vissza a cimoldalra
2014-04-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Rovataink
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (49551)
Társművészetek (943)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (2653)
Momus társalgó (5330)
Milyen zenét hallgatsz most? (23817)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (1940)
Kedvenc előadók (2661)
Kedvenc felvételek (137)
Kedvenc művek (102)

Olvasói levelek (10402)
A csapos közbeszól (91)

Játsszunk... (2235)
Melis György (211)
Miklósa Erika (804)
Bretz Gábor (84)
Régizene (3032)
Momus-játék (4535)
Erkel Ferenc (833)
Házy Erzsébet művészete és pályája (2853)
Renée Fleming (938)
Gaetano Donizetti (813)
Ilosfalvy Róbert (477)
Jonas Kaufmann (757)
Élő közvetítések (3802)
Operamúzeum (723)
Gioacchino Rossini (765)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (663)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

támogatja:

apróhirdetés feladása:

Fórum - Opernglas, avagy operai távcső... (Sesto, 2003-09-04 14:20:49)

   
18249 • Haandel 2014-04-13 13:49:48
Oper aus Österreich
Sonntag 13. April 2014 | 15:05 | Ö1

Kostproben aus dem Repertoire der Volksoper Wien sowie aus Produktionen der Bundesländerbühnen.
18248 • lujza Előzmény 18245 2014-04-11 01:18:20
Hát mindegyik rémes, Giacomini legalább 20 évvel korábban, Kaufmann inkább itt volt jó: http://www.youtube.com/watch?v=9Ug8OdslZg4 , de Corelli valóban győzne.
18247 • telramund Előzmény 18246 2014-04-10 21:17:50
Na jó Corelli kimaradt!:):)
18246 • -zéta- Előzmény 18245 2014-04-10 14:36:01
Ha csak ez a választék, akkor Giacomini, még ha öreg, még ha kiabál is helyenként, mert VALAKI és nem nyeli le a mikrofont és nem a hangmérnök trükközését halljuk... (szigorúan magánvélemény)
18245 • telramund 2014-04-10 09:27:41
Lehet dönteni
18244 • tiramisu Előzmény 18242 2014-04-08 19:10:30
Nem állítottam, hogy egy sétagalopp a Butterfly!
És bár sokan énekelték , éneklik és énekelni fogják, a Mimi sem tartozik a könnyű szerepek közé! . Különösen, jól csinálni!
Nehezebb, mint hímezni! És semmi köhögés!! :-)
18243 • Búbánat 2014-04-08 13:31:46

Átadták az idei nemzetközi opera díjakat

Infoesztergom.hu
2014-04-08 11:40:02 Kategória: Kultúra Forrás: MTI

Átadták az idei Nemzetközi Operadíjakat hétfő este Londonban: a múlt hónapban elhunyt sztárintendáns, Gerard Mortier posztumusz életműdíjat kapott, és Züriché lett a legjobb operaház.

Idén második alkalommal osztották ki a nemzetközi opera díjakat 22 kategóriában. A legjobb operaháznak a zürichit választották, míg a legjobb énekes a nők között Diana Damrau német szoprán, a férfiak mezőnyében pedig Stuart Skelton ausztrál hőstenor lett.

A fiatal énekes kategóriában, melyben a magyar Baráth Emőke is döntőbe jutott, végül Jamie Barton amerikai mezzoszopránt ítélték a legjobbnak.
18242 • parampampoli Előzmény 18241 2014-04-07 23:38:20
Azért Butterfly nem egy sétagalopp a szopránnak! Utána 18 órával még egy Mimi sem kis penzum.
18241 • tiramisu Előzmény 18240 2014-04-07 23:06:53
Az igaz, csak a gyakori ilyesfajta beugrásoktól, sőt még beugrások nélkül is!
De az ilyen kényszerítő helyzet ritka!
18240 • telramund 2014-04-07 19:16:59
A hölgy lesz Manon Kaufmann oldalán hamarosan Londonban.Azért Mimi szerpében még senkinek nem ment tönkre a hangja.
18239 • tiramisu Előzmény 18238 2014-04-07 18:14:48
Szentigaz! Ez mindig is így volt... :-(
18238 • parampampoli Előzmény 18237 2014-04-07 12:26:37
Csak nehogy leáldozzon az a csillag, még mielőtt megszületik....Ha sok ilyen bravúrra fog vállalkozni, nagy a veszély. Mostanában erre senki nem figyel oda, az operaházak vezetősége nem ért a dolgához, és különben is, magasról tesznek arra, egy énekesnek mi lesz a hangjával. Majd jön másik! Lényeg, hogy este ne maradjon el az előadás.
18237 • ladislav kozlok 2014-04-07 11:14:39
Szuletik egy uj operacsillag. Kristine Opolais, lett szopran, sikeresen debutalt penteken Cso-cso-szan szerepeben es szombaton beugrott Mimi szerepeben a megbetegedett Hartig helyeben. Ez aztan a bravur, nagy brava neki !
P.S. A Metropolitanben tortent.
18236 • telramund 2014-04-04 15:36:06
MINDENFÉLE
18235 • telramund Előzmény 18234 2014-04-02 09:47:32
Uram Ön több reagálást nem érdemel!:):):)
18234 • Heiner Lajos Előzmény 18233 2014-04-01 22:50:05
Kedves Telramund,

