vissza a cimoldalra
2018-11-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4094)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61313)
Milyen zenét hallgatsz most? (25002)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11291)
A csapos közbeszól (95)

musical (180)
Gioacchino Rossini (1021)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1528)
Franz Schmidt (3221)
Kimernya? (2806)
Élő közvetítések (7502)
Bartók Rádió (752)
Antonin Dvorak (194)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4372)
Momus-játék (5552)
Operett, mint színpadi műfaj (3763)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1154)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (783)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6693)
Opernglas, avagy operai távcső... (20161)
Balett-, és Táncművészet (5571)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (Sesto, 2007-10-21 20:12:00)

   
135   Búbánat 2018-05-21 11:24:31

A Bartók Rádióban hallgathatjuk ma 12:36 – 13.39 óra között:

Ferruccio Furlanetto (basszus) dalestjének hangfelvétele

Km.: Igor Csetujev (zongora)


I. Szergej Rachmaninov-dalok:

1. A sors - Beethoven V. szimfóniájához Op. 21. No. 1., 
2. Álom Op. 8. No. 5. 3. Orgonák Op. 21. No. 5., 
4. Rejtélyes éji csöndben Op. 4. No. 3., 
5. Itt olyan jó Op. 21. No. 7. 6. Ott jártam én Op. 14. No. 4., 
7. Elég Op. 14. No. 12, 
8. Ó, nem, ne menj, könyörgök, el! Op. 4. No. 1.

9. Tavaszi vizek Op. 14. No. 11.,

II. Modeszt Muszorgszkij-dalok:

1. Szomorúan susogtak a lombok, 
2. Mit érnek önnek a szerelmes szavak?, 
3. Az öregember dala, 
4. Éj (második változat), 
5. Szelek fújnak, vad szelek, 
6. A Halál dalai és táncai - dalciklus - a) Bölcsődal, b) Szerenád, c) Trepak, d) A hadvezér

(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 
2016. január 12.)

134   Búbánat 2018-02-03 10:23:28

Bartók Rádió mai műsora:

17:00 – 17.37:

Maria Stader dalestjehttp://hangtar.radio.hu/images/kh0.png

zong.km: Miklós György


1. Wolfgang Amadeus Mozart: a) Könyörülj, szépségem, b) Vándormadarak, c) Az ibolya, d) Egy tündér van vélem, 


2. Franz Schubert: a) A lemenő naphoz, b) Margit a rokkánál, c) Mignon I. dala, d) A pisztráng, 


3. Hugo Wolf: a) A kertész, b) Áprilisi lepke, c) Egy semmiségnek örvend szívem, d)Tündérdal

 

 (6-os stúdió, 1969. január 15.)

133   Búbánat 2017-11-09 12:08:56

Ma délutáni műsor a Bartók Rádióban

13.57- 15.06: Leontyne Price ária-, és dalestje a New York-i Carnegie Hallban

Zongorán közreműködik David Garvey

1. Händel: Julius Caesar - Cleopátra fisz-moll áriája II. felv.,

2. Mozart: Idomeneo - Elektra áriája III .felv.,

3. Marx: a) Öröm az erdőn, b) Mária dal,

4. R. Strauss: a) Tavasz úr, b) Szabadon, c) Szeretlek,

5. Verdi: A végzet hatalma - Leonóra áriája IV. felv.,

6. Poulenc: Kékség,

7. Berlioz: Villanelle,

8. Duparc: Extázis,

9. Johnson feld.: Lovagolj tovább, Jézus király - spirituálé,

10. Puccini: Pillangókisasszony - Cso-cso-szán áriája III. felv.,

11. Gershwin: Porgy és Bess - Nyáridő,

12. Puccini: Tosca - Tosca imája II. felv.,

13. Bonds feld.: Fény az éjszakában - spirituálé,

14. Puccini: A fecske - Magda áriája,

15. Johnson feld.: A tanú – spirituálé

 

(1991. január 26.)
 

132   Búbánat 2017-06-29 13:31:46
Hamarosan, a Bartók Rádió műsorán hallhatjuk az alábbi adást:

14.12 – 15.06 Eva Mei dalestje

Zongorán közreműködik: Nagy Péter

1. Pergolesi: A telhetetlen
2. Paisiello: A szívem, már nem érez
3. Mozart: a) Egy tündér van vélem, b) Már dobban a szív, c) Ah, megmondtam, istenem
4. Alessandro Scarlatti: Az ibolya

5. Bellini: a) Bájos Hold, b) Tégy csak boldoggá, c) Könyörülj, szépségem, 6. Donizetti: a) A cigánylány, b) Csillogó drágakő,
7. Rossini: a) Alpesi pásztorlányka, b) A tánc, c) A tivornya

(MTA Kongresszusi Terem, 1994. március 30.)

131   Búbánat 2017-04-04 13:59:11
Bartók Rádió ¬- nemsokára kezdődik az adás

14.06 – 15.06. Pasztircsák Polina (ének) és Jan Philip Schulze (zongora) hangversenye

1. Liszt: Ha álmom mély

2. Dohnányi: a) So fügt sich Blüt´ an Blütezeit, b) Ich will ein junger Lenzhusar

3. Ravel: Öt görög népdal - a) A menyasszony dala, b) Ott fénylik a templom, c) Ki húzhat ujjat, d) Gyümölcsszedők dala, e) Légy víg!

4. Bartók: Falun - a) Szénagyűjtéskor, b) A menyasszonynál, c) Lakodalom, d) Bölcsődal, e) Legénytánc

5. Debussy: a) Szép este, b) Holdfény, c) Bábuk

6. Kodály: a) A tavasz, b) Árva madár, c) A csitári hegyek alatt, d) Várj meg madaram

(BMC, 2015. április 16. - részletek)

130   Búbánat • előzmény129 2016-11-05 13:38:27
Bartók Rádió, ma délután

17.32 -17.54 Csereklyei Andrea és Megyesi Schwarz Lúcia duetteket énekel

Zg. km. Bizják Dóra

1. Brahms: a) A parton, b) Hangok, c) A szerelem útja

2. Schumann: a) Virágokkal beborítva, b) Üzenet

3. Mendelssohn: a) Egyetlen szóba öntöm szerelmem, b) Virágok tánca

(Márványterem, 2016. március 1.)
129   Búbánat 2016-10-29 16:00:36
A Bartók Rádió ma délután közvetíti a dalest felvételét

16.45 – 17.50 Színes álomban

Megyesi Schwarz Lúcia énekel, Bizják Dóra zongorázik

(Rádió, Márványterem, 2016. október 11.)

I. Bartók: 1. Öt dal Op. 15. - a) Az én szerelmem, b) Nyár, c) A vágyak éjjele, d) Színes álomban, e) Itt lent a völgyben, 2. Ostinato

II. Kodály: Fáj a szívem

III. Debussy: Három Paul Verlaine verseire 1. A tenger, 2. A kürt szava, 3. A sövényen túl

IV. Milhaud: Néger antológia 1. Történetem, 2. Az elhagyatott, 3. Tűz nélkül

V. Debussy: Fények a vízen

VI. de Falla: Hét spanyol népdal 1. A mór kendő, 2. Seguidilla, 3. Asturiana, 4. Jota, 5. Bölcsődal, 6. Dal, 7. Polo
128   Búbánat 2016-10-06 11:09:55
Ma este a Bartók Rádió sugározza

21.05 – 22.00 Dalszínház utcai dalestek

- Kolonits Klára énekel

(Operaház - Székely Bertalan terem, június 4.)

Km. Dinyés Dániel - zongora

1. Schubert: a) Margit a rokkánál, b) Te vagy a csend, c) Vadrózsa-dal
2. Schumann: a) Hallom csengeni a dalt, b) Ajánlás, c) Holdas éj, d) A lótuszvirág
3. Clara Schumann: a) Szereted a szépséget, b) Sötét álmok
4. Brahms: Szívem vágya oly szép
5. Grieg: a) Csónakban, b) Álom
6. Liszt: a) Csengj halkan, dalom, b) Mily szép, mily földöntúli szép, c) A víg pacsirtaszó, d) Három Petrarca-szonett (S. 270)

(Ism. október 18., 14.05
127   Búbánat 2016-10-05 10:21:11
Bartók Rádió, ma délután: 13.52 -15.00 óra

Carlo Bergonzi dalestje

(Zürichi Operaház, 1991. szeptember 30.)

