vissza a cimoldalra
2020-09-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (4404)
A nap képe (2233)
Lisztről emelkedetten (1013)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2840)
Eiffel Műhelyház (288)
Társművészetek (2079)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7378)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4933)
Bizet és a Carmen (290)
Edita Gruberova (3114)
Opernglas, avagy operai távcső... (20656)
Pantheon (2729)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4107)
Momus-játék (5890)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4746)
Kimernya? (3771)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - A MET felvételei (daunerni, 2008-10-25 15:59:22)

   
1212   takatsa • előzmény1211 2020-09-20 17:01:36

Ha maszkot húzunk és úgy nézzük, minimum 2 m-rel a TV-től, akkor nem lehet baj. :)

1211   Heiner Lajos • előzmény1210 2020-09-20 16:17:03

Eleg khmm.... pont ezzel a szereposztassal feltenni a pandemia idejen.v

1210   Búbánat 2020-09-20 14:43:02

Már elkezdődött az operaközvetítés sugárzása - felvételről

Donizetti - La fille du régiment

Classica TV Heute, 14:01 - 16:23 Uhr

A 2019

142 Minuten

Enrique Mazzola conducts the orchestra and chorus of the New York Metropolitan Opera in a performance of Donizetti's (1797-1848) La fille du régiment.

Among the soloists are Paul Corona , Stephanie Blythe , Kathleen Turner and Yohan Belmin .

Recorded in the Metropolitan Opera, New York on March 2, 2019.

1209   david28 • előzmény1208 2020-09-19 16:07:53

Lise Davidsen nagyszerű Tannhauser Erzsébet volt Salzburgban - ő még akár jó is lehet.

1208   Speranza • előzmény1207 2020-09-19 13:50:18

Jó pár éve a rádióban volt egy MET-es Pikk Dáma közvetítés. Hermannt Plácido Domingo énekelte, fénykorát idéző formában. Most Yusif Eyvazov van helyette, Domingo pedig baritonszerepeket énekel tenor hanggal. Azt hiszem, erre is joggal mondhatjuk, hogy sic transit gloria mundi...

Akkor Lizát a későbbi Izolda és Kundry, Katarina Dalayman, Jeleckij herceget pedig az akkor még első vonalbelinek számító Vladimir Chernov énekelte. Ma már ez is múlt... Persze, tudom, nem érdemes keseregni, na de akkor is...

Most hogy ezt leírtam, beugrott, hogy Vladimir Galuzinnal is volt a MET-ből Pikk Dáma, akkor meg Karita Mattila volt Liza... na jó, nem folytatom...

1207   Búbánat 2020-09-19 10:39:57

2020.09.19  19:00 - 21:52  Bartók Rádió

Közvetítés a New York-i Metropolitan Operaházból

Pjotr Csajkovszkij: A Pikk Dáma

Háromfelvonásos opera

Szövegét Mogyeszt Csajkovszkij írta

Vezényel: Vaszilij Petrenko

Km: Metropolitan Operaház Zenekara és Énekkara (karig: Donald Palumbo)

Rendezte: Elijah Moshinsky

Szereposztás:

Hermann - Yusif Eyvazov (tenor),

Tomszkij gróf - Alekszej Markov (bariton),

Jeleckij herceg - Igor Golovatyenko (bariton),

Csekalinszkij - Paul Groves (tenor),

Szurin - Raymond Aceto (basszus),

Csaplickij - Arszenyij Jakovlev (tenor),

Narumov - Mihail Szvetlov (basszus),

Udvarmester - Patrick Cook (tenor),

A grófnő - Larisza Gyagykova (mezzoszoprán),

Liza - Lise Davidsen (szoprán),

Paulina - Jelena Makszimova (mezzoszoprán)

Nevelőnő - Jill Grove (mezzoszoprán),

Mása - Leah Hawkins (szoprán),

Chloë - Mané Galoyan (szoprán)

(MET, 2019. december 14.) 

1206   Hangyász • előzmény1202 2020-09-17 16:11:33

Az ágyjelenet tényleg szórakoztató volt. Más kérdés, hogy folyton leragadt a szemem, ezért előrementem és csak azt a bő 20 percet követtem végül is figyelemmel.

1205   lujza • előzmény1201 2020-09-17 00:53:43

Nem tudom, nekem tetszett ez a Norma. De majd most megnézem újra, hogy halljam a tragédiát (nem a színpadit) benne.

1204   Hangyász • előzmény1202 2020-09-16 11:12:21

OK, rajta leszek!

1203   Hangyász • előzmény1201 2020-09-16 11:11:27

;o)

1202   Edmond Dantes • előzmény1200 2020-09-16 11:03:06

Ory grófja szerintem kihagyhatatlan. Nem a darab, az szvsz zeneileg közepes, sztori gyagya, de az előadás szuper, a három főszereplő pedig szédületes. Ha mégsincs kedv vagy nincs elég idő, a tracklist-ben 34-es sz. "ágyjelenet"-tercettet mindenképpen meg kell nézni-hallgatni! Csúcs. Közönség hangosan röhög. Utána már csak pár perc a finálé. Ld. még 185 itt.

1201   david28 • előzmény1200 2020-09-16 10:40:06

Az a Norma egy tragedia,Radvanovsky kulonosen elviselhetetlen benne

1200   Hangyász • előzmény1199 2020-09-16 10:27:11

A Wozzeck zeneileg remek volt, a rendezés azonban erőszakkal vagy 90-100 évvel későbbre, az 1. világháborúba helyezte át a cselekményt. Ma estleg belenézek az Ory grófjába, viszont Donizettit ki nem állhatom, a Netrebko-féle Puritánok megvan DVD-n, a Normából meg legfeljebb mazsolázom. A MET egyébként Wagner-héttel kezdte a közvetítéseket, ezzel Wagner 10 játszott szanpadi műve közül 7 kilőve. Most, amikor fogytán a puskapor készlet, kapkodhatják a fejüket, mit raknak be az év végéig.

1199   Edmond Dantes • előzmény1196 2020-09-16 08:48:43

Naaa...elég sokban egyetértünk: gyanús lenne, ha mindenben ;-) szívesen érdeklődéssel megnézném a Wozzecket, mert nagy (?) adósságom és már többször belefogtam itt-ott. Úgy látom, MET áttért a "tematikus" hetekre: francia hét után olasz bel canto hét, aztán...?

1198   Hangyász • előzmény1191 2020-09-15 23:12:52

Reménykedem is, mert a Wozzecket már leadták, márpedig az az előadás január 5-én volt, a MüPában magam is láttam. A héten a Puritánok nyilvánvaló ismétlés, amelyet azért nem nézek meg, mert ugyanennek az előadásnak (Netrebko főszereplésével) megvan a DVD-felvétele. 

1197   Hangyász • előzmény1191 2020-09-15 23:12:50

Reménykedem is, mert a Wozzecket már leadták, márpedig az az előadás január 5-én volt, a MüPában magam is láttam. A héten a Puritánok nyilvánvaló ismétlés, amelyet azért nem nézek meg, mert ugyanennek az előadásnak (Netrebko főszereplésével) megvan a DVD-felvétele. 

