vissza a cimoldalra
2020-07-05
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11529)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3959)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7362)
A MET felvételei (606)
Giacomo Puccini (135)
Régizene (3402)
Társművészetek (1804)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (856)
Operett, mint színpadi műfaj (4376)
Mozartról magasabban (695)
Operák, amelyeket utálunk (301)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4850)
Pantheon (2681)
Kortárs zene (91)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62188)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1972)
Kimernya? (3690)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (ALASZKA, 2002-07-25 08:02:53)

   
62188   Klára • előzmény62184 2020-07-03 17:35:00

"Nem a gyözelem, hanem a részvétel a fontos!" (Copy Ethelbert Talbot )

62187   Edmond Dantes • előzmény62183 2020-07-03 10:17:28

Attól függ, kit kérdezel ...

62186   Edmond Dantes • előzmény62184 2020-07-03 10:16:30

Ehhez képest pont Almási-Tóth András neve (eddig?) nincs az aláírók listáján: riszpekt neki!

62185   Myway • előzmény62181 2020-07-03 08:24:12

BRAVO!

62184   tiren • előzmény62181 2020-07-03 07:38:02

Ez egy érdekes komédia. Főigazgató úrnak mindenben részt kell venni, amihez semmi köze sincs, de abban különösen, és elsőként. Pedig Palkovics úr gullitonja

anélkül is működik. Talán azért is beszél olyan gyorsan és érthetetlenül, hogy ne tudjuk összeszámolni a lehulló fejek számát. (Lsd.MTA)

Az Operaház viszont komoly részese az SZFE képzésnek, hiszen jelenlegi művészeti igazgatója,=főrenedezője (Almási-Tóth) az SZFE dramaturg diplomájával rendelkezik. (.és nem rendezői diplomával)

 

 

62183   -zéta- • előzmény62181 2020-07-02 22:35:56

El lehet gondolkodni, hány Dörner ér egy Cserhalmit... 

62182   Edmond Dantes • előzmény62181 2020-07-02 21:43:20

Annyi koze van hozza, amennyi peldaul a baletteseknek vagy az Operettszinhaz komplett vezerkaranak. (Meg akik nem SZFE-n vegeztek.) Ok mar csak tudjak.

62181   joska141 2020-07-02 20:34:30

Mi újság a MÁO-ban? például az, hogy Ókovács Szilveszter Főigazgató Úr is aláírta a Palkovics Lászlónak és Semjén Zsoltnak címzett levelet, mely szerint támogatják a SZFE átalakítását.

Nagy tisztelettel kérdem: egy operaigazgatónak mi köze hozzá, hogy a tőle idegen képzés, milyen formában történik? Esetleg, akik eddig Szelim basát alakították és a régi SZFE-n végeztek, nem voltak a szerepre megfelőek ezzel a tanulmányi háttérrel?

62180   Búbánat 2020-07-02 16:21:52

Az Opera Facebook oldaláról:

Zajlik az Operaház korszerűsítése! Befejeződött a tetőhéjazat cseréje, a korábbi eternit pala helyett természetes pala burkolatot kapott a tető, valamint felújításra kerültek a bádog elemek, kürtők. A páholyfolyosókon elkészültek az új gépészeti csatornák, a nézőtéren pedig befejeződött a padozat legalsó rétegének kialakítása. Megépült a Dalszínház utcai új közönségforgalmi lift vasbeton magja, amely az 5. emeletre is fel tudja vinni a nézőket, ahol az új multifunkcionális Medgyaszay térbe tudnak majd kiszállni.

62179   takatsa 2020-06-30 17:14:57

Ma kaptam meg az Interticketen keresztül a szabadfelhasználású jegyeimet, az elmaradt előadások után. Kicsit lassan és vontatottan ment, de minden jó, ha a vége jó. Már csak jövő évadi műsor kellene, hogy el tudjam költeni. :)

62178   Búbánat 2020-06-24 16:29:47

https://www.opera.hu/v/a-magyar-allami-operahaz-jatszohelyei-zarva-tartanak-2/

Az Opera a 2020/2021-es, A francia múzsa szezonja elnevezésű tematikus évadának műsorát 2020. augusztus 1-jén hirdeti meg. Erre az időpontra készül el az évad műsorkalendáriuma is, mely fellelhető lesz a honlapon, azoknak a bérlőknek pedig, akiknek a postacíme rendelkezésre áll, az intézmény postai úton is eljuttatja azt.

Az új évad jegyeinek és bérleteinek értékesítése várhatóan ugyancsak 2020. augusztus 1-jén kezdődik; az Opera ekkor teszi közzé, hogy intézményünk – az aktuális kormányzati intézkedések figyelembe vételével – meg tud-e nyitni szeptember 1-jén. Amennyiben a járványügyi intézkedések nem teszik lehetővé a szeptember 1-i évadkezdést, a színház vezetősége minden hónap első napján tájékoztatja Közönségét honlapján és közösségi oldalain keresztül, hogy a következő hónap elején el tudja-e indítani a játékot. (Tehát augusztus elsején döntünk a szeptemberről, és ha úgy alakulna, szeptember elsején az októberről és így tovább: adott pandémiás helyzetben mindig teljes hónapok esnek le az évadtervről, így valamelyest kiszámíthatóbb mindenki számára a helyzet kezelése.)

62177   Edmond Dantes 2020-06-19 14:59:23

Budapest szégyenfoltjai: így állnak most a leghíresebb soha véget nem érő felújítások - Csúfos állapotban levő lakóházak, üresen álló szállodák, felállványozott műemlékek várják a főváros világörökségi területein, hogy régi pompájukban fogadják a külföldi turistákat, ha véget ér a járvány. Budapest 7+1 ismert épületének hányattatott sorsát idézi fel a hvg. hu cikke, első helyen a Magyar Állami Operaházról ír:

"Ybl Miklós 1884-ben átadott, világhírű épületét nemcsak felújítják, de az ígéretek szerint az eredeti állapotára állítják vissza a belső tereket, emellett 21. századi színpadtechnikát szerelnek be a nyolcvanas évek örökségeként megmaradt NDK-s selejt helyett. Ez is magyarázhatja, hogy amíg az eredeti tervek még arról szóltak, hogy 2019. január 1-re lezárul a rekonstrukció, a 2017 őszén megkezdődött felújítás már lassan három éve húzódik, és a legfrissebb – januári – állapot szerint a társulat a 2021/2022-es évadra, vagyis legkorábban jövő ősszel költözhet vissza az épületbe. A 9,2 milliárdos költségkeret is több mint háromszorosára nőtt már, legutóbb márciusban biztosított pár milliárd forint plusz pénzt a kormány az Andrássy úti palota, illetve a felújítással egy időben próbateremnek kialakított Kőbányai úti Eiffel-műhelyház rekonstrukciójára. Így a teljes költség már meghaladja az ötven milliárdot." Az összes épületről a teljes cikk ide kattintva olvasható el.

62176   Amalgám 2020-06-18 17:14:22

Július 1-jétől ismét látogatható az Operaház épülete, erről tájékoztat minket a Magyar Állami Operaház honlapja:

https://www.opera.hu/v/7444/

62175   IVA • előzmény62169 2020-06-03 22:26:14

1980 januárjának közepén, akkori „divat” szerint érte az Operaházat egy bombariadó, pár nappal később történt a tűzeset.

62174   Búbánat • előzmény62173 2020-06-03 19:21:12

Szívesen!

62173   Klára • előzmény62172 2020-06-03 18:26:36

Köszönöm!

62172   Búbánat • előzmény62171 2020-06-03 17:52:35

https://magyarnemzet.hu/kultura/epul-a-vasutas-haz-tetozete-8004344/

2020. ÁPRILIS 15. SZERDA 07:04

Épül a Vasutas-ház tetőzete

A KODÁLY KÖRÖND PÁRATLAN GYÖNGYSZEME AZ ANDRÁSSY ÚTON

Szilléry Éva

A hat évvel ezelőtt tűzben leégett Kodály köröndi műemlék tetőszerkezetének építése zavartalanul halad. Úgy néz ki, a koronavírus-járvány miatt sem áll le az építkezés, így a tervek szerint jövőre eredeti fényében csodálhatjuk meg a Kauser József tervezte ingatlant.

 

62171   Klára • előzmény62170 2020-06-03 13:35:22

Lehet emberi mulasztás, lehet  időhiány és tapasztalatlanság miatti kapkudás, és lehet egészen más is! Egyébként tudja valaki, hogy a Körönd sarkán lévő pár éve szintén ki tudja mi okból kigyulladt házzal mi történt? Újabban nem járok arra, igy nem tudok róla semmit.

62170   Amalgám • előzmény62169 2020-06-03 10:30:42

Úgy emlékszek, hogy a folyamatban lévő felújítás során egyszer már volt tűz az Operaház tetején, talán úgy két éve. Nem lepődnék meg, ha emberi mulasztás állna a jelenlegi eset hátterében, és talán van abban valami sorsszerűség, hogy pont egy nappal előtte írtam itt arról, hogy mennyire tartok a háromszorosára emelt munkáslétszámtól, illetve annak képességeitől (62165). Nem akarok a levegőbe beszélni vagy bizonytalan emlékekre hagyatkozni, de talán már az előző operaházi tetőtűznél is emberi hiba állhatott a háttérben, mint ahogy az Andrássy úti tűznél is. Meglehet, érdemes lenne egy kicsit lassítani a felújítás tempóján, ha ez az ára annak, hogy csak megbízható munkaerőt alkalmazzanak, és az Operaház: a) ne égjen le még az átadás előtt; b) ne essen szét az átadás után. Ilyen jelentőségű és építészeti minőségű épületeknél nem lehet rohamtempót elrendelni. Kizárt dolog, hogy ne üssön vissza, és én már most aggodalommal tekintek az elé, hogy milyen minőségűnek és mennyire időtállónak bizonyulnak majd a felújítási munkák az átadást követően.

 

Ui.: 62165-öt annyiban korrigálom, hogy közben jártam a Millennium Házánál; már használható a terasz, és már csak a támfalak voltak elkerítve és szemlátomást frissen javítva. Ilyen kérdésekben nem árt a pontosság...    

62169   virius 2020-06-02 17:25:55

Ma tűz volt az Operaház tetején...

Emlékszem egy 40 évvel ezelőtti tűzesetre is, akkor leégett a régi függöny...

62168   joska141 2020-06-02 15:50:44

Ha egy üzlet megindul...mai információ:

https://www.napi.hu/ingatlan/tuz-volt-az-operahaz-tetejen.707351.html

Figyelemre méltó, ami az idézett cikkben szerepel, hogy:

"márciusban ... 4,5 milliárd forintos plusztámogatást szavazott meg a kormány az Operaház és a kőbányai Eiffel Műhelyház beruházásának befejezéséhez. A végszámla ezzel még nem teljes, nagyon valószínű, hogy a korábbi becslések azaz a két játszóhelyre vonatkoztatott 50 milliárd forint, még jelentősen emelkedhet, akár az átadás után is.

