vissza a cimoldalra
2019-12-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11457)
A csapos közbeszól (95)

Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1365)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3541)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1824)
Franz Schmidt (3481)
Pantheon (2463)
Operett, mint színpadi műfaj (4183)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62029)
Kórusok, kórusművek, karéneklés (115)
Társművészetek (1537)
Élő közvetítések (8279)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2999)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4628)
musical (189)
Kimernya? (3376)
Balett-, és Táncművészet (5940)
Belcanto (933)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Obrazcova, Jelena (-zéta-, 2010-01-18 21:54:13)

   
193   Búbánat 2017-11-02 12:15:21

Ma éjjel az M3 csatorna sugározza:

2017. november 2. csütörtök 23:20 - 01:10

Verdi: Requiem

A Milánói Scala együttesének vendégfellépése az Erkel Színházban, 1981. június 16-án.

Shirley Verrett
Jelena Obrazcova
Kelen Péter
Nicolai Ghiaurov

Milánói Scala ének- és zenekara

Vezényel: Claudio Abbado

(90 perc)

Rendezte: Apró Attila

192   Búbánat 2017-07-09 18:05:32
A Bartók Rádióban, ma este

19.35 – 20.45 Jelena Obrazcova dalestje

Zongorán közreműködik: Alekszandr Jerohin

1. Glinka: a) Ne kísérts, b) Emlékezz a csodálatos pillanatra, c) Hallgass a szívedre, d) Én itt vagyok, Inez

2. Csajkovszkij: a) Ha tudtam, vagy láttam volna, b) Már eloltották a szobában a fényeket, c) Sárga búzaföld, d) Miért

3. Rahmanyinov: a) Titkos éjjel, b) Mennyire fáj, c) Ne énekelj, szép leány, d) Milyen boldogság

4. Prokofjev: Öt dal Anna Ahmatova verseire - a) A napfény betöltötte a szobát, b) Igaz gyengédséget, c) Emlékezés a napra, d) Üdvözöllek, e) A szürkeszemű király

5. Prokofjev: Három orosz népdal - a) Álom, b) Katyerina, c) Barát

6. Szviridov: a) A szélkakas, b) Hegyeken túl, erdőn túl, c) Reggel Moszkvában

(Zeneakadémia Nagyterem, 1975. november 11.)


(Ism. július 21., 12.36)

191   Búbánat • előzmény189 2015-03-06 13:48:36
Ez az operettkoncertje: SZUPER!!!
190   Búbánat • előzmény183 2015-03-06 13:37:43
Mindenesetre, a fülemben továbbra is Kelen Tibor hangján szól Martin dala, mely rádiófelvételen Házy Erzsébet a Grófnőt énekelte. Most elgondolkodom azon, ha Házyval felvették volna a tenoráriát is...
189   parampampoli 2015-03-06 09:51:18
Kötelező anyag minden Obrazcova-rajongónak! Mióta van youtube, azóta vártuk, hogy megjelenjen, de csak a Zeller-keringőt tette fel valaki. Most, hogy a nagy Jelena elhagyott minket, az orosz tv csatornák ontják a csodálatosabbnál csodálatosabb koncertfelvételeket, interjúkat, portréfilmeket róla. És végre köztük megjelent ez is:

Bécsi operettek - koncert 1982 v. 1983. (a címben megjelölt 1986-os dátum téves, ez azóta kiderült.)

https://www.youtube.com/watch?v=VeHFxutyqK8&feature=youtu.be

Érdekesség, hogy Obrazcova ennek a koncertnek keretében szeretett bele későbbi férjébe, a vezénylő Algis Zsurajtiszba. Hihetetlen figyelni, ahogy egész koncert alatt működik köztük már a "kémia", a szerelmi kettősöket Morozovval énekli - de már Zsurajtisznak szólnak!
188   IVA • előzmény187 2015-03-06 02:54:09
Szenzációs!
187   parampampoli • előzmény185 2015-03-05 22:18:38
Ha rossz kedvem van, és mosolyra akarok derülni, ezt szoktam megnézni. (Többek közt. Vagy ezt:
https://www.youtube.com/watch?v=SiPADQvdrII)
186   IVA • előzmény185 2015-03-05 21:43:09
Most látom (hallgattam): énekelte Hilde Güden, Lucia Popp, Elisabeth Schwarzkopf is.
185   IVA • előzmény183 2015-03-05 21:28:13
Andalító dal csodahangon. Ezentúl: Martina dala.
184   parampampoli • előzmény183 2015-03-05 17:54:40
Csak 30 !
183   parampampoli • előzmény182 2015-03-05 17:54:26
Hát persze, hogy ő!!! Ez a dal 301 évig egyik kedvenc koncertszáma volt.

https://www.youtube.com/watch?v=9Mkv9y4nAAk
182   Búbánat 2015-03-05 13:01:53
A Bartók Rádióban hangzott el ma 12.05 – 13.13 között:

Jelena Obrazcova dalestje

(MTA Díszterme, 2000. május 2.)

Zongorán közreműködött: Vázsa Csacsava

1. Poulenc: a) A szívkirálylány, b) "C", c) A hegedű, d) Hotel, e) Utazás Párizsba, f) Ilyen vagy, g) A szerelem útjai

2. Satie: a) Gyöngédség, b) Szeretlek, c) A nagy kalap alatt

3. Weill: a) Berlin fényben, b) Tangó, c) Dal a barna szigetről

4. Fauré: Álom után

5. Massenet: Elégia

6. Zeller: A bányamester - Martin dala

7. Offenbach: Périchole - A mámor dala, I. felv.

8. Martin: Brazil ének

9. Trad.: Három orosz népdal - a) Emlékszem arra a táncra, b) Nem akarok semmit sem mondani néked, c) A piros színű kendő

A rádió hangarchívumából visszahallgatható ez a hangfelvétel.

Megjegyzem: nem hallgattam meg most meg ezt a rádióközvetítést. De kíváncsi vagyok arra, hogy a 6. Zeller A bányamester című operettjéből Martin dalát, amely tenor ária, Obrazcova énekelte volna-e el?...
181   Búbánat 2015-02-02 16:10:25
NÉZŐTÉR
|
MÉRTÉKADÓ 2015.01.25.
ÚJ EMBER
2015. január 25., vasárnap 00:01

Obrazcova emléke

Írta: PALLÓS TAMÁS

„Az életben a legtöbb esemény, alkalom, betervezett program, utazás és egyéb földi „hívság", hobbi halasztható-pótolható, a nagy művészi találkozások lehetősége viszont alig. E téren mindig azon igyekeztem, hogy később ne sajnálkozzam az – olykor egészen „házhoz jövő" – elszalasztott pillanatokon. Azt hiszem, eddig alig fordult elő ilyen jellegű mulasztásom, de még azt a keveset is bánom. A legendák, embercsodák távozásáról szóló halálhírek pedig elsősorban azt üzenik, hogy megint csak mi lettünk visszavonhatatlanul kevesebbek.
Január 12-én, Németországban elhunyt Jelena Obrazcova. Nem is kell meghallgatnom lemezeit, újranéznem felvételeit, ha csak gondolok rá, beleborzongok. Elég felidézni a Budapesti Kongresszusi Központban énekelt Amnerisét, a Vígszínházban rendezett nagy gálakoncertet, az operaházi Verdi Requiemet, dal- és áriaestjeinek sorát, a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon orosz dalokról, románcokról tartott nyitott mesterkurzusát vagy Csajkovszkij Pikk dámájának hangversenyszerű, mégis „teljes értékű" előadását... Ő – és generációjának még néhány kivételese – úgy tudott átadni-közvetíteni, amihez hasonló élményben ma már alig lehet részünk. Merthogy a zenei világ is más lett, más hangsúlyokat kapott.

