vissza a cimoldalra
2022-05-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Kedvenc felvételek (603)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5402)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63289)
Opernglas, avagy operai távcső... (21365)
Társművészetek (2540)
Digitális kerekasztal (111)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7665)
Kedvenc előadók (2928)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8706)
Momus társalgó (6378)
Milyen zenét hallgatsz most? (25108)
Haladjunk tovább... (232)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11850)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3168)
Momus-játék (6283)
Jonas Kaufmann (2522)
Kimernya? (4538)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5127)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1519)
Franz Schmidt (4112)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2373)
W.A.Mozart (1553)
Wagner (2699)
Pantheon (3085)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (107)
musical (226)
A nap képe (2306)
Gaetano Donizetti (1007)
Balett-, és Táncművészet (6133)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: Klára
Leírás:
Honlap:
   


Klára (1921 hozzászólás)
 
Jonas Kaufmann • 25212022-05-17 12:47:05

Bocsánat, nem lehetne ezt a fórumot - és a többi ilyen formában szétcsúszottat is a megszokott, normális alakba visszahozni?



Sem normálisan olvasni, sem rendesen válaszolni nem lehet! Lehet, hogy sokakat nem zavar, de engem igen! Gondolom, másokat is, de inkább nem  teszik szóvá.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632702022-05-15 14:02:05

Én az április 30.-i és a május 8.-i Boccanegra előadáson is csak a megvásárolható ismertető füzetecskével találkoztam (500.- Ft), mely annyira naprakész volt, hogy az eredetileg 2021.-re tervezett bemutatóra készült. A nézőtéri bejáratnál mindkét alkalommal kaptam kis fehér lapocskát, a standard szereposztással. Mikor a május 8.-i előadás előtt a földszinten kerestem ismertető táblát a napi szereposztási változásról, nem találtam, kérdésemre roppant  udvariasan közölték, hogy kapok tájékoztatót a bejáratnál. Ez így is történt a 3. emeleten ugyanazt a kis fehér lapot kínálták, mint egy héttel korábban. Kérdésemre,- hogy hát nem Boross Csilla énekel?- azt a választ kaptam, hogy ők nem tudják, ha igen, majd bemondják kezdés előtt. Így is történt.  A szünetben a jegyszedő hölgy rámmosolygott, és annyit mondott, Igen, a hölgynek volt igaza!



Nem vagyok biztos benne, hogy ez így tökéletesen jól van!


Kedvenc felvételek • 6002022-05-14 21:03:15

Néha fáziskésésben vagyok, de nem hagyok ki egyetlen lehetőséget sem! Nagy ostobaság lenne, mert ezek többnyire unikális lehetőségek, méltóak a megtekintésre, és - ami nem megvetendő szempont - még csak pénzbe sem kerülnek. Max egy "köszönöm" jár érte!: :)


Kedvenc felvételek • 5982022-05-14 19:13:12

Kedves T.!



"Húsvéti meglepetésként" adtad nekünk a " Das Wunder der Heliane" c. Korngold operát. Húsvét ide, vagy oda - és ez nem blaszfémia - számomra megdöbbentő erejű meglepetés volt! Jó ideje ismertem a Halott Várost, a magyar felirat új színt hozott az opera megtekintésekor, és érdekes volt a Marlis Petersen - Jonas Kaufmann féle nagyon jó előadás után az Andrea Denoke – Torsten Kerl  előadást is megismerni, egy régebbi és egy újabb rendezői felfogást és előadást összehasonlítani.



Valami hasonlóra számítottam a Heliane esetében is, legfeljebb Lotte Lehmann véleménye gondolkodtatott el. Ha egy Lotte Lehmann formátumú és karriert magáénak tudható énekesnő ennyire lelkesedett Heliane szerepéért, akkor abban kell lennie valaminek... És valóban!



Nem az opera cselekménye a fantasztikum, mert az valóban pár mondatban összefoglalható.  Nincs is igazi cselekmény! A lényeg az eredendően jó, segítőkész, önzetlenül adni akaró és adni tudó ellentéte és harca a gonosszal, a bosszúállóval. Első körben a gonosz kerekedk felül, de végül vesztes lesz. Közben azért az is kiderül, hogy a gonosz, a  Király egy korábbi félresikerült  kapcsolat feletti bosszúját tölti ki a feleségén, a Királynőn, aki nem is igazán a felesége...Az opera egy csodálatos történet, egy nő köré fonva, pazar, korához képest modern és rémesen nehéz áriákkal, nem kevés színészi teljesítményt igényelve. Minden és mindenki más mellékes, csak háttér, kivéve a Királynő és az Idegen közötti jeleneteket. Heliane valóban csodálatos szerep, de nem csak énekesi, komoly  színészi követelményeknek is meg kell felelni. Hálás köszönet ezért a felfedezésért!


Kedvenc felvételek • 5972022-05-14 08:39:13

"Párizsban is bemutatták Kurtág György operáját"  Linket csinálni én sem tudok, de az alábbi helyen megtalálható!



https://24.hu/kultura/2022/05/13/kurtag-gyorgy-opera-parizs-premier-a-jatszma-vege-komolyzene/


Opernglas, avagy operai távcső... • 213642022-05-13 12:06:01

Úgy gondolom, egy énekversenyen - de bármely más alkalommal is - a megjelentek adott pillanatban, adott alkalmakkor nyújtott teljesítménye kerül elbírálásra, a zsűri ezt díjazza! Hogy kinek  van lehetősége, affinitása, stb továbbfejlődni, és hova,  az elsődlegesen szubjektív dolog, másodlagosan lehetőségek és menedzser kérdése. Egy esetleges utólagos sikertelenség nem róható fel a zsűrinek, vagy a közönségnek!  Azonkívül az említett  Énekverseny óta 4 év telt el, tehát a művész előtt még évek és lehetőségek állnak!



Nem ismerjük a BSO szereposztó illetékeseinek szempontjait, sem az énekes jelenlegi teljesítményét, tehát nem célszerű kritikával illetni őket sem! Egyébként a Rózsalovag c. opera "Egy olasz énekes" szerepe nem csekély kvalitásbeli követelményeket támaszt az énekessel szemben! Arról sem szabad megfeledkezni, hogy egy opera nem csak a főszereplőkből áll, a comprimarok nélkül nincs előadás!



A


Kedvenc felvételek • 5942022-05-13 11:39:27

Már korábban letöltöttem a Kurtág operát, de nem volt időm egy "köszönöm" erejéig beírni, sem meghallgatni.  Érdeklődéssel és nem kis meglepetéssel olvastam a két kritikát. Igen, mi emberek különbözőek vagyunk, és tévedhetünk is - még a legnagyobbak is! Erre a zenetörténetből nálam okosabbak tucatjával sorolhatják a példákat.  Az opera meghallgatása után nyilván nekem is lesz véleményem, de ennyi okos enber után nem biztos, hogy előállok vele. Mindenesetre nagyon remélem, hogy mielőbb itthon is bemutatásra kerül, és élőben is megtekinthetjük!


Kedvenc felvételek • 5862022-05-12 12:41:35

Kedves Lajos!



Nem dicsekedhetek  az Ön által felsorolt előadások megtekintésével, ennek több oka van. Nem ígérhetem, hogy behozom a lemaradást, mert nem hiszem, hogy ezek az előadások megtalálhatóak lennének a yt -n. Vagy ha egyesek igen, nyilván nem mindegyik!



De ha jól emlékszem, volt valamikor egy Traviata őreg Germont, egy Posa márki a Don Carlosban., egy Luna gróf  a Trubadurban. 



Egyéb megállapításaival tökéletesen egyetértek!



Üdvözlettel


Kedvenc felvételek • 5812022-05-11 09:23:05

Hogy ne "csak" kritika legyen, szokás szerint egy csepp pozitív élményt is írok. Elsősorban hálás köszönet e két feltöltésért! Én valóban mindkét változatot ismertem, az 1991-es Takatsa fórumtárs egy korábbi nagylelkűsége révén jutott el mindenkihez, aki letöltötte. Számomra azért volt külön érdekes, mert Solti György vezényelt, ami önmagában élmény, és persze Agache és a remek partnerek miatt is. Agache ekkortájt még harmincas évei közepén járt, ami baritonként szinte gyerekkornak számít, de ez a szerep nem véletlenül találta meg, és Solti nyilván kihozott belőle (is) apait-anyait. Miután én a mostani MÁO előadások révén két alkalommal láthattam a Boccanegrát, volt módom Agache alakítását összemérni a 30 évvel ezelőttivel. Mivel különlegesen szerencsés voltam, mert első alkalommal Rost Andrea, második alkalommal Boross Csilla volt Amélia, egyéb összehasonlításra is volt akalmam, de erről már volt szó.



A 2010-es MET beli Boccanegrát a covid alatti stream jóvoltából ismertem, Domingo elbűvölt, tehát kb tudtam, mire számíthatok a szintén 2010-es Scala Boccanegra előadásból.  Ennek az előadásnak egy részét láttam pár éve a Mezzo tv műsorán, de sajnos csak egy részét. Most viszont itt van az egész előadás! Remek rendezés, semmi borzalmas modernizálás, nagyon jó énekesek, a Scala zenekar és énekkar csak jó lehet, és Barenboim vezényel. Domingo káprázatos, színészi alakításban és hangban is - a Boccenegra az első, vagy talán a második bariton parti, amit énekel. Hogy milyen művészet megtanulni és elénekelni a bariton főszerepet egy olyan operában, melynek tenor főszerepében évekig brillírozott, ezt tőle kellene megkérdezni!  Ami a bónusz ebben a Scala előadásban, az Anja Harteros Amelia alakítása!  1999-ben nyerte meg a Cardiff-i énekversenyt, tehát cca tíz éve van a nemzetközi térképen. Csodálatos alakítást nyújt, méltó partnere a két bölénynek, Domingonak és Furlanettonak. Egyúttal bizonyíték arra, hogy megfelelő, egymással összhangot teremteni képes szereplők igazi Sternstunde-t varázsolnak a színpadra. A túlsúlyos tenorok kapcsán pár napja említettük Fabio Sartori nevét - nagyon jó Adorno-t énekelt, de egyes jelenetekben már érezhető, hogy kicsivel kevesebb kilóval talán jobb lenne!  Mindkét változat maradandó élményeim közé tartozik!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632402022-05-09 07:35:16

Valóban, a Scala beli előadás a csúcs! Pár éve a Mezzo tv közvetítésében láttam. Domingo nagyon jó - miért is ne lenne? - de Anja Harteros olyan csodálatos Ameliát alakított, és kettejük jeleneteiben az apa - leány egymásratalálása és kapcsolata olyan fokon jelent meg, ami számomra nagyon megkapó volt. Őszintén örülök, hogy most egy jótét lélek jóvoltából ismét megjelenik, szinte a kezembe kerül!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632352022-05-08 22:13:37

Így igaz! Normális Amélia volt, és nagyon szép előadás! Sok  taps (nyíltszini és az előadás végén is), és nagy lelkesedés!


