vissza a cimoldalra
2020-09-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (4454)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (309)
Társművészetek (2093)
Callas (454)
Bartók Béla szellemisége (284)
Bartók Béla (1881-1945) (218)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4109)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2061)
Franz Schmidt (3692)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4935)
Eiffel Műhelyház (293)
Jazz (80)
Bartók Rádió (780)
Opernglas, avagy operai távcső... (20660)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62451)
Kimernya? (3772)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Rachmanyinov-kultusz (Benno, 2003-05-14 23:35:51)

   
164   Búbánat • előzmény163 2016-03-31 13:38:19
Az említett koncert hangfelvételét ma este sugározza a Bartók Rádió:

21.18-22.00 Vörös Szilvia (ének) és Mocsári Károly (zongora) Rahmaninyov-hangversenye

1. cisz-moll prelűd Op. 3. No.2. (Mocsári)
2. Dalok - a) Szívem titkos hangjai Op. 26. No.1., b) Az éj titkos csendjében, Op. 4. No. 3., c) Tavirózsa Op. 8. No. 1.
3. Pulcinella Op. 3. No.4. (Mocsári)
4. Dalok- a) Románc Op. 10. No. 6., b) Ne légy szomorú Op. 14. No. 8., c) Álmok Op. 8. No. 4.
5. g-moll prelűd Op.23. No. 5. (Mocsári)
6. Vocalise (Kocsis Zoltán átirata) (Mocsári)
7. Tavaszi áradás - dal Op.14. No. 11.

(Zeneakadémia, Solti Terem, 2015. november 7. - részletek)

(Ism. április 12., 14.18)
163   Búbánat 2015-10-28 21:42:23
Rachmaninov-estet ad Vörös Szilvia és Mocsári Károly

ZENEAKADÉMIA, 2015.10.26. 15:07 Módosítva: 2015-10-28 10:54:03

Az I. Marton Énekverseny fődíjával elismert szoprán és partnere az orosz mester dalaiból és zongoraműveiből válogatnak november 7-én.

A Zeneakadémia Solti Termében megrendezendő dalesten első alkalommal énekli Rachmaninov dalait a 2014-es I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny fődíjasa.

A generációjának egyik legígéretesebb operaénekesének számító Vörös Szilvia a koncert kapcsán elmondta:

„Már zeneakadémista koromban is fontosnak tartottam, hogy egyensúlyban tartsam a színpadi-, és pódiumszerepléseimet. A dal-, és az oratóriuméneklés más típusú kihívás elé állít, mint az operaszínpad, és másként is lehet belőle profitálni. Egyrészt számomra izgalmas az a más típusú, bensőségesebb viszony, ami ilyen alkalmakkor a közönség és köztem létrejön. Ugyanakkor nagyon fontos a hangi kondíció szempontjából: a daléneklés ugyanis gyógyír a toroknak.”
162   Búbánat 2013-11-10 17:41:51
MüpArt koncertek - Rachmaninov - A víziók mestere

Az M1 televízióban éjjel. november 11. hétfő 00:50

Elhangzik:

- Harangok (Kolokola), op. 35
- Rapszódia egy Paganini-témára, op. 43
- Szimfonikus táncok.

Közreműködik: Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Nemzeti Énekkar, Sümegi Eszter, Fekete Attila, Fokanov Anatolij, Kocsis Zoltán, Concerto Budapest, Anna Vinnitskaya, Keller András, Miskolci szimfonikus Zenekar, Kovács László.

„A MüpArt koncertek Rachmaninov-estje három különlegességet kínál a közönségnek. A Harangok a szerző azon ritka kórusművei közé tartozik, amelyekben az énekkart zenekar kíséri. A négy tétel mindegyike az emberi élet egy-egy történését, érzését dolgozza fel: a születést, az esküvőt, a félelmet és a halált. A négy kiváló szólista, a Nemzeti Filharmonikusok és a Nemzeti Énekkar különleges produkcióját Kocsis Zoltán vezényli.

Rachmaninov nem az első, és nem is az utolsó zeneszerző a zenetörténetben, akit Paganini híres caprice-sorozatának utolsó, huszonnegyedik darabja megihletett. A koncerten elhangzó Rapszódia a jól ismert Paganini-témának különböző arcait mutatja be huszonnégy variációból álló sorozatban, a Concerto Budapest és Keller András interpretációjában.

A pravoszláv zenétől érintett, háromtételes Szimfonikus táncokat Ormándy Jenő mutatta be 1940-ben. Az szaxofont is megszólaltató egyetlen Rachmaninov-művet a Miskolci Szimfonikus Zenekar játssza, a dirigens Kovács László.”

