vissza a cimoldalra
2020-01-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10441)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1384)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4665)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3649)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1853)
Jonas Kaufmann (2476)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7244)
Pitti Katalin (836)
Ilosfalvy Róbert (878)
Franz Schmidt (3512)
Élő közvetítések (8357)
Opernglas, avagy operai távcső... (20386)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (837)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (605)
Zenetörténet (262)
Kimernya? (3421)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Társművészetek (-zéta-, 2007-11-13 12:07:15)

- film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc -
   
1575   Búbánat 2020-01-22 00:41:20

(Linket betettem A díjakról általában topicba) 

1574   Búbánat 2020-01-19 15:33:49

Színházi bemutatóval indul a Zenthe Ferenc-emlékév Salgótarjánban

Írta: Juhász Dósa János

Felvidek.ma , 2020.01.10

Salgótarjánban és környékén több neves művész született, akiknek az emlékét hűségesen ápolja a hálás utókor. Tolnay Klári, Komlóssy Erzsébet, Molnár Tibor mellett a nógrádi székhelytől pár kilométerre található Salgóbányán született száz esztendővel ezelőtt Zenthe Ferenc Kossuth-díjas színművész, a nemzet színésze. E nevezetes évforduló tiszteletére a város emlékévet hirdetett számtalan rendezvénnyel. Az emlékév fővédnöke a színművész fia, ifj. Zenthe Ferenc, s az első rendezvény a nevét viselő színház új bemutatója lesz, amelyet Mikó István rendez. A Nem élhetek muzsikaszó nélkül című Móricz-darab egyik főszerepét a komáromi származású Jókai Ági játssza. 

1573   Búbánat 2020-01-13 21:07:42

„FEKETE PÉTER: EURÓPÁBAN MAGYARORSZÁG KÖLTI A LEGTÖBB PÉNZT ELŐADÓ-MŰVÉSZETEKRE”

2020. JANUÁR 13. HÉTFŐ 05:57 MNO.HU

„Hazugságokat állítva ácsoltak színpadot az ellenzéki politikának”

/Csekő Imre/

1572   Edmond Dantes 2020-01-13 15:12:30

Színházi újdonságból színháztörténeti eseménnyé emelkedett Térey János Lót - Szodomában kövérebb a fű című drámájának ősbemutatója. A váratlanul elhunyt költő-író utolsó színpadi alkotását az Örkény Színház felkérésére írta, létrejöttében fontos szerepet játszott a hosszabb ideje külföldön élő-dolgozó Kovalik Balázs, aki elmondása szerint egy müncheni képtárban tett látogatása során, id. Jan Brueghel Lót és lányai című festménye előtt tűnődött el, mit is keresnek valójában Lót lányai -amúgy meztelenül- apjuk társaságában. A bibliai történet ezen záró szakaszáról a hittanórán nem esett szó.. A Szentírás 1. könyvének 13 és 19. fejezete tartalmazza a Térey-dráma előzményeit illetve történéseit, ezeket -elsősorban az utóbbit- elolvasva megkapjuk a most bemutatott mű tartalmát ... napjainkba helyezve. Nem egyéb a Lót... mint holmi napi aktualizálás netán "plágium"? Nem, nem erről van szó, nem áthallásról, ilyesmikről szól a darab. Amit látunk, egyetemes, időtlen és öröktől fogva létező témák, jelenségek halmaza: kapzsiság, romlottság, otthonunk elhagyása avagy "jóléti elvándorlás" -gyengébbek kedvéért: migráció-, idegenségünk, annak kezelése a befogadó országban, városban -gyengébbek kedvéért: xenofóbia-, bűn és büntetés és így tovább. Ábrahám bácsikájától elválva Lót és családja újvállalkozóként telepszik le, tollasodik meg Szodomában, de mindig is jövevénynek, idegennek számítanak, holott a szodomaiak is mindahányan jöttek valamikor, valahonnan, legfeljebb korábban. A helyieket a színdarabban Menáhem (Borsi-Balogh Máté) és egy, a görög tragédiákban szokásos, itt négytagú, cimbalomkíséretes kórus jeleníti meg kettős szereposztásban (az aznapi szereplőket nem közölte a plakát), utóbbiak szövegét sajnos nem mindig értettem. (zene: Fekete Gyula) Az ő bűneikért lesujtó isteni ítélet elől menekíti ki a családot a két arkangyal, Ráfael és Gábriel (Dóra Béla és Patkós Márton) Szodomából (harmadikként Zsótér Sándor m.v. alakítja Mikaél arkangyalt)... de vajon tényleg megmenekül(t)-e Lót, aki elveszíti otthonát, javait, feleségét, aki bűnbe esik lányai által? Megérte? Érdemes volt? Nem úgy tűnik. És vajon tényleg áldozat-e Lót felesége, amikor a tiltás ellenére hátranéz és büntetésből sóbálvánnyá változik? Vagy inkább egyfajta szabadulás ez számára, mert elege lett a folytonos csomagolásból-költözködésből és inkább nem puszta kíváncsiságból eredő, hanem szándékos hátranézéssel valójában önmagát menti-e és elvesztett, netán sosem volt szabadságát szerzi-e meg? Utóbbira alighanem egyértelmű "igen" választ sugall a szerző. Keserédes bosszút állnak-e a lányok Golda és Zelma (Stork Natasa m.v. és Kókai Tünde), amikor apjukkal hálva teherbe esnek, hogy Lót ne gondolhassa magát erkölcsileg felsőbbrendűnek, mocsoktalannak, miközben ők a szülői házban elnyomottnak érezték magukat és megtudták, hogy atyjuk őket szolgáltatta volna ki a dühös szodomaiaknak  a vendégjog okán így mentendő meg a két arkangyalt? Jó eséllyel igen. Megannyi izgalmas, többértelmű, többféleképpen megválaszolható kérdés. 

Számomra a darab: kész, befejezett alkotás. Ha a szerző élne, talán még... de nincs talán még. Irodalmi konzultánsként Nádasdy Ádám, dramaturgként Ari-Nagy Barbara  csiszoltak az elkészült nyersanyagon. Miként eddigi, mindkétszer Örkényes Kovalik-opuszban (2002: Borisz Godunov, 2005: Odüsszeusz Tours) Antal Csaba tervezte a díszletet, Benedek Mari a ruhákat. Antal Csaba több irányban mozgó-forgó, aranylón csillogó konzervdobozokból épített díszletfalai szinte főszereplővé emelkednek: egyszerre látványosak, kifejezők, leomlásuk a fináléban Szodoma pusztulását is jelzik. Telitalálat! A kész művel szemben én ezúttal és paradox módon a mindig erős társulat produkcióját nem éreztem még egészen "késznek", noha a premier óta volt már néhány előadás. A címszerepben Gálffi László szövegtévesztéssel, bakikkal küzd olykor és az én fülemhez szövege sem jutott el mindig a maga teljességében. A hiba bennem lehet ... vagy a még nem pontosan kimért akusztikai arányokban, ami miatt a fentebb már említett "kórusszólam" sem mindig érthető és a konzervfalak leomlása után a szanaszét heverő dobozok szándékolt zörgése-rugdosása sem szolgálja a tökéletes hallhatóságot. Kerekes Éva (Lót felesége) számomra csupán nagy zárómonológjában nő fel a feladathoz, az igazat megvallva másik színész(nő)ötletem lett volna a szerepre "hausintern". Ceterum censeo és látszólag, de csak látszólag fentiek ellenére: Kovalik Balázs mindenféle érdemeit nem lehet eléggé (túl)hangsúlyozni: spiritus rectora volt egy jelentékeny és remélhetőleg maradandó utolsó alkotásnak és mondjuk így, Térey Jánossal szinte közös művüket sok-sok ötlettel, mértékkel (!), tiszteletteljes főhajtással vitte színre.  Szükség van rá. A magyar színpadnak, a magyar zenés színpadnak szüksége van rá. Nagyon nagy szüksége lenne Kovalik Balázsra.

Térey János: Lót - Szodomában kövérebb a fű, Örkény Színház, 2020. január 9.)

1571   Búbánat • előzmény1570 2020-01-12 15:20:42

Oberfrank Luca képzőművész

Forrás: mma - mmki.hu

"Képzőművészeti alkotásaim tulajdonképpen az egyéni elcsendesedés terei. Korábbi grafikai munkáimban (CASTILLO INTERIOR, DA PACEM DOMINE) az ima, az írás, mint repetitív képalkotó folyamat érdekelt. Ezután a hang és a kép kapcsolatának vizsgálatával kezdtem el foglalkozni. Ligeti György kórusművének kottaképéből hoztam létre LUX AETERNA című sorozatomat, amelyben egy konkrét zenemű vizuális képét kerestem. Az IN PRINCIPIO ERAT VERBUM című diplomamunkám pedig egy audiovizuális kísérlet arra, hogy a személyesen megélt lelki tapasztalatot a vizualitáson át a hang médiumába helyezzem."

Oberfrank Luca, grafikus   (27 éves) idén diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakán. 2016 őszi szemeszterét Madridban töltötte, az Universidad Complutense de Madrid egyetemen az Erasmus+ Ösztöndíj Program keretében. A fiatal alkotó már számos szakmai elismerésben részesült, 2017-ben elnyerte a Székely Bertalan Ösztöndíjat, az Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíját, valamint a Szegedi Művésztelep díját a XXVII. Miskolci Grafikai Triennálén való szerepléséért. 2016-ban a Köztársasági Ösztöndíj mellett a Magyar Grafikusművészek Szövetségének támogatásával megkapta a váci „Nalors Grafika“ nyomdájának műhelyhasználati díját is. Az elmúlt öt évben több hazai tárlaton is szerepelt, többek közt Egerben, Miskolcon, Kecskeméten, Veszprémben valamint Budapesten. A Sesztina Galériában megrendezett kiállítás a művész első önálló kiállítása, amely az egyetemi évek alatt kibontakozó, hagyományból és újításból táplálkozó munkáit mutatja be.

1570   Búbánat 2020-01-12 12:07:33

Interjú Oberfrank Rékával, a 25 éves kortárs táncossal, táncművésszel. .

Forrás: http://sportportre.com

Oberfrank Réka: Az itthoni táncos létben a bizonytalanság egy állandó faktor.

2019. szept. 19.  

„- Művészcsaládba születtél, mennyire volt egyértelmű, hogy neked is a színház, a színpad lesz a te világod?

- Igen, szüleim színészek. Édesanyám, Juhász Róza, édesapám Oberfrank Pál. A családunkban még Oberfrank Géza karmester, Oberfrank Péter zongoraművész és karmester neve is sokak számára ismerős lehet. Nagynéném Bányai Rita, az Operaház fősúgójaként dolgozik, valamint unokatestvéreim közül Oberfrank Luca grafikusként végzett a Képzőművészeti Egyetemen, Oberfrank Petra a Kisképző után díszlet és jelmez tervezést tanult. Tehát igen, elég erősen jelen van a családban ez a vonal.”

1569   Búbánat 2020-01-08 11:10:10

Interjú Bodrogi Gyulával

"Bodrogi Gyula játszik, amíg szeretik"

ORIGO2020.01.07. 11:47

Sokan irigylik a munkakedvét és munkatempóját Bodrogi Gyulának, aki 85 évesen is nagyon aktív. Ugyan a Nemzet Színésze úgy döntött, egyetlen új előadást vállal, de így is játszik még mellette nyolc másikban.

1568   IVA • előzmény1564 2020-01-08 03:10:12

Kedves Edmond Dantes, mivel te úgyis nagy vagy évtizedes és annál is régebbi hozzászólásaink és vitáink előásásában, én pedig vissza szeretném már adni annak a szerepét, aki tizenéven át ugyanazt hajtogatja, megbocsáss, de nem fogok itt homokozót nyitni az Erkel Színház 10–14 éves ügyéről, amelyben mindenki cinkos volt, aki a vétkesek közt néma maradt. Míg élek, mélyen megvetem őket.
Most történik egy látszólag irodalmi, színházi, kegyeleti esemény: bemutatnak egy színművet az elhunyt író barátjának rendezésében. (Örülök, hogy látni fogod és remélhetőleg beszámolsz róla.) Tegnap a közszolgálati rádió is megszólaltatta a rendezőt a főadón, senki sem hiányolta, hogy nem tettek jelzőt a neve elé.
Ugyanerről hírt adni viszont a HVG-ben megjelent egy tudatlan vagy másokat tudatlannak vélő politikai médiatrampli, kezében az ásóval – erre akartam felhívni a figyelmet.