Polgár László • 2812022-05-07 12:58:02

Köszönöm, tanulságos!


Polgár László • 2792022-05-07 11:15:27

Az M5 csatorna műsorán most ismételték  a "Hogy volt" - Polgár László emlékműsort. A korábbi bejegyzések alapján érdeklődve néztem végig. Finoman szólva is szégyenletes! A megemlékező résztvevők inkább önmagukat fényezték, mint hajdani pályatársukat. Lehet, hogy a műsor megszabott időkeretben készül. de kevesebb duma, és több hosszabb, nem idő előtt megvágott áriarészlet meggyőzőbb lett volna.



Valamelyik szereplő nagybölcsen megjegyezte, hogy talán nem bánta meg, hogy Zürichet válaszotta. Ajánlanám szíves figyelmükbe Thomas Voigt "Jonas Kaufmann - A Tenor" magyarul is olvasható könyvét, melyben egy zürichi operaelőadás kapcsán a kiíváló együttes megjelöléssel felsorolt közreműködő énekesek között Polgár László is említésre került. A csodálatos karrier, amit Zürichben befutott, a wikipédia Polgár László- oldalán különböző nyelveken olvasható. Nem válik nagy dicsőségünkre, hogy a magyar nyelvű oldal összesen 15 oldalt szentel élete és pályája ismertetésére, míg a német és az olasz változat ennek többszöröse!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632102022-05-06 18:27:39

Én csak az április 30.-i előadást láttam, erősen gondolkoztam, megírjam-e benyomásaimat. Ettől a bejegyzésből megtámogatva érzem magam!



Összehasonlítási alapom nincsen, de minden tekintetben egyetértek evvel a véleménnyel! Nagyon jó előadás volt, Boccanegra és Fiesco jelenetei különösen megkapóak voltak. Brickner Szabolcs áriáját a közönség nyílt sziní tapssal jutalmazta. A zenekar és az énekkar is kitett magáért. Egyetlen gyenge pont (résztvevő) volt, aki nem csak önmaga szerepelt gyengén, de rontotta mindazon jelenetek színvonalát, ahol jelenése, illetve énekelni valója volt. A név kötelez - Rost Andrea éppen ezért nem engedhetne meg magának ilyen produkciót!


Opernglas, avagy operai távcső... • 213572022-05-06 12:36:34

Az utóbbi pár évben kissé kényesek lettünk! A tenorok Carusotól xy-ig többnyire körméretesebbek voltak, mint amilyen magasak, mégis szerettük őket. Általában  a szopránok se manöken-alkatúak voltak, de azért elég jól elboldogultak pár évig, volt, aki évtizedig! Persze, jobb egy karcsú Tosca, és lehetőleg ifjabb évjáratú Cso-cso-szán, vagy 5+x alatti Romeo, de nem mindig akad. Én is inkább a megfelelő színvonalú éneklésre szavazok!


Kedvenc felvételek • 5772022-05-03 18:57:31

Ami biztos, az biztos alapon gyorsan letöltöttem. Megnézni valamikor később lesz lehetőségem. Őszintén remélem, hogy az opera és Prokofjev művei iránti jelenlegi érdeklődés fennmarad, és nem lesz a tomboló politkai agyrém újabb áldozata! Külön öröm számámra Gorchakova -  csodálatos Leonora volt a  La Forza-ban - és Leiferkus szereplése. Vannak operák, melyeket nem (lenne) szabad az eredeti környezetből a mába transzferálni, de ezt a rendezők sose fogják megérteni.


Kedvenc felvételek • 5742022-05-03 11:16:17

Talán most sikerül! Mert kb két napja kísérletezem a beígért vélemény megfogalmazásával, de eddig mindig  elakadtam. Megnéztem a Written on skin című operát. Nem könnyű darab, az igaz, de nem is megemészthetetlen. Mivel nem egy szokványos klasszikus mű, figyelni kellett, nézni és koncentrálni! Az első jelenetben látható osztott színpad értelme nem ugrott be azonnal, de mikor ott csereberéltek ruhát, onnan hoztak a játéktérre kellékeket,stb., már összeállt a kép. Egyszerű történet, de nem kevés filozófiai, pszichológiai és pszichikai háttérrel! Hogyan lesz felnőtt a feleség, akit a Protector gyermekként kezel (vajon miért?), hogyan ébred fel benne a nőiség, amikor megnevezi önmagát, és kéri, hogy Ágneshez szólítsák. Miért fordul egy kvázi idegenhez, akitől megkapja azt, amire szüksége van. A többi szereplőnek neve sincs. A férfi szereplő, a Protector egy könyv elkészítését kéri, őseiről.  Ahogyan a könyv készül, és annak  lapjairól/lapjain olvassák a történéseket, a cselekmény evvel párhuzamosan zajlik, mintha minden meg lenne írva a sors könyvében! Nem írok tartalmat, akit valóban érdekel, szánjon rá kb másfél órát, megéri!

Nagyon jó, de tényleg abszolút modern zene, a szaggatottság a szereplők lelkiállapotának kifejezése. Az énekesek is jók, nem akármilyen teljesítmény ezt így végigjátszani, énekelni! Szokatlan, de nem lehet örökké "12 egy tucat" műveket nézni, hallgatni!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631862022-05-03 08:47:13

Én Cso-cso-szán szerepét egyáltalán nem nevezném "szirupos"-nak! Szerintem az ő történetében komoly tragédia jelenik meg!  Rost Andrea pedig számomra ebben az előadásban egyáltalán nem volt meggyőző, már jóval korábban törölnie kellett volna  fellépései sorából!


Olvasói levelek • 118482022-05-03 08:41:49

Kedves Szerkesztők! Nem lehetne a Momus oldal tetejéről az alábbi sorokat eltüntetni? Most történetesen ezt látom legfölül.  Finoman fogalmazva kissé zavaró! Bármely topic megközelítésekor valami hasonló jelenik meg!

Notice: Undefined variable: cat in /home/momushu/public_html/forum.php on line 181



Notice: Undefined variable: layout in /home/momushu/public_html/forum.php on line 181


Olvasói levelek • 118402022-05-01 18:59:39

Kedves Szerkesztők, senkinek nem tűnt fel, hogy valami reggel óta nincs rendben?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631682022-04-28 08:00:08

"Domingo eddigi Boccanegra  előadásai során egy nagy illuzionista művészt hallottunk, aki mély átéléssel, és átváltozó képességel el tudta hitetni, hogy ő Boccanegra"  Bocsánat, nem ez az előadóművész feladata? Sokaknak ez fiatalabban, az úgynevezett fénykorukban sem mindig sikerül!


Kedvenc felvételek • 5732022-04-26 19:02:00

Köszönöm, kíváncsi vagyok! Nagyon hozzászoktunk a 2-es kezdetű évszámokhoz, de nagyobb baj sose legyen!:)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631562022-04-26 08:40:57

Egyetértek, a beszélgetés Markó Ivánnal nagyon szép és érdekes. A műsorvezető hölgy kiválóan felkészült, és a beszélgetés végén a Parsifal nagypénteki előadására vonatkozó véleményével egyetértek. Almási-Tóth rendező (?) az én szememben már akkor elásta magát, mikor azt fejtegette, miért nem kell a szerzői utasításokat figyelembe venni. 


Kedvenc felvételek • 5692022-04-24 10:37:19

A Húsvét ünnepe  és a kapcsolatos családi látogatások elmúltával visszatértem Brittenhez, és a Billy Budd -hoz.



Látszólag egyszerű történet, a francia forradalom utáni vészterhes időszakban egy angol hajó vitorlázik a tengeren, az ellenséges vizek felé. Mindenkinek legfőbb vágya elcsípni és legyőzni egy ellenséges hajót. Ez nem sikerül, közben lejátszódik egy tragédia, egy ifjú hajós kivívja a fegyermester ellenszenvét, az megvádolja lázadás szításával, az ifjú felindultságában szólásra képtelen, megüti a tisztet, az meghal. Az ítélet kötél általi halál.



Ha kicsit mögéje nézünk, az opera cselekményében két dráma rejlik - ez a konkrét valóságos, és egy lélektani, a kapitány visszaemlékezése,  lelkiismereti drámája, mely keretbe foglalja a tulajdonképpeni cselekményt. Az eredendően gonosz és az eredendően jó elkerülhetetlen összecsapása, mely a jó vesztével végződik, az egyik szál. A kerettörténet a kapitány személyes drámája, aki vádolja ömnagát, mert későn ismerte fel a fegyvermesterben a gonoszt, és mert ennek felismerése után, ennek ellenére hagyta a földi törvények alkalmazását, a "jóság és szépség" vesztét. Nekem mindkét változat tetszett, rendezés, zenei megvalósítás és a szereplők tekintetében a második, a Glyndebourne-i változat sokkal jobban.



Ami viszont meglepett, mintha két teljesen külön történetet láttam volna! Nem azért, mert az 1966-os változat fekete-fehér, a másik pedig színes, inkább a két merőben eltérő rendezői felfogás miatt. Az 1966-os változat film, tehát mások a lehetőségek, Ebben a hajó, a hajón zajló élet konkrét, testközeli bemutatását látjuk. A merev brit tengerészeti hagyományok, fegyelem, alá- és fölérendeltségi viszonyok megjelenítése, a kapitány és a tisztek egymás közötti visekedése, a legénységgel szemben megkövetelt vakfegyelem mind megjelenik. Az erőszakkal összefogdosott és a hajóra besorozott emberek "beilleszkedésének" problémája kézzelfogható közelségbe kerül, aki bármilyen tekintetben kilóg a sorból, az bukásra van ítélve. (nekem a megtekintés során a negyvenes, ötvenes években forgatott, hasonló korban játszódó angol filmek jutottak eszembe.) Az énekesek közül a kapitányt éneklő Peter Peers és méginkább Peter Glossop (Billy) fogott meg, aki ezt a filmet követően hosszú  és sikeres operaénekesi pályát futott be.



