vissza a cimoldalra
2019-09-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Milyen zenét hallgatsz most? (25042)
Társművészetek (1397)
Élő közvetítések (8124)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7212)
Pantheon (2385)
A nap képe (2153)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4381)
Opernglas, avagy operai távcső... (20300)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1352)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61894)
Kedvenc előadók (2840)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1752)
Franz Schmidt (3420)
Simándy József - az örök tenor (623)
Operett, mint színpadi műfaj (4058)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3426)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Használ-e az operának a kortárs feldolgozás? (Kalaf, 2003-02-17 14:52:49)

   
106   vasmacs100 2019-08-20 16:40:32

A Washington Postban tegnap „Az opera megmentése érdekében hagynunk kell, hogy meghaljon” c. cikk magyarul a https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=484283065692930&id=283767802411125&__tn__=K-R linken. 

105   Búbánat • előzmény102 2019-04-02 22:29:14

A születésnapos tenor, avagy „Energiaital és bújnivaló"

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.04.02. 10:54 Origo.hu

Gulyás Dénes 65. születésnapjára.  (A cikk második felében.)

 

104   gézamalac • előzmény102 2019-04-02 21:41:49

itt:

103   Búbánat 2019-04-02 10:56:47

Szinetár Miklós: „Emberi sorsokért megyek színházba…”

2019. március 28.  Opera-vilag.net

Szinetár Miklóssal, a Magyar Állami Operaház egykori főigazgatójával TÓTH ÁRON beszélgetett

Szinetár Miklós közel 200 színházi bemutató rendezője, akinek produkciói évtizedek óta emlékeztetik a közönséget arra, hogy a művek szerzőhöz igazodó interpretációja, az előadóművészekkel történő együttes életre keltése elengedhetetlen az autentikus előadáshoz, és akinek színpadi látványvilága a mai napig bizonyítja a közönség töretlen igényét a hagyományos felfogású rendezések iránt. Szinetár Miklós kulisszatitkokról, a karmesterekkel való kompromisszumokról mesélt nekünk; elárulta eddigi legnagyobb szakmai elismerését, és megkértük, hogy definiálja a modern rendezés fogalmát.

 

102   Búbánat • előzmény101 2013-05-23 18:54:35
Gulyás Dénes: Legyőzzük a gagyizmust

101   Búbánat 2013-05-23 18:54:03
http://www.demokrata.hu/ujsagcikk/legyozzuk_a_gagyizmust/; Gulyás Dénes: Legyőzzük a gagyizmust [/url]

/Farkas Anita, Demokrata.hu 2013-04-17 09:47:38/

„Egy vidéki teátrumban, ahol az operának nincsenek nagy hagyományai, nem lehet rögtön a Saloméval, vagy egy Sosztakovics-darabbal kezdeni – mondta a Demokratának Gulyás Dénes, a székesfehérvári Vörösmarty Színházban most bemutatott A sevillai borbély rendezője. A Pécsi Nemzeti Színház operatagozatának vezetőjével Rossini remekművéről, a vidéki színjátszásban régóta szükséges szisztémaváltásról és a gyerekek csillogó szeméről beszélgettünk.”

„[…] – Nem kívántam üzenni a mának, pedig biztosan lehetne, ha nagyon kitekerném a fantáziámat. De jobb és több lesz attól ez a darab, ha átteszem a XXI. század elejére, egy holdbázisra, az énekesek farmerben és teniszcipőben játszanak, s Almaviva pedig Rosina helyett esetleg Figaróba szerelmes? Nem hiszem. A színháznak az csak külsősége, ha a Wagner-darabokat öltönyben és nyakkendőkben játsszák, vagy éppen crossmotorokon vonulnak be az énekesek, mint jó néhány éve a walkürök lovaglásának jelenetében. Egy előadás nem ettől lesz jó, hanem attól a megmagyarázhatatlan feszültségtől, amivel a művészek megtöltik. A viszonytól, ami a szerepet formálók között a cselekmény, a darab eljátszása, eléneklése közben létrejön. Valóban leültünk Horesnyi Balázs díszlettervezővel, elővettük a Sevilláról szóló gyönyörű könyveket, és a korabeli házakból próbáltunk ötleteket meríteni. Ennek eredményeként a belső szobakép, Bartolo lakhelye egy kicsit a móros beütésre hajaz, ahogyan a város külső megjelenítése is hasonló érzetet kelt, mint a valós Sevilla. Rátkai Erzsébet jelmeztervezővel is sokat beszélgettünk a jelmezekről, s eldöntöttük, hogy korhű jelmezeket szeretnénk. Mert nekem ezt a hangulatot árasztja a zene, és nem hiszem, hogy az tenné a mai kor emberének elfogadhatóvá, ha ennek ellenében menne a színpad képi világa.

– Vajon az operákban egyáltalán van vagy nincs létjogosultsága az alternatív feldolgozásoknak?

– Lehet, ha a darab viszonyrendszere, témája, zenéje megengedi. És vannak persze rendezők, akik mindezt másképpen gondolják, mint én, például egy darab elejéről elhagynák a szerintük unalmas nyitányt, vagy kotta helyett a CD-borító szövegkönyvéből rendeznek. Ez utóbbi különösen furcsa, hiszen a zenében minden le van írva, meg van komponálva pontosan: mi mikor történik, kinek milyen a jelleme és ebből adódóan a szerepe. Persze nem baj, ha valaki nem kottista, csak nagyszerű rendező, de akkor vegyen maga mellé a munka során egy muzsikust. Amúgy sem szeretem ezt a hagyományos–alternatív szembeállítást, hiszen annyi színház van, mindenki megtalálhatja a saját elgondolásához szükséges közeget! De ráragasztani valamire, hogy ócska, csak mert hagyományos, az abszurdum.

– Szóval, lehet a formabontónak is helye?

– A Kovalik Balázs rendezte Le Grand Macabre például elég modern, avantgárdszerű, de fergeteges előadás volt. Nem ettől zárkózom tehát el, csak az öncélú belemagyarázásoktól, és attól, hogy az ilyesfajta véleménykülönbségekből kultúrháború legyen. Én egyszerűen csak olyan színházat szeretnék csinálni, mint most Fehérváron, ahol a bemutató végén a közönség jókedvében kirúgta a ház falát. […]”

100   Ködlámpa • előzmény99 2007-12-10 22:08:11
100.
99   Ködlámpa • előzmény96 2007-12-10 22:07:51
lealáztalak bolsikám... én mondtam, hogy hagyd abba...
98   Ködlámpa • előzmény96 2007-12-10 22:07:15
na mivan...? ez már kínos...? erre nem válaszolsz...?
97   Ködlámpa • előzmény96 2007-12-10 21:58:26
Szemét!!!
Ezt utálom bennetek, balosokban, hogy hazudtok.
Válaszolj! Mért játszod ki a nemi identitás kártyát…?
Mért kevered ide a mi vitánkhoz…?
Mit akarsz vele elérni…?

