vissza a cimoldalra
2022-11-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Opernglas, avagy operai távcső... (21610)
Kedvenc felvételek (740)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63905)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5767)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Momus társalgó (6412)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
Társművészetek (2582)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Kimernya? (4678)
A díjakról általában (1173)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3306)
Ilosfalvy Róbert (1008)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5404)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1596)
Pantheon (3192)
Operett, mint színpadi műfaj (5257)
Balett-, és Táncművészet (6148)
Momus-játék (6349)
Zenei események (1027)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (904)
Rost Andrea (2134)
Kolonits Klára (1237)
Lehár Ferenc (817)
MET-es operaelőadások moziban (631)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: smaragd
Leírás:
Honlap:
   


smaragd (7403 hozzászólás)
 
Olvasói levelek • 118912022-08-04 05:39:17

Előzmény 11890



Tegnap a balatoni csobbanás előtt egy másodpercre belepillantottam takatsa (esetleg még a háttérből barátai és üzletfelei) eszmefuttatásába. Ezúton köszönöm neki, hogy nem kevés szabadidővel ajándékoztott meg, mert egy ideig biztosan távol tartom magam ettől a színvonaltól.

Kemény Egon kétszeres Erkel Ferenc-díjas zeneszerző (Bécs, 1905 – Budapest, 1969) művei szerzői jogvédelem alatt állnak, ennek megfelelően már nem én olvasom az itt megjelenteket.

Jó nyaralást kívánok!


Olvasói levelek • 118882022-08-02 09:32:08

Előzmény 11887 takatsa

Mondom, látható, hogy elakadtál ennél a műnél, és mivel szerepel benne a műcím is, jelzem, hogy Kemény Egonra alábbi soraid nem vonatkoznak, hiába sejteted:

"Egy jó lakás, zsíros állás, Kossuth- vagy Erkel díj, stb. És igen, különbség van a között, hogy énekeled a "Köszönjük néked Rákosi elvtárs"-at..."


Továbbá azt a bizonyos  pouvoirt kifelejtetted, ami a műveket általában életben tartja... ezt mindenki tudja zenei körökben!



(Remélem, hogy most már lefut ez a téma, Kemény Egonon és Franz Schmidten kívül találsz más zeneszerzőt. Egy ideig most majd nem foglalkozom a bejegyzéseiddel és remélem, hogy ez sokáig fog tartani.)


Olvasói levelek • 118862022-08-02 07:08:23

"Maradjunk pontosak és korrektek, ha lehet, kánikulában is!"  pontosan idézve ezt az óhajtó mondatot írtam le, általános alanyt használva. Tehát az eddigi hozzászólókat és a továbbiakat, azaz mindenkit, beleértve magamat is ebbe az irányba igyekeztem vezetni.

Örültem bejegyzésednek, hatásának és a mostani tartalmának is.

Itt tabu témának tekintett, de mai szóval kultikussá vált zenedarabról van szó, aminek a boncolgatása nem is a Café Momus-be való, különösen nem úgy, ahogyan takatsa fórumtárs az Operett a magyar rádióban fórumban 2022. július 23-án nekiesett. 

Ahogy írtam, alapos kortörténeti háttérrel és magas színvonalú zenei ismeretekkel lehet majd a Kemény Egon-Dalos László: Köszöntjük néked Rákos elvtárs című tömegdal gyermekkarra nagyzenekari kísérettel, zenetudományi feldolgozását elvégezni. Természetesen a partitura ismeretében. A bemutató 1952-ben a Magyar Rádióban volt, Andor Ilona Gyermekkara és a Rádiózenekar adta elő, Vaszy Viktor vezényelt.

"Elégtételül szolgálhat számodra"

Elégtételt nem igénylek, de korrekt szóhasználatot, csúsztatások nélküli tényszerűséget, a tények ismeretét és zenei tudást igen, és ezen a téren takatsa fórumtárs bejegyzései Kemény Egon munkásságával (Franz Schmidttével szintén) kapcsolatban sajnos erősen kifogásolhatók voltak eddig. 


Olvasói levelek • 118852022-08-02 07:03:34

Nem fogok mindenre szóra válaszolni, azért sem, mert olyan sok csúsztatás van és volt takatsa Kemény Egon (és Franz Schmidt) munkásságával kapcsolatos bejegyzéseiben, hogy az ott megjelent tiszteletlen megnyilvánulásait nem ismétlem meg.

Kedves Smaragd, én egyáltalán nem akadok el, hiszen mindig csak akkor írok Kemény Egonról, ha a fórumban megjelenik egy új bejegyzés róla, most is ez történt. Ilyenkor mindig eszembe jut valami róla, amit gyorsan leírok. Így történt ez a "Köszönjük néked Rákosi elvtárs"-sal is, amiről te előzőleg nem írtál, 

•    A mű szerepelt a Kemény Egon fórumban, ezt 2022. július 23-án is, amikor elkezdted akciódat, bejegyeztem az Operett a magyar rádióban fórumba, ahol most a művel megjelentél.

pedig - mint Búbánattól megtudtuk - kifejezetten ezért a műért kapta 1953-ban Kemény Egon az Erkel díjat, amit - mint írtad - nem Rákosi elvárs adományozott neki, hanem egy független és befolyásmentes művészi grémium.

•    Nem írtam le Rákosi elvtárs nevét, hanem azt, hogy az Erkel Ferenc-díjat annak idején zeneszerzőkből álló bizottság adományozta zeneszerzőknek, azaz akkor nagyon magas rangú zenei és nem politikai kitűntetés volt.

És persze, abban is igazad van, nekem valóban az a célom, hogy felkeltsem az érdeklődést "Kemény Egon zeneszerzői munkássága iránt." Pl. most egy nagyon népszerű kis dallal leplek meg téged és a többi fórumtársaimat is, az a címe, hogy Valahol Oroszországban. És igen, ha jól megfigyelitek, a kíséretet Steinway zongorán játsszák, ami ennek a kis dalocskának a minőségét bizonyítja. 

•    Ennek a műnek nem Kemény Egon a zeneszerzője.

Szóval láthatod, én mindent megteszek Kemény Egon népszerűsítésére. Ez az igyekezetem neked köszönhető, mert amikor kultúrsznobnak neveztél (11750), akkor én nagyon magamba szálltam, mert rájöttem, hoyg a diagnózisod helyes. 

•    Ez nem diagnózis volt, hanem hasonlatként említettem egy iskolai esettel kapcsolatban gimnáziumi éveimből (Egyébként Heiner Lajossal is egyetértettem.)

Írtam én azonnal egy nagyon terjedelmes választ erről, elmesélve, hogy nekem gyerekfejjel mindig Bachot, Mozartot, Beethovent kellett otthon hallgatnom, lefekvés után ez a zene ringatott álomba, és képzeld, a 60-as évek elején apám lemezszekrényében ott kuksolt  Beethoven mind a 9 szimfóniája bakeliten, ami ekkoriban Magyarországon biztosan ritkaságnak számított, pláne, ha a birtoklója egy triciklis kifutófiú volt, mint az apukám. És azt is leírtam részletesen, hogyan kapott ő triciklit azokban az ötvenes években, de aztán rekord gyorsasággal a bejegyzésemet a moderátor letörölte, így biztosan nem tudtad elolvasni. De igaza volt a moderátornak is abban, hogy az én írásom nem volt a topik témája, tényleg nincsen egyetlen triciklis topik sem, amibe ez az írás illően elhelyezhető lett volna. Nos, éppen ezért ijedtem meg attól, hogy mi lesz most Kemény Egonnal, mert bezártad a topikját, hová lehet majd őt betuszakolni. 

•    Betuszakolni majd valami mást fogsz, ez a szóhasználat tiszteletlen! Hasonlóképpen a fenti sorokhoz. Szerencsés lenne, ha stílust váltanál és nem nyilatkoznál gunyorosan.

De hála Istennek, látom, hogy ez nem okoz gondot, hiszen egy ekkora zenei óriásnak, akinek ráadásul ennyire szerteágazó tevékenysége volt (amit a 11874-es bejegyzés is érintőlegesen említ), a Momus bármelyik topikjában megérdemelt helye van. 

•    Mindenki írhat mindent, mindenhova, amint ezt az írásaid is mutatják.

Én ennek nagyon örülök, és további jó munkát kívánok "Neked, barátaidnak és üzletfeleidnek" (ld. Micimackó) egyaránt.

•    Azt hiszem valóban békésebb hangulatban lehetsz, ha a Micimackót olvasod. Talán segít.



Sajnálom, hogy ez a mondat elkerülte a figyelmedet/11869, mert erről érdemes lett volna és lenne írni, azaz hogy milyen kettősség mellett dolgoztak akkor a zeneszerzők gyakran politikai életveszélyben zenei szakmai kérdéseket megvitatva:

Hírünk a világban – I. évf. 12. szám – 1951. december

„ZENEI HÉT/XI.17-24/ zajlott le Budapesten. Az új magyar zeneművek bemutatása mellett a programm az "intonáció" és "a zene programmszerűsége" feletti vita volt. A vita alapgondolata: "A zenetörténet nagyjainak példái megmutatják,hogyan kell az osztályharcban az elnyomottak eszme- és érzelemvilágát, programmját zenében kifejezni, hogyan kell harcaikat zenével elősegíteni."


Olvasói levelek • 118822022-08-01 15:19:22

Itt szeretném megjegyezni, hogy az



Ádám Jenő-Kodály Zoltán témához írt bejegyzésem/11869 után



takatsa fórumtárs terelte el /11871 Kemény Egon felé a témát.



11877 olyan kaotikusnak tűnik, hogy egyelőre nem rabolom vele az időmet.



A magam részéről megvárom, amig összegyűlnek a bejegyzések, és ahogyan időm és kedvem engedi, majd hozzászólok, ha szükséges.


Olvasói levelek • 118812022-08-01 15:15:38

Előzmény 11 878



Ebben a bejegyzésemben az is olvasható, hogy a hangszerelése valószínűleg Kemény Egon munkája, a dal nem az övé: "Valahol Oroszországban"!



Maradjunk pontosak és korrektek, ha lehet, kánikulában is!


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 52042022-08-01 09:56:46

Kemény Egon rádiófelvételei közül júliusban még három daljátékának egy-egy részlete hangzott el a Dankó Rádióban, zenei szerkesztő: Szabó Tamás.




  • A Túl az Óperencián című műsorban 2:1 arányban Czikora László szerkesztő-műsorvezető bemondta a szerzők és az előadók nevét:



Hatvani diákjai - Elmira sanzonja https://kemenyegon.hu/hatvani-diakjai

Komáromi farsang - Kraxelstumpf szerenádja https://kemenyegon.hu/komaromi-farsang




  • Tölgyi Krisztina szerkesztő-műsorvezető Az a szép című műsorában Kemény Egon halálának 53. évfordulóján, július 23-án idézte fel munkássága zenei műfajainak egy részét, nem győzte sorolni...  Emlékezésképpen Simándy József és Andor Éva operaénekesek A messzetűnt kedves főszereplői (Fazekas Mihály és Julika) gyönyörű előadásában hallottuk "Az első szerelem dala" című kettőst ("Kislány voltál, most már nagylány, bizony ám, hosszú a szoknyám...")



