vissza a cimoldalra
2018-10-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61132)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4069)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11291)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7452)
Balett-, és Táncművészet (5560)
Pantheon (2263)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1503)
Franz Schmidt (3197)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2930)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1112)
Momus-játék (5543)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4355)
Ilosfalvy Róbert (816)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2606)
Lehár Ferenc (641)
Opernglas, avagy operai távcső... (20144)
Erkel Színház (9460)
Jonas Kaufmann (2275)
Franz Schubert (308)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - modern eszement rendezesek (babalu, 2004-08-05 21:34:04)

   
213   Búbánat 2018-03-28 14:47:56

2018. MÁRCIUS 26. HÉTFŐ 12:31 Magyar Idők

SZÍNHÁZ VAGY ERŐSZAK?

HATALMAS MANIPULÁCIÓ FOLYIK A KULTURÁLIS ÖRÖKSÉGÉT ELVESZÍTŐ EURÓPÁBAN

Boros Attila

Sok szó esik az utóbbi évtizedekben az úgynevezett „rendezői” színházról, ugyanakkor egyre inkább háttérbe szorul a szerzői, az eredeti szerzői szándékot megvalósító színház. A rendezők nagy része kisajátította az alkotók műveit, és színpadra állításuk helyett egyszerűen átírja a darabok mondanivalóját, megváltoztatva a cselekményt.

Tudomásul kellene végre vennie világszerte a színházi maffiának, hogy egy mű átírása nem azonos a rendezéssel. Hazug demagógia az arra való hivatkozás is, hogy az internet és az űrutazás korában ilyen előadásokra vágyik a közönség, mert az eredeti remekmű idejétmúlt, korszerűtlen, és a ma emberének nem mond semmit.

Legvadabbul az operairodalom alkotásait vették célkeresztbe. „Modern rendezés” – ezzel a bűvös fogalommal ámítják és manipulálják a közönséget. Csakhogy ez finoman szólva csúsztatás, sokkal inkább hazugság, mert se nem modern, se nem rendezés. Egy opera cselekményének, helyszínének önkényes, durva megváltoztatása, a szerepek, szereplők egyéniségének visszájára fordítása, a műben megjelenő, a szerző által megírt pozitív tendenciák kigúnyolása – mindez nem tartozik a rendezés témakörébe, a rendezők szerepkörébe.

A színpadra állítók ma már nyíltan saját neoliberális politikai világnézetüket, zavaros gondolatok, ideológiák tömegét zúdítják a gyanútlan közönségre, amelynek fogalma sincs arról, hogy valójában mit is lát. Ma már tudjuk, mert nyakig benne élünk, hogy több évtizedes céltudatosan előre megtervezett szellemi és politikai bomlasztó háttérmunka eredménye ez is.

Operalátogató nemzedékek nőttek és nőnek fel úgy, hogy a szerző által megírt eredeti formájában nem találkozhatnak a nagy remekművekkel. Mindez büntetlenül tehető, hiszen a zeneirodalom zseniális alkotói már rég nem élnek. Hatalmas manipuláció folyik e téren is a kulturális örökségét elveszítő, sőt azt ma már büszkén megtagadó Európa szellemi életében.

A rendező feladata a színpadi alkotásnak a szerző szellemiségéhez, mondanivalójához hű tolmácsolása a közönségnek. Mert ne feledjük, a közönség drága pénzért nem X. rendező beteges agyszüleményeire, eltorzult lelki világára, hanem elsősorban Verdi vagy Wagner és a többiek operáira, az énekesekre, a zenére kíváncsi.

A második világháború után kapott lábra leginkább német exportból a rendezői színháznak nevezett irányzat, ami napjainkra totális káoszba vezetett. Otto Klemperer (1885–1973) világhírű, Pesten is működött karmester írja levelében Londonból 1968-ban Tóth Aladár egykori operaigazgatónak: „…azon a véleményen vagyok, hogy az operák hangversenyszerű előadása részben megoldja az operakérdést. Mert így a zenéről nem tereli el a figyelmet sem egy nevetséges díszlettervező, sem egy bolond rendező.”

Jóllehet Klemperer a 20-as években berlini fő-zeneigazgatóként tág teret engedett az akkor egy időre divatba jött, aztán szerencsére eltűnt avantgárd rendezéseknek. De mint etikus művész és vérbeli színházi ember, jól tudta, hol a határ.

A fogalom valódi értelmében vett modern rendezés a remekművek mondanivalójának tiszteletben tartásával, azok szellemében a mai fejlett színpadtechnika eszközeivel – világítás, vetítés, mozgatható játéktér, elektronika stb. – állítja színre, viszi a közönség elé a kortalan remekműveket. A szereplők jellemének hangsúlyosabb kibontása, egy-egy cselekmény, eseménysor plasztikusabbá tétele mind-mind fontos része a színpadra állításnak.

Talán nem szükséges bizonyítani, hogy egy Mozart, Wagner, Verdi, Puccini és a többi lángelme jobban tudta, mit akar kifejezni, elmondani műveiben, mint a rendezéssel foglalkozó tucatnyi zeneellenes dilettáns. Mert „végül is” (?!) a zene a legnagyobb ellensége az ilyen átírt, átértelmezett opera-előadásnak. A zene, amely az eredeti cselekményhez készült. De épp így a szöveg sem bírja el az erőszaktételt.

A szöveg minden mondata, a zene minden üteme ellenáll. Mert az mégiscsak abszurd és a teljes szellemi meghasonlás jele, ha egy klasszikus opera színpadán atombunkerek között, internálótáborban, roncstelepen, szemétdombon vagy a mostanság „trendi” elmegyógyintézetben és hasonló helyszíneken játszódik a cselekmény, vagy – ahogy már erre is van példa – patkányoknak öltöztetett szereplők népesítik be a Lohengrin színpadát. Lásd Bayreuth, a Wagner-utódok nagyobb dicsőségére.

A magyar közönség is testközelből „élvezhette” az Erkel Színházban Katherina Wagner Lohengrin-rendezését 2004-ben, amikor is egy Lenin-szoborral hitelesített kommunista pártgyűlésen I. Madarász Henrik király szónokolt… Ha a rendezőknek ilyen naprakész, „haladó” aktuális ötleteik vannak, akkor elképzeléseikhez egy másik darabot kell íratni, mert a régebbi komponisták operái méltatlanok és alkalmatlanok az effajta „üzenetek” bemutatására.

