vissza a cimoldalra
2014-11-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Rovataink
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Momus társalgó (5587)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (50904)
Társművészetek (954)
Kedvenc előadók (2695)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (2687)
Milyen zenét hallgatsz most? (23855)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (1940)
Kedvenc felvételek (137)
Kedvenc művek (102)

Olvasói levelek (10506)
A csapos közbeszól (91)

Operett a magyar rádióban (1950-1980) (689)
Házy Erzsébet művészete és pályája (3129)
Momus-játék (4709)
Palcsó Sándor (122)
Erkel Színház (4762)
A nap képe (1521)
Balett-, és Táncművészet (3885)
Elena Mosuc-drámai koloratúra (839)
Jonas Kaufmann (985)
Lehár Ferenc (327)
Élő közvetítések (4203)
Régizene (3179)
Erkel Ferenc (873)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (1760)
Belcanto (821)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (5217)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

támogatja:

apróhirdetés feladása:

Fórum - Karizs Béla müvészete (Sesto, 2006-08-25 11:10:23)

   
120 • don carlo 2011-04-10 12:15:17
http://www.youtube.com/watch?v=oKk7iUgZs7k

Legnagyobb bánatomra nincs egyetlen egy részlet sem a Bajazzók előadásból Karizs Bélával a Youtubon.

Nagyszerű énekes volt, és ami még nagyon nagy lényeg, érthető volt a szövegmondása!
R.I.P
119 • Budapest Előzmény 117 2011-04-07 16:22:46
Karizs művészetének a lényege- szerintem- hatalmas, nagy vívőerejú hangjának kitűnő érvényesítése az olasz operák szerepeiben. Ma nem hallok ilyen tipusú hangot.
118 • Budapest Előzmény 117 2011-04-07 16:20:52
A hőstenorság eléggé kiterjedt dolog, sok szerepet jelent. Nem egyet.
117 • joska141 Előzmény 116 2011-04-06 22:31:26
Örömmel hallgattam mindig.
Idézek itt a Pantheon 752.sorszámú "Budapest" nicknevű fórumtársunk üzenetéből:
Hőstenor, "és még?"
116 • Budapest Előzmény 115 2011-04-06 22:11:31
Hőstenor volt. Az utolsó bölény. Mára kimúlt ez a fajta. DE: nem is igénylik ezt ma. Ma a "múvészkedés" a cél.A hang szól? Akkor szólt.DE ez se számít. Minden mulandó.
115 • Búbánat 2011-04-06 21:22:26
Ma tíz éve hunyt el Karizs Béla, Liszt Ferenc-díjas, Érdemes művész. Szeretettel emlékezek kiváló tenoristánkra.
114 • virius 2010-09-04 19:22:20
Na akkor összegezve a Kékszakáll-ügyet, egyben Wise jóval korábbi egyik hsz-ára is reagálva: valahol biztos megvan a felvétel, lám, a tubusra is felkerült pár részlet, ezeket elérhetővé tettem erről a topikról is.
Bízzunk benne, hogy valakinek csak-csak eszébe jut kiadni a Kékszakállt DVD-n, addig is nézzétek bizalommal a belinkelt négy részletet... :-)
113 • virius Előzmény 111 2010-09-04 19:19:23
Tudtommal nem énekelt Heródest, de a zsidók kvintettjében benne volt...
112 • IVA Előzmény 109 2010-09-02 01:41:51
OFF: Andor Éva Boulotte-ja is kitűnő alakítás volt, amelyre érdemes elismeréssel és szeretettel emlékezni, és azzal az együttérzéssel, amely kijár a hátrányos helyzetnek: nem a második szereposztásnak (amely alkalmasint jobb is lehet az elsőnél), hanem annak, hogy az elkerülhetetlen összevetés tárgya egy színészi telitalálat. Pár évvel ezelőtt végignézhettem egy mesterséggyakorlatot, amelyet fiatal színésznőknek tartott egy filmrendező, az élveteg nőiség megérzékítéséhez. A gyakorlat fizikai eszközei tejes tasakok voltak, illetve maga a tej. Sudlik Máriának nem volt szüksége ilyen kurzusokra, ő minden kifejezési eszközzel rendelkezett a személyiségében. Parasztlányként a színpadon még a tejet is olyan kívánatosan vizezte fel, hogy hazaérésemig alig vártam, hogy felvizezett tejet igyak otthon. (Sajnos, ez nem vált szokásommá.)
111 • WiseGentleman 2010-09-01 17:58:08
Mellesleg, nem tudom, hogy Karizs Béla került-e valaha Richard Strauss közelébe, de az tuti biztos, hogy pl. remek Heródest (vagy Aigiszthoszt) alakított volna.
110 • WiseGentleman Előzmény 107 2010-09-01 17:56:03
Sudlik Máriára, mint remek Tábornagynéra is emlékszem (Déry Gabriella sajnos kimaradt abban a szerepben).
109 • WiseGentleman Előzmény 108 2010-09-01 17:54:58
Popolaninak meg élőben Gáti Istvánt láttam, Boulotte pedig Andor Éva volt, szintén kitűnő alakítást nyújtottak.
108 • WiseGentleman Előzmény 106 2010-09-01 12:55:31
Nekem Bende Zsolt jutott, aki szintén remek volt a szerepben!
107 • virius Előzmény 104 2010-09-01 08:40:25
Jogos a kiemelés, mert ez az a szerep, ahol mind énekesi, mind SZÍNÉSZI szempontból a legkiemelkedőbbet nyújtotta, nekem a Francia király és "Jupi papa" a frenetikus Kékszakáll után már csak kopizásnak tűnt.
A Kékszakáll volt Karizs csillagórája, akárcsak Sudliknak... :-)
106 • virius Előzmény 105 2010-09-01 08:38:53
Az egyik előadáson Begányi ezt rögtönözte: " nehezen esik le a tantalusz"... :-)
105 • WiseGentleman Előzmény 103 2010-09-01 06:57:55
Köszi szépen, ez érdekes információ, jómagam is sokáig találgattam, mi történt az eredeti parókával. A "tökkopasz paróka" (copyright: Várnai Péter) persze "halálos" volt :)!

