vissza a cimoldalra
2021-07-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11690)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (4192)
Régizene (7440)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5189)
Jacques Offenbach (490)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4780)
Franz Schmidt (3886)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2252)
Bartók Rádió (794)
Wagner-felvételek (308)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62685)
A MET felvételei (1524)
Palcsó Sándor (348)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1484)
Opernglas, avagy operai távcső... (21041)
Ilosfalvy Róbert (970)
Help me! (1158)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (6638 hozzászólás)
 
Régizene • 74342021-07-26 17:26:02

Nem gondoltam, hogy ilyen kevesen fejtik meg a hétvégi Bartók-zongorás kvintettet. Az eleje annyira magyarosch, hogy a fal adja a másikat és a műfaj is elég  könnyen behatárolható: zongorás kamarazene X db.vonóshangszerrel. Esetünkben X=4.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626822021-07-24 16:04:54

Lenne ötletem a nosztalgia-előadás Gildájára és Hercegére is ... inkább nem osztom meg.


Kimernya? • 41732021-07-23 14:48:07

Si tacuisses...



1) Még egyszer: 1/1 vissza kell utasítanom, ezt: "én nem élek a mában, mert nem csak a komolyzene létezik a világon, és ezért te kötelességednek érzed, hogy nap mint nap téjékoztass minket a belpolitikai történésekkel kapcsolatban és interpretáld azokat". Azt írni, hogy én ezt állítottam, már nem csúsztatás: ez szimplán valótlanság. Senki ne merjen olyasmit a számba adni vagy az én állításomként interpretálni, amit én sosem írtam, állítottam!



2) Az ez alatt bemásolt Társművészetek 2283-beírásom köszönő viszonyban sincs a fent másodszor idézett rágalommal. A kivastagított rész a dátummal pedig, ha nem tűnt volna fel, éppenséggel finom(nak szánt) utalás ... reád. "Véletlenül" benéztél ide 2020. június 8-án, azóta máig 1522 beírást ontottál magadból. Majd ha elárulod, hogy előző (Momusos) életedben milyen néven vitézkedtél itt, akkor elhiszem, hogy ... nem, akkor sem hiszek el semmit.



3) Ha már topikokban turkálunk: a Balett- és Táncművészet-topikban 2021. április 28-30. között több menetben "sikerült" kimarnod innen kedves és tisztelettudóan hozzáértő fórumtársunkat, "eccerű"-t (6097). Akkor is beírtam (6098), és ha már így alakult, most még egyszer:



Kedves "eccerű" fórumtársunk (vagy aki ismeri őt, továbbítsa neki), sajnálom, hogy ápr. 30-án, méltatlan támadás nyomán távozott a Momus-fórumról. Ha olvassa ezt és teheti, kérem (kérjük?), térjen vissza minél hamarabb! Üdv. ED


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626752021-07-23 14:11:21

Most látom, ide került a téma, áthozom iménti beírásomat Társművészetekből:



Frappáns reakció MÁO részéről: nem volt...khm...nem lesz taggyű...khm... "Nem kötelező részt venni Rubint Réka edzésén". Teljes cikk hvg.hu-n itt.



PS Időben szólok: a fitnesztréningért járó gázsit viszont kötelező felvenni! Vagy mégsem?


Társművészetek • 24312021-07-23 14:03:40
Kimernya? • 41692021-07-23 11:53:21
Kimernya? • 41682021-07-23 11:49:02

Reflektálok, de kizárólag arra, amit 1/1 vissza kell utasítanom, ezt: "én nem élek a mában, mert nem csak a komolyzene létezik a világon, és ezért te kötelességednek érzed, hogy nap mint nap téjékoztass minket a belpolitikai történésekkel kapcsolatban és interpretáld azokat". Azt írni, hogy én ezt állítottam, már nem csúsztatás: ez szimplán valótlanság. Senki ne merjen olyasmit a számba adni vagy az én állításomként interpretálni, amit én sosem írtam, állítottam! Pont.


Kimernya? • 41622021-07-23 08:32:44

Kedves Marco, szerinted melyik topikba kellene áthelyezni a Kimernyához szorosabban kapcsolódó beírásokat? Esetleg a Régizene-topikba? Mert innen kiszorulni vagy minimum eltűnni látszanak-látszunk. Vagy talán szerencsésebb lenne ezt a topikot és a Játék-fórumot meghagyni annak, amire létrehozták. Ez a két fórum eddig nagyjából zárt = saját terepén tudott maradni és ez így van (volt?) rendjén.


Társművészetek • 24302021-07-22 19:39:22

Stílszerű lenne a kifejező nevű "ajjaj"-topikba tenni ... azzal a személlyel együtt, aki MÁO részéről felkérte a NER-hercegnőt erre a munkára. Riszpekt Juratsek!


Erkel Színház • 108592021-07-22 09:06:20

jav. ide kattintva..


Erkel Színház • 108582021-07-22 07:57:55

Cserfes mese a Hoffmann meséiről, avagy remélt ősz az Operában - Ókovács Szilveszer soros episztolája origo.hu-n ide katintva olvasható


Kimernya? • 41382021-07-21 21:12:54

Ellenkezőleg. Inkább rábeszélte ... már ha egyáltalán kellett. Van az a pénz...és ez nem pikírtkedés, ez realitás.


Operett, mint színpadi műfaj • 48442021-07-21 15:00:11

Köszönöm, tehát Hitler és a nácik hatalomrajutása idején. Ez azért különös, mert Fényes Szabolcs származása nem lehetett akadálya a Maya műsorra tűzésének. A szövegíróé, Harmath Imréé (wiki szócikke szerint) igen, de őt, az ő nevét a németek könnyen eltüntethették volna a színlapról, ahogyan tették azt 1938 után sok mindenkivel itthon. Különben is, a nyilván német nyelvű szöveghez Harmathnak vajmi kevés köze lett volna. Később sem tűzték ki sehol?


Kimernya? • 41312021-07-21 14:51:51

Egy nagy lufi azonban a földön maradt és az előtérben ... és még énekelt is ;-)


Kimernya? • 41232021-07-21 10:29:43

Ja. Meg Andrea Bocellivel sem ... oszt' pár hete mégis ő énekelte, pár tízmillió embernek. Felemelő volt. (ti. a vérnyomást)


Pantheon • 29262021-07-21 09:43:39

Rajna Tamás (Thomas Rajna) magyar származású brit zg.művész, zeneszerző (92)


Pantheon • 29252021-07-21 09:10:04

Françoise Arnoul (90)


Kimernya? • 41212021-07-21 08:55:51

Az a duett kb. úgy devalválódott a csiricsáré interpretációk között/miatt, mint pl. a Nessun dorma és tsai.


Kimernya? • 41202021-07-21 08:51:47

Lehet, hogy nyávogós, de a klip nagyon is "mai", megelőzte korát.. de vigyázat! Akik nem különösebben kedvelik a "szivárványos", "érzékeny/ítő" témájú darabokat, errefelé is akad/nak ilyen/ek, nemigen díjazzák majd ezt a dalt, még kevésbé, amiről a klip szól. Nem beszélve a homofób gyermekvédelmi törvény szigoráról.


