vissza a cimoldalra
2022-11-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Opernglas, avagy operai távcső... (21606)
Kedvenc felvételek (740)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63905)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5767)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Momus társalgó (6412)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
Társművészetek (2582)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3305)
Ilosfalvy Róbert (1008)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5404)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1596)
Pantheon (3192)
Operett, mint színpadi műfaj (5257)
Balett-, és Táncművészet (6148)
Momus-játék (6349)
Zenei események (1027)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (904)
Rost Andrea (2134)
A díjakról általában (1172)
Kolonits Klára (1237)
Kimernya? (4677)
Lehár Ferenc (817)
MET-es operaelőadások moziban (631)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: piszli
Leírás:
Honlap:
   


piszli (24 hozzászólás)
 
 
Opernglas, avagy operai távcső... • 215902022-11-23 14:46:38

Kinyitás nélkül is tudható, hogy az Operacafé szerint fantasztikus volt. A biztonság kedvéért ellenőriztem magam, és örömmel jelentem, hogy nem csalódtam.


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 87282022-11-07 21:07:05

Tegnap, azaz vasárnap este sikerült a helyszínen megnézni. Évek óta ízlelgetjük Janaček operáit, a Makropulosz üggyel és a Jenufával már határozottan jóban vagyunk, a Feljegyzésekkel csak most vágtunk bele az ismerkedésbe. Egyelőre nem is tudjuk világosan kifejezni az előadás által kiváltott érzéseinket: nagyszerűen levertnek éreztük magunkat az előadás után, de még nem tudjuk, hogy miért. Lenyűgöző volt a színpadkép és a színpadi mozgások, csodálatosak a hangzások, de szétszálazni még nem tudjuk a hatásokat. Talán majd egy későbbi előadás ebben is segít, a Makropulosz részleteit sem elsőre fogtuk fel.   


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 57302022-10-18 12:07:52

 A hivatkozott cikkben található táblázat adatai szerint 2021-ben az MNF kórussal és kottatárrral együtt összesen 3 milliárd forint, a BFZ pedig 2,352 milliárd forint összegű közpénztámogatást kapott, ide nem értve az NKA, az MMA, illetve a miniszteri különkeretből történő támogatásokat (16. oldal). Persze ez csak egy kiragadott év, miközben egy-egy zenekar minőségét és támogatottságát, a kettő egymáshoz való viszonyát csak hosszabb távon érdemes szemügyre venni.



Ezek a számok nem igazolják a BFZ jelentős, az egyik hozzászólás szerint legalább másfélszeres támogatástöbbletét.



Amúgy nyilvánvaló, hogy kisebb-nagyobb mértékben eltérőek a művészeti preferenciáink, és más-más előadóművészek a szívünk csücskei. Legyen a világ sokszínű, keressünk értéket a mások által előszeretett művészekben, műfajokban és művekben is, és drukkoljunk, hogy a hátrább soroltak is egyre jobb produkciókkal rukkoljanak elő! A kialakult vita azonban sajnálatos módon a közpénztámogatások mértékére korlátozódott, és a hivatkozott táblázat adatai egyáltalán nem igazolják néhány hozzászóló igazát.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 57232022-10-16 10:14:34

Átlagemberként, egyben magamat nem különösebben megerőltetve,nem találtam nyilvánosan elérhető információkat a zenekarok közpénzből való finanszírozásáról, és meglep, hogy a "BFZ valóban messze a legjobban pénzelt zenakunk lenne a közpénzeket tekintve is". Megjelölné információi forrásait?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 57182022-10-15 13:31:28

Annak, hogy nem csupán a leginkább pénzelt magyar zenekar arasson le efféle babérokat. Mellesleg kétes az ilyen módon elnyert díj, mert szervezés kérdése, hányan kattintanak a jelöltre.



A „leginkább pénzelt” kifejezés arra látszik utalni, mintha a BFZ kapná a legtöbbet a közpénzekből. Nem ismerem a magyar zenekarok közpénzekből való finanszírozására vonatkozó adatokat, de azt tudom, hogy egyrészt hosszú ideig diszkriminatív volt a BFZ állami támogatása, másrészt meg a BFZ alapítványa hosszú ideje eredményesen dolgozik privát támogatások megszerzése érdekében, és sokan, köztük mi is, büszkék vagyunk, hogy lehetőségeinkhez képest támogatjuk a zenekart. Ha tehát valóban a legjobban finanszírozott magyar zenekar lenne a BFZ, akkor az a kiváló zenekar- és közönségépítő munkájának a következménye.



Tudom, hogy más magyar zenekarok is elindultak ezen az úton, és őszintén kívánom nekik, hogy hasonló eredményeket érjenek el a finanszírozásuk biztonságossá tétele terén (is).



