vissza a cimoldalra
2022-08-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2403)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5618)
Opernglas, avagy operai távcső... (21476)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63566)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7708)
Társművészetek (2569)
Momus társalgó (6402)
Kedvenc felvételek (684)
Haladjunk tovább... (237)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)
Kedvenc előadók (2930)
Digitális kerekasztal (128)
Milyen zenét hallgatsz most? (25110)

Olvasói levelek (11891)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
film és zene (213)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5210)
Edita Gruberova (3174)
Pantheon (3121)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (902)
Ilosfalvy Róbert (1003)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (318)
Verdi-felvételek (634)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (115)
Miklósa Erika (1273)
Rost Andrea (2126)
Operett, mint színpadi műfaj (5197)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3261)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5389)
Radnai György művészete (67)
Callas (476)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: zenebaratmonika
Leírás:
Honlap:
   


zenebaratmonika (1385 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635642022-08-17 23:01:43

Nyilván ő is félti az állását....inkább megalkudott ezzel....valójában nagyon szánalmas ez az egész...


Operett, mint színpadi műfaj • 51952022-08-11 19:48:45

Sajnos csak megvágva adják le, de érdekes, hogy a szombati előadáson semmilyen felkonferálás nem volt, csak énekelték a dalokat, és a műsorfüzetből lehetett követni mik is mennek. Senki se volt ott, csak az énekesek.


Operett, mint színpadi műfaj • 51932022-08-11 16:58:34

A Tizedik - műsor 



Közreműködik a Budapesti Operettszínház Zenekara, Énekkara és Balettkara



Vezényel: Pfeiffer Gyula



Rendező: Vincze Balázs



Első rész:



1. Palotás



Lehár Ferenc: Pacsirta (Balettkar) (koreográfus: Apáti Bence, Lénárt Gábor)



2. Szép város Kolozsvár



Kálmán Imre: Marica grófnő (Széles Flóra, Dénes Viktor)



koreográfus: Lénárt Gábor



3. Az én nevem La Bella Tangolita



Ábrahám Pál: Bál a Savoyban (Kiss Diána, Balettkar)



koreográfus: Lőcsei Jenő



4. Asszonykám, adj egy kis kimenőt



Zerkovitz Béla: Csókos asszony (Oszvald Marika, Langer Soma)



koreográfus: Bakó Gábor



5. Sevilla



Ábrahám Pál: Bál a Savoyban (Bordás Barbara, Dolhai Attila, Énekkar, Balettkar)



koreográfus: Lénárt Gábor



6. Daniló belépője



Lehár Ferenc: A víg özvegy (Erdős Attila, Balettkar)



7. Illúzió a szerelem



Jacobi Viktor: Sybill (Lévai Enikő, Homonnay Zsolt)



8. Mondd meg, hogy imádom a pesti nőket



Kálmán Imre: Marica grófnő (Ninh Duc Hoang Long, Balettkar)



koreográfus: Lénárt Gábor



9. Bécsi vér duett



Ifj. Johann Strauss: Bécsi vér (Lukács Anita, Vadász Zsolt, Balettkar) 



koreográfus: Lénárt Gábor



10. Induljunk, van egy hely



Kálmán Imre: A cirkuszhercegnő (Széles Flóra, Laki Péter)



koreográfus: Lénárt Gábor



11. Olympia áriája



Jacques Offenbach: Hoffmann meséi (Süle Dalma, Énekkar)



12. Grizett-dal



Lehár Ferenc: A víg özvegy (Szendy Szilvi, Dancs Annamari, Énekkar, Balettkar)



koreográfus: Pető László



13. Bár az asszonyhoz senki sem ért



Lehár Ferenc: A víg özvegy (Összes szereplő)



Második rész



1. Balett



Ifj. Johann Strauss: A denevér (Balettkar, Énekkar)



koreográfus: Bajári Levente



2. Szív, hogyan tudsz így tele lenni, mondd?



Lehár Ferenc: A mosoly országa (Kiss Diána, Niah Due Hoang Long)



3. Champagner Wien



Kálmán Imre: Josephin császárnő (Bordás Barbara, Énekkar, Balettkar)



koreográfus: Krizsán Dániel



4. Fülembe csendül egy nóta még 



Kacsóh Pongrác: Rákóczi (Vadász Zsolt)



5. Honvédbanda



Ábrahám Pál: Viktória (Dancs Annamari, Dénes Viktor, Balettkar)



koreográfus: Lénárt Gábor



6. Ajk az ajkon



Lehár Ferenc: A víg özvegy (Süle Dalma, Erdős Attila)



7. Fedora belépője



Kálmán Imre: A cirkuszhercegnő (Lévai Enikő, Balettkar, Énekkar)



koreográfus: Lénárt Gábor



8. Il bacio



Luigi Arditi (Lukács Anita)



9. Jön-e velem, nagysád, shimmyt járni?



Kálmán Imre: A bajadér (Szendy Szilvi, Laki Péter, Balettkar)



koreográfus: Lőcsei Jenő



10. Szeptember végén



Huszka Jenő: Erzsébet (Homonnay Zsolt)



11, Stefi



Aldobolyi Nagy György: Svejk a hátországban (Oszvald Marika, Balettkar)



koreográfus: Lénárt Gábor



12. Deres már a határ



Lehár Ferenc: Garabonciás (Langer Soma)



13. Szebb volt itt régen



Kálmán Imre: A Chicago-i hercegnő (Dolhai Attila, Énekkar, Balettkar)



koreográfus: Lénárt Gábor



14. Ringó vállú csengeri violám



Kálmán Imre: Marica grófnő (Összes szereplő, Balettkar, Énekkar)



koreográfus: Lénárt Gábor



 



Karigazgató: Rónai Pál



Látványtervező: Somfai Péter



Világítástervező: Bodor Ákos



Hangosítás: Dorozsmai Péter, Kurina Tamás, Sándi Balázs



Műszaki vezető: Fülöp Gergő



Koreográfus-asszisztens: Gallai Zsolt, Marosi Edit



Rendezőasszisztens: Lenchés Márton



Ügyelő: Terjék Attila


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635522022-08-08 21:33:33

Tisztelt Közönségünk!



Magyarország Kormányának az ukrajnai háborús helyzettel összefüggő, átfogó gazdasági intézkedései nyomán a fenntartó minisztérium a Magyar Állami Operaházat 600 millió forintos elvonásról értesítette. A korábbi és a várható további megtakarítási intézkedések nyomán az OPERA a 2022-es évre összességében bő 1 milliárd, a 2023-as évre egyelőre 500 millió forint nagyságrendű elvonással számol. Mindezeken felül dalszínházunkra az utóbbi időszakban további rendkívüli terhet rótt a közüzemi költségek növekedése, valamint a valutaárfolyam-mozgásoknak való kiszolgáltatottság.



⭕ Az említett okokból a Magyar Állami Operaház 2022/2023-as évadtervében az alábbi módosításokra kényszerül:



• Az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termébe meghirdetett felnőtt előadások elmaradnak. (A törlés nem érinti a gyermekprogramok közül a KisHattyúk tava és a János vitézke c. előadásokat, valamint a Makrancos királylány és a KisCsipke című produkciók bemutatóját, amelyek mindegyike a Bánffy Miklós teremben valósul meg. Ugyancsak megvalósul a (K)Eiffel Jancsi tematikus épülettúra, valamint a Lázár Ervin Program Dido & Aeneas és A csengő c. előadásai.)



• Az elmaradó premiereket (Az ötödik pecsét, Artaban, Orfeusz & Euridiké, Tankréd & Klorinda) az OPERA három éven belül, egyik későbbi évadában pótolja.



• A János vitéz-premier két operaházi előadása előbemutató formájában valósul meg.



• A törlés érinti a 2023-ra tervezett Primavera Fesztivál, TáncTrend és Pas De Quatre előadásait is.



• 2022. október 1-jére meghirdetett Mahler VIII. szimfónia az Eiffel Műhelyházból az Operaházba kerül át.



• A Sztárest zongorával c. sorozatból elmarad Olga Peretyatko 2022. október 1-jére és Ferruccio Furlanetto 2023. július 9-ére meghirdetett operaházi estje.



❗️ A megváltott jegyeket, bérleteket és bérlethányadokat a megvásárlás formájában az OPERA visszafizeti.



❗️ Az online vásárolt jegyek és bérletek visszatérítése automatikusan elindul, a banki átutalási idő max. 30 nap.



❗️ A jegypénztárakban megváltott jegyeket készpénzben vagy kérésre átutalással fizetjük vissza, nyitvatartási időben, a Hajós utcai OPERA Értékesítési Centrumban és a Magyar Állami Operaház jegypénztárában. A jegyek árát és a bérlethányadokat 2022. december 31-ig áll módunkban megtéríteni.



</td></tr>
<tr>
<td class=Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 63551

2022-08-08 21:21:32

Előbb utóbb saját emberei fognak ellenük fordulni, csak idő kérdése minden. Ha nincs pénz, akkor csak ez számít, ez irányít mindent.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635462022-08-08 15:30:07

Szörnyű az egész.... teljesen tönkre teszik az operaházat és az ott dolgozó művészeket....másra bezzeg van pénz, inkább a tüzijáték maradna el és a pénz a színházakhoz kerülne....


Operett, mint színpadi műfaj • 51912022-08-07 16:16:18

Végül sikerült jegyet szereznem a tegnapi műsorra, ráadásul akciósan, mert megürültek helyek. Hazahoztam a műsorfüzetet, megpróbálom begépelni a műsort.


Operett, mint színpadi műfaj • 51882022-08-05 19:38:00

Valaki kint van a Palotakoncerten?



Van esetleg műsor? Jó lenne tudni mik lesznek.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 52022022-07-31 19:01:18

Ez nem igaz, mivel Ausztriában és Németországban mostanában rengeteg operettet újítottak fel, főként a jazzoperett korszak alkotásait, elfeledett darabokat, elsősorban zsidó zeneszerzőktől. A magyar szerzők közül elővették Kálmán Imre Chicagoi hercegnőjét, Montmarte-i és Ábrahám Pál olyan elfeledett operettjét, mint a 3:1 a szerelem javára illetve a Mese a Grand Hotelben, sőt a Dschainah-ot ia. Ocsar Strauss, Nico Dostal, Paul Lincke is előkerült, ill. műsoron maradtak olyan népszerű operettek, mint Leo Fall, Offenbach, Ralph Benatzy, Carl Zeller és természtesen Johann Strauss művei.



Barry Kosky a Komisch Oper Berlin igazgatója sokat tett az utóbbi 10 éven az operettek felújítása érdekében, ill. más német színházak is. pl. Oper Dortmund, Drezdai Operettszínház. 10 éves igazgatói ciklusa éppen most ért véget Berlinben, ezután Svájcba kerül át, ahol szintén szoktak operettet játszani (főként német ajkú részén). 


Operett, mint színpadi műfaj • 51752022-07-09 11:52:23

Bühne Burgäschi | Home (burgaeschi.ch)



Die künstlerische Leiterin der Bühne Burgäschi Melanie Gehrig über die Operette «Roxy und ihr Wunderteam» - Tele M1



Ábrahám Pál 3:1 a szerelem javára c. operettje német változata a Roxy und ihr Wunderteam nagy sikert aratott Svájcban. Július 12-én megy utoljára. Íme részletek az előadásból.



