vissza a cimoldalra
2020-07-07
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11529)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3962)
Bartók Rádió (778)
Belcanto (946)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1430)
Kodály Zoltán (387)
film és zene (203)
Kimernya? (3692)
Pantheon (2686)
Kortárs zene (94)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4859)
A MET felvételei (631)
Kedvenc előadók (2845)
Régizene (3406)
Operák, amelyeket utálunk (305)
Balett-, és Táncművészet (6029)
Mozartról magasabban (696)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Kortárs zene (daunerni, 2012-04-14 20:16:17)

     
94   Edmond Dantes • előzmény93 2020-07-06 21:14:37

Multkori MET-streamben pont a finalet neztem meg. Hatasos es hatasvadasz.

93   Corvette 2020-07-06 20:54:29

Batter my heart

 

Ez pedig az utolsó jelenet.

Oppie

Lord, these affairs are hard on the heart.

All personnel, including the scientists and the military, take cover. The bomb detonates.

Voice of a Japanese Woman

Please give me some water. The children are asking for water. Tanimoto-san, please help me. I cannot find my husband. Please, give me some water. Please, give me some water.

 

92   Corvette 2020-07-06 20:25:04

Music for Mallet Instruments, Voices and Organ

 

91   Corvette 2020-07-04 09:39:58

Uri Rom b. 1969

Concerto 'L' Olimpiade [ Quasi-Pasticcio after Vivaldi & Tessarini ]

Album címe: Concerto, Venice: The Golden Age

Előadók: Xenia Löffler - Baroque Oboe Georg Kallweit - Violin & concertmaster Akademie für Alte Musik Berlin Harmonia Mundi

" The programme begins with a concerto composed by Rom [b. 1969] in 2013 to a commission from the Akademie für Alte Musik and dedicated to Xenia Löffler, one of today’s leading oboists. 'Concerto L’Olimpiade' is a sort of pasticcio based on works by Antonio Vivaldi and Carlo Tessarini. The first movement is based on the aria ‘Siam navi all’onde algenti’ from the opera' L’Olimpiade'. The second movement reflects the reception of the Italian style by J. S. Bach. The finale takes as its models a movement from a violin concerto by Vivaldi (RV 172) and a movement from a violin concerto by Tessarini. The solo part and the formal layout of the movement are new ".

90   Corvette 2020-07-01 14:09:23

 

New World Jazz – Michael Tylson Thomas, New World Symphony

Kiadó: RCA Victor Red Seal (1998)

A lemezen a jazz és a klasszikus zene találkozik 8 ikonikus darabban, egy tehetséges és fiatal zenekar előadásában. A hangminőség elsőrangú. RCA Red Seal...:)

Anno emiatt a John Adams darabért szereztem be a kiadványt:

Lollapalooza


A New World Symphony Orchestrát Michael Tylson Thomas alapította 1987-ben azzal a céllal, hogy a húszas éveiben járó ifjú zenészeknek lehetőséget biztosítson a profi zenekari munkára való felkészülésre. Az ösztöndíjas tanulmányi idő három szemeszterből áll. Ez idő alatt az ifjú titánok megismerkedhetnek a zeneirodalom alapvető műveivel, a hazai és külföldi koncerteken megcsillogtathatják tudásukat, plusz a karrierépítéshez elengedhetetlen financiális és management ismeretekre is szert tehetnek.

Bevallom, először meg sem néztem kik az előadók, alapból azt hittem, hogy a San Franciscó-i Szimfónikusok. Csak akkor kezdtem el gyanakodni amikor az oboa, a Milhaud műben, egyszer csak nem volt a helyzet magaslatán. Félreértés ne essék, egyáltalán nem fúj rosszul a szólista, de azért hallani, hogy erősen küzd a 3 vonalas hangok kötéseivel. Mondjuk ember legyen a talpán aki ezt a kellemetlen állást hibátlanul eljátsza. 12:20-tól meg lehet hallgatni.

La Creation du Monde

A társaság nagyon hajtós. Lehengerlő a zenekari hangzás, itt 100%-on ég és dolgozik mindenki. Ezt a csapatot bármikor meghallgatnám és ha lehetne pont ezzel a szettel szeretném. Én és a jazz nem vagyunk kibékíthetetlen ellentétek, de ha választani kellene akkor ezerszer inkább a komolyzene. :)

Viszont ez az album most nagyon felkeltette a  figyelmemet eme kevésbé kötött műfaj iránt. Ez elsősorban a zeneszerzőknek köszönhető, akik fantasztikusan ötletesen, ízlésesen és nem kevés humoral borzolták össze a zenei határokat, másodsorban a karmesternek, aki kitalálta ezt a projektet és lehetővé tette, hogy ilyen virtuóz formában hallgathassam vissza a darabokat. Sok értelmét nem látom, hogy végigvegyem minden egyes mű legszebb pillanatát, tessenek inkább otthon lejátszani őket! Minél hangosabban. A high-end nem tűri a pianot. :)


Leonard Bernstein - Prelude, Fugue and Riffs
George Antheil - A Jazz Symphony

89   Corvette 2020-06-27 08:33:11

 

John Adams - On the Transmigration of Souls (2002)

 

Info angolul itt és itt.

Ide kattintva a teljes mű meghallgatható.

88   Búbánat 2020-06-26 22:25:05

Hétköznaponként 22.00 és 23.00 óra között „kortárs” zene hallgatható a Bartók Rádióban, pontosabban ’Ars Nova' – a XX –XXI. század zenéje-

A mai adásban hallhattuk illetve még hallhatjuk:

22:00 – 23- Ars Nova 

- a XX-XXI. század zenéje
Tribune Internationale des Compositeurs 1955 – 2019

A díjazott magyar művek (VIII/4. rész)

1. Balassa Sándor: Legenda – Dsida Jenő Hammelni legenda nyomán c. versére – javasolt mű: 1968 (Magyar Rádió Énekkara, vez.: Sapszon Ferenc – 1968. március – 6-os stúdió),

2. Mártha István: Karácsony napja – javasolt mű: 1982 (180-as Csoport, vez.: Soós András – 6-os stúdió, 1981. július 3.),

3. Kurtág György: A megboldogult R. V. Truszova üzenetei – kiválasztott mű: 1983 (Csengery Adrienne – szoprán, Budapesti Kamaraegyüttes, vez.: Mihály András – 6-os stúdió, 1981. december – 1982. január

87   macskás • előzmény86 2020-06-26 21:39:18

Mindkettőt sajnálom.

86   Corvette • előzmény85 2020-06-26 20:48:23

Nem. Akkor tanultam újra járni.

85   macskás • előzmény84 2020-06-26 19:00:53

Voltál a Müpában, mikor Pahud játszotta? 2014. március 4.

84   Corvette 2020-06-26 17:25:52

 

Hacsaturján: d-moll hegedűverseny fuvola átiratban
https://www.prestomusic.com/classical/p ... achaturian

A darab nagyon mutatós, valóságos jutalomjáték annak aki el bírja játszani. Hogy egy hegedűn mennyi vért kell izzadni a sikerhez azt nem tudom, de azt igen, hogy a fuvolisták igencsak megszenvednek rajta. Láttam, hallottam élőben őket eleget, tudom miről beszélek. Aki kellő erőt érez magában, hogy nekifusson a darabnak az két dologra mindenképpen készüljön fel: egyrészt folyamatosan át kell tudnia fújni egy nagyzenekart, másrészt el kell tudnia játszani a kottában leírtakat.

Egyik sem könnyű feladat. A fuvola nem egy hangos hangszer. Bár nagy dinamikai távlatokra képes ( sokkal nagyobbra mint pl. egy oboa ), de hol van a fuvola hangnyomása egy trombitához képest? A fasorban. Se. Aki nem hiszi, menjen el egy zeneiskolába, üljön be egy fuvolaórára és láss csodát, simán ki fog bírni 45 percet és még a füle sem fog zúgni utána. Trombitaóra után tutira borítékolt a halláskárosodás és akkor a kis nebuló még bele sem fújt egy egészségeset a csőbe.


A világon sokan tudnak kottát olvasni, viszont ez még nem jelenti azt, hogy a leírtakat a delikvens el is tudja játszani a hangszerén. Ehhez szükség van egy speciális motorikus képességre is, amelyet csak hosszú évek gyakorlásával lehet kialakítani. Vagy még akkor sem.

És az még a szerencsésebbik eset, amikor a fuvolán egy fuvolára komponált darabot kell eljátszani, mert ilyenkor nagy valószínűséggel figyelembe vették a hangszer sajátosságait, megszólaltatásának mikéntjét, a levegővételek helyeit, a futamok és kötések kijátszhatóságának lehetőségeit. Zeneszerzőknél ez jelenti a hangszerismeretet. Azt, hogy tudják mit komponálhatnak egy hangszerre és mit nem. Ha pedig elakadnak, akkor rendre kikérik egy ismert művész véleményét. Persze volt már olyan, hogy egy előadó azt mondta, hogy azt úgy leírva képtelenség eljátszani...azóta is őt röhögi a szakma.

