vissza a cimoldalra
2018-02-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Kedvenc előadók (2820)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60479)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3930)
Társművészetek (1232)
Milyen zenét hallgatsz most? (24995)
Haladjunk tovább... (207)
Momus társalgó (6308)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11226)
A csapos közbeszól (95)

A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (615)
Operett, mint színpadi műfaj (3507)
Lehár Ferenc (616)
Edita Gruberova (3050)
Élő közvetítések (6913)
Momus-játék (5424)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1201)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2604)
Opernglas, avagy operai távcső... (19942)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1318)
Franz Schmidt (3060)
Erkel Színház (8867)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4179)
Balett-, és Táncművészet (5473)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (633)
Simándy József - az örök tenor (515)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Marton Éva (-zéta-, 2009-09-30 16:14:17)

   
722   Búbánat 2017-11-15 22:50:13

Marton Éva: A művészetnek és a szerelemnek éltem

Orgio.hu - VÁGI BARBARA 2017.11.14. 21:07

[…] „Talán egyetlen egyszer kellett elmennem orvoshoz, amikor nagyon megfáztam, és este énekelnem kellett. De soha többé. Ez az egyik, amit a diákjaimnak tanítok. A másik pedig a precizitás. Jól ki kell dolgozni a darabot. Apró mozaikokra kell szedni tanulás közben, aztán összerakni újra. Minden hangot, minden szótagot technikailag ki kell dolgozni, meg kell úgy tanulni, hogy a színpadon már jó értelemben vett automatizmussá váljon. Ne kelljen technikai problémákkal küzdeni az előadás közben, hanem csak a kifejezéssel kelljen foglalkozni. A Turandot előtt én 17 különböző előadást hallgattam meg, hogy tudjam, hol jön el a holtpont, ahol különösen kell figyelni. Minden egyes új darab előtt fontos volt, hogy ezeket megtanuljam. Azért egy öt és fél órás Istenek alkonyát végigénekelni nem könnyű, kell hozzá állóképesség, szufla, és tudni kell, hol szükséges tartalékolni az erőt. A mai énekesek nagy részének például nincs középfekvésük - vagy ahogy mi mondjuk, mezzo voce-jük. Mindig ezt mondom a tanítványoknak, hogy a középfekvésből élünk, a magas hangokért pedig fizetnek.

… Mindenesetre a lényeg az, hogy a középhang kevésbé fáraszt, ez ugyanis az ember normál hangja. Ezt kell használni, ha dinamikáról beszélünk. Ez ma nagyon ritka. Vagy kiabálnak, vagy suttognak az énekesek, minden átmenet nélkül. Arra következtetek, hogy a pedagógusok sem tudják megtanítani a középfekvés fontosságát. Nem tudnak egy pianissimóból csengőhangot képezni az énekesek, nem tudják, hogyan kell kiegyenlíteni a magánhangzókat, hogy ugyanazon a helyen szólaljon meg az ő, e, á, é, í, ó, ú, ami egyébként az egyik alapja az éneklésnek. Nem tudják, hogy hogyan kell egy frázist befejezni vagy letenni. Nem ismerik a legatót. Azt látom, hogy az énekesek többsége hangokat énekel. Nem fűzi azokat dallammá, mint egy gyöngysort. Nem tudja, hogy milyen a barokk, és milyen a romantikus éneklés, és többségüknek fogalma sincs, hogyan nyúljon egy mai, modern darabhoz. Tisztelet persze a kivételnek. Mi az akadémián rengeteg modern darabbal foglalkozunk a tanítványaimmal. A diákjaim úgy olvassák a kottát, mint a könyvet. Sok külföldi fiatal alig tudja elolvasni a kottát, a zongorán pötyögteti a dallamot – ez elkeserítő. Állítom: a Budapesten tanult énekesek sokkal képzettebbek a külföldi énekeseknél.

Amikor a világ legnagyobb rendezőivel dolgozott, Jonathan Millerrel, vagy Franco Zeffirellivel, mindig együtt dolgozták ki a szerepeket, átrágták hangról hangra, mozdulatról mozdulatra?

Nem, egyáltalán nem. A munka úgy kezdődött, hogy a karmesterrel és a zenekarral többször összeénekeltük a darabot egy teremben. A karmester korrigált, ha szükséges volt. Ezután mentünk fel a színpadra, és ott kezdett el dolgozni a rendező. Most minden fordítva van, és ez nem jó. Tudja, én nem a rendező elképzeléseit szeretném a színpadon megmutatni, hanem elsősorban a zeneszerzőét, aztán a rendezőét. Ma ez teljesen máshogy működik. Azt veszem észre, hogy a rendezők a saját sérelmeiket próbálják a színpadra vinni – nem pedig a zeneszerző által írt darabot. Persze, ne értsen félre senki, egyáltalán nem akarom, hogy mindig ugyanazt mutassák be, ugyanúgy. Dehogyis. Nagyon szeretem a modern színjátszást is. De hogy a különböző rendezői sérelmeket az énekesnek kell megoldania a színpadon, és ne azt adja elő, amit a zeneszerző megírt, azt nem tartom jónak.

Önnek voltak konfliktusai a rendezőkkel hasonló gondok miatt?

Ó, persze. Például Nizzában. Éppen a Turandot-ot játszottuk. A rendező úgy képzelte el, hogy én egy nagy fekete zongorán ülök – afféle Marlene Dietrich-stílusban -, felsliccelt szoknyában, hosszú, szipkás cigarettával, és éneklem Turandot áriáját: „In Questa Reggia"! A rendező elképzelése szerint a darab Puccini otthonában játszódott, és a szereplők nem az ajtón jöttek be, hanem a kandallón keresztül. Gondolkodtam azon, hogy ezt a darabot visszadobom. De aztán úgy gondoltam, hogy ha így tennék, másnap az olasz és francia sajtó tele lenne azzal, hogy Marton Éva visszadobta a szerepet, és ezzel még nagyobb reklámot kreáltam volna a darabnak, és magamnak pedig inkább rosszat tennék vele. Így végiggondoltam: ha ez a rendező egy Marlene Dietrich típust akar, akkor legyen így. De nem tudom elképzelni, hogy Puccini ezt gondolta volna.

Ezt akkor mondta a rendezőnek is?

Természetesen. Mondtam neki, hogy megcsinálom, de nem fogadom el a koncepcióját.

Néhány hónapja készítettem egy interjút Molnár Levente operaénekessel, aki azt monda, hogy az ön férje azt mondta neki, soha ne foglalkozzon a kritikákkal. Ezt Molnár Levente be is tartja, és nagyon hálás a férjének. Önnek mi a véleménye a kritikákról, kritikusokról?

