vissza a cimoldalra
2019-08-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11422)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1740)
Franz Schmidt (3408)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4536)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3389)
Társművészetek (1342)
Lehár Ferenc (677)
Milyen zenét hallgatsz most? (25035)
Kedvenc magyar operaelőadók (1139)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (821)
Kortárs zene (66)
Plácido Domingo (774)
Élő közvetítések (8081)
Opernglas, avagy operai távcső... (20291)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (181)
Moldován Stefánia (49)
Bánk bán (2972)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (ALASZKA, 2002-07-25 08:02:53)

   
61851   IVA • előzmény61844 2019-07-13 02:21:59

Én is így gondolom. Jó lenne, ha így lenne. Reménykedjünk abban, hogy ha egyszer valóban elkészül az Operaház felújítása, nem egy Vidnyánszky-rendezéssel akarják megadni a reprezentatív nyitás „rangját”, és a Nemzeti vezérigazgatója végleg a társművészkedés témájába kerül.

61850   nickname 2019-07-12 16:53:10

Mindenki tudta, aki józan paraszti ésszel végig gondolta, hogy az Opera felújítása sokkal több időt, energiát és pénzt fog igényelni annál, amit a vezetés először híresztelt. Mindenki tudta, hogy egy év alatt nem végeznek és a költségek is meg fognak szaladni, csak tisztességesebb lett volna, ha a vezetés se viselkedik Háry János módjára. De hát Ókovács egy igazi Háry János, ami a nagyot mondást illeti. 

61849   rotor • előzmény61848 2019-07-12 01:28:30
  1. Esetleg ùj nèv alatt több pènzt adnak:

HAUTE- COUTURE-CULTURE EIFFEL STADION - RAHEL BUDAPEST

61848   belsen • előzmény61847 2019-07-12 00:51:42

“Ez egyre jobb lesz...”(Figaro’s Hochz. )

Nem lenne jobb tárgyalási pozicio a kőbányai ‘Centrumot’ 

EIFFEL (Kultur)-STADION” nèvre keresztelni??

 

 

61847   tiren 2019-07-12 00:17:44

https://168ora.hu/kultura/mar-az-eredeti-osszeg-haromszorosanal-jar-az-operahaz-felujitasa-es-meg-sehol-sincs-a-vege-171020

Már az eredeti összeg háromszorosánál járhat az Operaház felújítása, és még sehol sincs a vége

2013-ban indult el az igencsak leromlott állapotú Operaház felújításának tervezése, az első ütemben az akkori tervek a műhelyek és raktárak egyesített áthelyezéséről és az Operaház belső felújításról szóltak, nagyjából 20 milliárd forintos értékben.

A Magyar Állami Operaház felújításaA színpadtechnikai gépészet épülő szerkezete és az elbontott nézőtér a felújítás alatt álló Magyar Állami Operaházban 2019. május 10-én.

Fotó: MTI/ Máthé Zoltán

Az intézmény meg is kapott egy patinás, felújításra váró csarnokot a raktárak és műhelyek, illetve egy próbaszínpad létesítésére a Kőbányai úti Északi Járműjavító területén, amit még az Eiffel-iroda tervezett egykor.

Ezek a munkák és a rászánt összeg azonban elszállni látszanak a hvg.huértesülései szerint. Már 2016-ban 28 milliárdnál járt a teljes projekt költségkerete, 2018-ban viszont a felújítás költségei elérték a 30 milliárd forintot.

A hírportál a kormányzati forrásokra hivatkozva azt írja, hogy további közpénzt fordítanának a felújításra, részben olyan munkákra, amik az eredeti tervekben nem szerepeltek, erről a közeljövőben születhet döntés. Az "olcsóbb" tervek is további 11 milliárd forinttal számolnak, amiben szerepelnek a freskók és más műemléki elemek felújításai. Egy másik terv azonban 23-24 milliárdos többletköltséggel számol, amiben a kültéri szobrok felújítása és egy múzeum kialakítása is szerepel.

Ezen felül az Eiffel-épületnél is extra költségekről fog dönteni a kormány, az egyik az eredeti tervek megvalósításának megnövekedett költségeit fedezheti, de előterjesztettek egy 10 milliárd extra költséggel járó változatot is, amiben már szerepelne a terület teljes közműcseréje, amit az eredeti tervek – különös módon – nem tartalmaztak.

A portál szerint egyelőre nem tudni, mikor lehet kész az Operaház, az Eiffel-épület munkálatai is leghamarabb 2020-ban fejező

 kész az Operaház, az Eiffel-épület munkálatai is leghamarabb fejeződhetnek be.

61846   Edmond Dantes 2019-07-11 16:53:03

Párhuzamos világban élünk. (Mindkét topikot érinti, mindkettőre felteszem.)

Az egyik világban van egy Magyar Állami Operaház, egyre bizonytalanabb ideig tartó zárvatartással-tatarozással és a -szándékos képzavar!- csillagokra rúgó, megsokszorozódó felújítási költségekkel, amikben már összemosódik az Andrássy úti ház, a Műhelyház, az eddig nem említett múzeum és ki tudja, mi minden még. (Erkelről nem beszélve.) Vannak továbbá itt is, ott is "A" és "B" verziók és mindezek számos kombinációja. 

A másik világban van egy hatalmas győzelmi jelentés, "levélária" a Műhelyházról, dicső megnyitásáról, szép, sőt annál is szebb jövőről, "harmadik színházteremről, amelyben operaházi méretű zenekari árok található", és még sok-sok hozsánna és Zsozsánna Tatjána meg persze a csúnya sajtó, amelyik erre a tejjel-mézzel, fenékig tejfellel Eiffellel folyó Kánaánra nem fordít kellő figyelmet. Van azonban a friss levéláriának egy komoly hiányossága: lemaradt a végéről az annyira szeretett istenhozzád = „Zsdú átvétá, kák szálávej létá!” Ajjaj, már ez sem a régi, ez is tatarozásra szorul. Még lehet pótolni, anélkül nem kerek (a perec).

61845   joska141 2019-07-11 15:43:10

Nyár van, vége a színházi évadnak, több figyelem fordul az egyes színházak felújítására, bővítésére, korszerűsítésére.

Ennek egyik jele a mai HVG cikk, melynek bevezető mondatai a következők:

„Úgy tűnik, csaknem duplájára nőhetnek az Operaház felújításának költségei, és még évekig zárva maradhat. A tervet az Operaház vezetése sem támogatja.”

A cikk, teljes terjedelmében itt érhető el:

https://hvg.hu/kultura/20190711_Mar_senki_nem_tudja_mennyiert_ujitjak_fel_az_Operahazat_azt_sem_mikor_nyit#rss

Nem győzöm hangsúlyozni: a világon bárhol, amikor belevágnak egy ilyen felújításba, hasonló folyamatok zajlanak, költségek növekednek, az új megnyitás eltolódik. Nálunk az volt a hiba, hogy a kezdetén nagyon pontos, évfordulóhoz kötött megnyitási napot kommunikáltunk. Azóta csak magyarázkodunki.

61844   Edmond Dantes • előzmény61843 2019-07-10 13:34:01

Szerintem csak a Társművészetek-topikba való.

61843   joska141 • előzmény61838 2019-07-10 11:30:37

Idézek az alábbi helyen található, mai közleményből:

https://www.origo.hu/kultura/20190710-2002-ota-az-idei-evadban-volt-a-legtobb-nezoje-a-nemzetinek.html?utm_source=hirkereso

„A Nemzeti Színház az alábbi sajtóközleményt adta ki az ellenzéki médiumok hazug támadásai miatt:

Az elmúlt napokban a Nemzeti Színházat negatív színben feltüntetni szándékozó írás járta körbe az ellenzéki médiumokat. Fontosnak tartjuk egyértelműen leszögezni az alábbiakat.
A Nemzeti Színház előadásainak az elmúlt, 2018/19-es évadban több nézője volt, mint valaha, amióta az intézmény a Duna parton áll. 140 ezer nézőnk a budapesti épületben és soktucatnyi hazai és külföldi vendégjáték során volt szemtanúja előadásainknak.”

A közlemény még foglalkozik – „Az elmúlt nyolc év - Gyurcsány” fogalmának megfelelő adaptálásával az új vezetés előtti öt év hátrahagyott hiányosságaival, melyek felszámolása, hasonlóan „az elmúlt nyolc évhez”, még most is tart.