62167   Edmond Dantes • előzmény62166 2020-06-02 11:51:40

Nem eletszeru opcio, hogy Okovacs Szilveszter kapta volna meg a Liget-projektet. Nem hinnem azt sem, hogy egyaltalan kerte volna. Beeri  -hogy ot idezzem- "a vilag egyik legnagyobb zenei intezmenyenek" vezetesevel. Ellenben a Liget-projekt -fura- uranak etvagya hatartalannak tunik es messze tulterjeszkedik immar nemcsak muzeuma(i), de a Varosliget ill.a Liget-projekt eszmei es foldrajzi hatarain is. Hogy MAO koruli anomaliak, csuszasok, koltsegek urbe ropulese nelkule is megtortenne-e, azt nem tudni, de ha egyszer o a MAO-projekt gazdaja (is), akkor mindennemu felelosseg is az ove kell(ene), hogy legyen. Marmint ott, ahol letezik felelosseg es felelossegrevonas.

62166   Amalgám • előzmény62164 2020-06-01 19:11:31

Hol itt a hiba? Szerintem ez bizonyos mértékig jobb, mintha fordítva történik, és esetleg Ókovács Szilveszter kapja meg a Liget-projektet.

62165   Amalgám • előzmény62158 2020-06-01 19:03:20

Dióhéjban a cikkhez:

 

1. Én ettől a háromszor annyi munkástól azért eléggé félek, főleg azóta, hogy aki ért az építőipari szakmához, az már mind Németországban dolgozik. Ennek a vége könnyen lehet az, amit a köznyelvben gány munkának hívnak. Láttunk mi már Várbazár-felújítást is ebben a hazában. Vagy lásd a Városligetben a most éppen Millennium Házának nevezett, nemrég felújított épületet (ex Olof Palme Ház, ex Műcsarnok, ex stb.), aminek a hátsó (első?) részét a terasszal már le kellett zárni, mert dőlnek ki a virágágyások támfalai.

 

2. Székek és függöny nélkül elég nehéz átadni egy színházat, de a homlokzati szobrok kérdése álprobléma.Ha nincsenek kész, nélkülük adják át. Ez nem lehet akadály.

 

3. Szerintem Moniuszko marad, főleg ha már egyszer Smetana is. Megköveteli a V4 együttműködés szelleme. Az én tippem szerint Glinka mellett Scarlatti távozik majd. Szerintem ő a legismeretlenebb, és nélküle is marad elég barokk zeneszerző, mint ahogy itáliai is.

 

4. Azért összességében örülök, hogy belátható időn belül meglesz a MÁO mindhárom játszóhelye. Remélem, addig eljutnak majd odáig, hogy legalább egyet meg is tudjanak tölteni.

62164   Edmond Dantes • előzmény62162 2020-06-01 18:07:49

Igen ám, csakhogy MÁO felújítását úgy másfél évvel a Ház bezárása után (!) kivették a Főigazgató kezéből és hozzácsapták a Liget-projekt nevű katasztrófához, amit egy elszabadult hajóágyú múzeumigazgatónak tehetséges, de abszolúte szereptévesztett ember irányít, fullba tolt politikai motiváció és akarat által vezérelve. Az összevonás "eredményeképpen" immár ugyanő a MÁO felújításának felelős gazdája is. Hivatalosan ezzel nem lehet(ne) a felújítás csúszását és minden egyebet -színezéstől, szobrokon át székekig- erre az átszervezésre fogni, de mindegy is. Csúszik és kész. A költségek meg nőnek és kész. Ld. még 62159.

62163   Klára • előzmény62162 2020-06-01 14:54:13

Egyetértünk!

62162   joska141 • előzmény62160 2020-06-01 12:37:09

Tisztelt Klára!

Önnek tökéletesen igaza van, egy műemlék felújítás minden rendszerben, minden kurzus alatt – mondhatjuk – botrányokkal terhelten ment/megy végbe. Ennek a koronavírushoz semmi köze, egy egész más vírus van ilyenkor, de ezt inkább hagyjuk.

Amiért ezen a fórumon ezt az elemző cikket, ismétlem: ha igazak az ott leírtak, belinkeltem, a laikus csodálkozása:

már több év telt el a felújítás kezdete óta és még mindig nem tudjuk, kinek a szobrai kerülnek fel a homlokzatra? Nem tudjuk, hogy szerezzük a szükséges székeket? És így tovább.

Ezeket a témákat jóval a felújítás kezdete előtt, anélkül, hogy egyetlen kalapácsütést is tennénk, el lehet dönteni és a további ilyen irányú tevékenységet ennek megfelelően szervezni.

Ennek nincs köze semmiféle időközben felbukkanó akadályhoz, feltárt vezetékhez, külön pincerendszerhez és még megannyi, tényleg előre nem látható körülményhez.

Számomra az a tipikusan magyaros, botrányos, hogy ilyen témákat előtte nem beszélték át és nem döntöttek az akkor, arra illetékes szakemberek.

62161   IVA • előzmény62158 2020-06-01 10:20:40

Miért „Moniuszkó”, amikor ez a szerző nevének nem kiejtés szerinti átírása?
De az egész szöveget célszerű lett volna átolvasnia a szerkesztőnek: vajon szándékuk szerint jelentek-e meg a szavak, különösen néhány név?

62160   Klára • előzmény62158 2020-06-01 09:30:23

Persze, a homlokzat a műemlékvédelem és az alkotói, művészi szabadság konfliktusa.

Ha függönyt, széket, stb bármit közvetlenül  gyártatnak le, akkor "mutyi, kivételezés, FIDESZ  (kurzusonként behelyettesíthető a kormánypárt nevével) közeli" - lehet válogatni a jelzők között. Ha közbeszerzés, akkor vannak előírások, amiket be kell tartani, meghosszabbodik az eljárás, és a közbeszerzési eljáráson vesztes cég természetesen pert indít, mert erre számtalan példa van, és akkor áll az egész. De ez a korábbiakban is így volt, a van kalapja, nincs kalapja tipikus esete. Egyébként nagyon szomorú! Az már csak habosítja a trtát, hogy a koronavírus az alibi.

Igen, közös lónak túros a háta (l. Lánchíd, ami félévenként leszakadásveszélyes, majd nem leszakadásveszélyes.)

62159   Edmond Dantes • előzmény62158 2020-05-31 20:38:15

A forradalom Kulturkampf felfalja gyermekeit. Nem mindegy, kiket. Vagy megis?

62158   joska141 2020-05-31 19:21:58

Mai elemző cikk az interneten:

https://www.napi.hu/ingatlan/operahaz-felujitas-eiffel-muhelyhaz-koronavirus.707237.html

A cikk címe: Bagatell viták és a járvány miatt csúszhat az Operaház átadása.

A cikkben felsoroltakon az ember legszívesebben elsírná magát, ha igazak. Olyan "tipisch-ungarisch" témák vannak benne, mint hogy felújítás közben állunk le vitázni arról

milyen legyen a homlokzat színe, milyen szobrok legyenek rajta, milyen gyártásúak legyenek a székek, hol kell a függönyt beszerezni és így tovább.

Valamennyi olyan téma, ha igaz, amit a felújítás megkezdése előtt kényelmesen meg lehet vitatni, meg lehet határozni, ütemezni lehet azokat, egyeztetni a lehetséges gyártókkal és így tovább. Ezeknek a koronavírushoz vagy a pénz nagyságához semmi köze.

Azt hiszem erre mondják: közös lónak túros a háta...Szomorú és szomorú és szomorú...

62157   Búbánat 2020-05-27 11:22:52

Möszjö Triquet elment, avagy Fülöp Attila ravatalánál

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2020.05.26. 10:30  ORIGO.HU

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 139. LEVÉL

Édes Néném,

sajnos, az élet nem tud annyira leállni, hogy a halál is félretegye a maga dolgát. A héten temettük a magyar operaélet 50 éven át különböző formákban, testi teher alatt működő személyiségét, az intézményt operatívan is évekig irányító Fülöp Attilát. Először Győrben hallottam, az ő felekezetének Öregtemplomában Haydn Teremtésének szólistájaként. Valami hurut okozhatott számára gondot, nagy színészként észrevétlen cukrot csempészett a markába, hirtelen alibi mozdulattal célba juttatta. Utána boldogan és magabiztosan énekelt tovább, mintaszerű muzikalitással. Szerintem csak én láttam ezt a titkot a karzatról – de voltak más, fontosabb „titkai" is.

A mai levél Fülöp Attila emlékét idézi fel.

62156   Búbánat 2020-05-22 23:25:24

Kodály a pincében csokizik, avagy az Opera nagy leállásairól 2.

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2020.05.19. 09:00 Origo.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 138. LEVÉL

Édes Néném,

62155   eszbe • előzmény62153 2020-05-10 16:56:05

Kedves Pinocchio!

Nagy respekt ezért a hozzászólásért, manapság nem divat visszakozni! Hogy ne itt offoljunk, a Magyar politikusok zenei ízlése topikban fogok válaszolni, - mert ha már a fals verzió leírattatott, legyen meg az eredeti is. - olyan részletességgel,  ami még meghagyja az érintettek inkognitóját.

62154   Edmond Dantes • előzmény62153 2020-05-10 10:37:42

Ennek tobb oka lehet: 1) karaktergyilkossag 2) a "sztori" utosebb a lejjebb eloadott valtozatban  3) szajhagyomany utjan terjedo tortenetek olykor mar egyidejuleg torzulnak, kesobb biztosan 4) a "zenei osztalyok (volt) munkatarsai" vagy tobben kozuluk a kerdeses szemely munkatarsai lehettek es vele szembeni politikai-ertekrendbeli szembenallasuk miatt kapora jott a kerdeses esemeny napirenden tartasa, felhabositott talalasa, aminek kicsucsosodasa a mar emlitett parlamenti felszolalas es per lett. Az intezmeny akkori vezetoje pedig mint ismeretes, a rendszervaltas utani nagy  (n e m nagyformatumut irtam!) "atallok" egyike volt ill. jelenleg is aktiv sajtomunkas. Egyeb iranyu -rendszervaltas elotti!- tevekenysege egy ideig szinten nagy sajtonyilvanossagot kapott a ketezres evekben ... amit aztan valahogy jobban betemetett a feledes -nem biztos, hogy jotekony- homalya mint a "portai" esetet. Kettos merce mint oly gyakran.

62153   pinocchio • előzmény62152 2020-05-09 22:41:01

A Kedves “eszbe”!

Elhiszem ami leirtál! Köszönöm!

Sajnos pedig mind a mai napig az  illetö volt kollégái 

különösen a zenei osztályok (volt) munkatàrsai ”igy” terjesztik a “storyt”, és még ök sem lettek tájékoztatva a

falanszter történet helyesbitett igazáról.

62152   eszbe • előzmény62148 2020-05-08 00:42:34

Kedves Pinocchio!

Biztosan ismerős a régi vicc, mely szerint Moszkvában Mercedeseket osztogatnak. A hír igaz, csak nem Moszkvában, hanem Leningrádban, nem Mercedeseket, hanem Volgákat és nem osztogatnak, hanem fosztogatnak. Na, körülbelül ennyi stimmel az itt leírtakból.

