vissza a cimoldalra
2022-06-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63441)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5519)
Társművészetek (2543)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7674)
Kedvenc felvételek (635)
Opernglas, avagy operai távcső... (21388)
Momus társalgó (6381)
Kedvenc előadók (2930)
Digitális kerekasztal (128)
Milyen zenét hallgatsz most? (25110)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8710)
Haladjunk tovább... (232)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11857)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Kolonits Klára (1204)
Ilosfalvy Róbert (1002)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1546)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5159)
W.A.Mozart (1554)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5381)
A nap képe (2312)
Gaetano Donizetti (1008)
Operett, mint színpadi műfaj (5174)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2387)
Pantheon (3100)
Momus-játék (6298)
Franz Schmidt (4123)
Kimernya? (4549)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (901)
Eiffel Műhelyház (725)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: joska141
Leírás:
Honlap:
   


joska141 (1172 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633922022-06-19 06:50:06

Néhány fórumtárs – teljes joggal – bírálni fog, mert a Magyar Állami Operaház műsorpolitikáját fogom említeni. Szerintem valahol az jelzés értékű, hogy a jelen hétvége – 18-19-e – 6 azaz Hat (!!!) jegyvásárlásos produkciójából 5 azaz Öt (!!!)  szerepelt/szerepel a féláru jegyeket kínáló portálon! Egyedül a Don Carlos teltházas, mint ahogy az volt a Simon Boccanegra és az lesz az Álarcosbál is, gyakorlatilag a napi szereposztásoktól függetlenül. (Ez utóbbi tényt csak azért említem, mert bármennyire is igaza van chenier fórumtársuknak (63389.szám) a Nyugat lánya szereplőit illetően, ez az előadás sem lett/lesz telt házas.)



Természetesen egyetlen operaház sem játszhat folyamatosan Verdit, Bohéméletet, Diótörőt.



De, ami nálunk van, egy kicsit elgondolkodtató. Nézzék meg a műsornaptárt, az áthúzott, folyamatosan elmaradó előadásokat. Érdekes módon azok az előadások maradnak el, amelyek iránt az érdeklődés – fogalmazzuk így – visszafogottabb.



Talán ez a sok játszási hely? Talán ez a sok műfaj, hogy egyszerre próbálunk minden, de minden réteget megszólítani? Nem tudom. De biztos, hogy nem Főigazgató Úr folyamatos Tatjána levelei fogják megoldani ezt a problémát. Már ha egyáltalán valakit ez érdekel és egyáltalán problémának fogja fel.


Pantheon • 30972022-06-17 19:02:36

Jean-Louis Trintignant (91)


Operett, mint színpadi műfaj • 51692022-06-13 12:59:48

Csakhogy, végre: (az Operettszínház mai hírleveléből)



„1998-ban az Amerikai Egyesült Államokból indulva, Európát is meghódítva ma már Magyarországon is népszerű a „Vidd magaddal a kutyádat a munkahelyre” nap, amelynek keretében a dolgozók magukkal vihetik egy napra háziállataikat.



Idén a Budapesti Operettszínház is csatlakozik a népszerű kezdeményezéshez, és 2022. június 26-án 15 órától a Budapesti Operettszínház nagyszínpadán rendhagyó előadással várjuk Önöket!



Ebugatta! címmel egy látványos, zenés kutyashow keretében találkozhatnak színházunk művészeivel, akik játékos formában mutatják be kedvencük ügyességét, tudását. A sok meglepetéssel szolgáló produkció házigazdája Homonnay Zsolt lesz.”



Örülök, hogy Homonnay Zsolt egy „ízig-vérig magyar gondolkodású” szerző (Huszka Jenő) operettjének rendezése előtt időt szakít arra, hogy egy ízig-vérig amerikai életjelenség magyarországi elterjedését elősegítse.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633582022-06-08 19:04:55

A Momus „Nemzeti Hangversenyterem…” fórum oldalon 5484.számú hozzászólásban Fischer Ádám Wagner-napok bevezető interjúja került belinkelésre. Az interjú címe a következő:



„Fischer Ádám: A vállammal érzem, ha unatkozik a közönség”. Fischer Ádám az interjúban ezt a kijelentést részletezi, árnyalja.



Tisztelettel kérdezem: Ókovács Szilveszter Főigazgató Úr melyik testrészével érzi, ha az általa vezetett Operaház/Eiffel Műhelyház/Erkel Színház valamely eseményét nem az elvárható érdeklődéssel fogadja a közönség?                                       


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633552022-06-07 05:24:11

Tisztelt fbcs! Polenzaniról semmi ismeretem, nálunk az Opera jó szokása szerint most sem indokolta a szereplőváltozást. De a hozzászólásában felvetett kérdésre – idézem: „de bárki komolyan veszi, hogy egy profi énekes lemondana egy produkciót, csak azért, mert nem tetszik neki a rendezés?” válaszolok.



A napokban nagy port vert fel, különböző nyilatkozatok voltak ide-oda Roberto Alagna és felesége Aleksandra Kurzak januári, barcelonai Tosca produkció együttes lemondásáról. Minden nyilatkozat egyöntetűen tartalmazza, hogy Alagnáék a szereplést azért mondták le, mert nem tudnak azonosulni a rendező elképzeléseivel. Alagna szerint ő Puccini Toscájában szerepelne, nem pedig a rendező Rafael R. Villalobos Toscájában.


Operett, mint színpadi műfaj • 51382022-06-04 17:28:41

Nem kellene különösebben "próbálni rekonstruálni". Inkább el kellene menni a Bookline honlapjára és megvenni Buttkay Ákos kottáit, az alábbiak szerint:



https://bookline.hu/szerzo/buttykay-akos/12938977?page=1



Ennyi.


Operett, mint színpadi műfaj • 51342022-06-04 16:10:26

Talán nem fogalmaztam elég pontosan, amikor a gálák létjogosultságáról írtam. Természetesen ezekre szükség van, mint ahogy Ön is írja – 6-os Stúdióban, Művelődési Otthonban, Zeneakadémián és más hasonló helyeken, sportcsarnokban, stadionban, stb.



Azonban, ha egy Operettszínháznak nevezett SZINHÁZ főigazgatója azt nyilatkozza, hogy a következő évad a Gálák Évadja lesz, ott valahol valami abszolút félreértés van a színház funkcióját illetően. Fellner és Helmer az épületeit egyszerűen nem gálákra tervezte, ha már az évadnyitón a hagyományokat és az elmúlt 100-125 évet említjük.



Ha ehhez még hozzáadjuk, hogy a következő évadban mindössze 2 azaz Kettő bemutatót terveznek, az már az igazgatás kudarcának nyílt beismerése. Nem lehet azzal érvelni, hogy „összetorlódtak” az eddigi bemutatók, amiket szintén a Főigazgató Úr regnálása alatt prezentáltak.



Főigazgató Úr az Operaházból elhozta a „legnemesebb” hagyományokat. Ott is nagyítóval kell a felsorolhatatlanul sok program között operát keresni, ez lesz a helyzet az Operettszínházzal is.



Örvendetes a Huszka bemutató, de a vezetőség itt sem mulasztotta el, hogy ne „üssön” egyet Leháron, Kálmán Imrén, Ábrahámon. Homonnay Zsolt nyilatkozata szerinti, azért mutatják be, Huszka operettjét – többek között – mert (szó szerinti idézet) „Huszka Jenő egy ízig-vérig magyar gondolkodású, a hazájához és a magyar nemzeti értékekhez különösen ragaszkodó zeneszerző volt, aki kortársaival ellentétben nem költözött Bécsbe”.



Nem hiszem, hogy ehhez különösebb kommentár kellene.


Operett, mint színpadi műfaj • 51272022-06-03 20:58:44

A gálákkal csak az a baj, hogy csak gálák, úgy, mint a 3 tenor koncertek, bármilyen magas színvonalú közreműködői vannak. Egy-egy gála után – maradjunk a 3 tenor koncerteknél – az ember úgy érzi, hogy a Traviata tulajdonképpen a „Brindisi”, a Tosca a „E lucevan le stelle”, a Turandot a „Nessun dorma”. Ugyanígy van az operettnél is, csak ott még tánccal egészítik ki.



Pedig az egyes művekből kiragadott részletek soha nem adják vissza a mű egészének értelmét, amiért a szerző a teljes mű zenéjét komponálta.



A Főigazgató Úr a 2022/23-as évadot a Gálák évadának nevezte. Ha így van/lesz, akkor ez valamiféle torzulás, egy színház alapvető funkciójának félreértése. De az elmúlt évek eklektikus műsorpolitikája után ez is várható volt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633362022-06-03 16:36:01

Nagyon szép és tartalmas a Don Carlos/Don Carlo opera műsorfüzete. Gondolom a kétféle cím feltüntetése igazolja Bretz Gábor szerepeltetését a 28.oldal tablóképén. Nevezett a jelenlegi Don Carlos előadásban nincs felsorolva, talán valamelyik korábbi Don Carlo előadásban volt.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213672022-05-31 18:18:55

Így múlik…



https://foldjaro.hu/elado-verdi-villaja/



„Kalapács alá kerül az pazar olaszországi villa, ahol a zseniális olasz zeneszerző csaknem ötven éven át élt, és ahol múzeumot rendeztek be az emlékére.



A villát valószínűleg elárverezik, az olasz államnak elővásárlási joga lesz. Az épületért 2010 óta a testvérek egyike, Angiolo Carrara Verdi a felelős, részben múzeumot alakítottak ki bennne. A látogatók végigjárhatják a szobákat, köztük azt is, amelyikben annak a milánói hotelszobának a bútorait helyezték el, ahol Verdi meghalt.”


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54732022-05-30 12:59:22

Idézet a levelükből:



Örömmel értesítjük, hogy hűséges hírlevélolvasóinknak

50%-os kedvezményes jegyvásárlási lehetőséget kínálunk

a június 3-ai klasszikus zenei nyitókoncertünkre



NEMZETI FILHARMONIKUS ZENEKAR

KÖZREMŰKÖDIK: BOGÁNYI GERGELY


Kossuth-díjas és Liszt-díjas zongoraművész

2022. június 3. (péntek) 20:00



50%-os kedvezménykód:

MARGITSZIGET50



A kedvezménykód 2022. május 30. – június 3-ig érvényes!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54712022-05-30 10:13:09

Sőt! A koncertre a Margitsziget50 internetes beírásával, vagy személyes vásárlás esetén bemondásával 50%-os kedvezménnyel lehet jegyet vásárolni, lényegében a koncert kezdetéig.


