vissza a cimoldalra
2019-09-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Milyen zenét hallgatsz most? (25042)
Társművészetek (1397)
Élő közvetítések (8124)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7212)
Pantheon (2385)
A nap képe (2153)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4381)
Opernglas, avagy operai távcső... (20300)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1352)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61894)
Kedvenc előadók (2840)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1752)
Franz Schmidt (3420)
Simándy József - az örök tenor (623)
Operett, mint színpadi műfaj (4058)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3426)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Egyházi zene (frushena, 2005-05-12 23:49:55)

 
118   virius • előzmény117 2007-12-31 15:45:36
Ó, Irgalom Atyja, ne hagyj el...
Na, BÚÉK... :)))
117   Hangyász • előzmény115 2007-12-31 13:33:57
Bizonyos Barczi Zsolt. Hogy is szól az Ágnes asszony refrénje???
116   Hangyász • előzmény115 2007-12-31 13:09:59
Íme: http://ujember.katolikus.hu/Archivum/2006.04.02/1602.html
115   virius 2007-12-30 22:28:17
No akkor talán itt is meg lehetne említeni, amit Hangyász fórumtársam a Társművészetekben megpendített: \"könnyűzenei oratórium\" született Kaszap Istvánról?! Ki követte el?
114   virius 2007-04-01 22:45:39
2007. április 8-án, Húsvétvasárnap a Mátyás templomban az ünnepi mise keretében Haydn Terézia miséje hangzik el. Másnap, Húsvéthétfőn pedig Schubert G-dúr miséje.
Május 27-én, Pünkösdvasárnapon a tervek szerint elhangzik Haydnnak egy másik, itt már hosszú évek őta nem játszott miséje, a Harmónia mise.
113   Búbánat 2007-01-27 20:57:53
Pécs - 2007. május 18., péntek 19:30

A Pannon Filharmonikusok koncertje - PTE Aula
Fellépő zenekar: Pannon Filharmonikusok Pécs

Műsor:
  Giuseppe Verdi: Quattro pezzi sacri
  Gioacchino Rossini: Stabat mater

Vezényel: Antal Mátyás

Közreműködik: Kolonits Klára, Wiedemann Bernadett, Klein Ottokár, Rácz István, Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás)
112   Búbánat • előzmény111 2005-10-25 11:49:25
Nem írtam? Úgy van. Nagy rohanás lesz!
111   őszike • előzmény108 2005-10-25 11:39:08
Talán mindkettőben közreműködsz? :))
110   őszike • előzmény109 2005-10-25 11:38:01
Köszi kedves Búbánat, a Magnificat-ra biztosan elmegyek. Okt.28.ra ZAK-bérletem van. Az se rossz ..
:)
109   Búbánat 2005-10-25 11:09:28
Országos protestánsnapok keretében
Németajkú Református Egyházközség Budapest, V. Alkotmány u. 15. Bejárat: Hold utca

Október 28-án 19 órakor a Hold utcai református templomban (Hold u. 18-20)
Chor Pardall hangversenyére kerül sor:

Műsoron:

Bach „Der Geist hilft unserer Schwachheit auf” Motetta BWV 226 és

Dvorak: D-dúr mise

Vezényel: Prof. Hannelore Pardall
A Hangverseny megrendezését Belváros-Lipótváros önkormányzata támogatja

Belépés: díjtalan


Hangverseny a reformáció ünnepén:

Október 31-én 18 órakor Hold utcai református templomban (Hold u. 18-20)

Létezik-e protestáns zene? – Dr. Willi Klinkhammer előadása a Hold utcai református templomban, ezt követően elhangzik:

Bach: Magnificat

Km.: Albert Schweitzer kamarazenekar és kórus
Vezényel: Kenessey László.

Belépés: díjtalan
108   Búbánat • előzmény106 2005-10-25 11:08:37
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy az alábbi mindkét helyen ott leszek:


Belvárosi Szent Mihály Templom (Angolkisasszonyok Temploma, Váci utca 47.)
2005. november 2-án 19 órakor:

MOZART: REQUIEM
Szólisták: Szabóki Tünde, Farkas Éva, Keresztessy Péter, Cser Péter.
Közreműködik a Victoria Kamarakórus. a Diósdi Szt. Gellért kórus, a Liszt Ferenc Kórus és Zenekar.
Vezényel: Farkas Mária


Requiem a Belvárosi Főplébániatemplomban

Mozart Requiemje november 2-án 18:00 órától a Belvárosi Fõplébániatemplomban (V. kerület, Március 15. tér).
A halottak napi előadás dirigense Virágh András Liszt-díjas karnagy lesz.

A Mozart-mű előadásában közreműködnek: Óhegyi Filoretti (szoprán), Magyar Szilvia (alt), Szennai István (tenor), Szécsi Máté (basszus), a Kapisztrán Kórus, a Belvárosi Fõplébániatemplom Énekkara, valamint a Monarchia Szimfonikus Zenekar (hangversenymester: Schuster Andrea, fővédnök: dr. Otto von Habsburg). A belépés ingyenes.
107   őszike • előzmény105 2005-10-25 10:16:38
Talán UGYANODA?

:)
106   őszike • előzmény104 2005-10-25 10:16:16
Igazán, és HOVÁ?
105   frushena • előzmény104 2005-10-25 08:46:42
És nekem is! :)
104   Búbánat • előzmény103 2005-10-25 08:36:16
Aznap estére nekem is Mozart: Requiem van beírva a noteszembe...
103   őszike 2005-10-24 18:24:44
Mozart: Requiem

November 2. este 19.30

Budavári Nagyboldogasszony
(Mátyás Templom)

Belépés ingyenes
102   Búbánat 2005-10-24 17:16:57
Akinek nem volt tudomása róla és azért nem volt ott tegnap este az Óbudai Szent Péter és Pál Főplébánia-templomban, nem tudhatja, miről maradt le. Mérgelődhet. Aki pedig önhibáján kívül maradt onnan távol, talán már tudja, hogy mit veszített. És bosszankodhat ő is. Így vagy úgy, de mindegyikük igen sajnálhatja, mert valami egészen megrendítő és megható zenei élménytől estek el. Két nagyszerű egyházi kompozíciót (egy romantikus, gazdagon áradó, magasztos zenekaros misét, majd egy huszadik századi, nem kevésbé lebilincselő alkotást) hallhattunk: előbb a francia Gounod csodálatosan szép Szent Cecília (Ünnepi) miséje csendült fel Szabóki Tünde, Molnár András, Kenesey Gábor – ének, valamint az Albert Schweitzer Kórus és Kamarazenekar ihletett tolmácsolásában, ezt követte az angol John Rutter Magyarországon igen ritkán játszott Requiem c. műve. Az ismert és kevésbé ismert egyházi darab mind választék, mind időzítés tekintetében szerencsésen illeszkedett az ország és a főváros október 6-a és 23-a egymást követő ünnepi megemlékezéseinek sorába; az alkalomhoz illő és méltó megszólaltatásuk a vezénylő Kenessey László érdeme, aki az egyházzene egyik avatott interpretálójaként már nem először mutat be együtteseivel valami igazán szép, és egyben izgalmas, érdekes liturgikus vagy már a liturgikus kereteket feszítő zeneműveket hallgatóságának. A szent zene iránt elkötelezett rajongók számára ilyen különlegesség volt a mise után felhangzó Requiem, John Ritter (született 1945.ben) 1985-ben szopránszólóra, vegyeskarra és zenekarra írt kompozíciója, amely a közreműködő művészek - elsősorban Szabóki Tünde tündöklő szopránja és az ezúttal is nagy fegyelemmel, összeszokottan éneklő kórus - jóvoltából fenséges, szép és megrendítő zenei élményekkel örvendeztette meg a befogadó hallgatót és nemkülönben járult hozzá a nap ünnepi – olykor szívszorító - eseményeihez.
101   Geszti 2005-10-23 15:23:22
Kedves Frushena és Búbánat,

