vissza a cimoldalra
2017-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (59873)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3847)
Társművészetek (1210)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc előadók (2812)
Momus társalgó (6052)
Milyen zenét hallgatsz most? (24975)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2273)
Kedvenc művek (141)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11179)
A csapos közbeszól (94)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1112)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (453)
Palcsó Sándor (179)
Marton Éva (692)
Élő közvetítések (6633)
Franz Schmidt (2920)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (295)
musical (155)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (930)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2358)
Bartók Béla szellemisége (209)
Udvardy Tibor (166)
Lisztről emelkedetten (846)
Lehár Ferenc (575)
Operett, mint színpadi műfaj (3268)
Bizet és a Carmen (284)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Opernglas, avagy operai távcső... (Sesto, 2003-09-04 14:20:49)

   
19851   Haandel • előzmény19849 2017-10-15 17:15:02

"Don Carlos" de Verdi: pour Jonas Kaufmann et ses camarades un triomphe musical!

19850   Haandel 2017-10-15 14:57:48

Oper aus Österreich
15.10.2017 | 15:05 | Ö1

Kostproben aus dem Repertoire der Volksoper Wien sowie aus Produktionen der Bundesländerbühnen.

19849   Haandel 2017-10-11 07:41:19

Jubel für "Don Carlos" in Paris

Gallery

19848   Haandel 2017-09-29 17:26:11
The Met Opera Offers Buyouts to Its Staff as Its Season Opens

- - - - -
(IMHO: Hull az elsárgult levél
Fúj a szél és én csak ballagok,
Körülöttem néma csillagok… ;-)
19847   Haandel 2017-09-24 15:02:49
Das Wiener Staatsopernmagazin
24.09.2017 | 15:05 | Ö1

Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper und ein Gespräch mit dem Tenor Thomas Ebenstein.
19846   Edmond Dantes • előzmény19844 2017-08-29 09:44:12
Köszönöm, erre egyelőre nem merek elhamarkodott ígéretet tenni :-) ...de ah: közelg az új Kimernya szezon és lehet, hogy ezzel a darabbal máris megihlettük Daunernit? ;-)
19845   tiramisu • előzmény19844 2017-08-28 21:56:58
A csalogány dala
19844   tiramisu • előzmény19843 2017-08-28 21:55:13
Jó kis mű A csalogány! Érdemes meghallgatnia!
19843   Edmond Dantes • előzmény19842 2017-08-28 20:52:13
Na még egyszer:
íme:
19842   Edmond Dantes 2017-08-28 20:49:50
Kezembe került a torontói operaház, hivatalos nevén Canadian Opera Company (COC) íme:. Hirtelenjében Sondra Radvanovsky (Anna Bolena) és Tomasz Konieczny (Mandryka) neve ugrik be ismerősen, a Stravinsky-darabot még hírből is alig ismerem: mint látom, ez A csalogány dala (1914).
19841   Héterő • előzmény19840 2017-08-20 23:03:31
:-)
cloakroom - ruhatár, GB: mosdó, vécé
Kíváncsi lennék, nálunk volt-e valaha ilyesmi; beugrott-e a megbetegedett szoprán helyett - mondjuk - az egyik ültetőnő.
19840   Haandel 2017-08-20 19:37:59
Cloakroom girl wows opera critics after standing in for soprano last minute

