vissza a cimoldalra
2020-08-10
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (4440)
Régizene (3647)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (160)
A MET felvételei (960)
Gregor József emléke (183)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4030)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1438)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7365)
Franz Schmidt (3659)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2012)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62200)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4696)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4887)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (177)
Társművészetek (1829)
Opernglas, avagy operai távcső... (20585)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - És te mit láttál a youtube-on? (daunerni, 2007-05-30 09:48:31)

   
419   perempe 2020-07-16 20:26:54

Copland - Tavasz az Appalache hegységben (hr-Sinfonieorchester)

a csatorna az egyik legjobb.

418   Héterő • előzmény415 2020-06-17 22:00:26

Indokolatlan szerénységed jelzi a sokoldalú tudást, hogy még ezt is megengedheted magadnak.

417   smaragd 2020-06-17 16:35:33

Most találtam:

remélhetőleg nem lesz a mű "örökzöld", hanem az elmúlt hetek lenyomata marad, a járványkrízis idején a tőlünk nyugatra hozott rendelkezésekről, amelyek ott társadalmi feszültségekhez is vezetettek:

Biergartenabstandsregeln (für 4-6 stg. Männerchor a capella) https://youtu.be/lRfnmGEBY3Y 

416   smaragd • előzmény414 2020-06-17 13:36:36

Közben 413-ban hogy-ból ahogy, lett ...  olvasóink biztosak lehetnek benne, hogy az eredeti bejegyzéseinkben minden betű a helyén volt.

415   takatsa • előzmény414 2020-06-17 13:18:51

Látod megy ez nekem könnyen ösztönösen szabadon. :)

Bejegyzésemet anúgy humorosnak szántam, nem kell komolyan venni. Corvette bejegyzéseinek védelmében pedig - komolyabbra fordítva a szót - csak annyit modanék, bár stílusa kissé idegesítő, azért minden bejgyzésében volt legalább egy gondolat, amelyre érdemes volt odafigyelni, vagy egy link, amelyre érdemes volt kattintani. Ez bizony nem kevés, és én pl. örülnék annak, ha valaha eljutnék erre a szintre.

414   Héterő • előzmény412 2020-06-17 12:21:46

Magad cáfolod a feltevést azzal, hogy tökéletes helyesírású a bejegyzésed... :-)

Ugyanez vonatkozik smaragdéra is: mindig pontosan, szépen, választékosan, hibátlanul ír.

Az ilyen kifejezéseket, mint a "viszzareggelt az AVX-re" és "egy nyelvművelő fórumba való reggelés" – nem tartom ildomosnak a Café momus lapjain.

Egyébként változott menet közben (!) nálad is a helyzet, hibás lett a bejegyzésed, lásd:

                          " egyelen - de sajnos komoly - gátja"

                          " él a vágy hogy széttörje"

413   smaragd • előzmény412 2020-06-17 11:35:44

Kedves takatsa,

bár nem voltam megszólítva a bejegyzésben, megjegyzem, hogy a "mindenki" általánosítás, így például az én esetemben sem igaz. Lehetőleg betartom a nyelvtani szabályokat, azért lehetőleg, mert most már azok sem követhetőek egykönnyen, vagy tájékozatlan lennék, és évente most is nyilvánosságra hozza az Akadémia a változásokat? 

Napok óta Csokonai Vitéz Mihály műveivel foglalkozom és meglepő, de vannak arra is példák, ahogy ami ma helytelen, akkor még, 1790 körül, helyes írásmód volt. 

412   takatsa • előzmény403 2020-06-17 10:01:15

Kedves Héterő és Corvette,

A központozás kérdéséhez csak annyit szeretnék hozzászólni, hogy a magyar nyelv egyik nagy csodája a szabad szórend, amely óriási szabadságot és a lehetőségek szinte végtelen tárházát kínálja ama szerencséseknek, akik a magyar nyelvet anyanyelvi szinten használják. A teljes és korlátlan szabadságnak már csak egyelen - de sajnos komoly - gátja van: a központozás. Mindenkiben - kiben jobban, kiben kevésbé - él a vágy hogy széttörje nyelvünk utolsó bilincsét, és a központozást levetve, szabadon szárnyaljon, akár a madár. Ez teljes mértékig csak nagy költőinknek sikerült, de azért nap mint nap, mindnyájan próbálkozunk.

411   Corvette • előzmény403 2020-06-16 22:39:28

Én meg tudom javasolni az egéren a görgető funkció használatát vagy egy nyelvművelő fórumba való reggelést. 

410   Corvette 2020-06-16 19:21:06

410 :)

409   Héterő • előzmény405 2020-06-16 17:50:29

Don Giovanni mindössze azt teszi, ami minden épkézláb férfiban születésénél fogva megvan: meg akarja szerezni a nőt!

Ami nem is olyan nehéz feladat, hiszen a nők maguk is mindent megtesznek, hogy megszerezni-valónak nézzenek ki: levegő-megvonó fűző, push-up (ci)²fix, köldökig érő dekoltázs, combtőig tartó miniszoknya, billegő, 25 cm-es tűsarok, kacsingatás, kebeldüllesztés, "pucsítás" (nemrég tanultam ezt a kifejezést), kencefice, kölni, ékszer-rakás, és ki tudja, még mi egyéb!