A legnagyobb vesztes azonban a közönség, amely drága pénzért nem tudja, mit is lát. Hiába tiltakoznak muzsikusok, karmesterek és a közönség is, a diktatúra, a szellemi terror marad.

 

Milyen szépen is hangzik az ENSZ 1948-ban deklarált Emberi jogok egyetemes nyilatkozatának idevágó cikkelye: „Minden szerzőnek joga van tudományos, irodalmi és művészeti termékkel kapcsolatos erkölcsi és anyagi érdekeinek védelméhez.” De ki véd meg egy halott szerzőt?

Ma már tudjuk: a színházakban eluralkodott rendezői terror azonban csak a felszín és következmény. A szálak jóval mélyebbre vezetnek, és ez már nem művészeti kérdés. A XX. század materializmusa, a nemes eszmék és eszmények kétségbe vonása, a transzcendencia, a szakralitás tagadása, ez a nihilbe vivő szellemiség jelenik meg ezekben az átértelmezett, meghamisított, adott esetben a mítoszt, a vallást, a szerelmet, a legendát is kicsúfoló színházi produkciókban.

Tudomásul kellene venni, hogy a remekművek, az operák is az emberiség kulturális és szellemi kincsei. Egy-egy ember semmilyen ideológiai indokkal sem sajátíthatja ki azokat. Sajnos az operákra nem vonatkozik a világörökség törvényes védelme, mint a történelmi városrészekre, műemlékekre. Ha ezeket a védett objektumokat nem szabad átépíteni, befalazni, tönkretenni, miért lehet ezt nagy komponisták csodálatos műveivel megtenni? Ez azonban már felveti az erkölcs, a morál kérdését is.

Ortega a múlt század derekán tökéletesen és jövőbelátóan megfogalmazta: „Nem arról van szó, hogy a tömegember egy most születő erkölcs kedvéért lemond egy elavult morálról, hanem arról, hogy életét semmiféle erkölcsnek nem akarja alávetni. Az erkölcstelenség mára már kelendő bóvli lett, s bárki hivalkodhat vele.”

Nem dughatjuk homokba a fejünket, látni kell, hogy Európa először szellemileg és erkölcsileg roppant meg halálosan, majd ezt követte és követi a minket körülvevő migráció és társadalmi összeomlás. Lehet, hogy régi bevált receptjét ismétli a történelem?

212   Haandel 2018-01-27 18:45:07

Kongó előadások

Kongó, el, el, el, el-ő-adás-ok:
nem lehetnek ezerfélék az okok.

Con go bajtársakkal zokogok:
merre vannak a vészkijáratok?

211   macskás • előzmény209 2017-12-21 20:27:30

Láttuk...

210   zenebaratmonika • előzmény209 2017-12-21 16:29:14

A Komische Oper Berlinben megy vagy a másik Operaházban?

209   virius 2017-12-21 15:25:02

Láttátok a yt-on a berlini Nabuccót? Na az a rendezés aztán ide tartozik, a darazsaknak ábrázolt, táncikáló asszír papokkal... :D

208   Héterő • előzmény207 2016-11-28 23:32:31
! √ ! √ !
207   Haandel 2016-11-28 21:21:50
A ma fia

A mai {[(re:n)^dez]^Ő} a ma fia,
s ezt rendEssen, mai nyElvel, villogtatja.

A mai rendetlen rEndEzŐk legnAgyObb baja
a tegnapi rendes rendezések hihetetlen bája.

De a mai 40+ rabLó >>> 1 buta banya:
jól sejtik hol rejlik az aranybánya.

Színház, musical, operett?
Dehogy, ma ez csak köret!

A mai, szinte világszerte, államilag dotált opera
a mai $zélhámosok legfőbb operatív célja!
206   Haandel 2016-11-21 18:22:49
Saroktalan sátor

A saroktalan sátorban, évtizedek óta, körbe-körbe járok,
tanácstalanul remélve, hogy majd valami egyÉNit kitalálok.

Egyeseknek nem könnyű egy saroktalan sártorból kitálalva kitalálni,
ezért a labilrinthabitus rendEzŐk(?) ilyenkor elkezdenek cirkuszálni!

(;-)
205   Haandel • előzmény204 2015-07-02 18:32:44
Tunneling, or tunnelling (see spelling differences), is a colloquial term for a specific kind of financial fraud. It is defined as "the transfer of assets and profits out of firms for the benefit of those who control them".
204   Haandel 2015-07-02 18:28:46
Tunneling
203   Haandel 2015-07-02 18:26:50
If opera houses declare record results, why are they in trouble?


So, if there’s more money coming in, where is it all going?
202   Haandel 2015-06-30 19:51:01
William Tell: nudity and rape scene greeted with boos at Royal Opera House
201   Búbánat 2013-07-06 10:16:40
Gulyás Dénes írja le nemrég megjelent életrajzi könyvében („Mekkora Isten tenyere?”, Helikon kiadó) az egyik Bohémélet-rendezésről – melyben énekelt - a véleményét. Idézem:

„A Bohémélet igazi feladat, kihívás mindenki számára, aki egy produkciónak részese. Megfigyelhettem azt a változást a Bohémélettel való közös életem tizenöt éve alatt, amely az opera műfaján, így a Bohémélet értelmezésén is csorbát ejtett. Oláh és Nádasdy értelmezése Pesten és a New York-i Zeffirelli-féle rendezés után nem éreztem vállalhatónak azt a produkciót, melyben Benoit egy létrán mászik les a zenekari árokba, mikor a bohémek kiebrudalják az első felvonásban, holott az ajtón jött be. Musette és Marcello a Momus teraszán, az asztalon közösülnek, miközben Alcindor a szomszéd asztalnál önkielégít.
Miért gondolja a rendező, hogy ettől jó a produkció? Szomorúság és igazi megpróbáltatás volt részt venni ebben a rendezésben, Kiszolgáltatottnak, kizsákmányoltnak és megalázottnak éreztem magam.”
200   Haandel • előzmény199 2013-07-05 22:25:57
-y
198   Haandel 2012-10-28 09:06:24
Poulenc-Erben klagen gegen Münchner Operninszenierung

Die Erben des französischen Komponisten Francis Poulenc (1899 – 1963) wollen die Wiederaufnahme seiner bekannten Oper „Dialogues des Carmélites“ an der Bayerischen Staatsoper gerichtlich untersagen lassen...

