vissza a cimoldalra
2018-07-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60969)
Momus társalgó (6348)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2278)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4053)
Társművészetek (1259)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11286)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4309)
Operett, mint színpadi műfaj (3648)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (633)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2811)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (746)
A díjakról általában (1032)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (950)
Élő közvetítések (7310)
Balett-, és Táncművészet (5534)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1443)
Franz Schmidt (3156)
Gaetano Donizetti (951)
Miklósa Erika (1224)
Kedvenc magyar operaelőadók (1085)
Momus-játék (5503)
Kimernya? (2729)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Régizene (johanna, 2011-02-18 16:34:37)

   
3369   chord 2016-01-29 20:01:32
Hátha elolvassa ezt a blogot.
3368   Búbánat 2015-11-27 09:51:50
Úgy látszik, zalbarna fórumtársunk márciusi "visszavonulása" - kivonulása? - óta nem igazán él ez a topic....
3367   macskás • előzmény3366 2015-05-24 12:48:04
Ránkin voltam.
3366   chord 2015-05-24 09:58:30
Musicalisches Opfer volt a Zeneakadémián, Savall -ékkal.
Valaki?
3365   Búbánat 2015-04-11 01:05:52
Péntek este a régi zene kedvelői igen szép hangverseny élményében részesülhettek – már azok akik eljutottak az Örökimádás Templomba (Budapest, Üllői út 77.), az ARS NOVA SACRA ÉNEKEGYÜTTES CIPRIANO DE RORE barokk zeneszerző munkásságát középpontba állító koncertre.

Az Énekegyüttes művészeti vezetője, Répássy Dénes nemcsak vezényelt és énekelt, hanem a hangverseny programjának egyes műsorszámait ismertetve kis zenetörténeti és zeneesztétikai ismertetőivel közelebb hozta hallgatósághoz a felhangzó műveket és azok szerzőit; kitüntetett figyelmet szentelt a kora barokk egyik nagy hatású komponistája, a mára kissé feledésbe merült Cipriano de Rore életművének, amelyből most a fontos és irányadónak tekinthető kórusművek értékeire irányította rá figyelmünket.
Az énekegyüttes csodálatosan összedolgozott vokális hangzást produkálva interpretálta ezeket a méltatlanul háttérbe szorult kórusműveket, amik kincseket érnek! Répássy Dénes igen színvonalas műsort állított össze, ami méltán váltott ki nagy tapsokat a sok megjelent érdeklődőből.
A hangversenyt nem barokk szerző, hanem Kodály Zoltán egyik nagyhatású, a költői kifejezés szép példájának fontos darabja zárta.

„Cipriano de Rore (1515-1565) a reneszánsz egyik legjelentősebb mestere. Németalföldi származású, de mint akkoriban sok más észak európai művész, Itáliához kötődik munkássága legnagyobb része. Talán azért, mert a reneszánsz kultúra felkarolása, mecenatúrája éppenséggel ott volt legjelentősebb. Rore tehát munkássága döntő részét Észak-Itáliában (Ferrara, Velence) töltötte. A híres velencei iskola akkori igazgató karmestere, Willaert mellett működött énekesként és szerzőként, sőt, néhány évre átvette tőle a zenei műhely vezetését is.

Nagy tiszteletben áll előttünk Cipriano de Rore, akinek jelentőségét ma kevesen ismerik, és talán neve sem tartozik a „nagy zeneszerzők” közé. Kisujjában volt azonban a németalföldi korábbi reneszánsz technika összes fontos eleme, pl. a polifón szerkesztés, imitációs fogások és kánonszerkesztés akkori módszerei – a legnagyobbak között tartjuk számon. Munkássága nem csak a reneszánsz kiteljesítésében, de a barokk zene megteremtésében is különleges fontosságú.
A zeneszerző művészetének bemutatása számunkra azért is aktuális, mert 2015-ben ünnepeljük Rore születésének 500., halálának 450. évfordulóját. Ennél fogva koncertünk egyben tisztelgés is a művész zsenialitása előtt.”

A zenei program

1. Josquin des Pres: Preter Rerum Seriem
2. Cipriano de Rore: Kyrie (Missa Preter rerum)
3. Claudio Monteverdi: Crudel, perche mi fuggi?
4. Claudio Monteverdi: Credo (Missa a 4 voci da Capella)
5. Claudio Monteverdi: Presso un fiume tranquillo
6. Cipriano de Rore: Ancor che col partire (madrigál)
7. Cipriano de Rore: Ancor che col partire (monodikus)
8. William Byrd: Bells (orgona)
9. Cipriano de Rore: Calami sonum ferentes
10. Hans Leo Hassler: Ad dominum cum tribularer
11. Johann Hermann Schein: Die mit traenen saen
12. Adrian Willaert: Dulces Exuviae
13. Cipriano de Rore: O Sonno
14. Kodály: Jézus és a kufárok

Szólisták:

Sárkány Júlia (szoprán)
Fehér János (tenor)
Gesztesi-Tóth László (orgona)
Erdélyi Ilona (continuo)
3364   Búbánat 2015-03-18 10:32:24
Thomas Forrest Kelly: Régizene

Rózsavölgyi És Társa, 2014

„Mi a régizene? Mennyire régi? Miként képes megszólítani bennünket, és miért van rá szükségünk? Thomas Forrest Kelly, a Harvard Egyetem professzora nemcsak a fenti kérdésekre ad választ tömör, mégis lenyűgözően nagyívű könyvében, hanem áttekintést nyújt a középkori, a reneszánsz és a barokk repertoár legfontosabb jellemzőiről is, továbbá tárgyalja a historikus előadói gyakorlat, az úgynevezett régizene-mozgalom történetét és elméleti hátterét. A Rózsavölgyi és Társa Kiadó és a Művészetek Palotája közös könyvsorozatának harmadik kötete közérthető, mégis elmélyült formában nyújt nagyon rövid bevezetést napjaink zeneéletének egyik legizgalmasabb szegmensébe.”
3363   smaragd 2015-03-15 12:10:22
És ha felhoznád a három mór leánykát?
3362   chord 2015-03-15 11:09:46
Esetleg ez?
3361   Búbánat • előzmény3358 2015-03-14 12:38:22
Így kell tenni: elővenni az eszköztárunkból valami "mézesmadzagot"...
3360   smaragd • előzmény3359 2015-03-14 12:35:40
Tényleg ezer oka lehet, még az időhiány is.
Ha az ember egyszer "rákattan" valamire, addig teszi amíg kellemes, vagy tanul belőle, vagy van rá ideje, stb.

