vissza a cimoldalra
2019-07-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6920)
Udvardy Tibor (208)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3307)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (984)
Élő közvetítések (8006)
Balett-, és Táncművészet (5839)
Edita Gruberova (3086)
Operett, mint színpadi műfaj (3980)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1695)
Franz Schmidt (3372)
Társművészetek (1319)
Giuseppe Verdi (1390)
Opernglas, avagy operai távcső... (20253)
Elena Mosuc-drámai koloratúra (903)
Pantheon (2370)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4516)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (ALASZKA, 2002-07-25 08:02:53)

 
61751   pagliacci • előzmény61746 2019-06-09 20:15:29

"tehetetlensegi nyomatek es egy bizonyos nezoi kor nosztalgikus rajongasa"

Hát azért azt gondolom, ennél többről, másról is szó van, például a díszlet is szerepet játszik. Persze lehet hogy az a bizonyos nézői kör elfogult, de mikor első alkalommal láttam, magam is önkéntelenül csatlakoztam a harmadik felvonás KÉPÉNEK tapsához, amint felment a függöny... 

De bizonyára itt lenne az idő Rembrandt képeinek újrafestésére is, a fiatalabb nemzedék már nem nézi meg. Vagy mégis?

61750   pagliacci • előzmény61746 2019-06-09 20:15:17

"tehetetlensegi nyomatek es egy bizonyos nezoi kor nosztalgikus rajongasa"

Hát azért azt gondolom, ennél többről, másról is szó van, például a díszlet is szerepet játszik. Persze lehet hogy az a bizonyos nézői kör elfogult, de mikor első alkalommal láttam, magam is önkéntelenül csatlakoztam a harmadik felvonás KÉPÉNEK tapsához, amint felment a függöny... 

De bizonyára itt lenne az idő Rembrandt képeinek újrafestésére is, a fiatalabb nemzedék már nem nézi meg. Vagy mégis?

61749   Edmond Dantes • előzmény61747 2019-06-09 14:38:32

Eszi-nem eszi, nem kap(nak) mast + pesti Bohemelet-szindroma = nosztalgia. A Staatsopert felkereso kulfoldi turistaknak megfelel, miert ne, orulnek, ha bejutnak. Muveszek bejaratott produkciok ellen kifogast nemigen szoktak emelni...legfeljebb magukban ;-)

Bizony, a becsi Tosca a regi vilagban mar elerte volna a nyugdijkorhatart. Nyugdijasok meg tobbnyire csondben vannak es orulnek, hogy elnek...a becsi Tosca is es...khm...en is ;-)

61748   Edmond Dantes • előzmény61743 2019-06-09 14:30:26

A magam reszerol a Haryt tobb szempontbol inkabb a Janos vitezhez hasonlitanam. Csak amig a Janos vitez a szelesebb nezoi retegek szerintem (szerintem!) fullasztoan giccses, alnepies-kaczaganyos, am elpusztithatatlan kedvence, amin nemzedekek zokoghattak ki magukat, addig Kodaly daljateka egy szerintem szinten giccses es akarva-akaratlanul bargyu tortenet, de ertekes zenet tartalmazo alkotas. A sok proza nelkul vagy keves prozaval nemzetkozileg ismertebb zenemu lehetne, nehany epizodja pedig a zenekari Hary-szvit jovoltabol hangversenytermekben ma is gyakrabban hallhato remek koncertszam. Hallgasd meg utobbit, szeretni fogod!

61747   Klára • előzmény61738 2019-06-09 14:30:09

Lehet, hogy a Rózsalovag 1968-as rendezése egész egyszerűen tetszik az ottaniaknak? Megjegyzem, a manapság futó Tosca rendezése is kb. hasonló korú, de érdekes módon egyetlen szereplő - sem hazai, sem vendég - nem emelt ellene kifogást!

61746   Edmond Dantes • előzmény61745 2019-06-09 13:56:15

Rovid valaszom: az eletkora. Egy masik lehetseges valasz: ld. 61736. Bonusz: a libretto hu kovetese onmagaban veve nem ereny. Egy fenykep keszitese sem ereny, pedig az is a valosag hu kovetese. Az 1937-es Bohemelet sem attol volt (volt!) elmenyszeru, mert huen kovette a librettot. Akkor es azelott majdnem minden rendezes huen kovette majdnem minden opera librettojat, megsem egtek bele evtizedekre az operahaz(ak) musorrendjebe. A Bohemeletet -vagy pl.a mar emlitett becsi Rozsalovagot- szerintem a -mondjuk igy- tehetetlensegi nyomatek es egy bizonyos nezoi kor nosztalgikus rajongasa tartja eletben es a vezetoseg(ek)nek is jo pont e kor felol. A fiatalabb nemzedek pedig vagy meg sem nezi vagy megnezi es fogalma sincs rola, hogy lehet ezt mashogyan is csinalni. Nem csak elmegyogyintezetben. A 2.0 sem ott jatszodik.

61745   Hangyász • előzmény61738 2019-06-09 12:43:22

Mi anakronizmus van az 1937-es Bohéméletben? Talán az, hogy hűen követi a librettót, azaz Párizsban játszódik valamikor Lajos Fülöp idejében, a szereplők pedig nem pl. egy elmegyógyintézet ápoltjai/orvosai-ápolói???

61744   nickname • előzmény61743 2019-06-08 21:39:13

Azért Az eladott menyasszony teljesen más jellegű - végigkomponált vígopera párbeszédek nélkül, hagyományos operai formákkal: nyitány, recitativo, ária, énekkari jelenetek, együttesek. Ellentétben Kodály daljátékával. De az ilyen jellegű beírásoknak nem sok köze ahhoz, hogy mi újság a Magyar Állami Operaházban? Ezeket máshová kellene írni. 

61743   zenebaratmonika 2019-06-08 20:04:01

Most hallgatom Smetana Eladott menyasszonyából pár dalt, ami magyarul fent van a youtube-n, ez kb. annyira opera, mint a Kodály Háry Jánosa, mindkettő inkább népzene, mint opera.

61742   IVA • előzmény61740 2019-06-08 19:43:21

Volt már a hagyományoktól ennél is jobban eltérő, sőt provokatív Csárdáskirálynő-rendezés Magyarországon is. (Miskolcon, Kaposváron.)
Vannak az operettjátszáshoz és az eszement rendezésekhez kapcsolódó topicok, nem gondolom, hogy a Mi újság a Magyar Állami Operaházban?-topicot is el kellene vinni az erdőbe.

61741   IVA • előzmény61739 2019-06-08 19:41:40

Esetenként változó, hogy a régi díszletet, jelmezt újragyártják, újrafestik, javítgatják-e, vagy semmit sem tesznek vele.
A Müpa-beli Turandot látványosított koncertszerű előadás volt, amelyben pl. a jelmezek köszönőviszonyban sem álltak a jellemekkel. Egyik operaházi verzióhoz sem volt köze.

61740   zenebaratmonika • előzmény61738 2019-06-08 18:09:49

https://www.youtube.com/watch?v=FQTgDzl79Xc

Ehhez a Csárdáskirálynő rendezéshez mit szólnának vajon Magyarországon?

