vissza a cimoldalra
2017-11-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Momus társalgó (6269)
Milyen zenét hallgatsz most? (24979)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60134)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11196)
A csapos közbeszól (94)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6428)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2415)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1176)
Franz Schmidt (2954)
Erkel Színház (8509)
Kedvenc magyar operaelőadók (1010)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (561)
Operett, mint színpadi műfaj (3347)
Kodály Zoltán (347)
Élő közvetítések (6681)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (364)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2410)
Kolonits Klára (1015)
Bartók Béla szellemisége (233)
Verdi-felvételek (530)
Kocsis Zoltán (640)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Ki írhat kritikát? (daunerni, 2003-02-21 10:42:18)

   
1432   Héterő • előzmény1431 2017-08-10 22:18:11
Lépj ... kapcsolatba: info@papageno.hu
https://www.facebook.com/papagenoarts/ - 268 Követő
https://www.instagram.com/papageno.hu/
Alapítás: 2012. május 31.
Művészeti és szabad bölcsészeti témájú weboldal itt: Budapest
A mai magyar művészeti piacon egyre nagyobb az értéke azoknak a szakembereknek, akik pontosan tájékozódnak egy adott konkrét művészeti területen, ...

This website has a very small amount of visitors every month;
Ranks #1,300,217 in the World. PageRank - None
Impresszum - NINCS
Működteti: ATW Internet Kft. - H-1138 Budapest, Esztergomi út 66. fsz. 1.
1431   macskás • előzmény1429 2017-08-10 20:55:35
Egyetlen szerkesztő neve sincs fent a honlapjukon.
A nyomtatottat meg nem keresem.
1429   -zéta- • előzmény1428 2017-08-10 20:11:53
Egyszer pereltünk, mert két (ugyanazon témát feldolgozó) cikkemből évekkel később, egyetlen szó hozzáírása NÉLKÜL egy komplett harmadikat rittyentett egy országosan ismert hetilap.

A per egy teljes évig elhúzódott, az "elkövető" olyan érveket hozott fel, mint a szavak véletlen (?) egybeesése, meg hogy én köztudott dolgokat írtam le, amit MINDENKI tud...

A bíróság végül helyreigazítás közzétételére ítélte őket, melyet azóta sem teljesítettek...

Szóval, annyira nem vagyok optimista... De a Szerkesztőjük figyelmét felhívom az érdekes egybeesésre...
1428   macskás • előzmény1427 2017-08-10 19:16:16
Az.
A tészerkek simán perelhetnék őket. A Momusé az eredeti.
1427   Héterő • előzmény1426 2017-08-10 19:04:54
Hihetetlen pofátlanság! Macskakép nélkül ez közönséges lopás. Bár azzal is...
1426   macskás 2017-08-10 17:47:21
A tyúk volt előbb, vagy a tojás?
A macskás!
Avagy: hogyan ékeskedjünk más szőrével:

Mahler életművében különleges helyet foglal el “a halál jegyében fogant” Dal a Földről, mind a műfaj, mind a versek, mind az életút tekintetében. A ciklus nem mellesleg határvonalat képez a romantika lezárása és a XIX-XX. század fordulójának zenéje között.

Momus

1425   IVA • előzmény1424 2017-02-17 22:08:53
Köszönöm szépen. Ezek szerint Abody egy másik kritikusra gondolhatott. (Vagy Fábiánra, aki esetleg Budára költözött: valóban az Operától, Zeneakadémiától nyugatra.)
1424   Beatrice • előzmény1423 2017-02-17 19:59:48
E szerint az életrajz szerint 1970-ben hagyta el Magyarországot.
1423   IVA • előzmény1420 2017-02-17 19:45:43
Ha Fábián Imrét repítette egy „pofon – vagy valami más –1956 őszén Nyugatra”, hogyan ismerhettem én őt mégis? Olvastam írásait, hallottam a rádióban és láttam a televízióban. Csakis a forradalom után, hiszen 1956-ban még kisgyerek, televíziónk pedig csak 1959-től volt.
1422   macskás 2017-02-17 16:40:21
"A zongoraművész ráadásként Mozart C-dúr zongoraszonátájának (K330) Andante cantabile tételét adta elő – lassan és énekelve."
1421   parampampoli • előzmény1420 2017-01-18 12:39:40
Macht nichts.
1420   miketyson • előzmény1418 2017-01-17 19:48:00
Hej Abody, Abody. A nem meggyőző színvonalú, felpofozott kritikus Fábián Imre volt, az Opernwelt későbbi főszerkesztője.
1419   Petyus • előzmény1418 2017-01-17 18:01:57
Inkább azt nézzük, ki nem...
1418   parampampoli 2017-01-17 14:11:14
ABODY BÉLA:
ÉNEKESEK, KRITIKUSOK

