vissza a cimoldalra
2017-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3847)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (59872)
Társművészetek (1210)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc előadók (2812)
Momus társalgó (6052)
Milyen zenét hallgatsz most? (24975)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2273)
Kedvenc művek (141)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11179)
A csapos közbeszól (94)

Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (453)
Palcsó Sándor (179)
Marton Éva (692)
Élő közvetítések (6633)
Franz Schmidt (2920)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (295)
musical (155)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (930)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2358)
Bartók Béla szellemisége (209)
Udvardy Tibor (166)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1108)
Lisztről emelkedetten (846)
Lehár Ferenc (575)
Operett, mint színpadi műfaj (3268)
Bizet és a Carmen (284)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (Búbánat, 2004-10-26 21:12:09)

- koncertek, előadások, események, élmények -
 
3746   Héterő • előzmény3745 2017-07-08 12:48:29
Ami nálad ellenállhatatlanul előtolul, az a stadionozás... Várom, mikor bukkan föl epés megjegyzésed az Arena di Verona, mint operai helyszín kapcsán, a latin nemzet gázszerelőjével súlyosbítva. :-)

Ami a büszkeséget illeti, abból lesz része ma délután öt óratól az Operaháznak, pontosabban az útnak, amire néz, amint lejjebb írod, "a karaván halad". Az esemény címe pontosabb lehetne:
pride oneself (up)on (doing) something:
henceg valamivel, dicsekszik valamivel, hivalkodik valamivel.
3745   Edmond Dantes • előzmény3730 2017-07-08 11:32:17
Én egy másik elvtárshoz fűződő korszakban folyamatosan készülő mesekönyvben olvasok modern mesehősökről.

Ellenállhatatlanul előtolul bennem a vágy, hogy úgymond mai értelmezéssel előadott opera gyanánt pl. a Carment erős és büszke Magyar (Állami) Operaházunk legközelebb ne egy bikaviadal arénába rendezze, hanem egy futballstadionba. És/de ha ez a hely történetesen a Pancho Aréna lesz, akkor legalább lesz benne egy kis spanyolos beütés, couleur locale is :-)
3744   Edmond Dantes • előzmény3742 2017-07-08 11:09:34
A MüPa-projekt a minap kicsit megmutatta magát Ravelloban. Egyelőre (?) nem az ott leginkább helyénvaló Parsifallal, de kezdetnek ez is valami.
3743   Edmond Dantes • előzmény3742 2017-07-08 10:50:20
Egyetértek :-)
3742   telramund • előzmény3740 2017-07-08 10:39:35
Volt szerencsém járni Ravelloban ,Kundry varászskertjében.Mint az egész Sorentoi félsziget ez is a világ legszebb helyei közé tartozik.
3741   nickname • előzmény3737 2017-07-08 10:19:13
Nem védek semmit, de mindennek meg lehet a maga pozitívuma. Még az új Faustnak is. Hidd el, hogy a szegedi Faust egyszerűen egy féli szcenírozott előadás volt, a darab fontos jelenetei nem voltak megrendezve. Ehhez képest a lengyel rendező Budapesten profi munkát végzett minden tekintetben.Egyébként mivel nem vagyok olyan tehetős kedvenc rendezéseimre se adnék ki 18-21 ezer forintot egy estére, mert elvinné fizetésem jelentős százalékát. Pedig én még nem is létminimumból tengődöm, úgyhogy-e tekintetben engem már régen nem gondolkodom ilyenen. Ha mondjuk havonta 300-400 ezer forintot kapnék kézhez nettóban,akkor meg nem érdekelne a 20 ezer forintos jegy. Énekesek miatt pedig a számomra leginkább visszatetsző rendezéseket újra néztem már nem egyszer. Ugyanis szeretem az élőzenét. Nem vagyunk egyformák. Nyilván volt, aki Mikó idején Nádasdy rendezéseit sírta vissza, mert fiatal korában Nádasdy és Oláh előadásokon nőtt fel.
3740   Edmond Dantes • előzmény3732 2017-07-08 08:59:54
Kurz: a karaván halad. Monsalvat várából a csodás ravellói Villa Rufolón (azaz Klingsor kertjén) át a Grál szent templomáig. Szép út.
3739   Edmond Dantes 2017-07-08 08:52:13
Ld Opernglas és Milyen zenét hallgatsz most topik. MET/Rigoletto most (mezzo) = ott is elvetemült rendezői terror van ám!
3738   IVA • előzmény3733 2017-07-08 04:22:45
Köszönöm, hogy ezt a vad dolgot leírtad, kedves Héterő, mert ez egy konkrét példa arra, hogy miért utálom az ilyen rendezői rápakolásokat.
A rendezésnek mindent érthetővé kell tennie, de meg kell hagynia a hősök titkait és titokzatosságát is. Anyegin, bár válasza kegyetlen, őszinte, becsületes. Áriája józan. Ha részegen, lotyók társaságában jelenne meg, Tatjána nem vallaná be neki évek múltán, hogy imádja még. A Konwitschny rendezte jelenet, ahogy leírod, primitív és profán. Nem hagyja meg az énekesnek a karakterábrázolás lehetőségét (Ötvös Csaba egy-két fintorral is képes volt erre), és bennünket, nézőket is megfoszt az izgalmas címhős titokzatosságától.
Anyegin megjelenése a bálon, találkozása Tatjánával olyan mesterien drámai, torokszorító, hogy bármilyen ötlet belepakolása elveszi a hatását.
Sajnálom, hogy nem voltam együtt a már nem egészen fiatal nővel: kettőnknek talán sikerült volna... (Amennyiben a „gazfickó” a rendező.)
3737   IVA • előzmény3732 2017-07-08 03:52:22
Kedves Nickname, a Te dolgod, hogyan értékeled, véded az operaházi Székely fonót. (Igen higgadtan.)
Znaniecki Faustja után legfeljebb a főpróbára szántam volna rá magam, de mivel azt abszolút zártkörűnek nyilvánították, ki akartam hagyni ezt a rendezést. A darabot, Kodály zenéjét viszont annyira szeretem, hogy aztán mégis vettem a premierre 1500 forintos jegyet, a III.-ra, egészen oldalra, ahonnan csak a színpad felét lehet látni a magosból.
A jegyszedő azonban azzal az ajánlattal lepett meg, hogy mehetek a földszintre is, és mivel számomra vonzó helyre is tudott jegyet adni, elfogadtam az ajánlatot. Már nem tudom, hogy ez eredetileg 18, vagy a premier miatt 21 ezer forintos hely volt-e. Könnyen el tudtam képzelni azt a szituációt, amelyben annyit fizettem volna a helyért, hiszen valamikor a „törzshelyem” volt, és sohasem potyajeggyel. Ma ez van, de kérdem én, hogy ilyen pénzekért védhető-e, hogy a darab „ebben a formában talán nem a kedvenc rendezésem”, vagy az „engem annyira nem zavart ez a rendezés” minőség.
Hát ezért, ennyiért megy az ember színházba? Nem az a dolga egy operaelőadásnak, hogy a néző kedvencévé emelje a művet, hogy elvarázsolja, megrázza, felkavarja? Hogy aztán mindig és mindig újranézni vágyja, és élete végéig emlékezzen rá? Akár erősen, akár gyengébben támogatott helyárak esetén is. Hiszen az operacsinálás: hivatás.
A Parsifalt a Müpában nem láttam, nem szólok hozzá. Jövőre az Erkelben nézem, eredeti játszóhelyén.
3736   IVA • előzmény3730 2017-07-08 03:47:09
„Szegényházi” – ez a jelző is ráillik Znaniecki Székely fonó-rendezésére. A gondolati és a vizuális gazdagságot illetően.
3735   IVA • előzmény3728 2017-07-08 03:45:48
Éppen az általános érvény az, amit szájába rágni a nézőnek nem a rendező dolga. A zenének hatnia kell a közönségre, akit illik tisztelni annyira, hogy a maga intellektusával és érzékenységével transzformálja a történetet, képes a maga vagy bárki világára értelmezni.
Ha ragaszkodsz ahhoz, hogy ez a Székely fonó meg van rendezve (gondolom, mert tanúja voltál a megrendezésének), akkor azt mondom: olyan bután, rondán és stílustalanul van megrendezve, amilyennek 57112. sz. hozzászólásomban (2016-10-03 05:09:21) jegyeztem be az Opera-topicba, HALÁLFESZTIVÁL AZ OPERAHÁZBAN cím alatt (negyven vagy akárhány éves színháznézői tapasztalatommal is megtámogatva).
3734   IVA • előzmény3727 2017-07-08 03:42:53
Számomra Nádasdy Kálmán nem átértelmezett, hanem dramaturgiailag és színpadilag hatásosabbá tett műveket. Immár kurzusokon keresztül (illetve azoktól függetlenül) úgy tűnik, nem célszerű eltávolodni ezektől az átigazításoktól.
A Boccanegra-problémád megoldódott: már jó ideje nem megy magyarul az opera.
3733   Héterő • előzmény3731 2017-07-08 02:03:03
Általánosságban gondoltam, a Fonó-vita csak katalizátor volt.
Peter Konwitschnyt nagy rendezőnek és megnyerő embernek tartom, müncheni Tristanja kedvenc rendezéseim közé tartozik. Kevés olyan rendező lehet, aki előadás előtt éjjel háromkor benéz a színházba, rendben van-e minden.
Neki is vannak vad dolgai: Anyéginja lotyók társaságában, részegen közli szende imádójával, hogy frigyük nem aktuális; a halott Lénszkij és a címszereplő enyhén homoerotikus táncot lejt pár tucat szék között a bált bevezető zenei rész alatt. Hiába volt egyébként kiváló az előadás, az egyik feldühödött, nem egészen fiatal nőt szabályosan le kellett fogni, mert mindenáron meg akarta pofozni a "gazfickót".
3732   nickname 2017-07-08 00:14:20
Nem akarok semmiről senkit meggyőzni. Szeretni sem kell semmit, csak próbálom megvilágítani,hogy a színház világa alapvetően mindig ugyanúgy működött. A Székely fonó meg ebben a formában talán nem a kedvenc rendezésem, de a népiességtől nem távolodott el a rendező, ami nekem szimpatikus volt: az emberélet eseményei népi környezetben. Nem mélyberántás, csak megtörte a magyar rendezők által képviselt hagyományt és megpróbált egyetemes jelentést adni a darabnak. Engem annyira nem zavart ez a rendezés.

