vissza a cimoldalra
2019-06-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1681)
Franz Schmidt (3352)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61827)
Erkel Színház (10240)
Élő közvetítések (7918)
Ilosfalvy Róbert (848)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3273)
Pantheon (2356)
Opernglas, avagy operai távcső... (20233)
Operett, mint színpadi műfaj (3939)
Jacques Offenbach (477)
Palcsó Sándor (244)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (72)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4505)
Simándy József - az örök tenor (606)
Társművészetek (1305)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Franz Schmidt (smaragd, 2015-05-10 14:52:59)

   
3352   smaragd • előzmény3351 2019-06-20 17:45:19

 

Kiváló! 

Úgy látom, hogy – szerencsére – kiapadhatatlan forrással rendelkezel, (nem csak) Oswald Kabasta művészetét illetően!

Olvasóink figyelmébe ajánlom ebben a témában is korábbi bejegyzéseidet.

 

3351   Ardelao • előzmény3350 2019-06-19 17:37:13

FORRÁS, 1943.VI.1.
 

[…] Zenekari hangversenyeink közt a müncheni filharmonikusok két estjét kell először megemlítenünk. Oswald Kabasta vezényelte a kitűnő zenekart, amely, ha nem is éri el a bécsiek tökéletességét, még mindig példaképe lehetne a magyar együtteseknek. Kabasta egyénisége az ismert nagy karmesterek közül Mengelberghez áll legközelebb. Termete is, mozgása is sokban hasonlít a holland mesteréhez; nem annyira méltóságteljes és nagyvonalú, viszont több derű, a bajorokra jellemző egészséges testi-lelki életöröm ömlik szét mozdulatain.[…]

Oswald Kabasta sikereihez számos Franz Schmidt zenemű bemutatása és előadása is köthető!

3350   smaragd • előzmény3348 2019-06-19 05:49:25

 

9.

Gespräch mit  THEODOR BERGER

„Wie charachterisieren Sie Oswald Kabasta?

Er war ein sehr musikalischer Mensch, und sehr gescheit. Er hatte eine sehr rundliche Figur uns sah eigentlich sehr gesund aus, war es aber nicht. Er litt ziemlich an Depressionen, und er hat sich ja auch durch Selbsmord das Leben genommen.  …

Sie haben mich nach Wanderer gefragt: ich kannte ihn, aber ich mochte ihn nicht, ich hatte kein Vertrauen zu ihm.

Ich weiß nicht, ob ich Ihnen in den Details eine Hilfe war, ich hoffe auch, daß meine Erinnerungen nichts verfälscht hat. Ich konnte Ihnen wahrscheinlich nur helfen, Ihr Bild, das Sie von Schmidt haben, zu vervollständigen.”

 

3349   smaragd • előzmény3323 2019-06-15 19:18:18

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019/2020

A koncertsorozat előzménye fórumunkon: 3286, 3285,3228 számú bejegyzések

 

Konzert anläßlich des 80. Todestages des Komponisten Franz Schmidt 

23. Juni 2019

11:00 Großer Saal, Musikverein

Orchesterverein der GdM in Wien

Alois J. Hochstrasser | Franz Schmidt

Orchesterverein der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien 

Interpreten

Orchesterverein der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien

Internationaler Franz Schmidt Chor

Alois J. Hochstrasser Dirigent

Robert HollBass (Stimme des Herrn)

Johannes ChumTenor (Johannes)

Nicola Proksch Sopran

Barbara Hölzl Alt

Jan Petryka Tenor

Thomas Tatzl Bass

Robert Kovács Orgel

Programm

Franz Schmidt: Das Buch mit sieben Siegeln.

Aus der Offenbarung des Johannes - Oratorium für Solisten, Chor, Orchester und Orgel

musikverein.at

3348   smaragd • előzmény3344 2019-06-13 14:08:12

 

8.

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

„Schmidt hatte ein absolutes Gehör wie ich auch. Er sagte mir einmal, daß er seit einigen Jahren alles höher höre als es tatsächlich sei. Und bei mir war es vor zehn oder fünfzehn Jahren ebenso, da ich alles um einen halben Ton höher gehört habe, so war die Eroica für mich eine E-Dur-Symphonie. Die furchbarste Ungnade, die ein Mensch erfahren kann, ist die, wenn er ein absolutes Gehör hat! Schmidt sagte mir, daß ihn dieses ungenaue Hören ziemlich quäle.”

3347   smaragd 2019-06-09 17:33:18

 

PIROS PÜNKÖSD NAPJÁN

Franz Schmidt - Das Buch mit sieben Siegeln - Hallelujah - Dimitri Mitropoulos (Salzburg, 1959)

 

YT / https://www.youtube.com/watch?v=RT4M8tKgtVc

3346   smaragd • előzmény3341 2019-06-07 17:31:42

 

3345   smaragd 2019-06-06 19:01:58

 

1356   Ardelao

 

2018-03-29 17:36:34

     

Amikor Schmidt-tanítvány vezényelte Schmidt-tanítvány szerzeményét:

 Kis Ujság, 1934.01.29.:

Február 4., 9:20 h: Budapesti Hangverseny Zenekar. Vezényel Rajter Lajos. …  4. Kemény Egon: Magyar szvit.

Pesti Napló, 1935.11.22.:

November 24., Budapest I., 22:10 h: Az Operaház tagjaiból alakult zenekar. Vezényel: Rajter Lajos. ….. 2. Kemény Egon: Magyar szvit                                  

Kis Ujság, 1936.01.31.:

Február 8., 19.40: Budapesti Hangverseny Zenekar. Vezényel Rajter Lajos. …  d) Kemény Egon: Magyar szvit.

Pesti Napló, 1937.09.29.:

Február 4., 21:20 h: Budapesti Hangverseny Zenekar. Vezényel Rajter Lajos. …  4. Kemény Egon: Magyar szvit.

Népszava, 1941.04.11.:

Április 13., Budapest I., 12:30 h: Székesfővárosi Zenekar. Vezényel: Polgár Tibor. … 4. Kemény Egon: Magyar szvit.

 

Voltak olyan rádióműsorok is, ahol Rajter Lajos és Kemény Egon, mindketten Franz Schmidt-tanítványok voltak, egy-egy műve A RÁDIÓ ugyanazon műsorában hangzott fel, például:

1940.12.30 / 52 / 017

15:30  Szalonötösök

2. Rajter Lajos: Régi emlékek

3. Kemény Egon: Tündértánc

https://archivum.mtva.hu/news_archive/item/NEWS-Ry9TZzU3TU5IaEE4bU1MWlI4ZldUN1hLTnZCVFdHcEx1SWQ4dUZXb2FuND0

3344   smaragd • előzmény3343 2019-06-04 15:15:37

 

7.

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

„…Zwei Werke, die ich besonders gut kenne sind die zweite und die vierte Symphonie, die erste und die dritte kenne ich weniger. Ich erinnere mich, ich habe mit ihm einmal über die Vierte gesprochen, die ja mit einer Trompete allein anfängt. Da sagte mir Schmidt, da es eines seiner ersten musikalischen Jugenderlebnisse gewesen sei, wie er von weit weg über eine Wiese gehört habe, da jemand Trompete spielt oder übt. Und als er einmal sehr krank daniederlag hab er von diesem frühen musikalischen Erlebnis, dem Trompetensolo, geträumt. Und er nehme an, da ß es wieder diese Töne sein werden, die er höre, wenn es ans Sterben ginge, die ersten und letzten Töne auf dieser Welt. Und jener tiefer Eindruck, hat ihn dann zu diesem Symphonienanfang genötigt. Darauf sagte ich ihm, da wenn diese Jugenderlebnis tatsächlich der Anlaß zu diesem Trompetenanfang gewesen sei, die Trompete im Saal auf Podium  zu brutal sei, und da es doch besser wäre, so wie in der Leonoren-Ouvertüre, das Solo von drauen spielen zu lassen, als Ferntrompete. Da hat er aber mir ziemlich barsch geantwortet, da sei nur eine Außerlichkeit. Er wollte es also nicht. Eigentlich ist es fast ein impressionistischer Zug, daß er einen erlebnishaften Anlaß zu dieser Symponie hatte, eber die Theatralik des Geschehens, nähmlich das weit entfernte Klingen, durfte nicht enthalten sein..”

 

3343   smaragd • előzmény3342 2019-06-04 15:15:24

 

6.

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

„…Wie charakterisieren Sie Schmidt als Menschen?

 

Ich habe ihn sehr gemocht, er war warmherzig, überaus freundlich. Auch das Urteil, was er über den Schütz gesagt hat, war nicht bös gemeint. Er war einer von den Menschen, die den Spielregeln der abendländischen Gesittung sehr untertan waren.”

 

3342   smaragd • előzmény3340 2019-06-03 17:04:54

 

5.

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

„Kannten Sie den Organisten Franz Schütz?

Ja, sicher, aber ich habe zu ihm keine näheren Beziehungen entwickelt. Er war dem Schmidt ja sehr zugetan und fast alles von ihm für Orgel aufgeführt. Weil der Schütz oft ein bißchen grobpratzig sein konnte, hat der Schmidt in seinem deftigen Humor einmal gesagt, der „Schütz sei eine Mischung aus einem Apollo und einer Fleischerhündin”. Nichts desto trotz, die beiden haben sich gut verstanden. Schütz war musikalisch eben sehr feinfühlig, konnte aber im Umgang oft etwas grob sein.”

 

3341   smaragd • előzmény3306 2019-06-02 11:38:07

 

Franz Schmidt: Drei kleine Phantasiestücke nach ungarischen Nationalmelodien (1892)

Heinrich Schiff - Violincello
Samuel Sanders - Klavier


3 kleine Fantasiestücke nach ungarischen Nationalmelodien: Nr. 1 G-dur

Sajnos most már nem hallható mind a három darab az eddigi linken, de a 3335 számú bejegyzésben megszólal ennek  a műnek rövid részlete.

3340   smaragd • előzmény3339 2019-05-31 08:00:15

 

4.

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

„Man spricht häufig von einem „österreichischen Kolorit”. Könnten Sie einem solchen Begriff zustimmen?

Ich könnte eine solche Difinition nicht wagen. Natürlich spricht man oft in naiver Weise  von einem „Austrianismus” oder sogar von einem „Viennismus”. Auch beim Brahms spricht man davon, an was ich aber oft bei ihm denken muß, ist Schleswig-Holstein, gerade in der Dritten, ich denke da immer an eine Heide-Landschaft. Aber bitte, das ist subjektiv. Nur wenn man schon von Kolorit spricht, dann darf man das nicht übersehen. Brahms war natürlich auch von der ungarischen Musik sehr fasziniert, und selbst da ist in seinen „Ungarischen Tänzen” seine norddeutsche Abstammung erhalten. Aber ich finde, eine Bezeichnung „österreichisches Kolorit” geht zu weit, vor allem, wenn man es bei manchen Leuten zum ausschließlichen Kennzeichen macht. Mozart? Er hat eine Weltkolorit, eine magische Schönheit, die es überall gibt. Ich habe z.B. beim Betrachten eines Albums mit chinesischer Malerei nebenher aus dem Radio eine Mozart-Symphonie gehört. Und Sie werden es nicht glauben, ich fand, daß diese feine Schönheiten ungeheuer zusammenpassen.”

