Bejelentkezés Regisztráció

Joseph Haydn


469 Búbánat 2020-08-28 11:04:19

Bartók Rádió, ma este, 20.15 -  22.00

Régi Zenei Napok 2020 

– III/3. rész: Záróhangverseny

A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar hangversenye

Vez.: Vashegyi György

 Km.: Szutrély Katalin (szoprán), Dévényi Judit (alt), Komáromi Márton (tenor), Najbauer Lóránt (basszus)

Joseph Haydn: A Teremtés

oratórium három részben

(Vác, Székesegyház, 2020. július 11.)

(Ism. szeptember 16., 13.16)


468 Búbánat 2020-06-12 10:29:53

2020.06.12  19:35 - 20:45  Bartók Rádió

A Magyar Állami Hangversenyzenekar Joseph Haydn-műveket játszik

Vez.: Ferencsik János

Km.: Angelica May (gordonka)

 Kukely Júlia, Barlay Zsuzsa, Korondi György, Kováts Kolos (ének),

Budapesti Kórus (karig.: Margittay Sándor)

1. C-dúr gordonkaverseny (May),

2. Nelson mise (Kukely, Barlay, Korondi, Kováts, kórus)

 (Magyar Állami Operaház, 1981. január 19.) 


467 Búbánat 2020-02-19 10:44:41

Bartók Rádió ma délutáni koncertközvetítése  (hangfelvételről)

13:18 – 15.00

Joseph Haydn: A teremtés - oratórium 

Vez.: Keller András

Km.: Purcell Kórus (karig.: Vashegyi György)

Concerto Budapes

Szereposztás:

Gabriel, Éva – Szutrély Katalin (szoprán)

Uriel – Rab Gyula (tenor)

Raphael, Ádám – Sebestyén Miklós (basszbariton)

 

 (Zeneakadémia, Nagyterem, 2019. február 16.)


466 Búbánat 2018-05-31 10:33:13

A ZENE - 1938.  december 15. (21. szám)

Utolsó felvonás Haydn koponyájának történetében.

A nagy osztrák komponistát, Haydnt, 1809-ben temették el Bécsben. 1820-ban exhumálták a holttestet, hogy szülővárosába vigyék s ott végleges nyughelyébe tegyék. Nagy megrökönyödést és általános felháborodást keltett, mikor észrevették, hogy a holttestről hiányzik a fej. Kiderült, hogy már a temetést követő napok egyikén lopták el Haydn koponyáját. A tettesek Peter és Rosenbaum frenológusok voltak, akik azon tanulmányokat végeztek. Mindkettőjüket bíróság elé idézték, ahol őket a koponya visszaadására kötelezték. Rosenbaum adott is egy koponyát, melyről azt állította, hogy Haydné. Ezzel a koponyával egyesítve temették el újból Haydn földi maradványait Eisenstadtban, 1820- ban.

 1930-ban azonban újból kiemelték sírjából Haydn porladozó csontjait, hogy mauzóleumba helyezzék el. Ekkor ismét megvizsgálták a koponyát s megállapították, hogy annak idején csalás történt s Haydn, miután 11 évig fej nélkül, 110 évig idegen fejjel aludta örök álmát.

Haydn igazi koponyája közben 1855- ben a »Bécsi Zenebarátok« tulajdonába került, akik azt díszes dobozban azóta is nagy kegyelettel őrzik és mindmáig vonakodtak kiadni kezeikből. Végre a bécsi hatóságoknak sikerült visszaszerezni Haydn koponyáját. 1939-ben fogják nagy kegyeletes ünnepségek keretében a szent koponyát a test többi részeivel egyesíteni, amikor végre a halhatatlan zeneszerző, 130 évvel halála után, megkezdheti teljes egészében örök pihenését.

Haydn-Mauzóleum

 


465 Ardelao 2018-05-31 00:41:12

HAYDN emlékére, aki 209 évvel ezelőtt, ezen a napon hunyt el Bécsben.

(1732.III.31. – 1809.V.31.)
 