61739   zenebaratmonika • előzmény61738 2019-06-08 18:08:00

És ilyenkor a díszlet és a ruhák is a régi? Nyilván a szereplők már mások....

https://www.youtube.com/watch?v=K4Btxz5c5uA

Ez a Müpás verzió is a régi rendezés?

61738   Edmond Dantes • előzmény61736 2019-06-08 18:01:41

Ez szerintem is így van, de akadnak számosan, akiknek más a véleménye. Az Operaházban pl. mind a mai napig a Bohémélet 1937-ben (!) bemutatott változatát játsszák, ami ránézésre teljes képtelenség, színtiszta anakronizmus, de sokan azt és csakis azt a változatot szeretnék látni az idők végeztéig. Kompromisszumos és szerintem helyes párhuzamos megoldásként az Erkelben 2016-ban bemutatták az opera Bohémélet 2.0 című új változatát. Nekem és sokaknak tetszett, másoknak meg nem tetszett. 

Megjegyzem, máshol is vannak hasonló őskövületek. A bécsi Operaház pl. 1968 (!) óta változatlan rendezésben játssza a talán legbécsibb hangulatú operát, A rózsalovagot, pedig 1911-es ottani premierje és 1968 között úgy 10-15 évenként rendszeresen felújították, újrarendezték, 1968 óta viszont máig beragadt az akkori rendezés.

61737   Edmond Dantes • előzmény61734 2019-06-08 15:06:33

Nem tudtam, koszonom, nem ismerem a szegedit. A pestit igen, ha nem is "beteve" es nem ertettem egyet azzal, hogy a miniszterek "megsugjak" a megfejtest Kalafnak. Csalnak...ahogyan csalt =  mert torzitott a rendezo is ezzel a csavarral, de voltak sokan, akik elfogadtak igy. A jelen vitatott ugyet csak belinkeltem, velemenyhez a szerzodeseket kellene pontosan ismerni es a harom versiot a szerzodesek ismereteben osszevetni faltol-falig. Egyik sem all modomban, Kovaliknak igen. A ket igazgato reagalasa mindenesetre akkor is minimum feltuno es kevesse rokonszenves, ha jogilag netan nekik van igazuk.

61736   zenebaratmonika • előzmény61735 2019-06-08 14:37:42

Nem értem, hogy miért probléma, hogy egy új rendezés van, 22 év az sok idő, addigra sokat változik a világ.

61735   virius • előzmény61732 2019-06-08 07:59:19

Ez a Turandot-rendezés eredetileg 1995-ben lett bemutatva Szegeden és ez volt Kovalik Balázs legelső rendezése. Két évvel később, 1997 novemberében volt a budapesti premier az Erkel Színházban. Nem láttam a szegedi előadást, de úgy tudom, ott három mandarin szerepelt Kovalik ötleteként, vagyis a császár rendeletének mondatait külön-külön énekes énekelte. Ezt a budapesti premier karmestere, Rico Saccani nyilván ellenezte, ezért a nyitókép két plusz mandarinja statiszta lett.

Most érkeztünk el a darabtemetėshez, mert ezt a rendezést Ókovács végleg levéteti a műsorról. Élt 22 évet. Amúgy a Nádasdy és Mikó fémjelezte előző rendezés 30 évet élt.

61734   IVA • előzmény61715 2019-06-08 03:29:01

Lehet, hogy Kovalik Balázs valamilyen hangsúly vagy a rövidség kedvéért beszélt a Szegeden játszott rendezésről, de ugyanarról a Turandot-rendezésről van szó.

61733   IVA • előzmény61714 2019-06-08 03:24:39

Az Eiffel Műhelyházzal kapcsolatba hozható etikai kérdések közül engem leginkább az foglalkoztat, hogy helyes-e operaelőadás címén technikailag erősített hangzású produkciókat prezentálni. Aki szabadtéri előadásra vált jegyet, tudja, hogy ott hangerősítés van, aki mozis vetítésben néz opera- és balettközvetítést, úgyszintén (egy-egy próbálkozásom óta nem járok ilyenekre, tudom, hogy nem nekem valók), olyan balettműsorra sem megyek szívesen, amelyet gépi zenére táncolnak.
A nem természetes hangzású előadás tényét közölni kell, hogy a néző tisztában legyen azzal, hogy nem kap reális képet az énekesek hangjáról, esetleg kellemetlen számára olyan hangerő, amelyet a popzene és a multiplex mozik közönsége élvez.
Rossz tapasztalatomat ingyen szereztem, a próbaközönségnek nyújtott kedvezményért köszönetet mondok.

61732   IVA • előzmény61713 2019-06-08 02:57:48

Aki emlékszik régi hozzászólásaimra, vitáimra, vagy utánanéz azoknak, tudhatja, hogy sohasem szerettem Kovalik Balázs Turandot-rendezését, sőt magával a rendezővel sem szimpatizálok, enyhén szólva.
Sajnos a jog sok disznósághoz biztosít szabadságot. Ma már az sem lehetetlen, hogy Csehov hősei trágár szavakat használjanak a színpadon. Egyfelől megértem Kovalik Balázst, hogy ha művészi szándékai voltak a Turandot-rendezés elemeivel, azok megváltoztatásához nem szívesen adja a nevét. Hiszen élő, elérhető alkotó, fel lehetett volna kérni a rendezés szabadtérre adaptálására, illetve hogy ne tartson erre igényt. Illett volna!
Másfelől végképp nem értem, hogy ha Kovalik Balázs már a plakát-malőr idején értesült rendezésének margitszigeti előadásáról (jómagam 2018. december 7-én fényképeztem le az ominózus plakátot a Corvin-közben), miért nem akkor jelezte kifogását az Operaház és a Szabad Tér Színház vezetése felé, illetve indította el sajtóhadjáratát? Miért várt ezzel a szigeti bemutató napjáig? Akkor is tudhatta, hogy a margitszigeti színpad adottságai és lehetőségei mennyire eltérnek mind a Szegedi Nemzeti Színház, mind az Erkel Színház, mint az Operaház színpadáéitól.
Ókovács Szilveszter reagálása, személyeskedés ízű visszavágása nem meglepő: ilyen ő, ez ő. Arról a gesztusáról, hogy megemlíti Kovalik rendezésének gyengeségeit (amelyek végignézéséért én mindannyiszor pénzt fizettem az Operaháznak!), óhatatlanul (és nem először) jut eszembe a gombamérgezésről szóló kabaréjelenet, amelyben az ebédelő társaság, a halál kapujában tudva magát, kipakolja a családi szennyest.
Egyébként az Operaház nem nyolc évadon keresztül tartotta műsoron ezt a Turandotot. Én 1999 szeptemberében láttam először, amikor átplántálták az Operába (Misura Zsuzsa címszereplésével), és 2014 januárjában legutóbb, az Erkel színházi szériában (Rálik Szilviával). Tehát legalább 15, de inkább 20 éven át volt a Magyar Állami Operaház műsorán.

