vissza a cimoldalra
2017-12-12
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1220)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3859)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60213)
Momus társalgó (6308)
Milyen zenét hallgatsz most? (24990)
Kedvenc előadók (2814)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11198)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (8565)
Élő közvetítések (6743)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1141)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (418)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (570)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (935)
Bartók Béla szellemisége (253)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1202)
Franz Schmidt (2974)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2449)
Jonas Kaufmann (2149)
Berlioz újratemetése (133)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6440)
Kimernya? (2610)
Operett, mint színpadi műfaj (3406)
Tokody Ilona (307)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Sass Sylvia (Búbánat, 2008-09-20 15:35:59)

   
386   Búbánat • előzmény384 2017-11-27 14:30:28

A Zsidó Kulturális Fesztivál egyik legjobban várt eseménye Sass Sylvia koncertje volt. Az 1970-es, 80-as évek sztárszopránját operaházi sikerei, külföldi meghívásai, s az olyan kiváló Hungaroton hangfelvételeken, mint Verdi Ernánijában, vagy a Lombardokban nyújtott alakításai emelték a dívák sorába.

Meglepetésként hatott fellépése a Fesztiválon, stílusosan a Goldmark teremben, mivel a művész az elmúlt másfél évtizedben nem lépett fel jelentősebb hangversenyen. Partnere a kiváló zongoraművész Hauser Adrienne volt.

A műsor nagy részében a közönség egy francia összeállítást élvezhetett, Saint-Saëns és Massenet áriák csendültek fel. Nagy sikert aratott Sass Sylvia a Sámson és Delila híres Csók áriájával („Mon cœur s’ouvre à ta voix”), Hauser Adrienne pedig leheletfinom Schumann összeállításával. A nézők lelkesen fogadták a művész „visszatérését”, a fellépők az ovációt ráadásként egy Rossini áriával köszönték meg.

/Cs. Z./

http://www.zsidokulturalisfesztival.hu 

385   Búbánat • előzmény383 2017-09-20 11:33:10
Sass Sylvia
384   Búbánat • előzmény376 2017-09-14 10:07:40
Kapcs. 376. sorszámhoz

Ma esti hangverseny - a Zsidó Kulturális Fesztivál részeként:

Sass Sylvia ária-és dalestje Hauser Adrienne zongorakíséretével |

Goldmark terem | 2017. szeptember 14. (1074 Budapest Wesselényi utca 7.)

"SYLVIA SASS Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas szoprán operaénekesnő, érdemes művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja és Hauser Adrienne zongoraművésznő egy csodálatos, lelket simogató zenei kalandozásra hív minket ezen az estén. A műsorban megelevenedik a francia operairodalom két sorsformáló nő alakja. Részleteket hallunk, Saint Saëns: Sámson és Delila című operájából és a ritkán játszott Massenet: Heródiásból. A koncert második része Schumann legfinomabb lélekrezdüléseit"

Részletes program:

• Camille Saint Saëns: Sámson és Delila, Tavasz-ária az I. felvonásból (Delila)

• Camille Saint Saëns: Sámson és Delila, Bosszú-ária a II. felvonásból (Delila)

• Camille Saint Saëns: Sámson és Delila, Csók-ária a II. felvonásból (Delila)

• Robert Schumann: Fisz-moll Szonáta Op.11, 1. tétel

• Jules Massenet: Heródiás, Ne taszíts el magadtól

• Robert Schumann: 3 Dal, Clara Schumann átiratában
In der Fremde – Idegenben Op. 39. No.1.;
Schöne Fremde – Szép idegen Op. 39. No.6.;
Widmung – Ajánlás Op. 25. No.1.

• Robert Schumann: Mirtusz (Myrten) – Dalciklusból Op. 25

A héber dalokból: Aus den hebräischen Gesängen; Suleika dala, Lied der Suleika
383   Búbánat 2017-09-13 10:42:30
Ars Sacra Fesztivál

„Az égbe szóló hang”

Sass Sylvia ária- és dalestje

2017. szeptember 20. szerda 18.00
MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1. kerület

Km. Nagy Márta – zongora, Kerényi Judit – oboa, Kovács Kinga – fuvola

Handel, Fiocco, Mendelssohn művei mellett Bach-, Scarlatti- és Spontini-darabok is elhangzanak.

Műsorból kiemelem:

Händel: Ariodante, „Numi! Lasciarmi vivere”
Händel: Semele, „Where'er you walk”
Fiocco: Arioso
Mendelssohn: Paulus Nr.7 Arie: "Jerusalem, Jerusalem"
Scarlatti: Két szonáta

A belépés ingyenes. A 120 ülőhely elfoglalása érkezési sorrendben történik.
382   Búbánat • előzmény381 2017-08-16 09:49:29
Egy művész művészetének megítélése (valakiről) külső szemlélőktől - a rajongótól és a nem rajongótól egyaránt -, de a szakmai véleményeket tekintve is, a kollégák megállapításait is ideértve, más-más nézőpontot képviselhetnek. Ez alól Sass Sylvia sem kivétel. Természetes, hogy művészi teljesítménye, megosztja az értékelőket, a hallgató-néző is hajlamos arra, hogy "(le)egyszerűsítő" következtetésekre jusson valakiről.

Számomra Sass Sylvia éneklése-játéka a színpadon vagy a koncerttermekben mindig is valahogy túl "modorosnak" hatott, ennek ellenére nagyra becsültem művészi kifejezőeszközeit, amelyekkel - még a manírjait is ideértve - szopránján interpretálta, előadta a nagy zeneköltőknek opera, oratórium, dal, operett, daljáték, könnyűzene műfajában alkotott műveik énekszólamait; színészi, karakter-megszemélyesítő ("átváltozási") megoldásai színpadon, kétségtelen, nem mindig azonos hőfokúak és sokszor nem "kompatibilisek", nem hitelesek a szerep megformálásakor - ez független a rendezői szándékoktól. Más kérdés: az énektechnika; mit vállal(hat) el vagy mit nem vállal(hatott volna) el. Tudjuk, Sass Sylvia egészségi állapota miatt idő előtt visszavonult a színpadtól. Ki tudja, ebben közrejátszhatott a rossz, idegőrlő, utóbb talán tévesnek bizonyult szerepvállalásai is... Mindenesetre, engem sok-sok, hatalmas zenei-vokális élményben részesített, ajándékozott meg a pályája kezdetétől - mindenekelőtt Verdi- és Puccini- szerepekben.
381   nizajemon • előzmény379 2017-08-16 06:38:43
Minden nagyrabecsülésem ellenére is azt kell mondjam,hogy a művésznőt inkább hallgatni,mint látni "színészkedni".Tényleg nem értem,hogy gyönyörű,puha hanggal megáldott énekesnők miért nem szeretik a lírát,és törekednek a hangjuknak nem való drámai szerepekre.Az életben hány férfi szereti a drámázó hölgyeket?Százból talán egy sem.
A Ladyt elénekelhetit eszköztelenül,"csak"a hang kifejezőerejére támaszkodva,van az olyan hatásos,mint szemforgatással súlyosbítottan.
380   Búbánat • előzmény379 2017-08-15 22:49:00
„Csak olyan szereppel tudok azonosulni, ami a lelkemhez közel áll” – Sass Sylvia
379   Búbánat • előzmény378 2017-08-15 22:48:11
Sass Sylvia: "Az ilyen szélsőséges figuráknál nagyon kell vigyázni az arányokra. Lady Macbeth ilyen még, ami talán a legkedvesebb összes szerepem között. Mindig úgy éreztem, hogy inkább színésznő vagyok, aki énekel."

Mellesleg a Hungaroton 1984-es felvételén Sass Sylvia tíz évvel „idősebben” énekli Giseldát, hiszen először 1974-ben énekelte a szerepet.

[b] http://operavilag.net/interjuk/sass-sylvia/; „Csak olyan szereppel tudok azonosulni, ami a lelkemhez közel áll” – Sass Sylvia [/url]

/Operavilag.net, 2009. december 4. - BÓKA GÁBOR interjúja/

– Az Ön nagy kiugrása A lombardok 1974-es budapesti előadásához kötődik. Azonban úgy tudom, ez a premier nem volt egészen zökkenőmentes…

– Abban az időben gyakori vendége volt az Operaháznak Lamberto Gardelli, aki specialistája volt Verdinek, különösen korai operáinak. Persze a későbbieket is nagyszerűen vezényelte, de a korai darabokból olyasmit tudott kihozni, amire nagyon kevés zenész képes (rajta kívül talán csak egyetlen: Nello Santi). Két szereposztást tűztek ki A lombardokra: én a másodikban voltam, az elsőben Sudlik Mária volt Giselda. Hogy ki melyik szereposztásban énekelt, azt az Operaházban mindig befolyásolta, hogy ki került be korábban a színházba. Ezzel nem azt akarták sugallni, hogy a második szereposztás rosszabb, csupán annyit, hogy aki már énekelt néhány jó premiert, az megérdemli, hogy elsőként mutatkozhasson be egy szerepben. Nekem tehát egyáltalán nem esett rosszul, hogy második voltam, sőt könnyebbséget jelentett. Gardelli azonban ragaszkodott hozzá, hogy meg akarja hallgatni a másik Giseldát is. Előző este Szokolay Sámsonjában énekeltem Delilát, s annak ellenére, hogy Szokolay nagyon jól bánik az énekhanggal, a Sámson mégsem egy Mozart- vagy Verdi-darab: hatalmas ugrások vannak benne, ami nem kenegeti az ember torkát. Másnap reggel hív a titkárság, hogy azonnal menjek be. Meglepődtem, mert ilyenkor legalább egy napot szoktak adni a regenerálódásra. Ám most ragaszkodtak hozzá, hogy jelenjek meg, mert Gardelli hívat, s nem számít, milyen fáradt vagyok. Bementem: Gardelli rám se nézett, nem is köszönt, végigénekeltem a próbát, majd ő felment a titkárságra. Semmit sem tudok, mi történt, hogy történt, de egyszer csak közölték velem, hogy én éneklem a premiert. Ez több szempontból sem volt jó. Rám haragudott a másik énekesnő, holott én erről az egészről nem tehettem: nem én kértem a meghallgatást. Ennek ellenére Sudlik Máriával nagyon jó barátságban maradtunk, s végül ez semmit sem rontott a kapcsolatunkon – sőt. De mégis kínos szituáció volt, ami valahol rajtam csattant, noha én ártatlan voltam a dologban. Ettől kezdve aztán Gardelli eléggé ragaszkodott hozzám, s együtt csináltuk a Traviatát is, majd a Hungarotonnál készített Verdi-sorozatában is több felvételre meghívott. A lombardok pedig nagyon nagy sikert aratott. Különlegessége volt ennek az előadásnak, hogy vetített díszletei voltak, ami mobilissá tette a produkciót, s így a Covent Garden az egészet, úgy ahogy van, megvásárolta. Forray Gábor díszleteivel és Mikó András rendezésével pedig én is mentem Londonba, s ott énekeltem először José Carrerasszal, akinek szintén ez volt a londoni bemutatkozása.”

