vissza a cimoldalra
2019-10-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Jonas Kaufmann (2418)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4588)
Simándy József - az örök tenor (632)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3458)
Erkel Színház (10335)
Élő közvetítések (8204)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1781)
Franz Schmidt (3437)
Gioacchino Rossini (1027)
Erkel Ferenc (1066)
Kimernya? (3253)
Lisztről emelkedetten (965)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4401)
Balett-, és Táncművészet (5897)
Amatőrtől a Zenetudósig... (avagy, ki ért jobban a Muzsikához?) (275)
Polgár László (268)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Opernglas, avagy operai távcső... (Sesto, 2003-09-04 14:20:49)

   
20322   Búbánat 2019-10-14 10:20:42

José Carreras-koncert Miskolcon

José Carreras hangversenyével nyílik 2020-ban a 20. Bartók Plusz Operafesztivál Miskolcon, a rendhagyó koncert helyszíne a város jégcsarnoka lesz.

20321   Haandel 2019-10-13 14:38:51

Oper aus Österreich
13.10.2019 | 15:05 | Ö1

Kostproben aus dem Repertoire der Volksoper Wien sowie aus Produktionen der Bundesländer-Bühnen. 

20320   otello • előzmény20319 2019-10-11 10:20:37

Kedves Telramund! nagyon köszönöm - egyelőre nevezzük csak lelkes beszámolónak...majd 20 év múlva kritika...talán :)

20319   telramund • előzmény20318 2019-10-08 20:17:35

Kedves Otello! csak irigyelni lehet azért a 24 óráért és a ragyogó összehasonlító ,értékelő,fimoságokra odafigyelő kiemelkeően megírt kritikádért! Nagy gratula!

20318   otello 2019-10-08 16:17:39

A világ két legjobb Normája 24 órán belül – Marina Rebeka és Kolonits Klára Toulouse-ban (2019. október 5. 19.00, október 6. 15.00)

 

Jó ideje számoltam már vissza a napokat az elmúlt hétvégéig, amikor végre élőben hallhattam egyik kedvenc művészem Normáját. Az, hogy mellette a MET utóbbi éveinek legjobb Normáját (márpedig sok helyen ezt írják róla) meghallgathattam, igazi bónusz volt. Az első szereposztás tenorjának és a második szereposztás Adalgisájának rejtélyes eltűnésével úgy alakult, hogy ugyanabban a rendezésben és ugyanazokkal a partnerekkel (sőt, lényegében ugyanarról a helyről) sikerült a két karakteres szoprán előadását élveznem – ami azonnal adja magát egy részletes összehasonlításnak.  

Már Norma néma megjelenésekor meglátszott a két címszereplő eltérő szerepfelfogása. Míg Rebeka az őt egyfajta mágikus lényként tapogató gallok között a fájdalomba belefásult, büszke papnőként állt, addig Kolonits egy emberközelibb, a fájdalmában a reményét tán nem teljesen elvesztett, másokban még szeretet találó papnőt mutatott. Az ezt követő Casta Diva konzisztensen követte ezt a vonalat. A lett szoprán Casta Divája egy reprezentatív, a külvilágnak kötelezően elvégzendő ima „elmondása” volt, amelynek során a zenével összhangban néha előtört a mélyről jövő fájdalom. A másik interpretáció egy sokkal bensőségesebb felfogást tükrözött: a magyar Norma, mintha tán tudomást se venne a körülötte álló követőitől, egy teljesen introspektív imát énekelt, puhább hangütéssel. A felvonás fináléjához közeledve, miközben Adalgisa elbeszéli szerelembe esésének történetét, Rebeka lépésről lépésre olvad fel és engedi át magát az emlékeinek, míg Kolonits arca hamar felragyog és elönti az őszinte boldogság. Pollione megjelenésekor ismét máshogy reagálnak: a premierszereposztás Normájából egy pillanat alatt feltör a korábban gondosan elfedett szomorúság és igazi fúria válik, amit hatalmas tartott záróhang koronáz a felvonás végén. A spinto adottságait maximálisan kihasználva igazán katartikussá teszi az első felvonás végét. Ezzel szemben Kolonitsról egy reményvesztett alabástromszobor képe maradt meg emlékezetemben, egy megcsalt asszony kimondhatatlan fájdalmával arcán. Talán csak most tudatosult benne, hogy a római végleg elhagyta? Érdekes, hogy a két eltérő felfogás eredménye az volt, hogy Marina Rebeka helyett inkább Adalgisával tudott „menni” a néző, beütött időlegesen a Turandot-Liu effektus az első részben. A második felvonás elején mindkét Norma, a teljesen fekete, üres színpad közepén ülve és a gyermekek ruháját/pólyáját szorongatva, megindítóan mutatta be a papnő kétségbeesett vívódását, majd annak Adalgisával való kibékülését. A Mira, o Norma volt az első pont, ahol biztosan elkezdtem érezni, hogy az én Normám Kolonits Klára lesz. Az az ív, ahogy a színpad közepén összetörten, leszegett fejjel ülő Norma lépésről lépésre eljut a megkönnyebbülésig/boldogságig – csodálatos karakterábrázolás. A harcba hívásban ismételten megmutatkoztak a szerepfelfogások különbségei: Rebeka valódi amazon módjára, bosszúvágytól eltelve, az indulat hevében küldte csatába a gallokat és kezét „tábornokként” sokáig tartotta. Kolonits művésznő ezzel szemben hamarabb „lekapta” kezét és egy olyan hajigazítást csinált, ami azt sugallta, hogy néhány másodperccel döntése után meg is rettent annak következményeitől. Nem tudom, hogy utóbbi mozdulat mennyire volt szándékos, minden esetre a szereppel való teljes együttlélegzésre utal. Ha jól tudom, Schopenhauer a Norma zsenialitását abban látja, hogy a néző teljesen elveszíti életkedvét a Qual cor tradisti résznél. Azt kell mondjam, ezek szerint nem látott Kolonits Klárához fogható művészt életében a szerepben. Ami az In mia man alfin tu sei alatt történt, már azért a bruttó 8 percért megérte volna Toulouse-ba utazni. Ahogy eljutunk a Polliónéhoz a szeretetre vágyó arccal simuló papnőtől addig, hogy a hadvezér a lábai előtt hever és Norma kérdezi ’Preghi alfine? Indegno! È tardi’, végül egészen a duett zárlatáig – hát, ez maga volt a MŰVÉSZET. Végig libabőr, a kettős második részében még a szemem is bekönnyezett. Teljes érzelmi K.O.. Ezzel szemben Rebeka itt veszti el a csatát szerintem (vagyis mit veszti el? Kevésbé győz... :) ). Valahogy nem tud igazán szívhez szóló lenni az ő bosszúszomjas Normája, egy csipetnyi lélek hiányzik. Nem látjuk meg benne kellően a szeretetteljes emberi lényt. Ezek után a Qual cor tradisti már csak meggy a torta habján – mindkét előadásban remekül tolmácsolva. Norma végül pedig a színpad elejére jön, miközben a háttérben felcsapnak a lángok…Rebeka mint egyfajta megszabadított bukott angyal, a magyar szoprán pedig mint egy angyallá vált, megtisztuló papnő marad meg utolsó képként emlékezetünkben. Amikor ezek után mindkét Norma egyedül kijött a függöny elé, a színház valósággal felrobbant…

Még néhány gondolat a Normákról. Nagyon jó volt látni, hogy mindkét énekesnő mennyire a képességeinek tudatában alakította a szerepét ugyanazon rendezésen belül. Rebeka sötétebb matériájához, „vágósabb” hangjához, a gyakoribb (de)crescendo használattal karöltve, ez a szerepfelfogás jobban illett. Kolonits mesteri díszítései, leheletfinom megszólalásai pedig az ő Norma-képét tették teljesen hitelessé. Utóbbinál muszáj megemlítenem, hogy a YouTubeos Norma felvételeihez képest is jobbnak hallottam, különösen a mély hangokon. Többször a 20. század első felének historikus koloratúraszoprán felvételeken hallható mellregiszterére emlékeztetett a rendkívül hatásos hangképzés (Rebeka esetében is vannak mellhangok törés nélkül, de valahogy kevésbé kimunkáltak). Végezetül pedig, az egyik olasz barátom külön kiemelte, hogy a magyar szoprán olasz kiejtése jelentősen jobb volt.  

Adalgisa szerepét mindkét szereposztásban Karine Deshayes énekelte. Bár ő mezzónak brandeli magát, nekem egyértelműen telt lírai szopránnak tűnik, egy jó Donna Elvira/Giovanna Seymour hang. Ettől eltekintve azonban nagyon tetszett az, hogy minden frázisán érezni lehetett, hogy pontosan tudja, miről énekel, illetve hogyan kell azt hatásosan előadni. Minden mondatának jelentősége volt, még a sotto voce énekelt hangokat is jól projektálta, így érdekessé tette a szólam kevésbé ihletetten komponált részeit is.

A fiatal spanyol tenor, Airam Hernández most Toulouse-ban debütált a római hadvezér szerepében. Míg hangja jelenleg inkább Nemorino mint Pollione, mégis adottságaihoz szabva egészen korrekt alakítást nyújtott. Bár a szerep javában és főleg a középtartományban sikerült egy hősiesebb hangszínt kikevernie, a cabaletta (szerintem kissé túldíszített is volt, a szerephez nem feltétlen illő) és a nagy ensemble jelenetekben való vokális elveszés megoldása még várat magára. Viszont az Adalgisa-Pollione kettős, valamint a Qual cor tradisti tenor része kifejezetten tetszett. Összességében úgy tűnt, mintha ebben a rendezésben a korábban kalandozó, felelőtlen Pollione a darab végén nőne fel, válna férfivá és törne azonnal össze. Ezt hangban jobban mutatta meg a tenor, akinek színészi képességei még sajnos eléggé kezdetlegesek, a klasszikus kézemelgetés-köpenyrázás tengelyen mozog leginkább. Kíváncsian várom, hogy alakul karrierje!

Oroveso szerepében az első szereposztásban Szabó Bálint meglehetősen unalmas produkciót nyújtott matt hangon. Váltótársa, Julien Veronése ígéretes fiatal basszista – nagyobb, izgalmasabb hangon szólaltatta meg a szerepet. Külön kiemelném még a Clotilde szerepében fellépő remek Andrea Soare-t, igazi luxus volt a kis szerepben ilyen egészségesen csengő hangot hallani.   

