vissza a cimoldalra
2020-09-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Társművészetek (2089)
Régizene (4452)
Bartók Béla szellemisége (284)
Bartók Béla (1881-1945) (218)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4109)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2061)
Franz Schmidt (3692)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4935)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (308)
Eiffel Műhelyház (293)
Jazz (80)
Bartók Rádió (780)
Opernglas, avagy operai távcső... (20660)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62451)
Kimernya? (3772)
Balett-, és Táncművészet (6037)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Opernglas, avagy operai távcső... (Sesto, 2003-09-04 14:20:49)

   
20659   Klára • előzmény20654 2020-09-26 11:04:44

Egyrészt sajnálatos, nyilván több oka is van...

Másrészt folytatódik a stream, október 18.-ig kihirdették a műsort. Kicsit  szelektálhatnának, mert van opera, amit másodszor, sőt  harmadszor fognak sugározni, pedig egyszer is elég volt. Viszont a Wagner hét keretében előkerül pár figyelemreméltó "régiség" is!

20658   Heiner Lajos • előzmény20657 2020-09-24 19:03:37

Kedves Katalin!

 

En angolul kapom a sajtoanyagot a kedves Gracatol, de probalja meg a honlapjukon, vagy irjon

 

Info@teatroreal.es

20657   Nagy Katalin • előzmény20656 2020-09-24 18:23:48

Kedves Lajos! Meg tudná adni, hol tudnám elolvasni a lentieket spanyolul?

20656   Heiner Lajos • előzmény20653 2020-09-24 17:53:13

A Teatro Real sajtoközlemenye:

 

 

PRESS RELEASE | TEATRO REAL

 

Having analysed the possible causes of the protests by a group of spectators at yesterday’s performance - September 20 - of ‘Un ballo in maschera’,  which was finally discontinued,  the Teatro Real  greatly regrets the incident and expresses concern for all those in the audience who felt vulnerable in their seats, despite the health and safety measures which were meticulously in place, as verified by the police who attended the disturbance last night.

 

It is conceivable that the origin of the disapproval by a section of the audience regarding the allocation of their seats in the theatre relates to the changes (UPDATES) in safety protocol for these performances ‘Un ballo in maschera’.  The procedures are not the same as those for the performances of ‘La traviata’ which took place throughout July and which required the blocking-off of seats under the obligation to leave two empty seats beside two occupied ones. This procedure has been amended, in keeping with the change of health measures published by the Comunidad de Madrid (Regional government).

 

For the performances of ‘La traviata’, tickets for blocked off seats were not on sale, whereas for ‘Un ballo in maschera’ these restrictions have now been lifted. Tickets were sold to admit 65% audience capacity, although in fact the Comunidad de Madrid’s restrictions in place yesterday allow up to 75% capacity. As a result, complying with the existing health measures a ticket purchaser was able to freely choose his/her seats without restrictions in any part of the theatre as it is now permissible for spectators to sit in consecutive seats in a row - as on public transport - so long as they are protected by an obligatory face mask whilst sitting in silence listening to the performance.

 

The explanation for the protests may be that the audience expected to find the seat distribution to be similar to that of July, although the current health and safety protocol  is not the same as the previous one. Another change since the summer is the nature of the performance. Now, the Teatro Real is able to present a complete stage performance with scenery and props and with a larger mobility of soloists, chorus and dancers.

 

The Teatro Real emphasizes its total commitment to the health safety of its audience, artists and employees. Since April it has been working with the greatest of diligence and with a sense of enormous responsibility under the guidance of a Medical Committee in order to strictly follow the Spanish Government and the Regional Government of Madrid’s regulations

 

After the incident last night, the Teatro Real will carry out all the necessary measures to strengthen the audience’s sense of security and is intent on communicating this to the public at large.  

 

The Teatro Real thanks, as always, all the artists and employees of the theatre for their implication and commitment to make opera possible in these days of uncertainty. And once more, we extend our gratitude to all our spectators, especially those who did feel safe in the theatre last night.  We ask for your confidence, understanding and generosity to face these difficult times together, when art and music are more necessary than ever.

20655   Edmond Dantes • előzmény20654 2020-09-24 09:15:41

Szomoru. Ilyen meg nem volt. Meg eloadas is alig maradt el korabban. Vigaszkent ket jo hir:

1) Futball kupadonto viszont lesz Pesten (abcug covid!), bar a bajor miniszterelnok sikitofraszt kap az egesztol, kulon karantentorvenyt terveznek a meccs miatt es a spanyolok utan a bajor szurkolok is tomegevel mondjak vissza utjukat.

2) Folytatodhat a MET-streaming. Biztosan sok ismetles lesz, hiszen veges szamu felvetel van, de sokan sok mindent nem lattak eddig. Ha MET folytatja, a kovetkezokben sok mindent potolhatunk.

20654   Heiner Lajos 2020-09-24 07:20:51

Gondolom, mar sokan hallottak a tegnapi szomoru hirt:

A Metropolitan törölte az egesz 2020/21-es evadjat.

Orrore! Orrore!