YT
19839   Haandel • előzmény19838 2017-08-20 19:37:30
Jolana Fogašová
19838   ladislav kozlok 2017-08-16 10:44:51
Ha véletlenul augusztus 26.-kán Magas Tátrában jártok, fetétlenul látogassatok el Késmárkra/Kežmarok, 15 km Pporádtol/. Az artikuláris,evangélikus fatemplomban jotékonysági operakoncertet rendeznek.Fellép Jolana Fogašová - drámai szoprán, Boris Prýgl- baszbariton, ez évi Operália dontose, Nilsson díj birtokosa.
A koncert 17 orakkor kezdodik.
19837   ladislav kozlok 2017-08-16 10:44:50
Ha véletlenul augusztus 26.-kán Magas Tátrában jártok, fetétlenul látogassatok el Késmárkra/Kežmarok, 15 km Pporádtol/. Az artikuláris,evangélikus fatemplomban jotékonysági operakoncertet rendeznek.Fellép Jolana Fogašová - drámai szoprán, Boris Prýgl- baszbariton, ez évi Operália dontose, Nilsson díj birtokosa.
A koncert 17 orakkor kezdodik.
19836   Heiner Lajos • előzmény19835 2017-08-14 06:11:03
Igen (játtam a STOP-ban, Baltsaval és Domingoval). A Hugenottákat nem.
19835   Edmond Dantes • előzmény19834 2017-08-13 21:47:58
Az Erkelből viszont A hugenották fog szólni...pedig mecsoda női főszerepe van amannak!
19834   Heiner Lajos • előzmény19833 2017-08-13 19:44:58
Tartok attól, hogy a próféta szól Belőled...
19833   Edmond Dantes • előzmény19832 2017-08-13 18:18:42
Ki tudja, vajon a hangrögzítés előtti száz évhez képest nem következett-e be hanyatlás az elmúlt bő száz évben az operai hangok területén? Vajon Jenny Lind, Giuditta Pasta, Grisi, Colbran, Malibran, Duprez, Rubini, Varesi, Levasseur, Lablache és a többi akkori megasztár rajongói a következő énekesgeneráció csodált sztárjaiért is ugyanúgy rajongtak volna, ha megérik színre lépésüket? Vajon a jövő közönsége nem fogja-e irigykedve hallgatni a ma annyit szapult maiak felvételeit? (De igen.)
19832   Heiner Lajos • előzmény19830 2017-08-12 15:12:49
Az összevetés nem felesleges, de hiábavaló - a hangrögzítés bő száz éve mutatja, mekkora hanyatlás következett be az operai hangok területén.
19831   Heiner Lajos • előzmény19822 2017-08-12 15:03:15
Millot, sajnos, csak egyetlenegyszer hallottam élőben, a STOP-ban 1988-ban, Desdemonakent. Nagyszerű partnerekkel - Atlantov, Bruson. Érdekes volt az összevetés egy pár nappal későbbi stuttgarti előadással, ahol Várady Júlia énekelte Desdemonat.
19830   Edmond Dantes • előzmény19818 2017-08-12 11:56:01
Köszönöm, persze! Hiszen énekli is a bejátszásban "O patria mia"..
Te tudod (egyik) legjobban, hogy nem kapaszkodom két de még fél kézzel sem a "régi nagyokba" t.k. azon egyszerű és megmásíthatatlan oknál fogva, mert ők már nem énekelnek és/vagy nincsenek köztünk = fölösleges és főleg: hiábavaló az újak velük való egybevetése. Most ritkak ivételt teszek: az ő Aidája és több mindene talán felülmúlhatatlan. És ez a MET-es búcsúfellépése, 1985. jan. 3-án...azaz pár héttel 58. (!) születésnapja előtt.
19829   ladislav kozlok 2017-08-12 10:10:07
yt.......RfLox8qBz3E
19828   telramund • előzmény19827 2017-08-12 09:03:26
Köszönom!Hát ez oda volt téve.Akkor 3 szoprántól hallottam.Na de Guleghina is maga egy csoda.Kár ,hogy azt a bécsi Aidát nem hallottam.
19827   parampampoli • előzmény19826 2017-08-11 23:25:32