Miért akar bárki is eljátszani egy hegedűversenyt fuvolán, amikor az nagyjából lehetetlen? Ezt én sem értem mert a fuvolának aztán tényleg semmi köze egy négyhúros vonóshoz, de páran mégis megtették és ráadásul nagy sikerrel. Nem ez az egyedi próbálkozás valami nagy horderejű hegedűverseny fuvolán történő eljátszására. Ott van példának okáért Mendelssohn e-moll koncertje, amelyet ha jól emlékszem előszőr Adorján András fújt fel lemezre, de meghallgatható a darab Bálint Jánostól is.

Hacsaturján fuvolaversenyének két átirata is van, az egyik Rampal, a másik Galwayhoz nevéhez köthető. Rampal Jean Martinonnal vette fel. Ez az a karmester aki anno ki akarta rakni a chicagóiaktól a nagy Ray Stillt. De nem sikerült neki, így maradt még 40 évet. :)
https://www.youtube.com/watch?v=jSAPrWxLGpA

Rampal átiratának fuvolaszólama, fekvését tekintve, sokkal közelebb áll az eredeti műhöz, viszont ez nagy nehézség az előadóknak mert rengetegszer kell egyvonalas hangon hangosan játszaniuk. Sajnos a forszírozott levegő befújástól rendszerint torzul a hang. Ha pedig valakinek aranyból van a hangszere, mint pl Bezalynak vagy Pahudnak, az duplán kellemetlen mert az aranyfuvola amúgy is puha hangú, amely tovább fokozza a zenekarba való hangi beolvadást. Szerintem egy ezüst hangszer sokkal célravezetőbb és ahogy hallom Galway ilyet használ a felvételén. Meg egy oktávval magasabban is játszik amely a magasabb frekvenciák miatt ugyancsak kedvez a fuvola jobb kihallhatóságának. Egy youtuber találóan meg is jegyzi, hogy Galway fuvolaversenyt csinált a hegedűversenyből, miközben Rampal megmaradt az eredeti fekvésnél, amitől az megmarad hegedűszerűnek. Szerintem Galway jól tette amit tett és számomra ezzel egyértelműen élvezhetőbbé vált a darab. Amúgy meg nem könnyebb magasabban játszani. Ellenkezőleg. Nem is csinálja utána senki. Egy meghallgatás bőven elég ahhoz, hogy a fuvolisták gyorsan elvessék ezt a lehetőséget.

Galway, Bezaly és Pahud interpretációinak összehasonlítása felesleges munka, mert Galwayt csak Galwayhoz lehet mérni, ahogyan a hattori hanzot is csak egy másik hattori hanzohoz. Nekem mindhárom előadás megvan, szeretem is őket, de legtöbbre Galway verzióját tartom. Nem pusztán a fuvolaszerűség, hanem a szólisztikusság miatt is. Bezaly fantasztikusan szép hangon fúj és a játéka gyönyörűen beleolvad a zenekari hangképbe. Külön érdekesség nála a körkörös lélegzés állandó jelenléte amellyel Galway egyáltalán nem él. Na, nem azért mert nem tudja, hanem mert nem látja szükségét. :) És itt válik nagyon látványossá a két művész közötti tudásbeli különbség. Mert itt Galway végzi a nehezebb munkát és nem Bezaly. Pahud is hatalmas fuvolás tehetség és felvételének külön értéket ad, hogy esetében élő előadásról van szó. Nem semmi. Különösen úgy, hogy koncertkörülmények között mennyi mindent képes megvalósítani a színpadon. Talán többet is mint Galway, csak nekem most a kevesebb a több mert egyvalamit sem Bezaly sem Pahud nem csinál: NEM HÚZZÁK MAGUKKAL A ZENEKART.

Galwayt nagyon nehéz tartani. Kérlelhetetlenül diktálja a tempót, még a legnehezebb harmadik tételben is, és egy pillanatra sem kétséges, hogy itt most ki a főnök. Ő. Ezért tartják őt sokan a fuvola királyának. Hozzá képest a másik két versenyző most csupán tehetséges növendék.

Galway előadása egy abszolút kuriózum. Ilyen technikával és hangon csak ő képes játszani. Elképesztő az ember. Fenomenális.

Itt meghallgatható a versenymű 3. tétele.

83   Corvette 2020-06-15 17:52:47

Short Ride in a Fast Machine · John Adams · Michael Tilson Thomas · San Francisco Symphony

A felvétel erről az albumról való: Adams: Harmonielehre - Short Ride in a Fast Machine ℗ 2011 San Francisco Symphony Released on: 2012-03-13

A cím kétértelmű. A short ride jelenthet egy gyors utazást és egy gyors numerát is. :)

Ennél jobb előadást egyelőre nem találtam  de nem is szükséges. A tempó pont tökéletes és az ütős sem veri szét a darab első felét ahogyan az pl. Rattle felvételén hallható. 

82   Corvette • előzmény81 2020-06-14 22:25:16

Megértem. Viszont a hivatkozott lemez nagyon jó. Sajnos nincs fent a Youtube-on az egész mert ha így lett volna, akkor a Harpsichord Concerto, Op. 14: IV. 13 Variations on Samuel Schiedts, "Ei du feiner Reiter" · c. tételt linkeltem volna be. Az kifejezetten emészthető.

Természetesen van belőle elérhető anyag de azt nem Haselböck játsza. Sajnos meg lettem fertőzve az audiofíliával és már csak olyan előadásokra szeretek hivatkozni amelyeket hallottam, ismerek és hifis szempontok alapján is vállalhatónak tartok. De ezt sztem nem kell különösebben magyaráznom. :)

81   daunerni • előzmény80 2020-06-14 22:11:37

Valamikor a 82 környékén (krisztus után) Hannoverben volt alkalmam egy csupa Distler művekből álló koncertet meghallgatnom. Egyszerre annyi nem esett jól belőle...

80   Corvette 2020-06-14 16:49:26

 

Hugo Distler (1908 - 1942 )

Azért nem mindenkinek jött be az élet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hugo_Distler
A róla készült fotók alapján ki hinné hogy ez a barázdált arcú öregember mindössze 34 évet élt? Rossz korba és legfőképp rossz országba született. Korán értésére adták, hogy ha nem lép be az NSDAP-ba akkor be fog zárulni előtte minden kapu és bár ellenkezett a dolog a nézeteivel mégis belépett a pártba. Ez is lett a veszte. Bár karrierje rohamos tempóban ívelt felfelé, a lelkiismeretével az isten iránti odaadása okán már nem tudott elszámolni, a feszültség túlnőtt rajta, hamarosan meghasonlott és végül öngyilkos lett.

Martin Haselböck és az általa alapított zenekar 1999-ben kiadta ezt a lemezt tőle:
https://www.allmusic.com/album/hugo-dis ... 0001366815

Rém izgalmas a zenei anyag. Az első versenymű a harmadik tétel impozáns méretei dacára is csupán kistestvérnek számít mert az igazi nagyágyú itt az op.14-es koncert amely nem három hanem négy (!) tételes. A csembaló nem tipikusan 20. századi hangszer, akár anakronisztikusnak is vélhetnénk a hozzá való visszanyúlást viszont olyan jól áll neki a modern összhangzattan mint Irinának ez a fehér ruha.
https://www.youtube.com/watch?v=83gCU0GD-bo

De hogy ne csak a szemünk legeltessük jöjjön egy részlet az albumról:

youtu.be/mxsWesZdSfY


Nem egyszerű muzsika. Párszor talán neki kell futni de aki kitartó annak hamar a fülébe fognak mászni a dallamok és egyszerre csak Bartókot és Lutoslawskyt fogja felfedezni a zenei sorok között. Ez egy nagyon jó lemez és hifis szempontból is jóra sikeredett. Best buy. Remélem, hogy Haselböck és a Wiener Akademie ( a világ egyik legjobb régizene együttese ) elég lesz az érdeklődés felkeltésére.

79   takatsa • előzmény78 2020-06-12 16:35:21

A MET-ben egy kortárs darabnál ez a mód járja. :)

78   Corvette • előzmény77 2020-06-12 00:06:01

A karmester maga a szerző. Hmmm. Most egy kicsit irígykedem.

77   takatsa 2020-06-11 22:59:00

Nekem a 2011-es MET felvétel van meg.

 

76   Corvette • előzmény75 2020-06-11 21:46:50

Igen, tetszik. Nagyon is. Szerintem egy klassz opera és amennyire hallom a közönség is veszi a lapot és jókat derül rajta. Nekem ezzel a gárdával van meg:

Richard Nixon: Robert Orth
Pat Nixon: Maria Kanyova
Henry Kissinger: Thomas Hammons
Mao Tse-tung: Marc Heller
Madame Mao (Chiang Ch’ing): Tracy Dahl
Chou En-lai: Chen-Ye Yuan
1st Secretary (Nancy T’ang): Melissa Malde
2nd Secretary: Julie Simson
3rd Secretary: Jennifer DeDominici
Opera Colorado Chorus
Douglas Kinney Frost, Chorus Master
Colorado Symphony Orchestra
Marin Alsop

Élő előadásról van szó. Idén már meghallgattam párszor mert nagyon tetszett a The Chairman Dances és a Fearfull Symmetries. Ezeknek a zenei anyaga köszön vissza az operába is ha valaki nem értené az utalásom.

