vissza a cimoldalra
2020-04-03
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11475)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4736)
Kolonits Klára (1171)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62104)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7342)
Zenetörténet (280)
Pantheon (2583)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3773)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1907)
Franz Schmidt (3569)
Opernglas, avagy operai távcső... (20447)
Élő közvetítések (8464)
A MET felvételei (131)
Operett, mint színpadi műfaj (4274)
Momus-játék (5819)
Kimernya? (3516)
Plácido Domingo (927)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (ALASZKA, 2002-07-25 08:02:53)

   
62104   Amalgám • előzmény62103 2020-04-03 09:08:25

Hirtelen más egészségügyi probléma jutott az eszembe, és a bejegyzésem sem kifejezetten fogászati kérdésekről szólt – átolvasom azért újból, hátha mégis –, hanem arról, hogy az Operaházban a jelenlegi időbőség körülményei között ún. aprómunka keretében számba tudnának-e venni, illetve orvosolni tudnának-e olyan jelmez- és kellékhibákat, amelyek kifejezetten negatívan befolyásolják egy-egy előadás élvezhetőségét, és amelyek talán nem csak engem zavarnak. Esetleg általában véve lenne-e lehetőségük felülvizsgálni a műanyag mint olyan alkalmazásának jelenleg mindenek fölött állónak tűnő indokoltságát. Ehhez soroltam fel támpontként néhány előadás címét (Cosí fan tutte, Don Giovanni, A bahcsiszeráji szökőkút, Giselle, A rajnai sellők), és az újbóli számba vétel lehetőségét megköszönve ezekhez csapom most hozzá A vágy villamosának sztirolpuffanású díszleteit (rádió, váza) is. Kis befektetéssel, ámde mégis értékelhető minőségi hozadékkal járó, operaházhoz méltó igényszintet tükröző munka lenne ez, már persze csak ha az intézmény stratégái elkészültek a sok kiváló szimulációval.  

62103   tiramisu • előzmény62102 2020-04-02 16:43:15

És hogy állsz a fogtöméseiddel?

62102   Amalgám • előzmény62100 2020-04-02 15:49:10

Nagy örömmel tölt el engem is, hogy az Operaház vezetése az utóbbi néhány hét során a teljes NATO-vezérkart megszégyenítő szimulációs képességekre tett szert – különös tekintettel a péntek estékre –, de ha már ennyi idejük van, foglalkozhatnának esetleg olyan dolgokkal is, amelyek bár kevesebb hadvezéri képességet igényelnek, de az előadások minőségével mégis értékelhető összefüggésben vannak, és a jelenlegi leállás bőséges időbeli keretei között jól áttekinthetők. Körül lehetne nézni például a jelmez- és kellékfronton, koncepcionális módon elgondolkodni anyagok használatán, áttekinteni a fejlesztések, cserék lehetőségét. Nem, nem gondolok nagy dolgokra, csupa olyan apróságról lenne szó, amelyek egy-egy előadás élményét nagyban befolyásolják, és amelyek esetében felismeréssel, odafigyeléssel és minimális anyagi és munkaidő-ráfordítással akár még eredményeket is el lehetne érni. Fel is sorolok néhány ilyen apróságot. Ott van mindjárt a tépőzáras jelmezek kérdése. Biztosan szükséges az, hogy amikor a Cosí balettbetétjében a táncos urak nekivetkőznek a mutatványuknak, az egész nézőteret bántó módon betöltse a levetett mellények tépőzárainak egyáltalán nem operai jellegű harsanása? Vagy esetleg most lehetne elgondolkodni a problémán, és akár gombok után is nézni hamarjában? De ott van mondjuk például a fenil-etilén által keményen sújtott Don Giovanni előadás kelléktára is. Biztos az, hogy Giovanni és Ottavio összecsapásakor egyúttal az egész felvonást is agyon kell ütnie a földre hulló sztirolpisztoly szánalmas koppanásának, vagy lehetne keresni – alkotni – hamarjában egy fémesebb jellegű, hiteles, nehéz kellékpisztolyt? Ugyanebben az előadásban örvendeztet meg bennünket hasonló módon Don Giovanni végzetes vacsorájának padlóra zuhanó teljes étlapja is, megannyi alufóliába (?) csomagolt hungarocellgyümölcs, illetve ezek félreismerhetetlen hanghatásának formájában. Nem kéne más megoldás után nézni esetleg itt is, horribile dictu előadásonként egy-egy kiló valódi alma beszerzésével felszámolni a C8H8 uralmát a drámai végkifejlet fölött? Tudom én, hogy a friss gyümölcs nehezen illeszthető a színházi kellékgazdálkodás rendszerébe, talán mert nincsen leltári jelzetszáma, de hátha mégis... Tovább folytatva a kört, nem áll jól kedvenc operaházi műfajom, a balett sem. Feltétlenül szükséges az, hogy A bahcsiszeráji szökőkút drámai csúcspontját, Mária halálát Zaréma földre dobott műanyag törének sajnálatosan hiteltelen alig-csattanása és jellegzetesen műanyaghangú tovacsusszanása tegye igazán szívszorítóvá, vagy akadna itt is valami alkalmasabb anyag, kellék? Egy kis odafigyeléssel lehetne segíteni rögtön a Giselle előadásértékén is: ebben bizony elég sok az eldobott virág, ami sajnos mind műanyagból van, és ami a számára kijelölt helyen mind-mind a lehető legtökéletesebben gyilkolja az előadás művészi értékét. Myrtha varázságát ugyan valószínűleg nem lehet máshogy kiváltani – annak sajnos preparált módon el kell tudnia törni, hiszen a darab második felvonása jelentős mértékben a villikirálynő megsértett varázshatalmáról szól –, de a földre hulló kollekcióval talán mégis lehetne valamit kezdeni, mondjuk például hogy Giselle esedezését hadd ne üsse már agyon a műanyag potyogása, amikor Myrtha lábai elé szórja a virágcsokrát. Ez annyiban nehezebb kérdés persze, hogy a balettpadlón az élő virág esetleges maradékai, levelek, szirmok balesetvédemi szempontból nem igazán kívánatosak, de egy kis odafigyeléssel bizonyosan lehetne jobb megoldást és kelléket választani. És hát lehet ezt az odafigyelést a jövőben és más daraboknál nagyobb volumenben, akár a díszlet szintjén is űzni, hogy csak A rajnai sellők plexiből készült hídjára utaljak rögtön, ami az általa kiadott hangokkal teljesen tökéletes mértékben tette tönkre a reá álmodott balettbetétet. Kérdés tehát, hogy ha már egyszer ennyi idő és időbeli lehetőség zúdult az Operaház vezetésére és teljes kollektívájára, társulhat-e ahhoz annyi hajlandóság és igényszínt, hogy a számos értékes műsorrendi szimuláció végrehajtása mellett jelmezek, kellékek, esetleg díszletek értékét és hibáit megvizsgálják, az utóbbiakat észleljék és kijavítsák, illetve hogy általában elgondolkodjanak az opera- és balettgyilkos hanghatással bíró műanyagok jövőbeli használatának mellőzésén az előadásokban.               

62101   Edmond Dantes 2020-04-01 14:05:19

Amennyiben az itt jobb felso sarokban olvashato hir, "Egyuttmukodes a Magyar Allami Operahaz es a Fovarosi Allatkert kozott" nem csupan mara idozitett trefa, (annak se rossz) remelhetoleg nem a ket intezmeny kozotti atjaras netan "lakossagcsere" kepezi az egyuttmukodes targyat. Valaha Aidat, az allatkert egyik elefantjat adta kolcson az Allatkert 1-1 eloadasra, az operai negylabu szereplo kiseret mellett atsetalt az Andrassy utra, eloadas vegen vissza. Egykori gazsija nem ismeretes, szomoru sorsa igen.