Mindenesetre örülök, hogy Vidnyánszky Attila napokban küszöbön álló első operettrendezésével kapcsolatos elfoglaltságai mellett időt tudott szakítani, hogy határozott állásfoglalással megfelelő helyre tegye az – idézem – „az ellenzéki médiumok hazug támadásait”

61842   Búbánat • előzmény61841 2019-07-08 11:39:50

Mondandódat kissé árnyalja:

„az olyan előadásokat, amiket bármikor, bármilyen körülmények között el tudnánk adni, és tudnánk vele bevételt csinálni, elkezdtük a „Nemzeti a diákokért” program keretében ingyen játszani. Ebben a Csongor és Tünde, az első világháborús Fekete ég – A fehér felhő és az 56-os Tóth Ilonka mellett a János vitéz is szerepel. Ezzel magunkra zúdítottunk egy hatalmas problémát: hat-hétezer diák van feliratkozva hónapokra előre ezekre az előadásokra. Havonta átlagosan 3-4-szer adjuk a János vitézt – vagyis havonta 1800-2400 jegy árbevételéről mondunk le ezzel, mert fontosabbnak tartjuk, hogy olyanok is eljöhessenek színházba, akik ezt alacsony jegyár mellett sem tudják megtenni.

A Nemzeti ezt feladatának tekinti, a vele járó terheket vállalja. És amikor erre valaki azt mondja, hogy persze, ezért van teltházunk, az téved, mert az Egri csillagokat pénzért játsszuk, és ott is hétezren vannak feliratkozva. Vagyis nem minden áron törekedtünk a jegyárbevétel növelésére,”

https://szinhaz.hu/2019/01/29/vidnyanszky_attila_nem_az_volt_a_jani_aki_lopott_hanem_az_aki_nem

Vidnyánszky Attila: „Nem az volt a Jani, aki lopott, hanem az, aki nem”

/www.szinhaz.hu/

61841   Edmond Dantes • előzmény61840 2019-07-08 09:33:37

Igényedet osztom, jogos: de HVG (hvg.hu) csak azt hozhatja le, ami a rendelkezésére áll. A minap belinkelt cikk sem interjú, hanem a Nemzeti Színház éves jelentése, abból "szemlézte" ki az újság a hivatalos adatokat. Ha publikus lesz MÁO éves jelentése (mérlege?), valószínű, hogy azt is alaposan átnézik. Ha jól emlékszem, nevezett médium közzétette pl. a MÁO-ban tapasztalt hiányosságokat, szabálytalanságokat, amit itt megosztott egyik fórumtársunk és élénk eszmecsere kerekedett belőle. Jómagam hosszabb ideje próbálom itt feszegetni kb. ugyanezt a témát éspedig  MÁO és Erkel Színház valós, tényleges (teljes árú) jegyeladásait, jegybevételeit. Az természetes, hogy az "ország első prózai és zenés színháza" nem tervezheti repertoárját kizárólag, de még döntő hangsúllyal sem a jegybevételekre...

...van azonban egy határ, egy elvárható minimum, amit még egy (pontosabban két) kulturális missziót végző állami társulatnak is teljesítenie kell, nem is elsősorban anyagi, hanem erkölcsi-látogatottsági tekintetben. Gyakran erősen foghíjas nézőterek, ingyenjegye(se)kkel rendre ki- és bevattázott nézőterek és főként mindennek kiváltó oka, a gyenge és/vagy érdeklődést csekély mértékben kiváltó produkciók a társulat(ok) művészeire és -ha ez még számít- ránk, színház- és zeneszerető közönségre is romboló hatással van. Olcsó érv és nem igaz, hogy a nézőszám ottani komoly csökkenése a színház-opera/balett iránti általános érdektelenség, a tévé-internet elszívó hatása következtében áll(t) elő. Ugyanúgy nem igaz, ahogyan az sem igaz, hogy Vidnyánszky Attila önmagát -baloldali-liberális?karaktergyilkosság áldozataként állítja be...ahogyan Ókovács Szilveszter sem "balegyeneseket" kapott az elmúlt évben, hanem a kormánypárti-kultúrharcos média néhány figurája támadta hevesen.

PS Sajnálatos, hogy a Nemzetiről szóló jelentést és az abból levonható látogatottsági-jegyeladási következtetéseket mindeddig nem leltem fel a kormánypárti médiában: ott csak a főigazgató(k) valós statisztikákkal alá-nem-támasztott győzelmi jelentései olvashatók.

61840   IVA • előzmény61839 2019-07-07 23:08:39

Kifogásolnám a forrás megjelölésének hiányát is, de Te megtetted, ahogy kell.
Ösztökélni kellene a HVG-t, hogy ne csak Vidnyánszky érdekelje, hanem Ókovács is.

61839   Edmond Dantes • előzmény61838 2019-07-07 22:17:38

Ugyanezt a kerdest a cikkel egyutt es kisse kibovitve en is feltettem Tarsmuveszetek topik 1307-ben, de itt is szivesen olvasnam az operahazi statisztikat.

61838   tamando 2019-07-07 21:35:27

Operaházi jelentés létezik-e?

 

150 milliós veszteség a Nemzeti Színházban, csak a nézők fele fizet a nagyszínpadon

Minden második széket ingyenjegyesekkel töltöttek fel Vidnyászky Attila Nemzeti Színházának nagyszínpadán. Hiába a 2 milliárd közeli állami támogatás, 150 milliós veszteséggel zárta az évet az ország egyik legnépszerűtlenebb színháza.

Ömlött a pénz a Nemzeti Színházhoz tavaly is, az 1,8 milliárdos működésre szánt állami támogatást különböző jogcímeken megfejelte az EMMI és a Nemzeti Kulturális Alap is. Utóbbitól 35 milliót kaptak, 200 millió ment a nemzetközi színházi fesztiválra, a MITEM-re, 33,5 millió a Csíksomlyói passió csíksomlyói bemutatójára. Ez csak néhány tétel annak érzékeltetésére, hogy milyen bőkezűen bánik az állam Vidnyászky Attila színházával - derül ki az évesjelentésükből. 

Nem véletlenül küzdött a Nemzeti Színház igazgatója olyan elszántan a tao-támogatás megszüntetéséért, hiszen ebből a - jegybevételhez kötött - támogatási formából csak 76 milliót sikerült összegyűjteniük tavaly. Ehhez képest a tao-pótlására létrehozó alapból idén 400 milliót markolhat fel a Vidnyászky-féle színház, miközben több, korábban szakmailag és gazdaságilag is jól működő teátrum, a jegybevétele után beszedhető bevételnek csak a töredékét, adott esetben negyedét, ötödét kapta. Így jutott a csőd szélére a kényes társadalmi témákat is feszegető Átrium.

Vidnyászkyék viszont csupán száz millió forintot szedtek össze tavaly jegybevételből, ami még 2017-esnél is kevesebb 15 millióval. Nem csoda, hiszen miközben a budapesti színházak zöme jegyeik több, mint kilencven százalékát el tudja adni, a Katona József Színházban, vagy Pintér Béla Társulatának egyes előadásaira hosszú városlisták vannak, addig a Nemzeti Színház kongana az ürességtől, ha csak a jegyvásárlókra számítana. A teátrum beszámolójából az is kiderül, hogy a nagyszínpadon csak a jegyek felét sikerült értékesíteni, a többit főleg ingyenjegyes diákokkal töltötték fel.

A kamaraszínpadokon kicsit jobb a helyzet, de „vattázás nélkül” ott is üres maradna minden ötödik szék. A színház négy játszóhelyének évi 396 előadásra csupán 64 ezren váltottak jegyet tavaly, a látogatottságot viszont vattázással, 107 ezerre sikerült feltornászni, legalábbis papíron, ugyanis, hogy az ingyenjegyek tulajdonosai elmentek e megnézni az előadást, azt bajosabb ellenőrizni, mint a pénztári bevételt.

 

61837   Edmond Dantes 2019-07-01 13:18:21

Tekintsük enyhító körülménynek, hogy nagy a forróság...vagy a talaj lenne forró?

61836   Búbánat 2019-07-01 12:41:03

Világsztárt az operák élére, avagy fenn az ernyő, nincsen kas

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.07.01. 09:37 Origo.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA 2/114. levélária

Kedves Tatjána Néném!

61835   Búbánat • előzmény61814 2019-06-24 21:12:17

„Az örök élet zenéi” - Ókovács Szilveszter az Operaház (következő) keresztény évadáról

szerző: Pallós Tamás

Új Ember Hetilap  2019.06.23.

„Európában az ateista is keresztény!” A Magyar Állami Operaház 2019–2020-as évadának (136. szezonjának) tekintélyes műsorkalendáriumában e határozott megállapítással kezdi köszöntőjét az intézmény fő­igaz­gatója, Ókovács Szil­vesz­ter, akivel a jelenleg is épülő, lassan kiteljesedő új játszóhely, a próbaüzemét tartó Eiffel Műhelyház egyik frissen elkészült tárgyalójában ültünk le beszélgetni. Az előzetes évadmustrát onnan indítottuk, amit az említett „mottó” is sugall. Van egyáltalán értelme keresztény évadról beszélni? Hiszen jóval nehezebb feladat volna egy olyan szezont összeállítani, amely ettől eltérő, ezzel ellentétes értékrendet tükröz…

61834   Klára • előzmény61831 2019-06-21 14:35:23

Minderheitskomplex!