378   nizajemon 2017-08-15 20:52:59
Hallgatva a közvetítést,megint eszembe jutott,hogy mi a fenének kellett ezt a gyönyörű hangot a Ladyvel tönkretenni :((((((meg a többi,nem Neki valóval).
377   Búbánat 2017-08-15 09:06:14
A Bartók Rádió sugározza este:

19.35 – 22.00 Verdi: A lombardok (az első keresztes hadjáratban)

Négyfelvonásos opera

Szövegét Temistocle Solera írta

Vezényel: Lamberto Gardelli

Km. a Magyar Rádió és Televízió Énekkara (karig.: Sapszon Ferenc) és a Magyar Állami Operaház Zenekara

Hegedűszóló: Kovács Zsuzsa

Szereposztás:

Arvino - Ezio di Cesare (tenor)
Pagano, a testvére - Kováts Kolos (basszus)
Giselda, Arvino leánya - Sass Sylvia (szoprán)
Viclinda, Arvino felesége - Misura Zsuzsa (szoprán)
Acciano, Antiochia uralkodója - Gregor József (basszus)
Sofia, a felesége - Jász Klára (mezzoszoprán)
Oronte, a fiuk - Giorgio Lamberti (tenor)
Pirro, Arvino fegyvernöke - Jánosi Péter (basszus)
Milánó elöljárója - Gerdesits Ferenc (tenor).

(Hungaroton, 1984)
376   Búbánat 2017-08-06 22:54:26
Szeptemberben kezdődik a Zsidó Kulturális Fesztivál

A Goldmark teremben (Bp. VII., ker., Wesselényi utca 7.) Sass Sylvia ária- és dalestjére kerül sor Hauser Adrienne zongorakíséretével.

SZEPT 14. CSÜTÖRTÖK, 18:00

„Sass Sylvia Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas szoprán operaénekesnő, érdemes művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja és Hauser Adrienne zongoraművésznő egy csodálatos, lelket simogató zenei kalandozásra hív minket ezen az estén. A műsorban megelevenedik a francia operairodalom két sorsformáló nő alakja. Részleteket hallunk, Saint Saëns: Sámson és Delila című operájából és a ritkán játszott Massenet: Heródiásból. A koncert második része Schumann legfinomabb lélekrezdüléseit tárja fel.
A költészet és zene közös szárnyalása hangban és a zongora billentyűin.”

Jegyár egységesen: 3.000 Ft
375   nickname 2017-03-18 11:26:09
Azért nem kell szeretni egy énekest se. Én pl. Sass Sylviát sohasem kedveltem. Tegnap hallgattam vele a Normát. Hát... Szépen énekel, jól énekel, de nem az énekesem. És még sorolhatnám a nagyokat, akiket nem kedvelek: pl. mindjárt Callas. Még a bel cantos operafelvételeiért se rajongok. Kezdjük ott, hogy agyon vannak húzva...
374   ladislav kozlok • előzmény370 2017-03-16 21:52:22
Es ki ?
373   ferocissimoato • előzmény370 2017-03-16 20:41:27
Matyus, ezt viccnek szántad? Mindig van, aki bizonyos emberek szemszögéböl jobban megérdemelné a Kossuth díjat, mint az illetö, aki megkapta. Nekem is lenne egyébb javaslatom is. De az nem jelenti azt, hogy Sass Sylvia Kossuth díján csodálkoznék...Nagyon megérdemelte!
372   Alvaro 2017-03-16 17:55:19
Sass Sylvia...végre megkapta,ideje volt
371   parampampoli • előzmény370 2017-03-16 16:48:27
Csodálkozom, hogy csodálkozol! Valószínűleg kevéssé ismered Sass Sylvia produkcióit fénykorából. Ajánlom elmélyedni művészetében egy kicsit jobban.
370   Matyus 2017-03-16 15:31:50
Sass Kossuth- díján csodálkoztam! Nem óhajtok vitába bocsájtkozni senkivel, de szerintem lett volna, aki jobban megérdemelte volna!
369   parampampoli • előzmény368 2017-03-16 14:52:59
Ezt a nyilatkozatot nem ismertem, de ennek alapján jogos volt a feltételezésed. Én csak arra emlékeztem, hogy Ferencsik kifejezett kérésére volt ő a Grófnő, és később Szilágyi Erzsébet a Hungaroton-felvételen.
368   tiberio 2017-03-16 12:36:17
Azt hiszem, e miatt a nyilatkozat miatt gondolhattam:
"A Figaro házasságába Ferencsik János nagy visszatérésekor kerültem bele. Hosszú idő után dirigált újra az Operában, s ekkor osztották rám a grófnét. Őszintén szólva nekem nem volt könnyű vele dolgozni. Nem akarom megsérteni az emlékét, de néha úgy fogalmazott, hogy azzal megbántotta az énekest, s ez nekem nem esett jól. Szóvá is tettem ezt, mire azt válaszolta, ő ugyanígy beszélt Osváth Júliával is, és ő is rögtön sírt. Ez persze engem nem nagyon vigasztalt meg… De az emberi nehézségek ellenére művészileg nagy élmény volt ez a találkozás."
367   parampampoli • előzmény366 2017-03-16 11:15:39
Sem piros slafrokkra, se hajtűdobálásra nem emlékszem. A Grófnő 3. felvonásbeli ruhája volt piros, de az össze Grófné ugyanazt a ruhát viselte. Sass kétségtelenül fiatalabb volt náluk, de a szerep valóságos korától egyáltalán nem távoli életkorban. A keresztvizet nem szedte le róla senki, hatalmas sikert aratott, kritikákban is, egy külföldi operamagazin azt írta, hogy boldog lehet az a színház, akinek hétköznapi előadásokon olyan énekesek állnak rendelkezésre, mint Sass Sylvia és Melis György. Hogy hogy énekelte a Grófnőt Sass, arról álljon itt két felvétel, aki erről le akar szedni akármilyen vizet, tegye!

https://www.youtube.com/watch?v=eQWz5X96ZBk

https://www.youtube.com/watch?v=z77u8f9jTDw

366   Edmond Dantes • előzmény365 2017-03-16 10:50:11
Máig emlékszem az említett Figaróra, amit talán éppen Ferencsik 70. születésnapjára időzítettek ajándékképpen számára és a a közönség számára és ami után nem sokkal a maestro -néhány évnyi mosolyszünetet követően- szerencsére visszatért az Intézményhez.

A produkcióból -remélem erre is jól emlékszem- kirítt Sass Sylvia alakítása: vörös Schlafrockban szaladgált ide-oda a színpadon; sem életkora, sem beállítása nem felelt meg a Grófnéról általánosan kialakult gyakorlatnak. Ma (is?) alaposan leszednék a keresztvizet arról a 40 évvel ezelőtti ideges, "hajtűdobáló" figuráról, amit Grófnéként tálaltak. Az akkori kritikákat rég elfelejtettem, de az emlék megmaradt...ahogyan Kincses Veronika és Melis György szédületes Suzanne-ja és Almavivája...meg a címszereplő(k) gyenge-közepes alakítása.
365   parampampoli • előzmény364 2017-03-16 10:28:05
Nagyon jó viszonyban voltak. A Figaró Grófnőjére is ő választotta ki, és a Hunyadi Szilágyi Erzsébetére is ő kérte fel, de azt halála miatt már nem ő vezényelte.
364   tiberio 2017-03-16 10:21:57
Valami miatt azt gyanítottam, hogy Ferencsikkel nem volt jó a viszonya.
363   Búbánat 2017-03-16 10:07:12
Magyarország köztársasági elnöke nemzeti ünnepünk, március 15. alkalmából

Kossuth-díjat adományozott Sass Sylviának - Liszt Ferenc-díjas operaénekes, érdemes művész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, a Magyar Állami Operaház volt magánénekese részére a világ legrangosabb operaszínpadain és koncertpódiumain egyaránt rendkívül sikeres, az operairodalom szinte minden fontos drámai szoprán szerepét felvonultató művészi pályája, valamint a fiatal tehetségek felfedezése és nevelése iránti elkötelezettsége elismeréseként

Sass Sylvia Kossuth-díjas lett - nyilatkozott a művésznő

/Zene.hu/

Erőt és biztatást ad a folytatáshoz Sass Sylvia operaénekesnek a Kossuth-díj, amelyet a szerdán a Parlamentben vehetett át.

"Úgy érzem, 45 év munkájának elismerése ez a díj, végtelenül jól esik" - hangsúlyozta az MTI-nek a művész, aki felidézte: mély szálak fűzik az Operaházhoz, szép emlékeket jelentenek számára a Traviata, A lombardok és a Norma című operák, amelyek Lamberto Gardelli karmesternek köszönhetően zenei ünneppé váltak.

"Nagy élmény volt együtt énekelni Ferencsik Jánossal, akivel a Figaro házassága című operában a Grófné szerepét alakítottam" - tette hozzá.

A New York-i Metropolitan Opera színpadán 1977-ben debütált Tosca szerepében, José Carreras partnereként. A milánói Scalában a Manon Lescaut címszerepében lépett színpadra Plácido Domingo partnereként, Georges Pretre vezényletével 1978-ban.

Mint mondta, 24 évet töltött az operaszínpadokon, számos alkalommal énekelte Bartók A kékszakállú herceg várát, többek között a New York-i Carnegie Hallban, Manchesterben Kent Nagano karmesterrel, Tokióban, valamint a Solti György emlékére rendezett budapesti koncerten.

A legkedvesebb hősnő, amelyet életre keltett, Lady Macbeth volt. Először 1977-ben énekelte Torinóban Renato Bruson és Carlo Bergonzi partnereként. A szerepálma a Salome volt, amely a budapesti Operaházban valósult meg 1989-ben Kovács János vezényletével.

A legtöbbet Puccini Toscaját énekelte, nagyon kedvesek számára a római Terme di Caracalla-előadások, de sosem felejti el az első budapesti Toscát James King oldalán.

Húszévesen kezdte

Pályáját húszévesen kezdte 1971-ben, együtt dolgozhatott mások mellett Nicola Rescigno, Gianandrea Gavazzeni és Georges Pretre karmesterekkel, valamint Jorge Lavelli, Jean-Pierre Ponnelle, Pier Luigi Samaritani és Hugo de Ana rendezőkkel. Kiemelte továbbá Mikó Andrást, aki a Zeneakadémián is tanította és az Operában számos előadást rendezett.

Számos lemezfelvételt készített a Hungaroton gondozásában, többek között a Hunyadi László, a Medea, a Macbeth, az Attila, az Ernani, a Belfagor és A lombardok című operákat. A Decca lemeztársasággal felvette a Don Giovanni és A kékszakállú herceg vára című operát Solti György vezényletével, a Phillips lemeztársasággal pedig Verdi Stiffelio című művét Lamberto Gardelli dirigálásával.

Már negyven éve a festészet is elkíséri pályáján, képeit eddig 56 kiállításon mutatta be. Fontos része életének az írás, 2006-ban jelent meg első kötete A belső hang címmel, 2009-ben rajzait is tartalmazó Az álmok éneke, 2011-ben Az angyalok bűvöletében, s reményei szerint idén napvilágot lát a negyedik könyv Akarsz velem repülni? címmel.