No meg a dumák és a beszólások ("maradunk és olvasunk", "csinos hangja van", stb.)!
104 • Budapest Előzmény 103 2010-09-01 06:00:29
Érdekes, hogy csak ezt az utolsó alakításást emelik itt ki, holott sok hőstenor szerepet alakított kiválóan. Már nincs ilyen igazi olasz hőstenor az operában.
103 • virius Előzmény 102 2010-08-31 20:10:13
A korabeli évkönyv tanúsága szerint az öltözéses rendpróbán avagy a házi főpróbákon (amelyeken a fotózás szokott történni) még "normál" parókája volt Kékszakállnak. Békés az utolsó pillanatban találta ki, hogy Kékszakáll tarkopasz legyen (ezzel némileg Rákosira is hajazott a figura), csak a sötétkék szakállka maradt meg szőrzetnek. :-)
102 • don carlo 2010-08-31 20:02:23
Sajna abban a darabban nem láttam, de a youtubon megnéztem a részleteket....Szupiiiii!!
...és Sudlik Mária is, őt is nagyon nagyon szerettem-..
.....és hááát, a színház ahol játszották, az imádott Erkel színház!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
101 • don carlo 2010-08-31 20:02:22
Sajna abban a darabban nem láttam, de a youtubon megnéztem a részleteket....Szupiiiii!!
...és Sudlik Mária is, őt is nagyon nagyon szerettem-..
.....és hááát, a színház ahol játszották, az imádott Erkel színház!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
100 • virius Előzmény 99 2010-08-31 19:47:39
100. :-)))
De Kékszakállnak nem láttad-e?
Ha nem, akkor nézd meg a 98-ba belinkelt részleteket! :-)
99 • don carlo 2010-08-31 19:29:32
Igen, igen, igen!!!!

Karizs Béla a legjobb Canio volt, emlékszem alig vártam a Bajazzok előadást ha Ő és Zempléni Mária volt a két fontos pillére a darabnak...

De kitűnő Francia király ( János Vitéz) és Jupi papa:)) Jupiter( Orfeusz az Alvilágban).

Sajnos a többi darabban nem láttam, mert csak mentem a tömeg után és legyintettem, hogy áááá Karizs....
.....és ááááá Karizs, az említett darabokban utolérhetetlen alakításokat és élményeket nyújtott-szerzett nekem....
AZ csupán mellékes, hogy minden egyes szavát érteni lehetett!!!!!!!!!!! Érdekes....Neki sikerült?? a többieknek miért nem megy???

98 • virius 2010-08-31 11:17:27
Közben több részlet is felkerült a Tubusra (nagyon helyesen) az 1982-es élő felvételből:

Kékszakáll belépője

Kékszakáll megismeri Boulotte-ot

Részlet a kripta-duettből

Kékszakáll bejelenti felesége halálát
97 • virius 2010-08-30 19:26:06
Karizs Béla Kékszakáll-belépője immár fenn van a youtube-on... :-)
(Abból a bizonyos 1982-es tv-felvételből...)
96 • Búbánat 2010-08-30 18:46:33
Igen jó volt olvasni az Opera-Világ írását a nagyszerű művészről! És a remek hangzó anyagok illusztrálják mekkora nagy művészegyéniség volt Karizs Béla! És még amit érdemes megjegyezni, Melis Györgyé mellett az ő énekében is minden egyes szó tisztán érthető! Nagyon kevesekről mondható ez el.
95 • Momo 2010-08-30 03:02:58
80 éve született Karizs Béla


„Vezető hőstenorunk, Karizs Béla természetesen játszi könnyedséggel harsogta a C-dúr strettát. Szilaj, erőteljes volt; mindig, minden helyzetben „létező”. Nem erény és nem hiba, mindössze egyedi sajátság, amelyben senkivel sem osztozik; változatlanul őrzi a századforduló körüli olasz stílust. S ez néha – például ma – hatásosabb a maga muzeális eszközeivel, mint sokak érdektelen naturalizmusa s a hangok riasztó elvékonyodása. Produkciója a nagy Laczó István stílusát és matériáját idézte.”


(Abody Béla, Új Tükör, 1981)