Úgy kezdődött a história, hogy az ifjú, büszke nagyváradi újságíró, Ady Endre, ki operakritikákat is írt, párbajt vívott a vérmes helybeli baritonnal, Környei Bélával, aki nem volt még országos hírű hőstenor és Bécs meghódítója. Hozzátartozik a dologhoz, hogy utóbb kibékültek.
Az ötvenes évek derekán látványos botrány tört ki az Operaház környékén (nem akarok ötleteket adni a fiataloknak, akik még nem hallhattak az ügyről), vagyis izom- és hangkolosszus Wagner-tenorunk egy kávéházban óriási pofonnal köszöntötte az ajtón belépő kritikust. Ők úgy tudom, nem békültek ki.
(Szó, ami szó, nem tudtam igazán, átélten sajnálni jeles kollegámat, kit utóbb a pofon — vagy valami más — 1956 őszén Nyugatra repített. Hírlett, hogy sok embernek ártott, mondhatni hivatásszerűen, bár szakmáját sem meggyőző színvonalon gyakorolta. )
Kevésbé örültem, mikor a hajdani Operaház különös tervet dolgozott ki: minden kritikust ki kell tiltani az épületből, közigazgatási úton. No, nem kell megijedni, ez, ha emlékezetem nem csal, harminchárom esztendeje lehetett. A kapcsolat, ha nem is jobb, civilizáltabb manapság, s a Házat nem őrzik délceg tűzoltók fess locsolókkal; nagyon bízom benne, hogy nem is fogják, mert megvédi önmagát. (S a kritikus is.)
Én sem úsztam meg könnyelmű szókimondásomat.
Pofont ugyan nem kaptam, ez akkoriban nem lett volna megoldható. Ellenben boldogult úrfi koromban még nem volt titkos telefonom. Nagyképűség lett volna ilyen jószágot tartanom, s kizárnom életemből a külvilágot, amelyet élveznem és szolgálnom illik. (Azóta sok minden megváltozott, telefonom titkos, s a külvilághoz fűződő szolgálati viszonyom is módosult egy csipetnyit. Sőt, hellyel-közzel az is titkos.)
S írtam az operakritikákat szakadatlanul. A maiak — úgy nézem — többé-kevésbé szelídek, legfeljebb a testetlen, személytelen jelenségekre jut némi megmaradt haragmorzsa. Öregszem? A korábbiak — a kezdő mit sem kockáztat — vadabbak, bátrabbak, indulatosabbak voltak. Jöttek is a fenyegetések, átkok, a megtisztelő pletykák különböző művészekkel parentáltak össze, és még hajnalban is megszólalt egy hang magas fekvésben, némi szeszbe mártva. Kora este egy Wagner-heroina támadott: recsegett a membrán. Feljelentés is futott be illetékes helyre.
De lám, harsognak a telefonok most is — honnan került elő titkos számom? — háromszorosra dagadt a postám, érkeznek a nyilvános és titkos üzenetek: egy nem hivatalos terror bénít; oktalan zavaró lelkiismeret-furdalásba, igaztalan bűntudatba kerget. Vagy éppen az ellenkezőjébe: csak azért is egy oktávval feljebb énekelem valamelyik színi kedvesem dicsőségét, még ha magam tudom, hogy elkelne a szigorúbb szó néhanapján.
Szóval jön a nyomás újra. Miért X-et, régi kedvencemet ünnepelem? Nincs jogom talán Füst Milánért rajongani Babits Mihállyal szemben? Nem az a dolgom, hogy a magam ízléskörébe építsem bele az egyes művészeket; egy önálló víziót teremtsek? Jön a másik oktatás: hogy merem egyik ifjú kedveltemet eddigi legjobb Miminknek minősíteni; mit szólnak elődei? Hogy merem? Úgy merem, hogy az. Vagy ha nem, hát kisnyúl, tévedtem. Látom-hallom. Keresem a kötelező értékrendet, de nincs. Nem lenne hát jogom a magam látomására? (Már amíg tart.)
Hogy nem mindenkit szeretek egyformán? Nem is! Ez lehetetlen lenne, a rinocéroszt is kevésbé kedvelem, mint a hattyút, bár takaros állat az is. Tessék tudomásul venni, hogy van egy összefüggő álmom a világról, angyalokkal és ördögökkel. Jó! Igazolni igyekszem, melyik milyen maszkot visel, és mennyi joggal. De vállalom, kibe mit látok bele. Vállalom ízlésemet: tessék bírálatomba belekalkulálni. Én én vagyok. Egyik szereplő, csak éppen nem a színpadon. Nem tudok más helyett látni, hallani, szeretni vagy tartózkodni: Csontváry se Vaszary stílusában festett.
Szeretem Shaw-t, a nagy ír írót és nem kisebb operakritikust. „Ügyet se vessen azokra a hülyékre, akik azt követelik, hogy a kritika mentes legyen a személyes érzülettől. Soha életemben egyetlen elfogulatlan kritikát sem írtam, és nem is fogok. Örökké korteskedem.” Ehhez nincs sok hozzáfűznivaló. Legfeljebb erős fogadalom: korteskedni tovább. S ezt az elfogultságot az értékek kutatásával vegyíteni: beleszeretni és kiábrándulni: de az elfogultság mellett megtanulni a válás tudományát is. Bátran kiábrándulni az elromlott hangulatból, az elzüllött személyiségből.
Az operakritika nem laboratóriumi vizsgálat, hanem emberi kapcsolat. Az énekes: nem önmagával azonos tárgy, hanem asszociatív hívó szó, Jung receptje szerint. A kritikus nem tudós és nem patikus, nem az igazság (hol az igazság?) méricskélő szatócsa, hanem költő, látó, halló.
Kétfajta építkezés nehéz találkozása, művészé és kritikusé. Nem kellene párbajoznunk.
S ha már a megértésre nincs mód, érezzük meg legalább egymás munkájában modell és szobrász varázslatos kapcsolatát, odi et amo szép feszültségét, férfi és nő kibékíthetetlen kozmikus harcát és kiegészíthetetlenségét, ami szintúgy „virágzás, élet és örök”.
1417   Kaliban • előzmény1416 2016-06-28 07:40:28
Én csak tényt közöltem. Malina írásait szeretem.
1416   lujza • előzmény1413 2016-06-28 03:46:39
Közönségszavazás alapján, pl. Malina János és Molnár Szabolcs előtt.
1415   lujza • előzmény1411 2016-06-28 03:43:55
Nekem Strid Sentaként nagyon tetszett, de itt valahogy kevesebbnek tűnt. Persze Herlitzius Brünhildéihez képest nem is csoda. De lehet, hogy csak nem akarta túlszárnyalni Brennát.
Nagyon várom Theorint, de meglepett, hogy mindhárom Brünhildére ő van kiírva. Nem sok az így, egymás után?
1414   macskás 2016-06-27 19:39:23
1414
1413   Kaliban 2016-06-27 10:27:44
Kondor Kata nyert.
1412   Licht Alberich • előzmény1409 2016-06-27 09:38:36
Ez probléma lenne?
1411   Licht Alberich • előzmény1406 2016-06-27 09:37:55
Pedig Elisabet Strid hangja nagyon is elég volt a szerephez. Sőt! Brennáról inkább egy szót se...
1410   Kaliban • előzmény1409 2016-06-27 08:55:13
Kapta már olyan díjat, akinek tudtommal nincs zenei végzettsége. Ez még önmagában véve nem tragédia, nem ezen múlik, hogy valaki jó kritikus lesz. Mona Dániel pl. a Zeneakadémián végzett tudomásom szerint, de ő is kapott már itt hideget-meleget.
1409   macskás • előzmény1405 2016-06-27 00:23:02
Az egyetlen, akinek nincs zenei végzettsége.
1408   Heiner Lajos • előzmény1406 2016-06-26 08:44:30
Örömöt SZEREZNI (bánatot okozni) szoktunk.
1407   IVA • előzmény1406 2016-06-26 03:16:25
A visszafogott és az intelligens alakítás nem ellentétes. Minek az ám kötőszó?
1406   lujza • előzmény1405 2016-06-26 02:30:56
Elolvastam, amit Kondor a Müpa Ringjéről írt. Találtam egy remek mondatot: "Külön örömöt okozott, hogy a két művész (Daniel Brenna és Elisabet Strid) visszafogott, ám intelligens alakítása milyen remekül illeszkedett egymáshoz." Én ezt úgy fordítanám le, hogy mindketten aranyosak voltak ugyan, de egyikük hangja se volt elég a szerepéhez (Siegfried és Brünnhilde).
1405   eccerű • előzmény1403 2016-06-03 23:44:24
Mit keres Kondor Kata az "alapos és informatív" írások szerzői közt?
1404   telramund • előzmény1403 2016-06-01 18:50:50
Ha-ha-ha-ha(Természetesen nem Neked szól)!
1403   Búbánat 2016-06-01 18:19:03
Szavazni lehet a Müpa-előadások kritikusaira

