vissza a cimoldalra
2020-09-30
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4938)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4116)
Társművészetek (2111)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (100)
Régizene (4465)
Franz Schmidt (3693)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2062)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62459)
Kolonits Klára (1183)
Eiffel Műhelyház (294)
Joan Sutherland - La Stupenda (121)
Zenetörténet (295)
A MET felvételei (1216)
Operett, mint színpadi műfaj (4557)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4747)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (309)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Régizene (johanna, 2011-02-18 16:34:37)

   
4465   diosjeno • előzmény4464 2020-09-29 22:01:04

Ég és föld ! 

 Az első link az ég :)   Egy szekund lépés is meg van benne indokolva, és a zenekarral alátámasztva. Él az egész. Ez a lényeg .  Nyilván semmi sem tökéletes...de ahol a lényeg megvan, az a legtöbb, amit még tudunk, tudhatunk.

A ,második csak úgy van.  Profi munka, de indok nélkül vannak a hangok. Követ egy előadói sémát, de  csak séma marad.

 

4464   Corvette 2020-09-29 21:01:27

Marcello - Concerto in D Minor for oboe, strings and basso continuo: II. Adagio · Eugene Izotov, oboe & conductor - San Francisco S.O.

Marcello - Concerto in D Minor for oboe, strings and basso continuo: II. Adagio · Xenia Löffler · Akademie für Alte Musik Berlin · Georg Kallweit

 

4463   diosjeno • előzmény4462 2020-09-28 19:34:33

Hát... ha neked a cornetto-ról, ( főleg, hogy  Dongois játékáról )  nem a végtelenül finom és fürge hajlékonyság jut eszedbe, hanem a párhuzam a vadászattal és a vadászkürttel...akkor  te egy másik filmet nézel, hogy divatos szófordulattal éljek. 

 Ha esetleg azt gondolod, hogy több film is van, megint csak holdasnak foglak tartani. 

 Szerintem egy film van.  ( és abban a cornetto a végtelen finomságot és hajlékonyságot képviseli ( főleg, ha Dongois játszik rajta.  Másnál is, csak nekik néha nem sikerül annyira ) 

4462   chord • előzmény4461 2020-09-28 19:16:33

...., akkor meg az a kérdés merül fel hogy a kürt, az meg a vadászatról hogyafrászba szökött át, megint..... hogy az normális, hogy 3 nap után, hogy üldözöm a sebzett vadat, megvan, végre, öröm, leterítem, leülök, lehúzom a csizmámat, hadd szellőzzön, letörölöm a véres késemet/kihúzom az ezüsthegyű nyilakat, iszom a kulacsból egy jónagyot, előveszem a kürtömet, és egy ordenárét belefújok, hadd hallják a táborban is, 17 km légvonalban, három q..vanagy hegy közben, és, képzeld, tisztán hallják, a sztratoszféráról verődik vissza, az angyalok popójáról, a szakács kiejti az ürücombot ijedtében, bele a parázsba, és, és akkor ma meg előveszem az 5×4 szobában, a stúdióban, és belefújok megint....  :)

Amúgy, nagyon jó zenék.

4461   diosjeno • előzmény4460 2020-09-28 18:35:31

Nem tűnt fel, hogy ugyanazt hallod...? Na ja, bárka-bárka...

 

Ha ennek a galliard-ját meghallgatod...

4460   chord • előzmény4458 2020-09-28 16:58:42

Nekem természetesen mindig a másik La barca d'Amore lemez ugrik be,

mert van ezzel a címmel ey AliaVox válogatás, amin ott van egy énekelt Folia, a Cervantes-es lemez-könyvből, szinte szürreálisan gyönyörű,

Yo Soy La Locura

és van egy Gorzanis-től, aki vak volt, és ez egyetlen kiadott AliaVox-on sincs rajta, rögtön az első szám:

La Barcha del mio Amore

 

Érdemes arra gondolni, mi is az a 'hangszerelés'. ugyanis eredetileg ez egy csupasz, mezítlábas lantmű...

4459   diosjeno • előzmény4458 2020-09-27 22:09:29

Itt talán könnyebben hallgatható.

4458   diosjeno 2020-09-27 20:07:42

Ó, mit találtam !

 Az egész " La barca d'amore céda fent van itt !

  Corvette !

4457   diosjeno • előzmény4456 2020-09-27 19:59:37

Egyik kedvencem a La barca d'amore-s lemezről: 

Suzanne un jour

 

 

Gyönyörű  a vokális eredeti is.

4456   chord 2020-09-27 18:46:31

Van olyan régi sláger is, amelyik népszerűsége innen, a mából, abszolute érthetetlen.

Susane un jour

Annak idején, volt pár évtized, amikor, némi túlzással, az egész civilizált Európa ezt fújta-húzta-vonta-pengette, ötmillió át-, feldolgozás, a létező összes hangszerre, kórusra, mindenre, a templomokban is meg az ivókban is.

Jó zene, igen, ma is, de azért nem annyira melodikus, nem annyira megütős, nem annyira leterítő;  erre a vírus-szerű szétterjedésre per pillanat nincs magyarázat.

Hallgatni, Hille Perllel, azért igen élvezetes.

4455   chord • előzmény4454 2020-09-27 17:56:39

Ez mondjuk nem volt az a kaliberű sláger, amiket soroltál, de igen, a dallamossága feltűnő. Aki ide eljutott, az az I. fokozat, a külső héj, azt megkarcolta, valamit ért már. Egy pici részt, ami már a tömegek felé az utat jelenti.  Aki tovább jut, az fedezi fel azt a furcsaságot, valamit belül, egészen mélyen, valamit, amit nem indokol ez az egyszerű dallamocska a közérthető refrénes formájában.

A paradoxon lenyűgöző: tökegyszerű dolog valami nagyon mélyet és bonyolultat fejez ki. Igazából a jó vershez tudnám hasonlítani. A régizene teli van ilyen dolgokkal. Az újabbakban is azért akad.