61833   Hangyász • előzmény61825 2019-06-21 13:20:54

Csak olvassa a fórumunkat! (Ha nem, a sameszai munkatársai.)

61832   operaisiásza • előzmény61830 2019-06-21 09:07:11

A csak feliratozó titulus a nagyszerű magánénekesnő művészi nagyságának sárba tiprása. Felejthetetlen előadások fűződnek a nevéhez. Súlyos betegségéből felépülve sem akart elszakadni szeretett operaházától, egy ideig a Hajós utcai művészbejáró portáján teljesített szolgálatot, majd immáron hosszú évek óta az Erkelben "feliratozik" Jó látni a szünetekben mosolyogós egyéniségét. Néhány évvel ezelőtt kitűnő portrékötet jelent meg Fekete Veronikáról, érdemes elolvasni, tanulságos olvasmány. Köszönjük Fekete Veronika felejthetetlen előadásait, példa értékű művészi alázatát, akaraterejét, kitartását és jó egészséget kívánunk további életére.

61831   IVA • előzmény61828 2019-06-21 04:21:15

És miért tartozik valamennyi napi műsorlap élére, hogy „A Magyar Nemzeti Balett igazgatója | Artistic director of the Hungarian National Ballet SOLYMOSI TAMÁS”?

61830   IVA • előzmény61819 2019-06-21 03:59:15

Nem tisztem és nem is szeretném védeni az Operaházat, de nem kizárólag a szándékon múlhat, hogy a pálya lezárása után kap-e valaki színpadi szerepet. Repertoár-, alkalom-, művészi alkat-függő is a dolog. Úgy gondolom, egy drámai szoprán esetében ez nehezebb eset, mint egy prózai színésznél vagy akár egy altnál.
De egyetértek Joska141 fórumozótárs érzékenységével. Némi stílusérzékkel lehetett volna valahogy így is fogalmazni: Gela Lajos emlékére alapított plakettben, amelyet az Opera művészeti támogató területén dolgozó munkatársa kaphat meg, Fekete Veronika, egykori magánénekesünk részesült, feliratozó munkájáért.
Ebből egyúttal az is kiderülne, hogy nem névazonosságról van szó.

A figyelmesség terén ennél egyszerűbb dolgokban is akadna mit tennie a Magyar Állami Operaháznak.
Az álarcosbál szériájának, egyben az évad utolsó operaelőadásának délutánján záporok voltak Józsefvárosban, egy-egy erős széllökéssel. A forróságtól lehullott leveleket és a juharfák pergő termését besöpörte a szél az Erkel Színház üvegezett főbejáratának kitámasztott ajtajain, amelyek alja azonos szintben van a színház előtti térséggel, a szemét a palackzöld futószőnyegen virított.
Lehet, hogy nem volt mód és idő eltakarítani, amíg a közönség érkezik – de a 22 óra utáni távozásig lett volna. Nem állítom, hogy a szemét balesetveszélyt jelentett, még csak azt sem, hogy bepiszkolta a nézők ruháját. Viszont úgy gondolom, léteznek olyan középületek, amelyekben megengedhető a lazaság, és léteznek olyanok, amelyek eleganciája nem tűr ilyen igénytelenséget: szállodák, bankok, színházak. Jelenleg az Erkel Színház tölti be Magyarország operaházának tisztjét. Azt Az álarcosbált adták, amelyet korábbi tervek szerint átvittek volna az Operába. Ha a fellépő művészek legjobb tudásukkal dolgoznak, az üzemeltetési feladatokra is ott kellene lennie valakinek, amíg néző van a házban. (A főigazgató jelen volt, de nyilván nem ugyanazon a bejáraton közlekedünk.)

61829   Búbánat • előzmény61828 2019-06-20 20:47:02

Kedves Flavia! Mint a balett és táncművészet egyik avatott szakértője, nyilván jól tudja és én is tudom, kérdése amolyan „költői” – nem is igényel választ.

Amúgy a gálán három műben táncoltak:

Forsythe/Schubert: A tökéletesség szédítő ereje | The Vertiginous Thrill of Exactitude –Melnik Tatjana és még két balerina, valamint két férfitáncos […]

Manen/Satie: Trois Gnossiennes  - Felméry Lili és […]

Mráz/Csajkovszkij: Csipkerózsika-keringő – Magyar Nemzeti Balett Gyermeknövendékei

(Cimükben elolvashatjuk a koreográfusok nevét...)

A színlapon valakik feltüntették Solymosi Tamás balettigazgató nevét mint koreográfust. Ennyi.

Solymosi Tamás  a színpadon a díjátadáskor ott volt, aki Ókovács Szilveszter főigazgató és a két díjazott balettművész - Melnik Tatjana, Majoros Balázs  - jelenlétében néhány keresetlen szóval indokolta, hogy miért rájuk esett a választás, művészetük milyen méltánylandó aspektusaira tekintettel érdemelték ki ebben az évadban a „Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja” illetve a Magyar Nemzeti Balett Kamaraművésze” címet. (Majoros Balázs nem lépett fel az esten, a nézőtérről ment fel a színpadra átvenni a díját.)  A művészek pedig pár örömteli szóban kifejezést adva megköszönték a kapott elismerést.

Az M5 csatorna felvette a gálát, a televízióban majd láthatjuk a műsort és a díjkiosztást.

61828   flavia • előzmény61810 2019-06-20 19:46:40

Kedves Búbánat! Szeretném megtudni,hogy mit koreografált ezen a gálán Solymosi Tamás balettigazgató!?

61827   operaisiásza • előzmény61824 2019-06-20 17:03:15

Elnézést 404

61826   Nagy Katalin • előzmény61813 2019-06-20 16:26:16

Mozart zsenialitása vitathatatlan. Többek véleménye szerint a Don Giovanni az operák operája. A hasonlatot kölcsönvéve: Lorenzo Da Ponte szövegkönyve a szövegkönyvek szövegkönyve. A nyelvezete még két évszázad múltán is eleven, kifejező, közvetlen hatás kifejtésére alkalmas (érthető szövegmondás esetén kijelző olvasása nélkül is!). Helyenként szellemes, másutt incselkedő a legjobb rokokó szellemében, de nem nélkülözi a drámaiságot sem.

61825   tiramisu • előzmény61823 2019-06-20 14:57:28

Hát szójál, /Öcsi!

61824   operaisiásza • előzmény61820 2019-06-20 13:01:03

Sajnos nincsenek már meg a régi operaházi évkönyvek, de ha az emlékezetem nem csal - olykor azért sajnos szokott -. amikor csak a két játszóheéy működött, volt már jóval nagyobb előadásszám is. Tehát a 303 nem tekinthető annyira megalomániának. Viszont az utóbbi években az átlagnál jóval magasabb premierszám már több esetben negatív előjellel látta el az elvárható minőséget. Vegyük hozzá a nagy előkészületeket igénylő, de minimális próbaszámú, koncertszerően megszólaltatott operákat, melyeken nem tolongott a közönség, legfeljebb a műfajt elkötelezetten kedvelő, fanatikus operarajongók vettek részt. Persze, a minőségromláshoz és a nézőszám csökkenéséhez hozzájárulnak egyes színpadraállítási anomáliák is. Megítélésem szerint - egyáltalán nem bitos, hogy igazam van - a műsorpolitikai és színpadra állítási koncepció újragondolása elkerülhetetlen. Az előadói apparátusnak pedig feltétlenül köszönet jár az erőn felüli helytállásért.

61823   Hangyász • előzmény61820 2019-06-20 12:49:34

Ebben az Opera saját erői csak részlegesen érintettek, pl. a Billy Eliot színészei nem a társulat tagjai. Valaki szólhatna Szilveszternek, hogy egy operaház minőségét nem a teljesített előadások sztahanovista mennyiségi mutatói adják. 

61822   Hangyász • előzmény61813 2019-06-20 12:43:48

Schubert eléggé ékes példát szolgáltatott az utána következő nagy dalkomponistáknak arra, hogy nála igényesebben válogassák meg az általuk megzenésítendő versikéket. :O)))

61821   Klára • előzmény61820 2019-06-20 10:11:43

Aki sokat markol, keveset fog!

61820   Myway • előzmény61812 2019-06-20 09:33:07

Úgy látszik állandósul a mennyiségi megalománia (404 előadás!) a kiemelkedő művészi teljesítmény helyett! SZÖRNYŰ IRÁNYVONAL, lassan már a Köztársaság tér fái között, vagy a Kőbányai úti villamossineken is lesznek előadások egyszeri alkalommal és máris újabb strigula húzható a teljesített penzumokhoz!

