vissza a cimoldalra
2019-11-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8248)
Társművészetek (1461)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (88)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4611)
Kimernya? (3298)
Erkel Színház (10375)
Operett, mint színpadi műfaj (4150)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (999)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3510)
Palcsó Sándor (271)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1806)
Franz Schmidt (3457)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2358)
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! (137)
Pantheon (2446)
Kiss B. Atilla (202)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Ha egyszer saját operaházam lehetne... (-zéta-, 2012-01-09 20:25:10)

   
132   perempe • előzmény131 2015-05-29 01:35:39
megerősíthetem: mind a prológus, mind a finálé után tombolnak.

a köztársasági elnök is ott volt ma.
131   Cilike • előzmény129 2015-05-08 19:30:03
Nem, kedves,az átlag néző, aki a közönség 95%-át kiteszi, nem így működik. Egyszer megnézik a Mefistofelét és köszönik, nekik az elég. Ahogy még az Anyegin is üres séksorokat hoz, a Jenufa is, ésatöbbi. Viszont akárhány Traviatát, Trubadúrt, Nabuccot, Toscát lenyelnek. Ecce homo operavisitator. (Bocs)
130   perempe • előzmény127 2015-05-08 19:21:18
tombolnak a végén.
129   perempe • előzmény128 2015-05-08 18:17:52
nem pont erre mennek? egy Bohéméletet bárki megnézhet otthon is, a ritkaságok miatt utaznak.
128   Cilike • előzmény125 2015-05-08 17:16:19
Elhiheted, hogy nekünk a színpadon az a jó, ha a nézőtér tele van. Nagyon jól láttuk, hogy nem lehetett eladni ennyi házat belőle. Valamennyi persze elmegy, de ez nem az a népszerű darab, amire bejönnek a népek. Telramund irányába: ismerem az ízlésedet, de ez a rendezés a nagy többségnek nagyon tetszett, és ez a darab nem olyan jó, hogy egy hagyományos rendezésben élvezhető legyen. Valljuk be, vannak benne dögunalmas részek.
127   álmodó • előzmény123 2015-05-08 15:47:09
Miért "nem siker"? Szerintem, nagy siker van minden alkalommal, de igazad van, nagyon drága a díszlet (viszont látványos).
126   Momo • előzmény125 2015-05-08 14:58:52
Ez nem "belsős szempont", hanem háttér információ.

:-)

Egyébként egy csomó olyan objektív körülmény alakítja a műsorrendet, (meg a többit) amivel a közönség nincs tisztában. Nem is kell neki.
(Kivéve az amatőr operaigazgatók kicsiny kasztját, akinek nem ártana néha szembesülnie azzal, hogy mi mindennel küzd egy valódi operaigazgató.)
125   perempe • előzmény122 2015-05-08 12:57:43
1. ez belsős szempont.
2. 7+1 előadás volt, amiből kettőt láttam, teltházas volt.

én "fenn vagyok" egy angol nyelvű fórumon, több operakedvelő egyszerre látogat Budapestre csak a Faust operák miatt.

kevés modern rendezés van, de ez tetszik.
124   perempe • előzmény121 2015-05-08 12:50:57
sok nyugdíjas el tudott menni vidékről is - főleg matinékra, mert megengedhette magának az olcsóbb jegyet. (álltak az előadás alatt.) ők nem fognak járni mostantól.

bevételben szerintem nem számít.
123   telramund • előzmény122 2015-05-08 09:44:26
Mephistofele, Mephistofele nélkül persze,hogy nem siker.

Lehet egyszerű kulissza díszlettekkel az lett volna és mennyivel olcsóbb.(Tudom konzervatív nézet egy másik lapon kardjukba is dőlnek ,ha olvassák!Kezdhetik!)
122   Cilike • előzmény120 2015-05-08 07:10:08
A Mefistofelét hiába akarnád műsoron tartani. 1. baromi drága a díszlet, a felépítése sok idő, nincs hova tenni. 2. tavaly is volt agy 4 lőadás és pár éve az akkor elnaradt Bolygó helaett is, rendszeresen félházakkal.
121   IVA • előzmény120 2015-05-08 05:34:06
Ez nem áremelés, hanem tévedés! Aki papíron kreálta az új árakat, azt gondolhatta, hogy azok a székek tévedésből voltak eddig olyan olcsók. Pedig nem: pocsék, gyakorlatilag nem látó helyek. Oda kellene mennie négy (nagyobb darab) embernek, és a negyediknek megnéznie, hogyan lát onnan.
Nem szabad megvásárolni azokat a helyeket!
120   perempe 2015-05-08 04:44:03
az 500/600Ft-os jegyeket nem emelném fel 5600Ft-osra, így kiölve a magyar közönséget a zsöllyétől a második emeletig.

a Mefistofelét meg műsoron tartanám.
119   Ardelao • előzmény118 2015-03-08 18:30:13
Igen, láttam ! Valóban bájosak voltak. A szomorú az, hogy csak voltak. Házy Erzsébet emléke még most is bennem van. Nem lehet elfelejteni Őt sohasem !
Én is köszönöm a Búbánatnak.
118   smaragd • előzmény117 2015-03-08 16:31:32
Az ő előadását, szerepformálását, hangját, mozdulatait sem feledni sem megunni nem lehet, a rádiófelvételre gondolok.
(A "Házy Sisters" is nagyon jó, láttad?
"Búbánat" belinkelte...vannak még bájos dolgok-ahogy táncol!- ebben az esetben inkább voltak, sajnos, de megmaradt és rákattinthatunk...köszi, kedves Búbánat" :-))
117   Ardelao • előzmény116 2015-03-08 14:29:10
Nekem is a TÜNEMÉNYES Házy Erzsébet jutott rögtön az eszembe !
116   smaragd • előzmény114 2015-03-08 05:13:13
Zenei élmény - is - ez a bejegyzésed, Házy Erzsébet énekével hallom...

Sírva vigad a magyar - tartja a mondás.
115   parampampoli • előzmény114 2015-03-07 19:40:52
-:))))))
114   Ardelao • előzmény113 2015-03-07 18:22:15
"Teljes mértékben" ilyen !! Hozzáénekelve Adél "kacagó-dalát" !
113   parampampoli 2015-03-07 17:09:03
Ha egyszer saját operaházam lenne, csak olyan operákat játszanék, amelyekre vannak énekeseim. És vigyáznék rájuk, a hangjukra. A szereposztásoknál csak a minőség számítana.