Ebben a műsorban, egy másik adásnapon elhangzott még "egy rég nem hallott rádióoperett", ahogy Krisztina említette, a Szerencsés utazás egy részlete is. Megjegyzem, hogy nagyzenekari egyveleg is készült a darabból, amit gyakran játszottak a rádióban.




  • Végül tegnap, július 31-én szinte fináléként, így zárult a hónap (amelyben Kemény Egon neve napjának ünnepe is volt még életében, az osztrák naptár szerint július 15-én) a Túl az Óperencián című adásban: 



Czikora László: Kemény Egon Komáromi farsang című daljátékának Nyitányával búcsúzunk.


Olvasói levelek • 118752022-08-01 09:06:37

Kapcsolódva az előző bejegyzéshez



és az Előzmény 11873-ra válaszolva: sajnos vannak dolgok, amin nem lehet segíteni. Itt a jelek szerint elakadtál. Ideírhatnád a CD 2 zeneszerzőit, ha ennyire ráérsz. Bejegyzéseid előnye, hogy felkelted az érdeklődést Kemény Egon zeneszerző munkássága iránt.


Olvasói levelek • 118722022-08-01 05:54:06

Nem nyitottam meg a linkeket, feltételezem, hogy miről van szó. YouTube https://www.youtube.com/watch?v=oAiKoFZvUcY

A VIII. kerületi Központi Úttörőkórust és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Tóth Lajos vezényelte.

Best of.... válogatás CD 1 albumán jelent meg, a magyar zeneszerzők:

Eisler-Hidas, Kemény Egon, Juhász Frigyes, Grabócz Miklós, Balázs Árpád, Lóránd István, Rossa Ernő, Kadosa Pál.

https://www.amazon.com/Best-Communism-Revolutionary-Communist-Songs/dp/B0000278F5

A CD 2 nincs meg nekem, a zeneszerzők listáját valaki itt pótolhatja.

A Kemény Egon – Dalos László szerzőpár ezt a művet Köszönjük néked...1953-ban alkotta, politikai háttere ellenére máig nagy siker, a letöltések ezt mutatják. Váratlanul mindkettőjük életművének egyik kiemelkedő alkotása lett. Kiírásra készült pályamű, a maga történelmi helyén, a politikai viszonyokat ismerve és korrekt zenei kutatómunkával szabad csak közelíteni ehhez a kórusműhöz.




  • Kemény Egon – Dalos László dalciklusait ezt megelőzően szintén nagy érdeklődés, majd emlékezetes siker kiséretében 1952-ben a Magyar Rádió mutatta be:



Kemény Egon – Dalos László: „Tavasz a télben”. Közreműködött: Gyurkovics Mária, Pogány László, Andor Ilona Gyermekkara és a Forrai kórus. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Polgár Tibor vezényelte.

Kemény Egon – Dalos László: „Őszi séta”. Közreműködött: Lukács Margit – próza, Sándor Judit, Rösler Endre Andor Ilona Gyermekkórusa. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Polgár Tibor vezényelte.

https://kemenyegon.hu/


Olvasói levelek • 118692022-07-30 06:54:58

SZÉKELY MIKLÓS: Ádám és Kodály 

nagyon érdekes, tényfeltáró magánkiadás. 

Az 1950-es évek magyarországi zenei életének egyik jelentős, eredeti hangfelvételen is megmaradt kórusművét a napokban takatsa fórumtárs hozta elő a Fórum – Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (Búbánat, 2008-03-06 21:20:47) egyik bejegyzésében. Majd Búbánat fórumtárs írta be az Erkel Ferenc-díjban részesített zeneszerzők nevét és alkotásaikat, akik az alábbi kor-dokumentumban – Ádám Jenő és Kodály Zoltán mellett – szintén szerepelnek:



Hírünk a világban – I. évf. 12. szám – 1951. december

„ZENEI HÉT/XI.17-24/ zajlott le Budapesten. Az új magyar zeneművek bemutatása mellett a programm az "intonáció" és "a zene programmszerűsége"

feletti vita volt. A vita alapgondolata: "A zenetörténet nagyjainak példái megmutatják,hogyan kell az osztályharcban az elnyomottak eszme- és érzelemvilágát, programmját zenében kifejezni, hogyan kell harcaikat zenével elősegíteni."



A KÖVETKEZŐ SZERZŐK darabjait adták elő a Zenei Hét során: Ádám Jenő, Bárdos Lajos, Behár György, Bródy Tamás, Dávid Gyula, Farkas Ferenc, Gaál Jenő, Gulyás László, Gyöngy Pál, Halász Kálmán, Halmos László, Járdányi Pál, Kadosa Pál, Kemény Egon, Kerekes János, Kodály Zoltán, Kókai Rezső, Komjáti Károly, Lajtha László, Lányi Viktor, Ligeti György, Maros Rudolf, Polgár Tibor, Ránki György, Romhányi József, Sárközi István, Sugár Rezső, Szabó Ferenc, Székely Endre, Szervánszky Endre, Szőllősy András,Tardos Béla, Vass Lajos, Vásárhelyi Zoltán, Vetési György, Vincze Imre, Vincze Ottó, Viski János.”

(Forrás: Ardelao bejegyzése Fórum – Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (smaragd, 2016-09-10 17:01:08 - smaragd, 2022))


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51902022-07-24 05:41:40

Sem Kemény Egont, sem engem a több nicknéven, mérgezett (toxikus) stílusban író fórumtárs nem tud megsérteni. 

Nagy bajban lehet. Látszik, hogy vele szemben a Szerkesztőség is tehetetlen, hiába tiltották le már többször is. Lassan kimeríti az internetes bűnözés fogalmát! Sajnálatos jelenség.



Csúsztatásaira és hazugságaira adott válaszaim ideje alatt feleslegesen feltartott, szívesebben néztem volna a nyári vihar természeti jelenségeit és bejegyzései ennek a fórumnak a színvonalát is rontották.



Kemény Egon műveihez elsőrendű szerzőtársak és kiváló előadók tartoznak, a tegnapi internetes lejárató kampány őket is érintette.

Az én zenei örökségem kötelezettségekkel is jár és minden esetben a legnagyobb tisztelettel, tárgyilagosan ismertetem Kemény Egon zeneszerző életművét.




  • Tegnap jelent meg a Dankó Rádió Facebook oldalán:



132 éve, 1890. július 23-án született Harmath Imre író, színpadi szerző, aki olyan kitűnő komponisták operettjeihez írt librettót, mint például Ábrahám Pál, Zerkovitz Béla, Kemény Egon, Brodszky Miklós vagy Fényes Szabolcs. 



Harmath Imre Wikipédia oldala: 



https://hu.wikipedia.org/wiki/Harmath_Imre_(%C3%ADr%C3%B3)


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51882022-07-23 20:19:02

Előzmény 5187



Amit én Kemény Egonról valaha is mondtam, vagy leírtam, annak mindig volt és van eredeti dokumentuma!



Ellentétben a lejárató kampányaiddal előbb Franz Schmidt és most Kemény Egon zeneszerzők munkásságával kapcsolatban!



Kit hol jegyeznek az nincs mindig arányban az életmű értékével és jelentőségével, ezt mindenki tudja. Sorozatban jelennek meg könyvek "elfelejtett" zeneszerzőkről.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51862022-07-23 19:19:30

Előzmény 5185



A népbutítás bejegyzésedre jellemző, nem tudom, hogy mi a célja a csúsztatásaidnak és nem is érdekel! 



Ezen a ponton, most már itt megállhatsz.



Zenei képzettségedről nem kell papírt látnom, hogy megállapítsam, mit tudsz és főleg, hogy mit nem.



Kemény Egont hiába helyezed el ebbe a korszakba, abban is élt, előtte is és utána is. Sikeres zeneszerző volt, komolyzenei műveket is komponált.



https://kemenyegon.hu/



** Kemény Egon halálának 53. évfordulóján


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51842022-07-23 18:49:15

Előzmény 5183



Mivel nincs magas zenei képzettséged, véleményt alkotsz egy zeneműről, és nem csak erről, zenei tudás nélkül! Ennek nincs értelme.



 A politikai kort talán ismered... rátérhetsz esetleg Kodály Zoltán ünnepi megnyitójára, vagy visszamehetsz operát fordítani, illetve itt is tombolhatsz, mint most a vihar a hőség után.



Ideértem a bejegyzésedben szereplő 1956-os dátumot, ami erős csúsztatás egy 1953-ban keletkezett zenedarab esetében!


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51822022-07-23 18:32:29

A listán nem szerepel, majd holnap részletezem, KEMÉNY EGON műveiből eddig 3 rádiófelvétel hangzott el a héten!


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51802022-07-23 18:21:07

Elözmény: 5178



Ismétlem: nincs olyan, hogy Kemény Egon-félék, amit itt kitaláltál. KEMÉNY EGON kétszeres Erkel Ferenc-díjas zeneszerző van és ma halálának 53. évfordulója.



Ez a legmagasabb zeneszerzőknek adható díj volt, ami nem állami kitűntetés, hanem zenei szakmai, a zeneszerzők egymás között döntöttek a díjazottakról és a művekről. Reklamálni tehát ott lehetne... 1953-ban, abban a politikai helyzetben és légkörben!



https://kemenyegon.hu/kemeny-egon-modern-tancszamai-dalai-sanzonjai-valogatas-attekintes


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51792022-07-23 18:20:07

Előzmény: 5177



Nem személyeskedés, és én sem veszem annak.



Szövegértési problémáidat már más is emlegette, ha újra elolvasod, talán megérted.



Kemény Egon CD-i jutányos áron kaphatóak illetve még kedvezményekkel is. Jelzem, hogy ezt a témát felvetésedre válaszoltam most meg.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51742022-07-23 18:00:08

Nagyon örülök, hogy ez a téma előjött, csak sokal, de sokkal nagyobb terjedelemben fogom egyszer részletezni.



Sem Kemény Egont, sem Dalos Lászlót nem lehet lehet ezzel a művel lejáratni! Feltételezem, hogy nem gyógyító szándékkal írta most ide be a fórumtárs... egyébként sem nem operett, sem nem komolyzene a "Köszönjük néked Rákosi elvtárs!" Ugyebár... 



A dalt a Kemény Egon fórum indulásokor is felhozta Búbánat fórumtársunk és még valaki, akire nem emlékszem. Meg lehet keresni.