A feliratozáshoz sok sikert és kitartást, én biztos, hogy nem fogom elvenni a "kenyered". :)

75   takatsa • előzmény69 2020-06-11 21:10:35

Bocs, hogy belerondítok a monológodba, de meg szeretném kérdezni, hogy tetszik-e neked a Nixon kínában. Mert szerintem egy nagyon vicces mű. Annyira tetszik, hogy talán készítek hozzá magyar feliratot. :)

74   Corvette 2020-06-11 20:09:48

Luciano Berio: Sequenza VII.

1990-ben hallottam először ezt a művet, élőben. Fagottos osztálytársammal a szó szoros értelmében végigröhögtük az egészet mert addig ilyet még nem hallottunk és azt hittük, hogy ez csak egy vicc amelyet nem is szabad komolyan venni és különben sem lesz vele soha dolgunk mert ez csak Bouleznek és körének az agymenéséről szól, ez az egész soha nem fog begyűrűzni Magyarországra, egyszer majd kifullad és vége lesz, pont. Mit sejtettünk mi akkoriban az európai modern zenei műhelyekről és az ott folyó szakmai munkáról...Ezekről tényleg csak pár zenésznek volt tudomása, főként olyanoknak akik kijuthattak fél évre, egy évre Boulezhez és intézetébe új dolgokat tanulni.

A szkepticizmusunkban azért volt valami mert ezt a darabot 1990-ben Párizsban is csak két ember tudta eljátszani. Az egyik Hadady László volt a másik pedig egy kollégája akivel egyazon zenei általános (!) iskolában tanított. Mára ez a közel 8 perces szólódarab a nemzetközi fafúvós versenyek első vagy második fordulójában kötelező darab, ergo megkerülhetetlen. Akadémiánkon is ott van az MA tananyagban mint opcionálisan elsajátítható előadási darab, de én azért nem tenném oda az ujjamat, hogy ma Magyarországon bárki el tudná játszani nemhogy betanítani. :)

A Sequenza VII leghitelesebb előadása Hadady László nevéhez fűződik, a felvételnél maga a bohém életű szerző is jelen volt aki kitörő örömmel konstatálta, hogy a szólista a 2*3 órányi stúdió időből csak hármat vett igénybe ( mert neki ennyi is elég volt a darab feljátszására ) és ahelyett, hogy ott kéne tölteni a drága idejét inkább elmehetnek egy jót enni.

Ennek a Sequenza VII-nek van egy zenekarra átültetett verziója is amelyet ugyancsak Hadadyval vettek fel.
https://www.youtube.com/watch?v=Z1DIj-dGzYM  

Muzsikusunknak van mire büszkének lenni:
https://www.loree-paris.com/musiciens/l ... 3/?lang=en
Ezt azért külön kiemelném: " ...he was Principal Oboist of the New York Philharmonic Orchestra during the summer of 2006."

Pár hónapja sikerült rátalálnom ennek a Sequenzanak egy kottával illusztrált változatára és gondoltam hátha segít egy kicsit jobban eligazodni ebben a darabban. A kotta kb akkora mint két A/3-as lap egymás mellé rakva, az egyik oldalán található a mű, a hátoldalon pedig az előadói instrukciók és a jelölésekhez valamint az akkord hangokhoz tartozó fogástáblázat. Youtube-ról önerőből a mű elsajátítása totál reménytelen, ehhez tanári segítség kell. A darab kottaképe nem egy tipikus notáció, az olvasása speciális tudást és különösen nagy gyakorlatot igényel, de aki alapszinten el tud tájékozódni egy kétszólamú invencióban az ezt úgyis egyből le fogja venni.

Íme a hivatkozott előadás.

Mennyire beteg zene már ez, nem? Én odáig vagyok érte és vissza, bármikor meg tudom hallgatni és veszteségmentesen is van belőle három verzióm. Ez a pali is nagyon jól játszik és látható-hallható, hogy nem kamuzik, minden egyes hangot ami oda van írva pontosan kijátszik.

A tempójelzések betartsa életbevágóan fontos ti. minden ütemre vonatkozóan meg van adva, hogy hány másodperc hosszúnak kell lennie, ergo van az a zeneszerzői akarat amely a legkisebb mozgásteret sem engedi meg az előadónak hanem csak egy, kizárólag egy interpretáció felé tereli a bátor próbálkozót. Hogy mennyire komolyan veszik ezt az időbeli kiosztást a zsűrizésnél azt az is mutatja, hogy stopperral mérik az időt. És, hogy ez mennyire nem kamu azt ez a videó is bizonyítja amely hangok nélkül mutatja a másodpercek múlását.

De van akinek stopper sem kell mert fejből játsza. Őt Didier Pateaunak hívják. Az előadása megtekinthető itt.

 

73   Corvette 2020-06-10 14:21:59

De Tijd (Time) · Louis Andriessen.

Ez a mű 1980-81-es keltezésű de ha ma adnák ki akkor is jócskán megelőzné a korát.

A felvétel 1993-as és 12 énekessel kiegészített 45 fős szimfónikus zenekar adja elő. Az egész mű csupán egy gigantikus tétel, hossza 42:56. Morton Feldman szokott ilyen méretekben komponálni de ennek a zenének semmi köze az ő művészetéhez szóval no para. ( Én amúgy szeretem Morton Feldmant ). Sőt, nem hogy az ő művészetéhez nincs köze hanem magához az emberiséghez sem. A kompozíció lenyűgözően lebilincselő olyannyira, hogy kétszer hallgattam meg egymás után. Egyszerűen nem akartam elhinni hogy valami ennyire jó tudjon lenni annak ellenére hogy még egy aprócska dallamfoszlány sincs benne. Igen, ez a mű totálisan nélkülözi a dallamot. Aki meghallgatja az tutira nem fogja másnap önfeledten fütyörészni a buszon sem pedig szórakozottan a ritmusát dobolni a konyhaasztal lapján miközben jólesően kortyolgatja az instant kávéját. Ez egy elvetemült számolós darab. Ízzadva számol a zenekar, ízzadva számol a karmester. Szív itt mindenki de legjobban a nyájas közönség mert soha nem tudhatja hogy éppen milyen lüktetésben van írva az aktuális ütem. 2/4, 3/4, 4/4, 6/8 5/4? Egy partitúra nagy segítség volna, enélkül sajna úgy bolyongunk a hangok erdejében mint vak Pista Brassóban. A zeneszerzői koncepció látszólag rém egyszerű. Végy egy zenekart, szóljon mindvégig valamilyen kitartott hang szerű nehezen beazonosítható akkord diszkrét vokállal megtámogatva, időnként szúrj be egy két éles akkordot hogy megtörd a monotonitást majd ahogy telik az idő egyre több hangszert szerepeltess de ennek ellenére maradjon minden statikus és tömegéből adódóan kimozdíthatatlan. És az akkordok jönnek is szépen látszólag minden logikát nélkülözve ugyanakkor bár elsőre toálisan disszonánsnak hatnak az alapmorajláshoz viszonyítva összességében konszonáns érzetet keltenek.

Az idő. Csak hát ez nem az ember által ismert és megélt idő hanem az emberen kívüli, az ősi, a világegyetem keletkezésével egyidős idő. A darab a kozmikus léptéket igyekszik megragadni ezért nem is siet sehová. Nincs dolga, nincs feladata. Még csak nem is halad. Az idő itt Casa sui mondhatnánk. Ha van is történés a tételen belül az nagyon rövid ideig tart és jelentéktelennek tűnik a darab időtartamának és kisugárzásának egészéhez képest. Csak az utolsó 5 másodpercben hallani a másodperc imitációját két ritmusfa összeütögetésének eredményeként. Fantasztikus zene fantasztikus előadásban.
A mű meghallgatható itt.

Andriessen-De-Tijd-Nonesuch.jpg

72   Corvette 2020-06-10 10:23:27

John Adams Violin Concerto. Előadó: Leila Josefowicz és aSt. Louis Symphony. Karmester: David Robertson.

Erről a felvételről van szó.

A harmadik tétel meghallgatható itt.

71   Corvette 2020-06-09 19:16:33

John Adams - Absolute Jest

Aki érti és veszi is a zenei poénokat az jól fog rajta szórakozni. Beethoven a kulcsszó.

Itt meghallgatható a teljes mű.