A kritikák különböző érzéseket ébreszthetnek az énekesekben. A jó kritikától el lehet szemtelenedni. A rossztól pedig meg lehet halni. Befolyásolja az énekest, ez biztos. Ha az első előadás után kapja az ember, megzavarhatja, és az befolyásolhatja a következő előadásokat is. Ráadásul ma már kevés kritikus van, akik igazán értenek a hangokhoz, és nagyon meg tudják sebesíteni az embert. Ne felejtsük el, hogy a művészek sokkal érzékenyebbek. Nagyon hamar megbillenhet az önbizalmuk. Én egyszer olvastam el egy kritikát Salzburgban rögtön az előadás után, és akkor elhatároztam, hogy soha többé, csak ha befejeződött a sorozat. Miért hagyjam, hogy befolyásoljon bárki, egy vadidegen ember? Ő is csak egy a közönség soraiból. A cikket az újságnak írja, nem nekem. Tájékoztatja az olvasókat, hogy mit hallott, mit látott. Az lehet jóindulatú vagy rossz. Nekem azt nem kell elfogadni. Barátoktól, kollégáktól meghallgatni a véleményt, persze, teljesen más. Nekem is van néhány barátom, akiktől szívesen veszem az észrevételeiket. Ami a legfontosabb – ha kritikáról beszélünk -, az önkritika, ami mindenkinek van. Más kérdés, hogy az egészséges, vagy sem. Nekem pedig hatalmas szerencsém van a férjemmel, aki mindig ott volt mellettem, és én tőle azonnal megkaptam a kritikát – a jót és a rosszat is. Minden előadás után megmondta, hogy mi volt a jó, mi volt a rossz.

Mindig hallgatott a férjére?

98%-ban mindig. Igen.”

[…]

721   Búbánat 2017-11-15 12:11:33

A Bartók Rádió hamarosan kezdődő műsora lesz:

12.36 - 13.52 A Danubia Ifjúsági Szimfonikus Zenekar hangversenye

Vez. Héja Domonkos

 Km. Marton Éva - ének

I. Berlioz: Római karnevál – nyitány

II. Mahler:

 1. Egy vándorlegény dalai - a) Hogyha a rózsám, b) Réten jártam hajnalkor, c) Szívemben izzó kés van, d) Az a drága szempár (Marton)

 2. Öt dal Friedrich Rückert verseire - a) Ne tekints be dalaimba, b) Hársfaillatot éreztem, c) Éjfélkor, d) A nagyvilágnak én búcsút mondtam, e) Szereted a szépséget (Marton)

 III. Liszt: Tasso - szimfonikus költemény

 IV. Berlioz: Faust elkárhozása - Rákóczi induló

 

(Zeneakadémia Nagyterem, 2003. szeptember 20.)
 

720   Búbánat 2017-11-09 21:12:50

M3 csatorna, 2017. november 9. csütörtök 22:20 - 23:25

Marton Éva portré

Portréfilm (2004)

(65')

Örökös tagság sorozatunkban sajnos nem készült portré Marton Évával, a Kossuth-díjas operaénekesnővel, ezért most a 2004-ben készült adással mutatjuk be pályáját, óriási sikereit, hitvallását. Közben láthatjuk nagy operákban és nagy szerepekben, többek között: Puccini - Tosca, - Turandot; Giordano - Andrea Chénier; Richard Strauss - Elektra; Wagner - Lohengrin; Bartók Béla - A kékszakállú herceg vára; Erkel Ferenc - Bánk bán.

719   Búbánat 2017-11-08 16:39:38

Márciusig lehet jelentkezni a III. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre

A Zeneakadémia harmadik alkalommal hirdette meg az énekversenyt, melyre legkésőbb 2018. március 14-ig jelentkezhetnek a megmérettetés honlapján a 18–32 éves hölgyek, illetve 18–35 éves urak.

 

716   Edmond Dantes • előzmény714 2017-10-19 11:19:51

Azt tesszük = elválasztjuk és senki nem kételkedik művészi-énekesi nagyságában ld pl. 688 (az volnék én) vagy 695.

714   Alvaro 2017-10-19 11:10:29

Én nem akarok, nem is tudok ebben a vitában részt venni, csak annyi megjegyzés: tudom, tudjuk, Marton Éva emberileg nem könnyű eset. De mégis, próbáljuk meg elválasztani a közéleti megnyilvánulásait a művészetétől. Ami utóbbit illeti, számomra Ő a XX. század második felének egyik legnagyobb operaénekese. 

710   parampampoli • előzmény706 2017-10-19 09:31:00

Rossz az, aki rosszra gondol. -:)

708   parampampoli • előzmény707 2017-10-19 09:30:06

Ady  - na, őt imádom!

707   Edmond Dantes 2017-10-19 08:53:49

OFF?

ADY ENDRE: SZERETNÉM, HOGYHA SZERETNÉNEK

Szeressük egymást gyerekek

:-)

706   IVA 2017-10-19 04:48:22

OFF: Az utóbbi két hozzászólásnál legyetek szívesek leállni. Az ilyen szavak perceken belül molesztálásnak fognak minősülni.

702   parampampoli • előzmény697 2017-10-18 19:05:54

Ez így van. Én például tisztán látok, te meg vélekedsz és találgatsz. Vagy még azt sem.

701   eccerű • előzmény698 2017-10-18 16:08:34

Kedves zéta! Egyetlen szóval sem írtam, hogy nem volt az ének tanszak vezetője, sőt, az én olvasatomban a "már nem" szembeállítva a "nem lett"-tel kifejezetten azt jelenti, hogy volt.

700   macskás 2017-10-18 11:45:14

700

699   Edmond Dantes • előzmény697 2017-10-18 11:43:32

Segíts, hogy én is tisztán lássak! ;-)

698   -zéta- • előzmény693 2017-10-18 11:43:05

Egy tévedést korrigálni szükséges: Marton Éva igenis volt a ZAK Ének tanszakának vezetője egészen 70 éves koráig, amikor a vonatkozó szabályozás szerint le kellett erről a poziciójáról köszönnie, mint bárki másnak. Azóta professor emerita...

697   Momo 2017-10-18 11:40:41

Csak a tisztánlátás végett: Az itt hozzászólók közül van, aki (láthatóan) képben van a szavazás körülményeit (mit, hogyan, miért) illetően, és van, aki találgat és vélekedik... :-)))

696   Edmond Dantes • előzmény693 2017-10-18 11:21:29

Valahol akkor mégiscsak kb. ugyanazt írjuk = ti. a szavazásnak az volt a lényege: ne Marton Éva legyen MMA elnöke  (s e m). Én ezt protesztszavazásnak nevezem, te pedig nem, csak ennyi a különbség.

Másrészt viszont ezeket nem tudom összerakni: "Nem volt egyébként felólről jövő nyomás" és " Káel Csabáról tudható, hogy kinek a baráti köréhez tartozik, márpedig az mindent visz." és " Plusz Vashegyiről mindenki tudja, hogy Káel Csaba a haverja,...". Akkor meg mi lenne ez, ha nem felülről jövő nyomás...nélküli önkéntes -szavaddal élve "bio-nyomógomb"?

Kurz: félreértést elkerülendő és csatlakozva -ppp-hez/hoz, én is szurkolok Vashegyinek és ma őt gondolom a nevezettek közül az alkalmas megválasztottnak.