1196   Hangyász • előzmény1195 2020-09-15 23:10:26

Hah! Egyetértünk. (Legalábbis ebben.)

1195   Edmond Dantes • előzmény1184 2020-09-15 08:34:27

Kocsis Zoltán koncertáns Strauss-produkciói e tekintetben (is) példaértékűek voltak, függetlenül attól, hogy a "kései", mondjuk az Ariadné max. FroSch utáni darabok többségét kevéssé sikerültnek tartják. Ahogyan MüPa is hasonló missziót teljesít 1-1 ritka csemege kitűzésével. MÁO-nak kevesebb ilyen saját egyszeri-kétszeri előadást kellene kihoznia, hiszen alapfunkciója a szélesebb, még egyszer: a szélesebb operai törzsrepertoár bemutatása, karbantartása. Félreértések elkerülése végett: "szélesebb törzsrepertoár" alatt nem húsz-huszonöt opera értendő! Ha engem kérdeznének, azt tanácsolnám, hogy vagy nemzetközi koprodukció(ka)t lehetne összehozni, ahogy azt MET/1192-ben említettem vagy ami technikailag egyszerűbb, hazai koprodukció. Teszem azt, a forrásokban nem szűkölködő MÁO, MüPa, MTVA és valamelyik hazai vezető zenekar és kórus összefogásával, ahogy az pl. a Wagner-napok esetében másfél évtizede kiválóan működik. És máris jöhetnek a szólisták.

1194   Búbánat • előzmény1193 2020-09-14 17:48:07

Számomra érthetetlen, hogy ez a  bécsi  Hérodiade -produkció nem jelent meg DVD-n; bár érthető, mert tele van naturalisztikus jelenettel, sok-sok erőszakkal és vérrel; nem beszélve a keresztény felekezeteket sértő blaszfémiával - a rendezésben. Videón is csak rövid részletek voltak elérhetők...

1193   Heiner Lajos • előzmény1189 2020-09-14 15:23:44

Lattam anno Becsben.

1192   Edmond Dantes • előzmény1180 2020-09-14 14:54:40

A trójaiak nagyon drága cucc lehet. Talán azt kellene csinálni, ami a Lajtától nyugatra egyre több operaház bevett szokása lett, egy szóban: koprodukció. Pesten nem lenne érte tolongás. 

1191   takatsa • előzmény1186 2020-09-14 14:26:03

Persze, a Hollandit! :)

A MET-nek csak egy Hollandi video-felvétele van, a 2020. márciusi (Gergiev, Kampe, Skorokhodov, Nikitin, Selig). Még sokáig kell tartania a COVID-nak, hogy a legfrissebb felvételükkel előrukkoljanak, bár, ahogyan a Porgy és Besst (ami szintén 2020-as felvétel) műsorra tűzték, talán ebben is lehet reménykedni.

1190   Klára • előzmény1185 2020-09-14 13:04:42

Egyszer már tippeltem, valószínűleg megpörgetik a rulettkereket, és amit kidob, azt sugározzák! A Les Troyens futott más májusban, és többször ismétlik a már játszottakat is, nem egyszer ugyazt a felvételt, hiszen a szorgosan feltüntetett dátum alapján nyilvánvaló.

1189   Búbánat • előzmény1188 2020-09-14 11:34:12

Örülök, hogy Te is - velem együtt - kedveled a nagyszerű francia zeneszerzőt és műveit. 

Most az Operában Francia évad vette kezdetét; szerettem volna ha Richard Strauss Saloméja helyett - vagy mellette -, helyet kapott volna a programban Massenet Heródiása! ("Hérodiade") -  legalább egy koncertszerű előadásban!  Nagyszerű zene,  zenedráma. Megérné egyszer itthon is bemutatni.  (Már a csonka "keresztény" évad műsorában is szívesen láttam volna e darabot.)

Emlékszem, mikor huszonöt évvel ezelőtt Bécsben előadták, mekkora visszhangot váltott ki Massenet operája (videón is elérhető volt.)

Dirigent - Marcello Viotti

Regie - Hermann Nitsch

szenische Umsetzung - Richard Bletschacher

Ausstattung - Hermann Nitsch

Jean  - Placido Domingo

Hérode - Juan Pons

Hérodiade - Agnes Baltsa

Salomé - Nancy Gustafson

Phanuel - Ferruccio Furlanetto

Későbbiekben beállt a produkcióba Emil Ivanov (Jean), Georg Tichy (Hérode), Eliane Coelho (Salomé) is. 

1188   telramund • előzmény1176 2020-09-14 11:18:45

A Thais nagy kedvencem.Na de én kedvelem Massenet   sok művét Valóban vannak elhanyagolható részei de összességében nagyon hatásos ,érzelmekre ható zenét írt..A Thaist konncert előadás formájában hallottam Bécsben R Fleming és az akkor még jó Th Hamson énekelték a főszerepeket..Utóbbiak énekelték a metes THAIST is,ami nézhető a Met archivumában.Ez a 2017-es előadás hangfelvétele a birtokomban volt már régen.De nem hallhgattam meg valahogy kimaaradt.De ez a szobaesti előadás a Bartókon teljesen levett a lábamról, a két csodáslatos hangú főszereplő Gerard Finley és a varázslatos szép hangon éneklő  Ailyn Perez.miatt.

Kérdés a médiaklikken mióta nem szó a Bartók rádió?

1187   Búbánat 2020-09-14 11:13:48

Saint-Saëns - Samson et Dalila

Classica TV, Heute, 21:00 - 23:20 Uhr

2018, 140 Minuten 

Sir Mark Elder leitet das Orchester der Metropolitan Opera in einem Konzert von Saint-Saëns' Samson et Dalila.

Die beliebte Oper basiert auf einem einzigen Kapitel des biblischen Buch der Richter: Samson, ein pre-monarchischer Führer der Israeliten, bekämpft tapfer die Philistinen, Erzfeinde seines Volkes, bis Delilah ihn verführt und sein Haar schert, das ihm übermenschliche Kräfte verlieh. Die Kürze des Quellenmaterials stand dem Erfolg der Oper nicht im Weg - im Gegenteil. Samson et Dalila gilt als Urbild eines Mannes, der von einer immoralischen Frau hinters Licht geführt wird.

Teil dieser meisterhaften Inszenierung der gefeierten Oper Saint-Saëns' von 2019 aus der Metropolitan Opera Hall in New York City sind die SolistInnen Elina Garanca , Roberto Alagna und Elchin Azizov

 

1186   Hangyász 2020-09-14 10:02:05

Ugyanakkor bántóan hiányzik A bolygó hollandi!!! (+Jenufa, de Az eladott menyasszonyon és a Rusalkán kívül alig játszottak cseh operákat.) Tudtommal a Mazeppát is közvetítették, de "ő" még nem bukkant fel az egyre elviselhetetlenebb kényszerszünet alatt. 