70   Corvette 2020-06-09 14:33:17

Két együttes egy eset. Róluk van szó:

Louis Andriessen - De Staat: Nederlands Blazers Ensemble, Lucas Vis

Andriessen: De Staat / De Leeuw, Schoenberg Ensemble

69   Corvette 2020-06-09 14:20:14

John Adams - Doctor Atomic Symphony

Ezt a szimfóniát hamarabb ismertem meg mint az operát és meglepve tapasztaltam, hogy a szimfónia zenei anyaga mennyivel másabb jelentéssel bír ebben a három tételben mint az operában. Valójában két teljesen eltérő történettel állunk szemben még akkor is ha a dallamok önmagukbank nagyon is ismerősek. Már akinek persze. :) Klassz zene.

Itt meghallgatható

68   Búbánat 2020-03-28 11:03:35

„Az élet megy tovább”

2020. március 19. Operavilag.net

Vajda Gergely: Fuharosok – opera-ősbemutató az UMZE Kamaraegyüttessel a BMC-ben.

KONDOR KATA írása a március 13-i koncertről

„Koherens elemzés helyett a cikk inkább kérdésekkel, végigjárandó gondolatmenetek kezdőpontjaival szolgálhatott. Egy opera-ősbemutató esetében azonban nagyon nehéz elsőre ennél többet tenni, különösen, ha olyan izgalmas és összetett műről van szó, mint Vajda Gergely Fuharosok című alkotása. Reméljük, lesz még lehetőségünk megtekinteni a darabot, gazdagítani és elmélyíteni a róla szerzett benyomásainkat.”

67   Búbánat 2019-08-20 18:39:26

Ma éjjel a Bartók Rádió műsorán

22:00 - 23.00  Ars Nova - a XX-XXI. század zenéje


1. Kocsár Miklós: Missa in A (Cantemus Gyermekkar, Pro Musica Leánykar, vez.: Szabó Dénes, szólót énekel: Földesi Ildikó, Drabik Zsuzsanna és Roma Sarolta),

2. Durkó Zsolt: Széchenyi oratórium (Fülöp Attila – tenor, Köves Péter – basszus, Magyar Rádió Ének- és Zenekara, vez.: Lehel György)

Szerk.-mv.: Bánkövi Gyula

66   Búbánat • előzmény65 2019-08-18 12:05:10

https://revizoronline.com/hu/cikk/7764/a-magyar-radio-szimfonikus-zenekaranak-koncertje/

"SERESS REZSŐ DARABOLVA" - Revizor - a kritikai portál

65   Edmond Dantes • előzmény64 2019-08-18 11:16:08

Utólag is jó szívvel ajánlom. Vajda Gergő Gergely jó kis koncertet csinált és a műsor is érdekes. Beírtam róla ld. Nemzeti Hangversenyterem.../4215.

64   Búbánat 2019-08-18 10:09:01

Magyar Televízió – M5 csatorna mai műsorán

2019. augusztus 18. vasárnap 15:05 - 16:00

MR Szimfonikusok koncertje  - Vajda Gergely ősbemutató

2019. február 11. - Zeneakadémia

 (55')

„A klasszikusként tisztelt legnagyobb mesterek, Bachtól, Haydnon és Mozarton át Stravinskyig, mindenféle aggály nélkül használtak fel olyan népszerű, sokak által ismert dallamokat, motívumokat, melyeknek önmagukban csekély művészi, de annál nagyobb használati értéke volt: például fütyülni lehetett vagy táncra ingerelt.

Astor Piazzolla a tangóban találta meg a maga zenei nyersanyagát, Stravinsky a Petruskában orosz nótákat, verklizenét éppúgy idézett, mint hamisítatlan bécsi keringőt, John Adams híres-hírhedt operájának táncbetéteiben pedig egy foxtrottra ismerhetünk rá.

Vajda Gergely legújabb művét egy globális sláger inspirálja, Seress Rezső 1930-as években írt dala, melyet a világban csak Gloomy Sunday címen emlegetnek.”

Műsor:

Vajda Gergely: Szomorú vasárnap – variációk (ősbemutató)

Piazzolla: Bandoneónverseny („Aconcagua”);

Stravinsky: Petruska;

John Adams: Nixon Kínában – Az elnök táncai;

Demeniv Mihály (harmonika);

 

A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara.

Vezényel: Vajda Gergely

 

62   Búbánat 2019-04-12 13:48:12

Vajda Gergely lett az Eötvös Péter Alapítvány programigazgatója – Interjú

Ur Máté, Papageno.hu, 2019. április 12.

"A  karmester-zeneszerzővel legutóbb annak kapcsán beszélgettünk, hogy 2018 decemberétől átvette az UMZE Kamaraegyüttes művészeti vezetését, most pedig újabb kihívás elé néz, hiszen hivatalosan is ő látja majd el az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány programigazgatói feladatait. Vajda Gergelyt az új feladatokról és az alapítvány munkájáról kérdeztük."

63   Búbánat 2019-04-12 13:48:12
61   Búbánat 2019-03-27 11:08:32

Bartók Rádió sugározza ma: 22:00 – 23.00  órakor

Ars Nova

- a XX-XXI. század zenéje

Sziklay Erika énekel

1. Kocsár Miklós: Magányos énekJózsef Attila verseire – a) Magány, b) Bánat, c) Nyári, könnyű szellők, d) Epilógus (km.: Budapesti Kamaraegyüttes, vez.: Mihály András),

2. Bozay Attila: Kínai szelence – kantáta Illyés Gyula verseire - a) Virágok és holdfény tavaszi folyón, b) Tavasz, c) Tavaszi éjszaka, d) Távolba nézve, e) Őszi bogár ciripelését hallgatva, f) Epilógus (1961)  (km.: Magyar Rádió Énekkara, Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vez.: Lehel György),

3. Láng István: Töredékek (km.: Budapesti Kamaraegyüttes, vez.: Mihály András),

4. Balassa Sándor: Antinomia – a) Áss szelíden és gondosan, b) Mélyre ások Op. 14. (1968)  (km.: Kovács Béla – klarinét, Szász Árpád – gordonka),

5. Székely Endre: Néniaa meghalt társak emlékére – A Szentírás és Weöres Sándor soraira (1967-69)  (km.: Ütő Endre – basszus, Magyar Rádió Énekkara, Magyar Állami Hangversenyzenekar, vez.: Mihály András)
 

Szerkesztő-műsoevezető: Bánkövi Gyula

60   Búbánat 2018-12-27 20:35:17

Nemrég ünnepelte a hazai zenevilág ​​​​​​a  Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas és kétszeres Erkel Ferenc-díjas zeneszerzőt,  érdemes művészt, Kocsár Miklóst,   85. születésnapja alkalmából.

Találtam egy régi újságcikket - benne olvashatunk Kocsár Miklóstól is, aki akkortájt a Rádió Zenei Főosztályán dolgozott és a műsorra kerülő ún. kortárs zene szegmenséért is felelt:

Magyar Ifjúság, 1984. szeptember 28. (39. szám)

„A zene mecénásai – A magyar  Rádió műhelytitkai”

„Az opera ára”

„- A rádió mecénási szerepe, azt hiszem, teljesen nyilvánvaló és közismert, legalábbis az érdekeltek körében, hiszen minden évben számos megbízást adunk a komponistáknak a zene majd’ minden műfajában — tájékoztat Kocsár Miklós, a hozzávetőlegesen száz munkatárssal dolgozó zenei főosztály helyettes vezetője. - A komoly zenét illetően a kórusművektől vagy a kamaraegyütteseknek szánt daraboktól kezdve az operáig, a daljátékig terjed a megrendelt szerzemények skálája. Húsz-harminc ilyen szerződést kötünk évente. Ez azt jelenti, hogy ennyi zeneszerzővel állunk az esztendő tizenkét hónapja alatt kapcsolatban. Ha utánaszámolunk, hogy hány olyan egyéniség van hazánkban, aki a komolyzene terén értéket képvisel és aktívan komponál, akkor csakhamar kiderül: azok vannak többen, akiknek mi megbízást adunk… Hogy kit kérünk föl, az bizalom dolga. Természetesen elsősorban az élvonalbeliek számára kínálunk fel ilyen lehetőséget, akik már korábban bizonyították rátermettségüket a zene különböző területein. Lektorainknak olykor mégis el kell utasítaniuk egy-egy benyújtott anyagot, mert bármily hihetetlenül hangzik is, Magyarországon manapság igen sokan foglalkoznak komoly zenével és kéretlenül is számos alkotás érkezik hozzánk. Csakhogy e váratlanul kapott művek nem mindig érik el azt a színvonalat; amelyet a művészi munkában joggal megkövetelünk…”

A mondottak szomorkás kicsengését úgy igyekszik feledtetni a főosztályvezető-helyettes, hogy vidámabb, a rádió segítőkészségét érintő témára tér:

„- Még az ifjú művészeket érdeklő zenei kísérletekhez is tudunk támogatást adni - mondja. - Nálunk működik ugyanis az ország egyetlen elektronikus zenei stúdiója, amely szinte egy percre sem marad kihasználatlanul. Sorban állnak a jelentkezők, közülük a legtöbben itt próbálhatják ki, valósíthatják meg először újszerű elképzeléseiket.
De nemcsak az alkotókat, hanem az előadókat, az együtteseket, sőt, a zenetudósokat is patronálja a rádió. Részint azzal, hogy bemutatkozási lehetőséget nyújt nekik, részint pedig azáltal, hogy óriási nyilvánosságot teremt számukra. Amikor a statisztikai felmérések arról számolnak be, hogy alig néhányan hallgattak egy adott időpontban rádiót, akkor a műsoroknak húsz-harminc ezres közönségük volt.
/
Mégis mindenekelőtt viszonylag jó anyagi lehetőségei azok, amelyek a rádiót hazánkban a zeneművészet fontos támogatójává teszik. Ez a tömegkommunikációs „nagyüzem” meglehetősen sokat költ arra, hogy új zeneművek, friss felvételek megszületését elősegítse, s mivel nem vállalkozás, hanem állami költségvetésből gazdálkodó intézmény, mindezt az ellenszolgáltatás, a nyereség reménye nélkül teszi. A hanglemezgyártó vállalat kiadásában napvilágot látó lemezek borítóján például elég gyakran olvasható, hogy a több tízezer példányban sokszorosított felvétel eredetije a Magyar Rádió stúdiójában készült.
A szép summa mögött, amelyet az egyébként szóbeliségre kárhoztatott tömegkommunikációs intézmény a zeneművészet felvirágoztatására fordít, személyes  - szerkesztői és alkotói - gondok lappanganak.

Kocsár Miklós, zeneszerzői mivoltát meg nem hazudtolva, e téma kapcsán a komponisták díjazásáról beszél:

„-  Egy opera ára nálunk legfeljebb huszonötezer forint - panaszolja.  Első hallásra ez talán elég szép pénznek tűnik, csakhogy az opera megkomponálása két-három évébe kerül az alkotónak. Ezt már a zeneművész szövetségben is fölvetettük, de mindeddig nem sikerült emelni a tarifát. A ,,-tól-ig” határt minisztériumi rendeletek írják elő…”

Szerettem volna megtudni még azt is, hogy a rádió zenei műsoraiban milyen a komoly és a könnyű műfaj aránya, de erre vonatkozóan egyértelmű választ senkiből sem sikerült kicsikarnom. Persze, annyi válfaja van a muzsikának, a sanzontól a daljátékig és a slágerré lett komoly zenei dallamokig, hogy szinte meg sem lehet határozni, mi melyik kategóriába tartozik.

59   Búbánat 2018-01-09 10:22:30

Bartók Rádió ma 22.00 – 23.00 óra:

Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

1. Soproni József: V. vonósnégyes (1988) (Kodály Vonósnégyes)

2. Fekete Győr István: Kék hegyek hidege - dalciklus Nagy László verseire –

a) Dél, b) Szerelem, c) Én és a fájdalom, d) Cinober fényben, e) Kívül süt a nap, f) Kék hegyek hidege (1970-71) (Andor Éva - szoprán, Fellegi Ádám - zongora)

3. Láng István: IV. szimfónia (1983) (Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vez. Lehel György)

 

A mikrofonnál: Varga János

Szerkesztő: Bánkövi Gyula

58   Haandel 2017-12-21 18:00:26

Why music should be beautiful...

57   Haandel 2017-11-28 18:21:34

Elbphilharmonie, Hamburg | 10 Oct 2017
Peter Eötvös: »Multiversum«

Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam
Iveta Apkalna
 organ
László Fassang Hammondorgel
conductor Peter Eötvös

 

 »I translate everything I see or experience into music. I am particularly fascinated by the theory of parallel worlds.«
Peter Eötvös

Video: Do We Live in a Multiverse?

56   Búbánat 2017-11-01 10:08:09

A Bartók Rádió mai műsorán szerepel

22.00 – 23.00 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

1. Petrovics Emil: Concerto grosso (Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok, hangversenymester: Somogyi Péter)

2. Soproni József: Mindenszentek litániája (Iván Ildikó - szoprán, Farkas Éva - alt, Fülöp Attila - tenor, Tóth János - basszus, Magyar Rádió Énekkara és a LFZE Budapesti Tanárképző Intézetének Zenekara, vezényel: Sazbó Tibor)

A mikrofonnál: Varga János

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
 

55   macskás 2017-10-13 12:37:19

55

54   Búbánat 2017-10-13 09:20:16

Bartók rádió mai műsorából

22.00 – 23.00 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéjéből

Soproni József műveiből

 1. II. kamarakoncert (Kollár Zsuzsa - zongora, Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának Kamaraegyüttese, vez. Serei Zsolt)

2. Magnificat (Temesi Mária - szoprán, Farkas Éva - alt, Mukk József - tenor, Kenessey Gábor - basszus, Magyar Rádió Énekkara és Szimfonikus Zenekara, vezényel: Gál Tamás)

A mikrofonnál: Varga János

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
 

53   Búbánat 2016-12-28 13:03:45
Lendvay Kamilló emlékére

Bartók Rádió, este 22.00 – 23.10

Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

Lendvay Kamilló (1928. december 28. - 2016. november 30.) műveiből

1. Jelenetek - kantáta Thomas Mann József és testvérei c. tetralógiájából

a) Ráhel türelmetlen vallomása,
b) Jákób vigasztalja Ráhelt,
c) Ráhel búcsúja (Kincses Veronika - szoprán, Polgár László - basszus, Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vez. Lehel György)

2. A csend harmóniája (Szombathelyi Szimfonikus Zenekar, vez. Petró János)

3. Stabat Mater (Jacqueline Mayeur - mezzoszoprán, Ile de France Vittoria Kórusa, Eric Leburn - orgona, Magyar Állami Hangversenyzenekar, vez. Michel Piquemal)

A mikrofonnál: Varga János

Szerk.: Bánkövi Gyula
52   Haandel 2016-05-14 16:53:14
Jonas Kaufmann: „Wunsch nach Unterhaltung“ zieht Publikum an

...
dpa:
Warum gibt es diese großartigen neuen Stücke denn nicht?

Kaufmann:
München und London sind so ziemlich die einzigen großen Häuser, die es überhaupt regelmäßig schaffen, neue Stücke in Auftrag zu geben. Natürlich gibt es auch heute einige begabte Komponisten, doch im Gegensatz zur Popmusik ist es in der Oper ein Tabu, Sachen zu schreiben, die eingängig und sozusagen retro sind und dadurch zum Hit werden. In der Oper versucht man, die hehre Kunst hochzuhalten. Ich kann natürlich verstehen, dass sich kein neuer Komponist vorwerfen lassen will, wie ein alter zu klingen. Aber was das Publikum anzieht, ist der Wunsch nach Unterhaltung und nicht der Wunsch, mit dem neuesten Stand der Musikwissenschaft konfrontiert zu werden. Darum müssen wir auf leisen Sohlen gehen, um diese Kunstform so lange wie möglich zu erhalten.
...
51   Búbánat 2015-11-02 22:38:50
A Bartók Rádió ma éjjeli műsorán szerepel

23.00 – 23.55 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

1. Szőnyi Erzsébet: Orgonaverseny (Lehotka Gábor, Magyar Állami Hangversenyzenekar, vez.: Németh Gyula)

2. Durkó Zsolt: Halotti beszéd - oratórium

Fülöp Attila – tenor
Ütő Endre – basszus

Magyar Rádió Énekkara /karig.: Sapszon Ferenc/,
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara-

Vezényel: Lehel György

A mikrofonnál: Varga János

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
50   Búbánat 2015-10-23 11:04:16
A Bartók Rádió ma éjjeli műsorsávjában szerepel:

23.00 – 23.55 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

Sugár Rezső: Hősi ének

Déry Gabriella – szoprán
Komlóssy Erzsébet – alt
Simándy József – tenor
Melis György – bariton

Budapesti Kórus
Magyar Rádió Gyermekkara

Állami Hangversenyzenekar

Vezényel: Forrai Miklós

A mikrofonnál: Varga János

Szerk.: Bánkövi Gyula
49   Búbánat • előzmény47 2015-10-08 10:39:53
Így már értem, én is erre figyeltem fel a műsorújságban...
48   Sipi 2015-10-08 09:13:13
Én ott voltam, nagyon érdekes volt. Valószínűleg írok róla részletesebben is, röviden csak annyit, hogy a zsűri úgy gondolta, nem olyan erős a csapat, hogy első díjat adjanak. A másodikat viszont megosztva kapta az in Spiral és a Quintet. Az in Spiral nekem tetszett, én is hasonló helyezésre tippeltem. A Quintetből nem sokat értettem, elsőre nem is igazán fogott meg, bár a zenekari elrendezés ötletes volt. Technikailag biztos nagyon profi, szinte az összes különdíjat is megkapta. Harmadik lett a Zöldfény-udvarú éj. Ez is tetszett, ha már Bartók volt idén az inspiráló zeneszerő, hát ez erősen a Mandarin városi forgatagára emlékeztetett. A Werkmusik nem kapott díjat, nem is gondoltam, hogy fog attól eltekintve, hogy szerintem mindenki ezen szórakozott legjobban. De hát a "geg" azért kevésbé időtálló.
47   macskás • előzmény46 2015-10-07 22:47:05
Hogy Ő is énekel a felvételen.
46   Búbánat • előzmény45 2015-10-07 18:25:09
Ezzel mit szerettél volna tudtunkra adni?
Egyébként a kantáta felvételét még májusban sugározta a rádió.
45   macskás • előzmény41 2015-10-07 11:01:53
Kincses Veronika!
44   macskás 2015-10-07 11:00:50
44
43   Búbánat • előzmény42 2015-10-07 09:42:52
szivárványok, 4. Sándor László: Divertimento - Giuco dei suoni)
42   Búbánat 2015-10-07 09:42:12
Ma este a Bartók Rádió közvetíti élőben:

19.35 – kb 22.00

Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet

CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál
Új Magyar Zenei Fórum 2015 - zeneszerzőverseny

A zenekari kategória döntője

Km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

Vezényel Vajda Gergely.

