vissza a cimoldalra
2017-10-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (59874)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3847)
Társművészetek (1210)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc előadók (2812)
Momus társalgó (6052)
Milyen zenét hallgatsz most? (24975)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2273)
Kedvenc művek (141)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11180)
A csapos közbeszól (94)

Marton Éva (706)
Bartók Béla szellemisége (211)
Jonas Kaufmann (2127)
Élő közvetítések (6635)
Operett, mint színpadi műfaj (3285)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1120)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1113)
Franz Schmidt (2921)
Balett-, és Táncművészet (5405)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (467)
Lehár Ferenc (576)
Zenetörténet (191)
Kodály Zoltán (342)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2361)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (296)
Palcsó Sándor (179)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (Carl, 2002-11-16 21:07:17)

- Erkel, Zak, zeneoktatás, amatőr mozgalmak, kultúrpolitika, zene és közélet etc -
 
2172   lujza • előzmény2166 2016-12-31 01:51:03
Ez telitalálat volt! Róma képes volt visszalépni az olimpiarendezéstől, bár épp olyan messzi és nehezen megközelíthető helyre építette a szupermodern hangversenytermét, mint mi. Úgy látszik, mégis több eszük van. De azóta is töprengek, hogy vajon a mégiscsak kicsi Zeneakadémia mellé, mondjuk az V.-VI. kerületben, hogy ne kelljen utaznod, hová lehetett volna még egy hangversenytermet felépíteni?
2171   Edmond Dantes • előzmény2167 2016-12-25 11:02:57
Hat igen..tovabbi reklamaciokkal polgarmester asszonyhoz lehet fordulni csak nincs semmi ertelme mivel par regi ingatlan koruli mubalhet leszamitva kizarolag a Hunyadi ter csinositasat vegeztek el a VI.ker-ben.Igaz,"sokat" tett a targybani komolyzene jovojeert is: a teren epult jo sok penzen egy un.zenepavilon is ahol olykor ingyen szabadteri koncertecskekkel szorakoztatjak a nagyerdemut es az ott tanyazo es anyazo hajlektalanokat :-)
2170   Edmond Dantes • előzmény2169 2016-12-25 10:51:54
Nagymezo melygarazs: az ott NEM kornyezet es favedelem hanem egy nagyon kis kozosseg erdekervenyesitese egy nagyon nagy tobbseggel, napi sok ezer,autoval erkezo,kornyekbeli szinhazakba es mas helyekre is tarto ember rovasara. Mupa: no comment,mar megirtam...
2169   Klára • előzmény2164 2016-12-24 18:18:49
Láthattuk a Nagymező utcai mélygarázs terve és a Liget projekt kapcsán, micsoda eszement indulatokat vált ki egy-egy korhadófélben lévő fa kivágásának terve.(függetlenül attól, hogy a múzeum-negyed ötlete jó vagy nem jó).
Ami pedig a MÜPÁ-t illeti, volt szerencsém júniusban végigélvezni a Kaufmann koncertet, utána pedig volt szerencsétlenségem 20 percet várni a következő 24 villamosra, mert az elsőre nem fértünk fel. Hogy az interneten jegyet váltó, és előzetes helyismerettel nem rendelkező külföldiek miket mondtak - akiknek egy része egyébként a 2 villamosra várt - az nem idézhető.
2168   Momo • előzmény2167 2016-12-24 11:28:00
(Na, lemaradt a :-))
2167   Momo • előzmény2165 2016-12-24 11:24:05
Én, mint V. kerületi lakos, már azon is meg vagyok rökönyödve, ha egy VI. kerületi belvárosinak tekinti magát. Úgyhogy kedves Dantès... minden relatív... :
2166   Edmond Dantes • előzmény2163 2016-12-24 10:01:12
Nem jártam és/de nem Rómában vagyunk és nem Rómáról beszélgetünk. MüPa alkalmatlan helyre épült (Nemzetivel együtt), ráadásul köztudott "titok", hogy a híd miatt irdatlan extra építési költségek keletkeztek a rezgések és plusz zajok kiküszöbölése érdekében.

PS Róma képes volt viszalépni az olimpiarendezéstől. Akkor most Róma jó vagy rossz példát mutat(ott) ezzel Bp.-nek? Szóval ne keverjük ide Rómát (se). Különben is: Roma locuta... :-)
2165   Edmond Dantes • előzmény2162 2016-12-24 09:54:53
Szép új világ lesz. Csepel-sziget és Soroksári út mint "belváros"...a többit ld ez alatt.

Egyébként se a Csepel-szigetet se a Soroksári utat se a Garancsi- (Kopaszi)-gátat NEM "belvárosnak" szánják. A v á r o s (és nem a belváros) terjeszkedik déli irányban a Duna mentén. Támogatom. Belváros pedig marad ott, ahová a kiegyezés után megépült.

Ja és minden épület (lehet) "szerethető", ebben semmi újdonság nincs és nem is vitatom.
2164   Edmond Dantes • előzmény2161 2016-12-24 09:49:43
"A MÜPA nem volt már leállítható állapotban a Medgyessy-kormány hivatalba lépésekor."
Én nem így emlékszem és a wiki sem így emlékszik, egyébként mindig minden leállítható ld. Nemzeti Színház.

Soroksári út: mondhatnám, hogy nem szeretném megérni, amikor a Soroksári út: "Harminc év után ott lesz a belváros." Illetve szeretném megérni (azaz még élni), de akkor viszont a mai belvárost veri majd fel az a csúnya, gaz és gáz gaz és akkor MÁO és ZAK fog a külvárosi VI. kerületben (le)pusztulni. Vagy-vagy, kis túlzással. MÁO 1884-ben egyébként már semmiből nem "esett ki", mivel a már elkészült Sugár/Andrássy út dísze volt. A parkolást pedig mélygarázzsal kellene és lehetne megoldani. Mint környékbeli őslakos, mondhatom, hogy ha valahol, hát a Nagymező utcában indokolt lenne kivágni a félig már kifordult, olykor életveszélyes elaggott, beteg fákat és megépíteni a mélygarázst. Csak persze a rövid útszakasz lakóinak ez és így jobb.

PS Próbált már valaki hazakecmeregni MÜPA-ból elaődás után tömegközlekedéssel? Na ugye.
2163   lujza • előzmény2159 2016-12-24 01:41:47
Ha jártál volna Rómában, a Santa Cecilia Zenekar új, szupermodern hangversenytermében (bár lehet, neked az is csak egy hodály), akkor tudnád, mi az a messze. És azt is, milyen nehéz az úri közönségnek oda kijutni, majd hazamenni onnan. De aki csak 1-2 km-en belül szeret koncertet hallgatni, az így járt!
A Liget-projektnek pont az a baja, hogy nem hajlandóak azokat a múzeumokat valahol messzebb felépíteni, mint ahogy a Müpával megtették.
2162   Momo • előzmény2161 2016-12-24 00:00:15
Igen, ha Csepel-sziget északi vége beépül, (márpedig arra egyfolytában tervek vannak), akkor egyből nem lesz kieső helyen a MüPa.
Egyébként szerintem egy szerethető épület.

(Na, és koncert után próbáltál már autóval eljönni onnan... mire kijutsz a garázsból... :-)))
2161   -zéta- • előzmény2160 2016-12-23 23:50:38
Ebben jó adag csúsztatás is volt.

A MÜPA nem volt már leállítható állapotban a Medgyessy-kormány hivatalba lépésekor. Volt ilyen opció, de az épület félig állt addigra.

Ami pedig a Soroksári utat illeti, építésekor a MÜPA pontosan annyira esett ki a kulturális forgalomból, mint az Operaház a megnyitásakor. Harminc év után ott lesz a belváros.

Nem leszólva a Zeneakadémiát és Operaházat, próbált már valaki az előadás előtt parkolni arrafelé? És a Müpa garázsában?
2160   Edmond Dantes • előzmény2158 2016-12-23 12:08:56
Passzé, nem tanált! Tessék szépen elolvasni a hodály történetét legalább itt
https://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCpa
és utána tessék nyilatkozni, melyik kézről született az opus. Kivonat dióhéjban:
1) A szerződést valóban az első Orbán-kormány kötötte a 2002-es (elbukott) választás előtti percekben éspedig ún. PPP-konstrukcióban, amely konstrukciót attól a pillanattól és minden más létesítményre vonatkozóan átkozni kezdte (ellenzékben), amint és amire már nem ő kötött PPP-konstrukcióban szerződést.

2) MüPa építése, beüzemelése és átadása teljes egészében 2002-2006 között történt, az akkori (nem-Orbán) kormányzat/ok idején. Leállíthatta volna az építkezést a 2002-ben hivatalba lépő kormány, de nem tette. Nem úgy az Orbán-kormány, amely hivatalba lépése után nem skkal leállíttatta a Nemzeti Színház már zajló (!) építését az Erzsébet téren, amely méltó helyszín lett volna a nemzet színháza számára, de mert nem ők találták ki, nem ők jelölték ki leendő helyét és nem ők kezdték meg az építését, hát leállíttatták oszt'jónapot és létrejött a Nemzeti Gödör, mindannyiunk nagyobb dicsőségére valamint hamarosan "bizonyos" üzleti körök dicsőségére és hasznára, amelyek nemsokára birtokba veszik a komplett Erzsébet teret, Gödröstül, Mávaut-pályaudvarostól, mindenestől. Természetesen -mint mindent- szigorúan törvényes úton-módon, miután az Erzsébet tér államosítását nemrég egy tollvonással kormányhatározat rendelte el-biztosítja.

PS A szépséges Soroksári úti Nemzeti Színház viszont valóban az 1998-2002 között regnáló kormányzatnak "köszönhetően" épült meg ott, ahol = a kies Soroksári úton és úgy, ahogy, de még ott és úgy s e m a zsűri által első helyezett terv szerint, hanem a szokásos, de soha meg nem szokható önkény(ességg)el, saját kedvencét, a Nemzet Habostortáját húzatta fel, a szakma és a IX. kerület minden ellenkezésével dacolva.

Szóval javasolnám kicsit jobban elmélyedni a csúnya jogi-pénzügyi-gazdasági dolgokban, ha már politikai oldalvágás (v á g y á n a k) kedvéért ki tetszik lépni saját terepéről: nyelvészkedésből, művészetekből.
2159   Edmond Dantes • előzmény2157 2016-12-23 11:38:22
MüPa: nem a bögyömben van, hanem a Soroksári úton és ez vele a nagy baj meg a nagy bajom. Nem Nagybajom, bár még ott is épülhet hangversenyterem, még inkább Liget-projekt múzeum, leginkább pediglen mint tudjuk, stadion.

Hogy él és virul-e MüPa, nem tudom, talán senki nem tudja (mármint pénzügyileg és ténylegesen jegyet váltók száma tekintetében), de azt tudom, hogy ugyancsak farkasétvágyú és feneketlen pénznyelő hordó, ráadásul a "hordó" beruházási költségei a végtelenben fognak találkozni, megtérülni és/vagy törlesztődni még ott = a végtelenben sem.