A teljes cikket a nyomtatott változatban olvashatja.”
180   parampampoli • előzmény179 2015-01-21 18:08:08
Én ugyanezt éreztem, mikor Adalgisáját hallottam. Abszolúte nem a szokványos hangon énekli, de gyönyörűn.
179   tollnok • előzmény178 2015-01-21 17:33:43
A Boleyn Annának elég sok felvételét ismerem, Seymourok közül nekem ő a kedvencem.
178   tollnok • előzmény172 2015-01-21 17:32:46
Szerintem az egyik legjobb Seymour volt. Lehet, hogy nem szokásos bel canto mezzo, de ez engem nem zavar. Gyönyörű hanggal, nagy átéléssel, érzékenyen kifejezőkészséggel énekelte ezt a szerepét is. Egy szerepet többféleképpen is meg lehet közelíteni, elő lehet adni jól.
177   chenier • előzmény172 2015-01-21 17:18:07
Szóló koncertet énekelt zongora kísérettel, nagy sikerrel. De az olaszok egy idő után megelégelték az orosz dalokat,és kiabálva követelték, hogy énekelje el az Azuczena áriáját és az Ebolit .
176   macskás • előzmény174 2015-01-21 17:15:48
Jóban, bizony!
175   parampampoli • előzmény173 2015-01-21 16:50:24
De milyen!!! Ilossal és Tokodyval.
174   -zéta- • előzmény173 2015-01-21 10:45:51
Pont a múlt héten énekelt részleteket a Boriszból a fiatal Jurowskival a MŰPA-ban. Azt mondják jó formában volt...
173   Heiner Lajos • előzmény171 2015-01-21 10:09:24
Milyen jo volt a fiatal Leiferkusz a Forzaban, a Szegedi Szabadterin...
De eleg hamar tönkrement, megha egy darabig futott is a szeker.
172   parampampoli • előzmény169 2015-01-21 08:25:23
Ez a Bolena volt Obrazcova legnagyobb támadási felülete Olaszországban, többet nem is hívták a Scalába. Pedig szerintem nagyon jó ebben is, még ha nem is a hagyományos értelemben vett belcanto mezzo. De van hangja, és milyen! Sajnos a premierre felkészületlenül érkező és erősen formán kívül éneklő Caballé árnyékot vetett az egész produkcióra. A finálé egyik generálpausájába egy tényleg éles és csúnya hang után egy olasz beordított a karzatról: "Strega!" (Boszorkány!) Szegény Montsy, korábban mindig azt kiabálták neki: "sei un angelo!" (Angyal vagy!)
171   parampampoli • előzmény170 2015-01-21 08:20:46
Az illetékesek olvassák a momust, nem? Én azt hittem, mindenki olvassa. -:)
És milyen jó volt akkor még Leiferkusz, nemzetközi karrierje előtt még. Később már, benne a karrierben nem. Annak az előadásnak csak egy baja volt, a Josét szörnyen éneklő Leblanc Győző.
170   lujza • előzmény164 2015-01-21 00:49:39
Köszönöm! És ki fog szólni az mtv vezetőségének? Még nem volt idejük előjönni semmivel.
Amúgy tegnap volt egy tv interjú Leiferkusszal, és ő is említette azt a budapesti Carment, ahol Obrazcova franciául, ő oroszul, a többiek magyarul énekeltek.
169   tollnok • előzmény168 2015-01-20 23:51:12
Pontosabban most megtaláltam ezt a felvételt teljes terjedelmében a neten - a múltkor még nem. Tavaly augusztusban tették fel, én korábban kutakodtam utána.

Anna Bolena: Montserrat Caballé
Giovanna Seymur: Elena Obraztsova
Enrico VIII: Paul Plishka
Lord Percy: Antonio Savastano
Smeton: Elena Zilio
Lord Rocheford: Carlo del Bosco
Orchestra e Coro del Teatro alla Scala
Giuseppe Patanè
Scala 21-02-1982

Nekem ez az egyik kedvencem a művésznőtől.

168   tollnok 2015-01-20 23:37:26
Egyik kedvenc operám részlete Obrazcova és Caballé interpretálásában.

Anna Bolena, "Sul suo capo aggravi un dio"

Az operaportálon van egy kép is a művésznőről Seymour szerepében.

Sajna nekem ez a Patane vezényelte felvétel nincs meg itthon. Csak a neten felelhető részleteit ismerem, de kiadták CD-n is.
167   tollnok • előzmény166 2015-01-20 23:33:10
Persze ez is igaz.
166   parampampoli • előzmény165 2015-01-20 14:10:03
Nekem bőven elég lenne, ha leadná a tv. Abból már meglenne a dvd rögtön.
165   tollnok • előzmény164 2015-01-20 13:51:52
Mind a két ötlet megvalósítható: leadja a tévé valamelyik héten, aztán pár hónap múlva, esetleg a következő évben kijön a felvétel DVD-én. Jó, persze úgyse fogják kiadni, de ha igen majd megveszem :-).
164   parampampoli • előzmény163 2015-01-20 12:58:17
Milyen jó ötlet!!!
163   lujza • előzmény162 2015-01-20 00:56:44
Nekem az az ötletem, ahogy tavaly elővették az Abbado vezényelte Requiemet, úgy most ezt az Aidát is leadhatná a tv Obrazcova emlékére. (Túl régi előadás, a nava-n nem lehet megtalálni.)
162   tollnok • előzmény158 2015-01-19 22:43:17
Azt a felvételt kiadhatnák DVD-én, a művésznő emlékére. Domingo és Obrazcova neve is garantálán, hogy külföldön is el lehetne adni, plusz a magyar résztvevők miatt se kellene szégyenkezni.
161   telramund 2015-01-19 19:43:31
Az utolsó út:

https://www.youtube.com/watch?v=cV3WYlhuYGU
160   telramund • előzmény159 2015-01-19 19:19:39
Obrazcova az az énekesnő,akit soha nem hallottam rosszul énekelni./legfeljebb Önmagához képest/.
Amit most ide teszek lehet ismerős,de ritkán lehetett hozzájutni:

https://www.youtube.com/watch?v=6TDu--ouk38
159   smaragd • előzmény157 2015-01-19 15:58:55
157 - nem olvastam.