 

3339   smaragd • előzmény3338 2019-05-29 17:57:34

 

3.

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

„Sie würden Schmidts Musik also nicht als „wienerisch” bezeichnen?

Wienerisch? Da sind ja die „Ungarische Tänze“ von Brahms noch wienerischer. Aber bei Schmidt niemals. Johann Strauß – seine Walzer – oder Lanner usw. die sind meinetwegen wienerisch, aber Schmidt nicht.“

 

3338   smaragd • előzmény3337 2019-05-27 19:34:50

 

2.

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

„Hat Schmidt im Unterricht über eigene Werke gesprochen?

Nie, ich kann mich nicht daran erinnern, daß er jemals auch nur mit einer Silbe sein eigenes Schaffen erwähnt hat.

Würden Sie ihn eher einen „Pianisten“ oder einenen „Cellisten“ nennen?

Ich habe nur sein Klavierspiel gehört, und das war sehr aufschlußreich. Allein, wie er das Klavier angetastet hat, welches Stück es auch immer war, man hat sofort bemerkt, das ist ein Mensch mit einer ungeheuren musikalischen Feinfühligkeit.”

 

3337   smaragd • előzmény3309 2019-05-25 08:16:51

 

„Gespräch mit  THEODOR BERGER

In welchem Jahr sind Sie in die Klasse von Franz Schmidt eingetreten?

Das weiß ich auswendig gar nicht  genau, es muß das Jahr 1926 oder 1927 gewesen sein, denn im Jahre 1931 habe ich dann die sogenannte Reifeprüfung gemacht, ausgetreten bin ich im Mai 1932.

Damals hieß es das Haus noch Musikakademie, kurz darauf wurde es dann umgetauft in Musikhochschule, es war halt ein anderer Titel, aber das Wesen und die Unterrichtsmethoden sind gleich geblieben.“

3336   Ardelao 2019-05-23 12:44:09

Egy Schmidt hangversenyről:
 

A NEGYEDIK FILHARMONIAI HANGVERSENY

1922.XI.20.

Filharmonikusaink hétfői hangversenyüket egy nagytehetségű magyar szerző művével nyitották meg.

Schmidt Ferenc, akinek második szimfóniája került előadásra, 1874-ben Pozsonyban született. Mint a „Notre Dame“ című opera szerzője lépett az európai nyilvánosság elé. Dalművét 1914-ben adták Bécsben s rá két évvel nálunk is szép sikert aratott az Operában. Második (Esz-dúr) szimfóniáját is játszották már a filharmonikusok egyik rendkívüli hangversenyükön 1918-ban.

Schmidt műve a bruckneri minta szerint tágított formára készült. Több mint egy órát vesz igénybe. Az ilyen „tágítás“ nem válik egy műnek sem előnyére. Első tétele a tematikus felépítésben és kidolgozásában a szonátaforma egyik változatának tekinthető. Meleg témák csillannak fel az Orchester színtengerében. Rövid, inkább motivikus jellegűek.

A kidolgozásban a komoly tudás egész kincsesháza tárul a hallgató elé. Sokszólamú szövése mesteri, témáinak szembeállításában mindig természetes marad, egyébként sincs az egész műben semmi erőltetettség. Zenekara gigantikus méretei mellett kitűnően egyensúlyozott, kihasználása elsőrendű. A második tételben a mű a „téma con variazioni“ formáját követi végig. A finálét hosszabb lassú bevezetés készíti elő, amelyet a szintén komoly jellegű allegro záró-rész követ kiszélesített témáival, így festenek a mű kontúrjai madártávlatból.

Sajnos, a szerzőt is csak madártávlatból ismerjük. Annyit tudunk róla, hogy először a bécsi udvari Operában volt gordonkás, aztán hangszert cserélt és a bécsi konzervatóriumban vállalta el egyik zongoraszaknak a vezetését. Muzikális képzettségéről már ez a tény is eleget mond. Ma zongorát és zeneszerzést tanít ugyanott. A rajz nem teljes. A hiányzó vonalakat azonban a tegnapi szimfónia hangjaiból megszerkeszthetjük. Fogékony lelkű, gazdag kedélyű, vérbeli muzsikust ismerünk meg belőle, aki Bruckner és Mahler művein át szívta magába az „abszolút“ zenei stílust. A hatszorosan osztott vonósok briliáns kezelése, a hatásos fúvóregisztrálás, zenekarának drámai ereje rögtön elárulja a kitűnő operaházi gordonkást. Strauss Richard vezérkönyveinek minden keresztmetszete úgyszólván: a kisujjában van. Modern, igazi idegéletet élő intellektuális agy. Játszi könnyűséggel tette magáévá mindazt a készséget, amely a zenetörténet nagyjait jellemezte.

Mesteri tudásának csillogó eszközei mögött az alkotó egyéni vonásai elmosódnak. A technikai elemektől megtisztított motívummagon vissza- visszatükröződik a Rózsalovag szerzőjének ellenállhatatlan hatása. Pedig Schmidt Ferencben vannak egyéni jellegzetességek. Határozott, komoly erőt sugároz a zenéje. Azonban formális készsége nagyobb, virtuózabb, semhogy állandóan előtérbe kerüljön az ő Igazi „énje.”

...

 […] Schmidt Ferenc szimfóniája leköti figyelmünket, érdekel mindvégig, fantáziánkat is állandóan foglalkoztatja.

Mélyebb összhatást talán nem tesz (természetesen azt a bizonyos negyediket értve!).

Alkotó „énjét” nem érezzük ki belőle teljes pontossággal, azonban művének komoly értéke kétségtelen. A közönség nem azért fogadta meleg tapsokkal, mert a mesteri munkát honorálta benne. Nem. Sokkal inkább azért, mert bőven találkoznak a szimfóniában olyan részletek, amelyekre mégis csak a legegyszerűbb jelző a legtalálóbb ítélet, hogy tudniillik: szép.[…]

... 

[…] Schmidt szimfóniája a fúvósok és vonósok számára egyaránt félelmetes nehézségeket tartalmaz. Rengeteg dolgot adhatott a betanulása. Szépen, diszkrét ízléssel kísérték a zongoraversenyt is.

Az imént azt mondtuk, nem volt az egész műsorban semmi különösebb egyéni vonás. Mégis volt. De azt a karmester Dohnányi Ernő nagy és erős egyénisége adta hozzá. Az önzetlen jó barát, aki az iskolapadbeli pajtásért minden energiáját latba vetette, hogy a sikert kivívja számára. El is érte. A jeles komponista, Schmidt Ferenc büszke lehet egykori iskolatársára, Dohnányi Ernőre. Sikerének hatalmas részét köszönheti neki. Friedmann mester sem találhatott volna avatottabb kezet a kísérő zenekar vezetésére.[…]
 

Dr.Spur Endre

SZÓZAT, 1922.XI.22.

(Spur Endre (Barcs, Somogy vm., 1886. máj. 11. - Pittsburgh, Penn., USA, 1963. okt. 6.): ügyvéd, törvényszéki bíró, zenetörténész.)

*

3335   smaragd • előzmény3334 2019-05-22 19:45:54

 

A HÉT ZENESZERZŐJE: FRANZ SCHMIDT

Zenei részletekkel dúsan illusztrált rádióműsor, új internetes design..., a régi, nagyszerű tartalommal. Ismét bejegyzem, meghallgatásra, új és régi olvasóink figyelmébe ajánlom, ez sajnos még mindig nem a Bartók Rádió műsora...

https://www.radionz.co.nz/concert/programmes/composeroftheweek/audio/2537414/franz-schmidt-1874-1939

3334   smaragd • előzmény3333 2019-05-21 18:53:06

 

Nemrég került fel

Franz Schmidt magyar nyelvű Wikipédiaoldalára

az alábbi link, amely fórumunkon eddig még nem szerepelt, ezúton is köszönöm:

https://imslp.org/wiki/Category:Schmidt,_Franz

3333   smaragd • előzmény3332 2019-05-20 13:56:07

 

Franz Schmidt magyar nyelvű Wikipédiaoldala megnyitása után, halálának 80. évfordulóján...lehetőségek nyíltak meg,  szerkeszthető vált, más oldalakra is átvihető, így jelent meg a

Zenetörténet oldalon is: 

https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Zenet%C3%B6rt%C3%A9net . :-)

(Neve talán eddig is szerepelt, most már életműve, tartalom is van alatta, az oldal újabb szerkesztésekkel gyarapszik.)

3332   smaragd • előzmény3331 2019-05-20 13:55:55

 

Nagyszerű! Jó lenne rendszerezni az előadasokat,  pl. a magyarországi ősbemutatókat összeírni...  talán majd felkerül Franz Schmidt Wikipédiaoldalára. 

(Bár ez a zenei szakma feladata lenne...azt hiszem. Amennyiben megvan valahol, annak nagyon örülnék!) 

3331   Ardelao • előzmény3330 2019-05-20 12:03:55

A két háború közötti években Franz Schmidt és művei gyakran szerepeltek a Magyar Rádió és a hangversenyek műsorán:

 

„Franz Schmidt-est.“

Műsor:

Symphonie Nr. 1. E-dúr

Zwischenspiel aus der Oper „Notre Dame“

Sehlusszene aus der Oper „Fredigundis“

(Sopransolo: Louise Helletsgruber (Staatsoper)

Magyar Rádió

1928.III.15.

 

Pozsony magyar estét közvetít, amelynek műsorában Jarnó József Jókai Mórról tart előadást magyar nyelven, dr. László felolvas, Erdélyi zongoraművész pedig Liszt, Kodály, Dohnányi és Bartók műveit adja elő. Magyar szereplője van Bécs kétzongorás hangversenyének is, amelyben Franz Schmidt, a bécsi Zeneakadémia magyar születésű tanára és Edgar Schiffmann működik közre.

AZ EST, 1930.VI.13.

 

A modern osztrák irodalom bemutatkozása Budapesten.

[…] Az irodalmi estély a modern osztrák zene néhány kimagasló alkotásával is gazdagodott: a műsor első számaként az Új Magyar Vonósnégyes szép tolmácsolásában Franz Schmidt mély költészettől átszőtt vonósnégyesét hallottuk, majd az egyik legnagyobb élő osztrák zeneszerző, Joseph Marx zongorakísérete mellett Báthy Anna, az Operaház művésznője énekelte el a mester néhány remek dalát. A közönség az összes szereplőket lelkesen ünnepelte és ez a tetszés az osztrák és magyar kapcsolatok újabb megpecsételését jelenti.[…]

PESTI HÍRLAP, 1936.XII.8.

