Bejelentkezés Regisztráció

Lisztről emelkedetten


1197 Búbánat 2024-03-27 11:08:46

2024. március 30., 19.00 – Budapest Music Center

Liszt Ferenc: Via Crucis

Ünnepi koncertre készül a Modern Art Orchestra a húsvét közeledtével. A keresztút stációit megrajzoló oratorikus művet Liszt életében sosem adták 

elő, a 20. század elején játszották először. Talán mert harmóniái, dallamai a századfordulós zenei törekvések irányába mutatnak. A MAO alkotói 

eredetileg a 2022-es Liszt-ünnep nyitókoncertjére adaptálták  a művet.

A tételeket Ávéd János, Bacsó Kristóf, Cseke Gábor, Fekete-Kovács Kornél, Korb Attila és Subicz Gábor hangszerelte, hozzájuk csatlakozott két 

díjnyertes zeneszerző-előadó, Hofecker Dániel és Szabó Dániel. A kórus szerepét a nagyzenekar veszi át. Az énekszerepekre az Operából érkező 

Horti Lillát, valamint Pocsai Kriszta jazzénekesnőt kérték fel. Az orgonaszólamokat Fassang László játssza.

Infó: bmc.hu 

KÖZREMŰKÖDIK:

  • Horti Lilla – ének
  • Pocsai Kriszta – ének
  • Fassang László – Hammond-orgona
  • Modern Art Orchestra
  • Művészeti vezető: Fekete-Kovács Kornél

Liszt Ferenc egyházi zenéje életművének különösen gazdag része, és még ezek között is különleges helyet foglal a kései Via Crucis [Keresztút] 

című oratorikus, 15 tételes darabja, amelyet kifejezetten templomi előadásra, orgonista, kórus és énekes szólisták számára írt 1879-ben. Jellemző 

módon, amikor elküldte egy egyházi kottakiadónak, hangsúlyozta, hogy nem fontos számára a honorárium, ám a mű így is kéziratban maradt. Csak 

1929-ben mutatták be posztumusz Harmat Artúr vezényletével, aki később a Szent István Bazilika karnagya lett. Talán éppen azért ilyen későn, mert 

harmóniái, dallamai kifejezetten a modern, századfordulós zenei törekvések irányába mutatnak. A passiót megidéző, elmélyült gondolatvilágának 

mottója a záró tételben hangzik el Fortunatus himnusza alapján: a kereszt az „egyetlen reménységünk”.

A Modern Art Orchestra 2005-ös alapítása óta hamar a magyarországi jazz kultúra egyik fellegvárává vált. Alapítója és művészeti vezetője, Fekete-

Kovács Kornél azért választotta ezt a nevet, hogy a jazz világában állva a kortárs zenei törekvések felé nyisson, ezért tagjai a zenekarnak 

klasszikus zenében otthonos hangszeresek éppen úgy, mint a jazz muzsikát játszó zenészek. A kortárs zenei műhelyként működő együttes 

példaértékű tevékenységet folytat, hiszen fennállása óta rengeteg kifejezetten a Modern Art Orchestra számára íródott új kompozíció született meg. 

Liszt művének saját képükre formált, mélyen átélt előadása abba a sorba illeszkedik, amelyben – Eötvös Péterrel folytatott együttműködésük után – 

Bartók, Kodály vagy Ligeti György műveit is adaptálták.

A 2022-es Liszt-Ünnep felkérésére született adaptáció olyan szerző-hangszerelő jazzmuzsikusok kézjegyét viseli, akik eddig is bizonyítottak, 

jelentős darabokat komponáltak az együttes számára. Az egyes tételeket (a keresztúton: stációkat) a zenekar háziszerzői közül hatan (Ávéd János, 

Bacsó Kristóf, Cseke Gábor, Fekete-Kovács Kornél, Korb Attila és Subicz Gábor) hangszerelték, hozzájuk csatlakozott két, a MAO-val szorosan 

együttműködő, többszörös díjnyertes zeneszerző-előadó (Hofecker Dániel és Szabó Dániel).

A kórus szerepét a műben a nagyzenekar veszi át, ám a tagok ezúttal a témához illően kerülni fogják a szabad improvizációt, viszont kadenciákat, 

variációkat fognak előadni az egyes zeneszerzők instrukcióinak megfelelően. A Modern Art Orchestra az énekszerepekre a Magyar Állami Operaház 

magánénekesnőjét, Horti Lillát és a jazzélet ikonikus énekesnőjét, Pocsai Krisztát kérte fel. Az orgonaszólamokat Fassang László tolmácsolja majd.

„Megdöbbentő felismerés volt számomra látni, hogyan versengett Liszt zeneszerzői és előadói zsenije szinte egész életében. Ez a mű nem a 

csillogást és a sikereket idézi fel, hanem a megfontolt, lényegre törő, meditatív alkotót.” – mondja a darabválasztásról a művészeti vezető, Fekete-

Kovács Kornél.



1195 Búbánat 2023-11-26 12:17:55 [Válasz erre: 1194 Búbánat 2023-11-21 22:10:39]
Liszt Ferenc: Krisztus – Somos Csaba vall az oratórium Pesti Vigadóbéli mai bemutatója elé – video
/YouTube/

Váradi Zita, Szalai Ágnes - szoprán 

Schöck Atala - alt 

Szappanos Tibor - tenor 

Fátrai János - bariton 

Sebestyén Miklós - basszus

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara (karigazgatók: Sapszon Borbála és Sapszon Ferenc)

Szent István Filharmonikusok

Vezényel: Somos Csaba

Liszt legnagyobb alkotása a Krisztus oratórium, melynek jelentősége rendkívüli, ám a művet ritkán halljuk, mert igen terjedelmes, előadóapparátusa is nagy, megszólaltatása különleges erőfeszítést igénylő feladat. Most itt az alkalom: a közönség a Nemzeti Énekkar és a Szent István Filharmonikusok előadásában, kiváló hazai szólisták közreműködésével, a karigazgató, Somos Csaba vezényletével élvezheti a kivételes alkotást – 150 évvel az 1873 novemberében lezajlott magyarországi bemutató után, annak egykori helyszínén, a Pesti Vigadóban.


1194 Búbánat 2023-11-21 22:10:39
Zenei katedrális – interjú Somos Csabával

/Fidelio.hu - Kondor Kata, 2023.11.16. 16:05/

 Liszt Krisztus című oratóriumának előadására készül a Nemzeti Énekkar, a november 26-i, Vigadó-beli koncertet az együttes karigazgatója, Somos Csaba vezényli.

A karmesterrel a darabhoz fűződő viszonyáról, a mű által támasztott kihívásokról, és arról is beszélgettünk, miért érzi úgy, hogy egy igazán nagyszerű előadógárda állt össze a koncertre.

„Ha el kellene hagynom a Földet, de ezt magammal vihetném, akkor meglenne minden örömforrásom, amire zenei, kulturális és lelki téren szükségem van” – nyilatkozta egy interjúban Liszt Krisztus című oratóriumáról.

Miért jelent olyan sokat önnek ez a darab?

Régóta nagy álmom, hogy a teljes művet vezényelhessem! Rendkívül sok szép emlék köt hozzá, például a Liszt-évben, amikor az oratóriumot világszerte több együttes ugyanabban az időpontban szólaltatta meg, én a Rádiókórus akkori vezetőjeként az együttessel Párizsban, majd Bécsben járhattam a Krisztussal. Itthon pontosan ugyanabban az időpontban Kocsis Zoltán vezényelte a Szent István Bazilikában. Szóval több ízben is volt szerencsém betanítani a gigászi művet, több hazai szimfonikus zenekar élén pedig dirigálhattam egy-egy önálló zenekari tételt is. Természetesen a Nemzeti Énekkarral is foglalkoztunk már közösen a darabbal, sőt

a mű iránti rajongásomnak és kollégáim kedvességének köszönhetően az ötvenedik születésnapomra a mű partitúráját kaptam tőlük ajándékba.

[...]

A nagy terjedelmen kívül miben ró még speciális feladatot a darab az előadókra?

A legintimebb, egy szólamú gregoriántól a leggrandiózusabb, szinte wagneri zenekar átvitelére is alkalmas hangzásig terjed a skála, amire az énekkarnak képesnek kell lennie. Ilyen szempontból egy kicsit olyan a darab, mint Verditől a Quattro pezzi sacri. Az első tételben azt kívánja Liszt, hogy a pásztor hangját előbb egy szoprán, aztán kettő, majd négy szólaltassa meg, a folytatásban pedig ugyanígy az altban.

