vissza a cimoldalra
2017-10-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1211)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (59874)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3847)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc előadók (2812)
Momus társalgó (6052)
Milyen zenét hallgatsz most? (24975)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2273)
Kedvenc művek (141)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11180)
A csapos közbeszól (94)

Marton Éva (717)
Operett, mint színpadi műfaj (3288)
Jonas Kaufmann (2128)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (298)
Bartók Béla szellemisége (211)
Élő közvetítések (6635)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1120)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1113)
Franz Schmidt (2921)
Balett-, és Táncművészet (5405)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (467)
Lehár Ferenc (576)
Zenetörténet (191)
Kodály Zoltán (342)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2361)
Palcsó Sándor (179)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Abbado – az ember (Búbánat, 2008-08-07 22:36:55)

   
142   Heiner Lajos • előzmény140 2017-06-27 10:42:14
Ld. 138.
141   Alvaro 2017-06-27 09:33:02
vagy én értelmezem félre, amit a szerző "modern zene " alatt ért...
140   Alvaro 2017-06-27 09:29:52
Nem hinném, hogy Abbado Mehtának köszönhette a karrierjét. De tény, hogy mindketten Bécsben tanultak és Hans Swarowsky osztályában életre szóló barátságot kötöttek. Karajan nem a Bécsi Szimfonikusok, hanem a Filharmonikusok vezénylésére hívhatta meg esetleg, bár inkább maguk a Filharmonikusok szokták meghívni, kivel szeretnének dolgozni. Alapvető tévedés, hogy a modern zenéért nem lelkesedett. Gondoljunk csak a bécsi igazgatósága alatt bemutatott Wozzeck és Lulu produkciókra, valamint a Wien Modern lemezre, amelyen Ligeti, Nono, Boulez, Rihm műveit vezényli a Bécsi Filharmonikusok élén. Saját bevallása szerint is fontosnak tartotta a XX. századi alkotásokat. Lehet vitatkozni arról is, vajon Karajan tényleg a nácik leghűségesebb karmestere volt - e....
139   Búbánat 2017-06-27 09:04:57
Hát ilyen megközelítésű cikket - adatokkal szolgáló életrajzot - eddig még nem olvastam Abbadóról…

Mai születésnapos: Claudio Abbado, egy utolérhetetlen zsidóbérenc zseni

www.mazsihisz.hu, 2017-06-26 21:25:40

138   Búbánat 2017-01-15 10:26:37
Bartók Rádió mai műsorán szerepel

22.00 – 23.00 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

Claudio Abbado vezényel

1. Anton Webern: Passacaglia Op. 1. (1908) (Bécsi Filharmonikus Zenekar)

2. Ligeti György: Kettősverseny (1972) (Jacques Zoon - fuvola, Douglas Boyd - oboa, Európa Kamarazenekar)

3. Salvatore Sciarrino: Önarckép (1982) (Európa Kamarazenekar)

4. Karlheinz Stockhausen: Gruppen (1955-1957) (Berlini Filharmonikus Zenekar, vez. Friedrich Goldman, Marcus Creed)

A mikrofonnál: Varga János
Szerkesztő: Bánkövi Gyula
137   Búbánat 2017-01-12 11:59:29
Miklósa Erika Abbadóról:

Beszélgetés Miklósa Erikával

Forrás: faymiklos.blog.hu/2017/1/

* Egy énekes mit tud tanulni egy karmestertől?

* Rengeteget. Nézzük akkor Abbadót. A legfontosabb az alázat. Előtte volt tapasztalatom Riccardo Mutival, aki úgy hatszáz méterről odaintett, hogy „ungherese, vieni”. Azt hittem nem jegyezte meg a nevemet, de most nyáron találkoztam vele Ravennában, mondtam neki, hogy biztos nem emlékszik rám, ő meg azt mondta, hogy Erika. Szóval tudta. De sose szólított Erikának.

* Ez egy módszer, frászban tartani az énekeseket. Abbado nem ilyen volt, gondolom.

* Addig is meglehetősen jó karmesterekkel dolgozhattam, de ő teljesen más dimenzió volt. Folytak ki az ujjai közül a hangjegyek, a zene, a tudás, a műveltség.

* Hogy tudod ezt tovább vinni?

* Ezt sehogy. Talán úgy, hogy bennem van. Én már a betegsége után találkoztam vele, és ez biztos sokat változtatott rajta. Nem volt érinthetetlen, mégis éreztük, hogy hol a határ, amit nem szabad átlépnünk. Közben velünk ebédelt, vacsorázott, sétált, bohóckodott. Emberien tudott viselkedni, és észre sem vetted, hogy közben átadta a tudását. Megcsináltad rögtön amit kért, mert úgy kérte. Vagy mondott egy koloratúra megoldást, ami addig eszembe sem jutott. Azt gondoltam róla, hogy egy isten, aztán rájöttem, hogy nem isten, de pont az a jó benne.

136   Búbánat 2016-05-23 10:21:30
A Classica csatornán láthatjuk ma délután és este is:

ROSSINI: IL BARBIERE DI SIVIGLIA
Die schönsten Opernfilme

23.05.2016 13:00

LÄNGE DES PROGRAMMS: 02:21:08

DIRIGENT: Claudio Abbado

INSZENIERUNG: Jean-Pierre Ponnelle
BÜHNENBILD: Jean-Pierre Ponnelle
KOSTÜME: Jean-Pierre Ponnelle

SOLIST GESANG:
Hermann Prey (Figaro)
Teresa Berganza (Rosina)
Luigi Alva (Graf Almaviva)
Enzo Dara (Doktor Bartolo)
Paolo Montarsolo (Basilio)
Stefania Malagu (Berta)
Karl Schaidler (Ein Notar)
Luigi Roni (Offizier)
Hans Kraemmer (Ambrogio)
Renato Cesari (Fiorello)

Chor des Teatro alla Scala
Orchester des Teatro alla Scala

D, 1972

NÄCHSTE AUSSTRAHLUNGEN:
23.05., 20:00
24.05., 03:00
135   Búbánat 2016-05-09 11:53:12
Délután 13 és este 20 órától láthatjuk a Classica csatornán Rossini remekművének operafilmre adaptálását:

ROSSINI: LA CENERENTOLA (HAMUPIPŐKE)
Die schönsten Opernfilme

09.05.2016 13:00

LÄNGE DES PROGRAMMS: 02:30:51

DIRIGENT: Claudio Abbado

INSZENIERUNG: Jean-Pierre Ponnelle
BÜHNENBILD: Jean-Pierre Ponnelle
KOSTÜME: Jean-Pierre Ponnelle

SOLIST GESANG:
Frederica von Stade (Cenerentola)
Francisco Araiza (Don Ramiro)
Margherita Guglielmi (Clorinda)
Laura Zannini (Tisbe)
Claudio Desderi (Dandini)
Paolo Montarsolo (Don Magnifico)
Paul Plishka (Alidoro)

Chor des Teatro alla Scala
Orchester des Teatro alla Scala

BILDREGIE: Jean-Pierre Ponnelle

D, 1981

NÄCHSTE AUSSTRAHLUNGEN:
09.05., 20:00
10.05., 03:00
134   lujza • előzmény133 2016-01-03 02:08:03
Mennyivel jobb volt, mint a 31-én sugárzott Rattle gála!
133   Búbánat 2016-01-02 10:58:44
A Classica csatorna sugározza délután:

GALA AUS BERLIN - SONGS OF LOVE AND DESIRE
Aus der Berliner Philharmonie

02.01.2016 13:15

Länge des Programms: 01:29:10

Dirigent: Claudio Abbado

Solist Gesang:

Mirella Freni (Sopran)
Christine Schäfer (Sopran)
Marcelo Álvarez (Tenor)
Simon Keenlyside (Bariton)

Orchester:
Berliner Philharmoniker

D, 1998

Nächste Ausstrahlungen:

02.01., 21:15
03.01., 04:15


Liebe und Sehnsucht lautete das Motto des traditionellen Silvesterkonzerts der Berliner Philharmoniker 1998:

Wolfgang Amadeus Mozart, Le nozze di Figaro: Ouvertüre; "Deh vieni, non tardar, o gioia bella" (Christine Schäfer) - Don Giovanni: "Deh, vieni alla finestra" (Simon Keenlyside) - Die Zauberflöte: "Bei Männern, welche Liebe fühlen" (Christine Schäfer, Simon Keenlyside) - Don Giovanni: "Fin ch’han dal vino" (Simon Keenlyside); "Là ci darem la mano" (Christine Schäfer, Simon Keenlyside).