20653   Edmond Dantes 2020-09-22 09:00:38

Tapssal akadályozták meg az előadást a madridi operaház vendégei, mert úgy érezték, túl közel ültették őket egymáshoz

Elmaradt vasárnap este a madridi Teatro Real operaházban Verdi Álarcosbáljának előadása, mert a közönség tapssal tüntetett a szervezés ellen. Sokan úgy érezték ugyanis, hogy a rendezők nem tettek eleget a járvány miatt indokolt távolságtartás követelményeinek, és túl közel ültették egymáshoz az embereket. A társulat kétszer is elkezdte volna a darabot, de mindkétszer a tüntetés miatt le kellett állítani az előadást. Végül fel is adták a dolgot, és elmaradt az opera. A Guardian madridi tudósítójának beszámolója szerint szemtanúk arra panaszkodtak, hogy a szervezők egész sorokat töltöttek meg emberekkel, és nem voltak köztük üres ülőhelyek. Volt néző, aki arra panaszkodott, hogy főleg az olcsóbb székeknél nem figyeltek a szervezők arra, hogy kellő távolságba ültessék egymástól az embereket, és az előrébb lévő székeknél több volt az üres hely. Az operaház szerint csak a nézők egy kis csoportja tüntetett, és amúgy minden előírást betartottak, csak a jegyek 51,5 százalékát adták el, holott a madridi szabályok szerint 75 százalékát is értékesíthették volna a helyeknek. A szervezők igyekeztek csillapítani a kedélyeket, felajánlották az embereknek, hogy átülhetnek máshova, illetve aki kéri, annak a jegyárat is visszafizetik, de nem jártak sikerrel, voltak, akik ezután is tapssal állították meg az előadást. A spanyol fővárosban és a környező régióban elég súlyos a járványhelyzet, a napokban 850 ezer ember részére vezettek be korlátozásokat, de ennek ellenére a jelek szerint az operaház még fogadja a vendégeket. (Forrás: itt)

20652   Klára • előzmény20651 2020-09-21 18:36:27

Köszönöm!

20651   Viola • előzmény20650 2020-09-21 16:55:05

Sajnos gyakran változnak az M3 elérhető műsorai.

Kárpótlás itt :

https://drive.google.com/file/d/13McLs4CRDpHsrTs8TtINb1TFk1Rj7IzD/view?usp=sharing

20650   Klára • előzmény20648 2020-09-21 15:41:51

"Ez a műsor jelenleg nem elérhető"

Próbáljuk meg később.

20649   Edmond Dantes 2020-09-21 15:39:41

„Az opera számomra mágikus tapasztalat”

"A legjelentősebb brit kortárs zeneszerzők egyike, tizenhat éves korában Olivier Messiaentól tanult, aki Mozarthoz hasonlította a tehetségét. A mozarti képet erősíti, hogy húszévesen már a BBC Proms keretében adták elő az egyik zenekari művét (ennyire fiatal élő zeneszerző műve azóta sem volt a sorozat műsorán), habitusa azonban egyáltalán nem mozarti: lassan és nehezen komponál, s az operához sem vezetett számára könnyű út. George Benjamin januárban ünnepelte hatvanadik születésnapját, „Lessons in Love and Violence” című harmadik operáját a londoni, az amszterdami, a hamburgi, a lyoni, a chicagói, a barcelonai és a madridi operaház közösen rendelte, s két éve mutatták be Londonban. A karmesterként is aktív zeneszerző, a londoni King’s College zeneszerzés professzora az Eötvös Péter Alapítvány meghívására jött volna Budapestre október elején, hogy karmestereknek és zeneszerzőknek tartson mesterkurzust. A vírushelyzet miatt a kurzus elmarad, a kurzus végére tervezett október 9-i koncert, amelyen egy Benjamin-mű is szerepel, remélhetőleg nem. George Benjamin angliai otthonából adott telefonos interjút, amelyben a zeneszerzés nehézségeiről éppúgy szó esett, mint az opera nyújtotta transzcendens élményről, a karmesteri és zeneszerzői tevékenység különbségeiről vagy arról, hogy miként lehet zeneszerzést tanítani." A teljes interjú itt olvasható.

20648   Viola 2020-09-19 14:42:33

A MTV  Arhívuma M3 online adásában most megnézhető egy szép műsor Polgár Lászlóval:

https://archivum.mtva.hu/m3/M3-clZJd0IxNmpaNHlFSElyaUJNSktGL1VtUTJ0QnlBdk91ZENsNHpHZ3lQST0

Polgár László operaénekes híres szerepeiből énekel a Maár Gyula által ihletett, különleges stúdió környezetben. A felvételeken eredeti nyelven hangzanak fel a következő operarészletek: 1. Mozart: Don Giovanni - Leporello regiszteráriája ; 2. Gounod: Faust - Mephisto szerenádja; 3. Mozart: A varázsfuvola - Sarastro E-dúr áriája ; 4. Verdi: Don Carlos - Fülöp király áriája; 5. Rossini: A sevillai borbély - Basilio rágalomáriája; 6. Borogyin: Igor herceg -

stb...

20647   Klára • előzmény20638 2020-09-17 09:22:49

A korábbi bejelentkezésem óta volt időm másodszor is megnézni - meghallgatni ezt a ragyogó koncertet. Álvarez ugye Álvarez, ő "csak" a tőle elvártat hozta. Radvanovsky egyre jobb, fantasztikus volt, amit az Aida 3. felvonásban alakított, persze ehhez kellettek a remek partnerek. A tenornak utánakerestem a wikin és a google berkeiben, az nem derült ki, mennyi idős, de figyelemreméltó szerepkört tudhat a magáénak, tehát nyilvánvalóan letette a névjegyét a komolyan vehető és veendő tenorok klubjában. Engem néha Corellire emlékeztetett - mielőtt valaki emléleztetne, nem magasságban, de stílusban igen. De mivel a wiki szerint Fedora  Barbierinél tanult, ez sk mindent megmagyaráz. 