További részletek az Opera-Világon…
94 • Búbánat 2009-04-06 23:00:06
Ma nyolc éve halt meg Karizs Béla, érdemes művész...
93 • WiseGentleman Előzmény 92 2008-07-12 00:54:37
A party pooper is, de létezik party crasher is...
92 • pdjames 2008-07-12 00:51:31
Elnézést, tényleg nem akarnék kekeckedni, minden tiszteletem mellett, de vagy party-pooper (wet blanket) i.e. ünneprontó, a gate-crasher a váratlan vendéget jelenti.
:)
91 • WiseGentleman Előzmény 89 2008-07-11 23:41:50
No azért... de jó, nem leszek party crasher...
90 • pdjames 2008-07-11 23:31:21
Sajnos én kisgyerekként láttam elég sokat bérletben, egy Tosca-ra emlékszem, amikor elvitték, hogy megkínozzák és valami szolga kulcsra zárta az ajtót, amit Karizs Béla 2 perccel később lendületesen feltépett és ezen nagyon kellett röhögni, meg hát Sudlik Mária mellett eléggé furcsán hatott. Ma már sajnálom, hogy ilyen komolytalan voltam, de hát 10 évesen az ember nem igazán connaisseur, ha baromi rosszul énekelt volna, biztos feltűnt volna, ha ebbe nem tudtunk belekötni, akkor tényleg jó hangja lehetett. Nagyon hálátlan ez a pálya, de úgy tűnik, ő is hozzájárult ahhoz, hogy most szeretem az operát.
89 • virius Előzmény 69 2008-01-28 23:25:03
Igaz. Pontosabban így neveztük: a világ legjobb olasz tenoristája, Bela Cariggio... :)
88 • -zéta- Előzmény 87 2008-01-28 14:59:47
82 tájt itt járt Dimitrova és ragaszkodott Karizs Cavarradossijához, füstölt is mindkét duettjük. Érdemes megemlíteni még Sujszkij szólamát, amelyben igazán félelmetes volt. Engem Otelloja nem győzött me igazán, de a LEGJOBB Canio volt, akit valaha láttam. Alvaroként is szerettem.
87 • virius Előzmény 86 2008-01-28 14:45:03
Így igaz, véletlenül kifelejtettem a sorból, pedig számtalanszor láttam vele Caniót. Még olaszul is, igaz, az az előadás nem az Erkelben, hanem a Karmelita Udvarban volt, a Várszínház szabadtéri színpadán.
86 • tukán Előzmény 85 2008-01-28 00:27:53
Jó tenorista volt karizs B.
Canio is jó szerepe volt.
85 • virius 2008-01-27 23:16:05
Ha már Kiss B. kapcsán szóba került: Karizs régi Kalafja nekem a mai napig emlékezetemben van, a "Vincerò" bombabiztosan szárnyalt túl hatalmas zenekart. (Magyarul: "Győzelem! Győzeee-lem!")
Láttam Kalafon és Kékszakállon kívül más darabokban is, volt Radames, Cavaradossi, Bánk bán, Otello (nekem jobban tetszett benne, mint Ilosfalvy), és... nem említettük még, de egyszer René des Grieux lovag szerepében is láttam!
84 • virius 2008-01-27 23:12:10
Mivel tavaly nyáron nyilvánosan lejátszották a szintén 1982-ben rögzített Pasqualét (erről a megfelelő topikokban már írtam), reménykedjünk, hogy az 1982-es Kékszakáll-felvétel is megvan az archívumban. Egyébként jó lenne DVD-n kiadni. Igaz, tele van egy élő előadás megannyi zenei hibáival (be nem lépés, szövegtévesztés), de akkor is élvezhető.
83 • WiseGentleman 2008-01-22 19:43:34
A Kékszakállt kéne megszerezned, zseniális volt benne :)!
82 • -zéta- Előzmény 80 2008-01-22 17:27:30
Én is. :-)
81 • bermuda Előzmény 80 2008-01-22 11:05:07
Irtam egy privát üzenetet.
80 • Héjja Péter 2008-01-22 09:47:53
Üdv emberek!
Ha esetleg valakinek lenne bármilyen felvétele (kép, hang, bármi) Karizs Bélától és hajlandó lenne velem megosztani megköszönném, mert sajnos elég fiatal voltam amikor elhunyt és ezért nem nagyon emlékszem rá.
Egyébként Ő nagymamám nővérének volt a férje...
79 • WiseGentleman 2007-04-12 05:02:49
Karizs Béla az alább említett Offenbach Kékszakáll címszerepében zseniális volt. A televízió anno felvételt is készített róla, jó lenne, ha ezt egy adatbázisban elérhetővé tennék.
78 • tarnhelm2 Előzmény 77 2007-04-12 00:58:30
De igen! Én például... És mindenkinek jó éjt!
77 • virius Előzmény 76 2007-04-12 00:55:57
Senkisem alhat, senkisem alhat...
Szemedre nem jön álom, császár leánya...
76 • tarnhelm2 Előzmény 75 2007-04-12 00:52:03
Nekem valahogy a hangszíne akkor kicsit Carlo Bergonzi paródiának tűnt, de régen volt már ez, nem állítanám, hogy a fülemben cseng vele a Nessun dorma magyarul.
75 • virius 2007-04-12 00:47:56
Azért azt meg kell jegyezni: Karizs Béla korának legkiválóbb Kalafja volt, amíg a régi, magyar nyelvű rendezés ment, addig énekelte a szerepet, majdnem egyedüliként (csak néha volt Horváth Bálint, illetve az ominózus martonos-pittis előadáson Molnár András), egészen 1988-ig.
74 • tarnhelm2 Előzmény 73 2007-04-12 00:28:13
Hát ezt meg nem mondtam volna ilyen pontosan. Pedig nagy élmény volt. Sass még a pályája csúcsán, tényleg királynői volt, és a fital Pitti is nagyon megnyerő tudott lenni.
73 • virius Előzmény 72 2007-04-12 00:19:49
Majdnem telitalálat! A Sass Sylviás előadás 1983 karácsonyán volt. Két és fél évvel a Marton-Pitti afféros előadás előtt...
72 • tarnhelm2 Előzmény 6 2007-04-12 00:09:57
Karizs Béla! Hát...
Egyszer hallottam Kalafként... Annak az előadásnak nem ő volt az erőssége. Sass énekelte a címszerepet, Pitti volt Liu. Van ennek már negyed százada...
71 • virius Előzmény 65 2007-04-11 22:50:03
Attól félek, nincs már meg az 1982-es TV-felvétel. Egyszer lejátszották - és soha többé.
Benedek Miklósnak volt énekelnivalója a darabban, más kérdés, hogy prózai színész lévén énektechnikában nem nyújtott maradandót. (Akárcsak Istenben boldogult Kaszás Attila a János vitézben.) Összességében Benedek színészileg, Maros énekhangilag volt jobb Bobéche király.
Clémentine királynét az első szereposztásban szoprán (Moldován Stefánia), a másodikban mezzo (Barlay Zsuzsa) alakította.
A pásztorból herceggé vált ifjút eleinte Leblanc Győző éneklelte volna, aki lemondta a szerepet, Bándival később az akkor még főiskolás, később debreceni szólista, jelenleg az operai énekkarban működő Molnár Gábor osztozott.
70 • Wolfi Előzmény 68 2006-10-13 14:27:12
Ok!
69 • szitakötő 2006-10-11 20:06:24
CARIGGIO
68 • bermuda Előzmény 66 2006-10-11 19:26:39
Vegyél egy zenei lexikont légyszives....
67 • Búbánat Előzmény 66 2006-10-11 19:16:33
Már a sírban nyugszik...
66 • Wolfi 2006-10-11 19:14:00
Ki az a Karizs Béla?!
65 • Búbánat Előzmény 62 2006-09-05 12:58:22
Nem emlékszem erre a TV-közvetítésre. Érdekes. De jó lenne, ha a TV ismételten sugározná!