695   parampampoli • előzmény693 2017-10-18 11:00:14

Elemzéseddel nagyon egyetértek. A szakmában Marton Éva viselkedése, nem csak a mostani, hanem az évtizedes, örökzöld téma. Leszögezve, hogy énekesi nagysága előtt nem csak letérdelek, de leborulok és megcsókolom a földet is, azt tudni kell, hogy magánéleti és szakmai viselkedése olykor egészen elképesztő volt. Sok nemzetközi sztárral volt alkalmam beszélgetni róla, általános vélemény volt róla, hogy óriási énekesnő volt, de nem nagyon találkoztam olyannal, aki kedvelte volna, úgy emberileg. Mindenképpen jobb, hogy nem ő lett az MMA elnöke. Vashegyinek szurkolok, bár az MMA-val mint olyannal nem értek egyet. (A lavinához, amit prognosztizálsz, annyit tennék hozzá, hogy azt képzelje el mindenki így előre, milyen coming out-lavina lesz majd egyszer Ókovácsról, ha megbukik. Mert egyszer meg fog. Nem most.)

694   eccerű • előzmény690 2017-10-18 10:49:49

"Látta valaki azokat a "programokat", vagy ez is csak szöveg, mint eddig annyi minden más?" Nem szöveg.

693   eccerű • előzmény689 2017-10-18 10:46:59

Valóban nem értünk egyet. Egyrészt, az MMA-ban bármennyire is ideológiai, vagy ha úgy tetszik pártkötődéses alapon egységes összetételben, de mégiscsak értelmes emberek ülnek, akik tisztában vannak azzal, hogy Marton Éva mennyiben lenne alkalmas egy Akadémia vezetésére. Ők is ismerik az személyiségét, művészi és egyéb kvalitásait, és ennek ismeretében döntöttek. Nem nézném le őket azzal, hogy a parlamenti képviselőkhöz hasonlóan csak bio-nyomógombként működnének. Nem volt egyébként felólről jövő nyomás, ami ellen protestálni kellett volna, ezek az emberek amúgy sem azért ülnek ott havi háromszázezerért, hogy bármi ellen is protestáljanak, ami a kenyéradótól jön. Azért sem protestálásról van szó, mert csak olyan jelölt jöhetett szóba, akit odafentről támogatnak, azaz ez nem volt választási alap. Lásd éppen Jankovics Marcell esetét, akinek tudtára adták, hogy nem kéne indulnia. Ami pedig Marton Éva erős pártfogását illeti, annyira azért mégsem lehet erős, ha már nem ő a Zeneakadémián az ének tanszak vezetője, ha nem lett belőle operaigazgató, és ha nem lett belőle MMA vezető sem. Ezzel szemben Káel Csabáról tudható, hogy kinek a baráti köréhez tartozik, márpedig az mindent visz. És mivel MÉ most már látványosan nem szent és sérthetetlen, ismerve amár verbálisan is elég agresszív közéletet, ismerve a zenészvilág soha nem felejtéssel párosuló érzékenységét, sajnos egyáltalán nem lennék meglepve, ha most elindulna egyfajta sajátos "coming out"-lavina, amiben néhányan kitálalnának a művésznőtől elszenvedett vélt, vagy valós sérelmeikről. Ennek határt csak az érintettek intelligenciája szabhat. Remélem, nem ez fog történni, de van egy ilyen sejtésem.

692   IVA • előzmény688 2017-10-17 21:35:27

Egydologban igazad van: a HVG-nek nem érdemes elmagyaráznia nekem semmit sem, mert számomra a hitelenségét csupán hangsúlyozó (egyben elfogadhatatlan) „zsurnalisztikai fordulatok” nélkül sem hiteles. De ezért még elmondhatom a véleményemet, ugye?
Abban már nincs igazad, hogy e kifogásaimat a tartalmi mondanivaló helyett „mazsolázgattam”. Nem helyette, hanem előtte.
Továbbá: megjegyzésed nem Pristaldus, általad hivatkozott hozzászólásának tartalmára vonatkozik, hanem az enyémre. Tudom, az én hozzászólásaim sorszámára „elvből” nem hivatkozol, ezért büszkévé tesz, hogy ugyanakkor a tartalmukra való reagálásnak képtelen vagy ellenállni. Ez igazán hízelgő, kedves.

691   Edmond Dantes 2017-10-17 16:31:25

Búcsúzni csak nagyon szépen szabad...

690   Klára • előzmény687 2017-10-17 15:42:33

Látta valaki azokat a "programokat", vagy ez is csak szöveg, mint eddig annyi minden más?

Ami pedig Marton Éva MŰVÉSZNŐT illeti, a kisszerű emberek nehezen viselik a kritikát, egyszerűbb valakit magatartásbeli alapon leminősíteni, mint elgondolkodni azon, hogy esetleg talán egy kicsit mégis igaza van a megfogalmazott kritikában, véleményben, stb? Hiszen a Művésznő nem a protekcionizmussal és ki-kinek-a-lekötelezettje stb. összefonódásokkal tarkított itthoni körülmények között énekelte világhírűvé önmagát, hanem kőkemény megmérettetések közepette! Mai azért mégiscsak valami!

689   Edmond Dantes • előzmény687 2017-10-17 10:40:03

Nem értek egyet. Ez bizony protesztszavazás volt! Lehet, hogy "Vashegyiről mindenki tudja, hogy Káel Csaba a haverja", de akkor a cikkben Marton Éváról és az ő (leg)magas(abb) körökből érkező pártfogásáról írottakat is "mindenki tudja", mégis kiszavazták: nem kicsit, nagyon.

688   Edmond Dantes • előzmény686 2017-10-17 10:32:59

Aki egy újságcikk érdemi tartalma, mondanivalója helyett a cikk szokásosnak elfogadott zsurnalisztikai fordulatait mazsolázgatja, ezzel próbálva hiteltelenné tenni magát a cikk tartalmát, annak valószínűleg nem érdemes (bár természetesen szabad!) elmagyarázni, milyen okok válthatták ki az általam egyébként egykor énekművészként nagyon nagyra becsült Marton Éva csúfos MMA-leszereplését.

687   eccerű 2017-10-17 09:23:01

Szerintem a helyzet ennél sokkal eccerűbb, a kulcsmondat is ott van a cikkben: Vashegyi volt az egyetlen, aki valamire való programmal állt elő. Tudom, nem minden a program, de itt azért mégiscsak értelmes emberek ülnek. Egy dolog, hogy lehet választást nyerni annyival, hogy "folytatjuk", de itt nem parlamentet választottak, "csak" egy intézmény vezetőjét, másfelől ha verseng több jelölt, akik közül az egyiknek van elképzelése arról, miről is szól az, amire pályázik, a másik kettő viszont hablatyol, akkor azért ilyenkor elég szembeötlő a különbség. Plusz Vahegyiről mindenki tudja, hogy Káel Csaba a haverja, tehát a kellő mértékű hátszele megvan, nem politizált (eddig), fiatal is, de nem túl, mi szól ellene? Egyedül Jankovics Marcell lehetett volna ellenfél, de miután ő volt olyan botor, hogy korábban kritikai szavakkal élt az MMA működését illetően, nyilvánvalóan szóba sem jöhetett, de köztiszteletnek örvendő személyiség, így a méltóságát legkevésbé bántó megoldást választhatta.

686   Pristaldus • előzmény685 2017-10-17 07:24:42

Marton Évának  a megsértődés helyett végre el kellene gondolkodnia azon, hogy azzal a megengedhetetlen stílussal, amit az emberek, pályatársai, művészkollégái és a  tanítványai felé mutat, csak azt éri el, hogy egyre több utálót szerez magának!

Ki mint vet, úgy arat!

