vissza a cimoldalra
2018-06-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4027)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60868)
Momus társalgó (6335)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Társművészetek (1255)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11277)
A csapos közbeszól (95)

Opernglas, avagy operai távcső... (20098)
Erkel Ferenc (1044)
Jacques Offenbach (471)
Pantheon (2229)
Bánk bán (2965)
Palcsó Sándor (214)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2768)
Erkel Színház (9339)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (892)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1424)
Franz Schmidt (3141)
Wagner (2593)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1234)
László Margit (149)
A díjakról általában (1026)
Élő közvetítések (7243)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Komlóssy Erzsébet (Sesto, 2008-06-19 11:10:08)

     
38   Búbánat 2018-05-14 22:31:40

1976. november 15.,  Petőfi Rádió, 19.10

Kapcsoljuk a Csepeli Munkásotthont

Verdi: A trubadúr – hangversenyszerű előadás

Négyfelvonásos opera

Szövegét Salvatore Cammarano írta. Hevesi Sándor fordításának felhasználásával Lányi Viktor fordította.

Vezényel: Fischer Ádám

Közreműködik az MRT szimfonikus zenekara és énekkara (karigazgató: Sapszon Ferenc)

Szereposztás:

Leonóra – Moldován Stefánia

Manrico – Simándy József

Luna gróf – Miller Lajos

Azucena – Komlóssy Erzsébet

Inez – Takács Klára

Ferrando – Gregor József

Ruiz, Hírnök – Horváth József

Öreg cigány – Póka Balázs

37   Búbánat • előzmény36 2018-04-23 10:01:26

Köszönöm az észrevételed: egyszerűen a képgalériában "mellé nyúltam": rossz linket raktam be.  

Kérem a T. szerkesztőket a képet innen törölni.

36   IVA • előzmény35 2018-04-22 21:59:33

Miért Déry Gabriellát látjuk a képmellékleten?

35   Búbánat 2018-04-22 17:24:03

Ma négy éve hagyott itt bennünket Komlóssy Erzsébet (1933. július 9. – 2014. április 22.) Kossuth- és Liszt-díjas opera-énekesnő (mezzoszoprán)

 

  • Film Színház Muzsika Évkönyv, 1977
  • „A nagy dráma az én világom"

    (Komlóssy Erzsébet)

    A mikor a tizenhat éves, copfos, vékonyka salgótarjáni kislány, édesanyja kíséretében, megjelent László Géza tanár úrnál, a magyar énekoktatás legendás professzoránál, joggal volt hihető, hogy — ő kíséri az édesanyját, s a mama jelentkezik énekes növendéknek.
    No te kis csirke, gyere — mondta László Géza bácsi kedvesen, miután kiderült a félreértés. — Mit akarsz énekelni?
    — Azt, hogy: Szegény vagyok, szegénynek születtem.
    Vagyis Örzse dalát Kodály Háry Jánosából.

    Amikor aztán KOMLÓSSY ERZSÉBET, a hajdani varkocsos kislány, befejezte énektanulmányait, 1955 márciusában Kodály Zoltánnal is debütált: a Székely fonó Háziasszonyát énekelte a Szegedi Nemzeti Színház színpadán. (Meg a Parasztbecsület Lucia nénéjét, ugyanaznap este.)
    Izgulni nem szabad a színpadon! — oktatta növendékét László Géza tanár úr. És ebben az intelemben az volt a bájos, hogy ő, aki valamikor ugyancsak operaénekesnek készült, éppen azért búcsúzott el a színpadtól már a kezdet kezdetén, mert olyan izgulós volt.

    A huszonkét esztendős Komlóssy Erzsébet, ott, Szegeden, azért nem kis izgalommal nézett premierjei elé. Rubányi Vilmos volt akkor a szegedi operaegyüttes vezető karnagya, a kiváló fölfedező és nagyszerű pedagógus. Igen sokat lehetett tanulni tőle. Komlóssy Erzsébet is vallja: tőle kapta a legfontosabbat, az alapokat.
    Három évig volt Szegeden, de vendégként később is vissza-visszajárt, például az Anyegin Olgájaként. Olyan szerepek, mint a Pillangókisasszony Kate-je, a Lakmé Mallikája, a Hoffmann meséi Miklósa természetesen mutatták egy fiatal alténekesnő útját az első igazán nagy feladat, Az álarcosbál Ulriká- ja felé. Különös főszerep ez! Az operának mindössze egyetlen képében van jelen; taktusszám szerint nem is hosszú a jósnő énekelnivalója. Mégis: a drámában elfoglalt helye és súlya szinte megtöbbszörözi fontosságát. Komlóssy Erzsébet talán ezt énekelte a legtöbbször, nemcsak magyarul, de külföldön olaszul is, németül is.
    Már az Állami Operaház tagja, amikor 1959-ben a Pécsi Nemzeti Színház meghívására náluk, Paulusz Elemér vezényletével először énekli el a Carmen címszerepét. (Ilyen „szerepkipróbálás” színhelye még kétszer volt Pécs: Amnerisként, és Cipraként is ott állt közönség elé először.) Az Operában csak valamivel később került sor Carmenre; ugyancsak nevezetes szerep előzte meg 1960-ban: Gluck Orfeusza.
    Alténekesnő lévén, úgy érzi, Amneris a „határszerepe”. Éppen ezért tartja legnehezebbnek A végzet hatalma Preciosilláját: az már túl van egy-két lépéssel a határszerep fogalmán.
    Komlóssy Erzsébet pályafutásának egyik legfontosabb pillanata 1964-ben a Vérnász című Szokolay Sándor-opera premierje. Az anya alakjával a modern magyar operaéneklés és operajátszás egyik kiemelkedő teljesítményét köszönthette a közönség és a műbírálat. Federico Garda Lorca nem álmodhatta volna a maga prózai színpadára különbül a monumentális nőalakot. A két lábon járó, eleven tragédia ez az anya. Minden idegében hordozza a kigyászolhatatlan gyászt: férje halálát, és ott van minden rebbenésében, minden szemevillanásában fia készülődő tragédiájának biztos tudása, nemcsak megsejtése.

