vissza a cimoldalra
2022-10-02
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5700)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63749)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7723)
Opernglas, avagy operai távcső... (21499)
Milyen zenét hallgatsz most? (25127)
Kedvenc felvételek (699)
Kedvenc előadók (2933)
Társművészetek (2575)
Momus társalgó (6406)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2407)
Haladjunk tovább... (237)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)
Digitális kerekasztal (128)

Olvasói levelek (11891)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Pantheon (3146)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5396)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5221)
Erkel Színház (11301)
Operett, mint színpadi műfaj (5229)
Kedvenc magyar operaelőadók (1248)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3272)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3178)
A nap képe (2338)
Ilosfalvy Róbert (1004)
Jonas Kaufmann (2527)
Bánk bán (3031)
Kolonits Klára (1224)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (482)
A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... (715)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1567)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (7793 hozzászólás)
Kedvenc felvételek • 6632022-07-13 07:58:22

Kedves Klára és joska141, Kónya Sándor kétszer énekelte Lohengrint az Erkelben, 1964-ben és 1971-ben. Önök az utóbbit láthatták, a főszerepeket Jola Koziel m.v. (Berlin), Delly Rózsi, Sebestyén Sándor és Antalffy Albert énekelte, Lukács Miklós vezényelt. Nekem Kónyával egy Otello-emlékem van, oldalán a fénykorát élő Sass Sylviával és Sólyom-Nagy Sándorral.


Kedvenc felvételek • 6622022-07-13 07:22:51

A Zichy Géza utcában áll ma is, anno László Fülöp festőművész építtette., ld. itt:



https://bpromantikaja.blog.hu/2020/05/18/a_zugloi_disney-kastely_titkai


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634912022-07-12 17:32:15

Két javaslat: 1) Kérd ki ezzel kapcsolatban a pillangó és a balett-táncos véleményét. Lehet, hogy nem fognak egyetérteni veled illetve a hasonlatoddal. 2) Próbáld ki a fésűsre hangszerelt produkciót, hátha bejön. Egy jelentős karrier kezdete lehet, ha "jól hangzik".


A nap képe • 23162022-07-12 17:16:23

Matisse 1918-ban festett nagyméretű Hegedűs-vásznát a párizsi Pompidou központ őrzi. Októberig Bp.-en haknizik.


Momus társalgó • 63872022-07-12 11:38:32

Kár személyeskedés irányába terelni, amit 6382-ben írtam, úgyhogy nem is folytatnám...



Netrebko: szerintem inkább az ellenkezője életszerű. Azt mondhatják, "erre a szerepre nem kérjük fel, mert ez nem passzol neki", noha valójában az értékrendje nem tetszik. De mint írtam, ott is meg fognak neki bocsátani, ahol most még durciznak (MET), ameddig a közönség igényli, márpedig igényli őt, ahogyan ott is, ahol már szerződtették vagy nem is merült fel a kizárása.


Momus társalgó • 63862022-07-12 11:31:28

A "boldogság" szubjektív kategória, a "biztonság" objektivebb. Valszeg az utóbbi hiányzott nekik.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634882022-07-12 11:25:37

Ha van olyan, sőt hivatalos kánon, hogy "háborús infláció" (noha az infláció nálunk már  háború előtt is a legmagasabb volt a régióban!), akkor lehet olyan is, hogy "békés áthangszerelés" ... és még pénzbe sem kerül, sőt, jelentős megtakarítást eredményezhet. Kis foci zenekar - kis(ebb) pénz. De pl. a Pelléasnál toleráltam, mert először hallani így is szép volt ld. Eiffel/712.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 31682022-07-12 07:43:12

Netrebko és az ő bőrsötétítő művelete Veronában, az Aida címszerepében. Helyes? Nem helyes? Teljes cikk classicfm.com-on  itt. (Nyugalom! Nabuccóban jó eséllyel nem sötétít.)


Kimernya? • 45592022-07-11 21:51:52

Ő volt a kulcs(om) a viszonylag gyors megfejtéshez. Gondolom, nem csak én ismertem fel könnyebben Ferrier hangját, mint a Vaughan Williams-dalt.


Momus társalgó • 63832022-07-10 13:13:48

jav.: ... mint a semlegességét épp e hetekben feladó Finn- és Svédországét. De ez már nem Netrebkóról szól...


Momus társalgó • 63822022-07-10 11:47:58

Hangyász/Opernglas 21427-21428 hsz.-ra:



"pride-ok megítélése antagonisztikus ellentétet alkot a két oldal között". Nem, nem "két oldal" van. Nem minden fehér vagy fekete, legfeljebb egyes országok agitprop. apparátusai láttatják így megtéveszteni szándékozott, alultájékozott, aluliskolázott rétegekkel, súlyos gazdasági-szociális problámákról való elterelés, választási szavazatmaximálás céljából. A pride-ok a világ boldogabb jelentős részén ma már "csak" számos kulturális eseménnyel, társadalmi vitaestekkel és egyéb programokkal dúsított tömegrendezvények, amiknek csak egy, bár látványos eleme a felvonulás. Utóbbin -vagy bármin- résztvenni nem kötelező, ahogyan nem kötelező agresszívan megnyilvánulni, hisztériakeltés céljából "ellentüntetést" szervezni, azon babakocsit tolva stb. megjelenni sem. Az "ellentüntetők" más személyes okból vagy éppen látens érintettségükből eredő frusztráltságukat máshol is levezethetik, a fizetett provokátorok "motiváltságáról" pedig már szó se essék.



Netrebko: nem uszított, hanem -mint pl. Gergiev is-  kiállt egy agresszor, egy agresszió mellett-védelmében, amit immár Magyarország is -jobb későn, mint soha- agressziónak bélyegez. Ausztria minősítésétől most eltekintenék, hosszabb elemzést igényelne. 1955-ben rögzített "örökös semlegessége" mindenesetre jobban behatárolja mozgásterét, mint a semlegességét épp e hetekben feladó Finn- és Svédorszaágét. De ez már nem Netrebóról szól, akit máris "felmentettek" egy csomó helyen és ha szüksége lesz rá a MET-nek és adott szerepre még hangja is lesz, újból szerződtetni fogják.


Opernglas, avagy operai távcső... • 214302022-07-10 11:31:27

Kinőttük e topik kereteit, átmegyek a Momus társalgóba ld.ott.


Opernglas, avagy operai távcső... • 214252022-07-08 15:21:55

Látod, te legalább megspóroltál egy (vagy több) italt ;-)


Opernglas, avagy operai távcső... • 214242022-07-08 15:19:23

Aha. Netrebko pedig geborene osztrák. Bizonyára az osztrák "örökös semlegesség" jegyében nyilvánul(t) meg úgy, ahogy. Logisch.


Pantheon • 31022022-07-07 20:33:00

James Caan (82)


Kimernya? • 45532022-07-07 16:19:52

Nem ismertem fel a Csók-áriát éneklő csodálatos hangot, most rákerestem: Jessye Norman ...


Opernglas, avagy operai távcső... • 214172022-07-07 14:46:06

off Mint tudjuk: Poeta non fit sed nascitur. Ugyanez a tudomány állása -és nem egyes hóbortos vagy elvetemült egyének/döntéshozók!- szerint a "melegekre" is igaz. Ellenben az "alkesz": non nascitur sed fit. Óriási különbség! Szeretni egyiket sem "kell". Az egyiket, ha lehet, gyógyítani kell, a másikat pedig békében hagyni. Remélem,nem kérdéses, hogy ki az "egyik" és a "másik"..


A nap képe • 23152022-07-07 09:41:07

Isten éltesse a nagy Salminent születésnapján! Szerencsére ő és nem kollégája a mai születésnapos, akinek, sajátmaga szerint -tavaly- éppen Borisz volt utolsó MET-szerepe..


Opernglas, avagy operai távcső... • 214152022-07-07 09:25:41

Nem logikus. A homofóbia szerinted -és egyes más helyeken többek szerint- quasi öngyilkos megnyilvánulás a rothadó és rohadt nyugati mainstream piszi miatt. Vajon a dédunoka ezt nem tudná? Úgy gondolná, hogy a b***zás alkalmas lenne "önmaga reklámozására"? 


