vissza a cimoldalra
2018-08-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61014)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2282)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4053)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11286)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7342)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1464)
Franz Schmidt (3166)
Birgit Nilsson (36)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (983)
Erkel Színház (9452)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (302)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (155)
A nap képe (2077)
Pantheon (2243)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6677)
Opernglas, avagy operai távcső... (20129)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (756)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4330)
Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (93)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2837)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (Momo, 2007-07-07 23:27:08)

     
92   Ardelao 2018-08-09 10:59:04

43 évvel ezelőtt, ezen a napon hunyt el Dmitrij Dmitrijevics SOSZTAKOVICS (1906.09.25.-1975.08.09.), orosz zeneszerző és zongoraművész, egyike a 20. század legjelentősebb komponistáinak.

Képtalálat a következőre: „sosztakovics”

Rá emlékezve életéből idézem életének egyik nem éppen kellemes epizódját:

„[…] Sosztakovics „Lady Macbeth” című operája talán a legjobb új-orosz opera. A mű már-már a teljes siker felé haladt, amikor az egyik előadáson Sztálin is megjelent és az operáról így nyilatkozott: «Azért, mert itt órákon át ordítoznak, ez még nem opera!» Másnap a sajtó egyöntetűen állást foglalt Sosztakovics ellen. Többek között így írtak: «A Sztravinszkij által elkezdett nyugati zene, bomlasztó-bűzlő hatása jelentkezik e műben.» Sosztakovicsot kiközösítették és csak három év múlva kapott „kegyelmet.” […]”

(Falk Géza: „Csajkovszkij különös élete” című könyvéből. Budapest, 1940.)

Shostakovich: Lady Macbeth of Mtsensk - Suite - Orchestre de Paris/Rostropovich (2006)

91   Héterő • előzmény88 2018-03-12 12:29:47

A cseh szótár meghatározása:
                        újezd, -u m. (6. j. -u, -ě)
1. hist. (za feudalismu) větší soubor polností;
       panství s polnostmi několika obcí:
         (pánům) od králů darovány ú-y na hranicích zemských (Nov.);
       v místních a pomístních názvech: Kamenný Ú., Trněný Ú. aj. obce v Čechách;
         Ú. ulice na Malé Straně v Praze
        {Az irigylésre méltó Dr. H.L. a környékbeli étteremben is pusztított sört.}
2. veř. spr. (dř.) menší správní obvod (zahrnující několik obcí):
        ú-y o průměrném počtu pěti obcí (Lid. nov.);
        škol. školní ú. (dř.) obvod přesahující území školní obce
3. hist. (v předrevolučním Rusku) část gubernie: gubernie dělící se dále na ú-y (Šus.)
4. voj. samostatný správní obvod na území výcvikových prostorů

Itt egy szépen illusztrált cikk, ami érdemes a figyelmedre, a szó orosz értelmezés-változásairól szól.
Провинциальные губернии, уезды России, уездный быт стали предметом сатирического изображения в известнейших произведениях писателей 19 века – поэма «Мертвые души», пьеса «Ревизор» Н. В. Гоголя.

90   ladislav kozlok • előzmény89 2018-03-12 12:04:34

Na zdravíčko pane Doktor. A já ted spěchám na vlak,  Ať žije nejlepší madarská dramatická sopranistka Georgina Lukács ! 

89   Heiner Lajos • előzmény88 2018-03-12 11:28:08

Es ha leszall az ember mondjuk a 9-es, vagy 12-es villamosrol Ujezd megallonal, talal egy Svejk ettermet - remek vaddisznoeteleket kapni, bar mostanaban a kiszolgalas kisse udvariatlan lett.

88   ladislav kozlok • előzmény86 2018-03-12 11:13:05

Môj milý priateľ Hétero,

Az Ostravai opera eloadta Sosztakovics operaját ilyen címmel - Lady Macbeth Mcenského újezdu. Ez pontos fordítás. A  cseh nyelvben van olyan szo, hogy újezd. Kb. azt jelenti mint az oroszban. Csehországban a kozépkorban így nevezték a legkisebb kozigazgatási egységet - 5 falu/1 újezd.

A szlovák nyelvben llyen szo nincs.  

 

87   ladislav kozlok 2018-03-07 05:12:51

Koszonom szépen ezt a részletes elemzést.

86   Héterő • előzmény85 2018-03-07 02:46:40

Az egymásról kritika nélkül másoló, adataiban eltérő "tudományos-művészeti" cikkek a Lady esetében is megdöbbentő számossággal bírnak.
Az egyik "jónevű" forrás egyenesen két külön operának nevezi, az első változatnál a címet Lady helyett Ledynek írja, a bemutató dátumát elszúrja, a második változat bemutatóját lehetetlen időpontra teszi: a többéves eltiltás idejére.

A szerző akaratát respektálni illene, írod. Láttuk, hogy mindkét címváltozat szerepelt már 1934-ben. Hogy 1956-ban, a XX. kongresszus évében számított-e a szerző akarata, annak megértéséhez tudni kell, hogy Mólatov (Молотов) elvtárs - a mi Aczél György/Appel Henrik elvtársunk ottani megfelelője - magához rendelte Sosztakóvicsot, majd bizottságot állíttatott föl az opera előadhatóságának eldöntésére. A darabot és a szerzőt a kultuszminisztérium mamelukjai persze - egyhangúan szavazva - alaposan elkaszálták.

