vissza a cimoldalra
2018-02-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3934)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60480)
Kedvenc előadók (2820)
Társművészetek (1232)
Milyen zenét hallgatsz most? (24995)
Haladjunk tovább... (207)
Momus társalgó (6308)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11226)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6520)
Simándy József - az örök tenor (516)
Komlóssy Erzsébet (35)
Élő közvetítések (6918)
Pantheon (2180)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (639)
Operett, mint színpadi műfaj (3521)
Palcsó Sándor (202)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2610)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1321)
Franz Schmidt (3062)
Lehár Ferenc (618)
Antonin Dvorak (190)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4180)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2921)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1202)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (ALASZKA, 2002-07-25 08:02:53)

   
60480   Myway • előzmény60479 2018-02-21 17:54:53

Húzós! De legalább nem szól bele a szakszervezet. Egykoron azért buktak meg jó turnék, mert a külföldi impresszáriók heti 8 előadást akartak, de a szakszervezet beintett!

60479   Momo 2018-02-16 13:06:04

Hogy teljes legyen a kép, múlt hét így nézett ki az Opera Énekkarának:

kedd: Boccanegra (Budapest)
szerda: Hunyadi (Ungvár)
csütörtök: Hunyadi (Kassa)
péntek: Boccanegra (Budapest)
szombat: Hunyadi (Pozsony)

Sajnos az a helyzet, hogy ha az előadó a körülményekkel küzd akkor kevesebb energiája marad a közönségre.
De nem szeretnék panaszdélutánt rendezni. Maradjunk abban, hogy semmi baj nem lenne, ha -zéta- nem veszi észre... ;-)

60478   tiramisu • előzmény60471 2018-02-16 12:04:42

Isten nyugosztalja!  R.I.P.

60477   Búbánat 2018-02-16 11:57:06

Én úgy tudom, két énekkar van: egyik az Operaházban a másik az Erkel Színházban működik, s aztán van amikor és ahol egymást kisegítik, kiegészítik, netán "egyesülnek"?  Meg aztán nem lehet elvárni az "egyik" és a "másik" kórustól hogy segítsen be a másiknak vagy az egyiknek - ha a sajátjukon kívüli darabot nem tanulták be. Tehát marad az "eredeti" felállás: a kijelölt énekkari tagokkal, olykor fáradtan a sok munkától, leterheléstől.

A főzeneigazgató két dolgot tehetett volna:

- törli ezt a  Simon Boccanegra előadást a repertoárból (már az évad műsortervébe sem kerül be),  hiszen az idő tájt éppen külföldi turnén jár a társulat egy része, más darabbal bár, de ugyanarra az énekkara hárul/vár itthon a szóban forgó feladat is - a földrajzi távolságot legyűrni ugyancsak megpróbáltatás..; folyamodványa: az előadás minőségének a kockázata...

- megtehette volna, hogy ezt a turnét más időpontra szervezik át; annak minden vonzatát áttekintve; mi a fontosabb? a határon túliak közé elvinni a kultúrát vagy itthon nyújtani a legtöbbet; a kettő megy-e együtt, ugyanabban az időszakban, ugyanazokkal a művészekkel, énekkarral? A karigazgatónak van-e beleszólása a kérdésbe?...

Egy harmadik megoldás: a Simon Boccanegra-szériából ezt az előadást kivenni, egy későbbi dátumra ütemezni át - de ez úgy szintán eléggé problematikus (a művészekkel időpont egyeztetés; a műszaki-technikai kérdésekről nem is beszélve, és a költségvonzata sem elhanyagolható szempont -úgyhogy ez eleve szóba sem jöhetne). 

Van-e, lehetett volna-e még más lehetőség? 

Ha nem, úgy nem marad más, mint csak a megalkuvás vagy a remény: a közönség egy része nem annyira fogékony, esetleg fel sem tűnik számára, hogy az énekkar fáradtan avagy pihenten énekel-e; vannak akik kifejezetten a kedvenc énekesüket akarják viszont látni/hallani - legyen az bármely opera előadása, bármilyen időpontra is van kitűzve a naptárban; talán nem annyira figyelnek az énekkar produkciójának színvonalára; - bár szerintem ez sem mindegy, hiszen egy jó operaelőadás feltételezi - megkívánja - az előadó-apparátus minden szegmensének azon estére a komplex szintű és magas színvonalat nyújtó közreműködését. 

Mások szerint meg lehet, hogy az Énekkar még az ilyen nehézségek közepette is helytállt; panaszra semmi ok; persze a külső kritikus is mindig szubjektív... ember.

60476   Pristaldus 2018-02-16 07:48:46

A kritikus a közönség soraiban ült, azt írta le, amit hallott. Ez a dolga! A máskor mindig nagyszerű kórus fáradt hangon, és fáradt ábrázattal énekelt, amin egyáltalán nem lehet csodálkozni!  Nekik viszont nem  a kritikus úrra kellene haragudniuk, amiért ezt szóvá tette, hanem arra a személyre, aki ezt az embertelen hajszát végig csináltatta velük! 

60475   joska141 • előzmény60472 2018-02-16 06:35:09

Sajnos túlzottan idős vagyok, hogy emlékezhessek: régen, ha valamelyik szereplő valami miatt indiszponált volt, az intézmény vezetője előadás előtt kijött a függöny elé és mondott pár szót, a közönség megértését kérve. Ma már ez a gyakorlat kiment a divatból?

Nem olyanra gondolok, mint amit például a Magyar Állami Operaház Főigazgatójától hallottam a „Simándy 100” produkcióban, amikor hosszan részletezte, hogy a zenekari tagoknak az adott produkció előtti napokban – úgy látszik szokatlan módon - különféle próbákon és előadásokon kellett részt venniük és ez mennyire fárasztó volt.

60474   IVA • előzmény60472 2018-02-16 03:32:41

Nem tisztem megvédeni a tisztelt kritikust, de nem hiszem, hogy elnézőbbnek kellene lennie, ami esetleg abban nyilvánulna meg, hogy az okok ismeretében elhallgatja észrevételét. A kritika szerintem nem (feltétlenül) a közreműködőket sújtó intő. Ez esetben annak szóló intőként értelmezem, aki hozzá nem értésből vagy más kényszerből előidézte, hogy a művészek és a közönség is kellemetlen helyzetbe kerüljenek. Persze szerepelhetne a megjegyzés után a magyarázat, a felháborodás is, de az is félő, hogy akkor már minden kritika hasonlítani fog egymásra.
Mindenesetre hasznos, hogy Te bejegyezted az okokat (hátha nem mindenki kísérte figyelemmel a turné eseményeit), bár szerintem a Hozzászólások a Momus írásaihoz c. topicban szorosabban kapcsolódna a kritikához.
Ami az Operaház vezetésének önmérsékletét illeti, én méltányolom, hogy a sok feladattal és vélhetően nem luxusutazásokkal megterhelt időszakban A víg özvegyet viszont nem az énekkarnak kellett eltáncolnia.

60473   álmodó • előzmény60472 2018-02-15 23:17:33

Köszönjük.

Mivel nem szeretném részletekig menően mondani, és mivel egy kollegàm pàrtfogàsàsàra sem tàmaszkodhatok annak ellenére, hogy adott helyetben nem volt ilyen néma, nos, azt mondom, bocs de én most hallgatok.

60472   Momo 2018-02-15 17:24:38

Azt írja -zéta- a február 9-i Boccanegra előadásról szóló beszámolója végén: "Kocsár Balázstól hallottam már ihletettebb vezénylést is, ahogy a Zenekarnál és az Énekkarnál is egyfajta permanens fáradtság volt érezhető."

Talán azért volt érezhető az előadáson "permanens fáradtság", mert akkor már harmadik napja utazgatott fel-alá a Kárpát-medencében az Operaház Énekkara. Szerda reggel 8-kor elindultak Ungvárra, délután próba, este Hunyadi előadás, utána szálloda. Másnap utazás Kassára, délután próba, este Hunyadi. Harmadnap haza Budapestre, és Boccanegra... ez napi 12-16 órás igénybevétel. Természetesen érződik az előadások minőségén.