Címszereplőnk esetében ugyan kissé túlteng a buzgalom, de az alaptörvény érvényben marad.

408   Héterő • előzmény407 2020-06-16 17:18:57

:-)
Isten ments minden gyűlölködéstől ! Ráadásul végképp nem szolgáltál rá.
Bár a "gyorsmanőverezésű kísérő hadihajó" a rendkívül -t (nem egyszer) hosszú ű-vel írja, ezt csak sima melléütésnek tekintettem.
A psychologia annyira elvont tudomány, hogy művelői képesek bizonyítani bárminek az ellenkezőjét is, tisztán "tudományos" alapon.

De ha te is úgy ítéled meg Don Giovanni nők iránti elkötelezettségét, mint gyűlöletet, akkor  jobban érdekelne saját magyarázatod, mint féltucat elmegyógyász kínszülte, fizetett fejtegetése.

407   Nagy Katalin • előzmény404 2020-06-16 16:57:45

Nehogy Héterő megorroljon rám: nőgyűlölő

406   ladislav kozlok • előzmény404 2020-06-16 15:45:22

Momo forumtársunk nekem is nagyon hiányzik.

405   ladislav kozlok • előzmény403 2020-06-16 15:44:30

Koszonom, tokéletesen egyetértek.

404   Nagy Katalin • előzmény403 2020-06-16 15:09:17

Kedves Héterő! A szövegkönyv szó szerinti elemzése alapján igaza van, de én  már találkoztam Corvette fórumtárs véleményével máskor, máshelyütt is. Több pszichológiai témájú cikkben, könyvben olvastam annak hosszabb-rövidebb elemzését, hogy a látszat ellenére miért is nőgyűlőlő valójában Don Juan.

403   Héterő • előzmény397 2020-06-16 13:28:34

contadine, cameriere, cittadine, contesse, baronesse, marchesine, principesse
Hol a szárazdajka?

"Don Giovanni ti. nem szereti a nőket. Ellenkezőleg, ő gyűlöli őket."

Don Giovanni azonban másképpen nyilatkozik:
__________________________________________

Te megőrültél! Hagyjuk a nőket?
Tudhatod, hogy úgy kellenek nekem,
mint a mindennapi kenyér; mint a levegő, amit belélegzem!

Aki egyhez hűséges, kegyetlen a többiekkel.
Bennem dúsan buzog az érzékiség, hát kell mindegyik.
Az értetlen nők persze jóságos természetemet
egyszerűen megcsalásnak nevezik.
__________________________________________

Momo sajánalatos távolléte következtében a "söprögetés" hálátlan feladatával most én élek.

Nem csupán óriás-méretű betűid kellemetlenek, hanem az a figyelmetlenség, amivel a magyar nyelv szabályait semmibe veszed. Különösen akkor bántó, ha napi tíz (!) bejegyzéssel örvendezteted meg Café momust. Egy pársoros beírásnál senki sem nehezményezne némi melléütést, betűcserét, ám ha esszé-értékű fejtegetést produkálsz, akkor figyelj a vesszőkre, mert egyetlen bejegyzésben több tucatnyi vessző elhagyása virtuális vesszőzést érdemel.

Amilyen nagyra értékelendő nem magyar anyanyelvű fórumtársaink megtisztelő jelenléte, sőt, verselése :-), annyira elítélendő a nyelvi trehányság:

Regisztrálva van az a temérdek faképnél hagyott nő
mégis úgy van elénekelve
a Leporelló áriában minden el lett bagatelizálva

Leporello nem egy gentleman
Ő nem egy Casanova aki
hanem egy metró(!)szexuális, vernyákoló kandúr
ez a Schrott egy kitűnő énekes
ez egy könnyed hangulatú koncert

Jó lenne a Café momust meghagyni némi nyelvi referenciának, főleg akkor, ha a következő egy év alatt további 3650 beírásod várható.

Momo, hol vagy?

402   Corvette • előzmény399 2020-06-16 13:11:40

 

Szerintem nem értek félre semmit. Érdemes megnézni Schrottnak ezt az előadását. Egy az egyben a gála koncert megoldásai köszönnek vissza rajta és Domingo sehol sincs a nézőtéren. Nem. Schrottnak, erre az áriára van egy jól begyakorolt eszköztára amelyet bármikor, bármilyen szituációban képes előhúzni és hatalmas rutinnal megmutatni. Bámulatos a színpadi magabiztossága és hangi stabilitása, de attól ez az ember még egy két lábon járó önimádat aki szentül meg van győződve róla, hogy a megoldásai jók miközben csak felszínesek és fárasztóan hatásvadászok. Hogy egy lopott kifejezéssel éljek, belülről így van zeneileg kitapétázva. :)

A közönség és a zenészek sok kétes értékű dolgon képesek szórakozni és mindig akad olyan előadó aki nem szégyelli kiszolgálni az egyszerű igényeket. Olcsó siker. Schrott ebben nagyon jó.

De, hogy ne maradjunk vállalható Leporello ária nélkül hallgassuk meg ezt itt.

 

401   Corvette • előzmény400 2020-06-16 12:16:07

>^..^<

400   macskás 2020-06-16 07:48:47

400

399   miketyson • előzmény397 2020-06-16 07:30:25

Szerintem félreérted az eglszet, nem arról énekel, mhogy ő nőcsábász, hanem hogy Domingo az. Neki kacsitgat elismerően vagy meglepődötten, hogy nahát, Németországban is, stb. Nem csak a közönség szórakozik jól, de a zenekarban is nevetnek. Most már persze nem annyira vicces, de akkor még az lehetett. 

