vissza a cimoldalra
2019-09-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Opernglas, avagy operai távcső... (20302)
Társművészetek (1399)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (832)
Milyen zenét hallgatsz most? (25042)
Élő közvetítések (8124)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7212)
Pantheon (2385)
A nap képe (2153)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4381)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1352)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61894)
Kedvenc előadók (2840)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1752)
Franz Schmidt (3420)
Simándy József - az örök tenor (623)
Operett, mint színpadi műfaj (4058)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Csajkovszkij, Pjotr Iljics (nibelung, 2007-09-19 10:20:22)

 
101   pszí 2010-01-26 11:38:57
Pjotr Iljics CSAJKOVSZKIJ (1840 - 1893)

I. vonósnégyes, D-dúr, Op. 11 (1871. II.)

1. Moderato e semplice (D-dúr)
2. Andante cantabile (B-dúr)
3. Scherzo. Allegro non tanto e con fuoco (d-moll)
4. Finale. Allegro giusto (D-dúr)

Emerson String Quartet

DG CD | DDD Stereo | 1984. IV. | Studio
100   pszí 2009-12-23 19:59:15
Pjotr Iljics CSAJKOVSZKIJ (1840 - 1893)

Manfred szimfónia, h-moll, Op. 58 (1885. V. - IX.)

1. Lento lugubure (h-moll)
2. Vivace con spirito (h-moll)
3. Pastorale. Andante con moto (G-dúr)
4. Allegro con fuoco (h-moll - H-dúr)

Russian National Orchestra, Mikhail Pletnev

DG CD | DDD Stereo 44 kHz 24 Bit | 1993. XI. | Studio

Ez egy igazi zeneszerzés-technikai remekmű. Mondjuk, ez nem meglepő, és az 1890-es évekre Csajkovszkijnak egyszerűen megszűntek a korlátai, amit maga is részletesen elemez (a Diótörő komponálása előtt ír erről).
99   pszí 2009-12-23 06:44:36
Pjotr Iljics CSAJKOVSZKIJ (1840 - 1893)

18 Morceaux, Op. 72

Mikhail Pletnev

DG CD | DDD Stereo 96 kHz 24 Bit | 2004. VI. | Live

Ezek a darabok ámulatba ejtőek. Pletnev itt újra megmutatta, hogy érdemes még zongoraművészként is figyelni rá. Ilyen jól senki más nem játssza ezeket a kései Csajkovszkij-remekműveket.

Egy csokor Csajkovszkij dalaiból

Joan Rodgers (soprano), Roger Vignoles (piano)

Hyperion CD | DDD Stereo | Rec.: 1992. V. 8-10 | Studio

Nagyon szép felvétel, remekül tetten érhető ezekben is Csajkovszkij egyedülálló tehetsége.

D-dúr hegedűverseny, Op. 35

Gidon Kremer, Berliner Philharmoniker, Lorin Maazel

DG CD | DDD Stereo | Rec.: 1979. XII. | Studio

Ez is egy kivételesen szép felvétel. Újabb pompás bizonyíték a Mester páratlan alkotóerejére.
98   macskás • előzmény97 2009-08-18 23:39:19
Nekem mondod?
:))
:((
97   pszí • előzmény96 2009-08-18 23:18:35
:-(((
96   macskás • előzmény95 2009-08-18 23:15:44
Fogyókúrázom:))))
95   pszí • előzmény70 2009-08-18 23:11:36
"Kedves2macskásnak pedig nincs ízlése" - ez nem semmi megjegyzés volt. Ezért dupla-tripla adag PaLi jár...! :-)
94   tiramisu • előzmény93 2009-08-17 09:06:28
Affene! Bravo!
93   pszí • előzmény90 2009-08-16 22:19:33
Drága Tiramisu, ez rajtam ne múljék! :-)
92   nibelung • előzmény91 2009-08-15 23:36:22
Gondolom a csilláron való hintázásra.
91   macskás • előzmény90 2009-08-15 19:32:49
Te jó ég, mire?
90   tiramisu • előzmény86 2009-08-15 19:30:02
Ó, be kár!
Pedig már majdnem elkezdtem edzeni....
89   pszí 2009-08-15 17:57:16
Kedves nibelung, sokkal inkább detektálható rosszindulat a részedről, mint az enyémről. Az 1-el jelzett hozzászólásod (és az azt követő többi is) rendkívül sokat elárul (nem helyesírás tekintetében). Viszont, itt részemről is lezárva a dolog, hiszen ez a kritikán aluli hangnem, amit megütöttél nem kenyerem.
88   pszí • előzmény76 2009-08-15 17:54:56
Kedves violentino, igazából arról van szó, hogy ezektől a "balettoktól" rosszul vagyok. Nem tartom jó ötletnek (ahogyan az Anna Karenina-t sem).

