vissza a cimoldalra
2022-06-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63441)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5519)
Társművészetek (2543)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7674)
Kedvenc felvételek (635)
Opernglas, avagy operai távcső... (21388)
Momus társalgó (6381)
Kedvenc előadók (2930)
Digitális kerekasztal (128)
Milyen zenét hallgatsz most? (25110)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8710)
Haladjunk tovább... (232)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11857)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Kolonits Klára (1204)
Ilosfalvy Róbert (1002)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1546)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5159)
W.A.Mozart (1554)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5381)
A nap képe (2312)
Gaetano Donizetti (1008)
Operett, mint színpadi műfaj (5174)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2387)
Pantheon (3100)
Momus-játék (6298)
Franz Schmidt (4123)
Kimernya? (4549)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (901)
Eiffel Műhelyház (725)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (7549 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634272022-06-25 11:54:39

Eddig úgy tudtam, hogy a "megunhatatlan Pomádét" Ránki György írta, ezek szerint tévedtem, ha a Írás szerint Kósa György szerzeménye. Egyelőre ennyi. Még idézném az utolsó mondatot: "...146 féle alkotás 169 féle előadása volt/van/lesz műsoron, színpadon 2011 szeptembere és 2024 júniusa között..." Idézet vége. Ez olyan impozáns szám, hogy t.k. a MET igazgatóját és Sztahanov elvtársat egyaránt a sárga irigység emésztené, ha olvasnák.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55152022-06-24 11:58:38

Két Faragó András helyett az egyik (Amfortas) Sólyom-Nagy Sándor lehetett. Ez volt az eredeti, Ferencsikes szereposztás is.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634222022-06-24 09:40:40

Tegnap este ünnepélyes keretek közt -mármint a saját ünnepélyes kereteim közt- felavattam Ybl-Zoboki renovált Operaházát. Nem vittem magammal nagyítót és nem jártam be töviről-hegyire a Házat, nem készítettem hibalista-leltárt. Én is a III. emeletre váltottam jegyet, éspedig "egyet fizet, kettőt kap"-alapon, amit most "nyárindító akciónak" nevez az erről szóló hírlevél. Az oda vezető úton érdeklődve kopogtattam meg a liftet körülvevő gipszkartont, amit imitt-amott benyomtak, talán a liftakna szellőzését megkönnyítendő. Szó szerint épületes látvány, csakúgy, mint odafönt a társalgót átszelő, szigetelőszalaggal a parketthez ragasztott zsinór, ami egy nem működő kivetítőhöz vezetett. A fenti székek kényelmetlenségéről már mások is írtak, jelentem: azóta sem lettek szélesebbek és nem tudom, miért van zárva az első sor jelentős része.A nézőtér a mások által már megírt képet nyújtotta: többé-kevésbé megtelt III. emelet-közép, oldalt alig, az I.-II. emeleti páholyokban nagyjából csak King Kong ült, -értsd: kongtak az ürességtől- de ő legalább ezúttal nyugton maradt. A zsöllyét nemigen láttam, de ott sem lehetett túl nagy tömeg. Ami meglepett, az az, hogy a harmadikon is sok külföldi ült. Talán nem tudták, hogy kettesével féláron vehetnek jegyet a neten és az eredeti teljes ár is elég magas volt nekik ahhoz, hogy ne váltsanak jobb helyre belépőt, jóval drágábban. Ennyit arról, hogy a külföldiek majd megtöltik a páholyokat és a zsöllyét: a külföldiek, akik ráadásul nem is vásárolnak "nagyban", ami úgy olcsóbb lenne, csak 1-1 előadásra, amikor épp Bp.-en vannak.



A műről. Az Andrea Chéniert nem sokszor láttam, de nem őriztem róla túl jó emlékeket. A műről tegnap este, sőt, ma reggel sem változott a véleményem: egy közepes verista opera, van benne pár Puccini-Manon dramaturgiai reminiszcencia, főleg az itt is, ott is (számomra) unalmas első felvonás, -leszámítva a tenoráriát- és a közös halálba való kéredzkedés, aztán érdekes módon számos dramaturgiai Tosca-fordulat, évekkel a Puccinié előtt és persze sok-sok csinn-bumm, mint a két verista egyfelvonásos zászlóshajóban. Négy ária és a zajos, de kétségtelenül hatásos finálé, kábé ennyi nekem Giordano opusza.



A kivitelezésről: ámulva olvastam a földszinti kivetítőn az eredetileg kiírt és a neten még tegnap délelőtt (!!) is feltüntetett uruguayi énekes helyett László Boldizsár nevét. Aki előző este Ramerrezt énekelt és holnap este ismét Ramerrezt fog énekelni. Ma este zártkörű Anyegin-balettet adnak: sosem fogjuk megtudni, vajon felléptették-táncoltatták-e abban (is) vagy mára netán mondjuk csak próbát írták ki számára, esetleg egy (tizen)harmadik operában. Utólag visszagondolva: lehetséges, hogy a keddi Chénier a külföldi énekes betegsége miatt maradt el? Ennyire nem lehetett időközben máshonnan felkérni valakit az előadásra? Mindenki Boldija derekasan helytállt, nem takarékoskodott a hangjával, nem is nagyon tehette, mert a különben dicséretesen éneklő-játszó kórus és zenekar agyonnyomta volna. Örömmel állapítottuk meg, hogy régi kedves és szeretett ismerőseink, Sümegi Eszter és Kálmándy Mihály is remek formában, hangilag-művészileg egyaránt kiválóan adták elő hálás szerepeiket, élükön nagyáriájukkal. Az itt megtekinthető többi szólista is jól teljesített kettős-hármas szerepben, elnézésüket kérem, hogy itt nem sorolom fel őket. Tetszett Kocsár Balázs vezénylése, nem tudom, visszafoghatott volna-e valamennyit a dinamikából, csupán annyit jelenthetek, hogy a karzaton valóságos hangorkán kerekedett a gyakori fortéknál. A színpadra állítást (Fabio Ceresa) jóindulattal eklektikusnak, kevesebb jóindulattal csapnivalónak gondolom: rokokó cafrangokat, falak ide-oda tologatását, néhány kósza rendezői ötlettel fűszerezve keveselltem is, sokalltam is. Részletfinomságok -voltak?- odafönt Opernglas-szal sem észlelhetők.



Giordano: Andrea Chénier - MÁO, 2022. június 23.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55122022-06-24 08:13:40

Régesrég, amikor először jártam Bécsben, természetesen látni akartam a Staatsopert is (lány nem volt), mármint bent. Bármit játsszanak, mindegy. Azt hiszem 5 vagy max. 10 Schillingbe került a Steheplatz. Pfitzner Palestrináját fogtam ki. Úgy emlékszem, majdnem két órás (volt) az 1. felvonás ... egy örökkévalósàgnak tűnt. Szünetben körbenéztem a Házban, aztán gyorsan leléptem. Pfitzner-fanok kíméljenek. (-dni- egyszer feladta az előjátékot, naná, hogy elbuktam.)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55092022-06-24 07:07:04

2017-ben már láttam a darabot, más szereplőkkel és másik karmesterrel és nekem is tetszett a darab és az akkori előadás (ld. 3664 ugyanebben a topikban). Akkor indítványoztam az opera újbóli kitűzését akár már a következő évben. Ha nem is akkor, de legalább most sor került erre.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634192022-06-23 22:22:34

A mai Chénier-be a tegnap is -Ramerrezt- éneklő László Boldizsár ugrott be vagy ugratták be a külföldi vendég (idézem) "megbetegedése" miatt. Nem először gyötrik túl vagy gyötri túl magát ... Bővebben majd legközelebb.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634182022-06-23 22:19:24

Ő is, igen. Ha rosszul emlékszem a kolleginára, elnézést kérek.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634162022-06-23 16:47:31

Többször olvastam itt a Momuson, hogy a művésznő rakat alkalommal mondott le előadásokat.


Pantheon • 30992022-06-22 16:21:41

Kurt Equiluz (93)


Pantheon • 30982022-06-22 16:21:18

Molnár Sándor (86) Kossuth-díjas festőművész


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634022022-06-19 15:33:29

Ó nem, én a 3. em. oldalsó sorokra céloztam, amik a jegytérkép szerint gyakran el vannak adva, aztán ki tudja,ki hol köt ki az oda szóló jegyekkel..


