vissza a cimoldalra
2022-12-08
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5778)
Opernglas, avagy operai távcső... (21629)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63972)
Társművészetek (2585)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Balett-, és Táncművészet (6158)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3325)
Operett, mint színpadi műfaj (5259)
Pantheon (3201)
Momus-játék (6361)
A díjakról általában (1180)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1599)
Birgit Nilsson (60)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3188)
Kimernya? (4696)
Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? (141)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5405)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5230)
Gaetano Donizetti (1012)
Csajkovszkij, Pjotr Iljics (208)
A nap képe (2349)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: Beatrice
Leírás:
Honlap:
   


Beatrice (889 hozzászólás)
 
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 57692022-12-05 18:48:39

Az Operabeavató Bánk bán-sorozatának első epizódja fizetős streamként megtekinthető lesz december 8. és 11. között, felvételről.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 639472022-12-04 18:01:20

Érdemes időnként rákattintani a jegytérképekre, mert nem egyszer felbukkannak jegyek.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 57622022-11-25 03:01:21

2020 márciusában a Zeneakadémián előadták a művet Vásáry Tamás vezényletével, a Bartók Rádió közvetítette.


Zenei események • 10262022-11-25 02:38:50

A jegy.hu Black Friday akciójában több komolyzenei eseményre is adnak 30-50% kedvezményt (bár a legtöbb jegyhez ún. kényelmi díjat is felszámítanak). Péntek végéig él az akció.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 57602022-11-24 20:00:27

Tegnap a Vigadóban Schumann romantikus, világi oratóriuma, Az éden és a péri hangzott fel.



Először találkoztam a művel, amely egy megható, allegorikusnak is tekinthető keleti témájú történeten alapul: a címszereplő péri egy angyalféle, aki ki van tiltva a Paradicsomból, nagyon szeretne oda visszakerülni, nagyon meg is dolgozik érte, végül sikerrel. Az a "vizsgafeladata", hogy olyan ajándékot vigyen a mennybe, ami Isten (itt: Allah) szívének a legkedvesebb. Hogy mi a megfelelő ajándék, arra neki kell rájönnie. Sokat röpköd ezügyben. Több próbálkozás után egy megtért bűnös könnye lesz az az ajándék, ami újra megnyitja neki a menny kapuját.



A szövegkönyv Thomas Moore ír költő művén alapul. Az nem derül ki a librettóból, hogy a péri miért van kitiltva. Mivel több péri is szerepel a műben (a többieket a kórus jeleníti meg), akiket szintén száműztek, lehet, hogy ez valami kollektív büntetés. (Egy Schumann művéről szóló tanulmányban azt olvastam, hogy az eredeti Moore-műben az a péri "bűne", hogy egy bukott angyalnak és egy halandónak a gyermeke. Ez a magyarázat azonban nem jelenik meg Schumann oratóriumában.)



Elöl ültem, itt nagyon plasztikus volt a hangzás (a terem hátuljában nem ilyen jók az akusztikai viszonyok). A színvonal magas volt minden közreműködő tekintetében, nem volt egyetlen gyenge láncszem sem. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar nagyszerűen szólt Attilio Tomasello értő keze alatt.



A szólisták közül a főszereplő périt megjelenítő Kolonits Klára a karmesteri pulpitustól balra helyezkedett el, míg a többi énekes (Brickner Szabolcs, Láng Dorottya, Szalai Ágnes, Kovács István) akik narrátornak, angyalnak és egyéb szereplőknek kölcsönözték a hangjukat, a jobb oldalon voltak.



Kolonits Klára átszellemülten angyali volt, szinte láttam a szárnyakat a hátán. És persze szárnyalt az éneklése. Nagyszerű volt Brickner Szabolcs narrátorként, kicsit valahogy Bach oratóriumainak evangélistáival rokon ez a szerep. Kellemes felfedezés volt Láng Dorottya, aki beugróként is kiváló volt. Némi feszültség volt látható az arcán, feltehetően a beugrás miatt, de ez a hangi teljesítményét nem befolyásolta. Szép a hangja és jól tudja használni. Szalai Ágnes az énekkar tagja, ebből az énekkarból jó néhányan fellépnek szólóban is különféle helyszíneken, igen jó színvonalon, és most se volt másként. Kovács István megint megörvendeztetett bennünket szép hangjával és kulturált éneklésével.



Manapság nem annyira gyakori, hogy egy előadás ennyire egyenletesen jó legyen. Gratuláció minden közreműködőnek!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 57582022-11-22 23:35:09

Remekbeszabott Operabeavatót kapott tegnap a teltházas közönség a 6szín Teátrumban. A téma annak a súlyos csapásnak a pillanata volt, amikor egy operai karakter számára gyakorlatilag minden összeomlik, nem marad neki semmi valós perspektíva.



Az ezt illusztráló két, nagyon ismert operai jelenet így új megvilágításba került, és csöppet sem volt elcsépelt és unalmas (amúgy se tud számomra unalmas lenni semmi, amiben Kolonits Klára és Dinyés Dániel szerepel). A két jelenet a Violetta-Germont papa duett a Traviatából, valamint a négyes a Rigolettoból volt. A sorozat házigazdái Dinyés Dániel és Göttinger Pál, az énekesek Kolonits Klára, Sahakyan Lusine, Szélpál Szilveszter és Tötös Roland. Fotó a közreműködőkről.



Kolonits Klára csodálatosan énekelt és játszott (csakúgy, mint Szegeden a nyári Traviatában), Tötös Roland remek Herceg volt, Sahakyan Lusine igazi "dögös" mezzo hang (és jó színésznő), és Szélpál Szilveszternek se kellett szégyenkeznie.



Egy énekesnek rangot jelent az Operabeavatóba bekerülni, a szokásos előadói kvalitásokon kívül oda-vissza kell tudni hangilag a szerepet, bármelyik ütemnél tudni kell belépni, tudni kell rögtönözni (nincs előzetes próba), és a humor se hiányozzon (minden szereplő bőviben volt ennek, és szemmel láthatólag ők is jól szórakoztak az oldott légkörben). Ezúttal a nézőknek még mobilozni is szabad volt, mert a Traviata-duett olaszul ment, és Göttinger Pál feltöltötte a Facebookra a magyar fordítást. (A Rigoletto-jelenet aztán magyarul volt.)



Lehetetlen reprodukálni, mi mindenen mulattunk, és mi mindenről tanultunk. Mindig élvezem Dinyés Dániel azon demonstrációit, hogy egy másod-harmadrangú zeneszerző hogyan oldana meg egy-egy dolgot, zárna le egy-egy frázist, komponálna meg egy kíséret-részletet, és ezzel szemben mit csinált a zseni (Verdi, Mozart...), és ez miért adekvát és hatásos. Az is nagyon érdekes, hogy Göttinger Pál, aki egy szimulált rendelkező próbán ad utasításokat a szereplőknek, mennyire ellentétes felfogásban tud egy-egy részletet játszatni. Pl. a Rigoletto-négyesben, a Maddalena-Herceg évődésben először a Hercegnek afféle Don Giovanniként kellett viselkednie, akinek csak a hódítás a fontos, míg Maddalenának rühellnie kellett, hogy az x-edik kocsmatöltelék csapja neki a szelet eléggé primitív módon. Aztán úgy is el kellett játszani a dolgot, hogy a Hercegnek hirtelen valóban mélyen bele kellett szeretnie Maddalenába, annak pedig rá kellett jönnie, hogy az álruhás Herceggel van dolga, és ettől odáig meg vissza kellett lennie.



Az is nagyon jó az Operabeavatóban, hogy sok fiatal van a nézőtéren, nem csak ősz fejek. Vannak olyanok, akik először járnak ott (onnan tudom, hogy Göttinger Pál megszondáztatta a közönséget ezzel a kérdéssel). És vannak, akik visszatérnek - először, másodszor, sokadszor.



Ebben az évadban két helyszínen fut két különböző Operabeavató-sorozat: a 6színben egy-egy téma köré épülnek az epizódok, míg a Magyar Zene Házában a Bánk bán van ízekre szedve.



Az egyik korábbi 6színi epizódról itt olvasható Mezei Néző beszámolója.


Kolonits Klára • 12372022-11-21 01:57:36

Most találtam:



DALIRODALLAM – egy vers több zeneszerző

Zenebeavató Kolonits Klára és Dinyés Dániel humoros határfeszegetéseivel a Hubay Jenő Zeneiskolában.