Sass Sylvia kiemelte: nagyon örülne annak a lehetőségnek, ha Budapesten is tarthatna továbbképzést.

"Sok fiatal művész pályáját kísérem figyelemmel, nagy büszkeségemre néhányan már komoly főszerepeket énekelnek."

Március végén a Római Operaház meghívásából az ottani operastúdióban tart mesterkurzust, egyik növendéke pedig áprilisban debütál a római színházban Donizetti Stuart Mária című operájában. "Az egyik legmeghatóbb pillanat, amikor velük együtt örülhetek, megélve a közös munka eredményét" - fogalmazott.

MTI
[2017.03.15.]
362   Búbánat • előzmény361 2016-09-16 23:06:42

Sass Sylvia új, válogatás-lemeze: Anniversary Edition

Sass Sylvia legkedvesebb szerepeiből jelent meg album pályafutása 45. jubileumára

2016. szeptember 15., csütörtök 16:37 | Hírek.sk |
Szlovákiai Magyar Televíziós Hírportár
Forrás: MTI

Sass Sylvia világhírű operaénekes legkedvesebb dalaiból és színpadi szerepeiből válogat a művésznő negyvenöt éves pályafutása előtt tisztelegő, pénteken megjelenő Anniversary Edition című két lemezes kiadvány.

A Hungaroton gondozásában megjelenő jubileumi kiadványon Richard Strauss Négy utolsó éneke és Wagner Wessendonck dalai mellett a legismertebb áriák hallhatók Boito (Mefistofele), Catalani (La Wally), Cilea (Adriana Lecouvreur), Gounod (Faust), Mascagni (Parasztbecsület), Verdi (Álarcosbál, Otello, a végzet hatalma) és Wagner (Tannhauser) operáiból, illetve Mozart három koncertáriája is helyet kapott a válogatáson - hangzott el a lemezt bemutató csütörtöki tájékoztatón Budapesten.

Sass Sylvia elmondta, hogy nagyon nehéz volt kiválogatni, mely darabok kerüljenek a korongokra, hiszen azok az áriák, amelyekről felvétel készült a Hungarotonnál, mind szívügy számára. Ennek ellenére úgy érzi, hogy az album tartalma hűen tükrözi pályája 45 évének legmeghatározóbb műveit.

A kiadványhoz Juhász Előd zenetörténész írt rendhagyó, személyes hangvételű ismertetőt.
361   Búbánat 2016-09-16 23:05:34
Ezt a programot utólag teszem be ide.

mercoledì 14 settembre 2016 – ore 19.00 2016. szeptember 14., szerda – 19.00 óra

Sala Giuseppe Verdi – Istituto Italiano di Cultura 1088 Budapest, Bródy S. u. 8.

Ünnepi koncert Sass Sylvia karrierjének 45. évfordulójának alkalmából

A Hungaroton lemeztársaság ebből az alkalomból megjelentet egy válogatást „The Anniversary Edition” címmel, Sass Sylvia felvételeiből. A koncerten közreműködik két kiváló fiatal tehetség, Erika Beretti olasz szoprán és Fodor Bernadett mezzoszoprán. Az est zongorakísérője Alex Stefanelli.
Dr. Molnár Antal, a Római Magyar Akadémia volt igazgatója megnyitó beszédében méltatja a gyümölcsöző együttműködést a Budapesti Olasz Intézet és a Római Magyar Akadémia között.

A műsoron G. Donizetti, P. Mascagni, A. Ponchielli, F. Cilea, G. Verdi operáiból hangoznak fel részletek.
360   Búbánat • előzmény359 2016-07-13 11:38:24
Köszönöm a pontosítást.
359   cviki57 2016-07-13 10:57:32
Az első rész 21.35-kor kezdődik a műsorújság szerint.
358   Búbánat 2016-07-13 10:03:27
Köszöntjük Sass Sylvia, Liszt Ferenc-díjas opera-énekesnőt születésnapja alkalmából!

Az M3 csatornán láthatjuk este

2016. július 13. szerda 22:05 - 22:40

Sass Sylvia dalestje (I-II. rész)

Koncertfelvétel (1977) - fekete-fehér

Sass Sylvia operaénekes koncertjét a Zeneakadémia nagyterméből láthatták egykoron és láthatják ma ismét nézőink. Ezúttal nem operaáriákat, hanem gyönyörű dalokat tolmácsol az énekesnő Schiff András zongorakísérete mellett.

A dalest első részében Schumann Asszonyszerelem, asszonysors című különleges dalciklusa hangzik el, a második részében Brahms és Liszt dalaiból válogatnak számunkra az előadók.

Szereplők:
• Sass Sylvia (operaénekes)
• Schiff András (zongoraművész)

Szerkesztő: Mérei Anna
Rendező: Sára Balázs


A film ismertetése:

Németh László írja naplójában: "Minden ember repülni vágyik, s mindenki azzal repül, amivel tud. Az én szárnyam a betű volt..."

Sass Sylviát az ének röpíti már évtizedek óta. A világhírű drámai szoprán nevét ma már számtalan verseny, díj és elismerés fémjelzi szerte a világon. És hogy milyen a művész mögött az ember?... Talán most megtudhatjuk. - írja a korabeli műsorismertető.


357   Búbánat • előzmény356 2016-07-12 17:00:20
Sass Sylvia születésnapján ( I.)

Sass Sylvia - Portré nyolc képben

Július 12-én 21:40-től az M3-on!

Magyar komolyzenei portré (1989)

Portré nyolc képben. Sass Sylvia portréját ezúttal nyolc különböző nőalak hangi megformálása vázolja fel. Részleteket hallhatunk az Ernani, A végzet hatalma és a Lombardok című Verdi operákból, Mascagni Parasztbecsületéből, Gounod Faustjából, Cilea Adriana Lecouvreur-jéből, Wagner Tannhauseréből és Erkel Ferenc Hunyadi Lászlójából. A jelenetek pedig egy kivételes énekművészi pálya állomásait és karaktereit idézik meg nézőink számára.

Szerkesztő: Apró Attila;
Operatőr: Dubovitz Péter

Rendezte: Apró Attila

Szereplő: Sass Sylvia (operaénekes), Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara, Magyar Állami Operaház Zenekara, Magyar Állami Hangversenyzenekar.
356   Búbánat 2016-07-12 16:59:14
Sass Sylvia születésnapján ( II.)

Sass Sylvia ecsettel

Július 12-én 21:20-tól az M3-on!

Magyar portréfilm (1988)

A különleges portréfilmben Sass Sylvia operaénekest, mint festőt ismerhetjük meg. Miközben aláfestésnek gyönyörű dallamokat hallhatunk előadásában, megelevenedik előttünk festői világa, jellegzetes képzőművészi látásmódja. Hogyan kezd el egy operaénekes festeni, amikor egy hamburgi vendégszereplés alkalmával a szállodája mellett felfedez egy festéküzletet és eszébe jut gyermekkori vágya: „olajjal maszatolni”. Ismerjük meg a híres énekesnő másik művészi oldalát!

Műsorunkkal 65. születésnapján köszöntjük!

Hangmérnök: Vámosi András;
Operatőr: Fegyveres György;
Rendezte: Surányi András

355   Búbánat 2016-07-12 10:30:14
Sass Sylvia születésnapján egy kevéssé ismert koncertfelvételével köszöntöm a kiváló szopránunkat:

Szabadság, szerelem - Koncz Zsuzsa, Sass Sylvia

Budapest Sportcsarnok, 1995
354   Búbánat • előzmény352 2016-06-10 21:04:29
Két szubjektív gondolat ehhez a Sass Sylvia-interjúhoz.
A Fidelio cikkéből idézem:

"Utóirat: Az Óbudai Társaskört zsúfolásig megtöltő közönség dalestre jött, de ennél sokkal többet kapott. Egy drámai feszültséggel teli estét, ahol a művésznő nem egyszerűen a zongoránál állva végig énekli a műsort, hanem mint egy kis színházat teremtve, mélyen a nézők szemébe nézve jeleníti meg a dalokat.”

Az ebben a bekezdésben leírtakat magam is tanúsíthatom: ott voltam a dalesten én is, elmondhatatlan az a varázs, az az aura, amit Sass Sylvia előadás-művészetével maga körül teremtett. De ebben a tündöklésben és ehhez a kiváltott katarzishoz kellett a méltó partner a zongoránál: az összhang megteremtésében a csodálatosan játszó Prunyi Ilona rokonszenves személye!

Sass Sylvia:

„Forrai tanár úr Liszt kutatással foglalkozott és éppen akkoriban találták meg Szentpéterváron ezt a dalt. Forrai tanár úr megkért, hogy tanuljam meg és énekeljem el. Tehát az én nevemhez köthető a dal bemutatása, bár lehet, hogy abban az időben már énekelték, de erről nem tudunk. Ez az egyetlen Liszt-dal, ami orosz szövegre született. A verset Alekszej Tolsztoj, az író unokaöccse írta, később lemezfelvétel is készült belőle.”

A koncert helyszínén mindenkinek kiosztottak egy lapot, rajta az elhangzó dalok magyar szövegével.

Ez az említett Liszt-dal: „Ne haragudj, barátom (Alekszej Tolsztoj)

Hárs Ernő fordításában ezt olvashattuk – miközben Sass Sylvia Prunyi Ilona zongorakíséretében énekelt:

(Ne szidj, barát, engemet)

Ne szidj, barát, engemet,
Haragod nekem nem árthat,
Csak puszta szavak, melyek
Fülemhez utat találnak.

Míg zuhognak, ömlenek
Hirtelen rám, oly csodásak,
Mintha igazgyöngyszemek
Ezüst tálra hullanának.

Számomra is megrendítő találkozás volt Liszt darabjával; a zeneköltőt megihlető Alekszej Tolsztoj versének szelleme most is átjárt: a két előadóművész interpretálta hangzuhatagokban az énekelt szöveg, a tündöklő vokalitás és a zongora áradó hangjai olyan poétikus hangulatot keltettek bennem, amire mostanáig kellett újra várnom! Nagy koncert - nagy élmény volt Sass Sylvia és Prunyi Ilona közös, jubileumi estje az Óbudai Társaskörben!

