vissza a cimoldalra
2022-01-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5269)
Kedvenc előadók (2897)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62847)
Társművészetek (2517)
Opernglas, avagy operai távcső... (21195)
Kedvenc felvételek (451)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7625)
Haladjunk tovább... (231)
Milyen zenét hallgatsz most? (25104)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8682)
Digitális kerekasztal (12)
Momus társalgó (6361)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11830)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Momus-játék (6155)
Lehár Ferenc (792)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5024)
Média, zene, ízlés (130)
Erkel Színház (11232)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5309)
Operett, mint színpadi műfaj (5016)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1507)
Richard Strauss (780)
Franz Schmidt (4073)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2327)
Pantheon (3031)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3007)
Gaetano Donizetti (997)
musical (218)
Plácido Domingo (946)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: joska141
Leírás:
Honlap:
   


joska141 (1102 hozzászólás)
 
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 52572022-01-23 14:53:26

Tisztelt „Zéta”! Abszolút laikus vagyok, egyáltalán nem tudom az aktuális művészeti belső információkat. Tetszik írni a Strauss operákról, hogy „csak azokat Kocsis Zoltán vezényelte”. Egy régebbi – Társművészetek 2511 – hozzászólásomban próbáltam párhuzamot vonni Kocsis Zoltán és egyes mai előadók támogatása között. Tényleg, ma „nem szabad” Kocsis Zoltán életművét emlegetni?


Pantheon • 30302022-01-22 21:59:13

Pröhle Henrik (85)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 52512022-01-22 21:20:18

„Áprilisban húzzuk el a nótájukat”, utalt a miniszterelnök a baloldalra a Magyar zene Háza ünnepélyes átadásán.




A magvas gondolatot bent a koncertteremben Szakcsi Lakatos Béla húzta alá egy határozott tussal: a Kossuth-díjas Nemzet Művésze jazz-zongorista, aki tavaly még azt mondta, hogy ő nem akar „a választás előtt semmibe se belekeveredni se a kormány, sem az ellenzék oldalán”, a Fidesz lakodalmas kampánynótáját, a piros volt a paradicsom, nem sárga kezdetű népies politikai műdalt játszotta el a Magyar Kultúra Napján, a Magyar Zene Házának ünnepélyes átadásán.


Társművészetek • 25122022-01-21 20:14:47

Ókovács Szilveszter Operaház Főigazgató és Szarka Gábor SZFE Kancellár beszélgetése a magyar kultúrpolitikáról:



https://444.hu/2022/01/21/a-semleges-mindenre-nyitott-kulturpolitikat-nyugodtan-el-lehet-felejteni-abbol-nem-jon-ki-semmi



Olyan megdöbbentő, elborzasztó, hidegrázós kijelentések hangzottak el, hogy egyszerűen nem lehet semmit sem kiemelni a beszélgetésből.



Mindenkinek figyelmébe ajánlom, a teljes cikk elolvasását, melyből megtudható, hogy a jelenlegi kultúrpolitika magas poszton levő irányítói milyen országot képzelnek el a következő 70, de minimum 10 (!!!) évre.



Aczél György hozzájuk képest kisinas volt.


musical • 2172022-01-21 19:37:37

A Facebook oldalán hirdetés, a Puskás-musical további előadásairól:



„Január 25., 26., 27. - egyaránt 19.00 - Erkel Színház



Megnyitottunk új ülőhelyeket



Várunk mindenkit szeretettel



Aki január 25-ig jegyet vásárol, egy ajándékjegyet kap a Kőszívű - A Baradlay-legenda március 15-i bemutató showjára: A Nagy Olvasópróba - Zene és Szöveg



Oszd meg a bejegyzést és kétszemélyes belépőt nyerhetsz az egyik Puskás előadásra ”



Azért gondoljuk el: 4 előadás lesz a fenti időszakban. Mit tesznek a szervezők, ha minden előadáson legalább 1.000-1.000 ember lesz? A március 15-i új Kőszívű-musical bemutatója szintén az Erkel Színházban lesz, 1.500 fő körüli befogadóképességgel. Hol helyezik el a többi ajándékjegyes nézőt?


Erkel Színház • 112052022-01-21 17:09:01

Csak azt nem értem: ha egy bizonyos idő után látható, hogy ennyi jegy maradt, miért nem adja az Operaház ezeket féláron, a saját jegyárusító rendszerében? Az Operaház honlapján még mindig teljes áron tudnám megvenni a mai előadás jegyeit. Miért kell ezzel további szervezetek bevételét növelni a különböző, félárra számított jutalékokkal? Számítógépes programmal ez nem egy bonyolult feladat lenne.



A ”Ma este színház” mindig előző este 21,00 órától indul, ugyanezt az Operaház is megtehetné, részére ez semmi bevételi többletet vagy hiányt nem jelentene, „csak” az emberek vehetnék olcsóbban a jegyeket.


Opernglas, avagy operai távcső... • 211912022-01-17 12:10:23

Tisztelt Zéta! Nagyon-nagyon jó gondolat!



Itt van például a "Mi újság a MÁO-ban", az "Erkel Színház", az "Eiffel Műhelyház" oldalak, amelyeket össze lehetne vonni, egyetlen magyar operai oldalba.


Pantheon • 30182022-01-16 21:26:13

Gianni Maffeo bariton (83)


Társművészetek • 25112022-01-16 15:06:43

A februárban bemutatandó Szikora Róbert-Lezsák Sándor „Az ég tartja a földet – Erzsébet a szerelem szentje” című musical februári bemutatója alkalmából hosszú cikk jelent meg a https://www.thehungariantimes.hu/hirmegtekintese.php?id=30470 oldalon, a mai napon.



A cikkből csak 2 mondat:



„Pataki András, a musical producere elmondta: a tervek szerint az előadás létrejöttét és turnéját az EMMI több mint 156 millió forinttal, a Miniszterelnökség mintegy 310 millió forinttal támogatja.



A produkció két fővédnöke Kasler Miklós miniszter és Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek.”



Ugyanezen a napon jelent meg Kocsis Krisztián nyilatkozata Kocsis Zoltán hagyatékának feldolgozásáról.



(https://index.hu/kultur/2022/01/16/kocsis-krisztian-apat-sokan-utaltak-/)



Nem tisztem állást foglalni, hogy miért nem valósult meg a Kocsis Zoltán Emlékház, miért nem támogatja az állam – melynek legfőbb közjogi méltósága, Áder János Köztársasági Elnök gyászbeszédet mondott a ravatalnál – a hagyaték feldolgozását.



De azért a Miniszterelnökség nyilatkozata figyelemre méltó:



„A kormány tisztelettel adózik Kocsis Zoltán emléke előtt. Elkötelezettek vagyunk abban, hogy megőrizzük és gondozzuk Kocsis Zoltán szellemi hagyatékát, ezért támogatjuk a Kocsis Zoltán által létrehozott Kocsis–Hauser Alapítványt.



Ezenkívül közvetett módon forrást biztosítunk Kocsis Zoltán két legfontosabb szellemi műhelye, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Nemzeti Filharmonikusok által megalapított Magyar Klasszikus Zene Napjára, amely minden évben május 30-án, Kocsis Zoltán születésnapján kerül megrendezésre.



A tervek szerint a Debreceni Tudományegyetem Zeneművészeti Karán kiállítjuk Kocsis Zoltán egész alakos bronzszobrát, amelyet a MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. közreműködésével Buda István szobrászművész készít el. Ezt a kormány 25 millió forinttal támogatja.”



Továbbá 10 millió forinttal járultunk hozzá Kocsis Zoltán síremlékének elkészítéséhez a Farkasréti temetőben.”


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628092022-01-14 03:13:17

Az interjúból egy odavetett, fennhéjázó mondat, ami tökéletesen tükrözi Lujza fórumtársunk azon megállapítását, hogy „az üléspont határozza meg az álláspontot”



„A bécsi Staatsoper sem egyeztet Grazcal vagy Klagenfurttal.”



Megnéztem a bécsi Staatsoper január 15-31 közötti műsorát, az ott fellépőket. Csak egy kis részük:



Juan Diego Flórez, Clémentine Margaine, Slávka Zámečníková, Nicole Car, Clemens Unterreiner, Lawrence Brownlee, Vito Priante, Paolo Bordogna, Anna Goryachova, Erwin Schrott, Luca Salsi, Roberto Tagliavini, Anna Pirozzi, Dmitry Golovnin, Alexey Markov, Boris Pinkhasovich, Olga Borodina, Jonas Kaufmann, Lise Davidsen, Bryn Terfel



Természetesen nem ismerem nevezettek Graz vagy Klagenfurt irányában történő elkötelezettségét, de erős a gyanúm, hogy szerepeltetésükért a bécsi Staatsopernek eleve nem a fenti operaházakkal kellett egyeztetni.



Többször leírtam már Ókovács Szilveszter Főigazgató Úr ars poeticáját, mely szerint a budapesti Operaházat Európa vezető operaházai közé kívánja elhelyezni. Akkor meg?


Operett, mint színpadi műfaj • 50092022-01-11 17:36:28

Az Operettszínház hírlevele szerint a holnapi, 12-i, előadásra interneten a TORZS50 kód alkalmazásával 50%-os kedvezménnyel lehet rá jegyet vásárolni.(nincs külön kezelési költség)


Erkel Színház • 111582022-01-08 21:37:21

Az interneten sok cikk olvasható az Erkel Színház 2013.évi nyitásáról. Ilyenek például:



https://www.operaportal.hu/operaelet/itthon/item/40349-erkel-szinhaz-nyitas



https://szinhaz.hu/2012/12/07/erkel_101_szuk_korben_unnepeltek_a_nyitas_evfordulojat



Főigazgató Úr akkori hitvallása szerint:



„A dalszínház jelenlegi vezetése a megújuló Erkel Színházat olyan közösségi térré kívánja tenni, amely a kultúrán keresztül tömegeket vezet vissza a hagyományos értékekhez, egyben lehetőséget teremt arra, hogy az emberi kapcsolatok is előtérbe kerüljenek benne - áll az MTI-hez eljuttatott közleményükben.

Az Erkel Színház diákok ezreit kívánja ellátni zenei útravalóval. "A kormányzat támogatását is elnyerte az a célkitűzés, amely szerint a jövőben minden középiskolás úgy fejezze be tanulmányait, hogy járt az Erkel Színházban, és látott operaelőadást" - emelte ki a közlemény szerint Ókovács Szilveszter megbízott főigazgató.”



 



Mindenki eldöntheti, hogy az elmúlt évek során ezekből az elképzelésekből mennyi valósult meg.



A belinkelt cikkek foglalkoznak az Erkel Színház várható látogatottságával is.



„Az Erkel Színház produkcióira február 1-jén indult a jegyértékesítés. Négy hét leforgása alatt hat előadás teljesen "elkelt", a többire rekordsebességgel kelt el szintén nagyszámú jegymennyiség. A nyitóelőadásig több tízezer belépőjegyet értékesített a szervezési osztály.



A próbaüzem végéig rangos szereposztással kerül színre a Don Giovanni, az Aida, a Turandot és a Don Carlos. A Magyar Állami Operaház kamaraénekese 2012/2013-díj birtokosai: Sümegi Eszter, Váradi Zita és Bretz Gábor is színre lépnek.”



Az „elkelt” előadások között nem szerepelt a holnapi Denevér, amely a mostani szériában 50%-os jegyárkedvezménnyekkell sem biztosít telt házat.