Amúgy meg pl. emlékszem, mikor először láttam a MÜPA Parsifálját. Egy csomó minden zavart az elején. Szépen énkeltek oké, jól szólt a zenekar,meg a férfikar az első felvonásban oké, de mindig csak hiányzott a zöld gyep, meg a szent grál tárgyiasult megjelenése és hasonlók. Aztán a második felvonás előtti szünetben olvasgattam a műsorfüzetet, kicsit elgondolkoztam a darabról és mivel az egész egy ünnepi játék, miért ne lehetne misztériumjáték-szerűen felfogni? Vagy mint egy beavatás történet? És ha így tekintünk a darabra már nem is hiányzik a középkor és a harmadik felvonásban a rendezés a maga egyszerű eszköztárával, ami igen csak idegen egy realisztius rendezéstől, megfogott és magával ragadott. A végére az egészet olyan szépnek éreztem és még olyan érzésem se volt, hogy Wagner forog a sírjában emiatt. Néha van ilyen. Nem mondom, hogy mindig. Most is nagy élmény volt az utolsó Parsifal. Sokkal nagyobb, mint a tavalyi operaházi Parsifal, azzal a semmitmondó rendezéssel. Lehet valaki másnaka az új Székely fonó nyújott ilyen élményt. Egyébként nem húzom le az operaházi Parsifalt, mert az Andrássy úti - Erkel Színházbeli előadások közül több szép emlék, de nem a rendezés miatt. A MÜPA esetében a rendezés is hozzájárult az üneppi előadásokhoz.
3731   Cilike • előzmény3730 2017-07-07 18:32:35
De kedves Héterő, a konkrét esetre ez nem áll. Mert ez nem szegényházas (szerintem).
3730   Héterő 2017-07-07 16:09:23
Az opera általában egy szép mese, többnyire felnőtteknek. Analógiaként akár a meséket is át lehetne rendezni.

Egy kopasz elvtárshoz fűződő korszakban készült mesekönyvben olvastam modern mesehősökről. Fanyűvőt, Vasgyúrót és Hegydöntögetőt elviszik - értelemszerűen - az Állami Erdőgazdaságba, a Sztálin Vasműbe és a Keleti Főcsatorna építkezéséhez. Szembesülniük kellett szegényeknek azzal, hogy a láncfűrész, a hengersor, illetve a lépegető exkavátor mennyivel többre képes, mint ők, ráadásul a legnagyobb gép kezelője - horribile dictu - egy nő, és még a savanyúcukrot sem veszi ki munka közben a szájából.

