Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban?


3388 Tejberizs 2024-03-02 12:16:43
Úgy tűnik, mégis lesz opera a Szabadtéri idei előadásai között. A Szabadtéri honlapja szerint az Újszegedi Szabadtéri Színpadon 2024. aug. 10-én a Szerelmi bájital kerül színre "előadásszerű koncert formájában". Az előadókról még nem olvasható konkrétum.

3387 Tejberizs 2024-02-24 21:08:07
Márok Tamás írása A csengő/Rita produkcióról a tiszatajonline oldalon.

3386 Gabor11 2024-02-22 15:18:39
Hollósi Zsolt nem kedveli Máthé Beátát....

3385 Tejberizs 2024-02-20 22:18:17
Hollósi Zsolt írása A csengő/Rita produkcióról a szeged.hu oldalon

3384 gezakadocsa 2024-02-17 11:38:46 [Válasz erre: 3382 Gabor11 2024-02-15 18:08:18]
Nem beszéltünk össze, de ismét egyetértek takatsa fórumtársunkkal (3383.). Hozzátehetem, hogy Pál Tamás 87. évében jár, s ehhöz képest aligha panaszkodhat szereplési lehetőségei miatt. Ha pedig emlékszünk arra, hogy amikor Vaszy Viktor nyugdíjba ment, s Pál Tamás vette át a helyét, saját maga utóbb elmondta, hogy egyszerűen nem hagyta Vaszyt szerepelni, hogy saját ill. az együttes átállását biztosítsa. Ha eltekintünk attól -nyilván szubjektív vélemények jöhetnek szóba-, hogy a kettő közül ki volt a jelentősebb, netán ki tett többet a szegedi zenei életért, akkor is most ide lehetne írni azt, hogy no comment...

3383 takatsa 2024-02-16 12:24:34 [Válasz erre: 3382 Gabor11 2024-02-15 18:08:18]
Úgy gondolom, hogy erről talán Pál Tamást kellene megkérdezni, hogy megalázónak tartja-e ezt a munkát. Saját tapasztalatom, hogy az a munka sohasem értéktelen, és sohasem megalázó, amelyet az ember önként, örömmel és lelkesedéssel végez.

3382 Gabor11 2024-02-15 18:08:18
Felháborítónak tartom, hogy Pál Tamás neve, mint zenei asszisztens szerepel a Színhàz honlapján, a Rita operànàl, vagyis korrepetítor.....no komment...ezért nem is járok már ebbe a színházba többé.....

3381 Tejberizs 2024-01-24 09:24:26
A Magyar Kultúra Napja alkalmából többek között Molnár László, a Szegedi Nemzeti Színház egykori operaigazgatója és első karmestere is kitüntetést kapott: a Szeged Kultúrájáért Díjat vehette át. Gratulálok!

3380 Tejberizs 2024-01-06 21:51:25
Ibos Éva írása A mosoly országa-produkcióról a tiszatajonline oldalon.

3379 kétked 2023-12-29 15:36:35 [Válasz erre: 3378 Tejberizs 2023-12-28 22:53:27]
Miért csodálkozol? Ott a végén a "támogatott tartalom" felirat.

3378 Tejberizs 2023-12-28 22:53:27
Kondor Kata interjúja Dobszay Péterrel, a Színház zeneigazgatójával a fidelio.hu oldalon
Meglehetősen nagy ívű és bizakodó hangvételű Dobszay zeneigazgató úr mondandója. De, sajnos, szerintem nem sok konkrétumot tudhatunk meg belőle. Továbbá, van néhány olyan mondata Dobszay zeneigazgató úrnak, amik véleményem szerint eléggé távol állnak a realitásoktól. Pl.:
"Ez felelősséget jelent: kötelező kihasználnunk az adottságainkat, hiszen nekünk van valódi lehetőségünk igazán nagy Verdiket, Pucciniket játszani."
"Pillanatnyilag a Mozart-operák tekintetében nincsenek korlátaink, feltett szándékunk is, hogy a szerző öt legnagyobb színpadi művét folyamatosan repertoáron tartsuk."
"Az olasz operák, Verdi, Puccini esetében is nagyon sokáig el tudunk menni."


3376 Tejberizs 2023-12-09 20:56:22
A december 15-i premier előtt közönségtalálkozó lesz december 12-én A mosoly országa-produkcióról.

3375 Tejberizs 2023-11-20 21:36:46
Interjú a delmagyar.hu oldalon a Manont alakító Ferenczy Orsolyával és Máthé Beátával.

3374 lujza 2023-11-20 01:44:08 [Válasz erre: 3372 Viktor65 2023-11-18 23:21:23]
Tötös Rolandot én az Operabeavatókról ismerem, ahol rendszeresen szokott szerepelni. Nagyon szép hangú, tehetséges fiatal tenor, remekül játszik is. Nagy szerencse, hogy Szegeden énekel, ott talán nem teszik tönkre idő előtt a hangját!

