vissza a cimoldalra
2017-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (59873)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3847)
Társművészetek (1210)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc előadók (2812)
Momus társalgó (6052)
Milyen zenét hallgatsz most? (24975)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2273)
Kedvenc művek (141)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11179)
A csapos közbeszól (94)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1112)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (453)
Palcsó Sándor (179)
Marton Éva (692)
Élő közvetítések (6633)
Franz Schmidt (2920)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (295)
musical (155)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (930)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2358)
Bartók Béla szellemisége (209)
Udvardy Tibor (166)
Lisztről emelkedetten (846)
Lehár Ferenc (575)
Operett, mint színpadi műfaj (3268)
Bizet és a Carmen (284)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (Carl, 2002-11-16 21:07:17)

- Erkel, Zak, zeneoktatás, amatőr mozgalmak, kultúrpolitika, zene és közélet etc -
   
2272   IVA • előzmény2271 2017-09-23 03:28:35
A Székely fonó 2016. október elsejei felújítása óta úgy gondolom, Ulbrich Andrea ilyen.
2271   macskás 2017-09-22 19:47:25
Van olyan, vagy mondjuk úgy, hogy mezzo-kontratenor?
2270   Hangyász 2017-08-12 10:49:36
http://valasz.hu/kultura/tul-lehet-e-elni-egy-klasszikus-zenei-koncertet-125047
Csontos Szigfrid módosított története némileg aktualizálva.
Mivel igazolják a túlélést? Aki az ülepén vagy állva mindvégig kibírja úgy, hogy nincs eldugaszolva a füle, az már túlélőnek tekintendő? Van-e orvos, aki megállapítja az esetleges elhalálozást, és mit kezdenek a holtakkal?
2269   Edmond Dantes 2017-06-08 08:09:15
Interjú a Magyar Narancs június 1-jei számában Hamar Zsolttal (a nyomtatott kiadásban)

„Ez egyfajta gyászév lesz”
Hamar Zsolt, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar új zeneigazgatója

Sokat dolgoztak együtt a korán elhunyt Kocsis Zoltánnal, őrizni akarja az örökséget, de tovább kell lépni.
2268   Búbánat 2017-06-02 23:05:52
Kristóf Réka lett a „Virtuózók” 2017-es évadának győztese

Kristóf Réka egy éven át havi bruttó egymillió forintot kap és felléphet a New York-i Carnegie Hallban az Armel Operafesztivál felajánlásaként.

A kicsik korcsoportjában Abouzahra Amira, a tiniknél Kis Radu, míg a nagyok között Kristóf Réka jutott a Virtuózok fináléjába. A három versenyző két-két darabbal állt a közönség elé, egy klasszikus és egy crossover művel.

A finálét a Duna televízió és a Duna Wolrd csatorna élőben sugározta. A nézők sms-ben vagy egy applikációval szavazhattak kedvencükre, Kristóf Réka a beérkezett szavazatok több mint 40 százalékával nyerte meg a Virtuózok harmadik szériájának fődíját.

A másik két korcsoportnyertes egy éven át havi bruttó 500-500 ezer forintot nyert zenei tanulmányaira. Ezen túl Abouzahra Amira fellépési lehetőséget nyert a Berlini Filharmonikusok koncerttermében, Kis Radu pedig a londoni Covent Gardenben léphet színpadra.

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap különdíját Simic Aleksander; a Liszt Ferenc Kamarazenekar különdíját Magyary Timót, Simic Aleksander és Abouzahra Amira kapta.

Molnár Levente Liszt-díjas operaénekes Kristóf Rékának, Beéri Benjáminnak, Ioni Eduárdnak és Kis Radunak ajánlott fel különdíjat.

A péntek esti finálét a klasszikus zenei tehetségkutató első szériájában feltűnt Boros Misi zongorajátéka nyitotta, majd a Virtuózok idei két új zsűritagja, Várdai István csellóművész és Balázs János zongoraművész is színpadra lépett.

