vissza a cimoldalra
2019-03-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61587)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2320)
Társművészetek (1297)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4257)
Milyen zenét hallgatsz most? (25009)
Haladjunk tovább... (230)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11323)
A csapos közbeszól (95)

Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2934)
Balett-, és Táncművészet (5738)
Jonas Kaufmann (2368)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1617)
Franz Schmidt (3296)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2655)
Kossuth-díj (1429)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (138)
Élő közvetítések (7780)
Operett, mint színpadi műfaj (3873)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3181)
Simándy József - az örök tenor (590)
Edita Gruberova (3078)
musical (185)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4463)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (596)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (Momo, 2007-10-05 23:03:48)

 
2554   Héterő • előzmény2553 2018-05-29 11:10:04

Nem nagyon értem így, kedves bölcsész, de nagyon kíváncsi vagyok, hogy is van ez szerinted. A fizika szabályai bölcsészeti felfogásban is nyilván érvényesek.
Ha egy húros hangszeren a húrt feszítjük, a hang magassága nő, azaz a rezgés frekvenciája nő, nem az amplitudója.

2553   bölcsész • előzmény2551 2018-05-29 10:19:23

Kedves Héterő, az énekes nem képes nagy sebességgel változtatni hangerejét. Az énekléssel kapcsolatban a vibrátó és a tremoló egyazon jelenséget minősít: a hangmagasság kismértékű változtatását fel-le. Fiziológiailag a hangszál feszül jobban-kevésbé, a levegőoszlop sebessége, ami a hangerőt szabályozza, nem változik. Az ámplitúdó a hagszál feszülésének mértékét, a frekvencia a gyakoriságát jelzi.

2552   Gabor11 • előzmény2551 2018-05-28 21:54:07

Igen. Tehát a tremolonál az amplitúdó változik, a vibratónál a frekvencia. A kritikában vibrato van említve. Egyébként a tremolo a nem egészséges hang jellemző velejárója. A vibrátón lehet még "javítani". 

2551   Héterő • előzmény2550 2018-05-28 20:07:25

Hát ez az ismertető szörnyű.
Összefoglalva:

Mérnököknek:
TREMOLO = amplitudó-moduláció
VIBRATO = frekvencia-moduláció

Zenerajongóknak:
TREMOLO = üvölt - nem üvölt, mintha egy ventillátor lapátja takarná ki szaporán a szájacskáját.
VIBRATO = próbálja eltalálni a helyes hangmagasságot, de nem jön össze; általában lejjebb mászik fél hanggal, azután vissza, de gyakran lent is marad.

A két halmaznak lehet közös része - mindkét értelemben.
A macskám egyszerre tudja mindkettőt, ha véletlenül a farkára lép valaki.

Akinek a hangereje vibrál (tremere - latin - remeg, reszket), az remegtet.
Akinek a hangmagassága remeg, az vibráltat.
:-)

2550   Haandel • előzmény2548 2018-05-28 18:30:47

Vibrato as part of technique and style and it's types 
(Correct/Wobble/Tremolo=Caprino)

Theory and demonstrations by Franco Tenelli.

2549   nickname 2018-05-28 17:51:38

Hát a tremolót más is észrevette......

2548   Haandel 2018-05-28 17:19:11

What is a Tremolo?
Part 3
Brownlee, Florez, Calleja, Blake, Bartoli...

(Pszichoakusztika, pszichoakusztika,
mindenkinek más a moduláció gusztusa!)

2547   Gabor11 2018-05-28 15:41:54

Kedves Héterő! Igazat adok önnek. Csupán élcelődtem egy kicsit, elnézést! A szegedi Toscát is élőben láttam és ott már nekem tényleg zavaróan sok volt ez a dolog. De a váltótársa még tremolósabb volt......Az Ernaniban lévő váltótárs szintén eléggé sűrű vibrátot használt....... 

2546   Héterő • előzmény2543 2018-05-28 14:49:54

Ha nem zavarja őket, akkor nincs fülük. Érthetetlen, hogy nem akad senki a bájos, csinos, ifjú művésznő környezetében, aki szólna: ez sok!

A vibrálás megítéléséhez elég a youtube, Gabor11 fórumtársunk szemrehányása - jelen esetben - célt téveszt. Sőt, ezek a felvételek mutatják világosan az IVA cikkében említett sajnálatos problémát.

2545   Gabor11 2018-05-28 11:04:41

Kedves Kétked!  Az előző posztjában azt írta, sosem ítélne meg egy művészt csupán a yt felvétele alapján. Most akkor mégis? 

2544   Búbánat • előzmény2541 2018-05-27 22:34:28

Kelemen Zoltán naplója - Verdi: Ernani

2018-05-27 - Az Ernani Szegeden és az Erkel Színházban

/Café Momus/

2543   kétked • előzmény2540 2018-05-27 21:38:00

Hát ez bizony tényleg tremolós, a szegediek biztosan hozzászoktak, azért nem zavarja őket.

2542   nickname • előzmény2538 2018-05-27 19:14:23

Hát van egy ideális énekesnő a szerepre, de ő Normát énekelt Debrecenben - aminek nagyon örültünk. 

2541   pio 2018-05-27 18:40:42

Kelemen Zoltán is az Ernaniról ír a blogjában.

2540   bölcsész 2018-05-27 17:32:03

https://www.youtube.com/watch?v=J5HPBTqEN9I Macbeth

 

https://www.youtube.com/watch?v=laJ82Sah3xk Tosca

 

https://www.youtube.com/watch?v=aF_cMDfHS3c Ernani

2539   Gabor11 2018-05-27 17:16:28

Kedves Pristaldus!

   Van youtube felvétel róla is........☺️☺️☺️

Amúgy teljesen egyetértek. 

 

2538   Pristaldus 2018-05-27 16:44:38

Mily érdekes, hogy szelektíven is lehet hallani, már aki akar! Vannak olyan énekesek, akik hosszú évek, vagy akár évtizedek óta folyamatosan tremolósan énekelnek, de vagy nem akarják meghallani, vagy velük kapcsolatban nem szabad megemlíteni! Hangsúlyozom, hogy nem hallottam Nadia Cerchezt énekelni, de megkérdezném: hol vannak azok a fiatal, magyar énekesnők, akik elfogadhatóan tudnák elénekelni Elvira szerepét az Ernaniból? Az a gyanúm, hogy nincs túl nagy tolongás! Sajnos. 