*

3330   smaragd • előzmény3329 2019-05-19 18:40:09

 

Igen.

Körültekintő zenei előkészítéssel, és magas színvonalon előadva biztosan megtelne közönséggel a koncertterem.

Franz Schmidt életművét szinte a Schmidt Ferenc-korabeli évtizedekből kell visszahozni a már idős generációk számára, bár ők Franz Schmidt néven ugyanígy ismerik, amint a IV. Szimfonia bemutatóján is tapasztaltuk.

Művei közül magyarországi ősbemutatók is szép számmal váratnak magukra...új közönséggenerációk részére is kíváló zenei programok lehetnek.

Kézenfekvő és természetes lenne, ha a fenti nemes feladatkört mint egykori bemutatóit a magyar rádió, most a Bartók Rádió tűzné ki célul.

A "Notre Dame" budapesti ősbemutatója az Operaházban volt (lsd korábbi írásaink).

3329   Ardelao • előzmény3328 2019-05-17 17:42:35

Egy hazai Schmidt koncert már régóta esedékes lenne!

Műveiből bőven lehetne válogatni.

3328   smaragd 2019-05-16 18:46:05

 

Franz Schmidt neve és zeneművészete egyre kevésbé elfeledett, ahogyan még néhány évvel ezelőtt is sajnálatosan megállapítható volt.

Jelenleg a világ számos koncerttermében, templomokban játszák műveit, rádióadók sugározzák...talán eljut hozzánk is!

http://www.wqxr.org/music/musicians/franz-schmidt/

Franz Schmidt

Last played Wednesday, May 01 2019 at 02:53 PM

Franz Schmidt

Notre Dame: Intermezzo

Berlin Philharmonic Orchestra

Herbert von Karajan, conductor

Album: Overtures and Intermezzi

Buy Track

6:13

Last played Saturday, March 23 2019 at 12:16 PM

Franz Schmidt

Notre Dame, Op. 2: Introduction, Intermezzo, and Carnival Music

Netherlands Philharmonic Orchestra

Yakov Kreizberg, conductor

Album: Schmidt | Orchestral Works

Buy Track

14:31

Last played Tuesday, March 05 2019 at 04:21 AM

Franz Schmidt

Symphony No. 2 in E-flat Major

Vienna Philharmonic Orchestra

Semyon Bychkov, conductor

Album: Schmidt: Symphony No. 2 | Strauss: Dreaming by the Fireside

 

3327   smaragd • előzmény3326 2019-05-15 12:32:24

 

:-) Repül az idő...négy évvel ezelőtt indult Franz Schmidt fóruma, ezúton mondok a lehetőségért ismét köszönetet a Szerkesztőségnek és értékes bejegyzéseikért fórumtársaimnak is. 

3326   Ardelao • előzmény3325 2019-05-12 21:40:08

:-)

3325   smaragd • előzmény3324 2019-05-12 13:57:30

 

Kedves fórumtársunk korábbi bejegyzését idézem fel, és hozzáteszem, hogy azóta a YT-on megjelent egy új felvétel, itt meghallgatható:

https://youtu.be/8oXmb0yZW58

Jörg Demusról magyar nyelvű Wikipédiaoldal is van már:

https://hu.m.wikipedia.org/wiki/J%C3%B6rg_Demus

ezt is ki lehet egészíteni Franz Schmidt zeneszerző művészetéhez kapcsolódó tényekkel és adatokkal.

1381   Ardelao

 

2016-02-12 11:46:25


Österreichische Musikzeitschrift, 
Volume 15, Issue (JG) (Dec 1960) 

Franz Schmidt ismeretlen szerzeménye 
(Az A-dúr Románc rövid története)

Jörg Demus (sz.: Sankt Pölten) 1928.12.02., osztrák zongorista, a bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetem egykori növendéke) erről a következőket írja:

(Kivonatos fordítás)

A „Három évszázad osztrák zongorazenéje“ c. zongoraestem keretében, amelyet október 7-én Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Bruckner, Berg és Marx műveiből adok a Zeneegylet Nagytermében, abban a megtiszteltetésben lesz részem, hogy első alkalommal mutathatom be Franz Schmidt eddig ismeretlen szerzeményét. Egy A-dúr románcról van szó, amelyet Alfred Jirasek professzor úrtól kaptam ajándékba. E mű sorsáról Jirasek professzor alábbi levele tájékoztat, aki tudvalevően Franz Schmidt sógora. ………..”

A levél:

„Igen tisztelt Demus úr!

Birtokomban van Franz Schmidtnek egy kis zongoraműve, amelyet 1922-ben írt, mégpedig egy bizonyos Geoffrey Sephton úr számára. Ezt a Mr. Sephtont nagyon jól ismertem, kedves barátom volt. Az alábbiakban el akarom mesélni Önnek, hogy Franz Schmidt hogyan jött össze vele, és miként alakul e kis szerzemény története. Elvégre Önnek bizonyára érdekében áll, hogy ezt megismerje, mert Önnek e levél kézhezvételével egy nagy ember kezéből származó kis kézirat tulajdonosává kell válnia. Ugyanis az a szándékom, hogy odaajándékozom Önnek Franz Schmidt “Romanze” c. zongoradarabjának a kéziratát.

Mr. Geoffrey Sephton angol volt. Családjával a felesége, Molly iránt érzett szerelme miatt szakított, elhagyta hazáját, és életét nyelvtanárként és fordítóként Berlinben tengette éveken át, meglehetősen nyomorúságosan. Majd Berlitz nyelviskolájának a bécsi fióküzletébe küldte őt. Nővérem, Grete, 1917-ben ott ismerte meg a Sephton házaspárt, és röviddel azután engem is megismertetett velük. Az első világháború elején Stephtonékat rövid időre internálták. Befolyásos barátok és növendékek azonban elintézték, hogy szabadon engedjék őket, úgy, hogy ismét gyakorolhatták hivatásukat. Mindketten finom érzésű és művészethez értő emberek voltak; Geoffreyt megáldotta a sors azzal a tipikus angol humorral, amelyet Dickens, Jerome és mások műveiből ismerünk és értékelünk, figyelemre méltó költői tehetség volt (verseinek egyik kötete megjelent az Almathea-Verlage kiadásában, Marquis de Bayros illusztrációival), Mollynak pedig kifejezett tehetsége volt a táncművészethez.

Franz Schmidt és a nővérem egy ideig órákat vett Sephtonéknál. Feltételezhető, hogy ez 1921/22-ben történt, ahogyan arra a „Romanze” kéziratán szereplő ajánlásból következtetni lehet. ….”

Ford. megj.:

E zongoradarabot Franz Schmidt Geoffrey Sephtonnak ajánlotta, aki nemcsak Schmidt angoltanára volt, hanem házasságkötési tanúja is, amikor a zeneszerző másodszor (1923-ban) Alfred Jirasek testvérét, Margarethe Jiraseket vette nőül.
E művet sokáig elveszettnek tartották. Kottája így csak 1950-ben jelent meg, a Doblinger Musikverlag kiadásában.
A youtube-on ez a kis mű, sajnos, nem lelhető fel. 
CD-n azonban megtalálható: „SCHMIDT: Clarinet Quintet in B-Flat Major / Romance” (Naxos/Marco Polo)

3324   smaragd 2019-05-11 06:46:56

 

Jörg Demus zongoraművészre emlékezve

Franz Schmidt ‎– Drei Kammermusikwerke

Label: Preiser Records ‎– SPR 3246/47

Format: 2 × Vinyl, LP, Repress 

Country: Austria

Released: 1964

Genre: Classical

Style: Neo-Romantic

Tracklist

 

Quintett Für Klarinette, Klavier, Violine, Viola und Violoncello B-dur

 

A1

1. Andante Tranquillo

 

A2

Lento, Allegro - Vivace

 

B1

3. Allegro Ma Non Troppo

 
 

Streichquartett G-Dur

 

B2

1. Molto Tranquillo

 

B3

2. Adagio

 

C1

3. Scherzo

 

C2

4. Allegro

 
 

Quintett Für Klavier, 2 Violinen, Viola und Violoncell G-Dur

 

C3

1. Lebhaft, Doch Nicht Schnell

 

D1

2. Adagio

 

D2

3. Sehr Ruhig. Lebhaft

 

D3

4. Sehr Lebhaft

 

 

3323   smaragd • előzmény3322 2019-05-08 23:20:46

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019/2020

Werke von Franz Schmidt und Hans Pfitzner

https://www.kulturzueri.ch/kulturdatenbank-zurich/veranstaltungen/1104-68913-zwischen_nostalgie_und_abgrund/

3322   smaragd • előzmény3320 2019-05-08 04:51:35

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019/2020

Between Nostalgia and the Abyss

Opernhaus: Spiegelsaal Opernhaus

Falkenstrasse 1, Zürich, 8008, Switzerland

2019 

December 01 11:15,

December 02 12:00

PROGRAMME

Works by Schmidt, Franz (1874-1939)

Works by Pfitzner, Hans (1869-1949)

PERFORMERS

Rita Karin Meier Clarinet

Karl-Andreas Kolly Piano

Bartlomiej Niziol Violin

Rumjana Naydenova Viola

Lev Sivkov Cello

Ruslan Lutsyk Double Bass

This season, a wide variety of ensembles consisting of members of the Philharmonia Zurich will also be presenting works of chamber music in our informal, intimate Brunch and Lunch Concerts. Join the musicians in discovering little-known gems as well as unusual arrangements of familiar pieces, and embark on unusual auditory adventures.

Brunch Concerts begin at 11.15 a.m. on Sundays and are followed by brunch in the Restaurant Belcanto. The concert and brunch cost CHF 60, including a welcome glass of champagne served at the Belcanto (students: CHF 52 / children up to the age of 16: CHF 32).

 

3321   smaragd • előzmény3240 2019-05-06 16:08:56

 

MANFRED  HONECK BUDAPESTEN VEZÉNYELT!

