vissza a cimoldalra
2019-11-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11446)
A csapos közbeszól (95)

Balett-, és Táncművészet (5938)
Pantheon (2444)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4454)
Élő közvetítések (8237)
Kimernya? (3278)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3501)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4607)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (300)
Giuseppe Verdi (1394)
Zenei témájú könyvek (99)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1800)
Franz Schmidt (3453)
Momus-játék (5763)
Operett, mint színpadi műfaj (4147)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2943)
Plácido Domingo (917)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Használ-e az operának a kortárs feldolgozás? (Kalaf, 2003-02-17 14:52:49)

   
6   Sándor cár 2003-02-19 12:47:26
Lehet, hogy neked van igazad. Én nem feltétlenül ragaszkodom ahhoz, hogy a Don Carlost ezredszer is ugyanabban a miliőben rendezzék meg.
Vagy gondold el, hogy a Kékszakállunak milyen értelmezési lehetőségei vannak!
Abból kell kiindulni, hogy a rendező is művész. Nem azt akarja elmondani, mit üzen Verdi a Don Carlossal, hanem hogy NEKI mit mond a Don Carlos. Szerintem ez elfogadható a részéről.
5   Búbánat 2003-02-19 12:30:43
Én klasszikusat klasszikus stílusban, módban és látványvilágban szeretem nézni és élvezni. Kortársat természetesen a mai stílusban. Nem szeretem az aktualizálásokat, a kikacsintásokat. Akármilyen üzenet is hallatszik ki a „régi” zenéből vagy a darab cselekményéből, a mai kor hallgatójaként nem vágyom arra, hogy ezt nekem még modernül „átigazítsák”, és hozzá tudálékosan meg(be)magyarázzák nekem, hogy tulajdonképpen mit is akart a 100-200 stb évvel ezelőtt élt szerző művével üzenni a mai kor emberének. És akkor, ha már így van, akkor készítsük el ahhoz a kortárs díszletet, jelmezt, színpadképet. Az meg már végképp nem érdekel senkit sem, hogy mit szól mindehhez a klasszikus zenén és irodalmon nevelkedett közreműködő énekes, és nem utolsósorban a tisztelt néző-hallgató- és fizető közönség. A kritikusok pedig bátran írjanak minderről, a lényeg, hogy szakítsunk a konzervatív, avítt, idejétmúlt előadásmóddal, rendezéssel, s ennek az ideának a jegyében le –és/vagy ki kell cserélni mindent, ami egy picikét is emlékeztetne a bemutató idején honos, vagy a későbbi időkből megszokott, de már „poros” színpadra viteltől. Állítólag ettől várható, hogy az opera, műfaj ne halljon meg, és a mai fiatalok is kedvet kapjanak operába járni. Őket pedig csak ezekkel a módszerekkel lehet becsalogatni a nézőtérre, mondják ezek. Lehetőleg kísérje botrány, polgárpukkasztás, és ebből fakadóan övezze nagy média visszhang a bemutatót. A hírverés pedig meghozza majd az eredményt. Csak arra nem gondolnak ezek a „bölcsek”, hogy amilyen arányban toboroznak új híveket, hasonló arányban veszik el az idősebb generáció kedvét attól, hogy betegyék a lábukat az Operaházakba. Nem beszélve itt az etika, erkölcs, jól neveltség, jó ízlés alapvető normáinak mellőzéséről, a minden téren értendő sivárság görcsös igyekezetű bemutattatásáról. A szegedi Faust a TV-ben látottak alapján tipikus példája az imént elmondottaknak. És mindezt nem feledteti a szerencsére többé-kevésbé megtartott (mert a zenéből való húzások is mostanában divatosak és elterjedtek) „eredeti” elhangzó zenei anyag hallgatása sem. Bízom benne, hogy idővel mindenki rádöbben, hogy mi az érték, mi a szép, s mi a nemes. Minek van patinája. És nem szabad a szem és a fül mint érzékszervek egyidejű működését erőszakkal ellenkező irányba koncentrálni.
4   Sándor cár 2003-02-18 15:35:04
Kösz a tippet. A Faustot egyébként tényleg szidalmazzák rendesen.
3   yeti 2003-02-18 13:11:06
Én most azt olvastam pl. (nem az index operás topikjában), hogy a szegedi Faust lett agyonvágva a modernizált rendezéssel.
2   Benno 2003-02-17 19:56:00
akkor látogasd szorgalmasan az index.hu operás topikját :)
1   Sándor cár 2003-02-17 15:32:14
Nekem az a tapasztalatom, hogy egy középiskolás fiatalt egy hagyományos rendezésre sem lehet elvinni. Az opera borzasztó élmény egy kamasznak. Aztán még rendbe jöhet a dolog. Én is így voltam. Tizenhat évesen hánytam a Don Carlostól, ma az egyik kedvencem. És opera fan vagyok.
0   Kalaf 2003-02-17 14:57:24
Sajnos vagy nem (ízlés dolga) a \"klasszikus operákat\" modern rendezésre állítják színpadra. Rossini: Sevillai borbély, Gounod: Faust (Szeged)... Sajnos nekem csalódás volt mindkettő. Az utóbbira egy középiskolás fiatalt el sem lehet vinni.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"OrgonaExpedíció"
Audiencia a hangszerek királynőjénél

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Henning Kraggerud, Keller András, Pilz János (hegedű), Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Kolonits Klára (ének), Szűcs Máté, Homoki Gábor (brácsa), Perényi Miklós, Rohmann Ditta (cselló)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű); William Coleman (brácsa); Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
"kamara.huKAMARA.HU – Utas és holdvilág"
kamara.hu/1 - emlék
"A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja"
BEETHOVEN: 1. (F-dúr) vonósnégyes, op. 18/1
GRIEG: 3. (c-moll) hegedű-zongora szonáta, op. 45
LISZT: Die Loreley
LISZT: Oh! quand je dors
LISZT: Mignons Lied
CSAJKOVSZKIJ: Firenzei emlék, op. 70
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes

19:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Rigoletto

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Balázs János (zongora)
A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Pinchas Steinberg
LISZT: Les Préludes – szimfonikus költemény
CHOPIN: 2. (f-moll) zongoraverseny, op. 21
DVORÁK: 9. (e-moll) szimfónia, op. 95 („Az Újvilágból”)
A mai nap
született:
1719 • Leopold Mozart, zeneszerző († 1787)
1774 • Gaspare Spontini, zeneszerző († 1851)
1778 • Johann Nepomuk Hummel, zeneszerző († 1837)
1805 • Fanny Mendelssohn, zongorista, zeneszerző († 1847)
1896 • Pataky Kálmán, énekes († 1964)
1900 • Aaron Copland, zeneszerző († 1990)
1927 • Svéd Nóra, énekes († 1982)
elhunyt:
1831 • Ignaz Pleyel, zeneszerző, zongorakészítő (sz. 1757)
1946 • Manuel de Falla, zeneszerző (sz. 1872)
2005 • Takács Jenő, zongorista, zeneszerző (sz. 1902)