vissza a cimoldalra
2020-01-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Bartók Rádió (758)
Kimernya? (3431)
Élő közvetítések (8358)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4668)
Palcsó Sándor (280)
Operett, mint színpadi műfaj (4211)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (606)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1856)
Társművészetek (1577)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1385)
Erkel Színház (10442)
Miklósa Erika (1241)
Franz Schmidt (3513)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3649)
Jonas Kaufmann (2476)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7244)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (ALASZKA, 2002-07-25 08:02:53)

   
62059   szenszansz 2020-01-24 15:27:14

A Kalmár Magda CD ismertetőjére visszatérve: a Figaró házasságában Barbarina és Marcellina szerepét is énekelte, meg Cherubinót is - de az emlékezetes - ha már ezt a jelzőt alkalmazzuk-  szerepe (amit mégis csak  több mint 40-szer énekelt, például Ferencsik jubileumi produkciójában is ) az Susanne volt. A művészről szóló néhány mondatos ismertetőben a legfontosabb alakításait kell megemlíteni szerintem. És Lucia Popp nekem még mindig ragaszkodik a társulati tagságához.:  http://www.opera.hu/kereses/?q=lucia+popp&lan=hu

62058   zenebaratmonika • előzmény62056 2020-01-23 15:03:52

Nem tudom, de nekem ez a Nyugat lánya nagyon nem jött be, semmi dallam, legalábbis nekem, és ária se.... le is zártam. És neked?

62057   Edmond Dantes • előzmény62055 2020-01-23 14:23:39

Köszönöm, így már látom, hát elég érdekes ... de MÁO honlapján nekem itt nem jött ki a neve. Máshol bújhat meg :-) Kalmár Magda viszont első operaházi éveiben többször is énekelte Cherubinot.

62056   Búbánat • előzmény62052 2020-01-23 11:45:32

Az Opera honlapjáról:

Opera „Puccini Itáliája”-évadában kiemelt figyelmet szentelt az olasz szerző ritkán hallható műveinek, aminek köszönhetően csaknem fél évszázad után új rendezésben tért vissza a színház repertoárjára A Nyugat lánya. Az ezt megelőző, mára legendássá vált 1966-os felújítás főszerepeit a színház korabeli álompárja, Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert énekelte, míg Rance seriffet az ugyancsak kiváló kvalitásairól ismert Jámbor László alakította. A felvételt, amelyen az Opera együtteseit Erdélyi Miklós dirigálja, az énekesek pedig a színházat is igazgató Nádasdy Kálmán magyar fordítását éneklik, a Magyar Rádió rögzítette Mikó András rendezésének premierjén.

A több mint kétórás zenei anyag most dupla-CD-n jelent meg a Magyar Állami Operaház kiadásában.

62055   maris • előzmény62053 2020-01-23 10:31:28

Lucia Popp: http://www.opera.hu/tarsulat/szemely/popp-lucia/

Kalmár Magda (Cherubino mellett mind Susanna, mind Lulu szerepe benne van a leírásban): http://www.opera.hu/tarsulat/szemely/kalmar-magda/

62054   Edmond Dantes • előzmény62050 2020-01-23 08:12:29

Ugyanott így folytatódik: "Ezután minden énekes évadokra és szerepekre szerződik, jelentősen megemelt tiszteletdíjért. Ugyanez a koncepció érvényesült a karmesterek esetében is." Az igazi kérdés, mi a jogállása, milyen=mire szóló szerződése van a karmestereknek, magánénekeseknek, alkotóknak illetve a zenekarnak és a kórusnak és a "személyzetnek" továbbá ugyanez a MNB-nél: magántáncosok, tánckar, koreográfusok ...

62053   Edmond Dantes • előzmény62047 2020-01-23 07:58:56

Nem találom, hol-miben olvasható Lucia Popp MÁO-tagsága, Kalmár Magda Cherubinoja.

62052   bermuda 2020-01-23 00:09:41

Hurrá!!!! Kiadják CD-n a legendás 66-os Nyugat  lányát, Házy Ilosfalvy előadás felvételét..jómagam anno 10x láttam, azóta is abból élek. 

a cd kapható az Erkel Bartók shopjában és állítólag az Operaházéban is.

62051   Cilike • előzmény62050 2020-01-22 22:38:10

http://www.opera.hu/tarsulat-opera

62050   joska141 • előzmény62049 2020-01-22 19:12:00

A Vikipédia Magyar Állami Operaház címszavából idézet:

"2012. december 31-ig bezárólag valamennyi magánénekes elbocsátásával megszűnt az énektársulat."

62049   Cilike • előzmény62048 2020-01-22 19:05:56

Tényleg azt hiszi? Azt hiszi, hogy előadásokra szerződtetik a zenekart, énekkart, balettet? Vagy csak a szólisták léteznek az ön számára? Társulatnak számítanak ezek a csoportos együttesek.

62048   operaisiásza • előzmény62047 2020-01-22 15:48:31

Árdekes. Tudomásom szerint nincs is társulata az Operaháznak. A művászeket előadásokra szerződtetik. Van, aki jól jár, van aki emiatt alig tud megálni.

62047   szenszansz 2020-01-22 15:04:09

Kis furcsaságok az Operaház honlapjáról. 1. Mit is értenek a "társulati tag" kifejezésen? Például az 1993-ban elhunyt Lucia Popp miért is társulati tag a magyar Operaházban? (Mert ha a bécsiről lenne szó és ha örökös tagként szerepelne az aktuális nyílvántartásban náluk, az még érthető.) ...és még sok külföldi és már elhalálozott művész is tagja dalszínházunknak!  2. A Kalmár Magda CD ismertetőjében olvassuk, hogy emlékezetes szerepe volt a Figaró házasságában  Cherubino. Nem inkább Susanne? Ha már fontosabb szerepek, akkor a Szerelmi bájital Adinája és Berg Luluja feltétlen megemlítendő.

62046   zenebaratmonika • előzmény62045 2020-01-21 10:24:44

Különben régebben 10 000 Ft-os jegyeket hirdettek az Eiffel-be, ha jól rémlik, az azért elég durva a magyar fizetésekhez, persze már akinek.

A Sztárcsinálók rockoperát meghirdették az UP Újpesti Rendezvénytér, Színházterem-be és oda 7000-13000 Ft egy jegy, hát érdekes, én vettem rá 2 db-ot 9000-ért, (sehol máshol nem meg a darab) de máskor nem igen fizetek  6000 Ft-nál többet egy db jegyért, ha lehet a Ma este színházon veszem, vagy olcsóbb előadásokat nézek ki, vagy olcsóbb helyeket választok. Az Erkelbe sose ülök hátra, mert oda távcső kell.

62045   fbcs • előzmény62044 2020-01-21 10:10:41

Próbaüzemmel, kedvezményes jegyárral február 7-től vannak előadások, Mester és Margaritával kezdenek, de azokra már az összes jegyet elkapkodták. Siegfrid Idill/Krizantémokra, Ments meg Uram! kortárs operára, valamint KFM kortárs balettre még vannak 1.000 Ft-os jegyek.  Márciustól rendesen üzemel, de az előzetes várakozásokhoz képest jóvak kedvezőbb jegyárakkal (2900-4900-5900 este, 1500-2500-3000 délelőtt). Szvsz. David Adam Moore nagyon jó kotárs operákban, őt nem érdemes ennyiért kihagyni.

62044   zenebaratmonika • előzmény62043 2020-01-21 09:35:33

Ott mikortól lesznek előadások és mik? Erről tudsz valamit. Annyit hallottam elég borsos áron fogják a jegyeket adni. A kőbányai környék mennyire veszélyes? Mondjuk este nők egyedül járhatnak arra vagy párosával?

62043   Izolda 2020-01-20 09:31:14

Van itt valaki aki az Eifel akármibe vágyott operaelőadásokat nézni/hallgatni?

A BKV süriti a buszjáratot, talán a 2-es villamost is sürithetnék a MÜPÁ-hoz esténként.

62042   joska141 2020-01-20 08:27:44

Mai hír az interneten az építkezés/felújítás újabb lépéséről:

http://pestbuda.hu/cikk/20200119_eiffel_muhelyhazra_neveztek_at_az_eszaki_jarmujavito_megallohelyet

Idézet a cikkből:

"Az Operaház kezdeményezésére az intézmény harmadik játszóhelyének, multifunkcionális raktár- és próbaközpontjának közelgő megnyitása alkalmából történt az átnevezés. A megállót és környezetét, ahogy eddig is, a 9-es autóbusszal és a 28-as villamossal lehet megközelíteni. A BKK a 9-es autóbuszt februártól a jelenleginél gyakrabban, 10 perces járatsűrűséggel közlekedteti a késő esti időszakban, biztosítva a látogatók kényelmes hazautazását a kulturális helyszínről."

Hm...