1185   Hangyász 2020-09-14 09:58:29

Úgy látom, a MET kifogyóban van a naponta sugározandó felvételekből, mert a most kezdődő héten már csak ismétléseket adnak le - hacsak ugyanazt a darabot ugyanazzal a rendezéssel többször vették fel, miután változás következett be egyik-másik főszereplő személyében.

1184   Hangyász • előzmény1180 2020-09-14 09:47:23

A MÁO dicséretes módon igyekszik ugyan változatosabbá tenni a repertoárját, de rengeteg energiát fektet 3-4-szer üres ház előtt játszott és soha többé műsorra tűzött kortárs operákba és a legtöbb zenebarátot nem érdeklő modern balettekbe. Az intézményen kívül jelenleg Fischer Iván lenne az egyetlen karmester, akiben elvben volna akarat egy ilyen projekt véghezviteléhez, de a jelek szerint sajnos nem tanúsít érdeklődést. (Pedig ha már pár éve a Rusalkát is előadta, igaz, koncertszerűen és milyen jó rendezői ötletei voltak Mozart-operákban és a Falstaffban!)

1183   Hangyász • előzmény1181 2020-09-14 09:37:53

Vörös Szilviát elszipkázta a STOP. :O(

1182   Hangyász • előzmény1179 2020-09-14 09:28:02

A szokásos trehányság/a megszokás diktatúrája miatt sohasem.

1181   Klára • előzmény1180 2020-09-14 07:51:47

Egyetértek. Ha vannak, vagyunk páran, akik egy Wagnert végigülünk, lenne közönség erre is.

Áprilisban a STOP közvetítés- sorozatban láttam, illetve azt megelőzően a londoni előadást a tv-n. A STOP előadásban Joyce DiDonato, Brandon Jovanovich, Anna Caterina Antonacci, Szilvia Vörös (!), stb léptek fel. Nagyon jó előadás volt az is, és a MET-es is. Anna Caterina Antonacci nagyságrendekkel jobb volt Kassazndra szerepében, mint Deborah Vogt, de nyilván őt kellett felléptetni! 

 

1180   ladislav kozlok • előzmény1179 2020-09-13 19:37:21

Pedig játszhatna a MÁO. Kituno opera, és lennének énekesek is.

1179   david28 • előzmény1178 2020-09-13 13:44:52

Wagnerianuskent azt mondom, hogy Berlioztol a kevesebb tobb lett volna :D Susan Grahambol nem neztem ki, hogy egy ilyen formatumu foszerepet elvisz, de nagyon jol teljesitett es a tenor is. Kasszandra szerepe is abszolut mezzoszopran szerep, Voigt szenvedett vele csak, nem neki valo. Budai Livia aratott ezzel kulfoldon szep sikereket. Itthon nem is tudom, hogy jatszottak-e ezt valaha.

1178   Hangyász 2020-09-13 10:27:37

Fel Trójába, utána Karthágóba!!!

1177   Búbánat 2020-09-12 07:31:17
1176   Búbánat 2020-09-12 07:04:31

2020.09.12  19:00 - 21:20  Bartók Rádió

Közvetítés a New York-i Metropolitan Operaházból

Jules Massenet: Thais

Háromfelvonásos opera

Szövegét - Anatole France regénye nyomán - Louis Gallet írta

Vezényel: Emmanuel Villaume

Km.: New York-i Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara (Karig.: Donald Palumbo)

Rendező: John Cox

Szereposztás:

Thais - Ailyn Pérez (szoprán),

Athanaël, fiatal cönobita szerzetes - Gerald Finley (bariton),

Nicias, alexandriai ifjú - Jean-Francois Borras (tenor),

Palémon - idős cönobita szerzetes - David Pittsinger (basszus),

Myrtale, rabszolganő - Megan Marino (mezzoszoprán),

Crobyle, rabszolganő - France Bellemare (mezzoszoprán),

Albine, zárdafőnöknő - Sara Couden (mezzoszoprán),

La Charmeuse, táncosnő - Deanna Breiwick (szoprán),

Nicias szolgája - Jeongcheol Cha (bariton),

Cönobita szerzetesek - Daniel Clark Smith, Patrick Miller, Marco Antonio Jordao (tenor), Edward Hanlon, Mark Sullivan (basszus)

(MET, 2017. november 11.) 

1175   takatsa 2020-09-09 00:02:06

Örülök, hogy nektek is tetszett ez a csodás előadás. Majd karácsonyra megpróbálok írni hozzá magyar feliratot, csak be kellene szereznem egy szleng-szótárat. :)

1174   ebera • előzmény1166 2020-09-08 02:25:14

Köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmem, tényleg csodálatos volt! 

1173   Edmond Dantes • előzmény1117 2020-09-07 15:04:33

Kedves takatsa, jól megjegyeztem 1117 sz.a. ajánlásodat, köszönet érte! Csak én tehetek róla, hogy nem tudtam faltól-falig végignézni, de annak a kb. másfél órányi "Querschnitt"-nek az alapján, amit láttam: megindító, sőt megrázó előadás volt. Ezt a darabot tényleg csak így, ilyen és csak ilyen hangokkal szabad(na) előadni plusz koreográfia, zenekar, kórus. Túlzás nélkül: zenetörténeti esemény, még ha nem is premier volt a MET-ben.

1172   Edmond Dantes • előzmény1168 2020-09-07 14:54:03

Nos, kedves Klára, kifejtené, hogy értsük ezt: "elgondolkodhatnak...merre hány méter...?" Mert én nem értem. De tényleg!

1171   david28 • előzmény1170 2020-09-07 14:44:52

Visszaolvastam :D Az iróniát kérem észrevenni :D

1170   Klára • előzmény1169 2020-09-07 14:42:36

Talán ha visszaolvasná a hivatkozott számú bejegyzést!

1169   david28 • előzmény1168 2020-09-07 14:18:24

Nem értem, miről beszél, abszolút disztingválok itt :P

1168   Klára • előzmény1166 2020-09-07 13:57:49

Én megfogadtam a tanácsot és megnéztem - meghallgattam! Egyébként is napirenden volt, mint nem egy előadás a MET sorozatból. Számomra felejthetetlen élmény volt! Ritkán osztom  david f.társ gyakran sarkos véleményét, de jelen esetben tökéletesen igaza van! (1164). Akik pedig annak idején kinyilvánították az a bizonyos identitást, kissé elgondolkodhatnak a merre hány méter problematikáján!

