vissza a cimoldalra
2017-10-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (59906)
Társművészetek (1214)
Kedvenc előadók (2813)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3847)
Haladjunk tovább... (205)
Momus társalgó (6052)
Milyen zenét hallgatsz most? (24975)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2273)
Kedvenc művek (141)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11180)
A csapos közbeszól (94)

Erkel Színház (8376)
A nap képe (1965)
Jonas Kaufmann (2135)
Lisztről emelkedetten (852)
Franz Schmidt (2924)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? (541)
Opernglas, avagy operai távcső... (19853)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (301)
Történelem (473)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2365)
Gioacchino Rossini (987)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1116)
Élő közvetítések (6646)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1122)
Udvardy Tibor (167)
Bartók Béla szellemisége (214)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Amatőrtől a Zenetudósig... (avagy, ki ért jobban a Muzsikához?) (Momo, 2005-12-12 12:55:27)

   
273   álmodó • előzmény272 2010-02-10 13:49:18
Szerintem civileknek is hat, naná!
:-)
272   tiramisu • előzmény271 2010-02-10 11:52:48
Gyönyörű!

Úgyis náthás vagyok, kipróbálom a hurutosság elleni szert. gondolom civilnek is hat?
Nagyon tetszik, kösz, hogy bemásoltad !
271   álmodó 2010-02-10 11:33:17
Giovanni Camillo Maffei:

Levél az éneklésről ( Muzsika 2003. február, 46. évfolyam, 2. szám)

A kellemes ének édes harmóniája, amelyet N.god házában hallani lehet az efféle foglalatosságra kijelölt órákban, szolgáltatta talán az alkalmat arra, hogy engem az emberi hangról és arról a módszerről kérdezzen, amelyet követni lehetne azon célból, hogy a díszített éneket tanító nélkül meg lehessen tanulni. De látván, hogy az egyik és a másik kérdésre szóban válaszolni nemcsak hogy bonyolult, hanem hoszszadalmas is, azon a véleményen voltam, hogy inkább ezen a papíron mondom el Önnek, amit felőle gondolok, semmint élőszóval. És biztos vagyok benne, hogy amennyire annak, aki nem ért hozzá, unalmas lesz értekezésem, annyi örömet fog szerezni Önnek. Amit is remélek egyrészt attól a szép szándéktól, hogy mások fölé emelkedni törekszik, nem más eszközzel, hanem a tudással, és még azért is, mivel nem hiszem, hogy a filozófiában vagy az orvostudományban létezhetne fontosabb dolog ennél, vagy amit szebb és fontosabb lenne tudni, mint ezt. [...]
Most pedig szeretném (mondja talán N.god), hogy Ön, [...] félretéve Arisztotelészét, beszélgetne velem arról, miként kell díszítve énekelni. Azt mondom hát, hogy sem a régi, sem a mai muzsikusok nem írták le, miként kell a torkot alkalmassá és képessé tenni a futamok éneklésére. Éppen ezért nem érdemes őket tanulmányozni. Mivelhogy azok, minthogy első feltalálói voltak [a futamoknak - a ford.], ami óriási dolog, nem akarták (vagy jobban mondva) nem tudták azt kifejezni. Mert (valójában) aki érvekkel a kézben akarja vizsgálni a kérdést, nem csak muzsikus kell hogy legyen, hanem képzett orvos és filozófus is. De átengedvén a szép szavakat annak, aki a fecsegést kedveli, és a figyelmet mindenképpen a díszített éneklése fordítván, azt mondom, hogy az ilyen hang nem más, mint a levegő tagolt és rendezett lüktetése a torokban, a fül gyönyörködtetése céljából. Ahol is világosan látszik, hogy a zaj [suono] nem fogalom [genere], mivel minden díszített hang [voce passeggiata] zaj, de nem minden zaj díszített hang.
És világosan látszik az is, hogy a többi rész a megkülönböztetést szolgálja, mert, mondván, hogy a díszített hang tagolt és rendezett, hogy gyönyörködtesse a fület, megkülönböztethető a tagolt [minuta] hangtól, amely a nevetésben hallható, és hasonlóképpen a köhögésben, amely, bármenynyire is tagolt, mégsem rendezett, és a fülnek sem tetszetős. És különbözik még azon hangoktól is, amelyek rendben és aprózva követik egymást, a szájban követvén egymást a szótagok, ahogy tenné valaki, amikor azt mondja (tegyük fel), Amor, fortuna stb., öt hangra, azaz: ut, re, mi, fa, sol, minden hangra egy szótagot alkalmazva. Bármennyire is tagolt, rendezett, tetszetős a fülnek, és ráadásul még azzal a szándékkal is hozzuk létre, hogy jelentsen valamit, azaz hogy kifejezze a szavak hordozta érzelmeket, ezt sem lehet és nem is kell díszített éneklésnek nevezni, amit csak azért mívelünk, hogy a fület gyönyörködtessük. Bármennyire tömörítettem is ezt a meghatározást, mégsem lehet azt mondani, hogy az ilyen hang sajátosan különbözne a fent mondottaktól, mivelhogy a hajlékonyságra szorítkozik, lévén, hogy abban áll, hogy felmegy a mélyből a magasba, és leszáll a magasból a mélybe, a levegő tagolt és rendezett lüktetésével, ami nem születhet másból, mint a hajlékony és lágy eszközből. Amiből mindenki számára kiviláglik, hogy azok, akik a természettől nem bírnak lágy és hajlékony torokkal, nem alkalmasak futamok éneklésére, úgyhogy számukra ezen tanácsaim kevéssé vagy egyáltalán nem lesznek használhatók.
Most, miután elmondtam, mi is ez a hang, és miben különbözik a fent említettektől, beszélek a helyről, ahol a futamok keletkeznek. A hely, ahol a futamok keletkeznek, ugyanaz, ahol a hangot képezzük, azaz a hangszalag, amint azt már láttuk; amely hol megfeszítve, hol ellazítva az említett idegek által; azon rend szerint, amit majd N.god alább meg fog érteni, megfékezi, majd elengedi a levegőt olyan tagoltan, hogy ebből a mindenki által oly igen áhított éneklésmód következik. Most pedig N.god elé tárom a szabályokat, melyeket a díszített énekkel kapcsolatban be kell tartani.