Szerencsére ED fórumtárs kiegészítései nagyjából helytállóak, bár az a része nem, hogy az illetőnek lett volna személyes ellentéte, nagyon nem az a típus, aki ismeri, tudja, hogy pinocchio fórumtárs által a szájába adott mondatokat ő sosem mondta volna. De ez mellékszál, a lényeg, hogy az ellentét a másik irányból állt fenn, ama bizonyos országgyűlési képviselő bosszújáról volt szó egy korábbi pályázat miatt. Mindezek dacára őszintén csodálkozom, és bevallom, nem gondoltam, hogy valaha valaki még nyilvános helyen felemlegeti ezt a történetet, pláne ilyen tálalásban, mert lett utóélete is, amit minden bizonnyal kevesebben ismernek: amikor ez az illető sok évvel később valóban elment a Rádióból és megpályázta egy kulturális közintézmény vezetői posztját, épp az őt csapdába csaló korábbi riválisa volt a legerősebb támogatója pályázatának, és e támogatásnak is köszönhetően nyerte el azt. Bőven szolgálhatok további részletekkel, mert van szerencsém évtizedek óta személyesen ismerni az illetőt, így a történetet is első kézből, ha kívánja, tételesen leírom, mi nem klappol az itt olvashatókból, (szinte semmi).

Annyit még hozzáfűznék, hogy rágalmazási per lett az ügyből, a jogerős ítélet az országgyűlési képviselőt sajtóhelyreigazításra és fájdalomdíj fizetésére kötelezte, az előbbinek jellemző módon úgy tett eleget, hogy egy ollóval kivágott kis papírfecnit mutatott be, mint a sajtóorgánumban megjelent helyesbítés, ezért már soha nem fog kiderülni, hogy az tényleg ott jelent-e meg, ahol kellett volna, egyáltalán megjelent-e.

62151   Edmond Dantes • előzmény62148 2020-05-07 08:51:00

Itt off, de itt tortent a bejegyzes, amire reagalok. Kis (?) helyesbites: az illeto az "eset" idejen forrasok szerint   n e m  volt a MR elnoke. A porta-ugybol parlamenti felszolalas, kesobb polgari (becsuletsertes, jo hirnev megsertese, ilyesmik) per lett. A parlameni kepviselo, aki az ogy.-ben felszolalt, elozo eleteben szinten MR-nal dolgozott es az egesz ceco mogott velhetoen szemelyes es politikai ellentetek alltak. Ahogyan a portan "elcsipett" illetonek MR-bol valo eltavolitasa mogott is az akkor hivatalban levo elnokkel valo szemelyes es politikai ellentetei huzodhattak.

62150   lujza • előzmény62140 2020-05-07 04:25:17

A baj, sajnos ott kezdődött, hogy ezt a koreográfust valamint a díszlet és jelmeztervezőjét meghívták! Én elővigyázatos voltam, nem szeretem, amikor orosz koreográfiákba belenyúlnak önjelölt zsenik, és hamar jöttek is a negatív vélemények, tehát nem néztem meg az előadást. De nemrég ment a tv-ben, így a 2. felvonástól kezdve láttam. Hát óh, borzalom volt, amit látnom kellett! Azok a díszletek! És ezek még loptak is mellette? És pénzt is kaptak ezért? De a jelmezek se voltak különbek, ha akkor frissiben írok róla, jobban ki tudtam volna fejteni a véleményemet. Jelmez és díszlet egyaránt ízléstelen, hiteltelen, bárgyú. IVA ezt nálam jobban leírná, azt hiszem, meg is tette. A koreográfia unalmas lett, a férfiak femininek, és sajnos, bár én nem voltam oda a Fekete hattyú című filmért, de azt kell írjam, kár, hogy ennek a balerinának még nem nőttek ki a tollak a hátán!

Üzenném is a Főigazgatónak, bizony, többen remélnénk azt, hogy semmi se lesz már ugyanúgy, netán vissza is kaphatnánk a régi, gyönyörű díszleteinket és a koreográfiákat, vigyék haza ezeket a vacakokat, akik ide hozták, a kódexek helyett!

62149   pinocchio • előzmény62140 2020-05-07 03:11:34
62148   pinocchio • előzmény62140 2020-05-07 03:11:32

Egy megtörtént eset: “ Egy minden gyanú felett álló személyröl”

Magyar Rádió (Bródy S.u 5-7)

Új biztonsági ör lépett aznap délután szolgálatba. Egy láthatóan jól megtömött aktatáskával igyekezett az épületet elhagyni egy elegánsabb úri ember.

-Kérem a táskát átvizsgálásra bemutatni!- mondta szigorúan a biztonsági ör.

-Na de kérem, hogy gondolja mindezt. Tudja maga ki vagyok én? Én a Magyar Rádió elnöke vagyok!

  • Az kérem engem egyáltalán nem érdekel, és én önt nem ismerem. Ha elnök, ha nem, a szabályzat elöirja, hogy mindenki, aki az intézményt táskával el akarja hagyni, abba a táskáva bele kell nézni!
  • Az elnök,- merthogy valóban ö volt,- kényszeredetten kinyitotta a táskát, amelyben   nem egy vagy kettö db , hanem több tucat értékes CD volt látható, az MR leltári számaival.
  • Kérem az elviteli engedélyt- mondta az ör.
  • Az kérem nekem nem szükséges, mert a munkámhoz viszem haza.
  • Mire az ör: Akkor ezt jegyzökönyveznem kell, TÉTELESEN!                  

Pár nap múlva kiderült, hogy az elnök révén egy egész CD gyüjteményre való album hiányzott már az archivumból, de senki nem merte jelezni.

Igy az elnököt megérdemelt érdemei elismerése mellett áthelyezték máshová.

Ha egy kiemelt értékekkel rendekető intézménynek vannak biztonsági szabályai,

az nem lehet, hogy épp a vezetőn ne merje senki számon kérni azt , mégha az főnöke is pl. a biztonsági őrnek, vagy mégha az intézmény  egyik “kulcsa” a vezetőnél is van!

62147   Amalgám • előzmény62139 2020-05-06 23:57:10

Helyes az észrevétel, immár nem először. Annál is inkább, mert az interjú az alábbi részletet is tartalmazza:

Mi lesz az elmaradt bemutatók sorsa?

A következő évadban minden idén elmaradt produkciót műsorra tűzünk. Ezzel tartozunk a közönségünknek és a művészeinknek is, ugyanakkor az opera előre elrendezett világában most minden dominó felborult, úgyhogy hetek óta keresgéljük a széthullott darabokat, és ugyanazon elemekből egy másik évadot állítunk össze.”

A közönséggel ugyanis nem így kell gálánsnak lenni, hanem úgy, hogy tisztelik a jogait, és abban a tipikusan partnerinek tekinthető viszonyban, amiben egy színház a törzsközönségével van, megkönnyítik a jogai érvényesítését. Az Operaház hozzáállását az elmaradt előadások pénzügyi vetületének kezeléséhez olyannyira nem tartom megfelelőnek, hogy most egy terhelően jogi jellegű áttekintésen keresztül kívánom ismételten megvilágítani a probléma lényegét, és tanácsolom mindazon fórumtársaknak, akikből ez a megközelítési mód nem vált ki túlzott lelkesedést, hogy egyszerűen ugorják át a következő bekezdést. Nem időtöltés céljából folyamodok a polgári jog szabályaihoz én magam sem, hanem azért, mert azok a jelen helyzetben nagyjából egybeesnek az erkölcsi követelményekkel, és támpontot nyújtanak ahhoz, hogy mi is lenne a helyes eljárás a Ház részéről.  

Önmagában az, hogy az Opera a járványhelyzetben nem tudta megtartani az előadásait, még nem tette egyértelművé, hogy ezeknek az előadásoknak a megtartása késedelmet szenved csak, vagy teljesen ellehetetlenül. A két dolog jogilag kicsit más. Abból, hogy bejelentették az érintett jegyárak és bérlethányadok utalványra váltását, elég egyértelműen az következett, hogy nincs értékelhető lehetőség a késedelmes teljesítésre sem, vagyis lehetetlenült a nézőkkel kötött szerződés. Erre most itt ez az információ, amely szerint a jövő évadban valamennyi „elmaradt produkciót” műsorra tűznek  (hogy a terv mennyire reális, hogyan érintheti egy második járványhullám stb., az egy másik kérdés). Nem egyértelmű, hogy ez csak a bemutatókat jelenti-e, vagy az elmaradt egyéb előadásokat is. Ennek a dolognak az érdekessége az, hogy amennyiben az elmaradt előadások mégis teljesíthetők, és ilyen körülmények között utalványra váltják a tartozásokat – vagyis nem közvetlenül az előadások későbbi időpontban történő megtekintését teszik lehetővé –, az az adott jogviszonyra vonatkozó egyik olvasatban talán leginkább a teljesítés megtagadásaként értékelhető, míg a másik olvasat szerint az utalványos procedúra közbejöttével és késedelmesen ugyan, de teljesül a szerződés, a jogosult néző választása szerint. És hát persze, ez nagyon gálánsnak tűnhet abból a szempontból, hogy így a néző kezében van a választás, hogy az utalvánnyal ugyanazt az előadást nézi-e meg, vagy esetleg egy másikat. Hol itt a gond...? Ott hogy a nézőt nem az a választás illeti meg, hogy mit kezd az utalvánnyal, hanem az, hogy a pénzét kéri-e vissza, vagy elfogadja helyette az utalványt. Lehetetlenülés esetén – az adott helyzetben – eleve a pénz jár vissza. Késedelem esetén a néző dönthet róla, hogy kéri-e az előadás későbbi megtekintését, vagy – mivel az előadásokat előre megállapodott, meghatározott időben kellett volna megtartani –, minden további nélkül eláll a szerződéstől. (Elállás esetén is a pénz jár vissza.) A teljesítés megtagadása esetén pedig éppenséggel a késedelem és a lehetetlenülés szabályai közül választhat a jogosult; vagyis az előbb ismertetettekből. Egyszerűen nincs olyan jogi konstelláció, amelyikben alapvetően ne a nézőt illetné meg a döntés az Operaháznál lévő pénzről, és ne lenne törvényes választási lehetősége az utalványok elfogadására vonatkozóan.     