62100   IVA • előzmény62099 2020-03-31 18:49:21

Úgy gondolom, sem a koronavírus-járvány elején, sem most, a ki tudja, melyik szakaszában, nem lehet okosnak lenni, de ennyire nem okos kérdést feltenni mégis túlzás: „Mi történik akkor, ha netán az évad végén már játszhatnak?
Mintha a telefonriporternek nem lenne tudomása arról, hogy csak négy nappal ezelőtt lépett hatályba a kijárási korlátozásról szóló rendelet, illetve törvény, amelynek értelmében a 65 éven aluli illetve annál idősebb polgárok más-más idősávban járhatnak beszerezni az élelmiszert, a gyógyszereket, ezeket is csak akkor, ha nincs biztonságosabb megoldásuk. Legyen akkora képzelőerőnk, hogy két-három hónap múlva az Erkel Színházban és a Műhelyházban más-más idősávban látogathatják az előadásokat a fiatalok és az idősek, maszkban, kesztyűben, másfél méteres távolságban egymástól? És ha az Operaház nem érezné a zárva tartás felelősségét, érezze a közönség?
Az a válasz, hogy bár nagyon szeretné, csodálkozna ezen, hisz éppen befele trappolunk a járványba – Ókovács Szilveszter tehát legalább csodálkozna –, de mindenre van tervük. Április 3-tól kezdve egészen az évad végéig minden péntekre szimuláltak egy-egy újranyitást”. Nos, az újranyitás szimulálásában komoly gyakorlatot szereztek már: a megújúló Operaház és a Műhelyház nyitása ügyében. Szerintem ezt már nem kellene hetente gyakorolni.

62099   joska141 2020-03-31 10:32:07

A 168 óra internetes oldalán hosszabb interjú Ókovács Szilveszterrel. Megtalálható:

https://168ora.hu/kultura/ez-az-operaevad-mar-elveszett-okovacs-szilveszter-az-opera-igazgatoja-azt-szeretne-ha-at-tudnak-menteni-a-szereposztasokat-183592

 

62098   ladislav kozlok • előzmény62095 2020-03-19 10:31:24

Éertesíteni fogom Vongrej urat, az Operaslovakia foszerkesztojét.

62097   ladislav kozlok • előzmény62096 2020-03-19 10:23:51

így van.   

62096   Héterő • előzmény62094 2020-03-18 11:24:21

Rekonštrukčné práce aj tu presušila pandémia koronavírusu.
Ejnye... Mint nálunk: lektor sehol.

62095   Amalgám • előzmény62094 2020-03-18 10:42:40

Nyelvtudás hiányában elolvasni nem tudtam, csak a szó szoros értelmében "vizuálisan" áttekinteni; annyival érdemes talán kiegészíteni, hogy azt a kevés operettszínházat, ami a világban működik - Budapest mellett Moszkvában és Bukarestben, ha jól tudom -, szokás az operaházakhoz sorolni. 

62094   ladislav kozlok 2020-03-18 10:14:31

Lýdia urbančíková egy szép cikket írt Budapest opera-házairol.

operaslovakia.sk/operny-dom-v-budapesti/

62084   pinocchio 2020-03-15 16:08:45

A Magyar Közlönyben megjelent határozatok alapján, hogy szombaton az Orbán-kormány 18,5 milliárd forint átcsoportosításáról döntött a  rendkívüli kormányzati intézkedésekre szolgáló tartalékból. De hiába van országos vészhelyzet és különleges jogrend a koronavírus-járvány miatt, az egészségügyre ebből mindössze 2 milliárd forint jutott, az Állami Egészségügyi Ellátó Központ kapja ezt az átcsoportosított összeget. 

Ugyanakkor a rendkívüli keretből a kormány 2,77 milliárdot folyósított a Miniszterelnökségnek, az egyházi épített örökség védelme és egyéb beruházások javára. 

Ezenkívül, mint a lap írja, a kormány további 13,17 milliárd forintot vont el a központi maradványelszámolási alapból, melyből a Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének felújítására, illetve az Eiffel Műhelyházra plusz 4,56 milliárd forintot szán a kormány. Mindkét projekt eddig is meglehetősen sok közpénzt vitt már el amúgy.

Az átcsoportosítás legnagyobb szelete, 8,7 milliárd forint pedig olyan összeg, melynek érteni a funkcióját, illetve hogy miért van erre szükség egy vészhelyzet esetén is: a kormány ennyit utal az innovációs minisztériumnak a hulladékgazdálkodási feladatok kezelésére, illetve a kapcsolódó kártalanításokra. 

62083   Búbánat 2020-03-15 15:55:12

Opera szilencium és járvány idején, avagy miért több a munka, ha nincs is

2020.03.15. 12:07 ORIGO.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 132. LEVÉL

„Kedves Néném,…”

 

"Ami az operát illeti, itt is elég körültekintőnek kell lennie a tervezésnek. Leírom a főbb lépéseket:

  • megnézzük, mi következne a kiírt évadtervben (hisz az a cél, hogy mihamarabb visszataláljunk a megépített vágányra);
  • maradt-e rá elegendő próba?
  • ha nem, el lehet-e játszani az adott művet koncertszerűen? (erre a Don Carlos sokkal alkalmasabb, mint a Parsifal, a Dead Man Walking (Ments meg, Uram!) viszont sikolt a színpad után, azzal tehát így nem kísérletezünk;
  • ha valahogy elő tudnánk adni, ráérnek-e a szereplők?
  • ha mindenki megvan, vajon ráér-e a zenekar, hogy állnak a szolgálatszámai?
  • ha itt sincs gond, nézzük, mi van az énekkarral: a két játszóhelyen ütközés is lehet, átlagosan csak énekkari művészek felének-harmadának van egy-egy darabra jelmeze, hisz csak egy részük volt benne egy-egy produkcióban – meg kell tehát vizsgálni, a létszám, a szólamtudás rendelkezésre áll-e, most nem is beszélve a szolgálatszámról;
  • mivel általában egy szereposztásban jövünk ki darabokkal (ha több szereposztás volna, a próbaidőszak lehetőségei darabolódnának), így egyszerre több produkciót is kell játszanunk, hogy pihenőnapjuk lehessen az énekeseknek: vajon mi tud lenni adott esetben a váltódarab. És itt kezdődik elölről: maradt-e elég idő annak a próbáira stb...

Azt külön írom a szempontok alá, hogy nyilván fél szemmel azt is figyelni kell, miként lehetne a törölt előadásokat pótolni. "

62082   ladislav kozlok • előzmény62080 2020-03-15 14:16:33

Ok biztos nem. Lassan már 40 allando vendég vagyok, sokan ismernek, sokan magyarul beszélnek, sot a foigazgato nagyon jo magyar dráma fordito. Vannak bizonyos kiváltságaim amelyeket nem  szeretnék elveszíteni.   

62081   ladislav kozlok • előzmény62080 2020-03-15 14:16:31

Ok biztos nem. Lassan már 40 allando vendég vagyok, sokan ismernek, sokan magyarul beszélnek, sot a foigazgato nagyon jo magyar dráma fordito. Vannak bizonyos kiváltságaim amelyeket nem  szeretnék elveszíteni.   

62080   Hangyász • előzmény62078 2020-03-15 11:04:21

Kösz a felvilágosítást. Szerinted a szlovák állami szervek (kémelhárítás, ügyészség stb.) olvassák ezt a fórumot? ;o)

62079   joska141 2020-03-15 09:52:30

A világot elárasztó koronavrus hírek között végre egy más téma, amivel kapcsolaban a kormány múlt héten döntött, a következők szerint:

"A Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének felújítására, és az az Eiffel Műhelyházra további plusz 4,56 milliárd Forintot csoportosítanak át!!!

62078   ladislav kozlok • előzmény62077 2020-03-15 09:29:00

Kb.igen.  Az uj szlovák nemzeti uj épulete rengeteg sok pénzt nyel el a régi színház javítására nem jut, pedig ráférne. Mult pénteken lett volna 1 Aida bemutato/diszeloadásnak készult/,  félkész árú lett belole, most probálgathatnak és javítgathatnak. 

Irnák még én tobbet, de sajat nevemen jelentkezem.

 

 

62077   Hangyász • előzmény62075 2020-03-14 09:56:25

Ott is áll a bál, pl. elhúzódó és pénzt nyelő felújítás miatt? ;o)))

62076   Búbánat 2020-03-13 18:12:07

Az Opera honlapjáról:

Tájékoztató a koronavírussal kapcsolatban – frissítve

"A Magyar Állami Operaház valamennyi jelenlegi játszóhelyén egyelőre 2020. április 3-ig valamennyi előadás, koncert és egyéb rendezvény (különleges esemény) törlésre kerül. Valamennyi jegypénztárunk és Opera Shop zárva tart, valamint az operaházi vezetett túrák is szünetelnek.