"A XVIII. század derekán – alábbi történetünk idejében – Európa szerte közkedvelt volt az olasz opera. Minden nagyobb városban arra törekedtek, hogy olasz operatársulatot szervezzenek, olasz operaénekeseket, énekmestereket szerződtessenek. Így volt ez Bécsben is, ahol Porpora volt a legkeresettebb énekmester. Aki énekes akart lenni, az mind felkereste a hírneves maestrót. De csak azok részesülhettek abban a kegyben, hogy nála tanulhattak, akinek nemcsak jó hangjuk, hanem tömött erszényük is volt. Az énekhang kitűnő mestere szerette, ha kivételes hozzáértését nemcsak szavakban, hanem aranyakban is elismerték. A bécsi énekesek körében Porpora neve fogalom volt. Afféle zenei nagyhatalom szerepét játszotta, akinek könyörtelenül szigorú kritikája előtt kevesen állták meg helyüket. Csak növelte félelmetes tekintélyét, hogy meglehetősen szeszélyes, sőt mondhatni bogaras ember volt, aki hirtelen haragjában goromba szidalmakra fakadt és nem átallotta ütlegekkel is alátámasztani a maga igazát. Így azután rettegett zenei óriásnak tartották, akitől sokan féltek.

Porpora különc agglegény volt. Egy ízben lakásán megjelent egy cifrálkodva öltöző, túl önérzetes fiatalember, aki kezdő létére máris a tenoristák gyöngyének képzelte magát. Mint annyi más, ő is éneket akart tanulni a híres maestrónál. Porpora egy operaária kottáját adta kezébe. A tenorista jelölt várta, hogy a mester a zongorához ül és kíséri őt. De Porpora bement a másikszobába s az énekes a nyitott ajtón keresztül egy kopottan öltözött, sovány fiatalembert pillantott meg, aki seprűvel és lapáttal kezében láthatólag takarított. Ez magában véve még nem lett volna meglepő, hiszen a híres olasz bizonyára megengedhette magának azt a fényűzést, hogy inast tartson. A nevezett fiatalember a seprűt letéve kefét vett elő, s fényesíteni kezdte a maestro cipőjét. Porpora mondott neki valamit olaszul, amit az énekes nem hallott. Ami ezután következett, azt meg egyszerűen nem értette. Az inas ugyanis letette a cipőkefét, átjött a szobába, illedelmesen köszönt és mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, leült a zongorához.

Az előbb még söpört és cipőt tisztított, most meg zongorázni akar? – kérdezte magában a tenorista megütközve. Sértődötten állapította meg, hogy a mester az inasával kísérteti őt zongorán. De nem volt rá idő, hogy véleményét megmondja, mert Porpora intett, s már kezdődött is az ária előjátéka. Az inas meglepően jól zongorázott. Sőt mondhatni: feltűnően jól!

A tenorista belekezdett szólamába. Kellemes hangja volt, de zenei érzék dolgában úgy látszik nem elégítette ki a maestrót, mert az egyre gyakrabban húzta fel szemöldökét. Homlokát ráncolta s időnként szisszent egyet, mint akinek a lábára léptek. Egyszer az-után az énekes olyan súlyos ritmushibát vétett, hogy Porpora türelmetlenül rákiáltott:

― Hagyja abba, kérem!

Majd magyarázni kezdte, hogy miért volt rossz a ritmus. Az énekes, ahelyett, hogy megfogadta volna a jó tanácsot, semmiképpen nem akarta vállalni a nyilvánvalóan elkövetett tévedést. Végül is ráfogta a zongorakísérőre a hibát.

Több sem kellett a hirtelen haragú olasz mesternek, paprikavörös lett s csak úgy dőlt belőle a szidalom – olaszul, németül, ahogyan éppen eszébe jutott.

― Hogy meri sértegetni az én kitűnő segédemet? Maga senki! Tudja meg, hogy ennek a fiatalembernek a kisujjában több van, mint magának a fejében!

Az énekes nem hagyta magát. Tovább vitatkozott. Ezzel azután végleg betelt a mérték. Porpora bensejében a haragnak hatalmas vihara támadt.

― Mit? Még maga mer velem vitatkozni? Maga semmirekellő! Maga zenei törpe!

Ekkor már karja magasba lendült, hogy megüsse a tenoristát. A zongoránál ülő csendes, szerény fiatalembernek köszönhető, hogy a „zenei törpe” ép bőrrel menekült meg a dühöngő „óriás” barlangjából.

A történet kiegészítéseképpen még csak annyit, hogy a Porporánál inaskodó, kopott öltözékű, de kitűnően zongorázó szerény fiatalember Joseph Haydn volt."

 

Péterffy Ida: „Kis történetek nagy zeneszerzőkről.”