2022. nov. 27. 18:00



Énekel: Kolonits Klára szoprán

Zongorán kísér és mesél: Dinyés Dániel



A 26. ANNO összművészeti rendezvénysorozat programja.


Kolonits Klára • 12362022-11-21 01:28:38

Köszönet a linkért.



Igen, a művésznőt hallgatni mindig spirituális élmény is (nekem feltétlenül). Legutóbb Brahms Német Requiemjében és Webber Requiemjében nyújtott elképesztően átszellemült alakítást. Tapasztalataim szerint bármilyen darabban képes ilyesmire: amikor a Carmina Buranába beállt, rácsodálkoztam, hogy képes a világ összes nőjét szimbolikusan megjeleníteni (zeneileg és játékban is, a korábban látott fachtársnő alakítása ennél jóval földhözragadtabb volt). Minek következtében végül a széria összes előadásán ott ültem, mindig alig várva, hogy színre lépjen.



Szerdán a Vigadóban is oratóriumban lesz hallható: Schumann Az éden és a péri című, keleti tárgyú mesén alapuló művében, melyben a périt, egy angyalszerű lényt alakít, aki büntetésből ki van tiltva a paradicsomból, de a végén visszabocsátják. (A librettó németül és angol fordításban itt olvasható.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 638652022-11-14 23:43:41

Úgy emlékszem, Miklósával már készült TV-felvétel a Lammermoori Luciából, ebben a rendezésben. Minek még egy? Erre van pénz, miközben előadásokat törölnek, mert spórolni kell? Netán a művésznő szerepbeli vagy hangi fejlődését akarják dokumentálni...?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 57502022-11-11 00:02:31

Mullova engem sem igazán fogott meg, Boldoczki viszont nagyon. Mint mindig. Nem mellesleg a Penderecki-versenymű az ő számára íródott.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 57462022-11-06 23:29:54

Van egy fölösleges jegyem Prunyi Ilona és zenésztársainak november 9-i kamarakoncertjére a Müpába. Szeretnék rá meghívni egy fórumtársat. A jelentkezést privátban kérem.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 638432022-11-02 17:06:20

Aki Kolonits Klára Melindáját akarja mostanában hallani, annak az Operabeavatóra célszerű elmenni. Pl. ma este 7-kor (Magyar Zene Háza). Persze a művésznő nem minden epizódban szerepel (ma igen), de emlékezetes volt pl. Kovácsházi István Hazám, Hazámja, és figyelemreméltó Sahakyan Lusine Gertrudisa is, hogy csak két nevet említsek. Meg sokat lehet tanulni a műről.


Pantheon • 31792022-10-29 03:18:29

Jerry Lee Lewis, rock-and-roll zongorista és énekes. Pesten is többször fellépett.


Kolonits Klára • 12312022-10-29 03:08:51

Ebben az angol nyelvű blogbejegyzésben többek között olvasható egy rövid kritika a Hoffmann meséi egyik pesti előadásáról.


Kolonits Klára • 12302022-10-29 03:05:15

November 2, Magyar Zene Háza: Bánk Bán operabeavató (forrás: gottingerpal.com)



November 4, Müpa: Brahms: Német requiem


Edita Gruberova • 31902022-10-24 23:42:15

Igen, van benne jó néhány pontatlanság, nem akarom ezeket itt egyenként kipécézni, hiszen a poszt szeretettel és empátiával íródott, és sok mindenre jól ráérzett a szerző.



Csak pár mozzanatra reflektálok:



"Szerepeiben saját eszköztárával ábrázolt, de magáról sohasem mesélt."

Én ezt máshogy látom, szerintem mesélt magáról, csak közvetetten, mint ahogy a belcanto műfaj is mindig kicsit stilizált, elvont.

Azt nyilatkozta: "Ich singe mein Leben".



"Vajon ma, halálának évfordulóján hányan visznek virágot a bel canto királynőjének sírjára!?"

Csak az tud oda virágot vinni, aki tudja, hol a sír, de ezt a rajongók nem tudják, ugyanis Edita így rendelkezett. Ez is rá vall. Nem is egy klasszikus sírban nyugszik, hanem természetközeli módon egy fa tövébe temették a hamvait. Nincs kiírva a neve. Én nem is akarnám kinyomozni, még ha lehetne is, mert nekem az ő akarata szent. Pihenjen háborítatlanul, miután olyan sokat adott nekünk.



Úgy sejtem, előre megbeszélhette a lányaival, hogy a halála után nyugodtan adjanak el mindent. Neki ezekre a tárgyakra már nincs szüksége.



Végezetül hadd idézzem a gersthofeni koncerthez írt egyik kommentet:

"Imagine, doing what you love for a living all your life, and bringing joy to others while you do it. What a life well lived."


Eiffel Műhelyház • 7262022-10-22 23:43:49

Szép volt a Dido és Aeneas ma este az Eiffelben.

A sorozat többi előadása zártkörű ifjúsági előadás volt.

A célközönséget szem előtt tartva a színpadon mindig volt mozgás, ami ébren tartotta a figyelmet. A zenéhez néhol hangeffektusokat is adtak, valamint néhány helyen hozzákomponáltak indiai beütésű zenét is.



Nekem az énekesek közül a legjobban Najbauer Lóránt (Aeneas) tetszett. Nagyon otthon van ebben a repertoárban.

Balogh Eszter (Dido) hangjának igen jó a projekciója. Talán egy-két magas hang kicsit éles volt (de ennek megítélése szubjektív).



A kivetített magyar fordítás sajnos itt-ott pongyola volt, pl. nem lett lefordítva a "Hesperian" jelző, hanem egy az egyben át lett emelve a magyar fordításba. (Egyébként nyugatit jelent.)



Életemben másodszor láttam ezt az operát, az első alkalom a 80-as években volt, amikor egyik nagy kedvencem, Hamari Júlia énekelte a női főszerepet.


Opernglas, avagy operai távcső... • 215392022-10-21 20:12:18

A Glagolita mise e hét keddjén Pesten is hallható volt, a Vigadóban.


Kolonits Klára • 12292022-10-20 01:50:26

Még egy fellépés: 2022 december 21-én a Zeneakadémián lesz Beethoven IX.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 638212022-10-19 00:28:16

Igen, 13-án és 16-án. A 13-i előadásra született néhány beírás itt, l. lejjebb a 63791-93 sz. hozzászólásokat.


Edita Gruberova • 31872022-10-18 00:50:18

Tegnap meghallgattam a Zeneakadémián a Dvořák-kamarakoncertet. Szomorkásan gondoltam arra, hogy alig öt éve annak, hogy Edita ezen a pódiumon énekelt, és most már az egyéves halálozási évfordulójának előestéjén vagyunk.

Szép volt a koncert, és egyszercsak, számomra váratlanul (mert nem ismertem a darabot) megszólalt a Kreisler-fantázia elején Edita kedvenc Dvořák-dalának dallama (Když mne stará matka, a Cigánydalok ciklusból, Pesten is előadta 2016-ban). Könnyes lett a szemem.

Királynő, nem felejtünk!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 57222022-10-15 20:15:21

"Egyébként valóban, a tegnap esti zeneakadémiai hangversenyük is fényes bizonyítéka volt a kiválóságuknak, maradéktalan boldogság volt az egész este."

Egyetértek. Pedig nem tartozom a törzsközönségükhöz. A látogatottságról meg annyit, hogy teltház volt, a karzaton még a lépcsőn is ültek.



Nekem legjobban Mozart Esz-dúr sinfonia concertante-ja tetszett, remek szólistákkal, akik a zenekar tagjai. Részletek itt. Nem mellesleg a hegedűművész szólista erről a darabról doktori disszertációt is írt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 638002022-10-15 00:20:35

A széria korábbi előadásaiban a III. emeletről nem tudtam kivenni, miféle kotta van Tosca kezében. Csütörtökön végre közelről láttam: a Norma egy régi (vagy legalábbis annak tűnő) kiadása volt.



Fekete Attila ezekben a korábbi előadásokban jobb hangi formában volt, mint csütörtökön. Vasárnap László Boldizsárt fogjuk hallani.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 637912022-10-14 00:43:43

Hogy a Tosca librettóját parafrazeáljam: az előadásból eddig hiányzott a díva. De tegnap este megjött! Mármint Boross Csilla, mint Tosca. Ádám Zsuzsanna ugyan hangilag birtokolja a szerepet, de a színpadon valahogy hiányzott belőle a "dívaság", Zétával egyezően nekem is az volt a benyomásom, hogy túlságosan csak arra ügyelt, hogy a rendezői instrukciókat megvalósítsa.