A 2010-es Glyndebourne-i előadás színpadi változat, tehát eleve más megvalósítási lehetőségeket teremt, a hajó és a hajósélet megjelenítése korlátozottan lehetséges, de szemlátomást nem ez a cél. A rendezői felfogás elsősorban az emberek bemutatására törekszik. A függelmi viszonyok ábrázolása  itt is megjenenik, hszen a történet nem írható át, de a szerepek megformálásában, a szereplők magatartásában érezhető a  személyes vélemény  és a hatályos törvények alkalmazási kényszere közötti komoly ellentmondás. A zenekar alkalmazkodik a rendezői  felfogáshoz, sokszor többet mond, mintha a színpadon megjelenő szereplők énekelnék el a történéseket. A három főszereplő, a kapitány, Billy és a fegyvermester megszemélyesítői előttem ismeretlen nevek, de mind színészi, mind énekesi teljesítményük megragadott.  Egy személyes megjegyzés: mikor John Christie Glyndebourne-i házában elindította az első operaelőadást, megfordult-e a fejében, hogy ebből mi fog kilalakulni? Szerintem ő maga se hitte  volna, hogy ilyen maradandót alkotnak. Mindenesetre Mr. Bing-nek jó előgyakorlat volt a későbbi MET-hez!



 



 



 


Kedvenc felvételek • 5682022-04-20 17:48:29

Köszönet ezért is, már letöltöttem.!  A Heliane megtekintésére még nem volt  módom, de azt sem hagyom ki, és ezt is megnézem!


Kedvenc felvételek • 5642022-04-16 12:17:50

Kedves Takatsa! Nekem húsvéti ajándékul tökéletesen megfelelt és elegendő volt a tegnapi János Passió, mert ez valóban nagyon jó előadás, ahogyan a pár napja feltöltött Máté Passió is remek (Őszintén örültem, hogy azt rajtam kívül még valaki észrevételezte! Lehet, hogy egy fecske mégis nyarat csinál?)



A mostani Korngold csak hab a tortán, amiért külön köszönet jár Neked! Érdekes, hogy Korngoldot hosszú csend után elkezdték felfedezni, de ezekhez az operákhoz (is!) megfelelő rendezés és énekesek kellenek. A Halott város különböző operaházakban színre vitt előadásai mutatták, mennyi minden múlik ezen! Érdeklődve fogadom a Heliane két változatát. Sara Jakubiak remek énekesnő, Münchenben Kaufmann mellett ragyogő Éva volt a Mesterdalnokokban (mit nem adnék egy erről készült felvételért!) , és Brian Jadge sem ismeretlen számomra. Mindenesetre gyorsan letöltöttem, és "bespájzoltam" - Húsvét után nézem  meg, de jobb későn, mint soha! És természetesen erről is megírom, tetszett-e, vagy sem!


Kedvenc felvételek • 5592022-04-12 18:19:12

Köszönöm!


Kedvenc felvételek • 5502022-04-06 17:32:00

Kedves T. Lassan nem tudlak követni, pedig mindig örülök műveidnek és érdeklődve várom az újakat! A felvezető soraid  olvasása közben a korabeli angol hajókon uralkodó rettenetes állapotokat ábrázoló könyvek, filmek jutottak eszembe.  A szerencsétlen, gyakran iskolázatlan, kényszersorozott emberek élete akkor is rettenetes lehetett, ha nem volt egy basáskodó, szadista hajlamokkal megáldott magasabb rangú tiszt, vagy kapitány felettes. Kiváncsi vagyok, már letöltöttem, vissza fogok jelezni! (Úgy tűnik, ha valahol két azonos nemű ember szerepel, akár csak egy légtérben is, sokaknak egyből a homoszexualitás jut eszükbe - ilyen időket élünk! Én inkább a tartalomra, adott esetben a zenére koncentrálok)


Kedvenc felvételek • 5472022-04-06 13:22:27

Én mindenképpen megnézem a BSO Loudon ördögei előadását is, ha közvetíteni fogják, de az még a távoli jövő. Ez a Loudoni ördögei viszont itt van, méghozzá magyar szöveggel, tehát tökéletesen érthető, és követhető. Számomra nagy élmény volt! Abszolút modern zene, ma is születhetett volna. A történelmi háttér megértéséhez kellő alapot szolgáltattak Dumas pére XIII. Lajos korában játszódó romantikus regényei, és a konkrét cselekmény követéséhez a magyar felirat. A szereplők remekül megfeleltek a feladatnak, csodálatos énekesi teljesítményük mellett nem kevés prózai szöveg is elhangzott, ami profi énekesek számára nem minden esetben könnyű. Nem egy közülük olyan alakítást nyújtott, amivel prózai színpadon is megállná a helyét. Tatjana Troyanost egy sor klasszikus operában láttam, régóta csodálatos énekesnőnek tartom. Amit ebben az előadásban produkált, az párját ritkítja!



A  rendezés méltó a zenéhez, és a feladathoz, bár egyes jelenetek számomra túl realisztikusak  voltak! Kedves Takátsa, ne add fel kérlek! Remélem, előbb-utóbb valaki más is felfedezi és értékeli ezeket a lehetőségeket!


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 31442022-04-03 18:44:57

Félreértések elkerülése végett, megadtam a linket, el lehet olvasni! Ami pedig Csajkovszkijt illeti, ha a hírek nem hazudtak, nemrég egy magyar  karmester volt az, aki egy koncerten lecsendesítette a zeneszerző művének bemutatása ellen tiltakozó közönséget (vagy egy részét), és folytatni tudta ez előadást.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 31392022-04-03 12:13:08

Miért tartottam első perctől etikátlannak és túlzónak az orosz ajkú művészekkel, stb szemben tanúsított elhatárolódási követelményeket? Hát ezért! A kibicnek ugyanis minden olcsó! Remélem, belefér a keretbe!



Der Fall Netrebko schlägt Wellen



Ein russisches Opernhaus lädt die Sopranistin aus - noch kann man über Currentzis nachdenken.



Anna Netrebko wurde nach ihrer Kritik am Krieg in der Ukraine vom Opernhaus im sibirischen Nowosibirsk ausgeladen. Womit westliche Opernhäuser und Konzertveranstalter im eigenen Interesse ab sofort ihr Vorgehen überprüfen sollten, russische Künstlerinnen und Künstler Gesinnungsprüfungen zu unterziehen. Denn der Fall Netrebko wird hüben wie drüben Wellen schlagen.



Wer sich mit Hunden ins Bett legt, wacht mit Flöhen auf, sagt ein Sprichwort. Der Fall der Starsopranistin ist anders als der des Dirigenten Waleri Gergijew (auch: Valery Gergijev). Ohne Zwangslage hat sich Gergiew wiederholt freiwillig an die Seite Wladimir Putins gestellt. Gergijew weiß, was er weshalb tut. Als Belohnung winkt ihm derzeit die Leitung des Moskauer Bolschoi Theaters zusammen mit der des St. Petersburger Mariinski Theaters.



Anna Netrebko hingegen ist keine intellektuelle Taktikerin. Sie ist im besten Sinn des Wortes naiv, gutmütig, etwas flippig. Manchmal ist sie impulsiv, und überlegt nicht lange genug.



Politisch naiv



Das hat ihr einen Auftritt mit russischen Separatisten auf der Krim beschert. Man kann sich nur schwer des Eindrucks erwehren, dass die Sopranistin nicht genau wusste, was sie tat. Ihre Gedanken dürften in etwa gewesen sein: Eine Russin trifft Russen - na und? Das entschuldigt den Lapsus nicht, aber es erklärt ihre Handlungsweise. Die Sängerin versteht von Prada und Escada wesentlich mehr als von politischen Zusammenhängen.



Sie weiß es selbst und hat dementsprechend zum Krieg gegen die Ukraine geschwiegen. Als westliche Veranstalter von ihr eine Positionierung verlangten, sagte sie alle Auftritte ab, um nicht schmachvoll gefeuert zu werden. Darauf folgte ein Statement, das sich auf Russisch weit nebuloser las, als es die deutsche Übersetzung wiedergab, dann zog sie wieder zurück. Danach wuchs der Druck erst recht: Man machte der Sängerin klar, dass ihre Karriere außerhalb Russlands beendet wäre, sollte sie kein klares Statement gegen den Krieg abgeben.



Das hat sie nun gemacht. Sie hat ausgesprochen, was sie mit Sicherheit die ganze Zeit über gedacht hat: Dass Putins Vorgehen gegen die Ukraine ein Krieg ist und keine "Militäraktion", dass ihre Gedanken bei den Opfern sind, und zwischen den Zeilen versteckt sie eine Ohrfeige für ihren Präsidenten: Sie habe Putin "nur eine Handvoll Male getroffen, insbesondere, wenn es darum ging, Preise für meine Kunst entgegenzunehmen oder bei der Eröffnung der Olympischen Spiele." Also: Wer hat sich in wessen Ruhm gesonnt?



Das Opernhaus von Nowosibirsk ist mit der Absage eines Netrebko-Auftritts vorgeprescht. Es ist das Zeichen: Prominente genießen keinen Sonderstatus der Meinungsfreiheit. Es bedarf keiner Dekrete, es genügt die Vorsicht, nur ja niemanden zu engagieren, der jemanden zu stören vermöchte, dem man eventuell selbst in irgendeinem Zusammenhang ausgeliefert sein könnte. Das ist eine nicht russische, sondern eigentlich sehr sowjetische Kombination von Angst vor einem Dominoeffekt und vorauseilendem Gehorsam.



Der Westen kann unterdessen am Fall Netrebko ablesen, wie in Russland mit Künstlern verfahren wird, die eine von der Putins abweichende Meinung aussprechen. Die Verknüpfung westlicher Engagements mit einer Positionierung gegen Putin bedeutet, jedem russischen Künstler eine Entscheidung zwischen seiner Heimat und der internationalen Karriere aufzuzwingen.



Druck auf Currentzis



Niemand darf sich der Illusion hingeben, Anna Netrebko könnte ein Einzelfall bleiben. Der des Stardirigenten Theodor Currentzis’ wirft schon Schatten voraus. Currentzis hat eine griechisch-russische Staatsbürgerschaft, er ist Chefdirigent des deutschen SWR Symphonieorchesters, weltweit Gast in Konzerthäusern ebenso wie bei den Salzburger Festspielen. Currentzis ist mit seinem Orchester MusicAeterna in St. Petersburg beheimatet, hauptsächlich gesponsert von der russischen VTB-Bank. Der Druck wächst, Currentzis möge ein Gesinnungsbekenntnis ablegen. Macht er es, würden nicht allein die Salzburger Festspiele ohne MusicAeterna dastehen. Denn entweder, Currentzis äußert sich im Sinn des Westens, worauf ein russischer Liebes-, Gelder- und Engagement-Entzug stattfände, oder er äußert sich im Sinn Putins, worauf der Westen, will er die Rolle der überlegenen moralischen Instanz weiter wahrnehmen, auf Currentzis verzichten müsste.



Noch geht’s. Man könnte, notfalls und zähneknirschend, ohne Netrebko und ohne Currentzis auskommen. Aber die russische und die westliche Kunstwelt sind längst zu eng verflochten, als dass dieses Spiel auf Dauer, ohne empfindliche Verluste, weitergespielt werden kann. Wer letzten Endes mit Flöhen aufwacht, könnte durchaus auch der westliche Kulturbetrieb sein. Dass die Moral als Heilsalbe gegen die Bisse taugt, darf angezweifelt werden.