Egyébként mindkét premieren ragyogók voltak a hölgyek: Sudlik igazán belevaló Boulotte volt! Az "elhunyt" feleségeken a két bemutató során Decsi Ágnes és Szücs Márta, Takács Tamara és Jász Klári, továbbá Póka Eszter, Számadó Gabriella, Takács Mária és Szabó Anita "osztozott". A fiatal szerelmes pár tagjaként Pászthy Júlia illetve Zempléni Mária jeleskedett. Érdekes, hogy mindkét premieren a szerelmes pár másik tagját a fiatal Bándi János személyesítette meg - kiválóan.

Popolani Melis György volt, neki ez a szerep egy volt a sok közül, jobban tetszett Gáti István szórakozott tudósa. Bobeche királyt Benedek Miklós alakította. Szerencsére neki nem kellett énekelnie, mert csak prózai szerep ez, komédiázni azért tudott ő is, rendesen. Maros Gáborról nincsenek emlékeim. Oscar gróf szerepét elsősorban Bende Zsolt imponáló játéka, éneke tette emlékezetessé, a másik gróf Begányi Ferenc volt, az ő megformálásából hiányzott az arisztokratikus lezserség.

Még nem szóltam Korcsmáros Péterről, aki a második premieren alakította a címszerepet. Eddig csak Karizs Bélát emlegettük, az ő kvalitásait soroltuk – egyébként jogosan, azonban Korcsmáros is kiváló karakterisztikus figurát hozott létre, bár az ő hangja „sápadtabb”, s így hiába a jópofa mókázása, akár „komolyra” vett jelenetei, miközben a hangjából hiányzott az a szín, meg az a volumen, melyek együttesen teszik Kékszakállt Offenbach operettjének kiérdemesült főszereplőjévé.

Számomra elsősorban Karizs Béla alakítása marad meg mindörökre. Művészi tárházából mindent elővarázsolt, ami ehhez az összetett szerep megvalósításához, színpadra állításához zeneileg, színészileg szükséges. Így válik valaki, egy hőstenor a sok-sok opera-produkcióján túl egy operettben nyújtott alakításával – saját parodisztikus megközelítésében - önmaga legendájává.
64 • WiseGentleman Előzmény 63 2006-09-05 02:08:56
Persze, ez a Kékszakáll belépője, amelynek van egy rövid bevezető Recitativója is, ez utóbbiban Meyerbeert parodizálja a szerző.
63 • virius Előzmény 57 2006-09-04 23:30:45
Na, akkor az első felvonásbeli belépő, amikor előregurult a "vár", kikukucskált belőle Karizs/Kékszakáll, majd kinyitotta a várat és asszonyainak összes kombinéja láthatóvá vált: :)))
Már az első nőm is furcsán
elszundított csuda kurtán, ördög tudja, hogy miért...
Sorra jött utána három,
no de mind elhunyt egy nyáron,
a szívem ebbe majdnem meghasadt...

.......

A nem szűnő vágy, mely kerget
és a fentebb vázolt helyzet
mindent megvilágosít...
Hogy a szívfájdalmam szűnjön,
csak új nő kell hogy feltűnjön,
ki megint az egyetlen...
Így hát várom - lázban égek -
a hatodik feleséget,
mindjárt itt kell hogy legyen...
Jól tudom, szörnyű a végzet,
így e frigy is véget érhet,
s eljön majd a hetedik...
Je suis Barbe-Bleue! Nevem Kékszakáll!
Kékszakáll! Kékszakáll!
Víg az élet, áll a bál,
újra özvegy Kékszakáll,
mert életelvem kötelez:
gyász a nászban gyökerez!
.....
Csak mint özvegy, csak mint özvegy,
élni csak úgy jó!
Nevem Kékszakáll! Nevem Kékszakáll!
Kék- kék- kék- kék- Kékszakáll!
Kékszakáll! Kékszakáll! Kékszakáll!

Talán beugrik nektek a dallam is, sajnos nem emlékeztem minden sor szövegére.
62 • virius Előzmény 60 2006-09-04 23:14:40
"Erről a magyar Kékszakáll-előadásról is készült TV-felvétel, egyszer talán valahonnan majd letölthető lesz..."