 



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634312022-06-25 17:26:14

Kósa György Ábrahám Pál osztálytársa volt a zeneakadémián és Krasznai-Krausz Mihályé.


musical • 2272022-06-16 16:55:32

Pénteken lesz a Jókai regény ősbemutatója a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon



KŐSZÍVŰ - A Baradlay-legenda

szerelem, történelem, musical | Jókai Mór regénye nyomán

(esőnap: június 19.)



Jókai Mór talán leghíresebb történelmi műve a 19. századba, a szabadságharc idejére röpít minket. A műben a hazaszeretet, a szerelem, a testvéri és szülői önfeláldozás és a becsület mellett az árulás, az erkölcstelenség, a bosszú irányítja az embereket és a történelmet egyaránt. A mű politikai harcok közepette íródott, benne alkotója a függetlenség célkitűzése mellett állt ki.



Jókai Mór klasszikus regényét 1965-ben, Várkonyi Zoltán vitte filmre nívós szereplőgárdával, főszerepben olyan remek színészekkel, mint Tordy Géza és Béres Ilona.



A Baradlay testvérek lenyűgöző, kalandos és romantikus történetén itthon eddig még sosem látott látványvilág és különlegesen szép dallamok vezetik végig nézőinket.



A darab szerzői Szente Vajk, Galambos Attila és Juhász Levente, rendezője Szente Vajk, producere Szabó László.



Baradlay Kazimirné: Polyák Lilla



Baradlay Ödön: Ember Márk

Baradlay Richárd: Fehér Tibor

Baradlay Jenő: Veréb Tamás

Lánghy Aranka: Katona Kinga

Liedenwall Edit: Kovács Gyopár

Plankenhorst Antoinette: Náray Erika

Plankenhorst Alfonsine: Gubik Petra

Rideghváry Bence: Feke Pál

Tallérossy Zebulon: Szerednyey Béla

Pál úr: Barabás Kiss Zoltán

Palvicz Ottó: Berettyán Sándor

Ramiroff Leonin: Serbán Attila

Haynau tábornok: Nagy Sándor

Erzsébet királyné: Miklósa Erika



Ensemble és tánckar:Adler Judit, Albert Lilla Réka, Bánki Renáta, Bereczki Anna Karina, Eőry Mónika, Glonczi Marcella, Horváth Renáta, Lámfalusy Zoé Szafira, Misik Renáta, Nagy Lili, Rimár Izabella, Szabados Tímea, Takács Odett, Tokai Rita, Tonhaizer Tünde, Veres Dóra, Vincze Kitti, Bodó Zsombor, Bóna Gábor, Budai Márton, Drahota Albert, Dzsupin Ádám, Hernitz Albert, Horváth Ádám, Illés Zoltán, Katona Imre, Katona Zoltán,



Kator Bálint, Kazarján Deniel, Kenyeres Bendegúz, Kovács Richárd, Köpösdi Ádám, Lakatos Zsolt, Mocsár Patrik, Nagy Csaba, Ónódi Tibor, Pál Péter, Pénzes Renátó, Rácz Frank, Solner Dániel, Szabó András, Száraz Dávid, Szénási Roland, Szűcs Csombor, Tóth-Székely Zoltán



Díszlettervező: Rákay Tamás

Jelmeztervező: Kovács Yvette Alida

Szövegíró: Galambos Attila

Zeneszerző: Juhász Levente

Zenei vezető: Károly Katalin

Koreográfus: Túri Lajos Péter

Koreográfus asszisztens: Németh Eszter

Rendezőasszisztens: Hűbér Tünde

Színpadmester: Rákos Máté

Művészeti titkár: Aradi Regina Anna

Produkciós asszisztensek: Bánki Beatrix, Fodor Lili

Kreatív tanácsadó: Radnai Péter



Produkciós vezető: Huszár Márta

Producer: Szabó László

Rendező:Szente Vajk


musical • 2262022-06-15 20:08:10

Én is egy magyar musical ősbemutatót említek. Nem is akármilyen, mivel klezmer muzikal, tehát jiddis zene. Én még nem láttam Fegya másik darabját, a Menyasszonytáncot se, így hát nem tudok véleményt mondani a műfajról. 



LÉVI STORY - A Farmerkirály - klezmer musical



Siófok - Kálmán Imre Szabadtéri Színpad

8600 Siófok, Jókai park 5.



Klezmer musical a világ legismertebb nadrágjának megszületéséről



A világsiker musicalje / Jávor-Sziámi-Kállai Ősbemutató

Lévi Story klezmer musical - PBA és a Veszprémi Petőfi Színház koprodukciója

(esőnap: 2022. július 18. hétfő 21:00)



Klezmer musical a világ legismertebb nadrágjának megszületéséről. Gyönyörű, fájdalmas és vidám dallamokban, vérpezsdítő ritmusokban gazdag történet Lévi Strauss, a Levi’s farmerek névadójának ifjúságáról, rengeteg kalandról és nehézségről, no meg egy nagy szerelemről. Arról, hogy egy kis német falutól New Yorkon keresztül az aranyásók városkájáig vezető úton hogyan született meg a farmernadrág ötlete.



Az előadás rendezője Kerényi Miklós Gábor, a szereplők között pedig ott találjuk Szulák Andrea, Szabó P. Szilveszter és Kerényi Miklós Máté nevét. Közreműködik Jávori Fegya vezetésével a Budapest Klezmer Band Vidám, és egyben fájdalmas játék a kivándorlás kényszeréről, valamint az új világba való beilleszkedés gyötrelmeiről, az „állva maradási” képesség örök szükségességéről. Drámai összecsapásokkal és humoros pillanatokkal fűszerezett történet a tehetségről, a kitartásról, és a képzelőerő diadaláról.



Szereplők:

Davidovics rabbi............................................ Szabó P. Szilveszter

Lőb/Levi......................................................... Kerényi Miklós Máté

Rebeka, Levi édesanyja................................ Szulák Andrea/Módri Györgyi

Maila, Levi húga............................................ Haraszti Elvira

Hanna/Haim, Davidovics lánya...................... Kardffy Aisha

Georg............................................................. Horváth Dániel

Seriff............................................................... Cservenák Vilmos

Jonas.............................................................. Keresztes Gábor

Louis............................................................... Gaál Attila Csaba

Nyemirovszkij................................................. Máté P. Gábor

Slomó, Nyemirovszkij fia................................ Keller Márton

Jacob.............................................................. Budai Márton

Salvatore........................................................ Gyurcsok Buda



Világítástervező: Bodor Ákos

Média designer: Bori Tamás

Produkciós asszisztens: Sulyok Máté

Rendezőasszisztens: Kálmán Péter

Díszlettervező: Rákay Tamás

Koreográfus: Király Béla

Jelmeztervező: Horváth Kata

Rendező: Kerényi Miklós Gábor - KERO



A Július 15.-én megtartandó előadásra a jegyek az alábbi linken vásárolhatóak meg:

https://www.jegy.hu/program/levi-story-klezmer-musical-pba-es-a-veszpremi-petofi-szinhaz-koprodukcioja-135066



Megjegyzésem:



Úgy nézem, hogy Kero próbálja a saját útját megtalálni, és egy újabb rendezése hozhat sikert neki a Sissy c. Huszka operett után. (Még nem láttam azt se, de úgy látom a jegyeladásokból, hogy népszerű előadás lett az Erzsébet operett átírása.)



Másrészt az sem lep meg egyáltalán, hogy a férfi főszerepet a saját fia alakítja, aki nem mellesleg szerintem tehetséges musical és operett színész.



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 213722022-06-10 21:13:24

Sajnos az Budapesten nem megy már egy ideje. Erre gyerekek szoktak járni? Ha jól tudom, a Kis Hableány története a librettó.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51462022-06-08 19:47:23

Nem is tudom, de szerintem kötelesség lenne a zeneszerzők, sőt a szövegírók neveit említeni rádióbeli lejátszáskor.



Sajnos a régi slágertévé és hasonló műsorok is elfelejtették ezt, vagy maximum a műsor végén felsorolták a szerzőket, az viszont nem derült ki, hogy melyik dal  kinek a műve.



A német kulturális rádióban mindig bemondják az operettek szerzőit, sőt még a műről is mesélnek, meg a zeneszerzők életútját is megismerhetjük.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15232022-06-08 14:06:33

Gondolom a külföldi import lehetőségét látták benne és a témában pl.Ausztria, Németország és Izrael, esetleg USA.


Operett, mint színpadi műfaj • 51632022-06-06 21:04:06

 




Operett, mint színpadi műfaj • 51622022-06-06 20:59:27

Isten veled, Berlin! Aloha Hawaii! - Nép Operett (folksoperetta.org)



Íme egy másik cikk, amit idézek: (Chicago Folks Operetta adta ki)



1939. február 28-án Ábrahám Pál felszállt a Párizsba tartó vonatra, és Budapesten hagyta feleségét, Charlotte-ot. Volt néhány előadása, és csatlakozott más, nemrég száműzött operett zeneszerzőkhöz, köztük Robert Stolzhoz és Emmerich Kálmánhoz. Ábrahám egy új nővel érkezett Párizsba, Yvonne Louise Ulrich-kal vagy Einzivel. Bemutatta Őt Robert Stolznak, és végül Stolz ötödik felesége lett. Ábrahám és Kálmán, akik egykor riválisok voltak, szolidaritást találtak közös körülményeikben. Mindketten küzdöttek, hogy megtalálják az utat egy idegen országban, és megpróbáltak egy lépéssel a veszély előtt tartani. Ábrahám küzdött a megélhetésért. A párizsi Kálmán család barátja lett, és Kálmán kisfia, Charles, aki Ábrahámot bálványozta, abban reménykedett, hogy velük lesz a New Yorkba tartó hajón. Nem így alakult. Ábrahám az egyik utolsó vízumot Kubába kapta, és 1939 végén hagyta el Franciaországot.


Operett, mint színpadi műfaj • 51592022-06-06 20:39:24

Miből gondolja, hogy dezimformálok Korabeli újságcikkeket idézek a legtöbbször forrás megjelölésével. Nem légből kapott információkat írok, mindig utánanézek a dolgoknak különféle internetes és egyéb helyeken. Kissé sértő, ahogy rólam beszél.


Operett, mint színpadi műfaj • 51542022-06-06 18:05:57

Na ez égő, hogy megtaláltad, küld el nekik....de lehet, hogy csak részletek vannak meg belőle.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51392022-06-06 17:29:11

Kissé szegényes ez a szerző választék, vannak még mások is....


Operett, mint színpadi műfaj • 51522022-06-06 16:52:56

Lenne még egy kérdésem.



Goczey_Zsuzsa.pdf (poptortenetiemlekpont.hu)



Az alábbi cikkben Göczey megemlíti, hogy tanította őt Ábrahám Mariann zongorázni, aki Ábrahám Pál lánya.



Ábrahám Mariann fent van a wikipedia-n, 1933-ban született, még él. 1930-től Ábrahám Pál Feszely Sarolta férje volt, és tudtommal nem született gyerekük. 



Valójában ki az Ábrahám Mariann?



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51512022-06-06 16:38:09

Inkább 17 év és nem 15, mivel 1939-ben ment ki és 1956-ban találkozott újra feleségével Ábrahám.



Nyilván az is gond, hogy németül nem beszélek, csak valamelyest angolul, abból nyelvvizsgáztam.