Georges Bizet, L'Arlésienne-Suite: Carillon - Farandole

Gioachino Rossini, La gazza ladra: Ouvertüre

Giuseppe Verdi, Rigoletto: "È il sol dell’anima ... Force mio padre ... Addio" (Christine Schäfer, Marcelo Álvarez) - "Caro nome che il mio cor" (Christine Schäfer) - "La donna è mobile" (Marcelo Álvarez) - Un ballo in maschera: Eri tu che macchiavi quell'anima (Simon Keenlyside)

Hector Berlioz, Le Carnaval romain

Peter Tschaikowsky, Eugen Onegin: Polonaise - Briefszene der Tatjana (Mirella Freni)

Giuseppe Verdi, La Traviata: "Libiamo ne' lieti calici".

132   Búbánat • előzmény129 2015-09-05 11:09:28
Ma újból meghallgathatjuk a Bartók Rádióban:

13.38 – 14.30 Mozart: Requiem

131   parampampoli • előzmény130 2015-08-25 22:22:15
Valami ilyesmit éreztem mindig én is, ha láttam, hallgattam.
130   tiberio • előzmény127 2015-08-25 20:32:15
Abbado számomra mindíg a szép EMBER volt. ( Kicsit hezitáltam, hogy a szépet szedjem-e nagy betűvel. Az is, úgy is igaz lenne. ) Halálfejnek is szépnek láttam, úgyis szerettem! Mindegy volt, csak muzsikáljon!
129   Búbánat 2015-08-24 11:49:26
A Bartók Rádió esti műsorán szerepel

21.08-22.00 Mozart: Requiem

Salzburgi Dóm, 1999. júliu

Karita Mattila - szoprán
Sara Mingardo - mezzoszoprán
Michael Schade - tenor
Bryn Terfel – basszus

A Svéd Rádió Énekkara,
A Berlini Filharmonikus Zenekar

Vezényel: Claudio Abbado

(Ism.: szeptember 5., 13.38)
128   tiramisu • előzmény126 2015-06-27 23:40:39
Nincs szó, csak zene...
127   lujza • előzmény126 2015-06-27 02:17:00
Megrendítő látni ezt a szenvedő arcot, aki ilyen csodára képes.
126   Búbánat 2015-06-26 12:18:13
Ardelao fórumtársam A nap képe topicba belinkelte, de legyen itt is meg:

In memoriam Claudio Abbado (1933-2014)

In remembrance of Claudio Abbado, the "Lacrimosa" from Wolfgang Amadeus Mozart's "Requiem" as it was performed by the Lucerne Festival Orchestra under his baton at the Lucerne Festival in 2012.


125   lujza 2015-01-20 00:49:20
Abbado halálának évfordulóján a Classica tv az egész következő hétvégét a maestro felvételeinek szenteli, sőt, már hét közben is gyakrabban szerepel.
124   Búbánat 2015-01-08 11:55:27
Bartók Rádióban ma déltől hallgatható:

12.05 Hangversenykülönlegességek

12.05 – 13.10 Claudio Abbado utolsó hangversenye

Bruckner: IX. szimfónia

Km. a Luzerni Fesztivál Zenekara

Luzerni Concert Hall, 2013. augusztus 26.
123   Búbánat 2014-03-27 11:17:29
Ma délben a Bartók Rádióban

12.05 Hangversenykülönlegességek

12.05 – 13.34 Claudio Abbado magyarországi hangversenyeiből - V. (befejező) rész

Verdi: Requiem

Shirley Verrett
Lucia Valentini Ferrari
Gulyás Dénes
Paul Plishka - ének,

Milánói Scala Ének- és Zenekara

Vezényel: Claudio Abbado

(Erkel Színház, 1981. június 15.)
122   Búbánat 2014-03-20 10:05:41
Ma délben a Bartók Rádióban

12.05 Hangversenykülönlegességek

12.05 – 13.29 Claudio Abbado magyarországi hangversenyeiből V/4. rész

Mahler: IX. szimfónia

Európai Ifjúsági Szimfonikus Zenekar

Vezényel: Claudio Abbado

Budapest Kongresszusi Központ, 1986. július 30.

Hangmérnök: Mosó Endre
Zenei rendező: Bárány Gusztáv

Szerkesztő: Veisz Gábor

Befejező rész: jövő csütörtök, 12.05
121   Petyus • előzmény120 2014-03-13 14:15:51
Úgy tudom, díszdobozban jelentek meg Verdi-operák Abbadóval.
120   Búbánat 2014-03-13 11:19:25
Ma délben a Bartók Rádióban

12.05 Hangversenykülönlegességek

12.05 Claudio Abbado magyarországi hangversenyeiből V/3. rész

A Londoni Szimfonikus Zenekar játszik

Vezényel Claudio Abbado

1. Britten: Variációk és fúga egy Purcell-témára

2. Sztravinszkij: A tűzmadár – szvit

3. Beethoven: VII. szimfónia

Ráadás:
a) Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok – Előjáték
b) Prokofjev: Rómeó és Júlia - balett – részletek

Erkel Színház, 1977. május 13.

(V/4. rész: jövő csütörtök, 12.05)
119   Búbánat 2014-03-05 21:38:17
Holnap délben a Bartók Rádióban

12.05 Hangversenykülönlegességek

12.05 – 13.39 Claudio Abbado magyarországi hangversenyeiből -V/2. rész

A Magyar Állami Hangversenyzenekar hangversenye

Vezényel Claudio Abbado

1. Berg: Három zenekari darab Op. 6,

2. Wagner: Trisztán és Izolda - Előjáték és Izolda szerelmi halála,

3. Beethoven: III. (Eroica) szimfónia

(Erkel Színház, 1969. szeptember 30.)

(V/3. rész: jövő csütörtök, 12.05)
118   Búbánat 2014-02-27 12:53:37

A Bartók Rádió ma déltől sugározza

12.05 Hangversenykülönlegességek

12.05 – 13.35 Claudio Abbado magyarországi hangversenyeiből (V/1.rész)

A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának Brahms-hangversenye

Vezényel: Claudio Abbado

Km. Dino Ciani - zongora

1. d-moll zongoraverseny (Ciani)

2. I. szimfónia

(Zeneakadémia Nagyterem, 1968. március 23.)

(V/2. rész: jövő csütörtök, 12.05)
117   Búbánat • előzmény112 2014-02-22 16:23:02
El ne felejtsük! Az M1 csatornán éjjel 0.20 - 1.55 óra között Verdi Requiemjének közvetítését láthatjuk az Erkel Színházból - Abbadóval az élen! (1981)

Km. a Milánói Scala énekkara és zenekara, a szólista-kvartett: Verrett, Obrazcova, Kelen, Ghiaurov.
116   telramund • előzmény112 2014-02-09 10:32:26
Nagyszerű hir!
115   Búbánat 2014-02-09 10:17:48
A Mezzo csatornán ma 13.30-tól Abbado Mahler II. szimfóniáját dirigálja

Mahler - Symphony No. 2 "Resurrection" / Claudio Abbado, Eteri Gvazava, Anna Larsson, Orfeon Donostiarra, Lucerne Festival Orchestra (2005)
114   lujza • előzmény112 2014-02-09 01:12:53
Hurráá!!!
Ha mindig így történne, akkor igazán sok szép zenei felvétel menne a magyar tv-ben.
113   Spangel Péter • előzmény112 2014-02-08 16:45:49
Szuper! Érdemes volt! Talán máskor is sikerrel járhatunk emlékezetes előadások felidézésével, csak ne haláleset miatt...
112   Búbánat • előzmény81 2014-02-08 15:03:27
A közös óhaj meghallgatást nyert: a televízió M1 csatornája 2014. február 22-én éjjel, pontosabban már 23-án, 0.20 - 1.55 óra között leadja Abbadó és a Milanói Scala együttesének Erkel Színházbeli Verdi-Requiem koncertje televíziós felvételét!!!