Az eset kapcsán nem tudok nem megemlékezni arról, hogy mialatt az Operaházban, később az Erkel Színházban a Nádasdy Kálmán, Mikó András, Fülöp Zoltán és Márk Tivadar nevével fémjelzett, pazar kiállítású Turandot ment (amely még az Erkel Színházban kihagyott színváltozás, a kulisszák megcsonkítása és rongyosra kopása idején is erősen hatott), mi sem volt természetesebb annál, hogy a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon nem az Operaház produkcióját láthatja a honi és külföldi közönség, hanem a színpad méreteihez és egyéb adottságaihoz igazodó, új rendezést, történetesen ugyancsak a zseniális Fülöp Zoltán eltérő, monumentálisabb, díszleteivel. Történt ez a Kádár-korszak mélyén, 1978 nyarán (Kazue Shimada címszereplésével), és az is természetes volt, hogy a produkció a következő nyáron is színre kerül (Berit Lindholmmal).
Mi van most, hogy a Szabad Tér Színház az Operaház és néhány vidéki színház korántsem kiemelkedő produkcióiból táplálkozik? Tort ül az alkotói és anyagi szegénység?

61731   IVA • előzmény61712 2019-06-08 02:43:42

Nagy köszönet a linkért, kedves Szenszansz! Első átfutásra is nagyon rokonszenves, élvezetes munka.

61730   IVA • előzmény61711 2019-06-08 02:39:19

népszavatást → népszavazást; Ugray Klodild → Ugray Klotild – bosszankodom!

61729   tiramisu • előzmény61728 2019-06-07 20:34:37

Köszönöm megértésed. Hidd el , hogy sajnos teljesen rapszodikusan dolgozik a  nyomtatás. Mindig megnézem az első küldés után, hogy sikerült-e, aztán megpróbálom mégegyszer. Például a privát üzeneteknél, ha nincs kedve kis masinámnak , bizony esze ágában sincs elküldeni! (Ám az is lehet, hogy azért nem küldi, mert eszes ! ) 

61728   Kati • előzmény61727 2019-06-07 19:00:47

De te voltál, ártatlanul. -:) Gyakran az első kattintásra nem viszi el az üzenetet a rendszer, ezért te többször is kattintottál. Pont annyiszor, ahányszor itt megjelent ugyanaz a beírásod. Velem is előfordult már. Máskor ne kattints újra, hanem lépj egy oldalt vissza, és nézd meg, megjelent-e a fórumon! Legtöbbször ott van, de ha nincs akkor be kell gépelni újra.

61727   tiramisu • előzmény61724 2019-06-07 17:53:41

Becsszó, nem én voltam! 

61726   tiramisu • előzmény61717 2019-06-07 17:51:03

Örülnék, ha lefordítanád!   Műfordítást nem igénylek. ( Azt már ismerem..,)

 

61725   tiramisu • előzmény61717 2019-06-07 17:51:01

Örülnék, ha lefordítanád!   Műfordítást nem igénylek. ( Azt már ismerem..,)

 

61724   tiramisu • előzmény61717 2019-06-07 17:50:59

Örülnék, ha lefordítanád!   Műfordítást nem igénylek. ( Azt már ismerem..,)

 

61723   tiramisu • előzmény61717 2019-06-07 17:50:57

Örülnék, ha lefordítanád!   Műfordítást nem igénylek. ( Azt már ismerem..,)

 

61722   tiramisu • előzmény61717 2019-06-07 17:50:55

Örülnék, ha lefordítanád!   Műfordítást nem igénylek. ( Azt már ismerem..,)

 

61721   tiramisu • előzmény61717 2019-06-07 17:50:53

Örülnék, ha lefordítanád!   Műfordítást nem igénylek. ( Azt már ismerem..,)

 

61720   tiramisu • előzmény61717 2019-06-07 17:50:51

Örülnék, ha lefordítanád!   Műfordítást nem igénylek. ( Azt már ismerem..,)

 

61719   tiramisu • előzmény61717 2019-06-07 17:50:49

Örülnék, ha lefordítanád!   Műfordítást nem igénylek. ( Azt már ismerem..,)

 

61718   tiramisu • előzmény61717 2019-06-07 17:50:47

Örülnék, ha lefordítanád!   Műfordítást nem igénylek. ( Azt már ismerem..,)

 

61717   Héterő • előzmény61716 2019-06-07 17:45:12

Vagy az én írókészségem, vagy a te olvasókészséged hibádzott most.
Beírásaid szerencsére üdítően aktuálpolitika-mentesek. Ha leszámítjuk a nagy bemásolókat, ez a tulajdonság lassan a ritka és magasra értékelendő kivételek közé tartozik. Ami pedig a " Mehet! " -nyomkodást illeti, lám, sikerrel alkalmaztad, kár lett volna bölcsen hallgatnom.
Ha jónak látod, (n+1) x Jaj! helyett egy sima bocs, esetleg kösz is megteszi.:-)

61716   tiramisu • előzmény61707 2019-06-07 17:25:21

Tisztelt héterő!  Ha hallgattál volna bölcs maradtál volna!    Miféle politikáról beszélsz?  Amit leírtam a volt Balettinézet régi helyéről,  tények!  Kérlek  ne kötekedj állandóan , inkább fordíts - jó pap holtig tanul. Mint a muzsikusok , gyakorolni kell! - Vázsemi psátelej!  Ezt pedig kérlek javítsd ki egy nyomással! 

61715   Edmond Dantes • előzmény61713 2019-06-07 14:53:02

Ld. ugyanezeket a Nemzeti Hangversenyterem és más helyszínek topikban, mivel a produkciót nem MÁO-ban/Erkelben, hanem a Margitszigeten mutatják be. További pikantériája az ügynek, hogy Kovalik Balázs nem is az Erkel Színházban játszott Turandotja miatt írt levelet Szabad Tér Kft-nek, hanem 1995-ösSzegeden játszott Turandot-rendezése  illetve annak "átbuherálása" ellen emelt szót.

61714   Edmond Dantes • előzmény61711 2019-06-07 14:49:04

off Ha már Matild és Wagner, akkor inkább Wesendonck-palota legyen a déli épület neve.

on A Műhelyház mint játszó hely megszüntetése súlyos pénzek eltékozlásának beismerése lenne, tekintve, hogy próba- és raktárhelyiségek mellett a vezetőség és a tervező(k) deklarált célja volt-van, hogy régizenei és modern-kisérleti produkciók előadására létrehoznak egy előadótermet is. Közben az is kiszivárgott vagy tájékoztattak arról, hogy 10.000 Ft-os jegyárral kalkulálnak. Ennek a projektnek a kikukázása ilyen előzmények után értelemszerűen kimeríthetné a hűtlen kezelés kategóriáját, annak minden következményével következménye nélkül, mivel annak beismerése lenne, hogy fölöslegesen dobtak ki súlyos százmilliókat csak és csupán az előadóterem és az azt kiszolgáló infrastruktúra létrehozására + máris elköltöttek egy csomó pénzt az eddigi, amúgy ingyenes előadások létrehozására és lebonyolítására. Üresen kongó stadionokat sem zárnak be,sőt.