Olvasói levelek • 118552022-05-30 09:02:56

Tisztelt „zéta”!



Köszönöm rendkívül informatív tájékoztatását Kocsis Zoltán Philips felvételeinek összkiadásáról. Teljes mértékben egyetértek Önnel, hogy mi még nem mértük fel, mit hagyott ránk Kocsis Zoltán mind zenei nagyságban, mind emberi nagyságában. Talán majd egyszer…



Egyetlen mondatot idézek írásából:



„Csak hogy viszonyítani tudjunk, gondoljunk bele, melyik magyar hangszeres művésznek van/volt ennyi felvétele a DECCÁ-nál vagy bármely csúcsminőséget képviselő világcégnél?”



Nem biztos, hogy ez a mondat szükséges volt.



Ne viszonyítsunk, mindenkit saját magához, a saját lehetőségeihez mérjünk. Ön nálam sokkal jobban tudja, hogy valakinek mennyi felvétele jelenik meg valamely kiadónál, az számtalan objektív és szubjektív tényező függvénye. Nem kell sorolnom: a zongoristák között voltak/vannak olyanok, akik berzenkednek a stúdióktól, akik nem engedélyezik még a hangversenyeik felvételét sem és így tovább. Nagy tisztelettel kérem: ne viszonyítsunk.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633162022-05-21 14:02:44

Annyira nem akarták, hogy az interneten vásárolt jegyek – május 16. Trubadúr – ellenértékét már automatikusan és gyorsan vissza is utalták, minden külön kérés nélkül. Azt se ajánlották fel, hogy bármi más budapesti operai előadásra beszámítják.



Csak ne keveredjen ez a pénz a budapesti Opera rendszerébe!


Opernglas, avagy operai távcső... • 213652022-05-21 12:55:39

Nyersfordítás az OnlineMerker 2022.május 19-i bécsi Istenek alkonya előadás kritikájából:



„Waltraute szerepében Vörös Szilvia lenyűgözően debütált. A „Höre mit Sinn”, figyelmeztetése Brünnhildének, intenzíven kidolgozott, a mezzoszoprán ismét megmutatja, hogy a ház egyik legjobb és legsokoldalúbb ereje.”



Vörös Szilviát, mint a Marton Éva Énekverseny 2014.évi győztesét, a Magyar Állami Operaházban - többek között -   2023 júniusában láthatjuk-hallhatjuk Eboli hercegnőként.



Érdekessége az előadásnak, hogy abban Lerma gróf szerepét a nagyon tiszteletre méltó múlttal rendelkező, akkor már 61 éves Mukk József alakítja.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632932022-05-19 22:11:22

Megtisztelő számomra, hogy legutóbbi Tatjána levelében Főigazgató Úr az én 62265.számú hozzászólásomban felvetett gondolataimra is reagált:



Idézem:



„Akad olyan is, múltkor küldte Néném az írást, aki felveti, kell-e Budapestnek két Ring-ciklus, két Wagner-játszóhely? Válaszom – bár az illető nem kérdez, csak e formában kinyilatkoztat –, nemcsak Budapestnek kell, hisz Magyarországon is csak ez a kettő lesz.”



Roma locuta, causa finita.


Pantheon • 30852022-05-19 19:13:01

Vangelis (79)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632652022-05-14 14:30:08

Tisztelt Edmond Dantes! Sajnos, én is láttam az egyes Istenek alkonya előadások foglaltsági adatait. Hozzászólásomban inkább azt szerettem volna kiemelni, hogy szerencsétlen megfogalmazás ezt az operát az operairodalommal ismerkedőknek ajánlani. De ha Főigazgató Úr így gondolta, akkor biztos így jó.



Az Operaház műsorpolitikájáról már sokszor, sokféle módon kifejeztük a nem éppen pozitív véleményünket. Ez a mostani sorozat - 15 nap alatt 5 azaz Öt (!!!) Istenek alkonya, szerintem a világ egyetlen házában sincs.  Ahogy néztem még Bayreuth is csak 3 előadást ad idén, azt is 25 nap alatt.



Ejthetnénk szót arról is, hogy az Operaház milyen pontosan összehangolja műsorát a Müpá-val. Mind a két intézmény – figyelembe véve az alkalmazott jegyárakat – a külföldiekre számít, akik így a bőség zavarával küzdhetnek. Az Operaház sorozata után 1 héttel kezdődik a Müpa Wagner napok, benne szintén további 2 Istenek alkonya produkcióval.



(Zárójel: a várt külföldiek egy kicsit gondban is lehetnek, ugyanis ez is tökéletes telitalálat volt:  május 19-én és 29-én a bécsi Staatsoper is az Istenek alkonya produkciót adja elő.)



Viszont le a kalappal Szemerédy Károly előtt!!!, Nagy-nagy tisztelet részére, hogy a Opera 5 előadása után bevállalta a Müpa 2 előadásában is Gunther szerepét!!!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632612022-05-14 11:33:15

Idézet a hírlevélből:



„…kedveskedünk… főként az opera műfajával most ismerkedő tizenéveseknek és fiatal felnőtteknek, …kedvezményesen vásárolhatnak jegyeket Az istenek alkonya… előadásokra.”



Ha valami alkalmas az opera műfajával most ismerkedő tízenéveseknek, az Richard Wagner: Az istenek alkonya című operája. A lehető legtökéletesebb választás…Bravó!!!


Opernglas, avagy operai távcső... • 213632022-05-12 09:04:42

Egy másik fórum oldalon – Kedvenc felvételek – Klára nicknevű fórumtársunk előző napi, 581.sorszámú hozzászólásából idézek egy mondatrészt:



„Ami a bónusz ebben a Scala előadásban, az Anja Harteros Amelia alakítása!  1999-ben nyerte meg a Cardiff-i énekversenyt, tehát cca tíz éve van a nemzetközi térképen.”



Magyarországon a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt 2018-ban nyerte meg (közönségdíjat is) Galeano Salas tenorista.



Elcsüggedve látom, hogy fő foglalkoztatási helyén, München Staatsoper, a 2022/2023-as évadban a következő comprimario szerepekben kap csak lehetőségeket:



Ein Sanger



Un lampionaio



Ein Bote



Der Graf von Lerma



Ein königlicher Herold



A hivatkozott Énekverseny megnyerése óta eltelt 4 év!!!



Vajon ez nem volt elegendő bizonyos fokú továbblépésre, fejlődésre? Vajon Galeano Salas jól használta ki az Énekverseny megnyerése által adott lehetőségeket? És vajon mi akkor tényleg az arra legérdemesebbet díjaztuk?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632262022-05-08 10:10:39

A jegyeladás az általam nézett napokon valóban siralmas volt.



Gondolom ehhez hozzájárult, hogy a Magyar Állami Operaház az egész eseménysorozatot ameddig csak lehetett eltitkolta, nem tette lehetővé időben a jegyvásárlást, nem reklámozta és így tovább.



Néhány hónappal ezelőtt volt ezeken a fórum oldalakon is véleménycsere a budapesti és a nem-budapesti operaelőadások helyzetéről, finanszírozásáról, szerződésekről. Ebben a véleménycserében a Magyar Állami Operaház teljhatalmú főigazgatója demokratikusan kifejtette, hogy mindenki….



Ebből egyenesen következett a nem-budapesti operaelőadások Budapesten történő megvalósításának maximális támogatása, az előző mondatban kifejtett főigazgatói véleménnyel összhangban.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632112022-05-06 18:33:15

Minden külön értesítés helyett: a május 16-i Primavera Trubadur előadás elmarad. Indoklás nincs. A már megvásárolt jegyeket visszaváltják 2022.07.30-ig.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631852022-05-03 07:37:12

A szokásos, heti Ókovács Szilveszter interjú most az EMMI által támogatott „Országú” című internetes magazinban jelent meg.



https://orszagut.com/eloadomuveszet/article-2700



Az interjú néhány, számomra figyelemre méltó kinyilatkoztatása:



„A remélt átépítésig az Erkel Színházban nem játszunk operát és balettet”



„Az Operaházban európai árakat kell bevezetni, mert ebből a bevételből fizetjük az énekeseket és gyártjuk a produkcióinkat”



„Az emberek ki vannak éhezve a látványra, és ha már rendelkezünk egy nagy színpaddal, s az előadásokért komoly helyárakat kérünk, jár a látvány is”



Biztos így van minden, ahogy a tévedhetetlen Főigazgató Úr nyilatkozza.


Rost Andrea • 21032022-04-28 17:35:58

Azt hiszem Rost Andrea művésznő valamiféle szereptévesztésben van, ha a Figyelő.hu megfelelően idézte alanti szavait:



„nagyon örülök neki, hogy parádés szereposztással – Placido Domingóval a premieren – játszhatom”



Szerintem nem Rost Andrea művésznőhöz hívták Placido Domingót, hanem talán fordítva.



Figyeljük meg, mennyire más lett volna a mondat értelme, ha a „szereposztás” szó után a „ban” ragot illeszti a művésznő!? Az ilyen „elszólásról”, ahogy mondani szokták, Freud már egy dolgozatot írt volna.


Momus társalgó • 63722022-04-25 09:02:27

Érdemes egy pillantást vetni a mai Műsorajánló részre.



A 4 budapesti ajánlatban 2-2-2 helyszínen Bach, Beethoven, Schumann művek,



a 4 nem-budapesti ajánlatban 3 helyszínen Ravel művek (Bolero 2 helyen)


Momus társalgó • 63692022-04-24 23:03:57

Tisztelt Búbánat!



Köszönöm, hogy belinkelte ezt a cikksorozatot. Ezek a cikkek is rámutatnak a jelenlegi helyzetekre – művészet, tudomány, egészségügy, stb. – illetőleg annak különböző nézőpontok szerinti értelmezésére.