Claudio Abbado 1933 - 2014

Verdi: Requiem

Erkel Színház, 1981. június 16.

Shirley Verrett
Jelena Obrazcova
Kelen Péter
Nicolai Ghiaurov

Milánói Scala ének- és zenekara

Vezényel: Claudio Abbadó

(90 perc)
111   Heiner Lajos 2014-01-30 10:39:27
A www.medici.tv ma és holnap még ingyenesen biztosítja Abbado luzerni Mahler Kilencedikjének megtekintését.
110   -zéta- 2014-01-30 10:30:47
Fotógaléria Abbado búcsúztatásáról (jobbra fönt lehet lapozni).... ITT
109   Búbánat • előzmény104 2014-01-28 11:25:38
Köszönöm ezeket az infókat is.
108   Búbánat • előzmény107 2014-01-28 11:24:34
Lehel Györgynek valóban óriási érdemei voltak a Rádiózenekar élén eltöltött időszaka alatt! DE az Operaházban is többször dirigált: pld. nevéhez fűződik az 1983-as Pillangókisasszony emlékezetes felújítása. A Denevért is többször dirigálta ott.
107   lujza 2014-01-28 03:11:42
Köszönöm az információkat! Sajnos akkortájt még nem nagyon jártam koncertekre, de azt tudom, hogy a Rádiózenekar Lehel György idejében volt olyan jó, mint az ÁHZ.
106   Haandel • előzmény105 2014-01-27 16:35:08
27.01.2014 | 18:00 | Livestream
105   Haandel 2014-01-27 15:51:40
La Scala Will Commemorate the Life of Claudio Abbado with Beethoven Concert on January 27

Daniel Barenboim, La Scala's music director, will lead La Scala's Philharmonic Orchestra in the "Funeral March" from Beethoven's Symphony No. 3 at 6:00 p.m. in Milan.

The event will be streamed live on La Scala's website and also on YouTube.
104   -zéta- • előzmény103 2014-01-27 13:31:02
Kobzos Barátunk ott volt...:-)

De Abbado ama bizonyos Verdi Requiemig volt még jó párszor. Mindjárt a bemutatkozó Brahms-est után az ÁHZ-vel két alkalommal egymás után, Mahler II. szimfóniát és egy vegyes estet 1969-ben... (Trisztán-előjáték és Izolda szerelmi halála, Berg: Három zkari darab, Beethoven: III. szimf.)
103   Búbánat • előzmény102 2014-01-27 12:18:21
Persze, én sem voltam azon a koncerten ott...
102   kugli • előzmény99 2014-01-27 11:58:36
Mivel nem Pesten lakom, nem voltam jelen. Csak most olvastam én is róla...
101   Búbánat • előzmény100 2014-01-27 11:48:01
Ugyancsak Boros Attila írja könyvében, hogy 1973 nyarán Abbado a Rádiózenekart "vitte" turnézni Olaszországba, Reggio Emiliába, ahol kétszer játszottak. Luigi Nono Zongoraversenye és Beethoven III. szimfóniája volt műsoron.
100   Búbánat • előzmény98 2014-01-27 11:43:11
Erről, az 1968-as Brahms-koncertről írja a következőket Boros Attila a Muzsika és Mikrofon =a Rádiózenekar négy évtizede _ Zeneműkiadó, 1983) című könyvében:

"Nagy várakozás előzte meg az olasz karmester-generáció legtehetségesebb ifjú képviselőjének, Claudio Abbadónak bemutatkozását a Rádiózenekarral. Súlyos és drámai hatású egyéniséget ismert meg benne a zenekar, olyant, akivel nagyon jó együttmuzsikálni. A koncert közreműködője a később tragikusan elhunyt fiatal Ciani zongoraművész volt. Brahms első szimfóniája és a d-moll zongoraverseny volt műsoron. A próba szünetében a karmester és a zongorista helyet cserélt - mintegy kikapcsolódásként -, Ciani vezényelt, Abbado pedig zongorázott. A zenekar megállapítása szerint mindegyik értette a másik mesterségét is."

A könyvben egy fotón Abbado éppen próbál, vezényel, bajuszosan körszakállasan, hosszú hajjal - fiatalon.
99   lujza • előzmény98 2014-01-26 21:54:26
Köszönöm! Milyen volt?
Én azt hittem, a Rekviemmel járt először nálunk.
98   kugli • előzmény97 2014-01-26 09:31:39
Brahms estet dirigált az MRTV zenekar élén ( Tragikus nyitány, d-moll zongoraverseny és I. szimfónia )
97   lujza • előzmény95 2014-01-26 02:08:45
Köszi! Jó volt látni fiatalon, kár, hogy nem tudok olaszul! Tényleg: mit csinált 68-ban (szakállasan) Budapesten?
Egyébként vasárnap az Arte-n 17.10-től beszélgetés vele, majd 18.10-től Mozart Requiem. A Mezzo-n pedig 20.30-tól Mahler 2. szimfónia.
Mindig ennyit kellene szerepelnie!
96   Haandel 2014-01-25 14:51:12
In memoriam Claudio Abbado
Claudio Abbado dirigiert Gustav Mahler
26.01.2014 | 10:15-11:55 | 3sat/3sat HD

Programm:
Gustav Mahler: 1. Satz "Adagio" aus der Sinfonie Nr. 10
Gustav Mahler: "Das Lied von der Erde"

Mit Jonas Kaufmann (Tenor) und Anne Sofie von Otter (Mezzosopran)
Orchester: Berliner Philharmoniker
Musikalische Leitung: Claudio Abbado
95   Haandel • előzmény94 2014-01-25 14:50:33
Rai.it Videótár
Claudio Abbado
94   Búbánat • előzmény92 2014-01-24 13:21:09

Sokan róják le kegyeletüket Abbado ravatalánál
MHO/MTI
- 2014. január 21., kedd

Az olasz kormányfő is fejet hajtott
Százak rótták le kegyeletüket kedden az előző nap 80 éves korában elhunyt Claudio Abbado előtt Bolognában, ahol a világhírű olasz karmester hosszabb ideje élt és dolgozott. A koporsót a karmester lakásából vitték a Piazza Santo Stefanóra, ahol a székesegyház áll. Kísérői között volt Giorgio Napolitano olasz államfő is.
93   lujza 2014-01-23 23:35:29
A digitális koncerthallban jelenleg ingyen lehet a felvételeit hallgatni!
92   Búbánat 2014-01-22 23:30:11

Így emlékezik Olaszország Abbadóra

MNO, 2014. január 21., kedd 19:24, frissítve: kedd 21:36 , forrás: MTI, szerző: Grund

Az olasz kulturális és politikai élet is megemlékezett a 81. évében elhunyt Claudio Abbado karmesterről.

„Abbadót a bolognai Szent István-bazilikában ravatalozzák fel, tisztelői kedd délután kettőtől egy napon át róhatják le kegyeletüket. Családja bejelentése szerint temetését szűk körben tartják meg. Hamvait talán a szardíniai Algheróban lévő villája kertjében szórják szét.”