Érdekesség, hogy a két zenei változat mellett négy (!) szövegváltozat ismert. Shakespeare csak a turgenyevi utalás miatt jelenik meg a címben, azaz valójában az operának semmi köze a Lady Macbeth - történethez; a leszkovi vonalat követi ugyan, de van nagyon egy lényeges eltérés: az operában szimpátiát érzünk egy sorozatgyilkos iránt! Mint Bonnie és Clyde vagy A keresztapa esetében. Leszkov egyszerű elbeszélése az operában torokszorító drámává sűrűsödik, minden egyes szó fontos - vagy éppen vicces, ahol éppen az kell. Remekmű! Igazi remekmű!

Kérdésedre, milyen címet adnék: az eredetit. A szlovák cím, az Orosz Lady Macbeth sokkal jobb, mint a K.I. Megkockáztatom, hogy a Molnár Lujza is felkapottabb lenne, ha megmaradt volna az eredeti, schilleri cím: Kabale und Liebe (Ármány és szerelem). Az "orosz" szó sajnos kissé félrevezető, mert nem az a lényeg. Ötleted, a "vidéki" L. M. nagyon jó, csak abból meg az oroszság hiányzik. Az én javaslatom Lady Macbeth Mcenszk megyében / megyéből lenne, esetleg Mcenszk-megyei Lady Macbeth.

85   ladislav kozlok • előzmény84 2018-03-04 14:31:46

Kedves Hétero, amikor Kovács Jánosnét említetett, abbol arra kovetkeztettem, hogy nem vagy megelégedve a Jekaterina Izmajlova címmel. A feldolgozást 1962-ben mutatták be Moskvában. Ezt kellett volna írnom. 

Ma   mind a két feldologozást játszák, az eredetit gyakrabban. 

Akkor mélyen tisztelt Hétero, milyen legyen a helyes cím?  Vidéki Lady Macbeth ? netán Orosz Lady Macbeth ?/ 1935 Pozsonyban Ruská lady Macbeth néven ment/

84   Héterő • előzmény83 2018-03-04 12:19:15

Az egyébként mélyen tisztelt Pan Kozlok ezúttal páros lábbal hágott zsenge lelkem kényes csipkéire. :-)
Méghogy nem respektálom a szerzői akaratot!
Hiszen legfőbb célom éppen az: betartani-betartatni a szöveghűséget.
Súlyos vádja azonban téves ismeretek nyomán született.

Az 1. alatti állításokkal szemben a szerző az operát
nem dolgozta át 1962-ben és nem nevezte át akkor Jekatyerina Izmajlová-nak.
(Továbbá semmi köze a dolognak a sztálini tiltáshoz. A második változat helyes időpontja egyébként 1956.)

Az opera (Леди Макбет Мценского уезда) 1930 - 1932 között készült és
1934. január 22-én mutatták be Leningrádban (Малый театр оперы и балета).
Mindössze két nap múlva, 1934. január 24-én már színre került
                        Катерина Измайлова címmel
Moszkvában a hosszúnevű színházban (в Музыкальном театре им. В. И. Немировича-Данченко). A "második redakció", az átdolgozás csak 22 év múlva esedékes.
Később persze hamis legendákat és szokásjogot emlegetnek a változatokkal kapcsolatban, így takargatván a korábbi tévedést.

A 2 ponthoz:
Nyikoláj Szimjónovics a cím megválasztásakor némi iróniával Turgenyev egyik 1849-es elbeszélésére utalt: Гамлет (Hamlet) Щигровского уезда (az Egy vadász feljegyzései ciklusból). Az уезд szó elemzők szerint a városoktól való távolság miatti kulturális szakadékot idézi (v.ö. a főhősnő szavaival: Nem tudok én írni-olvasni, könyvet a férjem sem olvas.)

A 3. ponthoz:
talán nem volt egyértelmű a kormányzóság - megye - járás szerinti felosztás, ezért ajánlom az alábbi cikkeket:
Губернии, уезды и волости - Közigazgatás Első Pétertől a szovjethatalomig

 - что такое волость и уезд -

Леди Макбет

83   ladislav kozlok • előzmény82 2018-03-04 08:33:35

Kedves Hétero, most az egyszer ne egészen értelek Veled egyet.                              1. Sosztakovics ezt az operát 1962-ben átdolgozta. Es elnevezte Jekatyerina Izmajlova-nak. Ezt respektálni kellene.

2. Nekem A Kisvárosi Lady  Macbeth-tel van bajom.                                                  3. Az opera eredeti változata Nikolaj Leskov novellája alapján készult -  Ledi Makbet   mcenskogo ujezda. / Ujezd - a cári Oroszországban kisebb vagy legkisebb adminstrácios teruletet jelentett.  /       

82   Héterő • előzmény81 2018-03-03 19:19:29

Nagyon csábító a téma, kedves Laco! Természetesen az általad összegyűjtött címek mindegyike kapitális marhaság.

- A főszereplőnő asszonynevének (rövidített) alkalmazása nagyon távol esik Nyikoláj Szimjónovics illetve Dmítrij Dmítrijevics elképzelésétől. Ha eltekintünk az Izmail név által akarva-akaratlan megjelenő anti- vagy filoszemita ízesítéstől, akkor annyi információt kapunk az opera ezen címváltozatából, mintha magyarul azt mondanánk:
       Kovács Jánosné.
Izgalmas, ugye? Képzelem, filmcímként hogyan vonzaná a Hasfelmetsző Jack vagy A brightoni sorozatgyilkos -címfajtára vadászó nézőt.

Pedig Shakespeare művének címbéli megjelenítése éppen ezt a sorozatgyilkosos krimi-hangulatot tartalmazná, amitől helyből megfosztják a nézőt.