1567   nizajemon • előzmény1566 2020-01-07 17:50:31

Nem nem, politikáról egy szót se.Pusztán annyi akart lenni,hogy ne csak balról avagy jobbról nézzük azt az ebet.Ismét leírom,reményeim szerint legalább 8 millió embernek tele a hócipője a mesterségesen gerjesztett feszkóval,kultúrharccal,és normális beszélgetésre,együttélésre vágyna az állandó műbalhék helyett.

1566   Edmond Dantes • előzmény1565 2020-01-07 15:47:25

Online vagyok, most jövök a mai rejtvényekből, megvannak, jókedvem is megvan :-) szóval: khm ... hát én pont azt írtam, hogy "... nem, nem a stadionépítések körüli pénzügyi  ...khm ... bizonytalanságokat, hanem az Operaház vagy akár a Műhelyház felújítása körül sokasodó kérdéseket... " stb. s mindezt Kovalik kapcsán "on". Óriási különbség! És khm ... engem már tizedannyi politikai homokozással homokozás nélkül kiátkoztak (volna) és elátkoztak itt párszor százszor mint amennyit te 1/1 offolva ideöntöttél ...igaz, ez nem az én gondom.

PS Az én koromban lassan  örülnöm kell, ha még bármilyen memóriám van :-) Üdv.

1565   nizajemon • előzmény1564 2020-01-07 15:11:34

Csodállak a szelektív memóriádért.Kb 800-szor olvastam már a stadionépítésekről,kerülhettek kb 300milliárd forintba.Az ország kifizet kamatokra egy év alatt kb 4 milliárd dollárt,10 év alatt cirka 40milliárdot,az forintban bagatell,kb 12000 milliárd.És ami a lényeg,hogy azt a nagyon demokrata,ősájrópai(bocs,azóta azok,mióta Moszkva hátsójából előugrottak,és azzal a lendülettel a nyugat leghűségesebb talpnyalói lettek),címzetes ballib hozta össze.Az ország kiárusításával. Ebben Orbának nem volt szerepe.Emlékszel még,hogy mennyi piszkot-mocskot hordtak rá össze,amikor először minelnök lett?Pedig ha volt pöpec kormányzás,az övé az volt.Az országnak jutott a gúny,az ócsárlás.És ha stadionra ment a pénz,jutott azok előtt is pl senki által nem nézett filmek sokaságára is évi 10 milliárd gyenge forint.Az 10 év alatt 100 milliárd.Csekélység,ugye?

Nem tudom értelmezni a hisztit a színházi,a független színházi sírámokat az állami lóvéért.Függetlenek tetszenek lenni?Akkor minek az állami gempa?Sírni a színpadon a szörnyű "diktatúra"mihán?Ócskálni a magyart?A világ legszarabb helyének lefesteni az országunkat.600 "nagyon független"lapnak zokogni? Sok-sok kérdés.Kardinális kérdések,dehát itt nincs más csak Orbán-Orbán-Orbán.Pedig nem :)Nagyrabecsüléssel.

1564   Edmond Dantes • előzmény1562 2020-01-07 08:45:14

Nem egészen így emlékszem. Kovalik Balázst az akkor még hivatalban lévő főigazgató, Vass Lajos (!) váltotta le, pontosabban nem hosszabbította meg határozott időre szóló szerződését ... ki tudja, milyen okokból, csak találgatni lehet.Talán így próbálta pozícióban tartani magát, mindegy is ma már. Pár hónap múlva ő is lapátra került. Mindenesetre Kovalikot eltávolították állásából.  A "politikailag korrupt" szóhasználatot nem tudom értelmezni, legalábbis Kovalik esetében. Nem gondolnám, hogy az interjú alapján bárki azt feltételezné, hogy azért távolították el, "mert nem akart belépni a pártba (mindegy, melyikbe) vagy nem akart jelentéseket írni valakiről."  Művészeti vezetőként nem tudom, hogyan lehetett ő "gazdaságilag korrupt"? Kollektív korrupció? Ez esetben az akkori operai vezető hármas harmadik tagja, Fischer Ádám is gazdaságilag (és politikailag) korrupt lett volna? Hm... Akkor miért nem indult ellenük (is) vádhatósági eljárás? Megjegyzem, a politikailag "korrupt" elkötelezett Vass Lajos ellen bohózatba illő módon és végeredménnyel többször előrángatott, hűtlen kezeléssel való gyanúsít(gat)ások -NB Horváth Ádám bősz papírlobogtatásai, ügyészségi vizsgálatok- látványos szánalmas kudarcba fulladtak, elhamvadtak. Még a bizonyítatlanul maradt "korrupciós" összeg nagyságrendje sem érte el ezrelékekben sem mondjuk ... nem, nem a stadionépítések körüli pénzügyi  ...khm ... bizonytalanságokat, hanem az Operaház vagy akár a Műhelyház felújítása körül sokasodó kérdéseket a napról-napra emelkedő költségek tekintetében. Visszatérve a kályhához: hamarosan alkalmam lesz beszámolni az Örkény és Kovalik Térey/Lót-produkciójáról ... és ez a lényeg: Kovalik -ha csak kivételesen is- újra itthon.

1563   eccerű • előzmény1562 2020-01-07 08:25:28

Nem érzek ellentmondást a cáfolat és a cáfolandó mondat közt. Ha Kovalik tett - ezt laikusként nem tisztem megítélni, objektív vélemény pedig nem létezik a tárgykörben - törvénybe ütköző dolgokat, akkor megvan (lenne) a megfelelő útja, hogy elnyerje érte a méltó "jutalmat". Ez megtörtént? Ad. 2. Zsákszámra lehetne hozni a példákat az elmúlt 10 évből, amikor valaki a kormányoldalon - akár milliárdokban számolható kárt okozva - törvénybe ütköző dolgokat tesz bármilyen következmény nélkül. Nyilvánvalóan politikai oka van a következménynélküliségnek.

1562   IVA • előzmény1561 2020-01-07 03:12:49

A Operaházból tíz éve politikai okokból eltávolított rendező”… (sic)
Ha a balett-topicban kitárgyaltuk a jobboldali újságírás hordaléktermékét, tárgyaljuk ki a bal-liberális újságírásét is! A bevezető szövege hazug, megtévesztő. A(z időben) messziről jött ember felelőtlenségével bedob egy uszító mondatot, amelyből akár az is sejthető, hogy Kovalikot eltávolították, mert nem akart belépni a pártba (mindegy, melyikbe) vagy nem akart jelentéseket írni valakiről. Kovalik Balázst nem rendezőként „távolították el” az Operából (rendezéseit igény és technikai lehetőségek függvényében megtartották, az új főigazgató rendezést is ajánlott neki), és nem is diszkriminatív intézkedésként (amint ezt nemegyszer hazudta a külföldi sajtónak), hanem a választók által nagyon határozottan leváltott politikai hatalmat kiszolgáló, politikailag és gazdaságilag korrupt operavezetés (művészeti vezetői beosztásban lévő) tagjaként. A HVG ugyanúgy épít a közemlékezet kopására, a mosott agyakra, mint az Origo, ezért tartom szükségesnek bejegyezni ezt, a megfagyott gyermek újabb megnyilatkozása előtt.

1561   Edmond Dantes 2020-01-06 16:54:01

Az Örkény Színház decemberben mutatta be Térey János utolsó drámáját,  Lót – Szodomában kövérebb a fű címmel, melyet Kovalik Balázs és az Örkény Színház számára írt. A mű -mint a nyomtatott HVG lead-je írja- "a világi és az isteni törvények, a biznisz és a szemfényvesztés között lavírozó ember meghasonlásáról szól". Ebből az alkalomból az újság Irtóhadjárat címmel hosszabb interjút készített Kovalikkal, aki 2002 után először rendez itthon prózai előadást. A nem csupán a produkcióról szóló beszélgetés hosszabb részlete a hvg.hu-n itt olvasható. "A jelenleg zajló kultúrharc nem az ideológiáról, hanem az egyéni hatalomvágyról szól, és Magyarországon még mindig a feudális tekintélyelvűség irányítja a rendszert Kovalik Balázs szerint. A Operaházból tíz éve politikai okokból eltávolított rendező ezért nem tervezi, hogy hazaköltözik Németországból, most is csak a közelmúltban elhunyt régi barátja, Térey János darabjának megrendezését vállalta az Örkény Színházban."

1560   Klára • előzmény1559 2019-12-23 11:08:13

Érdekes és nagyon tanulságos interjú, sok-sok igazságtartalommal! Köszönet érte!

1559   Búbánat 2019-12-22 23:49:40

"Rálöktek a pályára"

2019. DECEMBER 22. VASÁRNAP 14:40

-MNO.HU - - Lugas Interjú

UGRON ZSOLNA A GYÖKEREKRŐL, A MÁSIK VILÁGRÓL ÉS ARRÓL, VANNAK-E NŐI ÍRÓK

Hanthy Kinga

"Leginkább történelmi női sorsokat bont ki regényeiben, de el is utaztatja időben és térben az olvasóit. Ugron Zsolna pályájának kezdeti báját az erdélyisége és a nőisége adta, aztán kiderült, hogy máshoz is jól ért. Történelmi kalandokról, képernyőéhségről és a Gothár-botrány kapcsán saját „metoo”-tapasztalatáról is kérdeztük."

1558   IVA • előzmény1557 2019-12-21 02:41:02

Korunk különböző védnökei szokták hangoztatni, hogy egy nemzet / nép / ország jelleme / mentális állapota / kultúrája arról ismerszik meg, hogyan bánik a kisebbségeivel / öregjeivel / az állatokkal, hogyan ápolja halottjai emlékét stb. Kerényi Imre egy szexuális irányultság szerinti kisebbségre utaló megjegyzést tett trágár, kultúrembertől elfogadhatatlan stílusban. Te az öregekre, a Vígszínház még működő idős színészeire tettél (nem trágár, de) durva, dehonesztáló és igazságtalan megjegyzést. Eszenyit nem kell félteni, akitől meg akart szabadulni (pl. Szegedi Erika, Harkányi Endre), azzal össze is rúgta a port, hogy maguktól távozzanak. Halász Judit, Venczel Vera, Kútvölgyi Erzsébet, Lukács Sándor, Kern András, Hegedűs D. Géza játszik még ott azok közül, akiket valószínűleg még Várkonyi Zoltán és Horvai István szerződtetett. Miért fáj ez neked? Láttad őket mostanában valamennyi szerepükben, tudod, hogy milyenek? Azért zavarnak, mert manapság divatosak a fiatal társulatok, amelyekben az idős drámai személyeket is fiatalok alakítják? Pl. Solymosi Tamás „Magyar Nemzeti Balettjében”, amelynek műsorán a idősebb karakterfigurákat, szülőket, nagyszülőket már nem a társulat 40-es, 50-es éveiben járó nagy egyéniségei alakítják, hanem mostanában szerződtetett huszonévesek, esetleg harmincasok. Egy normális társulatban a drámairodalom különböző életkorú jellemeinek színpadra állításához különböző életkorú, így idős színészeknek is lenniük kell, ez nem hiba, hanem erény. Neked azért „fáj” ez most mégis, mert Eszenyi nem vett részt a balliberális színházak tüntetésén, ezért bármi terhelőt össze akarsz hordani a Vígről. Ha úgy érzed erősebbnek, akkor tiszteletlenül és durván, nemcsak az érintettekre, hanem egy korosztályra nézve is sértőn. Ez bizony rokonságban áll Kerényi kirekesztő és trágár megjegyzésével – ezt akartam mondani, nem többet. Nem „emeltelek” Kerényi mellé, aki a megjegyzésével szintén hatást akart elérni, de eszembe jutott: azért, hogy igazad legyen egy vitában, semmi sem drága neked sem, még az sem fontos, hogy komolyan vegyenek. További eszmefuttatásod ennek a félremagyarázása, hiába is érzékenykedsz oktalanul, nem először.
Utolsó két mondatod nem a topic tárgyához tartozik, hanem személyeskedés, ilyenformán kéretlen.