Köszönet a linkért, kedves Otello.

20646   Klára • előzmény20644 2020-09-12 14:52:12

Nem Avastot használok, de köszönöm a figyelmeztetést!

20645   telramund 2020-09-12 14:23:25

Egyébként tegnap volt egy egész jó Electra Bécsből.Majd telt ház maszk és távolságtartás sem a zenekarban sem a nézőtéren nem látszott.

20644   telramund • előzmény20643 2020-09-12 14:18:56

Remélhetőleg nem Avastot használ,mert attól menekülni kell.Ha w10-e van Nagyon jó a saját vírusírtója (Virus defender)!

20643   Klára • előzmény20642 2020-09-12 13:05:54

Eléggé el nem ítélhetó módon nem ültem rögvest a gép elé, csak hallgattam, ezért  a kiírásra késleltetett üzemmódban jöttem rá, de azért köszönöm!

 A vírusvédelemre vonatkozó jótanácsért külön köszönet, és ezer csók, persze csak virtuálisan, elvégre járványhelyzet van!

 

 

20642   takatsa • előzmény20641 2020-09-12 12:29:54

Mivel minden mű elején kiírják, hogy mit énekelnek, ezért a beazonosítás viszonylag könnyű. :)

Ne használj olyan vírusvédelmet, amely megköti a kezedet és a szellem szabad szárnyalását.

20641   Klára • előzmény20638 2020-09-12 11:34:25

Csak ma futottam bele ebbe az információba, most hallgatom a műsort. Grandiózus műsor, remek előadók! Szerencsére, Ők még vannak és énekelnek! Érdekes, őket nem zavarja, hogy "csak" zongora kíséret van, és nem hiányzik a zenekar mindent ápoló el eltakaró jótékony hatása. Sajnos, nem minden részletet ismerek fel, és tudok beazonosítani.  Szívesen letölteném, de az új víruspajzsom nem tartja eléggé megbízhatónak az oldalt, és nem engedi.

Példaértékűnek tartom, ahogy az éneklés befejezése után azonnal felteszik a maszkot, akár az utasítások betartása okán, akár személyes  példamutatás az ok, nálam ez külön jópontot érdemel!.

20640   takatsa • előzmény20638 2020-09-11 23:08:20

Köszi a linket, Otello. Fantasztikus élmény. Amíg ilyen Radvanovsky-félék szaladgálnak a földön, nem kell félnünk az opera hanyatlásától.

20639   telramund • előzmény20638 2020-09-11 14:50:02

Nagyszerű koncert valóban.Amit Radvanovsky tud a hangjával  csinálni elképesztő.És amikor a zongora nem csak szól,de zenekart hellyetesít.Tanulni való.Na és Alvarez, szóval nagy köszönet a figyemfelkeltésért!A tenor sem semmi.

20638   otello 2020-09-11 13:50:38

A múlt héten tartottak egy komolyabb évadnyitó gálát A Corunában. A több, mint két órás, főleg Verdi műsorban Sondra Radvanovsky, Carlos Alvarez, Simon Orfila és Alejandro Roy énekeltek. 
Alvarez remek mint mindig, Radvanovskynál pedig hadd emeljem ki a kiváló Vissi d arte-t, O patria mia-t (micsoda megoldása A rettegett hangnak! - és elénekelték lényegében az egész 3. felvonást) + hogy most próbálkozott meg először egyik következő szerepe, Lady Macbeth Alvajáró jelenetével.

YouTube link

20637   Edmond Dantes • előzmény20634 2020-08-26 19:33:31

off A mozgalom latin-amerikai megfelelőjének spanyol neve: Ni una menos, angolul "Not one [woman] less". Azaz a spanyol nyelv is jelzi, milyen nemű az illető. Részletek itt. Szerintem ajánlatos a témát -ha folytatódik- máshová átvinni. E topikban a végén még kukkolás vádja merülhet fel és az (is) törvénytelen ;-)

20636   tiramisu • előzmény20630 2020-08-26 19:11:24

Mint írtam már, szerintem  Maestro Domingot zaklatták a hölgyek!

20635   tiramisu • előzmény20630 2020-08-26 19:11:12

Mint írtam már, szerintem  Maestro Domingot zaklatták a hölgyek!

20634   Héterő • előzmény20629 2020-08-26 17:14:11

Lám-lám, az itt sűrűn idézett hvg is megküzdött a "nőjogi mozgalom", a "Non una di meno (Egy sem kevesebb)" megnevezés értelmezésével. A kérdés emlékeztet a Così fan tutte címproblémájára, ahol csakis a nőkre utalnak, sajnálatos módon ez a nem éppen elhanyagolható körülmény a magyar címadásban nem nagyon szokott megmutatkozni.

A jelen meghatározáshoz, a Non Una Di Meno - NUDM -hoz szerencsésebb lett volna mondjuk az "Egy nő sem ér kevesebbet" (...mint a férfi) -értelmezés. Ám bonyolítja a kérdést, hogy saját megfogalmazásuk szerint ők "Movimento femminista e transfemminista". A "femmina=nőnemű egyed" értelmezhető az olasz nyelvtanban, de a transfemmina újdondász fogalmához még bővíteni kellene az olasz nyelvet legalább egy harmadik nemmel, amit természetesen illetlenség lenne semleges nemként emlegetni.