Természetesen nem az én tisztem eldönteni, hol van az igazság, ha egyáltalán ilyen esetekben beszélhetünk-e abszolút igazságról.



De a második cikk egyik hasonlata kicsit meglepett, számomra tényleg újdonság volt: (idézem)



„abban annyi igazság lesz, mint a héber tüzérekben és a roma pattantyúsokban.”



Azt hiszem az ilyen hasonlatok inkább azok íróját minősítik. Ismételten köszönöm a cikkek belinkelését.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213442022-04-21 11:02:06

Kivonat a The Guardian 2022.április 20-i számában, Martin Kettle Covent Garden új Lohengrin produkció recenziójából: (nyersfordítás)



Bretz Gábor pedig hangi nemességet hozott Heinrich királynak.”



Magyar énekesek, akikre büszkék lehetünk…


Pantheon • 30702022-04-19 23:04:29

Sir Harrison Birtwistle (88) brit komponista


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630382022-04-12 21:45:01

Mai hír:



https://papageno.hu/blogok/operahaz/2022/04/az-operahaz-kulturalis-menedzser-munkatarsat-keres/



Most tekintsünk el attól, hogy a zárás alatt több év volt ilyen munkatárs keresésére, kinevelésére….



Ami számomra érdekes, a kulturális menedzser feladata, a hirdetés alapján:



„Előkészíti és koordinálja az évad műsortervének produkcióit”



„Teljeskörűen megszervezi a premiereket más előadóművészeti intézményekkel együttműködésben, a belföldi különleges eseményeket, vendégjátékokat, külföldi turnékat”



Eddig ezekre a feladatokra nem voltak munkatársak?



Ha nem sikerül ilyen munkatársakat találni, akkor elmaradnak „az évad műsortervének produkciói”?



Ha nem sikerül ilyen munkatársakat találni, akkor elmaradnak „a vendégjátékok, a külföldi turnék”?


Pantheon • 30632022-04-11 10:11:57

Görgey Gábor (93) R.I.P.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630082022-04-01 19:52:49

A heti szokásos, sok fényképpel illusztrált, Ókovács Szilveszter interjú most a Mandiner oldalain jelent meg:



https://mandiner.hu/cikk/20220331_okovacs_opera_nepszavazas



Érdemes elolvasni mindenkinek, most, hogy a nyitás eufóriája lecsengett. Így a Főigazgató Úr is pontosabban tudta megfogalmazni az Opera céljait:



„Nekünk a reális célunk az, hogy Európa legjobbjai között lehessünk az évtized végére, csakhogy a források ehhez sem reálisak, viszont van, ami a magyar tehetséggel pótolható. Európa legjobbjait úgy kell elképzelni, mint Zürich, Berlin, Hamburg, Madrid, Barcelona, Párizs, Szentpétervár, Moszkva.”



Főigazgató Úr szerint még ez sem megy zökkenőmentesen, mert:



„Tőlünk meg Bécs és más nagy házak szívják el a művészeket, nekünk a világ a konkurenciánk.”



Tekintettel arra, hogy néhány óra múlva választás lesz, nem volt elkerülhető az erre vonatkozó kérdés sem, de Főigazgató Úr nagyon helyesen a következőt válaszolta:



„Mint operaigazgató nem szabad politizálnom.”



Ezután természetesen nem politikailag, de bírálta a 2010 előtti leromlott operai állapotokat, összehasonlítva a 2022-es operai állapotokkal. Bízik abban, hogy ennek alapján mindenki le tudja vonni a megfelelő következtetést.



Az interjú alatt hozzászólások vannak a Mandiner honlapján. Azt hiszem egy hozzászóló a lényeget fogalmazta meg Főigazgató Úr tevékenységével kapcsolatban:



„Engem nem vonz az opera, de nagy király ez a csávó, tud valamit.”


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76482022-04-01 14:33:24

Tisztelt Edmond Dantes! Ha már „elfelejtett” magyar énekesekről írunk. Ön biztos jobban emlékszik. Volt nálunk egy Otello előadás anno…Margaret Tynes és talán Mehringer Ernő (???) vendégfelléptével. Aztán a tenorista a szerelmi kettős után berekedt és előadás közben Simándy József ugrott be. Ki volt Mehringer Ernő?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 53502022-03-23 15:53:14

Mai hír:



A Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek vezetősége és Papp Dániel, az MTVA vezérigazgatója bejelentette, hogy a 2022/2023-as koncertévadtól Maestro Riccardo Frizza az Együttesek új vezető karmestere.



A neves olasz dirigens, Maestro Riccardo Frizza vezető karmesterként csatlakozik a Magyar Rádió Művészeti Együtteseihez (MRME) 2022 szeptemberétől Vásáry Tamás elnök-karmester és Kovács János állandó karmester mellé



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629802022-03-19 16:25:25

Csak érdekesség! Úgy látszik nem volt pusztába kiáltott szó, Nánási Henrik adatainak közlése érdekében. Az Operaház időközben pótolta ezirányú hiányosságát és ékes angol nyelven – a magyar oldalon is angol nyelven – leírta eddigi tevékenységét, családi állapotát, mellékelte fényképét is.



A Momus még egy régebbi programverzióból dolgozhatott, mert a mai „Műsorajánló” között, minden zenekar, minden karmestere lelkiismeretesen feltüntetésre került, kivétel itt is Nánási Henrik neve. De van helyette Gulyás Gergely ünnepi köszöntőmondó.


Erkel Színház • 112912022-03-14 19:42:21

Idézet az Opera 2020.szeptember 10-i, honlapon olvasható. Salome előadást beharangozó cikkéből:



„A feltárások nyomán az előadás díszleteinek tervezői, Vörös Győző ókorkutató-építész és Dobrosi Tamás építész, a világon elsőként színpadon is a közönség elé tárják a legendás palota egy részletét. A robbantott metszetben a dór oszlopok és azok koronázó tagozatai 1:1 arányban idézik meg a királyi palota tróntermének egy darabját.



A művet Rátóti Zoltán rendezi, aki prózai színészként többször fellépett már a Magyar Állami Operaház előadásaiban, most viszont első ízben rendez operát az intézménynek.”



Mind a Főigazgató Úr, aki kiválasztotta a darab megvalósítóit, mind a rendező, mind a díszlettervező számára nagy elismerés lehet, hogy nemzeti ünnepünk alkalmával



Vörös Győző Széchenyi-díjat, Rátóti Zoltán pedig Kossuth-díjat kapott.


A díjakról általában • 11602022-03-14 18:50:50

Idézem:



"KOSSUTH-díjat kapott:



Diószegi László koreográfus,

Dresch Mihály jazzmuzsikus,

Lakatos Mónika előadóművész, énekesnő, zeneszerző,

Zoboki Gábor építész,

Kodály Vonósnégyes tagjai: Bangó Ferenc, Éder György, Falvay Attila és Tuska Zoltán "



Nem hiányzik valaki a Kossuth díjat kapottak közül?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629522022-03-13 23:21:28

Tulajdonképpen ez a lényeg, amit Ön ír, tisztelt „kétked”! Az Operaház már az első hónapban sem tudja nézőkkel megtölteni ezt a tényleg csodásan felújított épületet. A vezetőség úgy viselkedik, mintha az elmúlt hetekben semmi olyan világpolitikai esemény nem történt volna, ami közvetlenül hazánkat is érinti/érintheti.  Bevallottan a külföldi közönségre építve célozták meg a helyárakat (bécsi még mindig drágább) és ez a közönség most nem özönlik Magyarországra. (Mai cikkek: Például Hévíz megy a csőd felé, mert az orosz turisták sorra mondják vissza a foglalásaikat, mások pedig nem jönnek.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629492022-03-13 21:39:03

Képtelen vagyok megérteni, hogy a Magyar Állami Operaház, amikor marad még pár jegye a holnapi (Mayerling) előadásra, miért nem tudja saját jegyárusító rendszerén olcsóbban adni? Miért kell bekapcsolni még egy külső szervet, viszonylag jelentős összegért? Miért a Ma este Színház és az Interticket hálózatát kell „gazdagítani”, amikor az Operaháznak van saját jegyárusító rendszere? Semmi nem történne, ha az előadás előtt bizonyos idővel, az addig megmaradt jegyeket „x” %-kal olcsóbban adják. Bevételhez jutnak, nem kell más cégnek jutalékot fizetni és végső soron még a néző is jól jár.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629442022-03-13 08:31:59

Viszonylag régi udvariassági szabály: ha a legmagasabb rangú személy, jelen esetben Áder János Köztársasági Elnök "x" percet beszél, azt nem illik bárki részéről "x+y" perccel túlbeszélnie. Ez természetesen nem vonatkozik Ókovács Szilveszter Főigazgatóra.



Még szerencse, hogy nálunk nincsenek olyan szigorú szakszervezetek mint Amerikában, ahol kiskorú gyerekek fellépést éjjel 22,30-kor biztos nem engedélyezik, bármilyen megnyitó ünnepségről van szó.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629422022-03-13 07:53:27

Megmosolyogtató volt a díszelőadás második részében (véletlenül kapcsoltam oda, mert az M5 csatorna annyira sem érdemesített, hogy valamilyen formában közölje a közvetítés folytatását) Gyüdi Melitta Háry János felkonferálása.



Szó szerint azt mondta, hogy ezzel bemutatjuk az új színpadtechnikai eszközöket is. Erre 2-2 ember kézzel betolt a színpad két oldalára 1-1 fát ábrázoló díszletelemet.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629352022-03-12 21:25:18

Több alkalommal megírták – döntően jogosan – hogy én inkább a negatív dolgokat veszem észre és van is benne igazság.



Itt van például a mai Operaház megnyitó ünnepség közvetítése. A TV műsorújságokban 21,15-ig tart a közvetítés.



Ezzel szemben 20 óra 51 perckor a mondat közepén félbeszakították Gyüdi Melitta konferálását és rögtön kezdték sugározni a 21,15-re tervezett Operaház titkai című filmet.