1557   Edmond Dantes • előzmény1556 2019-12-20 09:56:15

Köszönöm -ha tiltakozni fogsz is- hogy akarva-akaratlanul Kerényi Imre miniszterelnöki főtanácsadó mellé emelsz, amikor az ő emlékezetes ki/beszólásához méred az én komment-véleményemet egy színházról és (egyes) színészeiről, amit fenntartok. Én is tiltakozhatnék, hogy egy eltorzult személyiségről sajátos, számomra visszataszító stílusú  emberről én jutok eszedbe, mert sem az egykori emeszempés funkci-rendező, sem az ájtatos-goromba jobber tévés műsorvezető sem a kinyílottapitypangos-nemzetasztalos miniszterelnöki lakáj nem való az ínyemre. Egy dolgra azonban felhívnám a figyelmedet. Kerényi Imre akkori támadása nem/sem volt véletlen és megelőlegezte azt az egészpályás letámadást, aminek élén ma már a (copyright: Schilling Árpád) nagytermészetű uraság áll ... mit "áll": elszabadult hajó(ágyú)ként tombol, egyelőre még csak félsikerrel. Akkori mint írod, zavart mosolya megelőlegezte ámokfutását, ami nem most kezdődött és már régóta nem "zavart", hanem megzavarodott igen célratörő. Lehet, hogy te hülyének tartasz mindenkit, aki elolvassa beírásaimat (ezt írod!), ezek szerint magadat is :-) de én nem és lehet, hogy "gondolataim az elemi színházi ismeretek mély sötétségéről árulkodnak", de az enyémek. Én sosem ítélkezem ilyen sercegő-érdes és főleg megfellebbezhetetlen biztonsággal mások véleményéről. Kegyelmi-nyugalmi időszakod vonzó volt: jó lenne, ha megtartanád az ünnepekre, 2020-ra meg azutánra is. Jobb a békesség.

1556   IVA • előzmény1551 2019-12-20 03:29:18

Nem először élem át, hogy olvasom vagy hallgatom valakinek a szövegét, de csak így-úgy értek a témához, esetleg sehogy sem, aztán szóba hoz valamit meglehetős határozottsággal, hiszen mások úgysem értenek a dologhoz, vagy csak így-úgy, de egyszer mégiscsak olyan terepre téved, amelyről véletlenül empirikus ismereteim vannak, és rádöbbenek, hogy a magabiztos illetőnek minden szava blöff.
Kerényi Imre utolsó osztálya az SZFE-n több, mint 10 éve végzett, ő maga majdnem ugyanennyi ideje nem tanít ott, sértetten távozott onnan, végül: 1 és ⅓ éve nincs az élők sorában. Az az undorító kiszólása, üzenete, amelynél még undorítóbb, hogy Vidnyánszky Attilának csak egy zavart mosolya volt hozzá, mindez nem jelentett vízválasztót, de még csak sors- és morálfordulót sem az egyetem üzemében, sem a függetlenségük, sem az anyagi biztonságuk terén. De te ezt ismered és idézgeted (immár idézőjel nélkül is), ezt szajkózod, mintha tetszene is neked, vagy mintha esély lenne arra, hogy ettől Kerényi bocsánatot fog kérni – holott még arra sincs esély, hogy Vidnyánszky kérne bocsánatot ama mosolyáért és hallgatásáért.
Az SZFE szellemi függetlenségéről és anyagi biztonságáról annyit, hogy az intézmény legalább húsz éve a feudalizmusról szóló ismeretek modellje lehetne a történelemkönyvekben. Mivel a művészeteket érintő, de alapvetően mégiscsak oktatási intézményről van szó, és korántsem egyedi jelenségről, érd be ennyivel a Társművészetek topicjában.
Visszatérve a színházművészethez, idézek egy mondatot, amely nem kevésbé undorító, mert nem áll távolabb a humánus gondolkodástól, mint Kerényi Imre ominózus szavai, és nem is sokkal finomabb: „főiskolás koruk óta ottragadt szenior színészek biztonsági "foci" terepe lett évtizedekre”. Ha nem akarom azt hinni, hogy ez a gondolat az elemi színházi ismeretek mély sötétségéről árulkodik, inkább feltételezem erről is a mindegy, mit írok, úgyis hülye mindenki, aki olvassa-szellem könnyelműségét.

1555   Edmond Dantes 2019-12-19 17:56:28

Falvakba, kisvárosokba is elviszik a színházi kultúrát

Indul a Állami Déryné Színház Déryné Program. Feladata, "a vidék városi színházaitól messze lévő településein való játék." (forrás: wiki) "hogy a legkisebb településekre is eljuttassák a kultúrát, hogy változatos, izgalmas színházi előadásokat vigyenek el a falvakba, kisvárosokba." A program megvalósítására, amire  egymilliárd Ft-ot különítettek el, Fekete Péter kulturális államtitkár a Katona József Nemzeti Színházat, vezetésére Alfö ... Vidnyánszky Attilát, a Nemzeti Színház főigazgatóját kérte fel. A Programmal csaknem egymillió embert érnek majd el. További részletek az origo.hu-n.

1554   Edmond Dantes • előzmény1553 2019-12-19 15:41:12

Privátban ... mert nagyon off lenne.

1553   Klára • előzmény1552 2019-12-19 10:48:38

És 2018. augusztus 28.-án Férjemmel és 8 éves unokámmal hárman a Fővárosi Állatkertben 6,600.- Ft. azaz hatezerhatszáz Ft beléptidíjat fizettünk.  Egy hatalmas kifutó már volt, trópusi állatokkal, kikészített etetőanyaggal kézből etethető zsiráffal, amihez ugye a gyereket meglehetősen fel kellett emelni,  valamint hatalmas süllyesztett medence, ahol pár szerencsétlen fóka úszkált. Mit ne mondjak, a gyermeknek nem tetszett, Miért kell ide bezárni szegényeket? volt az egyetlen kérdése. Amint hallottam, a Tropicariumban is evvel szekálta a másik nagypapát. Persze, anyagilag lehet, hogy kifizetődő lesz, de nem hiszem, hogy az átlag magyar nagyszülő unokáival rendszeresen látogatni fogja! Nekem gyermekkorom feledhetetlen élményei közé tartozik a rendszeres állatkerti látogatás Nagyszüleimmel, nyaranta több alkalommal,  mert ugye egyszerre nem lehet mindent megnézni és főleg megemészteni. De ez már ugye a múlt, én pedig kissé le vagyok maradva!

1552   Edmond Dantes • előzmény1549 2019-12-19 09:20:20

Biztosan tévedsz, kedves Lujza. Tessék tudomásul venni, hogy minden egyes műtárgy (múzeumok, színház, biodóm stb.), ami a Városligetben épül, az növeli a Városliget, sőt még a Margitsziget és a budai hegyvidék zöldfelületét is. Továbbá a Biodóm azaz Pannon Park, ahol a 2,5 millió literes tengervizes medence Közép-Európa legnagyobbja lesz, úgyszólván -100 év után ismét- tengeri hatalommá tesz bennünket és messze földön hirdetni fogja a magyarság történelmi szerepét, közép-európai dominanciáját (cápák!), iskolások külföldi turisták tömegeit vonzza majd, ekképpen a Millenárishoz, Várkert Bazárhoz, Budavári Lovardához és a Liget-projekt építményeihez hasonlóan anyagilag is kifizetődő vállalkozás lesz. 

1551   Edmond Dantes • előzmény1550 2019-12-19 09:02:34

Nem ömlik belőlem a mindentudás, csak a véleményemet írtam meg és az sem ömlött. Ha én egyszer kinyitnám a számat elkezdenék ömleni ... megnevezhetnél egy időszakot, mikor volt az SZFE -Kerényi Imre buzilobbizása előtt- ilyen politikai és személyes támadásoknak kitéve.

1550   IVA • előzmény1544 2019-12-19 06:15:45

Ha ennyire ömlik belőled a mindentudás, megnevezhetnél egy időszakot, mikor volt az SZFE független. És főleg mikor volt anyagi biztonságban. (Ha nem megy, majd én megmondom.)

1549   lujza • előzmény1548 2019-12-19 02:10:45

Mivel a környéken lakom, volt szerencsém végignézni, hogy milyen brutális mennyiségű betont hordtak oda, és öntöttek bele ebbe a hatalmas építménybe, a környezetvédelem jegyében. Persányi Miklós létrehozott egy fantasztikus állatkertet, elképesztően jó odajárni. Egyetlen baja csak az ára, sokgyerekes családnak nem kis kiadás sajnos. Ugyanakkor itt is elindult ez a megalomán építkezés, ki tudja, miből fogják kifizetni, fenntartani, de főleg minek? Biztos szép lesz, hogy cápák is fognak úszkálni benne, és nem kell ezért a Camponába menni, de talán kár volt az egykori vidámpark helyére egy ilyen monstrumot építeni.

1548   Búbánat 2019-12-18 20:35:21

Tető alatt a Biodóm - Végéhez közeledik az állatkert legújabb épületének első üteme

portfolio.hu/ingatlan

2019. december 17. 17:18

Már jövő tavasszal lezárulhat az Állatkertben készülő Biodóm szerkezeti és gépészeti kivitelezése, a fejlesztésre a kormány eddig nettó 43,7 milliárd forintot biztosított a Fővárosi Önkormányzat részére. Az Állatkert öthektáros új zónája, benne a Biodóm 1,7 hektáros fedett növény- és állatparkjával, várhatóan 2021 végén nyílhat meg a látogatók előtt. Az Állatkert jelezte, hogy a kivitelezésre még le nem kötött kb. 6,6 milliárd Ft szűkös lehet a hátralévő feladatokra, és a teljeskörű megvalósításhoz további források szükségesek - derül ki a Fővárosi Állat- és Növénykert közleményéből.

1547   Búbánat • előzmény1546 2019-12-18 11:08:43

Én az előbb csupán ennyi hozzászólást kívántam tenni az előző beírásodat elolvasva; a lényegét érintettem, további gondolataimmal nem szeretnék a politikai homokozó területére "tévedni"...a soraidat (is) mindig érdeklődéssel olvasom - függetlenül azok ténytartalmától, és  "beállítottságunktól"...

1546   Edmond Dantes • előzmény1545 2019-12-18 10:58:29

Éppenséggel vonhatunk. Vannak azért eltérések. Alföldi eltávolítása 1/1 politikai okokból történt. Ezt nem én mondom, hanem azok  mondták követelték harsogva, üvöltözve, akik a színház előtt tüntettek. Leváltását képviselők követelték a parlamentben, mert ettől-ebből (is) reméltek politikai hasznot. Az "eredmény" ismeretes, ma is észlelhető és ki tudja, meddig még. Egyszer megírja valaki a Nemzeti Színház történetét a 2008-2013 valamint a 2013-??? időszakra. Ha elfogulatlan lesz, érdekes lesz.... Eszenyi óvatosan lavíroz. Ha mégsem hosszabbítják, annak lehetnek azért szakmai okai. Bizonyára olvastad a Mágnás Miska-kritikákat, beírásokat, talán te is bekapcsolódtál. Úgy leszedték róla a keresztvizet, hogy a fal adta a másikat. Egy produkció persze nem szükségszerű ok arra, hogy ne újítsák meg a szerződését, csak jelzem, hogy vannak a Vígben szakmai problémák. Akkora átjáróház lett, hogy csak na. És talán szerencsés, aki kiszabadul onnan. Szóval tényleg ne csináljunk mártírt már előre Eszenyi Enikőből, akit sokan utálnak ... ameddig igazgató. Én nem utálom, nem szeretem: tevékenységét vizsgálom. Ha az új városvezetésnek netán (netán!) nem tetszik, rögtön kedvenc lesz a másik térfélen, ahogyan ez a cikk is rávilágít. Szegény, szegény magyar színház, színjátszás...és közönség.

