vissza a cimoldalra
2021-06-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11685)
A csapos közbeszól (95)

A MET felvételei (1513)
Pantheon (2916)
Kimernya? (4073)
Operett, mint színpadi műfaj (4817)
Momus-játék (6064)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5164)
Erkel Színház (10858)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2233)
Milyen zenét hallgatsz most? (25077)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4730)
Franz Schmidt (3849)
Régizene (7425)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2875)
Opernglas, avagy operai távcső... (20958)
Társművészetek (2404)
Kedvenc magyar operaelőadók (1227)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: eccerű
Leírás:
Honlap: nincs
   


eccerű (2082 hozzászólás)
 
Balett-, és Táncművészet • 60972021-04-30 16:46:22

Nem teregettem ki senkiről sem érzékeny információt - egy embercsoport tulajdonsága nem az, pláne ha ebben el sem tér a társadalom többi részétől. Nem vontam kétségbe senki szakmai felkészültségét. Ha megnyugtat, nem állok a ZAK alkalmazásában. Nem pocskondiáztam senkit, semmit, különösen a munkahelyemet nem, ami nem a ZAK. (Mióta pocsokondiázás az, hogy valaki támogatja a regnáló kormányt, és annak jogrendje szerint él???)



Ezzel szemben folyamatosan erősen negatív, mondhatni durva jelzőkkel illetsz, többször olyasmit állítasz, ami nem igaz, amit nem követtem el, és habként a tortára közlöd, hogy személyeskedek, mint mindig. No comment.



Ezennel lezártam tevékenységemet a momus oldalain, lehet örülni, tüzijátékot gyújtani, a T. Szerk.nek pedig a regisztrációmat törölni!



 


Balett-, és Táncművészet • 60962021-04-30 16:43:20

Lehet, hogy ezt értette valaki... félre: onnan pénzt lenyúlni nem nagyon lehet. Ezt TERMÉSZETESEN azokra a "jeles" közéleti szereplőkre értettem, akik az elmúlt évtizedben iparszerűen űzték a pénzlenyúlást, nem az illető intézmény alkalmazottaira, nem is értem, hogy ez felmerülhet bárkiben.


Balett-, és Táncművészet • 60912021-04-30 08:48:37

???


Balett-, és Táncművészet • 60882021-04-30 00:41:37

Kinek szól a többesszám? (Amúgy a listázásokat máshol kell keresni.)



Miről kéne tudniuk?



Milyen felmérés?



Kezden azt hinni, hogy üldözési mániád van, vagy nagyon rossz megfigyelő lehetsz. Ha az ember nyitott szemmel, füllel jár, akkor sokmindent megtud a környezetéről egyetlen kérdés nélkül.


Balett-, és Táncművészet • 60822021-04-29 01:41:28

Gusztustalan savazás? Miről beszélsz, ember? Hogy lehet bárkire nézve sértő, ha azt mondják rá, hogy ideológiailag megfelelő a hozzáállása? 


Balett-, és Táncművészet • 60812021-04-29 01:34:53

Egy kérdésre válaszoltam, amelyben a ZAK és a Képzőművészeti Egyetem szerepelt. A válasz tehát nem szólt a Táncművészeti Egyetemről, nem is szólhat, mivel nem ezt kérdezte fórumtársunk, nem mellesleg nem is ismerem az intézményt. A pontosítást épp azért tettem oda, hogy senki ne vonatkoztassa mindkét, de ezek szerint mindhárom intézményre az írottakat.



Egyébként megtisztelő a nagy kezdőbetű, de szándékosan kis "e"-vel írom: eccerű.


Balett-, és Táncművészet • 60802021-04-29 01:30:42

Azt hittem, tudsz olvasni a sorok között, sajnálom, hogy tévedtem. Annyit akartam írni, hogy a ZAKon a jobbos tanárok vannak többségben, nem kell ott "fegyelmezni" adminisztratív eszközökkel.


Balett-, és Táncművészet • 60722021-04-28 08:33:12

A Zeneakadémia esetében nincs rá szükség. Onnan pénzt nem nagyon lehet lenyúlni - a felújításon már túl vannak... -, a vezetőségre és a tanári karra pedig túlnyomórészt jellemző a megfelelő ideológiai hozzáállás.


Régizene • 70652021-04-25 08:49:32

Nem védeni akarom ;) 


Régizene • 70542021-04-23 20:09:50

Azért nem minden hangja hamis, de kétségtelenül van benne valami, ami miatt nem jó hallgatni őt. Ehhez képest Kossuth-díjas, és zeneakadémiai tanár... Azért örülök, hogy van más is, aki nem bírja hallgatni Simándyt, sosem értettem, hogy miért sztárolja mindenki, pedig iszonyúan modoros, és alulról mászik fel a hangokra, ha kell, ha nem.


Olvasói levelek • 116142021-04-14 22:45:43

Olvastam az előzményeket. Nem szántam és most sem gondoltam udvariatlannak, amit írtam, és az sehol nem szerepel benne, hogy elfogadhatatlan lenne, amit írtál.No mindegy, ennél nagyobb bajunk sose legyen.


Olvasói levelek • 116102021-04-14 20:55:43

" De milyen dolog már az, hogy egy felhasználót rendre utasítasz csak azért, mert nem fizet a fórum használatáért, ugyanakkor elvárásai vannak?"



Annyit kérdeztem udvariasan, ráadásul nem is tőled, hogy mivel érdemelték ki a momus készítői a hangnemet, amelyet fórumtársunk használt.



Vagy összekeversz valakivel, vagy szövegértési problémáid vannak



Egyébként nem vagyunk egyformák. Engem nem zavarnak az általad leírt dolgok, sőt... és igazat adok daunerninek, hogy nem enged a negyvennyolcból, van elég rossz példa, hogy merre nem érdemes menni.


Olvasói levelek • 115992021-04-14 08:11:06

Nincs hiányérzetem a mondattal kapcsolatban, nem tudom, mire célzol.


Olvasói levelek • 115902021-04-13 15:51:28

Lehet, hogy nem a legsikerültebb nicknevet választottad ki.


Olvasói levelek • 115892021-04-13 15:50:41

Már megbocsáss, de mégis mivel érdemelték ki a momus készítői és elsősorban is daunerni ezt a számonkérő hangnemet? Ez nem a százmilliárdokból működő állami média, hanem egy magánszorgalomból és az ügy iránti szeretetből létező internetes lap...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625662021-04-05 14:08:21

Vitriol ;)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625582021-04-04 01:15:53

Már bocsánat, de az igazolt ferőzöttek száma nem magasnak tűnhet, hanem magas is. Nem ahhoz viszonyítva, hogy hányszor teszteltek, hanem ahhoz viszonyítva, hogy hány művészből. Nem tudok pontos számokat, hány zenekari, énekkari zenész, hány balettáncos, hány szólista, hány más lehetsége érintettből került ki a (legalább) 236 eset, de jelen pillanatban az országosan igazolt fertőzöttség 7%, tehát ha ezzel számolunk, akkor 3370 körüli művészről beszélnénk. Ennyi biztosan nincs az Operában, nagyon nincs, magyarul igenis magas a szám. Ami egyébként a tevékenységük jellegéből egyenesen következik, nem kell az adatot megmagyarázni, megvédeni.


Pantheon • 28472021-03-21 10:41:02

A TASSZ szerint koronavírusban halt meg.


Kocsis Zoltán • 7112021-03-20 18:49:31

Nem a mit a kérdés, hanem a hogyan, de úgy látom, hogy az is marad, a fekete lovagot nem lehet legyőzni... Egyébként ha már, akkor Zűszmájer.


ajjaj • 392021-03-20 18:44:30

És ez mennyiben cáfol engem? Az, hogy valaki mekkora egyéniség, milyen díjban, hány mesterkurzusban vagy zsűritagságban mérhető?



 


Kocsis Zoltán • 7062021-03-20 09:36:48

Az összehasonlítás itt a nehéz kérdés. Említett urak ugyanis karmesterek voltak. Kocsis pedig olyan formátumú univerzális zenész, (akinek mellesleg a zongora volt a hangszere) amilyen szintű kevés terem a világban. Zongoristaként sem volt jelentéktelen,  elég beszédes, hogy az általa fiatalon készített Rachmaninov 3. zongoraverseny lemezen szándékosan nem a technikailag mutatósabb, ámde a másik tételére igencsak rímelő kadenciát választotta, hanem azt, amelyik jobban passzol oda, de könnyebb eljátszani.



