vissza a cimoldalra
2021-06-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11685)
A csapos közbeszól (95)

Jacques Offenbach (486)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4738)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (188)
Balett-, és Táncművészet (6117)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62658)
László Margit (219)
Benjamin Britten (36)
Társművészetek (2405)
Operett, mint színpadi műfaj (4823)
Kedvenc előadók (2856)
Ilosfalvy Róbert (967)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5166)
Franz Schmidt (3850)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2234)
Kimernya? (4078)
Lehár Ferenc (762)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: oberon
Leírás:
Honlap:
   


oberon (261 hozzászólás)
 
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74192021-02-26 21:32:50

Ha ezt nekem címezted, akkor nem kritikát írtam, csak beszámolót, hogy legalább ennyi megjelenjen. Mit kellett volna írnom? Öt oldalt a művek keletkezéséről?


Eiffel Műhelyház • 5312021-02-26 15:33:38

Volt két igazi bemutató is az elmúlt hónapban, de erről senki nem írt eddig. Először a két egyfelvonásos: Dohnányi Simona néni című darabja, és Hubay A cremonai hegedűse. Azt kell mondanom, hogy mindkét mű előadása, illetve annak színvonala messze meghaladta a manapság szokásost, pl. minden kiválasztott énekes megfelelt a neki osztott szerephez, a zenei megvalósítás is rendben volt, és a rendezés, díszlet, jelmez is. Egy-két énekes, aki az utóbbi időben itt a fórumon rendszeresen csak elmarasztaló véleményt kap, kiválóan teljesített. Elsők között említeném Sáfár Orsolyát, aki mindkét egyfelvonásosban énekelt, sőt a másik bemutatónak, a Gyöngyösi darabnak is főszereplője volt. A szerepek kívánalmainak teljesen megfelelő, kiváló alakításokat nyújtott, miválképp a Mester és Margaritában, ahol akrobatákat megszégyenítő helyzetben kellett helytállnia. A másik, akit ki szeretnék emelni, az Megyesi Schwartz Lúcia, aki mind hangilag, mind karakterben, és legfőképp muzikalitásban igen magasra tette a mércét, és az operaénekesek számára nem teljesen szokványos, igen közeli totálokat alkalmazó képfelvétel ellenére kimagasló színészi alakítást is nyújtott. Kiemelném még a számomra teljesen új tenoristát, Ódor Botondot, aki minössze három nap alatt ugrott be, bravúrosan a darabba. Remélem még sokszor hallhatjuk. De a többiekről, akiket most nem soroltam fel név szerint, sem lehet rosszat mondani.



A Gyöngyösi bemutatót, miután már kétszer elmaradt, igen nagy várakozás előzte meg, ezért sem értem, hogy miért nincs róla "hivatalos" kritika itt a Momuson. Gratulálhatunk a szerzőnek, mert élvezetes, ötletes, nagyon inspiratív művet sikerült komponálnia. Sajnos a technikai körülmények színvonaltalansága miatt, több részletről csak sejthettük, hogy valójában hogyan szólhat igazán, de azért így is egy komplett, arányos, jó előadást láttunk. Az itt éneklők között már volt, aki nem igazán felelt meg a szerepe követelményeinek, de lehet, hogy ezt a megjegyzésemet megváltoztatom, ha élőben hallom majd őket, mert volt, akinek nem szólt a mikroportja. Amint már fentebb írtam, Sáfár Orsolya kiváló volt, és nagyon tetszett még Kovács István is, főképp, mint Pilátus.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74172021-02-26 15:13:08

Akkor az Eiffel topikba írok néhány sort


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74092021-02-24 23:14:10

Volt a Carlos előtt két igazi bemutató a Dohnányi és Hubay egyfelvonásosok és a Gyöngyösi mű. Miért nem arról írtok? A Carlos kapcsán már az előzmények alapján lehetett tudni, hogy nem sok jóra számíthatunk. Az a két bemutató viszont a maga nemében igen is jó volt. Sokkal inkább megérdemelné a méltatást, kritikát, mint újra egy csalódott produkción keseregni.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49502021-02-24 23:09:46

És akkor rögtön a sokkal találóbb "FOSZT" nevet viselhetné.


Eiffel Műhelyház • 4862020-10-23 17:26:28

Kicsit utánanéztem, mert nem tudtam eddig róla: sajnos mindenhol azt írják (megemlékezések, wiki...), hogy az egyik legnagyobb seikere volt. Bocs. Ennyit a tévedésekről. Ez is bizonyítja a hozzáértéseteket.


Eiffel Műhelyház • 4852020-10-23 17:21:50

Akkor olvasd el a 479-et. Nem én tévedtem.


Eiffel Műhelyház • 4832020-10-23 17:00:11

Teljesen mindegy. Azt hiszem kiderült, hogy nem ez a lényege a mondandómnak. Egyébként nem én állítottam, hogy hallottam vele.


Eiffel Műhelyház • 4802020-10-23 14:57:08

Itt a lényeg: mi az, hogy "a szerephez illő hangon". Händel eredetileg kasztráltaknak írt főszerepeit évtizedeken keresztül letranszponálták és baritonok énekelték. Majd jöttek a mezzok és ők énekelték. Majd jöttek a kotratenorok és ők. Akkor kinek a hangja illik hozzá? Delila szerepét lehet tudni, hogy kinek írta Saint-Säens. Hát nem volt az a kimondott dögös alt. Akkor most kinek is kellene ezt énekelnie? Azért mert nektek Obraztsova tetszik, mint Carmen, vagy Jablonkay Éva, mint Delila, nem jelenti, hogy ne lehetne még százféleképp elénekelni, és egyikre sem mondhatja senki, hogy az úgy nem helyes, hogy mit képzel az énekes, hogy merészeli ezt a szent szerepet meggyalázni... Max nektek nem tetszik. És?


Eiffel Műhelyház • 3872020-10-05 15:39:07

Igen, és vannak kritikusok, akik hozzáértőek, tisztában vannak a szakma mibenlétével, ezért megfontoltan, körültekintően bírálnak, és vannak, akik a maguk által felkent papjai a témának és nagy pofával handabandáznak.



Miért csak egyféle megvalósítása képzelhető el egy szerepnek, miért csak egyféle hangon lehet azt énekelni? Ha már Obraztsova elénekelte Carment, akkor máképp már nem is lehet? Nagyon meglepődnél, ha meghallanád, hogy pl. Delila szerepét eredetileg milyen hangú énekesnő énekelte. Pedig neki írták.



Az előtte levő hozzászólásodhoz csak annyit, hogy egyszer Hamari Júlia másfél órán keresztül magyarázta kurzusán az énektanároknak, hogy mennyire nem egyszerű eldönteni azt, hogy ki milyen hangfaj. Főképp nem egy egyszeri meghallgatásból.


Eiffel Műhelyház • 3762020-10-05 10:58:19

A microport nem az énekes hangjának erősítésére kellett most, hanem a felvételhez. Hogy abból milyen hang jön át, az már a technikuson múlik. Aki akár segíteni is tud, ha ért hozzá. Szerintem most nem segített.


Eiffel Műhelyház • 3732020-10-05 10:51:45

Igazán örülök, hogy ilyen sok egyetértő beírás jött, de még jobban fogok örülni, ha a jövőbeni kommentek hangneme ennek értelmében szelídül kicsit. Főképp a fiatal, kezdő énekesek felé. Meghallgattam Corvette által belinkelt három évvel ezelőtti felvételt, és belehallgattam Alexandra mostani szereplésébe is. Szerintem a hangi torzulásokért leginkább a technika a felelős, nem ő. Én sokkal veszélyesebbnek érzem, hogy már ilyen fiatalon mozog kicsit a hangja, ennek a jelenségnek elég lenne húsz év múlva jelentkeznie. Jó lenne, ha valakinek a segítségével gyorsan kijavítanák. A nagy hangok alá igen komoly apparátus kell, ha azt nem erősítik, akkor megmozdul, és komoly bajok lehetnek később. Kár lenne ezért az értékes adottságért.