Móra Ferenc Könyvkiadó

1959.


464 cviki57 2017-08-23 20:14:15
A Mezzon ma 20.30-tól, s még három alkalommal ismételve közvetítik az Il Mondo della Luna operát az Opéra de Monte-Carlo társulatának előadásában, Jérémie Rhorer vezényletével.

463 Búbánat 2015-12-30 11:46:36 [Válasz erre: 462 Búbánat 2015-12-18 13:52:16]
Bartók Rádió közvetíti ma délben - hangfelvételről 12.05 – 14.30 Haydn: A Teremtés – oratórium (Ism.)

462 Búbánat 2015-12-18 13:52:16
A Bartók Rádió esti műsorán szerepel: 19.35 Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet A Magyar Rádió Énekkarának és Szimfonikus Zenekarának karácsonyi hangversenye Vez. Vásáry Tamás Haydn: A Teremtés – oratórium Szövegét - Milton Elveszett Paradicsom c. műve nyomán - Gottfried van Swieten írta Szereposztás: Gabriel, Éva - Hajnóczy Júlia – szoprán Uriel - Brickner Szabolcs – tenor Raphael, Adam - Bakonyi Marcell - basszus (Ism. december 30., 12.05)

461 macskás 2015-05-31 15:48:07 [Válasz erre: 459 Ardelao 2015-05-31 14:06:03]
Tényleg különleges lemezeid lehetnek, ha még a számozás-melléknév sem stimmel, és ha a melléknevet rosszul tudod/írod! Ja, igen, opusszámot sosem írt Haydn, vagy ezt is a lemezen olvasod? Nem szégyen beismerni, ha elnéz (vagy nem tud, rosszul tud) valamit az ember. Vita lezárva, hogy egy klasszikust idézzek...

460 Ardelao 2015-05-31 14:10:03 [Válasz erre: 458 macskás 2015-05-31 13:28:40]
Elolvastam írásodat. Újdonságot nem írtál! Vita bezárva!

459 Ardelao 2015-05-31 14:06:03 [Válasz erre: 457 macskás 2015-05-31 13:27:41]
Milyen lehet egy lemezfelvétel? Hát CD lemez! Felsoroljam mind a 108.szimfóniát? (mert nekem még ilyenem is van).

458 macskás 2015-05-31 13:28:40 [Válasz erre: 456 Ardelao 2015-05-31 12:54:47]
Több megnevezésről írtál, ezt hiányolom. De olvad el a beírásomat.

457 macskás 2015-05-31 13:27:41 [Válasz erre: 455 Ardelao 2015-05-31 12:46:24]
Milyen lemezfelvételekről?

456 Ardelao 2015-05-31 12:54:47 [Válasz erre: 454 macskás 2015-05-31 12:08:32]
Az No.94-est "Surprise" - Meglepetés - szimfóniának is nevezik. Rajta van a CD lemezen. Valótlanság lenne?

455 Ardelao 2015-05-31 12:46:24 [Válasz erre: 453 macskás 2015-05-31 11:56:37]
Ezek az adatok mind a lemezfelvételekről származnak.

454 macskás 2015-05-31 12:08:32 [Válasz erre: 450 Ardelao 2015-05-31 01:56:48]
Haydn szimfóniáinak nincs opusszáma, csak numerószáma (ahogy kimásoltad-beírtad). Vagy a Hoboken-jegyzék számozása. Nem feltétlenül a kiadók miatt nem tudjuk a szimfóniák számát (van, ami inkább a concerto grosso hagyományét követi). A szimfóniáknak nem nevük, hanem melléknevük van. No. 92. Díszdoktorrá avatására írta (bár korábban) Haydn. No 94. Mi az a több változat? A magyar az Üstdobütés/Dobütést melléknevet használja. De ez csak egy. A No. 95-ös nem London-szimfónia, az a 104-es. A szimfóniáknak nem nevük, hanem melléknevük van. 6-os csoportba vannak szedve a Párizsi szimfóniák is. A 93-104. sorszámú szimfóniák a London-szimfóniák.

453 macskás 2015-05-31 11:56:37 [Válasz erre: 452 Ardelao 2015-05-31 09:37:10]
Ha nem tudom, honnan vetted, akkor csak a problémákat tudom írni.