Most akkor mi van? Így kell befejezni egy ünnepi műsor sugárzását?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629322022-03-12 16:28:04

Tisztelt Cilike! Önnek tökéletesen igaza van, amikor azt tetszik írni: „Mondjuk a stílus az ember”.



Idézek egy fórumtársunk egy-két korábbi hozzászólásából:



„Nyavalyogni mindig talál okot”



„maradék lézengő fórumozó”



„már csak nyöszörgött”



„Amatőrök mondják a tutit”



Ahogy tetszett írni: „Mondjuk a stílus az ember.”


A nap képe • 23002022-03-11 07:08:22

Ott voltunk. Tényleg nem egy "falrengető" előadás volt, már ameddig hallottuk. Fülöp király áriája után elmentünk. A ruhatáros nénik akkor kérdezgették egymástól: van valaki vendégfellépő a mai estén?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629182022-03-09 07:30:13

Tisztelt Mindenki! Sajnálom, hogy az általam egy mondatban említett Kutasi Judit és a Magyar Állami Operaház (a sorrend felcserélhető) nevek kapcsán egy meglehetősen kínos polémia alakult ki ezen a fórumon. Fogadják el tőlem, hogy semmi ilyen szándékom nem volt és ezért elnézést kérek a téma általam történt felvetése miatt.



Gondolom ezt a helyzetet most már feloldja és feledteti az Andrássy úti épület napokon belüli újranyitási ünnepségsorozata, ami feltehetőleg mindenkit örömmel tölt el. Ennek reményében zárom jelen hozzászólásomat.


Társművészetek • 25322022-03-07 21:51:39

Tisztelt Edmond Dantes! Ezen a helyen is köszönöm az Operaház fórumon írt, Nánási Henrikre vonatkozó hozzászólását.



Más téma, nagyon lazán kapcsolódik Nánási Henrikhez, de bízom benne, hogy az Ön érdeklődésére számot tarthat.



Az általa vezényelt hangverseny utáni napon, azaz március 20-án a Nemzeti Színház ismét előadja az Ön részéről korábban nagy-nagy elismeréssel említett Rocco és fívérei produkciót.



Gondolom hasonló sikere lesz, mint az itt említett, gyakorlatilag operának is nevezhető Agón produkció. Erről a már említett Origo-n kívül még az Index is közölt egy lényegében esszének is tekinthető írást. https://index.hu/kultur/2022/03/07/vidnyanszky-agon-nemzeti-szinhaz-bemutato-haboru/



A cikk a következő, Ön gondolataira rímelő, mondattal fejeződik be: „aki szeretne beférni erre az ínyenceknek való előadásra, annak érdemes minél előbb jegyet váltania.”


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629052022-03-07 21:47:16

Tisztelt Edmond Dantes! Köszönöm a Nánási Henrikre vonatkozó „talán” információt. Szavaival közvetetten cáfolja egy másik fórumtársunk jólértesültségemre vonatkozó jelzőjét. Ha jólértesült lettem volna, akkor a 62902.számú hozzászólásom nem is történik meg.



Büszke lennék, ha Nánási Henrik itt Magyarországon is megkapná a tehetségéhez méltó pozíciót.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629022022-03-07 19:01:43

Sajnálom, hogy Kutasi Judit nevének leírás után egy ilyen, más részletekre is kiterjedő, polémia alakult ki.



Legyen akkor egy olyan szereplő, aki Magyarországon tanult, innen indult a karrierje, magyar voltát és világpolgárságát minden interjúban kihangsúlyozza: Nánási Henrik karmester.



Néhányszor már vezényelt is nálunk különböző ünnepi alkalmakon. Most az Operaház megnyitása kapcsán a március 19-i Ybl208 Mozart és Mahler koncertnek ő lesz karmestere.



A koncert adatlapja a következő:



https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/ybl-miklos-208-2021/eloadas-202203191930/#szereposztasalkotok



Az adatlap két részre oszlik: Alkotók és Napi szereposztás. Az alkotók 2 hölgy, fényképük – névre kattintás után – megtekinthető.



A napi szereposztás 5 közreműködő. Ebből David Butt Philip nevére kattintásnál 404 error hibát jelez. A további három énekes vagy hangszeres szólista nevére kattintással a részletes nacionáléja, szerepei olvashatóak, fényképei láthatóak.



Nánási Henrik nevére kattintás esetén a nagy semmi található, nemhogy valami leírás, életrajz, még egy árva fénykép sem. (Pedig az internetről minden könnyen leszedhető lenne)



Ennyit arról, hogy a Magyar Állami Operaház milyen módon informálja látogatóit, érdeklődőit egy döntően külföldön tevékenykedő magyar művészről, aki nálunk is fellép.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628952022-03-06 22:55:12

Azt hiszem félreérthetően fogalmaztam. Ez akkor egy kicsit hosszabb lesz.



Úgy érzem, példákkal is illusztrálva, hogy a Magyar Állami Operaházban nem jó ajánlólevél, ha valakinek – bármilyen halvány vagy erősebb magyar kötődése ellenére – külföldön van a székhelye, külföldi ügynökség intézi a fellépéseit, munkáit és így tovább. Jelen esetben Kutasi Judit csak egy példa volt.



De írhatnám egyik fórumtársunk által teljes joggal dicsért Baráth Emőkét, aki a Müpa falai között énekelhet operaáriákat, a Magyar Állami Operaházban nem.



Azok pedig, akik az elmúlt évtizedben véglegesen elhagyták a Magyar Állami Operaházat, ne is beszéljünk.



Biztos mindenkinél vannak egyéni, teljesen érthető okok, biztos minden különválást, nem-foglalkoztatást meg lehet magyarázni. És biztos, hogy minden magyarázatnak van igazságtartama.



De a tendencia mégis az, hogy az Operaház jelenlegi vezetése – ellentétben más hazai zenei intézményekkel – nem szívesen hív fellépni, rendezni, stb. külhonban letelepedett, magyar kötődéssel is rendelkező művészeket.



Ennyi.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628912022-03-06 20:07:54

Mai hír az operawire.com oldaláról:



A Teatro alla Scala mai Adriana Lecouvreur előadásán Boullion grófnő szerepét Anita Rachvelishvill gyengélkedése miatt Kutasi Judit alakítja. (Forrás: https://operawire.com/teatro-alal-scala-announces-cast-change-for-adriana-lecouvreur/)



A cikk megjegyzi, hogy Kutasi Judit „egy feltörekvő csillag”, aki már fellépett többek között a Theatre du Capitole-ban, a Deutsche Oper Berlinben, a Royal Opera House-ban, az Opernhaus Zürich-ben, és a Teatro alla Scalában.



A Magyar Állami Operaház természetesen nem foglalkoztatja Kutasi Judit művésznőt.


Erkel Színház • 112862022-02-28 20:36:50

Mai hír:



https://papageno.hu/blogok/operahaz/2022/02/galaesttel-zarja-az-elmult-9-evet-az-opera-az-erkel-szinhazban/



A cikkből:



„A Magyar Állami Operaház 2013-ban hat év kihagyást és egy szerény helyreállítást követően egyebek mellett azzal a céllal is nyitotta újra az Erkel Színházat, hogy az előadások megtartására átmenetileg alkalmassá tett teátrum az Andrássy úti dalszínház tervezett korszerűsítése idején is biztosítani tudja az OPERA működését.



Az Operaház újranyitásával párhuzamosan eljött az idő, hogy az Erkel Színház elmaradott infrastruktúrájának átfogó és szükségszerű korszerűsítése ismét előtérbe kerülhessen.”



Így múlik…


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 53202022-02-27 20:11:01

Tisztelt tollnok! Önnek tökéletesen igaza van, most – „nemzeti musical írási láz van” – azzal a kiegészítéssel, hogy ez a „láz” meglehetősen jól fizet.



Egy régebbi hozzászólásomban már írtam: Kocsis Zoltán hagyatékának gondozására az állam 15 millió Ft-ot ad, a Szent Erzsébet nemzeti musical megírására 500 millió forintot.



Hát akkor ne gyarapítsuk a „nemzeti musicalok” számát? Ha már van Ménesbirtok, Lovarda, Vágta, Lovas Színház mindegyik „Nemzeti” előtaggal, akkor legyen „nemzeti musical” is.


Pantheon • 30492022-02-23 18:28:08

Hollai Kálmán (72)


Opernglas, avagy operai távcső... • 212252022-02-23 16:12:44

Mai hír:



https://papageno.hu/intermezzo/2022/02/a-legjobb-operaeloadas-dijat-nyerte-el-ery-franciska-rendezese-londonban/?fbclid=IwAR2o38CVUji-w81XBRyvMtTrRvnZwfTdoqV0cwqDFtDbHAhL8l9qL6MkEAM



A cikkből:



„OffWestend díjat kapott a Charles Gounod A véres apáca című operájából készült előadás, amelyet a Gothic Opera társulata mutatott be Éry Franciska rendezésében.”



Ezek után természetesen magától értődő, hogy a Magyar Állami Operaház Éry Franciskát nem foglalkoztatja.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628892022-02-22 14:19:36

Mai cikk:



https://nepszava.hu/3147331_operahaz-dragulas-kozpenz-orban-kormany



Az Operaház sokszor elhalasztott újranyitását március 12-én most már mindenképpen meg akarják tartani. Erre utal a kivitelezői büdzsé újabb 800 millió forinttal való megtoldása előre nem látható munkákra hivatkozva.



A Közbeszerzési Értesítőből az is kiderül, hogy a kivitelezés befejezésének sokszor módosított határideje egy hónappal későbbre, március 10-re csúszott el. Így az Operaház vezetőségének és társulatának mindössze két napja marad, hogy teljes egészében birtokba vegye az Andrássy úti épületet és felkészüljön az ünnepi nyitó hangversenyre!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628802022-02-18 19:40:27

Tisztelt „tollnok”. Idézek, kicsit rövidítve és összevonva, a politikai részt kihagyva, hozzászólásából:



„Ókovács(nak) engedték neki, hogy megvalósítsa álmait.



Megvalósította az álmait? Ezek, a mai helyzet, ezek voltak az álmok?


Erkel Színház • 112842022-02-17 19:13:01

Egy rendkívül nagy tudású, tapasztalatú nagybetűs MŰVÉSZ nagyon figyelemre méltó, megszívlelendő szavai.