ORIGO 2016.06.01. 13:480

Szerdától egészen június 15-ig lehet szavazni a Hans Sachs-díj jelöltjeire. A jelölteket a Müpa elmúlt évének előadásairól született kritikák szerzőiből állítja össze a zsűri. Idén is több száz kritikából választották ki a hét legjobbat, rájuk lehet szavazni.

A háromtagú zsűri tagjai Csengery Kristóf költő, zenekritikus, szerkesztő, Fábri Péter író, Keresztury Tibor író, a Litera.hu főszerkesztője. A zsűri azt nézte, mennyire alapos és informatív az írás az előadott műveket és az előadókat illetően egyaránt. Továbbá nézték azt is, hogy a kritikus a személyes benyomásai mellett érvényesültek-e a zenei szakmai szempontok is.

Ezek alapján a 2016-os Hans Sachs-díj jelöltjei: Bozó Péter, Kondor Kata, Malina János, Molnár Szabolcs, Rákai Zsuzsanna, Szitha Tünde és Turi Gábor. A zsűri a több száz kritika közül kiválasztotta a neki legjobban tetsző hetet, ezek után már a közönség dönthet a díj sorsáról.
1402   IVA • előzmény1399 2016-05-30 02:43:08
A Revizor főszerkesztője, Csáki Judit ugyan színházi kritikus és mindenféle, de nem kell zeneértőnek lenni ahhoz, hogy észrevegyük: az idézett megállapítás suta és nem is logikus. Hogyan engedhetnek át így egy írást!
Van benne egyéb érdekesség is:
Hivatalosan Solti György nevét viseli ez a terem, habár nemigen értem, hogy egy kamaratermet miért nem kamarazenészről neveztek el.
A Bánk bán nem kamaradarab, a Nemzeti Színház kamaraszínházát mégis Katona Józsefről nevezték el. (A később különvált színház is megtartotta nagy nemzeti drámánk szerzőjének nevét.)
A Vígszínháznak sohasem volt „vidám színpadi” profilja, mindig adott komoly drámai műveket is. (Operetteket is, musicaleket is.)
A Madách Színházban adták már ugyan Az ember tragédiáját, mára azonban elsősorban musicalszínház. Egy szalont neveztek el benne Tolnay Kláriról, aki elsősorban nagyszínpadi és filmszínész volt. Jellemzően nagyszínpadi színész volt Gobbi Hilda és Kaszás Attila is, akikről egy-egy stúdiót neveztek el a Nemzeti Színházban.
Angyalföld színházának névadója a nem drámaköltő József Attila...
1401   Heiner Lajos • előzmény1399 2016-05-29 19:06:16
Vagy csak romlott volt a tejföl a töltött káposztában.
1400   Haandel 2016-05-29 17:39:07
Művészettörténet, kritika és esztétika


A kritikus álláspontja természetesen szubjektív kell, hogy legyen. Objektiv esztétikai mértékek nincsenek és nem is lehetségesek, mégis az esztétikai érzés abszolút és kategorikus volta (hogy ennek mi a gyökere, azt most ne vizsgáljuk közelebbrõl) kényszerít bennünket határozott ítéletekre. Minden esztétikai ítélet szubjektív, mert érzéseken és azok tartalmán alapszik s a rendelkezésre álló mûtermékanyag sokaságánál és sokféleségénél fogva csak természetes — elvégre a sok között olyanok is akadhatnak, amik nem kongruál-nak a mi érzéseinkkel — ha a saját érzéseink alapján ítéleteket mondunk a mûtermékekrõl. Ez ítéletek csakis értékelõk lehetnek, de szubjektivek lévén, csak ránk nézve bírhatnak abszolút és kategorikus érvénnyel. Ilyen a kritikus beszámolója is saját impressziójáról, teljesen szubjektív és individuális érvényû.
1399   macskás 2016-05-24 10:21:09
Újabb gyöngyszem


"... így néha arra gyanakodtam, hogy a brácsa halk. De elég volt az arcára nézni, hogy lássam: G Horváth Barnabás erőteljesen játszik. "
1398   parampampoli • előzmény1397 2016-02-06 15:43:50
Legyintsünk rájuk, igen. A tíz év elmúlt, mély nyomot nem hagytak. A topic címére is válaszolva: Mona, Ádám Tünde nem.
1397   Búbánat 2016-02-06 12:17:45
Tíz év

Operavilag.net, 2016. február 2.
„Hetek óta készülök erre a cikkre. Milyen legyen? Miről szóljon? Az elmúlt tíz év összefoglalása? Számvetés? Múltidézés? Helye van a nagy szavaknak, vagy legyintsünk: ez is elmúlt? – ÁDÁM TÜNDE születésnapi írása”


Mert a kritikus is ember

Operavilag.net, 2016. február 4.
MONA DÁNIEL sirámai és köszönetnyilvánítása a kritikaírás műfaja kapcsán
1396   macskás • előzmény1395 2015-06-17 02:26:11
Gyenge utánzat:)
1395   IVA 2015-06-15 01:23:52
Ahogy Macskás is megállapította A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... c. topicban: „Nem mondhatjuk, hogy uborkaszezon van...

