vissza a cimoldalra
2019-08-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11433)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61861)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1330)
Operett, mint színpadi műfaj (4044)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4550)
Simándy József - az örök tenor (621)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3393)
Miklósa Erika (1238)
Lisztről emelkedetten (959)
Kedvenc magyar operaelőadók (1140)
Társművészetek (1343)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1741)
Franz Schmidt (3409)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (986)
Cziffra György (109)
Kortárs zene (67)
Használ-e az operának a kortárs feldolgozás? (107)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (Sesto, 2007-10-21 20:12:00)

   
40   Sesto • előzmény36 2007-10-22 11:22:18
\"Sokan bírálták, és bírálják Fáy kritikáit és személyét, de a fiatalabb generáció mégis mintha egyenes követője lenne ennek a fajta kritikaírásnak.\" -nem csak ezt a tendenciát, de különösen az érme másik oldalát tartom nagyon aggasztó fordulatnak, amikor befutott, elismert (=jogosan!) kiemelkedö müvészek is már csak úgy mernek megszólalni - szinte suggotva, rettegve(?) - \"bezzeg a Fáy is megirta!...\" (Ezzel is generálva a már kialakultnak és elfogadottnak látszó helyzetet.)

Ismerve egy-két komoly és nemzetközi szinten jogosan elismert európai komolyzenei szakkrtikus stilusát, hozzáállását, szaktudását azonnal el lehet mondani, hogy rettegni tk. egyiküktöl sem kellett/kell, mert az esetleg szigorúbb kritikák is mindig emberi hangon/stilusban megfogalmazva és kifejezetten épitö jelleggel felépitve kerültek/kerülnek a T. olvasó (=legyen az szakmabeli vagy lelkes zenebarát etc.) elé...
39   Sesto • előzmény35 2007-10-22 11:07:49
\"Persze az a legszerencsésebb, ha létezik olyan, akinél még ezek a hiányosságok sincsenek.\" -igen, de ez is egy olyan kitétel, ami tk. nem csak mezzoszopránokra vagy éppen kontratenorokra (=hiszen ezutóbbi énekesek eleve egy extrém, különleges, nem éppen mindennapos és közel sem természetes lágeban mozognak) vonatkozik...hanem optimális esetben minden hangfajra, s mivel egyre kevesebben vannak az ilyen müvészek közül, mint tudjuk; manapság a voce, a tehetség -sok esetben- max. szekunder tényezönek számit(=szégyen!), de legyen a másik oldalon nagy büdös PR-hype/hiszti, s akkor szalad a szekér,...(?)
38   zsoly • előzmény35 2007-10-22 10:00:35
Egyébként a technikai hibák szempontjából a CD kegyetlen. Az Opera Proibita anyagát volt szerencsém élőben is hallani, és ott és akkor nem érződtek annyira azok a hangképzési sajátosságai, amelyek mondjuk a CD-n zavarnak.
37   zsoly • előzmény35 2007-10-22 09:54:39
És milyen érdekes, hogy Bartoli a Vivaldi- meg az Opera Proibita albumán kontratenor, kontraalt szerepeket énekel. A kontratenor Cencic a Rossini-albumán pedig mezzo- és altszerepeket. A specialisták köre bezárult. :)
36   WarteNur • előzmény34 2007-10-22 09:41:59
A zenekritikákról és kritikusokról teljes egészében osztom a véleményedet.
Nincs ma olyan kritikuscsapat Magyarországon akinek a véleményére az előadóművész adhat, abból esetleg tanulhatna az adott produkciót illetően.