PS Örülök, hogy te is tárgyilagosan "a Nemzeti Színház éléről menesztett Alföldi"ről írsz. Mások akkor bebújtak a "lejárt a szerződése"-formula mögé. Lejár jövőre Eszenyi szerződése? És már menesztették? Megjegyzem, a legjobb reklám Eszenyinek pont ez a hajcihő körülötte: máris politikai térbe helyezik, elfedve ezzel színháza és saját vezetői attitüdje szakmai problémáit. 

1545   Búbánat • előzmény1544 2019-12-18 10:25:45

Ugyanazt mondod, mint azok, akik anno a Nemzeti Színház éléről menesztett Alföldi miatt háborodtak fel, pedig az ő esetében is a váltás akkor történt, mikor megbizatása lejárt. Tehát megvárták ezzel. Tehát, ha Eszenyi esetében is bekövetkezik a "fordulat" - párhuzamot vonhatunk Alföldiével - annyi különbséggel, hogy ott az állam lépett,  itt a kormányellenzéki Főváros léphet... (Ürügyet  mindkét oldalon tudnak, keresnek, találnak...)

" meg kósza harsogó hírek jelennek meg: "kirúgják", "leváltják" (ami nem igaz, mivel a megbízatása jár le hamarosan), akkor mártírt csinálnak belőle? Hogy is van ez?"

1544   Edmond Dantes 2019-12-18 09:36:09

Eléggé félrecsúszott az eszmecsere Opernglasban, áthoztam. Én ott még csak Gelb esetleges kirúgása felől érdeklődtem (20361) V.G. tenorista "ügye" okán, de hamar eljutottunk M.L.-n át Eszenyiig, onnan pedig a politikai homokozóba: e kifejezést akkor használják fórumtársaink, amikor nekik nem tetsző "ügyről" merészel valaki beírni: pl. színházak, SZFE   gyalázatos kreatív lejáratásáról, függetlenségük, anyagi biztonságuk szétveréséről. Ezt hívják kettős mércének? Az én politikai homokozóm jó homokozó, a te politikai homokozód rossz és tiltott homokozó. Vagy tévednék? Szabadjon megjegyeznem, a dolog kulturális vonulatára visszatérve: M.L. (Víg)színháza a tündöklő középszer, a fullasztó unalom, főiskolás koruk óta ottragadt szenior színészek biztonsági "foci" terepévé vált évtizedekre. Utóda, rövid ideig tartó bíztató kezdés után visszazöttyent az előd által hátrahagyott, de -sajnos- nem elhagyott terepre és néhány sikeres vendégrendezést (Docekal, Alföldi) és 1-2 sikerült produkciót leszámítva ugyanott tart a színház, ahol első beiktatásakor és az azt megelőző hosszú időszakban. Egyetlen, úton-útfélen hangoztatott érve: "nekem minden este 1.600 embert kell leültetnem a két színházban", kész. Van igazsága, nem kétséges. Biztosra kell mennie ekkora hodályok esetében és biztosra kell mennie közéleti és repertoár-óvatosság tekintetében is...ahogy tette legutóbb a Mágnás Miskával, amiről itt többen leszedték a keresztvizet. Pocsék Mágnás Miskánál szidjuk Eszenyit mint a bokrot? Ha éppen a kormánypárti sajtó nem szereti, akkor szaftos történetekkel járat(hat)ja le? Ha meg kósza harsogó hírek jelennek meg: "kirúgják", "leváltják" (ami nem igaz, mivel a megbízatása jár le hamarosan), akkor mártírt csinálnak belőle? Hogy is van ez? Távcső (Opernglas) viszont tényleg kell a Vígbe: egyrészt nagy mérete miatt, másrészt legalább nagyítóval távcsővel leljünk ott jó színházi terméket.

1543   IVA • előzmény1540 2019-12-17 06:05:33

Eszenyi Enikővel semmilyen tekintetben sem rokonszervezek, de mind a tüntetéstől való távol maradásával, mind a válaszával egyetértek. Az őt illető szemrehányást diktatórikus megnyilvánulásnak tartom.
Ha a botrány estéjén a Vígszínházban lettem volna, a transzparenssel szaladgáló két nő ellen feljelentést tennék: zaklatás miatt. Ha színházi este élményére áldozok pénzt és időt, akkor nem akarom politikai tüntetésen találni magam!

1542   IVA • előzmény1538 2019-12-17 05:01:00

Itt is köszönöm a cikk szövegének elküldését, még ha azt nem írhatom is, hogy hálásan.
Korábbi hozzászólásaim összegzéséből úgyis kiderül, hogy Apáti Bence gondolatmenetével, sőt minden leírt gondolatával egyetértek. Pontosabban: az utolsó bekezdésében írtaktól való egyetértéstől egyelőre tartózkodom, ugyanis nem tudom Dörner György és Bán Teodóra állítólagos menesztésének igazságtartalmát, vagy hogy milyen stádiumban tartanak ezek az ügyek, van-e, lesz-e szó pályázatok kiírásáról. Az utóbbi nem is nagyon érdekel, mert az egész pályáztatási rendszert, a színház világán belül és azon kívül, bolhacirkusznak tartom.
Azt ugyan nem tudom, hogy az élet igazságtevő intézmény-e, erre az sem bizonyíték, hogy Alföldi Róbert ugyanolyan botrányos körülmények között nyerte el vezérigazgatói székét a Nemzeti Színházban, mint ahogy elveszítette. Emlékszünk rá, hogy Dörner Györgyöt a pályázatokat minősítő szakzsűri javaslatával ellentétesen nevezte ki Tarlós István, én azonban, sok-sok látogatói tapasztalattal, arra is emlékszem, hogy Márta István Új Színháza (számos minőségi és szerethető művésze ellenére) milyen gyenge és akkor már egyre gyengébb volt. (Alföldi két ottani rendezését, a Rómeó és Júliát és a Három nővért provokatív szereposztásuk miatt kihagytam.) Dörner Újszínházában pedig egyetlen előadást sem láttam. (Jó lenne hinni, hogy Karácsony Gyergely viszont valamennyit...) Ezek után kívánjak itt elégtételt?
Bán Teodórát negyed évszázadon át kedveltem a balettszínpadon. A budapesti szabadtéri színpadok játékrendje, műsorszerkezete ma korántsem olyan, mint amilyennek korábban szerettem, úgy is mondhatnám, hogy roppant ellenszenves, viszont nem tudom, hogy a mára megváltozott anyagi, művészeti, társadalmi körülmények között lehetne-e másmilyent, jobbat, az egykorihoz hasonlóbbat csinálni.

1541   Edmond Dantes 2019-12-16 14:07:12

Egy Két szakértő színházi írás a 888. hu portálról, már a cím is  telitalálat: "Elavultatok, Pintér Béla" és amiben (a szerző szerint - E.D.), idézem: "igyekeztek elmagyarázni, miért idejétmúlt és ócska Pintér Béláék színházcsináló munkálkodása". Idézet vége. Legfőbb ideje  (volt) az elmagyarázásnak: az idejétmúlt és ócska Pintér Béláék összes régebbi és új(abb) produkcióira szinte lehetetlen bejutni, a hosszú előjegyzési listák így talán végre megritkulnak, az ócska megvezetett közönség észhez tér és tudni fogja, melyik színházban van (a) helye (bőven).

1540   Edmond Dantes 2019-12-16 08:39:00

"Távol maradni is politika, Enikő! - Performansz a Vígszínház előadásán": az index tudósítása itt olvasható. (Megjegyzés: a kérdéses előadás A diktátor volt..)

1539   Edmond Dantes 2019-12-16 08:31:53
1538   Edmond Dantes • előzmény1537 2019-12-16 08:15:11

Átküldöm a privát "vonalon".

1537   IVA • előzmény1536 2019-12-16 05:23:42

Köszönöm, köszönném, de sajnos a Google és az Opera (böngésző) demokrácia iránti érzéke annyira kifinomult, hogy nem enged beleolvasnom a Magyar Nemzetbe...

1536   Edmond Dantes 2019-12-15 10:03:31

Apáti Bence* írása zaklatószínház(ak)ról, Katonáról, Máté Gáborról, aki "...egy bűncselekményt próbált eltussolni", színházi tüntetésről, amin "javarészt  a főváros színházaiból verbuválódott, színészekből álló csoport" (sic!) volt jelen. A teljes cikk itt olvasható. (Magyar Nemzet)

* A szerző mellékállásban főállásban a Budapesti Operettszínház balettigazgatója.

1535   Búbánat 2019-12-11 13:34:16

Karácsony politikai döntést hozott kulturális területen

/HÍR TV/

"Miközben a kultúráért és a színházak függetlenségéért aggódik Karácsony Gergely, személyesen akadályozta meg Bán Teodóra újabb kinevezését a Szabad Tér Színház élére. A színházvezető szerint személyes és politikai döntés született ügyében, a Fidesz a baloldal bosszújaként értékeli az eljárást. Rétvári Bence parlamenti államtitkár emlékeztetett, Tarlós István főpolgármesterként azokat az embereket is kinevezte a színházak élére, akikkel nem feltétlenül állt egy világnézeti platformon."

1534   Edmond Dantes • előzmény1533 2019-12-11 11:26:27

Meglátjuk ... addig is itt egy friss cikk (lényegi részlete, a nem látható rész már fizetős) egy nem-kormánypárti újságírótól. Nem másolom be, mert a benne foglaltak, ahogyan tévében szokás bemondani: "egyeseket érzékenyen érinthetnek", de a cím már elárulja a lényeget.

Tóta W: Újszínház - egy gesztus lehetősége

1533   Búbánat • előzmény1531 2019-12-10 11:14:23

Nem kell követelni az igazgató menesztését; szerintem sokat nem kell várni ahhoz, hogy - olvasom -  Alföldi Róbert váltsa Dörner Györgyöt az Újszínház élén.  Függetlenül az ottani zaklatásról (?) kerengő hírektől, úgy is meg van pecsételve a jelenlegi direktor sorsa. Csak idő kérdése, mikor távozik.

1532   Hangyász • előzmény1528 2019-12-09 17:06:46

Ebben a cikkben egyetlen szó sem esik arról, hogy bárki is tiltakozna Bán Teodóra menesztése ellen. Persze 5 óra alatt simán meg is változtathatták a szöveget.

1531   Edmond Dantes 2019-12-09 16:58:16

Hogy is szól az örökbecsű mondás? "Hazudtunk reggel, éjjel meg este." A rugózós portál állításával szemben az Egyetem nem mentegette G.P.-t, hanem az etikai tanács lefolytatott egy vizsgálatot, a vizsgálat megállapítása szerint nem volt tudomása az egyetem vezetésének G. P. egyéb ügyéről, illetve az esetlegesen az intézménynél elkövetett etikai vétségről, és hozzájuk semmilyen bejelentés nem érkezett. Vélhetően saját túléléséért küzdve szűntették meg a rendező-tanár ottani szerződését, de lehet, hogy ez sem segít, mert a "nagytermészetű uraság" (copyright: Schilling Árpád) már átírta a törvényt és még mindig kevés neki, amije van. (Főleg közönségből van kevés ... főleg neki.) A cikk zaklatószínházakról ír. A friss újszínházi zaklatási ügy ismeretében fogalmazhatnak többes számban. Türelmetlenül Türelmesen várom, mikor kezdik el követelni az ottani igazgató menesztését.

1530   Búbánat 2019-12-09 16:18:55

https://www.origo.hu/itthon/20191209-szfe-kirugta-gothart.html

"Meghátrált a Színház- és Fillművészeti Egyetem, Gothár Péter hosszú ideig tartó mentegetése után hétfőn Facebook oldalán közölte, hogy megszüntették Gothár szerződését."