Operett, mint színpadi műfaj • 48422021-07-21 06:35:03

Hol, mikor maradt el a Maya bemutatója?


Momus-játék • 60832021-07-20 13:07:43

Köszönöm. Csak A lombardokat láttam, azt se tegnap :-) viszont Sass Sylviával, legfényesebb korában.


Momus-játék • 60812021-07-20 07:59:51

Apró kiegészítés: a Jérusalem nem eredeti mű, hanem A lombardok átdolgozott változata. Itálián kívül volt az átdolgozott Trubadúr (Brüsszel), Macbeth (Párizs) és az egyik Don Carlo/s (London) (újra)bemutatója is.


Kimernya? • 41072021-07-19 21:11:40

4105 Ez a lista még a lefutott ún. Kodály-módszer terméke? Úgy is néz ki. Erről ennyit. "Tőlünk nyugatra ilyeneket is hallgatnak a finom úri népek." Aha. 14 évesen. Vagy 8. Aztán nagyon szeretni fogják a kl. zenét. 


Kimernya? • 41032021-07-19 15:56:28

Ezért volt szinte megfejthetetlen = mert Durkó nincs a zenei köztudatban, noha a Durkó-Zsoldos-Devich-család számos tagja ismert. Másrészt nem túl régen -emlékszem- volt pl. megfejthető Lysistraté és biztosan volt Szokolay, sőt Szöllősy is (talán a születésnapján?). Itt semmi fogódzó nem volt. Utólag megtaláltam a darabot Pándy M. Hangversenykalauzában, de egy -pláne magyar-  kórusos művet a "Zenekari művek"-kötetben nyilván nem keres az ember.



Arról tényleg érdemes lenne elmélkedni, miért szerepel ez a mű az ált. isk. meghallgatásra javasolt mű-gyűjteményben. Elképzelni sem tudom, hogyan fogadja egy <14 éves gyerek, kezdve onnan, hogy jó eséllyel Altamiráról sem hallott még, nem beszélve a mű hangzásvilágáról. Te, mint muzsikus vajon hogyan magyaráznád el a nebulóknak, hogy "ez mi ez"?


Kimernya? • 41022021-07-19 15:43:42

Ilyen volt pl. a "csörömpölős" Tormis-kórusmű, azt nekem volt szerencsém (fel)ismerni egy nem sokkal korábban hallott koncert alapján. Csak a címét kellett visszakeresnem, összetéveszthetetlen.


Kimernya? • 40982021-07-19 14:02:24

Ha múlt héten a Játékban a Sass Sylvia-feladvány 0/8-hoz azt írtam: "fekete nap", akkor a hétvégi zenének és megfejtésének is "kijár" ugyanez :-) és :-(



A rossz választ, ami egy, a keresésből kifelejtett zeneszerzőre szóló cím nélküli (rossz) tipp volt, én küldtem be last minute, a becsületes megtaláló = helyes megfejtő fórumtársnak pedig gratula, sajnos nem Altamirából.


Pantheon • 29242021-07-18 08:42:51

Sir Graham Vick (67) angol operaigazgató (Glyndebourne, Birmingham: utóbbi társulat alapítója)


Help me! • 11432021-07-17 17:23:35

Reménytelen vállalkozás, ld. ez alatt + előző összes 1118 óta..


Help me! • 11422021-07-17 17:03:27

Bevallom, tévedtem. Eddig nem éppen erős humorérzéked ragadott meg, hanem a belőled felém áradó mélységes humanizmus, megértő jóindulat. Feltételezett értékrendemre, vallásomra, nemi identitásomra időről-időre (már Fidelion, majd itt) eszközölt beírásaidat örömmel feledem, mert aki a virágot szereti akinek van humorérzéke, az rossz ember nem lehet. Lényeg, hogy felfogtad: egy tökéletesen érdektelen és lényegtelen ügyben próbáltalak a magam szerény módján és eszközeivel elsőként (1118) csillapítani. Látom, ez több más, téged egyéb módon megszólító fórumtársunkkal egyetemben nekem sem sikerül(t): kár. A ballibezés felétek kötőszó-gyakoriságú, már a ny-európai (valódi!)  kereszténydemokrata-keresztényszocialista értékrendű közösségekre és talán a "házaspárra" kiterjesztve. Helyi értéken kezelendő. Na de hol vett engem gondjaiba andy fórumtárs, akiről azt sem tudom, hölgy vagy úr? Már ha én lennék a, mint írod "romlott jellemű", "összeférhetetlen" fórumtárs? Vagy ha nem én, akkor ugyan kit tiszteltél meg fenti jelzőkkel?Választ a kiadó címére várom ;-)


Help me! • 11322021-07-17 10:26:29

:-)


Help me! • 11292021-07-17 09:35:13

Kár csűrni-csavarni: igenis értelmezhető kétféle módon a kérdéses szóösszetétel, és ezt komolyan mondom.. De van egy jó hírem: kétféle az csak kétféle. A "házasság" szónak és magának az "aktusnak" ma már több mint kétféle, pláne több, mint egyféle jelentése, értelmezése ... ééés többféle szereplője - "aktora" van, úgy ám! Ld.1118. Igaz, egyelőre nem nálunk, hanem a -mint tanultad, tanultuk- hanyatló, rothadó (azaz valódi) kápitálizmus igen számos országában, ahol nem vésték gránitba,mint nálunk azt, amit.


Help me! • 11252021-07-16 18:09:47

1118-ban jóhiszeműen a gender-toposz irányába indulva igyekeztem kitapintani a két szereplő "házasságának" mibenlétét, lehetséges alternatíváit, mert a gender-toposz, tetszik-nem tetszik, de korunk egyik jelentős narratívája lett. A felvetett nagy horderejű problémát érdemes tehát ebből a perspektívából is megközelíteni. Úgy véltem, hogy tanult fórumtársunk etimológiai és genderismereteinek kiterjesztésére törekszik a Kékszakállú esetében is, ezért néhány ötlettel próbáltam megvilágítani a kérdést, egyben megnyugtatni a háborgó kedélyeket a tekintetben, mi minden számíthat ma "házasságnak", "hozzámenetelnek". És mint az a Kodály-idézetből kiviláglik, már akkoriban nagy jelentősége volt a szivárványos hasonlatnak, ahogyan annak, milyen szivárványos korban élünk ma. Színtévesztők, színvakok bizony hátrányban vannak.


A MET felvételei • 15142021-07-16 06:27:44

Kedves joska141, azt a remek Trubadúrt ismét megtekintheti a MET-streaming sorozatában, anno én is  láttam a MüPában. Netrebkót akkor zártam végleg a szívembe. Az a Leonóra osztályon felüli volt.