Többnyire önjelölt, magamutogató, irásaikban rendszeres elfogultságot mutató firkászok vannak az írott, és elektronikus sajtóban, akik úgy vélik, hogy minél botrányosabb, cikibb dolgokat írnak, annál érdekesebb lesz a kritikájuk. Sokan bírálták, és bírálják Fáy kritikáit és személyét, de a fiatalabb generáció mégis mintha egyenes követője lenne ennek a fajta kritikaírásnak.
35   oberon • előzmény33 2007-10-22 09:39:22
Látod, itt jönnek a finomságok.
Amellett, hogy továbbra is fenntartom: technikailag mondjuk úgy, teljesen egyéni, speciális (de szerintem több helyzetben hibás is), engem egy kimondottan lassú régi olasz dalban győzött meg arról, hogy igen muzikális, nagy művész. Csak azt szeretném hangsúlyozni, hogy őt is a specialista kategóriába kell sorolnunk.
Ugyanúgy mint a kontratenorokat, akik képesek egy nem általános szólam eléneklésére, ezért cserébe néhány (több) hiányosságot el kell nekik néznünk. Persze az a legszerencsésebb, ha léteik olyan, akinél még ezek a hiányosságok sincsenek.
34   oberon • előzmény32 2007-10-22 09:30:35
Ez jól esik, hogy közéjük sorolsz!
Szerintem az sem baj, ha csak néhányan ütköztetjük a véleményünket, de ez vita legyen, és ne személyeskedés.
Tényleg nem érdekel, ki kicsoda (lehet bányász, vagy utcaseprő is) de legyen szíves konkrét példával, meghallgatható koncertekkel, felvételekkel alátámasztani a kritikáját. Úgy általában ma a zenekritikákból teljesen hiányzik az előadás szakmai bírálata. Legtöbbször kapunk egy jó-rossz zenetörténeti környezettanulmányt, és annyit a maradékban, hogy XY (jó esetben helyesen írva a név) tűrhetően eljátszotta, elénekelte a darabot. Az, hogy tett-e hozzá előadói szempontból, volt-e értelme ezt a művet neki egyáltalán kézbe venni, tart-e ott már (vagy még), hogy ezt az áriát énekelje stb. nem igen olvasható.
Pedig tényleg az emberi hang a legcsodálatosabb hangszer, és ehhez a hangszerhez kellene, hogy értsenek a legtöbben, hiszen ez mindegyikünknek adva van. Egyáltalán nem fontos, hogy jól is tudjon énekelni, de tudhatná, mi a jó éneklés.
33   zsoly • előzmény30 2007-10-22 09:29:18
Például bizonyos Mozart-áriákat csodásan tud megszólaltatni, én pl. a Parto,parto-t vele fedeztem fel. De még a Come scoglio-t is, habár az már távolabb áll a fachjától.
De a pl. Salieri album nagy részét én is cirkuszi mutatványnak tartom, azzal, hogy nem kis teljesítmény volt előásni is felénekelni ezeket az áriákat. De zeneileg itt már nem ragad magával.
32   WarteNur • előzmény30 2007-10-22 09:14:37
Azon kevesek egyikének tűnsz, aki a nagyobbik részből kerül ki, de itt is megfordul.
31   WarteNur • előzmény29 2007-10-22 09:11:22
Nehogy már az ide beírogató néhány tucat emberkét a teljes hazai opera- és koncertlátogató közönséggel azonosítsuk!
Ide rendszeresen csak egy hangos kisebbség írogat ami a közönségnek csak nagyon kis százaléka, ráadásul a nagyobbik rész tettenérhetően a \"szakmából\" kerül ki.
Szerencsére a hazai közönség jóval nagyobb része őszintén tud örülni, tapsolni a jól sikerült produkcióknak operaházban, és koncertpódiumon egyaránt.
30   oberon 2007-10-22 09:07:31
Kedves Barátaim!