Radnai Márk megfenyegette Koltai Tamást
1394   tiberio 2015-05-05 20:32:40
...bárki. Csak legyen aki elolvassa.
Szerintem, ez borzalmas:
http://operavilag.net/kiemelt/molnar-lujza-esete-a-napolyiakkal/
1393   estallo • előzmény1391 2015-04-20 01:27:16
Itt pedig feltéve anetre doktorija.
Azt nem tudni hogyan védte meg!!, vagy ki...

http://www.c3.hu/~danczics/Dissert/danczi04.pdf
1392   macskás 2015-04-16 21:11:13
Egy kedves fórumtárs felhívta a figyelmemet egy újabb gyöngyszemre

Talán nem kommentálnám!
1391   macskás • előzmény1390 2015-04-13 11:16:47
Bicskanyitogató az írás, semmiről nem szól, minthogy a szerző, Danczi Csba László mennyire ért a zenéhez, mennyire jó fej, mennyire okos, és még kritizálni is mer. Azt sem tudja, mikor volt a szünet? Akkor mit tud?
De ez a szakasz gyalázatos:

"Összegezve pedig elmondhatom, hogy Kocsis ugyan újra a pályán van, és szokásához híven meglehetősen jó színvonalon, ám közelről még érződik rajta a betegség. És örülnék, ha nem sértődne meg rajta, de én elsősorban zongoristának, másodsorban karmesternek, és csak sokadjára zeneszerzőnek (itt Schönberg Mózesének befejezésére gondolok) avagy hangszerelőnek tartom."

Majd épp egy ilyen ember véleményétől sértődne meg Kocsis? Ugyan már!
1390   Héterő • előzmény1389 2015-04-12 16:14:26
A túlburjánzó szubjektivitás hangjával telített, egyes szám első személyű töltelékpanelektől hemzsegő cikkben minden megvan, ami kezdő kritikusok számára bemutathatja, hogyan nem szabad kritikát írni.

Volt néhány alkalmam mostanában...
tudtam tesztelni őket, és kíváncsian vártam...
nekem volt olyan szerencsém...
meglehetősen közel ültem a színpadhoz...
intim közelségből sikerült megfigyelnem...
nekem mániám az, hogy...
sokkal normálisabbnak tartom azt a megoldást, miszerint...
Nem is lamentálnék ezen sokat, hanem...
ha a legkevésbé is olyan érzésem lett volna, mintha...
Legnagyobb csodálatomra azt láttam és éreztem, hogy...
...új technika ez, amit én még nem láttam.
már amennyire vissza tudok erre emlékezni...
nem éreztem (várakozás) hiányosságot...
volt egy olyan érzésem, hogy...
...szokásos mobil csengés sem riasztott fel műélvezetemből.
nem gondolhattam, hogy...
műveiket (némiképp) ismerve abban is biztos lehettem, hogy...
Amint korábban már említettem volt...
a zenekart volt szerencsém néhányszor hallani mostanában.
általában olyan érzésem volt, hogy...
Némi rosszindulattal azt mondanám, hogy...
Persze az is meggyőződésem, hogy...
Szóval kíváncsi voltam arra, hogy...
Határozottan éreztem, hogy...
Két apró üröm vegyült az örömömbe:
picit egyszerűnek és hatásvadásznak éreztem...
Illetve azt éreztem a zenekar játékán, amit legutóbb potenciométerek segítségével próbáltam leírni:
ám valahogy úgy vélem, hogy...
Majd olyan történt, amilyet én még nem láttam:
Más kontextusban persze találkoztam már...
...azt hozta, amiért a zeneszerzőt annyira szeretem.
Számomra ez a darab volt az előadás csúcsa. Ugyanakkor valószínűleg túlságosan is...
Ha jól emlékszem, itt volt a szünet, majd...
És bármennyire is kedvelem a zeneszerzőt, innentől kezdve...
Utólag már nehéz eldöntenem, de valahogy úgy voltam ezzel, hogy...

Megtudhatjuk, hogy a cikkíró nem más, mint "fiatal zenekar": (!)
Fiatal zenekar lévén, nem szeretnék különösebben rosszat mondani róluk:

Jó lenne, ha semmit sem mondana-írna ebben a stílusban, KZ nevét pedig ne merészelje másképpen a szájára venni, csak a legmélyebb tisztelettel.
1389   macskás 2015-04-12 12:55:50
Ismét egy gyöngyszem
Vajon Kocsis mit szól ehhez?
Egyáltalán, hogy mer így írni egy ilyen fantasztikus zenészről?
1388   Ardelao 2015-03-05 17:36:08
Pl. Fétis írhatott, és írhatna ma is !
1387   Búbánat • előzmény1385 2015-03-05 12:01:46
Fellendül majd a kereslet könyve iránt...
1386   Fabricius • előzmény1385 2015-03-05 11:57:41
Megyek!
1385   Beatrice 2015-03-05 11:48:20
Márc. 11-én 17 órakor a világhíres fenegyerek kritikus, Norman Lebrecht tart előadást a Zeneakadémia Solti termében.
1384   Búbánat 2015-02-23 17:24:18
„Ne szeresse! Értse!”

/Forrás: www.szinhaz.net – a SZINHÁZ folyóirat portálja/

Éry-Kovács András hozzászól az operavitához (2014. július)


„[…] Az operakritika és általában a kritika nagyon távolinak tűnik a megvalósulás gondjaihoz képest, de nem volna baj, ha valaki önálló műfajnak és építő jellegű megnyilvánulásnak tekintené. Rossz kiindulás, ha a kritika immanens volta miatt a kritikus eleve „kritikus". Legyen előbb gyűjtögető, adathalmozó, tájékozódó és megfejtő zseni. Véleményt csak azután alkosson, miután már mindent átlát az elemző és alkotó folyamatban. Alapos ismeretekre tegyen szert a műértékek feltárása során, és csak összefüggéseiben lássa és látassa az alkotó eredendő szándékát. Feltéve, ha az a szándék követhető és elemzésre méltó. Írni csak arról érdemes, amiről van mit írni. Lehet sokat töprengeni azon, mitől rossz, ami rossz, de haszontalan. Elgondolkodni azon kellene, mi a jó, mitől és miért jó. Ezen az úton lehetne araszolgatni szépen előre, mivel a „mihez képest" és a „relatíve" eleve számos buktatót, tévedést és helytelen megközelítést tár fel. Ebben a feltárásban kellene nagyon tudni, mi a kiindulópont, és honnan hová akarunk mi közösen eljutni. Alkotók és szemlélők együtt. Ehhez azonban, habár nem azonos oldalon állunk, ugyanazt és ugyanúgy kellene tudnunk, ismernünk, alkalmaznunk és létrehoznunk. Innen nézve a kritikaíró ember vagy lát, vagy nem lát, vagy érez, vagy nem, vagy gondol, vagy nem, vagy értelmez, vagy nem, vagy megfejt, vagy nem, vagy felfedez, vagy nem, vagy átfog, vagy nem, és összegez és következtet, és összegez és következtet. De írni csak akkor kezdjen, ha lát, érez, gondol, értelmez, megfejt, felfedez, átfog, összegez és következtet. Ez már valóban idealizmus. Vagy mégsem?”
1383   Ametiszt • előzmény1382 2015-02-14 09:56:10
Nem. Az előző bejegyzésemben egyértelmáen leírtam, mire gondolok.