Legyen elnézőbb a Tisztelt Kritikus, ha a pénzéért fáradtságot is kap cserébe. Sajnos az emberi fiziológia egy létező dolog: ami el tud fáradni, az el is fárad. Ezzel együtt mindenki igyekszik a legjobbat nyújtani.

60471   joska141 2018-02-13 22:08:01

ELHUNYT BORSA MIKLÓS

80 éves korában hétfő éjszaka elhunyt Borsa Miklós építészmérnök, aki 1964-től 42 éven át volt a Magyar Állami Operaház főmérnöke, majd műszaki igazgatója. A műszaki feladatok ellátása mellett nevéhez fűződnek Mozart: Titusz kegyelme című operájának és Theodorakisz-Keveházi: Zorba című balettjének díszletei is. A sokoldalú mérnök mindemellett a Csepel kiváló öttusázója volt, járatos az asztrológiában és Három transzcendens etűd címmel krimikötete is megjelent. Szeretett dalszínházáról tucatnyi tanulmány mellett három könyvben is megemlékezett. Az 1984-es rekonstrukció tapasztalataiból született Tolnay Pállal közös Az ismeretlen Operaház című kötete, míg Egyharmad Opera című önéletrajzi könyve és az Opera 130 éves jubileumára megjelent A Dalszínháztól az Operaházig című szakkönyv az elmúlt évtized gyümölcse. A Magyar Színháztechnikai Szövetség 2015-ben Tolnay Pál Életműdíjjal tüntette ki kiemelkedő munkásságát és oktató tevékenységét.

60470   Búbánat 2018-02-12 13:13:18

Kárpát-haza-operatúra-sajtótalálkozó Pozsonyban

2018. január 31-én a pozsonyi Magyar Intézetben tartott sajtótájékoztatót az Opera. Ókovács Szilveszter főigazgató és a Kárpát-Haza OperaTúra megvalósításán fáradozó partnerintézmények képviselői a projekt jelentőségéről beszéltek a szlovákiai és a magyar sajtó képviselőinek.

 

Az alábbi képeket egy szemfüles követőnk Komáromból küldte a következő üzenettel: "Operakonvoj halad át a Víg özvegy szerzőjének Lehár Ferencnek szülővárosán, Komáromon."   (Opera.hu)

60469   Búbánat 2018-02-12 13:13:15
60468   Búbánat 2018-02-12 12:51:04

Roberto Alagna és a Aleksandra Kurzak fogadtatása az Operaházban

MEGÉRKEZTEK A RING ESTÉLY SZTÁRVENDÉGEI - video

A pénteki próbát követően rövid, szűk körű sajtóbeszélgetésen vett részt az Opera farsangi operagálájának idei két díszvendége Roberto Alagna és a Aleksandra Kurzak. Az Operaház Székely Bertalan termében tartott rendezvényen a két világhírű művész beszélt az est programjáról és Ókovács Szilveszter főigazgató vezetésével bepillantást kapott az épületben zajló korszerűsítési munkálatokba is.

60467   Heiner Lajos • előzmény60466 2018-02-08 19:33:43

Ennek oka van. De Sabata Toscanini, Walter, de akár Solti, Széll, Reiner, de akár Ferencsik, Erdélyi, Lukács Miklós - fuit.

60466   musicus2 2018-02-07 23:59:12

Az operaház honlapjáról életrajzra volt szükségem, meg is találtam. Ott volt az is, hogy mit játszott/játszik a szezonban a művész.

A karmesterek rovatba is benéztem, és az egyik kolléga érdekelt, vajon mit dirigált ebben a szezonban? Semmit! Az életrajz alatt semmi sem volt. Érdekelni kezdett a dolog, és a kattintásokra kiderült, hogy a fele karmester semmit sem vezényelt a színházban! 

Minek teszik rá a neveket a honlapra, ha nincs mögötte, csak egy életrajz? Elmulasztották az aktualizálást, vagy talán bevezették a címzetes karmesteri titulust a Házban, ami azzal jár, hogy bónuszképpen közlik ugyan az életrajzot, de nem kap előadást az illető? 

Aki ráérősebb, nézze át a többi rovatot is. 

60465   ladislav kozlok • előzmény60449 2018-02-06 10:18:23

Orommel kozlom, hogy a TA3 hírcsatorna  már reklámozza  a MAO vendégszereplését. 

60455   Heiner Lajos • előzmény60453 2018-02-04 20:37:56

Gondolom, konstatáltak néhányan, nem vagyok a jelenlegi autokrata rendszer híve. De ezt megdöbbentőnek, szégyenletesnek tartom. Mi jön, könyvegetes? Minden szimpatiam az ottaniake. 

60454   Búbánat 2018-02-04 19:28:32

Erkel Ferenc: Hunyadi László KOSICE – Vstupenky

60453   Momo 2018-02-04 14:08:16

Molotov-koktélt dobtak a kárpátaljai magyarok kulturális központjára Ungváron

"Ismeretlenek vasárnap hajnalban Molotov-koktélt dobtak a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) központi irodájának épületére Ungvár belvárosában."

(index)

Remélem, nem az Operaházat várják egyesek ilyen lángoló lelkesedéssel Ungváron. Szerdán ott lesz a Kárpát-Haza turné első előadása. (A műszak már kint van.)

60452   álmodó • előzmény60451 2018-02-04 10:27:36

Neeem,  teljesen nyilvánosan dolgozom,  végülis.. Minek titkolni az ilyesmit,  úgyis mindíg minden kiderül. 

60451   Héterő • előzmény60450 2018-02-04 00:43:50

?????
Esetleg privátban?

60450   álmodó • előzmény60448 2018-02-03 19:08:31

Mert már nem dolgozom ott. 

60449   ladislav kozlok • előzmény60446 2018-02-03 18:17:54

Csak a világhálon van 1   kozlemény a  szlovák sajtoirodátol - TASR,jan.31

www,teraz.sk,   

60448   oldalsonka • előzmény60447 2018-02-03 16:41:02

Hogyhogy nem látlak most a színpadon? Vagy nem akkor megyek, amikor énekelsz?

60447   álmodó • előzmény60443 2018-02-03 15:54:18

?? 

Nincs kirakva sehol? 

Hmm,  szép. 

60446   álmodó • előzmény60444 2018-02-03 15:52:31
60445   Myway • előzmény60443 2018-02-03 13:27:31

Jellemző a megalománia a MÁO-ra, menjen csak a pénz a színpadépítésre, hang-, világítás szerelésre is az állam pénzén, pedig mennyivel hatásosabb lehetne egy igazi színházban játszani. Na jó kevesebb "ajándékcsomagot" kellene szétosztani.

60444   takatsa • előzmény60442 2018-02-03 12:24:01

Nekem április 2-ra van jegyem, de ennél jobb hír talán nics is.:)

60443   ladislav kozlok 2018-02-03 11:09:13

Hamarosan megérkezik az Operatúra Szlovákába is. Pozsonyban febr,12 és 13.-kán lesznek az eloadások. Ennek mi, pozsonyi operabarátok nagyon orulunk, csak azt nem értjuk, miért nem az Opera új épuletében játszik a MAO társulata, de az Incheba Expo kiálítási csarnokában,  Biztos vagyok benne, hogy a szlovákiai magyar iskolák és intézmények tudnak errol a vendégszereplésrol, de errol  a városban 1 informácio níncs.     / annál inkáb a varos tele van Zalatnay S. plagátokkal - márciusi koncert/

60442   sztalin 2018-02-02 11:25:37

Vannak még csodák, a Parsifaloknál a karmester neve átváltozott a honlapon Kocsár Balázsról Kovács Jánosra! Asszem megyek mind a 3-ra ha így marad.

60441   parampampoli 2018-02-01 14:46:01

Turandot  Müpa

2018. január 31.