Operatőr: Homonnay Viktor
Rendező: Kecskés G. László, Gémes Katalin

105 perc

(2013)

Forrás: Port.hu és MTV
161   pszí • előzmény160 2011-04-07 22:24:02
Az egyik legjobb sorozat, hangminőség tekintetében is. Ebben a Double Decca kiadásban vedd meg, a Trio sorozatban kicsit gyengébb a hangminőség. Csak ajánlani tudom.
160   Sipi 2011-04-07 08:02:06
Pszí (de más is, aki ismeri), szerinted ez mennyire jó?
159   Hypo • előzmény158 2010-02-09 14:11:39
Néha úgy érzem, hogy a későbbi verzió egy vázlat vagy egy zanzásítás a korábbihoz képest. Horowitz öszvérmegoldása viszont nem tetszik, szétesik valahogy.
158   pszí • előzmény155 2010-02-09 12:38:23
Igen, és szerintem az eredeti verzió sokkal jobb, de nem egyszerűen jobb, hanem az átdolgozott verzió a mondanivaló szempontjából csonka - és ugye, az átdolgozás is leginkább külső hatásra született.

Kocsis egyébként remekül játssza a művet.
157   macskás • előzmény155 2010-02-08 21:19:29
Pár év alatt vagy háromszor adták! Mármint a harangokat.
156   Hypo • előzmény150 2010-02-08 21:19:24
Kotta? Lemez? Video?
155   Hypo 2010-02-08 21:18:00
Annyira különbözik a két verzió, hogy nyugodtan adhatott volna új opusz-számot az újabbnak. A Kalakala után nehéz lehetett bármit is írni.
154   pszí • előzmény153 2010-02-08 17:10:17
jaj, Op. 36...
153   pszí 2010-02-08 17:09:26
II. szonáta, b-moll, Op. 35 (Eredeti verzió)

Kocsis Zoltán (Philips)
152   pszí 2009-12-18 03:54:44
Sergei Rachmaninov (1873 - 1943)

II. zongorverseny, c-moll, Op. 18

Julius Katchen, Royal Concertgebouw Orchestra, Rafael KUBELIK
1951. június 6

Paganini-rapszódia (versenymű zongorára és zenekarra), a-moll, Op. 43

Valentin Gheorghiu, Bravarian Radio Symphony Orchestra, Rafael KUBELIK
1973. december 20-21

Érdekes KUBELIK-mestert Rachmaninov-művek élén hallani. A Paganini-rapszódia különösen élvezetes volt, bárcsak valamivel jobb lenne a hangminőség...

Rachmaninov igazi mágus, valósággal elvarázsolja az embert... :-)
151   pszí 2009-12-07 05:54:47
Brilliant Rachmaninov Edition - Complete Works

Szimfonikus tréfa, d-moll

Russian State Symphony Orchestra, Valery Polyansky

Ez a zeneszerző legkorábbi, fennmaradt zenekari műve. A komponálás idején 14 esztendős. Rachmaninov még akadémiai tanulóévei végén megmutatta néhány kompozícióját az akkor már nem csak Oroszország legfontosabb zeneszerzőjeként tisztelt mesternek, Csajkovszkijnak is, aki kifejezetten ösztönözte a fiatal tehetséget további művek komponálására. Csajkovszkijnak a Manfréd szimfónia zongoraátirata különösen tetszett.

Nagyon érdekesek Rachmaninov zenekari kompozíciói, a szimfóniák és a szimfonikus költemények, de különösen a kantáták.

Tavasz - kantáta baritonhangra, kórusra és zenekarra, Op. 20

Jorma Hynninen (bariton), A Dán Nemzeti Rádió Szimfonikus Zenekara és Kórusa, Dimitri Kitajenko

Ez lenyűgöző. Nagyszerű alkotás.

Nagyon szép egyébként ez a kiadvány, a hangminőség is kiváló.
150   mimi59 2009-11-19 09:47:32
Kedves Mindenki!
Keresem Rahmanyinov: Liturgia Aranyszájú Szent János Szavai Szerint - ha tudnátok segíteni, megköszönném.
Előre is köszönöm.
mimi
149   frushena 2009-11-17 22:56:20
RACHMANINOV : Vespers Op. 37

-Irina Arkhipova
-Victor Rumyantsev

USSR Ministry of Culture Chamber Choir

Valeri Polyansky
148   Hypo • előzmény147 2009-01-07 08:45:05
"- Szép név. Tintoretto Kázmér. És miféle mestersége is van?
- Szimbolista vagyok.
- Igazán? Zenél is? Én sajnos nem játszom semmiféle hangszeren.
- Sajnálhatja. A szimbolizmus igen finom muzsika.
- Magával hozta az izét... a szimbolát?
- Itt van a kis dobozban... Hosszú hangszer. Három darabból rakom össze."
147   WiseGentleman • előzmény144 2009-01-07 03:41:24
Igen??? Pedig tudtommal Mallarmé szimbolista és nem dadaista volt, hehehe...
146   Kúp Flóris • előzmény145 2009-01-07 02:13:04
az és utáni sorok internet
temetve:(
145   Kúp Flóris • előzmény144 2009-01-07 01:40:58

Kedves Fehér-Ít-Ész!

"Rachmaninov fan"-ként,
Jó lesőn kortyolgatom
"hozzáadottérték-adó"
szövegkörnyezetedet,
mellyel hypotala(-jhu-)muszomat
"rekultiválod" !
:-)
Póriasabban kifejezve: Iszom szavaid-at,
melyek arra ösztökélnek, hogy a
"tudásalapom fehér foltjait",
mihamarabb eltávolítsam.

