vissza a cimoldalra
2021-01-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11567)
A csapos közbeszól (95)

musical (199)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (104)
Régizene (5852)
Média, zene, ízlés (117)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4928)
Társművészetek (2210)
Lehár Ferenc (740)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (185)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4340)
Kimernya? (3919)
Momus-játék (5985)
A MET felvételei (1351)
TOP 10 - Kedvenc énekesek (293)
Kocsis Zoltán (675)
Kedvenc magyar operaelőadók (1197)
Pantheon (2807)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

"A terveimet nem adtam fel" (Marton Éva)
Tóth Péter, 2003-07-07 [ Interjúk ]
nyomtatóbarát változat

Már előre jeleztük: alkalmunk adódik, hogy interjút készíthessünk Marton Évával. Fórumot is nyitottunk, ahova bárki beírhatta, mire szeretne választ kapni a művésznőtől. A kérdések némelyike költői volt - a rájuk adott válaszok pedig realisták.

Marton Éva    - Ilyen hihetetlenül gazdag életművel a háta mögött, számolja-e még, hogy hány lemezt készített?

   - Az, hogy ekkora életmű van a hátam mögött, még nem jelenti azt, hogy nincs életmű előttem. A lemezeket egyébként a férjem számolja. Meg a titkárom - meg a fene. Sok lemezt csináltam életemben, és nagyon sok DVD-t is. Volt köztük olyan, ami a világon egyedülálló.

   - Mit jelent Önnek a Bánk bán?

   - A Bánk bán ajándék az élettől. Ez a szerep ugyanis nem tartozik a repertoáromhoz. Igaz, hogy a huszonöt éves jubileumom alkalmából már elénekeltem a Magyar Állami Operaházban. Megkérdezték, hogy mit akarok énekelni, és én azt mondtam, hogy nagyon szeretném Gertrúd szerepét. Nekem, mint magyar, magyarul éneklő operaénekesnek rendkívül fontos, hogy ne egy olasz, vagy német darabban ünnepeljem a huszonöt éves évfordulómat. Egyszer már lemezre is vettem. Akkor azt gondoltam, hogy többet már nem találkozom a szereppel. És milyen az élet? Ez a második lemezfelvételem. Sohase gondoltam volna, hogy még egyszer fölveszem. Nagy ünnep volt számomra.

   - Milyen emlékei vannak a forgatásról?

   - Csak a legjobbakat tudom mondani. A stáb csodálatos volt, úgy a szereplők, mint az operatőr Zsigmond Vilmos és a rendező Káel Csaba. De ne feledkezzünk meg Pál Tamásról sem, aki csodálatosan fogta össze zeneileg az egészet. A forgatás csodálatos dolog volt. Van ilyen pillanat az ember életében, hogy amikor letelik az az egy-két hónap, amit együtt dolgoztunk végig egy csapattal, akkor azt gondoljuk, hogy jaj de kár hogy vége. A film befejezése után is ezt éreztem. Kedvem lett volna rögtön folytatni, valamelyik másik Erkel operával. Lehetett volna akár egy teljes sorozatot is csinálni.

   - Mennyire van ma keletje az operafilmeknek?

   - Szerintem mindig van rá igény, és mindig lesz is. Nem mindenki jut el operába, de filmen szívesen megnézi. A film előnye, hogy közel kerülnek az arcok, közel kerül a cselekmény. Nincs a néző és az énekesek között a zenekari árok. Szemtől-szembe vagyunk. A szemek rezdüléseit is látni lehet. Ráadásul jó minőségben, sztereóban szól, és persze képileg is lenyűgöző tud lenni.

   - Mennyire nemzetközi a Bánk bán? Mennyire tudja befogadni egy külföldi néző?

   - Mi nagyon szeretnénk, ha megtörténne a nemzetközi áttörés.

   - Van erre reális esély?

   - Ez nem az én feladatom, de remélem, hogy lesz. Egyszer már lett volna. Sajnos akkor nem sikerült - nem a mi hibánkból. Most fogják Jeruzsálemben vetíteni, de már Lengyelországban és Chicagóban is óriási sikerrel ment.

   - Ön szerint hol helyezkedik el a magyar operajátszás a nemzetközi mezőnyben?

   - Magyarországon.

   - Köszönöm, ezzel mindent elmondott.

   - Igen.

   - Nagy siker volt a Miskolci Operafesztivál, lesz-e folytatása?

Marton Éva    - Lesz! A jövő évvel ugyan vannak még gondjaim. Nem tudom ugyanis, hogy ki találta ki ezt a párosítást; Bartók és Csajkovszkij. Köztudomású, hogy Csajkovszkij nem írt valami sok operát, abból is talán négy, ami igazán népszerű. És persze a balettek. Mi szeretnénk a fesztivált két hétre kibővíteni a mostani tíz nap helyett, de ezzel a négy operával és a balettekkel ezt nem nagyon fog menni. Szeptemberben ülünk össze, és megpróbálom erről meggyőzni őket. De az is lehet, hogy valakinek lesz valami jó ötlete, és működni fog ez az elképzelés is. Én nyitott vagyok. Talán a kevesebb mű miatt jobban tudnánk Bartókra fókuszálni. Csodálatos Bartók koreográfiákat lehetne csinálni - persze ebben az esetben ez már nem operafesztivál lenne.
   Szóval ilyen gondjaink vannak, de keményen dolgozunk rajta. A lényeg, hogy a helyi erőket, a Miskolci Szimfonikus Zenekart és a Színházat sokkal jobban szeretnénk kihasználni. Szeretnék olyan különleges előadásokat is behozni, ami nem csak a miskolci nézőknek, hanem a külföldieknek is érdekes lehet. A Miskolci operafesztivál ugyanis - ezt bizonyítottuk idén - nemzetközivé vált. Ennek megfelelően kell hirdetni, reklámozni. Bár a legfontosabb reklám a szájról szájra terjedő propaganda.

