vissza a cimoldalra
2020-09-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Társművészetek (2088)
Régizene (4452)
Bartók Béla szellemisége (284)
Bartók Béla (1881-1945) (218)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4109)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2061)
Franz Schmidt (3692)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4935)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (308)
Eiffel Műhelyház (293)
Jazz (80)
Bartók Rádió (780)
Opernglas, avagy operai távcső... (20660)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62451)
Kimernya? (3772)
Balett-, és Táncművészet (6037)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (Sesto, 2007-10-21 20:12:00)

   
178   Búbánat 2020-09-19 10:43:44

2020.09.19  11:00 - 12:00  Bartók Rádió

"Mesterek órája””

Jessye Norman énekel

1. Ernest Chausson: A szerelem és a tenger költeménye - dalciklus Maurice Bouchor verseire - a) A vizek virága, b) Közjáték, c) A szerelem halála (km.: Monte-Carlói Filharmonikus Zenekar, vez.: Armin Jordan -  Palais des Congrès, Monte Carlo. 1982. július),

2. Franz Schubert-dalok: a) A halál és a lányka D. 531, b) A rémkirály D. 328 (zg. km.: Philip Moll - London, 1984. április),

 3. Richard Wagner: Wesendonck-dalok - a) Az angyal, b) Csendesen állj!, c) A melegházban, d) Fájdalmak, e) Álmok (km.: Londoni Szimfonikus Zenekar, vez.: Colin Davis - London, 1975. február)

Szerk.: Bánkövi Gyula 

177   Búbánat 2020-09-10 11:25:00

2020. 09.10  19:35 - 20:26  Bartók Rádió

Koncert

 

Dalszínház utcai dalestek

Németh Judit (mezzoszoprán) énekel

Km.: Gábor József (zongora)

1. Reynaldo Hahn: A Chloris - Théophile de Viau verse,

2. Ernest Chausson: Melódiák op. 2/1-7, a) Nanny - Leconte de Lisle verse, b) Varázs - Armand Silvestre verse, c) A kolibri - Leconte de Lisle verse, d) Az utolsó lap - Théophile Gautier verse, e) Olasz szerenád - Paul Bourget verse, f) Hébé - Leopold Ackermann verse, g) Pillangók - Théophile Gautier verse,

3. Anton Webern: Nyolc korai dal - a) Mélység a távolban - Richard Dehmel verse, b) Pillantás - Richard Dehmel verse, c) Virágköszöntő - Johann Wolfgang von Goethe verse, d) A vágy képe - Martin Greif verse, e) Nyári este - Wilhelm Weigand verse, f) Derűsen - Friedrich Nietzsche verse, g) Az elmúlás - Matthias Claudius verse, h) Korai hazatérés -Detlev von Liliencron verse,

4. Johannes Brahms: Válogatott dalok - a) Májusi éj - Luwig Hölty verse, b) A bús halál, a hűvös éj - Heinrich Heine verse, c) Mint dallam, lágyan zsongva - Klaus Groth verse, d) Hogy elkerüllek téged - Georg Friedrich Daumer verse, e) Szerelmi hűség - Robert Reinick verse,

5. Reynaldo Hahn: Le souvenir d'avoir chanté - Catulle Mendes verse

(Magyar Állami Operaház, Székely Bertalan terem, 2016. május 7.)

176   Kati • előzmény175 2020-08-08 23:33:48

Nagyon nem.

175   david28 • előzmény174 2020-08-08 21:29:00

Nem volt jó ötlet.

174   Búbánat 2020-08-08 12:46:45

Ma délután, a Bartók Rádióban, 17:00 – 17.57 Rádióhangversenyek

Megyesi Schwarz Lúcia énekel

Zongorán km.: Alszászy Gábor


1. Franz Schubert: a) Ganymed, b) Tavasszal, c) Mignon dala, d) Zulejka dala, e) Te vagy a csend, f) Tavaszvárás,

2. Robert Schumann: a) A lótuszvirág, b) Zulejka dala, c) Lelked, mint a rózsa,

3. Johannes Brahms: a) Májusi éj, b) A csalogányhoz, c) Kárbaveszett szerenád, d) Kék szemed, e) Mind csendesebb lesz álmom, f) Titok, g) Sapphoi óda, h) Ó bárcsak újra járhatnám, i) Örök szerelem

(Márványterem, 2008. november 19.)

173   Búbánat • előzmény172 2020-06-25 13:45:57

A 110 éve született Sir Peter Neville Luard Pears (Farnham, 1910. június 22. -  Aldeburgh, 1986. április 3.) angol operaénekes (tenor) emlékére

A Bartók Rádió kedden sugározta 12.35 és 13.30 óra között:

Peter Pears dalestje

Zongorán közreműködik: Benjamin Britten

(Aldeburgh, Jubilee Hall, 1958. június 15.) 

A koncert hangfelvétele visszahallgatható ezen a linken:

https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-bartok/?date=2020-06-23_12-36-00&enddate=2020-06-23_13-41-00&ch=mr3

1. Három Franz Schubert-dal - a) A csillagok, b) Éji virágok, c) Feloldozás

2. Robert Schumann: Dalcsokor op. 39 - a) Idegenben, b) Intermezzo, c) Erdei találkozás, d) A csend, e) Holdas éj, f) Szép idegen, g) A régi várban, h) Idegenben, i) Bánat, j) Félhomály, k) Az erdőben, l) Tavaszi éj,

3. Gabriel Fauré: La Bonne Chanson op. 61

172   Búbánat 2020-06-23 11:54:35
171   Búbánat 2020-05-28 11:39:32

2020.05.28  12:35 - 13:35  Bartók Rádió

Koncert dél – Hangversenykülönlegességek

Dietrich Fischer-Dieskau estje Hugo Wolf dalaiból

Zong. km.: Szvjatoszlav Richter

1.Alváshoz, 2. Éjfélkor, 3. Vadászdal, 4. Gólyaposta, 5. Tavasszal, 6. Vándorúton, 7. Kedvesemhez, 8. Peregrina - I. változat, 9. Peregrina - II. változat, 10. Búcsúzás, 11. Találkozás, 12. A vadász, 13. Egy eljegyzésnél, 14. Intés, 15. Búcsú, 16. Elrejtőzés, 17. Vallomás, 18. Olthatatlan szerelem, 19. Egy régi képről, 20. A dobos, 21. Weyla éneke

(Erkel Színház, 1973. október 6. - részletek) 

170   Búbánat 2020-05-26 11:09:42

2020.05.26  12:35 - 13:20  Bartók Rádió

Julia Sophie Wagner (szoprán), Marie-Luise Dressen (mezzoszoprán), Julian Freibott (tenor), Ludwig Mittelhammer (bariton) és Eric Schneider (zongora) hangversenye

1. Johannes Brahms: Hat dal op. 112 - a) Fényben áll a ragyogó ég no. 3., b) Sírva hív a rózsa no. 4, c) Csíp ez a csípős, csúf csalán no. 5, d) Kedves fecske, kicsi fecske no. 6, e) Éjjel no. 2, f) Vágy no. 1,

2. Wolfgang Amadeus Mozart: a) Kánon K. 557, b) A búcsú K. 436, c) Caro mio Druck und Schluck - kvartett K. 571a, d) Jó éjt - kánon K. 561, e) A szalag - tercett K. 441,

3. Franz Schubert: a) Himnusz a végtelenhez D.232., b) A vihar D. 985, c) Temetési dal D. 168, d) A megszentelt nap D. 763, e) A tánc D. 826

(Bad Kissingen, Rossini-terem, 2019. július 1.) 

169   z on gora • előzmény167 2020-05-25 01:30:13

:)

168   Klára • előzmény166 2020-05-24 20:18:13

Bocs, elhiszem, hogy voltak - vannak pillanatnyilag szűkös anyagi helyzetben lévő zeneszerzők (festők, költők, stb - úgy általában az alkotóművészek), akik elvállalnak egy megbizatást, hogy keressenek vele valamennyit. Hiszen mindenki pénzből él. De meggyőződésem, hogy amikor belekezdenek az alkotásba, az anyagi szempontok feledésbe merülnek,  előtérbe kerül a tehetség, az ihlet. Mert ilyen remekművet csak a műnek, az alkotásnak élve lehet alkotni.