- A kisváros-fogalom is erősen kérdőjeles: kis város nagy rendőri erőkkel? A járás pedig végképp agyrém. A velünk azonos méretű országokban arrafelé 10 ... 20 közigazgatási egység van, éppen úgy, mint a mi 19 magyar megyénk esetében; ezek - mint az уезд - járásokra oszlanak. A járás (волость) azonban tovább nem osztható alegységekre, abban már csak a települések sorakoznak.

- A Mcenszk kiejthetetlenség miatti kihagyását bizonyára értetlenül nézi az, aki játszi könnyedséggel szólítja föl társát imígyen: strč prst skrz krk, és nyári melegben zmrzlina a kedvence. Hát a magyar szavak? Talán a Görömböly-Tapolca-fürdő vagy a Dobogókő kiejtése annyival könnyebb?

Ami szomorú: ezek az elfuserált operacímek kiirthatatlanul élnek tovább évtizedekig, mert mindig akadnak fölös számban kapzsi lelketlenek vagy szörnyen értetlenek.

81   ladislav kozlok 2018-03-03 12:34:12

A Mezzo sugározta ma Jekatyerina Izmajlovnát/ Kisvárosi Lady Macbeth vagy Mcenski járás Lady Macbetje, majd Hétero megmondja mi a helyes cím/. Nekem nagyon tetszett ez az eloadás - Bolsoj Színház,  foszerep - Nadja Michael..

Kovetkezo adások - március 12 - 12,30  március 20 - 16,30 és áprili 1- 16,06             

80   pszí • előzmény79 2010-01-03 01:37:21
XV. szimfónia, A-dúr, Op. 141
79   pszí 2010-01-02 21:21:43
D. D. Sosztakovics (1906 - 1975)

XV. szimfónia, Op. 141

London Philharmonic Orchestra, Bernard Haitink

DECCA CD | ADD Stereo | Rec.: 1978. III. | Studio

Nagyon szeretem ezt a szimfóniát, az előadás pedig álomszép.
78   sphynx 2007-07-10 17:07:48
Suszterkovács
77   Kúp Flóris • előzmény76 2007-07-10 02:00:47
a Sózta -Kovács
vastag arczzal nem megy:-(
76   Kúp Flóris • előzmény65 2007-07-10 01:58:11
E Bartók kúrán
trombit - \"(Ránk)-[b]Sózta-Kovács[b/]\"
Samu mogorván
75   virius • előzmény73 2007-07-10 00:21:32
\"Sóstakovits\"
Ez olyan, mint mondjuk a sós tenútó? :)))
74   Semmelweis • előzmény72 2007-07-09 20:28:03
talán kezet kéne mosni, dr. sphynx, mielőtt beteszi a lemezt...
73   sphynx 2007-07-09 20:27:40
\"Sóstakovits\"
72   sphynx • előzmény66 2007-07-09 20:27:07
Dr Semmelweis! A statisztikák szerint hány százalékban van összefüggés a Sostakovics-hallgatás és a terhes nők spontán vetélése között?
71   Semmelweis • előzmény69 2007-07-09 20:25:35
Aztán vannak egészen Prokofjev filmzenéit idéző szimfóniái is, dehát akkoriban nehéz idők jártak... nem lehetett akármit írni... a párt néha rendelt ezt-azt...
70   Semmelweis • előzmény68 2007-07-09 20:23:59
Na valahogy így tényleg jó lesz: Strawinszkily...
én támogatom ezt a változatot...
69   Semmelweis • előzmény67 2007-07-09 20:22:15
A 13. (\'Babij Jar\') meg ütős egy zene. Tartalmas, invenciózus...
68   Steff • előzmény61 2007-07-09 20:19:40
Hasonlít Strawinszkilyra.
67   Semmelweis • előzmény63 2007-07-09 20:17:59
A 9. szimfónia is egy laza, vidám izé... a győzelemre írta...
66   Semmelweis • előzmény62 2007-07-09 20:14:50
Ebben én nem vagyok illetékes... a Momus urológusa dr. sphynx
65   kobzos55 • előzmény63 2007-07-09 17:45:15
Az 1.-nek az utolsó tételét (amikor a trombita és a zongora \"veszekszik\") nehéz jóízú kacagás nélkül hallgatni...
64   kobzos55 • előzmény63 2007-07-09 17:44:03
A 2.-at fiának írta 19. szülinapjára - állítólag ezért viszonylag könnyen lejátszható. Ajánlom még figyelmedbe:
wikipedia
63   Sipi 2007-07-09 17:07:22
Hát eddig az 5. és a 10. szimfóniát, az Ünnepi nyitányt, a Gadfly szvitet valamint a csellóversenyt ismertem tőle és azok komolysága után meglepett ezek sokkal könnyedebb hangvétele. Mintha már a könnyűzene határán járna. A lemezen egyébként az 1. verseny zongorára és trombitára valamint a 2. zongoraverseny mellett néhány zongoramű is hallható. Laikusként hallgatva a versenyeket, szerintem nagyon nehéz lehet őket előadni.
62   Sipi • előzmény55 2007-07-09 17:03:48
Hát nekem sem szokott felállni semmiféle zenétől. Doktor úr, ugye ez nem baj?
61   sphynx • előzmény6 2007-07-09 15:16:57
csak tudnám, hová teszi a másik szemüveget...?