61713   sztalin 2019-06-07 14:20:58

https://hvg.hu/kultura/20190607_Kovalik_Balazs_Elhatarolodnom_a_nevemmel_kituzott_Turandot_szakmai_es_muveszi_szinvonalatol

 

és a válasz

 

https://hvg.hu/itthon/20190607_Szappanoperahaz__Brutalisan_nekimegy_Kovaliknak_az_Okovacs_vezette_Opera

 

Mindig van lejjebb. Kíváncsi leszek a produkcióra, no nem annyira hogy pénzt is adjak érte.

61712   szenszansz 2019-06-07 09:04:20

Az Operaház jelenlegi sok "problémája" mellett, időnként a múlt dicsőségéből is lehet erőt, reményt meríteni. A magyar operajátszás nagy alakjairól - anyagiak és akarat függvényében - jelentek/jelennek meg a művészetüket bemutató könyvek, hangfelvételek. Az internet viszont már lehetővé teszi az olcsó és szélesebb körben elérhető publikációkat is. A Parlandó zenepedagógiai folyóirat 2019. évi 3. számában jelent meg egy száz oldalas tanulmány Komlóssy Erzsébetről. Az eddigi legteljesebb írásmű, ami az ő pályájáról megjelent. Érdemes ezt átolvasni - aztán előszedni  néhány Komlóssy-felvételt és újra hallgatni.

https://www.parlando.hu/2019/2019-3/Komlossy_Erzsebet.pdf

61711   IVA • előzmény61710 2019-06-07 07:22:29

Kedves Joska141! Bármennyire megváltoztatták is a szerződések típusát, az Operaháznak van két játsszóhelyre való énekkara, zenekara, személyzete – ez nagyon fontos!
Ne dőljünk be az 50-70 produkció adatának: nem minden operaelőadás, amit akként számolnak el!
Az „élet helyett” majd válaszolnak mások, szerintem nincs szükség 3 játszóhelyre. A Bánffy terem nevű, elektronikus hangerősítéssel működő játszóhelyet nem kellett volna létrehozni, és remélem, az Operaház megnyitásáig, vagy még előbb, megszüntetik. Aki megjárta, áldani fogja az Erkel Színházat.
OFF: A Facebook különböző, Budapest történetéről társalgó csoportjában már kioktatták a tagokat: északi és déli Klotild-palota létezik, a Matild elnevezés: népi hiedelem. Ha a paloták átnevezése ügyében mégis népszavatást tartanak, természetesen arra fogok voksolni, hogy az egyiket Ugray Klodildról, a másikat Brünnhild’-ről nevezzék el.

61710   joska141 • előzmény61708 2019-06-07 05:38:40

Köszönöm IVA fórumtársunk sorait az előző felújítás időszaka alatti operai működésről. Erényként hozza fel az akkori heti 8-10 Erkel Színházbeli előadást, ami akkor tényleg nagy erőfeszítés volt. Igaz, hogy ez akkor az operatársulat egyben tartását igényelte és ma az Operaháznak lényegében nincs társulata. (Csak 1-1 produkcióra kérik fel a művészeket. Ókovács Szilveszter nyilatkozata szerint.)

Az akkori, mondjuk havi 40 produkcióval szemben, idén március-áprilisban az Erkel Színházban és kapcsolódó operai tevékenységként 50-70 havi produkció szerepelt!!! Gondoljunk bele, micsoda munka lehetett ezeket kézben tartani, ezekhez megfelelő művészi és kiszolgáló személyzetet biztosítani.

Ilyen számosság mellett, szinte óhatatlan, hogy magára a fő produkcióra, az Erkel Színház nézőterének közönséggel történő megtöltésére már nem marad energia. A jövő pénteki Álarcosbál előadásra például a mai jegytérkép szerint 850 (!!!) eladatlan, már félárú jegy kapható!

Ez még hangsúlyosabban felveti: szükség van-e/lesz-e Budapesten majd egyidőben 3 azaz Három operai produkciókat játszó helyre? Gondolom az élet fogja ezt a kérdést megválaszolni, de a jelenlegi tapasztalatokból már levonhatók bizonyos következtetések. Bízom benne, hogy ezen következtetések levonása az Operaház épülete felújítás befejezéséig megtörténik, valamilyen irányban. (Az épület – hasonlóan a példának felhozott, szemben levő Balettintézethez, vagy a Kossuth Lajos utca ékköveként álló Klotild és Matild palotához – önmagában is nagyon szép.)

61709   IVA • előzmény61696 2019-06-07 02:45:01

Bizony, a Magyar Táncművészeti Főiskola már 2002-ben elköltözött a Drechsler-palotából.
Néhány idősebb, vagy már nem élő táncművész említette riportokban, hogy annak idején a tanintézet közelsége miatt szinte az Opera épületében éltek. De a szakma – mesterek és növendékek – egyértelműen nem tartotta megfelelőnek a Balettintézet oktatási lehetőségeit a Drechsler-palotában, és dicséri, szereti a Columbus utcai campust.

61708   IVA • előzmény61694 2019-06-07 02:31:18

Mindig újdonság, amikor megjelenik egy sajtóhír arról, hogy meddig nem működik az Operaház biztosan.
Az Operaház jelenlegi rekonstrukciójában az volt a legellenszenvesebb, hogy nyitányként elkezdték szapulni az 1980-tól 1984-ig tartó felújítás hosszadalmasságát és igénytelenségét. Magam sem voltam elégedett az eredménnyel annak idején, aztán harminc éven át nem, de mindannyian tudjuk, milyen korban éltünk akkor, milyen pénzügyi lehetőségei voltak az államnak, és hogy akkor nem lehetett választani egy anyagilag kedvezőbb klímát, mert az épület bezárása halaszthatatlanná vált. Ez „elmúlt negyven év” című dalciklusba tartozó szöveg nem tűnt elegánsnak – amíg az Operaház nem tudja felmutatni a most gyorsabban és jobb minőségben elkészült rekonstrukciót. (Az eredeti elképzelés szerint egy teljes évadot sem vett volna igénybe!)
Azt nem emlegetik, hogy 1980-tól 1984-ig milyen példásam megőrizte az Operaház a társulatát, repertoárját és közönségét, milyen hősiesen látta el feladatát az Erkel Színház egyetlen operaépületként, heti akár 9-10 előadás abszolválásával.
A másik legellenszenvesebb dolog az, hogy az Operaház felújításával (amelynek időtartama és minősége nyilvánvalóan pénzkérdés elsősorban) egyidejűleg csapott bele az új kiszolgáló üzem és egy új játszóhely kialakításába. Ezt előtte kellett volna megtenni, rosszabb esetben utána. Legjobb esetben nem azon a helyen és nem úgy. Ez újabb visszatetsző csúszások és késedelmek lehetősége lett, amellyel éltek is.
Általában olyan nyilvánvaló, ugyanis látványos pénzszórás folyik, amely mellett az lenne a csoda, ha lehetne látni az operafelújítás végét.

61707   Héterő • előzmény61700 2019-06-07 01:24:57

A szakmai hozzászólásnak álcázott politikai pamflethalmaz mellett talán elfér egy pusztán technikai is:
kedves tiramisu, a " Mehet! " -gombot csak egyetlenegyszer nyomd meg, és ha látszólag nem történik semmi, akkor is várj türelemmel.
Rózsát terem. :-)

61706   tiramisu • előzmény61698 2019-06-06 19:58:42
61705   tiramisu • előzmény61698 2019-06-06 19:57:54
61704   tiramisu • előzmény61698 2019-06-06 19:57:27
61703   tiramisu • előzmény61702 2019-06-06 14:49:29

Nem tudom pontosan, régóta nincs ott a Balettintézet. Rég eladták az egész épületet .... 