167   david28 • előzmény166 2020-05-24 19:42:37

Persze ez csak az én véleményem :)

166   david28 • előzmény164 2020-05-24 19:36:39

Ha nem is konkrétan a pénzkeresés, a popularitás viszont biztosan. Ehhez nem kell forrás, elég meghallgatni az áriát, egy tökéletesen megszerkesztett Puccinis popsláger. Ezzel nem kisebbítem, mert ezt se tudta mindenki (illetve rajta kívül konkrétan senki sem, főleg az akkoriban divatos atonalitásba hajló vagy egészen olyan művek szerzői), de nem kell túlmisztifikálni. A Turandot igazi művészien zseniális részeihez nem tartozik hozzá a Nessun dorma.

165   takatsa • előzmény164 2020-05-24 18:45:37

Én is úgy gondolom, hogy Puccininek élete vége felé a pénznél és a hírnévnél magasabb- és fontosabb szempontjai is voltak, és nem a koporsójára gyűjtögette a pénzt, midőn Kalaf áriáját írta.

164   Tejberizs • előzmény163 2020-05-24 15:58:50

Tisztelt david28!

"Ugyan. Puccini azért írta ezt az áriát, hogy pénzt keressen vele.[...]"

Honnan tudja ezt ilyen határozottan, milyen források támasztják alá ezt a kijelentését?

163   david28 • előzmény159 2020-05-24 14:06:09

Ugyan. Puccini azért írta ezt az áriát, hogy pénzt keressen vele. Tökéletesen tudta, hogy slágert ír; kellett is, mert az egyébként átlagközönségnek túlságosan alternatív miniszteri tercett és emberi fülnek gyakran kényelmetlen lágéban megszólaló kérdésfeltevési jelenet után muszáj volt valami, ami miatt később is bemennek majd erre az operára. László Boldizsár pedig csak pont azt csinálja, ami Puccini célját is tovább örökíti. Ha látná, valószínűleg örülne, mennyi helyre eljut a műve, még ha csak egy populáris ária okán is - azért nem egy embert ismerek, akinek a Turandot a kedvenc operája, s egyébként nem operarajongó, őket pl. biztosan nem az In questa reggia vonzza be a darabra rendszerint. :)

 

162   Búbánat 2020-05-23 10:05:08

2020.05.23  16:45 - 17:10  Bartók Rádió

"Rádióhangversenyek"

Kovács Eszter énekel

Zongorán km.: Vékey Marianna

1. Hugo Wolf: a) Anakreon sírja, b) Mignon,

2. Gustav Mahler: a) A nagyvilágnak én búcsút mondok, b) Hársfaillatot éreztem,

3. Richard Wagner: a) Fájdalmak, b) Álmok,

4. Richard Strauss: Holnap

(22-es stúdió, 1996. december 11.) 

161   Edmond Dantes 2020-03-26 22:12:09

A pokolba vezető koronavírust elkerülő út is jószándékkal van kikövezve ...

160   Orfeo • előzmény159 2020-03-26 20:54:51

Egyetértek, kedves IVA. A "Pavarotti-copy" előadásmódról nem szólva. A szándék viszont nemes.

159   IVA 2020-03-26 16:20:05

Természetesen nem a jó szándékot kifogásolom. Értem, megértem, hogy mindenki igyekszik tenni a baj ellen lehetőségei, képességei szerint, még csak az sem foglalkoztat, ezekben az időkben különösen nem, hogy ki teszi önzetlenül, jótékonyan, vagy ki húz belőle mégiscsak valamilyen hasznot, anyagit, erkölcsit, népszerűségit.
Puccini szándékát védeném, aki dramaturgiai funkciót adott ennek az áriának a Turandot érdekfeszítő meséjében. A gyönyörű dallam mintegy tetőzése a darabból áradó szépségnek és feszültségnek. A háromszoros, diadalmas „Győzelem!” megerősít bennünket Kalaf bizakodásában, vágyának erejében, hitében, mégis izgalommal nézzük a III. felvonást.
Puccini szándékát akkor is siratom, amikor az áriát, népszerűségét kihasználva, gálaesteken és esztrádműsorokban szólaltatják meg, akár a 3 Tenor, akár pop-zenészek, tehetségkutatók versenyzői stb. Sokan az hiszik, hogy ha ilyen alkalmakon tapsolhatnak ennek a dallamnak, bejutottak Puccini, az operazene világába.
Érthető, mindannyian azon vagyunk, hogy magunk és embertársaink megússzuk ezt a vészt, és mindent megteszünk ellene, amiben hiszünk. Ennyi már elég is ahhoz, hogy lájkoljunk egy üzenetet, amely ezt a célt és hitet akarja erősíteni; ki sem kell nyitnunk hozzá a megosztást. Ez a fórum azonban hagyományosan a vélemény-nyilvánítás helye, ezért írom le, hogy a klip szövegét határozottan kellemetlennek találtam, gyenge „csasztuskának”, László Boldizsárt sokkal jobb énekesnek tartom, mint amilyennek itt mutatkozik, meggyőzőbb jelenségnek a színpadon, mint ezekben a plánokban, a fogkefélés pedig, amellyel minden időkben naponta többször ügyködünk, nem is tudom, hogyan jön ide. De ha ezen múlik kollektív tragédiánk kimenetele, like, persze.

158   takatsa • előzmény147 2020-03-26 15:37:15

Mi ezzel a gond, kedves Iva? Nekem nagyon tetszik. Ráadásul magyarul énekel. Megvalósulni látszik az álmod. :)

Amúgy félretéve a tréfát, László Boldizsár iszonyúan jó hang, büszkék lehetünk rá.

156   ladislav kozlok • előzmény153 2020-03-26 13:19:40

Én bizony NEM, és tiszta szívbol kívánom Onnek, hogy elkerulje a Koronavírus.

157   ladislav kozlok • előzmény153 2020-03-26 13:19:40

Én bizony NEM, és tiszta szívbol kívánom Onnek, hogy elkerulje a Koronavírus.

155   Búbánat • előzmény144 2020-03-26 12:29:18

Karantén-interjúk I. László Boldizsár – „Én legbelül mindig tenorista voltam…”
(- zéta -, 2020-03-25) [Interjúk]

"- Hogy jött ez a Vírusírtás klipp?

   - Valamiképpen szerettem volna jelt adni. Figyelgettem, ki hogyan szólal meg. Láttam az embereket nem otthon maradni és egyszer csak bevillant a Nessun dorma. Ültem itt a nappaliban és elkezdtem írni a szöveget. Egy idő után tovább küldtem Éger Lacinak, aki a januári koncert új dalainak a szövegét írta. Tudtam, hogy egy nap után kirázza a kisujjából, így is lett. Kicsit kellett a szövegen finomítani, de az üzenet változatlan. Másnap itt Szegeden felénekeltem az egyik barátom stúdiójában, természetesen szeparáltan voltunk. Utána kiküldtem Vuhanba Zolinak, hogy keverje meg. Majd egy napsütéses napon felvettem itthon kamerával a képet. Az egészet feltettem egy szerverre, felküldtem Pestre a lányomnak, aki összevágta a végleges változatot, a volt feleségem pedig aláírta az angol szöveget. Négy napja tettem fel. Hogy ennyien megnézik, nem is gondoltam, most már [március 25-én – a szerk.] százezernél járunk.

   - Miért érezted fontosnak a megszólalást?

   - Sok művész nem úgy tekinti a médiát, hogy azon neki meg kell jelennie, sőt olyan is van, aki irtózik az efféle nézettségtől. Meg kell nyilvánulni, mert kevés az, ha simán melléállunk egy ügynek és mondjuk, hogy maradj otthon. Csak akkor lehet hatásos, ha ezt le tudod vinni a saját személyes szintedre. Mert nem lehet eljutni oda, mint Olaszországban. Nekem a szüleimet is óvnom kell, ők hetven felettiek, sőt a nagymamám is köztünk van 97 évesen. Nagyon bízom abban, hogy az emberiség tanul ebből a dologból. Lám, lehet élni fele ekkora energiafelhasználásból. Hogy mindenki megéljen, de az ember ne szipolyozza ki a Földet, de egymást se. Ennek össze kell jönnie, mert különben tönkremegyünk!"

154   tiramisu • előzmény146 2020-03-26 10:57:00

Igaz.

153   tiramisu • előzmény147 2020-03-26 10:55:49

Egyetértek.

