vissza a cimoldalra
2020-01-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Zenetörténet (259)
Milyen zenét hallgatsz most? (25050)
A nap képe (2176)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3631)
Erkel Színház (10440)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62043)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1383)
Plácido Domingo (920)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4659)
Lehár Ferenc (682)
Társművészetek (1575)
Operett, mint színpadi műfaj (4202)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1845)
Franz Schmidt (3505)
Palcsó Sándor (277)
Pantheon (2508)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (Búbánat, 2004-10-26 21:12:09)

- koncertek, előadások, események, élmények -
   
4478   Búbánat • előzmény4476 2020-01-09 10:38:24

A MOM Kultúrközpont Kupolaterme volt a színhelye kedd este a jó előre beharangozott  Francia - Orosz operaestnek,  melyet két kiváló opera- és dalénekes művésznő neve fémjelzett: az orosz származású francia lírai szoprán, Karina Desbordes  (az alanti fotó jobboldalán) és a jelenleg ugyancsak Párizsban működő mezzoszopránunk, Csordás Klára.

Műsorukat –a hangszeres kíséretet ellátó Harazdy Miklós zongoraművésszel – úgy építették fel, hogy az első részben kizárólag francia szerzők (Boïldieu, Halevy, Berlioz, Massenet) ritkán hallható operáiból szólaltattak meg részleteket, míg szünet után csak orosz operákból (Prokofjev, Rachmaninov, Csajkovszkij,  Rimszkij-Korszakov  és Glinka alkotásai ) énekeltek - szólóban és duettben.

Csordás Klára - aki tavaly februárban a Dankó Rádió operettműsorában egy héten át Nagy Ibolya beszélgetőtársa volt - korábban a sajtó képviselőinek elmondta:

„Ezt a műsort éppen azzal a szándékkal állítottuk össze, hogy olyan számok szólaljanak meg, amelyeket máshol nem lehet hallani Budapesten. Az Anyegin és A pikk dáma egy-egy részletét kivéve ugyanis tényleg csupa olyasmi hangzik majd fel ezen a januári koncerten, ami tartósan hiányzik a hazai repertoárról. Pedig igazán remek operákból válogattunk – méghozzá csupa gyöngyszemet! Karinával három éve dolgozunk együtt, mindketten Párizsban élünk, így a francia repertoár rejtett kincseinek bemutatása kézenfekvő döntés volt, az orosz vonalat pedig Karina hozta be, lévén, ő moszkvai születésű.”

Az este hét órakor kezdődött koncertre megtelt a terem érdeklődőkkel, magam is kíváncsian vártam az érkező énekművészeket, különösen Karina Desbordes-ot, akiről figyelemreméltó cikkek és hangzó anyagok lelhetők fel az interneten, s persze a nálunk gyakrabban előforduló Csárdás Klára Művésznőt, akit ugyancsak először volt szerencsém látni-hallani személyesen.

A műsorvezetést Csárdás Klára magára vállalta, minden ária/duett előtt néhány mondatban ismertette az opera tartalmát, miről szól az adott jelenet, milyen motivációval, milyen érzelmi-lelki állapotban vannak jelen a darabbeli főhősnők, amikor énekelnek.

Először Karina Desbordes műsorát említem, Vele illik kezdenem, hiszen ritka öröm számomra, mikor a francia-orosz énekkultúra egyik reprezentánsát köszönthetem és tapsolhatok művészetének itt, Budapesten.

Első számként Francois-Adrien Boildieu (1775 – 1834) La dame blanche (A fehér asszony; 1825)  című romantikus vígoperájában  Anna = a címszereplő szólamát énekelte  Marguerite-tel  (öreg szolgáló) való kettősében, s már az első hangok eléneklése után megkapott Desbordes kisugárzása,  biztos vokalitása,  de az is, ahogyan pillanatok alatt  képes szerepébe átlényegülni,  a  darabbeli érzelmeit szopránján  át felénk közvetíteni; ebben az énekkettősben Desbordes alapvetően lírai hangmatériája kissé súlyosabb színezetet hordoz. Ez még inkább megmutatkozott Jacques Fromenthal Halevy (1799 – 1862) La juive (A zsidónő; 1835) című történelmi nagyoperájából énekelt Eudoxia III. felvonásbeli áriájának drámai hangvételű részében,  továbbá meglepett azzal is, hogy milyen „természetesen”  váltott át  a gyors szakaszra; nem jelentett számára problémát a szólam végén a magas koloratúrákkal tűzdelt  ékítmények abszolválása sem. Luis Hector Berlioz (1803 – 1869) 1862-ben bemutatott vígoperája a Béatrice et Bénédict. Ebből Héro, Beatrix unokatestvére és Ursula, Héro társalkodónőjének sok szép lírai pillanatokban bővelkedő kettősét hallhattuk, amit Jules Massenet (1842 – 1912) két operájának egy-egy részlete követett: a különleges szépségű, poétikus  „tükörária” a Thaïsból (1894) és az  Esclarmonde című operából (1889).  Esclarmonde és fivére, Parséis szenvedélyekkel teli kettőse –Desbordes drámai töltésű koloritjaival nyűgözte le hallgatóságát, miközben a zongorakíséretet ellátó Harazdy Miklós a hangszerén szinte Wagner-zenekari hangzatokat produkált. A második részben Karina Desbordes végig  orosz anyanyelvén énekelt.  Egymást követték az elbűvölő zenék: hol már-már drámai hangszínezetet kap az énekhang: Szergej Rahmanyinov (1873 – 1943): Francesca da Rimini (1906) -  Francesca áriája; hol  a karizmájával hat és hangi kifejezőképességét csillogtatja meg:  Mihail Ivanovics Glinka (1804 – 1857): Ivan Szuszanyin (1836) -  Antonida áriája; hol  belefeledkezünk az interpretált melankolikus románcba: Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840 – 1893): A pikk dáma (1890)  - Liza és Paulina kettőse az. I. felvonás 2. képéből. Az orosz operák női alakjainak változatos, sokszínű karakterét, érzékenységét  két operakettősben is érzékletesen ábrázolta: Szergej Szergejevics Prokofjev (1891 – 1953): Háború és béke (1944-46) - Szonja és Natasa kettőse, illetve Nyikolaj Andrejevics Rimszkij-Korszakov (1844- 1908): Hópelyhecske (1882) –  egy nagyon szépen előadott  lírai duettet tapsoltunk meg!.

Csordás Klára minden tekintetben egyenrangú partnere volt Karina Desbordes-nak.: Massenet: Esclarmonde -  Esclarmonde, Bizánc császárnője és testvére,  Parséis kettőse, csakúgy a  Boïldieu  említett La Dame Blanche (A fehér asszony)  című dalmű Anna - Marguerite lírai jelenetének tolmácsolása élményszerűen hangzott el az alt szólamot tekintve is. Szintén gyönyörűen előadott közös jelenet volt Halevy operájából  (A zsidónő) Eudoxie – Rachel  kettős drámai részlete, vagy említhetem Berlioztól megint  a Béatrice et Bénédict-et, mely vígoperából Héro és Ursule kettőse ragadtatta újra tapsra a közönséget – Csordás átszellemült éneklését is méltatva. Berlioznál maradva, a zeneszerző utolsó, 1863-ban bemutatott monumentális zenedrámájából - Les Troyen (A trójaiak második része: A trójaiak Karthágóban) Didon búcsúáriája következett: Karthágó királynője, miután Aeneász elhagyja, szerelmi bánatában önként lép a máglyára  - Csordás Klára előadásában a fájdalomteli,  az életből távozó Didon-ária megkapó, végleteket kifejező interpretációban hangzott el. Ugyancsak az érzelmekre hatott az a különleges szépségű és színgazdag ária, amit Massenet Hérodiade (Heródiás)  című operájának  (1881)  részletében -Heródiás áriája - hallottunk tőle. Az orosz-blokkban  váltakozva kerültek előadásra a szebbnél szebb ismert és kevéssé ismert orosz operák dalbetétei.  Csordás Klára Karina Desbordes-dal „együttlélegezve”, őhozzá hasonlóan mély érzésekkel és kiváló énektechnikai megoldásokkal kápráztatta el hallgatóit az említett orosz operák kettőseiben is: Rimszkij-Korszakov: Hópelyhecske – Duett; Prokofjev: Háború és béke – Szonja-Natasa kettőse; Csajkovszkij: Anyegin (1879)  Tatjána és Olga  kettőse az opera elejéről.  Nem különben Csordás a szóló áriáival is emlékezetessé tette számomra az estet: Csajkovszkij: A pikk dáma - Paulina románca után még felhangzott megrázó erejű énekében Jeanne d’Arc áriája.Csajkovszkij Az orléans-i szűz (1881)  című operaritkaságból. 

A nagyon jól sikerült,  francia-orosz operaest Csajkovszkij A pikk dáma  című operájának szép, bensőséges, lírai kettősével,  Liza és Paulina melankolikus  dallamvilágú románcának az eléneklésével ért véget.

A két énekművész igen kitett magáért, érzékelhetően nagy figyelmet fordítottak a darabok kiválasztására is, a bravúrosan zongorázó Harazdy Miklós zongorakíséretével előadott áriák, duettek mindegyike – varázslatos előadóművészetükkel - kiérdemelték a közönség vastapsos elismerését!

Háromszori visszatapsolás után azonban bele kellett törődnünk, hogy ráadást nem kapunk.

Karina Desbordes és Csordás Klára műsorába már nem fért bele az előzetesen ígért Meyerbeer: Le Prophète, Duett: Berthe-Fidès, illetve Rimszkij-Korszakov: Coq d’or, Tsarine de Shemakha áriája, de nem lehetünk elégedetlenek, mert amiket tőlük kaptunk ezen az esten, azokra még sokáig örömmel emlékezhetünk és töltekezhetünk belőlük. 

Karina Desbordes-dal és Csordás Klárával készült videointerjú a koncertet megelőző napon

Karina Desbordes internetes oldala (1) - http://www.karinadesbordes.com/   

Karina Desbordes internetes oldala (2) - http://www.elegyartistmanagement.com/artist.php?id=kd&aview=bio

Csordás Klára biográfia - https://info.bmc.hu/index.php?node=artists&table=ZENESZ&id=1701

 

4477   macskás 2020-01-04 12:02:52

4477

4476   Búbánat 2020-01-04 11:39:24

Csupa gyöngyszem | Francia-Orosz Operaest

2020. JANUÁR 07. | KEDD 19:00

 MOM Kulturális Központ

Karina Desbordes (szoprán) és Csordás Klára (mezzoszoprán) áriaestje.

Boïldieu, Halevy, Berlioz, Meyerbeer, Massenet, Prokofjev, Rachmaninov, Csajkovszkij, Rimszkij-Korszakov és Glinka operáiból hangzanak el részletek szólóban és duettben

Az estén hangszeren kísér Harazdy Miklós zongoraművész.