Erkel Színház • 111562022-01-08 16:41:48

Tisztelt Edmond Dantes! Önnek is igaza van, de Bermuda fórumtársunknak is igaza van. (Zárójel: életem egyik nagy élménye a budapesti Tosca Domingóval, jó félházas előadás volt, több, mint negyedórás tapssal utána.) Érdekes módon az emelet, mint ahogy Bermuda írja, mindig tele volt. Ugyanúgy, mint ahogy számomra utoljára Gruberova koncertszerű Lammermoori Lucia előadásán. Utána már csak foghíjak, üres széksorok, enyészet….(Diótörő, János vitéz kivétel).


Erkel Színház • 111552022-01-08 16:33:56

Tisztelt Búbánat! Nagyon figyelemreméltó javaslatai vannak az Erkel Színház jövőbeni funkcióját illetően. Teljes mértékben azonosulni lehet azzal, hogy itt lehetne a musicalok előadási helye.



Ehhez azonban az Erkel Színházat meg kellene „tisztítani” az eddigi ambivalens kapcsolatótól a musicalokat illetően.



Egyes emberek még most is úgy gondolnak az Erkel Színházra, hogy itt volt a Sweeney Todd előadás, a Billy Elliot előadás és így tovább.



Utána pedig megfelelő musicalokat kellene választani. Nem tudom. Amikor egy réges-régi irányítás alatt ment az Operettszínházban a Rómeó és Júlia musical, többszörös felárral lehetett csak jegyeket kapni rá.



Most megesett az a csúfság, hogy a Nine bemutató utáni néhány előadását már a 50%-os jegyeladó fórumon kínálták. Pedig a beszámolók szerint https://magyarteatrum.hu/nine-budapesti-operettszinhaz/



az Operettszínház ezzel megújította a musical műfaját.



Február hónapban 15 (!!!) előadás lesz ebből (biztos szerződés szerint adott számban kell játszani), jelenleg tátongó széksorokkal. Ha ezt az Erkel Színházba átvinnék, mg siralmasabb lenne az érdeklődés.



Félve írom le, mert nálunk az ilyesmi nem divat. Talán-talán az Operettszínház vezetői felvehetnék a kapcsolatot a Madách Színház vezetőivel és elbeszélgethetnének musicalokról. Már az egy asztalhoz leülés is eredmény lenne.


Pantheon • 30122022-01-08 13:00:17

Dale Clevenger (82) a Chicagoi Szimfonikusok kürt szólamvezetője. Solti György szerint "minden kürtösök atyaj"


Erkel Színház • 111482022-01-07 13:25:45

Tisztelt Cilike! Én kezdtem reggel ezt a témát egy – hozzászólásomban belinkelt – újságcikk alapján, abból egyetlenegy kérdés-választ idézve.



Azt hiszem a hozzászólásom kizárólag idézeteket tartalmazott. A felvezető mondatom és záró szavam szintén tényeket ír le. Ön ezeket az idézett tényeket „nyavalyogni” szóval minősíti.



Ön a 11146.számú hozzászólásában szintén tényeket ír le. Mit szólna, ha valaki – hasonlóan Önhöz – az Ön által leírt tényeket szintén „nyavalyogni” szóval illetné?



Szerencsére ezen a fórumon az Önön kívül hozzászólók mindannyian ismerik az udvarias viselkedés szabályait, így az Ön hozzászólását senki sem fogja az Ön által használt „nyavalyogni” szóval illetni.


Erkel Színház • 111432022-01-07 06:32:34

Azt hiszem itt a vége…(mármint az operajátszás és az Erkel Színház kapcsolatának)



https://nepszava.hu/3142668_mar-nem-bohem-a-videki-operaelet



Az idézett cikkből:



„Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója írásban válaszolt az operavitával és más aktuális témákkal kapcsolatos kérdéseinkre.”



„Igaz a híresztelés, hogy az Erkel Színház a jövőben musical színházként működne, ha igen, ez miként érintené az Operát?



Személyes véleményem szerint az Erkel Színházra egy komoly átépítés férne rá, utána pedig Budapest és az ország befogadószínháza lehetne újra, sok műfaj számára, ahogy 1917 és 1951 között, mint Városi Színház működött. Az Opera sem utoljára játszik benne március 6-án, ebben biztos vagyok.”



Utoljára…


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628052022-01-06 16:55:29

A megfelelő következtetéséket mindenki saját maga vonja le. Én óvakodom ettől, mert egy másik fórum oldalon – Eiffel Műhelyház – „politikai fröccsögés”-nek nevezete valaki az általam leírt tényeket.



https://www.origo.hu/kultura/20220106-kolcsonos-informaciocseret-kezdemenyez-az-opera.html?utm_source=hirkereso&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator



A Magyar Állami Operaház ismét összehívja a vidéki Nemzeti Színházak vezetőit



„A 2021-es tervekkel és nyilatkozatokkal összhangban, a sajtóbéli üzengetés helyett a Magyar Állami Operaház 2022. január 27-én délután ismét összehívja a vidéki Nemzeti Színházak vezetőit, hogy szakmai keretek között, a 4. Operafórumon beszéljék át évadaikkal kapcsolatban tisztázandó kérdéseiket.



A Magyar Állami Operaház művészeti vezetése – folytatva az Operaházban évekkel ezelőtt útjára indított OperaFórumok hagyományát – a közelmúltban hivatalosan is átadott Eiffel Műhelyházába invitálja a hat vidéki nagyváros Nemzeti Színházainak igazgatóit és zeneigazgatóit, valamint a kolozsvári Magyar Opera vezetőit.”



Eltekintve a cikkben megmutatkozó természetes önfényezéstől, azért felhívom az olvasók figyelmét a cikk következő megfogalmazására:



„a Magyar Állami Operaház 2022. január 27-én délután ismét összehívja a”




  1. Önmagában egy épület nem igazán tud meghívni senkit sem.

  2. Nem világos, hogy január 27-én délután fog meghívni vezetőket az épület, vagy



január 27-én délutánra fog meghívni vezetőket az épület.



Egyébként minden világos.


Eiffel Műhelyház • 6282022-01-05 14:00:15

Tisztelt Takatsa! Válasszuk ketté a dolgokat.



1. Van az Operaház kritikán aluli műsorpolitikája, amiről ezeken az oldalakon már számtalanszor tett említést néhány hozzászóló és én is. Mély meggyőződésem, hogy ezt a rombolást, amit Ókovács Szilveszter tett a magyar operajátszás területén az elmúlt mintegy 10 év alatt, azt csak nagyon hosszú évek, sőt évtizedek alatt lehet majd újjáépíteni.



A jelenlegi műsorpolitikából fakadnak a tátongó üres házak, az elmaradó előadások, a nagyoperák kamara jellegű előadásai és így tovább. Ne részletezzük, mert messzire vezetne.



2. Van sajnos évek óta a COVID. Az Operaház erre történő reagálása tökéletesen leképezi az ominózus régi „bon mot”-t a felcsúti kisvasút tárgyában.  (Ha támadják a kisvasutat, hosszabbítsuk meg Bicskéig). Ha terjed a COVID, tartsunk külországokból hozott résztvevőkkel is Békemenetet, sok látogatót vonzó karácsonyi vásárokat, biztos teltházas Diótörő előadásokat. Az „eredmény” (a magyar halálozási arány magasabb, mint az összes velünk határos országban) sajnos látható, tapasztalható, de ez már nem az Opera témája.


Eiffel Műhelyház • 6192022-01-05 09:57:51

Az Operaház műsorpolitikája külön fórumot érdemelne. (A szombati napra 8 (!!!) azaz Nyolc eseményt hirdetnek, közöttük egy teltházas Diótörőt). Ha már tombol a COVID, miért ne tömörüljenek az emberek, különösen gyerekek együtt felnőttekkel, zárt térben minél többen.



Érdekes, amit tetszett említeni, hogy Florestan szerepét külföldi vendég énekli. Az előadásban az Első fogoly Kiss-B. Attila, az Operettszínház főigazgatója lesz. Eddigi szerepköre, Wagner és Verdi hőstenorok, alkalmassá tennék Florestan szerepére is, nem lett volna szükség külföldi vendég meghívására.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628022022-01-01 13:45:44

Természetesen az elmúlt év utolsó napja sem telhetett el Ókovács Szilveszter interjú nélkül. Ez alkalomból tényleg bensőséges családi interjú készült vele és tisztelt feleségével.



https://vasarnap.hu/2021/12/31/szilveszteres-hazasparos-okovacs-szilveszter-es-mathe-zsuzsa-a-csaladrol/



Mind nekik, mind gyermekeiknek tiszta szívből kívánok a jövőben jó egészséget és sok sikert.



Főigazgató Úr az interjú végén a családot és saját munkásságát tágabb kitekintésbe helyezi a következők szerint:



„Azért dolgozom tíz éve az Opera élén, hogy ötven év múlva is értékeljék az emberek a művészet legnagyobb és legkomplexebb teljesítményét, az operát és a balettet. Ha lesz nézőnk még akkor is, mert addig volt szépség, értelem, tehetség és szorgalom, no és épület és támogatás is, akkor az európai kultúra is megmarad. És akkor Magyarország is, keresztény világunk is.”



Nyilatkozata utolsó mondatában azonban a keresztény világból visszafordul a nyers anyaföldre a záró mondatával, mely maradjon meg bennünk, mint Ókovács Szilveszter ars poeticája:



„Összefüggenek a dolgok: ha most építünk, fejlesztünk, emelünk minőséget és kreatívok vagyunk, az 25-50 év múlva fordul majd igazán termőre. Aki ezt nem hiszi, gondoljon Ybl Miklósra: olyan Operaházat tervezett nekünk, amely 138 évvel később is minden este készpénzt termel az utódok számára már csak a saját neoreneszánsz szépségével is!”


Polgár László • 2732022-01-01 13:31:32

"A mai nap" itt a Fórum jobb oldalán említi, hogy 75 évvel ezelőtt, a mai napon született Polgár László, aki már 12 (!!!) éve nincs közöttünk. Nem tudok megfelelő szavakat a hiányára.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627992021-12-31 19:08:21

A szokásos, napi, heti, havi Ókovács interjú most a www.kultura.hu oldalain jelent meg.



https://kultura.hu/operavita-interju-okovacs-szilveszterrel-a-magyar-allami-operahaz-foigazgatojaval/



Érdekes lenne egy sajtótörténész számára annotálni a magyarországi sajtótermékeket abból a szempontból, hogy melyek azok, ahol nem jelent meg Ókovács Szilveszter interjú. Szerintem egy A5-ös jegyeztlap elegendő lenne ehhez.



Nincs semmiféle ismeretem, hogy állást tudjak foglalni a Budapest-Vidék operajátszás vitában, de az már szomorú, hogy egyáltalán ilyen vitára szükség van. A vitában Ókovács Szilveszter szerint természetesen, mint mindenben, neki van igaza.



Az interjúból különösen megragadott a következő idézet:



„2011-ben azt a mandátumot kaptam a miniszterelnöktől, hogy az európai első vonalba vigyem a Magyar Állami Operaházat. Ahhoz tervezés, művész, produkció, társadalmi nyitás és infrastruktúra is kell, valamint fegyelem – mindezhez pedig huzamos bizalom, forrás és koncentrált vezetés. Tíz éve minden nap 0–24-ben ezzel foglalkozom, semmi mással, és minden lépésem abba az irányba vezetett, hogy előteremtsük az európai előadásokhoz szükséges eszközöket.”



Ókovács Szilveszter van olyan szerény, hogy konkrétan nem mondja ki, de érezteti, hogy ez a mandátum sikeres lett.