Ezt én Beethovenre mondtam. És, hogy Brahms zongoraversenyei nőneműek.
De mondd csak, a nejed tényleg azért hagyott el, mert évekig nem tudtál férfi lenni zenehallgatás közben…?
96   sphynx 2007-12-10 21:44:02
Ködlámpa azt mondja, hogy Brahms amikor a szimfóniáit írta, nő volt, amikor a zongoraversenyeit, férfi. És ő mindig ennek megfelelően öltözik, ha otthon leül Brahmsot hallgatni.
95   Ködlámpa • előzmény93 2007-12-10 21:39:27
NE HAMISÍTS MEG!
Ezt a baromságot honnan veszed....?
Arra célzol, hogy homokos vagyok?
Ez roppant szemét húzás volt részedről.
Nem tudom, sejtik-e itt rólad, hogy szívesen nézegeted tizenévesek dolgozatait. Fiúkét, lányokét egyaránt.
Ezt akartad…?
Add már fel, mert én tuti nem fogom feladni.
94   macskás • előzmény91 2007-12-10 21:38:13
nálunk 6, bibibí! Van külön a konyhában is egy, hogy jókat főzhessek zenehallgatás alatt/közben/helyett.
És tévénk is van, meg videónk, meg dévédénk.
93   sphynx 2007-12-10 21:35:02
Igen? És Brahms akkor most nő volt vagy férfi?
92   macskás • előzmény87 2007-12-10 21:34:59
Használ-e Sestónak és Sphynxnek a kortárs feldolgozás?
\"kettőbe vagy négybe?\"
ha értitek.
Az eredményről értesítsetek,
m
91   Ködlámpa • előzmény90 2007-12-10 21:33:17
Figyelj, ne csináld...!
…ne kötözködj, mert kiírom, hogy 5 db CD lejátszó van a lakásodban...! (Micsoda perverzió.)

Velem ugyan jóval kezdesz. Tudod, hogy sose hagyom abba.
90   sphynx 2007-12-10 21:28:54
Ugyan már, én kedvelem Sestót. De itt van ez a Ködlámpa... Na, az egy nagy csirkefogó.
89   Cilike 2007-12-10 21:21:02
Szerintem csináljuk egy új topicot, aminek \"Pofozkodó\" lenne a neve, vagy \"Ring\" vagy \"Iszapbirkózó\". Határozottan ez a tendencia.
88   Ködlámpa • előzmény87 2007-12-10 21:11:03
Tegyünk különbséget.

\"végén megint büdös lesz miattad az egész Momus,...tudod, csak úgy, mint a legutóbb,...az alsógatyádnak már csak az ecetes olló segitett, szegény anyukád elöször még Hypo-val is próbálkozott,...\"

(Sesto)

1. Én asszem, ilyet sphynx sose engedett meg magának. Ez gyomorforgató.
2. Másrészt a privát életre való tudatos és folyamatos célozgatást is Sesto kezdte.
Ez övön aluli támadásnak számít.
Aki - baráti alapon - elmondta Sestonak a sphynx-et érintő privát információt, biztos, hogy nem ezért tette.
87   macskás • előzmény86 2007-12-10 20:52:37
+ sphynx
DE HÜLYÉK VAGYTOK!
86   Sesto • előzmény85 2007-12-10 20:01:26
...még szerencse, hogy a \"tehetség megitélése\" azért nem egy ilyen dilettáns \"pedagógus\" feladata, aki elhiszi magáról, hogy annyira \"tisztában van mindennel\",...közben meg,...bár tudod, neked összes komplexusoddal egyetemben még ez az attitüd is jól áll! :-)

Különben meg vigyázz: már megint erölködsz, s vörös a fejed, mint a cékla, dagadnak az erek a nyakadon, s a végén megint büdös lesz miattad az egész Momus,...tudod, csak úgy, mint a legutóbb,...az alsógatyádnak már csak az ecetes olló segitett, szegény anyukád elöször még Hypo-val is próbálkozott,...
85   sphynx • előzmény84 2007-12-10 19:52:30
Csabi, emlékezz vissza, mondta neked azt valaha is valaki, hogy: \"Csabikám, csináld csak, van hozzá tehetséged\"? Ugye, nem? Azért mert lótifuti lettél Bécsben, és minden pletyka megtalál, nem kell úgy tenni, mintha te lennél a világ összes operaházának főzeneigazgatója. Lássuk be, se ízlésed, se érzéked nincs ehhez témához.

Ködlámpa eddig nem küldött semmit, mert rohadtul smucig szegény.
84   Sesto • előzmény72 2007-12-10 19:28:40
....személyeskedés??? jaj, macskajancsi, nem kell itt raplizni, hisztizni, ráléptek a farkadra(?) - figyelj ez nem személyeskedés, hanem TÉNYEK - az hogy nagy tapló vagy, nem újdonság, hiszen elég elolvasni az irományaidat...

Mondtam majd akkor legyél ilyen szuverén az észosztásban, ha a komolyzenét, s annak müvelöit, és/vagy a müvészeteket úgy általában, nem csak képeslapokról/újságcikkekböl, lemezboritók alapján ismered, amiket pl. Ködlámpa küld/ött/ neked külhonból v. éppen belföldröl,...(?)
83   tukán • előzmény82 2007-12-10 17:25:22
Na, egy kicsi tapasztalásod csak van?
(Méghogy csak anyaNYELV?)
82   Hétszünyű Kapanyányimonyók • előzmény77 2007-12-10 17:07:54
nem... anyanyelvtudás, kérlek!
81   tukán • előzmény80 2007-12-10 17:01:11
OKOSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!
80   Ködlámpa • előzmény79 2007-12-10 16:50:39
ja... mosmá asszem értem... :?)
79   tukán • előzmény78 2007-12-10 16:48:56
-ban, -ben
78   Ködlámpa • előzmény77 2007-12-10 16:47:07
:?)
77   tukán • előzmény76 2007-12-10 16:42:32
Hja, a tapasztalat... \"N\" !
76   Hétszünyű Kapanyányimonyók • előzmény73 2007-12-10 16:33:27
szarban
75   Ködlámpa • előzmény74 2007-12-10 15:46:09
Ugye...? :-)
Semmelweisről magyarosítottam.
74   sphynx • előzmény73 2007-12-10 15:41:49
Te Ságvári...
73   Ködlámpa • előzmény72 2007-12-10 15:32:48
Sz.rba vagy mi...?
Szerintem változtass nicket.
Vonulj illegalitásba, és legyél mondjuk szkunk
Az távol tartja egy ideig a kellemetlenkedőket.
72   sphynx • előzmény70 2007-12-10 15:13:09
Csabi, mi köze van ennek ahhoz, hogy mivel foglalkozom? Ha kéményseprő lennék, nem állapíthatnám meg, hogy nem sok érzéked van ehhez az egészhez? Ez a személyeskedő stílus csak téged járat le.
71   barrister 2007-12-10 10:05:51
A modern operarendezés pótcselekvés, a nem létező, vagy a nagyközönségnek eladhatatlan modern operát igyekszik legalább részlegesen pótolni, az időtlen mondanivalójú klasszikusok korszerűsítésével.
70   Sesto • előzmény69 2007-12-10 08:56:09
...aki olyan süket, mint Te és szinházat + koncerttermet kb. fotóról ismer, az jó lenne, ha tartaná a kicsi kis száját!
Hogy is szól a régi mondás: \"aki nem tudja, az tanitja?!\" - hát neked meg valóban szakmád is,...
Na ennyit az \"izlésedröl\" + a fenenagy öntudatodról, tanár bácsi...
69   sphynx • előzmény67 2007-12-09 21:40:33
Bárha e cáfolhatatlan tézisekhez megfelelő ízlés is párosulna!
68   tarnhelm2 • előzmény66 2007-12-09 21:17:51
Morc itt kifejtett álláspontjának első felével maradéktalanul egyetértek.