Kedves Haandel,

Te ott voltál bármelyik előadáson?
Mert arról nem olvastunk a kritikában, hogy ott konkrétan mi történt. Cilike többet leírt az élményből.Miért nem idézed a kritikus első bekezdését, ami súlyos prekoncepciókal indít és nem is igaz. Na ennyit az elfogulatlan és korrekt kritikáról, legfőképpen ezt kifogásoltam
1382   Haandel • előzmény1381 2015-02-14 08:54:24
51712 • Ametiszt • 2015-02-12 11:23:51 (Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban?)
„Ez egy kritika lenne a feb 8-i előadásról. Talán, ha látta volna a kritikus a feb 11-i előadást, kételyei bizonyára eloszlottak volna.”

Erre gondolsz?
1381   Ametiszt • előzmény1380 2015-02-14 08:39:36
Kedves Haandel,

Miért idézel mást tőlem, miért nem azt amit a legfontosabbnak tartok. Magyarul írtam, lehet érteni.
Nem ismételem meg mégegyszer. Olvasd el figyelmesen az előző beírásomat.
1380   Haandel • előzmény1379 2015-02-14 08:33:43
Kedves Ametiszt,

Te kritizálod a kritikus, illetve a kritikáját.
Szerintem érdemes elgondolkozni azon amit írtál.
Pl.
„Amit én egyáltalán nem tartok ebben az írásban korrektnek és mindig is provinciálisnak érzem, tipikus magyar betegség az, mikor a kritikus részben nem az előadásról ír, hanem arról, hogy az ő viszonya milyen az énekeshez.”

• A) A kritikus titkolja el, hogy az ő viszonya milyen az énekeshez.
• B) A kritikus ne titkolja el, hogy az ő viszonya milyen az énekeshez.
• C, D,…) …???...
1379   Ametiszt • előzmény1378 2015-02-13 18:21:18
Kedves Haandel,

Te ott voltál bármelyik előadáson?
Mert arról nem olvastunk a kritikában, hogy ott konkrétan mi történt. Cilike többet leírt az élményből.Miért nem idézed a kritikus első bekezdését, ami súlyos prekoncepciókal indít és nem is igaz. Na ennyit az elfogulatlan és korrekt kritikáról, legfőképpen ezt kifogásoltam.

1378   Haandel • előzmény1377 2015-02-13 17:23:07
A)
A kritikus kutya kötelessége „…egyértelműen eldönteni, tetszett-e amit látott…”

B)
A kritikus mert állásfoglalni, de ezt „európai stílusban tette.” [1046 • Ametiszt • Fórum - JK]
Csodavárás után
„…Ez lenne tehát a leltár: közel sem hibátlan, ám számos elemében figyelemre méltó, az egyéniség súlya jóvoltából bizonyos pillanatokban formátumos alakítást nyújtott a hazánkban ideiglenesen állomásozó világsztár...”
„Az biztos, hogy jelen sorok írója számára Cura több megoldása is örökre emlékezetessé vált, még ha az alakítás egésze el is maradt mások összességében teljesebb élményt nyújtó szerepformálásától..”

C, D, E…)
...???...
1377   Haandel • előzmény1376 2015-02-13 16:57:00
(Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban?)

51712 • Ametiszt • Előzmény 51710 • 2015-02-12 11:23:51 (Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban?)
„…Eleve ellenszenvvel tölt el, mikor a kritikus nem tudja eldönteni egyértelműen, tetszett-e amit látott, nem mer igazán állásfoglalást adni. Ezért jönnek a maszatolások, magyarázkodások, ez jó volt az nem, stb. …”

Előzmény
51710 • Cilike • 2015-02-12 10:56:27
Korrektnek találom az Operavilág kritikáját.
1376   Haandel 2015-02-13 16:49:51
(Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban?)

51712 • Ametiszt • 2015-02-12 11:23:51

„…Eleve ellenszenvvel tölt el, mikor a kritikus nem tudja eldönteni egyértelműen, tetszett-e amit látott, nem mer igazán állásfoglalást adni. Ezért jönnek a maszatolások, magyarázkodások, ez jó volt az nem, stb. …”
1375   Búbánat • előzmény1374 2014-10-25 14:28:12
Ja, meg a "Könnyű lovasság" /Suppé/
1374   -zéta- • előzmény1373 2014-10-25 12:34:28
Nekem inkább az jut eszembe, hogy "híres volt a lovasságom, híresebb a ..." ;-)
1373   Búbánat • előzmény1372 2014-10-24 21:51:38
„lovagias lovak” – tetszik. Emlékszem, gyermekkoromban, amikor azt kellett énekelnem: ” László királynak vitéz lovagságát” – én mindig „lovasságát” értettem alatta. Csak jóval később esett le a tantusz…
1372   Haandel • előzmény1367 2014-10-24 19:33:36
Beszámoló

A lovagias lovak szerint a ‘be_számoLó’
az, amikor valaki be_számol a lovak ‘számairól’,
illetve a lovak objektíven ellenőrizhető paramétereiről.

A lovagias lovak szerint az nem beszámoló,
ha valaki a komplex, de szubjektív véleményét,
álnév mögé bújva, publikálja az interneten a védtelen paripákról.

Például azt, hogy szerinte melyik paripa,
illetve hatatitla énekel szebben a prériről.
Mert az nem beszámoló, hanem kritika!