398   takatsa • előzmény397 2020-06-15 23:00:00

Ó, azért ne ess kétségbe kedves Corvette, és ennyire ne háborodjál fel ezen a felvételen. Hát igen, Erwin Schrott az igazi Don Giovanni, ebben a szerepben hála Istennek mi is többször megcsodálhattuk. És ezen a felvételen sem tudott kibújni a bőréből, Don Giovanniként énekelte el Leporello áriáját. Baj ez egy gálán? Nem hiszem. Vicces? Szerintem igen. Látták vagy 200 ezren, és csaknem mindenkinek tetszett. Az igazán illetékes persze Mozart lenne, hogy eldöntse ezt a kérdést, tetszik-e neki egy ilyen előadás. De éppen Mozartot kérdeznénk meg erről, aki - többek között - a Nyald ki a seggem c. kánont írta? Á, nem! Egy ilyen kelekótya alak nem lehet itész ebben a nehéz és sorsdöntő kérdésben...

397   Corvette 2020-06-15 21:16:42

Erwin Schrott, "Madamina, il catalogo è questo" (from Mozart's Don Giovanni)

 

Nem, nem, nem.

Miről szól ez a jelenet? Leporelló ( Don Giovanni szolgája ) tájékoztatja Donna Elvirát, a korábban Don Giovanni által elhagyott nőt, hogy mennyi hölgyet (szobalányt, szárazdajkát, hercegnőt és grófkisasszonyt, stb.) hódított meg a gazdája és jobb lenne ha ennek ismeretében kiverné őt a fejéből. Innen a regiszter ária elnevezés. Regisztrálva van az a temérdek faképnél hagyott nő abban a könyvben amit Leporelló ír folyamatosan gazdája kérésére. Il catologo e questo = ez a katalógus.

Leporello nem egy gentleman, gátlástalanul kiszolgálja ezt a nőfalót. Don Giovanni ti. nem szereti a nőket. Ellenkezőleg, ő gyűlöli őket. Gyerekkorában valamilyen sérelem érte és emiatt a szívek meghódításával kívánja kínozni őket. Don Giovanni gonosz és minden hódítással hideg fejjel vesz tőlük elégtételt. Ő nem egy Casanova aki a mosogatólányba is belelátja a szépet, és igaz csak pár óra erejéig, de szerelmes lesz belé. Szóval Leporellónak bár nem feltétlen tetszik az amit ura csinál, de azért nem is hagyja faképnél. Valahol imponál neki Don Giovanni sikere és kicsit sütkérezik is ebben a kétes dicsőségben amihez sokszor ő is hozzásegíti gazdáját a féltékeny férjek figyelmének elterelésével.

És mit látunk ezen a felvételen? Egy szerepzavart. Mert hiába Leporelló áriája ez, mégis úgy van elénekelve mintha Don Giovanni énekelné. És ami a legszörnyűbb az egészben az az, hogy ez a Don Giovanni nem is az a pszichopata figura aki szemrebbenés nélkül szúrja le a kormányzót, hanem egy metrószexuális, vernyákoló kandúr. Kikacsingat a nézőtérre, szemezget a hölgyekkel, úgy játszik a szemöldökével mintha az Army of Lovers klippjéről lopta volna a manírt, csókokat dobál, kelleti magát. Az ária végén pedig úgy dorombol, mint egy macska amelynek éppen a hasát vakarják. Szóval ez nekem nem tetszik.

Pedig ez a Schrott egy kitűnő énekes. Mindent tud, hallhattuk. Kisujjában a szakma és tessék, ilyen ízléstelenségre ragadtatja magát. Értem én, hogy ez egy könnyed hangulatú koncert Domingo tiszteletére, de azért ez már sok. Ezt talán mégsem kellene. Schrott baromira élvezi magát a színpadon, olyannyira, hogy észre sem veszi, hogy amit ott csinál az már régen túl van a zenei jóízlés határán. Ez már nem játékosság hanem ordenáré ízléstelenség.

Hogy mi vitte rá azt nem tudom mert nem látok a fejébe, de a produkcióra akkor is rányomja a bélyegét a macskajancsisága. Súlyos hibának tartom amikor valaki az amúgy rendkívűl igényesen megírt zeneművet valami hülye ötlettől vezérelve kikönnyíti, súlytalanná teszi. Ebben a Leporelló áriában minden el lett bagatelizálva és abszolút hamis képet ad az opera szereplőjéről. Ha egy laikust megkérdeznénk, hogy akkor most mit is látott és hallott nagy valószínűséggel azt mondaná, hogy Leporelló egy nőcsábász bájgúnár. Ez így nem jó. Schrott elbaromkodta az előadást csúnyán megvezetve ezzel a közönséget. Ugyanakkor Schrott akkora hanggal bír, hogy bármit megtehet a színpadon és meg is teszi. Talán ez itt a rémisztő és a rutin ahogyan ezt csinálja.

A felvétel 2011-ben készült. Azóta Domingo belekeveredett egy zaklatási botrányba és innen nézve az, hogy a katalóguson Domingo arcképe néz vissza ránk már nem is olyan vicces. Időszerű volna törölni a videót.   