Csak az idegen szavak etimológiáját
böngészve fedeztem fel, mennyire
kifejezőn, játékosan gazdag és
közlékeny a magyar nyelv,
hogy egy szövegkörnyezetből
- mennyire átjön a "közlő" személyisége!

Osztom soraidat, bár eleddig
"Blumperer-ről nem sokat tudva
(majd pótolom),- télleg egóm is olyan,
hogy szinte természetesen játszva a
szavakkal," csuklóból lehetek
szó-menő manó", mégsem érzem
ennek genialitását:(

Minden irónia mentesen
Köszönet érte, hogy gondolataidat,
amikkel képes vagyok azonos ülni,
itten közkincsé téve, megosztod velünk
Sha re ward !
/ ebben nem vagyok egész biztos
- szótár nékű',hogy ez a ward,(vagy vare?)
- szó kórtermet is jelent/)

...és a top főtémához
visszatérve, a zongorista-zenefeltaláló
Rachmaninov nekem maga a
megtestesült spontaneitás képzete,
aki elsősorban játszik a "hangtalálmányainak"
kidolgozásával, megközelítve minden oldalról
az azokban rejlő lehetőséget és
144   Hypo • előzmény143 2009-01-06 22:04:23
Mallarmé? Ő mondta Degas-nak: "A versíráshoz nem gondolatok kellenek, hanem szavak". Din-don diridongó.
143   WiseGentleman • előzmény142 2009-01-06 21:27:49
Viszont nem kisebb zseni, mint József Attila állandóan visszatért saját verseihez és csiszolgatta-javítgatta őket.

Ha már operafordítás, kedvencem a Simon Boccanegra, ahol a címszereplő mérgezett vizet iszik ("még a korty víz is keserű"), de később Fiesco szájából ez hangzik el: "Mérgezett bort adott egy áruló neked".

Azért Blum Tamás Ring-fordításában a "mily hervadozva darvadoztok itt" kicsit erőltetetten hangzik. Ha én fordítom, második önlektorálás után legkésőbb kiszerkesztem...
142   Hypo • előzmény141 2009-01-06 20:37:40
Igen, csak Blum Tamás (a Blumperer) jut eszembe, aki váltig állította, hogy higgyük el, ő csak olvassa a Ring német szövegét és egyszerűen leírja, ami szinkronban jön neki magyarul. Egyszóval zseni volt, nem kétséges. A lehető legritkább esetben gondolkodott (tépelődött/filózott/gyötrődött/morfondírozott/kérődzött, stb.) a szavakon.

Cliburn mikróbusz. Nem ismered azt a fekete-fehér szovjet filmet, amelyen a Csajkovszkij-konzi nagytermében Prokofjev: III. zongoraversenyét!!! játssza és vezényli! a zongora mellől? Hát szóval... Hats off, gentlemen!
141   WiseGentleman • előzmény140 2009-01-06 20:15:56
Hehehe, magyaruk Ashkenazy gyenge Ravel-epigon. Mondjuk a nagy L-betűs Lényeg az, amit a legnehezebben tudunk megfogni. Tegyük hozzá azt is, hogy műfordítások során sokszor a kötőszavakon is sokszor filózik az ember, mert felboríthatják egy adott mondat jelentését.

Mellesleg, ha már zongora, jómagam Van Cliburn-re is klikkelnék, főleg az RCA-s Csajkovszkij/Rachmaninov CD-je miatt.
140   Hypo • előzmény139 2009-01-06 20:02:40
Összevonom, Ashkenazyé nem a zongorás és az a probléma vele, hogy ahol nem hasonlít a Raveléhez, ott nem jó, ahol hasonlít, ott Ravel jobb. Stokowskié elsősorban Stokowskiról szól, de mondhattam volna Amerikát is. A fontos, hogy mennyire érzi át a lényeget, aki hozzányúl. És itt jön a képbe a nagyságrend. Egy bizonyos szinten fölül a "fidelity" is más jelentést kap - szerintem.

És a műfordítások esetében is így látom a dolgot. Kálnoky addig filózott, amíg sikerült belebolondulnia az "örök asszonyiba odafent" - ahelyett, hogy egy balzsamos tavaszi reggelen szép lazán fölébredt és egyszerűen leírta volna azt a fránya utolsó nyolc sort...
139   WiseGentleman • előzmény135 2009-01-06 19:42:35
Ld. az "ont monoton bút konokon s fájón" (Tóth Árpád) problémakörét, ami ugyebár szintén nem szószerint az eredetin alapul, s mégis jobban kifejezi a vers hangulatát, mint Illyés Gyula "precízebb" fordítása.

Mellesleg Kosztolányira általában az jellemző, hogy minden, általa fordított verset saját képére alakított, s a végeredmény egy új Kosztolányi-vers lett.
138   WiseGentleman • előzmény136 2009-01-06 19:25:47
Például, az általam említett zongoraversenyes hangszerelés (tán Ashkenazy?). Mellesleg, számomra a szólózongorás előadás is jelenthet pluszt a zenekari interpretációhoz képest, ha pl. olyan kaliberű zongorista, mint Richter adja elő (pl. a Baba Yaga kép vagy a Con Mortuis... jóval hátborzongatóbb).
137   partitúra 2009-01-06 18:36:41
Kedves Hypo!