152   Búbánat 2020-03-26 10:11:33

Bartók Rádió ma koradélutáni adása

12:36 – 13.29 Hangversenykülönlegességek

Dalest a Londoni Royal Festival Hallban 

Victoria De Los Angeles, Elisabeth Schwarzkopf és Dietrich Fischer-Dieskau énekel,

 zongorán km.:Gerald Moore


1. Wolfgang Amadeus Mozart: a) A búcsú, b) Hű szerelem (Los Angeles, Schwarzkopf, Fischer-Dieskau),

2. Robert Schumann: a) Rád gondolok, b) Ő és én c) Éjszaka (Schwarzkopf, Fischer-Dieskau),

3. Franz Schubert: a) Éji virágok, b) Búcsú, c) Alkonyatkor (Fischer-Dieskau),

4. Hugo Wolf: a) Mignon dala, b) Egy elhagyott lányka, c) A cigánylány (Schwarzkopf),

5. Johannes Brahms: Kárbaveszett szerenád (Los Angeles),

6. Gioacchino Rossini: a) Velencei regatta b) Macskaduett (Los Angeles, Schwarzkopf)

(1967. február 20.)

151   Edmond Dantes • előzmény147 2020-03-26 09:59:12

+1

149   ladislav kozlok • előzmény145 2020-03-26 09:07:57

Már majdnem 100 ezren tekintették meg, 2,1 ezerenek tetszik, 31nem.

150   ladislav kozlok • előzmény145 2020-03-26 09:07:57

Már majdnem 100 ezren tekintették meg, 2,1 ezerenek tetszik, 31nem.

148   Héterő • előzmény147 2020-03-26 02:08:44

Mellesleg...??

147   IVA • előzmény146 2020-03-25 23:39:06

Szerintem pedig nem kicsit ízléstelen. Sőt ízetlen, gusztustalan, szentségtörő, és hatékonynak sem vélem.
Mellesleg: English, Hungarian, Nessun dorma…

146   Edmond Dantes • előzmény145 2020-03-25 13:07:42

...és szerintem kicsit ízléstelen is, de hát az is igaz lehet, hogy mindenki a maga módján és képességével fejezi ki magát mint ahogyan a bohóc Anatole France híres novellájában.

145   ladislav kozlok 2020-03-25 12:15:03

Minden esetre, nagyon érdekes. Kicsit humoros, kicsit tragikus- sajnos igaz.

144   Búbánat 2020-03-23 21:39:08

Giacomo Puccini-Éger László: VÍRUSIRTÁS! - László Boldizsár

(with english and hungarian subtitles).

YouTube - Premier dátuma: 2020. márc. 21.

Puccini Turandot c. operájából a Nessun Dorma c. áriára a magyar szöveget Éger László írta.

A zenei kíséret László Boldizsár "Vincero!" c. lemezéről a Szegedi Szimfonikus Zenekarral, és a Szegedi Színház Női karával készült felvételről. Vezényel Pál Tamás

143   Búbánat 2020-03-08 11:13:26

A   „Nőnap” alkalmából világszerte a hölgyeket köszöntik - úgy látszik, a rádiócsatornák is; a Bartók Rádió kedves gesztussal járult hozzá a hölgyek ünnepéhez, amikor már tegnap délután nő-komponisták darabjaiból összeállított élő koncert felvételét  tűzte műsorára, 17 és 18 óra között:

„Dalest zeneszerző nők műveiből”

/Magyar Rádió Márványterme, 2020. március 3./

Bátori Éva énekel

km: Görög Enikő és Dragony Tímea (zongora), Tönköly József (klarinét), Kántor Balázs (gordonka)

Műsoron szerepelt:

Cécile Chaminade: a) Plaintes D'Amour (Szerelmi panasz(, b) Chanson Slave (Szláv dal)

Amy Beach: a) The Yar's at the Spring (Tavasz),  b) Ah, Love, but a day! (Ó, szerelmem), c) I send my heart up to thee! (A szívemet küldöm neked!)

Alma Mahler: Öt dal  a) Die stille Stadt (Csendes város), b) In meines Vaters Garten (Apám kertjében), c) Laue Sommernacht (Enyhe nyáréjszaka(, d) Bei dir ist es traut (Nálad nyugalom van.),  e) Ich wandle unter Blumen (Virágok között járok-kelek)

Kodályné Gruber Emma: a) Ballade, b) Röslein

Szőnyi Erzsébet: Csipkerózsa

Dragony Timea: Sonnet 24 (24. szonett)

Dobszay-Meskó Ilona: Nárcisz és Psyché - részletek (VI.,VII.,VIII. tétel)

Visszahallgatható a rádióműsor:

https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-bartok/?date=2020-03-07_17-00-00&enddate=2020-03-07_18-14-00&ch=mr3

142   Búbánat 2020-02-15 16:18:42

Bartók Rádió ma délutánii műsora

17:00 – 17.38 Rádióhangversenyek

Megyesi Schwarz Lúcia énekel, 

Zongorán km.: Alszászy Gábor

1. Franz Schubert: a) Ganymed, b) Tavasszal, c) Mignon dala, d) Zulejka dala, e) Te vagy a csend, f) Tavaszvárás

2. Johannes Brahms: a) Májusi éj, b) A csalogányhoz, c) Kárbaveszett szerenád, d) Kék szemed, e) Mind csendesebb lesz álmom

 (Márványterem, 2008. november 19.)

141   Búbánat 2020-02-06 13:53:23

Óbudai Társaskör ma esti zeneprogramja

:AZ ÉJ TITKOS CSENDJÉBEN

2020. február 6., 19:00

Till Ottó-terem

Balga Gabriella (ének) és Báll Dávid (zongora) dalestje

A műsorban  Liszt, Fauré, Debussy, Ravel, Dvořák, Csajkovszkij, Rachmanyinov művei szerepelnek.

140   Búbánat 2019-07-13 10:30:35

Bartók Rádió, ma délután 17:00 –18.03  

 Rádióhangversenyek - Világjáró művészeink

Meláth Andrea énekel, Szabó Ferenc János zongorázik

1. Benjamin Britten: A Charm of Lullabies Op. 41.,

2. Claude Debussy: Bilitis-dalok,

3. Jacques Offenbach: La Fontaine mesék – részletek,

4. Jász József (Csáth Géza): Valse lente,

5. Reinitz Béla: Ady dalok – válogatás,

6. Fekete Gyula: a) A trónfosztott királynő, b) Kabarédalok: \"A Vágy Érintése Ruhagyár legfrissebb kollekciója\"

(Márványterem,  2019. június 25.)

139   Búbánat 2019-05-16 10:18:35

Kapcs. 135. sorszám

Bartók Rádió ma délutáni műsora

12:36 -14.00  Hangversenykülönlegességek

Ferruccio Furlanetto dalestje

Zongorán km.: Igor Csetujev


I. Szergej Rahmanyinov: 1. A sors, 2. Egy álom, 3. Orgonák, 4. Rejtélyes éji csöndben, 5. Itt olyan jó, 6. Ott jártam én, 7. Elég, 8. Ó, nem, ne menj, könyörgök el, 9. Tavaszi vizek, 10. Aleko – Aleko kavatinája,

 II. Modeszt Muszorgszkij: 1. Szomorúan susogtak a lombok, 2. Mit érnek Önnek a szerelmes szavak?, 3. Az öregember dala, 4. Éj, 5. Szelek fújnak, vad szelek, 6. A halál dalai és táncai – a) Trepak No. 3., b) Bölcsődal No. 1., c) Szerenád No. 2., d) A hadvezér No. 4.,

ráadás:

a) Anton Rubinstein: A démon – A démon áriája,

b) Szergej Rahmanyinov: Rejtélyes éji csöndben

 

 (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2016. január 12.)

 

138   Búbánat 2019-04-10 11:06:28

A Bartók Rádió ma koradélutáni műsora

13:39 – 15.00 Hugo Wolf: Olasz daloskönyv

Diana Damrau, Jonas Kaufmann – ének, zong. km.: Helmut Deutsch

Esseni Filharmónia, 2018. november 18.

137   Búbánat 2019-03-21 16:56:07

A Bartók Rádió sugározza ma 21.05 – 22.00 óra között:

 Dalszínház utcai dalestek – 2015

Kertesi Ingrid (szoprán) hangversenye

Km.: Dallos Erika (zongora)


1. Giulio Caccini: Tu ch´hai le penne, amore - dal,

2. Pietro Francesco Cavalli: Delizie contente - dal,

3. Benedetto Marcello: Szerelmes szívem - dal,

4. Antonio Cesti: Intorno all´idol mio - ária az Orontea c. operából,

5. Antonio Vivaldi: a) Vedro con mio diletto, b) Sposa son disprezzata, c) In furore iustissimae irae – motetta RV. 626.,

6. Gabriel Fauré: a) Holdfény - Paul Verlaine verse, b) Álom után - Romain Bussine verse, c) Szerelmi dal - Armand Silvestre verse,

7. Claude Debussy: a) Csillagos éj - Théodore de Banville verse, b) Holdfény - Paul Verlaine verse

(Magyar Állami Operaház - Székely Bertalan terem, 2015.  november 7.)