És mégegy: nem csak a MET gálán énekeltek tisztán és jól egy szál zongorával, volt erre példa a most futó sorozatban is. Épp egy ilyen alkalmat dícsértünk meg a múltkor.


Eiffel Műhelyház • 3602020-10-05 07:57:18

Végre valaki figyelembe veszi azt, hogy akikről írunk, azok emberi lények, sőt sokszor igen érzékenyek. A beirkálók többsége egyáltalán nem törődik azzal, hogy Ők is éreznek, csak faék egyszerűséggel megírják, hogy mit keres itt, mit képzel, hogy ezzel a hanggal, stb…



Azt, hogy valaki odakerül a színpadra egy hosszú folyamat előzi meg, kezdve a környezet biztatásától, hogy érdemes lenne énekelnie (ezért-azért, bármiért), majd énektanár(ok) támogató munkája – sokszor évekig – az énekórákon és amellett korrepetitorok segítsége. Ők mind-mind valószínűleg pozitív visszajelzéseket tesznek, mert különben az ifjú énekes nem folytatná. Majd a fellépésre valakik kiválasztják – sokszor ez sem csak egy ember – és a próbák alatt is biztatják, segítik.



Ha normális az értékrendje, akkor Ő még mindig tele van kétségekkel, de ha ennyi embertől hallja, hogy ez jó, akkor kiáll és énekel. A tőle telhető legjobban.



És ha nem is sikerül – a bírálói szerint – a legkiválóbbra a produkció, akkor is mi történt? Tönkretett valamit? Megkárosított valakit? Rosszabb lesz az élet tőle, vagy drágább a kenyér, a benzin?


Eiffel Műhelyház • 3442020-10-04 13:00:46

Kiszállhatsz, de tudnod kell, hogy azzal, hogy írsz ide és más fórumokra is, te is közszereplővé váltál, így neked is tűrnöd kell a kritikát. Nem csak egyszerűen nicknév mögé bújva odabökünk valami orbitális hazugságot, és utána mossuk kezeinket. Az internet nem olyan, mint a szó, ami elszáll, hanem örökre megőriz mendent. Ezt jobb ha észben tartod.


Eiffel Műhelyház • 3412020-10-04 09:24:52

Az aznapi "intelligens, biztos stílusérzékű, ízléses" éneklését dícsértük és emellett azt is, hogy muzikálisan, tisztán és a szerepét értelmezve, illúziókeltően adta elő.



És mielőtt eltűnnél, annak a híres karmester-zeneszerzőnek a nevét, pls!!! Vagy az is csak "hülyeség"?!


Eiffel Műhelyház • 3402020-10-04 09:16:50

Én sem tudom, hogy hogy került ide Sass Sylvia, de ha már így alakult, akkor Ő is énekelt egyszer Carment az Operában. És arra az előadásra igazán illett Dávid vitaindító két jelzője. De ezt nem illő felemlegetni, mert Sass Sylvia életművében ez nem fontos.


Eiffel Műhelyház • 3312020-10-03 17:48:41

Nem, nem tudom, és ha erre hivatkoztál, jó lenne tudni.


Eiffel Műhelyház • 3302020-10-03 17:47:49

Az utolsó mondat azért érdekes, mert pont neked nem volt mindegy az, amit mi írtunk egy olyan előadásról, amit - mint kiderült - nem is láttál, hallottál. Neked mégis fontos volt a mi pozitív véleményünkre reagálva, jó nagyot rúgni a művésznőbe. Most pedig elvárnád, hogy ne törődjünk a beírásoddal...


Eiffel Műhelyház • 3112020-10-02 21:59:17

És várom a karmester-zeneszerző nevét!


Eiffel Műhelyház • 3102020-10-02 21:55:28

Én nem rokon vagyok, vagy barát. De mögöttem áll három évtized a szakmában, és ennek fényében mondom, hogy soha nem lehetsz igazán hozzáértő, akármennyire is gondolod ezt magadról, csupán azzal, ha nézője, hallgatója vagy az előadásoknak. Húsz év éneklés után, és nem kórusban, hanem egyedül, szólistaként, amikor szószerint a saját bőrödet viszed a vásárra, és több száz óra mesterkurzus után, amiket a legnagyobbakkal éltem végig, és nem csak a saját óráimat, hanem több tucat másik énekesét is, csak azt mondhatom, hogy talán valamit már tudok a dologról. Aki csak kívülről, felvételekről, esetleg pár előadás élő élményéből látja, élte át a koncerteket, előadásokat, semmit nem tud az egészről. Ismerem a "büdös tojás" anekdotát. de az ide nem érvényes. Aki egyszer is állt már 2-3 ezres nézőközönség előtt, és mindenki arra várt, hogy hogyan fog megszólalni, na az esetleg kapiskál már valamit az egészből. A többiek soha nem fogják érteni ezt. Mindezekért hidd el, hogy az általad leszólt művésznő soha nem volt ripacs és ízléstelen.


Eiffel Műhelyház • 3082020-10-02 14:35:19

Én több napot vártam, hogy válaszoljak, mert nem akartam zsigerből. A vehemensségedet betudom fiatal korodnak és tapasztalatlanságodnak. Még nagyon keveset tudsz erről az egészről, bár igyekszel, látom a másik fórumon is (face). Ezért is próbállak higgadtan figyelmeztetni: disztingválj légy szíves! Az általad elég erős és sértő kifejezésekkel illetett hölgy akkor kezdte karrierjét, amikor Te még meg sem születtél. És úgy gondolom (sőt tudom), ha a legjobb muzsikusoknak és karmestereknek (és rendezőknek) megfelelő partnere volt a művek előadásában - pl. Ács János, Kocsis Zoltán, Kovács János, Medveczky Ádám, Vásáry Tamás, és több, mint ezer koncerten és operaelőadáson öt kontinens százezres közönsége tapsolt neki, akkor azért valamit csak letett az asztalra. Én speciell kíváncsi lennék a neves dirigens zeneszerző nevére.


Eiffel Műhelyház • 2892020-09-25 07:52:39

Hosszú évek óta vártam itt a Momuson egy ilyen véleményre, aki végre nem a hangszkandert isteníti, hanem az "intelligens, biztos stílusérzékű, ízléses" éneklést. És ha már így megdícsérted, álljon itt helyesen a művésznő neve: Megyesi Schwartz Lúcia. Igaz, már 25 éve tagja az Operának, de valóban méltánytalanul alul van ott foglalkoztatva, és amíg kollégái közül egyeseket tortával és pezsgőzéssel köszöntötték az évforduló alkalmából, neki még egy "Kösz" se jutott...


Kedvenc magyar operaelőadók • 11652020-04-06 20:33:40

Általánosságban írom, de a mostani interjúra is igaz: jó lenne, ha akkor művész uraznánk, művész nőznénk valakit, ha már legalább egy emlékezetes alakítást "letett" az asztalra. Jelen esetben ez még nem igazán áll fenn. Én legalább is nem emlékszem egyik szerepben sem erre. És az is megérne egy megfontolást, hogy mi lesz, ha a világturnéra utazó Bánk Bán szerepeire meghirdetett előéneklésen valaki jobban énekli elő Bánk szerepét, mint a zsűriben helyet foglaló Művész Úr?!