Zongorán km. Vincenzo Scalera

1. Verdi: a) Stornello, b) Ne lépj közel a sírhoz, c) Bordal
2. Bellini: a) Bájos nimfa, b) Tégy csak boldoggá
3. Schubert: Ezer kerub csapatja
4. Caccini: Amarilli
5. Rossini: Tarantella
6. Donizetti: Otthonra vágyom
7. Tosti: a) Nem szeretlek többé, b) Az utolsó dal
8. Nardella: Esik az eső
9. di Chiara: A spanyol lány

ráadás:
10. Verdi: Luisa Miller - Rodolfo áriája II. felv.

126   Búbánat 2016-08-04 15:24:33
Augusztus 1-én töltötte be 90. életévét Theo Adam, német basszbariton énekes. Ebből az alkalomból tűzi műsorára ma este 9 órától a Bartók Rádió egyik emlékezetes pesti koncertjének hangfelvételét:

21.01-22.00 Theo Adam dalestje

(Zeneakadémia Nagyterem, 1970. február 24.)

Zongorán közreműködött: Rudolf Dunckel

1. Beethoven: a) A búcsú, b) Májusi dal, c) Szeretlek, d) Emlékezés

2. Schumann: A költő szerelme - dalciklus Heinrich Heine verseire

3. Wolf: Három Michelangelo-dal - a) Rá hányszor emlékezem, b) Minden elmúlik, c) Tán égi alkotónkról

4. R.Strauss: a) Alkonyi álom, b) Elrejtem szerelmem, c) Tavasz úr, d) Jaj nekem, szerencsétlennek, e) Halottak napján, f) Ajánlás

(Ism. augusztus 16., 14.01)
125   Búbánat 2015-12-10 09:51:50
A Bartók Rádióban hallgathatjuk meg ma délután:

12.37 - 13.11 Elisabeth Schwarzkopf énekel

Elisabeth Schwarzkopf énekel a Salzburgi Ünnepi Játékokon

Zg. km. Gerald Moore

1. Schubert: a) Halászdal, b) Seraphine, c) Dal a zöldben, d) Boldogság, (1960. augusztus 13.)

2. Schumann: A diófa
3. Richard Strauss: Zord idő, (1956. augusztus 7.)

4. Wolf: Régi bölcsességek, (1958. július 27.)
124   Búbánat 2015-12-09 12:44:34
A Bartók Rádió ma délutáni műsorából:

13.36-14.30 Dalszínház utcai dalestek

Brickner Szabolcs és Hajnóczy Júlia énekel
Zongorán közreműldöik: Gábor József

1. Rahmanyinov-dalok : a) Álom, b) Tavaszi áradás, c) Elmúlik minden, d) Musett-töredék, e) A gyermekekhez, f) Mennyire fáj, g) Jártam nálad (Brickner)

2. Reynaldo Hahn-dalok: a) A szabadban, b) A szerelmes, c) A tavasz (Hajnóczy)

3. Csajkovszkij-dalok: a) A bálban, b) Fény árad szét, c) Mignon (Brickner)

4. Lionell Daunais-dalok: a) Rózsaszín, b) Sárga, c) Zöld, d) Fehér, e) Barna, f) Szürke, g) Mályvaszínű

(Magyar Állami Operaház., 2015. február 7.- részletek)
123   Búbánat 2015-11-10 10:40:49
Ma délután a Bartók Rádió sugározza

13.22 - 14.30 A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának hangversenye

Vez.: Lukács Ervin

Km.: Brigitte Fassbaender - ének, és a Honvéd Férfikar

1. Mozart: Esz-dúr szimfónia K. 543.

2. Brahms: Altrapszódia (Fassbaender, férfikar)

3. Mahler: Gyermekgyászdalok - dalciklus Friedrich Rückert verseire - a) Már újra kél a napsugár, b) Most értem én, c) Anyukád, ha ajtómon belép, d) Csak egy kis sétára tértek, e) Ily rút időben (Fassbaender)

Zeneakadémia Nagyterem, 1988. május 12.

122   Búbánat 2015-10-31 11:43:40


Bartók Rádió délutáni műsorán szerepel:

16.50 Rádióhangversenyek
16.50 – 17.36 Fülöp Attila énekel

(22-es stúdió, 1984. január 20.)

Zg. km. Varasdy Emmi

1. Schumann: A költő szerelme - dalciklus Heinrich Heine verseire - a) Oly bűvös május este volt, b) Bús könnyeimből támad, c) A rózsa, a gerle, a nap meleg fénye, d) Szép szemed, hogyha láthatom, e) A harmatot várja lelkem, f) A Rajnánál, g) Nem sújt a vád, h) Ha tudná az illatos rózsa, i) Szól a fuvola és a hegedű, j) Hallom a kedves hangját, k) Egy ifjú járt a lányhoz, l) Künn járok az árnyas kertben, m) Ma álmaimban sírtam, n) Ha ringat az álom, o) Ha lelkem édes vágyban, p) Ha kínoz régi dallam

2. Händel: Ariodante - Ariodante áriája I. felv.

3. Mozart: a) Az álruhás kertészlány - Belfiore áriája I. felv.,
b) Don Giovanni - Don Ottavio áriája II. felv.

4. Puccini: Tosca – Levélária

121   Búbánat 2015-10-03 11:10:52
Bartók Rádió, ma délután: 16.47 – 17.06 Bokor Jutta énekel

Km. Vajda Gergely, Rozmán Lajos - klarinét, Pápai Ákos - basszusklarinét, Oberfrank Péter - zongora

(6-os stúdió, 1995. április 9.)

1. Mozart: Sextus két áriája a Titus c. operából (Vajda, Oberfrank),

2. Brahms: Örök szerelem - dal Joseph Wenzig versére (Oberfrank),

3. Brahms: Brácsadalok - a) Csendesült vágy, b) Áhitatos bölcsődal (Vajda, Oberfrank),

4. Muszorgszkij: Gyermekszoba - dalciklus a zeneszerző verseire - a) Nyanyával, b) A sarokban, c) A cserebogár, d) A babával, e) Esti ima, f) A vesszőparipa, g) A kandúr (Oberfrank),

5. Sztravinszkij: Macskabölcsődalok - a) Aludj, macska, b) Macska a kemencén, c) Tente-tente, d) Mije van a macskának? (Vajda, Rozmán, Pápai)
120   Búbánat 2015-09-30 10:07:34

Ma éjjel a Bartók Rádió műsorán szerepel

23.00 – 23.55 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

Szőkefalvi Nagy Katalin (szoprán) énekel

1. Bozay Attila: Trapéz és korlát - Pilinszky János verseire Op. 12. (km. BÁNDI JÁNOS - tenor, Magyar Rádió Ének- és Zenekara, vez. Lehel György)

2. Balassa Sándor: Dalok a Rottenbiller utcából Op. 1. - a) Sziklák alatt, b) Ó, akkor is, c) Meghúzzák a harangot (km. Freymann Magda - zongora)

3. Szokolay Sándor: Revelation - Alfred Musset A szomorúság c. versére (km. Ella István - orgona, Magyar Rádió Énekkara, vez. Sapszon Ferenc),

4. Kocsár Miklós: Kassák-dalok - a) Alkonyi szél, b) Monoton, c) Ó csend, d) Széltölcsér, e) Hétköznapi csoda (km. Elek Tihamér - fuvola, Fábián Márta - cimbalom)

5. Huzella Elek: Szegény Catullus (km. FÜLÖP ATTILA - tenor, Magyar Rézfúvós Együttes, vez. Kórodi András)

6. Balassa Sándor: Kedves - dal Kosztolányi Dezső versére (km. Freymann Magda - zongora)

7. Vántus István: Harangszó - Gyászzene Maros Rudolf halálának emlékére (km. a Magyar Rádió Énekkara és Kamaraegyüttese, vez. Ligeti András)

A mikrofonnál: Varga János
Szerk.: Bánkövi Gyula
119   Búbánat 2015-09-24 09:42:02
Fritz Wunderlich (1930-1966)

A tragikusan korán elhunyt német énekes szeptember 26-án lenne 85 éves. Fritz Wunderlich korának egyik legnagyszerűbb lírai tenorja volt. A nehéz körülmények között nevelkedő fiatalember különleges vokális adottságaira és kristálytiszta hangjára legelőször egy pékség törzsközönsége figyelt fel. Bíztatták, hogy kenyérsütés helyett inkább zenével foglalkozzon. A freiburgi konzervatóriumban ének- és kürttanulmányokat folytatott. Első nagy sikereit Mozart-operákban aratta, majd következtek az operairodalom jelentős lírai tenorszerepei. Schubert és Schumann dalainak tolmácsolójaként utolérhetetlen volt.
Hubert Giesen (zongora) oldalán rögíztett lemezei (A szép molnárlány, A költő szerelme) ma is etalonnak számítanak.
Fatális balesete előtt egy Herbert von Karajan dirigálta Haydn-lemezen (A teremtés) dolgozott, az oratórium áriáit már felénekelte.