„A milanói Scala operaház január 27-én Ludwig van Beethoven Eroica szimfóniájának gyászindulójával búcsúztatja Abbadót. A Scala zenekarát Daniel Barenboim vezényli. „
91   Búbánat • előzmény89 2014-01-22 21:34:49
Ezért is jó lenne, ha ezt a második Requiem-előadást hosszú idő után ismét leadná a magyar tévé. Félek, hogy talán már nincs meg, esetleg letörölték... vagy jogdíj-köteles?
90   kugli 2014-01-22 18:58:38
Abbado halálával eggyel csökkent az olyan emberek száma, aki még találkozott Toscaninivel. Illetve ő zongorázott is ( az apja kamarazenekara kísérte )
89   takatsa • előzmény74 2014-01-22 18:08:50
Kedves Búbánat! Arra a második előadásra én is emlékszem. Bár csak TV-n láttam, úgy is fantasztikus élmény volt. Akkoriban Obrazcova volt az egyik legkedvesebb operaénekesem, nemcsak a hangjáért, hanem azért a hitért is, ami sugárzott belőle (nem is értem miért utálta őt annyira Richter). Gyaurov is igen meggyőző volt a szerepében - bár ha jól emlékszem egyszer kicsit eltévedt.:) Kelen Péter pedig derekasan helyt állt. És Verrett, az a Libera me, azóta sem hallottam megrendítőbbet. És még egy élmény, amit azt hiszem, csak a TV nézők láthattak: még nem halt el az utolsó akkord, Abbado pálcája a levegőben, látni átszellemült arcát, amikor egy "zeneértő" vadul tapsolni kezdett. Ostorcsapásként suhant át Abbado arcán a fájdalom...
88   Búbánat • előzmény87 2014-01-22 10:43:53
Lemaradt: a Berg és Schubert dalokat is Fleming énekelte.
87   Búbánat 2014-01-22 10:41:53
Abbado halálának napján, hétfőn este, műsorát megváltoztatta az Unitel Classica TV csatorna és a nagy olasz dirigens 2009-es luzerni koncertjének sugárzásával tisztelgett emléke előtt:

- Alban Berg: Fünf Orchesterlieder nach Ansichtskartentexten von Peter Altenberg op. 4 –

- Franz Schubert: Nacht und Träume D 827 (Orchestrierung: Max Reger), Die Forelle D 550 (Orchestrierung: Benjamin Britten), Gretchen am Spinnrade D 118 (Orchestrierung: Max Reger) –

- Gustav Mahler: Symphonie Nr. 7 e-Moll. Renée Fleming (Sopran), Lucerne Festival Orchestra, Leitung: Claudio Abbado.

Ezt az adást ismét műsorra tűzi a csatorna január 25-én, éjjel 02:00-03:40 óra között.

86   lujza • előzmény85 2014-01-22 00:56:53
Mintha megérezte volna, a Mezzo tv múlt hétfőn pont ezt a felvételt adta le. A kamera, eléggé indiszkrét módon, a végsó csend alatt Abbado arcán időzött. Így aztán még megrázóbb volt.
85   Licht Alberich • előzmény84 2014-01-21 22:40:53
A római DVD nekem is megvan és a YouTube-on is fent van. A hideg kiráz, ha eszembe jut ez a koncert és az a két és fél perc...
84   -zéta- • előzmény83 2014-01-21 21:41:09
Az az előadás azóta is kísért. Tavaly Abbado Mahler-lemeze kapcsán is felemlegettem egy cikkben, majd néhány nappal később megkaptam egy ismerősömtől a 2004-es turné római előadásának DVD-jét...

Nem merem gyakran megnézni, nehogy elkopjon... De holnap lesz két üres órám...

83   Licht Alberich 2014-01-21 20:13:37
Az alábbi sorokat zéta írta két éve egy Dudamel-koncert kritikájában. Számomra is ez a Mahler IX. volt eddig A legfantasztikusabb koncert élmény. Én ezt hallanám szívesen újra a Bartókon. Felvétel biztosan van belőle, már leadták, fel is vettem, de pont az utolsó pár perc pattog valamiért...:-(

"2004. április 4-én a hallgatókkal színültig töltött Zeneakadémián zajlott a Tavaszi Fesztivál zárókoncertje. Műsoron Gustav Mahler utolsó befejezett szimfóniája, a Kilencedik. A mérhetetlenül zsúfolt színpadon a Gustav Mahler Ifjúsági Zenekar, a pulpituson Claudio Abbado állt. Bárki jelenlévővel beszéltem, mindannyian úgy élték meg azt a koncertet, mint én. Mint életünk egyik legfantasztikusabb hangversenyét.

(...)

Az olasz dirigens egészen különleges utolsó tételt vezényelt a fiatalokból álló zenekara élén a Zeneakadémián. A hatalmas hangszeregyüttes egyre csendesebb, visszafogottabb lett, az üveghangokat megszólaltató vonóskar valami ritka, éterien tiszta és transzcendens világot varázsolt elénk, megteremtve a világtól búcsúzó komponista (valós vagy csak általunk képzelt) mítoszát. Az utolsó, nagyon-nagyon halk hangok elhalását azon a hét évvel ezelőtti áprilisi estén csönd követte. Döbbent, elvarázsolt csönd. A zene viszont még mindannyiunkban ott szólt, mintha Mahler még hosszú ütemeket komponált volna a darab végébe. Mintha soha nem akarna vége szakadni. Valaki mérte az időt, két és fél perc telt el így az örökkévalóságból. Évekkel az előadás után értettem csak meg, hogy Mahler nyilván pontosan ilyen előadást képzelt el, de ezt nem merte leírni."
82   márta 2014-01-21 18:23:59
Én az első koncerten voltam, ötszörös helyárért, 50 Ft-ért az utolsó sorban. Azon Verrett, Lucia Valentini-Terrani Gulyás Dénes és Paul Plishka énekelt. A saját tenorjuk Antonio Savastano lett volna, de megbetegedett. Megrázó élmény volt.
Pál Tamás továbbgondolva Abbadót hallgatva az a benyomásom, hogy ott és akkor születik meg bennem ez a zene. Mégiscsak az utolsó NAGY karmester volt.
Jók maradtak, nagyon jók is, de NAGY?
81   Búbánat • előzmény76 2014-01-21 13:22:37
Kérdésedre nem tudok válaszolni. A televízióban kellene érdeklődni.

Erkel Színház, 1981. június 16.

Shirley Verrett
Jelena Obrazcova
Kelen Péter
Nicolai Ghiaurov

Milánói Scala ének- és zenekara
Claudio Abbadó

Ezen az előadáson magam is ott voltam.
Míg a rádió első koncertet közvetítette, a televízió ezt a másodikat felvette. Jó lenne, ha a TV újra sugározná ezt a felbecsülhetetlen értékű, Verdi- Requiem koncertfelvételét az Erkel Színházból.

Erről a koncertről öt színes kép - köztük Abbadóé is - található Vámos László: A Zene bűvöletében - Fotóalbum a Zene világából (Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 1982) A 70.-71. oldalon.
80   Búbánat 2014-01-21 13:01:41
Olyan szép és megható cikk, hogy átmásolom ide teljes terjedelmében:

Claudio Abbado (1933-2014)