És hát pontosan ez a probléma: a néző választási joga iránti tiszteletlenség. Nem, dehogyis akarom én az Operaháznál bennragadt pénz kivasalását az intézményből, mint ahogy nem kívánom ezt a többi, nehéz helyzetbe került színház esetében sem. A néző szempontjából azért általában nem nagy összegről van szó – ami ráadásul alapvetően nem is a létfenntartási célú vagyonának a része –, míg a színházak valóban súlyos helyzetbe kerültek, és náluk a sok kicsi most sokra megy. Még az Operaházról is elhiszem, hogy most éppen pénzügyi nehézségei vannak. Ugyanakkor ezeket a nehézségeket egyik intézmény sem orvosolhatja a fennálló jogi, erkölcsi és kulturális normák megsértésével, és nem dönthet önhatalmúlag a nézők pénzének semmiféle kárpótlási jeggyé konvertálásáról sem. Ez a pénz a nézők pénze, és őket illeti meg felette a rendelkezési jog, még ha most olyannyira igyekeznek is őket megszabadítani attól a sok kellemetlenségtől, amivel a saját pénzükről történő döntés lehetősége járna. A társadalom rendes működése bizonyos értelemben még az előző nagy gazdasági válság után sem állt helyre, és nem engedhető meg, hogy éppen a kulturális szféra intézményei mutassanak példát a további normavesztésből. Ez még akkor is így van, ha a tartozások egyéni szinten bagatell jellege és az Operaház, színház  mint intézmény iránti rokonszenv miatt a nézők túlnyomó többsége zokszó nélkül elfogadja az utalványos megoldást. Mindezekre való tekintettel lenne nagyon örvendetes, ha a Ház végre előállna egy olyan konstrukcióval, amelyben a néző olajozottan, akadálymentes módon tudja gyakorolni a választási lehetőségét az utalvány és a pénz között, és ha az intézmény az előbbiben érdekelt, akkor a neki kedvező döntést partneri viszony keretében, a jelenlegi eljárását joggal helytelenítők számára is elfogadható, egy-két további megoldási típust is tartalmazó megegyezési lehetőség felkínálásával próbálja meg előmozdítani. Pillanatnyilag annyit tudhatunk erről, hogy az „elsődleges” megoldásnak az utalványt tekintik, és így nyilvánvalóan van mellette másodlagos is. Hogy ez pontosan micsoda, tisztázatlan, bár meglehet, hogyha valaki nagyon nekiveselkedik, akkor panaszkezelési eljárás keretében akár még a pénzéhez is juthat. Ez azonban kevés, és egy, a közönségét partnernek tekintő színház részéről azért ennél többre lenne szükség a nézők irányában. Félek tőle, hogy a Ház jelenlegi eljárása hosszú ideig be fogja árnyékolni mind a saját erkölcsi és pénzügyi megítélését, mind a törzsközönségével való viszonyát, és jelentősebb tényező lehet abban, ha a veszélyhelyzet elmúlta után az előadásainak látogatottsága nem helyreáll, hanem tovább csökken.  

62146   Amalgám • előzmény62145 2020-05-06 22:52:25

Ezt nem kell nagyon megfejteni. A Magyar Állam eleve magát tekintette mindig is a kincs jogos tuljadonosának, az időközbeni egyéb birtokosok tulajdonjogát nem ismerte el soha. Így tulajdonjogot eleve nem is vásárolhatott, a jogügylet szűkebben a kincs birtokban tartására és az egyéb kapcsolódó kérdésekre  vonatkozhatott. Amennyire én tudom, a tulajdonjog - a saját erős meggyőződésünkön túl - a legkényesebb jogi ízlés szerint lényegében mindvégig tisztázatlan maradt: a Magyar Állam a külföldi peres eljárásokban a sajátját nem tudta maradéktalanul bizonyítani, míg az angol úré pedig mintha megdőlt volna a hamis eredetigazolásokkal. Ez utóbbiban nem vagyok maradéktalanul bizonyos, sem a külföldi joghatóságokat, sem a műkincsekre, régészeti leletekre vonatkozó nemzetközi jogot nem ismerem. Ebből az ügyből jobban nem lehetett volna kijönni, legfeljebb csak korábban és olcsóbban.

Ui.: Reméljük, a gyilkos is előkerül hamarosan...

62145   Edmond Dantes 2020-05-06 21:57:25

itt off Nem akarok nagyon ünneprontó lenni, de a Seuso-lelet ügye több szempontból nem kóser. Arról nem beszélve, hogy az országból való illegális kikerüléséhez -sötét ügy- vér tapad, nem szabad elfelejtenünk, hogy a két részletben hazakerült "családi ezüst" (a kifejezés nem tőlem ered!) tulajdonjoga továbbra sem tisztázott. A számolatlanul kifizetett milliárdokért nem megvásároltuk a műtárgyakat, csupán őrzési jogot szereztünk értük-rájuk kompenzációs díj fejében. Jogász legyen a talpán, aki megfejti ezt a rejtvényt, főleg, hogy minden adat évtizedekre titkosított. Úgy gondolom, a korábbi birtokosok nem nagyon szomorkodnak, hogy megszabadultak ettől a hot potato-tól...és még jó sok pénzt is kaptak érte. (Egyébként szép darabok, a második szériát láttam a Nemzeti Múzeumban.)

62144   Amalgám • előzmény62141 2020-05-06 21:02:55

A Seuso-kincs esetében egyébként nem lett volna szükség ennyi mindenre. Úgy néz ki, hogy a temérdek munkát, temérdek erőfeszítést és temérdek stb.-t mind meg lehetett volna sporolni, ha rögtön az elején kifizetjük annak az agilis angol főúrnak a temérdek pénzt... Így jártunk.

62143   Klára • előzmény62142 2020-05-06 14:55:24

Remélhetőleg az összes.

62142   Legnapsretép • előzmény62141 2020-05-06 13:19:10

Szerencse, hogy kiderűlt és vissza is került.

62141   Klára • előzmény62140 2020-05-06 13:06:18

Ezt inkább nem kommentálom! De egy kérdést azért fel kell tennem: Mi történik, ha az anyag nem egy jószemű - és becsületes - műkereskedőnél köt ki, hanem valahol a feketepiacon cserél gazdát? Van pár gyűjtő, akinek egy dolog a lényeg, az, hogy megszerezze és a páncélszekrény  mélyén őrizgesse. Aztán pár évtized múlva előkerül, és akkor lehet bizonygatni a   mit is? A saját hülyeséggel határos bizalmunkat, vagy egyszerűen a nemtörődömséget?

A Seuso kincsek külföldre kerülése ugyan más dolog, de a visszaszerzésük temérdek munkába, erőfeszítésbe, pénzbe, stb. került. Ha valaki fontos poziciót tölt be, tudnia kell, mi van a birtokában és azt is, hogy felelős azok gondozásáért, megőrzéséért!

 

62140   Búbánat • előzmény62125 2020-05-06 11:59:55

Visz major, avagy az Opera ellopott könyveiről

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2020.05.02. 08:59 Origo.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 136. LEVÉL

 Édes Néném,

"Itt ér össze a történet: a tervező van Schayk asszisztenseként érkező holland személy, bizonyos Ruud Lutgens oly sokat töprengett a kiviteli tervek felett, hogy néha még hétvégére is bennmaradt a Házban, szokásos – és igen európai! – bizalmunk miatt kulcsa is lehetett ezért a szcenikai irodához. Nagy, barna táskával járt, hozta-vitte a gondokat és a megoldásokat. Aztán úgy látszik, inkább vitt, mint hozott... „Jó" érzékkel választotta ki a legértékesebbeket, ahogy a hírekben is olvasható volt, az Erb-Huldigung: Effigies Ducum et Regum Hungariae, valamint a Les Peuples de la Russie címet viselő kötetek piaci értéke mintegy 40 millió forint, eszmei értékük azonban felbecsülhetetlen.

Néném ne higgye, hogy mi nem leltározunk – külön csoportunk van rá, az Opera ingóvagyona is milliárdos –, de nyilván meghatározott ütemterv szerint tesszük, nem minden külföldi kolléga látogatása után. Néhány hónapnak kellett eltelnie a különben gyönyörű Hattyúk tava-előadás premierjétől számítva, és az antikvárius után a brit rendőrség is belépett az ügybe, mert a holland kollégának elég hamar szüksége lehetett a magyar állam tulajdonának pénzzé tételére.

Semmi se lesz már ugyanúgy

Nem vertük nagy dobra a dolgot, talán Néném megérti, horgon is a tolvaj, szerencsére. Egyébként sem túl felemelő, ha az embert meglopják, még akkor se, ha egyebek mellett azért is zártuk be az Operaházat, hogy rendbe tegyük, mert a XXI. század technikai standardjába az emlegetett tűzjelzés, netkapcsolat, wifi, telefontérerő vagy a klimatizálás mellett a biztonsági kamerarendszer éppúgy beletartozik, mit a működő színpadgépezet. Mivel műemlékbe ezeket ukmukfukk beszerelni nem is szabad, meg nem is igazán célravezető (szét kell fúrni mindent, vagy vezeték nélküli megoldások buknak meg a vastag falak miatt), ráadásul drága is. Ezért is fogtunk hozzá a nagy kalandhoz, az Ybl-palota részleges korszerűsítéséhez, amiből hogy-hogy nem, teljes felújítás lett – aminek most nézzük csak a jó oldalát, szép lesz, és egyszer majd a végére is érünk, azt remélem."

62139   lujza • előzmény62136 2020-05-06 03:42:52

A Bayerische Staatsoper ugyan nem nevezi magát a világ egyik legnagyobb operaintézményének, de szó nélkül visszafizeti a meg nem tartott előadások jegyeinek árát, illetve kérésre kupont is lehet választani, amit 2023 december 31-ig lehetne felhasználni.

62138   Edmond Dantes • előzmény62137 2020-05-03 19:27:36

Vagy/és így: végső soron szájmaszkban operát vagy balettet is lehet játszani? Mert a vírus nemcsak nézőről terjed ám, hanem énekesről, táncosról, kórusról, tánckarról, zenekarról, személyzetről is ... egymásra és "kifelé".

62137   Amalgám • előzmény62135 2020-05-03 18:49:48

Az eredeti interjú tartalmazza a következő részletet is:

"Egyelőre bizonytalan, mikor tér vissza a kulturális élet a régi kerékvágásba. Mit gondol, a rendkívüli intézkedések feloldása után nehéz lesz visszacsalogatni a közönséget a több száz vagy ezer fős színház- és hangversenytermekbe?

A közönségben lesz bizonytalanság, arról nem beszélve, hogy a helyzetből fakadó gazdasági nehézségek elsőként azokat a forintokat emésztik fel, amelyeket más esetben kultúrára szánnak az emberek. Az emberek a világ minden online közvetítése mellett is várják a személyes kontaktust, a közösségi élményeket. Láttuk, Kínában a korlátozások feloldása után hogyan özönlötték el a különböző turistalátványosságokat. Ez egyszerre tűnt riasztónak és reménykeltőnek. Végső soron szájmaszkban operát vagy balettet is lehet nézni." (Utolsó kiemelés tőlem.)

És hát erre azért nehéz mit mondani. Nem, végső soron nem lehet szájmaszkban operát vagy balettet nézni. Továbbá ha olyan lesz a helyzet, hogy szájmaszkot kell viselni, akkor nem a rendkívüli intézkedések feloldása után leszünk, hanem azok hatálya alatt, a színházak pedig zárva lesznek. Időskorú színháznéző pedig főleg nem lesz, még maszkban sem, ami a Ház közönségének korosztályos összetételét tekintve azért nem egy figyelmen kívül hagyható szempont. Nagy örömmel tölt el annak a komoly gondolati erőnek a megnyilvánulása, amelyet a magyar opera- és balettjátszás újjáélesztéséért felelős vezető részéről láthattunk most. 

62136   Edmond Dantes • előzmény62134 2020-05-03 16:24:22

Ugyanaz a velemenyem mint a jarvany kezelesenek mas teruletein: meg kell nezni, mashol, masok hogyan csinaljak. "A vilag egyik legnagyobb operaintezmenyet vezeto" foigazgato minden jelentos kollegajaval konzultalhat es ha nem is lehet 1/1 talan sehonnan sem atvenni az ott kovetett modellt, mert "ahany haz, annyi szokas", bizonyos tendenciak kirajzolodnak es azokat a hazai-bp.-i viszonyokra adaptalva meg lehet valositani a tervezesben es a megvalositasban is. Mindez kozhelyesnek tunhet, de nincs jobb otlet. 