 (Ism. április 2., 14.05)

136   Búbánat 2019-01-25 10:27:47

Bartók Rádió, 19:35 – 20.36 Koncert

Zsidó Kulturális Fesztivál 2018

Csordás Klára dalestje

Zongorán km.: Harazdy Miklós

1. Félix Mendelssohn-Bartholdy: A dalnak lenge szárnyán, 

2. Fanny Mendelssohn: Éji vándor,

3. Jacques Offenbach: Périchole levele,

4. Goldmark Károly: Annyi mindent mondott nekem,

5. Gustav Mahler: Ha a szépséget szereted,

6. Reynaldo Hahn: Az utolsó keringő,

7. Arnold Schönberg: Ária az Árkádia tükréből,

8. Mordechai Gebirtig: Yankele,

9. Kálmán Imre: A csárdáskirálynő – Túl az Óperencián,

10. Irving Berlin: Szeretem a zongorát,

11. Friedrich Hollaender: A fejem búbjától a lábujjamig szerelmes vagyok,

12. Erich Korngold: Őszinte búcsú,

13. Paul Ben-Haim: Szél, szél,

14. George Gershwin: Nyáridő,

15. Kurt Weill: Szeptember dal,

16. Kozma József: Hulló levelek,

17. Jerome Kern: Tegnapok,

18. Leonard Bernstein: Valahol

(Goldmark-terem, augusztus 30.)

 (Ism. február 6., 12.36)

 

135   Búbánat 2018-05-21 11:24:31

A Bartók Rádióban hallgathatjuk ma 12:36 – 13.39 óra között:

Ferruccio Furlanetto (basszus) dalestjének hangfelvétele

Km.: Igor Csetujev (zongora)


I. Szergej Rachmaninov-dalok:

1. A sors - Beethoven V. szimfóniájához Op. 21. No. 1., 
2. Álom Op. 8. No. 5. 3. Orgonák Op. 21. No. 5., 
4. Rejtélyes éji csöndben Op. 4. No. 3., 
5. Itt olyan jó Op. 21. No. 7. 6. Ott jártam én Op. 14. No. 4., 
7. Elég Op. 14. No. 12, 
8. Ó, nem, ne menj, könyörgök, el! Op. 4. No. 1.

9. Tavaszi vizek Op. 14. No. 11.,

II. Modeszt Muszorgszkij-dalok:

1. Szomorúan susogtak a lombok, 
2. Mit érnek önnek a szerelmes szavak?, 
3. Az öregember dala, 
4. Éj (második változat), 
5. Szelek fújnak, vad szelek, 
6. A Halál dalai és táncai - dalciklus - a) Bölcsődal, b) Szerenád, c) Trepak, d) A hadvezér

(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 
2016. január 12.)

134   Búbánat 2018-02-03 10:23:28

Bartók Rádió mai műsora:

17:00 – 17.37:

Maria Stader dalestjehttp://hangtar.radio.hu/images/kh0.png

zong.km: Miklós György


1. Wolfgang Amadeus Mozart: a) Könyörülj, szépségem, b) Vándormadarak, c) Az ibolya, d) Egy tündér van vélem, 


2. Franz Schubert: a) A lemenő naphoz, b) Margit a rokkánál, c) Mignon I. dala, d) A pisztráng, 


3. Hugo Wolf: a) A kertész, b) Áprilisi lepke, c) Egy semmiségnek örvend szívem, d)Tündérdal

 

 (6-os stúdió, 1969. január 15.)

133   Búbánat 2017-11-09 12:08:56

Ma délutáni műsor a Bartók Rádióban

13.57- 15.06: Leontyne Price ária-, és dalestje a New York-i Carnegie Hallban

Zongorán közreműködik David Garvey

1. Händel: Julius Caesar - Cleopátra fisz-moll áriája II. felv.,

2. Mozart: Idomeneo - Elektra áriája III .felv.,

3. Marx: a) Öröm az erdőn, b) Mária dal,

4. R. Strauss: a) Tavasz úr, b) Szabadon, c) Szeretlek,

5. Verdi: A végzet hatalma - Leonóra áriája IV. felv.,

6. Poulenc: Kékség,

7. Berlioz: Villanelle,

8. Duparc: Extázis,

9. Johnson feld.: Lovagolj tovább, Jézus király - spirituálé,

10. Puccini: Pillangókisasszony - Cso-cso-szán áriája III. felv.,

11. Gershwin: Porgy és Bess - Nyáridő,

12. Puccini: Tosca - Tosca imája II. felv.,

13. Bonds feld.: Fény az éjszakában - spirituálé,

14. Puccini: A fecske - Magda áriája,

15. Johnson feld.: A tanú – spirituálé

 

(1991. január 26.)
 

132   Búbánat 2017-06-29 13:31:46
Hamarosan, a Bartók Rádió műsorán hallhatjuk az alábbi adást:

14.12 – 15.06 Eva Mei dalestje

Zongorán közreműködik: Nagy Péter

1. Pergolesi: A telhetetlen
2. Paisiello: A szívem, már nem érez
3. Mozart: a) Egy tündér van vélem, b) Már dobban a szív, c) Ah, megmondtam, istenem
4. Alessandro Scarlatti: Az ibolya

5. Bellini: a) Bájos Hold, b) Tégy csak boldoggá, c) Könyörülj, szépségem, 6. Donizetti: a) A cigánylány, b) Csillogó drágakő,
7. Rossini: a) Alpesi pásztorlányka, b) A tánc, c) A tivornya

(MTA Kongresszusi Terem, 1994. március 30.)

131   Búbánat 2017-04-04 13:59:11
Bartók Rádió ¬- nemsokára kezdődik az adás

14.06 – 15.06. Pasztircsák Polina (ének) és Jan Philip Schulze (zongora) hangversenye

1. Liszt: Ha álmom mély

2. Dohnányi: a) So fügt sich Blüt´ an Blütezeit, b) Ich will ein junger Lenzhusar

3. Ravel: Öt görög népdal - a) A menyasszony dala, b) Ott fénylik a templom, c) Ki húzhat ujjat, d) Gyümölcsszedők dala, e) Légy víg!

4. Bartók: Falun - a) Szénagyűjtéskor, b) A menyasszonynál, c) Lakodalom, d) Bölcsődal, e) Legénytánc

5. Debussy: a) Szép este, b) Holdfény, c) Bábuk

6. Kodály: a) A tavasz, b) Árva madár, c) A csitári hegyek alatt, d) Várj meg madaram

(BMC, 2015. április 16. - részletek)

130   Búbánat • előzmény129 2016-11-05 13:38:27
Bartók Rádió, ma délután

17.32 -17.54 Csereklyei Andrea és Megyesi Schwarz Lúcia duetteket énekel

Zg. km. Bizják Dóra

1. Brahms: a) A parton, b) Hangok, c) A szerelem útja

2. Schumann: a) Virágokkal beborítva, b) Üzenet

3. Mendelssohn: a) Egyetlen szóba öntöm szerelmem, b) Virágok tánca

(Márványterem, 2016. március 1.)
129   Búbánat 2016-10-29 16:00:36
A Bartók Rádió ma délután közvetíti a dalest felvételét

16.45 – 17.50 Színes álomban

Megyesi Schwarz Lúcia énekel, Bizják Dóra zongorázik

(Rádió, Márványterem, 2016. október 11.)

I. Bartók: 1. Öt dal Op. 15. - a) Az én szerelmem, b) Nyár, c) A vágyak éjjele, d) Színes álomban, e) Itt lent a völgyben, 2. Ostinato

II. Kodály: Fáj a szívem

III. Debussy: Három Paul Verlaine verseire 1. A tenger, 2. A kürt szava, 3. A sövényen túl

IV. Milhaud: Néger antológia 1. Történetem, 2. Az elhagyatott, 3. Tűz nélkül

V. Debussy: Fények a vízen

VI. de Falla: Hét spanyol népdal 1. A mór kendő, 2. Seguidilla, 3. Asturiana, 4. Jota, 5. Bölcsődal, 6. Dal, 7. Polo
128   Búbánat 2016-10-06 11:09:55
Ma este a Bartók Rádió sugározza

21.05 – 22.00 Dalszínház utcai dalestek

- Kolonits Klára énekel

(Operaház - Székely Bertalan terem, június 4.)