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 732019-11-19 10:46:21

Mivel más zenekarok nem tudnak utazni, mert ahhoz valakinek meg kellene őket hívni: útiköltség, szállás, gázsi, stb., így kb. csak a Fesztiválzenekar utazik, hiszen ők "saját pénzből" teszik ezt.



Egyéb kapcsolatrendszerekről nem is beszélve...


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 722019-11-19 10:43:28

Ha jól tudom, az állami támogatásuk (nem ez a TAO-helyetti, hanem az éves) 2 milliárd. Ehhez jön még a többi bevételük, ami kb. fél milliárd összesen. És ez az összeg, ami most 400 millió helyett 200, tehát kb az összköltségvetés 6-7%-a. Hogy ezért mit mondanak le, azt nem kommentálnám.



Más zenekarok ennek a töredékét kapják, úgy 300 millió körül évente, és ehhez jön még ez a TAO pénz, ami átlag 160-170 millió.



 


Erkel Színház • 86752018-01-05 17:57:31

Én pont ezek miatt a "megmondók" és "hivatásos ócsárlók" miatt vonultam önkéntes száműzetésbe innen a fórumról egy jó félévre. Még most sem tervezem, hogy mindennapi hozzászóló leszek, de örülök annak, hogy a józanabb hangok most kicsit teret kaptak. Érdekes, hogy ezt pont a főigazgatói levél provokálta ki, de sebaj! Még annyit ehhez, hogy jó lenne, ha a momus szerkesztői is kicsit elgondolkodnának, és nem biztos, hogy vezércikkben kellene a "megmondók" írásait közölni...

Még egy-két mondat a topik témájához:

Volt elsején egy újévi koncert az Erkelben, amiről eddig senki nem írt semmit. Pedig megérdemelné. Bár sok hibája van, de az újévi összművészeti koncerteket mindenképp Ókovács úr pozitív számlájára kell írnunk, a hat év alatt egészen kiválóra fejlődött. Kezdésnek mi magunk énekeltük a himnuszt, maga a főigazgató kezdte el a páholyból. Kaptunk egy átgondolt, magvas gondolatokat tartalmazó újévi köszöntőt egy orvosprofesszortól, hallottunk egy kortárs kép ihlette remek új verset, láttunk egy előre felvett remek balettkoreográfiát kivetítőn, és egy kicsit hatásvadász, de szakmailag teljesen rendben lévő vadonat új ünnepi nyitányt, amit mellesleg Kesselyák Gergely kívülről vezényelt. Ahogyan a mindig elhangzó Beethoven IX.-et is. Remek volt a zenekar, ami engem azért lepett meg, mert szinfónia-játékra nem minden nap van lehetőségük. Kiválóak voltak az arányok, a hangszerszólók, minden. És jött a negyedik tétel, amihez társult a kórus és a négy szólista. A kórusról röviden annyit, hogy ők is kiválóan teljesítettek. A szólistákkal kapcsolatban pedig csak azt szeretném megjegyezni, hogy az elfogult ítészek korábbi megállapításait egyáltalán nem támasztották alá: a rendszeresen leszólt, "hangtalannak" kikiáltott művészek semmiben nem maradtak el a jelenleg leginkább ajnározott kollágájuktól.