Midnight Music Várkert Bazár  2019. április 28. 23:30

https://www.bfz.hu/bfo-cares/midnight-music-1

Zeneakadémia  2019. április 29.

https://zeneakademia.hu/mindenprogram/2019-04-29-budapesti-fesztivalzenekar-8326

3320   smaragd • előzmény3302 2019-05-04 16:25:32

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019/2020

Sinfonieorchester Basel 

 

Bruckner+ Schmidt und Mahler

 

MITTWOCH, 22. MAI 2019 19:30

DONNERSTAG, 23. MAI 2019

Basler Münster

 

Wiebke Lehmkuhl, Alt

Andreas Liebig, Orgel

Ivor Bolton, Leitung

 

Franz Schmidt: Fuga Solemnis 

Gustav Mahler: Kindertotenlieder

Anton Bruckner: Sinfonie Nr. 6 A-Dur,

WAB 106

 

Mit der 6. Sinfonie begab sich Anton Bruckner auf neue Wege: Seine «Keckste», wie er sie selbst nannte ist geprägt durch die Verwendung der Kirchentonarten und ihren szenisch bildhaften Charakter. Als «seltsam, befremdlich und urzeitlich roh» beschrieb der Kritiker Ludwig Benedikt Hahn das Werk nach seiner Uraufführung 1883 in Wien, bei der lediglich die beiden Mittelsätze gespielt wurden. Dennoch war diese Aufführung eine Besonderheit, denn nie zuvor hatten die Wiener Philharmoniker eine Brucknersche Sinfonie in ein reguläres Konzertprogramm aufgenommen. Bis heute gilt die Sechste zu den am wenigsten verstandenen und am seltensten gespielten Werken Bruckners. Und doch war es kein anderer als Gustav Mahler, der das Werk 1899 erstmals vollständig aufführte. Für seineKindertotenlieder hatte auch Mahler seinerzeit viel Kritik einstecken müssen, allen voran die seiner Frau Alma: «Ich kann es nicht verstehen, dass man den Tod von Kindern besingen kann, wenn man sie eine halbe Stunde vorher, heiter und gesund, geherzt und geküsst hat». Die deutsche Altistin Wiebke Lehmkuhl wird die Lieder um Qual, Trauer und Trost interpretieren. Das zweite + des Abends bildet das letzte grosse Fugenwerk des österreichischen Komponisten Franz Schmidt. Die Fuga Solemnis für Solo-Orgel, 16 Blechbläser, Pauken und Tamtam verspricht im Basler Münster zum monumentalen Hörerlebnis zu werden.

https://www.sinfonieorchesterbasel.ch/de/konzerte.html?bruckner--schmidt-und-mahler-&cdf=69379114-1504-4101-98a6-5a1eb92b862b

3319   smaragd • előzmény3318 2019-05-01 17:56:37

Ókovács Szilveszter főigazgató úr a linken megtekinthető videó 

https://youtu.be/viO0SNWMnig 40:16 időponttól kezdődően

eleveníti fel röviden Franz Schmidt azaz Schmidt Ferenc életének és zenei munkásságának néhány részletét és bemutatja a 2021-es hangfelvétel és felajánlása tervét.

3318   smaragd • előzmény3317 2019-04-30 14:59:11

:-) ez pedig Neked: :-)!

3317   Ardelao • előzmény3316 2019-04-30 12:41:40

:-)))

3316   smaragd • előzmény3306 2019-04-28 19:29:16

 

Schmidt Ferenc Notre-Dame című dalművét játssza el és rögzíti lemezre a társulat.

Az intézmény igazgatója a Hír TV Bayer Show című műsorában elmondta: bár állami intézményként pénzt nem ajánlhatnak fel a katedrális újjáépítéséhez, jótékonysági előadást azonban szervezhetnek. Ezzel pedig hozzájárulnak majd a helyreállítás költségeihez.

„Arra gondoltunk, hogy 2021-ben, amikor egyébként a francia múzsának szentelt évad lesz, április 15-én, tehát a tűzeset második évfordulóján eljátsszuk Franz Schmidt, vagyis Schmidt Ferenc Notre-Dame című operáját, fölvesszük lemezre, ebből 2021 példányt legyártatunk, elküldjük a Notre-Dame plébániájára, és rájuk bízzuk, hogy mennyiért értékesítik. Az lesz a kérésünk feléjük csak, hogy ha volt a templomban magyar eredetű, vagy magyar vonásokkal bíró emlék, műtárgy, akkor esetleg a befolyt összeget fordítsák annak a helyrehozatalára” – mondta Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház igazgatója.

Forrás: https://www.feol.hu/kultura/hazai-kultura/okovacs-a-magyar-allami-operahaz-is-felajanlast-tett-a-notre-dame-ert-2987506/

Nagy érdeklődéssel várom a további híreket a felvétellel kapcsolatban.

3315   smaragd • előzmény3303 2019-04-26 15:42:20

 

Franz Schmidtről Schmidt Ferencként:

Műsor

1933.12.10 / 49 / 022

NEWS-REL19331210022

1933. év, 49. hét

1933. december 10. - 1933. december 17

archivum.mtva.hu

3314   smaragd • előzmény3312 2019-04-24 13:41:23

 

Aki Franz Schmidt életének évfordulóiról egyik legszebb (és igen nehéz) orgonaműve videofelvételeivel újra és újra megemlékezik:  Szeles Péter!

Péter Szeles spielt an der Dreifaltigkeitsorgel (Klais) der Abteikirche in Schweiklberg  https://youtu.be/g6OUJORLYVY

Zum Gedenkjahr des großen österreichischen Spätromantikers. Péter Szeles spielt an der Orgel der Pfarrkirche St. Konrad in Burghausen https://youtu.be/0DUOz7uX6f0

3313   smaragd 2019-04-21 03:46:11

 

Áldott Húsvétot kívánok olvasóinknak!

3312   smaragd 2019-04-19 11:38:26

 

Szép megemlékezés

Franz Schmidt: Toccata C-dur (1924)

Franz Schmidt halálának 80. évfordulója alkalmából ez az új videófelvétel!

Franz Schmidt: Toccata C-Dur - zum 80. Todesjahr des großen österreichischen Spätromantikers

YT / https://youtu.be/LZi1tKkMQNo

Sajnos az előadó neve nincs feltűntetve, talán majd megírja nekünk valaki... :-)!

(Egy két héttel ezelőtti vélemény: "klingt so leicht & flockig, ist aber sauschwer zu spielen (leider nix für mich)...")

3311   smaragd • előzmény3310 2019-04-17 07:14:01

 

A szerző a kiadvány elején említi, hogy nagyon nehezen szerezhető be a három korábban megjelent és elfogyott Franz Schmidt biográfia. 

Antikváriumokban elérhető, így ezúton is köszönöm kedves fórumtársam két nagylelkű ajándékát (Németh és Liess kötetek) és fáradságát, amelyek révén megkaptam őket.

Amint korábban Ardelao is említette, én is szeretném - üdvös lenne - ha magyarra fordítva is megjelenne egy könyv Franz Schmidtről, Schmidt Ferencről.

3310   smaragd • előzmény3309 2019-04-16 07:07:10

 

A magyar Halleluja...,  ahogyan az előző bejegyzésben olvashattuk, itt meghallgatható:

Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln"  YT - 1:40:30 tól 

3309   smaragd • előzmény3308 2019-04-15 09:49:52

 

3.

- részletek -

Gespräch mit ALFRED UHL

 

"Schmidt als Instrumentalist - haben Sie ihn mehr als Pianist oder Cellisten gesehen?

Schon als Pianist; da war er einmalig. Nur hat man seine Kraft viel zu sehr an der Hochschule abgeschöpft; er war ja hier im Hause im Hauptfach Cello, im Hauptfach Klavier, im Hauptfach Theorie und im Hauptfach Komposition tätig. Ich hatte - Gott sei Dank - keine Gefahr, etwas epigonal aufzunehmen; Ich hatte immer im positiven Sinne eine  etwas kritische Einstellung, und ich habe sie auch heute noch.

.....

Zur "Deutschen Auferstehung" wollte ich Ihnen noch etwas sagen: Es ist so empörend, wie man heute versucht, ihm etwas anzuhängen. Ich finde das so niederträchtig! Schmidt war nie politisch! Der Schmidt war doch nie ein "Nazi"! Er wurde zu dieser Komposition gedrängt. Vielleicht hat ihm eher der Kabasta dazu geraten, eher bei der "Deutschen Auferstehen" als beim Oratorium, wobei Kabasta - ich habe ihn persönlich gekannt, er war ein ausgezeichneter Dirigent - auch nicht der war, den man eine ausgesprochenen politisch orientierten Person nennen könnte.

........

Was für Reaktionen haben die ersten Aufführungen von "Buch mit sieben Siegeln" damals hervorgerufen?

Großartige Erfolge! Auch ich war völlig begeistert. Lediglich beim zweiten Mal hat es mich dann schon nicht mehr so angesprochen; nur das großartige ungarische Halleluja hat alles wieder gutgemacht bei mir, die langen Orgelzwischenspiele  waren im Höreindruck wie weggefegelt."

3308   smaragd • előzmény3307 2019-04-14 06:05:47

 

2.

- részletek -

Gespräch mit ALFRED UHL

Wie sehen Sie die Chromatik im Vergleich zu Max Reger?

Reger hat eine Art Chromatik, die tonale Zentren sofort verbindet und dadurch - mit Ausnahmen natürlich - oft harmonisch gedeutet werden kann. Schmidt hat eine Chromatik, die in der Horizontalen verläuft und viele Wechselnoten hat, aber hier einen persönlichen Stil bildet.

Diese Beobachtung trifft auf das Merkmal zu, welches Alexander Wunderer als Wechselharmonie bei Schmidt bezeichnet hat.

Ja, natürlich! Ansonsten, um beim Vorigen wieder anzuknüpfen, war er auch oft depriemiert, er hat die Zukunft nicht gut gesehen, was dann  ja auch berechtigt war und eingetreten ist. Und wir stehen nun einmal am Ende eines zweitausend Jahre umfassenden Zeitraumes, dessen Charakteristik die Auflösung war.

Im strengem Satz, im Kontrapunkt, war Schmidt überwältigend. Meine ganze Basis, die ich hier in dem sehr erfolgreichen Kontrapunktunterricht anwende  - es ist ja eine der faszinierensten Disziplinen - beruht auf Schmidts Methode, die ich für die allerbeste halte. Er hat uns wirklich viel Gutes sagen können.

3307   smaragd • előzmény3305 2019-04-13 00:02:31

 

1.

- részletek -

Gespräch mit ALFRED UHL

"Wann kamen Sie in die Klasse von Franz Schmidt?

1932 war die Diplomprüfung und ich wurde zu Beginn gleich in einen höheren Jahrgang aufgenommen - also ungefähr 1929.

Wie würden Sie Schmidts Unterricht charakterisieren? Worauf hat er am meisten Wert gelegt?

Das ist nicht ganz einfach zu beantworten. Er hat vor allem eines gehabt - ein Phänomen - nähmlich ein Gedächtnis, das unwahrscheinlich ist. Dies hat einen natürlich unheimlich fasziniert und so in den Bann gezogen, daß man also nur in devotester Haltung in den Unterricht gekommen ist. So anregend sein Unterricht auch  sein konnte, oft konnte er auch deprimierend sein.

....

Was bei ihm auch  nie gewürdigt geworden ist, das ist sein herrlicher "Schuß" Ungarisches - denn er ist ja in Preßburg geboren - der seine Chromatik, wenn sie zu ermüden droht, so herrlicht auffrischt. Er ist in seiner Chromatik so typisch, wie kein anderer."