Szinte megkoreografálta, hogyan adják tovább az örömhírt, és lépnek be a szólamok,

rendkívül puritán, már-már középkori hangzással, aztán az egész egy hatalmas dicsőítéssé fejlődik, óriási zenekar mellett. A nagy terjedelmű a cappella tételekben, illetve egy szál harmóniumkísérettel megírt szakaszokban pedig tűpontosan kell intonálni, ami minden énekkar számára nagy kihívás. Egyébként Liszt pontosan azért komponált ezekbe a részekbe alkalomszerűen orgonát vagy harmóniumot, mert a 19. században Németországban még nem voltak annyira jó énekkarok, akik támaszték nélkül ilyen hosszú a cappella tételek megszólaltatására képesek lettek volna.

[...]

A művet egy szünettel játsszuk, ami a második rész után lesz. Liszt által javasolt rövidítésekkel egy-egy óra hosszúságú a koncert mindkét fele, a latin szövegek megértését pedig magyar szövegfordítás kivetítésével segítjük. A terjedelem ellenére úgy vélem, e műalkotás könnyen befogadható, mintegy tablósorozatként követhetjük végig Jézus életét.

Olyan mértékben láttatja a zene a történéseket, hogy szerintem egyben is szájtátva ülné végig a közönség,

az ember teljesen a székbe szegeződik a mű hallgatása közben.

Liszt: Krisztus
november 26. 19:30, Pesti Vigadó


1193 Búbánat 2023-11-21 21:56:43 [Válasz erre: 1191 Búbánat 2023-11-03 23:43:53]

 Végjátékok

Magyarkurir.hu - 2023. november 19., vasárnap | 17:40

Pallós Tamás

Az idei őszi fesztivál, a Liszt Ünnep keretében két olyan koncertet – méghozzá magyarországi premiereket – tartottak meg a Művészetek Palotájában, amelyeket korábban már meghirdettek, de a covid-járvány miatt végül éveket késtek.

Kurtág György 2018 novemberében, a milánói Scalában bemutatott Fin de partie (A játszma vége) című Beckett-operája, 

illetve Liszt Ferenc „töredéke”, a Byron-tragédiát feldolgozó Sardanapalójának rekonstruált első felvonása is először hangzott el itthon.  


1192 Búbánat 2023-11-09 14:06:07

55. könyv és papírrégiség aukció – KRISZTINA ANTIKVÁRIUM

 2023. 11. 25. SZOMBAT 10:00 - 2023. 11. 25. SZOMBAT 18:00

244,1. tétel

Liszt Ferenc (1811–1886) különlegesen nagy méretű, albumin fényképe.

 KIKIÁLTÁSI ÁR: 280.000 Ft


 A felvételt Kozmata Ferenc (1839–1902) udvari fényképész készítette 1880 körül. A nagyítás is ekkoriban készült. Nagyon ritkán előforduló, (főleg ekkora méretben), jó minőségű és állapotú fénykép.

 Képméret: 48×39,8 cm. A fotó egy másik – Liszt Ferenc által dedikált – nagyításáról készült reprodukció látható, „A Schunda V. József cs. és kir. udvari hangszergyár története 1848–1898.” (Bp., 1898, Buschmann F.) című kiadvány, 22. oldalán.

 A verzón egy kézzel írt, „Rózsavölgyi Nr 564” kezdetű és még további néhány számot tartalmazó, felirat látható, ami arra utalhat, hogy tételünk valamikor megfordult a neves zeneműboltban. Kartonra kasírozva, üvegezett keretben.

 Keretméret: 60×52 cm. Becses ritkaság!

 aukció helyszíne:

Márai Sándor Művelődési Ház (Egykori Budai Kaszinó) | 1013 Budapest, Krisztina tér 1.

kiállítás helyszíne:

Krisztina Antikvárium | 1013 Budapest, Roham u. 7.

kiállítás ideje:

2023. nov. 13. és 24. között | nyitvatartási időben: Hétfő-Péntek: 10-18 óra


1191 Búbánat 2023-11-03 23:43:53 [Válasz erre: 1187 Búbánat 2023-10-24 02:03:33]

Az Új Zenei Újság  2023. október 26-i adásában (szerkesztő: Kovács Sándor) László Ferenc (újságíró, történész, kritikus) fejti ki véleményét Liszt Sardanapalo című egyfelvonásos operatöredékéről és a Müpában  a Staatskapelle Weimar produkciójában  elhangzott előadásról.

A Bartók Rádió MédiaKlikk oldalán visszahallgatható az adás.

A beszélgetés hanganyaga az időskálán 18:28:51 – 18:39:17 között található – benne a Sardanapalo fináléjának részlete csendül fel a koncerten készült hangfelvételről.


1190 Ch.Blondel 2023-11-03 08:55:37 [Válasz erre: 1189 Búbánat 2023-11-02 14:07:13]
Köszönöm, több ismerős kritikusi arcot is láttam, ezért is lepett meg az írások hiánya így két hét után (szemben például a Kaufmann-áriaesttel, amiről boldog-boldogtalan cikkezett). A Muzsika ha jól látom, gyakorlatilag havonta egyszer közöl egyáltalán kritikát, de izgatottan várom akkor, hátha.

1189 Búbánat 2023-11-02 14:07:13 [Válasz erre: 1188 Ch.Blondel 2023-11-02 09:23:41]

Már annak örülni kell, hogy előhoztad itt a topikot... Köszönöm.

Igazad van, egyelőre nincs "hírértéke" a koncertnek. Igaz, még alig tíz nap telt el a bemutató óta. Talán még előjönnek "szakértői" kritikák.

Remélhetőleg én utánam is lesz még visszhangja a Sardanapalo magyarországi bemutatójának a Müpában.  A MUZSIKÁ-ban a  zenei eseményekről kritikák általában havi- kéthavi  csúszással közlendők. Vonatkozik ez a Parlandóra is.

Viszont időközben már két beszámoló is olvasható Liszt operatöredékének zenetörténeti jelentőségű előadásáról az alábbi internetes portálokon:  

https://revizoronline.com/staatskapelle-weimar-liszt-unnep-2023/

POKOLJÁRÁS ÉS ROMLÁTOGATÁS - Staatskapelle Weimar, Liszt Ünnep 2023

Gyárfás Orsolya, 2023. okt. 30.

https://art7.hu/szinhaz/liszt-unnep-2/

Tatjána a Liszt Ünnepen 

 2023. 10. 28.  Fittler Katalin 


1188 Ch.Blondel 2023-11-02 09:23:41
Úgy látom, amekkora hírverést kapott a Liszt-opera, akkora volt a kritikusi érdektelenség.

1187 Búbánat 2023-10-24 02:03:33 [Válasz erre: 1186 Búbánat 2023-10-22 17:20:30]

Csak felsőfokú jelzőket használhatok a MÜPA - Staatskapelle Weimar vasárnap esti Liszt-hangversenyéről!

Óriási volt az érdeklődés, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem földszintje és az első két emelete zsúfolásig megtelt...kíváncsiságunk elsősorban nem az est első részében  elhangzott és ismert, nagyszabású, csodálatos szépségű  - bár előadói apparátusa okán ritkán játszott - Dante-szimfóniára, hanem Liszt Ferenc csaknem elfeledett de 170 év után végre előbányászott, felnőttkorában komponált operájára – Sardanapalo -,  annak is a megmaradt töredékére (csak az elkészült I. felvonásra)  fókuszált, ami most  koncertszerű változatban jutott el hozzánk és szólalt meg magyarországi bemutatóként!

Elöljáróban: csak áradozni tudok a Staatskapelle Weimar zenekarának minőségéről, a hangszercsoportok szólamaiban is igen „összecsiszolt” hangzásról, az egyénileg is jól hallhatóan képzett muzsikusok tüneményes játékáról, és karizmatikus kisugárzású vezető karmestere - Kirill Karabits  - kiváló dirigensi tevékenységének a hatalmas előadói apparátusra (ide értve a Nemzeti Énekkar Női Karát is), valamint ránk, a közönségre tett szuggesztív hatásáról.

Már a műsor első számaként felcsendült egy kuriózum-darab, Lisztnek a több változatban is megkomponált Weismars Volkslied (Weimari népdal) alkotása; az 1853-ban a weimari hercegség számára írt Hódolati induló később nemzeti himnusszá vált részletével most a nagy szimfonikus zenekarra hangszerelt pompás verziója által ismerkedhettünk meg.