A zsúfolásig megtelt Díszteremben nyitott ajtók és nyitott ablak mellett zajlott le a koncert. Klíma nincs beszerelve a terembe, ezért Sass Sylvia kifejezett kérésének tett eleget ezzel a Társaskör személyzete. (Érdekes volt a nézőtér kialakítása is: ezúttal haránt formában helyezték el az ülőszékeket, hogy még többen férjenek el a teremben, így a bejárat a büféből nyíló, oldalsó ajtón át vezetett a koncert helyszínére - amit nyilván Sassnak az említett, egészségi okaira visszavezethető légjárás-igénye is támaszthatott. Mindenesetre, az ének-zene hangzását, az akusztikát semmi nem törte meg. )
353   Búbánat • előzmény351 2016-06-10 18:01:02
Köszönöm a beírt linket. Ezt most az előbbi bejegyzésben „aktiváltam”…
352   Búbánat • előzmény351 2016-06-10 18:00:00
„Maga az új Callas?” – beszélgetés Sass Sylviával

Szőke Cecília,- FIDELIO.HU, 2016.06.10. 10:37

Világhírű szopránunk, Sass Sylvia pályafutásának 45. évfordulóját és közelgő 65. születésnapját a szintén születésnapos Prunyi Ilona (75) társaságában ünnepelte az Óbudai Társaskörben június 6-án. A beszélgetés néhány héttel a koncert előtt készült.
351   Edmond Dantes 2016-06-10 14:31:28
http://fidelio.hu/zenes_szinhaz/2016/06/10/maga_az_uj_callas/
350   Búbánat 2016-06-08 21:46:45

SASS SYLVIA portréfilm – Duna TV- 1. rész

SASS SYLVIA portréfilm – Duna TV- 2. rész

SASS SYLVIA portréfilm – Duna TV- 3. rész

349   Búbánat 2016-06-06 09:59:12
A HÓNAP ESEMÉNYE - HÁRMAS ÜNNEP

Sass Sylvia dalestje az Óbudai Társaskörben

2016. június 6., 19:00 - Nagyterem (1037 Budapest, Kiskorona u. 7. )

Sass Sylvia – ének
Prunyi Ilona – zongora

R. Hahn: Chlorisnak
Saint-Saëns: Miért jött el hozzám?
R.Hahn: Ha a verseimnek szárnya volna…
Ravel: Vocalise Habanera formában
Ravel: Pavane
Ravel: Víz játéka
Liszt: A Rajnánál
Liszt: Ne haragudj, barátom
Liszt: Mérgezettek dalaim
Liszt: Az alpesi vadász
Liszt: Loreley (dalátirat zongorára)
Csajkovszkij: Dialógus
R. Strauss: Nyugodj meg, lelkem
R. Strauss: Holnap
R. Strauss: Ajánlás
Csajkovszkij: Románc
Dohnányi: Coppélia Valcer

Egy véletlen találkozás adta az apropót ehhez a koncerthez. A két művész – évtizedek után – egy belvárosi utcán botlott egymásba. Prunyi Ilona, aki 75. születésnapját kívánta egy koncerttel megünnepelni, örülve a váratlan találkozásnak, meghívta vendégnek egykori kedves szólistapartnerét. S a véletlenek folytatódtak: kiderült, Sass Sylviának is közeledik majdnem kerek születésnapja (65.), és éppen 45 éve van a pályán. Így lett hát hármas ünnep ez az este, melyre Sass Sylvia kedves dalaiból válogatott, köztük azokból a Strauss-dalokból, amelyeket egy lakatlan szigetre is magával vinne. Prunyi Ilona a dalok köré szerkesztette műsorát, a végére a finom, hajlékony Coppélia Valcert téve.

/Szőke Cecília/

Belépőjegy: 2000 Ft, diákjegy: 1000 Ft
348   Búbánat • előzmény279 2016-01-16 12:10:50
További adalék:

Sass Sylvia mint operettprimadonna! Ez az 1977-es portréműsora a televízióban

Riporter-műsorvezető: Antal Imre

Tartalom:

Antal Imre műsorvezető köszönti a nézőket, majd az opera- és a színházi lexikonból felolvassa a primadonna fogalom jelentésének két verzióját, majd egykori primadonnákról beszél. Közben fényképek: Küry Klára, Pálmai Ilka, Fedák Sári, Kosáry Emmy, Lábas Juci, Honthy Hanna.
Antal Imre beszélget a műsor vendégeivel. Sass Sylvia operaénekes elmondja, milyen szerepet játszik életében az opera mellett az operett. Vámos László rendező elmondja, szerinte ez a két zenei műfaj miben különbözik egymástól.

Operettrészletek Sass Sylvia előadásában, közreműködik az MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel Sebestyén András:

1. Jacques Offenbach: Szép Heléna – „Szép Heléna, így neveznek”...
2. Pjotr Csajkovszkij- Klein: A diadalmas asszony – „Drága, szerelmes virágok...”
3. Lehár Ferenc: Giuditta – „Ki tudja, miért van ez...” /km.: tánckar/.
4. Jacobi Viktor: Sybill – „A kandallóban rőzse ég...” /km.: Miller Lajos - ének/.
5. Johann Strauss: Cigánybáró – „Oly árva és jó nincs senki a földön...”
6. Lehár Ferenc: A víg özvegy - Vilja-dal /km.: tánckar/.

Szerkesztő: Ruitner Sándor

Zenei rendező: Fejes Cecília
347   Búbánat 2015-07-31 11:40:19

Áthoztam „A nap képe” topicból - legyen itt is nyoma:

1676 • parampampoli
Előzmény 1675 • Válasz erre
2015-07-31 09:56:39
Az enyémmel egyezik, én is rajongok azért az Elviráért. Egy argentín szakértő barátomtól egy ottani fiatal szoprán kért tanácsot, hogy tanuláshoz kinek a felvételét érdemes hallgatni. Ő pedig Sass felvételét ajánlotta referenciaként. Szóval vagyunk egy páran. -:)
Giseldából magyarul sajnos nem maradt fenn felvétel, a de legjobb Giseldájáról igen, a ROH 1976-os felvétele Carrerassal, Ghiuselevvel, Gardellivel. Bámulatos! A 83-as Hungaroton felvételét szokás csepülni, pedig nemzetközileg hatalmas siker volt. Hatalmas erőfeszítések árán -- ott voltam pár felvételen, láttam -- de nagyrészt sikerült kicsikarni magából a lehető legjobbat. Én nagyon szeretem azt is, gyakran hallgatom is.

1675 • IVA
Előzmény 1674 • Válasz erre
2015-07-31 02:35:33
A lombardok (különben nagyszerű) lemezfelvételét hallgatva mindig eszembe jut: hányszor, de hányszor énekelte Sass Sylvia még szebben, igézőbben Giseldát a színpadon – igaz (noha? – melyik szót használjam?), magyarul!
Viszont a színpadon nem realizálódott, csupán az Ernani-lemezen hallható Elvirájánál jobbat még sosem hallottam – ebben sem egyezik mindenki véleménye az enyémmel.

1674 • parampampoli
Előzmény 1672 • Válasz erre
2015-07-30 21:27:04
Mint Sass pályájának debütálásától folyamatos tanúja, úgy találtam, hogy az a hang, hangszín, csengés, amit én az ő fiatal hangjának neveznék, 1977-ig tartott. 1977-1979-ben a változás alig volt észlelhető, de azért lehetett tapasztalni, ha nagyon figyelt az ember, és persze nagyon jól ismerte a korábbiakat, meg az egész pályaívet, hogy a csengéséből vesztett kicsit, valamicskét tompult. 1979-et én az utolsó teljes értékű évének tekintek, 1980-as élő felvételein már másképp szól, noha stúdióban még majdnem teljesen tudta hozni a korábbi formáját is, erre bizonyíték az Ernani, a Kékszakállú és részben a Lombardok felvétele is. Mikor 1981-ben egy beugrással Toscát énekelt az Erkel Színházban, egyértelmű volt, hogy ez már nem ugyanaz a hang. Én rajongója maradtam akkor is, de a hibáit nem tagadtam le magam előtt se, mások előtt se, kaptam is a fejemre az elvakult rajongóktól bőven.

1673 • parampampoli
Előzmény 1671 • Válasz erre
2015-07-30 21:18:06
Horváth Esztert nagyon szerettem, de mikor pár éve újra meghallgattam a premier rádiófelvételét, úgy éreztem, hogy technikailag ő se birkózott meg Donna Annával -- és igen, bizony volt olyan előadás, amikor a Non mi dir áriának nem mert nekifutni, és kihagyták. Nem osztom véleményedet, hogy Sass ne lett volna jó Grófnő, sőt!! A rádiófelvételen is csodálatosan énekel, a "Dove sono"-t és a Levélkettőst senkitől szebben nem hallottam még. Donna Elvirája pedig minden volt, csak nem unalmas, mint korábban írtam, éppen hogy nagyon is izgalmas hangi alakítás volt. Melis Don Giovannija pedig nekem az örök etalon, volt és marad. Ahogy ő énekli a recitativokat, az egyszerűen tanítani való. Ugyanígy a Figaro Grófjában is. A fiatal Miller ezzel a szerepformálási tökéllyel nem tudott versenyezni, igen hamar abba is hagyta a szerepet. Sudlikot és Kincsest illetően maximálisan egyetértek, jó volt ugyan Kalmár is, de Kincsest, a fiatalos báj, hangi frisseség miatt szinte telibe találta a szerep. Rohonyi Anikó volt a másik Elvira, szép hangon énekelt, mint mindig, de itt-ott elképesztő zenei pontatlanságokkal. Mozart nem az ő világa volt. -:)

1672 • IVA
Előzmény 1667 • Válasz erre
2015-07-29 04:35:31
A Solti-lemez 1979-es. Úgy hallod, hogy Sass már öt évvel később nem olyan fiatal hangon énekelt?
Én csak 1983-ban, '84-ben kezdtem érezni, hogy vendégként énekelt Toscái, Mimijei már nem olyan jók, mint a korábbiak.