Nagyon szeretem az anti véleményeket, örülök, hogy megosztottad velünk gondolataidat. Csak egy apróságot kérek tőled: ne várd el egy 14 évestől, hogy profi legyen a zene terén. Örülök, hogy egyáltalán tetszik valami a komolyzenében, más meg bele se szagol. (Tipikus viselkedés osztálytársaim terén, ének-zene tagozatos suliban.) Örülök, hogy Rachmanyinov nagy mértékben felkeltette érdeklődésemet, és persze, hogy szeretem a fokozást, mert hát az a legszebb része, az éltető lelke a műnek. Más 14 éves még Chopin-ről sem hallott, úgyhogy ne mondd, hogy nem vagyok profi. Tényleg nem vagyok az, vannak nálam ezerszer művelt emberek is. De 9 év múlva már vitázhatunk a témában. Bocsánat, ha sértő megjegyzéseket írtam.
136   Hypo • előzmény134 2009-01-06 14:26:12
S ha tudnád Wise, hány hangszerelés van még Ravel-én kívül...

Azt hiszem, Ravel hangszerelése után már zongorán sem lehet - nem azt mondom, hogy nem szabad! - annak figyelembe vétele nélkül a darabot előadni.
135   Hypo • előzmény133 2009-01-06 14:24:16
Igen, bizony, egy Michelangeli-rajongó barátom miután megismerte a Karnevált SR előadásában, már nem tudta többé Michelangelit hallgatni. Nincs ezen mit filózni, ez olyan, mint a műfordítás: minél nagyobb a költő, annál "olvashatóbb" a végtermék. Lehet Tóth Árpád akármilyen zsonglőr, lehet a "soha már" százszor adekvátabb az eredetivel, számomra az "A holló" lényegét Kosztolányi fordítása fejezi ki igazán. A "sohasem"-mel együtt.
134   WiseGentleman • előzmény133 2009-01-06 10:32:35
S kérdés akkor, hogy a Kiállítás képeinek melyik a legadekvátabb változata: a szólózongorás, a Ravel-féle zenekari vagy urambocsá a zongoraversenyes. Vagy mindhárom?
133   Sipi • előzmény132 2009-01-06 10:30:40
Ja, ezt mondjuk ismertem, sőt még idéztem is már itt, így már érthetőbb. Ha jól emlékszem, páratlan zenekari gondolatnak nevezi,legalábbis a magyar fordításban.

Tehát akkor ha jól értem, a lényeg az, hogy a hangszerelés illeszkedjen a zenéhez; ne kapjon ez egy zenénél funkciójánál jobban kitüntetett szerepet. Ugyanakkor jó, ha a hangszerelés is mesteri, de akkor, ha nem jelenlétével tüntet, hanem a zenei anyagot szolgálja.

Érdekes a tempó is, mert szerintem nagyon fontos, hogy egy zenével először milyen előadásban találkozik a hallgató. Én nyilván mint hallgatóról beszélek, nem mint előadóról, mert aki a kottát olvassa, annak már egyéni(bb) elképzelése is lehet a műről (nem tudom, de így gondolom). Nekem, mint a partitúrát nem értő zenehallgatónak, csak összehasonlítási lehetőségeim vannak. És lehet, sőt elő is fordult már, hogy egy műnek azon felvételét, amivel megismertem és megszerettem, később, több tapasztalat birtokában már rossznak ítélem. De ez nagyon bonyolult kérdés, a zeneélvezetről a filozófusok és esztéták szerintem könyvtárnyi irodalmat megírtak már.
132   Hypo • előzmény131 2009-01-06 09:33:37
Beethoven VIII. szimf. III. tételének triójával kapcsolatban írja, hogy senkinek sem jutna eszébe itt a hangszerelést dícsérni annyira tökéletes, ill. adekvát a zenei szubsztanciával. Ugyanakkor leszólja Ravelt, Rimszkij-Korszakovot, mint a hangszerelést előtérbe helyező másodrendű zeneszerzőket (többször is, pl. Életem, Beszélgetések R. Craft-tal). Ő a hangszerelésről, mint a zenétől függetlenedett élvezet forrásáról beszél, ezt terjeszteném ki az elválasztható elemek valóságos elszakítására, eltorzítására. Ha Rachmaninovot hallom játszani, nem jut eszembe, hogy ezt vagy azt a futamot szeretném lassabban vagy gyorsabban hallani, mert az az egyedül lehetséges megoldás - abban a pillanatban. Richternél már eszembe jut ez, az.

Az előadóművészet felelősségét csak kevesen érzik át igazán.
131   Sipi • előzmény129 2009-01-06 08:37:23
Ezt a Sztravinszkij idézetet nem ismerem, de elgondolkodtató. Hát akkor mit lehet a zenei elemein kívül élvezni a zenében? Vagy hogy? Merthogy azt is írja, hogy az érzelmeket is kár keresni, hiszen a zene nem fejez ki érzelmeket.