- MTI -
[2017.06.02.]
2267   Heiner Lajos • előzmény2265 2017-06-02 20:51:21
Lesz majd államilag dotalt Meszarszek-cimbalom is, telen-nyaron gazfutessel.
2266   Csiki Gábor 2017-06-02 18:36:49
Bocsánat, hogy szét-offoltam ezt a topikot a hülye kérdésemmel, de csak mist vettem észre, hogy a Társalgóban már elkezdődött ebben a témában egy beszélgetés. Hagyjuk is ezt itt abba.
2265   Edmond Dantes 2017-06-02 17:42:16
Tökmindegy, hogy darabja 76 vagy 300 millió. Egy (1) db. valós = piaci rendelés sem érkezett rá. A szóban forgó 10 db-ot az "illetékes" minisztérium rendelte meg, természetesen közpénzből és sózza rá 7 itthoni és 2 külföldi intézményre + a tizediket még nem árulták el, hogy hová. Azaz kifejlesztés: közpénzből, "értékesítés" (így = idézőjelben) közpénzből, minden egyéb (pl. világkiállításra szállítás stb.) közpénzből. Ld. Momus társalgó/6011 = MNB már visszakérte a fejlesztésre adott pénzt, szerződésszegés címén. És ez még remélhetőleg nem a vége a történetnek. Mindenki eldöntheti, hogy ezt a dolgot felhánytorgatni "nem illik" vagy elkövetni "nem illik".
2264   Csiki Gábor • előzmény2263 2017-06-02 15:03:19
Na, megnéztem, tényleg becsaptak a címmel: a kifejlesztésére költöttek ennyit. Ha tényleg 76 az ára, akkor az bizonyára rendben van, mert arról tényleg nem Bogányi tehet, hogy nekem - akinek még egy Csajkovszkij-pianinim sincsen - a csúcs-Faziolihoz mért 10 milliós különbség is soknak tűnik.
2263   tiberio • előzmény2262 2017-06-02 14:51:11
Nem tudom. Lehet, hogy a fejlesztése volt annyi...
Ez csak tipp.
2262   Csiki Gábor • előzmény2261 2017-06-02 14:42:11
"Orbán is imádta a 300 milliós magyar csodazongorát". Akkor tehát nem szabad mindennek bedőlnöm, amit az Indexen olvasok?
2261   tiberio • előzmény2260 2017-06-02 14:35:57
2015-ben az EMMI 10 db-ot rendelt belőle 760 millió Ft-ért, azaz darabja 76 millió.
Ezt egy másik cikkben olvastam.
2260   Csiki Gábor 2017-06-02 13:37:12
Bocsánat, hogy eltérek az éppen aktuális tárgytól, de egyszerűen nen találtam arra alkalmasabb topikot, hogy a tegnapi újsághírrel kapcsolatban feltegyek egy óvatos kérdést - bízva abban, hogy egy nálam értőbb személy meg is válaszolja azt.

Utánanéztem a neten, hogy a legnagyobb kés legdrágább Fazioli koncertzongora (F308-as) ajánlott kiskereskedelmi ára 248.000 dollár, vagyis úgy 65 millió forint. A Bogányi-zongoráé 300 millió a cikk szerint. Ekkora különbség hallható vajon a két hangszer között, és ha igen, akkor erre valóban van kereslet a világ hangszerpiacán? Nem gúnyolódom, tényleg érdekel, mert sem a magyar hangszert, sem az olasz prémium-márkát még nem hallottam, mindenesetre ez utóbbi sokak szerint a legjobb zongorákat gyártja a földjerekségen. Herbie Hancocknak pl. évek óta megfelel.
2259   Edmond Dantes 2017-04-13 19:36:02
Beszélgetés Hamar Zsolttal és Herboly Domonkossal itt:

http://inforadio.hu/kultura/2017/04/10/igy_folytatodik_a_filharmonikusok_munkaja_kocsis_zoltan_halala_utan/