61702   Edmond Dantes • előzmény61696 2019-06-06 12:42:57

Ennyi társbérlővel :-) súlyosbítva még kevésbé lehetett alkalmas hely tanintézménynek..

61701   tiramisu • előzmény61699 2019-06-06 11:41:20

Trafik - teagik helyett! 

61700   tiramisu 2019-06-06 11:40:09

Ismét elnézést, de önállósította magát az oldal!

61699   tiramisu • előzmény61695 2019-06-06 11:39:04

A Balettintézet csak egy része volt a Drechsler palotának. Volt ott raktár a Paulay Ede utcai részen,teagik, stb. Lakóház volt amúgy, “tanácsi”, később öröklakasokkal.  Később eladta a Vi. Kerületi Önkormányzat kanadaiaknak és így tovább...

 

61698   tiramisu • előzmény61695 2019-06-06 11:39:02

A Balettintézet csak egy része volt a Drechsler palotának. Volt ott raktár a Paulay Ede utcai részen,teagik, stb. Lakóház volt amúgy, “tanácsi”, később öröklakasokkal.  Később eladta a Vi. Kerületi Önkormányzat kanadaiaknak és így tovább...

 

61697   tiramisu • előzmény61695 2019-06-06 11:38:46

A Balettintézet csak egy része volt a Drechsler palotának. Volt ott raktár a Paulay Ede utcai részen,teagik, stb. Lakóház volt amúgy, “tanácsi”, később öröklakasokkal.  Később eladta a Vi. Kerületi Önkormányzat kanadaiaknak és így tovább...

 

61696   tiramisu • előzmény61695 2019-06-06 11:38:42

A Balettintézet csak egy része volt a Drechsler palotának. Volt ott raktár a Paulay Ede utcai részen,teagik, stb. Lakóház volt amúgy, “tanácsi”, később öröklakasokkal.  Később eladta a Vi. Kerületi Önkormányzat kanadaiaknak és így tovább...

 

61695   Edmond Dantes • előzmény61694 2019-06-06 10:42:15

Csak kiegészítés: a Drechsler-palota (ex-Balettintézet) környékén mostanában némi mozgást észlelek, talán megkezdődött az épület 5* szállodává történő ki- illetve átalakítása. Azt az épületet nem volt szerencsés Balettintézet céljára használni, legfeljebb az ott tanulók és oktatók szerint, kényelmi szempontból. Veszélyes dolog annak a kérdésnek felvetése, hogy "szükség van-e Budapesten 2 azaz Kettő, illetőleg immár 3 operai produkciókat előadó házra?" A kérdés ui. óhatatlanul fölveti az Erkel Színház kizárólag opera- és balettelőadásokat játszó helyként való létjogosultságát, márpedig az Erkel itt szent tehénnek számít, tekintve, hogy megmentése-újranyitása a 2010 óta regnáló kulturális kormányzat úgyszólván egyetlen jelentős érdeme...már ha az. Figyelem! Az Erkel megmentésének-újranyitásának szükségessége nem (volt) kérdéses, annál inkább kérdéses jelenlegi profilja a nőttön csökkenő látogatottság, a kihasználtsági mutatók és valós kereslet = teljes áron jegyet vásárló nézők becsült száma alapján. Egy szép, új operaház (MÁO) a budapesti opera jelenlegi helyzetét pedig pozitív irányban garantáltan nem fogja megváltoztatni. Várható árai ugyanis -már bezárás előtt sem voltak- köszönő viszonyban sem lesznek az itthoni jövedelmi helyzettel: ebben a StOP biztosan jóval előttünk jár, bár ígéret szerint 2030-ra utolérjük Ausztriát, de legalábbis fölzárkózunk nyugati szomszédunkhoz. Bíztató lehet, hogy addigra MÁO felújítása is jó eséllyel befejeződik.

61694   joska141 • előzmény61693 2019-06-06 10:04:00

Sajnos ebben semmi újdonság nincs. A világ bármely ilyen jellegű építményének felújítása sohasem marad az előzetesen becsült határidő és költségkereten belül.

Gondoljunk a berlini Staatsoper nálunk sokkal alaposabban előkészített felújítására. 2008-ban 2013-as befejezést terveztek, aztán 2017.végén már ténylegesen be is fejeződött. A költségek azt hiszem az előzetes becslés háromszorosára emelkedtek.

Ehhez képest mi abszolúte előkészítetlenül, irreálisan rövid, kerek évfordulókhoz kapcsolódó, hazafias határidőt állapítottunk meg, aztán csodálkozunk. A jelenlegi kormányelőterjesztés arról tanúskodik, hogy még évekkel a felújítás megkezdése után sem tudjuk, hogy tulajdonképpen mit is szeretnénk csinálni a Magyar Állami Operaház épületével/épületéből.

Sajnos az Erkel Színház jelenlegi, döbbenetes látogatottsági mutatói felvetik azt a kérdést, hogy egyáltalán szükség van-e Budapesten 2 azaz Kettő, illetőleg immár 3 operai produkciókat előadó házra?

Látjuk: az Operával szemben levő Balettintézet épülete évtízede használaton kívül van, a budapesti operai balett helyzete ettől függetlenül olyan amilyen, nem kívánom minősíteni. Mi a garancia, hogy egy szép, új operaház a budapesti opera jelenlegi helyzetét pozitív irányban fogja megváltoztatni?

Vesszőparipám Bécs, onnan veszem a példát. Érdekes módon ott is 3 házban lehet operát látni-hallani. De: a reprezentatív Staatsoper kezd „leülni”. Rövid időn belül már a harmadik levelet kapom, hogy a jövő évad előadásaira ilyen-olyan kedvezménnyel vásároljak jegyeket. Néhány éve ez még elképzelhetetlen volt.

A Volksoper kínálata nagyon vegyes opera, operett, musical, balett, de ennek ellenére én még ott teltházas előadást nem láttam. Bármikor mentünk, aznap estére mindig volt jegy.

A Theater an der Wien gyakorlatilag egy befogadó színház, nagyon réteg jellegű, alapos előzetes felmérés, közönségkutatás után mutatnak be, egész kiváló nemzetközi szereplőgárdával többnyire barokk operákat. Ott még irreálisan drága jegyárak mellett is, a teltház biztosított.

Látható, hogy ott kész, szakosodott, bejáratott épületek megléte mellett is küzdenek a változó közönségigényekkel. Mi ebből a helyzetből természetesen nem tanulunk, mi megmutatjuk, hogy…

61693   operaisiásza • előzmény61692 2019-06-06 09:06:13

Minél jobban elhúzódik az újranyitás időpontja, annál több újabb rejtett hibára deerül majd fény, ami tovább késlelteti majd a visszaköltözés lehetőségét.