A felvétel konkrétan az 1982. március 28-ai előadás felvétele volt (azon is ott voltam). Akkoriban tévéfelvétel esetén plusz jupiterlámpákat alkalmaztak az előadáson, így ami eredetileg sötéten bevilágított jelenet, az is világos volt (lásd még 1982. januári Don Pasquale- és 1985. januári Anyegin-élőfelvétel, ezeken szintén jelen voltam). Vajon a Magyar Televízió archívumában megvannak-e még ezek a felvételek?
61 • Búbánat Előzmény 60 2006-09-04 16:54:57
Sőt, az OPD CD-n tavaly kihozta egy 1967-es felvétel digitalizált változatát: Henry Legay, Christian Gayreaud és mások (Lenoty, Terrasson) közreműködésével, az ORTF zenekarát Jean Doussard vezényli.

CD-t már nem veszek, ha van belőle videó vagy DVD felvételem.
60 • WiseGentleman Előzmény 59 2006-09-04 16:10:33
Erről a magyar Kékszakáll-előadásról is készült TV-felvétel, egyszer talán valahonnan majd letölthető lesz...

CD-n a Lincoln Center Performing Arts Library-ból kölcsönöztem ki még anno, egy no-name label kiadásában, de semmi részletet nem tudok.

Azóta egyébként az amazon.com-on utánanéztem, létezik egy Opera d'Oro kiadvány is...
59 • Búbánat Előzmény 58 2006-09-04 12:21:22
CD-ről én sem tudok, viszont képfelvétel készült az operettből,annak idején a Mezzo(Muzzik) leadta a Genfi Nagyszínházból közvetített előadás felvételét, amit videóra vettem.
58 • WiseGentleman Előzmény 56 2006-09-04 03:12:49
Én Gáti Istvánnal láttam, de az tény, hogy ebben Karizs nagyot alakított, Andor Éva volt a partnere (Boulotte).

Kár, hogy egyébként a Kékszakáll operettnek nem létezik lemezváltozata (CD-n sem nagyon fordul elő).

Benedek Miklós "hétvégi szívdobbanásaira" emlékeztek még? Vagy, amikor azt mondta Moldován Stefániának, hogy ugye drágám, a mi házasságunk olyan, mint egy paradicsom?

S persze az opportunista kórust ma bármelyik politikus megirigyelhetné...
57 • Búbánat Előzmény 56 2006-09-03 23:37:29
De jó, hogy még erre is emlékszel! Köszönöm.
56 • virius Előzmény 46 2006-09-03 19:55:26
"...ma új nő az álmom
s a vágy kerget tovább"

Ezt a keringőt Kékszakáll a harmadik felvonásban, a "kriptában" énekli, a pontos szövege ez volt:
"Egy újra vágyom, új nő az álmom
s a vágy kerget tovább,
és forr a vérem, míg el nem érem
majd őt, ki oly csodás,
de ha karomba zárom,
már nem lehet a párom,
mert vágyam tárgya mindig új, csak új varázs,
naponta új, csak új, csak új varázs..."
Az utolsó hangot Karizs kitartotta és úgy távozott a színpadról, mire Melis/Popolani megjegyezte: "Csinos hangja van..." :)
55 • virius Előzmény 45 2006-09-03 19:51:21
Nekem is nagy emlék az éppen 25 éve bemutatott Kékszakáll, ami sajnos rövid ideig volt műsoron, de relatíve sokszor, kb. 30-szor adták elő ezalatt.
Békés rendezéséből a következők tetszettek: a párbaj-jelenetben a két párbajozó úgy helyezkedett el kétoldalt a színpadon, mint Békés saját Lohengrin-rendezésében Lohengrin és Telramund, a zenére, taktusra történő vívás végén Kékszakáll megszólalt: "ott a holló", mire Saphir herceg hátat fordított, ekkor Hagen módjára hátulról "ölte meg" ellenlábasát Karizs/Kékszakáll. A legvégén, a happy endnél egy puttófigura ereszkedett le a zsinórpadlásról "BÉKÉS MEGOLDÁS" felirattal.
Karizs különben hasonlóan jót alakított a János vitézben is (Francia király) és az Orfeusz az alvilágban c. operettben (Jupiter).
54 • Heiner Lajos Előzmény 53 2006-09-02 23:26:48
Rendben, a kifogást elfogadom, és mint idősebb, felajánlom, ezután tegezhetsz!

Szia,

Lajos

P. S.: küldök egy feladvány-kérdést, most Salzburgban "szedtem össze".
53 • -zéta- Előzmény 52 2006-09-02 21:56:21
Mentségemül szolgáljon akkori ifjú mivoltom :-), nekem tetszett...
52 • Heiner Lajos Előzmény 51 2006-09-02 21:50:49
Hát akkor erre a szegedi Fideliora másképp emlékszünk - ha ugyanarra gondolsz (Vaszy, Simándi).
51 • -zéta- Előzmény 50 2006-09-02 21:47:21
Horváth Eszter hosszú évekig a Kasza-Faragó féle Walkürök Sieglindéje volt, említettek teljes értékű partnereként. Előtte láttam remek Fidelionak is a Szegedi Szabadtérin...
50 • Búbánat Előzmény 48 2006-09-02 21:24:06
Horváth Eszter egyik utolsó rádiófelvételén a Cigánybáróból énekel részleteket. Simándy és Barlay Zsuzsa voltak a partnerei, a MR Szimfonikus Zenekarát Nagy Ferenc vezényelte.
A TV Zenés Színházában Az Angelica nővérben láthattuk, ő volt a főnővér.
Én az Operában 1978-ban, az André Chenier felújításán élvezhettem szép hangját és kitűnő alakítását.
A művésznő már a 68. életévében jár, de énektanárként még működik,többek között Csengery Ottilia musical színésznő is - több mint tíz éve - nála képzi hangját.
49 • Heiner Lajos Előzmény 10 2006-09-02 20:57:10
Amikor Marton Éva - emlékezetem szerint sok év távollét után, immár világsztárként - visszajött Pestre Turandotként, Molnár énekelte Kalafot (akit nagyon tisztelek) - sokan fel voltak háborodva, miért nem a szólamot szinte állandóan alakító Karizs.
48 • WiseGentleman Előzmény 47 2006-09-01 03:47:32
Ez a felvétel a hetvenes években készülhetett, mivel Forgács Júlia nemsokára kiment nyugatra. Tordai Évát Tatjánaként és Cso-cso-szánként láttam gyerekkoromban még. Horváth Esztert pedig Musette-ként, Aidaként és Toscaként (aztán, hogy mi lett vele, nem tudom, egyszer csak eltűnt).
47 • Búbánat Előzmény 46 2006-08-31 15:48:08
Úgy van, akkor ideírom a többi szereplőt is a rádiós felvételről:
Róka István, Házy Erzsébet, Melis György, Kalmár Magda, Palcsó Sándor, Lehoczky Éva, Bende Zsolt, Horváth Eszter, Domonkos Zsuzsa, Fülöp Attila, Forgács Júlia, Tordai Éva, Szabó Anita.