A lovagias lovak szerint logikusan nem etikus,
ha valaki úgy lódít és pferdít, mint egy a lovagiatlan kritikus.
1371   Haandel • előzmény1370 2014-10-24 19:32:09
:)))
1370   álmodó • előzmény1369 2014-10-17 19:54:20
Ó, köszönöm! Ebből IS látszik, hogy zseni vagyok (és szerény).

:-) ;-)
1369   Haandel • előzmény1368 2014-10-17 18:54:14
Mi a főpróba?

Szerintem álmodó definíciója kiváló!
*****

Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban?
50612 • álmodó • 2014-10-14 18:54:30

... A főpróba- mint a neve is jelzi, nem előadás. De ha néző ül bent, akkor mégis előadás jellege van, Cilikének igaza van. ...
1368   Haandel • előzmény1367 2014-10-17 18:30:58
Igen, ez a beszéd!
1367   Haandel 2014-10-17 18:30:07
Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban?
50601 • zalbarna Előzmény 50600
2014-10-14 15:21:49


Ez a beszéd. Ki kell mondani a MEGHATÁROZÁSOKAT . Olyan egyszerű. Nem a vita miatt mondom. Hanem, hogyx legyenek disztinkciók. A disztingvált élet mindig szellemi.

Előadás az, amely....

Próba az, amely...

Főpróba az, amely....

Melyek a különbségek közöttük, stb.

Mit nevezünk kritikának.

Mit nevezünk beszámolónak...

Csupa olyan kérdés, amelyekre válasz adható.
1366   zalbarna • előzmény1365 2014-09-30 23:54:14
operakritikus
1365   zalbarna 2014-09-30 23:53:45
Érdekelne egy-két vélemény is a szakmabeliektől, van itt annyi-mindenki s oly nagy a csend... milyen operekritikus volt?
1364   Búbánat 2014-09-30 23:50:12
A nemrég meghalt operakritikus az alábbi linken elérhető cikkével vett búcsút az öt éve elhunyt másik operakritikustól.

Rábukkantam a Parlando internetes oldalán az idén júliusban meghalt Kertész Iván zenei szerkesztő, zenei író, zenekritikus, a Bartók Rádió egykori munkatársa önvallomásnak is tekinthető cikkére: „FODOR GÉZA ÉS KÖZÖS SZERELMÜNK, AZ OPERA”, mely először a HOLMI folyóirat 2009 márciusi online kiadásában jelent meg.

KERTÉSZ IVÁN AZ OPERA SZERELMESE

Ennek a cikknek az utánközlésével búcsúzott a 85 éves korában eltávozott Kertész Ivántól a HOLMI szerkesztősége.
1363   Búbánat • előzmény1362 2014-09-22 11:10:59
Persze a Muzsika nem tehet arról, hogy havi lap, emiatt jóval később ad hírt minden fontosabb eseményről, ami a komolyzene világában történt-történik.
1362   -zéta- • előzmény1361 2014-09-22 10:45:14
A Muzsikában Tallián Tibor nagyon szépen emlékezett meg róla...
1361   Búbánat 2014-09-22 10:28:22
Kertész Iván operakritikus emlékére

/Caruso blog/

„A hivatalos MTI közleményen és néhány semmitmondó, de több hírportál által változtatás nélkül átvett soron kívül egyelőre a magyar zenei életben senki sem érezte kötelességének, hogy néhány gondolatot szenteljen annak az embernek, aki évtizedeken keresztül odaadással dolgozott a rádióban a műfajért és írta beszámolóit az Operaház előadásiról. Ennyire nem fontos már mindez? Ennyire gyorsan felejtünk?”

„Az Operaházban a kritikusoknak évtizedeken keresztül saját páholyuk volt, a földszinti bal egyes. A premiereken, vagy ha jeles vendégművészek léptek fel, ott ültek a Turandot bölcseihez hasonlatos tekintélyes ítészek: Rajk András, Gábor István, Várnai Péter, Albert István és a legifjabb, Fodor Géza. Kertész Iván halálával ennek a páholynak az utolsó törzstagját vesztettük el. „
1360   Heiner Lajos • előzmény1359 2014-07-04 18:30:59
Remélem, a javításoknál kivermelte Otto Schenket.
1359   Búbánat • előzmény1358 2014-07-04 17:32:28
„Minden lapra egy zene

Kritikám alul – 365 – Minden lapra egy zene címmel jelentette meg korábban különböző újságokban, így lapunkban is publikált kritikai írásait Ókovács Szilveszter. Az Magyar Állami Operaház főigazgatója elmondta: nem szégyellte kijavítani egykori hibáit, így ez a kötet egyfajta javított kiadás, vagy ha úgy tetszik, rendezői változat. Közel ezer kritikájából 365 írást választott a több mint 600 oldalas vaskos kötetbe. A Helikonnál megjelent könyv olvasmányos, informatív, közérthető, „napilapos” stílusú írásokat tartalmaz, többnyire CD-kről vagy DVD-kről, amelyeket – ha a kritikákat olvasva kedvet kapunk hozzájuk – akár be is szerezhetünk.”
1358   Búbánat 2014-07-04 17:31:36
A kritikai műfaj jövője

MNO.hu, 2014. július 4., péntek 16:06 , szerző: Kiss Eszter Veronika

„Kritikaíró pályázatot hirdet leendő zene- és tánckritikusok számára a Fidelio, a Szinhaz.hu és az Opera. A hármas együttműködésen alapuló bejelentést Ókovács Szilveszter tette meg Kritikám alul című könyvének bemutatója kapcsán.