Itt hívom fel minden érdeklődő figyelmét, hogy a színház szerint a jövő heti lesz az adásfolyam 71. (!), egyben  u t o l s ó  hete, ezzel a parádés műsorral:



https://www.metopera.org/user-information/nightly-met-opera-streams/



Bízzunk benne, hogy ősszel ott is és máshol is beindul ÉS később sem áll le a normális színházi (és egyéb) élet. A dolog egyelőre legalábbis kétesélyes...


Kedvenc előadók • 28682021-07-15 17:01:30

...viszont jól kinyitotta a szemét, amikor átvette a gázsiját zongorázott a hajón.


Kedvenc előadók • 28622021-07-15 14:47:03

Hja kérem, egy Mocsári ... naná, hogy a víztől -és nem a mocsártól- irtózik. André Böröcz neve ismerősen cseng. Azt hiszem, luxus hajóutakat szervezett a  (Földközi?) tengeren, amiken tényleg híres művészek szolgáltatták, ha nem a talpalávalót, de a magas kultúrát. Érdekes kisérlet volt. Ahogyan az is érdekes, hogy Mocsári művész úr ezeken a hajós koncerteken úgy látszik, nem irtózott a gázsitól víztől...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626712021-07-15 08:55:52

Ha tényleg hazugság volt, ahogy azt bennfentes fórumtársunk állítja, az azt is jelentheti, hogy a sok előadás lemondásának valódi oka nem a darab vélt vagy valós (valószínűleg valótlan) szexuális tartalma volt. Hanem az, amit akkor többször is bátorkodtam beírni: a rossz PR-munka és a darab iránti valós, fizető közönséges igény téves felmérése. A szexista terelés a súlyos anyagi veszteség és az azzal járó (egy)személyi felelősség elleplezésére szolgálhatott. Meg is lett az eredménye: mindenki a színpadi történésekről vitázott pro és kontra és senki nem vizsgálta az ügy pénzügyi részét, az erkölcsi kárt is felülmúló anyagi kár mértékét és felelősé(i)t.


Help me! • 11182021-07-15 08:19:09

A házasság szó jogi és köznapi jelentése a 15. szd. óta, amikor a Kékszakállú előképének tekintett Gilles de Retz élt (és "házasodgatott"), de facto jelentősen megváltozott. Akkoriban a házasság egyházi esküvőt jelentett, később belépett a polgári, azaz világi hatóság által hitelesített kézfogó. Még később, napjainkra a "házasság" fogalma tovább szélesedett, még általánosabb értelmet nyert, szociális és biológiai értelemben egyaránt. Esetünkben pl. Kékszakállú transznemű nőként -vagy férfiként!- férjhez mehetett ill. elvehette az interszexuális Judithoz/Juditot. "Házasok" = van házuk is. Regisztrált vagy másmilyen élettársi kapcsolatban élhetnek. Ugye milyen egyszerű? Ide kivánkozik Kodály nevezetes megállapítása a darabról: "a dráma íve és a vele párhuzamos zene-ív hatalmas kettős szivárvánnyá erősítik egymást.” Soha olyan időszerű nem volt a "szivárvány" szó és szimbolika említése a mű kapcsán, mint ma. Riszpekt Kodály!



PS A szöveg így szól:



"Miért jöttél hozzám, Judit?"

Judit válasza:

"Nedves falát felszárítom,

ajakammal szárítom fél!

Hideg kövét melegítem, a

testemmel melegítem."



Akár egy új házvezető(nő?) munkája. Nem muszáj feleségnek/férjnek lenni mindehhez.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75042021-07-14 21:32:58

Nekem ölég. Főleg, ha a Toscában és Toscának ölég. Mások is beérik ennyivel.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75032021-07-14 21:31:50

Te csak tudod. Már akkor rajongtál érette.


Momus-játék • 60802021-07-14 21:28:59

:-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74932021-07-14 14:18:25

Holender neve Bécsben olyan, mint pl. Bingé volt a MET-ben vagy Ghiringhellié a Scalában: fogalom... de a Szentháromsághoz talán kevésbé ért és életkora okán nem biztos, hogy a rendezésről az ő felfogása irányadó a 21. században, de ezt már átbeszéltük párszor, csak most ismét előkerült. Én az alábbi megállapításait osztom, amiket itt a fórumon számosan vitatnak:



1) "- Sok konzervatív operarajongó meg van győződve, hogy csak az éneklés a fontos. Az, hogy valaki miként néz ki, vagy hogyan játszik, az egyáltalán nem fontos. Önnek mi a véleménye?



   - Ez már 100 évvel ezelőtt se volt igaz! Akkor is előnyt jelentett, ha valaki jól mutatott a színpadon." Idézet vége. Aláírom!



2) "Azt mondják, hogy azért is kanászodtak el a rendezők, mert kevés a nagy karmester. Az igazán nagy karmester.



   - Nem kevesebb és nem több mint régen!" Idézet vége. Aláírom!



3) "Ma alig van a színpadon igazán nagy egyéniség. Egy azért van, ez a kis kövér Anjuska." Idézet vége. Az első mondattal részben értek egyet, a másodikkal teljesen.


Társművészetek • 24262021-07-14 14:04:19

:'-(


Momus-játék • 60782021-07-14 12:51:43

Köszönöm, igaz: hirtelen felindulásomban :-) átkereszteltem a címszereplőt. Az idegen nőban azonban -ha Valdeburgo álnéven is- szintén szerepel egy másik, azaz összesen harmadik II. Fülöp és van neki (na mije van neki..) kavatinája is.


Momus-játék • 60762021-07-14 12:16:08

A Gemma de Vergy szereposztásában nem látok II. Fülöpöt, ellenben Bellini La straniera c. operájában Valdeburgo valójában II. Fülöp (Ágost) francia király álnéven, ahogy azt az opera vonatkozó szócikke szépen le is írja a Historical background és Adjustments to the story in order to create the libretto c. fejezetekben. Valdeburgo kavatinájának YT-linkjét tegnap beküldtem a megfejtéshez.


Társművészetek • 24242021-07-14 07:46:22

Az már foglalt!


Társművészetek • 24222021-07-14 06:43:56

Inkább Cavaradossi..de Mathis még inkább, a név is (majdnem?) stimmelne.


Momus társalgó • 63602021-07-13 21:42:15

Ha jó vaskos EU-támogatást lehet rá igényelni, megnyugtatlak: teljesülni fog az óhajod: lesz.


Momus társalgó • 63592021-07-13 21:40:27

Tetszik a Játék-kérdésre vonatkozó ötlet. Hátha szerkesztőnk is felkarolja. Már vannak tippjeim.


Társművészetek • 24202021-07-13 21:36:58

off Szükségem lehet a közeljövőben egy jó festő-mázolóra. Tapétázni tudók előnyben.


Opernglas, avagy operai távcső... • 210302021-07-13 21:34:52

Az alább felsorolt Janáček-operák mindegyikébe belehallgattam a múlt hét végi zenében, mert nyilvánvalónak tűnt, hogy az ő zenéje, de egyik sem volt. Sőt, a Broucek úr librettójába is belenéztem és nem találtam benne olyan szavakat, amiket felismerni véltem az énekelt szövegben. Később derült ki, hogy -ha jól értettem- egy többnyire kihagyott részlet volt a bejátszás. Utólag is gratula a helyes megfejtést beküldő Broucek-szakértőknek..