Műsor:

Boïldieu: La Dame Blanche, Duett: Anna-Marguerite
Halevy: La Juive, Eudoxie áriája
Halevy: La Juive, Duett: Eudoxie-Rachel
Berlioz: Béatrice et Bénédict, Duett: Héro-Ursule
Berlioz: Les Troyens, Didon áriája
Massenet: Thaïs, Thaïs áriája
Meyerbeer: Le Prophète, Duett: Berthe-Fidès
Massenet: Hérodiade, Hérodiade áriája
Massenet: Esclarmonde, Duett: Esclarmonde-Parséis
Prokofjev: Háború és béke, Duett: Sonja-Natasa
Rachmaninov : Francesca da Rimini, Francesca áriája
Csajkovszkij: A pikk dáma, Paulina áriája
Rimszkij-Korszakov: Karácsonyéj, Duett: Két asszony
Glinka : Ivan Susanin, Antonida áriája
Csajkovszkij: Az orléans-i szűz, Jeanne d’Arc áriája
Csajkovszkij: Anyegin, Duett: Tatjána-Olga
Rimszkij-Korszakov: Coq d’or, Tsarine de Shemakha áriája
Csajkovszkij: A pikk dáma, Duett: Liza-Paulina

Csordás Klára elmondta:
„Ezt a műsort éppen azzal a szándékkal állítottuk össze, hogy olyan számok szólaljanak meg, amelyeket máshol nem lehet hallani Budapesten. Az Anyegin és A pikk dáma egy-egy részletét kivéve ugyanis tényleg csupa olyasmi hangzik majd fel ezen a januári koncerten, ami tartósan hiányzik a hazai repertoárról. Pedig igazán remek operákból válogattunk – méghozzá csupa gyöngyszemet! Karinával három éve dolgozunk együtt, mindketten Párizsban élünk, így a francia repertoár rejtett kincseinek bemutatása kézenfekvő döntés volt, az orosz vonalat pedig Karina hozta be, lévén, ő moszkvai születésű.”

4475   lujza • előzmény4473 2020-01-04 01:50:27

Én többet járok koncertre, mint operába, ami manapság nem túl nehéz. :((( És örömmel olvasnám nálam hozzáértőbbek véleményét! Ráadásul vannak is remek hangversenyek. A Búbánat által tv közvetítésként belinkelt december 1-i adventi koncert például nagyon szép volt. Nem tudom, van-e ma Magyarországon a Cantemus kóruscsaládnál felkészültebb, attraktívabb együttes?

Az újévi koncertre én is kíváncsi lennék, Nelsons személyes kedvencem, de a Strauss zenékhez egyáltalán nem értek.

4474   Edmond Dantes • előzmény4472 2020-01-03 14:35:39

Türelmet kérek, lesznek zenekaros koncertjeim és lesz amatőr véleményem róluk :-)

4473   Klára • előzmény4472 2020-01-03 11:32:34

Ezt a zenekart Nicolaus Harnoncourt alapította, kifejezetten a barokk zeneművek előadására, 1987-ig  különféle régi vonóshangszereken játszott  is a zenekarban,  vezényelt is, és a zenekar művészeti irányítását 2015-ig  elejéig ő végezte.

Egyébként megjegyzéseddel tökéletesen egyetértek, koncertek újabban mintha nem lennének, egy-két sztár fellépésein kívül jószerével semmi. (kivéve a politikai homokozót). Engem pl. érdekelt volna pár szakavatott vélemény a Bécsi Filharmonikusok Újévi koncertjéről és Andris Nelsons vezényléséről, de a jelek szerint senki nem volt rá kíváncsi.

4472   lujza 2020-01-03 02:44:55

Egészen fantasztikus volt az idei Teremtés, Fischer Ádám remek zenekart talált (Concentus Musicus Wien), de a Purcell Kórus és a szólisták (Baráth Emőke, Szigetváry Dávid, Thomas E. Bauer) is kiválóak voltak.

Olyan furcsa nekem, koncertekről alig van szó a Momuson!

4471   Búbánat 2019-12-22 15:09:14

Az M5 csatornán láthatjuk ma éjjel:

2019. december 22. vasárnap 21:30 - 23:25

MüpArt Classic

Adventi koncert

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2019. december 1.

  • Britten: A Ceremony of Carols - részletek
  • Kocsár: Missa in A - Gloria
  • Kocsár: O magnum mysterium
  • Kodály: Angyalok és pásztorok
  • Kocsár: Agnus Dei
  • G. Gabrieli: Angelus ad pastores ait
  • Eric Whitacre: Lux aurumque
  • Wade-Szabó Soma: Ó jöjjetek, hívek (Adeste fideles) 
  • Vivaldi-Bach: D-dúr concerto, BWV 972
  • Händel: Sámson, HWV 57 - Let the bright Seraphim
  • Vivaldi: Gloria, RV 589

Vezényel: Szabó Soma, Szabó Dénes

Közreműködők:

  • Zemlényi Eszter (szoprán)
  • Balogh Eszter (alt)
  • Pálfalvi Tamás (trombita)
  • Vigh Andrea (hárfa)
  • Fassang László (orgona)
  • Cantemus Kórus (karigazgató: Szabó Dénes, Szabó Soma)
  • Liszt Ferenc Kamarazenekar (koncertmester: Tfirst Péter)

A Müpa honlapjáról:

„Az advent - mint a szó jelentése (eljövetel) is figyelmeztet - az örömteli várakozás ideje. Ez akkor a legharmonikusabb, ha nem egyedül, hanem közösségben várjuk az ünnepet. Talán ez is az egyik oka annak, hogy az adventi koncertekhez elválaszthatatlanul hozzátartozik a kóruséneklés műfaja. A koncert fellépői személyükkel és pályafutásukkal mindannyian jelképeznek valamit karácsony ünnepének tágas gondolatköréből. A kodályi zeneeszmény egyik legjelentősebb hazai őrzője és továbbéltetője, a Cantemus Kórus több korosztályt magában foglaló közösséget teremtett, amelyben a zene cél is, de eszköz is: a lélek felemeléséé és megnemesítéséé. Ezért a célért dolgozik a két karnagy, apa és fiú, Szabó Dénes és Szabó Soma, akiknek vezetésével a kóruscsalád tagjai az évtizedek során már számtalan sikert arattak az ország határain túl is. A Liszt Ferenc Kamarazenekar az újjászületés és átlényegülés gondolatát testesíti meg az ünnep előtti esten, hiszen a megfiatalodott együttes Tfirst Péter vezetésével az egykori alapítók hagyományait folytatva megújította Magyarország nagy múltú kamarazenekarának játékstílusát. A két énekes szólista, Zemlényi Eszter és Balogh Eszter, valamint a világhírű Pálfalvi Tamás érces, de hajlékony trombitahangja a fényt, a hasonlóképpen nemzetközi megbecsülésnek örvendő Fassang László virtuóz orgonajátéka a Müpa sokszor megcsodált hangszerén az emelkedettség, a bemutatásra szintén nem szoruló Vigh Andrea bensőséges hárfajátéka pedig a meghittség érzését hozza el a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem falai közé.”

4470   Búbánat • előzmény4469 2019-12-20 11:38:18

Én sem mentem most el Bryan Terfel áriaestjére, a Müpába. Elég volt a 2012-es koncertjén ott  lennem, aminek műsorösszeállítása viszont sokkal színesebb, változatosabb összetételű volt és Terfel aránylag hangja teljében lehetett. Ezt írtam itt akkor s így fogalmaztam meg magamnak az élményt:

1777  Búbánat   2012-02-05 17:15:15
Nekem a kórus mellett a zenekar "muzsikálása" is tetszett, olykor, a dirigens „hagyta" is őket "önállósulni"; a számomra oly' közel álló Orfeusz az alvilágban nyitányának pazar előadásával az est egyik legnagyobb élményét szerezte. Terfelt szerintem nem is a hangjáért tapsolta annyira a közönség, hanem a személyes jelenlétéért: a lezser, könnyed, humortól sem idegen előadásmódjáért, a "póz(olás)áért", ahogyan kiállt a pódiumra a zenekar elé, ahogyan kommunikált a publikum irányába. Ezért sem érhette váratlanul a közönséget, ahogy slusszpoénként véget vetett a folyamatos ovációjának: az újabb ráadás helyet inkább felemelte székéből a koncertmester hölgyet, majd vállát átkarolva, búcsút intve kisétáltak a pódiumról…. Akik még kíváncsiak voltak a neves énekesre, és találkozni óhajtottak vele, megtették közvetlenül a koncertet követően, amikor hosszú sorban kígyózott a szép számú egybegyűlt a művész autogramjáért, netán a vele való közös fotózásért. Egyébként számomra a művésznek az az előadott száma tetszett a legjobban, amiért jegyet váltottam: Sullivan: Ruddigore - When the night wind howls (Sir Roderic áriája, II. felvonásból). Ebben nem csalódtam…
4469   Edmond Dantes • előzmény4467 2019-12-20 09:27:19

Évekkel ezelőtt egyszer -kivételesen- elmentem Terfel áriaestjére, visszakerestem, ez volt az (karmester ugyanaz volt). Nem tetszett különösebben és ha jól emlékszem, kicsit sok volt (nekem) a bohóckodás is. Beírásod újból meggyőzött arról, hogy ária-gálát soha csak egészen kivételes esetben nézek meg. Hiába énekel kilóra többet a vendég mint egy színpadi szerepben, néha a kevesebb = szerepben-éneklés több (lenne). Ráadásul Terfel szerintem nem az a gálakoncert-fazon: nem mintha egy koncert szépségverseny lenne, de azért nem árt, ha egy énekes(nő) jól mutat, főleg "civil" = nem-jelmez estélyiben, egyedül a színpad közepén, reflektorfényben. (Nekem legutóbb Garanca.) És a zenekari számok is egészen máshogyan szólnak komplett előadáson, ahol nem csupán tölteléknek szánják, hanem a darab szerves része(i) és avatottabb karmester vezényli mint többnyire egy operagálát...mint ezt a szerdait is.

4468   Klára • előzmény4467 2019-12-20 08:54:54

Privátban

4467   takatsa 2019-12-20 08:23:54

Vártam kicsit, hátha ír valaki valamit a december 18-i Bryn Terfel áriaestről, de senki sem ragadott tollat, pedig csaknem teltházas előadás volt.

Már a Nürnbergi mesterdalnokok nyitánya alatt lehetett sejteni, hogy sok jóra nem számíthatunk, ennyire lelketlen és minden elképzelés nélküli karmesterrel (Gareth Jones) ritkán találkozik az ember. A zenekar pedig mit tehet ilyen esetben? Játszik rutinból. Bryn Terfel egy nagydarab, jól táplált ember - szinte óriás - hangja betöltötte a termet. Már ha az ordítását hangnak lehet nevezni. Aztán a walkürök lovaglása: siralmas. Különösen azok után, ahogyan ezt néhány éve, ugyanez a zenekar játszani tudta Halász Péter pálcája alatt. A hollandi monológja kicsit jobb, néha felsejlik Wagner csodálatos zenéje. Szünet. No nem, hogy ez az ordító welszi Mozart áriákat énekeljen, ezt már nem vagyok hajlandó meghallgatni. Irány a ruhatár.

Hazafelé aztán az autóban bekapcsolom a rádiót. Mi ez a csodálatos zene? Csak bámulok. Egy sohasem hallott fagottverseny. Kicsit Stravinsky, kicsit Bartók, kicsit Schostakovich, de az elegy bámulatos, egyszerre szilaj, lírai, humoros, igazi örömzene, fantasztikus előadásban. És a fagottos egy zseni, játékára nem találok szavakat. Úristen, mi ez a mű, hogyan lehet az, hogy én ezt még sohasem hallottam? És ha most nem megyek el a koncert szünetében, akkor talán sohasem találkozom ezzel a gyönyörű zenével. Köszönet neked Terfel mester.

- A Miskolci Szimfonikus Zenekar hangversenye Vez.: Marco Balderi. Kovács Zoltán: Fagottverseny (Lakatos György).