2537   Gabor11 2018-05-27 15:55:10

Pal Tamás karnagy úr gondolatai:

http://www.momus.hu/article.php?artid=7148

2536   lámpaoltogató 2018-05-27 09:56:52

Kedves IVA fórumtárs! Nadia Cerchezt öt különböző szerepben volt alkalmam megcsodálni Szegeden. A Ladyben és a Toscában hangadása mint a tőr, kevés vibrátó, Leonorában és Elvirában lágyabb, vibráltabb hangszín, Margit szerepében brilliáns, szinte koloratúr-szopránra emlékeztető éneklés, sűrű, ám mégis finom tremolókkal a szükséges frázisokban. Alkalmatlanságot emlegetni az ő esetében felér egy becsületsértéssel. Egyébként tegnap adták át a színházban a Dömötör-díjakat, a közönség voksolt, László Boldizsár a legjobb énekes, Toronykőy Attila a legjobb rendező.

2535   bölcsész • előzmény2533 2018-05-27 07:17:31

Kedves IVA, a mai operavilágban szinte kivétel nélkül minden énekhang folyamatosan tremolós, csak a tremoló frekvenciája és ámplitúdója változik. Én alig egy két olyan felvételt ismerek, ahol az énekes "egyenes" hangon szólal meg. Ilyen például Gregor József, vagy a régiek közül Tóth Lajos, akit hátborzongató komturként hallottam egy régi lemezen. Cercheznél sokkal sűrűbb vibrátóval is csináltak már világkarriert énekesnők. A tremolós hangot betegesnek minősíteni szerintem tévedés, van akinek nagyon tetszik.

2534   IVA • előzmény2531 2018-05-27 00:52:31

Nemcsak egy felvétel alapján „ítéltem”, hanem a Szegedi Nemzeti Színház vezetése iránti bizalommal is: talán nekik is voltak érveik, amikor Ádám Zsuzsannára is kiosztották Elvira szerepét. Szerintem jelentős esemény lehetett volna a vendégjáték alkalmával bemutatni egy új tehetséget az Erkel Színház közönségének is. Nadja Cerchez felléptetésével viszont olyan énekessel hozták a darabot, aki tavaly A trubadúr Leonórájának gigászi feladatát teljesítette ugyan, de nem nyújtott benne élményt, mert a vokális alakítás több sebből is vérzett.

2533   IVA • előzmény2530 2018-05-27 00:49:44

„Sminktippeket” nem adtam. Többször hangot adok annak a véleményemnek, hogy a civil megjelenés minden formája csökkenti a figura hitelességének hatását. (Mosoly.)
Az énekhangok megítélésében rövid és nyers leszek. Ádám Zsuzsanna néhány felvételéből kiderül, hogy egészséges hangja van. Egy mindvégig folyamatosan tremolós hang viszont nem kelt egészséges hatást. Az Erkel Színház-topicban a 7691. sz. hozzászólásban (2017-04-08 04:07:06) írtam A trubadúr PRIMAVERA ’17 sorozatban hallott előadásáról, abban Nadia Cerchez Leonóra-alakításáról, reményt fűzve ahhoz, hogy az énekesnőnek sikerül megszabadulnia a tremolótól. Az Ernani-vendégjáték alkalmával azt tapasztaltam, hogy nem sikerült. Én nem tartom „meredeknek” a választást egészséges és a nem egészséges (valamilyen technikai hibát sejtető) hang között.
A külső, a színészi játék és az éneklési technika komplexitásának fontossága” – lehet, hogy ezek a dolgok szerepelhetek együtt egy kontextusban, de én ezt nem írtam le előtte’. A külső pedig nem azonos a hiteles megjelenéssel, ami adott esetben múlhat a szépségen.

2532   IVA • előzmény2529 2018-05-27 00:45:19

Az énekesnő működésének hátteréről nincs információm, nem is tettem rá semmilyen utalást sem. Csak arról írtam, amit hallottam és láttam.

2531   kétked 2018-05-26 22:47:49

A tremolos magasság egyeseknél kiveri a biztosítékot, mások kifejezetten szeretik, van és volt erre példa Pesten és Szegeden is, akár ebben a produkcióban, nemcsak a szopránnál. YT-felvétel alapján én sem itélnék egy élőben sosem hallott mávészről. 

2530   Gabor11 2018-05-26 18:03:26

A cikkben alapvetően van pár dolog, amivel egyetértek. A női főszereplőt illetően azonban egyáltalán nem. Viszont az meg is mosolyogtatott, amikor sminktippeket is kap a szerzőtől. A legjobb pedig az volt, hogy véleménye szerint a váltója biztosan jobb egy youtubos hangfelvétel alapján. Az kissé meredek kijelentés, tekintve, hogy előtte írja le a külső, a színészi játék és az éneklési technika komplexitásának fontosságát. 

2529   pio 2018-05-26 13:55:07

Pesten voltam épp a szegediek szereplésekor, s bementem megnézni mégegyszer az Ernanit, Szegeden annyira tetszett. Borzasztóan örültem a tomboló sikernek, annál nagyobb volt a meghökkenésem a Momus-kritikát elolvasva. Miféle elpuskázott lehetőségek, miféle tévedések? Talán csupa megtévesztett rokon ült a nézőtéren? Amit a női főszereplőről ír, az egyenesen gyalázat. Az már nem művészeti kérdés, hogy megkérdőjelezi egy énekesnő alkalmasságát, ez csak akkor lenne jogos, ha erőszakosan tukmálná rá magát a hallgatóságra, vagy mondjuk sorozatos bukások után protekcióval maradhatna a színpadon. Dehát neki is hatalmas tapsa volt, és nem érdemtelenül.

2528   nickname • előzmény2527 2018-05-25 22:25:53

Az új Bánk bánt is ünnepelte hosszú tapssal és éljenzéssel a közönség az Erkelben mégsem igazán kapott sehol sem jó kritikát. Ennyi. Szemere Zita is vastapsot kapott - mégis a kritikusok többsége szerint Melinda két számmal nagyobb ruha volt neki, ahogy a szintén nagy tapsot kapott Komlósi Ildikóról is szinte mindenki azt írta, hogy alkalmatan volt a királyné szerepére, ahogy Molnár Leventét is ünnepelte a közönség, a kritikusok mégsem találták jó címszereplőnek. Nem láttam az Ernanit, de a Bánk bánt viszont igen és a közönség véleménye nem mindig tükrözi hitelesen egy előadás esztétikai értékeit. 