Az ebben az időszakban elmaradó előadásokra megváltott jegyek árát és bérletek esetén, bérlethányadát a Magyar Állami Operaház utalvány formájában visszatéríti Nézői számára. 

vis maior helyzetre tekintettel a jegyek, bérletek értékét készpénzben visszatéríteni nem tudjuk. A rendkívüli helyzet miatt irodáink és jegypénztáraink az egészségügyi veszélyhelyzet visszavonásáig zárva tartanak. 

Kérjük Nézőinket, hogy jegyeiket és bérleteiket tartsák meg az utalványok átvételéig, melyre az Opera Értékesítési Centrumban lesz majd lehetőség 2020 év végéig.

Az utalványok azzal az összeggel lesznek „feltöltve”, mellyel a megváltott jegyek, illetve a megváltott bérletek elmaradó előadásainak hányadai rendelkeznek. Az utalványokat 2021. június 30-ig válthatják be, akár több részletben is. Az utalványok felhasználhatók a következő évadra szóló bérletek megvásárlásánál is. "

62075   ladislav kozlok • előzmény62074 2020-03-13 11:08:25

Es milyen jo ez a Szlovák Nemzeti Színház igazgatoságának. 

62074   Hangyász • előzmény62067 2020-03-12 14:13:35

Milyen jól jön ez Ókovácsnak!!!

62073   Edmond Dantes • előzmény62072 2020-03-11 19:45:07

MüPában minden márciusi előadás törölve ... sajnos az "én" Royal Philharmonic Orchestra-koncertem is. 

62072   zenebaratmonika • előzmény62069 2020-03-11 19:21:53

Az operettszínház is márciust törölte. A Müpa-ban pedig nincsenek törölve a 100 fő alatti előadások.

62071   Búbánat • előzmény62069 2020-03-11 19:02:03

Igen.

62070   virius • előzmény62066 2020-03-11 18:40:54

Plusz a műszak...

62069   virius • előzmény62067 2020-03-11 18:39:37

Ez már benne van a Magyar Közlönyben? Mert pl. a Müpa már mától, de csak 31-éig hirdetett stopot.

62068   virius • előzmény62062 2020-03-11 18:38:00

A veszélyhelyzet ezt is felülírja.

62067   Edmond Dantes • előzmény62065 2020-03-11 16:47:43

Helyesbítenem kell: a rendelkezések nem 2020. április 3-áig, hanem visszavonásig azaz határozatlan ideig érvényesek! Megtiltják a 100 főnél nagyobb beltéri és 500 főnél nagyobb kültéri rendezvényeket.

62066   Amalgám • előzmény62062 2020-03-11 16:28:28

Úgy tűnik, ez a kérdés most aktualitását vesztette, hacsak a zártkörű rendezvény egyben nem száz főnél alacsonyabb létszámú is... Egyébként a fellépők is beleszámítanak? Mondjuk egy tánckar... Jó lenne tudni. :-)

62065   Búbánat 2020-03-11 16:28:25

Kedves Közönségünk!

 

Magyarország kormányának mai döntése alapján ma (2020. március 11.) éjféltől tilos a 100 fő fölötti beltéri rendezvények tartása.

A mai napon (március 11., szerda) a Laurencia–előadást az Erkel Színházban még megtartjuk. A holnapi naptól egyelőre 2020. április 3-ig valamennyi előadás, koncert és egyéb rendezvény (különleges esemény) törlésre kerül.

A megváltott jegyekkel, bérletekkel kapcsolatban hamarosan tájékoztatást adunk ki.

62064   Hangyász • előzmény62063 2020-03-11 15:29:02

Én feladtam. A MÁO kommunikációjából már a kérdéseket sem hiszem el.

62063   Edmond Dantes • előzmény62062 2020-03-11 08:57:24

Én ott vesztettem el a fonalat, amikor jó régen, valamelyik próbaüzem idején csodával határos módon bejutottam egy élvezetes Az arany meg az asszony/Tóték-előadásra. Későbbi felhíváson felbuzdulva neten regisztráltam A vágy villamosa-produkcióra, amit vissza is igazoltak ... aztán néma csönd. Storno, de senki nem írt, hogy "sajnáljuk, nem lesz". Úgyhogy maradt a vágy ... a villamos elment, talán a 28-as. Azóta folyamatosan játsszák a "Hamarosan nyitunk" c. produkciót ... vö. MUK (Márciusban Újra Kezdjük). Kezdik?

62062   pinocchio 2020-03-11 00:51:10

Tudna valaki mérvadó információt adni azzal kapcsolatban, hogy a többedik megnyitását ünneplő EIFFEL MŰHELYHÁZ  KINEK, vagy KIKNEK épült, mert a honlapon szereplő új premierek mind ZÁRTKÖRŰEK!!, vagy néhány régi előadással együtt ELMARADNAK! Azt már nem is szeretném tudni, hogy hány a ráköltött milliárdok száma?

Azért az is érdekelne, hogy az ÚJJÁSZÜLETÉSNAP  háromszor ismétlődik, -pedig újjászületésnap szerintem csak egy lehet-, mégis zártkörű mindhárom előadás.

Ezek az előadások titkosak?, vagy kiknek rendezik ezeket, ha már az én adóforintocskáim is ott vannak elgurulva valamelyik sorban.

62061   operaisiásza • előzmény62060 2020-02-01 12:10:32

Az időpont a szinfalak mögött mér ismert, de publikus csak évek múltán lesz.

62060   operaisiásza 2020-01-31 18:58:42

Nem zörög a haraszt, ha nem fúj a szél. Indulási oldal egy utcával odébb.

62059   szenszansz 2020-01-24 15:27:14

A Kalmár Magda CD ismertetőjére visszatérve: a Figaró házasságában Barbarina és Marcellina szerepét is énekelte, meg Cherubinót is - de az emlékezetes - ha már ezt a jelzőt alkalmazzuk-  szerepe (amit mégis csak  több mint 40-szer énekelt, például Ferencsik jubileumi produkciójában is ) az Susanne volt. A művészről szóló néhány mondatos ismertetőben a legfontosabb alakításait kell megemlíteni szerintem. És Lucia Popp nekem még mindig ragaszkodik a társulati tagságához.:  http://www.opera.hu/kereses/?q=lucia+popp&lan=hu

62058   zenebaratmonika • előzmény62056 2020-01-23 15:03:52

Nem tudom, de nekem ez a Nyugat lánya nagyon nem jött be, semmi dallam, legalábbis nekem, és ária se.... le is zártam. És neked?

62057   Edmond Dantes • előzmény62055 2020-01-23 14:23:39

Köszönöm, így már látom, hát elég érdekes ... de MÁO honlapján nekem itt nem jött ki a neve. Máshol bújhat meg :-) Kalmár Magda viszont első operaházi éveiben többször is énekelte Cherubinot.

62056   Búbánat • előzmény62052 2020-01-23 11:45:32

Az Opera honlapjáról:

Opera „Puccini Itáliája”-évadában kiemelt figyelmet szentelt az olasz szerző ritkán hallható műveinek, aminek köszönhetően csaknem fél évszázad után új rendezésben tért vissza a színház repertoárjára A Nyugat lánya. Az ezt megelőző, mára legendássá vált 1966-os felújítás főszerepeit a színház korabeli álompárja, Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert énekelte, míg Rance seriffet az ugyancsak kiváló kvalitásairól ismert Jámbor László alakította. A felvételt, amelyen az Opera együtteseit Erdélyi Miklós dirigálja, az énekesek pedig a színházat is igazgató Nádasdy Kálmán magyar fordítását éneklik, a Magyar Rádió rögzítette Mikó András rendezésének premierjén.

A több mint kétórás zenei anyag most dupla-CD-n jelent meg a Magyar Állami Operaház kiadásában.

62055   maris • előzmény62053 2020-01-23 10:31:28

Lucia Popp: http://www.opera.hu/tarsulat/szemely/popp-lucia/

Kalmár Magda (Cherubino mellett mind Susanna, mind Lulu szerepe benne van a leírásban): http://www.opera.hu/tarsulat/szemely/kalmar-magda/

62054   Edmond Dantes • előzmény62050 2020-01-23 08:12:29

Ugyanott így folytatódik: "Ezután minden énekes évadokra és szerepekre szerződik, jelentősen megemelt tiszteletdíjért. Ugyanez a koncepció érvényesült a karmesterek esetében is." Az igazi kérdés, mi a jogállása, milyen=mire szóló szerződése van a karmestereknek, magánénekeseknek, alkotóknak illetve a zenekarnak és a kórusnak és a "személyzetnek" továbbá ugyanez a MNB-nél: magántáncosok, tánckar, koreográfusok ...