Az első szabály pedig az legyen, hogy aki ezt az erényt el akarja sajátítani, mint legfőbb ellenségétől óvakodjék az affektáltságtól, mivelhogy az annál visszataszítóbb a zenében, mint más tudományokban, amennyivel kisebb igényességgel kell így a zenét gyakorolni. Nem is kell emellett más érvet felhoznom, mint magát a tapasztalatot, amelyet naponta szerezhetünk; amennyiben sokan, kik éppen hogy csak néhány hangot tudván egymás mellé énekelni csekély ügyességgel, miközben énekelnek, úgy el vannak bűvölve saját maguktól, hogy akik hallgatják őket, csúfot űznek belőlük. És miután énekeltek, a városban jártukban-keltükben is úgy sétálnak, mintha díszítéseket énekelnének, és olyan gőgösek és felfuvalkodottak, hogy mindenki inkább megveti, semmint tiszteli őket. Tehát óvakodjunk az önmagunkban való tetszelgéstől, anélkül, hogy mások tudomására hoznánk, mi a hivatásunk vagy mit szeretnénk annak tartani.
A második szabály az, hogy az idő, amikor ilyen gyakorlatokat végzünk, legyen reggel, vagy evés után négy, avagy öt órával; mert amikor a gyomor teli van, a gége nem tud olyan ügyes és tiszta lenni, amint azt a tiszta és lágy hang kibocsátása megköveteli, ami pedig bármely más dolognál inkább szükséges a díszített énekléshez.
A harmadik szabály, hogy a hely, ahol gyakorolunk, olyan legyen, ahol a magányos Ekhó felel nekünk, mint amilyenek némely árnyas völgyek és barlangos sziklák, amelyekben ő válaszol annak, aki magában beszél; és így, énekelvén azzal, aki magában énekel, könnyen megmutathatja, vajon jók avagy rosszak a futamok, és így élő szóval tölti be a kritikusi tisztet.
A negyedik az, hogy ne tegyünk semmiféle mozdulatot a test más részével a már említett hangszalagokon kívül, mert ha csúfnak tűnnek számunkra azok, akik díszítéseket énekelve ingatják a fejüket, vagy rezegtetik az ajkukat vagy mozgatják a kezüket vagy a lábukat, meg kell győznünk magunkat arról, hogy ha mi hasonlóan cselekszünk, mi is csúfnak tűnünk mások számára. Ezek közül sokakat látunk, akik vagy azért, mert kevés fáradságot fordítottak a dologra kezdetben, vagy mert nem vették észre a rossz szokást, semmiképpen sem képesek éneklés közben nyugton maradni, és ezért figyeljünk erre.
Az ötödik szabály, hogy tükröt kell tartanunk a szemünk előtt azon célból, hogy belenézve észrevegyünk bármely rossz mozdulatot, amelyet éneklés közben tennénk.
A hatodik az, hogy nyújtsuk ki a nyelvünket oly módon, hogy a hegye érje el és érintse az alsó fogak tövét.
A hetedik, hogy tartsuk nyitva a szánkat éppen annyira és nem jobban, mint akkor, amikor a barátainkkal beszélgetünk.
A nyolcadik, hogy nyomjuk ki lassanként a hanggal a levegőt, és nagyon ügyeljünk arra, hogy ne menjen sem az orron, sem a szájpadláson keresztül,3 mert mind egyik, mind a másik óriási hiba lenne.
A kilencedik, hogy beszélgessünk olyanokkal, akik nagy könnyedséggel énekelnek díszítéseket, mert a hallás az emlékezetben egy bizonyos képet és elképzelést hagy, ami nem kis segítséget jelent.
A tizedik, hogy gyakoroljunk fáradhatatlan szorgalommal, nem úgy, mint némelyek, akik egy-két alkalom után, hogy nem sikerült a dolog, rögtön felhagynak vele, és a Természetet vádolják, hogy nem adta meg nekik azt a készséget és rátermettséget, ami szükséges ehhez a művészethez. Amivel neki tulajdonítják azt, amit a lustaságnak kellene, s így (véleményem szerint) nagyot tévednek. Úgyhogy teljesen biztos vagyok benne, hogy az Ekhótól hangilag vezetett tanítvány, aki mozdulatait tükörrel ellenőrzi, és az állandó gyakorlással segíti magát, és azzal, hogy hallgatja azokat, akik könnyedén énekelnek, olyan készséget szerez, hogy könnyen tud futamokat alkalmazni bármilyen fajta madrigálokban vagy motettákban.