Van még szép élményed Jelena Obrazcova énekművészetéről,előadásáról?
Írd ide!
158   IVA • előzmény141 2015-01-19 15:07:36
Nem, nem vagyok biztos abban, hogy az 1987. április 20-i Aida vasárnap volt. Tévedtem, elnézést kérek, és köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmemet. De nem is hétköznap, nem csütörtökön volt.
Húsvéti hétvége volt, számomra igen zsúfolt programmal.

1987.04.17. Parsifal – péntek, OPERA
1987.04.18. Faust (Kincses Veronika beállása a Faust Margit szerepébe) – szombat, ERKEL
1987.04.19. Bohémélet (új betanulás: Pászthy Júlia, Takács Mária beállásával) – húsvét vasárnap, OPERA
1987.04.20. Aida (Tokody, Obrazcova, Domingo) – húsvét hétfő, ERKEL

(Az utóbbi előadás felvételét a televízió 1987. április 25-én, szombat este sugározta.)
157   telramund • előzmény156 2015-01-19 09:26:58
Köszönöm a jó tanácsokat,de a dedón már túl vagyok.Aztán ne kívánd ,hogy csípőből tüzeljek.Elég volt a kioktatásodból!!!!!!!!Ahhoz képest ,hogy új vagy picit szerényebben támadj,mert nem én kezdtelek ki.Azt pedig ,hogy válaszolok csak attól függ,hogy hova kapom az ilyenfajta irományokat.Részemről be van fejezve,majd ha zenei témában írsz akkor esetleg reagálok.Hiszen ez egy ZENEI FÓRUM!
156   smaragd • előzmény153 2015-01-19 04:14:46
Saját nevemben azt mondhatom neked, akkor cselekszel helyesen, ha operai élményeidről nyilatkozol.
Kerüld a csípőből tüzelést, a sok felkiáltójeles felszólítást! Mint látod, én most a stílusodat gyakorolom.
Ez a téma már nem való ide, ha válaszolni akarsz, az olvasói levelekhez írj!
155   Búbánat • előzmény154 2015-01-18 15:01:15
Belenéztem: remek!!!
154   telramund 2015-01-18 14:18:14
Víg özvegy Jelena Obraczova teljes
153   telramund • előzmény152 2015-01-18 11:44:27
Intézd el! Tegyél panaszt.Nem olyan könnyű oda bekerülni! Ki kell érdemelni!
Imádom a királyi többest!Minek veszel magadra olyat ,amit nem kell.Egyes számban.
152   smaragd • előzmény148 2015-01-18 07:30:20
...ne olvassa!
Búbánat korrekt, mértékadó és érdekes írásait akkor is szívesen olvasom, ha szóismétlésbe keveredik, vagy esetleg nem tenné ki a hogy előtt a vesszőt, stb.
Ezt nem te fogod megmondani nekünk, hogy ki mit olvasson.
Inkább arra kellene ügyelned, nehogy újra bekerülj a "Csapos... " rovatba. Egyébként üdv.!
Kellemes vasárnapot kívánok nektek!
151   Heiner Lajos • előzmény149 2015-01-17 15:57:13
Ha valaki jó "kereskedő", el tud(ja magát) adni!
150   telramund • előzmény149 2015-01-17 15:51:44
Tényleg Uribe volt Aida.És kibírtam?Hiába semmit nem írok fel és összemosódnak az évek.
Azt tudjuk,hogy Domingot sohasem szerettem, talán fiatal éveiben ,mondjuk bezárólag a budapesti Toscával.Ami a hírekkel ellentétben fél házzal ment,mert akkor még nem volt Magyarországon név Domingo.Pedig már nagy karrier állt a háta mögött.

Mint tudod a tenor nem a kedvenc fachom.Igazából most is csak ketten vannak:feltétel nélkül Franco Corelli és Ilosfalvy."Vátozik az idő gyengül,ami erős és erős lesz ,ami gyenge volt azelőtt",hogy idézzem Arany Jánost.Igazi,imádott favoritom 3 szoprán(3 fach) volt,de közülük már csak egy él!
Persze vannak énekesek,akiket manapság is kedvelek,de azért nem úgy ,mint a favoritjaimat!
Sznobnak téged soha nem gondolnálak,annál azért sokkal jobban ismerlek.De azon az Aidán bőségesen ott volt az akkor még divatos Váci utca!
149   parampampoli • előzmény147 2015-01-17 15:22:58
Nem, az a 79-es Amneris előre tervezett vendégfellépés volt, akkor még egy Carment is énekelt. Nekem az volt a két abszolút csúcs a budapesti Operában. Az a hirtelen Aida, amit mondsz, 1989-ben volt, amikor a Moszkva bemutatkozik Budapesten" című fesztiválra jött, és SZU Kultúra Házában adott dalestet, és fellépett a fesztivál gáláján, bevállalt egy Aidát is. A nagyszerű Horváth Eszter 79-ben volt vele Aida, 89-ben elég méltatlan partnereket kapott: az idős, már formán kívüli Karizs Béla, a magas hangokon küszködő Maria Teresa Uribe voltak partnerei, Ramfisnak pedig a réges régen nyugdíjban lévő Szalma Ferenc ugrott be, aki inkább elszavaltva, mint énekelte a szerepet.

Domingo nem énekelte oktávval lejjeebb, ez nem igaz. Azt Tucker csinálta Toscaninivel, hogy oktávval lejjebb megismételte a hangot. Domingo falzettet csinált, elég vitathatót és csúnya szinűt, de hőstenor nem szokta másképp. Nem is nagyon tudja általában. (Érdekes, hogy másik tenornál ezek a falzettek nem zavarnak. Tudod, a harmadik favoritod... azelőtt ugyan csak kettő volt egy kategóriában, azóta hirtelen kibővült. A bővítést inkább nem kommentálonám.) Nagy siker volt, ismétlem, teljes joggal! Én nem tartoztam soha a sznobok közé, és én is lelkesen ünnepeltem az énekeseket. Mert megérdemelték.
148   telramund • előzmény144 2015-01-17 14:15:43
Ugye ezt nem gondoltad komolyan,hogy ezért elnézést kérsz?Akinek nem tetszik ne olvassa!
147   telramund • előzmény141 2015-01-17 14:14:12
Félreértés.Én nem a domingos Aidáról beszéltem, hogy az utolsó pillanatban jött,csak beteg volt és bizonyítalan ,hogy megcsinálja az előadást.Volt egy Aida,amikor az opera szervezési osztályahívott,hogy este Amnerist Obraczova énekli.Azt hiszem Horváth Eszter volt Aida (nagyon jó énekesnő volt).
1979-ben hány esztendős volt Simándy?Bizony már (64).És Domingo 86-ban ?Lehet,hogy a kottában ppp van ,de nem egy oktávval lejjebb,ahol szólt!