A döntőbe jutott művek:

1. Balogh Máté: Quintet
2. Bánkövi Gyula: Zöldfény-udvarú éj
3. Horváth Balázs: Werkmusik
4. Slezák Andrej: in Spiral

A zsűri tagjai:
Jeney Zoltán zeneszerző, professor emeritus, a zsűri elnöke,
Sári József zeneszerző, egyetemi tanár,
Vajda Gergely karmester, zeneszerző

A hangverseny szünetében a hallgatók megismerkedhetnek a kamarazenei kategória döntőbe jutott műveinek részleteivel

(1. Balogh Máté: Melodiemusik, 2. Dargay Marcell: Moment of the immortal immigrant, 3. Alessio Elia: Eltűnő
41   Búbánat 2015-05-05 10:57:03
A Bartók Rádió ma éjjel sugározza

22.45 – 23.55 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

1. Sári József: Preambulum (Berényi Bea, Dratsay Ákos - fuvola, Rónaszéki Tamás, Keszthelyi Tamás - hegedű, Ludmány Emil - mélyhegedű, Agócs Márta - gordonka, vez. Gerát László)
2. Bozay Attila: I. zongoraszonáta (Würtz Klára)
3. Soproni József: IV. vonósnégyes (Kodály Vonósnégyes, tagjai: Duska Károly, Szabó Tamás - hegedű, Fias Gábor - mélyhegedű, Devich János - gordonka)

4. Lendvay Kamilló: Jelenetek - kantáta - Thomas Mann: József és testvérei c. tetralógiájából –
a) Ráhel türelmetlen vallomása
b) Jákob vigasztalja Ráhelt
c) Ráhel búcsúja
(Kincses Veronika - szoprán, Polgár László - basszus, Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vez. Lehel György)

A mikrofonnál: Varga János
Szerk.: Bánkövi Gyula
40   Búbánat 2015-03-15 14:43:49
A Bartók Rádióban hallható ma éjjel

23.00-23.55 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

1. Soproni József: VI. vonósnégyes (Auer Vonósnégyes, tagjai: Sipos Gábor, Lukács Katalin - hegedű, Gulyás Nagy György - mélyhegedű, Szabó Judit - gordonka),

2. Durkó Zsolt: Széchenyi oratórium

Fülöp Attila – tenor
Köves Péter – basszus

A Magyar Rádió Ének- és Zenekara

Vezényel: Lehel György

A mikrofonnál: Varga János

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
39   Búbánat 2014-12-25 13:05:16
Ma éjjel a Bartók Rádió műsorán szerepel

23.00 – 23.55 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

Szőnyi Erzsébet műveiből 1. Három ötlet négy tételben (Almásy László - zongora, Corelli Kamarazenekar, vez. Ella István) 2. Hárfás kvintett (Kocsis Andrea, Danubius Vonósnégyes), 3. Jeruzsálemi képeslapok - a) Szuk, b) Via dolorosa (Egri-Pertis Duó - zongora)

4. Radnóti-kantáta
a) Himnusz a békéről
b) Trisztánnal ültem
c) Keserédes
d) Meredek út
e) Virágének
f) Nyugtalan órán

(László Margit - szoprán, Horváth József - tenor, Melis György - bariton, Budapesti Kórus, Radnóti Miklós Gimnázium Énekkara, MÁV Szimfonikus Zenekara, vezényel: Margittay Sándor)

A mikrofonnál: Varga János

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
38   Búbánat 2014-12-23 19:40:01
23.00 - 23.55 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

Kocsár Miklós műveiből

1. Öt vegyeskar - népi imádságok Erdélyi Zsuzsanna gyűjtéséből: a) Hegyet hágék, b) Oh hajnal, hajnal!, c) Keresztvetés, d) Szent Antal tüze, e) Hálog hasadj meg! (MR Énekkara, vez. Erdei Péter)

2. Az éjszaka képei - oratórium Juhász Ferenc verssoraira
Pászthy Júlia - szoprán
Csurja Tamás - bariton

Km. az MR Énekkara és Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Ligeti András

A mikrofonnál: Varga János.

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
37   Búbánat 2014-12-14 13:40:05
Ma éjjel a Bartók Rádió műsorán szerepel ez a program:

23.00 – 23.55 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

A Durkó Zsolt: „II. vonósnégyes” és Karlheinz Stockhausen:” Keresztrejtvény” művek mellett harmadik zenedarabként vokális hangokra is komponált különleges, ritkán felhangzó szimfonikus műre figyelhet fel majd a rádióhallgató_

Erik Satie: Szókratész - szimfonikus dráma Platon dialógusaira

a) Szokratész arcképe
b) Az Ilisszosz partján
c) Szoktarész halála

Szókratész - Ercse Margit /szoprán/
Alkiadész - Sándor Judit /szoprán/
Phaidon - Szirmay Márta /alt/
Phaedrosz - Németh Zsuzsa /alt/

Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara

Vezényel: Bolberitz Tamás

(Magyar Rádió 6-os stúdió, 1973. szeptember 30. - részletek)

A mikrofonnál: Varga János

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
36   Búbánat 2014-07-03 09:44:00
Ma éjjel a Bartók Rádióban

23.00 – 23.55 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

Visszatekintés - Új magyar zene a rádióban 1971-1980 - V/4. rész

1. Bárdos Lajos: Jeremiás próféta könyörgése (MR Énekkara, vez. Mohayné Katanics Mária, Közönségdíj 1978.)
2. Kurtág György: Tizenkét mikroludium - hommage a Mihály András (Éder Vonósnégyes, tagjai: Éder Pál, Tóth Erika - hegedű, Tóth Zoltán - mélyhegedű, Éder György - gordonka, Kritikusok díja 1975.)

3. DURKÓ ZSOLT: HALOTTI BESZÉD - ORATÓRIUM

Fülöp Attila - tenor
Ütő Endre - basszus

Km. a Magyar Rádió Énekkara és Szimfonikus Zenekara

Vezényel: Lehel György

(Kritikusok díja és Közönségdíj 1975.)

A mikrofonnál: Varga János.
Szerkesztő: Bánkövi Gyula
35   Janus • előzmény34 2014-01-24 07:21:54
Ott voltam tegnap élőben és nekem tetszett a zene. Nagyon kifejező és hatásos volt. Vajda Gergely kezei alatt pedig a zenekar ragyogó teljesítményt nyújtott. Árnyalatokban gazdag volt a zenekari hangzás, amely sokféle hangulatot és érzelmet vonultatott fel. Örülök, hogy Vajdát egyre gyakrabban van alkalmam Budapesten fellépni látni és hallani. A hangszerelés nekem kifejezetten tetszett. Nem volt kakafónia: a zenei szövetett Eötvös átgondoltan és szépen összefogva építette fel. Sokszor kicsit meditatív volt a zene hangulata, de ez jól illett a történet elvontságához. A történet, hát az nem volt könnyen befogadható és követhető. Minden elemét nem is értettem - meg kellene még egyszer nézni az egészet. Az énekesek kitettek magukért. Különösen a címszerepet éneklő Annette Schönmüller tetszett. Jól bírta a magasságokat és nem egyszer megerőltető szólamát biztos énektechnikával adta elő, nem éreztem élesnek és kellemetlennek hangját egyszer se. Bár lehet, hogy egyeseknek maga a zene volt kellemetlen - nekem az is tetszett, nem is kicsit! A férfi főszereplő Eric Stoklossa is nagyon jó volt! Szép tenor hangja van. És az énekesek színészi játéka is nagyon kifejező és jó volt! Ilyet a MÁO-ban ritkán látni. Már pedig az opera arról is kellene, hogy szóljon, hogy az énekesek színházat is csinálnak, nemcsak énekelnek osztán annyi. Persze az éneklés a fő - főleg a klasszikus operák esetében, de egy jó modern operában a szöveg és a zene általában olyan szoros egységet alkot, hogy színház és zene nem nélkülözheti egymást a zavartalan műélvezet csak akkor van biztosítva, ha nemcsak a zenei, de a rendezői kivitelezés is megfelelő. Normál esetben minden operaelőadáson ez lenne az alap, de amíg Verdit elviszik a hátukon az énekesek, egy Eötvös operánál szerintem ez édes kevés. Ahogy a szöveg értése is nagyon fontos, mert enélkül megint csak semmi értelme az operát megnézni. Zene, szöveg és színház szoros egységét láttuk tegnap is, amely eléggé igénybe veszi a befogadót és elfárasztja, főleg azt, aki a klasszikus repertoáron nevelkedett és nem is nagyon nyitott másra. De véleményem szerint ez is kell. De hát sajnos a MAÓ repertoárja tele van lyukakkal, hiányokkal. És ez nem is fog változni. Viszont szerencsére a MÜPA időről időre biztosítsa, hogy ha csak egy este erejéig is, de ilyen előadásokban is legyen részünk. Nagyszerű volt a tegnap este!
34   Búbánat 2014-01-23 13:30:35