20633   Edmond Dantes • előzmény20632 2020-08-26 16:25:12

Az Operettet fenntartó EMMI vizsgálata szerint nem volt zaklatás: "A minisztérium szerint a főigazgató és a független szakértők vizsgálata során sem nyert bizonyítást, hogy a Budapesti Operettszínházban bármilyen zaklató jellegű tevékenység történt volna." Más kérdés, hogy több panaszos volt, de csak egynek az "ügyét" vizsgálták, azt is úgy, hogy a panaszos szerint a vizsgálat során őt meg sem keresték. Részletek: 

https://hvg.hu/kultura/20200804_Emmi_zaklatas_Operettszinhaz

20632   zenebaratmonika • előzmény20631 2020-08-26 16:10:01

Azért az Budapesti Operettszínházban is volt két igen fontos pozíciót betöltő zaklató, de az a kettő már egy ennél jóval súlyosabb kategóriájú eset volt.

20631   Edmond Dantes • előzmény20630 2020-08-26 16:00:03

Azért ennél picinykét több volt, úgy látszik elkerülte a figyelmedet. Domingo-topik is izzott ettől a témától egy időben, nem túl régen, lapozz oda :-) Rövid összefoglaló itt: 

https://hu.euronews.com/2020/02/26/szexualis-zaklatas-placido-domingo-bocsanatot-kert

20630   zenebaratmonika • előzmény20629 2020-08-26 15:52:45

Mikor és kit zaklatott a művész úr? Gondolom 30 éve megnézte egy nő fenekét, ennyi lehetett.

20629   Edmond Dantes 2020-08-26 15:31:38

Plácido Domingót nem akarják színpadon látni

Nyílt levélben tiltakoztak az énekes hétvégi koncertjei ellen. A szexuális zaklatással vádolt operaénekes a Veronai Arénában lépne fel. Teljes cikk hvg.hu-n itt

Megnyugodhatunk: nem mindenhol van ez így. Mint arról nemrég mno.hu is beszámolt -teljes cikk itt- a "világhírű tenor" nemrég Budapesten, az Eiffel Műhelyházban járt, ahol "a Virtuózok főcímzenéjét rögzítik, amit a fia írt, s a maestro dirigál az Opera Zenekar élén – árulta el Ókovács Szilveszter."

20628   Klára 2020-08-17 11:07:52

És itt is megtalálható:

https://www.youtube.com/watch?v=AtEJi6cgCks

20627   Klára • előzmény20625 2020-08-17 10:45:19

Köszönöm!

20626   takatsa • előzmény20625 2020-08-17 10:32:26

Köszi. Asmik Grigorian nagy kedvencem. :)

20625   ladislav kozlok 2020-08-17 09:53:39

Orommel  kozlom Veletek, hogy megtaláltam az idei salzburgi Elektra felvételét.

arte.tv/en/videos/098928-000-A/elektra/

20624   Klára • előzmény20620 2020-08-14 09:21:45

A remény hal meg utoljára!

20623   Kati • előzmény20614 2020-08-14 09:17:17

2008-ban volt, Vidnyánszky rendezte. Tokody 35. jubileumát ezzel ünnepelte, akkor láttam utoljára.

20622   Edmond Dantes • előzmény20621 2020-08-14 09:03:35

Munchenben lattam a Kusej-Forzat, sajnos Kaufmann nelkul. Azt az egyetlen eloadast mondta le. Ez utobbi "aprosagon" :-( kivul nekem rendben volt az egesz.

20621   AndersWasRight • előzmény20618 2020-08-14 04:47:46

A Kusej-féle Végzet eléggé wtf néha, de az énekesek nagyon tetszettek. Harteros kiváló Leonóra, Kaufmann meg Tézier pedig remekül összeillenek mind hangilag, mind chemistry terén. 

20620   AndersWasRight • előzmény20619 2020-08-14 04:45:34

Remélhetőleg közvetítik, akkor majd felkerül a megfelelő helyekre :D

20619   ladislav kozlok • előzmény20618 2020-08-13 20:56:28

Oktober elején a STOP-ban  Don Carlos - címszerepben  Jonas Kaufmann.

20618   Klára • előzmény20617 2020-08-13 19:09:53

Igen, a Don Carlos francia változata kapósabb, pedig ez a Végzet hatalma is megérdemelne kicsivel több figyelmet. A nyilt szinen vívott párbaj egy dolog, de utána következik egy nagyon szép és nagyon nehéz ária, amiben Alvaro az önvádróll énekel. Ez engem nagyon megfogott, hiszen éppen arról van szó, hogy az ember meg tud-e bocsétani önmagának, vagy sem!

A müncheni rendezés szerintem is elég siralmas volt, bár Kusej komoly sikert aratott vele. Az XXL méretű asztal és a füdőkád, amiben szegény Leonorát megfürdették elég érdekes látvány volt.

20617   AndersWasRight • előzmény20607 2020-08-13 15:48:16

Ezt én is láttam, érdekes, hogy nemigen veszik elő, miközben más operák eredeti verzióit mostanában többször is felújították (különösen a francia, eredeti Don Carlost az utóbbi pár évben).