\"A \"képeskönyvszerű\" rendezésnek nem hiszem, hogy túl sok jövője volna\" ... folytatja, s ezzel már nem értek egyet. Minőség kérdése ez is. A MET előadásainak többségére - vagy pontosabban: az általam élőben és dvdn látott előadásainak többségére - a gazdag, hagyományos rendezés jellemző (Zefirelli, Otto Schenk színpadraállításai a mai napig a legnagyobb sikerként mennek a Metben) - és bizony ezek lenyűgözőek. Személy szerint sem szeretném, ha az, úgymond, \"hagyományos\" rendezés eltűnne, és azt gondolom, hogy nagyon sok operarajongó sem. De miért kellene kizárólagosságokban gondolkodni? Nagyon szívesen nézek meg bármit - igen: Lullyt, Gluckot, Mozartot, Puccinit, Verdit vagy Wagnert - szinvonalas \"rendezői-szinházi\" előadásként, vagy hagyományos díszletek között. A kérdés sosem a választott forma, hanem a kvalitás.
67   Sesto • előzmény66 2007-12-09 20:43:39
...személy szerint nyitott vagyok, így az /értelmes!/ ún. hagyományosabb rendezéseket is elfogadom - de csak tényleg akkor, ha nem (lak)berendezés és kosztümös+diszletetes-operakoncertröl beszélünk,...de /általában/ azért eleve jobban kedvelem a komplex zenésszinházi produkciókat: \"korszerű, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot\", ahol a Subtext-nek is értelme van, nem csak a felszines külsöségeknek/a partitúra és libretto \"érdekében/; az öncélú extremitásokat viszont egyik irányzatban sem preferálom, s a görcsölö-erölködö minden áron \"modernkedést\", szintén nem tudom értékelni,...
66   morc 2007-12-09 20:02:38
Felforr az agyvizem a modern operarendezésekkel kapcsolatos vitán, ráadásul kétszeresen is.

Felforr, amikor ténylegesen idióta, a darab ellen dolgozó rendezést látok. (Tipikus elkövető zenéhez nem értő, prózai rendező szokott lenni, aki nem az operát, hanem a szövegkönyvet rendezi meg.)

De különösen felforr akkor, amikor \"korszerü, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot\" magukat hozzáértőnek képzelő emberek csuklóból, fél-információk alapján gúnyolnak ki, sokszor anélkül, hogy ténylegesen látnák a produkciót.

Ha nincs meg bennünk a nyitottság a produkció iránt, ha nem érdekel, hogy mit akar nekem mondani a darab, akkor egyszerűbb NEM MEGNÉZNI. Mindenesetre eléggé szánalmasnak tartom azt a nézőt, aki eleve útál egy rendezőt (Magyarországon Kovalik szokott lenni a tipikus tárgy), és pusztán azért megy el az előadásra, hogy majd jól felháborodjon.

Lehet jól rendezni \"modernül\" is, meg \"hagyományosan\" is: mindkét fajtából vannak kedvenc előadásaim. Egyszerűség kedvéért, legyen hagyományos a \"képeskönyvszerű\", modern, ami nem ilyen. Egy rossz \"modern\" előadás általában rosszabb, mint egy rossz \"hagyományos\" (az előbbi elviselhetetlen és idegesítő, a másik \"csak\" poros és unalmas). De az se véletlen, hogy az utóbbi évek nagy előadási élményei mind \"modern\" előadásokhoz kötődtek: mint például a Parsifal a MüPában (Kundry kedvéért :)

A \"képeskönyvszerű\" rendezésnek nem hiszem, hogy túl sok jövője volna: akit ez érdekel, inkább elmegy moziba, és megnéz egy kosztümös filmet, mintsem 10-szer annyiért jegyet vegyen az Operába. Ezzel együtt vannak darabok, amiket - talán hiányos képzelőerőm miatt - tényleg csak hagyományosan bírok elképzelni (legtöbb Puccini ilyen, a zenében annyira pontosan benne vannak a színpadi akciók, hogy attól eltérve nem nagyon működik, de pl. az Aida is nagyon erősen kötődik az egyiptomi kolorithoz. De lehet, hogy csak az én fantáziám szegényes.) Mozart már nagyon univerzális, ott nagyon sok mindent el tudok képzelni: de jó volna például egy meseszerű Varázsfuvola gyerekeknek, és egy elgondolkoztatóbb, mélyebben értelmezett felnőtteknek...

Egy jó \"modern\" előadás szerintem sokszor sokkal közelebb van magához a műhöz, mint egy szövegkönyvet betű szerint megrendező \"hagyományos\". A Mozart-maraton sárgaruhás Figarójában (túl azon, hogy sokkal szórakoztatóbb volt) sokkal több volt a mozarti szellemből, mint az Operaház csipkés-szépruhás produkciójában. (Így sokkal inkább \"werktreu\" volt, mint az utóbbi.)

Egyetértek Sestoval: \"korszerű, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot\" semmi esetre ne nevezzünk már azonnal \"modernkedésnek\"...
65   Sesto • előzmény64 2007-12-09 18:59:15
\"Előbb-utóbb úgyis kimegy a divatból ez a modernkedés, megbukik a nézők ellenállásán.\" - persze kérdés, hogy \"HOL?\"- a MÁO-ban talán,...(?) mivel Magyarország határain kivül - gyanitom - éppen ellenkezö tendenciát lehet észrevenni,...(?)