/Forrás: RTV Részletes/

Emlékére hangzik el ma délután a Bartók Rádióban dalestjének hangfelvétele:

13.21 – 14.30 Fritz Wunderlich dalestje

Zongorán közreműködik: Hubert Giesen

1. Beethoven: a) Adelaide, b) Rezignáció, c) A rigófütty, d) Májusi dal, e) A csók

2. Schubert: a) A magányos, b) Éji dal, c) Lantomhoz, d) Egy hajós dala a Dioszkurokhoz, e) Szilviához, f) A pisztráng

3. Schumann: A költő szerelme – dalciklus
a) Oly bűvös május este volt, b) Bús könnyeimből támad, c) A rózsa, a gerle, a nap meleg fénye, d) Szép szemed hogyha láthatom, e) A harmatot várja lelkem, f) A Rajnánál, g) Nem sújt a vád, h) Ha tudná az illatos rózsa, i) Szól a fuvola és a hegedű, j) Hallom a kedves hangját, k) Egy ifjú járt a lányhoz, l) Künn járok az árnyas kertben, m) Ma álmaimban sírtam, n) Ha ringat az álom, o) Ha lelkem édes vágyban, p) Ha kínoz régi dallam

(BBC, 1966. szeptember 4.)
118   Búbánat 2015-09-17 15:56:24
A Bartók Rádió ma este sugározza:

20.54-22.00 Peter Schreier dalestje

Zeneakadémia Nagyterem, 1976. november 27.

Zongorán közreműködik: Rudolf Dunckel

1. Mozart: a) Chloéhoz, b) Az ibolya, c) Elhagyott erdőben, d) A megcsalt világ, e) Az alkonyat,

2. Brahms: a) A csalogányhoz, b) Szívem vágya, c) Ó, bárcsak újra járhatnám, d) Szerelmi dal, e) Őszi dal, f) Vágyódás, g) Már alkonyult, h) Májusi éj,

3. Schubert: Dalok Goethe verseire – a) Nyugtalan szerelem, b) A pásztor panaszdala, c) Titok, d) Ganymed, e) A vándor éji dala,f) Első bánat, g) A muzsafi, h) A vadrózsa

(Ism. szeptember 29., 13.24)
117   Búbánat 2012-12-03 09:38:36


Ma hallhatjuk a Bartók Rádióban az alábbi hangfelvételt

13.19 – 14.00: Kincses Veronika és Csák József dalhangversenye

Zongorán közreműködik Hirsch Bence

1. Caccini: Amarilli (Csák)
2. Alessandro Scarlatti: Hol hömpölyög a Gangesz (Kincses)
3. Pergolesi: Nina (Csák)
4. Rossini - a) Az ígéret, b) Az alpesi pásztorlányka (Kincses)
5. Donizetti - a) Az alkony, b) Otthonra vágyom (Csák)
c) Egy könnycsepp, d) A hűtlen, e) A rokka (Kincses)
6. de Curtis - a) Barátnőjének mondja meg (Csák)
b) Ó, ne felejts el! (Kincses, Csák)

Iparművészeti Múzeum, 1995. június 10. - részletek
116   zsoly • előzmény115 2007-10-25 22:43:40
Kösz a cikket! A tartalma miatt is érdekes lesz, még nem olvastam. :) Hát, nem 100 %, de nem emlékszem rá ma estéről, viszont nem is láttam minden arcot a székek elrendezése miatt.
115   -zéta- • előzmény114 2007-10-25 22:35:25
Ebben a cikkben megláthatod Őt is az egyik képen. Amúgy vigyázz vele sörügyben... :-)
114   zsoly • előzmény113 2007-10-25 22:32:20
Ez jó kérdés. A helyzet az, hogy Heiner doktorral nem ismerjük egymást személyesen. Ami késik, nem múlik. Bár én sajna nem iszom sört, ez nagy hibám. :)
113   -zéta- • előzmény112 2007-10-25 22:30:35
Nem baj, köszi. Heiner doktor is ott volt?
112   zsoly • előzmény110 2007-10-25 22:27:10
Hát, jó lenne tudni, de írott program nem volt, és sajnos a 4 dalt egy blokkban konferálták fel, de szerintem a címek elmaradtak. Kár! Szóval sajna nem tudom :(
111   Sesto • előzmény108 2007-10-25 22:22:46
....szuper! Köszi a szines és érdekes beszámolót! ;-)
110   -zéta- • előzmény108 2007-10-25 22:22:26
Köszi a beszámolót. Hát igen, Andrejcsik ritka intelligens énekes. Melyik Kormos-verseket zenésítette PT?
109   zsoly • előzmény108 2007-10-25 22:21:23
Bocsánat: Kőrösi Györgyi
108   zsoly 2007-10-25 22:16:49
Akkor folyt. köv. :)

Ma volt a második operszalon Szegeden a Reök Palotában, Pál Tamás vezetésével. Vendége Andrejcsik István volt. A beszélgetés középpontjában pedig nem állt más, mint maga a Vox Humana. Többek között arról beszélgetett Pál Tamás és Andrejcsik István, hogy hogyan és miért változott az éneklés a 20. század fordulójához közeledve, és hogy hogyan énekelhettek korábban. Nagyon érdekes volt Andrejcsik személyes történetét meghallgatni arról, hogy a nem neki való drámai szerepek éneklése (adottság és technikai is hiányzott) miatt hogyan ment tönkre szinte teljesen a hangja, és hogy egy év kényszerpihenő után hogyan próbált meg onnan felállni és hogyan jutott el ma idáig; mennyire fontos a jó technika és hogy az ember csak olyat énekeljen, amire megvannak az adottságai. És hogy tudni kell nemet mondani. Érdekes volt ezt egy olyan művész szájából hallani, aki keresztül ment és felállt egy ilyen krízisből.

A jövőben Szeged mellett a Zeneakadémián is tanít, meghívta Marton Éva.

A zenei program pedig ez volt:
- Mendellsohn Paulusából egy ária
- a Conte-ária a Figaróból
- Csajkovszkij Don Juan szerenádja
- Donizetti: La Favoritából egy ária
- Simone Boccangerából a Doge áriája
- Kodály: Ádám hol vagy?
- és Pál Tamás 4 dala Kormos István verseire (nagyon hangulatosak!) (ősbemutató)
- ja, és majd elfelejtettem: \"Vágyom egy nő után\" volt zárásnak. Szóval széles műfaji spektrumot kaptunk. És igen, megint bebizonyosodott, hogy operai hanggal kell operettet énekelni!

Közreműködött még Kőrös Györgyi, a szimfónikusok csellistája, egy Fauré-dal átiratát játszotta és a Schumann Fantasiestücke-ből egy tételt. Őt is Pál Tamás kísérte zongorán.

Folytatás: nov. 8. a Trubadúr együttesével
107   Sesto • előzmény106 2007-10-24 12:11:23
...biztos lesz majd folyt.köv?! ;-)
106   oberon • előzmény105 2007-10-24 10:12:32
Na jól magunkra maradtunk...
Úgy látszik az éneklésről érvekkel, ellenőrizhető tényekkel alátámasztottan nem sokan szeretnek vitatkozni, nyilatkozni.
Kár.
105   Sesto • előzmény104 2007-10-23 15:31:35
...köszönöm a kiegészitést! ;-)
104   oberon • előzmény103 2007-10-23 15:23:54
Annak már több, mint tíz éve. Sajnos.
Azóta csak tanított, mert azt vallja, a színpadot nem szabad keverni a tanársággal. A Stuttgart-i főiskoláról pedig nyugdíjba vonul. Így talán több ideje lesz itthon tanítani. Ráférne a hazai énekesekre egy igazi, őszinte énekmester.
103   Sesto • előzmény101 2007-10-23 14:24:48
\"Úgy gondolom, sok szempontból lehet kritizálni Hamari Júlia interpretációit is, mint mindenkiét, de pont technikai szempontból?\" - emlitettem is, hogy egy ilyen recital kapcsán bolondság, lehetetlen egy valóban hiteles (objektiv!) képet kapni a müvészröl, hiszen ez mind konzerv-anyag, ráadásul nagy a szórás: preklasszika, klasszika, romantika és mindez egy lemezre beszoritva,...pl. Donizetti \"La Favorita\" és Rossini \"Mosè\" darabjaiból származó részletek kifejezetten határesetet (=drámai szempontból) képviselnek Hamari Júlia esetében; azonban fölényes technikai tudással felfegyverkezve + stilusérzékkel megáldva, még ezen feladatokat is szépen megoldotta - annak elleneré, hogy az emlitett Gluck + Mozart áriák természetesen a korong legsikeresebb, \"legkerekebb\" egységét jelentik!