A Csipkerózsika több szempontból is érdekes, érdemes megfigyelni a hangszerelést is. :-)
87   macskás • előzmény85 2009-08-15 17:32:30
Rejtett tartalékaid előbújtak:) Kétszeresen is:))
86   nibelung • előzmény85 2009-08-15 14:27:00
Nem neked gratulált.:-)
85   tiramisu • előzmény74 2009-08-15 14:17:07
Mihez?
A csillárról-ugráshoz, vagy végre felfénylő fantáziámhoz ?
:-)
84   macskás • előzmény83 2009-08-15 13:26:36
Kezdheted is. A menekülést.
83   sphynx 2009-08-15 12:20:51
Pszí és macskás, a két ízlés diktátor. Jó lesz vigyázni velük. Meneküljön, ki merre lát.
82   virius • előzmény80 2009-08-15 11:13:35
Kivéve a balettváltozatban, mert Balanchine felcserélte a harmadik és a negyedik tételt.
81   macskás • előzmény79 2009-08-15 10:08:04
Kedves nibelung,
örömmel olvastam, hogy megkövetted pszít.

Nem kifogásolta az ízlésedet, csak arra akart utalni, hogy vannak olyanok (én), akik szintén nem kedvelnek egy-két Csajkovszkij-művet. Igazából velem akart csipkelődni, ha olvastad a beírásainkat, akkor nem is csodálkoznál ezen. Ezzel nem sértett sem Téged, sem másokat, akik nem az ő véleményén vannak.

ÉLJEN CSAJKOVSZKIJ!

Barátsággal,
m
80   nibelung 2009-08-15 10:01:45
A balettzenéken kívül számos Csajkovszkij művet szeretek, de talán mégis az a-moll trió az,amitől mindig teljesen ledöbbenek , akárhányszor hallom.Nálam ez a mű is a kamarazene legnagyobbjai közé tartozik.
És még egy megjegyzés.Sosem értettem, hogy ha a Vonósszerenádra terelődött a szó, akkor valahogy mindig a keringőnél kötött ki a beszélgetés, ha kívánságműsorban kértek egy részletet, az is mindig a keringő volt. Pedig az első tétel méltóságteljes, gyönyörű melódiája (amely az utolsó tételben megint előjön) szerintem magasan a legszebb része a műnek.
79   nibelung 2009-08-15 09:44:05
A 75-ös postomban valóban a fórum stílusához méltatlan
kifejezést használtam, ezért mindenkit megkövetek, elsősorban persze pszí-t.
Mentségemül nem szolgál ugyan,de talán emberileg érthető, hogy pszí egy kis rövid posztban kifogásolta Csajkovszkij-al kapcsolatos izlésemet (hogy jön ő ehhez?), valamint két "helyesírási" hibámat. A posztja mindennek nevezhető, csak jóindulatunak nem, nyilvánvaló benne a kötekedés, mondhatnám sértegetés szándéka.A helytelen írásmód felemlegetését elsősorban annak köszönhetem, hogy nem egyezik zenei izlésem Csajkovszkijt illetően az övével.
Ennyit erről, ezt a témát részemről lezártnak tekintem.
78   Kanteletar • előzmény75 2009-08-15 07:08:41
A helyesírás nem kötekedés kérdése, utolsó felszólításod viszont meglehetősen bárdolatlan.

De maradjunk a b-moll írásmódjánál: a dúrokat nagy-, a mollokat kisbetűvel kell írni, címben is. Ennek oka, hogy más nyelvekben a dúr hangsor neve "major", azaz 'nagy', míg a moll "minor", azaz 'kicsi', utalva ezzel az első terc minőségére, mely a dúrokban nagyterc, a mollokban kisterc -- ez az egyik legfontosabb fizikai (hangtani) különbség a két hangsor között, hármashangzatukban ugyanis a másik két hang (az alaphang és a kvint) ugyanis megegyezik. Pszí tehát nem kötekedett, csak szóvá tett egy tévedést. Aki pedig erre hozzád hasonlóan reagál, az önmagát minősíti ezzel.
77   virius • előzmény76 2009-08-15 00:34:27
Majdnem született belőle balett kb. 25 éve, Fodor Antal készítette volna, aztán mégis mást koreografált meg.
76   violentino • előzmény69 2009-08-14 23:39:32
kedves pszí!Nem tudok Pikk dáma c. balettról, ugye ez csak egy kis tréfa vagy én tudom rosszul? Az Anyegin c.operája mellett játszott az Operaház egy Anyegin c. balettet is, Csajkovszkij zenére.Ha jól emlékszem Hágai Katalin táncolta Tatjana-t, és a Levél képben megjelent Anxegin is -Tatjana álmában-, nagyon ötletesen volt megvalósítva a korreográfiaÜgyesen válogatták össze Csajkovszkij szimfoniáit is a baletthez.Lehet hogy nem láttad? a Csipkerózsika nagy kedvencem.
75   nibelung • előzmény68 2009-08-14 22:53:54
Kedves pszí,