    A nagy dráma az én világom — mondja Komlóssy Erzsébet. — Régóta éneklem például a Falstaff Mrs. Quickly szerepét, és azt mondják, jó humorral alakítom. Hozzám még sem áll közel. A tragédiákban érzem magam otthon, ahol életre- halálra megy a játék. Ezért szeretem annyira a Bánk bán királynéját, A trubadúr Azucenáját, Carment, és a legutóbbit, az Elektra Klytemnestráját. Richard Strauss drámai világa különösen is izgatott, új volt nekem. Hiszen valaha csak a Salome apródját énekeltem. Talán ez a Klytemnestra az eddigi legbonyolultabb szerepem. Belső vívódása: félelmetes!

    Legújabb szerepében, egy statikusnak látszó figurában is azzal találkozik Komlóssy Erzsébet, ami az ő világa, a nagy drámával. Hiszen a Pikk dáma grófnőjének múltjában és sorsában sűrűn az rejlik.
    És amit szeretne?
    Ha még egyszer felújítanák, Saint-Saëns operáját s ő másodszor is elénekelhetné, immár sokkal több tudással és tanulsággal a tarsolyában, a Sámson és Delila forró leheletű Deliláját...
34   Búbánat 2018-02-22 21:02:28

1975. január 27., Kossuth Rádió, 19.40  - kb. 21.30

"Kapcsoljuk a Csepeli Munkásotthont" - Nyitóest

Komlóssy Erzsébet ária-estje

A Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekarát Bolberitz Tamás vezényli

1. Weber: Oberon – nyitány

2. Bizet: Carmen

a.) Habanera

b.) Kártyaária

c.) A IV. felvonás előjátékaa

3. Verdi: A trubadúr – Azucena elbeszélése, II. felv.

4. Verdi: Aida – balettzene

5. Saint-Saëns: Sámson és Delila – Csókária

6. Wagner: Lohengrin – a III. felvonás előjátéka

7. Verdi: Az álarcosbál – Ulrica áriája, I. felv.

8. Muszorgszkij: Hovanscsina –

a.) Perzsa tánc

b.) Márfa dala, II. felv.

9. Kodály: Háry János –

a.) Intermezzo

b.) Hej, két tikom

10. Kodály: Székelyfonó

a.) Tőlem a nap

b.) A rossz feleség

 

Megjegyzem: A Magyar Rádió történetében először közvetített koncertet a Csepeli Munkásotthonból; megtalálta azt a több száz fő befogadására és a muzsikálásra akusztikailag is alkalmas termet, ahol a saját stúdióin kívül is lehet ideális körülmények között nívós hangversenyeket  rendezni -előadni saját zenekarával és énekkarával.  –  1975 januárjától közel másfél évtizeden keresztül sok-sok ária- és dalest,  hangversenyszerű opera- és operettest (teljes művek vagy részletek), szimfonikus zene, kamarazene - köztük új zeneművek - bemutatóinak  helyszíne marad a Csepeli Munkásotthon, honnan a rádió élőben vagy felvételről sugározza majd saját kiszervezésű hangversenyeit  ill. a koncertszerű előadásait.

33   Búbánat 2018-02-07 21:29:32


„Bársonyos hang” - Komlóssy Erzsébet

  • Pajtás, 1971-04-22 / 16. szám

Saint Saëns Sámson és DeliIájában nyújtott alakításomért kaptam meg 1970-ben a Liszt Ferenc-díj első fokozatát.
Érdekes, hogy amikor énekelni kezdtem tanulni, és beléphettem az opera világába, az volt a vágyam, hogy egyszer megkaphassam ezt a szerepet.
Az énekes az opera színpadán színész is. Bőven volt rá lehetőségem, hogy megtanuljam: hogyan kell felépíteni egy alakítást. 1955-ben kezdtem Szegeden, és három év alatt kisebb és nagyobb — köztük prózai! — fellépések sorozata segített abban, hogy színészként is beérjek.
Az első — mindjárt egy nagy szerep volt. Természetesen. Nálunk ugyanis az a szokás, hogy a kezdőt bedobják a mélyvízbe. Ha sikere van, ha megállja a helyét, akkor érdemes más feladatokkal is megbízni.

Sikerem volt. Kodály Székelyfonójában a háziasszonyt alakítottam. Azért mondom, hogy alakítottam, mert ebben a népi daljátékban színészileg is helyt kell állni.
Amikor kétévi szegedi munka után Tóth Aladár, az Állami Operaház akkori igazgatója ösztöndíjat ajánlott föl, és Pestre hívott, visszautasítottam. Úgy éreztem, korai még, Szegeden több irányban is fejlődhettem.