Lehet, hogy az is növelte bennem a dívahiány érzetét, hogy a Tosca-premiert két Hoffmann-előadás közé szendvicselve láttam, és hát a Hoffmannban is volt egy díva, aki dívát alakított, és nem akárhogy.



Szóval, Boross jött, láttuk, győzött. Lehetséges, hogy még nem százszázalékosan épült fel a betegségéből, mert Tosca imája talán kicsit visszafogott volt, de azért így is benne volt, aminek benne "köllött" lennie.



A hangja meg gyönyörű. Számomra azon kevés énekes egyike, akinek hangja valahogy közel áll a lelkemhez.



Boross Csilla erős jelenléte zárójelbe tette a rendezés idétlenségeit is.



Vasárnap lesz vele még egy előadás. Érdekes módon ezt az előadást eredetileg (az évad meghirdetésekor) nem hirdették meg. (Keenlyside dalestjét tervezték be erre az időpontra, de túl kevés jegy fogyhatott, így a dalestet áttették az Eiffelbe.) Mindenesetre jó néhány jegy van még. Rejtély, hogy miért nem reklámozzák. Én ott leszek!


Kolonits Klára • 12272022-10-12 21:37:32

Igen, február 9-én lesz, elnézést az elírásért.



Kíváncsi vagyok, mi lesz a műsor.


Kolonits Klára • 12252022-10-11 02:11:49

Körülnéztem a neten, és ezeket a meghirdetett jövőbeni Kolonits-fellépéseket találtam (az operaházi Hunyadi Lászlókon kívül):



2022. nov. 11: Dohnányi és Webber, Müpa

2022. nov. 23: Robert Schumann: Az éden és a péri, Pesti Vigadó

2022. dec. 20: Beethoven IX., Müpa

2023. jan. 12: Missa Solemnis, Müpa

2023. febr. 23: Maria Callas emlékkoncert, Athén

2023. ápr. 6: Villa-Lobos, Pergolesi, Budapest, Festetics-palota



(Aligha teljes a lista.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 637242022-09-28 19:50:32

A 30-i, pénteki Toscára eladó egy 50%-os diákjegy, III. emelet közép 1. sor, 4900 Ft.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 637062022-09-25 18:24:33

A premieren a címszerepet Boross Csilla váratlan megbetegedése miatt Ádám Zsuzsanna énekelte.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636882022-09-18 20:38:26

A pontosság kedvéért: a Roberto Devereux börtönjelenete nem az opera fináléja.



A posztom egyébként azt illusztrálta, hogy volt már olyan a világtörténelemben, hogy rendezésen változtattak negatív közönségreakció miatt.



Mint már utaltam rá, nem gondolom, hogy a pesti Hoffmann-rendezés esetében szükség lenne hasonló változtatásra.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636842022-09-17 16:57:00

Én bizony már megéltem olyat, hogy egy rendezői megoldásnak finoman szólva nem volt sikere, és a premierre adott közönségreakció után kivették az előadásból.

A Roberto Devereux 2000-es bécsi premierjéről van szó, ott is a börtönjelenetről.

A színpadon a kivégzésére készülődő címszereplő mellett számos kórustag (esetleg statiszta) volt jelen, ülve, és egyszercsak mindegyik előrántott a köpenye alól egy hentesbárdot. Röhögött a közönség, szegény Robertonak (Ramón Vargas) ilyen körülmények között kellett búcsúznia az élettől.

Az előadás utáni meghajláskor alaposan kibúztuk a rendezőt. Ez volt eddig az egyetlen alkalom, hogy búztam operaházban. Azért tettem, mert felháborodtam, hogy a rendező így tönkretette szegény tenor nagyjelenetét.

A rendező egyébként a Magyarországon is nagynevű Silviu Purcarete volt. Ezt az effektet bizony elmérte. Korrigálták, a sorozat következő előadásában már nem voltak előrántott bárdok.

Ilyen Magyarországon nyilván nem fordulhat elő. :-)



A Hoffmann-beli macival nekem sincs bajom egyébként. Véleményem szerint nem zene- ill. történetellenes. A groteszk hatást erősíti.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636802022-09-17 02:35:17

Nekem is nagyon tetszett a karmester, számomra új dimenziókat nyitott meg a darabban.



Kolonits meg csúcs.


Edita Gruberova • 31842022-09-13 21:47:06

Örülök, hogy a gyönyörű kottaállvány (Thonet 11861-es modell) múzeumba kerül, és nem valami bútorkereskedőnél köt ki, ahol elveszne Editával való kapcsolata.


Edita Gruberova • 31822022-09-12 00:20:35

A szlovákok beleálltak az árverés témába, a kulturális minisztérium biztosított pénzügyi keretet, és így több fontos tárgyat megszereztek, ezek tényleg múzeumba kerülnek. Részletek itt. Riszpekt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636542022-09-07 21:29:06

A 10-i (szombati) Hoffmannra ajándékba átadó egy diákjegy. III.em. közép 3. sor. Elektronikusan el tudom küldeni. A válaszra legfeljebb péntek estig tudok várni.


Edita Gruberova • 31722022-08-17 02:45:00

Beszámoló a júniusi, franciaországi emlékkoncertről


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32502022-08-07 13:00:11

Tény, hogy egyes mellékszereplők a szokásosnál hangsúlyosabbak lettek, de ez messze nem tette főszereplővé őket. Ezt nyilván Ön is látta volna, ha kegyeskedett volna elmenni az előadásokra.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32492022-08-07 12:47:23

"Szerintem  Agache  úgy jatszott, ahogy instruálva volt." Szerintem is. Ez egy eléggé statikus szerep. Látott már valaki hiperaktív Germont papát a színpadon?


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32422022-08-07 00:03:12

Én nem éreztem úgy, hogy a rendező az énekesek fölé akart volna kerekedni. Szerintem a rendezés a helyszínnek megfelelő volt. Én a jobb rendezések közé sorolom. (Bár, bevallom, nálam mindig a zene az elsődleges, sose a rendezés kedvéért megyek el egy előadásra.)


Edita Gruberova • 31692022-08-02 23:17:57

Szeptember 10-én koncert lesz Pozsonyban Edita Gruberova emlékére, az Opera új épületében.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32002022-08-02 01:11:01

Zéta kiváló Traviata-kritikájához egy-két megjegyzés:



Kolonits Klára június 30-i franciaországi koncertjén szerepelt a Violetta-ária, és az Esz is megvolt a végén.



A szegedi rendezés olyan, hogy markáns hangulati különbség van a Sempre libera első és második versszaka között, ugyanis a második versszak alatt jelen van a Halál figurája, Violetta gondolatban vele viaskodik, így a második versszak sötétebb tónust kap. Emiatt az Esz valószínűleg nem is illene oda.



Egyébként Alfredo "O mio rimorso"-jának végén sem szerepelt az opcionális magas hang.



Én is nagyra értékeltem, hogy a szokásos húzások most nyitva voltak. Különösen szeretem az első felvonásbeli Violetta-ária ( "Ah, fors'è lui" ) második versszakát (" A me fanciulla"), amit rendszeresen elsinkófálnak élő előadásban, és inkább csak lemezen hallani. Itt meg megvolt. Ugyancsak megvolt a legvégén, hogy a Violetta halála utáni pillanatokban a többi szereplő hangot ad kétségbeesésének. A Traviata nem olyan hosszú darab, nem is olyan vontatott, meg nem is olyan gyenge, hogy indokolt lenne bármit is húzni belőle. Hacsak egyik-másik előadó képességét meg nem haladja ez vagy az a rész. De itt szó se volt ilyesmiről.