Pl. a müncheni, eléggé pesszimista rendezéshez jobban illett volna a pétervári verzió befejezése, bár Alvarónak nemigen lett volna honnan leugrani, mert a színpadon csak egy halom kereszt meg a kinyírhatatlan asztal volt XD 

 

Arról nem is beszélve, hogy drámaibb, ha Carlos és Alvaro nyílt színen vívnak és nem csak úgy takarásból énekel be szegény bariton, hogy épp halálán van. Jobb rendezések ezen segítenek :D 

20616   telramund • előzmény20615 2020-08-12 19:33:08

:):)

 

20615   takatsa • előzmény20613 2020-08-12 18:39:29

Szívesen. Engesztelésül Corelliért. :)

20614   takatsa • előzmény20612 2020-08-12 18:38:39

Oké, de ennek is már 13 éve, és a MAO-ban már tényleg évtizedek óta nem volt. Utoljára Marton Évával láttam.

20613   telramund • előzmény20611 2020-08-12 18:35:00

Szép munka köszönjük.!

 

20612   Héterő • előzmény20611 2020-08-12 18:07:47

Művészetek Palotája

20611   takatsa • előzmény20610 2020-08-12 18:00:02

Hát, akkor töltsed le, nem fogsz csalódni.Írtam hozzá magyar feliratot is, megkínlódtam vele. 

Ha így vesszük, akkor szinte minden opera története soványka, néhány mondatban elmondható. Van ennek mély tartalma, csak az nagyon nyomasztó (különösen ez az első verzió), jobb bele sem gondolni. És van néhány olyan jelenete (Pl. Leonóra áriája a rendház előtt, és utána a duett a gvárdiánnal), amelynél Verdi aligha írt szebbet. És a kórusok.... szóval sokminden. Az biztos, hogy nem olyan koherens történet és zeneszövés, mint a Trisztán vagy a Parsifal, de Verdi nem Wagner.  Mindenesetre én sajnálom, hogy az operát már évtizedek óta nem játsszák Budapesten.

20610   Edmond Dantes • előzmény20609 2020-08-12 16:23:16

Forzával már valamicskét közelebb vagyunk egymáshoz mint anno a Boccanegrával, amivel kihúztam a gyufát, oszt'jó napot, úgy maradt(unk) :-) Forza sokáig nálam is élvonalban volt. Aztán ahogy öregedtem, rájöttem, hogy a sok príma szám nem áll össze igazi operává. Soványka történet, rengeteg karakterfigura és mellékszál, szebb szóval zsánerjelenet. De azért szeressük őt!

20609   takatsa • előzmény20608 2020-08-12 15:55:18

Gorcsakovának nemcsak a hangja csodás, hanem a játéka is, ilyen fokú spiritualitásra manapság már csak az orosz lélek képes. És hát Grigorian is egy nagy felfedezés.

20608   telramund 2020-08-12 14:38:45

Ez egy jó Végzet hatalama :Nekem is megvan. Amikor készült a szoprán a a csodás hangú hangú Gorcsakova nagyon menő énekesnő volt. Aztán hirtelen eltűnt.De a többi szereplő és nagyszerű.

20607   takatsa 2020-08-11 22:51:22

Itt az idő, hogy kirukkoljak  ezzel a DVD-vel, amelyet szeretnék megosztani veletek, és egy hétig szabadon letölthető.

A Végzet hatalmáról van szó, ez az opera már több mint 30 éve foglalkoztat. Én ezt tartom Verdi legnagyobb operájának, de ha ezzel lehet is vitatkozni, az biztos, hogy a legnagyobb hatással rám ez a Verdi opera volt és van. Nagyon sokáig keresgéltem egy olyan felvételt, amely legközelebb áll ahhoz, amit én tartok erről az operáról, és végül megtaláltam. Egy 1998-as felvételről van szó, szintén Mariinszkij színház, Gergiev, egészen elképesztő orosz énekesekkel. Az első, tehát a Pétervári verzió, amely egyáltalán nem könnyed szórakozás. Az első verzió véresen brutális, a második kissé enyhített, de az is katarzis nélküli. Igazi befejezés nincsen, de hogyan is lehet befejezni egy olyan történetet, amelynek a végső kicsengése az, hogy Isten ugyan megbocsát, de az ember sohasem képes megbocsátani se a másik embernek, se saját magának. 

A megadott linkről az összes fájlt le kell tölteni. A borító külön van, a többi fájl pedig egy normális dvd, amit ki lehet dvd-re írni, vagy számítógépről pl. Vlc lejátszóval lejátszható, ha a video_ts_ifo fájlra kattintunk. Van magyar felirat is, amely automatikusan indul.

20606   Klára • előzmény20603 2020-08-11 19:25:49

Privátban!

20605   Edmond Dantes 2020-08-11 19:09:06

Ezen a linken pedig -ha ez ugyanaz az előadás- letöltés nélkül, online meg lehet nézni holnapig,aug.12-éig:

https://bachtrack.com/opera-video/cavalleria-rusticana-mariinsky-opera/341227/%7B%7Bhref%7D%7D

20604   Edmond Dantes • előzmény20603 2020-08-11 19:05:08

Ez lehet a szereposztás: https://www.mariinsky.ru/en/playbill/playbill/2020/7/14/2_1900/

20603   telramund • előzmény20602 2020-08-11 17:34:13

Egyébként aki letölti mellékelve van a wetransferes fájlban a szereposztás

20602   telramund 2020-08-11 17:33:04

ld:20586

20601   Edmond Dantes • előzmény20600 2020-08-11 17:25:17

Ejnye, hogy a macska(s) rúgja meg, kicsit elírtad :-)

20600   macskás 2020-08-11 17:07:19

26000

20599   Klára • előzmény20598 2020-08-11 17:02:41

Egy szereposztást én is megköszönnék!