A rendezés, egy franciául(!) beszélő szarvasembert kivéve, nagy újdonságot nem igazán hozott. Az, hogy „szarvasunk” pedig a zenére beszélt rá…miért nem lehetett művészi mozgással valahogy a kívánt tartalmat (ha jól tudom, a mondák misztikumát) sugallni? Másrészt igazán feliratozhatták volna, hogy mit mondott. A jelmeztervezőnek viszont gratula, Norma ruhái mesteriek voltak.

Az operát mindkét alkalommal Giampaolo Bisanti vezényelte, az előadások java részében jól ráérezve az optimális belcanto tempókra, hogy a zene se túl gyorssá se túl unalmassá ne váljék. A zenekar néha viszont kicsit hangos volt (például a finálé végén mindkét szereposztás énekeseit eléggé elnyomta).

Összességében életem egy fantasztikus operai 24 óráján vagyok túl. Néhány részletet meg is osztanék belőle az érdeklődőknek. Ezen a linken letölthető [csak hang] mindkét Norma Casta Divája, az első felvonás fináléi (az „Oh! Rimembranza” résztől kezdve), mindkét In mia man.. és az azt követő egész finálé. Emellett a Pollione ária és cabaletta, Adalgisa-Pollione kettős, valamint a második felvonás eleje Kolonits Klárával (a Mira, o Norma végéig bezárólag). Jó zenehallgatást-összehasonlítást! ;)

Kiváló képek mindkét szereposztásról itt.

20317   Edmond Dantes 2019-10-06 14:49:54

Az OperaDigiTárban keres(gél)és kapcsán pár perce találtam meg a dr. Heiner Lajos tudósítása szerint újranyitott Prágai Nemzeti Színház archivumát 1883-ig visszamenőleg. Ha eddig nem volt fenn, ezennel megosztom:  http://archiv.narodni-divadlo.cz/

20316   Haandel 2019-09-29 11:25:56

Das Wiener Staatsopernmagazin
29.09.2019 | 15:05 | Ö1

Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper. 

20315   joska141 2019-09-19 08:00:39

Egy szeptember 17-i eseményről szeretnék beszámolni. Ekkor volt a Wiener Staatsoper „Solistenkonzert” sorozatában Elisabeth Kulman mezzoszoprán énekesnő önálló estje.

Már abban eltért az ilyenkor szokásos estekről, hogy nem a hagyományos „énekes+zongorista” felállás volt, hanem a Wiener Philharmoniker nyolc tagjából álló együttes kisérte.

A műsor a ma szokásos „cross-over” produkció volt: operaáriák, musical részletek, slágerek Beatles-től Edith Piaf-ig. Gyakorlatilag egy komplett „Ki nyer ma” előadás volt, hiszen daloknak, áriáknak néha csak egy-egy kis részlete, néhány üteme – pl. Walkürök lovaglása, Csarnokária, IX.szimfónia, stb. – hangzott el. Az egyes számok folyamatos átmenetben követték egymást 2 * 50 percen keresztül, és még félórás ráadással. Érdekesség, hogy a művésznő az egész estet kotta nélkül abszolválta ás hangfajától eltérő áriát is bevállalt, mint például a Carmen Torreádor dalt.

Ami miatt szükségesnek tartottam ezt a nagyon jó hangulatú koncertet ezeken a hasábokon említeni, az hogy a művésznő részéről a  Staatsoper szinpadán, a Wiener Philharmoniker tagjainak kiséretével elhangzott Seress Rezső: Szomorú vasárnap című slágere, kifogástalan magyar kiejtéssel és hangsúlyozással!!!

20314   Edmond Dantes • előzmény20313 2019-09-18 17:19:55

Nem, nem, kedves Laci, ezt félreértetted, mert kedveskedés akar lenni, semmi pöttyös máj vagy efféle, de tényleg :-)

20313   ladislav kozlok • előzmény20312 2019-09-18 16:51:17

Drága Edmondom, ne legyél pottyos májú /ezt itt tanultam,és sok minden mást/

20312   Edmond Dantes • előzmény20311 2019-09-18 14:52:16

Sőt: egy énekes nemcsak ember, egy énekes néha és szinte Isten(nő)  :-) és/de reméljük, csak olykor fárad el.

20311   tiramisu • előzmény20309 2019-09-17 14:27:16

Egy énekes is ember... Istenem  elfáradt....

20310   tiramisu • előzmény20309 2019-09-17 14:27:14

Egy énekes is ember... Istenem  elfáradt....

20309   Edmond Dantes • előzmény20308 2019-09-17 09:03:19

Lehetséges. Ókovács Szilveszter, akinek a véleményére sok mindentől függetlenül azért érdemes odafigyelni és én is odafigyelek rá, szóval ő valamelyik Levéláriájában mint a világ legjobb Otellóját harangozta be Antonenkót pesti (MüPás) fellépése előtt. Hittem szép szavának :-) és amit hallottunk, az ott és akkor igazolta a főigazgató laudációját. Akkori beírásomat ld. Nemzeti Hangversenyterem/3895. Ld. u.ott 3897-98: Heiner doktor úr már 2007-ben fölfedezte Antonenkót egy Boccanegra-előadáson, akkor ő harangozta be 2008-as salzburgi Otellóját. Remélni kell, hogy csak kisiklásai voltak-vannak. Fiatal még és van miből és van mit veszítenie ...

20308   Klára • előzmény20305 2019-09-16 21:02:53

Antonenko Salzburgban pocsék Otellót énekelt - rossz napja volt?

20307   Edmond Dantes • előzmény20306 2019-09-16 19:34:37

Csak egy állítólagos illegal fiúgyermekről olvastam. Nagyobb gond, hogy a mai Játék-kérdés énekese aligha lehet ő. Ha lány, még kevésbé.

20306   Heiner Lajos • előzmény20305 2019-09-16 17:49:07

Akkor egy kalányos kérdés: egyes források szerint - sajnos, nem jegyeztem fel, hol olvastam - JFK-nak van egy törvénytelen, ismert operaénekes lánya. Ki?

20305   Edmond Dantes 2019-09-16 16:44:58

Érdekesség: bizonyos "JK" éppen Fischer Ádám vezénylésével fog hamarosan Otellókat énekelni. Másrészt ott van pl. Antonenko, aki a MüPában szédületes Otellót énekelt, a MET-ben (live broadcast) viszont pocsék Radames volt. 

20304   Klára • előzmény20303 2019-09-16 15:12:08

Kedves Telramund!

Ha az a JK az, akire gondolok (?) nekem sem tetszett  a londoni Végzet hatalma, de ennek több oka is van, és Otello-ban is mások voltak a Nagyok, persze ma a mai énekesek énekelnek. De ettől függetlenül fenntartom  a véleményemet, hogy Beczala kiváló énekes, a mai tenor-generáció egyik legjobbja, de a Radames nem neki való. Pár év múlva talán igen, de ma még nem!

20303   telramund • előzmény20302 2019-09-16 13:26:48

Nekem átjött!Viszont Jk nak sem a Végzete serm az Otelloja nem tetszettIstenkíséertés ilyet írni de  nekem nem jött be miután mindkét szerepben hallottam kíválóságokat.

20302   Klára • előzmény20301 2019-09-16 11:45:54

Például?

Egyébként én a Beczala-féle Lohengrintől sem jöttem különösen tűzbe! Korrekt előadás volt, csak éppen Lohengrin nem jött át! (bocs!)

20301   telramund • előzmény20296 2019-09-16 09:27:05

Meg fogja oldani ,ahogy nagyon jól elénekelte a Lohenrgint is.Ha azt vessszük van még olyan tenor akinek nem kellene Verdi hődtenor szerepeket énekelnie,de most ezt kimondani halálos bűnÍ!

20300   ladislav kozlok • előzmény20299 2019-09-15 20:09:29

Csak még annyit, hogy a kínai tenornak  van 1 - 3vonalas esz-je, és nagyon szépen szol  a kozép lágé.    

20299   ladislav kozlok 2019-09-11 11:14:55

Oktober harmadikán a besztercebányai Allami Opera/ Státna opera/  Pozsonyban fog vendégszerepelni Rossini Otello-jával. A szlovák kritika a mult évad legjobb performanszának tekintik eztet. A jegyek nagyon megfizethetok.

www.snd.sk 

20298   ladislav kozlok 2019-09-09 09:45:15

Ebben az évadban unnepli a Szlovák Nemzeti Szinház 100 éves jubileumát. Ebbol az alkalombol szept. 14-ikén unnepélyes koncertet rendeznek a régi, torténelmi operaházban. Az elso részben Smetana és Dvořák muvei csendulnek fel  a másodikban Eugen Suchoňé.        www.snd.sk

Az hiszem megéri 1 hétvévégét Pozsonyban tolteni. Multkor egy magyar turista csodálatát fejezte ki az Ovárosrol - egy kis ékszerdoboznak nevezte.

 

 

20297   Haandel 2019-08-22 18:12:51

The L.A. Opera Names the Lawyer who will Lead the Placido Domingo Investigation

20296   Klára • előzmény20290 2019-08-22 17:49:28

Na ne! Megint egy tehetséges énekes, aki nem tudja mit szabad és mit nem szabad(na) énekelnie?

20295   Edmond Dantes 2019-08-22 16:07:18

"Ilyen operaélmény nincs még egy a világon" Az index.hu képes beszámolója a Veronai Arénáról, a nyári operafesztiválról itt olvasható.

20294   otello • előzmény20290 2019-08-22 11:38:11

Ha esetleg ez az előadás mást is érdekel: tegnap este hirdették ki, hogy augusztus 5. és 7. az időpontok. A jegyeket ma délelőtt tíztől árulják.

20293   Hangyász • előzmény20291 2019-08-19 19:09:36

A szerző "szakértelméről" annyit, hogy jövőre Beethoven születésének 250., nem pedig 200. évfordulója lesz.

20292   Edmond Dantes • előzmény20291 2019-08-19 12:44:31

"Ahogy tavaly, úgy idén is állva tapsolta, dübörögve éljenezte az előadást (A nürnbergi mesterdalnokokat - ED) a közönség, mely a XIX. századi német polgári miliőtől a nürnbergi per tárgyalóterméig, történelmi korszakokat és ideológiákat felvonultató nagyszabású produkció, a zsidók elhurcolásáért vezeklő német lelkiismeret önkritikus apoteózisa." Idézet vége. Akkor mégiscsak akad még olyan "hülye" közönség, amelyik állva tapsol, dübörögve éljenez újragondolt, értelmezett rendezéseket? (Költői kérdés, általánosságban.) Meg vagyok nyugodva.