Ellenállhatatlanul előtolul bennem ez a kép, amikor szegényházira rendezett, úgymond mai értelmezéssel előadott operát látok.
3729   Cilike 2017-07-07 12:37:31
Bocsánat, a magyarságon BELÜL
3728   Cilike 2017-07-07 12:37:07
Az "elemelés" nem volt önmagában minősítés. Arról szólt, hogy egyrendkívül speciális környezetbe tett művet, ami még a magyarságon kívül is egy kis csoportot érint -nem írom, hogy róla szól, mert ez nem igaz -, általános érvényű történetté transzformált. Szerintem ezzel nem rántotta a mélybe. Szerintem minden népnek vannak néphagyományai és ebből a rendezésből bármelyik ráismerhet a saját életére. Hiszen itt az ember életét formálta történetté a rendező. A székely fonónak gyakorlatilag nincs cselekménye, csak utalások és a jobbára egymástól független "számok" füzére. Én megértem, hogy neked nem tetszett, de szerintem, ha negyvan vagy akárhány éve jársz színházba, akkor fel kéne ismerni azt, hogy valami meg van rendezve, vagy nem. És ez meg van.
3727   nickname • előzmény3725 2017-07-07 09:50:01
Ha annyira szentírásak vennénk a szerzői utasításokat, akkor nem dolgozták volna át, nem húztak volna meg soha egyetlen operát sem. Attól méh, hogy a cselekmény eredeti idejét megtartják egy átírás, húzás jelentősen csonkíthatja az eredeti szerzői szándékokat. Úgyhogy szerintem annyira nincs mit feltétlenül kiakadni mindig az ilyesmin. Nádasdy Kálmán is átértelmezett. Pl.: Boccanegra szövegkönyvfordítás, amikor nem is az eredeti olasz librettot vette alapul a fordítás elkészítéséhez!
3726   IVA • előzmény3724 2017-07-07 03:28:09
mit aki → mint aki
3725   IVA • előzmény3718 2017-07-07 03:26:34
Jelen! A történetet kitalálták: jelzi a mű címe, amely jelen esetben egy meghatározott helyszín!
Az új Székely fonó nem botrányos és nem extravagáns, csak ostoba, ronda és rideg.
3724   IVA • előzmény3716 2017-07-07 03:24:03
Én is úgy gondolom: az „elemelés” kifejezés merő eufemizmus, és hozzá még képzavar is, tekintve, hogy a színpadra állítás nem emelte, hanem mélybe rántotta a művet.
A Znaniecki-szereteteddel számomra olyan „rendellenesnek” számítasz, mit aki egyszerre csak három narancs iránt érez szerelmet. (Ezzel a narancs-hasonlattal most nagyot hízelegtem Znaniecki itthon látott rendezéseinek.)
Azért egy székely fonón kívül nemigen képzelhető el olyan helyszín, ahol előadják a darab énekszámait, táncait.
3723   IVA • előzmény3714 2017-07-07 03:20:11
Ez teljesen attól függ, hogy milyen lenne annak az olasz rendezőnek a Bánk bánja. Hiszen nagyon sok magyar rendező is rendezett már olasz operákat zseniálisan.
3722   Edmond Dantes • előzmény3721 2017-07-06 15:52:07
Hogy félre nem érts(enek): nem azért nem fogom megmagyarázni, mennyire nincs igazad, mert nem értek egyet, ellenkezőleg :-)
Mint ahogyan osztom Cilike véleményét (3719), akit "érdekelnek az új ötletek" magyarul: vevő a jól kitalált, újszerű színpadi adaptációkra. Ha ezt a dolgot továbbgondoljuk: valakit X opera új ötletei érdekelnek és tetszik neki, ahogy megcsinálták, mást Y opera új ötletei érdekelnek és tetszik neki, ahogy megcsinálták stbstb. Nem mondom, hogy pont az "új ötletek" tartják életben a műfajt, mert a műfajt természetesen a zenéje (és zenei megvalósítói: karmester, szólisták, zenekar, kórus) tartja/k életben. A rendezésnek (díszlet- és jelmeztervezésnek, világítástechnikának, sok fordításnak) azonban át kell lépnie a 21. szd.-ba. Elég, ha a zene "marad a helyén".
3721   Edmond Dantes • előzmény3718 2017-07-06 10:01:50
Én pl. biztosan nem fogom megmagyarázni, mennyire nincs igazad, ahogyan Cilikét se torkolnám le ld. 3720.
3720   Edmond Dantes • előzmény3716 2017-07-06 09:59:03
Nos éppen ez az, amit T.Fórumtársaink olykor (gyakran) fel szoktak róni számos produkciónak. Te most szép, elegáns kifejezést használtál: "elemelte a történetet az eredeti környezetből", ezt máskor, mások, más produkciókra úgy írják, hogy "gyalázatosan kiforgatta", "meghamisította a szerző szándékát", "rendezői rémálom" stb. Én pedig ismert véleményemet mantrázom: nem lehet a 21. szd-ban úgy színpadra állítani darabokat mint megírásuk idején, legalábbis a darabok túlnyomó többségében. És a Székelyfonó is ilyen lehet: sok szép dallam, számunkra kedves népdalfeldolgozás stb....de nem igazán színpadra való = valamit muszáj "csinálni" vele, fel kell dobni, persze nem mindegy, ki és hogyan dobja fel és "feldobás" után mi "esik vissza", mi jön ki belőle.
3719   Cilike • előzmény3718 2017-07-06 07:44:17
Szerintem sincs, de engem is le szoktak torkollni a kollégák. Sokan vannak vele úgy, hogy egyszer láttak valamit, ami tetszett és azt akarják látni és semmi mást. Én ezzel nem vagyok így, engem érdekelnek az új ötletek. Nagyon érdekesnek találom például ezt a nürnbergi Attila rendezést, Konwitschnytől, még ha eléggé hagyományostól eltérő is.
3718   nickname • előzmény3716 2017-07-06 07:34:52
A Székely fonó nem igazi opera, daljáték: inkább egy népies oratórium. Ha valaki tényleg szcenírozni akarja, hogy az több legyen népi táncok, énekek felvonultatásánál, akkor ki kell találnia hozzá egy történetet. Na, most mindjárt megmagyarázza valaki mennyire nincs igazam. Mellesleg az új Székely fonóban szintén nincs semmi botrányos, extravagáns.
3717   nickname • előzmény3714 2017-07-06 07:32:46
Lievi általam felvételről megnézett operarendezései nem voltak formabontóak. különösebben extravagánsan modernek.
3716   Cilike • előzmény3715 2017-07-05 23:26:54
Znaniecki elemelte a történetet az eredeti környezetből. Ezt fel lehet róni, ha valaki nem tudja elfogadni, ha valamit megváltoztatnak. Kitalált egy élettőrténetet, halállal, gyerekneveléssel, az emberi sorssal. Szerintem nem volt rossz ötlet, de én rendellenesnek számítok, én a Faustját is szeretem. Persze, ez nem a fonóban játszódik, de szerintem nem nagy veszteség, mert ott kb nem is történik semmi.
3715   Edmond Dantes • előzmény3714 2017-07-05 16:47:39
Én sem a darabot nem láttam, sem a reakciót nem olvastam, de elég bizarr ötletnek tartom bármilyen külföldire bízni a Székelyfonót. Nem olyan, mint amikor teszem azt, németek csináltak magyar(os) Puszta - Gulasch - Ménes filmet?
Azt olvastam, hogy "A lengyel Michał Znaniecki megbízásának különös felhangját az adja, hogy a szerző édesanyja is lengyel származású volt." Idézet vége. Hm...
3714   Cilike • előzmény3713 2017-07-05 11:07:11
Láttad, mi volt a reakció a Znanieczki-féle Székely fonóra. Szerinted más lett volna egy olasz rendező Bánk bánjára?
3713   nickname • előzmény3712 2017-07-04 22:32:59
Hát azt nem figyeltem, illetve nem olvastam el rendesen a MÜPA hírlevelét. Cesare Lievi, akinek megfúrták a Bánk bán rendezését - pedig érdekes lett volna, hogy egy külföldi rendező mit kezd Erkellel - de így Erkel helyett majd Wagnert rendez Budapesten.
3712   -zéta- • előzmény3711 2017-07-04 21:12:06
Jövőre új Trisztán lesz...
3711   nickname • előzmény3710 2017-07-04 11:18:57
Én nagyon szeretem a Mesterdalnokok rendezését is. A Trisztán meg még kimaradt - majd jövőre.
3710   Edmond Dantes • előzmény3709 2017-07-04 10:59:31
Persze. Ilyesfajta "véletlenek" nincsenek, másnál sem, Fischer Ádámnál különösképpen nem. Egy Ringet nem lehet csak úgy "kifelejteni" egy Wagner-projektből. Amikor visszahozzák, még éhesebb lesz rá ismét a közönség.
Más kérdés, hogy a többi darab rendezés szempontjából -a Parsifalt leszámítva- szerintem és sajnos elmarad Schörghofer Ringjétől.
3709   nickname • előzmény3708 2017-07-03 23:12:45
Most se véletlen marad ki, mert Fischer Ádám már tervezte, hogy szünetelteti a ciklust és én egyetértek vele.
3708   Edmond Dantes • előzmény3706 2017-07-03 17:02:01
2013-ban nem véletlenül maradt ki a Ring, hanem előre így tervezték azaz nemtervezték be, mert tudni lehetett, hogy a bicentenárium évében mindenki mindenhol Wagnert -benne Ringe(ke)t- fog játszani és emiatt nehéz (vagy lehetetlen) lenne a szokásos (magas) színvonalú Ring-énekesgárda kiállítása a MüPában. Valószínűleg helyes döntés volt.
3707   márta • előzmény3703 2017-07-03 15:13:21
A rendező védelmében csak annyit, hogy bizonyára neki is volt része a jó alakítások kidolgozásában. Rost megrendítő Tosca! Kálmándy és László régóta énekli a szerepeiket. Úgy tűnt, mintha Rost is begyakorlott címszereplő lenne, nem debütáns.
3706   nickname • előzmény3699 2017-07-03 15:11:38
Volt már olyan, hogy nem ment a Ring. Emlékeim szerinte 2013-ban volt Mesterdalnokok, Lohengrin, Tannhauser, de nem volt Ring. És igazából én nem bánom, hogy nincs mindig az a felállás, hogy a Ring plusz még egy Wagner opera megy. Főleg úgy, hogy az Opera Wagner repertoárja egyre gyérebb az elmúlt években. Úgyhogy én örülök a Trisztán és Izoldánk, a Bolygóhollandinak és a Tannhausernek jövőre.
3705   telramund • előzmény3703 2017-07-03 14:55:59
Ha-ha-ha-ha!!!!Még olvasva sem hiszem el!
3704   Matyus • előzmény3703 2017-07-03 12:01:32
"szánnivaló" Az volt! László Boldi vitte a pálmát, vokálisan, figurában, és a szerep is nagyon neki való!
3703   lámpaoltogató 2017-07-03 10:59:53
Szegedi Szabadtéri, Tosca