3373 Tejberizs 2023-11-19 22:41:02 [Válasz erre: 3372 Viktor65 2023-11-18 23:21:23]
Ez jó hír! Már kezdtem megijedni. Ugyanis a Színház honlapja szerint Tötös Roland idén már nem énekel a Manon Lescaut előadásain. Sőt, A mosoly országa produkció tervezett előadói közül is törölték. Balczó Péter neve szerepel az övé helyett, de a decemberi előadások dátumain mind Turpinszky Gippert Béla neve olvasható. Apropó, énekelt egyáltalán Turpinszky Gippert Béla ezen a hétvégén a Manonban?

3372 Viktor65 2023-11-18 23:21:23

Tötös Roland Manon Lescaut operájában váratlanul kétszer is színpadra lépett, és ebben a nehéz szerepben várakozáson felül teljesített. Bravúros éneklésével és mély karakterinterpretációjával kivételes teljesítményt nyújtott, kiemelve nemcsak zenei kiválóságát, hanem elhivatottságát és rugalmasságát is. Alig található olyan művész, aki hasonlóan kiválóan tudná leénekelni Des Grieux szerepét. Roland játéka méltán érdemli ki a közönség és a szakma elismerését. A Szegedi Nemzeti Színháznak szüksége van erre a fiúra, mint egy falat kenyérre.


3371 Tejberizs 2023-11-01 20:35:58
Márok Tamás írása a tiszatajonline oldalon a Manon Lescaut-produkcióról.

3370 Tejberizs 2023-10-22 21:53:00
Hollósi Zsolt írása a szeged.hu oldalon a Manon Lescaut-produkcióról

3369 márta 2023-10-21 10:39:16
Tegnap megvolt a Manon Lescaut bemutatója. Szép előadás lett, a két fiatal főszereplő, Ferenczy Orsolya és Tötös Roland nagyon jól helytálltak. Ma bemutatkozik Máthé Beáta és Turpinszkly Gippert Béla is.


3367 Tejberizs 2023-09-15 21:56:46
A Színházban készülnek a Manon Lescaut-produkcióra.
Az idei opera- és operettprodukciók tervezett szereposztásai:
Manon Lescaut, Pomádé király új ruhája, A csengő/Rita, A mosoly országa

3366 Tejberizs 2023-08-06 09:09:41
Hollósi Zsolt írása a szeged.hu oldalon A kékszakállú herceg vára péntek esti produkciójáról.

3365 gezakadocsa 2023-07-25 18:04:08
Kezdetben volt a Szabadtéri...
A két háború között, többek között Klebelsberg Kunóval, Hont Ferenccel, Bánffy Miklóssal, csak nyaranként fölállított nézőtérrel, igényes műsorok látványos megvalósításával. (Az ember tragédiája, János vitéz, Háry János, Aida, stb. - a legnagyobb színészekkel /Csortos, Somlay, Törzs, Tőkés Anna, stb./ és énekesekkel /pl.Palló Imre, Budanovics Mária/, de  élő állatokkal is a színpadon.)
1959-ben indult újra, s persze a fő érdem ekkor már Vaszy Viktoré volt. (Ő vezényelte az első Hunyadi Lászlót, amiben a főbb szerepekben többnyire a bp-i akkori sztárok énekeltek, de emlékszem rá -gyerekként elvittek az akkori egyik előadásra-, hogy a király esküjénél kinyitották a Dóm kapuját, s a templomot is bekomponálva zajlott a hatásos jelenet. Anyukám mesélte, hogy a háború előtt hasonlót Herczeg Ferenc Bizáncában is megvalósítottak.)
Ekkor hosszú évekig állandóan, télen-nyáron állt a hatalmas nézőtér (7000-es befogadóképességgel), elrondítva a gyönyörű teret. Gimnazistaként volt, hogy nyáron ott dolgoztam diák segédmunkásként, s belülről láttam az állapotokat. Minden második szék alatt volt egy hangszóró, de olykor valódi világsztárok (pl. Margaret Tynes mint Aida) léptek föl, komoly produkciókban, s a KGST-nek (vagy a Varsói Szerződésnek?) hála minden évben jött egy-egy szovjet együttes is, s köztük nem egyszer világszínvonalú klasszikus balettet adtak elő.
Az jó, hogy visszatért a csak nyáron álló (bár kisebb) nézőtér, ellenben az egész kommercializálódásával - és annak következményeivel- sajnálatosan nem lehet vitatkozni. Ez persze nem szegedi sajátosság, s jóideje folyamatosan tart, évek óta Szegeden is -a színházban is- megfigyelhető, de ettől még nem öröm.
Magam sosem éreztem úgy, hogy a Kékszakállú lenne a magyar operairodalom legnagyobb remeke (pedig Balázs Béla is Szegeden született...), de ezen  nyilván el lehetne vitatkozni, csak nem érdemes. Az viszont szerintem is vitathatatlan, hogy egy ilyen műnek a jazzesített változata nem a Szabadtérire való, főleg nem a nyári fő szezonban, s opera helyett.
Megnéztem viszont Sárik Péter ezen fórumon közzétett párperces nyilatkozatát, s nekem sem ellenszenves, sem értelmetlen nem volt. Négy-öt éve Szegeden, a városháza udvarán (nyári délután) föllépett együttesével és néhány szólistával, s zömében közismert klasszikus zenék átiratait adták elő - nagy sikerrel. Liszt Ferenc átirataira nem akarok hivatkozni, hiszen akkor még hangrögzítés, de a maihoz (s pláne a közelmúltbélihöz) hasonló nyilvános hangversenyélet sem volt, ellenben a momusban  is -méltán- nemrégem is dicsért Szakcsi Lakatos Béla vagy  Vukán György is élt ilyenekkel, de a Bartók rádióban sorozat fut klasszikus művek és azok jazzesített változataiból.
Szóval mindent a maga helyén - s lehetőleg kommertcializálódás nélkül.  