Este a Bartók Rádióban:

19.05 – kb. 22.00 Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet

Eötvös Péter: Paradise reloaded (Lilith) - opera

Szövegét Albert Ostermaier írta

Vezényel: VAJDA GERGELY

Km. az MR Szimfonikusok

Szereposztás:

Lilith - Annette Schönmüller
Éva - Rebecca Nelsen
Ádám - Eric Stoklossa
Lucifer - Holger Falk
I. jós - Avelyn Francis
II. II. jós - Christina Sidak
III. III. jós - Anna Clare Hauf
A angyal - Gernot Heinrich
B angyal - Andreas Jankowitsch
C angyal - Michael Wagner

A Neue Oper Wien félig szcenírozott előadása

Rendező: Johannes Erath A 26.

Mini-Fesztivál produkciója
33   Búbánat 2014-01-08 12:32:18
23.00 – 23.55 Ars nova - a XX-XXI. század zenéje

Ribáry Antal műveiből, születése 90. évfordulóján

1. Hat improvizáció (MR Szimfonikus Zenekara, vez. Medveczky Ádám)
2. IV. vonósnégyes (La malinconia) (Kodály Vonósnégyes, tagjai: Duska Károly, Szabó Tamás - hegedű, Fias Gábor - mélyhegedű, Devich János - gordonka)
3. Hellas - szvit alt szólóra, vegyeskarra és zenekarra - Aszklepiádész és Plátón verseire - a) Bevezetés, b) Szakrális tánc, c) Szomjuhozóknak a hó, d) Csillagok, e) Extatikus tánc, f) Epilógus (Komlóssy Erzsébet, Budapesti Madrigálkórus, MR Szimfonikus Zenekara, vez. Lukács Ervin)
4. Metamorfózisok (Szelecsényi Norbert - zongora)
5. III. szimfónia (MR Szimfonikus Zenekara, vez. Pál Tamás)

A mikrofonnál: Varga János
Szerkesztő: Bánkövi Gyula


A LAJOS KIRÁLY VÁLIK című vígopera zeneszerzője, Lásd a Házy Erzsébet-topicban is a
2.675 és 2.676 sorszámnál.
32   Búbánat 2013-11-28 12:10:40
Ma éjjel a Bartók Rádióban

23.00 – 23.55 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

Lendvay Kamilló műveiből

Km. az MR Szimfonikus Zenekara

1. Rapszódia (vez. Drahos Béla)
2. II. hegedűverseny (ea. Szabadi Vilmos, vez. Győriványi Ráth György),

3. Jelenetek Thomas Mann József és testvérei c. tetralógiájából –
a) Ráhel türelmetlen szerelmi vallomása
b) Jákob vigasztalja Ráhelt
c) Ráhel búcsúja
(km. Kincses Veronika - szoprán, Polgár László - basszus, MR Énekkara, vez. Lehel György)

A mikrofonnál: Varga János

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
31   ladislav kozlok 2013-10-24 10:37:25
Felhivom a kortars zene kedveloinek a figyelmet, hogy Pozsonyban minden 2 evben MELOS-ETHOS neven, kortars zenei fesztivalt rendeznek.
Ebben az evben november 8. es 14.kozott. Reszletes informaciok angol nyelven: www.hc.sk/en/melos-etos
30   Búbánat 2013-10-23 14:18:39
Bartók Rádióban ma éjjel

23.00 – 23.55 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

Sugár Rezső: Hősi ének - hősi ének szólókra, ének- és zenekarra

Szövegét Romhányi József írta

Déry Gabriella – szoprán
Komlóssy Erzsébet – alt
Simándy József – tenor
Melis György – bariton

Budapesti Kórus
Magyar Rádió Gyermekkórusa
Állami Hangversenyzenekar

Vezényel: Forrai Miklós

A mikrofonnál: Varga János

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
29   Búbánat 2013-10-22 12:08:59
23.00 – 23.55 Ars nova - a XX-XXI. század zenéje

1. Szokolay Sándor: Magyar zsoltár - történelmi imádság - kantáta Dsida Jenő Psalmus Hungaricus című versére

Bazsinka Zsuzsa
Ulbrich Andrea
Gulyás Dénes
Kálmándi Mihály
Bátor Tamás

MR Gyermekkara, Ének- és Zenekara

Vezényel: Géczy Olga

2. Dubrovay László: Magyarok szimfóniája - elektroakusztikus kompozíció

A mikrofonnál: Varga János

Szerkesztő: Bánkövi Gyula

28   Búbánat 2013-08-13 18:29:42
Egy órás műsorral köszöntjük Vajda Gergely karmester-zeneszerzőt augusztus 13-án, 23 órától.

„Sokoldalú, célratörő, fáradhatatlan”

„Jobb karmester vagyok attól, mert zenét szerzek, jobban szerzek zenét, mert klarinétozom…” – nyilatkozta 40. születésnapján a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának vezető karmestere a Muzsika c. folyóirat augusztusi számában.
Vajda Gergely a Huntsville Symphony Orchestra (USA) zeneigazgatója, a Music in the Mountains (California, USA) fesztivál karmestere és művészeti vezetője és az Oregon Symphony Orchestra (USA) rezidens karmestere, zeneszerző, klarinétművész. […]”

23.00 – 23.55 Ars Nova – a XX-XXI. század zenéje

Vajda Gergely vezényli az MR Szimfonikus Zenekarát

1. Vajda Gergely: Dűvő (2004)

2. Bánkövi Gyula: Accord(ion) concerto (2002), (km. Ernyei László - harmonika)

3. Horváth Balázs: Gabrieli kommentárok (2003/2005)

A mikrofonnál: Varga János

Felelős szerkesztő: Terdik László
27   Búbánat 2013-07-28 11:22:12
Bartók Rádió, 23.00 – 23.55 Ars nova - a XX-XXI. század zenéje

I. Con tempo - ismét! A Rádió tavaszi kortárszenei sorozata a BMC-ben Az EAR Együttes játszik, művészeti vezető: Sugár Miklós

1. Madarász Iván: Szó-töredékek - bemutató (km. Skoff Zsuzsa - ének)
2. Hollós Máté: Sassonoro - bemutató (km. Kis Gy. László - szaxofon)
3. Sugár Miklós: Varázsének - bemutató (km. Láng Zénó - ütőhangszerek, Musica Nostra Kamarakórus, karnagy: Mindszenty Zsuzsa) Bef. rész),

II. Enescu: Gyermekkori élmények (1940) (Leonidas Kavakos - hegedű, Nagy Péter - zongora),

A mikrofonnál: Varga János

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
26   Haandel 2012-06-16 08:36:13
Live aus dem Herkulessaal der Münchner Residenz – Surround
Konzert der musica viva
16. Juni 2012 | 20:05 Uhr | BR-Klassik | (Web/Astra 19.2°E)

Ramon Lazkano [*1968]
Ilunkor für Orchester [2000-2001]

Nikolaus Brass [*1949]
Der Garten [2010] Musik für Orchester mit 4 Männerstimmen
Kompositionsauftrag der musica viva des Bayerischen Rundfunks
URAUFFÜHRUNG

Jorge E. López [*1955]
Symphonie Fleuve pour cor et orchestre op. 20 [2005-2007]
Uraufführung des vollständigen Werkes

Mitwirkende:
Carsten Duffin und François Bastian, Horn
Neue Vocalsolisten Stuttgart:
Daniel Gloger, Countertenor
Martin Nagy, Tenor
Guillermo Anzorena, Bariton
Andreas Fischer, Bass
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
Dirigent: Peter Eötvös
25   Darer 2012-04-25 18:21:31
Látta valaki a Mezzon Adams Nixon Kinában címú operáját? MIt szóltok?
24   macskás • előzmény22 2012-04-18 09:22:15
SZJ valóban karcos volt.
Hogy mondta egy klasszikus? Nem is kicsit.
23   zalbarna • előzmény21 2012-04-18 08:15:07
Nem önellentmondás, sztzem is pontosan így van.