62041   Búbánat 2020-01-13 20:46:56

Az Opera honlapjáról:

"A Magyar Állami Operaház immár nyolcadik alkalommal állít össze Útravaló címmel zenei kiadványt, hogy ezzel is elősegítse a gyermekek zenei műveltségének megalapozását. Ókovács Szilveszter, az intézmény főigazgatója idén is a kiadvánnyal köszöntötte a főváros első kisbabáját, amelyet azonban a korral haladva az idei évtől az interneten, a www.opera.hu/utravalo2020 címen tesz elérhetővé az intézmény. Az Opera partnere, a PromoBox Kft. segítségével az idei évtől egy kis füzetet juttat el az édesanyákhoz, amelyben röviden bemutatja az aktuális évre felkínált műveket és tájékoztatót ad a dalszínház gyermekprogramjairól.  

„Az Útravaló 2020 több mint egyórás válogatást nyújt az Opera közelmúltban készített énekkari felvételeiből. A 18 szám több mint felét magyar művek alkotják: Erkel Bánk bánja mellett a zeneszerző első operája, a Bátori Mária és a közelmúltban rögzített Erzsébet című opera II. felvonásának néhány emlékezetes pillanata, Kodály Háry János és Székely fonó, valamint Bozay Az öt utolsó szín című művéből vett részletek, míg a nemzetközi válogatás Donizetti Boleyn Anna, Giordano Andrea Chénier, Spontini A vesztaszűz, Meyerbeer A hugenották és Wagner Tannhäuser című operáiból is ad ízelítőt"

62040   Búbánat 2020-01-12 11:56:21

Az Operaház Facebook oldaláról

EMLÉKEZÉS

Koszorúzással és Karczag Márton főemléktáros méltató beszédével emlékezett meg az Opera a ma öt éve elhunyt Oberfrank Gézáról. A kiváló karmester a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán szerzett diplomát 1961-ben, majd 1980-ig a Magyar Állami Operaház tagja volt. Pályája során a berlini Komische Opera főzeneigazgatójaként, a MÁV Szimfonikus Zenekar vezető karmestereként, majd később a Szegedi Nemzeti Színház operaigazgatójaként állandó szereplője volt a koncertéletnek. 1989-től a Magyar Állami Operaház zeneigazgatója, majd a kilencvenes években főzeneigazgatója volt. Tevékenységét több díjjal is elismerték – 1970-ben Liszt-díjat kapott, 1982-ben Érdemes Művésszé, 1988-ban Kiváló Művésszé választották, 2009-ben pedig a Magyar Állami Operaház Örökös Tagja lett.

Oberfrank Géza (Budapest, 1936. január 26. – Budapest, 2015. január 12.)

62039   IVA 2020-01-08 03:54:41

Azoknak, akik nem lennének egészen tisztában az év és az évad fogalmával; akik arra számítanak, hogy a 2021/2022-es évad ígéretével akár 2021-ben (tehát jövőre) a megújult Operaházban ülhetnek. Újévi üzenet a legilletékesebbtől:
https://www.youtube.com/watch?v=jojOZ10AiGU
Még nem tudunk bele visszaköltözni, az biztos. Úgyhogy még ez legalább két évig így lesz.
Tehát 2022-ig legalább.
2017. május 26-án láttam legutóbb előadást az Operaházban. Vagyis biztos már, hogy legalább 4 és fél évig nélkülöznöm kell.
Még azoknak a kárára sem örülök ennek, akik az Opera bezárásakor kimosolyogták az előző, 1980–1984-es felújítást: micsoda világ volt az, amikor négy évadra be kellett zárni az épületet egy rekonstrukcióhoz!

62038   Edmond Dantes • előzmény62037 2020-01-07 16:05:33

Történetesen élő adásban volt szerencsém hallgatni a reggeli közösen sugárzott (!) rádió-TV interjút Almási-Tóth Andrással, aki elmondása szerint az új Parsifalt rendezi legközelebb. A belinkelt index-cikk maga sem biztos a megnyitás időpontjában: " ...az Operaházat 2021 őszén vagy telén nyitják meg, így ha minden a tervek szerint alakul, a 2021-22-es évadot már az Andrássy úti épületben kezdheti a társulat." Aki ebből a mondatból megsaccolja a nyitás akárcsak hónapra pontos várható időpontját, annak gratulálok. Az origo.hu azonos témájú írása óvatosabban fogalmaz: "... a tervek szerint a 2021-22-es évadban már használhatják az Andrássy úti épületet..." Itt szó esik a három ház várható profil/repertoár-megosztásáról is.

62037   joska141 2020-01-07 12:50:08

Mai hír az interneten (a címe kifejezi a tartalmát):

https://index.hu/kultur/2020/01/07/a_magyar_allami_operahaz_a_2021_22-es_evadra_koltozhet_vissza_a_felujitott_andrassy_uti_epuletbe/

Úgy látszik a prágai Operaház megnyitója után már valamilyen üzenetet a budapesti Operaházról is kellett küldeni.

62036   IVA • előzmény62035 2020-01-06 07:15:54

Mentendő, hogy ez a tudósítás nem az Opernglas-topicba került, sietve jegyzem be, hogy a megnyitó előadás vendége volt Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke is.

62035   joska141 2020-01-06 06:30:01

A hétvégi és mai internetes fórumok részletesen ismertetik a prágai Állami Opera felújítás utáni, 2020.január 5-i, megnyitó előadását. Az ezzel foglalkozó cikkek közül a „168 óra” alábbi, technikai leírásokat tartalmazó, bekezdéseit idézem:

„A Prága központjában, a Szent Vencel-lovasszobor közelében, a cseh Nemzeti Múzeum és a Wilson vasúti főpályaudvar között álló épület a 2017 tavaszán elkezdődött munkák során teljes egészében megújult és korszerű műszaki berendezéseket kapott. A felújítás költségét eredetileg mintegy 900 millió koronára (11,34 milliárd forint) tervezték, de végül is a költségek 1,35 milliárd koronát tettek ki (17 milliárd forint).

Az operaház közleménye szerint az épület neorokokó stílusú nézőtere és a színpad a lehető legnagyobb mértékben visszakapta eredeti, tehát a színház megnyitása utáni arculatát. A nézőtéren 1016 személy foglalhat helyet. Minden bársonyszéken lehetőség lesz arra, hogy a néző világnyelveken feliratozva is követhesse a színpadi történéseket.”

Az esetleges következtetéseket mindenki levonhatja…

62034   Búbánat 2019-12-31 10:29:13

Vissza a múltba!   A "kulisszák" mögé - egy Manon Lescaut-előadásra készülődvén...

  • Népszava, 1967. december 3.

Opera a függönykamrából

A »kulisszák mögött« kifejezés elavult, legfeljebb képletesen használható. A kulisszák mögött semmi sincs, csak a sötét, hideg hátsó színpad, csúf vasajtókkal és hatalmas horizontfüggönnyel lezárva. A »Tilos az átjárás« feliratú ajtó egyenesen az Operaház nagyszínpadára vezet.
-----1----
Egészen kicsinek és elveszettnek érzi itt magát az ember. Nemcsak a játéktér nyomasztó arányai miatt, hiszen eléggé ismert adat, hogy a budapesti Operaház színpada 28x24 méteres, magassága 25 méter (plusz 12 méter a süllyesztő) és hat »utcából« áll. A méreteket lassan meg lehet szokni, azt is, hogy a »világot jelentő deszkák« diszkréten nyikorognak és itt-ott kissé rongyos, seszínű vászon borul rájuk. Az elveszettség érzése inkább onnan ered, hogy a műszakiak serege valami céltudatos összevisszaságban munkálkodik az előadás előkészítésén, jönnek- mennek, pardont mormolva gyengéden odébb lökdösik a színpadra tévedt civilt és teljesen érthetetlen dolgokat kiabálnak:
Fordítsuk ligetre a reflektort! Vigyázni, madzag van! öt perc múlva megy a vas!