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633982022-06-19 15:05:12

Köszönöm a gyors választ, akkor nem előzőmhöz írom, hanem viszonválaszként ide: vajon oldalt pl. tele volt-e, ahogy a jegytérkép mutatta?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633962022-06-19 14:58:46

Az emeletre -nyilván a harmadikat érted ezalatt- bizonyára bölcs diplomáciai érzékkel nem néztél fel :-) 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633932022-06-19 09:56:41

Csak ismételni tudom magam, ld. 63329. Főig. Úr a saját kérdéseit válaszolja meg friss minisorozatában .. és láss csodát: mindig, mindenben igaza van. Részletesebben ld. 63329. Az első MÁO-bejárási láz elmúltával a drága helyárak elriasztó hatása egyre intenzívebb lesz. Nem lehet mindenkit a "megfizethető"(bb) 3. emeletre száműzni és az élmény sem ugyanaz onnan, állitsa azt bárki is. Azt pedig újólag erkölcstelennek és anyagi szempontból is elítélendőnek tartom, hogy 3.em. jegyekkel a nézőtéri "optika" (értsd: vattázás) céljából letereljék az ottani közönséget a földszintre ... ahol teljes áron vett jeggyel lézengenek ülnek egynéhányan.



Nem jegyeztem fel, hány ilyen-olyan előadás  maradt el az elmúlt 1-2 héten, de figyeltem a jegytérképeket, amik több produkció esetében fájóan zöldek voltak. A keddi Chénier mindenesetre elmarad, mindenki találgathatja, hogy miért, de találgatás helyett elég, ha rápillant a csütörtöki jegytérképre.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15402022-06-19 09:34:12

Nekem Gruberová 82-ben, Bécsben, felső Steheplatzon állva/ülve volt felejthetetlen élmény a Luciában...


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15392022-06-19 09:28:24

Àriaest és színpadi szereplés az nem ugyanaz. Nem kicsit nem ugyanaz, hanem nagyon nem ugyanaz. Egy 60-as, pláne 70-es énekes(nő)től senki nem várja el, hogy eladósorban lévő és/vagy csábos fiatal lánynak, kacér delnőnek vagy tüdőbajos varrólánynak ill. macsó amorózónak, daliás hősszerelmesnek, kölykös ifjoncnak nézzen ki. Színpadon viszont elvárható határozottan előnyös, ha külsőre és korban legalább némiképp hajaz az általa alakított figurára.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15382022-06-19 09:23:20

Én még reménykedem telramund fórumtársunk visszatérésében és mivel tisztelem a tudását és a szlovák-magyar díva iránti feltétlen rajongását, inkább nem nyilvánítok véleményt e tárgyban.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15372022-06-19 09:19:26

50+ korban és X plusz kg. súllyal nem/sem muszáj Violettát énekelni.


A nap képe • 23112022-06-15 17:15:26

Ezen a Ki nyer ma?-n nem voltam ott, de t.k. egy olyanon igen, ahol a meghívott vendég Ruttkai Éva és Latinovits Zoltán valamint (azt hiszem, ugyanaznap) Ernster Dezső volt. Autogramjukat máig őrzöm, pedig nem vagyok gyűjtő.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633872022-06-12 09:02:06

Igazad van, de szerencsére -és sajnos!!- mindannyian tudjuk, mikor ír valaki MÁO- és mikor MÜPA-Ringről.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633862022-06-12 09:00:26

Ágai Karola Gildáján "nőttem fel". Nekem pont megfelelt, sőt. Biztosan volt kellő mélysége, a magas regisztere pedig ... nem folytatom. Lemez-Gildák és lemez-bárkik nem hasonlíthatók élő előadáshoz, élő előadásban (ahol ott vagyunk) éneklő előadóhoz.


A nap képe • 23102022-06-11 14:54:44

Ez a fotó feltehetően egy bécsi Fidelio-előadáson készült. Strauss, mint karmester és Lehmann, mint Leonore csak két alkalommal szerepelt (ott) együtt Beethoven operájában, 1930-31-ben.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213762022-06-11 08:54:05

A covid-zárlat idején a  Metropolitan stream-ben leadott egy kitűnő felvételt, a már nem nagyon kislányos Renée Fleming énekelte Ruszalkát és azt hiszem, Piotr Beczala a Herceget. Szerintem nem gyerekeknek való, a meséje szomorú, a cselekmény néha hátborzongató és a zenéje, bár igen szép, de nem könnyű. Nekem nem is kicsit wagneri súlyú és hangzásvilágú. Wagner is gyönyörű "vizi zenéket" írt a Ringben.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213752022-06-11 08:45:02

Az első bécsi Ruszalkákban Peter Dvorsky énekelte a Herceget. Te kicsit később láthattad.


Momus-játék • 62952022-06-10 17:11:28

Hát onna' hogy (köcsög)dudál ;-)


Momus-játék • 62922022-06-10 12:49:43

A Halál se látja Én sem találtam meg, de Bruegelnél a "bagpipe" több híres képén előfordul, jóval láthatóbban.



Parasztlakodalom (részlet)





Paraszttánc




Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633712022-06-10 06:01:42

Sass Sylvia..


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633592022-06-08 19:24:31

Vigyázat, aggályos a kérdés! Lehet, hogy a válasz elé 18-as karikát kell majd tenni. Honi soit quy mal y pense.


Kimernya? • 45452022-06-08 14:07:22

4545 ... mert macskás nem szereti a Carmina buranát :-)


Momus-játék • 62892022-06-07 12:03:46

Kakukktojás 2: a Carment is rendezte (plusz vezényelte) Karajan Salzburgban (1985, Baltsa & Carreras) ...


Operett, mint színpadi műfaj • 51582022-06-06 20:31:53

Az áthúzott szó bizony(ára) sajnálatos elírás eredménye: a "kemény" melléknév hízott nagybetűs tulajdonnévvé. Ettől függetlenül az ezzel kapcsolatban leírtakat fenntartom. A feladvánnyal nem az a bajom, hogy "nem értem", nincs ezen mit nem érteni, legfeljebb azt nem, hogy ez a vásári zenebona hogy kerülhet egy Notre Dame c. operába. off És tudod, nem szerencsés a gyakori "nem óhajtok", "befejeztem" vagy ezzel szinonim rövidre zárása eszmecseréknek. Más(ok) talán meg olyasmit nem óhajt(anak), ami neked kedves. Nem muszáj, hogy ilyetén módon elvágólag mindig tiéd legyen az utolsó szó meg még az az utáni is. Próbáld ki egyszer úgy, elfogadólag, biztosan túléled, sőőőt. Én nagyon drukkolni fogok :-)


Operett, mint színpadi műfaj • 51562022-06-06 19:16:03

Kedves smaragd, Ábrahám Pál párizsi lakcímének kissé kemény katonás (meg)vitatása helyett jó szívvel ajánlom a hétvégi Kimernya?-zene élvezetét, te biztosan szereted. Én elbuktam, mint Rottenbiller, és nem csak vele, de tőle is szenvedtem. Becsszóra mondom, ismeretlenül is csinnadrattás csinnbumm-cirkusznak hallottam, rémes gagyinak tartottam, még gyenge operettnyitányt vagy -közzenét sem zártam ki. Közzenének közzene, most már tudom, csak operai, amik közt szintén keresgéltem. Nem fogom ezt a darabot magamévá tenni ;-) üdv. ED


Momus-játék • 62882022-06-06 15:36:01

Érdekesség: ugyanabban az évben, 1846-ban, az Éliás birminghami premierjén a vezénylő Mendelssohn ugyanazt csinálta, mint Wagner Drezdában a Kilencediknél, vagyis az irdatlan méretű kórust a zenekar mögé helyezte.


Operett, mint színpadi műfaj • 51402022-06-05 09:13:42

Különösebb kommentár ehhez valóban nem kell. "Tuggyuk" ugyebár, kikről-miről is van szó. A nem ízig és főleg -Homonnay szerint- nem vérig magyar szerzőknek, Ábrahámnak és Izsáknak Kálmánnak zsidó "vére" miatt kellett .. na nem a náci Birodalom Bécsébe költöznie, hanem Amerikába menekülnie. Lehár valóban csak Bécsbe ill. Bad Ischlbe költözött, mivel Göring a zsidó származású Lehárnét tb. árjává minősítette, ami megvédhette őt az üldöztetéstől .. ott. Itthon, a nyilasoktól nem biztos, hogy megvédte volna.