685   IVA • előzmény684 2017-10-16 00:17:58

Valószínűleg (…) vélik forrásaink (…) forrásaink szerint”…
Az ilyen hivatkozások mindig megrendítik az írások hitelességébe vetett bizalmamat, ha beszélhetünk ilyesmiről egyáltalán a linkelt oldal esetében. Pl. hogy Orbán Viktor bizalma kiben rendült meg, azt ma már csak Orbán Viktor szájából hinném el.
A topic alanyára térve, Marton Éva lemaradása szerintem azt tükrözi, hogy sokan tisztelik és kevesen szeretik.

684   Edmond Dantes 2017-10-15 18:10:37

MMA minapi elnökválasztással kapcsolatos hosszabb cikk itt: benne figyelemreméltó vélemény, miért marad(hatot)t le Marton Éva a szavazáskor, nemcsak az új elnök, Vashegyi György mögött utcahosszal, de még a last minute- nevező Rátóti Zoltán színész is beelőzte őt.

683   Edmond Dantes • előzmény679 2017-05-04 14:59:13
Ó, az a fránya Lady! Azaz a MET-ben nemcsak Callas "kerülte ki", hanem Marton Éva is. És ezek (a cikk) szerint Martonnál is felmerült bizonyos rút (rút?) anyagi természetű gyanú mint ahogy -máskor, máshol rendszeresen- Callasnál is.
682   Alvaro 2017-05-04 14:40:45
Elérhető youtube - on a teljes felvétel
681   Cilike • előzmény680 2017-05-04 13:59:50
Tényleg? Nem hallottam róla, de akkor rá fogok keresni.
680   tiberio • előzmény678 2017-05-04 12:32:50
Minnie-t lemezre vette, ha jól emlékszem O'Neillel. Slatkin vezényelt.
679   Búbánat • előzmény678 2017-05-04 10:30:34
operamonthly-1988november.pdf

Marton Éva – Hogyan lesz valaki díva?”

Közzétéve: 1988. november

"[...] A tavalyi évadban Marton Éva szembetalálta magát egyes csalódott Metropolitan-operalátogatóinak gúnyolódásával, akik azt a belső információt terjesztették, hogy a dollár gyenge árfolyama miatt mondta le az első Lady Macbethjét. „A dollár értékéhez semmi közöm nem volt” – állítja határozottan, csillogó szemmel. „Minőségi kérdést jelentett a számomra. Ez lett volna az első Lady Macbethem. Sinopoli és Bruson egyaránt lemondta. Sohasem énekeltem korábban azokkal, akik helyettesítették volna őket. Mit tehettem? Megrémültem. Az ütemterv értelmében 11 előadást énekeltem volna 4 Macbeth-tel és egy számomra új karmesterrel. Az előadások között próbálnom kellett volna az új Macbethekkel. Pszichikailag és pszichológiailag nem tudtam vállalni. Nem gyávaságból tettem. Tudtam, hol vannak a határaim. És ez a határaimon túl volt. Ez nem egy prostituált-szakma. Csak megtenni ezt vagy azt, pénzt keresni nem volna tisztességes.”
678   Cilike • előzmény675 2017-05-04 08:59:04
Érdekes, hogy a Lady Macbeth kimaradt a pályájából. Pedig elénekelhette volna. Talán Abigaille sem volt. Nem rémlik. A relativ könnyedebb, spintos szerepekből aránylag hamar a németekre váltott, nem? Volt Leonóra mindkét Verdiben, Odabella, de nem volt Lady, sem Abigaille. Nm énekelt Minnie-t, pedig szerintem győzte volna, legalábbis, mikor még Kaiserin volt.
677   Alvaro 2017-05-04 08:05:20
https://www.youtube.com/watch?v=IrqkHFq0SZo Ring, Chicago, 1993
676   Alvaro 2017-05-04 07:47:54
1993 - ban Chicagoban énekelte a Ringet Zubin Mehta vezényeltével, James Morris volt Wotan. Ezt megelőzően lemezre énekelte Brünhildét Bernard Haitink vezényeltével, '91 - ben (EMI)
675   parampampoli • előzmény665 2017-05-03 20:54:35
Sentára szerződése volt, azt egy interjúban mesélte, de a Ladyt, ha jól emlékszem, már előbb kellett volna énekelnie, de a premier előtt rájött, hogy nem neki való. Egyébként igaza volt, akkor már ahhoz is elnehezült a hangja. A Ringet, legalábbis a Siegfriedet és Az istenek alkonyát San Franciscoban énekelte, már 84-ben, tehát bőven a MET-konfliktus előtt. Persze lehet, hogy Chicagóban is később, de azzal még nem talaálkoztam.
674   parampampoli • előzmény672 2017-05-03 20:51:20
Az nem Marton volt, hanem Laczó Ildikó. És ő is gyorsan külföldre távozott...
673   Alvaro 2017-05-03 19:02:20
Az METes Trubadúr 1988 - as...16 év egy énekes életébetén az nagyon sok idő...a hang változik... anno 1975- ben a Scalában is ezzel a szereppel debütált... Zajick Azucenaként nekem sem tetszik, igaz volt amiben aztán tetszett, pl. Amnerisként Domingo és a csodálatos Aprile Millo oldalán, szintén a METből...
672   Edmond Dantes 2017-05-03 16:34:18
Nekem tetszett Marton Éva Leonórája...kb. 1972, Erkel Színház...oly rég volt, hogy tán igaz se volt. Mégis: azt hiszem, jól emlékszem, vele láttam. Talán (talán!) Szirmayval, Simándyval, Melissel.