  • Fontos, hogy egyszer majd az életműben az akkori  magyar zenei szakmai keretek között, pontos adatokkal, a mű megírásának körülményeivel, a zeneszerzőtársak (évfordulós műkiírás volt) megnevezésével újra felelevenítsük, holott Kemény Egon fórumában Ardelao ezt a fent jelzett fórum induláskor már megtette. Aki ezen még mindig szeretne lovagolni, megteheti. Annyit még hozzáteszek, hogy felkérésre írták, Rákosi Mátyás 60. születésnapjára, 1953-ban, az Operaházban az ünnepséget Kodály Zoltán nyitotta meg.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51692022-07-23 09:49:47

                              



Magyar Rádió, VI-os stúdió – próbaszünet Kemény Egonnal:



Házy Erzsébet, Ilosfalvy Róbert, Erdődy János, Ruitner Sándor és mások



© Kemény Egon Archívuma



 



KEMÉNY EGON



KÉTSZERES ERKEL FERENC-DÍJAS ZENESZERZŐ



HALÁLÁNAK 53. ÉVFORDULÓJÁN



1969. július 23-án befejeződött egy emberi élet és lezárult Kemény Egon zeneszerzői karrierje.



Bécsben született, majd Kassán, Berlinen és Budapesten át vezetett az élete. Itt, a magyar fővárosban telepedett le 22 évesen, ekkor a szakma és a kritikusok már egyaránt arriváltnak tekintették. Két világháborúban és nehéz történelmi helyzetekben élt, mindig emberségesen, ahogy a szülői házban és baráti környezetükben látta, tanulta és lelkében maga is kötelességének érezte.



A megjelent nekrológokban a XX. századi nemes magyar könnyűzene mestereként említik, aki személyében ugyanazzal az eleganciával rendelkezett, mint ami zenéjét is jellemezte, végigkísérte.



Klasszikus műveltsége, kiváló és sokoldalú zenei tehetsége, nagy tudása, precíz munkastílusa és becsületes életvezetése munkássága során rendkívül sok zenei műfajban hozott sikert számára.



Említsük meg még finom, de mindig határozott viselkedését, odaadó zenei önzetlenségét zeneszerző kortársai műveinek hangszerelése tekintetében, aktív munkálkodását a zeneszerzők szakmai, érdekvédelmi szervezeteiben, Dr. Huszka Jenővel is, és később a Magyar Zeneművészek Szövetsége megalakulásában.



A Budapesti (1927-ben Fővárosi) Operettszínház igazgatója, rendezője – és Harmath Imre – a fentiek mellett azonnal felismerte megbízhatóságát és korrepetitornak majd 1928-tól állandó karmesternek szerződtette. "Közbeszólt" a nagy gazdasági világválság és "Kikelet ucca 3" című nagyoperettje bemutatóját követően (1929), Ábrahám Pál 1930-ban rögtön magával vitte Berlinbe. "Ábrahám Pál legjobb barátja Kemény Egon volt" – ez a mondat számos zenei témájú írásban megtalálható, mindenki tudta, így hat és fél éven keresztül nyílt titok volt zenei együttműködésük a világhírűvé vált berlini Ábrahám Pál-operettek nagyzenekari hangszerelésében, a filmváltozataik elkészítésében és a karnagyi feladatok ellátása mellett az u. n. titkári teendőkben.



1933 előtt és után Kemény Egon nevét már jól ismerték a budapesti zenés pódiumokon, a híres, magyar irodalmi jellegű kabarék szerzői és közönsége, az Operettszínház, a Fészek Művészklub, a New York kávéház törzsasztalai (1929-ben már beltag volt), a művészek és a közönség valamint 1934-től a későbbi Magyar Rádió is.



Kemény Egon a gershwini zene nagyzenekari meghonosítója Magyarországon, "Hullámzó Balaton" című, jazzparafrázis fantázia műfajú kompozíciója óriási visszhangot keltett, az Operaház zenekara adta elő. Több mint háromszáz, sikerrel bemutatott művének felsorolására most még nagy vonalakban sem vállalkozom, rádiótörténeti jelentőségű művészi érdemei – az első rádiódaljáték (1937), az első rádióoperett (1949) zeneszerzője, valamint további rádiós műfaji újdonságok – megtalálhatók a KEMÉNY EGON ÉLETMŰVE válogatás CD-SOROZAT weboldalán (https://kemenyegon.hu/), a CD-k kísérőfüzeteiben és a Fórum - Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) https://momus.hu/forum.php?forumcat=483 (2016-2022) számtalan eredeti dokumentumot is tartalmazó bejegyzéseiben.



Színpadi műveihez sorolhatjuk rádiódaljátékait és rádióoperettjeit, amelyekhez színpadi változatot is készített, továbbá a Budapesti (Fővárosi) Operettszínházban bemutatott, új operettstílust hozó nagyoperettjeit: „Kikelet ucca 3” (pesti operett,1929), „Fekete liliom” (romantikus nagyoperett 1946), „Valahol Délen” (színhelye Caracasban egy luxusszálloda volt, 1956)



Valamennyi művében sztárszereplők léptek fel, vagy fiatal művészek, akik később a magyar színpadok és az Állami Operaház csillagai lettek.



A Magyar Rádió Kemény Egon-felvételeit 2012 óta, megalakulásától a Dankó Rádió játssza, így tegnap, a műsorhét utolsó napján Tölgyi Krisztina és Szabó Tamás szerkesztők megemlékezését hallhattuk az „Az a szép” című műsorban. Ebben az évben sem felejtkezett meg az MTVA Kemény Egonról, akinek CD kiadványait is támogatta, és e tekintetben valóban méltó utóda a Magyar Rádió szellemiségének. A Dankó Rádió értékes Kemény Egon-emlékheteit és -emlékműsorait évről évre Nagy Ibolya, Erdélyi Claudia és Tölgyi Krisztina szerkesztő-műsorvezető állította össze.



Kemény Egon zeneszerző műveinek zenetudományi feldolgozásához bizony komoly és széleskörű zenei felkészültség szükséges és szívből kívánom, hogy (az eddigi, XXI. századi, egyes szakirányú könyvekben megjelent elégtelenségek után) a jövőben most már így is legyen!



                             



                                                                       


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51672022-07-18 11:29:03

Dankó Rádió 

Az a szép

Tölgyi Krisztina műsora

Zenei szerkesztő: Szabó Tamás



"Július 23-án lesz Kemény Egon kétszeres Erkel Ferenc-díjas zeneszerző halálának évfordulója. Kemény Egon elévülhetetlen érdemeket szerzett az operett műfaj fennmaradásában is..." – így kezdte a műsorszám előtt ma délelőtt Tölgyi Krisztina szerkesztő-műsorvezető bevezetőjét. 




  • A rádiós Kemény Egon-művek közül ezúttal a "Hatvani diákjai" című daljátékot emelte ki, és újra élvezhettük  Mezey Mária kiváló előadásában a Kemény Egon-Ambrózy Ágoston szerzőpár nagy sikert aratott, korhű alkotását – a debreceni báli dámákról és Hatvani István professzorról szóló, diáklegendákban megőrzött, sanzonban feldolgozott témát.



                                       




  • Szintén Tölgyi Krisztina műsorában hangzott el július elsején – kifelejtettem a heti felsorolásból – a "Dal a hódításról" című kettős a "Krisztina kisasszony" című rádióoperettből, amelyet a Miskolci Nemzeti Színház részére daljátékká írt át Kemény Egon. A librettóhoz a színház még Kardos Györgyöt is felkérte, Erdődy János versei változatlanok maradtak.



* Művek, szerzők és előadók: https://kemenyegon.hu/kemeny-egon-fo-muvei


Opernglas, avagy operai távcső... • 214362022-07-16 17:55:19

Kedves Laci,



örülök, hogy újra aktív vagy!

A Franz Schmidt művek előadásait majd bejegyezzük valamelyik fórumba :-). A Te értesítésednek nagyon fogok örülni.

Turner úrnak köszönöm, és kérlek add át neki üdvözletemet, egyelőre ismeretlenül. Talán végre eljutok Pozsonyba!



Szeretettel:

smaragd


Opernglas, avagy operai távcső... • 214342022-07-16 15:54:32



https://www.wienersymphoniker.at/de/veranstaltung/metzmacher-schmidt-das-buch-mit-sieben-siegeln



METZMACHER / SCHMIDT "DAS BUCH MIT SIEBEN SIEGELN"

Wir freuen uns, dass Ingo Metzmacher die musikalische Leitung von Andrés Orozco Estrada übernommen hat.



INTERPRETEN

INGO METZMACHER 

Dirigent 

CHRISTIAN ELSNER 

Tenor 

 (Johannes)

STEPHEN MILLING 

Bass 

 (Stimme des Herrn)

SIOBHAN STAGG 

Sopran 

DOROTTYA LÁNG 

Mezzosopran 

MAXIMILIAN SCHMITT 

Tenor 

JAN MARTINÍK 

Bass 

ROBERT KOVÁCS 

Orgel 

SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE

Gemischter Chor 

WIENER SYMPHONIKER

Orchester 



PROGRAMM

FRANZ SCHMIDT

"Das Buch mit sieben Siegeln", Oratorium für Soli, Chor, Orgel und Orchester aus der Offenbarung des Hl. Johannes



WEITERE TERMINE

6.10.2022

DONNERSTAG19.30 UHR

Musikverein Wien, Großer Saal

7.10.2022

FREITAG19.30 UHR

Musikverein Wien, Großer Saal



* Előzmény: https://momus.hu/forum.php?act=thread&forumcat=479&follow=4110


Olvasói levelek • 118592022-07-14 06:43:18

Kedves Olvasók!



„smaragd” nicknéven először Franz Schmidt zeneszerzőről, művész-pedagógusról majd Kemény Egon zeneszerzőről nyitottam fórumot a Szerkesztőség hozzájárulásával:




  • Fórum - Franz Schmidt (smaragd, 2015-05-10 14:52:59)

  • Fórum - Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (smaragd, 2016-09-10 17:01:08)



Most eljött az ideje, hogy lezárjam a bejegyzéseket, kérésemnek a Szerkesztőség 2022. július 12-én eleget tett, ugyanis teljesült a célom: sikerült legalább megközelítően átfogó képet nyújtani életművükről, amely Franz Schmidt esetében a fórum előtt magyar nyelven nem volt elérhető, Kemény Egon negyven esztendőn átívelő, töretlen alkotómunkájának zenei műfaji sokszínűségét is a fóruma tárta először elénk.



Az elmúlt évek alatt magyar nyelvű Wikipédia oldaluk is nyílt, továbbá Kemény Egon weboldala https://kemenyegon.hu/ széleskörűen, tematikusan mutatja be zeneszerzői munkásságát, aktualitásokat már Facebook emlékoldala is tartalmaz: https://www.facebook.com/Kem%C3%A9ny-Egon-zeneszerz%C5%91-eml%C3%A9koldala-100997261957240 és a 2018-ban létrehozott „A zeneszerző: KEMÉNY EGON” címmel YouTube csatorna is.