62053   Edmond Dantes • előzmény62047 2020-01-23 07:58:56

Nem találom, hol-miben olvasható Lucia Popp MÁO-tagsága, Kalmár Magda Cherubinoja.

62052   bermuda 2020-01-23 00:09:41

Hurrá!!!! Kiadják CD-n a legendás 66-os Nyugat  lányát, Házy Ilosfalvy előadás felvételét..jómagam anno 10x láttam, azóta is abból élek. 

a cd kapható az Erkel Bartók shopjában és állítólag az Operaházéban is.

62051   Cilike • előzmény62050 2020-01-22 22:38:10

http://www.opera.hu/tarsulat-opera

62050   joska141 • előzmény62049 2020-01-22 19:12:00

A Vikipédia Magyar Állami Operaház címszavából idézet:

"2012. december 31-ig bezárólag valamennyi magánénekes elbocsátásával megszűnt az énektársulat."

62049   Cilike • előzmény62048 2020-01-22 19:05:56

Tényleg azt hiszi? Azt hiszi, hogy előadásokra szerződtetik a zenekart, énekkart, balettet? Vagy csak a szólisták léteznek az ön számára? Társulatnak számítanak ezek a csoportos együttesek.

62048   operaisiásza • előzmény62047 2020-01-22 15:48:31

Árdekes. Tudomásom szerint nincs is társulata az Operaháznak. A művászeket előadásokra szerződtetik. Van, aki jól jár, van aki emiatt alig tud megálni.

62047   szenszansz 2020-01-22 15:04:09

Kis furcsaságok az Operaház honlapjáról. 1. Mit is értenek a "társulati tag" kifejezésen? Például az 1993-ban elhunyt Lucia Popp miért is társulati tag a magyar Operaházban? (Mert ha a bécsiről lenne szó és ha örökös tagként szerepelne az aktuális nyílvántartásban náluk, az még érthető.) ...és még sok külföldi és már elhalálozott művész is tagja dalszínházunknak!  2. A Kalmár Magda CD ismertetőjében olvassuk, hogy emlékezetes szerepe volt a Figaró házasságában  Cherubino. Nem inkább Susanne? Ha már fontosabb szerepek, akkor a Szerelmi bájital Adinája és Berg Luluja feltétlen megemlítendő.

62046   zenebaratmonika • előzmény62045 2020-01-21 10:24:44

Különben régebben 10 000 Ft-os jegyeket hirdettek az Eiffel-be, ha jól rémlik, az azért elég durva a magyar fizetésekhez, persze már akinek.

A Sztárcsinálók rockoperát meghirdették az UP Újpesti Rendezvénytér, Színházterem-be és oda 7000-13000 Ft egy jegy, hát érdekes, én vettem rá 2 db-ot 9000-ért, (sehol máshol nem meg a darab) de máskor nem igen fizetek  6000 Ft-nál többet egy db jegyért, ha lehet a Ma este színházon veszem, vagy olcsóbb előadásokat nézek ki, vagy olcsóbb helyeket választok. Az Erkelbe sose ülök hátra, mert oda távcső kell.

62045   fbcs • előzmény62044 2020-01-21 10:10:41

Próbaüzemmel, kedvezményes jegyárral február 7-től vannak előadások, Mester és Margaritával kezdenek, de azokra már az összes jegyet elkapkodták. Siegfrid Idill/Krizantémokra, Ments meg Uram! kortárs operára, valamint KFM kortárs balettre még vannak 1.000 Ft-os jegyek.  Márciustól rendesen üzemel, de az előzetes várakozásokhoz képest jóvak kedvezőbb jegyárakkal (2900-4900-5900 este, 1500-2500-3000 délelőtt). Szvsz. David Adam Moore nagyon jó kotárs operákban, őt nem érdemes ennyiért kihagyni.

62044   zenebaratmonika • előzmény62043 2020-01-21 09:35:33

Ott mikortól lesznek előadások és mik? Erről tudsz valamit. Annyit hallottam elég borsos áron fogják a jegyeket adni. A kőbányai környék mennyire veszélyes? Mondjuk este nők egyedül járhatnak arra vagy párosával?

62043   Izolda 2020-01-20 09:31:14

Van itt valaki aki az Eifel akármibe vágyott operaelőadásokat nézni/hallgatni?

A BKV süriti a buszjáratot, talán a 2-es villamost is sürithetnék a MÜPÁ-hoz esténként.

62042   joska141 2020-01-20 08:27:44

Mai hír az interneten az építkezés/felújítás újabb lépéséről:

http://pestbuda.hu/cikk/20200119_eiffel_muhelyhazra_neveztek_at_az_eszaki_jarmujavito_megallohelyet

Idézet a cikkből:

"Az Operaház kezdeményezésére az intézmény harmadik játszóhelyének, multifunkcionális raktár- és próbaközpontjának közelgő megnyitása alkalmából történt az átnevezés. A megállót és környezetét, ahogy eddig is, a 9-es autóbusszal és a 28-as villamossal lehet megközelíteni. A BKK a 9-es autóbuszt februártól a jelenleginél gyakrabban, 10 perces járatsűrűséggel közlekedteti a késő esti időszakban, biztosítva a látogatók kényelmes hazautazását a kulturális helyszínről."

Hm...

62041   Búbánat 2020-01-13 20:46:56

Az Opera honlapjáról:

"A Magyar Állami Operaház immár nyolcadik alkalommal állít össze Útravaló címmel zenei kiadványt, hogy ezzel is elősegítse a gyermekek zenei műveltségének megalapozását. Ókovács Szilveszter, az intézmény főigazgatója idén is a kiadvánnyal köszöntötte a főváros első kisbabáját, amelyet azonban a korral haladva az idei évtől az interneten, a www.opera.hu/utravalo2020 címen tesz elérhetővé az intézmény. Az Opera partnere, a PromoBox Kft. segítségével az idei évtől egy kis füzetet juttat el az édesanyákhoz, amelyben röviden bemutatja az aktuális évre felkínált műveket és tájékoztatót ad a dalszínház gyermekprogramjairól.  

„Az Útravaló 2020 több mint egyórás válogatást nyújt az Opera közelmúltban készített énekkari felvételeiből. A 18 szám több mint felét magyar művek alkotják: Erkel Bánk bánja mellett a zeneszerző első operája, a Bátori Mária és a közelmúltban rögzített Erzsébet című opera II. felvonásának néhány emlékezetes pillanata, Kodály Háry János és Székely fonó, valamint Bozay Az öt utolsó szín című művéből vett részletek, míg a nemzetközi válogatás Donizetti Boleyn Anna, Giordano Andrea Chénier, Spontini A vesztaszűz, Meyerbeer A hugenották és Wagner Tannhäuser című operáiból is ad ízelítőt"

62040   Búbánat 2020-01-12 11:56:21

Az Operaház Facebook oldaláról

EMLÉKEZÉS

Koszorúzással és Karczag Márton főemléktáros méltató beszédével emlékezett meg az Opera a ma öt éve elhunyt Oberfrank Gézáról. A kiváló karmester a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán szerzett diplomát 1961-ben, majd 1980-ig a Magyar Állami Operaház tagja volt. Pályája során a berlini Komische Opera főzeneigazgatójaként, a MÁV Szimfonikus Zenekar vezető karmestereként, majd később a Szegedi Nemzeti Színház operaigazgatójaként állandó szereplője volt a koncertéletnek. 1989-től a Magyar Állami Operaház zeneigazgatója, majd a kilencvenes években főzeneigazgatója volt. Tevékenységét több díjjal is elismerték – 1970-ben Liszt-díjat kapott, 1982-ben Érdemes Művésszé, 1988-ban Kiváló Művésszé választották, 2009-ben pedig a Magyar Állami Operaház Örökös Tagja lett.

Oberfrank Géza (Budapest, 1936. január 26. – Budapest, 2015. január 12.)