Társművészetek • 24182021-07-13 15:12:07

A jelenlegi józsefvárosi vezetésnek nem fontos a kultúra - a mandiner.hu szemlézi a hirnyolc.hu józsefvárosi hetilap interjúját Darvasi Ilonával, a Turay Ida Színház igazgatójával. A bevezető mondat jól összefoglalja a lényeget: "A Turay Ida Színház sok mindent megélt." Ez így igaz. Daliás idők: "Leépítés után: Nemcsák beviszi a családját a József Attila Színházba" (hvg.hu) ... bevitte. "Miből él a Turay Ida Színház? - A vándorút vége" címmel a Magyar Narancs még 2014-ben írt hosszabb cikket, amiből egyebek közt az is kiderült, hogy jobb idők jártak, amikor Darvasi Ilona a soproni Petőfi Sándor Színház igazgatója volt, vagyis 2007 és 2012 között (hvg.hu). Ezekben az években szimbiózisban élt a magánszféra és az önkormányzati színház, csakúgy, mint akkor, amikor a Turay a József Attila Színházzal (JASz) kötött szerződéseket. Merő véletlen, hogy Nemcsák Károly, a JASz akkori és jelenlegi igazgatója történetesen Darvasi Ilona férje volt. Közben néhány évig, amikor a művésznő Sopronban volt színházigazgató, a Turayt (nem közös) lányuk, Darvasi Cecília vezette. Három a magyar igazság színigazgató egy családban, szép teljesítmény volt. Akkor kezdhetett beborulni az ég, amikor "Kényes ponthoz érkezett Nemcsák Károly és Darvasi Ilona válópere" (origo.hu), azaz a vagyonelosztáshoz, majd amikor "Eldurvult a válóper: 100 milliós házon vitatkoznak Nemcsák Károlyék" (blikk.hu). Az igazgatónő szerint azonban a lényeg az, hogy "Pikó András (Józsefváros jelenlegi, ellenzéki támogatású független polgármestere - ED) válaszra sem méltatott." Mielőtt azonban könnyekre fakadnánk, megnyugodhatunk: a jeles társulat nem marad(t) támagatás nélkül: az állami támogatásokból "80 milliót szánnak a Turay Ida Színháznak" (szinhaz.online).


Momus-játék • 60752021-07-13 13:39:32

Köszönöm, köszönjük. Az "én" gimnáziumomban egy másik (később) jeles énekművész tanult, de ő legfeljebb iskolai ünnepségeken énekel(hetet)t -ott és akkor viszont nagyon szépen- mert nálunk nem volt sem fejlett zenei élet,sem énekkar.


Momus-játék • 60732021-07-13 12:20:17

Fekete nap (volt) ... talán Sass Sylvia sem emlékszik már arra a gimis fellépésére. Vajon hányan tippelhettek Frasquitára, ami szintén hibás válasz lett volna, mert Beethoven C-dúr miséjében hamarabb lépett "kínpadra", egy Bakfark Consortos koncerten meg még hamarabb, mint az Operaházban. Mellesleg az Adam-darab hivatalosan (víg)opera.


Társművészetek • 24172021-07-11 22:02:46

Kedves joska141, igen, láttam a cikket, de nem akartam, hogy fórumtársaink elfogultsággal vádoljanak arra hivatkozva, hogy egyazon lendülettel ugyanabból az újságból mindjárt két írást is belinkelek. Apáti Bence frappáns és tárgyilagos megállapítása Alföldi Róbertről ("....Robi egy zseni, és pont. ...") annyira lenyűgözött, hogy az Apáti-opuszt választottam. Jó, hogy ön is résen volt-van, így ez a míves cikk is bekerült fórumunkba.



A másik írást is láttam, igen érdekes, nívós munka. Sajnos mindössze öt (5) alkalommal írja le a jeles művészről, hogy "nagy színész" illetve "az egyik legnagyobb magyar színész", ez igazságtalan és méltatlan Haumann Péterhez. Talán ha hosszabb lenne, (még) többször leírták volna. Mit lehet tenni, ha egyszer az origo.hu-nak nem csupán a Katona igazgatója nem nyilatkozott, de mint az a cikkből kiderül, idézem: "Haumann Pétert is kerestük, őt azonban nem tudtunk (sic! - ED) elérni." Talán a művész értékrendjébe nem/sem fér bele a portál szellemisége? Pedig érdekelt volna, miért vonul vissza valójában a színpadtól, amikor még alig töltötte be 80. életévét és bizonyára sok szép szerep várt volna még reá. Annál is érdekesebb ez az elhatározása, mert alakja rendszeresen feltűnik az ellenségesnek minősített RTL Klub egyik most is futó sorozatában. Úgy látszik, hogy az RTL Klub nem alázta meg őt, sem erkölcsileg, sem pedig anyagilag. Az is érdekelt volna, mit és ki(ke)t ért „kaposváriak", "kaposvári szellem" alatt, ami-aki számára sérelmes: netán Vidnyánszky Attilát, aki az ottani (kaposvári) egyetem  címzetes egyetemi tanára,2013–2020 között művészeti rektorhelyettese volt? Remélhetőleg ha origo.hu el tudja érni Haumann Pétert,megkérdezik tőle és mi megtudjuk.



PS Jelzem, van élet az Unión Katonán kívül is. Pl. Vidnyánszky Nemzetijében.


Társművészetek • 24152021-07-11 12:25:54

Robi megint az asztalra csapott - Apáti Bence írása



Benne: "....Robi egy zseni, és pont. ..." Idézet vége. Találó, tömör megállapítás Alföldi Róbertről.  (Szó szerinti kiemelés tőlem - ED) Teljes cikk magyarnemzet.hu-n itt.


Momus-játék • 60682021-07-09 12:10:59

Bocsánat, kettős hiba: a mai rejtvény helyére gépeltem be tévesen, hogy már késve küldtem be beírásomat, miszerint Molnár Ferenc és Fedák 1911-ben A kis gróf c. operett előadása után ismerkedtek össze, ahol Molnár Ferenc e szavakkal szólította meg/le Zsazsát: "Néztem egy jelenetét. Maga nagyon tehetséges. De igazi nagy színész csak akkor lesz magából, ha egy ilyen magamfajta zsidógyerek jól az életébe tapos."



forrás: https://www.origo.hu/kultura/20190930-fedak-sari-portre.html?pIdx=4 és https://divany.hu/offline/2020/06/29/molnar-ferenc-fedak-sari-darvas-lili/



...de ettől még találkozhattak a János vitéz vagy a Bob herceg alkalmából, mindkét címszerepet Fedák alakította. Továbbá a mai kérdést a fenti begépelés miatt csak privátban tudom elküldeni. Egyébként minden stimmel...