Azt hiszem, az ilyen esetek mindig legalább két oldalúak, jó, hogy többen elgondolkodtunk a helyzeten, bár a személyes részleteket én ne ismerem.
(Nem is tartozik rám.)

Az a véleményem, hogy a zene az első, és itt is az fontos, nem vagyunk gyerekek, béküljetek ki. :-)
3359   Búbánat • előzmény3356 2015-03-14 12:21:59
Én is sajnálom, hogy „önként” lemondott az itteni további jelenlétről, de remélem, hogy meggondolja magát és visszatér majd, idővel...

Az tény, hogy a kezdetek óta sokan elmaradtak a Momusról, "visszavonultak" - és ennek sok összetevője van…
3358   chord 2015-03-14 08:40:46
Én visszacsalogatnám.
Pl. így.
3356   johanna • előzmény3355 2015-03-12 19:06:27
Elhagyta a Momust, de biztosan örülne, ha a fórum tovább élne...
3355   chord 2015-03-12 17:13:33
Hátha folytatja...
3354   chord 2015-03-03 23:47:57
Igen, ő pl. zenékről írt leginkább...
3353   Búbánat 2015-03-02 20:39:14
Lám, ahogy "eltűnt" innen - ideiglenesen - "zalbarna" fórumtársunk - máris megélénkült a topic; zalbarna szinte egymagában uralkodott itt a "trónján", az alattvalóknak most valami csurran-cseppen...
3352   Haandel 2015-03-02 16:19:23
Live from the Roundhouse in North London
Monteverdi's "Orfeo"
2 March 2015 | 20:30 | BBC Radio 3
3351   macskás • előzmény3281 2015-03-01 11:45:54
A Gramofon egyik számában van rövid írás a lemezről.
3350   smaragd • előzmény3285 2015-03-01 09:31:43
Hahó, észrevetted, hogy "meglátogattalak a Sárga Házban" ? (Dühöngő...)

A három mór leányka miatt van, köszönöm azóta is, gyakran meghallgatom!
3349   zalbarna • előzmény3348 2015-02-27 16:01:30
Még egy kis cornetto
3348   zalbarna 2015-02-27 16:00:55
Még egy kis [urr]https://www.youtube.com/watch?v=7g64B3U7-ps;cornetto [/url]
3347   zalbarna 2015-02-25 15:10:09
William Dongois hihetetlen intonáció.
3346   zalbarna 2015-02-24 16:10:12
Telemann kiváló blockflőte játékos is volt...
3345   zalbarna 2015-02-23 15:50:53
Ez meg egyenesen cukornád...
3344   chord 2015-02-22 19:14:59
Remek.
3343   johanna • előzmény3342 2015-02-22 15:48:38
Ez tényleg...
3342   zalbarna 2015-02-22 14:32:04
Nagyon muzikális előadás.
3341   zalbarna 2015-02-20 19:19:47
Egy kis nápolyi ....soha nem unalmas..
3340   zalbarna 2015-02-19 10:07:34
Van itt még egy gyönyörűség, egyszer már volt, de nem árthat, szuper az előadás, a legjobb...


"In guilty night" ,
A szövege a Bibliában megtalálható, el is kell hozzá olvasni sztem, mert ez benne a pláne , hogy milyen zenét csinált a szövegre Purcell. Sámuel I. könyve 28. fejezet: Saul az endori asszonynál...
Angolul éneklik.




Ha valaki nem akarja kikeresni a szöveget, itt egy rövidített kivonat :

Saul holnap a csatába megy, de fél, szeretné tudni mi lesz, balsejtelmek gyötrik, mert nem volt rendes gyerek..álruhában elmegy az endori javasasszonyhoz

SAUL
- Asszony, jósolj


ENDORI BOSZORKÁNY
- Hogyne, a király megtiltotta, kivégeztet..

SAUL
-mondom, jósolj, ne félj én vagyok Saul, nem lesz semmi bajod, ígérem.

ENDORI
Kit akarsz, hogy megidézzek?

SAUL
-Sámuelt


Hókuszpókusz, Sámuel jön

SAUL
-Asszony, csukd be az ajtót

SÁMUEL
-Mit zargattok a béke honában por alakúak?

SAUL
-Szeretném tudni, holnap mi lesz...

SÁMUEL
- Mi lesz, az lesz, aminek lennie kell...

SAUL
-De mégis, úgy félek, maj meghalok, ugye nem lesz baj ?

SÁMUEL
- Hát jó, az a helyzet, hogy holnap elveszted a csatát és meghalsz.

coda.



3339   johanna • előzmény3338 2015-02-18 21:01:28
Ugye:-))
3338   zalbarna • előzmény3337 2015-02-18 20:56:07
Nem éltem hiába :))
3337   johanna • előzmény3336 2015-02-18 20:36:46
Hallgatom...:-)
3336   zalbarna • előzmény3335 2015-02-17 17:12:30
Rose Consort Of Viols, Red Byrd, Timothy Roberts,

Johanna, hallgasd meg !
3335   zalbarna 2015-02-17 17:07:59
Van itt egy gyönyörű Tomkins kis anthem, olyan kerek, mint egy alma és az előadás is észrevette ezt . És ez az a basszus.

Thomas Tomkins . Thou art my King , O God
( verse anthem, 5 viols , 5 voices )
3334   zalbarna • előzmény3333 2015-02-17 16:59:10
macskás, erről lemaradtál...3333
3333   zalbarna • előzmény3332 2015-02-17 16:58:36
emberi
3332   zalbarna • előzmény3331 2015-02-17 16:58:20
Hááát...ez a súrolódásos hangkeltés csak az egyik lehet...Valamiért azt gondolom, hogy az egészen ősi ( eberi ) hangkeltési módoknak mindnek van megfelelője a szférák és planéták világában...gondolom...
3331   chord 2015-02-17 10:27:22
Felső világok - nem kell feltétlenül hyper-szakrális gomolygásra gondolni, elég, ha szimplán a 'szférák zenéjére' gondolunk; gyönyörű és merész elmélet, miszerint a planéták (a Szaturnuszig kifelé) járása egy-egy gömbfelület-részt súrol; ezek, lévén adott és pontosan meghatározható sebességkülönbséggel bírnak, súrlódnak egymáson, vagyis a koncentrikus gömbfelületek között hang (rezgés) jön létre, amely, milyen meglepő, a zenei alaphangközöket adja ki; akár a mai kvantumfizikát is idegyömöszölhetjük ha update -elni akarjuk az elképzelést...:)
3330   zalbarna • előzmény3329 2015-02-16 10:58:37
Az fogott meg benne, hogy távolodó jellegű...amit én másban is abszolute megélek a kultúrtörténetben...
3329   zalbarna • előzmény3327 2015-02-16 10:53:49
Hááát.. a késő romantika szükségszerűen dagályos...:)))

Érdekes, amit a felső világokról mondasz...