3364 Hangyászsün 2023-07-25 17:48:48 [Válasz erre: 3361 Edmond Dantes 2023-07-25 15:45:05]
Már nem, mert mindkét BB 70+ éve halott. A Mandarin még jogvédett, mivel Lengyel Menyhért 1973-ban (?) hunyt el.

3363 Hangyászsün 2023-07-25 17:45:12 [Válasz erre: 3362 Edmond Dantes 2023-07-25 15:47:30]
Nem követem figyelemmel az illető komolyabb helyek általi mellőzöttsége miatti önkompenzációját működését. Aki elmegy oda, nyilván fogalma sincs ilyen hangszerkiosztási finomságokról.

3362 Edmond Dantes 2023-07-25 15:47:30 [Válasz erre: 3358 Hangyászsün 2023-07-23 10:05:04]
Van az a pénz ... és van az a Zempléni Fesztivál. Lesz ám ott huncutság meg spórolás pl. Állatok farsangja egy (1) zongorán előadva..

3361 Edmond Dantes 2023-07-25 15:45:05
Ez nem sért szerzői jogokat? Bartók Péter anno egy pár ütemnyi, állítólag akkor frissen fellelt Mandarin-ütemet sem engedélyezett beiktatni a darabba. Ehhez az izéhez képest az semmiség lett volna. Vajon mit szól ehhez a kétfős "zenekarhoz" takatsa fórumtársunk, aki erősen háborgott a pesti kamara-Pelléas miatt. Ehhez viszonyítva az egy valóságos monstre-zenekar volt.

3360 Héterő 2023-07-23 12:17:56 [Válasz erre: 3358 Hangyászsün 2023-07-23 10:05:04]
Megér egy misét ez is, 0:40-nél: Hiába is sűűűűűt kint a nap?

3359 Hangyászsün 2023-07-23 10:09:19 [Válasz erre: 3355 Tejberizs 2023-07-16 17:02:48]
A Szegedi Szabadtéri Játékok teljesen kommercializálódott. A "Lakodalmas rock istenei" c. szupergála mikor lesz?

3358 Hangyászsün 2023-07-23 10:05:04 [Válasz erre: 3356 Tejberizs 2023-07-20 11:38:19]
A felvételen látható karmester személye, aki ezzel a magyar operairodalom legnagyobb remekét GYALÁZZA MEG, magáért beszél. Tisztességes zenész ilyet nem vállal el (AZÉRT SEM "FEL"!!!)

3357 Héterő 2023-07-22 10:01:03 [Válasz erre: 3356 Tejberizs 2023-07-20 11:38:19]
A kékszakállú herceg vára helyett Bluebeard’s Castle – jazz adaptation...?
"A nem mindennapi látványvilággal bíró produkcióban klasszikus értelemben vett díszlet helyett erős, a szerző által megfogalmazott jelrendszerekre épülő vizuális világ szolgálja és formálja egésszé a zene szövetét."

Zenekar helyett: "a szólisták zenei kíséretét egy férfi és egy női művész szólaltja meg, két hangszeren," azaz két zongorán.

Érdekes megjegyzést írt Csukáné Szerémy Andrea alpolgármester, MSZP - Párbeszéd, Szécsény
"Végre fogyasztható lett számomra a mű. Köszönöm, A kékszakállú remek lett ebben a hangszerelésben."
A hölgy dalgyűjteményéből néhány példa:
Elesett A Lúd A Jégen; Hopp Ide Tisztán; Duna Parton; Mormotás Fiú Dala; (érdemes figyelni a címek helyesírását).

EZ VALAMI ROSSZ TRÉFA?

3356 Tejberizs 2023-07-20 11:38:19
Műsorváltozás a Szabadtérin: A varázsfuvola helyett A kékszakállú herceg vára

3355 Tejberizs 2023-07-16 17:02:48
Kissé megkésve:
Gálakoncert a Dóm-téren: Holdvilágos éjszakán - falunaptól a világszínvonalig
Hollósi Zsolt írása a Szabadtéri Holdvilágos éjszakán című opera-operett gálájáról a szeged.hu oldalon (07.08.)

3354 Búbánat 2023-07-05 12:36:57 [Válasz erre: 3353 Tejberizs 2023-07-04 21:26:44]
Köszönet a belinkelt Andrejcsik István-interjúért! 