ZAK-kal égvilágon semmi bajom, se Nagybajom se Kisbajom. Régi fényében tündököl. Mióta élek, minden otthonom 1-2 km-en bévül van onnan = semmi okom nincs, hogy a bögyömben legyen. Talán visszaszoknak-visszaszöknek majd lassacskán azok a produkciók ZAK-ra, amiknek kb. akkora közönsége van, amekkora a nézőtere és az a közönség örömmel fog odajárni (Soroksári út helyett), a parkolási gondok daczára is.
2158   Héterő • előzmény2157 2016-12-23 02:32:21
Ó, akkor biztosan nem hodályozná le, ha balkézről született volna az opus.
2157   lujza • előzmény2156 2016-12-23 02:21:40
Légyszíves ne hodályozd le a Müpát! Nagyon a bögyödben van, hogy él és virul, a Zeneakadémiával együtt.
2156   Edmond Dantes • előzmény2152 2016-12-21 13:16:28
Legyen neked igazad! Lehet, hogy a "halódás" kifejezés stilisztikailag túlzó, de a minap is beírtak itt valamelyik topikba arról, hogy ZAK valahogy nem a régi vagy ehhez hasonlót. És a programok iránti valós=fizető közönségigény is elég "változatosnak" tűnik.. Talán ha majd egy csomó produkció visszacsorog oda MŰPA-ból, mert nem lehet velük megtölteni a Soroksári úti hodályt, akkor...
2155   Edmond Dantes • előzmény2154 2016-12-21 13:11:28
Bocsánat, nem bocsátkozom esztétikai fejtegetésekbe meg annak ecsetelésébe, hogy éppen ezek a "mindenféle eszement alternatív cuccok" és "kritikán aluli darabokat játszó mikroszínházak" kapják a jó kritikákat az eszement (hazai és külföldi) kritikusokról, ők hozzák a díjakat és a dicsőséget hazánknak, amely a te hazád is ugyebár, a 21. szd.-i színjátszást is jelentős részben ők képviselik mifelénk, ameddig végképp meg nem fojtja őket a (kultúr)politika. Az "igénytelennek közönség" minősítésed fölött is nagylelkűen átsiklom.

Miért? Mert magas labdát adtál. A pénz ugyanis beszél és azzal nehéz vitázni, még nehezebb legyűrni a "piszkos" pénzügyi érveket.

"Az ilyen 40-50 fős cuccokat" is "azok tartják el", akik b e n n e t e k e t. Csak éppen a töredékéért, nyomorult fillérekből tengődnek (majd számosan kimúlnak) ahhoz képest, amit a ti Intézményetekbe öntenek, a hatalmas étvágyú, feneketlen hordóba, számolatlanul.

De mielőtt te vagy bárki tiltakozni kezd/tek, konkretizálok éspedig igen aktuálisan. A Karmeliták színrehozatala ellen sosem emeltem volna és nem is emelek kifogást, csupán halkan kérdezem: szerinted hány ténylegesen, teljes árat fizető néző ült be az Operába a Karmelitákra? és szerinted mekkora összegből állították ki a produkciót? Ismét nagylelkű leszek: csak és kizárólag a produkció t é n y l e g e s költségei érdekelnének = eltekintek a teljes operai apparátus fajlagos = a Karmelitákra eső költségeitől, Főigazgató úr fizetésétől kezdve a takarítónő fizetéséig, a rezsiköltségektől kezdve boldogult anyám tyúkjának költségéig mindentől eltekintek, aminek X hányada a Karmelitákra esik. Igencsak elcsodálkoznál, azt hiszem, főleg ha összehasonlítanád ezt a summát azzal az összeggel, amit az összes eszement alternatív cucc kap...egész évre.

Mondom, csak óvatosan az erős jelzőkkel: a pénz beszél...
2154   Cilike • előzmény2150 2016-12-20 22:03:22
Bocsánat, de az ilyen 40-50 fős cuccokat már tartsák el azok, akik meg akarják nézni. Mindenféle eszement alternatív cuccot miért kéne támogatni? És akkor ne beszéljünk az olyan mikroszínházakról, amelyek kritikán aluli darabokat játszanak, igénytelen közönségnek. Mert ilyet is tudok.
2153   tiramisu • előzmény2152 2016-12-20 17:37:40
Így igaz.
2152   -zéta- • előzmény2151 2016-12-20 15:54:24
Halódna??? Hát ezt cáfolnám. Az elmúlt évad során számos koncertről maradtunk le a Zeneakadémián, a telt ház okán. A Kisterem pedig a korábbinál jóval sűrűbb programot teljesít, amióta Solti Györgyről van elnevezve...
2151   Edmond Dantes • előzmény2149 2016-12-19 10:19:50
Ld még 2150.
ZAK felújítása szerintem elsősorban mint műemlék és mint oktatási intézmény felújítása (volt). A két terem persze főleg játszóhely, de érdekes módon mintha kissé (?) halódna a felújítás óta. Mintha "maradék elv" alapján kerülnének oda koncertek és azok többségére sem állnak sorba jegyért, pedig elég jó a ház tájolása. És ha egyszer igazán beindulna az Erkel befogadó-ház profilja (mint anno), akkor ZAK, de MÜPA is felköthetné...azt. Utóbbi aztán pláne.
2150   Edmond Dantes • előzmény2146 2016-12-19 10:11:44
Kedves Klára, az ún. alternatív, kísérleti társulatok, műhelyek többsége már így is a teljes ellehetetlenülés közelébe sodródtak, pontosabban sodorta őket a kulturális vezetés vagy már meg is szűntek. Pedig a 21. századi színjátszást Magyarországon (és a külföldi turnékon + fesztiválokon díjazva) többnyire ők képviselik. Igaz, "eszik a pénzt", de sokkal több pénzt "eszik meg" a klasszikus(nak mondott) kőszínházak jelentős része: 1) túlkínálatukkal 2) túl nagy társulati és adminisztratív/műszaki létszámukkal 3) ki- és bevattázott, ajándékjegyes, lezárt balkonos, "katonák-tanulók bevezényelve"-házaikkal. Ne "XY Színpad, lakásszínház, stb" nyomorult filléreit számolgassuk, hanem a nemrészletezemhová elszórt milliárdokat. És még csak nem is lépek ki a kultúra-körből = nem emlegetek pl. stadionokat.
2149   Cilike • előzmény2146 2016-12-18 23:00:25
És azért mennek félházzal, mert "építünk újat"? Vagy mert nincs rá kereslet? Új Operaház NEM épül. A régi viszont igenis kap támogatást. Legyünk tényszerűek, ha gyalázkodunk. A Zeneakadémia is fel lett újítva. Az, hogy a kultúrára -magas kultúrára- költeniakarnak, az szerintem nem baj. Aki szerint meg igen, az nem tudom, mit keres egy komolyzenei fórumon?
2148   Edmond Dantes • előzmény2147 2016-12-18 22:29:48
Felírom.
Valaki biztosan fogja majd az...khm...fejét. A kezében.
Jaaaj, nem az Ókovács főigazgató úr fejét fogja majd valaki...hanem pl. Jochanaan fejét ld. minapi rejtvényt :-)
2147   -zéta- • előzmény2145 2016-12-18 21:36:30
2147. Írd föl a jegyzeteidbe ezt a számot, hogy fogja-e Ókovács főigazgató úr majd a fejét vagy sem...
2146   Klára 2016-12-18 20:18:48
Nem értjük? Új Nemzeti Színház (nem a betervezett helyen), MÜPA (ha már új Zeneakadémia nem épülhet), Magyar Zene Háza, új Operaház - semmiből sem jó a régi, mert "nem mi építettük". Aztán a régieknek se támogatás, se pénz, se posztó. Színház, illetve XY Színpad, lakásszínház, stb is van Bp-en kb 30, félházzal mennek, és eszik a pénzt. Mi meg építünk újat, oszt jónapot!
2145   Edmond Dantes • előzmény2144 2016-12-17 12:38:40
Városligetbe is kérnénk még egy negyedik-ötödik-akárhányadik pesti operaházat-kibővített koncerttermet! (Baán L tutira kér/ne.)

Viccet félretéve: ez egy komoly és igazi hiánypótló intézmény, bár kissé túlméretes lesz, ha régi és kortárs operákat fog játszani...remélhetőleg alakítható méretű lesz a nézőtér...Ókovács főigazgató úr, ha ez a terv komoly és megvalósul, máris foghatja...a fejét. Remízről nem is beszélve.

A cikk számos kérdést vet fel. Ízelítőül:
.."évi három-négy saját produkció" és "90 százalékban magyar zenekarral és magyar kórussal dolgoznak majd külföldi produkció esetén is". Kikkel? Kik lesznek az énekesek? Karmesterek? Meglévő zenekarok/kórusok meghívása vagy új formáció/k? Alkalmi társulatok? etc.

A tartalmat tekintve a Modern Opera természetesen „f o g j a zavarni” a megszokott operaéletet, árok nélkül is. Az induló tőkeinjekció után, amiből létrejön az új Ház, folyamatos lesz a költségvetési apanázs? Mert anélkül "nem megy", még a Bohémélet se termelhető ki saját forrásból, hát még a rétegműfajnak számító régi és új opera. És így tovább. 2020-ig még hosszú az idő...és hosszú karok érhetnek el a megfelelő helyre, megakadályozni a projektet, ami még egyszer: fontos, érdekes, hiánypótló l e h e t. A többivel együtt meg sok.
2144   Momo 2016-12-17 11:56:17
Új operaház Budapesten


"Kortárs és barokk kamaraműveknek ad majd otthont a Budapest Music Center (BMC) 700 fő befogadására képes Modern Opera – Opera X épülete, amely a tervek szerint 2020-ban nyílik meg.

Gőz László, a BMC igazgatója az MTI-nek csütörtökön elmondta: az Eötvös Péter Kossuth-díjas karmester, zeneszerző művészeti vezetésével megvalósuló budapesti stagione (befogadó) operaház az évi három-négy saját produkció mellett az európai operaházak körforgásának folyamatában szeretne részt venni. A kamaraopera irányába fordulnak, ami érintheti a romantikus és klasszikus világot, de főként a barokk és a kortárs operát – hangsúlyozta az igazgató, hozzátéve: 90 százalékban magyar zenekarral és magyar kórussal dolgoznak majd külföldi produkció esetén is."