61692   IVA 2019-06-06 03:46:31

Vagy figyelmetlenül nem találkoztam ezzel a kormányülés előtti hírrel a fórumon, vagy mások figyelmét is elkerülte:
https://www.napi.hu/ingatlan/operahaz-felujitas-ingatlan-kormany.685025.html?fbclid=IwAR06ksE-MK8Af25Q6fYRfkdznE0SxRg3dsjFLW39ggux008QSmbdjI1p8Ck
„Az Andrássy úti épületet a jelenlegi tervek szerint legkorábban 2021 őszén adhatják át a visszaköltöző dalszínháznak.”
Más megfogalmazásban: Budapesten még legalább két teljes évadon át csak az Erkel Színházban és az Eiffel Műhelyházban játszik az Operaház.
A kormányülés döntéséről mintha a média is hallgatna.

61691   Myway 2019-06-05 15:15:58

Békülni látszik a Táncművészeti Egyetem és az Operaház.

Nem rossz hír, de alap kell, hogy legyen a Magyar Nemzeti Balettintézet azonnali megszüntetése!

61690   Edmond Dantes 2019-06-05 09:14:41

Komoly szívességet tesznek újságírók Főig. Úrnak. Néhány pontatlan információval rendszeresen magas labdát adnak neki, amit ő lankadatlanul, évszámra ki is használ. Így kitünően lehet terelni, el lehet leplezni a figyelmet mindkét ügyben a lényegről, amit az újságírók sosem vagy rosszul írnak meg, mert precízen megírva "nem lenne elég ütős", nevezetesen:

1) Billy Elliot: nem melegpropaganda, rosszabb. Hibásan felmért közönségigény--->komoly erkölcsi-anyagi bukás tavaly is, idén is. Elmaradt előadások, többnyire rossz házak.

2) Porgy és Bess: nem rasszizmus. Súlyos szerződésszegés. Nem George, hanem Ira Gershwin ma is érvényes végakaratának jogi trükközésekkel történő kijátszása.

61689   operaisiásza • előzmény61688 2019-06-05 08:55:48

A Levélária berekedt vagy Tatjána néném operarehabilitáción vesz részt?

61688   Búbánat 2019-05-23 17:09:53

(The) Time(s) goes by, avagy még valami a haladó Nyugat sajtóetikájáról

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.05.22. 08:59 Origo.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA 2/112. levélária

"Kedves Tatjána Néném!"

[...]

 

61687   Edmond Dantes • előzmény61686 2019-05-17 13:45:59

Kösz a figyelemfelhívást, mert eddig csak az ajánlót láttam ugyanott. A kritikát, ami nagyobbrészt egyezik vagy hasonló ahhoz, amit én írtam a fórumon, csak az imént olvastam.

61686   nickname • előzmény61685 2019-05-17 11:24:12

Ajánlom Főigazgató Úr figyelmébe, az általa vezetett intézmény facebook oldalán is megosztott, Operportálos írást is. A Mozart előadásról az Opervilág közölt írást. 

61685   Edmond Dantes 2019-05-17 09:20:46

Öt hosszú nap telt el azóta, hogy két momus-topikba is bekerült a Magyar Nemzet készségesen alákérdezős, magas labdákat kínáló álinterjúja kemény kérdéseket feltevő, a Porgy és Bess-előadással és a Keresztény Évad-plakáttal kapcsolatos  komoly jogi problémákat agresszíven feszegető, Billy Elliot-előadások sorozatos elmaradásának erkölcsi és anyagi következményeit rámenősen boncolgató ürügyén a bulvárüzemmódra váltott balos network támadásairól és utóbbi által ellopott elvitt pálmáról szóló Varázsgömb-cikk. A ténylegesen le nem zajlott sztrájkOKat emlegető alcím is bizonyára a balos networköt és az ugyanott említett, cipője orrát nézegető értelmiséget marasztalja el. Az álhíreket Főigazgató Úr Michelangelótól Rákász Gergelyig ívelő terelésekkel hárítja őszinte, tényfeltáró válaszaival semmisíti meg. És a fórum hallgat, és csak hallgat. Érthető módon. Minden rendben van kérem, léphetünk tovább, no comment...mindkét értelemben.

PS Főigazgató Úr t.k. nehezményezi, hogy a Bánffy Üzemház új produkciójáról bezzeg "egyetlen kritika sem születik". Talán ha már arra járt és megtisztelte a Magyar Nemzetet az interjúadással, kezdhette volna a reklamálást éppenséggel ott. Én ugyanis -legalább az interneten- nem látok Magyar Nemzet-kritikát a nevezett előadásról. Ellenben ajánlom szíves figyelmébe a momuson két részletben megjelent alapos szerkesztői műelemzést és kritikát.

61684   Hangyász 2019-05-15 10:37:51

A Manon Lescaut szerepét éneklő, a képe alapján igen bájos Rim Sae-Kyungról tud valaki közelebbit mondani?

61683   Búbánat • előzmény61682 2019-05-12 10:25:44

Varázsgömb

ÓKOVÁCS SZILVESZTER ÁLHÍREKRŐL, A JOGÖRÖKÖSÖKRŐL ÉS A CIPŐJE ORRÁT NÉZEGETŐ ÉRTELMISÉGRŐL

Magyar Nemzet

Lugas interjú

2019. MÁJUS 11. SZOMBAT 12:12

/Hanthy Kinga/

Bár a felújítás miatt az Operaház 2017 óta zárva, mégsem eseménytelen az élete. Nemzetközi méretűvé dagasztott plakát- és bemutatóbotrányok, társulati sztrájkok pattannak ki, és Ókovács Szilveszter főigazgatónak magyarázkodnia kell. Miközben hárítja a támadásokat, belakja a társulattal az Eiffel Műhelyházat, és szeptembertől Keresztény évadot hirdetett.

61682   operaisiásza 2019-05-11 10:08:52

Oldalas Ókovács interjú a Magyar Nemzet mai számában.

61681   -zéta- • előzmény61680 2019-05-10 13:34:32

Bármelyik NN rejtheti Őt is... ;-) 

Egyébként tényleg jó lenne... 

61680   pagliacci • előzmény61678 2019-05-10 13:24:35

Sajnos e téren műveltségem hiányos, így Montanaro-t sem hallottam még zenélni. Viszont erről jut eszembe, tavasszal nagyon jó tempójú és temperamantumú Luciákat vezényelt nálunk Antonello Allemandi - el is gondolkoztam, vajon esetleg jön-e jövőre....

61679   Edmond Dantes • előzmény61678 2019-05-07 13:36:38

Saccanit nem lefelejtettem az olasz listáról, de sajnos nem nagyon van róla olyan személyes élményem mint Patanéról, főleg pedig Gardelliről. Beemelése a listába jogos :-)

61678   operaisiásza 2019-05-07 12:00:05

Montanaro hitelesen vissza tudja adni a bel canto operák izzását, hangulatát, szenvedélyét. Nagyon örülök a hat Álarcosbálnak és igen jogos, szakmailag is megalapozott bejegyzés, hogy Montanartót folyamatos szerződéssel lenne érdemes foglalkoztatni a Házban. Hiszen az idősebbek még emlékeznek Gardelli, Patane, Saccani és Morandi nagyszerű vezényléseire.