Köszönöm a Szerkesztőség támogatását.



Hálás vagyok Ardelao, Radegundis és Búbánat fórumtársaimnak, akik bejegyzéseikkel általam nem is remélt mértékben és magas színvonalon, lelkesen támogatták a két fórum zenei célját.



(Békés szívvel gondolok azokra a fórumtársaimra, akik itt-ott gáncsoskodó bejegyzésekkel ismertettek meg a fórumozás internet mobing oldalával és élettapasztalatomat ezen a téren bővítették.)




  • A „Fórumok teljes listája” címszónál továbbra is elérhetőek:



Fórum - Franz Schmidt https://momus.hu/forum.php?forumcat=479



Fórum - Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) https://momus.hu/forum.php?forumcat=483



Szeretettel:





Kemény Anna Mária


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23962022-07-12 12:29:51

Köszönöm szépen!



Valóban értékes összefüggés, annál is inkább, mert a daljáték tervezett címe LILLA volt, és az ő személyét helyezték volna a mű középpontjába.



Kemény Anna Mária "Lavotta János alakja Kemény Egon Komáromi farsang című daljátékában" című írásában, amely a Lavottától Kodályig című tanulmánykötetben (Emlékezet, kultusz, reneszánsz fejezet 417- 443. oldal ) jelent meg a Komáromi farsang keletkezési történetével is foglalkozik. 



A könyv a Rózsavölgyi Zeneboltban kapható, bemutatójának meghívója:



                                               

                                                 

Bőven maradt még feldolgozni való, elsősorban zenei vonatkozásban, Kemény Egon daljátékának elemzésében.



Szerzők, előadók, műrészletek: https://kemenyegon.hu/komaromi-farsang



                       


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51652022-07-12 12:25:20

Köszönöm szépen!



Valóban értékes összefüggés, annál is inkább, mert a daljáték tervezett címe LILLA volt, és az ő személyét helyezték volna a mű középpontjába.



Kemény Anna Mária "Lavotta János alakja Kemény Egon Komáromi farsang című daljátékában" című írásában, amely a Lavottától Kodályig című tanulmánykötetben (Emlékezet, kultusz, reneszánsz fejezet 417- 443. oldal ) jelent meg a Komáromi farsang keletkezési történetével is foglalkozik. 



A könyv a Rózsavölgyi Zeneboltban kapható, bemutatójának meghívója:



                                               

                                                 

Bőven maradt még feldolgozni való, elsősorban zenei vonatkozásban, Kemény Egon daljátékának elemzésében.



Szerzők, előadók, műrészletek: https://kemenyegon.hu/komaromi-farsang



                       


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51632022-07-12 07:08:03

Kemény Egon rádiófelvételei közül hallottam az elmúlt héten Szabó Tamás zenei szerkesztő válogatását a "Túl az Óperencián" és az "Az a szép" című műsorokban:




  • a "Hatvani diákjai" című daljátékból: "Elmira sanzonja"

  • a "Komáromi farsang" című daljátékból: "Egy, kettő..." - Kraxelstumpf óberster szerenádja



https://kemenyegon.hu/daljatekok




  • a "Szerencsés utazás" című rádióoperettből: "Május elsején láttalak meg én..." foxtrot táncszám. Tölgyi Krisztina szerkesztő-műsorvezető felidézte Kemény Egon rádiótörténeti jelentőségű műveit is, az első két rádióoperettet (1949) "Májusfa", "Talán a csillagok".



https://kemenyegon.hu/kemeny-egon-fo-muvei


Franz Schmidt • 41262022-07-10 20:24:32

Franz Schmidt: Quintett in G-dur für Klavier, zwei Violinen, Bratsche und Cello (1926)



                                                      



Schmidt - Piano quintet in G - Barylli SQ / Demus / YouTube

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=xe494ejokQ0

Barylli Quartet https://en.wikipedia.org/wiki/Barylli_Quartet


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23942022-07-10 19:29:43

                      KEMÉNY EGON ÉLETMŰVE válogatás CD-SOROZAT



            


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51612022-07-10 17:54:20

Facebook:



Túl az Óperencián című műsorunkban Czikora László szerkesztő-műsorvezető jövő heti vendége Tassonyi Zsolt karmester, korrepetítor, a Budapesti Operettszínház karigazgató-helyettese lesz.


Franz Schmidt • 41252022-07-07 19:16:41

 




  • Aki Franz Schmidt fórumát követi és érdeklődik művészete iránt, az elmúlt évek bejegyzései alapján meg tudja ítélni, hogy milyen értékes és különleges az alábbi műsor ebből a szempontból is! (A video működik.)



https://oe1.orf.at/programm/20220519/678986/Der-Wiener-Geigenton

AUSGEWÄHLT



Der Wiener Geigenton

Mit Mirjam Jessa.

Erinnerungen an Walter Barylli, Solist, Primarius des Barylli-Quartetts und Konzertmeister der Wiener Philharmoniker.

19. Mai 2022, 10:05



Als Walter Barylli Anfang Februar 2022 im 101. Lebensjahr starb, die Öffentlichkeit erfuhr erst eine Woche später von seinem Ableben, gab es zwar einige Nachrufe in hiesigen Zeitungen, auch internationale Fachzeitschriften erinnerten an den großen Wiener Geiger, aber so richtig bewusst war der breiten Öffentlichkeit nicht, dass hier einer der letzten, die noch den typischen Wiener Geigenklang in der Tradition Arnold Rosés pflegten, die Welt verlassen hat.

Er verkörperte diesen 200 Jahre währenden Wiener Geigen-Klangstil, das dokumentieren seine Aufnahmen der Quartett-Werke der Wiener Klassik, seine Schubert-Interpretationen, als Solist ist eine lange verschollene Einspielung von Mozarts Violinkonzert KV 218 erhalten. Aber auch Fundstücke wie seine Violine in Zwiesprache mit dem einzigartigen Sopran Hilde Güdens oder das Klavierquintett von Franz Schmidt, komponiert für den einarmigen Pianisten Paul Wittgenstein, erinnern an ein Klangidiom, das von Wien aus viele große Geiger und Geigerinnen inspirierte.



https://www.wien.gv.at/video/197/Walter-Barylli-(Konzertmeister)


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23932022-07-03 18:38:10

Szabó Tamás zenei szerkesztő 2022. június 21-én a "Túl az Óperencián" című műsorba szerkesztette a "Hatvani diákjai"-ból "Elmira sanzonja"-'t.



Mily véletlen... vagy talán figyelmesség? Éppen a KEMÉNY EGON:KERINGŐ RAPSZÓDIA című CD bemutatójának napján, már hajnalban! 

És ezt a meglepetést még fokozta Czikora László szerkesztő-műsorvezető, aki ezúttal a szerzőket, a műcímet és az előadókat is pontosan bemondta.

Mezey Mária megunhatatlan előadásában hallottuk, további részleteket a műről és a CD-bemutatóról itt olvashatunk: https://kemenyegon.hu/


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51592022-07-03 18:33:59

Szabó Tamás zenei szerkesztő 2022. június 21-én a "Túl az Óperencián" című műsorba szerkesztette a "Hatvani diákjai"-ból "Elmira sanzonja"-'t.



Mily véletlen... vagy talán figyelmesség? Éppen a KEMÉNY EGON:KERINGŐ RAPSZÓDIA című CD bemutatójának napján, már hajnalban! 

És ezt a meglepetést még fokozta Czikora László szerkesztő-műsorvezető, aki ezúttal a szerzőket, a műcímet és az előadókat is pontosan bemondta.

Mezey Mária megunhatatlan előadásában hallottuk, további részleteket a műről és a CD-bemutatóról itt olvashatunk: https://kemenyegon.hu/


Franz Schmidt • 41242022-07-01 15:32:27

  • Évekkel ezelőtt a fórumba felvezetett, dátummal és a koncertek egyéb adataival ellátott listáim egyikén érdeklődés esetén meg lehet keresni... a linkek azóta a honlapújítások miatt eltünedeztek..., tehát:



Franz Schmidt művei bemutatóinak színhelye:



https://www.musikverein.at/en/concert/eventid/9013

SAT 01. APRIL 1989

19:30 BRAHMS-SAAL, MUSIKVEREIN

FRANZ SCHMIDT GEDENKKONZERT


PROGRAMME

Franz Schmidt

Johannes Brahms

ARTISTS

Jess-Trio-Wien

Bettina Schmitt

Violine

Yossi Gutmann

Viola


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23922022-07-01 11:35:43

Nagyon sajnáltam, hogy nem tudtál eljönni, sajnos az előző CD-bemutatókra 2019-ben sem...



Tehát nem csak a "Hóember" lett évtizedek ill. évek múlva "tradícionális"... az "Eső és napsütés" rövid részleteit, más Kemény Egon művekből is, kísérőzenének is felhasználták, azokban az évtizedekben a hallgatók és a zenei szakma tudta, hogy ki a zeneszerző. 

(Most azért meglepett, hogy nem szerepel ezekben a Petőfi-Rádió programokban a zeneszerző neve. Helytelen műsorközlés.)


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23902022-07-01 06:34:09

Megkapott, hogy a "Keringő rapszódia" című CD meghallgatása után ismét jelentkeztél, köszönöm szépen!



A KEMÉNY EGON (Bécs, 1905 - Budapest, 1969) ÉLETMŰVE válogatás CD - SOROZAT keretében jelent meg az ötödik kiadvány, a dupla albumokkal együtt eddig hét lemez.



Meglepő, hogy mennyire egybecseng némely gondolatod a CD-bemutatón elhangzottakkal. A videofelvétel hamarosan felkerül "A zeneszerző: KEMÉNY EGON" című YouTube csatornára. Az új CD weboldala már elkészült: megtekinthetjük Kemény Egon valamennyi,1934-től kezdődően 1961-ig, komponált nagyzenekari művét, a válogatásban szereplő művek listáját, pontos műadatokat és rövid felvétel-részleteket hallhatunk.



Te is még gyakran hallottad a "zenéjét szerzette: Kemény Egon" felkonferálásokat a Kossuth-adón... a CD-sorozat "tematikusan rendezve" hozta át a XXI. századba gramofon- és rádiófelvételeinek egy részét. Az életmű-sorozat korongjain hangrestaurálással és digitalizálással felfrissítve jelentek meg a művek.