Ez az egész előadás maga a csoda - az énekesek a táncosok, együttesek, nem csoda, hogy ragaszkodnak az afro-amerikai előadókhoz! Ami nagyon megfogott, az emberi kapcsolatok, a közösség, az összetartozás, együtt-élés ábrázolása. Ahogyan együtt örülnek, együtt gyászolnak, védik egymást- ami persze nem mindig sikerül, hiszen a közösség nem tudja megvédeni Besst a felbukkanó Crown-tól,éppen a kiszolgáltatottság és a gyengeség miatt! Ami védtelenné teszi őket a "fehérekkel" szemben is.
Ami viszont szó szerint letaglózott, az a befejezés! A naivsággal párosult mélységes Istenhit! Ahogyan Porgy hazajön, szembesül vele, hogy Bess elment, valahova New Yorkba, amiről azt se tudják hol van, csak azt, hogy valahol északon, messze túl a vámházon - és azonnal tudja, hogy megy és megkeresi, mert mennie kell! És az ária, a "my way" -amiben az Úr segítségét kéri, aki vezetni fogja őt - erre nincsenek szavak, ezt valaki vagy érti és érzi, vagy akár kozzá se kezdjen!
Csodálom, hogy ebben a szekularizált, majd minden értéktől elrugaszkodott világban ezt még evvel a szöveggel előadják! Csodálatos előadás volt,

1167   Búbánat 2020-09-05 12:55:56

2020.09.05  19:00 - 21:42  Bartók Rádió

Közvetítés a New-York-i Metropolitan Operaházból

Vincenzo Bellini: Norma

Kétfelvonásos opera

Szövegét Felice Romani írta

Vez.: Joseph Colaneri

 Km.: Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara(karig.: Donald Palumbo)

Rendezte: David McVicar

Szereposztás:

Norma - Angela Meade (szoprán),

Adalgisa - Jamie Barton (szoprán),

Pollione - Joseph Calleja (tenor),

Oroveso - Matthew Rose (basszus),

Clotilde - Michelle Bradley (szoprán),

Flavio - Adam Diegel (tenor)

(MET, 2017. december 16.) 

1166   takatsa 2020-09-05 10:22:12

Újólag csak annyit tudok mondani, hogy nézzétek meg ezt a csodálatos Porgy és Besst, felejthetetlen élményben lesz részetek. :)

1165   Edmond Dantes 2020-09-05 08:33:00

MÁO Porgy-ján dolgozó vagy abban játszó azt érzi, -és írásban is kinyilvánította-, hogy "identitásának elválaszthatatlan részét képezi az afroamerikai eredet és tudat."

1164   david28 2020-09-05 04:15:48

Hát ezt a Porgy és Besst látva meg elgondolkodtam, hogy ilyen előadások megtekintése után nem érzi-e a MÁO Porgy-ján dolgozó vagy abban játszó duplán, sőt triplán nevetségesnek magát?

1163   david28 2020-09-04 22:30:27

Es Susan Graham kb sose volt olyan jo mint itt. Petersen hangilag tokeletes a foszerepre, igazi jeges vagos hang, de az alakitast mintha kicsit tul rutinbol hozta volna 18 ev Lulu utan. A karmester nehol erzelemmentesen osszecsapta a zenet, foleg a vegen, az elegge fajt azert. A darabot speciel itthon is musorra lehetne tuzni. Ralik es Komlosi tokeletesek lennenek ra es Agache is Dr. Schönként, bár o ilyen moderneket nem szokott vallalni.

1162   Hangyász • előzmény1161 2020-09-04 17:23:51

Kocsis csak a Mózes és Áront vállalta, Bergre már nem ért rá. L. még közönségigény. Geschwitz grófnő pedig nagyon rokonszenves, de természetesen tragikus szereplő IS.

1161   Edmond Dantes • előzmény1160 2020-09-04 09:58:46

A leszbikus Geschwitz grófnőt ugye nem alakították át heteróvá?Talán majd nálunk :-)

1160   ladislav kozlok 2020-09-04 09:35:24

A Lulu nagyon jo, érdemes megnézni. 

1159   Edmond Dantes • előzmény1152 2020-09-03 10:42:47

Tótágast nem ígérhetek. Spiccet sem ígérhetek: se balettben se italban nem megy.

1158   david28 2020-09-02 23:37:21

Nem akarok már megint izé lenni, de ha egyszer ez a véleményem, akkor ez a véleményem. Ebbe a Peter Grimes-ba berakták az összes olyan énekest, aki másra valszeg alkalmatlan lenne, mert ez modern és biztos nem hallatszik annyira (Racette a tipikus példa...). De hallatszik. Viszont Runnicles szerintem nagyon jó, izzik az egész, amúgy is ez a legjobb Brittentől magasan.

1157   david28 • előzmény1156 2020-09-01 14:15:27

Akkor bocsánat, félreolvastam.

1156   Speranza • előzmény1155 2020-09-01 14:09:08

Pontosan ezt írtam én is, a 81-es Götz Fredrich-filmben a címszerepet énekelte, a MET-es felvételen viszont Chrysothemist, majd pedig a 90-es években, pályája utolsó évieben Klytämnestrát. Nincs elírás, jól írtam. Varnay a filmben valóban szenzációsat alakít, szintén már a pályája végén.

1155   david28 • előzmény1154 2020-09-01 14:06:11

Friedrich filmjében Rysanek Elektra volt. :) Az a film egy zseniális mű. Várnay mint Klütaimnésztra, elképesztő.

1154   Speranza • előzmény1153 2020-09-01 13:56:07

A szóban forgó előadást nem láttam, de ha már Elektra és MET, nem hagyhatjuk szó nélkül, hogy DVD-n kiadták az 1981-es MET-előadást, amelyben még olyan énekesek voltak, mint Birgit Nilsson, Leonie Rysanek, vagy Donald McIntyre. Nilsson 63 évesen, utolsó aktív évében természetesen már nem "in floribus", mint a Solti-lemezen volt, de még mindig fölényesen uralta a gyilkos szólamot. Rysanekkel ebben az évben már a címszerepet vette filmre Götz Friedrich, de itt (a MET-ben) még Chrysothemist énekelte, majd a 90-es években remek Klytämnestra is volt. McIntyre, az ekkori bayreuthi Wotan Oresztész nem túl nagy szerepének kölcsönözte ezúttal a formátumát, és még magyar szereplője is van az előadásnak az Aegisthost éneklő Nagy Róbert személyében. Ma már teljessséggel lehetetlen lenne ilyen Elektra-előadást összehozni.

1153   david28 2020-09-01 13:41:51

Ez az Elektra totális unalomba fulladt sajnos, Salonentől az isten mentsen legközelebb. Stemme ehhez már kevés nekem, Meier sosem volt Klütaimnésztra és Owens is csalódás; a legjobb még Pieczonka volt. A salzburgit mondjuk senkinek nem ajánlom, akkor már inkább a MET, de inkább ez: https://www.amazon.co.uk/Strauss-Elektra-Inge-Borkh/dp/B00000E4S0

1152   Heiner Lajos • előzmény1150 2020-09-01 11:33:50

Igen, és egyszerre (az első finálé, a spicces Nemorino Laralarala-ja). 

Pár hónap eltéréssel Alfredo Kraust is láttam az operában.

De ő nem állt tótágast.