452 Ardelao 2015-05-31 09:37:10 [Válasz erre: 451 macskás 2015-05-31 06:42:56]
Ha valamit jobban tudsz, akkor írd be!

451 macskás 2015-05-31 06:42:56 [Válasz erre: 450 Ardelao 2015-05-31 01:56:48]
Hmmmm... Honnan vetted ezeket? Nem igazán pontosak a dolgok! És hol vannak a szimfóniacsoportok?

450 Ardelao 2015-05-31 01:56:48
Haydn szimfóniái között, az opus számon kívül, jó néhányan külön nevet is viselnek. Érthető ez olyan mesternél, aki a művek sokaságát alkotta. Az idők folyamán ragadtak rájuk ezek az elnevezések a művek valamilyen különleges sajátosságánál fogva. Mint tudjuk, Haydn 104 szimfóniát írt. A mai kutatások szerint többet is, de ezek még nem nyertek teljes bizonyosságot. Az történt, hogy a kiadók - Haydn sikeres tevékenysége során - olyan műveket is megjelentettek neve alatt, melyeket nem is Ő irt. Mindegy, a 104 szimfónia így is hatalmas mennyiség. Ebből legalább 25-30-nak van valamilyen elnevezése. Nem írom le mindet, de egy párat érdekességként megemlítek. Az No.6. Le Matin (Reggel), No.7. Le Midi (Dél), No.8. Le Soir (Este). No.22. Der Philosoph (A filozófus), No.48. Maria Theresia. Állítólag az ő látogatása alkalmából adták elő. No.49. La Passione (Szenvedély), No.60. Il distratto (A szórakozott), No.73. La Chasse (A vadászat), No.82. The Bear (A Medve), No.83. The Hen (A tyúk), No.92. Oxford , Angliai útja emlékeként, No.94. Surprise (Meglepetés), Ennek az elnevezésnek több változata is létezik, No.95. London, Még egy angliai emlék, No.100. Military (Katona), No.101. The Clock (Az óra), No.103. Drum-roll (Üstdob). Az No.45. szimfóniának érdekes története van. Esterházy Miklós herceg egy alkalommal úgy döntött, hogy a nyarat Eszterházán tölti. Persze udvartartásával (zenészeivel, énekeseivel stb.) együtt. Mivel annyi férőhely nem volt, hogy a zenészek családjukat is magukkal hozhatták volna, úgy éltek mint a "szalmaözvegyek".Egy idő után a zenészek tűrhetetlennek tartották ezt a helyzetet és szóvá tették, persze elsősorban Haydn-nak. Nyíltan egyikük sem merte kérni a herceget, hogy engedje őket haza feleségeikhez. Haydn (aki mindig kész volt ötletekre, humorra, tréfára) következőképpen adta tudtára a hercegnek elégedetlenségüket. Új szimfóniát irt és mutatott be a főméltóságú gazdájának. A szimfónia tüzes befejező tételének kellős közepén egyszerre csak felállt az egyik zenész, eltette kottáját és hangszerét, eloltotta gyertyáját és lábujjhegyen eltávozott. Néhány ütemmel később követte őt a második, a harmadik a negyedik, majd valamennyi muzsikus is. Már csak Tomasini(az első hegedűs) és Haydn maradt a színen. Végül Haydn is távozott. A herceg csak ámult-bámult, nem tudta mire vélni a dolgot. De, befejezésül Tomasini is összepakolt és távozott. Ekkor állítólag a herceg odaszólt a hallgatóságnak, hogy "ha valamennyien elmentek, akkor nekünk is mennünk kell," Mikor a herceg kilépett az ajtón megpillantotta a folyóson a zenekarát. Mosolyogva így szólt : Megértettem Haydn, maguk már szeretnének hazamenni. Hát nem bánom, holnap kocsira ülhetnek az urak." A szimfóniát azóta "Búcsú-szimfóniának nevezi a zenetörténet. Ma is így adják elő, ha előadásra kerül a mű. Így történt, nem így történt? Nem tudjuk ma már biztosan, de a szimfónia ezzel a névvel világhírű lett.