3353 Tejberizs 2023-07-04 21:26:44
Interjú Andrejcsik Istvánnal, az idei Dömötör-életműdíjassal a szeged.hu oldalon.

3352 Tejberizs 2023-06-23 10:13:02
Évadzáró a Színházban
Szeged város Kölcsey-érmét kapta Réti Attila.
Az operatársulat szavazatai alapján Szeged város Vaszy Viktor-díját kapta Ferenczy Orsolya.
Az énekkar szavazatai alapján Szeged város Énekkari Nívódíját kapta Horák Renáta.
Gratulálok!

3351 Tejberizs 2023-06-21 20:57:24
Interjú Barnák László főigazgatóval a Szabadtéri idei műsoráról, a július 7-i opera- és operettgáláról a delmagyar.hu oldalon
"[...] Az opera és az operett műfaját idén a Holdvilágos éjszakán című gálaest képviseli a műsorban, amelynek rendezője a főigazgató. Július 7-én a műfajok szegedi kedvencei és fővárosi nagyágyúi lépnek színpadra.

"A Szegedi Szimfonikus Zenekar szolgáltatja majd a zenei aláfestést, Cser Ádám lesz a karmester. A Szegedi Nemzeti Színház ének- és tánckara is közreműködik külső tagokkal kiegészülve, így csaknem hetvenen lesznek a színpadon. A gálán énekelnek a Szegedi Nemzeti Színház szólistái, Vajda Júlia, Kónya Krisztina, Máthé Beáta, Tötös Roland, Szélpál Szilveszter, az énekkarból Horák Renáta és Dobrotka Szilvia. Vendégként pedig itt lesz a Magyar Állami Operaházból Rácz Rita és Haja Zsolt, az egyre komolyabb nemzetközi karriert kiépítő Ádám Zsuzsanna, valamint az Operettszínházból érkezik Vadász Zsolt"

- mondta a rendező.

Az est operablokkal kezdődik, ahol Mascagni, Leoncavallo, Verdi, Puccini, Rossini, Bizet és Bernstein operáiból csendülnek fel részletek. A második felvonásban pedig többek között a Marica grófnő és a Csárdáskirálynő örökzöld slágereit élvezheti majd a közönség."

3350 Tejberizs 2023-06-11 20:31:40
Június 10-én, szombaton este adták át az idei Dömötör-díjakat.
Legjobb operaénekesnő: Ferenczy Orsolya (A kalóz)
Legjobb operaénekes: Tötös Roland (A kalóz)
Életműdíj: Andrejcsik István
Gratulálok!

3349 Tejberizs 2023-05-26 21:36:02
Meghirdette új évadát a Színház.
Operák: Manon Lescaut, Pomádé király új ruhája, A csengő/Rita. Operett: A mosoly országa
Sem a karmesterekről, sem a szereplőkről nincs még hír.



3347 kétked 2023-05-01 09:52:21 [Válasz erre: 3345 Búbánat 2023-05-01 08:10:56]
Alákérdezős interjú ez. Az afroamerikai identitású László Boldizsár rossz lóra tett szert és magyarázza a bizonyítványt, persze az a rút politika. Az Operahánál ez nem érdekli? Az Ókovács vonatról is ideje lenne leszállnia .

3346 Edmond Dantes 2023-05-01 09:08:07
Mindenkit megnyugtathatok, -ha ezzel megnyugtatok- hogy a budapesti társintézménynél még ennyi izgalom sem volt. A Nemzet(i) Főigazgatóját, Főrendezőjét úgy választották nevezték ki harmadszor öt évre a Nemzeti élére, hogy még másik induló sem volt. Nyilvánvaló volt mindenki számára, hogy politikai beágya-zottsága vakító sikerei, nemzetközi hírneve okán senki más nem rúghat színészbe labdába, csakis ő.

3345 Búbánat 2023-05-01 08:10:56 [Válasz erre: 3343 Tejberizs 2023-04-30 21:15:02]

László Boldizsár nyilatkozta a pályázatukról:

„Az, amikor a polgármester, Botka László azelőtt gratulált a nyertesnek, hogy megszületett a hivatalos döntés, mekkora csalódás volt?