https://we.tl/557r0Btfzm
19826   telramund • előzmény19823 2017-08-11 23:13:30
Én ezeket hallottam!Guleghina Esz-ét hol lehet hallani,mert eléggé nyomonkövetem, de ezt spec nem hallottam.A Negri pedig mindent énekelt,mindenhol lehet ezt a hangot is a kérdés csak az,hogy miként.Mert nem volt mindig igazán üzembiztos.Budapesten énekelt Normája is csak a Pollionéval való duettől volt oke,de akkor viszont nagyon odatette a finálét is.
Szóval várom a fellelhetőségét Guleghina esz-ének:)
19825   telramund • előzmény19824 2017-08-11 23:08:26
A kivétel erősíti a szabályt!Millonak annyira gyönyörű hangja volt és annyira tudott bánni vele,hogy Verdi szerepekben nálam verhetetlen.Éneklés közben pedig nem a butaság sugárzik az arcából.
19824   parampampoli • előzmény19822 2017-08-11 22:29:43
Pedig neki aztán csak elég sötét, igazi drámai szoprán hangja volt.
19823   parampampoli • előzmény19822 2017-08-11 22:28:54
Adelaide Negri is énekelte valahol, de már nem emlékszem, hol. És Maria Guleghina három éve a Mariinsky Színházban Péterváron.
19822   telramund • előzmény19821 2017-08-11 17:53:11
Két énekesnőtől Callastól és Veronában Aprile Milliotól hallhattad.Utóbbi számomra az Aida és minden valószínűség szerint az is marad.
19821   Cilike • előzmény19816 2017-08-11 17:49:49
Nem ismerem a mostani Aida-előadást, de egyrészt Muti tutira nem engedne egy ilyet,és Netrebkoból se nézek ki ilyen ízléstelenséget. Ha már itt tartunk,a legsúlyosabb kottától valóeltérés,amit azAidában hallottam, az a magas esz volt a második finálé végén. Azmeg belefért a nagy,kórusos, csinnadrattás együttesbe.
19820   telramund • előzmény19815 2017-08-11 17:13:22
A végére azért belejött(MA).Az Aidát éneklő amerikai szoprán,hangszínét tekintve ideális Aida nekem,mert nem szeretem ha sötét színű szoprán hangon éneklik.Nincs meg akkor igazán a kontraszt Amnerissel.A neve Elena O'Connor.Egyéb nem mondható el, tisztességesen állta a helyét.
19819   telramund • előzmény19816 2017-08-11 17:04:07
Ez vágott és hülyék csinálták!
19818   parampampoli • előzmény19812 2017-08-11 16:39:58
Ez nem az 1. hanem a 3. felvonás áriája.
19817   parampampoli • előzmény19815 2017-08-11 16:39:20
Sajnos már a MET legutolsó Turandotjában úgy énekelt. Számomra már több éve elviselhetetlen.
19816   parampampoli • előzmény19814 2017-08-11 16:38:34
Már egy egész napja írom, csak a süket nem hallja, meg az, aki nem ismeri az Aidát. (Hogy vágott-e, vagy felvételi hibás, azt nem lehet eldönteni. Ha vágott, még súlyosabb hiba, mert azt mutatja, hogy hülyék csinálták.)
19815   telramund 2017-08-10 21:49:31
Szörnyű ,hogy le kell írnom. de az orangi Aidában pár napja Marcello Alvarez úgy énekelt ,mint Eyvazov Brrrr
19814   telramund 2017-08-10 19:28:23
A YT részletben nem betoldott hang van,hanem összevágott.Csodálom, hogy senki nem hallja!
19813   Edmond Dantes • előzmény19812 2017-08-10 18:18:30
Persze mindenre lehet azt mondani: "csak". Máris válaszoltunk magamnak :-)
19812   Edmond Dantes 2017-08-10 18:15:36
Meghallgattam a kérdéses hangot: szimplán nem értem, minek az oda? Olyan nagy züfec? Álmomból felkeltve is kapásból mondok legalább három helyet, ahol a szoprán szerintem sokkal inkább elbűvölheti hallgatóságát magas hangjaival: O patria mia-ária záró hang, Aida-Radames duett (III.felv.) közepén, II. felv. fináléban szintén valahol a közepén. Ez az I. felv.-beli hang-toldalék nem tiszteletlen vagy ízléstelen, inkább a de minek? kategóriába tartozik.
19811   Momo • előzmény19807 2017-08-10 15:44:33
Kedves Klára, senki nem csinálná ezeket, ha a közönség ott helyeben nem díjazná az ilyesmit. Ez hozzá tartozik a műfajhoz. Az opera alapvetően egy színházi műfaj, az élő közönséggel való kapcsolatban alakultak ki ezek a "bravúrok". Az egy más kérdés, hogy közben megjelent a hangfelvétel gyakorlata, és a lemezekre is felkerül ez-az, ami az élő előadásokban megszokottá vált. Szerintem van, ahol erőltetett, és van, ahol kimondottan jót tesz a zenének.
Hát ez ilyen.
19810   parampampoli • előzmény19809 2017-08-10 15:38:25
Ön hajtogatja továbbra is téves teóriáját, nem vitatkozom tovább vele. Amit viszont a videóban kifogásol, azt mutatja, hogy az Aida kérdéses részét nem ismeri, ráadásul nem hallja a felvételi hibát. Ezzel még kevésbé van kedvem vitatkozni.
19809   Klára • előzmény19806 2017-08-10 15:30:53
Ez felfogás kérdése, ebben nem muszáj egyetértenünk.
Én éppen a jó ízlés határainak a feszegetését érzem az ilyen hangi bravúrokkal - a közönség emlékezetében az előadás, az alakítás és a szerep megformálása maradjon meg, nem egy-két bravúr. Egyébként ez tiszteletlenség a bravúrra nem vágyó, vagy bravúrozni az ária jellege miatt nem tudó kollégákkal. Nem beszélve arról, hogy mi maradna az eredeti műből és meddig tartana, ha minden szereplő megtűzdelné saját dallamát némi betoldással?
De ez az én véleményem, amit nem kötelező elfogadni.
Egyébként a nekem nem tetsző hely:
https://www.youtube.com/watch?v=QnK_DH0fr2Q
1:24 - 1:25
19808   parampampoli • előzmény19807 2017-08-10 15:20:10
Azon a ponton hibás a felvétel, és egy kis ugrással rögtön a magas C-s frázist mutatják. Nyugodjon meg, semmi betoldás nincs, Netrebko a kotta szerint énekel. Az elv, amit hirdet, téves, ha mindenki osztaná, nem lett volna Callas legendás Aidája Mexikóban, nem lett volna Caballé Don Carlos-fináléja Veronában és a MET-ben, és így tovább. Az énekesek szintkülönbsége többek közt abban is megmérettetik, hogy mi az, amiben többek, jobbak, mint mások.
19807   Klára • előzmény19806 2017-08-10 15:05:52
https://www.youtube.com/watch?v=QnK_DH0fr2Q
1:24-1:25

Felfogás kérdése.
Szerintem a zeneszerző darabját adják elő, nem pedig "X.Y művész vagy Z.Q.művésznő" magánszámát. Amennyiben mindenki azt és ott told bele, ahol és amit akar, háttérbe szorulnak azok a pályatársak, akik nem rendelkeznek magamutogató hajlamokkal, "csak" eléneklik az eredeti áriákat. De ez persze az én véleményem, amit nem kötelező osztani.
19806   parampampoli • előzmény19805 2017-08-10 14:51:23
Milyen betoldott hangot tetszik ebben hallani? Mert én semmilyet.