Az előadás előtti filmecskében Héja Domonkos kórusoperának nevezi a Turandotot. ÉS TÉNYLEG! Soha életemben nem hallottam ennek olyan nyilvánvaló bizonyítékát, mint tegnap este. Amit az Operaház felújítása miatt most az Erkel Színházban is fellépő operai énekkar produkált (karigazgató: Csiki Gábor), arra egyszerűen nincsenek elég erős dicsérő szavak. Olyan erővel és fénnyel szóltak, egy tömbben, ha kellett, és olyan finomságokra voltak képesek, ha kellett, amilyet, azt hiszem, ma a világ egyetlen színházában se lehet tapasztalni. Nem véletlenül választották a világ legjobb 7 operakórusa közül a legjobbnak őket! Mert azok! Tudatosítsuk nyugodtan magunkban, hogy miénk A VILÁG LEGJOBB OPERAKÓRUSA!

Az Operaház kiköltözött három előadásra a Müpába, mert az ott most játszott három darabot az Erkel Színházban nem lehet előadni. Legalábbis ezt állította filmes bevezetőjében Ókovács Szilveszter, és most ne vizsgáljuk állításainak valóságtartalmát. (Nyilvánvalóan nem igaz. Szerinte nem lehet, de egyébként miért ne lehetne?) Hogy már nincs egy olyan esemény, ami ne vele kezdődne, lassan megszokottá válik. Ha nincs ott személyesen, akkor videoüzenetben gondoskodik róla, hogy aki nem szívesen látja és hallgatja — és ilyenek vannak nem kevesen — ne tudja nyugodtan átadni magát a zenei élménynek. Ezt a mennyiségű túltengést és mindenhol való jelenlétet csak egy helyen tapasztaltam: Észak-Koreában 1984-ben. Ott volt mindenütt úgy jelen Ki Mir Szen, mint most Ókovács Szilveszter. Akinek megnyilvánulásai egyébként is kezdenek Vágó István régi műsorának címére hajazni: Fele se igaz! (Egy decemberi levelében nénikéjéhez pl. beszélt arról az esetről, amikor felhívott engem telefonon, csak éppen azt nem mesélte el, miről volt szó, ill. helyette a valóságtól eltérő dolgot állított be témaként. Majd azzal folytatta, hogy miután nem jutottunk közös nevezőre, letettük a telefont. A helyzet az, hogy miután nincs hozzászokva, hogy valaki ellentmond neki, mint tettem én, ő csapta le rám udvariatlanul a kagylót.) Tegnapi filmes bevezetőjében a három müpás este karmesterét szívüknek kedvesnek nevezte (Halász, Héja, Kocsár), amit jól érzékelünk, hiszen Kovács János biztos nem kedves szívüknek, mivel semmi rangjához méltó feladatot nem kap évek óta. Állította továbbá, hogy a meghívtak az előadásokba külföldi sztárt, de pechem volt, mert Antonenko megérkezett az Otellóba, de Stuart Neill nem. Noha még reggel is ő szerepelt a honlapon, a Müpába érkezve Michal Lehotsky neve fogadott. Biztos, hogy már tudták előre, hogy Neill nem fog énekelni, mert ilyen hamar egy Kalafot leakasztani csak úgy, a mai világban a valószínűtlenség kategóriájába tartozik.

Hogy megtalálták és elhozták, jó döntés volt. Nem először látjuk a Müpában, 2005-ben már Gruberova partnere volt ugyanitt a Roberto Devereux-ben, és láss csodát: azóta nem elromlott, hanem nagyot fejlődött. Nem hangfenomén, nem óriási és nem nagy hang az övé, viszont nagyon jó tudja használni. Az én ízlésemnek kicsit túl nyitott a hangképzése középregiszterben, ami abból ered, hogy próbálja torkát szabad és széles állapotban tartani, de borzasztó érdekes volt megfigyelni, hogy a magasságokra érve hogy tudja hirtelen összefogni és fókuszálni, hogy azok biztosan szólaljanak meg. Egy még így se sikerült neki, a Turandot ária végén a közösen énekelt „C” sajnos gikszer lett, és majdnem a Nessun dorma „H”-ja is, de azt meg tudta menteni kisebb döccenővel. Ennek ellenére ő az a tenor, akit a főigazgató Eyvazovban vélt megtalálni, tévesen: akire egy színháznak nagy szüksége van repertoárja biztos üzemeltetéséhez. Szívesen látnám Lehotskyt az Erkel Színházban más alkalommal is.

Szintén nem először vendégünk Jee Hye Han, a koreai szoprán már énekelt két szériában is Turandotot az Erkel Színházban. Most, jobb akusztikai körülmények közt, a zenekar előtt állva is egyértelmű, hogy lírai szoprán, akinek a darabban Liú lenne a szerepe, de mivel technikailag el tudja énekelni Turandotot is, eltérítették az eredetileg neki való szereptől. Becsülettel el is énekli, csak éppen a szerep nem erről szól. Hiányoznak a mélységek, hiányzik a magas regiszter volumene, viszont nagyon szépen formál azokban a részekben, ahol egy vérbeli drámai szoprán nehézségekkel találkozik. Mint ázsiai kollegáinak, neki is nagy gondot jelent a szöveg, olasz dikciója sajnos nélkülözi a szavak értelmezését, az akcentusokat, és az olasz nyelvben kulcsfontosságú kettős mássalhangzókat.

Azonnal, már koncert előtt érdemes lett volna megcserélni a két női főszereplőt, hogy Sümegi Eszter énekelje a címszerepet, kolléganője Liút. Úgy talán jobb felállás lett volna, mint így. Liú valamikor azon kevés olasz szerep egyike volt, amelyikben Sümegi maradéktalanul tetszett, mert pontosan és kényelmesen kitöltötte kereteit. Ma már maradéktalanul nem tetszik, mert a szerep egyetlen hangján sem felel meg annak a hangnak, éneklésmódnak, ami hozzá szükséges lenne. Ez a mennyiségű vibrató olasz szerepkörben elfogadhatatlan (nekem már németben is, de ez legyen az én személyes problémám), minden magassága alacsony, és egyetlen egyet sem képes pianóban megfogni. Hogy egyenesen az Árnynélküli asszony Császárnőjének trónjáról leszállva érkezett a kis rabszolgalány szerepébe, nyilván csak tetézte amúgy is adott technikai problémáit. Sümegi, ahol halkítani kellene, ott ráerősít, és ezek a hangok fülsértően kilógnak a dallamvonalból. Összerezzenve hallgattam, minden magas hangja áramütésként hatott dobhártyámra, és egyfajta megkönnyebbülést éreztem, mikor szerepe szerint végzett magával.

Fried Péter az Erkel Színházban megszokott zengő hangú Timurját ismételte meg most is, és minden alkalommal élmény basszus szerepben basszus hangot hallani. (Budapesten már rég nem egyértelmű és biztos a dolog.) A miniszterek tercettjének határozottan jót tett, hogy Kelemen Zoltán személyében vezető bariton énekelte Pinget, ahogy az mindig is szokás volt Budapesten. Kevésbé tett jót, hogy Kiss Tivadar énekelt a hirdetett Kiss Péter helyett, valószínűleg nem túl sok próbalehetőséggel. Ezért ő eléggé kiszólt a tercett hangzásából, és bár jobban megfelel ennek a szerepkörnek, mint a Bánk bán Ottójának, talán kevésbé lett volna feltűnő a társaival fennálló hangzási diszharmónia, ha énekét a tegnap látott talajtorna gyakorlatokra emlékeztető mozgás nélkül adja elő. Sokkal jobban tetszett a kellemes, csengő hangon éneklő Megyesi Zoltán. Kőrösi András személyében végre ismét olyan Mandarint hallottunk, aki megfelelő hanggal bír ehhez a nem nagy, de egyáltalán nem jelentéktelen szerephez.

Végül pedig: Róka István. Ritka eset, hogy Altoum császárnak külön bekezdést szenteljen egy recenzenzió. Ez az az eset: szinte hihetetlen, hogy a pályától gyakorlatilag sok éve visszavonult, nem fiatal művész ilyen hangi állapotban legyen. Róka úgy énekelte kis szerepét, olyan volumennel és csengéssel, hogy az embernek az az érzése támadt, hogy ha akarná, bármikor átvehetné akár Kalaf szerepét is. Szóval… a hang, az hang, és az marad örökre, ha a természet, a Jó Isten tette helyére, és használója jól sáfárkodott vele egy életen át.