 Számítottunk erre. Mármint a döntésre,e. A HELYI SAJTÓNAK AZ A RÉSZE, AMELYET AZ ÖNKORMÁNYZAT MŰKÖDTET, FOLYAMATOSAN BARNÁK LÁSZLÓ MELLETT ÁLLT. NAGYON DURVÁN.Egy pont után nagyon gyorsan történt mindent. A kiírás után létrehoztak egy szakmai bizottságot, amiben voltak helyi delegáltak is. Azt azonnal tudtuk, hogy ők ránk nem fognak szavazni. Itt csak a másik öt delegáltra lehet számítani. A döntés egy pillanat alatt megtörtént. Március hatodikán Szegeden volt ennek a szakmai bizottságnak az ülése. Délelőtt tízkor kezdték el az egészet, Barnák Lászlóval kezdtek – ABC sorrendben haladtak. Ő ahogy vége volt az egésznek, el is viharzott.Sajtónyilvános volt az esemény, de mindenki nem volt meghívva. Például a Délmagyar.hu, amely végig objektíven tudósított az eseményekről, na őket nem hívták meg, csak azokat, amelyek a helyi városi fenntartásúak.Amikor a bizottság tagjai kijöttek az ülésről – ugye a döntéshozatal zárt ajtók mögött zajlott – elmondták, hogy megvan a döntés, de azt csak a közgyűlésen fogják bejelenteni. Ehhez képest a szeged.hu nem sokkal később nemcsak az eredményt hozta le, hanem azt is, hogy milyen arányban nyert Barnák László. Utána ezt osztotta meg a polgármester, Botka László. Ezután pedig bejelentette, hogy csak Barnák László mehet a közgyűlés elé. Így csak Barnák Lászlót szavazhatja meg a közgyűlés. Aztán azt is írta: „örömmel teszünk ennek eleget".AZT GONDOLOM, HA VALAHOL DEMOKRÁCIA VAN, ELŐRE KIJELENTENI VALAMIT, AZ AZÉRT NEM ELEGÁNS, MERT AZÁLTAL, HOGY Ő JELENTI KI, AZT IS ELMONDJA, HOGY Ő MIT SZERETNE, HOGY KIT SZERETNE GYŐZTESNEK. MÉG A LÁTSZATOT TARTVA ANNYIT SEM TETT MEG, HOGY BELSŐ CSATORNÁKON KÖZLI AZT, HOGY TESSÉK RÁ SZAVAZNI.Mindenkinek egyértelművé tette, hogy kit kell megnevezni. Ezután eltelt másfél hónap. Senki sem tudta, hogy mi történik, még Barnák László sem, és neki sem volt ez jó. Úgy kellett terveznie egy új évadot, hogy nem tudta száz százalékosan, hogy mi lesz. Csak egy ígérete volt. Én őt mint művészt, vagy kollégát nem bántom, még úgy sem, hogy nagyon sokat vitatkoztunk, sőt mint színészt/rendezőt abszolút elismerem.

 Szeptember óta érezték azt bármikor korábban, hogy a baloldali városvezetés nem szeretné, ha önök vezetnék a színházat?

Ennyire konkrétak előtte nem voltak. De mondok egy konkrét példát:amikor bejelentették a jelölteket, Barnák Lászlót hosszan mutatták be, méltatták. Peller Károlyról egy mondatot mondtak.Mindenki tudja, ott is, és országosan is, hogy ez így megy Szegeden. Az egész pályáztatás elment egy olyan irányba, mintha egy politikai választás lenne. Egy idő után, amikor már én voltam az odamondó - mert Peller Károly nem olyan alkat - úgy éreztem, mintha én lennék az egész pályáztatás furcsa megmondóembere. Nagyon különösen kezeltek engem."

 

"... elmesélek még egy történetet: amikor a szegedi kulturális bizottság meghallgatott minket, nem volt ott egyik a pályázati anyag sem az asztalokon. Egy két papírlap volt kitéve, pályázati anyagok pedig vastag dossziék. Nem hiszem, hogy néhány papírból valós képet lehet kialakítani egy anyagról. Ott is látszott, hogy miről szól a dolog. Pár nappal korábbanbeszéltem néhány emberrel, akik a városházán dolgoznak. Szándékosan nem nevezem meg őket, hogy ne kerüljenek bajba. Megkérdeztem tőlük, hogy miért hívtak minket ide vissza még egyszer, miután Botka László már kijelentette, hogy Barnák László a győztes. Akkor miért vagyunk itt? Nagyon őszintén megmondták, hogy az egész formalitás, nem nyerhetünk.

Azt várták el tőlünk, hogy statisztáljunk? Mondtam nekik, ha így megy a demokrácia Szegeden, hogy csupán egyetlen ember lehet a győztes, akkor azt előre jelentsék ki. Az eredményt én soha nem fájlaltam, a regnáló igazgató mindig nagyobb eséllyel indul. Neki nagyobb vesztenivalója volt, mint nekem. Én több, mint tíz éve a Magyar Állami Operaházban vagyok, több, mint tíz éve ugyanaz az igazgatóm, szinte egyszerre kerültünk ide Ókovács Szilveszterrel. Láttam megújulni az Operaház épületét, újra nyitották az Erkel Színházat, és világszínvonalon létrehozták az Eiffel Műhelyházat, ami önmagában másutt 20-30 év alatt jön létre. Itt szűk 10 év alatt mindez megvalósult.SZÁMOMRA EZ AZ A VEZETŐ TÍPUS, AKI ÚGY MŰKÖDIK EGYÜTT A FENNTARTÓJÁVAL, HOGY NEM LEÉPÍT, HANEM LÉTREHOZ, BŐVÍT, ÉS NYIT.Belőlem és sok más kollégámból ez a vezetés csinált országosan elismert operaénekest. Az operaház vezetése a tenyerén hordoz. Amit egyébként fontos elmondanom, hogy az operaháznak van egy belső szabályzata, amit a vidéki színházak nem nagyon használnak ki, hogy az évadban nem játszott darabjainak díszleteit, jelmezeit rendezéssel együtt, önköltségi áron ki lehet bérelni. Hogy ezt mi is megtehetjük majd Szegeden, vagyis, hogy élhetünk ezzel a lehetőséggel, arról én Ókovács Szilvesztertől kaptam egy írásos engedélyt. Erre Szegeden néhány embertől jött is az a marhaság, hogy az operaházon keresztül akarja a NER átvenni a Szegedi Nemzeti Színházat. Azért, mert élni szerettem volna egy olyan lehetőséggel, amivel bárki más is élhet, képesek voltak ilyen képtelenségeket leírni. Komplett előadásokat vittünk volna. Az önköltségi ár lett volna 2-4 millió forint, míg előállítani ugyanezt 20-40 millió forint, nem beszélve a tárolásról. Nagyon patinás előadásokat vittünk volna le, nagy nevű rendezőkkel. Ez nem jött létre.A HELYI MÉDIA EGY OLYAN KÖZEGET TEREMTETT, MINTHA AZ ÖTVENES ÉVEKBEN LENNÉNK.