1151   Klára • előzmény1148 2020-09-01 11:13:16

Na, én a STOP-os Otellót  - Aleksandra Kurzak volt  a Desdemonája - csak és kizárólag a nagyon jó  Dalibor Jenis miatt néztem addig, ameddig, és azt követően csak belehallgattam  egyik-másik Alagna-s operába. Kivétel a mostani Don Carlo, erre több időt szántam, de nem dobott fel különösen (l. 1138)

 

1150   Klára • előzmény1149 2020-09-01 11:04:59

Kézenállás és éneklés is  megvolt? Mert anélkül nem igazi a dolog!

1149   Edmond Dantes • előzmény1146 2020-09-01 09:37:06

Láttál volna engem úgy negyedszázada ;-) de nem vesztettél semmit, hogy nem láttál: mindössze fiatalabb voltam ... úgy negyedszázaddal. 

1148   Edmond Dantes • előzmény1147 2020-09-01 09:35:07

Köszönöm, igaz. Bele is néztem egyikbe-másikba. 

1147   Klára • előzmény1145 2020-09-01 09:27:54

Volt ő ebben a MET sorozatban Sámson, Des Grieux, Don José, Cavaradossi. Sőt, a STOP covid - sorozatában Otello is!

1146   Heiner Lajos • előzmény1145 2020-08-31 20:20:36

Láttad volna úgy negyedszázada a STOP-ban, amikor a Bájital I. fináléját kézen sétálva énekelte...

1145   Edmond Dantes • előzmény1142 2020-08-31 19:28:48

Nekem Alagna külsőre egy Aradszky László-klón. Amikben a covid-érában láttam, elnyűtt (két "kamasz"-szerep: Carlos, Romeo+nemrég valami, talán Pillangó) és túlhájpolt. Ez a Don Carlos tavasszal is ment már. Ha jól emlékszem, a két basszus  (Halfvarson és Furlanetto, utóbbi főleg játékban) tetszett a legjobban és a szoprán nekem is.Gyengus mezzo, teljesen súlytalan Posa.

1144   david28 • előzmény1142 2020-08-31 16:32:09

Smirnovával az éneklése volt a legnagyobb probléma. Ilyen hamis, alulintonált Ebolit még az életben nem hallottam, nem beszélve a rémesen knödel-hangú közép-és mélyregiszteréről. Végig negyedhangos csúszásokkal énekelt, meg egy tartott hangon megszólaltatott három különbözőt. Irigylem, aki nem hallja, sajnos én szenvedek ettől a körülénekléstől.

1143   david28 • előzmény1142 2020-08-31 16:30:20

Lett volna, ha a MET kedvenc "boytoy"-a le tudta volna vezényelni.

1142   Franca • előzmény1138 2020-08-31 15:56:18

Én sajnos Alagnát soha nem tudtam értékelni, pedig nagyon megpróbáltam. Alig van olyan hang, amelyet nem csúszkálva fogna meg, a dallamot úgy kell kihámozn a sok csúszkálás közül. Smirnova nekem sem tetszett, túl tenyeres-talpas volt a szerephez, a hangja túl kemény, vaskos, "asszonyos", nem tudta egy szép, fiatal nő illúzióját kelteni.  Keenlyside sokkal jobb volt, mint a közelmúltban látott előadáson (nem emlékszem, mi volt, csak arra, hogy szegény nagyon indiszponált volt.)  Poplavskaya és Furlanetto viszont nagyon tetszettek, Furlanetto igazi emberi Fülöpöt tud ábrázolni a színpadon, minden ellentmondásosságával együtt. Nem először csodáltam már meg, Budapesten is hasonló felfogásban játszotta és nagyon tetszett. akkor is, most is. Halfvarson még mindig a testi gyengesége ellenére is félelmetes inkvizítort hozza, bár a hangja lebegett, és az ereje sem volt a régi,  de még illúziókeltő volt, kettősük Furlanettóval az előadás egyik csúcsa.  

1141   Edmond Dantes • előzmény1132 2020-08-31 10:04:14

Nem volt elég világos, de remélem, tisztáztuk  ld. 1130 :-)

1140   Edmond Dantes • előzmény1137 2020-08-31 09:58:40

Bocsánat,  az énekhang nem azonos az énekes művészi teljesítményével. Továbbá, ne sarkítsunk. Ne állítsuk azt, hogy a mai énekesek már csak játszani tudnak (ha tudnak), hang zéró vagy alig. A közönségnek egy (szerintem csekély) része "réved a múltba". Már csak azért is, mert a többség múltban nem látta, nem hallotta a régi "nagyokat". A mai idősebb közönség egy része talán inkább a saját fiatalságát sírja vissza, nem annyira az elhunyt színészeket, énekeseket, akiket lehet visszasírni, de (még?) nem jött el a feltámadás napja és semmi nem garantálja, hogy a "régi nagyok" feltámadásukat követően is nagyok lennének, vagy egyáltalán: hogy énekesek, színészek lesznek. Az operaénekesektől nem elsősorban a jó megjelenést, remek színészi alakítást, mozgáskészséget, stb várjuk el, hanem ezeket is. Még egyszer: ne  állítsuk azt, hogy a mai énekesek már csak játszani tudnak, hang zéró vagy alig. Ld. még 1139.

1139   Edmond Dantes • előzmény1133 2020-08-31 09:48:39

Nincs szó egymás melletti elbeszélésről: két értékrendről van szó. Az egyik értékrend szerint minden a nagy hang(ok), amik ma már kiveszőben vannak vagy kivesztek. Ebből az következne, hogy fel kell támasztani és vissza kell fiatalítani a régi nagy hangok birtokosait. Rajta! Én szurkolok ... már csak azért is, mert az emberiség leghőbb vágya az örök élet, örök fiatalság. Ameddig azonban ez nem valósul meg, addig be kell érnünk korunk hőseivel, akik (ez a másik értékrend) hangi képességeik legjavát nyújtva, többnyire (!) fejlettebb színészi képességekkel,jobb színpadi megjelenéssel és alakítókészséggel rendelkeznek. (Pro és kontra kivételek a főszabályt erősítik.)

Minden opera kiosztható "optimálisan", csak kinek-kinek más az "optimális". Soha, még egyszer: soha ennyi fajta és mennyiségű és ennyiféle hangot és alakítást igénylő operát nem tűztek ki az operaházak mint napjainkban. Természetesen nem lehet mindenki mindegyikben "optimális".