Egyetlen percig sem kívánom megsérteni az általam nagyon tisztelt Kovács János karnagy urat…



De a borszószemekből a falon több ragad meg, mint az Ő szavaiból a döntéshozók fülében….


Rost Andrea • 21012022-02-13 19:06:37

Mai interjú:



https://www.borsonline.hu/celeb/2022/02/rost-andrea-karrier-interju?utm_source=hirkereso&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator



Részlet az interjúból:



„Mivel foglalatoskodott (a pandémia alatt)?



Rengeteget kertészkedtem, főztem, átálltam egy egészségesebb életmódra, vettem egy kis földet a Balatonon. Aranykalászos gazdaként mandulatermesztésbe kezdek. Szerencsére teljes harmóniában van az életem.”


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8952022-02-11 12:18:36

Leontyne Price 95 éves!!! Isten éltesse!!!


Eiffel Műhelyház • 6682022-02-10 09:23:20

Tisztelt takatsa! Az 50 évvel ezelőtti Szentivánéji álom Erkel Színházbeli előadáson - mint akkoriban több más előadáson is - néhai özvegy, rokkant Édesanyámmal voltam és utána hazamentünk, illetőleg hazavezettem Őt.

Természetesen minden múlt, jelen vagy jövőbeni következtetés, vélemény alkotása, különös tekintettel a szocialista brigádmozgalomra, Önnek teljesen szíve joga.


Eiffel Műhelyház • 6622022-02-09 07:15:29

Tisztelt Takatsa! Megtisztelő volt, hogy Ön ismeretlenül le „Jóska bácsi”-zott, de átgondolva, talán Önnek a koromat illetően igaza is van.



Én kereken 50 évvel ezelőtt, 1972-ben (szinte napra pontosan) láttam-hallottam az Önt – idézem szavait - Nagyon váratlanul ért ez engem, mert megvallom, annyira nem ismertem ezt a művet, hogy talán egy hangot sem hallottam belőle eddig. – váratlanul ért Szentivánéji álom című operát, a már akkor sem a legjobb állapotban levő Erkel Színházban, természetesen telt házzal.



Arra hiába is kérném, hogy a hozzászólásai hangnemén változtasson, de kérem, hogy velem szemben a „Jóska bácsi” és hasonló formulákat mellőzni szíveskedjen. Nem hiszem, hogy köztünk olyan ismeretség lenne, ami Önt erre feljogosítaná.


Erkel Színház • 112602022-02-08 00:02:52

https://index.hu/kultur/2022/01/21/szabo-laszlo-korbaccsal-kell-behajtani-a-gyerekeket-az-operara/



Sümegi Noémi „riporter” kérdése:



„Az Erkelben 1848 ülőhely van – melyik az az opera, amire bejönnek ma 1848-an, ha nem korbáccsal hajtják be a gyerekeket gyerekoperát nézni?”


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628612022-02-04 07:03:43

https://szinhaz.online/protokoll-referens-allast-hirdet-az-operahaz/?fbclid=IwAR3ihfjIv8g0kYuYcciIyQI9NSyX1dSNR7m8FD5myNkn4zzWXl2Yg4AUmQw



Az állas indoklása:



„A megújult Operaház csodájára nemcsak a kül- és belföldi turisták járnak majd, hanem a hazai közélet és kulturális szféra prominens személyei számára is szervezünk előadásokhoz kapcsolódó, vagy azon kívüli protokolleseményeket.”



Elvétve azért lesznek operaelőadások is…


Társművészetek • 25202022-01-31 23:41:11

Miután felszállt a füst és a Vidnyánszky Attila vezette kuratórium elfogadta az általa vezetett Nemzeti Színház színésze, Rátóti Zoltán, mint egyetlen jelentkező, pályázatát az SZFE rektori tisztségére, mai napon Áder János államfő átnyújtotta nevezett részére a kinevezési okmányt.



Az elmúlt hónapok interjúi szerint Vidnyánszky Attila rendező osztályt vezet az SZFE-n.



Így Rátóti Zoltán, mint az egyetem rektora, Vidnyánszky Attila főnöke lesz.



De, ha Vidnyánszky Attila osztályvezető tanárnak nem tetszene Rátóti Zoltán Rektor utasítása, akkor fordulhat a Vidnyánszky Attila vezette Kuratóriumhoz, amely testület végső soron Rátóti Zoltán főnöke.



Azt hiszem erről írt Karinthy: álmomban két macska voltam és játszottam egymással.


Operett, mint színpadi műfaj • 50192022-01-31 20:55:15

Elképzelhető, hogy az Operettszínház legújabb, január végi, bemutatója, a Veszedelmes viszonyok című zenedráma megbukott.



Az Operettszínház honlapján csak ennyi szerepel, jegyvásárlásra ösztönző felhívással:



„Hétvégén nagy sikerrel bemutattuk a Veszedelmes viszonyok zenedrámát a Kálmán Imre Teátrumban”



Semmi, az eddig megszokott „óriási siker”, „standing ovation”, a „nézők felállva ünnepelték”, „szűnni nem akaró taps” kifejezések, csak a „nagy siker” jelző maradt a darab címe mellett.



Némileg ellensúlyozza ezen jelzők elmaradását Kiss-B. Attila Főigazgató Úr nyilatkozata, mely szerint:



Egy olyan színnel gazdagodott a Budapesti Operettszínház palettája, amelynek köszönhetően még jobban kihúzhatjuk magunkat, még büszkébbek lehetünk, bizonyítva azt, hogy a zenés színházi műfajban a lehetőségek szinte határtalanok



Az alkotók bemutató utáni nyilatkozataiban már fellelhetők – egymás kölcsönös elismerése mellett – a „zseniális”, „felülmúlhatatlan” és más hasonló szavak, de azért ez mégsem az Origo megszokott kritikai színvonala.


Pantheon • 30372022-01-31 16:42:26

Babarczy László (80)


Társművészetek • 25192022-01-30 16:05:14

Figyelembe véve a jelenleg zajló Momus Fórumok eszmecserét, azt hiszem ez a hozzászólás pontosan a Társművészetek fórum oldalára illik.



Ókovács Szilveszter az elmúlt héten – ahogy az eddigi hetekben is – nagyon zsúfolt programot bonyolított le. Szokásos heti nagyinterjúját adta az Indexnek, egyeztetett a nem budapesti operatársulatok vezetőivel, és végül Pécsen bemutatta Hoppál Péter volt kulturális államtitkár, pécsi országgyűlési képviselő, most megjelent könyvét.



A könyvbemutatóról szóló cikk szerint „Ókovács és Hoppál régi barátokként kedélyesen beszélgetnek közel két és fél órán keresztül” Ókovács késett és a késésért természetesen a Karácsony Gergely által irányított Budapest útjainak minőségét tette felelőssé.



A beszélgetés alatt Ókovács és Hoppál maximálisan egyetértettek abban, hogy



be kell vinni mindenkit a kultúra felemelő liftjébe”.



Ez a kijelentés, most az Operaház újbóli megnyitása alkalmából a III.emeletre látogató közönség felé különösen aktuális.



A beszélgetés döntő része természetesen egymás munkájának magasztalása volt. Ennek jegyében Ókovács kijelentette: „jót tett a magyar kultúrának, hogy egy ilyen államtitkára volt



Tekintettel Ókovács örökös opera főigazgatói kinevezésére és saját előrehaladott koromra, szeretném még megérni, amikor a jelen kulturális államtitkár tevékenységét illeti hasonló, a szó szoros és átvitt értelméb3en felemelő jelzőkkel.


Társművészetek • 25172022-01-30 10:06:49

Azért ennek van valami bája:



https://hirklikk.hu/kozelet/vidnyanszky-attila-az-aproert-is-lehajol/393096/



A jelenlegi SZFE kuratórium elnöke Vidnyánszky Attila, megbízott rektorhelyettese Zalán János.



Az EMMI Szinházművészeti Bizottság jelenlegi elnöke Zalán János, tagja Vidnyánszky Attila.


Rost Andrea • 20642022-01-28 16:21:51

Igen, ezt már Ókovács Szilveszter Opera Főigazgató Úr – mint ennek közlésére a legilletékesebb – már elmondta a szokásos heti interjújában. Lásd: Index, mint első közlés és annak különböző Momus fórumokon történő kommentálása.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30082022-01-27 09:18:31

Tisztelt Márta! Az apróság apróságának aprósága.



Tetszik írni, hogy február 4-én és 6-án Szeged  „a magyar opera fővárosa lesz”.



Alanti linken olvasható a Maria Stuarda bemutató főbb adatai, ismertetései.



https://szinhaz.szeged.hu/bemutatok/maria-stuarda



A szereplők közül Cseh Antal, Szélpál Szilveszter, Máthé Beáta portré fényképe, részletes életrajza, eddigi főbb szerepei felsorolása (Tötös Rolandról csak fénykép van) olvasható a produkció adatlapján.



A két abszolút főszereplőről – Kolonits Klára és Boross Csilla – egyetlen sor, egyetlen fénykép, még egy halvány utalás sincs, hogy kik ők tulajdonképpen!



Amikor megállapítjuk, hogy a vidéki operajátszás közönsége….azért ez is elgondolkodtató.



Ez független a Dinyés Dániel szegedi zenei vezető által is aláírt petíciótól.


Pantheon • 30322022-01-24 18:22:18

Kabdebó Lóránt (86)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 52572022-01-23 14:53:26

Tisztelt „Zéta”! Abszolút laikus vagyok, egyáltalán nem tudom az aktuális művészeti belső információkat. Tetszik írni a Strauss operákról, hogy „csak azokat Kocsis Zoltán vezényelte”. Egy régebbi – Társművészetek 2511 – hozzászólásomban próbáltam párhuzamot vonni Kocsis Zoltán és egyes mai előadók támogatása között. Tényleg, ma „nem szabad” Kocsis Zoltán életművét emlegetni?


Pantheon • 30302022-01-22 21:59:13

Pröhle Henrik (85)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 52512022-01-22 21:20:18

„Áprilisban húzzuk el a nótájukat”, utalt a miniszterelnök a baloldalra a Magyar zene Háza ünnepélyes átadásán.