Interjú Hamar Zsolttal itt:

http://nepszava.hu/cikk/1126311-hamar-zsolt-kocsis-a-mesterem-mentorom-peldakepem-volt/
2258   Edmond Dantes • előzmény2247 2017-04-05 09:42:11
Még egy, ezt megelőző cikk ugyanonnan:

http://nepszava.hu/cikk/1124575-eotvos-helyett-hamar
2257   kétked • előzmény2256 2017-04-02 19:35:10
időben.
2256   kétked • előzmény2255 2017-04-02 19:34:37
Igen, igazad van, KG nagyot hibázott, amikor azt hitte, hogy lehetséges nem fidesznyik kádert kinevezni egy ilyen posztra és ezt nem látta be.
2255   társalgó • előzmény2251 2017-04-02 11:21:22
Nagyon korrekt interjú. Köszönet a megosztásért!
Fáy Miklós arányérzékét, és a téma iránti elkötelezettségét dicséri a realitáshoz ragaszkodó megjelenítés. Kár, hogy Kovács Géza korábbi megszólalásaiban nem tudott a bulvárújságírók balhé keltésének ellenállni, és nagyon is megérthető csalódottságának időnként eléggé furcsán hangot adni.Az különösen szép, hogy Kocsis Zoltánt heroizálás helyett a maga valóságában, a mindannyiunkhoz közel álló, mégis mindenkinél magányosabb zseniként festi le.
2254   Sipi • előzmény2252 2017-04-01 18:29:37
Nekem is tetszett.
2253   -zéta- • előzmény2252 2017-03-31 14:52:39
Egyetértek...
2252   Momo • előzmény2251 2017-03-31 10:37:06
(Nekem messze ez az interjú tetszik legjobban az ez ügyben megjelent írások közül.)
2251   Momo 2017-03-31 10:34:34
A kapirgáló tyúk és az égő csipkebokor - Fáy Miklós interjúja Kovács Gézával


"...neki egy-egy próbája volt elképesztő. Ezt aztán lehet, hogy a muzsikusok néha unták. Ott ültek a próbateremben, a vonó ott volt a húron, és akkor Zoli elkezdte az összefüggéseket megvilágítani, hogy Ravel ebben a pillanatban akarva vagy akaratlanul Wagnert idézi, akit egyébként nem szeretett. És akkor belebonyolódott valami nem is zene- hanem szellemtörténeti előadásba, amelyet a Columbia Egyetemtől a Zeneakadémiáig mindenütt ittak volna az emberek, vagy egy jobb világban a televízió nézői, mint annak idején Bernsteint. A muzsikus meg ott ült, és arra várt, hogy egy-kettő-három-négy legyen."


(faymiklos.hu)

2250   Edmond Dantes • előzmény2249 2017-03-29 14:37:20
Ugyanaz, ami Brogni kardinális családi állapota, ha nőül ve(he)tte volna Rachelt.
2249   Heiner Lajos • előzmény2248 2017-03-29 11:11:22
Ha Mozartnál Marcellina sikerrel tukmálta volna rá magát Figarora, és aztán elhalálozik, akkor mi lett volna Figaro családi állapota?
2248   Edmond Dantes • előzmény2247 2017-03-29 09:24:04
Aki mint a cikkben olvasható, "elárvul", az nem "özvegy" lesz...ennyit a cikkről. Érdemi beírástól továbbra is tartózkodom.
2247   joska141 • előzmény2246 2017-03-29 07:50:30
Eötvös Péterről, Hamar Zsoltról és a kiválasztásról ír a Népszava ma reggeli cikke:

http://nepszava.hu/cikk/1124879-zenekari-arokasas

Természetesen ez csak 1 vélemény a sok közül...
2246   lujza 2017-03-28 01:19:30
Azért én nem bántam volna, ha Eötvös Pétert kissé jobban idekötjük. Manapság nem szaladgál itthon olyan sok jó karmester, hogy ne lenne szükségünk rá.
2245   Edmond Dantes • előzmény2243 2017-03-27 15:20:09
Érdemes bármelyik említett karmester oldalán a naptárára vetni egy pillantást...meg fogsz lepődni. Vagy nem.