Bizony, mennyire aggódtunk a fórum indulásakor és milyen sok felfedezést tettél! Ezúton is hálásan köszönöm aktív hozzájárulásodat az œuvre archív dokumentumainak internetesen felkutatásában és boldog vagyok, hogy Kemény Egon zenéje a Te szívedet is elnyerte!



https://kemenyegon.hu/



https://kemenyegon.hu/nagyzenekari-muvek



https://kemenyegon.hu/keringo-rapszodia


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23882022-06-23 07:16:15

                                   

                         Keringőrapszódia – Kemény Egon emlékezete

https://zeneigyujtemeny.wordpress.com/2022/06/22/keringorapszodia-kemeny-egon-emlekezete/?fbclid=IwAR2mCUnLLq_63UoPhMCm4ohcjUd3jdJRU68yIrL6sExV6bHpcUh2aND9g6Q


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23872022-06-21 22:08:14

Köszönöm szépen!



https://papageno.hu/blogok/te_csak_hallgass/2022/06/kemeny-egon-eletmuvet-bemutato-cd-sorozat-jelent-meg/



Kellemes közönség érdeklődése mellett jól sikerült a KEMÉNY EGON "Keringő rapszódia" CD bemutatója! https://www.facebook.com/Kem%C3%A9ny-Egon-zeneszerz%C5%91-eml%C3%A9koldala-100997261957240/photos/pcb.406737964716500/406737168049913/



*















Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest

Ötpacsirta Szalon (FSzEK Zenei Gyűjteménye)


Csányi Valéria, Kassai István, Kemény Anna Mária, Pánczél Klaudia

Kemény Egon: Keringő rapszódia - zenés CD-bemutató

Franz Schmidt • 41232022-06-20 20:59:46

https://www.orgelwettbewerb.at/

Anmeldefrist bis 30. Juni 2022 verlängert!

Mit Rücksicht auf die lange Zeit der Ungewißheit bezüglich Covid-19 im letzten halben Jahr verlängern wir die Anmeldefrist bis 30. Juni 2022!


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23852022-06-20 20:54:42

Szabó Tamás zenei szerkesztő egy héttel ezelőtt, hétfőn két Kemény Egon felvételt tűzött műsorra:




  • már reggel öt órakor a "Túl az Óperencián" című műsor



a "Valahol Délen" című nagyoperett "Még nincsen senkim sem..." című és kezdetű duettjével indult, Rátonyi Róbert és Gyenes Magda vidította fel foxtrott ritmusban a hallgatókat! Kemény Egon szerzőtársa Erdődy János volt. 




  • Tölgyi Krisztina "Az a szép" című műsorában Fazekas Mihályra emlékezett, érdekes összeállítását Kemény Egon - Erdődy János: "A meszetűnt kedves" című daljátékából "Az első szerelem dala"-'t hallottuk Simándy József és Andor Éva előadásban, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Bródy Tamás vezényelte.



További részletek, szerzők és művek: https://kemenyegon.hu/


Bartók Béla (1881-1945) • 2292022-06-16 10:05:40

Béla Bartók's Life in America | from "Great Conductors: Pierre Boulez - Emotion and Analysis"

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=-Krp3Uee5-s


Franz Schmidt • 41222022-06-15 18:40:56

Egyszer még ez az előadás is feladvány lehet... miért ne? 



Időben fel lehet rá készülni: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=YvzcojhER1A&t=29s



https://hu.wikipedia.org/wiki/Franz_Schmidt

F R A N Z  S C H M I D T - S T U D I E N (Verlag "Doblinger" Wien) tanulmánykötetek egyike erről a műről Gottfried Scholz munkája.


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23842022-06-15 18:35:59

A múlt héten két Kemény Egon rádiófelvételt hallottam (talán többet is lejátszottak... nincs műsor-ismertető, ahol pontosan megadják a számokat):

Dankó Rádió

Az a szép 

Tölgyi Krisztina műsora

Zenei szerkesztő: Szabó Tamás




  • Kemény Egon – Raics István: "Május elsején..."  A "Szerencsés utazás" című rádióoperettből énekelte a vidám foxtrot táncszámot Gálcsiki János. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Lehel György vezényelte.



Túl az Óperencián című műsor




  • Kemény Egon – Romhányi József: "Konty-kettős" A "Talán a csillagok" című rádióoperettből Rátonyi Róbert és Gyenes Magda énekelte. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Lehel György vezényelte.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51552022-06-14 11:10:53

Igen, láttam és a múlt héten is ment, mindig kedvelt operettrészlet volt.



Ezúttal ki lehetett találni, hogy ki a zeneszerző, versíró, előadó, a zenekart és a karmestert már nem is említem...



Lehet, hogy a napi műsor a linken mobiltelefonról jön, u.n. text van rajta vagy az sincs rajta. Lehet, hogy a szerkesztő is így kapja? Ez  a helyzet jelenleg abban a műsorban.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51522022-06-14 06:49:17

Kiegészítésül, ahogy írni szoktad, most én jelzem, hogy a múlt héten két Kemény Egon rádiófelvételt hallottam (talán többet is lejátszottak... nincs műsor-ismertető, ahol pontosan megadják a számokat):

Dankó Rádió

Az a szép 

Tölgyi Krisztina műsora

Zenei szerkesztő: Szabó Tamás




  • Kemény Egon – Raics István: "Május elsején..."  A "Szerencsés utazás" című rádióoperettből énekelte a vidám foxtrot táncszámot Gálcsiki János. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Lehel György vezényelte.



Túl az Óperencián című műsor




  • Kemény Egon – Romhányi József: "Konty-kettős" A "Talán a csillagok" című rádióoperettből Rátonyi Róbert és Gyenes Magda énekelte. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Lehel György vezényelte.


Franz Schmidt • 41212022-06-11 16:50:31

                                                   



                                                              Franz Schmidt




  • A napokban egyik szerkesztőnk a játékában feladványként szerepeltette Franz Schmidt:" Notre Dame" című operájának egyik részletet. Helyeslem, hogy ebben a szűk körben népszerűsíti a darabot.



Rövid ideig a zeneszerző tanítványa volt Karajan is a bécsi Zeneakadémián. (Részletek korábban...)





Most találtam meg ezt a felvételt, a YouTube-on, ahol a "Karnevalmusik" című részt is a lemezborítón "Intermezzo"-nak tűntették fel, ami ezen a felvételen csak 4.29-nél kezdődik... Megjegyzem még, hogy a "Notre Dame" Franz Schmidt első operája volt.




  • Az Intermezzot önmagában ezen a szenzációs felvételen is megcsodálhatjuk, ráadásként játszották el:



Schmidt: Intermezzo aus der Oper »Notre Dame« ∙ hr-Sinfonieorchester ∙ Paavo Järvi https://www.youtube.com/watch?v=Al5PvXXoVAI

                                                   A kommentekből:

Ich liebe diese wundervolle Melodie 

Muito linda. Obrigado por compartilhar !

Magnífico!  Amei este Intermezzo!

This simply has to be one of the most heavenly pieces/intermezzi ever created. It brings some tears to my eyes because of that sheer beauty!

Lush, soaring orchestration and supremely lyrical. A lovely performance of this beautiful gem.

Wunderschöne Leistung dieses melodischen Meisterstücks mit perfekt harmonisierten Töne aller Instrumente. Paavo Järvi ist zweifellos einer der fünf besten Dirigenten heutiges Europas!

Coming after a performance of Schmidt's 4th Symphony this makes a perfect encore.

6:16 - 6:31 sweet.

Beautiful performance!


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23832022-06-11 16:42:14

                                                            

https://www.facebook.com/nemzetifilmtortenetielmenypark/videos/553849802931607




  • A minap jelent meg a Nemzeti Filmtörténeti Emlékpark Facebook oldalán a modern feldolgozású klip az alábbi szöveggel:



Ezúton is szeretnénk megköszönni Kemény Anna Máriának, hogy hozzájárult Karády Katalin élete&művészete című, időszaki kiállításunkhoz. Jóvoltából, intézményünkbe ellátogatók megtekinthetik a Fekete liliom című operett eredeti plakátját.



Zeneszerző: Kemény Egon, aki karrierje kezdetétől, 1927-től, színpadi szerző volt. A bemutatót 1946. december 20-án tartották a Fővárosi Operettszínházban, a mai Budapesti Operettszínházban. A premier előtt Fényes Szabolcs igazgató újságcikkben árulta el a közönségnek, hogy Kemény Egon zenéjétől várja azt a sikert és a bevételt, amely megmenti az Operettszínházat a csődtől, – és ebben a reményében nem csalódott!

Főszerepben: Karády Katalin és Latabár Kálmán



https://kemenyegon.hu/kemeny-egon-palyaive


Operett, mint színpadi műfaj • 51672022-06-09 07:51:13

                                         

https://www.facebook.com/nemzetifilmtortenetielmenypark/videos/553849802931607




  • Tegnap jelent meg a Nemzeti Filmtörténeti Emlékpark Facebook oldalán a modern feldolgozású klip az alábbi szöveggel:



Ezúton is szeretnénk megköszönni Kemény Annamáriának, hogy hozzájárult Karády Katalin élete&művészete című, időszaki kiállításunkhoz. Jóvoltából, intézményünkbe ellátogatók megtekinthetik a Fekete liliom című operett eredeti plakátját.



Zeneszerző: Kemény Egon, aki karrierje kezdetétől, 1927-től, színpadi szerző volt. A bemutatót 1946. december 20-án tartották a Fővárosi Operettszínházban, a mai Budapesti Operettszínházban. A premier előtt Fényes Szabolcs igazgató újságcikkben árulta el a közönségnek, hogy Kemény Egon zenéjétől várja azt a sikert és a bevételt, amely megmenti az Operettszínházat a csődtől, – és ebben a reményében nem csalódott!

Főszerepben: Karády Katalin és Latabár Kálmán



https://kemenyegon.hu/kemeny-egon-palyaive


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51482022-06-09 06:07:15

"Túl az Óperencián" rádióműsor




  • Ma a műsor elején hangzott el az első felvétel - és azután egy egész sorozat -, amelyhez sem zeneszerző, sem műcím, sem betétdalcím nem hangzott el és azt sem tudta meg a hallgató a műsorvezetőtől, hogy Melis György énekelt. A műsor végén Karády Katalin neve sem hangzott el, sőt semmi más a dalról, amit énekelt.

  • A műsorvezető saját nevét szokás szerint a műsor elején és végén is bemondta, és külön szlogenben a "csatorna hangja" is tájékoztatott arról, hogy névszerint kinek a műsorát halljuk - tehát 3x hallottuk ezt a nevet.

  • Kb. 3x hallottuk azt is, hogy melyik műsort hallgatjuk.

  • Zeneszerzők nevét igencsak elvétve mondta be a szerkesztő-műsorvezető, és egyáltalán nagyon hiányos volt ma a műadatok ismertetése.



Természetesen nem fogok erről naponta beszámolni, jelezni szerettem volna ezt a rendellenességet, amely nem növeli a rádiózás rangját.



Várom viszont a korrekt műsorvezetés bevezetését!