61819   joska141 • előzmény61818 2019-06-19 17:37:21

Tisztelt Búbánat! Elnézést, hogy én csak belinkeltem a Magyar Hírlap cikkét. Abból kizárólag csak egyetlen adatot szerettem volna jól-rosszul kiemelni: Fekete Veronika feliratozó kitüntetését.

Természetesen nem vagyok abban a helyzetben, hogy nevezett énekesnő élete állomásainak okairól bármiféle belső információm lenne. De még emlékszem olyan előadásokra, ahol ő volt Turandot.

És láttam-hallottam olyan külföldi előadásokat (felvételről), ahol egykor vezető énekesek – p. James McCracken, René Kollo – egész kis szerepet alakítottak pályafutásuk végén. Prózai példa: A szó szoros értelmében csak láttam Avar Istvánt már idősen, néma, portási, szerepben a Vígszínház Egy csók és más semmi előadásában.

Arra szerettem volna rámutatni, hogy máshol talán jobban hagyják színpadon befejezni valakinek a művészi létét, mint a Magyar Állami Operaházban. Nálunk meg, mintha kihasználnánk a színház, Operaház iránti szeretetét: „feliratozó

61818   Búbánat • előzmény61817 2019-06-19 15:25:19

A csak félig telt nézőtérre bizonyosan nem lehet büszke a  tisztelt HÁZ.

Ez a belinkelt cikk részletezi a díjazottak évadbéli megformált szerepeit,  fotókat láthatunk a művészekről gálaesti öltözetükben  - kezükben a kapott tárgyjutalommal. Ennyivel nyújt többet a másik belinkelt cikknél (lásd a 61812. sorszám alatt a Magyar Hírlap cikkét).

61817   Matyus 2019-06-19 15:10:30

Hányszor lehet belinkelni ezt a díjátadót? Amivel egyébként nem nagyon kellene büszkélkedni!

61816   Búbánat • előzmény61810 2019-06-19 13:02:46

Díjátadóval zárult az Opera „Puccini Itáliája”-évada

61815   operaisiásza • előzmény61814 2019-06-19 11:26:55

programjáról... :))) 

61814   operaisiásza 2019-06-19 11:26:06

Ókovács Szilveszter három oldalas interjúban számol be a keresztény évad programkáról a legújabb Új Ember mellékleteként megjelent Mértékadó című műsorújságban.

61813   eccerű • előzmény61811 2019-06-18 17:26:56

Köszönöm a kiigazítást, valóban így van, s amire nincs mentség: magamnak fel sem tűnt az elírás, pedig játszottam már eleget az Altrapszódiát... De nem is erre a műre gondoltam, mégcsak nem is a Winterreisére. No mindegy, amúgy sem a konkrét példa a lényeges, inkább a jelenség: hogy sokszor a jelentéktelen, néhol talán még giccsbe is hajló költemények mozgatták meg a zeneszerző(k) fantáziáját, és döbbenetes érzelemgazdagságú, mondanivalójú dalokat voltak képesek alkotni belőlük.

E téma kapcsán nem tud nem eszembe jutni egykori zeneirodalom tanárom, Sólyom György kirohanása, amikor felolvasott egy - sajnos nem tudom, kitől származó - idézetet, mely szerint a Don Giovanni szövege és zenéje jellemábrázolás szempontjából az operairodalom egyik csúcsa. Azon a kitételen volt kiakadva, hogy "szövege és". Merthogy a szövegből a világon semmit nem derül ki, legfeljebb utólag, a zene ismeretében belehallunk ezt-azt, Mozart zenéje az, ami megmutatja az egyes szereplők lelki világát.

61812   joska141 2019-06-18 16:35:13

Mai cikk a Magyar Hírlap internetes felületén:

https://www.magyarhirlap.hu/kultura/20190618-osszesen-404-eloadassal-zarult-az-opera-puccini-italiaja-evada

Érdekesség a sok díjazott közül:

Gela Lajos emlékére alapított plakettben, amelyet az Opera művészeti támogató területén dolgozó munkatársa kaphat meg, Fekete Veronika feliratozó részesült.

61811   Hangyász • előzmény61809 2019-06-18 16:10:21

Kapásból mondom: Az a zeneszerző Brahms volt, és az Altrapszódiában dolgozza fel a költemény egyik részletét.

61810   Búbánat 2019-06-17 21:58:31

Egy órával ezelőtt ért véget az Erkel Színházban a Csillagóra évadzáró gálaest, amin jelen voltam.

A Csillagóra Gálaesten kitüntetéseket adott át Ókovács Szilveszter főigazgató az arra érdemes művészeknek: 

A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja: Melnik Tatjana első magántáncosnő

A Magyar Nemzeti Balett Kamaraművésze: Majoros Balázs címzetes magántáncos

Magyar Állami Operaház Kamaraénekese: Balga Gabriella, Boncsér Gergely és Haja Zsolt magánénekesek

Magyar Állami Operaház Énekkarának Kamaraénekese: Tóth G. Zoltán énekkari művész, címzetes magánénekes

Magyar Állami Operaház Zenekarának Kamaraművésze: […]  - sajnos, nem jegyeztem meg a hangszeres művész nevét.  Majd elolvashatjuk az Opera honlapján rövidesen.

A műsor és előadói:

1. rész

Puccini: Lidércek – A boszorkányszombat (La tregenda)
Mráz/Csajkovszkij: Csipkerózsika-keringő – Magyar Nemzeti Balett Gyermeknövendékei
Rossini: Olasz nő Algírban – Isabella F-dúr cavatinája („Per lui che adoro”)  - Balga Gabriella
Ponchielli: Gioconda – Gioconda és Laura kettőse a II. felvonásból („È un anatèma”) – Sümegi Eszter, Gál Erika
Verdi: Rigoletto – Gilda áriája I. felvonásból („Gualtier Maldè…; Caro nome”)  - Sáfár Orsolya
Puccini: Manon Lescaut – Intermezzo
Puccini: Manon Lescaut – des Grieux áriája az I. felvonásból („Donna non vidi mai”)  - Boncsér Gergely
Manen/Satie: Trois Gnossiennes  - Felméry Lili és […]

Puccini: Tosca – Te Deum  - Kálmándy Mihály, km. Csiki Gábor karigazgató (ezúttal szólóénekesi minőségében), és az Énekkar

– szünet – 

2. rész

Forsythe/Schubert: A tökéletesség szédítő ereje | The Vertiginous Thrill of Exactitude –Melnik Tatjana és még két balerina, valamint két férfitáncos […]
The Gershwins: Porgy és Bess – Porgy és Bess kettőse a II. felvonásból („Bess, You is My Woman Now”)  - Sáfár Orsolya, Palerdi András
The Gershwins: Porgy és Bess – Sporting Life áriája a II. felvonásból („It Ain't Necessarily So”)  - Balczó Péter és az Énekkar
Puccini: Edgar – Frank áriája az I. felvonásból („Chi detto…; Questo amor”)  - Haja Zsolt
Puccini: Turandot – Bevezetés és Kalaf áriája a III. felvonásból („Così comanda…; Nessun dorma”)  - Boncsér Gergely, Énekkar
Puccini: Turandot – Zárókórus - Énekkar

 

Házigazda: Ókovács Szilveszter főigazgató

Rendező: Almási-Tóth András művészeti igazgató
Karmester: Kocsár Balázs főzeneigazgató
Koreográfus: Solymosi Tamás balettigazgató
Karigazgató: Csiki Gábor

61809   eccerű • előzmény61785 2019-06-17 21:44:00

Ez így van, és majdhogynem szükségszerű. Mondjuk érdemes megvizsgálni irodalmi szempontból "A téli utazás a Harz-hegységben" című művet, és megnézni, mit művelt belőle egy Schubert nevű zeneszerző! Általában is megállapítható, hogy többségében nem a remekbeszabott költeményekből lesznek a kiváló dalok. Van kivétel, hogy ne lenne, de nem ez a jellemző. És itt még van is valami alapja az összevetésnek, mert e költemények nem azzal a céllal születtek, hogy "dalként végezzék". Viszont az operai librettó eleve a zenének van alárendelve, következésképpen az már csak hab a tortán, vagy szerencsés véletlen, ha még irodalmi értéke is van, nagyon nem fair dolog összevetni egy librettót egy operával, mert már maga a két műfaj nincs egy súlycsoportban.