Operett, mint színpadi műfaj • 51392022-06-05 08:49:58

Márpedig ez az igazság. Az operett szélesebb körben már hosszabb ideje Magyarországtól nyugatra csak a német nyelvterületen, azon belül is elsősorban Ausztriában és Bajorországban tartja még magát. A franciák elvannak a "saját" Offenbachjukkal és még 1-2 francia szerzővel, az angol operett úgyszólván halott és az import sem kell ott. A világ a szilveszteri mámor lecsengetése gyanánt többé-kevésbé és tévén át félfüllel beéri az újévi bécsi Strauss-gálával. Ilyen körülmények között itthon tucatszerzők elfeledett percoperettjeit (el)várni enyhén szólva dőreség. Nincs rájuk igény. Ezen az sem segít, ha 60-70 éves, megsárgult vagy hófehér rádióújságok műsorközlései fölött merengünk a dicső operettmúltunkon. Ha a klasszikus zenei koncertek és operák közönsége, mint sokan írják, öregszik, miért lenne ez másként az operett közönségénél? Ha Mozart, Beethoven, Verdi, Wagner, Puccini közönsége öregszik, ugyan miért fiatalodna, egyáltalán: miért lenne bármilyen szélesebb közönsége Huszkának, Szirmainak, Eisemannak vagy akár Gyöngy Pálnak? Más kérdés, hogy mit ígért a pályázatában a regnáló főigazgató, de mint tudjuk, az ígéret szép szó ... betartani meg nem muszáj. És ha jól "fekszik", a kutya sem kéri számon rajta.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633422022-06-04 17:31:23

Na, tetszik látni, vannak ilyen dolgok és ilyen emberek. Fogalmam sincs róla, kiről s miről van szó, de reméljük, vannak olyan emberek is, akik betegesen "Orbán-rajongók" és képesek jót írni 1-1 rendszerkritikus produkcióról. Már ha elmennek olyanra. Én ugyan ilyen honfitárssal meg nem találkoztam, de ami késik, talán nem múlik. Bár a "rendszerkritikus" produkciók mintha fogyatkoznának. Miért is?



PS Jut eszembe: ön mikor is látott legutóbb Alföldi- vagy mondjuk Pintér Béla-rendezést?


Operett, mint színpadi műfaj • 51312022-06-04 07:17:41

Ez igaz. Az operettgálákat gondosabb szerkesztéssel változatosabbá lehetne tenni. De hol van ma gondos szerkesztés? Hol vannak gondos operettgála-szerkesztők, akik kottatárak mélyéről előásnak elfeledett darabokból 1-1 értékesebb számot? Egyszerűbb a bevált állandó készletből mazsolázni. És talán jól is van ez így. Talán nem is érdemes eltemetett partitúrák százaiban kutakodni pár "új" valcer, polka vagy induló kedvéért. Nem dől össze nélkülük a világ.


Operett, mint színpadi műfaj • 51302022-06-04 07:06:17

Ld. ez alatti beirásomat. A legtöbb operett nem érdemli meg, hogy feltámasszák. Meséjük már megírásukkor avas, poros volt, a zene is "egyszer használatos", és főleg a kor sztárjai kedvéért ment be rájuk a közönség ... már ha bement. Ebből nőtt ki az operettgála. Nélküle azokat a darabokat is elfelejtettük volna, amikre 1-1, gálákon előadott slágerszám miatt emlékszünk. Az operagála viszont valóban elsilányíthatja a műfajt, de mit lehet tenni: van rá igény.


Operett, mint színpadi műfaj • 51292022-06-04 06:56:31

Mikor is volt Gyöngy Pál és csomó más szerző, akit újra és újra megemlítetek és hiányoltok,  a "fősodorban" ? Soha! A második operettkonjunktúra idején, amikor az Operettszínháztól a városligeti vurstliig mindenhol operettet játszottak, másod-harmadvonalbeli szerzők tucatjai próbálkoztak több- kevesebb sikerrel. Ők maguk sem az örökkévalóságnak szánták alkotásaikat. Alkalmi produkciók voltak, órák-napok alatt összegányolt, többnyire csapnivaló szövegekre. Ezeket a darabokat méltán borítja be a feledés jótékony homálya. Az ún. elsővonalbeli szerzők darabjainak jelentős része is ide sorolható. Gyenge, már megírásukkor poros szövegkönyvekre írt, "rutiniert" művek, bennük jó esetben a kor sztárjainak írt 2-3  slágerrel. A többi mehet(ett) a levesbe. Ez a jelenség szülhette az operettgála műfaját. A gálán előadják, ami jó és népszerű, az egész darabot nem érdemes kihozni. Nem jók és nem érdeklik a közönséget szériában.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633312022-06-03 10:16:50

Optimista és jóhiszemű vagy :-)



3. Ugyan mikor teljesít újból az "átépített" Erkel Színház? Egyelőre be sem zárták, ki tudja, készültek-e már tervek az átépítésre és főleg: megvan-e a pénzügyi fedezet az átépítésre? Anno az újranyitás a maga súlyos fogyatékosságaival viszonylag gyorsan ment, részben MÁO közelgő, halaszthatatlan (??) renoválása miatt, részben, mert az Erkel esetleges lebontásával kapcsolatban is lehetett jóízűen "komcsizni". A nagy dér és dúr elcsitultával valamint MÁO jókora késéssel és jókora költségtöbblettel megvalósult megnyitása óta az Erkelt villámgyorsan, hogy ne mondjam, tegnapról mára elengedték operailag-balettileg és csak a Jóisten tudja, mikor zárják be, meddig tart az átépítése (ha egyáltalán), mikor nyit ki, kihez-mihez fog tartozni adminisztrative-pénzügyileg: Szente Vajkhoz, Ókovács Szilveszterhez vagy Bálámhoz, netán az ő szamarához (lehet, hogy utóbbi lenne a legalkalmasabb??), mi lesz a műsorstruktúrája stb.



4. Az átépített Erkel Színházról ld.előző pontot + a látogatók számát még feltételes módban is lehetetlen megbecsülni előadásszám, műsorstruktúra, egyebek nélkül. A "populárisabb népoperát játszó Erkel": megszűnt, halott. Hogy feltámad-e valaha és ott hány nézőnek hány populárisabb népoperát fognak játszani, hányszor, az szintén "Zukunftsmusik", aminek "zenéjét" ugyancsak a Jóisten "komponálja" és meg nem erősített hírek szerint még a kompozíció vázlatait sem készítette el. Ezek után-híján szériákat, bármit tervezni: no comment.



PS Lehet, hogy Ókovács Szilveszter már nem szeretne lemondani az Erkelről, de a jelek szerint ez a "szerelem" (már) nem kölcsönös és ki tudja, hogy X év múlva az lesz-e ismét? Most nem úgy néz ki és vélhető, hogy mire Erkel ismét kinyit "operailag" .. nem folytatom.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633292022-06-03 09:11:44

Főig. Úr ismét jól (?) bevált módszerét alkalmazza legújabb Tatjána-levelében: saját sakktábláján (értsd: rovatában) ő vezeti a világos és a sötét bábukat is és láss csodát: mindig ő győz. Önmagának feltett kérdéseire mindig üzem(ház)biztos válaszokat ád, szellemesen ripos(z)tozik önmagának, statisztikailag védhető számokat zúdít az olvasóra. Az embernek mégis az az érzése támad, hogy nem annyira a -vajon hány- olvasónak szól ez az írás és belengetett folytatása, hanem a fenntartónak, az új kormánybéli új főnök(ök)nek. Unalomig lerágott csontok dolgozói létszámokról, előadás-és produkciószámokról, Diótörő-cunami indokoltságáról, hasonlókról. Új férfinak főnöknek régi műsor nóta kell, hátha ő még nem ismeri vagy beveszi. Hogy mást ne mondjak, az az apróság valahogy kimaradt, hogy a messze legnagyobb Erkel Színházat valójában elengedte az Intézmény, ami vélhetően jelentős mértékben változtatja az egész struktúrát, műsorrendet, repertoárt, közönséglétszámot ... és változtathatná t.k. a munkavállalói létszámot is, mint írja, "óvodáskorútól 90 fölöttiig". Vagy teszem azt, Kalapács József produkciója, amit óriásplakátok hirdetnek városszerte, szintén az Operaház repertoárját gazdagítja az Erkelben? És ezt a produkciót is ugyanúgy, ugyanaz a gárda állítja elő, MÁO (!)-alkalmazásban "óvodáskorútól 90 fölöttiig"?