2527   márta • előzmény2523 2018-05-25 17:34:22

Lehet, hogy a fórumozó szegediekre jellemző a lokálpartiiotizmus, de az Erkelben speciel a pesti közönség ünnepelte az előadást hosszú vastapssal. És nem egy szegedi blogoló írta, hogy "Több Szegedet az Operába!!"

Ettől még IVA idegenkedését tiszteletben lehet tartani.

De ez csak egy vélemény.

2526   IVA • előzmény2524 2018-05-25 04:16:32

Köszönöm bölcs gondolataidat, kedves Héterő. Sajnálom, hogy nem az írásom előtt [ :-) ] kaptam Tőled e sorokat, mert jobb szavakat találhattam volna. Igen, úgy gondolom, itt a feliratok a képiség terepére léptek, szerepelni akartak.
Az, hogy az elektronikus feliratok fent vannak, valójában csak a földszint elejéről kényelmetlen a nyakunknak. A páholyokból, a karzatról nem.
Hát igen, ez esetben a fehér alapon fekete betűs szöveg igazán rémes lett volna.

2525   IVA • előzmény2521 2018-05-25 04:00:36

Én érteni vélem. Negatív véleménnyel szembesülni sosem jó. Elhomályosítja a dicséretet is, az alapvetően jó szándékot is.

2524   Héterő • előzmény2520 2018-05-24 19:14:50

Kedves IVA ! Ne hagyd magad, írd csak meg továbbra is a véleményedet, szívesen olvassuk.

Keretekbe illesztett rendezést korábban is láttunk bőven, az nem lep meg ma már senkit. Viszont kissé évődve megemlítetted: - A feliratozott operaelőadások szerelmeseinek további örömére... szöveg jelent meg a keretben.

                             szöveg a színpadon

Nem öröm ez senkinek, ráadásul a tisztelt rendező úr magyarázata, amit idéztél, csak súlyosbította a helyzetet. Remélem, nem okoz sértődést, de talán érdemes fontolóra venni az alábbiakat.

A szöveg megértése nagyon-nagyon fontos, de a felirat
- ne legyen tolakodó,
- ne legyen rikító,
- ne vegye át a képiséget,
- legyen szerény, de kövesse jól az eredeti szöveg szépségét és elhangzásának idejét,
- legyen jól érthető,
- és maradjon odafönt, ha jobb megoldás nincs, pl. széktámlába beépített, stb.

Kísérletnek érdekes lehetett, de a szöveget bevinni az emberek közé - téves út.
Volt előadás, ahol a zenekar helyén ültek a nézők, a nézők helyén a zenekar, - egyszer jó buli, de ne legyen ebből rendszer.

Képzeld csak el, ha ráadásul fehér alapon fekete betűk lettek volna! :-)

2523   Héterő • előzmény2521 2018-05-24 18:39:16

Nem vagy egyedül, de tudjuk, hogy a lokálpatriotizmus az itt író szegediekre nagyon jellemző tulajdonság. Túlságosan is.

2522   Héterő • előzmény2518 2018-05-24 18:36:28

Örülhetsz, hogy nem parampampoli írt beszámolót az előadásról. :-)

2521   nizajemon 2018-05-24 12:45:03

Nem értem a fészen támadt indulatokat IVA beszámolójáról. 

2520   IVA • előzmény2518 2018-05-24 01:15:16

Leszólni semmit sem áll sem módomban, sem szándékomban. A véleményemet írtam le.
Még sohasem láttam-hallottam az Erkel Színházban olyan előadást, amelyet nem fogadott sokperces zúgó taps. A más megjelent recenziók szerzői és az itt fórumozók is (remélhetőleg) a saját véleményüket írták le, én is a magamét.
Lehet, hogy az autópályán azért jön szembe mindenki, mert onnan jönnek, ahová én tartok. Vagy fordítva. Miért kellene nekem ugyanazt gondolnom és írnom, amit mások?

2519   parampampoli • előzmény2511 2018-05-23 22:58:33

-:))))))))

2518   márta 2018-05-23 19:54:44

IVA jól leszólja az Ernanit! Fölmerült bennem a kérdés, hogyvajon melyik előadást látta? Az erkelest ugyanis sokperces zúgó vastaps fogadta. Persze lehet valakinek más véleménye, de ha az ennyire eltér a közönség , több más megjelenet recenzió és pl. az itt fórumozók véleményével, akkor érdmees ezzel szembenéznie, és megindokolni, miért jön mindeki szembe az operaautópályán.

2517   márta 2018-05-18 09:32:53

Búbánat részletes méltatáűsa az Ernaniról az Ekeles topicon olvasható.

2516   Gabor11 2018-05-10 22:15:43

Nekem az a furcsa, hogy rengeteg színész elmegy. Ez vajon miért van? Köze lehet a petícióhoz, amit aláírtak? Gyanús ez nekem....  

2515   Tejberizs 2018-05-08 10:39:05

Sajtótájékoztató a jövő évad tervéről

"[...] Barnák László hangsúlyozta, hivatalban lévő elődje, Gyüdi Sándor – akit nemrégiben a szimfonikusok igazgatójává választottak – vezeti az operatagozatot, vele állították össze a műsortervet. Mozart operáját, a Figaro házasságát koprodukcióban Szentendrén mutatják be a nyáron, november 3-ától Szabó Máté rendezésében a szegedi közönség is láthatja. Halasi Imre állítja színpadra áprilisban a Parasztbecsületet és a Bajazzókat. Januárban pedig a kisszínházban Toronykőy Attila rendez két egyfelvonásost: Donizetti Farsangi kalamajkáját és a korábbi operaigazgató, Molnár László Szép Ernő Májusából írt új operáját. [...]"

Nincs hír se a karmesterekről, se az énekesekről.