Bár a rendezői koncepció úthengerként lapította a földbe, a Tosca mégis fölállt, köszönhetően a főszereplőknek és a karmesternek. Bocsárdi javára mindössze annyi írható, hogy vetített közelképei fontos pillanatokban szabadtéri méretek között is személyes közelségbe hozták a drámát. Új eszköz, lehet hogy csak egyszer használható, de működőképes. A nagy operai élményt – mert a péntek esti az volt – László Boldizsár világelső Cavaradossija, Kálmándy elsöprő hangú és svádájú Scarpiája és Rost Andrea hozta. Nem Rost Toscája, hanem Rost Andrea, aki az ostobán hamis szubrett-kokott jelmezben, a teljes rendezői melléfogás ellenére kivételes erejű, megrendítően szánnivaló nőalakot jelenített meg, mondhatni képes volt a színrevitel minden hibáját az előadás szolgálatába állítani. És nagyszerűen énekelt.
A Maestróról nehéz újat mondani, hiszem, hogy amit ő tud, azt ma senki más nem tudja.
Nem tudom kinek az érdeme a bűvös harangszó a harmadik felvonás elején, csak azt tudom, hogy ritka szép és váratlan pillanata volt egy erősített előadásnak, lám így is lehet használni a modern technika lehetőségeit. S ehhez még a Pásztorfiú édes hangocskája, remek volt. Brávó Szabadtéri, opera forever!!
3702   Edmond Dantes • előzmény3698 2017-07-02 17:54:48
Veletlenul nem skot ujsag hire ez? :-)
3701   Momo 2017-07-01 23:57:35
Nekem az jutott eszembe, hogy attól függetlenül, hogy eleve pihentetni akarták a Ringet, még lehet ám, hogy van valami alapja a másik hírnek is. Csak így, a kimaradó Ringre való hivatkozással jöttek elő vele.

Majd kiderül.
3700   Cilike 2017-07-01 23:08:17
"A Ringet már le akarták venni, mégis játsszák tovább. Miért?
Az egész világon azt mondják, ez egy érdekes Ring, érdemes megtartani, ez determinálja a Wagner-napok műsorát. Ha fel akarjuk építeni a kicsi Bayreuthot, több előadást kell adnunk, de a mostani Ring-díszlet ezt lehetetlenné teszi. Két nap a beépítése és újabb két nap a bontása, díszlet nélkül meg nem is lehet próbálni. Azt szeretném, hogy a fesztivál ideológiája az legyen, amit Wagner mondott: a jót meg kell tartani, a rosszat kijavítani.
A siker dacára miért tartanak hamarosan szünetet a Ringben?
Bayreuthi tapasztalat, érdemes Ring-szünetet tartani, mert megterheli a többi előadást. Eredetileg 2017-re terveztük ezt, de 2018-ra halasztjuk, akkora a sikere! A Ringen kívüli darabokra – a Trisztán és Izolda kivételével – kétszer akkora kórusra van szükség. A bayreuthi vendéglátó-ipari egységek is tudják, forgalmuk húsz százalékkal csökken, ha A bolygó hollandi megy, mivel nincs benne szünet."
3699   Cilike • előzmény3698 2017-07-01 23:07:20
És ez is rohadtul nem igaz, mert Fischer már idén se akarta a Ringet játszani, mégis műsorra vették, az idénre tervezett pihentetést akarják jövőre bepótolni. Íme.
3698   pinocchio • előzmény3697 2017-07-01 22:12:26
Az Irish Art News információi szerint anyagi okból kétséges, hogy 2018-ban elhangzik-e a Ring Budapesten. Káel Csaba német szponzorokat keres a Wagner-napokhoz. A Budapesti Wagner-napok Bayreuth után Európa második legfontosabb helyszíne, ahol évről évre elhangzik A Nibelung gyűrűje – írja Irish Art News, hivatkozva a Fidelio.hu-ra
3697   pinocchio 2017-07-01 22:10:59
Veszélyben a Wagner-napok a MÜPA-ban??
3696   Sipi 2017-06-26 13:46:09
Jó lehet, hogy rosszul emlékeztem, rég volt már Morris.
3695   Licht Alberich • előzmény3693 2017-06-26 12:50:26
Jay Hunter Morris kritikán aluli volt, kifejezetten kínos volt hallgatni, főleg Gerhard Siegel mellett...
3694   Heiner Lajos • előzmény3692 2017-06-26 09:00:54
2013-ban a Szegedi Szabadterin jatszottak - ld. DNI beszamolojat.
3693   karnagy • előzmény3690 2017-06-26 07:44:38
Pedig szerintem Jay Hunter Morrisszal volt probléma. Siegel brutálisan leénekelte őt (hangerőt tekintve is)!
3692   Búbánat 2017-06-25 16:03:54
Porgy és Bess koncertszerű előadás a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon – ez a nyári produkció ma utoljára van műsoron.

https://porgy-es-bess.broadway.hu/2017-06-23-20-00?gclid=CKmPj7-T2dQCFRxeGQodujgNtg

The Gershwins: Porgy és Bess operakoncert
Írta: George Gershwin, DuBose, Dorothy Heyward és Ira Gershwin

BEMUTATÓ angol nyelven, magyar felirattal

"„Summertime”, „I Wants to Stay Here”, „A Woman is a Sometime Thing” – ismerős dallamok, a legnagyobb előadók, többek között Ella Fitzgerald és Louis Armstrong hangján megszólaló, visszatérő slágerek. Mégis ritkán adatik meg, hogy eredeti zenei környezetükben, élőben élvezhessük Gershwin kompozícióit, amelyeket a Porgy és Bess című művéhez megalkotott.
A Budapesti Nyári Fesztivál idén erre kínál lehetőséget: szimfonikus koncert show formájában, amerikai sztárénekesekkel és hangulatos vetítéssel varázsolja a Margitsziget Nagyszínpadára a hazánkban ritkán látható, különleges műfajú Gershwin-operát.