Valóban vagy szerdán vagy csütörtökön volt nem hétvégén.
Egyébként Domingo annyira tartott ettől az előadástól,hogy nem is engedte a direkt tv közvetítést,csak előadás után .A riporter rákérdezett tőle,mehet-e az előadás?És lőn világosság.Engedélyezte.
Mekkora fesztivál volt! A sok sznob földhözvágta magát!
146   Búbánat • előzmény145 2015-01-17 14:08:48
Két legendás énekes érkezett egymást követő évben Budapestre: a másik ilyen csoda volt nekem Pavarottival a Bohémélet az Erkel Színházban, és az előadás színvonalához járult még mások közt Kincses Veronika varázslatos Mimi-alakítása.
145   parampampoli • előzmény143 2015-01-17 13:45:35
Éppen arról van szó, hogy a csoda NEM maradt el. Ellenkezőleg, a háború utáni operajátszás egyik nagyszerű előadása volt. A videót azért érdemes megnézni, hogy ezt láthassa az ember, nem Domingo nem túl fényes románcát.
144   Búbánat • előzmény143 2015-01-17 13:36:14
Bocs az egy mondaton belüli kétszeri "előadás" szó használatárt.
143   Búbánat • előzmény136 2015-01-17 13:31:25
Bizony, sokan éjszakáztak, "sátraztak" ott, hogy jegyhez jussanak a várt "csodára"...- ami elmaradt; ellenben Obrazcova és Tokody mégis ünnepivé varázsolták az előadást. Mindazonáltal Domingónak "csápoltak" rajongói - mintha popkoncerten lettünk volna, nem pedig egy méregdrága Aidán az Erkel Színházban. Mindenesetre az előadás visszanézhető videóról, hiszen a Magyar Televízió felvette az előadást.
142   Cilike • előzmény141 2015-01-17 12:35:07
Obrazcovával aztán később a Kongresszusiban volt még egy koncertszerű Aida, abban már tényleg el volt törve a hangja, középen a váltóhangoknál kilukadt, de kit érdekelt?! Fantasztikus drámaisággal énekelt, szuggesztíven.
Domingo mindazonáltal jó hatást tett rám, engem az ária sem zavart annyira. Egyébként tényleg pokolian nehéz, az f-ek, g-k, amiket puhán kellene énekelni, és alig van alatta kíséret, nem könnyű tonalitásban maradni. Nekem a Radamesben amúgy is a harmadik felvonás a lényeg, meg az Amneris-duett, ott meg nagyon is jó volt.
Turandotot ugyan nem énekeltem :-) , de szerintem az utolsó rész a legnehezebb a második felvonásban, a "Figlio del cielo" kezdetű, ami végig a váltóhangokon bűvészkedik, félhangonként araszol fel-le, és a végén ott van az a két tenuto-s cé.
141   parampampoli 2015-01-17 12:24:44
Újabb pontosítások: Obrazcova nem aznap tudta meg, hogy énekelni fog, én pl. már egy héttel előtte hallottam, hogy ő lesz, egy zenekari tag barátnémtól. Az lehet, hogy közben beteg lett, de szerintem nem beteg volt, hanem akkor kezdődött neki a középregiszteri probléma, és korábbi pesti Amneriséhez képest ott kisebb lett a volumene. IVA tehát igazat szólt, voltak jobb Amnerisei is, de attól még azon az estén is csodálatos volt, különösen a IV. felvonásban. Tokody pedig se előtte, se utána, soha olyan jó Aidát nem énekelt.

IVA, biztos vagy benne, hogy az a 87-es Aida vasárnapi napon volt? Én határozottan hétköznapra emlékszem, mégpedig csütörtökre.

Vannak nehéz áriák, amellyel kezdeni kell, szerintem Turandot áriájánál nehezebb nemigen van, de szopránok mondták, hogy az még csak beéneklés az igazi nehéz részhez, a kérdésekhez. Minden tenor állítja ellenben, hogy a Radames-románcnál kényesebb és buktatósabb feladat nincs a világon, nem véletlen, hogy mindenkinél érzi az ember, hogy valahogy még "zörög a motor". Pedig biztosan mindegyik beénekel előtte alaposan.

Domingo aznap este nem volt beteg. Rettegett a bukástól, mert tudta, hallotta, hogy Caruso is ebben bukott meg Pesten. A románc kétségtelenül elég halványra sikeredett, én olyan dühös lettem tőle, hogy ha nem egy olyan széken ülök, ahonnan nem lehet kimenni, talán fel is álltam volna. Milyen jó, hogy nem tettem, mert Domingo a közönség rokonszenvét megérezve szárnyakat kapott, és a románcon kívüli részben fantasztikusan énekelt. Pl a győzelmi jelenetben életemben olyan erőteljes, intenzív Radamest nem hallottam.

Simándy románcbefejezése is csak fiatal korára volt érvényes, mikor én láttam a szerepben, 1970 után, már nem csinálta azt a dinamikai bravúrt, amit korai felvételein, 1979-ben pedig, mikor épp Obrazcova oldalán énekelte utolsó Radamesét, eléggé vékony és halk Bé-re futotta tőle. Egyébként a kottában igenis az van írva, amit Domingo csinált: háromszoros pianissimo, morendo. Hogy ez eltér az azóta szokásos előadási gyakorlattól és a közönség elvárásától, más kérdés. Nem véletlen mondják, hogy mikor Caruso is így csinálta, és a közönség nem tapsolta meg, nem ő, hanem a közönség bukott meg.
140   telramund • előzmény136 2015-01-17 10:40:56
Azért is volt kétséges napokkal korábban Obraczova fellépése,mert beteg volt.Valóban énekelt jobb Amnerist is,amikor egész váratlan aznap derült ki,hogy fellép az Erkelben.Imádott Budapesten énekelni.Simády Rademes románcánál kevesebb jót hallottam,talán pont a sajátos végmegoldás miatt.Azt a világon kevesen tudták megcsinálni.Főleg színpadon nem .Kaufmann Radames áriáját majdnem hasonlóan csinálja a lemezén ,de csak majdnem.
Azért nem kell elájulni,hogy rögtön az elején áriát kell énekelni.Ott van Turandot.Belépése után azonnal el kell énekelnie a zeneirodalom egyik legkényesebb áriáját.Vagy a Lady Macbet.Lehetné még sorolni ,de felesleges.
139   smaragd • előzmény137 2015-01-17 05:09:20
Kedves IVA!
Tök jó amit írtál, bírom a búrádat!
Ezt a stílust is felvehetnénk.