(MTI)



Hát én "operaháznak" nem nevezném. Egy új opera játszóhely nyílik.
2143   musicus2 • előzmény2141 2016-12-08 22:28:55
Utána kellene nézni, hogy mi volt a közvélekedés a Csodák Palotájáról az átadás előtt. Egyébként Talán nem rossz módszer arra, hogy be lehessen hozni a legfiatalabb generációkat a művészi zene közelébe. Bécsben hogy vált be ez az intézmény? Tud valaki statisztikákat?
2142   musicus2 • előzmény2141 2016-12-08 22:28:51
Utána kellene nézni, hogy mi volt a közvélekedés a Csodák Palotájáról az átadás előtt. Egyébként Talán nem rossz módszer arra, hogy be lehessen hozni a legfiatalabb generációkat a művészi zene közelébe. Bécsben hogy vált be ez az intézmény? Tud valaki statisztikákat?
2141   Edmond Dantes • előzmény2140 2016-12-06 10:32:01
És hogy ne csak "off" legyek: topikunk = A komolyzene jelene és jövője Magyarországon szempontjából pl. a Zeneház semmi, de semmi olyant nem hoz(na), ami tényleges és valós, jelentős érdeklődésre tarthat(na) majd számot. Jól hangzó dolgok: lufik.
2140   Edmond Dantes • előzmény2138 2016-12-06 10:29:05
Ez így jól hangzik, illetve nem is hangzik olyan jól, de amivel sajnos vitáznom kell: az új épületek n e m fognak, nem tudnak "megtelni tartalommal", mert kevés a tartalom = nincs mivel telerakni a sok új múzeumot - "a végeredmény birtokában és ismeretében" pedig már nincs mit tenni, csak tűrni mint pl. a soha nem működő homokórát ugyanott. Csak ez sokszorta többe kerül, több áldozattal jár(na).
2139   Edmond Dantes • előzmény2136 2016-12-06 10:24:48
"Mert így döntöttek." Ez olyan mint a politikus asszony egykori híres "kimerítő" válasza egy nem jelentéktelen dologra vonatkozó kérdésre: "csak". És igazad van: jelen esetben is kb. ennyi a hivatalos indoklás valódi tartalma.

Egy közpark rendbetétele nem azonos 100 milliárdos nagyságrendű és valószínűleg szükségtelen (mert túl sok tartalommal nem megtölthető) múzeumi épületek felhúzásával. Járok eleget a Ligetben, számos fa megérett a kivágásra, öregek, betegek: ökológiailag szükséges plusz darabszámú új fával kell pótolni őket...ahogy az emberek, a fák se élnek örökké. De a múzeumépületek nem fák. Ligetbe több zöldet, több fát. Új múzeumokat vagy sehová vagy máshová pl a közeli Podmaniczky utca Dózsa György út felőli rozsdaövezetébe. Ott hever parlagon az a terület.
2138   Búbánat • előzmény2135 2016-12-05 14:21:44
Kérdéseket mindig fel lehet tenni, pro és kontra egyaránt. Aztán a kérdések és a rá adott feleletek, viszont kérdéseket ás viszont válaszokat generálnak. Úgyhogy én azt mondom, mivel a döntést meghozták, vélhetően felépítik oda, amit eldöntöttek, vélhetően az újabb kérdések akkor fognak megszaporodni, amikor a felépítmény kész, megtelik tartalommal - a végeredmény birtokában és ismeretében kezdődhet majd a "kivesézés" - érdemben vagy érdemtelenül.
2137   lujza • előzmény2136 2016-12-05 01:36:27
De, eddig is zavart.
2136   Cilike 2016-12-04 20:22:46
Mert így döntöttek. A Városliget meg már nagyon régen katasztrofálisan néz ki, eddig nem zavart senkit a kikopott gyep, az elöregedett fák látványa?
2135   lujza • előzmény2133 2016-12-04 02:49:15
Kedves Sipi, inkább ne építsenek semmit! A park legyen park, állítsák helyre minél szebben, van még elég hely és bontandó épület a városban, ahová múzeum kerülhet. Miért pont a Ligetbe kellene építeni?
2134   eccerű 2016-12-03 22:36:04
Csak érzékeltetendő, hogy miképpen kell elképzelni a tervek viszonyát az igazsággal, itt egy példa. A facebbokról kopizom be, itt írnak róla, de a lényeget idézem:
"Tegnap sajtóbejárás volt a Petőfi Csarnokban, ahol elhangzott két kozmetikázott adat. Ezeket az adatokat a sajtó jelentős része kritika nélkül leközölte. A Liget Zrt azt állítja, hogy a tervezett Magyar Nemzeti Galéria kisebb lesz, mint a Petőfi Csarnok. Most nem megyek bele abba, hogy milyen borzasztóan elhibázott lépés volt anno az Iparcsarnokot, majd a BNV-t, végül a Pecsát a Városligetbe telepíteni, amire az egyetlen logikus parkrehabilitációs válasz a bontás és a nagyrét visszaállítása lenne. Inkább csak az újabb trükközésről beszélnék. Ami ahhoz hasonlít, mintha lenne nekem egy kis 55 m2-es disznóólam, de tartozna hozzá egy fedetlen lebetonozott kifutó, meg egy ganédomb, és így az már 110 m2-t foglalna el a kertemből. Erre hivatkozva pedig azt próbálnám beadni egy építéshatóságnak (no meg a szomszédoknak), hogy a helyébe épített négy szint magas, 90 m2 alapterületű, alápincézett társasház valójában kisebb, mint az elbontott disznóól volt a kifutóval és a ganékupaccal.
A PeCsa alapterülete 5500 m2, magassága 12 m. A történelmi közpark nagyrétjének helyére építendő Galéria nettó alapterülete 9000 m2, párkánymagassága 25 m lesz, alatta pedig több szintben alápincézett. A 2,5-szer nagyobb épületről szemrebbenés nélkül állítják, hogy kisebb lesz az elődjénél, mert gyorsan beleszámolták a nyitott bolhapiac és az összes környező burkolat alapterületét is, így kaptak 5500 m2 helyett 11000-et. Habár a Galéria körül is lesz burkolt tér, nem is kevés, azt valahogy már nem számolták hozzá a 9000 m2-hez. Az már valahogy zöldfelület. Hab a tortán, hogy a Sanaa által tervezett épület ma már egyáltalán nem hasonlít ahhoz a pályázati blöffhöz, amellyel megnyerték a pályázatot. Eltűnt a pagoda, bedobozolódtak a légies üveghomlokzatok. Kevesebb blöff, kevesebb költészet, több brutalitás, továbbra is elhallgatott tömegarányok köszönnek vissza az egyetlen közreadott új látványtervről."
Ez nem a leendő Magyar Zene Házáról szól, hanem az új Nemzeti Galériáról, de semmi okunk feltételezni, hogy a történet másképpen zajlana, hiszen a szereplők ugyanazok.
2133   Sipi 2016-12-03 15:55:35
Mivel én nem vagyok eredendően budapesti, kevésbé érint a Liget, habár a látványtervek nekem speciel nagyon tetszettek. Végre normális, modern épületek kerülnek a szocreál förmedvények helyére. Persze lehet rajta vitatkozni, hogy mit építsenek, végülis lehetne akár pláza is, de talán már abból is van épp elég.
A fakivágások esetén én inkább hiszek az Állatkert közleményének, mint a ligetvédőknek, ráadásul a megszünetett Vidámpark helyén is parkosított rész lesz. Tudom, kissé demagóg, de engem sokkal jobban elszomorít egyes vidéki falvak környékén létező illegális fakitermelés, ami sokkal nagyobb kárt okoz, de ez a belvárosi természetvédőknek úgy látszik nem éri el az ingerküszöbét.
2132   Momo • előzmény2130 2016-12-02 21:38:43
Te, én Podmaniczky utcába is (főleg) parkot tennék... minél több tér, és levegő...
2131   Klára • előzmény2129 2016-12-02 20:20:48
Így igaz! Baki volt. 1998-ban kezdődött meg az építkezés, alapkőletétel, stb. Ezt változtatta meg az 1998-ban megválasztott kormány.
2130   Edmond Dantes • előzmény2126 2016-12-02 16:57:43
A Népligetes felvetésed jogos, na az a másik szégyene a városnak "közparkilag" mármint az állapota, kihasználatlansága.

Liget-projekt alternatívája kézenfekvő és szinte ugyanott van = Hősök terétől ugrásra: Podmaniczky utca páros oldala, nagy, kihasználatlan, óriási értékű terület. Oda lehetne a Városliget teleépítése helyett középítkezni...

...más kérdés, mikkel fogják bárhol (!) telepakolni a rengeteg új múzeumot, amikor -sajnos- nincs igazán értékes minőségű és mennyiségű kiállítani való anyag a sok új múzeumba, visszaépül a Szépműv. Múzeum Római Csarnoka meg a Közl. Múzeum is. Hányan látogatják majd az új helyeket önként és dalolva :-) és fizetős jeggyel, mit kezdenek majd a Ludwig Múzeum elárvuló ter(m)eivel és így tovább...
2129   Edmond Dantes • előzmény2127 2016-12-02 16:46:43
Talán inkább 1998 után ld. ez alatt.
2128   Edmond Dantes • előzmény2125 2016-12-02 16:45:29
Itt off, de úgyis minden összefügg mindennel.
Egy másik topikba beírták, hogy Rákosi új Himnuszt akart (volna). Ez egy anekdota, de azt tényleg olvastam, hogy a mai Gödör helyére eredetileg Rákosiék akarták felépíttetni az új Nemzeti Színházat, amiből akkor nem lett semmi. Ha így volt, akkor ez volt Rákosi legjobb (vagy egyetlen jó?) ötlete. Pontosan oda illett volna, a város szívébe és mellesleg a pesti Broadway közelébe, utóbbi már csak "ráadás". Ebből vagy nem ebből az "ötletből" lett a véglegesnek látszó döntés és kezdődött el az építés-alapozás. A Nemzeti Gödör elnevezés talán akkor született, amikor az 1998-ra már kiásott gödröt úgy hagyták = a színház alapozását az új kormány leállította, aztán lett a Soroksári úton, ami lett. "Méltó" helyen, " méltó párja" a MüPának és olyan szépen :-( össze is illenek.
2127   parampampoli • előzmény2125 2016-12-02 15:41:57
Nemzeti Gödör 2002. után lett.
2126   Momo • előzmény2124 2016-12-02 15:00:20
Én ezt nem látom ilyen drámaian. :-)

Azt egy jó meglátásnak tartom, hogy az ilyen közparkok intézményekkel együtt funkcionálnak igazán jól. Érdemes megnézni a Népligetet, ahol az egyetlen Planetáriumon kívül nincsen szinte semmi. Hát olyan is a látogatottsága meg a közönsége.