Ilyen ma a MÁO. Ugye?
112   Ardelao • előzmény111 2015-03-07 16:52:49
Álom, álom édes álom ......
111   Búbánat • előzmény108 2015-03-07 11:53:25
És az összes fiatalkori Verdi-opera - feltétlen!
110   smaragd • előzmény105 2015-03-07 06:00:56
Ebbe a operettszínházba bérletet vennék! :)
109   smaragd • előzmény108 2015-03-07 06:00:12
Ebbe az operaházba bérletet vennék! :)
108   Ardelao • előzmény103 2015-03-06 22:11:30
Érdekes fejtegetés !

De, ha egyszer saját opera-házam lenne, biztosan bemutatnék jó pár érdekes, ritkán (vagy egyáltalán nem) látott operát.
Pl. Bellini : Puritánok, Donizetti : Linda de Chamounix, Meyerbeer : Próféták, vagy Afrikai nő, Delibes : Lakmé, Thomas : Mignon (és még sorolhatnám).
107   perempe 2015-03-05 13:14:39
koncertek nem is lesznek jövőre? (még nincs a műsorban.) én legalább 3 hetenként hangversenyeztetnék (így lehetne kb. 12 egy évadban.) és ha vendéget hívnék, akkor az Lionel Bringuier lenne.
106   perempe • előzmény99 2014-12-22 00:20:19
lehet, hogy megtetszett a Kaufmann/Terfel DVD-n. vmi olyasmit akartam írni, mint parampampoli.
105   Búbánat • előzmény103 2014-12-21 22:32:19

"Ha egyszer saját operettházam lehetne..."
104   Haandel • előzmény103 2014-12-21 18:35:59
operái...
103   Haandel 2014-12-21 17:37:55
Ha egyszer saját operaházam lehetne...

Ha egyszer saját házam lehetne...
Ha egyszer saját hazám lehetne...
Ha egyszer saját operám lehetne...

Akkor egyszer a saját hazájában, a házban, a saját operáji…

Volt háza…
Volt hazája…
Volt saját operája…

Ha egyszer saját operettházam lehetne...
102   tiramisu • előzmény101 2014-12-21 00:20:43
:-)
101   parampampoli • előzmény100 2014-12-20 16:11:06
Neeeeeeeeeem.... táncikálni fog néhány újgazdag potentáttal. És szokása szerint nagyokat mosolyogni. Jó gázsiért, nem?
100   Heiner Lajos • előzmény97 2014-12-20 15:17:24
Stadionkoncertet ad?
99   telramund • előzmény96 2014-12-20 14:03:00
Toscának?Na nem nekem.Ez olyan elgondolás,mintha a Rost Andreát várná bárki is Toscának,ahogy csiripelik a verebek. Angela Gheorghiu bár énekelte(el nem tudom képzelni,hogy hallható volt -e,akár Londonban ,akár az USÁ-ban teljesen alkalmatlan hang arra a szerepre.Vannak más jó lírai szerepek azokat kell énekelni.Toscára ott vannak a drámai hangok:Attól,hogy valaki kinyom két mély hangot nem lesz drámai szoprán.És most ,hogy kire gondoltam nem írom,mert nem akarom a háborút!
98   IVA • előzmény96 2014-12-20 01:58:39
Nem értem a topicválasztást ehhez a hozzászóláshoz.
97   parampampoli • előzmény96 2014-12-19 23:43:52
Hát, Toscának semmiképp, mert már az 5. sorban se hallatszana. De nem énekelni jön, hanem báli vendégnek. Nem énekesnek - celebnek. Állítólag ilyenkor a gázsija 200 ezer euro. Gazdagok vagyunk...nem?
96   perempe • előzmény59 2014-12-19 23:24:03
Angela Gheorghiu jön; kár, hogy nem Toscának vagy Miminek.
95   tiramisu • előzmény77 2014-11-09 19:40:36
Jajjistenem! :-)
94   Búbánat • előzmény84 2014-11-09 18:09:37

A Film Színház Muzsikában olvastam. Amikor Mátyás Mária a Peter Grimes című Britten-operában a tanítónő, Ellen Orford szerepét énekelte, Udvardy Tibor tréfásan a következőket mondta szoprán partneréről: „- Mátyás Mária igazi tanítónő, és erről a rossz szokásáról sajnos a mai napig sem tudott lemondani…”

Mátyás Mária: „ – Pedagógus családból származom. Tanítónőnek készültem, s hogy énekesnő lettem, az sem tartott vissza attól, hogy ne vegyem észre a helytelent, ne szóljak érte. Hát ilyen voltam, ilyen vagyok!”

A hetvenes évek elején még láthattam Mátyás Máriát Leonóraként A végzet hatalmában.
93   IVA • előzmény89 2014-11-09 03:52:11
A Traviatában láttam először Mátyás Máriát, ő volt első, gyerekkori Violettám. Azon az estén úgy tűnt, takarékoskodik a hangjával és fátyolos pianókat énekel, ezért nem tetszett. Évtizedekig igyekeztem kerülni a fellépéseit, csak a televízió Tosca- és Hoffmann meséi-közvetítésében láttam, és a rádió premierközvetítéseiben hallottam, illetve a rádió komplett Bohémélet- és Végzet-felvételéről. Amikor megvettem a Qualiton Tosca- és Don Juan-keresztmetszetét, megbántam, hogy annyi szerepében nem néztem meg Mátyás Máriát: vonzónak találtam a hangszínét és éneklésének drámaiságát, mindazt, amit a Traviata-emlékemben hiányoltam belőle. Pályája vége felé láttam a Macbethben és a Parasztbecsületben, ezekből az előadásokból határozottan jó emlékem maradt róla.
Nem zárom ki, ha az ő idejében uralkodott volna az eredeti nyelvű előadások diktatúrája, érdemesebb lett volna előmenetelére a pályán és az elismerésekben. A kiejtésbeli „furcsaságokra” ugyanis a nem „eredeti nyelvű közönség” nem kényes. Az sem kizárt, hogy tanárai lágyítottak volna a dialektusán, amit a magyar nyelvű éneklés esetében a szövegérthetőségre való törekvésnek lehet betudni.
92   IVA • előzmény90 2014-11-09 02:33:26
Bocsánat, amikor az alábbi hozzászólásomat megírtam, de valamiért nem tudtam elküldeni, még nem olvastam a Te 90.-edet. Tehát csak az Oberfrank fordításából idézettet fűzöm a témához.
91   IVA • előzmény85 2014-11-09 02:24:39
Harsányi Zsolt fordításában:

DONNA ELVIRA
Erre van, erre jár tán
A hűtlen csábító,
Kit szívem gyászol árván,
És mégis várom én!
Ó, hogyha csalfa vére
Másért hagy sírnom itt,
Úgy érje átkom mérge
A hűtlen csókjait!