Nem, Bartoli-val én sosem hasonlitanám össze,...(!) Ha már \"muszáj\" összehasonlitásokba merülni, akkor inkább a következö \"vonalat\" emliteném: Berganza - Valentini-Terrani - von Stade - (fiatal) Baltsa (=még a könnyü koloratúrmezzo-korszakából) vagy A. Murray.

Rohan az idö - egy pár hónappal ezelött - olvastam, hogy kiirták Hamari Júlia Prof.status-át a Stuttgart-i Föiskolán....úgy látszik visszavonul,...\"nem is olyan túl régen\" még sok helyen Despina-t énekelt.(?)
102   tukán • előzmény98 2007-10-23 14:02:53
Kötelező Rodolfot az életben utánozni?
Ha fizetnek, fel kell lépni!
A színvonalat Ő, Big Pavarotti diktálta!
101   oberon • előzmény99 2007-10-23 13:59:03
Sesto, köszönöm a konkrét példával illusztrált megerősítést. Úgy gondolom, sok szempontból lehet kritizálni Hamari Júlia interpretációit is, mint mindenkiét, de pont technikai szempontból?
És pont Bartolit állítani vele szembe, ellenpéldának?
Hamari az, aki hosszú évek kitartó munkájával olyan koloratúr technikát fejlesztett ki, amely etalon lehetne bármelyik hangfajú énekes számára.
És még most, 60 fölött is képes bemutatni, a hangja teljesen intakt, csepp lebegés sincs. Mindenki igazolhatja szavaimat, aki egyszer is részt vett bármelyik mesterkurzusán az utóbbi években.
100   virius 2007-10-23 12:39:51
100. :)))
99   Sesto 2007-10-23 12:37:39
....visszahallgatva Hamari Júlia áriaválogatását -annak ellenére- hogy remek énekesnönek tartom, mégis egy ilyen áriaválogatás sosem nyújthat abszolút hiteles és objektiv képet egy énekemüvész nagyságáról, tehetségéröl, müvészetének nagyságáról - mégis ha már az emberi hang varázsáról beszélünk, akkor nem hagyhatom ki, hogy Hamari kifejezetten a Mozart-áriák tolmácsolásában verhetetlen; szó sincs \"mahinációról\" - fiatalkori felvételekröl van szó, a voce kifejezetten kiegyenlitett (\"aus einem Guss\"), stilisztika is nagyon helyén etc.
(Ja és a Gluck \"Orfeo\" részletek szintén a CD legjobb részét alkotják!)
98   kobzos55 2007-10-23 11:45:51
R. Morrison a BBC Music-ban (az egész oldalas Pavarotti cikk utolsó bekezdése):
\"To blame Pavarotti for spawning an endless parade of anodyne young pretenders is of course monstrously unfair. Yet that is his legacy. There is no other. And although I will treasure forever the memory of standing in Hyde Park, drenched to the skin, and hearing him belt out his top Bs at the peak of his powers, I will also associate him more with money-making than music-making. Pity. He had a glorious voice.\"
97   tukán • előzmény93 2007-10-23 11:40:57
Kodály szerint, a gyermek zenei nevelése születése előtt kilenc hónappal kezdődik!
Milyen igaz!
96   tukán • előzmény92 2007-10-23 11:38:43
Az itáliai kritikus csak követte a biztos és bevált receptet, ha szemétséget írok, akkor, odafigyelnak RÁM, mármint a \"kritikusra\"!
Törvényen kívül állónak és tévedhetetlennek hiszik magukat.
95   -zéta- • előzmény94 2007-10-23 11:16:12
Csacsi vagy, már megbocsáss, ezt csak tudom... :-)
94   WarteNur • előzmény87 2007-10-23 10:46:04
Aha.
Ezek szerint te még nem neveltél fel gyermeket, ezért beszélsz ilyen sületlenségeket.
93   nyunyi • előzmény86 2007-10-23 10:37:03
Őszintén szólva nem tudom, mi az a legkorábbi életkor, amikor bármi ilyet tesztelni lehet.
Az biztos, hogy a gyerek még csak kapaszkodva tudott az asztal mellett állni, amikor a IX.szimfoniát tátott szájjal hallgatta és nézte a TV-ben - nem én cipeltem oda, magától jött - , és rendszeresen kijött a szobájából, amikor Tom Jones énekelt.
Mindkét zenére mondhatjuk, hogy jó.
Egy biztos! Nem tanítottuk \"zenére\" idő előtt, nem erőszakoltunk rá semmilyen tudományos zenei nevelést - csupán hagytuk, és elősegítettük, hogy a zenei érzéke teret kapjon. Hogy a későbbiek során mivé fejlődik, nem tudom.

Az öröklött tulajdonságok vs. környezeti hatások dilemmája valóban megtalálható a pszichológiában, de mosd össze a fejlődéslélektant az alapvető zenei vagy bármilyen tehetség kérdésével!
Tehetséggel az ember születik, nem pedig tanulja! Az, hogy a tehetségéből - tanulás által - mit hasznosít, na ez már valóban a környezet hatása!
92   parampampoli • előzmény80 2007-10-23 10:27:44
Abszolúte egyetértek! Az újság a cikk leközlésével, hacsak lábjegyzetben nem közli különvéleményét, azonosul a cikk tartalmával. És ez még nagyobb botrány, minthogy \"valaki\" saját véleményként válogatott szemtelenségeket irogat. Bármily szomorú, ez nem csak itthon fordul elő. Pavarotti halála után a Corriere della sera kritikusa, bizonyos Paolo Isotta egy olyan nekrológot közölt Pavarottiról, amely országos botrányt kavart: nem átallotta az épp elhunyt művészt többek között zenei analfabétának és torz jellemnek nevezni. Még ha ezt is gondolta róla, képtelenség, hogy halála után két nappal kezdi kürtölni a sajtóban. Ismétlem, ebből Olaszországban közbotrány lett, csak halkan kérdezem meg -- nálunk is az lenne...??
91   nyunyi • előzmény88 2007-10-23 10:21:40
Biztosan igazad van, ebből is látszik, mennyire van \"érzékem\" a matekhoz! Mentségemre legyen mondva, a konziban nem a legfontosabb tantárgy volt a matek!
90   tukán • előzmény87 2007-10-23 10:09:42
Szegény gyermek! :)
89   kobzos55 • előzmény87 2007-10-23 09:56:40
Egyik barátom felesége zongoratanárnő. Megkérdeztem tőle, hogy amikor bejön egy új gyerek, mennyi időre van szüksége, hogy megtudja, tehetséges-e? Öt perc - volt a válasz...
88   kobzos55 • előzmény79 2007-10-23 09:54:50
\"próbálna meg engem valaki megtanítani egy 3 ismeretes egyenlet megoldásának mikéntjére\" - már a felvetés is mellé ment! 3 ismeretlenes egyenlet-rendszer
87   -zéta- • előzmény86 2007-10-23 09:54:36
Aki nevelt már fel gyermeket, pontosan tudja, hogy \"le lehet tesztelni\" a zenei érzéket, mondjuk már egy hónapos korban.
86   WarteNur • előzmény85 2007-10-23 09:51:40
Elég nagy merészség valakiről kijelenteni, hogy zenei érzék nélkül születik.
Mégis mikor teszteled le?
1 naposan, 1 hónaposan, 1 évesen?
Tesztelni csak sokkal később lehet, és az addig eltöltött évek meghatározóak.
A tudományos elméletek nagyjából fele-fele arányban teszik felelőssé az öröklött tulajdonságokat, illetve a környezeti hatásokat a zenei tehetség, érzék kialakulásáért. És ezt nem én találtam ki.
85   nyunyi • előzmény82 2007-10-23 09:36:52
Hidd el, figyelmesen olvastam! Csak egy megjegyzéseddel nem értettem egyet, nevezetesen a muzikalitásról szólóval.

\"Hangszert bárki vehet olyat, amire elég pénze van, és ha elég ambíciózus, még játszani is megtanulhat rajta.A stílusok, de még a muzikalitás is tanulható.\"

Továbbá nem vagyok orvos, tudós - ne menjünk bele a genetikába - , viszont a zenéhez konyítok valamit.
Ezért nem okoz nehézséget annak megállapítása, hogy valakinek van-e zenei érzéke vagy sem.

A saját gyerekemről viszonylag fiatal korában kiderült, hogy igenis van zenei érzéke. Hadd ne részletezzem, miből - ritmusok, dallamok pontos visszaadása, periódusok betartása, stb. - de az, hogy lesz-e belőle valaha zenész, művész, az már ettől független!

