2003. november 29.
Zeneakadémia
Budapesti Fesztiválzenekar
Ránki Dezső - zongora
Vez.: Carlo Rizzi
SCHUMANN: g-moll ("Zwickau") szimfónia
a-moll zongoraverseny, Op. 54.
IV. (d-moll) szimfónia, Op. 120.
Boldogult úrfi korom óta nem hallgattam hangversenyt az
orgonaülésről. Pedig - előfeltételezésemmel szemben - nem csupán
hátránya van ennek a speciális, a zenekar háta mögött elhelyezett
üléssornak. Egyfajta bennfentességet kölcsönöz ugyanis a
koncertlátogatók e szűk csoportjának. Kezdve attól, hogy már a székek
megközelítése is a muzsikusfolyosón, a normális életüket élő,
beszélgető művészek között történik, egészen addig, hogy kifelé menet,
ha eléggé siet az ember, becsatlakozhat a csellókat és bőgőket cipelő -
eddigre már rendszerint kimerült, izzadt - zenészek közé.
A kettő között pedig ott van maga a hangverseny. Az ember szinte a
zenekar részévé válik. Együtt él velük. Követheti a kottát, izgulhat, hogy
a fagottos vagy a klarinétos nádcseréje kellő idő alatt megtörténjen,
hogy a rezeseknek legyen elég szünetük kifolyatni hangszereikből a
"vizet", s mindezek betetőzéseképpen mindvégig szemből láthatja a
karmestert, melyre egyéb esetben legfeljebb egy karmesterverseny
tévés közvetítése esetén lenne lehetősége.
Az olasz - főleg operakarmesterként jegyzett - Carlo Rizzit
érdemes volt figyelni. Ahogy takarékos mozdulatokkal, inkább a
mimikára, mintsem a teátrális mozdulatokra bízva a zenei megvalósítás
irányítását, ahogy előkészített egy-egy tempóváltást, s ahogy végig
összpontosítva, de szimpatikus szerénységgel vezette le a
hangversenyt.
Az akusztikai élményeim már nehezebben definiálhatók.
Schumann fiatalkori, kéttételes szimfóniája alatt ugyanis
megpróbáltam megszokni, hogy mindent ellenkező oldalról és ellentétes
dinamikával hallok, mint megszoktam. Mintha egy jobb-bal cserés,
sztereó Sokol rádiót hallgattam volna. S mivel a zenekar ülésrendje
néhány száz év alatt úgy alakult ki, hogy a hangszerekből kiáramló hang
a nézőtér felé haladjon először, s ott álljon össze "symphonia"-vá
(vagyis jól együtt hangzó zenei anyaggá), az orgonaülésekről nehéz
lenne megítélni egy-egy előadás zenei finomságait.
Azt láttam, hogy Ránki Dezső kicsit visszafogottan indított,
de aztán az első tétel kadenciájától kezdve igazán magára talált, hogy
hihetetlenül figyel a vele együtt játszó zenekari szólistákra, hogy
szemlátomást a kisujjában van az egész partitúra. Ezt láttam. Mint
ahogy láttam a IV. szimfónia lassú tételében is az oboa-cselló
uniszónó játékot, vagy Selmeczi János hegedűszólóját. Láttam
- de nem nagyon hallottam. Pedig, biztosan érdemes lett volna. |