Opernglas, avagy operai távcső... • 214142022-07-07 09:19:11

Inkább egy másik ősi (i)gazság igazolódott be: In vino veritas. Ha tegnap nem volt hányingerem Pape megnyilatkozásától, akkor lett mára ettől az ócska kármentő szerecsen-önmosdatásától. Legalább kiderült,   -ha eddig nem- hogy szimpla alkesz, ami azonban nem mentség. Pfúúj! Jöhet a szokásos mantra: "engem nem érdekel, mit mond, mit ír, mit csinál XY, csak az érdekel, hogy naaagy művész". V.ö. Netrebko, Gergiev ...Wagner...


Opernglas, avagy operai távcső... • 214112022-07-06 19:04:18

Érdekes, a máskor itt leszólt Lebrecht hirtelen milyen hiteles lett. Talán a Wagner-dédunokát is (meg)szeretnéd, ha b***zni kezdene? Nem is kellene túl messzire mennie a felmenői közt ...


Opernglas, avagy operai távcső... • 214102022-07-06 18:20:04

Nem én illettem az énekest ezzel a jelzővel, hanem a belinkelt cikk. Egyébként már Kádár et. megmondta, hogy a krumplilevest nevezzük krumplilevesnek. Pape is ehhez tartotta magát Pride-ilag és az ő megnyilvánulásáról tudósító cikk is Pape-t illetően. Nem olyan bonyolult.


Opernglas, avagy operai távcső... • 214092022-07-06 18:13:31

Nem emlékszem, hogy "énekes alkalmazott"at írtam volna bárkiről, ahogy a "kórista" sem tőlem származott pár hete. Továbbá "MET Opera Chorus" nem "kommentelő", hanem a MET Opera Chorus. A másságot és a Pride-ot pedig ne mossuk össze a pedofíliával. Elég gyalázat, hogy ezt megtették azok, akik az országot vezetik.


Opernglas, avagy operai távcső... • 214082022-07-06 18:08:49

Engem a cikk stílusa, bombasztikus jelzői az origoéra emlékeztetnek. Véletlen volna?


A nap képe • 23142022-07-06 14:15:36

Tournier méretes (226x188 cm) Koncert-olajvászna a Louvre-ban található.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634762022-07-05 17:29:42

Tucci 1962-ben két Violettát énekelt az Erkelben, 1974-ben egyet. Ez utóbbiról ír(hat)ta Várnai Péter az Operalexikonban, -tévesen 1973-ra datálva- hogy "A 70-es évek elején lehanyatlott, és 1973-as bpesti vendégfellépése a magyar operajátszás egyik legnagyobb bukása volt."


Luciano Pavarotti • 842022-07-05 14:32:57

Modena városának két fő büszkesége a balzsamecet és Luciano Pavarotti (kiegészülve a pályatárs-barát Mirella Frenivel). "Félre": csak most figyeltem fel rá, hogy az itthon vásárolható balzsamecetek mindegyike, amit az utóbbi napokban láttam, Modenából származik.  A "pék fia" már életében gondoskodott róla, hogy méltó zarándokhelyet állít(tas)son magának: igazi, kicsiny szülőházát lebontatva, nagyrészt saját tervei szerint építtetett magának és új hitvesének, a szintén látogatható pincével együtt négyszintes, lifttel is ellátott lakóházat, amit már életében részben múzeumnak rendezett be. A falakat fotók, plakátok és a művész saját festményei borítják, köztük első "igazi" fellépésének 1961. április 29-ei plakátja, egy Teatro Municipale-beli Bohémélettel, amit Francesco Molinari Pradelli vezényelt és a neves szoprán, Mafalda Favero rendezett. Külön tárlókban kitüntetései, híres emberek elismerő levelei, neki ajándékozott emléktárgyak. Több helyiségben próbabábukon tekinthető meg számos jelmeze, sajnos nem láttam kiírva, melyiket hol, melyik operában viselte. Hálószoba, konyha, tálaló, mellékhelyiségek: valamennyi berendezve. Néhány jellegzetes "civil" ruhadarab (ing, sapkák) színesíti a kiállítást. A ház központja a szalon, zongorával: a művész itt fogadta és bírálta el a meghallgatásra jelentkező fiatalokat. A zongora tetején az egyik fényképen a Három Tenor látható ... és kezükben egy kisbaba.



Talán mondani sem kell, hogy a város operaháza Pavarotti nevét viseli, pontosabban kollégája és barátja távozása óta a színház hivatalos neve Teatro Comunale Pavarotti-Freni. A színház előtt  a művész bronzszobra áll.





További képek, érdekességek  itt.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213992022-07-05 13:25:42

A MET kórusa németül reagált Pape bejegyzésére, sajnos csak a vége látszik, itt. "... személyesen fenyegetve érzi magát a másféle élettervezések iránti tolerancia miatt ... szomorú és egyben kínos is egy hozzá hasonló kaliberű művész számára, de a hangi nagyszerűségnek nem muszáj ugyanolyannak lennie, mint a karakternek. Kár." Idézet vége.



Pape kicsit elszámolja a MET-tel töltött évei számát: nem -mint írja- "csaknem 35", hanem 30 évvel ezelőtt jelent meg a MET "színeiben", de akkor még csak két sevillai (Expo?) Fidelioban énekelte a minisztert. A Lincoln Centerben pár évvel később, 1995 decemberében lépett fel először, mint  A varázsfuvola Sprechere és a Mesterdalnokok Éjjeliőre.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213942022-07-05 08:37:53

off Már csak az az apró kérdés(em), h a III.  vh. után kik  kezelik majd a kőbaltát..


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634722022-07-05 08:15:03

Én is elég öreg ember vagyok már, de ezeken az árakon csak hüledezem. Megnézném, mikor került ennyibe egy nem "pántlikázott" szólójegy MÁO-ban és hogy a jegyárak különbözősége vajon az előadások színvonalának különbözőségét arányosan tükrözte-e. (Aligha.) Vagy esetleg a bp.-i nemzetközi idegenforgalom remélt érdeklődését és fizetőképességét...amiben bízni dőre álom, ezt máris sok félig, 2/3-ig üres nézőtér mutatta rövid idő alatt, ahogy itt is olvastam. Azt viszont tudom, hogy pár napja a bolognai Otellón (ld. Opernglas) 10€-t fizettem karzatjegyért, ahonnan tökéletes, 100%-osan látó és halló helyen, széken ülve (!) néztem meg az előadást.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213922022-07-05 07:51:02

René Pape basszista, aki nemrég Bp.-en vendégszerepelt, homofób kritikával illette a MET-et, ahol legutóbb Boriszt énekelt, miután a MET kórusa Fb-bejegyzésben köszöntötte a New York Pride-ot. Az énekes kifejezte a város iránti mély sajnálatát, egyben búcsút intett az operaháznak, "egy szebb világ eljövetelének" reményében. Forrás: operawire.com, teljes cikk  itt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634682022-07-04 21:47:18

Nem kedvelem különösebben Zsótér Sándort, több prózai színpadi rendezését is láttam, de speciel A bűvös vadásszal nem volt különös bajom. Egészen biztos vagyok benne, hogy nem őmiatta nem tolongtak az Erkelben. Én igen kedvelem azt az operát, illetve sok számát, de tudomásul kell venni, hogy nálunk nem közönségdarab úgy, mint a német nyelvterületen. Ezen a legjobb rendezés és a legjobb énekesek sem tudnának javítani. Továbbá, az Erkel-hodály abszolúte megtölthetetlen az ilyen típusú rétegdarabokkal. Az Operaház nézőtere már párszáz nézővel is kinéz valahogy, az Erkel foghíjasan ásító zsöllyéje és erkélye viszont jól látszik.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634592022-07-04 12:44:15

A nyugdíjas (korú) célközönség jövő héten tetemes nyugdíjemelést kap, éspedig január 1-jéig visszamenőleg! Bizonyára ezt is figyelembe vették az árképzéskor. Köszi, hogy szóltál.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634572022-07-03 16:54:08

Varietas delectat ... az "új" főszereplők úgyis azonosak a szegedivel:  László Boldizsár, Ràlik, Fokanov, Szemere, csak Arfvidsson asszony más, Wiedemann helyett Fodor. Bernadett maradt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634512022-07-02 18:31:52

Hiányozni fog Katarina Witt, a pár évvel ezelőtti szegedi szabadtéri Álarcosbál (bál)királynője...