Café Momus - Pál Tamás, 2014-01-21 [ Kommentár ]
Meghalt Abbado.
El kell hinnünk, pedig mostanáig abban hittünk, hogy ez nem történhet meg. Hiszen visszajött egyszer a halálból, s utána jobban dirigált, mint valaha. Mi az, hogy dirigált, mi az, hogy jobban? Ott állt egy csodalény a pulpituson, s folyamatosan elárasztott minket ajándékaival. Ezekben az utolsó években egyszerre volt nagyon öreg – hisz látszottak rajta a küzdés nyomai – és megejtően fiatal, elég volt sovány, mosolygó arcára nézni, s messze szálltak a gondjaink.
Most, hogy nélküle kell folytatni a harcot, nem árt elgondolkozni, hogy is csinálta, bár a végső titkokat úgysem tudjuk megfejteni.
Személyisége példa arra, hogy a dirigálás művészetének első és legfontosabb része a tudás, s a tevékenység csak az után következik. Őt nézve sokat töprengtem azon, hogy műismerete miben különbözik nagy kollégáitól, Toscaninitől, Karajantól, Carlos Kleibertől. Ha a nagy olasz Maestro számára a művek, mint kőkemény gránitsziklák, ha a kistermetű nagyság megharcolt a darabokkal, s mindig győzött, ha a különc filmsztár hihetetlen kalandokba sodort mindnyájunkat, Abbado mintha azt tudta volna: miért írta meg a szerző a művét?
Nemcsak betéve ismerte a partitúra összes jelét, hangokat, dinamikát, az operák rendezői utasításait és még mindent, hanem ezekbe kapaszkodva, no meg zsenialitásának sugallatára eljutott odáig, amire igazán kíváncsi volt: mi lehetett a zeneszerző szándéka, mért fogott tollat, mi az emberi, az igazán fontos ok, amiért a zene születni kezdett?
Azt senki nem tudhatja, hogy interpretációi végül is mennyire közelítették a szerzők akaratát, ám előadásának mély átéltsége szinte őt magát tette alkotóvá. Őt hallgatva-nézve a sokszor hallott, s néha bizony már lekoptatott művek újraszületésének pillanatait éltem megrendülve át. Azt tudtam, hogy az Újvilág-szimfónia jó darab, de hogy lenyűgöző remekmű, azt csak Abbado és a berliniek palermói koncertje óta tudom, s tudom újból és újból, valahányszor csak meghallgatom ezt a remekmívű interpretációt. Lehet, hogy eleddig valójában nem is volt ilyen korszakos zene ez a szimfónia, de mostantól kezdve az, és ezt Abbadónak köszönhetjük. Igen, Abbado nagysága talán abban rejlik, hogy koncertjei, operaelőadásai közben nem őt, hanem a műveket csodáljuk.
No persze őt is, mert azért dirigálni is nagyon tudott. Pedig attitűdjétől mi sem állt távolabb, mint a szokványos karmesteri imperatívusz. Persze, ha végiggondoljuk, a vezénylés gesztusvilága több mint egyszerű, alig áll pár mozdulatból, csak ezeknek nagyon egyértelműeknek kell lenniük. Az önmagukkal harcolva kapálódzó karmestereknek nem a dirigensi technikájával van baj, hanem sokkal inkább az indítékhiánnyal: amiről nincs elképzelésem azt nem is tudom eldirigálni. Meg aztán tétova lélekkel a legegyszerűbb mozdulatokat is nehéz megtenni a sok figyelő szempár sugarában.
A legtöbb karmester a problémahalmazt a gordiuszi csomóhoz hasonlóan, karddal vágja át: a hatalmi pozíció sok mindent megold, én dirigálok, te végrehajtod, nem tudom, pontosan mit akarok, de azt határozott suhintásokkal próbálom értésedre adni. Ha a metrum, a három negyed, meg a négy negyed megszületik, az már fél eredmény: a jó zenekarokban kiváló muzsikusok ülnek, akik a többit hozzáadják a magukéból. Vagy éppen nagyon is tudom a darabot, eldirigálom az össze tempóváltást, dinamikai árnyalatot, hangsúlyt, ésatöbbi és valami mégis hiányzik.
Abbadót nézve, a katarzis pillanataiban az a titok is föltárul előttünk, nem a zenét, a zenészt kell vezényelni. No persze, ezt öröm felismerni és könnyű kimondani, de megvalósulásához olyan sokoldalú zsenire van szükség, mint Ő. Nem elég a szerzővel való mély kapcsolat, a zenekari művészt, a művészembert is ismerni kell kívül-belül, meg kell őt érteni, tudni kell a nyelvükön, mindegyikőjükkel külön-külön kapcsolatot kell teremteni, le kell győzni és meg kell bocsájtani hibáikat, s úgy kell irányítani őket, hogy valamennyien azt érezzék, egyenrangúak vezetőjükkel. Ezt mind megtenni csak a zseni képes, a puszta elhatározás kevés.
Abbado gesztikája csodálatos kommunikáció művésztársaival, szavak nélküli beavatás a titkokba, amit csak ő tud a zenéről, gyakran kérő, szinte alázatos, mi sem áll távolabb tőle, mint a távolságtartó fölényeskedés. Ezért aztán a zenekarok testületileg és egyénenként imádták, s az árván maradt utókor, s jómagam is igyekvő gyalogosként próbáljuk ezentúl nyomdokait.
79   Búbánat 2014-01-21 13:00:33
Claudio Abbado halálára

MNO, 2014. január 20., hétfő 16:26 , szerző: Kiss Eszter Veronika

„Minden idők egyik legnagyobb hatású és legnépszerűbb karmesterének nevezték Claudio Abbadót a hivatalos gyászközleményben, és ez a titulus egyáltalán nem túlzás. Az olasz karmesterek nagy generációjához tartozó Abbado repertoárja a barokktól a kortárs művekig terjedt, és mindig mindent partitúra nélkül vezényelt, noha számos ritkán játszott darabot mutatott be.
Múlhatatlan érdemeit, amelyet a zenei életért tett, hosszú oldalakon sorolhatnánk. Hosszú évtizedekre meghatározta egy-egy interpretációja néhány jelentős darab zenei értelmezését, a karmesteri attitűdöt, bizonyos műfajok és stílusok eszköztárát. Ugyanakkor a karmester-muzsikus viszonyt is alaposan átalakította: zenészei rajongtak érte, mert miközben szorosra fűzte a kapcsolatot velük, meghagyta a függetlenségüket. Ligeti András karmester, Abbado egykori asszisztense úgy fogalmazott: tanítványai és munkatársai művészetet és emberséget tanulhattak tőle, a zene szeretetét és szakmai alázatot.”
78   zalbarna • előzmény77 2014-01-21 02:17:58
A kettó nem függ össze. :) Ferencsik saját bevallása szerint mindig oda volt Mozartért, mégis azt mondta egy emlékezetes riportban: " -... hetven éves koromig egyszerűen nem engedett magához..."
77   pizzicato • előzmény71 2014-01-21 02:10:00
Érdekes, hogy miközben ez az anekdota híres, közben alig vezényelt Bartókot... Vagy tévednék?

Én csak zongoraversenyeket és Mandarint ismerek Vele.
76   lujza • előzmény75 2014-01-21 01:13:14
Én is ott voltam mindkét előadáson. A másodikat a tv kamerái is vették. Az előttem lévő páholyban is volt egy kamera, a monitorján közelről láthattam az énekesek arcát. Sosem felejtem el, ahogy éneklés közben folytak Verett könnyei. Vajon mi lett azzal a felvétellel?
75   Búbánat • előzmény72 2014-01-20 23:54:31
A Milanói Scala együttese Abbado irányításával 1981. június 15-én és 16-án vendégszerepelt az Erkel Színházban Verdi Requiemjével.

A Bartók Rádió 2011. június 3-án, péntek, 12.05-13.35 óra között közvetítette az első estén elhangzott koncert hangfelvételét:

Verdi: Requiem
(Shirley Verrett, Lucia Valentini Ferrari, Gulyás Dénes, Paul Plishka - ének, Milánói Scala Ének-, és Zenekara, vez.: Claudio Abbado - Erkel Színház, 1981. június 15.)

Valóban, itt a szomorú aktualitása, hogy a rádió ismét műsorra tűzze a legendás koncertről készült hangfelvételt.
74   Búbánat • előzmény73 2014-01-20 23:42:27
Kedves Péter!