Km. Dinyés Dániel - zongora

1. Schubert: a) Margit a rokkánál, b) Te vagy a csend, c) Vadrózsa-dal
2. Schumann: a) Hallom csengeni a dalt, b) Ajánlás, c) Holdas éj, d) A lótuszvirág
3. Clara Schumann: a) Szereted a szépséget, b) Sötét álmok
4. Brahms: Szívem vágya oly szép
5. Grieg: a) Csónakban, b) Álom
6. Liszt: a) Csengj halkan, dalom, b) Mily szép, mily földöntúli szép, c) A víg pacsirtaszó, d) Három Petrarca-szonett (S. 270)

(Ism. október 18., 14.05
127   Búbánat 2016-10-05 10:21:11
Bartók Rádió, ma délután: 13.52 -15.00 óra

Carlo Bergonzi dalestje

(Zürichi Operaház, 1991. szeptember 30.)

Zongorán km. Vincenzo Scalera

1. Verdi: a) Stornello, b) Ne lépj közel a sírhoz, c) Bordal
2. Bellini: a) Bájos nimfa, b) Tégy csak boldoggá
3. Schubert: Ezer kerub csapatja
4. Caccini: Amarilli
5. Rossini: Tarantella
6. Donizetti: Otthonra vágyom
7. Tosti: a) Nem szeretlek többé, b) Az utolsó dal
8. Nardella: Esik az eső
9. di Chiara: A spanyol lány

ráadás:
10. Verdi: Luisa Miller - Rodolfo áriája II. felv.

126   Búbánat 2016-08-04 15:24:33
Augusztus 1-én töltötte be 90. életévét Theo Adam, német basszbariton énekes. Ebből az alkalomból tűzi műsorára ma este 9 órától a Bartók Rádió egyik emlékezetes pesti koncertjének hangfelvételét:

21.01-22.00 Theo Adam dalestje

(Zeneakadémia Nagyterem, 1970. február 24.)

Zongorán közreműködött: Rudolf Dunckel

1. Beethoven: a) A búcsú, b) Májusi dal, c) Szeretlek, d) Emlékezés

2. Schumann: A költő szerelme - dalciklus Heinrich Heine verseire

3. Wolf: Három Michelangelo-dal - a) Rá hányszor emlékezem, b) Minden elmúlik, c) Tán égi alkotónkról

4. R.Strauss: a) Alkonyi álom, b) Elrejtem szerelmem, c) Tavasz úr, d) Jaj nekem, szerencsétlennek, e) Halottak napján, f) Ajánlás

(Ism. augusztus 16., 14.01)
125   Búbánat 2015-12-10 09:51:50
A Bartók Rádióban hallgathatjuk meg ma délután:

12.37 - 13.11 Elisabeth Schwarzkopf énekel

Elisabeth Schwarzkopf énekel a Salzburgi Ünnepi Játékokon

Zg. km. Gerald Moore

1. Schubert: a) Halászdal, b) Seraphine, c) Dal a zöldben, d) Boldogság, (1960. augusztus 13.)

2. Schumann: A diófa
3. Richard Strauss: Zord idő, (1956. augusztus 7.)

4. Wolf: Régi bölcsességek, (1958. július 27.)
124   Búbánat 2015-12-09 12:44:34
A Bartók Rádió ma délutáni műsorából:

13.36-14.30 Dalszínház utcai dalestek

Brickner Szabolcs és Hajnóczy Júlia énekel
Zongorán közreműldöik: Gábor József

1. Rahmanyinov-dalok : a) Álom, b) Tavaszi áradás, c) Elmúlik minden, d) Musett-töredék, e) A gyermekekhez, f) Mennyire fáj, g) Jártam nálad (Brickner)

2. Reynaldo Hahn-dalok: a) A szabadban, b) A szerelmes, c) A tavasz (Hajnóczy)

3. Csajkovszkij-dalok: a) A bálban, b) Fény árad szét, c) Mignon (Brickner)

4. Lionell Daunais-dalok: a) Rózsaszín, b) Sárga, c) Zöld, d) Fehér, e) Barna, f) Szürke, g) Mályvaszínű

(Magyar Állami Operaház., 2015. február 7.- részletek)
123   Búbánat 2015-11-10 10:40:49
Ma délután a Bartók Rádió sugározza

13.22 - 14.30 A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának hangversenye

Vez.: Lukács Ervin

Km.: Brigitte Fassbaender - ének, és a Honvéd Férfikar

1. Mozart: Esz-dúr szimfónia K. 543.

2. Brahms: Altrapszódia (Fassbaender, férfikar)

3. Mahler: Gyermekgyászdalok - dalciklus Friedrich Rückert verseire - a) Már újra kél a napsugár, b) Most értem én, c) Anyukád, ha ajtómon belép, d) Csak egy kis sétára tértek, e) Ily rút időben (Fassbaender)

Zeneakadémia Nagyterem, 1988. május 12.

122   Búbánat 2015-10-31 11:43:40


Bartók Rádió délutáni műsorán szerepel:

16.50 Rádióhangversenyek
16.50 – 17.36 Fülöp Attila énekel

(22-es stúdió, 1984. január 20.)

Zg. km. Varasdy Emmi

1. Schumann: A költő szerelme - dalciklus Heinrich Heine verseire - a) Oly bűvös május este volt, b) Bús könnyeimből támad, c) A rózsa, a gerle, a nap meleg fénye, d) Szép szemed, hogyha láthatom, e) A harmatot várja lelkem, f) A Rajnánál, g) Nem sújt a vád, h) Ha tudná az illatos rózsa, i) Szól a fuvola és a hegedű, j) Hallom a kedves hangját, k) Egy ifjú járt a lányhoz, l) Künn járok az árnyas kertben, m) Ma álmaimban sírtam, n) Ha ringat az álom, o) Ha lelkem édes vágyban, p) Ha kínoz régi dallam

2. Händel: Ariodante - Ariodante áriája I. felv.

3. Mozart: a) Az álruhás kertészlány - Belfiore áriája I. felv.,
b) Don Giovanni - Don Ottavio áriája II. felv.

4. Puccini: Tosca – Levélária

121   Búbánat 2015-10-03 11:10:52
Bartók Rádió, ma délután: 16.47 – 17.06 Bokor Jutta énekel

Km. Vajda Gergely, Rozmán Lajos - klarinét, Pápai Ákos - basszusklarinét, Oberfrank Péter - zongora

(6-os stúdió, 1995. április 9.)

1. Mozart: Sextus két áriája a Titus c. operából (Vajda, Oberfrank),

2. Brahms: Örök szerelem - dal Joseph Wenzig versére (Oberfrank),

3. Brahms: Brácsadalok - a) Csendesült vágy, b) Áhitatos bölcsődal (Vajda, Oberfrank),

4. Muszorgszkij: Gyermekszoba - dalciklus a zeneszerző verseire - a) Nyanyával, b) A sarokban, c) A cserebogár, d) A babával, e) Esti ima, f) A vesszőparipa, g) A kandúr (Oberfrank),

5. Sztravinszkij: Macskabölcsődalok - a) Aludj, macska, b) Macska a kemencén, c) Tente-tente, d) Mije van a macskának? (Vajda, Rozmán, Pápai)
120   Búbánat 2015-09-30 10:07:34

Ma éjjel a Bartók Rádió műsorán szerepel

23.00 – 23.55 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

Szőkefalvi Nagy Katalin (szoprán) énekel

1. Bozay Attila: Trapéz és korlát - Pilinszky János verseire Op. 12. (km. BÁNDI JÁNOS - tenor, Magyar Rádió Ének- és Zenekara, vez. Lehel György)

2. Balassa Sándor: Dalok a Rottenbiller utcából Op. 1. - a) Sziklák alatt, b) Ó, akkor is, c) Meghúzzák a harangot (km. Freymann Magda - zongora)

3. Szokolay Sándor: Revelation - Alfred Musset A szomorúság c. versére (km. Ella István - orgona, Magyar Rádió Énekkara, vez. Sapszon Ferenc),

4. Kocsár Miklós: Kassák-dalok - a) Alkonyi szél, b) Monoton, c) Ó csend, d) Széltölcsér, e) Hétköznapi csoda (km. Elek Tihamér - fuvola, Fábián Márta - cimbalom)

5. Huzella Elek: Szegény Catullus (km. FÜLÖP ATTILA - tenor, Magyar Rézfúvós Együttes, vez. Kórodi András)

6. Balassa Sándor: Kedves - dal Kosztolányi Dezső versére (km. Freymann Magda - zongora)

7. Vántus István: Harangszó - Gyászzene Maros Rudolf halálának emlékére (km. a Magyar Rádió Énekkara és Kamaraegyüttese, vez. Ligeti András)