A nap képe • 23092022-06-02 11:39:08

A tegnapi Nap képe, Delacroix George Sand-ot és Chopint ábrázoló festménye körül valami nem stimmel. A festő alábbi képe lenne az "igazi" kettős portré, de ez is csak lenne, mert az itt látható alkotás így nem létezik: valaki - állítólag a tulajdonos- egyszerűen kettévágta: két külön képért talán több pénzt kapott. A híres pár (portréja) elég messzire került egymástól. Sand "fél"portréja a koppenhágai Ordrupgaard Múzeumban látható, a Chopin-"felet" a Louvre őrzi.




A nap képe • 23082022-06-02 10:38:39

A (mai) nap képének modellje azaz a viola da gambán játszó hölgy Mary Ruthven, a művész felesége. A festmény a müncheni Alte Pinakothekában látható.


Társművészetek • 25412022-05-30 15:22:55

Némi habozás után úgy döntöttem, nem a musical-topikba, hanem ebbe írom be véleményemet a vígszínházi Kabaré-előadásról, amivel azt a sajnálatos benyomásomat is szeretném hangsúlyozni, miszerint inkább egy betétdalokkal, táncbetétekkel bővített színházi előadást láttam, semmint azt, amire régebbi előadásokról és főleg a fim kapcsán emlékeztem: hogy a Kabaré egy musical, valamennyi prózai összekötő szöveggel. Színpadon először ezt a Kabarét láttam és halvány emlékeim szerint az Operettszínházban tényleg musicalt játszottak. Úgy tűnt, mintha az egészet a közönség és egyik-másik szereplő kedvéért turbózták föl -le?- hozzáírt prózai szövegekkel, viccekkel, szójátékokkal, de a turbózás inkább felhígított. A darabról nem írnék, úgyis mindenki ismeri vagy legalábbis azt hiszi, hogy ismeri, pedig pl. már a Broadway-n bemutatott musical és a belőle készült film is eltér egymástól. (Az ősbemutatón Frau Schneidert Kurt Weill felesége, az első Kocsma Jenny, Lotte Lenya játszotta.)



Úgy tűnik, a Vígszínház és a rendező, Béres Attila tökéletesen egymásra talált ebben a produkcióban, már amennyiben a biztonsági játék, kiszámítható rutin, bármilyen formabontó kísérlet hiánya felől vizsgálódunk. Unalomig ismert fogások: felvonás közben kigyúló nézőtéri fények, nézők közül felemelkedő, éneklő kisfiú, nézőtéren át-, ki-be járkáló színészek és hasonló attrakciók közepette köszönt be, mantrázza a Konferanszié unos-untalan: "Willkommen, bienvenue, welcome".  Pár áthallásos napi aktuális sem hiányzott.. A Víg és mindenkori igazgatóinak örök -talán igaz, talán hamis- ütőkártyája, miszerint nem lehet kockáztatni egy olyan színházban, ahol "minden este le kell ültetni ezer embert"; nos ezt a vezérlő csillagot követték ezúttal is az alkotók. Nem érheti kifogás a forgó díszletet (Czigler Balázs) és a jelmezeket (Tihanyi Ildi) sem, a táncok (Barta Dóra) azonban igencsak közepesek és valahogy keveselltem őket, nem csupán minőségben, hanem "kilóra" is, bár lehet, hogy ebben a minőségben ennyi is elég volt. A rengeteg próza okán csaknem statisztáló zenekart Mester Dávid irányította.



A rendezés láthatóan a Konferansziét helyezte az előadás fókuszába, ami egy, ahhoz megfelelő adottságokkal rendelkező művész esetén is véleményes: Seress Zoltán jó színész (és egykor jó szinidirektor volt), de sem személyisége, sem életkora, sem énekhangja, pontosabban utóbbinak a hiánya nem predesztinálja a szerepre, különösen ennyire a középpontba állítva. Etikátlan volna nevesítenem olyan, már szintén nem annyira fiatal kollégáját, aki bizony elvitte volna a hátán a darabot és ellopta volna a show-t a Sallyt alakító Dobó Enikőtől, aki számomra felfedezés. Hangban-játékban egyaránt meggyőző, sokszor emlékeztetett Liza Minnellire, (szerintem) anélkül, hogy konkrétan a nagy elődöt akarta volna utánozni. Betöltötte a színpadot, sőt a híres zárószámot ("What good is sitting alone in your room") a nézőtérre benyúló kifutón adta elő, emlékezetesen.Szívesen meghallgatnám, megnézném más zenés műben, minél messzebb a Szent István körúttól. A fiatal Brasch Bence érdektelen, külsőre öregecskedő-korpulens Cliff. Tutira bebiztosítandó a (törzs)közönségsikert, a rendezés úgyszólván párhuzamos főszereplővé emelte Fräulein Schneidert és Herr Schultzot, azaz Igó Évát és Kern Andrást. Még jól emlékszem a Csókos asszony egykori fergeteges sikerére ugyanitt, benne egyebek közt Igó Éva (és Méhes László) nagy "kiugrására" és Kern András kabinetalakítására. Igó most sem okozott csalódást, énekben és játékban is hiteles volt, Kern, a végtelenített (játszd-újra-) Sam/Woody Allen a számtalanszor látott manírokkal és/de énekhang nélkül hozta az "örök zsidó" zöldségkereskedő figuráját. A közönség pedig -kétli valaki?- tapsolt önfeledten.



A Kabaré akkor is, így is, örökké él, ahogyan zeneszerzője, a még mindig csak 95 éves John Kander és egykori filmes sztárjai, Minnelli, Joel Grey és Michael York is...



Kander-Ebb-Masteroff: Kabaré - Vígszínház, 2022. május 28.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54702022-05-30 07:42:01

A Margitszigeti Színház honlapja szerint a június 3-ai nyitókoncert szólistája -a Színház részéről ismeretesen lemondott Valentina Lisitsa helyett- Bogányi Gergely lesz, aki Chopin f-moll zgv.-ét játssza. A műsor másik két száma változatlan.


Kedvenc felvételek • 6312022-05-29 15:43:46

Bocs, félrecsúsztam,a Berlioz-monstrumra gondoltam, amiről most szintén eszmecsere folyik. Köszönöm, hogy szólt!


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 31672022-05-29 14:48:01

Netrebko nyilatkozata Scala-beli fellépése előtt itt, Dominique Meyer nyilatkozata és egy kritikarészlet a koncertről itt.


Kedvenc felvételek • 6292022-05-29 09:55:13

"Az, hogy 1980-ban Marton, Jerusalem és Berry elénekelte, arra utal, hogy valaminek csak kell lennie ebben a zenében (is!)" Leginkább sok-sok pénznek kell lennie, amennyiből ezt a monstrumot ki lehet hozni. És a sok pénzből nyilván sok gázsi jut(hat)ott a felsorolt énekeseknek, amennyiért elvállalták szerepeiket. Cinizmus? Inkább józan matek.


Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 3312022-05-29 08:56:49

Szeretem a Skót szimfóniát és nem ismerem a másik darabot, pedig talán elérem a magyar zenehallgató, zeneszerető átlagszintet. A kb. 250-300 (350?) fős Tháliát nem túl nehéz megtölteni, akár "szakmai" közönséggel. Wolfot alig ismerem, és/de igen, igen, igen: elmentem Kaufmann és Damrau koncertjére, mert Münchenben pár évvel hamarabb lemaradtam Kaufmannról (lemondta az aznapi Forzát) és mert nem remélhet(t)em, hogy az Operaház bájolgóestén kívül valaha is meghívja őt szerepre és be is jutnék. Valóban kíváncsi voltam élőben a hangjára és a személyiségére, nem mellesleg Damraura. Nem hiszem, hogy ez sznobéria. Kiváncsiság talán bocsánatos.