Utánanéztem a dátumoknak:

1981. június 15: Gulyás Dénes
1981. június 16. Kelen Péter

A Teatro la Scala - Claudio Abbado- korszak előadásainak adatai megtalálhatók a világhálón. A turnék programja is elolvasható ott. Onnan idemásoltam most ezeket:

15 & 16 giugno 1981
Teatro Erkel, Budapest

Shirley Verrett (Soprano)
Lucia Valentini Terrani (15 giugno) Elena Obraztsova (16 giugno) (Mezzosoprano)
Denes Gulyas (15 giugno) Peter Kelen (16 giugno) (Tenore)
Paul Plishka (15 giugno) Nicolai Ghiaurov (16 giugno) (Basso)

Verdi
Messa di Requiem
Orchestra e Coro della Scala
Romano Gandolfi (Maestro del Coro)

Forrás: http://www.ne.jp/asahi/claudio/abbado/lascala/lascala3.html


A Bartók Rádió 2011. június 3-án, péntek, 12.05-13.35 óra között közvetítette az 1981. június 15-i koncert hangfelvételét:

Verdi: Requiem
(Shirley Verrett, Lucia Valentini Ferrari, Gulyás Dénes, Paul Plishka - ének, Milánói Scala Ének-, és Zenekara, vez.: Claudio Abbado - Erkel Színház, 1981. június 15.)
73   Spangel Péter • előzmény72 2014-01-20 21:49:51
Lehet, nem emlékszem pontosan, de arra igen, hogy egyik este Gulyás Dénes, a másikon Kelen Péter énekelte a tenor szólót. Bocsánat, lehet, hogy fordított volt a sorrend.
72   parampampoli • előzmény69 2014-01-20 20:39:13
Nem 1980-ban voltak? De abban, hogy csodálatosak voltak, és hogy itt a szomorú alkalom újra leadni őket, egyet értek maximálisan.
71   filemile • előzmény69 2014-01-20 15:28:36
Most olvastam:
Wartime deprivations notwithstanding, Mr. Abbado pursued his musical training. When other children scribbled graffiti promoting their favorite soccer teams, he was inspired to scrawl on a public wall the phrase “Viva Bartok” — for Béla Bartók, the contemporary Hungarian composer, one of his favorite musical figures.

During the war, graffiti was often used in Italy for political expression. The authorities saw the foreign name and assumed Bartók was an anti-Fascist organizer.

“The Gestapo came to the house to ask, ‘Who is the Partisan Bartók?’ ”
70   Licht Alberich 2014-01-20 15:27:49
Requiem aeternam dona eis, Domine, et lux perpetua luceat eis!
69   Spangel Péter • előzmény68 2014-01-20 14:31:17
1978-ban ott lehettem a zsúfolásig megtelt Erkel Színházban, ahol két Csodálatos Requiemet vezényelt. Úgy tudom, a rádió felvette az egyik előadást. Méltó lenne a rá való emlékezés ezzel a felvétellel. Örülök, hogy akkor ott lehettem a nézőtéren.
68   Spangel Péter • előzmény67 2014-01-20 14:28:05
Nincs véletlenül teljes felvétel a koncertről?
67   Búbánat • előzmény66 2014-01-20 14:26:42
A Figaro megemlékező cikke


Abbado természeti erőket szabadított fel

/Figaro.hu/
66   Búbánat 2014-01-20 11:22:18

Café Momus is megírta a szomorú hír:

"Életének 81. évében hétfőn Bolognában meghalt Claudio Abbado. Tanulmányait a Milánói Konzervatóriumban és a Bécsi Zeneakadémián végezte. 1968–1986-ig a milánói Scala karmestere, 1971-től pedig művészeti igazgatója volt. 1963-ban megnyerte a Dimitri Mitropoulos karmesterversenyt, majd 5 hónapig a New York-i Filharmonikusokkal dolgozzon. Hamarosan elismert zenekarok zeneigazgatójaként tevékenykedett: a London Szimfonikus Zenekarban, az Európai Közösségek Ifjúsági Zenekarában, a bécsi Állami Operában, a Bécsi Filharmonikusoknál, illetve a Berlini Filharmonikus Zenekarban. Rendszeresen fellépett Magyarországon, legutoljára a 2013-as Tavaszi Fesztiválon lépett fel."
65   Búbánat • előzmény64 2013-06-27 14:15:10
Abbado 80, azaz még egy "objektív" laudáció

Café Momus, -mg-, 2013-06-26 [ Kommentár ]
„Abbado szobájában nincs sem zongora, sem egyéb hangszer. „Nincs szükségem rá”. Csak saját magára, a sok évtizedes tapasztalatra, a betegség éveinek látszólagos passzivitására volt szüksége, melynek során módja volt új részleteket, dimenziókat feltárni a már sokszor eldirigált zeneművekben.

Immár idős mester ő, még ha nem is a tipikus, fehér hajkoronás doyen. Az az érzésem, – és belátom, hogy sokak szemében itt bizonyára túl megyek egy határon –, hogy Abbado immár élete utáni életét éli. Úgy van ő köztünk, hogy sorskönyvében nem ez volt megírva. Az az érzés környékez, hogy Abbado kijátszotta, és mint valami népmesei hős, legyőzte a sorsát. Nem megöregedett ő, ahogy Karajan, vagy Bernstein a maga idejében, hanem itt maradt.Olyan erőt, tudást érzek benne, mintha hatalmában lenne eldönteni, hogy mikor és hogyan távozik majd el.”
64   Búbánat 2013-06-26 13:19:37
Abbado 80

Café Momus, Balázs Miklós, 2013-06-26 [ Főtéma ]


„Nyolcvan évesen, túl egy súlyos rákbetegségen is töretlen lelkesedéssel dolgozik. A tekintet, mely a korai fotóiból sugárzik ugyanaz, mint ami a mai Abbado tekintetét jellemzi. Tisztán kiolvasható a szemeiből a tűz, a fáradhatatlan elhivatottság, a lelkesedés, a zene és a muzsikálás iránti olthatatlan szeretet. Az ő útja nem a lélektelen perfekcionizmuson, hanem a részvétteljes humánum, az együttérzés parancsán át vezet a kezdő taktustól a zárlatig, az eredettől a végkifejletig. Produkciói elegánsan rugalmasak, sosem túlfeszítettek, alkalmazkodóak, meleg hangúak, emellett bensőségesek és higgadtak, valamiféle puritán belső békét és nyugalmat közvetítenek. A megtett út szépsége, egyszerisége és varázsa kínálja Abbado olvasatainak igazi, elvéthetetlen vonzerejét. És egyfajta gyermeki, szinte kisfiús rácsodálkozás, mely egész művészetét jellemzi, s munkáinak őszinteséget, nemességet és mesterséges pátosztól és öncélú modorosságtól mentes eredetiséget kölcsönöz. Abbadónak alighanem nincsenek igazi titkai. Ha van titok, mindössze annyi, hogy Abbado, az ember és Abbado, a muzsikus nem különböznek, nem válnak szét egymástól. Interpretációiban egy mélyen szociális lény, egy gondolkodó, művelt, de sosem tudálékos elme hangja szólal meg, mely folyvást keresi az ösvényét a felszínre, mely a nagy zeneszerzők, Mozart, Schubert, Verdi vagy Mahler művein keresztül artikulálódik és mutat fel folttalan bizonyosságot egy szebb, emberibb világ felől.”
63   Búbánat 2013-04-01 17:11:09
Abbado és az Orchestra Mozart a Művészetek Palotájában

/Momus, Matheika Gábor, 2013-03-31/


62   Búbánat 2013-03-30 00:59:51
„Mindegy, milyen zenekar élén áll a legendás olasz karmester, és a legkevésbé sem számít, mi a műsor.” KRITIKA