Szóval, az, hogy 'melodikus', meg hogy 'kidolgozott' (amúgy nem különösebben kidolgozott), az itt a lényeg jellege, de nem maga.

4454   diosjeno • előzmény4453 2020-09-27 15:45:11

 A titok a " sláger " !

 Pár cím : 

 Se L'aura Spira, Une Jeune Fillette, Fortuna Desperata, La Dulce Memoire, stb.

Azaz egy refrénes szép dallamocska  TÖKÉLETES kidolgozása  és  ezzel a dallamocska nagyszerűségének, a zene nagyszerűségének, az élet nagyszerűségének és ezzel  a Teremtő nagyszerű szeretetének  a bemutatása.

Ez nem egy "drámai " folyamat, ne tévesszenek meg a nagy szavak, amiket használok. A "sláger" tulajdonképpen egy ősi megegyezés művész és közönség között. Pontosan ezt jelenti: Egy ( szerencsés esetben ) művész egy,  a  nagy tömeget aktuálisan érdeklő témáról egy egyszerű , szép dallamot ebbe a közérthető refrénes formába helyez. , amit aztán a nagyérdemű úton-útfélen hallgat-.énekel.

 Nem ma kezdtük és mindig működik. Ami változik benne az az, hogy a nagy tömeget mi érdekli.

Ja, az se  .:)

4453   chord 2020-09-27 13:34:24

1576 - kiadják az El Parnaso-t, Valladolid-ban, ahol Esteban Daza, az ottani egyetemen graduált. Az egyik legrégebbi egyetem a világon.

Ebban a kiadásban szerepel a 'Quien te hizo Juan pastor'

Valami nagyon különleges van ebben az előadásban, ebben a dallamban. A fogékonyakat rabul fogja ejteni.:)

4452   diosjeno • előzmény4451 2020-09-26 20:40:33

Jó volt így egymás mellett meghallgatni !  Nagyon tanulságos. Tenkes.

4451   Corvette • előzmény4450 2020-09-26 20:30:32

Balsom eltérő építésű hangszeren játszik, mint Madeuf. Egy lyuk nélküli trombita alig biztosít lehetőséget az intonáláshoz. Kész csoda, hogy csak ennyire érezzük falsnak Madeuf játékát a perfekt hangoláshoz igazított modern trombitákhoz képest. 

4450   diosjeno • előzmény4448 2020-09-26 20:06:48

Ezerszer is Alisoné kell :) Nem sós, hanem édes. 

Madeuf meg hamis. ( sótlan )  Legalábbis nekem.

4449   chord • előzmény4447 2020-09-26 19:49:26

Figyelj.

Ebben a zenében számomra egyetlen őszinte hangjegy sincs. A tónus meg egyenesen fülrepesztő. Nem embernek való, akkor sem, ha maga a Mesteretek írta. Úgyhogy, én messziről tisztelem ezeket az igyekezeteket. A tiédet is, hogy felhívod a figyelmünket pl. a tempó- vagy a hangszerválasztás fontosságára. Igen, a saját koordináta-rendszerükben fontosak, tudom. És a kétfajta előadás között nyilván van különbség.

És azt biztosan tudom, hogy ezeket a lemezeket a közönség nem hallgatja. Csak a szűk szakma. Megbeszéltük, sokszor.

 

P.S. Egyszer a HighEnd-Show-ra be kellene vinni valamelyiket.:)

4448   Corvette • előzmény4440 2020-09-26 19:32:22

Csak addig bántja, amíg meg nem hallgatod ugyanazt a Telemann tételt Alison Balsom előadásában. Ugye mennyivel vasaltabb és kiegyenlített ez a hangzás? Ezt teszi a só. Jelen esetben elrontja az étel ízét. Árt neki.

Csak, hogy össze tudd hallgatni...

Trumpet Concerto in D Major, TWV 51:D7: I. Adagio · Jean-François Madeuf

4447   Corvette • előzmény4441 2020-09-26 18:46:47

J.S. Bach a versenyművet ezekre a hangszerekre, erre a trombitára írta. Natúr trombitára. Ilyenre, amelyen még lyukak sincsenek,csak az elején és a végén. :)

Az előadás elsőrangú és a hangszereknek sincs ronda hangja. A tapír ronda állat csak mert nem hasonlít a hím pávára?

Próbáljuk meg értékelni azt az igyekezetet, hogy ezek a zenészek megpróbálták nekünk megidézni Bach korának hangzásvilágát. Nem mindenki ad ennyire az autentikusságra. És ami a legfontosabb: egy ilyen előadás után te még el tudod fogadni  Bernardiniék tempóját? Ugye nem? Ennyi lett volna a mondanivaló. 

 

4446   chord 2020-09-26 17:24:37

Én meg itt tartok, ennél az Orient Occident lemeznél.

Egészen lenyűgöző. A zene, az egy dolog, azt más is játssza, és itt a lényeg, hogy amonnan, más előadásokból, ami, esetleg 'eredetibb', nem tud belopózni, mert kívül reked azon a láthatatlan szférán, ami körbevesz minket (engem), mint egy védőpajzs. Hogy miért?, mert túl vad, simán azt mondom, hogy nem a mi kultúránk, hogyan is érthetnénk egy marokkóit vagy egy afgánt, vagy egy 1200-as évekbeli cantigát Bölcs Alfonztól, amikor ma más zenék vesznek körül, pl. ilyen Telemann-hulladékok is, amitől én rosszul vagyok, de nem tudok menekülni, mert a forma, a hangszerelés, a Barokk, az kb. stimmel, Vivaldi is ezekkel operált, ezek jönnek gőzerővel a hangversenytermekben ma, meg főleg a Bach-Mozart-Beethoven erőszakos trinitátus, bélelik a fejünket, és ezek miatt a cantigák meg a marokkói örökség, meg a sok-sok dolog az a már emészthetetlen távolságokba kerül.