1968-tól azonban a fővárosban élek.
Az alt énekesnők nagy szerepét, a Carment, amelyben minden felvonás más és más arcot kíván, vidéken játszottam el, Pesten nem mertem kísérletezni vele. Ezért is vagyok hálás a pécsi Nemzeti Színház meghívásának. Az 1959-es tíz Carmen-előadásunk jó premier és jó iskola volt. Azóta már elénekeltem vagy nyolcvanszor, külföldön is.
Mire eljutottam a Deliláig, már játszani is tudtam.
Az énekes és a színész két külön egyéniség, ötvözni kell a kettőt. Minden énekesnek megvan a saját stílusa. Játszani azonban nemcsak a magam stílusa szerint szeretek, hanem minden szerepet másként. Delila például egyesíti magában a népe iránt érzett odaadást, a szerelmet és a bosszúvágyat. Az egyik érzés hozza magával a másikat. Hogy ezeket az egymásba fonódó bonyolult érzelmeket a közönség is megértse, a bennem lakozó színészre legalább akkora feladat hárul, mint az énekesre.
Ha kijövök a színházból, szeretek teljesen „civil” lenni. Nem tudok állandóan a zenében élni, úgy érzem, akkor kiégnék. Talán azért van ez így, mert ha a színpadra indulok, teljesen „átállok”. Azzá leszek, akit alakítanom kell. Beleélem magamat.
Egyik nadrágszerepem (nadrágszerepnek hívják a nők által alakított férfiszerepeket) az Orfeusz. A monda szerint Orfeusz leszáll az alvilágba, hogy megkeresse feleségét, Euridikét. Az érzés, hogy viszontlássam, akit szeretek, a tiszta szerelem, a zene, teljesen átfut, és észre sem veszem, hogy elmúlt két és fél óra. Pedig ez alatt az idő alatt szinte egyfolytában énekelek, az Orfeusz fizikailag is a legnehezebb alt szerepek közé tartozik.

Szegedről indultam el, és huszonöt évvel ezelőtt a most jubiláló szegedi színházban kezdte pályafutását Simándy József is. Meghívást
kaptunk egy jubileumi Carmenre. Vaszy Viktor vezényelt — éppen úgy mint huszonöt évvel ezelőtt.
És ugyanolyan lámpalázasak voltunk, mint első alkalommal. Olyan ünneplés volt, hogy szinte alig akartak leengedni a színpadról. Az ilyen ünnepi alkalmak teszik igazán széppé és színessé ezt a munkát, amit annyi éven át, robotos gyakorlással, lemondó tanulással csinál az ember.

A kezdés óta már összeszámolni is nehéz a szerepeimet. Van azonban egy magán-szerepem is, és ez az, amelyre a legszívesebben készülök.
Van egy nyolc és fél éves leányom, Beatrix. Sokan csodálkoznak rajtam, milyen szigorú is vagyok a mama szerepben.
Pedig a nevetés és a szigorúság megférnek egymással. Mint ahogy az énekes, a színész és az anya is megférnek egy emberben.
Csak mindegyiket átéléssel, szívből kell csinálni.

ALAKSZA TAMÁS
 

32   smaragd 2017-07-09 20:17:53

Komlóssy Erzsébet énekművész születésének mai évfordulója emlékére idézem fel az alábbi rádiófelvételt:

KEMÉNY EGON: "Lassú  víz"  (1963)
Dal alt-hangra, 3'20"

Komlóssy Erzsébet - ének

Módos énekegyüttes

MR esztrádzenekara
31   -zéta- • előzmény30 2016-11-16 18:15:22
L. a 15. szám alatt....
30   Csoszogi 2016-11-16 17:33:29
Nem tudja valaki véletlenül, hogy jelent-e meg könyv az életéről?
29   Búbánat 2015-05-25 22:11:32
Opera honlapjáról másolom ide:


ÉGI PÁHOLY: KOMLÓSSY ERZSÉBET EMLÉKMŰSOR

Új sorozatunkban szeretnénk méltó módon emlékezni azokra a művészekre, akik pályájuk során nemcsak a közönségnek, hanem az alkotó- és művésztársaknak is példát mutattak, örök emléket adtak. Az emlékezésben egykori pályatársak, növendékek és az adott életpálya jellegzetes dallamai is segítenek.

Május 27-én 16 órától a Székely Bertalan teremben Komlóssy Erzsébetre emlékezünk többek között Verdi, Gounod és Mascagni dallamaival.
28   Búbánat • előzmény27 2015-03-01 16:14:12

Dvorak: Requiem - Kertész –Lorengar - Komlóssy – Ilosfalvy – Krause (LP)

(1969)

Dvorak – Requiem - Kertész –Lorengar - Komlóssy – Ilosfalvy – Krause (CD)

(1995)
27   Búbánat • előzmény4 2015-03-01 16:12:15

[/url] http://www.discogs.com/Dvo%C5%99%C3%A1k-Pilar-Lorengar-Erzs%C3%A9bet-Koml%C3%B3ssy-Robert-Ilosfalvy-Tom-Krause-Ambrosian-Singers-London-Sym/release/2954706; Dvorak: Requiem - Kertész –Lorengar - Komlóssy – Ilosfalvy – Krause (LP) [/url]

Dvořák* – Pilar Lorengar • Erzsébet Komlóssy • Robert Ilosfalvy* •Tom Krause - Ambrosian Singers* • London Symphony Orchestra* -István Kertész ‎– Requiem Mass

(1969)

Dvorak – Requiem - Kertész –Lorengar - Komlóssy – Ilosfalvy – Krause (CD)

(1995)
26   Búbánat 2014-07-09 09:51:08
AZ M3 CSATORNÁN LÁTHATJUK MA DÉLUTÁN

2014. JÚLIUS 9. 17:50- 18.40

KOMLÓSSY ERZSÉBET – PORTRÉ (1971)