köszönöm az érdeklődést és szeretettel várunk Titeket a Kassai téren.
Geszti
100   Búbánat 2005-10-23 00:21:08
száz
99   Búbánat • előzmény97 2005-10-23 00:20:56
Nincs kizárva, hogy én is elcsábulok oda.
98   Búbánat 2005-10-23 00:20:23
Most éppen Liszt orgonára írt B-dúr miséjével vagyok elfoglalva. Ennek az az érdekessége, hogy Janacek dolgozta át 1901-ben. Ezt a változatot már előadtuk párszor, most ismét leporoljuk. Janacek szerencsére teljes mértékben azonosult a liszti mondanivalóval és szellemével.
97   frushena • előzmény96 2005-10-23 00:07:03
Izgalmasan hangzik! Terjesztjük és talán még el is megyünk! :)
96   Geszti 2005-10-22 23:23:54
Kedves egyházzene kedvelők,

szeretettel ajánlom figyelmetekbe Tomás Luis de Victoria (1548-1611) Requiem-jét, melyet a Canticum Canticorum énekegyüttessel fogunk előadni november 1-én 19.30-kor a XIV. Kassai téri Szentlélek templomban (a kisföldalatti Mexikói úti megállójától 3 percre).

Victoria a 16. sz. egyik kimagasló muzsikus-alakja; stílusa a legnemesebb és legtisztább Palestrina-stílus; annak mûveivel sokszor oly rokon, hogy egyes mûveit nehéz Palestrináétól - akivel egyébként bensõ barátságban élt - megkülönböztetni. De az a sötéten izzó, lázas és szenvedélyes víziókkal teli miszticizmus, amely a 17. sz. nagy spanyol festõire emlékeztet, Victoria zenéjének egyéni és sajátos vonása. Leghíresebb és leggrandiózusabb mûve az öregkorában írt hatszólamú Requiem (Officium defunctorum)Mária császárné halálára (1603, megjelent 1605).

A belépés ingyenes, szóljatok másoknak is, ha érdekesnek találjátok.
Köszönettel Geszti
95   Búbánat • előzmény93 2005-09-27 17:29:18
Örülök, hogy ezt Te is így látod. Szerintem sokan vagyunk, csak különböző okok miatt kevesen hallatják nyilvánosan szavukat. De mondhatnám azt is, hogy a dal, az ének, a zene náluk, nálunk ellensúlyozni próbálja a más téren való visszaszorítást, kirekesztést, hátrányos megkülönböztetést - úgy általában, mai divatos szóval élve, az esélyegyenlőtlenséget.
94   Búbánat • előzmény92 2005-09-27 17:21:48
Sajnos ezt - kevés kivételtől eltekintve - magam is így látom. Az okok minden bizonnyal az idők során megváltozott társadalmi- (tulajdon-) és hatalmi viszonyokkal, az egyház és az állam szétválásának kikényszerítésének következményeivel, az egyház hegemóniájának visszaszorulásával, meggyengülésével magyarázható. Mert minden ellenkező beállítás ellenére ezzel párhuzamosan az egyetemes értékek iránti közömbösséggel nem vádolhatóak ma sem. Ma is szívesen kivennék ebből a részüket – nem csak szavakkal.
Ne feledjük: az egyházaknak régen hatalmuk és pénzük volt, s a művészeteket kedvelő, a művészeket pártoló, anyagilag is támogató pápák és a főpapok - birtokaik jövedelméből-gálánsan vagy kevésbé gálánsan megfizethették (volt miből) a megrendelt szolgáltatást, a munkát és kifizethették a felkért művészeket. Sőt, mint megrendelők beleszólhattak és szóltak is a témába, a megvalósítás módjába. Magánvagyonukat bármire fordíthatták. Bíráltak, dicsértek, elutasítottak, kitüntettek, jutalmaztak, büntettek. Talán jó is, hogy azok az idők elmúltak.
A régmúltban valóban voltak művészeteket, így a zenét, az éneket is szerető egyházi személyek, akik elismerték és felkarolták, ösztönözték azokat a tehetségeket, művészpalántákat, akikben valami fantáziát láttak. Ez ma is lehetséges volna, ha nem történtek volna meg azok a törvényben szabályozott lépések, amelyek alapjaiban rendítették meg a korábbi viszonyokat. A mai állapotok közepette azonban - anyagi és más erőforrás hiányában - nem sokat tehetnek értük. Az is belátható, hogy már ők is az állam illetve egyházközség híveinek támogatásából, hozzájárulásából tartják fenn magukat (templom, plébánia) vagy működtetnek iskolákat, szociális létesítményeket. Tudomásul kell vennünk, hogy az \"egyház\" nem csak a Vatikánból, a püspökökből és a papokból áll, hanem a plébánia területén élő hívő emberek sokaságából együtt. Amennyiben nincs valami kizáró ok (értékbeni-, felfogásbeli-, hitbeli- stb. különbség vagy összeférhetetlenség), akkor együttműködésükkel közösen még további sok minden más előrevivő, előremutató, támogatásra érdemes elképzelésüket lehetne mindnyáju(n)knak magu(n)kévá tenni, azokat megvalósítani és kivitelezni. Ha majd egyszer nálunk visszakapják maradéktalanul a megállapodásokban szereplő, nekik jogosan járó - korábban erőszakkal elvett intézményeiket, ingatlanaikat, vagyontárgyaikat, és azok fenntartásához, működtetéséhez megfelelő mennyiségű és minőségű erőforrással is rendelkeznek majd, akkor, azután miért ne léphetnének ki (tovább) akár a művészetek és művészek mecenatúrája területére is… Közös érdekünk lenne..
93   nyáridő • előzmény91 2005-09-27 17:18:41
Kedves Búbánat, szívemből szóltál. Amiket tökéletes rálátással állapítottál meg az egyházi kórusokról az mind-mind arról tanuskodik, hogy nagyon \"otthon vagy\" a témában. Tudnék sokat mesélni/írni én is, mivel magam is több egyházi kórusban énekeltem korábban. Egynél a mai napig kitartottam. Mindenféle ellenszolgáltatás nélkül, önzetlen segítőszándékkal és legalább akkora örömmel és lelkesedéssel csináljuk. Van köztünk teljesen amatőr és vagyunk páran komoly zenei előképzettséggel is. Ezeket a végleteket a zene szeretete kovácsolja össze.
92   Gerontonimo • előzmény91 2005-09-27 15:56:56
Ez olyan szép, hogy akár lexikonból is idemásolhattad volna - de nem erről van szó.