Persze Magyarországon a „sikeres” szó egy kicsit elkoptatott, annyi mindenben vagyunk sikeresek Európában: járványkezelés, családtámogatás, gazdasági növekedés, migráció, Brüsszel elleni harc, LMBTQ elleni harc és így tovább.



A sikerességet a számok is alátámasztják: nálunk a járvány elleni védekezés sikeres hiszen a halálozási arány csak 4,03%, Ausztriában sikertelen, mert ott a halálozás már 1,51%. A mi sikerünk miatt az Operaház és kapcsolt részeiben 2022.januárban 74 (!!!) azaz Hetvennégy meghirdetett esemény lesz, míg a Bécsi Állami Operaházban csak 40 azaz Negyven!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627962021-12-29 06:40:12

Tisztelt Lujza! Önnek tökéletesen igaza van, tényleg nem említettem, hogy a délelőtti Wagner gyakorlatilag féláron élvezhető, az estihez viszonyítva.



Egyébként érdekes egybeesés, hogy ugyanezen a napon, május 29-én, a STOP is műsorra tűzte az Istenek alkonyát. Ott még nem mertek konkrét kezdési időpontot írni, hiszen nem tudják az akkor aktuális járványügyi intézkedéseket. (Zárójel: a szilveszteri Denevér is 18,00 órakor kezdődik).



Tekintettel arra, hogy az összes környező ország közül nálunk a legrosszabbak a járvány mutatói, nekünk ilyesfajta intézkedéseket nem kell figyelembe venni. De ez már nem az újonnan nyitott Operaház témája.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627892021-12-28 06:58:08

Változik a világ, ezt tudomásul kell vennünk. Számtalan olyan előadáson voltam, amilyeneket fel tetszett sorolni. Akkoriban volt 2 azaz Kettő Ház Budapesten, valamennyire áttekinthető műsorpolitikával, kiragasztott heti műsorplakátokkal és telt házakkal.



Ma van számtalan, Operaház igazgatása alá tartozó, játszási hely, amelyeket meg kell tölteni tartalommal. És egyidejűleg fel kell nevelni egy új közönséget is az opera számára. Régen ezt úgy oldották meg, hogy például vasárnap délelőttönként baletteket vagy klasszikus, szülők számára már jólismert operákat adtak matiné előadásokon, amikre a gyereket bátran el lehetett vinni.



Az például eddigi életemben eszembe sem jutott volna, hogy gyereket egy várhatóan szép, napos, vasárnap délelőtt 11 órakor egy Istenek alkonya előadásra vigyek. (Lásd: Operaház, 05.29). Igaz, ma el sem vihetek ide kisgyereket, mert a produkciót 18 éven aluliaknak nem ajánlják.


Társművészetek • 25092021-12-26 11:44:49

Viszonylag érdekes karácsonyi hír, a 168 óra honlapjáról:



A Színház- és Filmművészeti Egyetem rektori pozíciójára kiírt pályázatra a megadott határidőig egy pályázó adta be jelentkezését Rátóti Zoltán személyében – tudatta a Színház- és Filmművészetért Alapítvány – írja a szinhaz.online.hu



Rátóti Zoltán Jászai Mari-díjas színész, rendező, érdemes és kiváló művész jelenleg a Magyar Művészeti Akadémia elnökségi tagja, a Színház- és Filmművészetért Alapítvány kuratóriumának, illetve a Nemzeti Színháznak is tagja. (Rektori kinevezéséről tehát egy olyan kuratórium dönt, amelynek ő is a tagja és amelynek elnöke színházának igazgatója, Vidnyánszky Attila.)


Operett, mint színpadi műfaj • 50022021-12-20 17:09:21

Komárom-Esztergom megyében, Bajna település legmagasabb pontján áll Magyarország egyik legszebb klasszicista kastélyegyüttese, az Ördöglovas kastély, azaz a Sándor–Metternich-kastély.



Bajna Budapesttől észak-nyugatra, 46 km-re fekszik, az Esztergomot Tatabányával összekötő főút mellett. (Esztergom 21 km-re, Tatabánya 25 km-re fekszik.)



M1-es autópályáról a zsámbéki lehajtótól Zsámbékon és Szomoron keresztül, illetve Budakeszi-Páty-Zsámbék-Szomor irányból.


Operett, mint színpadi műfaj • 49992021-12-20 14:56:41

Viszont 2023.évre a tervezett Ördöglovas bemutatóját megtarthatnák az „ördöglovas” most felújított bajnai Sándor-Metternich kastélyában is. Ahogy olvasom, most már csak a kertrész van hátra, így nyáron ideális helyszíne lenne az operettnek.


Társművészetek • 25072021-12-16 16:03:43

Sajnálatos, hogy ezen a fórum oldalon még senki nem adott hírt róla, nem osztotta meg, Vidnyánszky Attila újabb sikerét, hogy mi is együtt örülhessünk ennek.



A hír:



https://www.origo.hu/kultura/20211214-vidnyanszky-attila-szentpetervaron-kafka-allo-taps.html



„Álló tapssal, óriási sikerrel mutatták be Vidnyánszky Attila új rendezését az egyik leghíresebb orosz színházban”



„Óriási, állótapsos ovációval fogadta a nagy múltú Alekszandrinszkij Színház közönsége Vidnyánszky Attila második szentpétervári rendezését, Franz Kafka A per című regényének színpadi adaptációját. Első szentpétervári rendezése, a monumentális, az avignoni színházi fesztivállal koprodukcióban készült hatórás Bűn és bűnhődés a legnagyobb orosz színházi díjat, az Arany Maszkot kapta, és öt év óta is műsoron tartják.



A nézők és az orosz színházi szakma kiemelt figyelme, illetve a mintegy négyórás látványos előadás kirobbanó sikere is jelzi, hogy Vidnyánszky Attila rendezései hosszú évek óta a rendkívül gazdag és színvonalas oroszországi élet fontos tényezőivé váltak.”



Örvendetes, hogy az ottani, csökkenő tendenciájú Covid-járvány módot ad olyan országokból is vendégrendezők fogadására, ahol a járvány csökkenő mértéke még nem hasonlítható az orosz tapasztalatokhoz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627742021-12-15 18:47:13

Ezen a fórum oldalon az elmúlt napokban több hozzászólás foglalkozott az Operaház kulturális sajtómunkatársaknak adományozott elismeréseivel.



Azért a sajtó és az opera kapcsolatáról egy kis adalék, szintén az elmúlt napokból:



Szegeden átadták az új kézilabdacsarnokot.



https://www.origo.hu/sport/csapat/20211209-kezilabda-atadtak-az-uj-szegedi-kezilabdacsarnokot-a-pick-arenat.html



A cikkben (betűhív idézet): „A jelenlévők még meghallgatták a Giacomo Puccin Turandot című operájának talán leghíresebb áriáját, a Nessun dormát.”



Andrea Bocelli 2022-ben újra jön Budapestre.



https://kultura.hu/andrea-bocelli-jovore-ujra-budapesten/ A cikkben: „Fellépett a 2021-es labdarúgó-Európa-bajnokság megnyitó ünnepségén Rómában, ahol Puccini Nessun Dorma című szerzeményét adta elő.”



Nem tudná a MÁO Főigazgatója, díjátadások mellett, azt is elérni, hogy ha valamilyen operai hivatkozású hír szerepel, akkor az arról tudósitok egy kicsit pontosabban, az adott opera jellegének megfelelően fogalmazzanak?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627622021-12-14 15:34:22

Tisztelt Edmond Dantes! Köszönöm, hogy belinkelte az Operaház belső kitüntetéseit kommentáló cikkrészletet. Szerintem nem kellett volna sem az eredeti cikkíróknak, sem Önnek vastagon kiemelni a címet.



Az, hogy antiszemitákat és hírhamisítókat tüntettek ki, az már szóra sem érdemes.



Az elmúlt években kormányzati viszonylatban szinte „alapkövetelmény” lett az ilyen jellegű kitüntetéseknél, kinevezéseknél az antiszemitizmus és a hírhamisítás, gondoljunk csak…-ra, vagy …-ra és így tovább.



Ahogy egyik korábbi hozzászólásomban már írtam, most is megismétlem: a budapesti operai folyamatok félelmetesen leképezik azt a nagy országos folyamatot, melyben minden és minden csak a győzelmi jelentésekről, újabb és újabb sikerekről hangos.


Operett, mint színpadi műfaj • 49872021-12-11 20:32:49

A Szinház Online az alábbi, hosszú cikkben foglalkozik a müncheni Staatsoper közelgő, december 18-i, Lehár bemutatójával.



https://szinhaz.online/guiditta-christoph-marthaler-lehar/?fbclid=IwAR1loO8mNm_0XD4m8eZTxG1u_jdE2e_uGbm4YFxb-jK8xM-ibsMUNccwVgM



A cikkből – melyet érdemes lenne az Operettszínház vezetőinek is elolvasni – a következő bekezdést idézem:



„A Giudittát szokás nagyoperának, zenés komédiának, operettnek is tartani, ám a lehári kompozíciót a bajor operaházi bemutatóban a tervek szerint áttörik majd Lehár kortársaitól kölcsönzött zenekari művek és dalok: Bartók, Berg, Eisler, Hindemith, Korngold, Krenek, Schönberg, Sosztakovics, Sztravinszkij, Ullmann szerzeményei.”



Sajnálatos, hogy a COVID miatt jelenleg nem igazán biztonságosak az utazások, pedig nagyon szívesen megnézném, még a viszonylag magas jegyárak ellenére is. Egyébként ez a mű lesz a Staatsoper szilveszteri produkciója is.


Erkel Színház • 111052021-12-10 08:32:05

Tisztelt Lujza! Főigazgató Úr senkivel sem áll szóba, ha operáról kell beszélgetni, maximum Tatjána nénjével. Meggyőződésem: az, hogy a mai budapesti operajátszás romokban van, kizárólag Főigazgató Úr tevékenységének „köszönhető”. Ezt az állítást ezeken a fórumokon többször leírtam, érdemi cáfolat egyetlen esetben sem keletkezett.



Természetesen a Covid sajnos közrejátszik, mint minden operaházban a világon. De a jelek nálunk már jóval a Covid előtt megvoltak, a mindenkori győzelmi jelentések ellenére.



A budapesti operai folyamatok, ne legyen igazam, félelmetesen emlékeztetnek egy nagyobb, átfogóbb folyamatra, ahol szintén minden héten hallom-olvasom a győzelmi jelentéseket.


Kedvenc felvételek • 3722021-12-10 08:18:26

Ha már Britten került szóba: a MÁO játszotta azt hiszem az Andrássy úton az Albert Herring című vígoperáját, Palcsó Sándor pompás alakításával a címszerepben. Élvezetes előadás volt, emlékeim szerint viszonylag sokszor ment. Később színre került a Szentivánéji álom is egy akkori nagyon fiatal, szinte artistakövetelményeket is teljesítő énekesgárdával. Szóval, szerintem mi Britten bemutatókkal „jól álltunk”.


Kedvenc felvételek • 3342021-12-02 22:48:06

Peter Hofmann


Pantheon • 29952021-12-02 08:46:03

Ambrus Kyri


Operett, mint színpadi műfaj • 49802021-12-01 20:14:02

Az Operettszínház honlapjáról, az első adventi gyertya gyújtásának ünnepi estjéről (nem a teljes beszámoló):



„lépett a színpadra Dr. Novák István kanonok úr, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem rektorhelyettese, aki a Szentatya, Ferenc pápa áldását közvetítette, és üzenetét hozta el a Vatikánból: "Őszentsége Ferenc pápa szívből adja apostoli áldását Kiss-B. Atilla életére, kérve számára a mennyei kegyelmek bőséges kiáradását és a Boldogságos Szűz Mária folytonos anyai pártfogását (Vatikán Város 2021 novemberében)". Kívánom, hogy ez a szentatyai áldás az Ön családja, az Operettszínház minden művésze és dolgozója és a közönség minden ide látogató tagja számára hosszú időn keresztül közvetítse Isten jóságát és szeretetét."