Nekem is tetszett Dinyés Dániel interpretációja. Az volt a benyomásom, hogy - szemben a tradicionális-érzelmes megközelítéssel (amit az általam hallott előadásokban Kovács János művelt a legmagasabb fokon) - ő egy modern, viszonylag pátosztalanított történetet tár elénk. (Ilyenfajta interpretációt hallottam Simone Young pálcája alatt Hamburgban, 2010-ben.) Ez a Violetta egy mai nő, a történet eszünkbe idézheti, hogy ma is vannak nők, akik kénytelenek a testükből élni, ezért megvetik őket, pedig jobb sorsra, boldog családi életre lennének érdemesek.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31992022-08-02 00:15:07

Még egy Traviata-beszámoló


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31922022-07-30 14:24:57

Két, a Traviatához kapcsolódó interjú:



Kolonits Klára



Vajda Júlia


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31852022-07-28 22:59:44

TV-riport a Traviatáról, zenés próbarészletekkel. 10:40-től.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31822022-07-27 23:55:54

További olvasni-, hallgatni- és néznivalók a szegedi Traviata kapcsán:



Háttérbeszélgetés a főszereplőkkel és a rendezővel (videó, nagyon érdekes)



Juronics-interjú



Még egy Juronics-interjú (audio)



Kolonits-interjú



Interjú Vajda Júliával (Flora alakítója)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635302022-07-23 16:24:56

Igazából, ha az életkort nézzük, Kolonits tovább tartotta repertoárján a Königint, mint Gruberova. Utóbbi 40 évesen énekelte utoljára, Harnoncourt lemezfelvétele kedvéért.



Egyik szoprán sem azért hagyta abba ezt a szerepet, mert ne lett volna meg az F-je. Inkább a többi szereppel való összeegyeztethetőségről, illetve esetleg a szerep stresszes voltáról volt szó.


Kolonits Klára • 12172022-07-16 02:37:51

Marton és Gruberova között lényeges különbség, hogy Martont soha nem tagadta ki a szülőhazája, míg Gruberovát távollétében börtönbüntetésre ítélték, mert engedély nélkül emigrált Ausztriába, 1971-ben. Pár év múlva megkapta az osztrák állampolgárságot. Valószínűleg ekkor "hullott le az ékezet" a nevéről. Csak a 80-as években tudott egyáltalán látogatóba visszatérni szülőhazájába. Ausztria befogadta. Úgy tudom, mindvégig osztrák állampolgár maradt, bár egy idő után Svájcba költözött.


Kolonits Klára • 12132022-07-10 19:14:56

A művésznő saját honlapján ékezet nélkül írják:



https://martoneva.hu/en/the-international-eva-marton-singing-competition-has-started


web - ajánlat • 642022-07-09 00:49:42

Most találtam ezt a nagyon érdekes szakdolgozatot az operadívák idősödéséről:



https://escholarship.mcgill.ca/downloads/xs55mf29g



Sok szempontot felvet és igen árnyaltan tárgyalja a kérdést.



Angol nyelven.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634822022-07-06 18:26:48

Kösz a beszámolót, a rendezés meredeknek tűnik, de a zene meg az énekesek kedvéért csakazértis elmegyek. Végül is akár be is lehet hunyni a szemet.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634782022-07-06 11:21:31

Látta valaki most Az álruhás kertészlányt (Mozart)? Egyáltalán, megvolt a július 1-jei bemutató?



A jövő évi két előadás szereposztása erősen hiányos (de van benne egy számomra fontos név, ezért, meg a darab miatt is, vettem jegyet). A jegyek érdekes módon nem helyre szólnak.



Az amerikai-magyar koprodukció próbáiról az OperaCafé készített műsort.



Fodor Géza A Mozart-opera világképe c. könyvének a darabról szóló fejezete



Nekem a kedvenc áriám a darabból a Geme la tortorella (a címszereplő énekli).


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634652022-07-04 14:33:37

Jaja, én is kihasználtam a tavalyi szabadbérletes lehetőséget, idén viszont egyetlen kötött bérlet se volt ínyemre, így nem vettem. Ha, mondjuk, csak egy előadás van egy bérletben, ami nem érdekel, de a többi igen, akkor még megveszem, de nem volt ilyen bérlet. Manapság már válogatósabbak a nézők, mint régebben, pláne ezeken az árakon, erre a színházaknak is reflektálniuk kell(ene). Erre most csak a Hatos kártya ad kedvezményes lehetőséget, ha jól látom.

Kedvenc előadóim vagy kedvenc műfajom kedvéért hajlandó vagyok akár egy széria összes előadását is végignézni. Azért a műfajon belül a szereposztás is számít. Tollnok fórumtárshoz hasonlóan én se fogom megnézni a Luciát, egyszer se.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634602022-07-04 13:06:13

Köszönet az információkért!



Én az ún. Hatos kártyáról érdeklődtem, amiről itt van némi információ a 296.oldalon: https://www.opera.hu/data/cikk/6548/2022_23_musorkalendarium.pdf

(Erre a kártyára 6 eiffeles nagyszínpadi előadást kell gyűjteni, és akkor 3 teljes árú operaházi előadásra féláron lehet jegyet venni.) Azt a választ kaptam, hogy plasztikkártya még nincs, a kedvezmény érvényesítéséhez tartsuk meg az eiffeles jegyeket. Egyelőre csak személyesen érvényesíthető a kedvezmény, de arra törekszenek, hogy online is működjön majd.


Kolonits Klára • 12112022-07-03 12:38:00

Létezik egy Edith Gruber nevű mezzoszoprán és zongorista, Grazban, Gruberovánál 5 évvel idősebb, de a mai napig aktív, legalábbis 2018-ban még zongoristaként fellépett. A két "Gruber Editnek" volt egy közös fellépése: a Lammermoori Lucia 1975-ben Grazban. Erről pl. ebben a disszertációban lehet olvasni.



De talán jobb lenne ezt a Gruberova-topikban folytatni.


Kolonits Klára • 12092022-07-02 22:56:07

Köszönet a fordításért.



Egyetlen apró megjegyzés: Gruberova nevét mint művésznevet ékezet nélkül kell írni. Ezt onnan tudom, hogy megkérdeztem Tőle. Tanúk jelenlétében. Nem tűnt úgy, mintha nagy jelentőséget tulajdonítana az ügynek, de azt felelte, hogy ékezet nélkül írandó.



(Természetesen a szülőhazájában ékezettel írják a nevét, mint ahogy a mi nagy drámai szopránunkat mi Marton Évaként emlegetjük, külhonban meg Eva Marton. Mindkét esetben az ékezet nélküli verzió lett a nemzetközi "brand".)


Kolonits Klára • 12072022-07-02 13:48:29

Holnap, azaz július 3-án 15:30-tól 16:30-ig Operabeavató lesz

Verdi Traviatájáról a szlovákiai Füleken (Fil'akovo).

Közreműködők: Kolonits Klára, Tötös Roland, Dinyés Dániel.



Linkek:

https://udvartfestival.com/hu/program/

https://udvartfestival.com/hu/megkozelites/

Jegyek a helyszínen kaphatók: https://udvartfestival.com/hu/jegyek/


Kolonits Klára • 12062022-07-01 00:07:52

Fenomenális volt a koncert!


Kolonits Klára • 12052022-06-27 19:51:25

Interjú Kolonits Klárával (angol és francia nyelven)


Kolonits Klára • 12042022-06-26 16:08:08

Kolonits Klára június 30-án az Edita Gruberova emlékére rendezett koncert szólistája lesz. Helyszín: Théâtre André Messager, Néris-les-Bains, Franciaország. A program olyan áriákból áll, amiket Gruberova énekelt, vagy énekelhetett volna



Aki anyagilag támogatja a koncertet - akár kis összeggel - az meg fogja kapni a linket a koncert felvételéhez.



Program



Itt lehet támogatni


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634052022-06-20 00:30:04

Hát igen, tényleg van néhány hangnagybirtokos most ebben a produkcióban! Sose gondoltam volna, hogy egyszer megnézem ezt az operát (Puccini nem a szívem csücske), de most a szereposztás miatt megnéztem, és azon gondolkozom, hogy még egyszer megnézem!


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15412022-06-19 13:19:43

Gruberova 2019-es pesti Luciáin első ill. második sorban ültem, és teljes mértékben elhittem, hogy fiatal - nem is húsz- hanem inkább tizenhatéves - lány. Mert úgy szólt a hangja, olyan volt a kisugárzása, úgy mozgott a színpadon. Ez volt Gruberova csodája. Mármint számomra, és azok számára, akik az egész világról jöttek megcsodálni az utolsó Luciáit, és megtöltötték a színházat. Az operaelőadások azoknak szólnak, akik jegyet váltanak rájuk.

Egy barátnőm mesélte, hogy egy ismerőse úgy vett jegyet a Luciára, hogy csak annyit tudott, egy híres díva fog énekelni, de nem tudta, mennyi idős. A földszint közepén ült, és a látottak és hallottak alapján negyvenesnek saccolta a művésznőt.