20598   Kati • előzmény20597 2020-08-11 16:38:53

Találtam egy szereposztást közben, köszönöm. Tényleg nem jelent meg a képernyőn.

20597   Héterő • előzmény20588 2020-08-11 16:13:50

Kedves telramund, ne keseredj el és töltögess csak föl bátran, bizonyára sokkal többen élvezték a pazar Cavalleria-előadást, mint ahányan reagáltak.

Számomra az orosz feliratok külön érdekességet jelentettek, mert élőben (!) adták föl, ennek ellenére jól követhető volt a tartalom a néhány apró félreértéstől eltekintve. Csupán a Siciliana-fordítás volt keserves (mint másutt is általában), mert egy korábbi énekelhető változatot szedtek elő, aminek persze nem sok köze volt a hallottakhoz. Az egyébként kiváló orosz fordító nem merte vállalni, hogy nem olaszul, hanem "szicíliaiul" hangzik el ez a részlet, és inkább az irodalmi olasz változathoz közelített (mint számodra nyilván ismeretes, létezik ilyen is...).

Szíves fáradozásodért köszönet illet, a gyűjtemény értékes darabja lesz ez a felvétel.

Kati kérdése miatt ne haragudj, a szereposztást mutató kép (20586) nem minden böngészőben jelenik meg.

20596   smaragd • előzmény20592 2020-08-11 15:55:53

Még nem tudtam végignézni, de a részletek alapján valóban megkapó hang- és képélmény, díszlet, jelmez nélkül is kiváló, finom előadás. 

20595   Kati • előzmény20585 2020-08-11 15:44:10

Van részletes szereposztás hozzá?

20594   Edmond Dantes • előzmény20585 2020-08-11 15:28:35

Csatlakozom az előttem szólókhoz, csak a letöltés elég hosszadalmas, a gépem meg lusta és lassú ... lehet, hogy én is? :-)

20593   Kati • előzmény20585 2020-08-11 15:01:58

 Én biztos értékelem erőfeszítésedet, és biztos vagyok abban is, hogy nem vagyok egyedül. Köszönjük.

20592   smaragd • előzmény20585 2020-08-11 14:19:21

Én is kedvelem a darabot, köszönöm szépen.

20591   ladislav kozlok • előzmény20588 2020-08-11 13:56:24

Én is koszonom szépen.

20590   takatsa • előzmény20588 2020-08-11 12:23:37

Miért ne lenne értelme? Én is felteszek ezt-azt letöltésre, hátha érdekel valakit. Mondjuk nem sokakat, de ez nem keserít el. Máris töltöm, és köszönöm. És jótett helyébe jót várj. :)

20589   zenebaratmonika • előzmény20588 2020-08-11 11:55:31

Tedd ki nyugodtan. Az Operavison is néha linkelve van ide, oda szoktak feltenni teljes előadásokat.

 

20588   telramund 2020-08-11 09:11:14

Úgy tűnik ide nem érdemes kitenni teljes mkv előadásokat ,mert a kutyát nem érdekli.Ezzel az első s utolsó próbálkozásom volt,hogy értéket képileg közvetítsek. 

20587   Klára • előzmény20585 2020-08-10 12:55:41

Köszönöm!

20586   telramund 2020-08-10 11:37:51

20585   telramund 2020-08-10 11:34:59

https://we.tl/t-9b0Z9FDeEl 

Mascagni.Cavalleria Rusticana Moszkva  Csajkovszkij terem 2020.08.10

Santuzza szerepében a csodás E Semenchuk! dir V Gergiev

 

20584   Klára • előzmény20583 2020-08-08 20:21:45

Bocs, nem figyeltem fel a bejegyzésre!

20583   Búbánat • előzmény20581 2020-08-08 17:47:01

Lásd még a "Verdi-felvételek" topicjában is!

20582   Edmond Dantes • előzmény20581 2020-08-08 15:55:52

Segítek, ez jobb :-) Ez a link minden mezzo-műsort mutat: https://www.mezzo.tv/en/tv-schedule ezen belül pedig (legalábbis nálam) a "Mezzo" és nem a "Mezzo Live HD" menüpontra kattintva mindig minden látható, az is, hogy adott koncertet, operát stb. legközelebb mely időpont(ok)ban lehet ismét megnézni. 

20581   Klára 2020-08-08 15:37:10

Akit érdekel, és akinek Mezzo tv-je van, ma este 20:35-kor a salzburgi Aida felvételt közvetítik. Netrebko, Semenchuk, F. Meli, stb. felléptével. Lehet, hogy ez a bejegyzés egyesek szemében szentségtörés, de nem minden műsorújság hozza a Mezzo tv műsorát.

 

20580   Klára • előzmény20579 2020-07-30 12:37:21

Érdekelne ez a káprázatos Amneris! Hozzáférhető valahol?