A magvas gondolatot bent a koncertteremben Szakcsi Lakatos Béla húzta alá egy határozott tussal: a Kossuth-díjas Nemzet Művésze jazz-zongorista, aki tavaly még azt mondta, hogy ő nem akar „a választás előtt semmibe se belekeveredni se a kormány, sem az ellenzék oldalán”, a Fidesz lakodalmas kampánynótáját, a piros volt a paradicsom, nem sárga kezdetű népies politikai műdalt játszotta el a Magyar Kultúra Napján, a Magyar Zene Házának ünnepélyes átadásán.


Társművészetek • 25122022-01-21 20:14:47

Ókovács Szilveszter Operaház Főigazgató és Szarka Gábor SZFE Kancellár beszélgetése a magyar kultúrpolitikáról:



https://444.hu/2022/01/21/a-semleges-mindenre-nyitott-kulturpolitikat-nyugodtan-el-lehet-felejteni-abbol-nem-jon-ki-semmi



Olyan megdöbbentő, elborzasztó, hidegrázós kijelentések hangzottak el, hogy egyszerűen nem lehet semmit sem kiemelni a beszélgetésből.



Mindenkinek figyelmébe ajánlom, a teljes cikk elolvasását, melyből megtudható, hogy a jelenlegi kultúrpolitika magas poszton levő irányítói milyen országot képzelnek el a következő 70, de minimum 10 (!!!) évre.



Aczél György hozzájuk képest kisinas volt.


musical • 2172022-01-21 19:37:37

A Facebook oldalán hirdetés, a Puskás-musical további előadásairól:



„Január 25., 26., 27. - egyaránt 19.00 - Erkel Színház



Megnyitottunk új ülőhelyeket



Várunk mindenkit szeretettel



Aki január 25-ig jegyet vásárol, egy ajándékjegyet kap a Kőszívű - A Baradlay-legenda március 15-i bemutató showjára: A Nagy Olvasópróba - Zene és Szöveg



Oszd meg a bejegyzést és kétszemélyes belépőt nyerhetsz az egyik Puskás előadásra ”



Azért gondoljuk el: 4 előadás lesz a fenti időszakban. Mit tesznek a szervezők, ha minden előadáson legalább 1.000-1.000 ember lesz? A március 15-i új Kőszívű-musical bemutatója szintén az Erkel Színházban lesz, 1.500 fő körüli befogadóképességgel. Hol helyezik el a többi ajándékjegyes nézőt?


Erkel Színház • 112052022-01-21 17:09:01

Csak azt nem értem: ha egy bizonyos idő után látható, hogy ennyi jegy maradt, miért nem adja az Operaház ezeket féláron, a saját jegyárusító rendszerében? Az Operaház honlapján még mindig teljes áron tudnám megvenni a mai előadás jegyeit. Miért kell ezzel további szervezetek bevételét növelni a különböző, félárra számított jutalékokkal? Számítógépes programmal ez nem egy bonyolult feladat lenne.



A ”Ma este színház” mindig előző este 21,00 órától indul, ugyanezt az Operaház is megtehetné, részére ez semmi bevételi többletet vagy hiányt nem jelentene, „csak” az emberek vehetnék olcsóbban a jegyeket.


Opernglas, avagy operai távcső... • 211912022-01-17 12:10:23

Tisztelt Zéta! Nagyon-nagyon jó gondolat!



Itt van például a "Mi újság a MÁO-ban", az "Erkel Színház", az "Eiffel Műhelyház" oldalak, amelyeket össze lehetne vonni, egyetlen magyar operai oldalba.


Pantheon • 30182022-01-16 21:26:13

Gianni Maffeo bariton (83)


Társművészetek • 25112022-01-16 15:06:43

A februárban bemutatandó Szikora Róbert-Lezsák Sándor „Az ég tartja a földet – Erzsébet a szerelem szentje” című musical februári bemutatója alkalmából hosszú cikk jelent meg a https://www.thehungariantimes.hu/hirmegtekintese.php?id=30470 oldalon, a mai napon.



A cikkből csak 2 mondat:



„Pataki András, a musical producere elmondta: a tervek szerint az előadás létrejöttét és turnéját az EMMI több mint 156 millió forinttal, a Miniszterelnökség mintegy 310 millió forinttal támogatja.



A produkció két fővédnöke Kasler Miklós miniszter és Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek.”



Ugyanezen a napon jelent meg Kocsis Krisztián nyilatkozata Kocsis Zoltán hagyatékának feldolgozásáról.



(https://index.hu/kultur/2022/01/16/kocsis-krisztian-apat-sokan-utaltak-/)



Nem tisztem állást foglalni, hogy miért nem valósult meg a Kocsis Zoltán Emlékház, miért nem támogatja az állam – melynek legfőbb közjogi méltósága, Áder János Köztársasági Elnök gyászbeszédet mondott a ravatalnál – a hagyaték feldolgozását.



De azért a Miniszterelnökség nyilatkozata figyelemre méltó:



„A kormány tisztelettel adózik Kocsis Zoltán emléke előtt. Elkötelezettek vagyunk abban, hogy megőrizzük és gondozzuk Kocsis Zoltán szellemi hagyatékát, ezért támogatjuk a Kocsis Zoltán által létrehozott Kocsis–Hauser Alapítványt.



Ezenkívül közvetett módon forrást biztosítunk Kocsis Zoltán két legfontosabb szellemi műhelye, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Nemzeti Filharmonikusok által megalapított Magyar Klasszikus Zene Napjára, amely minden évben május 30-án, Kocsis Zoltán születésnapján kerül megrendezésre.



A tervek szerint a Debreceni Tudományegyetem Zeneművészeti Karán kiállítjuk Kocsis Zoltán egész alakos bronzszobrát, amelyet a MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. közreműködésével Buda István szobrászművész készít el. Ezt a kormány 25 millió forinttal támogatja.”



Továbbá 10 millió forinttal járultunk hozzá Kocsis Zoltán síremlékének elkészítéséhez a Farkasréti temetőben.”


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628092022-01-14 03:13:17

Az interjúból egy odavetett, fennhéjázó mondat, ami tökéletesen tükrözi Lujza fórumtársunk azon megállapítását, hogy „az üléspont határozza meg az álláspontot”



„A bécsi Staatsoper sem egyeztet Grazcal vagy Klagenfurttal.”



Megnéztem a bécsi Staatsoper január 15-31 közötti műsorát, az ott fellépőket. Csak egy kis részük:



Juan Diego Flórez, Clémentine Margaine, Slávka Zámečníková, Nicole Car, Clemens Unterreiner, Lawrence Brownlee, Vito Priante, Paolo Bordogna, Anna Goryachova, Erwin Schrott, Luca Salsi, Roberto Tagliavini, Anna Pirozzi, Dmitry Golovnin, Alexey Markov, Boris Pinkhasovich, Olga Borodina, Jonas Kaufmann, Lise Davidsen, Bryn Terfel



Természetesen nem ismerem nevezettek Graz vagy Klagenfurt irányában történő elkötelezettségét, de erős a gyanúm, hogy szerepeltetésükért a bécsi Staatsopernek eleve nem a fenti operaházakkal kellett egyeztetni.



Többször leírtam már Ókovács Szilveszter Főigazgató Úr ars poeticáját, mely szerint a budapesti Operaházat Európa vezető operaházai közé kívánja elhelyezni. Akkor meg?


Operett, mint színpadi műfaj • 50092022-01-11 17:36:28

Az Operettszínház hírlevele szerint a holnapi, 12-i, előadásra interneten a TORZS50 kód alkalmazásával 50%-os kedvezménnyel lehet rá jegyet vásárolni.(nincs külön kezelési költség)


Erkel Színház • 111582022-01-08 21:37:21

Az interneten sok cikk olvasható az Erkel Színház 2013.évi nyitásáról. Ilyenek például:



https://www.operaportal.hu/operaelet/itthon/item/40349-erkel-szinhaz-nyitas



https://szinhaz.hu/2012/12/07/erkel_101_szuk_korben_unnepeltek_a_nyitas_evfordulojat



Főigazgató Úr akkori hitvallása szerint:



„A dalszínház jelenlegi vezetése a megújuló Erkel Színházat olyan közösségi térré kívánja tenni, amely a kultúrán keresztül tömegeket vezet vissza a hagyományos értékekhez, egyben lehetőséget teremt arra, hogy az emberi kapcsolatok is előtérbe kerüljenek benne - áll az MTI-hez eljuttatott közleményükben.

Az Erkel Színház diákok ezreit kívánja ellátni zenei útravalóval. "A kormányzat támogatását is elnyerte az a célkitűzés, amely szerint a jövőben minden középiskolás úgy fejezze be tanulmányait, hogy járt az Erkel Színházban, és látott operaelőadást" - emelte ki a közlemény szerint Ókovács Szilveszter megbízott főigazgató.”



 



Mindenki eldöntheti, hogy az elmúlt évek során ezekből az elképzelésekből mennyi valósult meg.



A belinkelt cikkek foglalkoznak az Erkel Színház várható látogatottságával is.



„Az Erkel Színház produkcióira február 1-jén indult a jegyértékesítés. Négy hét leforgása alatt hat előadás teljesen "elkelt", a többire rekordsebességgel kelt el szintén nagyszámú jegymennyiség. A nyitóelőadásig több tízezer belépőjegyet értékesített a szervezési osztály.



A próbaüzem végéig rangos szereposztással kerül színre a Don Giovanni, az Aida, a Turandot és a Don Carlos. A Magyar Állami Operaház kamaraénekese 2012/2013-díj birtokosai: Sümegi Eszter, Váradi Zita és Bretz Gábor is színre lépnek.”



Az „elkelt” előadások között nem szerepelt a holnapi Denevér, amely a mostani szériában 50%-os jegyárkedvezménnyekkell sem biztosít telt házat.