Másrészt senki nem csak a fokozást vagy csak a hangszerelést szereti szerintem, hanem a műnek egy adott pontján élvezi mondjuk azt a részt, ahol a fokozás van, mert az nagy élményt jelent abban a helyzetben.

Én inkább azt szeretem, ha nem általánosítják a tempókat, hanem a lassú részek valóban lassúak, a gyorsak pedig gyorsak. Nem egy Schubert felvételt és előadást hallottam már, ahol mondjuk a Tragikus szimfónia első tételét lassabbra veszi a dirigens, a másodikat meg gyorsabbra (átlagosan). Ez nekem nem igazán tetszett.
130   WiseGentleman 2009-01-06 05:03:26
Ami az accelerandókat illeti, bizony, sokszor kontraproduktívnak bizonyulnak (ld. pl. a Trisztán előjátékában aránytalanul alkalmazott tempógyorsítást - ami szükségtelen egy bizonyos határon túl, mivel a fokozás a dinamikában és a hangszerelésben jelen van).
Ugyanígy elrettentő példa a Muti-által vezényelt (Pavarotti, Ramey, Dessi) Don Carlo(s) autodafé-jelenetének előjátéka, mely a túlfokozott tempó által a monumentalitásából veszít.
129   Hypo • előzmény127 2009-01-05 19:21:04
Jönnek is, bár a karmesterségről való múltkori kérdésed nem vall 100% profizmusra. Stravinsky írja valahol, hogy veszélyes, ha a zene egyes elemei magától a zenétől független élvezet forrásává válnak. Ez teszi idővel tönkre az előadóművészetet is. Te pl. a fokozást szereted, van, aki a hangszerelést, van, aki a nagy fortékat, stb., stb.

Az Op. 3/1? Ismered SR gépzongorás felvételét? Ő még hamarább túlesik a középrészen - mint ahogy a cisz-moll prelüd középrészét is jó alaposan fölpörgeti. Dehát annak a résznek az a lényege, hogy hangulatában különbözzön a főrésztől.

Egyébként sokan hisznek abban, hogy valami annál szebb, minél tovább tart. Innen az a sok lehetetlenül lassú Schubert-előadás (Lupu, Volodos, Szokolov).

Na, annyira anti voltam? Még csak nem is úgy hívnak.
128   Kúp Flóris • előzmény126 2009-01-05 18:16:22
(Bevallom a szerző
"you tubiczás" felvételét
egy stúdió "Altec"típusú
hangfalaira plántálva,ez a
felvétel nem tecczett annyira, mint az
elemzésképpeni K.Z. ugyadoda másolt "Eddo Waartosa"
A Horror (+) - vitz
:)
127   partitúra 2009-01-05 18:02:39
Valamelyik este játszották a Bartókon a 3. zongoraversenyt. Kocsis volt a zongorista, de nekem nem tetszett annyira, mert a gyönyörű fokozós részek előtt mindig őrült tempóra váltottak. (Úgy gondolom, hogy ahhoz, hogy szép legyen a fokozás, ahhoz nem kell belegyorsítani, mert akkor elveszti a szépségét.)
Amikor a YouTube-on kerestem videókat az Elégiáról, akkor se tetszett egyik sem, mert mindenki olyan szépen kezdi, aztán amikor már jönne a kedvenc középső rész akkor gyorsan felpörgetik, túlesnek rajta, és semmilyen hatást nem vált ki belőlem. Jöhetnek az anti vélemények.
126   Kúp Flóris • előzmény119 2009-01-05 17:57:08
Bocsánat,de az adrenalinszint ügyiben
Tessen tartogatnyi hazai vizeken a III.-ra
egy anatómiai csodát - Mocsári Karcsit
hallgatyva- az ember a fizikai törvények
mekkcsúfolásának lehet szem és elhűlt fül tanúja
(mindamellett a III- dikkbúl a Kocsis Zoli a
zeneirodalom superblatívusa;vö: Szerző -kontra -Sanfrisco Eddo Waart - szemben összes többi:)
125   Hypo • előzmény124 2009-01-05 17:17:29
Mégis fontos művek a fejlődés szempontjából. Különben meggyőződésem, hogy az előadások legtöbbje nem valami jó. Szórványosan elhangzanak egyes dalok, pl. elég népszerű az Op. 4. De ha megnézzük alaposan az Op. 14-ből az «Эти летние ночи» vagy a «Она, как полдень, хороша» címűeket, már előre ott van minden, a későbbi művekben beazonosítható jellemző. Sőt még az utóbbi dal egy kicsit klezmeres is, ami érdekes adalék a harang- és a Dies Irae-mániához. Ugyanebből a ciklusból a «Пора!» már nagyon új hang. És még mindig csak 1896-ban vagyunk, nem is értem, hogy merülhet föl az anakronizmus vádja SR munkásságával kapcsolatban.
124   pszí • előzmény121 2009-01-05 17:03:29
Én sem azt mondtam, hogyha elmélyedünk bennük, akkor rájövünk, hogy a legnagyobb remekművei (ezért is írtam, hogy talán nem kelti fel az érdeklődést, ha dalaival találkozunk először) hanem csak azt, hogy azért érdemes lehet, mert finomíthatja a képünket a Szerzőről, sőt, akár át is alakíthatja.
123   Hypo • előzmény122 2009-01-05 16:52:25
Hallottad a 78-asokat, amelyeken beszél is a fejőgép?
122   Heiner Lajos • előzmény120 2009-01-05 16:50:22
Na jó, beismerem, inkább Vladimir de Pachman.
121   Hypo • előzmény118 2009-01-05 16:40:35
Én csupán azt találtam kihangsúlyozni, hogy a dalaiban merészebb, kísérletezőbb. Minden ún. "nagyobb" művet megelőz egy dalciklus, ahol úgymond kimunkálja a később tipizált hangzásokat, komponálási technikákat. Érdemes beletekinteni az Op. 14-es sorozatba. Ott van már minden, ami az újraindulás utáni két jelentős művet, a II. szvitet (erről soha senki sem beszél, pedig ér annyit, mint a köv. opusz) és a II. zongoraversenyt egyénivé és maradandóvá teszi. Soha nem állítottam, hogy a dalok FELÜLMÚLJÁK anagy hangszeres műveket, de érdemes megfigyelni, hogy a dalok majd' minden esetben egy gyengébb, erőtlenebb - nagyon nehéz leírni, de invenciótlanabb - periódus után rendeződnek csokorba és adnak lökést a mesterművek megszületésének.
120   Hypo • előzmény119 2009-01-05 16:29:18
Na ne hogy már Horowitz legyen a legizgalmasabb...
119   Heiner Lajos • előzmény118 2009-01-05 15:29:57
Hát akkor meg kell hallgatni a III. zongoraverseny fináléját az "élő", Horowitz-Barbirolli-féle felvételről! Megemeli az adrenalinszintet!
118   pszí • előzmény117 2009-01-05 15:13:18
Kedves Hypo! Tegnap már késő volt és kimaradt egy összekötő mondat, hogy miért is hoztam fel Brahmsot, de biztos értetted így is. ;)