Azt hitelesen meg tudom erősíteni, hogy Yvonne-nak van egy 1938-ban született lánya, Clarissa (később színésznő lett), és 1939-ben férjezett volt. Clarissat Stolz adaptálta, tehát örökbe fogadta. Érdekes, de Stolznak az 5 feleségétől egyetlen gyermeke se született, gondolom nem lehetett neki gyermeke. 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51492022-06-06 13:16:58

Klaus Waller könyvében ezt írta:



A politikai realitások utolérték Ábrahámot 1939-ben Budapesten. Ausztria már „hazakerült”

a Birodalomba”, immár Magyarországot is elérte a fasiszta machináció. Pál Ábrahám odament

Párizs – felesége nélkül, aki Budapesten maradt, és akit csak több mint 15 évesen látna újra évekkel később. Párizsban mégis női társaságban jelent meg – Yvonne Louise Ulrich társaságában. Ábrahám bemutatta őt a kivándorlók csoportjai között Robert Stolznak, akinek később az ötödik felesége lesz

lett (Stolz az „Einzi” becenevet adta neki). Ábrahám egy évig nyugodtan élhetett és dolgozhatott Párizsban.


Operett, mint színpadi műfaj • 51472022-06-06 10:11:54

Akkor tudod, hogy hol lakott?



Yvonne mentette meg Robert Stolz életét, akit internáltak. 


Operett, mint színpadi műfaj • 51452022-06-05 22:33:40

Ábrahám Párizsban Yvonne Louise Ulrichnál lakott, később a hölgynek bemutatta Robert Stolz zeneszerzőt, aki végül elvette Yvonne-t 5. feleségül. 



1939. elején megy ki, még 1938. karácsonyán bemutatja a Városi Színház a Fehér hattyú c. operettjét, ami tényleg a hattyúdala lett.



Ezek a szerelmi viszonyok, kapcsolatok sok dalában megjelentek (Barry Kosky szerint Ábrahám legjobb dala, és szerintem is az egyik legjobb):



Sandrine Mittelstädt mit "In meinen weissen Armen" (P. Abraham) in "SEHNSUCHT & die Augen der Stadt" - YouTube 



Jó lenne magyarul is hallani ezt a csodás dalt, ami a Bál a Savoyban filmhez készült 1935-ben.


Operett, mint színpadi műfaj • 51422022-06-05 09:54:23

Mindenesetre a menekülés dalát, meg is írta Ábrahám 1937-ben, - mivel felesége keresztény volt, és itthon maradhatott -, elváltak csendesen, aztán 17 év múlva találkoztak Hamburgban (fel se ismerte állítólag)....érdekes, hogy megérezte mi lesz....( bár a szöveg az Vadnai, de nyilván azért az ötlet tőle jön). Szedő Miklós: Késő a bánat kedvesem - YouTube



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51412022-06-05 09:46:07

Drezda, Lipcse, Berlin, München, Dortmund, Svájc német része, itt is van operett meg Szentpétervár. Olaszországban a Víg özvegy és Bál a Savoyban szokott menni.


Operett, mint színpadi műfaj • 51372022-06-04 17:05:20

Legalább annyi haszon legyen a sok gálából, hogy énekeljék fel a fontosabb operettszerzők nagyobb slágereit. Buttkay Ákosra céloztak, hogy megpróbálják rekonstruálni a dalait. 


Operett, mint színpadi műfaj • 51362022-06-04 16:43:16

Ez a 2 nagyszínpadi és 0 Kálmán Imre Theátrumos és 0 Raktárszínházas bemutató minden idők legkevesebbje, még akkor is, hogyha van a Covid, mert erre fogta.



Az is érthetetlen, hogy olyan darabokat hagy fenn, amire kutya se ment pl. Anna Frank naplója/Képfaragó, és olyanokat vett le, amik egyébként népszerűek pl. Dorian Gray,  Rebekka. Elsőért különösen kár, sajnos nem láttam, nem is nagyon volt rá sose olcsóbb jegy, ezért nem néztem meg. Pont ezt kellett levenni? Ennek legalább egy elismert magyar zeneszerzője volt Várkonyi Mátyás....



Gubik Petra és Kocsis Dénes: MESEVILÁG (Dorian Gray) - YouTube


Operett, mint színpadi műfaj • 51352022-06-04 16:39:24

Valóban ez sértő volt Lehárra, Kálmánra és Ábrahámra is, pedig ők voltak azok, akik a magyar zenét külföldre vitték, és ma is játszák sok országban operettjeiket (főként német nyelvterületen Németország, Auszria, Svájc) , de oroszoknál, a környező országokban, ill. máshol is ...



Huszkát egyedül Oroszországban láttam, hogy elővették.


Operett, mint színpadi műfaj • 51332022-06-04 15:17:32

Nem értek veled egyet. Németországban rengeteg elfelejtett operettet felújítottak. Ilyen programot indított Barry Kosky. Ő Oscar Straus, Nico Dostal mellett ráadásul magyar szerzőket vett elő, pl. Kálmán Imre és Ábrahám Pál elfelejtett műveit.



Gálák keretében Kálmán Imrétől felújította pl. Chicagoi hercegnőt, a náluk ismeretlen Bajadért, Ábrahám Páltól pedig a Mese a Grand Hotelbent, a Dzsaniah - A lány a táncházbólt, a 3:1 a szerelem javárát (ezt már korábban felújította  Dortmundi opera.) Valójában a jazzoperett. 



Mese a Grand Hotelben - Mon ami - YouTube



Mese a Grand Hotelben - Johnny - YouTube 



Mese a Grand Hotelben - Die Schönste Rose - YouTube



EMMERICH KÁLMÁN - Medley aus "Die Herzogin von Chicago" (complete) - YouTube



Ezek közül a Mese a Grand Hotelben, a Chicagoi hercegnő és a 3:1 a szerelem javára műsorra is került más színházakban.



Most te miért tekinted gyenge szerzőnek Gyöngy Pált?  Szerintem remek dalai vannak. Ott van még pl. Buday Dénes is, aki szintén feledésbe merült néhány szám kivételével...



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51282022-06-03 22:37:28

Pár éve az Operaház is ünnepelte kerek évfordulóját, és akkor gyakorlatilag minden jelentős magyar szerzőnek játszották 1-1 operáját, néha ugyan csak páran lézengtek egy előadáson, sok esetben operakoncert volt, de legalább felvették a műveket.



Ha már 12 koncert, akkor érdemes lenne tényleg végig venni a magyar operettirodalom szerzőit, ha a kisebbeket nem is egy gálával, de legalább pár slágerrel. 


Operett, mint színpadi műfaj • 51262022-06-03 13:56:55

A gálákkal csak az a baj, hogy mindig ugyanazt a pár művet hallani és főként Kálmán, Lehár, Strauss és Huszka. A többiek 1-1 dal erejéig. Még Eisemann is sokat megy és Fényes Szabolcs, de csak a dalai. Ezek mellett az elnyűhetetlen Mágnás Miska 3 slágerszáma.



Más színházakban meg néha Eisemann pár darabja, Ábrahám két operettje (neki is lenne még több). Na ennyi.... még Márkus Alfréd zenés vígjátékait szoktam látni pl. Karinthy Színházban vagy Turay Ida Színházban. 


Operett, mint színpadi műfaj • 51242022-06-03 12:34:46

Kisszínpadon is lehetne operett pl. Kálmán Imre Teátrumban. Vannak kamara operettek pl. Ábrahám Pál Mese a Grand Hotelben, 3:1 a szerelem javára, Eisemann Bástyasétány 77 (ez lesz Egerben). Mint a Rátonyi könyv is említi, az 1930-as években begyűrűző világválság a színházakat is sújtotta, emiatt a pl. Kamara Színház is játszott kisszínpados operetteket. Itt nem kellett nagyzenekar, hanem elég volt pl. két zongora.



Igazából ez az öltet most is aktuális, mivel eléggé hanyatlik a színházba járók száma.


Operett, mint színpadi műfaj • 51232022-06-03 12:34:04

Gondolom, hogy több Huszka operett nem lesz a közeljövőben, de mondom ott van még más szerző. A külföldi szerzőket pedig teljesen hanyagolják egész Magyarországon, Strauss és Offenbach a kivétel. Pár éve vidéken láttam egy Hervé Nebántsvirágot, az régebben rengeteget ment.


Operett, mint színpadi műfaj • 51212022-06-03 12:18:15

Gyöngy Pál 1902. október 18-én született, 120 éve. Őt mostanában hanyagolják. Jacobi talán jövőre kerül gálaműsorra. Fényes Szabolcs gála pedig, ha jól rémlik már volt, mivel ő április 30-án született, és a Kálmán Imre Theatrumban ment, én nem láttam.



Szegény Jacobi csak 1921-ben halt meg, tehát 101 éve.



Eredetileg 2-2 operett és musical bemutatót ígértek minden évadban, de a covid is közbeszólt. Ha jól számolom eddig a János vitéz, Marica grófnő, Mosoly országa az összes operett, ami bemutatásra került.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54742022-05-30 21:16:58

Köszi.



Kár, hogy csak erre az egyre van. Talán érdekes lenne megkeresni a műsort, mindjárt megnézem.





Közreműködik:

Bogányi Gergely

Kossuth-díjas és Liszt-díjas zongoraművész



Vezényel:

Héja Domonkos



MŰSOR

Liszt Ferenc: Les Préludes

Frédéric Chopin No. 2. f-moll zongoraversenye

Antonín Dvořák: IX. szimfónia e-moll “Az Újvilágból”, op. 95



Mindenesetre majd megvárom a Ma este színház akcióit a többi előadásra.



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54722022-05-30 12:12:18

Te nem a tavalyi műsort nézted? 2021-re látok csak 50% akciót.


Pantheon • 30862022-05-19 21:16:00

Csodálatos görög zeneszerző emlékét őrizzük. Ő is a Covid áldoztata lett. 



Gyász: Meghalt Vangelis Oscar-díjas zeneszerző - Blikk



Vangelis - Chariots Of Fire - YouTube



Vangelis 1492 - YouTube



Vangelis - L'enfant - YouTube


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15182022-05-15 12:12:30

Vedd fel a médiabox-szal és nézd vissza máskor.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632492022-05-10 21:53:47

Pedig félvér Bartók egyik dédunokája, az egyik tehetségkutatóban elindult.



X-FAKTOR 2019 MARIA MAMAH ,,BARTÓK BÉLA DÉDUNOKÁJA VAGYOK!" EXKLUZÍV INTERJÚ - YouTube


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632362022-05-08 22:15:50

Nem is tudtam. Ott voltál? Ez a két szerző volt? 2021. jan. 31-re írták ki, hogy Ruszalka a vizitündér, de elmaradt a covid miatt. Szerintem gyerekeknek szánták



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632332022-05-08 17:41:41

Sajnos igazad van, mert az előadások fele tényleg a senkit vagy még a kutyát sem érdeklő darabok kategóriája. Aztán olyan világsikereket, mint Dvorzak Ruszalka, meg nem vesznek elő. Szégyen. Mindenhol játszák, kivéve  Magyarország.



Különben a cseh szerzők divatosak mostanában a nagyvilágban, de itthon semmi. se Smetana Eladott menyasszonya, se Leos Janacek, se Jaromir Weinberger.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51142022-05-08 14:53:12

2022. május 7-én Sopronban végre magyar nyelven is bemutatásra került Ábrahám Pál Bál a Savoyban c. előadása. Sajnos nem láttam, és hát elég messze van. 