3306   smaragd • előzmény3290 2019-04-11 12:59:26

 

3305   smaragd • előzmény3304 2019-04-10 10:16:18

 

Az "Entstehungsgeschichte der "Deutschen Auferstehung" című fejezet bevezetője:

"Franz Schmidt wird - besonders außerhalb Österreichs - wegen des nachgelassenen, unvollendeten Werkes "Deutsche Auferstehung" strak angefeindet - zu Unrecht, wie die Entstehungsgeschichte zeigt. Diese Entstehungsgeschichte wurde meist nur in zaghaften Ansäzten  angedeutet oder sogar ganz verschwiegen, was das Gesamtbild Schmidts völlig unnötig trübte.

Sicher ist es schwer, besonders für eine Generation, die die Hitlerzeit nicht miterlebt hat, sich ein genaues Bild über diese Jahre zu verschaffen. Andererseits liegt genau darin eine Chance, nähmlich unvoreingenommen und unbelastet historische Tatsachen festzuhalten.

Im folgenden Kapitel wird versucht, sich von sieben verschiedenen Richtungen dem nachgelassenen Werk Schmidts zu nähern und die Entstehungsumstände darzulegen."

3304   smaragd • előzmény3297 2019-04-08 14:45:26

 

A kiadvány hátoldalán ezt olvashatjuk:

 

"Schuhenns Buch leistet etwas Wichtiges und in gewisser Weise Unwiederbringliches: Der Autor hat im Dokumentationsteil bedeutende Musiker und Interessenten zum Reden über Franz Schmidt gebracht. Man erfährt über einen hochbedeutenden Musiker des 20. Jhdts. Aufschlußreiches, Wichtiges, ja sogar Amüsantes. Dem Dokumentationsteil kommt kulturhistorisches Gewicht zu.

 

Joachim Kaiser"

3303   smaragd 2019-04-07 07:54:29

 

Franz Schmidt 60. születésnapja alkalmából, tiszeteletére rendezett bécsi Schmidt-ünnepségekről, Schmidt Ferencről és a magyar rádió műsoráról

olvashatunk az archivált cikk digitalizált formájában - nagy öröm, hogy nem veszett el ez a dokumentum.

 

Itt szeretném megköszönni mindenkinek, aki kezdeményezte, engedélyezte és elvégezte ezt a nagy munkát! 

MTVA Archívum

RÁDIÓÉLET 1934. 12. 11.

 

Schmidt Ferenc

3302   smaragd • előzmény3289 2019-04-04 08:45:22

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019/2020

 

2020 Apr 03, 04, 05 mat

Meyerson Symphony Center, Dallas

Franz Schmidt's Book With Seven Seals

 

Schmidt, The Book of Seven Seals, oratorio for soloists, choir and orchestra

Herbert Lippert, Tenor

Mika Kares, Bass

Michael Schönheit, Organ

Joshua Habermann, Director

Dallas Symphony Chorus

Dallas Symphony Orchestra

3301   smaragd • előzmény3296 2019-04-02 14:54:37

 

Franz Schmidt magyar nyelvű Wikipédiájáról:

KATALOG DER DEUTSCHEN NATIONALBIBLIOTHEK:

https://portal.dnb.de/opac.htm;jsessionid=2a6de4lJMYpLuN8fVA0aMpyRCzhx9uc_aTnaYZfB.prod-fly9?method=simpleSearch&reset=true&cqlMode=true&query=betRef%3D118608762&selectedCategory=any

3300   smaragd 2019-03-31 18:36:29

 

ARTE Concert

Klassik

Das hr-Sinfonieorchester spielt Franz Schmidt

https://www.arte.tv/de/videos/082036-005-A/das-hr-sinfonieorchester-spielt-franz-schmidt/

3299   smaragd 2019-03-28 00:00:50

Proms Composer: Franz Schmidt

CD Review

részletek Franz Schmidt műveiből:

https://www.bbc.co.uk/programmes/b068gsgn

3298   smaragd • előzmény2985 2019-03-26 19:54:18

 

Sajnos a 2985 számú bejegyzésben már nem hallgatható meg Franz Schmidt korai műve, talán még visszajön a lehetődég,  a lemez felvételei itt tekinthetők meg:

https://itunes.apple.com/nz/album/brahms-hungarian-dances/250559748

3297   smaragd • előzmény3296 2019-03-24 22:11:55

 

INHALT

Vorwort

"Anderes Vorwort" Franz Schmidt zu seinen "Vorlesungen über Organologie"

Entstehungsgeschichte des "Buches mit sieben Siegeln"

Entstehungsgeschichte der "Deutschen Auferstehung"

Gesprächssammlung

 Theodor Berger

 Anton Dermota

 Josef Dichler

 Hans Hadamowsky

 Erich Leinsdorf

 Walter Panhofer

 Marcel Rubin

 Otmar Suitner

 Alfred Uhl

 Raimund Weißensteiner

 Bogdan Zins

 Kurzbiographien

Presseberichte

Literaturliste

Abbildungen

 
3296   smaragd • előzmény3295 2019-03-22 05:21:07

 

A napokban találkoztam valakivel, aki nagy örömmel újságolta el nekem, hogy végre magyar nyelvű Franz Schmidt Wikipédiaoldal is létezik...

Ehhez a Franz Schmidt Gesellschaft kiadványait (Doblinger) is fel lehet majd venni. 

Az előzményben szerepel:

Studien zu Franz Schmidt VIII

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Zur Entstehungsgeschichte des "Buches mit sieben Siegeln" und der "Deutschen Auferstehung"

Erinnerungen, zeitgenössische Presseberichte, Nachrufe, Franz Schmidts "Anderes Vorwort" zur "Organologie"

(1990)

 

3295   smaragd • előzmény3294 2019-03-20 09:33:02

 

A "Fuga solemnis" ősbemutatójára Franz Schmidt halála után három héttel került sor - amint már korábban is írtunk erről a tényről - : a Franz Schmidt-Gesellschaft "Studien zu Franz Schmidt VIII" kiadványában megtekinthetjük az 1939. március 19. vasárnap tartott Franz Schmidt emlékkoncert kétoldalas meghívóját.

(Ezúton is köszönöm kedves fórumtársunknak, hogy megajándékozott ezzel a kötettel :-). )

3294   smaragd 2019-03-17 21:03:42

 

orgelwettbewerb.at

3293   smaragd 2019-03-15 06:51:52

 

Franz Schmidt emlékét a róla elnevezett zenei napokkal is őrzi utolsó lakhelye, választott hazája, Perchtoldsdorf.

Franz Schmidt-Musiktage 2019

https://m.perchtoldsdorf.at/rundschau/2018-12/14/

3292   smaragd 2019-03-13 05:22:33

 

Franz Schmidt 1925-ben pályája, sikerei csúcsán, a bécsi Zeneakadémia igazgatója volt, Kemény Egon tanára.

(Franz Schmidt napjainkban legismertebb műveit a 4. Szimfóniát és a Das Buch mit sieben Siegeln című oratóriumát az 1930-as években komponálta.)

 

RÓZSAVÖLGYI ZENEMŰBOLT, BUDAPEST

https://kemenyegon.hu/

 

MEGJELENTEK A CD-ALBUMOK!

KEMÉNY EGON DALJÁTÉKAI:

"HATVANI DIÁKJAI", "KOMÁROMI FARSANG"

 

Szerzőtársak:

- Ignácz Rózsa, Soós László, Ambrózy Ágoston (Hatvani diákjai)

- Gál György Sándor, Erdődy János (Komáromi farsang)

Főszereplők:

Bessenyei Ferenc, Simándy József, Petress Zsuzsa, Mezei Mária, Sinkovits Imre, Zenthe Ferenc - Hatvani diákjai

Házy Erzsébet, Ilosfalvy Róbert, Korompai Vali, Zenthe Ferenc, Gönczöl János, Molnár Miklós, Gózon Gyula - Komáromi farsang

3291   smaragd • előzmény3281 2019-03-11 10:42:58

 

Franz Schmidt: "Karnevalmusik und Zwischenspiel" 

aus der Oper Notre Dame (1902 - 1904)

Partitura - betekintésre és rövid részlet is meghallgatható: 

https://www.universaledition.com/franz-schmidt-647/works/zwischenspiel-und-karnevalmusik-7307

https://www.universaledition.com/themes/Frontend/UniversalEdition/frontend/_public/src/js/pdfjs/web/viewer.html?file=/resources/ansichtspartituren/ue5480_rdo.pdf

 

3290   smaragd • előzmény3282 2019-03-08 19:40:25

3289   smaragd • előzmény3286 2019-03-07 12:07:58

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019 

AUDITORIUM DE PALMA

A 3202 számú bejegyzés koncertjéről részletek: http://simfonicadebalears.net/ca/content/des%C3%A8-concert-de-temporada

 

Franz Schmidt: 4. Symphonie in C-dur (1932-1933)

 

3288   smaragd 2019-03-04 18:23:28

PAUL WITTGENSTEIN

Halálának tegnapi évfordulójára emlékezve

angol nyelvű Wikipediaoldala: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Paul_Wittgenstein

nem tér ki, Franz Schmidttel kötött barátságára és szoros zenei kapcsolatára, fórumunkon korabeli írasok olvashatók erről.

Franz Schmidt halála előtt, nagybetegen még elvállalta és  befejezete Paul Wittgenstein két felkérését, ezek voltak utolsó művei.

3287   smaragd • előzmény3286 2019-03-04 01:08:51

 

Franz Schmidt halálának 80. évfodulója emlékére 

2019-ben négy előadás koncertsorozatban mutatja be nagy oratóriumát, "A hétpecsétes könyv"-et.   

A kórus a zeneszerző nevét viseli, megalakulásának célja a mű bemutatása volt és ezen alkalmakon áll színpadra:

INTERNATIONALER FRANZ SCHMIDT CONCERTCHOR GRAZ-MARIBOR

Franz Schmidt hat in seinem Oratorium auch dem Chor eine anspruchsvolle und vielseitige Aufgabe zugedacht. Er hat einerseits die Funktion des Erzählers, stellt aber auch handelnde Personen oder Gruppen dar.

Speziell für die Konzerte mit diesem Werk wurde der Internationale Franz Schmidt-Concertchor gebildet. Er setzt sich vor allem aus Mitgliedern des Grazer Concertchores und des Konzertchores aus Maribor zusammen.

Der Grazer Concertchor wurde von Alois J.Hochstrasser im Jahre 1971 mit der Absicht gegründet, vor allem die großen Chor-Orchesterwerke vom Spätbarock bis zur Gegenwart zur Aufführung zu bringen. Diese Linie wurde bis heute beibehalten.