Van, akinek ez nem probléma. Persze, ez már nem az a kategória.
60   Szilgyo 2007-07-09 08:25:52
De azért nagyon szeretem Sosztakovicsot!
59   Szilgyo 2007-07-09 08:24:17
A Lady Macbeth nem rossz. Az 1. szimfónia sem. A Kilencediket szeretem, a zongora/trombitaversenyeket is. A Második, Harmadik az közel hallgathatatlan. A Leningrád helyenként klassz.
58   sphynx 2007-07-08 22:52:51
Megyek, mert még harminc lemezt meg kell hallgatnom ma.
57   Semmelweis • előzmény56 2007-07-08 22:45:45
jó, hát van aki mellől nem lép le a fehérnép, bármilyen szörnyű zajt csinál is...
56   sphynx • előzmény55 2007-07-08 22:44:14
Tök jó nő volt a felesége (x-edik). De botfüle volt. Különben világgá ment volna?
55   Semmelweis • előzmény53 2007-07-08 22:40:01
szerintem évtizedekig fel sem állt neki... ilyen zenétől...
54   Semmelweis • előzmény52 2007-07-08 22:39:29
hát az biztos, hogy én nem kilóra hallgatok zenét...
53   sphynx 2007-07-08 22:38:53
Neurotikus is volt és szarul zongorázott.
52   sphynx • előzmény51 2007-07-08 22:38:38
Azért mert nem ismered a kedvenced munkásságát...
51   Semmelweis • előzmény50 2007-07-08 22:34:33
Nem beszélve a Fidelió-ról...
50   sphynx 2007-07-08 22:33:08
És a prelüdők?
49   Semmelweis • előzmény48 2007-07-08 22:33:02
ja, a hgv... bezony...
48   kobzos55 • előzmény46 2007-07-08 22:32:09
No meg a 8.-at, és még egyszer: a vonósnégyeseket! meg a zongoratriót! meg a csellóversenyeket! meg a hegedüversenyt! meg a Mcenszki Lady Machbetet...
47   Semmelweis • előzmény45 2007-07-08 22:29:03
ugyanis sphynx azt találta mondani, hogy Sosztakovics unalmas szürke massza, és nem tartozik a legnagyobbak közé...
46   Semmelweis • előzmény45 2007-07-08 22:24:13
Szerintem költözzetek össze sphynx-szel. Nagyon jól ellesztek... :-)))

Amúgy az ötödiket, vagy a tizenharmadikat javaslom. A kilencedik, egy vidám kis szösszenet a többihez képest...
45   Szilgyo 2007-07-08 22:20:07
Ezek a Sosztakovicsok eléggé hasonlítanak egymásra, nem valami behízelgő muzsika egyik sem. Eddig az 9. tetszett még a legjobban. Mahler százszor jobb.
44   sphynx 2007-07-08 21:56:30
Meg picit nárcisztikus volt a bácsi.
43   Semmelweis • előzmény42 2007-07-08 21:54:44
Gyanítom, hogy azért, mert akkoriban nem volt még Madonna, meg Michael Jackson...
42   kobzos55 • előzmény38 2007-07-08 21:51:08
A zg.versenyekből nekem is a Jansons van, valóban jó. A 4. szimf. valóban könnyú darab, talán a \"leganarchistább\", bár maga Sosztakovics azt mondta, hogy \"ahogy öregszem, egyre többet hallgatom\".
41   kobzos55 • előzmény35 2007-07-08 21:47:53
Nem tudom mire számítottál, de az elsőben árad a humor. A második kedves darab, tudni kell róla, hogy szándékosan kissé gyermetegre írta!
40   sphynx 2007-07-08 21:43:58
Egy bolond százat csinál.
39   Semmelweis • előzmény38 2007-07-08 21:41:42
:-)))
38   Szilgyo • előzmény35 2007-07-08 21:37:09
Nekem a Mariss Jansons-féle felvétel van meg, az tetszett. Viszont éppen a 4. szimfóniával küzdök, és egyelőre ő áll nyerésre.
37   Semmelweis • előzmény35 2007-07-08 21:35:50
Mesélj, milyen...
36   Sipi 2007-07-08 21:06:50
Egyébként ha jól tudom, Beethovennek egy jelszava volt maga számára: Mindig egyszerűbben!
35   Sipi 2007-07-08 21:05:57
Megvettem az EMI Great Recording sorozatából a Sosztakovics zongoraversenyeket (előadja a szerzó és André Cluytens). Hát igencsak meglepődtem. Nem erre számítottam.
34   kobzos55 • előzmény17 2007-07-08 08:59:04
Nagyon érdekes Volkov: Sosztakovics és Sztálin c. könyve is. És nem csak Sosztakovics miatt, sok érdekeset lehet olvasni a kor jelentős figuráiról: Ahmatováról, Majakovszkijról, Prokofjevről stb. stb.
Azt a kort egyszerúen nem lehet megérteni, de úgy a könyv végére az ember kezd valamit megérezni...
33   Semmelweis 2007-07-08 00:02:58
33.
32   Semmelweis 2007-07-08 00:02:41
Na mégegyszer ezt. Az előző folytatása:

Rosztropovics a 7. első tételében sztem egyáltalán nem bolerósan vezényli a dolgot (bár ez agyamenteknek, exhibicionistáknak, és értetleneknek csábító lehetőség).
Olyan, mintha pórázon tartaná a szólamot. Tök jó... ez a vezetettség érzés nagyon megfelel a felvonuló hadsereg képének.

Neked kivel van meg a 7.?
31   Semmelweis 2007-07-08 00:00:14
na megyek a dolgomra...
30   Semmelweis 2007-07-07 23:59:28
és az apraja egyben:

345. sphynx Válasz erre 2007-07-07 23:30:55
Vége: peregnek a dobok... atrakció!

344. sphynx Előzmény - 340 Válasz erre 2007-07-07 23:28:11
Ezt a megfogalmazást janomanótól hallottam és találónak tartottam. Mellesleg kobzos is rábólintott.

Zaklatott vonós hangzás, oké: vonat, sípol is, tülköl is, de a tétel közepén jönnek a harsonák és a dob, na, onnét már csak a kötéltáncos hiányzik.