először is kinek a pap, kinek a papné.
A koncert szó elsősorban szerintem a zenei előadást(de nem szinpadi művet) jelenti,amire jegyet veszel, és nem versenyművet(bár arra is használják). Én kétségtelenül trehányul használtam magyarul az angol concerto szót, ami az angoloknál tényleg versenyművet jelent. A B-mollban lehet, hogy igazad van, de így az egész úgy néz ki, mintha kötekedni akarnál. Ebben az esetben viszont kapjad be.
74   pszí • előzmény71 2009-08-14 22:50:53
Gratulálok hozzá.
73   tiramisu • előzmény71 2009-08-14 22:16:44
Gyér fantáziámmal ez sohasem jutott volna eszembe!
Ugrás a csillárról, á la Káma Szútra ! :-)
72   macskás • előzmény71 2009-08-14 21:34:51
:)
A vattacukorról se feledkezz meg, és az andalító lassú tételről:))))))
71   nibelung 2009-08-14 21:29:24
A b-moll zongoraversenyt vizuálisan úgy tudnám leginkább elképzelni, hogy a zongorista az elején a csilláron hintázik, a belépésnél meg onnan ugrik rá a zongoraszékre, illetve a billentyűkre.
70   macskás • előzmény68 2009-08-14 18:50:00
Nibelung keverék:)
Kedves2macskásnak pedig nincs ízlése:))))
69   pszí • előzmény56 2009-08-14 18:41:39
A Pikk dáma című baletthez mit szólsz?

A balettjei szerintem is felülmúlhatatlanok. Csajkovszkij zsenialitása, páratlan forma és stílusérzéke itt mutatkozik meg leginkább. A Csipkerózsika például már alkotóereje teljében mutatja a Mestert, egyfajta csúcsot képvisel az életműben (ahogyan persze a Diótörő is, és igazából ebből az időszakból már szinte minden). Ekkora eljutott végre arra a pontra, hogy olyan zenét írt, amilyet csak akart, megszűntek az őt sokáig gyötrő korlátok. az utolsó évben olyan érdekes és nagyszerű dolgokat tervezett, mint például egy kétzongorás koncert, gordonkaverseny, fuvolaverseny, egy új balett stb. Kár, hogy ezeket már nem tudta megvalósítani.
68   pszí • előzmény55 2009-08-14 18:35:20
Kedveskétmacskás pedig sem a balettjeiért, sem a zongoraversenyeiért nem rajong - csak a szimfóniákért és a hegedűversenyért.

Ennél is érdekesebb számomra, hogy a koncertjeit (nem concerto, és a bé-moll kis b, azaz b-moll) nem igazán kedveled, a balettjeit pedig igen.
67   Kanteletar 2009-08-14 17:37:35
Szerintem Csajkovszkijt igazán jól csak oroszok (vagy orosz zsidók) tudnak játszani. Minden más előadásból hiányzik valami, amit jobb híján "orosz léleknek" szokás nevezni. Ez számomra valami olyasmi, mint hogy Bartókot meg leginkább magyaroktól szeretek hallgatni, Lisztet pedig nekem ne játsszon nő. Nem sovinizmus egyik sem, egyszerűen így szoktam autentikusnak érezni az előadást.

Más felvetés, de némileg kapcsolódik a témához: a XIX. századi orosz szerzők közül miért hanyagolják/hanyagoljuk el annyira Glinkát? A Tubuson is alig-alig van fent darabja, az is főleg a Ruszlán és Ludmilla nyitánya. Pedig rengeteg zseniális művet írt, személy szerint nagy rajongója vagyok! Szívesen látnék egy külön fórumot, mondjuk, orosz szerzők címmel...
66   Heiner Lajos • előzmény63 2009-08-14 13:10:37
Nem túl sok muzulmán jó hegedűs neve jut most épp az eszembe...:-)
65   violentino • előzmény62 2009-08-14 13:07:12
yeees! :)
64   violentino • előzmény61 2009-08-14 13:06:46
:)))))))))
63   nibelung • előzmény62 2009-08-14 13:03:31
Fő, hogy zsidó legyen :-))
62   Heiner Lajos • előzmény60 2009-08-14 12:56:27
Gondolom, Christian Ferras.
Nem szeretem ezt a felvételt.
Heifetz, vagy Rabin kell ide.
61   macskás • előzmény59 2009-08-14 12:36:19
A violin és a Valentino keveréke:)
60   nibelung • előzmény59 2009-08-14 12:19:13
Heiner-t vszeg a neve érdekelte volna.
59   violentino • előzmény57 2009-08-14 11:08:30
ó, igen. Akad hegedűs is. :)
58   violentino • előzmény57 2009-08-14 11:01:32
?
57   Heiner Lajos • előzmény54 2009-08-14 10:51:37
Akad esetleg a felvételen hegedűs is?
56   violentino • előzmény55 2009-08-14 10:46:36
Legkedvesebb zeneszerzőem Csajkovszkij.:) Ma egy kis hegedű-zenére vágytam, így meghallgattam. A balettjeit imádom én is, nem lehet velük betelni, szerintem felülmúlhatatlanok. (Ott van például az Anyegin című balett, zenéje mindig rabul ejt ott motoszkálnak a dallamok a fülemben.) :)
55   nibelung • előzmény54 2009-08-14 10:08:04
Bár nagyon szeretem Csajkovszkijt, de a nevesebb concertoi nem "jönnek be" nálam: sem a hegedűversenyéért, sem a B-moll zgversenyért nem rajongok túlságosan. Bezzeg pl. a balettjeit imádom.
54   violentino 2009-08-14 09:00:09
Csajkovszkij: D-dúr hegedűverseny
Berliner Philharmoniker
Herbert von Karajan
53   macskás • előzmény52 2009-03-22 19:49:10
http://imslp.org/wiki/Special:Search?fulltext=Search&search=swan+lake