449 Ardelao 2015-05-31 01:53:59
[url] https://www.youtube.com/watch?v=0lLa_W0Hm_Q; © Joseph Haydn - Symfoni nr. 45 (Farewell) - DR UnderholdningsOrkestret - Adam Fischer [/url]

448 Ardelao 2015-05-31 01:42:29
Luigi Cherubini 1805-6 telén Bécsben járt és felkereste Haydn-t is. Haydn ekkor már 73 éves volt. Szívélyes barátsággal fogadta Cherubinit. Amikor Cherubini hazautazott Párizsba, emlékül neki ajándékozta egyik, nyomtatásban még meg nem jelent szimfóniájának kéziratát. Ezekkel a szavakkal : - "Engedje meg, hogy én magamat az ön zenei atyjának tekintsem és önt fiamként köszöntsem." Cherubini nem tudott válaszolni. Szeméből kicsordult a könny. A "fiú" nem bizonyult hálátlannak. Himnuszt írt "atyja" tiszteletére. Ez a himnusz 1809-ben, Haydn halála után, mint gyászének jelent meg ezzel a címmel : "Chant sur la mort de Haydn,"

447 Ardelao 2015-05-31 01:38:11
Ez is kedvenc: [url] https://www.youtube.com/watch?v=PulffEOx1W4; Haydn: Celloconcert in C - Marie-Elisabeth Hecker & Radio Kamer Filharmonie [HD] [/url]

446 Ardelao 2015-05-31 01:08:53
A mai napon, 1809.május 31-én hunyt el Bécsben, a bécsi klasszicizmus első nagy mestere Franz Joseph HAYDN, osztrák zeneszerző, karmester (206-éve). Wolfgang Amadeus Mozart nagy barátja. Az életéről, munkásságáról, zeneműveiről nagyon sok adatot találhatunk az interneten. 1732.március 31-én született Rohrau-ban (283-éve). Emlékére szóljon : [url] https://www.youtube.com/watch?v=Bspkf0O8jS8; Haydn Symphony No 94 G major 'Surprise' 'Mit dem Paukenschlag' Leonard Bernstein Wiener Philarmoniker [/url]

445 frushena 2014-01-26 12:24:07
Nagyszerű elgondolás!

444 Búbánat 2014-01-26 12:11:17
444

443 Búbánat 2014-01-26 12:10:57 [Válasz erre: 442 Búbánat 2014-01-26 12:10:27]
[url] http://mno.hu/grund/uj-muzeum-es-haydn-kutatokozpont-lesz-fertodon-1207201; Új múzeum és Haydn-kutatóközpont lesz Fertődön [/url]

442 Búbánat 2014-01-26 12:10:27
[url] http://mno.hu/grund/uj-muzeum-es-haydn-kutatokozpont-lesz-fertodon-1207201; Új múzeum és Haydn-kutatóközpont lesz Fertődön MNO.hu 2014. január 24., péntek 16:05 , szerző: Grund Márciustól működik az Eszterháza Kulturális, Kutató- és Fesztiválközpont, az új összművészeti színtér. „A központ létrehozását az a cél indokolta, hogy a fertődi Esterházy-kastélyegyüttes a közép-európai régió, Európa, illetve a világ egyik kulturális-szellemi központjává váljon, és mint ilyen Magyarország meghatározó kulturális-turisztikai helyszíne legyen. „Az Eszterháza Kulturális, Kutató és Fesztiválközpont (Eszterháza Központ) létrehozásának egyik fontos célja, hogy az Eszterházy-család fraknói hercegi ágának műtárgyai, illetve a Joseph Haydnhoz kapcsolódó tárgyak és kutatási anyagok befogadására, közzétételére és bemutatására alkalmas új múzeum és kutatóközpont jöjjön létre a fertődi Esterházy-kastélyegyüttesben. Ezzel együtt az új intézmény Magyarország meghatározó kulturális és turisztikai helyszíneként járulhat hozzá a fertődi összművészeti színtér megteremtéséhez, illetve a nemzetközi zenekultúra és műveltség egyik központja és találkozóhelye lehet.”