1667 • parampampoli
Előzmény 1666 • Válasz erre
2015-07-28 10:19:25
Sass Mozart-lemezét ha meghallgatod, hallani fogod, hogy fiatalon gyönyörűen énekelt Mozartot is. Donna Anna nagyon jó szerepe volt, de sajnos keveset énekelte, külföldön is ritkán. Nekem Solti Don Giovanni-felvételén is nagyon tetszik, jobban, mint Margaret Price Donna Annaként. Igaz, akkor már nem ugyanazon a fiatal hangon énekelt, mint 1974-ben, de sokkal izgalmasabban alakít hangilag, mint a számomra mindig kitűnő, de steril éneklésű kolleganője. Azt azonban sajnálom, hogy mikor Solti felajánlotta neki, hogy válasszon, melyik szerepet akarja a lemezen énekelni, nem Annát választotta. Mert akkor most meglenne vele kedvencem, a "Non mi dir" ária is, amelyet gyönyörűen énekelt, emlékszem, milyen ovációt kapott a nyílt színen utána. Kelen Ottaviójára nem emlékszem igazán, nagyon keveset énekelte, szerintem nem is szerette, mert érezte, hogy nem Mozart az ő világa. Ellenben a fiatal Berkes gyönyörű hangszínével isteni Ottavio volt az első szereposztásban.
346   Búbánat • előzmény345 2015-05-24 11:12:35
Ezen a héten minden nap Sass Sylvia volt a Dankó Rádió operettműsorának vendége, kivel a szerkesztő-műsorvezető Nagy Ibolya beszélgetett.
Aki végighallgatta a rádióban Sass „önvallomásait”, az előtt többnyire az eddigi három könyvéből és korábbi interjúiból is már megismert énekművész és a hitvalló ember személyes portréja bontakozott ki, aki azzal, hogy eljött a Nagymező utcai rádió stúdiójába Nagy Ibolyához, a rádióhallgató még jobban megismerhette őt, kihez régen , a színpadtól való visszavonulása előtt, sok-sok emlékezetes operaélmény is fűzte. Megtudhattuk tőle, mivel telnek mindennapjai, hol és hogyan él, milyen tervek foglalkoztatják, hogyan látja napjaink zenei életét; ebben hol a mi helyünk; milyen tapasztalatokat szerez énektanítványai oktatása során, vagy az énekversenyek meghívott zsűrijében helyet foglalva meg a mesterkurzusai alkalmából milyen benyomások érik, hol a helye a magyar zeneoktatásnak a nemzetközi trendek tekintetében. Említette a nyelvtanulás fontosságát is, mert egy operaénekesnek ma már több nyelven meg kell tudnia értetnie magát; nem elegendő, ha csak a szerepét magolja be olaszul, németül, franciául vagy angolul. Kiemelte, hogy nálunk a Zeneakadémián – a melléktárgyak tekintetében - sokkal alaposabb oktatás folyik, mint Rómában, Párizsban vagy Bécsben, ezért – megfelelő tanárok keze alatt – a növendékek ebből profitálhatnak. Sass Sylvia ma is aktívan dolgozik, fellép dalkoncerteken, és ír meg fest is, utazik sokfelé a világban; jelenleg Róma az „otthona”, az ottani Magyar Akadémia tagjaként énekkurzusokat tart, festményeiből kiállításokat rendez, készül negyedik könyve, ami várhatóan az idén megjelenik, operalibrettót írt, melyhez egy spanyol komponista zenét szerzett és az operát (A Díva) várhatón még az idén bemutatják. Elismeréseit, díjait, hazai és külföldi kitüntetéseit nagy becsben őrzi. Betegségét immár legyőzte, ez felszabadulttá teszi, de továbbra is fegyelmezetten, alázatosan, a maga szabta életritmusban éli meg életét.
Jövőre ünnepli 65, születésnapját és 45 éve lesz, hogy énekel. Ebből az alkalomból itthon egy nagyszabású ünnepi koncertet szeretne majd adni.

Sass Sylviától – búcsúzóul – régi rádiófelvételei közül a Csárdáskirálynőből Sylvia belépőjét, A cigánybáróból Szaffi dalát hallottuk (mindkét részleten az MRT Szimfonikus Zenekarát Sebestyén András vezényli – 1974. évi stúdiófelvételről), meg Kodálytól a Nausikaá-dalt (zongorán Dénes Erzsébet kísért), a Parasztbecsületből Santuzza áriája is elhangzott (az MRT Szimfonikus Zenekarát Medveczky Ádám vezényli) és ismét hallhattuk tőle Wolf Péter - Fülöp Kálmán Ave Maria-kompozícióját.

Az ismétlést még meghallgathatjuk ma 18 órától a Dankó Rádióban és online az internetes elérhetőségeken.
345   Búbánat 2015-05-21 11:07:24
Sass Sylvia sok évvel ezelőtt írt egy operalibrettót, La Díva címmel, amelyet Maria Callas élete ihletett. Erről a munkájáról akkoriban úgy nyilatkozott: mindig is izgatta a magánélet és a művészi pálya között feszülő, gyakran kibékíthetetlen ellentét, és Callas tragikus életútja szinte tálcán kínálja egy opera történetének alap¬jait. A zeneszerző, Alberto Santana még készíti a hangszerelést, a librettó olasz fordítása már megvan, és két helyről már érkezett jelzés, hogy bemutatnák.

Itt a Momuson már 2005-ben elárult részleteket a készülő alkotásról.
"Ez a két esztendő rengeteg mindenben megváltoztatott" (Sass Sylvia)
R. Zs., 2005-05-25 [ Interjúk ] Momus

„Nemcsak a könyvírás érdekli, hiszen az ön ötletéből, szövegkönyve alapján született egy egyfelvonásos opera is, A Díva.

- A darab gondolata évekig foglalkoztatott, s az elképzeléseim alapján készítette el szövegét egy tehetséges, fiatal író, Kal Pintér Mihály. Az olasz fordítás Leonardo Boldrini munkája, s már négy esztendeje dolgozik rajta egy spanyol zeneszerző, Alberto Santana, aki a napokban jelezte, nyárra befejezi a darabot, utána már csak a hangszerelés lesz hátra. Egyébként már több megkeresés is érkezett, úgyhogy bízom abban, 2008-ban valóban színpadra kerül…

- A darab az énekes magányosságáról szól, a díva-lét különleges és kegyetlen állapotáról.

- Sherrill Milnes mondogatta nekem mindig, s teljesen egyetértettem vele, hogy az ember, ahogy kilép a szállodai szobájából, már nem lehet a civil önmaga. A nem megfelelő meghajlás pedig egy zseniális előadás után is lehet illúzióromboló... Talán az énekesi pálya egyik legnagyobb nehézsége az, hogy a szerepnek nemcsak a színpadon kell megfelelni… S kérdés, hogy egy díva hogyan tud létezni az egyszer elkövetkező mindennapokban… Választhat-e más utat, amelyben a saját sorsát éli…”

A Kultúra.hu portál oldalára feltett interjúban (2010. július 18. ) pedig már arról számolt be Sass Sylvia, hogy Alberto Santana zeneszerző elkészült az operával. Várja a kinyomtatott változatot, hogy végre kezébe fogja a várva várt művet. Megható lenne számára, ha elsőnek a budapesti közönség ismerné meg az alkotást, amely Maria Callas művészete előtt tiszteleg. A történet nem az ő életrajza, bár sok mozzanata ismerős lehet. Egy nagy művész vívódásairól szól, amiben sok jeles énekes magára ismerhet.

Úgy látszik, nem sietik el „A Díva” opera bemutatását. A Dankó Rádió Túl az Óperencián adásában Sass Sylvia ma is csak pedzegette, hogy az elkészült operát már idén szeretné színpadon látni…

A mai operettműsorban Sass operettfelvételei közül meghallgathattuk a Vilja-dalt (km. az MRT Énekkara) A víg özvegyből. ((km. az MRT Énekkara, a további részletekben Melis György és Koltay Valéria énekelt még egy-egy dalt); Millöcker Dubarry című operettjéből Dubarry belépőjét („Mindegy nekem, mi lesz velem…”, ebből az operettből még két felvételen Petress Zsuzsa és Palcsó Sándor illetve Mátray Ferenc énekelt részleteket.)

A sokat emlegetett Maria Callastól Lauretta áriája került bejátszásra.

A szerkesztő-műsorvezető Nagy Ibolya Kovács József opera- és operetténekesre (Budapest, 1946. május 21. – Budapest, 2010. június 26.) emlékezett felvételeinek műsorra tűzésével (Marica grófnő: Hej, cigány!; Friderika: Ó, lányka, ó, lánykám”; Granada – dal)

A mai adás, melyet 18 órától megismétel a Dankó Rádió, A víg özvegy nyitányának részletével zárult, melyet maga a komponista, Lehár Ferenc vezényelt egy archív hangfelvételen.
344   Búbánat 2015-05-20 14:12:08
Sass Sylvia beszélgetőpartnere a mai napon is Nagy Ibolya volt a Túl az Óperencián című operettműsorban.

Sass az adásban szót ejtett itthoni tanárairól, akik a zeneakadémiai évek során tanították, akik őt mindenben segítették, támogatták; említette a megnyert szófiai énekversenyét; szólt az első operai bemutatkozásairól: még 1971-ben, 20 éves korában, végzős akadémistaként lépett fel a Carmenben (Frasquita). S jöttek az újabb szerepek is: Don Giovanni, Figaro házassága... Emlékezett a régi „nagyokra”, akikkel együtt énekelhetett, így Simándy Józsefre, Radnay Györgyre, Faragó Andrásra. Karmesterek közül Ferencsik Jánost, Lukács Miklóst, Lukács Ervint és Varga Pált említette. Kitért a betegsége után való, Franciaországban eltöltött évekre is.

Sass Sylvia rádiófelvételei közül még tegnap hallhattuk Tatjána levéláriáját az Anyeginből (MRT Szimfonikus Zenekar – Medveczky Ádám), elhangzott egy operettrészlet is: Csajkovszkij – Josef Klein: A diadalmas asszony – Márta románca (MRT Szimfonikus Zenekar – Sebestyén András), valamint Wolf Péter - Fülöp Kálmán dala: Ave Maria.

A mai műsorban a szerkesztő-műsorvezető Nagy Ibolya Sass következő rádiófelvételeit játszotta be:

- Puccini operájából Tosca imája (Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekarát Lukács Ervin vezényli)
- Richard Strauss dala (vers - Karl Henckell): Szeremhimnusz (Km. a Magyar Állami Hangversenyzenekara. Vezényel: Kovács János)
- Lehár Ferenc: Giuditta – Giuditta dala (km.: a Magyar Rádió Énekkara és Szimfonikus Zenekara, vezényel: Sebestyén András; „Bemutatjuk új operettfelvételeinket” – 1976. augusztus 16. Kossuth adó 20.25-21.05.): „Más nem csókol oly forrón, mint én...”
(Másik fordításban így hangzik:” Olyan forró ajkamról a csók…” – pld. Házy Erzsébet korábbi, 1967-es felvételén ezzel a dalszöveggel énekli.)

Az operettadásban, a Giuditta-felvételekről hallottuk még énekelni Koltay Valériát és Palcsó Sándort; Korondy Györgyöt és a Földényi Kórust; Zempléni Máriát és Korcsmáros Pétert.

Még egy operettből hallhattunk részleteket: ifj. Johann Strauss: Egy éj Velencében (Km. Szabó Miklós és a Földényi kórus; Kishegyi Árpád és az MRT Énekkara; Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert; Ilosfalvy Róbert.)

Az operettműsor ismétlését ma 18 órától újra meghallgathatjuk a Dankó Rádióban és az elérhető internetes oldalakról.
343   Búbánat 2015-05-18 10:41:35

Túl az Óperencián Sass Sylviával

„Sass Sylvia, a Liszt Ferenc-díjas operaénekesnő 1971-ben debütált az Operaházban, 1972-ben pedig megnyerte a Magyar Televízió énekversenyének első díját. Az 1980-as évek elejéig sikert sikerre halmozott, nemzetközileg is elismert szoprán énekesnő vált belőle. Többen a második Maria Callasnak tekintették, nem sokkal később azonban súlyos egészségügyi problémák miatt kénytelen volt visszavonulni az operaházak színpadairól.

A 2000-es években aztán Franciaországba költözött, ahol megismerkedett a festészet, és az írás művészeteivel is. Jelenleg Rómában dolgozik a Magyar Intézetben. Eddigi három kötete közül elsőként „A belső hang” címet viselő írása jelent meg, melyben életének és pályájának történetét, gondolatait, valamint hitvallását osztja meg az olvasóval. A színpadra koncertek és gálaelőadások alkalmával olykor még visszatér, de gyakran tart mesterkurzusokat is.