61677   Edmond Dantes • előzmény61669 2019-05-07 09:50:56

Montanaro nem mellesleg a hangversenypódiumon is kiváló karmester. Érdemes lenne az Operaháznak valamilyen tartósabb kapcsolatot kiépítenie vele. Mutatis mutandis (ha már nem Morandi), akár ő is folytathatná azt a Tango-Failoni-Gardelli/Patané vonulatot, ami tartós hatással volt a pesti olasz operarepertoár színvonalára.

61676   Búbánat 2019-05-06 13:58:49

Az Opera honlapján, a Kalendáriumban olvasom az Operaház Örökös Tagjai sorozat eddig megjelent köteteiről a tájékoztatást:

- Csúri Ákos: Megszólal a néma pálca (Medveczky Ádám)

- Karczag–Wellmann: Simándy József arcai

-  Réfi Zsuzsanna: Lélekhangon – Beszélgetések Tokody Ilonával

- László Ferenc: A nagyvadak érdekelnek (Szinetár Miklós)

- Angelika Lippe: Nyílegyenesen – Andor Éva pályaképe

- Spangel Péter: Életúton Berczelly Istvánnal  - azonban erről a könyvről nem tudnak az Opera  Shopban; az Erkel Színház shopjában tegnap jártam, de ez a kötet nincs a polcokon és érdeklődésemre elmondták, a belső számítógépes rendszerükben sem találják (hogy megjelent volna a könyv).

Ezt azért is furcsának találom, mert ismeretem szerint ennek  a könyvnek már az elmúlt év őszén meg kellett volna jelennie, mégpedig Berczelly  István 80. születésnapjára – ami tavaly szeptemberben volt.  

Jó lenne tudni, miért ez a jelentős késlekedés, egyáltalán, mikor fog megjelenni az Opera Trezor sorozatában már hírül adott Életúton Berczelly Istvánnal  című kiadvány?

61675   operaisiásza • előzmény61674 2019-05-05 23:47:08

és Szilágyi Erzasébetet.

61674   IVA • előzmény61673 2019-05-05 23:28:51

Kolonits Klárát illetően egyetértünk. Én azt is szeretném, ha a Grófné és Konstanza szerepébe is visszatérne.

61673   operaisiásza • előzmény61672 2019-05-05 19:02:45

Elfogadom és köszönöm az észrevételt. Sümegi Eszter csodálatos hangi megjelenítő képességépre gondolva írtam Giseldát.

Napjainkban leginkább Kolonits Klárát illetné a szerep. Nem értem, miért nem játsszák azokat az operákat, vagy miért nem írják ki azokra, amelyekben oly nagy sikerrel énekel mindig. Traviata, Bánk bán, Lúcia, Norma stb...

61672   IVA • előzmény61665 2019-05-05 00:37:12

Sokra becsülöm és szeretem Sümegi Esztert, remélem, még több új szerepben láthatom. De úgy gondolom, Giseldán már „túl van”, sőt korábban sem lett volna az ő szerepe.
Nem véletlenül emlegetjük az 1970-es éveket, 1980-as évek elejét is aranykorként, amikor Sass Sylvia és Sudlik Mária nyomában Tokody Ilona, Pitti Katalin és Csavlek Etelka is birtokba vette Giselda szerepét, valamennyiük pályája első felében, nagyszerű technikai vértezetben, egyéniségüket-személyiségüket adva a hősnő vonásaihoz. Ne feledjük, hogy az opera hangzását Viclinda szerepében is olyan szopránok szolgálták, mint Misura Zsuzsa, Rohonyi Anikó. Ami a tenorszólamokat illeti, Arvino szerepéhez is jó drámai tenor szükséges. Mindent egybevetve, nem hiszem, hogy az Operaház ki tudná állítani A lombardokat két szereposztásban manapság.

61671   IVA • előzmény61663 2019-05-05 00:31:52

Szerintem A lombardok és a Don Carlos a kereszténység történetének legsötétebb időszakát és eseményeit mutatja be a tárgyilagos Verditől.

61670   bermuda • előzmény61668 2019-05-03 21:19:07

Nem baj, Kolozsváron viszont bemutatják a Lombardit,s nem keresztény évad miatt, hanem mert tudják, h gyönyörű, magyar rendezővel s Elena Mosuc lesz Giselda. Bravo Kolozsvár.

61669   operaisiásza • előzmény61667 2019-05-03 21:07:22

Montanaro remek karmester, ez tényleg jó ötlet, miként Pál Tamással Mózes.

61668   nickname • előzmény61663 2019-05-03 20:46:23

Ókovácsék nem rajonganak a belcantoért - ez már azért kiderülhetett az elmúlt évek alatt elég sovány volt a belcanto darabok színrevitele. Persze Ókovács majd erről is ír egy levelet Tatjána nénémnek, hogy mennyire nem így van. De csak jelzem, hogy van egy jó Lucia előadásunk vagy volt egy jó Luciánk, ami három év után jövőre már nem lesz műsoron és ki tudja, meddig pihentetik? A Hugenottákat is a keresztény évad alkalmából veszik le - ja, hogy az a kereszténység nem éppen leányálmos oldalát mutatja, csakhogy ez is része a vallástörténetnek. És Sába királynője miért nem lesz? Azért az se volt most rossz a MÜPA-ban. Lehetne Pál Tamással Mózes is koncertszerűen legalább pár alkalommal. 

61667   nickname • előzmény61665 2019-05-03 20:40:59

Carlo Montanaro megfelelő lenne. Most ő vezényli Az álarcosbál előadásokat.

61666   nizajemon • előzmény61665 2019-05-03 20:37:49

Sümegi E Giselda??? Röser Orsolyának való.

61665   operaisiásza • előzmény61663 2019-05-03 18:35:13

A lombardokhoz Gardelli habitusú karmester kellene, Giseldaként Kolonits Klára és Sümegi Eszter egyaránt világszínvonalat jelentene. Tenorban Fekete Attila és Horváth István, basszusban Palerdi András és Cser Krisztián. A kisebb szerepekre bőven van megfelelő énekes.

Lélekemelő zene, a keresztény évadba igazán beleillett volna. Kár, hogy a Stiffelio is csak egy koncertszerű előadást kapott. A Luciát és az Hugenottákat nagy hiba volt levenni Kolonits Klára miatt, miként a Traviatát is.

61664   Edmond Dantes • előzmény61663 2019-05-03 16:58:33

Hogyne, termeszetesen, nagyonis, sot. Toscaval csupan arra utaltam, hogy sok olyan darab van, amiben templomi jelenet(ek) van(nak), imadkoznak-fohaszkodnak, ahitatos-szakralis (kereszteny) atmoszferajuk/jelenetei (is) van/nak azaz belefernek egy "Kereszteny operaevadba"... pl.akar a Tosca is, amirol megsem a vallas, a keresztenyseg jut a  nezo eszebe. De akad meg nehany meglepo = nem kimondottan kereszteny-operapelda a Toscan kivul is ;-)

61663   bermuda • előzmény61662 2019-05-03 15:13:09

Na és a Lombardok??? Az első keresztes háborúban..... A Tosca már ezerszer hallott, miért nem  olyat vesznek elő ami nem annyira ismert és gyönyörű.. Kolonits Klára szerepe lenne Giselda...   