Botfülű példa: ismerős hasonló korú gyereke, mindenféle zenei érzék híján született (le lett tesztelve) , viszont kiváló érzéke van a sportokhoz.

Tehát kérdésedre válasz: Igen, attól botfülű valaki, hogy zenei érzék híján született - máshoz van tehetsége!
84   oberon • előzmény77 2007-10-23 09:19:52
Ez tényleg egy kimerítő magyarázat, és sok igazság is van benne.
De egy alapvető dolog sántít. Igaz, ez nem csak a kontratenor hanggal kapcsolatos.
Az, hogy az éneklésben különválik a fej és a mellregiszter. Vagyis ha különválik, az nagy technikai hiba!! Egy jó énekesnél a legmélyebb hangnál is szól a fejrezonanciája és a legmagasabb hangjánál is szól a mellrezonanciája. Pont ez a lényeg, hogy a teljes hangterjedelmében kiegyenlített legyen a hangja. Itt van a gond Bartolival is, mert ő is váltogat. És még sokan mások. Ezért mondjuk néhányan, hogy technikailag nem helyes, amit csinál.
A másik nem tisztázott kérdés, hogy miért mondjuk erre az egyetlen hangfajra, hogy kontratenor. Ugyanis a korai többszólamúság idején minden, nem a dallamot éneklő u.n. ellenszólamot (a dallamot éneklőt nevezték tenor-nak - tenere: tartani, vezetni) kontratenornak hívtak. Aztán elkezdték megkülönböztetni őket: kontratenor-bassus, kontratenor-altus. Vagyis először a legmagasabb férfi szólamot, mert ekkor még csak férfiak énekelhettek - az alto, altus szóból, ami magasat jelent - szóval ezt nevezték altnak. Aztán ezek a kontratenor előtagok eltűntek, és valamiért csak a magas hangon éneklő férfiakra használják már.
De valójában ez nem határozza meg, hogy milyen hangmagasságot énekelnek. Valóban vannak olyanok, akik a tenornál csak kissé magasabb lágéban mozognak, lsd. Monteverdi, vagy francia barokk zene, és ők kidolgoznak egy átmenetet a falzett funkció és a nevezzük teljes funkciónak között. Mert nem a fej és mellrezonanciában van a differencia, hanem csak a hangszalagok funkciójában!!
A többit pedig szerencsésebb lenne férfialtnak és férfiszopránnak nevezni, vagy csak egyszerűen altnak és szopránnak.
83   nyunyi • előzmény80 2007-10-23 09:10:58
Igen, olvastam! Valóban felháborító! Szóval nem is tudom, hogy veheti magának valaki a bátorságot, aki a \"táskáját - hegedűtokját - nem vihette volna\" arra, hogy \"kijelentsen\" ! A Fáy szerintem nem hogy kijelentéseket nem tehetne, hanem örülhetne, ha kérdezhetne akkora művészektől,mint amilyen a Menuhin volt, vagy amilyen a Carreras!
82   WarteNur • előzmény79 2007-10-23 00:50:34
Félreértettél, azt én mondtam! Olvass figyelmesebben!
A botfülűséget, mint másik végletet ne keverd bele, bár fel lehet tenni a kérdést, mitől botfülű valaki?
Mert úgy született?
Vagy inkább, mert olyan környezetben nőtt fel, amiben bizonyos idegpályák nem kaptak a kellő időben megfelelő ingereket, és így nem fejlődtek?
A zenei érzék, mint minden egyéb érzék \"csupán\" agyi, idegi, és motoros kapcsolatok sokasága az emberi szervezetben. Minden normálisan fejlődött emberben megvan a lehetőség a kialakulására.
Hogy kialakul, vagy sem, a kívülről jövő ingerek határozzák meg.
81   virius 2007-10-23 00:28:19
Nem beszéltünk még a szláv hangokról. Vannak olyan szláv operák, amelyekben egy adott szerepet el nem lehetne képzelni \"nem-szláv\" hang előadásában. Persze most inkább gondolok Muszorgszkij, Borogyin vagy Rimszkij-Korszakov műveire, mint Csajkovszkijéira. A mi énekeseink közül most találomra Begányi neve ugrik be, akinek emlékeim szerint sikerült (hangi értelemben mindenképpen) szlávosra venni az idősebb Hovanszkij alakját. Ugyanakkor a szláv énekes hangilag a \"nyugati\" művek előadásában is \"szlávos\" marad, de ez néha izgalmas élményt is jelenthet, gondoljunk csak Nyesztyerenko Fülöp királyára. (Hangilag is, színészileg is óriási élmény volt a nyolcvanas években is, de a legutóbbi években is.)
80   tukán • előzmény54 2007-10-23 00:20:38
Olvastad Fáy írását Menuhinról a 168 ÓRÁ-ban, (okt.4.) ahhoz mit szólsz?
Nem találok szavakat a felháborodástól, de aki megengedi, hogy megjelenjen, az is egy mérhetetlen nagy barom!
79   nyunyi • előzmény75 2007-10-22 23:54:26
Nem azt mondtam, hogy a hangon kívül minden más tanulható! (próbálna meg engem valaki megtanítani egy 3 ismeretes egyenlet megoldásának mikéntjére!)
Mellesleg arról is hallottunk már, hogy valaki egy kevésbé átütő alaphanggal, ámde nagyszerű énektechnikával maradandót alkotott.

Szó szerint ezt írtam:

\"Az előzőekben írsz a HANG - ról. Nem mindenben értek Veled egyet: \" a muzikalitás tanulható\"
Ha a \"zenei érzék, tehetség\" értelmére gondolsz, nincs igazad. Azzal ugyanúgy születni kell, mint a HANG - gal.\"

Tehát azzal szálltam Veled vitába, hogy a muzikalitás tanulható.
Változatlanul állítom, hogy nem! Próbálj meg egy botfülű négert rávenni akár egy egyszerű dallam tiszta eléneklésére - pedig a muzikális négereket meg nem fogod mondjuk a jazz műfajban!
Próbálj meg egy botfülű arabot rávenni, hogy doboljon vissza neked egy négy ütem hosszúságú ritmust - pedig életemben nem hallottam még olyan dobosokat, mint az arabok!
Egyébként pedig nem stílusérzékről írtam, hanem muzikalitásról - zenei érzékről, és remélem ezt még Te sem kevered össze! A stílusérzék - ami szintén inkább vele született tulajdonság - fejleszthető, a muzikalitás nem!
Az vagy van, vagy nincs.
Üdvözöl: \"valami\" Nyunyi
78   Franca • előzmény77 2007-10-22 23:47:55
Köszönöm a választ, nagyon informatív volt.
77   WarteNur • előzmény76 2007-10-22 22:46:33
Nézzük meg, mit ír a kérdésről Donnington kézikönyvében (A barokk zene előadásmódja, Zeneműkiadó, 1978):

\"A titokzatosnak látszó kontratenor-hangszín a hangterjedelem nagy részében lényegében nem más, mint a fejhang. A magas fekvést az eredményezi, hogy az énekes a hangszalagoknak csak egy szakaszát használja - ami teljesen szabályszerű eljárás. Ez az, amit rendszerint falsettónak szokás nevezni, helytelenül, hiszen semmi fals vagy rendellenes nincsen benne. Egyes barokk írók felváltva használják a falsetto és a testa (fej) kifejezést, amely a pettónak (mell) az ellentéte.

A kontratenor énekes hangterjedelmének legalsó hangjait szabályszerű mellhangon szólaltatja meg, hogy ezek elég erőteljesek és színdúsak legyenek, vagy hogy egyáltalán megszólaljanak. Emellett valószínű, hogy a tenor, vagy bariton hangterjedelemmel is rendelkezik, és ebben a fekvésben is teljes értékű énekes.\"

A falzetténekléssel valóban kis regiszter fogható be, de a falzett nem azonos a kontratenorral, csak egy részét képezi annak. Ugyancsak nem nevezhető kontratenornak az az énekes, aki bariton vagy akár tenor fekvésű műveket énekel, és ahol nem bírja a magasságot, átcsap falzettbe. Ilyenkor a hallgató csodálkozva kapja fel a fejét, mert az a benyomása támad, mintha hirtelen valaki más kezdett volna énekelni.

Falzetténeklésre szinte kivétel nélkül minden férfi (ritkább esetben nő is) képes, önmagában még ez sem kontratenor-éneklés. Ehhez az szükséges, hogy a megfelelően képzett, megtámasztott, rezonanciákban dús falzettet (fejhangot) az énekes zökkenő nélkül össze tudja kötni a mellregiszterrel, törés nélkül tudjon áthaladni az úgy nevezett váltóhangon, a fejben és mellben képzett kétféle színű hang között az átmenetet ne lehessen érzékelni. Erre csak olyan énekes képes, akinek a hangja, szakmai kifejezéssel élve \"elöl szól\", azaz megfelelően bezendülnek az arc-, homlok- és orrüreg rezonanciái, amelyek segítségével ez megvalósítható. Így jön létre a kontratenor hangfaj.