A mikrofonnál: Varga János
Szerk.: Bánkövi Gyula
119   Búbánat 2015-09-24 09:42:02
Fritz Wunderlich (1930-1966)

A tragikusan korán elhunyt német énekes szeptember 26-án lenne 85 éves. Fritz Wunderlich korának egyik legnagyszerűbb lírai tenorja volt. A nehéz körülmények között nevelkedő fiatalember különleges vokális adottságaira és kristálytiszta hangjára legelőször egy pékség törzsközönsége figyelt fel. Bíztatták, hogy kenyérsütés helyett inkább zenével foglalkozzon. A freiburgi konzervatóriumban ének- és kürttanulmányokat folytatott. Első nagy sikereit Mozart-operákban aratta, majd következtek az operairodalom jelentős lírai tenorszerepei. Schubert és Schumann dalainak tolmácsolójaként utolérhetetlen volt.
Hubert Giesen (zongora) oldalán rögíztett lemezei (A szép molnárlány, A költő szerelme) ma is etalonnak számítanak.
Fatális balesete előtt egy Herbert von Karajan dirigálta Haydn-lemezen (A teremtés) dolgozott, az oratórium áriáit már felénekelte.

/Forrás: RTV Részletes/

Emlékére hangzik el ma délután a Bartók Rádióban dalestjének hangfelvétele:

13.21 – 14.30 Fritz Wunderlich dalestje

Zongorán közreműködik: Hubert Giesen

1. Beethoven: a) Adelaide, b) Rezignáció, c) A rigófütty, d) Májusi dal, e) A csók

2. Schubert: a) A magányos, b) Éji dal, c) Lantomhoz, d) Egy hajós dala a Dioszkurokhoz, e) Szilviához, f) A pisztráng

3. Schumann: A költő szerelme – dalciklus
a) Oly bűvös május este volt, b) Bús könnyeimből támad, c) A rózsa, a gerle, a nap meleg fénye, d) Szép szemed hogyha láthatom, e) A harmatot várja lelkem, f) A Rajnánál, g) Nem sújt a vád, h) Ha tudná az illatos rózsa, i) Szól a fuvola és a hegedű, j) Hallom a kedves hangját, k) Egy ifjú járt a lányhoz, l) Künn járok az árnyas kertben, m) Ma álmaimban sírtam, n) Ha ringat az álom, o) Ha lelkem édes vágyban, p) Ha kínoz régi dallam

(BBC, 1966. szeptember 4.)
118   Búbánat 2015-09-17 15:56:24
A Bartók Rádió ma este sugározza:

20.54-22.00 Peter Schreier dalestje

Zeneakadémia Nagyterem, 1976. november 27.

Zongorán közreműködik: Rudolf Dunckel

1. Mozart: a) Chloéhoz, b) Az ibolya, c) Elhagyott erdőben, d) A megcsalt világ, e) Az alkonyat,

2. Brahms: a) A csalogányhoz, b) Szívem vágya, c) Ó, bárcsak újra járhatnám, d) Szerelmi dal, e) Őszi dal, f) Vágyódás, g) Már alkonyult, h) Májusi éj,

3. Schubert: Dalok Goethe verseire – a) Nyugtalan szerelem, b) A pásztor panaszdala, c) Titok, d) Ganymed, e) A vándor éji dala,f) Első bánat, g) A muzsafi, h) A vadrózsa

(Ism. szeptember 29., 13.24)
117   Búbánat 2012-12-03 09:38:36


Ma hallhatjuk a Bartók Rádióban az alábbi hangfelvételt

13.19 – 14.00: Kincses Veronika és Csák József dalhangversenye

Zongorán közreműködik Hirsch Bence

1. Caccini: Amarilli (Csák)
2. Alessandro Scarlatti: Hol hömpölyög a Gangesz (Kincses)
3. Pergolesi: Nina (Csák)
4. Rossini - a) Az ígéret, b) Az alpesi pásztorlányka (Kincses)
5. Donizetti - a) Az alkony, b) Otthonra vágyom (Csák)
c) Egy könnycsepp, d) A hűtlen, e) A rokka (Kincses)
6. de Curtis - a) Barátnőjének mondja meg (Csák)
b) Ó, ne felejts el! (Kincses, Csák)

Iparművészeti Múzeum, 1995. június 10. - részletek
116   zsoly • előzmény115 2007-10-25 22:43:40
Kösz a cikket! A tartalma miatt is érdekes lesz, még nem olvastam. :) Hát, nem 100 %, de nem emlékszem rá ma estéről, viszont nem is láttam minden arcot a székek elrendezése miatt.
115   -zéta- • előzmény114 2007-10-25 22:35:25
Ebben a cikkben megláthatod Őt is az egyik képen. Amúgy vigyázz vele sörügyben... :-)
114   zsoly • előzmény113 2007-10-25 22:32:20
Ez jó kérdés. A helyzet az, hogy Heiner doktorral nem ismerjük egymást személyesen. Ami késik, nem múlik. Bár én sajna nem iszom sört, ez nagy hibám. :)
113   -zéta- • előzmény112 2007-10-25 22:30:35
Nem baj, köszi. Heiner doktor is ott volt?
112   zsoly • előzmény110 2007-10-25 22:27:10
Hát, jó lenne tudni, de írott program nem volt, és sajnos a 4 dalt egy blokkban konferálták fel, de szerintem a címek elmaradtak. Kár! Szóval sajna nem tudom :(
111   Sesto • előzmény108 2007-10-25 22:22:46
....szuper! Köszi a szines és érdekes beszámolót! ;-)
110   -zéta- • előzmény108 2007-10-25 22:22:26
Köszi a beszámolót. Hát igen, Andrejcsik ritka intelligens énekes. Melyik Kormos-verseket zenésítette PT?
109   zsoly • előzmény108 2007-10-25 22:21:23
Bocsánat: Kőrösi Györgyi
108   zsoly 2007-10-25 22:16:49
Akkor folyt. köv. :)

Ma volt a második operszalon Szegeden a Reök Palotában, Pál Tamás vezetésével. Vendége Andrejcsik István volt. A beszélgetés középpontjában pedig nem állt más, mint maga a Vox Humana. Többek között arról beszélgetett Pál Tamás és Andrejcsik István, hogy hogyan és miért változott az éneklés a 20. század fordulójához közeledve, és hogy hogyan énekelhettek korábban. Nagyon érdekes volt Andrejcsik személyes történetét meghallgatni arról, hogy a nem neki való drámai szerepek éneklése (adottság és technikai is hiányzott) miatt hogyan ment tönkre szinte teljesen a hangja, és hogy egy év kényszerpihenő után hogyan próbált meg onnan felállni és hogyan jutott el ma idáig; mennyire fontos a jó technika és hogy az ember csak olyat énekeljen, amire megvannak az adottságai. És hogy tudni kell nemet mondani. Érdekes volt ezt egy olyan művész szájából hallani, aki keresztül ment és felállt egy ilyen krízisből.

A jövőben Szeged mellett a Zeneakadémián is tanít, meghívta Marton Éva.

A zenei program pedig ez volt:
- Mendellsohn Paulusából egy ária
- a Conte-ária a Figaróból
- Csajkovszkij Don Juan szerenádja
- Donizetti: La Favoritából egy ária
- Simone Boccangerából a Doge áriája
- Kodály: Ádám hol vagy?
- és Pál Tamás 4 dala Kormos István verseire (nagyon hangulatosak!) (ősbemutató)
- ja, és majd elfelejtettem: \"Vágyom egy nő után\" volt zárásnak. Szóval széles műfaji spektrumot kaptunk. És igen, megint bebizonyosodott, hogy operai hanggal kell operettet énekelni!

Közreműködött még Kőrös Györgyi, a szimfónikusok csellistája, egy Fauré-dal átiratát játszotta és a Schumann Fantasiestücke-ből egy tételt. Őt is Pál Tamás kísérte zongorán.