És akkor jön Savall ilyen lemezzel. Nem aggódik különösebben; valami hangszerelési varázslattal simán visszavezeti ezeket a nem mindig egyszerű zenéket a mai hallgatósághoz; nem is kell különösebb erőlködés, zenész-lét sem, egyszerűen meg tudja mutatni, micsoda finom és nagy erejű zenék lakoztak a távoli vidékeken.

Összecsomózza kicsit a szétszaladt emberiséget.

Saltarello

Ja, és SACD. Annyira jól szól, hogy a hangzásból, csak, simán bele lehet szeretni.

4445   Corvette • előzmény4444 2020-09-26 16:36:30

Peter Gabriel - Steam

4444   macskás 2020-09-26 16:28:01

444

4443   diosjeno • előzmény4442 2020-09-26 16:10:45

Eredetileg arra használták, hogy a halk, finom lantzenén a bársonyszékben elszunyókált polgárokat  visszatereljék az élet realításaiba :) 

4442   chord 2020-09-26 15:09:55

Kicsit elgondolkodtam, hogy a trombita, az hogyafrászba tudott a hadi alkalmazásokból átszökni, a hangversenytermek bársonyszékes intimitását apró, szúrós szilánkokra törni...

De így jár az, aki sok lantot meg gambát meg hárfát hallgat.

4441   chord • előzmény4437 2020-09-26 15:03:15

Ez bűntény.

Rossz zene, rossz előadás, iszonyú rondahangú hangszerek. Másképp fogalmazva, tan-melléklet trombitásoknak, oboistáknak, Bach-kutatóknak. Egészségükre váljék.

4440   diosjeno • előzmény4437 2020-09-26 14:05:23

Nekem nagyon bántják a fülemet a natur hangok. 

 Ki hogy van vele ? 

 ( Próbáltam magam meggyőzni, de arra jutottam, hogy a húst is só nélkül ettük valamikor, de mIóta a  húst sózva megkóstoltuk, azóta  sóval esszük. Mert úgy finomabb.  )

4439   diosjeno • előzmény4437 2020-09-26 14:00:09
4438   diosjeno • előzmény4437 2020-09-26 14:00:06
4437   Corvette 2020-09-26 13:06:27

Ilyen hangzást kellene normál esetben a 2. brandenburgi versenyműhöz társítani.

Ez a natúr trombita nem egy kényelmes jószág, ahogyan a nyakba akasztható cselló sem az. 

4436   Corvette • előzmény4435 2020-09-26 12:53:57

Jean-François Madeuf lemezed van? 

4435   chord • előzmény4433 2020-09-26 09:50:40

A blogomat szerencsére jóval többen nézik... nagyon-nagyon sokkal.

Azt is kérdezd meg, hány Maurice André lemezem van. Aztán le is fordulok a székről.

Szerintem tartsuk a demarkációs vonalakat.

4434   chord 2020-09-26 09:45:10

Annyit nyomtátok ezt a szerencsétlen Telemannt, hogy nálam a youtube elkezdte beadni magától...... mint egy vírus, komolyan...... én próbálom tartani a 1.5 métert, de inkább tízet.....

4433   Corvette • előzmény4431 2020-09-26 09:44:30

Nézd meg a linkhez tartozó megtekintések számát és azt is, hogy hányan fejezték ki tetszésüket!

Maurice André is sokszor játszotta ezt a darabot... 

4432   chord 2020-09-26 09:39:44

De nézzünk már valami szabadabb dolgot, valami olyat, ami nektek már tilos volt.

Improvizáció. A saját gondolat, a saját vélemény. Saját kotta. Persze senki se higgye, hogy itt nem volt szigorúság a formában; nem volt kolbászolás ide-oda, semennyi. Csak ez másfajta kötés, mint a későbbiekben.

Istanpitta In Pro

(ismerős, ugye?, ott az organettós lemezen is)

Az egész lemez zseniális. Nem kell megijedni, kellően EU konform, ha úgy tetszik, 'savallizált'.

4431   chord • előzmény4430 2020-09-26 09:16:14

Ez neked nem megy, ne erőltesd. Az a baj, hogy csak az oboát figyeled, nem a zenét.

Hogy miben marad el? Próbáld meg a 'belsejét' figyelni. Ami több, mint a kotta előtted. Ami nincs. Üres máz. Próbáld meg kicsit közönségként hallgatni, elfogulatlanul. Ami nem fog menni, mert oboista vagy. Én ezt értem. Itt egyetértéssel ne is kísérletezzünk.

A középszerben amúgy valóban nem rossz. Legalább érezni, hogy a nagyokat szeretné utánozni.

És pont az oboa szólama? Annyira gáááz. Olyan, mintha Corelli bejárónője írta volna a zenekari részt, kedd este, amikor kimenős volt, és ette a maradék süteményeket a bíborosi szalonból, és ezt később előtalálta Telemann, a padláson, ahová valami elfuserált, bedőlt germán házasság révén került oda, és belenyomta az oboát, saját kútfőből, hogy majd jó lesz... és jó lett, ja. Valakinek igen, valakinek meg nem

4430   Corvette • előzmény4426 2020-09-25 20:08:24

Ez miben marad el Handeltől? Semmiben. Nem is értem, hogy miről beszélgetünk.

4429   diosjeno • előzmény4427 2020-09-25 19:43:01

Ami igaz az igaz, hájas is volt meg pénzéhes is... nade a hallei szonáták ?  Meg az árvaházi anthem ?  Ezekben 1000 méteres mélységek vannak . És a szokatlan formák, a hihetetlen kifejező képessége.

 Nézzétek meg a szöveg-zene összefüggést ebben

 ( azt tudjátok, hogy Londonban az árvaházi gyerekek szó szerint az utcán haltak meg, mikor ezt írta ?? )  Szíven ütötte. Hallhatjátok.

 A személyes érintettsége ebben az anthemben azt hiszem nem kérdéses. 