Egyébként az opera műfajához hozzátartoznak a hangi bravúrok, és valakinek van mivel bravúroskodni, tegye meg nyugodtan, ha a jó ízlés határain belül marad. És ez semmiképpen nem a mű meghamisítása. Muti sok előadást tett tönkre a partitúrához való doktríner hozzáállásával. Ha pedig elhagynánk az évtizedek során előadási hagyománnyá vált díszítéseket, betoldásokat, a Luciánál unalmasabb opera nem lenne a világon.
19805   Klára 2017-08-10 12:43:36
Egy dolgot azért nem értek! Másnál sem, az 'isteni" Annánál sem! Miért kell egy zseniális zeneszerző által csodálatosan megírt áriába belelopni egy oda nem írt és oda nem illő magas hangot? Csak, hogy megmutassa, hogy "neki ilyen is van"? És milyen karmester az, aki ezt eltűri? (Most ne gyertek avval, hogy bezzeg a stretta magas C-je sem Verdi, mert az már szinte hagyomány.) Nem vagyok barátja sem a húzásnak, sem a különféle betoldásoknak, csingilngiknek, mert mindkettő az eredeti mű meghamisítása.
Lásd:
https://www.youtube.com/watch?v=QnK_DH0fr2Q
19804   lujza • előzmény19780 2017-08-10 01:59:58
Érdekes, korábban itt olvastam egy interjút Netrebkoval, melyben kifejtette, mennyire utálja a modern rendezéseket. Egy Aidában például legyenek elefántok. És most dicséri ezt az egyszerű, tiszta rendezést. Senki se következetes. (Különösen, ha királyi fejdíszt csinálnak neki rabszolgalányként.)
19803   telramund • előzmény19801 2017-08-09 15:15:37
Azt még megvárjuk!
19802   Klára • előzmény19801 2017-08-09 12:13:49
Miért is vagyunk meglepve? Manapság sajnos akárki rendezhet és akárki felléphet!
Pár hónapja egyeztünk meg, hogy a MET-ben mostanság fellépő "művészek" egyike-másika egy középkategóriás német, vagy bármelyik zenei kultúrával és múlttal rendelkező operában nem biztos, hogy felléphetne! Az idei bayreuthi Tannhäuser rendezésében sem értettem pár dolgot. A tavalyi Parsifal előadás pedig egyenesen botrányos volt rendezésileg. És a mai napig nem tudjuk, miért lépett vissza Andris Nelson a vezényléstől!
19801   ladislav kozlok 2017-08-08 21:09:14
Hát már Salzburgban is akárki rendezhet ?
Shirin Nezhat rendezése nagyon nem tetszett. Majd meglátjátok szombaton.
Netrebko fenomenális Aida.
19800   ladislav kozlok 2017-08-08 21:09:12
Hát már Salzburgban is akárki rendezhet ?
Shirin Nezhat rendezése nagyon nem tetszett. Majd meglátjátok szombaton.
Netrebko fenomenális Aida.
19799   parampampoli • előzmény19794 2017-08-08 18:01:35
Miért gondoljuk, hogy minden kritikus egyformán szereti Netrebkót? Miért gondolnánk, hogy minden néző egyformán szereti? Az általad idézett passzusok túlságosan nagy rokonszenvről nem tanúskodnak.
19798   parampampoli • előzmény19791 2017-08-08 17:59:49
Az Aida eddig publikált részleteiben semmiféle lebegés nem hallatszik. Hogy egyébként igen vagy nem, kiderül 12-én.
19797   parampampoli • előzmény19795 2017-08-08 17:57:40
Dusek részletesen elemzi Netrebko teljesítményét a III. felvonásban is, és amíg nem hallom magam az ellenkezőjét, neki hiszek a kritikusok közül. Mert általában egyet szoktam érteni a véleményével.
19796   Heiner Lajos • előzmény19794 2017-08-08 16:07:07
De a Fanciulla utolso felvonasa (majdnem) Ramerrez felvonasa...
19795   Edmond Dantes • előzmény19794 2017-08-08 15:09:28
pontosabban: éppen hogy nem az utolsó felvonás Aida felvonása.
19794   Edmond Dantes • előzmény19790 2017-08-08 15:08:07
Bevallom, főleg a Netrebkoról szóló fejezeteket olvastam el alaposabban: nekem mindkettőből az jön le, hogy "elvtársak, elvtársnő, vannak (még?) gondok". Az egyikben: "Oft zittert die Stimme, zumal bei Spitzentönen, nur selten gibt es butterweiche Höhenflüge", a másikban "...enttäuschte die Erwartungen nicht. Vor allem im letzten Akt..." (kiemelések tőlem)...miközben tudjuk: éppen hogy az utolsó felvonás nem Aida felvonása. És érezni vélem utóbbi cikk végén a finom iróniát a "Patria mia"-ária utáni "kelleténél hosszabb ujjongás" és az előadásvégi "Beifallsorkan für Netrebko, Muti und Co..." említésekor.
19793   Edmond Dantes • előzmény19792 2017-08-08 14:37:26
Félnie nem kell, de mégiscsak Aida a "prima donna". Egy jó Adalgisa sem fél (n a g y o n) Normától, de kb. status idem mint Aida/Amneris. Megette a fene azt az előadást, ahol Amneris leénekli Aidát... volt már "szerencsém" ilyenhez, neve(ke)t nem írnék...
19792   telramund • előzmény19788 2017-08-08 12:37:36
Aztán már egy jó mezzonak nehogy félni kelljen egy szoprántól az Aidában.Inkább kedvét szegték valószínűleg.Egyébként is nem hiszem ,hogy nem volt jó.
19791   telramund • előzmény19788 2017-08-08 12:35:20
Ha Te azt a lebegést nem hallod,azt nem hiszem el!Nem először lehet nála abban a hangtartományban hallani,különösen mióta szétfeszített ajakkal énekeli a mély hangjait.
19790   parampampoli • előzmény19789 2017-08-08 11:44:53
Egymással meglehetősen ellentétesek. Az egyik ellentétes a korábbival is. Szóval mindenki dönthet majd önmaga, ha meghallgatja a közvetítést.
19789   Edmond Dantes 2017-08-08 11:11:05
Egy kiegyensúlyozottnak tűnő kritika

és egy másik

objektívnek tűnő itt.