62135   Búbánat 2020-05-03 12:31:44

Beszélgetés Ókovács Szilveszterrel, a Magyar Állami Operaház főigazgatójával

2020. április 29.  - Orszagut.com

"A MI KÖZEGÜNK AZ ÉLŐ ELŐADÁS"

/SERES GERDA/

„Másfél hónapja zárva az Erkel Színház. Az Eiffel Műhelyház március végére tervezett ünnepélyes átadását el kellett halasztani a járványügyi helyzet miatt. Ókovács Szilveszter főigazgató elmondta: május 25-én állnak elő az újragondolt következő évad tervével, amelyben helyet kap a most elmaradt bemutatók zöme. A kollégák egy részét kényszerszabadságra küldték, de a háttérben gőzerővel folyik a munka. Online lehetőségekről, új magyar művekről és reménykeltő újraindulásról is beszélgettünk.”

Kiírtam ide részleteket az interjúból:

„A magánénekesek előadásokra szerződnek, a zenekari, énekkari tagok, a háttérdolgozók az Operaház alkalmazottai. Ők a kényszerű leállás idején a megszokott bérük – az előadásokért járó pótlékokkal – mekkora hányadát kapják kézhez? Hány embert érint ez a kérdés?

Hozzávetőleg a mintegy 1200 munkatárs felét: 500 művészt és 100 fizikai és adminisztratív dolgozót, és a 60 év feletti kollégákat kényszerszabadságoltunk. Ennek már hat hete. Az Opera mindent elkövet, hogy a megváltozott körülmények között is biztosítsa a munkavégzés feltételeit, ami a bérek kifizetéséhez elengedhetetlen. A zenekari, énekkari és balettművészek az alapbérüket és néhány állandó pótlékot kapnak, ami az előadásokon alapuló juttatások nélkül körülbelül a szokásos kifizetések kétharmada. Az említett magánénekesek számára a jog semmilyen kötelezettséget nem ír elő, hiszen minket sem kárpótol senki. Vis maior, hiszen mi sem szervezhetünk előadást, és az énekes sem jönne be elénekelni, a törvény őt is távol tartja, tehát senki nem hibás. Ugyanakkor egyfajta különös művészeti monopólium vagyunk idehaza, és most ismét ennek a felelősségével szembesülünk. Ha nem találunk ki valamit, ugyan ki fogja víz felett tartani a teljes magyar magánénekesi gárdát, azt a nagyjából 120 művészt, akik egyébként a vidéki színházak operaéletét is meghatározzák? Ezért komplex előlegcsomagot állítunk össze és olyan, immár automatikus vészforgatókönyvként is működő szerződésverziót, amely úgy utal ki pár százezer forintos átalányösszeget, hogy az nem színlelt szerződés, és későbbi előadások honoráriumának előlege is egyben. Fontos látni, hogy az Opera továbbra is működik, aki teheti, otthonról végzi a munkáját, míg a többiek – elsősorban a festőműhelyek és a varrodák dolgozói, valamint a műszak – a járványügyi óvintézkedések betartása mellett folytatják a tervezett bemutatók jelmezeinek és díszleteinek gyártását, illetve segédkeznek az Eiffel Műhelyház munkálatainak befejezésében, a beköltözésben.”

„Mi lesz az elmaradt bemutatók sorsa?

A következő évadban minden idén elmaradt produkciót műsorra tűzünk. Ezzel tartozunk a közönségünknek és a művészeinknek is, ugyanakkor az opera előre elrendezett világában most minden dominó felborult, úgyhogy hetek óta keresgéljük a széthullott darabokat, és ugyanazon elemekből egy másik évadot állítunk össze. Egy másik, de ugyanúgy értékes évadot, amellyel – miként a vadonatúj honlappal is – május 25-én rukkolunk elő.”

„2023 után vélhetően nyugalmasabb időszak következik az Opera életében. Ismét megpályázza a főigazgatói posztot?

A világ egyik legnagyobb operaintézményét vezetni attól az illúziótól biztosan megfoszt, hogy lenne abban nyugalmasabb időszak. Lassan tízedik éve fokozódik a nyomás, és persze, az ambíciók se csökkennek. Az Erkel átépítését, ha nem is azonnal, de az évtized közepén muszáj elkezdeni, a működési költségek rendbe tételét pedig azonnal. De hogyne lelkesítene a feladat, hiszen életemből addigra már tizenhat évet töltöttem az Operában! Ha igazi vezető maradhatok, akit követnek a kollégák, aki mögött ott állnak a nézők és az állami támogatások is, akkor igen, pályázok újra.”

62134   Amalgám • előzmény62130 2020-05-01 09:56:49

Ezek rendkívül ambiciózus és optimista tervek a jövőre nézve, de talán nem feltétlenül megalapozottak. Az élet sok mindent felülírhat, és a legújabb fejlemények alapján könnyen meglehet, nem lesz egyhamar abban a helyzetben a Ház, hogy előadást hirdethessen a jövő évad legalább egy részében, illetve hogy felelős módon jegyeket és bérleteket árusíthasson annak egy részére. Már például ha ennek a hírnek hinni lehet:

https://index.hu/belfold/2020/05/01/koronavirus_orban_viktor_tetozes/

És ha a jövő évad elejére újabb járványhullám várható, az bizony nagyon sok kérdést felvet, közöttük nem csak azt, hogy lehet-e előadásokat tartani az adott időszakban, illetve lehet-e azokra jegyeket árusítani, de például azt is, hogy hogyan lehet legalább alapvető szinten fenntartani az Operaház művészeti képességeit, gyakorlatban tartani a szabadságra küldött művészeket, együtteseket. Nyilván sem a zenekarnak, sem az énekkarnak nem tesz jót egy ilyen hosszú leállás, a balett képességeinek pedig végképp nem. Kellene egy pesszimista forgatókönyv is a Háznál, mindezen esetekre, talán az lenne a reálisabb...

 

 

62133   lujza • előzmény62131 2020-04-29 05:01:18

Azt az "elsősorban"-t úgy hívják, hogy jogi csűrés-csavarás. Amit csinálni akarnak, az nemcsak erkölcstelen, de törvénytelen is. Ezért hagynak egy jogi kiskaput. ők nem írták le, hogy kizárólag kupon formájában térítenek, miközben egyáltalán nem akarnak pénzt visszaadni. De kíváncsi lennék, ha mégis megpróbálnánk visszakövetelni a pénzünket, akkor mit tennének?

Egyébként nagyon zavaros, ahogy most árulni akarják a bérleteket és a jegyeket! A régi bérletesek helyeit augusztus végéig fenntartják - ezek szerint nem túl sok ilyen volt, ha közben újakat is lehet venni, sőt, a jegyárusítás is már bőven elkezdődik.

 

62132   Klára • előzmény62131 2020-04-28 14:49:14

Ha a "kedvesnéző" nagyon következetes és a sarkára áll, akkor esetleg kap valami pénzt!

Egyébként az április 24.-én a Müpa honlapján beadott beléptidíj visszaváltási igényemre 27.-én válaszoltak és a jegyek árát visszautalták. Pedig közben volt egy szombat és vasárnap is! Tehát így is lehet.

62131   Edmond Dantes 2020-04-28 12:37:36

Jol ertem-e, hogy a jegy- es berletvisszavaltasi ugylet odamenes es sorbanallas nelkul, interneten lebonyolithato? Egy fokkal jobb (lenne) mint amit eddig kozoltek. Ha mar banki utalast nem teljesitenek mint pl. MuPa, legalabb odamenni nem kell. De mit jelent az, hogy "elsosorban"? "Masodsorban" mi van?

62130   fbcs 2020-04-28 11:39:12

Az opera legfrissebb tájékoztatása:

Tisztelt Közönségünk! 

Mint ismeretes, Magyarország Kormánya és az országos veszélyhelyzet kezelésére felállított operatív törzs tájékoztatása alapján a koronavírus-járvány terjedésének hazai tetőzése 2020. május 3-ra várható. Ez egyben azt jelenti, hogy a szokásos egyhónapos felkészülési idővel számolva elvi lehetősége is megszűnt annak, hogy a Magyar Állami Operaház a 2019/20-as évadban még kinyithassa kapuit – a következő esély erre 2020 szeptemberében nyílik majd.

Ahogy azt az Opera korábbi közleményében is jelezte, a vis maior léptékéből adódóan intézményünk az elmaradt előadásokra megváltott jegyek árát, illetve bérlethányadát elsősorban utalvány formájában téríti vissza nézői számára.

Az utalványok kiadása az Opera holnapján 2020. május 4-ével indul, és 2020. december 31-ig tart. Nézőink a megváltott jegyek és bérletek regisztrációját követően kuponkódot kapnak, amelyet az internetes vagy – amint az lehetséges – személyes vásárlás alkalmával tudnak érvényesíteni 2021. június 30-ig. A frissített évadkínálat lehetőséget teremt arra, hogy nézőink valamennyi, a tavasz folyamán elmaradt produkció előadását pótolhassák, illetve utalványaikat – kuponkódjukat – bérletváltásra vagy más előadások jegyeinek megvásárlására is felhasználhatják.

A francia múzsa szezonja elnevezésű tematikus évadának műsorát az Opera június 1-jén, megújuló honlapján teszi közzé.

Az előző évadra szóló bérletek megújítása az interneten, telefonon és e-mailen 2020. június 1-jével indul. Fontos újdonság, hogy a járványügyi vészhelyzetre való tekintettel régi bérleteseink helyeit – amennyiben másképp nem rendelkeznek – egészen augusztus 31-ig fenntartjuk.

Az új bérlők számára a bérletváltás időszaka ugyancsak interneten, telefonon és e-mailben 2020. június 17-től ugyancsak augusztus 31-ig lesz elérhető.

A jegyértékesítés a bérletváltással párhuzamosan, 2020. július 1-jével kezdődik meg a 2020/2021-es szezonra.

Tehát a fontos dátumok:

2020. május 4-től 2020. december 31-ig: elmaradt előadások bérleteinek és jegyeinek átváltása kuponra
2020. június 1-ig: új Kalendáriumunk és bérletes kiadványunk postázása régi bérlőink számára
2020. június 1.: az Opera új honlapjának hivatalos indulása az új évad programjával
2020. június 1-től 2020. augusztus 31-ig: bérletújítás régi bérlőink részére
2020. június 17-től 2020. augusztus 31-ig: új bérletek váltása
2020. július 1-től: jegyváltás az új évadra

A személyes jegy- és bérletváltásra a vonatkozó törvényi szabályozás egyelőre nem biztosít lehetőséget. Az Opera ezzel együtt bízik abban, hogy értékesítési munkatársai a nyár folyamán a járvány és az az intézkedések enyhítésével személyesen is tisztelt nézői rendelkezésére állhatnak. Az ezzel kapcsolatos fejleményekről az Opera, amint lehet, megszokott csatornáin tájékoztatni fogja tisztelt nézőit.

További kérdéseik esetén munkatáraink szíves rendelkezésükre állnak hétköznaponként 10 és 17 óra között a jegy@opera.hu email címen, valamint a +36 1 332 7914 és a +36 1 332 6150-es telefonszámokon. A megnövekedő érdeklődésre felkészülve május 4. és augusztus 31. között kollégáink két további telefonszámon: a +36 1 814 7476 és a +36 1 814 7490 vezetékes számokon ugyancsak várják megkereséseiket a már említett időpontokban.