Opernglas, avagy operai távcső... • 213912022-07-02 17:56:46

Köszönöm. Javítás kellős közepén telefonon hívtak, most folytatom-befejezem.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213892022-07-02 17:22:48

A bolognai Teatro Comunale, úgy hiszem, több, mint egy átlagos olasz "vidéki" színház, a nagyjából négyszázezres lélekszámú tartományi székhely operai életének, különösen zenekarának hírneve túlnő a város határain. A zenekar világhírű korábbi zeneigazgatókkal büszkélkedhet: Celibidache, Peskó Zoltán, Chailly, Thielemann, Gatti egyaránt vezette az együttest, 2022-től Oksana Lyniv ukrán karmester áll a zenekar élén. A június 28-ai Otello kiválóan játszó zenekarát -korrektul, precízen- az említetteknél kevésbé fényesen csengő nevű maestro, Asher Fisch irányította, aki azért Budapesten sem ismeretlen: nemrég Kristīne Opolais áriaestjét vezényelte a MüPában. Maga a produkció új: az eredetileg a város sportarénájába (PalaDozza) tervezett előadásokat elsodorta a járvány, a hat előadásból álló szériát végül a Comunaléba költöztették. Gabriele Lavia sokoldalú alakja az olasz kulturális életnek: színész, színpadi és filmrendező, az idén nyolcvan esztendős és lehet, hogy ez volt első operai alkotása. Nem törekedett bombasztikus újításokra, nagyjából hozta a hagyományost, faksznimentes előadást kanyarított. Ami többemeletnyi magasságból is feltűnt, az a különben remekül szóló kórus úgyszólván teljes statikussága volt: a színpad hátulján, halványan derengő lámpasor mentén küzdöttek meg sikeresen az első felvonás hatalmas kartételeivel -a színpadon közben statiszták adtak elő valami pantomim-féleséget, de nem volt zavaró- és a későbbiekben is oratóriumszerű felállásban énekeltek. Nem hiányoltam különösebben, de meg kell jegyeznem, hogy gyermekkar nem volt. A díszletet egyetlen hatalmas lepel jelentette, -vagy pótolta?- ami színeit többször váltogatva és az éppen aktuális jelenethez igazodva hajóvitorlaként, hatalmas kendőként, a házaspár nyoszolyájaként viselkedik. (díszlet: Alessandro Camera) Andrea Viotti kosztümjei is hagyományosnak mondhatók.



A mi előadásunkon már a második szereposztás énekelt. Ily módon elvesztettünk ugyan egy régi nagy nevet (Gregory Kundét), de kaptunk helyette egy jóval fiatalabb nagy, sőt hatalmas hangot Roberto Aronica személyében és torkából, aki szó szerint utolsó leheletéig uralta a roppant szerepet, éspedig nem csupán legyőzhetetlen fortékkal hasított, de a szükséges helyeken szép mezzofortékat, sőt pianókat is hallottunk tőle. Angelo Veccia már nem tartozik a fiatal nemzedékhez, de intenzív hangú Jago volt ; a hozzá dukáló színészi képességeit a magasból sajnos nem tudtam megítélni. Federica Vitali szolid, megbízható Desdemonája, mint oly sok kolleginájáé, a finálé nagy magánszámában csak-csak elvitte a show-t és a végén a két férfi főszereplővel azonos intenzitású tapsokat kapott. Meg kell említeni még a Cassio ismeretesen hálátlan, nehéz szólamát  csengő, szép hangon előadó Marco Miglietta nevét.



Muszáj megosztanom: még egy szezonvégi, bolognai előadás is olyan hasonlíthatatlan hangulatot teremt és áraszt a "gyanútlan" külföldi néző körül, amiről itthon többnyire csak álmodhatunk. Nem énekes szólistáink, énekkarunk, zenekarunk gyengébb/ek: egyszerűen egy olyan áramkör záródik folyamatosan a színpad innenső és túlsó fele között, ami talán csak Olaszországban mindennapos és talán még gyengébb színvonalú előadásokon is jelen van, legfeljebb ott és akkor búúúzások kíséretében.



Verdi: Otello - Teatro Comunale, Bologna, 2022. június 28.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15622022-07-02 07:10:24

Bennem Házy Erzsébet Neddája maradt meg MDM utolsó pesti vendégszereplésén. Inkább nem  részletezem: aki ott volt, tudja, miért.


Pantheon • 31002022-07-02 06:46:36

Wilma Schmidt (95) (beugrással Bp.-en is fellépett)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55262022-07-01 17:01:57

"Egésznél kevesebb



Próbálok nem igazságtalan lenni, de Baráth Emőke a legfényesebb csillagokkal ragyog versenyt, ha Händelt énekel. Most épp nem ragyog versenyt, virtuóz, de nem annyira, nem olyan fürge a hang, nem annyira lélegzetelállító a virtuozitás, olyan, de mégsem egészen olyan. Túlságosan gazdagok vagyunk, az lehet, de emiatt nehezen tudja az ember beérni a másolattal meg a hasonlóval. Az egész előadás rokonszenves meg érdekes, meg tetszik a díszítések mennyisége és mértéke, csak azt az ámulatot nem érzem, hogy nahát, mire képes valaki a puszta hangjával."



Fáy Miklós ÉS-kritikája Baráth Emőke és az Europa Galante koncertjéről a reklám után  itt  olvasható.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55252022-07-01 16:51:06

"A walkürök zajongása



Ez vajon Wagner-ellenes álláspont, vagy épp ellenkezőleg, az előadás éppen azt teszi, amiről szól? Brünnhilde megtagadja Wotan parancsát, mert tudja, hogy Wotan nem ezt akarta parancsolni. Fischer Ádám megtagadja Wagner parancsát, mert tudja, hogy Wagner sem ezt akarta parancsolni, itt minden a löketről, lendületről, hangerőről szól. Összeomlásról meg a vég kezdetéről beszélünk, de csak azért, hogy annál jobban örüljünk a pillanatok nagyszerűségének.



Véres torkúak



Nekem sajnos nem tetszik. Nem is ez a baj, hanem a tovább élést nem látom. Az idők során egyszer megújították már a rendezést, de mintha az is kasztráció jelleggel történt volna, az itt és mostból lett valami általános háttér, hegyek, völgyek, városok, eső. Mintha a megújítás arra akarná rávenni a nézőt, hogy ne is nézzen, inkább hallgasson, ne világválságra érkezzen, hanem operába.



Akkor miért nem operát kapunk?"



Fáy Miklós ÉS-kritikája a MüPa Walkür- és Istenek alkonya-előadásáról a reklám után  itt  és  itt  olvasható.


A nap képe • 23132022-07-01 12:01:03

A mai nap korábban Caravaggiónak tulajdonított képe festménye 1615 körül készült és a torinói Galleria Sabauda őrzi.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55192022-06-27 22:08:26

Légy szíves és ne rohanj! Az én koromban már ártalmas.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634442022-06-26 22:49:48

Szerintem meg igen. Van/nak Momusos/ok, akik ezt is, azt is olvassák és valaki szólt ... vagy nekik vagy a cikk szerzőjének és utóbbi javíttatta a nevet.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634272022-06-25 11:54:39

Eddig úgy tudtam, hogy a "megunhatatlan Pomádét" Ránki György írta, ezek szerint tévedtem, ha a Írás szerint Kósa György szerzeménye. Egyelőre ennyi. Még idézném az utolsó mondatot: "...146 féle alkotás 169 féle előadása volt/van/lesz műsoron, színpadon 2011 szeptembere és 2024 júniusa között..." Idézet vége. Ez olyan impozáns szám, hogy t.k. a MET igazgatóját és Sztahanov elvtársat egyaránt a sárga irigység emésztené, ha olvasnák.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55152022-06-24 11:58:38

Két Faragó András helyett az egyik (Amfortas) Sólyom-Nagy Sándor lehetett. Ez volt az eredeti, Ferencsikes szereposztás is.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634222022-06-24 09:40:40