Gershwin 1935-ben írt zseniális jazz-operájának leginkább csak az önálló slágerré vált betétdalait ismeri a közönség. Pedig a művet – a történetszál olyan érzékeny és modern témái mellett, mint a faji és a nemi megkülönböztetés kérdése, vagy az elnyomottság elleni harc egyéni és kollektív tragédiái –, a zenei és nyelvi összetettség, valamint a különlegesen kevert, immár hamisítatlanul amerikaivá lett műfaja valódi kuriózummá teszik az operák világában. Zenéjében, amely az improvizáció érzetét kelti, szervesen egyesülnek az afroamerikai eredetű jazz, a tradicionális fekete zene, a blues és az indián népzene motívumai.
A Porgy és Bess a hazai operaszínpadok ritkán játszott darabja, ami a megvalósítás nehézségeinek köszönhető. Bár a magyarországi ősbemutatót 1970-ben megtartották az Erkel Színházban, a nagysikerű előadást egyik napról a másikra le kellett venni repertoárról, a szigorított szerzői előírások miatt: Gershwin jogutódja ragaszkodott hozzá, hogy a fekete szerepeket kizárólag afroamerikai énekesek alakítsák. A megváltozott feltételek mellett azóta a műnek egyetlen magyarországi bemutatója volt, 1991-ben a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, külföldi vendégszereplőkkel.
Huszonhat évvel a margitszigeti bemutató után most ismét felcsendül a vérbő „amerikai folkopera”, a szerző eredeti szándéka szerint fekete szólistákkal. A szerepek hiteles megformálására olyan amerikai operasztárok érkeznek, mint a Besst alakító Laquita Mitchell, valamint a Porgy-ként színre lépő Kenneth Overton, a legnevesebb amerikai operaházak elismert és népszerű énekesei, akik először lépnek fel hazánkban, a Szabad Tér Színház meghívására.
A szimfonikus zenekari kísérettel, nagy létszámú kórussal és egyedi látványvilággal megvalósuló produkció nemcsak az operarajongóinak nyújt ritka élményt, de a jazz műfaj kedvelőinek is különleges zenei csemegét ígér."
3691   Búbánat 2017-06-24 12:30:24
Ma este:

2017. Június 24. | 21:00, Pécs, Expo Center

Giuseppe Verdi: La Traviata

Germont: Plácido Domingo

PLÁCIDO DOMINGO operaszerepben harminc év után lesz ismét látható magyar színpadon.

A címszerepet (Violetta) napjaink egyik legjelentősebb operacsillaga, MARINA REBEKA fogja alakítani, aki első alkalommal lép fel hazánkban. A szoprán díva, a Traviata Violetta Valery szerepében lett világhírű, és többek között New York, London, Párizs, Madrid operaházaiban arat fergeteges sikereket.

Alfredo Germont szerepét a Los Angeles Opera ünnepelt tenoristája, JOSHUA GUERRERO énekli,
az előadásnak CSÍK GYÖRGY a látványtervezője, VINCZE BALÁZS a koreográfusa és NAGY VIKTOR a rendezője.

A Pannon Filharmonikusokat Eugene Kohn dirigálja.

Helyszín: Pécs, Expo Center

Jegyár: 3500 Ft - 39900 Ft

Jegyek a Széchenyi téri Pécs pontban válthatók, valamint online a www.jegymester.hu weboldalon.
3690   Sipi • előzmény3684 2017-06-23 16:47:44
Egyetértek. Mondjuk karakterre szerintem jó Siegfried volt, azzal nem volt bajom, sőt! Annál inkább a hangjával. Már kínos volt hallani a küszködését a szólammal a 3. felvonásban. Bizosan gyilkos szólam, elismerem, de nekem mondjuk Christian Franz se szokott tetszeni Siegfriedként (pláne mikor egy fejjel magasabb mimékkel szemben kell eljátszania a hőst).

Az itteni Ringben nekem Jay Hunter Morris és Stefan Vinke voltak, akikkel ha jól emlékszem nem volt anno ilyen problémám.
3689   Edmond Dantes 2017-06-23 10:23:25
Stephen Gould júniusban Siegfriedeket énekelt Tokyoban.

Jay Hunter Morris áprilisban/májusban a Hollandiban énekelt volna a MET-ben = talán ő se ért volna rá, valami okból végül másvalaki énekelte Eriket.

Daniel Brenna itt is, ilyent is énekel nemsokára.