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50142021-07-08 10:27:10

Csak mert lemaradt: Micaelát Sáfár Orsolya énekelte a színlap szerint..de mi az a "zenés színpadi turisztika"?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50132021-07-08 10:24:58

A skandináv és baltikumi kóruskultúra hagyományosan magas színvonala és széles elterjedtsége is kitermel(het)i az énekes szólista sztárokat, ahogyan a jól felépített iskolai és tömegsport az élsportot és az élsportolókat.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50122021-07-08 10:16:52

Aleksandrs Antonenko is lett származású, MüPás Otellója örökké emlékezetes marad, ahogyan MET-es Radamese is ... utóbbi sajnos az ellenkező értelemben.


Opernglas, avagy operai távcső... • 210112021-07-07 16:48:15

off Mindig udvarias a hangvételem és remélem, többnyire kedves is. Nem írtam " bölcs tanítást folytató drag queenről", olvasd el még egyszer. Úgyszólván soha nem "révedek" (szójáték vö. "révemen") = nem idézek 444-ből és atv-ből. ("Félre": a kettő összemosása -már ha a két médium azonos "ellenzékisége" lenne a közös vonás- enyhén szólva is botorság hibádzik nézetem szerint.) Annál többször idézek/szemlézek -figyeld majd!- t.k. mandiner.hu, origo.hu, mno.hu kulturális híreiből, mert igen tanulságos, mulatságos olvasmányok, ezért közkinccsé kell tenni őket, de más fórumtársunk "kenyerét" sosem elvéve.



on A művészt valóban nem ismerem, ezzel talán nem vagyok egyedül. Nem tudom, hogy Verdi mit szólna hozzá. Bing sem szerette Stravinsky operáját, mert mint írta, nem prűd, de egy szakállas nő neki sok. A világ és a Rake's Progress túlélte-meghaladta az ő véleményét (is). Az operairodalom ismeretesen tele van hunczutságokkal, nemi szerepek felcserélésével, queer dolgokkal: kasztrált énekesektől kezdve férfi ("nadrág-") szerepeket éneklő meg férfiruhába bújtatott, olykor nőkkel hentergő nőkig, sőőőt, dupla csavarral: megjelentek a nőkre írt férfi szerepeket éneklő férfiak is, úgy bizony! Meg volt kizárólag férfiak által előadott Hattyúk tava -nem tegnap!-  és sok más egyéb. És ki tudja, mi jön még. Armageddon!? Vagy csak egy szőrös Violetta. Nagy a kavar, tudom, néha nem könnyű követni, de hát a világban is nagy a kavar és azt sem könnyű követni. A közönség meg majd kiszűri, mi érdekli, mi nem, oszt'jó napot.



PS Köszönöm az utólagos forráspótlást. Forráshiányos nyugger volnék elvégre ;-)


Opernglas, avagy operai távcső... • 210092021-07-07 16:08:08

Ld. ez alatt.


Opernglas, avagy operai távcső... • 210082021-07-07 16:06:38

Idézet Abody Béla Gyere velem Operába! c. könyvéből (szó szerinti kiemelés tőlem - ED):



Tito Gobbi (Jago, 1967 április)



"Ez tudniillik nem éneklés. Több is, meg kevesebb is, de nem éneklés. Ez a hangmatéria nem alkalmas a bel canto, az olasz szólamok megkívánta sőt megkövetelte 'dolcezza' közvetítésére Drámai ereje sincs, magassága korlátozott, mélysége nagyon kevéssé összefogott, pianót énekelni nem tud. Lényegében minden, amit csinál, az énekhangképzés közismert, bevált, kodifokált keretein kívül mozog. Pontos, tehát durva példával élve: ha Operaházunk kórusának tagjaival olyfajta versenyre kelne, amelynek egyetlen feladata a C-dúr skála pontos, érzelemmentes, karakterizáló igény nélküli eléneklése, okvetlenül helyezetlen lenne. Sőt. Kínos dolgok derülnének ki." Idézet vége. Innentől következik az ájult laudáció, az élmény indoklása. Az élményt azonban, mint a fenti idézetből kiviláglik, éppenséggel nem a hang, hanem a személyiség, szerepformálás, színészi játék szerezte a recenzensnek, aki szerint, ismét idézem: "ez a Jago - Jago. Sőt, A Jago."


Társművészetek • 24142021-07-07 13:37:50

"Búcsúzni csak nagyon szépen szabad": https://www.youtube.com/watch?v=G2_WBwgYIB0



Nem, senki ne aggódjon: a fent idézett mondás és dal nem Vidnyánszky Attilára vonatkozik!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50072021-07-07 09:50:14

Szabad véleményedet úgy értelmezni, hogy egy szűken 2 milliós ország operaháza -ha jól értem- végül mégis csak minőségi produkciót hozott létre? Vajon remélhető-e ugyanez vagy ehhez hasonló teljesítmény a "világ egyik legnagyobb zenei intézményétől" 2021/22-ben? (Oké, igaz, nincs Garancánk, garanciánk és Opolaisunk sincs.) A kérdés a MÁO-topikba való/illik, de itt is megáll :-) Ha elhisszük -zéta- beírását -én elhiszem- ld. 4987 itt, az előjelek nem igazán bíztatóak. Tényleg, írt már valaki a szigeti előbemutatóról? Én nem láttam se beírást se az előadást.


Opernglas, avagy operai távcső... • 210052021-07-07 07:41:06

Úgy van! Nem mindegy. Ld. 20987. És nincs úgy! Ld. 21003. A közönség igenis leváltja a rendezőt ... ha nem is előadás után 5 perccel.


Opernglas, avagy operai távcső... • 210032021-07-07 07:36:52

Muszáj mindent elhinni? Forrás? Szíved joga amúgy. És vajon számít egy no-name fiúka ellenőrizhetetlen locsogása? Helyi értékén kezelni! Ha pedig bejön a közönségnek, akkor neki volt-lesz igaza. A közönséget, tudjuk, nem lehet leváltani. Leváltani a közönség tudja ... pl. a rendezőt. 


Opernglas, avagy operai távcső... • 210002021-07-07 06:57:46

Mi baj(od) azzal a Don Pasqualéval? Nem kedvelem a darabot, de jól szórakoztam rajta, mert jópofa előadás. Az Ókovács-korszak egyik sikerült produkciója. Még Káel Csabánál is el tudott egyszer sülni a kapanyél ;-)


Opernglas, avagy operai távcső... • 209992021-07-07 06:49:15

Szép teljesítmény egy vad- és (Tosca-) témaidegen rendező és nyilatkozatainak idefo...khm...hányása, ki tudja, honnan összeollózva, forrás megjelölése nélkül. Azon tűnődöm, vajon a drag queen tanítja így vagy a PestiSrácok. Gyanítom, az utóbbi. A drag queen ennél értelmesebb dolgokat csinál a képen a gyerekekkel. Vagy tán Scarpia lehet ő, újszerű rendezői megközelítésben, drag queen-jelmezben és maszkban ... különben hogy a fészkes fenébe' került az Opernglas-topikba? Vagy az iránta érzett szimpla vágy pottyantotta őt ide csupán, mely vágy vetekszik Scarpiáéval? Köszönjük, Emese! Mostantól tehát politizálgathatunk. Jó tudni. Vagy csak egyesek?