Tegnap este ünnepélyes keretek közt -mármint a saját ünnepélyes kereteim közt- felavattam Ybl-Zoboki renovált Operaházát. Nem vittem magammal nagyítót és nem jártam be töviről-hegyire a Házat, nem készítettem hibalista-leltárt. Én is a III. emeletre váltottam jegyet, éspedig "egyet fizet, kettőt kap"-alapon, amit most "nyárindító akciónak" nevez az erről szóló hírlevél. Az oda vezető úton érdeklődve kopogtattam meg a liftet körülvevő gipszkartont, amit imitt-amott benyomtak, talán a liftakna szellőzését megkönnyítendő. Szó szerint épületes látvány, csakúgy, mint odafönt a társalgót átszelő, szigetelőszalaggal a parketthez ragasztott zsinór, ami egy nem működő kivetítőhöz vezetett. A fenti székek kényelmetlenségéről már mások is írtak, jelentem: azóta sem lettek szélesebbek és nem tudom, miért van zárva az első sor jelentős része.A nézőtér a mások által már megírt képet nyújtotta: többé-kevésbé megtelt III. emelet-közép, oldalt alig, az I.-II. emeleti páholyokban nagyjából csak King Kong ült, -értsd: kongtak az ürességtől- de ő legalább ezúttal nyugton maradt. A zsöllyét nemigen láttam, de ott sem lehetett túl nagy tömeg. Ami meglepett, az az, hogy a harmadikon is sok külföldi ült. Talán nem tudták, hogy kettesével féláron vehetnek jegyet a neten és az eredeti teljes ár is elég magas volt nekik ahhoz, hogy ne váltsanak jobb helyre belépőt, jóval drágábban. Ennyit arról, hogy a külföldiek majd megtöltik a páholyokat és a zsöllyét: a külföldiek, akik ráadásul nem is vásárolnak "nagyban", ami úgy olcsóbb lenne, csak 1-1 előadásra, amikor épp Bp.-en vannak.



A műről. Az Andrea Chéniert nem sokszor láttam, de nem őriztem róla túl jó emlékeket. A műről tegnap este, sőt, ma reggel sem változott a véleményem: egy közepes verista opera, van benne pár Puccini-Manon dramaturgiai reminiszcencia, főleg az itt is, ott is (számomra) unalmas első felvonás, -leszámítva a tenoráriát- és a közös halálba való kéredzkedés, aztán érdekes módon számos dramaturgiai Tosca-fordulat, évekkel a Puccinié előtt és persze sok-sok csinn-bumm, mint a két verista egyfelvonásos zászlóshajóban. Négy ária és a zajos, de kétségtelenül hatásos finálé, kábé ennyi nekem Giordano opusza.



A kivitelezésről: ámulva olvastam a földszinti kivetítőn az eredetileg kiírt és a neten még tegnap délelőtt (!!) is feltüntetett uruguayi énekes helyett László Boldizsár nevét. Aki előző este Ramerrezt énekelt és holnap este ismét Ramerrezt fog énekelni. Ma este zártkörű Anyegin-balettet adnak: sosem fogjuk megtudni, vajon felléptették-táncoltatták-e abban (is) vagy mára netán mondjuk csak próbát írták ki számára, esetleg egy (tizen)harmadik operában. Utólag visszagondolva: lehetséges, hogy a keddi Chénier a külföldi énekes betegsége miatt maradt el? Ennyire nem lehetett időközben máshonnan felkérni valakit az előadásra? Mindenki Boldija derekasan helytállt, nem takarékoskodott a hangjával, nem is nagyon tehette, mert a különben dicséretesen éneklő-játszó kórus és zenekar agyonnyomta volna. Örömmel állapítottuk meg, hogy régi kedves és szeretett ismerőseink, Sümegi Eszter és Kálmándy Mihály is remek formában, hangilag-művészileg egyaránt kiválóan adták elő hálás szerepeiket, élükön nagyáriájukkal. Az itt megtekinthető többi szólista is jól teljesített kettős-hármas szerepben, elnézésüket kérem, hogy itt nem sorolom fel őket. Tetszett Kocsár Balázs vezénylése, nem tudom, visszafoghatott volna-e valamennyit a dinamikából, csupán annyit jelenthetek, hogy a karzaton valóságos hangorkán kerekedett a gyakori fortéknál. A színpadra állítást (Fabio Ceresa) jóindulattal eklektikusnak, kevesebb jóindulattal csapnivalónak gondolom: rokokó cafrangokat, falak ide-oda tologatását, néhány kósza rendezői ötlettel fűszerezve keveselltem is, sokalltam is. Részletfinomságok -voltak?- odafönt Opernglas-szal sem észlelhetők.



Giordano: Andrea Chénier - MÁO, 2022. június 23.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55122022-06-24 08:13:40

Régesrég, amikor először jártam Bécsben, természetesen látni akartam a Staatsopert is (lány nem volt), mármint bent. Bármit játsszanak, mindegy. Azt hiszem 5 vagy max. 10 Schillingbe került a Steheplatz. Pfitzner Palestrináját fogtam ki. Úgy emlékszem, majdnem két órás (volt) az 1. felvonás ... egy örökkévalósàgnak tűnt. Szünetben körbenéztem a Házban, aztán gyorsan leléptem. Pfitzner-fanok kíméljenek. (-dni- egyszer feladta az előjátékot, naná, hogy elbuktam.)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55092022-06-24 07:07:04

2017-ben már láttam a darabot, más szereplőkkel és másik karmesterrel és nekem is tetszett a darab és az akkori előadás (ld. 3664 ugyanebben a topikban). Akkor indítványoztam az opera újbóli kitűzését akár már a következő évben. Ha nem is akkor, de legalább most sor került erre.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634192022-06-23 22:22:34

A mai Chénier-be a tegnap is -Ramerrezt- éneklő László Boldizsár ugrott be vagy ugratták be a külföldi vendég (idézem) "megbetegedése" miatt. Nem először gyötrik túl vagy gyötri túl magát ... Bővebben majd legközelebb.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634182022-06-23 22:19:24

Ő is, igen. Ha rosszul emlékszem a kolleginára, elnézést kérek.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634162022-06-23 16:47:31

Többször olvastam itt a Momuson, hogy a művésznő rakat alkalommal mondott le előadásokat.


Pantheon • 30992022-06-22 16:21:41

Kurt Equiluz (93)


Pantheon • 30982022-06-22 16:21:18

Molnár Sándor (86) Kossuth-díjas festőművész


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634022022-06-19 15:33:29

Ó nem, én a 3. em. oldalsó sorokra céloztam, amik a jegytérkép szerint gyakran el vannak adva, aztán ki tudja,ki hol köt ki az oda szóló jegyekkel..


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633982022-06-19 15:05:12

Köszönöm a gyors választ, akkor nem előzőmhöz írom, hanem viszonválaszként ide: vajon oldalt pl. tele volt-e, ahogy a jegytérkép mutatta?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633962022-06-19 14:58:46

Az emeletre -nyilván a harmadikat érted ezalatt- bizonyára bölcs diplomáciai érzékkel nem néztél fel :-) 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633932022-06-19 09:56:41

Csak ismételni tudom magam, ld. 63329. Főig. Úr a saját kérdéseit válaszolja meg friss minisorozatában .. és láss csodát: mindig, mindenben igaza van. Részletesebben ld. 63329. Az első MÁO-bejárási láz elmúltával a drága helyárak elriasztó hatása egyre intenzívebb lesz. Nem lehet mindenkit a "megfizethető"(bb) 3. emeletre száműzni és az élmény sem ugyanaz onnan, állitsa azt bárki is. Azt pedig újólag erkölcstelennek és anyagi szempontból is elítélendőnek tartom, hogy 3.em. jegyekkel a nézőtéri "optika" (értsd: vattázás) céljából letereljék az ottani közönséget a földszintre ... ahol teljes áron vett jeggyel lézengenek ülnek egynéhányan.



Nem jegyeztem fel, hány ilyen-olyan előadás  maradt el az elmúlt 1-2 héten, de figyeltem a jegytérképeket, amik több produkció esetében fájóan zöldek voltak. A keddi Chénier mindenesetre elmarad, mindenki találgathatja, hogy miért, de találgatás helyett elég, ha rápillant a csütörtöki jegytérképre.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15402022-06-19 09:34:12

Nekem Gruberová 82-ben, Bécsben, felső Steheplatzon állva/ülve volt felejthetetlen élmény a Luciában...