Google translate
197   álmodó 2010-08-12 22:11:50
A szerencsétlent nem lehet akárhol "ünnepelni".
De ki ünnepelte?
:-)))
196   -zéta- • előzmény194 2010-08-12 18:10:25
Mondjuk Kupfert én nem ebben a topicban ünnepelném...:-)
195   macskás • előzmény171 2010-08-12 15:08:06
A popzenét nem kedvelőknek viszotn vetkezhetnek a zenekarok:)) A popok:))
194   Momo • előzmény190 2010-08-12 13:56:07
Harry Kupfer 75 éves - avagy színház az operában


„A színháznak izgalomba kell hoznia az embereket, arra kell kényszerítenie őket, hogy színt valljanak. (…) De ebből nem következik, hogy feltétlenül provokálni akarok. Soha nincs szándékomban mindenáron megtámadni a közönséget, csak szembesíteni akarom az előadással. Mindig akkor vagyok a legboldogabb, ha egy bemutatón egymással ellentétes vélemények fogalmazódnak meg. Akkor tudom, hogy a színház elérte a célját.”

"Nem az a célunk, hogy csak zenét hallgassunk. A zenét egy történet összefüggésében, az énekelt szöveggel és a drámával együtt kell megértenünk. (…) Az opera nemcsak kulináris zenei szórakozás”


A teljes cikk olvasható az Opera-Világon
193   Sipi • előzmény192 2010-08-12 13:10:09
Hogy mi lesz? Hát katarzis.
192   Spangel Péter • előzmény191 2010-08-12 12:51:09
Mi lesz, ha az ilyen, jelmez nélküli, pőre operáknál felborul a hormonsszint, tetőfokára hág a paraszimpatizálási készség és létrejön a coitus grandiosus...
191   Hangyász • előzmény174 2010-08-12 11:32:11
Maradjunk az egymást erősítő kölcsönhatásnál.
190   álmodó • előzmény189 2010-08-12 11:26:31
Így egyszerűbb lesz :-) :

http://www.operavilag.hu/hirek_teljes.harry+kupfer+75+eves-794.html
189   álmodó 2010-08-12 11:22:34
"Harry Kupfer 75 éves"

az "Opera-Világon".
188   Spangel Péter • előzmény183 2010-08-12 09:45:27
Még jó, hogy a csingilingik nem énekelnek... :-)))
187   álmodó 2010-08-12 08:52:47
Én pl nem "egy előadásról" beszéltem, hát többet láthattatok itt alább... Épp az a dili a pasiban (bocs, rendező úrban), hogy minden darabnál ugyanoda lukad ki.
És ennek tere van...Még tetszik is, legalábbis veszik a jegyet évről-évre.
Márpedig ez nem jelent ok jót a jövőre nézve.
Ajjjaj, kezdhetünk fogyózni hölgyek-urak...
:-(
186   Momo • előzmény181 2010-08-11 23:07:38
"etióp menekültek"


Ezt én felülfogalmazásnak érzem... tekintve, hogy rabok. :-)))
185   nizajemon • előzmény184 2010-08-11 22:38:24
Háááát,elnézvén az elnézendőket nem sok fehérnépnél kellhetett szívtájéki masszázst alkalmazni:-)))) na ennyi, az eszement szó rám is illik.
184   Sipi • előzmény183 2010-08-11 22:31:07
Lehet, hogy azért, hogy elvonja a figyelmet a gyenge énektudásról?
183   nizajemon • előzmény182 2010-08-11 22:11:41
jajj,neee...kivetem magam az ablakon:-))hölgyek és urak megkaphatják ezer helyen az effélét,de arra még nem kaptam választ,hogy a jobb sorsra érdemes pimpilit miért kellett kellemetlen helyzetbe hozni????
182   macskás • előzmény180 2010-08-11 22:02:34
Neizéjjémá!
Mér nem lehet a hölgynézőknek meg egyes uraknak a kedvében járni?
Kortárs zene OK:) Jó dolog, most épp Bozay megy a fülembe:))) Lemásoljam?
181   nizajemon • előzmény179 2010-08-11 21:50:08
Azt még érteném ha az Aida 2felv nagyfináléjában az etióp menekültek(feltételezve....)meztelen szaladnának könyörögni(úgy meghajtották őket,hogy a bugyingót is elhagyták útközben),de alkotói szabadságom eddig terjedne...
180   nizajemon • előzmény178 2010-08-11 21:43:38
De mi a funkciója annak az árván lengedező himbilimbinek???? nem értem akár a kortárs zenét.....bocs ezt nem hagyhattam ki.....:-)))))homályosítcson fel valaki!Ennél a múfajnál nem kell meztelen díva sem (nekem)
179   Sipi 2010-08-11 21:34:39
Különben, ha belegondolok, hogy itt már két napja ennek az előadásnak a tárgyalása megy, a rendező bizony elért valamit. Egy művészileg mégoly tökéletes előadással nem hiszem, hogy ez sikerült volna. :-)
178   macskás • előzmény177 2010-08-11 21:25:10
Már mér ne lehetne ilyen-olyan hímtag?
Bezzeg a meztelen nénik...