Eötvös Péter pedig -mint korábban (egyik?) legesélyesebbnek tartott jelölt- más dimenzió. Meglátásom szerint életkora, világpolgár-világjáró státusza, szokásos karmester-repertoárja, kiterjedt zeneszerzői, mesterkurzusos, karmesteri tevékenysége okán -a felsoroltak így = együtt, egy csomagban értendők!- nem lenne alkalmas arra a feladatra, amire NFZ (fő)zeneigazgatói széke hívná és kötelezné. Számtalan dologhoz ott/itt ő vagy "sok" lenne vagy "kevés"...főképpen az ideje.

Mivel nem vagyok Hamar Zsolt menedzsere, több körben megírtam, mit gondolok kinevezésével (és részben mások ki-nem-nevezésével) kapcsolatban, részemről valószínűleg kiszállok ebből az eszmecseréből. Újabb szabadcsapatok újabb érveit-kifogásait továbbra is szeretettel várom :-) és/de inkább a kinevezett Hamar Zsoltnak és együttesének szurkolok, sikeres újra- és továbbépülésükhöz, mert az a lényeg.

PS Másnak hagyom a beírásom alatt érkező újabb adu-ász érvre történő reagálást is.
2244   Momo • előzmény2241 2017-03-27 14:49:59
Abban, hogy kit, hova kérnek fel, neveznek ki, azért sokszor az is benne van erősen, hogy mennyire van az illető körön belül. Bizonyos körökön belül.
2243   kétked • előzmény2242 2017-03-27 14:30:33
Érdemes Hamar oldalán a Nnaptárára vetni egy pillantást. A világjáró karmester.
2242   Edmond Dantes • előzmény2241 2017-03-27 12:24:00
De igen, értjük egymást. Kovács Gézát és Kovács Jánost illetően pl. máris megegyeztünk, mivel velük kapcsolatos soraimat -igen bölcsen- helybenhagytad.

Még egyszer: javaslom Hamar Zsolt CV-jének átfutását, ami azért elég "tartalmas" http://www.zsolthamar.com/curriculum

Továbbra se mennék bele annak méricskélésébe, hogy a felsorolt (netán fel nem sorolt) karmesterek eddigi pályafutása alatti különböző megbízatásaik, címeik ténylegesen mennyit érnek-értek és nem mellékesen: meddig tartottak, ami nem "más dolog", sőt.Továbbá nem térnék ki arra sem, hogy e megbízatásaik esetenkénti gyors lefutása milyen következtetéseket vethet fel, mert kínos dolgok derülhetnének ki...remélem érthető vagyok.