62039   IVA 2020-01-08 03:54:41

Azoknak, akik nem lennének egészen tisztában az év és az évad fogalmával; akik arra számítanak, hogy a 2021/2022-es évad ígéretével akár 2021-ben (tehát jövőre) a megújult Operaházban ülhetnek. Újévi üzenet a legilletékesebbtől:
https://www.youtube.com/watch?v=jojOZ10AiGU
Még nem tudunk bele visszaköltözni, az biztos. Úgyhogy még ez legalább két évig így lesz.
Tehát 2022-ig legalább.
2017. május 26-án láttam legutóbb előadást az Operaházban. Vagyis biztos már, hogy legalább 4 és fél évig nélkülöznöm kell.
Még azoknak a kárára sem örülök ennek, akik az Opera bezárásakor kimosolyogták az előző, 1980–1984-es felújítást: micsoda világ volt az, amikor négy évadra be kellett zárni az épületet egy rekonstrukcióhoz!

62038   Edmond Dantes • előzmény62037 2020-01-07 16:05:33

Történetesen élő adásban volt szerencsém hallgatni a reggeli közösen sugárzott (!) rádió-TV interjút Almási-Tóth Andrással, aki elmondása szerint az új Parsifalt rendezi legközelebb. A belinkelt index-cikk maga sem biztos a megnyitás időpontjában: " ...az Operaházat 2021 őszén vagy telén nyitják meg, így ha minden a tervek szerint alakul, a 2021-22-es évadot már az Andrássy úti épületben kezdheti a társulat." Aki ebből a mondatból megsaccolja a nyitás akárcsak hónapra pontos várható időpontját, annak gratulálok. Az origo.hu azonos témájú írása óvatosabban fogalmaz: "... a tervek szerint a 2021-22-es évadban már használhatják az Andrássy úti épületet..." Itt szó esik a három ház várható profil/repertoár-megosztásáról is.

62037   joska141 2020-01-07 12:50:08

Mai hír az interneten (a címe kifejezi a tartalmát):

https://index.hu/kultur/2020/01/07/a_magyar_allami_operahaz_a_2021_22-es_evadra_koltozhet_vissza_a_felujitott_andrassy_uti_epuletbe/

Úgy látszik a prágai Operaház megnyitója után már valamilyen üzenetet a budapesti Operaházról is kellett küldeni.

62036   IVA • előzmény62035 2020-01-06 07:15:54

Mentendő, hogy ez a tudósítás nem az Opernglas-topicba került, sietve jegyzem be, hogy a megnyitó előadás vendége volt Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke is.

62035   joska141 2020-01-06 06:30:01

A hétvégi és mai internetes fórumok részletesen ismertetik a prágai Állami Opera felújítás utáni, 2020.január 5-i, megnyitó előadását. Az ezzel foglalkozó cikkek közül a „168 óra” alábbi, technikai leírásokat tartalmazó, bekezdéseit idézem:

„A Prága központjában, a Szent Vencel-lovasszobor közelében, a cseh Nemzeti Múzeum és a Wilson vasúti főpályaudvar között álló épület a 2017 tavaszán elkezdődött munkák során teljes egészében megújult és korszerű műszaki berendezéseket kapott. A felújítás költségét eredetileg mintegy 900 millió koronára (11,34 milliárd forint) tervezték, de végül is a költségek 1,35 milliárd koronát tettek ki (17 milliárd forint).

Az operaház közleménye szerint az épület neorokokó stílusú nézőtere és a színpad a lehető legnagyobb mértékben visszakapta eredeti, tehát a színház megnyitása utáni arculatát. A nézőtéren 1016 személy foglalhat helyet. Minden bársonyszéken lehetőség lesz arra, hogy a néző világnyelveken feliratozva is követhesse a színpadi történéseket.”

Az esetleges következtetéseket mindenki levonhatja…

62034   Búbánat 2019-12-31 10:29:13

Vissza a múltba!   A "kulisszák" mögé - egy Manon Lescaut-előadásra készülődvén...

  • Népszava, 1967. december 3.

Opera a függönykamrából

A »kulisszák mögött« kifejezés elavult, legfeljebb képletesen használható. A kulisszák mögött semmi sincs, csak a sötét, hideg hátsó színpad, csúf vasajtókkal és hatalmas horizontfüggönnyel lezárva. A »Tilos az átjárás« feliratú ajtó egyenesen az Operaház nagyszínpadára vezet.
-----1----
Egészen kicsinek és elveszettnek érzi itt magát az ember. Nemcsak a játéktér nyomasztó arányai miatt, hiszen eléggé ismert adat, hogy a budapesti Operaház színpada 28x24 méteres, magassága 25 méter (plusz 12 méter a süllyesztő) és hat »utcából« áll. A méreteket lassan meg lehet szokni, azt is, hogy a »világot jelentő deszkák« diszkréten nyikorognak és itt-ott kissé rongyos, seszínű vászon borul rájuk. Az elveszettség érzése inkább onnan ered, hogy a műszakiak serege valami céltudatos összevisszaságban munkálkodik az előadás előkészítésén, jönnek- mennek, pardont mormolva gyengéden odébb lökdösik a színpadra tévedt civilt és teljesen érthetetlen dolgokat kiabálnak:
Fordítsuk ligetre a reflektort! Vigyázni, madzag van! öt perc múlva megy a vas!

Szerencsére előkerül Földvári György ügyelő, bemenekít a függönykamrába és a tolmácsolásra is vállalkozik. Nos, a színpadnak — a félreértések elkerülése végett — nem jobb és bal, hanem ligeti és városi oldala van. Ezért fordítják a reflektort »ligetre«. A »madzag«, vagyis kábel a földön húzódik és orrabukással fenyeget, a »vas«, a vasfüggöny pedig már fel is ment. Hét óra 5 perckor megkezdődik Puccini Manon Lescaut című operájának előadása.
-------2------
Az ügyelő kicsiny fülkéjében ül és szinte zongorázik a kapcsolótábla nyomógombjain. A csengőjel mellett mikrofonon is színpadra szólítja a szereplőket. Fényjelet ad Erdélyi Miklós karmesternek, egyik kezével meghúzza a függönyt mozgató hidraulikus kart, a másikkal a világosítóknak csenget, a harmadikkal... Nem, harmadik keze természetesen nincs, csak úgy tűnik. Most újra három gombot nyom be:
Figyelem, Manont, Géronte-ot, Lescaut hadnagyot kérem a kocsihoz!
Házy Erzsébet, Katona Lajos és Melis György már készen áll a színpadra gördülő hintó mellett. Az Állatkerttől kölcsönzött lovak nem először »játszanak«  az Operában, állítólag kitűnően ismerik a partitúrát. És valóban, néhány taktussal a »belépőjük« előtt, ütemesen rázzák a fejüket, emelgetik a lábukat. Színpadképesek, némi nyomokból azonban arra lehet következtetni, hogy nem egészen szalonképesek.
Egy korrepetitor fél szemmel rátapad a függönykamra kis kukucskáló nyílására, fél kézzel pedig vezényel. A karmestert nézi és a színpadi kórust dirigálja. Az Erkel Színházban már nincs szükség ilyen közvetítésre: működik az ipari televízió.
----------3---------
Az ügyelő az előadás láthatatlan karmestere. Ő is partitúrából dirigál — képzett zeneművész —, de ez a kotta tele van titokzatos jelekkel. A szereplőkön kívül mintegy száztagú műszaki gárdát mozgat. A 18 világosító műszaki jelekből álló szcenárium-kotta szerint dolgozik a színpadon, a karzaton, a »hidakon«. 44 díszítő (zsinórosok, süllyesztősök, díszlethordozók), 8 kellékes, 30 - 40 öltöztető-szabó, fodrász, maszkmester dolgozik az előadás alatt. Az ügyelői tábla jelzőrendszerével nemcsak a szereplőket és a műszakiakat lehet mozgósítani, hanem esőt csinálni, dörgést, villámlást, vihart és gőzfelhőt.
— Indul a színpadi zene, maestró! Megy a függöny, jöhet a rivalda!
Taps csattan, kigyúl a rivaldafény, zörögve indul a »-vas«. A harmadik vastapsra már csaknem lebontották a díszletet a boszorkányos gyorsasággal dolgozó műszaki szakik. (Szakmunka ez, ha egyelőre — remélik, nem sokáig — segédmunkási bérért végzik is a színházszerető díszítők.) A zsinórpadlásról gerendákat engednek le és egy tüllfüggönyt, amiből felhő lesz, Manon a büfébe megy des Grieux lovaggal, Földvári György átadja a helyét Veres Lászlónak, akinek ügyelői repertoárja 60 opera és 20 balett — nagyobb, mint az Operaházé.
----------4---------
Hibátlanul pereg az előadás. Tíz órára Manon meghal, majd kimegy a függöny elé megköszönni a tapsokat. Sokáig tapsol a közönség a kitűnő művészeknek és - úgy érezzük - azoknak is, akik az előadás láthatatlan karmesterei, néma szereplői voltak.