Azon is lehet vitatkozni, milyen karmester volt, mert színpadi értelemben nem volt az, de olyan zenei igénye, elképzelése és füle(!!!) volt, ami párját ritkítja, ezáltal mégiscsak zenetörténeti jelentőségű interpretációk születtek meg, emblematikus példa Bartók Concerto lemeze. Ha összehasonlítjuk napjaink egyik sztárkarmesterével, Gergijevvel, akkor ez az érdekes ellentét még inkább szembetűnő.



Az megint más kérdés, hogy mi ez az egész emllékház történet, ki mond igazat, ki nem, mennyire reális az igény a 350 fős teremre (különösen most, amikor nem látszik, hogy mikor tudunk, ha tudunk, kilábalni ebből a pandémia helyzetből), másrészt az ember azt is látja, hogy számolatlanul és kontroll nélkül mennek a milliárdok arra, amire akarják, lásd úszó-vb, vagy akár az Operaház felújítása inkluzive Eiffel, tehát ez is beleférhetne a keretbe n yugodtan. De ezeknek a dolgoknak semmi közük nincs ahhoz, hogy ki volt KZ.


Kocsis Zoltán • 7052021-03-20 09:18:38

Akinek van bármi fogalma is a zeneszerzésről, az eme kis "stílusgyakorlatorgia" kapcsán pontosan be tudja lőni, mennyire volt jelentéktelen.



De akinek ez sem mond semmit, hallgassa meg a topik névadója által befejezett Mózes és Áront.


ajjaj • 362021-03-19 20:49:18

Egy tekintetben vitatkoznék. A nagy (művész)egyéniségek, nagy személyiségek valóban nem kényeztetik el a mostani kor embereit. Azért ha megnézzük, kik tanítottak a Zeneakadémián 100 éve, kik tanítottak a 60-as 70-es években, és kik most, hááááát.



Azzal együtt igaz ez, hogy idővel minden megszépül.


Társművészetek • 23422021-03-16 13:41:17

Majd az lesz, amit pár éve kellett a Rádió Zenei Együtteseinek csinálnia: flashmobokat köztereken. Már szinte látom lelki szemeimmel, ahogy az Emke aluljáróban felcsendül Kiss B. hangján, hogy "Hazám, hazám.." miközben a zenekar zenészei szép sorban érkeznek fel a mozgólépcsőn a metróból és beszállnak a produkcióba. Sőt, össze lehet kapcsolni a kellemest a hasznossal, ha például az Operakórus tagjai HÉV szerelvényeken énekelnék a Szabadságkórust és ezalatt ellenőriznék az utasokat, érvényes jegyük, bérletük van-e.


A díjakról általában • 11322021-03-15 20:54:25

Tán épp azért, mert tavaly ketten is kaptak, idén kimaradhatott. Én még azt is elfogadnám, ha nem minden évben osztanának Kossuth-díjat. Az csak növelné az értékét. De hogy egy Nagy Feró?



Ilyenkor hol van Blaskó Péter, vagy Medveczky, miért nem protestálnak, ad absurdum visszaadják a díjat?



Mert ez az egész zenész szakma arcon köpése...


A díjakról általában • 11302021-03-15 19:48:20

Még valami. A zenei életből két "könnyűzenész" és két "komolyzenész" kapott Kossuthot, plusz egy tánckoreográfus. Remélem, ez nem tendencia.


A díjakról általában • 11292021-03-15 19:43:32

Nagy Feró, mint Kossuth-díjas? Nincs több kérdésem...



Kb. 10 éve a zenei Prima Primissima-díjat Presser Gábor kapta megelőzve Kocsis Zoltánt. Presser annyit mondott köszönetnyilvánítás címen, hogy rettentően kínosan érzi magát, mert ez a díj nem neki, hanem Kocsis Zoltánnak járna.



Elnézve a mai listát, nagyon sokan mondhatnának hasonlókat az idei díjazottak közül, de hát tudjuk, a díjakat adják, nem kapják, mégpedig eléggé egyértelmű, hogy mire. Az a szomorú, hogy ezzel magát a Kossuth-díjat devalválják.


Társművészetek • 23332021-03-14 15:58:37

Lefordítom magyarra: Elvtársak, alkossatok remekműveket! Meg is fizetjük - ha megfelelő módon tálaljátok a megfelelő témát, sőt, akkor nem is kell remekműnek lennie!


Társművészetek • 23152021-03-09 08:54:45

Engem azért más is zavar. A riporter folyton azt kérdezi, hogy a pandémia idején ez mennyire reális, ezt elég lenne egyszer megkérdezni - a végén.



Káel minden meghívottja érdekes vagy izgalmas műsorral áll elő. Ilyen összefüggésben ezek a jelzők nem feltétlenül pozitív kicsengésűek. De ami a legzavaróbb, a "kell" segédige és a "most" szó feltűnően gyakori használata, mintha valamifajta külső/belső kényszer hatására cselekedne. Remélhetőleg ez a két fesztivál nem Liszt és Bartók nemzethyesítésének kezdete, bár Liszt esetében már ott a reptér. Ilyenkor mindig eszembe jut, hogy az átkosban volt József Attila úszódaru is...



A gyuribácsizással szerintem simán csak a bennfentesség látszatát akarja kelteni, ami van is, csak másfelé (lásd Ezüsthajó és társai).


Pantheon • 28342021-03-08 22:14:12

Dmitrij Baskirov


Társművészetek • 23102021-03-06 09:13:33

Azért a cikkből elég egyértelműen kiderül, hogy a pályázat a nyertesre volt kiírva, innen nézve pedig más a fekvése a gyermeknek.


Társművészetek • 23072021-03-05 12:32:08

Hát igen. Pedig sokan vártunk erre a visszaszerzésre, de úgy látszik, a szándék hiányzott hozzá. Mert amit akartak, azt meg visszaszerezték, a jogszabály megalkotása nem lehet gond ott, ahol sorban születnek az egyszemélyre szóló törvények, csak sajnos az akarat. Hol van már, hogy egy Rockenbauer a miniszter, hogy Kocsis pénzt kap arra, hogy csináljon (jó) zenekart...


Társművészetek • 23052021-03-05 09:02:29

Itt azért lehetünk elnézőbbek, a Zeneakadémián is tanítottak olyanok, akiknek hivatalosan érettségijük sem volt, sőt egyikük kétszeres Kossuth-díjas volt. Lehet mondani jogosan, hogy de micsoda zseni volt cserébe, de tucatjával fogsz találni olyat, aki szerint VA is az...


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74312021-03-02 21:30:48

Miután leírtam, hogy nem láttam az előadást, ezért semmi olyanhoz nem tudhatok szólni, ami ott történt. Annyit tettem, hogy összehasonlítottam, ki mit írt róla, és közel sem akkora különbséget láttam, mint amit egyesek megpróbálnak nagy indulatokkal - ha úgy tetszik: fikázva - beállítani.



Aki pedig kíméletre vágyik, az mutasson példát belőle...


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74292021-03-02 19:40:15

Nem láttam az előadást, csak e bejegyzés után elolvastam zéta kritikáját. Biztos én vagyok alulkulturált, de egyáltalán nem éreztem egetrengető ellentmondást a kettő között. (Természetesen a tenorista minősítésével nem tudok mit kezdeni, ahhoz hallani kellett volna őt). Viszont azt látom, hogy Cilike fórumtársunk lelkesen kiragadott az összefüggő szövegből néhány szót, kifejezést, majd nagy hévvel megcáfolta azt, amit zéta sem állított. Egyáltalán nem éreztem a kritikát negatívnak a rendezést illetően, de biztos én értelmezem rosszul. Még annyit hozzátennék, hogy a próbafolyamat milyensége egy dolog, de ez a szereplők, alkotók magánügye, a kritikus abból kell dolgozzon, amit az előadásból lát. Így aztán értelemszerűen neki nem kell, hogy olyasmi egyértelmű legyen, amit a rendező egyszer egy próbán, horribile dictu egy interjúban elmondott a darabról, és adott esetben teljesen másként látja ugyanazt, mint a szereplő, aki végigéli a rendezés megszületését az első próbától a többedik előadásig, amire összecsiszolódik a produkció.


Társművészetek • 22882021-03-01 11:37:18

Még egy dolog. Hogy egy időben elharapózott a művészetoktatási intézmények száma, az azért is volt, mert néhányan üzletet szimatolva kamuiskolákat alapítottak fiktív diákokkal és tanárokkal, hogy a fejkvótát felvehessék. Ezeket volt hivatott kiszűrni, amikor az AMI-ket minősítő eljárásnak vetették alá.