A zenés színház virtuális valóság, a szereplők - jó esetben - elhitetik a nézővel, hogy ők most az előadás időtartama alatt azonosak azzal a karakterrel, akit eljátszanak és elénekelnek. Ehhez kellenek bizonyos előadói kvalitások, megfelelő jelmez és maszk, meg a nézők részéről a fogadókészség, a hajlandóság, hogy elhiggyék a játékot. Kérdés, hogy mennyire kell, hogy a szereplő valódi kora közel legyen az általa játszott karakter korához. (Pl. igen ritkák a valóban tizenéves Salome-k a színpadon.) Teljes realizmust nincs is értelme megkövetelni, a zenés színház eleve stilizált, pl. az igazi Boleyn Anna vagy Stuart Mária aligha ment dalolva a vérpadra, mégis egy jó operaelőadás meg tudja idézni az alakjukat.



Rost Andrea Paminájában és Amelia Grimaldijában számomra a probléma nem optikai volt.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15362022-06-19 00:13:46

"Én Gruberovát nagyon szerettem de sajnos az időskori fellépéseit nem tudtam élvezni. Még a koncertszerű előadás mondjuk hagyján."

Ha a koncertszerű előadás még hagyján, melyek voltak azok az időskori színpadi fellépései, melyeket nem tudtál élvezni? Hányra mentél el?

Én bizony sűrűn elmentem mind a színpadi, mind a koncertfellépéseire, és mindig úgy éreztem, hogy kaptam valami különlegeset. Természetesen nem mindig egyformán, de mindig pozitív volt az élmény.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15332022-06-17 21:17:13

Művésze válogatja, hogy ki milyen színvonalon tud énekelni idősebb korban. Például pár éve az akkor 74 éves Helen Donath egészen fantasztikusan énekelt Puccini-áriákat a Zeneakadémián, teljesen intakt hangon. (Zéta recenziója itt.) Egy katalán barátom is ott volt a koncerten, és azt mondta, sok évvel azelőtt már hallotta Donathot élőben, de akkor nem tett rá ilyen nagy benyomást.



Szóval, ne általánosítsunk. Aki képes a megfelelő színvonalat nyújtani, hadd csinálja, akárhány éves. Nem támogatom az "aggizmust" (ageism). Egy jelenleg 99 éves rokonom tanár, 94 éves koráig tanított.



Amúgy Rost Paminájára én se vagyok kíváncsi, de nem a kora miatt, hanem mert pár éve hallottam a szerepben, és nem voltam tőle elragadtatva, meg most a Boccanegrában se tetszett, kicsit se.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15302022-06-17 00:02:42

Ezek szerint a 81 éves Domingót se nézted meg.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76662022-05-22 22:39:37

Zéta sokkal szakavatottabban írt a 19-i győri Teremtés-koncertről, mint én valaha is tudnék, de nekem is igen pozitív élmény volt.



Alexander Kaimbacher neve ismerősnek tűnt. Rémlett, hogy valamikor, valahol Gruberovával együtt énekelt. És tényleg: 2008-ban a bécsi Staatsoperben énekeltek együtt az Ariadne auf Naxosban. Nagyon halványan emlékszem csak rá, nem volt különösebben rossz, de átütő sem.



Rajna Martin ma a Pomádé királyt vezényelte az Eiffelben, és abban is igencsak tetszett.


Zenei események • 10242022-05-18 21:44:49

A Concerto Budapest hirdeti ezeket az ingyenes koncerteket a jövő hétre:

https://www.concertobudapest.hu/v/promenad-koncertek/

Regisztrálni kell rájuk: a koncert címére kattintva megjelenik az adott koncert oldala, itt a kép alatt van a regisztrációs link.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632872022-05-17 20:19:45

"Megnéztem az állóhelyeket is, közülük csak néhány olyan van, ahonnan nagyjából a színpad fele látszik (...)"



A legjobb állóhelyekről csak a színpad sarka nem látszik. Végigálltam már két előadást ilyen állóhelyekről.



Kétségtelen, hogy nincs olyan állóhely, ahonnan a teljes színpad látszik. Ez markánsan különbözik mind a bécsi Staatsopertől, mind a müncheni Nationaltheatertől..


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632572022-05-12 22:06:17

Az állóhelyekről szeretnék néhány információt megosztani, két előadás tapasztalatai alapján:



Az állóhelyekre az előadás előtt kb. 2 órával kezdődik a jegyárusítás (A "kb." azt jelenti, hogy pl. szerdán néhány perccel előbb kezdődött.) A jegyeket személyesen és online is meg lehet venni, utóbbi esetén elég okoseszköz képernyőjén bemutatni, nem kell kinyomtatni. Annak dacára, hogy maguk az állóhelyek számozottak, a jegyen csak az szerepel, melyik oldal (bal vagy jobb) melyik sorába (3. vagy 4.) szól. Számomra ez abszurd és kényelmetlen, mert hiába kattintom le az online vásárláskor a legjobb állóhelyet, nem biztos, hogy ott állhatok. Tapasztalataim szerint a III. emeletre felmenetelt az előadás előtt 40 perccel teszik lehetővé, a nézőteret azonban 20 perccel a kezdés előtt nyitják, tehát ekkorra érdemes odamenni, és elfoglalni az állóhelyet. Tülekedést, konfliktust nem tapasztaltam. Én lehetőleg már ott maradok, miután elfoglaltam a helyemet, de ha mégis ki akar az ember menni, a bécsi szokás alapján valószínűleg elég, ha megjelöli a helyet. Az állóhely közönsége: akikről - beszédjük, kinézetük alapján - kiderült a hovatartozásuk, mind külföldinek bizonyultak, jelentős részük felvonásvégnél, ill. szünetben távozott. Egyesek normálisan viselkedtek, mások (ez csak egyetlen csoport volt) fecsegtek, ittak, mászkáltak az előadás alatt.



Egyik állóhelyről sem látható a színpad teljes egészében, de soronként a legjobb 3-4 helyről szerintem elfogadható a látvány, valamint van képernyő is a falon, bár ez nem minden állóhelyről látható. Szerintem a 3. és a 4. sor is jó. Elöl korlát van, hátul támasz, aránylag kényelmesek a helyek. Aki bír állni, annak számára az ár-érték arány megfelelő. Diákok és nyugdíjasok ebben az évadban 15% kedvezményt kapnak az állóhelyre is.


José Cura • 5952022-05-09 23:18:26

Szép és felemelő előadás volt, többet kaptam tőle, mint vártam. A darab a Falkland-szigeteki háború áldozatainak emlékére készült eredetileg. Most fájdalmas aktualitást nyert.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632432022-05-09 23:10:58

Igen, ott voltam mindkettőn (két külön előadás volt, két teljesen más csapat hozta létre őket). A Ruszalkáról írtam a "Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek" fórum 5125 sz. hozzászólásában.



A Ruszalka valóban a korábban elmaradt előadás pótlása volt. Szívesen megnézném máskor is a darabot, akár ebben a produkcióban, akár másikban,


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632342022-05-08 20:08:34

A Müpában volt nemrég Ruszalka-keresztmetszet, valamint Eladott menyasszony is. Mindkettő szcenírozva.


Edita Gruberova • 31682022-05-03 01:04:13

Június 30-án koncert lesz Edita Gruberova emlékére Franciaországban.



Helyszín: Néris-les-Bains, Théâtre André Messager



Közreműködők: Kolonits Klára (szoprán), Maxime Neyret (zongora)



További információk: Festival Lyrique en Tronçais, gruberova.com


Kolonits Klára • 12012022-04-30 01:45:25

A Grieg-dalok némelyikét itt megtaláltam (kotta és szöveg).


Kolonits Klára • 12002022-04-30 01:32:52

Ma 16 órakor az Eiffel Műhelyházban:



Daldélután Kolonits Klárával



A műsort tematikus blokkok alkotják, szinte minden blokkban szerepel mindhárom szerző (Csajkovszkij, Grieg és Brahms).



Még van néhány jegy.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630332022-04-11 22:49:22

Női WC-ügyben a földszinten előrelépés történt: 6 fülke lett, és így aránylag hamar elfogy a sor. (4 előadáson szerzett tapasztalatok alapján írom.)


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30952022-04-11 18:15:02

A Stuarda-finálé videón


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30832022-04-09 22:10:07

Néhány gondolat a Stuarda-előadásról:

Mit mondjak, pazar volt. Belcanto a köbön.