3344 Héterő 2023-05-01 00:27:57 [Válasz erre: 3342 Tejberizs 2023-04-30 21:04:58]
Vajon miért nincs a lapnál lektor?

tiszatáj | 2023. április 29.
Kalózhajó 175 év késéssel
VERDI ŐSBEMUTATÓ SZEGEDEN (kötőjel)

ezt cserélték fel ezzel a ritkasággal  (ezt ... ezzel, világos)
a címszereplő Tőrmonológja, Macbeth báli látomása
    > (címszereplő = Macbeth [sőt, Macbetto], az ismétlés zavaró)
de semmi igazán eredi, és új nincs benne. (eredi > eredeti, nem kell vessző)
nem derül ki pontosan miért indul csatába (vessző kell)
a perzselő szenvedély nincs megkomponálva és elénekelve (...fel van mászva)
énekli búcsúzóul Medórának (Medora, nem Medóra)
operazenésíteni (új szó, kissé sajátos) pedig csak érzelmeket és szenvedélyeket lehet
Gulnara karjaiban hal meg (hány karjai vannak neki?)
ellentétes a szöveggel, amely kifejezetten Corrado karjait említi (ami és karjai)
és Medóra is ebben az értelemben beszél (Medora, nem Medóra)
Jó halni így, a Te hű karjaidban (karjai)
Corsaro al servizio della repubblica genovese > Repubblica Genovese
kinek a szolgálatában áll, és miért kell harcolnia (nem kell vessző)
kint és bent is meg van jelenítve (...fel van mászva)
csak ki kell nyitni középen a paravánt és máris előtűnik a díszes hárem, amely (vessző kell, ami)
Némi átalakítással ebből könnyen válik Corrado börtöne (hogy van ez?)
visszatér az első felvonás, amelyet a libretto szigetnek nevez az Égei-tengeren (amit)
A kalózok a kis túlzással a fekete árnyalatait viselik (hogy van ez?)
Medórának is csak egy szolid kék kosztüm jut, (Medora, nem Medóra)
    vetélytársnőjének természetesen a piros jut (jut is, jut is)
A néző nyomban azt kívánja bárha az ifjú tenor (vessző kell)
Amiben még előre léphet (egy szó)
a másik Medóra (Medora, nem Medóra)
Egy jelentős dramaturgia* fordulat után vagyunk (i lemaradt)
Corrado a dervis álruhájában lelepleződött, * darab szinte összes szereplője jelen van (a lemaradt)
amikor kigyullad a hárem, és Corrado csapatai (nem kell vessző)
nos ez a jelenet alig van megkomponálva (...fel van mászva)
különösen fontos segítség a történések követésében. (-és, -és)

3343 Tejberizs 2023-04-30 21:15:02

"Már azelőtt kihirdette a döntést Botka László, hogy az hivatalosan megszületett volna"

Beszélgetés László Boldizsárral a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatói posztjára kiírt pályázatról az origo.hu oldalon

3342 Tejberizs 2023-04-30 21:04:58
Márok Tamás írása A kalóz-produkcióról a tiszatajonline.hu oldalon.

3341 lujza 2023-04-29 22:52:46 [Válasz erre: 3340 Edmond Dantes 2023-04-29 15:28:20]
Dobszay Péter se rossz, de Dinyést igazán sajnálhatják!

3340 Edmond Dantes 2023-04-29 15:28:20
Újabb öt évre Barnák László jelenlegi főigazgatót választotta egyhangú döntéssel a Szegedi Nemzeti Színház vezetőjévé a város közgyűlése pénteki ülésén. Szintén valamennyi képviselő támogatta, hogy a Szegedi Szimfonikus Zenekart 2028-ig Gyüdi Sándor irányítsa.
"BARNÁK LÁSZLÓ EGY MŰVÉSZETI TANÁCS FELÁLLÍTÁSÁT TERVEZI. DINYÉS DÁNIEL HELYETT AZ OPERA TAGOZAT IRÁNYÍTÁSÁRA ÚJ KARMESTER VÁLLALKOZIK, A KULTÚRA.HU ÚGY TUDJA, DOBSZAY PÉTER SZEMÉLYÉBEN."   Forrás: index.hu

3339 Tejberizs 2023-04-19 12:41:38
Dombai Tünde interjúja Göttinger Pállal, A kalóz-produkció rendezőjével a Szegedi Tükör c. lapban (2023/14. 6.o. 2023. április 17. A pdf-et nem tudom belinkelni, bemásolom a szöveget. Annyit kiegészítésként hozzáfűzök, hogy a Színház honlapja szerint nem csak június 8-án és 9-én lesznek még előadások, hanem május 5-én és 6-án is.)