61808   Hangyász • előzmény61792 2019-06-17 19:05:24

A János vitéztől giccses volta mellett mindig is taszított az a tény, hogy gyengén adják elő, próba nélkül, valamilyen gyakorlat nélküli zeneakadémistát az árokba dobva. Én zsenge ifjúként megfogadtam, hogy eccer az életben elmegyek a Csárdáskirálynőre, bár ezt mindmáig nem teljesítettem, ugyanakkor nyilvántartom. Az a fránya filológiai pontosság! Engem az eredeti vagy a szerző által jóváhagyott végső verzió érdekel, az Operettszínház átdolgozása nem. (Töredékesen fennmaradt (színpadi) művek esetében az a helyzet, mint amit az előbb Mogyeszt Petrovicsról írtam.)

61807   Hangyász • előzmény61796 2019-06-17 18:57:14

Beismerem: A Gluck előtti operák nem érdekelnek, így Monteverdi meglehetősen hidegen hagy. Muszorgszkij 3 operája közül a Boriszt a szerző eredeti hangszerelésében kell(ene) előadni, itt persze felmerül a lengyel felvonás és/vagy a Vaszilij Blazsennij (bolond!!!) jelenetének kihagyása, a végső sorrend, azaz Borisz halálát kövesse, netán előzze meg a forradalmi jelenet, és ha megvolt előzőleg a Vörös téri jelenet, akkor tegyük túl magunkat azon a logisztikai kérdésen, miként jut el a (szent) bolond, az operairodalom egyik legcsodálatosabb epizódszereplője a Moszkvától 400 km-re lévő erdőbe. (Válasz: Unalmas volt neki Moszkva, megindult nyugat-délnyugatnak, oszt egyszer csak odaért, ugyanakkor az ellenkező irányból az Ál-Dimitrij, Marina Mnyszek, az előbbiek udvartartása, a 2-2 jezsuita és kolostorszökevény is.)  A Hovanscsina áprilisi előadása tetszett ugyan, bár laikusként nekem jobban tetszett Sosztakovics hangszerelése (felvételről), különös tekintettel a darab lekerekítésére. A szorocsinci vásár esetében annak is örülnék, ha egyáltalán előadnák, felőlem akár Gipsz Jakab hangszerelésében és kiegészítéseivel.

61806   Edmond Dantes • előzmény61794 2019-06-17 09:56:18

Őszintén: többször. A III. emeletről nem. Kezem a szívemen. Nem elrettentő: múzeumi tárgy. (Vannak elrettentő múzeumi tárgyak is.)

61805   Edmond Dantes • előzmény61795 2019-06-17 09:46:16

Messzire vezetne és itt off is lenne annak vizsgálata, kiért és miért rajonganak vagy nem rajonganak az emberek, köztük -és ez fontos- a fiatalok, akiknek zenei-irodalmi nevelése meghatározza felnőttkori ízlésüket. Súlyos frontok nyílnának itt meg, ha pl. a Jókai-művek vagy a jelen eszmecsere tárgyát képező János vitéz és sok más kötelező kánonbéli mű iránt tapasztalható elutasítás, érdektelenség kerülne terítékre. Mozartot nem hasonlítanám Kacsóh Pongráchoz, főleg európaiság tekintetében nem. Más népekről nem mesélnék, de nem is kell. Nem minden nemzet tartja magát zenei nagyhatalomnak -a magyar viszont nagyon is- ők más dolgokban jeleskedtek a (kultúr)történelem során. Lehet, hogy "Humperdinck műve sohasem érte el a János vitéz páratlan népszerűségét", ellenben az egész világon nagyjából az egyetlen karácsonyi klasszikus zenei alternatívája A diótörőnek. Ugyanez aligha mondható el a János vitézről.

61804   Edmond Dantes • előzmény61799 2019-06-17 09:33:16

Jó eséllyel mindenki, aki itt van...különben nem lenne, nem lennénk itt.

61803   Edmond Dantes • előzmény61800 2019-06-17 09:28:58

A két közkedvelt elrettentő librettó-példa, A trubadúr és a Forza nem annyira bonyolultak, ha nem mélyed el az ember apró-cseprő részletekben. Faék egyszerűségű szerelmi háromszög-történet az egyik (Ferrando elbeszélésére érdemes figyelni az elején, úgyis jó zene és abban sok minden kiderül visszamenőlegesen), faék egyszerűségű bosszú(vágy) háromszög-történet a másik, utóbbiban néhány színesítő mellékszál. Ellenben pl. a Ring...aki fejből többé-kevésbé pontosan elmondja nekem a történetet -a szimbolika megvilágítását nagylelkűen elengedem- az a vendégem lehet...a tegnap befejeződött MüPa-Ringre :-) és/de attól a Ring még nagyszerű és érdekes. Leonak se ment volna, ha kérdezik és rájött volna, milyen egyszerűek a Verdik a Wotan-s(z)agához képest.

61802   Edmond Dantes • előzmény61801 2019-06-17 09:16:14

Nono!Daunerni is hibásan,"magyarosan" írja ki napról-napra a Kimernya?-megfejtéseket?Nekem megfelel úgy is,pláne ha eltaláltam :-)

61801   Myway • előzmény61800 2019-06-17 08:25:20

Nagyon nem értek egyet a zárójelbe tett megjegyzéssel - "(sznoboknak Leo Slezak)"!  OK, szép a magyar nyelv, de le kéne már végre szokni az örökös név- átirásokról! 

NEM és NEM:  WAGNER Richard, STRAUSS János, PAVAROTTI Luciano, BACH János Sebestyén stb. - elég volt a magyarosításból! Akit pl. úgy hívnak, hogy Richard WAGNER, az nem WAGNER Richard!!! Na csak ennyi! 

61800   Klára • előzmény61799 2019-06-17 06:22:01

Csatlakozom! Ideje bevallanom  bűneimet, én "operalátpgatói pályafutásomat" anno  a Diótörővel kezdtem, majd jött a Hattyúk tava, a János vitéz, aztán a Háry, aztán szép sorban a többiek! És temészetesen láttam a Parsifalt, nem is egy alkalommal, de sznobnak eddig még sosem éreztem magam.

Ami pedig egyes  szövegirók irodalmi képességeit, vagy a librettók színvonalát illeti, az egykülön téma.Ha valaki véletlenül őszinteségi rohamot kapna, és megpróbálná röviden, tömören megfogalmazni  pl. A végzet hatalma, vagy pláne a Trubadúr tartalmát, azt hiszem gondban lenne. Egy az operához valami értő Slezák Leo (sznoboknak Leo Slezak) önéletirásában Operakalauz néven egy külön fejezetet szentel az operalátogató közönség felvilágosításának, tudják már szegények, hogy mit látnak. Néhány opera (Lohengrin, Hugenották, stb) tartalmának ismertetése után sorra kerül a Trubadur.  A tartalmi megfogalmazás egyetlen mondat: "Fogalmam sincs"- Ennek ellenére azt hiszem, ez az opera máig köszöni jól van, és nem szenced nézőhiányban! Még az esetenkénti vitatható rendezések ellenére sem.

 

61799   IVA • előzmény61792 2019-06-17 02:52:11

Ezek szerint többen is vagyunk így, baráti körtől függetlenül.

61798   IVA • előzmény61785 2019-06-17 02:47:33

Annak a „kis” Kodálynak érdekes módon megfeleltek.
Verdi, Puccini legjobb librettistái, még ha jó költők voltak is, „mérhetők” tán a zeneszerzők zsenijéhez és múlhatatlan világhírnevéhez? A „tsaknak” nem is az a dolguk, hogy „mérhetők” legyenek. (Az eb karóhoz kötésére viszont alkalmasak.)

61797   IVA • előzmény61783 2019-06-17 02:40:40

Nyugodtan térj ki a hitedből!
A János vitézzel kezdtem az Erkel Színházba járást, a Pesti Színház és a Nemzeti Színház előadását is beleszámítva eddig 12 alkalommal láttam. Merthogy mi mással kezdtem volna gyerekként, miért ne néztem volna meg mindig újabb énekeseket a felújításokban, új betanulásokban, és miért ne próbáltam volna szórakoztatni vele családunk újabb nemzedékeit?
Ennek ellenére jegyet váltottam a Parsifal bemutatójára 1983-ban, és nyomban megnéztem az évad valamennyi Parsifalját. Eddig 11 alkalommal láttam, és már váltottam egy bérletet az áprilisra kitűzött felújítás egyik előadására, az lesz a 12.
Szerintem vannak a Parsifal nézői közt más János vitéz sújtotta emberek rajtam kívül is. (És fordítva.)

61796   IVA • előzmény61781 2019-06-17 02:34:27

„A filológiai pontosság megszállottjaként” pl. Monteverditől és Muszorgszkijtól is csak ódzkodni van lehetőséged.