A címszerepben Kolonits Klára nemcsak hogy hozta a kötelezőt, de alaposan túl is teljesítette. Alakítása nemcsak énektechnikailag volt csúcs ("persze" bőven mért csúcshangokkal), hanem emocionálisan is. Felfoghatjuk úgy az utolsó felvonásban Mária alakját, hogy az metaforikusan minden emberről szól, aki a halálra készül. Tudjuk, mindenkire egyszer sor kerül, és azt is tudjuk, hogy nem vagyunk tökéletesek, voltak ilyen-olyan bűneink, hibázásaink. Felemelő, hogy Donizetti ilyen zseniálisan megírta, és Kolonits Klára így megjelenítette, hogy hogyan lehet méltósággal a halálra készülni, ha egyszer eljön az idő. Az egész felvonásban Mária egyetlen nagy ívben haladt a bűnei megvallásán és megbánásán át a gyilkosának való megbocsátásig. A Preghiera elképesztően átszellemült volt.

A Máriát kivégeztető Erzsébet királynőt alakító Boross Csilla is valami egészen különlegeset hozott. Általában ezt a karaktert úgy szokták megjeleníteni, hogy a hatalomba belekeményedett, belecsontosodott uralkodó, aki megszokta, hogy minden az övé lesz, amire-akire csak kedve szottyan, és mivel a megszerezni akart, játékszerül kiszemelt férfi (Leicester gróf) nem őt, hanem Máriát szereti, és nem tudja-akarja ezt eltitkolni, ezért Erzsébet dühében rettenetesen megbünteti mindkettőt: Máriát kivégezteti, Leicesternek pedig végig kell néznie a kivégzést. (Az ítéletben szerepet játszik, hogy Mária nem hajlandó behódolni Erzsébetnek, sőt, a legitimitását is megkérdőjelezi.)

Boross Csilla új, szokatlan aspektust hozott a képbe. Az ő interpretációjában Erzsébet őszintén szereti Leicestert, nem csak játékszerként, és rettenetesen megsebzi az elutasítás. Borzasztóan szenved. Szenvedése teszi keménnyé és kegyetlenné. Pillanatnyi elégtételt fog jelenteni számára Mária kivégzése és Leicester megalázása, de hosszú távon ő a vesztes, szerencsétlen lesz és viselnie kell tette súlyát. Boross Csilla árnyalt, drámai szopránoknál szokatlanul hajlékony éneklése mindezt gyönyörűen kifejezte.

Nagyszerű volt a zenekar, és általában minden közreműködő beletette a magáét a sikerbe. A tenor (Tötös Roland mint Leicester) is szépen frazeált, abszolúte alkalmas a szerepre, a volumenét azonban némileg soknak találtam. (Elöl ültem a földszinten, nem tudom, hogy hallatszott az emeleten.)

Holnap újra megyek Szegedre...


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30822022-04-09 02:04:30

Igazán méltó magyarországi ősbemutatója volt a Maria Stuardának pénteken Szegeden! Ez a produkció a világ bármely pontján megállná a helyét.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 53442022-03-23 00:42:05

Minden városba más magokat visznek, helyieket. Itt van információ a Budapesten osztogatott kőrismagokról:



https://eden.joycedidonato.com/seeds/hungarian-ash



És, igen, klassz volt a koncert. Nekem a gyerekkórusos szám is tetszett.



DiDonatonak nagy híve vagyok 2010 óta, mikor Salzburgban hallottam a Normában.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629852022-03-20 11:12:09

Anyám mesélte, hogy látott egy Hovanscsina-előadást, melyben a Márfát alakító énekesnő a nagy átélés közepette, valószínűleg véletlenül, a zenekari árokba rúgta a lószereplő otthagyott "termékét". A zenészek elhajoltak, néhány szólam rövid időre kimaradt.

A negyvenes évek végén vagy az ötvenes években történhetett, Budapesten.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629812022-03-19 23:08:53

A saját szubjektív benyomásaim a Hunyadiról:



Nekem tetszik a projekt, szép vállalkozás a kritikai kiadás zenei anyagának bemutatása, ami több ponton eltér a korábban megismert verziótól. A legnagyobb különbség számomra, hogy a korábban Mária áriájaként ismert "Bús gerle ablakomra szállt" gyönyörű dallama valójában Mátyáshoz tartozik, és a darab elején hangzik el.

A régi szöveg - némi igazítással - szerintem sok helyen költőibb, mint a megszokott, átdolgozott változat. A rendezés üdítően tradicionális, néhány dramaturgiai csavarral megfejelve. Mindent beleraktak, "ami jó és drága": valódi tűz, igazi ló, süllyesztők, forgószínpad, nézőtéren játszódó jelenet, látványos jelmezek, elsülő pisztoly...

(Csak zárójelben jegyzem meg, hogy szerintem az élő ló szerepeltetése, bár az eddigi három előadásból kétszer nyíltszíni tapsot kapott, ma már kissé ellentmondásos, az állatok ilyenfajta kihasználása ma már nem annyira elfogadott. Meglehet azonban, hogy a ló, intelligens állat lévén, esetleg szívesen együttműködik. Én nem akarok, nem tudok ebben a témában megfellebbezhetetlen ítéletet mondani. A lónak egyébként nincs különösebb dramaturgiai szerepe az előadásban, probléma nélkül kihagyható lenne.)



És most néhány énekesről:



Kolonits Kláráról írván korábban már minden szuperlatívuszt elsütöttem, nemigen tudok újabbakat kitalálni. Éneklése virtuóz, alakítása megrendítő. Az első és a harmadik előadáson a La Grange ária vastapsot kapott. A közönség szünetben általam hallott beszédfoszlányai arra utaltak, hogy már színrelépése előtt nagy várakozás előzte meg a fellépését, illetve voltak kevésbé tájékozottak, akik csak a második szünetben kezdték böngészni a színlapot, hogy ki is énekli az anyát.



Érdekes módon a kritikák némelyike nem is említi Balga Gabriellát, aki a gyerekszereplő által megjelenített Mátyás "magyar hangja". Az előző rendezéstől eltérően itt most nem nevelőnőként jelenik meg, hanem különféle, az aktuális jelenetbe illő jelmezekben, illetve egyszer takarásban énekel. Gyönyörűen, kifejezően. Mint említettem, itt szerepe több, mint a szokványos verzióban.



Némely, a premierről írt kritika kicsit fanyalog a címszerepet éneklő Brickner Szabolcsról. Az a véleményem, hogy ő igen kiváló lírai tenor, aki most igyekszik repertoárját hősibb szerepekkel bővíteni. Tavaly nekem nagyon tetszett a Carmenben, szerintem a hátán vitte az előadást (az elsőt láttam). Mások, a Carmen-széria más előadásait látván, nem értékelték ennyire nagyra. Most, a Hunyadi-sorozat első három előadása közül szerintem az ő tekintetében a premier némileg halványabb volt, mint a másik kettő. A Máriáról énekelt románcot az első előadásban kicsit kevésnek találtam hangilag. De a későbbi előadásokban, különösen a harmadikban, többet adott, ércesebben csengett a hangja, én ez alapján el tudom őt fogadni Hunyadi Lászlónak.

A másik tenor, Pataky Dániel mint László király, szintén a harmadik előadásban volt a legjobb formában (szerintem). Nekem ebben a szerepben személyes kedvencem ugyan Horváth István, aki igazi belcanto-parádét csinált a szerepből, de Pataky is énekelt néhány szép variációt, és meggyőző volt az alakítása is.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629782022-03-19 00:25:44

További Hunyadi-kritikák:



Népszava

ÉS (előfizetőknek, illetve reklám megtekintése fejében ingyenes)

Magyar Narancs (előfizetőknek)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629582022-03-16 16:43:15

Közben "értesítve lettem" a korábbi kezdésről: egy kedves hölgy a jegypénztárból felhívott telefonon.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629572022-03-16 16:38:51

Az Operába tegnap a legolcsóbb jegy 1500 Ft volt: ez az állóhelyek és a legrosszabb oldalülések ára a III. emeleten. (A tájékoztató szerint legalábbis ez ugyanaz az árkategória.) Ezeket a jegyeket bárki megveheti, de az árból diákok és nyugdíjasok 15% kedvezményt kapnak. Délelőtti előadásokra - a pénztáros tájékoztatása szerint - még olcsóbbak ezek a jegyek. Csak az előadás napján vehetők meg, és, úgy látom, online egyáltalán nem. Valamiért ezt a jegykategóriát nem reklámozzák, a Hunyadi-premieren ezek a helyek üresek voltak, Felteszem, azért, mert az emberek nem is tudtak erről a lehetőségről. Pedig sok későbbi nagy operarajongó az állóhelyen kezdi "pályafutását". (Hej, de sokszor voltam én Bécsben, Münchenben állóhelyen Gruberovát hallgatni! Egyszer még a Scalában is. Aztán később már inkább ülőhelyeket vettem.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629552022-03-15 12:46:21

Erről a korábbi kezdésről értesítették a kedves jegyvásárlókat? Én legalábbis semmi értesítést nem kaptam. A jegyeimet bérletben vettem, személyesen az Erkelben, és megadtam az elérhetőségeimet.