1529   Klára • előzmény1526 2019-12-09 12:24:25

Privát

1528   Edmond Dantes • előzmény1527 2019-12-09 12:00:25

Nagyítóval sem látom, hogy Bán Teodóra "kirúgása" ellen tiltakoznának, ahogy azt origo.hu tényként állítja.

1527   Búbánat • előzmény1523 2019-12-09 11:46:48

"A készülő jogszabály-módosítás jobb helyzetbe hozza a magyar kultúra intézményeit"

MTI - Hír TV

2019. december 8., vasárnap 19:06

Az elmúlt évek színházépület-felújításai, a magyar kultúrára fordított, egyre növekvő források, a tao-rendszer visszaéléseinek megszüntetése után a magyarországi színházi érdekképviseleti szervezetek abban bíznak, hogy a készülő jogszabály-módosítás jobb helyzetbe hozza a magyar kultúra intézményeit.

A Magyar Teátrumi Társaság, a Vidéki Színházak Igazgatóinak Egyesülete, a Magyarországi Nemzetiségi Színházak Szövetsége, a Mozaik Művészegyesület, a Szabadtéri Színházak Szövetsége és a Magyar Művészeti Fesztiválok Szövetsége vasárnap az MTI-hez eljuttatott közleményében a magyar kulturális élet működése szabályozásának egyes területeit érintő jogszabály-módosításokkal kapcsolatban nyugalomra kérte a politika és a kultúra minden szereplőjét. Egyúttal hozzátették: szervezeteik készen állnak a kormánnyal és más színházi szervezetekkel folytatandó egyeztetésre.

A érdekképviseleti szervezetek a jogszabály-alkotóknak öt szempont figyelembevételét fogalmazták meg.

Kiemelték, hogy a magyar kulturális élet összességében nem kaphat kevesebb állami támogatást a jövőben, mint eddig, így a Nemzeti Kulturális Alap forrásai sem csökkenhetnek. A Nemzeti Kulturális Alap forrásainak elosztásában a magyar kulturális élet szereplőinek kell döntő szerepet biztosítani. Az önkormányzatok fenntartásában levő színházak finanszírozásáról az államnak és az önkormányzatoknak több évre előre meg kell állapodniuk. Az önkormányzatok, amennyiben vállalják, önállóan működtethetik a fenntartásukban levő színházat, színházakat. Ha erre nincs forrásuk, akkor több évre előre állapodjanak meg az állammal.

Közölték, a megállapodások nem térhetnek ki arra, hogy az önkormányzatok vagy az állam beleszóljon a színházak művészeti munkájába. A színházak vezetőinek megbízása és felmentése közös fenntartás esetén csak közös döntés alapján történhet. A független színházak nem kaphatnak kevesebb forrást, mint eddig - szögezték le.

Közleményük végén kiemelték azt is: magyarázatot várnak a Fővárosi Önkormányzattól arra, hogy miért nem bízta meg a fenntartásában álló Szabad Tér Színház vezetésével - a pályázati javaslattevő bizottság által, annak jogszerű eljárása alapján támogatott - Bán Teodórát, aki az elmúlt tizenöt évben a színházat sikerrel vezette, a posztra egyedül pályázott, és akit kitüntettek a Magyar Érdemrend Tisztikeresztjével, valamint Bánffy- és Budapest-díjjal is.

1526   Edmond Dantes • előzmény1524 2019-12-09 11:46:40

off Tessék mondani, ezek szerint valakinek akik "kikezdtek páran", a végzettsége számít(ott), reménykedhet-e önnél a sikerben? Ön írta ...:"akiknek az önbizalma megvolt, de a végzettsége nem." Bocs, sosem avatkozom mások magán- és "belügyeibe", de kíváncsivá tett a beírása :-)

1525   Edmond Dantes • előzmény1522 2019-12-09 11:43:06

Bizony, elhamarkodták ... legalább máig várhattak volna: az Újszínházban éppen rendkívüli társulati ülés zajlik ... ugye kitalálja, milyen "ügyben"? Segítek: https://hvg.hu/kultura/20191209_Ujszinhaz_rendkivuli_tarsulati_ules

1524   Klára 2019-12-09 11:41:32

Hogy a csontot még egy kissé rágni lehessen, most az Újszínház egyik színésze által állítólag 2016-ban elkövetett zaklatási ügy is előkerült. Van még valaki, aki most döbben rá, hogy x éve XYZ őt zaklatta?  Számomra egyre inkább undorító az egész! Arról nem is beszélve, hogy a hitelesség is erősen megkérdőjelezhető.

Annak idején - még az "átkosban" - viszonylag fiatalon kerültem úgymond vezető beosztásba, a mai terminológia szerint kb. csoportvezetői szinten. Persze, kikezdtek páran, akiknek az önbizalma megvolt, de a végzettsége nem. Egy idősebb kolléga az alábbi módon vígasztalt: "Tudja kollegina, ha egy férfi vezetőt akarna  kikezdeni, rásütik, hogy k.....s. Ha egy női vezetőről van szó, az a vád, hogy nem megfelelő módon bánik a munkatársnőkkel."  Szerencsére a me too ügy akkor még nem volt feltalálva!

1523   Edmond Dantes 2019-12-09 11:38:30

Van egy jó hírem: Vidnyánszky Attila örül az új színháztörvénynek. (mandiner.hu)

A Nemzeti Színház igazgatója örül a törvénytervezet tartalmának.

Az új színháztörvénnyel demokratikus módon kezelné a kormány a színházak évtizedes problémáit, például a finanszírozás kérdését – mondta Vidnyánszky Attila, a Magyar Teátrumi Társaság elnöke, a Nemzeti Színház igazgatója hétfő reggel az M1 aktuális csatornán.

Az elnök elmondta, minden színházzal tárgyalna a kormány, s a társulatok háromféle megoldás közül választhatnak: az önkormányzat maga finanszírozza a működést vagy minisztériumi fenntartásba kerül, esetleg közösen oldják ezt meg. Hozzátette, jelenleg igazságtalan a rendszer, hiszen például a Fővárosi Önkormányzat átlagosan 20 százalékkal kevesebb támogatást ad a színházainak, mint a vidéki települések. Ugyanakkor vidéken is eltér a támogatás mértéke, hiszen van olyan intézmény, amely a működési költségének körülbelül a 40 százalékát kapja, míg egy másik a 60 százalékánál is több finanszírozásban részesül – tette hozzá.

Kijelentette, "nagyon örülnek a törvénytervezet tartalmának", hiszen az lehetőséget jelent az „újratervezésre”, és az igazságtalanságok megszüntetésére. Jelezte, hogy a színházak támogatásának majdnem a 80 százaléka a fenntartó minisztériumtól jön, miközben a tárcának nincs beleszólása a társulatok ügyeibe. Kérdésre azt mondta, az Emberi Erőforrások Minisztériuma átlátható gazdálkodást vár a színházaktól, de „én még attól sem félnék, hogy esetleg témák kapcsán prioritásokat nevez meg”. „Miért ne? A kultúrpolitika lényege, hogy meg tudja fogalmazni azt, hogy mely értékek mellett teszi le a voksát” – fogalmazott, hozzátéve, a színházak szabadságának ettől még meg kell lennie.

(MTI)

1522   Klára • előzmény1520 2019-12-09 11:13:54

Kivébe, ha addig írnak ki újat és ismét újat, míg egy "megfelelő" pályázó nem jelentkezik. Mivel Karácsony Gergely már a kampány alatt (!) kijelentette, hogy Dörner György biztosan nem nyer pályázatot és nem kap ismételt kinevezést, túl sok optimizmusra nincs ok!

1521   Edmond Dantes • előzmény1520 2019-12-09 11:01:09

Fogalmam sincs, sajnos szerencsére nem vagyok színházi bennfentes (sem).

1520   Búbánat • előzmény1519 2019-12-09 10:46:29

Ezek szerint még van  - lenne esélye Bán Teodórának - ha új pályázatot írnak ki...?

1519   Edmond Dantes • előzmény1518 2019-12-09 10:39:43

Én ezt a hírt origo.hu tálalásában ezzel a címmel olvasom: "Kirúgják Karácsony Gergelyék a nekik nem tetsző színigazgatókat", ami konkrétan valótlan állítás, de ebben semmi meglepő nincsen arrafelé. Azt sem gondolnám, hogy Bán Teodóra esetében, akit tudtommal nem kirúgnak, hanem lejárt a szerződése, tehát hogy mint azt fent nevezett orgánum Bán Teodóra esetében tényként állítja,  igaz lenne, "Karácsonyék" szájába adva: "Az a bűne (Bán T.-nak - ED), hogy Karácsonyék szerint nem kötődik a balliberális oldalhoz."  A teljes cikk itt olvasható.

1518   Búbánat 2019-12-08 18:16:25

Olvasom a hírt:

A  Fővárosi Önkormányzat nem bízta meg a fenntartásában álló Szabad Tér Színház vezetésével, a pályázati javaslattevő bizottság által, annak jogszerű eljárása alapján támogatott, az elmúlt tizenöt évben azt sikerrel vezető, a posztra egyedül pályázó, a Magyar Érdemrend Tisztikeresztjével valamint Bánffy- és Budapest-díjjal kitüntetett Bán Teodórát.

1517   Búbánat 2019-12-07 16:00:49

Interjú Keleti Éva fotóművésszel

2019. DECEMBER 7. SZOMBAT 15:18, MNO.hu - LUGAS

"Fára mászás"

KELETI ÉVA A MOZDONYMESZELÉSRŐL, A MANIPULÁLÁSRÓL ÉS A BIZALOMRÓL

Ozsda Erika

"Több ezer fényképét őrzik a Színházi Adattárban és az MTI archívumában. Négy évvel ezelőtt a Nemzeti Múzeumnak ajándékozta fotói nagy részét. Nemcsak híres színészeket, ismert embereket örökített meg, de számos riportfotót is készített. Iskolát teremtett a színházi fényképezésben. Hat évtized alatt készült munkáit a Műcsarnokban az Élet/Kép című retrospektív kiállításán mutatja be. Keleti Éva fotóművész az otthonában fogadott, ahol 1936 óta él."