Bál a Savoyban - Pro Kultúra Sopron Nonprofit Kft. | Jegy.hu



A történet rejtelmeiről:

Az álompárnak tartott Faublas házaspár hosszú nászútja után váratlanul kiderül a férj viharos múltja. Egy vacsorameghívás titkos üzenettel, együttlétről szóló, beváltásra váró csekkel, amely a Savoy Hotel bálján várja őt Tangolitával, a táncosnővel együtt. A féltékeny feleség gyanút fog, és elindul a nagyszabású társadalmi eseményre, de közben ő is veszélyes kalandok elé néz. S mindemellett előkerül Amerikából érkező barátnője, Daisy Parker, valamint Musztafa bej, a párizsi török nagykövetség attaséja, akik tovább bonyolítják a félreértésekre épülő, szellemesen fordulatos történetet.



szereplők:



Henry de Fabulas, márki Domoszlai Sándor

Madelaine, a felesége Geszthy Veronika

Daisy Parker, jazz zeneszerző Kisfaludy Zsófia

Musztafa, bej Peller Károly

La Tangolita, argentin táncosnő Molnár Anikó

Celestin Fourmit, ügyvéd Marosszéki Tamás

Archibald, komornyik/Riporter, műsorvezető Szolnoki Tibor (Jászai- díjas)

Pomerol, főpincér Rupnik Károly/ Pintér Gábor

Monsieur Albert, párizsi divatház feje Farkas Tamás

René Szabó László

Maurice Kiss Noró

Polette Szőcs Erika

Lili Simon Andrea

Hermence Horváth Enikő Sára

Bebé, Madelaine komornája Szupper Fanni



Valamint a Sopron Balett tagjai, a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar és a Soproni Petőfi Színház kórusa.



Zenei vezető: Oberfrank Péter ( Liszt- díjas, érdemes művész)

Koreográfus: Bokor Attila

Díszlet: Székely László

Jelmez: Tóth Barna †

Ügyelő: Horváth Dávid

Súgó Szele Júlia Lívia

Rendezőasszisztens: Kiss Noró

Játékmester: Zsadon Andrea (Jászai- díjas)

Rendező: Béres László



MÁJ 8. VASÁRNAP, 15:00



MÁJ 8. VASÁRNAP, 19:00



MÁJ 12. CSÜTÖRTÖK, 19:00



MÁJ 13. PÉNTEK, 19:00



MÁJ 20. PÉNTEK, 19:00



MÁJ 21. SZOMBAT, 19:00



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51132022-05-08 14:51:26

Ha műsoron marad jövő évadban, a kínai fiúval lehet megnézem.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632302022-05-08 14:47:24

Sajnos egyre inkább bekövetkezik az opera, sőt operett halála a  nagy érdektelenség miatt.



A primavera az Erkelben lett volna vagy az Operában? Igazából ár szempontjából jó dolog volt, meg bővült a kínálat. Pár éve egy Varázsfuvolát láttam így.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51112022-05-06 23:29:43

Pénteken megnéztem a Mosoly országát, remek előadás volt, csodás díszletekkel, Vadász Zsolt és Bordás Barbara remekül énekelt, de a többi fellépő is kitett magáért. Nagyon nehéz különösen a Barbara szerepe, a magas hangok is szépen szólnak. Miskolcon még tavaly láttam vele a Bál a Savoybant, ott is remekelt Madeline szerepében.


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8972022-05-06 13:22:00

62 éve,1960. május 6-án halt meg Hamburgban Ábrahám Pál magyar operettszerző. Alul a jelölésnél nem szerepel a neve a mai évfordulók között, valahogy be kéne írni oda.


Operett, mint színpadi műfaj • 51092022-05-06 13:09:58

62 éve,1960. május 6-án halt meg Hamburgban Ábrahám Pál magyar operettszerző. Alul a jelölésnél nem szerepel a neve a mai évfordulók között, valahogy be kéne írni oda.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631982022-05-04 19:39:17

Neked melyik volt ilyen darab?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631952022-05-04 15:25:14

Néztétek az operavision-on valamelyik videót mostanában?



Látok fent még egy Wagner Bolygó Hollandit, egy Kurt Weill Mahagonny felemelkedése és bukását, egy Janacek Destiny-t, egy Vámpírokat Marschneről. Na utóbbi kettő semmit se mond nekem. Van még egy Richard Straus Elektra, egy Verdi Rigoletto, egy Handel Alcina és egy Hersant Les éclairs. Hát utóbbi se mond semmit.Mozart Figaró házassága, Puccini Pillangó kisasszony, Gothe The promise.Mozart Varázsfuvola, Menotti Medium.



THE SEVEN DEADLY SINS Weill – Opera North - YouTube Ezt most nézem, 7 halálos bűn-szatirikus balett- hát erről se hallottam még, mindössze 40 perc. Mindenesetre inkább musical hangzása van, Gershwin-t idézi. 1933-as darab, akkor nem tudom, hogy mekkora igény lehetett erre a zenére, mivel túl modern a korához képest. Mindenesetre nem igazán jön be ez furcsa zene.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631942022-05-04 15:18:27

Még a 3. felvonás hátra van, remélem sikerül valahogy behozni, de úgy látszik az 5 és fél óra az túl a hosszú a tévének.Mindenesetre nem az öreg Kiovácsházi énekel a legtöbbet. Egyébként ő az egyetlen tenor a darabban, ráadásul a főhősnő is mezzo. Wagner szerette a mélyebb hangokat alkalmazni, ami nem baj szerintem, sőt én kedvelem pl. a basszust.



Végül is jó ötletnek tartom, hogy az új egyébként elég idegesítő Vodafone tévé a youtube nézést lehetővé teszi. Lenne ott még pár opera ami érdekelne, de jó lenne a magyar szöveg alul, ami itt megosztva jött be, bal oldalon a magyar, jobb oldalon az angol felirat ment végig és az ének ugye német nyelven ment, Utóbbit nem értem egyáltalán.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631922022-05-04 11:27:54

Az operavision internetes honlap feltöltötte a húsvéti Wágner Parsifal előadást, így hát megnéztem az első két felvonást a tévén keresztül.



Hát, mit is mondjak. Megdöbbentett ez a hajléktalan történet, szóval annyira kiábrándító volt nekem, hogy egy ilyen szép klasszikus darabot ilyen díszletek és történet mellett adnak elő, hogy a "mordern" hatást elérjék. Az énekesek egyébként jól adták elő a darabot.



A 3. felvonás elején lefagyott a youtube a tévén, ezért lezártam.


Operett, mint színpadi műfaj • 51062022-05-03 12:06:09

 Németországban, sőt Ausztriában is rossz nagyon a helyzet, különösen a Covid óta. Nézzétek meg a Wolksoper jegyeladásait, igaz irtó drága. A német színházakban meg már annyira rossz a helyzet, hogy pl. Kálmán Imre Montmarte-i ibolyája egyszrűen törölve lett. A Komische Oper Berlinen se sok jegy fogy pl. Cigánybáróra, de az még megy. A félház ott már jó előadás.



Különben itthon is siralmas a helyzet. Az Opera az pedig különösen rémes, persze, hogy már nem lesz előadás az Erkelben, hisz 1/4-ed ház volt szinte minden. Régen tényleg, ha már nem volt valami teltházas, azonnal levették, aztán jött mindig egy újabb operett. Rátonyi Róbert könyve nekem is megvan.



Valóban a Nemzeti Színházban lesz egy görög darab, a Bakkánsnök (lehet megnézem), és néztem a premiert, most lesz májusban, és alig volt kereslet rá, meg más előadásokra. Nincs fent a jegy.hu-n, ez is érdekes. 



Bakkhánsnők | jegymester.hu



Igazából napjainkban már csak a gagyira van kereslet. Szerintetek mennyi jegy fogyna egy Ember tragédiájára? Hát nem sok, pedig egy remekmű.



 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51042022-05-03 00:20:02
Operett, mint színpadi műfaj • 51032022-05-03 00:19:56

A Mosoly országa melyik szereposztással a jobb?



Van egy olyan érzésem, hogy a héten nem szadad elhalasztani, mert a jövő évad még bizonytalan. Most is levettek két előadást, pedig a színvonalas produkciónak tűnik.


Operett, mint színpadi műfaj • 51022022-05-02 23:02:28

Mindenesetre várjuk a 3:1 a szerelem javára operett sváci premierjét. 2021. őszén a Volksoper is bemutatta a Roxy és a csodacsapatát, nagy sikerrel. Sajnos a 2022/23-as évadban ott már nem tudjuk megnézni a darabit, de azért remélhető, hogy előbb utóbb Magyarországon is feteszi az egyetlen magyar sport -"vizilabda" német verzióban "foci"- témájú operettet valamelyik színház. Igazából létezik még egy sport témájú operett, mégpedig az is Ábrahám darab. 1935-ben mutatták be nagy sikerrel a Történnek még csodákat. Itt egy teniszmeccs zajlik az előadás közben.



Ha esetleg tudtok további sport témájú operettről, jelezzétek.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50982022-05-02 21:49:41

Meg kell jegyenzi, hogy Lehár életműve kb. 34 operettet tartalmaz, Huszka pedig 14 darabot írt. Jól mondom a számot?


Operett, mint színpadi műfaj • 50962022-05-02 21:42:30

SZÍNPAD BURGÄSCHI



Megmondom őszintén, hogy nem sokat mond ez a svájci város név nekünk, mindenesetre az utóbbi években nyári fesztiválon mutatnak be itt operetteket. 2022-ben elsőként Ábrahám Pál darabot játszanak, méghozzá nagy meglepetésre a 3:1 a szerelem javára c. 1936-os, meglehetősen elfeledett jazzoperettjét. Német címe: Roxy und ihr Wunderteam, melyet először 1937-ben tűzött műsorára a bécsi Theater Wien, viszont a politikai események miatt nem sokáig maradhatott műsoron, hisz a darab valamennyi szerzője zsidó származású volt és a színészek is.



A premieer 2022. június 11-én 20.00-kor lesz. 



Színpad Burgäschi | Roxy és csodacsapata (burgaeschi.ch)



Ha lesz valami előzetes a youtube-n, természetesen linkelem. Svájcban most lesz látható először a darab. A svájci németek körében nem ismeretlen Ábrahám Pál neve, illetve az operett műfaja. 2017-ben Báselben az operaház játszotta a Hawaii rózsáját, majd 2019-ben az Operette Sirnach műsorra tűztea a Bál a Savoybant illetve Luzerner Theater a Mese a Grand Hotelbent.



Swisslos: Operette Sirnach: "Ball im Savoy" (TG) - YouTube



Trailer DIE BLUME VON HAWAII - YouTube



«Märchen im Grand Hotel», Luzerner Theater - YouTube



Maga a 3:1 a szerelem javára c. operett 1988 után néhány alkalommal a magyar színházak műsorára is felkerült. Én egyszer láttam, méghozzá 2014-ben Székesfehérváron a Vörösmarthy Színházban. Azóta sehol se ment, de a 2001-ben a József Attila Színház műsorára is felkerült.



Az operettet 1988-ben újította fel Kulka János: 



3:1 a szerelem javára



Szilágyi László; Kellér Dezső: 3:1 a szerelem javára; Társulat: Csiky Gergely Színház, Kaposvár; Bemutató: 1988.11.11; Rendező: Bezerédi; Szereplők: Pirnitler Bertuska * Magyar Éva; Blazsek II. * Kulka János



3:1 a szerelem javára (operett) – Wikipédia (wikipedia.org)



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50952022-05-02 21:30:54

Meddig tartott a két gála?