4428   diosjeno • előzmény4426 2020-09-25 19:28:30

najó, azért mindig megnyugtatsz végül  :)

 

4427   Corvette • előzmény4425 2020-09-25 19:26:17

Xenia Löffler.egy kicsit másképpen játssza ezt a szonátát. Intimebben, kevésbé harsányan.

Érdemes meghallgatni az Akademie für Alte Musik Berlin Concerti Grossi lemezeit, mert éppen most írják át vele az eddigi előadói gyakorlatot. És én üdvözlöm, hogy a hájas disznó, lassú mozgású, rossz természetű, pénzéhes vállakozó Handel portréját egy sokkalta légiesebbre, kifinomultabbra és érzelmesebbre cserélik le. 

4426   chord 2020-09-25 19:08:13

Komolyan, hogy lehettek zenészek, hogy alap dolgokat nem hallotok.....

Ez a két Handel concerto, na, mit kellene kórusban mondanatok, de nem mondjátok, csak azon a ... oboán rúgóztok,

de hogy ez egy q..vajó zene, és néztem az idővonalat, ez nekem a 15.-17. mp. környékén lejött, hogy ezt Telemann, ezt a 15 másodperc Handelt, nem tudta megugrani a két vagy háromezer művével, egyikkel sem.... ez a dolog világít, a szemeket kiszúrja, annyira, ezt marinéni a közértből is elmondja, a parizeres pult mögül, nem csak én, bármit is mondtok, nagy szakemberek.

Ja, persze, formai gúzs van kicsi, nem mondom, hogy egy szabad Folia-variáció gambán, de akkor is, sodrás van, lubickolás, melódia van, hentergés a harmóniában, ívek vannak, szépség van, belső tartalom van, mondanivaló van, meta-cucc van, lemez-beszerezhetnék van, meg hogy annak a közönségnek, azért brutáljó volt ott ülni, az 100.

Aztán, kicsit beljebb nézelődve, laikusként én azt hallom, az oboistákon, hogy a nő az robot, egy jól sikerült humanoid, pontos, biztos, kottahű ezerrel, stb... én élvezem, amikor nem játszik, a férfi, az meg élő, egy ember, a mindenével, a gondolataival, legfőképp, erről a zenéről.

4425   diosjeno • előzmény4423 2020-09-25 17:02:22

Igen, ez igazibb, szabadabb zenélés. A hölgyé kissé programozott ehhez képest....de ez nagyon jó !

 Az első tételben azok a zenekari trillák :) 

A második tétel milyen vidám ! Régen hallottam ilyen  oldott allegro-t :)

(Eszembe jutott, hogy ha chord belehallgat, most is biztos fanyalog a "konvencionális és gúzsba kötött"  formák miatt...egy ilyen laza allegro- nál :)

4424   Corvette 2020-09-25 13:38:43

Off:

Csak tiszta forrásból...

Török gyerekdal..

4423   Corvette • előzmény4421 2020-09-25 11:41:13

Handel folyton szivatta az oboistákat. Olyan szólamokat írt nekik, hogy majd belegebedtek.

A linkelt felvétel egész jó. Már én is belefutottam, de maradt bennem némi hiányérzet. Ha belehallgatsz ebbe szerintem te is elégedettebb leszel.

4422   chord • előzmény4419 2020-09-25 11:26:14

Az  Alpha-s bookletek olvasgatása szélesebbre nyitja a horizontot, szerintem mindenkinél. Segít esetleg mélyebbre hatolni a zenében, ha esetleg elsőre nem sikerül. Úgyhogy, klassz, tényleg a 19 eredeti, nagyon szép kiadások. Nekem 1 vagy 2 hiányzik, az első kiadásokat eléggé nehéz megszerezni.

:)

 

4421   diosjeno • előzmény4420 2020-09-25 09:20:43

Az oboát Handelnél szerettem meg. még srác koromban.

 És főleg azért, mert a hangszerelésében fontos szerepe van mindig. ( jó, ez itt solo :)

 Mindig ott az oboa, ott fecseg minden Handel zenekaros darabban. 

 Mikor kettőzi fuvolával v hegedűvel, azonnal beugrik, ja, ez Handel.

Íze van neki.

 

4420   Corvette 2020-09-25 00:17:37

Benoit Laurent

4419   Corvette • előzmény4415 2020-09-24 23:32:49

Le Poème Harmonique? 19 lemezem van tőlük. Tegnap akartam meghallgatni az első Alphát, csak hát az arpeggios tétel után bealudtam. Ekkor tértem át Telemannra.

Mellesleg a Le Poème Harmonique nem egy zeneszerző társaság, hanem egy együttes, érthetően nem is játszottam tőlük semmit. Mert te igen? Meghallgatnám. Ha videó van, még jobb. :)

4418   diosjeno • előzmény4414 2020-09-24 22:43:57

Csak élvezkedsz, amíg más dolgozik...na, szép :)

4417   diosjeno • előzmény4415 2020-09-24 22:42:41

Erre annyit mondanék, hogy itt semmilyen zene csillaga nem ragyog. 

De aggodalomra semmi ok.  Az őssejt teljesen ép. 

4416   diosjeno • előzmény4414 2020-09-24 22:34:32

Tudod, mondtam, hogy nem hallgatok annyit, mint te. A tizedét sem. Meg is indokoltam.

De ami jó, az jó :)

4415   chord 2020-09-24 22:09:53

A Le Poeme Harmonique, ha valakinek eddig kimaradt - Magyarországon vagyunk, ne feledjük, ahol Bach és Telemann csillaga a legmagasabban ragyog:) - most sem késő, ne szégyellje, nézelődjön, van mit; számos nagyszerű lemezt indítottak útnak, még hazai csapatot is tudok vagy hármat, akiket inspiráltak erősen.

Corvette, esetleg, te mi szépet játszottál tőlük? Zenész vagy, és a régizenéről ezért mindent jobban tudsz, nem? Ha videó is van, megnézném.

A la fin bergere

Óriási kedvencem.