Der Konzertchor Maribor wurde 2018 mit der Absicht gegründet, um an Konzertprojekten in-und ausländischer Ensembles teilzunehmen. Gemeinsam mit dem Grazer Concertchor wurde beim Pfingstklang 2018 Carl Orffs „Carmina Burana“ aufgeführt. Der Konzertchor Maribor sowie der Hugo-Wolf-Kammerchor werden von Mag. Ales Marcic geleitet, der seine musikalische Ausbildung u.a. an der Kunstuniversität Graz absolvierte.

https://www.interpannon.eu/internationaler-franz-schmidt-concertchor-graz-maribor

 

3286   smaragd • előzmény3285 2019-03-02 06:27:34

 

 

Alois J. Hochstrasser az "Österreichisches Musiklexikon"-ban:

http://www.musiklexikon.ac.at/ml/musik_H/Hochstrasser_Alois.xml

Elismerések, kitűntetései:

Ehrenkreuz für Wissenschaft und Kunst 1994; Großes Ehrenzeichen für Kunst und Wissenschaft I. Klasse der Republik Österreich 2001; Goldenes Ehrenzeichen der Stadt Graz 2001. Großes Ehrenzeichen des Landes Steiermark 2006; Ehrenmitglied der Franz Schmidt Gemeinde Wien; Kulturpreis der Stadt Leoben 2010; Großes Goldenes Ehrenzeichen des Landes Steiermark 2011.

3285   smaragd • előzmény3278 2019-02-28 16:46:07

 

Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln"

A lemezborítót már korábban láthattuk fórumunkon, és Alois J. Hochstrasser karmester munkásságáról is írtunk, elsősorban abban a vonatkozásban, amit Franz Schmidt zenei öröksége ápolása terén végzett.

Jelenleg a YT-on elérhető az oratórium teljes felvétele.

Akik szeretnék koncerten is meghallgatni a monumentális művet 

Alois J. Hochstrasser vezényletével

- itt előzetest kaphatnak egy régi nagyszerű felvételről, ahol kiváló művészek adták elő: YT / https://youtu.be/wOvLwJ6q9uk

3284   smaragd 2019-02-26 18:48:28

 

HILDE ZADEK

Franz Schmidt  "Das Buch mit sieben Siegeln" oratóriumának egyik kiváló előadója hunyt el, akinek emlékezetét idézi  a róla elnevezett énekverseny honlapján olvasható méltatás:

Wir trauern um Hilde Zadek

Eine der größten Sopranistinnen des 20. Jahrhunderts ist nicht mehr.

In Liebe und Dankbarkeit gedenken wir einer herausragenden Persönlichkeit.

Hildegard Zadek war als Lehrerin, Künstlerin, Freundin und Mensch mit ihrer großartigen Haltung, ihrem Können, ihrer Kraft, ihrer unerschöpflichen Liebe, die sie so selbstverständlich verströmte, ein Vorbild und für Generationen von Sängerinnen und Sängern prägend und wegweisend. Ihr Vermächtnis wird in uns weiterleben und weitergetragen werden.

https://zadek-competition.jimdo.com/

3283   smaragd • előzmény3122 2019-02-25 11:43:50

 

Ezen a linken meghallgathatjuk a művek rövid részleteit: 

https://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.223415

 

3282   smaragd • előzmény3267 2019-02-23 19:17:59

 

3281   smaragd 2019-02-22 13:47:04

 

Wolfgang Sawallisch halálának mai évfordulóján ismét felevenítem (és szándékaim szerint nem is utoljára) a már többször közzétett  YT videót, amelyen a Wiener Philharmoniker karmestereként a Musikverein legszebb termében Franz Schmidt első operájának legismertebb részleteit adják elő - Karnevalmusik, Intermezzo.

Franz Schmidt: " Notre Dame"  (1902-1904)

Oper

3280   smaragd • előzmény3279 2019-02-20 20:32:39

 

A Franz Schmidt-Gesellschaft sokoldalú tevékenységéről korábban gyakran írtunk, most örömmel fedeztem fel egy régebbi linket működésükről - Franz Schmidt magyar nyelvű Wikipédiaoldalán: 

http://www.simskultur.net/wien/wien/franz-schmidt-gesellschaft

3279   smaragd • előzmény3275 2019-02-19 15:18:02

 

Franz Schmidt magyar nyelvű Wikipédiaoldaláról:

„A Schmidt-biografiában az 1925-től kezdődő éveket mindenekelőtt az állami Zene- és Előadóművészeti Akadémia-i (Akademie für Musik und darstellende Kunst in Wien) kimagasló rangja jellemezte, ahol már 24 éve tanított. Schmidttet 1925. október 1-i dátummal bízták meg igazgatónak, az immár szakfőiskolává vált akadémia vezetésével, 1926-ban kapta meg az „udvari tanácsos” címet. Betegségei miatt ugyan többször kényszerült az igazgatói feladatok ellátása megszakítására és lemondási kérelme benyújtására, amit végül 1927-ben engedélyeztek. Mégis már az év július 2-án a professzori kollégium titkos szavazással a rektor méltósággal ruházta fel. Rektornak a következő években is újraválasztották, élénken működött az intézet újjászervezésén, amely azokban az években ismételten megvitatásra került. A Zeneakadémia 1931-ben főiskolai státuszt kapott és lezárult Franz Schmidt rektori hivatala; egy zeneszerző mesterosztályt és egy zongorairodalmi speciális osztályt vett át.

 

Norbert Tschulik: Franz Schmidt”

 

3278   smaragd • előzmény3277 2019-02-16 17:58:45

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019 

 

Das Buch mit sieben Siegeln / Knjiga s sedmimi pečati

 

9. junij 2019, velika dvorana SNG Maribor

 

10. junij 2019, Kulturni dom, Weiz

 

11. junij 2019, Stefaniensaal, Graz

 

23. junij 2019, velika dvorana Musikvereina, Dunaj

 

Izvajalci:

80-članski simfonični orkester, Dunaj,

90-članski zbor Franz Schmidt, ki ga sestavljata:Concertchor Graz (zb. Alois J. Hochstrasser),Mariborski koncertni zbor (zb. Aleš Marčič),solisti.

 

Dirigent: Alois Hochstrasser

 

3277   smaragd • előzmény3276 2019-02-16 17:53:57

 

Maribor 2019: https://sites.google.com/view/buch7siegeln

3276   smaragd • előzmény3263 2019-02-15 07:54:28

 

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019 

 

Cerkev Sv. Ane Fram, ob 18. uri:

Peti koncert, 13. oktober 2019

Polona Gantar - orgle, Miro Božič – orglice

Program: Primož Ramovš, Peter Planyavsky, Miro Božič, Leon Boellmann, Blaž Pucihar, J.S. Bach, Alessandro Marcello, Franz Schmidt, Slovenske Marijine pesmi v prir. (Polona Gantar, Miro Božič)

 

https://maribor-pohorje.si/koncertni-abonma-grad-race-2019.aspx

3275   smaragd • előzmény3272 2019-02-13 19:22:03

 

Örülök Franz Schmidt Wikipédia-oldalának, már most felveszi a versenyt a kintiekkel, bővíthető, javítgatható, érdekes és hiteles adatokkal fórumunkból is kiegészíthető.

Éppen ma délután beszélgettem valakivel, aki még a Rádióból ismerte Rajter Lajost, ő is Lajcsi bácsiként emlegette. Persze szóba került az egykori Pagoda is...

3274   smaragd • előzmény3273 2019-02-11 16:19:33

 

Még nem írtad, nagyon örülök, hogy pont ma jelentkeztél a koncerthírekkel.

Idén mindenképpen szeretném én is előadáson hallani az oratóriumot.

A programokat majd felveszem az ezévi koncertlistára, ha nem tévedek Kovács Róbert fog orgonán játszani.

3273   Carillon 2019-02-11 15:10:00

Tény, hogy Franz Schmidt oratóriuma az utóbbi években lényegesen kevesebbszer hangzik el mint a korábbi években, évtizedekben. Lehet töprengeni azon, hogy ez miért van így... A bécsi Musikvereinban kérdeztem, hogyhogy nincs már 2015 óta műsoron a mű. “Wir haben keinen geeigneten Johannes“ - volt a tömör válasz, amit megértek, de talán megoldható lenne a kérdés...

Azt hiszem, korábban már írtam, hogy idén júniusban lesz néhány “Hétpecsétes könyv” Alois Hochstrasser vezényletével:

Június 9., Maribor, Operaház

Június 10., Weiz (Stájerország), kat. templom

Június 11., Graz, Musikverein

Június 23., Wien, Musikverein

 

2020. őszén pedig tudomásom szerint Andrés Orozco-Estrada vezényletével is elhangzik a mű, több előadásban is, a bécsi Musikvereinban mindenképp. Ezeken a hangversenyeken a hr-Sinfonieorchester Frankfurt játszik, valamint a Wiener Singverein alkotja a kórust.

3272   smaragd 2019-02-11 12:21:55

 

FRANZ SCHMIDT

HALÁLÁNAK 80. ÉVFORDULÓJÁN, EMLÉKÉRE

megjelent magyar nyelvű

Wikipédiaoldala: https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Franz_Schmidt

3271   smaragd 2019-02-10 15:47:49

 

Schmidt Ferenc, a bécsi mesterkomponista néhány nap előtt történt elhunyta alkalmából:

 

A nemzetközi zeneművészetet az utolsó félévben ért súlyos csapások: — az orosz mesterdalnok, Baklanoff György* és honfitársai: a kitűnő konferanszié és kabaretista Jushny,* meg Godovsky Lipót* a tüneményes technikájú zongoratitán elhunyta után most újabb hatalmas veszteség érte Franz Schmidt, a német komponisták vezér alakjának sírba-szállásával.

Schmidt Ferencben Bruckner Antal — a néhai nagy osztrák szimfóniaírónak egyenes utódja következett el. Ez a magyar származású, pozsonyi születésű., istenáldotta tehetségű zene-poéta múzsatermékeiben is gyakran elárulja magyar eredetét. Schmidt erősen szárnyaló zenei fantáziával rendelkező, pompás tudású, sajátos természetű, érzékies muzsikus. Bruckner tanítványa, aki a klasszikus formaelemeket modern technikával köti össze és szilárd alapon állva, a modern zeneművészet minden újítását: a gazdag, választékos harmonizációt és a színdús mesteri hangszerelést korlátlanul uralta. Mindenkor újat adott, anélkül, hogy tétován tapogatózó impresszionizmussal kísérletezett volna, a szenzációhajhászástól is távol állt. Szimfóniái, dalművei, kamarazenéje mindmegannyi zenei csúcsteljesítmény.

Schmidt 1874-ben Pozsonyban született. Bécsben, a konzervatóriumban Hellmesberger növendéke volt, a zongoraszakot Epsteinnél végezte el. Írt 2 kitűnő dalművet: a „Notre Dame”-ot és a „Fredigundis”-t, 4szimfóniát, zenekari variációkat egy magyar huszárnótára, zongora ― zenekari variációkat Beethoven egy témájára, egy zongoraötöst és egy vonósnégyest. Van egy csapat gyönyörű orgonaszerzeménye is.