61795   IVA • előzmény61777 2019-06-17 02:29:58

A János vitézért nem rajong az ember egy zenerajongói élten át. Amikor megismerte nagyobb szerzők jobb műveit, megmarad az elismerés, a szeretet és a hála, ezek már nem azonosak a rajongással. Hála alatt azt értem, hogy az ember hálás azoknak mesejátékoknak, zenés műveknek, amelyeken keresztül a zenés színjátszás bűvöletébe került gyerekkorában.
A német nagypolgárok annak idején azért rendelték meg a Jancsi és Juliskát, hogy gyermekeik minőségi (amolyan wagneri erdőzenés) muzsikán keresztül kedveljék meg az opera műfaját. Humperdinck műve sohasem érte el a János vitéz páratlan népszerűségét. Legutóbbi, „művészrendezői” előadása viszont páratlan bukásnak bizonyult az Erkel Színházban.
Mesélj még valamit a zenei világtérképről, amelyen a magukat büszkén kihúzható és a szégyenkezésre ítélt népek átlagos „klasszikus” zenei ízlése látható! Nekem, aki sosem jár odafenn, a sznobok Olümposzán. Cserébe mesélek egy sehr, sehr europäische salzburgi hölgyről, akitől megkérdezték egy tévéműsorhoz, mit jelent számára Európa. Az felelte, hogy számára Mozart jelenti Európát. (Nem megható?) Mélyen elhallgatta, hogy maguknak tulajdonítják Lehárt és Kálmánt, akikért (ma sincs erre más szó) rajonganak. 

61794   IVA • előzmény61776 2019-06-17 02:14:17

Őszintén: hányszor láttad azt a minduntalan elrettentő precedensként említett „pesti Bohéméletet”? Hányszor az Erkelben, hányszor az Operában? Láttad-e az Operában a III. emeletről is? (Nem kell válaszolnod, elég, ha a szívedre teszed a kezed, gondolatban.)

61793   Edmond Dantes • előzmény61773 2019-06-16 17:28:07

Csatlakozom. Mellesleg Heltai Jenő 1944/45-ös ostromnaplójában olvastam, milyen -tragikomikus?- volt számára, hogy üldözöttként, bújkálóként, sárga csillag viselésére kötelezettként a rádióban rendszeresen a saját verseire írt János vitézt hallgat(hat)ta. Olyankor nem számított "az" és ő nem számított "annak", bár a nevét nyilván nem mondták be.

61792   Edmond Dantes • előzmény61783 2019-06-16 17:18:19

Nézd, én pl. váltottam jegyet mindkettőre és persze sok másra. Anélkül nem venném a botorságot és a bátorságot, hogy jó vagy rossz szót emeljek pl. a János vitézre...vagy a Parsifalra.

61791   Edmond Dantes • előzmény61779 2019-06-16 17:14:47

Nem dicsekedtem, csak elmondtam szerény véleményemet. Valamiről pedig lemaradhattam: mikor foglalták törvénybe, hogy jó (vagy rossz) "magyar embernek" fülig szerelmesnek kell lennie Kacsóh Pongrác (zárójelben: vagy akár Petőfi) János vitézébe? Fülig = azért kell, hogy jobban hallhassa, hátha akkor tényleg beleszeret. Ja és akkor hol kell leadnom a nemrég megújított magyar útlevelemet?

61790   tiramisu • előzmény61783 2019-06-16 17:08:43

Sőt kortárs operákra is ,,,etc. :-)

61789   tiramisu • előzmény61786 2019-06-16 17:01:23

...és mindenttudók ...

61788   tiramisu • előzmény61783 2019-06-16 17:00:07

Jajj nekem!  :-)

61787   tiramisu • előzmény61779 2019-06-16 16:58:56

Klárika-Klárika, snob -nak lenni, biztosan jobb érzés ... 

61786   takatsa • előzmény61783 2019-06-16 14:09:49

Kicsi a valószínűsége, de azért lehetséges. Az emberek között is vannak mindenevők.

61785   Hangyász • előzmény61774 2019-06-16 14:03:51

Bizonnyal pongyolán fogalmaztam: Garay a magyar irodalom kismestere. Minden nemzeti irodalomban bőven akadnak megfelelői. Nélkülük az adott nyelvű irodalom elképzelhetetlen. Harsányi korának felkapott lektűrszerzője, akihez Kodály egyáltalán nem mérhető. Paulinyi még kevésbé mérhető Kodályhoz.

61784   Hangyász • előzmény61775 2019-06-16 14:00:02

Talán törlik, ha vége az évadbak. Itt jegyzem meg: Nyári Károlyról a büdös életben nem hallottam addig, amíg pár éve szemembe nem tűnt egy óriásplakát, amely kb. olyan lelkesedéssel dicsőítette, mintha Caruso lépne fel az Erkelben.

61783   Hangyász • előzmény61777 2019-06-16 13:58:03

Azért kötve hiszem, hogy aki elmegy a János vitézre, az mondjuk a Parsifalra is jegyet vált, és fordítva.

61782   Hangyász • előzmény61772 2019-06-16 13:51:55

Márpedig a Háry, ahogyan Kodály & társai megírták, a Horthy-rendszer gyermeke. A Kékszakállú a boldog békeidőké. I ták dálse.

61781   Hangyász • előzmény61773 2019-06-16 13:50:07

Legalább egyetértünk valamiben. Én azért ódzkodtam mindig is az ilyen daraboktól, első sorban az operettektől, mert a filológiai pontosság megszállottjaként tudom, hogy nem az eredetit adják elő, miután a színház vezetősége vagy a rendező stb. úgy döntött, hogy eredeti formájában előadhatatlanok.

61780   takatsa • előzmény61773 2019-06-16 13:45:49

Csatlakozom Hangyász fórumtárs véleményéhez: giccs. Ez egy ténymegállapítás, mindenfajta indulati elem nélkül. :)

61779   Klára • előzmény61777 2019-06-16 11:56:22

De gustibus non est disputandum - de azért magyar emberként egy ilyen véleménnyel nem dicsekednék!

61778   tiramisu • előzmény61777 2019-06-16 09:33:59

Kacsóh Pongrác  szép és míves zenét írt a János vitézhez. -  Ahogy gyermekkorunkban  már megismertük  Petőfi János vitézét, később megismerjük Kacsóh zenéjét.  Teljesen mindegy, hol áll a zenei világtérképen , a miénk és egy magyarnak mindig is megdobbantja a szívét.  Vannak ilyen egyszerű dolgok....  

61777   Edmond Dantes • előzmény61770 2019-06-15 13:30:34

Nem vállalkozom a két irodalmi alkotás összevetésére, de a daljátékról már megírtam kb. ugyanezt (61748). Annyit hozzáteszek még, hogy a János vitéz-daljáték iránti rajongás nagyjából elhelyezi az átlagos magyar "klasszikus" zenei ízlést a zenei világtérképen. 

61776   Edmond Dantes • előzmény61755 2019-06-15 13:23:25

Fordítsuk át a gondolatmenetedet bécsi Toscáról pesti Bohéméletre. Hátha ugyanaz a helyzet itt is...

61775   joska141 • előzmény61692 2019-06-15 06:00:21

Az, hogy az Opera hivatalos honlapján még mindig hirdetik például Korda György vagy Nyári Károly életmű koncertjére a jegyvásárlási lehetőséget, hagyján.

Az, hogy az alábbi internet hely rossz címmel, de a 2019.évi Primavera Fesztivált hirdeti az Eiffel Műhelyházba, 5 vidéki színház részvételével, 2019.június 11-16 közötti időszakban, hagyján.

http://www.opera.hu/musor/megtekint/primavera-fesztival-2018/

De azért az figyelemre méltó, hogy az Ön által idézett kormányhatározat „legkorábban 2021 őszi” Operaház átadásról ír, addig az Operaház hivatalos honlapja még mindig nagy-nagy betűkkel közli, hogy „az Operaház felújítás miatt 2020-ig zárva tart”.

Ez már több mint bűn, ez hiba.

61774   IVA • előzmény61771 2019-06-15 04:01:27

Sem Garay János elbeszélő költeményének, sem a Háry Jánosnak a története nem butácska. Kerettörténetbe szerkesztett mese. A franciákat, a bécsi udvart csupán áttételesen figurázza ki. Valójában az obsitos összetett, szeretetre méltó alakját, aki elsősorban a képzeletével, méghozzá paraszti képzelelével meséli el a kalandokat, szimbolizálva a kicsinységét mások kicsinységével kompenzálni akaró magyarok önvigasztalását.