1516   IVA • előzmény1514 2019-12-03 02:53:43

Meglehet, hogy nem ültem ott minden lyuk előtt, ahonnan Kero bújt elő.
A bukott polgármester ügye azért nem foglalkoztat, mert maga a politika sem foglalkoztat olyan szenvedélyesen, erre a fórumra sem azért járok. Bukásának okát pedig éppen olyan szánalmas ügynek (szegény ember cirkuszának) tartom, mint a zaklatásokét.
Valamikor egy másik, hevesen pezsgő fórumon mintegy száz, nickneves társammal működtünk naponta. Sosem nézik jó szemmel az ilyesmit a hivatásos esztéták, hiszen olvasókat vonhatunk el tőlük azok személyében, akik nem feltétlenül „szakmai” ítéletek alapján akarnak tájékozódni a művészeti életről. Ott is megesett, hogy némelyik szakíró megtisztelt minket pár mondattal, különösen, ha a nevére hivatkoztunk egy-egy hozzászólásban.
Bő évtizeddel ezelőtt egy színházi újságíró arra panaszkodott, hogy vidéken már nem lehet színházba járni, mert a jobboldal csaknem valamennyi végvárat elfoglalta. Értsd ezalatt, hogy bár hatalmon a második Gyurcsány-kormány van, a 2006-os önkormányzati választáson az ellenzéki pártok taroltak, és elnyerték csaknem minden vidéki város polgármesterségét, aminek követeztében egy-két éven belül átszíneződött a vidék színházainak térképe.
Írtam erre a siratóra egy hozzászólást, hiszen nekem is hasonló jellegű panaszom volt Budapesten, noha inkább ellenkező előjelű, és nem eleve politikus szemszögből, hanem a favorizált rendezőket illetően. Már nem lehet elmenni egy fontos darabra, megnézni egy kedvenc színészt vagy társulatot, mert a rendezők immár nem egy-egy színházhoz kötődnek, meghatározva annak arculatát, hanem bárhová megyünk is szinte, sehol sem kerülhetjük el (meg) Vallót, Alföldit, Zsótért, Kovalik Balázst (lehet, hogy még más név is szerepelt a sorban). Itt következnék az, hogy mit válaszolt, milyen érveket sorakoztatott fel erre a különben jó tollú és nagyjából mértékadó színházi újságíró, aki máskor rövid vitába ereszkedett némelyik fórumozóval. Velem azonban nem, ebből nem kerekedett olyan nyájas szópárbaj, mint itt, pl. köztünk. Hamarosan egy fórumozótárs üzent nekem: baj van. Az említett szaki – a KGB fizikailag is közeli szellemének félreismerhetetlen neveltjeként – kinyomozta a kilétemet és egy internetes oldalon kiszolgáltatta elérhetőségemet, világossá téve, hogy innentől zsarolható vagyok. (Talán nem halványítja diadalának fényét, hogy valójában nem voltam zsarolható, de ő, az eltérő vélemény elhallgattatásának mámorában, így gondolta.)
Ez a tanulság természetesen nem tartott távol attól, hogy amikor „Budapest is elesett” (egy szavazat erejéig az én jóvoltomból is), és 2011-ben az Új Színházat a szélsőjobb kezére játszották, részt vegyek e döntés elleni tüntetésen. Az elsőn, mert a másodikra nem tudtam elmenni, több pedig nem volt: elfogyott az erő és az akarat. Majd amikor Kerényi Imre elsütötte ominózus kijelentését („Most mi jövünk!”), már csak annak játszótéri színvonalán hökkentem meg kissé, a tartalmán cseppet sem. Igen, most ők jönnek, azóta is, E. D., mert ők az erősebbek. Lehet, hogy Gothár Péter, Máté Gábor, a Katona József Színház, az SZFE csak ennek a háborúnak a bástyái. Ha Kálomistákkal, Vidnyánszkykkal szemben elvesztik a csatát, a gyengeségük, az ostobaságuk miatt veszítik el.

1515   Edmond Dantes • előzmény1512 2019-12-02 09:32:08

 Senkinek nem tartom nyilván rajongásának tárgyát. De tessék, itt a legfrissebb gyöngyszem: a Bayer-show vendége volt az egyik jeles -Janisch A. által is megnevezett- színházi személyiség, Kálomista Gábor. "A rettegés diktál a magyar színházi világban" ... egy színész életét azonnal ketté lehet törni" ... aki nem ért egyet a Színház. és Filmművészeti Egyetemen zajló liberális ideológiai nézetekkel, annak nincs jövője ebben a szakmában, nem kap szerepet. Kálomista szerint a fenntartónak is felelőssége van, rendet kellene ott tenni." Kálomista Gábor az egész színházi szakma elsüllyedésétől tart, fogalmazott a műsorról készült rövid reggeli híradásában a Hír TV. A teljes adás itt megtekinthető, a Kálomista-blokk kb 21:00-nél kezdődik. 

1514   Edmond Dantes • előzmény1510 2019-12-02 09:23:30

G.P.: rossz szót találtál helyettem. Marton és Kero szakmájuk kimagaslóan meghatározó személyiségei voltak a maguk területén, G.P. meg nem az. Kero médiaceleb is volt és minden lyukból ő bújt elő. Nem ügyük lecsengése hagyott bennem hiányérzetet, hanem G.P. ügyének minden nyitott szemmel-füllel járó számára nyilvánvaló túlhabosítása, átpolitizálása foglalkoztat, amire korábbi beírásaimban már utaltam (de csak utaltam!) és amit Janisch kerek perec kimond lejjebb belinkelt írásában. off A bukott győri polgármester ügye nem foglalkoztat, de az ő ügyének lecsengése valóban hiányérzetet kelthet sokakban. off vége. Egyáltalán nem állok értetlenül "az előtt, hogy az SZFE támadása a Katona vezetősége támadásának vonzata." Sőt. Egészpályás letámadás zajlik két színházi intézmény ellen világos politikai motiváltsággal és szakmai irigységből, amire te is utaltál korábban... éspedig szerintem teljes mértékben. Pénzkeresés, nyugdíjalap: köszönik, már megvan. (Kaposvár pedig régesrég "elesett".)

...és ameddig van és habosítható a G.P.-ügy, amivel elterelhető a (köz)figyelem, addig sincs győri ügy és ezer másik ügy (v.ö.Janisch-cikk) és a Nemzeti Színház dicsfénye -ahol ilyesmi természetesen soha nem fordulhat elő- fennen ragyog, és tömegek ostromolják a Rocco és fivérei- és a többi produkciót ... évi több milliárdos állami mankó és 180 milliós veszteség mellett.

1513   Edmond Dantes • előzmény1511 2019-12-02 08:26:39

Nosza rajta, hallgasd csak! Ókovács SCzilveszter higgadt, körültekintő szavait, megfontolt állásfoglalását, a színházi ember (rá)látásmódját úgy látszik, kevesellted. Ifj. Lomnici Zoltán, mindenhez (szak)értő, elfogulatlan alkotmányjogász bizonyára jobban ért a színház világához is.

1512   IVA • előzmény1508 2019-12-02 02:46:11

Te kit tudsz meg(nick)nevezni ezen a fórumon, aki Kálomista Gábor, Apáti Bence, Vidnyánszky Attila, Eperjes Károly és társaik rajongója-híve? Én senkit sem, magamat sem. Kinek szól hát a difi-döfi?

Eperjes Károly szerencsére már az egész emberiség pusztulását és végső kataklizmáját vizionálja, amelynek biztos jele például az is, hogy a vallástalan színházcsinálók az aberrált színházaikban és adaptációkkal molesztálást követnek el például Shakespeare-en és Moliere-en.” (sic)
Ez tetszik! Én mint közönség tartom molesztálásnak az „aberrált színházcsinálók” rendezéseit, vallástalanokét és vallásosakét egyaránt. Ilyenek prototípusa volt a Művész Színház Tartuffe-előadása (Molière!) Tompa Gábor rendezésében, Eperjes címripacskodásával (1995-ben).
Ám nem kevésbé izgalmas egzotikum, ahogy Janisch Attila másokra ruházza a véres szájú jelzőt – ilyen tónusú írás címében.

1511   IVA • előzmény1507 2019-12-02 02:44:32

Szerintem ifj. Lomnici Zoltán szavait is érdemes meghallgatni.

1510   IVA • előzmény1505 2019-12-02 02:11:34

Gothár Pétert nem nevezted szürke eminenciásnak, én találtam egy szót annak megnevezésére, hogy Gothár jelentőségét halványabbnak állítod be, hogy az ellene folyó támadást még politikaibb indíttatásúnak mutasd, mint amilyen.
Szinte ismétlem: a Vígszínház törzs- és alkalmi közönsége nem Marton Lászlóért járt a Vígbe, Pestibe. Az Operetté sem Keróért. A Katona közönségére inkább jellemző, hogy tudatosan követi a kaposvári legenda személyiségeinek munkáit.
Tekintve, hogy musicalt és operettet évtizedek óta játszanak a Vígben, a József Attila Színházban, a Centrálban, vidéken is, és persze elsősorban a Madáchban, Kerényi Miklós Gábor nem lehetett egyeduralkodója e műfajoknak. Valamilyen televíziós tehetségkutatóban működött mint mentor és zsűritag, ettől még nem médiaceleb. Művész feleségéről és fiairól lehet tudni a sajtóból, éppúgy, mint Gothár Péter művész ex-feleségéről és fiáról.
Sajnálom azt, akiben hiányérzetet hagyott Marton és Kero ügyének lecsengése, noha úgy gondoltam, Marton László történetének vége igazán kielégíthette a vérre szomjasakat. Mi kellene még? A Gothár-ügy feletti lihegés sem fog örökké tartani. OFF: Borkai Zsolt ügye nem érdekel túlságosan. Nem tudom, hogy bűncselekmény-e, amit elkövetett, annyit igen, hogy viselkedése nem volt illő és méltó a polgármesteri megbízatáshoz, és már nem polgármester. A Fidesznek sem tagja már – mi kell még?
De bizony, a Katona első közleménye óta kommunikációs vergődésben van. A „polkorrekt” hisztériához való csatlakozásával önmaga fejére zúdította a politikai és médiahisztériát. Aki korpa közé keveredik
Tiltakozom az ellen, hogy az „is” kötőszó nélkül másolod le a szavaimat, mert azt nem véletlenül írtam oda! Továbbá: a Katona József Színházról írtam, hogy mibe esett bele, ebben a gondolatomban nem szerepelt a Színház- és Filmművészeti Egyetem!
Mindazonáltal nem kell annyira értetlenül állnod az előtt, hogy az SZFE támadása a Katona vezetősége támadásának vonzata. Elég (vélemény és kritika nélkül) figyelni az SZFE oktatói karának összetételét, mondjuk, Székely Gábor, majd Ascher Tamás rektorsága óta. Jordán Tamás és Lukáts Andor osztályfőnökségét éppen csak megemlítve, Zsámbéki Gábornak és Máté Gábornak folyamatosan van osztálya; évek óta ott tanít, illetve társosztályfőnök a katonás és/vagy Zsámbéki- és/vagy Máté-osztályban végzett Fullajtár Andrea, Pelsőczy Réka, Rába Roland, Kocsis Gergely, Dömötör András, a filmtanszéken a színészként Zsámbéki-osztályban diplomázott Mundruczó Kornél és (eleddig) Gothár. Felsorolásomat a csuklómból ráztam ki, korántsem teljes, és persze tanítanak ott más kötődésűek is, továbbá ismétlem, ezt csak megjegyeztem a két intézmény összefonódásának példázására (úgy is mondhatnám, mára az SZFE a Kaposvár–Katona-vonal stúdiója), tehát nem kritika, már azért sem, mert az említettek többnyire olyan művészek, akiknek van mit átadniuk a növendékek részére. Azt mondanom sem kell, hogy az SZFE-n tanítani nemcsak szakmai rangot, hivatást, megtiszteltetést sőt dicsőséget jelent, és lehetőséget a színházi élet pezsgésében maradásra, sőt egyféle hozzájárulást a halhatatlansághoz, hanem pénzkereséssel és nyugdíjalapképzéssel is jár: nem csoda, ha másoknak is fáj rá a foga. A Színművészetin tán Akadémia-kora óta mindig is létezett a külső és belső fúrás. Ez nem ment semmit sem, de a mostani nem példátlan, csak egy alkalom a sok közül.

1509   nizajemon 2019-12-01 23:51:40

Nagyon remélem,hogy ebből a kul.úrharcos szarságból legalább 8 millió honfi.ársamnak elege van.Oldalszimpá.ia ide-oda

1508   Edmond Dantes 2019-12-01 21:22:41

Janisch Attila filmrendező, egyetemi oktató (SZFE) írása a magyarnarancs.hu-n itt olvasható. A cikk sőt a cím belinkelésétől tartózkodom. Figyelem: "Kálomista Gábor, Apáti Bence, Vidnyánszky Attila, Eperjes Károly és társaik" (idéztem az írásból - E.D.) rajongóinak-híveinek nem ajánlott olvasmány!

1507   Edmond Dantes 2019-12-01 16:07:17

Hír TV Civil kör c. műsora 2019.11.30. itt megtekinthető, benne G.P. "ügye" kb. a 35. perctől. Elismerésem Ókovács Szilveszternek (vele kezdődik a blokk), józan, tárgyilagos hozzáállásáért, megfontolt szavaiért, fogalmazásáért! Érdemes meghallgatni, 2-3 perc.