A művészeti „babérok”, de nem is csak azok, viszont vitathatatlanok. Nem ismerek más együttest, amelyik ennyit tett volna a gyerekek, az öregek, a járvány sújtotta lakosság, a kistelepülések, a vidéki gyerekek, a hangversenyjegyeket megfizetni nem képesek, a vallási kisebbségek stb. érdekében, és mindig kimagasló minőségben. Eredetiek, de még a konvencionális műsoraik is tele vannak ötlettel, az ötleteik pedig gyönyörűen zenévé formált gondolatokkal. Ha elő is fordult néha, hogy egy-egy előadás nem tetszett maradéktalanul, többnyire oda kellett jutnom, hogy én nem voltam elég nyitott vagy szenzitív hozzá. A népszerűségük oka ebben is keresendő.



Egyébként valóban, a tegnap esti zeneakadémiai hangversenyük is fényes bizonyítéka volt a kiválóságuknak, maradéktalan boldogság volt az egész este.



Ami a Gramophone zenekari díjat illeti, abban tényleg nagy szerepet játszhatott a szervezés, de az is bizonyos, hogy az előbbiekben vázolt minőségüknek és szeretetreméltóságuknak volt meghatározó szerepe abban, hogy ilyen sokan kattintottak a jelölésükre. Én viszont nem kattintottam, és ennek az volt az oka, hogy nem igazán szívlelem a közönségszavazást, illetve hogy nem is igazán látom az értelmét a „legjobb” kiválasztásának, ha nincsenek jól megragadható kiválasztási kritériumok. Az viszont hatalmas eredmény, hogy a BFZ rákerült a szakértők által kiválasztott legjobb tíz, a világnagyságok közé, és az már csak a hab tortán, hogy a közönség a legjobbak legjobbikának ítélte.



 



Arra kérem tehát, hogy ne fanyalogjon, örüljön inkább a sikernek, és, ha, és ahogy tud, támogassa a személyes kedvencét abban, hogy minél jelentősebb művészeti eredményeket érhessen el.     



Ami pedig a korábban díjat nyert zenekarokat illeti: ugyan lehet, hogy némelyikük ismeretlen vagy kevéssé ismert mifelénk, de vitathatatlanul tekintélyes és felfelé ívelő pályán levő együttesek, és egyáltalán nem engednek arra következtetni, mintha a Gramophone díj valamiféle búcsún félrehordó puskával elnyerhető kóckacsa lenne. Közülük, a Hongkongi Filharmónikusok több lemezét hallottam már, igazán remekek, és az sem lehet véletlen, hogy zeneigazgatójuk, Jaap van Zweden (gondolom, ő sem különösebben ismert idehaza) egyidejűleg a New Yorki Filharmónikusoknak is zeneigazgatója.  


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 57092022-10-13 11:19:47

Mintha nem örülne a BFZ sikerének? Árulja el, minek örülne!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54122022-05-20 16:04:16

Kérem, adja meg az Ön által hivatkozott film linkjét, magam ugyanis hiába keresem, hátha megtudok valami érdemit a konfliktus okairól. 



 



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632912022-05-19 11:43:17

Az OPERA tudtommal még mindig nem tudatta az operabarátokkal, hogy miért mondta le idén a "Primavera" fesztivált. Az előzetes programon szereplő előadások közül csak a szegedit láttuk, egészen el voltunk tőle bűvölve, és volt ok azt remélni, hogy a többi sem lesz csalódás. Kinek és miért éri meg, hogy a fesztivál lemondásával és az ezt az akcióját övező síri csenddel arcul csapja a közönséget? - fel nem foghatom. Mint ahogy azt sem, hogy az egyébként elég igényes műsorpolitikájú Müpa miért nem fogadta be ezekre az előadásokra az erre érdemes vidéki színházakat. Vajon a kultúrális csatornaként hírdetett M5 felvette az előadásokat?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631762022-04-28 14:34:09

Az Opera művészeti vezetésének lenne feladata, hogy tapintatosan, de határozottan gondoskodjon arról, hogy minden szerepre az elérhető legjobb énekest tűzze ki. Különösen fontos ez, ha az adott estére kitűzött művész(nő) bármilyen okból nem képes elvárható teljesítményre. Ha az adott művész érzékenysége vagy bármilyen más tulajdonsága vagy beágyazottsága és a közönség érdeke között kell választani, az utóbbié legyen az elsőbbség! 