De mivel ezen szabályokhoz szükséges néhány kottás példa, amelyek révén skálázva [passeggiando] fokozatosan meg lehet szerezni a gége ügyességét; kinyomtatván az alábbi kottákat és visszavezetve egy rövid rendszerre, amint azt a fenti szabályokban előadtam; azt mondom, hogy a tanítvány, abban az órában, mikor már az étket megemésztette, menjen el egy visszhangos völgybe vagy barlangba, vagy más helyre, és miután egy tükröt tart a szeme előtt, kiegyenesíti a nyelvét a mondott módon, és a fejét szilárdan tartja, és testének más részeit is, próbálja meg ezekkel a hangokkal lassanként kifújni a levegőt, "o" hangzóval, azon okból, amit majd alább elmondok. (1. kottapélda)
Ezek tehát a skálák, és oly módon vannak megszerkesztve, hogy könnyű kezdetet biztosítsanak ezen vállalkozásnak, ahol, meg kell mondanom, semmiképpen nem szabad továbbmenni az egyik futamról a másikra, anélkül, hogy az előzőt nagyon jól megértettük és megtanultuk volna. Még el kell mondanom azt is, hogy ha nem írtam kulcsot ezek elé a futamok elé, azt azért tettem, hogy bármely hangról el lehessen kezdeni őket, úgy mint ut, re, mi, fa, sol, la. Így emelkedve és leszállva, mind a térben, mind a sorban. Mindezekhez még hozzáteszem ezt a másikat, amely, bár az első kvint, míg emez oktáv terjedelmű, de ebben megtalálhatók az összes futamok. Legyenek így váltogatva - egyébként is keverhetők egymással -, hol elhagyva az egyik elejét és egy másikkal helyettesítve, hol valamelyiknek a közepét egy másikkal befejezve, avagy éppen megfordítva. Először tehát az egyszerű hangokat sorolom, majd a kettőzötteket, anélkül hogy most elmondanám, a madrigálnak mely helyén és mely szótagján kell alkalmazni a futamot, miután egyelőre nem írok másról, mint annak a módjáról, miként kell a gége ügyességét és készségét megszerezni. De mivel csak kevéssé vagy egyáltalán nem elégítené meg a tanítványt, ha - miután szorgalommal és a fentebb mondott sorrendben megszerezte a gége ügyességét - nem tudna futamokat alkalmazni a madrigálokban vagy más dolgokban, amiket énekel, ezért, ideírván ezt a madrigált, elmondok sok szabályt, amely ilyen alkalmakhoz szükséges. (2. kottapélda)
Tudom persze, hogy ez a madrigál régi, de példaként akartam bemutatni azért, hogy a jó énekes megfigyelje a rendet és a szabályokat valamely dologban, amely éneklés céljából elékerül, és hogy minél világosabban meg lehessen érteni a rendet és a szabályokat, amelyeket ebben szem előtt kell tartani, és amelyeket most itt leírok.
Az első szabály tehát, hogy ne tegyünk futamokat máshová, mint a zárlatokba, mert lezárva a harmóniákat, a befejezésnél nagy gyönyörűséggel lehet ékíteni anélkül, hogy megzavarnánk társainkat. De azért persze nem tilos, hogy mielőtt a zárlathoz érnénk egyik hangról a másikra lépve, elhelyezzünk néhány finom díszítést, amint az lépésről lépésre a fent nyomtatott madrigálnál is látható, vigyázva azonban a helyre, ahol megengedhető, és ahová jól illik.
A második szabály, hogy egy madrigálban ne legyen több négy vagy öt díszítésnél, azért, hogy a fül, ritkán ízlelvén az édességet, mindig inkább vágyakozzék azt hallani. Ami nem történnék meg, ha állandóan díszítve énekelnénk, mert a tetszetős futamok unalmassá válnának, ha a fül megcsömörlene tőlük. Ezt mindig tartsuk szem előtt, mivel sokan vannak, akik nem nézvén sem félhangot, sem leszállítást, sem arra nem ügyelve, hogy kifejezzék a szavak értelmét, egyébre sem törekszenek, mint hogy futamokat énekeljenek, és meg vannak győződve arról, hogy a fülnek így gyönyörűséget szereznek. Amiért is unalmassá válnak, és mindenki kárhoztatja őket.
A harmadik szabály az, hogy a szó utolsó előtti szótagján kell futamokat képezni, azon célból, hogy a szó végével fejeződjék be a futam is.
A negyedik, hogy amikor csak lehet, olyan szóra és szótagra helyezzük a futamot, amelyben "o" magánhangzó található, és nem más. És azért, hogy ezt a szabályt jobban megértsük, most elmondom, hogy (mint azt mindenki tudja) öt magánhangzó van, melyek közül némelyik, mint az "u", rémisztő hangzású a fül számára, kivált, ha futamot éneklünk vele, úgy tűnik, mintha üvöltő farkast ábrázolnánk vele. Amiért is nem győzök csodálkozni azokon, akik a madrigálnak, amely így kezdődik: Ultimi miei sospiri, az első szótagjára futamot tesznek, mondom, nem győzök csodálkozni rajta. Mindenekelőtt azért, mert semmiképpen sem szabad futammal indítani, és még azért is, mert ezzel a magánhangzóval megnő a hangzás félelmetessége és sötétsége. És más hangzók, mint az "i", ha futamot képezünk vele, egy kis állatot idéz, amely vinnyog, mert elvesztette az anyját, bár megengedem, hogy a szoprán számára kevésbé csúnya az "i"-vel való éneklés, mint más hangfajok számára. A fennmaradt többi magánhangzót gond nélkül lehet használni. Mégis, különbséget tévén köztük, azt mondom, hogy az "o" a legjobb, mivel általa szól a hang a leggömbölyűbben. A többivel nem olyan jól összpontosul a levegő a futamok képzéséhez, mivel nevetéshez hasonló arccal képezzük őket. Mindazonáltal, nem erőltetvén annyira ezt a szabályt, az énekes jó ízlésére hagyatkozom.
Az ötödik szabály az, hogy amikor négyen vagy öten énekelnek együtt, az egyik helyet kell adjon a másiknak, mert ha hárman vagy négyen egy időben énekelnének futamot, összezavarnák a harmóniát. És hogy mit értsünk ezen a szabályon, arra jó példát láthatunk a fenti madrigálban.
Azt gondolom, ezzel teljesítettem mindazt, amit N.god tőlem kívánt, és hogy mindazon zenészek, akik az én szabályaimnak engedelmeskednek, maguktól tudjanak futamokat énekelni, itt alant, az ő igényeiket és a magaméit kielégítendő, leírok néhányat azok számára, akik el tudnák énekelni őket valamelyes gráciával. Ahol is a következő rendet tartom: előre helyezem a zárlatokat és utóbb a futamokat (a legszebbeket), mert ha le akarnám írni az összeset, mellyel a zárlatokat díszíteni lehet, akkor inkább hangszerjátékra való futamokkal telnék meg a könyv, semmint énekelni valókkal. Hozzáteszem ehhez még a Vago augelletto díszített dallamát. (3. kottapélda)