4466   macskás 2019-12-19 17:29:46

4466

4465   Búbánat 2019-12-18 20:22:04

Az M5 csatorna sugározza ma éjjel:

2019. december 18. szerda 21:50 - 00:00

MüpArt Classic

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Johann Sebastian Bach: h-moll mise BWV 232

Koncertfilm (2019) (130')

Vezényel: Vashegyi György

Közreműködők:

  • szoprán: Sunhae Im, Pintér Ágnes
  • kontratenor: Damien Guillon
  • tenor: Szigetvári Dávid
  • bariton: Peter Harvey
  • Purcell Kórus
  • Orfeo Zenekar

A zenetörténet egyik legnagyobb remekműve, Bach egyik legnagyobb szabású kompozíciója rejtélyes alkotás. Az, hogy a lutheránus zeneszerző teljes misét komponál a katolikus liturgia tételei szerint és ez a mű terjedelmével szétfeszíti egy egyházi szertartás kereteit, önmagában kérdéseket vet fel: milyen célra szánta Bach ezt az alkotást, melyet különböző időszakokban komponált tételekből állított össze. Bár életében teljességében ez a mű nem hangzott el, minden bizonnyal összegzésnek szánta, mintegy egész életművének legtökéletesebb esszenciáját, összefoglalását.

4464   Búbánat • előzmény4463 2019-11-29 15:20:26

Baritonpárbaj

2019.11.28 – tiszatájonline.hu

Márok Tamás

KELEMEN–KÁLMÁNDY–PÁL–VERDI A BUDAPEST MUSIC CENTERBEN

Az operaszínpadon gyakori a párbaj, de azonos hangfajú énekesek ritkán csapnak össze. Baritonpárbajról nem tudok, bariton-bariton duett az alaprepertoárban is csak egy van: Falstaff és Ford kettőse Verdi operájában.

[…] „Két egymást követő este két művész énekelte el egy kivétellel ugyanazt a programot, amit párbajnak is fölfoghatunk.

Nem lenne értelme az összehasonlításnak, ha nem hasonló képességű énekeseket hallottunk volna. Kelemen Zoltán és Kálmándy Mihály mindketten nemcsak nagyon jó énekesek, de igazi Verdi baritonok. A program hat nehéz Verdi-áriából állt. A mai magyar mezőnyben (a tiszteletbeli magyar Alexandru Agachét leszámítva) nincs is szólamtárs, aki ezt a programot hasonló színvonalon, vagy egyáltalán végig tudná énekelni.” […]

4463   Búbánat • előzmény4458 2019-11-29 15:19:26

Legyen meg itt is a "hivatalos" beszámoló-kritika, beteszem ide a linket: 

http://momus.hu/article.php?artid=7247

„Rendhagyó operagála a Danubiával”

Café Momus - zéta -, 2019-11-24 [ Budapesten ]

Budapest Music Center
2019. november 22.

LUI VERDI III. – Apák, szerelmek, barátok

Verdi-áriaest  - Kelemen Zoltán – Óbudai Danubia Zenekar – Pál Tamás

4462   Edmond Dantes • előzmény4439 2019-11-29 08:29:37

Februárban két (félig?) szcenírozott Alvajáró lesz a MüPában, külföldi karmesterrel és főszereplőkkel, magyar rendezővel és tervezőkkel, zenekarral, kórussal. Az alvajárót is olyan darabnak gondolom, amit így érdemesebb kihozni, mivel nem hinném, hogy egy (inkább két) szériára és az ahhoz "járó" teljes színpadi produkcióra elégséges közönségigény lenne. A bel canto szerelmesei -és mindenki más, aki elmegy- remélhetőleg színvonalas előadást kapnak, mostani jegyvásárlással pedig még ajándékutalványt is.

4461   Búbánat 2019-11-28 23:55:04

„bel canto diadala” – fantasztikus sikerű koncerten lehettem jelen a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermében rendezett Donizetti - Rossini gálaesten!

 A kitűnő Magyar Nemzeti Énekkar, a női- és férfikarainak szólistái, valamint Bizják Dóra zongoraművész közreműködésével előadott énekszámok után minduntalan feltört belőlünk az ováció – jogosan!  Amit és amilyen kimagasló művészi színvonalon  az énekkar és szólistái ezen az estén nekünk nyújtottak, annak ecsetelésére nem találok szavakat!...Az énekes szólisták - a mindig remek Énekkarukkal együtt - mind bizonyították roppant tudásukat, felkészültségüket, rátermettségüket; nagyszerű éneklésüket  hallgatva olykor eszembe ötlött, akár teljes operaelőadásokban - és oratóriumokban -  is szívesen látnám-hallgatnám mindegyiküket!  Csodálatos ének-zenei élménnyel ajándékoztak meg bennünket!  

Bizják Dóra pedig káprázatos, virtuóz zongorajátékával egyenesen elbűvölte hallgatóságát! Például önálló szólószáma előadása - LISZT FERENC: Soirées musicales de Rossini – Bolero  - után az egész terem feldübörgött: kirobbant a  tapsvihar!... - de nem először és nem utoljára a koncerten.

Felejthetetlen, szépséges Donizetti- és Rossini-melódiák, ismert meg kevéssé ismert, ritkán hallható gyönyörűséges áriák, dalok, együttesek, kórusok csendültek fel és követték egymást – még sokáig elhallgattuk volna azokat, további darabrészleteket is szívesen vettem volna; a koncert műsorszámai jól voltak összeválogatva. Bízvást mondhatom, az évad egyik legemlékezetesebb ária- és dalestjére került sor,   és valóban, a bel canto minden szépsége kitárulkozott előttem!

Elismeréssel kell szólnom az est karmesteréről, a Nemzeti Énekkar karnagyáról, Somos Csabáról is, aki lelke volt az est zenei megvalósításának! Külön köszönet illeti a műsorvezető Tóth Antalt - az Énekkar menedzserét - az egyes énekszámok előtt elmondott kis rövid zenetörténeti ismertetőiért, összefoglalóiért, melyekből értően és tömören megtudhattuk, miről szól a felhangzó ária, dal, jelenet, mit kell tudni a zeneszerző darabjainak keletkezéséről.  

"Canzoni e quartettini"

Rossini és Donizetti gálaest

Szólót énekelnek a Nemzeti Énekkar művészei

Bizják Dóra zongora

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Somos Csaba karmester

Házigazda: Tóth Antal

„Hangversenyünk műsorának olasz elnevezése (dalok és kvartettek) az olasz bel canto két nagy mesterének köszönhető. Az est folyamán Rossini és Donizetti különleges szépségű áriáit és együtteseit hallhatja a közönség. A hamisítatlan olasz muzsika meghatározó szerepet játszó, elfogulatlan vidámságát, drámaiságát és karaktergazdagságát élvezhetjük a Nemzeti Énekkar művészei és Bizják Dóra zongoraművész tolmácsolásában. Énekeseink virtuóz szóló- és kamaraprodukciói mellett a teljes együttes több kvartettet és operakórust is megszólaltat.”

GAETANO DONIZETTI

Don Pasquale – Cselédkórus (Énekkar)

Don Pasquale – Norina, Malatesta és Don Pasquale hármasa (Dóri Eszter Zita, Mokán László, Gáspár István)

Boleyn Anna – Smeton áriája (Müller Beáta)

A szerelmi bájital – Adina-Dulcamara kettőse (Bálint Ágnes, Pásztor Péter)

Parafrasi del Christus - kantáta (Kovalik Erika, Bakos Kornélia)

Lammermoori Lucia – Hatos a II. felvonásból (Széll Cecília, Galgóczy-Boros Dóra, Varga Donát, Boros Sándor, Pásztor Péter, Kelemen Dániel és az Énekkar)

szünet

GIOACCHINO ROSSINI

Mózes – Mózes imája és jelenet (Langermann Mónika, Derzsi-Pap Enikő, Dékán Jenő, Gáspár István és az Énekkar)

A sevillai borbély – Rosina áriája, I. felv. (Halmosi Katalin)

Stabat mater – „Eja mater” – a cappella énekkar és basszus szóló (Pintér Dömötör és az Énekkar)

Due Quartettini – I gondolieri (Énekkar és szoprán, alt, tenor, basszus hangokra szólisták)

LISZT FERENC: Soirées musicales de Rossini – Bolero (Bizják Dóra – zongora)

Toast pour le nouvel an – Ottetino (Fekete Andrea, Király Judit, Puskás Eszter, Derzsi-Pap Enikő, Gavodi Zoltán, Czier Zoltán, Cserményi Zsombor, Labant Árpád Bence)  (a cappella)

Hamupipőke – I. felv. finálé (Széll Cecília, Bakos Kornélia, Kiss Borbála, Dékán Jenő, Mokán László, Gáspár István, Ladjánszki László és a Férfikar)

/Magyar Nemzeti Múzeum - Díszterem -  2019. november 28./

4460   Búbánat • előzmény4459 2019-11-23 22:41:47

Azért mert idővel "szétmennek" a topicok... Meg ki ezt olvassa, ki meg azt..  No meg kiemelten kezelem a leírtakat.

4459   Franca • előzmény4458 2019-11-23 22:37:32

Miért kell ugyanazt négy topicba is beírni? 

4458   Búbánat • előzmény4440 2019-11-23 22:24:21

Hogyhogy nem láthatjuk Kelemen Zoltán operaénekest a Magyar Állami Operaház repertoárján szereplő Rigoletto címszerepében? Vagy Az álarcosbál Renatójaként (=René)?   A költői kérdésemre nem várok választ, de mégis.  És előrebocsátva, hogy a tavasszal bemutatandó Don Carlos szereposztásában Posa márkiként sem látom kiírva nevét, még inkább értetlenkedem. 

Ha az Opera vezetéséből ellátogatott valaki illetékes tegnap a BMC koncerttermébe meghallgatni Kelemen Zoltán énekét nagy Verdi-baritonáriákat műsorra tűző áriaesten (Macbeth, Traviata, Rigoletto, Don Carlos, Az álarcosbál), bizonyára meglepődött és igazat ad nekem, elgondolkodik azon, hogy is van ez?  

A kiváló baritonista énekművészetének fontos mérföldköveit jelentik ezen operák és benne ezek a szerepek; az általa most előadott, elénekelt, összetett felépítésű áriák minden szépségét, értékét kimagasló művészi színvonalon  prezentálta előttünk.

Micsoda kiállóképesség, átlényegülés, komoly, nagy hangvolument is kívánó egyik szerepből át a másikba, biztos énektechnikai tudás (frazeálása, legátóia, a hajlékonyság, a hangszínekkel való bánás stb…), erőteljes, kisugárzó hang - drámai, ha kell lírai megszólalásaival…! Anélkül, hogy színpad, jelmez, díszlet, szereptárs volna  – mert Kelemen Zoltán hangfenomén operaénekes, mindent tud és kibír!  A hat, félelmetesen szép Verdi-baritonáriával, amelyeket egy-egy rövid szünet beiktatásával elénekelt, szinte: „alakított” – akárha a színpadon játszaná és élné át a szerepet!  Átszellemült, a karakterbe plántáló empatikus megszólalásai, megformálásai – ha csak egy-egy ária keretébe sűrítve is –  ezen operák csúcspontjait idézik meg - magas érzelmi hőfokon!

És ha hozzáteszem, hogy fellépése alatt csupán fél méter távolság választotta el a közönség első sorától, de ezt a „terhet” is viselte azon kívül, hogy úgy kellett énekelnie, hogy a koncertteremnek nincs pódiuma, az akusztika olyan felemás, mindebből is következően a zenekar olykor erős hanghatásait  kvázi "túlkiabálni" szükségeltetik – lám, ezt is bírja erővel, idegekkel, ami fizikailag is elismerésre méltó teljesítmény!

Kelemen Zoltán széles repertoárja sokszínű, igen jelentős! [ https://hu.wikipedia.org/wiki/Kelemen_Zolt%C3%A1n_(opera%C3%A9nekes,_1970)

Az elmúlt évtizedek alatt a Szegedi Nemzeti Színház vezető baritonistájaként sorra énekelte-alakította nagy sikerrel Verdi jelentős  (hős)bariton főszerepeit is:  Rigoletto, Macbeth és a Simon Boccanegra címszerepei; Georges Germont, René, Jago, Luna, az Ernani Don Carlo-ja, A végzet hatalma Don Carlos-a.