Persze hogy sokan amatőrként is szépet és jót csinálnak.
Én az igényt nem látom, hogy az az egyház, amelyik annakidején fő inspirátora és mecénása volt mindenféle művészeteknek, most egyáltalán érdeklődne, hogy ki, mit és milyen színvonalon művel a templomokban.
91   Búbánat • előzmény88 2005-09-27 15:46:36
Nem minden a pénz. A kifejezetten egyházi zenét éneklő kórusok szép számmal vannak, akik vasárnapról vasárnapra, ünnepnapról ünnepnapra á cappella énekelnek a „gazda-templomokban” minden fizetség, ellenérték nélkül, pusztán saját elhatározásból és kedvből. Továbbá az ilyen meg az orgonára és/vagy zenekarra meg vegyes karra írt művek mellett más milyen élményt jelentenek a gitár kíséretes művek előadása, ami tovább „színesítheti” a keresztény kultúrkörben a szentmisék és istentiszteletek liturgiáját, áhítatosabbá, bensőségesebbé teheti a hívők számára – az ének-zene, mint közvetítő eszközön keresztül - a befogadást, az elmélyülést, és magának a szertartásokon való részvételét.
Jól érzik magukat abban a közösségben, karnagyukkal együtt, és úgy gondolják, a liturgiát szebbé, élményszerűbbé teszik a hívők számára. Budapesten elég sok templomról tudok, amelynek saját kórusa, sőt zenekara is van. Az ezeken a helyeken „szolgáló” amatőr énekesek és zenészek sok esetben a profikat megszégyenítő tudással, ismeretanyaggal rendelkeznek, akik sok- sok próbával, többé-kevésbé felkészülten - általában heti rendszerességgel - kiállnak a templom szentélyébe (vagy fentről a „kórusról” énekelnek), hogy művészetükkel ők is bekapcsolódjanak a mise liturgiájába – rendszerint a hívek őszinte örömére. Másodlagosan pedig „nevelik” az ott összegyűlt „népet”, akikkel ily’ módon közvetlenül megismertetik és lehet, hogy egy életre megszerettetik a „szent” zenét, az egyházi zene kincseit és remekműveit. Így az oda látogatók jó esetben hétről-hétre már várják is ezeket a „produkciókat”. Ingyen kapják. De ha úgy adódik, egy-egy nagyobb zenei esemény várható élményének ígéretéért hajlandónak mutatkoznak akár mélyen a zsebükbe nyúlni.
Önálló koncertek szervezése is egyre elterjedtebb e kórusoknál, főleg a nagyobb egyházi ünnepek időszakában vagy a templomuk alapításának, felszentelésének jubileumához kötődő alkalmakkor. Országos kiterjesztéssel, állami-önkormányzati támogatással pedig már hagyománnyá vált az évente megrendezésre kerülő egyházzenei fesztivál megrendezése, amelyen nem csak a jegyzett, nagy múltú „világi” kórusok léphetnek fel, hanem jó nevű egyházi kórusok is bizonyíthatják nagyobb nyilvánosság előtt képességüket. Az egyre szélesebb palettán megjelennek hazai és külföldi vendég együttesek (idén egy nagyhírű, a pápaság intézményével szoros kapcsolatban álló kórus is meghívást kapott), ezáltal alkalom kínálkozik a laikusok és nem laikusok, a nem feltétlenül vallásos, de zeneértő-és azt szerető, az egyetemes művészetek és a kultúra szürke vagy éppen reprezentatív képviselői iránt érdeklődő személyek számára figyelemmel és érdeklődéssel kísérni az eseményeket, véleményt megfogalmazniuk a látottakról-hallottakról. Összehasonlító kritikájukban, bírálatukban pedig ki-ki saját értékítélete, meggyőződése és hite szerint teszi le a voksát mellettük vagy ellenük. De a lényeg, hogy be-és megmutatkoznak, hírt hoznak egy tőlünk közeli vagy távol levő, másmilyen kultúrával és történelemmel, hagyománnyal rendelkező világból. Felnézhetünk, vagy éppen lenézhetünk rájuk…. Ennek függvényében kinek megéri a kapott hangverseny ára, kinek nem. De ha azt tekintem, hogy egy „hétköznapi” szentmisén egy mezei kórus is tud meg képes pénzben ki nem fejezhető élményt nyújtani a hallgatóinak, akkor nem csodálkozom azon, hogy igen el vagyunk kényeztetve; jogos elvárásaink vannak, ha lehetőségünk nyílik azoknál rangosabb, nevesebb és pénzben is kifejezhető értéket hordozó meghívott kórusokkal találkozni. Természetes igényünk mutatkozik meg a magas színvonal iránt, amikor beülünk e nagyhírű kórusok koncertjeire és/ vagy éppen a felkért istentiszteleteken, szentmiséken hallgatjuk meg őket, amint az ismert vagy kevésbé ismert „szent darabok”-at tolmácsolásukban halljuk.
90   Búbánat • előzmény86 2005-09-27 15:44:57
Miután már két beszámolót is olvashattunk a fórumon a koncertről, nem árt felidézni az előzetesekből, hogyan lett „felvezetve”, mit kell róla tudnunk:
Egyrészt a Szentszék zenei feladatainak ellátása miatt a kórus az elmúlt 20 évben mindössze kétszer látogatott külföldre, másrészt pedig olyan komponisták műveit hallgathatjuk meg, akik a kórus életéhez kötődtek az elmúlt évszázadok alatt, ugyanis szabályzatuk egyik pontja szerint csak olyan szerzők műveit énekelhetik, akik valamikor vagy tag-jai, vagy vezetői voltak az együttesnek (pl. Giovanni Pierluigi da Palestrina, Tomás Luis Victoria, Josquin Desprez).

Igazából még tisztázatlan, hogy a római schola cantorum pontosan mióta szolgálja a Szentszék liturgikus zenei életét, de a VI. század végén készült feljegyzések már bizonyítják létezését (miszerint az 590-604 között regnáló Nagy Szent Gergely akkortájt szervez-te újjá(!) azt). A XV. században épült fel a Sixtus-ká-polna, s mivel a pápai istentiszteletek döntő többségét itt tartották, a név átragadt a kórusra is. XIX. Gergely nevezett ki először állandó vezetőt, Maestro di Capellát a schola élére, akinek a kórus irányítása mellett a komponálás is a tevékenységi körébe tartozott. A kórust 1997 óta Monsignore Giuseppe Liberto veze-ti, s a 34 fiú és a 19 férfi énekes mellett orgonán Gianluca Libertucci működik közre. A koncert program-jában Palestrina, Victoria, Bartolucci, Perosi, Liberto és Baini művei szerepelnek. A kórus a fehérvári koncertje mellett fellép a piliscsabai 7. Egyházzene Fesztiválon és a budapesti Szent István Bazilikában, valamint egy, az Esztergomi Bazilikában celebrált misén is közreműködik.
89   kapa • előzmény88 2005-09-27 12:07:20
Véleményem nem kimondottan az egyházi zene támogatásáról szól, de oda is illik...
88   Gerontonimo • előzmény87 2005-09-27 09:02:59
Az nem lehet, hogy egyházi zenére nem adjanak, lenne belöle égzengés, földindulás.
De nem az a baj, hanem az, hogy akiknek élen kellene járni, azok nagy ívben tesznek az egészre. Nekik jó a Teszkó-gazdaságos Krisztus-festmény, a gipsz szobor, és a népének lehangolódott harmónium kisérettel.
87   kapa 2005-09-27 07:39:49
Azért jellemző, hogy abban a pillanatban amikor hangversenyről van szó, tabuvá lesz, hogy ki finanszírozza és miből. Nálunk nem illik erről beszélni. Csak a nagy büdös művészetről. A kevésbé szemérmesek pedig remekül megélnek a ti hallgatásotokból. Felveszik a szponzor pénzeket, kikövetelik az állami támogatásokat (nekik az jár!) és adott esetben még gyűjtést is rendeznek a közönség soraiban. Meg kellene lassan tanulni, hogy a komolyzene üzlet. komoly üzlet. Sok pénz forog benne. Nem kellene szemérmesnek lenni, és időnként nyugodtan rá kellene kérdezni a dolgokra. persze, ha nektek ez ciki, akkor dugjuk a fejünket továbbra is a magyar ugarba.
86   daunerni • előzmény85 2005-09-26 23:23:42
Hát persze :-)
de legközelebb igyekszem valami kevésbé neves - és jobb - kórus koncertjéről beszámolni!
85   karnagy • előzmény84 2005-09-26 22:52:43
:)))De szépen összegyűltünk. Nem? :D
84   daunerni • előzmény82 2005-09-26 22:43:40
Szerintem te sem gondolod, hogy az a 2-3000 ember kórus-koncertet hallgatni gyűlt össze?
83   Momo • előzmény81 2005-09-26 22:35:25
Az is élmény, ha tele a pénztárcám... :-)
82   karnagy 2005-09-26 22:34:22
Ugyan már, azért nem a Cappella Sistina kórusa viszi el a nagy pénzeket a zsebünkből...
Mindenesetre erősen elgondolkodtató, hogy jobb kórusok félházas koncerteket adnak mondjuk a Zeneakadémián, itt meg legalább 2-3000 ember gyűlt össze - és a többség lelkesen ünnepelte az együttest.
81   kapa • előzmény80 2005-09-26 20:29:23
Neked igen. Nekem meg a pénztárcám. Vess meg érte.
80   Momo • előzmény79 2005-09-26 19:19:41
Te ezt nem érted. Az élmény a fontos...
79   kapa 2005-09-26 19:14:08
Kedves dreboot!
Mit is mondtál, mennyit nyomott nekünk adófizetőknek ez a koncert?
78   karnagy 2005-09-26 15:26:48
Elnézést, az előző pontos megszólítása:
Kedves Daunerni!