Társművészetek • 22852021-03-01 10:17:00

Két malomban őrlünk. Igen, az intézményrendszer (még) működik, és hálistennek szinte mindenütt túljelentkezés van, legalább is általánosságban zeneiskolai szinten, bár egyes szakokra lebontva már tarkább a kép. De jól mondod, ez a felszín. Az alapprobléma nem itt van, hanem - megint csak általánosságban - a világszerte elharapódzó igénytelenségnél, aminek a komolyzene áldozatul esik, illetve az a tény, hogy az emberek zenemérgezést kapnak, mert minden zenél, a legprimitívebb elektromos kütyük figyelmeztető hangjától kezdve. Emiatt a komolyzene, mint élményforrás háttérbe szorul, hiszen a komolyzene műveléséhez, de tulajdonképpen már a hallgatásához is kell valamennyi zenei intelligencia. Ez még tetéződik azzal, hogy az elektromos kütyük és a tömegkommunikációs eszközökben alkalmazott "villódzó" műfajok miatt a gyerekek koncentrációs készsége sokkal rosszabb, mint akárcsak 15 éve is volt, az eredmény az, hogy esik a színvonal. Valamit kompenzál az említett túljelentkezés, de kérdezd csak meg bármelyik konzis fafúvós tanárt, mennyire vért kell izzadni minden egyes növendékért. Ami az anyagi részét illet, amióta a KLIK a fenntartó, sokkal kevesebb jut eszközkiadásra, és ami jut, az is nehézkesebben intéződik. Az amúgy sem penge hangszerpark még inkább amortizálódik, sok helyen pedig szükségtelen ellentétet okozott az épületet adó anyaiskola és a zeneiskola tagintézménye között a 16 órás szabály.



A politikát annyiban ide kell keverni, hogy a rendszerváltás utáni első kormányt leszámítva pártszínezettől függetlenül MINDEGYIKBEN felvetődött már a gondolat, hogy mi a fészkes fenéért kell nekünk finanszorízni a zeneiskolai oktatást, miért nem lehet tandíjassá (=önfenntartóvá) tenni, fizessék csak azok, akiket érint. Ez a "felvetődött" azt jelenti, hogy vagy alacsonyabb szinten, vagy akár a költségvetési törvényben ki akarták venni az állami közfeladatok közül a zeneiskolai oktatást. És bármilyen kormány is lesz a következő választások után, ebből az aspektusból nem lesz különb az sem, mert már kinevelődött legalább egy generáció, aki hagyománytiszteletből sem ad a kultúra ezen részére...



Az iskolai énekoktatással kapcsolatban gyökeresen más véleményen vagyok. Önmagában beszédes tény az, hogy a fénykorhoz képest (80-as évek eleje) hanyadrészére (nem hány százalékkal!!) esett vissza az énektagozatos (ma emelt szintűnek hívják) iskolák száma, de a színvonala is, mert ahol még sikerült megtartani, ott is az a jellemző, hogy vagy egy nyelv-, esetleg matektagozatos csoporttal együtt tesz ki egy osztályt, tehát valójában csak 10-15 gyerek kap ténylegesen emelt szintű oktatást, vagy pedig fűt-fát föl kell venni, hogy meglegyen a minimális osztálylétszám, köztük olyanokat is, akiknek se kedvük, se fülük, se közük nincs a zenéhez. El lehet képzelni, milyen könnyű lehet ott bármit is produkálni. A még létező néhány "kirakatiskolát" más kategóriába sorolnám, mert ők valami olyan plusszt nyújtanak, amiért megtehetik, hogy zenei szempontok szerint válogassanak a jelentkezők közül legfőképpen azért, mert van is annyi. De ehhez minden esetben kell egy megfelelő háttértámogató, egy megfelelő intézményvezetés, ami a többi emelt szintű iskolánál nem áll fenn.



A tanárképzés pedig siralmas. Évek óta lebeg a kard a nem zenei karon lévő zenetanárképző szakok feje fölött, a Zeneakadémián pedig az egykori KÉTK/IÉTK szak átszervezésével szinte teljesen taccsra tették a leendő ének--zene tanárok képzését, most próbálják helyrehozni, de nagyon veszett fejsze nyelének tűnik az eset. Talán emiatt is a 15-20 évvel ezelőttihez viszonyítva igen csekély az ének-zenetanári szakokon tanulók száma, és ezek egy jelentős része is amikor a gyakorlati tanítás során szembesül azzal, hogy mivel is jár ez, pályaelhagyó lesz még mielőtt megkezdené azt. Jó esetben elmegy zeneiskolába szolfézstanárnak, - fele akkora csoport, nincsen teljesítménykényszer, nem kell szerrepelni iskolai ünnepélyeken, nem kell annyit fegyelmezni, stb. - ami az ő szemszögéből nézve teljesen érthető, csak éppen az utánpótlás ettől még nem termelődik ki. És ha ez még nem lenne elég: az a bizonyos tanári bértábla mostanra annyira elértéktelenededtt, hogy a kezdőfizetés már alatta van a hivatalos diplomás minimálbérnek, ezért ki kell egészíteni. Nagy is a fluktuáció a fiatalabb korosztályoknál, ők még nem törődtek ebbe bele, ők úgy gondolják, hogy a boltban hivatástudattal nem lehet fizetni.



És ez azért különösen szomorú, mert elvileg az emelt szintű zeneoktatásban tanulók és a zeneiskolai tanulók lennének a jövő koncertlátogató közönsége, az iskolai ének-, illetve a zeneiskolai főtárgy-, és szolfézsórákon dől el, hogy ki(k)ből lesz az. Így pedig nehéz.


Társművészetek • 22812021-03-01 01:06:30

Ez eléggé trollkodásnak tűnő bejegyzés, mellesleg a "Társművészetek" című topikban.


Társművészetek • 22782021-02-28 11:23:27

Igen.



Van egy a világon párját ritkító intézményhálózat, de hogy az milyen tartalommal, infrastruktúrával van megtöltve, az már nagyon nem dicsekednivaló. És ha még az iskolai ének-zene okatatást is idevesszük, akkor még szomorúbb a helyzet.


Pantheon • 28272021-02-27 14:22:53

Magyar Gábor csellóművész


Társművészetek • 22732021-02-27 14:19:39

És akkor még mindig kérdés, hogy a műhelyház mennyiben alkalmas arra a célra, amire felajánlották. Mentségükre szóljon, hogy a vírushelyzet épp rosszabbodik, eszébe nem jut senkinek koncerteket, tömegrendezvényeket tartani (nem is szabad). Meg az is rosszul veszi ki magát, hogy ha az az intézmény beszél mások rossz anyagi helyzetéről, akibe döntik a tízmilliárdokat rekonstrukció címen.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49482021-02-23 09:05:19

Ez elég valószínű forgatókönyv. Ama bizonyos múzeum Debrecenbe költöztetése is beleillik a sorba, sőt, gyakorlatilag azzal kezdődött. Önmagában persze nem gond, hogy decentralizálni akarják az országot, mert tényleg vízfejű, csak nem feltétlenül ilyen "vas és acél országa leszünk" módon kéne.


Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? • 4742021-02-20 13:44:48

Pedig a Rádiózenekar (és Kórus) nem is akármilyen színvonalú együttes! Például nem is tudnám másokkal elképzelni a Müpa Wagner napjait. Vagy készüljek rá, hogy azt is beszüntetik?



Ha abból indulok ki, hogy K.Cs. mit tervez e Budapesti Tavasz Fesztivállal, akkor ezen logika alapján azt gondolnám, hogy a Wagner napok helyébe majd Erkel napok jönnek Vidnyánszky rendezésében.


Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? • 4732021-02-20 13:41:08

Olvastam tegnap egy másik fórumon, és azóta is kísért a gondolat, mely szerint van párhuzam az SZFE kontra Molnár Antal Zeneiskola üggyel, elvégre ott is arról van szó, hogy egy intézményt egy másik kárára akarnak beköltöztetni valahová. Nagyon érdekelne, hogy akik valamelyik álláspontot képviselik abban az ügyben, vajon lesznek-e kellően következetesek, és itt is ugyanazt ugyanúgy teszik.


Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? • 4702021-02-19 21:24:56

Attól tartok, hogy az emlékezetünkbe. Tipikusan így szoktak kezdődni azok a történetek, amikor együtteseket, társulatokat kivéreztetnek. Amikor már rég tudod, hogy menned kell, de a fenntartónak még eszébe sem jutott, hogy új helyet kéne keresni. Mert ugyan első szándékra nem sikerült, de végül csak kifúrták a Múzeum utcából a MÁV zenekart, és el is költözött, de ott megvolt, hogy hova (Stefánia út). Az MTVA-nak meg nyilván nem futja a 80, vagy hány milliárdból arra, hogy helyett találjon az évtizedek óta egy helyszínen lévő, és senkit nem zavaró zenei együtteseinek...


Társművészetek • 22662021-02-19 10:43:43

Vajon, ha Káel Csaba lényegében kinyírja a Budapesti Tavaszi Fesztivált, akkor mire számíthatunk tőle, mint az SZFE "gazdája"?



Vagy az egy másik Káel Csaba lesz?


A díjakról általában • 11182021-02-16 20:45:35

Meglesz Hegedűs Endrének a második is...


Dühöngő és lappangó őrültek számára • 5562021-02-07 21:17:09

Igazából csak azt nem értem - dehogynem értem... -, hogy miért pont most. Mert egy csomó gyógyszert pl. csak e-receptről tudsz kiváltani, koncerteket, színházi előadásokat csak a neten keresztül tudsz nézni, a kereskedelem egyre nagyobb része ott zajlik, a közép-, és felsőfokú oktatás ott történik.



Mianmarban ezt meg lehet tenni, no de az EU közepén...?


Dühöngő és lappangó őrültek számára • 5542021-02-07 11:29:31

Földi László, egykori titkosszolga, aki egy kétes ügylet kapcsán vált közismertté, egy igencsak zavaros és aggályos eszmefuttatás végén arra jut, hogy a társadalmi igazságosság jegyében le kéne kapcsolni az internetet.



A kételkedők ha nem hallgatták élőben, a médiaklikken rákeresve maguk is meghallgathatják az inkriminált interjút, nyilván tudják pontosan, melyik műsorban kell keresni.


Társművészetek • 22602021-01-21 13:02:14

Nem mertem őt írni, de valóban nem jó kezű, és valahol értetlenól állok az ilyen mértékű sztárolása előtt.


Társművészetek • 22572021-01-20 11:03:53

Amúgy nem érzem köztünk a véleménykülönbséget, SB-t pont azért hoztam fel példának, mert a jó beszédkézsége dacára senkiben nem merül fel, hogy a SZFE  oktatója legyen.


Társművészetek • 22562021-01-20 10:59:17

Egy csomó, a maga eredeti hangszerén világnagyság volt ilyen karmester, közös jellemzőjük, hogy életük végefelé a dirigálás felé fordultak, amit nem műveltek tökéletesen, de vitathatatlan muzikalitásuk így is átjött. Plusz ide sorolhatók a zeneszerző karmesterek, akiknek - tisztelet a kivételnek - szintén nincs jó kezük, de eredeti szakmájuk miatt sokkal fontosabbnak tartjáka zene struktúráját megmutatni, ezáltal soksoz új értelmezését adják egy-egy zeneműnek, legyen az akár a sajátjuk, akár másé.


Társművészetek • 22512021-01-19 12:48:24

Úgy látszik félrement a mondanivalóm. Sebestyén Balázst én hoztam fel példának, nem lujza fórumtársunk.



Való igaz, hogy abban a műfajban, amiben SB mozog, szinte elvárt dolog, hogy jó beszélőkéje legyen, ebben ő profi. Az elrettentő jelzőt arra értettem, hogy ettől a tulajdonságától ő még nem lesz a SZFE deszkáira való. Hasonlatosan ahhoz, hogy a "jó kéz" megléte nagyban segíti egy dirigens munkáját, hiszen sok mindent a keze elmond a szája helyett, azonban mégsem feltétele annak, hogy valaki jó karmester/karnagy legyen, a jó kiállás, jó beszédkézség és választékos fogalmazás jól jön tk. bármelyik egyetem előadójának, de nem ettől lesz jó tanár.



Sőt, eddig csak a beszéd fonetikai elemeire koncentráltunk, az is előfordul. hogy valaki ugyan választékosan, szépen, értelmesen beszél, de monoton hangon, emiatt unalmassá válik. Tipikus példája volt Ujfalussy József, aki kivételesen okos ember volt, ám halk, monoton beszéde miatt pocsék előadó.


Társművészetek • 22432021-01-19 01:25:46

Pontosan. Semmifajta összefüggést nem lehet felállítani aközött, hogy valaki hogyan beszél, és aközött, hogy milyen egyetemi oktató. Természetesen jobb hallgatni olyasvalakit, aki képes megállás és megakadás nélkül gondolatait választékosan kifejezni, de ennyi.



Hogy egy elrettentő példát mondjak Sebestyén Balázs bármikor képes arra, hogy adott időtartamot kitöltsön folyamatos - dadogás-, és ööözésmentes - beszéddel, de ettől az embernek még nem támad vágya végighallgatni őt, végképp nem egy felsőoktatási intézmény tanáraként.


Társművészetek • 22422021-01-19 01:18:46

Nekem a hanyatlás ott kezdődött, amikor anno Huszti Péter lett az ügyeletes színész-zsűritag a Ki mit tud? zsűrijében. Addig az ember megszokta, hogy Major Tamás először is fejből idéz bármit, másodszor jó szemmel, találó jellemzést mond a versenyzőkről. Huszti viszont csak hebegett-habogott, általában kimerült a kritika abban, hogy nagyon szép volt, érdemi hozzászólása nem nagyon keletkezett, és őmaga színészként sosem szólalt meg.



Miért írom ezt? Egyrészt a korábbi hozzászólások ezt kifogásolták másoknál, akik nem is feltétlenül színpadon állnak, másrészt néhány évvel később ő lett a Színművészeti Főiskola rektora, és a mai SZFE-t érő kritikáknak a jogos része az ő regnálása alatt megindult folyamatok eredménye, harmadrészt az ő pártkötődése nem az, ami az ekézett rádióadóé. Az előbbi vélekedésemet olyan (baloldali elfogultsággal nem vádolható) ismerősöm véleményére alapozom, aki akkortájt bennfentes volt és látta, tapasztalta, hogy kik kerültek oda be (akár tanár, akár diák), és kik nem, pedig bekerülhettek volna.



Az ekézést, mint kifejezést addig fenntartom, amíg nem olvasok ugyanezen tollból hasonlót egy közszlgálati adóról, mert bőven van ott is javítani való, pláne, hogy annak kéne az etalonnak lennie.


Társművészetek • 22242021-01-17 21:24:36

Nem hallgattam meg a linkelt műsort, de ettől elvonatkoztatva, aki szerint a "részt vettünk egy esküvőn" szituációtól függetlenül borzalmasan magyartalan mondat, az téved. Nem is kicsit. Nem ugyanazt jelenti, hogy részt veszek valamin, meg hogy ott voltam. Aki részt vesz, az aktív szerepet vállal az eseményekben, aki ott volt, az csak "elszenvedője" a történteknek. Tehát aki meghívott vendégként kerül egy bizonyos esküvőre, az ott volt, de ha tanú-nyoszolyólány-örömapa-menyasszony-anyakönyvvezető-fotós-stb. minőségében volt ott, akkor bizony részt vett benne. Ha a műsorban helytelenül használták a kifejezést, akkor emiatt lehet kritizálni az illetőt, de hogy magyartalan lenne, az tévedés.



De őszintén nem értem ezt az egyoldalú ekézést. Ez egy kereskedelmi rádió meghatározott célközönséggel. Nem nekik dolguk az állampolgárok művelése - ettől persze még megtehetnék, és még nem is szóltunk a beszédhibásokról, akiket alapból nem engednék mikrofon elé. De van ilyen, még szinkronszínészt is hallottam selypíteni. Viszont várom a hasonlóan kritikus hozzáállást más (irányultságú) kereskedelmi, és főképpen a közszolgálati adók szereplőivel szemben, mert lehet találni bőven csámcsogni valót ott is.


Pantheon • 27952020-12-28 21:16:16

Éless Béla, színész, rendező


Társművészetek • 22042020-12-14 20:02:23

Van, aki eleve igyekszik méltó helyet biztosítani munkásságának. Korniss Péter fotográfus például a hét elején a Szépművészeti Múzeumnak adományozta teljes életművét átfogó archívumát.