Smith pedig (csak utólag olvastam) már elmúlt hatvan(egy), nem néz ki annyinak, de így már kevésbé meglepő, hogy olykor elfáradt a Rienziben.
3688   macskás • előzmény3684 2017-06-23 07:48:26
Komolyan mondom, megsértődöm!:)
Nem elég, hogy ott voltam, még piszkálsz is? :)
Gould azért jobban tetszik!
3687   lujza 2017-06-23 02:39:05
https://papageno.hu/featured/2017/06/mas-emberre-valunk-a-wagner-ciklus-hallgatasa-kozben/
3686   lujza • előzmény3684 2017-06-23 02:38:21
Akkor már inkább az általam nem kedvelt ronda hangú Jay Hunter Morris.
3685   lujza • előzmény3679 2017-06-23 02:36:27
Tényleg, de azóta már Langgal is óvatosabbnak kell lenni. Nemrég Bécsben énekelt Brünchildéket, nagy-nagy sikoltozások közepette.
De akkor már emlékezzünk meg a csodálatos egykori Hundingról, Polgár Lászlóról is!
Seiffert nekem még Trisztánnak is jó lehetne, nem értem Fischer miért Smith-t választotta.
3684   Licht Alberich • előzmény3683 2017-06-22 23:34:39
Szép fiú, az kétségtelen...;) Ha még hangja is volna a szerephez...
3683   macskás • előzmény3682 2017-06-22 14:28:39
Nekem mind2 tetszett!
3682   Licht Alberich • előzmény3677 2017-06-22 13:27:23
Brenna valóban nem volt jó, de még mindig sokkal jobb volt, mint tavaly. Az a baj, hogy ma nincs jó Siegfried és Tristan a "piacon". Talán Gould, de már ő is nagyon hullámzó.
3681   Orfeusz • előzmény3679 2017-06-22 12:20:26
Igen, fantasztikus volt Lang..
3680   macskás • előzmény3673 2017-06-22 08:31:46
Igen:)
3679   karnagy • előzmény3678 2017-06-22 08:15:17
Ja, látom, az előbbi a Rienzire vonatkozott. Bocs...
A Tristan-ra visszatérve... Én gondolkoztam, hogy vegyek-e rá jegyet, végül is vettem, de magam is aggódom Dean-Smith miatt. Pár éve Bécsben hallottam, nagyon soványka kis Fidelio-t hozott, óriási csalódás a többetek által említett A walkür-felvonáshoz képest. Emlékeztek amúgy, hogy Petra Lang mennyire zseniális Sieglinde-t énekelt azon az előadáson? :)
3678   karnagy • előzmény3674 2017-06-22 08:11:41
Hát én is jobban örülnék egy Seiffert-Tristánnak, mint egy Dean-Smith-nek... Szerintem is kitűnő lenne.
3677   lujza • előzmény3673 2017-06-22 02:37:32
Nekem viszont nagyon nem tetszett Brenna (igaz, már tavaly se). Finoman szólva nem voltak egy súlycsoportban Theorinnal, és most nem a kilókra gondolok.
3676   lujza • előzmény3672 2017-06-22 02:35:28
Szerintem ne reménykedj, végig fogja énekelni, de mit ér majd az egész?
3675   lujza • előzmény3637 2017-06-22 02:34:23
Szerencsére a második Parsifal se sikerült rosszul, nagyon egyetértek a megállapításaiddal. Nekem is a második felvonás tetszett a legjobban. Viszont Halfvarson hiányzott, most nem ő volt Gurnemanz.
3674   lujza • előzmény3670 2017-06-22 02:28:56
A most hallott Seiffert biztos megfelelne.
3673   Sipi • előzmény3665 2017-06-21 17:03:25
Annyi baj legyen, megszoktam már, hogy mi mindig mindent máshogy látunk-hallunk. :-)
3672   Orfeusz • előzmény3671 2017-06-21 11:36:04
Ettol felek en is hogy nem fogja birni a Trisztant, es meg ha vegigenekli is nem lesz tul jo attol felek
De 2. vagy 3. eloadasra kell jegyet venni es addigra biztos lesz egy beugro Trisztan.
Azert szomoru hogy ilyen kivalo enekes ennyire leszalloagban van.
3671   Licht Alberich • előzmény3667 2017-06-21 10:10:13
Smith-t 2006-ban hallottam Tristanként Bayreuth-ban, akkor még nagyon jó volt, azóta leszállóágban van. El nem tudom képzelni, hogy jövőre 10 nap alatt 3 Tristant leénekel...
3670   Licht Alberich • előzmény3669 2017-06-21 10:08:12
Franz biztos bírta volna hangerővel, de a Rienziben szépen is kell énekelni...:)
3669   Edmond Dantes • előzmény3668 2017-06-21 08:34:51
Hát ez sajnos (!) majdnem ugyanaz mint amit írtam illetve amit gondoltam: "maga Wagner nem vette be a kánonba" = quasi bojkottálta saját művét (nyilván a többi javára). A família pedig ezek szerint -mint gondoltam- továbbvitte e "nemes" kezdeményt.
és
"pár éve valaki meg akarta csinálni a rendes bayreuthi operában, de ebből olyan felháborodás lett, hogy elállt tőle" = talán tényleg azért, mert "snassz"..egy igazi...Wagner-rajongónak a Rienziért lelkesedni. (?)

"Félre": ebből is látszik, hogy én pl. nem vagyok "igazi" Wagner-rajongó, mert én bizony lelkesedtem az egész produkcióért és most már még jobban várom A hugenottákat. Valahogy úgy képzelem, lehet hasonlóság a két darab közt.

A hétfői Rienzi bőven megállt volna Bayreuthban, talán a címszereplő lehetett volna ott másvalaki, de nem is megyek messzire: örökös MüPa/Wagner-tenorunk, az elnyűhetetlen Christian Franz bőven győzte volna az amúgy iszonyat méretű, nehézségű szólamot. Mindent győz.
3668   lujza • előzmény3664 2017-06-21 01:16:39
Nem bojkottálják a Rienzit Bayreuthban, egyszerűen maga Wagner nem vette be a kánonba, így nem játszhatják ott. Rémlik, hogy pár éve valaki meg akarta csinálni a rendes bayreuthi operában, de ebből olyan felháborodás lett, hogy elállt tőle.
3667   lujza • előzmény3661 2017-06-21 01:11:52
Smith-t hallottam Tannhauserként, nem tetszett. Nemrég hallottam a Dal a földről tenorszólamát énekelni a Müpában, szintén nem tetszett. A Trisztánjára egyáltalán nem vágyom. Ehhez képest minden tőle telhetőt megtett hétfőn ebben a baromi ordítós szerepben, csak épp az imára nem maradt már ereje, se tehetsége. Persze erről Wagner is tehet, hogy lehet az 5. felvonásba tenni egy ilyen szép áriát!
De az az egy felvonásnyi Walkür egykor a Zeneakadémián egészen különleges volt, és tán akkor még neki is szép volt a hangja.
3666   nickname • előzmény3659 2017-06-20 16:06:50
A címszerepet éneklő énekest én nem hallottam korábban - azt persze nem állítom, hogy pont ideális volt és kifogástalan, de számomra nem volt élvezhetetlen. A Ring nekem kimaradt, Parsifalra megyek, de számomra a Parsifal előtt is jó volt hallani ezt a darabot. Valóban a kórus részek sikerültek a legjobban, lehet, ha másodszorra is lehetőségem lenne meghallgatni az előadást jobban kiütköznének számomra is az egyes énekesek hibái, így viszont élvezetes előadás volt számomra. Azt meg nem vártam a darabtól, hogy olyan élményt nyújtson, mint egy jó Parsifal, vagy Walkür előadás. Egyébként számomra a Szerelmi tilalom is kellemes csalódás volt, még ha annak a darabnak különösebb zenetörténeti jelentősége nincs is. A Rienzinek azért talán már van.
3665   macskás • előzmény3653 2017-06-20 12:42:22
Nem így láttam-hallottam!
3664   Edmond Dantes 2017-06-20 10:25:50
Talán kockáztattak, de végül nagyot dobtak a rendezők, amikor a Hollandival már kiteljesedett(nek gondolt) Wagner-fesztiválra kitűzték a Rienzit, egyikét azoknak a kevés Wagner-opuszoknak, amiket a premier közönsége "an und für sich", már születése pillanatában szeretett, ünnepelt. Ezt a szeretetet, viharos ünneplést tapasztaltam tegnap este a MüPában az ismeretlen darabokért ritkán lelkesedő pesti közönség részéről, persze sok külföldi is ült a nézőtéren. Az ünneplés nem szólhatott csupán a később méltatandó előadóknak: egy több mint háromórás, koncertszerűen előadott "újdonságot" -ha unja a hallgatóság- nem lehet csak és kizárólag jó és még jobb előadókkal sikerre vinni. Lehet, hogy a francia nagyopera, az érett olasz bel canto -és az ifjú Verdi- vagy a "nagy" Wagner- zenedrámák kizárólagos rajongói csalódtak (volna) a Rienzi hallatán, de a hétfői közönség mindvégig a legteljesebb figyelemmel követte a valós eseményeken alapuló, Wagner librettójában szószegésekkel, össze- és visszaesküvésekkel kicsit túlterhelt drámát, amit mint megannyi operában, a színpadon nem sokan élnek túl...
Talán állandóbb repertoárdarabja marad az operaházaknak a Rienzi, ha maga Wagner nem írja fölül e korai zsengéjét és az operairodalmat alapjaiban megújító későbbi zenedrámái nem terelik az érdeklődést ez utóbbiak felé. Talán kicsit "snassz" is egy igazi (milyen is az igazi?) Wagner-rajongónak a Rienziért lelkesedni: nem tudom, játsszák-e Bayreuthban...nem lepne meg, ha csöndesen -avagy hangsúlyosan- bojkottálnák ott.
A műből eddig csak a népszerű nyitányt, Adriano áriáját és Rienzi imáját ismertem: most már tudom, alapos aránytévesztésben voltam. A Rienzi ugyanis mindenekelőtt k ó r u s o p e r a, irdatlan mennyiségű és elképesztően nehéz kartételekkel. A címszerepen kívül rajtuk, a kórusművészeken áll vagy bukik az előadás sikere.