1974. novemberében (nagy Ég!, ennek már 40 éve?) Oberfrank Géza „Harsányi Zsolt nyomán” készített fordításában újították fel a Don Juant az Operában. Csak szövegfoszlányokra emlékszem. Sudlik Mária, illetve Rohonyi Anikó ezekkel a szavakkal lépett a színre Donna Elviraként:

Ó, vajon merre, hol lelem az árulót (vagy áruló valakit)...?,

végül így fogadkozott:

Kitépem gaz szívét,
Kitépem gaz szívét!
90   Héterő • előzmény88 2014-11-08 23:53:24
Gondolom, a Gli vo' cavare il cor-ból hiányolod a szívet { cavare (ki)húz, (ki)vesz, (ki)szed; elővesz}.

Harsányi huszárosan oldja meg, hasára üt és új szöveget gyárt.
Erre van, erre jár tán / A hűtlen csábító,
Kit szívem gyászol árván, / És mégis várom én!
Ó, hogyha csalfa vére / Másért hagy sírnom itt,
Úgy érje átkom mérge / A hűtlen csókjait!

A lujzai elvárásnak részben megfelel: lehet énekelgetni. Viszont egyáltalán nem "hordozza a cselekményt"...

Uhrmann pontos, túlságosan is:
Ó, ki mondja meg valahára, hol van az a kegyetlen
kit, szégyenemre, szerettem s ki visszaélt bizalmammal?
Ó, ha újra megtalálom a hitványt, s még akkor sem tér vissza hozzám,
rettentő módon meggyalázom, - ki fogom tépni szívét.

Ezt az olaszos szerkezetet soha nem hallanád egy magyartól, ezért az értelmileg, tartalmilag, hangulatilag legközelebb állót indokolt használni. Azt, amit egy magyar anyanyelvű mondana hasonló helyzetben.

Érdekesség, hogy a Cavalleriában is van ilyesmi, amikor Alfio fenyegeti Santuzzát:
Se voi mentite, vo' schiantarvi il core! {schiantare il cuore - összetöri a szívét}
89   telramund • előzmény86 2014-11-08 10:14:40
Pontosan ,amikor Aragall itt énekelt az Erkelben a
Traviatában.Az első felvonás nagyáriája után kijött a Művésznő és rendesen kifütyülték.
Akkor még volt vélemény,ha ritkán is.Ha valami nem tetszett akkor vagy nem tapsoltak illetve a tapsrendnél pontosan kiderült tetszett-e az énekes produkciója vagy sem.Ma meg mindenki bravó,meg vastaps. pl Lucia néne vagy Morales vagy Spoletta,teszem azt egy bűnrossz föszereplő.
88   miketyson • előzmény85 2014-11-08 08:24:01
A szemét??
87   lujza • előzmény85 2014-11-08 01:37:17
Kár, hogy véget ért, épp most jönne a lényeg!
De ez a szöveg is, hm... mondhatnám kissé barokkos. Nekem az operaszöveg arra való, hogy a zenét hordozza (és előrevigye a cselekményt). Erre pedig da Ponte is jó.
86   lujza • előzmény84 2014-11-08 00:04:26
Azért Mátyás Mária jó hamisan is tudott süvölteni. Emlékszem olyanra, hogy kifütyülték.
85   Héterő • előzmény74 2014-11-07 12:11:58
A Tristan és Isolde irodalmi alkotás is; itt egy 12 perces részlet a második felvonásból:
Tristan und Isolde, Part
Meier, Lipovsek; Mehta, Konwitschny, München - 1998
Érdemes letölteni, hogy megmaradjanak a helyes képarányok.


A Don Giovanni irodalmilag... Hát igen:

--- Hosszú pilincka, recitativo ---
Ki mondja meg, hol lelem fel a kegyetlen alakot,
akit - szégyenemre - szerettem,
de faképnél hagyott, de faképnél hagyott.

Ám ha előkerül az az istentelen
és nem akar hozzám visszajönni, megtépem, de szörnyen:
a szemét kaparom ki, a szemét kaparom ki!

* Hallod? Valami szépség, akit elhagyott a lovagja.
Megtépem, de szörnyen! A szemét kaparom ki!
* Ó, szegényke... Ó, szegényke...
A szemét kaparom ki! Igen, a szemét kaparom ki!
* Próbáljuk meg vigasztalni, ne marja a bánat!
* ( Így vigasztalgatott ám - úgy ezernyolcszázat! )

Ki mondja meg, hol lelem fel a kegyetlen alakot,
akit - szégyenemre - szerettem,
de faképnél hagyott, de faképnél hagyott.

Ám ha előkerül az az istentelen
és nem akar hozzám visszajönni, megtépem, de szörnyen!
* Ó, szegényke... Ó, szegényke...
A szemét kaparom ki, a szemét kaparom ki!
* Próbáljuk meg vigasztalni, ne marja a bánat!
* ( Így vigasztalgatott ám - úgy ezernyolcszázat! )
A szemé-é-é-é-t kaparom ki, szemé-é-é-é-t kaparom ki!
A szemét kaparom ki, a szemét!
--- Megint pilincka, recitativo ---
84   telramund 2014-11-07 09:52:38
Mátyás Mária és udvardy Tibor elképzelhető,illetve csoda,hogy egy színpodon hajlandó volt énekelni Udvardy Mátyással.Mint köztudott Mátyás Mária a férje révén igen nagy lehetőségekkel bírt a párt révén(de legalább volt hangja és megjelenése).Udvardy ezt egyszer nem éppen finoman jelezte és ezért az akkori rendszer törvénye szerint hosszabbb időre nem is léphetett fel az operaszínpadon.Ok tehát volt!(ma is vannak ilyen események csak más módon intéződnek el,pl jó sok pénzzel vagy szponzorálással)
83   Heiner Lajos • előzmény79 2014-11-07 08:06:08
Pavarotti és Caballé. Noha egymás mellett álltak...
82   -zéta- • előzmény80 2014-11-07 06:55:27
Már megy is a gömbölyű hangszóró...
81   Héterő • előzmény79 2014-11-07 02:28:53
Csinálták másutt is: Debrecen, Tosca: 2007, idézet:

...a Toscában is alkalmazott elidegenített megoldáshoz, itt a két főszereplő egymástól távol és egymás mellett „elbeszélve” énekel, holott a szövegben egyértelmű, hogy „egymás karjában” vannak. Ennek a jelenetnek azonban éppen ettől hátborzongató feszültsége támad, nem utolsósorban a mélyen átélt alakításoknak is köszönhetően.