Társművészetek • 25402022-05-28 18:17:46

"Mindennél fontosabb, hogy józanok maradjunk - Vidnyánszky Attila a Mandinernek



Nem lehet egy kultúrát egészében és visszamenőleg büntetni és eltörölni, ez rossz emlékeket idéz — mondja Vidnyánszky Attila. A Nemzeti Színház igazgatója ugyanakkor nem vitatja Bán Teodóra döntését, korábban ő maga is lemondta az oroszok szereplését a MITEM nemzetközi színházi fesztiválon, provokációtól tartva. 



M: ...ön a koncert megtartása mellett döntött volna Bán Teodóra helyében? V.A.: Ebben a konkrét helyzetben én is hasonlóan tettem volna, mint ő, csakhogy én nem a konkrét helyzetre reagáltam, hanem az egész világon elharapódzó folyamattal kapcsolatban; az orosz kultúra eltörlésének szándékával szemben fejeztem ki nemtetszésemet. És ezt tenném bármely más kultúra eltörlésének szándéka kapcsán is." ... M: "A művészet soha nem állt és nem áll a politikán kívül – olvasható a (nagyköveti - ED) nyílt levélben. Ezt hogy kommentálná? V.A.: Ez így van. De mi a művészet felelőssége? Nem tudom, hová vezet az, ha egy kultúrát, egy ország minden polgárát kollektív módon kiközösítünk." Teljes interjú Mandineren itt.



Saját (ED) megjegyzésem: az a máshol,másoknál is megjelenő narratíva, miszerint (konkrétan) az orosz kultúra általános "eltörlése", "büntetése" stb. zajlik és ez egy "az egész világon elharapódzó folyamat" lenne: csúsztatás, terelés, összemosás, álhír. Miként Csehov, Prokofjev, Csajkovszkij, Puskin és az orosz nép nem/sem azonos az ország jelenlegi vezetésével.


Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 3272022-05-28 17:55:45

Valamint a nem kimondottan közönségbarát műsor és az, hogy valszeg bérletszüneti előadás volt. Nekem már két Zenekari páholy-bérletem ment levesbe a járvány miatt, de vettem 2022/23-ra is, hátha ... és nem "nátha".


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54612022-05-28 17:49:14

Mint már írtam Klára asszonynak, én csak egy színházi közleményt osztottam meg, a "politikai sárdobálás" csak azután indult. Nem nevesítettem senkit. De ha már beszálltál: igen, részedről is, mint rendesen. Mindig megtalálsz valahogy, ne aggódj, én is téged ... ha akarlak. Nem mindig akarlak. Az utolsó szó pedig úgyis mindig a tiéd. Orfeonak teljesen igaza van, legyen ő bárki is.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54592022-05-28 16:51:21

Kedves Klára, nem mennék bele abba, hogy ki dobál itt "politikai sarat", ahogy ön fogalmaz. Én pl. csupán a Margitszigeti Színház közleményét másoltam be, ami egy zg.művész lemondását tartalmazta, azaz csupán egyfajta szolgálati közleményt. Nézze vissza, a "politikai sárdobálás" ezt követően kezdődött. Hadd ne nevesítsem, ki(k)től. Pl. az 5428-as beírást azért ajánlanám szíves figyelmébe! Bocs! A  bemásolt két "mandi"- interjú is ehhez az eseményhez kapcsolódott, ahogyan közvetve egy további "mandis" Vidnyánszky-interjú is, amit a megfelelő -másik- topikba tervezek bemásolni. Bocs előre is!


Kedvenc felvételek • 6252022-05-28 16:30:59

Operabase szerint Bryan Hymel 2020 novemberében 2-3 Rodolfót énekelt Las Palmasban. MET-ben 2018 énekelt egy gálán, 2020 januárban 2 Berlioz/Faustot. Ld. még itt.


Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 3212022-05-27 16:58:29

Pl. az, hogy bérlete van a topik címadó helyszínén tartott hgv.-re, Kobayashi-rajongó, nem kiváncsi a jelen fórumon is, ha jól emlékszem, régebbi beírók szerint "unalmas" Thielemannra valamint a haló poraiból előásott zeneszerző most éppen párak által agyondicsért alkotására.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633242022-05-27 14:44:49

Már akkor kedveltem Brahmsot, amikor a híres filmet játszották fiatal koromban, bár inkább zenekari műveit ismer(t)em. Lehagytad a Hegedűversenyt, ami máig kedvencem és a Német Requiemet, amit -Petőfi után- "tán csodálok, ámde nem (annyira) szeretek", ami nyilván az én hibám.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54402022-05-26 16:32:19

"Mandisok", figyelem!



Vidnyánszky: Katasztrofális, hogy lemondták az oroszok mellett kiálló zongorista koncertjét - Az igazgató szerint a Margitszigeti Színház döntése (Valentina Lisitsa koncertjének lemondása - ED) „a Nyugaton tomboló téboly, azaz eltörléskultúra következménye”. "...katasztrofálisnak és hibás történetnek tartja a Margitszigeti Szabadtéri Színpad döntését." ..." „Katasztrofálisnak tartom azt, ami most az orosz kultúra ellen irányul, ez egy nagyon hibás történet” – fogalmazott." ...„Az én álláspontom a háború kapcsán világos: borzalmasnak tartom. A MITEM-en ukrán napot szerveztünk. Ezzel együtt az orosz kultúra értékeit, az orosz művészek nagyságát megkérdőjelezni nem lehet."



Teljes cikk mandiner.hu-n itt.



Mottó: "audiatur et altera pars".. (ED)



Ljubov Nepop: Vidnyánszky Attila álláspontja katasztrofális és hibás - A budapesti ukrán nagykövet szerint „a művészet soha nem állt és nem áll a politikán kívül”... 



Az ukrán nagykövet levelében többek között azt írja, hogy „valósággal sokkol, amikor valaki a kultúrát még mindig megpróbálja a politikán kívül helyezni, amivel valójában lehetővé teszi Oroszország számára, hogy tisztára mossa a szennyesét, elfeledtesse az ukránok ezreinek megerőszakolását és meggyilkolását a »nagy orosz kultúra« által”...Nepop szerint Valentina Lisitsa olyan ember, aki nyíltan támogatja az Ukrajna elleni orosz agressziót, emellett az „ún. Donyecki Népköztársaság útlevelével rendelkezik, amelynek területe Ukrajnához tartozik”..."„Nem szabad azt az érzést kelteni ...hogy lehet egy színpadra állitani az orosz és az ukrán művészeket, akik megölelik egymást, és ezzel elfelejteni és megbocsájtani minden elkövetett orosz bűnt. Teljes cikk mandiner.hu-n itt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633212022-05-26 11:53:53

Melyik Brahms-operával kezdjem?


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 31662022-05-26 06:38:01

Netrebko folytatja a nemzetközi zenei életbe való visszatérését: május 27-én ária-és dalestet ad a Scalában. Jegyek elfogytak , részletek itt.


A nap képe • 23072022-05-25 11:20:44

A (mai) nap képe azaz festménye (Éneklő fiú) a bostoni Szépművészeti Múzeumban látható.


Pantheon • 30872022-05-25 11:09:44

Lubik Hédy (87)


Momus-játék • 62852022-05-22 15:33:05

Ez így igaz. A megfejtés beküldésekor magam is megjegyeztem, hogy a színpad megnyitó ("potpourri") előadásán, amin Horthy Miklós kormányzó is megjelent, fellépett Gyenge Anna (Anne Roselle) és Jan Kiepura pár Pillangó-részlettel.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213662022-05-22 15:27:24

"Jekaterina Semenchuck, Alekszej Markov, Ildar Abdrazakov, Hibla Gerzmava és Albina Shagimuratova felsorakoznak a Putyin által finanszírozott szentpétervári 'Fehér éjszakák csillagai'-fesztiválhoz ... Anna Netrebko jelenleg nem szerepel a listán." Részletek és teljes cikk operawire.com-on, ide kattintva.  