396   Corvette • előzmény395 2020-06-14 18:58:32

A dire il vero non l'ho saputo. :)

395   Nagy Katalin • előzmény394 2020-06-14 18:48:20

Számított valami másra attól, aki gyakran szerepel az olasz bulvársajtó "kultúra" rovatában? Ilyenkor lelkesen felsorolják, hogy kikkel lépett fel többek között: Elton John, James Taylor, Bradford Marsalis, Amii Stewart, Ian Anderson, valamint többször turnézott Andrea Bocellivel.

394   Corvette 2020-06-14 17:50:32

Andrea Griminelli és az ő csudálatos fuvolája.

Szíve, lelke benne van az előadásban. És a végén az a lehelletfinom díszítés...És az a fuvola...Meg az a hangolás...

Haljak meg ha hazudok, de esküszöm nem tudtam, hogy ennek a pasasnak bármi köze is lehet Norringtonhoz. Pár éve unalmamban rákerestem a honlapjára és láss csodát mit találtam:  " A prolific recording artist, he has been featured as soloist on more than 30 discs including recordings with the English Chamber Orchestra conducted by Jean-Pierre Rampal and Camerata Academica Salzburg led by Sir Roger Norrington." Aki nem hiszi itt az elérhetőség.

Na, itt álljunk meg egy szóra! Ez azért már valami. Norrington áruvédjegynek számít egyes zenehallgatói körökben és ha ez a fuvolista vele dolgozott akkor nagy istennek kell lennie. Nézzük meg ezt a bio-t egy kicsit közelebbről is. Aszongya: Legendary flutist Sir James Galway described him as “the greatest flute player who has come to the forefront of the musical scene for many years”. Na, már James Galway ( The King of Flute ) is ajnározza őt. Itt az ideje, hogy alaposabban szemügyre vegyük ezt a Morricone szösszenetet.

Kezdjük a hangszerrel. Ez itt kérem nem egy közönséges ezüst Perl fuvola hanem egy strasszokkal gazdagon kivert példány. Ime:

Ki gondolta volna, hogy Galway is fújkálja néhanapján...? "Meglepő" fordulat. A hangszer megjelenése ízlés dolga. Az én szememben kicsit vásári. Az a sok csillogó bizbasz nem hinném, hogy sokat javít a hangon, ámbár ki tudja? Viszont optikai tuningnak kifejezetten hatásos. Olyan ízléses, nem? A kisebbik Kardashian lány is ilyet kért karácsonyra de aztán úgy döntött, hogy inkább a melleit csináltatja meg helyette. Nesze neked muzsikálás...

De félretéve a gonoszkodó megjegyzéseket, mekkora fuvolista isten lehet az akinek a hangszerére 8000! db Swarorowsky kristályt kell applikálni a jobb hangzás érdekében? Emlékszem egyszer megkérdeztem egy szakmabelit,  hogy miért nem a kétszer drágább, világos színű fából készült Lorée Royal oboán játszik? Azt felelte, hogy azon sem tudna már jobb hangot kihozni, akkor meg minek? De hát mindig van feljebb, ezt jó ha nem felejtjük el.

Nézzük meg közelebbről hősünk produkcióját, hátha az magyarázatot adhat a kristályok jelenlétére!

Minden a hangolással kezdődik. Kell-e egyáltalán hangolni? Sztem nem árt különben előfordulhat az a bosszantó helyzet, hogy a hangszerek egyidejű megszólalás esetén disszonáns érzetet fognak kelteni. Ezt Griminelli is így látja, ezért jár neki a piros pont. Viszont egyből jár neki a fekete is mert rosszul hangol. A hangolás a zongorához történik egy egyvonalas A hang leütésének a segítségével. Amikor ez megtörténik a fúvósnak egy mezzoforte ugyancsak A hangot kell fújni, majd a hangot tartva egyre erősebb levegőoszlop adagolásával egy crescendót előidéznie amelynek fortéval kell végződni. Más szavakkal megfogalmazva, hangoláskor a kitartott A hangba jól bele kell dagasztani és forténál elengedni. Aki koncertekre jár majd figyelje meg, hogy így adja-e a hangoló A hangot az oboista. Ha nem akkor biztos lehet benne, hogy tök hamis lesz a zenekar. Ugyanis, piano és mezzoforte hangolás esetén az ajkakkal rengeteget lehet csalni a helyes intonáció érdekében, viszont forténál nem!