Van valami sértő ebben a megfogalmazásban. Az országban többezer alkotóművész él, akik Korniss Péternél sokkal kevésbé ismertek, és nem feltétlenül azért, mert annyival rosszabbak lennének a maguk területén. Az országos, pláne a nemzetközi ismertség csak keveseknek adatik meg, és aki ismeri a művészek belterjes világát, az pontosan tudja, hogy sokszor csak szerencse kérdése, kit kapnak fel, és kezdenek sztárolni. A többségnek nem ez a sors jut. Viszont ők hiába adományoznák teljes életművüket bármelyik múzeumnak, nem kellene, hiszen nem széles körben ismert művészekről van szó. De attól még ugyanúgy alkottak, és akár többszáz festmény, kép, szobor, plakett, stb. heverhet utánuk elfekvőben a pincében, vagy a padláson. Azokkal az alkotásokkal mi lesz? Mert biztosan lennének emberek, akiknek örömet okozna a birtoklásuk, csak nem fognak egymásra találni, viszont az örökösöknek ettől még valamit kell kezdeni a megörökölt életművel.


Pantheon • 27742020-11-24 07:10:21

Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója


Pantheon • 27672020-11-19 17:14:24

Bánhegyi Géza klarinétművész


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 48912020-11-11 21:24:32

https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_wnh004f.html?down=4057



Miféle brutális adatok? 



Szeptember végén kezdte átlépni a napi tízet, ami még statisztikai értelemben  kimutathatatlan, hiszen általában naponta 300-350 ember hal meg Mo.-on. Megjegyzem, az idei számok éppen szeptember végétől emelkednek jelentősebben a tavalyihoz képest, de térjünk rá vissza egy hónap múlva, amikorra bekerül a statisztikába a mostani napi 100 körüli!



A koncerteket szerintem még mindig nem szabadna elhalasztani, csak "zárt kapuk mögött" megrendezni, és minél többet élőben közvetíteni, mert a bezártság miatt a depressziósok száma is növekedni fog, ami nálunk újabb potenciális halálok...


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 48282020-11-08 10:45:15

A koronavírusnak tulajdonított esetek nagy része egyszerű várható, természetes halál.



Lehet terelni ezekkel az érzelmi ráhatású, már egyesekbe betáplált önbecsapó szlogenekkel, de az a helyzet, meg kell nézni, a covid statisztika szerint milyen alapbetegségekről van szó! Ezekről sok mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy várható, végképp nem természetes halál. Ki halt már bele egy magas vérnyomásba? Az a jelenség, amire célozni tetszik, maximum a gyógyíthatatlan betegségek lefolyását gyorsítja fel, de nem ez a jellemző a statisztika szerint. Viszont nagyon sok ismerősöm esett át a covidon úgy, hogy megszenvedték, volt, akinél maradandó következménnyel járt, semmiképp sem bagatellizálnám el a dolgot. A másik, ami a covid igazi veszélye, és most vagyunk ennek a küszöbén: lefoglalja a kórházi kapacitást más betegségek ellátása elől, amelyek így sokkal nagyobb kárt okoznak, mint kellene.Mert aki coviddal kórházba kerül, annak nemcsak orrfolyás-köhögés a tünete, hanem komoly baja van, nem áll úgy az egészségügy, hogy kamu betegeket szállítsanak tömegével kórházba.



Amúgy a koncertet valóban nem kellett volna lemondani, csak a nézőket. Bár, hogy pikírt legyek - egy ismerősöm járt az elmúlt hetekben élő hangverseny, és ő mesélte, hogy - soha nem volt még közönség ennyire síri csendben, egy krákogás, egy köhintés nem volt hallható...


Pantheon • 27492020-11-05 00:55:21

Nyíri János,



a Szent István Zeneiskola igazgató-helyettese.


Eiffel Műhelyház • 3512020-10-04 15:31:56

Pedig Miklósa Erikáról már 20 éve megmondták a rosszakarói, hogy azzal a technikával, amivel énekel max. 2-3 évig fogja bírni. Ehhez képest köszöni, jól van.



 


Társművészetek • 21122020-10-03 14:58:24

Erről a "van egyetemi praxis mögötté"-ről az jutott eszembe, amikor egy pénzügyi revizor ment a Zeneakadémiára, és fél órán át tartó magyarázat ellenére sem sikerült felfognia, hogy lehetséges az, hogy van olyan óra, ahol egy diákot két tanár tanít, ő csak azt szajkózta, ha ott az egyik (nevezzük az egyszerűség kedvéért főtárgytanárnak), akkor semmi keresnivalója a másiknak (legyen mondjuk korrepetitor), és ez kész pénzpazarlás, aminek ő azonnal véget kell vessen.


Társművészetek • 21112020-10-03 14:54:19

Egy interjú  a baloldali világnézettel nem vádolható valaszonline.hu-ról.


Társművészetek • 20842020-09-26 20:41:30

Nem tudom, mennyire tárgyilagos, vagy elfogult -ppp- kritikája a Saloméról, de ha igaz, amit a rendezésről írt, akkor az felettébb kellemetlen, merthogy a rendező az SZFE kuratóriumának tagja, és mint ilyen, kitüntetett figyelem övezi a művészi megnyilvánulásait. Hiszen kézenfekvő a feltételezés, hogy amit letesz az asztalra, az egyfajta mintaként szolgálhat mindenkinek, milyen irányvonalat tart követendőnek a T. kuratórium.


Társművészetek • 20712020-09-22 16:50:32

Kedves Viola!



 



Ennek így tényleg semmi értelme. Le lehet írni ezerszer, hogy Vidnyánszky mit ígért, azonban ami történt, az ennek gyökeresen ellentmond.



Egyrészt tessék csak szépen utánanézni, hogy mi (nem) történt Kaposváron. Másrészt abszolút konkrétum: törvénysértő módon átírta a működési szabályzatot. Innentől nincs miről beszélni.



A pénzügyi hiány megintcsak más kérdés, mert minden egyetemnek van kancellárja - a régi rendszerben ejtőernyősöknek hívták azt, amikor egy hozzá nem értő, de a párt felé lojális valakit felülről odatettek egy intézmény élére, na a mostani kancellári rendszer is valami ilyesmi azzal a nem kis különbséggel, hogy most még sok pénzzel is jár kancellárnak lenni, bár általában nem szokott egy-két évnél többet időzni valaki egy helyen... - és a kancellár hozzájárulása nélkül egy gombostűt nem lehet leejteni. Magyarul ha 2016 óta nem javult a SZFE gazdálkodása, akkor azért a kancellár az egyszemélyi(!!!) felelős. Emiatt nem kéne átalakítani az egyetemet. Vagy mondjuk úgy: nem emiatt kéne, ez csak ürügy. Nem folytatom, úgysem értünk egyet.


Társművészetek • 20662020-09-20 20:14:46

Kedves Viola, nekem úgy tűnik, hogy kormányoldalon nem tudják, mivel, és miért, de mindenáron "le kell buktatni" (magyarra fordítva: be kell sározni) a SZFE hallgatóit, hogy Soros-ügynökök, és más kottájából játszanak. Miért annyira ördögtől való feltételezés, hogy vannak saját gondolataik? 



Igen, ez volt a nyári szabadegyetem programja, amit a diákok maguk állítottak össze, és ők hívták meg rá az előadókat. Ezt eddig minden érintett elismerte. Nem értem, hogy akkor ki bukott le és mivel.



Ellenben, ami biztosan tudható: Vidnyánszky Kaposváron kapott egy esélyt, hogy bemutassa, lehet ezt másképpen, főképpen jobban is csinálni. És mi lett ebből? Semmi. NB Vidnyánszky még ebben a pillanatban is a kaposvári színészképzés ura, ez már önmagában is erkölcsi aggályokat vet fel, mondhatnám úgy is, hogy nem összeférhető a két dolog.


Társművészetek • 20512020-09-18 15:25:25

Lehet, hogy rosszul következtettem, és Papp Dániel nem SZFE diák, de mindenesetre jobban ismeri az álláspontjukat az itteni fórumozóknál.


Társművészetek • 20502020-09-18 15:22:37

Idézet következik az egyik SZFE diáktól, forrás az illető fb oldala, (és nem én vagyok az...) :



Tisztelt Benkő Péter! Tisztelt Dózsa László! Tisztelt lelkes kommentelők!