"ma csak a mai énekeseket lehet és/vagy kell szeretni, ajnározni, ők vannak itt,": igen, ők vannak itt ld. fent. "ők énekelnek élőben az előadásokon, a régiek meg rég voltak,": igen, ez a helyzet ld. fent. És a többire is ("mások lettek a követelmények" stb.): igen. A műfajt pediglen nem öli meg semmi, köszöni, jól van. Ld. még 1140

1138   Klára • előzmény1134 2020-08-31 09:35:47

"Furlanettonak, Poplavskayának és még Alagnának is vannak jó pillanatai" Sajnos, csak  jó pillanataik vannak, egyenletes teljesítményük nincs. Bár Alagnának inkább csak rossz pillanatai voltak! Mintha már túl lenne a zeniten, vagy nagyon rossz napja volt! Furlanetto szegény valamikor egy operaelőadás közben fog meghalni, nagynevű kortársához hasonlóan nem nagyon tud megválni a színpadtól. Bár basszbariton alá már nem  tud menni. Poplavskaya annak idején az ügyeletes szopráncsillag volt, mindenki mindent vele akart elénekeltetni, ami nem igazán tett jót a hangjának. Egy jó menedzser megmondhatná az énekeseknek, hogy kinek mi való és mi nem! Keenlyside nem volt tragikus, volt már jobb, de Smirnova nem tetszett.

1137   Klára • előzmény1131 2020-08-31 09:05:09

Bocsánat, az OPERA, mint zenés színház elsősorban énekhangra, az énekes művészi teljesítményére épül! Egy énekestől, legyen opera, operett, vagy pop-énekes, elsősorban azt várjuk el, hogy jól és szépen énekeljen. Természetesen nem árt, ha alakításban is hoz valamit, nem úgy áll a színpadon, mint egy kőszobor, de nem az az elsődleges. Ha ragyogó színészi alakításokra vagyok kíváncsi, elmegyek egy prózai előadásra.  off: a két műfaj kedvelői között kialakult egyfajta hasonlóság, ott is divat lett visszasíirni a múltat. Hol van ma egy Básti, egy Sinkovits, stb. Tehát a közönség múltba révedése, a régi szép idők visszasírása, a  semmi nem jó ami manapság van hangulat determinálja a művészi teljesítmény megítélését is. Tisztelet a kivételnek!

Ha az operaénekesektől elsősorban a jó megjelenést, remek színészi alakítást, mozgáskészséget, stb várjuk el, az az opera mint műfaj kiüresítését, megölését hozza magával! Nekem nem egy Brad Pitt, nem egy Schwarzenegger vagy valaki hasonló kell Otellónek, hanem egy remek tenorista!

1136   ladislav kozlok • előzmény1134 2020-08-31 08:11:31

Tokéletesen egyetértek, Rosz eloadás. Poplavszkaja pedig énekelkjen Margitot, de nem Erzsébetet. Valamiko a 80.-as években a bécsi TV sugározta egy fantasztikus Don  Carlost- Freni, Bumbry, Gjaurov, Domingo - hát ezek voltak a régi szép idok.  

1135   david28 • előzmény1131 2020-08-30 22:35:13

Ahhoz nem kell a 21. század, bőven találni kiváló színészi alakításokat a 60-as, 70-es, 80-as években is, sőt korábban is. Arról nem beszélve, hogy az operában a HANG-gal kell elsősorban játszani, kifejezni valamit, ez pedig anélkül, hogy valaki nem tudja rendesen elénekelni a szólamát nem megy. Az az alap, utána jön minden más. Ma pedig az alap hiányzik sok esetben, enélkül tőlem Meryl Streep meg Al Pacino szintű színészi alakításokat nyújthatnak a szereplők, nem lesz hiteles, nem lesz komplex, nem lesz jó az alakítás, mert VALAMI hiányzik. Valami, ami a legfontosabb lenne.

1134   david28 2020-08-30 22:31:52

Nézet-Seguinnek szólhatna valaki végre, hogy nem John Williams: Star Wars-át vezényli, hanem egy Verdi-operát. Semmilyen zenei íve nincs annak, amit csinál, nincs katarzis, hatásvadász kitörési pontok vannak, mintha egy filmzenét vezényelne. Tönkrevágja az egészet. Furlanettonak, Poplavskayának és még Alagnának is vannak jó pillanatai; Keenlyside és Smirnova azonban tragédia.

1133   Speranza • előzmény1131 2020-08-30 17:08:41

Nem emlékszem hogy valaha ezen a fórumon bárki mással ennyire elbeszéltünk volna egymás mellett a konszenzus legkisebb, szikrányi esélye nélkül. Az opera azért valahol mégiscsak zenés műfaj, ebben azért legalább meg kéne próbálni közös nevezőre jutnunk, a szerepek pedig elvileg bizonyos hangfajokat követelnek meg, amilyenekre íródtak és amilyenek kb. a 90-es évekig még viszonylag rendelkezésre is álltak az operaházakban. Mára ezek a drámai hangok elfogytak, s ha vannak is még páran, nem lehetnek ott egyszerre mindenhol, de bizonyos operák ma már hangfajilag kioszthatatlanok optimálisan, mert nincsenek rá megfelelő énekesek. Aki mást mond, az valamit nagyon nem jól lát, vagy homokba dugja a fejét. Értem én, hogy ma csak a mai énekeseket lehet és/vagy kell szeretni, ajnározni, ők vannak itt, ők énekelnek élőben az előadásokon, a régiek meg rég voltak, és ma már irrelevánsak, megszépítő messzeség, stb. De hát akkoris csak kínálkozik az összehasonlítás, ott vannak a felvételek, és hát, bizony nem a maiak jönnek ki jól belőle általában. Igen, ma eléggé mások lettek a követelmények: a komplex alakítás, a színpadi megjelenés, a tesmagasság, testsúly, arckarakter, és még ki tudja mi minden sokkal többet nyom a latba egy szerep kiosztásakor, mint az, hogy az adott énekesenek való-e a hangjára a szerep és el tudja-e rendesen énekelni. Azonban ezt hadd ne tekintsük már egyértelmű pozitívumnak, mert ez magát a műfajt öli meg...

1132   Klára • előzmény1130 2020-08-30 17:00:59

Nem voltam elég világos? Pontosan tudom, hogy az identitás-nyilatkozatot a MÁO művészeinek kellett letenniük.  Ennek következtében a bejegyzésemben írtak is rájuk vonatkoztak! Persze nyilatkozat ide, vagy oda, lehetett jó előadás, hiszen művészek az illetők. A hajdani előadások is nagyon jók voltak, akkoriban még nyilatkozni sem kelett.

1131   Edmond Dantes • előzmény1129 2020-08-30 16:42:12

Buszke vagyok ra, hogy olyasmit allitok, amit Puccini maestro is allitott, 118 eve. Kar, hogy nem tudok olyan jo (semmilyen) zeneket szerezni mint o ;-(

Azt mondanam, a 21. szd.-ban nem (csupan) dramai hangok kellenek, hanem dramai alakitasok: hangban, jatekban es hozza lehetoleg es tobbnyire a szerephez illo alkattal, mozgaskeszseggel, egyebekkel. A legkomplexebb szinpadi mufaj es a kozonseg ma mar ezt a komplex eloadoi "portfoliot" koveteli meg es varja el a muvesztol. Regi idok enekeseit valoban nem ismerjuk, de a repertoar szolamaibol eleg jol kovetkeztetni lehet, milyen  h a n g o k  lehettek. Sok opera foszerepe(i)t kimondottan 1-1 enekes hangi adottsagaira irtak. Hangi adottsagaira, de nem szineszi keszsegere, kepessegeire! Utobbiakra kesobb jelentkezett es nott meg az igeny, mikozben a szolamok nem lettek konnyebbek. Korunk osszetett szinpadi kovetelmenyeinek szerintem sokkal nehezebb megfelelni mint egykori gegeakrobataknak elenekelni az elenekelnivalot.