Az előadott Dante-szimfóniáról itt csak annyit jegyzek meg, hogy a hatalmas mű (A pokol; A purgatórium, Magnificat) harmadik részében felhangzó gyönyörű szoprán és alt kartételeket előadó Női Kar két szólama a hangversenyterem második emeletén két oldalt, a zenekar felett foglalt helyett, így a kórus belépései jól követni tudták a karmester amúgy pontos beintéseit. Élmény volt hallani a monstre szimfóniát – benne az áhítatos Magnificat tételelt, amelyben a két hatalmas előadó-együttes összecsiszolt „összhangzata” zengett és spirituális kicsengésével teljesen magával ragadtatta a publikumot. 

És most következzék beszámolóm arról a zenei csodáról, ami mágnesként odavonzott minket a Müpába, hogy részesei lehettünk egy felfedezésszámba ment Liszt-alkotás magyarországi bemutatójának; úgyis ha a komponista már érettkorban keletkezett operájának csak az elkészült első felvonás mint töredék megismerésére adhatott lehetőséget a letisztázott partitúra – ez a zseniális ének-zenei szövet teljesen lenyűgözött!

A Sardanapalo című opera keletkezéséről és a darab cselekményéről muszáj részletesebben szólnom. Byron Sardanapalus című drámáját 1834-ben mutatták be Londonban. Az asszír királyról mesél, akiből hiányzik az erkölcs, a katonai ambíció, a házassági hűség és az uralkodás általános tulajdonságai. Hiányzik továbbá miniszterei, tisztjei és bírósága támogatása, és nem tudja kivégezni vagy bebörtönözni azokat, akikről kiderült, hogy összeesküdtek ellene, annak ellenére, hogy sógora, Salamenes, valamint szeretője, a görög rabszolga lány, Mirra felszólította. Ez további lázadásokat szít, és végül a katonai vereség és az Eufrátesz áradása okozta természeti katasztrófa együttesen vezet a király bukásához: a folyam elönti a várost, a felkelők lerombolják a vár fő védőfalát, a vereség pedig elkerülhetetlen; a király elküldi családját, és elrendeli, hogy elevenen égessék el szeretőjével, illatok és fűszerek közepette egy nagy pokolban. Sardanapalus és Mirrha együtt máglyán végzik életüket.  Liszt a maga részéről azt mondta egy barátjának, hogy a tervezett opera fináléja az egész közönséget felgyújtja!

Liszt 1845-ben kezdett hozzá egy olasz opera megírásába, a már említett Lord Byron tragédiája, a Sardanapalus története keltette fel érdeklődését. Az elkészült librettó az ókori Asszíria királyának, a békeszerető uralkodónak a történetét meséli el, akit a lázadók legyőznek és meggyilkolnak. Liszt operája Sardanapalo király és kedvenc ágyasa, Mirra szerelmére fókuszál, aki sikertelenül próbálja rávenni a királyt a háborúra; érzelmileg nővére ágyasai támogatják, a király iránti szeretet, a hitéhez való megtérés, a honfitársai sorsa iránti önutálat, és az asszírok általi meghódításuk témájában szinte rokon Verdi Aidájával, és akár drámai előfutáraként is tekinthetnénk a Sardanapalóra, ha elkészült volna a teljes opera. Liszt nehézségei a librettó megszerzésében azt eredményezték, hogy a komponálás csak 1850 áprilisában kezdődött. Az I. felvonás összes zenéjét befejezte egy 111 oldalas, kommentárokkal ellátott zongora-ének partitúrában. A meg nem nevezett librettista olasz költő lehetett, a zenetudósok azt feltételezik, hogy Liszt nem volt megelégedve a II. és a III. felvonás szövegével. Ami egy vázlatfüzetben fennmaradt, kritikailag rekonstruálták és lefordították. A címe olasz nevet használja, így ez az első kiadás címe is. Három szólószerep és egy ágyaskórus szerepel. A kéziratot korábban töredékesnek és részben olvashatatlannak tartották, de végül 2017 márciusában nemzetközi elismerésre sikerült megfejteni.  A Cambridge-i Egyetem oktatója, David Trippett zenetörténész találta meg és hangszerelte az elveszettnek hitt különleges, befejezetlen darabot; a kéziraton Liszt saját instrukciói alapján dolgozott és készítette elő az előadási változatot, amelyet a weimari ősbemutatón ismert meg a nemzetközi közönség.

Azt gondolom, frenetikus hatása volt ennek a csonkán is nagyszabású első felvonásnak, amely közel 60 percnyi lírai és drámai ének-zene számokból áll, ami grandiózus zenekari, szinte meyerbeeri vagy wagneri mintájú operafináléba torkoll. Érzésem szerint is, Liszt elképzelt nagy romantikus operájának partitúrája gazdagon dallamos stílusú, megtalálhatók benne Bellinitől Verdin át Wagnerig valami egyedülálló, az olaszos melódiavilág, harmónia és a német zenedráma jövőbe mutató elegye, de mégis alapvetően liszti zene marad.  A Sardanapaloban Liszt remekül ötvözi a kitalált dallamokat szimfonikus költeményeinek úttörő zenekari színeivel.

A kísérőfüzet szerint ez a partitúra, noha teljes és lejegyzett éneksorokkal rendelkezik, csak korlátozott, rövidített vagy kódolt információt ad a hangszerelésről, a dinamikáról, a tempókról és az ellenpontozásról. Trippett változatában Wagner Tannhäuserének (1845) és Lohengrinjének (1850) visszhangja van, de a lírai zene a korszakbeli operákéira emlékeztet.

Tekintettel arra, hogy csak az Első felvonás látott napvilágot, a drámának nincs katartikus lezárása, így az embernek kínzó érzése támad, mi következhetett volna.  

Nagyon szép hatásos részletek váltják egymást az operatöredékben: a dalmű kezdetén Sardanapolo ágyasainak kara énekel. Liszt irizáló női kórussal nyitja meg jelenetet: ; az asszír királyi udvar ágyasai a békeszerető király gazdagságát és fényűzőségét ecsetelik, majd Mirra, az ión rabszolgalány (Joyce El-Khoury) jelentős áriájában az elrabolt volta felett kesereg, a múlt, a szülőhaza iránti érzések, a mostani rabsága feletti bánat és a király iránti sóvárgó vágyakozás együttesen kavarognak benne. Belép a király (Airam Hernández), és egy szenvedélyes duettben igyekszik megnyugtatni Mirrát szerelméről és védelméről. Ekkor megjelenik a jós pap, Beleso (Oleksandr Pushniak), aki Sardanapolot az apátiája miatt vádolja, és figyelmezteti a felkelésre. Sardanapolo végül összehívja támogatóit a harcra.

Joyce El-Khoury egy vonzóan olasz hangú és magával ragadó Mirra, és megvan benne a szükséges virtuozitás és erő. Amikor El-Khoury illanó szopránja vadul drámaian lövell az ég felé, azon tűnődhetünk, milyen magaslatok maradtak meg a meg nem írt partitúrában? Mirra és Sardanapalo olaszszerű ariozókon és szenvedélyes recitativokon keresztül jut el a lényeghez, amikor a lány szerelmét is megvallja, és egy eksztatikus duettben egyesülnek. Airam Hernández a kettősben deklamáló erőt kelt és bőkezűen nyájas, kitartóan ostromolja a lányt és hevesen tesz tanúságot Mirra iránti szerelméről. Oleksandr Pushniak zengő hangon deklamál, impozáns megjelenést kölcsönöz karakterének, aki tüzes Belesót énekel, miközben az egész drámai jelenet felforrósodik a támogatói női kórus énekének bekapcsolódásával. A frenetikus első finálé diadalmas tercett-tel és kóruskíséretes együttessel, induló-zenére csatába induló menettel zárul, fantasztikus nagyoperai zengő-zúgó-sistergő zenekari hangzatokkal zárul. Lenyűgöző hatás!  Az utolsó taktusok után elemi erővel csattant fel a taps, ment át ovációba, bravózásba, és a teljes zenekar, kórus szólisták és a karmester boldogan, meghatva fogadták produkciójuk ünneplését.