19788   parampampoli • előzmény19787 2017-08-08 10:54:29
Kedvencei mindenkinek vannak, ami nem baj, ha van mellé jó füle. Neked is vannak kedvenceid, pl. Semenchuk. Akinek pont azért volt nehéz helyzete, amire te is célzol. De ezt tudhatta, mikor elvállalta a salzburgi felkérést. (Netrebko hangjában semmi lebegést nem hallok. Meliében annál inkább.)
19787   telramund • előzmény19786 2017-08-08 10:27:20
Hát én sem lennék lelkes mondjuk,ha nem utolsó sztárként, helyenként meg sem említenének az előzmények során.Egyébként tegnap a korábban említett műsorban Netrebeko részletében hangja bizony a magas regioban lebegett és más színben szól ,mint korábban ,sajnos a C -ig nem jutottunk el.Bár ,mint volt koloratukézségű lírai szopránnak az a C nem lehet gond.Duseknek vannak kedvencei,hál Istennek a legnagyobb jelenkori énekesnő is az-nem Netrebkora utalok azt gondolhatod.
19786   parampampoli • előzmény19784 2017-08-08 09:59:43
Dusek, aki a Merker egyik legmegbízhatóbb kritikusa, nem azt írta, hogy olyan rossz volt, hanem egész este feszült volt, vagy mert nem volt jó formában, vagy a folyamatosan énekelt drámai fach bosszulja meg magát. Ez utóbbit csak kérdezi inkább, mint állítja. Egyébként miért ne lehetne Semenchuk gyengébb formában? Ő is csak ember, és egyáltalán nincs könnyű pszichikai helyzetben ebben a salzburgi Aidában. Reméljük, 12-re legjobb formájába hozza magát. Ez az ő érdeke, de a miénk még inkább.
19785   parampampoli • előzmény19783 2017-08-08 09:53:28
A két piano közt akkora a különbség, mint ide Lacháza. Muti Aidáiban mindig bőven volt piano, ott, ahol kellett, ha volt énekesnő, aki meg tudta csinálni őket. És még ő se mindig.
19784   telramund 2017-08-08 08:49:17
Na azért, ha Semenchuk rossz formájában volt ,akkor sem lehetett olyan rossz,ahogy Dusek szakértő írja.Majd meghalljuk szombaton!
19783   telramund 2017-08-08 08:43:39
Ez kell a népnek .Essünk csak túlzásokba.Ilyen még nem volt.Oh dehogynem 100,csak nem ekkor felhajtással.Tegnap A Kulturmontag című kultúrális híradóban pár mondatot mondott Muti is.Kihangsúlyozta, hogy Verdi rengeteg "p" és "pp" és "dolce" istrukciót írt a partiturába .Tehát ne tessenek csodálkozni ,hogy lesz belőle bőven.Remélem most a lelkesedés hangja fog utána szólni,nem úgy ,mint Kaufmann "p" éneklése után,mert ő is csak arra hivatkozik,hogy mi is van a partitúrában, legyen az Verdi vagy Wagner.
19782   parampampoli • előzmény19779 2017-08-07 23:54:44
Az előbbinél részletesebb és szakszerűbb

SALZBURG/ Großes Festspielhaus: AIDA – Sensationsdebüt von Anna Netrebko. Premiere

Salzburg/ Großes Festspielhaus: WENN SICH DER OPERNHIMMEL ÖFFNET: ANNA NETREBKO’S SENSATIONSDEBÜT ALS AIDA (6.8.2017)


„Liebestod“ à la Giuseppe Verdi: Aida und Radames sterben freiwillig gemeinsam und nehmen vom „Tal der Tränen“ mit den Worten „Si schiude il ciel“ – „Wenn sich der Himmel öffnet“ Abschied. Und dieser emotionale Flow ging diesmal voll auf das Konto von Anna Netrebko: hier öffnete sich wahrlich der Opern-Himmel! Ihr Rollendebüt als Aida war tatsächlich sensationell und man muss in der Chronik der Oper bis in die Goldenen 50er und 60er Jahre zurückblättern, will man Vergleichbares finden. Die russische Diva hat die große, blühende Höhe für den Triumph-Akt, sie besteht mit ihrem dramatischen Sopran gegen den riesigen Chor, das Orchester und alle Kollegen; aber sie verfügt zudem auch über die zartesten Piani in der Nilarie, im großem Duett mit Radames („Fugir“) oder in der Final-Szene. Dazu kommt, dass die Stimme der Netrebko keinerlei Schwierigkeiten mit der tiefen Lage hat: sie will offenbar ihren Mezzo-Kolleginnen zeigen, was Belcanto-Qualität im dunklen „Samt“ der unteren Tessitura bedeutet.