Az új egyházi év kezdetén Horváth Zoltán István kanonok-esperes, terézvárosi plébános, Illés Dávid esperes, református lelkész és Cselovszky Ferenc esperes, evangélikus lelkész áldotta meg az Operettszínház épületét, társulatát, munkatársait és nézőit.



Horváth Zoltán István kanonok: "Az operettek, a musicalek közel állnak a szívemhez, és éppen ezért külön megtiszteltetés, hogy Őeminenciája Erdő Péter bíboros urat ezen a mai estén én képviselhetem. Valóban nagyon fontos, hogy a megpróbáltatások idején tudjunk hálát adni, megköszönni azt, amit kaptunk. Nekem gyerekkoromban Olofsson Placid atya volt az egyik lelki atyám, nevét bizonyára sokan ismerik, aki a Gulagról hazatérve sokáig munkásemberként dolgozott, és csak élete alkonyán szolgálhatott, mint pap, lelkipásztor. Ő mindig mindenért tudott köszönetet mondani, óriási példa számomra." 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29732021-11-30 11:56:25

Tisztelt Takatsa! Érdekes a Turandot előadásra vonatkozó emlékezése. Valóban voltak ilyenek az elmúlt évtizedekben. Én például voltam az Erkel Színházban olyan Tosca előadáson, ahol Scarpia olaszul, többi szereplő magyarul énekelt. Viszont a magyar Spoletta olaszul (!!!) énekelte a pár mondatát, mintegy megmutatva, hogy ő tudja. Volt az emlékezetes Turandot előadás, amikor a magyar Turandot, Marton Éva, a magyar Liut, Tokody Ilonát olaszul utasította rendre. Domingo Cavaradossiként az első szavakat magyarul énekelte. Operettszínházban egy Mosoly országa előadáson román (!!!) Szu Csong volt, aki a prózai szöveget magyarul, a dalokat románul énekelte. A bonyolult cselekményű Istenek alkonya egyik előadásán volt egy német Hagen, a több énekes magyar. Svéd Sándor az Erkel Színházban németül énekelte Telramundot és magyarul Sharplesst. És így tovább, és így tovább.



Az abszolút véletlenszerű példaként felsorolt előadásokon ilyen vagy olyan okból ízzott a levegő és ebben az éneklés nyelve volt a legkevésbé lényeges. A személyiség, bármilyen nyelven szólalt meg, sikert aratott akkor is és véleményem szerint sikert arat most is.



Persze Önnek teljes mértékben igaza van a mai trendek leírásával. De fogadja el, ha ma lenne nekünk egy mondjuk Kelen Péterhez hasonló Cavaradossink, nem igazán érdekelne, milyen nyelven énekel.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29572021-11-28 17:57:39

Tisztelt Takatsa! Sajnos nincs annyi zenei ismeretem, hogy megalapozottan tudjak állást foglalni az operák eredeti vagy adott országbeli nyelven történő előadásához.



Azonban egy, Ön által leírt példát szeretnék néhány szóval kiegészíteni.



Ön írta:



„Hát nem elég a Bánk Bán meg a Hunyadi László, meg az Arany és az asszony? Énekelje minden nép a maga dalait, Aztán ha meguntuk ezt a néhány operát, akkor jöhet a Jaj cica eszem azt a, ilyesmiből van egy szekérderékra való, sohase fog elfogyni.”



Ön nálam jobban tudja, hogy a „Jaj cica eszem azt a” kezdetű zseniális Gábor Andor féle szöveg tulajdonképpen fordítása/átdolgozása, Leo Stein és Jenbach Béla „Ganz ohne Weiber geht die Chose nicht, / Ganz ohne Sonne blüht die Rose nicht…” szavakkal kezdődő számának.



Szóval igazából ez nem eredeti magyar dal.



Természetesen ez az Ön érvelését semmivel sem gyengíti.


Pantheon • 29922021-11-24 12:42:29

Sajnos ez igaz: Csűrös Karola (85) R.I.P.


Opernglas, avagy operai távcső... • 211462021-11-23 08:44:13

Tisztelt „Lujza”! Idézek mondatából:



„…azért így tisztességes, hogy ellátják a híveket néznivalóval”



Bár elmondható lenne ez a Magyar Állami Operaházról is, amely ebben az évadban a fő helyszínén (Erkel Színház) lényegében nem játszik operát.


Társművészetek • 25032021-11-18 18:26:10

„Jóvátenni a szocializmus világának szörnyű örökségét”



 



Itt valószínűleg Vashegyi György arra gondolt, hogy a szocializmus világában, 1986-ban, 16 éves fiataloknak lehetővé tették nyilvános hangversenyen vezénylést. (Lásd: Wikipédia V.Gy. szócikk)



Ez az a szörnyű örökség, amit jóvá kell tenni.


Eiffel Műhelyház • 5992021-11-16 14:16:35

Apró, régen ezeket a híreket „kis színes”-nek nevezték:



https://hirklikk.hu/kozelet/vasutas-az-operahazban/389732



Idézet a cikkből:



„Új szakszervezet alakult a MÁV-Volán csoportnál. Elnöke Bárány Balázs Péter… A tapasztalt vasutas (Bárány) sok húron játszik, hiszen az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetét is vezeti, és e mellé vállalta a Korrekt Vasutas Szakszervezet (KVSZ) elnöki posztját.



Rokonszakmának nehezen nevezhető a dalszínházi tevékenység és a vasutasság, de Bárány képes áthidalni a nehézségeket.”



Tekintettel arra, hogy az Eiffel Műhelyház több szálon kapcsolódik a vasúthoz, ez a híradás éppen ide illik.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 52092021-11-15 16:11:43

Nemcsak járta. Közönségszervezőnél vettem a jegyet, akkor még stencilezett papíron volt a havi program. A Bajazzóknál a szereposztás után egyértelműen fel volt tüntetve, hogy Canio + Prológ: MdM. Úgy mesélik, hogy meghallotta, azt hiszem Melis Györgyöt a próbán és akkor letett róla.



Előtte Parasztbecsület, abban Gaetano Bardini lépett fel.



De hol vannak már ők, és hol vannak azok a régi esték?


Társművészetek • 24912021-11-13 17:56:41

Maximálisan elismerem én is Reviczky Gábor művészi teljesítményét. De azért: a Wikipédia szerint 2012-ben Kossuth díjat kapott, melynek akkori összege – szintén a Wikipédia szerint – adómentes 12,9 millió forint volt.



A Wikipédia vonatkozó szócikke részletesen taglalja, meghaladná ennek a hozzászólásnak a kereteit Reviczky Gábor film, tévé, szinkron, szinpadi szerepeinek felsorolása, melyeket a vélhetően 2012-es, 62 éves korában történt nyugdíjba vonulása után abszolvált.



Részére a 110.000 Ft-os havi nyugdíj ebben az időszakban csak „aprópénz” lehetett, ami másnak egy élet munkája utáni valós megélhetési lehetőség.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627402021-11-12 07:23:26

Tisztelt Lujza! Önnek tökéletesen igaza van, ez nem a STOP fóruma. A Vörös Szilvia (volt MÁO tag) bécsi működéséről szóló, internetes gépi fordítású részleteket (elnézést, ha röhejesek) azért tettem közzé, mert




  1. Szívből örülök, ha egy magyar énekes külföldön sikert arat és arról a kritikusok is beszámolnak

  2. Fájóan hiányolom, hogy itt a Magyar Állami Operaház fórumon nincsenek magyar operaénekesek, magyar operaházbeli fellépéseiről, kritikával hivatásszerűen foglalkozók részéről beszámolók.



Sajnálom, ha az Ön által teljes joggal észrevételezett 2 beírásom nem felelt meg a Momus fórumszabályainak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627362021-11-11 19:33:16

Még mindig a STOP Nabucco, most november 9-én. A dermerker.com kritikájából ismét a Vörös Szilviára vonatkozó gépi nyersfordítás:



„A Femena Szilvia Vörösnek különösen jó a torka, vagy az énekesnő keményen megdolgozta a technikáját: a tegnapi fellépés hosszú idő óta Vörös legjobbja volt. Ez a Femena tiszta dikcióval gyönyörködött; telt, de kerek tónus, mélyen sötét, néhány mondatban világos, kicsit éles magas.”



A kritika vége:



„Összességében elmondható, hogy ez az este beszédes könyörgés volt az operaművészet legfontosabb dolga mellett, amit annyira szeretünk: a zenét.”



Ez utóbbi kívánság a budapesti operajátszási helyekre is értendő.


Erkel Színház • 110022021-11-09 23:09:36

Tisztelt Takatsa! Sajnálom, hogy sem hozzászólásomban, sem az Ön által vélt vagy teendő cselekedeteimben nem tudok megfelelni az Ön által meghatározott mércének. Magam részéről az erről szóló párbeszédünket lezártnak tekintem.


Erkel Színház • 109992021-11-09 22:27:07

Tisztelt Amalgám! Nagyon köszönöm fáradtságát, mellyel érdemesített arra, hogy kis telefonján hozzászóljon az általam felvetett Bánk bán Gertrúd témához.



Sajnos én fejeztem ki magam egy kissé zavarosan, ezért elnézést kérek.



Csak és kizárólag csak arra szerettem volna rámutatni, hogy most van egy Bánk bánhoz kapcsolódó Magyar Opera Napja. A Katona-Erkel Bánk bán hatására kialakult egy kánon, mely szerint …nem részletezem.



Most a Szikora-Lezsák szerzőpáros elérkezettnek látta az időt, hogy ezt a kánont saját zeneművével, megváltoztassa. Ezzel kapcsolatos nyilatkozatukat az év bármely napján megtehették volna. De, ha már egy Erkel Bánk bánhoz kapcsolt napon teszik, akkor illett volna részükről valamilyen összefüggést találni az eddigi felfogás és az ő felfogásuk között. Ennyit és csak ennyit szerettem volna leírni. Sajnálom, ha ez félreérthető lett.


Erkel Színház • 109982021-11-09 22:07:01

Tisztelt Takatsa! Konkrét kérdésekre konkrét válaszok.



Néhai édesapám jegyszedő ismerőse vitt be minket először egy vasárnap délelőtti Trubadúr előadásra az Erkel Színházba azt hiszem 1962-ben. Megragadott a hangulat, lakásunkhoz is közel volt a színház, nem volt drága a jegy (5 Ft, erkély utolsó sor) ezért kb. 30 éven keresztül hűséges voltam az adott színházhoz, havonta 4-5 alkalommal. (Ha vendégművész lépett fel, akkor természetesen ennél többször).



Közben, hölgyeknek imponálni, felfedeztem az Operaházat, illetőleg annak III.emeletét. Az ottani látogatás természetesen ritkább volt. Ahogy az Ön kérdése alapján visszaemlékszem, ott földszinten eddigi életemben csak egyszer ültem. (Ferencsik Figaro házassága. Meglepetésünkre a díszpáholyban megjelent Kádár és felesége).