Forrás:



https://www.wienerzeitung.at/nachrichten/kultur/buehne/2142709-Der-Fall-Netrebko-schlaegt-Wellen.html


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86952022-04-01 19:57:00

Köszönet az infóért!


Simándy József - az örök tenor • 7102022-03-30 13:04:53

Én az alábbi megfogalmazást kedvezőbbnek találtam volna:



Simándy József, a 20. század egyik legjelentősebb magyar férfi operaénekesének nevét veszi fel. Egyébként én sem értem ezt a "minden bokornak" nevet kell adni mániát. Ha pedig mindenáron Simándy József volt a következő, én róla egy bérletet neveztem volna el!


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 31322022-03-28 08:54:42

Der Dirigent Franz Welser-Möst glaubt nicht an ein Comeback von Anna Netrebko nach Absagen von der und für die Opernsängerin. Man habe "schon gewisse Abnützungserscheinungen in ihrer Stimme" gehört. "Wenn sie jetzt drei Jahre nicht singt? Es gibt späte Comebacks, aber ich glaube nicht daran. Sie hat keine Agentur mehr, auch keine Plattenfirma. Und es geht ja nicht einfach um die Sängerin Netrebko, sondern um die Marke. Und die ist ziemlich kaputt", so Welser-Möst im "Kurier".



Die russisch-österreichische Sopranistin Anna Netrebko war seit dem Einmarsch Russlands in der Ukraine aufgrund ihrer indifferenten Haltung gegenüber dem russischen Präsidenten Wladimir Putin mit zahlreichen Absagen von Veranstaltern und Opernhäusern konfrontiert und hat Anfang März angekündigt, sich bis auf weiteres aus dem Konzertleben zurückzuziehen. Welser-Möst plädiert in dem Interview dafür "kein Pauschalurteil über alle Russen zu fällen", sondern zu differenzieren. Beim russischen Dirigenten Valery Gergiev und Netrebko sieht er aber "die rote Linie überschritten, indem sie einen Kriegstreiber unterstützen oder sich nicht distanzieren".



Moralisten kämen aus allen Löchern



Der Chefdirigent des Cleveland Orchestra hätte sich eine Distanzierung der Künstler von Putin erwartet: "Niemand ist ohne Fehler. Aber man muss dann auch die Größe haben zu sagen: Da bin ich falsch gelegen. Das hätte hier passieren müssen." Nicht in Ordnung findet Welser-Möst aber, wenn russische Künstler, die es sich nicht bequem gemacht haben im System Putin, nur aufgrund ihres russischen Passes rausgeworfen werden. "Das ist die Kehrseite der Medaille, wenn dann plötzlich Moralisten aus allen Löchern kommen, die davor sehr gern auf die Cashcow gesetzt haben."



"Für wie blöd hält man uns eigentlich?"



Auch der in der früheren Sowjetunion geborene deutsche Pianist Igor Levit äußert sich kritisch über Anna Netrebko - im Zusammenhang mit ihrer Erklärung, es sei nicht richtig, Künstler zu zwingen, ihre politische Meinung in der Öffentlichkeit zu äußern und ihr Heimatland anzuprangern, sie sei kein politischer Mensch. "Das ist eine ziemlich bemerkenswerte Positionierung. Denn für wie blöd hält man uns eigentlich? Wenn man sich mit einem prorussischen Separatisten in einer russischen TV-Show in der Ostukraine abbilden lässt und eine Landesannexion feiert und sich dann ein paar Jahre später hinstellt und sagt: 'Ich bin unpolitisch', dann kann ich so eine Aussage nicht ernst nehmen. Das ist die positivste Formulierung, die mir dazu einfällt", sagte Levit in einem Interview mit der Tageszeitung "Die Presse". (apa)


Komolyzene és Média • 802022-03-27 10:52:28

Egyetértek! A zene, ha jó, önmagában hat!  A "stand-up jellegű" magamutogató kabarénak a hangversenyhez semmi köze! Érdekes lett volna látni, hányan maradtak az előadás végére!


Kedvenc felvételek • 5442022-03-26 20:13:00

Letöltöttem, ezer köszönet!


Kedvenc felvételek • 5402022-03-23 11:35:32

Kedves Takátsa! Úgy tűnik, továbbra is én vagyok az a "Mikes Kelemen", aki leveleket írogat Neked. (Mivel Te nem vagy T.  néni, és én nem vagyok főigazgató, egyéb párhuzam nem jutott eszembe!)



Szóval, a CSODA - mert ez az opera valóban az! Fantasztikus és borzalmas! Jártam pár jobb-rosszabb állapotban leledző görög amfiteátrumban, a hasonlóság, a megjelentés kísérteties! A jelmezek csak fokozzák a hatást.  Én láttam annak idején a Blahán, a régi Nemzeti Színházban (ahol a hatos megáll!) az  Oedipus király-t Básti Lajos, Tőkés Anna főszereplésével  a klasszikus görög színházon alapuló remek rendezésben, tehát ismertem a történetet, a drámát is.  (zárójelben, akkoriban a tanárok nem tüntetni küldték a nebulókat, hanem színház - és operalátogatást szerveztek, ahova az a diák is eljutott, aki bármely ok miatt egyébként nem jutott volna el!) Ez az opera ebben a rendezésben arra emlékeztetett! Az egész nem több, mint egy röpke óra, de mi minden van benne! A sorszerűség, hogy hiába akarod kivédeni a rád váró rosszat, semmit sem tehetsz ellene! Már az egyébként remek narrátor megjelenésekor kitört a frász! Radásul 3 csodálatos szereplő: Jessye Norman-t láttam, hallottam sok remek szerepben, de ez a zene merőben más, mint a megszokott operaszerepek, és a rendezés által megkövetelt mozgás sem az, ennek ellenére tökéletes! Ez maga a művészet! Philip Langridge nevét előtte sose hallottam, a Wiki-n kerestem rá, hasonlóan remek. A csapat Benjamin-ja az alig 30 éves Bryn Terfel a későbbiekben igazolta a bizalmat, amivel Kréon szerepét rá osztották.



Nem tudom, mi van még a tarsolyodban, kérlek ne hagyj fel evvel a tevékenységgel, én nagyra értékelem, és hálás vagyok érte.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630012022-03-23 10:50:04

Érdekekes, most sűrű felháborodás kíséri azokat az intézkedéseket, melyeket egyes orosz ajkú, eredetű művészek, sportolók, stb ellen foganatosítanak, mert az orosz most hirtelen szitokszóvá vált, és szinte az egész népet kollektív bűnösnek kiáltják ki egyesek! Emlékeztetőül, Csehszlovákia megalakulása után a német és a magyar kisebbséget bűnösnek minősítették, embertelemül bántak velük,  és a Benesi törvények a mai napig érvényben vannak. Ami ellen a magyar állam a mai napig hiába tiltakozik!



Az, hogy valaha egy épület, kert, stb kinek a tulajdonában volt, és az illető milyen érzülettel, kinek integetett, nem az épület vagy a telek bűne! Tán romboljuk le, szántsuk be és szórjuk be sóval a helyét? Aztán nézegessük a foghíjat évtizedekig? Akkor is nemzeti tulajdon, ha annak idején Licifer lakott benne!


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 31192022-03-22 08:50:05

Ez nem komplikált, ez egy abszolút őrület! Nem csak Netrekbo és a többi orosz hátterű művész, vagy sportoló, stb mellőzése az orosz eredete miatt! De Európa szerte atrocitások érik az évek óta ott tatózkodó, ott élő  orosz származsú, orosz nevű embereket, adott esetben egyes magánkórházak jelezték, hogy nem fogadnak orosz betegeket, stb. Mi jöhet még?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629732022-03-17 13:39:44

Kedves Búbánat és ED! Köszönöm, továbbítottam az érintettnek!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629702022-03-17 10:30:30

Egyáltalán, fent van még a Médiaklikken a megnyitó gála felvétele, vagy csak 1 napot élt meg? Egy ismerősöm tegnap kereste, de már nem találta meg!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629642022-03-16 22:30:51

Ezer köszönet a jó tanácsért, már kb egy hónapja megvettem!:)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629602022-03-16 17:51:12

Remélem, nem sírod vissza sem a 3.60-as kenyeret és a 4.- Ft -os kőbányait sem! Nekünk is annak idején évekig jó volt bérletesnek a harmadik emelet! De a csak az előadás napján megvehető kedvezményes jegyek nem sok megoldást jelentenek! Még akkor sem, ha valamivel jobban reklámozzák azokat.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629562022-03-16 14:19:15

Idézet Ókovács Szilveszter interjújából (fidelio Zenés Színház 2022.március 11.) "Úgyhogy át kell terelni az Operaházba az Erkel Színház közönségét. Azt kérem még az emberektől, hogy ne gondolják reálisnak az ötszáz forintos jegyárat. Az egyik szomszédos színházban hétezer-ötszáz forint a legolcsóbb jegy! Mi ennek az Eiffelben jóval alatta vagyunk .." 



Most akkor az Operába kell átterelni a nézőket?  Mert annak az árairól nem tett említést.Ott mennyi a legolcsóbb jegy? Vagy az Eiffelbe? Egyébként nem gondolom, hogy bárki az Operaház tekintetében 500.- forintos jegyárat várna el.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629432022-03-13 07:58:30

Nem tudom mi volt, éppen ezért vetettem fel a kérdést! Talán valaki, aki ott volt, elárulja!  Egy biztos, a tv-közvetítés nagyon rossz megoldás volt, mert akit az építészeti, felújítási, stb okfejtés nem érdekelt, vagy nem tartotta annyira fontosnak - van ilyen is! - az nyilván lemaradt a műsor folytatásáról. Egy rokonom felhívott, hogy én mit látok, mert nála a konferáló hölgy szava közepén szakadt meg az adás, és valami film megy - amit ráadásul cím nélkül végtak be, tehát elég sejtelmesen indult. Én megnyugtattam, hogy nálam is a film megy, nézze végig nyugodtan, majd meglátjuk mi lesz. Menet közben derült ki, hogy ez a film a Ház története, a különböző korábbi és mostani felújítások menetének, eredményeinek, stb tapasztalatairól szól,  és nagyon tanulságos! Ráadásul  csodaszép felvételeket mutattak az Operaház épületének különböző részeiről, ami külön élményt jelentett, de nem ebben a formában kellett volna megoldani. Egy biztos: a különböző műsor-újságok eltérő programot ígértek, és a gyakorlatban egyiket sem tartották be, ez pdig a tv néző megtévesztése!