Szerencsére előkerül Földvári György ügyelő, bemenekít a függönykamrába és a tolmácsolásra is vállalkozik. Nos, a színpadnak — a félreértések elkerülése végett — nem jobb és bal, hanem ligeti és városi oldala van. Ezért fordítják a reflektort »ligetre«. A »madzag«, vagyis kábel a földön húzódik és orrabukással fenyeget, a »vas«, a vasfüggöny pedig már fel is ment. Hét óra 5 perckor megkezdődik Puccini Manon Lescaut című operájának előadása.
-------2------
Az ügyelő kicsiny fülkéjében ül és szinte zongorázik a kapcsolótábla nyomógombjain. A csengőjel mellett mikrofonon is színpadra szólítja a szereplőket. Fényjelet ad Erdélyi Miklós karmesternek, egyik kezével meghúzza a függönyt mozgató hidraulikus kart, a másikkal a világosítóknak csenget, a harmadikkal... Nem, harmadik keze természetesen nincs, csak úgy tűnik. Most újra három gombot nyom be:
Figyelem, Manont, Géronte-ot, Lescaut hadnagyot kérem a kocsihoz!
Házy Erzsébet, Katona Lajos és Melis György már készen áll a színpadra gördülő hintó mellett. Az Állatkerttől kölcsönzött lovak nem először »játszanak«  az Operában, állítólag kitűnően ismerik a partitúrát. És valóban, néhány taktussal a »belépőjük« előtt, ütemesen rázzák a fejüket, emelgetik a lábukat. Színpadképesek, némi nyomokból azonban arra lehet következtetni, hogy nem egészen szalonképesek.
Egy korrepetitor fél szemmel rátapad a függönykamra kis kukucskáló nyílására, fél kézzel pedig vezényel. A karmestert nézi és a színpadi kórust dirigálja. Az Erkel Színházban már nincs szükség ilyen közvetítésre: működik az ipari televízió.
----------3---------
Az ügyelő az előadás láthatatlan karmestere. Ő is partitúrából dirigál — képzett zeneművész —, de ez a kotta tele van titokzatos jelekkel. A szereplőkön kívül mintegy száztagú műszaki gárdát mozgat. A 18 világosító műszaki jelekből álló szcenárium-kotta szerint dolgozik a színpadon, a karzaton, a »hidakon«. 44 díszítő (zsinórosok, süllyesztősök, díszlethordozók), 8 kellékes, 30 - 40 öltöztető-szabó, fodrász, maszkmester dolgozik az előadás alatt. Az ügyelői tábla jelzőrendszerével nemcsak a szereplőket és a műszakiakat lehet mozgósítani, hanem esőt csinálni, dörgést, villámlást, vihart és gőzfelhőt.
— Indul a színpadi zene, maestró! Megy a függöny, jöhet a rivalda!
Taps csattan, kigyúl a rivaldafény, zörögve indul a »-vas«. A harmadik vastapsra már csaknem lebontották a díszletet a boszorkányos gyorsasággal dolgozó műszaki szakik. (Szakmunka ez, ha egyelőre — remélik, nem sokáig — segédmunkási bérért végzik is a színházszerető díszítők.) A zsinórpadlásról gerendákat engednek le és egy tüllfüggönyt, amiből felhő lesz, Manon a büfébe megy des Grieux lovaggal, Földvári György átadja a helyét Veres Lászlónak, akinek ügyelői repertoárja 60 opera és 20 balett — nagyobb, mint az Operaházé.
----------4---------
Hibátlanul pereg az előadás. Tíz órára Manon meghal, majd kimegy a függöny elé megköszönni a tapsokat. Sokáig tapsol a közönség a kitűnő művészeknek és - úgy érezzük - azoknak is, akik az előadás láthatatlan karmesterei, néma szereplői voltak.

/Vajk Vera/

62033   Klára • előzmény62032 2019-12-16 11:56:30

Nem sértődtem meg, éppen mert ez egy fórum Egyébként Édes Anyanyelvünk eléggé árnyalt és rokonértelmű szavakban elég gazdag ahhoz, hogy szinte mindent többféleképpen lehessen kifjezeni! Külföldi ismerőseim, akik magyarról saját anyanyelvükre fordítanak, panaszkodnak is eleget emiatt, mert az ilyen jellegű árnyalatokat nem olyan könnyű átültetni. (Persze, ez ellenirányban is igaz.)

62032   IVA • előzmény62029 2019-12-16 05:09:23

OFF: Kedves Klára! Grétsy Lászlótól én sajnos csak a tévéből és nyelvművelő könyvéből tanultam. Az idézett tétellel korántsem (messze nem) kioktatni szándékoztam, csak viccelődni. Néha elfelejtem, hogy egy fórumon az sem tanácsos.

62031   IVA • előzmény62027 2019-12-16 05:01:45
62030   IVA • előzmény62027 2019-12-16 05:01:40

OFF: Nem a béke, nem az egészség és nem is a személyi szabadság veszélyeztetése, hanem a szórendváltoztatás általi értelemmódosítás elleni védekezésre tettem javaslatot, a te hozzászólásoddal adekvát komolyság szándékával. Kúráld a köhögésedet eredményesen!

62029   Klára • előzmény62026 2019-12-15 10:10:00

Kedves Iva!  Bár Grétsy Tanár Úrtól sok okos dolgot tanultam anno az egyetemen, az említett szófordulatra nem emlékszem. Egyébként eddig úgy véltem, hogy a Fórum a szabadon megfogalmazott vélemények kinyilvánításának helye, fóruma, és nem gondoltam arra, hogy az enyémtől eltérő vélemények megfogalmazóival szemben "védekeznem" kellene!

 

62028   Klára • előzmény62027 2019-12-15 09:56:33

Privát

62027   Edmond Dantes • előzmény62026 2019-12-15 09:06:20

"E.D.elleni vedekezes..": mi ellen? Haboru? En bekeparti vagyok. Fertozes? Par napja sokat kohogok, de neten keresztul veszelytelen. Egyeb? Ugyan mar! Az en koromban? Es a #metoo koraban?

62026   IVA • előzmény62024 2019-12-15 07:46:22

Kedves Klára, az E. D. elleni védekezés jegyében is érdemes megfogadni Grétsy László tanácsát, aki a cseppet sem, messze nem alakok helyett a korántsem kifejezést javasolja. :-)

62025   Edmond Dantes • előzmény62024 2019-12-14 21:42:24

Az szentigaz, hogy az Andrassy ut (akkori neven Sugar ut) nem volt messze, sot; egeszen kozel volt (es kesz is) ... es epult rajta az Operahaz ;-)

62024   Klára • előzmény62023 2019-12-14 20:10:22

Az akkori Sugár út nyomvonalának kialakítása tervezése folyamatban volt, és az értékesítendő telkek iránti érdeklődés  növekedését is várták az Operaház építése kapcsán. Messze nem volt Andrássy út és messze nem voltak elkészült épületek!

62023   Edmond Dantes • előzmény62016 2019-12-14 18:19:16

Tobbedszer is el kell oszlatnom a kozkeletu tevedest: az Opera epitese idejen az Andrassy ut epuletei nagyreszt elkeszultek, alltak. Sot, a  tervezes idejen is pontosan tudta mar Ybl, mihez igazitsa a Hazat. Sikerult.

62022   Edmond Dantes • előzmény62019 2019-12-14 16:53:44

Penzszorasrol nem beszelhetunk? Lehet, hogy nem beszelhetunk, de csinaljuk, nem kicsit, nagyon.. Kezdjem sorolni? Nem kezdem. Max.hogy topiknal maradjak, Opera egig ero, csigatempoju munka mellett fenysebesseggel dagado felujitasi koltsegei.

62021   Edmond Dantes 2019-12-14 16:35:56

Zoboki Gabor vilaghire meg sem allt az Operencian tul, egeszen a Nanshan Kulturalis Kozpontig (Sencsen/Kina) ... sajnalatos modon ott viszont megallt es nehany megvasarolt,  am sajnos fiokban felejtett kinai es oroszorszagi tervrajzban jelen allas szerint ki is merult. Tehetseges o, nem vitas: tervei es o maga is rendszerkompatibilis mint nagy elodei, Finta es Makovecz. Csak halkan jegyzem meg, hogy elete (eddigi) fomuve, a MuPa a sokak altal gyulolt "elmuutnyoocevben" valosult meg...mikent eddigi legrangosabb allami kitunteteseit  (Magyar Koztarsasag Erdemrend Lovagkeresztje, Pro Architectura, Ybl-dij, Budapestert Dij) ugyancsak az atkos 2002-2010 kozott orszagronto kormanyzattol ill.az azzal egyivasu ballib bp.-i onkormanyzattol kapta. Tehetsege nem ismer (politikai) hatarokat. Orszaghatarokat ld.fent) mar inkabb.

62020   Héterő • előzmény62014 2019-12-14 13:26:47

Kedves lujza, nem üdvös dolog támadni egy világhírű magyar építészt talán (?) pusztán azért, mert a jelenlegi, az ellenzék által folyamatosan mocskolt kormányzattól is kap megbízást. Itt követheted, hogy számos országban fantasztikus feladatokkal bízták meg, és a szakma legnagyobb elismerése mellett teljesítette mindet. Ahogy írod, az opera a "MIÉNK"; azonban szerencsésebb lenne tudomásul venni, hogy ebben a "MI"-ben azok is benne vannak, akik számára a jelen évtized politikája szimpatikusabb, mint a megelőzőé.

Minden Zoboki-előadás lenyűgözi a hallgatóságot, és ez sem véletlen. A "túl akar tenni Ybl Miklóson" -féle, kissé rosszmájú megjegyzéshez hozzáfűzném: remélem és szeretném, hogy így legyen, a tehetség ehhez nem hiányzik.

Igazán örülök, hogy a Művészetek Palotáját dicséred, minden érved tökéletesen helytálló.