S korszerü, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot semmi esetre nem neveznék azonnal \"modernkedésnek\", az persze megint más téma,...
64   Kundry 2007-12-09 17:32:06
Egyiptomban CSIPKE? Az hogy került oda?

Hagyományos ruhát is lehet kényelmesre csinálni, és attól még, hogy nem a WTC romjai előtt énekelnek, lehet színházat csinálni, lehet mozogni. Nekem aztán ne mondja senki, hogy minden hagyományos előadás jelmezes koncert! Ott volt pl. Kovalik szegedi Turandotja, normális ruhákkal. Egy-két újdonságot vitt csak bele, de az is belefért.
Ha meg az énekes nem tud játszani, adnhatnak rá bármit, nem lesz jobb...

Ha meg már modernizálnak, legalább ésszel és mértékkel.

Előbb-utóbb úgyis kimegy a divatból ez a modernkedés, megbukik a nézők ellenállásán. Ki a fene szeret megbukni?
Ráadásul a modernkedők mindjárt át is szokták írni a darabot. XY nem hal meg, pedig kéne neki, meghal, pedig nem kéne neki, vagy másképp hal meg, mint kéne...

Prózai színházban is utálom az ilyet. Nekem pl. a Julius Caesarban ne futkossanak öltönyben a rómaiak! (És közben múlt századi stílben, nagy pátosszal szavalnak.)
63   Sesto • előzmény62 2007-12-09 11:41:52
\"Verdi, Puccini és Mozart esetében kategorikusan elutasítok minden modernizálást.\" -kár, hogy kategórikusan elzarkózol ezen müvek \"modernebb\" szinpadraállitásától - pedig van egy jó pár igazán jó és érdekes ellenpélda is - pl. La clemenza di Tito (Salzburg) Turandot (Zürich)-és még sorolhatnánk(!) - az énekesek egyáltalán nem szenvedtek, hanem kifejezetten élvezték, hogy végre \"szinházat lehetett csinálni\", kosztümbe bújtatott, diszletetekkel álcázott koncertáns bemutatóval szemben,...

S ha pont Verdit és az Aida-t is emlitetted: legdurvább példa számomra a 2006-os zürich-i Aida volt, ahol minden megfulladt a csipkében, fodrokban, drappériákban -az énekesek szenvedtek(!) a poros, semmitmondó, giccses, szinparádéban tobzodó és abban kimerülö \"operamúzeumtól\", s a publikum is kifejezetten hüvösen, részben elutasitó módon fogadadta a produkciót - annak ellenére, hogy az énekesek nagyon kitettek magukért,...de a látvány,...hmmmm,...
62   Kundry 2007-12-09 11:34:22
Van, amelyiknél elmegy, de használni nem használ... Verdi, Puccini és Mozart esetében kategorikusan elutasítok minden modernizálást. Arról nem is beszélve, hogy utálok civil ruhás énekeseket meg unalmas, modern, olcsó díszleteket látni. Gondolom, ők maguk se rajonganak az ilyesmiért...

Wagnernél még hagyján, bár ott lassan már az lenne a meglepő, ha valaki csinálna egy hagyományos rendezést. Na meg azért ott is van határ...
Unalmasak a punkfrizurás plázaribanc sellők, unalmas az öltönyben flangáló Wotan (dárdája persze van, akkor is, haegy űrhajó vezérlőtermére rakják szerencsétlent), unalmas a sok lepusztult, vacak helyszín. Nem egy neonfényekkel megvilágított külvárost akarok látni a Rajna fenségesen hömpölygő zenéjére!

Nem mondom, hogy viking sisakban futkossanak, mert az röhejes, de anélkül is lehet hagyományos egy előadás.

No meg miért is van az, hogy modern rendezésekben még kevésbé tudják megoldani a technikai trükköket (tűz, árvíz), mint egy régimódiban?