(Kár, hogy nem lehet a saját üzeneteket javítani!!:)
77   karnagy 2005-09-26 11:13:04
Kedves Dauerni,
jó, hogy megírtad. Kb. ezt szerettem volna írni én is. A legnagyobb problémának - a XX. századi művek ijesztő disztonációs problémái mellett - azt éreztem, hogy mindent egy tónusban énekeltek. Stílusidegen volt a Palestrina-tolmácsolásuk (folyamatosan ugyanazt a dinamikai ívet alkalmazták minden motettában: a crescendo-erős akcentus, majd subito piano...folyamatos ismétlődése monotonná és - ami a legfőbb baj - természetellenessé tette a műveket).

Hiába a kórus jó \'alapanyaga\' - hiszen önmagában remek minden szólam - önmagában ez nagyon kevés ahhoz, hogy maga a kórus is kiemelkedő legyen. Számos neves fiú-vegyeskart volt szerencsém élőben hallani (King\'s College, canterbury katedrális fiúkórusa, regensburgiak stb.) - mind-mind klasszisokkal jobb együttesek - és katartikus élményt nyújtó koncertekkel-istentiszteletekkel gazdagítottak. Ez most elmaradt.

És még valami. Maga a kórushangzás sokkal jobb volt a végén, amikor a karzaton énekeltek (az persze más kérdés, hogy mit és hogyan).
76   daunerni • előzmény73 2005-09-25 23:09:57
Itt nem akartam lelőni, de holnap az enyém is olvasható lesz, de utána meg is beszélhetjük...
75   dreboot • előzmény74 2005-09-25 22:24:23
Bocs! kia = kis
74   dreboot • előzmény72 2005-09-25 22:23:27
Lehet, \" kis pénz kia foci\" :-(
73   karnagy 2005-09-25 22:20:05
Elkezdtem megírni a recenziót, de nem volt lelkierőm hozzá. Majd holnap...:)
72   kapa 2005-09-25 20:20:26
Az utolsó pillanatban mindannyian cslódni fogunk. Attól tartok.
71   Momo • előzmény70 2005-09-25 01:30:19
Remélem olvasunk valamilyen értékelést a dologról.
70   karnagy 2005-09-24 23:59:24
Nem volt érdemes. Nagyon komoly csalódás volt a koncert.
69   kapa • előzmény68 2005-09-24 15:15:24
Nem megyek, viszont nem is vettem. Remélem a Momustól megy valaki és elmondja, érdemes volt-e ekkora fórumreklámot csinálni neki(k)!
68   Momo • előzmény67 2005-09-24 13:42:01
(Nem kell elmenni, de) vettél jegyet? :-))
67   kapa 2005-09-24 13:23:22
Na, akkor ma lesz!
66   dreboot • előzmény65 2005-09-21 21:50:39
Sajnálatod elfogadva :-)))
\" Mi momusozók\" nem fogunk egy fillért sem
összedobni mert nem csak az országunk,hanem mi magunk is
vésztartalékainkat éljük fel.
A hit- légyen bármilyen - átsegíthet
a legnagyobb akadályon is és ez igaz a hír
erejére is.\"Más dolgunk nem lévén\"adjunk a hír -hez \" szellemi tőkét \" arról ki mit tehetne a hátralévő időben.


Más :
Ez a poén jutott eszembe:
Kérdés:
Miért jön a Vatikáni Kórus
Magyarországra ?
Mert itt van a modern
\"ígéret földje \"!
(Ami közös: Tőlünk és
Palesztínából is kivonul a
\"Tőke\" )
65   kapa • előzmény64 2005-09-21 21:10:25
Kedves dreboot!
A Palestrina-Palesztina szójáték volt, politikai és világnézeti felhangok nélkül. Az, hogy téged ez sért, sajnálom. Minden jó kórusnal, zenekarnak örülök ha jön, és egy részüket, ha tehetem, meg is hallgatom. Szó sincs itt egy \"magasabb szellemiséget közvetítõ társaság\" - itt most a Kapa RT-re gondoltál? - ignorálásáról! Csak nem értem, hogy miként fogunk mi Momusozók néhány millert összedobni erre a célra.
64   dreboot • előzmény60 2005-09-21 00:27:58
Nagyon fájt ez a beírás,
jobban mondva-inkább nagyon
piszkálja a csőröm.
/A k k o r m o s t m i n e k j ö n n e k ?/
Merd az egyetemes kultúra részeként,
valamit viszonoznak a magyar zeneiség
eddig elért eredményeiért.

Nem véletlen jelző ránk a
\"dark ost\"(sötétben tapi)
Ha egy magassabb szellemiséget
közvetítő társaságot valaki ignorál,
lelke rajta,de ez az örökös üldözési mánia,/Palesztrina - Palesztina/nem igazán szerencsés.


Jó dolog \" Türhőnek \" lenni,
ugyanez tömegben: diktatúra,
kis csoportban kft,
valamivel nagyobban RT.