20291   Búbánat 2019-08-19 08:58:18

"A világsztár: Richard Wagner"

BAYREUTH – ÜNNEPI JÁTÉKOK HŐGUTÁVAL, BORZONGÁSSAL, BUKÁSSAL

2019. AUGUSZTUS 18. VASÁRNAP 14:31 , MNO.hu

Markos Mária

20290   otello 2019-08-17 20:27:29

2020 augusztusában a Castell de Peralada fesztiválon debütál Piotr Beczala Radamesként. Aida Radvanovsky, Amneris Rachvelishvili, Amonasro pedig Carlos Álvarez lesz!

20289   ladislav kozlok 2019-08-06 10:18:54

A prágai Stavovské divadlo-ba újra vissza tér W.A.Mozart Don Giovanni-ja / itt volt az osbemutato 1787 okt. 29/. A legendás Kašlík-Svoboda rendezést újítják fel.

Aug. 14-18., 20-25,  okt. 15 és 16            www.narodni-divadlo.cz

20288   ladislav kozlok 2019-08-04 11:46:27

Ha véletlenul  au gusztus 25.-kén  a Magas Tátra kornyékén jártok, látogasssatok el Késmárkra /Kežmarok/.  Peter Mikulás  és fiatal operatehetségek gálakoncertet adnak 17 orakkor  az evangélikus artikuláris fatemplomban. 

20287   otello • előzmény20283 2019-07-30 17:43:53

Köszönöm! Így, hogy már többször hallottam Radvanovskyt élőben, azt kell mondjam, a felvétel őt negatív irányba torzítja. Élőben se angyali hang, de nagyon effektív, kevesebb kellemetlen éllel.

20286   otello • előzmény20284 2019-07-30 17:41:41

Érdekes kérdés. Voltak olyan kritikushangok, akik szerint Radvanovsky túlságosan drámaira vette a figurát és Verdi/Schiller Luisája ennél jóval szelídebb, "kislányosabb" kellene, hogy legyen. Buratto jelenlegi optimális szerepei szerintem Mimi, Liu stb. lehetnek, amiket amúgy főleg énekel is (felteszem, nagyon jó bennük).  

20285   Búbánat 2019-07-30 12:11:15

Alexander Neef veszi át a Párizsi Operaház irányítását 2021-től. A 45 éves német zenei menedzser Stephane Lissner igazgatót váltja a 350 éves intézmény élén.

A hírt az Elysée-palota jelentette be. Alexander Neef Torontóból érkezik a francia fővárosba, ahol 2008 óta vezeti az operaházat.

A váltás viszonylag problémamentesnek ígérkezik, mivel az új igazgató nagyon jól ismeri a Párizsi Operaházat, hiszen 2008-ig rendszeresen együtt dolgozott rendezőként az akkori vezetővel, Gerard Mortier-val. Neef karrierjét a Salzburgi Ünnepi Játékokon kezdte produkciós vezetőként, majd a New York-i Metropolitan Operában dolgozott. Torontóba érkezve sikerült kitárnia az operaházat a fiatalabb közönség felé. Olyan nemzetközi sztárokat nyert meg az intézménynek, mint Sondra Radvanovsky és Christine Goerke amerikai énekesnők.

Párizsban Neef kereken 220 millió eurós költségvetésből gazdálkodhat majd évente a neobarokk Granier-palotában és a Bastille téri Operában lévő játszóhelyeken.

Fidelio/MTI 2019.07.30. 08:45

 

20284   telramund • előzmény20283 2019-07-30 10:34:01

Már bocsánat ,de Buratto hangjával lönnyebb elénekelni a szerepet ,mint Radvanovskién.Utóbbi kifejezőereje sokkal nagyobb és küllemben nem sokban különboznek,annyiban, hogy fiatalabb jóval.Eltekintek párhuzamok felsorolásától.

20283   ladislav kozlok • előzmény20276 2019-07-30 08:57:57

Jo munka, kedves ocsém. Szerintem Buratto-nak jobban illik ez a szerep mint a kanadai kolléganonek. 

20282   ladislav kozlok • előzmény20276 2019-07-30 08:57:53

Jo munka, kedves ocsém. Szerintem Buratto-nak jobban illik ez a szerep mint a kanadai kolléganonek. 

20281   telramund • előzmény20280 2019-07-29 19:43:28

Hát így még hangzón is hallgatva elképesztő produkcióBeczala nagyon feljöttbár Elvinoként hallottam régen Zürichben a metes Manontól kezdve jobbnál jobb produkciókat nyújt.

20280   otello 2019-07-29 19:08:34

Igazán nincs mit! Nagyon jól esett kiírnom magamból magyarul...azt hiszem a két Beczalás előadást sosem fogom elfelejteni. 

Közben a YouTube feldobta (néha jó, hogy számon tartják, mi érdekel...) a beszámolómban említett "ráadásos előadás" egész kalóz hangfelvételét. Ha erre a linkre kattintatok, elvileg az első Quando le sere al placidónál indul a felvétel. 

20279   telramund 2019-07-29 18:32:46

Nagyszerű beszámoló.köszönet a nagy munkáért!

20278   Heiner Lajos • előzmény20276 2019-07-29 17:55:35

Köszönet a beszámolóért! Én izgatottan várom - a csak koncertszerű - salzburgi előadást aug. végén (Conlon, Beczala, Machaidze, Domingo, Tagliavini).

20277   otello • előzmény20276 2019-07-29 17:38:26

* az utolsó link véletlen nem a videó elején indul!

20276   otello 2019-07-29 17:34:30

Emlékezetes évadzárás Barcelonában – Verdi: Luisa Miller (július 20., 24. és 26.)

Mindhárom alkalommal, amikor felkeltem az elmúlt bő hétben a székemről, értetlenül vitattuk meg, hogy vajon miért szorult ennyire háttérbe a Verdi életműben a Luisa Miller. A Trubadúr 4 jó szereplője helyett itt 5/6 kell? A történet zagyvaságában legalábbis nincsen nagy különbség. Meglehet az első felvonás nem feltétlen Verdi zenéjének csúcsa, de amit a harmadik felvonásban kottára vetett, az szerintem a legjobbjai közül való (nekem mindhárom alkalom libabőr volt). Látva a közönség reakcióit a Liceuban, azt kell mondjam, nem vagyok egyedül, aki többet szeretné színpadon látni ezt a darabot.

Merthogy a távozó művészeti vezetés fantasztikus előadással búcsúzott. Luisát az első szereposztásban nem kisebb név, mint Sondra Radvanovsky énekelte. Bevallom, felvételről máig nem tartozik a kedvenceim közé a hangja – de a tavalyi Maddalena di Coigny után már biztos voltam, hogy élőben idén sem fogok csalódni. Azt hiszem, kimondhatjuk: a kanadai szoprán pályájának csúcsán van, és azt csinál a hangjával lényegében, amit akar. Luisa rendkívül összetett szerepe (az első felvonás teljesen más hangot kíván, mint az előadás második fele – akárcsak a Traviata) alkalmas is arra, hogy Radvanovsky művészete legjavát megcsillogtassa benne. Az érzelmek legszélesebb skáláján játszik tökéletes stílusismerettel: éteri pianók mellett olyan fortékat is énekel, amire szerintem rajta kívül gyakorlatilag senki sem képes jelenleg (lényegében ugyanarról a helyről hallottam, ahonnan egy hónapja Monastyrskát – még hozzá képest is nagyobb hang). Korábbi felvételeihez képest meglepett, mennyi mellhangot használ – hozzáteszem, nagyon hatásosan, a Wurm-iránti gyűlöletét/szégyenét kifejezve főleg. Például ahogyan a „che alimento sol per esso fido, immenso, ardente amore!” részt megvalósította, azt tanítani lehetne. Formátumos, nagy alakítás – nehéz kiemelnem bármely részét is. Remélem, egyszer kiad majd egy önéletrajzot, amiben megtudjuk, mi történt vele az utóbbi 5-10 évben, amikor egyszerre javult rengeteget hangilag és érett sokat színészileg is. Az alternatív szereposztásban Eleonora Buratto mutatta meg, hogy egy teljesen más hanggal hogyan lehet ugyancsak pazar Luisát énekelni. Az olasz lírai szoprán ezen Luisa Miller előadások nagy felfedezése számomra. Igen nagy, homogén, lírai hang birtokosa – és sok mai lírai szopránnal ellentétben lenn sem huhog/meleg levegőt fúj, ami jól jön az előadás második felében. Emellett nagyon jó ízléssel formálja a szólamot és van jelen a színpadon. Bár csak most debütált a szerepben, így is nagyon mély benyomást tett rám. Ha döntenem kellene a két igen különböző Luisa közt, talán Radvanovsky intenzívebb, hatásos drámai alakítása egy cseppet jobban megfogott, mint Buratto – a papírforma elképzeléshez közelebb eső - Luisája. 2x Brava!

Rodolfo megszólaltatására ma szerintem keresve sem találhattak volna Piotr Beczalánál megfelelőbb tenort. Hatalmas felüdülés volt a fülemnek annyi közepes, jól futó tenor (Jagde, La Colla, Aronica…) után végre egy IGAZIt hallani. Színészileg hiteles, hangilag pazar a nyaktörő szólamban – és mindennek tetejében remek kémia van közte és Radvanovsky között. Remélem idei bécsi Toscájuk és ezen előadások után többször fogják őket szerződtetni együtt – már csak korai Verdinél maradva is, bármikor jegyet vennék egy Lombardokjukra mondjuk. Már a huszadikai előadáson is a legnagyobb taps a Quando le sere al placidót fogadta, de az utolsó előadáson valami egészen emlékezetes következett. Beczala még líraibb hangvételben adta elő az áriát (tényleg csak a legnagyobbakhoz mérhetően szerintem), mint korábban. A közönség pedig már vagy 3-4 perce tapsolt, amikor a színpad elfordult vele és a félhomályba került, hogy Wurmmal közös jelenetét elkezdje. Azonban mi lelkesen továbbra se hagytuk abba a bravózást, így Beczala kis hezitálás után az árnyak közül kilépett (hatalmas üdvrivalgás fogadta), hogy a díszlet előtt megismételje az áriát. És ebben a ráadásban érződött, hogy a művész szívét-lelkét kiteszi a színpadra – a közönség pedig már nem csak bravókkal, hanem a földszinten lábdobogással hálálta ezt meg. Felejthetetlen percek…

A második szereposztás Rodolfója, Arturo Chacon Cruz, sajnos (még) nem játszik egy ligában Beczalával. Lírai tenor hangját sokszor forszíroznia kell a szerepben, amit gyakorlatilag végig legalább mezzoforte énekel. Másrészt a hang két részre „osztható”: a csúcshangokig kissé jellegtelen, fémes csengésű – a csúcsokon viszont remek, amire a művész néhányszor rá is játszik. Összességében hiteles alakítás bizonyos hangi korlátokon belül.