Szóval, lehet, ha az ember első találkozása Rachmaninovval a dalok apropóján történik, akkor teljesen más képe lesz róla, mint amikor zongoraversenyeit ismeri meg először. Viszont, ekkor lehet, hogy nem lesz azonnal kedvenc, mert nem tudja eléggé felkelteni az érdeklődést. Egyébként, valóban érdemes lenne jobban elmélyedni a dalaiban.

Tegnap arról is szó volt, hogy zseniálisan használta a megszerzett tudást. Igen, egyetértek, de csak lokálisan, egyes részek, epizódok kidolgozása valóban zseniálisak, de globálisan nézve művei igen laza szerkezetűek. Ebből a szempontból legjobban sikerült szerintem a III. zongoraverseny és a gordonkaszonáta, bár a II. is idesorolható.

Rachmaninov a fokozások óriási mestere volt. Legszebb példája a II. szimfónia, de még ennél is szebb a III. zongoraverseny fináléja! Lenyűgöző!
117   Hypo • előzmény116 2009-01-05 00:31:06
Jó, a nagyközönség... Tudod mit, inkább lefekszem, majd holnap folytatjuk. Jó éjt.
116   pszí • előzmény115 2009-01-05 00:14:02
Akkor téves adat. Persze, hogy ebből az aspektusból lényegtelen, de fő a pontosság! ;) Az elsőt sem azért szeretjük, mert annak idején megbukott. :)

Amit Beethovenről írsz, azt én is így gondolom, de Rachmaninov esetében nem tudom, nekem legalábbis nem. Brahms is zongorás kamarazenéjében fejezte ki magát a legsikeresebben, pedig elsősorban szimfóniái és versenyművei révén ismeri a zenehallgatók többsége.
115   Hypo • előzmény114 2009-01-05 00:04:28
Benne van ez az aranyérem az életrajzában. Persze lehet, hogy tévedés. nem érdekes, nem azért szeretjük a II. szimfit, mert díjat kapott (vagy nem kapott).

Dalok tekintetében mindkét komponista ugyanúgy előbbre jár (stilárisan, az egyéni hang megtalálásában, stb.) a más műfajokhoz képest, mint ahogy Beethoven a szonátákban kísérletez és a vonósnégyesekben összegez.
114   pszí • előzmény113 2009-01-04 23:56:18
Igen, szerintem sem ösztönös és valóban nagyon nehezen, sokszor kínokkal komponált. Mindennel baja volt, még a régen elkészült műveit is képes volt előszedni és különböző igényeknek megfelelően változtatgatott rajtuk, innen a sok verzió. Nem akarta Ő abbahagyni a II. szimfóniát, csak kicsit félretette, mert rájött, hogy két gyerek több, mint egy (ezt ő mondta így:) és ráadásul még segítenie is kellett a háztartásban. Szóval, már a hangszerelésen dolgozott, amikor megszületett 2. lánya és kicsit félretette. Most, hogy felidézem emlékeimet, tényleg majdnem nem vette elő újra később előadói és karmesteri kötelességei miatt. Viszont ez az aranyérem nem stimmel. Kifejtenéd bővebben?