Tényleg, zseniális teljesítmény, amit ezen a Liszt bemutató-koncertesten fellépett weimari együttestől és művészeiktől kaptunk. Rendkívül színes és dallamos, eredeti zene vonzó lírai pillanatokkal, de erőteljes és hatásos drámai részekkel is. Liszt zseniálisan kidolgozott dallamokat ötvözi szimfonikus költeményeit prognosztizáló zenekari színekkel. Tehát amit hallottunk az hatvan perc  kvázi eksztázis, amely bel canto élvezetekre emelkedik Sardanapalo egy rendkívül érdekes felfedezés. Teljesen meggyőző dráma, tele eseményekkel, és tele izgalmas énekhanggal és zenekari színekkel, hatalmas érzelmi hullámokkal. Az operatöredék alakításait és érzelmi erejét hallva kérdések merülhetnek fel, milyen hatása lett volna a teljes műnek, ha Liszt befejezte volna.

Művészetek Palotája, 2023. október 23.


1186 Búbánat 2023-10-22 17:20:30 [Válasz erre: 1178 Búbánat 2023-07-14 22:05:08]

Kapcs. 1178. és 1020. sorszámok

Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ma este:

Liszt: Dante-szimfónia
Liszt: Sardanapalo (operatöredék) - magyarországi bemutató
 


1185 Búbánat 2023-10-21 10:37:41 [Válasz erre: 1183 Búbánat 2023-10-11 12:25:19]
Liszt orgonán és homokanimáción

/mno.hu – 2023.10.21./

A Budapest-belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templomban október 22-én koncertezik Mészáros Zsolt Máté Junior Prima díjas orgonaművész. A zenei emlékidézést Végh Lajos különleges, élő digitális homokanimációja teszi teljessé. A zene és képzőművészet egységét még egy egyedi hangszerkiállítás is kíséri, amely ez alkalommal utoljára tekinthető meg.

 Műsor:

Liszt Ferenc: B-A-C-H prelúdium és fúga

Liszt Ferenc: Offertorium a Magyar koronázási miséből

Liszt Ferenc: Ungarn's Gott / A magyarok Istene

Liszt Ferenc: Ave Maria von Arcadelt

Liszt Ferenc: Fantázia és fúga az „Ad nos, ad salutarem undam" kezdetű korál (Giacomo Meyerbeer A próféta című operájához írt egyik Liszt-illusztráció) – utóbbi műben a komponista a „virtuóz zongoratechnikát először alkalmazta orgonára, így ezt alig néhány kortárs művész volt képes eljátszani (ezek közé tartozott Saint-Saëns), ráadásul egy olyan orgonát igényelt, amely hangzásában egy szimfonikus zenekart tudott megidézni.”


1184 Búbánat 2023-10-18 14:33:40
A zene ott kezdődik, ahol a szavak véget érnek
/Index.hu/

György Ádám zongorista játszott 2023-ban a Bajnokok Ligája döntőjének megnyitóján. Most a New Yorki-i Nemzetközi Liszt Ferenc Zongoraversenyt rendezték meg, amellyel az volt a céljuk, hogy a magyar zeneszerző munkásságát a nagyközönség elé tárják a világ legnépesebb városában. A zenész interjút adott az Indexnek a jövőbeli terveiről és munkásságának legnagyobb pillanatairól.


1183 Búbánat 2023-10-11 12:25:19
Liszt ünnepei – Beszélgetés Mészáros Zsolt Máté orgonaművésszel

Magyar Kurír  - Kultúra - 2023. október 1., vasárnap | 18:01

/Pallós Tamás/

Október 22-én emlékezünk meg Liszt Ferenc születésnapjáról, de itthon újabban már jóformán az egész hónap a zenetörténet egyik legnagyobb hatású komponistájáról szól. 2021 óta nevét viseli, szellemiségét hordozza az őszi Nemzetközi Kulturális Fesztivál, a Liszt Ünnep, amely nemcsak a kimeríthetetlen életművet állítja középpontba, hanem a kortárs reminiszcenciákat is.

Mészáros Zsolt Máté orgonaművész, Liszt-kutató a budapest-belvárosi Nagyboldogasszony-főplébánia-templom zeneigazgatója önállóan, a „maga módján”, de jelentős mértékben járul hozzá ahhoz, hogy Liszt Ferenc egyházi zenei tevékenysége is teljes valójában feltáruljon, és mind ismertebbé váljonA tavasszal megkezdett beszélgetést a Liszt-misztérium megfejtésének kísérletével folytattuk.

[...]

„Az életműve óriási, csak a zongoradarabjainak a száma hétszáz körül van. Számtalan átiratot készített, például Beethoven valamennyi szimfóniájából, Schubert dalokból, reminiszcenciák, variációsorozatok születtek tőle. Rengeteg kézirata elkallódott, de még ma is sokfelől, a világ különböző gyűjteményeiből, könyvtáraiból kerülnek elő művek tőle.” 

[...] 

– A Magyar Művészeti Akadémia égisze alatt végzett hároméves kutatási időszaka nemrég ért véget. Hol tart az orgonára, illetve harmóniumra komponált Liszt-művek tervezett kritikai összkiadása?

– Szeptemberben zárult a hároméves ösztöndíjas időszak, és amit vállaltam, sikerült teljesítenem. Nyomtatásra kész az összkiadás, a vonatkozó anyagok digitalizálva lettek, a kiadásáról még folynak a tárgyalások. A hangversenysorozat keretében pedig megszólaltattam az összes érintett művet. Az elmúlt hónapokban meg kellett húznom egy határt, hogy időben tudjak végezni azzal a penzummal, amit a Magyar Művészeti Akadémiának szántam. De a munkaórák számát jelentősen megnövelte, hogy menetközben rengeteg dolgot találtam még, elsősorban külföldi könyvtárak, levéltárak, múzeumok gyűjteményeiben. Olyan, orgonára és harmóniumra írt Liszt-műveket is, illetve további változatokat, amelyek eddig egyik összkiadásban sem szerepeltek. Az 1980-as években megjelent legutóbbi, Martin Haselböck-féle kiadásban százharminchárom feltüntetett forrást számoltam össze, én kétszázharminchetet találtam. Az a tervem, hogy a saját kiadásomban minden orgona és harmóniumra írt Liszt-mű összes változata benne lesz, emellett még olyan változatok is, amelyek a tanítványok közreadásaiban vagy másolataiban maradtak fent. Rendre felbukkannak újdonságok. Szerencsés dolog, hogy a világ számos nagy gyűjteménye elkezdte digitalizálni az állományát. Ezáltal korábban elveszettnek hitt Liszt-kéziratok is előkerültek a raktárak mélyéből. Olyan archívumokba is eljutottam, amelyeket eddig mások még nem néztek át. De hát ez az igazán izgalmas a kutatómunkában! Az Új Nemzeti Kiválóság Program héthónapos ösztöndíjával a napokban készültem el Liszt Szent Ferenc Naphimnuszát feldolgozó – eredetileg 1862-ben írt – kantátájának véglegesített orgonaváltozatával, amelynek eddig nem volt kritikai kiadása. Több átdolgozást követően, 1884-ban jelent meg a Naphimnusz második, zenekari változatának partitúrája, Liszt még hozzákomponált több mint kétszáz ütemet. Készített belőle egy kamarazenei változatot is zongora és harmónium egyidejű használatával. Lisztnek nagyon tetszett ez a hangszerelés, Rómában is így mutatták be. És ez csak egyetlen művének rövid „keletkezéstörténete”. Úgy látom, ha Isten is úgy akarja, bőven lesz még feladatom a következő évtizedekre is. "


1182 Hangyászsün 2023-10-10 23:15:52 [Válasz erre: 1181 Edmond Dantes 2023-10-10 14:27:06]
Csak György Ádámhoz: Nem ő az "Ismeretlen Zongorista"? Inkább nem folytatom.

1181 Edmond Dantes 2023-10-10 14:27:06 [Válasz erre: 1180 Hangyászsün 2023-10-10 13:19:47]
Vajon mennyibe fájt nekünk ez az "elsöprő sikerű zongoraverseny"? Tudom, úriemberek közt nem szokás pénzről beszélni. Azért jó tudni, ki áll a rendezvény mögött. A tavalyi versenyről, amin, ha jól olvasom, 4 (négy!) induló volt, itt lehet bővebben olvasni. Idén vajon hány résztvevő volt? És ki is az a György Ádám? Róla pedig itt. Annyit már eddig is tudtunk róla, természetesen origoból, hogy (sic!) "a világ legnépszerűbb klasszikus művésze". Hiába no, a foci nálunk nagy úr ...úgy látszik, még zongoraverseny-vonalon is.
PS Remélem, sőt, elvárom, hogy a versenyzők a szintén világhírű -és kelendő-  Bogányi-zongorán játszottak!