Van ugyanis egy művészettörténeti kategóriarendszer ( igaz, hogy az építészeten alapszik inkább, bár végül általánosnak állítja magát) amelyik az Isten - ember viszony szerint állítja fel a kategóriáit:

Romanika kora, VI-XIII. sz , az ember teljesen az Isten bűvöletében él, szinte familiárisan.

Gótika kora, XIII - XV.sz , az ember észlelvén a különbséget és távolságot, felfelé törekszik az Istenihez.

Reneszánsz kor, XV - XVI. sz , az ember önmagára tekint, felfedezi magát, mint az isteni részesét.

Barokk....stb
3328   chord • előzmény3326 2015-02-16 10:28:04
Brahms nekem kívül esik..:), nincs értelmes véleményem.
Mozart viszont szerintem önállóan saját maga egy külön kategória.(tehát lángész?, az.)
Úgy tűnik, nem nagyon vannak előzményei; nincs hová kapcsolni közvetlenül; a korból feltétlenül nem következik; nem besorolható; egyszerűen csak úgy felbukkant...
3327   chord 2015-02-16 10:22:14
Örülök, hogy érted; és akkor azt is érted, miért pont ezt a lamentót hoztam példának.

Nem kedvenc területem a romantikus zene; viszont finomabban fogalmaznék, vagyis nem a túlzás a fő stílusjegy, hanem az emberből/szerzőből/előadóból kiinduló dolgok, melyek közt valóban az érzelem az egyik leglényegesebb.
Tehát, az individuum az alap; nem a felső világok leszűrődő harmóniáival gyönyörködtetnek minket, mint a régizenében, hanem a saját egyéniségből kiinduló pl. érzelmek zenei ábrázolásával.
Lényeges, hogy mindkettő lehet szép; vagyis a romantikus stílus nem szükségszerűen dagályos; a különbség filozófiai jellegű.



3326   zalbarna • előzmény3325 2015-02-16 10:14:06
Pl ha meghallgatsz egyszer , egy Mozartot, azon felül, hogy baromi egységes és nyilvánvalóan transzcendens, ráadásul annyira jellegzetes, hogy ezer zene közül is azonnal kiveszed legközelebb: na , ez Mozart. És pl Brahms ????
3325   zalbarna • előzmény3324 2015-02-16 10:07:27
Viszont pont ezért a romantika korszakától kezdve egy csomó múvet én pl megkérdőjelezek, hogy tényleg valódi műalkotás-e. Számomra ennek a kategóriának ( valódi műalkotás ) vannak formai ismérvei : Egységesség, jellegzetesség, transzcendens vonatkozás. Ha mindhármat felismerem valamiben, arra mondom, hogy műalkotás. ( Tévedhetek, felismerem, vagy nem
.)
3324   zalbarna • előzmény3323 2015-02-16 09:36:16
Ahá, nagyon is értem mit mondasz. A jelenség, amit leírsz tényszerűen megállapítható, de szerintem ez a stílus.

" eszmei/harmónia-alapú zene és az individuum alapú zene "

- ezt a megkülönböztetést sztem a romantikus stílus

hozta ki belőled. A másfajta megközelítés a stílusban gyökerezik sztem, nem a zenében..

De én éppen erre alapozom azt, amit mondtam a régizene aktualitásáról. Kifújt mára a romantikus stílus, mint aktuális zenei irány. Nem egyesekről van szó, hanem arról, mit képes a jónép felvenni. Jó alaposan gondold végig a romantika stílusjegyeit. ( Általában mindenki összekeveri az érzelemmel a romantikus stílust, de pl számomra Bach is telistele van érzelemmel) A romantika stílusjegye pl a túlzás !!!! felfokozás, felnagyítás, heves érzelmi kitörések, de ezek is túlozva...ezen ma mindenki csak nevet. Mindig tiltakoznak, hogy - ...de kell az érzelem !!- Naná, hogy kell, csak az érzelem eltúlozása nem kell. Olyan hatása van ma, mintha kicsúfolnák az érzelmeket.
Azt hiszem Neked éppúgy idegen a romantikus stílus, mint nekem, csak nem mered bevallani:)
3323   chord 2015-02-16 08:57:55
Jó, nem erőltetem.
Amit én látok:
Monteverdi nem saját érzéseiből és saját dolgaiból indul; gondolataiból sem jön le túl sok; minden indirekt; közbe van szőve a mese; és nem is érzések jönnek le, hanem szépség és harmónia.
M.F., mint sok jó mai régizene előadó, nem adja oda magát semennyire, ő csak közvetít, vigyáz arra különösen, hogy ne róla szóljon a dolog.

Chopin vagy Liszt - itt simán hihető, hogy pl. a saját keserűségüket szőtték bele; minden direkt, személyből induló. Individuális fájdalom vagy öröm vagy bonyolultság vagy egyszerűség, nem a meseszövés szerinti hangulat. Róluk szól. Az előadók hasonlóak; magukat 'teszik oda', egy jó zongorista teljesen átadhatja magát az érzéseinek, személyiségének. Itt az előadó kulcskérdés.
A lamentót is lehet különbözően előadni, de itt a lényeg a jó előadásoknál nem érintődik; az előadó személye, ha beszéli a nyelvet, magát az eszmeiséget, nem lényeges.
3322   zalbarna • előzmény3321 2015-02-15 23:05:26
Abszolút nem értem, mire akarsz kilyukadni...Ugyanúgy hallgatom, mint Lisztet vagy Chopint....és ugyanazt keresem mind a háromban. És az előadóktól is ugyanazt várom. Nevén kéne nevezned a gyereket...
3321   chord 2015-02-15 22:24:41
Lássunk egy példát, legyen a Lamento della Ninfa.
Ha nem veszed tolakodásnak, mi az, ami itt kb. lejön?
Ilyenekre gondolok, hogy,
Érzelmes? Valódi panasz? Monteverdi saját keserűségét írta le? Esetleg saját gondolataiból mi 'hallható ki'? M.F. mennyire 'teszi oda' magát? Kulcskérdés, hogy ki énekel, és hogy ki zenél?