És máris rátérek a méltatásra: ez az előadás a Nemzeti Énekkar és a betanító karigazgató Somos Csaba kimagasló sikerét, hogy ne mondjam: diadalát hozta. Bámulatos hangzás, a hatalmas forte-tömbök mellett -ha és ahol szükséges és lehetséges- lírai hangzás, sőt őszinte áhítat sugárzott a teljes együttesből; már őmiattuk érdemes volt elmenni. A zenekar is derekasan kitett magáért, a vendég Sebastian Weigle már a terjedelmes nyitányban "odatette magát", koncerttermi színvonalon csendültek fel az operában felhangzó főbb témák, néhány szép szólóval a nyitányban is, később is. Weigle nem csupán biztos kezű ura volt a produkciónak, de valahogy érezni lehetett együtt-lélegzését együtteseivel, szólistáival egyaránt. Közülük már csak a szólam terjedelme okán is Robert Dean Smith nevét kell elsőként említeni. Pár évvel ezelőtti Tannhäuserére szinte már nem is emlékeztem, most szinte újra fel kellett fedeznem. Nem volt teljesen egységes, hibátlan hangi alakítás az övé, olykor a fáradás jeleit is mutatta, de a trisztáni méretű szólamot előadni, olykor Mesterdalnokok-méretű kórussal a hátában -vagy éppenséggel áténekelni azt- pódiumon, face to face a közönséggel, ahol-amikor minden apró rezdülés látszik-hallatszik: nos ez olyan feladat, amit Robert Dean Smith dicséretesen megoldott. Kicsit vegyes benyomásokat hagyott bennem a másik "férfi" főszereplő, Adriano megszemélyesítője, Michelle Breedt. Férfi volt a dél-afrikai mezzoszoprán a javából, s bár nadrágszerep az Adrianóé, én lebeszéltem volna a teltkarcsú művésznőt arról, hogy pizsamaszerű fehér öltözékben, gyönggyel-strasszal kirakott papucsban, felékszerezve jelenjen meg a pódiumon. Megtette volna egy szerény fekete nadrágkosztüm. Ez a vagány, bevállalós alkat sütött át színpadi mozgásán is: olykor gumilabdaként pattogva adta elő szólamát, ami főleg a második rész elején azaz a harmadik felvonás ismert áriájában és az azt követő jelenetekben teljesedik ki. Összességében ő is tetszett és például Brangäne higgadtabb szerepében éneklése is biztosan még hibátlanabb. Wagner ebben a darabjában nem igazán hálás a szopránszerep: Irene nem kapott önálló szólószámot és elsősorban az utolsó felvonásban csilloghat. Pedig Emily Magee teljes mértékben meggyőzött róla, hogy átütő erejű hangja és megjelenése, kisugárzása főszerepekre is abszolút predesztinálja őt. Falk Struckmann ugyancsak a hangmilliomosok kasztjába tartozhat. Nagy terjedelmű és nagy volumenű hangja lenyűgöző erővel, tisztasággal szól...ameddig szólhat: sajnos Steffano Colonna is a korai elhalálozottak között van. Csakúgy mint nagy vetélytársa, Orsini: Boaz Daniel szerepére itthon is lehetnek, vannak alkalmas énekesek, miképpen a többi három szerepben igen jól teljesítettek a magyarok: Cser Krisztián, Brickner Szabolcs és Bakonyi Marcell.
Ha rajtam múlna, jövőre is összehoznám ezt az előadást: a Nemzeti Énekkar, Nemzeti Filharmonikusok és a karmester olyan biztos és impozáns alap, ami 2018-ban is legalább egy előadásnyi közönséget és a tegnapihoz hasonló sikert hozna a Fesztiválon és a Fesztiválnak.

Wagner: Rienzi (koncertszerű előadás) - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2017. június 19.
3663   Búbánat 2017-06-20 09:25:34
Számomra hatalmas élményt jelentett most először élőben is meghallgatni Wagner Rienzijét. Lenyűgöző alkotás ez a romantikus történelmi "francia" nagyopera - á la Meyerbeer. Persze az opera jelentős húzásokkal ment, így is három óra időtartam, de egy pillanatig nem volt fárasztó. Óriási produkció, csodálatos zenei összetevőkkel, úgyhogy ez a mondhatni monumentális "kórusopera" számomra - a bel canto korszakát is felvillantva - a reveláció erejével hatott! Minden elismerésem a karmesteré, a karnagyé, az énekkaré, zenekaré és a kitűnő szólista-művészeké, akik ezt a Wagner korai remekét ilyen magas színvonalon és hőfokon számunkra interpretálták a Művészetek Palotájában.