62019   nizajemon • előzmény62018 2019-12-14 11:36:10

Akkor mondom máshogy.Nem .űrhe.ő,hogy a magyarságnak közös sikerélményei legyenek,legalábbis addig nem,míg az erre maguka. felken.nek érzők engedély. nem adnak.Pénzszórásról addig nem beszélhe.ünk,míg rendbe nem rak.uk a 2002-2010 közö..i 35 milliárd dolláros államadósságnövekmény. Igaz,akkor úgy virul. a demokrácia a honunkban+fékekellensúlyok,hogy minke. lá..ak a görögök elő.. bebukni.

62018   Edmond Dantes • előzmény62017 2019-12-14 11:03:37

off A Liget helyén a rendbetett Liget vagy kisbetűvel: rendbetett liget (lenne) az élhető közösségi tér. Pénzszórás, hogy ott állnak majd a szebbnél-szebb (??) kihasználatlan épületek, mert nincs elég kiállítható anyag, amihez ennyi múzeum kellene. Közlekedésit már kitették valahová, a többit, ha nagyon akarják, építsék meg ... máshol, rozsdaövezetben. Ja, hogy ott nem elég dicsőséges... Magyar Zene Házában pedig majd lehet jókat multimédiázni és a gyerekek gombokat nyomogatnak meg talán lesznek (?) kevesek által látogatott kamarakoncertek, egyéb töltelékek ... nagy ötlet, mondhatom. Biodom máris egy csőd. Palme-ház 90% étterem.

62017   nizajemon • előzmény62015 2019-12-14 10:26:50

Szörnyű dolog,hogy a re.ek  Lige. helyén egy élhe.ő közösségi .ér jönne lé.re. Pár éve az O.Palme-sé.ányon parkol.unk,ami kosz/elhanyagol.ság/kivénhed. fák vol.ak,az nem közönséges.Borzasz.ó.hogy lenne egy remek hely,ahol a pes.iek,és az egyre szaporodó .úris.ák egy napo. el.öl.he,nek,nem .űrhe.ő....a progresszív ájrópaisághoz egekbe szökő államadósság,állandó seggnyalás dukálna,a magyarok számára a sarok a kijelöl. hely.Gondolom lá.ják mi folyik...:(

62016   Klára • előzmény62014 2019-12-14 09:58:39

Egyetértek! Ki emlékszik ma már arra, milyen volt a Sugár út, mikor az Operaház épült? Városszéle sártenger, stb. A zsenik egyik tulajdonsága, hogy a jövőbe látnak, a jövőnek építenek! És a Müpa környéke is lesz szebb, városiasabb, tehát a jelenlegi ilyen jellegű problémák megszűnnek.

Az Operaház épületével kapcsolatos véleményekkel sajnos egyet kell értenem - egy építész akkor valósítsa meg álmait, ha saját tervezésű újat épít! Restauráció, felújítás, stb. tekintetében zsinórmértéknek az eredeti alkotó művének kell/kellene lennie! Ez egyébként vonatkozik a színházi, operaházi rendezők gyakran hagymázos koncepcióira is, valamint a politikusok szinházigazgató-cserélő szenvedélyére! Az Operaház, a szinházak valamennyiünkéi, és a produkciók tekintetében a Közönségnek van döntő szava!

62015   Edmond Dantes • előzmény62014 2019-12-14 09:05:01

Inkább másik topikba való, de mint Kékszakállú mondja Juditnak: most már mindegy ... "Bármit is írsz, a Müpát mindig meg fogom védeni!" Nem hangzik túl jól, erős elfogultságot sugall :-) Talán nem kétséges, hogy MüPa trampli és behemót -bár akadnak, akik a varacskos disznót is szépnek látják- és esztelenül drága (volt és marad). Rossz helyre tervezett is, de nem (csupán) azért, mert a Soroksári úton van. A Rákóczi-híd köz-, vasúti és villamosforgalma + a HÉV miatt olyan extra zaj- és rezgésvédelmi rendszert kellett kizárólag ottani elhelyezkedése és a fenti forgalmi okok miatt beépíteni, amik egy vagyonba kerültek, nem szólva a Duna közelségéről, ami szép kilátást kinál bentről ... keveseknek, sokaknak viszont rút látványt kinál ... kívülről és a talajvízveszély miatt a szigetelés, alapozás is jóval többe kerül(hetet)t mintha más helyen épült volna meg. Mindez ma már tárgytalan, ott áll, ahol, de intő példának jó lehet máskor, más helyen épülő (köz)épületek átgondoltabb tervezésekor, mondjuk a Liget-projekt esetében, amit a politika -egy elszabadult hajóágyúvá változott múzeumigazgató képében- minden józan észt felülírva erőltet a maga engesztelhetetlen teljességében. Az általad említett ló közösen szállt el a két úriemberrel, pontosabban és sajnos: nélkülük és a java még hátravan: MÁO látható jelek szerint meg se moccan, viszont őrült drágán "ácsorog", a Liget-projektről már nem szólva. Ahogyan a Liget-projekt (és immár a MÁO-rekonstrukció) gazdája mindenhez ért, egyképpen járatos a nagy sztárépítész trampli és behemót kultúrház tervezésében mint Ybl klasszikus szépségű műemlékének restaurálásában és ki tudja, mi mindenben még: univerzális genie!

62014   lujza • előzmény62013 2019-12-14 01:27:34

Bármit is írsz, a Müpát mindig meg fogom védeni! Bár a helyéről nem ő tehet, de szerintem egyáltalán nincs rossz helyen, kivéve annak, aki gyalog szeret otthonról elsétálni koncertre, operába. De hamarosan, amikor arrafelé fog fejlődni a város, nagyon is jó helyen lesz.

Ezzel szemben az Opera épületénél szerintem elszállt vele a ló. És nem a Lotz freskó miatt, azt tényleg most érdemes restaurálni. De hány éve van már zárva az Opera? Ezalatt talán háromszor is elkészülhetett volna. De Ybl álmai helyett valószínűleg rég a sajátjait kergeti már, pedig az Opera egyáltalán nem az övé, hanem a MIÉNK!

62013   Edmond Dantes • előzmény62012 2019-12-13 09:35:19

Akusztika: szakmai kérdés. Javításához nem kell(ene) egy év. Bokamentő járólapozáshoz sem. Bíbor-bársony: belső tér úgy volt jó, ahogy már tavasszal is megvolt, kisebb javításokhoz szintén nem kellett (volna) teljes év. Nem emlékszem "az Operaház nézőtéri kiszolgáló tereinek általános lerobbant állapotára, kopottságára." Lotz-freskó biztosan kevésbé sérülékeny mint egy pillangó szárnya, főleg mivel nem repül (le) ... legalábbis remélhetőleg. Nem gondolnám, hogy teljesen fel kell újítani, de nyilván fel fogják. Gazdag ország. Zoboki Gábor valószínűleg túl akar tenni Ybl Miklóson (is), ha azt nyilatkozta, amit írsz. Ő az új Finta József és Makovecz Imre, a magyar építészet teljhatalmú fura ura ... (innentől off) miként a képzőművészeti szcéna cézára, Baán László, aki már átvette az Operaház restaurálását és mindenhez ért, ami Liget és ki tudja, mi mindenhez még.  Zoboki trampli és behemót, rossz helyre tervezett és esztelenül drága MüPája örök (?) időkre hirdeti nagy természetét formátumát.

62012   IVA • előzmény62011 2019-12-13 04:51:55

Azért írtam az akusztikáról, mert én hozzá tudok szólni, miután négy különböző előadást ültem végig a Műhelyházban, így volt alkalmam hallani a hibáit. Ennek megállapítása nem „belső szakmai-műszaki dolog”.
Nekem nem felelt meg, hogy a kapu és a bejárat között vigyáznom kellett, nehogy kificamodjon a bokám. Ki beszélt márványról, bíborról, bársonyról?! Aki szemügyre vette az épület gyönyörű terrakotta színű téglaburkolatát, díszítéseit, az egykori szerelőcsarnok óriási ablakát, annak eszébe sem jutnak ilyen anyagok, egész más stílusú belsőépítészeti anyagokra, felület-kialakításra gondol – kivéve, ezek szerint, téged. Ha mégsem, ne igyekezz rám ruházni buta gondolatokat.
Aki nyitott szemmel figyeli egy színház belterét előadás előtt és a szünetekben, annak folyamatos élménye volt az Operaház nézőtéri kiszolgáló tereinek általános lerobbant állapota, kopottsága. Már a felújítás kezdetekor szó esett a Lotz-freskó restaurálásáról. Természetes, hogy a nézőtérről nem látható annak állapota, még a III. emeletről sem, laikus szemmel pláne nem. Valójában csak akkor derül ki, amikor hozzányúlnak. Egy pillangó ragyogó szárnyai is „elég jól néznek ki”, azokon sem látjuk, milyen sérülékeny porhalmaz, milyen rövid időre szól a pompája. Ismétlem: ha szükséges, nem mulaszthatják el a restaurálás lehetőségét most. Amikor átadták a felújított házat, nem vonulhatnak vissza, hogy még megcsináljanak ezt-azt.
A felújításról szóló első riportfilmek egyikében Zoboki Gábor úgy nyilatkozott, hogy Ybl Miklós meg sem valósult álmait szeretné realizálni, nemhogy eredeti terveit. Az a kérdés, hogy ekkora igényt mennyire kell alább engedni. Ehhez képest lényegtelen, hogy melyikünk szeme milyen ütött-kopottnak látta a házat, melyikünk gondolja úgy, hogy elég két kézmosó az egész karzatra, ahol szintén kemény ezreket fognak elkérni a jegyekért stb.