Elolvassa szegény naiv kezdő operakedvelő valamelyik sztorit, elképzeli, hogy milyen szép lehet, és erre bemegy a színházba, aztán lát valami vastraverzet, meg sok pucér nőt... Utóbbiakat rendszerint olyankor, amikor a darab cselekménye abszolút nem indokolja. Semmi bajom nem lenne azzal, ha a Vénusz-barlang pucér nőkkel lenne tele. Sőt, az Aidában is lehetnek félmeztelenek a csajok, ugyanis Egyiptomban úgy jártak. De csak akkor jó ez, ha vékonyak az énekesnők...
61   Emir Krecseti 2007-12-09 10:39:27
Tegnap a Mezzón adták az Aidát a Scalából.
Meglepett az a hihetetlen, a korszellemmel dacoló, már-már halált megvető bátorság, amit a rendezésben tapasztaltunk. Bizonyos, hogy a kritikusok össztámadásában megalapozottan és indokoltan kell elvéreznie ennek a haladó esztékai irányvonalaknak, filizófiai töltetű és magasabb rendű aktualitásokkal fölterhelt, a zeneszerzői utasításokat semmibe vevő kortárs rendezői tendenciáknak fittyet hányó rendezőnek.
Még leírni is alig merem: korhű előadásra vállalkozott...
60   Hangyász • előzmény53 2007-11-12 13:15:32
A Peter Grimes-t láttam, nagyon tetszett. Kár, hogy már rég levették a műsorról. Sajnos a mai világban bármilyen (sajnos főleg hazai!!!)operaigazgató százszor is meggondolja, mit tűzzön műsorra, nem is a költségek, hanem a bevétel miatt.
59   tarnhelm2 • előzmény58 2007-11-12 09:34:41
Nekem életem egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb operaélménye épp egy Wozzeckhez kötődik. Salzburgban láttam, Peter Stein rendezte és Abbado vezényelte. (Dohmen volt a címszereplő és Denoke volt Marie). Azt hiszem inkább hagyományos volt a rendezés, legalábbis abban az értelemben, hogy nem próbálta meg egy másik szüzsével felülírni a darabot. De amúgy modern dizájn,minimál díszlet, szép színek, ötletes megoldások jellemezték a rendezést. Lenyűgöző volt.
58   frushena • előzmény57 2007-11-12 01:05:12
Sok mindent tudsz a modern színházról, becsülendő! Én megmaradok a rizspornál és a parókánál! Rigoletto mint Verdi opera még csak-csak, bár szerintem elég unalmas opera, na de Wozzeck...
57   virius • előzmény56 2007-11-12 00:50:40
1) Fáyról bővebben a \"Ki írhat kritikát?\" topikban olvashatsz.
2) Félreértés ne essék: nem vagyok modernrendezés-ellenes, csak az \"eszement\" produkciókat nem kedvelem (vö.\"Modern eszement rendezések\" topik). Pl. az ott is említett, 1992-es margitszigeti Rigoletto rendezésileg nem zavart engem, lásd az ottani beírásomat.
Sőt, ugyancsak 1992-ben volt a Wozzeck premierje, amit az általában \"hagyományos\" rendezéseket produkáló Nagy Viktor rendezett modern felfogásban, nekem speciel az is tetszett. Fontos megemlíteni, hogy a Wozzeck díszleteit ugyanaz tervezte, mint a Peter Grimes és az Elektra díszleteit, mégpedig Antal Csaba, aki a modern szcenika egyik kiváló képviselője.
56   frushena • előzmény55 2007-11-12 00:27:35
Fáy biztos jót írt volna! :))) Az a lényeg, hogy személyednek tetszen az előadás. Ha valami \'többel\' térsz haza színház után, már Neked jó! innentől kezdve a kritika mit sem ér! Írja azt akárki!
55   virius • előzmény52 2007-11-12 00:22:19
Lehet, csak nem biztos, hogy a fennkölt kritikusoknak tetszik a végeredmény: lásd Fehér András Albert Herring-rendezését, amit Fodor Géza alaposan lehúzott, mondván, hogy a Folytassa!-sorozat kliséi vnnak benne.
54   frushena • előzmény53 2007-11-12 00:20:31
Valóban! Misztikus! Jól írtad kedves T2! Nekem is volt valami megfoghatatlan és túlvilági ebben az előadásban. Kétszer is megnéztem ,,, ÉN!!! :)
53   tarnhelm2 • előzmény51 2007-11-12 00:18:02
A Peter Grimes-ot sajnos nem láttam. De A csavar fordul egyet szerintem egyike volt a legjobb magyar operarendezéseknek - nagy kár, hogy olyan rövid ideig ment. Rendkivül szép, tiszta és misztikus előadás volt. Persze, belátom, nem az a kifejezett közönségdarab...
52   frushena • előzmény51 2007-11-12 00:14:44
Nem nagyon ismerem Britten operáit. A Csavart és a Szentivánéji álmot hallottam és részleteket a Peter Grimes, Albert Herring, Billy Budd, Death in Venice c. műveiből. Lehet hogy hülyeséget modnik, de Brittent lehet nem modernül megrendezni?
51   virius • előzmény50 2007-11-12 00:11:37
A borítón látható kép alapján jobb, mint az itthoni. Modern rendezést sejtet, de nem eszementet (vö.a rokon topikkal!).
50   frushena 2007-11-12 00:06:35
Ha már Britten : Peter Grimes DVD 2007.
49   Ködlámpa • előzmény35 2007-11-11 23:35:48
Neked meg be kéne fogni a szádat.
Nem félmondatokban félinformációt közölni, egy készülő produkcióról.
Majd megítélik a nézők, ha az egész darabot látták, zenével, karmesterrel, énekesekkel.
Így többet ártasz, a színházadnak, mint használsz.
48   frushena • előzmény46 2007-11-11 23:33:26
Már nem kell sokat várni! Bár engem ez nem érint!
47   virius • előzmény19 2007-11-11 23:31:53
Mindenkinek megvan a bogara: Zsótérnak a neoncső, Wagner Katának a \"rózsaszín cicák\" (ti.a bp-i Lohengrinjét megelózó würzburgi Hollandijában is voltak ilyenek).
46   tarnhelm2 • előzmény44 2007-11-11 23:31:37
Kifejezetten szerettem a Turandotot és a Csavart. Az Elektra esetében pedig nem kellene megvárnunk legalább a bemutatót, mielőtt megbíráljuk?
45   virius • előzmény44 2007-11-11 23:29:06
A Vérnász-rendezése speciel nem erről szőlt, de a Britten-rendezései igen.
Egyébként az Elektrába pl. beleszövi az Ödipusz-komplexust, persze fordított arányban (Elektra szerelme [!] megölt apja iránt, sőt fivére iránt is).
44   frushena • előzmény43 2007-11-11 23:24:39
Abszolut képben vagyok az illetőt tekintve. Hogy ezt dolgozná fel rendezéseiben? Borisz Godunov, Odüsszeusz Tours színházi rendezéseit láttad esetleg? Hogy operánál maradjak, mondjuk ott a Vérnász. Szerintem nagyon jó volt és valahogy mégsem éreztem azt, hogy ezt egy \'más valaki\' rendezte.
43   virius • előzmény42 2007-11-11 23:17:41
Pl. az említett rendezőgyerek hajlama, amennyiben ez nem volna előtted még közismert tény. Ezt dolgozza fel rendezéseiben, erre a legeklatánsabb példa éppen két Britten-rendezése (Grimes, Csavar; nota bene: Britten is \"más\" volt!).
42   frushena • előzmény41 2007-11-11 23:13:47
Mi az az aberráció? Sokféle létezik?
41   virius • előzmény39 2007-11-11 23:13:03
Hogyhogy milyen ízlésvilágot?
Hát az aberráció minden formáját!
40   virius • előzmény36 2007-11-11 23:11:46
Majd Fodor, Koltai T., M.G.P., sőt Fáy is bemagyarázzák nekünk, hogy mi vagyunk a maradi, mucsai népség, akik nem értünk hozzá.
Különben ugyanaz rendezi az Elektrát, mint aki a Peter Grimes-t, egyik kollégám kívülről látta a darabot és az egész koncepcióból (férfi-nő-gyerek háromszög ábrázolása a zkr. közjátékokban, játszótéri homokdobálás imitálása a végső hajszajelenetben stb.) kikövetkeztette a rendező egyébként közismert másságát.
39   frushena • előzmény38 2007-11-11 23:10:31
Sajnos valóban nagyon nagy szerepet játszik \'eme világ\' a médiában. nem véletlen írtam időzjelbe a \'tök jó lennét\' ... Azonban, hogy egy rendező mit gondol egy darabról, szereplőiről az teljesen az ő dolga. Ő így képzeli, akkor csinálja így. Ezt lehet szeretni vagy nem szeretni, majd jól kibeszélni esetleg fórumokon, vagy operakedvelő barátokkal.