61773   IVA • előzmény61770 2019-06-15 03:56:03

A János vitéz című daljáték még idézőjelben sem mondható Petőfi költeménye átdolgozásának – amint a Manon Lescaut, a Traviata, a Carmen, A ravasz rókácska, az Anyegin, A bahcsiszeráji szökőkút sem a témaadó művek átdolgozásai.
Kacsóh semmilyen gazdasági céget sem alapított szerzőtársaival. Heltai Jenő korának egyik legkiválóbb, mára klasszikusnak számító költője és színpadi szerzője.
A János vitéz című daljáték simán kimeríti a giccs – elképzeléseid és indulataid szerinti – fogalmát.
A János vitéz című daljáték nem azonos az Erkel Színházban 1968 februárja óta (immár több, mint fél évszázada!) látható, kiábrándító színpadi előadásokkal.

61772   Klára • előzmény61771 2019-06-14 18:29:12

Hallottam valaha egy viccet, nem tudom idézni, de az volt a lényege, hogy Mórickának mindenről AZ jut eszébe. Miért ez az asszociáció? Mert vannak emberek, akiknek mindenről a Horthy rendszer jut eszükbe. Ha emlékezetem nem csal, Kodály az ötletet Garay János reformkori költő Az obsitos c. elbeszélő költeményéből merítette. Őt talán nem lehet a Horthy-rendszer támogatásával megvádolni!  Bár, középiskolás koromban a magyar irodalmat oktatni hivatott "tanerő" Petőfi Sándor "Akasszátok föl a királyokat" c. versének elemzésekor a korai kommunizmus csíráira mutatott rá. (ez zárójeles megjegyzés ) Valamennyi környező ország zeneszerzőjének vannak operái,melyek a néphagyomány alapján íródtak, és nem egy esetben, sőt többnyire az ébredező nemzeti öntudatot szolgálták. Alig hiszem, hogy valaki ezt bűnükül merné felróni! A " Mi megmondjuk/megmutatjuk nektek, mi a jó" mottó kapcsán egyébként nekem nem a Horthy-rendszer, hanem egy más névvel fémjelzett rendszer jut eszembe! 

A mi

61771   Hangyász • előzmény61748 2019-06-14 16:49:58

Harsányi Zsolt és Paulinyi Béla librettója beleilleszkedik a megszilárdult Horthy-rendszer kultúrpolitikájának fő áramába. Manapság alig vizsgálják ezt a témát, pedig hálás terület. A hagyományos recept alapján: "Mi megmondjuk/megmutatjuk nektek, mi a jó" mottóval készült butácska történet bizony a vidéki/falusi amatőr színjátszókörök részére készült. Kodály zenéje, amely sokkal több népdalok meghangszerelésénél, a népszínművet nem hogy megnemesíti, hanem platinával vonja be. (Már nem tudom, hol olvastam az elmúlt 25 évben, hogy bizony a Trianonban vétkesek felé is fricskát mutat a franciák/a bécsi udvar/a cseh udvaroncok kifigurázásával. Ugyanakkor - ezt én teszem hozzá - az angolszász hatalmak, Szerbia és Románia szükségszerűen kimaradnak.

61770   Hangyász • előzmény61764 2019-06-14 16:41:41

Kacsóh és tsainak Petőfi csodálatos költeményéből készített "átdolgozása" simán kimeríti a giccs fogalmát.

61769   Hangyász • előzmény61747 2019-06-14 16:40:02

Hát ez az!

61768   Búbánat • előzmény61766 2019-06-13 20:43:59

Itt a teljes cikk:

„fekete játszhat sárga szerepet?” - Ókovács Szilveszterrel beszélget Nagy József

Mozgó Világ - jún 12, 2019 | Interjú

61767   Kati • előzmény61766 2019-06-13 18:51:04

A legjobb, amit eddig róla olvastam. Pontosan ilyen. Ebből a cikkből egy lelkileg súlyosan sérült - és nem túl okos - gyerekből vált felnőtt képe bontakozik ki, akinek az intelligenciaszintje helyett a nyelve nőtt hatalmasra. Amit aztán használ is: beszélni és.... ezt nem írom le, az igét tegye hozzá mindenki azt, amit gondol.

61766   joska141 2019-06-13 15:12:50

A szokásos napi/heti/havi Ókovács interjú/megnyilvánulás:

https://24.hu/kultura/2019/06/13/igy-lett-fideszes-es-okovacs-az-opera-ura/

 

 

61765   Edmond Dantes • előzmény61764 2019-06-11 08:48:15

"...szerintem (szerintem!)" ...;-)

61764   IVA • előzmény61748 2019-06-11 03:47:01

Szőke tündérlyányok sárga hajaikat
Szálanként keresztülhúzzák a föld alatt;
E szálakból válik az aranynak érce,
Kincsleső emberek nem kis örömére.

A tündérgyerekek ott szivárványt fonnak
Szemsugarából a tündérleányoknak;
Mikor a szivárványt jó hosszúra fonták,
Ékesítik vele a felhős ég boltját.

Petőfi Sándor elbeszélő költeményének giccsé nyilvánítása még hátravan, ugye?

61763   Edmond Dantes • előzmény61762 2019-06-10 19:30:44

Vegulis egyre megy = mindketto meghal igy vagy ugy mint az eredetiben + a festo is. Egy fokkal jobb mint az uj pesti (nem ujpesti!) Gioconda atirt finaleja, ahol Gioconda lelovi Barnabat, ami 1/1 nem all meg a Ponchielli-Scribe darabhoz kepest + Gioconda vagy meghal onkezuleg vagy nem, ami nem derul ki, mert mikozben a falrol ismeretlen eredetu ver csorog, fuggony le.  Odaig amugy tetszett az eloadas, de ezt mar korabban megirtam.

61762   Klára • előzmény61761 2019-06-10 17:55:24

Bocs, Scarpia támad fel, nem Tosca!

Salzburg Ünnepi Játékok 2018. A második felvonásban Tosca leszúrja Scarpiát, függöny le. A 3. felvonás eleje valami internátus, vagy nevelőotthon, vagy kaszárnya (még nem lehet tudni, mi) , ahol a reggel öltözködő fiúk egy részét  rossza arcú pasasok kikísérik - valahova - a másik része bent marad,azokat ellátják stukkerrek, közben  a rab Cavaradossit a fiúk hálótermén keresztül kisérik ki, fel a konyhakövezetes tetőre (talán az Angyalvár), levélária,  majd érkezik Tosca, kivégzés, melyet az akkurtusan  felsorakoztatott fiúk hajtanak végre!  Tosca decens bőrkabátjában ráborul a halott Cavaradossi testére, mikor megjelenik a korábban leszúrt (?) Scarpia, Tosca lő, Scarpia estében visszalő, és mindketten meghalnak (mivel több felvonás nincs, mert még ki tudja, mi történne! ) Tehát sajnos nincs heppiend!

61761   Edmond Dantes • előzmény61757 2019-06-10 15:13:00

Hol rendeztek Toscakat mas helyszinekre? Hol tamad fel Tosca es lovi le Scarpiat? Maris futnek megnezni...szeretem a heppiendet :-)

61760   Edmond Dantes • előzmény61759 2019-06-10 15:00:49

Nem tudom, ki kicsoda, nem tisztem megvedeni senkit es nem is azt teszem. Viszont kerdezem:

-tetszett a rendezes? Mert itt a forumon a leirtnal kevesbe vad rendezoi otletekrol rendszerint alaposan leszedik a keresztvizet.

-a beiro altal beirt fejdobalas benne van Kovalik Balazs szegedi, budapesti vagy barmilyen (pl. MuPa) rendezeseben? Ha nem, akkor Kovalik elhatarolodasa mar csak emiatt az egy mozzanat miatt is jogos es jogszeru, akar jo "otlet" akar nem, mivel nem o csinalta.

-Cura fél hanggal lejjebb énekelte a „Nessun dorma”-t?

-kiirtak Ralik Szilvia nevet a plakatra? (Ha jol emlekszem, nem. Verdi mint szerzo nevet viszont igen...) Megjegyzem, ennel sokkal rosszabbakat szoktak itt irni Ralikrol..

-vannak itthon jo Liuk? Mert a roman szopran aligha mint huzo nev kerult a produkcioba. Akkor miert is o?

-a karmester valoban elkovette a folsorolt hibakat?

Igen, a kozonseg tobbnyire tapsol, nem kicsit, nagyon. A Margitszigeten meg plane nagyon, ha szep az ido es nem aznak el. (Apropo, az egesz inkabb a "...es mas helyszinek" topikba valo.)