Hirtelenjében, ami eszembe van még: Házy Erzsébet volt Boulette, Lehoczky - Gyopár, Fülöp Attila - Zofir.

Bródy Tamás vezényelte az MRT Ének-és Zenekarát.
46 • WiseGentleman Előzmény 45 2006-08-31 15:32:44
Abban a rádiós előadásban tudtommal Róka István énekelte Kékszakállt, ha jól tudom.

Egyébként még mindig a fülemben van az a keringő, amiről írsz...

"...ma új nő az álmom
s a vágy kerget tovább"
45 • Búbánat 2006-08-31 13:25:05
Szó esett - dicsérőleg - Karizs Béla Kékszakáll címszerepe alakításáról.
Akkor hadd szóljak erről is valamit, ott voltam az Erkel Színházban, mindkét premieren, s életem egyik legnagyobb operett-élménye volt ez az Offenbach-darab, benne Karizs Bélával.

Sokarcú darab: ha akarom, vidám operett, ha akarom, társadalmi szatíra, de tekinthetem állandóan irizáló játéknak, a nagyopera és a tánc-operett közti bújócskának. Minderre van közös kifejezés is: remekmű. Itt pompás játék van. Felvonul a meyerbeeri nagyopera minden eszköze, s mindegyik idézőjelben, parodizálva. Példák: Kékszakáll belépője úgy kezdődik, mint egy ballada az Ördög Róbertből vagy a Prófétából, ám néhány frázis után abszolút frivol kuplé-hangba fordul át. Az utolsó kép párbaj-jelenete előtt a szokványos nagyoperai "preghiera"-szcéna tanúi vagyunk, ismét csak pár frázis erejéig - maga a párviadal az Orfeusz-kánkánhoz méltó galoppba torkollik. Az utolsó előtti képben Kékszakáll Donizetti-stílusú lamentót énekel "elhunyt" hitvesei emlékére - s a dallam - alig vesszük észre - máris triviális keringővé válik. Elragadó, artisztikus, finom mívű és Mozart-hoz, Rossinihez foghatóan szellemes partitúra! Békés András rendezése az egyik legjobb, amit tőle valaha láttam. A rendező inkább a paródiát húzza alá, a színpadi játék gesztusai, a mozgatások, a gagek összhangban vannak a vizualitással. Régóta nem láttam - sem előtte, sem utána - ennyi ötletet, ilyen karakterisztikus játékot, ilyen egyénített kórusmozgatást. Mindenképpen meg kell emlékezni a magyar fordításról is, amely Iglódi István munkája. Nagyszerű szó-fordulatok, poének, ragyogóan pendülő rímek és gördülékeny jól mondható próza - amire még ma is emlékszem.
Nagy Ferenc volt a karmester, a zenekari szövet jól kimunkált, korrekt volt. (Megjegyzem, a pár évvel korábbi rádiófelvételen az MRT Ének- és Zenekara Bródy Tamás irányításával ennél is jobb zenei hangzást produkált.) Itt az a probléma, hogy az offenbachi zene megköveteli a perfekt műgondot, a zenei pontosságot és kidolgozottságot. A kórus remek volt, pl. az udvaroncok kara, az "opportunizmus-dala.
A szereplőkről szólva a népes gárda abszolút első helyezettje Karizs Béla volt. A kiváló hőstenor alakítása számomra azért volt olyan frenetikus hatású, mert egész habitusa, hangja és magatartása a paródia szolgálatába kerül. Igazmagát adta, hőstenort formált, s ez az alakítás ebben a szituációban, összefüggésben, e figura esetében maga a humor. Prózai dikciója, "komoly" és kuplé-hangja egyaránt magával ragadó volt. S mindezt betetőzte Békés fenomenális ötlete, a tök kopasz paróka. Csak meg kellett jelennie a színpadon, elénekelni belépőjének meyerbeeres első frázisait, és a közönség velem együtt dőlt a kacagástól. De emellett "adta", "hozta" a karaktert, a figurát is! Pompás volt! A többi szereplő alakításáról most hadd ne szóljak, szinte mindegyikük hozzátett a maguk egyéniségéből is egy csipetkét a Kékszakáll elementáris erejű sikeréhez: Sudlik Mária, Melis György, Begányi Ferenc, Benedek Miklós - prózai szerep -, Pászthy Júlia, a fiatal Bándi János, Póka Eszter, Számadó Gabriella, Szabó Anita,Takács Mária, Takács Tamara, Jász Klári, Szücs Márta, Decsi Ágnes.