A dalban? Egyszer, ha jól emlékszem Walt Disneynek azt mondta, hogy d-moll versenyére a legbüszkébb és nem a Harangokra, bár nehezen képzelem el, mert nem nagyon szeretett efféle kijelentéseket tenni. Debussyt sajnos nem ismerem eléggé ahhoz, hogy összehasonlításokat tegyek... :(
113   Hypo 2009-01-04 23:36:50
Kedves pszí, itt is folytathatjuk, nem kell a másik topikot agyongyötörni. Szóval nekem SR egyáltalán nem az az ősösztönös, ahogy beállítják. Mindig, mindennel problémája volt. A pravoszláv egyházzal, de a komponálással is. A II. szimfit hajszál híján abbahagyta (pedig ezért kapta aztán a nagy aranyérmet).

Valahogy nagyon hasonlónak érzem Debussyhez. Mindkettő nagyszerűen zongorázott és mégis a dalban találta meg az első igazi műfaját. És még egy: egyikre sem jellemző a particella zongoraszerű megfogalmazása.
112   Sieglinde_ 2008-02-11 14:47:59
Dalokat hallottam már tőle a youtube-on, azok szépek. Általában szeretem az orosz dalokat. Ha nem is értem, azért a zene sok mindent elmond.
Persze, a tetszési indexben közrejátszott az előadó személye is... Hvorostovsky, aki egyébként is csoda, de amikor az anyanyelvén énekel, akkor verhetetlen. Annyi érzéssel, szeretettel adja elő az ilyesmiket...
111   Kúp Flóris • előzmény110 2008-01-14 02:47:16
mind 1 :-)
110   Kúp Flóris • előzmény109 2008-01-14 02:46:58
na,de----
109   Kúp Flóris 2008-01-14 02:45:26
Hej! Be jó lenne a Zingert köreinkben tugyni!Kűdeném a Művészetek Házába,merd a RACHMANYINOV: II. c-moll-ból olyat fog nyomni az a kis Mocsári,hogy Te-kenőc a falra:-)
108   frushena 2008-01-13 15:05:38
Számomra ismeretlen felvétel került hozzám Rachmanyinov-tól. Egy opera Francesca da Rimini címmel.

Élő 2007-es koncert felvétel igen jó minőségben.

RACHMANINOV : Francesca da Rimini (concert performance)

Svetla Vassileva, Francesca
Gennadi Bezzubenkov, Virgil
Misha Dydik, Paolo
Evgheny Akimov, Dante
Sergey Murzaev, Lanceotto

BBC Singers
BBC Philharmonic

Gianandrea Noseda, conductor

The Bridgewater Hall, Manchester
12th May 2007

Én nem sokat tudok erről a művéről. Talán csak annyit, hogy a negyedik operája a szerzőnek (az ötből.) 1906 Moszkva. Az Alekot ismerem igen kiváló muzsika. Mielőtt azonban meghallgatnám szívesen vennék róla infot! Köszi!
107   Steff • előzmény106 2006-07-08 18:00:01
Csajkovszkija van Kondrasinnal, ugyanazon a lemezen, amin a Rachmaninov Chaillyval, ebből van a szívás.
106   dreboot • előzmény105 2006-07-08 11:23:04
Akkó mijevan?
vagyazegy zokondrasint-ér:-)
105   sphynx • előzmény0 2006-07-04 19:12:50
Namost, Argerichnek nincs is Kondrasinnal Rachmanyinov 3. zongoraversenye.
104   frushena 2005-10-16 20:27:44
Tehát Aleko! Kíváncsi vagyok mit érezhetett a szerző mikor ezt a zenét írta! Pazar! Fura egy szerző, nagyon fura!
103   dreboot • előzmény102 2005-09-15 20:43:55
Krumplí?
Kultuszkoljunk má
vissza zőccségbe -
BaRachmanyinov (?) ))))
102   janomano • előzmény95 2005-09-15 19:28:25
Persze, tolvaly...
Meg a francoskrumpli! :-)
Szegényt jól meghintáztattátok!
101   dreboot • előzmény100 2005-09-15 19:25:27
És 101.
lópok Fönök ! .-)))
100   Ich bin der Schneider Kakadu 2005-09-15 18:33:53
És.... 100
99   Ich bin der Schneider Kakadu 2005-09-15 18:33:42
höhöhö...
98   Ich bin der Schneider Kakadu 2005-09-15 18:33:32
Na, ja...
97   Momo • előzmény96 2005-09-15 14:23:04
tuc te magyarúl aranyom :-)
96   nyáridő • előzmény95 2005-09-15 14:22:18
ha tik mongyátok ;)
95   Momo • előzmény94 2005-09-15 11:45:03
tolvaly
94   nyáridő • előzmény93 2005-09-15 10:34:27
tolvaj
bocsesz ;)
93   Ich bin der Schneider Kakadu • előzmény92 2005-09-14 23:53:26
Legyél tolvaly
vagy (Ördög) Robber(t)
92   dreboot • előzmény90 2005-09-14 23:43:43
Arany Tanító !