1130   Edmond Dantes • előzmény1128 2020-08-30 16:22:17

Bocs, nekik = MET afro-amerikai enekeseinek  n e m  kell ezt az "identitas-marhasagot" kijelenteniuk, tekintve, hogy nekik -az on szavaval- 1/1  zsigereikben vannak a szinten on altal emlitett tulajdonsagok, kepessegek, melyek...stb. ld.onnel. Ezt az "identitas-marhasagot" nem MET hanem figyelem: MAO enekeseinek kellett nemcsak kijelenteniuk, hanem irasos nyilatkozatba foglalniuk ld. a belinkelt cikket...espedig azert -igy szep es kerek- hogy egy huszarosan furfangos(nak hitt) jogi csurcsavarral kijatsszak a Gershwin-orokos(ok?) vegakaratat. Maganvelemenyem egyebkent az, hogy ez a jogi csurcsavar amugy jol jott a jogdij orokose(i)nek. Nagylelkuen elneztek mellette. Mint tudjuk (egyik kedves idezetem): mundus vult decipi, ergo decipiatur ... es nemcsak operai vonalon.

1129   Speranza • előzmény1121 2020-08-30 12:23:10

Én nem sóhajtoztam, hanem tényeket írtam le. Lassan elfogynak az igazi drámai hangok, szinte minden hangfajban (talán még mezzók terén legjobb a helyzet viszonylag...) De hol vannak ma igazán jó olasz hőstenorok? A hatvanas években még egymást érték, minden nagyobb operaházba jutott kettő belőlük. Most hol van akár csak egy is? Ma a világ első számú olasz hőstenorja egy német tenor. Ahogy baritonban Cappuccilli meg Bruson óta nem hallottam jót az olasz repertoárban. Szláv basszusokból is mindig volt bőven. Ma is vannak, de egyrészt sokkal kevesebben, másrészt meg hol vannak a mostaniak formátumban a pár évtizeddel ezelőttiektől? És a Wagner-szopránok, Wagner-tenorok? A 70-es 80-as években még dömping volt belőlük, mára úgyszólván kivesztek. Ezt nem lehet nem látni, lehetetlen eltagadni, mert így van. 

Az aranykorokkal kapcsolatban: való igaz, hogy a korábbi időszakok közül többre is rá lehet sütni az "aranykor" bélyeget. De ott van pl. Puccini, aki a Tosca bemutatója után két évvel egy levelében imígyen kesergett: "A Tosca szomorú korszakban született! Ma már nincsenek művészek! A jelenlegiek csak 30 százalékát adják vissza annak, amit a szerzõ elképzelt! Ez túlságosan kevés. Ma már nincsenek drámai temperamentumok, mint valamikor! Az én tévedésem tehát az, hogy olyan operát írtam, amelyet sosem fognak úgy tolmácsolni, ahogyan kellene!" Nos, ezt nem én mondom, ezt maga Puccini írta a Tosca kapcsán 118 évvel ezelőtt. Ha most élne, a mai énekesek többségére vajon mit mondana, azok hány százalékát adják visza annak, amit ő elképzelt? 

Azt, hogy a 20. századot megelőzően milyen énekesek voltak, nem tudjuk ellenőrizni, mert még nem volt hangrögzítés, nincsenek előadásfelvételek, de még a 20. század elejéről is csak igen torz, recsegő, gyér hangvisszaadású hangzó anyagok vannak, de azokból mondjuk már talán lehet sejteni valamit. Van ugyan pár felvétel az utolsó kasztrálttal, Tamagnóval az első Otellóval, Victor Maurel-lel, az első Jagóval, és Falstaffal, és másokkal is, de ezekből szerintem nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. Viszont a 30-as évektől már teljes operafelvételek is készültek, a negyvenes évtizedből pedig számos élő MET-előadás hangfelvétele fennmaradt egész jó minőségben, amikből kb. sejthető, hogy ott és akkor micsoda hangok álltak rendelkezésre tucatjával! Az 50-es, 60-as és 70-es évtizedeket nyugodtan nevezhetjük az operalemezek aranykorának, hiszen már megvolt a hi-fi technika és MÉG megvoltak hozzá a formátumos, nagy énekesek. A mából visszanézve pedig még a 80-as évek is szinte aranykornak tűnik, amit a mostani helyzet nem hogy elhomályosítana, de egyenesen még jobban felértékel! A 80-as 90-es évekből pedig már rengeteg videóra felvett teljes operafelvételt találunk, melyeken szintén ellenőrizhető, mennyivel volt jobb az akkori átlagszínvonal a mainál, és mennyivel több igazán formátumos, nagy énekes volt akkor még. Illetve: akkor még voltak...

1128   Klára • előzmény1127 2020-08-30 10:59:58

Bocs, és ha kijelentik ezt az identitás.marhaságot, attól berepülnek a zsigereikbe azok a tulajdonságok és képességek, melyek ahhoz kellenek, hogy ezt az operát minden tekintetben  tökéletes, hiteles módon adják elő? Nekünk, magyaroknak nem nagyon tetszett, mikor a Kékszakállú-t nem a mi szokásank, elvárásaink szerint szólaltatták meg valahol külföldön! Nekik is joguk van ilyesmihez!

1127   Edmond Dantes • előzmény1117 2020-08-30 10:51:36

Köszönet, azt a produkciót biztosan érdemes megnézni, azon leszek. Meg kell hagyni, ők még egy tekintetben könnyebb helyzetben vannak: a megfelelő és előírt (!) "etnikai felhozatalnak" köszönhetően az ottani közreműködőknek nem szükséges írásban kinyilvánítaniuk, hogy "identitásomnak elválaszthatatlan részét képezi az afro-amerikai eredet és tudat."

1126   Klára • előzmény1118 2020-08-30 10:34:14

A MET közvetítés sorozatban valóban előfordult, hogy pár nap eltéréssel adták le ugyanazt az operát, más rendezésben, vagy ugyanzon rendezésben, de más szereplőkkel. Én ezt elsősorban összehasonlítási lehetőségként fogtam fel, még akkor is, ha egyik-másik gyengébbre sikerült.

Amikor még a STOP is közvetített, egy hét eltéréssel ment a Don Carlos, Rodrigo szerepében először Domingo, majd később Ludovic Tézier! Akkoriban is volt néhány "csodálkozó" megjegyzés.

1125   Klára • előzmény1117 2020-08-30 10:25:44

Én - bevallom őszintén - folyamatosan lesem a MET programot, de köszönet a figyelmeztetésért!