2514   Gabor11 2018-05-06 01:15:26

Valóban vannak fontosabb dolgok. Sajnos kijött az évadterv. Két opera. Úgy, hogy az egyik lényegében  a CO-OPERA vendégelőadása, ha úgy tetszik, bilibe lóg a keze a színháznak......Tehát egy saját opera. Hiába a petíció, amit az Operabarátok nyújtottak be. Most akkor számít a közönség, vagy csak bizonyos részük?

2513   Pörköltszaft • előzmény2510 2018-05-06 00:44:10

Természetesen ismerős. Pontosan semmi köze nincs ahhoz amit írtam. Ha ismét elolvassa a mai kiírásomat, akkor valószínűleg rájön. Nem írtam senkiről rosszat, nem becsméreltem senki művészetét. Kérdeztem. Hogy miért? Ennyi. Ha van kedve erre válaszolni, vagy ehhez hozzáfűzni valamit, akkor hajrá. 

Amennyiben nincs, akkor ne fűzzön hozzá semmit. 

De vitázni nincs kedvem a semmin...

Mert most a semmiből csinál elefántot...

További kellemes fórumozást...

2512   Gabor11 • előzmény2509 2018-05-06 00:40:56

Teljes mértékben egyetértek Önnel és egyáltalán nem érzem szidásnak. 

2511   Héterő • előzmény2509 2018-05-06 00:24:33

Nálad csak ennyi szidás szinte dicséret. :-)

2510   Héterő • előzmény2508 2018-05-06 00:22:32

Innen származik a a színházszerető Ember. Ismerős?

2509   parampampoli • előzmény2506 2018-05-05 23:57:07

Laczák Boglárka Carmenjéből és Azucénájából csak részleteket hallottam, de a Bánk bánban Getrudisát kénytelen voltam élőben végigszenvedni. Minden szempontból vállalhatatlan és védhetetlen produkció volt. A véres verejték, a sírás, az üvöltés a nézőkre nem tartozik, az kizárólag az énekes magánügye. A nézőt az eredmény érdekli, Laczák Boglárka eddig hallott produkcióiban én nem tudtam felfedezni sem elsajátított technikát, sem stílusismeretet.

Elég udvarias voltam? (A díjat nem értem, és nem is fogom megérteni soha. Igaz, nem csak ezt az egy díjat nem. )

2508   Pörköltszaft • előzmény2506 2018-05-05 23:55:25

Kedves Nyitott színházszerető ember!

Javaslom a  szövegértés gyakorlását. Semmilyen sértő megjegyzés, becsmérlés, énektechnikai, vagy művészi kritika nem volt leírva a hozzászólásomban. Egy kérdést tettem fel, amire ez nem válasz, de még csak közel sincs hozzá. Mindenkinek megvan a saját véleménye, mely nem mindig egyezik máséval. 

Ezek szerint ön tudja, hogy Pál Tamás karnagy válogatott arra a darabra, amit ha jól emlékszem, márpedig jól, Ő nem vezényelt, vagyis köze nem volt a Carmenhez, amelyből jelölték.

Itt senki művészi munkája nem lett kritizálva, nem lett fényképekkel becsmérelve...

További jó fórumozást.

2507   Gabor11 2018-05-05 23:50:51

Elnézést kérek, de én a Carmenről írtam, úgy tudom, abban Pál Tamás alkotóként nem vett részt. De lehet, tévedek. Az Ernani nagyon tetszett! 

2506   Héterő • előzmény2504 2018-05-05 23:38:58

Egy "nyitott színházszerető Ember" írta:

Szánalmas, hogy bárki mocskolódhat egy ilyen, művészeti fórumon, vagy sértegethet olyan művészeket, akik egész életüket arra fordítják, hogy a megtanult technikát, énekstílusokat a hozzájuk mérten, a tőlük telhetően maximálisan a rendezők által kérten színpadra vigyék!
...Hogy mernek ilyen emberek mint maguk, megalázó dolgokat írni, fényképeket kitenni és poénkodni mások véres verejtékkel, sírással vagy üvöltéssel elért munkáit pocskondiázni? Mert egy egyéni véleményt, kedves névtelen "barátaim" sértő dolgok, jelzők nélkül is meg lehet írni.

Ráadásul Pál Tamás választása hibás lett volna?

2505   Gabor11 2018-05-05 23:32:12

Valóban. Ha már Carmen, akkor az egyetlen élvezhető női produkció Ferenczy Orsolyáé volt...... számomra. Biztos valami protokoll van és nem csak művészi alapon dől el a jelölés... IS..... Szomorú! 

2504   Pörköltszaft 2018-05-05 23:20:53

Üdv!

Valaki elmondaná, hogy a Dömötör díj jelöltjeinek kiválasztásakor miért nem emlékeznek az őszi félév operájára? Volt egy Sevillai borbély, amiben jobbnál jobb alakítások, élvezhető és virtuóz hangi teljesítmények voltak láthatóak, hallhatóak szegedi, szegedhez köthető és vendégművészek által egyaránt. Hol vannnak a jelöltek közül Kovács, Kiss, Hanczár, Rab? De van akinek keresni valója sincs a jelöltek közt... (pl. Kónya) 

Bár Laczák Boglárka díjazása után nagyot csökkent a díj értéke az emberek szemében. Köztük az enyémben is. 

De mindegy is... Ha már csak azt nézzük mi megy a színházban, vagy körülötte az elmúlt pár évben...

2503   Héterő 2018-05-05 11:49:55

Laczák Boglárka Kossuth R.180505

2502   márta • előzmény2499 2018-05-01 13:25:20

Yes, comment!

Az operaházak működése megváltozott az utóbbi évtizedekben. Többek között a kommunikáció és s közlekedés radikális megjavulása tette lehetősvé, hogy nincs szükség a régi értelemeben vett társulatokra, amelykben hangfajonként 2-3 énekes munkaviszonnyal volt odaláncolva a színházhoz. Ma sokkal nagyobb a mozgás, és ez nem baj.

Az a gyanúm, hogy a régi rendszerben például László Boldizsár vagy Kelemen Zoltán már rég az Állami Operaház tagja lenne és nem, vagy csak elvétve tudna Szegedre jönni. Most meg minden évdban halljuk őket 2-3 szerepben..Ahogy Lámpaoltogató is írta a szegedi operajátszásnak van egy tágabb, virtuális társulata, akik itt kezdték a karrierjüket, szerepek sorát alakították, valahogy szellemileg-művészileg ide kapcsolódnak és minidig szívesen jönnek.  Ők komoly bázost alkotnak.