Azért nélam is veri a biztosítékot:)
177   nizajemon • előzmény167 2010-08-11 20:37:46
Hadd futtassák,élvezzék a borotvált hímtag ágálását,jót röhögtem rajta:-)))Most amikor annyira kellene az ugaron hasalnunk mindentől ami nem magyar ezért a szarért,melyen elgörcsölne 8 esztéta+az ügy súlyosbításaként még Koltai T.is négyszer egymásután dörzsölné meg a szemét,hogy ilyen jót még nem látott,nehogymá.
176   nizajemon • előzmény169 2010-08-11 20:25:45
Nemhiába lett Anyám tyúkja:-))))
175   álmodó 2010-08-11 18:14:15
De szép lehet benne lenni egy ilyen "izéjébe" a rendező úrnak!
Elképzelem, milyen nagy ívben kerülgetném a kollégákat! Hát...:-)))
174   Momo • előzmény171 2010-08-11 17:57:53
Asszem, a "popszemét" elterjedése nagyban köszönhető a közönségigénynek.
173   Momo 2010-08-11 17:51:43
A cikk madridi Wozzeck-ről.



hát, jelmezre itt se költenek mostanában...
172   álmodó • előzmény170 2010-08-11 17:42:15
honnan tudod? ;-) :-)
171   Hangyász • előzmény167 2010-08-11 17:20:22
A közönség kulturális színvonala - hála t. k. a popszemétnek - odáig süllyedt, hogy sokan EZÉRT mennek el az illető operaházba, nem Mozart/Verdi/Wagner miatt.
170   Hangyász • előzmény161 2010-08-11 17:19:02
Mozart azért nem volt a szadomazo híve - kérdés, hallott-e egyáltalán Sade márkiról, aki végül is kortársa volt. Az ülepnyalást pedig nem szexuális kéjszerzés érdekében kívánta levelei címzettjének.
169   Cilike • előzmény168 2010-08-11 16:06:48
Ja, aszittem, evidens, hogy kimásoltam, noha valóban nem jelöltem meg a forrást. Nem akartam, úgy tenni, mintha én költöttem volna
(Off: kislyányom óvodás korában a következő információval örvendeztetett meg: Petőfi Sándor költő volt. Ő költötte ki a szép verseket.)
168   macskás • előzmény163 2010-08-11 15:41:33
más tolla:)
167   Spangel Péter • előzmény166 2010-08-11 15:20:16
Megnéztem.
Életrajzában sszó nincs családról.
Láttam néhány rendezési képet, csupa vér, pornó, szex, erőszak. Nyugaton futtatják, keresik, kedvelik. Ez a jövő operajátszása... Na, ettől mentsen meg az Isten!
166   Cilike 2010-08-11 14:42:13
Megnéznéd?
Ahogy a rendezéseiről olvasgattam, valami baja van a nőkkel. Csocsoszán is amolyan Kill Bill-Beatrix az ő felfogásában...Ugye ne is feltételezzem, hogy a rendező úr nős és 3 gyermek édesapja?
165   Spangel Péter • előzmény163 2010-08-11 14:31:59
Profi elemzés. Örömmel olvastam.
164   Momo 2010-08-11 14:21:30
Érdekes, hogy időnként lekatalánozzák, pedig Bieito nem katalán, hanem spanyol (apja galíciai, anyja sevillai), csak Barcelonában éltek 15 éves korától fogva.
Még a katalán Wikipédiában is azt írják róla, hogy spanyol.
Pedig, ha valahol, akkor ott biztosan számon tartanák, ha katalán lenne.
163   Cilike 2010-08-11 14:06:41
Egész másként rajzolja meg az állítólag helyes útról letévedő címszereplőt Calixto Bieito, ez idő szerint a nehezen nevelhető rendezők csapatának legkomiszabb suhanca. E katolikus, jezsuitáknál nevelkedett katalán Violettája 2003-ban pillantotta meg a hannoveri operaszínpad napvilágát, és alig lehetett ráismerni. Teresa Orlowsky lett belőle, aki a nyolcvanas években egy, a pornóban újszerűnek számító szerepmodellel keltett feltűnést: ő volt a megvásárolható nő, aki mindent megmutat, de semmit sem ad oda, és megőrzi szuverenitását. Verdi lélekből éneklő kurtizánjával ellentétben az Orlowsky-féle művi figura, a „Foxy Lady" még az ügyfelekkel való testi kontaktust is kerüli. A kerek ágyat videokamerák figyelik. Itt áll ő, Verdi Foxy Ladyje, munkafűzőben és harisnyakötőben, a videó képernyőjén vagy a táncrúdnál. A szex mint üzlet és mint az ösztönök levezetője; minden rendezett, minden kiszámított. Aligha tagadható, hogy Bieito nem saját rögeszméit akarta megrendezni, hanem valós tendenciák józan tükrözésére törekedett.
A tisztességtelen utcalány már csupán leheletnyi rokonszenvet érez a meghatóan naiv Alfredo iránt, aki ebben a környezetben idegen testként töri magát a fitneszgépeken. Még mielőtt az apja ezúttal nemcsak szavakkal, hanem a tergo is megerőszakolná Violettát, az máris ráunt a fiatalemberre. Tüdőbajban való elhalálozását csak Alfredo számára rendezi meg, mielőtt a maga kereste pénzzel olajra lépne. Szökésében vele tart leszbikus barátnője, Flora is, aki az ápolónő Anninát is alakítja. Így hajlítgatja, így radikalizálja Verdit Calixto Bieito – de ezt tehetségesen, ellentmondásra ingerelve teszi.
...
162   Spangel Péter • előzmény160 2010-08-11 12:45:31
A magasabb művészet középen kezdődik... :-)))
161   Sipi 2010-08-11 12:45:27
Az is lehet, hogy csak Mozart leveleiből merítettek ihletet.
160   álmodó 2010-08-11 11:34:53
Nem értitek ti a magasabb művészetet, ez a baj veletek, mindig mondom. :-)))
159   Spangel Péter • előzmény158 2010-08-11 11:18:01
Kovalik az Elektra rendezésébe már belevitt egy futkározó lifegőst...
158   Cilike 2010-08-11 11:13:17
Ahogy megnéztem még néhány izéjét...rendezését..., csak nehogy valaki idehozza ezt a fószert, mert én tanulok Butterflytól és lelövöm. Esetleg egy-kkét mellbimbóját is levágom, ha ennyire ráindult a témára.
157   Cilike 2010-08-11 11:06:25
Agyrém, komolyan. Nem normális. Akinek ez kell, nézze a Holtak hajnalát és hjallgassa hozzá az operát.
156   álmodó • előzmény155 2010-08-11 10:47:57
Nem is értem....Túl sok a ruha.
155   pizzicato • előzmény152 2010-08-11 10:23:53
Madama Butterfly

ez egy light-osabb verzió- néha Neki is lehetnek rossz napjai...
154   Momo 2010-08-10 18:50:46
Képzelem, amit a Komische Oper intendánsa leül a pasassal:


Intendáns: Señor Bieito… ööö… khm… szeretnénk, ha évente rendezne nálunk egy olyan… ööö… khm… meztelen embereset.
Régi vágyam, hogy a magánénekeseinket lengő hímtaggal lássam munka közben.
Megvalósítható ez ön szerint…?