Kedvenc felvételek • 5662022-04-20 15:53:48

Örülök, hogy felhívta George Benjamin remekművére és a kiválóü közreműködőkre a figyelmet. Néhány éve a most éppen tatarozásnak elébe néző Theater an der Wienben adták és valami különös véletlen folytán betévedtünk. Illetve nem is volt az akkora véletlen; a színháznak olyan kitünő volt a vezetése, hogy nem vállalt az ember túl nagy kockázatot azzal, ha ismeretlen művet választott. Nekünk nem sikerült barátainkat rávenni a megtekintésére (DVD-n is elérhető), remélerm az Ön beszámolója és ajánlása meggyőzőbb lesz.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30902022-04-10 19:28:27

Hol / hogyan érhető el ez a felvétel? Nagyszerű, hogy ezek a művek ilyen értő kezekben voltak / vannak Szegeden.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30852022-04-10 11:15:13

Csodálatos este volt! Olyan, amilyenhez hasonlót – a MÜPA egyes előadásai kivételével – évek óta nem állt módunkban élvezni Budapesten. Ezt teszi a tehetség, a munka és az elhivatottság. A magyar futballjelen tanulságai annyiban az operára is alkalmazhatók, hogy nem az az ész, tudás, munka és felelősségérzet nélküli pénzszórás hoz eredményt, hanem az előbb említett tulajdonságok. Hátha még anyagi erőforrás is az állna az erre érdemes alkotók rendelkezésére.



Jól láttam egyébként, hogy az OPERA urai nem tűntek fel pénteken este a közönség soraiban? Nem kellett volna távol maradniuk, nem kell aggódniuk; a tehetség nem fertőz.  


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30862022-04-10 11:15:13

Csodálatos este volt! Olyan, amilyenhez hasonlót – a MÜPA egyes előadásai kivételével – évek óta nem állt módunkban élvezni Budapesten. Ezt teszi a tehetség, a munka és az elhivatottság. A magyar futballjelen tanulságai annyiban az operára is alkalmazhatók, hogy nem az az ész, tudás, munka és felelősségérzet nélküli pénzszórás hoz eredményt, hanem az előbb említett tulajdonságok. Hátha még anyagi erőforrás is az állna az erre érdemes alkotók rendelkezésére.



Jól láttam egyébként, hogy az OPERA urai nem tűntek fel pénteken este a közönség soraiban? Nem kellett volna távol maradniuk, nem kell aggódniuk; a tehetség nem fertőz.  


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 53402022-03-21 13:36:35

Na ez az a fajta bejegyzés, amelyik jobb lenne, ha nem lenne. Kiváltképpen a kiváló Chord-tól. Miért? Mert a kritikus személyére irányul és nem a kritika tartalmát kritizálja, és mint ilyen, a kritikus tudását és tisztességét vonja kétségbe. Ez olyan jellegű és súlyú inzultáció, ami, ha a szerző nem tudja bizonyítani, elfogadhatatlan.  Márpedig Malina János, de ezt bizonyára Chord is tudja, egyike a legjobb (legtartalmasabb, legmegbízhatóbb és legjobban író) hazai zenekritikusoknak, ráadásul éppen a barokk operák világában különösen járatos. Akadt már az írásai között olyan, amivel nem értettem egyet, sőt, olyan is, amiből kirajzolódott egyik vagy másik művész iránti – akár indokolt, akár indokolatlan – rokon- vagy ellenszenve (ez szerintem bőven belefér a kritikusi szerepbe), olyan viszont nem, amelyik alapján arra kellett volna következtetnem, hogy tudatlan, pláne, hogy le volt fizetve. Én amúgy alapjában véve elégedett voltam mind a művel, mind az előadással, mindenesetre jobban tetszett mint a legtöbb hazai francia barokk "opera" előadás. Ajaj, mit fogok ezért a nyakamba kapni?! 


Régizene • 51412020-11-21 10:31:20

Évek óta rajongunk értük. Minden előadásuk él, intenzív.


Olvasói levelek • 115152020-06-19 15:24:36

Miért ez a nagy löttyös indulat?



Én ugyan csak felszínes követője vagyok a Momuson zajló életnek, de nem lehet nem észrevenni, hogy általában ritka a nemzetközi kitekintés és az új fejlemények észlelése, ha pedig észlelnek valamit, akkor a hangadók többnyire elzárkóznak előle, a szakmainak induló vita gyakran személyeskedésbe fordul stb. Több nyitottság és kíváncsiság biztosan hasznunkra lenne, személyeskedés előtt pedig nem ártana – mondjuk – tízig számolni.



Mindezt azért hozom fel, mert éppen a nemzetközi kitekintés, a fejleményekre való nyitottság, a technikai és a technikán túli szempontok kifejtése, a mértékkel adagolt bennfentesség (úgy tűnik, zenekari zenészről, bizonyára fafúvósról van szó, de hát ez alig több találgatásnál) miatt voltak számomra élvezetesek újabban Corvette fórumtárs bejegyzései. Ha valami zavart, az csak a bejegyzések elképesztő bősége, de hát járvány idején van idő írni, legyen olvasni is! Hasonlóképpen kiváltak a bejegyzések közül ladislav_kozlok beszámolói és javaslatai, melyek alapján már többször a határán voltam annak, hogy jobban elmélyedjek a szlovákiai opera- és hangverseny életben. Persze, mások véleményei között is bőséggel találni figyelemre méltót, bár gyakoriak az önismétlések. Ez sem olyan nagy baj, hiszen egy újszülöttnek minden vicc új.