Miller szerepét az első szereposztásban, Luca Salsi évközi lemondása után, a főként a tengerentúlon fellépő Michael Chioldi énekelte. Amikor először láttam az első felvonásban nem győzött meg különösebben, csak a harmadikban Radvanovskyval énekelt kettősük és a záró tercett volt igazán ihletett. Másodszorra már a Miller ária is jól sikerült, összességében egész pozitív kép alakult róla ki bennem. Nagy hang, nem a legszebb fajtából, bár ahogy több spanyol kritikus is észrevette, néhány helyen Milnes-ra emlékeztet élőben. Továbbá, Chioldi színészi részvétele a drámában meggyőzőbb volt, mint váltótársáé – Juan Jesús Rodriguez-é. Viszont most végre megértettem, hogy utóbbi miért a nagy spanyol baritonkedvenc Carlos Alvarez mellett. Rodriguez egy vérbeli Verdi-bariton, aki gyakorlatilag hibátlanul énekelte a szólamot. Csodálkozom, hogy neki nincs (még) Alvarezhez hasonló nemzetközi híre.

A másik apa szerepét a premierszereposztásban Dmitry Belosselskiy énekelte. Ő korábbi MET-es közvetítésekben nem keltette fel az érdeklődésem, így élőben viszont nagyon jónak találtam. Bár a szerep legmélyebb hangjain szólhatna kissé kormosabban, összességében „egy tömbből faragott”, erőteljes basszus hang, ami hiteles színpadi jelenléttel párosul. Walter gróf szerepéből szerintem kihozta a maximumot. A másik Walterről, Carlo Colombaráról sajnos nem lehetek ilyen pozitív véleménnyel. A művésznek már „csak” a kormos mélységek vannak meg, a szerep magasan fekvő részein érezhetően görcsöl, a hangokat pedig csak meg-megcsípi. Így alakítása mind hangilag, mind színészileg darabos és felejthető.

Végezetül a kisebb szerepekről. Wurm szerepében két igen karakteres énekes lépett fel. A mindössze 32 éves horvát basszbariton, Marco Mimica most sokkal jobb benyomást tett rám, mint ősszel a Puritánokban. Bár a hangnak még be kell érnie, már most is jelentős – színészileg pedig intenzíven hozza az ármánykodó figurát. Marco Spotti hangilag kiváló, alakításban kissé visszafogott, elnagyolt Wurm. Federica az első szereposztásban J’nai Bridges hangján szólalt meg. Érdekes módon az amerikai mezzo hangja a szerep alt fekvésében szól hatásosan, de már a szólam középső hangjain is projekciós problémákkal küzd. Így, bár ez a rádión nem annyira hallható, kissé megborult a színpadon a „hangi egyensúly” a Federica-Rodolfo kettősben, ami így vesztett erejéből. Remélem ezeket a problémákat sikerül legyűrnie a fiatal énekesnőnek, mivel nagyon ígéretes matéria birtokosa. Váltótársa, Sonia Prina, viszont a két szereposztás mélypontja. Bár elvileg alt, a szerep mély hangjai nem szólalnak meg, a középfekvéstől felfelé pedig olyan érces, csúnya hangon énekel, amit már régen hallottam. Gemma Coma-Alabert Laura szerepének méretéhez képest meglepően jó énekes.

A zenei irányítás Domingo Hindoyan kezében volt. A fiatal venezuelai karmester jól tartotta a színpad és zenekar közötti összehangot, bár a mű új árnyalatait nem fedeztem fel dirigálásában az ismert felvételekhez képest. A rendezés Damiano Michieletto korábbi zürichi rendezésének a felújítása volt. A darabról a rendező érezhetően nem gondolt sokat és nagy teret kaptak az énekesek egyéni megvalósításai. A hangsúly talán az elnyomó szülők szerepén volt, amire a gyermek Rodolfo és Luisa gyakori színpadra lépései emlékeztettek minket, „mi lett volna ha” jelleggel. Néhány részlet viszont egészen szépen megoldott volt. Luisa nyitóáriája alatt egy kis emelvényen mesél szerelméről, aki végig némán mellette játszik (lásd videók lejjebb) – egyfajta boldogságbomba ellenpontot adva a drámának. Továbbá a zárófelvonás során megalkotott háttérvetítés (gyakorlatilag a méreg feloldódása a vérben) is jó hangulatfokozó elem volt.

Ha a beszámoló felkeltette az érdeklődést, itt az előadás rádiófelvétele (még három hétig) & gyűjtöttem néhány kalózvideót is a YouTuberól:

Tu puniscimi, o signore (Radvanovsky)

A brani, a brani o perfido (Radvanovsky)

A brani, a brani o perfido (Buratto) *ezt a felvételt különösen ajánlom annak, aki még nem hallotta Burattót

Quando le sere al placido (Beczala)

La tomba è un letto sparso di fiori (Buratto-Rodriguez)

Ah! fu giusto il mio sospetto! (Rodriguez)

Lo vidi, e’l primo palpito, majd duett (Radvanovsky-Beczala) 

A finálé a három verzióban (az utolsó előadást Radvanovsky betegség miatt lemondta):

Finálé /1 (Buratto-Beczala-Chioldi) 

Finálé /2 (Buratto-Beczala-Chioldi)

Finálé (Buratto-Chacon Cruz-Rodriguez)

Az utolsó felvonás java (Radvanovsky-Beczala-Chioldi)

 

20275   Búbánat • előzmény20274 2019-07-29 11:06:26

Kálmándy Mihály: „Csak egy-két esetben éreztem halálos csendet”

MÁGÓ KÁROLY2019.07.26. 16:22

Origo.hu

„Péntek este van az Aida premierje a Szegedi Szabadtéri Játékokon. A fellépők szerint egy monumentális előadásról van szó, egészen kiváló fényekkel és gyönyörű kosztümökkel. És persze nagyszerű énekesekkel. Az egyik főszereplővel, az Etiópia királyát alakító Kálmándy Mihállyal beszélgettünk. Az egész világon keresett és sikeres, friss Kossuth-díjas operaénekes az Origónak beszélt arról is, hogy az elmúlt három évtizedet hogyan élte meg a színpadon, kikkel szeretett a legjobban együtt énekelni. Mesélt például egy varsói előadásról, ahol Marton Évával énekelt együtt, és amely óriási siker volt. Ahogy arról is, milyen volt Plácido Domingóval Rómában egy színpadon lenni.”

20274   ladislav kozlok • előzmény20273 2019-07-29 07:19:00

Es még dicsérem a szegedi kozonséget. Az utolso jelenet elott  elot eleredt az eso, a kozonség nem széledt szét, álva unnepelte ezt a nagyszeru eloadást.

20273   ladislav kozlok 2019-07-28 21:55:27

Tegnap egy kivételesen jo eloadást láttam és hallotttam Szegeden. Aidát adták elo a Domtéren. Pál Tamás - egy varázslo, minden részlete a partitúrának tokekéletesen volt kidolgozva, Es egy ůj csillagot hallottam- Adám Zsuzsannát, Tokéleletes Aida/ csak a pianoi lehetnének fátyolosabbak/, Gál Erika - jelenleg a világ legjobb Amnreris-je  Brava. Sajnos Lászlo B. nem volt  formájában, indiszpozício vagy fáradtság, minden esetre Pozsonyban jobban énekel.

20272   Búbánat 2019-07-24 21:58:51

Parsifal Bayreuthban, avagy terápia helyett diagnózis

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.07.24. 09:13 Origo.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA 2/116 levélária

 Kedves Tatjána Néném!

20271   Búbánat • előzmény20269 2019-07-24 15:43:28

Vittorio Grigolo - O sole mio (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 2019. július 20.)

Vittorio Grigolo hatalmas sikerű áriaestjének harmadik, utolsó előtti ráadásszáma volt az O sole mio; a youtube-ra felkerült dal előadója nem elsősorban tenorjával „hozta lázba” közönségét. Persze jól énekelt, és a hangjával tényleg „tud bánni”, de ami most számomra meglepetésként hatott, ahogy „showman”-ként „adta el" magát;  mennyire tudatosan kommunikált a közönségével végig az éjszakába nyúló koncertje alatt.(Volt, hogy megénekeltetett minket: pl. a Traviata -„Brindisi” refrénjét kísérve)

Grigolo különben parádés, igazán nem könnyű műsort állíttatott össze magának az olasz, francia romantikus opera-repertoárjából, melyek részleteit előadva a tenorján megcsillogtathatta lírai és drámai, a komoly és a víg arculatát egyaránt.  Ez oda-vissza működött. Közben túlmozgásaival, gesztusaival, pózolásaival, olykor az éneklés közbeni – Héja Domonkos karmesterrel és operazenekarával együttműködve kidolgozott - „hatásszünetekkel” operált, de olykor a zenék között vagy a zenét is megszakítva egy-egy „szózata” a publikumhoz, megint a showman oldalát tolta előtérbe. Előfordult, hogy az ária második strófáját vagy annak végét,  egyből újra megismételtette, elénekelte (Tosca, A trubadúr, Hoffmann meséi, Traviata… ) - a közönség ovációi kíséretében. Grigoló tényleg „letaglózta” publikumát a szokatlan ilyen és hasonló körítéseivel is. Mindamellett a hol visszafogott, érzelmes oldalát felmutató énjét ugyanúgy kimutatta, mint máshol a váratlanul lobogó, szenvedélyes, kirobbanó, hangos mivoltát; attitűdjei közé tartozott kamaszos mozgáskultúrája is: a színpadon fel-alá való száguldások á la Mick Jagger vagy Kóbor János színpadról ismert megnyilvánulásai – csak itt nem mikrofonnal kézben: a szabadtéren a hangerősítés érdekében az ilyenkor alkalmazott microportot nem nélkülözhette.