Könyvtárban nem nézted meg?
52   partitúra 2009-03-22 18:58:01
Valaki nem tudna írni egy oldalcímet, ahol Csajkovszkij Hattyúk tava című balettjének kottaváltozatát megtalálnám? Nagyon megköszönném!
51   Sesto 2008-11-07 18:30:29
Csajkovszkij, Pjotr Iljics

- piano recital -

* Valse, Op. 40, Nr. 9
* Deux morceaux, Op. 10
* Dumka Op. 59
* Méditation, Op. 72, Nr. 5
* Valse-scherzo Nr. 1, Op. 7

etc.

Ayako Uehara - piano

(EMI 2003)
50   Sesto 2008-11-07 15:28:09
Csajkovszkij, Pjotr Iljics - Zongoraverseny Nr. 1., b-moll op. 23

Ivo Pogorelich - piano
LSO - Claudio Abbado

(Deutsche Grammophon - live - 1986)

49   pszí 2008-11-06 15:53:47
115 éve ezen a napon halt meg Pjotr Iljics Csajkovszkij, minden idők egyik legnagyobb zeneszerzője.
48   Búbánat 2008-06-02 22:58:21
Szerda, 18 - 19 óra között, a Bartókon

Csajkovszkij: Anyegin

Az operaházi bemutatóról Kovalik Balázs rendezővel és Kovács János karmesterrel beszélget Győri László

Szerkesztő: Katona Márta
47   janomano • előzmény41 2008-02-25 23:34:09
\"Bizáncba látogató honfoglaló eleink\"

Ez jó! :-DDD
46   virius • előzmény41 2008-02-25 23:14:57
Ott voltam február 16-án, felejthetetlen élmény volt. Még az is belefért, hogy a szertartás után másik szerző művét, Rachmaninov Ave Mariáját (Bogorogyice gyevo) adta elő a kórus.
45   Sesto 2008-02-25 08:09:00
P.I. Tschaikowsky - Nußknacker-Suite, op. 71a, Dornröschen. Ballett, op. 66 (Auszüge), Schwanensee. Ballett, op 20 (Auszüge)

Philadelphia Orchestra, Eugene Ormandy

(Sony 1996)
44   Búbánat • előzmény43 2008-02-12 09:04:43
Thank you...
43   -krl- • előzmény42 2008-02-12 08:54:32
Én meg kicsit összébb. :-)
42   Búbánat • előzmény41 2008-02-12 08:50:43
Sorry, a rendszer kissé \"szétdobta\"
41   Búbánat 2008-02-12 08:49:40
Szent Liturgia keretében MAGYARORSZÁGON ELŐSZÖR hangzik el Csajkovszkij: Aranyszájú Szent János Liturgiája c. kórusciklusa 2008. február 16-án, szombaton délelőtt 10 órai kezdettel a Petőfi téri Nagyboldogasszony Magyar Orthodox Székesegyházban (1052 Budapest, V.kerület, Petőfi tér 2.)

A Szent Liturgiát bemutatja:
Hilarion
Bécs és Ausztria püspöke,
a Magyar Orthodox Egyházmegye kormányzó főpapja,
valamint a Magyar Orthodox Egyházmegye papsága

Protodiakonus: Viktor Silovszkij

Csajkovszkij kórusciklusát a Schola Cantorum Budapestiensis és a Szent Efrém Férfikar énekli
Vezényel: Bubnó Tamás

Aranyszájú Szent János (335-407) Konstantinápoly érseke volt. Szent és Isteni Liturgiájának ősiségéhez nem férhet kétség, hiszen a Bizáncba látogató honfoglaló eleink már ugyanazt a liturgikus szöveget hallhatták görögül, mint Csajkovszkij ezer évvel később az orosz templomokban – egyházi szláv nyelven…

Idézet Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) Nagyezsda von Meck-hez küldött leveléből:

„ Állandóan csak a Misével foglalkozom. Aranyszájú Szent János Liturgiája egyike a valaha létrejött legnagyszerűbb műalkotásoknak. Szombatonként egy öreg templomba belépni, állni a tömjénillatú félhomályban, s elmerengeni azokról a bizonyos - állandóan vissza-visszatérő – kérdésekről: mivégre, mikor, hová és miért. Majd a kórus énekére eszmélni, belemerülni, hagyni, hogy belülről átjárjon a zene, amikor a Királyi Ajtó kinyílik, s felhangzik: ’Dícsérjétek az Úr nevét…’ – óh, hogy szeretem én mindezt! Ezek életem legörömtelibb pillanatai közé tartoznak…” (ford.: Bubnó Tamás)

Szeretettel várunk minden érdeklődőt!

A belépés díjtalan, adományokat elfogadunk a templom javára
40   Hangyász • előzmény34 2008-02-06 12:48:53
Nagyon jó ötlet volt. A tele ház láttán arra a következtetésre jutottam, hogy az érdeklődők a magas jegyárakat nem tudják megvenni, viszont 1000 Ft-ot (egy mozijegy is több) szívesen áldoznának egy teljes koncertre. Csajkovszkij VI. szimfóniája a hülye közönség tesztje. Ha valaki ismerkedni kezd a komolyzenével, hallgatói pályafutásának igen korai stádiumában bele kell ütköznie ebbe a remekműbe és tudnia, hogy a lényeg a nagy csinnadratta után jön. Ergó jó néhányan csak úgy betódultak, ami örvendetes, de hát azért...
Ahogyan Bayreuthban Mikisch (és mások) zongorás előadásai a jegy nélkül maradtak pótfesztiválját jelentik, úgy itt az volt az operafilmek vetítése. A \"rendezői színház\" diktatúrájának korában üdítő volt látni a 18. század elején és végén, a librettó szerinti időben játszódó Mazeppát és Pikk dámát. Nem az elmegyógyintézetben/a Néva hídja alatt/ az atomháború után a madáchi eszkimó szintjére süllyedt emberek adták elő, legalábbis oly sok rendező hóbortjával ellentétben. Hajrá Gergijev!!!
Nagyon hiányzott a b-moll zgv. és a MANFRÉD. Érthető, miért jött a végére a BFZ, avagy lásd a klasszikus viccet az újoncok céllövészetéről.
39   frushena 2008-02-06 07:49:53
Siker a Csajkovszkij-maraton
38   macskás • előzmény37 2008-02-04 22:55:12
következő
37   bermuda • előzmény36 2008-02-04 20:43:02
Melyik év febr.28??
36   macskás • előzmény34 2008-02-03 20:27:41
Dvorák, febr. 28.
Igazad van, a Markov nekem nagyon tetszett
35   Estelle 2008-02-03 20:03:24
A dalokon én is ott voltam. Nekem a dalok nagyon tetszettek, különben is nagy rajongója vagyok a daloknak, de egy-két kivétellel (Musszorgszkij, Sosztakovics), orosz dalokat alig hallani nemzetközi porondon is.
Nekem az egész operásnak tűnt. És sokat ront a közönséggel való kapcsolaton a kottaállvány is.
Alig van itthon dalénekes, nálunk sajnos kiveszőben van ez a műfaj, amely tőlünk nyugatra most éli reneszánszát.
34   Cickány 2008-02-03 19:49:02
A 11 koncert közül kilencet ültem végig, és nagyon sajnálom azt a kettőt, amelyikre nem mentem be, de kellett egy kis friss levegő. Összességében ugyanakkor nagyon élvezetes és változatos volt a program, a helyszínek és a zeneművek típusainak váltogatásával. Remek kezdeményezésnek tartom a „maraton” műfajt. Először is köszönet a ritka nagyszerű élményért a szervezőknek. Másodszor, két apró javaslatom lenne a továbbiakkal kapcsolatban. Célszerű lenne talán a mini-maraton bevezetése gyerekeknek, hogy a pianókban ne azt kelljen hallani, hogy „mikor lesz már szünet” vagy „hol a csokim”. Ezt egyáltalán nem rosszindulatú megjegyzésnek szánom, ellenkezőleg. Nagyon fontosnak tartom a gyerekek zenei nevelését, valamint azt, hogy megtanítsuk őket arra, hogy hogyan kell ilyen helyeken viselkedni. Nem ártana persze néhány felnőttnek is a viselkedésből továbbképzést tartani. (Divat úgyis manapság az élethosszig tartó tanulásról beszélni.) Nagyon jó lett volna, ha a maraton első száma nem mobilcsörgéssel indul. Ez a VI. szimfónia első néhány taktusánál különösen megrázóan hat. További javaslatom lenne egy nemzetközi maraton, mondjuk négyévente. A közbeeső évekre van itthon is sok kiváló együttes. Ezt bizonyította ez a maraton is.
Néhány szubjektív részlet.
11 óra: VI. szimfónia, Pannon Filharmonikusok, Hamar Zsolt. Mobilcsörgés, tételek között többnyire taps, a harmadik után bravó, tapsvihar. A nap végén értettem meg, hogy miért ezzel a számmal indult a program. Jó indítás volt, de csak jó. Nem csúcs.
12 óra: Zongora-hegedű darabok, Ivanyickaja, Danyilova. Ivanyickaja fantasztikus átéléssel, de mindenféle fölösleges manír nélkül játszotta a zongoradarabokat, a lelkesedése és átszellemültsége szerintem nem csak engem ragadott magával.
13 óra: Olasz Capriccio, Rómeó és Júlia nyitányfantázia, Magyar Telekom zenekar, Kovács János. Remekül irányított zenekar, kiváló darabok, jó teljesítmény.