Egy Chopin vagy egy Liszt zongoraműnél ugyanezek a kérdések...?
3320   zalbarna • előzmény3319 2015-02-15 16:55:20
Hát itt pontosítani kell , mert nekem ez így homályos kissé...hogy miről is beszélsz....
- " az eszmei/harmónia-alapú zene és az individuum alapú zene alaprendszeri eltérést mutat. "
- ezalatt mit értesz ?
Sztem Machaut óta absz. individuális, úgyértem néven nevezendő a zene már formailag is, ( ő mondta először nyomatékosan: " Ezt én írtam így írtam, így kell szólnia, dixi, én Machaut, aki vagyok amilyen vagyok, közötök sincs hozzá.." )de az a véleményem, hogy mindig is individuális volt, csak Machaut előtt erről még le tudtak mondani a szerzők. De az individualitás az sztem öröktől megkérdőjelezhetetlen, ha műről van szó. ( A tradicionális és népzene az más tészta, ott nincs meg ez a fajta individualitás.) De, mint mondtam, én csak műzenéről, művekről tartom érdemesnek beszélni hosszabban, mert a többi az az ezekre való mindenkori reflexió. Még az ősi esőcsináló ének esetében is így gondolom, mert sztem így működik. Individuum és Transzcendens kapcsolatából születik a mű ( nem feltétlenül , csak ha sikerül ) és a többi zenei mozgás már reflexió.
3319   chord 2015-02-15 16:03:14
Lehet, hogy egységesek bizonyos globális törvényszerűségek, de itt fontos dolgokban nagyon nem azok mégsem; az eszmei/harmónia-alapú zene és az individuum alapú zene alaprendszeri eltérést mutat.
Vagyis ez is zene, az is zene, eszköztár hasonló, de a miértek mások; és itt nem az aktualitásról, vagy a korkérdésre adott válaszokról van szó; mindkettőt lehet szeretni külön-külön is, meg legtöbbször egyszerre is.
3318   zalbarna • előzmény3316 2015-02-15 11:39:44
A régizenét nem látom ennyire különállónak. Egyetlen, egységes törvényszerűségekkel működő végtelen egységnek látom a zenét, a kortársat is beleértve. Ahogyan én látom, a különböző, egymást követő zenei korszakokban az előző megalapozza a következőt , de félre ne érts, ez a musica recta, a zenetudomány, a technika. A musica ficta pedig a szabad, kötelmet, szabályt nem ismerő, mindig újat hozó zenei mozgás. Minden zenei géniusz musica ficta. Minden zenetanár musica recta ( az iskolában ). Eszerint a " a standard zenei fejlődés, a reneszánsz-barokk-romantika-klasszika-stb. vonal egyrészt nem badarság ( musica recta ) másrészt badarság ( musica ficta )
3317   zalbarna • előzmény3314 2015-02-15 11:26:25
Gondolj a sámán esőcsináló dalára.... a zene gyökereire... naná, hogy van aktualitás...a barokk korban éppúgy, mint az őskorban... hiszen azért vannak művészeti irányzatok ... Barokk, klasszika , romantika, mert az örökkévalót EGY BIZONYOS MÓDON lehet egy-egy korszakban a legjobban kifejezni, ez az éppen uralkodó ( aktuális ) stílus.

de ennek itt, amit leírtál :

" A lenti lemezen H.P. egyszerűen azt csinálta, amit e régizene alaprendszere eleve sugall: tisztán eszmei zene, égi és földi harmóniák által irányítva, és épp kihagyva a jelen/bármelyik kor nyavalygásait; a hivatkozott kör jóval tágabb, nem emberből induló, igazából tényleg az asztronómiáig meg az elemekhez jutunk vissza; ez a rendszer létezik és mindig létezni fog, teljesen függetlenül attól, hogy a jövővel milyen törekvéseink vannak. "

-ennek azt hiszed, nincs aktualitása??? Dehogynincs, ez MINDIG aktuális.

Éppen ezt mondom, hogy amit leírtál, az követelmény... az pedig mindig aktuális...
3316   chord 2015-02-15 11:24:14
Érteni vélem ezt a dinamikus megközelítést, a jövő alakítása/alakíthatósága, meg a lépések szükségessége, de a régizenénél kicsit más a helyzet, az egy független valami, egy statikus egész, úgymond 'állócsillag'; itt nincs 'program', nincs feladat, amit rohanva meg kell tenni a jövő érdekében; itt nincs semmiféle előfutár a későbbiekhez, a későbbi szerzőkhöz, Tallis nem előfutára Kodálynak, mint ahogyan Frescobaldi nem előfutára Chopin -nek, de még Bach -nak sem, éppúgy a botostánc nem előfutára Bartóknak; itt senki sem előzte meg a korát, maximum tehetségesebb volt, vagy jobban átlátta a rendszer zenei matematikáját, esetleg tovább jutott az alapendszer kibontásában - ebből nyilván az a képtelennek tűnő/támadható megállapítás következik, hogy a standard zenei fejlődés, a reneszánsz-barokk-romantika-klasszika-stb. vonal egy badarság, persze nem az, (pedig az:))hanem csak egy másik szempont, egy másik koordináta-rendszer.
Úgy kellene elképzelni a régizenét, mint egy időjárási, vagy inkább csillagászati jelenséget; ugyan beágyazva a korba, megfigyelhető/idézhető/feldolgozható/stb., de a saját szigorú törvényei, harmóniatana és összefüggései szerint 'forog', vagy 'áll', a planéták meg a négy elem meg a Hexachord az akkor is ugyanaz a szisztéma, ha éppen Stockhausen -t hallgatunk, és teszik, és azt mondjuk, hogy, ez a 'fejlettebb' zene, mert pl. utalásai/aktualitása van a korhoz.

Na, ezért is jó lemez az 'Elements'.:)
3315   smaragd • előzmény3313 2015-02-15 10:40:29
Köszönöm, jó érzés az együttgondolkodás.