Bieito: khm… Nézze, Herr Homoki, én alapvetően konzervatív beállítottságú vagyok. Általában a zenére hagyatkozom a munkában, és szeretem a szép kosztümös színpadképeket. De nemrég láttam Budapesten néhány botrányosan provokatív Kovalik rendezést, és mostmár van az a pénz, amiért hajlandó lennék rendszeresen levetkőztetni az önök egész társulatát, sőt, akár a nézőket is, ha ön úgy akarja.
Csak attól tartok, problémánk lesz a német közönséggel, és a sajtóval.

Intendáns: Eleinte biztosan. De majd meglátja, előbb-utóbb megértenek minket. 5 év múlva a berliniek meztelenül járnak majd Operába, és a még a pornófilmek alatt is a Lohengrin lesz az kísérőzene. Esetleg a Parsifal…

Bieito: Hát jó, akkor, fogjunk hozzá. Első lépésként, ha önnek is megfelel, a férfikar helyett szükségem lenne 20 chippendale fiúra… a korrepetitorok, és a jelmezesek helyett pedig vegyen fel albán táncos lányokat.
A többit megbeszéljük a holnapi vetkőzőpróbán....


És lelkesen dolgoztak tovább a meztelen operán, míg végül egyetlen közreműködőn sem volt többé ruha… Bieito a mennybe ment, az opera pedig végre elfoglalhatta méltó helyét a műfajok széles palettáján, közvetlenül az animal pornó, a szado-mazo és a gruppenszex mellett… a sarokban.
153   Momo 2010-08-10 17:35:35
Mindkettőt Calixto Bieito rendezte.
152   Momo 2010-08-10 17:23:52
Armida - Komische Oper Berlin 2009


szerintem előbb-utóbb a zenekar is le lesz vetkőztetve...

aztán meg a nézők... :-)))
151   álmodó 2010-08-10 16:29:19
...hát, "van az a pénz, amiért korpásodott a....haja".
150   álmodó • előzmény149 2010-08-10 16:27:31
Az éneklés technikájának bemutatása, vagy a "magából kivetkőzött" énekesé?
149   álmodó • előzmény146 2010-08-10 16:18:51
Attyagatya! :-))))
148   Hangyász • előzmény146 2010-08-10 15:41:38
Ezzel megelőzte Schlingensiefet képletes halállistámon ez a luzitán szörny.
147   Sipi • előzmény146 2010-08-09 20:00:53
Ez aztán nem semmi! :-)

Különben én nem vagyok ellene a modern rendezéseknek, a XVIII. századi kosztümös opera szerintem ma ugyanolyan muris, mint a lentebbi darázs-jelmezes, de azért túlzásokba sem kéne esni.
146   Momo 2010-08-09 18:09:55
Most jutott eszembe:

Szöktetés - Komische Oper Berlin, 2008


hát van itt minden... :-)))
145   álmodó • előzmény144 2008-08-23 15:50:43
Hát..
Nálunk a nudista-verzió menne,helyszín Délegyháza.Mindenki pucér lenne, a közönség is.
A zenekar a hangszert is tok nélkül hozná,a kotta se lenne bekötve. Viszont az álarc fontos, az kötelező volna, kivéve akiknek amúgyis mikiegér-arcuk van.
144   virius 2008-08-23 15:33:16
Egy másik topikban már volt szó egy nemrégiben Németországban bemutatott Álarcosbálról, meg arról, hogy a mi Operánk is érdeklődik a produkció iránt (ádám- és évakosztümös mikiegér-álarcú statiszták, brrr...).
143   álmodó • előzmény136 2008-08-23 15:17:46
Apám! :-))))))))
Ez nem semmi!!!
Valszínűleg éneklés közben fuldokoltak a röhögéstől szegények!
Lehet,hogy a Méhek Sanyarú Sorsáért Alapítvány előadása lehetett.
142   Haandel • előzmény141 2008-08-23 13:36:21
Zeffirelli Joins The Fray: Bravo Maazel, Enough With This Horror

Bravo Maazel, basta orrori
141   Haandel • előzmény140 2008-08-21 16:51:05
Maazel\'s Wrath: Salzburg \"Boring\", \"Trashy\", \"Enough With Those Weirdly Provocative, Arrogant Directors\". \"Audiences Not Offended, They\'re Simply Bored\"

... \"I spent a lifetime in Salzburg, my debut there was in 1963 and I conducted there 109 times in all, between operas and concerts. Now I\'ve had enough: enough with weirdly provocative stagings of arrogant directors who think innovation means boring the audience using public funds\".

\"I feel like speaking up for the people who buy tickets and go to the opera and are subjected to the wrongheaded reinterpretations of great operas; that\'s what I told Gerard Mortier when he ran the festival\"

\"Often those directors are simply uneducated. Like that guy, I don\'t even remember his name, who was directing A Midsummer Night\'s Dreamin Salzburg while bragging that he despised Shakespeare. They only care about scandals. But the audience do not get offended, they\'re simply bored. At that premiere, this big wealthy Swiss man stood up and told his wife, \'Elisabetta this is so boring! Let\'s go have some dinner instaed\'\" ...