„Különleges időutazásra hívjuk nézőinket... egy gyönyörű hang és az operairodalom csodaszép dallamainak birodalmába. Tesszük mindezt a közelmúltban eltávozott feledhetetlen énekművész, a Kossuth- és Liszt-díjas Komlóssy Erzsébet születésének napján egy 1971-ben készült és az évforduló tiszteletére felújított portréjának bemutatásával, megidézve az embert és a művészt egyaránt. Kislánya elindít egy felvételt a lemezjátszón és megelevenednek édesanyja híres szerepei: Azucena, Örzse, Delila, Amneris, Orfeusz, a Vérnász Anyája. Alakítása emblematikus volt Kodály Székelyfonója Háziasszonyának szerepében, melyben életében először Szegeden az operaszínpadra lépett. Kodályt olyannyira elbűvölte és megihlette a bársonyos hang és a kivételes színészi tehetség, hogy később kifejezetten az ő számára írt egy dalt a műbe, Te túl, rózsám címmel. Komlóssy Erzsébet legendás, hihetetlen érzékiséggel megformált Carmen alakítását is felidézzük ebben a fekete-fehér portréban, melyben az emberábrázoló művész szerepeivel összefonódó drámaiságát csak aláhúzza, kiemeli a két kontrasztos szín, mindennél színesebb módon jelenítve meg számunkra a sokszínű művész ezer arcát és hangjának ezerszínű árnyalatát, melyek színes villanásait őrzi a hálás nézői emlékezet.”

Fekete-fehér, magyar portréfilm, 43 perc, 1971
25   Búbánat 2014-05-14 13:39:21
Az Operaházban ma 14 órakor búcsúztatják Komlóssy Erzsébetet , ezt követően hamvait a Farkasréti temetőben negyed négykor helyezik örök nyugalomra.
24   Myway 2014-05-01 18:38:33
Jaj el ne felejtsem azt a megismételhetetlen csodát amit Komlóssy (Czipra) és Házy (Saffi) nyújtott a Szegedi Szabadtérin egykoron!!!
23   Búbánat 2014-05-01 12:07:39
Áthozom ide az alábbi beírásokat:

Fórum - Hozzászólások a Momus írásaihoz (RM, 2002-11-15 12:47:11)

5015 • IVA
Előzmény 5014 • Válasz erre
2014-05-01 04:50:07

Engem is elvarázsolt a Sámson és Delila, amiben oroszlánrésze volt Szabó Anitának és Komlóssy Erzsébetnek (én ebben a sorrendben néztem meg őket), de az igényes és látványos rendezésnek, szcenírozásnak, a csillagok szerepeltetésével sem fukarkodó balettbetétnek is. Az Operaház minden korban tetten érhető bornírtságainak egyike, hogy Szokolay Sámsonja előtt megváltak a darabtól, és annak „lejártával” már nem újították fel, holott a fiatal Mészöly Katalin, később Komlósi Ildikó és Pánczél Éva kedvéért érdemes lett volna ragaszkodni hozzá. (Lehet, hogy ezt elmondtam már valahol.)
A Carmen 1965-ös felújításakor nem az volt a szándék, hogy Szabó Anitát Komlóssynál jobbnak adják el. Az idő tájt, talán egy-két évadon át, néhány esetben az újdonságnak számító beállás elsőbbséget élvezett a rangidősséggel szemben, még ha az jobb minőséget ígért is esetleg. Így lett az 1964-es Aida-felújítás első címszereplője Dunszt Mária, és a második Déry Gabriella, aki az előző rendezésben már énekelte Aidát, nem is egy évadon át. Amint Komlóssy Carmenje is ismert volt már akkor, a korábbi rendezésből. Lehet, hogy ebben a gyakorlatban személyes szempontok is szerepet játszottak, a közönség azonban így tapasztalhatta a tendenciát. Különben nekem nagyon tetszett Szabó Anita, élveztem gyönyörű hangszínét, és sajnáltam, hogy karrierje nem váltotta be, amit indulása ígért. Nem is tudom, maradt-e nyoma annak a szép hangnak a Hungaroton Cigánybáró-keresztmetszetén kívül, amelyen Mirabella kupléját énekli.

5014 • lujza
Előzmény 5013 • Válasz erre
2014-05-01 02:35:16

Ilyenkor derül ki, hogy az öregségnek is lehetnek örömei :-)! Tinédzserként én is láttam az Erkelben Delilaként, talán többször is. Nagyon elvarázsolt az az opera. Aztán ott voltam, amikor Gardelli vezényletével felújították a Carment, mindkét szereposztás premierjén. És ezzel nem Szabó Anitát akarom kisebbíteni,de Komlóssy ezerszer jobban tetszett, pedig ő a második szereposztásban énekelt.

5013 • IVA
Válasz erre
2014-04-30 03:40:49

Szép és ihletett a Komlóssy Erzsébetet búcsúztató nekrológ.
Bizony, gazdagabbnak érzem magam azzal, amin -Ppp- sajnálkozni kénytelen: tanúja, élvezője lehettem Komlóssy pazar Delilájának, és frissiben az 1964-es Aida-felújítás, majd a Szegedi Szabadtéri Játékok Amnerisének. Utóbbi alakítását szerencsére hosszabb ideig élvezhette a közönség.