Hátborzongatóan semmibe veszik néha az alkotók eredeti elképzelését.
80   parampampoli • előzmény79 2014-11-06 23:49:25
Mátyás Mária és Udvardy Tibor.
79   -zéta- • előzmény72 2014-11-06 12:15:31
Erről az egymástól húsz méterre szerelmet valló párról eszembe jutott az a régi -régi Tosca, ahol a "szerelmesek" hasonlóan a színpad két végén tartózkodtak mindvégig. Kik voltak ők?
78   Heiner Lajos • előzmény77 2014-11-06 12:11:30
Na de melyik, a Johann Sebastian, vagy valamelyik fijú?
77   zalbarna • előzmény76 2014-11-06 12:07:46
Én már azt is hallottam, hogy Bach a zene Mozartja :)
76   Heiner Lajos • előzmény74 2014-11-06 11:29:14
Sőt.
Egyesek azt mondják, az Álarcosbál Verdi Trisztánja.
Badarság.
A Trisztán Wagner Álarcosbálja...-:)
75   zalbarna • előzmény74 2014-11-06 10:21:51
Így van! :) Rossz előadásban is csodálatos marad. .
74   macskás • előzmény72 2014-11-06 09:17:37
Már ne is haragudj, az 'operák operája' maradjon a Don Giovanni!
73   lujza • előzmény72 2014-11-06 01:10:51
Valóban ez az operák operája, épp ezért én nem nagyon foglalkoztam a magyar szöveggel, fel se tűnt, milyen, a kardcsörtetés sokkal jobban zavart. Viszont az énekesek így is magukkal ragadtak. Bánom is én, milyen rendezésben, de játszhatnák újra! (Főleg, ha saját operaházam lenne.)
72   Héterő • előzmény62 2014-11-05 01:23:48
A wagneriánusokat nagyon is érdekli a Tristan, csak ők Gesamtkunstwerket várnak. Akkor (2010-ben) a "művészeti" vezetés az utolsó percben levette a frissen készült, szöveghű feliratozást, mondván: "túl szép" a fordítás... Talán az igazi, wagneri szöveg csak zavarta volna a rendezés által nyújtandó műélményt, a felvonásonként leomló MűPa-erkélyeket, az egymástól húsz méterre szerelmet valló párt, no meg a vívóiskolát.
Áporodott, énekelhető magyar szöveg kísérte a darabot; a mű csodája, a második felvonás csupa értelmetlen zagyvasággá sikeredett. Kihívóan nagy önteltség volt a rendezés részéről ennyire lenézni a közönséget, ugyanis a feliratozás kétnyelvű volt, az értő wagneriánus inkább csak értetlenkedve dühöngött a német és magyar szöveg ordító eltérésein, hiszen közülük sokan jól ismerik a gyönyörű, wagneri német szöveg valódi jelentését, aminek hiányában ez a csodálatos opera könnyen unalomba fullad, a hibádzó értelmezés csonkolja a Gesamtkunstwerk-adta, utánozhatatlan élményt.
Pedig - már ha minden a helyén van -, ez a mű az igazi Operák Operája!
71   Momo 2014-11-03 17:29:49
Igaza van telramundnak: megváltozott a tapsrendek koreográfiája. Azért nincs vasfüggöny a végén.
70   telramund • előzmény69 2014-11-03 17:20:17
Vasfüggöny van csak, mint lentebb írtam másképp használják,mint régen.
69   Búbánat • előzmény63 2014-11-03 11:56:50
Off: nincs operettszínházi előadás "vasfüggöny" nélkül: minden előadás után a közreműködő művészek annak kis ajtaján át kilépnek/kihajolnak megköszönni a lelkes közönség tapsát - ez is jelzi a sikert. (magam részéről: sokszor azt tapasztalom, ha nagyon 'langyos' a taps, és a siker sem igazi, - okkal - ok nélkül - akkor is "lehull" a vasfüggöny.)