Egészen értetlenül állok reflektálása előtt. Talán ismét számítógépének klaviatúrája csapta be, mint már oly sokszor, Önt. Legalábbis erre következtetnék, ha "kedvenc operám" kitétel alatt rögtön kettőt is említ. Az Ön ismert kortikális kapacitása alapján valószínűtlennek tartom, hogy képtelen disztinkciót tenni a singularis és pluralis között.
Gondolom, noha talán nem az ilyen késői órákban, még a "dativus" fogalmát is ismeri.
Azt sem tudom, ki az az "Orbán", akit Ön uraz, sőt, nagy "Ú"-val illet.
A "politikai belekeverés" pedig végképp értetlenül hagy, mégha Ön esetleg már április 6-a jegyében hegyezte pennáját.
Természetesen Victor Borge-ra gondoltam, aki egy szál zongorával mindent meg tud(ott) oldani.
További szép estét!
18233 • telramund Előzmény 18230 2014-04-01 21:51:00
A politikát nem kellene belekeverni.
Leginkább a Kaufmann által fémjelzett,egyébként kedvenc operám miatt (Manon Lescaut és az Andre Chenier)érdekel az ügy.
Remélem Orbán Úr megoldja,(miért is Neki kellene?)rajtam nem fog múlni megnyugtatom,hogy lehetősége legyen rá!
18232 • Heiner Lajos Előzmény 18231 2014-04-01 21:36:59
EP versus BH?
18231 • Haandel Előzmény 18230 2014-04-01 21:14:26
Valószínűleg itt komolyabb problémákról van szó:)

Pl.
The Metropolitan Opera – Live in HD

HU (~ 10 mil.)
5 cinemas

CZ (~ 10 mil.)
55 cinemas
18230 • Heiner Lajos Előzmény 18225 2014-04-01 20:38:02
Viktor majd ezt is megoldja, kifejezetten az Ön kérésére.
A szpíker, akarom mondani, a szóhányó majd Kereskedik a közvetítési jogokkal.
18229 • Haandel Előzmény 18228 2014-04-01 19:37:24
Én meg azt, hogy ’’Good evening Felvidék’’
;-)
18228 • Haandel Előzmény 18227 2014-04-01 19:09:24
Ok, tudom!

Ha jól értem, Te azt mondod, hogy: ’’Good morning …’’
Én meg azt, hogy ’’Good night Felvidék’’
;-)
18227 • telramund Előzmény 18226 2014-04-01 18:51:46
Hát ez az.Nyitra csak kiemelés volt!
18226 • Haandel Előzmény 18225 2014-04-01 18:42:20
† Live cinema relay
18225 • telramund 2014-04-01 18:14:59
Jellemző,hogy Nyitrán a moziban látható lesz Convent Garden közvetítései Budapest metropolisban pedig nem.
NEM ÁRTANA SZERVEZŐKNEK MEGOLDANI EZT A PROBLÉMÁT.
Ha a Met oke vagy időnként a Scala,London miért ne lehetne?
18224 • Haandel 2014-04-01 16:45:46
Details of The Royal Opera's 2014/15 Season have been announced.
18223 • Búbánat 2014-03-31 22:35:49
Molnár Levente dupláz a Metropolitanben

MNO, 2014. március 31., hétfő 19:25 , forrás: MTI, szerző: Grund

Puccini Bohémélet című operájában Anna Netrebko világhírű orosz szoprán lesz a partnere, Donizetti művében pedig Angela Gheorghiu román szoprán és Juan Diego Flórez perui tenor oldalán áll Metropolitan közönsége elé. A Bohéméletben Marcello, a Don Pasqualéban Malatesta szerepét énekli a magyar bariton, aki 2015 végétől 2016 tavaszáig szerepel majd New Yorkban.
18222 • joska141 Előzmény 18221 2014-03-31 21:48:43
Valószínűleg a riporter és a szerkesztőség előtt rémlett "valami" Irene Papas név és hozzá rokonították.
18221 • parampampoli Előzmény 18220 2014-03-31 21:42:38
Tangóban O.K. De Procida??? Na, ne... Meg Wagner? Nem Mozartra gondolt? És ki az az Antonio Pappas? (A Metropoltol persze nem vártam nagyobb pontosságot és szakértelmet.)
18220 • Búbánat 2014-03-31 21:26:34
Erwin Schrott kékben várja a közönséget

• Metropol, Krezinger Szonja
• 2014-03-31 09:34

Szerda este a Vígszínházban énekel az uruguayi basszbariton. A Tavaszi Fesztivál keretében fellépő művész a Rojotango-lemez anyagát adja elő.


Az, hogy ilyenkor más stílusban énekel, kihat az operaéneklésre is?
– Más a technika, de a megközelítés is. Nem lehet úgy operát énekelni, ahogyan tangót, és fordítva sem, az hiba lenne. Persze akkor is operaénekes vagyok, amikor tangót énekelek, épp ezért nem is nevezem magam soha tangóénekesnek. Operaénekes vagyok, aki szeret tangót is énekelni, amihez teljesen más technikát használok.

Vannak még álomszerepei?
– Ó igen, sok! Nemrég került be Procida szerepe A szicíliai vecsernyéből a repertoáromba: Antonio Pappas vezényletével énekeltem a Royal Opera House-ban. Más nagy Verdi-szerepekre is vágyok… és Wagnerre, szeretnék majd egy napon Wagnert is énekelni!
18219 • tiramisu Előzmény 18218 2014-03-31 18:41:34
Látom, vezényel is.
18218 • telramund 2014-03-31 13:37:35
Cavalleria Rusticana

Ez a tenor lesz nyáron az Aidában!
18217 • Haandel 2014-03-30 15:00:23
Apropos Musik Das Wiener Staatsopernmagazin
30. März 2014 | 15:05 | Ö1

Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper und ein Gespräch mit dem polnischen Bariton Mariusz Kwiecien.
18216 • Bambu 2014-03-28 12:07:14
http://www.semperoper.de/