(„Ilyen nincs” 2013. március 29. - Rákai Zsuzsanna – Fidelio )
61   lujza • előzmény60 2013-03-29 01:31:33
Ja, és az oboás egy Doráti Antal művet játszott, nem értettem, hogy mit.
60   lujza • előzmény59 2013-03-29 01:29:57
A Rosamunda volt mindkét részlet, szépen, hosszan, nem elkapkodva a dinamikus IV. szimfónia után.
59   gl • előzmény58 2013-03-28 07:33:34
Mi volt pontosan a ráadás? Egy ismerősöm azt mesélte, hogy két Schubert szimfónia tételt adtak még elő.
58   lujza • előzmény57 2013-03-28 02:27:44
A program - szerintem előnyére - megváltozott:
Beethoven: II. Leonóra nyitány, op. 72a
Mozart: C-dúr oboaverseny, K. 314
Beethoven: IV. B-dúr szimfónia, op. 60
Szólista: Lucas Macías Navarro
Hatalmas ováció volt.
57   Búbánat 2013-03-27 15:27:55
Abbado ma este a Müpában vezényel:

19:30 :
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Orchestra Mozart

Vez.: Claudio Abbado

BEETHOVEN: III. Leonóra-nyitány, Op.72b
HAYDN: Sinfonia concertante, B-dúr, Hob. I/105
MOZART: B-dúr szimfónia, no. 33, K. 319
56   Búbánat 2013-02-08 19:17:23
Egy tavaly októberi cikk:

Abbado ismét a Scalában

"A Scala zenekara az első, amely egy olasz operaházban a Bécsi Filharmonikusok mintájára jött létre. Mindig is szerettem volna visszatérni ide - nyilatkozta Abbado a La Repubblicának október 25-én. A karmester méltatta a Scala intendánsának, Stéphane Lissner munkáját. "Nagyszerű munkát végzett. Olyan emberekre van szükség, mint ő. Hasonló tapasztalattal, szenvedéllyel, aki egyszerre intendáns és művészeti igazgató, a kultúrára nyitott egyéniség" - fogalmazott Lissnerről, aki 2015-ben - a tervezettnél két évvel korábban - elhagyja a Scalát, hogy a párizsi opera élére álljon.
55   Búbánat 2013-01-10 12:33:10
Claudio Abbado és az Orchestra Mozart
Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem | Március 27. | 19:30

Beethoven: III. Leonóra-nyitány, op. 72b
Haydn: Sinfonia concertante, B-dúr, Hob. I/105
Mozart: B-dúr szimfónia, No. 33, K 319

A néhány éve működő, bolognai székhelyű Orchestra Mozart rövid múltja dacára máris komoly elismerést vívott ki magának Európában. A Claudio Abbado művészeti irányításával dolgozó, fiatal muzsikusokból álló együttes koncertjeit és rendkívül friss szellemű felvételeit mindenütt lelkesen fogadták. A zenekar felkérésére olyan karmesterek álltak már az Orchestra Mozart élén, mint John Eliot Gardiner, Trevor Pinnock vagy Frans Brüggen.

Jegyárak: 25000, 22000, 16000, 10000, 7000, 5000 Ft
54   Budapest 2010-09-06 02:56:31
A karmester javaslata rossz volt és drága. Bár a cél jó, de máshogy is megoldható.
49   Búbánat 2010-09-05 11:15:34
Zéta jelzésére áthoztam a „Miklósa Erika” c. topicból.

535 • IVA
Előzmény 527 • Válasz erre
2010-09-05 05:56:48
Abbado szép értékeléséhez bátorkodom hozzáfűzni, hogy korábban szívdöglesztően vonzó férfinak is számított, ami természetesen nem művészi erényeinek tényezője és csak igen kismértékben érdem - viszont múlt időben sem mondható el mindenkiről.

534 • Spangel Péter
Előzmény 533 • Válasz erre
2010-09-04 13:10:33
möglösz.

533 • Budapest
Előzmény 532 • Válasz erre
2010-09-04 12:56:31
További kellemes "csodfálatot" kívánok.

532 • Spangel Péter
Előzmény 527 • Válasz erre
2010-09-04 12:43:17
Köszönöm, kedves parapampoli!
Igazán emberi hozzászólás volt.
Csodfálattal nézem és hallgatom Abbado hangversenyeit.

531 • tamcsi93
Válasz erre
2010-09-04 12:14:27
Amarilla,véletlenül apukád nem zenei szakmában dolgozik??

530 • Amarilla
Előzmény 527 • Válasz erre
2010-09-03 22:59:08
Muszáj üdvözölnöm Parampampoli hozzászólását, mert lám, Isten tudja hányadszor láthatjuk, hogy egyesek tehetetlenek a szakmai érvekkel szemben!

Csak sajnos kevesen vannak, akik ilyen szinten értenek a műfajhoz, mint az akinek hozzászólására reagáltam!

529 • Budapest
Előzmény 527 • Válasz erre
2010-09-03 21:55:39
Ok.

528 • Búbánat
Előzmény 527 • Válasz erre
2010-09-03 21:51:51
Köszönöm. Ezt nagyon szépen fogalmaztad meg, igaz érzésekkel teli...!

527 • parampampoli
Előzmény 526 • Válasz erre
2010-09-03 21:42:11
Miért, te megítélheted? Milyen alapon inkább te, mint más. Nem szereted Abbadót? OK, szíved joga. De levénkecskézni itt... már megbocsáss... Én soha senkitől ezt a hasonlatot nem hallottam, jómagam pedig abszolút semmi alapját nem látom ennek a hasonlatnak. Abbado a halál torkából jött vissza, egy olyan súlyos betegségből felépülve, hogy 2001-2002 táján senki egy lyukas garast nem adott volna a túléléséért. A külseje teljesen mellékes a művészi minőség megítélését illetően, én legfeljebb egy betegségtől meggyötört, de a harcban megdicsőült arcú EMBERT látok, ha nézem, akinek minden hangja humánumot sugároz, aki a valamikori nagytehetségű virtuózból igazi elmélyült művésszé vált. (Manuálisan pedig egyszerűen elképesztő.)

526 • Budapest
Előzmény 523 • Válasz erre
2010-09-03 21:08:50
Zseninek nem zseni. Persze ezt nem ítélheted meg objektíven mert Te fanatikus vagy.

525 • Budapest
Előzmény 524 • Válasz erre
2010-09-03 21:02:25
Milyen stílus lenne? Abbadó egy idős ember. Ez tény.

524 • parampampoli
Előzmény 521 • Válasz erre
2010-09-03 16:19:33
Milyen stílus ez itt? ????

A dolog érdemi részét illetően meg egyetértek tiramisuval.

523 • tiramisu
Előzmény 521 • Válasz erre
2010-09-02 23:51:10
Zseni.

522 • Amarilla
Előzmény 517 • Válasz erre
2010-09-02 23:00:09
Ez igaz, mármint az, hogy vele tényleg készített lemezt!
De Abbadonak és az ő lemezének semmi köze Budapesthez!
Tucatnyi énekes van, akik sokkal többet letettek az asztalra a Máo-ban, mint M.E.
A sor hosszúra nyúlna, és ráadásul sokan vannak köztük, akik Budapesti születésűek!
Ahogy azt már írtam, minden kapcsolatok és elintézés kérdése!
Ennyi!

521 • Budapest
Előzmény 517 • Válasz erre
2010-09-02 21:03:26

520 • tiramisu
Előzmény 519 • Válasz erre
2010-09-02 17:48:44
Ha már itt a tényfeltárások ideje...
Igazad van szóra sem érdemes, itt sokan nagyon jólértesültek. Legyen, városi legendák...

519 • Momo
Előzmény 518 • Válasz erre
2010-09-02 17:13:31
hagyd... :-)

518 • tiramisu
Előzmény 517 • Válasz erre
2010-09-02 16:50:42
Azt Te honnan tudod? Beszéltél Abbadoval?

517 • kétked
Előzmény 515 • Válasz erre
2010-09-02 13:46:04
Lehetne sorolni, de Abbado egyikükkel sem akart lemezt készíteni, csak Miklósával. Ez a különleges, ha kérded.

48   Búbánat 2010-04-25 17:47:00

Zöld tér, 2010. április 24.

A Claudio Abbado karmesterrel kötött megállapodást megszegve Milánó önkormányzata mégsem ültet el 90 ezer fát. A Scalába 24 év után visszatérő művész ezt kérte cserébe a várostól.