A néző-hallgatónak mindenképpen élmény volt Vittorio Grigolo mostani be- és megmutatkozása a Margitszigeten. Meg kell hagyni: nívós, tartalmas, fajsúlyos áriák követték egymást, jól voltak összeválogatva a szép, hatásos áriák, kettősök, nem különben a közbenső zenekari részletek is.  Grigolo és a szoprán-közreműködő, Sáfár Orsolya (a színpadon „Orsinak” szólítva őt, még keringőzni is magához vonta...) a duettekben összecsiszolt párost alkottak.

Nagyon értékeltem, hogy a még az ennyire temperamentumos olasz énekművész a műsorába bevette a bel canto több gyöngyszemét, mindenekelőtt Donizetti ritkán felhangzó operájából (Alba herceg) az igen nehéz, bravúros énektechnikát igénylő áriát is – azonnal, az est nyitószámaként!

A Magyar Állami Operaház Zenekara kitűnően látta el mind kísérői feladatát, mind önállóan játszott zenekari számait, élükön a nagyszerűen dirigáló és Vittorio Grigolóval „közös hullámhosszon” mozgó, a minden extra igényét kielégítő Héja Domonkos karmesterrel!

Ez volt a teljes program:

Első rész:

  1. Gaetano Donizetti: Alba herceg  - „Angelo casto e bel”
  2. Giuseppe Verdi: Rigoletto – „La donna è mobile”
  3. Gaetano Donizetti: Don Pasquale – Nyitány
  4. Gaetano Donizetti: Szerelmi bájital –„ Laralala…Esulti pur la barbara” (a kettősben km. Sáfár Orsolya)
  5. Gaetano Donizetti: Szerelmi bájital – „Prendi, per me sei libero” (Sáfár Orsolya)
  6. Gaetano Donizetti: Szerelmi bájital – „Una furtiva lagrima”
  7. Giuseppe Verdi: Nabucco – Nyitány
  8. Giuseppe Verdi. A trubadúr – Stretta: „Di quella pira”

Második rész:

  1. Jules Massenet: Manon – Des Grieux álomelbeszélése: „En fernant les yeux”
  2. Charles Gounod: Rómeó és Júlia – Júlia keringőáriája: „Ah, je veux vivre” (Sáfár Orsolya)
  3. Charles Gounod: Rómeó és Júlia – Rómeó áriája: „Ah lève-toi soleil!”
  4. Camille Saint-Saëns: Sámson és Delia – Bacchanália
  5. Jules Massenet: Werther – Osszián-dal: „Pourquoi me réveiller”
  6. Georges Bizet: Az arles-i lány – 2. szvit
  7. Jacques Offenbach: Hoffmann meséi – Kleinzack-legenda: „Va pour Kleinzack…/Il était une fois á la cour d’Eisenach”

Ráadások:

  1. Giuseppe Verdi: Traviata - Brindisi (a kettősben km. Sáfár Orsolya)
  2. Giacomo Puccini: Tosca – „E lucevan le stelle”
  3. Eduardo di Capua - Giovanni Capuro:  O sole mio (Csatlakozik énekéhez: Sáfár Orsolya)
  4. Ernesto De Curtis: Non ti scordar di me (Csatlakozik  énekéhez: Sáfár Orsolya) - ezt az utolsó számot a karmesterrel történt nyíltszinpadi "eszmecserét", sugdosást követően magyarul konferálta be Grigolo:"Ne felejts el engem"
20270   Héterő • előzmény20268 2019-07-23 20:40:23

Néha tud kísérteni a balszerencse: Verona, 13.07.13. Pláne 13-ban, 13-án.

20269   Búbánat 2019-07-22 23:41:45

Képgaléria

Vittorio Grigolo áriaestje a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon – 2019. július 20.

Km. Sáfár Orsolya

A Magyar Állami Operaház Zenekarát Héja Domonkos vezényelte

(Forrás: Facebook)

20268   Edmond Dantes • előzmény20259 2019-07-20 13:26:09

Csak most jutok válaszoláshoz és mint látom a jegytérképen, elég szép ház lesz a Grigolo-gálán, inkább csak a hátsó-szélső helyek egy kisebb része eladatlan jelen állás szerint. Hogy az "eladott" jegyekből mennyit vesztegettek féláron, netán osztogattak szét ajándékba -magyarán: mennyit vattáztak- azt persze nem tudni. Ettől függetlenül azt gondolnám, Grigolo neve itthon nem nagy húzó név, bár itt is láthatóan kétségtelenül nagymenő + nincs műsor (ami csak pár énekesnél pl. Kaufmann, Netrebko nem számít) + az oda- és visszajutás macerás, közlekedési probléma/késői járatritkítás stb. + szeszélyes időjárás, ott még mikroklíma is van (legutóbb vasárnap napközben áztam bőrig a Szigeten egy váratlan záporban) + talán nem vagyok egyedül azzal, hogy gála- és áriaest helyett szívesebben nézek azaz egyre inkább csak néznék meg énekes(eke)t szerepben, komplett operában...és lehetőleg zárt térben. Szabadtéri és templomi előadások sosem lehetnek igazán teljes értékűek akusztikai, időjárási stb. okokból, ez nem csak véleményem, hanem személyes sokszori tapasztalatom is.

20267   Búbánat • előzmény20266 2019-07-20 12:37:00

Vittorio Grigolo: „Mindig tele vagyok meglepetésekkel”

Papageno.hu , 2019. július 12.

A reklámelőzetesben Donizettit, Verdit, Gounod-t és Offenbachot említik meg Grigolo ma esti margitszigeti gálakoncertjlnek műsorából; lásd még az előző sorszám alatti bejegyzést: Sáfár Orsolyával készült interjúban megnevesített szerzőket és operacímeket.

20266   Búbánat 2019-07-20 12:33:45

Operagála – egy romantikus este Vittorio Grigolo sztártenorral 

Fidelio.hu 2019.06.30. 11:00

A koncerten Vittorio Grigolo partnere kiváló szopránunk, Sáfár Orsolya lesz. Vele beszélgettünk a gálaest kulisszatitkairól.

[...] „Vittorio Grigolo az est programjába Donizetti Szerelmi bájital című operájából választotta a duettet, ezt énekeljük együtt, ez volt a konkrét feladat, ami meghatározta, hogy milyen hangú és alkatú szoprán lehet a partnere. A rólam kiküldött anyagban már a szoprán áriákra is javaslatot kellett tennem, igazodva az előre megadott műsortervhez. Egy-egy áriát énekelek majd a műsor első és második felében.  Mindkét helyre három-négy ötletem volt, ritkaságokat és ismertebb áriákat egyaránt beemeltem az ajánlatba. Végül Vittorio a népszerűbbek közül választott. Így a műsor első felében a Szerelmi bájitalból éneklem majd Adina áriáját, a második részben pedig Gounod Rómeó és Júlia című darabjából Júlia keringőjét. Az este folyamán egyébként olasz bel canto operák és francia nagyoperák áriái csendülnek fel, megtűzdelve néhány zenekari betéttel. Annyit még elárulhatok, hogy az est végén, talán, könnyedebb dalokat is fog énekelni Vittorio. Igazi szerelmes, romantikus este vár a közönségre.”

[...] 

 

20265   nickname • előzmény20264 2019-07-20 11:44:10

A szabadtéri színpad nézőterének méreteiből ítélve igen - én csak ezt értettem gigaest alatt - látványosan nagy tömeg számára rendezett koncert/előadás. Egyébként a jegyek még annyira nem is drágák. Sőt: a drágább helyek keltek el inkább. Nyilván sok lesz a turista.

Vidékiként egyébként nem szeretem a később kezdődés miatt  sem a szabadtéri előadásokat, utána a szünetet is el tudják húzni, mire visszaér mindenki a nézőtérre, mire becsöngetnek, egyáltalán mire az este első fele elindul, és nem egyszer emiatt az orrom előtt megy el az éjféli vonat és csücsülhetek még egy órát a Nyugatiban a következőre várva. Hát emiatt sem járok csak kivétles alkalmakkor szabadtéri előadásra. Ja, hogy miért nem járok autóval? Hát igen, teljesen jogos, de ez van, nem járok autóval, tömegközlekedek.  

20264   IVA • előzmény20261 2019-07-20 07:55:38

Úgy gondolod, hogy az egy Sáfár Orsolya közreműködővel ez egy giga gálaest lesz?

20263   IVA • előzmény20260 2019-07-20 07:53:42

Talán nem mindenki szereti a zsákbamacskát.

20262   IVA • előzmény20259 2019-07-20 07:52:51

Ha engem izgatnának ilyen típusú estek, akkor is érdekelne a műsor. Az Operaház és a Szabad Tér Színház (korántsem hibátlan) ismertője is megemlíti Grigolo szerepeit, de az est műsorának közlésével adós marad.

20261   nickname • előzmény20259 2019-07-20 06:11:58

Nagyobb reklámkampány kellett volna neki. Szerintem tíz rendszeresen operába járából nem biztos, hogy kilenc tudja ki az a Vittorio Grigolo. Plusz szabadtérre a jegyek is borsosabbak. Én az ilyen giga, szabadtéri operagálákat nem kedvelem. Egyébként se szeretem a népeseményeknek tetsző szabadtéri előadásokat. Ritkán veszek rájuk jegyet. Se a hangosítás, se az elemekkel való küzdelem nem vonz annyira. 

20260   lujza • előzmény20259 2019-07-20 00:40:34

Talán nem mindenki szereti őt.

20259   joska141 2019-07-19 21:42:20

Nem értem. Ezeken a fórumokon hosszan elvitázunk a magyar operaélet kétségtelenül meglevő problémáiról, esetleges megoldási módozatairól.

Amikor pedig egy jelenleg tényleg nemzetközileg előkelően jegyzett énekes – Vittorio Grigolo – érkezik hozzánk, akkor féláron (Ma este színház) kínáljuk a július 20-i, margitszigeti, egyetlen fellépésére a jegyeket.

Néztem, innen a Verona Arénába megy, a Traviatában Alfréd lesz, augusztus 1-jén. Már csak állóhelyre vannak jegyek, a többszáz eurós ülőhelyek mind elkeltek.