Folytatás: nov. 8. a Trubadúr együttesével
107   Sesto • előzmény106 2007-10-24 12:11:23
...biztos lesz majd folyt.köv?! ;-)
106   oberon • előzmény105 2007-10-24 10:12:32
Na jól magunkra maradtunk...
Úgy látszik az éneklésről érvekkel, ellenőrizhető tényekkel alátámasztottan nem sokan szeretnek vitatkozni, nyilatkozni.
Kár.
105   Sesto • előzmény104 2007-10-23 15:31:35
...köszönöm a kiegészitést! ;-)
104   oberon • előzmény103 2007-10-23 15:23:54
Annak már több, mint tíz éve. Sajnos.
Azóta csak tanított, mert azt vallja, a színpadot nem szabad keverni a tanársággal. A Stuttgart-i főiskoláról pedig nyugdíjba vonul. Így talán több ideje lesz itthon tanítani. Ráférne a hazai énekesekre egy igazi, őszinte énekmester.
103   Sesto • előzmény101 2007-10-23 14:24:48
\"Úgy gondolom, sok szempontból lehet kritizálni Hamari Júlia interpretációit is, mint mindenkiét, de pont technikai szempontból?\" - emlitettem is, hogy egy ilyen recital kapcsán bolondság, lehetetlen egy valóban hiteles (objektiv!) képet kapni a müvészröl, hiszen ez mind konzerv-anyag, ráadásul nagy a szórás: preklasszika, klasszika, romantika és mindez egy lemezre beszoritva,...pl. Donizetti \"La Favorita\" és Rossini \"Mosè\" darabjaiból származó részletek kifejezetten határesetet (=drámai szempontból) képviselnek Hamari Júlia esetében; azonban fölényes technikai tudással felfegyverkezve + stilusérzékkel megáldva, még ezen feladatokat is szépen megoldotta - annak elleneré, hogy az emlitett Gluck + Mozart áriák természetesen a korong legsikeresebb, \"legkerekebb\" egységét jelentik!

Nem, Bartoli-val én sosem hasonlitanám össze,...(!) Ha már \"muszáj\" összehasonlitásokba merülni, akkor inkább a következö \"vonalat\" emliteném: Berganza - Valentini-Terrani - von Stade - (fiatal) Baltsa (=még a könnyü koloratúrmezzo-korszakából) vagy A. Murray.

Rohan az idö - egy pár hónappal ezelött - olvastam, hogy kiirták Hamari Júlia Prof.status-át a Stuttgart-i Föiskolán....úgy látszik visszavonul,...\"nem is olyan túl régen\" még sok helyen Despina-t énekelt.(?)
102   tukán • előzmény98 2007-10-23 14:02:53
Kötelező Rodolfot az életben utánozni?
Ha fizetnek, fel kell lépni!
A színvonalat Ő, Big Pavarotti diktálta!
101   oberon • előzmény99 2007-10-23 13:59:03
Sesto, köszönöm a konkrét példával illusztrált megerősítést. Úgy gondolom, sok szempontból lehet kritizálni Hamari Júlia interpretációit is, mint mindenkiét, de pont technikai szempontból?
És pont Bartolit állítani vele szembe, ellenpéldának?
Hamari az, aki hosszú évek kitartó munkájával olyan koloratúr technikát fejlesztett ki, amely etalon lehetne bármelyik hangfajú énekes számára.
És még most, 60 fölött is képes bemutatni, a hangja teljesen intakt, csepp lebegés sincs. Mindenki igazolhatja szavaimat, aki egyszer is részt vett bármelyik mesterkurzusán az utóbbi években.
100   virius 2007-10-23 12:39:51
100. :)))
99   Sesto 2007-10-23 12:37:39
....visszahallgatva Hamari Júlia áriaválogatását -annak ellenére- hogy remek énekesnönek tartom, mégis egy ilyen áriaválogatás sosem nyújthat abszolút hiteles és objektiv képet egy énekemüvész nagyságáról, tehetségéröl, müvészetének nagyságáról - mégis ha már az emberi hang varázsáról beszélünk, akkor nem hagyhatom ki, hogy Hamari kifejezetten a Mozart-áriák tolmácsolásában verhetetlen; szó sincs \"mahinációról\" - fiatalkori felvételekröl van szó, a voce kifejezetten kiegyenlitett (\"aus einem Guss\"), stilisztika is nagyon helyén etc.
(Ja és a Gluck \"Orfeo\" részletek szintén a CD legjobb részét alkotják!)
98   kobzos55 2007-10-23 11:45:51
R. Morrison a BBC Music-ban (az egész oldalas Pavarotti cikk utolsó bekezdése):
\"To blame Pavarotti for spawning an endless parade of anodyne young pretenders is of course monstrously unfair. Yet that is his legacy. There is no other. And although I will treasure forever the memory of standing in Hyde Park, drenched to the skin, and hearing him belt out his top Bs at the peak of his powers, I will also associate him more with money-making than music-making. Pity. He had a glorious voice.\"
97   tukán • előzmény93 2007-10-23 11:40:57
Kodály szerint, a gyermek zenei nevelése születése előtt kilenc hónappal kezdődik!
Milyen igaz!
96   tukán • előzmény92 2007-10-23 11:38:43
Az itáliai kritikus csak követte a biztos és bevált receptet, ha szemétséget írok, akkor, odafigyelnak RÁM, mármint a \"kritikusra\"!
Törvényen kívül állónak és tévedhetetlennek hiszik magukat.
95   -zéta- • előzmény94 2007-10-23 11:16:12
Csacsi vagy, már megbocsáss, ezt csak tudom... :-)
94   WarteNur • előzmény87 2007-10-23 10:46:04
Aha.
Ezek szerint te még nem neveltél fel gyermeket, ezért beszélsz ilyen sületlenségeket.
93   nyunyi • előzmény86 2007-10-23 10:37:03
Őszintén szólva nem tudom, mi az a legkorábbi életkor, amikor bármi ilyet tesztelni lehet.
Az biztos, hogy a gyerek még csak kapaszkodva tudott az asztal mellett állni, amikor a IX.szimfoniát tátott szájjal hallgatta és nézte a TV-ben - nem én cipeltem oda, magától jött - , és rendszeresen kijött a szobájából, amikor Tom Jones énekelt.
Mindkét zenére mondhatjuk, hogy jó.
Egy biztos! Nem tanítottuk \"zenére\" idő előtt, nem erőszakoltunk rá semmilyen tudományos zenei nevelést - csupán hagytuk, és elősegítettük, hogy a zenei érzéke teret kapjon. Hogy a későbbiek során mivé fejlődik, nem tudom.

Az öröklött tulajdonságok vs. környezeti hatások dilemmája valóban megtalálható a pszichológiában, de mosd össze a fejlődéslélektant az alapvető zenei vagy bármilyen tehetség kérdésével!
Tehetséggel az ember születik, nem pedig tanulja! Az, hogy a tehetségéből - tanulás által - mit hasznosít, na ez már valóban a környezet hatása!
92   parampampoli • előzmény80 2007-10-23 10:27:44
Abszolúte egyetértek! Az újság a cikk leközlésével, hacsak lábjegyzetben nem közli különvéleményét, azonosul a cikk tartalmával. És ez még nagyobb botrány, minthogy \"valaki\" saját véleményként válogatott szemtelenségeket irogat. Bármily szomorú, ez nem csak itthon fordul elő. Pavarotti halála után a Corriere della sera kritikusa, bizonyos Paolo Isotta egy olyan nekrológot közölt Pavarottiról, amely országos botrányt kavart: nem átallotta az épp elhunyt művészt többek között zenei analfabétának és torz jellemnek nevezni. Még ha ezt is gondolta róla, képtelenség, hogy halála után két nappal kezdi kürtölni a sajtóban. Ismétlem, ebből Olaszországban közbotrány lett, csak halkan kérdezem meg -- nálunk is az lenne...??
91   nyunyi • előzmény88 2007-10-23 10:21:40
Biztosan igazad van, ebből is látszik, mennyire van \"érzékem\" a matekhoz! Mentségemre legyen mondva, a konziban nem a legfontosabb tantárgy volt a matek!
90   tukán • előzmény87 2007-10-23 10:09:42
Szegény gyermek! :)
89   kobzos55 • előzmény87 2007-10-23 09:56:40
Egyik barátom felesége zongoratanárnő. Megkérdeztem tőle, hogy amikor bejön egy új gyerek, mennyi időre van szüksége, hogy megtudja, tehetséges-e? Öt perc - volt a válasz...
88   kobzos55 • előzmény79 2007-10-23 09:54:50
\"próbálna meg engem valaki megtanítani egy 3 ismeretes egyenlet megoldásának mikéntjére\" - már a felvetés is mellé ment! 3 ismeretlenes egyenlet-rendszer
87   -zéta- • előzmény86 2007-10-23 09:54:36
Aki nevelt már fel gyermeket, pontosan tudja, hogy \"le lehet tesztelni\" a zenei érzéket, mondjuk már egy hónapos korban.
86   WarteNur • előzmény85 2007-10-23 09:51:40
Elég nagy merészség valakiről kijelenteni, hogy zenei érzék nélkül születik.
Mégis mikor teszteled le?
1 naposan, 1 hónaposan, 1 évesen?
Tesztelni csak sokkal később lehet, és az addig eltöltött évek meghatározóak.
A tudományos elméletek nagyjából fele-fele arányban teszik felelőssé az öröklött tulajdonságokat, illetve a környezeti hatásokat a zenei tehetség, érzék kialakulásáért. És ezt nem én találtam ki.
85   nyunyi • előzmény82 2007-10-23 09:36:52
Hidd el, figyelmesen olvastam! Csak egy megjegyzéseddel nem értettem egyet, nevezetesen a muzikalitásról szólóval.