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54302022-05-22 15:11:54

Roppant vonzó opció, mint hiteles hírforrás ... csakhogy én nem ezt kér(dez)tem. Hanem azt a nevet, ha kérhetem, akitől a "mandiban" olvasható idézet (5424) elhangzott. Mese nincs, vagy az ő nevét vagy semmi egyebet. Továbbá emlékeztetek, hogy a zongorista művésznőt nem én mondtam le, hanem Bán Teodóra, akiért a kormánypárti sajtó keményen kiállt, amikor szükségét érezte. És szerény véleményem változatlan: nem neki kell itt meg máshol sem szégyenkeznie.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54292022-05-22 15:04:54

Most pedig? ... most pedig akkor irány az új KGST. Időgépre fel, de csak visszafelé! Útlevél 3 évenként = bécsi cukrászdalátogatás (nem nyitás!) 3 évenként, YT és ezer más egyéb nyista. Szabad munkavállalás: ha akad, akkor esetleg itthon. Cukrászdát Pesten sem nyithatunk, mert az állami monopólium lesz ismét, esetleg gebin a protekciósoknak. De hogy momus tárgykörénél maradjunk -apropó: momus is nyista!- szerencsés esetben feltámadhat Ferencsik, Ágai, Komlóssy, Simándy, Melis és a többi "régi nagy", lehet ismét őket csodálni a "maiak" helyett. Sőt, mi is visszafiatalodhatunk, ha nagyon szerencsések vagyunk és megint 3,60 lesz a kenyér, mármint 3,60 Ft és nem 3,60 €. Addig is szerényen javasolnám -nem "privátban!"-  valamivel hitelesebb hírforrásokból tájékozódni.  Nem muszáj, csak érdemes :-)


Momus-játék • 62832022-05-22 10:49:47

Aureliano Pertile 1938 júliusi margitszigeti fellépéseinek plakátja.




Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54242022-05-22 10:44:32

off, de nem én kezdtem... én is belenéztem a szandi-"mandiba" és lássunk csodát, ezt tanáltam ott:



"Az oroszok szörnyű háborújukkal újra akarják játszani a hidegháború végét, vissza akarják kapni, ami szerintük az övé.



Putyin a múltat akarja kiigazítani. Nem a világot akarja megváltoztatni, még csak nem is az erőviszonyokat, hanem újra akarja írni a történelemkönyveket, pedig épp most iratkozik ki Európából." Idézet vége. Hogy ki mondta ezt két napja? Meglepetééés! Lehet keresni, a "privátban!" levelező és más fórumtársakkal egyetemben. Szívesen írnám, hogy a helyes megfejtők közt két db. mariupoli színházjegy kerül kisorsolásra, de nem írom. Mert ahogy egy másik fórumtárs írja, ezúttal igen helyesen: "ezek halálosan komoly dolgok."



PS Szvsz ha itt valakinek szégyellnie kellene magát (nem kicsit, nagyon), az nem Bán Teodóra.


Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 3152022-05-22 08:19:41

"...Angelica nővért .. valószínűleg játszani fogják az idők végezetéig." Kár, hogy nem igazán népszerű opera, ahogyan a szintén nőuralmú Karmeliták... sem. Másfelől A nyugat lánya sem, amire úgyis szomorú vagy semmilyen jövő nem vár itthon, ha a fiúk kifogynak Minnie korcsmájából. Talán korcsmákban zeneakadémiákon, egyetemeken szívesebben tanulnak fiataljaink külföldön, ha tehetik, és külföldi korcsmában inkább mérik a sert, mert többet keresnek ott, mint itthon ... miként az énekesek és mások is.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54182022-05-20 19:27:37

Boschon, matekon kívül nyelvi gondokkal is küszködsz: nem én írtam, hogy "belinkeltem" papageno.hu cikkét, hanem te írtad (5413), én azt írtam, hogy "megosztottam" (5406--->5411) azaz bemásoltam a cikket magát. A beírásod többi részét illetően csak ismételni tudom magam, ld. 5408, de ez már talán megtévesztés is. Ja és nagyon humoros, könnyűimet törülgetem.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54152022-05-20 18:18:42

Nagyon szívesen. Gondoltam, ha papageno.hu cikkéből ("kisebbítendő") kivonod a színház közleményét ("kivonandó"), akkor tudni fogod, hogy a "különbség" = a műsorral, zongoraverseny és előadója nélkül.* További hasznos tudnivalók a kivonás szócikkben.



*Őszintén szólva fel nem fogom, hogy a Griegre nem kérnek fel másik zongoristát, inkább elő sem adják, inkább csonkítják a műsort. Na, ha valami, ez nem válik a rendezők dicsőségére.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54112022-05-20 13:04:13

Kapcsolódó véleményemet inkább megtartom magamnak, már csak az Üzletszabályzat miatt is. Én csupán egy hivatalos közleményt osztottam meg a fórumon, ami a momus profiljába vág, mivel koncertműsor rváltozásáról.tájékoztat. A rá következő (nem kifejezetten momus-barát)  beírás nem tőlem származik és azt 5408-on túlmenően nem is óhajtanám kommentálni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632982022-05-20 10:28:09

itt off Eléggé messzire kell nézni még nyitott (pláne becsukott) szemmel is, hogy Bosch és a világ egyik leghíresebb festményét valóban -ne csak lélekben vagy másolatban- lássuk: A gyönyörök kertje a madridi Prado egyik legnagyobb büszkesége, legféltettebb kincsei közé tartozik és (úgyszólván?) soha nem adja kölcsön...Bp.-re sem adta ki a valóban lenyűgöző hármas táblaképet.





 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54082022-05-19 14:44:13

Attól tartok, beírásod/meg nem erősített híre(i)d tartalma kimeríti a hírhamisítás, magyarul fake news fogalmát. Igaz, vélhetően kedves hírforrásaidban bőven hozzászokhattunk az ilyesmihez.


Kimernya? • 45382022-05-19 14:36:33

Ha már ismételt belepörgetés ellenére sem találtam meg szégyen-gyalázat a Schumann-darabot, noha ezúttal -ritka!- még a stílusára is ráismerni véltem, megjegyzem, hogy a bejátszás "foghíjas sőt, csalóka: Richter ezen a felvételen szimplán kihagyta az "In der Nacht" utáni és a két utolsó tétel előtti "Fabel" c. tételt, azaz a mű 5., 7. és 8. tételét hallottuk, a 6. nélkül. Ettől a játékidő is torzul/t, rövidül/t, ami a hétköznapi szűkösebb időkeretben számomra végzetesnek :-) bizonyult.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54062022-05-19 10:49:02

A Margitszigeti Színház lemondta az ukrán Valentina Lisitsa koncertjét 



A Margitszigeti Színház közleményben tudatta, hogy lemondja Valentina Lisitsa kijevi születésű zongoraművész június 3-ra tervezett fellépését, mivel a zongoraművész május 9-én koncertet adott az ukrajnai Mariupolban. 



A közlemény szerint a Margitszigeti Színház vezetése Ljubov Nepop ukrán nagykövet tájékoztató leveléből értesült Valentina Lisitsa ukrán zongoraművész “megdöbbentő megnyilvánulásáról”, miszerint a művésznő “az orosz agresszorok által megszállt Mariupolban május 9-én koncertet adott”. “Lisitsa a fellépésével a világ nemzeteinek álláspontjával szemben, egyértelműen kinyilvánította az orosz agresszor melletti szimpátiáját” – írják.



“A Margitszigeti Színház mély együttérzését fejezi ki az Ukrajnát sújtó háború borzalmai miatt és határozottan elutasítja a zongoraművésznő álláspontját, egyetértve Magyarország és a nemzetközi közösség hivatalos álláspontjával, ami minden tekintetben elítéli Oroszország rengeteg civil áldozattal járó, Ukrajna elleni háborús agresszióját” – áll a közleményben.



Valentina Lisitsa Grieg a-moll zongoraversenyét játszotta volna a Margitszigeti Szabadtéri Színpad nyitókoncertjén a Nemzeti Filharmonikusok kíséretében. A koncert nem marad el, a program a versenymű előadásán kívül megegyezik az eredeti kiírással. (forrás: papageno.hu)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54042022-05-18 11:11:18

Frissítés 2.0 Minden szép, minden jó, minden helyreállt, vásárlás zavartalan.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54032022-05-18 10:27:10

Frissítés: belépni már enged a rendszer, jegyet venni még "csak platina szintűeknek". Viszont pár perce az alábbi levelet küldték, ez így korrekt:



Kedves ...!

Sajnálattal tájékoztatjuk kedves arany szintű vásárlóinkat, hogy a 2022/23-as évad előadásaira az elővásárlás technikai okok miatt a meghirdetett időpontnál később indul.

Munkatársaink már dolgoznak a hiba elhárításán.