1180 Hangyászsün 2023-10-10 13:19:47 [Válasz erre: 1179 Búbánat 2023-10-10 10:59:54]
A bemondó kislányon látszott, hogy fogalma sincs arról, ki az a LF, netán mi is a Carnegie Hall. Nekem mindenesetre a Tennessee államban megrendezett gombócevő verseny jutott eszembe (Karinthy Frigyes: Így írtok ti).

1179 Búbánat 2023-10-10 10:59:54
Elsöprő sikere volt New Yorkban a Liszt Ferenc zongoraversenynek
/hirado.hu - 2023.10.07. 16:44/

A világ vezető koncerttermében, a Carnegie Hallban fejeződött be pénteken a harmadik New York-i Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny, amelyen Hongkongból érkezett győztest hirdetett ki a zsűri.

„A döntős versenyzőket a Szent Lukács Zenekar kísérte, Marosi László karmester irányításával. Ő az esemény befejezésekor Liszt Ferenc zenei és kulturális szerepére utalva arra a történelmi tényre hívta fel a figyelmet, hogy kevesen tudják, illetve gyakran elfeledkeznek arról: Liszt Ferenc volt az, aki Beethoven születésének 100. évfordulóján a németek érdektelensége ellenére három koncertjének bevételével finanszírozta zeneszerző elődje szobrának felállítását szülővárosában, Bonnban, és az a szobor máig ott áll.

 Én teszem hozzá: Marosi László karmester egyike a Liszt Ferenc Zeneakadémia rektori posztjára pályázó aspiránsoknak!


1178 Búbánat 2023-07-14 22:05:08 [Válasz erre: 1020 Búbánat 2020-10-16 11:18:25]

Kapcs. 1020. sorszám és előzményei - 1019., 1018., 1016...

Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

2023. október 22., 19.00

Liszt: Dante-szimfónia
Liszt: Sardanapalo – magyarországi bemutató
 

Sardanapalo, Asszíria királya: Airam Hernández
Mirra, ión rabszolgalány: Joyce El-Khoury
Beleso, pap: Olekszandr Pusnyak


Közreműködik: Staatskapelle Weimar, a Nemzeti Énekkar Női Kara (karigazgató: Somos Csaba)

Vezényel: Kirill Karabics

„Egy zeneszerző halála után 130 évvel már ritkán kerülnek elő olyan alkotások, melyek lényegesen módosítják az életmű értékelését. Liszt Ferenc ebből a szempontból is kivételes komponista volt: Byron tragédiája nyomán írt operájának fennmaradt első felvonását 2018 nyarán mutatták be Weimarban.

A kompozíció kéziratát a weimari Goethe- és Schiller-archívumban őrizték, a Cambridge-i Egyetemen tanító zenetörténész, David Trippett szerint a Sardanapalo zenéje lélegzetelállító. Egyaránt tükrözi Bellini, Meyerbeer és Wagner hatását, az olaszos líraiság pedig Liszt félreismerhetetlenül eredeti harmóniavilágával párosul. Trippett a kézirat alapján rekonstruálta a darabot, illetve elvégezte a hangszerelési munkát is, a mű ebben a változatban kerül a budapesti közönség elé.

A Staatskapelle Weimar koncertjének első részében Liszt egyik legjelentősebb nagyzenekari kompozíciója, a Dante-szimfónia hangzik el. Az est dirigense a nemzetközi operaélet kiválósága, a Bournemouth-i Szimfonikus Zenekar vezető karmestere, Kirill Karabics.”

 Forrás: Müpa honlapja


1177 Búbánat 2023-06-05 10:34:32

A Bartók Rádió ma esti adása (19:35 - 20:23)

A Magyar Rádió Énekkarának és Szimfonikus Zenekarának jubileumi hangversenye

Vezényel: Pad Zoltán

Liszt Ferenc: Koronázási mise

Km.: Szemere Zita (szoprán), Bakos Kornélia (alt), Szerekován János (tenor), Hámori Szabolcs (basszus)

(Pesti Vigadó, 2021. május 9.) 


1176 Búbánat 2023-05-20 16:10:26

AZ 50 ÉVES LISZT FERENC TÁRSASÁG JUBILEUMI HANGVERSENYE

MA ESTE: 18 órától – Zeneakadémia Nagyterme

Kodály: Liszt Ferenchez (Vörösmarty Mihály versére)

Liszt: Salve Regina
Új Liszt Ferenc Kamarakórus
Vezényel: Nemes László Norbert

Schubert–Liszt: Hattyúdalok – 7. Ständchen
Liszt: 13. magyar rapszódia
Balog József (zongora)

Liszt: Die Loreley
Liszt: A három cigány
Liszt: Freudvoll und leidvoll
Liszt: Isten veled
Láng Dorottya (ének), Daniel Heide (zongora)

szünet

Liszt: 1. elégia (kamaraváltozat)
Vigh Andrea (hárfa), Falvai Sándor (zongora), Lantos István (harmónium), Rohmann Ditta (cselló)

Liszt: Tasso – szimfonikus költemény (a szerző négykezes átirata)
Ránki Dezső, Klukon Edit (zongora)

Liszt: Hosannah
Király Csaba (orgona)

Liszt: Nun danket alle Gott
Király Csaba (orgona)
Új Liszt Ferenc Kamarakórus
Vezényel: Nemes László Norbert

A nagy magyar zeneszerző és zongoraművész nevét viselő Liszt Ferenc Társaság több, még a mester életében formálódó kezdeményezés után, 1893-ban alakult, a II. világháborúig kisebb-nagyobb szünetekkel működött, majd 1973-ban független egyesületként újjászületett. A jelenleg több mint 500 tagot számláló társaság nemcsak Budapesten, hanem Pécsett, Sopronban, Szegeden, Szekszárdon és Kőszegen is tevékenykedik. Legfőbb célkitűzésük Liszt Ferenc életművének, személyiségének megismertetése, nemes eszméinek ápolása és terjesztése, hangversenyeket és ismertterjesztő előadásokat szerveznek, új Liszt-társaságok létrehozását segítik a világban, illetve minden évben az újonnan megjelent Liszt-lemezek közül a legjobbnak odaítélik a Liszt Ferenc Hanglemez Nagydíjat. Az egyesület megalakulásának 50. évfordulóját a Zeneakadémián ünnepli igazi színes programmal – kórusművek, a népszerű magyar rapszódiák egyike, dalok, kamaraművek, átiratok –, neves előadók tolmácsolásában.

(Forrás: Zeneakadémia honlapja)


1175 Búbánat 2022-11-16 20:34:46 [Válasz erre: 1166 Búbánat 2022-02-26 11:15:54]

Honi művészek az USA-ban

"A LOS ANGELES-I NEMZETKÖZI LISZT-VERSENYEN MAGYAROK IS RÉSZT VESZNEK"

(mno.hu - Ditzendy Attila, 2022.11.16.)

A hét végén Los Angelesben nemzetközi Liszt-verseny lesz. Polgár Éva zongoraművésszel, az esemény fővédnökével, a Hungary Foundation kulturális nagykövetével beszélgettünk.


1174 Búbánat 2022-10-08 09:41:10

Orgonamaraton Liszt műveiből

Jézus Szíve Jezsuita Templom

1085 Budapest, Mária utca 25.

10.00 Gedai Ágoston orgonakoncertje
Preludio – A strasbourgi katedrális harangjai
Andante religioso
Ave Maria 1–2.
Consolation 5–6.
Offertorium a Koronázási miséből
Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen – variációk egy Bach-témára

11.30 Herczeg Zoltán orgonakoncertje
Templomi ünnepi nyitány az „Erős vár a mi Istenünk” kezdetű korál dallamára
Regina coeli laetare – Lassus nyomán
Weimari népdal (2. változat)
Ungarns Gott (A magyarok Istene)
Ave verum corpus – Mozart nyomán
Bevezetés és fúga – Bach: Ich hatte viel Bekümmernis, BWV 21
Adagio – átirat Bach c-moll hegedűszonátájából, BWV 1017
B-A-C-H prelúdium és fúga (2. változat)

14.30 Kubík Tamás orgonakoncertje
In domum domini ibimus
O sacrum convivium
Requiem orgonára
Ora pro nobis
Szent Erzsébet legendája – Bevezetés
Resignazione
San Francesco – Prelúdium Szent Ferenc Naphimnuszához

16.00 Tasi Csaba orgonakoncertje
Dante-szimfónia – Bevezetés, Fúga és Magnificat
Orfeusz
Les morts (Die Todten)
Angelus!
Rosario (Rózsafüzér 1–3.)
Tu es Petrus

18.00 Kaposi Brúnó orgonajátéka a liturgia keretében
Introitus
Missa pro organo
Consolation 4.
Nun danket alle Gott

19.30 Túri-Nagy János orgonakoncertje
Zarándokok kórusa a Tannhäuserből
Aus tiefer Not schrei ich zu dir – Bach nyomán, BWV 38
Am Grabe Richard Wagners (Richard Wagner sírjánál)
Fantázia és fúga az „Ad nos, ad salutarem undam” kezdetű korál dallamára

21.00 Zsilka Alan orgonakoncertje
Ave Maria d’Arcadelt
Ave maris stella (2. változat)
Salve Regina
Prelűdök – Chopin nyomán, op. 28/4 és 28/9
Agnus Dei – Verdi Requiemje nyomán
Slavimo slavno, Slaveni!
Évocation à la Chapelle Sixtine


1173 Búbánat 2022-10-05 08:17:08

Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny - New York - Carnegie Hall

"Ehhez hasonló Liszt ünnep még nem volt az országhatárokon túl."