60440   Edmond Dantes 2018-02-01 09:57:05

Fáy Miklós blogbejegyzése a MÁO által rendezett Turandotról (MüPa, 2018. január 31.)

60439   Edmond Dantes 2018-02-01 08:37:56

Kreatív műszaki-közbeszerzési megoldások az Operaház megfelújítása során avagy: ha majd a Sámson és Delilát játsszák, Sámsonnak a fináléban könnyű  dolga lenne..

60438   joska141 2018-02-01 07:34:38

Mai napi olvasmány, részletesebben egy már elemzett témáról:

https://24.hu/belfold/2018/02/01/meses-ajanlattal-csuszott-le-tiborcz-kor-az-opera-szinpadarol/

A cikknek az a része érdekes, mely szerint a Tiborcz-kör olyan ajánlatot adott be, aminek megvalósítása esetén leomlott volna az Operaház födéme.

Kérdés: ezt a tipikus politikamentes műszaki problémát miért a Közbeszerzési Döntőbizottságnak kellett észrevennie?

60437   Edmond Dantes • előzmény60436 2018-01-30 12:54:05

Antonenko hangerejét tesztelték :-)  szerencsére neki meg se kottyant még így sem...bővebben a Nemzeti Hangversenyterem-topikban.

60436   sztalin 2018-01-30 11:48:37

A tegnapi Otello volt az idiotizmus teteje, ha már nem lehet egy koncertszerű előadást félrerendezni, betették a szólistákat a zenekar MÖGÉ, ki lehetett az a idióta  zseni aki ezt kitalálta?

60435   rotor • előzmény60430 2018-01-29 23:54:15

Az idei évad valamennyi premierjére elmondható mindez. Bánk bán, Hugenották, Olasz nö, Ciganybáró, Jancsi és Julis, Porgy  : Rossz rendezések, izlésficamos diszletek, SZEREPLök össze nem állitása tragikus. Még a jelmezekre talán jó emlékezni helyenként. Vagy a királly, vagy a körülötte lévök, vagy MIND(?) meztelen???

60434   virius • előzmény60433 2018-01-29 10:32:48

Van külön topic: "A Porgy és Bess Magyarországon".

60433   kvartett • előzmény60431 2018-01-29 09:29:01

Nem írtam, hogy az "Operában" láttam volna, de játszóhelytől függetlenül a Magyar Állami Operaház produkciója.

60432   ebera • előzmény60430 2018-01-29 00:50:06

Nekem a mai volt nagy csalódás, gondolom tegnap is így lett volna. Egyetértek azzal, amit leírtál. Sajnos meg sem közelítette semmilyen téren a 70-es évekbeli előadásokat. 

60431   IVA • előzmény60430 2018-01-28 23:48:32

Te az Operában láttad? :-) (Különben egyetértek a véleményeddel.)

60430   kvartett 2018-01-28 17:54:19

Nekem a tegnapi Porgy és Bess inkább csalódás volt. A feldolgozás ötlettelen, a balettes betétek ad-hoc jellegűek és nem épültek be az operába, statikus, meglehetősen  semmitmondó volt a díszlet. Persze, azért nagyrészt élvezhető, mert Gershwin mégiscsak Gershwin, de azért a körülötte csapott csindadratta után valami jobban átgondoltat vártam volna. 

60429   Heiner Lajos • előzmény60428 2018-01-27 16:51:28

Látom, jól elvagytok! :-):-):-)

60428   Búbánat • előzmény60426 2018-01-27 15:36:56

:-):-)

60427   Búbánat • előzmény60425 2018-01-27 15:36:39

:-)

60426   ladislav kozlok • előzmény60424 2018-01-27 14:41:51

Kedves Búbánat, én a kérdést viccnek szántam, csak rosszul írtam a  zárojelet. ; )

60425   Heiner Lajos • előzmény60424 2018-01-27 14:32:00

Kedves Búbánat!

 

Laci anyanyelve nem a magyar, de látható, szinte tökéletesen beszéli (és még vagy öt másikat), lehet, nüanszokkal nincs teljesen tiszában.

60424   Búbánat • előzmény60423 2018-01-27 14:16:54

Kedves ladislav Kozlok! Ezt miért tőlem kérdezed? Ebben nem vagyok mérvadó, sem kompetens.

De: úgy látszik, a huszas években ez volt az általános megszólítás az Opera berkeiben; a magánénekes és  "diri"-főnöke között,  ami legalábbis valami közeli, nexus-kapcsolatot feltételezhet Palló és Radnai között.

Dr. Heiner közös barátunk szerintem azért "pipás" lenne, ha ilyen stilust =titulust kezdeményeznénk kegyelménél  (meg)(le)(fel)szólítva  - engedelme nélkül.

60423   ladislav kozlok • előzmény60418 2018-01-27 13:22:11

Kedves Búbábat, hogyis van ezzel a  megszolitással, hogy édes. Például írhatom-e Dr, Heiner barátomnak hogy édes Lajos ?  ;( 

60422   minimuff • előzmény60421 2018-01-26 23:54:30

A tenorális baszbariton basszusról azóta semmit nem lehet hallani.

60421   Edmond Dantes • előzmény60419 2018-01-26 15:56:20

Egy magyar "rövidtávú gyorsasági" világcsúccsal mindenesetre gazdagabbak lettünk...

60420   Momo 2018-01-25 23:37:04

Radnairól jut eszembe: Az ő Opera-igazgatósága alatt is felmerült, hogy a Városi Színházat hozzácsatolják az Operaházhoz. Kézzel-lábbal tiltakozott. Nem is lett meg a dolog.

60419   -zéta- • előzmény60418 2018-01-25 23:24:49

Helyettesítsünk be némely nevet az azóta eltelt időszakokból a baritonista-főigazgató párosba és látni fogjuk, ment-e elébb a világ...

60418   Búbánat 2018-01-25 19:22:34

Palló Imre emlékét idézve, az alábbiakban bemásolom  egyik levelének szövegét, amely dokumentum a Magyar Állami Operaház válogatott iratai között található és a Magyar Színházi Intézet kiadásában került publikálására 1984-ben:

Palló Imre szabadság-meghosszabbítást kér Radnai Miklóstól. Radnai nem engedélyezi a szabadság meghosszabbítását.

OL. P. 517.        154/1926. sz.

Forte del M., 1926. augusztus 13.

Édes Miklós!

Nagyon köszönöm kedves lapodat, és végtelenül sajnálom, hogy ezt a pár napomat, amelyet sikerült pihenésre kiragadnom, nem tölthetjük együtt.

Tegnap előtt óta vagyok itten és még eddig igen meg vagyok mindennel elégedve. Jó lakás, jó koszt, szép idő, gyönyörű tenger, kellemes emberek között élve olyan dolgok, amelyek biztosítanák pihenésemet, ha továbbra is megmaradnak. Most pedig édes Miklós - ha megengeded áttérek hivatalos dolgokra.

Először is beszámolok arról, hogy egy nagy és erőltetett tempójú tanulásnak eredményeként augusztus első napjai óta már kívülről énekelem a Falstaffot.  Erős a hitem, hogy nagy sikerünk lesz vele. Nem hallgathatom el azt a meggyőződésemet, hogy az opera minden egyes szerepe nagy igényű és még a legkisebb szerep is nagy és komoly munkát kíván az énekestől, amiért a tanulást minél hamarabb meg kellene kezdeni, ha ebben az évben elő akarod adatni.  Most pedig áttérek egy részedre kellemetlenebb térre, amennyivel kéréssel jövök.

Ugyanis éppen a Falstaff tanulása miatt nyári pihenésem kitolódik, úgy, hogy csak tegnap előtt kezdtem meg. Azt hiszem, nem vagyok túl szerénytelen, mikor fönti érdemeimre hivatkozva, mert a Falstaff tanulásához csak is és kimondottan a Te óhajodra kezdtem , nyári szabadságom meghosszabbítását kérem.

Ugyanis szeptember első napjaimban igazán könnyen nélkülözhet a színház és viszont a színház érdeke is, hogy én legalább egy hónapot pihenjek, és így friss erőben kezdjek munkához. Tudtommal semmiféle új szerepet nem szántál nekem az első napokra, és így az első próba napokon való jelenlétem egyáltalában nem is szükséges.