 Kelemen Zoltán immár évek óta a Magyar Állami Operaház tagja is, de az említett szerepekben - a Traviata  Germont-ját  és korábbról az Otello Jágóját leszámítva -  nem látható.  Miért?  (Még Fordot énekelte a Falstaffban, Paolo Albianit a Boccanegrában - de ezek "fajsúlyban" talán nem mérhetők  az előzőkhöz.) Pedig „kéznél” van….elővehető, felkérhető a nem is olyan régmúltban abszolvált sikerszerepeire, még úgy is, hogy rajta kívül is vannak jó baritonistái a HÁZ-nak, de mégis, szerintem ildomos  ha Kelemen Zoltánt kiemelkedő énektudásához, hatalmas művészi tapasztalatához, renoméjához méltó szerepekben (is) foglalkoztatná, amiből most ízelítőt nyújtott – és kaphattunk tőle  -  tegnap este a BMC Verdi-koncertjén.

 Mindezt azért is vetem fel, mert Kelemen Zoltán minden bizonnyal megérdemelné, sőt „kijárna” neki egy új Verdi-szerepben való bemutatkozás is: utóbb beállhatna a jövő tavasszal bemutatandó Don Carlosba és megkaphatná Posa márkit!  Aki ilyen elképesztően, hatásosan, fenomenális baritonján elő tudja adni az opera két megrendítő szépségű részletét (Per me giunto; s különösen Posa halálát: O Carlo, ascolta) ezeket az áriákat külön, most tanulta meg erre az alkalomra, Pál Tamás karmester szemmel látható elismerésétől övezve ( a „Szabadságkettőst” már régtől tudja, sokszor előadta koncerteken)  – annak ott van/lenne a helye az új rendezésű Don Carlos operában is!

Még pár szó a műsorról:

A Verdi-esten az Óbudai Danubia Zenekar kíséretével és a felkért kiváló karmesterükkel, az örökifjú Pál Tamással az élen – a terem hangzó viszonyai mellett – ragyogó, pompás hangzásban szólaltak meg a szebbnél szebb áriák! Külön dicséretet érdemelnek a Stiffelio nyitányának és a Macbeth III. felvonásbeli teljes balettzenéjének interpretálásáért!

Az elhangzott zenék alatt kivetített képeket láthattunk Verdiről, személyes- és munkakapcsolataiból, az ősbemutatók színhelyéül szolgáló városok operaházairól korabeli és mai külső-belsőjéről.  A házigazda Eckhardt Gábor műveket ismertető elemző-összekötőszövege szolgált egy-egy zeneszám közben kis szusszanásnyi pihenőre a fellépő művészeknek.

Ez volt a műsor:

„LUI (APÁK, SZERELMEK, BARÁTOK)”

Giuseppe Verdi

Stiffelio – Nyitány
M
acbeth – Perfidi!... Pietá rispetto amore
Traviata – Di Provenza il mar, il suol
Don Carlos – Per me giunto
Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata

Macbeth – Balettzene
Az álarcosbál – Eri tu
Don Carlos – O Carlo, ascolta

KÖZREMŰKÖDIK:

  • Kelemen Zoltán – bariton
  • Óbudai Danubia Zenekar
  • Eckhardt Gábor – házigazda: műsorszám-elemző, kommentátor

2019. november 22. – BMC Koncertterem

4457   Búbánat 2019-11-19 14:13:43

Bartók Rádió, ma este

20:05 - Kapcsoljuk a Mátyás templomot

A Magyar Rádió Énekkara (karig.: Pad Zoltán) és Szimfonikus Zenekara hangversenye
Vez.: Somos Csaba


Km.: Erik Bosgraaf (blockflöte), Varga Fruzsina (fuvola), Ducza Nóra (ének)


1. Johann Sebastian Bach: F-dúr mise – Gloria BWV. 233.

2. Georg Philipp Telemann: F-dúr concerto TWV.51:F1,

3. Antonio Vivaldi: a) C-dúr concerto RV. 444., b) Laudate pueri – Gloria Patri et Filio RV. 601.,

4. Georg Philipp Telemann: e-moll concerto TWV.52:E1.,

5. Georg Friedrich Händel: Laudate pueri Dominum HWV. 237.

4456   IVA • előzmény4454 2019-11-15 02:49:57

Az a kis „szinte ária” hozzátartozik Rosillon és Valencienne kettőséhez, hiszen azzal indul a nagy „főzés”. Ama C a forrás, amitől a nő is elveszti a fejét. (Ez a felvétel valami stúdiós show-ban lehetett.)

4455   IVA • előzmény4445 2019-11-15 02:29:54

Bizony, az Erkel Színházban Otellóként és Sámsonként hitelesen robusztus embernek láttam Del Monacót, és csak később, az internet idejében tudtam meg, hogy nem volt magas, és nem hízelgett a megjelenésének Tebaldi termete.

4454   bermuda • előzmény4446 2019-11-14 20:03:31

Azért az elejét-ami egy szépséges szinte ária -egy C-vel_ azt nem láttam a videón.

4453   tiramisu • előzmény4444 2019-11-14 15:37:59
4452   tiramisu • előzmény4444 2019-11-14 15:37:56
4451   tiramisu • előzmény4444 2019-11-14 15:37:53
4450   tiramisu • előzmény4444 2019-11-14 15:37:49
4449   joska141 2019-11-14 11:58:02

Szólóestek a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon:

2020.július 03 - Angela Gheorghiu

2020.július 17 - Piotr Beczala

Már lehet jegyeket vásárolni a Szabadtéri honlapján, viszonylag drágán...

4448   Búbánat • előzmény4447 2019-11-14 10:23:42

Igen, MDM Lehárt szívesen énekelt: A víg özvegy duettje mellett ott van például  a Paganini ismert dala is...

Lehár: Paganini - Mario del Monaco - Girls were made to love and kiss

Mantovani & His Orchestra

Érdekesség, hogy e dalt férfikar kísérettel énekli del Monaco...

(Kulinyi Ernő magyar fordításában: "Volt, nem egy de száz babám..."

4447   Klára • előzmény4446 2019-11-14 09:49:08

Kösz! Ez tényleg különleges. Persze, az azért hozzá tartozik a dologhoz, hogy a Lehár operettek betétdalai elérik egy komolyabb opera  szoprán és tenoráriájának színvonalát.Nem véletlen, hogy neves énekesek és énekesnők rendszeresen műsorra tűzik azokat. Köztudott, hogy Lehár operettjeit Richard Tauber-nek, és Richard Tauber-re írta. És a Víg özvegy a MET műsorán is szerepelt már, Renée Fleming ragyogó Glavari Hanna volt. . Az persze nem derül ki ebből a felvételből, hogy "egyszeri kisiklás", egy rádió felvétel kedvéért, vagy többször is előfordult hasonló fellépés. Mindenesetre jól énekli és ez a lényeg.

 

4446   -zéta- • előzmény4445 2019-11-14 08:24:55

Na, akkor mutatok Neked valami különlegeset... Del Monaco operettben...:-)

4445   Klára • előzmény4443 2019-11-14 08:19:25

Del Monaco nem csak remek énekes, de igen jó színész is volt! Nem mellesleg, ő volt az az énekes-sztár, aki kijelentette, hogy nem elég egy szerepet csak elénekelni, színészileg  is meg kell formálni. Annak idején volt szerencsém budapesti fellépései alkalmával Otelloként, Sámsonként és Bajazzoként is látni és hallani őt, életreszóló élmény volt. Egyébként nem volt egy nagytermetű ember, de a színpadon mindenki főlé magasodott! 

Operettet tudtommal nem énekelt, nem tudom, fenntartásai voltak-e e máfajjal kapcsolatban, de egész habitusa, emberi és művészi mivolta alapján kizártnak tartom. Olasz dalokat viszont sokszor és sokat énekelt.

Ami az operettet, mint műfajt illeti, mindig is voltak nagy énekesek,akik felléptek operettekben, vagy egész egyszerűen csak énekeltek operett betétdalokat, mióta a hanglemez ipar létezik, vannak lemezek régi nagyok ilyen felvételeivel.

 

4444   IVA • előzmény4435 2019-11-14 04:11:41

Nem hivalkodásból mondom (Schrott fellépéseit végül is nem többszörösen felemelt helyárakkal gazdálkodják ki), hogy a kérdés(ed)re adható választ az előadások tapasztalatára bíztam. A váltótársak adottak. Azt nem bántam volna, ha a női főszereplőkből is választékot kapunk.
Nekem Gáti István Figarója maradt legemlékezetesebb. Legtöbbször Bordás Györgyöt láttam a szerepben, az ő alakítását is szerettem. Kedvenc grófom Sólyom-Nagy Sándor volt.

4443   IVA • előzmény4433 2019-11-14 03:35:07

Még egy szempontból „olcsóbb” dolog esztrád-műsort adni, mint opera-előadásban fellépni: tudjuk, hogy a kiváló énekesek között sem briliáns színész mindenki. Mario Del Monaco az volt, meg is mutatta, hogyan épít fel és alkot meg egy Otellót, Sámsont. Elképzelhetetlen, hogy az 1960-as években ezek helyett előadott volna néhány Verdi- és Puccini-áriát, jól összekeverve, mint egy salátát, ráadásképpen esetleg elénekelte volna a Vágyom egy nő utánt…

4442   Edmond Dantes • előzmény4435 2019-11-13 19:54:25

Kicsit javítanám délelőtti beírásomat a "soha nem mondd azt, hogy soha" örök igazsága jegyében. Jeles fórumtársunk -a privát üzenet-vonalon- felhívta figyelmemet legalább két valóban kitünő művészre, akik szerinte remek Figarók voltak és szerintem is azok lehettek, csak nem emlékszem rá, hogy a címszerepben velük (is) láttam volna legkedvesebb vígoperámat. Enyhítő körülmény, hogy a kérdéses mondatomat (4435) a "talán" szóval kezdtem.

4441   Búbánat 2019-11-13 11:26:42

Bartók Rádió ma esti - élő - oratóriumközvetítése

Müpa - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 2019-11-13

19:35 -21.06  Giuseppe Verdi: Requiem

Ea.: Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)

Vezényel: José Cura

 Km.: Sümegi Eszter, Gál Erika, Fekete Attila, Palerdi András (ének)

(Ism. november 25., 12.36)

4440   Búbánat • előzmény4433 2019-11-13 11:00:15

Sok esetben valami téma köré fűzi fel műsorát a meghívott operaénekes: egy adott operaszerző műveiből kiválogatott részleteket énekel el az áriakoncertjén.

Egy példa a közeljövőből:

Ilyen lesz hamarosan a BMC-ben sorra kerülő  Verdi-portrésorozat harmadik része: áriaest!

LUI VERDI III. (apák, szerelmek, barátok) - Budapest Music Center

Óbudai Danubia Zenekar

Vezényel: Pál Tamás

Müsoron:

Traviata: Di Provenza il mar, il suol
Rigoletto: Cortigiani, vil razza dannata
Macbeth: Pietá, rispetto, amore
Otello: Credo in un Dio crudel
Don Carlo: Carlo, ascolta

Közreműködik | Kelemen Zoltán – november 22.; Kálmándy Mihály  - november 23.