Az elővásárlás kezdetének új időpontjáról hamarosan újabb e-mailben tájékoztatjuk Önt.



Szíves megértését kérjük és köszönjük!



Müpa


Kedvenc felvételek • 6042022-05-18 10:17:06

A hazai érdektelenséget még csak felmérni sem kell:  v a n. Jó esetben árukapcsolással = bérletben kitűzhető lenne Kurtág György operája, aztán sokan nem mennének el rá. Nem lenne felemelő látvány a félig-kétharmadig üres nézőtér. Közhely, de mégis igaz, hogy Bartók opera-remekműve máig nem jutott el a közönség többségének szívéhez. Vajon hány néző fülébe-szívéhez jutna el Kurtág?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54022022-05-18 10:04:43

Nekem azt írja ki belépés után MüPa rendszere: "404 / A keresett oldal sajnos nem található."


Momus-játék • 62822022-05-17 18:21:18

Ránézésre az 1. felvétel zenei anyaga mindkét katalógus szerint azonos, csak a kiadás éve tér el emitt és amott. Szerkesztő legyen a talpán, aki 2022-ben meg tudja állapítani a kb. 70 évvel ezelőtti kiadás dátumát. Talán már Berganza sem emlékezne rá.


Jonas Kaufmann • 25222022-05-17 14:08:10

Bocsánat, másoltam, tabletben voltam, nem tudtam, hogy ennyire széthúz a szöveg, de próbáltam szerkeszteni. Ha nem szerkeszthető tovább szűkebbre (én már nem tudom, mert lejárt az időm), akkor javaslom törölni. Lehet, hogy fontosabb egy szép, csinos oldal, mint holmi interjú-bemásolás...továbbá itt még szabad a szó és a szóvátétel.


Momus-játék • 62762022-05-17 14:02:20

Én is ezt a két forrást néztem, azaz először az operadis-t, aztán amikor rájöttem, hogy nem csak basszistáról lehet szó, gondoltam, hétfőn akár mindkét feladvány állíthat emléket a nagy Teresa Berganzának és az ő diszkográfiáját kerestem ki. Arra a következtetésre jutottam, hogy az 1993-ban készült Don Quixote után kiadott lemezei már nem eredeti, új felvételek, hanem újrakiadások, válogatások és az 1953-1993 közötti 40 év megfelel a kérdésnek: "vette fel az utolsót".


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 53982022-05-17 11:40:10

Ezek szerint te p(l)atinás vagy. Nekem be kell érnem a szerény arany(os) fokozattal azaz a holnappal. Talán addigra kijavitják a nyitáskori hibát.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31652022-05-17 10:19:00

Figyelem, innentől csak 18 éven felülieknek!!



Kérdés: DO vajon az ágyban is "méltó társa" ... lenne? A két gyönyörű tenorária ellenére legalábbis kétséges. Ebben a felhozatalban pláne és kétségkívül a kanos (copyright Pál Tamás maestro) Don Giovanni a ... khm ... lepedőbajnok. Lepedőn kívül is  ;-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632852022-05-17 10:10:22

Az ennél nagyságrendekkel nagyobb -ráadásul nem műemlék- stadionberuházásoknál vajon számít, hogy többnyire üresen konganak a meccsek alatt, Budapesttől Felcsútig? Vagy ha meghosszabbítanák, akkor Bicskéig? Vagy Lovasberényig? Netán Moszkváig Bécsig?


Jonas Kaufmann • 25202022-05-17 09:42:33

Jonas Kaufmann aggodalmának adott hangot az operavilág jövője miatt.
Interjújában azt mondta, miközben a Lohengrint az Opera Australia-ban adta elő, „a járvány „egzisztenciális” válságot jelentett az opera számára".
Hozzátette: „még a legnagyobb házak is ... küzdenek a jegyeladással, és félig üres terem előtt játszanak produkciókat. És ez nem mehet így sokáig.”
Kaufmann azonban megjegyezte, hogy ő kiváltságos volt, és azt mondta: „Kivételes helyzetben voltam, mindenekelőtt azért, mert pokolian sok pénzt kerestem ..."
Hozzátette: "Valamit tennünk kell. Régebben, a járvány előtti aranykorban nem figyeltünk arra, hogy szórakoztassuk az embereket.
Sokkal inkább az volt a cél, hogy a lehető legkiemelkedőbbek, (leg)extravagánsabbak, legmodernebbek legyünk ezen a művészeti ágon belül.
És azt mondtam akkor és mondom most is újra, szerintem szükséges, hogy megértsék, hogy az emberekért tesszük."
Operawire teljes cikke itt.

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632822022-05-17 08:06:03

Szürreális vagy inkább tragik(omik)us látvány az esti előadások jegytérképe. Szinte kongóan üres zsöllye és páholyok és -ahogy írod- "bepréselős" 3.emelet, ott is inkább a legolcsóbb kategóriás helyeken. Kész szociológiai tanulmány ... ajánlom az Igazgató(ság) figyelmébe ... valószínűleg mindhiába. Talán mégis észreveszik egyszer valahol. ("Nem én kiáltok...")


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31622022-05-17 07:11:24

Érdekes, hogy -zéta- is és te is két Don Giovanni-áriáról írtok. Először Dietrich Fischer-Dieskau lemezén hallottam a darabot (vez. Karl Böhm) és azonnal megragadott a harmadik is: a 2.felv. "Metà di voi qua vadano"-ária DFD szuggesztív előadásában. Későbbi előadásokon aztán tényleg azt tapasztaltam, hogy ezt az áriát a mindenkori címszereplők eléggé "elbújva" adják elő az éj és a színpad sötétjében, hogy az azt követő recitativóban annál "látványosabban" püföljék el a jó Masettót. Hallgassátok meg pl. vele (DFD) ezt a kis rejtett gyöngyszemet, szeretni fogjátok! Erwin Schrott DG-járól még itteni új koromban írtam be (Erkel/5992), és emlékeim szerint alig találtam rá szavakat, -zéta- szerencsére igen :-) Azóta sem járt mifelénk túl sok vendégművész (szerepben) ilyen emlékezetes sikerrel MÁO-ban vagy Erkelben. (MüPában inkább.)


Kimernya? • 45352022-05-16 13:53:04

Elég hamar meglett a darab és beküldtem egy linket is, ezt. Kedves Daunerni, nem egy másik Christoph = Eschenbach vezényel a bejátszásban? Nálad von Dohnányi áll, mint karmester... Kremer kontra Kremer :-) itt is, ott is ő hegedül.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31562022-05-15 17:26:24

Vagy pont ellenkezőleg írta le, mint ahogy gondolta ld.ez alatt. Avagy: "gondolta a fene".


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31552022-05-15 16:59:05

Kedves Csákovics, a librettó,ha létezik is, csupán holt anyag. Nem is mindig jó anyag. És maguk az alkotók sem 1/1 gondolták mindig "úgy", ahogy megírták. Cenzúra és száz más ok miatt.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31542022-05-15 16:51:51

Tisztelt Karnagy Úr, lehet, hogy önben egy korszerű, 1-1 klasszikus művet merészen újraértelmező rendező veszett el? Rövid összefoglalója mindenesetre ígéretes! Ha rossz olvasni(a) a soraimat, kérem, ne vesztegesse rá(m) drága idejét. Megjegyzem, a Don Juant, újabb nevén Don Giovannit, amióta ismerem, az operairodalom legnagyobb alkotásának tartom és akként szeretem, tisztelem. Humánus (az itt mi?) mondandójával és anélkül. Ha pedig  gondolataimat közhelyesnek minősíti, azzal implicite elismeri, hogy nagyjából mégiscsak hasonló közmegegyezés-féle alakult ki a "témában". 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31532022-05-15 16:42:03

Úgy bizony! És ha 1930-ban ezt énekelték, bele se gondolok, mi van ma ;-)


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15172022-05-15 11:12:53

Ez sem "semmi". Vajon hányan nézik majd meg a darabot úgy éjjel fél kettőig, kettőig? Vicc vagy inkább szomorú. Alibi műsorsugárzás. Wagner többet érdemel ... és mi is.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632672022-05-15 10:54:11