(Ha csak érintve is a kérdést, szólnunk kell itt a castratókról (heréltekről), akik szintén nem azonosak a contratenorokkal. Magas énekhangjukat a nemi érés, a pubertással járó fejlődés elmaradásának \"köszönhették\", amely a rajtuk éppen ebből a célból még mutálás előtt végrehajtott műtét eredménye volt. A kasztráltak az operaéneklés sztárjai voltak. Hangjuk a (ma nőinek tartott) magas regiszterekben acélosan, férfiasan csengett, ez adta művészetük különleges karakterét.

Már az eddigiekből is kiviláglik, hogy a kontratenor éneklésmód nemhogy kisebb, hanem éppen ellenkezőleg, nagyobb hangterjedelmet biztosít. Mindez megállapítható a korabeli művek contratenor szólamaiból is. (Természetesen voltak olyan kompozíciók is, amelyeknek bizonyos szólamait falzettisták adták elő, és amelyek szerkesztésén-ambitusán ez azonnal észrevehető, mint például Palestrina, Victoria sok motettája esetében. Ezek előadásánál a szerző nyilván nem szólistákra gondolt - talán, mert ilyenek nem álltak rendelkezésére -, hanem kórusra.)

Angol idézetünkből kiderül az is, hogy kétféle kontratenor létezik: a tenor fekvésre alapozottnak könnyebb a dolga, mivel magasabbra tud feljutni természetes fekvésében. A bariton (basszus) viszont ezzel az előnnyel nem rendelkezik, és általában lefelé megtoldja a falzett-regisztert, ami nem mindig hangzik szépen. Úgy tűnik, hogy a tenorból képzett kontratenorok nagyobb hangerővel rendelkeznek, magasságaik pedig nem ritkán elérik a női szopránok magas fekvéseit. (Természetesen mindig kiművelt, jól képzett hangokról beszélünk.)

Ahhoz, hogy valódi fogalmat alkothassunk erről a hangfajról, \"élőben\" kell meghallgatnunk néhányat ma élő képviselői közül, például Jacobsot, Oberlint, Esswoodot vagy Mintert, Vandersteenét. Ezt azért hangsúlyozom, mert felvételen nem lehet felmérni az abszolút hangerőt, amely a jól éneklő kontratenornál ekvivalens bármely más hangfaj dinamikájával. Természetesen egyéni adottságok is léteznek: Schipának például közismerten kis volumenű hangja volt (de milyen szép!), pedig ő nem volt kontratenor.

Összefoglalva: \"Ezzel a speciális technikával nagyobb hangterjedelemben, a többi hangfajjal azonos dinamikával lehet énekelni, viszont a hang csodálatosan gazdag kifejezésre és rendkívüli hajlékonyságra képes, amelyet tulajdonosa különösen a reneszánsz és barokk vokális zenékben kamatoztathat …\"
76   Franca 2007-10-22 22:22:41
Visszatérve a kontratenorokra: Till Géza Opera c. könyve a kontratenort úgy határozza meg, hogy \"elsősorban az angol egyházi zenében alkalmazott legmagasabb (de nem falzett) férfihangfekvés.\" Ehhez képest akit én eddig hallottam kontratenort (legalábbis kontratenoroknak nevezték őket), az mind falzettban énekelt. Akkor most mi a kontratenor?
75   WarteNur • előzmény72 2007-10-22 21:37:14
Nem is veled kezdtem vitatkozni hanem valami nyunyi-val, aki szerint nincs igazam abban, hogy a hangon kívül minden más tanulható.
Lehet, hogy nekünk európaiaknak velünk születik a stílusérzékünk, de bárki ránkverhet e téren is, ha alaposan megtanulja.

Sőt, ha veleszületett stílusérzékek döntenének, akkor törvényszerű volna, hogy európán belül is olasz operát csak olaszok, németet csak németek, franciát csak franciák, stb. énekelnének csak igazán jól.
Ám ez mégsem így van.
74   macskás • előzmény73 2007-10-22 21:24:10
Azért akadnak, csak nagyítóval kell keresni. A többit üzenetben
m
73   WarteNur • előzmény71 2007-10-22 21:20:43
Épp ezért írtam korábban, hogy jelenleg nincsenek használható kritikusok, használható kritikák, és ez igen nagy hiánya a magyar zenei életnek.
Ha nagy ritkán meg is jelenik néha valami a sajtóban /bármelyikben/, az is legjobb esetben semmitmondó, rosszabb esetben jó zaftos, csak értelmetlenül.
72   oberon • előzmény70 2007-10-22 21:18:41
Jó, akkor térjünk vissza az eredeti kijelentésedhez, mert most már csúsztatsz.
Én azt állítom, nem a muzikalitásban van különbség, hanem a stílusérzékben. Ha nem lenne, akkor ők is csárdást táncoltak volna Afrikában.
De ez nem jelenti, hogy néhányan nem képesek szinte tökéletesen elsajátítani később a másik stílusát.
Pl. az általad említett Battle kisasszonyt hallottam Bécsben egy dalesten, és amellett, hogy elismerően kell nyilatkoznom előadói nagyságáról, azért Schubert dalait nem vele venném meg CD-n.
71   macskás • előzmény67 2007-10-22 21:10:59
Szerinted kinek kéne osztani az észt? Az UZU cuccaiból is lehet tanulni, ha mást nem, hogy nem szabad valamit írni. Egyébként meg homlokegyenest ellenkező véleményeket olvashatsz koncertekről, lemezekről, ha veszed a fáradságot és utánajársz. A mű keletkezésének története pedig fontos, de nem a legfontosabb egy bírálatnál. Még egyszer írom, legyen benne tény.
m
70   WarteNur • előzmény68 2007-10-22 21:09:08
Nem hiszem, hogy az operairodalom afroamerikai, meg gospel ritmusokban lenne túl gazdag.
Az általam említett énekesek pedig elég sokféle szerepet elénekeltek bizony nagyon jól. Inkább gospeleket kellett volna nekik énekelni, hátha abban otthonosabbak?
Na neee!
69   WarteNur • előzmény67 2007-10-22 21:05:31
Na, de gyerekek, annak idején Fáyt mindenki azért támadta, mert mindenféle zenei képzettség nélkül írogat kritikát, tulajdonképp dilettáns - mondták róla.
Azt felvállalni, hogy \"szakértelem\" nélkül kritizálgatunk, mert tulajdonképp nem is akarunk konkurrálni senkivel egyenesen pofátlanságnak tartom.
Szakértelem nélkül hogy veszi bárki is a bátorságot, hogy olyan embereket kritizáljon, akik évek fáradtságos munkájával érték el azt, hogy művészek lettek.
És bizony sokan veszik.
Egész jól el is vannak belőle, megjelennek mindenféle sajtótájékoztatón, koncerteken, operai eseményeken, persze a legtöbbször sajtóbelépővel, mert attól, hogy különféle zenei honlapokon írogatnak, már \"sajtó\"-nak számítanak.
68   oberon • előzmény66 2007-10-22 21:00:10
Természetesen, és ezt senki sem vitatta.
De azért mi sokkal inkább a magyar népzenében, vagy a gregorián és barokk (Bach) templomi muzsikában érezzük otthon magunkat, ők pedig az afro-amerikai ritmusokban és gospelben. Ettől még mindannyian élvezzük mindet, mert muzikálisak vagyunk. És még utánozni is tudjuk egymást, ki jobban, ki kevésbbé.
67   oberon • előzmény61 2007-10-22 20:52:46
Hál\' Istennek! Ne is legyen. Nekem pont az a bajom, hogy manapság leginkább zenetudósok osztják az észt. Lsd. UZU.
Őket már a szakmájukból adódóan is, csak a zenetörténeti hűség és ilyen paraméterek érdeklik. Pont ők írják tele az u.n. kritikát a mű keletkezésének és szerzőjének történetével.
Ha Callas Rosináját zenetörténész kritizálta volna, valószinűleg meg sem hallja benne a hagyományteremtő interpretációt, viszont elmondta volna mindennek, a sok \"stílustalan\", öncélú megoldásért.
66   WarteNur • előzmény64 2007-10-22 20:48:14
Azért elég nagy sztárok voltak, nem?
65   Sesto • előzmény57 2007-10-22 20:47:43
...addig amig nincs \"anyázás + homokozós & köpöcsészés hangnem + kritika=öncélú fanyalgás unalomból és személyes érzékenység, értdekeltség miatt\", addig gond egy szál se, elvégre az ún. \"szakkritika\" és annak helyzete természetesen (indirekt) módon mégis szoros kapcsolatban áll az énekhanggal, énekmüvészettel, elvégre énekmüvészet nélkül a kritikusok is munkanélküliek lennének!...(?) :-)
64   WarteNur • előzmény62 2007-10-22 20:47:20
Jessie Normann, Kathleen Battle, Barbara Hendricks, Leontyne Price meg egyenesen feketék.
63   oberon • előzmény62 2007-10-22 20:45:53
Én azt hiszem erre válaszoltam. Vagyis arra, hogy nem a muzikalitásban van a különbség, hanem a stílusokhoz való alkalmasságban. Elvileg bárki bármit megtanulhat, de mindig érezhető, hallható lesz az, hogy a sajátja-e.
Más példát hozok: az idei Tavaszi Fesztiválon volt egy Máté Passió, ahol Jézust fekete énekes énekelte. Szép hang, talán egy kicsit túl nagy is, de annyira hallatszott, hogy fekete. Sem a német dikció, sem a barokk stílus, és főleg Bach nem volt az ővé.
62   WarteNur • előzmény60 2007-10-22 20:37:41
Szerinted Kiri Te Kanawa milyen torokkal, hangképző szervekkel született?
Az ősei közt még emberevő maorik is voltak.
De a kérdésem nem elsősorban a hangképző szervekre irányult, hanem a tehetségre, muzikalitásra.
61   eszbe • előzmény55 2007-10-22 20:37:23
Nem tudom, hányszor írtuk már le ezeken a fórumokon, de ha kell, megismételjük bármennyiszer, hogy a Momus Café nem akar konkurálni más (zenei) orgánumok zenekritikai rovataival. Mi deklaráltan nem profi zenekritikusok vagyunk, és nem is akarunk annak látszani, mi több, ezen nem szeretnénk változtatni a jövőben sem. Következésképpen a koncertbeszámolóink sem olyan nézőpontból íródnak, mint egy zenetudományi szakot végzett recenzoré.
60   oberon • előzmény58 2007-10-22 20:15:53
Erre egy film egyik jelenetével tudnék válaszolni: egy fiatal fekete srác a börtönben felébredve azt mondja a cellatársainak: Képzeljétek, álmomban fehér voltam, és állandóan 1-3-ra tapsoltam. Szörnyű volt!
Szóval valahogy így van.
De, hogy a témát is érintsem, a különböző fajta emberek hangadó szervei is különbözőek, így egy koreai, vagy egy fekete sosem fog ugyanúgy énekelni, mint egy fehér, ahogy mi sem tudjuk utánozni pl. a fekete jazzénekeseket.
Olyan hangzást, mint a Take Six, vagy az Earth Wind and Fire.
59   macskás • előzmény56 2007-10-22 20:15:01
Az egészben csak a lényeg van:), nem én hoztam fel a témát, hogy magyarázkodjam is:)
m
58   WarteNur • előzmény54 2007-10-22 19:59:28
Szerinted egy ázsiai, afrikai, vagy új-zélandi művész milyen muzikalitással születik?
Európaival, vagy a saját országabélivel.
Milyen zenére van veleszületett érzéke?
Aztán mégis \"európai\" zenekultúrát tanul, és sokszor jól is csinálják.
Hogy is van ez?
Én tudom, de vajjon Te hogy látod?
57   nyunyi • előzmény56 2007-10-22 19:41:59
Igaza is lesz Sestonak,valójában a hangról akartam írni, és végül írásom vége arról is szólt, csak \"útközben\" megakadt a szemem a kritikusokról szóló kitérőn.
56   -zéta- • előzmény55 2007-10-22 19:00:04
Az utolsó mondatodban van a lényeg: jó stílusban, ami külön képzettséget kíván.