3662   Edmond Dantes • előzmény3661 2017-06-20 09:05:37
jav. ...időnként át kell(ene)..
3661   Edmond Dantes • előzmény3659 2017-06-20 09:04:27
Azt hiszem, elég nagy különbség 1 felvonásnyi Siegmundot elénekelni mint egy teljesen a tenorra épült bő háromórás Rienzit, óriási kórussal súlyosbítva, amin időnként űt kell(ene) énekelni..
Az ünneplés jelentős részben a fizikai teljesítménynek szólhatott.
3660   lujza • előzmény3659 2017-06-20 01:47:31
Sajnos egyetértek. (Mint ahogy a Ringről írtakkal is, különösen ami Theorint illeti.) Szerencsétlen dolog volt szerintem a Rienzit közvetlenül az Istenek alkonya utáni napra tenni. Az erős kontraszt nehezen tette lehetővé, hogy élvezni tudjam a művet, bár az előadók igyekeztek megtenni mindent. A kórus félelmetesen szólt, azt hiszem, amúgy is a kórusrészek érnek a legtöbbet a darabban.
Megdöbbentett, hogy Robert Dean Smith énekelt abban a zeneakadémiai fantasztikus Walkür felvonásban! Nem emlékeztem, hogy ki volt, de amikor mostanában hallottam őt párszor, egyszer se tetszett.
3659   Orfeusz 2017-06-19 21:42:44
A Ring utan a Parsifal elott a Rienzi sztem kevesse elvezheto, a nyitanyt es Rienzi 5.felvonasbeli imajat leszamitva a zeneben a kesobbi Wagner szinte alig felfedezheto.
A Nemzeti Enekkar csodalatos volt, nekem a szolistak nem igazan tetszettek, Michelle Breedt volt meg a legjobb bar neha erosen torik a hangja; Emily Magee tud a felso regiszter szepen enekelni de szamomra az egesz hang nagyon furan szol, furcsa es kellemetlen szinezete van a kozepregiszternek; Robert Dean Smith unnepleset nem ertem mert velemenyem szerint sajnos erosen hangi hanyatlasnak indult az egyebkent jo par eve kivalo tenor, kulonosen a magassabb regiszterben vannak komolyabb problemai, bar lehet hogy betegen enekelt nem tudom , de ahhoz kepest ahogy 2004ben a zeneakademian enekelt Walkur 1 felvonast, ahhoz kepest nagyon nagy a kulonbseg igaz az mar 13 eve volt..
3658   Edmond Dantes • előzmény3657 2017-06-19 21:24:58
Holnap...:-)
Mára még/már csak annyi, hogy szerintem Wagner önmaga támasztott konkurenciát saját Rienzijének a későbbi és mindentől, korai önmagától is gyökeresen eltérő darabjaival és megújította a műfaj egészét. Ha nem így történik, a Rienzi máig repertoárdarab marad(hatot)t volna...főleg, mert Wagner nem szólta volna úgy le mint az őt ill. az ő Rienzijét melegen pártfogoló Meyerbeert. Ilyen az élet.
3657   nickname 2017-06-19 21:17:51
Szerintem jó volt ez a Rienzi, de kíváncsian várom a véleményeket. Mindenesetre számomra egyértelmű, hogy ha ez az opera nem is ér fel a későbbi Wagner-operák nagyságával, mégis miért arathatott akkora sikert saját korában és maradhatott évtizedekig műsoron. Ha Meyerbeer és más, a grand opera műfaját "művelő" szerző darabjaihoz mérjük a Rienzit és nem a Ring-ciklushoz, akkor egyértelmű, hogy a korabeli operai közegben kimagasló esztétikai értékekkel rendelkező műről van szó, ami nem mellesleg színpadilag nagyon hatásos/hatásvadász muzsika.
3656   Edmond Dantes 2017-06-19 21:04:04
Túlzás nélkül és teljesen megérdemelten: tomboló, falrengető siker a mai Rienzi(n). Budapest fölfedezte az olykor olasz bel cantóba, olykor (gyakrabban) francia nagyoperába oltott korai Wagnert és a fölfedezés feletti örömében szétszedte a házat. A fesztivált záró Parsifalra remélhetőleg ismét összerakják.
3655   Orfeusz • előzmény3654 2017-06-19 15:31:33
Azon az esten nem volt formaban, kar hogy nem voltal ott hetvegen hogy meghallgasd
3654   parampampoli • előzmény3652 2017-06-19 14:59:56
Én csak azt nem tudom, hogy Theorin a Wagner-gálaesten az Erkelben miért nem tudott ilyen csodálatosan énekelni?
3653   Sipi • előzmény3652 2017-06-19 14:39:45
Hát jó volt, valóban. Csak nagyon nagy kár, hogy Daniel Brenna annyira kifáradt a harmadik felvonásra, hogy már csak szenvedett. :-(
3652   Orfeusz 2017-06-19 13:56:46
Nehez szavakba foglalni a tegnapi Istenek alkonyat es ahogy Irene Theorin enekelt es jatszott; 3 egymas koveto esten keresztul Brunnhilde a faradtsag legkisebb jelen nelkul, nagy hangerovel , szuper magasagokkal, csodalatos pianokkal es hatalmas atelessel, szenvedellyel enekelt kulonosen a tegnapi Istenek alkonyaban; ugy enekelt mintha nem lenne holnap, frenetikus , fantasztikus volt; Waltrauteval , a fantasztikus Anna Larssonnal valo jelenete vagy az 1. felvonas vege, a 2.felvonas vege es a zarojelenet mind katartikus elmeny volt, eletem egyik legnagyobb operaelmenye volt tegnap
Es halas koszonet a fantasztikus Fischer Adamnaknak es a Mupanak az egesz Wagner fesztivalert amely ma a vilag egyik kegrangosabb wagner fesztivalja lett
3651   Sipi • előzmény3648 2017-06-19 12:14:36
Én Szemere Zitát nem hallottam, de Gál Gabi is nagyon szép volt, az biztos.
Nekem Solti Ringjével is csak az az egy bajom van, hogy Joan Sutherland nagyon szépen énekel, de az ő hangját hallgatva is inkább tudok elképzelni egy 80 kilós Brünnhildét mint egy csivitelő erdei madarat.
3650   Búbánat • előzmény3641 2017-06-19 10:30:09
A Bartók Rádió élőben közvetíti a ma elhangzó operaelőadást a Müpából:

16.05 – 19.40 Budapesti Wagner Napok

Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet

[b ] Wagner: Rienzi [/b] - ötfelvonásos opera -
két részben

Szövegét - Edward Bulwer-Lytton regénye nyomán - a zeneszerző írta.

Vez. Sebastian Weigle

Km. a Nemzeti Énekkar (karig.: Somos Csaba) és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar

3649   Orfeusz 2017-06-18 10:33:25
Van egy elado jegyem a szerdai Parsifalra, a 3.emelet 3.sorba, 4500 Ft.
3648   lujza • előzmény3646 2017-06-18 01:22:19
Engem csaknem megköveztek, mikor azt írtam, hogy Szemere Zita szerintem nem elég jó erdei madárnak. Hát erről beszéltem: Gál Gabi és Celeng Mária hangja egész másképp szól ebben a szerepben.
3647   Orfeusz • előzmény3645 2017-06-18 00:34:13
Jav.: Celeng Maria
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Belvárosi Főplébániatemplom

"Belvárosi orgonakoncertek"

19:00 : Budapest
Fészek Művészklub

Audur Edda (klarinét), Gellért András (zongora)
ALBAN BERG: Drei Stücke für Klarinette und Klavier Op.5
WITOLD LUTOSŁAWSKI: Dance Preludes op.25
JON THORARINSSON: Sonata for clarinet and piano (1947)
GELLÉRI ANDRÁS: Bridges (2017)
DEBUSSY: Premiere Rhapsodie (1910)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Rajk Judit (alt)
Pétery Dóra (orgona)
Budapesti Vonósok
A Zeneakadémia Egyházzene Tanszékének Kórusa
Vezényel: Alessandro Cedrone
KODÁLY: 114. genfi zsoltár
RESPIGHI: G-dúr szvit orgonára és vonósokra
KODÁLY: Mónár Anna
KODÁLY - ANGERER: Négy népdal a Magyar Népzene sorozatból – Egy kicsi madárka; Tücsöklakodalom; Zöld erdőben; Dudanóta
RESPIGHI: Trittico Botticelliano – 1. La Primavera (Tavasz)
KODÁLY: Ádventi ének
RESPIGHI: Trittico Botticelliano – 2. L’Adorazione dei Magi (A bölcsek imádása); 3. La nascita di Venere (Vénusz születése)
KODÁLY: Kádár Kata
KODÁLY: Két dal a Székelyfonó című daljátékból – Szomorú fűzfának; Rossz feleség

19:30 : Budapest
Óbudai Társaskör

Liszt Ferenc Kamarazenekar
TELEMANN: La Bizarre-szvit
GEMINIANI: g-moll concerto grosso Op.3/2
VIVALDI: g-moll versenymű két csellóra, RV 531
DUBROVAY LÁSZLÓ: Vonósszimfónia
HÄNDEL: h-moll concerto grosso Op.6/12

20:00 : Budapest
A38 Hajó

Martin Kohlstedt (zongora)
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)