Ugye nem visszük el ilyen irányba ezt a topicot is, mert akkor innen is örökre kimaradok. Én Wartenur első hozzászólásának második felében felfedezni vélek néhány apró jelet arra, hogy ő is hajlandó érdemben nyilatkozni a témában. És én inkább ebbe kapaszkodnék bele...
Szóval térjünk vissza a gyökerekhez!
Vitaindítónak újra beszéljünk Bartoli-ról, aki itt sokak kedvence. Véleményem szerint különleges művész, teljesen egyéni amit csinál, ezért másolhatatlan is (főleg technikai szempontból), de semmiképpen sem etalon.
Ha látjuk is, hogy hogyan énekel, hogyan machinál éneklés közben, az nem lehet példa senki számára, mert ha nem rendelkezik pontosan olyan hangi adottságokkal mint ő, akkor az eredmény siralmas.
Őt én abba a kategórióba sorolom, mint Nigel Kennedy-t, akik figyelemre méltóak, egyéniek, de ez inkább cirkuszi mutatvány.
29   zsoly • előzmény27 2007-10-22 08:00:49
Azért ez az első látásra figyelemre méltónak tűnő pszicholanalízis több helyen sántít.
Nem tudom mi lenne a zeneművészettel és művészekkel, ha nem lenne értő közönség (tudom, egyre kevesebb). És akkor ezek szerint aki értő közönség, és lehet hogy művelte valamikor a zenét akármilyen szinten, az ezek szerint csak valami fanyalgó, művészpályára hiába áhítozó emberke lehet. Akkor azt hiszem nem sokan ülnénk a koncerteken meg az operaelőadásokon. És általában taps helyett búznánk.
Most akaratlanul is pl. Heiner dr. jutott az eszembe. Őt is belesorolod az \"általad vázolt kategóriába\"?
28   zsoly • előzmény26 2007-10-22 07:55:21
Édes Fiam, most is remegni kezdek, ha erre a közös kudarcunkra gondolok. JAJJ.
27   WarteNur • előzmény24 2007-10-22 00:02:23
Nagyon jól tudod, hogy zenészekre, \"művészekre\" gondoltam, nem kell itt viccesen értetlenkedni.
Ha a jelenlegi hivatásod, szakmád nem a zenéhez kapcsolódik, akkor már megbocsáss, de zenei téren \"sikertelen emberke\" vagy.
Hozzászólásaid alapján eléggé járatosnak tűnsz a művészetekben, lehet, hogy valamikor művelted is valamelyiket, vagy áhítoztál rá, de nem lettél művész valamiért.
Vagyis az általam vázolt kategóriába beleférsz, lehet, hogy más oldalról.
26   Sesto • előzmény24 2007-10-21 23:54:58
\"Szóval én vagyok a depressziós és pályát tévesztett énekművész mintapéldánya. :))\" -végre hogy bevallod, és kiállsz a teljes igazság mellett; nem emlékszel, amikor még GyRGy elöéneklést hirdedett a MÁO-ban, az \"Éj királynöje\" szerepére, akkor mi ketten, kart-karöltve elmentünk és olyan szarok voltunk, hogy át kellett volna írni az I. felv. ária recitativoját \"O zitt´re nicht mein lieber Sohn\"-helyett \"O zitt´re nicht mein lieber TON\" - na repültünk is, mint a gyözelmi zászló, pedig WarteNur még nem is fanyalgott, söt vigasztalni próbált minket,...de már ez sem segitett.
25   WarteNur • előzmény23 2007-10-21 23:45:51
Érdekes, hogy ilyen elevenen él benned a majdnem épp 1 évvel ezelőtti csipkelődésem Keszei Borit illetően.
Nagyon közel állhat a szívedhez, ha így pár perc alatt \"bekattant\" az a régi beírás.
De akkor is, ez eddig 1 eset, igaz én is találtam még kb. két \"fanyalgást\", tehát összesn eddig 3.
Sok lenne?
Hozzátok képest sehol sem vagyok e téren.
24   zsoly • előzmény20 2007-10-21 23:39:50
Én meg azon röhögök, hogy azt sem tudod, kikről írsz olyasmit, hogy \"húdenagyontehetségesdesikertelen emberke\".
Ha csak magamból indulok ki, én pl. sikeres vagyok a hivatásomban, bár annak semmi köze a művészetekhez. Ennek ellenére még tapsot is szoktam néha kapni. :) Sőt, szerintem befordulnál az asztal alá, ha megmondnám, mi a hivatásom.
Szóval én vagyok a depressziós és pályát tévesztett énekművész mintapéldánya. :))
23   Sesto • előzmény22 2007-10-21 23:32:11
....segistsek? Csupán egy konkrét példa: volt a \"Bánk bán\" topic-ban is nem olyan túl régen volt ott egy pár \"nagyon értelmes, kedves bejegyzésed\" - csak úgy sütött mind a \"jóindulattól\",...fanyalgásról szó sem volt! ;-)
Aztán még jelzem, ha itt vagy ott felbukkan ez vagy az.
22   WarteNur • előzmény21 2007-10-21 23:20:37
Légyszíves, másold be a \"fanyalgásaimat\", mert olyan kevés volt, hogy nem sikerülne megtalálnom őket a tieitek szénakazalában.
21   Sesto 2007-10-21 23:06:45
....még jó hogy /végre!/ a hivatásos föfanyalgó is megjelent & benyögte a tutti-t ebben a topic-ban (is!),...mert ugye ö olyan tehetséges, csak az a probléma - s nevek emlitése nélkül- hogy pont ö eddig még mindenkire és mindenre csak fanyalogva reagált: gyakorlatilag egyetlen egy alkalommal nem olvastam még, tk. mindegy melyik topic, milyen téma, és melyik müvész, hogy bárki és bármi megfelelt volna elvárásainak(?)!... No comment!
20   WarteNur 2007-10-21 22:43:19
Na, mégegy topik, ahol majd a sok \"húdenagyontehetségesdesikertelen\" emberke fanyaloghat az énekeseken.
Jó írigykedést, ha jólesik.
Azonban ez mit sem változtat azon a tényen, hogy az énekes kapott valamit a Jóistentől, amit más nem, nevezetesen hangot.
Persze ki többet, ki kevesebbet, ki ilyent, ki olyant.
Na, és persze elég kurázsit ahhoz, hogy két kis vacak hangszalagra tegye fel az egész életét, amiket ráadásul kisebb százalékban használ éneklésre, mint egyéb más \"haszontalan\" dolgokra, mint pl. beszéd. Olyan ez, mintha pl. egy hegedűs egész nap a hangszerét használná beszédre.
Ráadásul azt nem támadja meg semmiféle vírus.