Az Opera vezetése értékesítési munkatársai nevében is hálásan köszöni azt a sok türelmet, megértést és támogatást, amit hűséges nézőitől az elmúlt hetekben kapott, és akik nélkül intézményünknek egész biztosan nem lehet jövője. Művészeink és munkatársaink mindent elkövetnek, hogy a járványügyi vészhelyzet elmúltával újfent megszolgálják ezt a szeretetet és bizalmat.

Üdvözlettel:

Opera Kommunikáció

62129   Edmond Dantes • előzmény62127 2020-04-27 10:11:31

Koszonom. Mint ez alatt irtam, en megengedobb vagyok es beerem, beernem  tetszes szerint bevalthato csereutalvannyal, foleg azon tarsulatok, szinhazak eseteben, amelyek a tao-torveny megvaltoztatasa ota es miatt nehez helyzetbe ill.az ellehetetlenules szelere jutottak mar a jarvany es a veszelyhelyzet miatti bezaras elott. Ot vagy hat helyen is erdekelt vagyok visszavaltas ugyben, nem politikai vagy szinhazi szimpatia szerint differencialok! De az azert legalabbis meltanytalan, hogy allami fenntartasu szinhaz(ak) jatssza(k) el, hogy "gondjuk van"... vagy szimplan es "csak" trehanyak? Itt off: jellemzo masik pelda a szinten meses penzekkel kistafirozott, szinten allami fenntartasu Nemzeti Szinhaz eljarasa: ott majd egyszer, valamikor ertesiteni fogjak a jegytulajdonosokat, hogy mikor, hogyan cserelhetik be a jegyuket (visszavaltasrol szo sem esik!) ... vajon a most erettsegizo osztalyok diakjai, akikkel tudositasok szerint (meg)toltik az eloadasaikat, hanynak lesz kedve a jovo evadban felkeresni a kotelezo olvasmany-eloadast ... ami akkor mar nem lesz kotelezo olvasmany es az eloadas megtekintese meg kevesbe lesz kotelezo?

62128   Edmond Dantes • előzmény62123 2020-04-27 09:51:39

Nem mondunk ellent egymasnak. Legfeljebb en valamivel megengedobb vagyok es el tudok tekinteni a penz visszautalasatol. De hogy meg sorba is kell majd egyszer, valamikor allni a penz(em)ert, az meltatlan eljaras "az orszag elsoszamu zenes szinhaza" reszerol. Ha meg el akkor a ket meteres "social distancing" rendelkezes, a voucherre varakozok sora elorelathatolag  eleg hosszu lesz ... akar meg a Karmelita kolostorig is elerhet ... akkor talan talal  majd MAO kozonsegbaratabb megoldast. Pl.mint irod, kopogtat a kormanynal. Ha beall a fent jelzett sor vegere, onnan mar csak egy lepes a kopogtato.

62127   Amalgám • előzmény62117 2020-04-26 21:12:50

"Nem ismerem azt a törvényt, ami pénzvisszafizetést ír elő..."

Szíves tájékoztatásodra álljon itt akkor pontosan a Polgári Törvénykönyv megfelelő előírása:

„XXV. Fejezet

A szerződésszegés egyéb esetei

1. A teljesítés lehetetlenné válása

6:179. § [A teljesítés lehetetlenné válása]

(1) Ha a teljesítés lehetetlenné vált, a szerződés megszűnik.

...

6:180. § [Felelősség a lehetetlenné válásért]

(1) Ha a teljesítés lehetetlenné válásáért egyik fél sem felelős, a szerződés megszűnésének időpontját megelőzően nyújtott szolgáltatás pénzbeni ellenértékét meg kell téríteni. Ha a már teljesített pénzbeni szolgáltatásnak megfelelő ellenszolgáltatást a másik fél nem teljesítette, a pénzbeni szolgáltatás visszajár.”

 

Pontosan tehát a Ptk. 6:180. § (1) bek. második mondata az, amit "máris megszegnek itt-ott." Egyáltalán nem valamiféle ellenszenves jogászkodás céljából adom meg ezt a szabályt, és a nehéz helyzetben lévő színházak sorsát sem akarom ezzel tovább nehezíteni. Szerintem is biztosítani kell a számukra valamilyen alternatív megoldást a pénzbeli teljesítés helyett. De nem úgy, ahogy ezek szerint több helyen is nekiálltak a dolognak. Szíveskedjenek az érintett színházak az adománykérés sajátos módjai helyett a nézők érdekeit is figyelembe vevő, a színház és a törzsközönsége között fennálló, bizonyos értelmben véve bizalmi viszonyt nem megcsúfoló megoldással előállni (erre néhány bágyadt ötlet olvasható rögtön az előző bejegyzésemben is). Sajnos az olyan történelmi helyzetek, mint például egy súlyos járvány vagy más csapás, kedveznek a társadalmi, közösségi és emberi normák felbomlásának, és pont ez az, amit ilyenkor nem lehet megengedni. Az ún. kultúrszférában, ami elvileg valamilyen módon a társadalom elitje és iránytűje lenne, főleg nem. Próbáljanak meg az érintett színházak erkölcsileg és emberileg elfogadható ajánlatot tenni a pillanatnyilag őket hitelező nézők felé, ez a történet nem egy rossz sci-fiben játszódik, valahol Einstand Galaxis Kleptonusz bolygójának egyik kicsike holdján. 

62126   Amalgám • előzmény62124 2020-04-26 15:20:45

Valóban nagyon sajnálatra méltó a Ház eljárása, mind jogi, mind pedig attitűdbeli szempontból. Hogy a befizetett pénz rendeltetésszerű sorsa a jelen helyzetben mi lenne, azt egyértelműen szabályozza a Polgári Törvénykönyv. Ha a szerződés teljesítése lehetetlenné vált, és ezért egyik fél sem felelős, visszajár az olyan pénzbeli szolgáltatás, amelyért a megfelelő ellenszolgáltatást még nem teljesítették. Most úgy néz ki, hogy előállt egy olyan helyzet, amelyikben a MÁO a törvényes visszatérítési kötelezettségének nem tud eleget tenni, és bizony ilyenkor lenne szerepe az attitűdbeli kérdéseknek. Azzal ugyanis nincs rendezve a dolog, hogy a Ház kéri szépen a pénzbeli visszafizetéstől való eltekintést, majd úgy veszi, mintha ez az eltekintés meg is történt volna. Adós nem viselkedhet így, szolgáltató főleg nem, fontos nemzeti kulturális intézmény pedig egyáltalán nem. Színház a saját közönségével, amelyik a létezése alapvető értelmét adó tényezők közül talán a legfontosabb, végképp nem. Ha már a Ház pironkodva kénytelen előadni, hogy most szeretné megtartani – na jó: utalvánnyá konvertálni – a közönségnek egyébként visszajáró pénzt, azt más módon kellene tennie, szem előtt tartva a közönség jogait, érdekeit és méltóságát. A kész helyzet elé állítás kísérlete helyett kereshetné például a kölcsönösen megfelelő megoldást a nézőkkel. Kerülhetné annak a látszatát, hogy tudatában van: sok embernek nem túl nagy összeggel tartozni nem jelent komoly jogi kockázatot, mert a gyakorlatban az ilyen volumenű ügyeket nem, illetve nem sokan viszik a törvény elé. Kerülhetné annak a látszatát is, hogy éppen a törzsközönség részéről a Ház, illetve főleg annak művészei iránt általában fennálló jóindulatot használja fel a saját érdekében egy olyan területen, ahol ez egyébként messze nem magától értetődő. Fordulhatna a közönség felé partnerként, felajánlhatna méltányos, legalább választáson alapuló konstrukciókat, figyelembe véve azt is, hogy azért alapvetően a hitelezőknek van joguk dönteni a saját követelésük sorsáról. Mondhatná azt is, hogy természetesen visszajár a nézőknek a már megfizetett jegyár vagy bérlethányad, de aki a kialakult nehéz helyzetre való figyelemmel eltekint ettől, annak a következő évadban felajánl valamilyen kedvezményt: engedményes jegyárakat egyik-másik bérletszüneti előadásra, szabad belépést esetleg egy harmadikra, netán egy extra előadásnak a bérletekbe foglalását. Az előadások látogatottsága bőven megengedné ezt, és a közönség túlnyomó része is elfogadná. És itt most jeleznem kell: ez a bejegyzés a lényegét tekintve nem valamilyen kedvezményigény bejelentéséről szól, hanem egyrészt az adós-hitelező viszony értelmezésének összhangba hozásáról a társadalmi normákkal, másrészt a közönség méltósággal és partnerként történő kezeléséről. Nagy kár, hogy egy közönségkapcsolataira és kommunikációs tevékenységére olyan nagy súlyt fektető intézmény, mint a MÁO, a jelek szerint éppen azoknak a legalapvetőbb üzleti, kommunikációs és közönségkapcsolati technikáknak nincs a birtokában, amelyek lehetővé tenné a számára egy ilyen helyzet megfelelő érzékenységgel és tapintattal történő kezelését. Bizony, az a mód, amelyet a befizetett jegyárak, bérlethányadok kérdésének kezelésére a Ház eddig választott, jogsértő, ezen túl pedig a közönséget is joggal sérti vérig, a hitelezőtől a nézőig terjedő összes létező minőségében.              

62125   Búbánat • előzmény62110 2020-04-26 12:36:30

Az Operaházból ellopott 17. századi könyvritkaságok tértek haza Londonból

2020. április 23., Papageno.hu

62124   Klára • előzmény62123 2020-04-26 09:20:18

Hogy egyes intézmények manapság a törvényeket és rendeleteket hogyan értelmezik, arról köteteket lehetne írni, de ez meghaladja jelen fórum kereteit. A fő probléma a hozzáállás! A MÁO-nak szerintem már csak presztizsből is elsők között kellene a korrekt visszatérítést megoldania, nem pedig ilyen szégyenteljes megoldásokhoz folyamodnia. (zárójelben: egy visszatérítési kötelezettségének eleget nem tevő üzlet ellen a Fogyasztóvédelmi Hatóság rögvest eljárást indít és büntet!)

62123   takatsa • előzmény62117 2020-04-25 21:46:16

Nyilván nem jut csődbe, illetve nem ettől jut csődbe, mivel nem a piacból él. És vannak a vásárlókat védő jogszabályok. A jegy- vagy bérletvásárlással egy polgárjogi szerződés jön létre a jegyvásárló személy és s színház között. Én egy konkrét előadásra és konkrét idpontra váltottam jegyet. Ha a megvásárolt szolgáltatást a színház nem tudja teljesíteni, akkor a vásárlót kártalanítani kell. Most sok színház és produkciószervező próbálkozik kibújni a kötelezettség alól, de ha utánaolvasol, akkor láthatod, hogy ez a törekvés jogszabályellenes. Végülis ez egy jogállam, és a törvényeket az intézetek nem értelmezhetik a maguk szájaíze szerint. Tehát a MAO-nak kártalanítania kell a vásárlóit, aztán kopogtathat majd a kormánynál...