Operett, mint színpadi műfaj • 50922022-05-02 13:25:55

A Budapesti Operettszínháztól tudtam meg, hogy sajnos csak 2022. júniusában lesz meg a jövő évad műsorterve. Egyenlőre kilátásba sincs, hogy mik lesznek az új előadások, mik maradnak műsoron, mivel a Covid óta merőben megváltozott a közönség igénye, más előadásokra ülnek be az emberek.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50902022-05-01 23:04:50

Ezeket csak érdekességből tettem fel, tudom, hogy sokan kinevetnek emiatt, de én hiszek az ilyesmiben. Ha érdekel valakit, megpróbálok másokra is rákeresni.



Skorpió nap és kos hold híresség Bill Gates, Alain Delon, Charles de Gaulle, Habsburg Otto, Meg Ryan is.


Operett, mint színpadi műfaj • 50892022-05-01 23:02:39

Kálmán Imre nem volt fent, így én tettem be egy programba a születési helyét és idejét



1882. október 24. 23. 58 perc Siófok



Oroszlán aszcendens





Nap a Skorpióban





Hold a Kosban





Merkúr a Mérlegben





Vénusz a Nyilasban





Mars a Skorpióban





Jupiter a Rákban





Szaturnusz a Bikában





Uránusz a Szûzben





Neptunusz a Bikában





Plútó a Bikában


Operett, mint színpadi műfaj • 50882022-05-01 22:49:57

Ábrahám Pál, Apatin, 1892. november 2. sajnos az időpont nincs meg



Planet positions:



SunSun Scorpio 10°33’ (skorpió)



MoonMoon 



Aries 2°41’(00:00) (kos)

Aries10°04’(12:00)

Aries17°32’ (23:59)



MercuryMercury Scorpio 25°38’(skorpió)



VenusVenus Virgo 29°02’ (szűz)



MarsMars Aquarius 26°13’ (vizöntő)



JupiterJupiter Aries 17°14’ R (kos)



SaturnSaturn Libra 7°46’ (mérleg)



UranusUranus Scorpio 6°40’ (skoprió)



NeptuneNeptune Gemini 10°40’ R (ikrek)



PlutoPluto Gemini 9°20’ R (ikrek)



NodeNode (M) Taurus 7°39’ R (bika)



LilithLilith (M) Scorpio 12°58’ (skorpió)



ChironChiron Virgo 2°06’ (szűz)



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50872022-05-01 22:41:16

2022 - A Magyar Operett Éve A színház fennállásának 100. évfordulóját ünnepli. A centenáriumon túl ebben az évben ünnepeljük Kálmán Imre születésének 140. és Ábrahám Pál születésének 130. évfordulóját. Műveiknek műsorra tűzésével, valamint 21 Budapesti Operettszínház A nemzeti dalszínház – főigazgatói pályázat Kiss-B. Atilla nagyszabású gálakoncerttel kívánok tisztelegni Kálmán Imre, illetve Ábrahám Pál művészete előtt. Bemutatom Ábrahám Pál: Bál a Savoyban című revü-operettjét. A már nemzetközivé vált operettfesztiválra, amely karmesterversennyel és énekversennyel egészül ki, a résztvevőket a két szerző műveivel várom. Kálmán Imre eredeti szándékait megvalósítandó, a színház a Fővárosi Nagycirkusszal együttműködve a Cirkuszban mutatja be a Cirkuszhercegnőt. 2022/23 Nagyszínpad 1. Ábrahám: Bál a Savoyban 2. Millöcker: Madame Dubarry 3. Szörényi: Atilla 4. Kander: Chicago Teátrum Tolcsvay: Lúdas Matyi Raktárszínház magyar zenés darab ősbemutató.



Különösen érdekes a két operettszerző horoszkópja, nagyon hasonló. Mindketten skorpió jegyében születtek és a holdjuk pedig a kosban állt. Egy ilyen egybeesés irtó ritka.



Erre csak annyit mondanék, reméljük mindez meg is valósul. Ráadásul a Cirkuszhercegnőnek a helye tényleg a Nagycirkuszban van. Nekem az a kedvenc Kálmán operettem, láttam is pár éve, de sajnos az az előadás nem sok cikruszi elemet tartalmazott.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50862022-05-01 22:28:08
Operett, mint színpadi műfaj • 50852022-05-01 22:28:03
Operett, mint színpadi műfaj • 50842022-05-01 22:27:48
Operett, mint színpadi műfaj • 50832022-05-01 22:27:37

Akkor remélhetőleg a tévé is leadja a két gálát.



Elvileg idén októberben Kálmán Imre gála és novemberben Ábrahám Pál gála volt tervezve, reméljük mind a kettő meg lesz tartva.



Jacobi halálának 100. évfordulója sajnos teljes feledésbe merült, még csak meg sem lett említve, pedig ennél kerekebb már nem igen lehet semmilyen évforduló.



1992-ben különben tartottak egy emlékkoncertet az Interoperett rendezésében Ábrahám Pál emlékére a Madách Színházban, de sajnos a NAVA még nem tette fel.



1982-es Kálmán 100 gála viszont fent van a youtube-n.



Ezeket láttátok?



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50812022-04-30 12:18:13

Mai napra esik Fényes Szabolcs születésének 110. évfordulója és Lehár Ferenc 152. évfordulója. Érdekes, hogy pont egy napon születtek.


Operett, mint színpadi műfaj • 50802022-04-30 12:15:08

A műsort felírtad? Felveszi a televízió?


Operett, mint színpadi műfaj • 50762022-04-23 13:02:48

Értem, lehet megnézem.



Ti láttátok a Ninet, Jekyll és Hide-ot, La Mancha lovagját, Hegedűs a háztetőnt, Marica grófnőt, Csárdás királynőt, vagy mást, ami az Budapesti Operetttszínházba megy? 



La Mancha lovagját láttam, szép előadás volt, kellemes zenével és vicces történettel. Ez már kb. 2 éve volt, még a Covid intézkedések alatt. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631082022-04-22 21:47:44

Még mindig a hátsó bejáraton vezet oda az út?


Opernglas, avagy operai távcső... • 213452022-04-22 19:52:57

Jó lenne, ha a német és egyéb nyelvű közlés magyar fordítását is mellékelnéd, ha mással nem, a google fordítóval ez lehetséges.


Operett, mint színpadi műfaj • 50732022-04-22 19:13:59

What’s on - GöteborgsOperan - GB



Märchen im Grand-Hotel



Pál Ábrahám (1892–1960) komikus operettje két felvonásban. Librettó Alfred Grünwald és Fritz Löhner-Beda Alfred Savoir darabja után. Fredrik Fischer és Linnea Sjunnesson új svéd fordítása. Bemutatjuk a Josef Weinberger Limited társasággal való megegyezés alapján.



Egy hollywoodi cselekmény happy enddel.



Svédországi premier egy lengő zenés crackerhez, káprázatos táncjelenetekkel és pofonegyszerű rutinokkal.



Az amerikai Marylou inkognitóban utazik a Francia Riviérára, hogy egy cannes-i luxusszállodában meggyőzze az elitet, vegyenek részt egy hollywoodi kasszasiker filmben. Őszinteséget keres – igazi embereket! –, és Izabella hercegnő is csatlakozik kereséséhez. Együtt felfedezik a szállodában élők hamis sorsát és valódi érzéseit. Sok fordulat után a történetnek boldog vége van.



Mirja Burlin rendező lengő zenés roppanója az 1920-as évek hangulatával tölti meg a színpadot, és gazdagságról, csillogásról és szerelemről álmodik. Vannak káprázatos táncjelenetek szteppel, tangóval, menüettekkel és fodrászattal – valamint pofonegyüttesekkel.



Amikor 1934-ben a berlini Paul Abraham – az 1930-as évek elejének egyik nagy operaszerzője – megírta stílusos vígjátékát, a Märchen im Grand-Hôtel (A göteborgi opera produkciójának neve Det var en gång på Grand Hôtel) már száműzetésben élt. zsidó származása miatt. A művet Bécsben mutatták be, majd a feledés homályába merült. Az elmúlt években ez a „jazz-operett” reneszánszát élte Németországban. Most itt az ideje, hogy Marylou, a hercegnő és más karakterek megrohanják Svédországot.



A Märchen im Grand-Hôtel és az idei szezon látványos zenés Kabaréja nagyjából egy időben játszódik. Pedig alapvetően különböznek egymástól. Míg a Cabaret elmerít bennünket a sötétségben, amely az 1930-as évek nácizmusával borította be Európát, a Märchen im Grand-Hôtel az 1920-as évek végének lendületes pezsgését mutatja be.


Operett, mint színpadi műfaj • 50722022-04-22 19:10:39

MUSICAL 



Märchen im Grand-Hotel



Comic operetta in two acts by Paul Abraham (1892–1960). Libretto Alfred Grünwald and Fritz Löhner-Beda after a play by Alfred Savoir. New Swedish translation by Fredrik Fischer and Linnea Sjunnesson. Presented by arrangement with Josef Weinberger Limited. 



A Hollywood plot with a happy ending.



Swedish premiere for a swinging musical cracker with dazzling dance scenes and slapstick routines.



Marylou, an American, travels incognito to the French Riviera to convince the elite at a luxury hotel in Cannes to take part in a Hollywood blockbuster movie. She’s looking for genuineness – real people! – and is joined in her search by Princess Isabella. Together, they discover all the false fates and genuine feelings of the people at the hotel. After many twists and turns, the story has a happy ending.



Director Mirja Burlin’s swinging musical cracker fills the stage with 1920s flair and dreams of riches, glamour and love. There are dazzling dance scenes with tap, tango, minuettes and barbershop – as well as slapstick routines.



When Berliner Paul Abraham – one of the great opera composers of the early 1930s – wrote his stylish comedy Märchen im Grand-Hôtel in 1934 (The Göteborg Opera’s production has been renamed Det var en gång på Grand Hôtel), he was already living in exile because of his Jewish origin. The work was premiered in Vienna, and then fell into oblivion. In recent years, this ‘jazz operetta’ has enjoyed a renaissance in Germany. Now it’s time for Marylou, the Princess and other characters to take Sweden by storm.



Märchen im Grand-Hôtel and this season’s spectacular musical Cabaret are both set around the same time. Yet they are essentially different. While Cabaret immerses us in the darkness that enveloped Europe with the onslaught of Nazism in the 1930s, Märchen im Grand-Hôtel portrays the buoyant effervescence of the late 1920s.


Operett, mint színpadi műfaj • 50712022-04-22 19:01:37

Season 2022/2023 - What’s on - GöteborgsOperan - GB



A Göteborgi Operaház kellemes meglepetésre jövő évadban műsorra tűzi Ábrahám Pál: Mese a Grand Hotelben c. operettjén. A listán itt musicalnek írják, valójában annak is lehet nevezni, mert már Rátonyi Róbert is úgy emlegette a könyvében a darabot, hogy az 1934-es a bécsi Theater an der Wienben bemutatott darab zenéje már az operett és musical határán van. 