Lukács Gyöngyi drámai szoprán • 29142022-02-17 23:27:19

2022 június 11-én daldélután lesz Lukács Gyöngyivel az Eiffelben.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30252022-02-01 23:14:27

A Facebookon közvetített közönségtalálkozó érdekes és élvezetes volt, remek zenei ízelítőkkel.



Azt is megtudhattuk, hogy nem jön a Stuarda-produkció Budapestre, és nem lesz bemutatva a Szegedi Szabadtéri Játékokon sem.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30242022-01-30 22:31:45

A színház honlapja szerint a megváltott jegyek és bérletek automatikusan érvényesek az új időpontokra.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 52692022-01-24 23:55:26

Az online közvetítés egy részét láttam (aztán elkezdett szakadozni a net).



Meglepetésemre, tetszett a koncert, pedig nem nagyon számítottam erre, a dalok többségét ugyanis ismertem már Edita Gruberova dalestjeiről, és a legritkább eset, hogy más előadóval is tetszenek. De most tetszettek. Amennyire meg tudom ítélni, Pasztircsák Polina szuverén és értő Strauss-interpretátor.


Erkel Színház • 112232022-01-22 15:25:10

Igen, bent van a DigiTárban, hiányos szereposztással. Ezt belinkeltem 11208 sz. hozzászólásomban, és felvetettem, hogy ki lehetne egészíteni.


Erkel Színház • 112082022-01-22 00:16:04

Mindenütt azt írják "110 év után újra az Opera műsorán Az ezred lánya". Ez nem egészen korrekt, 2005 október 8-án szerepelt a mű az Operaházban, a pozsonyi produkció vendégeskedett itt. Részletek (ezekkel ki lehetne egészíteni az OperaDigiTár hiányos adatait). Ugyanez a produkció Miskolcon is szerepelt akkortájt.


Erkel Színház • 111922022-01-19 00:56:00

"Az új beálló, Schöck Atala „fiatalosabb” márkinéra karikírozta magát, humorral sem volt híján, viszont alakításából hiányzik az a mindent elsöprő lendület, ami szereptársát, Farkasréti Máriát oly' jellemezte a premieren."



Nekem nem volt hiányérzetem. Úgy vélem, Schöck Atalának egyszerűen más volt a szerepfelfogása, Inkább az előkelő, arisztokrata nőt jelenítette meg. Tudjuk, ez az arisztokrata nő annak idején félrelépett egy katonatiszttel (eme félrelépés gyümölcse Marie), Meg azóta is imádja a katonákat. Meg most a komornyikjával van talán túlságosan is bizalmas kapcsolatban. De mégiscsak egy arisztokrata, van tartása.



Farkasréti Mária (akit szintén kedvelek), harsányabb, vulgárisabb figurát hozott. Ő sokszor alakít ilyen karaktereket, mindig élvezetesen. Schöck, azt hiszem, inkább kivételként alakít most ilyen humoros figurát. Nekem nagyon tetszik. És az a gyönyörű hang... Őt mostanában MINDENBEN hajlandó vagyok megnézni-meghallgatni, mert, úgy vélem, érdemes. Nagy élményem volt a közelmúltban a Verdi Requiem az Erkel Színházban meg a Prokofjev-kantáta a Müpában.


Kolonits Klára • 11942022-01-08 18:25:15

Most már 4-ére is lehet venni jegyet.


Kolonits Klára • 11922022-01-07 22:45:27

Megkezdődött a jegyértékesítés a február 6-i szegedi Maria Stuardára.



Érdekes módon a február 4-i premierre még nem kaphatók jegyek.



Maria: Kolonits Klára, Elisabetta: Boross Csilla.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 52212021-11-23 21:06:58

Gyárfás Orsolya angol nyelvű recenziója a 18-i Lucreziáról



A cím kicsit kétértelmű, nem lehet belőle biztosan tudni, hogy a "faltering" jelző Fridmanra vagy általában az előadásra vonatkozik. A recenzió tartalma az utóbbira utal.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 52182021-11-22 00:16:41

A Lucrezia Borgia 20-i Müpa-beli előadásán a prológus és az I. felvonás alatt azon tűnődtem, hogy aki Yolanda Auyanetet ideszerződtette a címszerepre, azt be kéne aranyozni. Mármint forró arannyal. A szoprán egyenetlen hangon, néha huhogva énekelt, az egyik éles sovracutója átütötte a fájdalomküszöbömet és összerándultam tőle. Csak egy-egy mozzanat árulta el, hogy valószínűleg jobb énekes annál, mint amilyen teljesítményt most hallunk tőle. Ilyen mozzanat volt a belépőária végefelé a trillázás.

A 18-i előadást betegség miatt lemondta, a 20-i előtt nem jelentették, hogy betegen énekel. A második szünet végén viszont bemondták, hogy betegsége dacára vállalja az utolsó felvonást, és kérik a közönség megértését. Ezek után - talán mert megszabadult a lelki stressztől, hogy nem hibázhat - lazábban, gömbölyűbben, szebben énekelt, és végül is nagyobb bajok nélkül befejezte az előadást. Záró csúcshang nem volt, de az nem is kötelező.



Sajnos elég sok Lucreziát hallottam már, Gruberovával (10 éve a Müpában is, utoljára 3 éve Münchenben), ahhoz, hogy a tegnapi szopránteljesítményt összességében jónak minősíthetném.

Mondhatjátok, hogy mit picsog itt egy "Gruberova-özvegy", ami volt, elmúlt. Igen ám, de működik ma Magyarországon egy igen kvalitásos szoprán, Kolonits Klára, aki ennek az operának bizonyos részleteit már csúcsminőségben előadta: a finálét pár éve az Erkel Színházban, a belépőáriát meg az idei áprilisi online koncertjén csodálhattuk meg, az ária után a cabalettát is pazarul kipengette (ezt a cabalettát Gruberova egyébként nem énekelte).

Persze nem tudhatjuk biztosan, hogyan énekelt volna Auyanet, ha egészséges. De sajnos a Youtube-on fellelhető közelmúltbeli klipjei némelyikében is némiképp felfedezni vélem az egyenetlenséget, a huhogást, és az élességet.



Színészi teljesítménye úgy-ahogy elfogadható volt, de Lucreziához több kellett volna.



Meglehet, valakik jól jártak Auyanet felléptetésével. Csak nem a közönség.



A tenor, Ștefan Pop, nagyszerű volt, jó pozícióban szólt a hangja, nagyon természetesen, a hang elég nagy is. A szerepet kívül-belül ismeri, és piknikus testalkata dacára jó színész is. Sajnos az Ivanov-áriát nem adta elő.

Kiváló volt Bretz Gábor Don Alfonso szerepében, hangilag és színészileg is. Jól hozta a karakter összes aspektusát: a féltékeny, bosszúvágyó nemesurat (aki tényleg azt hiszi, hogy a felesége csalja egy nyálas kis nyikhajjal) és a kegyetlen, lelketlen szadistát is. Sajnos nem igazán volt partnere a veszekedős jelenetben, amelyben Münchenben Gruberova és Franco Vassallo mindig szinte felgyújtották a színpadot, itt meg elég lagymatag lett, és nem Bretz hibájából.

Orsini alakítója, Cecilia Molinari, kulturáltan, stílusosan énekelt, nem is csúnya a hangja, csak egy kicsit kicsi. Az együttesekben szinte semmit nem hallottam belőle, pedig elöl ültem. Nos, ezt a szerepet nehéz jól kiosztani.