4414   chord • előzmény4410 2020-09-24 21:55:51

Örülök, hogy felfedezted végre..... szóval az van, hogy amíg ti Telemannal birkóztatok, én meg ilyeneket hallgattam. Egyet reggelire, egyet meg estére. Kinek mi jut, mondtam.

15 éve minimum megvan ez a lemez.

4413   chord • előzmény4408 2020-09-24 21:51:13

Hát, hallgassátok csak Telemannt, örüljetek neki, ha valamit sikerül elpöntyögni tőle, de én maradnék annál, még egyszer, hogy egy rémisztően gyenge szerző, bármennyire is végigerőltettem ezt is, amit voltál szíves figyelmembe ajánlani. a hideg kirázott, annyira lelketlen és művi és erőltetett.... semmi belső tűz vagy melódia vagy valami bármi, ami miatt leülnék elé. A furulyás iszonyatosan kínlódik, műanyag, zéró, nulla. Rizsporos unalom. Zeneiskola-vizsga, ásítozás. Na, ehhez képest Bach is egy lánglelkű zseni, az biztos.

Ezen aztán ne vesszünk össze: nem kell mindent egyszerre szeretni.

 

4412   diosjeno • előzmény4411 2020-09-24 20:51:53

ááá ,  jó itt az összes. 

4411   diosjeno • előzmény4410 2020-09-24 20:44:48

Hát ez tényleg qrva jó, chord, ezt neked találták ki ! A második szám eszelősen jó !

4410   diosjeno • előzmény4407 2020-09-24 20:39:03

Ez a cd igen jónak tűnik...

4409   Corvette • előzmény4406 2020-09-24 19:34:01

Mesélj, mi szépet játszottál ezidáig Telemanntól ? Én soroljam?

Aztán meg mi alapján ítéled meg, hogy az egyik fantázia jól van előadva, a másik meg nem? Összehasonlítasz két lemezt és kivonod őket egymásból? Amelyikből több marad az a jobb?

Meg aztán, nem csak lant létezik a világon. Azt is leírhatnád, hogy hány jó lantos van a világban. Alig pár. De a nem zenészek kenik-vágják a témát. Ja.

4408   diosjeno • előzmény4406 2020-09-24 19:22:36

 " Telemann egy gyenge szerző, így a fantáziái is fantáziátlanok "

----------------------------

Rájöttem, miért írsz néha ilyen sületlenségeket. 

Azért, mert nincs rálátásod a zenei korokra , különös tekintettel a köztük lévő különbségekre, amelyek a körülményekből ( dátum ! ) adódnak. 

 Ám én azt mondom, nem baj. Nem kell neked mindenre rálátni, elég, ha a reneszánsz zenét érted. A boldogsághoz az is elég. 

ha mégis belehallgatnál, itt van pár jó

 

4407   chord 2020-09-24 18:08:56

De ami az igazi abszolut nekem, a pengetős fantáziákból, azok a vihuelistáknál találhatók elő.

Fantasia del quarto tono

Ez a lemez: fantasztikus. Élőben, vihuelán, 40 cm-ről hallgatva Narvaezt, szintúgy. 

4406   chord • előzmény4405 2020-09-24 17:57:57

Rossz nyomon jársz. Telemann egy gyenge szerző, így a fantáziái is fantáziátlanok, nem csak nekem, ez hidd el, nagyon sok zenésznek is.

A fantázia egy külön birodalom a Barokkban, és a Reneszánszban. Csuda dolgok léteznek ám.

Lantfantáziák esetleg? Persze, egy teljesen más világ. Az oboának ide nincs sok köze... így előfordulhat,hogy a nem zenészek ezt lehet, jobban leveszik, mint esetleg te....

da Milano - Fantasia 30 

da Milano - Fantasia 33

Élőben párszor volt alkalmam pl. ezeket a művet hallgatni. Tényleg más galaxis.

Érdemes a jó értelemben vett feminin jelleget észrevenni a második előadásban. És utána, hirtelen,  zsupppsz, betolni a Telemannt...mennyire üres dolog.... bár, kinek-kinek.

4405   Corvette • előzmény4403 2020-09-24 17:34:32

A fantáziák egy külön világ a barokkban, főként azok élvezik, akik profin játszanak valamilyen hangszeren és rendesen benne vannak a régizene világában. Ja, már megint egy dolog, amely elsősorban a zenészek élvezetéért van. Lassan nem lesz mit hallgatnod. :)

Telemann fuvola fantáziáit előszeretettel játszák más fafúvósok is. A felhozatal nem rossz. Oberlinger lemezének pl. az a különlegessége, hogy az organetto sípjait imitálja. A hangok végeit gyakran leejti, mintha elszállna a fújtatóból a levegőt. Klassz. Amúgy alapmű. 

 

4404   chord 2020-09-24 16:52:56

Csak úgy hirtelen, akkor, mi az, aminek 'van mondanivalója'?, hát, picit amarrább a térképen meg úgy 70 évvel korábban:

Overture

Kicsit semmilyen kezdés, de kb 20 mp. után valami elkezd bonyolódni, de nagyon. A viola meg elkezd beszélni. Szépen, tagoltan, érthetően...:)

4403   chord 2020-09-24 16:41:21

Tónus-kiegyenlítés.

Fantasia in G - Andante

Tökéletes?, hát engem nem talált meg. Ha vers lenne, és egy szocreál irodalomtantónéni, azt mondaná, hogy ennek a versnek nincs mondanivalója. Csak úgy megy, szépen hentereg, hogy minek meg hová, az nem derül ki.

III.o. szerző, az előadás firstclass, de kicsiholni többet ebből nem lehet.

4402   Corvette 2020-09-24 11:01:11

Egyszerűen tökéletes.

Georg Philipp Telemann - Sonate B-Dur, TWV 41:B6: I. Adagio

Georg Philipp Telemann - Sonate B-Dur, TWV 41:B6: II. Allegro

4401   Corvette • előzmény4400 2020-09-23 20:04:30

Official video for Domino Dancing by Pet Shop Boys (2003 Digital Remaster).