L\' ira di Maazel
140   WiseGentleman • előzmény139 2008-08-09 13:42:05
Legjobban teszed akkor, ha német földön nem jársz operába :)!
139   Speranza • előzmény136 2008-08-09 12:50:38
Megmagyarázni? A polgárpukkasztást? Minek? Az öncélú, önmmagáért való dolog, semmi másról nem szól, mint hogy az előadás főszereplője immár nem az énekes, hanem a rendező és bármit megtehet büntetlenül. És sajnos meg is tesznek bármit... :-( A legszomorúbb az egészben az, hogy van olyan operaigazgató, aki helyt ad ilyen szélhámosságnak és vannak énekesek akik a nevüket és hangjukat adják az efféle produkciókhoz (ha pedig még közönség is van rá, az meg egyenesen katasztrófa, mert az látszólag ezeket a vadbarmokat igazolja és valósággal felbiztatja őket a műfaj tendenciózus tönkretételére). Bojkottálni kéne az ilyen előadásokat és nem volna gond.
138   WiseGentleman • előzmény137 2008-08-09 10:19:51
Igazából, repkedniük kéne:)!

Az illető hölgyet egyébként, mint Kaiserint (FroSch) láttam ugyanitt (just for the record)
137   Momo von Hofmannsthal • előzmény136 2008-08-08 22:03:58
Ez tök jó... :-) csak nagyon szarul mozog a férfikar, hiába lenne jó maga az ötlet, legalább az egyharmada elveszik előadás
közben.
136   Cilike 2008-08-08 21:17:40
Ez az egyik kedvencem. Valaki megmagyarázná ezt nekem?
Nabucco, Berlin
135   virius • előzmény134 2008-08-08 15:05:12
De most világszerte a német (porosz) eredetű Regietheater a trendi, most már nálunk is ez lesz. Majd a ballib kultúrpápák osztják nekünk az észt és ők mondják meg, mi a haladó és mi a retrográd.
134   sphynx 2008-03-23 15:47:54
Sesto:

Ad MÁO-produkció:

...mitöl számit a félcenirozott elöadás kapásból MODERNnek??? (Feltételezem: leginkább a pénzhiány miatt kerül egy-egy darab félig szcenirozott formában bemutatásra: a pénzhiány meg nem számit \"modern\" vonatkozásnak; hiszen évek óta chronikus állapot! Szomorú...) :-(

Már emlitettem korábban - hogy máshol - az ilyen \"modernnek\" álcázott (öszvér)megoldást csupán \"ein Koffer voller Scheiße\" címen emlegetik...
Drasztikus, netán naturalista és sértö a kifejezés? Igen az, de sajnos (legtöbb esetben!) van benne vmi., mivel legtöbbször tényleg vmi. alulmarad egy ilyen ad hoc-produkció folyamán,... Kár!
Nem ezt érdemli a mü, a komponista vagy az ELÖADÓK ÉS A PUBLIKUM sem!...

Engedelemmel, áttettem ide.
133   Kundry 2007-11-23 22:14:43
Ez manapság nagy kérdés. Én alapvetően a Zeffirelli-típusú rendezést szeretem, amit már nézni is élvezet.

A modernségről meg az a véleményem: mértékkel, jóízléssel. Vannak dolgok, amik működnek, vannak, amik nem. No meg akármilyen modern egy felfogás, bizonyos dolgokra szükség van. Pl. állhat ottan Hagen valami futurisztikus bőrszerkóban, sőt, akár birodalmi rohamosztagosként is, de a dárda akkor is a kezében lesz. Nem lőheti le Siegfriedet automata pisztollyal. :D Akkor meg már inkább álljon ott szép, régimódi göncben, ahhoz jobban megy a dárda. Chéreau pl. még belefér nálam, de a maga nemében az is kosztümös.

A Trubadúrnál meg azt is figyelembe kell venni, hogy a máglyán megégetés nbem igazán jellemző a XX. században... azzal együtt, hogy pl. mexikói forradalmas környezetben (ezt leszámítva) működne. (Manrico mint zapatista lázadó, Luna mint gazdag földbirtokos, Leonóra mint úrihölgy, Azucena meg maradhat, ami. :D)

De pl. a Tosca csak úgy működik, ahogy megszoktuk. Előre röhögök, mert tudom, hogy a II. felvonásban Toscán vörös ruha lesz, felette hosszú, uszályos köpeny, még azt is tudom, mikor fogja levenni, hogyan hajtja össze és sarkítva, mikor merre rohan a színpadon, mikor és hányszor löki el Scarpiát, mikor fog az ég helyett a karzatra felnézni... de mégsem szeretném másként. Hogy nézne ki Tosca kiskosztümben, Scarpia meg mondjuk ávósként?

No meg ha csak a zenét akarom, ott a cd. Ha színházba megyek, szép díszletet/jelmezt IS akarok látni. Valami vastzraverz, vetítés és modern ruhák - brrr.

Ráadásul: még nem láttam olyan modern rendezést, amelyik jobban megoldotta volnba a technikai problémákat, mint egy klasszikus.