Már árulják a jegyeket a 2014-2015-ös évadra.
18215 • telramund 2014-03-28 11:43:20
A CARMEN 1982
18214 • parampampoli Előzmény 18210 2014-03-25 22:03:00
A gyenge műsort nem a repertoárra, hanem általában az énekesi kínálatra értettem.
18213 • parampampoli 2014-03-25 21:55:20
..Martonra....
18212 • parampampoli Előzmény 18211 2014-03-25 21:49:37
Peteán egy tenorsecund, aki baritont énekel. Semmi, nulla. (Renatóban és Lord Asthonban hallottam.) Pieczonka csodálatos volt 15 éve Rosalindaként, a fiatal martonra emlékeztetett, utána nagyon szép Ariadnéket énekelt. Mostanában állítólag kicsit megfogyatkozott a hangja, de erről nem volt személyes élményem. Maximovát nem hallottam, mert a szeptemberi Seymourt Gruberovával lemondta, talán másnak sikerült elcsípnie.

Engem Gruberován és Guleghinán kívül érdekelne majd Naglestadt a Saloméban, egy amszterdami Bolygóban remek Senta volt a Mezzón.
18211 • Bambu 2014-03-25 21:10:28
George Peteánt, Adrianne Pieczonkát, Elena Maximovát hallottátok már "élőben"? Mi a benyomásotok róluk?
18210 • IVA Előzmény 18209 2014-03-25 20:45:09
Szeretnék olyan gyenge műsortervet nálunk, amelyben Hovanscsina van. (Bár Márfánk szerintem nincs.)
18209 • parampampoli Előzmény 18208 2014-03-25 17:01:03
Huh, de gyenge műsor...
18208 • Haandel 2014-03-25 16:24:50
Die Spielzeit 2014/2015 an der Wiener Staatsoper
18207 • parampampoli Előzmény 18206 2014-03-10 17:38:33
Egyszer volt, hol nem volt...egy énekes és annak három szerepe....
18206 • Búbánat Előzmény 18203 2014-03-10 14:44:19
Azért van három szerepe, amit anno nagyon szerettem tőle: Massenet Manonjának Des Grieux-je, Donizetti: Szerelmi bájitalának Nemorinója és Gounod Rómeó és Júliájának Rómeója.
18205 • parampampoli Előzmény 18204 2014-03-10 11:38:30
De hangilag sok éve már Rolando Villazon kétségbeesett harcát halljuk -- különféle eredményekkel -- hogy szűk eszközeivel, egy pudvássá vált hangszínnel (jóllehet fanjei még mindig szépségében tobzódnak - mert hát nem lehet az, ami nem szabad, hogy legyen?), erőkifejtéssel, mely láthatóan és hallhatóan fájdalmat okoz, elénekelje szerepét. A végén az ember örül, ha nagyobb károk nélkül partot ér, ha szerepe végéig eljut. Ez az érem másik oldala, ami a hallgatónak is, kivált azoknak, akik a művész csodálói, fáradságot okoz. De ezen az estén nem állt a színpadon egyetlen meggyőzőbb személyiség se nála. Ezt a Lenszkijt nem fogjuk elfelejteni - akkor se ha ebben a produkcióban a szerepet minden kollegája szuverénebbül és szebben énekelte nála."
(Renate Wagner)
18204 • parampampoli Előzmény 18201 2014-03-10 11:11:39
"Aber stimmlich hören wir nun schon seit Jahren – mit unterschiedlichen Ergebnissen – dem verzweifelten Kampf des Rolando Villazón zu, mit seinen nun schmalen Mitteln, mit einem Timbre, das dumpf geworden ist (wenngleich Fans immer noch von seiner Schönheit schwelgen – weil nicht sein kann, was nicht sein darf?), mit einem Kraftaufwand, den anzusehen und anzuhören schmerzt, seine Rollen zu singen. Am Ende ist man glücklich, wenn er ohne größeren Schaden das andere Ufer, das Ende seiner Partie erreicht hat. Das ist die Kehrseite, die auch dem Zuhörer (zumal, wenn er diesen Künstler bewundert) Mühe bereitet. Aber dennoch ist an diesem Abend keine überzeugendere Persönlichkeit auf der Bühne der Staatsoper gestanden. Diesen Lenski wird man nicht vergessen – wenn auch alle anderen Kollegen in dieser Inszenierung die Rolle souveräner und auch schöner gesungen haben." (Renate Wagner - Der neue Merker - Wien)
18203 • -zéta- Előzmény 18202 2014-03-09 18:42:37
Lehet, hogy rosszmájúságnak tűnik, de eleve ezzel kellett volna neki foglalkoznia...
18202 • parampampoli 2014-03-09 18:33:51
Kétségtelen, mindenki jobban jár, ha Villazon rendez, és nem énekel.
18201 • Heiner Lajos Előzmény 18200 2014-03-09 14:38:00
Ha egy hangszeres mar nem tud jatszani, elkezd dirigalni. Ha egy enekes mar nem tud enekelni, elkezd rendezni.
18200 • Búbánat 2014-03-09 14:16:20
Rolando Villazón rendezőként Berlinben
Forrás: MTI | 2014. 03. 08. 08:02:23

A világhírű mexikói tenor Puccini La Rondine (A fecske) című művét állítja színpadra Berlinben. Villazón már korábban is rendezett, Lyonban a Werthert, Baden-Badenben a Szerelmi bájitalt állította színpadra.
Rendezőként köszöntheti a Deutsche Oper Berlin közönsége Rolando Villazón világhírű mexikói tenort, aki Puccini La Rondine (A fecske) című művét állítja színpadra 2015 márciusában a német főváros három operaháza közül a legnagyobban.