A sorozat házigazdája | Eckhardt Gábor

4439   Edmond Dantes • előzmény4431 2019-11-13 10:12:52

Ha már ebben a topikban esik szó operákban, szerepben fellépésről, tisztáznám múltkorról: ha aközött kell/lehet választani, hogy 1-1 operát, vendégénekes(eke)t normál vagy koncertáns/félig szcenírozott előadásban néznénk meg inkább, persze hogy "normálban". A kérdés itt az, hogy vendégénekesre szerepben vagy gálán vagyunk-e kiváncsibbak. A válasz aligha kétséges. 1 (2?) koncertáns/félig szcenírozott előadás olyankor pedig igenis üdvözlendő, ha sorozatban kitűzésük még kultúrmissziós szempontból sem éri meg, ha nincs igény legalább egy szériára.

4438   Edmond Dantes • előzmény4433 2019-11-13 09:59:55

Egyrészt tudjuk: van az a pénz... Másrészt az általad felsorolt "problémák" mindig is megvoltak és mégis jöttek-mentek ide-oda, már a jet-korszak előtt is, azóta is. A mai száguldó világban végképp nem gond az ilyesmi: egy közös próba, esetleg csak pár szám plusz bejárás. A régi nagy "bölények" megoldották gond nélkül. Ma már nincs eltérő nyelven éneklés sem mint azelőtt. (Magyar szólisták és kórus magyarul énekelt/ek.) Igen, divat lett -és kényelmes- végighaknizni a fél világot azonos, begyakorolt gálával mint teszi azt pl. Kaufmann a Mein Wien-nel vagy tette a Damrauval közös Wolf-dalesttel, de létezik még operai vendégszereplés is. 

4437   Klára • előzmény4433 2019-11-13 09:37:26

Ebben sok igazság van, nyilván kényelmesebb egy-egy estét vállalni, ami majdnem bármikor, egy für alle Fälle szabadon tartott estére benyomható, mint egy teljes operaestét. És nyilván nem kevesebb, vagy nem sokkal kevesebb pénzért. Tisztelet a kevés kivételnek. (Anja Harteros pl. egy riportban elmondta, hogy nem szívesen vállal ária-koncertet, mert az ária operaszinpadra való, nem pedig pódiumra.)

Sokszor az is belejátszik, hogy a közvetítő, a menedzser hogyan vélekedik arról az országról, illetve arról a szinhzról, vagy arról az előadásról - mert azt azért előre lecsekkolják -  amiben a sztárnak fel kellene lépnie.

4436   Franca • előzmény4435 2019-11-13 09:24:22

Ezen én is sokat agyaltam, végül a gróf mellett döntöttem. Schrott, mint Don Giovanni nagyon arisztokratikus,illúziókeltő jelenség volt, jól illik hozzá az arisztokrata fennhéjázás megjelenítése. 

4435   Edmond Dantes • előzmény4431 2019-11-13 09:05:42

Igazad van, egyszer már ki is néztem, aztán elfelejtettem, jó hogy szólsz. Úgy látszik, Schrott a többszörös kivétel. Vajon melyik szerepben érdemes(ebb) megnézni? És melyik váltótárs jobb: Molnár Levente vagy Palerdi András? Talán még sosem láttam igazán emlékezetes Figaróval a darabot. Melis viszont -szerintem- fenomenális Gróf volt.

4434   nickname • előzmény4431 2019-11-13 06:28:30

Én a Faustban is szívesen meghallgatnám, vagy a Boito-operában is. Hozzáteszem azt a Faustot én vagy hatszor láttam, mert egyrészt szeretem a darabot, másrészt voltak énesek, akik miatt mindig betévedtem rá. Az egyik Elena Mosuc volt - Rost mellett ő volt a másik jó Margit az elmúlt években Pesten. 

4433   lujza • előzmény4426 2019-11-13 01:44:13

A baj az, hogy maguk az énekesek viszont, úgy látszik, mintha kedvelnék ezt a koncert formát. A műsor kedvük szerint összeállítva, gyakran a karmestert is hozzák magukkal, fellépő ruhájuk van, és így végig turnézzák fél Európát. Ha opera szerepre szerződnek, idegen a rendezés, a partnerek, a jelmez, a karmester, nem biztos, hogy van kedvük ezzel bíbelődni.

4432   Franca 2019-11-12 22:54:22

Furlanetto is volt már Don Carlosban, fenomenális előadás volt. Szerintem is operai szerepekre kellene meghívni ezeket az énekeseket, sokkal emlékezetesebb lenne, mint  sokadszorra meghallgatni az agyoncsépelt áriákat és nyitányokat. 

4431   IVA • előzmény4429 2019-11-12 22:11:30

A 4 Figaro házassága januárban, a még mindig nem akárki Erwin Schott-tal, méghozzá két szerepben, csak lesz. Az Erkelben. Lesz… (És ezzel sokkal jobban járunk, mint ha abba a rakás szemét operaházi Faustba hívnák meg Schrottot.)

4430   otello • előzmény4428 2019-11-12 21:06:10

Lehet félreérthető voltam, de Beczala csak az új szerepeknél tartja magát a 2 évhez. Repertoárszerepeket vállal ennél több évre előre is. Csak a pontosság kedvéért :)

4429   Edmond Dantes • előzmény4428 2019-11-12 16:43:36

Lemondások mindig vannak ... pl. mi is sok mindenről és sok mindenkiről lemondunk :-) és beugrások is vannak. Schrott is, aki nem akárki, be tudott ugrani két Don Giovanniba ... szerencsére. Sajnos inkább kivétel volt az az eset. A jövő évad terve szerintem nagyjából kész lehet és egy-másfél évre előre lehet(ne) találni, felkérni nagy nevet. Ha akarnának. A jelek szerint nem akarnak, tendenciának tűnik. De lesz 2021/22-es szezon is és nagyjából mindegy, hogy MÁO-val vagy anélkül, a nagy nevek szokásos fellépő helye többnyire az Erkel volt. Volt..

4428   Klára • előzmény4427 2019-11-12 16:01:42

Persze, ehhez az sem ártana, ha a következő évad/évadok programját idejekorán meg lehetne határozni (ez is vezetői döntés kérdése). Nem akarok egy Kaufmann, Netrebko - bár ő talán inkább nem- stb színvonalú énekessel példálózni, akik 5 évre terveznek, de Bedzala pl. két évre tervez és szerződik. Tehát nem lehet ex has hétfőn felhívni, hogy "figyuzz haver, csütörtökön felléphetnél nálunk"- bocs a triviális megfogalmazásért, de gyakran az az érzésünk, mintha a programterv ilyen alapon készülne!

4427   Edmond Dantes • előzmény4425 2019-11-12 14:33:35

Ha a költségvetési milliárdokkal kipárnázott MÁO-ra céloz, alig hinném, hogy "nem fussa" pár nagy név szerepre szerződtetésére. Mint itt is számosan nehezményezik, se szeri se száma külföldről importált másod- és harmadvonalbeli művészeknek, akik helyett/nélkül hazai szólamtársak is vannak, akik el tudnák énekelni azokat a szerepeket, amikre külföldi közepeskéket hívnak, tán jobban is mint a vendég(ek). Na ezekről a közepeske külföldiekről vagy egy részükről pl. -mint ön fogalmazta- le lehetne mondani a cél érdekében.

4426   Edmond Dantes • előzmény4424 2019-11-12 14:26:51

Igen. Klára érti, amit írtam, sokadszor: cipőt a cipőboltból, operaénekesre operai szerepben kiváncsi(bb) a közönség. A szervezőknek is észre kellene venni, hogy futószalagon importált énekesekkel hirdetett, töltelékként agyonjátszott zenekari számokkal kitömött (Forza-nyitány, Méditation, Intermezzo és hasonlók) operai gálaestek csak kivételes nagy nevekkel töltik meg a háza(ka)t. Mifelénk pedig kivételes nagy nevek kevesen vannak. Nem én nem követem "a jelenlegi énekes felhozatalt", ahogy azt Telramund vélelmezte lentebb, hanem a pesti közönség. (Konkrét példákat inkább nem említek.) Így volt ez fiatal koromban és így van azóta is, ma is.

4425   Klára • előzmény4422 2019-11-12 12:15:31

Valóban, jó lenne operaszínpadon szerepben látni őket, mint erről már több alkalommal volt szó ezen a helyen. Valószínűleg az érintett műintézet költségvetése nem fedezné a fellpti díjat. Bár, mint gyakorló háziasszony, pontosan tudom, hogy arra van pénz, amire nagyon akarom, mert meg lehet teremteni a lehetőséget - persze, ehhez el kell dönteni, miről mondok/mondunk le a cél érdekében.

4424   -zéta- • előzmény4422 2019-11-11 23:38:43

Én is félreértettem, miért akarod zongorával hallgatni őket? ;-)

4423   Búbánat 2019-11-11 21:33:11

Musical Gála a Budapesti Operettszínház közreműködésével a MÜPA-ban!

A Musical Gálán 2019. november 16-án 20 órától a MÜPA-ban a Budapesti Operettszínház musical repertoárjából és egyéb jól ismert musical sikerekből hallhatunk részleteket a színház sztárjainak tolmácsolásában.

A nagy érdeklődésre való tekintettel egy délutáni gálát is – 16 órai kezdéssel -  beszúrtak!

Elisabeth, a Mozart!, az István, a király, a Szentivánéji álom, a Rudolf, az Elfújta a szél, A Szépség és a Szörnyeteg, a Rebecca, a West Side Story, az Evita és Az Operaház fantomja

Fellép: Dolhai Attila, Gubik Petra, Janza Kata, Kocsis Dénes, Polyák Lilla, Fischl Mónika és Szabó P. Szilveszter

Közreműködik a Budapesti Operettszínház zenekara és táncosai

Vezényel: Bolba Tamás

Rendező: Somogyi Szilárd

/Central Médiacsoport Zrt./

4422   Edmond Dantes • előzmény4421 2019-11-11 09:34:23

Természetesen mindkét énekest ismerem (mint írtam: "két igazi operai világsztár") ... éppen ezért sajnálkoztam afölött, hogy nem szerepben lépnek fel Bp.-en, hanem áriaesten, amire valószínűleg nem fogok elmenni.

4421   telramund • előzmény4420 2019-11-11 09:22:04

Lawrence Brownlee -t valószínűleg nem ismeri,pedig igen kiváló Flórez nagyságú koloratúr tenor.igen magas árfolyamon.Legutóbb hallgathatta  a Bolsojban Obraczova emléklére rendezett Grandiozus gálán.Ideje lenne követnie a jelenlegi énekes felhozatalt és nem leragadni a sztárolt,kissé túllihegett szopránoknál és tenoroknál.Remélem a tenorral együtt fellépő Kolonits Klára  ellen nincs kifogása,hogy zenekar kíséri .

.

4420   Edmond Dantes 2019-11-11 08:37:05

A 2020-as BTF-en két igazi operai világsztár is fellép: Kristine Opolais (Jose Simerilla Romeroval) és Lawrence Brownlee (Kolonits Klára és Yijie Shi társaságában) ... számomra sajnálatos módon mindkettő zenekari áriaesten.

4419   Búbánat 2019-11-07 21:14:21

LUI VERDI III. (apák, szerelmek, barátok) - Budapest Music Center

Stiffelio – Nyitány

Macbeth – Perfidi!… Pietá rispetto amore

Traviata  – Di Provenza il mar, il suol

Don Carlos – Per me giunto

Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata

Macbeth – Balettzene

Az álarcosbál – Eri tu

Don Carlos – O Carlo, ascolta

 

Közreműködik | Kelemen Zoltán

Óbudai Danubia Zenekar

Vezényel | Pál Tamás

Verdihez fel kell nőni, énekesi szempontból legalábbis mindenképp. Hatványozottan igaz ez a férfi főhősökre: sok nagy művész évtizedeken keresztül csiszolta egy-egy jelentős Verdi szerepét, mire rátalált a figura mélyén megbúvó emberre. Mert az opera csodája nem a hangokban, hanem a hangokból kirajzolódó drámában van – ez ugyan közhely, mégis ritkán történik meg a nagy találkozás. Verdi a férfiakkal szemben kissé szigorúbb, mint a női főhősök esetében: több a gonoszság, az önkényeskedés, de itt is sok száz árnyalatát lehet felfedezni a rendszerint szenvedő, és küszködő férfiléleknek.