Schmidt hosszú éveken keresztül volt első cselló-hangversenymestere a bécsi udvari operaháznak. A néhai kitűnő drezdai karnagy: Ernst v. Schuch tűzte elsőként műsorára egy filharmóniai hangverseny keretében, az akkor még bátortalan — minden magbízása mellett is, — félénk Schmidt „Notre Dame” című operájának mámorító, buja, magyaros színezetű invencióteli közjátékát. Azonban a mű átütő sikere dacára sem adatott meg a lehetősége annak, hogy Schmidt kiválhasson az operaházi zenekarból és teljesen a zeneszerzésnek szentelje idejét. Ekkor Max Graf — a jeles bécsi zenekritikus — az osztrák közoktatásügyi minisztériumnak azt javasolta, hogy a fiatal mesternek adjanak ösztöndíjat, mely javaslat azonban süket fülekre talált. Néhány év múlva Schalk Ferencben — a bécsi Hofoper néhai első karnagyában — lelt Schmidt lelkes mentorára, aki gyors egymásutánban adatta elő a Hofoperben a „Notre Dame” című operát és egy filharmóniai hangversenyen Schmidt remekbe-készült második szimfóniáját.

A „Notre Dame” című dalmű zenei nyelvezetéből mintha a csehek zenei atyamesterének szelleme szólna a hallgatóhoz. Schmidt sohasem irt drámai illusztrációs muzsikát, a kényelmes modern minta szerint nem hangsúlyozott ki egyes szavakat, gesztusokat, hanem mindenkor megőrizte művészi önállóságát. Dalműveiben mindig a szöveg által ihlettette meg költői képzeletét.

Bécsben Schmidtnek hatalmas zenei tábora, rendkívül lelkes hallgatósága volt. Kitűnő kreációinak Goldmark Károly, a „Sába királynője” című dalmű illusztris szerzője is őszinte csodálója volt.

Schmidt alkotásai fénykorának idejében Bécs még vezető-szerepet játszott a zenei metropolisok soraiban. Akkoriban még Strauss Rikard, Schalk Ferencz, Lőwe Ferdinand, Josef Marx — a kitűnő dal-poéta — és Rosé tanár, a bécsi mesterhegedűsök doyenje működtek Bécsben. Ma az egykori „császárváros,” Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert és Brahms hajdani lakhelye, a klasszikus zenei tradíciók városa zeneileg kihalt, korifeusok híján van, művészi felsőbbrendűségéből immár sokai veszített. A német nemzeti szocializmus nem produkált addig újabb zenei szellemet.

Schmidt Ferenc, aki hosszú éveken keresztül igazgatója volt a bécsi zeneakadémiának. nemcsak komponistának volt elsőrendű, hanem cselló- és zongoravirtuóz is egy személyben, és Rose Arnold tanár mellett Bécs első kamarazenésze. Vele most Bécs reprezentáns zenésze tűnt le.

Guttmann Miklós

BRASSÓI LAPOK, 1939. március 5. (45. Évfolyam, 53. szám)

Megjegyzések

 *Georgy Baklanov (1880-1938) Lett-származású, világhírű baritonénekes.

*Jushny (?)

*Leopold Godowsky (1870-1938) Lengyel származású, világhírű zongoraművész

Franz Schmidt halálának holnapi, 80. évfordulója alkalmából fórumtársunk juttatta el hozzám a fenti megemlékezést.

Szívből köszönöm, korábbi bejegyzéseivel együtt, amelyekkel gazdagította Franz Schmidt fórumát.

 

3270   smaragd • előzmény3269 2019-02-08 12:28:39

 

Nagy öröm, hogy a magyarországi 20. századi könnyűzene komoly oldalán megjelent két új CD, a  KEMÉNY EGON életmű - CD sorozat 1, 2 azaz a "Hatvani diákjai" és a "Komáromi farsang".

Ezzel "kézzel foghatóvá" váltak a művek és néhány hét múlva megvásárolhatók lesznek, jelezni fogom, amikor már kaphatók lesznek.

Mihelyt elkészül a webshop, az otthonról vásárlás lehetőségét kedvelők is megrendelhetik.

A CD bemutató előtt  a helyszínen Kemény Anna Máriával, Kemény Egon zeneszerző lányával interjút készített az M5 Híradó részére Kassai Katalin, az összefoglaló itt látható, kb. 14'30"-nál kezdődik: https://www.mediaklikk.hu/video/m5-hirado-2019-02-07-i-adas/#

3269   smaragd 2019-02-07 05:12:41

 

Franz Schmidt egyik magyar tanítványa, Kemény Egon most megjelenő két CD dupla-albumának lemezbemutatója:

"CANTO CANTARE, AMO AMARE…”

MEGHÍVÓ

2019. február 7., 19:00

Till Ottó-terem

ÓBUDAI TÁRSASKÖR

KEMÉNY EGON: Hatvani diákjai és Komáromi farsang című daljátékainak CD-bemutatója

Kemény Egon (Bécs, 1905– Budapest, 1969) kétszeres Erkel Ferenc-díjas zeneszerző halálának 50. évfordulója előtt tisztelegve jelenik meg a két duplaalbumot tartalmazó CD.

A kiváló szerző nagyoperettjeit a Fővárosi Operettszínház után – Kikelet utca 3.(1929), Fekete liliom (1946), Valahol Délen (1956) – a Kassai Nemzeti Színház (1929) és a Miskolci Nemzeti Színház is játszotta (Krisztina kisasszony, színpadi változat,1961). A Magyar Rádióval 1934-ben kezdődött a kapcsolata, az intézmény évtizedeken át művei bemutatóinak egyik fő helyszíne lett. A lemezeken most megjelenő daljátékait is a Magyar Rádió mutatta be: a Hatvani diákjait 1955-ben, majd két év múlva a Komáromi farsangot. 

Mindkét rádiódaljáték magyar szellemi nagyságokat állít középpontba: Hatvani István tudós professzort diákjaival a 18. századvégi Debreceni Református Kollégiumban, illetve  Csokonai Vitéz Mihály költőt szerelmével, Lillával Komáromban, az 1798-as év farsangján.

Élvonalbeli művészek hallhatók a főszerepekben: Bessenyei Ferenc (Hatvani professzor), Házy Erzsébet (Lilla), Ilosfalvy Róbert (Csokonai Vitéz Mihály), Petress Zsuzsa, Simándy József, Sinkovits Imre és Zenthe Ferenc. A kisebb szerepeket is kiválóságok alakítják: Berky Lili, Bilicsi Tivadar, Csákányi László, Fekete Pál, Horváth Tivadar, Gózon Gyula, Lehoczky Éva, Mezei Mária, Rózsahegyi Kálmán, Tompa Sándor és még sokan mások.

Az est díszvendége: Kemény Anna Mária, Kemény Egon zeneszerző lánya, zenei hagyatéka gondozója

Közreműködik: 

Nagy Ibolya Déryné-díjas énekművésznő, a Dankó Rádió Túl az Óperencián című műsora szerkesztő-műsorvezetője

Kassai István Liszt-díjas zongoraművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja

https://obudaitarsaskor.hu/index.php/hu/component/jem/event/38881-canto-cantare-amo-amare

3268   smaragd • előzmény3218 2019-02-02 19:55:46

Végre megjavították, vagy kicserélték a webkamerát, amelyen át én gyakran Perchtoldsdorfra tekintek...most már tiszta a kép.

3267   smaragd • előzmény3265 2019-01-31 18:02:15

 

3266   smaragd 2019-01-29 15:39:38

 

Ismét megjelent egy új felvétel a  YT-on: https://youtu.be/bIHACPp2--k

Franz Schmidt:  " Streichquartett in A-dur" (1925) 

3265   smaragd • előzmény3250 2019-01-26 06:19:49

 

3264   smaragd • előzmény3260 2019-01-23 18:42:16

 

Wiener Symphoniker

Musikverein Wien, Großer Saal

21. 10. 2015

Franz Schmidt:  "Das Buch mit sieben Siegeln"

Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes 

INTERPRETEN

MANFRED HONECK  Dirigent 

SUNHAE IM   Sopran 

BERNARDA FINK  Alt 

MAURO PETER   Tenor 

CHRISTIAN ELSNER   Tenor 

STEPHEN MILLING   Bass 

FLORIAN BOESCH  Bass 

SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE   Gemischter Chor 

JOHANNES PRINZ   Chorleitung 

továbbá:

ROBERT KOVÁCS Orgel

így teljes a közreműködők listája.

Ezzel az előadással egyelőre megszakadt a Wiener Symphoniker Franz  Schmidt műveinek előadása, amire nem találni  magyarázatot. 

3263   smaragd • előzmény3262 2019-01-22 07:52:28

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019 

kritikák https://bachtrack.com/find-reviews/composer=5002

 

LONDON

Prom 66: Kirill Petrenko makes belated Proms debut

By Rohan Shotton, 01 September 2018

The Berlin Philharmonic gives a first half party before a dark Schmidt symphony. 

BERLIN

Brilliance and grandeur: a rewarding programme from Kirill Petrenko and the Berlin Phil

By Hugo Shirley, 12 April 2018

Yuja Wang brings brilliance to Prokofiev at the Philharmonie, but Petrenko's conducting of rarities by Dukas and Schmidt also prove richly rewarding.

LONDON

Prom 73: Bychkov and the Vienna Philharmonic bask in glowing Brahms and ravishing Schmidt

By Mark Pullinger, 10 September 2015

Imagine the musical love child of Strauss and Bruckner: luscious strings, wind chorales, hints of Austrian Ländler, opulent orchestration. This provides an indication of the sound world of Franz Schmidt, whose Second Symphony finally made its Proms debut. 

NEW YORK CITY

Fabio Luisi and the Vienna Symphony Orchestra bring grace to warhorses

By Zerbinetta, 13 November 2011

The Italian conductor Fabio Luisi has become an increasingly familiar and welcome face to New York audiences. Recently appointed Principal Conductor at the Metropolitan Opera, he is primarily known here as an operatic conductor.

HAMBURG

Gewaltiger Abschied: Simone Young dirigiert Das Buch mit Sieben Siegeln

By Benedikt Zacher, 15 June 2015

Mit einem gewaltigen Oratorienkonzert verabschiedet sich Simone Young von Hamburg.