" és honnan ismered föl, hogy mi az, és mi nem ? "

Kimondtad a lényeget, nem eldöntod, hanem felismerheted. Vagy felismered, vagy nem...
22   Darer • előzmény10 2012-04-18 08:01:37
Igen, értem.
Fórum. Rovat. Topic. Link. Etc.
Sajnos, ez a kiber-zsurnalisztika következménye, ezt a tolvajnyelvet nem értem minden ízében.
Meg tudom különböztetni a geszt a fisztől, a szusit a makitól, a tobzost a tegzestől, de ez ma már sajnos kevés.
Majd Kúp Flóris kádenciába szedi a hackerslenget.
21   eccerű • előzmény18 2012-04-17 19:50:18
Ó igen, és honnan ismered föl, hogy mi az, és mi nem? Vagy netán magad döntöd el? Mert a transzcendentum nem lehet szubjektív, bármennyire is önellentmondásnak tűnik a mondat.
20   Sipi • előzmény16 2012-04-16 15:44:09
Ja, igaz, rosszul írtam. A szakmabelieknek nyilván jó, ha megismerik a régiek műveit.
19   zalbarna • előzmény18 2012-04-16 15:41:45
Szóval minden alkotást meg kell ismerni, ha régi, ha új...
18   zalbarna • előzmény17 2012-04-16 15:36:29
Élő alatt azt értem, hogy egységes, jellegzetes és transzcendens vonatkozású, vagyis valódi alkotás. Így időtlen is.
17   zalbarna • előzmény16 2012-04-16 15:33:29
Ja, de hát ha az élő zenével foglalkozol, egy csapásra megkapod a régit és az újat is.
16   daunerni • előzmény14 2012-04-16 14:15:09
Sokszor foglalkozom azzal a gondolattal, hogy néhány méter spárgával, egyenesre gyalult lécekkel és a mai (minimálisnak tekinthető) csillagászati tudásommal tudnék-e rekonstruálni egy komplett naptárat. Vajon mennyire érti a körülötte lévő világot az, aki mindig csak az internetről tudja meg, hogy most éppen hanyadikán lesz húsvét, és a navigáció kimerül a GPS-ben.
Vajon mit ért a modern zenéből az, aki nem ismeri a régit?

És fordítva?
15   zalbarna • előzmény14 2012-04-16 13:00:36
Ja, egy bizonyos értelemben igaz. A nóvum elengedhetetlen az életben maradáshoz ( a kedv-hez..), és egyre nehezebb " avatatlan " formákat találni...:)
14   Sipi 2012-04-16 12:51:24
Lehet, hogy az lenne a legjobb, ha ma is, akárcsak a romantika előtti korokban elfelejtenénk/nem foglalkoznánk a régebbi korok zenéjével. A kortárs zeneszerzők lehet, hogy szabadabban alkotnának...
13   zalbarna • előzmény12 2012-04-16 12:09:24
Hát, ha az lenne az alapvető kérdés, hogy " mi van ? ", akkor igazad is lenne... De hát nem ez az alapvető kérdés, hanem az, hogy " Mi legyen ? ,, Minek kéne lennie ? " Az a megfoghatatlan, teljesen meg nem határozható valami, amire a zene irányul, nem változik, mint ahogy a hang sem változik, lévén ennek a valaminek a nyilvánulata. Amiről írsz, az mindig is volt és mindig is lesz, nem érdemes vele foglalkozni. Az emberi megközelítés, mivel TETT , mindig a saját természete szerint működik, ami sajna nem változik.

Talán mégis van valami változás, olyasmi, amiről beszélsz, úgyértem az életmódban, de az csak annyi, hogy a dolgok nyilvánvalóbbak lettek LÉTSZÁMBAN több ember számára. Hát, most kérdés, hogy ha maga az ember nem változik, akkor mit is kezd ezzeL..:)
12   eccerű • előzmény9 2012-04-16 11:42:55
A hangok ugyanazt jelentették ötszáz éve, mint most - vagy fogják jelenteni akármikor.
Ezzel a legmesszemenőbbig vitatkoznék. Ma egy szennyezett világban élünk - minden szempontból, különösen a városlakók. A levegő tele van különböző mérgező gázokkal, az ételek vegyszerekkel, hormonokkal, tartósítókkal, az "éter" elektroszmoggal, is igen nagy hiánycikk a csönd is. Nem tudsz sehova elmenni egy városban zajmentes helyre. Más lett a hangok funkciója is, kezdve azzal, hogy már egyes rádiókban a hírek felolvasása alatt is kell zajongania valami förtelemnek, egészen odáig a sajnos nem tudom, hogy Steve Reich-től, vagy Cage-től származó filozofikusnak tetsző álkérdésig, hogy "a zörej is zene?" Számomra ez a művészet totális válsága, hogy magát komoly alkotóművésznek tartó emberben felvetődhet ez a kérdés. (Érdekes, hogy a "könnyű"-nek nevezett zene is eljutott a zene nélküli zenéhez a rap-pel.)
Visszatérve az inkriminált mondathoz, már csak azért sem lehet ugyanaz a hangok jelentése, szerepe, mint ötszáz éve, mert mi ismerjük az azóta eltelt idő zenéjét, ha akarjuk, ha nem, ezáltal más jelentés is társulhat bennünk ugyanahhoz, mint régebben.
11   zalbarna • előzmény9 2012-04-15 23:43:07
Totál egyetértek... És minden szó oigaz a régizenére is. A valódi zene élő !!!!
10   SzJ • előzmény6 2012-04-15 23:26:11
Kérem, ne mossa össze a szerkesztőségi anyagokat és a fórumokat, és szavaimat se értse/értesse félre: a lapban továbbra sincs "Kortárs zene" rovat, ott továbbra is "műfajok" szerint csoportosulnak a cikkek (kamara, szimfonikus, opera stb.).
Úgy látom, ami most lett, az sem rovat, hanem egy "Kortárs zene" című _fórum_.
9   daunerni 2012-04-15 23:02:43
Lehet, hogy valakinek közhely, de sokak orrát még mindig külön bele kell verni... A hangok ugyanazt jelentették ötszáz éve, mint most - vagy fogják jelenteni akármikor.
Erről az élményről már írtam:
obrecht mise
A kortárs zenét tényleg nem volna szabad elkülönítve, ezotériaként kezelni.
8   kobzos55 • előzmény5 2012-04-15 22:19:35
Annak idején a Cleveland Orchestra és Dohnányi csinált ilyent Budapesten, egy Ligeti darabot és a Lohengrin előjátékot játszották "egybe".
7   tiramisu • előzmény6 2012-04-15 21:35:21
Helyes!
6   Darer 2012-04-15 20:13:29
Két évvel ezelőtt csodálkoztam rá: nincs kortárs zenei rovat?! (Olvasói levelekben)
SzJ ezt a választ adta:
"A rovatokat nem "időrend" vagy "korszakok", hanem műfajok mentén alakítottuk ki; ám, ha rovat nincs is, kortárszenével foglalkozó cikkek természetesen vannak..."
Na most akkor lesz kortárs zenei rovat , d.m.

hátra arc.
5   daunerni • előzmény1 2012-04-15 12:48:02
Szóval, annyi történt, hogy mindkét félidő műsora egy-egy Berio darabbal kezdődött, majd utána taps nélkül! következett egy-egy hasonló tematikájú Schumann, illetve Fauré kompozíció. Egy kicsit talán túl didaktikus, de az biztos, hogy a kortársakat integrálni kell.
4   eccerű • előzmény3 2012-04-14 22:19:22
"például a mi Fesztiválzenekarunk is közzéteszi a hangversenyeit"
Az hagyján, de a próbáit is. Nesze neked emberi jogok.
3   daunerni • előzmény2 2012-04-14 21:06:24
Egyre többen csinálnak hasonlót, például a mi Fesztiválzenekarunk is közzéteszi a hangversenyeit. A Berlinieké fizetős - viszont meglehetősen átgondolt, lehet, hogy érdemes lenne külön is írni róla.
2   -zéta- • előzmény1 2012-04-14 20:57:19
Ez tekinthető a MET-közvetítés konkurenciájának is? ...:-)
1   daunerni 2012-04-14 20:18:10
Régizene topikunk már régóta van, ráadásul éppen most nézem a Berliniek hangversenyét (élőben online), ahol nagyon tanulságos módon adják elő Luciano Berio műveit sorozatban...

Érdemes lenne átgondolni
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1860 • Gustav Mahler, zeneszerző († 1911)
1911 • Gian Carlo Menotti, zeneszerző († 2007)
1939 • Jelena Obrazcova, énekművész ( † 2015)
1945 • Matti Salminen, énekes