Nem tudom, miért ez a közömbösség, csak a tényt állapítom meg.

20258   otello 2019-07-18 16:45:01

Az alábbi ajánlásokon felbuzdulva én is javasolnék néhány eseményt a Liceu következő évadából – különös tekintettel a 35 éven aluli fórumozó társaknak. Mivel a közönség elöregedése itt Barcelónában talán még aggasztóbb, mint odahaza (legalábbis 4-5 évvel ezelőtti pesti emlékeim szerint biztosan), a Liceu az idei májustól új kedvezménnyel állt elő a 35 éven aluli nézőknek. Minden széria megkezdése előtt két héttől bármelyik (igen, az első sorba is – és általában vannak nagyon jó szabad ülőhelyek) megmaradt helyre 30 eurós áron lehet jegyeket váltani. Egyébként ezek a jegyek sajnos igen drágák, 130 euró alatt lehetetlen ülni a földszinten bérlet nélkül.  

A következő évad pedig a Liceu újranyitásának huszadik évfordulója lesz, így a helyi anyagi keretek között eléggé kitettek magukért. Néhány érdekesebb program: az októberi évadnyitány Turandot lesz Théorin-de León-Jaho és Lindström-Kunde-Hartig felállásban, decemberben pedig jön az elvileg igen jó ROH-os ParBaj rendezés. Januárban itt mutatkozik be Aida szerepében Angela Meade (Yonghoon Lee lesz Radames és Clementine Margaine Amneris), februárban pedig igazi ritkaság, a Titusz kegyelme lesz szcenírozottan műsoron. Április végén egy másik ritkaság lesz kétszer koncertszerűen – Rossini Szemiramisza, júniusban pedig Carment énekel Rachvelishvili és Margaine Castronovo Don Joséjával. Koncertet ad Camarena, Flórez és Netrebko (utóbbi természetesen férjurával). Talán ennyi dióhéjban. Ryanairrel és Wizz-zel szezonon kívül már nagyon olcsón ki lehet jutni, érdemes lehet összekötni operával egy városlátogatást. Aki siet, most júliusban még elcsípheti a Radvanovsky-Beczala párost a Luisa Miller főszerepeiben! :)

PS: a katasztrófaturistáknak is van ajánlatom: Katharina Wagner új Lohengrin rendezése itt debütál Vogttal a címszerepben március végén.

 

20257   Klára • előzmény20256 2019-07-18 14:11:54

Gratulálunk, hogy Önök hallhatják, láthatják, és őszintén sajnáljuk, hogy mi ebben az élményben nem részesülhetünk!

20256   ladislav kozlok • előzmény20255 2019-07-18 07:35:58

Es nagyon is hálások vagyunk a muvész Urnak, hogy Pozsonyban vendégszerepel.

20255   joska141 • előzmény20254 2019-07-17 21:30:28

Aida - Radames - László Boldizsár - Pozsony 2019/2020 évad

Carmen - Don José - László Boldizsár - Pozsony 2019/2020 évad

Turandot - Calaf - László Boldizsár - Pozsony 2019/2020 évad

Tosca - Cavaradossi - László Boldizsár - Pozsony 2019/2020 évad

20254   ladislav kozlok 2019-07-17 10:10:23

 

Végre-valahára megjelent a pozsonyi opera 2019/20 évadjának a programja. Irok egy-pár ajánlatott =

Dalibor Jenis, elsorangú bariton, oktober 29- Nabucco, november 2 - Macbeth, 2020 Május 9 - Rigoletto, -

Rusalka premier -febr.20,22

 

Aida premier márc. 13,14

Figaro házassága  premier - junius 6

Don Giovanni-  március 19/  Bednárik zseniális rendezése, fiatal szlovák és cseh tehetségek - Boris Prýgl, Peter Nekoranec és az orokifju Peter Mikuláš

Don Carlo - január 18.1 / Peter Mikuláš,  S.Keenlyside/

www.snd.sk

 

 

20253   ladislav kozlok 2019-07-17 10:10:22

 

Végre-valahára megjelent a pozsonyi opera 2019/20 évadjának a programja. Irok egy-pár ajánlatott =

Dalibor Jenis, elsorangú bariton, oktober 29- Nabucco, november 2 - Macbeth, 2020 Május 9 - Rigoletto, -

Rusalka premier -febr.20,22

 

Aida premier márc. 13,14

Figaro házassága  premier - junius 6

Don Giovanni-  március 19/  Bednárik zseniális rendezése, fiatal szlovák és cseh tehetségek - Boris Prýgl, Peter Nekoranec és az orokifju Peter Mikuláš

Don Carlo - január 18.1 / Peter Mikuláš,  S.Keenlyside/

www.snd.sk

 

 

20252   ladislav kozlok 2019-07-14 12:15:31

Placido Domigo Operalia énekversenyét az idén Prágában a Národní Divadlo-ban/prágai Nemzeti Színház/ rendezik meg. Julius 21-27.

A V-4 országokat  Zdislava Bočková/cz/ és Piotr Buszewski /pl/ kéviseli forras- operaplus.cz

20251   ladislav kozlok 2019-07-12 11:28:54

Slávka Zámečníková, tehetséges szlovák lírai szoprán koloratura készséggel, 3.-díjat kapott a neves Hans Gabor Belevedere énekversenyen./1100 jelentkozobol 150 volt kiválasztva, kozépdontobe 55 énekes  és a dontobe 15 jutott be./A  zsuriben  a világ legjelentosebb operaházai képviseltették magukat.

www.slavkazamecnikova.com                 www.belevedere-competition.com

20250   ladislav kozlok 2019-07-12 11:28:50

Slávka Zámečníková, tehetséges szlovák lírai szoprán koloratura készséggel, 3.-díjat kapott a neves Hans Gabor Belevedere énekversenyen./1100 jelentkozobol 150 volt kiválasztva, kozépdontobe 55 énekes  és a dontobe 15 jutott be./A  zsuriben  a világ legjelentosebb operaházai képviseltették magukat.

www.slavkazamecnikova.com                 www.belevedere-competition.com

20249   -zéta- • előzmény20246 2019-07-06 17:00:08

Nagyon köszönöm a linket... Schrott most is nagyformátumú figura, de hangban nem érzem, hogy teljesen övé lenne Scarpia szólama...

De nagyon tanulságos volt mindkét részlet. A partnerek megítélésével tökéletesen egyetértek...

20248   otello • előzmény20247 2019-07-06 11:20:34

Szerintem inkább a felvétel minőségével van a gond. Én végül kétszer láttam velük az előadást, de csak az első alkalom első felvonásában éreztem soknak a vibratót (vagy hozzászoktam? :) ) - élesnek pedig nem hallottam. Összességében szerintem a rádió felvételén jobb volt, mint a videóra vett előadáson.   

20247   lujza • előzmény20246 2019-07-06 02:53:51

Köszönet a belinkelt részekért! Itt tényleg Scarpia/Schrott a főszereplő, mégha néha tényleg kicsit önkényes, de mégis remek! Nekem Monastyrska nem tetszik, nagyon zavar a vibratója, és gyakran éles is, persze lehet, hogy ez a felvétel technikai minőségének köszönhető. Az ifjú tenor pedig még nincs egy súlycsoportban ezekkel a hangokkal.

20246   otello • előzmény20233 2019-07-05 10:19:09

Közben felkerült az Instagramra Schrott majdnem teljes Scarpiája videóval.
Itt lényegében az egész második felvonás, itt pedig Scarpia első felvonásbeli jelenetei. Jó szórakozást annak, akit érdekel! :) 

20245   ladislav kozlok • előzmény20226 2019-07-03 16:59:27

Elina Garanča gálakoncertjére még van egy-pár szabad jegy. A koncert nagyon jonak igérkezik.

www.bhsfestival.sk

20244   Edmond Dantes 2019-07-03 15:02:06

Július 6-án két egyfelvonásos operát mutat be a milánói Scala: Salieri Prima la musica e poi le parole c. művét és Puccini Gianni Schicchijét. Utóbbi produkciót az Oscar-díjas filmrendező, Woody Allen állítja színpadra, akinek ez lesz az első rendezése a Scalában. (A Salieri-operát Grischa Aschagaroff müncheni rendező jegyzi.) Karmester: Fischer Ádám. Részletek t.k. itt és itt

20243   Haandel 2019-06-30 07:31:00

Das Wiener Staatsopernmagazin
30.06.20149 | 15:05 | Ö1

Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper. 

20242   telramund 2019-06-26 12:40:31

Piotr Beczałának adományozott kamaraénekesi címet a bécsi Opera
!
Szombaton aTosca előadása után adta át az opera igazgatója kitüntetést.Beczala fantasztikus formában énekelt.A levéláriát ismét megismételtették vele..N Stemme lemondott helyette az örmény Karin Babajanian énekelt és nagyszerű Scarpia Carlos Alverez voltNagy gratula Beczalának!!!!!!Kitűnő énekes.

20241   ladislav kozlok 2019-06-26 08:32:31

A pilzeni/ Pilsen-Plzeň/ amfiteátrumban június 28.-kán Nabucco.  Foszerepekben Boross Csilla és Kalmándi/y/  Mihály.

20240   Edmond Dantes • előzmény20238 2019-06-24 08:49:25

;-)

20239   nickname 2019-06-23 22:05:28

Tegnap mengéztem és meghallgattam Miskolcon Mascagni Irisét. A darabot a pilseni Josef Kajetán Tyl Színház hozta el az operafesztiválra. A távol-keleti témát feldolgozó opera szövegkönyvét ugyanaz a Luigi Illica írta, aki később a Pillangókisassony librettóját is papírra vetette. A darab ősbemutatója öt évvel előzte meg Puccini Pillangóját és kellemesen csalódtam az egyszerzősként számon tartott Mascagni három felvonásos operájában. Kifejezetten szép, lírai zenei, amely igyekszik nagyobb drámai egységbe foglalni a jeleneteket s a keleties hangzások, hangszerek alkalmazása sem marad el s mindezt nem éreztem olyan műviesnek, mint a Lakmé keleti koloritját. A bevezető zenekari részlet és kórus kifejezetten jól sikerült, ahogy a címszereplő harmadik felvnásbeli áriája, illetve a Napimnusz és a Apri la tua finestra, Jor son io tenor ária is telitalálat. Inkább ezt a darabott kellett volna bemutatni az unalmas Gioconda helyett - nekem a Giconda Martonnal is unalmas sajnálom. Néhány évad erejéig műsoron lehetett volna tartani megfelelő rendezéssel és szereposztással. Egyébként sajnos az opera cselekménye elég lapos, de a zenei elviszi a hátán a művet. Puccini állítólag saját bevallása szerint is sokat köszönhetett ennek az operának.

Valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva a miskolci előadáson a zenekart feltranszoporálták a színpdra, holott a pilseni színház oldalán fenn lévő fotókon egyértelműen a zenekari árokban foglalnak helyett az énekesek. Ez sokat rontott az előadás esztétikáján. A rendezés abszolút hagyományos volt, az üres színpaddal, a színszimbolikával játszott, de sajnos a zenekar színpadra tételével nem érvényesülhetttek minden esetben jól a rendezői megoldások. Hogy mennyire vannaka  rendezésben rosszul megoldott részletek nem tudom jól megítélni, az említett okoknál fogva.

A zenekar szépen játszott. Az énekesek közül Jevhen Soklo tetszett a legkevésbbé. Kyotó szerepében Csaba Kotlár, azaz Kotlár Csaba? - nem tudom magyar vagy csak magyar származású énekesről van szó, lépett színre. Nekem tetszett a baritonja, bár kicsit tenorális szinezete volt, de erőteljes hang birtokosa, jó színészi készségekkel van megáldva. A címszerepet alakító Ivana Veberová énekelhetett volna kicsit több átéléssel, de technikailaf szépen megoldotta a szerepet. Az Osakát alakító tenor, Paolo Lardizzone talán nem a legkiemelkedőbb tenor, akit volt alkalmam élőben hallani, de szépen eleget tett feldatainak. A kórus szépen szólt. Összeségében egy kellemes nyári esti szórakozás volt. Most hallgatom az opera Tokodyval készült felvételét. Hát igen - azért ő árnyaltabban, szebben énekel s a felvétel még jobban meggyőz róla, hogy jó énekesekkel és egy megfelelő karmesterrel érdemes lenne játszani az Irist. Leoncavallo Bohémjeit megértem, hogy ma már nem nagyon adják, de az Iris egy jobban sikerült alkotás.

Hát, ha már a pécsi Manonról és a debreceni Ory grófjáról nem írtam, legalább ez a kis beszámoló álljon itt tőlem egy vidéken látott előadásról :-)

20238   tiramisu • előzmény20237 2019-06-23 18:44:07

200 évnyi vita?  Ez nem kérdés egy Don Ottavio mellett! 

20237   Edmond Dantes • előzmény20236 2019-06-23 15:14:13

Kedves Otello, köszönöm. Megnézve kétségtelenül több jogom lenne véleményt formálni mint látatlanban. Megjegyzem -ha már Schrott és Don Giovanni- vajon melyik Donna Anna tudna és akarna ellenállni néki? Kétszáz évnyi vita után úgyis eldőlni látszik a kérdés: Donna Anna nem állt ellen Don Giovanninak...talán minden idők Donna Annái Schrottra vágytak:-) 

20236   otello • előzmény20235 2019-06-23 11:55:07

Kedves Edmond! Érteni vélem, amit mondasz. Az első felvonás után egyik olasz barátom hasonló véleményen volt, mint te, de a darab végére Schrott teljesen meggyőzte (az első felvonásban az ember talán egy arisztokratikusabb, félelmet keltőbb megformálást vár, így a második felvonás privát szférájában jobban érvényesül a jelen koncepció). Szerintem a titok nyitja abban van, hogy színészileg egészen perverz és visszataszító tud lenni ez a Scarpia. Ez a rádióban annyiban jön át, ahogy Schrott bizonyos szavakat hangsúlyoz vagy hangszínt választ. Továbbá Monastyrska abszolút nem olyan vagány Toscát hozott, aki csak úgy beleugrana Scarpia karjaiba egy éjszakára. Ami a külsőt illeti, Tetelman ott volt ellenpontnak mint fiatal, sármos szerető, ami még kevésbé tette hihetetlenné, hogy Tosca nem enged Scarpiának (persze ez véletlen alakult így – mi lett volna, ha az eredetileg kiírt Sartori énekli…). Mindenesetre ízlések és pofonok. Ami biztos, hogy nem egy szokványos alakítás! :)

20235   Edmond Dantes 2019-06-23 11:18:25

Erwin Schrott Don Giovannijától el voltam ragadtatva (ld. Erkel/5992). A meghallgatott Tosca-Te deum alapján -és csak meghallgatva- azt mondanám: ő nem Scarpia legalábbis még nem az. A pompás hang és feltehetőleg a szerepformálás, már csak külső adottságai folytán, nem kvadrál a kánon szerint legtaszítóbb operai figurával. Egyszerűbben: mutasson valaki egy olyan Toscát, aki ellenáll, ellen akar állni Scarpia-Schrott vonzásának-taszításának?! Ha egy rendező állítaná így be (más)valakivel a figurát, alaposan leszednék róla a keresztvizet.

20234   Klára • előzmény20233 2019-06-23 08:03:19

Csak most olvastam otello fórumtárs bejegyzését, ő látta az előadást, én sajnos csak hallottam! Igen, egyetértek a javaslatával, akit érdekel Erwin Schrott, az hallgassa meg a közvetítést! Még elérhető. Persze, a meghajlások nem látszanak, és a zárófüggöny utáni tapsban megy a kísérőszöveg, amit sajnos nem értek, de  taps valóban nagy.

20233   otello 2019-06-22 21:43:22

Giacomo Puccini: Scarpia Tosca (Gran Teatre del Liceu, június 8. és 21.)

Júniusban Paco Azorin Tosca rendezése harmadszorra tért vissza Barcelonába. Bár néhány elemét nem egészen értem, szerintem úgy sikerült színpadra állítani a klasszikust, hogy nem poros, de mégis teljesen tiszteletben tartja az eredeti szerzői szándékot. Azorin és csapata alapvetően a három főszereplő lelki világára/jellemére koncentrál és az érzéseiket mind erős színészvezetéssel, mind vizuális effektekkel jól erősítik - utóbbiakat szépen összehangolva a zenei csúcspontokkal (pl. a második felvonás egy tetőpontján Scarpia lerántja az irodáját kétoldalt plafonig szegélyező vörös függönyt, ami mögött rácsok és szenvedő elítéltek mutatják be a valós háttért).

Látva mindkét szereposztást, az operát akár Scarpiának is nevezhetnénk. Az első szereposztásban éneklő Erwin Schrott tegnapi produkciójára még mindig keresem a szavakat (pedig legelső pesti Don Giovannija után már nagyon magasan voltak a várakozásaim). Amikor az előadás végén ő jött meghajolni, valósággal tombolt a közönség. Ez a Scarpia egy kissé labilis idegzetű (néha egy csepp túlzással Heath Ledger Jokerére is emlékeztetett), végtelenül perverz és cinikus rendőrfőnök. Elképesztő, ahogy Schrott szimplán a kézfeje ökölbe szorításával (amikor Tosca magára hagyja a templomban) vagy egy sátáni gurgulázással visszakérdezve (’Quanto?’) képes feszültséget teremteni. Minden pillanatban él a színpadon: míg Tosca és Mario végre újra találkoznak (a Vittoria előtti részben), ő rögtönzött borkóstolót rendez Spolettával, majd hamarosan valóságos szexuális ragadozóként üldözi a főhősnőt hatalmas ’Mia!’-kat énekelve. Szokásához híven most is saját szája íze szerint formálja, néha kissé önkényesen is (suttogva kezdi például a Te Deumot vagy beiktat egy kacajt a ’vini diversi’ után), énekelni válóját – így tényleg egy egészen Schrottos Scarpiát kapunk. Énekében különösen tetszett, hogy ellentétben a sok mai Scarpiát éneklő baritonnal, kellő súllyal szólaltak meg a szerep mély hangjai (apropó, miért Lucic-csal vagy Terfellel büntetnek a nagyobb házakban, ha ilyen fantasztikus Scarpia is lehetne?), valamint bármely részben (igen, még a Te Deum végén is) tisztán hallható volt. Hatalmas bravo! Schrott váltótársa a valamennyire Scarpia specialistának is tekinthető, általam korábban nem ismert Lucio Gallo volt. Bár hangi kvalitásai nem mérhetők Schrottéhoz (kicsit tán mély neki a szerep), összességében remek Scarpiát hozott, aki Toscával szemben kezdetben megalázkodó, de mindenki mást eltipró alak. Egy tenyérbemászó modorú arisztokrata figura, akire szintúgy minden pillanatban oda kellett figyelni.

Floria Toscát az első szereposztásban Liudmyla Monastyrska keltette életre. Mindenek előtt, tavalyi felemás Manonja után ebben a szerepben sokkal jobban meggyőzött. Színészileg a második és harmadik felvonásban teljesen jó, az elsőben volt pár üresjárata. Viszont egy évvel ezelőtti In quelle trine morbide-jéhez képest Tosca imája sokkal bensőségesebbre, emlékezetesebbre sikerült (csodálkoztam is a közönség rádión is hallható visszafogott reakcióján). Színészi alakításával együtt javult a szerep hangi megvalósítása is. Míg az első felvonásban egy cseppet sok volt nekem a vibrato, a darab második felében abszolút világklasszis szinten énekelt. A második felvonásban kicsit vissza is repültem lélekben az általam már csak elképzelt régi nagy előadások világába, ahol két hangnagybirtokos (jelen esetben Schrott, illetve Monastyrska) feszül egymásnak és felizzik a nagybetűs zenedráma. Az ukrán szoprán különösen a csúcshangokon (néhányat igen hosszan kitartva) csillogott, és egyetlen hiányérzetem talán a mellhangok visszafogott használata volt. Ha tudja használni a ’Quanto?’ vagy ’Sogghigno di demone’ részekben, miért nem ad például nagyobb nyomatékot Scarpia meggyilkolása közben néhány frázisnak, ami így nem sikeredett túlságosan ütősre. Monastyrska váltótársa a Bolsojból érkezett Tatjana Serjan volt. Az orosz szoprán mélyen és középen nagyobb vibrato nélkül, remekül szól (bátrabban is használ mellhangot, mint váltótársa), a hang azonban jelentősen veszít volumenéből és matt lesz a csúcshangokra. Kár érte, mivel színészileg egy rendkívül intenzív Tosca az övé: ha kell fúria, ha kell bájosan szerelmes, ha kell összetört. Összességében, egyik Toscát se cserélném el egy Opolais-re vagy Gheorghiura, az biztos!  