ORIGO 2022.10.04. 14:03

Óriási szakmai figyelem követi a New York-ban a héten megrendezésre kerülő Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraversenyt. A verseny művészeti vezetője György Ádám Liszt Ferenc-díjas zongoraművész vezetésével New York egyik legpatinásabb szimfonikus zenekara kíséri majd a négy ifjú tehetséget a döntőben a Carnegie Hall nagytermében.

A verseny kiemelkedő lehetőség arra, hogy szavak nélkül beszéljünk az értékeinkről. 2022-re a verseny egész hetes Liszt Fesztivállá nőtt New Yorkban, az eseményt Tóth Péter zongoraművész szólóestje zárja október 9-én a Carnegie Hallban.


1172 Búbánat 2022-05-28 08:46:53

Régi Zeneakadémia, Kamaraterem 

1064 Budapest, Vörösmarty utca 35.

(Liszt Múzeum Matinékoncert)

Ma délelőtt, 11.00 órakor


Christopher Richardson (zongora) - a Los Angeles-i Liszt verseny győztese

Liszt: Spanyol rapszódia
Liszt: Zarándokévek, Második év: Itália ‒ Velence és Nápoly
Liszt: Zarándokévek, Első év: Svájc ‒ 4. Forrásnál
Liszt: Zarándokévek, Második év: Itália – 7. Dante-szonáta


1171 Búbánat 2022-03-27 19:15:27

Liszt Ünnep – Klukon Edit és Ránki Dezső (zongora) négyrészes koncertsorozata

(Régi Zeneakadémia, 2021. október 15 -16.)

"Liszt Ferenc szimfonikus költeményei" - négykezes változatok

Március 27., 28., 30. és 31-én esténként a Bartók Rádióban!

I. adásnap: ma, vasárnap 19.35 - 20.25 (ism. április 15., 12.36)

  1. Amit a hegyen hallani
  2. Tasso – Gyász és diadal

II. adásnap: holnap, hétfő 19.35 - 20.30 (ism. április 16., 12.36)

  1. Les Préludes
  2. Orfeusz
  3. Prométheusz
  4. Mazeppa

III. adásnap:  március 30., szerda 21.08 - 22.00 (ism. április 18., 12.36)

  1. Ünnepi hangok (Festklänge)
  2. Hősi sirató (Héroide funebre)
  3. Hungaria

IV. adásnap: március 31., csütörtök 19.35 - 20.50 ((ism. április 19., 12.36)

  1. Hamlet
  2. Hunok csatája
  3. Az ideálok
  4. A bölcsőtől a sírig: a) A bölcső, b) Küzdelem a létért, c) A sír a túlvilági élet

1170 Búbánat 2022-03-24 23:15:38

Magyar Katolikus Rádió – „Zenei kincsestár”

2022. március 15. kedd - 23:30-24.00

„Történelmi hangok”

Szerkesztő: Marton Árpád

Liszt Ferenc forradalmunk és szabadságharcunk előtt tisztelgő szerzeményeiből  - válogatás:

  • Magyar történelmi arcképek című sorozatból (1885)  három darab: Széchenyi, Vörösmarty, Petőfi alakját megidéző zeneműveket Jandó Jenő zongorafelvételéről
  • Petőfi szelleméhez  (1877), impresszionisztikus hangvételű zongoradarab (Jandó Jenő)
  • Szózatunk és Himnuszunk Liszt által egybeötvözött fantázia-változatát játsszák a Budapesti Szimfonikusok Joó Árpád vezényletével.

Az adás visszahallgatható: itt

 

2022. március 16. szerda - 23:30-24.00

„Megszólal a mély”

Szerkesztő: Marton Árpád

Liszt Ferenc: Rapszódiák (az első három):

Két cisz-moll; egy B-dúr 

Zongora: Samson Francois

(1955)

Az adás visszahallgatható: itt


1169 Búbánat 2022-03-19 11:52:02 [Válasz erre: 1168 Búbánat 2022-02-28 18:29:36]

Bartók Rádió, ma 13.45 - 15.05

"Cziffra Fesztivál - "Liszt Esszencia"

A Zeneakadémia Nagytermében 2022. február 27-én elhangzott gálakoncert és díjátadó hangfelvétele.

Balázs János - zongora

Km. a Concerto Budapest

Vezényel: Keller András

Liszt Ferenc művei: 1. Esz-dúr zongoraverseny, 2. Magyar fantázia, 3. A-dúr zongoraverseny, 4. Haláltánc


1168 Búbánat 2022-02-28 18:29:36 [Válasz erre: 1167 Búbánat 2022-02-27 13:11:31]

A Cziffra György-emlékév fantasztikus sikerű Liszt-gálakoncerttel zárult tegnap este a Zeneakadémián. A hangverseny kezdetén átadták a Cziffra Fesztivál díjait, a moderátor: Bősze Ádám zenetörténész volt.

Az ünnepi eseményt mások mellett személyes jelenlétével megtisztelte Áder János köztársasági elnök is.

Balázs János zongoraművész az első részben az  Esz-dúr zongoraverseny és a Magyar fantázia, szünet után az A-dúr zongoraverseny és a Haláltánc  című Liszt-műveket adta elő.

Hihetetlen szellemi és fizikai kondíció kell ahhoz, hogy valaki ezt a négy nehéz zongoraversenyt egymást követően, egy estén eljátssza.  Balázs Jánosé most ez bravúr, aki fölényes virtuozitással adta elő a műveket, és dicséret illeti a kíséretet ellátó Concerto Budapest zenekart és Keller András karmestert, méltó partnerként szolgáltak neki.

És kaptunk még Balázs Jánostól négy ráadást is!  Szűnni nem akaró tapsok és ovációk után ért véget a koncert.

Balázs János - aki a Fesztivál művészeti vezetője is - írja a Facebookon ma reggel: „Tegnap véget ért a 2022-es Cziffra György Fesztivál. Köszönöm a Concerto Budapest zenekarnak és Keller Andrásnak a tegnapi koncertet, gratulálok az idei díjazottjainknak: Perényi Eszter, Lantos István, Berecz Mihály és Eszenyi Zsombor. Szeretném Szilvivel együtt hálánkat kifejezni mindazon munkatársainknak, támogatóinknak, közönségünknek, védnökeinknek, akik sokat tettek idén és az elmúlt években is azért, hogy Cziffra György öröksége méltó módon legyen hazánkban kezelve.”

A tegnap esti koncert hangfelvételét ma este a Bartók Rádió sugározza 20:45 órától.