A sorozat házigazdája | Eckhardt Gábor

2019-11-22 | 19:00

LUI VERDI III.

Budapest Music Center – Koncertterem | Budapest 1093 Mátyás u. 8.

Jegyár |2800,- Ft

4418   Héterő 2019-10-30 20:25:08

             Hetedik Egri Kamaraopera Fesztivál
2019. nov. 21. – nov. 24.

A Mozart és Salieri, az   ...és Echo, valamint a Boci boci tarka előadásra
a Kepes Intézetben lehet jegyet vásárolni 1500 forintos áron (Eger, Széchenyi u.16.) november 5-étől,
a Tancréd... és az Apollo... ingyenes, de regisztrációhoz kötött:
jegy.kamaraopera@gmail.com

4417   Búbánat • előzmény4385 2019-10-23 20:41:58

„Csodák és álmok” - Villazón a Müpában

szerző: Reviczky Katalin

Új Ember Hetilap – 2019. október 20.  

„2004-ben robbant be a komolyzenei életbe, és azonnal az operaéneklés csodájának tartották. Ma is sokoldalú és körülrajongott művészként jegyzik a mexikói születésű Rolando Villazón Mauleónt, aki a közelmúltban második alkalommal járt néhány órára Budapesten. Tavaly Monteverdi Orfeójának koncertszerű előadásán meggyőzte a közönséget arról, hogy a korai barokk zene közegében is jól érzi magát. Ezúttal pedig anyanyelvén megszólaltatott spanyol és latin-amerikai, jobbára népzenei ihletésű dalok világába kalauzolta el közönségét, amely ugyan nehezen melegedett bele a dalestbe, később azonban annál lelkesebben ünnepelte az énekest. Villazón szokatlanul széles műfaji változatosságot mutató repertoárt mondhat magáénak. A most felcsendülő, részben az egzotikus színezetű múltból, részben a jelenből választott dalok pianóikkal és crescendóikkal jól tükrözték a művész nyugtalan, vibráló egyéniségét.”

[…]

„Villazón nem kíméli sokoldalú tehetségét. Bár hangjának fénye sajnos nem a régi, és hangerejéből is veszített, az előadó megnyerő egyénisége mit sem változott. Ma is azt a benyomást kelti, mint korábban, hogy két végén égeti a gyertyát. Játéka, előadásmódja nemegyszer még a dalinterpretációknál is olyan túlfűtötten drámai, hogy a néző szinte aggódik, túléli-e a művész a fellépést. Vasakarat ez, állandó tanulás vagy egyszerűen csak életszükséglet, alkati igény? Az égiek műve, vagy mind együtt, amit felsorolt? C’est ça! Talán egyfajta ars poetica, amit nem lehet megfogalmazni.”

4416   Klára 2019-10-22 14:55:06

off: csak egy apró megjegyzés, az a párezer külföldi, aki lelkesen a "demokratikus rezon" reményében szavazott, mi a búbánatot csinál ebben a terrorsúlytotta országban, és miérz él Budapesten, nem pedig ..........bárhol. Talán csak nem a terrorizmus mentes viszonylag nyugodt létezési lehetőség miatt?

4415   Klára • előzmény4407 2019-10-22 14:50:42

Privát

4414   Héterő • előzmény4413 2019-10-22 14:50:07

Cholecystitis acuta electionis?
(ld. 4406: kissé epés...) :-)

4413   Heiner Lajos • előzmény4412 2019-10-22 14:29:12

Akkora adag volt, hogy a tányéron is maradt. Bauernschmaust már nem is merek ott rendelni, sajnálom a tányérban (tepsiben) hagyni.

4412   Héterő • előzmény4409 2019-10-22 13:56:16

                           Honlap
                           Étlap

Kis hamis! :-)
Kis adagot ettél: kis adag gulyás, burgonyával (vagy szeletke knédlivel)

FÜR DEN KLEINEN HUNGER
Some small bites, Pour le petit fame, Per il piccolo fame
Kleines Gulasch mit Kartoffeln oder einem Knödel     A/C/G/L € 8,50
Small gulash with potatoes or dumpling
Petit gulasch avec pommes de terre
Gulasch piccolo con patate

4411   Búbánat 2019-10-22 13:41:52

Kincses Veronikával és Farkas Zoltánnal beszélget Huszárik Kata

József Attila Színház 

"Négy operaénekes, hatalmas sikerek, tündöklő karrier… pletykák, sérelmek, titkok. Vajon, hosszú évekkel az utolsó találkozás után begyógyulnak-e a régi sebek, fellobbanhat-e újra a szerelem a fájdalmas múlt ellenére? A Nagy Négyes keserédes története a Gaál Erzsébet Stúdiószínpadon kel újra életre."

A JaSZalon az új bemutató apropóján Kincses Veronika, Kossuth-, és Liszt Ferenc-díjas operaénekes és Farkas Zoltán, a Bartók Béla Emlékház igazgatója előtt tárja ki kapuit.

2019. november 18., 18 óra

Kincses Veronika végig énekelte az életét. Egészen kicsi korától a zene meghatározó számára, így nem véletlen, hogy a szülei zeneiskolába íratták. A Magyar Rádió Gyerekkórusából a konzervatóriumba vezetett útja, majd a Zeneakadémiára. Mozart Don Giovannijának Zerlinájával debütált. Látszólag játszi könnyedséggel énekelte végig az operairodalmat a világ legnagyobb színpadain. Néhány éve visszavonult.

Farkas Zoltán zenetörténész, zenekritikus. 2007-ben lett a Bartók Rádió főszerkesztője – a rádiózás történetében egyedülállóan fiatalon. Pályája minden állomásán fontosnak tartja a zene megszerettetését az egészen fiatal generációval is. 2018-ban nevezték ki a Bartók Béla Emlékház igazgatójának.

Huszárik Kata zenéről, karrierről, tehetségről, a pályától való búcsúról és a hírnév ragyogásáról beszélget vendégeivel.

4410   Heiner Lajos • előzmény4407 2019-10-22 13:30:37

Keresek annyit, hogy csak szűk fél évet kelljen évente dolgoznom. A maradék időmben hallgatom a lemezeimet. Esetleg Prágában sörözök. Vagy Thaiföldön beszélgetek Fricsay Ferenc fiával. Vagy lenézek a Machu Picchu tetejéről.

4409   Heiner Lajos • előzmény4408 2019-10-22 13:25:51

Wilder Mann,, Getreidegasse. 8,50 Euro volt a nagyon finom vacsim, a sör drágább, mint nálunk.

4408   Héterő • előzmény4406 2019-10-22 13:22:17

Húsboltban bizonyára kedvező áron lehet enni, én ennyiért Salzburgban csupán két fagylaltot meg egy csésze kávét kaptam.
Fleischerfachgeschäft WALTER

Az éttermek persze más árat mutatnak.
Herzl - Getreidegasse 37 · 5020 Salzburg

Restaurant Goldener Hirsch - Getreidegasse 37, 5020 Salzburg

4407   telramund • előzmény4406 2019-10-22 13:08:02

Aztán mennyire nem lesz rendben minden,miután az Ön pártfogoltjai bevették Budapestet.Ezt már láttuk régebben.Ahhoz képest ,hogy sok minden nincs rendben elég sokat tartózkodik itt.Ennek is biztos megvan az oka.

4406   Heiner Lajos 2019-10-22 02:18:15

Valami (sok valami) nincs rendben abban az országban, ahol a fórumozók zöme él. A Philharmonia Zenekar koncertjére Pozsonyban az egyik legjobb helyre szóló helyem 20 Euroba került. Salzburgban 15 Euroéert néztem meg a Boccanegrat. 8,50 Euroért fantasztikus vacsorát ettem a Getreidegasen. A szlovák átlagfizetés Forintban félmillió. 

De Önök választanak.

4405   lujza • előzmény4401 2019-10-22 01:16:57

Nem ismerem a belsős jegy fogalmát, se a fehér székeket, de most megnézve a földszinten már egy árva hely sincs, és az emeletre se sok, de jó drága.

4404   Edmond Dantes • előzmény4403 2019-10-21 19:10:34

Erre speciel lehet "sportszerű" megfejtés: a belépők egy részét valószínűleg szándékosan nem adták el bérletben vagyis valamennyi helyet eleve visszatartottak, hogy koncertenként meg lehessen vásárolni a jegyet és a másik kettőre ezek a jegyek elfogytak, a Tonhalle-ra meg még nem teljesen. Jegyet venni ráadásul drágább mint bérletben a hármat, tehát van némi anyagi szempont is. Korábban magam is tapasztaltam ezt: Flórez elmaradt koncertje miatt (amire bérletem volt) a számítottnál = az arányosnál több pénzt adtak vissza.

4403   Klára • előzmény4402 2019-10-21 17:41:24

Csak egy halk kérdés:ha a Zürichi zenekar koncertje bérletben megy, és bérlet nem vásárolható (már hetek óta), akkor hogyan lehetséges, hogy bérlet - nem tévedés, bérlet - nincs, de az egyik elődásra van még jegy? Lehet, hogy a belsősöket ez kevésbbé érdekelte? Pedig igen jó zenekar, és a műsor sem megvetendő!

4402   Edmond Dantes • előzmény4401 2019-10-21 15:50:40

Most nem ez látszik, szinte tele már. A koncert amúgy bérletben megy és a bérlet másik két hangversenyére minden jegy elkelt. A drezdaiaknál, karmester, műsor, szólista miatt ez nem meglepő, annál inkább a baltikumi zenekarnál. Sok a Järvi és akkor még hol van Paavo :-) A Tonhalle műsora nem túl szerencsés szerintem.

4401   perempe • előzmény4399 2019-10-21 11:26:03

pár napja néztem jegyet a Tonhalle-Orchester Zürich koncertjére, a földszint harmada (fele?) fehér volt, azaz belsős, kedvezményes jegy.

4400   macskás 2019-10-19 04:12:30

4400

4399   lujza • előzmény4398 2019-10-19 01:22:37

Nagy Müpa fogyasztó vagyok a kezdetektől fogva. Eleinte nem kevés pénzért (14 ezer Ft) lehetett venni egy kártyát, amiért aztán egy évig lehetett olcsóbban (15%) jegyeket vásárolni, és adtak még egyéb kedvezményeket, pl. jegyelővételt is hozzá. Két személynek már megérte az is, ha rendszeresen járt oda, de azt csak kevesen vásárolták meg.

Később találták ki a törzskártya rendszert, melyért már nem kellett fizetni, csak a vásárlások utáni pontokat gyűjteni rá. Aki bérleteket vesz pl. a Wagner napokra és még más rendezvényekre is, annak nem nehéz magasabb fokozatba kerülnie. De a tévedések elkerülése végett egy platina kártyával egy előadásra maximum 4 db jegyet lehet elővételben vásárolni, többet nem! De több mint 100 embernek van platina kártyája, arany még sokkal többnek, ezek együtt könnyedén elvihetik a jegyek nagyobbik felét. (Azt a vádat pedig, hogy felárral adnánk tovább jegyeket, inkább elfelejtem, mert annyira felháborító.)