A 42 éves Villazón már korábban is rendezett, Lyonban a Werthert, Baden-Badenben a Szerelmi bájitalt állította színpadra.

A Deutshe Oper Berlin hat premiert tervez a 2014-2015-ös évadban - mondta el pénteken Dietmar Schwarz intendáns. A színpadtechnika felújítása miatt a társulat novemberig "házon kívül", például a hozzá tartozó Parkhausban játszik. A szezon is ott kezdődik szeptember 9-én, Iannis Xrenakis görög-francia zeneszerző Oresteia című művével.

A felsoroltak mellett az operaház teljes ciklust szentel Giacomo Meyerbeer (1791-1864) porosz komponista műveinek.
18199 • Haandel 2014-03-09 13:36:33
Apropos Musik - Oper aus Österreich
09. März 2014 | 15:05 | Ö1

Kostproben aus dem Repertoire der Volksoper Wien sowie aus Produktionen der Bundesländerbühnen.
18198 • Bambu 2014-03-08 00:24:10
http://www.operadeparis.fr/en/saison-2014-2015/opera
18197 • Haandel 2014-03-06 16:43:17
Bayerische Staatsoper
Das Programm für die Spielzeit 2014/15 ist da!
18196 • Heiner Lajos 2014-02-26 18:17:55
Holnap kerul sor a Morva-Szileziai Nemzeti Operahazban Schumann ritkan jatszott darabjanak, a Genovevanak a premierjere.
Tovabbiak es fenykepek:
http://old.uschovna.cz/zasilka/QA2Y8TVI8TX2A534-P55



18195 • telramund 2014-02-23 17:38:40
Mivel Adriana az egyik kedvenc operám,ha lehet meghallgatom.Soha rosszabbat a bécsinél.Pido egyes tempói nekem lassúak voltak több helyen is.Szenvedély volt az nem kétséges.
Gheorghiu nagyon jó volt,csak kérdés,hogy a helyszínen mennyire hallatszott.Nekem a tenorral semmi bajom nem volt.Még ebben az operában tetszett a legjobban.Zhidkova nagyszerű áriát énekelt.Frontáli pedig olyan ,mint a szerep-roppant unalmas.
18194 • parampampoli Előzmény 18193 2014-02-23 15:51:37
Giordanoról: "életemben még nem hallottam tenort ilyen hamisnak, talán lenyelt valami élelmiszert, és attól intonál folyton alacsonyan?"

Kb egy hónapja botrányos kritikákat kapott néhány Tosca előadás után, ennek ellenére most övé az Adriana.premier és májusban Pollione is, Gruberovával. Ohimé....
18193 • parampampoli 2014-02-23 15:48:23
Ezt találtam a a bécsi Adrianáról, a RAI3 "La Barcaccia" című napi operamagazinjának főszerkesztője írta:

"Adriana Lecouvreur in diretta da Vienna. Brava la Gheorghiu , molto espressiva, splendida la Zhidkova come Principessa di Bouillon e vigoroso, forse un pò troppo, Frontali come Michonnet. Stonato come mai ho sentito prima d'ora il tenore Massimo Giordano, che stento a riconoscere....ma ha forse ingerito un alimento che induce a calare? Bravissimo Pidò sul podio..."
18192 • Haandel 2014-02-23 12:20:31
Apropos Musik Das Wiener Staatsopernmagazin
Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper.
23. Februar 2014 | 15:05 | Ö1 | (Web/Astra 19.2°E)
18191 • Búbánat Előzmény 18190 2014-02-22 12:21:20
Lásd még: Pantheon - 465. sorszám alatt.
18190 • Haandel 2014-02-21 16:45:01
From the WQXR Archives
The Vocal Scene with George Jellinek

George Jellinek created the program in 1969, a year after he became WQXR’s music director. The weekly one hour program showcases opera and great opera singers and featured Jellineck’s impeccable insight into the art of great singing.

(Hangtár ↓ Listen)
*****

Jellinek György
18189 • Búbánat Előzmény 18188 2014-02-10 12:59:26
Igen, ez most nagyon "bejön" nekem - a Mezzo pótlásaként mint "helyettesítő szolgáltatás"
18188 • lujza Előzmény 18185 2014-02-09 22:30:18
Irigyellek az Unitel Classica-ért!
18187 • Haandel 2014-02-09 14:02:57
Oper aus Österreich
09. Februar 2014 | 15:05 | Ö1 | (Web/Astra 19.2°E)

Kostproben aus dem Repertoire der Volksoper Wien sowie aus Produktionen der Bundesländerbühnen.
18186 • telramund Előzmény 18185 2014-02-09 10:37:39
Na ez már jobban passzol:):)
18185 • Búbánat Előzmény 18184 2014-02-09 10:12:35
És hogy még "perverzebb" legyek, tegnap este meg A végzet hatalma 2011-es pármai előadásának felvételét néztem végig az Unitel Classica csatornán.

18184 • telramund Előzmény 18182 2014-02-08 22:12:10
Hát ez már a jó értelemben vett "perverzitás",egy Mephistofele drámája után Don Pasquale:):):):)!
18183 • Búbánat 2014-02-08 14:31:39
Fillérekért Bolsoj-jegyet

• 2014. február 5. -
• (kzs) -
• Fidelio/MTI -

Nemcsak rendet kíván tenni az új igazgató, de száz rubelért, mintegy 650 forintért állóhelyre szóló jegyeket is árusítani kezdenek majd a következő szezontól a moszkvai Nagyszínházban.
18182 • Búbánat 2014-02-08 01:05:53
Miután hazajöttem az Operából, a Mefistofele hangzatai még zsongtak a fülemben, de bekapcsolva az Unitel Classica csatornát, azonnal „átálltam” Donizettire: a Don Pasquale ment, és ott ragadtam a képernyő előtt.
Veronai produkcióban láthattuk-hallhattuk péntek este a megunhatatlan vígoperát.