A MET szombati rádióközvetítéseit rendszeresen hallgattam. Eddig szinte valamennyi MET operaközvetítésen ott voltam vagy a MÜPÁ-ban vagy az Urániá-ban vagy valamelyik vidéki moziban. Amikor még máshonnan – ROH, Olasz operaházak – is voltak más mozikban (Aréna Plaza, MOM Plaza) közvetítések, azokat is néztem.



A Müpa szinte valamennyi szcenírozott operaelőadásán ott voltam, restellem, de a Wagnerek kivételével.



Amióta szabadabb lett a járkálás Magyarország és Európa között, a STOP elég sok előadását személyesen is láttam (5 EUR állóhely vagy ott is a legfelső emelet oldalülései vagy a Karajan-téren kivetítve.)



A Covid alatt természetesen a MET és STOP jónéhány produkcióját láttam.



Tökéletesen botfülű vagyok a zenéhez, az egyes hangfajokat nem igazán tudom megkülönböztetni, (igaz ma a „baritenor” időszakban ez nem is olyan egyszerű.)



Ahogy kezdtem az egészet: a hangulat fogott meg gyerekkoromban és ma is ez az elsődleges. Nem számít, ha valaki hamisan énekel, rosszul játszik, de ha a személyiség átjön, akkor én már meg vagyok elégedve.



Minden eddigi hozzászólásom szigorúan a Magyar Állami Operaház épületeire, az ott bemutatott produkciókra vonatkozik, bármennyire is vannak jó, sőt kiemelkedő szcenírozott produkciók más játszási helyeken.



Számomra az a szomorú, hogy ezeket az általam jobban favorizált helyeket a jelenlegi vezetés nem tölti meg élő, pezsgő operaélettel. Az opera igenis egy nagyon drága műfaj, szép kiállítást, szép jelmezeket, nagy zenekarokat, kórust, kitűnő énekeseket igényel egyidejűleg. Tegyük a kezünket a szívünkre: ez megtalálható jelenleg a Magyar Állami Operaházban?



(Még egy zárójel: a hozsannázott, nagysikerű Poppea megkoronázása előadása holnap este lesz az Eiffel Műhelyházban. A 414 helyből hozzászólásom írásakor még 152 hely szabad. Ha az Operaház vezetése egy ilyen kis befogadóképességű játszási helyet sem tud teljesen értékesíteni, akkor….A megfelelő következtetéseket mindenki a saját szájíze és meggyőződése szerint vonja le.)


Erkel Színház • 109852021-11-09 17:50:20

Tisztelt Takatsa! Nagyon sok igazság, megszívlelendő mondat van írásában, a jövőben feltétlenül figyelembe fogom venni.



(csak 2 technikai apróság: Egy: a Momus oldaláról „dolgozom”, amikor a „Mai ajánlat” nevét szóvá teszem. Kettő: Nem akarok úgy tenni, mint GY.F. aki beszállókártyákkal volt kénytelen állítását bizonyítani.)



Ezek apróságok, de a lényeget tekintve Önnek tökéletesen igaza van. Én vagyok az az illető, akinek a pohár félig üres. Úgy érzem, jogosan említem ezirányú véleményemet, mert tanúja voltam/vagyok az opera, mint műfaj magyarországi teljes leépülésének/leépítésének. Nem hiszem, hogy erre különösebb példákat kellene hozni, mindenki látja a vidéki társulatok helyzetét, a budapesti operajátszás szünetelését.



Ez a folyamat sajnos évtizedek óta tart, kormányzat színétől, az ide öntött pénz mennyiségétől függetlenül.



A műfaj kommunikációja százszorosára növekedett, de – a régi mondás szerint – „jó bornak nem kell cégér”. Koromnál fogva még emlékszem az Opera/Erkel heti/kétheti műsor és szereposztás kiragasztott lapjaira. Megnéztem, elmentem, jegyet váltottam és vörösre tapsoltam a tenyeremet. Ma pedig – kis túlzással – szinte megkérdik, hogy mikor alkalmas számomra, mikor kezdjenek.



Nem akarom elemezni, hogy mi vezetett idáig, de a végeredmény tragikus.



(még egy zárójel: ahogy szoktam írni: „jelzésértékű”, hogy a „Magyar Opera Napján” egy olyan új magyar musical – Szikora-Lezsák szerzőpáros, 466 millióért – létrejöttéről tájékoztatnak, amely – az eddig tanultak ellenében – rehabilitálja a Bánk bán által megölt Gertrúd királynét)


Erkel Színház • 109832021-11-09 07:45:12

Tisztelt „Takatsa”! Köszönöm ismertetését a Magyar Opera Napja tényleges dátumáról és az aznapi eseményekről. Nem igazán tudtam ezeket.



Sajnos én – ismereteim hiányában - azt hittem, hogy ha egy intézmény egy adott napon ajánl egy meghatározott naphoz kötődő rendezvényt, akkor az a kettő egybecseng.



Úgy látszik a Magyar Állami Operaház esetében ez nem feltétlenül így van.



(Zárójel: régen a Nagy Októberi Szocialista Forradalom évfordulóját mindig november 7-én ünnepeltük, nem november 6-án vagy 8-án)



(Még egy zárójel: Az Ön tájékoztatása alapján még inkább szomorú a Bánk bán fórumon, más célból tett megjegyzésem, hogy egy – eszerint ünnepi – Bánk bán produkción több mint 1.000 (!!!) hely marad szabadon az Erkel Színházban)


Bánk bán • 30152021-11-08 23:19:34

Lazán kapcsolódik a Bánk bán fórum témájához:



Mai hír a Telex és más internetes honlapok oldaláról:



https://telex.hu/kult/2021/11/08/szikora-lezsak-szent-erzsebet-musical



A cikk ismerteti, hogy Szikora Róbert Lezsák Sándorral közösen írt musicalt Árpád-házi Szent Erzsébetről, Zsuffa Tünde Az ég tartja a földet című regénye alapján.



Idézet a cikkből:



„Zsuffa Tünde író szerint a készülő darab a hazaszeretetre fog tanítani, és rehabilitálja majd Szent Erzsébet anyját, II. András meggyilkolt feleségét, a bajor származású Gertrúd királynét.”



Izgalmas lesz egyik este a Bánk bánt hallgatni, majd másik este, más nézőpontból a fenti Szent Erzsébet musicalt.


Erkel Színház • 109792021-11-08 09:44:08

Azért ez valahol jelzés értékű, hogy a „Magyar Opera Napja” eseményt az Operaház számos játszóhelye közül az Erkel Színház Bernáth Büfé-ben ünnepli meg, délelőtt 11,00 órakor. (Lásd: Mai ajánlat)


Társművészetek • 24802021-11-08 09:39:08

Tisztelt „Takatsa”! Köszönöm figyelemfelhívását, elolvastam a Nemcsák Károly interjút. Előrebocsátom: mindenkinek a politikai nézeteit maximálisan tiszteletben tartom, örülök, ha azokat kulturált formában – Nemcsák Károly interjúja ilyen – közzé is teszik.



A hivatkozott interjúból egy – garantáltan politikamentes – részt szeretnék kiemelni, idézni:



„Mi volt a legszokatlanabb instrukció, amit Eperjes Károlytól kapott a forgatás során?



Nagyon jó ötletnek bizonyult, hogy bár a filmben számos kaszkadőr részt vett, úgy ítéltük meg, hogy a verekedős vagy éppen a vallatásos jeleneteket jobb, ha saját magunk játsszuk el, mert a sutaságunk emberibbé, hitelesebbé és ezáltal kegyetlenebbé teszi ezeket a szegmenseket annál, mintha egy vérprofi szakember tűpontos mozdulatait látnánk.”



Eperjes Károly és Nemcsák Károly itt tulajdonképpen a híres börtönkísérletet ismételték meg (amikor a börtönőr szerepét játszó diákok áramütéssel büntethetik a rabok szerepét játszó embereket)



Legalábbis érdekes…


Bánk bán • 30132021-11-07 10:58:44

Hosszú, nagyon hosszú interjút közöl az Origo Molnár Levente, „A New York-i Metropolitan, a párizsi Opera, a bécsi és a müncheni Staatsoper ünnepelt művésze”-vel, Bánk bán szólamának mai megformálójával.



Az interjúnak – erős politikai áthallásai miatt – még a címét sem idézem, mindenki elolvashatja a következő linken:



https://www.origo.hu/kultura/20211031-molnar-levente-europa-hosei-vagyunk-interju.html?utm_source=hirkereso&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator



Az interjú végén szakmai témák is említésre kerülnek, a következők szerint:



„…Veronába is megyünk, mert a Vidnyánszky Attila által rendezett Bánk bánt oda hívták. Abban szintén biztos vagyok, hogy ha ott meglátják, rá egy évre az Arena Opera Fesztiválra is meghívják.”



Szívből kívánom, hogy a jövőben megvalósuljon Molnár Levente ezirányú elképzelése. Addig viszont figyelmében ajánlom a mai Erkel Színház 19,00 órai Bánk bán előadás jegytérképét. Jelenleg több mint 1.000 (!!!) azaz Egyezer jegy kapható!!!


Operett, mint színpadi műfaj • 49692021-11-04 23:14:52

A műsort illetően tovább idézem az Origo nagyon tárgyilagos beszámolóját:



„Ezt követték A Magyar Operett Napján bemutatott A mosoly országa legszebb dalai, valamint a többi közt a Csárdáskirálynő, a Marica grófnő, A Cirkuszhercegnő részletei. A színház szólistái, Fischl Mónika, Szendy Szilvi, Kiss Diána, Homonnay Zsolt, Vadász Zsolt és Laki Péter virtuozitása egyaránt nagy hatással volt a közönségre.



Természetesen ez a másfél órás műsor nem tudott egy teljes képet alkotni hazánk kulturális és építészeti gazdagságáról, de a produkció során egyebek mellett megjelentek a magyar népművészeti motívumok, valamint a Budai vár, a Lánchíd, a Parlament, a Hősök tere, a Halászbástya, az Esztergomi Bazilika, Tihany, a Balaton, a Hortobágy, Egerszalók és természetesen a Budapesti Operettszínház nézőtere, épülete is.



Az est fényét emelte a Budapesti Operettszínház Szimfonikus Zenekara, valamint az egyedülálló magyar koreográfiákat bemutató Tánc - és Balettkara. A gálaműsor karmestere Pfeiffer Gyula főzeneigazgató, rendezője Vincze Balázs művészeti vezető volt.”



Persze, ha nyitányként az „Éljen a magyar polka!” című dal hangzik el, a többi műsorszám már nem olyan érdekes.


Operett, mint színpadi műfaj • 49652021-11-04 17:02:31

Az Origo oldaláról:



https://www.origo.hu/kultura/20211104-a-dubaji-vilagkiallitason-mutatkozott-be-az-operettszinhaz.html



A bevezető mondatban:



(Természetesen) „hatalmas sikerrel csendültek fel Lehár Ferenc, Kálmán Imre, Ábrahám Pál, Huszka Jenő és Strauss melódiái. A nézőket Homonnay Zsolt köszöntötte a Budapesti Operettszínház társulatának nevében, majd nyitányként Johann Strauss Éljen a magyar polka! című dala (???) hangzott el.”



A cikk több részletet közöl Kiss-B. Attila Főigazgató Úr Gálaestet megnyitó beszédéből:



„Világszerte elismerik, hogy egyedül a magyarok éneklik-játsszák az operettet lendületes muzsikával, hévvel, tűzzel, akrobatikus táncelemekkel, gazdag látványvilággal és megdöbbentő érzéki-érzelmi viharokkal. Társulatunk rendszeresen turnézik külföldön, Európa, Ázsia és Amerika számos országában megfordult már operett és musicalprodukcióival, gálaelőadásaival.”