Az alábbiakban, lévén hogy van szerencsém a diákok polgári engedetlenségi akcióját viszonylag testközelből követni, megpróbálok néhány félreértést eloszlatni:


A diákokat nem "hergelik" a tanáraik. Olyannyira nem, hogy egyetemfoglalásukat tanáraik szándéka ellenére kezdték meg, az ezzel kapcsolatos döntést is olyan zárt fórumokon hozták meg, mely fórumokon kizárólag az egyetem hallgatói vehettek részt. Az egyetem oktatói mindvégig próbáltak és próbálnak a jelentősen átalakított, sokszor ellentmondásos törvények szabta kereteken belül maradni.


A diákokat nem "hergelik" politikai pártok. Olyannyira nem, hogy megmozdulásaikon kifejezetten tiltják a pártok pártként való résztvételét, logóik használatát. Ezt a szándékukat, néhány otromba kivételtől eltekintve, a pártok tiszteletben is tartják.


A diákokat nem „hergelik” nemzetközi szervezetek. Olyannyira nem, hogy helyzetük, ügyük intenzív és alapos kommunikációjával, a szolidaritásra hívottak alapos tájékoztatásával (egyáltalán nem igaz, hogy a mellettük kiálló neves színészek, színházi szakemberek és szervezetek semmit sem tudnak a konkrét eseményekről!) ők maguk hívják fel a nemzetközi szakmai és egyetemi szervezetek figyelmét ügyükre.


A diákokat nem „hergelik” a „Tudjuk kik”. Olyannyira nem, hogy a diákok azt sem tudják, kik azok a „Tudjuk kik.


Ezzel szemben a diákokat alaposan „felhergelte”, és „hergeli” a korábban illetékes, és a diákok követelése szerint jelenleg is illetékes, állami szerv irányukba tett, ill. nem tett minden cselekedete. Kezdve azzal, hogy a tervezett átalakítás kapcsán sem őket, sem az általuk demokratikusan megválasztott szenátust egy pillanatig sem tekintették tárgyalópartnernek (a nagy nehezen kieszközölt találkozón, miután az általuk megfogalmazott 5 pontot egyszerűen lesöpörték (érdemi választ azóta sem kaptak rá), a távozó miniszter odavetette viccesen, hogy „Azt hittem énekelni fognak!”), egészen a minisztérium jelenlegi kínos hallgatásáig.


A diákokat joggal „hergeli” az összes olyan, a sajtóban megjelenő cikk, amely őket, vagy az általuk tisztelt és szeretett tanáraikat, sokszor minősíthetetlen stílusban gyalázza, sértegeti.


Végül a diákokat joggal „hergelik” azok a kommentek, melyeket önök egy-két ilyen cikk elolvasása után megkérdőjelezhetetlen igazságérzettel ítéletként odabiggyesztenek a cikk alá. Ezekkel szemben a diákok tehetetlenek. Mint amilyen tehetetlenek voltak a betóduló tankokkal szemben az 56-os forradalmárok. Mert ilyen korban élünk. Ma nincs szükség tankokra az ellenállás leveréséhez. Itt vannak önök. Önök a tankok, és a gépfegyverek. És bár vér (reméljük) nem fog folyni, a sebek, amiket önök osztanak legalább olyan fájdalmasak, és borzasztó nehezen gyógyulnak majd be.


Mindezért kérem önöket, hogy mielőtt ítéletet alkotnak (ha már muszáj ítélkezni), próbálják meghallgatni mindkét fél igazságát! Tiszteljék meg ezzel a hallgatókat, és tanáraikat!


Kérem önöket továbbá, hogy ha a fenti kijelentéseimmel kapcsolatban kérdésük van, vagy azokkal ellentétes információ birtokában vannak (vagy biztosan tudják kik is azok a „Tudjuk kik”), kérdésüket, tudásukat (a hiteles forrás megnevezésével) osszák meg velem, hogy valódi párbeszéd kezdődhessen, és mindannyian teljesebb képet kaphassunk.





Papp Dániel"



Társművészetek • 20442020-09-16 07:24:56

Valóban egész más megvilágításba helyezi az ügyet az a tény, hogy Benkő Péter - akiről akkor lehetett utoljára hallani, amikor elítélték adócsalásért nem színészettel összefüggésben, és ez is nagyon régen volt - fehér, hetero és saját bevallása szerint hisz Istenben. Érdekelne, hogy mi következik ebből.



Az a vélekedés meg szánalmas, hogy megvezetik a fiatalokat. Ilyen megvezetett fiatalok csinálták 48- at és 56-ot is...



Emberek, tessék már végre észrevenni, hogy miért tiltakoznak: Vidnyánszky egy törvénymódosításnsk köszönhetően (à lá Mocsai) lehetőséget kapott Kaposváron, hogy bizonyítson. Az eredmény: pusztítás, aminek a helyén semmi nem épült. Ebből nem kér az FSZE.



Ja, és még egy dolog: ha 2005-2006 táján Jancsó, Márta István és más libernyákok nem szólítanak fel összefogásra, ha Vidnyánszky tanoncai nem végezhették volna el a pesti FSZE-t, ma nem létezne Kárpátalján színjátszás.


Szégyenfal • 1242020-09-13 11:02:06

Kedves Amalgám!



 



Érdekelne, hogy a 116. sz. hozzászólás melyik része számít politikai tartalomnak?



Továbbá a hozzászólás azzal kezdődött, hogy nem kétségbe vonva GB megszólalásának igazságtartalmát, ami az én értelmezésemben azt jelenti, elhiszem neki, amit mond. A hozzászólás pusztán annyit akart közölni, hogy GB későbbi ténykedéseinek fényében az ő megszólalása sokat veszít erejéből és hiteléből, ily módon inkább maga ellen beszél.  Ebben semmi rossz nincsen.



Ám éppen azzal, hogy GB beáll a kormánypárti össztűzbe, és most áll bele, viszi el a dolgot abba az irányba, hogy az ember igazat ad ED-nek, aki nkább politikai haszonszerzésre gyanakszik motivációként. Ezt a vélekedést csak erősíti, hogy GB nem nevesített senkit. Szerintem ha már megszólalt, mondjon neveket is, a SZFE eddigi tanárainak már úgyis mindegy, s ha vádjai igazak, akkor az a minimum, hogy néven neveztetnek a felelősök.


Társművészetek • 20372020-09-13 07:59:39

Akkor én is maradnék a vesszőparipámnál: a hanyatlás " makogás" témában sem most kezdődött, hanem a 90-es években. Miért most lett ez probléma? Teljesen nyilvánvaló, hogy a felhozott érvek ürügyként szolgálnak a FSZE birtokba vételére. Aki ezt vitatja, keressen rá a valaszonline-on - tehát egy konzervatív szellemiségű oldalon - egy cikkre, ami arról szól, hogy a Moholy-Nagy Egyetemen meg lehetett lépni úgy is a változtatásokat, hogy az egyetem megfelelő fórumaival hónapokig egyeztettek. És nem a nyilvánosság előtt háborúztak. 


Szégyenfal • 1162020-09-12 15:04:44

Nem kétségbe vonva annak igazságtartalmát, amit nyilatkozott, annyit megjegyeznék, hogy nem ő a leghitelesebb ember, aki mellbimbó témában megszólalhat, mert kicsit más megvizsgálításba helyezik ezt a témát későbbi címlapfotói, meg amiket anno nyilatkozott ezekről.Pl.


Eiffel Műhelyház • 2712020-09-10 10:50:12

Ezzel egyidőben a gyerekeim iskolájában egy éve(!!) nem működik - mert a KLIK nem ad pénzt ilyesmire - a tanári mosdó. A lányvécében nincs melegvíz, a tanároknak nem jut kréta, (nem KRÉTA, az van), van olyan tanár, aki nem látta még azt a(z új NAT miatt lóhalálában megírt) tankönyvet, amiből állítólag már egy hete tanít, és sorolhatnám.



A Műhelyház pedig eleve alkalmatlan arra, amire szánják. Nincsenek és a mostani állapota szerint már nem is lehetnek olyan apróbb helyiségek, művészszobák, ahol be lehetne énekelni, vagy befújni a zenekari zenészeknek, vagy csak csöndben rákoncentrálni a hangversenyre.Ezért minden ráfordított forint pénzkidobás.


Társművészetek • 19342020-09-03 16:21:00

Íme a kaposvári évekről egy pár perces film.



Kétségtelenül az egyik fél álláspontját képviseli - a másik is megkapta a lehetőséget, ami még nyitva áll most is -, de ha csak a negyede is igaz...



Egy mondatot kiemelnék: volt olyan (Vidnyánszky által idehozott) tanárunk, akivel nem találkoztam egyetlen egyszer sem, és ott volt az indexben az ötös.