Lehet, hogy amikor ide beléptem közétek, túl nagy tisztelettel tettem és túl magasra helyeztem a lécet.
Meg lehet nézni kézikönyvben, az iskolában is így tanítják:
örömet szerez, bánatot okoz.
Az a tény, hogy némely média olyan köznapi stílust használ, mint a műveletlen köznyelv, nem lehet itt követendő példa. Lehet, hogy ebben tévedek.
Miután én sem vagyok tökéletes, nálam is becsúsznak - főleg szórendi - hibák, germanizmus, igyekszem kerülni.
A szándék a fontos a magyar nyelv ápolásában. Íratlan kötelességünk. Épp ezek a nyelvi sajátosságok adják - többek között - a magyar nyelv szépségét.
Ezért gondolom helyesnek, hogy ezt a gyakran előforduló hibát javítsuk, tehát helyesen örömet szerez, bánatot okoz.
Egyébként a közelmúltban egy másik fórumtársunk is észrevette és megírta. Akkor 'nem verte ki a biztosítékot'.
Jelena Obrazcova művészi igényessége összecseng azzal a szándékommal, hogy a hibát javítva, szépen és helyesen beszéljünk magyarul.

Nagyon szórakoztató volt írásodat olvasni, nem okozott bánatot, épp ellenkezőleg, örömet szereztél nekem vele!
138   IVA • előzmény137 2015-01-17 01:46:28
Helyesbítések:
lenne kötelék → kötelék lenne
műismeretet- és elemzést nélkülöző → műismeretet és -elemzést nélkülöző
137   IVA • előzmény131 2015-01-17 01:36:12
OFF:
Kedves Smaragd, én is remélem, hogy nem okozok bánatot az alábbi megjegyzéseimmel.
A jogosan kifogásolt esetben bizony Obrazcova sok örömet szerzett nekünk. Mégsem hiszem, hogy olyan szigorú lenne kötelék az öröm és a szerzés, illetve a bánat és az okozás között.
A Carmen sok bosszúságot okozott nekem. (Természetesen nem az, amelyet Obrazcovával láttam, hanem a mostani felújítás az Erkel Színházban.) De miért ne mondhatnám azt is, hogy a Carmen nem okozott sok örömet, amikor ennek a mondatnak ugyanaz a lényege? Szerintem ez a Carmen csak Oberfrank Pálnak szerzett örömet, az által, hogy megvalósíthatta a színpadon műismeretet- és elemzést nélkülöző, egy megcélzott közönségréteget szerinte kiszolgáló elképzeléseit. De a Carmen okozhatott is örömet Oberfrank Pálnak, amikor ezért a förmedvényért átutalták neki a honoráriumot. Szerintem a két ige váltogatása nem feltétlenül helytelen, hanem árnyalhatja is közlendőnket.

A magyar nyelv helyes használata minden magyar anyanyelvűnek kötelessége” – ez szép szólam, de vajon ki írja elő és ki kéri számon rajtunk ezt a „kötelességet”? Szerintem a helyes nyelvhasználat illendő, célszerű, imponáló lehet, de miért lenne kötelesség, pl. egy fórumon – miután a rádióból és a tv-ből álló nap nyelvhelyességi hibák sokaságát halljuk, olyanoktól, akiket a beszédért fizetnek, és nyelvhelyességi és helyesírási hibákat olvasunk az interneten olyanoktól, akiket az írásért fizetnek? Ki nem teljesíti itt a kötelességét?

Kötelességedet szegted volna, ha úgy írod: „egy komolyzenei magazinban ez természetes kell legyen” (ami helytelen)?
Kötelességedet teljesítetted, amikor úgy írtad: „egy komolyzenei magazinban ez természetes kell hogy legyen” (ami nem nagyon helytelen, csupán igénytelen, és hiányzik belőle egy vessző)?
Kötelességemet teljesíteném, ha úgy írnám: „egy komolyzenei magazinban ennek természetesnek kell lennie”?
Ismétlem, őszintén remélem, hogy ezzel nem okoztam Neked bánatot.
136   IVA • előzmény130 2015-01-17 01:25:07
Osztom a véleményedet, legfeljebb a pocsék jelző helyett mondanám, hogy nagy és meghatározó csalódást okozott.
A közönség, aki egy álló napon és éjszakán át állt (vagy ült) sorba a jegyekért, a magyar jövedelmekhez képest sokat fizetett is értük, rajongott Domingo hangjáért és megjelenéséért, arra számított, hogy még jobb befejezését hallhatja a románcnak, mint Simándytól egykor, s tán még meggyőzőbbet a Mario Del Monaco felvételéről ismert forténál. Mindehhez képest nagy csalódás volt az, ami Domingónak éppen azon a vasárnapon (nem) sikerült, és ez a csalódás rányomta bélyegét a tenorista további produkciójának élvezetére is. De az emberek nem akarták elhinni, amit a fülükkel hallottak, szinte nem is mertek egymás szemébe nézni, mintha az a rosszul sikerült hang az ő kudarcuk lett volna; inkább azt hajtogatták – már a szünetekben is hallottam –, hogy ez így van a kottában, ezt Verdi pontosan így írta meg. Aztán a kritikusok jó része is szentesítette ezt a hozzáállást.
Azt az estét valóban csak az tette naggyá, hogy Tokody még azokat is ámulatba ejtette, akik korábban is elismerték és szerették az ő Aidáját, és persze Obrazcova, akiről, úgy emlékszem, csak az utolsó napokban derült ki, hogy megerősítik vele a felajzottan várt előadást (és akinek volt már lenyűgözőbb Amnerise is).
135   miketyson • előzmény133 2015-01-16 22:45:26
Én ezt igaziból soha nem értem, csak előbb kell kezdeni a beéneklést. Vagy még azt sem, a Rigolettóban is hamar kell harcba szállni.
134   kugli • előzmény129 2015-01-16 20:21:01
A "két forintos" poénod az infláció miatt ma pl. százat ér. De attól még nem lett jobb...
133   kugli • előzmény130 2015-01-16 20:18:35
Szegény Radames. A románc nekem kedvencem, de 7 óra 5kor vagy 10kor - helyből nem semmi. Caruso is ebben "bukott meg" Pesten - mások szerint a közönség.
Érdekes: Simándytól két féle képpen is hallottam a befejezést: ppp-crescendo-forte-decrescendo-ppp illetve forte. Ez vitatott, sőt a partitúra "előírása" nem biztos hogy azonos a Te személyes ízléseddel...
132   telramund • előzmény131 2015-01-16 18:15:48
Köszönöm.Úgy érzem nem kell sokat tanulnom!Örülök ,hogy méltó példaképeim lehetnek itt a Momuson:)