Und Nerven hat die russische Primadonna mit österreichischem Pass offenbar überhaupt nicht. Oder sie sind aus Stahl. Denn das Hauptproblem dieser Premiere war wohl der hohe Erwartungsdruck, der nur teilweise eingelöst wurde. Vor allem die sehr statische Regie der iranischen Foto-und Video-Künstlerin Shirin Neshat polarisierte das Publikum, auch beim Ensemble gab es Schwachstellen. Immerhin stand ein frischer, jugendlicher Radames mit Francesco Meli, der sich seit seinem Manrico enorm gesteigert hat, zur Verfügung.

Und auch Riccardo Muti mit den Wiener Philharmonikern und dem Wiener Staatsopernchor (L: Ernst Raffelsberger) gehört zu der Haben-Seite dieser Premiere. Doch halten wir uns an die Chronologie: im Vorspiel der 1871 in Kairo uraufgeführten Oper von Verdi versucht Riccardo Muti den kammermusikalischen Charakter zu betonen und nicht den pathetischen „Kriegs-Sound“. Dann die erste Szene: Dmitry Belosselskiy als düsterer Ramphis bleibt auch in der Folge die beste der „tiefen Männer-Stimmen“. Dann eine wahrlich grandiose „Celeste Aida“ von Francesci Meli (aus Genua): mühelos, hell, mit Emphase vorgetragen. Nun Auftritt von Amneris: Ekaterina Semenchuk wirkt den ganzen Abend angestrengt, nicht in Form – entweder rächt sich das permanente „dramatische Fach“ (von Azucena bis Eboli) oder sie hatte einfach keinen guten Abend. Inzwischen wird klar: die Inszenierung von Shirin Neshat (Bühne Christian Schmidt) setzt ganz auf starke Bilder, verzichtet auf jeden Orientalismus.

Endlich Auftritt von Aida: die russische „primadonna assoluta“ bringt sofort jene Spannung, die alle erhofften. Sie ist keine Sklavin, sondern selbstbewusste „Rivalin“, ihr phantastisches blau-graues Kostüm (Tatyana van Walsum) könnte bei einem internationalen Mode-Event reüssieren. Erster Höhepunkt: „Ritorna vincitor!“ Als Sieger kehre heim. Die Arie der äthiopischen Prinzessin als Wechselbad zwischen Liebe zu Radames und Patriotismus. Die Gefühle wogen wie das wilde Meer. Doch die Hoffnung stirbt zuletzt. Anna Netrebko hat bereits zu diesem Zeitpunkt alles gewagt und alles gewonnen. Und so blieb es auch: der König von Robert Tagliavini war zu bieder und den Raum-Dimensionen des Großen Festspielhauses nicht ganz gewachsen.

Das gilt dann auch für den Amonasro von Luca Salsi. Er wirkt wie der jüngere Bruder von Aida. Dazu ein statischer Triumphmarsch – spätestens hier wird klar, dass das Konzept der „großen Bilder“ nicht wirklich aufgeht. Aber was soll’s wenn man einen so herrlichen Nilakt mit mühelosem hohen Piano-C erleben kann. Und auch das Duett mit Radames hat man selten so verführerisch, so hoffnungsfroh gehört wie bei dieser Premiere. Die Gerichtsszene war dann wieder ein kleiner Rückschritt, am Ende wurde der Tenor auch etwas müde. Aber der überirdische Klang von Anna Netrebko entschädigte dann im Finale für alles, was zu einer Sternstunde fehlte. Das Aida-Rollendebüt von Anna Netrebko ist jedenfalls schon jetzt in die Operngeschichte eingegangen! Und der Opernhimmel hat sich geöffnet!

(Peter Dusek)
19781   Haandel • előzmény19780 2017-08-07 20:09:21
AIда
19780   Haandel • előzmény19779 2017-08-07 19:59:16
AI da

(Daда ;-)
19779   Edmond Dantes 2017-08-07 10:10:55
Az (egyik?) első kritika a salzburgi Netrebko-Aidáról.
19778   nickname • előzmény19776 2017-08-06 20:24:15
Nem gondolta senki, hogy nem ismered. De ha valamivel is bosszantottalak elnézést kérek, mert nem akartam.
19777   nickname • előzmény19775 2017-08-06 20:20:12
Nagyon jó darab! A szentpétervári előadást megnéztem DVD-én, a debrecenit láttam élőben is.
19776   telramund 2017-08-06 18:49:43
Teljesen felesleges felsorolni az XX.sz jelentős operáit.Ezeket mind ismerem.Kihangsúlyoztam, ,hogy "számomra".tehát csak a saját ízlésemet minósítettem , és nem más műveket degradáltam.
Tényleg legjobb ide semmit nem írni,mert vagy nem tudnak vagy nem akarnak olvasni!
19775   Momo • előzmény19774 2017-08-06 17:46:53
Ami Prokofjevet illeti: A tüzes angyal...? Igazán ütős darab. Ráadásul - szerintem - érdemes mindaz orosz, mind a francia változattal megismerkedni.
19774   nickname 2017-08-06 17:21:37
Huszadik századi operák közül én többet is nagyon szeretek: Vérnász, Wozzeck, Jenufa, Kátya Kabanova, Peter Grimes, Lucretia meggyalázása, Elektra, Salome, Katyerina Izmaljova, és Az orr is zseniális! Nemrég láthattam élőben is a bécsi előadást, nagyszerű volt szerintem. És ott van még a Kékszakállú, a Karmeliták, a Mathis a festő, és szerintem Prokofjevnek is vannak kellemes darabjai. Még a Háború és békét is megnéztem DVD-én, a párizsi előadást, vannak benne szép részletek. De hát én mindenevőv vagyok, így még a Mózes és Áront is többször végig hallgattam, és Szokolay Hamletjét is élveztem tavaly az Erkelben. Ja és Puccinitól a Nyugat lánya - végül is az is 20- századi.
19773   Edmond Dantes 2017-08-06 15:33:46
Az (operai) világ szeme ma Salzburgra szegeződik
19772   telramund 2017-08-06 11:17:45
Korábban volt szó Muszorgszkijról.Orosz zeneszerzőknél előfordult,hogy más végezte a hangszerelést.Katyerina esetében pedig ki kívántam hangsúlyozni Sosztakics ezen nagyszerű teljesítményét is!Valóban voltak más operák is a 2o sz-ban.De mint a pofonok ,úgy az ízlések is különbözőek.A felsorolt operáknál ,legyen az Bartók vagy Janecek ezt a művet jobbnak tartom,mint ahogy Verdinél is jobban szeretem a korai-középső operáit ,mint a későbbieket.Szerintem az a fontos,hogy van rálátásom úgy az egész opera és énekes történelemre.A múltbeli és jelenkori operajátszásra!
19771   Momo 2017-08-06 11:00:39
Egyetértek. Én is nagyon szeretem. (Ezt kivételesen én is Sosztakovics hangszerelésében.)