Arra kérlek, tehát édes Miklós, hogy engedd meg nekem, hogy szeptember 13-án (hétfőn) kezdjem meg a munkát. Én már 12-én Pesten lennék és 13-ra bármilyen próbán rendelkezésre állanék.

Természetesen ez nem érintené az én 3 havi szabadságomat, hanem ez egy jutalom lenne, a nyári tanulásért, amelyet a m. k. Operaház igazgatóságának felhívására tettem.

Egyúttal arra is kérlek, hogy a 3 havi szabadságom idejének bejelentését engedélyezd, első személyes találkozásunkra.

Jelenlegi tervem szerint itt maradok e hó 25-ig, amikor is visszamegyek pár napra Milánóba, a jövő évi dolgaim fixírozása végett. 25-re várom tehát milánói címemre nagybecsű válaszodat, amely biztosra hiszem kedvező lesz részemre. Dolgaim végeztével és engedelmeddel szeptemberi szabadságomat Erdélyben szeretném tölteni, édes jó szüleimnél, akiket több mint egy éve nem láttam.

Nagyon kérlek édes Miklós, ne tagadd meg szép kérésem teljesítését, amellyel, igen, igen nagy hálára köteleznél. És még egyszer kérlek, hogy f. hó 25-re küldjed el válaszodat Milánóba, amely tartalmazni fogja döntésedet: 1/a  szeptemberre kért szabadságomat illetőleg és 2/a három havi szabadságom bejelentési idejének kitolását illetőleg.  Kérésemet még egyszer jó indulatodba ajánlva, szeretettel és őszinte barátsággal ölellek

Imre.

(hivatalból előadóíven)

 

1574/1926.  sz.

Édes Imrém!

Leveledet köszönettel vettem és örülök, hogy jó helyen élsz és pihensz. Pihenj is Imrém most bőségesen, mert sajnálom bár, de szeptemberi pihenésedet nem adhatom meg.

Ugyanis a „Háry János” próbái azonnal megkezdődnek, amint együtt vagyunk, így a Te személyedre feltétlenül szükség van, már augusztus legvégén, a rendes időben.

Ha nem lenne ez az egyetlen lehetőség a próbák beosztását illetőleg, szívesen beleegyeznék néhány napos késedelmedbe, így azonban semmiképpen sem tehetem. Egyúttal arra is kérlek,hogy szabadságodat most már minden esetre, csakis közös megállapodásunk esetén határozd meg, mert az év munkáját ilyen körülmények között nem tudom különben beosztani.

Ne haragudj édes Imrém, hogy ezúttal nem állhatok egyik ügyben sem teljesen kedved szerint kívánságodhoz, a színház érdeke azonban – ugy-e,  mind a kettőnknek egyformán mindenek felett álló.

Ölel és jó napokat kíván szeretettel

Radnai Miklós

 

N- Palló Imre Úrnak,

Milánó, Via Pasquilino 12.

60417   Myway • előzmény60410 2018-01-24 21:03:52

KÖVETELJÜK POPOVÁT ZARÉMA SZEREPÉRE! A legnagyobb tetüség lenne ST-től, ha egykori magánéleti afférja miatt bosszúból cselekedne! Mert sajnos azt teszi!

60416   Edmond Dantes 2018-01-24 16:22:22

Magyar Állami Operaház felújítása alatt-miatt:

Mi újság a Magyar Állami Operaház mellett?

60415   parampampoli • előzmény60411 2018-01-22 18:16:40

Köszönöm! Azóta már beírtam a balett topicba is!

60414   gardelli 2018-01-22 14:58:58

Maximálisan egyetértek a Popova-felvetéssel kapcsolatban!Egyszerűen nem is értem,hogy miként lehet őt,ebben a szerepben,figyelmenkívül hagyni???!!!Nem akarom megbántani a Magyar Nemzeti Balett szólótáncosnőit,de ebben a pillanatban Aleszja Popova  (és persze Kozmér Alexandra) Zaréma ideális megformálója!!!Igazi ünneppé,nagyhatású előadássá avatná az ő fellépése ezt az amúgy csodálatos balettet,amelyben,legyünk őszinték,Zaréma a főszerep,a táncosnői álomszerep,egy bizonyos kor után!!!De hát Magyarországon vagyunk...és ez van!!!Örülhetünk még annak (is),ha Popovát másban láthatjuk..ha láthatjuk!!!! Ennyi!

60413   Robesz • előzmény60410 2018-01-22 14:23:17

Követelésedben követlek!!

60412   IVA • előzmény60410 2018-01-22 14:20:47
60411   IVA • előzmény60410 2018-01-22 14:20:45

Itt a Balett-, és Táncművészet (Sesto, 2004-11-23 19:25:41) topicja, kedves Parampampoli:
http://www.momus.hu/forum.php?forumcat=180
Reagálok is majd a hozzászólásodra.

60410   parampampoli 2018-01-22 11:03:30

Ritkán szoktam megszólalni balett ügyben, ezért nem is találtam meg a balett topicot, hát ide írom, amit szeretnék. (IVA majd segít megtalálni, remélem. -:) Balettben még finnyásabb vagyok, mint operában, kevesebb művet és kevesebb stílust szeretek, de a nagy egyéniségek mindig vonzottak. Mióta a nagy generáció alapvetően visszavonult már, én is keveset fordulok meg balett előadásokon; mióta az új vezetés átrendezte a régi klasszikusok egyékét-másikát, még annyira se. Utolsó nagy egyéniség, aki miatt jegyet veszek vagy vennék: Popova Aleszja, a régi nagy balerinák egyetlen méltó utóda. A nagy balettkedvenceim egyike A bahcsiszeráji szökőkút, amelyben Zaréma szerepe ordítva követeli Popovát, aki pont abban a karrierfázisban van, amikor azt el KELL táncolnia. Ehhez képest azt hallom, hogy NEM KAPTA MEG A SZEREPET, a netes programot nézve meg azt látom, hogy a márciusi előadásokon minden szerepben N.N. fog táncolni. (Tehetséges fiú vagy lány ez az N.N. hogy ennyi mindent tud és egyszerre is! ) Közben meg valaki privátban küldött egy képet a MÁO balettes próbatáblájáról, ahol már magyarul és oroszul és ki vannak függesztve a dolgok. (Még japánul kéne, tekintettel a sok japán művészre is a Nemzeti Balettben.) Ott mi folyik, tessék mondani? Majd a Nemzet Főigazgatója biztos megmagyarázza azt is egy nénikéjéhez írt levélben, hogy miért kell szépen lassan kiirtani onnan is a magyar művészeket, és lecserélni külföldiekre. De előtte már azt látom, hogy a Balettintézet 4-11 éves fiúkat keres a balettnövendékeknek. Minek? Képezni táncosokat a külföldi társulatoknak?? Vagy boldogtalan munkanélkülinek? Mert félő, hogy orosz, ukrán vagy japán passport nélkül Solymosi együttesében sok babér nem terem nekik.

Ceterum censeo: követelem Popova Aleszját Zaréma szerepébe!! Ha kell, egyedül követelem, úgyse törődik vele senki, de én azért most közzéteszem ezt a proklamációt!

POPOVÁT ZARÉMÁNAK!!!

Hátha lesz valaki, esetleg többen, aki egyetért velem, és követelni kezdik ők is.

60409   sztalin • előzmény60406 2018-01-22 10:27:35

De pedig én vettem, épp ezért írtam hogy lehet. Csak a pénztárban.

60408   IVA • előzmény60406 2018-01-22 02:45:28

Az április 2-i Parsifal nézőtere valami ijesztően zöld, a március 30-ié csak szokásosan. (A kiváló árképzés, imázskampány és közönségszervezés...)