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15392022-06-19 09:28:24

Àriaest és színpadi szereplés az nem ugyanaz. Nem kicsit nem ugyanaz, hanem nagyon nem ugyanaz. Egy 60-as, pláne 70-es énekes(nő)től senki nem várja el, hogy eladósorban lévő és/vagy csábos fiatal lánynak, kacér delnőnek vagy tüdőbajos varrólánynak ill. macsó amorózónak, daliás hősszerelmesnek, kölykös ifjoncnak nézzen ki. Színpadon viszont elvárható határozottan előnyös, ha külsőre és korban legalább némiképp hajaz az általa alakított figurára.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15382022-06-19 09:23:20

Én még reménykedem telramund fórumtársunk visszatérésében és mivel tisztelem a tudását és a szlovák-magyar díva iránti feltétlen rajongását, inkább nem nyilvánítok véleményt e tárgyban.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15372022-06-19 09:19:26

50+ korban és X plusz kg. súllyal nem/sem muszáj Violettát énekelni.


A nap képe • 23112022-06-15 17:15:26

Ezen a Ki nyer ma?-n nem voltam ott, de t.k. egy olyanon igen, ahol a meghívott vendég Ruttkai Éva és Latinovits Zoltán valamint (azt hiszem, ugyanaznap) Ernster Dezső volt. Autogramjukat máig őrzöm, pedig nem vagyok gyűjtő.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633872022-06-12 09:02:06

Igazad van, de szerencsére -és sajnos!!- mindannyian tudjuk, mikor ír valaki MÁO- és mikor MÜPA-Ringről.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633862022-06-12 09:00:26

Ágai Karola Gildáján "nőttem fel". Nekem pont megfelelt, sőt. Biztosan volt kellő mélysége, a magas regisztere pedig ... nem folytatom. Lemez-Gildák és lemez-bárkik nem hasonlíthatók élő előadáshoz, élő előadásban (ahol ott vagyunk) éneklő előadóhoz.


A nap képe • 23102022-06-11 14:54:44

Ez a fotó feltehetően egy bécsi Fidelio-előadáson készült. Strauss, mint karmester és Lehmann, mint Leonore csak két alkalommal szerepelt (ott) együtt Beethoven operájában, 1930-31-ben.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213762022-06-11 08:54:05

A covid-zárlat idején a  Metropolitan stream-ben leadott egy kitűnő felvételt, a már nem nagyon kislányos Renée Fleming énekelte Ruszalkát és azt hiszem, Piotr Beczala a Herceget. Szerintem nem gyerekeknek való, a meséje szomorú, a cselekmény néha hátborzongató és a zenéje, bár igen szép, de nem könnyű. Nekem nem is kicsit wagneri súlyú és hangzásvilágú. Wagner is gyönyörű "vizi zenéket" írt a Ringben.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213752022-06-11 08:45:02

Az első bécsi Ruszalkákban Peter Dvorsky énekelte a Herceget. Te kicsit később láthattad.


Momus-játék • 62952022-06-10 17:11:28

Hát onna' hogy (köcsög)dudál ;-)


Momus-játék • 62922022-06-10 12:49:43

A Halál se látja Én sem találtam meg, de Bruegelnél a "bagpipe" több híres képén előfordul, jóval láthatóbban.



Parasztlakodalom (részlet)





Paraszttánc




Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633712022-06-10 06:01:42

Sass Sylvia..


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633592022-06-08 19:24:31

Vigyázat, aggályos a kérdés! Lehet, hogy a válasz elé 18-as karikát kell majd tenni. Honi soit quy mal y pense.


Kimernya? • 45452022-06-08 14:07:22

4545 ... mert macskás nem szereti a Carmina buranát :-)


Momus-játék • 62892022-06-07 12:03:46

Kakukktojás 2: a Carment is rendezte (plusz vezényelte) Karajan Salzburgban (1985, Baltsa & Carreras) ...


Operett, mint színpadi műfaj • 51582022-06-06 20:31:53

Az áthúzott szó bizony(ára) sajnálatos elírás eredménye: a "kemény" melléknév hízott nagybetűs tulajdonnévvé. Ettől függetlenül az ezzel kapcsolatban leírtakat fenntartom. A feladvánnyal nem az a bajom, hogy "nem értem", nincs ezen mit nem érteni, legfeljebb azt nem, hogy ez a vásári zenebona hogy kerülhet egy Notre Dame c. operába. off És tudod, nem szerencsés a gyakori "nem óhajtok", "befejeztem" vagy ezzel szinonim rövidre zárása eszmecseréknek. Más(ok) talán meg olyasmit nem óhajt(anak), ami neked kedves. Nem muszáj, hogy ilyetén módon elvágólag mindig tiéd legyen az utolsó szó meg még az az utáni is. Próbáld ki egyszer úgy, elfogadólag, biztosan túléled, sőőőt. Én nagyon drukkolni fogok :-)


Operett, mint színpadi műfaj • 51562022-06-06 19:16:03

Kedves smaragd, Ábrahám Pál párizsi lakcímének kissé kemény katonás (meg)vitatása helyett jó szívvel ajánlom a hétvégi Kimernya?-zene élvezetét, te biztosan szereted. Én elbuktam, mint Rottenbiller, és nem csak vele, de tőle is szenvedtem. Becsszóra mondom, ismeretlenül is csinnadrattás csinnbumm-cirkusznak hallottam, rémes gagyinak tartottam, még gyenge operettnyitányt vagy -közzenét sem zártam ki. Közzenének közzene, most már tudom, csak operai, amik közt szintén keresgéltem. Nem fogom ezt a darabot magamévá tenni ;-) üdv. ED


Momus-játék • 62882022-06-06 15:36:01

Érdekesség: ugyanabban az évben, 1846-ban, az Éliás birminghami premierjén a vezénylő Mendelssohn ugyanazt csinálta, mint Wagner Drezdában a Kilencediknél, vagyis az irdatlan méretű kórust a zenekar mögé helyezte.


Operett, mint színpadi műfaj • 51402022-06-05 09:13:42

Különösebb kommentár ehhez valóban nem kell. "Tuggyuk" ugyebár, kikről-miről is van szó. A nem ízig és főleg -Homonnay szerint- nem vérig magyar szerzőknek, Ábrahámnak és Izsáknak Kálmánnak zsidó "vére" miatt kellett .. na nem a náci Birodalom Bécsébe költöznie, hanem Amerikába menekülnie. Lehár valóban csak Bécsbe ill. Bad Ischlbe költözött, mivel Göring a zsidó származású Lehárnét tb. árjává minősítette, ami megvédhette őt az üldöztetéstől .. ott. Itthon, a nyilasoktól nem biztos, hogy megvédte volna.


Operett, mint színpadi műfaj • 51392022-06-05 08:49:58

Márpedig ez az igazság. Az operett szélesebb körben már hosszabb ideje Magyarországtól nyugatra csak a német nyelvterületen, azon belül is elsősorban Ausztriában és Bajorországban tartja még magát. A franciák elvannak a "saját" Offenbachjukkal és még 1-2 francia szerzővel, az angol operett úgyszólván halott és az import sem kell ott. A világ a szilveszteri mámor lecsengetése gyanánt többé-kevésbé és tévén át félfüllel beéri az újévi bécsi Strauss-gálával. Ilyen körülmények között itthon tucatszerzők elfeledett percoperettjeit (el)várni enyhén szólva dőreség. Nincs rájuk igény. Ezen az sem segít, ha 60-70 éves, megsárgult vagy hófehér rádióújságok műsorközlései fölött merengünk a dicső operettmúltunkon. Ha a klasszikus zenei koncertek és operák közönsége, mint sokan írják, öregszik, miért lenne ez másként az operett közönségénél? Ha Mozart, Beethoven, Verdi, Wagner, Puccini közönsége öregszik, ugyan miért fiatalodna, egyáltalán: miért lenne bármilyen szélesebb közönsége Huszkának, Szirmainak, Eisemannak vagy akár Gyöngy Pálnak? Más kérdés, hogy mit ígért a pályázatában a regnáló főigazgató, de mint tudjuk, az ígéret szép szó ... betartani meg nem muszáj. És ha jól "fekszik", a kutya sem kéri számon rajta.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633422022-06-04 17:31:23

Na, tetszik látni, vannak ilyen dolgok és ilyen emberek. Fogalmam sincs róla, kiről s miről van szó, de reméljük, vannak olyan emberek is, akik betegesen "Orbán-rajongók" és képesek jót írni 1-1 rendszerkritikus produkcióról. Már ha elmennek olyanra. Én ugyan ilyen honfitárssal meg nem találkoztam, de ami késik, talán nem múlik. Bár a "rendszerkritikus" produkciók mintha fogyatkoznának. Miért is?