1506   Búbánat 2019-12-01 14:41:05

Apáti Bence kapcsolódó írása – Véleménycikke -  a témához

https://magyarnemzet.hu/velemeny/katonas-karmentes-a-katonaban-7530206/

2019. NOVEMBER 30. SZOMBAT 08:04 2019. 11. 30. 08:30 MNO.HU

„ Katonás kármentés a Katonában”

ELKÉPZELHETŐ, MI KÖVETKEZNE, HA VIDNYÁNSZKY VAGY KÁLOMISTA KERÜLNE ZAKLATÁSI BOTRÁNYBA

1505   Edmond Dantes • előzmény1501 2019-12-01 12:51:10

Rögeszmém nem nekem van, hanem egyes. ide beidézett médiumoknak, nekik is azért, addig rögeszméjük a G.P.-ügyön való folytonos rugózás, mert és ameddig erre kézivezérelik őket. De legalább tudjuk, merre van az arra, mire megy ki a dolog. G.P.-t én nem neveztem sem szürke eminenciásnak sem névtelenne, jelentéktelennek, ezeket a kifejezéseket te hoztad be. Ha te G.P.-t azonos fajsúlyú, ismertségű színházközéleti személyiségnek tartod mint az ország legnagyobb színházának csaknem négy évtizedig volt igazgatóját, főrendezőjét vagy a magyar operett-musical műfaj évtizedekig meghatározó alakját, úgyszólván egyeduralkodóját, egyben széles körben ismert médiacelebet, akkor ... akkor nincs miről beszélni. És még egyszer: az ő ügyük hamar lekerült a napi(t)rendről és az újságok vezető oldalairól, pályafutásuk hamarosan folytatód(hat)ott. Bűnvádi eljárásról, bűncselekményről árva szó nem esett velük kapcsolatban, annál inkább a G.P. ügyben és/de nem annyira, sőt nem elsősorban őellene, hanem a két levadászandó intézmény ellenA Katona nem "vergődik", a Katonát, pontosabban igazgatóját támadja a kézivezérelt sajtó, ellentétben pl. (off) a legalábbis gyanús pénzügyi háttérrel gyanús porok, gyanútlan bajadérok társaságában mágnáséletet élő bukott polgármesterrel, akit hamar "elfelejtettek"...annál inkább nyomoznak az ördög ügyvédje és a  bajadérok ellen, utóbbiakat talán már le is fogták. Netán még ennek az ügynek, mármint nem a bukott polgármester, hanem a bajadérok ügyének a szálai is elérhetnek a Katonába? ... minden megtörténhet manapság. (off vége) Az "is" szócskát engedelmeddel kihagyva örömmel szomorúan egyetértve másolom ide szavaidat:  a Gothárhoz kötődő intézmények ellen most politikai és szakmai féltékenységi támadások folynak. A megállapítás helytálló. És kíváncsi vagyok, mibe esett bele és miben vergődik a Színház- és Filmművészeti Egyetem? Kifejtenéd? Ők mit csináltak annyira rosszul, bűnös módon, hogy vezetőségváltásért és ellenük is bűnvádi (!) eljárásért kiáltanak azok, akik?

1504   Edmond Dantes • előzmény1502 2019-12-01 12:17:25

1487-re válaszoltam.

1503   Hangyász • előzmény1500 2019-12-01 10:37:00

Prát üzenet megy.

1502   IVA • előzmény1498 2019-11-30 23:12:40

Bár én küldtem és kaptam is már hanglemezeket postán, mégsem értem, hogy ez a hír a zenének melyik társművészetéhez kapcsolódik.

1501   IVA • előzmény1495 2019-11-30 23:08:37

Ha neked az a rögeszméd, hogy Marton Lászlóhoz és Kerényi Miklós Gáborhoz képest Gothár Péter csak szürke eminenciás (vagy jobb híján ehhez az érvedhez ragaszkodsz), sokallva a támadásokat és a sajtófelhajtást a Katona József Színház és a Színház- és Filmművészeti Egyetem ellen éppen most, ezen úgysem lehet változtatni.
Azt hiszem, Harvey Weinstein sem igen foglalkoztatta a magyar közvéleményt, sőt James Levine, de még Placido Domingo sem (de még a bariton szólamra váltása sem), a média mégis mindent megragadott, amivel a sikeres emberek iránti ellenszenv és persze a sikamlósság csatornáin keresztül hatni lehet.
A választók túlnyomó többségének életében egyáltalán nem tényező a magyar színházi és filmélet. Az érdeklődő kisebbség többsége darabra, színészekre megy, olyan színházat választ, amelyben jól érzi magát, amelynek hálás azért, amit kap. Ezt a többséget nem, vagy csak halványan érdekli, ki rendezi a darabot és ki ott az igazgató, a főrendező, tanít-e a szakegyetemen, volt-e osztálya. Ez vonatkozik Martonra és Keróra, akik igazgatók, főrendezők és tanárok is voltak, és Gothárra is, aki a legendás Kaposvári és a legendás Katona rendezője volt, de rendezett pl. a Radnótiban is, tanított és osztályfőnök volt az egyetem filmfőtanszékén, sikeres és kevésbé sikeres filmeket rendezett; én ugyan összességében nem kedveltem, de nem mondható névtelennek és jelentéktelennek.
Tagadhatatlan, hogy a Gothárhoz kötődő intézmények ellen most politikai és szakmai féltékenységi támadások is folynak, mégis úgy gondolom, amibe a Katona beleesett és amiben most vergődni kénytelen, az elsősorban a saját hivalkodó és álságos „kódexének” a kelepcéje. Persze, nehezére esett volna egy trendet és trendiséget majmoló színháznak kívül maradnia a metoo-hisztérián, mégis okosabb lett volna.

1500   Edmond Dantes • előzmény1499 2019-11-30 21:52:40

"Fordítást" kérnék, ha lehet :-) who is who? (leht privátban is)

1499   Hangyász • előzmény1496 2019-11-30 18:43:47

Estére bevették ugyan, de addigra megérkeztek a poroszok és Napóleon főseregét szétverték. 

1498   Edmond Dantes • előzmény1487 2019-11-30 15:45:33

Akkor talán van még esély arra, hogy ne kelljen eladni az összes üdülőjüket? 

https://hvg.hu/gazdasag/20191129_Az_osszes_udulojet_eladhatja_a_Magyar_Posta

1497   Edmond Dantes • előzmény1495 2019-11-30 15:35:55

Frissítés avagy: a médiabeharangozó után elkezdődött...: 

Távoznia kell a Katona és a Színművészeti vezetőinek a Gothár-ügy miatt

Vezetőváltásra van szükség a Katona József Színházban, valamint a Színház- és Filmművészeti Egyetemen is a Gothár-ügy miatt – nyilatkozta az ATV-nek Pósán László, az Országgyűlés kulturális bizottságának (Fideszes - E.D.) elnöke. A teljes cikk itt olvasható el. Forrás: origo.hu

1496   Edmond Dantes • előzmény1493 2019-11-30 09:05:58

Vagyis?

1495   Edmond Dantes • előzmény1494 2019-11-30 09:05:17

1) https://24.hu/kultura/2019/11/27/mate-gabor-gothar-peter-zaklatas-katona-interju/ -ezt már te is belinkelted. Mit lehet még hozzátenni?

2) https://index.hu/kultur/2019/11/29/halasz_janos_szerint_sunnyogas_van_a_gothar-ugyben_a_szinmuveszeti_elegansan_riposztozott/ -no comment ... csak politika.

Emlékeztetnék (ld. 1492), hogy a másik két kolléga,  igazgató-főrendező ismertsége és hivatali tisztsége összehasonlíthatatlanul magasabb (volt) mint a mostani ügy ántihőséé, a nemileg némileg érintettek -szemben a jelen üggyel- ismertek voltak. A politika, konkrétabban szólva: a hatalom, a Párt korántsem csapott ekkora és egyre csak fokozódó hűhót. Terelés, dagasztott, duzzasztott műf ...khm... műbalhé, egy Győr óta, október óta (enyhén?) sokkos állapotban leledző Rendszer egyik -hazai- menekülő, egyben támadó útvonala a G.P. ügy is ... Talán csak nem az 1982 előtti status quo visszaállításán dolgoznak "odafönt"? Pl. egy "Wiedervereinigung"-gal.. Nem lepne meg. A Nemzeti Színház és főigazgatójának utóbbi hetekben is többször idézett óriási sikerei végre-valahára és íly módon elérhetnék a Katonát, az egykori kamaraszínházat!! Addig is (Máté Gábor) "monnnyon le", pl. itt és itt. Plusz SZFE (is) bűnhődjék.

1494   IVA • előzmény1492 2019-11-30 05:08:08

Szerintem egyéni érzékenységed és elfogultságod, nem pedig a tények miatt látod eltérő megvilágításban a három hazai eset tálalását a nyilvánosság számára.
Az amerikai licenc dramaturgiájára készült Sárosdi Lilla-ügy (én már csak így nevezem) is igen durva és ordináré volt. A Vígszínházat azért nem támadták ilyen szenvedélyesen, mert az igazgató vitát nem tűrő határozottsággal állította, hogy nem tudott ilyen esetekről, az SZFE pedig azonnali döntéssel megvált Marton Lászlótól. Azon sincs mit csodálkozni, illetve annak a magyarázata sem a politikában keresendő, hogy a Vígszínház ügyének kommentálásába Vidnyánszky Attila nem szállt be... Akinek a történet nem elég drámai, ajánlom szíves figyelmébe Marton fizikai elmúlását.
A Kerényi Miklós Gábor elleni támadás, minden valóságalapja mellett, Kalmár Péter példátlanul galád és aljas üzenetével robbant ki. Az akkori igazgató haladéktalanul eltávolította Kerót, a kedélyek elégedettek lehettek. Aki mégsem, azóta már az Operettszínház igazgató- és vezetőségváltásának, illetve új korszakának örülhet határtalanul.
A Katona József Színház az önmaga által elfogadott, kihívó módon hangoztatott, sőt erősített erkölcsi renden belül hibát hibára halmozott és halmoz még ma is, a vezetőség és a sértett(ek) egyaránt, politikus jellegétől és politikai szerepétől függetlenül, mintegy prédául kínálkozva a szakmai ellenfeleknek és a média hiénáinak.
Szólás- és hozzászólás-szabadságod tiszteletben tartásával jegyzem meg, hogy az SZFE minősítésére egyszer (legfeljebb egyszer-kétszer) elhangzott, inkriminált „b.-l.” kifejezés ápolásáról rövid időn belül 4 alkalommal nem mondtál le. Noha a nyelvi lelemény szerzője már nem él, idézőjeled pedig feltétlenül arra utal, hogy te magad elhatárolódsz a tartalmától és a stílusától, mégis az történik, hogy egy obszcén kifejezés folyamatosan szerepel és hozzájárul szerzője szellemének halhatatlanságához a Társművészetek topicjában.

1493   Hangyász • előzmény1492 2019-11-29 18:01:17

Az egész ügy egyre inkább a waterlooi csatára emlékeztet, ahogy egy megerősített udvarházat egész nap ostromoltak a franciák. A végkimenetel közismert.

1492   Edmond Dantes • előzmény1491 2019-11-29 08:49:38

Nyilvánvaló, hogy G.P. (már?) csak eszköz, ürügy arra, hogy egészpályás letámadás induljon, zajlik a "balliberális fészek" Katona József Színház és a "buzilobbis" Színház- és Filmművészeti Egyetem ellen. Két másik igazgató-főrendező elődjének, akik pedig a szélesebb közvélemény számára sokkal ismertebbek, hamar "elfelejtették" korábbi ügyeiket, újra rendezhettek, egyikük megítélését -mint már idéztem- a veszprémi színház igazgatója "a Jóisten kezébe" helyezte. Mi sem mutatja jobban, hogy G.P. csak aktuális biodíszlet az egész "ügyhöz", amit ha jól olvastam, már tavaly tisztáztak hausintern és a sértett is lezártnak tekintette az egészet, tehát G.P. csak egy aktuális biodíszlet a politika számára ahhoz, hogy a megújuló kultúrharc jegyében és más fontos ügyekről elterelendő a figyelmet, most éppen a két említett intézményt csuklóztassa.