Ehhez képest kifejezetten taszító a 11509. sorszámú, meg néhány korábbi bejegyzés, ráadásul nem leltem tárgyi okát a durva elutasításnak, kiváltképpen a durva modornak. A 11513. sorszámú bejegyzés valamiféle lovagias kiállást sejtet két hölgy védelmében, meg hogy Corvette pókhálókat emlegetett. A lovagias kiállás szép, ámbár az egyenjogúság korában kissé idejétmúlt gesztus, és azt sem látom, hogy mi tette szükségessé, no meg a hölgyek, ha így tartják szükségesnek, bizonyára ki is tudnak és akarnak állni magukért a maguk módján (ld. a 11514. sorszámú bejegyzést). A pókhálók emlegetése pedig szerintem is helyénvaló, de még ha is az lenne, ok az a durvaságra?



Ha kérhetem, és ha az eldurvulásnak alapvetően tárgyi oka van, akkor az érintettek fejtsék ki arról a véleményüket, ha már a nyilvánosság elé léptek; ha viszont eleve személyes konfliktusba bonyolódtak, azt is érvekkel, de egymás között intézzék el.    


Erkel Színház • 88702018-03-01 14:34:32

Bárhogy keresem, egy sort / szót sem találok az Erkel Színház Offenbach bemutatójáról. Megosztaná valaki a véleményét, aki látta? 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 597082017-09-11 14:17:05
Nem úgy van, ahogy az
"Aan de Amsterdamse grachten" szerzője állítja, az amszterdami Concertgebouwban egész nyáron fantasztikus hangversenyek vannak a ROBECO pénzügyi szolgáltató (biztosító stb.) támogatásával. A jegyárak olcsóbbak, mint a tulajdonképpeni szezonban, a fellépők pedig túlnyomórészt a világ élvonalát képviselik. Ilyen mezőnyben állt helyt a Hollandiában működő Csillag Béni, az általa vezényelt Carmina Burana-t (kétzongorás változat) a közönség augusztus 23-án "standing ovation"-nal ünnepelte.
Opernglas, avagy operai távcső... • 191382016-05-05 11:00:08
Úgy tünik, hogy Anita Hartig, a Momus néhány kommentelőjével ellentétben, sikert-sikerre halmozó énekesnő. Tényleg komolyan gondolható, hogy a nemzetközi zeneélet jelentős helyszinein minden hozzáértő siket? (Parampapoli izetlenségét pedig rejtse örök homály!)
Ami pedig Hartig kisasszony elfogadottságát illeti, álljon itt múlt-, jelen- és jövőbeli fellépéseinek listája:
http://operabase.com/a/Anita_Hartig/1203/hu
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20252016-05-05 10:48:14
Tarlós úgy tesz, mintha egy feudális főúr lenne, aki saját pénzéből kegyet gyakorol, és elvárja, hogy a kegyeiben részesülő boldog pincsiként csóválja a farkát és nyalogassa a kezét. A valóság viszont az, hogy a Fesztiválzenekar Magyarország és a főváros legnagyobb kulturális értéke, az adományozó magát tiszteli meg az adományozással, és hogy Tarlós a mi pénzünket, és nem a sajátját adja.
Tarlós számos rémes tulajdonsága közül egyébként is a legrémesebb, hogy a vita tárgyára vonatkozó érvek helyett szinte mindig a vitapartnerét ócsárolja.
A Fesztiválzenekar tegnap esti előadása ismét csodás volt.
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Banda Ádám (hegedű), Matuska Flóra (cselló), Prunyi Ilona (zongora)
Mozart: 26. (B-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 378
Dohnányi: cisz-moll hegedű-zongora szonáta, op. 21
Boëllmann: G-dúr zongoratrió, op. 19

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Óbudai Kamarakórus
vezényel: Erdős Ákos
zongorán közreműködik: Király Miklós
"Az Óbudai Kamarakórus 36. éves jubileumi hangversenye"

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kriszta Kinga (szoprán), Vörös Szilvia (mezzoszoprán), Vigh Andrea (hárfa)
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Vezényel: Kovács János
Ravel: Pavane egy infánsnő halálára
Debussy: Két tánc
Saint-Saëns: Koncertdarab hárfára és zenekarra, op. 154
Debussy: La Damoiselle élue (A kiválasztott hölgy)
Ravel: La valse
A mai nap
született:
1632 • Jean-Baptiste Lully (Giovanni Battista Lulli), zeneszerző († 1687)
1829 • Anton Grigorjevics Rubinstein, zongorista, zeneszerző, karmester († 1894)