Kiváló énekeseket fogtam ki:

Don Pasquale - Simone Alaimo
Dottor Malatesta - Mario Cassi
Ernesto - Francesco Demuro
Norina - Irina Lungu

Szerintem, még ismételni fogja ezt a felvételt a Unitel Classica.
18181 • frushena Előzmény 18180 2014-02-08 00:39:21
a Brokeback Mountain is egészen kiváló volt a Teatro Reale-ból!
18180 • parampampoli 2014-02-07 23:43:01
Most fejeződött be egy live streming a velencei Teatro la Fenicéből, amelyben egy Puccini Gála keretében az Angelica nővért ill. a Köpenyt adták, a főszerepekben Aprile Millóval. Nagyon régen nem hallottam új felvételen, nem is láttam, csak pár évvel ezelőtti fotóit, amelyen rettenetesen meghízott, alig lehetett ráismerni. Most még súlyosabb lett, már-már caballéi méretű, de a hangja.... ÚRISTEN, A HANGJA!!!! Ugyanolyan csodálatos, mint volt 20-25 évvel ezelőtt. Nem akartam hinni a fülemnek... Ezzel a külsővel alig hinném, hogy a színpadra visszatérhetne -- pár éve egy olasz rádióműsorban elmondta, hogy a MET-ben kereken megmondták, hogy csak akkor léptetik fel, ha lefogy -- de koncertpódiumon mindent énekelhetne. Igazi boldogság volt újra látni, hallani ilyen csodálatos formában ezt az óriási énekesnőt.
18179 • Búbánat 2014-02-02 00:28:11
Egy vízisellő mai viszontagságai

Még úgyis nagy élmény volt számomra csütörtök este Bécsben Dvorak Rusalkája (a január 26-i bemutatót követő előadást láttam), hogy a Staatsoper új produkciójának rendezője – a legutóbbi bécsi Ring-ciklust is jegyző német Sven-Eric Bechtolf erősen megosztó személyiség a színházak és az opera világában - a horror- és a vámpír-témakör irányába viszi el a tündér-operát – elejétől a végkifejletig…

De kezdem az elején. Dvorak remekművét a Magyar Állami Operaház – számomra ez érthetetlen - soha nem játszotta! Igaz, egy-egy előadás erejéig a Rusalka eljutott az Andrássy (a volt Népköztársaság) úti Dalszínházba: Pozsonyból (1956) és a Prágából (1976), az ottani Nemzeti Színházak operatársulatainak jóvoltából. És tudok még egy 2008-as kassai vendégjátékról is Miskolcon, de az opera magyarországi bemutatójára a Debreceni Csokonai Színház vállalkozott 2009 februárjában. Az egyik előadásán ott voltam magam is, ám különösebben nem ragadott meg az a szentimentálisra vett, különösen az ifjúságot megcélzó, Novák Eszter rendezte és Kocsár Balázs vezényelte magyar produkció. Addigi legnagyobb - „élő” - Rusalka- élményem Pozsonyhoz fűződik, ahol 1989. február 8-án a Slovenské Narodné Divadlo (Szlovák Nemzeti Színház) operaelőadásában gyönyörködhettem.

És most itt van a legfrissebb Rusalka-operaélményem: ott lehettem a Wiener Staatsoper-ben, ahol a földszinti nézőtér mögött a „patkóban”, az ún. Stehplatz-on foglalhattam helyet, és mindössze 4 Euróért az ottani első sorból, középről remekül láttam és hallottam mindent! (De nem részletezem azt a macerát, amíg a hosszas sorban állás, a cerberus felügyelő által engedélyezett mozgástérben való várakozás után végre átvehettem a bilétát – aki már járt a bécsi Operában, tudja, miről van szó, én sem először jutottam hozzá így az áhított operajegyhez.)

Nem vitás, hogy a Rusalka Dvorak egyik legnépszerűbb műve – számomra legalábbis, de hazánkfia számára ritkán jut osztályrészül, hogy eme megállapításról személyes benyomásokat szerezhessen, mégpedig kiváló nemzetközi produkció által. Az említett debreceni, magyar nyelvű előadás előtt húsz évvel már volt részem egy emlékezetes pozsonyi, eredeti nyelven énekelt Rusalkához, ami nagyon megragadott. De az régen volt, és vágytam már egy újabbra, és így került a látószögembe a bécsii operaház új kiállítású Rusalka produkciója, melyben cseh nyelven énekelnek a nemzetközi operavilág jeles énekművészei, mindenekelőtt a főszerepet alakító kiváló bolgár szoprán Krassimira Stoyanova. De nem kisebb nevek a Herceget éneklő tenorista Michael Schade és az Idegen Hercegnő szerepében a német mezzoszoprán Monika Bohinec sem. Jezsibabát az ugyancsak német mezzoszoprán, Janina Baechle alakította és szintén neves operaénekes a Vizimanót megszemélyesítő osztrák basszista Günther Groissböck. A nevezettek remek énekléséről és színpadi alakításáról hírük után most volt alkalmam először személyesen is meggyőződni. Sőt, a zenekar élén a világhíres, kiváló cseh karmester áll: Jirí Belohlávek, akinek hírneve ugyancsak messze szálló… Tehát az alkotók személye és a közreműködő művészek mindegyike garanciát jelentett arra nézve, hogy a nagy várakozással tekintett, életem harmadik Rusalkája igazán szép zenei és erőteljes színházi élményekben részesítsen.