Opernglas, avagy operai távcső... • 209882021-07-06 19:17:20

Régen láttam Pasolini Salóját, alig emlékszem rá, de annyira mégis, hogy sehogyan se tudjak párhuzamot vonni a két darab között. Ha mégis, akkor a filmről nem Tosca figurája, hanem inkább a báró perverziója jut az eszembe. Bár ma már sokkal kevesebb dolog számít perverziónak (is), mint 120 éve...


Opernglas, avagy operai távcső... • 209872021-07-06 19:14:26

Nem, nem, ezt cáfolom. A közönségnek nem mindegy. 


Opernglas, avagy operai távcső... • 209862021-07-06 19:11:10

A két idézet erősen hasonló tartalmú: "ő maga is másképpen alakítaná a szerepet és a maszkját" és "fokozatosan minden külsőséget lehántott és elhagyott". Azaz követte az ízlés(ek), a korszellem változását. A ma ízlése -leegyszerűsítve- talán éppen az, hogy minél kevésbé vagy semennyire ne változtassuk el a színpadi külsőt.Jó eséllyel ő is ehhez alkalmazkodna. Mondjuk Gobbi úgy fejezett ki mindent a hangjával és főleg a játékával, hogy sosem volt szép hangja ... rossz nyelvek szerint semmilyen hangja nem volt. Nem becsülném le a "mostaniakat" sem. Ahogy már többször vélekedtem így, egy idő múlva a "mostaniak" is nosztalgiák alanyai és tárgyai lesznek. Remélem, megérjük ;-)


Opernglas, avagy operai távcső... • 209822021-07-06 16:14:29

Ide vele, tökjó lehet! Kis túlzással azt mondanám: mindegy, csak ne 1800-ra datált díszletek és jelmezek legyenek. Olyant már sokat láttunk -Zeffirelli-stílt is nyugodtan be lehet tenni a múzeumba- és Tito Gobbi s.k. készített maszkját sem kérjük senki mástól és senki máson, csak őrajta ... ő azonban régen elhunyt. Ha élne, forogna a sírjában, ő maga is másképpen alakítaná a szerepet és a maszkját, mint 50-70 évvel ezelőtt. És Callas is boldogan venne fel egy -rendezéstől függően- 20. vagy 21. századi öltözéket. Istenien mutatna benne és rajta, a közönség pedig ugyanúgy imádná őt, őket, mint anno. Pucéran is.


Opernglas, avagy operai távcső... • 209782021-07-06 10:07:29

Úgy száz, de legalább 65-70 éve minden rendezőt tutira "az önmegvalósítás érdekli", pontosabban a saját elképzelését rendezi meg, ki így, ki úgy, olykor forradalmasítva az operajátszást vagy annak bizonyos szegmensét (ld. Wieland Wagner), olykor meg botránykövet állít elő. "Korhű" produkció(k), mint pl. de Bosio pesti Don Giovanni-ja, legalább annyira botrányos/ak, botrányosan unalmas/ak, mint amennyire botrányos némely félresiklott rendezői elképzelés.


Opernglas, avagy operai távcső... • 209762021-07-06 09:48:24

A madridi Tosca-szereposztás(ok) itt, a rendező, Paco Azorin weboldala itt. Netrebko is énekel két Toscát a széria végén.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50052021-07-06 09:35:04

Köszönjük, vélhetően egy 2007-es rigai produkció. Nyugodtan kezeskedhetsz a főszereplőkért: Opolais világsztár, Siliņš t.k. Pesten énekelt Wotant/Vándort a Wagner-napokon, Wagner/Strauss-énekes számtalan rangos helyen és a tenor is szép karriert fut(ott) be.


A nap képe • 22752021-07-06 09:17:44

Kisfilm itt Louis "Satchmo" Armstrong Budapestre érkezéséről, részletek a Népstadionban, 80.000 néző előtt megrendezett koncertből és a végén Vitray Tamás rövid interjúja.


Opernglas, avagy operai távcső... • 209732021-07-06 09:07:56

Hol van az Image? Nekem is gondot okoz a képszerkesztés, pontosabban csak úgy tudok "szerkeszteni", hogy minél kisebb képet igyekszem kiválasztani.


Opernglas, avagy operai távcső... • 209722021-07-06 08:46:49

Megelőzött :-) néhai nagynéném mesélte ugyanezt Jeritzáról, ha jól emlékszem, egy Városi Színházban látott Tosca alapján. Radvanovsky Normájáról ebben a bejegyzésben írtam 2017-ben, történetesen Netrebko helyett ugrott be akkor a szerepbe, aki majd Pesten énekel -remélhetőleg- Toscát. Forog a körhinta..





Maria Jeritza - Tosca


Momus-játék • 60672021-07-06 08:33:29

Itt van egy Tolvaj szarka-nyitány Abbadóval, biztosan csak én nem hallom benne az angol himnuszt. Hogyan is kerülne bele.. Ellenben ebben a nyitányban annál inkább, 0:34-től, ami valamivel érthetőbb, hiszen Angliában játszódik az opera.


Pantheon • 29212021-07-05 21:19:43

Vlagyimir Menysov (81) Oscar-díjas filmrendező (Moszkva nem hisz a könnyeknek, 1980)


Kimernya? • 40922021-07-05 19:47:29

Ah, tehát olyan zenét kaptunk, aminek szövege nincs az "alap"librettóban? Legalább már tudom, miért nem találtam az "én" librettómban egyetlen szót sem, amit pár meghallgatással úgy-ahogy felismerni véltem a bejátszásban. Végülis egy ilyen közismert operából logikus, hogy a kimaradó részlet legyen a feladvány :-/


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50032021-07-05 09:07:21

Nem sokat tudok vitatkozni a belinkelt kritikával, mivel úgy 85-90%-ban nagyjából megegyezik az én véleményemmel en bloc. Nekem jobban tetszett a Torreádor és dala, mint a kritikusnak és nem tudom értelmezni, mi az, hogy neki amúgy tetszett a chilei tenor, de Garančához viszonyítva meg mégsem annyira. Értő fórumtársaim segítségét kérem: milyen a "fókuszált" hang és  mitől "fókuszálatlan" Tetelmané? A szoprán javára futott tiszteletkör szíve joga, de hogy az egész 2. rész olyan volt, amilyen (az én jelzőmmel gágyi), az nála is egyértelmű.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49972021-07-04 09:16:09

Eyvazov a mennybe -szerencsére- valóban nem megy (túl fiatal lenne hozzá ilyen hamar), de jövő évadbeli programja nem néz ki túl rosszul (München és Bécs nélkül?):



https://www.operabase.com/artists/yusif-eyvazov-18156/performances/en



Egyelőre a pesti Tosca nem látszik a fenti listán, de bizakodjunk, hogy tényleg jönnek. Tézier-nek a friss salzburgi levegő jót tehet, mert ott mind a 4 Toscában fellép, csak Pesten COVID-os..