Operett felvételeit egyaránt őrzi a Magyar Rádió és Televízió archívuma is. A héten a Dankó Rádió sztárvendégeként köszönthetjük

Várjuk Önöket továbbra is minden nap 9 és 18 órakor.

Nagy Ibolya szerkesztő-műsorvezető”

Dankó Rádió, 2015. május 18-24., 9:04 ÉS 18:04


A mai első beszélgetés témái között szerepelt: a Római Magyar Intézetben végzett munkája; ha ideje engedi szívesen jár Rómában operakoncert-előadásokat meghallgatni, és mint elmondta meglepi, hogy évtizedek múltával is, kissé megváltozott külseje ellenére is sokan felismerik, sőt odajönnek hozzá és „selfie”-t készítenek vele. A beszélgetés során szóba került az eleinte hobbiként induló festészet iránti érdeklődése, ami mára kiteljesedett, sőt az írás is az előtérbe került nála (most írja a negyedik könyvét). Sass Sylvia úgy fogalmazta meg, számára „a festészet az írás és a zene elválaszthatatlan egymástól.”

A mai műsorban Sass Sylvia magyar rádiófelvételei közül elhangzott:

- Mascagni: Parasztbecsület – Santuzza áriája (Km. a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara & Medveczky Ádám)
- Kodály Zoltán: Nausikaá - dal (zongorán km. Dénes Erzsébet)
- Offenbach: Szép Heléna – románc (Km. Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Sebestyén András - „Bemutatjuk új operettfelvételeinket” – 1976. augusztus 16. Kossuth adó 20.25-21.05.)

A Szép Heléna más rádiófelvételeiről további részletek is elhangzottak az adásban. Így hallhattuk Páris ítéletét Kelen Péter előadásában (az MRT Szimfonikus Zenekarát Lukács Ervin vezényli.

A rádió teljes operettfelvételéről (1965 – MRT Énekkara és Szimfonikus Zenekara, a karmester: Bródy Tamás, a rendező: Horváth Ádám) pedig hallhattuk Orestes dalát Bende Zsolt és énekkar; az Álom-kettőst Házy Erzsébet és Réti József; a Királyok kupléját Kishegyi Árpád, Külkey László, Maleczky Oszkár, Melis György, Palcsó Sándor, Palócz László előadásában.

A műsorban végül még két részlet csendült fel Oscar Straus Varázskeringő című operettjének egy-egy felvételéről: Székelyhidi Hajnal és Kovács József énekelt egy keringő-duettet, illetve a Dinasztia- hármas hangzott el Barlay Zsuzsa, Palcsó Sándor és Kovács Péter tolmácsolásában arról a teljes stúdiófelvételről, melyet a Rádió Dalszínháza mutatott be 1967. március 25-én a Kossuth Rádióban 19.25 – 20.50 között. ( Az MRT Énekkarát és Szimfonikus Zenekarát Sebestyén András vezényelte. A zenei rendező Fejes Cecília, a rendező Horváth Ádám volt).


Tehát a délelőtti adás ismétlését meghallgathatjuk 18 órától a Dankó Rádióban és az internetes elérhetőségeken is.
342   Búbánat 2015-05-12 12:40:11
A témától kissé elkanyarodtunk: de engem most nem az foglalkoztat elsősorban, milyen volt fellépéseinél az arckifejezése, gesztusai, mimikája, vagy az artikulációja stb.
A jövő héten vele beszélget Nagy Ibolya a Dankó Rádió operettműsorában. Kíváncsi vagyok Sass Sylviára, hogy vajon a kényszerűségből, ideje korán lezárult operaénekesi pályájára miként emlékszik vissza? Az egyéb, színpadon kívüli művészi feladatairól (rádiós munkák, televíziós szereplései, felvételei) is hallunk tán tőle valami figyelemre méltó gondolatot. Különösen érdekelne, ha beszélne a színpadtól való visszavonulása utáni állapotáról, arról is, akkor milyen motivációk érték-foglalkoztatták, hogyan nyílt ki a számára más „megmutatkozási” formában, más művészi érvényesülésre a világ; hogyan fogadta be az a másmilyen környezet. Más tekintetben: a tanítás, mesterkurzusok, az alapítványi munkája, a festészetben való kibontakozása, a megjelent könyvei, az életforma váltása, a franciaországi letelepedése, mind - mind beszédtéma lehet. Érdeklődésre tarthatnának számot az énekhangképzésről, az énektechnikáról, zenepedagógiáról, a színpadi kifejezésmódról, a színjátszásról, a szereptanulásról és -megformálásról, az aktív énekes korszakában megélt „mesterségről” vallott nézetei; ahogyan szívesen hallanám, ha mesélne átélt művészi élményeiről, a fellépésekről, szerepekről, a pálya- és szereptársakról, karmesterekről, rendezőkről. És bizonyára örömmel hallanánk, ha jelenlegi munkáiról, elfoglaltságairól, napi tennivalóiról, időbeosztásáról: a mindennapi életéről is mesélne valamit majd a Dankó Rádión át a hallgatóságának.
341   chenier • előzmény340 2015-05-12 10:59:11
Hát persze, ezt mindenki tudja, és nem az érdemeit szerettem volna elvitatni tőle.
Nem erről volt szó!


340   Búbánat • előzmény339 2015-05-12 10:50:08
Tény, hogy Gardelli szívesen dolgozott vele.
339   chenier • előzmény338 2015-05-12 09:54:49
Akkor mindössze csak 34 éves volt, és ez ebben a legnagyobb tragédia!

A természetellenesség a tévés interjúkban is állandóan jelen volt szerintem. Ezért én egy interjúját sem tudtam teljesen végig nézni. Mindig volt egy pont, amikor azt mondtam, hogy nekem ennyi elég volt.
338   parampampoli • előzmény337 2015-05-12 09:32:40
Ott már csak árnyéka volt önmagának, akkor vált előttem világossá, hogy a hamarosan vége lesz a pályának, mert annyira megfogyatkozott a hangereje.
337   Búbánat 2015-05-10 21:10:20
Ott voltam 1985. december 27-én az Erkel Színházban Sass áriaestjén, melynek keretében operettekből is énekelt részleteket (az Opera zenekarát Medveczky Ádám vezényelte):

- Csajkovszkij-Klein: A diadalmas asszony – Márta románca
- Kálmán Imre: Marica grófnő – Marica belépője
- Millöcker: Dubarry – Dubarry dala „Mindegy nekem, mi lesz velem…”
- Offenbach: Szép Heléna – Heléna románca

Engem elsősorban az alig érthető magyar kiejtése zavart.
336   Cilike 2015-05-10 17:08:07
Én nagy Sass Sylvia-rajongó voltam, az összes lemeze megvolt nekem és remekül tudtam utánozni a modorosságait. De tény, később sajnos magam is rájöttem, hogy ő soha egy percig sem tudott természetesen viselkedni. A színpadon biztosan mindig valamilyen pózt öltött magára, de ami az én személyes találkozásaimat illeti, azokon is ezt tapasztaltam. Fene tudja, mi lehetett az oka, volt valami elképzelése, hogy milyennek kéne lennie egy dívának és megpróbált olyan lenni - mindenestre a drámai szerepekben súlyosan elsötétítette a hangját és az arcvonásait, a líraiakban és a civil megjelenésében pedig édelgett. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy nem volt nagyformátumú személyiség, de nem volt egy közvetlenül kommunikáló ember, az biztos.
335   Búbánat • előzmény334 2015-05-10 15:00:30
Igen, szánom-bánom és megkövetem Őt!
334   Petyus • előzmény333 2015-05-10 14:15:02
Macskást ki kell engeszteljed!
333   Búbánat 2015-05-10 13:44:56
333
332   Búbánat • előzmény331 2015-05-10 13:37:52
Pedig Sass biztosan ismerte Házy operettfilmjeit is...
331   telramund • előzmény330 2015-05-10 08:21:25
Na ő csak az egyik ,de legjobb példa,amit igazol a rengeteg hangfelvétel.És ha már Házynál tartunk érdemes,megnézni,hogy játszik egy primadonna például a Cigánybáró fimben vagy a jóval később készült Marica grófnőben.Nem szemforgatással és temérdek gesztikulációval éri el,hogy "Olyan forró ajkamról a csók" vagy "Oh ,ha kezembe kapnék egy férfit" vagy Szaffi belépőjét.
330   Búbánat • előzmény329 2015-05-09 19:45:12
Igen, nekünk az operaénekes Házy Erzsébet mint primadonna is lehet viszonyítási pont.
329   telramund • előzmény328 2015-05-09 19:18:16
Na én nem arról írtam, hogy az operett lenne paródia,hanem vannak olyanok ,akik úgy csinálják,hogy az lesz belőle:):)!Hangsúlyozom jelen esetben nem az énekről,hanem a sajátos játékról van szó.És azért írhatnék itt most gyorsan vagy 10 primadonnát akiknél a kettő együtt van és úgy gyakorolták a műfajt!(még kirándulás gyanánt is)
328   Búbánat • előzmény326 2015-05-09 19:10:19
Az "operett" valahol paródia. Ez igaz.
327   Búbánat • előzmény325 2015-05-09 19:09:32
Az előadásmód, a beállítás, az arckifejezés, a mimika, a járás, a tánc stb - legalábbis a Tv-műsorokban - sok esetben a rendező, a felvételvezető, az operatőr, a dramaturg és a forgatókönyvíró "fantáziájának" is a kivetítése a "primadonna" mozgás- és egyéb kultúrájára - amibe természetesen beleplántálja saját egyéniségét is. De ez persze nem csak az operetthősöket megjelenítő művészekre igaz, mert ezek a körülmények és hatások más előadóművészek munkájára is rávetülnek.
326   telramund • előzmény324 2015-05-09 19:01:03
Hát nem az operaénekesnőről ,hanem az operett primadonnáról írtam!.Paródia!És ez nem csupán az én szerény véleményem,mert az úgy sem számít,mert amatőr vagyok a kérdésben.:):):)
325   telramund • előzmény323 2015-05-09 18:59:22
Nem a szeretetről van szó,hanem az előadásmódról:)
324   parampampoli • előzmény322 2015-05-09 18:34:25
Ezzel a véleményeddel eléggé egyedül voltál a nagyvilágban. -:)
323   Búbánat • előzmény322 2015-05-09 17:48:38
Több televíziós portréműsorban énekelt operettet; rádió- és lemezfelvételeinek hangzó anyagáról is (playback). Élő rádiókoncerteken is adott elő operettrészleteket. Szereti a műfajt.
322   telramund 2015-05-09 17:43:10
Na akkor lesz sok mese-mese mátka az operett éneklésről.(Semmin olyan jól nem szórakoztam,mint amikor átélte a primadonna szerepeket.A hang még ok a mimika viszont kacagtató volt.)
321   Búbánat • előzmény320 2015-05-09 17:34:31
- egy héten át
320   Búbánat 2015-05-09 17:33:18
Már most felhívom a figyelmet:

Május 18-ától kezdődő héten - minden nap - Sass Sylvia lesz a vendég a Dankó Rádió Túl az Óperencián című operettműsorában. A beszélgetőtárs, a szerkesztő-műsorvezető: Nagy Ibolya
319   tollnok 2015-01-22 21:06:13
Verdi: Macbeth

Macbeth - Renato Bruson
Lady Macbeth - Sylvia Sass
Banco - Nicola Ghiuselev
Macduff - Carlo Bergonzi
Malcolm - Piero De Palma
Dama - Anna Di Stasio
Medico - Pietro Maccia
Conductor Fernando Previtali
Teatro Regio di Torino
Torino1977

Az előadás teljes video felvétele fent van a youtube-on.
318   Búbánat 2015-01-02 18:10:27
Sass Sylvia: Pro Cultura Hungarica

Akadémiai székfoglaló előadás – 2014. június 27.