Nem nagyon akiívánok belemászni ebbe a témába (noha lehet már megtettem) DE :

\'A színpadra nem kéne beengedni ezt az ízlésvilágot.\'

Milyen ízlésvilágot?
38   WarteNur • előzmény37 2007-11-11 23:04:20
Egyáltalán nem lenne jó. Nem elég, hogy a mindennapi élet folyton róluk szól? TV-ben, rádióban, újságokban, melegfelvonuláson, stb.
A színpadra nem kéne beengedni ezt az ízlésvilágot.
37   frushena • előzmény36 2007-11-11 22:55:39
Hozzuk már össze a politikát, meg az aberrációt, meg a buzikat, kissebbséget, pártokat egy színházi rendezéssel ... \'tök jó lenne\' ....
36   WarteNur • előzmény35 2007-11-11 22:46:51
Nem tudom miért van az, hogy kisebbségben lévő \"más\"állapotú elferdült ízlésű rendezők ráerőltethetik aberrált elképzeléseiket a normális többségre, művészekre, közönségre, művészetként beállítva beteges fantáziájuk szüleményét.
Ráadásul a velük \"egy csapatban játszó\" kritikusok még majd zseniálisnak is kiáltják ki ezt az ocsmányságot.
Szeretném azt megélni, hogy a közönség nem szopja be ezt a szemetet, és kifütyülik, mint a kis Wagner-sarjat,igaz ő csak dilis és nem aberrált.
Bár sajnos ebben az országban, ahol szintén egy \"kisebbség\" néhányszázalékos, hataloméhes pártja dirigálhat
/és pátyolgatja a drogosokat meg a buzikat/, erre nem nagyon lehet számítani.
35   virius 2007-11-11 22:18:32
No akkor az Elektráról elöljáróban annyit, hogy tkp. egy úszómedencében játszódik, a statiszták és némely énekkari művésznő fürdőtörülközőben rohangálnak fel-alá, lesz meztelen pár is...
34   Liu 2007-11-11 20:29:33
Titurel mint GYÍK és Kundry mint TYÚK?
Szerintem ezen Wagner már nem egyszerűen forgott, hanem a röhögéstől fetrengett a sírjában.

Most komolyan, miért nem lehet az operákat normálisan előadni? Nem mondom, hogy minden ruhafdor legyen korhű, de az ilyesmi tönkrevágja a hangulatot, a közönség utálja, az énekesek utálják...

Nem tehetek róla, de nekem már egy Mezzón korábban látott bőrkabátos, koporsót maga után cincáló Rigoletto is sok volt... (utóbbi a Djangóban helyes, de azért könyörgöm...)

A Chéreau-Walkürt láttam Mezzón, abban semmi \"felháborítót\" nem láttam, mai szemmel teljesen normális előadás, plusz még érdekes is volt. Egy Scala-beli Domingós Walkürön majdnem elaludtam korábban, pedig szeretem Wagnert...
33   virius • előzmény32 2007-01-17 23:48:28
\"tálcán kínálja magát egy új produkcióban a Lohengrin hattyúvészes (avian flu) koncepciója...\"

Hogy ez nem a Wagner Katának jutott az eszébe!!!
32   WiseGentleman • előzmény28 2006-03-17 05:21:16
Szerintem Titurel gyík-inkarnációja kafkai utánérzésből (Gregor Samsa) eredhet. Mellesleg tálcán kínálja magát egy új produkcióban a Lohengrin hattyúvészes (avian flu) koncepciója...
31   Darer • előzmény30 2006-03-16 07:42:55
Nana, kolléga úr! Legyünk óvatosak.
Nem ineffektív fatum (ez kicsit elképzelhetetlen lenne), hanem ineffektív faKtum - ez ugyebár nagy differencia.
A többi stimmel.
30   -zéta- • előzmény28 2006-03-14 14:31:54
Most már értem, mi indukálta Benned az Olvasói levelek topicban közzétett játékot.
Az \"ineffektív fatummá degradálódás\" szerintem egy kicsit túlzott megállapítás, de a többivel maradéktalanul...:-)
29   Kricsin 2006-03-14 13:45:20
Teljesen egyetértek a 9.C-vel, de szerintem nem bilaterális, hanem monogyn-triandrikus tegtragonáléról (Kundry versus Klingsor-Amfortas-Parsifal) van inkább szó, talán célszerűbb lett volna Tibetbe helyezni a cselekményt.
28   Darer 2006-03-14 13:22:17
Két alkalommal is alkalmunk volt gyönyörködni a baden-badeni Parsifalban a Mezzo TV jóvoltából. Nehéz indulatok nélkül felidézni élményeimet. Inkább azt osztanám meg veletek, milyen kérdések fogalmazódtak meg bennem.

1. Az erdei tisztás helyett mi az első
jelenet helyszíne?
A. Szennyvízelnyelő betonakna
B. Atomtámadás utáni sugárbiztos lepratórium
C. Epekő belseje

2. Kundry miért tyúk?
A. A rendező ezzel szimbolizálja Kundry
értelmi színvonalát
B. Szolidáris a hattyúval
C. Nincs benne a szövegkönyvben, hogy Kundry nem tyúk

3. Parsifal faruhába van öltözve - vajon miért?
A. Szellős és melege van
B. Így védekezik a szúnyogok ellen
C. Parsifal olyan buta, hogy nem tudja, hogy fából nem lehet ruhát varrni

4. Mi a második jelenet helyszíne?
A. Hajófenék
B. Ugyanaz, mint az elsőnek, csak átépítették falramászás ellen
C. Egy megalomán szobrász Grál című alkotásának a belseje

5. Titurel miért gyík?
A. Mindig is gyík volt, de eddig nem derült ki
B. Mindenki így fog kinézni 400 éves korára
C. Nem használt az Oriflame mikroszómás lift up, amit a Grálból kortyolt.

6. Miért nem adták le a második felvonást?
A. Féltek, hogy minden néző a falnak megy
B. Megpróbálták, de még a műhold is megzavaradott a látványtól
C. Parsifal intésére nem csak Klingsor tünt el, hanem az egész felvonás

7. Hogy kerül sín a harmadik felvonásba?
A. Teljesültek a választási igéretek, és a sínek végre a zenekarig érnek
B. Ha véletlenül Parsifal mozdonnyá változott, legyen hol közlekednie
C. Valahol szegény Kundrynak is kell feküdnie

8. Mi is a Parsifal műfaji megjelölése a rendező verziójában?
A. Rémálom ad libitum
B. Lehetőségek gondolatokádásra négy rémképben
C. Blaszfémfestspiel