/Vajk Vera/

62033   Klára • előzmény62032 2019-12-16 11:56:30

Nem sértődtem meg, éppen mert ez egy fórum Egyébként Édes Anyanyelvünk eléggé árnyalt és rokonértelmű szavakban elég gazdag ahhoz, hogy szinte mindent többféleképpen lehessen kifjezeni! Külföldi ismerőseim, akik magyarról saját anyanyelvükre fordítanak, panaszkodnak is eleget emiatt, mert az ilyen jellegű árnyalatokat nem olyan könnyű átültetni. (Persze, ez ellenirányban is igaz.)

62032   IVA • előzmény62029 2019-12-16 05:09:23

OFF: Kedves Klára! Grétsy Lászlótól én sajnos csak a tévéből és nyelvművelő könyvéből tanultam. Az idézett tétellel korántsem (messze nem) kioktatni szándékoztam, csak viccelődni. Néha elfelejtem, hogy egy fórumon az sem tanácsos.

62031   IVA • előzmény62027 2019-12-16 05:01:45
62030   IVA • előzmény62027 2019-12-16 05:01:40

OFF: Nem a béke, nem az egészség és nem is a személyi szabadság veszélyeztetése, hanem a szórendváltoztatás általi értelemmódosítás elleni védekezésre tettem javaslatot, a te hozzászólásoddal adekvát komolyság szándékával. Kúráld a köhögésedet eredményesen!

62029   Klára • előzmény62026 2019-12-15 10:10:00

Kedves Iva!  Bár Grétsy Tanár Úrtól sok okos dolgot tanultam anno az egyetemen, az említett szófordulatra nem emlékszem. Egyébként eddig úgy véltem, hogy a Fórum a szabadon megfogalmazott vélemények kinyilvánításának helye, fóruma, és nem gondoltam arra, hogy az enyémtől eltérő vélemények megfogalmazóival szemben "védekeznem" kellene!

 

62028   Klára • előzmény62027 2019-12-15 09:56:33

Privát

62027   Edmond Dantes • előzmény62026 2019-12-15 09:06:20

"E.D.elleni vedekezes..": mi ellen? Haboru? En bekeparti vagyok. Fertozes? Par napja sokat kohogok, de neten keresztul veszelytelen. Egyeb? Ugyan mar! Az en koromban? Es a #metoo koraban?

62026   IVA • előzmény62024 2019-12-15 07:46:22

Kedves Klára, az E. D. elleni védekezés jegyében is érdemes megfogadni Grétsy László tanácsát, aki a cseppet sem, messze nem alakok helyett a korántsem kifejezést javasolja. :-)

62025   Edmond Dantes • előzmény62024 2019-12-14 21:42:24

Az szentigaz, hogy az Andrassy ut (akkori neven Sugar ut) nem volt messze, sot; egeszen kozel volt (es kesz is) ... es epult rajta az Operahaz ;-)

62024   Klára • előzmény62023 2019-12-14 20:10:22

Az akkori Sugár út nyomvonalának kialakítása tervezése folyamatban volt, és az értékesítendő telkek iránti érdeklődés  növekedését is várták az Operaház építése kapcsán. Messze nem volt Andrássy út és messze nem voltak elkészült épületek!

62023   Edmond Dantes • előzmény62016 2019-12-14 18:19:16

Tobbedszer is el kell oszlatnom a kozkeletu tevedest: az Opera epitese idejen az Andrassy ut epuletei nagyreszt elkeszultek, alltak. Sot, a  tervezes idejen is pontosan tudta mar Ybl, mihez igazitsa a Hazat. Sikerult.

62022   Edmond Dantes • előzmény62019 2019-12-14 16:53:44

Penzszorasrol nem beszelhetunk? Lehet, hogy nem beszelhetunk, de csinaljuk, nem kicsit, nagyon.. Kezdjem sorolni? Nem kezdem. Max.hogy topiknal maradjak, Opera egig ero, csigatempoju munka mellett fenysebesseggel dagado felujitasi koltsegei.

62021   Edmond Dantes 2019-12-14 16:35:56

Zoboki Gabor vilaghire meg sem allt az Operencian tul, egeszen a Nanshan Kulturalis Kozpontig (Sencsen/Kina) ... sajnalatos modon ott viszont megallt es nehany megvasarolt,  am sajnos fiokban felejtett kinai es oroszorszagi tervrajzban jelen allas szerint ki is merult. Tehetseges o, nem vitas: tervei es o maga is rendszerkompatibilis mint nagy elodei, Finta es Makovecz. Csak halkan jegyzem meg, hogy elete (eddigi) fomuve, a MuPa a sokak altal gyulolt "elmuutnyoocevben" valosult meg...mikent eddigi legrangosabb allami kitunteteseit  (Magyar Koztarsasag Erdemrend Lovagkeresztje, Pro Architectura, Ybl-dij, Budapestert Dij) ugyancsak az atkos 2002-2010 kozott orszagronto kormanyzattol ill.az azzal egyivasu ballib bp.-i onkormanyzattol kapta. Tehetsege nem ismer (politikai) hatarokat. Orszaghatarokat ld.fent) mar inkabb.

62020   Héterő • előzmény62014 2019-12-14 13:26:47

Kedves lujza, nem üdvös dolog támadni egy világhírű magyar építészt talán (?) pusztán azért, mert a jelenlegi, az ellenzék által folyamatosan mocskolt kormányzattól is kap megbízást. Itt követheted, hogy számos országban fantasztikus feladatokkal bízták meg, és a szakma legnagyobb elismerése mellett teljesítette mindet. Ahogy írod, az opera a "MIÉNK"; azonban szerencsésebb lenne tudomásul venni, hogy ebben a "MI"-ben azok is benne vannak, akik számára a jelen évtized politikája szimpatikusabb, mint a megelőzőé.

Minden Zoboki-előadás lenyűgözi a hallgatóságot, és ez sem véletlen. A "túl akar tenni Ybl Miklóson" -féle, kissé rosszmájú megjegyzéshez hozzáfűzném: remélem és szeretném, hogy így legyen, a tehetség ehhez nem hiányzik.

Igazán örülök, hogy a Művészetek Palotáját dicséred, minden érved tökéletesen helytálló.

62019   nizajemon • előzmény62018 2019-12-14 11:36:10

Akkor mondom máshogy.Nem .űrhe.ő,hogy a magyarságnak közös sikerélményei legyenek,legalábbis addig nem,míg az erre maguka. felken.nek érzők engedély. nem adnak.Pénzszórásról addig nem beszélhe.ünk,míg rendbe nem rak.uk a 2002-2010 közö..i 35 milliárd dolláros államadósságnövekmény. Igaz,akkor úgy virul. a demokrácia a honunkban+fékekellensúlyok,hogy minke. lá..ak a görögök elő.. bebukni.

62018   Edmond Dantes • előzmény62017 2019-12-14 11:03:37

off A Liget helyén a rendbetett Liget vagy kisbetűvel: rendbetett liget (lenne) az élhető közösségi tér. Pénzszórás, hogy ott állnak majd a szebbnél-szebb (??) kihasználatlan épületek, mert nincs elég kiállítható anyag, amihez ennyi múzeum kellene. Közlekedésit már kitették valahová, a többit, ha nagyon akarják, építsék meg ... máshol, rozsdaövezetben. Ja, hogy ott nem elég dicsőséges... Magyar Zene Házában pedig majd lehet jókat multimédiázni és a gyerekek gombokat nyomogatnak meg talán lesznek (?) kevesek által látogatott kamarakoncertek, egyéb töltelékek ... nagy ötlet, mondhatom. Biodom máris egy csőd. Palme-ház 90% étterem.