PS Jut eszembe: ön mikor is látott legutóbb Alföldi- vagy mondjuk Pintér Béla-rendezést?


Operett, mint színpadi műfaj • 51312022-06-04 07:17:41

Ez igaz. Az operettgálákat gondosabb szerkesztéssel változatosabbá lehetne tenni. De hol van ma gondos szerkesztés? Hol vannak gondos operettgála-szerkesztők, akik kottatárak mélyéről előásnak elfeledett darabokból 1-1 értékesebb számot? Egyszerűbb a bevált állandó készletből mazsolázni. És talán jól is van ez így. Talán nem is érdemes eltemetett partitúrák százaiban kutakodni pár "új" valcer, polka vagy induló kedvéért. Nem dől össze nélkülük a világ.


Operett, mint színpadi műfaj • 51302022-06-04 07:06:17

Ld. ez alatti beirásomat. A legtöbb operett nem érdemli meg, hogy feltámasszák. Meséjük már megírásukkor avas, poros volt, a zene is "egyszer használatos", és főleg a kor sztárjai kedvéért ment be rájuk a közönség ... már ha bement. Ebből nőtt ki az operettgála. Nélküle azokat a darabokat is elfelejtettük volna, amikre 1-1, gálákon előadott slágerszám miatt emlékszünk. Az operagála viszont valóban elsilányíthatja a műfajt, de mit lehet tenni: van rá igény.


Operett, mint színpadi műfaj • 51292022-06-04 06:56:31

Mikor is volt Gyöngy Pál és csomó más szerző, akit újra és újra megemlítetek és hiányoltok,  a "fősodorban" ? Soha! A második operettkonjunktúra idején, amikor az Operettszínháztól a városligeti vurstliig mindenhol operettet játszottak, másod-harmadvonalbeli szerzők tucatjai próbálkoztak több- kevesebb sikerrel. Ők maguk sem az örökkévalóságnak szánták alkotásaikat. Alkalmi produkciók voltak, órák-napok alatt összegányolt, többnyire csapnivaló szövegekre. Ezeket a darabokat méltán borítja be a feledés jótékony homálya. Az ún. elsővonalbeli szerzők darabjainak jelentős része is ide sorolható. Gyenge, már megírásukkor poros szövegkönyvekre írt, "rutiniert" művek, bennük jó esetben a kor sztárjainak írt 2-3  slágerrel. A többi mehet(ett) a levesbe. Ez a jelenség szülhette az operettgála műfaját. A gálán előadják, ami jó és népszerű, az egész darabot nem érdemes kihozni. Nem jók és nem érdeklik a közönséget szériában.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633312022-06-03 10:16:50

Optimista és jóhiszemű vagy :-)



3. Ugyan mikor teljesít újból az "átépített" Erkel Színház? Egyelőre be sem zárták, ki tudja, készültek-e már tervek az átépítésre és főleg: megvan-e a pénzügyi fedezet az átépítésre? Anno az újranyitás a maga súlyos fogyatékosságaival viszonylag gyorsan ment, részben MÁO közelgő, halaszthatatlan (??) renoválása miatt, részben, mert az Erkel esetleges lebontásával kapcsolatban is lehetett jóízűen "komcsizni". A nagy dér és dúr elcsitultával valamint MÁO jókora késéssel és jókora költségtöbblettel megvalósult megnyitása óta az Erkelt villámgyorsan, hogy ne mondjam, tegnapról mára elengedték operailag-balettileg és csak a Jóisten tudja, mikor zárják be, meddig tart az átépítése (ha egyáltalán), mikor nyit ki, kihez-mihez fog tartozni adminisztrative-pénzügyileg: Szente Vajkhoz, Ókovács Szilveszterhez vagy Bálámhoz, netán az ő szamarához (lehet, hogy utóbbi lenne a legalkalmasabb??), mi lesz a műsorstruktúrája stb.



4. Az átépített Erkel Színházról ld.előző pontot + a látogatók számát még feltételes módban is lehetetlen megbecsülni előadásszám, műsorstruktúra, egyebek nélkül. A "populárisabb népoperát játszó Erkel": megszűnt, halott. Hogy feltámad-e valaha és ott hány nézőnek hány populárisabb népoperát fognak játszani, hányszor, az szintén "Zukunftsmusik", aminek "zenéjét" ugyancsak a Jóisten "komponálja" és meg nem erősített hírek szerint még a kompozíció vázlatait sem készítette el. Ezek után-híján szériákat, bármit tervezni: no comment.



PS Lehet, hogy Ókovács Szilveszter már nem szeretne lemondani az Erkelről, de a jelek szerint ez a "szerelem" (már) nem kölcsönös és ki tudja, hogy X év múlva az lesz-e ismét? Most nem úgy néz ki és vélhető, hogy mire Erkel ismét kinyit "operailag" .. nem folytatom.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633292022-06-03 09:11:44

Főig. Úr ismét jól (?) bevált módszerét alkalmazza legújabb Tatjána-levelében: saját sakktábláján (értsd: rovatában) ő vezeti a világos és a sötét bábukat is és láss csodát: mindig ő győz. Önmagának feltett kérdéseire mindig üzem(ház)biztos válaszokat ád, szellemesen ripos(z)tozik önmagának, statisztikailag védhető számokat zúdít az olvasóra. Az embernek mégis az az érzése támad, hogy nem annyira a -vajon hány- olvasónak szól ez az írás és belengetett folytatása, hanem a fenntartónak, az új kormánybéli új főnök(ök)nek. Unalomig lerágott csontok dolgozói létszámokról, előadás-és produkciószámokról, Diótörő-cunami indokoltságáról, hasonlókról. Új férfinak főnöknek régi műsor nóta kell, hátha ő még nem ismeri vagy beveszi. Hogy mást ne mondjak, az az apróság valahogy kimaradt, hogy a messze legnagyobb Erkel Színházat valójában elengedte az Intézmény, ami vélhetően jelentős mértékben változtatja az egész struktúrát, műsorrendet, repertoárt, közönséglétszámot ... és változtathatná t.k. a munkavállalói létszámot is, mint írja, "óvodáskorútól 90 fölöttiig". Vagy teszem azt, Kalapács József produkciója, amit óriásplakátok hirdetnek városszerte, szintén az Operaház repertoárját gazdagítja az Erkelben? És ezt a produkciót is ugyanúgy, ugyanaz a gárda állítja elő, MÁO (!)-alkalmazásban "óvodáskorútól 90 fölöttiig"?


A nap képe • 23092022-06-02 11:39:08

A tegnapi Nap képe, Delacroix George Sand-ot és Chopint ábrázoló festménye körül valami nem stimmel. A festő alábbi képe lenne az "igazi" kettős portré, de ez is csak lenne, mert az itt látható alkotás így nem létezik: valaki - állítólag a tulajdonos- egyszerűen kettévágta: két külön képért talán több pénzt kapott. A híres pár (portréja) elég messzire került egymástól. Sand "fél"portréja a koppenhágai Ordrupgaard Múzeumban látható, a Chopin-"felet" a Louvre őrzi.




A nap képe • 23082022-06-02 10:38:39

A (mai) nap képének modellje azaz a viola da gambán játszó hölgy Mary Ruthven, a művész felesége. A festmény a müncheni Alte Pinakothekában látható.