„Sass Sylvia akadémiai székfoglaló előadásának címe a 2013. október 23-án, a Római Magyar Nagykövetségen átvett Pro Cultura Hungarica díjra utal. Mint elmondta, úgy érzi, hogy ez a díj nevében is kifejezi mindazt, melyet egész életében képviselt. Ez a szolgálat nagyon összetett – folytatta Sass Sylvia –, hiszen nemcsak a magyar zenei alkotások megszólaltatásával, értékeinek megőrzésével jár, hanem egy pedagógiai ideál átadásával, mely hagyományaival Liszt Ferenc gondolatait követi. Liszt Ferencet a példaképének tekinti több szempontból is. „Az első, számomra követendő példa, az örök megújulás vágya, mely sosem elégedett a már addig elért megfogalmazással. A nyugtalan útkeresés, mely állandóan újabb mélységeiben kutatja a zenei kifejezés eszköztárának lehetőségeit.[…]"
„[…] Visszaemlékezett a hetvenes évek elejére, pályafutása kezdetére. Húszévesen lépett be először az Operaház patinás épületébe, mint ösztöndíjas magánénekes. Tanulmányai alatt a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémián kiváló tanároktól kapott útravalót. Az énektanárnője Révhegyi Ferencné volt, a legendás Olga néni, akit még Richard Strauss tanított, általa felmérhetetlen szellemi javak birtokosává vált és Strauss dalirodalmának rajongója lett. A másik tanára, akire örök hálával gondol vissza: Varga Pál karmester, aki a szerepgyakorlat órákat tartotta, vele készült fel a Traviata főszerepére. Tanárainak 2006-ban megjelent A belső hang című könyvében állított emléket. Az Operaház tagjaként még találkozott egy olyan generációval, akik az egész magyar operajátszás meghatározó egyéniségei voltak. Együtt énekelhetett Simándy Józseffel, Melis Györggyel, Faragó Andrással, Házy Erzsébettel, valamint olyan kiváló karmesterrel dolgozhatott együtt, mint Ferencsik János, akivel Mozart: Figaro házassága című operájában a Grófné szerepét énekelte.[…]”
317   Búbánat 2015-01-02 18:09:45
Sass Sylvia mesterkurzusának zárókoncertje - 2014., videó-részlet

„Sass Sylvia Liszt Ferenc-díjas szoprán opera-énekes, a Magyar Művészeti Akadémia tagja idén április 23. és 25. között énekművészeti mesterkurzust tartott a Vigadóban. A két napos képzés célja az volt, hogy elmélyítse a fiatal, pályakezdő művészek énektechnikai és szerepfelfogással kapcsolatos ismereteit, ezzel hozzásegítve őket a világ operaszínpadain való érvényesüléshez. A mesterkurzuson résztvevő, különösen tehetséges fiatalok támogatása érdekében Molnár Antal, a Római Magyar Akadémia igazgatója külön felajánlást is tett: az intézet egy hónapon keresztül ingyen vendégül látja a kiválasztott magyar művészeket, és ez idő alatt Sass Sylvia tovább folytatja velük a megkezdett munkát.”
316   Búbánat • előzmény315 2014-10-04 19:06:08
"hallottam"
315   Búbánat 2014-10-04 19:04:46
Rómából „importált” muzsika – Sass Sylvia a Kodályban

„Sass Sylvia Liszt-díjas opera-énekesnő hosszú évek óta Rómában él. Mesterkurzusai nemzetközi hírűek lettek, és ő maga is büszke az általa felkészített tehetségek sikereire. Szívesen lépne fel velük Pécsett, a Kodály Központban, miután a napokban látogatást tett a Zsolnay Kulturális Negyedben és a koncertteremben.

– Már korábban is sok szépet halottam a Kodály Központról, de meg kell mondjam, minden elképzelésemet felülmúlta. Elég sok híres koncertteremben énekeltem a pályám során, de biztos, hogy ez egyike a legjobbaknak. Gratulálok hozzá a pécsieknek. Természetesen, kicsit ezért is jöttem, hogy Márta Istvánnal összedugjuk a fejünket, milyen együttműködést lehetne megvalósítani közösen. Egyelőre még csak álmodozunk.”
314   Búbánat • előzmény313 2014-10-04 18:53:25
Azt a szakramentumát annak a gépelőnek! - úgy látszik, saccolt...- még szerencse, hogy az ABC más betűi nem kísértették meg ennek kompenzálására és a "Sass" betűi hiánytalanul a helyén vannak!
313   IVA • előzmény312 2014-10-04 04:24:49
Jó, hogy énekel Sass Sylvia! (Saccra nézve: túl hosszan nyomta a c-t a gépelő.)
312   Búbánat 2014-10-03 23:01:34
SASS SYLVIA MOSONMAGYARÓVÁRON

FORRÁS: www.parlando.hu

„Az Újjáéledés Alapítvány jótékonysági koncertet rendezett 2014. július 5.-én Mosonmagyaróváron, a Szt. Gotthárd templomban.

"Műsortól, tehát művektől és interpretációtól elvonatkoztatva is nagy élmény volt ez a hangverseny. Sass Sylvia a lényével hozta magával a színpadot. Dalról-dalra más részletét aktivizálta a templom-térnek. Néha pár lépéssel behatárolható mini-színpadon nyilatkozott meg, máskor különböző irányban „bejárta” a teret. A hátsó padokban ülők számára kétségkívül az jelentette a legnagyobb élményt, amikor a művésznő a padsorok között haladva énekelt. Személyesebbé vált ily módon az élmény, és megszólítottabbá a közönség. A hallgatóság rendkívül fogékonynak bizonyult. Ugyan számonként tapsolt (ami a dalok okozta örömforrást tekintve érthető), de már-már operai közönségként viselkedett, amikor nem köszöntötte tetszésnyilvánításával a belépő művésznőt. Mert Sass Sylvia mindegyik 2-3 dalból álló blokkot színpadi jelenésként élte meg, éppen ezért - megélésből adódóan – valamennyit egyfajta saccra rapprezentazioneként élhettük meg.”
311   Búbánat • előzmény279 2014-09-28 22:51:15
Sass Sylvia említett Hungaroton-operettlemeze:

SLPX 16607 SASS SYLVIA – OPERETTDALOK - (1978.)

A1: Sylvia belépője [Csárdáskirálynő] (Kálmán Imre – Stein – Jenbach Béla – Békeffi István – Gábor Andor – Kellér Dezső)
A2: Dal [Guiditta] (Lehár Ferenc – Knepler – Löhner – Harsányi Zsolt)
A3: Jeanne dala [Dubarry] (Millöcker – Mackeben – Cremer – Knepler – Welleminsky – Szenes Andor)
A4: Románc [Szép Heléna] (Offenbach – Meilhac – Holévy – Fischer Sándor)
A5: Marica belépője [Marica grófnő] (Kálmán Imre – Brammer – Grünwald – Harsányi Zsolt) 22:37

B1: Románc [A diadalmas asszony] (Csajkovszkij – Klein – Friedmann-Lunzer – Jenbach Béla – Harsányi Zsolt)
B2: Vilja dal [A víg özvegy] (Lehár Ferenc – Léon – Stein – Mérei Adolf)
B3: Pompadour belépője [Pompadour] (Fall – Schanzer – Welisch – Harsányi Zsolt)
B4: Szaffi dala [A cigánybáró] (Strauss – Schnitzer – Fischer Sándor) 17:58

Km: az MRT ének- és zenekara.
Vezényel: Sebestyén András

Az ének-zene hanganyag a Magyar Rádióban készült 1976-77-ben.
310   Búbánat 2014-06-27 14:29:22
Ma délelőtt hangzott el a Bartók Rádióban
10.00 – 12.05 Hang-fogó
Benne, az első blokkban

1. Sass Sylvia énekel, km. MR Szimfonikus Zenekara, vezényel: Lukács Ervin:
a) Wagner: Tannhäuser - Csarnokária, II. felv.
b) Puccini: Tosca - Tosca imája, II. felv.
c) Verdi: A végzet hatalma - Leonóra áriája, IV. felv.

A mikrofonnál: Schaefer Andrea.
Szerkesztő: Bánkövi Gyula

A rádió hangtárából visszahallgatható a műsor.
309   von und zu Guttenberg • előzmény307 2014-06-23 08:33:39

Van úgy, hogy nem fülével hall az ember.
308   telramund • előzmény307 2014-06-22 18:57:39
jó fülű
307   telramund 2014-06-22 18:56:45
https://www.youtube.com/watch?v=StC6gYZtwiQ

Na ettől a szörny baritontól az állítólag jó fülü Sass Sylvia megkímélhetett volna!
306   Búbánat 2014-04-24 09:40:50
Ma délelőtt a Bartók Rádióban

10.00 – 12.00 Hang-fogó

1. Mendelssohn: Szentivánéji álom - nyitány (Berlini Német Szimfonikus Zenekar, vez. Vladimir Askenazi), 2. Berlioz: Nyári éjszakák - dalciklus Theophil Gautier verseire - a) Villanella, b) A rózsa, c) A lagúnákon, d) Távollét, e) A temetőben, f) Az ismeretlen sziget (David Daniels - kontratenor, Ensemble Orchestral de Paris, vez. John Nelson), 3. Schumann: Adagio és allegro Op. 70. (Friedrich Ádám - kürt, Falvai Sándor - zongora),

4. Sass Sylvia énekel
km. Erkel Ferenc Kamarazenekar, művészeti vezető: Áldor Lili

a) Rossini: Tell Vilmos - Matilde románca, II. felv.,
b) Mozart: Basta vincesti - hangversenyária K. 486/a,
c) Gluck: Iphigénia Taurisban - Iphigénia áriája, I. felv.,

5. Haydn: C-dúr szonáta Hob.XVI:50. (Ránki Dezső - zongora), 6. Lemezújdonság - Vivaldi: La Cetra Op. 9. - hegedűversenyciklus. Ea. és a Holland Barokk Társaság Zenekarát vez. Rachel Podger, a) B-dúr No. 7., b) d-moll No. 8., c) B-dúr No. 9.

A mikrofonnál: Schaefer Andrea.
Szerk.: Bánkövi Gyula
305   Búbánat 2013-12-21 14:31:03
„Az angyalok bűvöletében”

Opera Világ, 2013. december 21.