Abban viszont van valami, hogy nem kéne már tovább zsúfolni intézményekkel a Városligetet. Ott meg túl sok minden van.
2125   Klára • előzmény2124 2016-12-02 13:43:40
Erre és ez előzőre is: sajnos, ez mind igaz."Nem csökken a zöldfelület, mert ültetnek másik fát" annak növekedési ideje min. 5 év, ha egyáltalán meg,marad. Az, pedig, hogy az épületek tetején lesz zöldfelület, ami pótolja - ilyet csak politikus ejthet ki a száján. Ami még ennek kapcsán eszembe jutott: volt egyszer egy terv egy Nemzeti Színházra, a Deák tér- Bajcsy Zsilinszky út sarkán. Nem tudom, hogy igazán jó volt-e a helyszín kiválasztása, de a munkálatok elkezdődtek, az alapokat kiásták. Fiatalok, akik nem emlékeznek a 2010 előtt időkre, ebből lett 2010 után a "NEMZETI GÖDÖR", aminek a helyén most vendéglátóipari létesítmények, illetve vízzel töltött medence van. A Nemzeti Színház pedig kiköltözött a Lágymányosi - bocsi Rákóczi híd lábához...Mert valaki nem akart az elődök által kiválasztott helyen építeni. Aztán lett MŰPA, most pedig lesz Zeneakadémia2 - még jó, hogy nem a mostani helyén! Minden más csak körítés, porhintés, parasztvakítás. Ja, és a Városliget állapota tényleg katasztrofális, azt helyreállítani kellene, nem folytatni az évtizedek óta zajló folyamatos csonkítást!
2124   Edmond Dantes • előzmény2123 2016-12-02 13:21:19
Kedves Lujza, csatlakozom: nem először és nem utoljára. És nemcsak és nem is elsősorban a zöldfelület-toposz miatt. Ha törik, ha szakad, úgyis bebizonyítják az abban érdekeltek, hogy a zöldfelület nem csökken/t, sőt, növekszik majd.

A komplett Liget-projekt fölösleges úgy, ahogy van. Ha sarkítani akarnék, azt mondanám: a Városliget mint közpark rendbetételét -ami szükséges!- ne kössék százmilliárdos nagyságrendű fölösleges, pénznyelő múzeum- és zeneház-építkezésekhez! Nem folytatom, mert innentől már politika következne...ugyanis az egész Liget-cécó tömény politika, aminek kiindulópontja, "kályhája" a Galéria ill. annak kiebrudalása a Várból, mert a helye ugyebár más célra kell. Ebből a Galéria-költözésből nőtt ki egy szerepét tévesztett múzeumigazgató Liget-projekt munkacímet viselő agymenése, felső(bb) akarattal és/vagy utasításra. Aki ezt nem ismeri fel, úgysem győzhető meg, pedig Napnál világosabb a dolog.
2123   lujza • előzmény2117 2016-12-02 03:04:26
Én nem tudom, hogy szükség van-e a Zene Házára, vagy sem, de mivel itt lakom a Ligetnél, látom annak állapotát. Szerintem SEMMIT se szabadna építeni bele, viszont az eddig ott csúfoskodó különféle romokat sürgősen el kellene takarítani, és a helyüket parkosítani, ahogy eredetileg volt. Egy nagyon hamis mondat van ebben a szövegben: "Az épület nem vesz el a parkból semmit, nem csökken a zöldfelület, és olyan területet hasznosítanak, ami eddig nem volt a park része." Meddig? Már hogyne lett volna a park része, ott van a Liget közepén, közel a tóhoz! Az 50-es, 60-as években oda belerondítottak irodaépületeket a BNV céljaira, amiket már rég el kellett volna takarítani onnan. És jobb, ha nem méricskéljük a zöldfelületeket, mert az ebben a városban igencsak fogyóban van. Hogy mit lehetne még oda tenni? Például játszótereket. Ha valaki ilyen szemmel járja végig a Ligetet, meglepődik. A Hermina út felőli részen egyáltalán nincs, túl a Széchényi Fürdőn lehet találni legközelebb. Gyerekeknek pedig nem elég csak sétálgatni a parkban. Persze, ha még egy-két múzeum oda épül, gyerekeknek már nem nagyon lesz keresnivalójuk a Ligetben.
2122   eccerű 2016-12-01 13:59:35
Tök fölösleges ebben a témában bármiről is vitatkozni több ok miatt is.
1. Az ára. Kishazánkban nem/sem volt még példa arra, hogy egy nagyberuházás annyiba kerüljön, mint amennyi a tervekben szerepel, meglátjuk erre mennyi fog jutni, és az mire is elég.
2. Kivágnak-e fát. Itt is meglehetősen nagy különbség szokott mutatkozni az ígéretek és a beteljesülés között, ezért ha valaki gyanakvó, nem tudom elítélni. Persze, hogy azt ígérik, nem vágnak ki fá(ka)t. Aztán majd meglátjuk.
3. A koncepció. Szépen hangzó általánosságok, ettől még akármi is lehet, jó is, rossz is, igazán a tartalom fogja eldönteni, hogy mi is ez az egész tulajdonképpen. Viszont arra nagy pénzben mernék fogadni, hogy még nagy botrányok lesznek abból felmelegítve évtizedes-évszázados vitákat, kik kerülnek bele a kiállítás anyagába. Az elmúlt hat év gyakorlatát tekintve lehet attól tartani, hogy majd valaki(k) - és gondolom az MMA környékén kell keresni ezeket a valakiket - eldöntik, kinek az életműve érdemes arra, hogy bekerüljön a Magyar Zene Házába.
2121   Momo 2016-12-01 12:17:06
Magyar Zene Háza

"A Magyar Zene Háza Budapest legújabb zenei centruma, a második érzék interaktív élményközpontja, amely a hangok világát mutatja be, fókuszában a magyar zenetörténet teljes ívének élményszerű, interaktív bemutatásával. Magyarországon egyedülállóan összetett funkcióival nem csupán kiállítóközpont, hanem sokoldalú élményt nyújtó, ismeretterjesztő intézmény lesz, a bécsi Haus der Musik vagy a párizsi Cité de la Musique mintájára."

"A Magyar Zene Háza a magyar zenetörténetre fókuszáló állandó kiállítással, valamint a zene világának legkülönbözőbb szegmenseihez kapcsolódó időszaki kiállításokkal, továbbá alkalmi programok folyamatos kínálatával szolgálja a zene iránt érdeklődők legtágabb körét. Oktatási és ismeretterjesztési funkciójában élményszerűen, de reprezentatív igénnyel mutatja be Magyarország zenei múltját és jelenét, kiemelkedő egyéniségeit és munkásságukat. Egyfajta hangkiállítás, mely megajándékozza a látogatókat a hangkompozíciók létrehozásának élményével is: speciális installációkon és kiállítástechnikai megoldásokon keresztül személyesen átélhetővé teszi a zene születését, a hangok érzékelésének fiziológiáját is, s természetesen, bár nem elsősorban, koncerthelyszínként vagy éppen táncházként is funkcionál."

"A Magyar Zene Háza a Liget belső részén, a Városligeti tó mellett, a Vajdahunyad vára és a Műjégpálya épülete közelében kap helyet, egy jelenleg beépített területen, a volt Hungexpóhoz kapcsolódó, elhagyatott, bontásra ítélt irodaépületek helyén."



Nekem tetszik ez a koncepció. Aztán lehet, hogy ti tudjátok jól, és mégis egy új koncertterem épül, de egyelőre ezt írják róla.
2120   kobzos55 • előzmény2117 2016-11-30 22:52:28
Köszönöm, kedves Musicus2 a higgadt hozzászólást. Manapság, amikor szinte divattá vált a mindig minden ellen tiltakozás(lehetőleg a konkrét részletek ismerete nélkül!), nagy szükség van az ilyen korrekt beírásokra!
2119   Edmond Dantes • előzmény2117 2016-11-30 21:09:59
A Magyar Zene Háza olyan intézmény, amire nincs szükség.
Remélhetőleg elég tömören fejeztem ki a lényeget.
Mindössze arról van szó, hogy visszatetsző az egész Városliget-projekt.
2118   Klára • előzmény2117 2016-11-30 20:11:30
Bocs, pár nappal ezelőtt arról beszéltünk, bocs, leveleztünk, hogy az Erkel árt-e a MÜPÁ-nak, vagy viszont, melyik melyiktől veszi el a közönséget. Most miért is kell lelkesednünk egy újabb zenei intézmény létesítése okán? Miközben a jelenlegiek forráshiányosak és emiatt komoly problémákkal küszködnek, Az, hogy zöld területet nem vesznek el, kb a Hófehérke és a 7 törpe színvonalán van. A Városliget területe évek óta folyamatosan csökken, visszaadni kellene, nem pedig veszélyeztetni. És ne keverjük bele a tetszik-e a kormány, vagy sem, mert ez nem erről szól!
2117   musicus2 • előzmény2116 2016-11-30 02:07:23
Ott voltatok? Én ott voltam. Nem zavartak meg semmit. Bejöttek, civilizált módon átadták, amit átadtak, és el is mentek, nem fogadták el az invitálást. a Rózsavölgyi ajtaja előtt zajló heppeningből semmi sem hallatszott be, teljesen civilizált tiltakozás volt.
Az épület NEM vesz el a parkból semmit, NEM csökken a zöldfelület és olyan területet hasznosítanak, ami eddig nem volt a park része. Tehát az egész tiltakozásnak az apropója nem valós, kitaláció.
A Magyar Zene Háza olyan intézmény, ami nálunk újdonságnak számít, hasonló legfeljebb a Csodák Palotája, amely hasonló jellegű ismeretterjesztő funkciót lát el. Tehát az új intézmény NEM iskola lesz és NEM koncertterem! És nem kakaókoncert, és nem illusztrált zenetörténeti előadás.
Egyszerűen nem értem, hogy a tiltakozás miért kap ekkora hírverést, szinte nagyobbat, mint az, ami ellen tiltakoznak?
Mindössze arról van szó, hogy visszatetszőnek találnak egy kormányt, amelyik kulturális nagyberuházásokat merészel tervezni, és még végre is hajtja azokat? Valóban merőben szokatlan magatartás.
Viccet kizárva, lehet egyetérteni a projekttel, lehet vitatkozni vele, lehet tiltakozni ellene, de hogy ez az épület elkészül, az bizonyos. Hogy mi lesz az épületben és körülötte, majd meglátjuk. Viszlát az avatón, ahol majd megint lehet tiltakozni.
2116   Klára • előzmény2114 2016-11-28 13:56:33
Talán a meglévőket kellene rendbehozni, felújítani, a megfelelő működési feltételeket biztosítani! Pláne nem az egyre inkább "fahiányban" szenvedő Városliget további ritkításával. Színház, illetve XY nevű színpad is annyi van, mint égen a csillag - persze, mind Budapesten és veszi el a támogatást a kevés vidékitől. Vagy esetleg Valaki a MŰPA mellé "második Zeneakadémiát" akar építeni?
2115   Edmond Dantes • előzmény2114 2016-11-24 19:52:42
Jól tették, ha "megzavarták". Semmi szükség egy kilencvenharmadik budapesti zeneházra, koncertteremre. Egy szerepet tévesztett megalomán ámokfutó rémálma, közpénzből, fölöslegesen. A "zöld vonal" = az, hogy zöld felület kárára épül, szinte mellékes.
2114   lujza 2016-11-24 02:26:00
http://fidelio.hu/klasszikus/2016/11/23/tiltakozo_akcioval_zavartak_meg_a_magyar_zenei_tanacs_uleset/
2113   Heiner Lajos • előzmény2112 2016-10-02 11:16:39
Talált, süllyedt.
2112   Momo 2016-10-02 09:21:51
Ezen a ponton rögzült Lajosban egy életre a munkásosztály felsőbbrendűségébe vetett hit.