Hangszert bárki vehet olyat, amire elég pénze van, és ha elég ambíciózus, még játszani is megtanulhat rajta.A stílusok, de még a muzikalitás is tanulható.
Nem említve a \"tehetséges\" karvez-eseket, akik mindenkinél mindent jobban tudnak, de még a legjobb esetben is csak elméletben, mert hát a gyakorlat ugye, az eszköz híján nem megy. A kritizálás annál inkább.
A HANG-ot azonban kapni kell, onnét fentről.
A siker azon múlik hogy a hang mellé még ki mit tud letenni az asztalra.
De a HANG alapkövetelmény, anélkül nem szólal meg semmiféle fenenagy muzikalitás, stílusismeret, vagy tehetség.
Azt pedig tudomásul kell venni, hogy a műfaj sajátosságaiból adódóan még a legkisebb szereplő is több tapsot \"zsebel be\" mint bármelyik zenekari, vagy énekkari művész, nem beszélve a tapsot soha nem kapó, mindenféle fanyalgó emberkéről.
19   muzsika • előzmény14 2007-10-21 22:34:41
Cilike! Von Stade sosem volt modoros, az egyik legnagyobb formátumú énekesnő, s hiteles minden megnyílvánulása, mind hangilag, mind színészileg!!!
18   Sesto • előzmény16 2007-10-21 22:14:40
....ez bizony nagy igazság: torokban gurgulázva (ál)kolöratúrákat köpködni talán ne legyen már olyan nagy dolog.
Muzikalitása, stilusismerete, kisugárzása és temperamentuma miatt én is nagyon kedvelem,...de esetében valóban manipulált módon képzett koloratúrákat nagyon nem szeretem!
17   zsoly • előzmény15 2007-10-21 22:10:42
Ha az utolsó gondolatodból a hangszeresekre alkalmazok analógiát, akkor igaz, hogy pl. ezért imádom Fischer Annie zongorajátékát vagy a mai \"makuláltlan Barbie-hegedűsök\" helyett pl. Pauk György hegedűhangját. Nála a szép hang mellett is hallani lehet, hogy szőrből meg fémből szól az a voce.
16   zsoly • előzmény14 2007-10-21 22:03:49
Meglep amit Bartoliról írsz, mert amelett hogy nagy tisztelője vagyok, és egy fantasztikus zenész-egyéniségnek tartom de azt azért hallom, hogy Bartoli nem tud igazi koloratúrákat énekelni. Minden hang külön szól.
15   muzsika • előzmény13 2007-10-21 22:03:28
Teljesen így van, a voce-ra vigyázni kell, de mindenekelőtt a testre is kell figyelni. Ha fáradt a test, nem úgy szól már a hang! Összetett, soktényezős dolog ez az egész éneklés.
Ha valaki teljesíteni tudja, hogy minden este üzembiztos legyen, ez nagy dolog- írod nagyon helyesen. S itt van a másik szépsége a témának: Attól is szép az emberi hang, hogy nem mindig tökéletes, nem minden este szól úgy, ahogy szeretné a tulajdonosa. S ettől lesz olyan életszagú az egész, nem tűnik majd úgy, mintha egy motor vagy robot énekelne a színpadon.
14   Cilike 2007-10-21 21:55:35
Élőben hallottam Hamarit nem egyszer. Ha együtt hallgatnánk egy felvételét, meg tudnám mutatni, mire gondolok, így csak azt tudom mondani, fenntartom a véleményem. Mezzóban nekem mondjuk Zajick az etalon, vagy koloratúrban...mondjuk Bartoli. Rendezők, hogy kit választanak ki, azt nem tudom. Von Stade se a szívem csücske, sőt, uyganezt a fajta modorosságot hallom Ulbrich Andreán is.
Mondjuk, hogy kinek milyen a technikája, ahhoz semmi köze a színészi képességnek. Az legfeljebb a színpadon érvényesül, de nem pótolja a jó éneklést.
13   zsoly • előzmény12 2007-10-21 21:51:05
Tulajdonképpen a voce mint hangszer általatok is leírt érzékenysége és különlegességei is altámasztják azt, amire célozni akartam: első szempont a voce! Amire vigyázni kell, és aminek minden este üzembiztosan kell szólni. És az nagy dolog, ha valaki ezt teljesíteni tudja.
Mert - ahogy Oberon is írta - hiába muzikális, értelmes, és jó színész egy énekes, ha nem szól a voce, nem halljuk-látjuk szívesen.
12   muzsika • előzmény11 2007-10-21 21:46:03
Semmi gond! ;-))) Te is leírtad, méghozzá jobban megfogalmazva! Énekesek esetében bizony nincs lehetőség elbújni sehova, mint egy hangszeres zenész esetében. Például, ha egy hegedűs fáradt egy délelőtti próbán, vagy az egészsége nem éppen e legjobb -megfázás pl.-, a hangszere akkor is megszólal. Énekeseknél ez teljesen másképpen működik! ;-)Egy meghülés, s máris másképp szól a hangszer.
11   oberon • előzmény8 2007-10-21 21:39:05
Bocs muzsika, hogy ismételtelek, de megelőztél :)
10   oberon • előzmény6 2007-10-21 21:36:22
Ezért is fájdalmas, hogy sok esetben már az elején eltanácsolnak zeneileg tehetséges, vagy már talán képzett fiatalokat, mert úgymond nincs hangjuk (értsd nem elég nagy a hangjuk).
A hangszereseknek pedig üzenem, hogy itt nincs hangszer, ami mögé el lehet bújni, fújkálni a billentyűpárnát, vagy tekergetni a hangolókulcsot, ha hamisan játszunk, vagy gikszerezünk. Abban sem lehet biztos az énekes, hogy egyáltalán megszólal-e a hangszer. Sokszor még a délelőtti próbán remekül szólt, de este semmi. Mindez egy hangszeressel még a legextrémebb helyzetben sem történhet meg. Valamint az az apróság, hogy az énekes sohasem azt hallja amit a közönség, tehát ilyen szempontból is jóval bonyolultabb a helyzete.
Mindemellett a valóban felső szinten nem elég a kiváló hangszertudás plusz kimagasló zenei megvalósítás, hanem fizikailag is tökéletes állapotban kell lenni és színpadilag is tökéleteset kell nyújtani.
9   Sesto • előzmény7 2007-10-21 21:32:54
\"korszerü gyakorlattal\" ellenben én is még mindig sokkal de sokkal szivesebben hallgatok egy igazi testes, zamatos, (többnyire) kiegyenlitett nöi alt-énekhangot(=Podles, Tourangeau, Valentini-Terrani, Sinclair, Elkins, Berganza, Baltsa, di Nissa, Kasarova etc.) bizonyos nadrágszerepekben, mint némely fehér hanggal megáldott, testetlen nyivákoló és ünnepelt kontratenor \"énekescsodát\",...