22   Búbánat 2014-05-01 12:05:08

Dőlnek a tölgyek… - Emlékezés Komlóssy Erzsébetre

Café Momus - ppp -, 2014-04-28 [ Kommentár ]
]

„A nagy operai erdő hatalmas magyar tölgyfái dőlnek ki sorban, és fájdalommal kell megállapítani, hogy az utóbbi időben egyre gyorsabban. Még alig temettük el Ágai Karolát, elhagyott minket Déry Gabriella, és most Komlóssy Erzsébet… Valamennyiük halálakor ugyanaz a gondolat foglalkoztatott: ha egy mai kezdő operarajongónak kellene elmondanom, hogy mitől voltak olyan nagyok, miért rajongtunk értük annyira, hogy emlékük még ma is, évtizedek elteltével is olyan elevenen él bennem, bennünk, feladatom igencsak nehéz lenne. Mert nagyságuk tulajdonképpen nem elmesélhető. Lehet ecsetelni hangszépségüket, beszélni színészi képességükről muzikalitásukról külön-külön is, lehet mutatni néhány megmaradt felvételüket, de azt a hatást, amit ránk estéről estére, szerepről szerepre élőben gyakoroltak, csak átélni lehet, szavakba önteni nem. [...] ”
21   chenier 2014-04-23 07:59:47
Újra elment egy legenda. Elolvastam a Fidelión azt az interjút, amit a 80. születésnapjára készítettek vele.
Egyszerű, a legparányibb öntömjénezéstől is mentes, őszinte vallomás.
Aztán az embernek önkénytelenül eszébe jut, hogy mi az oka annak, hogy nem születnek ma ilyen dús hangok?
A legtöbb mezzó szoprán, vagy jó esetben nadrág mezzó! És ezzel sajnos megfosztódunk attól az élménytől, amit egy igazi Carmen, Amneris, Azuczena jelentene.
Van egy régi Carmen keresztmetszet lemezem magyarul, Komlóssy Erzsébettel. A partnerek Szőnyi Ferenc, László Margit. Most újra meghallgattam. Fantasztikus.
Isten nyugosztalja Komlóssy Erzsébetet!

20   IVA • előzmény18 2014-04-23 02:59:19
A külföldön is nagy sikereket aratott énekesnőt elsősorban a nagy drámai hősnők megformálójaként ismerték, ám sokoldalú színészi képességei által lírai szerepekben is meggyőző alakításokat nyújtott” – olvashatjuk a MÁO közleményének bevezetésében. Mintha a drámai és a lírai szerepek alakításának színészi feltételei ellentétesek lennének. Egyébként Komlóssy Erzsébet a honlap cikkében felsorolt valamennyi szerepében drámai hősnőket formált meg. Természetesen mindegyikben van több-kevesebb lírai vonás is.
19   IVA 2014-04-23 02:45:28
Többször gondoltam Komlóssy Erzsébetre mostanában, A varázsfuvola bemutatói kapcsán.
Az Operaház hagyományosan nagyigényű Mozart-kultuszában megfigyeléseim óta kiválóságokra osztották a három dáma szerepét. Mikó András 1960-as operaházi rendezésében (melynek szériájába nézőként csak másfél évtizeddel később kapcsolódtam be) Takács Paula, Sándor Judit és Tiszay Magda abszolválta az Éj királynője udvarhölgyeinek szólamait; a második, fiatalabb gárdában az előbbiek egyéb szerepeinek várományosai, illetve az örökségükben már részben osztozók: Déry Gabriella, Szőnyi Olga és Komlóssy Erzsébet. (Később be-, illetve visszaállt az Első hölgy szerepébe Szecsődi Irén, a Másodikéba Svéd Nóra, a Harmadikéba Uher Zita és Divéky Zsuzsa.)
A fiatalabb hölgygárdából elsőként Szőnyi Olga hagyott itt bennünket bő esztendővel ezelőtt. Múlt hónapban Déry Gabriella, és most sietett a nyomukba Komlóssy Erzsébet. Szomorúan böngészem végig ama korszak Varázsfuvolájának teljes, népes szereplőgárdáját, és immár csak egyetlen főszereplőt látok, aki köztünk van, a Paminát alakító László Margitot – Isten éltesse sokáig, egészségben!
Az alkalom tette csak, hogy éppen A varázsfuvola kapcsán emlékeztem Komlóssyra, aki nem sokszor lépett fel a Harmadik hölgy szerepében, különösen nem, ha a művészi személyiségével szinte azonossá vált híres, nagy alakításaira gondolunk: Delila, Carmen, Amneris, Gertrud, A székely fonó Háziasszonya. Örülök annak, hogy Komlóssy Erzsébet fénykora és további számos kiváló alakításának ideje egybeesett legaktívabb operajárásom időszakával. Ha majd egyszer arra a megállapításra jutok, hogy nem rossz időben születtem, ahhoz Komlóssy is hozzájárult.
18   Myway • előzmény14 2014-04-22 22:51:34
Sajnos egy CSODÁVAL ismét szegényebbek vagyunk! Életem első CARMEN-je és DELILÁ-ja volt! Azóta sem múlta felül hazai művész!
De az Operaházra újabb "szégyen" vetül, hiszen tavaly arra sem voltak képesek, hogy e csodálatos MŰVÉSZNŐ jubileumát egy nagyszabású gálaesttel a Házban rendezzék meg! Bizonyára a marketing kommunikációba nem fért bele!
17   Búbánat 2014-04-22 18:08:21
Elhunyt Komlóssy Erzsébet

Operavilág.net, 2014. április 22.