Télleg milyen jól hangzik :\" Kapa RT \"
monnyuk:Ásd El Magad Felszerelést Gyártó
Egyéni vállalkozó,
Kft,
Rt..-)))
63   dreboot 2005-09-20 20:41:10
Money,money money..
itt egy riches kő
62   dreboot • előzmény56 2005-09-20 11:23:15
Kedves \"Kapa\"
Azzal én sem vagyok tisztában,hogy tulajdonképpen mi is vagyok,de azt hiszem most ez nem fontos.
Egyébként cég sincs.
A hír viszont igencsak fontos.
Jönnek - vagy nem jönnek?
Mindez csak pénz kérdésre degradálódik,ez pedig igen szomorú.
A két éves szervezőmunka, egy pillanat
alatt értelmét veszti,mert vannak emberek
akik felelőtlenül ígérnek.
Reklám ember -nem rossz ötlet,úgy érzem
ha kell, összekalapozhatnánk \"momus-olvasóként\" a töredék hiányzó összeget
Eddig a saját \"obligom\"
Bővebbet:
Bubnó Tamás \"Deák Zenetanoda Igazgató
telefon számán :
iskola: 06 1 333-91-71
Lakás: 06 1 203-85-15
61   Búbánat • előzmény55 2005-09-20 10:13:40
Kedves dreboot! Ha a kedvemért másoltad fel, nagyon értékelem segítséged. Igaz, hogy a teljes híranyagot olvastam már korábban az Új Emberben, és a jegyirodák promóciós anyagában szórólapokon az itt közölt szöveggel hirdetik a különleges eseményt. Tehát, ha más honnan nem, akkor e forrásokból is meríthetem ismereteimet. De mint tudjuk ismétlés a tudás anyja, ezért tőlem nyugodtan többször is felteheted ide, hátha vannak feledékenyek, akik velem együtt szükségét érzik, hogy képezzék magukat az egyházzenében, szeretnének ebből a tárgykörből is alaposabb tudásra szert tenni, és a személyes élmények hatására még inkább érdeklődéssel fordulni az egyház zenéhez.. Mert én valóban szükségét érzem a több mint 24 éve folytatott énekkari munkásságom mellett is, hogy még jobban elmélyedjek a gregoriánban, még jobban megismerjem többek között Desprez, Palestrina, Victoria, Monteverdi meg a többi nagy kortársak zenei és más szellemi - alkotói munkásságát, műveit. Így csak örvendeni tudok Veled együtt, ha ez a csodálatos olasz énekkar nálunk is bemutatja majd tudását – függetlenül attól, hogy honnan és mikortól származtatja magát. A szórakozás mellett mindnyájan tanulhatunk és profitálhatunk belőlük. Szerintem. még Kovács Sándor is.
60   kapa • előzmény59 2005-09-19 23:30:20
Akkor most minek jönnek? Egyáltalán jönnek?
59   bukméker 2005-09-19 23:28:13
Lehet, hogy nem is hívják őket soha, mert mindenki azt hiszi, hogy sohasem utaznak...
58   kapa • előzmény57 2005-09-19 23:25:21
Hol van dreboot kolléga, éppen szervez? Vagy szerzetes? Vagy...? Szerzett egy estet? Esetet? Elesett? Megesett? Vele is? Jön a pápa is vagy csak Palesztrina? Vagy csak Palesztina? egyéb kérdés? :-)
57   janomano • előzmény56 2005-09-19 23:09:05
>És miért utaznak ilyen ritkán?
Mert két évig kell szervezni.
>És miért kellett két évig szervezni?
Mert ritkán utaznak.
>És mennyibe kerülnek?
Neked semmibe.
Egyéb kérdés?
56   kapa • előzmény54 2005-09-19 23:04:01
Oké, oké! Már mondtad egy párszor. Mi vagy Te tulajdonképpen? Reklám embere a cégnek?
És miért utaznak ilyen ritkán? És miért kellett két évig szervezni? És mennyibe kerülnek?
Látod, mennyi kérdés...
55   dreboot • előzmény53 2005-09-19 19:51:23
Kedves Búbánat!
az 54-es üzenet másolat, szerinted is megfelelő
lenne első leckének,a tanulás hosszas folyamatában?
54   dreboot 2005-09-19 19:47:10
{b}Örömmel tudatom mindenkivel, hogy mintegy 2 éves szervezőmunka eredményeként az idei, őszi Magyarok Nagyasszonya 7. Egyházzenei Fesztivál alkalmából Magyarországon vendégszerepel a CAPELLA MUSICALE PONTIFICIA SISTINA, azaz a Sixtus-kápolna kórusa, az európai zenetörténet legelső schola cantoruma.

Nagyon ritkán megy az énekkar külföldre, hiszen a mintegy 1400 évvel ezelőtti megalapításától kezdve feladata a pápai udvar zenei életének állandó kiszolgálása. Még a Vatikánban is ritkán szokott koncertezni, mivel elsősorban liturgikus schola.30 fiú és 25 férfi tagja van. A szabályzatának egyik pontja kimondja,hogy csak olyan szerzők műveit énekelhetik, aki valamikor tagja vagy vezetője volt a kórusnak, ilyen pl. Palestrina, T. L. Victoria, Josquin Desprez is.{/b}
53   Búbánat • előzmény52 2005-09-19 10:32:25
Persze, időnként elszakad a cérna. Azért a zenetörténészek is szakosodnak, ki erre, ki arra. Aki azt hiszi magáról, mindenhez konyít, ott sekélyesednek a gondolatok... De befejezem, mert nem vagyok zenetörténész, csak műkedvelő, és valamicskét belekontárkodtam az egyház zenébe is. Kontárkodni pedig nem akarok, elkezdem ezt tanulni és majd csak később - a tudás birtokában - \"szakérteni\".
50   janomano • előzmény50 2005-09-18 21:19:13
Persze, hiszen Samu tanárúr közismerten hülye. A zenéhez meg aztán abszolút nem ért. Valszeg ezért tanít az akadémián...

Búbcsi, búbcsi! Rendes srác vagy, de azért néha elszalad veled a paci! :-)
52   kapa 2005-09-18 20:43:46
Én meg azt hallottam, hogy nem is lesz ez az egész, mert nem jött rá össze a pénz... Úgy látszik kevés a vatikáni valuta:-)
51   Búbánat • előzmény46 2005-09-18 15:08:18
Nagyon jó, hogy ezt leírtad a kórusról, mert az egyik Muzsikáló Reggelben az ajánlatok között Kovács Sándor elég pikírt megjegyzést engedett meg magának ezzel kapcsolatban: valami olyasmit, hogy mi köze a Vatikánnak a kórushoz, amikor 1400 éve még nem volt sem Vatikán, sem Sixtus-kápolna... Kb. ez volt a lényege az egyébként mindig olyan kedélyesen és szarkasztikusan fogalmazó Kovács úrnak, ami erről a hírről eszébe jutott. Kérdésfelvetésének igazságtartalmát nem vitatom, csak a megfogalmazás irányítottságával nem tudok mit kezdeni. Persze, ettől még lehet a haza bölcse, de a bölcsek kövét inkább engedje át olyan valakinek, akinek több ismerete van az egyházzenéről és arról a korról, amelyből a vendégszereplő kórus származtatja magát.
49   dreboot • előzmény48 2005-09-18 01:25:07
Maestro Superlatívo !

K Ö S Z Ö N Ö M !


(arról is teccene tenni,hogy ezt a többi csatilakó,pl a \"mi újság az oper...
és többi és a többi rovat is + tuggya)
pl nyomtatott verzió, MTI (akármi)

ps:mért van az,hogy nálunk a \"világhír
is gyengén lát (világtalan)?
mér van az, hogy ez a leendő világhír
veszélybe kerül (nincs elég pénz) Az
Árvíz,autópálya,politikai hirdetés
stb elviszi?
A kórust + hozza isten ?
Valaki majd \"időben\" felismeri hír
értékét,és -a\'la potya- kezetráz,fényképezkedik stb
48   Efraim Singer 2005-09-18 01:06:41
szeptember 23. 20.00
az egyházzenei fesztivál megnyitója Piliscsabán, közremûködésükkel
szeptember 24. 20.00
koncerteznek a Szent István Bazilikában
szeptember 25. 10.30
mise az esztergomi bazilikában, hazai scholák is közremûködnek a Capella mellett

szeptember 26. 19.30
koncert a székesfehérvári bazilikában
Mivel az egész kórus ideutazásának és szállásolásának költségei nem alacsonyak, a koncertekre és a megnyitóra jegyet kell venni, 2000- 3000 Ft-os ár körül. A mise ingyenes.
--
Nagy Gábor Gabssy félmunkatárs
Katolikus Egyetemi Lelkészség, Szeged
gabssy@lelkes.hu, 20/823-2923