Elöljáróban leszögezem, várakozásomban nem kellett csalódnom. Szeretem a változatosságot, szeretek új elképzeléseket megismerni és – ha késztetésem van rá - szeretek összehasonlítva mérlegelni. Az már ismeretes volt a szereposztásból, hogy ezúttal sem valósul meg az a Dvorak-koncepció, hogy Jezsibabát, az erdő boszorkányát és az Idegen Hercegnőt két külön hangfajnak megfelelő tolmácsolóra bízzák. Itt mindkét szerepet mezzoszopránra kapta.
Az előadás folyamán azonnal konstatáltam azt is, hogy a mesebeli hableánynak, aki 25 évvel ezelőtt a Pozsonyi Színházban egy rettenően rideg - plexiüvegből és hasított szilonfóliából alkotott - díszletmegoldásban élte át emberré válását és reménytelen szerelmét, itt Bécsben, ebben a „mai” rendezésben legalább annyira sivár díszletkörnyezetben kell beteljesítenie kijelölt sorsát. A két szélső szín megegyezik: annyi különbséggel, hogy az elsőben van még élet a tóban és a tó körül, míg a másodikban csak a színhely marad, de az élet megszűnő félben van… A színpadra emeletes, részekre osztott díszletegyüttes került, fent van az emberi világ, lent a vízi világ…A középső felvonás palota-jelenetet takar, „egyszintes” a színpadkép – az emberi világban játszódik a cselekmény.

A színrevitel és a mű értelmezése vitákra ingerlő, Sven-Eric Bechtolf rendező szokatlan ötletekkel kísérletezik, de a kulcsmotívum nála is ugyanaz. A boszorkány, Jezsibaba, ugyan hajlandó emberré varázsolni a vízitündért , de ha itt, az emberek között csalódás éri és visszatérni kényszerül a tündérvilágba, már nem lehet olyan mint volt, s megvetés sorsa vár rá. És ezt az emberré lett, de néma és hideg lényt a Herceg az Idegen Hercegnő bájaiért bizony elhagyja, mire a Vizimanó magával viszi a csalódott „lányt” a vizek világába, mely azonban már nem fogadja vissza, megveti, s csak mint lidércfény bolyonghat az idők végezetéig… A három vízisellő olyan zombi-féle lények ötvözve a Drakula várának vérszívó lányaival, akik a bevezető jelenetükben a zenére csápolva táncolnak, mintha rokit táncolnának. A harmadik felvonásban a kukta - aki a vadőrrel együtt a humort képviseli, de az utolsó felvonásra a boszorkánytól rettegnek - , már minden porcikája a tőle való félelemtől remeg (Stephanie Houtzeel – szoprán), nem is ok nélkül: Jezsibaba késsel elvágja a nyakát és issza a kicsorduló vérét; a három sellőt is erre kényszeríti, akik egymás után fekszenek rá a még vergődő áldozatra, hogy vérét kiszívják. Persze utána mindegyikük szája, arca, ruházata vértől piroslik, tényleg úgy néznek ki és úgy viselkednek, mint vámpírok a mozifilmekben. A boszorkány erőszakos figurája végig jelen van ebben a rendezői koncepcióban, amit logikusan végig is visz: Jezsibaba a főzetébe a leöldösött hollók vérét csurgatja (az opera elején tele van a színpad elhullott madarakkal, melyeket egyenkint összeszed, majd kitépdesi tollukat…, később vagy egy tucat késsel „hadonászik” és mintha sejtetné: Rusalka és a Herceg is ilyen szomorú véget ér majd… A testére öltött hatalmas, palástszerű jelmeze fekete tollakból áll – az elhullott madarakéhoz hasonlítható. Ugyancsak ilyen „tollas” ruházatot visel a palota-jelenetben az Idegen Hercegnő, csak az övé nem fekete, hanem vörös színezetű – különben pompás viselet ez is. Amikor az opera elején megismerjük a Vízimanót, ő is egy élő-halott kinézető alak, hosszú, derékig érő fehér hajat viselő „szörnyeteg”- ő is el van látva kellék késekkel … A második felvonás e koncepcióban ugyan palotateremben játszódik, de a vizuális megoldás mindössze néhány színpadi elemből és hátsó emelvényből áll. Ez utóbbira lép fel a „vendégsereg” – az operában egyedül itt van szerepe a kórusnak. Narratívaként kommentálják a helyzetet: megvetésüket fejezik ki (a megjelenő Vízimanóval együtt) a közelgő esküvő elől menekülő, a némaságra kárhoztatott és fogadalmához hű Rusalkával érintkezni képtelen, végül az Idegen Hercegnő iránt elcsábuló és a közelgő esküvő elől menekülő Herceg iránt. Ezalatt látunk egy pantomim -táncjelenetet, ahol egy férfi és egy lány évődik (szexuális aktusokat is imitálva) egymással, és ebbe „besegít” nekik a szótlan, vágyakozó Rusalka, de aztán hiába látjuk már a nászágyat is, a Herceg megfutamodik, mikor megjelenik a csábos Idegen Hercegnő, majd együtt távoznak a színhelyről – mindenki megbotránkozására. Az opera fináléjában Rusalkát angyali, hófehér, ruhájában látjuk botorkálni a kiszáradt tó mederben, szívében szerelem viaskodik a bosszúval, a megbocsátás a megvetéssel. Megérkezik a bűnbánó Herceg is, talán bocsánatáért esdekelve…De a boszorkány jóslata beteljesedik rajtuk, ha nem is úgy ahogy megjövendölte. Ruszalka még mielőtt „halotti csókban” részesítené a még mindig utána vágyakozó – a kietlen, már elhagyatott tófenékre is elvetődő, őt kereső - Herceget, egy végtelen hosszúságú sállal többszörösen odakötözi a tó fenekéről kimagasló korhadt fatörzshöz. Ő ezt passzívan tűri, nem mozdul, megmerevedik. a egész szituáció úgy van megrendezve, mintha a megzavarodott, bolygó lidérccé változott Ruszalka közreműködését megnyerve - általa - „passzív eutanáziához” segítse. Amit megpecsétel az a csók, ami a már élettelennek látszó lekötözött férfi ajkát éri. Ezután Ruszalka lefekszik és odakuporodik a már halott Herceg lábai elé – hogy vele haljon.
Tehát a rendezés a vámpír-szerű megoldások mellett – a hatás kedvéért – a szexuális töltetű meg a horror-elemektől sem idegenkedik. Maga a színpadi világ (díszlet: Rolf Glittenberg, jelmez: Marianne Glittenberg) szinkronban van a rendezéssel, ami helyenként kiábrándítóan rút, és a közönségre erős hatást gyakorol. De mindez, következetes logikával van felépítve, és ezért jól követhető, nem unalmas, a közönség figyelme egy pillanatig sem lankad – a rémségek ellenére sem idegenkedik a hatás-vadász fogásoktól. Végtére is, magam hozzáállását is lemérve, úgy látszik elérte célját a rendező és csapata. A közönség lelkesen ünnepelte a produkciót.
A színpadi-képi világról tanúskodnak a fotók a Galériából
Az ének-zenei teljesítményekről még röviden.