Ellenben e komolyzenei fórumon nem árt a hallás sem,mivel a hallottak alapján születnek az irományok.
És ,ha egyeseknek egyéb kötözködnivalója nincs ,akkor nyugodt vagyok.
131   smaragd • előzmény127 2015-01-16 16:15:58
A magyar nyelv helyes használata minden magyar anyanyelvűnek kötelessége, szóban és írásban egyaránt, egy komolyzenei magazinban ez természetes kell hogy legyen.
130   telramund • előzmény128 2015-01-16 11:20:20
Egyébként Obraczova volt beteg azon a bizonyos budapesti Aidán ( csak Domingo miatt nem mondta le) és nem Domingo.Azt ,hogy a Radames romácot miként is fejezte be (pocsék is volt)azt mondták akkoriban, hogy így írta Verdi.No comment,igaz abban az időben sem volt.Azt az estét Tokody és Obrazcova vitte!
129   Heiner Lajos • előzmény127 2015-01-16 10:48:28
Mintmindik a teramuntnak igazavan a szep matyarnyelvel mert mint tuggyuk nyelveben el a nemzet de nyelvevel meg senki sem nemzett
128   parampampoli • előzmény125 2015-01-16 10:32:04
Tényleg jó összeállíátás, de én annak örültem volna, ha Obrazcova bécsi fellépéseiből is lett volna benne. Sajnos azt kell mondani, hogy Bécsben nem énekelt annyit, mint presztízséhez méltó lett volna (gonosz nyelvek szerint Agnes Baltsa fellegvárában nem lehetett többet), mindössze 31 előadást, igaz, két szenzációs, máig futó előadás premierjét is ő csinálta: Zeffirelli Carmenjét Kleiberrel 1978-ban, és Ponnelle Parasztbecsületét 1985-ben. De utoljára 1987-ben énekelt Amnerist (a pesti domingós elóadást pár héttel megelőzve) később semmit. Pedig hol volt akkor még a pálya vége?
127   telramund 2015-01-16 09:55:04

OFF:

okoz -meg szerez:na azért csak hallgassuk meg az élő beszédet,miként is van ezzel,a magyar nyelvhelyesség ellenére.Egyéb példákat is hozhatunk.Bár szerintem nem ez a zenei fórumok témája.Ki tud magyarul tökéletesen!!!!! Ki nem??????????
Itt az fontosabb,hogy kinek van füle és kinek nem ?
126   smaragd • előzmény124 2015-01-16 06:11:22
Örömet szerez - ez így helyes a magyar nyelvben. :-)

Remélem nem okozok bánatot ezzel a megjegyzésemmel.
Írásaiddal egyébként szinte mindig egyetértek.
125   lujza • előzmény119 2015-01-15 23:35:41
Remek összeállítás!
124   tollnok 2015-01-15 22:38:14
Sajnálom, hogy betegeskedett élete végén, de szép pályája volt, sok öröme telt az éneklésben, sok örömet okozott a közönségnek. Nyugodjon békében!
123   ladislav kozlok 2015-01-15 18:35:57
Koszonet Parampampolinak a nekrologert.
Jelena Vasziljevna mar 1 eve leukemiaban szenvedett.Vegre Lipcseben talaltak egy megfelelo donort a csontveloatulteteshez, de az o szive mar nem birta tovabb.
Irtam mar, hogy szemelyesen ismertem. Sokat beszelgettunk oroszul es franciaul. Tole tudom, hogy milyen nehez volt Neki mint keletinek betorni nyugatra, ez sikerult neki. Nagy volt a konkurencia - Cossotto, Ludwig, Berganza, Terrani, Baltsa, Bumbry ...
Emlekszem egy mondasara "Latjuk, ha valaki okos enekes-no, de ha hulye azt haljuk !
122   telramund • előzmény121 2015-01-15 16:59:42
Oke köszönöm,akkor megvan az esti feladatom!
121   parampampoli • előzmény120 2015-01-15 16:28:28
Sztem megcsináltad, és nem is egy példányban. -:)
120   telramund • előzmény117 2015-01-15 16:11:41
Igen kissé értelmetlen a kérdésem ,de amit tudni szeretnék,hogy "én"! megcsináltam ezt a filmet dvd-re,mert nem találom,de ha megcsináltam biztos nem egy példányban!
119   Haandel 2015-01-15 16:03:27
In memoriam - Jelena Obraszowa
Donnerstag 15. Jänner 2015 | 19:30 | Ö1
118   parampampoli • előzmény117 2015-01-15 15:20:55
Persze, csak egy film van, az 1984-es szovjet tv változat. Ez abból a belépő.
117   telramund • előzmény116 2015-01-15 12:36:08
Ugyebár erről a filmről készült (videóról) felvétel dvd-re,mert hirtelen nem emlékszem?
116   parampampoli • előzmény115 2015-01-15 09:51:13
Közben megtaláltam egy magyar nyelvű felvételt is, így a kérdés aktualitását vesztette.

De a felvételt megtekintésre ajánlom mindenkinek!
115   parampampoli 2015-01-15 09:45:56
https://www.youtube.com/watch?v=HTzbygXJ_48

Tegnap óta ezt nézem: micsoda elegancia, könnyedség! De a szövegre magyarul már nem emlékszem.. Párizsban én csak jövevény és özvegy is vagyok..." de tovább nem ugrik be. Tud segíteni valaki?
114   Heiner Lajos • előzmény111 2015-01-14 12:32:20
Szerencsere elerheto par Kleiberes "elo" Otello-felvetel, kulonfele kiadasokban (ha mar itt tartunk, ismered Kleiberrel a szinten "elo" Falstaffot?).
De abbahagyom, itt tenyleg Obrazcova emleke elott kell, hogy tisztelegjunk.
113   Heiner Lajos • előzmény112 2015-01-14 12:29:21
Nemi szovegertelmezesi nehezsegek leptek fel?
112   yatu92 • előzmény111 2015-01-14 11:47:03
Obrazcova melyik szerepéről van szó? Amelyiknek háromszor nekifutott, de egyik se tökéletes. Lemaradtam.
111   miketyson • előzmény101 2015-01-14 10:01:15
Hú, ez már nagyon nem Obrazcova, de azt hiszem, Domingo egyik hivatalos Otellója sem mutatja meg az igazi kvalitásait. Furcsa, mert sokan ezzel a szereppel azonosítják, háromszor is nekifutott, és mégis az első van a legközelebb az igazihoz, de ott még érezhetően fiatal. Talán ha létrejött volna Kleiberrel a stúdiófelvétel...
110   márta 2015-01-14 09:30:54
Én is láttam vele pár jó előadást az Erkelben. Egyszer elmesélte, hogy Ebolit énekelte a Scalában. Claudio Abbado karmester több apróságot is kért tőle, ő azonban a bemutatón nem tudta még hozni mindegyiket. Néhány előadás után viszont odament a dirigenshez:
- Claudio, ma este ajándékot kapsz tőlem! - mondta. Mert ekkor már otthonosan érezte magát a produkcióban, és érezte, hogy meg tudja csinálni a karmester kéréseit. Abbado minden egyes momentum után elmosolyodott és elismerően bólintott feléje.
109   chenier • előzmény107 2015-01-14 09:18:09
Megnéztem az anya-lánya interjút, és Obrazcova minden szavát kőbe kéne vésni!
Például, nagy problémának tartja, hogy ma a világban nagyon sok az "ócseny plahíji pévci", (nagyon rossz énekes)és elsősorban azért, mert rossz tanárok tanítanak. Véleménye szerint azoknak van igen nagy felelősségük ebben, akik rossz tanárokat helyeznek el a konzervatóriumokba. (A Zeneakadémia megfelelője)
Beszélt még arról a helytelen divatról, hogy ma minden énekes lefogy, és ezzel az is veszít a hangjából, akinek volt hangja.
A lánya általában szabadkozik, hogy miért is nem lett belőle igazán elismert énekes, de ehhez tudni kell, hogy a fiatalabb Jelena nem örökölte anyja hangját és tehetségét.
Érdekes interjú.
108   IVA • előzmény107 2015-01-14 05:01:52
Köszönet mindenért.
107   Héterő 2015-01-13 23:30:46
Je sens mon cœur qui bat, qui bat, je ne sais pas pourquoi.