Tudom jól, hogy sok irigy bírálja majd ezen új művemet, nem csak azzal, hogy fölösleges, hanem mert ráadásul hamis alapokra épít. Fölösleges, mondják majd, mert a díszítés a természettől jön, hamis, mert futamok éneklése közben sok disszonancia adódik. Amire röviden azt felelem, hogy való igaz, a gége alkalmassága a természettől van, de az én szabályaim nélkül mégis lehetetlen dolog megtanulni a futamok használatát, mivel bár a természet adja a készséget, a művészet nyújtja a módot, mely nélkül nem jönne létre semmi jó. Sőt többet mondok. A természet, igen bőkezű anyaként, mindenkinek megadja a lehetőséget, hogy képes legyen elsajátítani ezt a művészetet (nem beszélek most némely szerencsétlen beszédhibásról, vagy a természet mostohagyermekéről, aki nem érdemelte ki tőle ezt az adományt). De mivel nem akarják tudomásul venni és azt használni, ami ehhez szükséges, saját maguknak ártván, megfosztják magukat ezen művészettől.
És hogy ez igaz legyen, azt szeretném, ha ezek az irigyek megpróbálnák, mert biztos vagyok benne, hogy ha vennék a fáradságot, ami szükséges az én szabályaimhoz, megértenék azt, amit lustaságuk miatt szidalmaznak, hacsak nem lennének annyira szerencsétlenek, hogy csak azért jöttek a világra, hogy rosszat mondjanak másra. Röviden még elmondom, hogy igen, igaz, hogy futamokat énekel- ve néha valamely hibát is ejtünk, de a futam gyorsaságával és szépségével elfedi azt, oly módon, hogy sem a disszonancia, sem a hamisság nem vehető észre. Ezért nem tudok más tanácsot adni ezen irigyeknek, mint hogy hallgassanak és tanuljanak, mert végül is a lovagi éneklés igazi módja, amely a fülnek is kellemes, a díszített éneklés. És ugyanezen a véleményen van Gio. Domenico da Nola tisztelendő úr, Gio. Ant. Filodo tisztelendő úr, Stefano Lanno úr, Rocco úr és végül Gio. Tomasso Cimelli úr, akik azon kívül, hogy képesek ismét megújítani a zenét, amikor az már csaknem elveszett, szerénységgel, jósággal, erényekkel vannak felruházva, és minden mással, ami az angyali és isteni lélek sajátja. Most hát rajta, aki nem tudja, tanulja meg!
És hogy megmutassam, mennyire jó szívvel állok mindenki szolgálatára és segítségére, egészen a dadogókig, ebben a gyönyörű művészetben, íme, hozzáteszem még a legjobb és legbiztosabb orvosságokat, melyek jó hangot adnak, és amelyeket hivatásom gyakorlása közben össze tudtam gyűjteni.
Igen hasznos, jó hang nyerésére, gyakran használni azokat a módokat, amelyeket Néró (aki annyi gyönyörűségét lelte a zenében) sem vetett meg (mint arra hivatkozik Suetonius), hogy azoktól szebben tudjon énekelni.
Jó szer még ólomlemezt tartani a gyomrunkban, ahogy azt maga Néró is tette. Jók még a következő pilulák, kivált, amikor a hang megromlott az őt belepő nedvességtől: vegyünk négy szárított fügét, hámozzuk meg, és vegyünk négy dramma erdei mentát és hasonlóképpen egy scrupulum4 gumiarábikumot, és törjük össze mindezt egy mozsárban, és készítsünk labdacsokat, amelyekből egyet tartsunk éjjel-nappal a szánkban. Íme itt ez a másik: vegyünk négy rész édesgyökeret és kettőt tömjénből és egy scrupulum sáfrányt, és jól összetörve mindezt felengedjük egy kis borral, és folyamatosan használjuk. A káposztaleves is hasonlóan jó hatású.
És mindezeknél nem kevésbé jó orvosság rekedtség ellen kassziát enni, süteménynek megsütve, késsel felszeletelve. Hasonlóképpen jó orvosság a Mesoéból való lochsanum, és még jó egy kis szandrak-gyantával, squillitico ecettel és egy kevés mézzel való gargarizálás. Ennyit tehát röviden a szájon át bevett dolgokról, amikor a hang baja a torok hurutosságából adódik, amelyre, ha külső orvosságot szeretnénk, lehet használni ezt a keveréket anélkül hogy elmerülnénk a kenőcsök, krémek és más kenhető dolgok sokaságában, lévén ezek undorító és csúf dolgok. Vegyünk tömjént, szandrak-gyantát, stiraxot (storax calamita), erdei mentát, és parázsra vetvén, orron és szájon át lélegezzük be a füstjét. És ha véletlenül szárazság miatt lenne rossz a hang, ami ritkán fordul elő, vegyünk tört olajat, ahhoz keverjünk annyi cukrot, hogy olyan legyen, mint a méz, és ezt lassan nyeljük le, és kivált, amikor nyugodni térünk, vegyünk belőle egy kanálnyit. Erre a célra jó még a tyúkleves is, és a szárított füge alaposan megáztatva. Röviden szándékoztam felsorolni mindezt azok számára, akiknek szükségük van gyógyszerre, hogy szemléltessem, mennyire elmélyültem a mesterségben, és minden más dolgaimban, és csókolom N.god kezét.
(1565)

Virágh László fordítása

_____________
270   WiseGentleman • előzmény266 2008-07-08 14:55:53
A börtönben majd lefogyok, hehehe...

Bajorország sajnos nem alkalmas wellness slimming dietre, a Weisswurst-tal, Sauerbraten-nel meg a Brotzeitteller-rel, ugyebár.
269   macskás • előzmény267 2008-07-08 14:55:30
Télleg ilyen súlyos 1éniség vagy?
268   WiseGentleman • előzmény266 2008-07-08 14:55:03
Hanem az, hogy hasfájást kap a szellemességedtől...
267   WiseGentleman • előzmény265 2008-07-08 14:54:41
Magyarosabb, mint a leamortizálódás...
266   Popriscsin • előzmény263 2008-07-08 11:23:05
Tudod, az ínyencség nem azt jelenti, hogy az ember (amerikai módra..) 150 kilósra zabálja magát....
:-))))))))))
265   unicornis • előzmény263 2008-07-08 11:02:48
már megint w hasánál kötünk ki...offoljuk a topicot- mily\' szép és magyaros kifejezés. Válasz a Haspókban.
264   tiramisu • előzmény263 2008-07-08 10:55:52
Rendben!
ÓLRÁJT és oké!
HOVÁ küldjem?
Ő gourmand én, gourmet....

Csök-csök!
263   WiseGentleman • előzmény261 2008-07-08 10:39:25
A te szellemi színvonaladat egyedül a csökött humorérzéked magyarázza. Inkább küldd magad helyett unicornist, ő legalább gourmand.
262   tiramisu • előzmény261 2008-07-08 10:34:13
Sajnos ismerek jó pár magyar diplomást, aki biz az intelligenciából sosem kapott jelest, még jegyet sem! Ma meg kreditet sem!

Bár ahogy olvasom a Te szellemi igényeid is eléggé behatároltak! :-)))
261   Popriscsin • előzmény260 2008-07-08 09:55:17
Mi van, ti amerikai iskolákban tanultatok?
Az talán magyarázná szellemi igényeiteket....
:-)))))))
260   WiseGentleman • előzmény257 2008-07-08 09:49:36
Barátom, néhány hónap még arra sem elég, hogy igazi kultúrsokkod alakuljon ki.

Egy társadalom megismeréséhez és jogos megítéléséhez évek kellenek!