2501   pio 2018-04-30 13:27:02

Hát igen, Szeged végleg elbukott. Gyüdi, amíg színházigazgató volt, nem tudott teljes intenzitással munkálkodni a zene rontásán, most majd az következik. Barnák meg... kisemberből nem lesz nagy vezető.

2500   nickname • előzmény2499 2018-04-30 12:44:20

Szeged Debrecen mellett a vidéki magyar operajátszás egyik utolsó fellegvára volt, ahol még különleges, színvonalas előadások jöttek létre. Lehet, hogy olykor nem sikerült kiemelkedő bemutatókat létrehozni, de az elmúlt időszakban vállalhatatlan eladások se születtek: a színvonal mindig megvolt. Én sok előadást láttam, mindengyükben találtam valami nagyon jót és pozitívat, volt valami, ami igazi élményt jelentett. Pál Tamás dirigálása mindig. Ha tényleg távozik, akkor Szegeden is véget ér egy korszak és visszaszorul telejsen a zenés színház. Sajnálni fogom, ha évadonként egy operabemutató és néhány előadás lesz ebben a tisz parti vársoban is, ahogy évek óta van Pécsen, Győrben, Miskolcon. Pedig hány ritkaság volt, amit Szegeden adták anno, de Pesten azóta se! Pl.: Glinka és Orff operák, Erkel Sarola, sőt,a Bánk bán eredeti fordmában, minimális változtatásokkal, szcenírozottan, egy teljes sorozatban, kétszer Kolonits Klárával!

2499   lámpaoltogató 2018-04-30 10:56:53

Az Ernani Szegeden.

 

Tudjuk, hogy játék. A fali tablók suhognak a síneken, ahogy ki- meg betolják őket, érkezéskor nagyot csattannak. Toronykőy nem rejti véka alá, hogy amit látunk az nem valóság, hanem mimézis. A nagypapa karosszékében éneklők arca időnként tizedmásodpercnyi késéssel kivetül a falra, a meseszép színes öltözékek között a saját hangjukat lomhán követő kifejező arcok szürke-fehéren ringatnak bele a hajdanvolt világba. Nagy lelemény ez az üzenőfal, ottléte, működése egyértelműsíti a jelenidőt, míves kivitelezése, arányai viszont mély intenzitással teremtik meg a mű világát. Inspiratív környezet a szereplőknek, segít a figura kibontásában, ugyanakkor leleplezi túlzásaikat. Ez utóbbiakból kevés van. László Boldizsár ugyan megkockáztat egy-két operettes gesztust, ám éneklése olyan remek, hogy ilyenkor megbocsájtóan félrenézünk. Turpinszky közelebb jut a főhős személyiségéhez, de vokális teljesítménye elég problematikus. Ádám Zsuzsának még tanulnia kell a színpadi létet, káprázatos éneklése azonban egy dimenzióba emeli a tapasztalt „nagyokkal”. Mert azok vannak ám. Nadia Chercez pontos, minden maníroktól ment, erős, drámaian kemény alakítása-éneke, Cseh Antal, aki mindent-bíró, alázatos-lelkiismeretes énekesből fülünk hallatára válik jelentős művésszé, és Kelemen Zoltán, aki az egekbe repíti az előadást az „O sommo Carlo” lenyűgöző metamorfózisával. Jó a kórus, bár néha lötyög, nagyszerű a zenekar. A szegedi társulat – nézzünk végre szembe az igazsággal – már évek óta nem létezik. Az ilyen kiemelkedő produkciók alkalmából emlegetjük társulatként azokat a művészeket, akiket Pál Tamás kivételes művészete kohéziós erőként fog össze a szegedi színházban. Rebesgetik, hogy Pál a távozás gondolatával kacérkodik a kialakult helyzetre való tekintettel. No comment.

2498   Gabor11 2018-04-28 12:57:53

Szegény zenekar.... . 

2497   -zéta- 2018-04-27 17:26:53

Gyüdi Sándor zenekari igazgató lett újra...

2496   Gabor11 2018-04-22 12:38:03

A kórus még nagyon tetszett és hát a zenekar is természetesen. 

2495   Gabor11 2018-04-22 12:36:07

Jómagam a PREMIERT néztem, hallgattam meg. Egyben volt a rendezés, gyönyörű a díszlet. A ruhák viszont rettentő előnytelenül álltak mindenkinek, ráadásul akkoriban nem ilyen volt a viselet, Spanyolországban pedig főleg a fekete szín dominált.

Egyébként félház volt kíváncsi a darabra.

Az énekesek kitettek magukért. Viszont egyet nem értek, miért kell ezt az operát játszani, ha nincs címszereplő? Kínos volt hallgatni is, nézni is. Mellettem is "fogták a fejüket". A másik tenorról, Don Riccardoról ne is beszéljünk.....Sajnálom, hogy a szombati előadást nem láttam! 

2494   márta 2018-04-22 11:08:32

Az Ernanai nagyszerű előadás lett. Két szereposztásnyi szép, nagyhangú énekest, egy odaadó kórust és egy finoman rutinos zeneakrt sikerült a legjobb irányba terelni. A rendezés látványos, korhű, de folymatosan friss ötletekkel van megfűszerezve. Két tomboló sikerű este után nem is értem, miért nem tolonganak a fórumozók.

2493   Nagy Katalin • előzmény2492 2018-04-20 18:29:53

Köszönöm. Tartottam ettől a választól. Majd igyekszem résen lenni...

2492   Tejberizs • előzmény2489 2018-04-20 15:31:11

Tudomásom szerint a jövő évadról még semmi biztosat nem lehet tudni.

2491   ladislav kozlok • előzmény2487 2018-04-20 15:14:22

Kedves márta, ha lennél olyan szíves megírni a benyomásaidat a szegedi Hernanirol, sokat segítenél nekem ,ha  lehet privátban.

2490   márta 2018-04-20 15:02:51

A hét vége után lesz még május 11 és 12-dikén, 16-dikán pedig az Erkelben a Primavera Fesztiválon.