Ez az operett mostanában került elő több német ill. egy svájci színházban. A liberettója különösen vicces és groteszk, Alfréd Savoir (lengyel születésű francia izraelita vígjátékíró) Nagyhercegnő és a szobapincér c. szatíráját dolgozta át a Grünwald-Beda páros. A magyar librettót pedig a nagyszerű Heltai Jenő írta hozzá. 1936-ban Magyarországon is bemutatták az operettet Ágay Irén főszerepével a Kamara Színházban Budapesten ill. Szegeden.



Märchen im Grand-Hotel - Season 2022/2023 - What’s on - GöteborgsOperan - GB



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50702022-04-22 18:56:05

Ilyenkor mi történik az aznapi jegyekkel? Átteszik másik előadásra? 



Az Erkel Színház szinte minden előadása így ment, mivel irtó sok ott a szék, emiatt gyakran 1/4-ed ház volt. Nem csodálom, hogy nem lesz már ott több előadás, elég nekik az Eifel, de az meg irtó rossz helyen van. A Miklósa gálát láttam ott, remek volt az előadás, szép az épület, de a környék az nagyon nem megfelelő. Legalább már a járdát tennék rendbe előtte és a villamosmegállót. Az 1-es villamostól sétáltam el, és hát cipőtörőnek minősült az út.


Operett, mint színpadi műfaj • 50682022-04-22 18:36:23

https://konzerthaus.at/concert/eventid/57793


Operett, mint színpadi műfaj • 50672022-04-22 17:42:19

Nem értem ezt a hármas szereposztást, teljesen felesleges, hisz 2 vagy 1 is elég lenne. A németeknél sok darab 1 szereposztással megy, mondjuk itt viszont az a probléma, ha valaki beteg lesz, elmarad az előadásl. 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50662022-04-22 17:36:53

Hát ha így folytatódik, jövőre már lekerül a Mosoly országa a repertoárról. Szerintem a Nine sem lesz, pedig azt láttam a Dolhais szereposztással és tetszett a történet és a dalok nagy része is.



A Jekyll és Hide viszont nem jött be. valahogy a liberttó érdektelen volt, sőt időnként idegesített, sőt elborzasztott. A zene a darab elején nem jött be, de később voltak benne szép dalok. Egyszer meg lehetett nézni. Szerencsére ingyen kaptam a jegyet, a Nine-t pedig féláron vettem a jegy.hu-n a Valentin napi akció keretében. A Mosolyt még nem láttam.


Operett, mint színpadi műfaj • 50632022-04-20 12:28:35

Németországban is van egy érdekes előadás különböző operettszerzők dalaival. Ezt is linkelem érdekességből. 



DIE SCHÖNEN

Musiktheater im E-Werk

Ferdinand-Weiß-Str. 6a

79106 Freiburg

Info-Telefon: +49 (0)761 – 31514

info@dieschoenen.com



OPERETTE SICH WER KANN

Ein Spiel mit der leichten Muse



„Operette sich wer kann“ spielt mit der Absurdität der Operette und präsentiert vorbehaltlos, was an gehobenem Unsinn und frechen Anzüglichkeiten in ihr steckt. So wird die Operette wieder zu dem, was sie ursprünglich war: eine vitale und vitalisierende Kunstform, welche die Lage der Welt mit süffisanter Leichtigkeit kommentiert – gestern so wie heute.



In der bewährten und bekannten Handschrift der „Schönen“ entfaltet sich ein Spiel mit der leichten Muse. Ohne falsche Scham wird die Seele der Operette genommen und in einen neuen, springlebendigen Körper gesetzt.



Serviert werden die Lieder und Szenen von drei charmanten jungen Musikern. Katrin Mayer (Sopran), Rubén Olivares (Tenor) und Max Langer (Klavier) gehen mit Herzschmerz, Witz, Ironie und Kitsch auf eine musikalische Reise zwischen Waikiki, Berlin, Wien und Varazdin. Mit dabei als charmanter und schlagfertiger Operettenführer ist Klaus Gülker, langjähriger Redaktionsleiter Unterhaltung im SWR Studio Freiburg.



Lehnen Sie sich zurück und lassen Sie Ihre Phantasie an die diversen Schauplätze entschweben. Genießen Sie die wunderbare Musik! Und geben Sie sich getrost den großen Gefühlen und dem Lachen hin.



PROGRAMM



Zu Hilfe! Zu Hilfe!

W.A. Mozart „Die Zauberflöte“



Operette sich wer kann – Medley



Kann nicht küssen ohne Liebe

Paul Abraham „Die Blume von Hawaii“



Strahlender Mond

Paul Linke „Der Vetter aus Dingsda“



Dein ist mein ganzes Herz

Franz Lehár „Das Land des Lächelns“



Meine Mama war aus Yokohama

Paul Abraham „Viktoria und ihr Husar“



Loca

Chico Trujillo



My Little Boy

Paul Abraham „Die Blume von Hawaii“



Im Weißen Rössl – Medley

Ralph Benatzky „Im Weißen Rössl“



Es ist so schön am Abend bummeln zu geh´n

Paul Abraham „Ball im Savoy“



Ganz ohne Weiber geht die Chose nicht

Emmerich Kálmán „Die Czardasfürstin“



Grisetten Lied

Franz Lehár „Die Lustige Witwe“



Meine Lippen, sie küssen so heiß

Franz Lehár „Giuditta“



Warum soll eine Frau kein Verhältnis haben

Oscar Straus „Eine Frau, die weiß, was sie will“



Weißt du es noch

Emmerich Kálmán,„Die Csardasfürstin“



Wiener Schmarrn

Friedrich Holländer



Ich lade gern mir Gäste ein

Johann Strauß „Die Fledermaus“



Mein Herr Marquis

Johann Strauß, „Die Fledermaus“



Jaj Mamam, Bruderherz

Emmerich Kálmán, „Die Csardasfürstin“



 BESETZUNG



Katrin Mayer – Sopran

Rubén Olivares – Tenor

Klaus Gülker – Conférencier



Musikalische Leitung

Max Langer



Regie / Bühnenbild

Herbert Wolfgang



Konzeption / Regiemitarbeit

Leopold Kern



Choreographie

Stefanie Verkerk



Kostüme

Norbert Wild



Technik – Paulo da Silva / Rolf Schlecker

Schneiderei – Helga Schollenberger

Fotos – Doreen Eich



Die Produktion wird gefördert im Impulsprogramm „Kunst trotz Abstand“ des Ministeriums für Wissenschaft, Forschung und Kunst Baden-Württemberg.



Wir bedanken uns bei unseren weiteren Förderern: Stadt Freiburg, Land Baden-Württemberg, Regierungspräsidium Freiburg, Sparkasse Freiburg-Nördlicher Breisgau und Guzzoni-Federer Stiftung



Ein ganz besonderer Dank geht an unsere privaten Förderer, mit deren ungemein großzügiger Unterstützung nicht nur dieses Programm entstehen konnte, sondern die Durchführung der Spielzeit 20/21 überhaupt erst ermöglicht wurde.





 


musical • 2242022-04-20 12:22:34

Egy új musical Fegyától. A Menyasszonytánc után végre színpadra kerül a Farmerkirály c. musical, ami a világhírű farmergyáros Levi Strauss életét dolgozza fel. Pár évvel ezelőtt már tervezte bemutatni a Budapesti Operettszínház, azonban akkor elmaradt. 



Farmerkirály



Pro Kultúra Sopron Nonprofit Kft., Barlangszínház

9421 Fertőrákos, Fő utca 1.



A Pesti Broadway Alapítvány bemutatja:

Jávori Ferenc- Müller Péter Sziámi – Kállai István és Kállai Gábor

A Farmerkirály

Gyönyörű, fájdalmas és vidám dallamokban, vérpezsdítő ritmusokban gazdag történet Lévi Strauss, a Levi’s farmerek névadójának ifjúságáról.



A Pesti Broadway Alapítvány bemutatja:

Jávori Ferenc- Müller Péter Sziámi – Kállai István és Kállai Gábor

A Farmerkirály

Klezmer musical a világ legismertebb nadrágjának megszületéséről

Gyönyörű, fájdalmas és vidám dallamokban, vérpezsdítő ritmusokban gazdag történet Lévi Strauss, a Levi’s farmerek névadójának ifjúságáról, rengeteg kalandról és nehézségről, no meg egy nagy szerelemről. Arról, hogy egy kis német falutól New Yorkon keresztül az aranyásók városkájáig vezető úton hogyan született meg a farmernadrág ötlete.

Az előadás rendezője Kerényi Miklós Gábor, a szereplők között pedig ott találjuk Szulák Andrea, Szabó P. Szilveszter és Kerényi Miklós Máté nevét.

Közreműködik Jávori Fegya vezetésével a Budapest Klezmer Band

Vidám, és egyben fájdalmas játék a kivándorlás kényszeréről, valamint az új világba való beilleszkedés gyötrelmeiről, az „állva maradási” képesség örök szükségességéről. Drámai összecsapásokkal és humoros pillanatokkal fűszerezett történet a tehetségről, a kitartásról, és a képzelőerő diadaláról.



https://www.jegy.hu/program/farmerkiraly-129117


Operett, mint színpadi műfaj • 50622022-04-17 22:26:14

Az prágai előzetes fordíása



Állami operakórus

Állami Operazenekar



A sarkalatos epizód egy bálban bontakozik ki, ahol Aristide egy régi lánggal, a táncos Tangolitával kap megbízást. Mégsem sejti, hogy felesége, Madeleine felkapta a szándékát, és úgy döntött, hogy egy közeli barátjával, Daisy-vel is részt vesz a bálon, aki nemrég tért vissza Amerikából. Senki sem tudja, hogy Daisy a híres zeneszerző, Pasodoble. Mustapha Bey, a török ​​attasé beleszeret Daisy-be, míg Célestint, a félénk fiatal ügyvédet elbűvöli Madeleine...



Mindezeket a szövevényes helyzeteket a szédületes zene ellenállhatatlan tónusai, magával ragadó dallamok és jazz ritmusok, magyar táncok, bécsi keringő és klezmer kísérik. A kifinomult, szórakoztató modern revüoperettet Martin Čičvák színigazgató és Jan Kučera karmester adaptálja. Az Állami Operaház, korábban Neues deutsches Theater, 1933-ban mutatta be a Ball im Savoy-t, ezt követően Brünnben, Ostravában, Opavában, Olmützben és Teplicében, valamint a prágai Karlín Zenei Színházban is bemutatták.



Kilenc évtized után az operett a Musica non grata projekt részeként most tér vissza az Állami Operaházba.


Operett, mint színpadi műfaj • 50612022-04-17 20:52:21

Nagy örömmel tapasztalhatjuk, hogy az utóbbi években Ábrahám Pál operettjei ismét számos operaház és operettszínház műsorára felkerülnek, főként német ajkú színházakban (Németország, Ausztria, Svájc). Ezek mellett máshol is játszották, főként a Bál a Savoybant pl. Balti államok, Románia (Viktória), Olaszország, Szerbia, Bulgária stb., sőt USA (Hawaii rózsája) - ban is.  



Meglepetésre feltette a 2022/23-as évadban a Prágai Állami Operaház műsorára a Bál a Savoybant, már csak azért is nagy dolog ez, mivel ott csak ritkán játszák ezt a műfajt. 



A cseh operettszerzők kevésbé ismertek külföldön, talán Oscar Nebdal neve mond párunknak valamit. 



2022. 09. 16-án lesz a Bál a Savoyban premierje a cseh fővárosban.



Ball im Savoy (narodni-divadlo.cz)


Operett, mint színpadi műfaj • 50502022-03-27 15:39:47

Pesti Napló 1931. 06. 16. 