A részletes program:
CAPPELLA SISTINA
2005.09.24.
Szent István Bazilika
VATIKÁN 1400 ÉVES KÓRUSA
A világ legrégebb óta mûködõ énekkara, a VATIKÁN 1400 ÉVES KÓRUSA elõször Magyarországon!
A vendégszereplés fõvédnöke:
Dr.Erdõ Péter bíboros, prímás, Esztergom-budapesti érsek
Karnagy:
Monsignore Giuseppe Liberto
Orgonán közremûködik:
Gianluca Libertucci
Az európai zenetörténet legelsõ schola cantoruma, az 1400 évvel ezelõtti megalapítása óta folyamatosan mûködõ Pápai Kórus magyarországi látogatása történelmi eseménynek tekinthetõ hiszen az énekkar alig-alig mozdul ki a Vatikánból: elsõdleges feladata a pápai udvar zenei életének kiszolgálása. Az utóbbi 20 évben mindössze két külföldi meghívásának tettek eleget. A 30 fiú és 25 férfi tagból álló pápai kórusnak egykor olyan zeneszerzõ-óriások voltak a tagjai, mint G.P. Palestrina, T. L. Victoria, Josquin Desperez, stb. 2005.09.23. 20:00 A Magyarok Nagyasszonya 7. Egyházzenei Fesztivál megnyitója

Helyszín: Piliscsaba Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Kar Auditorium Maximuma.
Közremûködik:
a Capella Musicale Pontificia Sistina
Vezényel:Mons.Giuseppe Liberto

Orgonán közremûködik: Gianluca Libertucci
Mûsoron:
Palestrina, Victoria, Liverto mûvei
Jegyek 2.000 Ft-os áron válthatók a helyszínen.
2005.09.24. 20:00

Hangverseny a budapesti Szent István Bazilikában Cappella Musicale
Pontificia Sistina.

Vezényel: Mons. Giuseppe Liberto

Orgonán közremûködik:Gianluca Libertucci Victimae Paschali laudes -gregorián G.P.
Palestrina:Sicut cervus - Nigra sum - Pater noster T.L. Victoria O Domine Jesu G.
Baini: Regina Caeli L. Perosi: Benedictus D. Bartolucci: O Sacrum
convivium
G.Liberto. Crux gloria - Trittico Giubilare \"Veni ad liberandum nos\" Mane nobiscum - Desiderium animae eius - Magnificat
Jegyek 3.000 ft-os áron válthatók
2005.09.25. 10:30
Szentmise az Esztergomi Bazilikában
A szertartás celebrája: Paksai László bíboros
2005.09.26. 19:30
Hangverseny a Székesfehérvári Bazilikában
A mûsor megegyezik a szeptember 24-i budapesti koncert programjával.
47   Efraim Singer 2005-09-18 01:04:24
Helyszín: Szent István Bazilika (1051 Budapest, V. kerület, Szent István tér 1.)

Időpontja: 2005. szept. 24, 20 óra

Műsor:
- Victimae Paschali laudes - gregorián
- Palestrina: Sicut cervus; Nigra sum; Pater noster
- Victoria: O Domine Jesu
- Baini: Regina Caeli
- Perosi: Benedictus
- Bartolucci: O Sacrum convivium
- Liberto: Crux gloria; Trittico Giubilare \"Veni ad liberandum nos\"; Mane nobiscum; Desiderium animae eius; Magnificat

Közreműködik: Gianluca Libertucci (orgona)

Vezényel: Monsignore Giuseppe Liberto.
46   Efraim Singer • előzmény45 2005-09-18 01:01:21
:>)

Tudom, sokan szeretitek a komolyzenét is), úgyhogy továbbítom:

Örömmel tudatom mindenkivel, hogy mintegy 2 éves szervezőmunka eredményeként az idei, őszi Magyarok Nagyasszonya 7. Egyházzenei Fesztivál alkalmából Magyarországon vendégszerepel a CAPELLA MUSICALE PONTIFICIA SISTINA, azaz a Sixtus-kápolna kórusa, az európai zenetörténet legelső schola cantoruma.

Nagyon ritkán megy az énekkar külföldre, hiszen a mintegy 1400 évvel ezelőtti megalapításától kezdve feladata a pápai udvar zenei életének állandó kiszolgálása. Még a Vatikánban is ritkán szokott koncertezni, mivel elsősorban liturgikus schola.30 fiú és 25 férfi tagja van. A szabályzatának egyik pontja kimondja,hogy csak olyan szerzők műveit énekelhetik, aki valamikor tagja vagy vezetője volt a kórusnak, ilyen pl. Palestrina, T. L. Victoria, Josquin Desprez is.
45   dreboot • előzmény44 2005-09-18 00:51:00
(Még Nem van.-))
44   frushena 2005-09-18 00:29:34
Vajon hol a többi bejegyzés? Én nem látom!
43   dreboot 2005-09-18 00:21:38
Kedves Csatilakók !
A kiabálás után, szeretnékestollú
kollégáktól ismeret terjesztőt,a kiabálásig !
CAPELLA MUSICALE PONTIFICIA SISTINA










































CAPELLA MUSICALE PONTIFICIA SISTINA
MAGYARORSZÁGON !!!!!
Csoda ?
(valaki azt híresztelte nekik:
ez az ígéret (-ek) földje )
42   Búbánat 2005-06-11 12:16:58
\"In Memoriam LISZT FERENC\"

Július 22-én pénteken 20 órától
ünnepi hangverseny a Belvárosi Főplébániatemplomban

Km.: a Budapesti Kórus, karigazgató Tóth András
és a Kapisztrán Kórus, karigazgató Virágh András
Jónás krisztina -szoprán
Magyar Szilvia - alt
Prevoz János - tenor
Pálfi László - basszus
Nagy László Adrián - orgona
Vezényel: Virágh András - Liszt díjas

Műsor:

Tu es Petrus -(Christus-ból)
Ave Maria stella
Graduale a Koronázási miséből
Missa Choralis
41   frushena 2005-05-27 15:19:12
Taverner? Nem is kell hozzá kommentár. Missa Mater Christi Sanctissima. Hátradőlni és élvezni a fantasztikus kórust!
40   dratta • előzmény39 2005-05-27 13:00:46
köszönöm!
39   Búbánat • előzmény36 2005-05-26 13:27:18
Fenntartom, amit leírtam, de akkor tovább pontosítom, hogy világosabb legyen a kettő közötti különbség. Az „egyházi zene” vallásos szövegre, többnyire liturgikus szövegre írt vokális, vagy egyházi célra komponált hangszeres mű. Itt a jelzős szerkezeten van a hangsúly, mivel ezzel minősítünk, megkülönböztetünk, egyben konkretizálunk. Így beszélünk magyar, európai ,arab, indiai, ázsiai, gregorián, barokk, romantikus stb. egyházi zenéről, vagy Mozart, Beethoven, Schubert, Liszt, Kodály stb egyházi zenéjéről….
Ugyanakkor az „egyházzene” kifejezés, mint kategória, egy gyűjtőfogalom, amit elsősorban a keresztény istentiszteleteken alkalmazott zenére értjük. Amint korábban utaltam rá, ez a fogalom a későbbi korok „szüleménye”, amikor már célszerű volt az Európában az évszázadok során kialakult egyházi zenei tradíciókat figyelembe véve azoknak valamilyen szempontrendszerek mentén történő összesítésére. (Miközben továbbra is élt és él az ún. világi zene, amin belül tovább kategorizált a zenetudomány, és így jöttek létre azok a gyűjtőfogalmak is, mint a műzene, a népzene stb) . Amikor azt mondjuk, pl. hogy „magyar egyházzene”, akkor ebben a fogalomban minden benne van, amit a keresztény kultúrkörből ismerünk, a gregoriántól napjainkig. Hozzáteszem még, hogy az „egyházzene” az egyetemes zenekultúra alkotó része, határai nehezen húzhatók meg. Egyrészt, mert a liturgikus céllal írt művek a világi koncertműsoroknak is gyakran részei, másrészt mert bibliai témájú, koncertterembe szánt művek is előadhatók istentiszteleteken és egyházi rendezvényeken (pl. nagyszabású, ún. koncertmisék, rekviemek és oratóriumok.). Talán így már érthetőbb lesz az általam használt megkülönböztetés a két szó jelentése között. Nem a saját szüleményem mind ez, vegyünk elő lexikonokat, vagy akár Dobszay László vagy mások könyveit, további bőséges ismeretanyaghoz jutunk.
38   dratta • előzmény37 2005-05-25 20:40:59
áháá, viccelsz!
37   sphynx • előzmény36 2005-05-25 20:15:47
És ne feledkezz még meg az \"egy házi zené\"-ről sem. Szemben az utcai zenészekkel, vannak a házi zenészek, ők csinálják a házimuzsikát.
36   dratta • előzmény11 2005-05-25 20:05:57
Megint tanultam valamit!
Tehát jól értelmezem? : egyházzene az, amit liturgikus használatra írtak, egyházi zene pedig az egyébként jámbor témájú muzsikák elnevezése?
Ezek hivatalasan így létező kategóriák? vagy csak a tisztánlátás érdekében kialakított saját rendszer?
35   Ametiszt • előzmény32 2005-05-25 17:59:17
Köszönöm, hogy jeleztétek, itt már téma a tegnapi Requiem. Búbánat minden szavával egyetértek, így történt minden, ahogy írod. F. Furlanetto gyönyörű éneklése még kivételesebbé tette az egészet. Úgy szólt az egséz, ahogy Verdi elképzelte és megírta. És azok a ritmusváltások, hangsúlyok és finom, lágy részek.....! Egy idő után úgy éreztem, együtt lélegzek a karmesterrel és a zenekar is azt csinálja, amit beléjük szuggerálok (persze nem én, hanem Riccardo Chailly). Ami még nagyon megfogott, hogy mennyire segítőkészen és gondoskodással vezette az énekeseket és egy zenész, énekes, kórustag sem kerülte el a látóterét. A végén pedig nagyon megdícsérte zenészeit. Ők pedig, mint a gyerekek az előadás végén egyre csak a szép programfüzetet keresték emléknek és egymást fényképezgették a gyönyörű épületben. Remélem máskor is visszajönnek még.
34   Sesto • előzmény33 2005-05-25 17:51:28
...tehat, a papirforma bejott Orgonasovanal,...valoban kicsi a hang, o is sajnos, bar szerintem nagyon szep a materia, keves a hang volumenje, csalodast okozott egy par eve Salzburgban mint Elettra az Idomeneoban,...CD felvetelei viszont nagyon szepek, jok lasd. mas sikeres CD kolleganok,...nevek emlitesetol most szandekosan eltekintenek!
33   Orfeusz • előzmény32 2005-05-25 07:48:19
Nagyon jól szólt a Requiem sztem is a monstrumban, jó az akusztika, jó volt így hallani a sok ZAK-os élmény után.
Orgonasova nekem nem tetszett, kicsi a hangja ehhez, a nagy együttesekben semmit nem lehetett belőle hallani, a pianói pedig szépek csak, úgy indította őket, ami nem egy Requiembe való sztem.
A mezzo nekem is tetszett, ő sem egy nagy, súlyos hang, de szépen, árnyaltan énekelt, viszont nagyon passzolt a két női hang, így a duóik superre sikeredtek.
Furlanetto nagy formátumú énekes, jövőre Fülöpöt énekel Bécsben, lehet, hogy megnézem.
32   Búbánat 2005-05-24 23:18:02
Ide írom, annak ellenére, hogy egyesek szerint Verdi Requiemje nem egyházi zene. Valóban, ez a zene több mint liturgikus célokat szolgáló zene, egyformán megállja helyét templomban, koncertteremben, operában, sportcsarnokban, szabadtéren. Univerzális zene. Ennek bizonyítéka a ma esti hangverseny is, amelyre a Nemzeti Hangversenyteremben került sor. Nehéz szavakat találni az élmény után! Mert az volt! Nem akarok elemzésekbe bocsátkozni, legyen elég annyi, hogy a siker annyira meghatotta a zenekar tagjait, hogy a közönség ütemes tapsára \"rásegítve\" lábdobogással vették át a ritmust, amivel leírhatatlan hatást gyakoroltak. A kórus is tapsolt, a négy szólista is tapsolt. Egymásnak örültünk. Kell ennél több? Gyönyörű este volt, egy csoda, ritka megható pillanatokkal a végén is. Riccardo Chailly karmester iránti hódolatom csak erősödött; semmi hókuszpókusz, profi módon tette a dolgát, ahogy Luba Orgonasova is, akinek már elmúlt ugyan a fiatalsága, de szép szopránja még mindig jelentős. Rokonszenves egyénisége, a műfaj és a mű iránt érzett alázata, az egész személyisége, szellemisége egyesült itt Verdiével. A tenor, Massimo Giordani egy középszer, semmi rendkívüli, de a feladatnak pompásan megfelelt. Fel kellett figyelnem egy nagyon széphangú fiatal, sugárzó szépségű spanyol mezzoszopránra, aki remekül megállta a helyét a hatalmas feladatával, nagy elismeréssel adózom neki. Várom, hogy Maria José Montielt nem túl soká valahol valamely produkcióban újra láthassam és hallhassam. Nagy ígéretnek tartom. És végül Ferruccio Furlanetto! Basszusa élőben is tényleg lenyűgöző. Orgánuma, technikája fölényes biztonságról tanuskodik. És az az elegancia sem az utolsó, amely az egész megjelenéséből árad! Sztár ő a javából. Joggal és megérdemelten. A ma esti éneklése után remélem még hallhatom őt egyszer majd az Operaházban is. Ugyanakkor mélyen emberi tulajdonságait sem titkolja, ahogy egy óvatlan pillanatban saját könnyeit törölgette a Recordere tételben a saját énekszólama alatt... Ezt a varázst vártam tőle, de többet kaptam annál! Romano Gandolfi karigazgató úr által betanított egy híján 90 tagú vegyeskórusa -megszámoltam - félelmetesen szépen énekelt,ezen nincs is mit meglepődni, hiszen mondhatnám, anyanyelvükkel együtt szívták magukba Verdi gyászmiséjének latin szavait; a hangképzés és a szép hangszín már csak ráadás. A milánói szimfonikusok (szintén közel a kilencvenhez) - csak ismétlem önmagam - vérbeli, nagyon rutinos társaság, amely meggyőzően, a karmesterének minden kívánságának eleget téve nagyon szépen játszott. Igazán nem is tudok kiemelni hangszercsoportokat a zenekarból,tökéletesen együtt voltak. Chailly remekül fogta össze az egész gépezetet.Látszik rajta, hogy nagy muzsikus egyéniség, akinek van tudása, van érzéke mindehhez a sok szépségnek az előcsiholásához. Nagy élmény volt számomra ez a ma esti Verdi–Requiem! Soha ennél rosszabbat!
31   Megén • előzmény30 2005-05-17 14:05:10
Kösz a beszámolót, Vácott voltam már egyszer-kétszer, de kiesett az utamból a székesegyház. Legközelebb megpróbálom, hogy arra kerüljünk.
30   Búbánat 2005-05-17 12:15:01
Milyen szép is a Váci Székesegyház épülete! És belülről is. Tegnap jártam ott először, amihez az apropót az szolgáltatta, hogy egy jótékonysági egyházzenei koncertre került sor és csábított a kapott meghívón található művészek névsora. Így rászántam magam erre a kis kiruccanásra. Megérte! Az ún. „áhítatos énekek” –többségében Ave Maria darabok - előadói között több olyan művész is volt, akikről előzőleg nem feltételeztem volna, hogy ebben a műfajban is megállják a helyüket. Gondolok például Kállay Borira, aki egy nagyon szép Schubert Ave Mariát énekelt, de Dániel Gábor is remek „ingemisco”-val örvendeztette meg népes hallgatóságát Verdi Requiemjéből. De sorolhatnám még a fiatal, tehetséges közreműködőket, akikkel most találkoztam először: Jeney Balázs, Kerényi Zoltán, akik ihletett tolmácsolásukkal különböző szép részleteket adtak elő Cesar Franck és Berlioz egyházi műveiből. Már jóval ismerősebb név volt Pándy Piroska, aki szerintem a koncert legnagyobb sikerét aratta Gounod Ave Mariájával és Verdi Otellójából az Ave Maria bensőséges eléneklésével. Berkes János is igen kitett magáért, akárcsak Csavlek Etelka, a Mozart-darabok, így pld. a Laude alle Domine című motetta, továbbá Caccini Ave Mariaja mind nagyon felemelőek és átszellemültek voltak előadásukban. Utolsó előtti számként Wolf Péter szerzeményét, az Ave Mariát énekelte el együtt az összes közreműködő énekes, előbb a hölgyek, akikhez később csatlakoztak az urak is. Befejezésül pedig a Váci Székesegyház Szent Cecília Kórusának tolmácsolásában felhangzott a megunhatatlan Halleluja-kórus a Messiásból. A hangverseny nagy sikeréből megérdemelten kivette a részét Bednarik Anasztázia és Neumark Zoltán is, akik felváltva (lent a szentély előtt, és fent a karzaton) kísérték az énekművészeket gyönyörű orgonajátékukkal. A templom akusztikája engem kissé zavart, mert a szöveg értését nehezítette a visszhang, ugyanakkor a zene, az ének lecsengése szépen zengett, így a forró tapsaink kezdetével nem minden esetben tudtuk kivárni, míg az utolsó felhangzó zengzetek is elnémulnak.
29   frushena 2005-05-16 15:11:57
Arvo Pärt-ról mi a véleményetek?
28   Megén 2005-05-16 10:40:14
Nekem Bach 329. Zsoltár.
Ott kezdődik.
27   Sieglinde • előzmény21 2005-05-15 21:31:11
Köszönöm!!
26   frushena • előzmény25 2005-05-15 14:51:05
Köszönöm!
25   tépé • előzmény23 2005-05-15 12:07:07
Exultate Deo (80. zsoltár)
24   agyament • előzmény15 2005-05-14 18:44:14
Nem ;-)
23   frushena • előzmény17 2005-05-14 17:26:41
Scarlatti-tól mi ha érdeklődhetnék? Épp a héten vásároltam A.Scarlatti : La Maddalena-t. Csak futólag hallgattam bele ebbe az oratóriumba, de igen mélly hangvételűnek tűnik.