Szóval hősünk hangolgat. Ez a legjobb szó rá. Új ismeretünkkel felvértezve hallgassuk meg még egyszer az első hangoló A hangját! Biz az se nem kitartott hang, se nem crescendó. A csuda tudja mi az. Játszik egy gyors futamot - a virgázás különben is illik a fuvola imidzséhez -, egy kicsit kijjebb húzza a fejet a hangszerből, érzi ő, hogy magasan van az még, de ahelyett, hogy végre másodjára rendesen megtalálná az A hang helyes helyét inkább tovább folytatja  fülkápráztató ujjgyakorlatait. Látszólag elégedett a végeredménnyel, úgy érzi, hogy sikerült összhangba hoznia magát a háromlábú billentyűs hangszerrel, kedvesen biccent az őt magasról lesajnáló, egyfolytában csak pofázó közönségnek majd gátját engedi érzései apadhatatlan hullámveréseinek. Ami hiba, mert fene nagy igyekezetében már az első hangot, igen a hangoló A hangot olyan magasra fújja mint a fene. És ezzel elkezdődik egy folyamatos hamis játékmód. A piano rész még csak-csak elviselhető - ennek okát már korábban megmagyaráztam -, viszont amikor bedurrantja a rakétákat akkor az valami kegyetlen. Fújja a hangszert mint a veszedelem. Ha volt is a csőben egy kis elhajlás akkor az most tutira kiegyenesedik. Ő itt most kirakja magát ország-világ színe elé, valósággal élveboncolja magát a színpadon a siker érdekében. Hogy frissen tanult kifejezéssel éljek és nálam pallérozottabb elmék is megértsék mi is történik valójában: ventilál a színpadon. Úgy odaventilálja magát a színpadra hogy csak na. Így kell ezt. Ő így tanulta. Ő ezt leste el a nagyoktól. Pl Norringtontól. Szerinte ma itt tart a fuvola előadóművészet. Az európai kultúra most megmutatja a távol-keleti népeknek hogyan kell jelen lenni a színpadon, hogyan kell lemenedzselni egy 2 perces Morricone nótát úgy betyárosan, odakenni mint a taknyot, beleordítani az arcukba, hogy nesze nektek, ez az a magas kultúra ahová ti csak vágytok eljutni de oda soha el nem juthattok.

Köszönjük a szép produkciót. Esetleg nem volna kedve a Virtuózokban egy kicsit zsűrizni? 

 

 

 

393   Corvette 2020-06-12 11:54:33

Descent into Oboe Hell

Érdekes kis jelenetnek lehettünk az imént szemtanúi, szerintem érdemes róla egy kicsit beszélni különösen a látottakra adott kommentek tükrében. Legnagyobb kedvencem az amikor olyat írnak, hogy a szólista valósággal kitépte a váltótárs kezéből a hangszert és milyen dolog ez már. Vizsgáljuk meg hogy mi is történt valójában!

Fúj a csóri principal oboista, dolgozik piszkosul mert nem is olyan könnyű a szólama amikor hirtelen azon kapja magát, hogy az oktávok nem kötnek mert a hangszer felső harmadában az oktáv váltásért felelős billentyű alatti furatba beleaplikált kicsi fém kehely (közepén egy vékony tű vastagságú furattal) eltömődött, egészen konkrétan telement vízpárával. A vizesedés az oboa nagy ellensége, a gyártók folyton kitalálnak valami praktikát a jelenség elkerülésére de megnyugtató megoldás ezidáig sajnos még nem született. Ma már ott tartanak, hogy arany betéteket raknak a furatokba mondván, hogy azok szennytaszítása sokkal jobb. Aki rendszeres koncertlátogató és volt már rátekintése az oboa szólamra az bizonyára észrevette, hogy az oboisták állandóan csöcsörészik a hangszereiket. Két befújás között szétkapják a csövet, rongyokat húznak át rajta, tekergetik benne az anyagot, köpködik a billentyűzetet - akarom mondani próbálják alóla kifújni az ott rekedt vízpárát -, cigaretta papírokat dugdosnak mindenhova, csörögnek-zörögnek, egyszóval lármás egy társaság akár a kacsák. A nádak váltogatását most hagyjuk, az külön történet.

Szóval állandó harc folyik a koncertteremben a lehelletben fellelhető vízpárával amely fújás közben eléggé el nem ítélhető módon lecsapódik a hangszer falán és úttalan utakat tesz meg mire megtalálja a legrosszabb helyet amely rendszerint a kétvonalas G oktáv vagy a 3 vonalas C oktáv billentyű alatti terület. Ez a rész az oboa nád alatti részének felső 10 centije. Ahá, szóval azért csapkodja ott a pasas az oboát! Mondjuk ha az oktávbillentyű telemegy vízzel az nagytakarítást kíván, csapdosással semmire nem megyünk már ilyenkor. Emberünk gyorsan át is égeti magán a problémát és érzi, hogy itt valamit sürgősen tennie kell. De hát mit csináljon? Álljon fel és referáljon a karmesternek, hogy a hangszer éppen kibabrál vele és ha lehet akkor egy perc múlva kezdjék már újból a jelenetet addig ő szöszmötöl egy kicsit, ugye nem baj?

Nem, ez nem a nyerő megoldás, a shownak mennie kell és a közönség különben is magasról tesz az egyéni problémákat. Old meg barátom, azért vagy ott, azért kapod a hatalmas fizetést ( 8-9 millió havonta ), hogy kivágd magad az ilyen szitukból. És az emberünk ki is vágja.

Határozott mozdulattal a váltótárs hangszeréért nyúl és anélkül, hogy közben eltörné a nádat elveszi azt szépszerével. A második oboista kicsit meg is lepődik - ninda mi történt! -, látszik a fején, hogy éppen teljesen máshol járt gondolatban. Talán éppen azon filózott, hogy másnapra kacsa fartövet vagy csirkezúzát készítsen ebédre a mákos csusza mellé. Talán. De nem biztos. De az igen, hogy amikor a baj végbemegy ő éppen nem él együtt az előadással és a szólamvezető játékával. Már bocs, hogy ilyet mondok de ez azért ciki rá nézve. Mert ha kicsit is figyelt volna egyből levehette volna, hogy most nagy a baj és valamit sürgősen tenni kell. Ilyenkor önként és dalolva adjuk át a másiknak a hangszert, nem várjuk meg, hogy az egy körülményes körmondattal rózsacsokorral a kézben, gyertyafényes vacsorát beígérve, hízelgő szavakkal elkérje vagy ami még jobb, befújjuk mi magunk a maradék részt helyette.