15 óra: Melankolikus szerenád, D-dúr hegedűverseny- Alexander Markov, MÁV szimfonikusok, Gál Tamás – Egy jó hegedűs (de azért nem Vengerov méretű), és kicsit eklektikus zenekar. Kinézetre is, hangzásra is.
16 óra: a nap egyik fénypontja, Aranyszájú Szent János liturgiája, Schola Cantorum Budapestiensis, Szent Efrém Bizánci Férfikar, Bubnó Tamás. Másodszor hallottam Bubnó Tamás csapatát életemben, és újra elbűvölt. Első alkalommal, sok-sok éve a Zeneakadémián, az Énekes Iskola gyerekei adtak elő – többek között- egy ausztrál gyermekoperát, amely aztán évekig a telefonom csengőhangja volt. Lehetne most sok mindent írni az együttzenélés öröméről és egyebekről. A lényeg ezen a tegnapi hangversenyen is a fantasztikus professzionalizmus volt, amely egyházzenén keresztül még jobban megérinti az embert. A tökéletes együtt indítások és befejezések, amikor nem lóg ki hang a kórusból (pedig egyéni csúcsok itt is lehetnének, gondolok az egy-két alkalommal szólót éneklő basszusra), mind-mind hozzátett az élményhez. Elgondolkodtam azon, hogy miért is nem a nagyteremben volt ez a program.
17 óra: V. szimfónia, Danubia Zenekar és Héja Domonkos helyett Kovács László vezényelt. A három szimfónia közül, mint mű, ez tetszett legkevésbé, viszont a zenekart második helyre tenném a maratonon szimfóniákat előadók között.
19 óra: a nap másik csúcspontja: Vonósszerenád, Változatok egy rokokó témára – Fenyő László, Budapest Vonósok. A Vonósszerenád nyilván szerencsés darab, Fenyő László viszont egy igen szerencsés választás. Lehet, hogy ő lesz a csellista, aki Perényi Miklós nyomdokaiba tud lépni?
20 óra: dalest, Cserna Ildikó, Anatolij Fokanov, Virág Emese. A nap csalódása volt számomra. Nagy Fokanov rajongó vagyok (igaz, Leo Nuccit, Sherrill Milnest és Renato Brusont azért jobban szeretem), Cserna Ildikót is láttam már remek Aidaként, de ez a blokk most nem nagyon tetszett. Cserna Ildikó éneklésére nem lehet panasz (azt leszámítva, hogy az orosz szövegmondásából egy árva szót sem értettem), bár nagy hang egy ekkora terembe. Fokanov viszont indiszponáltnak tűnt, főleg a magasabb regiszterekben csúszkált, préselt. De őszintén megvallva, maguk a dalok sem tetszettek. Feltehetően a közönségnek sem, mert elég sokan – nem éppen dicséretes módon - a dalok közben is kimentek. Elgondolkoztam, hogy miért nem opera áriák kerültek ebbe a blokkba. Anyeginként azért Fokanov is másként állt volna helyt.
21 óra: IV szimfónia, BFZ, Fischer Iván. A nap fénypontja (a három közül az első számú), a hangverseny méltó módon koronázta meg a nap eseményeit.
Alig várom a következő maratont, és már készül a tipplistám is. Schubert, vagy esetleg Schumann? Vagy esetleg Brahms? Bárki lesz, ott leszek. És addig is ez a tegnapi nap megmarad szép emléknek.
33   -zéta- • előzmény30 2008-02-03 12:21:32
Nem, sajnos :-(
32   Estelle 2008-02-03 10:27:19
Én 7 előadást hallgattam végig tegnap. Az élmények finom-vegyesek. A méypont számomra délután volt, amikor néha az volt az érzésem, hogy a zenekar teljesen szétesett a hegedűs kíséretében. A csúcs a BFZ volt, csak sajnálni tudtam, hogy nem velük hallottuk a 6.-at is. A liturgiáról sajnos lemaradtam, mert már nem volt jegy.
31   Hangyász 2008-02-03 09:34:58
A BFZ-t és Fischert rég hallottam ilyen jó formában.
Egyébként ahogy Bayreuth-ban mondják Mikisch előadásairól, hogy az a jegy nélküliek fesztiválja, itt a 3 operafilm vetítése tekinthető annak. (A MÁO vezetése elgondolkodott azon, hogy a MAzeppát tudtommal sohasem játszották Mo.-on?)
30   macskás • előzmény29 2008-02-03 09:16:05
Te is ott voltál?
29   -zéta- • előzmény27 2008-02-03 08:20:48
16-án délelőtt 10-től a Petőfi téri templomban újra előadják - mise keretében...
28   virius • előzmény27 2008-02-02 23:30:53
Azt meghiszem!
1) ez a pravoszláv liturgia, ez IS Csajkovszkij és nálunk még nem játszották.
2) a Fesztiválszínház befogadóképessége véges.
27   macskás • előzmény26 2008-02-02 23:25:13
Most jöttem haza, végig ott voltam. Vegyes benyomások, szuper telt ház, Bubnóékról kiküldtek egy csomó embert, nem volt hely.
26   bermuda • előzmény25 2008-02-02 22:49:06
Kritikát ne várj tőlem, nem vagyok zenész.
A ma hallgatott műveket szivesen felsorolom:
6.szimfónia-Pannon Filharmonikusok-Hamar Zsolt
Olasz capriccio
Romeo és Júlia nyitányfantázia
Telekom szimf. zenekar-Kovács János
Irina Ivanyickája és Danyilova Galina zongora, hegedű hangversenye:
Csak kiragadva:
Melankólikus szerenád,
Románc op.5
Meditácio op.72
5/4-es keringő