„Operettet nem csupán mi, magyarok játszunk, ám a magyar ember temperamentuma termékenyíti meg a világon egyedülálló módon ezt a műfajt, és teszi egyedivé. Budapest újra az operett fővárosa, Magyarország pedig a hazája lehet."


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627292021-11-03 06:18:03

Kritikarészlet az onlinemerker.com oldaláról, a bécsi Staatsoper 2021.november 1-jei Nabucco előadásáról (gépi fordítás):



Az együttes tag Vörös Szilvia időközben a szakterületén első osztályú szerepekben szerzett magának hírnevet. A szoprán már ott volt, amikor idén január 22-én Placido Domingóval közvetítették az operát. Szopránja, akinek minden hangja tiszta és erős karizmával rendelkezik, remek királylányává teszi, Fenenának.



Sok sikert kívánok részére a továbbiakban.


Erkel Színház • 109652021-11-02 10:14:22

Tisztelt „Edmond Dantes”! Ami késik, nem múlik, még bőven van idő teltházas előadásra. Biztos a teltház, hiszen ahogy már előző hozzászólásomban írtam: ezek az előadások különlegesek lesznek, mert MIMI szerepe nélkül éneklik a darabot. (mai szereposztás az Opera honlapjáról:



https://opera.hu/hu/musor/megtekint/bohemelet-2021/eloadas-202112211900/



Karmester Kocsár Balázs



Rodolfo Boncsér Gergely



Schaunard Sándor Csaba



Marcello Badral Chuluunbaatar



Colline Köpeczi Sándor



Musetta Sáfár Orsolya



Benoît Rezsnyák Róbert



Alcindoro Szüle Tamás



Parpignol Ninh Duc Hoang Long )



Azért ez is alátámasztja, hogy az Opera illetékesei a legcsekélyebb mértékben sem olvassák a Momus fórumait. Ha olvasták volna az előző napi hozzászólásomat, már korrigálták volna, legalább egy „Mimi N.N.” jelzéssel.


Erkel Színház • 109602021-11-01 11:38:28

Tisztelt Edmond Dantes! Köszönöm, hogy felhívta a figyelmemet a Bohémélet produkció decemberi szériájára. Biztos jelentős érdeklődés mutatkozik ezekre a decemberi előadásokra. A jelentős érdeklődést indokolhatja, hogy az előadásokat – az eddigiektől eltérően – Mimi szerepe nélkül fogják énekelni. Érdemes erre vonatkozólag átnézni a „napi szereposztás” rovatokat. Biztos érdekes lesz.


Bizet és a Carmen • 2932021-11-01 06:59:16

Tisztelt „Búbánat”! Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet Főigazgató Úr 201.levelére. A levelet igyekeztem teljes egészében elolvasni. Töredelmesen bevallom, hogy az eddig 200-at, valamint Főigazgató Úr megszámlálhatatlan írott és hangzó interjúját nem mindig tanulmányoztam a maguk teljességében. Főigazgató Úr ezzel a kommunikációjával valószínűleg világelső az operaigazgatók között.



Biztos van Magyarországon olyan ember, aki Főigazgató Úr ezirányú munkásságát alaposan ismeri. Talán tudna egy, azaz egyetlen olyan bekezdést, mondattöredéket idézni ebből, ahol Főigazgató Úr elismeri, hogy rajta kívül másnak is lehet valamennyi igazsága?



Véleményem szerint ez a megfellebbezhetetlen igazságra törekvés miatt váltogatták/váltogatják egymást a különböző főrendezők, főzeneigazgatók, neves és kevésbé neves külföldi karmesterek a Magyar Állami Operaházban.



Talán emiatt nagyon időszerűek egy másik – Nemzeti Hangversenyterem 5144.számú hozzászólás – fórumtársunk sorai, mely szerint nincsenek meg a feltételek, hogy a budapesti Operaház újra…



Jövő évben, az országgyűlési választások előtt, lesz egy minden szempontból gyönyörű épületünk és….


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 51342021-10-29 12:16:41

Volt valaki személyesen a tegnapi Müpa-Requiem hangversenyen vagy látta a közvetítést? Érdekel, hogy kinek mi volt a véleménye a koncertről, az énekesekről? Előre is köszönöm.


Operett, mint színpadi műfaj • 49592021-10-25 22:12:30

Még egy adalék, most már kizárólagosan csak a „La Mancha lovagja” közelgő előadásai kapcsán.



Ma kaptam meg az Operettszínház hírlevelét, mely szerint, aki most a napokban megvásárolja az Operett Aranyklub Törzsvásárlói Kártyát (2.000 Ft), akkor a „La Mancha lovagja” 2021.november 6-i előadására ajándékba kap egy 7.100 Ft értékű belépőjegyet.


Kedvenc felvételek • 2582021-10-25 01:54:49

Azt hiszem Melis György volt Golaud. Restellem, de a többi szereplőre már nem emlékszem, pedig azon az "ezer évvel ezelőtti" egyik előadáson ott voltam.


Operett, mint színpadi műfaj • 49542021-10-24 18:35:18

Ja, és még egy abszolút pozitívum.  A belépéskor mindenki kapott egy kupont. Felhasználásával 30% kedvezménnyel lehet jegyet vásárolni a „La Mancha lovagja” és a „Tajtékos napok” előadásokra.



Idén, november elején a La Mancha lovagja még 6 alkalommal, a Tajtékos napok 2 alkalommal szerepel a műsoron. Most ne legyünk ünneprontók és ne említsük az előadások jelenlegi foglaltsági adatait, örüljünk a kezdeményezésnek.


Operett, mint színpadi műfaj • 49532021-10-24 18:13:48

Hát…Nem vertük szét a végén a színházat. A vasfüggöny leeresztése után csak egyszer jöttek ki a főszereplők, külön-külön, együtt már nem.



Az első felvonás, ha nem tudtuk volna az előzetes filmvetítésből, bécsi helyszínéből semmi, de semmi nem volt látható, érzékelhető. Az egész felvonás összefolyt, nem lehetett megállapítani, hogy hol is vagyunk akkor, az adott jelenetnél, pontosan.



Mind az első, mind a második felvonásban díszlet tulajdonképpen nem volt, egy-egy asztal, szék, vagy láda kivételével. A határoló, forgó rácsozat az nem díszlet.



Nincs annyi zenei ismeretem, hogy meg tudjam ítélni a mikroporttal előadott dalok, kettősök színvonalát, de a földszint utolsó sora mögötti hangstúdiósokat feltétlen elismerés illeti folyamatos munkájukért.



Abszolút szubjektív tapasztalat: a János vitéz bemutatóján voltunk szintén az emeleten és láttuk a bankettre készített terítékeket akkor is, most is. A János vitéz estéjén a szalvéták a magyar zászló színeiben pompáztak minden asztalon. Most pedig csak egyszínű szalvéták voltak, pedig a darab a két kultúra ütköztetéseként alkalmat adott volna különböző színű szalvéták használatára.


Pantheon • 29802021-10-23 20:38:08

Venczel Vera R.I.P.


Operett, mint színpadi műfaj • 49472021-10-22 11:51:34

Valószínűleg az a személy érti, aki az óriási sikerrel, standing ovation-nal bemutatott Nine musicalt szintén már nem játszatja az idei évben.


Operett, mint színpadi műfaj • 49462021-10-22 11:46:34

Szövegkörnyezetből kiragadott, de önmagában is értelmezhető mondat az interjúból:



„Ste­phen Medcalf olyan nyugati működési mintát képvisel, ami példaértékű.”



Megjegyzések/kérdések az idézett mondat alapján:




  1. A rendszerváltás óta eltelt több, mint 30 év alatt nem tudtunk mi magyarok kialakítani egy olyan magyar működési mintát, ami példaértékű lenne?

  2. A Hungarikumnak hívott magyar operett előadásához tényleg nyugati működési mintát kell példaértékűnek tekineteni?

  3. Az Operettszínház jelenlegi működési mintája nem példaértékű?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627232021-10-22 11:15:38

Ahogy már írtam, az NKA (a személyes miniszteri keretből) támogatta a produkció bemutatását. A támogatás összege 8 millió Ft volt, ami egy ilyen sokszemélyes mű esetén csak aprópénz. Ezért szükségesek a 6-20 e Ft-os jegyárak.



Megjegyzés: ugyanekkor, ugyanebből a miniszteri keretből 16 millió Ft támogatást ítéltek meg a Magyar Batthyány Alapítványnak (idézem): Gróf Batthyány Lajos és Gróf Zichy Antónia Díjátadó Ünnepség megrendezésére. (Az Alapítvány honlapja jelenleg elérhetetlen)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627202021-10-22 08:21:31

Tegnap kaptam meg a Covent Garden hírlevelét, melyben a közelgő Traviata bemutatóról tájékoztatnak. A londoni musical szériákhoz szokott közönség igényét kiszolgálandó az évad további részében 22 (!!!) azaz Huszonkettő alkalommal fogják játszani, ismert és kevésbé ismert főszereplőkkel.



Az Operaház szokásos játszási helyein, még a frissen átadott Eiffel Műhelyházban sem, a Traviata ebben az évben nincs műsoron, mindössze turné keretében 1-1 alkalommal a veszprémi és győri Arénában adják elő a Krokodil Rock Kft szervezésében és a NKA támogatásával.



(Csak zárójelben: kitartás és interneten kutakodás kell, ha valaki erre jegyet szeretne vásárolni. Veszprémi jegyvásárlási lehetőséget egyáltalán nem találtam, győri jegyek a nevezett Kft honlapján 6-20 ezer forint + kezelési költség vásárolhatóak.)



Ennyit erről.


Edita Gruberova • 31262021-10-20 18:11:01

Ahogy tetszik írni: Szégyen! Szörnyű, hogy ilyen mondatok megjelenhetnek Magyarországon, minden kontroll nélkül, nyilvánosan. Egy idézet:



"Ez a felvétel Németországban, Münchenben készült, ahol 2006-ban adták elő Bellini operáját, a Casta Divat "


Kedvenc felvételek • 2122021-10-14 11:18:35

Köszönöm. Ha Stratas nem is, de legalább valamire emlékeztem. Köszönöm a belinkelt cikket.


Kedvenc felvételek • 2102021-10-13 23:48:39

Segítsen valaki, akinek nálamnál jobb az emlékezete. Valamikor a Duna Bevásárlóközpontban, a Váci úton volt egy operaelőadás, mintha éppen Teresa Stratas szereplésével. Mikor és mi volt? Talán egy Richard Strauss opera? Előre is köszönöm.


Eiffel Műhelyház • 5842021-10-11 00:18:39

Tisztelt „-zéta-”! Idézem nagyon figyelemre méltó hozzászólásának egyik félmondatát:



„…jelenleg ugyanis az Eiffel maga a budapesti operajátszás, mert az Erkel Színházban nincs vagy csak alig van opera..”



Ön vagy bárki más meg tudná írni itt a Momus valamelyik Fórum oldalán, hogy ezekben a hónapokban az Erkel Színház miért nem játszik operákat?



Sajnos az erre irányuló, eddigi kérdéseim visszhang és válasz nélkül maradtak. Hátha – ha már operaelőadás nincs – legalább az okait megtudhatnám, ha csak ez nem titkos információ.


musical • 2092021-10-05 20:24:25

Tényleg csak az apróság apróságának aprósága, hogy miközben "Róma éjjel-nappal nyitva áll" Monte Cristo történetének nagy része Párizsban játszódik.