:-)))
2111   Heiner Lajos • előzmény2110 2016-10-02 08:23:50
Segédmunkás voltam. Raklapokat pakoltam. Közvetlen főnököm analfabéta volt. Eső után csigát kellett gyűjteni. Brigádvezetőm, K. Bertalan, ritka normális ember volt. Amikor csigát gyűjtöttünk, és állt a gyár, mert nem pakoltam a raklapokat, durván káromkodott, hol a pics@ban voltatok, b@sszátok meg. De fizetéskor megitta délben a fél liter pálinkáját, biciklire ült, és nyílegyenesen hazatekert.
2110   musicus2 • előzmény2108 2016-10-01 01:00:29
Mit dolgoztál a Ládagyárban? és hogyan vitt arra a sors?
2109   musicus2 • előzmény2108 2016-10-01 00:58:26
Nem úgy, mint a villamos, vagy a gubacsi iparvágány. Szegeden gyártották a tömeghegedűket, igaz, hogy az árukhoz képest nem voltak annyira rosszak. De ha egy hegedű csúnyán szól, a vájtfülű hegedűsök azt mondják: "szegedi ládagyár".
2108   Heiner Lajos • előzmény2104 2016-09-30 11:24:10
Hogy szól a Szegedi Ládagyár? Szegeden dolgoztam a Tisza Bútoripari Vállalatnál segédmunkásként, arra emlékszem, hogy szólt. De a Ládagyár? Úgy, mint a 211-216-os ikervillamosok? Panaszosan?
2107   -zéta- • előzmény2105 2016-09-29 12:08:24
És ezt még a hamisítók is tudják...;-)
2106   Búbánat • előzmény2105 2016-09-29 10:06:52
"Sztradivari" - persze Kálmán Imre Cigányprímás című operettjében is ezt éneklik a népszerű dalbetétben...
2105   Edmond Dantes 2016-09-28 16:59:07
Nekem még fiatal koromban azt mondták, az az igazi és eredeti, amibe beírták ezt, így: "készítete Sztradivári".
2104   musicus2 • előzmény2103 2016-09-26 09:54:43
Tehát a Stradivari tényleg Stradivari.
"A művész honlapján említett Stradivarit egy külföldi bank bocsátotta Csűry Lajos, azaz Edvin Marton rendelkezésére, aki ezt csak alkalmilag, a bank által támogatott koncertjein tudja használni."
Üzlet, az üzlet.
A bankvilág pedig bankvilág, manapság így működik.
Tekintsétek meg Edvin Marton honlapját, kiváló menedzsere van.
Komolyzene jövője? Ugyan.
Láttam, akarom mondani, hallottam Edvin egy produkcióját a TV-ben, jó tíz éve. A műkorcsolya világbajnokság gáláján nyűtte a hegedűt a pálya közepén, valamelyik exbajnok pedig korcsolyázatt körülötte, elképesztő ugrásokat mutatva be. Azért írom ezt le, mert szegény Edvin hegedűje akkor úgy szólt, mint a Szegedi Ládagyár. Ez egy Sztradiváry volt, vagy az általad hivatkozott linkben említett Tesztoszterrore, esetleg egy Gvarnéró?. Mármint annak a kópiája?
2103   -zéta- 2016-09-24 23:08:27
Sem ez, sem az, mert kicsit árnyaltabb a kép. Íme
2102   musicus2 • előzmény2099 2016-09-24 22:29:27
Ez nem helytálló infó, ez a Stradivary rosszmájú feltételezések szerint Steszák Mariska tulajdona, aki halaskofa a Lehel piacon. A Stradivari úgy Stradivari, ahogy Edwyn a Heifecz. Pedig nem oly rég, még Csüry Lajosként, készített sa Hungarotonnak egy valóban kiváló Sarasate CD-t, amit egy közönséges médiacickány nem képes abszolválni. De: üzlet az üzlet. És ez nagy kár.
2101   cviki57 2016-09-24 08:48:11
Drága Cilike! Érzem, értem, mint vélekedik, de kérem, gondoljon a „Panem et circenses”-re, a Gauss görbére, a „jó zene van, és rossz zene” mondásra, s arra, hogy az e koncerten résztvevők nagy részének hiába mondaná, hogy jöjjenek el Baráti Kristóf zeneakadémiai Bach szólókoncertjére, ugyanilyen nagyszerű hegedűt fog hallani, nem jönnének. (Szerencsére, mert így nagyobb eséllyel tudok jegyet venni a legközelebbire is!)
De gustibus non est disputandum!
2100   Cilike • előzmény2099 2016-09-24 08:13:31
Biztos nagyon túlzok, de én betiltanám ezeket a könnyű-komolyzenészeket. Nem fogok neveket írni, de van zongoristában és fuvolistában is. A tisztességes hangszeresek szégyenei. Richard Claydermann-szindróma. Négy darab akkordfelbontásból koncertet kihozni.
2099   -zéta- • előzmény2098 2016-09-24 07:17:19
Már csak azért is, mert az a felbecsülhetetlen értékű Stradivari a magyar állam tulajdona, amit nyilván csak a legnagyobbak kaphatnak meg....
2098   Heiner Lajos • előzmény2097 2016-09-24 05:22:22
Sok köszönet az infóért! Lemondom a Mars-körüli utamat, bár Toscanono dirigálja az enbicsi zenekarát, és Gvarren énekel - de ezen a rendkívüli concserten ott kell lennem!
2097   musicus2 2016-09-23 23:42:18
A zenei humor topicba is betehettem volna, de pesszimistább, vagy talán realistább vagyok már annál.

Diótörő decemberben az Arénában - Cirque de Monte Carlo & Edvin Marton

Mivel a szövegek, amikre a linkek mutatnak, elég hamar eltűnnek, idemásolom a reklámcikket, mert őrizzük meg a jövőnek, ami érdemes rá. Ami örökbecsű és klasszikus. Akár Madách is írhatta volna abban a bizonyos londoni színben.
"Kedves Olvasónk!
Egyedülálló családi showműsort mutat be 2016. december 20-án a Cirque de Monte Carlo és Edvin Marton a Papp László Budapest Sportarénában. Csajkovszkij klasszikus balettje, a Diótörő szenzációs akrobatikus balett show-ként mutatkozik be egy különleges karácsonyi meseelőadáson. Hírlevelünkből most 5% kedvezménnyel vásárolhatja meg jegyét e kivételes produkcióra!

Cirque de Monte Carlo & Edvin Marton
Papp László Budapest Sportaréna
december 20. kedd, 19:30
Diótörő

A Cirque De Monte Carlo és Edvin Marton egy kivételes show-t alkotott, a Diótörőt, mely egy csodálatos ötlet különleges megvalósítása. Csajkovszkij klasszikus balettje karácsony előtt szenzációs akrobatikus balett show-ként jelenik meg, ahol a cirkusz és a balett egy egészen új dimenzióba kerül. A Diótörő dallamai mindenki számára ismerősen csengenek, a Cirque de Monte Carlo és Edvin Marton feldolgozása pedig felejthetetlen élményt ígér. A jelszó: mindent a fülnek és mindent a szemnek.

A Papp László Budapest Sportarénában 2016. december 20-án látható produkció látványvilágát a Cirque de Monte Carlo adja, amelynek varázslattal teli, emlékezetes produkciói a megújult cirkuszi művészet alapjaira épülnek. Ők a kortárs cirkuszi művészet egyik vezető társulata, mely folyamatosan arra törekszik, hogy művészete tökéletes legyen. A Cirque de Monte Carlo együtt jeleníti meg a cirkuszi művészetet a zenével, a tánccal és a színházzal egyedi, eredeti formában. Legyenek a világ bármely részén, a Cirque de Monte Carlo kreativitásával és profizmusával emlékezetes eseménnyé varázsolja előadásait. Az elmúlt 5 év alatt több mint 200 produkcióval járták be a világot, mára már elmondható, hogy nincs párja a társulatnak az egyedi előadások terén, de a technikai kivitelezésben sem.

A Diótörő csodás dallamait Edvin Marton magyar származású világhírű hegedűművész idézi majd meg fantasztikus hegedűjátékával. Edvin Marton 2008-ban az Eurovíziós Dalfesztivál győztese lett, az akkori szereplését szerte Európában és a világ más pontjain több mint 200 millió ember kísérte figyelemmel a televízió közvetítéseknek köszönhetően. További díjak között van egy 2008-as MTV Europe Award, valamint egy Amerikai Televíziós Emmy-díj a legjobb eredeti kompoziciónak (ABC Television Network). A művész egyedi szuggesztív előadásmódjával varázsolja el a nagyérdemű közönségét Európában, Ázsiában és Amerikában egyaránt, különleges zenei atmoszférát teremt a koncertjein. Ennek az egyedi összeállításának köszönheti, hogy Arany és Platina lemezes művész lett Európában, Oroszországban és Kínában. Koncertjei a világ minden részén teltházasak.

A Csajkovszkij utolsó balettjét bemutató családi showműsor további különlegessége, hogy Edvin Marton egy felbecsülhetetlen értékű 1699-es Antonio Stradivari hegedűn fog játszani. A Diótörő decemberi bemutatója felülmúl eddigi minden várakozást.
folyamatosan arra törekszik, hogy művészete tökéletes legyen. A Cirque de Monte Carlo együtt jeleníti meg a cirkuszi művészetet a zenével, a tánccal és a színházzal egyedi, eredeti formában. Legyenek a világ bármely részén, a Cirque de Monte Carlo kreativitásával és profizmusával emlékezetes eseménnyé varázsolja előadásait. Az elmúlt 5 év alatt több mint 200 produkcióval járták be a világot, mára már elmondható, hogy nincs párja a társulatnak az egyedi előadások terén, de a technikai kivitelezésben sem.
A Cirque De Monte Carlo és Edvin Marton egy kivételes show-t alkotott, a Diótörőt, mely egy csodálatos ötlet különleges megvalósítása. Csajkovszkij klasszikus balettje karácsony előtt szenzációs akrobatikus balett show-ként jelenik meg, ahol a cirkusz és a balett egy egészen új dimenzióba kerül. A Diótörő dallamai mindenki számára ismerősen csengenek, a Cirque de Monte Carlo és Edvin Marton feldolgozása pedig felejthetetlen élményt ígér. A jelszó: mindent a fülnek és mindent a szemnek.
A Diótörő csodás dallamait Edvin Marton magyar származású világhírű hegedűművész idézi majd meg fantasztikus hegedűjátékával. Edvin Marton 2008-ban az Eurovíziós Dalfesztivál győztese lett, az akkori szereplését szerte Európában és a világ más pontjain több mint 200 millió ember kísérte figyelemmel a televízió közvetítéseknek köszönhetően. További díjak között van egy 2008-as MTV Europe Award, valamint egy Amerikai Televíziós Emmy-díj a legjobb eredeti kompoziciónak (ABC Television Network). A művész egyedi szuggesztív előadásmódjával varázsolja el a nagyérdemű közönségét Európában, Ázsiában és Amerikában egyaránt, különleges zenei atmoszférát teremt a koncertjein. Ennek az egyedi összeállításának köszönheti, hogy Arany és Platina lemezes művész lett Európában, Oroszországban és Kínában. Koncertjei a világ minden részén teltházasak.
A Csajkovszkij utolsó balettjét bemutató családi showműsor további különlegessége, hogy Edvin Marton egy felbecsülhetetlen értékű 1699-es Antonio Stradivari hegedűn fog játszani. A Diótörő decemberi bemutatója felülmúl eddigi minden várakozást."
2096   Hangyász • előzmény2055 2016-06-20 18:16:49
Sajnálja a fene.
2095   lujza • előzmény2094 2016-06-14 01:52:38
Köszönöm a linket, nagyon rokonszenves, tanulságos interjú, érdemes végigolvasni!
2094   B.Cs 2016-06-12 13:24:34
Jelen és jövő
Tanulságos
___________________

Magyar Narancs: Zongoristának ugyan még fiatal, de azért elég sokat megélt, és ön után is vannak sikeres generációk. Milyen változásokat lát a zongorázásban? Technikában, viselkedésben, hozzáállásban, ismeretekben, hangversenyéletben, bármiben.