343. Semmelweis Előzmény - 342 Válasz erre 2007-07-07 23:19:20
:-)

342. Semmelweis Előzmény - 341 Válasz erre 2007-07-07 23:18:53
Az ilyenektől mentsen meg a jóisten...

341. sphynx Válasz erre 2007-07-07 23:18:24
Szilgyo még egy nagy Sosztakovics értő.

340. Semmelweis Előzmény - 339 Válasz erre 2007-07-07 23:18:12
Pl. a \"cirkuszi zene\" minősítés részedről egyszerű vagdalkozás volt. Mert van cirkuszi zene, de az említettekben nyoma sincs ennek. Vagyis nem írhattad az élményeid alapján, csak mondtál valami pejoratívat.
Tartalom nélkül bírálni viszont minek?

Mondhatod, hogy ez a te személyes véleményed, de tudom, hogy vagy annyira jó fülű zenehallgató, hogy nem hallasz cirkuszi zenét ott, ahol egyébként nincs ilyesmi.
Szóval kötözködsz. :-)

339. Semmelweis Előzmény - 338 Válasz erre 2007-07-07 23:14:02
dehogynem...

338. sphynx Előzmény - 336 Válasz erre 2007-07-07 23:12:37
Mivel nem értesz egyet? Miért érzed úgy, hogy kötözködöm? Érvelj, légy szíves! A Momuson nem illik vagdalkozni.

337. kobzos55 Előzmény - 335 Válasz erre 2007-07-07 23:07:37
No legalább visszatértünk valamelyest a fórum címéhez. Jó éjt, megyek aludni...

336. Semmelweis Előzmény - 334 Válasz erre 2007-07-07 23:07:19
á... mosmá csak kötözködik, mert túl jókat írtam itt Sosztakovicsról... (meg azt mondtam neki, hogy nem érti :-)
olyan, mint a haverja a Hétszünyű Monyók a homokozóban: ha valamit nem ért, vagy megsértődik, akkor átmegy durci kisfiúba, és rombol... :-)

335. sphynx Előzmény - 334 Válasz erre 2007-07-07 23:06:06
Elolvastam, köszi. Bizonyíték, hogy sokféle értelmezés lehetséges. Én most épp Bernsteinnel hallgattam, és nem találtam paródiának. Inkább vidám cirkuszi zene. Bernstein a Bolerót is jól nyomta.

334. kobzos55 Előzmény - 333 Válasz erre 2007-07-07 22:58:16
Kedves sphynx! Megtennéd, hogy elolvasod, amit a VII. első tételéről írtam az olvasói levelek 4467-ben?

333. sphynx Válasz erre 2007-07-07 22:53:42
A 7. első tétel meg Ravel: Bolero, csak az jobb. Valljuk be, Soszti nagyon nagy kilengésekkel dolgozott. Van elsőosztályú zenéje és van nagyon gyenge is.

332. Semmelweis Előzmény - 330 Válasz erre 2007-07-07 22:52:16
Szerintem ez nem cirkuszi zene. Akar valamit mondani, és el is mondja. Viszont semmi csinnadratta nincs benne, ami a cirkusz jellemzője lenne...

331. kobzos55 Előzmény - 330 Válasz erre 2007-07-07 22:41:01
Sok pompás cirkuszi zene van! Pl. ez is... Mahler egyik imádnivaló szokása a cirkuszi zene keverése az áhitattal (ld. Mahler III. sz.) És hogy más múvészeti ágat is említsek: Fellini is ettől megunhatatlan (egyebek mellett)!

330. sphynx Válasz erre 2007-07-07 22:29:27
Meghallgattam a 8. 3. tételét. Na, erre mondaná janomano - némi joggal - hogy cirkuszi zene. (Én se ezért a tételért szeretem Sosztit.)

329. Semmelweis Előzmény - 322 Válasz erre 2007-07-07 22:13:20
Milyen lovak, te pupák?

328. Semmelweis Előzmény - 324 Válasz erre 2007-07-07 22:11:48
Nissunk egy topicot \"Mért szereti Semmelweis Sosztakovicsot?\" névvel...? :-)

327. Semmelweis Előzmény - 323 Válasz erre 2007-07-07 22:09:14
Ha tudod, hogy vonat, nem is olyan bántóan repetitív. :-)
De Glass valóban rémes tud lenni ehhez képest...

326. kobzos55 Előzmény - 325 Válasz erre 2007-07-07 22:08:07
Én a Concertgebouw/Haitink-ra esküszön. Ámbár: de gustibus...

325. sphynx Válasz erre 2007-07-07 22:07:10
A 8. Mravinszkijjal nagyon jó.

324. kobzos55 Előzmény - 323 Válasz erre 2007-07-07 22:06:26
Mintha off-olnátok (off-olnánk) egy ideje...

323. kobzos55 Előzmény - 319 Válasz erre 2007-07-07 22:05:02
És a VIII. szimf. 3. tétele (vágtató vonat? nem tudom, legyen): ilyen \"repetitív\" zenét úgy 50 évvel később kezdett írni, mondjuk Glass, vagy Adams - csak sokkal gyengébbeket!

322. sphynx Válasz erre 2007-07-07 22:04:39
havas sztyeppén vágtató vonat

és zakatoló lovak vontatják?

321. sphynx Válasz erre 2007-07-07 22:03:05
A 7.-ben (Bernsteinnel) isteni részek vannak, de nyilván nem volt Soszti keze ügyében olló.

320. Semmelweis Előzmény - 318 Válasz erre 2007-07-07 22:01:29
Más idők jártak.... :-)
De egyébként a nagy műveiben Soszti sem filmzenész...