Eiffel Műhelyház • 5762021-10-04 15:48:30

Mai hírek az interneten:



https://librarius.hu/2021/10/04/szente-vajk-a-most-atdolgozott-a-mester-es-margarita-vilagpremier/



https://lisztunnep.hu/opera/20211009/gyngysi-levente-a-mester-es-margarita-132260-hu



Mindig öröm egy új magyar zenei alkotás, különösen opera, bemutatója. Szívből kívánom, hogy megérdemelt sikere legyen és több alkalommal tűzhesse műsorára az Operaház.



Az új opera születésének örömét még az sem ronthatja el, hogy nem a Budapesti Őszi Fesztivál, hanem az azzal azonos időben szervezett Liszt Ünnep keretei között került bemutatásra. Ha már van egyidőben Budapesti Tavaszi Fesztivál és Bartók Ünnep, akkor ugyanúgy kell, hogy legyen Budapesti Őszi Fesztivál és Liszt Ünnep is. Gondolom ezt majd követi a többi fesztivál megkettőzése is, a távlatok beláthatatlanok.



Az új opera születésének örömét még az sem ronthatja el, hogy ezzel egyidőben volt a Mester és Margarita prózai változatának bemutatója a Nemzeti Színházban. A két mű alkotógárdája még véletlenül sem hivatkozik egymásra, nem ajánlja a másik előadást és erre természetesen a szervezők sem fordítanak gondot.



A mai napon egy másik fórumon (Alexandru Agache, a bariton 185. számú hozzászólás) volt szerencsém a Művész Úr nagyon értékes és megszívlelendő gondolatait olvasni. Agache az interjú egy részén határozott, negatív véleményt fogalmaz meg a zárt térben szereplő énekesek mikroport használatáról.



Valószínűleg az új Gyöngyösi-opera szereplőgárdája még nem olvashatta ezt az interjút. Az idézett cikket illusztráló trailer szerint ugyanis a Bánffy Teremben az énekesek használnak mikroportokat.


musical • 2052021-09-30 21:59:17

Azért ez már haladás. Az Operettszínház előző napokban óriási sikerrel bemutatott Nine produkciójára már féláron (+kezelési költség) is kaphatóak jegyek 1.219 és 9.688 (!!!) Ft közötti kategóriákban, a „Ma este színház” honlapon.



Nem könnyű eltalálni, hogy a világ rendkívül széles musical választékából mi az, ami Magyarországon is az eredeti bemutatóhoz hasonló siker lesz. Még a Madách Színház sem tudja/tudta minden esetben. Hát még egy olyan színház esetén, amelyik most keresi az igazi profilját.


Erkel Színház • 109402021-09-30 13:21:32

Tisztelt „Klára!” Értékes, figyelemre méltó hozzászólásából csak egyetlen mondatot idézek:



„Tehát vissza kell szokni a szinház- és operalátogatásra, ennek időigénye van!”



Ebben Önnek, mint annyi másban, amit le tetszett írni, tökéletesen igaza van.



Azonban, nem biztos, hogyan tudjuk visszaszoktatni az embereket az operalátogatásokra, ha Budapesten az Erkel Színház a következő 2 hónapban – október és november – (3 Bánk bán előadás kivételével) nem játszik operát.


Erkel Színház • 109352021-09-30 00:40:21

Annak ellenére, hogy utána kaptam hideget-meleget, megismétlem 10917.számú hozzászólásomat, aktualizálva a mai helyzetre. „Azt gondolom, a közpénz herdálásának tipikus példája az Erkel Színház most futó Giselle sorozata. Még három előadás lesz, ma, október 3-án délelőtt és este. Valamennyi előadásra a jelenlegi jegytérképek szerint 600-650 jegy kelt el, 1.200 jegy a pénztárban marad, még a félárú értékesítés ellenére is.”



Biztos mindenkinek igaza van, hogy kell a nagyszínpad, sok táncos, sok zenész és így tovább. De azért azt hiszem, a művészi tevékenység egyik fokmérője, hogy azt az alkotást mennyien tekintik meg, olvassák el, hallgassák meg és így tovább. Nagyon szép dolog az önmegvalósítás, de még szebb, ha az közönség, kellő számú közönség előtt történik. A Giselle pedig egy szép, hagyományos balett produkció.



 



Lehet pozitív példákat is találni, nem is kell olyan messze menni. Most zajlott a Müpában a Partenope előadása, egyik fórumon fel is hívták a figyelmet rá. Nem volt teljesen tele, nem a legkönnyebben befogadható művek közé tartozik – ellentétben a Giselle-vel – de mégis szép számban voltak nézők.



 



Más. Szintén ugyanazon a fórumon hívták fel a figyelmet a STOP Sevillai bemutatójára. Az előzetes ismertetések és az utólagos kritikák alapján megállapítható, hogy hozzá képest a Müpa produkció szinpada telezsúfolt volt díszlettel. Az ottani szinpad ugyanis teljesen üres volt, díszlet, kellék semmi, a szereplők csak járkálta ide-oda. De minden jegy elkelt, a következő 4 előadásra már csak előadásonként 15-15 jegy kapható.



Szóval ki kell mondani, le kell írni: nálunk az Operaház jegyeladási, közönségszervezési módszerei erre az évadra teljesen csődben vannak. Szépíthetjük, millió okot, magyarázatot felhozhatunk, de a tény, attól még tény marad.


Eiffel Műhelyház • 5682021-09-30 00:12:49

A bécsi újságokban hosszabb cikkek jelentek meg a napokban a pandémia utáni nyitás paradoxonráról. Az Albertina újra nyitása alkalmával megrendezik a már egyszer elhalasztott nagyszabású Modigliani kiállítást. Azonban a kiállítás időtartamára félbe kellett szakítani az Albertina mögötti részre tervezett „bécsi Bánffy terem” építését. A mélyépítési munkálatok okozta rezgések árthattak volna a kiállított műtárgyaknak. Majd később folytatják és várhatóan 2023-ban átadják a magyar Bánffy terem befogadóképességével megegyező osztrák termet, ami teljes egészében ifjúsági operabemutatók céljára épül, a Staatsoper művészeti irányításával.



Az újságok most sem mulasztják megemlíteni, hogy az építkezést döntően a Strabag család magánalapítványa finanszírozza, az osztrák állam csak egy jelképes – 10% körüli - összeggel vállal részt benne. A család természetesen büszke arra, hogy egy ilyen új épülettel járulhat hozzá az ifjúság zenei neveléséhez a következő években.



Ha valaki netán párhuzamot keres a magyarországi Eiffel Műhelyház finanszírozása és egyes magyar, építkezéssel foglalkozó családok pénzköltési szokásai között. Annak idézem Örkény István Paprikakoszú című egypercesének utolsó mondatát: Aki ezen elgondolkozik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak összevissza, hanem helyes irányban haladjanak, nagy igazságoknak jöhet a nyomára.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627182021-09-29 08:42:46

Újabb, szokásos heti interjú Főigazgató Úrral, ezúttal a Magyar Hang 39.heti számában.



Az interjúból – többek között – megtudhatjuk, hogy




  • Főigazgató Úr is kórustag volt az Eucharisztikus Kongresszus zárómiséjén,

  • Október hónapban hivatalosan is megnyílik az Eiffel Műhelyház,

  • „az Operaház felújításának előfeltétele volt az Erkel sokéves lelakatolás utáni stabil visszavezetése a kulturális homloktérbe”

  • „Tövig fogja rágni a körmét” az Operaház megnyitása miatt.



Arról, hogy a stabilan visszavezetett Erkel Színházban miért nem játszanak operákat, nincs szó.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627172021-09-26 15:06:45

Teljesen más, nem zenei, témájú cikk az interneten:



https://alfahir.hu/2021/09/26/orban_rahel_zsidai_roy_tiborcz_istvan_marbella_sapnyolorszag



A cikk, többek között Zsidai Roy érdekeltségeit ismerteti, benne a következőkkel:



„….65,4 millió forintért az Operaháznak, 39,3 millióért pedig az Erkel Színháznak szállíthatott új, illetve használt konyhafelszerelést.”



Természetesen ezek az összegek a felújítás több tízmilliárdjához képest elenyészőek, de azért érdemes elgondolkodni rajta….


Eiffel Műhelyház • 5622021-09-22 15:38:49

Igyekszem a Momus hasábjain távol tartani magam a direkt politizálástól.



De azért az figyelemre méltó, hogy a Dante700 keretén belül egy szélhámosról szóló előadás – Gianni Schicchi – fővédnöke Dr.Semjén Zsolt Miniszterelnök-helyettes Úr!


Erkel Színház • 109202021-09-22 10:07:19

Tisztelt „Takatsa”! Biztos, hogy Önnek igaza van, mind az előadói apparátus, mind a szereplők, mind a repertoár vonatkozásában. Azonba a legművészibb produkciót is „el kell adni”. Így volt/van ez az opera kezdetétől a mai napig. (Zárójel: amikor még fiatal voltam és az Andrássy úton ment a Salome, örültem, ha a III.emeletre kaptam jegyet, természetesen telt házak mellett.)



Persze, változott a világ, stb.



De azért azt mégis fel kell vetni, hogy ha valamilyen műsorpolitikai meggondolásból az Erkel Színház nagyszínpadon október végéig nem játszanak operát, akkor pont ez az a mű, amivel az éppen kezdő évadot hónapokra zárni kell?


Erkel Színház • 109172021-09-22 08:24:14

Azt gondolom, a közpénz herdálásának tipikus példája az Erkel Színház most futó Salome sorozata. Még három előadás lesz, 22-én, 26-án, 29-én. Valamennyi előadásra a jelenlegi jegytérképek szerint 500-550 jegy kelt el, 1.300 jegy a pénztárban marad, még a félárú értékesítés ellenére is.



1 db el nem kelt jegy átlagos ára 5.200 Ft, így a 3 előadás kieső bevétele kereken 20 millió (!!!) forint. Az előadás költsége a nézőszámtól függetlenül ugyanannyi, tehát ezt a 20 millió forintot természetesen közpénzből kell pótolni a Színház részére.



Magántulajdonú cég esetén ilyen veszteségnél, nem realizált bevételnél már szankciókat alkalmaznak a felelősökkel szemben. Nálunk, konkrétan az Operaháznál további állami juttatást biztosítanak a működéshez.


Társművészetek • 24612021-09-21 08:50:31

Tisztelt Búbánat!



Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet erre a Moys Zoltán interjúra. Elolvastam a Magyar Nemzet teljes szövegét is, Ön tökéletesen kiemelte a lényeget, nevezett mondanivalóját, eszmei hitvallását. Gondolom az oktatás is ennek alapján fog történni.



Egy apróságot emelnék ki az interjúból, messzemenően tiszteletben tartva az ott közölt gondolatokat.



A szovjet szuronyokkal létrehozott kommunista időszak” alatt, 1978-ban adta ki az akkori Gondolat Könyvkiadó Blaise Pascal (kommunista ideológiával egyáltalán nem vádolható francia matematikus, filozófus) Gondolatok című kötetét. Ebben szerepelt az azóta szállóigévé vált mondat:



Kleopátra orra, ha rövidebb lett volna, a föld arca teljesen megváltozik."



Moys Zoltán úgy vezeti le az ebből kiinduló, „kommunista időszak”-ra vonatkozó gondolatait, hogy magára az eredeti szerzőre való hivatkozást mellőzi. Biztos így kell.



Idézett interjúja végén Moys Zoltán bátran, egyenesen kimondja: „Nagyon várom a megtisztulást a többi múltban ragadt intézményben is.”