Krassimira Stoyanova zseniálisan alakította és énekelte a címszerepet. Szólamát abszolút perfekten abszolválta, megformálásában megcsodálhattuk az eszményi érzelmesség kifejezését is, ami a ragyogó csúcshangjaival és mélyen drámai szenvedély ábrázolásával együtt hatalmas ovációkat váltott ki a publikumból.
Ugyancsak nagy nyeresége a produkciónak Janina Baechle Jezsibabája boszorkányánál keresve sem lehetett volna találni boszorkányosabbat. Szinte sütött belőle a természetfölöttiség. Fenomenálist alakított.. Színvonalban és a hang szépségében nem maradt el tőle az Idegen Hercegnő szerepében bemutatkozó és kiválóan éneklő Monika Bohinec, aki a szerző megálmodta személyiségben láthatóan lubickolt. A Herceg megformálója Michael Schade végig kiegyenlített teljesítményt nyújtott, hangminősége egyenes arányban áll a partitúra követelményeivel, jól győzte az igen kényes fekvésű, magasabb régiókat is. Ugyancsak az elvárt élményben részesített és imponáló hangi megoldásokkal nyűgözte le közönségét a Vízimanót alakító Günther Groissböck, akinek produkciójára a második felvonásbeli híres áriája tette fel a koronát. Meg kell még említenem a három vízitündért éneklő-játszó művésznőket is: Valentina Nafornita, Lena Belkina és Ilseyar Khayrullova hármasa biztos pontja volt az előadásnak, akárcsak a Kuktát megformáló Stephanie Houtzeel.
Az énekkar rövid jelenetében jól helytállt. (Egyedül az ő szerepük mondható konvencionálisnak a rendezés szempontjából.) A zenekar élén Jirí Belohlávek régi rutinos karmester, aki Dvorak gyönyörű zenéjének minden szépségét briliánsan csillogtatta meg: kiegyenlített tömör egységszínvonalat hozott ki muzsikusaiból, az árnyalatokra is igen ügyelt. Igen jó kézben tartott zenekara méltán egyenrangú partnere volt az énekeseknek.

A Stehplatz ezúttal is jól szolgálta az „ügyet” – még a főleg délkelet Ázsiából idelátogató turisták is hangos brávókkal köszönték meg a szereplő énekeseknek, karmesternek a kapott csodás operaélményt, „a zenedrámát”, melyben őket és mindenkit részesítettek, akik ezen a napon ott lehettek a bécsi operában, és akik művészete által – mégha a hangsúlyozottan morbid rendezői fantáziavilág részeként, mégis - szívet-lelket betöltve, erőteljesen ráirányult figyelmünk Dvorak mesterművére.
18178 • macskás Előzmény 18177 2014-01-29 21:44:39
Kurzak énekelte a Zeneakadémián a Tankrédot pár éve.
18177 • Bambu 2014-01-29 21:13:01
http://www.artsjournal.com/slippeddisc/2014/01/alagna-and-kurzaks-baby-first-picture.html

Sok boldogságot Nekik!
18176 • Haandel 2014-01-26 13:19:24
Apropos Musik - Das Wiener Staatsopernmagazin
26.01.2014 | 15:05 – 16:00 | Ö1 | (Web/Astra 19.2°E)

Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper und ein Gespräch mit der Mezzosopranistin Margarita Gritskova.
18175 • Búbánat 2014-01-25 11:52:15
Megvan a Bolsoj új zenei igazgatója

2014. január 20. -
(kzs) -
Fidelio/MTI -

Tugan Szohijev karnagyot nevezték ki a január 20-i bejelentés szerint a moszkvai Nagyszínház zenei igazgatójává.