Vannak emberek - különösen a művészek között -, akik rendkívüli tehetségükkel megelőzik korukat, és csak az utókor igazolja őket, mert megérezték a "jövő zenéjét", és ezáltal jelenükben nem találták a helyüket. (Ez nem új, tudom, de ide is tartozik.)

Egy keleti mondás szerint mindig az aktuális lépést kell megtennünk (hozzáteszem, ha előre lépünk egyet már a jövőben is vagyunk, mert elmozdultunk a jelen pontjáról), nem többet és nem kevesebbet.

A mi aktuális zenénkben (mai) ott rejtőzik a régi, a múlt, és ebből lesz a jövőbeli múlt is.

Az ismeretlen jövő felé csak a múlton keresztül közelíthetünk. Hitünkkel. Akiben még nincs hit, az szerintem nem is érti a muzsikát. Nem tud hozzá felérni.

Aktuálisan a jelenben kell maradnunk, így érhetünk - megőrizve a múltat - a jövő felé.

Ez a Régizene topic csodálatos, mert őrizve megJELENíti a múltat, mivel mai előadókon keresztül szól a mai közönséghez, aktuális.
3314   chord 2015-02-15 10:32:39
Szerintem meg egyáltalán nem kell, hogy aktualitása legyen a zenének...hogyan is kerül ide ez a fogalom? Talán feladataink vannak a zenével, hogy ne a pénzügyi oligarchák irányítsák a világot? Vagy olyan zenét kellene szerezni, amely a jelenlévőnek titulált általános (így zenei is) értékvesztéssel szemben megy? Hogyan menne szemben? Úgy, mint a kortárs zene jó része, ami az érthetetlenségével/idegenségével a közönség jó részét ledobta magáról?

Vagy a barokk zene idején vajon akkora volt a kor harmóniája, mint ami a barokk zenében jelen van?

A lenti lemezen H.P. egyszerűen azt csinálta, amit e régizene alaprendszere eleve sugall: tisztán eszmei zene, égi és földi harmóniák által irányítva, és épp kihagyva a jelen/bármelyik kor nyavalygásait; a hivatkozott kör jóval tágabb, nem emberből induló, igazából tényleg az asztronómiáig meg az elemekhez jutunk vissza; ez a rendszer létezik és mindig létezni fog, teljesen függetlenül attól, hogy a jövővel milyen törekvéseink vannak.
3313   zalbarna • előzmény3311 2015-02-15 09:46:01
" Aktualitása a modern zenének van, mert a korszellemet tükrözi. "

Igen, de ez csak az egyik fajta aktualitás. A meglévő ( már meglévő, éppen jelen lévő ) korszellemet tükrözi. Egy reflektáló aktualitás.

Van azonban egy másik fajta aktualitás, ami a mindig jelen lévő törekvésből fakad ( minek kéne lenni, mi legyen a jövő ), ez egy ismeretlenebb területre vonatkozik és nem leíró jellegű, hanem követelmény jellegű. (Minek kéne most megtörténnie? - erre a kérdésre a válasz ) Más szavakkal: - Hogyan, milyen módszerekkel közelítsek az ismeretlen jövő felé? - Még egyszer más szavakkal: - Mi az, amit itt és most tennem kell a jövő érdekében? - Ez is egy aktualitás. Érdekes módon mára szinte teljesen kiveszett az emberi törekvés eme mozzanatának a tekintetbe vétele. Nem számolunk a jövővel? Világvége? :)

Amit a zenei motivumokról írsz , arról ugyanúgy gondolkodom.
3312   smaragd • előzmény3311 2015-02-15 09:34:01
Bejegyzésem utolsó mondata kicsit elnagyolt.
Azokra a nagy koponyákra szerettem volna hivatkozni, akik maguk is foglalkoztak a zene mibenlétével és hatásával.
3311   smaragd • előzmény3310 2015-02-15 08:32:12
Aktualitása a modern zenének van, mert a korszellemet tükrözi.
A korszellemet évszázadok óta a racionalizmus határozza meg, a spiritualitás a hétköznapokban tiltva volt, mert nem tudományos.
Ezért úgy érezzük, hogy a romantika nem aktuális.
Milyen szép lenne az életünk több romantikával..., romantikus muzsikával!

Ez a 4 őselemet feldolgozó modern zene - kortárs - a hangok révén visszahozza, megjeleníti és beépíti a hallgatóba az ősi tudást, érzeteket az elemekről, a földhöz a mennyeit társítja.

Régen az égiekhez írtak zenét, őket idézték meg a muzsikával, az énekhanggal.

Régen a kovászt is eltették, sütéstől sütésig őrizték, akárcsak az égő tüzet, amit ébren tartottak.
Hasonlóan van ez a zenei motívumokkal is, nemzedékről nemzedékre öröklődnek.
Boldogok vagyunk, ha meghallunk néhányat ( gyakran nem értjük, hogy miért).

Rövid eszmefuttatásomat bárki folytathatja, kiegészítheti, aki elmélyed a szakirodalomban ( Pytagoras, Freud, Jung, Hellinger és sokan mások óriási tudásában.)
3310   zalbarna • előzmény3309 2015-02-14 21:31:53
Az utolsó mondatoddal nagyon hasonló gondolataim vannak. Én arra jutottam, hogy abban metszik egymást ( a régizene és a modern ), hogy mindkettőnek aktualitása is van az értékesség mellett, míg pl a romantikának, mint zenei stílusnak napjainkban szinte semmi aktualitása nincs. ( Nem az értékéről beszélek )

Az aktualitás a " most kell " szópárral függ össze és egy jelenlévő szükségletre utal, ami meg az emberi történet időbeliségével függ össze, nem az örök értékekkel. Tehát az aktualitás az nem egy értékítélet, hanem egy tény, ami jelen van .