   - Sok olvasónknak az a véleménye, hogy önök nagyon sokat tehetnek az opera, mint műfaj népszerűsítéséért. A Miskolci Fesztiválon kívül vannak-e ehhez kapcsolható terveik?

   - A terveimet nem adtam fel. Bulldogtípus vagyok. Engem az Opera változatlanul izgat. Itt ugyanis pezsegnie kellene az életnek. Jó ötleteim vannak, s ezek közül sokat el is mondtam már a tévében, amiket aztán fel is használtak, mint a sajátjukat. Ennek ugyan rendkívül örülök, de most már ezzel leállok. Ha valaki akar tőlem valamit, keressen meg személyesen.

   - Megkeresték már az Operaháztól?

   - Nem, még nem. Pedig a Szinetár Miklós főigazgató úrral nagyon jóban vagyok. Lent volt a Miskolci Énekversenyen. Nagyszerű, érdekes gondolkodású úriember, akinek nagy tapasztalatai vannak. De hát...
   Milyen világ az, ahol egy főzeneigazgató csak a székében ül és hallgatja az előadásokat? Kézbe kellene venni a zenekart, az énekeseket, a kórust. Ami '86 óta itt folyik, az luxus. Ilyen sehol a világon nincs. Győriványi is nagyot hibázott. Ahelyett, hogy kiszűrte és osztályozta az embereket, le kellett volna mennie rögtön a zenekari árokba. Mindig azt mondtam, hogy a meglévő értékek a legfontosabbak. Arra kell támaszkodni. Dolgozni kell az emberekkel. Minden nap.

   - Úgy értsem a szavait, hogy az első adandó alkalommal újra pályázik?

   - Nem! Én pályázni többet már nem fogok. De ha felkérnek valamilyen pozícióba, akkor nagyon szívesen vállalom. Most folynak az egyeztetések a Zeneakadémia vezetőivel, ahol jövőre tanítani fogok. Fontos, hogy megfelelő terminusokat találjunk, amik beilleszthetők a tanrendbe, mert én a folyamatos munka híve vagyok. Visszatérve az Operaházra, nekem most azért is nagyon fontos, hogy lássam a Zeneakadémián, hogy milyen fiatalok jönnek ki. És fejleszteni kellene a zeneiskolákat is. Nagyon fontos volna. Amikor még formálni lehet őket, amikor még fogékonyak.

   - Jövőre két szerepet is énekel itthon. A Jenufában, illetve a Lohengrinben lép föl.

   - Nagy szerencsém van. Ez lesz életem első nagy premierje itthon.

   - Hogy lehet, hogy eddig még senkinek nem jutott eszébe meghívni Önt?

Marton Éva    - Nem tudom. Nem akarok kérdéseket feltenni. Tudja, ami megtörtént, az megtörtént. Ezek a művek egyébként már szerepeltek a pályázatunkban is. Akkor nem kellett. Most úgy látszik az Operaház vezetői kimentek, és megnézték. Így aztán lesz Jenufa. Azt is megpróbáltuk elérni, hogy cseh nyelven kerüljön bemutatásra. Én nagyon szeretem, ha minden eredeti nyelven megy. A mai világban úgysem érteni a szöveget. Még akkor sem, ha magyar énekes magyarul énekel. Én sem értem. Nem akarok neveket mondani, de nagyon-nagyon kevés olyan énekes van, akinek érteni a szövegét. Én azt mondom, hogy ha magyar opera megy, akkor is vetíteni kellene a feliratot. Megkönnyíti a megértést, és nevelő hatása van.
   Mondok egy példát: Hamburgban láttam Eötvös Péter Három nővér c. operáját. Oroszul énekelték. Én pedig - 12 év orosz tanulás ellenére - nem tudok már oroszul. Németül feliratozták, és én nagyon hálás voltam, hogy megértettem, hogy mi is történik ott. Nem értettem volna meg másként, hogy a három nővért miért énekli három férfi, három kontratenor. Így rögtön megértettem, hogy a három nővér lelkét éneklik. Korábban nem hittem volna, hogy át lehet ezt vetíteni színpadra. Soha senki nem volt ilyen közel Csehovhoz, mint Eötvös. És erre Budapesten megcsinálják magyarul, énekesnőkkel. Katasztrófa volt.

   - Még egy kérdés: lesz-e magyar nyelvű honlapja? Az olvasóink hiányolják.

   - Igazán? Ez nagyon kedves. Akkor lesz. Nagyon köszönöm, hogy felhívták rá a figyelmem.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
elhunyt:
1994 • Róna Viktor, balettművész (sz.1936)
2005 • Victoria de los Ángeles, énekes (sz. 1923)