PS Lejjebb valaki már biztatott a sorok közti olvasás művészetének gyakorlására (2227), én is ugyanezt tudom tanácsolni.
2241   eccerű • előzmény2237 2017-03-27 11:18:04
Nem értjük egymást. Szándékosan a magyar legjobb zenekarokról (BFZ, NFZ, Opera, Rádió) beszélek, ahol Hamar neve eddig nem merült fel, nála kevésbé kvalitásosoké meg igen. Az megint más dolog, hogy meddig tartott egy-egy ilyen megbízatás, de az egész ott kezdődik, hogy egyáltalán hajlandó-e valaki téged megbízni, ha valaki el sem jut odáig, azon el kell gondolkodni.
2240   Edmond Dantes • előzmény2238 2017-03-27 10:12:34
Boulez akkor még úgyszólván kisfiú volt és a New York-i Filharmonikusok biztosan megtanították neki a klasszikus repertoárt :-) már ha egyáltalán...
Érdekes lenne megnézni az ott eltöltött hat év alatt vezényelt Boulez-koncertek műsorát. Mindenesetre -mint látom- utána vagy 15 évig pihente ki new yorki korszaka "klasszikus megpróbáltatásait"...ha voltak olyanok.
2239   tiramisu • előzmény2238 2017-03-26 21:49:05
:-)
2238   -zéta- • előzmény2232 2017-03-26 21:00:45
Ilyen alapon a New York-i Filharmonikusok sem választhatták volna vezetőjüknek Pierre Boulezt 1971-ben...
2237   Edmond Dantes • előzmény2236 2017-03-26 15:52:05
Megesik, hogy a hirek eppen a valosagrol szolnak.
Nem "hivatkoztam" elozoimre,csak nem akartam ujbol megirni ugyanazt.
Kovacs Geza: esze agaban se volt felallni. Hirek,igen: hirek szerint Kocsis anno megprobalta felallitani,aztan valahogyan meg- es kiegyeztek, Kovacs Geza pedig megtarthatta remek szeket es felepithette onnan a nemzetkozi karrierjet is.
"Ketto": nem tudom, voltak-e Kovacs Janosnak NFZ-(fo)zeneigazgatoi ambicioi a mostani dontest megelozoen. Aki errol biztosat tud, kerjuk ossza meg velunk.
"Harom": Hamar Zsolt nem/sem fo- hanem zeneigazgatoi stallumot kapott. Volt mar o "olyan" mashol is, keretik elolvasni CV-jet. Nem rangsorolnam, hogy a felsorolt kollegai kozul kinek hol mikor meddig tartott tovabb es ert tobbet a sarzsija mint Hamar eddigi vezetoi megbizatasai.
2236   eccerű • előzmény2235 2017-03-26 15:20:25
Épp arról szólt az egész hozzászólásom, hogy egy dolog "a hírek szerint" és egy másik, hogy mi van ténylegesen a háttérben, amit mi nem tudhatunk, ezért jobb ha nem is okoskodunk. Egyébként a 2215. és 2226. sz. hozzászólásokat magad írtad, erre hivatkozni, mint "a hírek szerint" nem elegáns.
Ha végignézed a Filharmónia elmúlt húsz évét, nem hiszem, hogy ez lenne az első eset, ahol valami másképpen alakult, mint a vezetői szerették volna. Hadd utaljak csak a piszkos anyagiakra: a mindenkori kormány nemhogy nem úgy dotálta őket, ahogy azt kéne, hanem igen sokszor az ígéretét sem tartotta be, kezdve az évközbeni elvonásokkal. Számtalan esetben felállhatott volna már Kovács Géza ennyi erővel. De, feltételezem, az is benne van a dologban, hogy Kocsis annyira öntörvényű jó értelemben véve "nagyszájú" és mindenfajta szempontból független valaki volt, akihez még a mostani rezsim sem mert nyúlni, mert értelmetlen és kontraproduktív lett volna. De ő meghalt, innentől fogva már könnyebb lesz diktálni a feltételeket.
Kettő. Kovács Jánost egyöntetűen felhőtlen örömmel fogadnák. Nem is csoda, a rendelkezésre álló palettán ő lenne a legjobb zenész/karmester, legalább is nálam mindenképp. Nyilván lehetne nála is jobbat találni a nagyvilágban, de mivel ez Nemzeti zenekar nagy "N"-nel, kívánatos, hogy vagy magyar, vagy Magyarországhoz és a magyar kultúrához igen erős kötődéssel rendelkező külföldi legyen a vezetőjük.
Három. Hamar Zsolt tehetséges és jó kezű karmester, tk. a fiatalabb generációk közül őt gondolnám a legjobbnak. És azért már nem olyan fiatal, 50 körül járhat. Mégis. Kesselyák, Kocsár, Héja, Halász, Vajda már töltöttek/töltenek be ilyen posztot, ő nem. Sosem merült fel a neve a vezető együtteseinknél első számú karmesterként, vagy főzeneigazgatóként, most miért? (nem tudom a választ, komolyan kérdem.)
2235   Edmond Dantes • előzmény2234 2017-03-25 22:18:40
Márpedig hírek szerint Kovács Géza ezért állt fel ld 2215, 2226 = rossz lóra tett, (be)bukta.