441 frushena 2013-08-15 22:19:23
[url]http://www.youtube.com/watch?v=dfRKxztzlKE;HAYDN: 'Orfeo ed Euridice' aria di: "Al tuo seno fortunato" Elena Xanthoudakis[/url]

440 Búbánat 2013-05-19 11:17:01
Ma a Bartók Rádióban 12.05 – 14.30 Bravissimo! Ez történt ezen a héten a világ hangversenytermeiben 1. Rameau: V. koncert (Vitárius Piroska - hegedű, Krommer Lúcia - viola da gamba, Dobozy Borbála - csembaló - MR Márványterem, 2010. május 17.) 2. Haydn: B-dúr mise (Missa Sancti Bernardi de Offida) Szabóki Tünde – szoprán Németh Judit – alt Káémán László – tenor Cser Krisztián – basszus Purcell Kórus, Orfeo Zenekar vez. Vashegyi György Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2009. május 14. 3. De Lhoyer: Gitárverseny Op. 16. (Csáki András, MÁV Szimfonikus Zenekar, vez. Teddy Abrams - MTA Díszterem, 2012. május 19.), 4. Jongen: Symphonie concertante Op. 81. (Fassang László - orgona - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2008. május 15.), 5. Franck: d-moll szimfónia (Svájci Olasz Rádió Szimfonikus Zenekara, vez. André Cluytens - Luganoi Teatro Kursaal, 1965. május 14.)

439 Búbánat 2013-01-10 11:21:25
Ma éjjel a Duna TV-ben: 23:25 MüpArt classic Haydn: Az évszakok (Újévi hangverseny felvéetele) A MüpArt Classic műsorán nagyszabású újévi hangverseny, amelyben Haydn Az évszakok című oratóriuma szólal meg. A korabeli hangszereken játszó Orfeo Zenekar a 18. századi zenét a legmagasabb szinten tolmácsoló Purcell Kórussal és kiváló szólistákkal lép fel, a világhírű Helmuth Rilling vezényletével. Az együttesek művészeti vezetője, Vashegyi György, a 18. századi muzsika hiteles interpretációjának elhivatott kutatója és dirigense, a három szólista – Marlis Petersen, Bernhard Berchtold és Bretz Gábor – nemzetközi hírű oratóriuménekes. (100 perc) A koncertről itt a fórumon a főtémában beszámolóval jelentkezett DNI

438 Búbánat 2012-11-11 12:42:39
Ma este a a rádióban Haydn műve mellett elhangzik Dittersdorf oratóriuma is – utóbbi magyar előadókkal! Bartók Rádió 20.58 – 23.00 Az emberi hang dicsérete Nyolc évszázad kantátái, miséi, oratóriumai 1. Haydn: A teremtés - oratórium. Szövegét - John Milton nyomán - Gottfried van Swieten írta. (April Cantelo - szoprán, Helen Watts - kontraalt, Robert Tear - tenor, Forbes Robinson - basszus, Stephen Cleobury - orgona, Camridge-i St. John College Kórusa, St. Martin -in-the-Fields Kamarazenekar, vez. George Guest) 2. Dittersdorf: Eszter - oratórium. Szövegét Salvator Ignaz Pintus írta. Szereposztás: Eszter - Kalmár Magda (szoprán) Zare - Tokody Ilona (szoprán) Atta - Takács Klára (mezzoszoprán) Assuero - Horváth József (tenor) Amano - Káplán György (tenor) Mardocheo - Miller Lajos (bariton) Alt szóló - Budai Livia Budapesti Madrigálkórus, Liszt Ferenc Kamarazenekar Vezényel: Szekeres Ferenc

437 pszí 2010-10-31 23:28:50 [Válasz erre: 436 Sipi 2010-10-31 20:22:23]
Épp az ilyenekben lehet és kell is bizonyítani. A Sir pálcája beletörik a nagy klasszikusokba (pl. Haydn, Beethoven), ami azért nem jellemző a nagy karmesterekre.

436 Sipi 2010-10-31 20:22:23 [Válasz erre: 434 pszí 2010-06-03 00:37:44]
Talán modern művekben kellene próbát tenned Rattle-el, nem olyan darabokban, amikből amúgy is légiónyi felvétel van már.

435 Búbánat 2010-10-31 20:08:17
Ma éjjel az m1 TV-csatornán: 23.05 Haydn: A Teremtés Km.: Zempléni Mária, Lukin Márta, Molnár András, Polgár László és a Magyar Rádió és Televízió szimfonikus zenekara és énekkara (106 perc)

434 pszí 2010-06-03 00:37:44
Szimfóniák: No. 88, No. 89 (a többihez már nem volt sem kedvem, sem erőm, de nem a Mester miatt...) Berlini Filharmonikus Zenekar, Sir Simon Rattle (EMI) Végre (vagy mégsem) sort kerítettem a Sir Haydn-felvételeire - mert mindig is azt mondtam, el tudom képzelni, hogy ezekben jó. Tévedtem. Szépnek szép, legalábbis a zenekar, és akkor el is mondtam minden jót a felvételről. Nem értem a rajongást.