Úgy érzem mindkét előadás gyenge pontja a tenor volt. Az első szereposztásban a fiatal Jonathan Tetelman ugrott be az eredetileg kiírt Fabio Sartori helyett az összes előadásra. Bár most debütált a szerepben és a premierkritikák nem voltak túl hízelgőek, úgy érzem néhány előadás alatt is sokat fejlődhetett. Azt le kell szögezni, hogy szépen csengő hang birtokosa, ami kissé meglepően (néhány éve még bariton volt) a csúcshangokon szól a legjobban. Továbbá viszonylag széles skálán mozog dinamikailag is, az E lucevan le stelle egészen megkapóra sikeredett összességében. Azonban amellett nem lehet elmenni szó nélkül, hogy középen a hangot gyakran elfedi a zenekar – így bár például a Vittoria jól szólt, sok köztes rész elveszett (az ötödik sorban ültem a földszinten). Kár érte, mivel a tenor egyértelműen színpadra termett, a friss debüt ellenére egészen meggyőző Mariót hozott színészileg. Ha megoldja a projektálás problémáját, nagyobb összegben fogadok, hogy a következő évtizedben róla (is) fog a vita zajlani, hogy vajon sármja miatt ennyire keresett-e (itt az egész második és harmadik felvonást teljesen nyitott ingben énekelte - váltótársa nem). Viszont gyorsan leszögezem, hogy semmi irritáló nincs játékában, mint például sz.v.sz. Grigolóéban. Mindenesetre jövőre már a ROH-ban debütál mint Rodolfo. A második szereposztás Mariója Roberto Aronica volt. Kétségtelen, nagyobb hang birtokosa, mint Tetelman és nem érzékeltem semmi komoly technikai gikszert...de ennyi. Cavaradossija „el volt énekelve”, de sajnos valahogy nem fogott meg az interpretációja.

A kisebb szerepek alakítói vegyes színvonalon teljesítettek. Az egész Tosca sorozatot John Fiore vezényelte – a korábbi előadásban remekül, míg tegnap inkább már bejáratott rutinként.

Végezetül, mindenkinek ajánlom a Haandel fórumtárs által közzétett linken (Élő közvetítések – 7925) legalább a Te Deumtól Scarpia haláláig terjedő rész meghallgatását! Már csak Schrott eddig keveset hallott rendőrfőnöke miatt is megéri.

20232   Búbánat • előzmény20229 2019-06-19 14:39:19

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center _ videó

(40 perc)

US Embassy Budapest - Amerikai Nagykövetség

Június 18-án David B. Cornstein nagykövet volt a házigazdája a 2019-es Művészeti Aranyéremmel kitüntetett magyar művészek, Marton Éva, Fischer Ádám, Fischer Iván és Kurtág György tiszteletére rendezett estnek. Az érmeket a washingtoni John F. Kennedy Központ az Előadóművészetekért elnöke, Deborah F. Rutter adta át a díjazottaknak, a Kennedy Központ Nemzetközi Művészeti Bizottsága tagjainak jelenlétében.

Az Egyesült Államok fővárosában, Washingtonban működő Kennedy Központ 2005 óta ítéli oda a Gold Medal in the Arts elnevezésű kitüntetést olyan személyeknek, akik kiemelkedő pályafutásuk révén a világ legjelentősebbjei közé tartoznak, és maguk is inspirációként hatnak a nemzetközi művészeti életben.

20231   Haandel • előzmény20223 2019-06-18 19:38:51

BreAking:

(Sztaki szaki ;-)

20230   ladislav kozlok • előzmény20229 2019-06-18 17:44:56

Igen, buszkék lehettek.

20229   joska141 2019-06-18 15:49:00

Nem tudtam, pontosan melyik fórumba illik, szerintem legjobban ide:

Amire büszkék lehetünk:

https://index.hu/kultur/2019/06/18/marton_eva_kurtag_gyorgy_fischer_adam_fischer_ivan_kennedy_center_muveszeti_arany_medal/

Az pedig, hogy melyik internetes honlap melyik művész kitüntetését emeli ki az egyenrangú, egyforma négy közül, az már politika is, sajnos…amire nem lehetünk büszkék

20228   Haandel 2019-06-16 15:05:51

Oper aus Österreich
16.06.2019 | 15:05 | Ö1

Kostproben aus dem Repertoire der Volksoper Wien sowie aus Produktionen der Bundesländer-Bühnen. 

20227   ladislav kozlok 2019-06-05 10:15:31

Sorry,  jav.  - szept. 9 és okt.  13 kozott.

20226   ladislav kozlok 2019-06-05 10:09:35

 

Kedves forumtársaim,

az idén ismét megrendezik,immár 55.-kik alkalommal ,a Pozsonyi Zenei Unnepeket Bratislavské hudobné slávnosti - BHS.  Szeptember 27 és oktober 10.-ke kozott.

www.bhsfestival.sk     / a program ismét pazar a Szlovák filharmonián kívul képviselteti magát Bécs, Munchen, London - kétszer, Pétervár, Prága./ Az operabarátoknak nagy oromot fog szerezni Elina Garanča áriaestje.

 

 

20225   ladislav kozlok 2019-06-04 14:28:04

Dalibor Jenis legkozelebb junius 11.-kén a pozsonyi operában Macbeth-et énekel.

20224   Heiner Lajos 2019-06-02 20:00:34

Tegnap kétharmad Traviatat láttam Pozsonyban - a II. felvonás után elmenekültem a minősíthetetlen tenor és a bugyuta rendezés miatt. Viszont számomra nagy felfedezés volt Dalibor Jenis, akit korábban nem hallottam. Magvas, erős, szép színű bariton, kulturált éneklés. Szeretném látni mint Boccanegra, Macbeth, Rigoletto, Nabucco.

20223   Haandel 2019-05-29 18:12:58

It is reported in Italy that Dominique Meyer, outgoing head of the Vienna State Opera, is on the shortlist to succeed Alexander Pereira as Sovrintendente of La Scala.

Slipped Disc

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Térszínház

Búcsúfia - 1956
Bucz Magor szerzői hangversenye a Corvin köz hőseinek emlékére

15:00 : Budapest
Erkel Színház

ERKEL: Hunyadi László

18:00 : Budapest
FUGA

Kéringer László (ének) és Borbély László (zongora)
"Kunst in dem FUGA"
MOZART: Abendempfindung
SCHUBERT: Im Frühling
CSAJKOVSZKIJ: Ily hamar elfeledni...
MAHLER: Kis rajnai legenda
STRAUSS: Halk dalokat éneklek neked
RACHMANINOV: Ne énekelj, kedvesem
BIRTWISTLE: Komachi szomorúsága
Részlet - Ibn Jafaya Alzira „Az elveszett kert” című verséből, andalúz hagyomány alapján
RAVEL: Vocalise-étude Habanera formában
AVINU MALKEINU: zsidó ima isztambuli kántorhagyomány alapján
RAVEL: Kaddisch
Wa habibi - libanoni arab nyelvű keresztény ének
KODÁLY: A virágok vetélkedése
Szépen veri az eső a virágot - válaszúti népdal Kallós Zoltán gyűjtéséből

19:00 : Budapest
Budai kapucinus templom

Elekes Zsuzsa (orgona)

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Balogh Eszter (mezzoszoprán), Najbauer Lóránt (bariton)
Savaria Barokk Zenekar
vez.: Németh Pál
H. Purcell és G. F. Händel művek

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Axel Porath (brácsa), Philip Mayers (zongora, cseleszta), Schlanger Tamás (ütőhangszerek)
RIAS Kammerchor Berlin
Amadinda Ütőegyüttes
Vezényel: James Wood
"Klang der Stille"
CAGE: Imaginary Landscape No. 2
CAGE: Three²
FELDMAN: Rothko Chapel
JAMES WOOD: Khamush

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Pólus László (gordonka), Varga Gábor (klarinét), Pálfalvi Tamás (trombita),
Varga Zoltán Mihály (vibrafon), Janca Dániel (ütőhangszerek), Szent Efrém Férfikar (karigazgató: Bubnó Tamás)
"Mini-Fesztivál • 4.4"
DUBROVAY LÁSZLÓ: Három tétel trombitára és ütőhangszerekre - magyarországi bemutató
TORNYAI PÉTER: fiori sfiorati (b) - ősbemutató
BÁNKÖVI GYULA: Vízjelek - ősbemutató
EÖTVÖS PÉTER: Sentimental
SZOKOLAY SÁNDOR: Missa Brevis per coro maschile
HOLLÓS MÁTÉ: Szilencium (Áprily Lajos versére)
HORVÁTH MÁRTON LEVENTE: O vos omnes
SZŐNYI ERZSÉBET: Sicut cervus
SZŐNYI ERZSÉBET: Külvárosi elégia - Kassák Lajos versére
CSIKY BOLDIZSÁR: Moxa genezis (Kőrösi Csoma Sándor emlékére)
SÁRY LÁSZLÓ: Zsoltárkánon
17:00 : Békéscsaba
Csabagyöngye Kulturális Központ

Horti Lilla (szoprán), Kálmándi Mihály (bariton), Bándi János (tenor)
Nyíregyházi Cantemus Kórus, karnagy: Szabó Soma
Békés Megyei Szimfonikus Zenekar
vezényel: Gál Tamás
PUCCINI: Lidércek – opera két felvonásban

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Weiner - Szász kamarazenekar
vez.: Drahos Béla
"Liszt Fesztivál"
CIMAROSA: G-dúr Versenymű 2 fuvolára km: Drahos Rebeka
MOZART: D-dúr fuvolaverseny kv 314 km: Drahos Béla
MOZART: A-dúr zongoraverseny kv 488 km: Szilasi Alex
MOZART: D-dúr Divertimento km: Weiner - Szász Kamarazenekar
A mai nap
történt:
1842 • A Rienzi bemutatója (Drezda)
1923 • Robert Craft, karmester († 2015)
1973 • Megnyílt a Sydney Opera House
született:
1874 • Charles Ives, zeneszerző († 1954)
1977 • Leila Josefowicz, hegedűs
elhunyt:
1999 • Kistétényi Melinda, orgonista (sz. 1926)