Ez lenne a megújulás?


Társművészetek • 19322020-09-03 15:44:03

Ez a folyamat nem ma, hanem Huszti rektorsága idején kezdődött el, azóta nem vesznek fel oda "hangokat". Hol van már Básti Lajos, Sinkovits Imre, Bessenyei Ferenc Agárdi Gábor, és sorolhatnám? Nekik nem volt szükségük arra, hogy állandóan üvöltsenek. Volt hangjuk, és tudtak artikulálni.


Társművészetek • 18982020-08-31 21:28:18

Nem egészen, éppen azért akartam példának hozni, hogy ha libsinek titulált valaki rendezésében van szex, az bűnös és gusztustalan, bezzeg ha a főtehetségében, akkor meg olyannyira nem, hogy észre sem vesszük, mintha meg sem történt volna.


Társművészetek • 18942020-08-31 17:59:08

...és ki ne hagyjuk nagysikerű rendezései közül a Nemzetiben játszott Johanna a máglyán-t, ahol a nézőteret nem egy előadáson odavezényelt diákseregekkel próbálták feltölteni, aminek az adja igazi pikantériáját, hogy Kossuth-djías tenoristánk szamárnak öltözve egy igencsak méretes, nagyokat himbálódzó (mű) nemi szervvel, Udvaros Dorottya pedig számomra máig nem világos okból magára műmelleket ragasztva volt látható a színpadon. Ismétlem: sok száz, nem önként dalolva odakerült általános iskolás diák szeme láttára. Mivel ők sem voltak rá felkészülve, a tanárnénik is zavarban is voltak rendesen, hogy akkor most nekik erre mit kéne reagálniuk.


Társművészetek • 18932020-08-31 17:50:02

Már bocsánat, de Vidnyánszky eddigi ténykedése bőven megadja a kellő megalapozottságot. Ha már joska141 analógiákat keres, hát VA gyönyörűen példázza azt, hogy mit tesz egy tehetséges valakivel a hatalom. Sértő az illetőre nézve márcsak tehetségüket összehasonlítva is, hogy egy lapon említsem vele, de a NFZ 4 éve elhunyt vezetője egyik interjújában nagyon keményen elmondja, mi mindenre kötelez a tehetség, hát ezt nem látom VA életművén. (És azt csak halkan jegyzem meg, ha valaki kiáll az utcasarokra félreérthetetlen ruhában félreérthetetlen céllal, az ne sírjon, ha lek.rvázzák. VA beállt szekértolónak, ő választotta, hogy ideológiai alapon támadható lesz, tetteivel pedig enyhén szólva nem cáfolja meg a támadások igazát.


Társművészetek • 18632020-08-25 00:11:02

Hallgatni arany.


Társművészetek • 18602020-08-24 20:26:35

nyílt levél Vidnyánszky Attilának


Társművészetek • 18312020-08-14 10:23:08

Lehet, hogy én nem értem jól a hozzászólásokat, de az állásfoglalás az operai zaklatásra vonatkozik, vagy a SZFE-re?



A másik kérdésem: Vidnyánszky Attila kitért arra is, hogy nagyon sok embertől, köztük a keresztény értelmiségiek körétől kapott támogatást, segítséget, kiállást, bátorítást abban, hogy ezt most végig kell csinálnia.



Mit jelent az ezt szó? Mert gyanúm, hogy a támogatók, bátorítók információhiányban szenvednek, nekik sincs fogalmuk arról, mit támogatnak, csak azt, hogy kit (V.A.), és nem mérik föl, hogy mit, mekkora kárt jelent egy dilettáns kuratórium felügyelete. Amiben hiába van szakmabeli, ha az annyit ért hozzá, hogy hiányolja egy olyan szakképzés létét, ami 19 éve létezik, akkor ennyi erővel olajipari "szakember" is lehetne. Felhívnám a figyelmet arra, hogy itthon nincs másik egyetemi szintű színészképző intézmény, az egyetlen létezőt készülnek tönkretenni.


Társművészetek • 17142020-05-30 23:47:35

A kérdések az 1705 hsz.-ban vannak.


Társművészetek • 17132020-05-30 22:37:16

Kedves Klára, igen, ebben egyet tudunk érteni. Csak itt nem erről volt szó. Amalgám "kirohanása", (ha esetleg olvasta az Eszenyi-ügy kapcsán megszólalt emberek nyilatkozatait, pl. a volt titkárnőjéét) elég jól leírja, miről. Hogy rögtön elejét vegyem újabb félremenéseknek, nemcsak a próbákon viselkedett így EE.


Társművészetek • 17062020-05-30 01:46:00

Rövid válaszaim: Igen. Nem. Alma-körte.



Hosszabban. Nulladik válasz. Vásáryt abban a kontextusban hoztam fel, hogy nem kell senkit terrorizálni ahhoz, hogy valami nagyszerűt alkossunk, és az tagadhatatlan, hogy ő előtte sem Lehellel, sem Ligetivel nem voltak olyan koncertjeik, amiket évekkel később is felemlegetett az ember.



Első kérdés. Amit akkor (Vásáry első rádiózenekaros korszakára gondolok, a 20 évvel ezelőttire) ki lehetett hozni, azt megtette. Nem azt mondom, hogy időnként nem lehetett volna még jobban, de ez azon múlt, hogy Vásáry nem szeretett pepecselős próbákat tartani, és nehezebb daraboknál ez hallatszott. Előtte Ligeti András elég jó színvonalúra emelte a zenekart, de neki ez volt az erőssége, nem a koncerteken való plusz hozzáadása. Vásáry viszont nagyszerű zenész, és ez áthatotta a produkcióit is sajátos vezénylése ellenére. Ettől függetlenül idővel ez a "kapcsolat" is elfáradt, ebben persze része volt annak is, hogy voltak olyanok, akik Ligetit szívesebben látták a zenekar élén, és a tűz a végén már nem volt olyan erős, mint 1993-ban.



Második kérdés. A kórus nem szerette Vásáryt, ennek okát az akkori karnagyban kéne keresni, ezért a kórus nem volt olyan helyzetben, hogy Vásáryról objektív lehessen a véleménye. Privátban szívesen megírom a részleteket, ha van rá igény.



Harmadik kérdés. Fischer Ádám nem akkor vezényelte a MüPában a Wagnereket, amikor Vásáry volt a Rádiózenekar főzeneigazgatója, így nem ugyanaz volt még a zenekar sem, ráadásul emlékeim szerint azokon a koncerteken inkább a Nemzeti Énekkar működött közre, mint a Rádióé. De, magunk közt szólva, a felvetést sem értem. Hogy lehet összehasonlítani teszem azt egy Schumann-Schubert szimfonikus ciklust (Vásáry bérletsorozata) akárcsak egy Wagner-opusz koncertszerű előadásával is?


Társművészetek • 17042020-05-29 18:03:39

Kedves Klára! Nagy tévedés, hogy ez csak akkor érv, ha már más nincs. Nem kívánom sem Önnek, sem senkinek, hogy olyan légkörben kelljen év(tized)eket dolgoznia, mint előadóművész, amilyet az idézőjelben szereplő kifejezés körülír. Az, hogy évszázadokon át lehetett, (és lehet még ma is) ilyen habitusú ember színigazgató / főzeneigazgató / vezető karnagy / satöbbi úgy, hogy ezt az általa vezetett intézményben dolgozó emberek / művészek látszólag nem sínylették meg, az sem azt nem jelenti, hogy valóban így van, sem azt, hogy ez erkölcsileg helyes. Mert - és ez már a filozófia határát feszegeti - való igaz, hogy a legnagyobb művészeti alkotások egy tekintélyes része épp az emberi szenvedés által ösztönözve született meg, de nem csak ez az odavezető egyetlen út, ráadásul önmagában a szenvedés nem garancia semmire. Ahogy szokták mondani, a nevelésben egy-egy jókor jött pofon csodát tud tenni, de ha rendszeressé válik, az már bántalmazás. És igen, nagy kérdés, hogy ismerünk nem kevés karmestert például, aki hírhedett diktátor volt - a viszonylag közelmúltban Daniel Barenboim keveredett ilyen gyanúba -, s vajon a műveszetük, a kezük alatt megszületett produkciók feledtetik-e, semmissé tehetik-e, legalizálják-e ezt a tulajdonságukat. Nagyon jó ellenpélda Vásáry Tamás esete. Aki dolgozott már a keze alatt, megerősítheti, hogy csak dicsérettel is ki tudja hozni a rendelkezésére álló apparátusból a maximumot. Tulajdonképpen borzasztó, hogy egy művészetekkel foglalkozó fórumon ezt bizonygatni kell.