4400   macskás 2020-09-23 19:02:48

4400

4399   takatsa • előzmény4392 2020-09-23 18:04:04

Lehet, hogy egy picit a hangerő gombot kell tekerned balra. :)

Ez egy icipici, 8 regiszteres korabarokk belga orgona, amely néhány évtizede a francia Solignac apátságban van. Ilyen hangja van a kicsikének, az akkori nyelvsípok (Voix humana) kicsit mekegnek.  

4398   Corvette • előzmény4397 2020-09-23 17:26:17

" De a nagy tömegű átírás miért van? "

Ez volt a kiindulási pont, és erre adott a vonós kolléga két lehetséges választ.

4397   macskás • előzmény4396 2020-09-23 17:15:17

nem értem

4396   Corvette • előzmény4395 2020-09-23 17:14:50

Nagytömegben?

4395   macskás • előzmény4393 2020-09-23 17:11:05

Zenekarra is írnak át műveket...

4394   diosjeno • előzmény4389 2020-09-23 16:36:32

Ez azért bonyolultabb. 

Az " írástudók felelőssége " szerintem óriási....és az írástudók  ezt már nem érzik. Csak élni akarnak, már nem akarnak másokért meghalni.

Ezt úgy értsd, hogy már nem játszanak Vivaldit az utcán jó minőségben, ezt jelenti. Semmi dráma, csak ennyit jelent.

Ezért aztán a sznobokon meg a zenészeken kívül senki sem hallgat Vivaldit.

 "Mindenkinek joga van egyre jobban és jobban  élni. A művészetemért elkérem keményen a pénzt ! Ez ma az írástudók jelmondata. " ( Mozart mikor is mondta ezt ? ) Régen mások voltak a célok. 

4393   diosjeno • előzmény4388 2020-09-23 16:26:02

Ez így van, a személy, aki játszik, mindent visz.

De a nagy tömegű átírás miért van ?

 Szerintem egyszerűen ez a folyamat :

 

1. Átlagon felüli zenésznek megtetszik nagyon valami zenemű. 

2. nem játszik  azon a hangszeren, amire írták.

3. Átírja arra a hangszerre , amin jól játszik. 

B változat :

 1.  zseniális  zenésznek megtetszik valami

2. átírja szórakozásból mindenre, még lekvárosbödönre is. 

3. csóró követők vért izzadnak, aztán lehülyézik, mikor nem sikerül eljátszani.

4392   chord • előzmény4391 2020-09-23 15:39:22

Annyira harsány regiszterek választódtak, hogy elfedi a finomságokat, akkor is, ha igazi... Miért kell így kiabáltatni egy hangszert?

4391   takatsa • előzmény4390 2020-09-23 14:35:26

És ez vajon igazi, vagy mű?:)

4390   chord • előzmény4387 2020-09-23 13:26:26

Mennyire más a két hangszer....

 

Az organettós lemez-újrafelfedezése óta kicsit töröm a fejem ezen az orgona-ügyön, a fejlődés menetén, mi és hová tartott és tart; hogy mennyire kigyilkolja a zene lényegét meg elüldözi a közönséget biztonságos távolságra ez a félig-gép jelleg, ez a mesterséges hangerősítés meg a dinamika teljes és totális hiánya,  hogy a csembalón a billentés,

Aria Sebaldina - Hexachordum Apollinis

az mit ad, az orgonán, ha esetleg létezik, nagyon-nagyon ritkán, mert mondjuk mechanikus traktúrás,

Aria Sebaldina - Hexachordum Apillinis

akkor meg ott mit ad, meg ilyenek, a cikk félig már kész; nekem nyilván erős véleményem van ezzel kapcsolatban. Egy biztos: az orgonisták engem ezért meg fognak verni...:)

4389   Corvette • előzmény4371 2020-09-23 13:19:48

Ez az állatok iránt érzett olthatatlan szerelem nem is olyan ritka. És hiába magyarázod az illetőnek, hogy az nem szép dolog, mert a szerelem úgy jó, ha viszonozzák is, attól ő még vágyakozva fog rájuk gondolni. 

Ez a zenehallgatásos dolog csak a mi agymenésünk. Az emberiség nagyobbik része teljesen képzetlen zeneileg és elvan nélküle. Ehhez vegyük hozzá, hogy sokszor még a nagyon magasan képzett zenészek is el-elkalandoznak a jóval könnyedebb és lenézett műfajok irányába. Miért? Mert rengeteg egymásnak ellentmondó  zenei műfaj képes egyszerre békében élni a fejekben. 

Ha én azt mondom egy előadásra, hogy jó, az képezheti vita tárgyát. Ha Holliger mondaná, szerintem senki sem vitatkozna. Érdemes volna elgondolkodni megannyi kérdésed mellett, hogy mi mennyire vagyunk tekintélyelvűek, elvtelenek és meggondolatlanok megnyilatkozásainkban. 

 

4388   Corvette • előzmény4385 2020-09-23 11:50:41

Mit miért? Az élet nem méltányos. Vannak nagyon tehetséges és kevésbé tehetséges emberek. Meglásd, egyszer majd jönni fog egy olyan furulyás, aki érdemben el tudja játszani ezeket az átiratokat és örömünket fogjuk lelni bennük. Úgy tűnik, hogy még nem szültett meg, de az is lehet, hogy éppen tegnap íratták be egy zenesuliba. 

Emlékszem egy hazai koncertre, ahol a Párizsban élő oboista úgy fújta el Schubert Arpeggione szonátáját, hogy az előttem ülő Kapás Géza folyton a nyakát tekergette, mert látni akarta mások szemében is a döbbent csodálkozást. Soha nem hitte volna, hogy fafúvós hangszeren ez lehetséges. Hogy az átirat jobb legyen, mint az eredeti.