62122   takatsa • előzmény62119 2020-04-25 21:33:49

Én benyújtottam, és a visszajáró pénzt a számlámra utalták. Abszolút korrekt. És segédletet is biztosítottak, hogy az ember pontosan ki tudja számítani azt, hogy a bérletének milyen hányadát igényelheti vissza. Az már más kérdés, hogy a visszautalt pénz többszörösét már elköltöttem náluk, jegyvásárlásra a jövő évadba.:)

De hát a MÜPÁtól ez is várható. Nézd végig a két intézet műsorszerkezetét, kínálatát, az előadások minőségét, és azonnal megértesz mindent.

62121   Búbánat • előzmény62118 2020-04-25 20:34:53

Köszönöm, szintén... 

62120   Búbánat • előzmény62119 2020-04-25 20:33:58

Köszönöm!  Akkor elindulok ezen a vonalon...

62119   Klára • előzmény62116 2020-04-25 19:27:01

Engem is érint, telefonon egyeztettem velük. A honlapon található adatlap megfelelő kitöltésével on line beadható az igény. A benyújtott igények feldogozása nyilván valamennyi időt igényel, de jóval korrektebb, mint a majd adnak utalványt valamire!

62118   Edmond Dantes • előzmény62116 2020-04-25 18:13:12

Szerintem igen! Ezt én úgy értelmezem, hogy MüPában minden jegy, bérlet visszaváltható. Ha a fenti linkben található adatlapot kitöltöd, szerintem utalnak. "Mindössze" a vonalkód, sor/szék szám és a bankszámlaszám szükséges a szokásos adatokon kívül. Próbáld meg, hátha :-)

62117   Edmond Dantes • előzmény62115 2020-04-25 18:03:31

"...csődbe juttassa az Operát." Az hogy menne? Mert a kormány egy tollvonással és nem egyszer, nem kétszer, milliárdokat tolhat és tol oda, ha nem is a mi kedvünkért. Nem ismerem azt a törvényt, ami pénzvisszafizetést ír elő, de ha van ilyen törvény, akkor ezt máris megszegik itt-ott. Épp ma intéztem másik színházban jegyügyet, ott kp. visszafizetésről/-utalásról szó nincs: vagy nem kérem vissza a jegy árát = adomány vagy majd valamikor küldenek vouchert cserejegyre.

62116   Búbánat • előzmény62115 2020-04-25 17:50:04

Úgy tudom, a Müpa nem tudja egyelőre visszafizetni a készpénzzel vásárolt jegyeket.  Ez engem érint...

62115   takatsa 2020-04-25 16:39:30

Jogszabály szerint a MAO is köteles visszafizetni a befizetett jegyek- és bérletek árát, ahogyan ezt a MÜPA már meg is tette. Természetesen megkérheti a jegy- és bérlettulajdonosokat, hogy ne éljenek ezzel a jogukkal, hanem fogadják el az általa felajánlott voucher-t, és gondolom, aki teheti, az el is fogja ezt a megoldást fogadni, hiszen senkinek sem célja az, hogy csődbe juttassa az Operát. De természetesen ezt a lehetőséget az Operaháznak online módon is biztosítania kell, és nem decembertől, hanem mostantól, azért, hogy ezt már a következő szezon bérletvásárlásakor is igénybe tudjuk venni (apropó, mikor kezdődik a bérletvásárlás??). És ne feledje a MAO, most mi teszünk szívességet azzal, ha nem élünk a pénzvisszafizetési jogunkkal, tehát erőltesse meg magát - most különben is sok ideje van rá - és minél hamarabb online módon rendezze ezt a helyzetet.

62114   Edmond Dantes • előzmény62113 2020-04-25 14:37:26

Köszönöm, már olyan régen volt, elfelejtettem vagy akkor nem olvastam :-) ... csak ismételni tudom, amit az imént Társművészetekbe írtam: MÁO-val pénzügyi státuszát tekintve (is) összehasonlítható intézmény MüPa és az ő megoldásuk célszerű és kézenfekvő: online kitöltött-elküldött adatlap és bankszámlaszám alapján utalni fognak. Készpénzes visszaváltás -szerintem- járványilag nem lenne szerencsés belátható ideig, de MÁO ügyintézése a legszerencsétlenebb: 1) Nem ad (kész)pénzt se oda se vissza, ami érthető ld. feljebb 2) nem utal vissza pénzt, ami érthetetlen. Kicsi az apparátus? 3) Nem küldi ki vevőnek a csereutalványt mint teszi azt más, MÁO-nál jóval kisebb (!) színház. Kicsi az apparátus? Álljon sorba a vevő voucherért, ki tudja mikortól, ki tudja mennyi ideig stb. Hm.

62113   Búbánat • előzmény62112 2020-04-25 14:13:53

 Hajós u.-ba a csereutalványért - ha jól értelmezem az Operaház közleményét - ugyancsak hiába mennénk, hiszen az is zárva tart  visszavonásig. 

 

A közleményt egyébként március 13-án beraktam ide a 62.076 sorszám alatt.

 

62112   Edmond Dantes 2020-04-25 13:32:49

 

MÁO közleménye: http://www.opera.hu/v/a-magyar-allami-operahaz-jatszohelyei-zarva-tartanak/

"Tisztelt Közönségünk! 

Az országos veszélyhelyzet miatt a Magyar Állami Operaház jelenlegi játszóhelyei (Erkel Színház, Eiffel Műhelyház) zárva tartanak.

Magyarország Kormányának 2020. március 11-i és 2020. március 16-i döntése alapján tilos az előadó-művészet bármely ágába tartozó előadás tartása. Ennek értelmében a Magyar Állami Operaház minden előadása és rendezvénye elmarad, valamennyi jegypénztárunk és az Opera Shop zárva tart, valamint az operaházi vezetett túrák is szünetelnek.

Az elmaradó előadásokra megváltott jegyek árát és bérletek esetén, bérlethányadát – a színházunkat is sújtó jegybevétel-kiesés okán – a Magyar Állami Operaház elsősorban utalvány formájában téríti vissza Nézői számára. 

vis maior helyzetre tekintettel kérjük Önöket, hogy a jegyek, bérletek értékének készpénzben való visszafizetésének igényétől legyenek szívesek eltekinteni.

A rendkívüli helyzet miatt irodáink és jegypénztáraink az egészségügyi veszélyhelyzet visszavonásáig zárva tartanak. 

Kérjük Nézőinket, hogy jegyeiket és bérleteiket tartsák meg az utalványok átvételéig, melyre az Opera Értékesítési Centrumban lesz majd lehetőség 2020 év végéig.

Az utalványok azzal az összeggel lesznek „feltöltve”, mellyel a megváltott jegyek, illetve a megváltott bérletek elmaradó előadásainak hányadai rendelkeznek. Az utalványokat 2021. június 30-ig válthatják be, akár több részletben is. Az utalványok felhasználhatók a következő évadra szóló bérletek megvásárlásánál is. 

Felhívjuk Bérlőink figyelmét, hogy a bérletben szereplő – változással érintett – előadásoknak a bérlethányadát tudjuk feltölteni az utalványra!

Intézményünk ezen felül, a veszélyhelyzet miatti bizonytalan idejű, zárva tartás okán a korábban megváltott 2020. 06. 30-ig érvényes Opera Ajándékutalványok beváltásának határidejét 2021. 06. 30-ig meghosszabbította.

A Kormány kihirdetett rendeleteinek későbbi változásait szem előtt tartva frissítjük folyamatosan információinkat, kérjük kísérjék figyelemmel honlapunkat!

Köszönjük megértésüket és szíves együttműködésüket!" Idézet vége.

Amivel nekem gondom van: én speciel el tudok menni a Hajós u.-ba a csereutalványért, de mit tehet az, aki nem tud elmenni? Vidéki, külföldön van, beteg, netán időközben elhalálozik stb. Továbbá és ez a fő gondom: több száz, netán több ezer ember fog sorbaállni a Hajós u.-ban az építkezésnél, barikádok-palánkok között, tűző napon, hóban-fagyban? Vagy hogy? És záros a határidő is ...

62111   Heiner Lajos • előzmény62110 2020-04-23 19:41:33

Kedves Momo!

 

Sok köszönet az Opera Magazin elérhetővé tételéért! Elszorul a szívem, amikor látom, hogy milyen előadások maradnak el - főleg, ha a pandémia előtti egyik utolsó operaélményem egy remek Don Carlos volt Pozsonyban.

Úgy hiszem, politikai, világnézeti, felekezeti, életkori, stb. stb. hozzátartozástól függetlenül mindenki azt várja: legyen végre "élő" zene, játsszon a MÁO, a STOP, ne maradjanak el a Salzburgi Ünnepi Játékok előadásai (félek, el fognak).

Majd csak vége lesz ennek a lidérces történetnek.

62110   Momo 2020-04-23 19:09:39

Az Opera Magazin 2020 tavaszi számában lehet olvasni a könyvlopás hátteréről. (62. oldal)

62109   joska141 2020-04-23 15:04:19

Mai hír:

https://index.hu/kultur/2020/04/23/opera_magyarorszag_konyvek_konyvritkasag/

A címe: "Öt év után kerültek haza az Opera milliókat érő, ellopott könyvei"

Sajnos már egyre rosszabb a memóriám, nem emlékszem arra, hogy 2015-ben vagy után Ókovács Szilveszter valamelyik "levelében" elpanaszolta volna "nénémnek" az akkori lopás tényét.

 

62108   Búbánat 2020-04-19 13:12:05

Online felvételt hirdet a Magyar Állami Operaház Gyermekkara

"A Magyar Állami Operaház Gyermekkara 50 éve működik jelenlegi formájában, az ország elsőrangú zenei csapata, ahová óriási kitüntetés bekerülni.  Évente több százan jelentkeznek, hogy ott lehessenek a legjobbak között.

Szeretettel várjuk azoknak a – magyarul folyékonyan beszélő – gyermekeknek a jelentkezését, akik szeretnének a Magyar Állami Operaház Gyermekkarában énekelni: jó hallással, tiszta énekhanggal rendelkeznek.

Akik 2020 szeptemberében első osztályosok lesznek, azok már a Magyar Állami Operaház Gyermekkarának bázisiskolájában, a Deák Diák Általános Iskola első évfolyamán kezdhetik meg általános iskolai tanulmányaikat. A 2020/2021-es tanévtől felmenő rendszerben ez az iskola is bázisintézménye lesz az Opera Gyermekkarának. (A kartermi próbák – 3. osztálytól – továbbra is a VI. kerületi Erkel Ferenc Általános Iskolában lesznek.)"

62107   Myway 2020-04-04 15:37:10

https://hirnyolc.hu/jozsefvaros/az-orczy-ternel-halalra-keseltek-egy-ferfit?fbclid=IwAR0yecYf_MijZPbpV09HQ6IEafzB7QA71liVL99Lr0HmxRP1TymVVJBVxW8

NA HOVÁ JÁR A 28-AS VILLAMOS??? AZ EIFFEL CSARNOK FELÉ !!!