62011   Edmond Dantes • előzmény62010 2019-12-11 09:27:03

Igen, volt szó róla, hogy kényelmetlenek az ülések. (Azok voltak.) Színpadhoz, akusztikához nem tudok hozzászólni, azok belső szakmai-műszaki dolgok, ahogyan nem láttam a backstage kiszolgáló tereket sem. Az előcsarnok és a fogadótér szerintem megfelelő volt már tavasszal is, egykori szerelőcsarnokot nem öltöztetnek márványba-bíborba-bársonyba. (Reméljük.) A ruhatár és a mosdók (és a büfé) valóban méltatlan volt a kultúra megszentelt  (szerelő)csarnokához, de talán nem kell egy további (!) egész év ezek végleges kialakításához és a bejárat burkolásához, járólapozásához sem. Az egyetlen igazán kínzó közönségforgalmi probléma a parkolás ügye, a parkolóhelyek hiánya volt. Vajon az eltelt idő alatt mit tudtak tenni ezen a téren ... meglátjuk. A "puttókkal" valóban a komplett (!) közönségforgalmi részre utaltam (MÁO): lépcsőházak, foyer, nézőtér, büfék, múzeum, díszítő elemek (beleértve a nagy csillárt) stb.  Ezek állapotát én nem tartottam olyan rossznak, hogy teljes felújításra kelljen bocsátani mindent. A Lotz-freskó szörnyű állapotáról is most olvastam először, talán eddig figyelmetlen voltam. Emlékeim szerint a bezárás előtt elég jól nézett ki, persze több emelet magasban, közelről, nagyítóval más lehet a helyzet. Meg amúgy: mutassanak nekem restaurátort, aki 35 év után azt mondja bármire, akár a Lotz-freskóra, hogy óóó, nincs azzal semmi különös baj, kis javítással rendbe lehet tenni :-)

62010   IVA • előzmény62008 2019-12-10 22:24:28

Szerintem bőven van-volt mit „molyolniuk” 2019. június eleje óta. (Akkor láttam előadást legutóbb a Műhelyházban.)
1. Úgy olvastam, akkor nem a végleges színpadot láttuk, nem a végleges nézőtérről: azt át kell(ett) építeni.
2. Meg kell(ett) oldani az akusztikai körülményeket. Amint Zéta írta, a „fénypark” okozott zenés játszó-, illetve koncertteremben megengedhetetlen mértékű zajszintet. Nem maradhat(ott) az akusztika olyan, mintha hangerősítés lenne.
3. A fogadótér, az előcsarnok, a ruhatár, a mosdók csak ideiglenes rendezvényekhez voltak elfogadhatók, azokat ki kell(ett) alakítani, festeni, burkolni stb. (És még csak a közönséget kiszolgáló részről beszélek.)
4. Az autós közönség számára volt nehezebb a megközelíthetőség, mint a közösségi közlekedőknek, mert nem volt kialakítva használható parkoló. A gyalogosoknak is köveken kellett bukdácsolniuk a kaputól a bejáratig.
Mindez jóval több „utolsó simításoknál”, nem kis munka, amit, remélem, megoldanak, megoldottak a nyitásig.

A puttókkal az a helyzet (legyen ez a díszítőelemek restaurálásának, a szépészeti munkáknak az összefoglaló neve), hogy egy berendezett, kitakarított, működő, épületben, térben nem lehet foglalkozni velük. Mennyivel egyszerűbb és könnyebb felújítani egy kiürített lakást, és mennyire nehezebb, csaknem lehetetlen, ha lakunk benne, be van rendezve bútorokkal és az életünkkel!
Ugyanakkor nem tudom, hogy eldöntötték-e már felső szinten, milyen igényű, mennyire alapos (lesz) az Ybl-palota felújítása. Ha minden téren a minimálmérték mellett döntenek, arra kell számítani, hogy újabb 30–35 évig olyan lesz, amilyen.

62009   Hangyász • előzmény62008 2019-12-10 13:17:32

No, most értünk egyet. Tessék megnézni bármilyen magyar építkezést, beleértve az út- és közműfelújításokat is. Az Andrássy úton kívülről igen jót tesz a homlokzattisztítás, netán a szobrok restaurálása. Sajnos a mennyezetfestmény (tudtommal secco, ami sokkal sérülékenyebb és kevéssé időtálló a freskónál) rossz állapota korábban is nyilvánvaló volt, mire most ilyen hivatkozással mentik a menthetetlent. Ókovácsnak abban mondjuk igaza van, hogy emberhez méltó zenekari öltözőket is ki kell alakítani. A büfét illetően megint csak 100%-os nézetazonosság.

62008   Edmond Dantes • előzmény62006 2019-12-10 09:53:22

A cikktől függetlenül: tényleg, mit molyolnak a Kőbányai úton -2020 februárhoz képest- majdnem egy éve? Legkésőbb április-májusban már voltak ott előadások, max. utolsó simítások kellettek. És abban sem vagyok biztos, hogy az utolsó szögig és puttóig mindent, de mindent fel kell újítani az Andrássyn. Nem volt ott minden rossz állapotban a bezáráskor. Hogy milyen (volt) az igazi "rossz állapot", arra emlékszünk az előző (1980) bezárás előttről...A közönségforgalmi részeket (nézőtér, lépcsőházak, foyer) pl. elegendő lehetne "leporolni", kijavítani és persze a nemrég berakott rút büféberendezést kikukázni.

62007   nickname • előzmény62002 2019-12-10 07:06:48

Egyetértek! Most meghallgattam a Nyugat lányában Boncsért és nagyon kevés volt! Nem az ő hangjára írt szólam! Hiába dicsérték a kritikák agyba-főbe: lehet, hogy technikailag megoldotta a szerepet, de nincs meg hozzá a hang átütő drámai ereje. Sajnos ugyanezt éreztem Bátori Évánál. Agachét kivéve és a jól eltalált karakterszereplők egy részét ez a Nyugat lánya enyhén lagymatag volt. A zenekar Kocsár kezei alatt hol sietett, hol meg ledarálta a kottát: minden finomságot, árnylatot, igazi drámai erőt és ihletettséget nélkülözött. Szomorú volt, hogy egy nagyszerű Puccini darab előadáson úgy kong az Erkel az ürességtől, hogy annyian távoztak az első szünet után. A harmadik felvonásra nekem se volt kedvem beülni.

62006   IVA • előzmény62005 2019-12-09 22:58:52

Mindig várom az aktuális híreket az Operaház felújításáról, az újranyitás kilátásairól. A tárgyilagos tudósításokat. A Napi.hu-nak ez a cikke nem az, hanem rosszindulatú.
Ha már az újságíró nem tudja, hogy a legutolsó, legutoljára szóalakok nem valóságos értelműek, legalább a cikk felvezető illusztrációja lehetne friss (meddig tartana a Lajos utcából elmenni az Andrássy útra egy telefonnal?), mert ugyanennyire áporodottak az információk is.
Nem állítom, hogy a valós helyzet szebb, de ha egy lap nem elégedett a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter sajtófőosztályától kapott válasszal, miért nem megy tovább a kérdésével? Például az Operaház főigazgatójához, aki mindig szívesen nyilatkozik, vagy a Liget-projekt vezetőjéhez, aki immár az Opera felújításának ügyéért is felel. Hátha ő felel…

62005   joska141 2019-12-09 20:59:55

Mai cikk az interneten:

https://www.napi.hu/ingatlan/operahaz-felujitas-eiffel-muhelyhaz.695810.html

A cikk címe: „Totális bizonytalanságban az Operaház” A cím alapján a tartalomra már könnyű következtetni.

A cikk utolsó bekezdését, melyben az egyik minisztérium sajtóosztálya nyilatkozik, idézem:

„A kormány a Magyar Állami Operaház felújításához szükséges valamennyi döntését már korábban meghozta. A munkálatok mind az Andrássy úti főépületben, mind a Műhelyházban ütemezetten haladnak. Az opera rajongók és a szakma számára is izgalmas lesz 2020 tavasza, amikor az egykori vasúti járműjavító egyik legszebb épülete, az Eiffel Csarnok a nagyközönség számára is megnyitja a kapuit, hogy az Erkel Színház mellett itt is nagyszerű premierekkel és előadásokkal szórakoztassa a nagyközönséget, az Ybl palota történetének legnagyobb és legátfogóbb megújítása alatt is.”

Hm...