61662   Edmond Dantes 2019-05-03 10:02:36

Toscát a keresztény évadba! A teljes első felvonás templomban játszódik, van benne Te Deum és Tosca az Úrhoz fohászkodik a Vissi d'arte-ban (is). Scarpia meg jobban tette volna, ha Tosca nem feledteti el vele Istent... ("Tosca, mi fai dimenticare Iddio!")..ma is élhetne, ha meg nem hal.

61661   joska141 • előzmény61659 2019-05-03 08:35:25

Tisztelt „Héterő”! Köszönöm az aktualizált Cato mondást. Sajnos én nem vagyok olyan otthonos a latin ragozásban, mint Ön. Válaszképpen maradok ezért csak az eredeti III.Edward mondásnál:

Honi soit qui mal y pense

61660   IVA • előzmény61658 2019-05-03 08:15:51

A katolikus Spanyolország lányai, Carmen és Micaela nyilván keresztények voltak.

Egyikük szerelmesének fohászkodását gúnyolja:
CARMEN
«Taratata, mon Dieu! c'est la retraite!
Taratata, je vais être en retard!»

Vetélytársa, szegény, maga is fohászkodik:
MICAËLA
Ah! Seigneur,
vous me protégerez!
Ah! je dis, que rien ne m'épouvante,
 etc.
... protégez-moi, ô Seigneur!
Protégez-moi, Seigneur!

Tehát a Carmen a keresztény imák operája. Nem annyira, mint A lombardok, hanem csak ennyire.

61659   Héterő • előzmény61658 2019-05-02 17:17:53

Igyekszem Főigazgató Urat nem „simfolni”...

Kedves Jóska, tisztelettel ajánlom figyelmedbe - egyszerűsítés céljából - bármelyik beírásod végéhez:
Ceterum censeo Directorem esse delendam.

61658   joska141 2019-05-02 14:14:49

Újabb mai, operai hír az internetről:

https://www.origo.hu/kultura/20190502-a-201920as-evadban-is-folytatodik-az-opera-belfoldi-turneja.html?utm_source=hirkereso

Idézet a cikkből:

„A Nabucco, a Parasztbecsület és a Carmen koncertszerű előadásaival folytatódik az Opera belföldi turnéja a 2019/20-as keresztény évadban.

Az Opera következő, 2019-20-as keresztény évad tematikájához kapcsolódva újabb három népszerű opera jut el félig szcenírozott formában 22 megyeszékhelyre és megyei jogú városba.”

Ahhoz túlságosan tisztelem a kereszténységet (és természetesen bármelyik másik vallási formációt), hogy annak rovására valamilyen dehonesztáló vagy ironizáló megjegyzést írjak.

Azonban örömmel venném, ha valaki tájékoztatna a Carmen és a cikkben hivatkozott keresztény évad tematikájának kapcsolatáról.

 

61657   joska141 • előzmény61651 2019-04-29 21:37:13

Idézet a 61651.számú hozzászólásban közölt Ókovács Szilveszter nyilatkozatból:

„Az intézmény igazgatója a Hír TV Bayer Show című műsorában elmondta: bár állami intézményként pénzt nem ajánlhatnak fel a katedrális újjáépítéséhez….”

Ha elgondolom, hogy tavaly a Magyar Villamos Művek, mint állami intézmény több, mint 500 millió forintot ajánlott fel és küldött a Civil Összefogás Fórum részére, minden külön indoklás nélkül…

Ez – legalábbis számomra - kissé megkérdőjelezi Főigazgató Úr fent idézett nyilatkozatának realitását…

61656   smaragd • előzmény61653 2019-04-29 08:21:27

 

Franz Schmidt életét és zenei munkásságát a Fórum - Franz Schmidt (smaragd, 2015-05-10 14:52:59) http://momus.hu/forum.php?forumcat=479 mutatja be, ennek keretében itt eredeti dokumentumok találhatók első operájáról, a „Notre Dame”-ról is.

Az opera Franz Schmidt első zeneműve, amelyet 1902-1904 között komponált, ősbemutatója 1914-ben volt.

Franz Schmidt (PozsonyOsztrák–Magyar Monarchia1874december 22. – PerchtoldsdorfAusztria1939február 11.) zeneszerző, cselló- és zongoraművész, kamarazenész, pedagógus, a Bécsi Zeneakadémia (Akademie für Musik und darstellende Kunst in Wien) igazgatója (1925-1927) majd rektora (1927-1931).

Franz Schmidt - a magyar származású osztrák zeneszerző - magyar nyelvű Wikipédia-oldala https://hu.wikipedia.org/wiki/Franz_Schmidt emlékére,  2019. február 11-én, halálának 80. évfordulóján jelent meg.

Franz Schmidt: „Notre Dame”

https://www.allmusic.com/album/release/franz-schmidt-notre-dame-mr0002720357

Az opera a YouTube-on ezen a felvételen hallgatható meg:

https://www.youtube.com/watch?v=gaqpv8mSX90 ( első rész)

https://www.youtube.com/watch?v=l4JVnZwhPeY (második rész)

Ókovács Szilveszter főigazgató úr a linken megtekinthető videó https://youtu.be/viO0SNWMnig 40:16 időponttól kezdődően eleveníti fel röviden Franz Schmidt azaz Schmidt Ferenc életének és zenei munkásságának néhány részletét és bemutatja a 2021-es hangfelvétel és felajánlása tervét.

61655   IVA • előzmény61654 2019-04-29 01:48:21

Kedves Héterő, ezt valóban ebbe a topicba szántad? Emlékezetem szerint ez a botrányos dolog 2-3 évvel ezelőtt történt.

61654   Héterő 2019-04-28 20:48:58

Ejnye-bejnye, az a kereszt! Bezzeg, ha csini félhold lett volna, mint a LIDL-csomagoláson, az nem okozott volna ekkora felbuzdulást.

                          Kereszt helyett félhold

 

61653   smaragd • előzmény61652 2019-04-28 20:13:53

Köszönöm a gyors választ.

61652   operaisiásza • előzmény61651 2019-04-28 19:58:13

GYRGY

 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Pesti Vármegyeháza Díszudvara

Hegedűs Endre (zongora)
"Holdfény Estek"
BACH: g-moll siciliano
BEETHOVEN: c-moll „Pathétique” szonáta, op.13
BEETHOVEN: cisz-moll „Holdfény” szonáta, op.27
GRIEG: Lírikus darabok
- Arietta - A tavaszhoz - Esküvő Troldhaugenben -
BACH-BUSONI: Chaconne
LISZT: XIV. magyar rapszódia

19:30 : Budapest
Fasori Református templom

Keith John (orgona)
A mai nap
történt:
1782 • A Szöktetés a szerájból bemutatója (Bécs)
született:
1858 • Eugene Ysaye, hegedűs († 1931)
1937 • Pál Tamás, karmester
1948 • Pinchas Zukerman, hegedűs
elhunyt:
1979 • Alfred Deller, énekes (sz. 1912)
1989 • Herbert von Karajan, karmester (sz. 1908)