Erkel Színház • 77312017-04-12 08:16:03
Nem kötözködni szeretnék, csak pontosítani: az, hogy a fórum nem aktív, hogy nem férsz hozzá mint mezei böngésző-felhasználó, még nem jelenti azt, hogy a hozzáértőbb nem tudja előhalászni annak tartalmát. Ha valaki lenne olyan perverz, hogy az érdekné majd, mit írtak az (opera)énekesekről a 2010-es években, elő tudja majd keresni később is. Az a színházas fórum is megvan valahol. Ha fontos Neked, esetleg érdeklődj utána...
Erkel Színház • 77252017-04-11 21:51:01
Ezt most miért nekem írtad? Én elfogadom más véleményét, de leírom a magamét is. Soha nem voltam szélsőséges, senkiről nem írtam, hogy alkalmatlan, hogy hallhatatlan, de azt sem, hogy világszínvonal, hogy jobb, mint Damrau pl. Ha idejött Di Donato, Kaufmann, Fleming, kapott hideget-meleget, a kedvenc itthoniak meg hibátlanok. Persze csak a kedvencek, a többi - legyen akármilyen kezdő, akit inkább biztatni kellene - az mind alkalmatlan. Az internet (youtube) idején ez elég vicces, hiszen elég jól össze lehet hasonlítani, hogy ki énekel jól és ki nem olyan jól. Persze ennek eldöntéséhez kellene a szakmai tudás és nem csak felületes ismeretek és néhány büfében ellesett bennfentes kifejezés tudálékos használata.
Erkel Színház • 77172017-04-11 08:32:33
A személyeskedésre nem reagálnék, de az első gondolatra: sokszor vagyok úgy vele, hogy nem írnék, mert nem láttam hallottam kiemelkedőt, csak esetleg egy jó közepes előadást. De ekkor olvasom itt a fórumon másoktól, hogy XY világszínvonalú volt (aki szerintem csak max. közepesen, jó szakmunkát végzett), másokat pedig földbe döngölnek, hogy alkalmatlan = hallhatatlan (akit pedig hallani lehetett, és nem érdemli ezt meg). Ekkor tollat ragad a jó érzésű ember, hogy más is megjelenjen, ne csak ezek a túlzó, elfogult, szakmainak álcázott "vélemények", mert a net sajátossága, hogy mindent megőriz. És néhány év múlva, ha valaki rákeres, csak annyit olvashatna, amit az elfogultak írtak egykor.
Erkel Színház • 76832017-04-05 21:33:02
Volt...Sajnos ez az utolsó fellépése operában.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22102017-03-09 19:23:52
Az egyetlen értelmes választás volt. Pont ezért sose gondoltam volna, hogy meglépik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584462017-02-25 15:42:11
Képzeld el még én is tapsoltam nekik. Mert elismerem a teljesítményüket. De azért a hibáikat is hallom és megemlítettem. Ellenben nem írtam azt, hogy hallgathatatlanok voltak, hogy hangi katasztrófa volt, hogy nem alkalmasak címszerepet énekelni, sőt sose voltak. Csak annyit, hogy szerintem nem volt kiváló, mert aki hamisan énekel, aki technikai hiányosságokkal énekel, az nem kiváló. Attól még lehet akár a legjobb mai, itthoni megoldás, de ez semmiképp nem világszínvonal. És azt is megírtam, hogy a véleményem csak egy, mint bárki másé. Ők viszont hazudoznak és sértegetik azokat, akik nem tartoznak a kedveltek közé. Ez azért nem egyenlő.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584282017-02-24 14:15:08
Senkit sem akarok jó énekesnővé dagasztani, elég jó énekesnő ő magától is. Ezt veled ellentétben elég sokan így látják, hallják. A Fb-on számtalan pozitív visszajelzést is lehetett olvasni azoktól, akik szintén ott voltak.
Szép, hogy outsider-ként szakmainak akarod magad beállítani. Nyugodj bele, hogy a Te véleményed is csak egy a sok közül, ugyanúgy, mint az enyém is.
És miért is ne lehetne másképp előadni a Macbeth-et, mint ahogy Te (Ti) elképzelitek, hallottátok valamikor, a megelőző egy-két évtizedben? A barokk operákat egykor kasztráltak énekelték, aztán kihúzták a da capo-kat, jó nagy vibrátóval játszották énekelték, átírták baritonra, tenorra, majd nőkkel énekeltették, most meg bélhúros hangszereken, nonvibrato játszák és kontratenorok éneklik. Akkor melyik a helyes? Azt is megírtam már régebben, hogy ma sokkal hangosabb minden. Verdinek sosem volt ekkora zenekara, és a hangszerek sem szóltak ekkorát mint ma - főképp a fúvósok - így biztos, hogy az énekeseknek nem kellett ilyen forszírozottan énekelni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584242017-02-24 13:03:33
Persze, ez biztos katasztrófa volt. Az nem, aki forszírozva, alacsonyan, de nagy hangon énekel. És az sem, aki dagaszt, öblöget, a magas hangokra egy oktávval lejjebbről csúszik fel. Meg minden szóvégre unmuzikálisan rányom és rávibrál. De ezeket ugyanúgy nem halljátok, mint egyesek hangját. Én meg mindkettőt hallom. A hibákat sajnos, a kisebb hangokat meg szerencsére.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584232017-02-24 12:51:55
Még az a szerencse, amint már írtam, hogy veletek ellentétben több ezer embernek van ilyen prekoncepciója. Azt hiszem nem én vagyok valaki(k)nek a rabja, hanem Te nem fogadsz el senki mást. De persze más szemében a szálkát... És az utolsó mondatra: akkor ebből az következik, hogy akiket Pécsre felkértek azok nem jó énekesek?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584212017-02-24 12:43:34
Hallgatom és veletek ellentétben hallom is őket. Még az Erkel leghátsó sorában is. Mert engem jobban érdekel a hangerőnél, hogy mennyire muzikálisan, jól énekel-e valaki. És az is, hogy a színpadon hogyan alakítja a szerepet, vagy "ledobja a színpad", mint sok nagyhangút sajnos. Azt meg most végre megtudtam, hogy a nagy hang pénz kérdése. Mint a régi úszós viccben: Nagy hangod van? Nem? És ha megfizetem?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584182017-02-24 11:07:06
Milyen jó, hogy nem az ide beírogatók osztják a szerepeket! Akkor megfosztottak volna jó 4000 embert az élménytől, amit a két Erkel-beli Carmenek adtak nekik. Mert mindkét előadás nagyon jó volt összességében. És ez sokkal fontosabb, mint hogy hangkolosszusok énekeljenek és gólemként mozogjanak hozzá a színpadon. Váradi Zita remek volt, de a többi szereplőre sem lehetett panasz, és végre egy olyan illúziókeltő Carment láthattunk, akinek készséggel elhittük, hogy ő a hölgyek között a legcsábítóbb, utána vágyakoznak a férfiak. És mellesleg még táncolni is tud, ami ennél a szerepnél nem elhanyagolható. Én Misura Zsuzsa művésznőnek inkább hiszek, aki melegen gratulált a címszereplőnek, és a több mint negyedórás tapsnak, meg a bravózó, fütyülő, kiabáló publikumnak. Persze a másik topikból is tudhatjuk, hogy Gulyás Dénes sem ért a hangokhoz, csak az ide író tudósok.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583172017-02-11 09:28:51
Most neked válszolok, de rajtad keresztül a többieknek is. Korábban valaki szóvá tette, hogy miért nincsenek fiatal jó és nagy hangok a magyar operában. Erről pontosan ez a fórum is tehet - persze ne értékeljül túl - meg az a hozzáállás, hogy világszínvonalnak és remeknek kiáltanak ki olyan produkciókat, ami nem az, sokat árt az ügynek. A fiatal, leendő énekes az operában mit hall, itt mit olvas? Igaz, hogy a zeneiskolai énektanára azt tanítja: dolgozzon türelemmel a helyes levegővételen, a legátó íveken, a szabad rezonancia hozzákapcsolásán, ne nyomjon, ne törjön a hang. De ő (a tanár) nem csinált karriert, a színpadon lévő "sztárt" pedig hogy megtapsolták, és azt írták a Momus-on, hogy remek volt, pedig egész másképp csinálta. Hát akkor előre, nyomassunk, nem baj, ha törik, csúszik, többszínű a hang, csak nagy legyen, minél nagyobb, mert ez a nyerő. És tönkremennek. Ennek a tendenciának lett az eredménye, hogy korábbi világsztár (nagyhangú) énekesnőnk került a Zeneakadémia tanszékvezetői posztjára, és nem olyan kollégája, aki még 70 évesen is megőrizte hangja intaktságát, köszönhetően annak idején kiválóan kiművelt technikájának. Igaz, ő "csak" Bachot, Mozartot, Rossinit énekelt, nem Verdit, Puccinit Wagnert, ezért hát nem is lehet olyan jó...
Itt korábban komoly kritika érte Flemminget, míg a csütörtöki előadás főszereplői állítólag kiválóak voltak. No comment.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583132017-02-10 21:07:29
Ez csúsztatás. Attól, hogy esetleg - mert nem hallottam a mai előadást - a mai főszereplő sem volt a legjobb, még nem következik, hogy a tegnapi az volt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583122017-02-10 21:04:43
Én hallottam őket. De most már egészen meg vagyok zavarodva, mert hol erről, hol arról a névről válaszolsz. Én nem a te beírásodra reagáltam.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583092017-02-10 19:53:32
Gratulálok, sikerült lejutni a megfelelő szintre. Csak azért, mert én nem úgy gondolom és hallom, mint te. Sajnálom, de az éneklés és a zene sosem lesz egyenlő a hangerővel. Kicsit többről szól ez az egész, de azt hiszem ezt ilyen stílusban nem lehet megvitatni. Kívánom, hogy legyen lehetőséged olyan "hőstenort" is hallani, aki nem üvölt és olyan drámai szopránt, aki még a pálya csúcsán van.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583072017-02-10 19:26:20
Itt minden, amit írtam: szerintem van így. Na ki vagyok?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583062017-02-10 19:24:47
De az is zavart, csak őket itt alább nem dícsérték. Ellenben a főszereplőket igen.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583042017-02-10 19:13:20
Nem válogatok, azt hallgatom, aki épp aznap van. Azonban ha nem volt jó, nem írom azt, hogy de. Még akkor sem, ha "nagy név".
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583012017-02-10 18:40:30
Jó, mi sosem fogunk egyetérteni, mert ha van hangerő, téged nem zavar a forszírozás, a nyomás és ennek eredményeként az alacsony intonáció, vagy a zörgés, lebegés, portamentós csúszkálások, és a sok unmuzikális rábővítés, rányomás a szavak végi hangzókra. Engem meg nem zavar, ha valakinek kisebb a hangja - uram bocsá akár az optimálisnál is - ha szépen formál, muzikális és tiszta. Ha valaki lírai szoprán hangon énekel mezzo szerepet, az bocs, de nem az ő hibája, és egyébként miért ne énekelhetné? Az pedig igenis baj, ha hangos a zenekar, amikor nem kellene.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 582942017-02-10 13:22:51
Sajnálatosan az Operában nem mindegy, hogy hol ül az ember. Hátrébb, a tizenötödik sor körül már mindenkit remekül lehetett hallani, bár az indokolatlan helyeken is túl hangos zenekar a kelleténél jobban lefedett egyes hangokat. Az igazság az, hogy valóban voltak hangerőbeli különbségek az egyes énekesek között, de mivel mindenkit jól lehetett hallani, így azt is, hogy a kisebb hangerővel megáldott szólisták bizony leckét adtak énektechnikából és főképp MUZIKALITÁSBÓL a nagyobb hangú kollégáknak. A főszereplők közül az egyik végig csak forszírozva, nyomva, ezért sokszor alacsonyan énekelt, csoda, hogy ezt az állandó túlvezéreltséget így bírja már évek óta. A másik pedig SAJNOS már túl van a zeniten. Hallatszik az egykori átlagon felüli kvalitás, de mára már sok bántó élesség, csúszkálás, fölösleges rázüfecolás jellemzi előadását. Persze lehet, hogy verista művet csak szétvetett lábakkal és merev nyakkal, derékból forgolódva szabad énekelni, és akkor tévedtem...
Erkel Színház • 74222017-02-01 15:03:49
OH, balga együgyűség! Most is van pl. próba a Carmen közelgő előadásaira, de nincs ott a próbán José, Escamillo, Zuniga, Ramendado, Fraschitta. Csak ők nincsenek, de próba van. Carmen egyedül duettezik, kvintettezik. Ma ez a munkamenet. Így készülnek a remek előadások.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 580312017-01-12 08:49:29
Annyit azért a riporter helyében megkérdeztem volna, hogy ha ennyire pozitív megítélésű és hasznos a nagykövetek tevékenysége, akkor miért nem szerződnek (tek) velük időben, hanem csak most, kb. fél évvel a szeptemberi munkakezdésük után, és miért vannak kiakadva a gazdasági részlegen, mert "merészelnek" már számlát is leadni a szeptember-október hónapokban végzett munkáról?! (Amit majd 60 nap múlva talán ki is fizetnek nekik...)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579472016-12-23 18:00:13
Ne csináld Momo, még elárulja a felhatalmazók neveit és elsápadunk!