1167 Búbánat 2022-02-27 13:11:31

Ma este a Zeneakadémia Nagyterme, 19.30 – kb. 22.00

CZIFFRA FESZTIVÁL

LISZT ESSZENCIA

Gálakoncert és díjátadó

Liszt: Esz-dúr zongoraverseny
Liszt: Magyar fantázia

SZÜNET

Liszt: A-dúr zongoraverseny
Liszt: Haláltánc

Balázs János (zongora)

Concerto Budapest

Vezényel: Keller András

Műsorvezető: Bősze Ádám


1166 Búbánat 2022-02-26 11:15:54

A Régi Zeneakadémián most délelőtti Liszt-koncert:

Giovanni Bertolazzi (zongora)
- Beethoven: 21. (C-dúr) zongoraszonáta, op. 53 („Waldstein”)
- Liszt: Zarándokévek, Második év: Itália – 7. Dante-szonáta
- Liszt: h-moll szonáta

Ma este pedig a Bartók Rádió sugározza, 17.48 – 18.55

Polgár Éva Liszt zongoraestje

(Márványterem, 2021. július 6-i koncert felvétele)

1. Sursum corda
2. Magyar Koronázási mise – Benedictus
3. Magyar Koronázási mise – Offertorium
4. A Villa d’Este szökőkútjai
5. XI. magyar rapszódia
6. Csárdás
7. Csárdás obstinée
8. A puszta keserve
9. A genfi egyház zsoltára
10. A-dúr legenda – Assisi Szent Ferenc a madaraknak prédikál
11. E-dúr legenda – Paolai Szent Ferenc a hullámokon


1165 Búbánat 2022-02-19 12:26:29

A Bartók Rádió sugározza, ma délután (17.57 – 18.55):

Kovács Gergely Liszt Ferenc-műveket zongorázik

  1. h-moll szonáta
  2. Mefisztó keringő
  3. B-A-C-H fantázia és fúga

/Márványterem, 2021. augusztus 17-i koncert hangfelvétele/

 

Ma délelőtti koncert volt a Régi Zeneakadémia Kamaratermében:

Hodozsó György (zongora)

Liszt: Consolations
Liszt: Zarándokévek, Első év: Svájc ‒ 1. Tell Vilmos kápolnája
Liszt: Költői és vallásos harmóniák ‒ 3. Bénédiction de Dieu dans la solitude (Isten áldása a magányban)
Liszt: Három svájci darab ‒ 1. Ranz de vaches: Variációk Ferdinand Huber dallamára
Liszt: 11. magyar rapszódia


1164 macskás 2022-02-12 12:12:28 [Válasz erre: 1163 Búbánat 2022-02-12 10:31:52]

Ott voltam, szuper volt.


1163 Búbánat 2022-02-12 10:31:52

Bartók Rádió mai adása, 17:50 – 18.55

Fiatal művészek pódiuma

Pellet Sebestyén Liszt Ferenc-műveket zongorázik

1. Tell Vilmos kápolnája

2. a-moll Paganini-etűd

3. Elfelejtett románc

4. Hangnemnélküli bagatell

5. Funérailles

6. h-moll szonáta

(Márványterem, 2021. augusztus 17.)


1162 Búbánat 2022-02-10 11:42:28

A Zeneakadémia honlapjáról:

Ma esti koncert, 19.00

A MÁV SZIMFONIKUS ZENEKAR ÉS A NEMZETI ÉNEKKAR  hangversenye

MŰSOR:

Liszt: Haláltánc
Chopin: Andate Spianato et Grand Polonaise, Op. 22
Liszt: Koronázási mise

KÖZREMŰKÖDIK:

Balázs János zongora


Szabóki Tünde szoprán
Szántó Andrea mezzoszoprán
László Boldizsár tenor
Cser Krisztián basszus

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

MÁV Szimfonikus Zenekar

VEZÉNYEL:
Kesselyák Gergely

Liszt Ferenc és Frédéric Chopin nagyjából egy időben kerültek Párizsba és jó barátok lettek. Ebben az időben, 1830 és 1834 között keletkezett Chopin harmadik zongorára és zenekarra írott műve (a két zongoraverseny után). A mű első része, az Andante zongoraszóló, utána csatlakozik a zenekar, a zeneszerző szülőhazáját idéző lengyel nemzeti tánc, a polonéz formájában. Liszt ekkoriban kezdett a programzene gondolatával foglalkozni, 1838-tól több mint húsz évig érlelte harmadik zenekaros zongoraművét, amelyet nem nevezett zongoraversenynek, hanem a „Haláltánc – parafrázis a Dies irae témájára” címet adta neki. A művet 1865-ben mutatták be, nem sokkal ezután komponálta Ferenc József császár és Erzsébet királyné magyar királlyá és királynővé koronázásának ünnepi ceremóniájára a Magyar koronázási misét. A műben a katolikus szentmise hagyományos zenei eszközei mellett sok magyaros motívum is megszólal. A császári udvar szertartásrendjének előírásai szerint az 1867. június 6-án megtartott koronázási szertartáson bécsi muzsikusok játszottak és énekeltek, Liszt Ferencet hivatalosan nem is hívták meg, Buda és Pest népe azonban hatalmas ünneplésben részesítette, amikor a szertartás után gyalog ment vissza pesti lakásába.


1161 Búbánat 2022-01-26 11:01:21

Mai koncert:

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Váradi László (zongora)

Liszt: Zarándokévek, Második év: Itália – 104. Petrarca-szonett, Sposalizio
Liszt: Transzcendens etűdök – Wilde Jagd (Vad hajsza)
Liszt: Zarándokévek, Első év: Svájc – Obermann völgye
Liszt: Csárdás macabre
Liszt: 1. Mefisztó-keringő


1160 Búbánat 2021-11-28 17:48:41

Hamarosan kezdődik a koncert-előadás (18:00 órakor) a Budapest
BMC, Koncertteremben

Ránki Fülöp (zongora)
Dino Benjamin (színművész)


"Melodrámák Minifesztivál - Liszt"

Liszt Ferenc: Des toten Dichters Liebe / Jókai Mór szövegére

Felix Draeseke-Liszt Ferenc: Helges Treue / M. G. Strachwitz szövegére / fordította: Márton László

Liszt Ferenc: Lenore / G. A. Bürger szövegére / fordította: Reviczky Gyula
Liszt Ferenc: Der traurige Mönch / N. Lenau szövegére / fordította: Vajda János Lenau után
Liszt Ferenc: Der blinde Sänger / A. K. Tolsztoj szövegére / fordította: Vörös István


1159 Búbánat 2021-11-24 14:23:50 [Válasz erre: 1158 Búbánat 2021-11-24 12:46:50]

Klukon Edit és Ránki Dezső négykezes zongoraestje  ma este a Müpában:

Válogatás Liszt Ferenc szimfonikus költeményeiből a komponista által készített négykezes változatban:

„Liszt zenéje és személyisége mindig közel állt a szívünkhöz, művei közös zenélésünk egyik alappillérét alkotják. Liszt a zenekari változatok komponálásával egy időben készített kétzongorás kivonatokat, viszont évekkel, sok esetben 15-20 évvel később négykezes formába is öntötte őket, rengeteg változtatással, így igazi, csodálatos zongoraművek születtek. Hatalmas, örömteli és felemelő feladat ezeket a nagyközönség által jórészt ismeretlen változatokat eljátszani.”


1158 Búbánat 2021-11-24 12:46:50

Minden mennyiségben: Liszt Ferenc

Ma 18:00

Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Lajkó István (zongora)

Liszt: Glanes de Woronince
Liszt–Tausig: Orfeusz – szimfonikus költemény
Liszt–Tausig: Hungaria – szimfonikus költemény

 

Ma 19:30

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Klukon Edit és Ránki Dezső négykezes zongoraestje

Liszt: Hősi sirató - szimfonikus költemény
Liszt: Tasso, gyász és diadal - szimfonikus költemény
Liszt: Orfeusz - szimfonikus költemény
Liszt: Az ideálok - szimfonikus költemény


1157 Búbánat 2021-11-12 11:04:40

2021. november 12. 17.00-19.00

RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM

LISZT MÚZEUM ESTI KONCERT

LUKÁCS MÓNIKA  (ének) ÉS STEFANO LIGORATTI (zongora)

Liszt Ferenc CD-bemutató

Liszt: Freudvoll und leidvoll
Liszt: Ich liebe dich
Liszt: Kling leise, mein Lied
Liszt: Im Rhein, im schönen Strome
Liszt: Oh! quand je dors
Liszt: Három dal Schiller Tell Vilmosából – 1. A Halászfiú (Der Fischerknabe)
Liszt: Die Loreley
Liszt: Szerelmi álmok – 3. O lieb, so lang du lieben kannst
Bellini: „Casta Diva” – Norma áriája a Norma első felvonásából

Verdi: „Caro nome che il mio cor” – Gilda áriája a Rigoletto első felvonásából

RENDEZŐ:

Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Olasz Kultúrintézet


1156 Búbánat 2021-11-10 09:39:53 [Válasz erre: 1151 Búbánat 2021-10-22 09:42:33]

A Bartók Rádióban ma 12.35 órától meghallgathatjuk a koncert hangfelvételét:

Esztergomi Bazilika

2021. október 22., 18.00

LISZT: ESZTERGOMI MISE

Közreműködik: 

Pasztircsák Polina, Láng Dorottya, Brickner Szabolcs, Bretz Gábor – ének, a Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán), a Pannon Filharmonikusok

Vezényel: Farkas Róbert


1155 macskás 2021-11-04 20:37:36

1155


1154 Búbánat 2021-11-04 16:00:55

A Bartók Rádió ma esti műsorán szerepel

19:35 – 20.39 Lantos István zongoraestje Liszt Ferenc műveiből 

1. Paolai Szent Ferenc a hullámokon jár – legenda,

2. Funérailles,

3. Gyászgondola – II. változat,

4. III. elfelejtett keringő,

5. h-moll szonáta

(Zeneakadémia, Nagyterem, 1991. május 16. – részletek)


1153 Búbánat 2021-11-03 11:21:46

2021. november 3. 18.00-20.00

RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM

LISZT MÚZEUM ESTI KONCERT

A WEIMARI HOCHSCHULE FÜR MUSIK FRANZ LISZT NEMZETKÖZI VERSENYÉNEK GYŐZTESEI 

Liszt: 1. (A-dúr) legenda („Assisi Szent Ferenc a madaraknak prédikál”)
Liszt: Transzcendens etűdök – 12. Chasse-neige
Liszt: Norma-parafrázis
Anton Yashkin (zongora)
Liszt: Don Juan-parafrázis
Liszt: Bécsi esték (Valses caprices d’après Schubert) – 6. Allegro con strepito/Allegro con spirito
Liszt: Paganini-etűdök – 6. Téma és variációk
Dina Ivanova (zongora)
Liszt: Változatok Johann Sebastian Bach Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen című kantátájának témájára
Liszt: Nagy koncertszóló
Tamta Magradze (zongora)

JEGYÁR:

A belépés ingyenes a terem befogadóképességének határáig.


1152 Búbánat 2021-10-22 14:24:24

Liszt-kézirat árverés

ABAÚJ ANTIKVÁRIUM ÉS KÖNYVLAP

100. (jubileumi) könyvárverés

2021. 11. 05. PÉNTEK 17:00 - 2021. 11. 05. PÉNTEK 20:00

Árverés részletei:

Kikiáltási ár: 850.000 HUF

104. TÉTEL TELJES LEÍRÁSA

LISZT Ferenc (Franz Liszt, 1811-1886) világhírű magyar zeneszerző, minden idők egyik legkiválóbb zongoraművészének autográf, tintával írt, aláírt francia nyelvű levele bizalmas barátjának, lelki atyjának Hugues-Félicité Robert de Lamennais (1782-1854.) francia katolikus pap, filozófus, abbénak a francia értelmiség egyik kimagasló alakjának, a katolikus liberalizmus korai képviselőjének.

Levelében két nemrég írt kórusművéről értekezik. Az egyik a Le Forgeron (A kovács), amely Lamennais abbé versére íródott. Közli, hogy szeretné három kórussal előadni a művet és személyesen részt venni a próbákon is. Hamarosan Bonnba utazik a Beethoven emlékmű avatására (ennek költségeit Liszt fedezte), ahol előadja az erre az alkalomra írt Első Beethoven-kantátát.

Marseille, 1845. április 28. 4 lev. 3,5 beírt oldal. (155 x 214 mm.) Korábbi hajtások mentén gondosan restaurált levél.

Lamennais abbé La Chênaie-i otthona az értelmiségiek Mekkája volt, gondolatai a lelkiismereti szabadságról és az általános választójogról szólnak. A romantikusok, mint Victor Hugo, Lamartine, Sainte-Beuve és George Sand is követői voltak. Liszt 1834-ben háromhetes zarándoklatot tett La Chênaie-be, ahol teológiáról és művészetről beszéltek a „breton szenttel”, ahogy hívták. Liszt még a pap meditációit is kísérte a zongorán, miközben beszélt. A fia halálára írt gyászódát, a Le morts ódát is Lamennais abbé versére írta. Bensőséges barátságukra jellemző, hogy Liszt 1835-ben Lamennais abbét tájékoztatta arról, hogy szerelmével, a férjezett Marie d’Agoult grófnővel elhagyják Párizst és Genfben telepednek le. 1845-ben egy másik levelében Liszt magyarságáról ír az Abbénak és, hogy gyermekei is magyar állampolgárok.


1151 Búbánat 2021-10-22 09:42:33

Esztergomi Bazilika

2021. október 22., 18.00

LISZT: ESZTERGOMI MISE

Közreműködik: 

Pasztircsák Polina, Láng Dorottya, Brickner Szabolcs, Bretz Gábor – ének, a Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán), a Pannon Filharmonikusok

Vezényel: Farkas Róbert

Liszt Ferenc úgy vélte, „az egyházi zeneszerző prédikátor és pap is, s ahol a szó már nem elég az érzés kifejezésére, ott a hang ad neki szárnyakat és magasztosítja fel”.

A kivételes műgonddal komponált Esztergomi mise zenéje tökéletes példa arra, amikor a komponista valóban prédikátorrá és pappá lényegül át. A bazilika felszentelő ünnepségén bemutatott darabot (1856) maga a zeneszerző vezényelte, míg a Liszt Ünnepen Farkas Róbert vezényletével, kiváló énekesek közreműködésével a Pannon Filharmonikusok adják elő a művet.

A mise egykori premierjét nagy érdeklődés övezte, részben azért, mert Liszt akkor már hosszú ideje nem járt Magyarországon. Egy különösen lelkesült fültanú szerint „ez a zene olyan mértékig vallásos, hogy magát a Sátánt is megtérítené”. Liszt rendkívül nagy becsben tartotta e művét, melyről így vallott: „Nem úgy komponáltam, ahogyan az ember a felöltője helyett miseruhát ölt, hanem az a szívem valódi buzgó hitéből fakadt, amilyet gyerekkorom óta mindig is éreztem. Valóban elmondhatom, hogy a misémet inkább imádkoztam, mint komponáltam.”

/Forrás: lisztunnep.hu/


1150 Búbánat 2021-10-22 09:41:40 [Válasz erre: 1149 zöldszemű 2021-10-20 22:21:50]

Kedves "zöldszemű"! 

Köszönöm a cikkben szereplő évszám pontosítását.


1149 zöldszemű 2021-10-20 22:21:50 [Válasz erre: 1148 Búbánat 2021-10-20 21:24:02]

A mű a Pesti Vigadóban Liszt vezényletével hangzott el először,
de nem a Médiaújságban közölt évben, hanem 1865-ben, augusztus 15-én.

Nagy köszönet az előadói gárda felsorolásáért, amit a Magyar Rádió műsorközlése szokás szerint mellőz, és aki nem az elejétől követte a tévé közvetítést, talán sosem tudhatja meg, kiket látott-hallott.

 


1148 Búbánat 2021-10-20 21:24:02

 M5 televízió - ma este

MüpArt classic

Liszt: Szent Erzsébet legendája

21:01 - 23:57

176 perc, 2018

"Liszt Ferenc első oratóriuma Árpádházi Szent Erzsébet történetét beszéli el.
A komponista weimari évei alatt látogatott el a város közelében található Wartburg várába, ahol a tragikus sorsú királylány, Erzsébet Lajos thüringiai őrgróf feleségeként élte rövid életének megrendítő pillanatait. Ez a látogatás inspirálta a mű megszületését. Lisztet mélyen megérintette Erzsébet élete, jótevő cselekedetei, aki a szegények istápolójaként, jótevő cselekedetei és csodák létrehívójaként vonult be a szentek körébe.
A mű 1862-ben a Pesti Vigadóban Liszt vezényletével hangzott el először, majd rövid idő alatt népszerűvé vált Európában: Münchenben, Prágában, Weimarban, valamint Angliában is előadták."

Vezényel: Hamar Zsolt

Szereplők:

  • Szent Erzsébet - Kele Brigitta
  • Zsófia őrgrófné - Kutasi Judit
  • Hermann őrgróf / II. Frigyes - Albert Pesendorfer
  • Lajos őrgróf - Johannes Kammler
  • Egy magyar mágnás / Udvarmester - Haja Zsolt
  • A gyermek Erzsébet - Csorba Kinga
  • A gyermek Lajos - Kristofics Kornél

Közreműködők:

  • Nemzeti Filharmonikus Zenekar
  • Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
  • Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara (karigazgató: Sapszon Borbála és Sapszon Ferenc)





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.