61759   Ametiszt • előzmény61758 2019-06-10 14:24:20

Milyen érdekes, Cura fellép Budapesten és a Momus fórumon rendre megjelenik egy addig sose hallott nickname és elkezdi fikázni az előadást és a résztvevőket. Rálik Szilvia az arca a Turandot plakátnak, micsoda hülyeség, hogy még a nevét se írják ki? Ő annál jóval öbbet nyújtott, mint a "tisztességes végignyomás" Ha a "karódobálás" maradt csak meg az emlékezetében, mint dilettáns elem és ugyan már kinek az engedélye kell ehhez - akkor itt ki az amatőr? A többi no comment... A teltház aki ott ült és majd 10 percig ünnepelt az előadás  végén, nyilván csupa botfülű amatőr volt, "aki mindent bevesz, mert a közönség ugye mindenre vevő". Kivéve ha az illető kedvencének tapsolnak. Én tudom melyik fórumtás szokása ez a fajta stílus. Jó lenne már túllépni ezen.

61758   tamando 2019-06-10 11:55:09

A margitszigeti Turandoton voltam (Juni.7) . A rendező és operaházi üzengetésbe nem mennék bele. Bizony  volt jó pár rendetlenség a rendezésben. A legeslegbosszantóbb, hogy Jose Cura  a játékszenvedélyét, vagy -tehetetlenségét az opera végén úgy élte ki, hogy  a színpad legelején karóra húzott fejeket egymás után a kapkodta le, és dobálta el a színpadon halott Liu közelében. Egyszerűen színpadi amatörizmus  és önkény amit művelt, és ha a rendező aszisztens beleegyezett, akkor óriási hiba volt ezt tenni, és láthatóan még egy „színpadi halottban” is rettegést váltott ki ez a cselekedet. Cura fél hanggal lejjebb énekelte a „Nessun dorma”-t. Rálik Szilvia tisztességesen végignyomta a szólamát. (Furcsa, hogy a hirdető plakátokon a nevét sem írták ki!!) A vendég Liu: C.Pasaroiu – egyébként nem értem miért kellett vendég Liu(?),mert páran vannak itthon, és nem rosszabbak, sőt!,-utolsó áriáját –„Che di gel sei cinta”-igyekezett szépen formálni, de az egyszerűen bosszantó, hogy egy karmester-KOCSÁR BALÁZS- képtelen egy ilyen áriát KÍSÉRNI.  Sok zenei maflasága, és  zenekari szétmenés mellett ez volt a legbosszantóbb momentum. Igazi katarzis rombolás amit művel.

Ha énekesekről leírjuk, hogy nem való neki egy szerep, itt is ki kell mondjuk, hogy nem való Kocsárnak a verista zene(sem), mert olyan érzéketlen iránta. Továbbá a dinamikai arányokat már az Erkel színházban (Manon L. ) tartott előadásokon is sorozatosan semmibe veszi. Bömböl a zenekar, és gyakran nem sikerül  a megfelelő zenekari hangzást és szólam belépéseket  egyensúlyban tartania. Valaki észreveszi?

 

 

61757   Klára • előzmény61751 2019-06-10 10:39:21

Nem tudnám megmondani, hányszor láttam a Bohéméletet, és  harmadik felvonásbeli színpadkép minden alkalommal megérintett, és a körüköttem ülők felhördüléséből, tapsolásából kitűnt, hogy másokat is!

Ami a Wiener Staatsoper Tosca rendezését illeti, lehet, hogy a rendezés és a szinpadkép kicsit avitt, de az első felvonás még mindig a templomban, a második Scarpia szobájában, a harmadik az Angyalvárban játszódik. Tosca leszúrja Scarpiát, Cavaradossit kivégzik és Tosca leugrik, stb. Scarpia nem támad fel, nem lövi le Toscát és viszont, ami azért mégiscsak valami!

És egy másik példa: nemrégen láttuk a MET-ből a Nyugat lánya közvetítését, Kaufmannal, Westborkkel, stb. A yt-n fent van néhány részlet Domingoval, egyetlen betongyűrűt nem láttam benne!

61756   macskás • előzmény61712 2019-06-10 10:32:26

Tanulmánynak nem nevezném, alig van hivatkozás.

És miért zenei író Bartók Gergely? Legfeljebb életrajzíró. Azért, mert énekesekről ír és magánkiadásban megjelentet könyveket, attól még nem zenei író.

61755   lujza • előzmény61749 2019-06-10 02:04:26

Szerintem van különbség a régi előadások között is. Én megértem a ragaszkodást a pesti Bohémélethez, miközben a 2.0 ellen sincs kifogásom. Ezzel szemben a bécsi Tosca egy dögunalom, poros előadás, amit már rég le kellett volna cserélni. De úgy látszik, a kényelem fontosabb, és amíg a sztárok kedvéért így is jegyet vesznek az előadásra, miért változtatnának?

61754   lujza • előzmény61735 2019-06-10 01:56:52

Ha ez volt a darab (rendezés) temetése, akkor igazán szépen sikerült! Más kérdés, hogy majd hány év múlva veszik elő a Turandotot újra - pedig népszerű opera - és akkor milyen rendezéssel szerencséltetnek majd minket, mert ez a mostani legalább nézhető és élvezhető is volt. Mellesleg ma este a főigazgató is jelen volt, és végignézte az előadást, amit egyébként nem túl gyakran látok tőle.

61753   tiramisu • előzmény61751 2019-06-09 23:44:47

Teljesen egyetértek!

 

61752   Edmond Dantes • előzmény61751 2019-06-09 21:40:50

Szamtalanszor megirtam, de ma unnepi (punkosdi) hangulatban meg egyszer: az alkoto- benne a kepzomuveszetet es az eloadomuveszetet t.k. az kulonbozteti meg egymastol, hogy utobbi folytonos valtozasban volt van lesz, ellenben megalkotott muvek altalaban veglegesek. De csak altalaban es csak muvek veglegesek, nem az interpretalasuk! Am ez sem igaz: evszazados epuleteket atepitenek, holt irok, koltok muveit (koztuk operalibrettokat!) ujraforditjak (huzasokrol nem beszelve), balettzenekre uj koreografiat keszitenek, az uj koreografiaval termeszetesen a teljes muvet ujrarendezik etcetc. Ugyan miert eppen az 1937-es pesti Bohemelet lenne orok idokre kobe vesve? Orok idokre a Pieta, a Mozes es mas szobrok vannak kobe vesve. A kulonbseg oriasi. Egyszerubb annyit mondani, hogy "marpedig nekem csak es kizarolag az 1937-es Bohemelet tetszik es kesz." En pedig tiszteletben tartom mas izleset. Ezert is irtam, hogy szerintem vallalhato es helyes a 2.0...es ennyi minimum szukseges 80 ev utan, teszem hozza most.

PS bizony megesett a vilagtortenelemben meg az is, hogy kepeket atfestettek pl."szemermes" korokban, amikor az szuksegesnek iteltetett...aztan kesobbi korok nem gyoztek levakarni a lepleket, egyebeket a kepekrol. 

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:

15:00 : Sárospatak
SRK Wáberer Sportcentrum

Budafoki Dohnányi Zenekar, Fodor Beatrix (szoprán), Megyesi Schwarz Lúcia (alt), Horváth István (tenor), Hábetler András (basszus), Budapesti Akadémiai Kórustársaság (Karvezető: Tőri Csaba)
Vezényel és a művet bemutatja: Hollerung Gábor
"A megérthető zene"
Beethoven IX. szimfónia
A hangverseny a darab negyedik tételét mutatja be.

19:00 : Pécs
Csontváry Múzeum

Michiko Ota-Kys (zongora)
MOZART: K. 573 Menüett 9 variáció, egy téma J. P. Duport után
CLARA SCHUMANN: Scherzo, Op. 103
SCHUBERT-LISZT: dalok „Der Müller und Bach” – „Der Doppelgänger” – „Gretchen am Spinnrade” – „Der Atlas” –„Auf dem Wasser zu singen” – „Der Erlkönig”.

20:00 : Sárospatak
Rákóczi-vár udvara

Karasszon Eszter (gordonka)
Liszt Ferenc Kamarazenekar
vez.: Ricardo Casero
PROKOFJEV: 1., D-dúr „Klasszikus” szimfónia, Op. 25
CSAJKOVSZKIJ: Változatok egy rokokó témára, Op. 33
SCHUBERT: V. szimfónia, B-dúr, D.485

20:30 : Szombathely
Sarlós Boldogasszony Székesegyház

Somogyi-Tóth Dániel (orgona)
Csősz János (trombita)
Kodály Filharmonikusok Debrecen kamarazenekara
HÄNDEL: F-dúr orgonaverseny Op 4. No. 4.
BACH: d-moll toccata és fúga BWV565
TELEMANN: Hősi indulók – részletek
HÄNDEL: Vízizene, Tűzijáték-szvit – részletek
A mai nap
született:
1750 • Antonio Salieri, zeneszerző († 1825)
1954 • Hollerung Gábor, karmester
elhunyt:
2004 • Lukin László, karnagy (sz. 1926)
2009 • Hildegard Behrens, énekes (sz. 1937)