60407   IVA • előzmény60405 2018-01-22 02:44:00

Eddig kétféle ilyen nagyvonalú jegyvásárlási kedvezménnyel találkoztam (és éltem is) az utóbbi időben: az egyiknek bérlettulajdonosok, a másiknak józsefvárosiak lehettek a kedvezményezettjei. A lehetőségekről hírlevélben értesítettek, de találkoztam velük a Facebookon is, tehát nem olyan dologról írok, ami nem publikus.
Nem állítom, hogy az igazságérzetemet erősítette ez (miért jár előny annak, aki a Rákóczi út innenső oldalán lakik, és nem a túlsón, vagy bárhol az országban?), de lelkiismeret-furdalást sem okozott. Legyen az Operaház gondja, hogy a 3 előadásra szóló bérletemet megtoldotta egy szinte ajándékkal (köszönöm!), és a Józsefvárosi Önkormányzattal is nyilván el fog számolni. A jogosultságot is igazolni kellett: a bérletkártyával (benne is vagyok az Opera rendszerében), illetve a lakcímkártyával.
Ezt a mostani információt kissé hitetlenkedve fogadom. Csak nem keresztlevéllel kellene igazolni a jogosultságot a kedveményre?

60406   joska141 • előzmény60405 2018-01-22 00:52:56

Oda lehet menni az Erkelbe, vallhatja magát az ember kereszténynek (amishnak, buddhistának, tűzimádónak, stb.) de jegyet nem lehet venni erre a Parsifalra. Legalábbis az Opera honlapja szerint a "Jegyvásárlás jelenleg nem érhető el"

60405   sztalin 2018-01-21 19:51:59

Keresztények Parsifalja --> ez azt jelenti hogy ha elmégy az Erkelbe jegyet venni és kereszténynek vallod magad a péntáros előtt, 500 forintért adnak jegyet az április 5-ei előadásra.

 

http://meot.hu/aktualism/247-parsifal2018

60404   miketyson • előzmény60402 2018-01-20 17:41:52

Nyilván mindegy is volna, mert Verdi már kicsit régen meghalt, így nem lehetnek kikötései a saját művével kapcsolatban sem. Ira Gershwin azonban 1983-ban hunyt el, így még érvényesek a feltételei. 

60403   Búbánat 2018-01-20 11:18:38

Kárpát-Haza OperaTúra II-III. Kárpátalja és Felvidék | Délvidék és Őrvidék – 2018. február 6-24.

Az Opera honlapjáról:

Az Opera februárban folytatja a határon túli magyarlakta területek látogatását: a csaknem 400 fős karaván ezúttal először Kárpátalja és a Felvidék városait keresi fel, és Erkel Hunyadi László című operáját, valamint Lehár A víg özvegyének balettváltozatát játssza el, mindenhol két-két napot töltve. Rövid szünet után a Kárpát-Haza OperaTúra stábja délnek fordul, hogy a Délvidék és Őrvidék határmenti városaiban rendezkedjen be két-két napra, és különleges magyar kulturális produkcióival legyen jelen.”

 

Kárpát-Haza Operatúra I. – video-interjúk

60402   parampampoli • előzmény60400 2018-01-20 09:42:16

Hallottál Verdi örököseinek hasonló kikötéseiről, mint a Gerswin-örökösök rendelkezéseiről? Ha az Aida kiferdítéseit jogi útra terelnék -- egyébként bármilyen nyerési esély nélkül -- az egész világon nem lehetne játszani.

60401   joska141 • előzmény60394 2018-01-20 08:38:31

Tisztelt „Edmond Dantes”

Köszönöm, hogy felhívta a figyelmemet Ditzendy Attila „szakértő” néhány rasszizmussal és hasonló témával foglalkozó, általam eddig nem ismert, írásaira.

Beleolvastam az egyikbe és idézek az első bekezdéséből néhány mondatot:

Cím: A muszlimok a sarkamban vannak

Az idézett szöveg: „Szombat. Piacról hazafelé. Jobb kezemben cekker, tele zöldséggel. A balban hűtőszatyor hússal. Mellettem a feleségem, két gyümölccsel, tojással rakott kosárral. Persze könnyebb lenne kocsival, de a Skála piacnak (ma Fehérvári úti Vásárcsarnok) nincsen parkolója.”

A Skála piacnak mindig is volt, természetesen ma is van gépkocsiparkolója.

Azt gondolom, hogy ha ez és a többi cikk is ilyen alapossággal, tényszerűséggel készült, akkor nem is érdemes azokat elolvasni.

 

60400   IVA • előzmény60393 2018-01-20 03:50:59

Sajnálom, én is úgy gondolom, hogy aki képes volt ezt a (fel)jelentő levelet megírni, annak súlyos hibák van a személyiségében. Hozott és/vagy szerzett torzulások.
Jogvégzett ember jogvédő hivatástudata és az Ókovács Szilveszter iránti egyszerű rühellet nem egy lapon említhető motivációs kategória.
A jogvégzett emberben miért nem működött a jogvédő szenvedély, amikor a színpadra hányták Mohácsi János fehér Aidáját, holott a színlapon etióp király, királylány, hadifoglyok, mór rabszolgagyerekek szerepelnek?

60399   IVA • előzmény60390 2018-01-20 03:36:59
60398   IVA • előzmény60390 2018-01-20 03:36:57

Már -Zéta- 60387. sz. hozzászólása után éreztem késztetést arra, hogy leírjam egy benyomásomat az abba linkelt Index-cikk olvastán. Úgy gondolom, -Zéta- ajánlása („viszonylag korrekt elemzés”) egzakt. Mellőztem viszont elmondani, mert nem tartozik a témához, milyen kellemetlenül lepett meg, hogy Kovács Bálint, akit bő évtizeddel régebben, bár nem tárgyilagos, de pontos és igényes színházi újságíróként ismertem meg, mennyi stílus- és fogalombeli pongyolaságot vonultat fel ebben a cikkben. (Úgy ír, mint a többi internetes újságíró, akikből 12 pontosan egy tucat.) A szakma (leginkább egykori) nagyjaihoz, sőt a maga korábbi igényességéhez és színvonalához hasonlítva lehetne mondani, hogy a cikk mögött mára egyéniség nélküli és bárdolatlan egyéniség sejthető, de abszolút értelemben a bunkó jelző nem helytálló és elutasítandó.
Hogyan viszonyuljunk ugyanakkor a bunkózó, önmagát (másutt) magafajta „botcsinálta publicistának” nevező, agresszív támadóhoz? Agresszív, mert írásában annyi, mérhetetlen (rossz)indulat feszül, amennyit nemhogy a „másik oldal” újságírója, de az egész téma nem érdemel. Ha viszont már ennyire felháborodik a „másik oldal” szerzőjének pontatlanságain, legalább ő maga lenne pontos és tárgyilagos.
Nem olyan nagy hiba színészeknek nevezni énekeseket vagy táncosokat! Aki színpadon, drámai alkotásban lép fel, mások bőrébe bújik, bizony színész is. Nem ugyanolyan eszközökkel alakít, mint a színművészek, de minél inkább közelít azokhoz, annál jobb. Az énekeseknek és a táncosoknak éppen ezért nem sértő, inkább hízelgő a „leszínészezés”. Életem egyik legnagyobb, katartikus színészi alakítását láthattam az Erkel Színházban Fülöp Viktortól, amikor a korlátlan hatalmú Girej kánként lerántja a fátylat a menekülő Mária arcáról, és úgy megbabonázza a lány szépsége, hogy az előrevetíti a kény- és kéjúr vesztes szerepét ebben a kapcsolatban. (Kíváncsian várom, hogyan fogja ezt a bonyolult színészi feladatot teljesíteni Apáti Bence két hónap múlva A bahcsiszeráji szökőkútban. Remélem, olyan erősen, hogy nem jutnak majd eszembe azok az alpári, obszcén kifejezések, amelyek csak a Café Momus-be szúrt linkek nyomán vitathatatlan bunkó képét nyújtják a bunkózó publicistáról.)
Máskülönben, ha már ilyen keményen és magasról oktat ki az írás: a színészeket nem csak a „Magyar Színművészeti Egyetemen” oktatják színészmesterségre. Ilyen intézménynév különben nincs is: Színház- és Filmművészeti Egyetem van, és (id.) Vidnyánszky Attila nevében is kikérem magamnak, hogy valaki, merő bunkóságból, megfeledkezzék a Kaposvári Egyetem Művészeti Karának színművész mesterszakáról, ahol szintén színművészeket képeznek. Vannak továbbá nagyhírű drámatagozatos középiskolák is az országban, illetve színi tanodák és színházi stúdiók, ahol színtén el lehet sajátítani a színészi mesterséget, sőt működési engedélyre jogosító végzettséget is lehet szerezni. (Köztudott, hogy Latinovits Zoltán, Tordy Géza és számosan mások, akik nagy művészek lettek, nem jártak szakirányú „Magyar” intézményekbe.) Szerintem ezeket a tényeket pl. Kovács Bálint is ismeri, de inkriminált írásának nem ez volt a tárgya.
A fölényes kioktatáshoz még annyit, hogy az sem biztos, így nem is pontos, miszerint „a balettosok 10 évig tanulnak ugrálni a Táncművészeti Egyetemen, majd miután végeztek, elmennek egy balett-társulatba balettozni. Tehát nem egy színtársulatba játszani”… A Színház- és Filmművészeti Egyetem nevétől eltérően, felsőfokú tánctanodánk intézménynevében bizony szerepel nemzetünk megnevezése: Magyar Táncművészeti Egyetem. Az pedig sajnos nem törvényszerű, hogy onnan mindenki balett-társulatba megy „balettozni”. Mert van, aki musical-társulathoz, revühöz, vagy más művészeti (vagy nem művészeti) területre kerül. Van persze, aki operaházi balett-társulatba, amely ritkán a végállomás. Hiszen lehet onnan továbblépni a bulvármédiába, a politikai bulvárba is, és megmutatni, hogy mennyire kényesek vagyunk a „bunkóságra”. Mármint a másokéra...