A legendás mezzoszopránt életének 81. évében érte a halál

Életének 81. évében, április 22-én elhunyt Komlóssy Erzsébet, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze. A külföldön is nagy sikereket aratott énekesnőt elsősorban a nagy drámai hősnők megformálójaként ismerték, ám sokoldalú színészi képességei által lírai szerepekben is meggyőző alakításokat nyújtott.

Salgótarjánban született 1933. július 9-én. Tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában végezte László Géza tanítványaként. 1955-ben Szegeden debütált a Háziasszony (Kodály Zoltán: Székely fonó) szerepében. 1958-ig a Szegedi Nemzeti Színház tagja volt, majd az Operaház magánénekese lett. Közreműködött Szokolay Sándor Vérnász és Hamlet c. operáinak ősbemutatóján. Oratóriuménekesként is gyakran fellépett. 1964-ben Liszt Ferenc-díjjal, 1973-ban Kossuth-díjjal ismerték el művészetét, 1982-ben vette át az Érdemes Művész kitüntetést.

Főbb szerepei: Ulrica (Verdi: Az álarcosbál); Azucena (Verdi: A trubadúr); Carmen (Bizet); Amneris (Verdi: Aida); Orpheusz (Gluck: Orpheusz és Eurüdiké); Gertrúd (Erkel: Bánk bán); Delila (Saint-Saëns: Sámson és Delila); Márfa (Muszorgszkij: Hovanscsina); Örzse (Kodály: Háry János); Klütaimnésztra (Richard Strauss: Élektra); az anya (Szokolay: Vérnász) az öreg grófnő (Csajkovszkij: A pikk dáma).

A művészt az Opera saját halottjának tekinti, temetéséről később intézkednek.
16   Búbánat 2014-01-19 11:13:45
Ma a Bartók Rádióban

16.00 Lemezelő
- nem csak gyűjtőknek

1. Kincskereső - exkluzív beszélgetés Komlóssy Erzsébet énekművésszel, saját felvételeit hallgatva

2. Ami a novemberi adásból kimaradt: Halász Péter, a Magyar Állami Operaház megbízott igazgatójának legkedvesebb lemezei.

Műsorvezető: Madarász Zsolt

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
15   Búbánat 2013-11-22 12:41:02
Belcanto Operabarátok Magyarországi Társasága - Belcantohungary


A Belcanto Operabarátok Magyarországi Társasága - Belcantohungary gondozásában megjelent Komlóssy Erzsébet életpályája - fotoalbum Clementis Tamás szerkesztésével.


14   Búbánat • előzmény13 2013-10-29 17:38:09
Komlóssy Erzsébet köszöntése az ELTE dísztermében, 2013. október 27.
13   Búbánat • előzmény12 2013-10-26 22:20:10
Holnap este ünnepi gálakoncerttel köszöntik Komlóssy Erzsébetet születésnapja alkalmából az ELTE Aula Magnában (1053 Budapest, Egyetem tér 1-3.)

A szervező: Belcanto Opera-Barátok Magyarországi Társasága
12   Búbánat 2013-09-29 23:08:26
Ünnepi gálaest Komlóssy Erzsébet 80. születésnapja és operaházi tagságának 55. jubileuma alkalmából

2013. október 27. vasárnap 19 óra. ELTE Aula Magna (1053 Budapest, Egyetem tér 1-3.)

Közreműködnek:

Ardó Mária, Bajári Levente, Bazsinka Zsuzsanna, Berczelly István, Bokor Jutta, Boncsér Gergely, Bretz Gábor, Clementis Tamás, Erdélyi Erzsébet, Gál Erika, Kertesi Ingrid, Kováts Kolos, Palerdi András, Pazár Krisztina, Pánczél Éva, Sárkány Kázmér, Schöck Atala, Szilfai Márta, Szolnoki Fatime, Wiedemann Bernadett

Zongorán közreműködik: P. Szabó Anikó, Hidegkuti Pálma, Köteles Géza

Rendező:
Belcanto Opera-Barátok Magyarországi Társasága
Clementis Tamás – Bartók Gergely


Az est zártkörű. Az info@belcantohungary.com e-mail címre fogadnak korlátozott számban jegyigénylést.
11   kugli • előzmény10 2013-07-12 20:03:03
Szegediként a színházban sajnos nem láttam: akkor még csak kisdobos voltam. A szabadtérin viszont igen.
Sajnos az akkori igazgató nem engedte énekelni pl. Ágay Karolát sem. ( Ez a "szokás" persze tovább él )
10   ferocissimoato • előzmény8 2013-07-10 00:17:16
BOLDOG SZÜLETÈSNAPOT kedves Komlóssy Erzsébet!!!

Sajnos én csak kétszer láttam élöben színpadon, amit nagyon sajnálok egyrészröl, másrészröl boldog vagyok, hogy legalább kétszer láthattam. 1983 ban a Székely fonóban,és 1985 ben a Falstaffban. OK; most már tudom, akkor volt 50 éves! ès alig engedték színpadra, különben láttam volna többször is. Micsoda kár hogy Magyarországon ez a szokás. Aki elmúlt 50 éves, akármilyen jó és csodálatos, azt már nem engedik énekelni. Mikor jövünk már rá, hogy az idösebb generációra is szükség van, mekkora kincseket pazarolunk el, ahelyett, hogy tanulnánk tölük!!!!
9   Búbánat 2013-07-09 17:07:40
Szerencsére sokat láthattam a színpadon, de szerettem őt az operettben és daljátékokban is: a rádiófelvételeiből szép számmal találhatók meg ezek. Hadd emeljek ki hármat közülük:

Sullivan: A mikádó
J. Strauss: A cigánybáró
Farkas Ferenc: Csínom Palkó

Ősszel valami emlékkoncertje szervezéséről hallottam. Remélem, meglesz!