Елена Васильевна Образцова {Jiléna Vaszíljevna Abrazcóva}
1939. július 7, Leningrád - 2015. január 12, Lipcse
A Nemzet Művésze - 1976; A Szocialista Munka Hőse - 1990; Lenin-rend - 1976

Kisgyermekként 17 szörnyű hónapot élt át a blokád alatti Leningrádban, ahol a rendkívüli hideg, a fűtés hiánya, a lehetetlenné váló szállítás, a ma embere számára felfoghatatlan éhínség hatszázezernél is több polgári áldozatot követelt. A blokád 1943-as, rövid ideig tartó áttörésekor a családot kimenekítik és a Mologa-parti Usztyjúzsna városkába telepítik. Később Taganrogba költöznek; a helyi zeneiskola záróvizsgáján (1957) a rosztovi zenei kollégium jelenlévő igazgatója azonnal fölveszi a leánykát - mindjárt a második évfolyamba. Egy év múlva sikeres felvételi vizsgát tesz és a leningrádi Rimszkij-Korszakov Konzervatórium Előkészítőjének hallgatója lesz.

Az Össz-Szovjet Glinka-énekversenyen 1962-ben első díjat nyer; 1963-ban - még konzisként - debütál a moszkvai Nagy Színházban; 1964-től a színház szólistája. A konzervatóriumot 5+ eredménnyel végezte; 40 évvel azelőtt adtak utoljára ilyen osztályzatot.

Még abban az évben Milánóban turnézott a Nagy Színház: a Pikk Dáma nevelőnő-szerepét alakította a Teatro alla Scala színpadán. A kis szerep dacára tehetségére azonnal felfigyeltek, és számtalan főszerepet kapott a későbbiekben.
Jött az 1975-ös turné az Egyesült Államokban. Marina Mnyiseket ötször hívták vissza a tomboló nézők, az előadást le kellett állítani.
Azóta világhíres, soha nem halványuló, fénylő csillag az operajátszás egén.
Következett San Francisco, majd 1976-ban a MET, ahol - már meghívott szólistaként - Amnerist énekelt; 1977-ben Dalilát, amiben játszi könnyedséggel énekelte a két és fél oktávot átfogó szerepet. Carmenként a világ legjobbjának tartották.
Az orosz operák összes mezzo-szerepét énekelte, a Pikk Dáma Grófnőjét 40 éven át ! Írtak neki címezve dalciklusokat (Szviridov). Tanított, rendezett, fellépett prózai darabokban, énekelt klasszikus jazz-műveket, volt operaigazgató. A tokiói Zeneakadémián japánul (!) tartott előadásokat, beszélt olaszul és franciául.

Tavaly diagnosztizálták leukémiáját. November közepétől Lipcsében kezelték, ahol megfelő donort találtak a csontvelő-átültetéshez. Az operáció nem járt a várt eredménnyel, a művésznő legyengült szervezete már nem reagált megfelelően.

Első férje elméleti fizikus volt, egy leányuk született, Jiléna Vjacseszlavóvna Makárova (1966), szintén énekesnő; a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál keretében az Avasi templomban láthattuk-hallhattuk.
Második férje a Nagy Színház karnagya volt 1998-ig, haláláig. Két kisunokája, Alekszandr és Elija is gyászolja.

Anya és leánya
26:45 - L'amour est un oiseau rebelle
106   parampampoli • előzmény105 2015-01-13 22:28:14
Így volt... -:((((((((
105   telramund 2015-01-13 21:16:16
Három favoritomból már csak 1 él,de remélem még nagyon sokáig!
Obrazcovat minden szerepében csodáltam,minden magyarországi fellépésén ott voltam.Soha nem felejtem el,amikor pár éve a miskolci fatemplomban koncertet adott és a hidegben csodás szőrmében,kiskutyájával a karján egyedül baktatott a templom felé és a mosolyt ,amikor meglátott bennünket!Egy óra múlva pedig 3o évet fiatalodva a jéghideg templomban megállította az időt.Varázsló volt,tünemény,pótolhatatlan számomra!
104   chenier • előzmény103 2015-01-13 19:43:28
Ez bizony igaz. Nem mai értelemben vett szépség volt zörgő csontokkal, 40 kilóval, hanem az érett, érzéki nő megtestesítője, hatalmas kék szemekkel, nőies alakkal.
Láttam a Werthert, amit ő rendezett, az akkori férje vezényelt és természetesen ő énekelte Charlotte szerepét...
Még életemben nem láttam olyan szenvedélyes, természetes, minden sallangtól mentes pazar játékot. Mit játékot, élte, megélte a szerepét. Messziről is "láttuk" a könnyeit, és mi is vele sírtunk. A hangja meg... hát arra nincsenek szavak!
103   Cilike 2015-01-13 18:44:42
Ahogy végignéztem a hozzászólásokat, azt senki sem említette, hogy ráadásul ragyogóan szép nő volt, még idősen is. És kedvesség volt benne, póztalanság, egyszerűségében volt királynői.
102   takatsa • előzmény101 2015-01-13 18:12:26
Isten őrizz, hogy vitatkozzak veletek. Domingót nem kell megvédeni, nekem is a tenorok közül legnagyobb kedvencem, és még így is jó volt, nagyon jó volt. Obrazcova viszont bámulatos és megrendítő volt, rám mindenképpen ő volt a legnagyobb hatással. És amire még utaltam volna - biztosan nem jól fejezve ki magamat - hogy a magyar énekesek egyáltalán nem voltak alárendelt partnerek. Polgár László hangja teljében énekelt és Sólyom-Nagy Sándor pedig a temperamentumával, orgánumával szintén lenyűgöző teljesítményt nyújtott. Tokody Ilona abban az időben igazi világnagyság volt, és még sok évig ezt követően - a Gardelli érában - nagyon sok örömöt okozott mindannyiunknak. Ez az Aida előadás, úgy, ahogyan volt, legszebb emlékeim egyike.
101   Heiner Lajos • előzmény99 2015-01-13 14:01:36
1. Domingo betegen enekelte a bpesti Aidat, eloadas elott alkalmam volt kb. 10 masodpercig talalkozni vele, hatalmas feher bundaban volt, a bundahoz illo arcszinnel - o maga nyilatkozta kesobb, hogy a kozonseg szeretete lenditette at a nehezsegein. Par honapja neztem vissza az eloadas felvetelet, es abszolut egyetertek Veled - Domingo, hat o meg nem 100 %-osan is az egyik legnagyobb formatumu operaenekes a XX., es immaron a XXI. szazadban is.
2. Ez a nyari Aida a margitszigeti volt, ahol a IV. felvonast elmosta az eso?
Amugy mi a velemenyed Giacomini Otello-lemezerol - sajnos, meg nem volt alkalmam meghallgatni, de az altalam nagyon becsult es szeretett Alan Blyth elonyben reszesitette Domingoval szemben.
100   Búbánat 2015-01-13 12:42:42

Pályatársnője, Marton Éva így nyilatkozott róla:

“Halálának megrendítő híre tanítás közben ért. Nehéz szavakat találnom, kiváló kollegát, életvidám barátnőt elveszíteni rendkívül nehéz. Jelenával az operajátszás óriásai közül ismét távozott egy tőlünk, de emléke, hangja örökké velünk marad. Isten nyugosztaljon, Jelena!”