2489   Nagy Katalin 2018-04-20 14:49:23

Tisztelt a Szegedi Nemzeti Színházat ismerő fórumtársak! Lehet, hogy naiv kérdéssel fordulok a plénumhoz. Nézzék el nekem a tudatlanságomat, de még sajnos soha nem jártam színházban Szegeden. Ebben a szezonban  már nem tudom megoldani, hogy eljussak az Ernani előadására, pedig szívesen megnézném. Van esélye annak, hogy ősztől valamikor még színre kerül? Ha igen, mennyivel előre lehet az időpontot tudni?

2488   márta 2018-04-20 13:54:19

https://www.youtube.com/watch?v=kZDvdx6lFv8

2487   márta • előzmény2484 2018-04-20 13:44:16

Ma este lesz csak hivatalos bemutató. Az előjelek több, mint bíztatóak.

2486   Búbánat 2018-04-20 11:16:36

Először Szegeden az Ernani:  Toronykőy Attila állította színpadra Giuseppe Verdi korai slágeroperáját

(Fotók)

2485   Búbánat • előzmény2483 2018-04-20 11:12:44

Akkor megnyugodtam: bízhatunk abban, hogy a félházból még teltház lesz. Tényleg: irány a pénztár!. 

2484   -zéta- • előzmény2483 2018-04-20 11:07:44

És milyen maga az előadás?

2483   márta 2018-04-20 11:02:32

Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.

2482   márta 2018-04-20 11:02:28

Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.

2481   márta 2018-04-20 11:02:24

Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.

2480   márta 2018-04-20 11:02:16

Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.

2479   Búbánat • előzmény2478 2018-04-19 09:33:38

Érdektelenség?.... Nem ismerik? Nem hallottak róla? Leértékelik? 

Bezzeg ha Kolonits Klára elvállalta volna Elvirát - már egy darab jegy sem lenne a pénztárban!

2478   márta 2018-04-19 08:42:30

Aki még nem vett jegyet az Ernanira, Szegeden, vagy az Erkel Színházban, az szerintem nyugodtan elindulhat a pénztár felé.

2477   Tejberizs 2018-04-12 19:29:49

Felkerült a Színház honlapjára az Ernani konkrét napi szereposztása.

A jövő heti négy előadás után lesz még kettő május közepén.

2476   Tejberizs 2018-04-09 16:28:05

Márok Tamás beszélgetése Gyüdi Sándorral a szegedi városi tv Ar(t)cok c. sorozatában.

2475   -zéta- 2018-04-06 22:52:11

Interjú Gyüdi Sándorral a szegedi helyzetről...

2474   pio 2018-03-30 21:03:50

Két éve megjelent írásom újból időszerú, ezért belinkelem mégegyszer.

Alaposan készültem, mielőtt nekikezdtem volna írásomnak. Elolvastam minden hozzáférhetőt Gyüdi Sándorról, beszéltem azokkal a munkatársaival és ismerőseivel, akik hajlandók voltak őszintén megnyilatkozni (egyetlen beszélgetőtársamnak sem írom le a nevét). Mindezt azért, mert szeretném felfejteni a Szegeden kialakult Gyüdi-galaxis természetét, s levonni azokat a konklúziókat, amelyek esetleg segítenek megszabadítani a város zenei és színházi életét a főigazgató bénító tevékenységétől.
Adva van egy rendkívüli képességekkel rendelkező személyiség. Intelligenciája kiemelkedő, emlékezőtehetsége kivételes, sokoldalúan művelt, világismerete, információi naprakészek. Pályája tükrözi kiváló képességeit, szegedi karrierje egyenesen ível a Vaszy-kórus karigazgatásától a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatói posztjáig, s magáénak tudhatja a Szegedi Szimfonikus Zenekar művészeti vezetését, mely együttesnek – a nagy ívű emelkedés első lépcsőjeként – jó ideig igazgatója volt. Egyéb tisztségeit (pl. elnökségi tagság a Magyar Kórusok Egyesületében, stb) nem sorolom, de van belőlük jó néhány.
Ha célzottan vizsgáljuk egyéniségét, s ezt tegyük meg, mert tevékenységét a művészet területén fejti ki, a kép ellentmondásosabb, s az ellentmondások rendkívüliek. Két fő kérdést kell körüljárnunk, az egyik a művészi tehetség, a másik a vezetői alkalmasság.
Az első alig függ össze a fentebb említett kiváló tulajdonságokkal, ám Gyüdi ezen a téren is képes volt rendkívülit felmutatni: kamarakórusa, a Canticum megérdemelten kapott nemzetközi elismerést, sikerrel járta be Európát, csiszolt, kulturált előadásmódja, életteli hangzása a mai napig hiányzik zenei életünkből. Végzettsége is ezirányú: kórus-karmesteri diplomát szerzett a Zeneakadémián. Kórusvezetői tevékenységének egyéb állomásai is pozitívak, karigazgatóként sikerrel vendégeskedett a Magyar Állami Operaházban, a torinói operában. Aki tehát karmesteri tevékenységének sivársága alapján ítél Gyüdi zenei képességeiről, nyilvánvalóan téved, a tehetség jelen van, s a kóruséneklés világában nagyszerűen tud manifesztálódni. 
A tehetség és az intelligencia viszonya nagyon különös, közismert, hogy vannak énekművészek, akik szűk szakmájuk területén intelligensek, azon belül mindent értenek, miközben a világban alig tudnak eligazodni. Ezzel szemben, Gyüdinél a beszűkülés nagyon különös formája nyilvánul meg. Ő nem egy területen mutatkozik tehetségesnek, szemben az egész szürkeségével (ez a gyakoribb, ilyenkor mondjuk pl., hogy „hülye, de az énekléshez van esze”), hanem személyiségének remek tulajdonságai egy-egy részterületen egyszerűen nem funkcionálnak. Tragikus (de talán nem véletlen), hogy az egyik ilyen részterület éppen a zenekari dirigálás.
Kezdve ott, hogy ez az egyébként kiegyensúlyozott mozgású, jó testalkatú férfi nevetségesen ugra-bugrál vezénylés közben, s határozott leütések helyett darabosan rántja föl karjait minden egyes „egynél”, szellemi teljesítménye is érthetetlenül lecsökken. Nagy kapacitású memóriáját nem működteti, a partitúrába mered, s nem csak képtelennek bizonyul hibátlanul követni az odaírtakat, de egyik alkalomról a másikra saját megoldásait is elfelejti. Következményeit tekintve azonban a legtragikusabb érthetetlen igénytelensége a próbák folyamán. Mintha lelki sokkban vezetné együttesét, a legnyilvánvalóbb hibákat sem javítva nyargal keresztül az előadandó darabon, úgynevezett „művészi koncepció” magatartásában egyáltalán nem jelenik meg, szóbeli kommunikációjából pedig végképp hiányzik. Ez utóbbi annál különösebb, mert egyébként zenéről, művészetekről élvezetesen és tartalmasan tud megnyilatkozni.
Még ennél is árulkodóbb furcsaság, hogy – előadóművészként – más területen mentes a fent leírt görcsöktől. Jól, kiművelt torokkal énekel, s ezt szívesen teszi, nem egyszer ezzel helyettesítve a karmesteri tennivalókat. Láttuk már prózai szerepben is (Kurázsi mama), ott is jól teljesít.
Semmi jele, hogy Gyüdi tisztában lenne karmesteri mivoltának problémáival, mi több lehetetlenségével. Elhalmozza magát, s helyzeténél fogva elhalmozzák őt dirigensi feladatokkal, amelyek évek (évtizedek) óta sorra-rendre megoldatlanok maradnak, s – megint csak helyzeténél fogva – megbírálatlanok, s személye, mint karmester, érinthetetlennek bizonyul.
Nem feladatom és nem is lennék képes rá, hogy ennek a különös lelki torzulásnak eredetét kutassam. Az ennek okán a szegedi zenei életben kialakult helyzet az, amely arra késztet, hogy ezt az elemzést közreadjam, és következményeire rámutassak. Nincs ma már Szegeden muzsikus, aki ne lenne tisztában a fent leírtakkal, s ne látná, hogy városunk szimfonikus zenei élete szürke, nyomott, hogy a Szegedi Szimfonikus Zenekar belső problémái éppoly betokosodottan kibeszéletlenek, mint művészeti vezetőjük alkalmatlansága. Minden kijavítatlan hiba újabb ötöt eredményez, s a hatalmi helyzetből fakadó érinthetetlenség elejét veszi a legszükségesebb minőségi személycseréknek. Ha a vezető karmester nyilvánvaló meg nem felelése szóbahozhatatlan, a színvonal alatt teljesítő zenekari művészt sem lehet jobb munkára késztetni. S főleg elmondhatatlan kár, hogy a zenélés öröme helyett összeszorított fogú bosszankodás lengi be a Szegedi Szimfonikus Zenekar hétköznapjait.