 



(*) Négy társszerző, akiket három országhatár választ el egymástól. Ábrahám Pál, Földes Imre, Alfred Grünwald és Fritz Löhner Beda operettje, a Hawai, tehát mégis csak a lipcsei Operaházban kerül színre legelőször július 25-ikén. A legelső terv is az volt, hogy ugyanott lesz a premier, ahol a Viktória premierje volt, tehát Lipcsében, későbben úgy döntöttek, hogy a bemutató a berlini Mctropol Theaterbcn lesz, még későbben úgy, hogy a bemutató Bécsben és legvégül, hogy Budapesten lesz. Most azonban, hogy Dénes Oszkár a londoni vendégszereplés helyett elvállalta a számára írt szerepet, a Hawai bemutatója mégis Lipcsében lesz. Négy szerző írta az operettet. A négy szerző közül Ábrahám jelenleg Berlinben lakik, Grünwald és Beda Bécsben, Földes Imre pedig Budapesten. Hogyan dolgozhattak ezek együtt ugyanazon a librettón. Ezt mondja el Földes Imre a következőképpen:

— Hát bizony nem volt könnyű feladat. Folyton érintkezésben voltunk egymással: telefonon, táviratokban és repülőpostán küldött levelekben. No meg aztán állandóan egymáshoz utazgattunk: vonaton és repülőgépen. Négy szerző együttműködése még egy és ugyanabban a városban is nehézkes dolog, hát még amikor három országhatár választja el őket egymástól. Hogy egy kis képet rajzoljak az egészről, a dolog ott kezdődik, hogy a zeneszerző és a két librettista konferenciára ült össze Berlinben és hosszú töprengés után kieszelt egy jó operettcimet, amely ilyeténképpen hangzott: »Hawai rózsája«. Ezt a címet aztán letelefonálták nekem Pestre, azzal a meghagyással, hogy próbáljak ehhez a gombhoz egy frakkot varrni. Megpróbáltam.• Gombhoz frakkot varrni, operettnyelven annyit jelent, mint szcenáriumot írni egy címhez.

— Negyvennyolc órát kaptam erre a munkára. Elkészítettem a - vázlatot, amelyet alaposan átvizsgáltunk, megtárgyaltunk és kiegészítettünk most már mind a négyen Bécsben. Közben az történt még, hogy Fritz Beda Berlinbe utazott és ott írta a verseket a darabhoz, Ábrahám statisztált neki, máskor Ábrahám utazott Bécsbe Bedához és azután mind a hárman ideutazlak hozzám, Pestre és itt elkészítettük a darab harmadik formátumát. Ebben a formátumban fog színre kerülni a darab július 25-ikén Lipcsében.



Érdekes ez a riport, mindenesetre a Hawaii rózsája librettója 2 nap alatt született volna meg. Nyilván nem, csak a vázlat. Mindenesetre akkoriban még nagyobb volt a munkatempó jóval, mint napjainkban. 



 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50492022-03-27 15:07:17

Miért veszi, hogy kacsa mindkét cikk? Meg kell keresni a Városi Színház műsorát és abból kiderül. A cikk alapján mindketten hangszerelték a darabot, de a kezdeti előadásokon Ábrahám berlini Offenbach hangszerelése ment, később Szántó Mihály lett a karmester és a ő a saját hangszerelését használta. Ezek szerint mindketten hangszerelték a 4 dalt.



Ábrahám amíg Budapesten volt addig vezényelhette az előadást. (Ezt én mondom, meg kell még keresni. Az ADT-n erre nincs információ. Arra van előfizetésem.)



"A jazzesitett Szép Heléna csak nálunk újdonság, Berlinben már játszották igy, meglehetősen szép sikerrel. A Városi Szinház igazgatósága azonban nem a berlini hangszerelést használja a mostani előadáson, hanem Szántó Mihállyal, á színház kitűnő képzettségű karmesterével jazzesitette a darabot. "



Berlinben is ment a darab, ott Ábrahám hangszerelésében.


Operett, mint színpadi műfaj • 50462022-03-26 12:10:08

Itt pedig egy másik kuriózum, ez sajnos elveszett, de egy kis részlet elő került a Hallo Budapest c. filmből Bársony Rózsi főszerepével. A zeneszerző Fényes Szabolcs is látható a filmben:



Tudom, hogy van neki részlet a Halló Budapest! című filmből 1935 YouTube x5syeutWIC0 - YouTube



Tudom, hogy van neki részlet a Halló Budapest! című filmből 1935 YouTube x5syeutWIC0 - YouTube



Szóval ennyi van sajnos csak meg a filmből, de hát ennek is örülünk, hogy előkerült.



Tudtok még olyan filmet, amelyben valamelyik jeles operettszerzőnk látható személyesen?



Lehár és Tauber zongorajátékát már közöltük korábban.



Sternberg-Tanzorchester, Refrain Vajda Károly, Tudom hogy van neki, Foxtrot, Budapest, 1935 - YouTube



Sőt az osztrák rádiómúzeumból is elő szoktak kerülni magyar ritkaságok....


Operett, mint színpadi műfaj • 50452022-03-26 11:40:19

Ábrahám állandóan utazgatott, mert szerette maga vezényelni premierjeit. Azt nem tudom, hogy bemutatták e az ő hangszerelésében a Hoffmann meséit valahol, érdemes utánajárni.



Ezt találtam még



Esti Kurír, 1928. október 16.



«Az utolsó Verebélylány4* bemutatója.

Drégely Gábor, Harmath Imre és ÁbrahámPál operettje a Fővárosi Operettszínház szombati bemutatóján nagy és meleg sikert aratott. A közönség szinte viharos lelkesedéssel ünnepelte Ábrahám Pált, a kitűnő zeneszerzőt és a szereplőket: Gaál Franciskát, Fejes Terit, Szokolay Ollyt, Kertész Dezsőt, Kabos Gyulát, Sarkadi Aladárt, Rubirtyi Tibort, Radót, Vertdreit. Külön, forró sikere volt a fiatal Egyért Mártának, Gervay Erzsi tanítványának, aki a harmadik felvonás egy rövid szerepében adta tanujelét egyrészt pompásan fejlődő, tiszta és értékes koloratúr-hangjának, másrészt máris kiforrott színészi készségének.

* A karmester a jazzre hangszerelt Szép Helénáról. Ismeretes, hogy a Városi Színház Péchy Erzsivel a címszerepben szombaton este színre hozza Offenbach szépségekkel téli klasszikus operettjét, a Szép Helénát Az Offenbach-operettnek külön érdekessége, hogy a színház a muzsika nagy részét jazzre hangszereltette és a szombat esti bemutatón igy is hozza színre. A jazzesitett Szép Heléna csak nálunk újdonság, Berlinben már játszották igy, meglehetősen szép sikerrel. A Városi Szinház igazgatósága azonban nem a berlini hangszerelést használja a mostani előadáson, hanem Szántó Mihállyal, á színház kitűnő képzettségű karmesterével jazzesitette a darabot. Szántó Mihály az új Szép Helénáról a következőket mondotta az Esti Kurír munkatársának:

— A jazzesitett Szép Heléna itt Budapesten készült. Nem használjuk a berlini partitúrát, összesen négy számot hangszereltem át jazzre, még pedig négy betétszámot. Az egyik a Trapezunti hercegnő címü Offenbach-operettből való, Péchy Erzsi fogja énekelni. A másik a Gerolsteini nagyhercegnő címü Offenbach-operettből, ezt is Péchy Erzsi énekli. A harmadik betétszám a Fortuna dala címü Offenbach- operettből származik, ezt Péchy Erzsi, ÉrezIövy és Békássy éneklik majd. Ennek a számnak külön érdekessége, hogy a vége átmegy a Hofmann meséi-nek nagy keringőjébe, majd divatos charleston-ná változik. A negyedik betét Ugyancsak a Trapezunti herccgnőböl származik. Ez a híres kán-kán, amelyet a görlök táncolnak majd. Számomra ez a munka nem jelentett nagy nehézséget, mert Berlinben az Orfeuszt egy alkalommal már áthangszercltem jazzre. Offenbachnál egyébként sem nehéz a jazzesités. Az ő dallambő muzsikája, különösen a sanzonoknál, egyenesen Kívánja ű szakszofont és.igen sok alkalmat ad a jazz izgalmas hangszereinek a munkára.



Ezek szerint az Offenbach darabot a Városi Színház mutatta be és nem az Operettszínház, ezért nem találtad meg a jegyzékben. Köszi a pontosítást, mert így legalább kiderült.



Klaus Waller könyve is hiányos még, szóval érdemes lenne ezt az információt is eljuttatni hozzá. Mivel nem tud magyarul, emiatt a fordítás elég nehézkes neki.



A Kán Kán jazzesített verziója pici részlete különben elhangzik részben a Lila akácok c. filmben is, melyben lehet látni Ábrahámot hátulról, amint vezényli a zenekart. 



Ágay Irén a Lila akácokban - YouTube



Ez a dal tulajdonképpen egy kán-kán, ha jól megfigyeljük, táncolják is a végén. 



Lila ákác 1934 - YouTube



Itt a film végig.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50382022-03-14 13:43:47

A fiatal Ábrahám Pálról nem sok mindent tudni, de azért vannak információk róla a korabeli lapokban is. A zeneszerzés mellett kitűnő karmester volt, ezt hallhatjuk a korabeli gramofon lemezeken, melyeket ő vezényelt. Emellett kitűnően tudott például zongorázni, derült ki egy 1914-es cikkből.



Mohács és Vidéke 1914. 04. 12. 3. oldal



Az Izraelita nőegylet leányzsúrja. 



....



Előételnek egy Debussy Schersot kap­tunk. A modern francia impressziomista sok­színű aprósága kitűnő tolmácsolóra talált Ábrahám Pálban, ki komoly és hóditó művészi elvekkel van fölszerelve és válasz­tékos eszközök útján muzsikálja ki a bil­lentyűkből azt a pontos és finom össze­köttetést, a mit a természet a fül és szív között teremtett. A zeneszerzést tanulja a 



Zeneakadémián és a technikai bravúrjában karmesteri hajlamokat jelez a kézjáték szé­les vonalvezetése, valamint a fölfogás átfogó erővelteljessége is. A nagy lirikustól Brahmstól játszott még egy rapszódiát, av­val az ábrándos és érzékeny, de meleg, ér­ces és férfias fölfogással és kifejeznitudással, a mi csak azoknak sajátja, kik a hang­szerüknek tudósai, meg poétái egyben. Afölényes tudás könnyed ujjérintéssel kiépít minden akkordot, a mibe a vérbeli zenész egész muzsikális lelkét belé tudja lehelni. Nem tudhatom, mi minden zsongott ebben a rapszódiában, mikor a költője érző leiké­ből kiszakadt, de tudom, hogy se más, se több nem lehetett, mint a mit Ábrahám hozzá kristályosított. Nem értvén a zenéhez sokkal többet, mint a keszthelyi városbiró az arcképfestészethez, üresen hagyom e papí­ron a többi helyemet az eljövendő, illetéke­sebb kritikusok számára. Nagy világ fog még tapsolni neki, mint a hogy tapsolta a Belvárosi Kaszinót megtöltő publikum, mely fentartás nélkül behódolt e legtöbbet ígérő, ritka talentumnak.