62004   Búbánat • előzmény61995 2019-12-09 09:55:03

Berczelly István átveszi kitüntetését  - a Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti díját - december 3-án, kedden megtartott második rendes közgyűlésen a Pesti Vigadóban.

A képen Berczelly mellett Tóth Péter, az MMA rendes tagja látható. 

 

62003   lujza • előzmény61999 2019-12-09 00:50:56

Igen, a Dzsamile volt a másik, kár, hogy most nem lesz, de nyilván szükség van arra is, hogy magyar operákat játsszanak (Lendvay: A tisztességtudó utcalány). De a Sárga hercegnőt csak ajánlani tudom, remek kis előadás volt, egyébként azt is Székely Kriszta rendezte.

62002   Búbánat • előzmény61996 2019-12-08 16:42:20

Boncsér Gergely A hugenottákban remekelt, és a másik kedvenc francia romantikus operámban, a Rajnai sellőkben is nagyot alakított/énekelt– ráadásul párhuzamosan játszott a másik Offenbach-darabban, a Kékszakállban az Operettszínházban, ahol  a címszerepet abszolválta, ugyancsak nagyszerűen.  A belcanto, a romantika szerintem jól fekszik hangjának, csak talán nem szabadna felváltva, terhelni meg Ponchielli,  Puccini és más „keményebb” szerzők tenorszerepeivel.  Amúgy a magas C-i megvannak, úgyhogy győzni fogja ezt a szerepet is.  Annak plusz örülök, hogy Az ezred lánya eredeti, francia nyelvű változata kerül bemutatásra!

62001   Diva Plavalaguna • előzmény61996 2019-12-08 10:51:54

Négy éve volt ez a remek kettős előadás,  teltházzal a Solti teremben. Két kevésbé ismert opera comique, Bizet Dzsamiléje és Saint-Saëns Sárga hercegnője ment egymás mellett. Boncsér és a többi szereplő nekem tetszett.

62000   Hangyász • előzmény61994 2019-12-08 10:34:39

Kálmánt illetően egyetértünk. A sárga hercegnőről akkor értesültem, amikor előadták, talán a Zeneakadémia Kis Solti termében? A trójaiak: Én meg a különféle modern balettekkel szemben vagyok negatívan elfogult. Ezek visszaszorításával bármilyen látványos nagyopera színre állítható, sőt A trójaiakhoz hasonló ritka produkciókra Nyugat-Európában általában messzi földről tódulnak a (mármint anyaglag) vastag nézők.

61999   Edmond Dantes • előzmény61996 2019-12-08 09:40:18

A Djamileh lehetett, mas Bizet-egyfelvonasost  meg annyira sem ismerek mint ezt a sarga valamit ;-) Boncser (vissza?)belcantositasa engem is meglep, de ha kiheverte a Giocondat es olyan lesz mint pl. A hugenottakban, amiben primanak talaltam, akkor jo lesz.

61998   Myway • előzmény61997 2019-12-08 09:07:03

Nagyon szomorú, hogy eddig még nem kapta meg! De ugyanez vonatkozik PÁL TAMÁS karmesterre is! Meddig várnak???

61997   virius • előzmény61995 2019-12-08 08:22:46

És mikor kap végre Kossuth-díjat???

61996   lujza • előzmény61994 2019-12-08 02:06:57

A sárga hercegnő-t pár éve a Zeneakadémián, French Late Night címmel, ugyanebben a rendezésben és szereposztásban játszották. Balczó Péter kiváló volt benne, mint ahogy Apáti Bence is. De akkor egy Bizet egyfelvonásossal volt párban, a címe nem jut az eszembe, egy női név, csak az, hogy Boncsér Gergely volt a tenor főszereplője, akkor még elég operettesen. Erről jut eszembe, most Boncsérral akarják elénekeltetni az Ezred lánya bravúrszerepét, miután már olyan hanggyilkos szerepeket énekeltettek vele, mint pl. Enzo. Hogy fog ez sikerülni?

61995   operaisiásza 2019-12-07 17:08:58
075   Búbánat   2019-12-06 22:27:25

Örvendetes híradás!

December 3-án a Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti díját kapta Berczelly István operaénekes.

Indoklás szerint:  közel 80 klasszikus és kortárs operában, különös tekintettel Richard Wagnerre, a basszbariton szerepkörben nyújtott kimagasló énekművészete elismeréséül, valamint fél évszázados pályafutása alatt számos oratórium basszus szólamának emlékezetes interpretálásáért.

61994   Edmond Dantes • előzmény61993 2019-12-07 16:46:10

A Kálmán-operettről speciel már hallottam, Boildeau-tól csak a La dame blanche-ról, utóbbinak is csak a nyitányát hallottam egyszer-kétszer, amikor a Kimernyában nyitány-gyanús zene ment és belehallgattam. Nem biztos, hogy felismerném....de A sárga hercegnőt eddig még hírből sem ösmertem. A trójaiakat -amit hiányolsz- kihozni irdatlan költség lehet, amire a nagy házaknak is, ha jól emlékszem, csak koprodukcióban "tellett". Még nemzetközi nevekkel sem eladható itthon, bár lehet, hogy elfogult vagyok Berliozzal, csak én negatív irányban.  PS Kálmán Imrét tényleg meghagyhatnák az Operettszínháznak ... ahol viszont más terveket szövögetnek.

61993   Hangyász • előzmény61991 2019-12-07 16:23:52

Tegye a kezét kicsi szívére, aki hallott valaha ezekről a darabokról. Kérdem szeretettel: Reveláció számba megy majd ezek kivétele a naftalinból előadása? Tódul majd rájuk a közönség?

61992   Hangyász • előzmény61990 2019-12-07 16:21:31

Köszönöm, hurrá!

61991   Búbánat 2019-12-07 15:38:56

Műsorkalendárium_2020/21

A kuriózumok közül - hangversenyszerű előadásokban:

- Kálmán Imre Napóleon szerelmi kalandját idéző Jozefin császárné című nagyoperettje

 három felvonásban, német nyelven

2021. május 5. ERKEL SZÍNHÁZ, 19.30

Jozefin- Rőser Orsolya Hajnalka

Napóleon - Horváth István

Paul Barras - Erdős Attila

Talleyrand Ódor Botond

 

- Boieldieu Magyarországon először hallható Benyovszky Móric, avagy a kamcsatkai száműzöttek című műve

2020. szeptember 22. EIFFEL MŰHELYHÁZ – BÁNFFY-TEREM, 20.00

Francia nyelven:

Béniowski : Szappanos Tibor

Afanázia - Kriszta Kinga

Stefanov - Megyesi Schwartz Lúcia

Panov - Kálnay Zsófia

A kormányzó - Szerekován János

Geslin -  Kelemen Zoltán

Karmester: Tomasz Tokarczyk (PL)

Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara és Énekkara (karigazgató Csiki Gábor)

61990   Diva Plavalaguna • előzmény61987 2019-12-07 14:28:54

A Gyöngyhalászokat március 28.-án a szentpétervári Chamber Opera vendégjátékaként láthatjuk.

61989   Edmond Dantes • előzmény61986 2019-12-07 12:13:59

:-)

... de talán majd az ifjak, jövőre, a "francia" évadban ld. ez alatt.

61988   Edmond Dantes 2019-12-07 12:11:12

Akkor én is áthozom Eiffeles beírásomat. Örülök kedvencemnek, a Hoffmann meséinek, külön elismerésem a bátor rendezőválasztásért. Ez az opera aztán szinte mindent "elbír", Székely Krisztától sokat várok. Polgár Csaba operarendezői felkérése is újdonság és az ifjú Tarnóczy Jakab, aki most fog rendezni Bánk bánt a Katonában, szintén érdekes színfolt. Hegymegi Máté és Dömötör András is jegyzett színházi rendezők, Varga Bencét nem ismerem. 

61987   Hangyász 2019-12-07 11:41:10

Az Eiffel Műhelyház fórumban benne van a link. Csatlakozom, ám majd a nyomtatott évadfüzet átolvasásakor nyerhet teljes képet a nagyérdemű. Ha nem tévedek, Szilveszter szemérmesen elhallgatta, mikor készül el végre az Andrássy úti kulipintyó. Ami a "francia évadot" illeti, ez annyira francia, mint a jelenleg futó keresztény. Ha már nagyon régen nem játszott operák: Én örültem volna A zsidónő vagy A portici néma legalább koncertszerű előadásának. (+Gyöngyhalászok, még egy Meyerbeer). Nem világos, vagy én vagyok lusta megnézni, milyen módon működik közre a Pelléasban a dán együttes? Öröm az ürömben, hogy reaktiválják Perenczet. Sajnos csak a szokásos magyar trehánysággal vagy a valódi kihívásoktól való ódzkodással tudom magyarázni, hogy a törpe kor- és honfitársai közül kiemelkedő gigász, Berlioz operai életművéről megint csak szemérmesen megfeledkeztek. A Benvenuto Cellini megérdemelné a koncertszerű előadást, a Beatrix és Benedek pedig a méltó betanulást. OK, utóbbiban túlteng a próza, magyar összekötő szöveggel simán játszani lehetne, még ha szcenírozás nélkül is. Végül ott van a mester főműve, az operairodalom egyik csúcsa, A trójaiak. EZT MIÉRT NEM ÁLLÍTJÁK VÉGRE IDEHAZA SZÍNPADRA???? (Avagy ha Kocsisnak adatott volna még 5-6 alkotó év!!!)