Hadd fényezzem még egy kicsit az emberünket! Nem elég, hogy gyorsan feltalálta magát de egy teljesen idegen hangszeren és nádon (!) úgy tudta folytatni a produkcióját, hogy a hangzásban nem hallok különbséget. Ez azért nem semmi. A saját hangszere félautomata ( kis billentyű a bal mutatóujj alatt ), az elcsaklizott automata ( a billentyű hiánya ). Ez akkor most nehézség?

Az az egy billentyű mindent alapjaiban megváltoztat. Automata kocsi vagy kéziváltós. Érezzük a különbséget? Ja, és másik hangszerhez más faragású nád is dukál amelyen másként is kell képezni a hangot. A higiéniai oldalt is ecseteljem? Baktériumok, vírusok, másik nyála, ételmaradványok...

Olvashatunk olyan bugyuta kommentet is, hogy miért nem takarította ki hősünk a hangszerét korábban, lett volna rá ideje pont elég. Drága csillagom! Hidd el, takarította a csóri, de lehet, hogy pont akkor egy icike-picike szösz levált a törlőrongyról, beleakadt a furatba amely a hajszálcsövesség elvén felvezette a vízpárát az oda applikált kehelybe és már kész is volt a baj. Vagy éppen akkor alakult ki a hangszer hosszanti furatában egy, az emberi szem számára láthatatlan nyomvályú amely az összes párát egy irányba terelte mint a patakot a folyómeder. Pl ennek elkerülésére szoktak madártollas áttörlést alkalmazni a hangszerben.

Akkor most paraszt volt az oboista? Nem. Határozottan nem.
Ügyes volt az oboista? Igen.
Dícséretet érdemel? Maximálisat. Hát ezért ő a szólamvezető. :smile32: 

392   -zéta- 2016-08-16 09:41:29
Valaki nemrégiben feltette a 1961-es szegedi Nabucco részleteit Littay, Szalma, Karikó/VASZY...

Az egyik részlet itt...
391   tiberio • előzmény390 2016-08-12 20:28:00
....Paulo, persze. A Saon meg kis kacskaringó, de olyat nem tudok.
390   tiberio 2016-08-12 20:15:03
...és még egy finomság annak aki esetleg nem ismeri:
Puccini: Manon Lescaut koncert Sao Paolo 1989
Tokody, Kelen

https://www.youtube.com/watch?v=wFB-UGTdUeY
389   Búbánat • előzmény386 2016-08-12 17:44:42
Ez a film megvolt nekem magyar szöveggel is (felirattal), de "nyoma veszett"...
388   Búbánat • előzmény387 2016-08-12 17:32:52
Valóban gyatra minőség - ez tény. Az az értéke, hogy a teljes felvétel hozzáférhető a neten, így hangban és képben valami fogalmat alkothatunk erről a nevezetes, Gardelli, Marton, Gregor fémjelezte margitszigeti Attila-előadásról.

E-mailben hiába kapom meg, hiszen onnan sem tudnám DVD-re átírni. Majd privátban írok.
387   telramund 2016-08-12 17:24:26
Saknos ez az attila a régi nézhetetlen minőség!Elküldöm neked az e-mail cimedre,de olyan régen nem írtam oda ,hogy nem emlékszem rá. L
386   Búbánat 2016-08-12 17:14:07
Opera Garnier Palais de Paris
385   Búbánat • előzmény384 2016-08-12 17:13:56
Köszönöm. Már csak a "technika" alkalmazásához kellene értenem...
384   Momo 2016-08-12 17:10:35
Freemake Video Converter

Van olyan funkciója, amivel le lehet szedni anyagot a You Tube-ról.
383   Búbánat 2016-08-12 17:03:13
Rossz helyre írtam, de talán van itt a fórumom fórumtárs, aki ebben segíteni tudna nekem!
382   Búbánat 2016-08-12 17:02:09
Laci, egy nagy kérésem lenn Hozzád!

Bizonyára olvastad itt a fórumon tiberio fórumtársunk bejegyzését „És te mit láttál a youtube-on?” topicban:

Verdi: Attila
1972 Margit-sziget
Gregor, Marton – Gardelli

https://www.youtube.com/watch?v=9tRHKK6tEXA

Képzeld erről az elérhetőségről a teljes opera lejátszható! Igazi kuriózum! Akkor talán le is tölthető? Te ebben profi vagy, tudom, ezért azt szeretném kérni Tőled, ha lehetséges, írnád ki DVD lemezre számomra. Nagy kívánság ez a részemről, de esetleg megoldható?

Ha sikerülne, úgy viszonozni fogom valami Házy-felvétellel, amit felajánlhatok cserébe érte.