És Manont is! Réti Józseffel. Nem mondanám, hogy túlságosan összeillettek :-) de ma már örülök, hogy ilyen párosítást is láttam. Réti hamarosan elment...miként Marton is...
671   tiberio 2017-05-03 16:19:48
Igaz, itt már valóban "elnehezült" a hang, de számomra ebben az előadásban inkább Dolora Zajick volt a kakukktojás.Igaz, őt pályájának későbbi szakaszában sem sikerült megkedvelnem.
670   Alvaro 2017-05-03 16:10:32
az a Trubadúr nekem is megvan...szerintem itt már "nehéz" a hangja Leonorához...szerencsére van a 80-as évekből Hamburgból egy Trubadúr Bonisollival, Martonnal, Obrazcovával, Cappuccillivel...abban szeretemm
669   Alvaro 2017-05-03 16:07:36
itt olvashatunk a MET-es tervekról, és amik meghiúsultak...http://www.nytimes.com/1989/08/19/arts/eva-marton-cancels-at-met-opera.html
668   Alvaro 2017-05-03 16:07:24
itt olvashatunk a MET-es tervekról, és amik meghiúsultak...http://www.nytimes.com/1989/08/19/arts/eva-marton-cancels-at-met-opera.html
667   ladislav kozlok • előzmény665 2017-05-03 16:06:35
Es jol tette. Például az o Leonoraja se tetszett- Trubadur,New-York, évadnyito eloadás.
666   Alvaro 2017-05-03 16:02:46
Úgy tudom, a DG akarta Behrenst, mert a Ringet kiadták aztán videón...mint azt mindenki megláthatta...anno a New York Times archivumában olvastam,hogy lett volna Macbeth a METben, Brusonnal, Martonnal, Sinopolival... aztán nem lett mégsem...érdekes amúgy, hogy az első Izoldáját is csak 2000- ben énekelte...
665   tiberio 2017-05-03 14:12:18
Azon rághatott be, hogy elvették tőle a neki ígért Brünnhildéket és odaadták Hildegard Behrens-nek. ( Ő aztán Chicagoban énekelte őket. )
Hogy a Lady-t és Sentát szerette-e volna énekelni, nem vagyok benne biztos. Valahol azt mondta, hogy ezeket a szerepeket, és Abigélt azért hagyta ki mert túl "nyírósak".
664   Alvaro 2017-05-03 13:05:23
Én sok interjúban hallottam Domingoról beszélni, nem volt ellenséges, vagy rosszindulatú vele..legalábbis ott nem... tudomásom szerint az utolsó közös produkciójuk a MET - beli Turandot volt, ahol együtt éneklték a premiert 1987 - ben. Először a 70'es évek elején énekeltek együtt Frankfurtban a Végzet hatalméában, majd '75 - ben Münchenben Tosca (Milnes volt Scarpia)...aztán még sok sok előadás...Manon Lescaut, Aida, Tosca (a youtubeon fent van a manilai előadás 1979 -ből valamint a '82 - es produkció a Teatro Colonból...szerintem inkább arról lehet szó, hogy Marton 1990- ben összeveszett Levine - al, és minden eltervezett szerepet visszaadott (köztük Lady Macbethet és Sentát is...) Domingo pedig akkoriban is rengeteget énekelt a METben...talán csak elkerülték egymást...Marton aztán 97ben tért vissza a Turandottal, és végül '99 novemberében egy Kristján Johanssónnal és Juan Ponsszal énekelt Toscával búcsúzott a MET -től
663   parampampoli • előzmény662 2017-05-02 23:01:27
Én is így tudom, pedig előtte tízegynéhány évig sokat énekeltek együtt mindenfelé. Valami biztos történhetett, mert Marton interjúiban azóta tett néhány nem egészen kedves megjegyzést Domingóra.
662   Petyus 2017-05-02 17:10:00
Úgy tudom, ezt követőleg már nem léptek fel közösen.
661   parampampoli • előzmény660 2017-05-02 16:29:30
Ez volt a hivatalos indoklás, de rossz nyelvek szerint Martonnal megromlott a viszonya, azért lépett vissza a felvételtől.
660   miketyson • előzmény659 2017-05-02 15:38:33
Tárgyaltak, de akkor halt meg az édesanyja, nem tudta vállalni.
659   tiberio 2017-05-02 15:10:11
Nagy kár, hogy végül mégsem Domingo énekelte ezen a felvételen Enzo-t!Pedig úgy tudom tárgyaltak róla.
658   Búbánat • előzmény657 2017-05-02 10:55:40
Valóban, a karmester Patané volt. Az RTL Részletesből másoltam át a hibás adatot. Köszönöm a helyesbítésed!
657   Petyus • előzmény656 2017-05-02 09:37:07
A felvétel dirigense: Giuseppe Patane, Gardelli ezt az operát Budapesten nem vette lemezre, az Erkel Színházban viszont emlékeim szerint vezényelte.
656   Búbánat 2017-05-02 09:27:45
A Bartók Rádió sugározza ma este (19.35 – 22.32)

Ponchielli: Gioconda

Opera négy felvonásban

Szövegét - Victor Hugo Angelo c. drámája nyomán Gobia Gorrio álnéven - Arrigo Boito írta

Vezényel: Lamberto Gardelli

Km. a Hungaroton Operakórus (karig.: Antal Mátyás) és a Magyar Állami Hangversenyzenekar

Szereposztás:

Gioconda - Marton Éva (szoprán)
Enzo Grimaldo - Giorgio Lamberti (tenor)
Alvise Badoero - Samuel Ramey (basszus)
Laura - Budai Lívia (mezzoszoprán)
Gioconda vak anyja - Anne Gjevang (alt)
Barnabás - Sherrill Milnes (bariton)
Zuane, hajós - Bátor Tamás (basszus)
Isepo, írnok - Kállay Gábor (tenor)
Énekes - Tóth János (bariton)
Szerzetes - Moldvay József (basszus)

655   Klára • előzmény654 2016-12-11 12:16:45
Igen jó, színvonalas és érdekes műsor, folyt.köv. az M5 sugárzásában jövő szombaton!jövő
654   Búbánat 2016-12-10 13:38:15
Az M5 csatorna sugározza ma este, 19.55-20.30

"Nagyok" / Marton Éva

dokumentumfilm - 2015

„Ugron Zsolna író Marton Éva Kossuth-díjas, a Nemzet Művésze címmel, s a Magyar Szent István renddel kitüntetett operaénekesnővel beszélget. A világ legnagyobb és legpatinásabb színpadain eltöltött évtizedeiről, híres, világklasszis kollégákról. Temperamentumról, a döntések fontosságáról. Szerelemről és művészetről. Nagy szerepekről. Egy nagy ívű, nagyvonalú élet részleteiről, színeiről, hangjairól.”
653   Búbánat • előzmény652 2016-10-27 14:18:50
Tegnap este az M5 csatorna felvételről sugározta a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny szeptemberi, zeneakadémiai döntőjét. (19.55 – 22.05)

A döntőbe jutott énekművészek előadásában a következő operákból adtak elő áriákat:

Verdi: A végzet hatalma – Leonóra áriája, IV. felv.
Verdi: A trubadúr – Leonóra áriája, I. felv.
Verdi: Az álarcosbál – Amelia áriája, II. felv.
Verdi: Az álarcosbál – Amelia áriája, III felv.
Verdi: Az álarcosbál – Renato áriája, III. felv.
Verdi: Ernani: Don Silva áriája, I. felv.
Rossini: A sevillai borbély – Rosina kavatinája
Gounod: Faust – Valentin imája
Gounod: Faust – Mefiszto áriája
Massenet: Cid – Chimene áriája
Thomas: Hamlet – Ophelia őrülési jelenete
Mozart: Don Giovanni – Pezsgőária
Catalani: La Wally – La Wally áriája
Giordano: André Chénier – Gérard áriája
Puccini: Bohémélet – Musetta keringőáriája
Puccini: Manon Lescaut – Manon áriája, II. felv.
Puccini: Pillangókisasszony – Cso-cso-szán nagyáriája
Richard Strauss: Arabella – Fiakermilli ariettája, II. felv.
Handel: Julius Caesar Egyiptomban
Johann Strauss: A denevér – Orlowsky kupléja

A Magyar Állami Operaház Zenekarát Kocsár Balázs vezényelte.

Az énekverseny döntőjének közvetítése után közvetlenül sugárzott a televízió egy összefoglaló portréfilmet a versenyről, benne megszólaltatva a döntőbe jutott énekművészeket, tőlük rövid bejátszásokat láttunk mindkét előadott énekszámukból; interjúrészletekben a nemzetközi zsűritagok szóltak a verseny lebonyolításának színvonaláról, a fellépett művészek produktumáról. Marton Éva és a többiek mellett a meghívott tiszteletbeli zsűritag, Richard Bonynge karmester is kifejtette nézetét a versenyről magáról, a II. nemzetközi Marton Éva énekversenyen fellépett művészek tehetségéről, talentumáról, további fejlődési lehetőségükről.
652   Búbánat 2016-09-27 10:14:36
Alexander Roslavets nyerte a II. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

FIDELIO, 2016.09.25. 15:43

Az egyetlen magyar versenyző, Horti Lilla a második helyet érdemelte ki.