Erkel Színház • 111562022-01-08 16:41:48

Tisztelt Edmond Dantes! Önnek is igaza van, de Bermuda fórumtársunknak is igaza van. (Zárójel: életem egyik nagy élménye a budapesti Tosca Domingóval, jó félházas előadás volt, több, mint negyedórás tapssal utána.) Érdekes módon az emelet, mint ahogy Bermuda írja, mindig tele volt. Ugyanúgy, mint ahogy számomra utoljára Gruberova koncertszerű Lammermoori Lucia előadásán. Utána már csak foghíjak, üres széksorok, enyészet….(Diótörő, János vitéz kivétel).


Erkel Színház • 111552022-01-08 16:33:56

Tisztelt Búbánat! Nagyon figyelemreméltó javaslatai vannak az Erkel Színház jövőbeni funkcióját illetően. Teljes mértékben azonosulni lehet azzal, hogy itt lehetne a musicalok előadási helye.



Ehhez azonban az Erkel Színházat meg kellene „tisztítani” az eddigi ambivalens kapcsolatótól a musicalokat illetően.



Egyes emberek még most is úgy gondolnak az Erkel Színházra, hogy itt volt a Sweeney Todd előadás, a Billy Elliot előadás és így tovább.



Utána pedig megfelelő musicalokat kellene választani. Nem tudom. Amikor egy réges-régi irányítás alatt ment az Operettszínházban a Rómeó és Júlia musical, többszörös felárral lehetett csak jegyeket kapni rá.



Most megesett az a csúfság, hogy a Nine bemutató utáni néhány előadását már a 50%-os jegyeladó fórumon kínálták. Pedig a beszámolók szerint https://magyarteatrum.hu/nine-budapesti-operettszinhaz/



az Operettszínház ezzel megújította a musical műfaját.



Február hónapban 15 (!!!) előadás lesz ebből (biztos szerződés szerint adott számban kell játszani), jelenleg tátongó széksorokkal. Ha ezt az Erkel Színházba átvinnék, mg siralmasabb lenne az érdeklődés.



Félve írom le, mert nálunk az ilyesmi nem divat. Talán-talán az Operettszínház vezetői felvehetnék a kapcsolatot a Madách Színház vezetőivel és elbeszélgethetnének musicalokról. Már az egy asztalhoz leülés is eredmény lenne.


Pantheon • 30122022-01-08 13:00:17

Dale Clevenger (82) a Chicagoi Szimfonikusok kürt szólamvezetője. Solti György szerint "minden kürtösök atyaj"


Erkel Színház • 111482022-01-07 13:25:45

Tisztelt Cilike! Én kezdtem reggel ezt a témát egy – hozzászólásomban belinkelt – újságcikk alapján, abból egyetlenegy kérdés-választ idézve.



Azt hiszem a hozzászólásom kizárólag idézeteket tartalmazott. A felvezető mondatom és záró szavam szintén tényeket ír le. Ön ezeket az idézett tényeket „nyavalyogni” szóval minősíti.



Ön a 11146.számú hozzászólásában szintén tényeket ír le. Mit szólna, ha valaki – hasonlóan Önhöz – az Ön által leírt tényeket szintén „nyavalyogni” szóval illetné?



Szerencsére ezen a fórumon az Önön kívül hozzászólók mindannyian ismerik az udvarias viselkedés szabályait, így az Ön hozzászólását senki sem fogja az Ön által használt „nyavalyogni” szóval illetni.


Erkel Színház • 111432022-01-07 06:32:34

Azt hiszem itt a vége…(mármint az operajátszás és az Erkel Színház kapcsolatának)



https://nepszava.hu/3142668_mar-nem-bohem-a-videki-operaelet



Az idézett cikkből:



„Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója írásban válaszolt az operavitával és más aktuális témákkal kapcsolatos kérdéseinkre.”



„Igaz a híresztelés, hogy az Erkel Színház a jövőben musical színházként működne, ha igen, ez miként érintené az Operát?



Személyes véleményem szerint az Erkel Színházra egy komoly átépítés férne rá, utána pedig Budapest és az ország befogadószínháza lehetne újra, sok műfaj számára, ahogy 1917 és 1951 között, mint Városi Színház működött. Az Opera sem utoljára játszik benne március 6-án, ebben biztos vagyok.”



Utoljára…


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628052022-01-06 16:55:29

A megfelelő következtetéséket mindenki saját maga vonja le. Én óvakodom ettől, mert egy másik fórum oldalon – Eiffel Műhelyház – „politikai fröccsögés”-nek nevezete valaki az általam leírt tényeket.



https://www.origo.hu/kultura/20220106-kolcsonos-informaciocseret-kezdemenyez-az-opera.html?utm_source=hirkereso&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator



A Magyar Állami Operaház ismét összehívja a vidéki Nemzeti Színházak vezetőit



„A 2021-es tervekkel és nyilatkozatokkal összhangban, a sajtóbéli üzengetés helyett a Magyar Állami Operaház 2022. január 27-én délután ismét összehívja a vidéki Nemzeti Színházak vezetőit, hogy szakmai keretek között, a 4. Operafórumon beszéljék át évadaikkal kapcsolatban tisztázandó kérdéseiket.



A Magyar Állami Operaház művészeti vezetése – folytatva az Operaházban évekkel ezelőtt útjára indított OperaFórumok hagyományát – a közelmúltban hivatalosan is átadott Eiffel Műhelyházába invitálja a hat vidéki nagyváros Nemzeti Színházainak igazgatóit és zeneigazgatóit, valamint a kolozsvári Magyar Opera vezetőit.”



Eltekintve a cikkben megmutatkozó természetes önfényezéstől, azért felhívom az olvasók figyelmét a cikk következő megfogalmazására:



„a Magyar Állami Operaház 2022. január 27-én délután ismét összehívja a”




  1. Önmagában egy épület nem igazán tud meghívni senkit sem.

  2. Nem világos, hogy január 27-én délután fog meghívni vezetőket az épület, vagy



január 27-én délutánra fog meghívni vezetőket az épület.



Egyébként minden világos.


Eiffel Műhelyház • 6282022-01-05 14:00:15

Tisztelt Takatsa! Válasszuk ketté a dolgokat.



1. Van az Operaház kritikán aluli műsorpolitikája, amiről ezeken az oldalakon már számtalanszor tett említést néhány hozzászóló és én is. Mély meggyőződésem, hogy ezt a rombolást, amit Ókovács Szilveszter tett a magyar operajátszás területén az elmúlt mintegy 10 év alatt, azt csak nagyon hosszú évek, sőt évtizedek alatt lehet majd újjáépíteni.



A jelenlegi műsorpolitikából fakadnak a tátongó üres házak, az elmaradó előadások, a nagyoperák kamara jellegű előadásai és így tovább. Ne részletezzük, mert messzire vezetne.



2. Van sajnos évek óta a COVID. Az Operaház erre történő reagálása tökéletesen leképezi az ominózus régi „bon mot”-t a felcsúti kisvasút tárgyában.  (Ha támadják a kisvasutat, hosszabbítsuk meg Bicskéig). Ha terjed a COVID, tartsunk külországokból hozott résztvevőkkel is Békemenetet, sok látogatót vonzó karácsonyi vásárokat, biztos teltházas Diótörő előadásokat. Az „eredmény” (a magyar halálozási arány magasabb, mint az összes velünk határos országban) sajnos látható, tapasztalható, de ez már nem az Opera témája.


Eiffel Műhelyház • 6192022-01-05 09:57:51

Az Operaház műsorpolitikája külön fórumot érdemelne. (A szombati napra 8 (!!!) azaz Nyolc eseményt hirdetnek, közöttük egy teltházas Diótörőt). Ha már tombol a COVID, miért ne tömörüljenek az emberek, különösen gyerekek együtt felnőttekkel, zárt térben minél többen.



Érdekes, amit tetszett említeni, hogy Florestan szerepét külföldi vendég énekli. Az előadásban az Első fogoly Kiss-B. Attila, az Operettszínház főigazgatója lesz. Eddigi szerepköre, Wagner és Verdi hőstenorok, alkalmassá tennék Florestan szerepére is, nem lett volna szükség külföldi vendég meghívására.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628022022-01-01 13:45:44

Természetesen az elmúlt év utolsó napja sem telhetett el Ókovács Szilveszter interjú nélkül. Ez alkalomból tényleg bensőséges családi interjú készült vele és tisztelt feleségével.



https://vasarnap.hu/2021/12/31/szilveszteres-hazasparos-okovacs-szilveszter-es-mathe-zsuzsa-a-csaladrol/



Mind nekik, mind gyermekeiknek tiszta szívből kívánok a jövőben jó egészséget és sok sikert.



Főigazgató Úr az interjú végén a családot és saját munkásságát tágabb kitekintésbe helyezi a következők szerint:



„Azért dolgozom tíz éve az Opera élén, hogy ötven év múlva is értékeljék az emberek a művészet legnagyobb és legkomplexebb teljesítményét, az operát és a balettet. Ha lesz nézőnk még akkor is, mert addig volt szépség, értelem, tehetség és szorgalom, no és épület és támogatás is, akkor az európai kultúra is megmarad. És akkor Magyarország is, keresztény világunk is.”



Nyilatkozata utolsó mondatában azonban a keresztény világból visszafordul a nyers anyaföldre a záró mondatával, mely maradjon meg bennünk, mint Ókovács Szilveszter ars poeticája:



„Összefüggenek a dolgok: ha most építünk, fejlesztünk, emelünk minőséget és kreatívok vagyunk, az 25-50 év múlva fordul majd igazán termőre. Aki ezt nem hiszi, gondoljon Ybl Miklósra: olyan Operaházat tervezett nekünk, amely 138 évvel később is minden este készpénzt termel az utódok számára már csak a saját neoreneszánsz szépségével is!”


Polgár László • 2732022-01-01 13:31:32

"A mai nap" itt a Fórum jobb oldalán említi, hogy 75 évvel ezelőtt, a mai napon született Polgár László, aki már 12 (!!!) éve nincs közöttünk. Nem tudok megfelelő szavakat a hiányára.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627992021-12-31 19:08:21

A szokásos, napi, heti, havi Ókovács interjú most a www.kultura.hu oldalain jelent meg.



https://kultura.hu/operavita-interju-okovacs-szilveszterrel-a-magyar-allami-operahaz-foigazgatojaval/



Érdekes lenne egy sajtótörténész számára annotálni a magyarországi sajtótermékeket abból a szempontból, hogy melyek azok, ahol nem jelent meg Ókovács Szilveszter interjú. Szerintem egy A5-ös jegyeztlap elegendő lenne ehhez.