20579   telramund • előzmény20578 2020-07-30 11:04:20

Semenchuk művészetéről korábban ott volt a lehhetőség,de az hamar elsorvadt a hozzászólások számát nézve.A végén kiderül,hogy egy tartott magas hang nem a gége és a technika valamint a légzéstechnika kérdése,hanem az idegbajé.Hát akkor sajnálom Netrebko asszonytt aki szintén ebben szenvedhet,mert Lauretta áriácskájának végén szintén a magas hangot fél óráig tartja..Azért a közönség a bevett nyugtatók ellenére vevő az ilyesmire,nem is beszélve arról,hogy az illető művész egyeztet a karmesterrel.Semenchuk egyébként egy káprázatos Amnerist énekelt a MarinskiiI operában tegnap !

20578   takatsa 2020-07-29 18:47:23

Kedves Telramund,

beszégessünk inkáb Semenchukról. Én a közös nevező híve vagyok, nem a legkisebb többszörösé.  :)

20577   Edmond Dantes • előzmény20574 2020-07-29 18:41:15

Valóban, az "örökkévalóság" kifejezés költői túlzás. Biztos vagyok benne, hogy szerkesztőink, fórumtársaink is tudják, értik. Azt viszont egy szóval sem írtam, "hogy az előadás végére megtelt az Erkel szÍnház,mert az emberek 9órakor nekiindultak az Erkelnek Domingot hallgatni." Emlékeim szerint nem lettünk se többen se kevesebben, de nem végeztem létszámellenőrzést sem előadás előtt, sem alatt, sem a végén :-)

20576   Edmond Dantes • előzmény20573 2020-07-29 18:36:54

Kedves Telramund, semmilyen szinten nem értékelek. Amit, amikor beírok, az csupán a véleményem. Nem professzori szintű, az biztos, de vélemény. A "lentebb hozott önvallomás", amit bátorkodtam beírni, Franco Corelli Wikipédia-szócikkéből származó, hevenyészett, de nagyjából helytálló fordítás, egészen pontosan innen: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Franco_Corelli#The_Metropolitan_Opera_years:_1961%E2%80%931975  ezen belül az utolsó bekezdés és 2-es számmal megjelöli az idézet forrását is.

20575   takatsa • előzmény20573 2020-07-29 18:20:12

A vonyítás: magas, hosszú, elnyújtott hang. Általában kutyák és farkasok sajátságos hangja, de az ember - mint tudjuk - mindenre képes, így vonyítani is tud. A vonyítás ebben az esetben olyan fokú modorosság (ami már modortalanság) és ennyire extrém megnyilvánulása már akkoriban is túlment a jóérzés, a jóizlés és tolerancia határán. Ez fakadhatott önmutogatásból, pökhendiségből, önteltségből, a zenekar, a karmester, az énekes partnerek, a zeneszerző szándékának semmibevevéséből, a szakmai alázat teljes hiányából és mindabból, ami egy önmagában kételkedő, szorongó, örökös megfelelési kényszertől gyötrődő, labilis elme sajátja. 

20574   telramund • előzmény20555 2020-07-29 17:07:13

De jó,akkor még mindig tartja!Költői túlzás. Ott voltam hallottam.Ez pont olyan ferdítés,mint,hogy az előadás végére megtelt az Erkel szÍnház,mert az emberek 9órakor nekiindultak az Erkelnek Domingot hallgatni(.hahaha) B Nagy János énekelt olyan Vittoriát,hogy leszakadt a ház!!

20573   telramund • előzmény20562 2020-07-29 16:12:48

Maga szerint ez vonyítás? Csak sajnálni tudom:Nagyon kedves énekesnő barátném  igen jó viszonyt ápolt a Met nézőtéri felügyelőjével, bizonyos Krénus Józseffel,aki Corellit minden eláadásán hallott, személyesen ismerete és egész más vélemyént mondott a művészről.A lentebb hozott onvallomás nem tudom honnan került ide.lehet voltak ideges napjai .Azon, de még alacsonyabb szinten is kinek nincs.Ebből kimondni,hogy valaki idegroncs merő rosszindulat.A Turandot story is ismert,És még sokat mesélhetnék,de minek?

ED úr pedig nagyon kinőtte magát,lasssan professzori szinten értékel.ennek ellenére  lassam a beírásait nem fogom követni.

20572   Speranza • előzmény20571 2020-07-29 15:40:03

Mindjárt gondoltam. Azért ha másnak nem is, legalább az ítésznek kutya kötelessége lenne kimondani, ha meztelen a király.. Na mindegy... :(

20571   Klára • előzmény20570 2020-07-29 15:16:24

Bocs, egyik szempont valóban az interpretáció volt, de csak a meglévő hangi adottságok kerültek értékelésre. Melyik művész mit hoz ki önmagából: lírai, de egysíkú vagy dinamikus, érdekesebb  és hősiesebb. Az alkalmasság, mint olyan, nem volt a kritika tárgya. (gondolom, K.F.V. "schedule"-ja és nimbusza óvatosságra intette az ítészt.)

20570   Speranza • előzmény20569 2020-07-29 14:52:30

És az vajon szempont volt-e, hogy az egyik énekes hangmatériája (hangszín, techinka és énekstílus tekintetében) alkalmas a Wagner-szerepekre, a másiké pedig hát... nem? :) Gondolom, ilyen "apróságokon" már már senki nem akad fenn...