Társművészetek • 25412022-05-30 15:22:55

Némi habozás után úgy döntöttem, nem a musical-topikba, hanem ebbe írom be véleményemet a vígszínházi Kabaré-előadásról, amivel azt a sajnálatos benyomásomat is szeretném hangsúlyozni, miszerint inkább egy betétdalokkal, táncbetétekkel bővített színházi előadást láttam, semmint azt, amire régebbi előadásokról és főleg a fim kapcsán emlékeztem: hogy a Kabaré egy musical, valamennyi prózai összekötő szöveggel. Színpadon először ezt a Kabarét láttam és halvány emlékeim szerint az Operettszínházban tényleg musicalt játszottak. Úgy tűnt, mintha az egészet a közönség és egyik-másik szereplő kedvéért turbózták föl -le?- hozzáírt prózai szövegekkel, viccekkel, szójátékokkal, de a turbózás inkább felhígított. A darabról nem írnék, úgyis mindenki ismeri vagy legalábbis azt hiszi, hogy ismeri, pedig pl. már a Broadway-n bemutatott musical és a belőle készült film is eltér egymástól. (Az ősbemutatón Frau Schneidert Kurt Weill felesége, az első Kocsma Jenny, Lotte Lenya játszotta.)



Úgy tűnik, a Vígszínház és a rendező, Béres Attila tökéletesen egymásra talált ebben a produkcióban, már amennyiben a biztonsági játék, kiszámítható rutin, bármilyen formabontó kísérlet hiánya felől vizsgálódunk. Unalomig ismert fogások: felvonás közben kigyúló nézőtéri fények, nézők közül felemelkedő, éneklő kisfiú, nézőtéren át-, ki-be járkáló színészek és hasonló attrakciók közepette köszönt be, mantrázza a Konferanszié unos-untalan: "Willkommen, bienvenue, welcome".  Pár áthallásos napi aktuális sem hiányzott.. A Víg és mindenkori igazgatóinak örök -talán igaz, talán hamis- ütőkártyája, miszerint nem lehet kockáztatni egy olyan színházban, ahol "minden este le kell ültetni ezer embert"; nos ezt a vezérlő csillagot követték ezúttal is az alkotók. Nem érheti kifogás a forgó díszletet (Czigler Balázs) és a jelmezeket (Tihanyi Ildi) sem, a táncok (Barta Dóra) azonban igencsak közepesek és valahogy keveselltem őket, nem csupán minőségben, hanem "kilóra" is, bár lehet, hogy ebben a minőségben ennyi is elég volt. A rengeteg próza okán csaknem statisztáló zenekart Mester Dávid irányította.



A rendezés láthatóan a Konferansziét helyezte az előadás fókuszába, ami egy, ahhoz megfelelő adottságokkal rendelkező művész esetén is véleményes: Seress Zoltán jó színész (és egykor jó szinidirektor volt), de sem személyisége, sem életkora, sem énekhangja, pontosabban utóbbinak a hiánya nem predesztinálja a szerepre, különösen ennyire a középpontba állítva. Etikátlan volna nevesítenem olyan, már szintén nem annyira fiatal kollégáját, aki bizony elvitte volna a hátán a darabot és ellopta volna a show-t a Sallyt alakító Dobó Enikőtől, aki számomra felfedezés. Hangban-játékban egyaránt meggyőző, sokszor emlékeztetett Liza Minnellire, (szerintem) anélkül, hogy konkrétan a nagy elődöt akarta volna utánozni. Betöltötte a színpadot, sőt a híres zárószámot ("What good is sitting alone in your room") a nézőtérre benyúló kifutón adta elő, emlékezetesen.Szívesen meghallgatnám, megnézném más zenés műben, minél messzebb a Szent István körúttól. A fiatal Brasch Bence érdektelen, külsőre öregecskedő-korpulens Cliff. Tutira bebiztosítandó a (törzs)közönségsikert, a rendezés úgyszólván párhuzamos főszereplővé emelte Fräulein Schneidert és Herr Schultzot, azaz Igó Évát és Kern Andrást. Még jól emlékszem a Csókos asszony egykori fergeteges sikerére ugyanitt, benne egyebek közt Igó Éva (és Méhes László) nagy "kiugrására" és Kern András kabinetalakítására. Igó most sem okozott csalódást, énekben és játékban is hiteles volt, Kern, a végtelenített (játszd-újra-) Sam/Woody Allen a számtalanszor látott manírokkal és/de énekhang nélkül hozta az "örök zsidó" zöldségkereskedő figuráját. A közönség pedig -kétli valaki?- tapsolt önfeledten.



A Kabaré akkor is, így is, örökké él, ahogyan zeneszerzője, a még mindig csak 95 éves John Kander és egykori filmes sztárjai, Minnelli, Joel Grey és Michael York is...



Kander-Ebb-Masteroff: Kabaré - Vígszínház, 2022. május 28.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54702022-05-30 07:42:01

A Margitszigeti Színház honlapja szerint a június 3-ai nyitókoncert szólistája -a Színház részéről ismeretesen lemondott Valentina Lisitsa helyett- Bogányi Gergely lesz, aki Chopin f-moll zgv.-ét játssza. A műsor másik két száma változatlan.


Kedvenc felvételek • 6312022-05-29 15:43:46

Bocs, félrecsúsztam,a Berlioz-monstrumra gondoltam, amiről most szintén eszmecsere folyik. Köszönöm, hogy szólt!


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 31672022-05-29 14:48:01

Netrebko nyilatkozata Scala-beli fellépése előtt itt, Dominique Meyer nyilatkozata és egy kritikarészlet a koncertről itt.


Kedvenc felvételek • 6292022-05-29 09:55:13

"Az, hogy 1980-ban Marton, Jerusalem és Berry elénekelte, arra utal, hogy valaminek csak kell lennie ebben a zenében (is!)" Leginkább sok-sok pénznek kell lennie, amennyiből ezt a monstrumot ki lehet hozni. És a sok pénzből nyilván sok gázsi jut(hat)ott a felsorolt énekeseknek, amennyiért elvállalták szerepeiket. Cinizmus? Inkább józan matek.


Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 3312022-05-29 08:56:49

Szeretem a Skót szimfóniát és nem ismerem a másik darabot, pedig talán elérem a magyar zenehallgató, zeneszerető átlagszintet. A kb. 250-300 (350?) fős Tháliát nem túl nehéz megtölteni, akár "szakmai" közönséggel. Wolfot alig ismerem, és/de igen, igen, igen: elmentem Kaufmann és Damrau koncertjére, mert Münchenben pár évvel hamarabb lemaradtam Kaufmannról (lemondta az aznapi Forzát) és mert nem remélhet(t)em, hogy az Operaház bájolgóestén kívül valaha is meghívja őt szerepre és be is jutnék. Valóban kíváncsi voltam élőben a hangjára és a személyiségére, nem mellesleg Damraura. Nem hiszem, hogy ez sznobéria. Kiváncsiság talán bocsánatos.


Társművészetek • 25402022-05-28 18:17:46

"Mindennél fontosabb, hogy józanok maradjunk - Vidnyánszky Attila a Mandinernek



Nem lehet egy kultúrát egészében és visszamenőleg büntetni és eltörölni, ez rossz emlékeket idéz — mondja Vidnyánszky Attila. A Nemzeti Színház igazgatója ugyanakkor nem vitatja Bán Teodóra döntését, korábban ő maga is lemondta az oroszok szereplését a MITEM nemzetközi színházi fesztiválon, provokációtól tartva. 



M: ...ön a koncert megtartása mellett döntött volna Bán Teodóra helyében? V.A.: Ebben a konkrét helyzetben én is hasonlóan tettem volna, mint ő, csakhogy én nem a konkrét helyzetre reagáltam, hanem az egész világon elharapódzó folyamattal kapcsolatban; az orosz kultúra eltörlésének szándékával szemben fejeztem ki nemtetszésemet. És ezt tenném bármely más kultúra eltörlésének szándéka kapcsán is." ... M: "A művészet soha nem állt és nem áll a politikán kívül – olvasható a (nagyköveti - ED) nyílt levélben. Ezt hogy kommentálná? V.A.: Ez így van. De mi a művészet felelőssége? Nem tudom, hová vezet az, ha egy kultúrát, egy ország minden polgárát kollektív módon kiközösítünk." Teljes interjú Mandineren itt.