Az észak-olasz város kezdetben örömmel rábólintott arra, hogy milliós gázsi helyett fákkal fizessen, a június 4-re és 6-ra kitűzött koncert előtt néhány héttel azonban a milánói önkormányzat lemondta a megállapodást. Túl drága - szólt a városfejlesztési és a környezetvédelmi bizottság közös vétója.

Abbado egyelőre nem nyilatkozik, nem tudni, hogy a projekt bukása ellenére megtartja-e fellépéseit.
Abbado dirigálná a milánói Scala Filharmonikus Zenekarát, aki azt tervezte, hogy Mahler II. szimfóniájával tér vissza, amelyet már debütálásakor, 1963-ban is vezényelt a Scalában. A hangversenyt az osztrák zeneszerző születésének 150. évfordulója alkalmából rendeznék meg.
Abbado a Scala Filharmonikus Zenekara mellett az Orchestra Mozartot, a Scala és a svéd rádió kórusát, valamint az Arnold Schönberg-kórust dirigálná. Az előadásokon Rachel Harnisch és Anna Larsson énekelne.

Az eredeti projekt szerint a 90 ezer fát fokozatosan, 2011 tavaszától 2015-ig ültették volna el Milánó területén. Az első 220 kőrisfát a városközpontban. Mostanra azonban a milánói főpolgármester, Letizia Moratti csupán 150 fának az elültetésére hajlandó a sétálóutcákban.
"150 fa nem elég. Nem dekorációnak kellenek, a zöldterület növelése a cél" - vette keserűen tudomásul Milánó visszalépését a karmester Abbado szorgalmazta fásítás eredeti ötletgazdája, Renzo Piano építész. A The New York Times székházának otthont adó felhőkarcoló és a római zenepark tervezője hozzátette: a milánói önkormányzati hivatalnokok a lényeget nem fogták fel. A fa hosszú távú befektetés a milánói életfeltételek javítására. "A milánói dóm előtti téren kell kezdeni, ott, ahol a legnagyobb a szmog. Milánóból az emberek menekülnek, a fák csalogathatják vissza őket".
Az ellenzők szerint az Abbado-Piano páros elképzelése rontja a városképet. Elképzelhetetlen, hogy a dómtéren kisebb erdő emelkedjen. Itt legfeljebb cserépben kiállított fákat tudnak elképzelni a városháza szakértői. Egyetértenek az üzleteik neonfeliratait eltakaró lombok ellen tiltakozó kereskedők. Mások szerint a fák csak újabb helyet vesznek el a parkolóktól. A gyökerek a metróközlekedést is zavarhatják.

"Vége az álmunknak" - nyilatkozta Abbado nevében is Piano. Hangsúlyozta, hogy 100 ezer fa 5 ezer gépjármű okozta szmogot képes elnyelni. "A 2015-ös világkiállítására készülő Milánó elfelejti, hogy az expónak éppen a környezet és a fenntarthatóság lesz a témája. A fák olyanok, mint a zene: reményt és távlatot adnak az emberiségnek".
47   álmodó • előzmény46 2009-05-28 07:52:57
Ok, bocs mégegyszer.
46   Búbánat • előzmény45 2009-05-27 23:36:58
Lapozz vissza a 12. számhoz az infókért!







45   álmodó 2009-05-27 19:50:53
Csak azért, mert az jutott eszembe, hogy Húgó, a viziló. :-(
Párdőz
44   álmodó 2009-05-27 19:46:27
Pjúúúúj, ez nem volt szép.
43   álmodó 2009-05-27 19:44:24
Most nem azért,de nyissunk egy topicot "Abbado-, az állat" cimmel.
:-) Bocs.Tényleg.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti terem

Nagy Péter (zongora)
SCHUBERT: 11. (f-moll) zongoraszonáta, D. 625
BARTÓK: Táncszvit, BB 86 (zongoraváltozat)
SCHUBERT: 21. (B-dúr) zongoraszonáta, D. 960

19:00 : Budapest
B32 Galéria és Kultúrtér

BDZ Quartet
MENDELSSOHN: a-moll vonósnégyes, Op.13

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Almira Emiri (zongora)
BORIS PIGOVAT: Noktürn
BORIS PIGOVAT: Vándorcsillagok
(Sólem Aléhem műve alapján)
ILAN RECHTMAN: Etüd
BORIS PIGOVAT: Jerusalem
ALEX WASSERMAN: Toccata
ILAN RECHTMAN: Flintstones–variációk

19:00 : Budapest
CEU Auditórium

Classicus Quartet:
Rácz József, Baksai Réka (hegedű), Tornyai Péter (brácsa), Zétényi Tamás (gordonka), Andor Krisztián (zongora)
HAYDN: C-dúr ("Kaiser") vonósnégyes
KURTÁG: Hommage a Mihály András - 12 mikrolúdium vonósnégyesre, Op. 13
BRAHMS: F-dúr szonáta, Op.99

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Corbin Beisner (zongora)

19:30 : Budapest
Magyar Rádió 6-os stúdiója

Zemlényi Eszter, Molnár Anna (ének)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Farkas Róbert
"Egy szoknya egy nadrág"
"A 17. és 18. századi operák titkai: kasztrált és nadrágszerepek, ismert és ismeretlen áriák és duettek"

19:30 : Budapest
BMC Koncertterem

Impronta Ensemble:
Jeanne Vogt (hegedű), Nikolay Shugaev (cselló), Varga Gábor (klarinét), Anna Štrbová (oboa), Miguel Pérez (fagott)
Vezényel: Andreas Luca Beraldo
"Human Machine - A gépek zenéje"
MATEO SEPÚLVEDA RIOS: Le bruit des feuilles (A levelek hangja) – „bal kéz nélküli” concerto együttesre és disklavierra – magyarországi bemutató
LIGETI GYÖRGY: Etűd zongorára, No. 14/a - Disklavier átirat
CONLON NANCARROW: Etűd Disklavierra, No. 21
KLAUS HUBER: Hat miniatűr klarinétra, hegedűre és csellóra – magyarországi bemutató
DENIS SCHULER: L'autre rivage - Disklavierra – magyarországi bemutató
VERESS SÁNDOR: Szonáta oboára, klarinétra és fagottra
ALFREDO DE VECCHIS: Prelúdium, ária és kánon Disklavierra – magyarországi bemutató
ALESSIO ELIA: Traces from Nowhere, együttesre és Disklavierra – magyarországi bemutató

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Emanuel Ax (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
vez.: Fischer Iván
J.S. BACH: III. (D-dúr) szvit, BWV 1068
MOZART: d-moll zongoraverseny, K.466
CSAJKOVSZKIJ: IV. (f-moll) szimfónia, Op.36

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Teleki Miklós (orgona), Kováts Kolos (basszus), Krusic Eleonóra (fuvola)
18:00 : Székesfehérvár
Hotel Magyar Király

Bogányi Gergely (zongora)
Alba Regia Szimfonikus Zenekar
MOZART: A-dúr zongoraverseny KV414
MOZART: B-dúr zongoraverseny KV595

19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Jobbágy Anett, Gál Gabi, Varga Donát
Veszprém Város Vegyeskara (Karigazgató: Erdélyi Ágnes)
Savaria Szimfonikus Zenekar
vez.: Thomas Kornél
"Reformáció 500"
Ünnepi Oratórium Est a reformáció 500. évfordulója tiszteletére
MENDELSSOHN: II. (B-dúr) szimfónia („ Lobgesang”), Op.52.
BRAHMS: Schicksalslied, Op.54
A mai nap
történt:
1845 • A Tannhäuser bemutatója (Drezda)
született:
1913 • Forrai Miklós, karmester, karnagy, zenetanár († 1998)
1916 • Emil Gilelsz, zongorista († 1985)
elhunyt:
1987 • Jacqueline Du Pré, csellista (sz. 1945)