 

4387   takatsa • előzmény4382 2020-09-23 11:20:54

Ha már előkerült. Magnificat Versillos del primer tono

4386   macskás • előzmény4385 2020-09-23 11:04:06

Azért ez árnyaltabb:)

4385   diosjeno • előzmény4383 2020-09-23 10:43:42

Akkor nem látod értelmét, ha nem tetszik, igaz ?  :) Nagy selyma vagy :))

Naná, hogy nem véletlenül oda írta. Oda írta. Mindenki tudja.

De akkor végül is miért ?

 

4384   macskás • előzmény4380 2020-09-23 10:26:39

A reneszánszban nem nagyon jelölték meg, milyen hangszerre készültek a darabok, kivétel a kórus, meg a lant.

4383   macskás • előzmény4377 2020-09-23 10:05:43

De, értem, miért írnak át. Csak sok esetben nem látom az értelmét. A zeneszerző nem véletlenül írt arra a hangszerre, vagy apparátusra. És ezzel az utolsó mondatodra is válaszoltam.

4382   chord 2020-09-23 09:34:14

Kicsi tónusváltás.

Ha már Cabezón előkerült.

Tiento del primer Tono

 

A lemez kiváló. Jó hifi kell, ez tény.

4381   Corvette • előzmény4379 2020-09-23 09:24:55

Rosszul látod. A hivatkozott átirat jelenleg kísérleti stádiumban van. Szerintem hamarosan lemezen is meg fog jelenni és onnantól kezdve lesz igazán lehetősége beépülni a zenei és előadói köztudatba.

Az előadás egy gyakorló szobában készült, a felvételt sem a prof jegyzi.... De legalább láthattad, hogy hogyan, milyen körülmények között születik meg egy-egy előadás. Gondoltam ez érdekes lehet az olyanoknak, mint te. 

4380   chord • előzmény4377 2020-09-23 09:24:09

A kérdés jó.

Amúgy, én nem lennék átírás-ellenes, nem is lehetek, mert ez a dolog a Reneszánszban is igen-igen elterjedt volt, mondhatni természetes.

Csak a címet nézzük erősen.

'Para Tecla Arpa y Vihuela'

Semmilyen, a lejjebb vázolt probléma nem jött elő.

4379   chord 2020-09-23 09:13:02

Ja, értem, ez tényleg normális válasz. Hogy nem a közönségnek, hanem a fafúvós szakmának készült.

Csak ezzel maga a 'zene', mint objektum, mint kiterjedés, innentől nem létezik, mert akkor ez nem zene, hanem a fafúvósoknak meg a zenetanároknak egy technikai-segédkönyv-hangzó-melléklet.

Minden tiszteletem Alex Klein-é. Remélem, jövőre kézenállva-előadva is örvendezhetünk ennek e remekműnek. És eljön a MÜPA-ba. Az, hogy a többi 1699 oboista honnan fog betódulni, azt még nem tudom, de majd meglesz valahogy.

 

P.S.

Mondjuk, és a WTC esetén vagy a Die Kunst der Fuge, a helyzet erősen hasonló...:) Cak ott az 1699 zenetanár/zenetanár-unatkozó-hoozátartozója/kínlódó-tanítványok, az még összejöhet.

4378   Corvette • előzmény4376 2020-09-23 09:01:31

Alex Klein únja magát és ilyen darabokkal treníroz. Ő ezzel fúj be reggel. Egy olyan átirattal, amelyet legfeljebb ha tízen játszanak el a világon.

Ez egy kuriózum előadás. Arról szól, hogy meddig lehet tágítani egy hangszer megszólalási lehetőségeit. Anno, Berio Sequenza VII c. darabja eljátszhatatlannak tűnt, mára a nemzetközi versenyek kötelező beugrója. Nem viccelek, beugrója. Szóval a nyugati világ szépen halad előre, miközben mi, magyarok összerezzenünk egy kihívásokkal teli darab láttán, és gyakorlás helyett inkább kétségbe vonjuk az értelmét, mert az kényelmesebb. Tipikus reakció, ezerszer hallottam már.

Ezt a partita átiratot a fafúvósok értik igazán, közöttük is leginkább az oboisták. Ennyire stabilan, ekkora hangon, ilyen technikával játszani pokolian nehéz. Klein már nem egy mai gyerek. Eddigi élete során minden fontos nemzetközi versenyt megnyert, sokat zsűrizik, hangszert fejleszt, több helyen tanít, kétszer volt a Chicago SO szólamvezetője, jelenleg is aktív zenekari művész Calgariban. Mióta elküldték Chicagoból csak úgy dobálja kifelé a referencia szintű szólólemezeit, újraírva vele az oboás előadói gyakorlatot. Ma nagyjából minden oboista szeme erre a palira irányul. Klein napról-napra jobb, ereje teljében van és nagyon úgy tűnik, hogy még sokáig élvezhetjük a művészetét.

Szerintem kár azon rugóznod, hogy nekem mire futja. Az a kérdés, hogy neked mire? Te vagy a tanár, neked kell példát mutatnod. 

Próbáld tartani a színvonalat. Hangszeres zenészek is vannak a pályán. :)

4377   diosjeno • előzmény4375 2020-09-22 21:27:26

Azt hiiszem, nem érted, hogy egyáltalán miért írnak át. 

Kérdés : Van-e értelme átírni, igen vagy nem ?

Mi az értelme,  a kiváltó oka ?

 Nem pont az, hogy megjelenjen egy másik hangszeren is, annak a természetéhez igazítva ?

 Kérdezem.

4376   macskás • előzmény4374 2020-09-22 21:19:47

Ilyen előadástól csak lefagyni lehet. A felvételek általában a hallgatónak szólnak, nem kizárólag a fafúvós szakmának.

A szolfézs-zeneelmélet nem az előadói gyakorlattal foglalkozik, csaxólok. Hanem a darabok mélyével, beleértve sok mindent, de nem részletezem neked. Legalább ennyire futhatná, ha már felsőfokon tanultál vagy tanulsz zenét.