Nincs semmiféle ismeretem, hogy állást tudjak foglalni a Budapest-Vidék operajátszás vitában, de az már szomorú, hogy egyáltalán ilyen vitára szükség van. A vitában Ókovács Szilveszter szerint természetesen, mint mindenben, neki van igaza.



Az interjúból különösen megragadott a következő idézet:



„2011-ben azt a mandátumot kaptam a miniszterelnöktől, hogy az európai első vonalba vigyem a Magyar Állami Operaházat. Ahhoz tervezés, művész, produkció, társadalmi nyitás és infrastruktúra is kell, valamint fegyelem – mindezhez pedig huzamos bizalom, forrás és koncentrált vezetés. Tíz éve minden nap 0–24-ben ezzel foglalkozom, semmi mással, és minden lépésem abba az irányba vezetett, hogy előteremtsük az európai előadásokhoz szükséges eszközöket.”



Ókovács Szilveszter van olyan szerény, hogy konkrétan nem mondja ki, de érezteti, hogy ez a mandátum sikeres lett.



Persze Magyarországon a „sikeres” szó egy kicsit elkoptatott, annyi mindenben vagyunk sikeresek Európában: járványkezelés, családtámogatás, gazdasági növekedés, migráció, Brüsszel elleni harc, LMBTQ elleni harc és így tovább.



A sikerességet a számok is alátámasztják: nálunk a járvány elleni védekezés sikeres hiszen a halálozási arány csak 4,03%, Ausztriában sikertelen, mert ott a halálozás már 1,51%. A mi sikerünk miatt az Operaház és kapcsolt részeiben 2022.januárban 74 (!!!) azaz Hetvennégy meghirdetett esemény lesz, míg a Bécsi Állami Operaházban csak 40 azaz Negyven!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627962021-12-29 06:40:12

Tisztelt Lujza! Önnek tökéletesen igaza van, tényleg nem említettem, hogy a délelőtti Wagner gyakorlatilag féláron élvezhető, az estihez viszonyítva.



Egyébként érdekes egybeesés, hogy ugyanezen a napon, május 29-én, a STOP is műsorra tűzte az Istenek alkonyát. Ott még nem mertek konkrét kezdési időpontot írni, hiszen nem tudják az akkor aktuális járványügyi intézkedéseket. (Zárójel: a szilveszteri Denevér is 18,00 órakor kezdődik).



Tekintettel arra, hogy az összes környező ország közül nálunk a legrosszabbak a járvány mutatói, nekünk ilyesfajta intézkedéseket nem kell figyelembe venni. De ez már nem az újonnan nyitott Operaház témája.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627892021-12-28 06:58:08

Változik a világ, ezt tudomásul kell vennünk. Számtalan olyan előadáson voltam, amilyeneket fel tetszett sorolni. Akkoriban volt 2 azaz Kettő Ház Budapesten, valamennyire áttekinthető műsorpolitikával, kiragasztott heti műsorplakátokkal és telt házakkal.



Ma van számtalan, Operaház igazgatása alá tartozó, játszási hely, amelyeket meg kell tölteni tartalommal. És egyidejűleg fel kell nevelni egy új közönséget is az opera számára. Régen ezt úgy oldották meg, hogy például vasárnap délelőttönként baletteket vagy klasszikus, szülők számára már jólismert operákat adtak matiné előadásokon, amikre a gyereket bátran el lehetett vinni.



Az például eddigi életemben eszembe sem jutott volna, hogy gyereket egy várhatóan szép, napos, vasárnap délelőtt 11 órakor egy Istenek alkonya előadásra vigyek. (Lásd: Operaház, 05.29). Igaz, ma el sem vihetek ide kisgyereket, mert a produkciót 18 éven aluliaknak nem ajánlják.


Társművészetek • 25092021-12-26 11:44:49

Viszonylag érdekes karácsonyi hír, a 168 óra honlapjáról:



A Színház- és Filmművészeti Egyetem rektori pozíciójára kiírt pályázatra a megadott határidőig egy pályázó adta be jelentkezését Rátóti Zoltán személyében – tudatta a Színház- és Filmművészetért Alapítvány – írja a szinhaz.online.hu



Rátóti Zoltán Jászai Mari-díjas színész, rendező, érdemes és kiváló művész jelenleg a Magyar Művészeti Akadémia elnökségi tagja, a Színház- és Filmművészetért Alapítvány kuratóriumának, illetve a Nemzeti Színháznak is tagja. (Rektori kinevezéséről tehát egy olyan kuratórium dönt, amelynek ő is a tagja és amelynek elnöke színházának igazgatója, Vidnyánszky Attila.)


Operett, mint színpadi műfaj • 50022021-12-20 17:09:21

Komárom-Esztergom megyében, Bajna település legmagasabb pontján áll Magyarország egyik legszebb klasszicista kastélyegyüttese, az Ördöglovas kastély, azaz a Sándor–Metternich-kastély.



Bajna Budapesttől észak-nyugatra, 46 km-re fekszik, az Esztergomot Tatabányával összekötő főút mellett. (Esztergom 21 km-re, Tatabánya 25 km-re fekszik.)



M1-es autópályáról a zsámbéki lehajtótól Zsámbékon és Szomoron keresztül, illetve Budakeszi-Páty-Zsámbék-Szomor irányból.


Operett, mint színpadi műfaj • 49992021-12-20 14:56:41

Viszont 2023.évre a tervezett Ördöglovas bemutatóját megtarthatnák az „ördöglovas” most felújított bajnai Sándor-Metternich kastélyában is. Ahogy olvasom, most már csak a kertrész van hátra, így nyáron ideális helyszíne lenne az operettnek.


Társművészetek • 25072021-12-16 16:03:43

Sajnálatos, hogy ezen a fórum oldalon még senki nem adott hírt róla, nem osztotta meg, Vidnyánszky Attila újabb sikerét, hogy mi is együtt örülhessünk ennek.



A hír:



https://www.origo.hu/kultura/20211214-vidnyanszky-attila-szentpetervaron-kafka-allo-taps.html



„Álló tapssal, óriási sikerrel mutatták be Vidnyánszky Attila új rendezését az egyik leghíresebb orosz színházban”



„Óriási, állótapsos ovációval fogadta a nagy múltú Alekszandrinszkij Színház közönsége Vidnyánszky Attila második szentpétervári rendezését, Franz Kafka A per című regényének színpadi adaptációját. Első szentpétervári rendezése, a monumentális, az avignoni színházi fesztivállal koprodukcióban készült hatórás Bűn és bűnhődés a legnagyobb orosz színházi díjat, az Arany Maszkot kapta, és öt év óta is műsoron tartják.



A nézők és az orosz színházi szakma kiemelt figyelme, illetve a mintegy négyórás látványos előadás kirobbanó sikere is jelzi, hogy Vidnyánszky Attila rendezései hosszú évek óta a rendkívül gazdag és színvonalas oroszországi élet fontos tényezőivé váltak.”



Örvendetes, hogy az ottani, csökkenő tendenciájú Covid-járvány módot ad olyan országokból is vendégrendezők fogadására, ahol a járvány csökkenő mértéke még nem hasonlítható az orosz tapasztalatokhoz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627742021-12-15 18:47:13

Ezen a fórum oldalon az elmúlt napokban több hozzászólás foglalkozott az Operaház kulturális sajtómunkatársaknak adományozott elismeréseivel.



Azért a sajtó és az opera kapcsolatáról egy kis adalék, szintén az elmúlt napokból:



Szegeden átadták az új kézilabdacsarnokot.



https://www.origo.hu/sport/csapat/20211209-kezilabda-atadtak-az-uj-szegedi-kezilabdacsarnokot-a-pick-arenat.html



A cikkben (betűhív idézet): „A jelenlévők még meghallgatták a Giacomo Puccin Turandot című operájának talán leghíresebb áriáját, a Nessun dormát.”



Andrea Bocelli 2022-ben újra jön Budapestre.



https://kultura.hu/andrea-bocelli-jovore-ujra-budapesten/ A cikkben: „Fellépett a 2021-es labdarúgó-Európa-bajnokság megnyitó ünnepségén Rómában, ahol Puccini Nessun Dorma című szerzeményét adta elő.”



Nem tudná a MÁO Főigazgatója, díjátadások mellett, azt is elérni, hogy ha valamilyen operai hivatkozású hír szerepel, akkor az arról tudósitok egy kicsit pontosabban, az adott opera jellegének megfelelően fogalmazzanak?


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

John Cranko / Pjotr Iljics Csajkovszkij / Kurt-Heinz Stolze: Anyegin

11:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

Operavizsga
Római láz / Idomeneo / Kréta királya

17:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Várai Domonkos (zongora), Drahos Botond (harsona), Rinkó Krisztián (cselló)
Szent István Filharmonikusok
vez.: Horváth Gábor

"Versenygyőztes fiatalok hangversenye"

19:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

John Cranko / Pjotr Iljics Csajkovszkij / Kurt-Heinz Stolze: Anyegin

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Professzorok: Magnus Lindberg, Eötvös Péter, Vajda Gergely
Karmesterek: Rajna Martin (mentorált karmester) és a mesterkurzus kiválasztott fiatal karmesterei
Ensemble Ars Nova (FR)
"Fókuszban Magnus Lindberg - Az Eötvös Péter Alapítvány mesterkurzusának zárókoncertje"
Kecskés D. Balázs: Extroadesia – ősbemutató
Jongsung OH: új darab – ősbemutató
Paul Hindemith: Kammermusik no. 1., op.24/1
Francisco Dominguez: Sol de invierno – ősbemutató
Magnus Lindberg: Jubilees – magyarországi bemutató
A mai nap
történt:
1870 • A walkür bemutatója (Bayreuth)
született:
1914 • Wolfgang Windgassen († 1974)
1933 • Claudio Abbado, karmester († 2014)