A Fidelio, a Szinhaz.hu és az Opera kritikusi pályázatára azok a 35 év alatti pályakezdő fiatalok jelentkezhetnek, akik kedvet éreznek magukban opera- és a balettelőadások értő elemzéséhez
A jelentkezők először szeptember 13-án megnézik a operaház kettős premierjét, amelyen Mascagni Parasztbecsületét és Leoncavallo Bajazzók című operáját Georges Delnon rendezésében, Pinchas Steinberg vezényletével. […] ”

„A kritikusi pályázat bejelentésével egy időben Marton Éva, M. Tóth Géza, Juronics Tamás, Herner Dániel, László Ferenc és Ókovács Szilveszter elemezték a mai magyar zene- és tánckritikai helyzetet, keresve a műfaj jövőjét, fejlődési lehetőségeit. […]”
1357   Momo • előzmény1356 2014-01-22 12:07:16
mért...?
1356   telramund • előzmény1350 2014-01-22 12:02:55
Költői túlzás,hogy pocsék volt.A fúvósok bizonytalankodtak.De mondjuk a Bayerische Staatsoperben is voltak hasonló problémák a Bolayn előadása során.
A Debreceni Kodály Kórus-ról meg tudjuk ,miért is nem volt kívánatos.
1355   ferocissimoato • előzmény1352 2014-01-21 23:18:54
Köszi Janus az érvelésed, most már minden világos: Te egészen mást értesz ezen fogalom alatt, hogy botrányosan pocsék, mint én. Ennyi.
1354   álmodó • előzmény1350 2014-01-21 17:07:49
Így értem, köszi az infót.
1353   Janus • előzmény1351 2014-01-21 13:10:13
Nem tudom Malina miért írta, amit írt, de ez esetben nem volt tárgyszerű. Egyébként semmi bajom nem volt eddig az írásaival, de ezen kiakadtam.
1352   Janus • előzmény1347 2014-01-21 13:08:26
Húsz éves már egy ideje elmúltam és abszolút hallásom sincs. Parampampoli állítása szerint a szlovákiai előadáson "megtáltosodott a zenekar" - nem voltam ott, elhiszem neki, de a MÜPA-ban a zenekar az ő véleménye szerint is:

"Gruberova minden eddigi magyar-szlovák együttműködésben szervezett fellépése közt a kassai zenekar mostani produkciója volt leggyengébb, a fúvósok gikszereinél is jobban zavart az általános invenciótlanság, szétesettség, színtelenség. A zenekarnál jobb produkciót nyújtott a debreceni Kodály Kórus, de végig hiányoltam az Állami Énekkar szép tónusát, operakórusokkal egyenrangú stílusbiztonságát."

És az Operavilág cikke se dicsérte a zenakari hangzást. Nem vagyok egyedül a véleményemmel, mert vannak akik még a fülükre hallgatnak. Ennyi. Lehet, hogy egyébkén a Kassai Szimfonikus Zenekar nem rossz együttes, de szeptember 10-én borzasztó dolgokat művelt.
1351   macskás • előzmény1350 2014-01-21 08:52:02
Malináról írtam korábban, hogy szinte sosem ír rosszat (épp egy bíráló cikke miatt).
Malináról írok most, semmi köze az előadáshoz.

1350   Momo • előzmény1349 2014-01-21 08:21:28
Itt a MüPa szeptemberi Anna Bolena előadásáról van szó, melyben a Debreceni Kodály Kórus működött közre.

Itt van az idézett kritika, Malina János tollából.

Ha tényleg ilyen volt, ahogy a kedves fórumtárs írja, akkor kb. az lehetett, hogy nem kaptak elég felkészülési időt.
1349   álmodó • előzmény1339 2014-01-21 07:29:55
Elnézést, de nem derült ki, hogy mikor volt ez és hogy milyen Opera kórusáról van szó?
1348   lujza • előzmény1347 2014-01-21 01:07:21
Például nekem sincs abszolút hallásom. De az a zenekar tényleg gyenge volt. (Bocsáss meg, ha közöd van hozzá!)
1347   ferocissimoato • előzmény1340 2014-01-21 00:32:27
Tudod Janus, nincs mindenkinek abszolut hallása, mint gyaníthatólag neked. Nem lehet, hogy esetleg rossz passzban voltál aznap este, és ezért volt NEKED botrányosan pocsék a zenekar? Tudod, 20 ésevesen még mindent másképp lát és hall az ember.
1346   Spangel Péter • előzmény1345 2014-01-20 14:27:18
Az fontos...
1345   álmodó 2014-01-20 14:22:01
Meg akinek van Pennája.
:-)
1344   álmodó • előzmény1337 2014-01-20 14:21:03
:-D
1343   álmodó • előzmény1336 2014-01-20 14:20:46
:-)
1342   Búbánat • előzmény1341 2014-01-20 11:17:00
...sőt elhallgatással is.
1341   Búbánat • előzmény1340 2014-01-20 11:16:35
Sokszor érzékelem, hogy a hallgatással is ki lehet fejezni kritikát...
1340   Janus • előzmény1339 2014-01-20 04:22:23
Hozzáteszem: a zenekar mélyrepülése az ismerősömnek se tűnt fel, aki velem volt. De ő nem ír zenekritikákat, nincs ilyen irányú képzettsége és nem jár rendszeresen Operába. Aki rendszeres Opera látogató és nem tűnik fel neki egy ilyen botrányos produkció, annak vagy nincs füle ehhez (és akkor ne írjon már kritikákat), vagy nem akarja megmondani az igazságot (az ilyen se értem minek ír kritikákat). Én nem vagyok az típus, aki nem mondja meg valamiről, ha rossz. És mindenkitől elvárom a felém irányuló negatív kritikát is, ha azt megérdemlem. A negatív kritika, ha kicsit élesebben van is megfogalmazva nem hiszem, hogy akkora tragédia lenne. Az ember ismerje, ha hibázok, ha pocsékul teljesít és viselje el, ha ezt mások leírják róla. Mert ez előadóművész szakmája ezzel jár!
1339   Janus • előzmény1338 2014-01-20 04:15:14
A fúvósok több pontatlanságot is produkáltak (a réz és fafúvósok gikszer parádéjának lehetünk tanúi), a vonósok gépiesen darálták, fűrészelték a hangokat, a zenekari hangzás gyakorlatilag teljesen nélkülözte a finom dinamikai árnyaltságot és kiegyenlítettséget, elkent és durva hangzások tömkelegét produkálta.

Malina János szerint meg:

"Maga a zenekar, a Kassai Állami Filharmónia is figyelemreméltó kvalitásokról tett tanúbizonyságot. Jóllehet emlékezetes szólista-teljesítmények nélkül - ilyenekre a partitúra sem kínál sok lehetőséget -, de rendkívül összehangoltan, kidolgozottan, fegyelmezetten, színekben rendkívül gazdagon játszottak, s főképpen együtt tudtak lélegezni a karmesterrel."