Valóigaz, ha már Rossini, akkor a fenti énekesnök közül, a felsorolásból tényleg ne hiányozzék Hamari Júlia sem! ;-)
8   muzsika • előzmény2 2007-10-21 21:29:19
Na ez egy értelmes topik, a téma csodálatos, öröm olvasni nagyon! ;-)))

Itt vallom be, kontratenor témában nem vagyok képben, ehhez hozzászólni nem tudok. Nem kedveltem sosem őket, elsősorban a hangszín miatt, de olvastam itt, pont Tőled ellenpéldákat - pl. Kowalski, Cencic-, s meg fogok hallgatni egy két felvételüket a youtube-on, remélve, hogy valóban kellemes meglepetésben lesz részem.

Elhangzott itt, s mennyire igaz, hogy egy énekesnek muzsikusnak is kell lennie egyben. A két hangszalag a hangszere –a testével együtt, hisz az egész test is részt vesz az éneklésben, de erre most nem térnék ki-. S sokszor \"ki van szolgáltatva\" többfajta fizikai tényezőnek is, melyek befolyásolják hol negatív de sokszor pozitív módon az énekesi teljesítményt. lyen szempontból jobban kiszolgáltatott az énekes, mint egy hangszeres zenész, vagy esetleg másféleképpen./
Mindent összevetve, szerintem az egyik legszebb hangszer az énekhang, de a legérzékenyebb is!
7   oberon • előzmény5 2007-10-21 21:24:56
Kedves Cilike!

Sass Szilviáról egyezik a véleményünk.
Bár az ő esetében hozzá tartozik az igazsághoz, hogy mint előadóművész, azért nem volt tehetségtelen, de a technikája koránt sem volt makulátlan, tönkre is ment a hangja.
Hamari Júliával kapcsolatban megkérdezném, hogy melyik felvételre vagy élő élményedre alapozol, mert pl. a Zeneakadémiai Laudamus ária a c-moll miséből (Liszt Ferenc Kzkr-ral), vagy a Máté-passió Er barme dich...-je nem igazán igazolja a szavaidat. Az utolsó Dido is, amit Budapesten énekelt, zeneileg, főleg régi-zeneileg vitatható volt, de énektechnikailag nem. Rossini interpretációit pedig, hogy egy kicsit az őstopic-hoz is visszatérjünk, csak a legnagyobbakkal emlegetik. Nem hiszem, hogy Ponelle dolgozott volna vele, ha igaz amit állítasz, és ő lett volna Von Stade előtt az első szereposztás a Scalaban. Persze ő sosem énekelt Verdit és Wagnert - ezért egyesek szerint nem is lehet nagy énekesnek nevezni - de lehet, hogy ez is azt igazolja: értett a saját hangjához.
6   zsoly • előzmény4 2007-10-21 21:13:05
Nem akarnék itt mindját az elején negatívkodni, de felkeltette a figyelmem egy mondatod: az énekes is legalább annyira muzsikus.
Ez így van, pontosabban így kellene lennie! Azért lehet jogos a hangszeres zenészek esetleges fanyalgása az énekesek kapcsán, mert az énekes legnagyobb kincse a hangja, és a jó hangi adottságok sajnos nem válogatnak aszerint, hogy gazdájuk értelmes és muzikális, vagy aszerint, hogy butácska és úgy kell a fejébe csöpögtetni a zenét. Ha valahol találnak egy jó hangot, akkor tűzzel-vassal megpróbálnak belőle jó énekest csinálni, és lehet, hogy színpadi karrierje is lesz akár néhány év alatt az illetőnek.
Hangszeres zenész pedig sosem lesz ilyenből, ott nincs eleve adott voce, ott a tehetségből lehet csak kiindulni, és majd hosszú évek vasszorgalmával felépíteni valamit.
Természetesen mindkét irányban vannak kivételek, és énekesként is azok fognak igazán érvényesülni, akik tényleg muzikálisak is.
És ez a véleményem természetesen nem változtat azon, hogy imádom az operát! :)
Mindössze elgondolkoztam ezen a félmondaton.
5   Cilike 2007-10-21 21:07:50
Én a magam részéről utálom a kontratenor hangot. Plafonra megyek tőle.
Ami a számomra ideális hangzás: minél természetesebb, nem machinált hangképzés, pl. Mirella Freni stílusa, bár ifjúkoromban rajongtam Sass Sylviáért, ma már eléggé idegesítenek a régi felvételei is. Szóval, aki sötétít, nyammog, stb, az nekem nem tetszik. Ezzel válaszolok arra a felvetésre is, hogy Hamari Júlia nem kapott szavazatot. Részemről nem kedveltem soha, mert ő is ide teszi-oda teszi, elváltoztatja a magánhangzókat, infantilis hangra vált -szóval machinál.
4   oberon • előzmény3 2007-10-21 20:56:59
Természetesen leszögezve, hogy kevés szubjektívebb valami van, mint egy énekhang megítélése, hiszen a Top10 szavazást is toronymagasan nyerő Callas-ról is hallottam teljesen negatív véleményt, ráadásul egy nagy szaktekintélytől, és annyira megalapozott volt, hogy nem igen lehetett vele vitatkozni.
Mindenesetre az éneklés technikai oldalát és azt, hogy az énekes, mint muzsikus - mert sok hangszeres zenész véleményével szemben én úgy gondolom, az énekes is legalább annyira muzsikus (vagy lennie kellene), mint egy hegedűs, vagy fuvolista - hogyan oldja meg feladatát zenei szempontból, elég objektíven meg lehet bírálni.
Persze csak úgy általánosságban nem lehet erről beszélni, muszáj konkrét példákkal, nevekkel alátámasztani a véleményt.
Pl. nagyon furcsálltam, hogy az előbb felemlegetett Top10 listában még csak nem is szerepelt olyan világklasszis magyar énekes, mint Hamari Júlia.
SZóval vágjunk bele...
3   Sesto 2007-10-21 20:18:19
....kedves Oberon ezzel is nagyon egyetértek: \"és a hangerő nem jelenti azt, hogy valaki tud is énekelni.\" - csak általános tévhit, s leginkább a publikum soraiban, hogy annak tapsolnak leginkább és leglelkesebben, aki a leghangosabban üvölt!...
2   Sesto 2007-10-21 20:16:39
S hogy ne nyomjuk szét teljesen a Rossini-topic-ot, áthozok ide egy pár korábbi bejegyzést! ;-)