9. Miért nem tetszett ez nekem?
A. Egészen egyszerűen hülye vagyok
B. Egészen egyszerűen a rendező hülye
C. Az esztétikai-emocionális odafordulás -en general deracionalizálás és derealizálás után - mint szublimált posztkrisztiánus szexus-leképezés, kizárólag szubjektív entitásként értelmezhető a Parsifalban, ezért a bilateráis, azaz maszkulin-feminin transzcendencia ineffektiv faktummá degradálódik a misztikus-mitologikus kontaktusok során mind az inter-, mind pedig az autoperszonális ego-relációban. Ezáltal reprodukálódik az artisztikus inkoherencia, a nonkreatív, de kellően cizellált subtilitás, mely tulajdonképpen - még ha postarchaikusan is - mindenképpen premilitáns manifesztum, és emiatt vannak értelmezési gondjaim. A rendező pedig mindezen képességek birtokában van.
27   sphynx 2003-08-29 14:51:59
Hát ez olyan \"pinto\"-s válasz volt.
26   pinto 2003-08-29 13:56:40
Kedves, cimborám! Ön a „lóbaszó” jelzőt a lóba’ (lóbálni) + szó -ból eredezteti. Rendben. Ha Ön mondja akkor az biztosan eredeztethető. Ön nyilván „faszék” láttán is magukra gondol, a „barom” szó gyökerét meg a barát és a római szavakban (jel.: nagyon kedves, klasszikus műveltségű cimborám) sejti.
Viszlát nagyon kedves, klasszikus műveltségű cimborám!

Üdvözlettel

pinto
25   sphynx 2003-08-23 21:41:53
Figaro
24   orlandofurioso 2003-08-18 22:54:38
Bár már a topik címét se tudom értelmezni, mégis pár gondolat. Tényleg, mindjárt elöljáróban miért nem az a címe: \'Használ-e az operának a poros klasszikus, érdektelen tolmácsolás?\'
Ruha teszi-e az előadást? Láttam én már szkafanderes konzervatív előadást, és korhű modern rendezést. Miért ne lehetne elvinni a szegedi Faustra a kozépiskolásokat? Fölül tudja múlni bármiben is a színház a \'való világot\'. 12 éves gyerekek megerőszakoltak egy 6 éves kislányt, mert! kihívóan viselkedett. Persze nem ez a tipikus, de honnan beszél a kedves hozzászóló? A középkorból. Úgy gondolom, hogy az írók is \"saját vágyaikat, hajlamaikat\" írták meg műveikben. Meg tudjuk erről kérdezni őket?
23   Búbánat 2003-08-18 11:25:29
Bándi Jánossal készült egy interjú, ami a Népszava mai számában olvasható. Többek – az aktuális Otellók között - kifejti véleményét a fórum címbeli kérdésről is. Csak kiragadva néhány gondolata. „Nem biztos, hogy öt embernek másik öt ember számára kell kritikai előadásokat bemutatni. Gyakran az mozgat színházi alkotókat, hogy bizonyos zárt klikkben bebizonyítsák, ők is tudnak akkora bukást produkálni, mint a másik. Ezeknél mindegy mi történik a színpadon, egy számít, hogy beszéljenek róla…..A tradíciókat semmiképpen nem baj ápolni, sőt, van valamiféle muzeális oka is annak, hogy ezeket a rendezéseket nem szabad eldobni. Ezeket a produkciókat igényes kiállításuk okán érdemes megmenteni. A műfaj megújításának kérdése önmagában is érdekes, elgondolkoztató téma. …Tudnunk kell, honnan indultunk, ami együtt azzal, ahol ma tartunk, valahol homályosan kirajzolja, hogy hova fogunk eljutni holnap. Tehát a múlt mindig azért fontos, mert a jelent ismerjük, s ez a kettő együtt meghatározhatja az egyes ember orientációját. Mindig csak a múltbeli cselekedeteim alapján tudom a jövőben meghatározni magamat. A színházi kísérletezgetéshez tudnom kell, mit csináltam régen. De a klasszikus operák régi rendezéseinek akkor van ma létalapja, ha ezek mellett a mának vagy holnapnak szóló értelmezésben is láthatók… ”
22   Búbánat 2003-04-30 17:30:46
Offenbach Orpheus-át én is láttam, de az egészet, többször is megnéztem. Szerintem is zseniális a rendezés ( a zene és a tehetséges művészek mellett). Lyoni Nemzeti Opera előadása 1998-ból, a karmester Marc Minkowski volt. Kovalikot nem szeretem, de ez a Turandot-rendezése valóban messze kiemelkedik az utóbbi években látható átlagból.
21   Sándor cár 2003-04-29 13:03:33
Igazad van. Végül is minek tökölünk itt drága zenekarokkal, ilyesmivel. Írjuk át szintire az operákat, a kórusszólamokat egy-egy énekes felénekli, és jöhet gépről. A látvány vetítéssel megoldható.
20   Outsider 2003-04-28 18:42:53
Nagyon laikusan én úgy gondolom, hogy az agyonmodernizált operarendezés egy kicsit olyan, mint a crossover zenélés (amit iszonyúan utálok). Azzal szokták megideologizálni, hogy a mai emberhez kell a régi műveket hozzáigazítani. Én a magam naiv eszével úgy vélem, hogy ha egy zenedarabot (legyen bármilyen műfajú) örökérvényű remekműnek tartunk (ezért állandóan szerepeltetjük a repertoáron), az azért lehet így, mert az a darab minden kor emberéhez egyformán tud szólni. Ha mégsem, akkor nem is biztos, hogy a befogadói oldallal van baj - lehet, hogy az előadás nem volt elég jó. És a befogadót is lehet fogékonyabbá tenni. Ezt hívjuk nevelésnek. És ezt csak magas színvonallal lehet.
19   Sándor cár 2003-04-28 16:12:28
Karnagy!
Én Zsótér operarendezést még nem láttam, de prózai darabt tőle már igen. Ez a neonos izé nála valami berögződés, folyton ezt csinálja. A hölgyek ellen nkem nincs kifogásom. ***
18   karnagy 2003-04-28 16:08:08
Messze a legjobb. Szomorú, hogy 6 éve nem tudott senki jobb előadást létrehozni.
17   Szilgyo 2003-04-28 16:02:28
A legjobb operarendezés, ami jelenleg fut az Operában!!!
16   Szilgyo 2003-04-28 16:01:35
Kortársnak számít a tegnapi Turandot? Mert ha igen, akkor a válasz IGEN!
15   karnagy 2003-04-28 16:00:02
Zsótér szegedi Szentivánéji-rendezése nekem nagyon tetszett. Ahogy a finálét megálmodta (és megrendezte, persze), az csodálatos volt. Meg az egész előadás.
A törpe alatt végig az járt a fejemben, hogy miért ugyanolyan neon-világa van az előadásnak, mint a szegedinek volt. Meg a női kar is úgy nézett ki, mintha az alföldi társulat hölgytagjai ugyanolyan ruhában, frizurában, sminkben fölruccantak volna Pestbe énekelni. Szóval, az idegesített, hogy a Zemlinsky-opera világa ugyanolyan volt, mint a Britten-darabé.
Ráadásul, úgy tűnik, vonzódik ahhoz, hogy előadásonként szép női kebleket mutogasson (Szegeden Szolnoki Pollyét, Bp-en Wierdl Eszterét)... Bár, ez legyen a legnagyobb baj.:)
Várom a következő Zsótér-opera-rendezést: vajon képes lesz-e megújulni egy kicsit?
14   Sándor cár 2003-04-28 14:35:48
Ja, egy kis vicces. Ma délelőtt a Mezzora kapcsolva elcsíptam Offenbach Orpeheusz...-ának a végét. Esküszöm, a finálé végét láttam és a tapsrendet, de a tapsrendből lejött, hogy zseniális előadás lehetett. Valami 1998-as felvétel, francia. Ki kéne deríteni.
13   Sándor cár 2003-04-28 14:33:05
Nem itt volna a helye annak, hogy valaki beszámoljon a Zsótér-rendezésekről?
12   Benno 2003-04-27 20:44:58
amiota láttam az uj DOn Giovannit Konwitschny rendezésében, egy hatalmas orgiával az elsö felvonas finalejaban (már a parasztlakodalomnál elkezdödött) ujra visszaadta hitemet a \"rendezöi szinhaz\" iránt. de legalabbis óriási élmény volt
aztán a második felvonas, amilyen uncsi eredetiben, ugy a rendezö sem tudott semmit varazsolni belöle, söt el is rontotta :((
11   hunkirály 2003-02-28 12:58:20
Búbánat írásával teljesen egyetértek, csak annyit tennék hozzá, hogy manapság összetévesztik az értékest az érdekessel.
A társadalmi értékvesztést nagyban hozzásegíti a művészetek világában lévő értékvesztés.
Egyébként én nem ellenzem a mai korba való átültetéseket, ha az a darab alapvető mondanivalóját nem károsítja.
Arra azért kiváncsi vagyok, hogy mennyi fiatal szerette meg az operát az Alföldi-féle Faust megtekintése után:)))))
Eleve is a Faust egy nehéz darab, az ki nem ismeri ezt a vándormotívumot, a társadalmi hátteret, a \"fausti-ember\" kialakulsát ( összekötve a földrajzi felfedezésekkel ) nem nagyon értheti meg, attól függetlenül, hogy a zene csodás.
A másik baj, ha egy rendező a saját vágyait, hajlamait rendezi bele a műbe. Ez nem művészet.
10   Sándor cár 2003-02-19 17:19:16
Én lemaradtam a tévéközvetítésről is. Szerintem nem is voltam akkor otthon, hanem valahol messze vendégségben, és elfelejtkeztem a tv-ről.
9   Kis Pipin 2003-02-19 16:29:04
Én is örülök, hogy a Momus is írt a Faustról. Már annyi különböző vélemányt hallottam, hogy kedvem támadt menézni.
Más.
Kedves Búbánat!
Hosszan írsz!!!!
8   Sándor cár 2003-02-19 16:21:22
Na ja. De fura lett volna, ha pont a Momus nem ír róla.
7   yeti 2003-02-19 14:39:49
Na tessék, kellett emlegetni a Faustot. Most a Momus is írt róla. Elég pozitívan, szemben a Népszabival - na jó, a Fáy-t azért tartják.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Avilai Nagy Szent Teréz Plébániatemplo