A megnyitó programjára vonatkozóan kíváncsian várom a fórumtársak véleményét, én ennél lényegesen többet és jobbat vártam volna!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629372022-03-12 23:09:34

Semmi pánik, lement az "Operaház titkai" c. film, aztán visszakapcsoltak az Operába, és jött a műsor második  része. Egyébként ez a flm nagyon érdekes és tanulságos volt, de nem így kellett volna megoldani. 



Hogy a film vetítése alatt az Operaházban lévő  nézők mit csináltak, az rejtély. Egyébként a másik fajta műsorújságban csak annyi volt, hogy a gálaműsor 22:45-ig tart. tehát aki avval találkozott, az azt se tudta, hogy mi történt!


Kedvenc felvételek • 5392022-03-11 08:46:02

Nos, ahogyan megígértem, beszámoló és talán kedvcsináló a Hersant operához. A címe: "Les Eclairs" -Villám. Számomra cskugyan az volt, egy enyhe villámcsapás, bizonyíték arra, hogy az  OPERA mint műfaj nem haldoklik, csak jó librettó és tehetséges zneszerző kell hozzá.  Jelen esetben mimdkettő megvolt.



Friss, modern zene, nyitány n, rögtön a lényegre tér!  A kicsit elvarászolt zseni, Gregor az elmaradhatatlan kalappal és a 3-as szám és többszöröseinek bűvöletében! Aki a madarakkal társalog, és az egész világegyetemmel! Akiért két nő rajong, az egyik - Betty - megérti a zsenialitást, a másik csak a jóképű pasit látja! Nem tudom, honnan ásták elő az énekest - Jean-Christophe Lanièce - szenzációs alakítás, a zene sem az a megszokott klasszikus dallamvezetés, ráadásul színészi alakítás is kell hozzá, nem semmi! A két női alak is nagyon jó, kettős jelenetük többet mond el a zseniről, mint az önmagáról! A megszemélyesítő énekesnők is nagyon jó énekesnők, és a zenekar  a karmester hölgy vezénylésével teljesíti feladatát. . 

 


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86892022-03-08 11:49:47

Köszönöm!


Vincenzo Bellini • 5112022-03-08 08:22:30

Valóban, nagyon jó előadás volt! Én a tenorok magasságára általában csak akkor figyelek fel, ha az énekléssel hiba van. Persze szorosan egymás mellett állva azért nem lehetett nem észrevenni. Megszoktuk, hogy a tenorok  Caruso óta többnyire mélynövésűek, ezen évtizedeken át nem nagyon rágódtunk, ilyenek, kész. Voltak ritka kivételek - Ilosfalvy, Simándy, de a többség apró volt.



Aki kiáll a pódiumra, annak elemi kötelessége lenne  felkészülni abból, amit mond, ez a tartalmi ismertetés nagy baki volt!


Kedvenc felvételek • 5382022-03-07 19:38:56

Bocs, ahogyan írtam, én letöltöttem a Hersant operát. Nem írtam még, mert  csak ma jutottam hozzá, hogy megnézzem. Figyelemre méltó, izgalmas modern zene! Nyitány semmi, rögtön a lényegre tör! A többire sajnos, várnod kell!



A Sztravinszkijt is letöltöttem, remélem, nem tiltják le ezt is, a több már kétesnek minősített darab és a  jobb sorsra érdemes művészek mellett.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213112022-03-07 13:12:55

Letöltöttem, köszönöm! Nagyon jó felvétel, öröm lesz ismét gyönyörködni benne.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213092022-03-07 13:04:27

Bocs, én nem az Origóból tájékozódom, amit tudtam, azt tettem közzé! Számomra nem Sokhiev eddigi pályafutása volt a lényeg, hanem az, hogy mindkét vezető karmesteri pozíciójáról lemondott! Evvel  tudatta, hogy nem tud és nem is akar választani a két oldal között! Mert a művészet nem politikai kérdés!


Opernglas, avagy operai távcső... • 213022022-03-07 08:59:41

Tugan Sokhiev hivatalosan bejelentette, hogy lemond mind az

Orchestre National du Capitole de Toulouse mind a Bolsoj Színház vezető karmesteri pozíciójáról, mert nem tud és nem is akar a kettő között választani.





Daniel Barenboim egy jótékonysági hangversenyt vezényelt  ha jól elékszem - Berlinben.

Az elején felolvasott egy közleményt.

Nagyszülei Belorusziából, illetve  Ukrajnában éltek. Onnan menekültek a XX: század elején Argentinába.

A maga részéről elítéli ezt a boszorkányüldözést, és korábbi korok borzalmas eseményeit idézi fel benne.   A közönség vastapssal köszönte meg ezt a nyilatkozatot. Ezt követően a zenekar eljátszotta az ukrán himnuszt. 


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86862022-03-07 08:50:47

Sajnos, csak egy részét láttam, az nagyon tetszett. Meg tudnád adni a linket, ahol még visszanézhető? A tegnapi helyen már látható.


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86832022-03-05 11:27:45

Szuper!


Jonas Kaufmann • 25182022-03-05 11:24:59

Köszönöm. Nem mellesleg, igaza van!


Opernglas, avagy operai távcső... • 212822022-03-03 15:53:54

Adja az Ég, hogy így legyen! Finnország is szomszédos Ororszországgal, az is semleges állam, bár annak idején ők is megszenvedték a szomszédságot, de mégis!


Opernglas, avagy operai távcső... • 212612022-03-02 11:26:00

Mint írtam, az idézett szöveg nyilván valamely médiumban jelent meg, nem videón.  Egyébként a NET jóvoltából olvastam Netrebko Ausztriában adott sajtónyilatkozatait, hasonló szellemben nyilvánult meg azokban is. Én a művészekkel kapcsolatban egyáltalán szóba jöhető  "elhatárolódás" megkövetelését  és az azt követő retorziót tartom felháborítónak, mert ezen az alapon bármikor bárhol bárkit kérdőre vonhatnak, korlátozhatnak, stb. Eddig úgy véltük - én legalábbis - hogy a művészet valami magasabb rendű dolog, hogy a művészi alkotások tartalma és értelme a mértékadó, nem az alkotó hovatartozása, identitása, stb.



Bár, mióta a BLM jegyében átírják a történelmet, szobrokat döntögetnek és egyes színházak, operák  cenzurázzák a bemutatandó darabokat, már nem vagyok ennyire biztos ebben.



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 212542022-03-02 08:58:44

Bocs, nem innál egy nagy pohár hidegvizet? Még mielőtt infarktust kapsz a nagy önhergeléstől! Sajnálnám, mert ember vagy. Ahogyan azok is, akikről írsz és azok is, akik a háborús eseményeket a saját bőrükön tapasztalják!


Opernglas, avagy operai távcső... • 212522022-03-02 08:20:11

Őszinte örömmel és tisztelettel veszem tudomásul, hogy egyes fórumtársak mennyire szívükön viselik Édes anyanyelvünk mellett egyéb országok nyelveinek népszerűsítését! Angol, német, orosz - én nem beszélek, értek nyolc (!) nyelven, mint egyik-másik vájtfülű és sasszemű levelezőtárs! ! Bár az imént említetteken történetesen én is kommunikációképes vagyok, sose jutna eszembe ezek bármelyikén megnyilvánulni.



Beidézhetném Netrebko művésznő Ausztriában mondott szavait, amely országot ugye piszkos anyagi és utazási megfontolásból második hazájául választott, de nem teszem. (egyébként az osztrákok meglehetősen zokon veszik, hogy minden ígérete ellenére a mai napig nem tanult meg németül...)



Először is  az általa elmondott (?) szöveg nem videofelvételen forog közkézen, hanem a különböző sajtóorgánumok lapjain, ami sose bombabiztos! Másodszor, tucatnyi fellépés Moszkvában, a Kremlben, 50 éves születésnapi gálaműsor szintén a Kremlben, stb. Ezek után ne legyen meglepve, ha kissé nehéz helyzetbe került.  Egyébként sem őt, sem Gergijevet nem toloncolták  ki, csak megkéréték határolódjanak el Putyin politikájától, erre egyik sem volt hajlandó. Nyilván józan megfontolásból, mert lehet majd még Moszkvában fellépni, Gergijevnek meg ugye ott van a Mariinszkij Színház! Szerintem ennek a nyílt elhatárolódásnak a kérése sem teljesen korrekt eljárás, pláne nem Németország különböző állami szervei részéről, mely ország élénk kereskedelmet folytatott Oroszországgal - lásd Északi Áramlat - és melynek ex-kancellárja Schröder úr/elvtárs nyakig benne van az orosz gazdasági és politikai életben!



Ami pedig Putyin viselkedését illeti, annak idején a Szovjetúnió rakétákat akart telepíteni Kubában, hajszál híján kitört a harmadik világháború! Az utóbbi években az USA volt szíves fennhatósága alá vonni az Oroszországot környező kisebb-nagyobb államokat, és teleszórta rakétabázisokkal az európai országokat, a Baltikumtól Lengyelországtól Bulgáriáig. Nem gondolhatták komolyan, hogy ezt Oroszország lenyeli!


Opernglas, avagy operai távcső... • 212322022-03-01 15:31:56

A Müncheni Staatsoper mind Netrebko, mind Gergijev szerződését törölte. Netrebko nyilatkozatában helytelenítette, hogy apolitikus művészeket a saját hazájuk elleni nyilvános állásfoglalásra kényszerítenek. A kritikus hangok szerint az apolitikus jelzőt kissé beárnyékolják a korábbiakban a Kreml-ben, vagy a Vörös téren tartott koncertek, illetve a nemrég szintén a Kremlben megtartott születésnapi gálakoncert. (mivel mind Netrebko, mind Gergijev érvényes orosz állampolgársággal rendelkezik, a nyilvános elhatárolódás iránti követelés kissé vitatható, de ilyen időket élünk.)


Opernglas, avagy operai távcső... • 212312022-03-01 15:11:30

A Münchner Philharmoniker  éppen a szerződés ilyen alapon történő felmondását követően várható pereskedés miatt nem kapkodta el a felmondást, de a városvezetés presszionálja a vezetőséget. Első körben Gegiev elhatárolódását követeltek meg, de erre ő nem volt hajlandó.A Scala, a Wiener Philharmoniker és a Luzern-Festival már hasonló döntést hozott.



 


Kedvenc felvételek • 5352022-03-01 15:06:36

Ha Denoke 1961-ben született, akkor a harmincas évei második felében járt, tehát jól tippeltem. Az oroszországi rabszolgaság vagy a mi megnevezésünk szerint jobbágyság fordítási kérdés! Tény, hogy akkor még létezett - sajnos!


Kedvenc felvételek • 5332022-03-01 12:31:25

Kicsit megkésve, de jobb későn, mint soha!