A zenekritika egy külön műfaj, amit nem tanítanak sehol sem. Valahogy kiválasztódik az illető (jó esetben írásra alkalmas zenész), s beindul a verkli.

De Sesto el fog hajtani minket ezzel a témával innen és igaza lesz.
55   macskás • előzmény54 2007-10-22 18:54:41
Valóban sajnálatos, hogy a zenekritikákat nagyrészt hozzá nem értő emberek írják (pl. Fáy, Metz, a két fő hozzá-nem-értő és hosszan lehet sorolni). Az is igaz, hogy nem a kritikáról szól a dolog, hanem keletkezés, a cikkírónak a műhöz való hozzáállásáról, a közönségről, köhögés, hosztesszek stb. A Momuson is fehér hollónak számít a tárgyilagos és részletes kritika. De legalább van. Mármint kritika. Ha valóban képzett zenészek írnák - jó stílusban, ami külön képzettséget kíván - a kritikákat, előrébb lennének a zenészek és a közönség is.
54   nyunyi • előzmény36 2007-10-22 18:20:13
Elég szomorú, hogy a Fáytól tanul bárki is, attól az embertől, aki ezt le merte írni:

\"Carreras soha nem volt nagy muzsikus, se nagy színész, sem gyújtó hatású személyiség, csak szép hang, bámulatosan elegáns profil, és valami furcsa érzékenység, sérülékenység, lefegyverző védtelenség.\"

És itt főleg a \"soha nem volt muzsikus\" kiszólás a szörnyű! Akinek nincs füle, és teljes mértékben érzéketlen a zene és a művészetek iránt, az minek ír kritikát?!

Az előzőekben írsz a HANG - ról. Nem mindenben értek Veled egyet: \" a muzikalitás tanulható\"
Ha a \"zenei érzék, tehetség\" értelmére gondolsz, nincs igazad. Azzal ugyanúgy születni kell, mint a HANG - gal.
És teljesen mindegy, hogy az ember mivel muzsikál - a hangszerével, amit a kezében tart, vagy a hangszerével, ami a torkában van - értelme a zenélésnek csak tehetség és érzék birtokában van.
53   tukán • előzmény52 2007-10-22 18:06:18
Igen éppen ideje volt ezt a fórumot megnyitni, SZÓRA érdemes dolgokról írni, beszélni, vitázni..!
KÖSZÖNJÜK SESTO!!!!!!!!!!!!!
52   Sesto • előzmény51 2007-10-22 17:51:03
....éppen ideje!
51   WarteNur • előzmény50 2007-10-22 17:49:23
Ahogy elnézem, eddig nem sokaknak volt kedve emberi hangról csevegni.
Persze ez változhat, én a magam részéről asszem befejeztem az offolást.
50   Sesto 2007-10-22 17:45:54
...akkor talán itt és most elég a \"homokozós\" vagy \"köpöcsészés\" hangvételböl és a topic \"szétoffolásából\" - akinek a topic témájához érdemben nincs hozzászólása, véleménye, jó lenne, ha ezentúl más topic-okban unatkozna ilyen látványosan! Thnx!
49   WarteNur • előzmény47 2007-10-22 17:40:20
Az, hogy \"van olyan\", nem hiszem, hogy azt jelentené, hogy ez az általános.
Ha 10 momusosból 1 gyári munkás, az nem azt jelenti, hogy a közönség 10%-a gyári munkás.
Vagy akár azt, hogy a társadalom 10%-a gyári munkás.
48   -zéta- • előzmény46 2007-10-22 16:45:38
Látom, megjavult a számítógéped... :-)
47   zsoly • előzmény46 2007-10-22 16:34:59
Hajlok arra, hogy egyetértsek Zétával. Csak egy konkrét példa: vannak olyan \"hochértelmiségi\" kollégáim (ezt itt kérem tudományos fokozattal tessék érteni!), akik egy \"obligát\" koncerten kérdezgették tőlem, hogy melyik a fagott meg a klarinét. A pofámról égett a bőr, azt sem tudtam hova bújjak.
És van olyan falusi gyári munkás is, akinek rendszeresen szoktam koncertjegyet venni, vagy pl. az édesapám hordja neki a CD-ket.
Ennyit az \"összetételünkről\" és a tudatlanásgunkról, nem is beszélve a szociológusokról.
46   WarteNur • előzmény45 2007-10-22 16:25:31
Szerinted!

Egyébként ez az egyetlen értelmes szó az előző hozzászólásodban.
A saját tudatlanságodat pedig ne kend a szociológusokra.
45   -zéta- • előzmény42 2007-10-22 15:39:57
Téves az a kiindulópontod, amit Te úgy hívsz, hogy \"eleve\". Szerintem nagyjából hasonló arányban vannak különböző rétegek komolyzenerajongók között is, mint a társadalomban.