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49952021-07-03 15:04:47

Pedig sokunkat érdekelne, ha nem kritikád, de akár csak nem-hivatalos véleményed a hallottakról meg en bloc az egészről. Úgysem volt túl sok minden hosszú ideig..


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49942021-07-03 14:57:10

Nézze, kedves Klára, azzal főzünk, pontosabban azt fogyasztjuk, amink-akink van avagy eszi-nem eszi ... de azt mondom, ha Salzburg és egyre több nagy Ház el- és befogadja, és már nem csak mint kapcsolt árut, nem lehet annyira rossz, sőt. Persze nem számítok a 73-as pesti Domingóra, aki Várnai Péter Operakönyve -mellesleg az én helyszíni élményem- szerint a "háború utáni magyar operatörténet legnagyobb sikerét aratta", történetesen a festő szerepében.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49912021-07-03 07:11:12

Hát úgy jön ide Tézier, kedves Lujza, hogy   n e m   jön ide, pedig Salzburgban ő énekli a Scarpiákat. A végén még Eyvazovot is lecserélik Pesten ... mondjuk Kaufmannra, vagy Callejára, brrr ;-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49902021-07-03 07:06:33

Ah so, ilyesmiről nem is álmodtam. Csak meg ne tudja a 30-ai MüPa-közönség, hogy emiatt kapott...nos: gágyit.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49862021-07-02 16:37:50

Ott, ahol volt(ak): június 25-27. 30-án egy betanult, "beénekelt" kórusnak a darab nem hinném, hogy nagy gondot jelentett volna, valamennyi közös próbával megfejelve a 30-ai énekes szólistákkal. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49842021-07-02 11:36:22

Ljubljanában és Belgrádban -ahol szintén volt zárlat és akikkel lehet egyeztetni- a litván és chilei énekes lesz Escamillo és Don José, Pasztircsák Polinának megvan Micaela, ahogyan vannak a többi szerepre is megfelelő énekesek itthon. MÁO esetleg MR kórusa és gyermekkara biztosan vállalta volna a szereplést ... de ez már történelem.



Az azeri bariton ígéretesnek tűnik annak alapján, amit olvastam róla. Tézier, akit láttam más darabban, mégiscsak Tézier..


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49822021-07-01 14:21:14

Ugyan hol tenném szóvá az elmaradt Carment, ha nem itt, "családi(as)" körben :-) (Közösségi hálón nem vagyok.) Ismét csak ajánlani tudom Garanča előző koncertjéről szóló beírásomat  (Erkel/9702). Odavoltam akkor érte és nem bántam meg, hogy elmentem, pedig csak elvétve megyek ún. gálaestekre. Most sem ő tetszett kevésbé, hanem a műsor és a műsorváltoztatás. Én ugyan férfiból vagyok, de a litván basszbaritont ezzel együtt bátorkodtam produkciójával egyetemben "vérbelinek", chilei tenor kollégáját pedig fessnek (és szép hangúnak) titulálni ... és akkor még -hölgyszemekhez képest-  visszafogott voltam :-) A súlyosabb szoprán-sztárt remélem végre élőben látom, ha salzburgi Toscáit -másik karmesterrel, zenekarral és Scarpiával- valóban kiegészíti a közbeiktatott pesti koncerttel.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49812021-07-01 13:26:46

Köszönöm, hogy reflektálsz beírásomra. A te "fagyos" és az én "fogyatékos" jelzőm szóképben hasonlít az 1. részt illetően, tartalmilag pedig még inkább hasonlít a véleményünk, ahogy más fórumtársainkéhoz is. A 2. részről magam is megjegyeztem: "lehet, hogy a helyszíni élmény varázsa okán" győztek meg jobban két éve a zarzuelák és a többi. Ha visszalapozol jelzett beírásomra (Erkel/9702), ott és akkor -szinte- maradéktalanul tetszettek ezek (azok) a számok ... vele -mások nélkül- egy igazi, hangulatos februári estén. A Mimi-áriát és a Micaelás duettet éneklő művésznő iránti feltétlen lelkesedést nem tudom maradéktalanul osztani, de ha tudnám, sem gondolnám, hogy a 2.rész három operaszámát okvetlenül ki kellett tűzni. A postcovidos szórakozás viszont tényleg mindent felülír :)



PS A laptopot TV-hez csatlakoztattam ... ami -sajnos- még láthatóbbá tett olyasmiket, ami(ke)t talán nem kellett volna.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49782021-07-01 09:41:12

Vajon miért silányították cserélték le a Carmen-előadásnak hirdetett programot saláta-koncertre? Kétszer Nápolyban, holnap Ljubljanában, 4-én Belgrádban Carmenek lesznek. Elina Garanča igazi ária- és dalestjét anno lelkesen dicsértem (Erkel/9702), ezt a sete-suta összeállítást nem csíptem: az első rész amputált műsora operának kevés volt, gálaestnek meg fogyatékos. A Carmen nem tűri el az ilyen dirib-darab ollózást, kórus nélkül, nemlétező részletekkel ("Carmen és Zuniga kettőse", "Carmen és Don José kettőse"), közben kimaradt a kocsmajelenet pompás cigánydala és a Kártyatercettet és -áriát is elvitte a kiscica. Kaptunk viszont egy fess és szép hangú tenort, Jonathan Tetelmant és egy szó szerint vérbeli Torreádor-dalt Kostas Smoriginas-szal. Garanča végig igen visszafogott volt, éreztette: ez nem operaelőadás, még csak nem is opera-keresztmetszet.  A második részről ennyi jót sem tudok elmondani. A sikerült Luisa Miller-nyitány utáni három testidegen operarészletet a sztár pihentetésére és a közönség bemelegítésére vet(h)ették be: nem kellett volna. A két évvel ezelőtti zarzuela-részletek és más limonádék akkor meggyőzőbbek, olykor elragadóak voltak: lehet, hogy a helyszíni élmény varázsa okán. Tegnap többségük, ráadásul tercetté bővítve -számomra-  gyakran giccsbe fulladt és ami még rosszabb, nem kötött le. Talán a gonosz kamera gonosz közelijei okozták: a művésznő küllemét sem találtam ideálisnak, arca megkeményedett és az első rész amúgy szexi öltözéke inkább passzolt (volna) egy 10-15 évvel ezelőtti Elinához. A karmester-férj kézben tartotta az Operazenekart és a vegyes felvágott-műsor sem okozott gondot neki. Nekem inkább, de jobb így, mint fordítva.


Kimernya? • 40862021-06-30 13:25:22

A tegnapi feladvany megfejtese ele odairtam: "Peter es Pal tudjuk, nyarban" stb... ami ugye nalunk hagyomanyosan az aratas kezdete. Innentol mar konnyu volt az amugy slager-nota pontos beazonositasa. Szerkesztonk aligha veletlenul kedveskedett epp ezzel a zenevel epp ezen a (nev)napon.