Jó az észrevételed: az Operaházban/Erkelben, valóban, "időtlen idők" óta nincs "vasfüggöny". Hogy mióta, meg nem tudnám mondani. De biztosan lesz, aki konkrétumokkal tud- fog szolgálni.
68   álmodó • előzmény67 2014-11-03 11:27:19
Én az tudom, nekem ez jutott eszembe róla (ez IS).
67   Myway • előzmény64 2014-11-03 10:24:39
Nem erre gondoltam a vasfüggöny kapcsán!!!!!!!!!!!!!!!!!!
66   telramund • előzmény63 2014-11-02 16:34:43
Ennek nem a sikertelenség az oka!
Régen a nézőtér lámpái az első meghajlás után kigyulladtak és pár perc múlva engedték a vasfüggönyt.
Manapság 3-4 meghajlás még sötét nézőtéren és utána ameddig tapsolnak nem megy le a vas.Sokszor már kiürült a nézőtér,amikor leengedik.
Egyébként Bécsben is így van,bár egy Gruberova és bizonyosan más énekes fellépésénél 25-3o perc után leengedik a vasfüggönyt és ilyenkor oldalról jönnek be meghajolni.Ez azért nagyon ritka.
A 6o-as évek végén egy Bohéméletben Házy és Ilosfalvy,mint vendég a Bohéméletben olyan sikert aratott,hogy már a nézőtéri lámpákat is többször lekapcsolták,aztán vissza,majd Ilosfalvy már civilben is kijött meghajolni.
off,off: Franco Corellinek egy Tosca előadás után olyan sikere volt,(már a Vittoria után kitört a cirkusz,mert a karmester továbbot intett)hogy betoltak egy zongorát és Corelli nápolyi dalokat énekelt a közönség még jobban tombolt.
Na ez persze akkor volt,amikor az operajátszás a XX.sz-ban a csúcson volt.
65   álmodó • előzmény64 2014-11-02 16:09:21
Nem 3. hanem a 2. felvonás eleje.
(Jó lesz az másodiknak is)
:-D
64   álmodó • előzmény63 2014-11-02 16:05:05
Segítek,mindjárt emlékezni fogsz:
Például minden Turandot előadás 3.felvonásának elején a vas előtt megy le a tercett és kinyílik az ajtó... :-)
63   Myway • előzmény59 2014-11-02 15:49:25
OFF: nem a politikai "vasfüggöny" miatt írok, de emlékszik valaki, hogy - néhány külföldi előadótól eltekintve - mikor nyílt ki utoljára az Opera vagy az Erkel vasfüggönyének ajtaja???? Persze lehetséges, hogy tán már szenilis vagyok és nem emlékezem ilyen alkalomra!
62   lujza • előzmény58 2014-11-01 03:17:24
Ott voltam a Trisztánokon a Müpában, de nem úgy tűnt, mintha egyedül lettem volna, sőt!
61   perempe • előzmény58 2014-10-31 17:01:32
Örömteli hír.
60   márta 2014-10-30 16:39:15
Nem vagyok olyan nagyon öreg, de láttam az Operában illetve az Erkelben Domingót, Cappuccillit (3x), Obraszcovát (3X), Nyesztyerenkót (3x). Hogy csak a nagyokat említsem. Ja, Cappuccilli volt a legjobb...
59   Búbánat 2014-10-30 16:22:14
Az elmúlt évtizedben a legritkább esetben lépett fel nálunk ünnepelt világhíresség éppen „futó” operában; a jelmezben, díszletek között megrendezett darabokba beállni csak nagyon keveseknek adatott meg: pld. José Cura, Ramon Vargas, Paolo Gavanelli, Renato Bruson, Leo Nucci - ők ilyen kaliberű művészek, akiket az Opera néhány repertoáron lévő darabjának teljes előadásában is láthatott a közönség.
Ez a névsor, ez a szám és gyakoriság nagyon kevés, ha azt veszem, hogy volt olyan időszaka az Operának, amikor szinte hetente-havonta érkeztek ide a világ nagyhírű operaházaiban rendszeresen fellépő hírességek, a legnagyobb operaénekesek, akik gyakorta „egymásnak adták át a kilincset”…!
Az utóbbi években is jöttek azért hozzánk operacsillagok. Legtöbbször koncertszerű vagy félig szcenírozott operaelőadásokban és önálló ária-, dalesteken léptek fel - főleg Müpa helyszínen, és olykor-olykor az Operaházban, az Erkel Színházban - a meghívott világhírességek ( pld. Cecilia Bartoli, Joyce DiDonato, Renée Fleming, Edita Gruberova, José Calleja, Thomas Hampson, Vladimir Chernov, Lado Atanelli, Roberto Scandiuzzi, Juan Bros, Giuseppe Sabbatini, Marcello Giordano, Bryn Terfel, Ferruccio Furlanetto, Giacomo Prestia), akiket sikerült megnyerni, hogy élőben is megcsodálhassuk művészetüket. De Jonas Kaufmannt, Anja Kampét vagy Piotr Beczalát is köszönthettük az Opera színpadán, akik díszvendégekként voltak jelen, és néhány szépséges ária eléneklésével tették még emlékezetesebbé az ünnepi koncerteket. (Hadd ne soroljam a Wagner-fesztiválra évről-évre érkező kitűnőségeket.)

Tehát, nagyon szeretném, ha az Operába visszatérne a több évtizeddel ezelőtti vendégjárás „szokása”, amikor sűrű gyakorisággal léptek fel az Opera és az Erkel színpadán a kor nagynevű operaénekesei, hírességei, és nem hátráltak meg az akadályok előtt, az utazás fáradalmai elől, a még létező „vasfüggöny” mögötti országba való beutazástól sem riadtak vissza. Akár kevesebb honoráriumért is, de vállalták a fellépést, az éneklést, és nem okozott gondot számukra beállni az előre megállapodott, repertoáron szereplő operába, akár ismeretlen partnerek közé sem (pláne, ha magyarul énekelt a többség), hogy hangjukkal, személyes varázsukkal valami örömet juttassanak el a rájuk várakozó és hangjuk után vágyakozó operabarátokhoz.

58   morc • előzmény57 2014-10-30 16:20:58
Igen, az a terv. A pontos ütemezést nem ismerem, de egy teljes új Ring fog előbb-utóbb kialakulni.

Új Meistersinger egyhamar nem várható (hihetetlen erőforrások kellenek hozzá), Trisztán pár éve volt a MüPában (ha minden igaz, 2010-ben) - akkor az hivatalosan az Opera produkciója volt, Opera zenekara és énekkara játszott ill. énekelt.

A Trisztánra amúgy a MüPában sem igazán volt közönség, valahogy még a wagneriánusokat sem igazán érdekli, minden zsenialitása és zenetörténeti jelentősége ellenére.
57   perempe 2014-10-30 16:09:50
A Rajna kincse után megkapjuk a többit is? legalább évenként kaphatnánk egy új bemutatót.

Nincs se Meistersinger, se Trisztán. (ok, előbbi volt, de én pont 1 éve járok.) azok túl nehezek?
56   virius • előzmény55 2014-07-01 16:02:03
Sajnos az Erkelnek nem túl nagy a színpada. Szó, ami szó, az Opera bezárásakor sok operás balett átkerült az Erkelbe. A Giselle is.
55   perempe 2014-06-28 12:49:40
ha balettről van szó:
én Modern + 1 és Öt tánc helyett bevinném a Giselle-t és a hasonló klasszikus baletteket az Erkelbe. és a bevétel is jobb lenne...