Én egyáltalán nem tartom igazságtalannak, hogy a Müpa különböző előnyöket biztosít a törzsközönségének. Logikusan gondolkozik, hiszen valószínűleg ők fogják a leghamarabb megvásárolni a jegyeket, és ezzel biztosítani a bevételt. (A nem olcsó Wagner bérleteket általában kb. 15 hónappal előre veszem meg.) De az alig valószínű, hogy a platina kártyások között külföldiek is lennének, talán nem kéne rájuk irigykedni! És én nem beszélnék tisztességtelenségről ott, ahol semmivel se kapjuk drágábban a jegyeket, legfeljebb évente többet vásárolunk belőlük! (De a színházak se tisztességtelenek a pártolói rendszer kialakításával, egyszerűen csak küzdenek a fennmaradásért. Ha izgalmas darabokat játszanak, hát többet is hajlandóak leszünk fizetni értük.)

Minden intézmény rak félre jegyeket reprezentációs célokra, amikre ha nincs szükség, később felszabadítják. Aki szemfüles, esetleg elcsípheti ezeket. A törzskártyásoknak lehetőségük van várólistára is feliratkozni, ezt már kipróbáltam, volt, hogy kaptam jegyet a végén, volt, hogy nem. Én azt gondolom, a Müpának jó az üzletpolitikája, közönségbarát, és figyelmes. Talán a Magyar Állami Operaház is próbálkozhatna hasonlóval.

4398   Búbánat • előzmény4397 2019-10-18 10:54:50

Drasztikus  módszer kellene: megszüntetni a Platina,  Aranykártya, Ezüstkártya rendszerét - az esélyegyenlőség érdekében.  Ne élvezzen senki elsőbbséget a jegyvásárláskor.  (Nem a bérleti rendszerrel van itt a gond...)

4397   Klára • előzmény4396 2019-10-18 09:07:23

A kérdés sajnos ennél sokkal összetettebb!

Egyrészt minden alkalommal előadják, hogy "minden jegy elkelt", aztán az előadás előtt pár nappal valahogy mégis akad pár darab, amit a bennfentesek azért mindig megtudnak.  Ezt főleg a bérleteknél dobják be, mert ugye a bérlet az kedvezményes, az egyenként eladott jegyek összességében többet hoznak a konyhára! Aztán az internet világában mindenki mindent tud! Kaufmann hivatalos honlapján kb. 3 hónapja dátum szerint fent volt, hogy mikor lép fel Budapesten, amikor itt még hallani sem akartak róla. Nem hiszem, hogy egy magára valamit adó előadóművész  nyilvánosan meghirdessen egy még nem leszerződött előadást! Tehát az érdeklődést már akkor felkeltették és nyilván vannak bizonyos csatornák, amik működnek.. A tavalyi Kaufmann - Damrau dalesten, valamint az idén október 1.-i Villazón koncerten is sok külföldi volt jelen, interneten vásárolt jegyekkel, akik egy otthoni jegy árának töredékéért ülnek itt nálunk. Persze, mi is vehetünk a NET-en sok külföldi helyre jegyet, csak többnyire   a mi pénztárcánk számára  kissé elérhetetlen áron. Sajnos a MÁO után a MÜPA  is egyre inkább a külföldi közönségre pályázik, ami a hazaival szemben több,  mint etikátlan.

És akkor még nem tértem ki arra, hogy hány Platina és Aranykártya tulajdonos hány jegyet vesz és kinek adja tovább, milyen feltételekkel! Egyébként mire a többi halandó, úgymint ezüstkártyás, és a nagyközönség hozzáfért, már a felénél is lényegesen kevesebb jegy volt, de ez nem a MÚPA illetékeseinek a gondja.

Ami pedig E.D. társunk bejegyzését illeti - 4394 - t eljes mértékben egyetértek vele! Mindegy, hogy mecenatúra, klubtagság, hűségprogram, stb. - a lényeg az, hogy aki többet fizet, az előnyben részesül! Az egészségügyben "hálapénz", egyéb esetekben "korrupció" - nevezzük nevén a gyereket, tulajdonképpen ez ugyanaz, csak más néven nevezik. Akkor mindjuk ki, hogy a pénzesek 1.osztályon utazhatnak, vehetnek jegyet, a csórók 2. vagy 3. osztályon?

 

 

4396   Kokapu • előzmény4395 2019-10-17 21:56:40

A Platina- és aranykártyás hűségprogram tagok már tegnap is vásárolhattak, tehát mire megnyílt a lehetőség az ezüst szintű tagoknak és a nagyközönségnek lehet, hogy addigra már a felét előző nap elvitték.

Egyébként én ezt a rendszert egyébként viszonylag korrektnek tartom, bár ebben az évadban sajnos nem értem el az arany szintet (tavaly igen), csak az ezüstöt. Leginkább a bérletekkel jön össze, és főleg, ha egy tagkártyára vásárolnak több bérletet is.

Amúgy én 11-kor néztem, akkor még tudtam volna venni jegyet (egyet-egyet), de csak a második emeletre, és nekem az sajnos túl messze van (látás és hallás szempontjából is). 

4395   Búbánat • előzmény4393 2019-10-17 21:18:51

A jegyértékesítés ma 10 órai kezdetétől  számítva  perceken belül eladták az összes jegyet (kivéve az első három sorban fenntartottakat - egy későbbi időpontig zárolják ezeket. Miért?...)   - a Müpa információja szerint. 

4394   Edmond Dantes • előzmény4393 2019-10-17 18:58:05

A válasz -papírforma szerint- egyszerű: napra/órára lebontva ütemezték a hűségprogram különböző fokozataival rendelkezőknek a "pénztárnyitást". Megjegyzem, részben és itt off, hogy egyes kurrens színházak kurrens produkcióira is újabban úgyszólván lehetetlen (online) jegyet venni, mert már az online pénztárnyitás pillanatában (!) minden jegy elkelt azokra. Nyilván ezekben az esetekben is a pártfogói-mecénási programban résztvevők -értsd: adakozók, tejelők- élveznek elsőbbséget. Nem tudom másként értékelni ezt a jelenséget mint egyfajta burkolt és nem csekély jegyáráremelést: ha nálunk be akarsz jutni bármikor-bármire, fizesd meg az árát ... csak kisebb részben a jegy árában, hanem a tagsági díj árát és akkor bejuthatsz. Ki-ki eldöntheti, tisztességes-e ez a rendszer és ha netán nem, mi lenne a megoldás.

4393   Klára • előzmény4387 2019-10-17 16:48:42

Vajon kinek - kiknek - sikerül jegyet szerezni erre az estére? (Költői kérdés volt!)

 

4392   IVA • előzmény4388 2019-10-17 03:57:17

A Müpa is olvassa a fórumunkat: átírták Alfrédot Eisensteinre. Az Óra-duttet viszont egybeírták, ami arra látszik utalni, hogy két óra énekli (Macskaduett). Ha a Lagúna-keringő és a Vilja-dal kötőjeles, az Óra-duett is.

4391   Búbánat 2019-10-16 14:43:56

Mocsári Károly zongoraművész estje a Sant’Egidio közösség szervezésében

Jótékonysági koncert Afrikáért

szerző: Thullner Zsuzsanna

Új Ember Hetilap – 2019. 10.13.

A budapesti Francia Intézet ad otthont október 16-án a Sant’Egidio közösség által szervezett jótékonysági koncertnek, amelyen Chopin, Liszt, Debussy és Ravel zongoradarabjai hangzanak el, és amelynek bevételét Mozambik és Malawi ciklon sújtotta területeinek helyreállítására fordítják.

Szőke Péter, a budapesti közösség vezetője:

„– Mocsári Károly Liszt-díjas, nemzetközi hírű zongoraművész már nem először vállal jótékonysági fellépést a közösség kérésére. Néhány évvel ezelőtt a Petőfi Irodalmi Múzeumban adott önálló estet a DREAM javára, most pedig a Francia Intézet lesz a helyszín a Duna-parton. A monori rászorulóknak adott ebédeket megelőző imádságon rendszeresen orgonál, szegény barátaink is nagyon szeretik hallgatni a játékát. A francia kapcsolat a személyén keresztül is jelen van, hiszen húsz évig Párizsban élt és dolgozott. A francia nagykövet asszony, Pascale Andréani tavaly ellátogatott a budapesti közösség központjába, Emmanuel Macron köztársasági elnök pedig legutóbbi római és vatikáni látogatása során találkozott a Sant’Egidio alapítójával, Andrea Riccardival és elnökével, Marco Impag­liaz­zó­val.
A francia kormány partner a közösség humanitárius folyosójának működtetésében. Ennek lényege, hogy különösen rászoruló menekültek ellenőrzött és biztonságos körülmények között, legálisan érkeznek Európába libanoni és etiópiai táborokból.

Kiket várnak a koncertre?

– Mindenkit, aki a klasszikus zongoramuzsikát, Mocsári Károly művészetét szereti, és szívesen áldozna arra, hogy egy afrikai nagyváros újjáépüljön egy természeti csapás után. A közösségünk ottani fiataljai nem várták meg a nemzetközi szervezetek akcióját, hanem saját kezűleg elkezdték helyreállítani, amit lehetett. A kultúra, a művészetek és a szolidaritás régi barátok, közeli rokonok. A kultúra felemel, hogy ne csak a saját életünk gyakran szűk látóköreit fürkésszük, hanem messzire lássunk. A műveltség túlmutat önmagán: vágyat ébreszt a megismerésre, hogy többet tudjunk meg más emberekről, más népek történelméről, civilizációjáról, művészetéről. Akkor érzékenyek leszünk a másik ember, a másik nép bajára, reményeire, életére is. A művészet érzékenyebbé tesz, előkészít a találkozásra, az együtt­érzésre, arra, hogy ne csak a mindennapi gondjaink és céljaink, azaz ne csak a saját énünk körül forogjunk.”

A szervezők szeretettel várnak mindenkit október 16-án 19 órára a Francia Intézetbe (1011 Budapest, Fő utca 17.)

A belépés díjtalan.

A résztvevők adományaikkal az újjáépítést és a DREAM programot támogatják.

4390   Búbánat 2019-10-11 21:05:23

Müpa - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

2019. november 1. péntek, 19:30 —kb.  21:45

Schubert: I. (D-dúr) szimfónia, D. 82

Donizetti: Requiem

Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)

Concerto Budapest

Vezényel: Speranza Scappucci

Közreműködők:

Pasztircsák Polina - szoprán

Láng Dorottya - mezzoszoprán

Alekszej Tatarincev - tenor

Franco Vassallo - bariton

Kovács István basszus

Zenés színház és egyházi zene:két külön világ. Ezért is izgalmas tapasztalat, ha valaki a szerző operáinak ismeretében először hallja Verdi Requiemjét, Rossini Stabat Materét vagy Petite Messe Solennelle-jét. Hasonló élményben lehet részünk a Szerelmi bájital és a Don Pasquale szerzőjének gyászmiséjét hallgatva.

„Ez az utolsó jele szegény Bellini iránt érzett barátságomnak” - írta a Messa da requiem keletkezésének hátteréről Gaetano Donizetti, aki akkor kezdte komponálni e művét, amikor 1835-ben, Párizsban, a Lammermoori Lucia próbái közepette hírül vette a nála négy esztendővel fiatalabb, nagyra becsült pályatárs halálát. Vagyis Donizetti gyászmiséjének keletkezését is egy másik nagy alkotó távozása ösztönözte, akárcsak Verdiét, akinek először Rossini, majd Manzoni elhunyta szolgált késztetéssel a maga Requiemjének megírásához.

Abból a szempontból is párhuzamba állítható a két mű, hogy Donizetti sokáig kallódott, s hanglemezen is csak 1989-ben kiadott műve a Verdiéhez hasonlóan megőrzi az operai dallamosságot - az elemzők részben a Verdi-Requiem előfutárát is felfedezni vélik benne -, bár kontrapunktikus részleteket is tartalmaz.