Hát ha szerinte egy zenekar ily módon tesz tanúbizonyságot figyelemre méltó kvalitásokról, akkor nem tudom milyen egy pocsék zenekar??? Ne hogy már csak azért ne lehessen róluk rosszat írni, mert vendégművészek voltak. És akkor mi van? Attól még botrányos amatőrizmus volt, amit produkáltak! Persze most intézzük el ezt is az ízlés dolgával. Engem azért Mailna kritikája kiakasztott - teszem hozzá ilyen ritkán van. A kórus is darálta a hangokat és semmi érzelmet nem vitt az éneklésbe. Az Opera kórusa ennél ötven milliószor jobb szokott lenni, mert árnyaltan, érzelemmel énekelnek, nemcsak eldarálják a hangokat és kész. De nem kell velem egyet érteni, engem ez a kritika kiakasztott. Malinának nincs füle????
1338   ferocissimoato • előzmény1333 2014-01-19 23:23:52
Kedves Janus, kérlek írd meg nekünk a véleményedet, hogy te szerinted miért volt a zenekar botrányosan pocsék a Boleyn Anna elöadáson.Ez igazán érdekelne.
1337   zalbarna • előzmény1336 2014-01-19 23:16:09
Még ők is :

....A borbély, a fodrász,
A pékinas, a cukrász
A búr, a búr a búrkalappal,
A diák az irkalappal,
A kõmûves házalappal,
Hindenburg a vaskalappal.
Most, hogy nyílik az ajtó:
Belép a szabad sajtó.
A páter, a Bangha,
Ki a pénzt a bankba rakta.
A madocsai szabó,
Ki a villanyszékbe való,
Az Emke, a Lenke,...stb
1336   kugli 2014-01-19 22:10:08
CSAK ketten írhatnak kritikát: a Boldog és a Boldogtalan
1335   álmodó 2014-01-19 21:40:07
Ja igen! És aki látta az előadást- meg aki nem.
:-D
1334   álmodó • előzmény1332 2014-01-19 21:34:57
:-) -És akinek hagyják, hogy hagyja magát hagyni.
1333   Janus • előzmény1330 2014-01-19 20:09:41
A másokat fikázni dologgal kapcsolatban hagy jegyezzem meg, hogy azért az nem árt, ha egy kritikus kimondja, ha valami rossz. Mert hogy van úgy, hogy valami nem nézőpont meg ízlés kérdése, hanem egyszerűen pocsék. Az ízlés dolga, hogy mondjuk Domingót vagy Pavarottit szerette jobban valaki, mikor mind a két művész aktív tenorista volt és fellépet a világ nagy operaszínpadain. De ez nem ízlés kérdése, hogy a MÜPA-ban a Boleyn Anna előadáson a zenekar botrányosan pocsék volt! Erre a Muzsikában a illetékes kritikus dicsérte őket. Pedig én még élőben ilyen pocsékul nem hallottam zenekart muzsikálni egy operaelőadáson - pedig azért több tucatot láttam már.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:30 : Budapest
MűPa, Kék terem

"Tesz-vesz muzsika"
ismétlés 11:15

15:00 : Budapest
Benczúr Ház

"Hallgassunk együtt zenét!"
Zelinka Tamás zenei tanácsos műsora.

17:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Találkozások Dohnányival 3/1."
A „Dohnányi Ernő emlékére” c. film vetítése (MTV, rend. Mérei Anna, 1993, 65’)
Kusz Veronika előadása zenei példákkal, Dohnányi zongorázik felvételről
Az előadássorozatot szerkesztette: Prunyi Ilona zongoraművész és Kusz Veronika muzikológus

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Kerner Mária (fuvola), Miranda Liu (hegedű), Németh András, Szalai Éva, Minami Matsunaga (zongora)
"Doktorandusz koncertek 2."
J.S. BACH: a-moll partita, BWV 1013 – 1. és 3. tétel
MOZART: 9. (D-dúr) zongoraszonáta, K. 311
DEBUSSY: Syrinx
TELEMANN: d-moll szólófantázia
KARG-ELERT: 30 Capricen, Op.107/30 – Chaconne
GRIEG: Dalok, Op.52 (a szerző zongoraátiratai, részletek)
CSAJKOVSZKIJ: Souvenir d’un lieu cher, Op.42 (Meditáció, Scherzo, Melódia)

19:00 : Budapest
Megbékélés Háza

Fellegi Ádám (zongora)
CHOPIN: g-moll ballada, Op.23
Barcarolle, Op.60
b-moll scherzo, Op.31
Asz-dúr polonéz, Op.53
cisz-moll noktürn, Op.post.

19:00 : Budapest
Debreceni Egyetem - Aula

Nagy Csaba (oboa, oboa d'amore), Ölveti Mátyás (cselló, viola da gamba), Tokodi Gábor (lant, teorba, gitár), Lakatos Péter (csembaló)
"Tűz és Szenvedély"
WILLIAM BABELL: g-moll szonáta
JOHANN CHRISTIAN SCHICKHARDT: C-dúr szonáta
FRANCOIS COUPERIN: Prélude
J.S. BACH: Simfonia a 76-os kantátából
MARIN MARAIS: D-dúr szvit
JOSEPH BODIN DE BOISMORTIER: e-moll trió

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Suren Bagratuni (cselló)
Szalai Ágnes, Szathmáry Judit, Dóri Eszter, Kristófi Ágnes, Fekete Andrea, Kelemen Dániel, Pintér Dömötör (ének)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Vezényel: Hamar Zsolt
WEBER: A bűvös vadász – nyitány
SCHUMANN: a-moll csellóverseny, Op.129
GRIEG: Peer Gynt – részletek a kísérőzenéből

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Müncheni Bach Kórus
Liszt Ferenc Kamarazenekar
Vezényel és csembalón közreműködik: Hansjörg Albrecht
J.S. BACH: Ein feste Burg ist unser Gott, BWV 80
J.S. BACH: III. (D-dúr) zenekari szvit, BWV 1068
HÄNDEL: Sába királynőjének érkezése
HÄNDEL: Dettingeni Te Deum, HWV 283

19:30 : Budapest
Szent Imre Ház

Szászvárosi Sándor viola da gamba estje
A mai nap
történt:
1805 • A Fidelio bemutatója (Bécs)
született:
1937 • René Kollo, énekes
1948 • Barbara Hendricks, énekes
elhunyt:
1894 • Anton Rubinstein, zeneszerző, zongorista (sz. 1829)
1950 • Francesco Cilea, zeneszerző (sz. 1866)