433 frushena 2010-02-26 07:47:10
abszolut Zsótér, de ez így ebben a formában nem Haydn és Orfeo :)

432 -zéta- 2010-02-26 06:43:07 [Válasz erre: 431 egy kívülálló 2010-02-26 00:31:53]
Számomra is...:-)

431 egy kívülálló 2010-02-26 00:31:53 [Válasz erre: 430 frushena 2010-02-26 00:10:56]
Nekem tavaly pont ellentétes benyomásaim voltak: számomra ez a rendezés pontosan leképezte a zenét. Mondhatni, a legmuzkálisabb (és ezért számomra a legszebb) rendezés volt a tavalyi premierek közül.

430 frushena 2010-02-26 00:10:56
Orfeo ed Euridice - röviden Hát gyerekek ilyet .... :) Életemben ekkora förtelmet nem láttam! Csodálatos hangok, förtelmes rendezés. Olyan szinten ellentmondásban állt mind a zenével, mind a történettel, hogy valami perverz vágytól hajtva nem távoztam a szünetben. Tipikus : Olyan rossz, hogy ezt látni kell!

429 pszí 2010-02-07 19:15:26
Vonósnégyesek: 71.(Esz-dúr), 72.(C-dúr), 73.(F-dúr) és 74. (g-moll) Amadeus Quartet (DG) Ezek aztán rendkívül élvezetes zenék és az előadás is kiváló.

428 frushena 2009-12-26 20:36:41 [Válasz erre: 427 macskás 2009-12-26 20:33:34]
Kiváló! Mondjuk nekem a Dorátis az etalon, de ez is igen jó felvétel. Haydn három legerősebb operái közül az egyik! Nagyon jó!

427 macskás 2009-12-26 20:33:34 [Válasz erre: 426 frushena 2009-12-26 19:48:43]
Oszt mijjen?

426 frushena 2009-12-26 19:48:43
[url]http://images-eu.amazon.com/images/P/B000EQHSK0.08.LZZZZZZZ.jpg;HAYDN : Orlando Paladino[/url] dramma eroicomico in tre atti, libretto di : Carlo Francesco Badini -Patricia Petibon (Soprano) -Florian Boesch (Bass) -Malin Hartelius (Soprano) -Elisabeth Magnus (Mezzo Soprano) -Michael Schade (Tenor) -Christian Gerhaher (Baritone) -Johannes Kalpers (Tenor) -Werner Güra (Tenor) -Markus Schäfer (Tenor) Vienna Concentus Musicus Nikolaus Harnoncourt

425 frushena 2009-10-21 22:00:15 [Válasz erre: 424 Búbánat 2009-10-20 21:29:26]
Persze van még tanulnivaló, de sok a munkából fakadó őszinte öröm - remélhetőleg az "őszinte öröm" mellett az előadások is élvezhetőek?! (Volt valaki?) Párszor az ilyen kijelentések már okoztak kellemetlen élményeket ...