Jelen anyagi helyzetemben,
az ingyen beszerezhető dolgokon
töröm a fejem, például: nátha
91   Ich bin der Schneider Kakadu 2005-09-14 23:04:45
Zenebona:

Richter 2790
Horowitz 2890
Michelangeli 2990
90   Ich bin der Schneider Kakadu • előzmény89 2005-09-14 22:59:42
Lehet őket kapni, nem ritkság egyik se, és nem is nagyon drága (4-5000 ft/db ;-)
89   Ich bin der Schneider Kakadu • előzmény88 2005-09-14 22:58:20
NEM!
88   dreboot • előzmény81 2005-09-14 22:55:11
S eladó sorban van é
valamelyikük?
87   frushena 2005-09-14 22:25:50
Megvan! Bocsi, ez nem zongoraverseny, hanem szonáta! Concerto Royal.
86   frushena • előzmény85 2005-09-14 22:24:15
Pill, megkeresem a CD-t.
85   Momo • előzmény84 2005-09-14 22:22:19
Kik az előadók?
84   frushena • előzmény83 2005-09-14 22:21:10
Van egy tripla válogatás CD-m Beethoven zongoraversenyivel. Még fel sincs bntva, de megvan kb. másfél éve.
83   Momo • előzmény79 2005-09-14 22:19:39
Beethoven 5 zgv-t írt. A 4-es 5-ös a tuti.
82   frushena • előzmény81 2005-09-14 21:43:49
Megköszöntem!
81   Ich bin der Schneider Kakadu • előzmény75 2005-09-14 21:42:41
2

3

4
80   janomano • előzmény79 2005-09-14 21:40:20
Oké, ezt megbeszéltük! :-)
79   frushena • előzmény78 2005-09-14 21:38:52
De az szimfi nem. Beethoven nem írt ilyen megnevezésű zongoraversenyt. Vagy igen? Nem tudom!
78   janomano • előzmény77 2005-09-14 21:35:59
nem Beethoven ez... :-)
77   frushena • előzmény76 2005-09-14 21:33:29
Köszi!
9-es van?
76   janomano • előzmény75 2005-09-14 21:28:57
2
3
75   frushena 2005-09-14 21:04:16
Gyerekek! Tippet jó zongaraversenyekre!

????

Köszike!
74   frushena 2005-02-08 19:24:25
Pénteken, 02.11.-én a Mezzo-n 14:45-kor Bruno Leonardo Gelber Rachmanyinov-estje.
73   + Glennék 2005-01-16 19:40:20
A 2.zg verseny mint tyúning mű,
hogyan szabályoz Rachmanyinov zeneműve?
A Mester olyan hangzásokat alkotott,amelyek a térben komoly feladatokat adott- okozott egy profi,mágusnak is amikor teremhangzást \"beállít\"-ott.
72   + Glennék • előzmény67 2005-01-11 22:20:13
Ta.ti.ti.ta..titi ta.ta 3. zv.startkörül
Ezt a cipészek és kisinasok is fütty
Hova jő a kettősponyt?
A előadók!!! Kimaradt a Mocsári Karcsi
Pedig aztat a kettősponyt is lektorálhatta?
71   Megén • előzmény70 2004-05-11 08:37:18
Matáv zenekar Rahmanyinov-kultusz bérletet hirdet.
70   gojkomitics • előzmény67 2004-05-11 02:37:43
Kiteszem pár napra a lábam, osz máris elkanászodtok, ejnyebejnye.
69   sphynx • előzmény68 2004-05-09 13:11:50
Téged? Én? Mikor? De örülök, hogy nem vetted zokon. (Én csak kóstolgatok, de utána kiköpöm.)
68   janomano • előzmény67 2004-05-08 22:18:21
Sphynx-et nem kell bántanod, ő olyan, mint a népmesei hősők. Szőrős a külseje, de arany a szíve. :) Én is megkaptam néha a magamét tőle.
67   ** • előzmény66 2004-05-08 22:14:55
Nezd, az biztos, hogy nem en kezdtem, de ha kostolgatnak akkor igyekszem azonos nivon valaszolni. :)
66   janomano • előzmény64 2004-05-08 19:55:21
Azért mindíg felvillanyoz, hogy ez a zenei élet nincs híjján a szubtilis lelkületű, érzékeny embereknek! :)

Néha olyan érzésem van, mintha a magyar gyeplabdáról folytatnánk dühödt eszmecserét tizen.
65   janomano • előzmény62 2004-05-08 19:51:29
A zongoristák már csak magunkban isznak! :) Kivéve valami Richter nevűt! :)
  
Hírek
• Most Budapesten is ingyen hallhatják a Fesztiválzenekart
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel és előad: Hollerung Gábor
"Megérthető zene"
Muszorgszkij-Ravel: Egy kiállítás képei
A mai nap
történt:
1884 • A budapesti Operaház megnyitása
1984 • A felújított, 100 éves budapesti Operaház megnyitása
elhunyt:
1921 • Engelbert Humperdinck, zeneszerző (sz. 1854)