A kis szerepekre gondosan választhatták ki az énekeseket. Mindenki jó volt. Kiemelkedő volt Haja Zsolt mint az intrikus Gubetta, valamint David Astorga mint a sunyi Rustighello.

Szuper volt a Honvéd Férfikar.

Andrij Jurkevics karmester a tőle már rég megszokott profizmussal működött.



A rendezés? Hát, valahogy megrendezték az operát. A korhű jellegű jelmezek tetszettek. A díszlet meghatározó eleme két gigantikus göreb, nyilván a méreg előállítására. Ennyi méreggel egy hadsereget meg lehetne mérgezni.

Azt a megoldást röhejesnek tartottam, hogy amikor a librettó szerint Gennaro a palota homlokzatán található "BORGIA" feliratot megcsonkítva az "ORGIA" szöveget állítja elő, ami ugye nagy sértés, a Müpa színpadán az történt, hogy Gennaro ráírt valamit az egyik flaskára, feltehetően az "ORGIA" szöveget. Ez valahogy nem ugyanaz. Azt se tudtam felfogni, miért szerepelt a rendezésben egy játékbaba, amelyet a szereplők időnként egymásnak passzolgattak. Talán a gyermek Gennarót jelképezte. Volt még két néma szereplő, a játékbabával sokat foglalkozó leányzó, aki hol Lucrezia-alteregónak, hol prostituáltnak, hol cselédnek vagy dajkának tűnt (a színlap szerint ő Negroni hercegnő volt, aki az utolsó felvonás végzetes bulijának házigazdája), meg egy szorgalmasan festegető férfiú, aki a háttérben a világtérképet pingálta egész idő alatt.





Sajnos a Lucrezia-rendezésekből nem szokott kitűnni, hogy a címszereplő vajon miért is vált sorozatgyilkossá. Pedig itt egy modern, intelligens rendező előtt nagy lehetőségek nyílnának. Csak egy kicsit el kellene gondolkodni a történeten, meg komolyan lehetne venni a librettót. Lucrezia miért is nem meri sokáig elmondani Gennarónak, hogy ő az anyja, meg miért is nem mondja meg a férjnek, hogy Gennaro nem a szeretője, hanem a fia? Donizetti - meg a cenzúra - korában nem kellett-lehetett explicite hangsúlyozni, de közkeletű "tény" volt (valójában aligha volt igaz, csak a Lucreziára ráragasztott rágalom tartotta így): Gennaro incesztusból származott. Egy modern rendező továbbgondolhatná, hogy vajon a fogantatás konszenzuális kapcsolat eredménye volt-e, vagy abúzusé. És így tovább. Mindjárt egy igen modern történetet kapnánk. Talán egyszer majd valaki megrendezi így.



A feliratozásban a végefelé valami zavar támadt, nem tudom, hogy gépi vagy emberi hiba folytán.



Ha a címszereplőtől eltekintünk, akkor ez egy jó előadás volt. Csakhogy az ilyen primadonna-operák esetén sehogy sem lehet a címszereplőtől eltekinteni.



A 18-i előadást nem láttam (a másik, beugró szopránnal), arról nem tudok nyilatkozni.


Edita Gruberova • 31612021-11-15 16:14:33

Itt a teljes Dolina, Dolina, videón.


Edita Gruberova • 31582021-11-15 00:49:44

Szép és felemelő volt a vasárnapi emlékkoncert. A kis templom teljesen tele volt, a karzat is, mindez úgy 200 főt jelenthetett. Három külföldi rajongót ismertem fel a maszk mögött, a közönség nagyrésze helyi lehetett. (Tudható, hogy a művésznő tartotta a kapcsolatot a račaiakkal.) A koncert közben egyszercsak egy katicabogár jelent meg a programfüzetemen. Arra gondoltam, talán Edita küldte... Aztán a bogárka eltűnt. Az utolsó szám a művésznő kedvenc szlovák dala volt, a Dolina, dolina, az összes közreműködő részvételével. Mikor végetért, hátul valaki elkiáltotta magát: "Edita, Edita!" Álló ováció volt. Utána gratuláltam a művészeknek. Pavol Breslik azt mondta nekem, hogy biztos benne, hogy [ezt a koncertet Edita] hallotta odaföntről.


Edita Gruberova • 31542021-11-07 20:54:16

November 14-én 16 órakor Gruberova-emlékkoncert lesz Pozsonyban, abban a kis evangélikus templomban, ahol a művésznőt keresztelték, és ahol a pap azt mondta neki, hogy legyen operaénekesnő.



Regisztráció és további információ: https://www.ecav.sk/aktuality/pozvanky/spomienka-na-editu-gruberovu



Azt javaslom, hogy aki nem tud elmenni, de szeretne megemlékezni Edita Gruberováról, gyújtson gyertyát az emlékére a koncert időpontjában.


Kolonits Klára • 11892021-10-28 14:15:41

Most fedeztem fel a Müpa honlapján, hogy a ma esti Verdi Requiem szoprán szólistája Kolonits Klára lesz (eredetileg nem vele hirdették). Az előadást a neten is közvetítik. 19:30-kor kezdődik.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 51292021-10-04 19:54:45

Aha. Jó lenne, ha nem 7 évente kerülne elő Magyarországon. (Ez az előadás egyébként tavalyra volt tervezve, de közbeszólt a vírus.)



Megtaláltam a saját korábbi recenziómat a prágai előadásról: Dana Burešovát hallottam a címszerepben, aki 20 évvel korábban Heiner fórumtársnak jobban tetszett, és 2016-ban is.



A tegnapi Müpa-beli előadás igazi csapatmunka volt, úgy tűnt, mindenki mindent bevetett.



Én még szívesen megnézném máskor is, de kérdés, mekkora közönségigény lenne rá.



A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem nem volt tele, de azért voltak benne jócskán.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Aranytíz Kultúrház

Magyar Vonóstrió:
Szilvásy Viktória (hegedű), Rudolf András (brácsa), Maróth Bálint (gordonka)
"Adventi hangverseny"
Bach - Mozart: Prelúdium és Fúga
Haydn: G-dúr trió
Schubert - Wolf: Dalok
Beethoven: Szerenád op. 8

18:45 : Budapest
Sára Sándor vetítő- és koncertterem

Iván Tímea, Molnár Noémi (hegedű), Juhász Barna (brácsa), Szabó Péter (gordonka)
"Hangverseny Végh Sándor emlékére"
Schubert: g-moll vonósnégyes D 183
Dvorák: F-dúr (Amerikai) vonósnégyes

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Harcsa Veronika (szoprán)
A Metrum Ensemble szólistái: Kéringer László, Mizsei Zoltán (tenor), Rákóczy Anna (fuvola), Rozmán Lajos (klarinét), Agárdi Eszter (cselló)
Az Új Liszt Ferenc Kamarakórus nőikara (karigazgató: Nemes László Norbert)
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói: Pintér Anna (fuvola), Tóth-Kiss Petra (oboa), Tarcsay Éva (angolkürt), Robotka Bertalan (zongora)
Vezényel: Rozmán Lajos
Purcell–Britten: Three Divine Hymns
Harvey: Ricercare una melodia (fuvolára és szalagra)
Kondor Ádám: Positions
Dunstable: Három motetta
Stravinsky: Kantáta

19:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Wayne Eagling / Solymosi Tamás / Pjotr Iljics Csajkovszkij: A diótörő

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Ifj. Bazsinka József beszélget Hilarion Alfejev zeneszerzővel
Hilarion Alfejev: Karácsonyi Oratórium (magyarországi bemutató)
Kriszta Kinga (szoprán), Fokanov Anatolij (basszus)
Concerto Budapest
Magyar Állami Operaház Énekkara és gyermekszólistái
Vezényel: Kovács János

19:30 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ingrid Fliter (zongora)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Vaszilij Szinajszkij
Kilar: Orawa - szimfonikus költemény vonószenekarra
Chopin: II. (f-moll) zongoraverseny, op. 21
Dvořák: IX. (e-moll, „Az Újvilágból”) szimfónia, op. 95
A mai nap
született:
1865 • Jean Sibelius, zeneszerző († 1957)
1890 • Bohuslav Martinů, zeneszerző († 1959)
1919 • Mieczysław Weinberg más néven Moishe Vainberg zeneszerző († 1996)
1939 • James Galway, fuvolista
1944 • Erdei Péter, karnagy, zenepedagógus
1948 • Molnár András, énekes