Kedves joska141, Az istenek alkonyát szériában és magában játszani a MüPa és Bécs nélkül is több, mint bűn: hűtlen kezelés, tékozlás hiba. Tinédzsereket csalogatni rá: szimplán hülyeség hozzá-nem-értés, a közönsègigény totális semmibevétele. Anno huszonévesen magam is elkövettem a hibát és egy vendégművész (Ludmilla Dvorákova) kedvéért a végén kezdtem a Ringet. Akkor naná, hogy alig jött át valami az egészből. A nornák fárasztó, hosszú nyitó jelenetének jelentősége sem, mert már a magyarul énekelt, de fontos szöveget sem értettem, ami quasi összefoglalja az előzményeket. A sok átváltozás, varázslat, hókuszpókusz is zavaros volt. Fel sem fogtam a csak ott szereplő Hagen, Gunther, Gutrune viszonyát egymáshoz és a többiekhez, nem szólva a visszatérő, az előző három darabban megismert azaz általam még meg-nem-ismert személyekről és zenei motívumokról. Megjegyzem, minden ellenkező vélemény ellenére pl.a Boccanegra sem tartozik a nézőcsalogató Verdik közé és szilárd véleményem szerint a telt (?) házak szinte kizárólag Domingonak, az új Háznak és a rajongók kicsiny, állni is hajlandó táborának voltak köszönhetők. De mint korábban már írtam, a Ház újdonságának varázsa egyszer elmúlik és a "szürke" hétköznapokon és hétvégéken bölcsebb műsorpolitikára lesz-lenne szükség. Nem lehet túl sokszor "családbarát" Götterdämmerungokkal, hasonlókkal  (FroSch) kitömni a naptárt, még kevésbé (meg)tömni a Házat. Már ha utóbbi számít.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31442022-05-15 10:29:29

Erről a régi vicc jut eszembe: ha egy hölgy azt mondja: "nem", az azt jelenti: "talán". Ha azt mondja: "talán", az azt jelenti: "igen". Ha azt mondja: "igen", akkor ő q... khm ... szóval akkor ő a legősibb mesterséget űzi ;-) ... vagy szimplán csak vonzzàk a "dissoluto" (szabad fordításban menő macsó) pasik.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31432022-05-15 09:47:03

Tudja, kedves Katalin, én (sok) mindent elhiszek (sok) mindenkinek, de jó ideje szinte közmegegyezés tárgya, hogy az aktus igenis megtörtént hősünk és hősnőnk között, legfeljebb azon van -néminemű?- vita, hogy a hölgy részéről megvolt-e az a bizonyos "consent", beleegyezés vagy sem, de sokaknál már a "yes" győz, amit persze hogy nem vallhat be sem az apjának, még kevésbé a vőlegényének. Kár a librettót idézni: a kimondott szó, mint ismeretes, sajnos nem mindig bontja ki az igazság minden részletét, ahogy azt nálunk egy ideje szokás megfogalmazni. Megjegyzem, Mozart idején, a felvilágosodás századában, a "léha", "feslett", "dekadens" rokokó korában nem is számíthatott akkora nagy "mitwas-nak" az ilyesmi. Majd az álszent, (túl)buzgó, később viktoriánus erkölcsű, de nem kevésbé romlott 19.szd. ítéli el, minősíti elítélendőnek az ilyesmit (és hagyja el az opera zárószextettjét). Aztán a 20.szd., különösen annak 2. fele, a női egyenjogúság, majd a szabad szerelem, hippikorszak, házasságon kívüli szex, nyitott házasság térhódítása szinte aprósággá tette az efféle "botlásokat". Az 1960-70-es évek Donna Annája és Elvirája, pláne Zerlinája jó eséllyel inkább eldicsekedett volna azzal,hogy ő is "megvolt" a "csúcsszuper" Don Giovanninak.



... aztán eljött a 21. szd. és a #meetoo és napjainkban talán tényleg nem úszná meg Don Giovannink egyik-másik vagy több aktusát. Netán "szexuális ragadozónak" minősíttetne. Esetleg olyanokat sem úszna meg, ahol az aktus megtörténtekor igenis megvolt a "consent" a másik fél részéről vagy legalábbis nem bizonyítható az ellenkezője. Napjainkban ki-ki a saját szimpátiái, politikai vagy egyéb értékrendje szerint hiszi el vagy nem 1-1 hasonló celebbotrány valóságtartalmát és áll teljesen szubjektív alapon az "elkövető" (??) vagy a "sértett" (??) mellé. Bíró legyen a talpán, aki 1/1 tisztán lát és ítél... ;-) Konkrét ügyeket nem említenék, úgyis, anélkül is tudjuk.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632642022-05-14 13:06:05







A jegytérkép lehet a megfejtés kulcsa avagy -ld.a lábjegyzetet!- a (jegy)készlet elég erős.



Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632632022-05-14 13:05:00
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31372022-05-14 12:13:26

Kedves bölcsész, köszönöm beírását. Sajnos kissé figyelmetlen volt, a lényeg mellett elsiklott. Ezt írtam: "Don Giovanni nélkül a többi szereplő, szép dallamaik ellenére, eljelentéktelenedne." A szereplők s nem a zenéjük! Nekem nem csupán "Donna Anna bosszúáriája, s előtte a hatalmas zenekari recitativo katartikus élmény", hanem a másik áriája, Elvira mindkét áriája, a tényleg jelentéktelennek mondható Ottavio mindkét áriája stb. is élmény, ahogyan az említett szextett is, ami szintén Don Giovanniról szól, nélküle tök értelmetlen lenne, mint ahogyan az egész opera. A záró szextettről nem azt írtam, amit ön ("pocsék"), hanem azt, hogy sivár és földhözragadt. De nem a zenéje az, -bár messze nem a partítúra csúcsa- hanem amiről ők hatan ott énekelnek. (Megjegyzem, tudtommal úgy száz évig ezt a záró jelenetet többnyire kihagyták az operaházak.) Szóval szép lenne, gyönyörű lenne a zene a címszereplő ill. az ő összetett személyisége nélkül, de értelmetlen. Az egész darab, (számomra) fénypontként a Kőszobor-vacsorajelenettel: Don Giovanniról szól, faltól-falig, amikor nincs a színen, akkor is, sőt, olyankor talán még inkább. Szégyenre semmi oka nincsen, legfeljebb elgondolkodásra. Fodor Géza következtetését pedig sem cáfolni, sem megerősíteni nem áll módomban, tekintve, hogy Don Juant/Giovannit is megilleti az ártatlanság vélelme: semmilyen bizonyíték nincsen egyéb, általa elkövetett megölésre, legfeljebb egy dramaturg gondolatkísérletéről beszélhetünk. A Komturt sem "megöli": a lányát védelmezni óhajtó apa ránt kardot és hívja párbajra az ismeretlen támadót, aki ezt még hárítaná is. (Gondolatkisérlet tőlem: talán mindenki jobban jár, ha az öreg nyugton marad :-) ... igaz, akkor nincs cselekmény, nincs opera, ahogy lejjebb már írtam.)


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

John Cranko / Pjotr Iljics Csajkovszkij / Kurt-Heinz Stolze: Anyegin

11:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

Operavizsga
Római láz / Idomeneo / Kréta királya

17:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Várai Domonkos (zongora), Drahos Botond (harsona), Rinkó Krisztián (cselló)
Szent István Filharmonikusok
vez.: Horváth Gábor

"Versenygyőztes fiatalok hangversenye"

19:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

John Cranko / Pjotr Iljics Csajkovszkij / Kurt-Heinz Stolze: Anyegin

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Professzorok: Magnus Lindberg, Eötvös Péter, Vajda Gergely
Karmesterek: Rajna Martin (mentorált karmester) és a mesterkurzus kiválasztott fiatal karmesterei
Ensemble Ars Nova (FR)
"Fókuszban Magnus Lindberg - Az Eötvös Péter Alapítvány mesterkurzusának zárókoncertje"
Kecskés D. Balázs: Extroadesia – ősbemutató
Jongsung OH: új darab – ősbemutató
Paul Hindemith: Kammermusik no. 1., op.24/1
Francisco Dominguez: Sol de invierno – ősbemutató
Magnus Lindberg: Jubilees – magyarországi bemutató
A mai nap
történt:
1870 • A walkür bemutatója (Bayreuth)
született:
1914 • Wolfgang Windgassen († 1974)
1933 • Claudio Abbado, karmester († 2014)