Mindenkinek Áldott boldog Karácsonyt Kívánok én is!
Megyek a töltött káposztához, mert már rotyog...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579262016-12-23 14:24:58
Mivel az utolsó mondatot, úgy vélem, nekem címezted, újra és utoljára megerősíteném, hogy nem az a bajom, hogy meghallják, hanem az, hogy bizonyos esetekben, egyes énekeseknél kitüntetetten nem, még az oly egyértelmű hiányosságokat sem. De ezt már túl sokszor írtam le, többet nem teszem.
A szorított gége esetére: igen, vannak, akik a barokk áriák előadásához az u.n. "szűk torkot", vagy kicsit lemerevített gégét tanítják, úgy gondolják, hogy azt nem természetes, laza hangképzéssel kell énekelni, hogy az egyenes, nonvibrátó módon kiadott hangokhoz ez a "technika" kell. Amellet, hogy szerintem ez teljesen téves felfogás, a konkrét esetben, melyet egyébként, ha jól emlékszem Zéta írt és nem is ppp, Joyce DiDonato MÜPÁ-s koncertje kapcsán született a megállapítás, hogy összeszorított gégével énekelt. Én csak erre reagáltam, mert teljesen nevetségesnek gondolom, főképp, hogy nem is kivitelezhető.
Értekezhetnénk az éneklésről komolyan is, ahogyan valamikor Sesto-val hozzákezdtünk, de az érdekes módon rövid időt ért meg, és a mostani megmondók nem is társultak. Sesto pedig már sajnos rég nincs köztünk.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579232016-12-23 11:32:39
Azt hiszem, olvasási problémával nem én küzdök... Sose írtam, hogy én objektív vagyok, sőt most nyomatékosan ideírom: mint mindenki, én is szubjektív véleményt írok, alkotok. Pont ezért: senki véleménye nem több, mint EGY vélemény, bárki legyen is az! Mert emberek vagyunk, senkinek - még Neked sincs - a birtokában a bölcseség köve. És írtam már sokszor véleményt énekesekről, meg is lettem fenyegetve rendesen, hogy megtalálnak, meg ilyenek. De akkor is az volt rólam az elképzelés, hogy biztos valamelyik ellenlábas kolegina vagyok, mert persze más nem írhat kemény, megmondó kritikát... Most lehet, hogy meglepődsz, de Veled az esetek túlnyomó többségében egyet szoktam érteni, most sem az a problémám, hogy kritizáltad Miklósát, vagy bárki mást, hanem az, hogy az általad igen kedvelt, és már világszínvonalúnak titulált szoprán hölgy teljesen nyilvánvaló technikai problémái fölött nagyvonalúan elsiklasz, míg másoknál - sokszor kezdőknél, akiknél szerintem még elnézőbbnek is kellene lenni - belekötsz mindenbe. Én úgy gondolnám, hogy ha itt is, akkor ott is... Vagy ha az egyik helyen nem zavar a hang zörgése, a háromféle színben szólás, a hátul ülés, akkor ne zavarjon másoknál se. És konklúzióként: bárcsak lenne akár egy, magyar, világszínvonalú énekesünk, de sajnos jelenleg ettől nagyon messze vagyunk.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579202016-12-23 01:17:04
Ez megint nem talált. Ti mást el se tudtok képzelni?
Olvassátok vissza korábbi írásaimat, abból kiderül, mennyire nem vagyok egyik hölgy fan sem. Ám ppp igen is fan-ja egy másik művésznőnek, pont ennek okán írtam, amit írtam és nem a másik kettő "védelmében".
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579152016-12-22 23:19:57
Ahogy leírtam az előzőt, már rögtön meg is bántam, mert tudtam, hogy soha nem fogod elismerni, elfogadni a kritikát, ellenben személyeskedni fogsz és a szokásos alpári stílusban reagálsz. Így is lett. Nem azért írok, írunk néhányan mást mint Te, mert utálunk, vagy bármi bajunk lenne Veled, hanem mert az írásaidat olvasók még azt hihetnék, hogy azok objektívek és szakmailag megalapozottak, és ezért akár igazodási pontként is megfelelnek. Sajnos - és ezt őszintén mondom - sajnos nincs így, mert elfogult vagy. Az, hogy 12 évig tanultál énekelni, sajnos (szintén) nem jelent semmit. Egyszer személyesen tapasztalhattam meg, hogy egy korábban valóban világkarriert csinált művésznőnk a kurzusán mekkora sületlenségeket mondott a tanítványainak az éneklésről. Én egyáltalán nem akarom a szakmai renomédat rontani, mert az szerintem nincs, csak Te képzeled úgy, hogy van. A véleményem pedig tényleg csak egy a sok közül, ugyanúgy, mint a Tiéd is! Ezt kellene megszívlelned!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579132016-12-22 22:29:18
Ez mind OK. Csak az nem OK, ha a kedvenc hibáit nem látja-hallja - vagy nem akarja látni-hallani -, a nem kedveltet pedig akkor is lehúzza, ha nem is jogos. Ez a bajunk mindenkivel, aki elfogult. Meg az, ha áltudományos megállapításokat használ: pl. az orrmelléküreg rezonancia vagy a szorított gége esete... Aki sose látott még énekest "belűlről", az biztos hasra esik ezektől, de azért vannak, akik nem autszájderek.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579002016-12-20 09:25:54
Igen, olvassák - mint ahogy én is olvasom, de ez még mindig a világ kisebbik fele.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 578982016-12-20 08:46:15
Sajnálatos, hogy néhányan azt gondolják, számít valamit, ami itt egyesek tollából megjelenik. A világ nagyobik fele nem igazán törődik a momuson írtakkal (hál Istennek!). Az említett ítész által mostanában már teljesen nyíltan földbe döngölt Miklósa Erika mégis csak nemzetközi karriert csinált. Vannak akik Bretz Gábort baritonnak hallják, vannak akik nem. Vannak akiknek Sáfár Orsolya nem tetszik, vannak akiknek meg tetszik. Ilyen a világ, mindegyik CSAK EGY vélemény, semmivel nem több, mint a másiké. Nem kell senkit túldimenzionálni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 578962016-12-20 08:32:11
Ez mind rendben is lenne, ha objektíven ítélkezne. De a kedvence torkában még a gerendát sem hallja, míg másokéban akkor is hall szálkát, ha esetleg ott sincs.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 578902016-12-19 22:05:46
Nem tökmindegy, hogy mit ír? Az övé is csak EGY vélemény, mint a Tiéd, vagy az enyém. Nem is ér többet.
Jonas Kaufmann • 14052016-06-08 22:17:35
Ez meg nagyon gyenge válasz volt a felvetéseimre.
Ennél többre tartottalak. Eddig.
Jonas Kaufmann • 14022016-06-08 19:56:05
Csak most olvastam, de ez kicsit erős volt.
Főképp annak fényében, hogy egy "finoman szólva is súlyos technikai fogyatékosságokkal éneklő énekesnőt" pedig feltétel nélkül elfogadsz. Azt az állítást Neked kellene megvédened, és kiváncsian várnánk Kaufmann technikai hiányosságainak felsorlását is, főképp, hogy a MÜPÁ-s koncerten egyet sem hallottunk belőle. De biztos rossz a fülünk...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 566822016-06-07 18:42:57