A Nagydíj mellett az I., II. és III. díj nyertesét, valamint a közönségdíjast hirdették ki szombaton késő este a Zeneakadémián tartott, a verseny honlapján élőben sugárzott döntőben.
A 12 000 euróval járó I. díjat a mongol Ankhbayar Enkhbold nyerte, a II. díjat az egyetlen döntőbe jutott magyar versenyzőnek, HORTI LILLÁNAK ítélte oda a zsűri, míg a 6000 eurós III. díjat a lengyel Lucyna Jarzabek kapta. A közönségdíjat a nagydíjas fehérorosz versenyző érdemelte ki.

A versenyt lezáró szeptember 25-i gálakoncerten minden döntős újra színpadra lépett, majd néhány nap múlva újra láthatjuk őket, immár a televíziókészülékek előtt: a versenyről Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója felkérésére az MTVA 55 perces filmet forgatott, melyet a közmédia új kulturális adója, az M5 október 1-jén, a zene világnapján sugároz.

651   Búbánat • előzmény650 2016-09-25 10:28:41
Az Opera honlapjáról másolom át ide:

A II. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny gálaestje
________________________________________
„Járhatunk a világ bármely tájának bármely elsőrangú operaházában, a magyar drámai szoprán, Marton Éva neve mindenütt fogalom. Intézményünk megtiszteltetésnek tekinti, hogy a művésznő karrierje kezdetének és – négy és fél évtizednyi pályafutás után – ünnepi visszavonulásának is helyet adhatott, s hogy újra nálunk talál otthonra a Zeneakadémia által rendezett rangos énekverseny gálaestje.”

Zsűritagok: Marton Éva (elnök), Christina Steppelmann, Miguel Lerín, Vittorio Terranova, Sung Biu Kim, Anatoli Goussev, Honghai Ma, Meláth Andrea, Ókovács Szilveszter

Közreműködik: az MR Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Kocsár Balázs
650   Búbánat • előzmény649 2016-09-25 10:11:27
19:30 : Budapest
Magyar Állami Operaház

"II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny - Gálakoncert"
649   Búbánat • előzmény648 2016-09-24 09:04:33
Bartók Rádió sugározza:
18.00 – kb. 21.40 Kapcsoljuk a Zeneakadémia nagytermét

A Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntője

Km. a Magyar Állami Operaház Zenekara

Vezényel: Kocsár Balázs
648   Búbánat 2016-09-15 18:36:06
A verseny honlapjáról elérhető élő internetes közvetítés segítségével is követhető lesz a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny, amelynek a Zeneakadémia ad otthont szeptember 19. és 25. között. A verseny szeptember 19-én a sorsolással kezdődik.
647   Búbánat 2016-09-07 10:23:05
Marton Éva: „Ne akarjunk senkire sem hasonlítani”

UR MÁTÉ, FIDELIO.HU

2016.09.07. 08:23

Marton Éva, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas operaénekessel, a Zeneakadémia Professor Emeritájával a szeptember 19–25. között második alkalommal megrendezendő Marton Éva Nemzetközi Énekverseny eddigi tapasztalatairól és jövőjéről, valamit az énekes szakma jelenéről beszélgettünk.

Marton Éva művésznővel a Szent István Rend odaítélése előtt beszélgettünk.

646   IVA • előzmény644 2016-06-22 01:13:45
Kitűnő, gratulálok (még ha nem örömmel is).
OFF: Ötleteim további kötetekhez: Mikó Andrástól Kesselyák Gergelyig; Vámos Lászlótól Galgóczy Juditig.
645   telramund • előzmény641 2016-06-20 09:41:21
Ez gondolom én vagyok.Na nem.Már bocsánat ,de a Momus nem az a hely,ahol személyes dolgokat ki fogok írogatni még prívátban sem.Utóbbiban éppen elég rossz tapasztalatom van.A vélemény pedig annyi a művésznőről, nem kívánom ismételni.Ez pedig nem fog változni.Ettől még nagy énekesnő volt.Volt!
644   parampampoli • előzmény640 2016-06-20 08:49:50
Marton Évától Keszei Boriig.
Ha írnék egy könyvet az opera "fejlődésének" elmúlt 40 évéről, kitűnő cím lenne hozzá.
643   IVA • előzmény642 2016-06-20 04:12:19
Remek színház volt, nagyszerű, kiváló stílusérzékű énekesekkel, gyönyörű és karakteres hangokkal – írtam. Noha magyarul énekeltek, világszínvonalú alakítások is voltak köztük, a világszínvonal minduntalan emlegetése nélkül.
642   lujza • előzmény640 2016-06-20 01:41:12
De ha a hangjukat hasonlítanád össze, akkor még sokkal jobban kifakadhatnál!
641   macskás • előzmény637 2016-06-19 08:52:29
Igazad van!
Írja meg tlrmnd privátban, ki milyen személyiség.
640   IVA • előzmény639 2016-06-19 01:11:25
Elszorul a szívem a kép láttán! A Rajna kincse előadása mintegy reprezentálta a korabeli operajátszást. Remek színház volt, nagyszerű, kiváló stílusérzékű énekesekkel, gyönyörű és karakteres hangokkal, mélyen értő és nagyformátumú zenei irányítással. Két kiváló szereposztással, majd a bemutató színvonalához méltó új beállókkal – csupa hazai erőből! (A kép még nem is örökítette meg a nagyszerű óriásokat, Miméket, Albericheket.) Tökéletesen közvetítették Wagner ragyogó szellemének gondolatait, minden aktualizálás, rendezői affektálás nélkül.
A kifakadást az ünnepelt topicalany, Marton Éva Freiájának látványa váltotta ki belőlem: kénytelen voltam összevetni azzal a kripli Barbie-figurával, amelybe Keszei Borit kényszerítették.
639   Búbánat 2016-06-18 11:47:10
Marton Éva születésnapjára – fotó

Rajna kincse ... Marton Éva, Dene József, Bartha Alfonz, Sándor Judit, Faragó András és Udvardy Tibor ...