Kicsit off: tud valaki olyan Ringet mondani, ahol a végén illúziót keltő a nagy apokalipszis? Ahol tényleg van tűz, és van kiöntő folyó, és nem csak holmi vacak fényjáték vagy még az sem? Csak mert szeretném már egyszer úgy látni, ahogy a zene alapján elképzelem.
Másik: nagyon sok verzióban láttam már a Don Giovannit. Jól megoldott Szoborral már találkoztam párszor, de normális tűzzel-pokollal még nem...
132   tarnhelm2 • előzmény131 2007-11-12 10:06:17
Frushena! Nincs más hátra, meg kell nézned Werner Herzog Woyzeck c. filmjét Klaus Kinskivel a főszerepben! :))
(Egyébként remek film!)
131   frushena • előzmény130 2007-11-12 01:01:23
Wozzeck! Színházban is megviselt az opera megvan CD-n, ami szntén megviselt. Nem hallgattam agyon.
130   virius • előzmény128 2007-11-12 00:55:20
Ami igaz, az igaz: Alföldinek is volt eszement operarendezése, ez pedig a szegedi Faust, amiről anno külön topikban is folyt vita.
Egyébként a modern rendezés jó nálam, amennyiben nem eszement. Ilyen volt pl. Nagy Viktor 1992-es Wozzeck-rendezése, ami azért is említésre méltó, mert N.V. általában konzervatív rendezéseket produkált.
129   frushena • előzmény128 2007-11-11 23:58:48
Bár ez nem opera! :)
128   frushena • előzmény127 2007-11-11 23:58:33
Igen, Alföldi rendezésére gondoltam. Ha eszementet szeretnél nézni ami mondjuk igen jó és nem öncélű : Shopping & fucking - Thália Színház Régi Stúdió.
127   virius • előzmény126 2007-11-11 23:57:13
Mármint a 2004-es debreceni rendezés, ugyanis az Attila első margitszigeti előadása még 1972-ben volt, az akkor még pályakezdőnek számító Marton Évával. Igaz, az hagyományos rendezés volt lovas bevonulással. Mondjuk Alföldi legutóbbi rendezését alapjában véve nem nevezném eszementnek, egy-két ötletét azonban igen, leginkább a kitömött madarat magasba emelő Ezio jelenetét.
126   frushena 2007-11-11 23:48:40
A margitszigeti Attila is érdekes volt rendezést illetően. Amúgy tetszett az előadás, egy - két kivetített jelenetet leszámítva.
125   virius • előzmény110 2007-11-11 23:43:13
A margitszigeti Rigolettót én is láttam 1992-ben, azon ritka kivételek közé tartozott, amelyben a rendezés a más korba történt áthelyezés ellenére sem volt zeneellenes. Igaz, a koncepció valóban az általam szintén látott angol nyelvű produkció lekoppintása volt, megjegyzem, az is óriási előadás volt.
Van itt egy párhuzamos topik is \"Használ-e az operának a kortárs feldolgozás?\" címmel. Nos, bár ez a koncepció nem használt kifejezetten a műnek, de nem is ártott neki, és ez a lényeg.
124   virius • előzmény111 2007-06-28 22:24:05
\"A \'múzeumba\', csak a vájtfülüek, (és persze a sznobok) járnak, az ifjúság pedig
a könnyűzene Trubadúrjainak csápol. Változik a világ( nem feltétlenül jó irányban) és változik az izlés.\"

Na pontosan erről a problémáról szólok több topikban is, pl. \"A komolyzene jelene és jövője Magyarországon\", \"Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban?\" Ott leírtam, hogy miért változik a világ. Egyébként tényleg nem jó irányban.
Lehet, hogy a New Age új nemzedékeihez szólnak topikunk címadó \"modern eszement rendezései\"? Csak így lehet eladni a sokszor eltemetett, avíttnak kikiáltott operaműfajt?
123   Sesto • előzmény122 2007-06-28 14:24:22
...így már minden világos! ;-) mert elöször nem igazánn értettem, hogy az operaösbemutatók milyen \"apropóból\" kerültek szóba?!...
122   tarnhelm2 • előzmény121 2007-06-28 09:47:03
Igaz, hogy rád kattintva írtam a választ, de a beírásom inkább \"ladik\" felvetésének és a vitának szólt, nem direkt neked címezve. (Azaz nem vitatkoztam veled.)
121   Sesto • előzmény120 2007-06-28 08:34:31
...megújulás cimen a lenti bejegyzésemmel egyáltalán nem új kompoziciókra, ösbemutatókra utaltam, ezt -talán- félreértetted!...
120   tarnhelm2 • előzmény118 2007-06-27 23:36:48
Az operaműfaj ú.n. megújulására azért történnek kísérletek. Ligeti, Eötvös, Ph. Glass, Pendereczki sikeres operákat írnak. (A MÁO két év alatt két új operát is bemutatott: Vajda és Gyöngyösi műveit.)

A kortárs operák népszerűsége feltehetően nem fog vetekedni Puccini operáival, de hát a kérdés a zene más műfajaiban ugyanígy felvethető. Sőt, talán a kortárs opera még \"könnyebbb\" helyzetben is van, mint mondjuk a szimfónia, épp a szinházi lehetőségek, a látványossság miatt.

Kérdés, persze, hogy egyáltalán feltétlenül szükséges-e ez a megújulás. Szárnyasoltárokat se nagyon festenek manapság, és eposzokat is viszonylag ritkán írnak. Attól még megnézhetjük Colmarban Grünewald isenheimi oltárját, és elolvashatjuk az Iliászt.
119   szmoking • előzmény109 2007-06-27 12:18:01
SZERINTEM EZ IS JÓ:
Sutherland, Pavarotti, Caballé, Gyaurov
Vez.: Mehta
Londoni Szimfonikusok
118   Sesto • előzmény117 2007-06-27 09:53:34
A rockoperát olyan szinten \"zárom ki\", hogy ami a dolgok szakmai oldalára vonatkozik: nem vagyok benne egyáltalán érdekelt, és nem hiszem, hogy az opera mújulásához feltétlenül majmolni kell egy teljesen más, (részben) független, emancipált és tk. (=a pulikum igénye által kialakitott?) létjogosultságot élvezö zenésszinházi irányzatot!...

Az opera megújulásának lehetöségeit -jó lenne- ha VÉGRE- magánál a müfajnál keresnénk, és nem kifelé kacsintgatva, akár más müfajokból plagizálva(?) várnánk a továbbiakban is a megújulás lehetöségeit, vagy magát, az \"operai Messias-t\"!... (?)
Egy olyan müfaj, amelyik több mint 400 éve \"haldoklik\", ahogy ezt sokan elöszereretettl próbálják hangoztatni -holott anakronizmus ilyesmivel vagdalkzoni- tény csupán, hogy bizonyos változásokra, nevezzük akár reformoknak(?)- igenis adott a lehetöség, csak keresni kell öket,...
117   ladik • előzmény114 2007-06-27 09:39:37
Ezzel a beírásoddal nincs vitám, egy egy jó előadás után engem is hasonló gondolatok foglalkoztatnak: szépen megoldott zenei frázisok, a szereplők egymás iránti kapcsolata , a karmester , hogyan segíti /vagy nem segíti az énekeseket stb,/ csak mint írtam is, eleddig nem érzékeltem, hogy mekkora szerepe van ebben opera-színházi élményben a rendezőnek. Beláttam, hogy nincs feltétlenül igazam, ezután jobban
figyelek.
Arra nem kaptam választ, hogy szerinted, ha a rockoperát kizárjuk, mimódon fog megújúlni az opera? ( csak a rendezőktől várhatunk megoldást?) Más egyéb lehetőség?
116   Sesto • előzmény115 2007-06-27 09:34:50
...inkább legyen /eleinte?-vagy akár néha hosszútávon is!/ \"izzadságszaga\",...mint fekete-öltönybe-nyakkendöbe-és-\"au du toliette-illatfelhövel\"-burkolt igénytelen, felszines, dekadens SZNOBIZMUS, igénytelenség!... Izzadságszag, na és?-de legalább próbálkozol!!! ;-)

most idézlek:

\"Én kissé kényelmes megoldásnak tartom, ha a rendezők egymást leutánozva több bőrt lehúznak ugyan arról az operáról:-\"láttam külföldön valami érdekes megoldást, kiegészítem a saját apró ötleteimmel, és
elhitetem a honi közönséggel, hogy én találtam ki\" -

Ok, ez egyértelmü. mindegy hogy poros-kopott operamúzeum, vagy posztmodern vakarózás: aki plagiátummal próbál dicsöséget szerezni szinpadon, az a személy erös fogalomzavarral küzd; müvészethez, egyéni látásmódról/interpretációról göze nincs!... :-((( /Szomorú tendencia, de kétségtelen. megfigyelhetö!/



\"Ez a fajta hozzáállás sem tetszik , épp úgy nem, mint a se füle se farka \"átértelmezések\", megerőszakolt átlényegítések. Lehet úgy is modernül rendezni, ha meghagyják a történetet a maga idejében, s a közönség , ha elég fogékony beleérzi a maga fájdalmát örömét.\"


Ezen kijelentéseddel olyan szinte értek egyet, hogy minden egyes alkotáshoz, különösen aminek szinpadhoz, szinházhoz köze van alapvetö lételeme: alkotó és a befogadó(=publikum!) oldaláról egyaránt az EMPÁTIA!... /anélkül nem megy,...illetve hiteltelen lesz!/
115   ladik • előzmény113 2007-06-27 09:17:36
Igen, Sesto, próbálkozni kell,/a muszáj szónak itt és most izzadság szaga van, maradjunk abban ,hogy kell, ha érdemes.
Én kissé kényelmes megoldásnak tartom, ha a rendezők egymást leutánozva több bőrt lehúznak ugyan arról az operáról:-\"láttam külföldön valami érdekes megoldást, kiegészítem a saját apró ötleteimmel, és
elhitetem a honi közönséggel, hogy én találtam ki\" - Ez a fajta hozzáállás sem tetszik , épp úgy nem, mint a se füle se farka \"átértelmezések\", megerőszakolt átlényegítések. Lehet úgy is modernül rendezni, ha meghagyják a történetet a maga idejében, s a közönség , ha elég fogékony beleérzi a maga fájdalmát örömét.
Szerintem az a jó rendezés, amely képes
megnyitni a publikum érzelmi csatornáit, s nem Önmagát akarja főszereplővé tenni, hanem a művet. Nagyon sokszor láttam például a Toscát, és nekem az a megrázó, ha az Angyalvár tetejéről ugrik a mélybe, nem pedig egy felhőkarcoló tizedik emeletéről./Ez csak egy példa, remélem érted mire gondolok/ Jágó mint náci? Hirtelen ez jutott eszembe, elfogadom, hogy ügyetlen ( elcsépelt) párhuzam, de ezért ne rám nézz görbén, hanem azokra, akik elcsépelt közhellyé tették az ilyen, korunkra átuniformizált megoldásokat.
114   Sesto • előzmény112 2007-06-26 20:52:06
...de ha a rendezöröl,-ill, a rendezö munkájából /koncepciójából/ nem érzékelsz semmit, nem veszed tudomásul,...nyilván annak roppant sok oka lehet,...ha nagyon közhellyel szeretnék élni, és egy izgalmas, szinvonalas operalöadás után elhagyom a szinházat, akkor engem bizony sok minden foglalkoztat(=néha kár több napon keresztül is!), nem csak a szépen megoldott zenei frázisok, hanem a közremüködök szerepformálása, a látott karakterek kidolgozottsága, egymásiránti kapcsolata (szerepszerint) a szinházi élmény homogenitása=mennyire \"dolgozott össze zenekar+énekes+rendezö+diszlet,-és jelmeztervezö, vagy akár a dramaturg\" és-és-és...
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Miranda Liu (hegedű), Kiss Gergely (gordonka), Kiss Gyula, Nagy Míra (
zongora)
"Hangulatkoncert"
HAYDN: D-dúr gordonkaverseny, Hob. VIIb:2 - I. tétel
HAYDN: fisz-moll zongoratrió, Hob. XV:26
HAYDN: D-dúr zongoratrió, Hob. XV:24

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Soltész Ágnes, Kovács Judit, Fahidi Patrícia (hegedű), Rácz János, Kunszeri Márta (fuvola), Kökényessy Zoltán (brácsa), Magyar Gábor (cselló), Váray Rita (zongora)
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Az est házigazdája: Tóth Endre, zenetörténész
KOVÁCS ZOLTÁN: Amisz és Amil – két fuvolára
SCHUMANN: Gyermekjelenetek (Benjamin Godard átirata) Op. 15.
SCHNITTKE: Moz-Art duó 2 hegedűre
VAJDA JÁNOS: Musica sull’ acqua – zongoraötös (2015)
MOZART: D-dúr fuvolanégyes

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Vigh Andrea (hárfa)
Budapesti Vonósok (koncertmester: Pilz János, művészeti vezető: Botvay Károly)
Fuvolán közreműködik és vezényel: Drahos Béla
MOZART: 1. (G-dúr) fuvolaverseny, K. 313
MOZART: 2. (D-dúr) fuvolaverseny, K. 314
MOZART: C-dúr fuvola-hárfa kettősverseny, K. 299
MOZART: C-dúr andante, K. 315

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Rohmann Ditta (cselló), Binder Károly (zongora)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói
koreográfus: Feledi János
CAFe Budapest
VAJDA JÁNOS: Csellóverseny
SZENTPÁLI ROLAND: Orfeusz-balett - ősbemutató
BINDER KÁROLY: Zongoraverseny - ősbemutató
A mai nap
elhunyt:
1837 • Johann Nepomuk Hummel, zeneszerző (sz. 1778)
1849 • Frédéric Chopin, zeneszerző (sz. 1810)