Operett, mint színpadi műfaj • 50372022-03-14 13:23:08

Ábrahám Pál maga is remek hangszerelő volt, sőt korai éveiben rengeteg külföldi slágert hangszerelt át. Később időhiány miatt segítettek neki mások is, de nem tudni mennyiben. 



Esti Kurír 1928. szeptember 15. Offenbach operát hangszerelt Ábrahám



A GÖRLNÉLKÜLI OPERETTBEN a hat fia­tal és kedves kisasszony, Szömőrkényi Fran­ciska, Kerékgyártó Olga, Horváthy Elvira, Do­bos Anni, Hajó Teri és Fóthy Nelly már ének­lik is Hoffmann Barcaroiájának paródiáját:

Bár karolna Csak át a párom,

Epedve várom őt,

Bár karolna Szivemre bújva,

Ha zeng az új nyitány Megboldogult Offenbach úr Megbocsát nekünk fán,

Ha élne most,

Egy jazz dobosi Vinne mindig a bárkán.

Hoffmann Barcaroláját eredetileg Offenbach irta, jazzra azonban kései utóda, Ábrahám Pál hangszerelte. 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50362022-03-14 12:17:26

A Renate Müller miatt próbálták az utolsó példányig elégetni, de szerencsére nemrégiben 2 példány meglett belőle. Három Ábrahám dal  szerepel benne:



Paul Abraham Spielfilm: „Sunshine Susie“ (Die Privatsekretärin, engl.,m.dt.U.) - YouTube



Ez lenne az angol változat. 



2. perc 10 mp-től hallható zenerészlet szinte megegyezik egy későbbi Chappy Orlay Jenő sláger egy részével....ha jól nézem 1942-es az Orlay sláger, valójában kedvenc dalaim egyike ebből a korból.



Rácz Vali - Weygand Tibor: Nem vagyok egy tedd ide, tedd oda ember - YouTube 



 




  • Budapesti Hírlap, 1931. február 26.



A mesék az írógépről c. film premierje 1931. február 26-án volt a Royal Apollo és a Kamara mozikban, a német verzió ment Renate Müller, Hermann Thimig, Felix Bressart főszerepével. 



Szomaházy István regénye, Békeffy-Lajthay operettje nyomán,

RENDEZTE: WILHELM THIELE a „Benzinkút6 rendezője. Zenéjét szerezte: ÁBRAHÁM PÁL. (A Lajtai dalok nem hangzottak el a filmben).



Viszont ha ez a változat ment, akkor itthon is kéne belőle, hogy legyen példány. Aztán lehet, hogy ezt is megsemmisítették.



Víg Miklós felénekelte a film két slágerét magyarul:



Víg Miklós - Szalmaszál a vízbe - YouTube



Víg Miklós - Bár nincsen ősi rangom - YouTube



A német filmdalok Gramofon lemezre is felkerültek



Renate Müller: „Mein Herz hab ich gefragt“ (Paul Abraham) - YouTube



"Ich hab 'ne alte Tante" ... Bernard Etté / Armand Bernard (1931) - YouTube



"Ich bin ja heut so glücklich ! " ... Bernard Etté / Marthe Coiffier (1931) - YouTube


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 50812022-03-14 11:58:29

Hát reméljük azért ennél több Ábrahám felvétel lesz a közeljövőben. Idén novemeberben lesz a születésének 130. évfordulója, erre igérték, hogy felteszi az Budapeti Operettszínház a Bál a Savoybant,  3 éve viszont elmaradt a Covid miatt a Viktória felújítása. Az is jó lenne, ha a Hawaii rózsáját vagy a 3:1 a szerelem javárát tennék fel végre.


Operett, mint színpadi műfaj • 50282022-03-10 18:13:04

A náci korszak alatt számos hazai és nemzetközi filmet megsemmisítettek vagy egyszerűen elveszett a példánya vagy később a kommunista időszak alatt semmisült meg, esetleg hanyagságból tűnt el. 



Örvendetes fejlemény, hogy a Renate Müller főszereplésével, Szomaházy István szövegkönyve alapján c. Mesék az írógépről c. filmoperett elveszettnek hitt német filmoperett Ábrahám Pál zenéjével pár éve előkerült és mostanra sikerült digitalizálva restaurálni. A premiert mi is megtekinthetjük 2022. 03. 24-én az alábbi linken:



24.03.2022 Die Privatsekretärin Film – Adalbert Stifter Verein



Március 24-én a Filmmuseum München a Adalbert Stifter Verein együttműködésében bemutatja az 1931-es "A magán titkár" című film restaurált változatát Paul Abraham zenéjével.



1927-ben Lajtai Lajos is megzenésítette ez a szövegkönyvet, de a német filmen az ő általa írt dalok közül egy se szerepelt.



 


Erkel Színház • 112882022-03-06 00:21:18

Én is ott voltam az előadáson, remek volt. Sajnálom, hogy bezár a színház, valahogy az Eiffel az rossz helyen van, az Operaház meg drága. 



Cigánybáró gondolom lesz még, de átköltözik a másik két játszóhely valamelyikére. 


Operett, mint színpadi műfaj • 50252022-02-20 12:33:52

Fényképet hogy lehet feltölteni? Nekem nem engedte.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50232022-02-19 21:27:33

Tükör c. folyóirat 1977. 11. 13. száma szerint 46. szám szombat 21. óra



Operett dióhéjban: Ábrahám Pál: Bál a Savoyban ©



Nem tudom mi lehetett ezzel a felvétellel, jó lenne, ha előkerülne.


Operett, mint színpadi műfaj • 50222022-02-19 20:32:11

A Magyar Televízióban 1968-ban játszották Ábrahám Pál Hawaii rózsája c. darabját. A Tükör 1968. 07. 09. 28. szám szerint szombati nap sugározták felvételről 20 óra 20 perces kezdéssel:



ABRAHÁM PÁL:

Haway Rózsája.

Jazzoperett 3 felvonásban. A Szolnoki Szigligeti Szín­ház előadása, felvételről. Szövegét írta: Földes Imre. Alfred Grünwald. Fritz- Löhner—Beda Versek: Har- math Imre. Díszlet: Fehér Miklós. Jelmez: Jánoskuti Márta. Koreográfus: Hege­dős Györgyi. Vezényel: Pázmány Tibor. Rendezte: Bor József.



Szereplők: Susanne Provan- revüsztár, Lilia hercegnő — Hubay Anikó, Lilo Taro herceg — Rózsa Sándor, Stone tengerészkapitány — Harmaczy József, Kormány­zó — Dömsödy János, Bessy, az unokahúga — Krasznói Klári, Buffy, a kormányzó titkára — Kertész Péter, Jim Boy, Susanne partnere — ifj. Ujlaky László. Raka — Baranyai Ibolya, Kanako Hile — Juhász János, Perroquet — Benyovszky Béla. Bobby, tengerész had­nagy — ifj. Talár Endre, Sunny — Horváth Attila, Riki, haway-i lány — György Márta.

Ábrahám Pál (1892—1957) a Zeneművészeti Főiskolát vé­gezte. 1927-ben kezdődöttkönnyűzenei pályafutása,

mint operettszerzőé s a Fő­városi Operettszínház szer­ződtette karmesternek. A Haway rózsája és a Bál a Savoyban németországi be­mutatói idején Berlinbe köl­tözött, majd onnan 1933-ban,a fasizmus elől Párizsba s utána — Kubán keresztül — 194l-ben New Yorkba emig­rált. 1956-ban súlyos ideg-összeomlással visszatért Európába. 1957-ben halt meg Zürichben. A Haway rózsáját 1932-ben mutatta be a Király Színház. Lábass Jucival a címszerepben. A szerző ekkor így nyilatko­zott új operettjéről: őszin­tén megvallom, a Haway rózsája (németországi) sike­reinek nem tudtam igazán örülni. Budapest közönségé­től várom alázatosan az en­gedélyt: örülhetek-e teljesszívvel igazán? ... A szívem ide húz. Németországi sike­reim nem. sikerek, örömeim nem örömök, Budapest jó­váhagyása nélkül.”

Képünkön: Hubay Anikó és Harmaczy József.



Megjegyzésem: Ábrahám 1960. májusában halt meg, tehát 3 évvel később, mint a cikk írja.



 


musical • 2212022-02-13 08:44:01

A jegy.hu 50%-os akciójával vettem jegyet még szerdán az aznapi Nine-ra az Operettszínházban. Dolhai Attila, Széles Flóra, Gubik Petra, Füredi Nikolett és Szulák Andrea szereposztással remek előadást láttam, színvonalas díszletetel és mély tartalommal. A dalok tényleg változatosak volta, volt benne pár kifejezetten jó dal is meg néhány közepes. Korábban a neten megnéztem a musical filmváltozatát, amit ajánlok mindenkinek, csodálatos. Azt természetesen a színházi előadás nem tudta felülmúlni, de ajánlom, hogy aki ha teheti még ma 2022. 02. 13-án vasárnap nézze meg az utolsó előadást, mert szerintem leveszik.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Ötpacsirta Szalon (FSzEK Zenei Gyűjteménye)

A klasszikus ének új generációja: tanítványok, tehetségek, jelen és jövő csillagai
Prof. Laki Krisztina ének mesterkurzusának záró koncertje
Műsoron áriák és dalok klasszikus remekművekből.
Kísér Mezei Pál zongoraművész.

20:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

"Tenorissimo" - ünnepi operagála Fabio Sartorival és magyar énekesnőkkel
18:00 : Tokaj
Kulturális és Konferencia Központ, Zsinagóga

"Zempléni Fesztivál"
A XIV. Cantemus Nemzetközi Kórusfesztivál kórusai

19:00 : Fertőd
Esterházy Kastély

Keller Quartet:
Keller András, Környei Zsófia, Homoky Gábor, Fenyő László
Haydn: d-moll „Quinten” vonósnégyes Op. 76 No. 2
Dvořák: F -dúr „Amerikai” vonósnégyes Op. 96 No. 12
Haydn: D-dúr vonósnégyes Op. 76 No. 5

20:00 : Sárospatak
A Művelődés Háza és Könyvtára

Keszei Bori, Fodor Beatrix, Megyesi Schwartz Lúcia (ének)
Pokorny Lia (próza)
Budafoki Dohnányi Zenekar kamaraegyüttese: Lajhó Barbara, Nagy Szilvia, Nádasdi Szilvia (hegedű), Kusz Viktória (brácsa), Szabó Anna (gordonka)
"Zempléni Fesztivál"
Női sors Európában - asszonyok az operákban
Gounod: Júlia cavatina (Rómeó és Júlia)
Mozart: Barbarina ária (Figaro házassága)
Mozart: Grófné és Susanna duett (Figaro házassága)
Rossini: Isabella áriája (Olasz nő Algírban)
Puccini: Lauretta ária (Gianni Schicchi)
Puccini: Mimi ária (Bohémélet)
Bizet: Carmen ária (Carmen)
Offenbach: Barkarola (Hoffmann meséi)
Kacsóh: Iluska dala (János vitéz)
Erkel: Melinda Tiszapart-ária (Bánk bán)
Bernstein: Ludwig ária (Candide)
Lehár: Vilja dal (A Víg özvegy)
A mai nap
született:
1881 • George Enescu, zeneszerző († 1955)
1965 • Johan Botha, operaénekes († 2016)
elhunyt:
1975 • Vujicsics Tihamér, zeneszerző, népzenekutató (sz. 1929)