394. oberon Előzmény - 391 Válasz erre 2007-10-21 20:08:17
Én a magam részéről nagyon szívesen.
Már régen foglalkoztat, hogy az éneklésről kellene egy alaposabb átbeszélős fórumot nyitni, hiszen annyi minden téves dolog kering pl. itt a Momuson is erről.
Elsőként: a szép hang nem egyenlő az énektudással, és a hangerő nem jelenti azt, hogy valaki tud is énekelni. Egy koncertterembe sem zarándokolunk el, mert ott van egy szép hangú zongora, és mindegy, hogy ki játszik rajta, hanem a jó zongoristáért megyünk el akárhova, mégha gyengébb hangszeren is játszik. Szerintem...

393. Sesto Előzmény - 390 Válasz erre 2007-10-21 20:05:58
\"hanem a régi zenében sok szoprán énekesnő is átveri a közönséget azzal, hogy falzett énekli a magasságokat. Többen egész szép karriert befutottak így.\" -szívemböl szóltál, ezért nem csipem pl. Kirkby-t, vagy pl. McNair-t: világkarriert futottak be úgy, hogy markiroztak egy teljes pályafutás folyamán... (Vagy a jelenben: akár V. Gens!)

\"Rengeteg szoprán énekel mezzoként pl.\" pl. Kozena, Kirschlager,...egy igazi dögös mezzohoz kevés a mélységük, viszont szoprán-lágeban szintén kevés amit nyújtanak - aztán CD-n és studiókörülmények között persze \"rendszeresen szopránkodnak\" - lásd a két emlitett énekesnö legújabb studiófelvételeit(=Kirchschlager operettalbuma Keenlyside társaságában, és Kozena Händel-CD-je!)

392. Hétszünyű Kapanyányimonyók Válasz erre 2007-10-21 20:02:42
Vologeso Jommelli

Endimione
J.Ch.Bach

391. zsoly Válasz erre 2007-10-21 20:02:01
Kedves Oberon és Sesto!
Ez egy nagyon érdekes és tanulságos beszélgetés, ha szabad kérnem ilyesmit, legyetek szívesek folytatni. :)

390. oberon Előzmény - 387 Válasz erre 2007-10-21 19:58:52
Igen, elismerem, de sajnos ez nem csak a kontratenorokra igaz, hanem a régi zenében sok szoprán énekesnő is átveri a közönséget azzal, hogy falzett énekli a magasságokat. Többen egész szép karriert befutottak így.
Arra sincs semmilyen kialakult szisztéma, hogy egy kontratenor szopranista legyen-e, vagy altista. Persze a normál hangfajokban is előfordul, hogy valaki nem a hangjának megfelelő hangfajban énekel. Rengeteg szoprán énekel mezzoként pl.

389. Sesto Előzmény - 388 Válasz erre 2007-10-21 19:56:26
...ha jól emlékszem, már Frushena is emlegette korábban a szopranista Waschinski-t(?)! ;-)

388. Hétszünyű Kapanyányimonyók Válasz erre 2007-10-21 19:48:54
Vannak szoprán szerepeket éneklő kontratenorok (más megnevezéssel \"szopranisták\") pl. Jörg Washinski.

387. Sesto Előzmény - 386 Válasz erre 2007-10-21 19:44:58
Kedves Oberon,

akkor csak helyrekerült egy-két dolog! Thnx! ;-)
Emlitetted: \"De, ha jó énekesek, ugyanúgy használják a fej- és a mellrezonanciát, mint minden más énekes. Tehát a \"test semmi esetre sem halott\" - igen ezzel (elviekben, mint elmélet!) nyilván egyet értek, pláne ha tényleg jól képzett, tehetséges énekesekröl beszélünk, de talán azt Te is elismered, hogy nagyon sok kontratenor (s ezen a ponton elérkeztünk az elviek után a gyakorlathoz!) énekel mégis úgy, hogy már márpedig a \"test a hang alatt szinte halott\" - csak hogy egy kontratenor-sztárt emlitsek: D. Daniels. (Számomra ö nagy csalódás volt, amikor elsö alkalommal hallottam live!)


Cencic legújabb albuma valóban meglepetés erejével hatott rám és kifejezetten tetszik, amit és ahogyan csinál - különösen a kiegyenlitett voce az, ami nagyon kellemes élményt jelentett!
(S gondolom karrierjének igazgatásában nem csak a mama, hanem még inkább az apuka is nagyon nagy mértékben hozzájárult?!)

Ad Kowalski olyannyira tenorként végzett (Kupfer feleségénél) hogy legnagyobb szerepálma korábban -állitólag- Lohengrin volt, erröl sokszor beszélt kbözö interjúkban,...szerencsére nem énekel(t) Lohengrin-t, hanem teljesen más, neki igazán megfelelö szerepkört.

386. oberon Előzmény - 379 Válasz erre 2007-10-21 19:21:01
Kedves Sesto!