2473   Tejberizs • előzmény2468 2018-03-19 15:40:57

Privát üzenet ment

2472   márta 2018-03-16 15:03:06

A másik szereposztásban az ifjú Ádám Zsuzsanna, Turpinszky Gippert Béla, Réti Attila és Kiss András énekli a főszerepeket.

2471   Myway 2018-03-15 18:39:12

Lehetséges lenne, hogy a színház nem terjesztette fel PÁL TAMÁSt???

2470   zenebaratmonika • előzmény2469 2018-03-14 17:03:13

A Bál a Savoyban egy nemzetközleg jegyzett operett, rengeteg országban játszák, a zenéje csodálatos, a szövegkönyvből lehet jót is kihozni meg kevésbé jót.

2469   Tejberizs • előzmény2468 2018-03-14 16:36:22

A Színház honlapja szerint március 17-én 15 órától lesz az utolsó előadás. Az áprilisi naptár is fent van már, abban nincs Bál a Savoyban. De sok szabad nap is van még benne; nem tudni, oda miket terveznek. A májusi műsornaptár pedig még szinte teljesen üres. Szerintem nem vesztett sokat, hogy nem látta. Hétvégén összeírom a véleményemet, és jövő hét elején elküldöm privát üzenetben.

2468   zenebaratmonika • előzmény2467 2018-03-13 18:10:30

Áprilisban nem lesz már? Remélem azért meg lehet még nézni, csak nehéz lejutni Szegedre és mindig esti előadások vannak, tehát az esti vonatot se lehet elérni. A jegyek elég jól fogytak rá, remélem még műsoron marad. Milyen volt az előadás? Kikkel láttad?

2467   Tejberizs • előzmény2466 2018-03-13 09:22:08

Én voltam két előadáson, még decemberben (16. este, és 23.)

2466   zenebaratmonika 2018-03-10 11:03:36

A Bál a Savoybant látta valaki közületek Szegeden?

2465   Marzimino • előzmény2461 2018-03-10 09:44:26

Valóban ő rendezte volna. De se nem mondta vissza, nem is váltották le. Hiszen nem volt hivatalos felkérés, és szerződés sem született. Ez a valódi helyzet, mégpedig a szegedi városháza korrekt forrásától. Természetesen egy színház működésébe belefér a szereplő -és egyéb változtatás, viszont szakmailag és morálisan is kifogásolható, ha valakit nagyjából egy éven át azzal hitegetünk, hogy feladata lesz. Ez is egy példa a jelenlegi főigazgató "áldásos" tevékenységére.

2464   IVA • előzmény2460 2018-03-10 04:43:27

De az Erkel színházi vendégjáték szereposztása már fenn van a MÁO honlapján:

Ernani – László Boldizsár
Don Carlos – Kelemen Zoltán
Don Ruy Gomez de Silva – Cseh Antal
Elvira – Nadia Cerchez
Giovanna – Somogyvári Tímea Zita
Don Riccardo – Bónus Gábor
Jago – Major Attila
Karmester: Pál Tamás

2463   Heiner Lajos • előzmény2461 2018-03-09 17:55:08

Göttingerdämmerung?

2462   Heiner Lajos • előzmény2451 2018-03-09 17:52:55

Márta kutyus, hogy te milyen okos vagy! A három mondatban csak egyetlen szót kutyultál el!

2461   Búbánat • előzmény2460 2018-03-09 15:18:08

Korábbról:  Göttinger Pál rendezte volna Szegeden az Ernanit. Ezek szerint visszamondta =vagy leváltották...

2460   Tejberizs 2018-03-09 14:06:51

Felkerültek a Színház honlapjára az Ernani áprilisi előadásainak adatai

(Konkrét napi szereposztás még nincs.)