Capella Theresiana
Missa L'Homme Armé

11:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

17:00 : Budapest
BFZ Próbaterem

Gulyás Emese, Kostyál Péter (hegedű), Fekete Zoltán, Polónyi István (brácsa), Kertész György, Mahdi Kousay (cselló), Varga Fruzsina (fuvola, pikoló), Berta Beáta (oboa, angolkürt), Csalló Roland (klarinét), Tallián Dániel (fagott), Bereczky Dávid (kürt)
Fábry Boglárka, Herboly László, Kurcsák István, Maros Ádám (ütőhangszerek)
"Vasárnapi kamarazene"
BEN WAHLUND: Pegasus
DEBUSSY: Danse – Tarantelle Styrienne (Holló Aurél átirata ütőkre)
SOSZTAKOVICS: 8. vonósnégyes, Op. 110 (Mark A. Popkin átirata fúvósötösre)
SCHÖNBERG: Megdicsőült éj, Op. 4

18:00 : Budapest
Budafoki református templom

Guilherme Roberto (ének), Kertész Ágnes (barokk hegedű), Pier Luigi Fabretti (barokk oboa), Szászvárosi Sándor (viola da gamba), Borsányi Márton (csembaló)
TELEMANN: Sonates Corellisantes - II. rész

18:00 : Budapest
Deák téri evangélikus templom

Mekis Péter (orgona)
"Deák téri orgonazenés áhítat"

18:00 : Budapest
ERŐMŰVHÁZ

Artissimo trió:
Szepessy Beáta (szoprán), Molnár Balázs (fuvola), Kapi-Horváth Ferenc (zongora)

18:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

Rajk Judit (ének), Kelemen Gáspár (hegedű), Kokas Dóra (gordonka), Csáki András (gitár), Pertis Szabolcs (népi furulya), Pertis Fanni + Pertis Virág + Pertis Katica + Pertis Botond (zongora), Egri & Pertis Duó
"Hommage" - rendhagyó emlékezés a 80 éve született Pertis Jenőre

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

19:00 : Budapest
Jezsuita Templom

Simplicissimus Kamaraegyüttes

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"Bartók Világverseny és Fesztivál"
Gálakoncert

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
LISZT: Amit a hegyen hallani (Ce qu'on entend sur la montagne) Szimfonikus költemény, nr. 1, Victor Hugo költeménye nyomán Liszt Ferenc által készített négykezes változat
Via Crucis A Keresztút 14 állomása; négykezes változat a szerző által
17:00 : Sárospatak
Református Kollégium

Trio Bohemo:
Matouš Pěruška (hegedű), Kristina Vocetkova (gordonka), Jan Vojtek (zongora)
"V4 Nemzetközi Zongorafesztivál"
DVOŘÁK: „Dumky” Trió Op.90 No.4
SCHOENFIELD: Café Music (1986)
LUKÁŠ: Trio Boémo Op.343 (2004)

19:00 : Sárospatak
Református templom

Peter Donohoe (zongora)
"V4 Nemzetközi Zongorafesztivál"
HAYDN: C-dúr szonáta Hob. 48
RAVEL: Miroirs
MOZART: a-moll szonáta K.310
CSAJKOVSZKIJ: G-dúr szonáta Op 37. No.2
A mai nap
született:
1858 • Hubay Jenő, hegedűs († 1937)
1945 • Jessye Norman, énekes
elhunyt:
1945 • Anton Webern, zeneszerző (sz. 1883)