319. Semmelweis Előzmény - 314 Válasz erre 2007-07-07 21:59:58
A nyolcadikat szeretem... háborús szimfónia... és az a havas sztyeppén vágtató vonat.. elképesztő erős kép, beleég az ember lelkébe...

318. sphynx Előzmény - 317 Válasz erre 2007-07-07 21:58:11
Ők nem filmzenét írtak, barátom.
29   Semmelweis • előzmény25 2007-07-07 23:57:55
Semmelweis:

\"Érezted-e Beethovennél valaha is azt, hogy \"na most akkor váltsunk témát\", és a következő pillanatban már egész más zenét hallasz? Nála észre se veszed az átmeneteket. Ezért mondod, hogy egyszerűbb zene?\"

Hát dehogy... ők nem dolgoznak ennyi párhuzamos síkkal...
28   Semmelweis • előzmény25 2007-07-07 23:57:29
kobzos55:

Már nem emlékszem, ki mondta, hogy Mahler volt az első zeneszerző, akinél általában nem tudni, hogy a következő ütemben mi következik...
27   Semmelweis • előzmény23 2007-07-07 23:56:53
Semmelweis:

Asszem erre Rozsdgyeszvenszkij féle felvételre mondtad már egyszer, jónéhány hete, hogy elég harsány, csimm-bumm, vagy milyen.
Lehet, hogy tényleg úgy játsszák a darabot.
26   Semmelweis • előzmény24 2007-07-07 23:56:09
kobzos55:

A Sosztakovics V. (és a VIII.) szerintem is a zenetörténelem legnagyobb szimfóniái között van. A közelmúltban a MüPa-ban a Sztpéterváriak/Tyemirkanov is fantasztikusan jó volt, főleg az utolsó két tételben! Az utolsó hihetetlenül megrázó volt, eszük ágában se volt \"diadalmas\"-ra venni. (Talán csak a II. tételbe visznek még több zkri virtuózitást a New Yorkiak Bernsteinnel, nekem a Tokyo, 1979 live van meg.)
25   Semmelweis • előzmény24 2007-07-07 23:55:33
sphynx:

És akkor ideidézném ezen soraidat:

\"Beethovenék általában jóval egyszerűbb zenét írtak. Akkoriban nem volt még divat ilyen összetettségű mondanivaló megfogalmazása.\"

Érezted-e Beethovennél valaha is azt, hogy \"na most akkor váltsunk témát\", és a következő pillanatban már egész más zenét hallasz? Nála észre se veszed az átmeneteket. Ezért mondod, hogy egyszerűbb zene? Egy frászt.
24   Semmelweis • előzmény23 2007-07-07 23:54:53
Semmelweis:

gen, épp az jutott nekem is eszembe délután, amikor a Soszti szimfóniáról írtam, hogy Mahlerre viszont ez jellemző. Nála jóval kevésbé \"indokoltnak” tűnnek, a váltások, kevesebb a párhuzamos szint, lineárisan ábrázol, és sokszor érthetetlen ugrásokkal.

Szóval nekem is eszembe jutott Mahler, csak nem párhuzamként. Inkább, mint ellenpélda.
23   Semmelweis • előzmény22 2007-07-07 23:54:01
sphynx:

Tegnap meghallgattam az 5-diket Rozsdgyesztvenszkijjel, és bár az 5-6 (nem számoltam) kölönböző szintet én is felfedezni véltem, nekem konkrétan Mahler jutott az eszembe, aki meglehetősen ad hoc módon váltogatja a különböző hangulatú blokkokat a zenéjében. Nyilván jobban meg kell hallgatnom még a művet, és ezért a blaszfémiás kijelentésért ezúton is elnézést kérek.
22   Semmelweis • előzmény20 2007-07-07 23:53:28
Semmelweis:

Soszti ötödikjében, ha jól számolom, 5-6 különböző, de szervesen együttműködő sík mondanivalója jelenik meg egyszerre. Szóval 5-6 különböző szint „történéseit” ábrázolja párhuzamosan a zenében. Gyönyörű összetettség. És hozzá kell tennem, hogy, ennek ellenére érzésem szerint, egy cseppet sem kaotikus, vagy kiforratlan a mondanivalója, és annak megfogalmazása. Minden szépen, rendben együtt van. Tudja, mit akar mondani, és el is mondja. (Most ezt ne úgy képzeljük el, hogy nekiállt, kigondolta, aztán fogta a ceruzát, és leírta a gondolatait. :-)
Ilyen párhuzamosságok azt írott/ beszélt nyelvben, vagy a filmvásznon nem ábrázolhatók máshogy csak időben egymás után. Ettől olyan nagyszerű dolog ilyen zenét hallgatni. Egyszerre jön minden, ahogy egyébként a valóságban is. Olyan, mint egy jó szimulátor: Nem kell ott lenni, és élni, ahová elvisz a mű, de egészen mélyen, és összetetten átélhetők a dolgok.
Bartóknál is találkoztam ilyesmivel, például a Zenében…
Beethovenék általában jóval egyszerűbb zenét írtak. Akkoriban nem volt még divat ilyen összetettségű mondanivaló megfogalmazása
21   Semmelweis • előzmény18 2007-07-07 23:52:47
Semmelweis:

az meg egy dolog, hogy közben szimfóniának neveztem a hegedűversenyt... :-)))

(mert végig az járt a fejemben, hogy Soszti 5. szimfóniája, és az 1. hgv szerintem mennyire rokon zene, pedig írt jónéhány más dolgot is közben.)
20   Semmelweis • előzmény18 2007-07-07 23:52:17
Semmelweis:

„Persze, az csak egyfajta megközelítés, hogy moziszerűen élvezzük a zenét, mert a zenének (előadásnak) van elvont logikája is, és ha ez önmagában következetes, akkor hiteles lesz a dolog pusztán zenei szinten. Ez a biztosítéka annak is, hogy többféle interpretáció legyen lehetséges. Benne van minden lehetőség a zenében. Lehet így is, úgy is. Szörnyű lenne, ha csak egy olvasat lenne, amihez minden előadót oda lehetne lökni, mint egy centiméterrúdhoz, lemérni és felcímkézni.”