Alessandro Scarlatti : La Maddalena
22   sphynx 2005-05-14 14:37:00
Én csak kint a kertben tudok sufni.
21   Búbánat • előzmény16 2005-05-14 12:38:25
Erről, meg a Dies Irae című háromtételes kompozíciójáról is részletes elemzést olvashatsz Várnai Péter Oratóriumok - könyvéből.
20   daunerni • előzmény18 2005-05-14 11:28:39
A marokkói Fez-ben minden évben megrendezik a monoteista vallások zenei fesztiválját.
Zsidó kántorok, valamelyik banda az Ali Khan-klánból, és Mozart mise.

Az idei nyitó koncerten Pergolesi Stabat Mater (Berganza), és Asmae Lemnawar - \"Sufi Qassaïd of El Harraq and Ibn Arabi\" lesz a műsor!

Egyszer azért szeretnék oda elmenni.
19   Megén • előzmény6 2005-05-14 09:58:07
Én külön, most. (Csak most értem ide.)
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Avilai Nagy Szent Teréz Plébániatemplo

Capella Theresiana
Missa L'Homme Armé

11:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

17:00 : Budapest
BFZ Próbaterem

Gulyás Emese, Kostyál Péter (hegedű), Fekete Zoltán, Polónyi István (brácsa), Kertész György, Mahdi Kousay (cselló), Varga Fruzsina (fuvola, pikoló), Berta Beáta (oboa, angolkürt), Csalló Roland (klarinét), Tallián Dániel (fagott), Bereczky Dávid (kürt)
Fábry Boglárka, Herboly László, Kurcsák István, Maros Ádám (ütőhangszerek)
"Vasárnapi kamarazene"
BEN WAHLUND: Pegasus
DEBUSSY: Danse – Tarantelle Styrienne (Holló Aurél átirata ütőkre)
SOSZTAKOVICS: 8. vonósnégyes, Op. 110 (Mark A. Popkin átirata fúvósötösre)
SCHÖNBERG: Megdicsőült éj, Op. 4

18:00 : Budapest
Budafoki református templom

Guilherme Roberto (ének), Kertész Ágnes (barokk hegedű), Pier Luigi Fabretti (barokk oboa), Szászvárosi Sándor (viola da gamba), Borsányi Márton (csembaló)
TELEMANN: Sonates Corellisantes - II. rész

18:00 : Budapest
Deák téri evangélikus templom

Mekis Péter (orgona)
"Deák téri orgonazenés áhítat"

18:00 : Budapest
ERŐMŰVHÁZ

Artissimo trió:
Szepessy Beáta (szoprán), Molnár Balázs (fuvola), Kapi-Horváth Ferenc (zongora)

18:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

Rajk Judit (ének), Kelemen Gáspár (hegedű), Kokas Dóra (gordonka), Csáki András (gitár), Pertis Szabolcs (népi furulya), Pertis Fanni + Pertis Virág + Pertis Katica + Pertis Botond (zongora), Egri & Pertis Duó
"Hommage" - rendhagyó emlékezés a 80 éve született Pertis Jenőre

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

19:00 : Budapest
Jezsuita Templom

Simplicissimus Kamaraegyüttes

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"Bartók Világverseny és Fesztivál"
Gálakoncert

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
LISZT: Amit a hegyen hallani (Ce qu'on entend sur la montagne) Szimfonikus költemény, nr. 1, Victor Hugo költeménye nyomán Liszt Ferenc által készített négykezes változat
Via Crucis A Keresztút 14 állomása; négykezes változat a szerző által
17:00 : Sárospatak
Református Kollégium

Trio Bohemo:
Matouš Pěruška (hegedű), Kristina Vocetkova (gordonka), Jan Vojtek (zongora)
"V4 Nemzetközi Zongorafesztivál"
DVOŘÁK: „Dumky” Trió Op.90 No.4
SCHOENFIELD: Café Music (1986)
LUKÁŠ: Trio Boémo Op.343 (2004)

19:00 : Sárospatak
Református templom

Peter Donohoe (zongora)
"V4 Nemzetközi Zongorafesztivál"
HAYDN: C-dúr szonáta Hob. 48
RAVEL: Miroirs
MOZART: a-moll szonáta K.310
CSAJKOVSZKIJ: G-dúr szonáta Op 37. No.2
A mai nap
született:
1858 • Hubay Jenő, hegedűs († 1937)
1945 • Jessye Norman, énekes
elhunyt:
1945 • Anton Webern, zeneszerző (sz. 1883)