62017   nizajemon • előzmény62015 2019-12-14 10:26:50

Szörnyű dolog,hogy a re.ek  Lige. helyén egy élhe.ő közösségi .ér jönne lé.re. Pár éve az O.Palme-sé.ányon parkol.unk,ami kosz/elhanyagol.ság/kivénhed. fák vol.ak,az nem közönséges.Borzasz.ó.hogy lenne egy remek hely,ahol a pes.iek,és az egyre szaporodó .úris.ák egy napo. el.öl.he,nek,nem .űrhe.ő....a progresszív ájrópaisághoz egekbe szökő államadósság,állandó seggnyalás dukálna,a magyarok számára a sarok a kijelöl. hely.Gondolom lá.ják mi folyik...:(

62016   Klára • előzmény62014 2019-12-14 09:58:39

Egyetértek! Ki emlékszik ma már arra, milyen volt a Sugár út, mikor az Operaház épült? Városszéle sártenger, stb. A zsenik egyik tulajdonsága, hogy a jövőbe látnak, a jövőnek építenek! És a Müpa környéke is lesz szebb, városiasabb, tehát a jelenlegi ilyen jellegű problémák megszűnnek.

Az Operaház épületével kapcsolatos véleményekkel sajnos egyet kell értenem - egy építész akkor valósítsa meg álmait, ha saját tervezésű újat épít! Restauráció, felújítás, stb. tekintetében zsinórmértéknek az eredeti alkotó művének kell/kellene lennie! Ez egyébként vonatkozik a színházi, operaházi rendezők gyakran hagymázos koncepcióira is, valamint a politikusok szinházigazgató-cserélő szenvedélyére! Az Operaház, a szinházak valamennyiünkéi, és a produkciók tekintetében a Közönségnek van döntő szava!

62015   Edmond Dantes • előzmény62014 2019-12-14 09:05:01

Inkább másik topikba való, de mint Kékszakállú mondja Juditnak: most már mindegy ... "Bármit is írsz, a Müpát mindig meg fogom védeni!" Nem hangzik túl jól, erős elfogultságot sugall :-) Talán nem kétséges, hogy MüPa trampli és behemót -bár akadnak, akik a varacskos disznót is szépnek látják- és esztelenül drága (volt és marad). Rossz helyre tervezett is, de nem (csupán) azért, mert a Soroksári úton van. A Rákóczi-híd köz-, vasúti és villamosforgalma + a HÉV miatt olyan extra zaj- és rezgésvédelmi rendszert kellett kizárólag ottani elhelyezkedése és a fenti forgalmi okok miatt beépíteni, amik egy vagyonba kerültek, nem szólva a Duna közelségéről, ami szép kilátást kinál bentről ... keveseknek, sokaknak viszont rút látványt kinál ... kívülről és a talajvízveszély miatt a szigetelés, alapozás is jóval többe kerül(hetet)t mintha más helyen épült volna meg. Mindez ma már tárgytalan, ott áll, ahol, de intő példának jó lehet máskor, más helyen épülő (köz)épületek átgondoltabb tervezésekor, mondjuk a Liget-projekt esetében, amit a politika -egy elszabadult hajóágyúvá változott múzeumigazgató képében- minden józan észt felülírva erőltet a maga engesztelhetetlen teljességében. Az általad említett ló közösen szállt el a két úriemberrel, pontosabban és sajnos: nélkülük és a java még hátravan: MÁO látható jelek szerint meg se moccan, viszont őrült drágán "ácsorog", a Liget-projektről már nem szólva. Ahogyan a Liget-projekt (és immár a MÁO-rekonstrukció) gazdája mindenhez ért, egyképpen járatos a nagy sztárépítész trampli és behemót kultúrház tervezésében mint Ybl klasszikus szépségű műemlékének restaurálásában és ki tudja, mi mindenben még: univerzális genie!

62014   lujza • előzmény62013 2019-12-14 01:27:34

Bármit is írsz, a Müpát mindig meg fogom védeni! Bár a helyéről nem ő tehet, de szerintem egyáltalán nincs rossz helyen, kivéve annak, aki gyalog szeret otthonról elsétálni koncertre, operába. De hamarosan, amikor arrafelé fog fejlődni a város, nagyon is jó helyen lesz.

Ezzel szemben az Opera épületénél szerintem elszállt vele a ló. És nem a Lotz freskó miatt, azt tényleg most érdemes restaurálni. De hány éve van már zárva az Opera? Ezalatt talán háromszor is elkészülhetett volna. De Ybl álmai helyett valószínűleg rég a sajátjait kergeti már, pedig az Opera egyáltalán nem az övé, hanem a MIÉNK!

62013   Edmond Dantes • előzmény62012 2019-12-13 09:35:19

Akusztika: szakmai kérdés. Javításához nem kell(ene) egy év. Bokamentő járólapozáshoz sem. Bíbor-bársony: belső tér úgy volt jó, ahogy már tavasszal is megvolt, kisebb javításokhoz szintén nem kellett (volna) teljes év. Nem emlékszem "az Operaház nézőtéri kiszolgáló tereinek általános lerobbant állapotára, kopottságára." Lotz-freskó biztosan kevésbé sérülékeny mint egy pillangó szárnya, főleg mivel nem repül (le) ... legalábbis remélhetőleg. Nem gondolnám, hogy teljesen fel kell újítani, de nyilván fel fogják. Gazdag ország. Zoboki Gábor valószínűleg túl akar tenni Ybl Miklóson (is), ha azt nyilatkozta, amit írsz. Ő az új Finta József és Makovecz Imre, a magyar építészet teljhatalmú fura ura ... (innentől off) miként a képzőművészeti szcéna cézára, Baán László, aki már átvette az Operaház restaurálását és mindenhez ért, ami Liget és ki tudja, mi mindenhez még.  Zoboki trampli és behemót, rossz helyre tervezett és esztelenül drága MüPája örök (?) időkre hirdeti nagy természetét formátumát.

62012   IVA • előzmény62011 2019-12-13 04:51:55

Azért írtam az akusztikáról, mert én hozzá tudok szólni, miután négy különböző előadást ültem végig a Műhelyházban, így volt alkalmam hallani a hibáit. Ennek megállapítása nem „belső szakmai-műszaki dolog”.
Nekem nem felelt meg, hogy a kapu és a bejárat között vigyáznom kellett, nehogy kificamodjon a bokám. Ki beszélt márványról, bíborról, bársonyról?! Aki szemügyre vette az épület gyönyörű terrakotta színű téglaburkolatát, díszítéseit, az egykori szerelőcsarnok óriási ablakát, annak eszébe sem jutnak ilyen anyagok, egész más stílusú belsőépítészeti anyagokra, felület-kialakításra gondol – kivéve, ezek szerint, téged. Ha mégsem, ne igyekezz rám ruházni buta gondolatokat.
Aki nyitott szemmel figyeli egy színház belterét előadás előtt és a szünetekben, annak folyamatos élménye volt az Operaház nézőtéri kiszolgáló tereinek általános lerobbant állapota, kopottsága. Már a felújítás kezdetekor szó esett a Lotz-freskó restaurálásáról. Természetes, hogy a nézőtérről nem látható annak állapota, még a III. emeletről sem, laikus szemmel pláne nem. Valójában csak akkor derül ki, amikor hozzányúlnak. Egy pillangó ragyogó szárnyai is „elég jól néznek ki”, azokon sem látjuk, milyen sérülékeny porhalmaz, milyen rövid időre szól a pompája. Ismétlem: ha szükséges, nem mulaszthatják el a restaurálás lehetőségét most. Amikor átadták a felújított házat, nem vonulhatnak vissza, hogy még megcsináljanak ezt-azt.
A felújításról szóló első riportfilmek egyikében Zoboki Gábor úgy nyilatkozott, hogy Ybl Miklós meg sem valósult álmait szeretné realizálni, nemhogy eredeti terveit. Az a kérdés, hogy ekkora igényt mennyire kell alább engedni. Ehhez képest lényegtelen, hogy melyikünk szeme milyen ütött-kopottnak látta a házat, melyikünk gondolja úgy, hogy elég két kézmosó az egész karzatra, ahol szintén kemény ezreket fognak elkérni a jegyekért stb.