60397   IVA • előzmény60388 2018-01-20 03:22:19
60396   IVA • előzmény60388 2018-01-20 03:22:16

Azt hiszem, én is azt tanácsolnám, de valamiért nem kérdez minket.

60395   Momo • előzmény60392 2018-01-19 19:06:19

Hát, aki ilyen ügyben veszi a fáradságot, és feljelent... :-)

 

Lelke rajta...

60394   Edmond Dantes 2018-01-19 17:29:42

Az avatott, hozzáértő Figyelő-cikk szerzője kétségtelenül az opera, a nemzetközi szerzői jog valamint a rasszizmus és a migránskérdés szakértője, néhány további írása itt, itt, itt és itt.

60393   parampampoli • előzmény60392 2018-01-19 17:08:05

Miért lenne? És mi ez a minősítgetés, már te is kezded ill.folytatod mások rossz szokását? Lehet, hogy az illető jogvégzett ember, és nem szereti, ha valaki ravaszkodással akar kibújni a nemzetközi jog szabályai alól. Vagy csak egyszerűen rühelli Ókovácsot. Meglepő? Sokan vannak. Az mindenesetre kiderült, hogy Amerikában nem ő fújja a passzátszelet.

60392   nizajemon 2018-01-19 15:23:38

Azért rendelkezik egy nagyon beteg lélekkel a feljelentő levél írója...(ha igaz a sztori),lehet egy kaka élete,ha ilyesmivel foglalkozik.

60391   parampampoli • előzmény60390 2018-01-19 09:38:02

Bunkó balettes esete a világgal. (Egy cikk, amelyet még nem írt meg senki. Pedig lehetett és kellett volna sokszor.)

60390   Edmond Dantes • előzmény60387 2018-01-19 09:28:35

A bunkó indexes esete az operával, avagy Black Lives Matter az Erkel Színházban

Apáti Bence vélemény-válaszírása az index jan. 17-ei cikkére operáról, Operaházról, Porgy és Bessről, kultúrharcról, genderlobbiról és egyebekről.

60389   telramund • előzmény60387 2018-01-19 09:03:15

De az is lehetséges lenne,hogy befestenék a szereplőket nem ?A rendezésen és a cseleményen ez mit sem változtatna!

60388   telramund 2018-01-18 17:17:14

Lassan sajnálni kezdem a Főigazgatót,mert szerintem azért olyan ember nincs aki csak rosszat tesz!Az igazi ok adott ,de sose bevallott.Tudnék tanácsot adni ,mit kellene tennie!

60387   -zéta- • előzmény60385 2018-01-17 19:56:46

Az Indexen van egy viszonylag korrekt elemzés erről a Porgy-vitáról:  

https://index.hu/kultur/2018/01/17/betiltananak_egy_eloadast_az_operaban_a_szineszek_borszine_miatt_porgy_es_bess_erkel_szinhaz_opera/

Egyébként lehet, hogy el kéne olvasni az eredeti, 1970-es szerződést, mert ha akkor nem szerepelt benne játszási határidő (s bőrszín-kitétel meg biztosan nem volt), lehet, hogy még mindig fel lehetne az eredeti Mikó-rendezést újítani... 

60386   IVA • előzmény60378 2018-01-17 19:27:04

Köszönet a fontos és érdekes kiegészítésért.

60385   IVA • előzmény60383 2018-01-17 19:23:55

Azért minél árnyaltabban elemezzük ezt a képet, annál jobban megmutatkozik, milyen ostobák, otrombák és művészetellenesek a jogörökösök támasztotta rasszista, nacionalista, kirekesztő jogok.

Természetesen az Aida, Otello előadhatásainak (szerencsére csak fiktív ) összehasonlításának fontos jelentősége, van, mert bár soha senki nem követelte az adott szerepekben kizárólag az adott bőrszínű énekes felléptét, a hasonlat jelzi a Porgy és Bess jogörököseinek minden emberi szellemet nélkülöző követelményét. A magam részéről ragaszkodom ahhoz, hogy A ravasz rókácskában minden szerepet csak a vonatkozó fajtához tartozó állat alakíthassa. Nem a csillagokról és a májusról nyivákoló énekeseket akarok látni a színpadon, hanem valódi, üzekedő rókapárt, akik „tapasztalataikkal gazdagíthatják a darabot”! (Az eszébe sem jut egy ilyen okos érvelőnek, hogy a művész attól művész, hogy személyes élettapasztalatok nélkül is elő tud hívni kivételes személyiségének mélyéről olyan jellemeket, helyzeteket, amelyeket ő maga nem élt meg.)

Gondoljunk arra, mi lett volna a magyar művészettel és a közönséggel, ha minden művész felfüggeszti megjelenését a szovjet csapatok kivonulásáig. (A „kedvencem” Szabó Magdának az a vallomása, mely szerint azért nem lett anya, mert nem volt hajlandó rabot szülni egy diktatúrába. Abba a diktatúrába, amelyben egyébként folyamatosan megjelenhetett, a József Attila-díjaktól a Kossuth-díjig számos elismerést megkapott. Gondoljunk arra, mi lett volna, ha az adott időszakban minden honleány így gondolkodik a családalapításról.)

De legalább voltak alkudozások a Macskák ügyében, nem is eredménytelenek, és azokat a szerző sem bánta meg.

Elkerülte a figyelmedet Ókovács Szilveszternek ez a mondata: „természetesen van engedélyünk, aláírtuk New Yorkkal a szerződést, méghozzá olyat, amelyikben semmiféle all-black-cast, tehát teljes fekete szereposztási kötelezettség nem szerepelt.