(Az első pár hónap eufórikus rácsodálkozás, utána jön a kultúrsokk és végül a csendes elfogadás, előnyökkel, hátrányokkal együtt.)

Tegyük hozzá, ez igaz arra az amerikaira-angolra-németre is, aki rövid időre Magyarországra jön, aztán mond mindenféle f.szságot.
259   Popriscsin • előzmény258 2008-07-08 09:43:08
Egyszerű gondolatmenet!
Illik az ily elméhez!!!
:-)))))))))))
258   tiramisu • előzmény257 2008-07-08 09:05:57
Szerinted!
Gyorsan elintézed a dolgokat.Persze lehet benne valami, ha Te nem találtad meg a számításod! :-)

Ám lehetséges, hogy pont emiatt mégsem annyira butácskák?
257   Popriscsin • előzmény256 2008-07-08 08:39:43
Én csak néhány hónapot éltem odaát, de az egy életre elég volt, és sokmindenben \"eccerű\" hozzászólásához hasonló a véleményem.
Nem lebutított, hanem eredendően saját kultúra nélküli butácska nép.
Wisénwk való pont!
256   WiseGentleman • előzmény255 2008-07-08 08:32:44
Igenám, de a minőség meghatározása is fokozatosan változik, s ezt a változást is csupán a való életben sajátíthatom el, s nem az iskolapadban.

Mellesleg, mennyi tapasztalatod van az amerikai társadalomról, kíváncsi lennék...
255   eccerű • előzmény254 2008-07-08 07:49:12
Szinte minden szakma csak a művelés során sajátítható el. Csak éppen azt meg kell tanulni, hogy miképpen kell művelni. Ha olyan tanítja, aki \"gyorstalpalón\" végezte el, az nem fogja tudni megtanítani.
Nézd meg az amerikai társadalmat: a végletekig lebutították, és ahelyett, hogy az emberek tájékozódnának, beperlik a gyártókat, hogy nem tájékoztatták őket minden kézenfekvő dologról. Ez vár ránk is.
Nem, barátom, amit én képviselek, az a minőség. Az más kérdés, hogy ez valóban kimegy a divatból.
254   WiseGentleman • előzmény253 2008-07-07 09:05:57
Vannak olyan szakmák, amelyek ugyanakkor csak a művelés során sajátíthatók el. \"Learning on the job.\" Amit te képviselsz, az egy \"old school\" megközelítés, de egyre inkább kimegy a divatból.
253   eccerű • előzmény211 2008-07-07 07:54:12
(nyilvánvaló az is, hogy biológus bachelor diplomával nehezen lehet hárfást master-t szerezni, előbb ugyanis illik megtanulni kottát olvasni, meg ilyenek, dehát, ott a life-learning, ugyebár...)

közel sem olyan nehezen, mint gondolnád, és ez a gondom. Mert ennek a hárfásnak papírja lesz arról, hogy ő mindent tud a hangszerén, ad absurdum még taníthat is. Ilyen tudással.
252   Kúp Flóris • előzmény251 2008-07-06 22:23:30
Zamat őrze ? Ne !
Pa nyulai pá link:
In dysz pozit - Ívó?
Hal kan dúr ba rát(h)
horgász(t)? kanhalba rá(n)t
251   macskás • előzmény250 2008-07-06 10:51:42
Erre iszunk:))))))))))))
250   WiseGentleman • előzmény249 2008-07-06 10:49:50
Oké, akkor én meg a nyilvánosság előtt is elnézést kérek a sértőnek találtatott \"kandúrbarát\" kifejezésért.
249   macskás • előzmény247 2008-07-06 10:47:32
A panyolait nem ígérem, házipálinkát igen:)
248   macskás • előzmény246 2008-07-06 10:46:27
A jel ott vót, csak észre kellett vóna venni:)
Antall Józsefet pedig a pol. homokozóba írd, azt úgysem olvasom:)
247   WiseGentleman • előzmény244 2008-07-06 09:59:50
Kupicát, ha lehet, panyolai szilvapálinkával...
246   WiseGentleman • előzmény244 2008-07-06 09:58:21
Folytatod...? Akkor ne sértődj meg, ha hasonló stílusban kapsz reakciót. Akinek rinocéroszbőre van, annak ne legyen mimózalelke, mondta egykoron Antall József.
245   macskás • előzmény244 2008-07-06 09:57:01
természetesen közép-európai
244   macskás • előzmény243 2008-07-06 09:53:26
Vicém,
a középeurópai viselkedés nálam megvan, veled ellentétben. A barát kitételen pedig elgondolkodom, hogy sértés-e, tudod, madarat tolláról...
Selyemzsinórt kérsz, vagy ampullát:)))))))))?
243   WiseGentleman • előzmény241 2008-07-06 01:06:59
Te kezdted, barátom...

Viselkedj közép-európai polgár módjára, s akkor a fogadjisten is megfelelő lesz.

Ennyit tudok mondani itt és most, megfelelő adag Franziskaner Dunkles Weissbier után...
242   macskás • előzmény239 2008-07-06 00:32:00
Dógom vót nem mindig érek rá:(
De akkor: Hello
241   macskás • előzmény240 2008-07-06 00:21:19
Lehet, hogy kandúrbarát (ha ez én lennék)fórumtársadnak tetszik unicornis Wagner-játéka, viszont nem tetszik viceman stílusa, mégha kandúr is esetleg. Nagyon nem. Egyébként több dologra nem reagáltál, Wise.
Fényezni pedig mindenki tudná magát. Én is, unicornis is valószínűleg. De nem eről szól a fórum. Esetleg nyithatnál egyet:)
Üdvözöl
240   WiseGentleman • előzmény234 2008-07-05 21:40:02
Ha most erre ugrom és hozzáteszem, hogy nem, de Csajkovszkijt, Bizet-t, Schubertet, Haydnt, Prokofjevet játszottam első pultban, akkor jön macskaetető kolléga, hogy fényezem magam, hehehe...

Ki van ez tanálva...

Inkább fényezd magad te, papóca, az még kandúrbarát fórumtársunknak is tetszik, mondd el nekünk, hol játszottál Wagnert...