Megnéztem a Katya Kabanova mindhárom változatát, érdekes összehasonlításra adott alkalmat! Én a MET közvetítések alkalmával is összehasonlítottam a különböző felvételeket. Részben a különböző rendezői megoldások érdekeltek, hiszen minden rendező mást lát az adott műben (néha egészen jókat, néha nem annyira),  pláne, ha a két rendezés között hosszabb idő telik el, részben az énekesek alakításai miatt. A Katya Kabanova 1998-as és 2015-ös előadásai között nem sok idő telt el, de mégis mindegyik más.  Az elszigeteltség, a kilátástalanság megjelenítése akár a kopott lépcsőházban, akár a Volga vizén elhelyezett pallók által biztosított korlátozott területen nagyon kifejező. Mai szemmel és gondolkodással nehéz megérteni azt a mélységes kiszolgáltatottságot, melynek a "mater familias"  Kabanicha jóvoltából a családtagok ki vannak téve. (mindhárom változat modernizált, kortalan, de a szereplők öltöztetése alapján akár a bemutató idején is játszódhat!)  Nem szabad elfelejteni, hogy Osztrovszkij drámájának keletkezése idején Oroszoszág egyes területein még rabszolgaság uralkodott,  és a gazdag kereskedőcsaládban is a családfő volt a teljhatalom birtokosa. A három főszereplő énekesnő mindegyike kiváló alakítást nyújtott, habitusuknak és adottságaiknak megfelelően mindegyik más és más, de színészileg és énekesileg is nagyon jók. Andrea Denoke életkorára nem találtam adatot, de a salzburgi bemutató idején még az ifjabb korosztályhoz tartozik, Karita Mattila pályája csúcsán énekelte ezt a szerepet, más megjelenítés, de mindkettő nagyon jó. A 2015-ös zongorakiséretes "kamaradarab" Kelly Hodsonja is remek énekesnő, a szűkített színpadkép kevesebb mozgásteret ad. Mindhárom előadás remek a maga nemében, érdekes és érdemes volt időt szánni rá!


Kedvenc felvételek • 5312022-02-28 18:38:33

Hűha! Te tényleg benne vagy a "nemzetközi operaélet" mindennapjaiban! Megkerestem az Operavision oldalon ezt az operát, friss, ropogós! (szinte még meleg, mondanám, de inkább nem!) Az Opéra-Comique előadásában van fent - erről a Lujza fórumtárs által idézett Caruso Blog írása  jutott eszembe, Párizsról, az ottani operaéletről, és az egymás mellett remekül mőködő, és egymás köreit nem zavaró operaházakról! ...Boldog emberek!



Nikola Tesla élete valóban érdekes, róla eddig a  tudományok művelőin kívül nem sokat tudtak, akiknek az őskorban Tesla rádiójuk, vagy lemezjátszójuk volt, azok sem biztos, hogy rögtön rá asszociáltak. Biztosan érdekes lesz! Köszönet a feltöltésért, és főleg a magyar feliratért! (mert az angol feliratos franciául énekelt művel nem sokra mennék!)


Kedvenc felvételek • 5292022-02-28 16:19:43

Ezt is letöltöttem, de megnézni még nem volt időm. Külön köszönet a figyelmes ismerősnek, mert az előző változat valóban csak nehezen volt olvasható! Amint ezt sikerül megnézni, megírom hogy tetszett-e vagy sem. Remélem, akadnak még érdeklődők, akik letöltik és megnézik! Persze, ezt csak akkor tudhatjuk meg, ha meg is írják a benyomásaikat!


Eiffel Műhelyház • 7012022-02-26 11:33:20

Attól még lehet rossz!


Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? • 1342022-02-23 16:26:15

Nem sírom vissza az elmúlt évek csodahangjait, ezt ezen a fórumon már párszor megtárgyaltuk.  A jelen énekeseivel, hangjaival kell beérnünk. Corellit nem láttam színpadon, de néhány nagybetűs Kalafot, vagy Radamest igen, hazait és külföldit is. Ez a hang a kevesebb több lenne tipikus esete! Ordít, és a hangképzése bizonytalan, minden magasabb hangot alulról céloz meg. A hivatkozott MET-es áriák esetében ez különösen megjelenik. Ettől persze elfogadható, mert  ő van, de nem a non plus ultra kategória.


Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? • 1332022-02-23 16:19:30

Meghallgattam a "celesta Aida-"t mindkét MET-es változatban. Az ordítás nem segít, a korcsolyacipő hiányzott. A záró "b"  Verdinél piano! A cseleszta pedig egy hangszer!:)


Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? • 1292022-02-23 09:31:05

A nagy házakban történt fellépések sorozata ma már nem jelent minőségi garanciát - sajnos! Mint a belinkelt  MET felvétel is tanúsítja, ami szerintem rettenetes!


Eiffel Műhelyház • 6912022-02-22 19:59:41

Ez komoly kérdés volt?!


Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? • 1242022-02-22 19:58:34

Több tekintetben viszonylag!......


Kedvenc felvételek • 5202022-02-21 10:07:41

Egyelőre csak megköszönöm, a letöltés folyamatban. Vélemény később lesz.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 52962022-02-18 09:11:00

Sajnos a közönség igényszintje egyre inkább süllyed - tisztelet a kevés kivételnek! Ráadásul sokan  a névre vesznek jegyet, nem a koncertre, mert utána el lehet mondani, hogy "én ott voltam".  De sokszor azt se tudják, hol! Máig emlékezetes számomra a 2016-os Kaufmann dalest a MüPában. Az előadás végén többen méltatlankodtak, hogy egyetlen operaáriát, egyetlen duettet nem énekelt! (ráadásnak sem énekelt áriát) Ha dalestre megyek, nem várok operaáriát, kettöst meg végképp nem, hacsak a zongorista nem ugrik be!



Az, hogy Lujza Fórumtárs evvel kapcsolatos múlt heti kérdésére senki nem reagált, sajnálatos következtetések levonására késztet!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 52912022-02-17 15:02:03

Persze, otthon a kertben, vagy a strandon! Ha a koncertre menő közönség felőltözik,  vagyis az alkalomnak megfelelő ruházatot vesz fel, amivel megtiszteli a fellépő művészt, művészeket, akkor valami hasonlót várhat el!  Ez valamikor alapvető ismeret volt, társadalmi hovatartozástól és vagyoni helyzettől függetlenül!


Kedvenc előadók • 29102022-02-16 18:04:52

Mint írtam, több felvétel van!


Kedvenc előadók • 29082022-02-16 15:10:17

2018.áprilisban Kamilla Nylund és Jonas Kaufmann csodálatos Trisztán és Izolda 2. felvonást énekelt Bostonban. A yt-n szép számmal vannak ebből részletek, de bőben vannak más művészek felvételei is. Búfelejtőnek kiválóak...


Kimernya? • 44312022-02-16 14:59:57

Én nem nyitottam, nem üzemeltetek  egyetlen egy topicot sem, tehát semleges hozzászólónak tekintem magam. Érdekes, hogy minden hozzászóló a mások által indított, mások által látogatott topicok létjogosultságát vitatja! A Tisztelt Szerkesztőknek el kell dönteniük, mi a szempont: tág teret adni mindenkinek és mindennek, a "virágozzék minden virág" alapon, és akkor a felső határ a csillagos ég. Vagy bármely ok miatt - józan itélőképesség, korlátozott kapacitás, vagy bármi egyéb  -  ez túlmegy az én ismereteimen  korlátozni kívánják  a topicok számát, akkor viszont a duplikátok megszüntetése, összevonása lehet a cél. Megszüntetés alatt nem a kidobást értem, hanem a tövábbi beírások lehetetlenné tételét, információs forrásként, olvashatóként természetesen megtartva. Akiket érdekel az elmúlt 60-70 év operettbemutatóinak történelme, vagy a holt költők - pardon zeneszerzők szerzeményeinek teljes listája, stb az búvárkodhat bennük nyugodtan.


Kimernya? • 44272022-02-15 19:07:27

Hogy a Magyar Zene háza "funkcionálisn katasztrófa"-e, azt talán az elkövetkező idő fogja eldönteni, az ott megrendezésre kerülő programok függvényében. Én még nem jártam benne (az előttem szóló sem), tehát e tekintetben nem nyilvánítok véleményt.



A hivatkozott yt linket megnéztem, pár kerítésen mászkáló és a biztonságiakkal huzakódó - természetesen politikamentes! -  ligetvédőn kívúl pár, a kerítésen belüli meglehetősen kétes kinézetű bódé és konténer látszott. Nem hiszem, hogy azokért nemzeti gyásznapot kellene tartani! A dolog engem az Eiffel Műhelyház létesítése körüli fanyalgásokra emlékeztet!


Eiffel Műhelyház • 6722022-02-13 16:44:21

"Egy vegyes profil kialakításának meg van a realitása, és úgy gondolom, hogy egy ilyen működtetéssel sok operakedvelő is egyetértene. "



Tökéletesen egyetértek, különösen a MÁO árainak figyelembe vételével. Egyébként főzeneigazgató úr korábbi interjúiban többször vázolta azt a tervet, miszerint az  Operaház esetében elsősorban az idegenforgalomra, a külföldi látogatókra számít,  a hazai nézőket az Erkel és a Eiffel Műhelyház szolgálná ki. Az Erkel felújítása nyilván elengedhetetlen, de csak akkor van értelme súlyos millárdokat rákölteni, ha a jövőbeni működtetés elvárásai egyértelműek!


Kedvenc felvételek • 5122022-02-12 17:18:35

Cseh kultúrintézetet nem tudok, szlovák van, oda jártam pár éve.


Kedvenc felvételek • 5072022-02-12 15:11:45

Lehet, hogy abszolút analfabéta vagyok, de még mindig nem értem, hogy az ügyes, talpraesett a fülecskék hogy jön össze, de ezen én túl tudok lépni.



Egyetlen megjegyzés: amennyiben a genitiv singular egyes szám birtokos (esetet) akar jelenteni, a német nyelvben egyszerűen van!


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30332022-02-12 10:05:23

A hajdani Bécs - Budapest éjszakai vonat sem az operabarátok kedvvéért volt kitalálva, valahonnan Németország felől jött, és Belgrádig közlekedett.. A Németországban dolgozó nagylétszámú balkáni és Balkánon túli vendégmunkást szállította, meg nyári szezonban közvetlen kocsit vitt Athén felé. Azok az idők elmúltak!  A megyeszékhelyek között valamikor közlekedtek késő esti indulású vonatok, ezek "piszkos anyagi okok" miatt szüntek meg. Egyébként éveken át a Beethoven koncertek napján az adott időben közlekedő vonatok a menetrendben rögzített módon megálltak Martonvásáron, és azokkal lehetett Budapest, és Székesfehérvár felé utazni.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628672022-02-11 19:47:13

Egyetértek, nagyon jó interjú és remek képek! Volt egy sorozat az M5 tv műsorán,  az Operaház felújításának munkálatairól, sajnos a késő esti órákban. Pár részt láttam belőle. Zoboki Gábor elkötelezettsége már akkor megragadott. Köszönet az interjú megosztásáért!