Ügy vélem, te is összekeversz dolgokat, amit sokan mások is.
Az u.n. falzett éneklés, a fejhang, vagy mellhang, és a fejrezonancia-mellrezonancia mint azonos kategóriák, nem állják meg a helyüket. Minden kontratenor falzett énekel, hiszen csak a hangszalagjuk felét használják ebben a funkcióban (ezért szól egy oktávval feljebb, mint az eredeti hangmagasságuk). De, ha jó énekesek, ugyanúgy használják a fej- és a mellrezonanciát, mint minden más énekes. Tehát a \"test semmi esetre sem halott\". A törés azért van leggyakrabban, mert az alaphang,ahogy írod, lehet bariton vagy akár basszus is, és annak hangszíne sokkal inkább elüt a magas (alt, mezzo) színtől, mint az alapvetően tenor hangúaké. Kowalski és Cencic eredetileg tenor (Kowalski úgy is diplomázott), ezért nekik szoprán szerepkört illene énekelniük, de megelégszenek a kevésbé fárasztó alt-mezzo lágéval. De ezért a mélységekben nekik már váltaniuk kell. Sőt már egy kicsit előbb, hiszen ők már egyvonalas f alatt keverik a hangot. Ha egy bariton vált egyvonalas c körül, még akkor is nagyon elüt a hangszíne. Az pedig nagyon ritka, aki kis a-g-ig le tud menni váltás nélkül.
Egyébként örülök, ha Cencic most jól énekel, mert a kezdetekben (94-körül) együtt énekeltünk egy magyarországi produkcióban, és akkor még csak a nagy arc volt (meg anyuka, aki mindenen keresztülgázolva menedzselte).

385. Sesto Előzmény - 384 Válasz erre 2007-10-21 19:00:36
....tenor és kontratenor, íme:

Cesti Antonio, \"Orontea\"
Roles:
Aristea (contralto (alto) - Mey Guy de

vagy


Lully Jean-Baptiste, \"Atys\"
Roles:
Atys (contratenore) - Mey Guy de

forrás: www.operissimo.com

384. Hétszünyű Kapanyányimonyók Előzmény - 383 Válasz erre 2007-10-21 18:40:53
Guy de Mey tenor.

383. Sesto Előzmény - 382 Válasz erre 2007-10-21 18:21:06
...köszönet a kiegészitésért - már nem emlékeztem rá,...tudtam, hogy vagy ö, vagy Guy de Mey,...de mégsem ugrott be konkrétan, akkor most tk. melyik énekes a kettö közül! ;-)

382. -krl- Előzmény - 379 Válasz erre 2007-10-21 18:18:41
A kontratenor pedig Derek Lee Ragin volt.

381. Sesto Előzmény - 380 Válasz erre 2007-10-21 18:15:06
....nagyon szivesen, de hogy mennyire szakszerü, azt talán igazán egy szakavatott énektanár vagy akár egy kontratenor(!) ill. egy fül-orr-gégesz/phoniátriai végzettséggel rendelkezö szakorvos tudná elmondani!... ;-)

380. martuni Előzmény - 379 Válasz erre 2007-10-21 18:11:02
Köszönöm a szakszerű választ.

379. Sesto Előzmény - 378 Válasz erre 2007-10-21 18:03:10
....a kasztrált természetesen nem ugyanaz mint a kontratenor. A kasztráltat -elnézést a kifejezésért- \"de még idöben\"- a pubertás kezdetén, mielött bekövetkezik a \"Stimmbruch\", kiherélik: ezáltal megörzi gyermek hangját -szoprán v. alt lágéban, de az idök folyamán, felnöttként, viszont ehhez a gyermeki hangszinhez kapcsolódik egy felnött férfi mellkasa: vagyis hatalmas levegö-készlettel/tartalékkal rendelkeztek, s a hangerejük is legendás volt etc.
Az emlitett \"Farinelli\" filmben tk. egy kontratenor + egy koloratúrszoprán(=Godlewska) hangját keverték ki a keveröpulton, mondván \"kb. ilyen lehetett valaha egy szoprán kasztrált hangja\",...háááááát,...

A falzett énekes \"alaphangja\"(=igazi, természetes énekhangja) sok esetben egyáltalán nem magas -van köztük olyan aki, ha természetes lágéban énekel(ne) pl. bariton lenne,...
Kontratenorként a \"Fistelstimme\"(=fejhang, \"Kopfresonanz\"), vagyis a falzett-technika kidologozása az alap -sok esetben, mivel a kontratenorok éneklésekor -többé kevésbé- \"a test halott\", igy mélyebb regiszterbe váltva \"törik a hang\" (belép az igazi, természetes énekhang). Volumenben és ambitusban is sokkal behatároltabb tartományban énekelnek, mint az eredeti kasztrált-énekesek, és a legtöbb kontratenor, még helyes repertoár mellett is, többnyire viszonylag rövid karrierre tekinthet vissza.

Igazán jól képzett kontratenorok képesek arra, hogy hangszalagjaiknak ne csak egy bizonyos részével \"dolgozzanak\" -lásd a fiatal Kowalski v. most a Cencic album: a mélyebb \"mellregiszterre\" emlékeztetö hangok perfekt összekötve a toplágéval, törésmentes átmenet a \"regiszterek\" között.

378. martuni Válasz erre 2007-10-21 17:48:42
Nagyon tudatlan, amatőr kérdés: a kontratenor mitől kontratenor? Valamilyen más énekképzésben részesül, vagy születési hiba? Láttam egy filmet, a Farinellit ami nagyon tetszett. Sajnos a végén ki volt írva, hogy a kasztrált tenor helyett egy szoprán énekesnő énekelt. Megcsalatva éreztem magam.