A modern zenénél abszolute érthető, magában a fogalomban benne rejlik az aktualitás is, evidencia. De a régizenénél vajon mi lehet az ok ?
3309   chord 2015-02-14 21:06:07
Igen, nagyon jók.
Négy őselem - négy blokk, mindegyik egy-egy kortárs prelűddel kezdődik, aztán pedig régizene gambákra, néhány igazán különleges, mit pl. Hume lamentációja, vagy Thomas Ford darabok, és van egy, ami egészen meghökkentő, egy Fandango, padre Antonio slágere, amit eleddig billentyűsön ismertünk; H.P. soha nem volt szívbajos, ha át kellet valami írni/hangszerelni; ez mindenen túltesz; két gambaszólam kergeti egymást, egy tökéletes harmónia-hadművelet, borzongató együtt-játékkal.
A végén, hogy meg ne unjuk a sok régizenét, egy Poulenc, két klarinétra írt, két gambára átképzelt darab...:)

Furcsa módon úgy tűnik, hogy a régizenének mintha metszete lenne a kortárs zenével, csak néhol, de több, mint pl. a romantikával.
3308   zalbarna • előzmény3307 2015-02-14 16:47:26
A prelude remek ! A többi kortárs darab is ilyen jó?
3307   chord 2015-02-14 15:09:36
Pihentetőül, itt egy új Hille Perl lemez; egy anya-lánya project.
Több, mint pazar.
Néhány kortárs prelűddel ékesítve; komolyan, lenyűgöző.
3306   smaragd • előzmény3305 2015-02-14 05:23:58
"...nem maguknak őrzik...Akkor se, ha nem is tudnak róla..."
Nagyon szép gondolat! Elmerengtem rajta.

A mai hagyományőrzők már tudatosan őrzik a régit.

Azok a régiek, "egyszerű" parasztemberek és még korábbról is, akik generációkon keresztül őrizték, tudatában voltak annak, hogy ha nem is tudnak róla, nem maguknak őrzik.
3305   zalbarna • előzmény3304 2015-02-12 17:25:34
Mert mi lenne a zene feladata? A művészeté...? Simagöröngyös falu a vége legyen egy megrendítően szép zenei motivumnak ?? Nem, nem ezért őrzik Simagöröngyösön, nem maguknak örzik...Akkor se , ha nem is tudnak róla..
3304   zalbarna 2015-02-12 17:22:32
És egyáltalán nem baj, ha így értelmezed a kiteljesedést.
3303   zalbarna 2015-02-12 17:18:44
Ez az integrálódás, a népzene integrációja sztem pont abban az esetben jön létre, amikor egy műzene azt a tartalmat, amit a népzene hordoz , sikeresen emeli egy közérthető és hozzáférhető formába. Ekkor a népzene betölti a feladatát és viszonylag ( előbbi szerepéhez képest ) súlytalanná válik. ( az átadás szempontjából. Ez az, ami szerte Európában megtörtént, néhol meg ( pl nálunk ) nem.
3302   zalbarna • előzmény3300 2015-02-12 17:11:23
Ilyen értelemben pl a Muzsikás klip, amit mutattál pont egy éppen születő népzene, ami egy olyan műzenére reflektál , aminek népzenei az előzménye ...

( amely népzenének ( botostánc ) szerintem megintcsak műzenei előzménye van )
3301   zalbarna • előzmény3299 2015-02-12 17:05:17
" Egy népdal egy jó nagy bonyolult kórusban (Kodály) kiteljesedés vagy hidegrázás? "

Ez jó...:) de nem mondtam, hogy borítékolva van a kiteljesedés...csak ha sikerül...pl Bartóknál.
3300   zalbarna • előzmény3299 2015-02-12 17:01:49
Semmiképpen nem a mennyiségről van szó...


A mi helyzetünk némileg bonyolult, mert itt nem ment még végig a népzene integrációja, ami Európában általában megtörtént pont az érett reneszánszban.

De feltevésem szerint már a régi rétegű népzene is egy reflexió egy még régebbi műzenére. A népzene mindig reflexió egy műzenére. ( Olyan zenére, amelyiknek személyes MŰalkotója van. ) Olyan, hogy - műalkotó nép -olyan nincs.
3299   chord 2015-02-12 16:33:36
Nem megy....pedig igyekszem....

Egy háromszólamúság mitől kiteljesedés?
Egy népdal egy jó nagy bonyolult kórusban (Kodály) kiteljesedés vagy hidegrázás?
Egy Folia egy romantikus nagyzenekarral vajon kiteljesedés vagy a lényeg elfedése a mennyiséggel?

Vagy így jutunk az eredetihez, vagyis a teljeshez?

Most tényleg csak kérdeztem, nem foglalnék állást, mert a dolog módfelett bonyolult; pl. a reneszánsz nagy mesterei (kórusművek) valóban kiteljesítettek sok dolgot.
3298   zalbarna • előzmény3297 2015-02-12 15:13:42
Szép kis analógia, tényleg:)

Talán eloszlatja azt az enyhén furcsa ízt, ha így gondolod végig az 'eredeti' fogalmát:

Eredeti = igazi = teljes

Sztem pl a botostánc ( de a tres morillas is ) kiteljesedett a műben ( mindkettöben ) és így KÖZELEBB KERÜLT A VALÓBAN EREDETI FORMÁJÁHOZ.

Ha a szigorú időbeni elsőbbség vezet, az azért nem túl jó, mert 1. mindenképpen homályba vész, ha mégsem, akkor 2. a legvége mindig tyúk-tojás szindróma lesz.
( a magam számára részletesen is sikerült végigvezetnem elméletileg egy-egy dallam útját az ősidőktől ( mondom elméletileg, ez egy modell ) de itt kissé sok helyet foglalna. )
3297   chord 2015-02-12 13:42:34
Elfogadom az érvelést.

Persze ez azzal jár, hogy oda jutunk, mint Bartók Román táncok -ban a 'botos tánc'esete; ami eredetileg egy román tánc, a 'jocul cu botu'; ezt Bartók 'felgyűjtötte', a dallamot beemelte a saját Román táncok ciklusába; rendkívül népszerű lett, a zongoraátiratát mindenki ismeri;

itt

aztán a Muzsikás egy szép lemezzel adózott Bartóknak, azon elhangzik a 'jocul cu botu', mint Bartók-téma....:(

itt, 2'30'' -től.