Köszönettel és üdv.
Zoltán
381   cviki57 2016-08-12 12:40:04
Hvorostovsky orosz szerzők dalait énekli a szentpétervári Mihajlovszkij/Mikhailovsky Múzeumban:

Bennem van szentélye Hvorostovskynak
380   -zéta- • előzmény379 2016-08-10 21:55:14
Ez a felvétel komoly érték...
379   tiberio 2016-08-10 19:59:52
Verdi: Attila
1972 Margit-sziget
Gregor, Marton - Gardelli
https://www.youtube.com/watch?v=9tRHKK6tEXA
378   Búbánat 2016-07-21 16:31:52
Mozart a stúdióból

Fidelio.hu (UM)
2016.07.19. 12:44 MÓDOSÍTVA: 2016-07-19 14:41:24

Kálnay Zsófia a Magyar Állami Operaház művésze, a 2013-as Simándy énekverseny fődíjának győztese egy különleges produkcióval lepte meg a komolyzene közönségét.

Az énekes saját erőből, saját koncepció alapján készített egy professzionális opera-videóklippet, amely július 13-án debütált a köztévén.

Zsófia Kálnay & Péter Oberfrank: Mozart aria (short version)
377   -zéta- • előzmény376 2015-12-11 11:56:09
a pontos vessző hiányzott, a többi jó, az elsőt javítottam, a többit törölöm...:-)
374   perempe 2015-12-11 10:45:33
Rodolfo áriája (Atalla Ayan)
373   Búbánat 2015-07-28 22:08:48
14 JUILLET 2015 CONCERT A PARIS AUX PIEDS DE LA TOUR EIFFEL

Julie Fuchs & Joyce DiDonato - "Barcarolle"

JACQUES OFFENBACH. Les Contes d’Hoffmann ("Barcarolle") avec Joyce DiDonato et Julie Fuchs.
L'orchestre national de France, Daniele Gatti.J

Paris - La Marseillaise - 14 juillet 2015

„Va pensiero” Nabucco, Giuseppe Verdi - Paris, 2015
372   Haandel • előzmény371 2015-05-31 17:05:21
Amira Willighagen & André Rieu
371   Haandel 2015-05-31 07:45:02
Amira Willighagen
370   daunerni 2015-02-26 10:16:30
versenymű kasztanyettára...

Egyszer még feladom a kimernyában...
369   tiramisu • előzmény364 2013-11-03 15:54:46
Húha!
Vladimir Miller tetszett a legjobban. :-)
368   tiramisu • előzmény367 2013-11-03 15:53:35
Hát nem jobb ez a kisgyerek a holland Tv -vetélkedő
Laurettát éneklő 9 éves kislányánál, aki felnőtt hangon össze-vissza énekel? Ez a kicsi , még tisztán és ritmusban is énekel! Nos, EZ TETSZIK!
367   zalbarna 2013-11-03 15:27:33
Nagyszerű üzenete van...
366   zalbarna • előzmény365 2013-10-01 15:55:35
Eztet nem ide akartam....
365   zalbarna 2013-10-01 15:21:14
Újabban arra a következtetésre jutottak, hogy egy bencés szerzetes 850 körül követte el a többszólamú részeket.
364   zalbarna 2013-10-01 15:08:18
Durva dolgok...