1491   IVA 2019-11-29 05:15:53

Nem gondolom, hogy az origo.hu színvonalának jogos szapulása elegendő konklúziója a Katona József Színház zaklatási botrányának.
Itt egy informatívabb és tárgyilagosabb interjú Máté Gáborral:
https://24.hu/kultura/2019/11/27/mate-gabor-gothar-peter-zaklatas-katona-interju/
Számomra a metoo-mozgalom legellenszevesebb vonása, sőt lényege, hogy magukat jogállamnak valló országokban megjelenik az érvényes jogi eljárásnak (feljelentés, vizsgálat, zárt vagy nyilvános tárgyalás, ítélet) egy alternatívája, attól eltérő, rögtönzött, regionális szabályokkal és etikával, az elévülhetetlenség önkényes vélelmével, teret engedve mindenféle felelőtlenségnek. Én ezt jogellenesnek tartom, rossz precedensnek és előjelnek arra nézve, hogy bármikor teret nyerhet egy, a törvényes jogi eljárással párhuzamos, vagy éppen azzal ellentétes eljárás, akár a lincselés is.
Nem hiszem, hogy a bűnösség és az ártatlanság között létezik egyéb kategória, amelyről nem az igazságszolgáltatásnak kell döntenie.

1490   Edmond Dantes • előzmény1489 2019-11-27 16:02:52

G.P.

1489   Klára • előzmény1488 2019-11-27 15:47:35

"Itt van az ősz, itt van újra..... " és hullanak a (fa)levelek! Egy kérdés, ennek a levéldömpingnek a postai kézbesítési díját ugyan  ki fizeti?

1488   Búbánat • előzmény1487 2019-11-27 11:03:04

Lehet, hogy e-mail "levelet" küldtek el a megnevezettek...

1487   joska141 2019-11-27 10:55:52

Több, azonos tartalmú hír az interneten, mely szerint a Magyar Posta levélkézbesítési üzletága veszteséges. Pedig, ha csak az elmúlt hét eseményeit nézzük:

  1. A Főpolgármester levélben fordult a Katona József Színház Igazgatójához…
  2. A Főpolgármester-helyettes levélben fordult a Katona József Színház Igazgatójához…
  3. A Főpolgármester-helyettes levélben fordult a Színház és Filmművészeti Egyetem rektorához …
  4. A Kulturális Államtitkár levélben fordult a Katona József Színház Igazgatójához…
  5. A Kulturális Államtitkár levélben fordult a Színház és Filmművészeti Egyetem rektorához …
  6. A Színház és Filmművészeti Egyetem Rektorhelyettese levélben fordult a Kulturális Államtitkárhoz..
  7. A Magyar Művészeti Akadémia levélben fordult a Katona József Színház Igazgatójához…
  8. A Magyar Művészeti Akadémia levélben fordult a Színház és Filmművészeti Egyetem Rektorához…
1486   Edmond Dantes 2019-11-26 08:33:46

Megszólaltak...

Vidnyánszky Attila -mint a Magyar Teátrumi Társaság/MTT elnöke- (G.P. ügye kapcsán) a Katona József Színházról: „Egyszerre egy pozitív gesztus, hogy kiálltak, és ugyanakkor meg egy borzasztó látlelet megint a sumákolás, a ravaszkodás, az elkenni vágyás. és amíg ez van, ez munkál az emberekben, addig ez nem jó, addig nem indulunk el egy másik úton”.

Oberfrank Pál MTT-alelnök, a veszprémi színház igazgatója M. L.-ról: "...az osztályfőnököm volt, mesterem volt, közelről ismerem,...úgy gondolom, hogy emberileg, szakmailag, amit megtehettem megtettem avval, hogy nálunk dolgozott, egy csodálatos időszakon vagyunk túl. Hívő emberként pedig azt gondolom, hogy a Jóistennek a dolga, hogy döntsön ezekben a kérdésekben".

forrás: atv.hu

Frissítés: ...és megszólalt a kulturális államtitkár is: "Fekete Péter levelet írt a Katona József Színház ügyvezető igazgatójának, Máté Gábornak és a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektor-helyettesének, Upor Lászlónak - értesült az Origo. Fekete Péter, úgy tudjuk, arra kíváncsi, hogy mi történt pontosan és milyen intézkedéseket tett és hogyan kezeli az ügyet a színház és a Színművészeti Egyetem." forrás és a teljes cikk itt: független függő origo.hu

Mint 1458 és 1482: óóó, hol vagyunk már G.P. "ügyétől".

1485   Edmond Dantes • előzmény1483 2019-11-26 08:15:49

Esetünkben ki a "lánya" és ki a "menye"?

1484   Edmond Dantes 2019-11-26 08:14:07

Megszólaltak...

Vidnyánszky Attila -mint a Magyar Teátrumi Társaság/MTT elnöke- (G.P. ügye kapcsán) a Katona József Színházról: „Egyszerre egy pozitív gesztus, hogy kiálltak, és ugyanakkor meg egy borzasztó látlelet megint a sumákolás, a ravaszkodás, az elkenni vágyás. és amíg ez van, ez munkál az emberekben, addig ez nem jó, addig nem indulunk el egy másik úton”.

Oberfrank Pál MTT-alelnök, a veszprémi színház igazgatója M. L.-ról: "...az osztályfőnököm volt, mesterem volt, közelről ismerem,...úgy gondolom, hogy emberileg, szakmailag, amit megtehettem megtettem avval, hogy nálunk dolgozott, egy csodálatos időszakon vagyunk túl. Hívő emberként pedig azt gondolom, hogy a Jóistennek a dolga, hogy döntsön ezekben a kérdésekben".

forrás: atv.hu

Frissítés: ...és megszólalt a kulturális államtitkár is: "Fekete Péter levelet írt a Katona József Színház ügyvezető igazgatójának, Máté Gábornak és a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektor-helyettesének, Upor Lászlónak - értesült az Origo. Fekete Péter, úgy tudjuk, arra kíváncsi, hogy mi történt pontosan és milyen intézkedéseket tett és hogyan kezeli az ügyet a színház és a Színművészeti Egyetem." forrás és a teljes cikk itt: független függő origo.hu

Mint 1458 és 1482: óóó, hol vagyunk már G.P. "ügyétől".

1483   Klára • előzmény1482 2019-11-25 11:56:42

Egyetlen szóval nem írtam, hogy a szakmai vagy politikai karatergyilkosság "emberszabású"!  Ismerős a régi magyar közmondás, ami valahogy úgy szól, hogy " A lányomnak mondom, hogy a menyem is értse"

 

1482   Edmond Dantes 2019-11-25 10:34:41

Aki még mindig azt hiszi, hogy G.P. -és mások- zaklatási ügyei, metoo-k, pár emberre szabott "karaktergyilkosságok" vannak célkeresztben az ... az nyissa ki a szemét és a fülét. Célkeresztben most éppen és a konkrét ügy ürügyén a "fővárosi balliberális színházi világ központja" (copyright: origo.hu), a Katona József Színház és a "buzilobbis" (copyright: Kerényi Imre) Színház- és Filmművészeti Egyetem áll, aztán majd jön a többi. G.P. ügye úgy tűnik, nagyot lendíthet a kultúrharc ügyén. Érdemes elolvasni a kultúrharc egyik öklének újbóli színrelépéséről, friss kitüntetéséről szóló tudósításokat pl. itt, itt, itt és itt utóbbit bővebben itt. Igyekeztem mindkét oldalról szemlézni: nagyon érdekes, melyik médium mit közöl le a beszédekből és mit nem. Mint 1458: óóó, hol vagyunk már G.P. "ügyétől"..

1481   Edmond Dantes • előzmény1476 2019-11-25 10:29:31

Apró gond, hogy a hivatalos kultúrpolitika vélhetően nem ilyen egyenlő mértékben nem veszi figyelembe mondjuk e két rendező véleményét mint ahogyan te. Egyikükét nagyonis. A helyzet fokozódik ld  következőmet e fölött.

1480   Klára • előzmény1478 2019-11-25 09:41:21

Sajnos, evvel egyet kell értenem. Egyébként pedig megijeszt és elborzaszt az a tény, hogy a metoo  újabban  az egyre gyakoribb szakmat és politikai (!) karaktergyilkosságok eszközévé válik. Mire kiderül - esetleg - hogy nem akkor, nem ott, és nem úgy, sőt esetleg egyáltalán nem - addigra a megtámadott illető régen halott, és még szerencse, ha "csak" erkölcsi és politikai értelemben! Lásd Dominique Strauss-Kahn 2011.évi amerikai "szexbotránya", amely sajnos lavinát indított el ebben a meglehetősen dicstelen műfajban. Félreértések elkerülése céljából, megismétlem korábbi véleményemet, az ilyen tettek elkövetőit meg kell büntetni. És nem lehet mentség az, hogy kiváló tehetség. nagy művész, zenész, karmester, énekes,  rendező, stb. De nem olyan alapon, mikor valaki évek múltán döbben rá, hogy őt annak idején zaklatás érte!

1479   lujza • előzmény1478 2019-11-25 01:36:05

Egyetértek!

1478   IVA • előzmény1476 2019-11-24 03:31:59

Kész vagyok Schilling állításait nem nagyon figyelembe venni. És persze, a metoo-mozgalom mozgatórugója is lehet szakmai félrékenység vagy irigység, sőt a magánéleti sikerekre irányuló irigység is. Hiszen lassacskán már az is nemi sikernek fog számítani, ha valakit tönkretehetnek vagy a halálba sürgethetnek a zaklatás 1 éves vagy 20 éves késéssel ébredező „áldozatai”.

1477   IVA • előzmény1475 2019-11-24 03:11:33

Szerinted politikamentes színház nincs. Szerintem politikamentes médiatermék sincs. A hvg.hu független volta mint kivétel, legfeljebb a hét vicce lehet. Az origo.hu fűggőségét senki sem vitatta, hiszen hírről hírre mosolygunk rajta keserűen. De azért annak sem minden állítása értendő ellenkezőképpen…
OFF: Nem betűelírás, hanem következetes írásmód az (amin nem „rugóztam”), amit csak megjegyeztem, nem sértő szándékkal.

1476   lujza • előzmény1467 2019-11-24 02:26:02

Schilling Árpád állításait én nem nagyon venném figyelembe. Mint ahogy az összes ellenérdekelt, Gothárnál kevésbé tehetséges rendező (lásd pl. Kálomista Gábor) véleményét se.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Baráth Emőke, Balogh Eszter, Zachary Wilder, Kovács István
Purcell Kórus
Orfeo Zenekar (korhű hangszereken)
koncertmester: Simon Standage
Vezényel: Vashegyi György
Mozart, Werner, Albrechtsberger
MOZART: Sancta Maria, mater Dei, K. 273
ALBRECHTSBERGER: Domine, secundum actum meum (első előadás a 18. század óta)
WERNER: c-moll Requiem, 1763 (első előadás a 18. század óta)
MOZART: Ave verum corpus, K. 618
MOZART: Requiem, K. 626
19:00 : Tatabánya
Jászai Mari Színház

Baross Loretta, Mórocz Virág, Derzsi György és Ollé Erik
Tatabánya Város szimfonikus zenekara
vez.: Román Géza
PETŐ ZOLTÁN: Ady Endre válogatott versei megzenésítve, szimfonikus zenekar kíséretével
A mai nap
történt:
1844 • A Hunyadi László bemutatója (Pest)
1921 • Az Allegro Barbaro bemutatója (Bp.)
született:
1756 • Wolfgang Amadeus Mozart, zeneszerző († 1791)
1806 • Juan Crisóstomo Arriaga, zeneszerző († 1826)
1823 • Edouard Lalo, zeneszerző († 1892)
1948 • Mihail Barisnyikov, táncos
1970 • Emmanuel Pahud, fuvolista
1976 • Renaud Capuçon, hegedűs
elhunyt:
1629 • Hieronymus Praetorius, zeneszerző (sz. 1560)
1901 • Giuseppe Verdi, zeneszerző (sz. 1813)
1956 • Erich Kleiber, karmester (sz. 1890)
2000 • Friedrich Gulda, zongorista (sz. 1930)