Teltházas előadások mentek a további előadásokon is. Joggal!

A Kékszakáll előadás más vonatkozásban fájó emlékem, mert a mű pár évvel korábban történt említett rádiós feldolgozásában Házy Erzsébetnek -bár kissé megfáradt hangján, de még mindig illúziókeltő módon - ez volt élete utolsó operett-szerepe!
44 • Búbánat 2006-08-28 21:36:23
Karizs Béla halálára

A budapesti Operaház kiemelkedő szólótenorjai (Simándy József, Udvardy Tibor, Ilosfalvy Róbertés Réti József) mellett 1963-tól egy újabb jelentős tenorista egyéniség kapcsolódott a dalszínház életébe: Karizs Béla. A korábbi korszakokból véve az összehasonlítást, valódi hőstenor, hangja Környei Béláéra,Halmos Jánoséra és Laczó Istvánéra emlékeztetett mind a hangszín, mind a vivőerő tekintetében. Fényesen csengő felső kvintje alkalmassá tette arra, hogy az operairodalom igazi hőstenor szerepeit (Kalaf, Canio, Radames, Otello) érett, megbízható muzikalitással szólaltassa meg a színpadon.

Fiatalon Rózsahegyi Kálmán színiiskoláját látogatta, majd vidéki színházi évek következtek, melyek során jobbára prózai szerepekben mutatkozott be. Egy rövid időre a Fővárosi Operettszínház szerződtette, innen került át az Állami Operaház tagjai sorába.