:-)
19770   Heiner Lajos • előzmény19769 2017-08-06 10:55:35
Ki hangszerelte még, ha Sosztakovics saját maga is?
XX. század, opera - a Jenufa, a Turandot, a Kékszakállú a süllyesztőben?
Amúgy láttam Salzburgban, és nem csak meghallgattam a Sosztakovics-operát anno, Gergiev vezényletével. Tényleg zseniális darab.
19769   telramund 2017-08-06 09:46:35
Tegnap volt szerencsém meghallgatni Sosztakovics Lady Macbeth von Mzensk azaz Katyerina Izmajlova csodálatos előadását Salzburgból.Számomra a mű a XX század legjobb operája,Sosztakovics saját varázslatos hangszerelésével.Nina Stemme énekelte Katyerinát.Szép hangon ,nagy átéléssel.Ki kell emelnem még Szergej szerepében Brandon Jovanovichot.Aztán a csodát a Bécsi Filharmonikusokat a zseniális Mariss Jansons dirigálása alatt.A rendezésről csak pár kockát láttam.De az is nagyon ígéretesnek tűnt.Sajnálom,hogy a közvetítési tervben nem szerepel .
Maga a mű varázslatos zenéjével fogott meg.Gyakorlatilag az összes hozzáférhető vagy talán még több felvétel megvan.Számomra mégis az etalon a csaknem évtizede Budapesten játszott Kisvárosi Lady Machbet Lukács Gyöngyi és Berczelly István főszereplésével és Kovács János vezényletével.Az akkori katarzist semmi nem múlta felül.A Salzburban játszott előadás sem.Pedig nagyszerű volt.
19768   Haandel 2017-07-26 20:00:11
BR-Klassik | Themen
Bayreuther Festspiele
19767   Búbánat • előzmény19766 2017-07-24 09:12:51
Az Opera 2018-ban a Saaremaai Operafesztivál vendége lesz

„Amit pedig mi hozunk jövőre, azt másfél éve zajló egyeztetés után tudtuk bejelenteni. Egyfelől az észt partner kérte A cigánybárót, amelynek kedveltségét és magyaros zamatát jelölték meg okként (mikor felmerült, még meg sem volt a premier, csak terveket tudtunk mutatni, meg persze, egy sereg egyéb produkciót), és utazik a szintén tavaly kihozott Traviata-produkció és egy régi kedvenc, a Figaro házassága, amelybe pedig annak ellenére szerettek bele, hogy valóban nem mai csirke, elmúlt húszéves, de örökifjú.
Ma még bejárjuk a backstage-et, belenézünk a németek Lohengrin-próbájába, vizslatjuk a szálláslehetőségeket. Az egész kisváros német zászlókban: jövőre magyar lobogó lesz a helyükön. 220 magyar művész ės munkatárs kel majd útra jövő ilyenkor, és egy egész hetet tölt itt, minden költségünk fedezik – a három előadás után még egy magyar-olasz operagálát is játszunk itt, balettbetétekkel.”
19766   Búbánat 2017-07-24 09:01:46
Ókovács Szilveszter képes úti beszámolója Saaremaából

A július 17-i saaremaai együttműködés aláírása után az Opera vezetősége megtekinthette a Lohengrin-előadást, így első kézből szereztek tapasztalatokat arról, milyen lesz, amikor 2018-ban a mi művészeink lépnek fel ezen a csodálatos helyen. Az élményekről Ókovács Szilveszter főigazgató számolt be.
19765   Búbánat • előzmény19764 2017-07-14 13:24:14
Aki nem tud választani Verdi és Puccini között
19764   Búbánat 2017-07-14 13:23:45

[ur] https://papageno.hu/featured/2017/07/aki-nem-tud-valasztani-verdi-es-puccini-kozott/; Aki nem tud választani Verdi és Puccini között [/url]

Írta Jászay Tamás, Papageno.hu

2017. július 12.