Beszélgetés Sass Sylvia operaénekesnővel – VONA ILDIKÓ interjúja
304   Búbánat 2013-09-16 13:51:39
Sass Sylvia – portréfilm, 2003

’Németh László írja naplójában: "Minden ember repülni vágyik, s mindenki azzal repül, amivel tud. Az én szárnyam a betű volt..." Sass Sylviát az ének röpíti már évtizedek óta. A világhírű drámai szoprán nevét ma már számtalan verseny, díj és elismerés fémjelzi szerte a világon. És hogy milyen a művész mögött az ember?... Talán most megtudhatjuk.’

A portréfilmben Sass Sylvia életéről, pályájáról vall, melyet meg-megszakít egy-egy zenei részlet. A művésznő előadásában részleteket láthatunk és hallhatunk az alábbi művekből:

Lehár Ferenc: Giuditta
Verdi: Ernani
Farkas Ferenc: A bűvös szekrény (Km. Sólyom-Nagy Sándor, Gregor József)
Jacobi: Sybill (Km.: Miller Lajos)
Liszt: Freudvoll und Leidvoll
Offenbach: Szép Heléna
Gounod: Faust
J. Strauss: A cigánybáró
Verdi: A végzet hatalma

Operatőr: Nagy-Bozsoky József
Rendező: Sára Balázs

Szerkesztő: Major Eszter
Főszerkesztő: Ugrin Aranka

Duna Televízió – 2003

(28 perc)
303   Haandel • előzmény302 2013-09-15 18:58:06
Köszi!
Lemezelő → ~17:59:00
302   Búbánat 2013-09-15 10:36:43
Ma délután a Bartók Rádióban

16.00 – 18.30 Lemezelő - nem csak gyűjtőknek

I. Muzsikus legendák: Lukács Ervin karmester. Vendég: Várkonyi Judit, a Magyar Állami Operaház sajtófőnöke.

II. Kincskereső - hallgatóink fonotékájából. Vendég: Sass Sylvia énekművész.

A mikrofonnál: Madarász Zsolt.

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
301   Búbánat 2013-08-17 20:49:05
Sass Sylvia Rómában –interjú a Vatikáni Rádió stúdiójából

Network.hu, 2013.07.23.

„Sass Sylvia világhírű operaénekesnő immár második éve a Római Magyar Akadémia kulturális programjának aktív résztvevője.
Rendkívül sokoldalú művészi arculata és sok éves világszintű tapasztalatai kiapadhatatlan forrást jelentenek a mai fiatal tehetséges művészek számára, akik nem csak szakmai tudásából, de emberi, lelki gazdagságból is meríthetnek.
Róma iránti vonzódásáról, az itt eltöltött időszak értékes, gyümölcsöző kulturális együttműködéséről és a jövőre vonatkozó terveiről kérdezte Jánosi Dalma. „
300   IVA • előzmény299 2013-07-20 00:38:26
OFF: Olasz szövegűek, de olaszul csak kicsit tudok malackodni, bécsiül valamivel jobban.
299   macskás • előzmény297 2013-07-19 09:47:47
Mindkettő jöhet, + marcipános, de nem olasz szövegűek? Vagy én értettem félre valamit?
298   Heiner Lajos • előzmény294 2013-07-19 09:07:38
7 fok, pluszban, de nem Fahrenheitban, nem az.
297   IVA • előzmény296 2013-07-19 01:20:27
Mely nyelvekkel, kedves Macskás? Tej- vagy étcsokoládés nyelvekre gondolsz?
296   macskás • előzmény295 2013-07-18 11:05:15
Iva, és mi van a nyelvekkel?
295   IVA • előzmény292 2013-07-18 04:42:50
Márpedig a jelenet így szerepel a librettóban:
Romanza e Scena
Lucia e Santuzza
Különben is, mitől lenne románcabb Radames áriája, mint a Santuzzáé? Mindketten a kedvesükről énekelnek. Santuzza keserűséggel és kétségbeesve meséli el szerelme történetét, 3. személyben („Als Euer Sohn einst fort zog”...), Radames elragadtatással szól szerelméről és vágyáról, 2. személyben („Holde Aida, wann legst du dich nieder?”...).
294   tiramisu • előzmény293 2013-07-17 21:56:05
Tényleg nagy a hőség! :-)))
293   Heiner Lajos • előzmény292 2013-07-17 19:14:57
Igen, gyermektelenül maradt nagyapja kisebbik fia idősebb lányának, Radamesnek énekli az opera előjátékában.
292   joska141 • előzmény291 2013-07-17 18:07:54
Ez most egy új szám, részlet a Parasztbecsületben?

. Mascagni: Parasztbecsület - Santuzza "románca"???

Hm...
291   Búbánat 2013-07-17 11:18:45
Most sugározza a rádió az alábbi adást - benne Sass Sylvia a műsor utolsó részében énekel

Bartók Rádióban 10.00 – 12.00: Hang-fogó

I. Vivaldi: Nisi dominus - 126. zsoltár (Takács Klára - szoprán, Magyar Állami Hangversenyzenekar, vez. Szerekes Ferenc, orgonán km. Áchim Erzsébet),
II. Corelli: D-dúr szonáta Op. 5. No. 1. (Csalog Benedek - barokk fuvola, Léon Berben - csembaló),
III. M. Haydn: A-dúr szimfónia (Capella Savaria, vez. Németh Pál),
IV. Schubert: d-moll vonósnégyes (A halál és a lányka) (Keller Vonósnégyes, tagjai: Keller András, Pilz János - hegedű, Gál Zoltán - mélyhegedű, Kertész Ottó - gordonka)

V. Sass Sylvia énekel:
1. Mozart: Ah lo previdi - recitativo és ária K. 272. (km. Magyar Állami Operaház Zenekara, vez. Lukács Ervin)

2. Mascagni: Parasztbecsület - Santuzza románca

3 Catalani: La Wally - Wally áriája I. felv. (km. MR Szimfonikus Zenekara, vez. Medveczky Ádám)

A mikrofonnál: Schaefer Andrea

Szerk:: Bánkövi Gyula
290   IVA 2013-07-13 00:32:00
A Fb. "Magyarország képalbum" nevű oldala tegnap megemlékezett Sass Sylvia 62. születésnapjáról.
289   Búbánat 2013-04-02 11:23:02
Bartók Rádió, ma 13.27 – 14.30

Sass Sylvia és Gáti István dalestje

Zongorán km.: Dénes Erzsébet

1. Mozart: a) Kloéhoz K. 524, b) Lujza levelei K.520, c) Alkonyat K.523 (Sass)

2. Beethoven: A távoli kedveshez - dalciklus Alois Jeitteles verseire (Gáti)

3. Liszt: a) Mignon, b) A thulei király, c) Loreley, d) A pásztor, e) Ha én dús király volnék (Sass)

4. Ravel: Don Quijote dalok Paul Morand verseire - a) Romantikus sanzon, b) Epikus sanzon, c) Bordal (Gáti)

((Zeneakadémia nagyterme, 1975. április 30. - a múlt csütörtöki adás ism.)
288   Búbánat 2013-03-30 14:19:23
„Sass Sylvia irányításával adták elő Bartók Béla operáját Rómában.”

Vona Ildikó tudósítása és villáminterjúja Sass Sylviával. (Opera-világ)

Sass Sylvia: „Már szinte hagyomány, hogy minden januárban egy mesterkurzust tartok a Római Magyar Akadémián, ahova számos országból érkeztek a jelentkezők. Idén olasz, lengyel, francia, koreai és magyar művészek érkeztek, akikkel egy héten át foglalkoztam; a záró koncerten Liszt dalai is szerepeltek, mely a kurzus résztvevőinek kötelező anyag.”


287   taber • előzmény285 2013-01-22 15:16:54
Örülök, köszönöm :)
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:30 : Budapest
MÁV Szimfonikus Zenekar Próbaterme

"Búgócsiga 3."
Zenés foglalkozás, zenehallgatás babákkal érkező családok számára

18:00 : Budapest
Erkel Színház

HUMPERDINCK: Jancsi és Juliska

18:00 : Budapest
MÁV Szimfonikus Zenekar Próbaterme

"Szeretethang 3."
Koncert várandós kismamák, és az őket kísérők részére

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Hargitai Géza tanítványai

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Fülei Balázs tanítványai

19:00 : Budapest
RS9 Színház

Paizs Miklós (játék), Kertész Ágnes (hegedû), Szabó Anna (brácsa), Kertész Endre (gordonka)
Don Giovanni "ujjbábopera"

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Meláth Andrea (ének), Horn András (klarinét), Farkas Katalin (hegedű), Ittzés Gergely, Fülep Márk, Drahos Béla (fuvola) és növendékei, Nagy Izabella, Kovács Eszter, Ruskó Rózsa, Tóth Ágnes (fuvola)
"Gábor József emlékhangverseny"
Bach, Mozart, Roussel, Hue, Jolivet, Bartók, Orbán György művei

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Andrew Tyson (zongora)
SCHUBERT: A-dúr szonáta, D. 664
CHOPIN: cisz-moll mazurka, op. 50
CHOPIN: Desz-dúr mazurka, op. 30
CHOPIN: C-dúr mazurka, op. 33
CHOPIN: Asz-dúr ballada
ALBÉNIZ: Ibéria-szvit
LISZT: Spanyol rapszódia

20:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Bajári Levente és partnere
Vox Humana Kórus (karigazgató: Sándor Bence) Óbudai Danubia Zenekar Vezényel: Hámori Máté
"Klasszikus karácsony 2017"
Békebeli advent
GLINKA: Ruszlán és Ludmilla – nyitány
CSAJKOVSZKIJ: Diótörő-szvit, op. 71a
HÄNDEL: Messiás, HWV 56 – nyitókórus
SAINT-SAËNS: 3. (c-moll) szimfónia, op. 78 („Orgona”) – II. tétel
ELGAR: Vonósszerenád, Op.20
MOZART: Ave verum corpus, K. 618
Nosztalgia karácsony – egyveleg:
Pásztorok, pásztorok; A kis Jézus megszületett; Karácsonynak éjszakáján; Hull a pelyhes, Kis karácsony
09:30 : Szombathely
Bartók Terem

"Karácsonyi ünnepvárás"
ismétlés: 10:45

18:00 : Szentendre
Városháza díszterme

A Vujcsics Tihamér Zeneiskola népzene tanszaka
"Adventi népzenei koncert"

21:00 : Pécs
Kodály Központ

Pannon Filharmonikusok
Bősze Ádám − házigazda
Vezényel: Vajda Gergely
"Angol nyelvű beavató koncert"
Dohnányi Ernő: Szimfonikus percek, op.36
Richard Strauss: Till Eulenspiegel vidám csínyjei
A mai nap
született:
1896 • Ádám Jenő, zeneszerző, kóruskarnagy, zenepedagógus († 1982)
1947 • Pászthy Júlia, énekes
elhunyt:
1956 • Geyer Stefi, hegedűs (sz. 1881)
1963 • Rösler Endre, énekes (sz. 1904)