(Részlet az Új Ember cikkéből, mely 2001. május 6-án jelent meg Szeghalmi aláírással.)
43 • vidai Előzmény 41 2006-08-28 10:00:11
Del Monaco nem volt a Magyar Állami Operaház tagja. Vendégként lépett fel. Most arról beszélünk, hogy a magyar opera tagjai közt Karizs milyen helyet foglalt el. Azt kell mondanunk, hogy a társulat kiemelkedő hőstenorja volt.
42 • -zéta- Előzmény 41 2006-08-27 20:53:54
Jó, jó, Te is tudod, hogy vendégek nem számítanak tagnak és én azokra gondoltam. Amúgy énekelt Hágában Tannhäusert, de itthon tényleg nem.
41 • WiseGentleman 2006-08-27 04:45:34
Mellesleg, arra vonatkozóan, hogy Laczó István (róla csak hírből hallottam, elsősorban koromnál fogva) és Karizs között ne járt volna hőstenor a házban, azért szerényen megemlíteném Del Monaco vendégfelléptét (amit sajnos, kisiskolás koromnál fogva, nem láthattam).
40 • WiseGentleman Előzmény 38 2006-08-27 04:31:39
Lehet, hogy nem volt hőstenor, de ahhoz képest igen szépen énekelte a tipikus "Heldentenor" szerepeket (emellett kérdés az, hogy lehet-e ennyire mereven beskatulyázni az énekeseket). Ha azt is hozzávesszük, hogy a "Heldentenor" elsősorban német, a spinto olasz kategória, ismét teljes a konfúzió. Mellesleg Karizs "Heldentenor" létére tudtommal sosem énekelt Florestant vagy Wagnert...
39 • virius Előzmény 38 2006-08-26 23:54:19
Hát persze. 1988-ban ment utoljára a régi, magyar nyelvű Turandot az Erkelben (természetesen Karizzsal), utána majd' tíz éven át nem volt Budapesten Turandot. Az 1997-es felújításban szerepelt Bándi. Egyébként amikor Bándi még lírai tenorocska volt, sőt zeneakadémista, akkor írta Abody Béla Karizsról, hallgatván egy 1980 körüli Canióját: "ezt nevezik 'nagy stílus'-nak. Karizs az utolsó bölény alighanem."
38 • -zéta- Előzmény 23 2006-08-26 20:09:42
Lehet, hogy meglep, de Simándy sem volt hőstenor, Joviczky meg 71-ben vonult vissza. Ha úgy vesszük, akkor Laczó István óta nem is volt igazi hőstenor a Házban. Karizs 68-ban kpta az első hősi szerepét (Kalaf), amit azután 20 évig nem is énekelt más. Karizs után megint űr lett egészen Bándi hősi megjelenéséig.
37 • WiseGentleman 2006-08-26 14:14:32
Majd közvéleménykutatást tartok közöttük "sex change" dolgában (hátha már ők is átestek ilyenen).
36 • Momo Előzmény 35 2006-08-26 14:02:24
Előbb-utóbb neked is rá kell döbbenni az igazságra. Én is így voltam vele, míg martuni el nem mondta, és hidd el jobb, ha a barátaid szólnak...
35 • WiseGentleman Előzmény 34 2006-08-26 13:56:30
Nőő? (Eddig még nem gondoltam "sex change" műtétre, szólamtársaim legutoljára 1995-ben voltam, de ők sem kívántak nemet változtatni.)
34 • Momo Előzmény 33 2006-08-26 13:47:20
az a baj hogy neked ezt itt már senki nem hiszi el te egy végtelenül irigy buta nö vagy szerintem már a szólamtársaid se állnak veled szóba ott a zenekarban
33 • WiseGentleman Előzmény 32 2006-08-26 13:43:45
Én személy szerint nem bántom, sőt nagyon szerettem az előadásait.
32 • Momo Előzmény 29 2006-08-26 13:41:12
Na, beindult a mocskolódás. Most mért kell bántani Lukin tanárurat?
31 • sphynx Előzmény 30 2006-08-26 13:30:53
Nem is lett belőlem semmi.
30 • WiseGentleman Előzmény 29 2006-08-26 13:28:16
Miért, azok jók voltak, még fejtörőn is lehetett nyerni hangversenyjegyet olyan koncertekre, ahol újabb fejtörő volt, s így volt, aki végigpotyázhatta az évet...
29 • sphynx Előzmény 28 2006-08-26 13:25:36
Engem is próbáltak vinni Lukin László gyerekeknek szóló koncertjeire, de sürgősen leállítottam őket.
28 • WiseGentleman Előzmény 27 2006-08-26 13:17:54
Naná, ők már akkor tudták, hogy ismert és rettegett fórumozó leszek a Momuson
27 • sphynx Előzmény 26 2006-08-26 13:04:36
Szüleid biztos azt hitték, hogy valamikor híres ember lesz belőled.
26 • WiseGentleman Előzmény 24 2006-08-26 13:02:21
Az hagyján, de ehhez még számítsd hozzá Schradieck hegedű-ujjgyakorlatait...
25 • Momo Előzmény 24 2006-08-26 12:59:40
Én is úgy nőttem fel, aztán tessék...
24 • sphynx Előzmény 23 2006-08-26 12:56:58
Nehéz gyerekkorod lehetett. Vasárnap délelőtt opera...
23 • WiseGentleman Előzmény 22 2006-08-26 12:11:28
Érzéseim szerint azonban a modorosságnak is vannak fokozatai (pl. Del Monaco esetén sokkal szívesebben veszem a modorosságokat is, na jó, még Corelli presziőz affektálását is elfogadom - tudom, ez szubjektív) :). Ha már osztályozzuk a hangokat, Ilosfalvy többször énekelt Wagner-szerepeket (pl. Stolzingi Walter), Manrico pedig mindhárom említett énekesnek gyakori szerepe volt, tehát úgy érzem, egy adott szerep megvalósítását tekintve jogos az összehasonlítás. Karizs Béla lehet, hogy nagy hang volt (az is lehet, hogyha ma hallanám, máshogy érintene, mint tizenéves koromban, vasárnap délelőtti bérletben, a nyolcvanas években), ugyanakkor érzéseim szerint egy hőstenorhiányos korban (Simándy, Joviczky után) a "better than nothing" kategóriát képviselte. Offenbach-Kékszakállként azonban utánozhatatlanul kiváló volt!
22 • -zéta- 2006-08-26 09:28:13
Voltak bizonyos énekesi modorosságai (kinek nincsenek), amelyek hősi szerepekben néha tényleg zavaróak voltak (pl. Manrico f-moll ária), de ezt ellensúlyozta a viharos erejú strettával. Ilosfalvy és B. Nagy inkább spinto hangok voltak, így az összehasonlítást nem érzem indokoltnak. Nem került még szóba az egyik legjobb szerepe: Canio. Nagyon sokszor énekelte, s a híres "Kacagj, Bajazzó" - áriát mindig ismételte. Egy ízben Ingrid Bjoner énekelte Turandotot, Karizs partnereként, akkor meg a "Nessun dorma"-t ismételte. Igaz, ezt csak egyetlen alkalommal tette meg. Cavarradossit utoljára Dimitrova partnereként énekelte. A bolgár szoprán akkor a sikerei csúcsán volt, Karizson kívül egyetlen hazai tenor nem rugott volna mellette labdába. Hatalmas este volt!
21 • WiseGentleman Előzmény 20 2006-08-25 23:55:45
Most éppen egy rádiós letöltött felvételt hallgatok, lásd a Zenehallgatás topicot.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Lakatos György (hegedű), Czene Rudolf (zongora)
MOZART: G-dúr szonáta, K.379
BRAHMS: G-dúr szonáta, Op.78
CSAJKOVSZKIJ: Szentimentális keringő
CSAJKOVSZKIJ: Lenszkij áriája az Anyegin című operából (Auer Lipót átirata)
ROSSINI-CASTELNUOVO-TEDESCO: Figaro (Jascha Heifetz átirata)
BAZZINI: Manók tánca
DEBUSSY: A lenhajú lány
BARTÓK: Román népi táncok

19:30 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Varga Tamás (gordonka)
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Vez.: Pinchas Steinberg
KABALEVSZKIJ: Colas Breugnon-nyitány
DVORÁK: h-moll gordonkaverseny, Op.104
BARTÓK: Concerto (1943)

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ránki Dezső (zongora)
HAYDN: g-moll szonáta, Hob. XVI:44
BEETHOVEN: G-dúr szonáta, Op.31, No.1
CHOPIN: 24 prelűd, Op.28

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Farkas Katalin (hegedű), Kiss Katalin (brácsa), Karasszon Dénes (gordonka), Gábor József (zongora)
BACH: c-moll szonáta, BWV 1017
C.Ph.E. BACH: c-moll szonáta, Wq 78
SCHUBERT: Notturno, Op.148
MAHLER: Zongoranégyes (1876)
SCHNITTKE: Zongoranégyes
19:00 : Eger
Kepes Intézet

Dr. Loboczky János, Szemző Tibor
Egri Szimfonikus Zenekar
"Hamvas zenéi"
BACH: Kunst de Fuge, BWV 1080
SZEMZŐ-HAMVAS: Láthatatlan történet - film és installáció
BEETHOVEN: VII. szimfónia, A-dúr, Op.92
A mai nap
született:
1690 • Charles Theodore Pachelbel, zeneszerző († 1750)
1868 • Scott Joplin, zeneszerző, zongorista († 1917)
1934 • Alfred Schnittke, zeneszerző († 1998)
elhunyt:
1982 • Házy Erzsébet, énekes (sz. 1929)