Akciódús zenés szórakoztató színház A kalóz, 1848-ból

Verdi szívet tépő operát írt A kalóz történetéből, ahol a szereplők egytől egyig rossz helyen vannak az életben, emiatt mindenki velejéig boldogtalan, mert mindenkit szétszakít a belső feszültség, akárcsak manapság. A cselekmény akciófilmszerűen pörög, a zene nem hagy nyugtot sem a sok szereplőnek, sem a nézőknek. Göttinger Pál a Sly, a Bohémélet, a Négyhangú opera, a Dido és Aeneas, a Gianni Schicchi és A köpeny után A kalózt állította színpadra Szegeden. Az előadás június 8-án és 9-én látható. A rendezőt kérdeztük.

– Milyen A kalóz Szegeden?

– Élvezetes volt színpadra állítani, itt még nem rendeztem ilyesmit, csak Kolozsváron, azt is tíz éve. Az itteni korábbiak, a Sly, a Gianni Schicchi, a Köpeny, a Bohémélet – ezek vagy Puccini-darabok, vagy Puccini-kortársak, valóságból merítkező jelenetek, bonyodalmas élőképek és megejtő természetesség van bennük. Sok apró részlettel kellett nagyon sokat babrálni ahhoz, hogy a történet jól kiadja magát. A kalóznál viszont nagy képekben kell fogalmazni, ez teljesen más gondolkodásmód. Hatalmas tablók, mozgalmas csatajelenet, hősök, akik szenvedélyes beállításokban feszülnek össze egymással. Váratlanul akaratosan halad előre a darab, az egész mű 1 óra 35 percnyi zene, négy rövid felvonásban. Mintha akciófilm pörögne előttünk. Megállunk az egyik szereplő nagyáriájára, és ugyan a tempóérzékünk azt diktálja, hogy ez a megpihenés, de egy perc, és már rohanunk is tovább. Verdi a pályája során csak később döntött úgy, hogy több időt szán egy-egy munkájára, és engedi azok cselekményét és témáit is alaposabban kibomlani. Ez még itt tulajdonképpen a zenés szórakoztató színháza a kornak, ahol villámgyorsan szalad előre az energikus cselekmény, hatalmas zenekari hangszerelésben. Ez messze a „leghangosabb” darab, amit valaha rendeztem (ezt nem decibelre mondom, hanem túlzsúfoltságra), végig tombol benne a zene, hatalmas kórusok, hatalmas zenekari felrakások szólalnak meg, monumentális az egész.

– Ki választotta ezt az operát? –

Dinyés Dániel zenei vezetőnek fontos volt, hogy jelenlegi állapotában mutassa meg a társulatot, azért is választotta ezt a darabot, hogy színtiszta itteni nevelésű szereposztásban hozzon létre bemutatót. Radásul nagyon nagy vállalkozás egy teljesen saját kiállítású opera egy olyan országban, ahol a vidéki operajátszás Szegeden kívül érdemben eltűnt (reméljük, előkerül). Szeretnék osztozni Dani büszkeségében, igyekeztem aládolgozni. Szegeden egyébként is az a tapasztalat, hogy a delikát dolgokat értékeli a közönség. Én is Wolf-Ferrari egyik sosem játszott művével kerültem ide 2016-ban, de ismertebb szerzőknél is fordult elő ilyen: évekkel később a Donizetti-féle Maria Stuarda is nagy siker lett. Szóval nem gyötör minket agyon a játékhagyomány. (Nevet.) Bár azért az elérhető külföldi felvételeket megnéztem, ki hogyan oldotta meg, főleg a csatajelenetet.

– Az volt a legnagyobb kihívás?

– Lebonyolítani igen. Nagyon rövid időket hagy a szerző, rettenetesen pörgős minden, három ütem erre, négy arra, villámgyorsan történnek a dolgok. Relatíve kevés teátrális lehetőséggel és nagyon sok emberrel kell megoldanunk, hogy mutatós legyen, de közben énekelniük, táncolniuk is nekik kell. A történet szerint az erős akaratú, véres kezű török pasa a háremét a csata kitörésekor bezárja, tehát a nők benn égnének, ha maga a támadó kalózkapitány, Corrado nem mentené ki őket. Viszont emiatt elveszíti a csatát, és rabságba esik. Ez mind nyílt színen, csatazajban és a tomboló zenekar feje fölött le is zajlik előttünk.

– Ha ennyire érdekes opera, miért nem talált rá más is?