424 Búbánat 2009-10-20 21:29:26 [Válasz erre: 421 Búbánat 2009-07-01 23:00:39]
A teljesség igényével /Új ember, 2009. október 4./ "Tudom, hogy Isten kegyeltje voltam, de a világnak azt is tudnia kell, hogy nem voltam haszontalan tagja a társadalomnak, és hogy a zene útján is lehet jót cselekedni" - vallotta a kétszáz éve elhunyt zeneszerző: Joseph Haydn. A budapesti Albert Schweitzer Kórus és Kamarazenekar az idei Haydn-emlékévben különleges és egyedülálló dologra vállalkozott. Erről kérdeztük az együttes vezetőjét, Kenessey László karnagyot. - A Mozart jubileumi években (1991-ben, 2006-ban) szentmise keretében megszólaltattuk az óbudai főplébánia-templomban a szerző összes miséjét. S mivel korábban már Beethoven C-dúr miséjét is énekeltük, ezért szinte kötelességünknek éreztük az idei évben a nagy kortársnak, Haydnnak e műveit is előadni. A tizenhárom miséből tizenkettő most is szentmise keretében hangzott/ hangzik el, s az utolsó alkalommal - a szentmisét követően - hangversenyszerűen szólal majd meg a Cecília-mise. Ezt a sorozatot egy (ugyanazzal az) együttessel megvalósítani óriási munka! Még nagyböjt előtt a Szent Gellért-templomban adtunk elő kettőt, húsvéttól pedig már a mi (óbudai) templomunkban hangzott el a többi. A szólisták hivatásos énekesek, főiskolásoktól énekművészeken át a Kossuth-díjas operaénekesig. A kórus és a zenekar amatőr a szó nemes értelmében, akik igyekeznek az előadások alkalmával közel kerülni a hivatásos szinthez. De minden előadó a közös zenélés kedvéért, ellenszolgáltatás nélkül, örömmel vállalja a közreműködést. Úgy gondolom, hogy szerte a nagyvilágban hasonló sorozattal még hivatásos együttesek sem igen büszkélkedhetnek. Haydn munkásságában hogyan értékelhetők miséi? - Ha csak Mozarthoz viszonyítjuk - a két nagyon rövid mise kivételével - sokkal elmélyültebbek. Ahogy ugyanazt a szövegrészt más-más lelkiállapotban megfogalmazza, új oldalról közelíti meg. A Benedictus, Jézus jeruzsálemi bevonulásának megzenésítése, a Credóban a fogantatás, a keresztre feszítés, majd a feltámadás új és új megközelítése, a Sanctus általában alázatos, az Istenhez viszonyított helyét pontosan tudó hívő zeneszerző érzése, s a többi tételben is a szöveg az akkori stílusnak megfelelő, kifejező megzenésítése a szöveget értő hallgatók és előadók számára igazi imádságos lehetőség. Ennek tudatában a művek megszólaltatása komoly kihívás. Hány hangverseny van még hátra a sorozatból? - Október 4-én, 18 órakor lesz még a Schöpfungsmesse, majd november 7-én a Missa Rorate coeli, közvetlenül utána pedig a már említett Cecília- mise. Persze van még tanulnivaló, de sok a munkából fakadó őszinte öröm, hiszen mindeközben szeptember elején az Óbudai Társaskör szervezésében nagy sikerrel, telt házas koncert keretében előadtuk A teremtést. Közben filmen vetítettük a „cselekményt", ráúsztatva a magyar szöveget is a jobb érthetőség és élvezhetőség kedvéért. Október 10-én, Vámosgyörkön énekeljük a Nelson-misét, majd november 1-jén itthon, Óbudán Mozart Requiemjét szólaltatjuk meg. Azt hiszem, büszke lehet az együttes minden tagja erre a hatalmas munkára. Kiemelt köszönet Khirer Vilmos plébános úrnak, aki Óbudára helyezésétől kezdve kitüntetett figyelmével és segítségével támogatta az idén huszonöt éves együttest. Rózsa Györgyi

423 frushena 2009-10-14 20:32:07 [Válasz erre: 422 Sipi 2009-10-14 11:47:56]
Attól még felveheti most is. Biztos más lesz!

422 Sipi 2009-10-14 11:47:56
Mindenki szereti Fischer Ádám Haydn-szimfóniáit, erre most olvasom egy régebbi Gramofon-ban, hogy ő azt nyilatkozta, annak a sorozatnak az első néhány lemezét legszívesebben kidobná a szemétbe, és fel is fogja venni újra, mert annyira nincs velük megelégedve.

421 Búbánat 2009-07-01 23:00:39 [Válasz erre: 374 Búbánat 2009-01-22 09:15:31]
Joseph Haydn összes miséit nem csak a budapesti Belvárosi Főplébániatemplomban veszi sorra. Ugyanezt az impozáns célkitűzést hajtja végre az Óbudai Szent Péter és Pál-főplébánia-templom Albert Schwetzer Kórus és Zenekar, Kenessey László karigazgató irányításával. Legutóbb, az elmúlt vasárnap került sorra az "Üstdob mise", melynek énekes szólistái voltak: Bottka Ágnes, Bokor Jutta, Kállay Gábor és Kenesey Gábor. Ez volt a kórus és zenekar Haydn összes miséjét megszólaltató sorozatának 9. része.

420 Sesto 2009-06-30 16:18:51 [Válasz erre: 418 zsoly 2009-06-30 15:02:12]
...ezt a felvételt én is nagyon szeretem, bár pont a Nelsonmesse esetében szerencsére elég jó a választék, ami a felvételek minöségét illeti. Jó szórakozást hozzá! :-)





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.