( a video végén kontra gesz, és majd írjátok meg, hol láttok mikrofont, vagy bármilyen " cuccot "...:)
363   detto 2013-09-21 00:59:49
La Traviata - Lyric Opera Flash Mob
362   frushena 2013-04-18 20:37:16
hát ennyi :)
361   Licht Alberich 2011-12-17 19:22:15
Bizony Caballé! Mellesleg vannak 17 másodperces felvételei is...:)
http://www.youtube.com/watch?v=awZEGZ3wx04
http://www.youtube.com/watch?v=g5rbTv5AHgY
360   Orfeusz • előzmény357 2011-12-17 17:21:26
Híres, nevezetes felvétel, a Don Carlos utolsó felvonásának utolsó pillanata, mikor V. Károly megjelenik..Caballé káprázatos csodája
359   tiberio • előzmény357 2011-12-16 19:57:32
Caballé :)
358   zalbarna • előzmény357 2011-12-16 19:55:00
Én voltam...:)
357   kugli 2011-12-16 19:48:15
Egy "megdöbbentő" felvételt találtam: 1969-ben egy énekesnő egy hangot TIZENÖT másodpercen át tartott a Don Carlos Erzsébet szerepében - forte. Vajh' ki?
356   tiberio 2011-12-15 20:56:57
Don Giovanni
Így kell ezt kérem! Szemben a legutóbbi itthoni premier Giovanniájával, ennek elhiszem, hogy volt már nővel és nem rettenti a halál!
Istenem, milyen hármas!
http://www.youtube.com/watch?v=dK1_vm0FMAU
355   macskás • előzmény353 2011-12-09 20:15:54
És a kétoktávos ugrás!!!!! Mossatok fel!
354   macskás • előzmény353 2011-12-09 20:07:56
Sejtettem, hogy jó fej csóka vagy, de hogy ennyire:)))
353   tiberio 2011-12-09 19:51:52
Nagyon kedvelem Marilyn Horne Sorge l'irato nembo-ját, minden lehetséges felvételén, ezen is.
Pedig itt már kinőtt a bakfis korból, ráadásul, a kezét mindvégig úgy tartja, mintha közben agyagozna. Megnézem még egyszer, hátha elkerülte a figyelmemet, hogy a lába hajtja a korongot!! :)
http://www.youtube.com/watch?v=4ZopvAHy4c4&feature=related
352   Sipi • előzmény350 2011-10-08 15:18:16
Pedig az Amadindának van egy egész jó felvétele. :-)
Különben a srácnak van egy egészen kiváló Webern Zongoravariációk-ja is.
351   macskás • előzmény350 2011-10-08 08:43:42
Én régebben már megfejtettem!
:)
350   daunerni • előzmény349 2011-10-08 00:05:38
A 4'33-at még nem mertem feladni a kimernya rovatban. De még mindig komolyan gondolkodom rajta...
349   Sipi 2011-10-07 20:17:40
John Cage egyik művét
348   Sipi 2011-09-06 15:07:01
Hát ez fantasztikus. Nekem nagyon tetszett.
347   macskás • előzmény345 2011-08-27 22:41:37
Igen, igen, igen!
346   Sipi • előzmény344 2011-08-27 22:24:29
Bernstein szinte mindent eksztatikus állapotban vezényel. :-)
345   pszí • előzmény344 2011-08-27 22:20:48
Az emberiség egyik legnagyobb, legcsodálatosabb, ellenállhatatlan remekműve.
344   pszí 2011-08-27 22:13:34
Bernstein eksztatikus állapotban vezényli Csajkovszkij V. szimfóniáját - ami egyáltalán nem meglepő e mű kapcsán.
343   macskás • előzmény341 2011-08-27 21:53:34
Is:)
342   bermuda • előzmény338 2011-08-27 20:11:30
Engem is elbűvölt ez a felvétel!Gyönyörű zene, remek énekesek, s jó szinészek is!!A rendezés sztem is nagyon jó.Szóval Bravo Covent Garden!
341   bermuda • előzmény340 2011-08-27 20:05:33
Korda György énekelte magyar szöveggel:-)))
340   macskás 2011-08-27 19:48:41
Nem tudok szabadulni ettől a dallamtól:)))
339   don carlo 2011-06-16 20:55:23
http://www.youtube.com/watch?v=jeEL1q6r87E&feature=related
338   don carlo 2011-06-16 20:54:26
Most éppen a 2010-es Covent Garden opera Cilea:Adriana Lecouvreur előadásában gyönyörködök!
Gheorghiu-Borodina-Kaufmann szenzációs hármas!!!!!
Amúgy is imááááááááááááádom ezt az operát, csupa szenvedély, tűz,érzelmesség.....és micsod zeneeeeee,ááááááááááááááááááá! :)))))))
....csak mellékesen jegyzem meg, látva az előadást..ugye hogy leht 2010-ben is normálisan operát játszani??!!!!!!!! Semmi bukfenc, semmi felesleges belemagyarázás, elferdítés! Ugye ugye megy ez!
337   Spangel Péter • előzmény336 2011-06-15 14:29:41
:-)))
336   musicus2 • előzmény326 2011-06-15 14:22:58
Sertésinfuenza Polka
335   musicus2 • előzmény334 2011-06-15 14:02:04
Christie Finn. Ennyit megérdemel ezért a vokális akrobatikáért.
334   musicus2 2011-06-14 13:19:28
Luciano Berio: Sequenza no. 3 Christi Finn
Talán a legjobb előadása ennek a darabnak.
A darab kottája egyébként így néz ki, az előadó
Cathy Barberian, akinek a darab készült.
333   Sipi • előzmény332 2011-06-13 21:08:28
(3 részletből áll a teljes felvétel)
332   Sipi 2011-06-13 21:07:58
Robert Levin beszél Mozart szonátáiról és a fortepianókról. Nekem nagyon tetszett.
331   70tamas 2011-04-16 12:26:35
Szűcs Márta csatornája a tubuson, sok jó felvétellel.
330   parampampoli • előzmény329 2011-03-12 22:11:06
És akkor még nagyon udvariasan fogalmaztál... Pons abszolút hangtalan, Terfel meg "ordít, mint egy állat." (copyright by Geszty Szilvia)
329   kugli 2011-03-12 21:19:25
Nézegettem a Domingo 70 koncertet. Sajnos a baritonok ( Te Deum ill. Jago credoja ) haloványak voltak - szerintem.

328   macskás 2011-03-09 22:48:13
EZT láttam a youtube-on
:)
327   Sipi • előzmény326 2011-01-27 10:57:07
Hát ez csúcs! :-))
326   Licht Alberich • előzmény325 2011-01-27 10:13:27
Ez is hasonló: The Cyber Conductor
325   SzJ 2011-01-26 15:00:48
Vezénylés távirányítóval
324   Cilike 2011-01-23 08:50:22
Erwin Schrott Regiszterária a Domingo-gálán
323   nizajemon • előzmény322 2011-01-09 23:29:45
szép
322   zalbarna • előzmény321 2011-01-09 23:15:40
és ez?
321   Szilgyo 2011-01-09 22:23:06
Nagyon komoly!
320   zalbarna 2010-09-22 20:29:01
egy gyors fülmosás....

http://www.youtube.com/watch?v=MXBK0bf9jso
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1865 • Alexander Glazunov, zeneszerző († 1936)
elhunyt:
1806 • Michael Haydn, zeneszerző (sz. 1737)