Természetesen ezeket a „múltban ragadt intézményeket” nem nevezi meg, hiszen a bátorságnak és egyenességnek ma is vannak határai, nem csak „a szovjet szuronyokkal létrehozott kommunista időszak”-ban. Ezeket a bátorsághatárokat pedig pontosan érzékeli és nem lépi át Moys Zoltán.


Erkel Színház • 108842021-09-14 12:08:51

Sajnos a pandémia hatása még most is érződik Európában, ez megmutatkozik az operaházak látogatottságain is.



A STOP, ahol 2 éve örültem, ha állóhelyet tudtam szerezni valamelyik előadásra, most 30%-os kedvezményeket kínál, novemberig bármelyik előadásra, bármelyik árkategóriában tudok jegyet venni. A ROH esetében hasonló a helyzet. A MET hiába hirdette meg az idei évadját, de például a mozis közvetítéseket csak december végéig vállalja, mert ki tudja mi lesz utána.



Prózai színháznál is hasonló a helyzet. a „Ma este színház” féláron kínálja a Kaktuszvirág című vígjátékot a nagyon tehetséges Kovács Patríciával, jó, ha a jegyek 20%-a elkelt a hozzászólásom írásáig.



Más. Most végződött a IV.Marton Éva Énekverseny. Hol vannak az első három verseny győztesei? A 3.versenyen abszolút győztes Galeano Salas ebben az évadban az anyaszínházában (München Staatsoper) Spoletta (!!!) szerepét kapja. A többiről már ne is beszéljünk. Nincs menedzselés, nincs folyamatos építkezés, de ezt már sokan, sokszor megírták ezeken a fórumokon.



Most őszintén: a jelenlegi helyzetben, a jelenlegi „műsorpolitikával(???)” érdemes az Opera céljára Budapesten 3 (!!!) azaz Három játszóhelyet üzemeltetni?



Más. Szívből remélem, hogy belátható időn belül megnyílik az Operaház és gyönyörű lesz.



A nézőtére pedig nagyon alkalmas lesz ünnepi eseményekre. Például tegnap volt az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Vadászati Világkiállításra készített Kittenberger-film díszbemutatója. Elnézve a készült fényképeket, az ott részt vevő személyeket, ugyanúgy meg lehet tölteni velük az Operaház nézőterét is.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 51022021-09-07 09:28:31

Tisztelt Beatrice! Érdeklődéssel olvastam színes leírását az Eiffel Műhelyház hangversenyére történt beléptetés körülményeiről. Meg tetszett említeni egy fél mondatban a zsinagógákat. „Kevés olyan koncertre emlékszem, ahol motozás volt: a zsinagógában biztonsági okokból volt a reptérihez hasonló átvilágítás



Ehhez kiegészítésként leírom, hogy történt a Rumbach Sebestyén utcai Zsinagógába 2021.augusztus 24-én este a beléptetés:




  1. Jegyellenőrzés az épület bejáratánál, irányítás egy oldalsó helységbe

  2. Táskák, szatyrok kinyitása, azokba belenézés – Nem nyúltak bele

  3. Zsebek kiürítése fémtárgy miatt

  4. Táskák, szatyrok futószalagra helyezése, ott átvilágítása

  5. Beléptető kapun áthaladás az esetleges maradó fémtárgyak miatt

  6. Ruhatárba irányítás az esetleges karon hordozott ruhadarabok elhelyezésére

  7. Belső terembe belépéskor még egy, most már név szerinti, jegyellenőrzés, listából kihúzás

  8. Számozott helyre vezetés



Minden maximális udvariassággal történt, végén kellemes estét kívánva. Mindez azért, hogy néhány százan, fejenként 6.000 Ft-ért, meghallgathassuk Mácsai Pált, aki Örkény István egyperces novelláiból olvasott fel.



Persze a rendszer zsinagógánkként változó. Ugyanezen a héten, augusztus 29-én, vasárnap este a Hegedűs Gyula utcai Zsinagógánál éppen csak rápillantottak a jegyre és már mehettünk is önállóan elfoglalni a helyünket.


Pantheon • 29472021-09-06 16:47:01

Jean-Paul Belmondo (88)


Marton Éva • 8242021-09-06 12:54:28

Tisztelt Takatsa! Önnek tökéletesen igaza van. Én nem tudok számolni és figyelmetlen is vagyok. Elnézést kérek érte. Persze, most már úgy vetődik fel a kérdés: a 11 Döntőben részt vevő közül a Gálán miért csak 8 szerepelt. Az itt is olvasott vélemények szerint, a Döntő nagyon magas színvonalú volt. Lehetett volna akkor még egy alkalmat adni az összes részt vevő számára. Persze, ez már történelem.


Marton Éva • 8212021-09-06 09:21:19

Nem tudja valaki, hogy a Díjkiosztó Gálesten Rodrigo Sosa kontratenor miért nem lépett fel?



12 döntős versenyző volt, 1 beteg, (ő csak a különdíját vette át), de csak 10 fellépő volt. (Igaz a végén már csak 8 jött ki meghajolni.)


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86162021-09-04 15:28:12

Tisztelt Héterő! Van egy latin mondás: Aquila non captat muscas. Én Önhöz képest egy kis légy vagyok. Érdemes volt az én összevontan 4 azaz Négy soros hozzászólásomra egy 22 azaz Huszonkét soros reagálás? Amiben aztán gyászmunkától, Covid-tól, szóértelmezéstől, internet hivatkozási formától, német fordítástól, Vidnyánszky-ig minden benne volt. Érdemes ennyi energiát mozgósítani?



Én egyszerűen csak szerettem volna felhívni másoknak is a figyelmét az Opera Vision aznapi közvetítésére, abban a formában, ahogy én is kaptam. Tettem ezt azért, mert a Momus oldalain már több hivatkozás történt erre az előadásra, illetőleg részleteire.



Ennyi volt, illetve lett volna. Sajnálom, ha ezzel Önből a fent említett hivatkozásokat váltottam ki.


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86142021-09-04 11:35:21

Tisztelt Héterő! Köszönöm figyelemfelhívását és elnézést kérek, hogy hozzászólásommal megzavartam az „Élő közvetítések” fórum egységét.



Gondolom ez az egységre törekvés még nem volt érvényben 2021.február 1-jén, amikor Ön a 8555.számú hozzászólásában egy 2020.decemberi, bécsi Rosenkavalier előadás felvételére hívta fel a figyelmünket.


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86102021-09-03 16:41:38

Ma este 19,00-kor az Opera Vision oldalán teljes egészében adják az ezeken a fórumokon már részleteiben idézett, idei madridi TOSCA produkciót. Elérhető a következő honlapn:



https://operavision.eu/de/demnaechst?utm_source=OperaVision&utm_campaign=35cfa4b7db-TOSCA+2021+DE&utm_medium=email&utm_term=0_be53dc455e-35cfa4b7db-100517053


Társművészetek • 24532021-09-02 11:20:35

Néhány nappal ezelőtti cikk az Origo.hu oldaláról:



https://www.origo.hu/itthon/20210830-a-varkert-bazarban-tartotta-allomanygyuleset-az-mnm.html



Eddig úgy tudtam, hogy a katonaság, rendőrség, ügyészség – tehát a hierarchikus rend szerint felépülő szervezetek – tartanak állománygyűlést.



Úgy látszik, most már a Magyar Nemzeti Múzeum – akinek feladata a történelmi sokszínűség bemutatása - is ilyen szervezet lett.



Hm…


Társművészetek • 24522021-09-02 11:02:09

A cikk a Mester és Margarita szeptember 1-jei bemutatója előtt készült, de már előre vetíti a várható nagy sikert. Aleksander Popovski rendezőt természetesen Vidnyánszky Attila hívta meg a Nemzeti Színházba.



https://www.origo.hu/kultura/20210831-az-ordog-ma-mindenhol-ott-van-kulonbozo-formakban-a-mester-es-margarita-a-nemzeti-szinhazban.html



A főpróba alapján készült cikk értékeli a színészi teljesítményeket is, a következők szerint (csak kiragadott példák):



Mester szerepében Trill Zsoltot láthatjuk, aki olyan elementáris erővel van jelen a színpadon, hogy még a csendjeire, a lélegzetvételeire is feszülten figyel a néző. Trill Zsolt egyszerűen zseni.



Hella, akit Barta Ágnes alakít – csillogó tehetségű színésznő, aki virtuóz pantomimjátékaival megnevetteti a nézőt.



a konferanszié pedig akarata ellenére táncol valami őrült ritmusra – ezt Kristán Attila játssza olyan fantasztikusan, mintha valóban egy külső erő mozgatná a karját, lábát. Felejthetetlen jelenet.



Bordás Roland játssza a gonosz szerepét, és ezer karaktert jelenít meg a színpadon.



Megdöbbentő: Szarvas Józsefről a kritikusnak csak annyi megjegyzése van, hogy „Sztyopát – a színház vezetőjét, akit Szarvas József játszik”. Valószínűleg az előadás után kritikák már érdemeinek megfelelően fogják említeni friss Kossuth-díjas művészünket.



A cikket illusztráló fényképek szerint a zseniális, felejthetetlen színészek mikroportot használnak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627162021-09-01 06:54:47

Hirdetés a Facebook oldalán:



„Újranyíló élmény az Opera Újranyitó Évadában! Számos programmal várja önt az Erkel Színház és az Opera Eiffel Műhelyháza!”



Réges-régen voltak azok a hirdetések, hogy „Cipőt a cipőboltból…” Elfogultság nélkül is megállapítható, hogy az Opera jelenlegi Főigazgatója rendkívül széles körű műveltséggel, világlátással rendelkezik. És ebből a gazdag műveltségből csak ilyen „tartalmas” reklámmondatok születnek?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50662021-08-30 19:18:34

Azért erről Freud már egy dolgozatot írna:



Origo beszámolója a Műpa Tosca produkciójáról:



https://www.origo.hu/itthon/20210830-john-travolta-jelenleteben-adott-telt-hazas-koncertet-anna-netrebko.html?utm_source=hirkereso&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator



Idézet a cikk szövegéből:



„Az Eyvazovhoz hasonlóan azeri Elchin Azizovot, a moszkvai Bolsoj pompás orgánumú erősségét pedig Scarpia szólamában láthatta először a Müpa közönsége.”



Legalábbis érdekes fogalmazás a „szólamában láthatta” szópár.


  
legújabb:
Kelemen Zoltán - 2022-01-23
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Tommaso Benciolini (fuvola), Filipp Kopacsevszkij (zongora)
Szolnoki Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Yunsung Chang
Mozart: D-dúr fuvolaverseny, K. 314
Alexey Shor: Travel Notebook – zongoraverseny
Dvořák: 9. (e-moll) szimfónia, op. 95 („Az Újvilágból”)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Mondok Yvette (szoprán), Oláh Vilmos (hegedű), Lajkó István (zongora)
Medtner: Sonate-Vocalise mit einem Motto ‘Geweihter Platz’ von Goethe, op. 41/1
Medtner: Sonata-Ballada, op. 27
Medtner: 2. (G-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 44
A mai nap
született:
1705 • Farinelli (Carlo Broschi), énekes († 1782)
1937 • Baranyi Ferenc, költő, műfordító, operai író
1951 • Szenthelyi Miklós, hegedűs
elhunyt:
1883 • Friedrich von Flotow, zeneszerző (sz. 1812)
1960 • Edwin Fischer, zongorista (sz. 1886)
2007 • Palánkay Klára, énekes (sz. 1924)