Nem tudom, miért kell valakik véleményét egyeseknek mértékadónak kikiáltani, míg mások pedig földbe döngölik ugyanazt. Így a szimpatizánsok rajongása által szép lassan e lelkes amatőrökből már elfogadott szakember válik és észrevétlenül - vagy még inkább igen is szembeszökően - idézett, példaadó lesz a véleményük. Hogy az olasz úrnak (már ha egyáltalán létezik) nem tetszik, és sohasem tetszett Rost Andrea éneklése? Na és! Beszéltem hajdan olyanokkal, akiknek Maria Callas nem tetszett. És attól sem dőlt össze a világ. Én kifejezetten örülök, hogy Rost Andrea itthon énekel - bár korábban is többször hallhattuk volna - és szeretnék sok hozzá mérhető produkciót látni-hallani a budapesti Operában.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20542016-05-07 21:04:59
15
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20522016-05-07 20:43:53
Igazad van, a hírnév, vagy az ismertség, de még a gazdagság sem igazol semmit. És F.I. nem is olyan kiváló karmester, mint amilyennek megvásárolt hírneve alapján gondolhatnánk. Hogy más vád ne érhessen, pl. Kovács János vagy Pál Tamás egy-egy csuklómozdulata többet ér, mint Fischer egész handabandázása. Szeretném megtudni, hogy hasonló körülmények között ki tudott volna színvonalasabbat alkotni. De hogy még fokozzam, Kocsis Zoltán sokkal jobb muzsikus és Medveczky Ádám és Hollerung Gábor is sokkal jobb karmesterek szakmai szempontból.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20442016-05-07 14:22:37
Én a sikergyártás technikáját minősítettem. Egy teljesen átlagos színvonalú produkcióról szuperlatívuszokban beszélni, másoknál meg jó esetben csak fanyalogni, vagy leginkább meg sem említeni őket. Így aztán szép lassan, évtizedek alatt kialakul a sikeres együttes és kiváló karmester nimbusz.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20422016-05-07 13:49:30
Ma az Új zenei újságban választ kaptunk, hogy miért is van mindez így.
A BFZ Mozart koncertjét méltatták. Szuperlatívuszokat hallhattunk a karmester koncepciójáról, a kiváló zenekarról, hogy a kórus már nem is kórus, hanem egyenesen az "angyalok kara" volt. Majd jött a bejátszás, ahol hallhattunk egy basszus nélküli kórus hangzást, egyenes, hamiskás hangú szopránokkal, és lötyögő, pontatlanul belépő zenekarral, nem igazán értelmes lassításokkal, agogikákkal. A kritika pedig választékos megfogalmazással, válogatott jelzőkkel méltatta mindezt, és a végén Kovács Samu síri hangon hozzátette: "Még sok ilyen koncertet kívánok magunknak a Fesztiválzenekarral".
Az a bizonyos világhír is valahogy így született.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20102016-05-01 15:20:28
Nincsen ebben semmi rosszindulat.
Ha visszaemlékezünk, a 80-as években Fischer és Kocsis (mert együtt tették) alapította az BFZ-t és akkor már rögtön példa nélküli finanszírozást sikerült megszerezniük. Ezért el tudták csábítani a többi zenekar legjobbjait, hiszen a sokszorosát fizették - és fizetik azóta is - mint más zenekarok. Miután Kocsis eljött és megkapta az NFZ-t, éveken át kellett lobbiznia érte, hogy az állam felhozza őket a BFZ anyagi szintjére. Azóta Kocsissal az NFZ is van olyan jó, mint a BFZ (mert megválogat(hat)ja a zenészeit és meg is tudja őket fizetni) és ugyanezt még néhány karmester-zenekarigazgató meg tudná tenni, ha ők is évtizedeken át ilyen anyagi körülményeket élvezhetnének. És érdekes, hogy Fischer úrnak mindig csak akkor fáj a zenekari finanszírozás színvonala, ha a BFZ-ről van szó. Az elmúlt 30 évben egyszer sen emelte fel szavát a többi zenekar anyagi színvonala miatt, pedig azok a BFZ-ének a töredékéből, és valóban fizetik a 80-100 zenész fizetését. És az is érdekes, hogy 2010 után, mikor Demszky-ék távozásával a budapesti finanszírozás kérdésessé vált, ugyancsak reklamált, de amikor az állam átvállalta az összeget (és azóta is fizeti, sőt idén emelt is 100 milliót), egy halk "köszönöm" sem hangzott el.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20032016-04-30 16:59:28
Direkt nem írtam milliárdokat, mert annyi nem is kellene. Az említett zenekaroknál ugyanis nem lopják el a költségvetés felét alapból, és aztán esetleg a másik alig feléből úgy-ahogy elműködgetnek.
Persze ugyanezért aztán nem is kapnak milliárdokat.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 19992016-04-30 12:30:10
Hát pont a Fesztiválzenekarnak bőven elég az az 1,2 milliárd, amit így is kap. Ha már a stadionoktól el lehetne venni néhány száz milliót, talán olyan zenekaroknak kellene adni, akik eddig is bizonyították, hogy jóval kevesebből is a BFZ-vel azonos szinten tudnak muzsikálni. Ha Fischer úrnak nem elég az 1,2 milliárd, tudok legalább három együttest, akik boldogan lépnek a helyükbe és nem is lehet majd észrevenni a cserét. Az meg külön vérlázító, hogy Fischer úr bejelentése szerint "külföldi turnék is elmaradnak", mert ebből csak azt a következtetést lehet levonni, hogy a BFZ-t nem azért hívták-hívják meg, mert a világ egyik legjobb zenekara, és fizetik a költségeiket, hanem mindezt a magyar állam és Budapest állta eddig.
Marton Éva • 6342016-04-11 22:27:19
"...kiosztjuk a Marton Éva Különdíjat. Ez egy magas pénzösszeg, amit én magam fogok odaítélni a nekem leginkább tetsző énekesnek."
Ez Igen! Gondolom saját zsebből. Vagy nem is?
Én is szívesen adnék nagy összegű "Oberon díjakat", nem is egyet, ha a minisztérium fizetné...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 556382016-02-17 19:26:35
Így van: egy főigazgató, vagy egy főzene azt hív meg, azzal dolgozik, akivel akar. Ezt lehet nem szeretni, de elvitatni a jogát nem lehet. Mindegyik valamilyen érdek mentén választ, vagy ilyen, vagy olyan érdek alapján. Van aki díványon osztja a szerepeket, van aki kocsmában, van aki a szponzor feleségére. Ha nem érdeke, hogy valakit meghívjon, nem is fogja, mégha a világ legjobbja is az illető.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 556302016-02-17 16:29:13
Te is tudod, Cilike, hogy aki tényleg a szakma közelében van, az mindenki tudta ezeket. Csak itt elhangzott, hogy erről is Ókovácsék tehetnek, én csak nem akartam, hogy ezt is a nyakába varrjuk, van ott ép elég. De főokosunk nem tágított. De ennél kérlek ne menjünk beljebb, őrizzük meg Viktort szép emlékezetünkben, nyugodjék békében!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 556102016-02-17 12:15:41
Szerintem tudod, hogy kire gondolok - aki kamaraénekesi elismerést kapott azt talán nevezhetjük a vezetés kiemelt művészének... Nem azt mondtam, hogy nem bíráltad őket, hanem azt véleményeztem, hogy nem kellene összehasonlítani, mert értelmetlen. Mint ahogy az énekeseket sem kellene.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 556082016-02-17 12:12:11