Ránki Dezső: Kétféle nagy változásra gondolok. Az egyik: a darabokhoz való hozzáállás nagyon megváltozott. Ma – néhány kivételtől eltekintve – mindenki önmagát akarja megvalósítani. A „mi időnkben” a Zeneakadémián mintha nagyobb tiszteletben tartottuk volna a zeneszerzőket, most viszont, úgy látom, mindenki elsősorban nagyon egyéni akar lenni, ki akar tűnni valamivel. A másik nagy változás, hogy a menedzselés és önmenedzselés soha nem látott méreteket öltött. Ez az én hozzáállásomtól tökéletesen idegen; szerintem a zene a fontos. A zenének akkor is van értelme, ha senki nem hallja, de az külön öröm, amikor a hallgatók megérzik a darab lényegét.

MN: Nekem úgy tűnik, ez nem annyira az egyes muzsikusok „hibája”. Ha előbbre akar jutni, ma menedzselnie kell magát.

RD: Igen, ez kortünet, ahogy a gátlástalanság hihetetlen mértéke is. Ami a legsajnálatosabb, hogy a közönség, amely nem feltétlenül hozzáértő, az egyre ügyesebben megkreált külsőségek által sokszor be van csapva.

MN: Ha ön most indulna, mit tenne? Megtehetné, hogy menedzselés és ügynök nélkül alakítsa a pályáját? És mit tudna mondani egy most induló fiatalnak?

RD: Azt a szerencsét kívánom neki, hogy egy ügyes menedzser felfigyeljen rá, üzletet lásson benne és menedzselje. Rettenetesen sajnálom, de ma ez a helyzet, és így épp a lényeg szorul háttérbe.

http://magyarnarancs.hu/zene2/je-milyen-jol-megy-99340
2093   telramund • előzmény2092 2016-06-07 12:21:24
"Tényleg sokat fejlődött Kristofori Ferenc karakter tenorja.(Tanárnőjénél Nádor Magdánál talán mostanra érett be a munkájuk)."

Kristofori Ferenc Fried Péter tanítványa.
2092   pinocchio • előzmény2089 2016-06-06 01:34:17
Köszi a linket!Én a27-i előadást láttam. A vendég Oberon férfialt hangja és kisugárzása nagyon tetszett.A 'kis' Puck helyneként érthetőbb lehetett volna prózájában.Valójában nem tudom ki hanyadik évét járja. Tavalyi emlékem szerint Jörös Andrea diplomázó, aki nagyon szuggesztiv egyéniség, és jól fekszik neki Titánia szólama.Tényleg sokat fejlődött Kristofori Ferenc karakter tenorja.(Tanárnőjénél Nádor Magdánál talán mostanra érett be a munkájuk).Erdős Attila nagyon fitalal(baritenor), még korai lenne itlékezni,nála a későbbi szerepek fogják megmutatni merre is halad. A szinpad viszont sokat hoz rajta.A kinai Zuo You hangja nagyon szép és érdekes hangszinű tenor, csak olasz szerepeket szabadna, és Mozartot énekeltetni vele!Namhagyható ki a vendég Gál Csaba Bottomja és hátán vitte az előadást játékban, énekszólama mennyiségében,bár..na mindegy(néha nekem intonálása nem volt meggyőző, legalábbis aznap). Szabó Máté rendező kifejezetten
imponált, hogy nem magát, hanem a művet valósította meg, és a hallgatókon érezhető volt az oldott szerepelni vágyás. Jelmez, diszlet kiváló!! Ha igy mehetne tovább.....
2091   Edmond Dantes • előzmény2090 2016-06-05 21:04:51
Ugyanez kissé más "hangszerelésben" avagy: Változatok egy témára

http://www.168ora.hu/arte/ezeket-programokat-mondja-le-fesztivalzenekar-146190.html
2090   Edmond Dantes • előzmény2033 2016-06-05 21:02:51
Friss hír:

http://fesztival.mandiner.hu/cikk/20160605_vegul_csak_egy_koncertet_mond_le_a_bfz_a_tamogatas_csokkentese_miatt

Benne:

"...csak egy koncertje marad el a Budapesti Fesztiválzenekarnak..."

"...a Külgazdasági és Külügyminisztérium kultúrdiplomáciai szempontból nagy jelentőségűnek tartja a Budapesti Fesztiválzenekar külföldi koncertjeit és kipótolja a balti államokba tervezett turné 60 millió forintos deficitjét,..."

"Az iskolai és a közösségi programokon spórolnak majd"

(Ha jól emlékszem, a főváros 260 MFt helyett ad 60 MFt-t.)

2089   Kaliban 2016-06-03 22:11:02
Kondor Kata beszámolója a budapesti operavizsga előadásról.

A magam részéről ennyire nagyon jónak nem éreztem. Erdős Attila annyira tenorális hangon énekelt, hogy köze nem volt még a lírai vagy világosabb hangszínű baritonhoz sem. Színészileg tényleg jó volt mindenki, de vokálisan több énekest éreztem elég színtelennek, egysíkúnak. De lehet nincs igazam. Zuo You tenor hangja ígéretes.

A közönség soraiban jelen volt 29-én Marton Éva és Kiss B. Attila mellett Fried Péter, Almási Tóth-András és Anger Ferenc - meg biztosan más szakmabeliek is. Én őket vettem észre a nézőtéren.
2088   Búbánat 2016-06-02 11:24:25
(Utólag is érdemes ezt a cikket elolvasni.)

Vajda Gergely _ Vígopera és Klarinétszimfónia

Népszava|2016. máj 30. 05:46

„Az Egyesült Államokban élő – de itthon is rendszeresen hallható – karmester-zeneszerző, Vajda Gergely mind szélesebb körben elismert a nemzetközi zenei életben. Zeneigazgatói posztja Huntsville városához (Alabama állam) köti, emellett rangos fesztiválokra hívják, a közelmúltban vígoperát és Klarinétszimfóniát írt. Következő magyarországi koncertje egy operagála lesz, amit május 31-én rendeznek az Olasz Kultúrintézetben, a Zsidó Művészeti Napok keretében.”
2087   B.Cs 2016-05-21 08:32:43
Gazdag zenei körképet ad közre a Magyar Narancs - jelenről és jövőről. Mottója mégis: "a lényeg szorul háttérbe" (?!)
2086   telramund 2016-05-12 20:19:44
Akkor legyen együtt minden!

2016 06 11

Tegnap sikerült a Zeneakadémia Áriavizsgájára jegyet kapnom!Hatalmas munka lehet ennek a 24 áriának,,duettnek,tercettnek, jelenetnek a felkészítése ,beállítása és eléneklése.A cél megmutatni a jővő énekeseinek a felhozatalát.A kapott műsorban elég hiányosan szerepel a növedékeknél, ki melyik évfolyamon tanul és hiányoltam ,hogy az egyes nevek mellett nem szerepel a tanár neve.Nem tartom jónak,ha név szerint elemzem az egyes produkciók előadóit.Sajnos a véleményem nem a legjobb.Így leginkább általánosságban írnék.Teljesen problémamentes hang szinte nem is volt.
Az én fülemnek igazán szépnek mondható is csak egy.Igaz ez a szoprán hang gyönyörű , sötét, lebegésmentes,érzelmet közvetítő.Sajnos nagyszerű énekét beárnyékolta a partner tenor katasztrofális éneklése.Így is egy olyat szólt( énekelt) a produkciója végére,amit utoljára Caballenál hallottam ,ugyanebben a szerepben!A jővő a kezében van csak vigyázni kell rá.
Kérdem én ,ha lehet így is képezni egy hangot a többieknél miért maradnak az „egyenes” hangképzésnél?.Lírai szoprán dömping,de legtöbbjüknél lebegés, főként a közép regiszterben.Fachtévesztésben képzett hangok.(bariton tenor hanggal,mezzo szoprán hanggal).A hallott tenorokat (a növendékekről van szó)igazán nem tudom operaszínpadon elképzelni.
Ami a legnagyobb problémán volt,hogy szinte semmi érzelmet nem közvetítettek a legtöbben..Leénekelték a kottát,de adósak maradtak,hogy a kifejezésükkel megfogjanak.
Lehetetlen, hogy ezt a tanárok ne hallják!Vagy saját „képükre” formálják a hangokat? Nem helyes út.A múltban is sok katasztrófához vezetett .
Amit még kifogásolnék..A pódiumra nem lehet kiállni abban az öltözetben,amiben az utcán járok.Ez megengedhetetlen.!A lányoknál ezt nem tapasztaltam .Az, hogy egy fiú egy zakót ne vegyen legalább fel nem elfogadható.Érdekes a két szereplő” mv”tudta ezt.Így a kontraszt még nagyobb volt.
Nagyszerű volt a MÁV Szimfonikus Zenekar Szennai Kálmán vezetésével!
Hogy a jővő mit hoz még elképzelni sem tudom!Ha az operajátszás így akar megújulni az nem fog sikerülni!