4375   macskás • előzmény4372 2020-09-22 21:10:58

Bátor voltam.

Aki egy kicsit is ismeri a szvitet, az tudja, hogy az első öt D hang bár D, de a 2. és 5. hang üres húron szólal meg, ez pikáns hangzást ad. Az oboa előpadásában inkább óvatos vernyogásnak hat. A másik probléma az, hogy oktávot vált.

Szóval ez nem az a D-dúr szvit prelúdiuma. Kár volt a papírért és a kifújt levegőért.

4374   Corvette • előzmény4372 2020-09-22 21:06:11

Attól, hogy számodra nem hordoz értéket, még nem jelenti azt, hogy kár volt átírni és eljátszani. Ez a felvétel nem neked készült, hanem a fafúvós szakmának. Láthatod, a szolfézs-zeneelmélet szak sem tud vele érdemben mit kezdeni.  Lefagytatok. 

Klein már régen magának írja az ujjtörő gyakorlatait.
Van benne egy olyan rész, ahol fújás közben dúdol is.

4373   diosjeno • előzmény4371 2020-09-22 20:46:16

Mondjuk ennek ne olvasd el a címét

Honnan tudod hogy ez az előadás itt nem egy trágár dal? 

 Érted a szöveget ?

Nem. 

 Hát akkor  ? 

 Csak úgy felismered. Közvetlenül. Van ilyen. 

4372   chord • előzmény4363 2020-09-22 20:41:36

Jómagam 'macskás' bátortalan belesuttogását kicsit felerősíteném:

Igen, kár volt átírni. Katasztrofális. Ebből a nem túl jó zenéből kivette azt az egy dolgot, ami szép és jó volt benne, a tónust. A tónus meg a zene harmóniáját. Az oboa vs. cselló, az egy nem úriemberhez méltó összehasonlítás, annyira aszimmetrikus a küzdelem...

És a többit is kár volt átírni. Ott egyenesen gáz a helyzet, mert a lényeg sérült. Részemre semmiféle többletet nem ad. Másnak?, szerintem dettó.

És, igen, üljünk a fenekünkön, és élvezzük az eredetit. Ha nem megy, ne üljünk, találjunk ki jobbat. Celine Frisch-el ezeket hasonlítani maga az ízléstelenség. Pedig nem vagyok egy Bach-őrült...

4371   diosjeno • előzmény4370 2020-09-22 20:34:07

Szerintem ha valaki pl egy disznóba lesz szerelmes, azért megpróbálja útját állni a szerelme manifesztálódásának.  

Ösztön vagy értelem ? 

 Van értékes zene és kevésbé értékes ?

 Az érték az egy érzés ?

 

Megannyi kérdés...:)

 

 

 

4370   Corvette • előzmény4368 2020-09-22 20:17:15

A zene nem idegméreg és végképp nem úgy fogyasztják, mint a bort. A zenesuliban folyton azt nyomták, hogy ne legyünk válogatósak, játsszunk el mindent és örüljünk neki, mint majom a farkának.

Mitől lesz valami művészi? Nincs rá képlet. Olyan ez, mint a szerelem. Ha elfog az érzés, biztosan tudni fogod, de, hogy mi váltja ki...Passz. Választásról itt szó nincsen. 

 

4369   diosjeno • előzmény4368 2020-09-22 19:37:21

Jól kihozzák , ami benne van. Főleg Rolfe-Johnson.

4368   diosjeno • előzmény4367 2020-09-22 19:27:08

A művészet is szórakoztat . Csak magasabb szinten. 

Tudod:

- híg lőre  vs  nemes bor  :)

Ennyit mondtam. 

Mindenki azt iszik, amit választ :)

4367   Corvette • előzmény4364 2020-09-22 18:45:41

Ha ennyire ellenedre van a zene szórakoztató jellege, járj el minél több katonai dísztemetésre.

4366   Corvette • előzmény4365 2020-09-22 18:25:38

Hallhatjuk jól, hogy hogyan nyúlnak hozzá napjainkban Bach zenéjéhez. Lásd a hármas számú hegedű partita esetét.

A zeneirodalom hemzseg az áthangszerelésektől és továbbgondolásoktól. Bach valójában nem írta át Vivaldi és Marcello műveit, inkább csak tanulmányozta őket, hátha rájön a sikerük titkára. Hiába fáradt vele. :)

 

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Prunyi Ilona (zongora)
Liszt-tanítványok zongoradarabjaiból
Ábrányi: Jellemrajzok a magyar kedélyvilágból – Epedő
Beliczay: Novelette
Beliczay: Nocturne
Weingartner: Hangulatkép, op.2
Gaál: Nocturne, op. 60/1
Raff: Nyugtalanul
Raff: Este
Liszt: Il m’aimait tant! (dalátirat)
Liszt: Die Loreley (dalátirat)
Sauer: Bécsi visszhang - koncertkeringő

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Terem

Baráti Kristóf (hegedű)
Pusker Júlia (hegedű), Klenyán Csaba (klarinét), Fejérvári Zoltán (zongora)
"Összkiadás élőben"
Bartók összes hegedűs kamaraműve/1
Bartók: Andante, BB 26b
Bartók: 44 duó két hegedűre, BB 104 – részletek
Bartók: 2. hegedű-zongora szonáta, BB 85
Bartók: 44 duó két hegedűre, BB 104 – részletek
Bartók: Kontrasztok, BB 116
Élő közvetítés!

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Rácz Ödön (nagybőgő)
Liszt Ferenc Kamarazenekar
Mozart: D-dúr divertimento, K. 136
Bottesini: II. (h-moll) nagybőgőverseny
Bartók: Divertimento, Sz. 113, BB 118
A mai nap
történt:
1791 • A Varázsfuvola bemutatója (Bécs)
született:
1908 • David Ojsztrah, hegedűs, karmester († 1974)
1944 • Rolla János, hegedűs
elhunyt:
2019 • Jessye Norman, énekes (sz. 1945)