/Forrás: Operavilag.net/
99   miketyson • előzmény95 2015-01-13 12:28:35
Nagyon érdekes, amit mondasz, hiszen Domingo tényleg nem remekelt, legalábbis a Celeste Aidában. De hogy az az előadás olyan tudott lenni, amilyen, ahhoz az ő jelenléte is kellett. Szóval a többiekre is elképesztő hatással volt. Azon a nyáron volt egy hasonló Aida, csak Giacominivel, aki a szó szoros értelmében jobban énekelt nála, mégsem emlékeznek rá annyian. De hát ettől is Domingo Domingo.
98   ladislav kozlok 2015-01-13 09:53:59
Melyen lesujtott ez a szomoru hir. Jelenat szemelyesen ismertem. Szeretett Pozsonyban fellepni/Marina Mnisek, Eboli, Santuzza, dalestek/.
R.I.P.
97   Orfeusz 2015-01-13 08:17:30
Met debütje Amneriskent-1976, teljes felvétel
96   Werbőczy 2015-01-12 20:44:38
Hangóriás távozott, üresen hagyva a trónt. Ilyen mezzó soha nem lesz már.
95   takatsa • előzmény92 2015-01-12 20:23:36
Azon az előadáson Domingo volt a leggyengébb és Obrazcova messze a legjobb. Ahogy a végén jajgatott a sziklasír fölött, felejthetetlen. És egy régebbi emlékem: még nagyon-nagyon a kommunista időkben, nagy kereszttel a nyakában énekelte az Erbarme-t és olyan átéléssel, hogy sokaknak könnyt csalt a szemébe. Most újra könnyezek.
94   parampampoli • előzmény92 2015-01-12 20:05:37
AZ Aida 1987-ben volt. A Bohémélet Pavarottival 1986-ban.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Müpa, Fesztivál Színház

Máv Szimfonikus Zenekar
vezényel: Cser Ádám
műsorvezető: Molnár Szabolcs
BEETHOVEN: Egmont-nyitány, op. 84
BEETHOVEN: III. (Esz-dúr, „Eroica”) szimfónia, op. 55 - I. és IV. tétel

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

11:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Balázs János (zongora)
CHOPIN est: 4 keringő, 4 mazurka, 4 impromptu, 2 noktürn, 2 polonéz

15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vilde Frang (hegedű), Truls Mørk (cselló)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Sir Mark Elder
FINZI: Levélhullás, op. 20
BRAHMS: a-moll kettősverseny, op. 102
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia, op. 14

16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

A Magyar Rádió Gyermekkórusának ünnepi hangversenye alapításának 65. évfordulóján

18:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Borbély László (zongora)
Classicus Quartet
Kiss Péter (zongora), Rajk Judit (mezzoszoprán), Szűcs Péter (klarinét)
"Mestereink, Eötvös Péter, Jeney Zoltán és Vidovszky László estje"
EÖTVÖS PÉTER: Kosmos
JENEY ZOLTÁN: Három dal Apollinaire verseire
JENEY ZOLTÁN: Unisono
VIDOVSZKY: Reverb
JENEY ZOLTÁN: Két gyászének
JENEY ZOLTÁN: Ezerév ‒ hangszalagra
EÖTVÖS PÉTER: Joyce ‒ klarinétra és vonósnégyesre

18:00 : Budapest
Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium Díszterme

Budapesti Vonósok és a
Weiner Leó Konzervatórium ifjú szólistái
"Weiner koncert"
MARCELLO: d-moll Concerto II-I. tétel
Holes Éva (oboa)
MOZART: A-dúr hegedűverseny K. 219, I.tétel
Réthy Lilla (hegedű)
MARIO CASTELNUOVO TEDESCO: D-dúr Cocerto op.99, III. tétel
Csíki Janka (gitár)
HIDAS FRIGYES: Florida Concerto I-II. tétel, Versenymű két harsonára
Ruzsányi István, Nok Roland (harsona)
HAYDN: C-dúr oboaverseny Hob.VIIg:C1 I. tétel
Ozsváth Dorottya (oboa)
MANUEL MARIA PONCE: Concerto del Sur III. tétel
Riesz Péter (gitár)
WIENIAWSKI: D - dúr Polonéz op. 4, I. tétel
Szabó Gergely (hegedű)
TELEMANN: D-dúr szonáta -koncert
Pusztaszegi Ákos, Huszti Boldizsár (trombita)
Felkészítő tanárok: Kerényi Judit, Fejérváriné Németh Zsuzsa, Kató Árpád, Foltyn Péter, Monoki Attila, Kis András

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Nagy Péter (zongora)
MENDELSSOHN: Dalok szöveg nélkül (részletek)
SCHUMANN: B-dúr humoreszk, op. 20
SCHUMANN: Gesänge der Frühe, op. 133

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Lantos István (zongora)
Válogatás Haydn és Schubert műveiből

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Nagy Péter (zongora)
SCHUBERT: 11. (f-moll) zongoraszonáta, D. 625
BARTÓK: Táncszvit, BB 86
SCHUBERT: 21. (B-dúr) zongoraszonáta, D. 960

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Koppándi Vonósnégyes:
Koppándi Jenő, Hutás Erzsébet (hegedű), Ludmány Dénes (brácsa), Kántor Balázs (cselló)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Dobszay Péter
"...mint húrnak pendülése Lukács bérlet 2."
SMETANA: Moldva
MARTINŮ: Concerto vonósnégyesre és zenekarra
DVOŘÁK: VIII. (G-dúr) szimfónia, op. 88
17:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

"Arpeggio Gitárzenekar ünnepi koncert"
A mai nap
történt:
1917 • Hilde Zadek, énekesnő († 2019)
született:
1873 • Kacsóh Pongrác, zeneszerző († 1923)
1905 • Farkas Ferenc, zeneszerző († 2000)
1939 • Andor Éva, énekművész († 2014)
1943 • Perényi Eszter, hegedűs
elhunyt:
1792 • Joseph Martin Kraus, zeneszerző (sz. 1756)
1909 • Francisco Tárrega, zeneszerző, gitáros (sz. 1852)
1984 • Jan Peerce, énekes (sz. 1904)