Először jár Budapesten az olasz bariton, Gabriele Viviani , aki július 16-án a Margitszigeten Ailyn Pérez és Rame Lahaj társaságában többek között Verdi és Puccini népszerű áriáit is énekli majd.

Interjúnkban arról is beszélt, szerinte miben áll az opera műfaj nagysága.
19763   Búbánat • előzmény19762 2017-07-14 13:20:56
Philippe Arlaud Rigolettója a Szentmargitbányai Kőfejtőben
19762   Búbánat 2017-07-14 13:19:32
[url] http://fidelio.hu/zenes_szinhaz/2017/07/10/rigoletto_szentmargitbanya/; Philippe Arlaud Rigolettója a Szentmargitbányai Kőfejtőben

(X) FIDELIO.HU 2017.07.10. 12:40 MÓDOSÍTVA: 2017-07-11 11:25:46

Verdi egyik legnépszerűbb operájának, a Rigolettónak 2017. július 12-re tűzték ki a premierjét a Szentmargitbányai Kőfejtő szabadtéri színpadán.
19760   Klára • előzmény19759 2017-07-12 17:49:11
Örülök, hogy mégis itt van köztünk.Üdv a fedélzeten!
A Carmen-t már hallgatom.
19759   Nagy Katalin • előzmény19758 2017-07-12 17:23:58
Örülök, hogy itt van még közöttünk. Csernyakov művét inkább kihagyom.
19758   ladislav kozlok 2017-07-12 17:15:34
No, itt vagyok. Dmitri Tcherniakov megint átírt l operát. Aix-en-Provence, Carmen.
www.arte.tv/fr/videos/073907-001-A/carmen-de-bizet
Kíváncsi vagyok mit szoltok hozzá ?
19757   nickname • előzmény19756 2017-07-10 22:45:22
Köszönöm a választ. Viszont elég kedvezőek a jegyárak és szállást is találni olcsón - lehet teszek egy próbát.
19756   ladislav kozlok • előzmény19754 2017-07-10 10:50:46
Bevallom oszintén nem tudom. Pozsonyhoz kozellebb Bécs,Budapest vagy Brno. Szlovákiában 3operatársulat mukodik. Kassa a harmadik helyen van a ranglistán.
/a második az Besztercebányán van www.stateopera.sk/
19755   telramund 2017-07-10 10:46:20
Most júniusban mutatták be Glynbourne-ben Brett Dean Hamlet cimű monstre hosszúságú operáját,ami 2010-ben íródott.
19754   nickname • előzmény19751 2017-07-10 09:49:39
Kassán egyébként milyenek az opera előadások? A jegyárak elég barátságosak és kinéztem magamnak szept. 30-ra egy Handel előadást. Játszanak ritkaságokt is. Pl.: Wagner A tündérek.
19753   nickname • előzmény19750 2017-07-10 09:48:17
Erre régen vártam,hogy kijöjjön DVD-én. Köszi az infot.
19752   Heiner Lajos 2017-07-10 09:36:30
http://www.revizoronline.com/hu/cikk/6737/puccini-tosca-szegedi-szabadteri-jatekok/

Marok Tamas kritikaja a Szegedi Szabadteri Tosca-eloadasarol.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Belvárosi Főplébániatemplom

"Belvárosi orgonakoncertek"

19:00 : Budapest
Fészek Művészklub

Audur Edda (klarinét), Gellért András (zongora)
ALBAN BERG: Drei Stücke für Klarinette und Klavier Op.5
WITOLD LUTOSŁAWSKI: Dance Preludes op.25
JON THORARINSSON: Sonata for clarinet and piano (1947)
GELLÉRI ANDRÁS: Bridges (2017)
DEBUSSY: Premiere Rhapsodie (1910)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Rajk Judit (alt)
Pétery Dóra (orgona)
Budapesti Vonósok
A Zeneakadémia Egyházzene Tanszékének Kórusa
Vezényel: Alessandro Cedrone
KODÁLY: 114. genfi zsoltár
RESPIGHI: G-dúr szvit orgonára és vonósokra
KODÁLY: Mónár Anna
KODÁLY - ANGERER: Négy népdal a Magyar Népzene sorozatból – Egy kicsi madárka; Tücsöklakodalom; Zöld erdőben; Dudanóta
RESPIGHI: Trittico Botticelliano – 1. La Primavera (Tavasz)
KODÁLY: Ádventi ének
RESPIGHI: Trittico Botticelliano – 2. L’Adorazione dei Magi (A bölcsek imádása); 3. La nascita di Venere (Vénusz születése)
KODÁLY: Kádár Kata
KODÁLY: Két dal a Székelyfonó című daljátékból – Szomorú fűzfának; Rossz feleség

19:30 : Budapest
Óbudai Társaskör

Liszt Ferenc Kamarazenekar
TELEMANN: La Bizarre-szvit
GEMINIANI: g-moll concerto grosso Op.3/2
VIVALDI: g-moll versenymű két csellóra, RV 531
DUBROVAY LÁSZLÓ: Vonósszimfónia
HÄNDEL: h-moll concerto grosso Op.6/12

20:00 : Budapest
A38 Hajó

Martin Kohlstedt (zongora)
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)