2016 06 12

Korábbi hozzászolásomhoz annyit tennék hozzá,hogy neveket nem írtam,mert nem tudom kinek ki a tanára.Márpedig a növedéknél fontos tudni,hiszem megmutatkozása ,éneklésének jó-rossz oldalai egyenlőre a tanár felelőssége.A tanár szerepe nagyon fontos főleg olyan pályákon,ahol egy adottság dominál ,amit felismerés után megfelelően kell írányítani,képezni.
A tanárnak is le kell tudni vonni a munkájának eredményéből,hogy helyes útra tereli- e a tanítványt.Ez szerintem sokszor nem történik meg.Ezért a sok fiaskó.A tanár marad a növendék tönkremegy.Itt csak a növedék viszi vásárra a bőrét.Egy művésztanárnak ki kell lépnie a művész szerepéből csak úgy tud helyes írányt mutatni.A növendék torkában kell gondolkodnia nem a sajátjában.
Szinte pontosan megmondanám,hogy ki kit készített fel erre a vizsgára.Nem technikai klónokra van szükség,hanem adott személy kvalitásainak megfelelő egyedi módszerekre.
Ebben a topicban kifogásolták,hogy az egyik szoprán miért énekelte a Csók-áriát,ami mezzo szerep, utána meg Erzsébet királynét a Don Carlosból ,ami szopránra íródott.
A válasz szerintem rém egyszerű.Így tudta megmutatni a növendék azt a bő két oktávos hangterjedelmét,ami egy vonalban szól,semmi törés nincs benne,a mély hangot megénekli és nem lemellezve odanyomja.Széles nagy dallamíveket énekelhetettNem tremolos és tud pianot és fortét énekelni..Valószínű gondosan kitervelt bemutatkozás volt,amit valószínű a tanár is támogatott.Fontos mozzanatnak tartom!
2085   parampampoli 2016-05-12 10:18:24
A Zeneakadémia nagytermében tegnap este látott koncert ismét felveti a kérdést, amelyet már egy éve is boncolgattam írásomban, majd pár hónapra rá -zéta- egy másikban, hogy vajon minden rendben van-e a Zeneművészeti Egyetem ének ill. opera tanszakán. A tegnapi tapasztalatok, noha a tavalyi koncertnél színvonalasabb volt, továbbra is azt mutatják, hogy egyáltalán nem. A fellépő fiatal énekesek közt volt néhány, akik egy év alatt fejlődtek vagy legalább nem romlottak el, de továbbra is többen vannak, akiknek énektechnikáját, és ebből következően produkcióját is, nem lehet súlyos kritika, vagy olykor egyenesen döbbenet nélkül nézni és hallgatni. Fabricius alábbi megállapításaival teljes mértékben egyetértek, lényegében telramunddal is, és nagyon örülök — ha ilyen lehangoló élmények után ez a szó egyáltalán használható ebben a kontextusban—, hogy ennyire egyformán ítéljük meg a növendékek teljesítményét.
Tavaly Kristofori Ferenc volt talán a leggyengébb, ő idén pár apró lépést tett előre, legalább annyiban, hogy nem gikszerezett, de továbbra is támasz nélkül, szorult gégével énekel. Czikora László volt akkor a másik tenor, akit idén már nem láttunk, mint kiderült, őt tavaly a tanszakról eltanácsolták. Azt kell mondjam, jogtalanul és alaptalanul, ha helyette most Ódor Botond bármilyen szóval is értékelhetetlen produkcióját kellett elszenvedni. A fiatalember, mint Fabricius írta, alapvető tévedésben van, valakinek meg kéne mondani neki egyértelműen, hogy ezzel a hanggal és technikai tudással semmiféle jövője nincs a pályán. Alaposan ki is szúrtak vele, mert két olyan feladatot adtak neki, amelyben csak az esélytelenek biztos tudatával indulhatott. Max áriájából szinte semmit nem lehetett hallani, a hatalmas zenekar teljesen befedte hangját, a Don Carlos első felvonásbeli duettjében pedig sajnos még a zenekar effajta jótékony támogatására se számíthatott: minden hallatszott, noha jobb lett volna, ha nem halljuk. Az áriában rossz választás áldozata lett duett-partnernője, Sahakyan Lusine, aki az első részben Delila Csókáriáját ízléssel és elhitető erővel interpretálta, de végig hallatszott, hogy ez nem az ő jelenlegi hangjára íródott. A Carlos duettben aztán megmutatta, mit tud, és hogy mit tudott volna mutatni, ha egy fiatal olasz szopránígérethez méltó áriát kapott volna az első részben. Akár Erzsébet, akár a Végzet hatalma vagy Aida áriájával is kitűnően megbirkózott volna, és felfogni nem tudom, miért nem így történt. Amit a duettben, különösen annak záró részében mutatott, már nem ígéret, sokkal több annál. Sötét színekre is képes, nemes orgánum, amelynek nem csak drámai ereje, de szép pianóin kívül légköre is van. Rajta kívül kitűnő teljesítményt nyújtott még Horti Lilla Leonóra és Sárközi Xénia Violetta nagyáriájával. Horti Lilla figyelemre méltó hanganyag, remek volumen, biztos magasság, neki is, akárcsak Sárközinek, a tiszta intonációra, és a hang gömbölyítésére kellene koncentrálnia. Sajnos mindkettőjük belekerült az énektanszak téves koncepciójába, amellyel egyenes éneklésre tanítanak, ahelyett, hogy a puha, gömbölyű, a magas hangokat is az egész matéria vonalába építő hangadást tanítanának. Amellyel olasz operákat KELL énekelni, nem csak barokkot és modernet LEHET. Brassói-Jőrös Andrea meglepően jól énekelte a Sztravinszkij opera részletét, az Attilában már nem tudta ugyanezt a színvonalat megközelíteni. Sajnos Verdiben minden erény és hiányosság azonnal kiderül.
A most először hallott hölgyek közül igen jó benyomást tett a színpadra termett, biztos technikával éneklő Bojtos Luca Norinaként, noha nem mutatta meg, hogy a fach csúcsmagasságainak is birtokában van-e. Az ellenben nyilvánvaló volt, hogy az Annuska áriájához szükséges középregiszterén még van javítani való. Nagy Zsófia szintén inkább a magas részek táján érzi magát biztonságban, neki légzéstechnikáján kell javítani, hogy a nagy frázisokat, az áriák piano lezárását is győzni tudja levegővel.
A férfiúkhoz visszatérve: Zuo You szépen, kellemes, de a korábbiakhoz képest kisebb hangon énekelte Ernesto áriáját. Ismét konstatálni kellett ezen kívül, hogy férfiénekesek terén az utánpótlás majdnem a nullával egyenlő. Blazsó Domonkos még nem operatanszakos, csak énekszakos közreműködő volt, és mostani teljesítménye alapján nem is hallom alkalmasnak rá. Örömteli pillanatokat csak a vendégként fellépő Turpinszky Gippert Béla szerzett, aki minden egyes megszólalásával azt mutatta meg, hogy kellene énekelni a fiataloknak is, és folyamatosan azt a kérdést tette fel az embernek, hogy miért nem énekel ez a tenor a budapesti Operában??? Ilyen gazdagok volnánk?
Végezetül, mint tavaly is, szólni kell a két fachtévesztésről, amely egyben felveti az Egyetem tanári karának szakmai kompetenciáját. Ruszó Alexandra és Erdős Attila mezzo ill. bariton szólamot énekel, noha a napnál világosabb, hogy szopránnal és buffo tenorral van dolgunk. Ruszó tavaly óta sokat romlott, most már a hang egyetlen fekvésben sem szól, sem fenn, sem lenn, középen pedig csúnyán vibrál is. Erdős Attila az alsó regiszterben parlandóra vált, a magas regisztere pedig, a világos hangszín ellenére is kidolgozatlan. Voltak már ilyen hangszínű baritonok korábban is, de legalább szórták a g-ket, asz-okat és a-kat is — erre sajnos ő nem képes. Az Egyetem tanárai hosszú évek alatt se hallották meg, hogy rossz irányba képzik őket? Sőt, továbbmegyek, és ez már a legfontosabb: az alapkérdés. Mi célt szolgál ma a Zeneművészeti Egyetem ének tanszaka? Munkanélküli pályakezdőket képeznek tömegével? Mert a tegnap hallott fiatalok többsége nem sok reménnyel indulhat a világot jelentő deszkák felé, ez több, mint valószínű. Biztos, hogy azok és úgy tanítanak a tanszakon, akiknek kellene? Tavaly is céloztam rá, most kimondom egyenesen: az Egyetem énekes tanári kara olyan erőkből áll, pár kivételtől eltekintve, akik soha nem tudtak jól énekelni, technikájuk mindig is fogyatékos volt, a pályán valódi eredményeket nem tudtak elérni. G.B. Shaw klasszikus mondatával élve: aki nem tudja (tudta), tanítja? Kincses Veronikát például nem kérték fel tanítani Pesten, Tokody Ilona például Pécsen van, a hozzájuk még csak nem is mérhető egykori és még fungáló énekesek sora a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen? Azonnali lépésekre, a megfelelő tanerők felkutatására lenne ill. van szükség, különben a magyar énektanítást véglegesen elparentálhatjuk. És velük a magyar operakultúrát is, mert így 10-20 éven belül egy darab magyar énekes nem sok, annyit se fogunk színpadon látni. Vagy lehet, hogy pont ez a titkos cél????
2084   parampampoli • előzmény2083 2016-05-11 15:44:39
Kedves Fabricus, engedelmeddel bejegyzésedet átteszem a ZAK-ról szóló topicba és a Mi újság a MÁO-ban topicba is. Lévén, hogy amit tegnap hallottál, hallottunk, közelről érinti a színház jövőjét is.
2083   Fabricius 2016-05-11 11:02:34
A Zeneakadémia operaszakos növendékeinek vizsgáját hallhattuk tegnap a nagy teremben.
Különös benyomást és meglehetősen vegyes összhatást mutatott a mérleg, voltak hallgathatatlan produkciók, de kiemelkedők is.
A kevésbé jókkal kezdeném.
Két hallgató éneklése nálam alaposan kiverte a biztosítékot!
A tenorista Ódor Botond, akinek az énekléséről csak csúnya kifejezésekkel lehetne írni, és szépen megkérdezni az illetéseket, hogy mi alapján tanulhat a Zeneakadémián egy hangtalan ember?
A mezzóként kezelt Ruszó Alexandra, aki valójában szoprán, igaz, hogy sosem volt jó, mert mindig mozgott a hangja, de mára jelentős volumen csökkenés is fennáll nála, éppen ezért a zenekar teljesen elnyomta- Ami meg hallatszott belőle, az csúnya és tremolós volt!
A hangremegés tulajdonképpen szinte mindenkire érvényes volt, ami a technikai hiányosságok elsőrendű bizonyítéka lehet.
Mindenkit nem lehet felsorolni, pár nevet azért kiemelnék.
Zuo You tenorista szintén jelentős visszalépést mutatott a korábbi vizsgáihoz képest, sajnos a hangerő hiánya miatt a zenekar állandóan legyőzte őt.
Horti Lilla jelentős hang, bár nem a legszebbek közül való. Néha viszont hamis, és bizonyos hangokat, a magasakat nyomással éri el.
Tetszett Sárközi Xénia Traviata áriája, jól bírta szusszal és a futamok is kijöttek. Nem ártana egy kis puhaságot vinni az éneklésébe!
A legszebb hangmatéria az örmény Lusine Sahakyáné, aki méltán aratott nagy sikert, főleg a Don Carlos Erzsébetjének tolmácsolásáért.
Brassoi-Jőrös Andrea a Rake's Progressből mutatott áriát biztosan, szép magas hangokkal tolmácsolta, ellenben Odabella szólama nem az ő hangjának való, ez már a belépésénél azonnal megmutatkozott.
A MÁV Szimfónikus zenekart Szennai Kálmán vezényelte biztosan, maximálisan az énekesekre figyelve és biztonsággal kísérve őket.