 

1124   Edmond Dantes • előzmény1123 2020-08-30 10:20:29

Remélem, hogy megérjük ... és az az utáni aranykort is ;-)

1123   telramund • előzmény1121 2020-08-30 09:28:20

Na a jelen aranykort nem lesz nehéz überolni!

1122   telramund • előzmény1118 2020-08-30 09:26:55

2012-ben az Urániában már volt Metból közvetítés?.Persze lehet ,én egy Trubadurt az első rész után ott is hagytam, mert akkor még Radvanovskynak úgy lebegett a hnagja,hogy elviselhetetlan volt.Azóta pedig csoda módon ez a lebegés eltűnt és az első 3 drámai szoprán között tartom számon.

1121   Edmond Dantes • előzmény1119 2020-08-30 09:20:39

Sok aranykor volt. Mindig volt aranykor. Ket vh. kozotti idoszak is, szazadfordulo is, 19.szd. 2. fele is -amikor t.k. a Verdi-Wagner repertoar java keszult, parades hangokra- 19.szd. 1. fele is, a bel canto aranykora, de visszafele haladva, Mozart《--- Gluck 《--- stb. aranykora is. Kozos ismertetojeluk, hogy mindig mindegyik elhalvanyitotta az  e l o z o  aranykort ... ahogy a mait is el fogja halvanyitani a kovetkezo aranykor. Es mindig voltak-lesznek, akik elmult (arany)korok utan sohajtoznak.

1120   david28 • előzmény1117 2020-08-30 00:41:22

20. szazadi es kortars operakban ma is tud kifogastalan (v legalabb jo) eloadasokat produkalni a MET.

1119   Speranza • előzmény1118 2020-08-29 23:09:04

Azt kell érteni, hogy a Millók, Pavarottik (és még sorolhatnánk a hasonló nagy neveket Corellitől Nilssonig, Cappuccillitől Gjaurovig) korszakának egyszer s mindenkorra vége, kész, elmúlt, nem jön már vissza többet. Az átlagszínvonal pedig, amiből a mai legjobbak "kiemelkednek", jóval alacsonyabb színvonalú, mint a 30-40 évvel ezelőtti, pedig már akkor is sokan visszasírták az 50-es 60-as évek aranykorát, énekesdömpingjét! Ma már nemhogy dömping nincs, hanem bizonyos hangfajok effektíve hiányoznak, kivesztek. Nincsenek már igazi hőstenorok, basso profondók, hochdramatisch szopránok, és lassan már ott tartunk, hogy bizonyos operákhoz a világ mai élgárdájából sem lehetne kiállítani egy igazán formátumosnak nevezhető, optimális szereposztást. A drámai hangfajok elképesztő mértékű hanyatlása, csökkenése, és a megfelelő utánpótlásuk hiánya vezetett oda, hogy lassan már a legprominensebb operaházakban sem lehet kiosztani a leggyakrabban játszott darabokat sem úgy, hogy a szereposztás minden pontján ha nem is szenzációs, de nagyjából adekvát legyen legalább a hangfajok szintjén, hanem mindenhol meg kell alkudni, illetve a másik fő baj, hogy a szempontok, amik alapján a szereposztások létrejönnek, azok sem egészen ugyanazok ma már, mint 30-40-50 éve voltak. Persze régen is voltak közepes és gyengébb énekesek és vannak ma is jók. De az arány gyakorlatilag szinte megfordult, ezt nehéz lenne eltagadni.

1118   Kati • előzmény1112 2020-08-29 22:05:43

Még az Urániában láttam egyenes közvetítésben, borzalmas volt valóban. Egy héttel előtte adták Millóval és Pavarottival, nem igazán értem, hogy a Met hogy adhatja le ezt utánuk.

1117   takatsa 2020-08-29 19:52:12

Egy kicsit előreszaladok, de már most felhívom mindenki figyelmét a jövő hétvégi Porgy és Bess produkcióra, amelyet 2 napig tesz elérhetővé a MET. Ez egy vadonatúj, 2020 koratavaszi előadás. Én láttam az Erkelben a Pory és Besst, és nagyon tetszett. De ez a MET felvétel legalább 1000-szer jobb annál, és ez most egyáltalán nem túlzás. A rendezés, a képi megjelenítés, a zenekar, az énekesek játéka és hangja felülmúlhatatlan. Kezdem érteni, hogy miért ragaszkodnak ahhoz, hogy ezt az operát csak feketék adhassák elő. Ez a Pory és Bess örök élmény lesz, senki se hagyja ki.

1116   Klára • előzmény1112 2020-08-29 16:50:54

Izlések és pofonok különbözőek! A rendezésben voltak dolgok, amik nekem nem egészen tetszettek, de attól függetlenül egyáltalán nem volt  katasztrófa! Hvorostovsky nagyon jó, mint mindig, és Sonja Radvanovskynál rosszabb Améliát is hallottunk már! 

1115   Franca • előzmény1113 2020-08-29 15:29:32

Alvarez, Hvorostovky, Radvanovsky, Kathleen Kim.

1114   Franca • előzmény1112 2020-08-29 15:26:57

Nekem nagyon tetszett. Szerintem a többi énekes is nagyszerű volt. Gondolkodom rajta, hogy megveszem DVD-n, ha kiadták már. 

1113   Speranza • előzmény1112 2020-08-29 14:37:48

Csak kíváncsiságból: ki volt a másik 4? :)

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Alszászy Gábor (zongora)
A kiállítást megnyitja: Eckhardt Mária
"Vendégségben Liszt Sugár úti otthonában"
Az időszaki kiállításhoz kapcsolódó koncert
Gobbi: Hat magyar modorú kis jellemrajz, op. 19 – 1. A sétányon, 5. Az erdőben, 4. A horgászatnál, 3. Éji hangok
Gobbi: 7. keringő, op. 10
Gobbi: 8. keringő, op. 22
Zichy–Liszt: Valse D’Adèle
Ábrányi: 3. ábránd – részletek
Liszt: 16. magyar rapszódia
Liszt: 18. magyar rapszódia
Liszt: 19. magyar rapszódia

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kirill Troussov (hegedű)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Daniel Boico
Barber: A rágalom iskolája – nyitány, op. 5
Bruch: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26
Holst: Planéták, op. 32

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Andrew Staples (tenor)
Szőke Zoltán (kürt, Báll Dávid (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
"Európai hidak 2020 - Egyesült Királyság"
Haydn: Induló a walesi herceg tiszteletére, Hob. VIII:3
Britten: Simple Symphony
Britten: Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra, op. 31
James MacMillan: Cumnock Fair
A mai nap
történt:
1922 • Cornell MacNeil, énekes († 2011)
született:
1922 • Ettore Bastianini, operaénekes († 1967)
1927 • Alfredo Kraus, énekes († 1999)
elhunyt:
1960 • Seiber Mátyás, zeneszerző (sz. 1905)
2014 • Christopher Hogwood, karmester (sz. 1941)