Társművészetek • 16992020-05-29 09:51:13

Mielőtt az ember egy kalap alá vonja, majd erősen lekicsinylő jelzővel illeti az érintetteket, nem árt tájékozódni. Senki nem bírálta Eszenyi Enikő művészi kvalitásait, a gondok vezetői stílusával, módszereivel voltak, illetve bírálói azt rótták fel még neki, hogy finoman szólva nem következetes.


Társművészetek • 16942020-05-27 14:31:36

Hát igen. A Zeneakadémia működési modellje változott az elmúlt három évtizedben, a különbség akkora, hogy a portás is zongorázni tudná a különbséget. Nem jobb lett, ha esetleg valakiben kétség merülne fel.


Olvasói levelek • 114902020-05-02 10:29:22

T. Szerk.!



Elolvastam az énektanítási kérdőívet. Abszolút jóindulatból mondom, nem bántásból, hogy ebből nem sokkal lesz okosabb az illető. Sok kérdés úgy van feltéve, hogy eleve nem lehet rá helyesen válaszolni, vagy nem értelmezhető a kérdés. Csak egy példa: az Ön mely iskolában tanít tartalmú kérdésre adható válaszok között egy kalap alá vonja az emelt szintet. Pedig az már emelt szintnek számít, ahol a karéneket is beleértve heti legalább 4 órában van énekóra, ez a gyakorlatban közelebb áll a normál tagozatnak nevezett formához, ahol heti 1-2 óra + karének az előírás, mint a régi értelemben vett zenetagozathoz, ahol a 4-5 órához jön még 1 vagy 2 valóban kötelező kóruspróba. (Ez utóbbiból nem sok van, de van. Azok az iskolák, melyek kórusai sorban nyerik a nemzetközi versenyeket.)



A végzettséget is a bolognai szisztéma szerint értékeli, pedig a korábban (és mostantól újra van osztatlan képzés!) kiadott diplomák nem értelmezhetők ebben a rendszerben, s ha már statisztika, miért nem szerepel a DLA? A tankönyv sem egyszerű kérdés, mert erőteljesen változott az elmúlt években a választható tankönyvek listája. És így tovább. Azt ajánlanám, hogy a kérdező bővítse ki az adható válaszok listáját, természetesen csak ott, ahol nincs, egy szabad válasz opcióval, sokat lendítene a használhatóságán! Üdvözlettel


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 27862020-04-22 15:59:22

Az utolsó mondat akkor lenne igaz, ha így szólna az idézet: "Itt található(...) a templom és a kocsma, amelyeket Lucia mama és fia üzemeltet. De mivel a (vonatkozó) névmás egyes számú, így csak az utolsóra, azaz a kocsmára vonatkozik.


Társművészetek • 16102020-03-01 10:43:05

Gulyás Gergely kedden bejelentette: ha nem Bán Teodóra lesz a Szabad Tér Színház következő igazgatója, hanem a szakmai bizottság ajánlása ellenére Benkő Nóra, akkor nem ad pénzt a kormány a fővárosi színházakra.



Annyit hivatkoznak erre a szakmai bizottságra, kik is ők névszerint?


A díjakról általában • 10812020-01-22 10:20:53

" Végül két vásárhelyi polgár, Berei Erzsébet zongoraművész-zenetanár, a helyi zeneiskola egykori igazgatója, a város kulturális életének máig aktív figurája és Dratsay Ákos fuvolaművész-zenetanár kapta a díjat.  "



...és mennyivel jobb ez így, ők legalább megérdemlik. Még azzal együtt is, hogy van némi megalázó abban, ha valaki "csak B terv".


Társművészetek • 15632020-01-07 08:25:28

Nem érzek ellentmondást a cáfolat és a cáfolandó mondat közt. Ha Kovalik tett - ezt laikusként nem tisztem megítélni, objektív vélemény pedig nem létezik a tárgykörben - törvénybe ütköző dolgokat, akkor megvan (lenne) a megfelelő útja, hogy elnyerje érte a méltó "jutalmat". Ez megtörtént? Ad. 2. Zsákszámra lehetne hozni a példákat az elmúlt 10 évből, amikor valaki a kormányoldalon - akár milliárdokban számolható kárt okozva - törvénybe ütköző dolgokat tesz bármilyen következmény nélkül. Nyilvánvalóan politikai oka van a következménynélküliségnek.


Eiffel Műhelyház • 932019-11-01 01:03:27

Én néztem el, Jóska 141 hozta ezt fel, de voltaképpen nem is ő, hanem ófőigazgató úr levelében jött elő, ő csak idézi.


Eiffel Műhelyház • 882019-10-27 13:17:03

Nem tisztem ED helyett válaszolni, de érteni vélem a mondanivalóját, így megteszem. A "mennyivel jobb és régibb kiszólás ez A tanú habostortájánál!" megjegyzést elég nehéz nem belerúgásnak értékelni. Egyrészt egy műalkotás sem lehet régebbi, mint amennyi idős, ezt számonkérni butaság. S ha figyelembe vesszük a szóban forgó film születésének okát, körülményeit és utóéletét, akkor még unfairnek is nevezhetjük. A filmnek természetesen nem volt célja felülírni a tejfölös közmondást, nincs benne szó a MÁO leendő vezetőiről sem, csak annyi van benne, hogy a karikatúra eszközeivel mondja el véleményét arról a korszakról - tegyük hozzá: műfaját és témáját tekintve az egyik, ha nem "A" legjobban sikerült alkotásként - teljesen érthetetlen ez az oldalrúgás. A miniszterelnök kedvenc sportágában az ilyet sárgalappal szokás jutalmazni.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23372019-09-30 10:15:34

A helyzet még ennél is sokkal rosszabb: ugyanis egyre nagyobb az énektanár hiány, a tendencia pedig erősödik, mert az ének-zene tanárképzés romokban hever. A Zeneakadémián amióta átszerveződött az egykori karvezetés szak, alig van diák, aki van, annak sem ez az életcélja, de ha mégis délelőtti iskolában állásba áll, akkor 1-2 év után visítva menekül és elmegy zeneiskolába szolfézstanárnak, mert ott kisebb létszámú csoportok vannak, kisebb elvárásokkal, nincs folyosói ügyelet, stb. Az egyetemi nevezzük "ELTE-rendszerű" zenetanárképzést pedig most szándékszanak megszüntetni, persze nem így direktben, hanem olyan feltételek közé szorítják a szakokat, hogy ne tudjon működni. Ne feledjük, a tanító(nő)k 6. osztályig taníthatnak ének-zenét, a tanítóképzőkben pedig a zenei alkalmasság az utolsó helyen van. Plusz ugye készülődik BÖSZME, aminek megint felerősödtek az előkészületei. Szóval a végeredmény, hogy 40 év alatti iskolai énektanár az a fehér holló kategória.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23362019-09-30 10:04:50

Dehogy tartják, se tanár nincs rá, se terem. Tisztelet a kivételnek, de általában heti 1-2-t tartanak meg megfelelő körülmények közt, esetleg ahol van néptánc (nagyon nem ez a jellemző), ott az kiváltja az egyiket, a maradék 2-3 óra pedig a tanárra/tanítóra van bízva, hogy mit kezd vele. Jó esetben kimennek a szabadba, rossz esetben más tantárgy órakeretét bővíti.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23212019-09-26 23:01:55

" Kákay István képzési vezetőjük szerkesztésében példatárat állítottak össze népszerű opera- és balettrészletekből, melyhez minden iskola ingyen juthat hozzá, és amely nagy segítség lehet a mindennapos éneklés színvonalas megszervezésében. "



Ez igazán naccerű. A mindennapos éneklés színvonalas megszervezése amúgy igen jól áll, szinte minden tárgyi és személyi feltétele megteremtődött, igazából már csak egyvalami hiányzott: egy ingyenes példatár, amelyben népszerű opera- és balettrészletek vannak (hallhatóak, láthatóak?).


  
legújabb:
Kelemen Zoltán - 2021-06-10
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
MÜPA Home

A felvétel a Müpa 2019. június 13-i előadásán készült.

WAGNER: A Rajna kincse
A mai nap
született:
1818 • Charles Gounod, zeneszerző († 1893)
1882 • Igor Fjodorovics Sztravinszkij, zeneszerző († 1971)
1958 • Derek Lee Ragin, énekes