54   zalbarna • előzmény53 2012-02-20 10:20:25
Tehát, ha az utcán tolong a tömeg, Pesten az emberek , a sajtó, minden a MÁO-s Figarót éljenzi, na akkor kell a józan ész... Addig nem. Hogy lesz különben változás, megújulás?
53   zalbarna • előzmény49 2012-02-20 10:16:19
Jó,jó...Kell a józan ész, nem vitás... Csak arra akartam rávilágítani, hogy mi az alapvető (szabad) pozíciója ennek az új kezdeményezésnek. És a művészi indíttatás mindenképpen elsődleges. Pl, ha van egy tiszta koncepcióm egy Figaro-ra, akkor is megcsinálom, ha a MÁO-ban is meg Debrecanben is megy egy-egy Figaro...Nem olyan hosszú az élet, hogy a művészet ténylegesen elkezdjen politizálni...Valóban, a két másik Figaro nehézséget jelent, de sztem semmi többet. És a nehézségektől nem szabad megijedni.
- És hol itt a józan ész? - kérdezed erre...
Hát ott, hogyha mondjuk a MÁO-s Figaro a saját elképzelésemhez képest is egy baromi jó Figaro....
na akkor kell a józan ész...:)
52   bermuda • előzmény50 2012-02-20 10:14:55
Egyetértek!!
Nálam is favorit a belcanto, a francia operák, meg néhány korai Verdi:-))
Ja, ezekhez a szerepekhez általában a nekem kedves koloratúr szoprán, a LIRAI v.SPINTO tenor hang szügséges.Ellentétben az elöttem szólókkal nem kedvelem a "nagyhangú" énekeseket..tisztelet a kivételnek.
Csináljunk együtt operaházat:-))
51   tiramisu • előzmény50 2012-02-20 10:08:48
Bizony és csak a nekik való szerepekre szerződtetném őket, nem tagként, mert akkor nem lehet más szerepek eléneklésére kötelezni őket.
50   Robesz 2012-02-20 09:19:28
Ha saját operaházam lenne, csak olyat játszanánk, amit a MÁO nem: Bellini, Donizetti, Berlioz, Massenet, Meyerbeer, Salierei, Handel.
És mindezeket csak olyan énekesekkel, akiket nem kényszerítenénk rá, hogy a hangfajuknak nem megfelelő szerepeket énekeljenek a repertoárunk kedvéért!
49   smokemilan • előzmény48 2012-02-20 09:12:19
Nincs vita köztünk. Csak arra akartam rámutatni, hogy nem érdemes ugyanazt játszaniuk, mint a MÁO. Valami mással biztosan nagyobb sikerük lenne. Például új, itthon még nem játszott darabokkal: vagy legalább máshol: például iskolákban, és persze magyarul, hogy a gyerekek megértsék... A nyitókoncerten erre még nem kaptunk választ: a MÁO-ban is játszott darabokból hallottunk áriákat és részleteket, eredeti nyelven. Remélem, a folytatás izgalmasabb lesz.
48   zalbarna • előzmény47 2012-02-19 22:54:43
Sztem nem így működik. Nagyon MÁO-s szemszögből nézel.
Én úgy látom, az egészhez semmi köze a MÁO-nak, hanem tök egyszerűen énekesek egy halmazáról és a közönségről szól. MÁO nélkül. És fáj-nem fáj , ez EGÉSZSÉGES, mert elemi.

" Ahhoz, hogy belássák, a MÁO kiegészítéseként lenne esélyük "

Sztem mindenkinek és nekik is megvan az elemi esélyük, ha minőséget produkálnak. Gondold el az egészet a MÁO nélkül. ( Ez a MÁO esélyeit nem rontja. Ugyanúgy szabad művészekből kell hogy álljon.)
47   smokemilan • előzmény46 2012-02-19 22:19:43
Az álmok néha valóra válnak. A fiatalok, akik közé a lelkileg nyitott embereket értem, képesek ilyen csodákra. A nyitókoncerten még csak lelkes művészeket láttunk. Ahhoz, hogy belássák, a MÁO kiegészítéseként lenne esélyük - mást, máshogyan, más közönségnek, máshol nem látható darabokat játszva stb. - nos ehhez nem elég a lelkesedés, ehhez bölcsesség kell, egy jó vezető.
46   jukiguni • előzmény44 2012-02-18 21:02:57
És milyen jó lenne, ha ez a kezdeményezés idővel egy állandó játszási hellyel rendelkező társulattá nőné ki magát, amely rendszeresen tart előadásokat. Nem feltétlenül a MÁO riválisaként, hanem mondjuk annak kiegészítéseként, vagy alternatívájaként, egy attól eltérő repertoárral, amibe a MÁO aktuális évadában nem futó, népszerű repertoár darabok is bekerülhetnének. De ez egyenlőre csak álom, de hátha egyszer megvalósul.
45   zalbarna • előzmény44 2012-02-17 22:43:05
Bizony, a fiatalok nem cicóznak...és bizonyos dolgokra szerencsére gyökeresen másképp reagálnak itthon...pontosabban mindenhol egyféleképpen reagálnak, ami nagy szó....nem determinált a jövő ...legalábbis a múlttal , az itthonival nincs kapcsolata hálistennek...

Az öregeknek meg az lenne a dolga, hogy zeneileg mégis legyen kapcsolat, (egyébként meg továbbra se..)
44   smokemilan • előzmény43 2012-02-17 22:13:50
Úgy látszik, valakinek mégiscsak sikerült: szerdán megalakult és sikeres koncerttel debütált a Moltopera.(www.moltopera.hu)Tehetséges, lelkes, fiatal társaság. Ők már a maguk urai.
43   zalbarna • előzmény42 2012-01-24 22:10:03
Szószólók azért kellenek...:)
42   zalbarna • előzmény41 2012-01-24 22:08:34
Jó volt ez a torna, mert :
Ennek az éremnek van egy örökös másik oldala is. Nemcsak az számít, ami már megvan, hanem az is , aminek lennie kéne...