– A világban játsszák, idén is lesz két premier, csak itthon nem mutatták be eddig színpadon. A kanonizálódás bonyolult téma, és én nem is vagyok zenetörténész. A 2016-os szegedi Sly szerzőjének, Ermanno Wolf-Ferrarinak például az jutott balsorsul, hogy Puccini kortársa volt. Nagyszerűt csinált pedig, de egy nagyobb zseni kitakarta. Úgy tűnik, ez most az az eset, ahol Verdi saját magának teremtett konkurenciát. Sok hasonló darabot írt ebben az időben, amit úgy hívott: a „gályarabság évei”, elképesztő tempót diktáltak az akkor már hírneves szerzőnek a türelmetlen megrendelők. Előfordulnak bennük hasonlóságok, például A kalóz és a Haramiák esetében. A zseni felmutatja és egymás mellé rakosgatja az eszköztárát, de nincsen még gondosan elmunkálva az illesztéseknél.

– Ennek köszönhető esetleg, hogy A kalóz megbukott a bemutatón?

– Az ő 175 évvel ezelőtti trieszti nevükben nem nyilatkozhatom. Messzemenő következtetéseket azért nem vonnék le ebből, hiszen a Carmen, sőt a Traviata is megbukott először. Ez az egyik nagyszerű tulajdonsága a színháznak, hogy este tízkor vége, másnap egy másik nap kezdődik, a művészek más tehetségállapotával, másik közönséggel – egy másik találkozás. Én egyébként is szeretem nézni-hallgatni a delikát dolgokat, látni, ahogy a zsenialitás és a szakemberség működésbe lép. Több korai darabot és kismestert kéne játszani az operaházaknak – a nagymesterek, nagy művek is új fénytörésbe kerülnek általuk.

– Kiket láthatunk a főbb szerepekben?

– Azért is élvezetes ez a darab, mert nem egy főszereplő áll az élen, hanem négytagú főszereplőgárda, négy fiatal. Az itteni operatagozat derékhada énekli, azok a fiatalok, akik szeretnének névjegyet letenni, országosan és akár nemzetközi szinten forogni: Tötös Roland, Szélpál Szilveszter, Ferenczy Orsolya és Máthé Beáta, utóbbi Kónya Krisztinával váltva, aki szintén nagyszerűen énekli Medorát. Így létrejön egyfajta generációs átadás, szaktudáscsere is. Ez egy kis társulatban a legjobb dolgok közé tartozik. Itt ugyanis mindenki kórusban nevelkedik, mindenkinek a nagyok adják át, hogy azelőtt mi hogy volt.

– Az elmúlt években sokat dolgozott a társulattal. Lát fejlődést?

– Minden tekintetben. Az énektechnikai dolgokat örömmel hagyom meg másnak, egyrészt van rengeteg műkedvelő szakértője ennek a nézőtéren, másrészt vannak igazi szakértői a zongorák mögött – de a gyarapodó magabiztosságot én is tisztán látom. Szélpál Szilveszter, akivel a Sly idején egy pár mondatos szerepben találkoztam először, mára főszerepek tudatos ívét járta be, Aeneastól Don Giovannin át a mostani nehéz Verdi-baritonig, utóbbi ráadásul intrikus. Nagyon jó látni a nyitottságát, és azt, hogy az út minden állomásán nagyon szépen helytáll.

– Milyennek kell lennie a rendezésnek, hogy látványossá tegye ezt a „hangos” előadást?

– Gondosan ügyelek arra, hogy az előadásaim ne hasonlítsanak egymásra. Leginkább kézzelfogható a Gianni Schicchi – A köpeny párosnál volt ez, ahol ugyanazon az estén is teljesen más volt a két egyfelvonásos. A kalózban a nagy tablóban fogalmazás volt most a feladat: Tóth Kázmér készítette a teret, Cselényi Nóra a ruhákat. A mű nagyon pontosan szétválasztja a két főszereplő párost és az ő két féltekéjüket, kalózokét és törökökét. Ez zeneileg és történetmesélésben szintén élesen elválik, nekem viszont egy térben kell mindezt ügyesen megjeleníteni. Úgy, hogy közben stilizált is maradjon, mert a Verdi-operák cselekménye általában nem reális, hanem valamiféle sűrítmény, ami egy más drámában hosszabb idő alatt bomlana ki. Erre is figyelnem kellett.

– A csatajelenetben tűz és víz is előfordul. Miként kivitelezhető ez a jelenlegi anyagi körülmények között?

– Egy vagy két gesztusból kell nagy asszociációkat keltő képeket kihozni: hozzá vagyunk már az ilyesmihez szokva. Cserébe sok-sok embert mozgatunk: a teljes énekkart, a szólistákat, a tánckart. Óriási léptékről van szó, nagy finálékról.

– Melyik operát rendezi legközelebb Szegeden?

– Nem tudom még, várom, milyen elgondolása lesz a színház új zenei vezetőjének. De boldogan állok a rendelkezésére, ahogy az elődjének (és az ő elődjének) is. Megismertem és megszerettem ezeket az embereket, lassan megbízunk már egymásban.

Dombai Tünde






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.