638   telramund • előzmény637 2016-04-12 13:08:38
Amit írtam tapasztalat alapján írtam-ennyi,ami ide tartozik!
637   Licht Alberich • előzmény635 2016-04-12 13:02:39
Nem tisztem védeni Marton Évát, de annyit muszáj megjegyeznem, hogy nagyon rosszul ítéled meg. Nyilván nem ismered, ellenkező esetben nem írnál ilyeneket...
636   Pristaldus 2016-04-12 08:41:08
Azt sem szabad neki elhinni, amit kérdez!
Láttuk, hogy mit művelt az előző versenyen! A jó hangok egymás után kiestek, saját tanítványa kapta a fődíjat, aki pedig nem egy nagy szám. Az első helyezett a mostani Trubadúrban szerencsétlenkedő, rohadt hamisan éneklő Aghenie lett!
Ismerjük a hölgyet!
635   telramund 2016-04-11 22:59:41
Nem tudom miért,de ennek a nőnek minden nyilatkozata undort vált ki belőlem!Hamis a végtelenségig.Még jó,hogy énekesi pályafutásában ez nem volt észlelhető ( az éneklésében).De valószínű az életkor meghozta,hogy nem tudja már véka alá rejteni milyen jellem is.Csak sajnálni tudom ,akiket dirigál.El nem tudom képzelni, hogy szereti a tanítványait.
634   oberon • előzmény633 2016-04-11 22:27:19
"...kiosztjuk a Marton Éva Különdíjat. Ez egy magas pénzösszeg, amit én magam fogok odaítélni a nekem leginkább tetsző énekesnek."
Ez Igen! Gondolom saját zsebből. Vagy nem is?
Én is szívesen adnék nagy összegű "Oberon díjakat", nem is egyet, ha a minisztérium fizetné...
633   Búbánat 2016-04-11 20:59:03
Marton Éva: „Itthon lenni, és élni az életet”

HÓZSA ZSÓFIA, 2016.04.04. 12:45 FIDELIO.HU

„Ősszel néhány napra énekszótól lesz hangos a Zeneakadémia, és a nemzetközi operaélet legnagyobbjai fognak nyüzsögni a Liszt Ferenc téri épületben: ismét megrendezik a Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt. Előkészületekről, újításokról, a hazai operavilágról, tanításról és magánéletről is beszélgettünk a verseny megálmodójával és névadójával, Marton Évával.”

- Szeptemberben második alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt a Zeneakadémián. Hol tartanak most az előkészületek, számíthatunk-e valami újdonságra az első megmérettetéshez képest?
- Két fontos változás lesz a korábbi versenyhez képest. Az egyik, hogy kiosztjuk a Marton Éva Különdíjat. Ez egy magas pénzösszeg, amit én magam fogok odaítélni a nekem leginkább tetsző énekesnek. A másik újdonság, hogy a verseny utáni három napon mesterkurzust fogok tartani, ahol szívesen látom majd nemcsak a versenyzőket, hanem a „külsős” énekeseket is. A verseny lefolyása egyébként ugyanaz: Kocsár Balázs és Kiss B. Atilla kollégáimmal kiválogatjuk az interneten beküldött felvételek alapján azt a hatvan énekest, aki indulhat majd az elődöntőn. Mindhárman külön-külön pontozunk, majd összevetjük az eredményeket – túlzás nélkül mondhatom, hogy legutóbb 98%-ban megegyezett a véleményünk, tehát nagyon jó köztünk az összhang. […]

- Feladata is ez a kritikus figyelem, hiszen Ön a Magyar Állami Operaház főigazgatójának, Ókovács Szilveszternek főtanácsadója. Ezzel az egyedülálló rálátással hogyan ítéli meg a hazai helyzetet? Milyen a budapesti operaélet?
- Szerencsére nagyon tarka és változatos. Főigazgató úr egymás után cseréli ki a régi előadásokat, tehát szcenikailag próbál újítani, a külföldi nívónak megfelelőt létrehozni. Nemrég például egy számomra nagyon kedves Lear király-előadást hozott Budapestre, amelynek az ősbemutatóját láttam már korábban a müncheni Staatsoperben – boldog voltam, mert itt is tökéletesen megállta a helyét. Egészen más oldalon állok most: a feladatom, hogy felhívjam a figyelmet azokra a dolgokra, amelyeknek nem kellene megtörténniük a színpadon – vonatkozik ez a zenekarra, kórusra, játékra, énekre. Megpróbálok körültekintő figyelemmel bemenni a színházba, és nem csak az engem közelebbről érintő dolgokkal foglalkozni. Például, az Erkel Színház tere nagyon széles, kifejezetten nehéz összefogni az előadás minden résztvevőjét – a színpad és a zenekar kapcsolatára tehát különösen oda kell figyelni. A kritikáim általában jóindulatúak, de őszinték. És persze csakis a magam szemszögéből valók, nem támaszkodom mások véleményére.

[…]

- A növendékeivel szemben is simogatóan kritikus, vagy a tanteremben már mások a viszonyok?
- Ha nem szorgalmasak, nagyon dühös tudok lenni. Bizony volt már, hogy elküldtem egy-egy növendéket, aki nem készült fel az órájára, ugyanakkor semmivel sem kívánok tőlük többet vagy kevesebbet, mint anno saját magamtól.

[…]

- Néhány éve visszavonult a szereplésektől. Hogyan éli meg az új életszituációt? Nem hiányzik a színpad?
- Korábban sosem gondoltam arra, hogy egyszer befejezem az énekesi pályát és a vele járó életmódot. Gyönyörű volt, ezért nehéz volt megválni tőle, de már nem hiányzik. Becsuktam az ajtót, és most másnak élek: emberekkel foglalkozhatok. A pályám során mindig egy különálló, elit csapattal voltam körülvéve, ha lement a próba, mentem haza tanulni vagy pihenni. Nem is tudtam, hogy milyen valóban itthon lenni és élni az életet, de megmondom őszintén, irtózatosan élvezem. […]

- Szokott még énekelni, legalább kedvtelésből?
- Kedvtelésből nem. Az órákat végigéneklem, az elég nekem. Hét növendékem van, reggel 9-től délután 4-ig, utána már rekedt vagyok. […]

- De zenét biztosan szokott hallgatni.
- Csak klasszikus zenét. Nagyon szeretem Lisztet – azt hiszem, nálam csak a zongoristák szeretik őt jobban. Augusztusban a Magyar Művészeti Akadémia keretein belül előadtuk a Szent Erzsébet legendáját a megújult Vigadóban, ott, ahol a zeneszerző maga vezényelte azt 150 évvel ezelőtt. Fantasztikus élmény volt! De nagyon szeretem még Strausst, Wagnert, Verdit, Puccinit, Mozartot. És Bachot is! Borzalmas vagyok. (nevet) A jó zenét szeretem.”

Forrás: Figaro, Playliszt

632   Héterő • előzmény631 2016-03-20 21:39:41
A riport ének-részei, közvetlenül lejátszható formában, a hangtárénál jobb minőségben:
Wagner - MÉ
631   Héterő 2016-03-20 19:45:50
Ezt meg kell hallgatni! Letöltés:
Evchen Marton
630   Búbánat 2016-03-20 13:24:19
Bartók Rádió délutáni műsora, 16.00 – 18.30:

Lemezelő
- nem csak gyűjtőknek

I. Muzsikus legendák: Sergio Failoni karmester. Vendég: Failoni Donatella zongoraművész és Karczag Márton, a Magyar Állami Operaház Emléktárának vezetője - II. rész.

II. Marton Évával - Wagner felvételeit hallgatva - I. rész.

Mv.: Madarász Zsolt

Szerk.: Bánkövi Gyula
629   Búbánat 2016-01-28 13:20:34
Örülök, hogy egy Liszt-dal eléneklése is szerepel a válogatón, és ha idén is öt földrészről, közel negyven országból jelentkeznek az érdeklődők, újabb esélyt kaphatnak fiatalok a megmérettetés során; hátha felfigyelhetünk most legalább egy "csoda"-hangra. És akkor már nem volt hiába ez a meghirdetett II. nemzetközi énekverseny.
628   Pristaldus • előzmény627 2016-01-28 12:40:27
Szerintem már ő se énekeljen!
627   parampampoli • előzmény626 2016-01-28 12:28:31
Na, ha olyan lesz a kínálat, mint tavaly, és olyanok a nyertesek, akkor sok értelme nem lesz. Inkább a névadó énekeljen még pár számot, több örömünk lesz benne.
A zsüriről inkább nem szólnék. No comment.
626   Búbánat 2016-01-28 11:14:21
A Zeneakadémia meghirdette a II. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt, a szeptemberi megmérettetésre április 27-ig lehet jelentkezni videofelvételek beküldésével.