20569   Klára • előzmény20562 2020-07-29 14:48:08

A másik "sport": ki bírja tovább szusszal a Walkür híres Wälse - Ruf- ját.  Ez Lauritz Melchior nevével kapcsolódik össze, aki 16 - 17 másodpercig bírta. Ma is gyakori, hogy egyes kritikusok ennek a rekordnak a  megközelítésével mérik az éppen aktuális tenor  teljesítményét.

2013-ban a Wagner - év kapcsán mind Jonas Kaufmann mind Klaus Florian Vogt megjelentetett egy - egy CD-t, Wagner áriákkal. Ennek kapcsán egy német kritikus összehasonlította, párhuzamba állította a két CD küllemét, a két énekes megjelenését, tevékenységét,korábbi pályafutását,  a CD-re felvett áriák kiválasztását, stb és egy szempontként vizsgálta azt is,  hogy melyikük hány másodpercig tartotta az a bizonyos hangot a Walkür első felvonás Siegmund - áriájában. No comment!

20568   ladislav kozlok 2020-07-29 13:36:03

Kedves Edmond, 1960-ban még Callas jol énekelt. A  Tubuson van egy jo Norma  finale felvétel * Callas, Corelli, Zaccaria.     

youtube.com/watch?v=b4MG6tyLqc   / szerintem  a Callas Norma legjobb felvételei  1952,1954,1955/.

20567   Edmond Dantes • előzmény20564 2020-07-29 12:49:38

Azt mondanám, hangerőt (és nem művészi nagyságot!) tekintve Callas és Corelli más "súlycsoportban" voltak, nem szólva arról, hogy Callas sajnálatosan rövid pályafutása lassan vagy nem is lassan, de véget ért, mire Corelli a 60-as évek elején a topra jutott. A hangmilliomos Corelli és a hangmiliomos Nilsson illetve L.Price szerintem jobban passzoltak egymáshoz. Nem tudtam, hogy van közös Normájuk Callas-szal, de az a fentiek miatt akkor is nagy kincs, ha netán nem minden Norma-felvételek legjobbika lenne.

20566   Edmond Dantes • előzmény20562 2020-07-29 12:43:46

Bizony, nem kisebbíti! Nekem ez a felvétel van meg, még 45-ös lemezen és anno nem győztem betelni vele és velük. A Vittoria... Corellis pármai fogadtatásával azonos volt Domingóé Pesten, csak az Erkelben a zenekar és az előadás leállt :-)

PS Igen, azt hiszem pl. Bing könyve is említ egy előadás közbeni, szünetben folytatódó (és szerencsésen lecsengő) balhés jelenetet köztük, amit ő = Bing simított el ... mint írta.

20565   takatsa • előzmény20563 2020-07-29 12:13:34

Elnézésedet kérem Ladislav, csak nem találtam rá szavakat.

20564   ladislav kozlok • előzmény20560 2020-07-29 11:24:49

és Callas-Corelli /Norma/.

20563   ladislav kozlok • előzmény20562 2020-07-29 11:23:52

Ez  nem volt vonyítás/vonyítani én szoktam, mikor énekelni szeretnék/. 

20562   takatsa • előzmény20560 2020-07-29 11:17:56

A Nilsson-Corelli páros Turandot beli "együttműködéséről" is lehet olvasni érdekes dolgokat, ami szintén a zaklatott idegállapotot támasztja alá. Persze ez nem kisebbíti Corelli érdemeit, a 22 másodperces Vittoria vonyítással méltán került be a guiness rekordok könyvébe. Akkoriban ezt a sportot űzte mindenki. :)

20561   Edmond Dantes • előzmény20554 2020-07-29 10:58:55

Caballé pesti = megengedőbb mérce szerinti fogadtatása is enyhén szólva hűvös volt (értsd: megbukott). Előrehaladott áldott állapotban énekelt, ami küllemét sem tehette túl előnyössé (Mimi!) és állítólag nem is túl jól, de őt nem láttam. Diák-zsebpénzemből sokakra nem jutott..

20560   Edmond Dantes • előzmény20559 2020-07-29 09:59:03

Wikipédia szócikke takatsa fórumtárs bejegyzésénél is szókimondóbb, sőt: szomorúbb. Lusta vagyok s.k. lefordítani, néhány részlet: " Az 1970-es évek elején Corelli hangja a kopás jeleit mutatta ... az előadások idején idegeit egyre nehezebben tudta kezelni ... Utolsó fellépése Rodolfoként 1976-ban, Torre del Lago-ban, 55 éves korában volt. Corelli később ezt mondta a döntéséről: "Úgy éreztem, hogy a hangom kissé (el)fáradt, kissé átlátszatlan, kevésbé ragyogó, mint korábban. Az énekes életem sokba került. Tele voltam aggodalommal és őrült voltam mindenkivel. Tiszta idegcsomó voltam, nem ettem és nem aludtam." Idézet vége. Higgyünk Corellinek ... bár nekem is eszményi hang és páros a Nilsson-Corelli vagy a Price-Corelli duó.

  
Hírek
• Most Budapesten is ingyen hallhatják a Fesztiválzenekart
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel és előad: Hollerung Gábor
"Megérthető zene"
Muszorgszkij-Ravel: Egy kiállítás képei
A mai nap
történt:
1884 • A budapesti Operaház megnyitása
1984 • A felújított, 100 éves budapesti Operaház megnyitása
elhunyt:
1921 • Engelbert Humperdinck, zeneszerző (sz. 1854)