Amúgy, amíg a társadalom összetételén a szociológusok sem tudnak kiegyezni, addig nekünk sem fog sikerülni.
44   Sesto • előzmény43 2007-10-22 15:20:28
\"de ezeket a darabokat így kell autentikusan énekelni.\" -ezt hol olvastad? Ugyanis van még egy pár kiemelkedö énekes, akik szintén -nevezzük úgy- a \"Bartoli-repertoárt\" (=Vivaldi, Salieri etc.) énekli, és mégis képes rendes koloratúrákat énekelni, nem csak torokban gurgulázni, s mindent hangot-hangra,...azért mert a \"DECCA\" Bartoli-felvételekkel telrakja a hanghordozó piacot, az még nem jelent semmit...(!)
Menj koncertterembe, operaelöadásra, és néha ott találkozhatsz igazi \"csodákkal\", akikröl a masszának göze nincs, mivel X. vagy Z. nem exklúziv szerzödéssel a mellényzsebben csinál karriert - félreértés ne essék, szeretem Bartoli-t, de \"etalonnak\" kiállitani, enyhén szólva túlzásnak tartom! (S ez nem csak a személyes izlés kérdése.)
43   Cilike 2007-10-22 15:10:45
Elég viccesnek találom, hogy azt mondjátok, Bartoli nem tud koloratúrát énekelni -egész repertoárja ilyen szerepekből áll. Ő egy másik iskolát képvisel, ahol bizony minden egyes hangot külön kellett énekelni -lsd még Luigi Alva-, ettől ez nem könnyebb. Idők, stílusok változnak, ez ma már nekünk furcsa, de ezeket a darabokat így kell autentikusan énekelni.
Na pont beleestünk abba a gödörbe, hogy ízlésről vitázunk. Amit te szeretsz, azt én nem és fordítva.
42   WarteNur • előzmény41 2007-10-22 13:01:59
\"Amúgy úgy vélem, hogy az általam (is) ismert Momus-látogatók nagyjából a társadalom teljes rétegét leképezik.\"

Csakhogy ez nem olyan, mint a közvélemény-kutatás, aminek valahány fős mintájában benne van minden réteg, és az alapján valószínűsíthető pl. egy szavazás eredménye.

Sokkal differenciáltabb dolog ez ennél.

Eleve a komolyzene kedvelők soraiban nem olyan arányban vannak jelen a különböző rétegek, mint a társadalomban.
Ebből következik, hogy a közönség nem olyan arányban tartalmazza a bizonyos rétegeket, mint a momus \"közössége\".
Nem hiszem, hogy bármilyen általánosítás akárcsak részben is megállná a helyét.
41   -zéta- • előzmény31 2007-10-22 12:12:56
\"Nehogy már az ide beírogató néhány tucat emberkét a teljes hazai opera- és koncertlátogató közönséggel azonosítsuk!\"

Azonosítani nem kéne, de a koncertlátogató közönség egy rétegét képezik, ezért véleményük részben (mondom: részben) tekinthető általánosnak is. Amúgy úgy vélem, hogy az általam (is) ismert Momus-látogatók nagyjából a társadalom teljes rétegét leképezik.
40   Sesto • előzmény36 2007-10-22 11:22:18
\"Sokan bírálták, és bírálják Fáy kritikáit és személyét, de a fiatalabb generáció mégis mintha egyenes követője lenne ennek a fajta kritikaírásnak.\" -nem csak ezt a tendenciát, de különösen az érme másik oldalát tartom nagyon aggasztó fordulatnak, amikor befutott, elismert (=jogosan!) kiemelkedö müvészek is már csak úgy mernek megszólalni - szinte suggotva, rettegve(?) - \"bezzeg a Fáy is megirta!...\" (Ezzel is generálva a már kialakultnak és elfogadottnak látszó helyzetet.)

Ismerve egy-két komoly és nemzetközi szinten jogosan elismert európai komolyzenei szakkrtikus stilusát, hozzáállását, szaktudását azonnal el lehet mondani, hogy rettegni tk. egyiküktöl sem kellett/kell, mert az esetleg szigorúbb kritikák is mindig emberi hangon/stilusban megfogalmazva és kifejezetten épitö jelleggel felépitve kerültek/kerülnek a T. olvasó (=legyen az szakmabeli vagy lelkes zenebarát etc.) elé...
39   Sesto • előzmény35 2007-10-22 11:07:49
\"Persze az a legszerencsésebb, ha létezik olyan, akinél még ezek a hiányosságok sincsenek.\" -igen, de ez is egy olyan kitétel, ami tk. nem csak mezzoszopránokra vagy éppen kontratenorokra (=hiszen ezutóbbi énekesek eleve egy extrém, különleges, nem éppen mindennapos és közel sem természetes lágeban mozognak) vonatkozik...hanem optimális esetben minden hangfajra, s mivel egyre kevesebben vannak az ilyen müvészek közül, mint tudjuk; manapság a voce, a tehetség -sok esetben- max. szekunder tényezönek számit(=szégyen!), de legyen a másik oldalon nagy büdös PR-hype/hiszti, s akkor szalad a szekér,...(?)
38   zsoly • előzmény35 2007-10-22 10:00:35
Egyébként a technikai hibák szempontjából a CD kegyetlen. Az Opera Proibita anyagát volt szerencsém élőben is hallani, és ott és akkor nem érződtek annyira azok a hangképzési sajátosságai, amelyek mondjuk a CD-n zavarnak.
37   zsoly • előzmény35 2007-10-22 09:54:39
És milyen érdekes, hogy Bartoli a Vivaldi- meg az Opera Proibita albumán kontratenor, kontraalt szerepeket énekel. A kontratenor Cencic a Rossini-albumán pedig mezzo- és altszerepeket. A specialisták köre bezárult. :)
36   WarteNur • előzmény34 2007-10-22 09:41:59
A zenekritikákról és kritikusokról teljes egészében osztom a véleményedet.
Nincs ma olyan kritikuscsapat Magyarországon akinek a véleményére az előadóművész adhat, abból esetleg tanulhatna az adott produkciót illetően.
Többnyire önjelölt, magamutogató, irásaikban rendszeres elfogultságot mutató firkászok vannak az írott, és elektronikus sajtóban, akik úgy vélik, hogy minél botrányosabb, cikibb dolgokat írnak, annál érdekesebb lesz a kritikájuk. Sokan bírálták, és bírálják Fáy kritikáit és személyét, de a fiatalabb generáció mégis mintha egyenes követője lenne ennek a fajta kritikaírásnak.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Fellegi Dávid (gitár)
Hangulatkoncert
PONCE: Téma, variáció és finálé
PAVLOVITS DÁVID: Viharmadár-szonáta
DUARTE: Variációk egy katalán népdalra
FELLEGI DÁVID: Sonata „Fantasy'

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Bálint János (fuvola)
Concerto Armonico Budapest (koncertmester: Homoki Gábor, művészeti vezető: Spányi Miklós)
C.P.E. Bach 230
C.P.E. BACH: D-dúr szimfónia, Wq 176
C.P.E. BACH: D-dúr fuvolaverseny, Wq 13
C.P.E. BACH: C-dúr szonatina, Wq 106
C.P.E. BACH: g-moll csembalóverseny, Wq 32

19:00 : Budapest
Uránia Nemzeti Filmszínház

Mesterművek a lett és a magyar kamarazenéből
Lettország államiságának 100. évfordulója alkalmából

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Baranyai Barnabás (cselló)
A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Ménesi Gergely
A zenekar mesterei
KODÁLY: Marosszéki táncok
FEKETE GYULA: Csellóverseny
DEBUSSY: Egy faun délutánja
DEBUSSY: A tenger
19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Gáti Sándor (oboa)
Nagyváradi Állami Filharmónia
Vezényel: Mark Kadin (Oroszország)
MOZART: A színházigazgató – Nyitány, K. 486
HAYDN: C-dúr oboaverseny, Hob.VIIg: C1
CSAJKOVSZKIJ: IV. (f-moll) szimfónia, Op. 36.
A mai nap
született:
1719 • Leopold Mozart, zeneszerző († 1787)
1774 • Gaspare Spontini, zeneszerző († 1851)
1778 • Johann Nepomuk Hummel, zeneszerző († 1837)
1805 • Fanny Mendelssohn, zongorista, zeneszerző († 1847)
1896 • Pataky Kálmán, énekes († 1964)
1900 • Aaron Copland, zeneszerző († 1990)
1927 • Svéd Nóra, énekes († 1982)
elhunyt:
1831 • Ignaz Pleyel, zeneszerző, zongorakészítő (sz. 1757)
1946 • Manuel de Falla, zeneszerző (sz. 1872)
2005 • Takács Jenő, zongorista, zeneszerző (sz. 1902)