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51452022-06-08 18:56:16

Tölgyi Kriszta műsorát megkedveltem! Korrekt szerkesztés, tiszta műsorvezetés, kellemes, kulturált légkör - sok ismétléssel ugyan, de mégis szórakoztató. Adott esetben le lehet halkítani.... nyíltan vállalt "változatos zenei kínálatuk"-ból tetszés szerint válogathatunk.



Megértelek, pont ma én is erre gondoltam, hajnalban mást is tudnék csinálni :-) és ekkor jött a zeneszerzők bemondása, ami levett a lábamról.



De a műsor nagyon sántít a szerzők neve nélkül, nagyobb erőfeszítést tehetne a szerkesztőség a színvonal emeléséért, sajnos ez nem csak az én véleményem.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51432022-06-08 17:12:12

"Túl az Óperencián" rádióműsor



Ma úgy tűnt, hogy a műsorban a zeneszerzők visszakapják műveiket a "tradicionális" felé hajló műsorvezetésben,de mégsem így történt.



Az elején hallhattuk néhány zeneszerző nevét, ez kb. a műsor 40-50 százalékát tette ki végül, ami az elmúlt hónapokat tekintve csúcsteljesítmény!



A maradék 25 körüli százalékban operettslágerek címét hallottuk a darabéval és az előadóival együtt, illetve megközelítőleg 25 százalékban az égvilágon semmit a rádiófelvételen kívül.



De legalább azt még meghallgathattuk, főleg unalomig agyonjátszott művekből, egyébként többnyire prima felvételeket.


Digitális kerekasztal • 1252022-06-07 17:12:26

Kedves Daunerni! 



Köszönöm leveledet.



Értem, erre a dimenzióra nem is gondoltam, bár tapasztalom én is a "biztonságos", stb. dolgokat. Abból indultam ki, hogy vannak fórumtársak, akik még most sem tudnak vagy nem akarnak linket készíteni, vagy képet. Továbbá megváltozik majd minden, szokatlan lesz, valószínűleg szebb is, majd megszokjuk :-).



Alább beírt javaslataim nem a honlap megújításához tartoznak elsősorban, de ennél a frissítésnél talán be lehet építeni :-).



Ügyes partnereket kívánok munkádhoz!



Szeretettel:



smaragd


Franz Schmidt • 41202022-06-07 11:48:20

Neeme Järvi mai, 85. születésnapja alkalmából

                                 

Franz Schmidt "Symphony No 2" Järvi (1. Movement)  /YouTube


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51422022-06-07 09:28:34

"Túl az Óperencián" rádióműsor

A hét vendége: Teremi Trixi


Digitális kerekasztal • 1232022-06-07 05:52:43

Szerintem nem kell új honlap.



Én teljesen feleslegesnek tartom a változtatást, anyagi okból is.




  • Nagyon örülnék viszont, ha a fórumozó olvasók "átláthatósága" létrejönne, és a már regisztrált azaz aktív fórumtársak is kizárólag egy nick néven jelennének meg.

  • Gyakorlati haszna lenne, ha az "üzenet" írásánál helyesírást ellenőrző program működne.


Operett, mint színpadi műfaj • 51642022-06-06 21:05:07

Ez továbbra sem válasz arra, miszerint Yvonne-nál lakott.



Jól hangzó mondatok vannak a cikkben, amiknek egy része az Ábrahám-biográfiában viszont pontosabban szerepel, azaz az itteniek egy része mégsem úgy történt.


Operett, mint színpadi műfaj • 51612022-06-06 20:53:44

Akkor erre most ne válaszoljak, hogy Tiéd legyen az utolsó szó? :-)



Tanulmány részleteket is közöltünk Franz Schmidt fórumában erről az akkor új zenei stílusról.



Más felfogásban fórumozunk, én ismereteket adok át két zeneszerzőről, Te pedig vitafórumnak tekinted a "momus"-t, amint korábban írtad.



Részemről nincs harag, gondolom érződik, viszont úgy tűnik, hogy Te felhúztad magad. Erről szerintem nem én tehetek, ez szubjektiv dolog.



Elárulom továbbá, hogy rengeteg teendőm miatt gyorsan és rövid bejegyzéseket írok. Ma így is elég sok idő ment el váratlanul minderre.



Miért ne tarthatnád fent a véleményedet? Neked az van, nekem más.


Operett, mint színpadi műfaj • 51602022-06-06 20:47:00

5146 -ra még mindig nem kaptam választ.



Megsértődni mindig lehet.



Ábrahámot talán ne sértse meg mégse senki azzal, hogy hamis, téves adatot közöl és ennek nem adja meg a forrását.



Mint írtam, már rég túlléptem ezen a témán.


Operett, mint színpadi műfaj • 51572022-06-06 20:20:13

Kedves ED, na látod, ilyen az, ha egy nevet áthúznak :-), de sebaj! Egyébként érdemes lenne megkérdezni a Szerkesztőséget, hogy személynév áthúzása, amit megengedtél magadnak, a Fórumozás szabályai szerint miként értékelhető.

Olvasd csak el még egyszer a levelezést, "zenebaratmonika" téves állítása szerintem nem kerülhet ki a köztudatba, így azután megírtam, érthetően. Nem először dezinformál. Persze nem szeretnék most a háta mögött írni, nem kell őt félteni illetve bárki elolvashatja az Olvasói profilját a nick nevére kattintva.



Franz Schmidt Intermezzoja világhírű, sikerdarab, bemutatója óta!

Biztosan nem azért írta Schmidt, hogy magadévá tedd (idéztelek). 

Megjegyzem fórumán az elmúlt évek alatt számtalan alkalommal, több előadásban, világhírű karmesterekkel is, bejegyeztük, lett volna lehetőséged YouTube felvételen meghallgatni. 

Franz Schmidt zenéje, és ő maga Bécsben a maga korában egyértelműen a legmesszebbmenőkig elismert és közkedvelt volt. (A Mahler-konfliktusról is írtunk.)

Bizony-bizony ajánlatos behatóan megismerkedni Franz Schmidt későromantikus zenei világával és zenetörténeti környezetével. 

Amint már többször megírtam, például a Musikverein kortárs, vájtfülű közönsége is megoszlik, azaz van, aki nem érti a zenéjét és rajongó tábora legalább akkora.

A "Notre Dame" zenei befogadása sem sikerül mindenkinek. Én személy szerint nagyon szeretem és azt nem értem, hogy mit nem lehet Franz Schmidt zenéjén "érteni". Természetesen régi felvételeken, ahol még a zeneszerző szellemében tudták előadni első operáját.

Köszönöm, hogy játék-feladványként is szerepelt!

Nem óhajtok erről hosszabban vitatkozni, de örülök, hogy a magad módján kifejezted a véleményedet.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51412022-06-06 18:39:44

Kemény Egon "Konty-kettős"-ét most nem hallottam, viszont Tölgyi Krisztina "Az a szép" című műsorában május 30-án, szépen felkonferálva, mint nála mindig 




  • Sennyei Verára emlékezve hangzott el:



Kemény Egon - Erdődy János: Örökre drágám... (sanzon).


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23822022-06-06 18:32:52

:-) De örülök, hogy itt vagy!


Operett, mint színpadi műfaj • 51502022-06-06 14:39:00

5149 bejegyzéshez



Miután eddig is kapcsolatban voltál a szerzővel, ahogy írtad, végre rátaláltál a hiteles forrásra. Nyilvánvaló, hogy a fordítás gépi, se nem pontos, se nem teljes.



Waller nem írja azt, amit ide 5145 bejegyeztél ellenben megírja, hogy hol lakott Ábrahám Pál Párizsban, azaz nem ott, amit ideírtál. Honnan vetted ezt? Még mindig nem válaszoltál.



Szerintem nyaralj nyugodtan, vagy csinálj más hasznosat, valami szépet Pünkösd hétfőn, hamis, téves adatokkal ne terheld Ábrahám Pál emlékét - ezt javaslom.



Ezzel befejeztem ezt a témát, a téves állításodra 5145 szerettem volna felhívni a figyelmet!


Operett, mint színpadi műfaj • 51482022-06-06 12:09:54

5147 bejegyzéshez



Nem válaszoltál arra, hogy honnan van a téves állításod.


Franz Schmidt • 41192022-06-06 06:05:57

                                      


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23802022-06-06 06:04:52

                                                                                               


Operett, mint színpadi műfaj • 51462022-06-06 05:42:26

5145 számú bejegyzéshez



"Ábrahám Párizsban Yvonne Louise Ulrichnál lakott" - ez az állítás téves! 



Mivel tudod alátámasztani ezt a tényként ideírt mondatodat?


Franz Schmidt • 41182022-06-02 18:05:06

FELIX WEINGARTNER KARMESTER EMLÉKÉRE, SZÜLETÉSE ÉVFORDULÓJÁN, FRANZ SCHMIDT KONCERT





SUNDAY, 10. FEBRUARY 1924

Franz Schmidt Concert

Musikverein, Golden Hall, Vienna, Austria


                                         



The Vienna Philharmonic with Felix Weingartner, conductor of the subscription concerts 1908-1927



PROGRAM

Franz Schmidt

Notre Dame, Zwischenspiel u. Karnevalm.

Franz Schmidt

Fantasie und Fuge in D-Dur für Orgel

Franz Schmidt

Symphony No. 2 in E-flat major



* https://www.wienerphilharmoniker.at/en/konzerte/franz-schmidt-concert/1940/

https://www.wienerphilharmoniker.at/de/konzerte/franz-schmidt-konzert/1940/


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23792022-06-02 17:58:31

                                                  

                                                            MEGHÍVÓ

                       




  • A CD-bemutatóról eddig megjelent tájékoztatók, linkek:



https://kemenyegon.hu/meghivo-kemeny-egon-keringo-rapszodia-cd-bemutato

honlap https://fszek.hu/News/zgy-kemeny-egon-rapszodia#gallery-



Helyszín: FSZEK Ötpacsirta Szalon, Budapest VIII. kerület, Ötpacsirta utca 4.

Időpont:  2022. június 21. (kedd) 18 óra




  • Közreműködik:



Csányi Valéria karmester

Kemény Anna Mária, Kemény Egon zeneszerző lánya

Pánczél Klaudia énekművész

Kassai István Liszt-díjas zongoraművész, az MMA rendes tagja



A belépés ingyenes, de a részvételhez előzetes regisztráció szükséges. Regisztrálni a koncertregisztracio@fszek.hu e-mail-címen vagy a (06-1) 411-5011-es telefonszámon lehet a résztvevők létszámának megadásával. A regisztrációról visszajelzést küldünk. Kérjük, ha mégsem tud részt venni a rendezvényen, e-mailben jelezze.