Tényleg, egy kérdés, ami motoszkál bennem: a katonaságnál nem te voltál véletlenül az ezredkürtös? Mert akkor furcsa lenne, ha kiosztanál engem, szerény amatőrt, amiért a zpk. pol. h. hdgy. et. fülébe nyiszáltam kedvenc nótáját...
239   WiseGentleman • előzmény233 2008-07-05 21:28:42
Te akartál elmenni pajtás, én meg csupán rád hagytam. De ha már itt vagy, welcome back...
238   WiseGentleman • előzmény234 2008-07-05 21:27:26
Miért, te játszottál? Csak nem te voltál a kedvenc gikszerezőm...
237   WiseGentleman • előzmény235 2008-07-05 21:25:55
Annak több útja van, hehehe...
236   musicus2 • előzmény235 2008-07-05 21:20:20
Wise, miért töltöd itt az időd? Gyere mesélj a gasztronómiáról!
235   unicornis • előzmény227 2008-07-05 20:46:08
- mi van a \'97 óta készüló PhD-vel? Feladtad a \"global professional elite\"-hez való tartozást Apróér\'? ...
234   unicornis • előzmény224 2008-07-05 20:41:38
köszi macskás. Vasskalap barátunkat az előképzős furulyaszólam determinálja zeneileg. Kérdés: bocika wazze, te mikor játszottá\' wagnert bármilyen pultban...? :)
233   macskás • előzmény232 2008-07-05 14:51:51
El lettem kűdve:)
Hol hagytad a humorérzékedet? :))))
232   WiseGentleman • előzmény231 2008-07-05 10:32:49
Akkor eriggy a dolgodra...
231   macskás • előzmény230 2008-07-05 10:24:20
Igen, meg a carrier.
Mán a neved is irritáló bír lenni, de nem piszkállak, mer dógom van.
A Portraitra mér nem reagálsz a nagy Vice-ságoddal? :)))))))))))))))))
230   WiseGentleman • előzmény228 2008-07-05 10:21:19
Igenám, de ha egyszer megtanulsz angolul, rájössz, hogy a hordár az porter!

Ejnyebejnye, mindig oldalba rúg az a büdös tényanyag... :)
229   WiseGentleman • előzmény227 2008-07-05 10:19:42
Unicornis már előttem megtette, jómagam csak adalékokat közöltem, hehehe...
228   macskás • előzmény226 2008-07-05 10:10:03
Én a Te hordárságodat írom, vedd mán észre!
227   macskás • előzmény220 2008-07-05 10:09:31
Te, ez nem tömény nyálverés? Tanársegédség, academic career (carrier, hihi) Academy, professors, English, abroad...
A Portrait of the Artist of a Young Man, hogy egy klaszzikust idézzek...
Sztem unicornis is tudna fennhéjázgatni (bár unicornis:) )...
226   WiseGentleman • előzmény225 2008-07-05 10:04:02
Carrier például a Malév, career meg az, amit unicornis húsz év alatt befutott.
225   macskás • előzmény220 2008-07-05 10:01:28
career or carrier:)
224   WiseGentleman • előzmény223 2008-07-05 10:00:03
Legyűrni? Ugyan, hogy is lennék képes, az egyetlen fúvós hangszer, ami valaha is a kezemben volt, a zenei előképzőben használt furulya volt.

Szóval azt mondod, hogy a Wagner-operák zenekarában a negyedik pulttól hátrafelé mind amatőrök ülnek?
223   unicornis • előzmény220 2008-07-05 09:52:55
-egyébként én a zenei előképzőt meg a zeneiskolai éveket nem számítanám \"zenei múltnak\". Profinál talán a konzervatóriumi évektől,zenekarban mondjuk egy vonós harmadik pult környékétől, vagy egy önálló fúvós szólamtól;operaénekesnél is az operai tagság számít nem az, hogy már ötévesen nagymamának mit énekelt. :)

Nb.: csak úgy süt belőled a jóindulat és a mindenkit legyűrni vágyás. Még szerencse hogy ott a Pils- az alkohol folyékony pszichiáter.
222   unicornis • előzmény220 2008-07-05 09:29:16
tud vazze.
221   WiseGentleman • előzmény215 2008-07-05 00:29:03
Indy, mondd meg, hogy melyik metróaluljáróban koncertezel, ígérem, elmegyek és meghallgatlak, majd építő kritikát gyakorlok feletted (lehet, hogy magam felett is, hogy miért mentem el...)
220   WiseGentleman • előzmény213 2008-07-05 00:27:38
Jómagam tanársegéd koromban, mielőtt otthagytam volna az \"academic career\"-t (többek között) Mozart Kegelstatt-trióját játszogattam a volt professzorommal, meg a National Academy of Science egyik tagjával, bár ez rég volt... Az igaz, hogy zenekarban nem jutottam tovább Csajkovszkij V. szimfóniájának szólamáig, s bevallom, keményen meg kellett érte küzdenem, tehát távol álljon tőlem, hogy a profikhoz mérjem magam: az Also sprach Zarathustra hegedűszólójához pl. nagyon kevés vagyok, hehehe...

Ha nem kell bizonygatnod papóca, akkor mégis miért bizonygatsz?? Mellesleg igen későn kezdhetted a zenét, ha csak három évtizedes a zenei múltad, akkor huszonéves fejjel járhattál zenei előképzőbe...

Csak azt nem tudom, a két kamara tud egymásról?? :)
219   macskás • előzmény218 2008-07-05 00:13:47
Én sem értem, mi a baja velük. Tán az, hogy a nagy büdös Amerikában a legjobbaknak számítottak már akkor, mikor itthon gáncsolták őket? Vagy az, hogy értelmesek?
218   Speranza • előzmény215 2008-07-05 00:09:41
És melyikkel van bajod, azzal, hogy népszerű, vagy hogy dallamos? Ezek nálad főbenjáró bűnnek számítanak? :-P
217   virius • előzmény216 2008-07-04 23:27:38
Csapjad össze... :)))
216   macskás • előzmény215 2008-07-04 23:22:52
Újra itt van...
215   indymedia • előzmény210 2008-07-04 20:58:12
kiváló üzleti érzékkel rendelkeznek valóban. Kiválóan átverik a népet. Zeneileg népszerú , dallamos vacakot jáétszanak.-
214   unicornis • előzmény213 2008-07-04 13:16:12
rég
213   unicornis • előzmény211 2008-07-04 13:14:57
nem kell bizonygatnom w; van egy okleveles szakmám, két kamarai tagságom, több mint három évtizedes zenei múltam és zenei szakmai elismertségem- ergo sz.rok a \"life-learningra és az andrológiai problémáidra.