62106   Amalgám • előzmény62105 2020-04-03 14:22:11

Nagyszerű hír ez, amiről eleddig nem is tudtam. Köszönöm szépen a tájékoztatást! Mivel a Ház varrodáját semmiképp sem akarnám elvonni stratégiai jelentőségű munkájától, a vágyálmom most az, hogy akkor a rendelkezésre álló tetemes időben az intézmény védőmaszkok gyártásával nem foglalkozó, túlnyomóan nagyobb részében a kellék- és díszletkultúráért – de semmiképpen sem a jelmezkultúráért – felelős gondolkodók és alkotók fordítsanak némi figyelmet arra, hogy a jövőben hogyan lehetne orvosolni a műanyag nem opera- és balett-kompatibilis felhasználásából eredő minőségi problémákat az előadások során. A tépőzárak pedig ráérnek később is, amikor már erre is van kapacitás. Jelezném: a jelenlegi közfelfogásban a műanyag nagyjából éppen olyan rossz, mint a koronavírus, nagy hibát nem követhet el az, aki látványosan felhagy a használatával.        

62105   tiramisu 2020-04-03 12:49:40

Az Operaház varrodájában most egészségügyi maszkokat készítenek ! Köszönet érte !!

62104   Amalgám • előzmény62103 2020-04-03 09:08:25

Hirtelen más egészségügyi probléma jutott az eszembe, és a bejegyzésem sem kifejezetten fogászati kérdésekről szólt – átolvasom azért újból, hátha mégis –, hanem arról, hogy az Operaházban a jelenlegi időbőség körülményei között ún. aprómunka keretében számba tudnának-e venni, illetve orvosolni tudnának-e olyan jelmez- és kellékhibákat, amelyek kifejezetten negatívan befolyásolják egy-egy előadás élvezhetőségét, és amelyek talán nem csak engem zavarnak. Esetleg általában véve lenne-e lehetőségük felülvizsgálni a műanyag mint olyan alkalmazásának jelenleg mindenek fölött állónak tűnő indokoltságát. Ehhez soroltam fel támpontként néhány előadás címét (Cosí fan tutte, Don Giovanni, A bahcsiszeráji szökőkút, Giselle, A rajnai sellők), és az újbóli számba vétel lehetőségét megköszönve ezekhez csapom most hozzá A vágy villamosának sztirolpuffanású díszleteit (rádió, váza) is. Kis befektetéssel, ámde mégis értékelhető minőségi hozadékkal járó, operaházhoz méltó igényszintet tükröző munka lenne ez, már persze csak ha az intézmény stratégái elkészültek a sok kiváló szimulációval.  

62103   tiramisu • előzmény62102 2020-04-02 16:43:15

És hogy állsz a fogtöméseiddel?

62102   Amalgám • előzmény62100 2020-04-02 15:49:10

Nagy örömmel tölt el engem is, hogy az Operaház vezetése az utóbbi néhány hét során a teljes NATO-vezérkart megszégyenítő szimulációs képességekre tett szert – különös tekintettel a péntek estékre –, de ha már ennyi idejük van, foglalkozhatnának esetleg olyan dolgokkal is, amelyek bár kevesebb hadvezéri képességet igényelnek, de az előadások minőségével mégis értékelhető összefüggésben vannak, és a jelenlegi leállás bőséges időbeli keretei között jól áttekinthetők. Körül lehetne nézni például a jelmez- és kellékfronton, koncepcionális módon elgondolkodni anyagok használatán, áttekinteni a fejlesztések, cserék lehetőségét. Nem, nem gondolok nagy dolgokra, csupa olyan apróságról lenne szó, amelyek egy-egy előadás élményét nagyban befolyásolják, és amelyek esetében felismeréssel, odafigyeléssel és minimális anyagi és munkaidő-ráfordítással akár még eredményeket is el lehetne érni. Fel is sorolok néhány ilyen apróságot. Ott van mindjárt a tépőzáras jelmezek kérdése. Biztosan szükséges az, hogy amikor a Cosí balettbetétjében a táncos urak nekivetkőznek a mutatványuknak, az egész nézőteret bántó módon betöltse a levetett mellények tépőzárainak egyáltalán nem operai jellegű harsanása? Vagy esetleg most lehetne elgondolkodni a problémán, és akár gombok után is nézni hamarjában? De ott van mondjuk például a fenil-etilén által keményen sújtott Don Giovanni előadás kelléktára is. Biztos az, hogy Giovanni és Ottavio összecsapásakor egyúttal az egész felvonást is agyon kell ütnie a földre hulló sztirolpisztoly szánalmas koppanásának, vagy lehetne keresni – alkotni – hamarjában egy fémesebb jellegű, hiteles, nehéz kellékpisztolyt? Ugyanebben az előadásban örvendeztet meg bennünket hasonló módon Don Giovanni végzetes vacsorájának padlóra zuhanó teljes étlapja is, megannyi alufóliába (?) csomagolt hungarocellgyümölcs, illetve ezek félreismerhetetlen hanghatásának formájában. Nem kéne más megoldás után nézni esetleg itt is, horribile dictu előadásonként egy-egy kiló valódi alma beszerzésével felszámolni a C8H8 uralmát a drámai végkifejlet fölött? Tudom én, hogy a friss gyümölcs nehezen illeszthető a színházi kellékgazdálkodás rendszerébe, talán mert nincsen leltári jelzetszáma, de hátha mégis... Tovább folytatva a kört, nem áll jól kedvenc operaházi műfajom, a balett sem. Feltétlenül szükséges az, hogy A bahcsiszeráji szökőkút drámai csúcspontját, Mária halálát Zaréma földre dobott műanyag törének sajnálatosan hiteltelen alig-csattanása és jellegzetesen műanyaghangú tovacsusszanása tegye igazán szívszorítóvá, vagy akadna itt is valami alkalmasabb anyag, kellék? Egy kis odafigyeléssel lehetne segíteni rögtön a Giselle előadásértékén is: ebben bizony elég sok az eldobott virág, ami sajnos mind műanyagból van, és ami a számára kijelölt helyen mind-mind a lehető legtökéletesebben gyilkolja az előadás művészi értékét. Myrtha varázságát ugyan valószínűleg nem lehet máshogy kiváltani – annak sajnos preparált módon el kell tudnia törni, hiszen a darab második felvonása jelentős mértékben a villikirálynő megsértett varázshatalmáról szól –, de a földre hulló kollekcióval talán mégis lehetne valamit kezdeni, mondjuk például hogy Giselle esedezését hadd ne üsse már agyon a műanyag potyogása, amikor Myrtha lábai elé szórja a virágcsokrát. Ez annyiban nehezebb kérdés persze, hogy a balettpadlón az élő virág esetleges maradékai, levelek, szirmok balesetvédemi szempontból nem igazán kívánatosak, de egy kis odafigyeléssel bizonyosan lehetne jobb megoldást és kelléket választani. És hát lehet ezt az odafigyelést a jövőben és más daraboknál nagyobb volumenben, akár a díszlet szintjén is űzni, hogy csak A rajnai sellők plexiből készült hídjára utaljak rögtön, ami az általa kiadott hangokkal teljesen tökéletes mértékben tette tönkre a reá álmodott balettbetétet. Kérdés tehát, hogy ha már egyszer ennyi idő és időbeli lehetőség zúdult az Operaház vezetésére és teljes kollektívájára, társulhat-e ahhoz annyi hajlandóság és igényszínt, hogy a számos értékes műsorrendi szimuláció végrehajtása mellett jelmezek, kellékek, esetleg díszletek értékét és hibáit megvizsgálják, az utóbbiakat észleljék és kijavítsák, illetve hogy általában elgondolkodjanak az opera- és balettgyilkos hanghatással bíró műanyagok jövőbeli használatának mellőzésén az előadásokban.               

62101   Edmond Dantes 2020-04-01 14:05:19

Amennyiben az itt jobb felso sarokban olvashato hir, "Egyuttmukodes a Magyar Allami Operahaz es a Fovarosi Allatkert kozott" nem csupan mara idozitett trefa, (annak se rossz) remelhetoleg nem a ket intezmeny kozotti atjaras netan "lakossagcsere" kepezi az egyuttmukodes targyat. Valaha Aidat, az allatkert egyik elefantjat adta kolcson az Allatkert 1-1 eloadasra, az operai negylabu szereplo kiseret mellett atsetalt az Andrassy utra, eloadas vegen vissza. Egykori gazsija nem ismeretes, szomoru sorsa igen.

62100   IVA • előzmény62099 2020-03-31 18:49:21

Úgy gondolom, sem a koronavírus-járvány elején, sem most, a ki tudja, melyik szakaszában, nem lehet okosnak lenni, de ennyire nem okos kérdést feltenni mégis túlzás: „Mi történik akkor, ha netán az évad végén már játszhatnak?
Mintha a telefonriporternek nem lenne tudomása arról, hogy csak négy nappal ezelőtt lépett hatályba a kijárási korlátozásról szóló rendelet, illetve törvény, amelynek értelmében a 65 éven aluli illetve annál idősebb polgárok más-más idősávban járhatnak beszerezni az élelmiszert, a gyógyszereket, ezeket is csak akkor, ha nincs biztonságosabb megoldásuk. Legyen akkora képzelőerőnk, hogy két-három hónap múlva az Erkel Színházban és a Műhelyházban más-más idősávban látogathatják az előadásokat a fiatalok és az idősek, maszkban, kesztyűben, másfél méteres távolságban egymástól? És ha az Operaház nem érezné a zárva tartás felelősségét, érezze a közönség?
Az a válasz, hogy bár nagyon szeretné, csodálkozna ezen, hisz éppen befele trappolunk a járványba – Ókovács Szilveszter tehát legalább csodálkozna –, de mindenre van tervük. Április 3-tól kezdve egészen az évad végéig minden péntekre szimuláltak egy-egy újranyitást”. Nos, az újranyitás szimulálásában komoly gyakorlatot szereztek már: a megújúló Operaház és a Műhelyház nyitása ügyében. Szerintem ezt már nem kellene hetente gyakorolni.

62099   joska141 2020-03-31 10:32:07

A 168 óra internetes oldalán hosszabb interjú Ókovács Szilveszterrel. Megtalálható:

https://168ora.hu/kultura/ez-az-operaevad-mar-elveszett-okovacs-szilveszter-az-opera-igazgatoja-azt-szeretne-ha-at-tudnak-menteni-a-szereposztasokat-183592

 

62098   ladislav kozlok • előzmény62095 2020-03-19 10:31:24

Éertesíteni fogom Vongrej urat, az Operaslovakia foszerkesztojét.

62097   ladislav kozlok • előzmény62096 2020-03-19 10:23:51

így van.   

62096   Héterő • előzmény62094 2020-03-18 11:24:21

Rekonštrukčné práce aj tu presušila pandémia koronavírusu.
Ejnye... Mint nálunk: lektor sehol.

62095   Amalgám • előzmény62094 2020-03-18 10:42:40

Nyelvtudás hiányában elolvasni nem tudtam, csak a szó szoros értelmében "vizuálisan" áttekinteni; annyival érdemes talán kiegészíteni, hogy azt a kevés operettszínházat, ami a világban működik - Budapest mellett Moszkvában és Bukarestben, ha jól tudom -, szokás az operaházakhoz sorolni. 

62094   ladislav kozlok 2020-03-18 10:14:31

Lýdia urbančíková egy szép cikket írt Budapest opera-házairol.

operaslovakia.sk/operny-dom-v-budapesti/

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1914 • Fischer Annie, zongorista († 1995)
1916 • Rév Lívia, zongoraművésznő († 2018)
1924 • Starker János, csellista († 2013)
elhunyt:
2007 • Régine Crespin, énekes (sz. 1927)
2010 • Cesare Siepi, operaénekes (sz. 1923)