A regisztrációhoz kötött programokhoz kapcsolódó adatkezelési tájékoztató ide kattintva érhető el.



https://fszek.hu/music/zgy-rendezvenyek

https://www.facebook.com/events/519836086289387?acontext=%7B%22event_action_history%22%3A[%7B%22surface%22%3A%22page%22%7D]%7D


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51362022-05-31 08:20:51

"Túl az Óperencián" rádióműsor

A hét vendége: Mohácsi Attila





A szerkesztés és a műsorvezetés tekintetében a helyzet sajnos változatlan. Tőlem függetlenül, másoktól is hallottam, hogy ezt és a blokkok ismétlését is kifogásolták az adásban. Nem vezetek statisztikát, olybá tűnik nekem, hogy egy-két héten belül egyes "Archívum kincsei" és más rovat bejátszásai ismétlődnek.



Az Archívum kincseiből, a zenei felvételekből is gazdagabb válogatást kínálhatna ez a műsor! Ahhoz voltunk szokva...


Franz Schmidt • 41172022-05-29 11:25:41

Októberig Bécsben Kovács Róbert orgonajátékában még többször gyönyörködhetnek a hallgatók, a következő alkalom: https://hochamt.augustiner.at/events/pfingsthochamt-j-haydn-harmoniemesse/


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23782022-05-29 11:19:45

Pénteken a budapesti Gregor József Általános Iskolában a Kicsinyek Kórusa a Tavaszi Évzáró Hangversenyen ismét előadta




  • Kemény Egon – Erdődy János: "Játszótéri induló" című gyermekkari művét.



Vezényelt: Dömötörné Gordos Júlia, zongorán kísért: Kárpáti Gábor.



("Játszótéren" dalciklus gyermekkarra kamara zenekari kísérettel,1959)



A kórus ezúttal 90 főre bővült! Kemény Egon zenéje, Erdődy János verse az iskolások kedvence lett, szünetekben is éneklik!

A szülőkkel és a vendégekkel megtelt a hatalmas tornacsarnok és a mű óriási sikert aratott.

Ezúttal nagy szívfájdalom is ért, mert meghívásuknak most nem tudtam eleget tenni.

Videófelvételek készültek, és majd itt is megtekinthető lesz.



Addig is az előző előadás: 



                                     



                      https://www.youtube.com/watch?v=7mbnJj664u4 


Digitális kerekasztal • 1202022-05-29 10:38:43

Ezt invitálásnak vegyem? :-)


Digitális kerekasztal • 1182022-05-29 10:26:16

:-) Gyorsan még beírom ide, hogy remélem, mégiscsak megoldódik ez a dolog.



Elegánsabb nyílt sisakkal küzdeni, ha kell... (tartok tőle, hogy a helyzet és az indítékok ennél bonyolultabbak).



Meg lehetne beszélni egyszer, most már nem kell digitálisan sem visszavonulni, kávéházban vagy stílusosan kiskocsmában :-), csapatépítő jelleggel :-) megismerhetnénk egymást.


Digitális kerekasztal • 1162022-05-28 21:18:10

Kedves Zéta,



köszönöm szépen leveledet. Úgy emlékszem, hogy ide lehet beírni a témajavaslatokat is. 



Nagy örömmel és érdeklődéssel olvasnám a havonta egyszeri találkozók után itt az összefoglalót.



Felvetésem napirendre kerülését nem sürgetem és nem is erőltetem :-).



Köszönöm szépen a meghívást, majd talán egyszer benézek.



Minden jót kívánok, szeretettel: smaragd


Digitális kerekasztal • 1142022-05-28 09:45:08

Higgyünk benne, hogy megvalósítható! :-) Felülről, a Szerkesztőségből indítva biztos, hogy kijátszható lenne, mindenestre meg lehet vitatni és új Fórumszabályzatot is lehetne készíteni.



Szerintem ez lelkiismereti kérdés már most is. 



A javaslatot elindítottam, vitatkozni nem szeretnék erről (sem).


Digitális kerekasztal • 1122022-05-28 07:48:07

Megbeszélendő témának felvetem, hogy a Szerkesztőség vitassa meg valamilyen formában a több nick név használatának megszüntetését.

Ez a lehetőség az itteni, régi, íratlan szabályok közé tartozik, csak úgy, mint a nick név használatának kötelező volta, és az általános tegeződés.

Én a fentieket kaptam útravalónak belépésemkor a már rutinos fórumtársaktól. Egy nick nevet használok.

Szerintem az az egyenes dolog, ha egy fórumozó (olvasó) egy nick névvel, azaz egyetlennel és mindig ugyanazzal tesz közzé bejegyzéseket.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51332022-05-27 12:11:18

Most hangzott el Tölgyi Krisztina megemlékezése Ruitner Sándor zenei rendezőről!



Jó volt hallani ezt a pár mondatot, jó emlékezni Ruitner Sándorra és műsoraira, azokra az időkre amikor nagyon-nagyon komolyan vették a könnyűzenét!



Jó volt hallgatni Tamássy Zdenkó zenéjét és a jelenetrészletet Domján Edittel, és még jobb lenne, ha meghallgathatnánk végre a Rádió Dalszínháza teljes felvételeit!



Köszönöm Tölgyi Krisztinának és Szabó Tamásnak a Dankó Rádió "Az a szép" című műsora szerkesztő-műsorvezetőjének és zenei szerkesztőjének tiszteletteli gesztusát, amit Ruitner Sándor több évtizedes munkásságával messzemenőkig kiérdemelt.


Franz Schmidt • 41162022-05-24 18:14:36

Bécsben és Perchtoldsdorfban, alkalmanként más osztrák városokban is, a Franz Schmidt-Gesellschaft létezéséig évről évre nemzetközi hírű művészek részvételével adták elő Franz Schmidt műveit a Franz Schmidt-Musiktage rendezvénysorozat keretében.



Most fedeztem fel, hogy 2022-ben végre életre kel a koncertsorozat és remélhetőleg Franz Schmidt mű előadása is megvalósulhat.



A teljes programot még nem ismerem, az alábbi információt bocsátom közre:



Konzert im Rahmen der Franz Schmidt-Musiktage 2022

22. May 2022 um 19:00

Burg Perchtoldsdorf

https://www.allegro-vivo.at/en/events/konzert-im-rahmen-der-franz-schmidt-musiktage-2022/



*



Jó alkalom ez arra, hogy a magas színvonalú programok és koncertek műsorlapjait kikeressem gyűjteményemből és majd néhányat itt megjelentetek. Annak idején Ardelaoval beírtuk a programokat, akkor képeket még nem lehetett megjeleníteni. 


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23772022-05-24 18:04:08





Megjelent a Parlando 64. évfolyamának 3. száma 

Már elérhető a www.parlando.hu-n a zenepedagógiai folyóirat 2022/3. (májusi) száma 115 cikkel. 

Felelős szerkesztő: Zelinka Tamás



Kemény Egon műveivel két rovat írásai foglalkoznak:




  • TANÍTÁS MŰVÉSZETE – TEHETSÉGGONDOZÁS



Kemény Egon – Erdődy János: Játszótéri induló c. műve az „Újraéneklő Ifjúság" 2022. IV. 6-i budapesti hangversenyén (Dömötörné Gordos Júlia és Kemény Anna Mária) (pdf)




  • ÚJ KIADVÁNYOK AJÁNLÓJA



Kemény Anna Mária. Két CD-bemutató előtt. Kemény Egon: Ma éjjel // Keringő rapszódia


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51322022-05-24 09:18:27

"Túl az Óperencián" rádióműsor



A hét vendége: Krámer György


Franz Schmidt • 41152022-05-22 14:41:52

Újra megnéztem, sajnos még mindig nincs megnevezve a karmester. Október még messze van, szívből remélem, hogy meg tudják tartani az előadásokat!


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23762022-05-22 14:39:25

Az elmúlt héten két Kemény Egon-nyitányt hallottam a "Túl az Óperencián" című műsor zárószámaként!




  • Komáromi farsang

  • Valahol Délen



Műadatok: https://kemenyegon.hu/kemeny-egon-palyaive


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51292022-05-20 06:46:42

A "Túl az Óperencián" mai műsorában a szerkesztő-műsorvezető az egyik felvételnél bemondta a zeneszerző, a dalszövegíró és az előadó nevét! Korrekt műsorközlést hallottunk. Úgy, ahogy "illik", a szerzők, az előadó és a rádióhallgató tiszteletben tartásával. 

Ezután rögtön - még rádiós szlogen sem vágott közbe - egy zeneszerző, dalszövegíró és előadó nélküli (Palcsó Sándor) rádiófelvétel hangzott el, csak úgy mellékesen, lement. Ez a módszer (szerkesztés?) általános itt, sajnos.

Nincs senki, aki felhívná a figyelmét a Dankó Rádióban, hogy a hallgatót érdeklik (a szerzői- és előadói jogokról nem is beszélve) az alkotók és előadók neve, talán sokkal inkább, mint a műsor végén ma is elhangzott, naponta következetesen és rendszeresen bejátszott zárás a szerkesztő-műsorvezető, zenei szerkesztő és társszerkesztő neve?


Franz Schmidt • 41142022-05-18 10:39:06

Az egyik bejegyzés:



................when suddenly, at 41:00, the Old World + Hungary opens up....Illumines....Breathtaking!


Franz Schmidt • 41132022-05-18 10:37:43

Franz Schmidt : Symphony No. 4 in C major (1932-33)

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=scNH0pQQzIA




  • Most jelent meg a felvétel ezen a csatornán, hozzászólásokkal



Rodders

16,4 E feliratkozó

I. Allegro molto moderato - Passionato 00:00-15:35

II. Adagio - Piu lento - Adagio 15:35-30:45

III. Molto vivace 30:45-38:15

IV. Tempo primo un poco sostenuto - Passionato - Tempo primo: Allegro molto moderato 38:15-49:10

Performed by the Vienna Philharmonic Orchestra conducted by Zubin Mehta


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23752022-05-18 10:30:34

Az elmúlt héten a "Túl az Óperencián" című rádióműsorban 2022. május 12-én két



Kemény Egon-rádiófelvételt hallottam:




  • a "Krisztina kisasszony" című rádióoperett "Dal a hódításról" című kettősét Rátonyi Róbert és Petress Zsuzsa előadásában, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Lehel György vezényelte. 

  • Ezt követte a műsor során a "Komáromi farsang" című daljátékból a Csokonait üldöző riválisok és arszlánok ötöse, az "Üldözők kara" Bilicsi Tivadar, Göndöcs József, Hlatky László, Kibédy Ervin és Szabó Ernő előadásában, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Lehel György vezényelte.