Csak megemlítem neked Pattantyús Á. G.-t aki a magyar műszaki tudományok egyik császára volt és a tanszéken tartott hangversenyzongoráján pihenésképpen esténként a tanársegédjével szonátázott (Dr. BL) pihenésképp. Egy réb nem látott orvos barátom, SZ. olyan kiváló klasszikus gitáros, mint Tokos Zoli.

Inkább igyál sört, az jobban meglátszik rajtad
212   WiseGentleman • előzmény211 2008-07-03 21:53:12
Bár utóbbi már a gerontogógia kategóriájába tartozik...
211   WiseGentleman • előzmény209 2008-07-03 21:52:15
Akkor isten hozott az élethosszig tartó tanulás és az andragógia világában, hehehe...

(nyilvánvaló az is, hogy biológus bachelor diplomával nehezen lehet hárfást master-t szerezni, előbb ugyanis illik megtanulni kottát olvasni, meg ilyenek, dehát, ott a life-learning, ugyebár...)

Egy adott munkaerő konkrét piaci értékét leginkább a gyakorlat és az affinitás határozza meg. Welcome to the brave new world of transferable skills...

(Itt van például unicornis, aki már jó régen kápráztatgat minket multitalented sziporkáival. Belőle kinézem, hogy hatvanas korára megunja a rezet és elkezd lantot pengetni...)
210   Speranza • előzmény209 2008-07-03 20:28:41
Én már be akartam írni a kiváló Benkó Dixieland tagjait korábban, csak azért nem tettem, vert ők valahol amatőr zenésznek vallják magukat és a polgári foglalkozásuk mellett szinte hobbiból zenéálnek (ezt egy interjúban mondta el).
209   eccerű • előzmény192 2008-07-03 20:13:01
Ez idáig rendben van, és minden tiszteletem azé a társadalomé, ahol valaki 70 évesen is szerezhet új végzettséget, nem is ez a gond, hanem a minőség. Ha valaki biológus irányban eljut a bachelor fokozatig, majd gondol egyet, és hárfásként végzi el a mastert, amire minden lehetősége megvan, akkor az ember érdekeseket gondol arról a hárfaoktatásról.
A magyar példák azért ütősebbek, mert \"rendes\" körülmények közt szerezték meg végzettségeiket.

Egyébként Benkó Sándor mintha kimaradt volna a sorból.
208   virius • előzmény207 2008-07-03 19:23:00
Sőt, az imént említett orvos-zenekarban is van olyan, aki előbb volt zenész, mint orvos...
207   Speranza • előzmény206 2008-07-03 19:18:26
Bár ő előbb volt énekes, mint jogász, ha jól tudom...
206   Speranza • előzmény205 2008-07-03 19:16:31
És dr. Palló Imre?
205   virius 2008-07-03 19:05:21
Kihagytátok a sorból dr. Turpinszky Bélát, aki jogászból lett előbb baritonista, majd Wagner-tenorista (Siegmund, Siegfried).
204   musicus2 • előzmény203 2008-07-03 17:57:37
Ha arra vet a sors, megkóstolom mindkettőt.
NYISSÁL MÁ\' HASPÓK TOPICOT!
203   Fafner der Wurm • előzmény202 2008-07-03 16:15:25
Mindkettő jó, de pl. a belga sörök között eddig az Affligem volt a kedvencem (Párizsban kapható), a Spatennél jobban szeretem a Löwen-t vagy a HB-t.
202   musicus2 • előzmény200 2008-07-03 16:13:54
Bajorországban a Spaten-nek, Belgiumban a Leffe-nek.
201   musicus2 • előzmény200 2008-07-03 16:12:09
Kedves Wise, most a Fafner, vagy a Wurm? A Fafnerhez herpetológus kell, ami nyilván van a zenészek közt, hiszen hobbista-terrarista (nem terrorista!) nyilván sok van, tehát olyan is, aki tudományos igénnyel foglalkozott a hüllőkkel. Viszont, ha a Wurm az érvényes, akkor helminológus kell, azt pedig inkább amatőrzenész orvoskörökben kelle keresnünk. Nem kötözködésből mondom, csak azért, mert ez tisztázásra szorul.
......
200   Fafner der Wurm • előzmény195 2008-07-03 15:56:57
Bezzeg, kedves Lajos, sárkányként egyik sem tevékenykedett...

Mellesleg most dilemmában vagyok, hogy a Staropramen Cerny vagy a Hofbräu Dunkles, neadjisten a König Ludwig Dunkles Weissbiernek adjam-e a pálmát...
199   tiramisu 2008-07-03 10:49:21
Köszönöm.
192   Manus 2008-07-03 10:47:09
Tisztelt Szerkesztő Úr!

Kérem 193-at, és 198-at is törölni, magukban állva értelmetlenné váltak.

Köszönöm
198   tiramisu 2008-07-03 09:28:25
Tisztelt Szerkesztő Úr!

Kérném Manus 190-es hozzászólásához írt válaszomat 191 törölni szíveskedjék4
Köszönöm, tiramisu
197   Heiner Lajos • előzmény195 2008-07-03 09:18:46
(aktív)
196   Heiner Lajos • előzmény194 2008-07-03 09:18:33
Van olyan magyar operaénekes )aktív), aki sírásóként is dolgozott, ez pl. jól jöhet, ha a Fidelioban énekel.
195   WiseGentleman • előzmény189 2008-07-03 08:25:10
Giorgio Zancanaro eredetileg rendőr volt, gondolom, a szakmai tapasztalatok segítették Scarpia vagy Gerard szerepében...
194   Manus 2008-07-03 01:57:35
Tisztelt Szerkesztő Úr!

Ezt ugyan már magyarázhatom, de kérem a 190 alatti hozzászólásomat összevonni, kiigazítani. A pillanat ördöge játszott velem, és nem álltam ellent időben a kísértésnek. Igazán sajnálom.

Lukács Ervint tisztelem, és becsülöm.

Szeretném az olcsó viccelődést megszüntetni.

Köszönettel
193   WiseGentleman • előzmény176 2008-07-03 01:46:46
Hmm, mitől lenne kétes az a siker?

Napjaink képlékeny munkaerőpiaca pontosan azt kívánja meg, hogy adott képességeket, vagy azok kombinációit sokféle területen tudjuk hasznosítani, függetlenül attól, hogy miről van \"papírunk\".