61986   IVA • előzmény61985 2019-11-29 04:37:18

Gondolom, a kérdés arra vonatkozik, hogy rövid időszakon belül már megint Vidnyánszky Attila kap lehetőséget a Bánk bán megrendezésére. Vidnyánszky mint a nemzeti dalművek, a szláv operák és általában a nagy rendezői presztízsű művek legautentikusabb színpadra állítója, akinek megálmodásában mesterien elegyednek a gagyi szimbólumok a giccsel.
Ennél is nagyobb baj, hogy más, jobb rendező sincs a láthatáron, a művészeti vezető személyében legkevésbé sem. A Székely fonóval megbízott lengyel rendező förmedvénye pedig arra int, hogy külhonból sem érdemes segítséget remélni.

61985   Edmond Dantes • előzmény61984 2019-11-28 10:34:33

Már megint mi?

61984   Myway • előzmény61981 2019-11-28 09:35:13

MÁR MEGINT?

61983   joska141 • előzmény61982 2019-11-28 07:35:03

Tisztelt IVA! Köszönöm más fórumon (Operett) írt szíves szavait.

Azt hiszem Vadász Dániel és ennek alapján az MTI jól fogalmazott, mikor a Bánk bán (igazi) magyarországi bemutatóját 2020.augusztus 20-ban határozta meg, 11 nappal a várt 100.000 ember részvételével lezajló a csíksomlyói díszbemutató után.

Legyen szíves átgondolni: a nemzet egyesítésén felül a jövő évi Bánk bán a nemzet három konkrét műfajú színházát, azok szereplőit egyesíti. A prózai Nemzeti Színház igazgatója rendezi a nemzeti Operaház művészeivel, a nemzeti Operettszínház művészei szervezésével és közreműködésével. Ez az alkalmi egyesülés mintegy kezdete lehet egy esetleges további tartósabb szervezeti egyesülésnek is.

Bízom benne, hogy a 2020.augusztus 20-i margitszigeti Bánk bán előadás – természetesen az aznap aktuális tűzijáték illő hozzákomponálásával – színházművészetünk jelentős, egyszeri és megismételhetetlen eseménye lesz.

61982   IVA • előzmény61981 2019-11-28 05:23:08

Az opera magyarországi bemutatójára jövő év augusztus 20-án kerül sor a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
Vajon az MTI vagy Vadász Dániel trehánysága az ilyen maszatos fogalmazás? (Az opera magyarországi bemutatójára = ősbemutatójára ugyanis 1861. március 9-én került sor a Nemzeti Színházban.)

61981   Edmond Dantes 2019-11-27 10:12:27

Vidnyánszky Attila új Bánk bán-előadást rendez

"Új Bánk bán-előadást mutatnak be a Coopera és partnerei együttműködésével 2020-ban Vidnyánszky Attila rendezésében. Az előadás címszerepében Molnár Levente művészt láthatja majd a közönség...a 2020-ban induló, hazai és nemzetközi turnét is magába foglaló előadássorozat erdélyi díszbemutatója 2020. augusztus 9-én lesz a csíksomlyói Nyeregben...Az opera magyarországi bemutatójára jövő év augusztus 20-án kerül sor a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon...Vidnyánszky Attilának ez lesz a hetedik Bánk bán rendezése ... a legjobban megírt magyar színdarabnak (sic! E.D.) tartja a Bánk bán-t, amely shakespeare-i magasságokat ér el ... Az első két előadást a Kolozsvári Magyar Opera Zenekarával, Vegyeskarával és Balettkarával közösen hívják életre, a későbbiekben pedig ... helyi színházak karai csatlakoznának be az énekesek mellé...Melinda szerepében ... Fischl Mónikát, míg Gertrúd szerepében ... Mester Viktóriát láthatja a közönség. A produkció első szereposztásában színpadra áll még Boncsér Gergely és Kendi Lajos is - emelte ki Vadász Dániel." (A szervező Coopera alapító producere - E.D.) A teljes cikk itt olvasható. Sajnálatos, hogy a Magyar Állami Operaház Énekkarát és "Balettkarát" (sic! - E.D.) gyakorlatilag kihagyják a turnéból. Különös, hogy visszatérnek a fórumunkon is sokat kritizált bariton-címszereplő változathoz illetve azt tartják meg. És vajon ismét eljut-e Amerikába a tavaly New Yorkban már óriási sikert aratott produkció?

61980   IVA • előzmény61974 2019-11-24 03:50:09

Ezúttal sem használtam az okvetlenül szót. Szeintem ehhez a vitához akkor lesz érdemes visszatérni, ha meghallgattuk a jövő honi Wotanjait.
Ami pedig a MÁO és a közönség szerencséjét illeti, azt sem tudjuk, és valószínűleg sohasem lesz próbája annak, hogy nem jártunk volna-e szerencsésebben, ha Horváth Ádám marad a főigazgató. Nem is csiszolgatom tovább ezt a kérdést…

61979   operaisiásza 2019-11-23 23:54:33

https://www.operabase.com/artists/adam-horvath-35819/en#

61978   operaisiásza 2019-11-23 23:34:50

https://www.operabase.com/artists/adam-horvath-35819/en#

61977   operaisiásza 2019-11-23 23:28:03

https://www.operabase.com/artists/adam-horvath-35819/en

61976   operaisiásza 2019-11-23 23:20:52

https://www.operabase.com/artists/adam-horvath-35819/en

61975   operaisiásza 2019-11-23 23:13:16

https://www.operabashttps://www.operabase.com/artists/adam-horvath-35819/ene.com/artists/adamhttps://www.operabase.com/artists/adam-horvath-35819/en-horvath-35819/en

61974   Edmond Dantes • előzmény61972 2019-11-23 22:26:44

Volt. Ahogy a Cigányszerelem slágere mondja: "Volt, nincs, fene bánja." Vagy tévednék? Az, hogy nincs két Wotanunk (ha nincs), szerintem még nem jelenti azt, hogy Horváth Ádám okvetlenül hiányzik. Ha hiányzik, majd felkérik. Mondjuk egy Donnert megszavazok neki látatlanban-hallatlanban ... jó napján, a tőle régebben hallottak alapján. Sok címe-rangja egyikeként szintén rekordközelien rövid ideig a Magyar Rádió zenei együtteseit is i(ga)zgatta..

61973   Búbánat 2019-11-23 22:25:17

Hogyhogy nem láthatjuk Kelemen Zoltán operaénekest a Magyar Állami Operaház repertoárján szereplő Rigoletto címszerepében? Vagy Az álarcosbál Renatójaként (=René)?   A költői kérdésemre nem várok választ, de mégis.  És előrebocsátva, hogy a tavasszal bemutatandó Don Carlos szereposztásában Posa márkiként sem látom kiírva nevét, még inkább értetlenkedem. 

Ha az Opera vezetéséből ellátogatott valaki illetékes tegnap a BMC koncerttermébe meghallgatni Kelemen Zoltán énekét nagy Verdi-baritonáriákat műsorra tűző áriaesten (Macbeth, Traviata, Rigoletto, Don Carlos, Az álarcosbál), bizonyára meglepődött és igazat ad nekem, elgondolkodik azon, hogy is van ez?  

A kiváló baritonista énekművészetének fontos mérföldköveit jelentik ezen operák és benne ezek a szerepek; az általa most előadott, elénekelt, összetett felépítésű áriák minden szépségét, értékét kimagasló művészi színvonalon  prezentálta előttünk.

Micsoda kiállóképesség, átlényegülés, komoly, nagy hangvolument is kívánó egyik szerepből át a másikba, biztos énektechnikai tudás (frazeálása, legátóia, a hajlékonyság, a hangszínekkel való bánás stb…), erőteljes, kisugárzó hang - drámai, ha kell lírai megszólalásaival…! Anélkül, hogy színpad, jelmez, díszlet, szereptárs volna  – mert Kelemen Zoltán hangfenomén operaénekes, mindent tud és kibír!  A hat, félelmetesen szép Verdi-baritonáriával, amelyeket egy-egy rövid szünet beiktatásával elénekelt, szinte: „alakított” – akárha a színpadon játszaná és élné át a szerepet!  Átszellemült, a karakterbe plántáló empatikus megszólalásai, megformálásai – ha csak egy-egy ária keretébe sűrítve is –  ezen operák csúcspontjait idézik meg - magas érzelmi hőfokon!