60384   Haandel • előzmény60374 2018-01-17 19:00:12

Mazsoláztam egy kicsit,
hogy megértsem a bibit:

DE: In 2015, 27 million respondents stated they occasionally visited theaters, operas and playhouses, while almost 40 million respondents never did so.
https://www.statista.com/statistics/592794/theater-opera-playhouse-attendance-frequency-germany/

EU:  In 2013, it was found that 13 percent of respondents stated that they saw a ballet, a dance performance or an opera on one or two occasions in the past year.
EU: In 2013, it was found that 18 percent of female respondents stated that they have not gone, or not gone more often, to see a ballet, a dance performance or an opera because it is too expensive.
https://www.statista.com/statistics/624717/share-of-people-who-dont-attend-ballet-dance-performance-opera-by-reason-eu-by-gender/
EU:  In 2013, it was found that 11 percent of respondents between the age of 15 and 24 years, stated that they have not gone, or not gone more often, to see a ballet, a dance performance or an opera because it is too expensive.
https://www.statista.com/statistics/624723/share-of-people-who-dont-attend-ballet-dance-performance-opera-by-reason-eu-by-age-group/
EU: In 2013, it was found that 14 percent of respondents stated that they have not gone, or not gone more often, to see a ballet, a dance performance or an opera because it is too expensive.
DE: In 2013, it was found that seven percent of respondents stated that they have not gone, or not gone more often, to see a ballet, a dance performance or an opera because it is too expensive.
HU: In 2013, it was found that 14 percent of respondents stated that they have not gone, or not gone more often, to see a ballet, a dance performance or an opera because it is too expensive.
https://www.statista.com/statistics/624671/share-of-people-who-dont-attend-ballet-dance-performance-opera-by-reason-hungary/

60383   joska141 • előzmény60382 2018-01-17 17:41:12

Azért valamivel árnyaltabb a kép.

 

Természetesen az Aida, Otello összehasonlításoknak nincs jelentősége, hiszen soha senki nem követeli az adott szerepekben kizárólag csak az adott saját bőrszínű énekes felléptét.

 

Azt azonban tudomásul kell venni, hogy egy adott könyv, színdarab, opera, stb. szerzőinek vannak bizonyos jogai. Ezekkel a jogokkal lehet egyetérteni, lehet más véleményünk az alkalmazásáról, de attól még figyelembe veendő jogok.

 

Gondoljunk arra, hogy Márai Sándor nem engedte a könyveit Magyarországon megjelentetni, amíg a szovjet csapatok itt tartózkodtak. És így tovább.

 

Gondoljunk arra, hogy milyen nagy alkudozások voltak több éven keresztül, míg a Macskák a Madách Színházban más rendezésben bemutatásra kerülhetett, mint az eredeti előadás. És így tovább.

 

Vannak szerzők és nekik – bizonyos, Magyarországon is hatályos törvények szerinti, ideig – vannak szerzői jogaik. Ezeket a jogokat pedig nekünk is be kell tartani, azért hogy ellenkező esetben mi is érvényesíthessük az ilyen, saját szerzői jogainkat. Apróság, de ez a jogkövető magatartás vezethetett oda, hogy például Presser Gábor szerzeményét Amerikában is jogszerűen ismerjék el.

60382   Momo • előzmény60381 2018-01-17 15:55:42

Elvben szerintem igaza van, szerintem is egy baromság ez a tiltás. A darabbal b.sznak ki legjobban, mert nagyszerű előadások nem jöhetnek létre. (Képzeljük el, hol tartana az Aida, ha csak egyiptomi és etióp művészek énekelhetnék.) Gyakorlatilag én nem mentem volna bele ebbe. Ha ilyen hülye a világ, akkor legyen.

60381   Momo 2018-01-17 15:50:35

Rasszizmus az operában, vagy a Gershwin-win reménye - ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 2/56. levélária

"...elődeink, akiket gyermekként láttam, a Porgyt 147 alkalommal adták elő, hatalmas sikerrel. Ez a nyolcvanas évek elején történt, de már akkor is több mint 4 évtizeddel George Gershwin, a zeneszerző halála után (aki, ugye, fehér volt). Aztán jött ez a tiltás, és onnantól nem énekelhetjük, s így nem is láthatjuk, nem is hallgathatjuk színházi produkcióként ezt a remekművet. Ennek 35 esztendeje, s mi most visszavisszük a művet oda, ahonnan kitiltották..."

"...Magyarországon egyáltalán nem él fekete közösség, nincsenek fekete operaénekeseink sem – mert sohasem voltak gyarmataink. Ezért is készítünk most fehér Porgyt, s ez onnan indult ki, hogy a jogtulajdonosok nem engedték, hogy feketére fessük az arcunkat (mint megannyi más esetben, pl az Aida vagy a Otello, vagy akár a Rózsalovag előadásaikor). Fehérben fogunk játszani, fehér közösséget Budapesten, mert az emberiség egyenlő! Egyenlő gyilkosságban, bűnben, bajban, örömben és szerelemben is az. "

(Origo, 2018.01.17)

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
BMC, Könyvtár

Futó Balázs (zongora), Rácz József (hegedű)
Classicus Quartet:
Rácz József, Baksai Réka (hegedű), Tornyai Péter (brácsa), Zétényi Tamás (cselló)
BARTA GERGELY: Házioltár (zongorára)
FUTÓ BALÁZS: Deux esquisses perdues (hegedűre és zongorára)
BARTA GERGELY: Közjátékok (zongorára)
FUTÓ BALÁZS: Neutral grounds (zongorára)
FUTÓ BALÁZS: Pulse (vonósnégyesre) - ősbemutató

18:00 : Budapest
Festetics Palota

Koppándi Jenő (hegedű)
MÁV Szimfonikus Zenekar
"Nyolc évszak"
VIVALDI: Négy évszak
PIAZZOLLA: Négy évszak Buenos Airesben

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Chiao-Hua Chang (erhu – kínai hegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar (művészeti vezető: G. Horváth László)
Palotás Gábor (timpani)
Vezényel: Dobszay Péter
"Live Animation - A Studio 5 szerzői estje"
Bella–Virágh–Solti–Varga–Kutrik
VARGA JUDIT: Black and White (ősbemutató)
SOLTI ÁRPÁD: Concertino vonósokra és szóló timpanira
KUTRIK BENCE: Emojik (ősbemutató)
VIRÁGH ANDRÁS GÁBOR: Genesys (ősbemutató)
BELLA MÁTÉ: Lethe (magyarországi ősbemutató)

19:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: Cosi fan tutte

19:00 : Budapest
Klauzál Ház

Bazsinka Ivett (fagott)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Guido Mancusi
MOZART: Linzi szimfónia C-dúr K. 425
MANCUSI: Fagottverseny
BEETHOVEN: III. (Eroica) szimfónia

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Szakcsi Lakatos Béla, Presser Gábor, Balázs János (zongora)
"Az improvizáció"
Improvizációs zongoraest – kalandozások a hangok és műfajok birodalmában

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Baráti Kristóf (hegedű)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Gilbert Varga
JOHN ADAMS: Short Ride in a Fast Machine
BARBER: Hegedűverseny, Op. 14
PROKOFJEV: Rómeó és Júlia - részletek az I. és a II. szvitből

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Baráth Emőke, Bakos Kornélia, Jónás Krisztina, Ducza Nóra, Kéringer László, Jekl László, Tomáš Šelc (ének)
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)
Savaria Barokk Zenekar korhű hangszereken
Vezényel: Németh Pál
HÄNDEL: SUSANNA oratórium HWV 66
18:00 : Siófok
Kálmán Imre Kulturális Központ, Siófoki református templom

Gesztesi-Tóth László (orgona), Mukk József (ének)
BACH: c-moll prelúdium és fúga BWV546
STRADELLA: Pieta Signore
BUXTEHUDE: Magnificat primi toni
HÄNDEL: F-dúr orgonaverseny Op.4. No.4.
HÄNDEL: Comfort ye Accompagnato és ária Messiás című operából
BIZET: Agnus Dei
MENDELSSOHN: A-dúr szonáta Op.65. No.3.

19:00 : Felsőőr
Messe Oberwart

"Kárpát-Haza OperaTúra"
LEHÁR: A víg özvegy

19:00 : Miskolc
Művészetek Háza

Roman Janál (ének)
Kassai Filharmonikus Zenekar
vezényel: Zbynek Müller
ALEXANDER MOYZES: Gömöri táncok ‒ szvit, Op.51
MUSZORGSZKIJ: A halál dalai és táncai
BOROGYIN: II. szimfónia
A mai nap
született:
1685 • Georg Friedrich Händel, zeneszerző († 1759)
1927 • Régine Crespin, énekes († 2007)
1929 • Vujicsics Tihamér, zeneszerző, népzenekutató († 1975)
elhunyt:
1704 • Georg Muffat, zeneszerző (sz. 1653)
1931 • Nellie Melba, énekes (sz. 1861)
1934 • Edward Elgar, zeneszerző (sz. 1857)