62011   Edmond Dantes • előzmény62010 2019-12-11 09:27:03

Igen, volt szó róla, hogy kényelmetlenek az ülések. (Azok voltak.) Színpadhoz, akusztikához nem tudok hozzászólni, azok belső szakmai-műszaki dolgok, ahogyan nem láttam a backstage kiszolgáló tereket sem. Az előcsarnok és a fogadótér szerintem megfelelő volt már tavasszal is, egykori szerelőcsarnokot nem öltöztetnek márványba-bíborba-bársonyba. (Reméljük.) A ruhatár és a mosdók (és a büfé) valóban méltatlan volt a kultúra megszentelt  (szerelő)csarnokához, de talán nem kell egy további (!) egész év ezek végleges kialakításához és a bejárat burkolásához, járólapozásához sem. Az egyetlen igazán kínzó közönségforgalmi probléma a parkolás ügye, a parkolóhelyek hiánya volt. Vajon az eltelt idő alatt mit tudtak tenni ezen a téren ... meglátjuk. A "puttókkal" valóban a komplett (!) közönségforgalmi részre utaltam (MÁO): lépcsőházak, foyer, nézőtér, büfék, múzeum, díszítő elemek (beleértve a nagy csillárt) stb.  Ezek állapotát én nem tartottam olyan rossznak, hogy teljes felújításra kelljen bocsátani mindent. A Lotz-freskó szörnyű állapotáról is most olvastam először, talán eddig figyelmetlen voltam. Emlékeim szerint a bezárás előtt elég jól nézett ki, persze több emelet magasban, közelről, nagyítóval más lehet a helyzet. Meg amúgy: mutassanak nekem restaurátort, aki 35 év után azt mondja bármire, akár a Lotz-freskóra, hogy óóó, nincs azzal semmi különös baj, kis javítással rendbe lehet tenni :-)

62010   IVA • előzmény62008 2019-12-10 22:24:28

Szerintem bőven van-volt mit „molyolniuk” 2019. június eleje óta. (Akkor láttam előadást legutóbb a Műhelyházban.)
1. Úgy olvastam, akkor nem a végleges színpadot láttuk, nem a végleges nézőtérről: azt át kell(ett) építeni.
2. Meg kell(ett) oldani az akusztikai körülményeket. Amint Zéta írta, a „fénypark” okozott zenés játszó-, illetve koncertteremben megengedhetetlen mértékű zajszintet. Nem maradhat(ott) az akusztika olyan, mintha hangerősítés lenne.
3. A fogadótér, az előcsarnok, a ruhatár, a mosdók csak ideiglenes rendezvényekhez voltak elfogadhatók, azokat ki kell(ett) alakítani, festeni, burkolni stb. (És még csak a közönséget kiszolgáló részről beszélek.)
4. Az autós közönség számára volt nehezebb a megközelíthetőség, mint a közösségi közlekedőknek, mert nem volt kialakítva használható parkoló. A gyalogosoknak is köveken kellett bukdácsolniuk a kaputól a bejáratig.
Mindez jóval több „utolsó simításoknál”, nem kis munka, amit, remélem, megoldanak, megoldottak a nyitásig.

A puttókkal az a helyzet (legyen ez a díszítőelemek restaurálásának, a szépészeti munkáknak az összefoglaló neve), hogy egy berendezett, kitakarított, működő, épületben, térben nem lehet foglalkozni velük. Mennyivel egyszerűbb és könnyebb felújítani egy kiürített lakást, és mennyire nehezebb, csaknem lehetetlen, ha lakunk benne, be van rendezve bútorokkal és az életünkkel!
Ugyanakkor nem tudom, hogy eldöntötték-e már felső szinten, milyen igényű, mennyire alapos (lesz) az Ybl-palota felújítása. Ha minden téren a minimálmérték mellett döntenek, arra kell számítani, hogy újabb 30–35 évig olyan lesz, amilyen.

62009   Hangyász • előzmény62008 2019-12-10 13:17:32

No, most értünk egyet. Tessék megnézni bármilyen magyar építkezést, beleértve az út- és közműfelújításokat is. Az Andrássy úton kívülről igen jót tesz a homlokzattisztítás, netán a szobrok restaurálása. Sajnos a mennyezetfestmény (tudtommal secco, ami sokkal sérülékenyebb és kevéssé időtálló a freskónál) rossz állapota korábban is nyilvánvaló volt, mire most ilyen hivatkozással mentik a menthetetlent. Ókovácsnak abban mondjuk igaza van, hogy emberhez méltó zenekari öltözőket is ki kell alakítani. A büfét illetően megint csak 100%-os nézetazonosság.

62008   Edmond Dantes • előzmény62006 2019-12-10 09:53:22

A cikktől függetlenül: tényleg, mit molyolnak a Kőbányai úton -2020 februárhoz képest- majdnem egy éve? Legkésőbb április-májusban már voltak ott előadások, max. utolsó simítások kellettek. És abban sem vagyok biztos, hogy az utolsó szögig és puttóig mindent, de mindent fel kell újítani az Andrássyn. Nem volt ott minden rossz állapotban a bezáráskor. Hogy milyen (volt) az igazi "rossz állapot", arra emlékszünk az előző (1980) bezárás előttről...A közönségforgalmi részeket (nézőtér, lépcsőházak, foyer) pl. elegendő lehetne "leporolni", kijavítani és persze a nemrég berakott rút büféberendezést kikukázni.

62007   nickname • előzmény62002 2019-12-10 07:06:48

Egyetértek! Most meghallgattam a Nyugat lányában Boncsért és nagyon kevés volt! Nem az ő hangjára írt szólam! Hiába dicsérték a kritikák agyba-főbe: lehet, hogy technikailag megoldotta a szerepet, de nincs meg hozzá a hang átütő drámai ereje. Sajnos ugyanezt éreztem Bátori Évánál. Agachét kivéve és a jól eltalált karakterszereplők egy részét ez a Nyugat lánya enyhén lagymatag volt. A zenekar Kocsár kezei alatt hol sietett, hol meg ledarálta a kottát: minden finomságot, árnylatot, igazi drámai erőt és ihletettséget nélkülözött. Szomorú volt, hogy egy nagyszerű Puccini darab előadáson úgy kong az Erkel az ürességtől, hogy annyian távoztak az első szünet után. A harmadik felvonásra nekem se volt kedvem beülni.

62006   IVA • előzmény62005 2019-12-09 22:58:52

Mindig várom az aktuális híreket az Operaház felújításáról, az újranyitás kilátásairól. A tárgyilagos tudósításokat. A Napi.hu-nak ez a cikke nem az, hanem rosszindulatú.
Ha már az újságíró nem tudja, hogy a legutolsó, legutoljára szóalakok nem valóságos értelműek, legalább a cikk felvezető illusztrációja lehetne friss (meddig tartana a Lajos utcából elmenni az Andrássy útra egy telefonnal?), mert ugyanennyire áporodottak az információk is.
Nem állítom, hogy a valós helyzet szebb, de ha egy lap nem elégedett a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter sajtófőosztályától kapott válasszal, miért nem megy tovább a kérdésével? Például az Operaház főigazgatójához, aki mindig szívesen nyilatkozik, vagy a Liget-projekt vezetőjéhez, aki immár az Opera felújításának ügyéért is felel. Hátha ő felel…

62005   joska141 2019-12-09 20:59:55

Mai cikk az interneten:

https://www.napi.hu/ingatlan/operahaz-felujitas-eiffel-muhelyhaz.695810.html

A cikk címe: „Totális bizonytalanságban az Operaház” A cím alapján a tartalomra már könnyű következtetni.

A cikk utolsó bekezdését, melyben az egyik minisztérium sajtóosztálya nyilatkozik, idézem:

„A kormány a Magyar Állami Operaház felújításához szükséges valamennyi döntését már korábban meghozta. A munkálatok mind az Andrássy úti főépületben, mind a Műhelyházban ütemezetten haladnak. Az opera rajongók és a szakma számára is izgalmas lesz 2020 tavasza, amikor az egykori vasúti járműjavító egyik legszebb épülete, az Eiffel Csarnok a nagyközönség számára is megnyitja a kapuit, hogy az Erkel Színház mellett itt is nagyszerű premierekkel és előadásokkal szórakoztassa a nagyközönséget, az Ybl palota történetének legnagyobb és legátfogóbb megújítása alatt is.”

Hm...

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1895 • Mario Castelnuovo-Tedesco, zeneszerző († 1968)
elhunyt:
1897 • Johannes Brahms, zeneszerző (sz. 1833)
1950 • Kurt Weill, zeneszerző (sz. 1900)
1972 • Ferde Grofé, zeneszerző (sz. 1882)
1986 • Peter Pears, énekes (sz. 1910)
2007 • Pongrácz Zoltán, zeneszerző, karnagy (sz. 1912)