Saját (ED) megjegyzésem: az a máshol,másoknál is megjelenő narratíva, miszerint (konkrétan) az orosz kultúra általános "eltörlése", "büntetése" stb. zajlik és ez egy "az egész világon elharapódzó folyamat" lenne: csúsztatás, terelés, összemosás, álhír. Miként Csehov, Prokofjev, Csajkovszkij, Puskin és az orosz nép nem/sem azonos az ország jelenlegi vezetésével.


Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 3272022-05-28 17:55:45

Valamint a nem kimondottan közönségbarát műsor és az, hogy valszeg bérletszüneti előadás volt. Nekem már két Zenekari páholy-bérletem ment levesbe a járvány miatt, de vettem 2022/23-ra is, hátha ... és nem "nátha".


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54612022-05-28 17:49:14

Mint már írtam Klára asszonynak, én csak egy színházi közleményt osztottam meg, a "politikai sárdobálás" csak azután indult. Nem nevesítettem senkit. De ha már beszálltál: igen, részedről is, mint rendesen. Mindig megtalálsz valahogy, ne aggódj, én is téged ... ha akarlak. Nem mindig akarlak. Az utolsó szó pedig úgyis mindig a tiéd. Orfeonak teljesen igaza van, legyen ő bárki is.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54592022-05-28 16:51:21

Kedves Klára, nem mennék bele abba, hogy ki dobál itt "politikai sarat", ahogy ön fogalmaz. Én pl. csupán a Margitszigeti Színház közleményét másoltam be, ami egy zg.művész lemondását tartalmazta, azaz csupán egyfajta szolgálati közleményt. Nézze vissza, a "politikai sárdobálás" ezt követően kezdődött. Hadd ne nevesítsem, ki(k)től. Pl. az 5428-as beírást azért ajánlanám szíves figyelmébe! Bocs! A  bemásolt két "mandi"- interjú is ehhez az eseményhez kapcsolódott, ahogyan közvetve egy további "mandis" Vidnyánszky-interjú is, amit a megfelelő -másik- topikba tervezek bemásolni. Bocs előre is!


Kedvenc felvételek • 6252022-05-28 16:30:59

Operabase szerint Bryan Hymel 2020 novemberében 2-3 Rodolfót énekelt Las Palmasban. MET-ben 2018 énekelt egy gálán, 2020 januárban 2 Berlioz/Faustot. Ld. még itt.


Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 3212022-05-27 16:58:29

Pl. az, hogy bérlete van a topik címadó helyszínén tartott hgv.-re, Kobayashi-rajongó, nem kiváncsi a jelen fórumon is, ha jól emlékszem, régebbi beírók szerint "unalmas" Thielemannra valamint a haló poraiból előásott zeneszerző most éppen párak által agyondicsért alkotására.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633242022-05-27 14:44:49

Már akkor kedveltem Brahmsot, amikor a híres filmet játszották fiatal koromban, bár inkább zenekari műveit ismer(t)em. Lehagytad a Hegedűversenyt, ami máig kedvencem és a Német Requiemet, amit -Petőfi után- "tán csodálok, ámde nem (annyira) szeretek", ami nyilván az én hibám.


 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
13:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Erkel Ferenc: Bánk bán

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

MOZART: Figaro házassága (Szcenírozott koncert zongorával)
PályaStart Mesterkurzus Zárókoncert
Almaviva gróf: Antóni Norbert/Cser Ágoston
Figaro: Borbély Lehel Tihamér/Kereszturi Gergely
Bartolo: Czinke László/Havalda Balázs
Barbarina: Csörgeő Luca/Pusztai Hajnalka/Janovics Gréta
Susanna: Faragó Dóra/Dros Enikő
Almaviva grófné: Farkas-Varga Anna
Basilio: Leszkó Balázs
Cherubino: Ortan Vivienne
Zongorán közreműködik: Harazdy Miklós, Thiago Bertoldi
Rendező: Béres Attila

18:00 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Horti Lilla, Schöck Atala, Szappanos Tibor, Haja Zsolt
Ruskó Rózsa (fuvola), Schunk Franciska (hárfa)
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Kocsis-Holper Zoltán)
Honvéd Férfikar (karigazgató: Riederauer Richárd)
Szent István Király Oratóriumkórus (karigazgató: Záborszky Kálmán)
Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium Fúvószenekara (karnagy: Makovecz Pál)
Vezényel: Antal Mátyás
Mozart: Szöktetés a szerájból, K. 384 - nyitány
Mozart: C-dúr versenymű fuvolára, hárfára és zenekarra, K. 299
Mahler: Das klagende Lied (A panaszos dal). „Mese kórusra, szólistákra és zenekarra” - a háromtételes eredeti változat magyarországi bemutatója
- I. Erdei mese
- II. A vándormuzsikus
- III. Lakodalom

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

"Népzene Tanszék 15"
Magyarpéterlaki táncdallamok
Rostás Áron (cimbalom), Nagy Zsolt (brácsa), Bálint Domonkos (nagybőgő)
Szentesi dallamok Váczi József repertoárjából
Horváth Marcell (tekerő), Félegyházi Miklós (duda), Tulipán Zsombor (klarinét)
Karácsonyi énekek és boricák Hétfaluból
Nádasdy Fanni (ének), Várai Áron (ének), Csenki-Túri Luca (hegedű), Csenki Zalán (koboz)
Diákdalok 18. század végi sárospataki melodiáriumokból
Hegedűs István, Horváth Bálint, Csörsz Rumen István, Félegyházi Miklós, Gubinecz Ákos, Gárgyán Zoltán (ének)
Kolovođa – Dráva menti horvát tamburazene Vujicsics Tihamér gyűjtéséből
A Vujicsics Együttes tagjai, valamint a tanszék jelenlegi és egykori hangszeres és énekes hallgatói, tanárai
Malo kolo – kolófüzér Vujicsics Tihamér, Bartók Béla és saját gyűjtésű motívumok felhasználásával
A tanszék jelenlegi és egykori tambura, harmonika és fúvós szakos hallgatói, tanárai
Kalino oro és Čarlama – makedón és szerb táncdallamok
A Vujicsics Együttes tagjai, valamint a tanszék jelenlegi és egykori tambura, harmonika és fúvós szakirányos hallgatói, tanárai
Szünet
Válogatás Bartók Béla és Kodály Zoltán Ipoly menti gyűjtéseiből
Avas Bendegúz, Tóth Zsombor (duda)
Moldvától Bácskáig
Berta Alexandra (citera, ének), Csenki Zalán (koboz), Horváth Bálint (basszprímtambura)
Szentes környéki dallamok Szenyéri Dániel repertoárjából
Buglyó Petra (ének), Tulipán Zsombor (klarinét), Horváth Marcell (tekerő), Félegyházi Miklós (duda)
Messzi tájak hangjai – népdalok Bartók Béla törökországi (1936) és algériai (1913) gyűjtéséből
Boros-Guessous Majda Mária (ének), Szlama László (furulya, koboz), Boros Gerzson Dávid (davul, darabuka), Saïd Tichiti (guembri), Smuk Tamás (darabuka)
Magyarszováti keserves és csárdás
Buglyó Petra (ének), Tulipán Zsombor (furulya)
Magyar tánc és összerázás Magyarszovátról
Gombai Tamás, Nyitrai Tamás, Takács Borbála (hegedű), Árendás Péter, Szilágyi Szabolcs (kontra), Bálint Domonkos (nagybőgő), Nyitrai Marianna, Zolnai Sára (ének)

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Hegedűs Endre (zongora)
Beethoven: c-moll „Pathétique”-szonáta, op. 13
Beethoven: f-moll “Appassionata” szonáta, op. 57
Bach-Busoni: d-moll chaconne
Chopin: Esz-dúr keringő, op. 18
Wagner-Liszt: 2 átirat a Tannhäuser c. operából
– Wolfram románca az Esthajnal csillaghoz
– A vendégek bevonulása

20:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Giacomo Puccini: Tosca
A mai nap
született:
1908 • Bartha Dénes, zenetörténész († 1993)
elhunyt:
1920 • Max Bruch, zeneszerző, karmester (sz. 1838)
2016 • Sir Neville Marriner (sz. 1924)
2022 • Szakcsi Lakatos Béla, jazz muzsikus (sz. 1943)