Tudjuk, hogy mindig, mindenben Te vagy a legjobb, Te hallod a legjobban, Te tudsz legtöbbet, de most sajnos nem. De mivel "halottról jót, vagy semmit" ezért ebben nem mehetünk tovább. Gondolom a nekrológ író is ezt tartotta szem előtt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 556002016-02-17 11:05:41
"Kétségtelenül lettek volna, de messze nem annyi, és olyan horderejű kifogások, mint a jelenlegién."
De hamar felejtünk! Akit az előző vezetők rúgtak ki, vagy sose hívtak akkor, azoknak az volt a rossz éra, de lehet, hogy most sokat vannak foglalkoztatva és így a mostani jó. Volt időszak, mikor az általad oly kedvelt énekesnőt be se engedték a Házba, most - bár tudom, hogy szerinted ez sem elég - kiemelt művésze a jelenlegi vezetésnek. Jutocsa (hál Istennek rövid) ámokfutása, Győriványi megalázó intézkedései, Horváth Á. saját magát főszerepekbe helyező műsorpolitikája is rettenetes volt. Nem kellene ezt sem összehasonlítani - mint ahogy az énekeseket sem kellene egymással - mert egyesknek akkor volt rossz, másoknak meg most. Valakiknek meg mindig... Massányi Viktort szerintem is az Operának illett volna saját halottjának tekiteni, elvégre közel 20 évig énekelt a Házban, sokkal inkább, mint a Nemzeti Énekkarnak, ahol csak fél évet. De azért az erős, hogy ők üldözték a halálba, kicsit keveset tudsz erről...
Erkel Színház • 62962016-02-15 14:44:52
Eddig is úgy írtam, de köszönöm a biztatást! A figyelmesebb olvasást pedig tényleg komolyabban vehetnéd, mert nem azt írtam, hogy zavarja, hogy egyedül van a színpadon, hanem azt, hogy nem olyan egyszerű ott állni (és énekelni), mint ahogy az a nézőtér 10. sorából, vagy az otthoni fotelből látszik. A nagyoknak sem, hát még a kicsiknek (fiataloknak), akikkel megértőbbnek, elnézőbbnek kellene lenni.
Erkel Színház • 62932016-02-15 13:37:36
Sosem kértem, hogy az én fülemre hallgass. Csak ahogyan a mások kedvenceinek is vannak hiányosságai, esetleg hibái, úgy a Tieidnek is vannak, csak mi nem döngöljük Őket a földbe a "kritikánkkal". Észre kellene venni, hogy máshol sincs kolbászból a kerítés, ott is szép számmal akadnak gyengébb előadások és énekesek, még a legnagyobb nevű helyeken is. Sőt a legnagyobb nevek is kifognak - néha nem is ritkán - kevésbé sikeres pillanatokat. Ha valaha egy percet is álltál volna a színpadon, tudhatnád, hogy mennyire egyedül van ott az énekes, még egy hangszer sincs, ami mögé elbújhatna, és teljesen lutri, hogy akkor, ott mi fog megszólalni. És ezen kívül még ezer dolog befolyásolhatja. Az, hogy valakit egyszer láttál, hallottál - édeskevés. Ugyanezért ostobaság az előéneklés is.
Erkel Színház • 62912016-02-15 12:23:41
Szerintem hagyd! Itt egyesek az objektivitásra hivatkozva csak a saját szubjektív véleményüket és az általuk kedvelteket fogadják el. Szerintük azok a drámai koloratúr szoprántól a lírain át mindenre alkalmasak lennének, más meg semmire. Kár az energiádat pocsékolni a vitára. Csak amit ők hallottak, csak ahogy ők hallották, csak ahogy ők szeretnék hallani - az az üdvözítő.
Erkel Színház • 61692016-01-20 15:35:27
Ernesto Palacio a következőket mondta: a tenoroknak általában a magas hangokkal és a passaggio kiművelésével van problémájuk, de JDF-nek olyan szerencsés a hangja, hogy pont ezekkel nincs semmi gondja.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56922015-10-28 16:22:10
Én nem hasonlítottam össze senkivel, csak megállapítottam, hogy szerintem jól és szépen énekel. A többieket - áttételesen - csak az inkriminált jelző miatt hoztam szóba.
Másrészről szívesen vennék részt egy valóban szakmai vitában az éneklésről - erre tettünk kísérletet jó pár évvel korábban a Sesto nevű fórumtárssal, de sajnos amikor tényleg megpróbáltunk szakmai érveket, véleményt megfogalmazni, minden nagyhangú "elpárolgott" - de akkor azt kizárólag tabuk, sértődés nélkül, nem úgy, hogy XY-t nem lehet bírálni, mert ő akkora nagy sztár (volt), stb. Ha ilyen lehetőség adódna, talán az is kiderülne, hogy valami fogalmam azért van erről a műfajról :)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56902015-10-28 15:44:59
Nem ezt állítottam, csak annyit, hogy túl gyakran és sajnos érdemtelenül hangzik el a jelző olyanok kapcsán is, akik (még-már, vagy soha) nem érdemlik meg. Jó példa erre, hogy a szintén világszínvonalúnak kikiáltott Marton Énekverseny nagydíjasa a Neue Stimmen-ben az első fordulón sem jutott túl. Úgy tűnik igazi nemzetközi viszonylatban mégsem találták olyan kimagaslónak. Ez persze nem tölt el elégtétellel, inkább sajnálom, mert tagadhatatlanul tehetséges, de az ajnározás helyett inkább a helyén kellene kezelni és értékelni a teljesítményét.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56892015-10-28 14:26:48
A válaszból az derül ki, hogy mégis értek - kicsit - hozzá :). Egyébként nem kedvencem, egész véletlenül akadtam a felvételre, csak megörültem, hogy végre valakinek a produkciójára megalkuvás nélkül mondhatom, hogy JÓ. És azért nem világszínvonal még - csak kezdődik, és ha nem romlik/rontják el akkor talán... - mert az még hiányzik, amit valaki itt hiányolt és Kincses Veronikát hozta fel példának: a szerepek teljes, felszabadult átélése, megoldása. De hiszen csak 24 éves, és ez egy verseny volt. Viszont hallgatva rögtön eszembe jutott, hogy ki mindenkire hangzik el, hogy világszínvonal, miközben össze-vissza machinál, grimaszol, tátogat, öblöget, szorít, sötétít, torkoz, jóval nagyobb hangon próbál énekelni, mint ami a sajátja, hamis, éles, lebegős, vaklizós, stb. Ezért akartam példának állítani.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56812015-10-27 23:01:46
Kár, hogy az elvakultság megakadályozza a tisztánlátást. No meg a tisztánhallást is...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56802015-10-27 23:00:45
Hú ez most nagyon mellé ment! Valakivel össze tetszik téveszteni. Így már értem az előzőt, csak sajnos téves.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56772015-10-27 22:45:04
Nem egynél, de valahol az ilyen minőségű produkcióknál. És az ifjú hölgy a különböző álszakértők fej- és mellhang, meg orrmelléküreg rezonanciás kijelentéseire is csattanós választ ad. Azaz: így énekel az, aki jól énekel.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56762015-10-27 22:40:55
Hogy jövök én ide? Csak nyitott szemmel és füllel járok a világban.
Milyen zenét hallgatsz most? • 244952015-10-27 21:13:37
Elsa Dreisig-ot a Neue Stimmen döntőjében a youtube-on. Ajánlom mindenkinek!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56722015-10-27 21:12:09