Ez az oldal talán kicsit lassabban vagy rejtve hat, de éppúgy összetevője a valóságnak.
41   smokemilan • előzmény40 2012-01-24 21:27:00
Azt hiszem, valóban fölösleges álmodozni. Egy ország olyan, ahogyan az elitjének megfelel. Egy operaház is olyan, ahogyan a vezetőinek és az azokhoz közel állóknak megfelel. A többiek meg igyekeznek alkalmazkodni. Óvatosan kritizálnak, de ha valaki egészen mást akar, azt vagy elátkozzák, vagy agyonhallgatják. Mert még ötlet szinten is sérti az érdekeiket. Sajnos nincs pénzem az ötlet megvalósítására, és ha lenne, akkor sem biztos, hogy volna értelme erőltetni, mert a szakma nem állna mellé. Elnézést kérek mindenkitől, akinek az ízlését vagy az érdekeit sértettem. Addio...
40   smokemilan • előzmény39 2012-01-15 22:19:44
Örülök, hogy tetszik az elképzelés, végre nem vagyok egyedül. A gázsikról annyit, hogy tekintettel az elhúzódó válságra, szerintem nem is olyan rossz, ha az ember számolhat évi mondjuk 20 ilyen jellegű fellépéssel, ahol szólistaként tehát összesen 1,5 millió forinttal, kórustagként vagy zenekari tagként félmillió forinttal egészítheti ki a jövedelmét. Én a saját szakmámban biztosan örülnék egy ilyen lehetőségnek. Sajnos ennél nagyobb gázsikra csak akkor lesz lehetőség, ha a kezdeményezés sikere idővel a támogatás összegének növekedésében is megnyilvánul. Például a sok sikeres referencia révén sikerrel pályázunk közpénzekre, és az a kezdeti 100 millió megduplázható. Természetesen minden plusz pénzen osztoznánk, hiszen lenne bevétel pl. DVD-eladásból is, amint azt egy korábbi hozzászólásomban már felvázoltam. Ami a próbaidőszakot illeti, az egy hét nyilván nem a nulláról való indulást jelenti. Aki benne van a darabban, az nyilván megkapja a kottát, valamint a rendezői elképzelést. A következő 4 hét alatt a magáévá teszi a zenei anyagot. Azon a bizonyos egy héten összpróbákat tartunk, amelyek egyébként részben a következő héten is folytatódnak. Közben a vidéki turnékon a résztvevők zongorakíséretes előadásokon bejáratják a produkciót. A második hét végén lenne a két budapesti előadás zenekarral a kőszínházban. A produkció a szezon során később újra elővehető, és egy hasonló széria valamivel kevesebb próbával is megcsinálható. Persze, ez csak egy terv, és a puding próbája az evés. Kérdés, találnék-e hozzá embereket, akik mindezt a gyakorlatban is megvalósítanák.
39   oberon • előzmény38 2012-01-15 20:57:46
Az elképzelésed nagyon szimpatikus, főleg a vidéki turné-ötlete, bár aki csinált már ilyet tudja, hogy egyáltalán nem egyszerű más helyszínekre adaptálni produkciót. Vagy nagyon minimal-art színpad-feltételeket kell kitalálni, vagy igen drága a más helyen való előadás. Amivel viszont, ha megengeded, komolyan vitatkoznék, az a próbaidőszak. Az egy hét semmire sem elég, négy-hat hét próbaidő legalább kell. És a gázsik (még itthon is) kicsit karcsúra vannak tervezve.
38   smokemilan • előzmény36 2012-01-15 18:38:03
„Mert remélem az is célod lenne, hogy tisztességesen kifizesd őket...” Miközben a „tisztességesen” elég szubjektív megfogalmazásnak tűnik, a finanszírozás természetesen kulcskérdés. Ha valaha főnök lennék, nálam első volna az ember, mert csak azoktól lehet kemény munkát követelni, akiket megbecsülünk. 100 millió forint nem sok, de ennyit is százféleképpen lehetne elkölteni. Ha a közszolgálatiságból indulok ki, és a lehető legnagyobb előadásszámot szeretném produkálni, – hogy a műfaj minél több emberhez eljuthasson –, akkor viszonylag kis stábot igénylő produkciókkal indítanék, ahol nincs balett-betét, nincs vagy viszonylag kis jelentőségű a kórus, és 3-6 szólistával megoldható. Az első szezont mindenképpen így képzelném el, és akkor ez a bizonyos szezon akár 30 hetesre is széthúzható, például oly módon, hogy 2 hetes egységekben gondolkodva az első hét az összepróbálásé, a második héten pedig 2 pesti kőszínházi, és 4 vidéki turné-jellegű előadást tartanánk az adott darabból. Próbapénz nem lenne, de az előadásokért a szólisták 75, a többiek 25 ezret kapnának. Talán ebből is látszik mennyire óvatos duhaj vagyok, de úgy vélem, a mai pénzügyi helyzetben egy szezononként 90 előadással operáló intézmény fontos hiánypótló munkát végezne a fiatal generációk megnyerésében, és a játszóhelyektől távol lakó potenciális nézők kiszolgálásában. Arról nem is beszélve, mennyi fiatal énekesnek jelentene rutin- (és pénz-) szerzési lehetőséget…
37   jukiguni • előzmény32 2012-01-15 12:20:21
Van egy operatársulat, aminek nincsen állandó játszóhelye. Ez a Budapest Kamaraopera, na, én velük, valamint as Savaria Barokk Zenekarral, az Orfeo Zenekarral és a Purcell Kórussal együttműködve gondoltam a barokk operák előadására. De ugye a kamaraopera olykor modern darabokat is elővesz, úgyhogy ebben is biztosan partner lenne. Nem akarnék versenyezni a MÁO-val. Egészen egyszerűen olyan darabokat játszanának az én operaházamban, amiket a MÁO repertoárjából kivettek, vagy soha fel sem vettek. Így egy alternatíva lenne azok számára, akik egy másfajta opera repertoár iránt érdeklődnek, más, kevésbé ismert, vagy külföldön jól ismert, de itthon régóta vagy még egyáltalán nem játszott darabokat akarnának megismerni élő előadásban. És bizony lehetne támaszkodni magyar, nemcsak külföldi előadókra is ezen előadások kivitelezése során.
36   oberon • előzmény35 2012-01-14 16:02:56
Teljesen jó a felvetés, azért is írtam egyáltalán a témában. De amekkora nagyságrendről (összeg) a 33-ban beszélsz, abból manapság csak egy mű 6-os szériáját lehetne megcsinálni színvonalasan, jó muzsikusokkal, énekesekkel. Mert remélem az is célod lenne, hogy tisztességesen kifizesd őket...
35   smokemilan • előzmény34 2012-01-14 09:49:53
Ezek szerint nincs új a nap alatt, mert én nem ismerem a régi korok operaházait. Egyszerűen csak több mint 30 éve járok rendszeresen operába, több ezer előadást láttam itthon és Európa-szerte, és kialakult bennem egy elképzelés arról, én hogyan csinálnám. Egyébként, egészen kicsiben már volt alkalmam operaelőadásokat szervezni, rendezni is, szövegkönyvet, kottát igazítani, ahol az érthetőség kedvéért szükség volt rá, és az az átlagosan 200-250 néző, aki látta, igazán hálás tapssal jutalmazta a művészeket. Jó, tudom, kicsiben is más és nagyban is más, de ki ne vágyna kipróbálni magát nagyobb tétben, ha már kicsiben bizonyított?
34   zalbarna • előzmény33 2012-01-14 01:47:31
Az a vicces, hogy az elképzeléseidet ( létszám, tőkeerő, méretek, a működtetés egy ember kezében stb...) teljesen lefedi a barokk-kori ( vagy még előbbi ) operamodell. Szted ez véletlen?
Az biztos, hogy ez a régi modell működött...:)
És sztem igazad van, ma is működne. Mert a műfajra van szabva emberi mértékkel, és abszolút ( anyagilag is ) felelős vezetővel.
33   smokemilan 2012-01-14 00:07:30
Úgy látom, teljesen félreértették a szándékomat. Nem arról akartam fórumot nyitni, hogy ki milyen operákat mutatna be a saját színházában, hány különterme lenne, és hogy ott a kisebb érdeklődésre számot tartó darabokat játszaná. Ez valóban álmodozás volna. Az volt a szándékom - és azt hiszem ez a hozzászólásaimból is kiderül - , hogy megmutassam és vitára bocsássam operaház-szervezési elképzeléseimet. Mit csinálnék akkor, ha valamilyen módon sikerülne finanszírozást találni egy kisebb játszóhely működtetéséhez. Ez nyilván nem lehet a MÁO-hoz hasonló, mert annak költségvetéséhez az állam milliárdokkal járul hozzá, és a legdrágább széken ülő is masszívan részesedik ebből az állami támogatásból. Nem, ezzel nem lehet konkurálni, mert ez az állam féltett kincse, ebből csak egy van, és csak egyre van ennyi pénz. Én arról kezdtem el gondolkozni, hogy mi lenne, ha szakmai, baráti és rokoni kapcsolatok mozgósításával össze tudnék lapátolni szezononként mondjuk százmilliónyi szponzorációs pénzt, és azt egy, a saját elképzeléseim szerint működő operaházra fordítanám. Van olyan ország, ahol ez nem elképzelhetetlen. Ahol a gazdagok operát ajándékoznak szülővárosuknak. Persze a mai magyar elit még nem feltétlenül tart itt, de ne zárjuk ki, hogy egyszer majd ilyen célra is költeni fog. Nos, visszatérve a százmillióhoz, ez nyilván nem teszi lehetővé nagyszámú határozatlan időre szóló munkaszerződés bevállalását. Arra azonban elég lehet, hogy ésszerű gazdálkodással, alapos közönségszervezéssel, jó ízléssel és egy kis szerencsével szezononként néhány opera és balettelőadás (hatos-nyolcas szériában + vidéki turnéval) megfizethető áron a közönség elé kerülhessen. Ez a játszóhely a kispénzű, de a művészetekre fogékony embereknek, és mindenekelőtt az ifjúságnak szólna. Nem nemzetközi és magyar sztárokkal, hanem csapatmunkára hajlandó, ízig-vérig művészekkel dolgoznék, olyanokkal, akik azonosulni tudnak az elképzeléseimmel és a céljaimmal. Meggyőződésem, hogy ma, amikor lasszóval kell fogni a klasszikus balett utánpótlásához a gyerekeket - amikor a gyerekek zöme sem szolmizálni, sem kánonban énekelni nem tud - , amikor a klasszikus opera és balett szinte már csak úgy tudja becsalni a fiatalabb nézőket, ha teljesen kivetkőzik önmagából, nem lenne fölösleges és céltalan egy viszonylag kis költségvetésű játszóhely biztosítása, melynek révén az ifjúságnak legalább esélye lenne a komoly műfajok megszeretésére.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Jókai Anna Szalon