Kedvenc felvételek • 5032022-02-11 15:27:10

Kedves Takatsa, semmi  rosszat nem kell feltételezni, nyilván tudott csehül és tudott németül is. De  hangfelvétel nem lévén, nem tudható, hogyan beszéltek cca 100 évvel ez előtt! A cseh nyelv széleskörben a Monarhia összeomlása  után terjedt el, és a városi polgárság, értelmiség azt megelőzően évtizedekig (ha nem századokig), és nyilván egy ideig még utána is inkább németül beszélt, mint csehül! (forrás: Leo Slezák önéletrajzi írásai.) A magyar nyelv is sokat változott az eltelt száz év során, elegendő néhány korabeli klasszikus írásának elolvasása.



Azonban, mint említettem, engem Janacek-ügyben sokkal inkább az operái érdekelnek, ezt a különböző alkalmakkor elkövetett bejegyzéseim igazoják.


Kedvenc felvételek • 5012022-02-11 12:33:55

Kedves Laci,



ha a   BYSTROUŠKA - mint írod egyetlen szótárban sem található, hogyan várhatod el, hogy ezt rajtad kívül bárki ezen a kerek világon ismerje?  Én közben  megkerestem a yt-n a Vec Makropulos magyar feliratos felvételeit! Ha jól vagyok értesülve, annak a magyar nyelvű feliratozását H. barátunk készítette. A "kivesézni" kifejezés, amit vele kapcsolatban említesz, a kritizálást, a hibák feltárását, stb. jelenti. Nem gondolom, hogy H. barátunk ezt önmagával kapcsolatban  elvégezte volna, nem is szükséges, nyilván precíz és pontos feliratot készített! .



ps. A " Das schlaue Füchslein" német fordítás szerinted helytelen. Az opera az 1920-as évek elején készült, az ősbemutató 1924-ben, Brünnben volt, (Die Abenteuer des Füchsleins Schlaukopf) címen. A zeneszerző a színpadra állítással nagyon elégedett volt. Gondolom, ha ez a fordítás nem tetszett volna, nyilván lett volna lehetősége ennek megváltoztatását elérni!



Ha nem tudod a témát elengedni, érdekelne véleményed Janacek operájáról, és a belőle készült angol filmről!


Kedvenc felvételek • 4922022-02-11 09:19:09

Ó, kedves Takatsa! Engem tartasz ennyire naívnak, vagy a tisztelt Fórumtársakról van ennyire rossz véleményed? Amin talán nem is csodálkoznék, de a remény hal meg utoljára!


Kedvenc felvételek • 4902022-02-11 08:00:29

Kedves Fórumtársak!



Én nem tudok csehül, se szlovákul, de az eltelt napok üzenetváltásait olvasva  egyre inkább csehül érzem magam. (Kozlok Laci kedvéért: ez azt jelenti, hogy rosszul érzem magam, ez is átvitt értelmű kifejezés). Több helyen uténanéztem, a vitatott opera címe mindenhol "A ravasz rókácska." Ezt annak idején valamikor valaki így fordította le, ez a köztudatban így van benne. Lehet ezen vitatkozni, de nem érdemes! Megnéztem aTakatsa fórumtárs által beemelt linket, amikor 2019 nyarán mát körberágták, körberágtátok ezt a csontot. A mai beírók közül többen írtak már akkor is.



Lenne egy tiszteletteljes javaslatom, kérésem: eme  többfordulós és épületes vita után írjátok  már meg, melyiktek nézte meg a Janacek operát, vagy az angol rajzfilmet, és mi a véleménye róla! Akár a magyar felirat figyelembe vételével, akár anélkül! Mert én megnéztem, meghallgattam és őszintén értékelnék erre vonatkozó véleményeket!


Opernglas, avagy operai távcső... • 212202022-02-09 16:10:48

Kaphatunk majd valami "konkrétat"? Mivel Madrid covid nélkül is kissé messze van!


Kedvenc felvételek • 4672022-02-08 18:34:19

Ígéret szép szó, megtartása pedig dícséretes cselekedet. Megérkezett az ajándék, ami mindig jókor jön, és örülünk neki, én a magam részéről mindenképpen! Megnéztem ezt a Rókácskát, ezt a bájos rajzfilmet. Hogyan tudnám legjobben kifejezni? Az eredeti operával és annak tömörített tartalmával tekintve is, de önálló alkotásként kezelve is zseniális! Engem Dargai Attila Vuk filmjére emlékeztetett! Nem a digitalizált, álmomban ne jöjjön elém Vuk 2. kettőre, hanem az eredetire!



Ezen a feldolgozáson látszik, hogy mostanság készült, csepp modern beütéssel. Ahogyan a Rókácska forradalmi hevülettel "emancipálja" a tyúkudvar lakóit, mielőtt tollaikat megtépdesi, mert az azért nem maradhat el,  vagy felháborodva oktatja ki a jólétben tespedő borzot, mulatságos és gyerekeknek szánt meseként talán tanulságos is. Vagy a kapatosan hazacsúszkáló iskolamester, aki  a róka bozontos farkában kedvese loboncos haját véli látni, és gyorsan szerelmet vall neki!



Kedvesen idillilus Rókácska és a Rókafiú találkozása, melyet esküvőjük követ, ahol természetesen az erdei állatok apraja-nagyja kiveszi részét a mulatságból  Az erdő lakóinak ábrázolása, bemutatása külön művészet! A Rókácska túlzott magabiztossága az iskolamesterrel (Bocs, elírás!), az orvvadásszal  való találkozás alkalmával számára sajnos végzetes következménnyel jár!



Zárszó a vadász, aki pár évvel később fiatal éveire, szeretett feleségére, együtt töltött életükre emlékszik vissza. Mely emlékekben természetesen  a hajdani rókalány is megjelenik. Megható és kedves befejezés.



Kedves és tanulságos feldolgozás, nagyon köszönöm!


Opernglas, avagy operai távcső... • 212172022-02-08 10:39:09

A  szép külső nyilván nem hátrány, de tévedés azt hinni, hogy egy hosszútávú karrierhez elegendő...Kristina Opolais 2006 óta lép fel a különböző nagy nemzetközi operaházakban, számos szerepben aratott komoly sikereket.  Honfitársa és kortársa Elina Garanca szintén nem boszorkány-külsejéről ismert, de - ugyan mezzoszoprán fachban - hasonló karriert tudhat maga mögött. Mindketten felléptek már a MüPá-ban is.


Eiffel Műhelyház • 6502022-02-07 10:32:37

A marketing az esetek többségében nem, vagy csak alig funkcionál! Főigazgató úr nyilatkozatai nem avval foglalkoznak, amivel kellene, és Tatjana néninek írt leveleit nem sokan olvassák!


Opernglas, avagy operai távcső... • 212152022-02-04 14:34:19

Jogos az észrevétel. Mentségemre legyen mondva, hogy a "kissé bizarr" rendezés általi benyomások voltak a hangsúlyosak. A Róma közepén terpeszkedő hókupac,  a lakókocsi, sőt a képtelen finálé, a kivégzési jelenet alig értelmezhető megoldásával nagyobb súllyal esett latba.  Miután végignéztem az egész operát, más az összkép. Opolais most nem tetszett, a grazi előadásban hihetőbb volt.  Bretz Gábor számomra nem volt igazi Scarpia - csak azok a  szadista vonások hányoztak, ami miatt Scarpia az, aki. Jonathan Tetelmanhoz eddig kétszer volt szerencsém. 2019-ben egy Gran Liceuból közvetített Tosca előadáson hallottam Cavaradossi szerepében, és Elina Garaca MüPa beli dalestjén lépett fel, mint közreműködő. Szép hang, megfelelő adottságokkal, de Cavaradossihoz még fejlődnie kell.  Ideje van rá,  érdemes megjegyezni a nevét!


Kedvenc felvételek • 4632022-02-03 19:23:05

Előfordul az ilyesmi, annél nagyobb baj sose legyen. Köszönet a módosított változatért (is).


Opernglas, avagy operai távcső... • 212082022-02-02 11:25:36

A "rendezői színház" névre hallgató förmedvényt az "újra, modernre" fogékony operaigazgatók, bocsánat intendánsok szabadították rá a világra, valamikor az 1980-as évektől kezdve. Azóta küzdenek vele, ellene az énekesek, és azok a karmesterek, akik tudnak kottát olvasni, elolvassák a librettót is, részt vesznek a próbafolyamatban, és nem csak a bemutatóra esnek be, tisztelet a kivételnek!  De az énekesek nem mindig - és nem mindegyikük - vannak abban a helyzetben, hogy az ilyen koncepciókkal bemutatni kívánt szerepeket visszautasítsák. Hamar megkapják a nehezen kezelhető, sőt kezelhetetlen jelzőt, és menten csökken az irántuk megnyilvánuló érdeklődés! Pár napja olvashattuk a Pál Tamás karmester úrral készült interjút az ő nevét viselő topicban, ő is megemlítette a lehetetlen rendőzői, énekesi ambíciókból fakadó problémákat!


Opernglas, avagy operai távcső... • 211992022-02-01 21:11:45

Hja, ez a rendezői színház! Vajon a Bretz mit szólt hozzá? Ez az egész rendezés egy abszolut agyrém! (egyébként a nőnek jó alakja van)


Pál Tamás, karmester • 2472022-02-01 18:12:37

Mióta Salzburgban az életrekelt Scarpia és Tosca a boldogult Cavaradossi teteme fölött vívott pisztolypárbajt, én már semmin nem csodálkozom! Mindketten meghaltak, a börtönőr szerencsére életben maradt!


Kedvenc felvételek • 4592022-02-01 17:46:23

A 451 szám alatti beírásra válasz, folytatva előbbi beírásomat.