A nap képe • 22742021-06-29 20:00:06

Hát becsszóra mondom, miután föltettem a beírásomat, ugyanez jutott az eszembe! Meg is fogalmaztam kicsit rád hajazva kb. így: "A világhírű karmester egy jelentős magyar politikus (könnyítés esetén: miniszterelnök) családjával állt szoros rokoni kapcsolatban. Ki lehetett Ő?" Így, "nagy Ő-vel ":-) .. de nem volt szívem törölni, meg közben letelt az egy óra korrekciós idő.


A nap képe • 22722021-06-29 16:15:17

Érdekesség: Jan Kubelik felesége és nyolc gyermekének, köztük Rafael Kubeliknek az édesanyja Anna Julie Marie Széll von Bessenyö budapesti születésű grófnő, Széll Kálmán egykori magyar miniszterelnök unokahúga volt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626632021-06-29 12:57:28

Az bizony gond lehet, kedves joska141, mert pálgiumvád állhat elő és Thornton Wilder esetében még bőven nem jártak le a szerzői jogok...és nincs forrásmegjelölés sem az idézet mellé.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626612021-06-29 09:54:24

Az újság profiljához, közönségéhez szabhatták egyik-másik kérdést: ha Szabad Föld, akkor szabad, sőt kötelező kommunistázni elvett vetőmagkínáló tábla meg "az élet olyan, mint a trágya". Ha a Műértő készítette volna az interjút, inkább kommunisták által elvett műtárgyakra emlékezne, ami azért közelebb állhat egy operaigazgatóhoz. A cikket bízvást átvehetné pl. az Új Ember, hiszen szó esik benne a nagyszülők házasságkötési feszületéről is, ami szerencsére megmaradt, bár az ezüstöt nem a kommunisták kaparták le róla, hanem a múló idő. A piarista gimnáziumnak és a katolikus egyháznak szánt adó-1% is értő fülekre talál(na) ott. Jó hír, hogy Főigazgató Urat "menedzserszövegekkel, papírízű tohuvabohukkal" ki lehet kergetni a világból. Gránitszilárdságú kijelentése remélhetőleg őrá is érvényes.Ha ő "menedzserszövegel", akkor is.


Társművészetek • 24122021-06-28 17:29:47

"Megtartotta első ülését az SZFE új szenátusa



Az egyetem autonómiáját biztosító új szenátus felállítására azért volt szükség, mert az előző testület a modellváltás elleni tiltakozásul lemondott.



Megtartotta első ülését a Színház- és Filmművészeti Egyetem új szenátusa – olvasható az egyetem közösségi oldalán. Az alakuló ülésen Novák Emil, rektori ügyekben eljáró általános rektorhelyettes köszöntötte az új szenátust, eredményes és sikeres munkát kívánt a tanácskozáshoz.



A Színház- és Filmművészetért Alapítvány részéről Rátóti Zoltán, a kuratórium tagja köszöntőjében elmondta, az elmúlt időszakban soha nem látott fejlődésen ment keresztül az egyetem. Kiemelte: bízik abban, hogy ez a lendület kitart az elkövetkező időszakban is, amelynek eredményeként a képzés megújítása mellett hamarosan lerakhatják az SZFE új campusának alapkövét is. A szenátus első ülésén elfogadta az Egyetem Minőségbiztosítási Szabályzatát, az új Etikai Kódexet, valamint az akkreditációs önértékelési dokumentumot, továbbá megerősítette az Egyetem Szervezeti- és Működési Rendjét és a megbízott akadémiai vezetés mandátumát.



Az egyetem autonómiáját biztosító új szenátus felállítására azért volt szükség, mert az előző testület a modellváltás elleni tiltakozásul lemondott." Idézet vége. Forrás: mandiner.hu



Kiemelés tőlem (ED): "...Rátóti Zoltán, a kuratórium tagja köszöntőjében elmondta, az elmúlt időszakban soha nem látott fejlődésen ment keresztül az egyetem." Kérdésem: melyik "elmúlt időszakban", mikor és milyen "soha nem látott fejlődésről" beszél? Még a nagyot álmodni merő Vidnyánszky Attila kuratóriumi elnöktől vagy Szarka Gábor ezredestől kancellártól sem vár(hat)ta el senki, hogy a meglévő intézmény szétverésén kívül a pandémia idején bármit is megvalósíthassanak ... legfeljebb saját magukat, Rátóti művész urat is beleértve.


Kimernya? • 40842021-06-28 14:24:27

A "Le faccio un inchino, contessa garbata." kezdetű női tercett volt a hétvégi zene, Elisetta, Carolina és Fidalma énekli. A "Sento, ohimè, che mi vien male" más és részben más/ok énekli/k. Csak két szót hallottam ki tisztán a szövegből: "Signora contessa" ... ami az általam fellelt két libretto egyikében sem olvasható, úgyhogy nem a szöveg felől, hanem mint női tercettet találtam meg. A stílus alapján elég könnyű volt, de fentiek miatt mégsem annyira könnyű annak, aki nem ismeri betéve a darabot. (Én sem, sőt.) II. Lipót császárnak könnyű lett volna megfejteni...de röviddel a premier után elhunyt.


Társművészetek • 24102021-06-28 10:26:16

"Bezárt múzeumokat és félbemaradt projekteket hagy a kultúrharc csataterén a kormány



Személyes, presztízs- és hatalmi okokból rázta össze a múzeumi szférát a hatalom, miközben a gigantikus épületek és a lenyúlás vonzóbbak számára, mint a tartalom.



Szólhat majd a zene a hétvégén a múzeumokban, mérik a sört, és számos olyan dolog is megengedett a múzeumok éjszakáján, amit egyébként máskor e helyeken nem ildomos.



Bár az idei program szerényebb, új időszaki kiállítás alig nyílik, bizonyára sokan megveszik az összes múzeum látogatására érvényes karszalagot. A HVG nem programokat ajánl, hanem megmutatja, hogy az elhanyagolás, az értelmetlen átszervezések és a bebukott fejlesztések után hogy vált mára egyetlen dolog fontossá e területen is: a lenyúlás. A Fidesz már a területet érintő legelső intézkedésével megmutatta, hogy nem a racionális építkezés időszaka lesz az uralma. 2011-ben az utolsó pillanatban lefújta a Szépművészeti Múzeum évek óta készülő, átgondolt, főként uniós forrásból tervezett bővítését, és a négymilliárdos beruházás helyett belevágott az egyik legnagyobb belpolitikai botránnyá váló, 250 milliárdos, soha el nem készülő múzeumi negyed építésébe, ami az Orbán-rendszer egyik legjelentősebb civil ellenzéki mozgalmát szülte." Teljes cikk a (fizetős) hvg360-on itt.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1877 • Dohnányi Ernő, zeneszerző, karmester († 1960)
1907 • Sárdy János, énekes († 1969)
1915 • Mario Del Monaco, énekes († 1982)
1950 • Kelen Péter, operaénekes
elhunyt:
1924 • Ferruccio Busoni, zongorista (sz. 1866)