Teljesen telt ház, remek hangulat, nagy élmény.
25   virius • előzmény24 2008-02-02 22:29:09
Na, akkor oszd meg velünk is az élményedet! Mely művek, melyik karmester stb.
24   bermuda • előzmény23 2008-02-02 22:25:32
Voltam az első felén, nekem óriási élmény volt, imádom a Maestrot:-)
23   virius 2008-02-02 22:11:16
Hát az meg hogy lehet, hogy mindenki figyelmét elkerülte a mai Csajkovszkij-maraton a Müpában?!
22   zsoly • előzmény21 2007-09-21 12:15:54
Igen-igen, a vonósoknak csak úgy tépni kell pl. a tremolókat! :)
Lejobb vagy nem, nekem mindenesetre a kedvenc Csajkovszkim :)) Az összes tételével együtt.
21   Sipi • előzmény18 2007-09-21 11:53:49
Nekem meg az tetszik, ahogy begyorsul a végére. Szinte hisztérikus lesz, persze nem minden felvételen. Állítóag az első előadás után Csajkovszkij azt mondta, hogy eddig ez a legjobb műve.
20   Hangyász • előzmény13 2007-09-20 14:14:09
Neked kell eldöntened. A kérdéses lemezt gyűjteményem képzeletbeli dicsőségtáblájára is feltenném. Argerich, Kremer és Maisky e Tokióban éllőben felvett koncerten csodálatosat produkál fórumunk tárgyának triójában ugyanúgy, mint Sosztakovicséban is. A ráadásul adott Kiesewetter pedig posztmodern főhajtás Pjotr Iljics előtt.
19   sphynx • előzmény15 2007-09-20 00:07:21
\"A Csajkovszkij b-moll zongoraverseny híres első tétele egy nőről szól. Olyan banális, hogy sírni tudnék tőle. Egy telt harmincas szőke szépség végigvonul a báltermen, és sikert arat.\"
18   zsoly • előzmény16 2007-09-19 23:39:23
Éljen a 4. szimfónia! :) És éljen a 4. tétel, a kedvencem belőle az üstdobcsapás a bevezető vonósfutamok után. :)
17   Andris 2007-09-19 23:34:06
Nagyon-nagyon szép a Rómeó és Júlia bevezetője. Múltkor gondoltam bele (miután megnézegettem a partitúrát), hogy ez a bevezető pont azért ennyire szép és méltóságteljes, mert az utolsó akkordon kívül egyikben sincs módosított hang, ez az utolsó is egy 5. fok, amihez így, vezetőhanggal együtt van hozzá szokva az ember füle. Csodás!
16   Andris 2007-09-19 23:26:25
Végre, Csajki-topik :) .
Nagy kedvencem a 4. szimfónia 4. tétele: jó kis zúzda :D .
15   kobzos55 2007-09-19 16:54:08
Ha már Kimernya 121 kedvéért elővettem a Goldbeck könyvet, egy \"bájos\" idézet a Csajkovszkij rajongóknak:
\"...Csajkovszkij b-moll zongoraversenye ... viszonteladói romantikájával és népkonyha-virtuozitásával...\"
14   zsoly 2007-09-19 15:04:17
Ha már Csajkovszkij és esett szó balettről is.
Szeptember 28-án lesz a Szegedi Kortárs Balett bemutatója Szegeden, a Hattyúk tava, természetesen élő szimfonikus kísérettel (kortársékra ez ritkán jellemző, bár pl. Mozart Requiemet is csináltak már kórussal/szólistákkal és zenekarral, pazar volt). Juronics Tamás nyilatkozata szerint az együttes még sosem állt olyan közel a kortárs balett fogalmához, mint ezzel a produkcióval. Egyébként 20 éves jubileumukat ünneplik az előadással.
13   nibelung • előzmény12 2007-09-19 13:58:49
Jaj, azt elfelejtettem, pedig nagyon szeretem! Feltétlenül helye van a top 10-emben. De mit dobjak ki?
Az én CD-men Lev Oborin,David Ojsztrah és Szvjatoszlav Knusevitszkij játszik.
12   Hangyász 2007-09-19 13:47:55
Az a-moll triót senki sem szereti? Én speciel rajongok érte.
11   zsoly • előzmény10 2007-09-19 13:42:15
Igen, Csipkerózsika! Én is nagyon szeretem. A 90-es években láttam a MÁO-ban, mellettem egy francia lelkendezett, hogy EZ EGY BALETTELŐADÁS volt, hetekkel azelőtt látta Párizsban, és azt ecsetelgette, hogy a párizsi messze elbujhatott a mienk mögött. :)
10   nibelung • előzmény7 2007-09-19 13:21:48
Igen,most már nekem is leesett.CD-n van meg nekem, és ott Sleeping Beauty a címe, amit én magyarra lefordítottam.Hallottam már Csajkovszkij Csipkerózsika című művéről(amelyet enéven sohasem hallottam), de nem ugrott be nekem, hogy ugyanarról van szó.
9   kobzos55 • előzmény8 2007-09-19 13:02:38
akkor pláne nem értem :-)))
8   Semmelweis • előzmény7 2007-09-19 12:59:14
szemmel láthatóan a zenéjét szereti, nem a címét...
7   kobzos55 • előzmény1 2007-09-19 12:57:00
Kedves niebelung, már ne vedd zokon, de a Sleeping Beauty az bizony magyarul Csipkerózsika!
6   Búbánat • előzmény0 2007-09-19 11:01:33
Íme az én kedvenc műveim (Nem tükröz érték sorrendet.)