Végignéztem, végighallgattam  a Korngold opera mindhárom változatát, elfogulatlanságra törekedve. A történet egyszerű, adva van egy Paul nevű férfi, aki nem tidja feldolgozni hőn szeretett felesége, Marie halálát, a lakásában egy szoba templomként tartalmazza a fényképeket, és mindent, ami rá emlékezteti. Találkozik egy Marietta nevű színésznővel, aki kiköpött mása  az elhúnytnak, ez különféle bonyodalmakhoz vezet, végül  a szeretett nő emlékének meggyalázása okán megfojtja. Majd kiderül, hogy vizionálta az egészet, de ennek hatására kizökken az addigi tehetetlenségből, elégeti a relikviákat és elhagyja a várost. A Klaus Florian Vogt - Camilla Nylund változat nem sok szót érdemel, talán csak annyit, hogy a rendezés és a szereplők kiválasztása mennyit jelent egy opera színpadra állításánál. Akik nézték a MET stream előadásait, vagy a magyar feliratok kivesézése mellett szenteltek némi figyelmet Takatsa fórumtárs által különböző változatokban feltöltött operáknak, azok szereztek erre vonatkozó tapasztalatokat. Ebben a tekintetben csak megerősíteni tudom a felvezető szövegben megfogalmazott véleményt, rossz rendezés és elhibázott szereplőválasztás. K.F.Vogt arckifejezése nem sok indulatot tükröz (finoman szólva), kvázi felmondja a szerepet, de nem látom, hogy átélné. Camilla Nylund csodálatos szoprán énekesnő, akinek remek alakításait  láttuk, hallottuk, de ez a szerep nem neki való! Ő csak megjelenik a színen, mint Paul látomása, de nem énekel, a hangja hátulról hallatszik. Evvel együtt, sőt ennek ellenére sok  esetben jobban és tisztábban, mint a jelenlévő tenoristáé, és esetenként az ő arcvonásai több érzelmet tükröznek, mint Vogt-é.



A Denoke - Kerl és a Petersen - Kaufmann változat között 20 év telt el, az eltérő rendezői felfogásban nyilván ez is tükröződik. Ugyanaz az opera, két különböző rendezői felfogásban, más - más énekesekkel, de mindkettő tökéletes megvalósítás. Mint Denoke, mint Kerl remek alakítást nyújt, tökéletes átéléssel. Lehet, hogy a fináléban a Kerl által szorongatott hajasbaba ma egyesekben furcsa gondolatokat ébreszt, én az opera cselekményének és szövegének fényében ebben mai fejjel gondolkodva sem találok semmi kivetnivalót. Az elhúnyt,  hőn szerretett feleség kibontott, lobogó szőke hajjal jelenik, meg, és elénekli, hogy örök szerelme jeléül a haját a volt férjére hagyta. Ezek után nem visszatetsző, hogy a fináléban Paul egy ilyen hosszú szöke hajú  babával a kezében énekel. A müncheni változatban az elhúnyt feleség egyes jelenetekben kopaszon  jelenik,meg, és fontos dramaturgiai jelentősége van a  Paul által féltve őrzött parókának, melyet az opera fináléjában az addig ereklyeként őrzött fényképekkel együtt éget el, evvel fejezi ki, hogy végérvényesen elengedi a szeretett nőt. A szeretett lény halálának feldolgozása, végső elengedése minden embernél másképp valósul meg (ha és egyáltalán!) Ez az opera ennek a feldolgozhatóságát, feldolgozhatatlanságát jeleníti meg, egy 23 éves zeneszerző zsenialitását tükrözve. Kaufmann képességeit, ezt megelőző pályafutását tekintve nagyjából képben voltam, sose tagadtam, hogy nem kevés rajongója közé tartozom. Evvel együtt ez az alakítás meglepett, megdöbbentett. Talán azért, mert ez az első modern darab. amiben láttam, hallottam. Egészen hétköznapi, egészen emberi. Marlis Petersent nem sok szerepben láttam ezt megelőzően, azóta vadászom a felvételeit. Remek énekesnő, nagyon jó színésznő, remekül oldotta meg a nem kis mozgékonyságot kivánó jeleneteket is.Kaufmann-nal hangban  és színészi alakításban is remek párost  alkotnak. Ahogyan az első felvonásban Marietta elkezdi énekelni a "Glück, das mir verbliebt" kezdetű áriát, ahogyan Paul erre reagál, és kettősként éneklik tovább, nem csak zeneszerzői bravúr, de mindkét szereplő részéről csodálatos alakítás is. Amikor Marietta  a fényképekkel teli szobában rrádöbben, hogy egy halott nő alteregója, tudomásul veszi, hogy a másik erősebb, és elmegy, tökéletes színészi bravúr Azt ezt követő jelenet, ahogyan Paul a halott feleség ágya szélén ülve "köszön el tőle" és elindul megkeresni a másikat, torokszorító és  fantasztikus egyúttal. 



Ami a magyar feliratot illeti, itt átadom a terepet a sasszemű és vájtfülű kritikusoknak! Ami számomra lényeges: nekem tetszett, és a német szöveg alapján kijelenthetem, hogy a történetnek megfelel. Az, hogy a szövegben lant szerepel, és a színpadon mikrofont látunk, a modern rendezés következménye, de nem anakronisztikus! Volt már sokkal rosszabb is, pedig azt vérprofik követték el!



 


Rost Andrea • 20742022-01-30 10:27:11

Igen, ez jogos felvetés, de ezt az utóbbi néhány évtized során több személy és több munkakör (funkcoó, stb) esetében símán fel lehetett volna vetni!


Digitális kerekasztal • 562022-01-28 13:04:53

Kedves Zéta!



Az általad idézett topicok - és egyéb, egyazon témát több név alatt tárgyaló  - topicok létjogosultságát mások is feszegetik, és ezekről éppen a Dauerni által javasolt kerekasztal keretében lehetne beszélni. De nem úgy, hogy az érintettek azonnal lándzsát törnek vélt, vagy valós igazuk mellett, közben lelkesen javasolva a mások által favorizált topicok megszüntetését vagy összevonását.



A "Tudnivalók a fórumozáshoz" alatti szabályozást köszönettel ismételten elolvastam. Említhetnék nem kevés, a napi politikától erősen átitatott, nem egyszer személyeskedő megjegyzésekkel tarkított beírást akár az SZFE átszerzevezéssel kapcsolatos tavalyi vita során, akár manapság a MÁO, Eiffel topicok beírásai közül, amelyek nem lépték  át a T. szerkesztők ingerküszöbét, de nyilván más szemüvegen át nézzük a dolgokat.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Szigeti Bence (gitár),
Kiss Kata Sára (fuvola)
"Hangulatkoncert"
Händel: a-moll szonáta, op. 1, No. 8, HWV 366
Bartók: Román népi táncok, Sz. 56, BB 68
Ibert: Entr'acte
J. S. Bach: e-moll szvit, BWV 996 - IV. Sarabande
Coste: Gitárfantázia („Le Depart”), op. 31
Rózsa: Szonáta gitárra, op. 42 - III. Molto moderato, quasi canzone
Paganini: F-dúr gitárszonáta, MS 84, No. 14
Castelnuovo-Tedesco: Capriccio diabolico, op. 85

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Wenjie Zhang (hegedű)
Wenjie Zhang (hegedű) MA diplomakoncertje
J. S. Bach: 2. (d-moll) hegedűpartita, BWV 1004 – 5. Chaconne
Beethoven: 8. (G-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 30/3
Közreműködik: Yubo Wang (zongora)
Sibelius: d-moll hegedűverseny, op. 47
Közreműködik: Soós Orsolya (zongora)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Fülei Balázs (zongora)
"Hallgasson Füleire"
4. rész / Színek és illatok

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

"Áriavizsga"
Rossini: „Cruda sorte! Amor tiranno!” – Isabella cavatinája az Olasz nő Algírban első felvonásából
Csejtei-Varga Júlia (ének)
Monteverdi - Bella: „Vanne, vattene omai… Amici è giunta l’ora” – Seneca recitativója és áriája a Poppea megkoronázása második felvonásából
Jóhannsson Aron Ottó (ének)
Beethoven: „O, wär ich schon” – Marzelline áriája a Fidelio első felvonásából
Amy Van Walsum (ének)
Gluck: „Che fiero momento” – Euridiké áriája az Orfeusz és Euridiké harmadik felvonásából
Ambruzs Berill (ének)
Donizetti: „Una furtiva lagrima” – Nemorino románca a Szerelmi bájital második felvonásából
Szeleczki Artúr (ének)
Donizetti: „Regnava nel silenzio” – Lucia áriája a Lammermoori Lucia első felvonásából
Brindás Boglárka (ének)
Nicolai: „Nun eilt herbei” – Frau Fluth áriája A windsori víg nők első felvonásából
Kapi Zsuzsanna (ének)
Puccini: „Sola, perduta, abbandonata” – Manon áriája a Manon Lescaut negyedik felvonásából
Tuznik Natália (ének)
SZÜNET
Händel: „Dopo notte, atra e funesta” – Ariodante áriája az Ariodante harmadik felvonásából
Csejtei-Varga Júlia (ének)
Mozart: „Giunse alfin il momento... Deh, vieni, non tardar” – Susanna recitativója és rózsaáriája a Figaro házassága negyedik felvonásából
Ambruzs Berill (ének)
Mozart: „Bene, io tutto farò… La vendetta, oh, la vendetta!” – Bartolo recitativója és áriája a Figaro házassága elso felvonásából
Jóhannsson Aron Ottó (ének)
Verdi: „Sul fil d’un soffio etesio” – Nannetta áriája a Falstaff harmadik felvonásából
Amy Van Walsum (ének)
Verdi: „De’ miei bollenti spiriti” – Alfredo áriája a Traviata második felvonásából
Szeleczki Artúr (ének)
Verdi: „Tacea la notte placida... Di tale amor” – Leonora cavatinája A trubadúr első felvonásából
Tuznik Natália (ének)
Erkel: „Élt régen egyszer két kismadár” – Melinda áriája a Bánk bán harmadik felvonásából
Kapi Zsuzsanna (ének)
Donizetti: „C’en est donc fait… Salut à la France” – Marie áriája Az ezred lánya második felvonásából
Brindás Boglárka (ének)
Tanárok: Prof. em. KS Marton Éva, Fried Péter, Iván Ildikó, Kertesi Ingrid
Tanszékvezető: Meláth Andrea
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Vezényel: Szennai Kálmán

20:00 : Budapest
Magyar Zene Háza, Előadóterem

Czene Rudolf, Kocsis Krisztián (zongora)
"Kocsis70"
Bartók-Kocsis: Két kép, op. 10, Sz. 46
Kocsis Esz-Dúr Keringő
Tchaikovsky-Kocsis: Virágkeringő, op. 71
Kocsis: f-moll Scherzo
Liszt: Mephisto Walzer, No.1 (Der Tanz in der Dorfschenke), S. 514
Brahms: Variationen über ein Thema von Joseph Haydn, op. 56b
A mai nap
született:
1830 • Goldmark Károly, zeneszerző († 1915)
1911 • Jámbor László, énekes († 1995)
1914 • Boris Christoff (Borisz Hrisztov), énekes († 1993)
1940 • Kovács Eszter, operaénekesnő
elhunyt:
1909 • Isaac Albéniz, zeneszerző (sz. 1860)
1911 • Gustav Mahler, zeneszerző, karmester (sz. 1860)
2012 • Dietrich Fischer-Dieskau, énekes (szül. 1925)