Magam is szívből gratulálok a művésznőnek a nyolcvanadik születésnapjához!
8   tiramisu 2013-07-09 12:27:24
Isten éltesse sokáig , jó egészségben a Művésznőt!
Hangi és énekesi csoda volt, élvezetes minden perce!!!
7   serse 2013-07-09 11:12:44
A művésznő ma 80 esztendős.

Idézet a belinkelt interjúból:

"– Volt olyan szerep, amit szeretett volna elénekelni, de nem került rá sor?

– Volt kettő: Eboli a Don Carlosból és Santuzza a Parasztbecsületből. Ebolira többször felkértek, de nem vállaltam, mert szólama túl magas volt az én hangomhoz. Pedig micsoda karakter, hogy el tudtam volna játszani! Akárcsak Santuzzát, amelyre felkért Mikó András a Szegedi Szabadtéri Játékokra, de az is magas hangfekvésű szerep, végül nem vállaltam. Koncerten ugyan elénekeltem ezeket az áriákat, de utána éreztem, hogy nem tett jót a hangomnak. Nekem többet ért, hogy megmaradjanak a magvas közép- és mély hangjaim, hiszen a szerepeim többségében ezek domináltak. Egyébként A végzet hatalma Preziosillája is határszerepem volt, s egy idő után kértem is, hogy ritkábban tűzzenek ki rá. A Bánk bán Gertrudisa is hangi határaimat súrolta, a 2. felvonásbeli duett C hangja miatt. Amikor felkért a szerepre Ferencsik, azt mondta, nem a C-n múlik a szerep, úgyhogy megegyeztünk, hogy előadásokon nem tartom ki azt a hangot. (Preziosillának C-t kellett elérni, de azt futamban, s úgy elértem könnyedén.) Gertrudis karaktere viszont nagyon megfogott, egyik meghatározó szerepemmé vált – az operából lemez- és tévéfelvétel is készült, utóbbiért Simándyval nívódíjat is kaptunk."
6   IVA • előzmény5 2013-06-19 02:56:26
Pedig én nem bántam volna, ha Eboli szerepét kéri (és meg is kapja). Miután Preziosillával és Amnerisszel sikert aratott...
Szuggesztív Erda volt.
5   Búbánat 2013-06-17 14:38:10
„Ahogy bementem, CSÖNDBEN, úgy akartam eljönni” – Komlóssy Erzsébet

Komlóssy Erzsébet néhány hét múlva 80 éves lesz. Ebből az alkalomból készült vele képes interjú, ami az Opera magazin most megjelent nyári számában olvasható. (Beszélgető társ: Nagy Bálint)

Ebből idézek még:

„ … - S ezt követte hatvan szerep, különféle figurák, Monterverditől Szokolay Sándorig. Voltak kedvencei?

- Nekem minden szerep a kedvencem. Ha színpad volt és darab volt, az mind az enyém volt. Ének, ének, ének. Csak ez számított. A nagy Verdi-szerepeket különösen sokat énekeltem: Azucena, Ulrika, Amneris. Szokolay Vérnásza nagyon-nagyon nehéz volt. Házy Erzsébet el is terjesztette, hogy nem fogom megtanulni. Persze erről szó sem volt. Soha nem kértem és soha nem adtam vissza szerepet. Amire felkértek, elénekeltem. S boldog voltam, hogy színpadon lehetek. Talán egyedül Wagnerrel kellett megküzdenem. Nem szárnyalhattam olyan szenvedélyesen, mint Verdi dallamaival. Wagner olyan, mint a matematika, német, precíz, fegyelmezett. S én a matematikát sose szerettem. Erdára Mihály András tűzött ki, talán, hogy kiszúrjon velem. Aztán nagyon megszerettem ezt a szerepet is. Egy újabb jósnő, egy újabb sötét jóslat. Igazi alt-karakter. […]”

Tudomásom szerint ősszel, Komlóssy Erzsébet születésnapjára két nagyszabású zenekari koncerttel készül a Belcanto Operabarátok Magyarországi Társasága, ahhoz hasonlóval, amilyennel tavaly Házy Erzsébet emléke előtt is tisztelgett.
4   Sesto 2008-09-19 12:17:00
...ha már itt ez a topic, akkor használjuk is - igaz ezzel az erövel mehetett volna az \"Ilosfalvy-topicba\", vagy a \"Kedvenc énekesek\" topicba is:

A. Dvorak, Requiem, op 89

* PILAR LORENGAR - soprano
* KOMLÓSSY ERZSÉBET - contralto
* ILOSFALVY RÓBERT - tenor
* TOM KRAUSE - bass

The Ambrosian Singers - LSO - KERTÉSZ ISTVÁN

(DECCA 1969)
3   virius • előzmény2 2008-06-19 13:11:18
Valamelyik filmben (nem emlékszem a címére, úgy rémlik, valami krimi volt) kísérőzeneként az Orfeusz-áriát vették kölcsön, az sem volt baj, hogy Komlóssy magyarul énekelte. Emlékeztek-e a film címére?
2   Sesto 2008-06-19 12:19:56
...váltsunk, akkor az ausztrál szoprán után egy igazi \"dögös\", pasztózus és remek hangzuhatag:

Great Hungarian Voices

KOMLÓSSY Erzsébet
mezzo-soprano

HCD 32461
5991813246127
This Compilation (P) 2007 Hungaroton Records Ltd.
(P) 2007
AAD
KOMLÓSSY Erzsébet
mezzo-soprano

Imre Pálos ; József Simándy ; József Réti – tenor
Ferenc Szalma – basszus / bass; András Faragó – bariton / baritone

A Magyar Állami Operaház Énekkara / Hungarian State Opera Chorus , ,
Karigazgató / Chorus master Amadé Németh

A Magyar Állami Operaház Zenekara / Hungarian State Opera Orchestra
Vezényel / Conducted by
Ervin Lukács –; –; János Ferencsik

CHRISTOPH WILLIBALD GLUCK (1714–1787)
Orfeusz / Orphée et Eurydice
Orfeusz áriája. (III. felvonás) / No. 43 Aria of Orphée (Act 3). J’ai perdu mon Eurydice 4˘39˛
GIUSEPPE VERDI (1813–1901)
Álarcosbál / Un ballo in maschera
Ulrica áriája. (I. felvonás) / Aria of Ulrica (Act 1). Re dell’abisso, affrettati 5˘08˛
A trubadúr / Il trovatore
Azucena áriája (Máglya-ária, II. felvonás) / Aria of Azucena (Act 2). Stride la vampa! 3˘11˛
Aida
Amneris jelenete (IV. felvonás) / Scene of Amneris (Act 4). Ohimč, morir mi sento 11˘41˛
FERENC ERKEL (1810–1893)
Bánk bán
Gertrud és Bánk kettőse (II. felvonás.) / Duet of Gertrud and Bánk (Act 2). Bánk bán, te itt? 12˘10˛
CAMILLE SAINT-SAËNS (1835–1921)
Sámson és Delila / Samson et Dalila
Delila áriája (Tavasz-ária, I. felvonás) / Aria of Dalila (Act 1). Printemps qui commence 5˘31˛
Delila áriája (Bosszú-ária, II. felv.) / Aria of Dalila (Act 2). Samson, recherchant ma présence 4˘09˛
RICHARD WAGNER (1813–1883)
A Rajna kincse / Das Rheingold
Erda intelme (IV. kép) / Erda’s warning. Weiche, Wotan! Weiche! (Scene 4) 5˘32˛
MODEST MUSORGSKY (1839–1881)
Hovanscsina / Khovanshschina
Marfa jóslata (II. felvonás) / Prophecy of Marfa (Act 2). Sili potajnie, Sili velikie 5˘44˛
ZOLTÁN KODÁLY (1882–1967)
Székelyfonó / Spinning Room
A Háziasszony dala „A rossz feleség” (No. 15) 4˘11˛
Song of Housewife “The bad wife” (No. 15). Jaj! Jöjjön haza, édesanyám
GEORGES BIZET (1838–1875)
Carmen
No. 4 Habanera, Carmen (I. felvonás) / No. 4 Havanaise, Carmen (Act 1). 4˘00˛
L’amour est un oiseau rebelle
Összidő / Total time: 66˘54˛

Recording producers: Dóra Antal –, –; János Mátyás
Balance engineers: János Lukács –, –; Judit Lukács
Recorded in the Hungaroton Studio Budapest, 1967 –, – In the Calvinist Church, Budapest, Torockó tér, 1968
Cover photo: Erzsébet Komlóssy as Amneris
Design: Miklós Juhász
Booklet editor: Lajos Winkler
1   tiramisu • előzmény0 2008-06-19 11:27:29
Ezért is köszönet!
0   Sesto 2008-06-19 11:12:14
...talán éppen ideje volt a napokban kettös jubileumot ünneplö legendás magyar drámai alt/mezzoszoprán Komlóssy Erzsébet müvészetét egy saját topic-kal megtisztelni?! :-)

Biztos sok fórumtársnak szerzett korábban felejthetetlen élményeket szinpadon, hangversenydobogón?!
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

18:00 : Budapest
Győri Nemzeti Színház

"Győri Táncfesztivál"
VENEKEI MARIANNA, TENNESSEE WILLIAMS, DÉS LÁSZLÓ: A vágy villamosa

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

19:00 : Budapest
BMC Koncertterem

Kristóf Réka (ének)
Szüts Apor (zongora)
MOZART: D´Oreste, d´Aiace az Idomeneo c. operából
MOZART: Fantázia és fúga
SMETANA: Och, jaký žal az Az eladott menyasszony c. operából
BIZET: Je dis que rien a Carmen c. operából
LISZT: XI. Magyar rapszódia
JOHANN STRAUSS: Klänge der Heimat a Denevér c. operettből
KODÁLY: Zöld erdőben
KODÁLY: Tücsöklakodalom
KODÁLY: A csitári hegyek alatt a Székelyfonó c. daljátékból
BARTÓK: Piros rózsát szedtem én
LIGETI: Öt Arany-dal (Csalfa sugár, A legszebb virág, A csendes dalokból, A bujdosó)
GERSHWIN: Fascinating rhythm, The man I love, Swanee
RICHARD STRAUSS: Fünf kleine Lieder op. 69 (Der Stern, Pokal, Einerlei, Waldesfahrt, Schlechtes Wetter)
MOZART: h-moll Adagio
RICHARD STRAUSS: Tavaszünnep op 56. No. 5
A mai nap
történt:
1947 • Az Albert Herring bemutatója (Glyndebourne)
született:
1819 • Jacques Offenbach, zeneszerző († 1880)