377. Sesto Válasz erre 2007-10-21 13:11:49
....kontratenorokat lehet szeretni, lehet gyülölni,...nem is tudom, hogy létezik-e olyasmi esetükben, mint egy \"aranyközépút\"(?),...kétségtelen: polarizálnak rendesen,...száz szónak is egy a vége, a jelenleg alkalmazott, \"korszerü gyakorlattal\" ellenben én is még mindig sokkal de sokkal szivesebben hallgatok egy igazi testes, zamatos, (többnyire) kiegyenlitett nöi alt-énekhangot(=Podles, Tourangeau, Valentini-Terrani, Sinclair, Elkins, Berganza, Baltsa, di Nissa, Kasarova etc.) bizonyos nadrágszerepekben, mint némely fehér hanggal megáldott, testetlen nyivákoló és ünnepelt kontratenor \"énekescsodát\",...s persze ebben a témakörben is \"illendö dolog lenne differenciálni\", vagyis a kivétel erösiti a szabályt alapon, azért kifejezetten szivesen hallgatom pl. Jochen Kowalski fiatalkori felvételeit,...vagy íme a legújabb meglepetés:Max Emanuel Cencic most megjelent albuma, \"Rossini áriák\" cimmel.

Cencic fiatal kora ellenére -korábban a \"Capriccio\" cég által nyújtott exklúziv szerzödéssel megtámogatva haladt elöre a \"karrier-létrán\" - s mint tudjuk, egy énekes karrierjének napjainkban (sajnos!) szinte egyetlen és mérvadó barométere: ha van exkluziv szerzödés, akkor van karrier, ha nincs szerzödés, akkor bizony nagyon nehéz az eredményes és tartós karrierépités(!)...

M.E. Cencic még \"gyerekszoprán-idöszakában\" (=a Wr. Sängerknaben szólistája volt!) készitette el elsö felvételeit.
A \"Capriccio\" által gondozott és kiadott felvételek (pl. Vivaldi kantáták etc.) igen vegyes képet mutattak eddig a fiatal kontratenor müvészetéröl: egymást váltották a közepes, gyenge, unalmas vagy éppen mégis érdekes, de közel sem kiemelkedö intepretációk.

A most megjelent Rossini-album tk. a müvész debut-albuma, az új lemeztársaságnál (=\"Virgin\") s egy teljesen \"új\" Max Emanuel Cencic mutatkozik be a hallgatónak: a voce még sosem szólt (=hanghordozón!) ilyen egészségesen, természetesen, szuverén és homogén módon!
Kontratenorokra abszolút nem jellemzö módon: abszolút törésmentesen köti össze a mély \"mellhangokat\" a falzett-regiszterrel (=eddig ilyesmit csak a fiatal Kowalski-tól hallottam!) - BRAVO!!! Valóban nagyon kellemes meglepetés volt!

Az albumon hallható áriák + nyitányok Rossini \"Tancredi\", \"Aureliano in Palmira\", \"La donna del lago\" és \"Semiramide\" c. müveit képviselik.

Conclusio: egy váratlan igazán kellemes meglepetés, ami a CD vokális teljesitményeit illeti,...míg a zenekari részletetek(=nyitányok) a ritka unalmas, felejthetö interpretációk kategóriáját képviselik(=\"lapozzunk tovább!\") - ilyenkor felmerül a hallgatóban a kérdés: \"Miért nem lehetett a 4 db. közepesre sikeredett nyitány helyett még legalább 4-5 másik áriát a lemezre préselni?!\" - érdekesebb lett volna, s a lemezzel kapcsolatos összbenyomást is sokkal pozitivabb megvilágitásba helyezné(?)

Max Emanuel Cencic - kontratenor
\"Ensemble Vocal Le Motet de Genève - Orchestre de Chambre de Genève - Michael Hofstetter

(Virgin 2007)
1   zsoly • előzmény0 2007-10-21 20:16:19
Nos, úgy látom, ez egy echte Sesto-topik. :))
0   Sesto 2007-10-21 20:14:32
...kedves Oberon, kedves Zsoly és minden kedves fórumtárs: énekmüvészek, énekpedagógusok, füll-orr-gégész/phoniátrai szakorvosok és mindenki, aki hisz az emberi (ének)hang varázsában - ha lehet beszélgessünk itt minden olyan témáról, ami az énekhangra vonatkozik!... ;-)

Üdv´

Sesto
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Matthew Gee, Brian Hecht, Kiss Zoltán, Nico Schippers, Veér Mátyás
"A harsona csodálatos világa"
John Williams, Szergej Prokofjev és Robert Schumann művei

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Teleki Miklós (orgona), Kováts Kolos (basszus), Krusic Eleonóra (fuvola)
20:00 : Kiskunhalas
Római Katolikus Főplébánia

Sebestyén Márta (ének), Szamosi Szabolcs (orgona)
"Nyújtsd ki mennyből"
Kyrie, "A fényes Nap" népdal
Passacaglia (improvizáció a "Fényes nap" témára)
VIVALDI-BACH: a-moll concerto BWV 593
"Nyújtsd ki mennyből"
BARTÓK: Este a székelyeknél
TOLCSVAY: Kyrie, Sanctus (részlet a Magyar Mise-ből)
A mai nap
született:
1862 • Claude Debussy, zeneszerző († 1918)
1928 • Karlheinz Stockhausen, zeneszerző († 2007)