És ha hozzáteszem, hogy fellépése alatt csupán fél méter távolság választotta el a közönség első sorától, de ezt a „terhet” is viselte azon kívül, hogy úgy kellett énekelnie, hogy a koncertteremnek nincs pódiuma, az akusztika olyan felemás, mindebből is következően a zenekar olykor erős hanghatásait  kvázi "túlkiabálni" szükségeltetik – lám, ezt is bírja erővel, idegekkel, ami fizikailag is elismerésre méltó teljesítmény!

Kelemen Zoltán széles repertoárja sokszínű, igen jelentős! [ https://hu.wikipedia.org/wiki/Kelemen_Zolt%C3%A1n_(opera%C3%A9nekes,_1970)

Az elmúlt évtizedek alatt a Szegedi Nemzeti Színház vezető baritonistájaként sorra énekelte-alakította nagy sikerrel Verdi jelentős  (hős)bariton főszerepeit is:  Rigoletto, Macbeth és a Simon Boccanegra címszerepei; Georges Germont, René, Jago, Luna, az Ernani Don Carlo-ja, A végzet hatalma Don Carlos-a.

 Kelemen Zoltán immár évek óta a Magyar Állami Operaház tagja is, de az említett szerepekben - a Traviata  Germont-ját  és korábbról az Otello Jágóját leszámítva -  nem látható.  Miért? (Még Fordot énekelte a Falstaffban, Paolo Albianit a Boccanegrában - de ezek "fajsúlyban" talán nem mérhetők  az előzőkhöz.) Pedig „kéznél” van….elővehető, felkérhető a nem is olyan régmúltban abszolvált sikerszerepeire, még úgy is, hogy rajta kívül is vannak jó baritonistái a HÁZ-nak, de mégis, szerintem ildomos  ha Kelemen Zoltánt kiemelkedő énektudásához, hatalmas művészi tapasztalatához, renoméjához méltó szerepekben (is) foglalkoztatná, amiből most ízelítőt nyújtott – és kaphattunk tőle  -  tegnap este a BMC Verdi-koncertjén.

 Mindezt azért is vetem fel, mert Kelemen Zoltán minden bizonnyal megérdemelné, sőt „kijárna” neki egy új Verdi-szerepben való bemutatkozás is: utóbb beállhatna a jövő tavasszal bemutatandó Don Carlosba és megkaphatná Posa márkit!  Aki ilyen elképesztően, hatásosan, fenomenális baritonján elő tudja adni az opera két megrendítő szépségű részletét (Per me giunto; s különösen Posa halálát: O Carlo, ascolta) ezeket az áriákat külön, most tanulta meg erre az alkalomra, Pál Tamás karmester szemmel látható elismerésétől övezve ( a „Szabadságkettőst” már régtől tudja, sokszor előadta koncerteken)  – annak ott van/lenne a helye az új rendezésű Don Carlos operában is!

Még pár szó a műsorról:

A Verdi-esten az Óbudai Danubia Zenekar kíséretével és a felkért kiváló karmesterükkel, az örökifjú Pál Tamással az élen – a terem hangzó viszonyai mellett – ragyogó, pompás hangzásban szólaltak meg a szebbnél szebb áriák! Külön dicséretet érdemelnek a Stiffelio nyitányának és a Macbeth III. felvonásbeli teljes balettzenéjének interpretálásáért!

Verdiről, személyes- és munkakapcsolataiból, az ősbemutatók színhelyéül szolgáló városok operaházairól korabeli és mai külső-belsőjéről.  A házigazda Eckhardt Gábor műveket ismertető elemző-összekötőszövege szolgált egy-egy zeneszám közben kis szusszanásnyi pihenőre a fellépő művészeknek.

Ez volt a műsor:

„LUI (APÁK, SZERELMEK, BARÁTOK)”

Giuseppe Verdi

Stiffelio – Nyitány
M
acbeth – Perfidi!... Pietá rispetto amore
Traviata – Di Provenza il mar, il suol
Don Carlos – Per me giunto
Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata

Macbeth – Balettzene
Az álarcosbál – Eri tu
Don Carlos – O Carlo, ascolta

KÖZREMŰKÖDIK:

  • Kelemen Zoltán – bariton
  • Óbudai Danubia Zenekar
  • Eckhardt Gábor – házigazda: műsorszám-elemző, kommentátor

2019. november 22. – BMC Koncertterem

61972   IVA • előzmény61967 2019-11-23 21:18:50

Miután Horváth Ádám az Operaház énekese volt, sőt főigazgatója is (egyedülállóan rövid ideig), szerintem nem tévedés ide jegyezni ezeket az információkat. Érdekes dolog, hogy valaki Wotan szólamát énekli meglehetős profizmussal, Wotan-hang nélkül.
Ha hallunk majd az Operaházban két igazi Wotant egy kettős szereposztásban felújított Ringben, akkor mondhatjuk, hogy szerencsénk volt Horváth Ádám távozásával.

61971   IVA • előzmény61967 2019-11-23 21:18:48

Miután Horváth Ádám az Operaház énekese volt, sőt főigazgatója is (egyedülállóan rövid ideig), szerintem nem tévedés ide jegyezni ezeket az információkat. Érdekes dolog, hogy valaki Wotan szólamát énekli meglehetős profizmussal, Wotan-hang nélkül.
Ha hallunk majd az Operaházban két igazi Wotant egy kettős szereposztásban felújított Ringben, akkor mondhatjuk, hogy szerencsénk volt Horváth Ádám távozásával.

61970   kétked • előzmény61969 2019-11-23 21:13:12

Öröm látni, hogy az egykori igazgató és a fő-zeneigazgató manapságg sem engedik el egyms kezét. Még nagyobb öröm, hogy ezt tőlünk ilyen távol művelik.

61969   operaisiásza 2019-11-23 19:07:12

https://www.operabase.com/ref/536/117943/en

61968   operaisiásza 2019-11-23 19:02:48

https://www.operabase.com/ref/45/117796/en

61967   Edmond Dantes • előzmény61966 2019-11-23 15:16:49

Ez a link/hír szerintem inkább az Opernglas-topikba való, MÁO és a közönség szerencséjére :-)

61966   operaisiásza 2019-11-23 13:13:13

https://www.operabase.com/artists/adam-horvath-35819/en

61965   operaisiásza 2019-11-23 13:09:11

https://adamhorvath.org/project/wagner_album/

61964   Hangyász • előzmény61959 2019-11-02 13:22:04

Ószilveszter már csak sodródik. (Milyen jó, hogy a Rosszul őrzött leány a repertoár azon darabja, amely a legkevésbé érdekel, a Verdi Requiemet pedig csak kivételes előadásban hallgatom meg élőben, miután zsenge ifjúként Abbadoval hallottam.)

61963   Hangyász • előzmény61958 2019-11-02 13:19:38

Mikor énekeljen valaki nagy szerepet? 60 éves korában? L. még Alfonzó feledhetetlen "Unterfórum" jelenetét.

61962   Robesz • előzmény61959 2019-11-02 00:19:53

Az legalább nem volt csalódás ... :D

61961   IVA • előzmény61960 2019-11-01 21:44:32

feltűnt

61960   IVA • előzmény61959 2019-11-01 18:36:12

Ez nekem is fetűnt. És mivei 3-án délelőtt és délután is A rosszul őrzött lány megy, praktikus lenne annak díszletében előadni Verdi Requiemjét 2-án.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Koros-Fekete Fanni (hegedű), Bálint Péter (zongora)
"Hangulatkoncert"
JANÁČEK: Szonáta hegedűre és zongorára
MOZART: G-dúr szonáta zongorára és hegedűre, K. 301
MONDELSSOHN: Variations Sérieuses, op. 54
BACH: d-moll partita, BWV 1004 - Chaconne

19:00 : Budapest
Fészek Művészklub

Tóth Ágnes (fuvola), Szűcs Péter (klarinét),
TRIO Y:
Varga Oszkár (hegedű), Matuska Flóra (gordonka) Dani Imre (zongora)
Magyar Kortárszene a Fészekben IV. - Huszonévesek kamarazenéje
GELLÉRI ANDRÁS: Transformotion II.
ZÁMBÓ JONATÁN: T(Rio)
PERSÁNYI ZSÓFI: Jeux – á B.H.
KECSKÉS D. BALÁZS: Chantsd’amour
SZÉCSI LŐRINC: Triószonáta
SZŐCS MÁRTON: ArcsIncertaines

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Matias Tosi (ének)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Vezényel: José Cura
JOSÉ CURA: Montezuma és a rőthajú pap – vígopera (de azért nem annyira) [ősbemutató]

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Mihail Pletnyov (zongora)
MOZART: Esz-dúr szonáta, K. 282
BEETHOVEN: Asz-dúr szonáta, op. 110
MOZART: C-dúr szonáta, K. 330
BEETHOVEN: c-moll szonáta, op. 111
A mai nap
született:
1782 • Daniel Auber, zeneszerző († 1871)
1862 • Frederick Delius, zeneszerző († 1934)
1924 • Luigi Nono, zeneszerző († 1990)
elhunyt:
1962 • Fritz Kreisler, hegedűs (sz. 1875)