Az előző esettel ez így analóg; de valami egészen enyhén furcsa ízű dolog le-eredetizni pl. ezt a Bartók-féle botostáncot; de mint MŰ, természetesen eredeti...:)
3296   zalbarna • előzmény3294 2015-02-12 09:35:14
De, komolyan gondolom. Ott lehet a baj, hogy Te a dalról beszélsz, én meg a műről. Egy műnek nincs további " eredetije " sztem , maga a mű eredeti. Előzményei vannak, lehetnek, amiket Te taglalsz, nyilván azok. De ez a háromszólamú mű itt egyszeri , és olyan amilyen . Erről a háromszólamú műről beszélek, ami a Cancionero de Palacio-ban maradt fenn és anonym. Egyedi és nem hasonlít semmihez a maga tökéletességében, méág az egyszólamú dalhoz sem hasonlít, amelyből vétetett. Külön szám. MŰ.
3295   smaragd 2015-02-11 14:08:50
Most újra meghallgattam mind a 4 verziót.
Egyik szebb, mint a másik. Mindegyik máshogy.
Mi lehet az oka, hogy ez a dallam úgy lebilincseli az embert (legalábbis engem), rögtön az elején, már az első két ütem :-) ? (Kottás video)
Örülök, hogy bemutattátok itt ezt a dalt, ezek szerint ismert darab (én, ha hallottam is már valaha, mostanra elfelejtettem), és jó, hogy eszmét cseréltek róla.
(Remélem, hogy Cordoba és környéke megtartotta régi karakterét és nem globalizálódott, mióta nem voltam ott
3294   chord 2015-02-11 08:52:12
Szerintem te sem gondolod komolyan, hogy az 'eredeti', az az Accentus-féle szép, finom, szelíd, úgymond megszelídített, re-katolizált/reconquistás-templomi-kórusba-beemelt verzió.
Ilyen szempontból a Savall-féle is közelebb jár a gyökerekhez.

Igazából mindegyik szép, mert az alapharmónia nagyon különleges; az, hogy melyik tekintődik régebbinek mai szemmel, az folyamatosan változik; ne feledd, itthon éppen hogy kievickéltünk a romantizálós korszakból; szerencsére a generációk csak cserélődnek szép lassan...
3293   zalbarna • előzmény3291 2015-02-10 18:13:45
Hááát.... Ök maguk írják, hogy a XV. sz-i Tres morillason alapulnak...:)

Meg sztem ebben a felvételben összehalmoztak mindent: motívumot, énektechnikát, játéktechnikát, minden mudejart.... és hát improvizáltak. Az improvizáció, mint technika ugyan ősi, de nem egzakt kategória, ami a műveket illeti. Való igaz, hogy erre a dalra vissza lehet következtetni, a dal témája végig nyomon követhető a mudejar korig...de én mindig a művekről beszélek. A népzene az külön tészta.
3292   smaragd • előzmény3291 2015-02-10 17:57:38
Köszönöm, ez is nagyon tetszik!
Jól hallottam a hangszerek játékát is.:-)

(1995-ben jártam Cordobában, alig lehetett elvonszolni onnan engem. Most utólag,úgy érzem mintha - hallhatatlanul - ez a muzsika lengte volna be a környéket.
Malaga is csodálatos volt,Gibraltár is.
Fűszeres, könnyű tűzű forró napok voltak.)

A kottás olyan tiszta, hogy rám nagyon mélyen hat.
3291   chord 2015-02-10 16:36:00
A Tres Morillas - nézzünk egy még- 'eredetibbet'; merthogy a dallam bizonyosan a Cordobai Kalifátus fénykorából ered.
Itt.
3290   smaragd • előzmény3289 2015-02-10 16:11:09
Egyébként jellemző a gondolat beállítódására a tegnapi esetem: úgy értettem, ahogy írtam és csak az énekhangokra és a kottára figyeltem. Telefonon tudtam csak meghallgatni, ott is elég szépen átjött (a lényeg...)valami hang volt ugyan a háttérben, de álmomban sem gondoltam, hogy hangszer, arra a fentiek miatt zárva volt a fülem.
3289   smaragd 2015-02-10 12:27:22
Most már értem, ez tegnap nekem magas volt! Úgy értettem no... :-), hogy eredeti kotta (dallam)és nincs hangszerkíséret.

3288   zalbarna • előzmény3287 2015-02-10 12:13:43
Volt benne, azért írtam zárójelben hogy csak a kotta ( eredeti ) A darab a Cancionero (de) Palacio - ban maradt fenn ( ez egy régi madridi daloskönyv ) nekem egy 19.sz-i kiadása van meg, aszerint a három énekszólam tekinthető írásos forrásnak. ( amit a videón is látni )
3287   smaragd • előzmény3285 2015-02-10 04:48:39
Idilli szépség, az eredeti tetszett nekem a legjobban.
Sokszor meghallgattam, megnéztem, jó ötlet volt a kotta, látni, hogy szólal meg a hang :-).
Tiszta.
(Mintha mégis lenne benne hangszer a vége felé, vagy a "lelki fülem" volt ?)
3286   zalbarna 2015-02-09 23:53:22
Nagyon megszívlelendó szavak.
3285   zalbarna 2015-02-09 17:04:44
Három mór leányka .


Az eredeti ( csak a kotta, no hangszerek! )


A romantikus ( micsoda gyönyörú nő Berganza! )


A konvertita ( visszatérés az eredetihez, némi sallanggal )
3284   zalbarna 2015-02-07 19:54:37
Zeneileg hihetetlenül gazdag és összetett kompozíció.
3283   zalbarna • előzmény3282 2015-02-04 21:50:51
Talán nem haragszol meg, ha idemásolom.... Sztem határozottan itt a helye...


" Végre megérkezett az új L’Arpeggiata lemez.

Purcell dallamaira improvizációk – nagyon sokat ígérő ötlet.

Meghallgatva a lemezt – mi ez a nyál-sz@r…?

Valóban, az összes track –en felismerhető az eredeti dallam; ott figyel agyonnyomva, kitekerve, kibelezve. Az oszcinátó, ami az alapja lenne az egésznek, itt megtörik, ill. nem is létezik, miért?, mert ezzel a fajta improvizációval kilépnek a ’szisztémából’; olykor egy nagyon jó kezdés után a ritmus vált, finoman, de jól hallhatóan; a szabadság illúziójában egy teljes céltalanság/össze-visszaság hálózata bontakozik ki, ill. pontosabban egy rendszernek gondolt valami, ami teljes ellentétben van a régizene eszmei/harmóniatanos szépségével.