A koncert izgalmas különlegessége, hogy a fotómodell szépségű Speranza Scappucci személyében hölgy vezényli az előadógárdát, azt a folyamatot jelezve, amelynek eredményeként az utóbbi évtizedekben a női nem a karmesteri művészet teljes jogú képviselőjévé vált. A negyvenhat éves itáliai maestra a római Conservatorio di Musica Santa Cecilia és a New York-i Juilliard School of Music neveltje, Riccardo Muti egykori asszisztense. Repertoárja korántsem csupán az olasz mesterek műveire korlátozódik.

A koncertet 18.30 órai kezdettel, Előhang címmel beszélgetés előzi meg, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről az előadásra jeggyel rendelkezők.

/Forrás: Müpa honlapja/

4389   Klára • előzmény4385 2019-10-10 08:37:21

Valóban szép és szomorú este volt! Nekem ugyan a második emeleti helyemet megközelítve nem adtak földszínti jegyet, nem is hiányzott. Hallani és látni kiválóan lehetett, és sajnos látni lehetett a különböző helyeken üresen meredező székeket. széksorokat!  Villazón ennél sokkal többet érdemelne. A Juan Diego Flórez topicban olvastam olyen bejegyzéseket, hogy  egyes előadásokra a "maradék" jegyeket kedvezménnyel árusítják. Erre tettem szomorú összehasolításként az alábbi bejegyzést:

Október elsején voltam a MüPa Rolando Villatón koncertjén, a Hangszálak bérlet első előadásán.

Hát, nem volt telt ház, sőt!

A bérlet további előadásaira egyenként is lehet jegyet venni, sok még a szabad hely! Nincs annyi igény, hogy megtöltse a MüPa-t, vagy lenne igény, de az árak túl borsosak a hazai zsebeknek? Ezen azért el kellene gondolkodni valakinek.

(Ezt a véleményemet továbbra is fenntartaom! Ha már meghívunk egy-egy koncertre neves művészeket, nem kellene őket olyan helyzetbe hozni, hogy üres székek előtt énekeljenek, és a hazai közönség egy részét nem kellene ettól az élménytől megfosztani, hogy legalább ebben a múfajban hallhassuk őket!)

4388   IVA • előzmény4387 2019-10-10 01:16:20

Mivel a bál ideje alatt Alfréd a börtönben dalolászik, Rosalinda az Óra-duettet Eisensteinnel kénytelen énekelni. Kötőjellel.

4387   Búbánat 2019-10-08 21:44:38

Kaufmann bécsi operettestje a Müpaban januárban

2020. január 10. péntek19:30 — 22:00

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

  •  Strauss: Egy éj Velencében - Nyitány
  • J. Strauss: Egy éj Velencében - „Komm in die Gondel” (Gondola-dal)
  • J. Strauss: Egy éj Velencében - „Ach wie so herrlich zu schau'n” (Lagúna-keringő)
  • J. Strauss: Déli rózsák - keringő, op. 388
  • J. Strauss: A denevér - Rosalinda és Alfréd duettje (Óra duett)
  • J. Strauss: Tik-Tak Polka, op. 365
  • J. Strauss: Fanny Elssler táncosnő - „Draußen in Sievering”
  • J. Strauss: Könnyű vér - gyorspolka, op. 319
  • J. Strauss: Bécsi vér (operett) - „Wiener Blut, Wiener Blut!” (duett)
  •  
  • Stolz: Üdvözlet Bécsből - induló, op. 898
  • Kálmán: Cirkuszhercegnő - „Zwei Märchenaugen”
  • Stolz: Wiener Café - keringő
  • Stolz: Im Prater blüh'n wieder die Bäume
  • Stolz: Wien wird schön erst bei Nacht
  • Lehár: A víg özvegy - Vilja-dal
  • Lehár: A víg özvegy - Ajk az ajkon
  • Komzák: Bad'ner Mad'ln - koncertkeringő, op. 257
  • Sieczyński: Wien, Wien nur du allei

Az operaénekes nemzetközi rangú partnerekkel érkezik: duettekben és szólószámokban egyaránt színpadra lép az est során a hozzá hasonlóan széles repertoárral rendelkező, fiatal amerikai szoprán, Rachel Willis-Sørensen, a Prágai Kamarafilharmonikusok kiváló zenekarát pedig Kaufmann honfitársa és gyakori partnere, a vele egy generációba tartozó Jochen Rieder vezényli.

 

4386   Edmond Dantes 2019-10-08 16:52:34

Vegyes előadói apparátusú műsorral és az "Esz" jegyében jelentkezett a Nemzeti Énekkar szezonnyitó hangversenyükön, a cappella művekkel az első részben, "zenekaros" misével szünet után. Bevallom, Josef Rheinberger nevével először csak a minap találkoztam éppen itt, az egyik fejtörő kérdés kapcsán, mint aki "zeneszerzői tevékenysége mellett (előtt?) templomi orgonistaként is működött." A liechtensteini (!) születésű német romantikus kismester talán alkalmi kompozíciónak szánta Esz-dúr miséjét, éspedig XIII. Leó pápa beiktatása évében és neki ajánlva. A számomra kicsit patetikus, gyakran harsány művet koncentráltan, erős hangsúlyokkal adta elő a teljes létszámú kórus. Levezetésképpen a szünet előtt még Gyöngyösi Levente 2006-os keltezésű, könnyed hangzású Gloriáját hallhattuk, a címének megfelelően öt szerző által írt Missa  Quinque Auctorumból. Schubert utolsó, hatos sorszámot viselő Esz-dúr miséjét halála évében komponálta, e mű előadásához már csatlakozott a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és az öt szólóénekes, Hamvasi Szilvia, Schöck Atala, Szappanos Tibor, Brickner Szabolcs és Pataki Bence. Eddig ezt a művet sem ismertem és őszintén rácsodálkoztam az olykor -számomra-  beethoveni súlyú alkotásra, nem csupán ünnepélyes, de nemritkán komor, elmúlás-közeli hangulatára. A mise főszereplője a kórus, noha a kevés szólistaszám egyikében, a Credo Et incarnatus est-részét például érdekes, ritka tenorduó indítja (később a szopránnal tercetté bővül). Somos Csaba karigazgató értő, pontos, biztoskezű vezénylése bizonyára számos próba után csiszolta emelkedetté, sikeressé a kórus megterhelő produkcióját és a két együttes közös muzsikálását. A hangverseny végén adták át az együttesek tagjai által titkos szavazással megválasztott "Év énekkari/zenekari művésze" díjat Széll Cecília szoprán énekművésznek illetve Tönköly József szólamvezető klarinétművésznek.

A Nemzeti Énekkar és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenye a budapesti Olasz Kultúrintézetben, vezényelt Somos Csaba - 2019. október 3.
4385   andy 2019-10-01 23:24:37

Villazón koncert a Müpában.

Felkúszva a harmadik emeletre, ahová a bérletünk szól, az ajtóban egy kedves fiú-lány páros fogadott, akik hosszas válogatás után kezünkbe nyomtak nem is kettő, hanem három jegyet a földszint 19. sorába, középre. Balsejtelmekkel gyötörten bandukoltunk vissza a földszintre, ahol még így is foghíjasok a széksorok. De szerencsére balsejtelmem nem igazolódott. Villazón, ha nem is olyan, mint régen, de most is Villazón, egy közvetlen, rokonszenves, szeretnivaló kicsi ember. Középregisztere maximálisan rendben, ahol kell, ott meleg-bársonyosan, máshol pedig zengő-ércesen szól. Sikerrel küzd meg az e-f-g-vel, feljebb pedig nem merészkedik, azon kevés énekesek egyike, aki tisztában van hangja - jelenlegi - korlátaival. A spanyol és mexikói dalok pedig ömlenek sorjában, gondosan és jó ízléssel válogatva, vidámra szomorú, szomorúra vidám, több, mint jó zongorakísérettel. Hallgatjuk ezeket a keserédes, jobbára ismeretlen dalokat és elvarázsol minket ez a változatos, egzotikus zene, amely annyira más az olasz-német-angol megszokottól. Villazon pedig elemében van, ez az ő anyanyelve, szívvel-lélekkel, maximális átéléssel csak nekünk énekel. Telt házat érdemelne, de hát - mint tudjuk - kegyetlen a világ. Szép volt ez az este, szép és szomorú...

4384   zöldszemű 2019-10-01 13:28:08

Tegnap a Zeneakadémián nagy sikerű Beethoven estet adtak a Budapesti Vonósok. A szünet után a C-dúr zongoraversenyt játszották, Frankl Péterrel. 

A végén a művész úr ráadást adott, a bekonferálásából annyit hallottam, hogy (kb.) "mivel a koncert C-dúrban volt, legyen ez is abban" - és már játszotta is. Remek darab, sajnos nem ismerem, mintha variációk lettek volna. 

Esetleg volt ott valaki a Fórumtársak közül és tudja, mi volt a ráadás? 

Előre is köszönettel: Zöldszemű 

4383   lujza • előzmény4382 2019-09-30 00:28:26

Nem tudom, csak gondolom:

1. Berio egykori feleségének, Cathy Berberiannek sokkal nagyobb hangja volt.

2. A Zeneakadémia, ahol anno ugyanezeket a dalokat ő előadta, sokkal kisebb, mint a Müpa, könnyebb volt beénekelni.

De egész jó volt Nora Fischer is.

4382   perempe 2019-09-29 20:57:52

Nora Fischer miért mikrofonba énekelte Berio népdalait a BFZ koncertjén?

4381   Búbánat • előzmény4367 2019-09-25 20:54:28

Mehta Mahlerrel

Szerző:  Pallós Tamás

Új Ember Hetilapl - 2019.09.22.

4380   Edmond Dantes • előzmény4379 2019-09-14 12:48:40

Sőőőt, olykor lelki sérülés(eke)t is ;-)

4379   Heiner Lajos • előzmény4378 2019-09-14 11:24:06

Azzal is lehet legalábbis sérülést okozni.

Soltival kapcsolatos anekdota: dirigálás közben megsértette a szemét.

Dehát mit vezényelt, Maestro?

Mit, mit, hát a Kis éji zenét.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Erkel Színház - Bernáth Büfé

"Kortárs Opera Showcase"
ANDRÁSSY FRIGYES: Ady és Léda
FEHÉR GYÖRGY MIKLÓS: Két part között
KAROSI BÁLINT: Lonely Hearts

19:00 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Pécsi Balett
BIZET-SCSEDRIN, RIEDERAUER RICHÉRD: Carmen

19:00 : Budapest
Erkel Színház

JAKOV GOTOVAC: Ero, a tréfacsináló
A Zágrábi Horvát Nemzeti Színház előadása
19:30 : Debrecen
Debreceni Egyetem, AULA

Zalai Antal (hegedű)
Kodály Filharmonikusok kamarazenekara
Vezényel: Bényi Tibor
"A bécsi klasszika gyöngyszemei"
HAYDN: g-moll szimfónia Nr. 39.
MOZART: G-dúr hegedűverseny K. 216
SCHUBERT: IV. (c-moll) szimfónia D. 417
A mai nap
történt:
1937 • Bartók "Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára" című művének bemutatója
született:
1848 • Henri Duparc, zeneszerző († 1933)
1941 • Plácido Domingo, énekes
1945 • Peter Konwitschny, operarendező
1947 • Matuz István, fuvolista
elhunyt:
1851 • Albert Lortzing, zeneszerző (sz. 1801)
1948 • Ermanno Wolf-Ferrari, zeneszerző (sz. 1876)
1973 • Szabolcsi Bence, zenetörténész (sz. 1899)