\"Hangszert bárki vehet olyat, amire elég pénze van, és ha elég ambíciózus, még játszani is megtanulhat rajta.A stílusok, de még a muzikalitás is tanulható.\"

Továbbá nem vagyok orvos, tudós - ne menjünk bele a genetikába - , viszont a zenéhez konyítok valamit.
Ezért nem okoz nehézséget annak megállapítása, hogy valakinek van-e zenei érzéke vagy sem.

A saját gyerekemről viszonylag fiatal korában kiderült, hogy igenis van zenei érzéke. Hadd ne részletezzem, miből - ritmusok, dallamok pontos visszaadása, periódusok betartása, stb. - de az, hogy lesz-e belőle valaha zenész, művész, az már ettől független!

Botfülű példa: ismerős hasonló korú gyereke, mindenféle zenei érzék híján született (le lett tesztelve) , viszont kiváló érzéke van a sportokhoz.

Tehát kérdésedre válasz: Igen, attól botfülű valaki, hogy zenei érzék híján született - máshoz van tehetsége!
84   oberon • előzmény77 2007-10-23 09:19:52
Ez tényleg egy kimerítő magyarázat, és sok igazság is van benne.
De egy alapvető dolog sántít. Igaz, ez nem csak a kontratenor hanggal kapcsolatos.
Az, hogy az éneklésben különválik a fej és a mellregiszter. Vagyis ha különválik, az nagy technikai hiba!! Egy jó énekesnél a legmélyebb hangnál is szól a fejrezonanciája és a legmagasabb hangjánál is szól a mellrezonanciája. Pont ez a lényeg, hogy a teljes hangterjedelmében kiegyenlített legyen a hangja. Itt van a gond Bartolival is, mert ő is váltogat. És még sokan mások. Ezért mondjuk néhányan, hogy technikailag nem helyes, amit csinál.
A másik nem tisztázott kérdés, hogy miért mondjuk erre az egyetlen hangfajra, hogy kontratenor. Ugyanis a korai többszólamúság idején minden, nem a dallamot éneklő u.n. ellenszólamot (a dallamot éneklőt nevezték tenor-nak - tenere: tartani, vezetni) kontratenornak hívtak. Aztán elkezdték megkülönböztetni őket: kontratenor-bassus, kontratenor-altus. Vagyis először a legmagasabb férfi szólamot, mert ekkor még csak férfiak énekelhettek - az alto, altus szóból, ami magasat jelent - szóval ezt nevezték altnak. Aztán ezek a kontratenor előtagok eltűntek, és valamiért csak a magas hangon éneklő férfiakra használják már.
De valójában ez nem határozza meg, hogy milyen hangmagasságot énekelnek. Valóban vannak olyanok, akik a tenornál csak kissé magasabb lágéban mozognak, lsd. Monteverdi, vagy francia barokk zene, és ők kidolgoznak egy átmenetet a falzett funkció és a nevezzük teljes funkciónak között. Mert nem a fej és mellrezonanciában van a differencia, hanem csak a hangszalagok funkciójában!!
A többit pedig szerencsésebb lenne férfialtnak és férfiszopránnak nevezni, vagy csak egyszerűen altnak és szopránnak.
83   nyunyi • előzmény80 2007-10-23 09:10:58
Igen, olvastam! Valóban felháborító! Szóval nem is tudom, hogy veheti magának valaki a bátorságot, aki a \"táskáját - hegedűtokját - nem vihette volna\" arra, hogy \"kijelentsen\" ! A Fáy szerintem nem hogy kijelentéseket nem tehetne, hanem örülhetne, ha kérdezhetne akkora művészektől,mint amilyen a Menuhin volt, vagy amilyen a Carreras!
82   WarteNur • előzmény79 2007-10-23 00:50:34
Félreértettél, azt én mondtam! Olvass figyelmesebben!
A botfülűséget, mint másik végletet ne keverd bele, bár fel lehet tenni a kérdést, mitől botfülű valaki?
Mert úgy született?
Vagy inkább, mert olyan környezetben nőtt fel, amiben bizonyos idegpályák nem kaptak a kellő időben megfelelő ingereket, és így nem fejlődtek?
A zenei érzék, mint minden egyéb érzék \"csupán\" agyi, idegi, és motoros kapcsolatok sokasága az emberi szervezetben. Minden normálisan fejlődött emberben megvan a lehetőség a kialakulására.
Hogy kialakul, vagy sem, a kívülről jövő ingerek határozzák meg.
81   virius 2007-10-23 00:28:19
Nem beszéltünk még a szláv hangokról. Vannak olyan szláv operák, amelyekben egy adott szerepet el nem lehetne képzelni \"nem-szláv\" hang előadásában. Persze most inkább gondolok Muszorgszkij, Borogyin vagy Rimszkij-Korszakov műveire, mint Csajkovszkijéira. A mi énekeseink közül most találomra Begányi neve ugrik be, akinek emlékeim szerint sikerült (hangi értelemben mindenképpen) szlávosra venni az idősebb Hovanszkij alakját. Ugyanakkor a szláv énekes hangilag a \"nyugati\" művek előadásában is \"szlávos\" marad, de ez néha izgalmas élményt is jelenthet, gondoljunk csak Nyesztyerenko Fülöp királyára. (Hangilag is, színészileg is óriási élmény volt a nyolcvanas években is, de a legutóbbi években is.)
80   tukán • előzmény54 2007-10-23 00:20:38
Olvastad Fáy írását Menuhinról a 168 ÓRÁ-ban, (okt.4.) ahhoz mit szólsz?
Nem találok szavakat a felháborodástól, de aki megengedi, hogy megjelenjen, az is egy mérhetetlen nagy barom!
79   nyunyi • előzmény75 2007-10-22 23:54:26
Nem azt mondtam, hogy a hangon kívül minden más tanulható! (próbálna meg engem valaki megtanítani egy 3 ismeretes egyenlet megoldásának mikéntjére!)
Mellesleg arról is hallottunk már, hogy valaki egy kevésbé átütő alaphanggal, ámde nagyszerű énektechnikával maradandót alkotott.

Szó szerint ezt írtam:

\"Az előzőekben írsz a HANG - ról. Nem mindenben értek Veled egyet: \" a muzikalitás tanulható\"
Ha a \"zenei érzék, tehetség\" értelmére gondolsz, nincs igazad. Azzal ugyanúgy születni kell, mint a HANG - gal.\"

Tehát azzal szálltam Veled vitába, hogy a muzikalitás tanulható.
Változatlanul állítom, hogy nem! Próbálj meg egy botfülű négert rávenni akár egy egyszerű dallam tiszta eléneklésére - pedig a muzikális négereket meg nem fogod mondjuk a jazz műfajban!
Próbálj meg egy botfülű arabot rávenni, hogy doboljon vissza neked egy négy ütem hosszúságú ritmust - pedig életemben nem hallottam még olyan dobosokat, mint az arabok!
Egyébként pedig nem stílusérzékről írtam, hanem muzikalitásról - zenei érzékről, és remélem ezt még Te sem kevered össze! A stílusérzék - ami szintén inkább vele született tulajdonság - fejleszthető, a muzikalitás nem!
Az vagy van, vagy nincs.
Üdvözöl: \"valami\" Nyunyi
  
Hírek
• Most Budapesten is ingyen hallhatják a Fesztiválzenekart
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel és előad: Hollerung Gábor
"Megérthető zene"
Muszorgszkij-Ravel: Egy kiállítás képei
A mai nap
történt:
1884 • A budapesti Operaház megnyitása
1984 • A felújított, 100 éves budapesti Operaház megnyitása
elhunyt:
1921 • Engelbert Humperdinck, zeneszerző (sz. 1854)