Az akkordváltások totálisan ad-hoc jellegűek, pont, mint a jazz esetében, nincs egy mögöttes nagy rendszer, hanem csak úgy megyünk valahova, hogy hová, azt az előadón kívül kevesen értjük…most derül ki, mennyire szigorú a ’könnyed’/improvizatív régizene is; adott akkordok egymásutánisága annyira kötött rendszerű, hogy itt pl. rögtön felkapjuk a fejünket, amikor fülre szép az akkordillesztés, de valahogy mégsem a harmónia jön le, hanem egy szétfolyás, nyál, romantikázás, vagy jobb esetben egy kellemesen fülledt, cigifüstös jazz-klub spleen –es hangulata.

Kellemes zene, finom, mint a jó langyos lábvíz; „Cotton Club Purcell’, ahogy írta valaki; - nekem határozottan és kimondottan több kell. "

3282   chord 2015-02-04 10:12:34
Előkerestem a megjelenés-kori véleményemet a lemezről.
Itt.
3281   chord 2015-02-04 10:01:38
Mindkettőről gondoltam.
Részemről - zb -val tökéletesen egyetértek.

Az fáj, hogy nem lehet leírni egy komolyzenei magazinban, hogy egy remek együttes aktuális lemeze egy kalap sz@r...
És ettől még nagyon jók, lehet szeretni őket, meg a többi lemzükért/koncertjükért őrjöngeni.
3280   macskás • előzmény3278 2015-02-03 22:59:09
A lemezről vagy az írásról?
3279   zalbarna • előzmény3278 2015-02-03 20:01:02
Szólógitár?? Elektromos??? Purcellhez ?????

Ja, sztárok !!! - ennyi. ( Purcell kibírja, nincs veszély. Mindent kibír, mert jó. A közönségnek, meg az előadóknak elvileg nem lehetne mindegy, de úgylátszik mégis mindegy. )

Zeneileg a kérdés teljesen egyértelműen balfogás.
3278   chord 2015-02-03 19:27:53
Olvastátok az írást a L'Arpeggiata/Purcell lemezről?

Véleményetek?
3277   smaragd • előzmény3271 2015-02-01 17:52:30
Lenyűgöző, felemelő, megnyugtató, inspiráló - csodálatos! :-)Jó, hogy elmondtad a hangképzést. Archaikus, ősének - ha mondhatok ilyet (?)

(A lényeg, hogy szög szakszerűen és jól be lett verve...:-) )
3276   zalbarna • előzmény3275 2015-02-01 08:10:40
Most sem volt hajlandó bemásolni....hm...
3275   zalbarna • előzmény3274 2015-02-01 08:09:36
Itt az eredeti szöveg... lehet hogy nem szereti a két linket? Régebben szerette...


" Huelgas-codexes Benedicamuc Domino - val. Mindkettőnek a végén. "

3274   zalbarna • előzmény3273 2015-02-01 08:07:50
ez nem én voltam hanem a gép. Bevettem a gyógyszert ma....nem értem. A szövegem első része lemaradt. Viszont most mennem kell. Mindegy a darab óriási így is.
3273   zalbarna 2015-02-01 08:05:07
Huelgas-codexes Benedicamuc Domino - val. Mindkettőnek a végén.

3272   zalbarna • előzmény3271 2015-01-31 10:47:46
Jó lenne élőben hallani, igazán ott derülne ki.
3271   zalbarna 2015-01-31 10:45:26
Különleges hangzás. Ezzel a nyitott torokkal énekléssel sokkal jobban megtalálják egymást, hatnak egymásra a szólamok, szinte egy hangként szól az egész. Ami érdekes és megdöbbentő is kissé, hogy az individualitása ( specifikuma) egy-egy hangnak mégis élesebben megjelenik, kihallható, jobban megfigyelhető ( bár mégsem ez a lényeg).
3270   zalbarna • előzmény3269 2015-01-28 21:35:23
Végső soron a mi régizenénkről van szó...a mi műveltségünkről..a mi zenészeinkről
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

17:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"A II. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny nyitókoncertje"
Fesztiválakadémia Budapest
BARTÓK: 44 duó két hegedűre, BB 104 (részletek)
Kokas Katalin, Kelemen Barnabás (hegedű)
MENDELSSOHN: d-moll hegedűverseny
Tóth Kristóf (hegedű), Anima Musicae Kamarazenekar (művészeti vezető: G. Horváth László)
SCHNITTKE: Concerto grosso, No. 1
Shlomo Mintz, Kelemen Barnabás (hegedű), Dinyés Soma (csembaló, preparált zongora), Anima Musicae Kamarazenekar (művészeti vezető: G. Horváth László)
Vezényel: Jan Latham-Koenig

20:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

„Amikor leszáll az éj”
A Fesztiválakadémia Budapest nyitókoncertje
SAINT-SAENS: Violons dans le soir
Horti Lilla (szoprán); Natalia Lomeiko (hegedű); Balog József (zongora); Molnár Piroska (vers)
POPPER: Requiem, Op. 66
Danjulo Ishizaka, Natalie Clein, Jan-Erik Gustafsson (cselló); Balog József (zongora)
MOZART: g-moll vonósötös (K. 516)
Kelemen Barnabás, Kokas Katalin (hegedű); Yuri Zhislin, Dmitry Smirnov (brácsa); Jan-Erik Gustafsson (cselló)
J.S. BACH: „Mein gläubiges Herze” – ária a BWV 68-as kantátából
Horti Lilla (szoprán); Dmitry Smirnov (hegedű); Philippe Tondre (oboa); Lakatos György (fagott); Dinyés Soma (csembaló)
SOSZTAKOVICS: d-moll cselló–zongora szonáta, Op. 40
Fenyő László (cselló); Diana Ketler (zongora)

20:30 : Budapest
Vajdahunyadvár

Közreműködik: Radnóti Katalin (fuvola), Kiovics Okszáná (hegedű), Szabadfi Mónika (csembalo)
Semmelweis Vegyeskar (karigazgató: Oláh Márta)
Musica Sonora Kamarazenekar
Vezényel: Illényi Péter
J.S. BACH: V. Brandenburgi verseny BWV 1050
VIVALDI: Gloria RV 589
SCHUBERT: Esz-dúr mise D. 950
A mai nap
született:
1866 • Francesco Cilea, zeneszerző († 1950)
1944 • Maria Joao Pires, zongorista
elhunyt:
1757 • Domenico Scarlatti, zeneszerző (sz. 1685)
1969 • Kemény Egon, zeneszerző (sz: 1905)