Gyakran azok küszködnek karriernehézségekkel, akik ezt a mentalitást képtlenek elsajátítani (old school kádárista intelligencia)...
191   tiramisu • előzmény190 2008-07-02 23:52:50
(Nincs ilyen sorszámú üzenet.)
190   Manus • előzmény183 2008-07-02 23:02:15
(Nincs ilyen sorszámú üzenet.)
189   Búbánat 2008-07-02 21:37:34
Simándy József mindig büszke volt autószerelői szakvizsgájára is.
188   Speranza • előzmény187 2008-07-02 21:17:08
Mindszenti Ödön baritonista pedig matematikatanár volt, ha jól tudom, csak 38 évesen lépett az énekesi pályára. (A Klemperer- féle Varázsfuvola Papagenója volt)
187   Búbánat 2008-07-02 21:14:45
Csavlek Etelkáról tudjuk, hogy kiváló keramikus művész, ilyen irányú diplomája is van.
186   Speranza 2008-07-02 20:32:27
Vukán György jazz-zongorista-zeneszerző (operát is írt) szintén fogorvos

Hacky Tamás füttyművész pedig fül- orr- gégész-foniáter
185   Heiner Lajos 2008-07-02 20:29:56
És volt egy - ha jól emlékszem tenor - énekes, aki fogorvos volt, de nem jut most eszembe a neve.
Mehta tudtommal egy évet látogatott az orvosi egyetemen.
184   Speranza • előzmény183 2008-07-02 20:22:02
És volt még egy orvos-bariton: Dalnoky Viktor (1868-1960), aki énekesi- és orvosi tamulmányait egyszerre végezte és énekeként pályája alatt is praktizált (a Várnai-Operalexikon tanúsága szerint). Sőt 1928-tól a Városi Színház főrendezője is volt).
183   tiramisu 2008-07-02 19:59:35
Lukács Ervin orvosi diplomát is szerzett.

Kovács István -basszus szintúgy.
Póka Balázs -bariton orvosi diploma.
182   Heiner Lajos 2008-07-02 17:38:22
Tate és néhai Sinopoli orvosdoktor (volt). Ha Tate marad a szakmájánál, vszínű kevesebb kárt okoz (nagyon nem bírom, amit csinál).
181   tiramisu 2008-07-02 17:34:29
Dr. Torgyán József hegedűsből, mi minden lett! Ügyvéd, pártelnök-képviselő etc.
180   tiramisu 2008-07-02 17:30:45
Ja, majd elfelejtettem egyik rokonom fizika professzor, előte meg csellista volt!
179   Sesto • előzmény178 2008-07-02 17:11:46
...ha már Fülöp Attilát említetted - az Operissimo szerint - a mai napon Szőnyi Olga és Melis György énekmüvészek mellett ő is születésnapját ünnepli...
178   unicornis 2008-07-02 17:06:50
Fülöp Attilának és Kállay Gábornak egyaránt mérnöki diplomája is van, emellett Kállay kiváló blockflőtés is. Zsoldos Péter és Tátray Vilmos egyaránt bölcsész oklevelet is szerzett. Ismerek kiváló jazztrombitást közgazdász-diplomával, de hogy ennél a hengszernél maradjunk- pl. Max Sommerhalder barátom a detmoldi főiskola trombita-professzora eredetileg Zürichben biológus egyetemi diplomát is szerzett.
177   tiramisu • előzmény176 2008-07-02 15:22:30
Kacsóh Pongrác
176   eccerű 2008-07-02 14:57:40
Akkor már Rimszkij-Korszakovot se hagyjuk ki!
Ami az átválthatóságot illeti, ez bizony az USÁban alkalmazott gyakorlat, kétes sikerrel.
175   tiramisu • előzmény174 2008-07-02 14:51:34
Albert Schweitzer orvos és orgonista
174   Sipi 2008-07-02 14:17:27
Vagy lehetne említeni Richard Feynman-t a híres fizikust, aki szabad idejében festészettel foglalkozott, a Riói Karneválon pedig dobosként lépett fel. Albert Einsteint pedig gyerekkorában hegedülni tanították.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Nabucco

14:30 : Budapest
BFZ próbaterme

"Kakaókoncert"
ismétlés 16:30

17:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Demény Balázs (zongora)
BARTÓK: 15 magyar parasztdal, Sz. 71, BB 79
HAYDN: D-dúr szonáta, No. 39., Hob. XVI:24
KURTÁG GYÖRGY: Játékok – részletek
LIGETI: L'escalier du diable (Ördöglétra)
BARTÓK: Szabadban, Sz. 81, BB 89

18:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

"CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál"
SZŐLLŐSY András és a magyar film / 4.
Nyolcvan huszár (1978) / SÁRA Sándor (rend.)

18:00 : Budapest
MűPa, Előadóterem

"Metropolitan-operaközvetítések a Müpában"
MOZART: A varázsfuvola - az élő közvetítés ismétlése

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Banda Ádám (hegedű)
A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Pinchas Steinberg
LISZT: Prométheusz
BRAHMS: D-dúr hegedűverseny, Op.77
BRAHMS: 2. (D-dúr) szimfónia, Op.73

19:30 : Budapest
Erkel Színház

Bogányi Gergely (zongora), Váradi Zita (ének)
"Zongoraáriák - Liszt206"

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Fejérvári Zoltán (zongora)
BEETHOVEN: Hat bagatell, Op.126
BARTÓK: Táncszvit, Sz. 77, BB 86
SCHUMANN: g-moll zongoraszonáta, Op.22

19:30 : Budapest
Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Rácz Rita, Haja Zsolt, Szerekován János (ének)
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)
Talamba Ütőegyüttes
Vörösmarty Gyermekkar (karigazgató: Zsákainé Papp Anita)
Vezényel: Somogyi-Tóth Dániel
VAJDA JÁNOS: Quodlibet
VAJDA JÁNOS: Változatok egy képzeletbeli Weöres-versre
ORFF: Carmina Burana
A mai nap
történt:
1883 • Megnyílt a New York-i Metropolitan Opera House
született:
1811 • Liszt Ferenc, zeneszerző († 1886)
1832 • Leopold Damrosch, karmester († 1885)
elhunyt:
1764 • Jean Marie Leclair, zeneszerző (sz. 1697)
1859 • Ludwig Spohr, zeneszerző (sz. 1784)
1973 • Pablo Casals, csellista (sz. 1876)
1979 • Nadia Boulanger, zenepedagógus (sz. 1887)