Ha valaki szép hangot és igazi éneklést akar hallani, nézze meg a youtube-on a Neue Stimmen döntőben Elsa Dreisig produkcióit. Különösen ajánlom az egyes itthoni énekesek kapcsán világszínvonalt emlegetőknek!! A világszínvonal valahol itt kezdődik.
Erkel Színház • 58232015-09-30 20:53:02
Azokon az előadásokon, amikor Miklósa Erika énekli Mariát, akkor a Somewhere-t is. A másik szereposztásban ez nem így van.
Jonas Kaufmann • 12142015-09-21 09:10:15
Mi ez az ádáz ellenérzés a hangosítással és a microporttal szemben? Ha valakinek szép a hangja és jól énekel !!! az hangosítva és microporton keresztül is kiderül. Ellenben sok ígéretes hang ment már tönkre, mert állandóan túlvezérelve énekelt a megalomán karmesterek egyre nagyobb és hangosabb zenekarai és a rossz akusztikai viszonyok miatt.
Erkel Színház • 57622015-09-14 09:39:21
Wiedemann Judit
Erkel Színház • 57612015-09-14 09:38:04
Az én véleményem egészen más.
Örültem, hogy láttam végre - sok év után - egy olyan előadást, ahol nem kellett a szék karfáját szorongatni, hogy a szereplők el tudják-e énekelni a szólamukat. Mindkét szereposztás remekül helytállt, és főképp a pénteki premieren voltak kifejezetten erős, drámai jelenetek, mind színészileg, mind zenei szempontból. Külön is ki szeretném emelni a kórus tagjait - mind a fiúkat, mind a lányokat - nem akármilyen teljesítményt nyújtanak, és láthatóan élvezik is. Ha Novák Péter csak ennyit ért volna el, már ennyi is elég lenne. Szerintem nagyon jó a rendezői koncepció is, a Shakespeare monológ is abszolút funkcionálisan illeszkedik és teljesen érthető, hogy miért ezt és itt mondja el Doc. A zenekar is kiválóan muzsikált, ezt a számukra nem mindennapi zenei anyagot igen magas színvonalon játszották. Ami esetleg a próbák hiányából fakadt, azért pedig nem a rendező a felelős, elég nehéz úgy rendesen bepróbálni valamit, ha a próbaiőszak első felében elegedik a fél szereposztást turnézni, majd nem adnak a tánckarból táncosokat, ezért külsős - néptáncos!! - növendékeket kell beilleszteni, a próbákat kitűzik, de nincs terem, a bemutató előtt három nappal derül ki, hogy teljesen át kell rendezni jeleneteket, mert a jogörökösökkel nem történt meg az egyeztetés, és sorolhatnánk. Az Opera kiemelt produkcióként hirdette ezt a bemutatót, de a körülményeket - enyhén szólva - nem igazán biztosította hozzá. Ezt nem Novák Péteren kell számonkérni.
Nagyon jó előadás, ajánlom mindenkinek, aki tudja nézze meg!
Olvasói levelek • 106622015-05-15 23:03:55
A Csapos közbeszól topicban még mindig az az utolsó (02.27-i) beírás olvasható, hogy "Zalbarna hozzáférését két hétre korlátozzuk".
Aki azóta sem tért vissza. Miközben nála sokkal személyeskedőbben és kioktatóbban fogalmazók már a címlapra írnak kritikát. Gratulálok!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 521762015-03-27 08:21:39
Valakivel egyeztetnek, pl. két monogramot biztosan tudhatunk: BT és MÉ. Azért ilyenek a szereposztások...
Vagy minket kellene megkérdezniük? A TV-ben látott Parasztbecsület nem arról győzött meg, mint amit itt a fórumon olvasok nap mint nap.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 516912015-02-09 23:46:34
Milyen rossz lehet, hogy mindenki szembe jön az autópályán...?!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 516722015-02-09 17:37:12
"Boldogok az alázatosak (a lelki szegények), mert övék a mennyek országa", "Aki magát felmagasztalja, megaláztatik"
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 516672015-02-09 14:52:39
Szerintem nincs azzal baj, hogy különbözőképpen ítélünk meg emberi teljesítményeket. A baj azzal van, ha valakik ezt nagyképűen, öntelten teszik, arra hivatkozva, hogy ők már mennyit hallottak-láttak (mintha ez bármit is jelentene), de közben olyan szakmai nonszenszeket írnak le, mint "szorított gégével énekelt...", vagy "az orr-melléküreg rezonanciáját használta jobban...", stb. Aki akár csak egyszer is próbálta, hogy mi az ott állni a színpadon néhány száz, esetleg néhány ezer ember előtt és semmi mögé el nem bújva, csak a saját énekhangjával magára irányítani a figyelmet akár csak pár másodpercre is, az nem bírál senkit nagyképűen és nem ír le ilyeneket soha.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 513412015-01-15 16:54:02
De ha valaki messze nem kifogástalanul énekli el a kottát, az csak azért, mert ezt kellően nagy hangon teszi, még ne legyen jó.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 513402015-01-15 16:52:32
Bármit le lehet írni bárkiről és bármit el lehet hallgatni róla... De továbbra is úgy gondolom, hogy az összehasonlítgatás - még fachtársak között is - helytelen. Mivel állítom - Marton Évával szemben - hogy ez nem verseny. Önmagukkal lehet csak összehasonlítani a teljesítményüket, és ilyen vonatkozásban, ha Rácz Rita jobban énekelt mint korábban, akkor azt szabadjon megírni és ha Lukács Gyöngyi pedig (oh mea culpa) esetleg gyengébben mint máskor, azt is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 513062015-01-15 09:29:48
Köszönöm! Végre! Mélységesen egyetértek. Az elmúlt években számtalan példát próbáltam "más sportágakból" hozni (legnagyobbat rúgó focista, stb.), de a Te példád talán még jobb: egyesek lelkendeznek, ha valaki baromi nagyot rávág a szögre - lehet, hogy így egy ütésre beverődik, de sajnos legtöbbször inkább jól elgörbül - mert nekik csak az a lényeg, hogy hű de nagyot ütött. Az, hogy görbe lett a szög, vagy esetleg mellette megsérült a deszka is, az nem számít. Pedig annak sokkal fontosabbnak kellene lennie, mint az, hogy hány és mekkora ütésekkel verték be a szöget.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 512922015-01-12 23:52:30
Magad írod, hogy a véleményező hallja jobbnak, ergo semmilyen mérték nem igazolja, csak valakinek a szubjektív ítélete. Akik az Operában énekelnek, azokat is kiválasztotta - ugyanilyen szubjektíven - valaki. Annak aki döntött, ők tetszettek jobban a többinél, tehát neki "ők voltak jobbak". De mások szerint pedig nem így van. Akkor van ennek értelme? Maximum annak van szerintem, hogy az adott szerepet valaki megfelelően, jól, esetleg kiválóan énekelte, színészileg megoldotta, ezért való-e neki a szerep, vagy sem, de semmiképp nem állíthatom, hogy XY-nál jobb, vagy rosszabb.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
MÜPA Home

A felvétel a Müpa 2019. június 16-i előadásán készült.

WAGNER: Az istenek alkonya
A mai nap
történt:
1947 • Az Albert Herring bemutatója (Glyndebourne)
született:
1819 • Jacques Offenbach, zeneszerző († 1880)