2082   Búbánat • előzmény2081 2016-05-10 18:09:11
Erre szokták mondani - minden oldalról - "csal a kamera/optika"...
2081   IVA • előzmény2080 2016-05-10 17:28:01
Ez az eset jó példa arra, hogy mindent lehet eltérő nézőpontból, szándékkal, beállításban tálalni. A 168 Óra cikkét csak azért linkelem, mert látható benne egy kép, amelyen a Vörösmarty tér, ahol kétségtelenül sokan gyűltek össze, mintha olyan nagy lenne, mint a Kossuth tér.
2080   Búbánat 2016-05-10 11:23:50
„SARASTRO ÁRIÁJA ÉS BALLIBERÁLIS VETERÁNOK A FESZTIVÁLZENEKAR TÜNTETÉSÉN A BELVÁROSBAN”

A KARNAGY BEJELENTETTE, OLYAN BUDAPESTET SZERETNE, AHOL KEVESEBB A GYŰLÖLKÖDÉS

Magyar Idők, 2016. MÁJUS 9. HÉTFŐ 12:57

„Elsősorban azt demonstráljuk, hogy mi nagyon szeretjük Budapestet, és tudjuk, hogy Budapest is nagyon szereti a Budapesti Fesztiválzenekart – mondta a szombati tüntetéskoncert előtt Fischer Iván, a zenekar vezetője a budapesti Vörösmarty téren összegyűlt néhány száz fős, jórészt a májusi napfényben sétálgató, turistákkal kiegészült közönség előtt.”
2079   Momo • előzmény2078 2016-05-10 09:18:08
(ja igen: a Wikipédiából idéztem, ha már IVA volt olyan kedves, és felhívta rá a figyelmet)
2078   Momo 2016-05-10 09:01:48
Budapesti Fesztiválzeneker - Az első koncert


"A Fesztiválzenekart Fischer Iván és Kocsis Zoltán alapította 1983-ban. A cél a kezdetektől fogva az volt, hogy olyan elitzenekart hozzanak létre, mely nemzetközi színtéren is megállja a helyét, ennek megfelelően igen magas követelményrendszer jellemzi. Az első hangversenyre 1983 Karácsonyán került sor."

:-))
2077   IVA • előzmény2076 2016-05-10 05:46:30
Szerintem a vita eddigi résztvevői is értik a helyzetet – más-más viszonyulással, érzelmekkel és kommunikációval. Hogy a Fesztiválzenekar mögött mennyire „nincs” se állam, se önkormányzat, az innen is kiderül. Ha ez tévedés, vagy hazugság lenne, végül is miről van szó?
Én még emlékszem arra, hogy már a zenekar megalapításának gondolata és megvalósulása is érdekek és érzelmek viharát kavarta. Az alapítók megosztó személyiségek voltak. Fischer Iván ma is az.
Engem, őszintén szólva, ebben a mérhetetlen társadalmi igazságtalanságokkal és annál is mérhetetlenebb pazarlási dühhel terhelt világban, amelyben már a jövőnket is pazaroljuk, nem érdekel a Fesztiválzenekar támogatásának mértéke és tendenciája. Az viszont fölöttébb nem tetszik, ha valaki a saját érdekét védve kiáltja: nem fogjuk cserbenhagyni Budapestet! Miért is nem tetszik? Amikor a budapesti Erkel Színházat meg akarták semmisíteni, egyetlen szót sem ejtett Budapestért. (Nyilván a családi szót nem ejtés jegyében is.)
2076   lujza • előzmény2073 2016-05-10 01:38:39
Olyan fura, hogy ez ennyire foglalkoztat, mindenre hivatkoztok, de nem értitek. A Fesztiválzenekar egy magán együttes, nincs mögötte se állam, se MÁV, se önkormányzat, mint fenntartó. Alapítvány tartja fenn, amelyik úgy tűnik, jól gazdálkodik (manapság elég szó esik alapítványokról). Igyekeznek minél több bevételt szerezni, hiszen ez biztosítja a hosszú távú fennmaradásukat. Nem élhetnek úgy, hogy jövőre vagy támogat az állam, vagy nem, mert akkor szélnek ereszthetnék a zenészeiket, nem beszélve az évekkel előre lekötött nemzetközi és hazai szerződéseikről, koncertjeikről. De a pénzügyi helyzetük nyilvános, és bizonyára irigylésre méltó.
Elgondoltam, mi lenne, ha csökkentenék a fizetésemet, azon a címen, hogy vannak jó megtakarításaim? Nem hinném, hogy igazságosnak érezném. Vagy ha az Unió kevesebb támogatást adna Magyarországnak, hiszen most jól áll.
2075   Momo • előzmény2074 2016-05-09 13:27:36
Na, tök jó. Akkor légy szíves vegyél fel a nem válaszolós listádra...! (Legalább megúszom, azt is, hogy beszólsz.)

Előre is köszönöm.
2074   Edmond Dantes • előzmény2072 2016-05-09 13:23:43
Bevallom, ennél még tőled is színvonalasabb választ vártam...tévedni emberi dolog.

2071-ben (és előzőekben) érdemben reagáltam. 2072-ben "válasznak" álcázva a szokásos riposzt. Arról írtam, amit fontosnak tartottam.

PS Jelenleg két (2) olyan nick van, akiknek é n nem válaszolok...de ez a lista bővülhet :) idővel szűkülhet...ki tudja, mit hoz az élet? Örülök, hogy számon tartasz, netán a privátomat is? Meggyőződésem, utóbbira gondos szemek-kezek-gazdák vigyáznak.
2073   Cilike 2016-05-09 12:34:45
Az a probléma, hogy más zenekaroknak nemhogy megtakarításai nincsenek, de a tagjaikat is csak alacsony szinten tudják megfizetni. Értem én, hogy a Fesztiválzenekar olyan nagy szám -ez anyagi kérdés. Annak idején volt is belőle elég feszültség, hogy csinálnak egy "zenész-válogatottat". De ugye beláthatjuk, hogy a magyar zenei élet nem érheti be azzal, hogy egyetlen zenekart jól túlfinanszíroz? Ugye egyetérthetünk abban, hogy az egész országot "ellátni" bizony kellenek a helyi zenekarok, és azokat is támogatni kell. És akkor érdekes a fenyegetőzés attól a vezetőtől, akinek a biznisze jól jövedelmez.
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti terem

Nagy Péter (zongora)
SCHUBERT: 11. (f-moll) zongoraszonáta, D. 625
BARTÓK: Táncszvit, BB 86 (zongoraváltozat)
SCHUBERT: 21. (B-dúr) zongoraszonáta, D. 960

19:00 : Budapest
B32 Galéria és Kultúrtér

BDZ Quartet
MENDELSSOHN: a-moll vonósnégyes, Op.13

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Almira Emiri (zongora)
BORIS PIGOVAT: Noktürn
BORIS PIGOVAT: Vándorcsillagok
(Sólem Aléhem műve alapján)
ILAN RECHTMAN: Etüd
BORIS PIGOVAT: Jerusalem
ALEX WASSERMAN: Toccata
ILAN RECHTMAN: Flintstones–variációk

19:00 : Budapest
CEU Auditórium

Classicus Quartet:
Rácz József, Baksai Réka (hegedű), Tornyai Péter (brácsa), Zétényi Tamás (gordonka), Andor Krisztián (zongora)
HAYDN: C-dúr ("Kaiser") vonósnégyes
KURTÁG: Hommage a Mihály András - 12 mikrolúdium vonósnégyesre, Op. 13
BRAHMS: F-dúr szonáta, Op.99

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Corbin Beisner (zongora)

19:30 : Budapest
Magyar Rádió 6-os stúdiója

Zemlényi Eszter, Molnár Anna (ének)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Farkas Róbert
"Egy szoknya egy nadrág"
"A 17. és 18. századi operák titkai: kasztrált és nadrágszerepek, ismert és ismeretlen áriák és duettek"

19:30 : Budapest
BMC Koncertterem

Impronta Ensemble:
Jeanne Vogt (hegedű), Nikolay Shugaev (cselló), Varga Gábor (klarinét), Anna Štrbová (oboa), Miguel Pérez (fagott)
Vezényel: Andreas Luca Beraldo
"Human Machine - A gépek zenéje"
MATEO SEPÚLVEDA RIOS: Le bruit des feuilles (A levelek hangja) – „bal kéz nélküli” concerto együttesre és disklavierra – magyarországi bemutató
LIGETI GYÖRGY: Etűd zongorára, No. 14/a - Disklavier átirat
CONLON NANCARROW: Etűd Disklavierra, No. 21
KLAUS HUBER: Hat miniatűr klarinétra, hegedűre és csellóra – magyarországi bemutató
DENIS SCHULER: L'autre rivage - Disklavierra – magyarországi bemutató
VERESS SÁNDOR: Szonáta oboára, klarinétra és fagottra
ALFREDO DE VECCHIS: Prelúdium, ária és kánon Disklavierra – magyarországi bemutató
ALESSIO ELIA: Traces from Nowhere, együttesre és Disklavierra – magyarországi bemutató

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Emanuel Ax (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
vez.: Fischer Iván
J.S. BACH: III. (D-dúr) szvit, BWV 1068
MOZART: d-moll zongoraverseny, K.466
CSAJKOVSZKIJ: IV. (f-moll) szimfónia, Op.36

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Teleki Miklós (orgona), Kováts Kolos (basszus), Krusic Eleonóra (fuvola)
18:00 : Székesfehérvár
Hotel Magyar Király

Bogányi Gergely (zongora)
Alba Regia Szimfonikus Zenekar
MOZART: A-dúr zongoraverseny KV414
MOZART: B-dúr zongoraverseny KV595

19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Jobbágy Anett, Gál Gabi, Varga Donát
Veszprém Város Vegyeskara (Karigazgató: Erdélyi Ágnes)
Savaria Szimfonikus Zenekar
vez.: Thomas Kornél
"Reformáció 500"
Ünnepi Oratórium Est a reformáció 500. évfordulója tiszteletére
MENDELSSOHN: II. (B-dúr) szimfónia („ Lobgesang”), Op.52.
BRAHMS: Schicksalslied, Op.54
A mai nap
történt:
1845 • A Tannhäuser bemutatója (Drezda)
született:
1913 • Forrai Miklós, karmester, karnagy, zenetanár († 1998)
1916 • Emil Gilelsz, zongorista († 1985)
elhunyt:
1987 • Jacqueline Du Pré, csellista (sz. 1945)