A harminchat éves oszét dirigens a berlini Német Szimfonikus Zenekar (DSO), valamint a Toulouse-i Nemzeti Zenekar vezetése mellett fogja betölteni a moszkvai pozíciót. Szohijev "egyike a legfiatalabb és legkeresettebb karmestereknek Nyugaton" - fogalmazott Vlagyimir Urin, a Bolsoj főigazgatója.
18174 • Búbánat 2014-01-15 18:12:19
A csengő
vígopera

A PÉCSI NEMZETI SZÍNHÁZ előadása

Zeneszerző: Gaetano Donizetti
Rendező: Ottlik Ádám

Ének:
Don Annibale Pistacchio - Molnár Zsolt, Szécsi Máté
Serafina, a felesége - Vermes Tímea, Scheer Lívia
Madama Rosa, Serafina anyja - Ócsai Annamária, Ruszó Alexandra
Enrico, Serafina szeretője - Haja Zsolt, Bognár Szabolcs
Spiridione, Don Annibale szolgája - Győrfi István, Csajághy Szabolcs

Karmester: Bókai Zoltán
Látványtervező: Ottlik Ádám
Jelmeztervező: Ottlik Ádám
Ügyelő: Krajcsovics Csaba
Asszisztens: Markó Rita
Súgó: Markó Rita


Előadás időpontok:
PÉCSI NEMZETI SZÍNHÁZ - Pécs

január 22. (szerda) 17:00

(Radnóti Miklós / B bérlet)
február 1. (szombat) 17:00

(Radnóti Miklós / A bérlet)


18173 • Haandel 2014-01-15 17:11:01
San Francisco Opera Announces 2014-15 Season
2014-15 Season
18172 • Haandel 2014-01-15 17:08:08
LA Opera - 2014/15 Season
18171 • telramund Előzmény 18170 2014-01-15 13:18:04
Addig jó ,amíg nem tudod!
18170 • macskás Előzmény 18163 2014-01-14 23:01:12
Miből maradtam ki?
18169 • telramund 2014-01-14 21:19:16
:):):):):)
18168 • Bambu 2014-01-14 21:17:40
Több helyen ( nem ezen az oldalon )megjelent az a hír, hogy Renée Fleming és Thomas Hampson január 19-én a lipcsei Elektrában énekel. Ismeri valaki a szerkesztők közül a művészeket, vagy a műveket? Nem valószínű, különben nem kevernék Lipcsét Salzburggal és Drezdával, valamint az Elektrát az Arabellával.
18167 • Bambu 2014-01-14 21:08:53
http://www.oe24.at/leute/international/Elina-Garanca-zum-zweiten-Mal-Mutter/127908233

Sok boldogságot Nekik!
18166 • von und zu Guttenberg Előzmény 18164 2014-01-10 13:55:15
Sacc/kb.~
18165 • tiramisu Előzmény 18164 2014-01-10 13:53:12
:-)
18164 • köz(be)szóló Előzmény 18148 2014-01-10 12:10:58
Ezt hogy tetszett kiszámolni?
18163 • telramund Előzmény 18158 2014-01-09 15:37:11
18162 • telramund Előzmény 18158 2014-01-09 14:42:13
18161 • telramund Előzmény 18160 2014-01-09 14:32:01
18160 • Livingstone 2014-01-09 14:23:55
18159 • telramund 2014-01-09 13:12:04
18158 • Werbőczy Előzmény 18155 2014-01-09 12:11:20
18157 • zalbarna Előzmény 18156 2014-01-09 11:30:27
Ez király. Tiszta zene. Tiszta szakma. Semmi személyes. Így is kell. Adjuk meg a tiszteletet a zenének. Ami a csövön kifér, hajrá...
18156 • parampampoli 2014-01-09 11:18:05
18155 • telramund Előzmény 18150 2014-01-09 10:06:21
Egybeírásos:Hol a 3 bariton?Az egyik kopott és ripacs
a ,másik forsziroz,sötétít,lefárad a harmadik számomra emberileg nulla a negyediket(?) csak hírből ismerem.Igy továbbra is várom a neveket,ha nem meritettem volna ki a felhozatalt!Ezért bár biztos "süket"vagyok,de a közepes formátumú francia elfér a palettán.
18154 • Héterő 2014-01-08 01:59:04
Sorpresa! HU → EU !
http://ilcorrieredellagrisi.blogspot.hu/ → http://www.ilcorrieredellagrisi.eu/
18153 • telramund 2014-01-06 21:57:27
18152 • telramund Előzmény 18150 2014-01-06 19:17:07
Kedves:hol az a 3 bariton?

Hát csak hallgassa őket.Idézni meg pontosan kellene nem kifacsarva.
Aztán szerintem sem Kaufmann, sem Tézier nem hülye,mert azt csak arra mondhatjuk,akit ismerünk.

Azt hiszem értjük egymást.
18151 • von und zu Guttenberg Előzmény 18149 2014-01-06 18:56:56

Az egyik közepes, a másik nagyon nagyon rossz.
Tőlem meghallhatja akárki.
18150 • Livingstone 2014-01-06 17:55:35
Na jól van! Ha Tézier jobb mint a ma futó baritonok, akkor nagy szarban van az operavilág. Tiszta szerencse, hogy az ilyen ex cathedra kijelentéseket figyelmen kívül szoktam hagyni.
Csak nálunk énekel legalább 3 bariton, akik ezerszer jobbak mint a francia.
Emberek!!! Füleket megmosni, a hülyéket meg nem meghallgatni!
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

WAGNER: Parsifal

20:00 : Budapest
Budapest Jazz Club

Éles Gábor szólóest
A mai nap
született:
1814 • Egressy Béni (Galambos Benjámin), zeneszerző († 1851)
elhunyt:
1991 • Willi Boskovsky, karmester (sz. 1909)