2459   nickname • előzmény2458 2018-02-16 14:53:17

Akkor nem reménykedhetünk benne, hogy Szegeden továbbra is lesznek izgalmas opera bemutatók - egy szem Don Giovanni lesz jövőre. Ezt igazán sajnálom. 

2458   -zéta- 2018-02-16 14:21:31

Barnák László az új direktor...

2457   IVA • előzmény2440 2018-02-14 19:38:33

Támogatta Barnák Lászlót a szakmai grémium - ő maradt az egyetlen színigazgató-jelölt
http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/tamogatta_barnak_laszlot_a_szakmai_gremium_-_o_maradt_az_egyetlen_szinigazgato-jelolt/2549629/

2456   -zéta- • előzmény2455 2018-02-13 09:21:33

Egy cikk a témáról...

2455   -zéta- 2018-02-13 06:47:33

Gyüdi Sándor közleménye...

 
Hírek
• A Budapesti Filharmonikus Hangversenybarátok Alapítványa (BFHA) pályázatot hirdet „A Kárpát-medence zenekultúrája a XIX-XX. század fordulóján” címmel
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Zeneakadémia karvezetés szakos hallgatóiból alakult kórus
"Karvezetés vizsgakoncert"
VIADANA: Exultate justi (örvendező zsoltár)
TILLAI: Magányban (Weöres Sándor versére)
Tolnay Melinda (ének-zene – zeneelmélet OT IV.)
ALAIN: Messe de Requiem – Sanctus
CLEMENS NON PAPA: Missa defunctorum – Agnus Dei, Communio
Enyedi Mózes (egyházzene-orgona – ének-zene OT IV.)
BECKER: Herr, erbarme dich
SCHEIN: Freue dich des Weibes deiner Jugend
Bokros Virág (egyházzene-orgona – ének-zene OT IV.)
Közreműködik: Balaska Rebeka (csembaló), Márkus Ágnes (cselló)
TOMKINS: How great delight
SCHMITT: À contre-voix, op. 104 – 5. Pour vous de peine
Velki Luca (ének-zene – zeneelmélet OT IV.)
GUERRERO: Sanctus, Benedictus
Bolyos Balázs Koppány (egyházzene-karvezetés – ének-zene OT IV.)
GASTOLDI: Cantiam lieti cantiamo
BRITTEN: Öt virágének, op. 47 – 2. The Succession of the Four Sweet Months, 3. Marsh Flowers
MOSONYI: Libera me
Szarka Tamás (kóruskarnagy MA I.)
GESUALDO: Non mai, non cangero
MENDELSSOHN: Három motetta, op. 69 – 1. Herr, nun lässest du deinen Diener in Frieden fahren
BRUNNER: Konfirmation
Márkus István (kóruskarnagy – zeneelmélet OT IV.)

18:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Faragó Laura (ének), Varga Petra (orgona)
"Bach Mindenkinek Fesztivál"
Énekek és áriák Anna Magdalena Bach Daloskönyvéből (BWV 508 - 518.)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Luka Okros (zongora)
CHOPIN: 1. (g-moll) ballada, op. 23
CHOPIN: 2. (F-dúr) ballada, op. 38
CHOPIN: 3. (Asz-dúr) ballada, op. 47
CHOPIN: 4. (f-moll) ballada, op. 52
LISZT: h-moll szonáta

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Balga Gabriella, Bakonyi Marcell (ének)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
Házigazda: Eckhardt Gábor
"Salon de Musiqze 2. - Casanova"
RAMEAU: Zoroastre – nyitány
VIVALDI: Griselda – Ombre vane
BEETHOVEN: Nyolc variáció egy Waldstein témára
MOZART: Don Giovanni – nyitány
MOZART: Madamina, il catalogo
MOZART: La ci darem la mano

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Trio Energico:
Ilosfai Csenge (hegedű), Mády-Szabó Eszter (gordonka)
Vida Mónika Ruth (zongora)
SCHUBERT: Adagio D.897 "Notturno"
SOSZTAKOVICS: c-moll trio op.8. no.1.
RAVEL: a-moll trio

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Emanuel Abbühl, Seung Eun Lee (oboa)
Spányi Miklós (orgona)
Concerto Armonico Budapest (koncertmester: Homoki Gábor, művészeti vezető: Spányi Miklós)
"Velence és London, oboák és orgonasípok…"
ALBINONI: F-dúr oboa-kettősverseny, op. 9/3
ALBINONI: g-moll szonáta, op. 2/11
ALBINONI: e-moll hegedűverseny, op. 2/2
ALBINONI: d-moll oboaverseny, op. 9/2
HÄNDEL: 3. (g-moll) oboaverseny, HWV 287
HÄNDEL: h-moll concerto grosso, HWV 330
HÄNDEL: 13. (F-dúr) orgonaverseny, HWV 295 („A kakukk és a csalogány”)

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Jan Vogler (gordonka)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
RAMEAU: A gáláns indiák - szvit
SAINT-SAËNS: I. (a-moll) gordonkaverseny, op. 33
BRUCKNER: IV. (Esz-dúr) szimfónia
19:00 : Nagyvárad
Szigligeti Színház

Operát az Operából! – Turné
PUCCINI: Bohémélet

19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Chisa Kitagawa (hegedű)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Izaki Masahiro
SIBELIUS: d-moll hegedűverseny, op. 47
SOSZTAKOVICS: 12., d-moll szimfónia, „Az 1917-es év”

19:00 : Siófok
Kálmán Imre Kulturális Központ

Teleki Miklós (zongora)
Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Deák András
MOZART: Figaro házassága – nyitány, K.492
GRIEG: a-moll zongoraverseny
MOZART: 40. (g-moll) szimfónia, K.550

19:00 : Sopron
Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központ

Jasminka Stančul (zongora)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Berkes Kálmán
BEETHOVEN: I. (C-dúr) zongoraverseny, op. 15
SCHUBERT: II. (B-dúr) szimfónia, D 125
A mai nap
született:
1930 • Stephen Sondheim, zeneszerző
elhunyt:
1687 • Jean Baptiste Lully, zeneszerző (sz. 1632)
1963 • Székely Mihály, énekes (sz. 1901)