3262   smaragd • előzmény3257 2019-01-20 10:16:20

 

Tegnap hangzott fel Madridban:

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019 

Auditorio Nacional de Música: Sala Sinfónica

Calle del Príncipe de Vergara 146, Madrid, 28002, Spain

On Saturday 19 January 2019 at 12:30

PROGRAMME

Marshall, Wayne (b. 1961) Intrada

Marshall, Wayne (b. 1961) Improvisation

Ager, Andrew (b. 1962) Toccata and fugue for organ

Roger-Ducasse, Jean (1873-1954) Pastorale

Schmidt, Franz (1874-1939) Toccata in C major

Willan, Healey (1880-1968) Introduction, Passacaglia and Fugue for Organ 

PERFORMERS

Wayne Marshall    Organ

3261   smaragd • előzmény3260 2019-01-18 07:01:37

 

Már korábban is szóvá tettem és sajnos azóta sem változott a honlap oldalának hiányossága, az orgonaszólót játszó Kovács Róbert szerepeltetésének elmaradása,magyarul: nincs a közreműködők között feltüntetve!

Fórumtársunk koncertélményét ehhez kapcsolódva idézem:

831 Radegundis 22.10.2015

"A hatodik és hetedik pecsét közötti (Ceasur!) gyönyörü - mennyei - orgonaszó után érezni lehetett a helyzet komolyságát jelzö "csendet", a türelem lejártát, az égiek verdiktjét - ezt Honeck mesterien oldotta meg.

Nekem különösen tetszett Kovács (szerintem) Schmidt elképzeléséhez méltó játéka. Minden túlzástól mentesen látta el a feladatát. A záró orkánszerü tapsban nagy ünneplésben volt része mindenkinek - kivéve öt, pedig ö is szólistaként szerepel nemcsak a müsorfüzetben, a castingben, hanem Schmidt "szereposztásában" is. Végül, amikor már vagy tizedszer tapsolta ki a gárdát a közönség, Honecknek "eszébe jutott", hogy ott van még egy szólista, aki szerényen ül hangszerénél a zenekar bal oldalán, a hegedüsök utolsó pultja mögött. Amikor - talán kissé elnézést kéröen is - intett neki, akkor nagy megkönnyebbülésemre - és meghatódottságomra - kitört az ováció - szóval a közönség igazán észrevette és értékelte is a közremüködését!"

3260   smaragd • előzmény3259 2019-01-16 07:42:51

 

Wiener Symphoniker

Musikverein Wien, Großer Saal

20. 10. 2015

Franz Schmidt:  "Das Buch mit sieben Siegeln"

Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes 

INTERPRETEN

MANFRED HONECK  Dirigent 

SUNHAE IM   Sopran 

BERNARDA FINK  Alt 

MAURO PETER   Tenor 

CHRISTIAN ELSNER   Tenor 

STEPHEN MILLING   Bass 

FLORIAN BOESCH  Bass 

SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE   Gemischter Chor 

JOHANNES PRINZ   Chorleitung 

 

3259   smaragd • előzmény3255 2019-01-13 19:14:19

HONECK / SCHMIDT "DAS BUCH MIT SIEBEN SIEGELN"

Eine geradezu mystische Aura umweht Franz Schmidts Oratorium "Das Buch mit sieben Siegeln", das zum 125. Jubiläums des Musikvereins entstand und eben dort am 14. Juni 1938 von den Wiener Symphonikern uraufgeführt wurde. Mit seinem riesigen Aufgebot von Chor, Orchester und Solisten beweist diese Vertonung der Offenbarung des Johannes bei jeder Aufführung aufs Neue eine geradezu sagenhaft atemberaubende Wirkung. Eine außergewöhnliche Klangsprache mit subtilen Harmonisierungen und einem sehr herausfordernden Orchester- und Vokalpart zeichnen, dieses letztes Meisterwerk der Spätromantik aus, das Manfred Honeck mit einem namhaften Sängerensemble an zwei Abenden aufführen wird. "Das Buch mit sieben Siegeln", das zum 125. Jubiläums des Musikvereins entstand und eben dort am 14. Juni 1938 von den Wiener Symphonikern uraufgeführt wurde. Mit seinem riesigen Aufgebot von Chor, Orchester und Solisten beweist diese Vertonung der Offenbarung des Johannes bei jeder Aufführung aufs Neue eine geradezu sagenhaft atemberaubende Wirkung. Eine außergewöhnliche Klangsprache mit subtilen Harmonisierungen und einem sehr herausfordernden Orchester- und Vokalpart zeichnen, dieses letztes Meisterwerk der Spätromantik aus, das Manfred Honeck mit einem namhaften Sängerensemble an zwei Abenden aufführen wird. 

3258   smaragd 2019-01-12 23:17:30

 

Franz Schmidt: Chaconne (1931) / YT https://youtu.be/Vy1gtBpZrGY

3257   smaragd • előzmény3256 2019-01-11 17:38:01

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019 

Tegnap és tegnapelőtt Stockholmban, ma este és holnap után Milánóban játszák Franz Schmidt 4. szimfóniáját....

Megjelentek a részletek a 3150 számú bejegyzésben előzetesként olvasható előadásról: 

INIZIATIVE CULTURALI

Conferenza prima del concerto

Auditorium di Milano - Foyer della balconata 

venerdì 11 gennaio 2019 ore 18.00 Ingresso libero

Franz Schmidt e la Vienna delle inquietudini

Relatore: Marco Brighenti

Violoncellista, pianista e compositore, Franz Schmidt fu l’emblema dell’ultima generazione di musicisti che la capitale asburgica donò al mondo prima di essere travolta dal crollo dell’Impero e dall’annessione nazista. Primo violoncello della Filarmonica di Vienna sotto Gustav Mahler, allievo fedele di Bruckner, conoscente ed interprete di Schoenberg, Franz Schmidt seppe forgiarsi un linguaggio che, pur ancorato alla tradizione, risuona oggi carico di presagi oscuri, inquietudini che ben traspaiono dalla Sinfonia n. 4, il suo capolavoro sinfonico, un requiem scritto per la morte della giovane figlia.

*A sinistra due immagini della Conferenza di sabato 29 dicembre 2018

Copyright Mario Mainino

http://www.laverdi.org/en/events/2018%20-%202019/haydn-mozart-e-schmidt

http://www.laverdi.org/it/pages/una-giornata-in-auditorium

Alexandre Tharaud returns to laVerdi under the sign of Haydn and Mozart to perform two piano concerts that are as famous as they are well-liked for their freshness, luminosity and measure. From the triumphs of the Habsburg classical age, the outstanding French pianist, who was already laVerdi’s guest at the Scala in 2017, thus hands the baton to our Musical Director. With a temporal leap of almost one hundred years, Claus Peter Flor will in fact invite us to rediscover one of the most remarkable Austrian composers between the nineteenth and twentieth centuries: Franz Schmidt.

INTERPRETERS

Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi 

Alexandre Tharaud  Piano

Claus Peter Flor  Conductor      (Ph. Shawn Northcutt)

 

3256   smaragd • előzmény3219 2019-01-10 19:30:06

 

Előzmény 3124, a tegnapi koncert ma is hallható:

https://www.konserthuset.se/en

 

 

FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019 

Thursday 10 January 2019 19.00

Ends approximately 20.50 

Royal Stockholm Philharmonic Orchestra

 

SCHUMANN'S CELLO CONCERTO

 

Australian conductor Simone Young is back with a young star cellist. 

Australian conductor Simone Young and the Royal Stockholm Philharmonic’s string section will begin the concert with Arnold Schoenberg’s beautiful Notturno – Night Music. In conclusion, we will hear Austrian composer Franz Schmidt’s fourth and final symphony. This elegant and brightly coloured music is also powerful without ever being pompous. 

The music          Approximate times

Arnold Schönberg Notturno for strings and harp   4 min

Robert Schumann Cello Concerto  25 min

Franz Schmidt Symphony No. 4    42 min

 

Participants

Royal Stockholm Philharmonic Orchestra

Simone Young Conductor

Kian Soltani cello

 

3255   smaragd • előzmény3254 2019-01-08 16:03:55

 

Wiener Symphoniker

Musikverein Wien, Großer Saal

14. 5. 2012

Franz Schmidt:  "Das Buch mit sieben Siegeln"

Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes 

 

INTERPRETEN

FABIO LUISI  Dirigent 

CHRISTIANE OELZE   Sopran 

CHRISTA MAYER     Alt 

HERBERT LIPPERT   Tenor   (Evangelist)

TIMOTHY OLIVER   Tenor 

RENÉ PAPE   Bass   (Stimme des Herrn)

STEFFEN RÖSSLER    Bass 

ROBERT KOVÁCS  Orgel 

SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE  Gemischter Chor 

3254   smaragd • előzmény3253 2019-01-06 09:14:26

 

Wiener Symphoniker

Musikverein Wien, Großer Saal

13. 5. 2012

 

Franz Schmidt:  "Das Buch mit sieben Siegeln"

Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes 

INTERPRETEN

FABIO LUISI  Dirigent 

CHRISTIANE OELZE   Sopran 

CHRISTA MAYER     Alt 

HERBERT LIPPERT   Tenor   (Evangelist)

TIMOTHY OLIVER   Tenor 

RENÉ PAPE   Bass   (Stimme des Herrn)

STEFFEN RÖSSLER    Bass 

ROBERT KOVÁCS  Orgel 

SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE  Gemischter Chor 

3253   smaragd • előzmény3252 2019-01-03 15:42:03

 

Wiener Symphoniker

Musikverein Wien, Großer Saal

Franz Schmidt:  "Das Buch mit sieben Siegeln"

Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes 

16. 4. 2007

INTERPRETEN

FABIO LUISI  Dirigent 

HERBERT LIPPERT  Tenor  (Stimme des Herrn)

JAN-HENDRIK ROOTERING  Bass  (Johannes)

ANNETTE DASCH   Sopran 

BIRGIT REMMERT  Mezzosopran 

JOHANNES CHUM  Tenor 

GÜNTER HAUMER   Bass 

ROBERT KOVÁCS  Orgel 

SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE  Gemischter Chor 

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Budapesti Wagner-Napok
WAGNER: A Rajna kincse

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Karmester vizsga III.
Győri Filharmonikus Zenekar
BEETHOVEN: 7. (A-dúr) szimfónia, op. 92
Vezényel: Rajna Martin
RAVEL: Pavane egy infánsnő halálára
PUCCINI: Bohémélet – részletek a 3. felvonásból
Vezényel: Tóth Sámuel

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Fejérvári Zoltán (zongora)
Borbély Károly (festőművész)
Anima Musicae
SCHMELZER: Vivóiskola
VARGA JUDIT: Mosi
BEETHOVEN: B-dúr zongoraverseny, No. 2, op. 19
SCHÖNBERG: Verklärte Nacht (A megdicsőült éj), op. 4

20:00 : Budapest
Pesti Vármegyeháza Díszudvara

Abouzahra Amira, Abouzahra Mariam (hegedű)
Concerto Budapest
vez.: Keller András
MOZART: Figaro házassága – nyitány
MOZART: C-dúr kettősverseny, K. 190
MOZART: g-moll szimfónia No. 40, K. 550
A mai nap
történt:
1947 • Az Albert Herring bemutatója (Glyndebourne)
született:
1819 • Jacques Offenbach, zeneszerző († 1880)