1. 1812 – Nyitány
2. Anyegin
3. Diótörő
4. B-moll zongoraverseny, No.1
5. Vonósszerenád
6. 6. szimfónia, h-moll,\"Patetikus\"
7. Csipkerózsika
8. Hattyúk tava
9. D-dúr hegedűverseny
10. Mazeppa
5   nibelung • előzmény4 2007-09-19 10:54:12
1. Bach
2. Mozart
3. Beethoven
4. Schubert
5. Wagner
6. Brahms
7. Csajkovszkij
8. Haydn
9. Händel
10. Schumann

Bartókot nagyon szeretem, de hát vannak mások, akiket még jobban.
4   Semmelweis • előzmény0 2007-09-19 10:41:53
Na, akkor mostmár lássuk azt a 10 általad legnagyobbnak tartott szerzőt!
3   Semmelweis • előzmény0 2007-09-19 10:40:50
Szegény Bartók... nálad nincs az első 10-ben se...?
2   Semmelweis • előzmény1 2007-09-19 10:35:30
ja... hát ugye, ki, mit hallgat inkább...
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Meláth Andrea tanszékvezető növendékei:
Topolánszky Laura, Fenyvesi Gabriella, Erdős Róbert, Gulyás Bence, Katoh Hiroko, Finszter Eszter, Tuznik Natália, Alter Katalin
Harazdy Miklós, Szabó Ferenc János (zongora)
Schubertiáda - A dal mint műfaj különböző korokban - Zenés, prózai este zeneakadémistákkal

19:30 : Budapest
Budavári Mátyás-templom

5 éves az Örökifjú Zenebarátok Kórusa
Pitoni, Arcadelt, Praetorius, Mozart, Miskinis, Kodály, Kayamar művei

19:30 : Budapest
BMC Koncertterem

Ligeti Ensemble & Concerto Budapest & Rácz Zoltán
ELLIOTT CARTER: Two Controversies and a Conversation
ELLIOTT CARTER: Klarinétverseny
CHARLES IVES: III. (The Camp Meeting) szimfónia
A mai nap
történt:
1966 • A Lincoln Centerbe költözött a Metropolitan Opera House
született:
1098 • Hildegard von Bingen († 1179)
1887 • Nadia Boulanger, zeneszerző és tanár († 1979)
elhunyt:
1782 • Farinelli (Carlo Broschi), kasztrált énekes (sz. 1705)
1977 • Maria Callas, énekes (sz. 1923)