Kónya István (barokk lant)
"La conversation"
A fejedelmi udvarok és polgári szalonok lantmuzsikája: Weiss, Visée, Bittner és Blohm művek

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Varga Oszkár (hegedű), Matuska Flóra (cselló), Dani Imre (zongora)
"Haydn Reloaded"
TORNYAI PÉTER: Piano Trio No. last-but-one
HAYDN: 44. (E-dúr) zongoratrió, Hob. XV:28
BALOGH MÁTÉ: Mrs. Trio
DVOŘÁK: 4. (e-moll) zongoratrió, op. 90 („Dumky”)
21: "Kóda" - kötetlen beszélgetés az előadókkal

19:00 : Budapest
Duna Palota

Dimitris Dekavallas (gitár)
Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Garo Avessian
Műsorvezető: Zelinka Tamás
"Csodák a zenében"
BEETHOVEN: Coriolan – nyitány, op.62
RODRIGO: Concierto de Aranjuez
BEETHOVEN: 8. (F-dúr) szimfónia, op.93

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Kelemen Zoltán (bariton)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Pál Tamás
Házigazda: Eckhardt Gábor
LUI (apák, szerelmek, barátok)
Verdi-portrésorozat Ecjhardt Gáborral 3.
VERDI: Stiffelio – Nyitány
Macbeth – Perfidi!... Pietá rispetto amore
Traviata – Di Provenza il mar, il suol
Don Carlos – Per me giunto
Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata
Macbeth – Balettzene
Az álarcosbál – Eri tu
Don Carlos – O Carlo, ascolta

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Farkas Katalin (hegedű), Fervágner Csaba (nagybőgő)
MORTARI: Duettini Concertati (1966)
PENDERECKI: Duo Concertant for Violin and Double bass
GLIERE: Suite for Violin and Double Bass
SÁNDOR LÁSZLÓ: Duó hegedűre és nagybőgőre - ősbemutató
PIAZZOLLA: 3 Tangos (arr. Andreas Wiebecke-Gottstein)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Balázs János, Szakcsi Lakatos Béla (zongora)
MVM Koncertek "A zongora 1-ben"
Az improvizáció

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Elisabeth Leonskaja (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
DVOŘÁK: d-moll legenda, op. 59/1
DVOŘÁK: II. szláv tánc, op. 46/2
DVOŘÁK: Nem mondom el - kórus vegyes karra, op. 29, No. 3
BEETHOVEN: IV. (G-dúr) zongoraverseny, op. 58 (11.21-én és 23-án)
BEETHOVEN: V. (Esz-dúr, „Császár”) zongoraverseny, op. 73 (11.22-én)
DVOŘÁK: VII. (d-moll) szimfónia, op. 70

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
A mai nap
történt:
1928 • A Bolero bemutatója (Párizs)
született:
1458 • Jacob Obrecht, zeneszerző († 1505)
1710 • Wilhelm Friedemann Bach, zeneszerző († 1784)
1901 • Joaquin Rodrigo, zeneszerző († 1999)
1913 • Benjamin Britten, zeneszerző († 1976)
1951 • Kent Nagano, karmester
1962 • Sumi Jo, énekes
elhunyt:
2007 • Maurice Béjart, koreográfus (sz. 1927)
2017 • Dmitrij Alekszandrovics Hvorosztovszkij, énekes (sz. 1962)