Az intézmény saját szervezésű nemzetközi versenye ezúttal is négyfordulós lesz, 18-32 éves női és 18-35 éves férfi énekesek jelentkezését várják. A jelentkezési anyag részeként feltöltendő egy barokk és egy más korszakból származó szabadon választott, zongora vagy zenekari kísérettel előadott ária.

A Marton Éva vezette előzsűri döntéséről május 20-ig küldenek tájékoztatást - közölte a Zeneakadémia az MTI-vel.

Az őszi élő fordulókba továbbjutó versenyzők egy Liszt-dal és hét ária előadásával mérettetik meg magukat. A darabokat kívülről, eredeti hangnemben, eredeti nyelven és a teljes verzióban kell előadniuk.

A szeptember 19. és 25. között a nagyközönség előtt zajló fordulók és a döntő helyszíne a Zeneakadémia lesz, a versenyt az élő internetes közvetítésnek köszönhetően Magyarország és a világ minden pontjáról követhetik majd az érdeklődők.

A gálának a Magyar Állami Operaház ad otthont, a döntőben és a gálán a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara működik közre Kocsár Balázs vezényletével.

A 42 ezer euró összértékű díjak mellett számos különdíjat - köztük a Magyar Művészeti Akadémia Marton Éva-díját, koncertfelkéréseket és ösztöndíjakat - vehetnek át a legkiválóbb versenyzők.

A magyar kormány által biztosított támogatásból megrendezendő verseny zsűrijébe az operavilág olyan magyar és nemzetközi kiválóságai kaptak meghívást, mint Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere, Vittorio Terranova, a Tagliavini-operaverseny művészeti vezetője, Christina Scheppelmann, a barcelonai Teatro Liceu főigazgatója, Szung Bin Kim, a Daeshin University zeneművészeti karának dékánja, Anatoli Guszev, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora, Ma Hung-haj, a sanghaji Központi Zeneakadémia professzora, illetve Meláth Andrea, a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.

A I. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt 2014 szeptemberében tartották és öt földrészről, 37 országból jelentkeztek rá. A megmérettetés 15 ezer euróval járó nagydíját Vörös Szilvia nyerte.

MH/MTI – 2016.01.28. 09:55
625   Beatrice 2015-11-16 15:19:29
November 18-án a Concerto Mesteriskola vendége: Marton Éva. Regisztráció szükséges.
624   Werbőczy 2015-11-06 14:08:52
Mit mondjak, elég nevetséges a felvételen, ahogyan Marton Éva basszus hangon énekelni kezdett. A fő, hogy a Zaknak, és a Marton Éva énekversenynek is megítéltek jó pár 10, 100 milliárdot!
623   Búbánat 2015-11-06 13:03:30
Valami/valaki ellen való tiltakozás eme módja már nem először fordul elő - a kulturális szférában sem (lásd az Operában Tokody Ilona nagy visszhangot kapott performansza), mindenesetre hangulatkeltésre kiválóan alkalmas, a média által egyből „hírré” válik; hogy aztán az ilyen zavaró(s) akciók, provokációk kinek a malmára hajtják a vizet, még nem látjuk tisztán, de az is igaz, hogy „lassú víz partot mos”.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
MűPa, Fesztiválszínház

Coincidance Tánctársulat
Simplicissimus Kamaraegyüttes (művészeti vezető: Németh Zsombor)
Vezényel: Dinya Dávid
"Szentivánéji balett"
PURCELL: A tündérkirálynő

16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"OrgonaExpedíció Extra"
A Müpa+ hűségprogram exkluzív rendezvénye

17:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"OrgonaExpedíció"

17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Novák Zita, Szilvásy Viktória, Tury Enikő, Bugony Beatrix (hegedű)
Kóra Éva, Sörös Jenő (brácsa), Bartos Csaba, Dóczy Péter (gordonka), Boldoghy Kummert Péter (bőgő), Dallos Erika (zongora)
Benyus János, Benyus Péter (kürt)
Maros Ádám (vibrafon)
"Farsangi kavalkád - vidám színek a kamarazenében"
Az est házigazdája: Tóth Endre zenetörténész
ERKEL: Hunyadi László - Palotás
VIVALDI: d-moll versenymű két hegedűre – adagio, allegretto
HAYDN: Esz-dúr versenymű két kürtre – adagio, allegretto
ROSSINI: Duó csellóra és bőgőre
BACH: h-moll szvitt – Polonaise, Badineri
GLENWORTH: Blues for Gilbert
NOVOTNY: A minute of news
PIAZZOLLA: Liebertango

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Giovanni Guzzo (hegedű), Várjon Dénes (zongora)
Budapesti Vonósok Kamarazenekar
koncertmester: Pilz János, művészeti vezető: Botvay Károly
SCHUBERT: c-moll vonósnégyes-tétel, D. 703 (kamarazenekari átirat)
MENDELSSOHN: d-moll kettősverseny hegedűre és zongorára
SCHUBERT: C-dúr vonósötös, D. 956 (kamarazenekari átirat)

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Nagy Ervin (zongora)
az Anima Musicae Kamarazenekar művészei
CLARA SCHUMANN: Három Románc hegedűre és zongorára Op. 22.
BRAHMS: d-moll hegedű zongora szonáta Op.108
ROBERT SCHUMANN: Esz-dúr zongoraötös

19:30 : Budapest
MOM Kulturális Központ, Kupolaterem

Balázs János (zongora), Darko Brlek (klarinét), Gwendolyn Masin (hegedű)
A Cziffra Fesztivál Kamarazenekara
Koncertmester: Kállai Ernő
műsorvezető: Bősze Ádám
"Cziffra Fesztivál nyitókoncert"
MOZART: Divertimento, K. 136
WEBER: Klarinét-kvintett (Vonószenekari változat)
BLOCH: Nigun
RAVEL: Tzigane
CHOPIN: Andante spianato és nagy polonéz
19:00 : Eszék
Dvorana Gradski vrt

"Kárpát-Haza OperaTúra"
ERKEL: Hunyadi László

19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Trio Brio:
Fuyu Iwaki (hegedű), Mohl Gergely (cselló), Claudia Micheletti (zongora)
DVOŘÁK: B-dúr zongoratrió Nr.1, op.21
JOAQUÍN TURINA: h-moll zongoratrió Nr.2, op.76
PIAZZOLLA: Négy évszak Buenos Airesben
A mai nap
született:
1743 • Luigi Boccherini, zeneszerző († 1805)
1926 • Kurtág György, zeneszerző
1971 • Gil Shaham, hegedűs
elhunyt:
1973 • Szigeti József, hegedűs (sz. 1892)
1975 • Luigi Dallapiccola, zeneszerző (sz. 1904)