A „moziszerű megközelítés” távoli hasonlat. A zene sokkal teljesebb élményt nyújt. A különbség majdnem annyi, mintha benne is lennél a filmben, nem csak néznéd. Ez fontos. Nem leülök zenét hallgatni, hanem lényegében elmegyek, és átélem, a saját bőrömön tapasztalom meg, amit a szerző kínál. Ez a buli. Lehet így zenét hallgatni.
Innentől fogva viszont minden egyszerűvé válik, nincsenek kétségek, a szerző mondanivalóját, és az egész mű mibenlétét illetően, hiszen a dolgok szerves kapcsolatban vannak, mintegy egymást igazolják végig a mű során. És könnyen feltűnik, ami kilóg a sorból.
Ezért, szerintem, ha nem is egy olvasata, de bizonyos határokon belüli olvasatai vannak egy-egy műnek, és „minden lehetőség” nincs benne az érvényes előadások körében.
Mondom még egyszer az egész nagyon hasonlatos a versek megértéséhez, és előadásához, csak ott könnyebb felfedezni a lényeget, mert a beszélt nyelvet jobban értjük, könnyebben fordítjuk le, mint a zenéét.
19   Semmelweis 2007-07-07 23:51:42
Semmelweis:

„Ojsztrahnak, aki benne élt a dologban, nem volt rálástása, sőt, nyilván önvédelemből pozitívabb attitűdöt vett magára, meg alkatilag is ilyen volt (romantikusabb)” […] a harmadik tételben, […] Ojsztrah játékában az az imádság vagy himnusz szerű crescendo-s rész sokkal hitelesebb és szívhez szólóbb.”

Mondhatnám úgy is, hogy maga az emberi tapasztalat érett, ezért tudja szerintem Vengerov jobban kifejezni, ami ebben a zenében van. (Amikor nagyon orrba vágnak, egy pár pillanatig lehet, hogy fel se fogod, de két hét múlva biztos, hogy mély nyomot hagyó élménnyé válik.)
Emellett Ojsztrah egész lénye sokkal egyenesebb, napsugarasabb, „tisztességesebb”, mint Vengerové. Ez viszont egy bonyolult, sokrétű, kétségektől gyötrődő zene.
Az egyetlen ponton, ahol nem az (a harmadik tétel első harmadában), Ojsztrah a jobb. Vengerov számára a napsugár is kettősséggel megvert, de ezen a ponton Sosztakovics szinte biztos, hogy nem azt akarta mondani. Hisz ez a néhány pillanat az egész szimfónia ellenpontja. Ez hozza létre azt a belső feszültséget a műben, amely az egészet izgalmassá, mozgásban lévővé, valahová tartóvá teszi.
Ugyanakkor a harmadik tétel második felének feszültséggel terhes belső őrületében végig az az érzése az embernek, hogy Ojsztrah, nem érti, amit játszik, Vengerov viszont már igen!! Ebben a részben Ojsztrah eljátssza, ami a kottában van, míg Vengerovnak minden hangja élő és érvényes.
Ojsztrah mentségére mondom, hogy szerintem (és mint a mellékelt ábra is mutatja) itt is olyat talált írni Sosztakovics, amit akkori ésszel nem nagyon lehetett még felfogni.
(Ha Rákóczinak, vagy akárcsak Kossuthnak beszélünk a Trianon utáni, vagy a mai magyarság belső állapotáról, nem valószínű, hogy érdemben azonosulni tudtak volna vele. És nem valószínű, hogy Arany János, vagy Ady azon melegében megfelelő Trianon verset tudott volna írni.
Ma már ez nem gond. Észre se vesszük, de még a buszra is úgy szállunk fel. Megérett az élmény.
Vengerov is így van vele.
18   Semmelweis 2007-07-07 23:50:55
Sphynx:

Meghallgattam a Sosztakovics 1. hgv-eimet, azóta született egy Sitkovetsky-s is, az közelebb áll a Vengerov-olvasathoz. Értem, amit mondasz, hogy Ojsztrahnak, aki benne élt a dologban, nem volt rálástása, sőt, nyilván önvédelemből pozitívabb attitűdöt vett magára, meg alkatilag is ilyen volt (romantikusabb), de ha belemegyünk ebbe a játékba, akkor a harmadik tételben, ami olyan nyomasztóan kezdődik, mint valami nagy állami felvonulás vagy temetés, Ojsztrah játékában az az imádság vagy himnusz szerű crescendo-s rész sokkal hitelesebb és szívhez szólóbb, mint kitörés és elvágyódás ebből a rideg, komor, nyomasztó környezetből, már csak azért is, mert ő (56-ban) mindezt a bőrén tapasztalta. De lehet, hogy mindez csak belemagyarázás: Ojsztrah egész egyszerűen zseniális, többet nyújt, mint egy kor hiteles lenyomatát, sokkal személyesebb és primérebb érzéseket tud megfogalmazni. És olyan is van, hogy egy előadást egy-két hang miatt szeretünk. Ott van pl. a Doktor Zsivágó film, ami ugye a törénet hollywoodi mázban, és mégis zseniális film, sőt megkockáztatom, ez alól a máz alól jobban meg lehet valamit érezni abból, hogy mi volt akkoriban a SZU-ban, mint valami hiperrealista dokumentumfilmből. Persze az csak egyfajta megözelítés, hogy moziszerűen élvezzük a zenét, mert a zenének (előadásnak) van elvont logikája is, és ha ez önmagában következetes, akkor hiteles lesz a dolog pusztán zenei szinten. Ez a biztosítéka annak is, hogy többféle interpretáció legyen lehetséges. Benne van minden lehetőség a zenében. Lehet így is, úgy is. Szörnyű lenne, ha csak egy olvasat lenne, amihez minden előadót oda lehetne lökni, mint egy centiméterrúdhoz, lemérni és felcimkézni.
17   Franca 2007-07-07 23:49:19
Sok érdekeset lehet megtudni róla Galina Visnyevszkaja: Életem c. könyvéből. Épp most olvastam. Minden mondatából kitűnik, hogy Visnyevszkaja mennyire rajongott érte, mennyire tisztelte. Megdöbbentő, amiket a korabeli viszonyokról ír, a szűkagyú kultúrhivatalnokok, és politikusok packázásairól, mennyi megalázást kellett Sosztakovicsnak elviselnie.
16   Semmelweis 2007-07-07 23:48:16
Kivel van meg neked a 7.?
15   Semmelweis 2007-07-07 23:47:21
Rosztropovics a 7. első tételében sztem egyáltalán nem bolerósan vezényli a dolgot (bár ez agyamenteknek, exhibicionistáknak, és értetleneknek csábító lehetőség).
Olyan, mintha pórázon tartaná a szólamot. Tök jó... ez a vezetettség érzés nagyon megfelel a felvonuló hadsereg képének.
14   Semmelweis 2007-07-07 23:43:54
na jó, elég volt...
13   Semmelweis 2007-07-07 23:42:51
rajz
12   Semmelweis 2007-07-07 23:41:46
karikatúra
11   sphynx 2007-07-07 23:41:37
Olyan vagy, mint frushena Dessay-val.
10   Semmelweis 2007-07-07 23:40:29
mit írtam...
9   Semmelweis 2007-07-07 23:38:29
anyám...
8   Semmelweis 2007-07-07 23:36:40
a Die Hard 4 után...
7   sphynx 2007-07-07 23:35:59
Te bele vagy zúgva...
6   Semmelweis 2007-07-07 23:35:26
cigaretta? gyufa, kotta, csak tudnám, hová teszi a másik szemüveget...?
5   Semmelweis 2007-07-07 23:34:03
rémes :-)
4   Semmelweis 2007-07-07 23:33:05
töprengő
3   Semmelweis 2007-07-07 23:32:19
és egy fiatalkori
2   Semmelweis 2007-07-07 23:31:33
még egy kép
1   Semmelweis 2007-07-07 23:30:14
Dmitrij Sosztakovics
0   Momo 2007-07-07 23:27:27
Hogy legyen má hol vitatkozni...
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:

11:00 : Kaposvár
Szivárvány Kultúrpalota

"Kaposfest"
BRAHMS: Esz-dúr kürttrió
Zempléni Szabolcs (kürt), Alexandra Conunova (hegedű), Fejérvári Zoltán (zongora)
BRAHMS: H-dúr trió Op.8, No.1
Baráti Kristóf (hegedű), Camille Thomas (cselló), Fejérvári Zoltán (zongora)

15:00 : Újhuta
Bretzeinheim-Waldbott-kastély

Szarvas Anna (fuvola)
Wespa-vonósnégyes:
Wolfgang Göllner, Árvayné Nezvald Anett (hegedű), Kóczán Péter (brácsa), Vámos Marcell (gordonka)
"Zempléni Fesztivál"
MOZART: D-dúr fuvolanégyes, K 285
MARAIS: Les Folies d’Espagne
DVOŘÁK: F-dúr „Néger-kvartett”, Op. 96

17:00 : Komlóska
Görögkatolikus templom

Akadémiai Cantus Kamarakórus (Ukrajna)
Művészeti vezető: Emil Sokach
"Zempléni Fesztivál"

19:00 : Kaposvár
Szivárvány Kultúrpalota

"Kaposfest"
PAGANINI: Caprice No.24
Ifj. Sárközy Lajos (hegedű)
Ifj. SÁRKÖZY LAJOS, SZAKCSI LAKATOS RÓBERT: Improvizáció Paganini No.24-es etűdjére
Ifj. Sárközy Lajos (hegedű), Szakcsi Lakatos Róbert (zongora)
LISZT: Paganini etűdök, S.140, No.6
Szakcsi Lakatos Róbert (zongora)
BARTÓK: Román népi táncok BB 68
Ifj. Sárközy Lajos (hegedű), Szakcsi Lakatos Róbert (zongora)
BARTÓK: I. Rapszódia hegedűre és zongorára BB 94
Ifj. Sárközy Lajos (hegedű), Szakcsi Lakatos Róbert (zongora)
Cigányzenei gyökerű művek a klasszikus zenében
Ifj. Sárközy Lajos és együttesének bemutatója

19:00 : Szerencs
Rákóczi-vár udvara

Bohém Ragtime Jazz Band
"Zempléni Fesztivál"
"A szeszcsempészek kora"

20:00 : Sárospatak
Rákóczi-vár udvara

"Zempléni Fesztivál"
A 20 éves Budapest Jazz Orchestra és vendégei
A mai nap
elhunyt:
1907 • Joachim József, hegedűs (sz. 1831)
1951 • Artur Schnabel, zongorista (sz. 1882)
2014 • Licia Albanese, operaénekesnő (sz. 1909)