Az alább három felvétel elhangzását Búbánat alábbi bejegyzésében találtam, feltehetőleg a Dankó Rádió műsorából, ezúton is köszönöm:

5126   Fórum - Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (Búbánat, 2008-03-06 21:20:47)




  • Kemény Egon: Hatvani diákjai – Elmira chansonja Hatvaniról és a debreceni úri dámákról: "Elpirult, miért pirult?..." (Mezei Mária)

  • Kemény Egon: Valahol Délen – Rodrigo és Jutka kettőse (foxtrot): „Még nincsen senkim sem...” (Gyenes Magda és Rátonyi Róbert)

  • Kemény Egon: Komáromi farsang – Kraxelstumpf óbester szerenádja: "Egy-kettő, egy-kettő..."  (Bilicsi Tivadar)



* Műadatok Kemény Egon weboldalán: https://kemenyegon.hu/kemeny-egon-fo-muvei


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51282022-05-18 10:29:29

Az elmúlt héten a "Túl az Óperencián" című rádióműsorban 2022. május 12-én két



Kemény Egon-rádiófelvételt hallottam:




  • a "Krisztina kisasszony" című rádióoperett "Dal a hódításról" című kettősét Rátonyi Róbert és Petress Zsuzsa előadásában, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Lehel György vezényelte. 

  • Ezt követte a műsor során a "Komáromi farsang" című daljátékból a Csokonait üldöző riválisok és arszlánok ötöse, az "Üldözők kara" Bilicsi Tivadar, Göndöcs József, Hlatky László, Kibédy Ervin és Szabó Ernő előadásában, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Lehel György vezényelte.



Az alább három felvétel elhangzását Búbánat alábbi bejegyzésében találtam, ezúton is köszönöm:

5126   Fórum - Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (Búbánat, 2008-03-06 21:20:47)




  • Kemény Egon: Hatvani diákjai – Elmira chansonja Hatvaniról és a debreceni úri dámákról: "Elpirult, miért pirult?..." (Mezei Mária)

  • Kemény Egon: Valahol Délen – Rodrigo és Jutka kettőse (foxtrot): „Még nincsen senkim sem...” (Gyenes Magda és Rátonyi Róbert)

  • Kemény Egon: Komáromi farsang – Kraxelstumpf óbester szerenádja: "Egy-kettő, egy-kettő..."  (Bilicsi Tivadar)



* Műadatok Kemény Egon weboldalán: https://kemenyegon.hu/kemeny-egon-fo-muvei


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51272022-05-18 10:02:30

"Túl az Óperencián" rádióműsor



A hét vendége: Szilágyi Enikő.


Franz Schmidt • 41122022-05-15 05:47:16

Franz Schmidt: Das Buch mit Sieben SiegelnOrgel-Solo

Großer Saal, Musikverein Wien

20. Dez. 2009

Dirigent: Nikolaus Harnoncourt

An der Rodgers-Orgel: Robert Kovács


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23742022-05-15 05:45:13

PARLANDO

2022. 3. szám. Előzetes tartalom:



http://www.parlando.hu/NEWPROBE/PARLANDO.html


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51242022-05-12 06:26:24

Czikora László szerkesztő-műsorvezető saját nevének említéséről nem feledkezik meg a "Túl az Óperencián" című műsor elején és végén, annál inkább a zeneszerzőkéről, a librettistákéról és a dalszövegírókéról! Leggyakrabban csak a műcímeket ismerteti, sőt nemegyszer a felvételhez az előadókat sem.

Itt szeretnén felhívni a figyelmet arra, hogy ennek a megnyilvánulásnak nincs előzménye a magyar rádió operettműsoraiban, a profizmushoz hozzátartozik a műadatok pontos ismertetése. A rádiós szlogenek ismételgetése is feleslegesen veszi el a műsoridő egy részét. 

Rádióhallgatóként szeretném, ha ebben a műsorban is minden felvételhez igényes és korrekt tájékoztatást kapnánk a szerzőkről és az előadókról!


Franz Schmidt • 41112022-05-10 07:48:15

                                   



                                  LÁNG DOROTTYA



https://dorottyalang.com/



Láng Dorottya az egykori bécsi Akadémián, a Hochschule für Musik und darstellende Kunst zenei-szellemi közegében tanult, ahol Prof. Dr. Franz Schmidt zenepedagógus, igazgató, majd rektor volt (elismert tevékenységének súlyos betegsége vetett véget).



(Titkon remélem, hogy újra Manfred Honeck vezényletével hallhatjuk majd októberben Franz Schmidt oratóriumát.) 


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23732022-05-10 07:35:52

https://papageno.hu/intermezzo/2021/06/hallgasd-meg-kemeny-egon-megmentett-felvetelein-karady-katalin-hangjat/


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51222022-05-10 07:33:01

Ruitner Sándor halálának 5. évfordulója közeleg... biztos vagyok benne, hogy a zenei szerkesztőségek megemlékeznek majd több évizedes kiváló munkásságáról.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51212022-05-10 07:33:00

Túl az Óperencián    reggelente: 5:00 - 6:00                            

Szerkesztő-műsorvezető:  Czikora László

Zenei szerkesztő: Szabó Tamás

A hét vendége: Vincze Balázs

             ● Dankó Rádió – a magyar zene rádiója ●


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23722022-05-07 18:07:43

2022. május 5-én nyílt meg Ózdon a Nemzeti Filmtörténeti Emlékparkban 

„Ne kérdezd, ki voltam” címmel a reprezentatív Karády Katalin emlékkiállítás.

Kurátora, rendezője Péter Zsolt színháztörténész, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet munkatársa. A Nemzeti Filmtörténeti Emlékpark munkatársnője Dr. Ádám Eszter az Emlékpark kiállításainak szervezője és avatott gondozója.

Karády Katalin életútját Péter Zsolt könyvében már végigkövethettük, ezúttal komplex és interaktív rendezvényen meg is tekinthettük a díva személyes-, és a művészetéhez, szerepeihez kapcsolódó tárgyakat.



                         

 



Kemény Egon: "Fekete liliom"című romantikus nagyoperettjének grafikus plakát-ritkasága most már nyilvánosan is megszemlélhető, és a "Fekete liliom" Karády-címlapjainak eredeti példányai is.

                                     

Lips Adrian festményei tovább gazdagították a díva emlékének mai megelevenítését. A sokoldalú kiállítás-bemutatót Karády Katalin filmdalaiból válogatott előadás zárta.

Érdemes megtekintéséhez a festői környezetben fekvő Ózdra ellátogatni!



*  Forrás: https://kemenyegon.hu/karady-katalin-kiallitas

Karády-dalok a "Fekete liliomból" : https://kemenyegon.hu/ma-ejjel

** https://www.ozd.hu/content/18041--ne-kerdezd-ki-voltam-karady-katalin-elete-muveszete-elevenedik-meg-az-nemzeti-filmtorteneti-elmenyparkban


Franz Schmidt • 41102022-05-06 17:32:48

FRANZ SCHMIDT MŰVEI – KONCERTEK 2017/2018/2019/2020/2021/2022





5.10.2022

6.10.2022

7.10.2022

MITTWOCH, DONNERSTAG, FREITAG 19.30 UHR

MUSIKVEREIN WIEN, GROSSER SAAL

FRANZ SCHMIDT

"Das Buch mit sieben Siegeln", Oratorium für Soli, Chor, Orgel und Orchester aus der Offenbarung des Hl. Johannes


Persönliche Interpretationen großer Musik sind den Wiener Symphonikern ein Anliegen. Nach der Absage des Dirigenten Andrés Orozco-Estrada werden wir in Kürze eine/n Dirigent:in für dieses Programm bekannt geben.

INTERPRETEN

N. N. 

Dirigent:in 

CHRISTIAN ELSNER 

Tenor 

 (Johannes)

STEPHEN MILLING 

Bass 

 (Stimme des Herrn)

SIOBHAN STAGG 

Sopran 

DOROTTYA LÁNG 

Mezzosopran 

MAXIMILIAN SCHMITT 

Tenor 

JAN MARTINÍK 

Bass 

ROBERT KOVÁCS 

Orgel 

SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE

Gemischter Chor 

WIENER SYMPHONIKER

Orchester 

https://www.wienersymphoniker.at/de/veranstaltung/singverein-der-gesellschaft-der-musikfreunde-schmidt-das-buch-mit-sieben-siegeln-0


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 23712022-05-03 19:42:12

Rádiótörténet   




  • a  "Májusfa", az első rádióoperett bemutatójának évfordulója alkalmából írtam az alábbi bejegyzéseket:



Fórum - Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (Búbánat, 2008-03-06 21:20:47)

5116

5111


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51182022-05-03 19:34:31

További lehetőség: kívánságműsorban kérni... ennél többet már nem is fűzök a témához.


Olvasói levelek • 118502022-05-03 12:21:38

Teljesen egyedi, ilyen sormintája nincs senkinek! :-)


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51162022-05-03 09:04:13

„Az a szép”    hétköznapokon 10-12 óra között

Tölgyi Krisztina szerkesztő-műsorvezető műsora

Zenei szerkesztő: Szabó Tamás



Május 2-án, rögtön az évforduló utáni műsorban, Tölgyi Krisztina megemlékezett az első rádióoperett, a "Májusfa" létrejöttének rádiós céljáról: az archív cikket olvasta fel a Rádióújságból, a beharangozó írás az operett műfajának szövegkönyvi megújulásáról szólt, aktuális témájú, saját, rádiós felkérésre készült librettó rádióra alkalmazásával, a bécsi operett zenei stílusára építve. Megemlített a rádiós kisérlet hatalmas közönségsikerét, a "Májusfa-keringő"-t a "Talán a csillagok" követte, és a szilveszteri operettből a




  • "Konty-kettős" foxtrot táncszámot hallottuk (a Szilveszter-éji vidámságba Kemény Egon továbbvitte pályakezdésének modern táncstílusait is): Rátonyi Róbert és Gyenes Magda előadásában, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Lehel György vezényelte.



                           ● Dankó Rádió – a magyar zene rádiója ●


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Banda Ádám (hegedű), Matuska Flóra (cselló), Prunyi Ilona (zongora)
Mozart: 26. (B-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 378
Dohnányi: cisz-moll hegedű-zongora szonáta, op. 21
Boëllmann: G-dúr zongoratrió, op. 19

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Óbudai Kamarakórus
vezényel: Erdős Ákos
zongorán közreműködik: Király Miklós
"Az Óbudai Kamarakórus 36. éves jubileumi hangversenye"

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kriszta Kinga (szoprán), Vörös Szilvia (mezzoszoprán), Vigh Andrea (hárfa)
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Vezényel: Kovács János
Ravel: Pavane egy infánsnő halálára
Debussy: Két tánc
Saint-Saëns: Koncertdarab hárfára és zenekarra, op. 154
Debussy: La Damoiselle élue (A kiválasztott hölgy)
Ravel: La valse
A mai nap
született:
1632 • Jean-Baptiste Lully (Giovanni Battista Lulli), zeneszerző († 1687)
1829 • Anton Grigorjevics Rubinstein, zongorista, zeneszerző, karmester († 1894)