Egyébként alig hinném, hogy bárkit egyöntetűen felhőtlen örömmel fogadnának. És ha mégis, az fölöttébb szokatlan, hogy ne mondjam: gyanús lenne.
2234   eccerű • előzmény2230 2017-03-25 15:49:15
A hozzászólásodra klikkelve írom, de nem csak arra reagálva.
Kovács Géza nem az az ember, aki csak úgy feláll, mert valami nem úgy alakul, ahogy elképzelte. Valami sokkal komolyabb oknak kell lenni (pl. de nemcsak: elég erős politikai támogatottság) a háttérben, ami miatt inkább ő mehetett, mint Hamar. Továbbá még egy aspektusra felhívnám a figyelmet. Ahogy például Szombathelyen a politikai vezetést leszámítva egyöntetűen mindenki (szakma, közönség) kiállt Jordán pályázata mellett, itt egyáltalán nem tűnik úgy, mintha a zenekar és/vagy a Filharmónia vezetése harcolt volna azért, hogy Hamar legyen a zenei vezetőjük, s még akkor sem látszott a felhőtlen öröm, amikor kiderült, hogy Eötvös nem lesz, de Hamar igen. Tehát Hamarral is lehet valami bajuk, amit nem tud(hat)unk, és egyébként nem is tartozik a széles nyilvánosságra. S mivel a lényegi történésekbe nem látunk bele, az okokat sosem fogjuk megtudni, szerintem azon csekély információ birtokában, amit nekünk megismerni engednek odaföntről, teljesen fölösleges bárkit minősíteni, mert nagy valószínűséggel tévedünk.
2233   Hangyász • előzmény2230 2017-03-24 11:36:36
Ne feledjük: Kocsis főzeneigazgatói kinevezése Magyar Bálinthoz fűződik. Hogy neki súgott-e valaki, nem tudom. Feltehetően igen.
2232   Hangyász • előzmény2229 2017-03-24 11:09:23
Egy 73 éves, Bartók előtti zenét tudtommal nem vagy alig dirigáló személy választása eleve öngól lett volna. Kocsis remekül tartott műsoron örökbecsű klasszikusokat és vett elő idehaza a szokásos magyar trehányság miatt nem játszott (Miért? Mert nehezek.) darabokat, a hallgathatatlan kortársi rémségeket ügyesen a partvonalon tartva, de úgy, hogy azért a "kint is vagyok, ment bent is vagyok" illúzióját keltse. Hamart pedig nyilvánvalóan azzal a céllal vette az induláskor maga mellé, hogy majd ő lehet az utóda. (Aztán átvitt értelemben vándorútra küldte Pécsre és Wiesbadenbe.)
2231   kétked • előzmény2229 2017-03-22 08:55:03
kulturális kormányzat=politikusok, jönnek-mennek. "Vacak egy dolog ez!"
2230   miketyson • előzmény2229 2017-03-21 18:38:16
Szerintem félreérted Kovács Gézát. Kocsist valóban ő alkamazta, ő találta ki zeneigazgatónak. Igaz, kényszerűségből, mert Varga Gilbert visszamondta. De akkor Kocsis karmesterként egyáltalán nem volt elfogadott, sokaknál később sem, szóval volt benne kockázat. Ha ő Eötvössel képzelte el a folytatást, érthető, hogy nem maradt. Mi mást tehet, mint sol sikert kíván az utódoknak?
2229   társalgó 2017-03-21 17:17:47
Szomorú, hogy Kovács Géza sokévi NFZ-s múltját egy ilyen tartalmú interjúval bemaszatolja.
Az NFZ soha nem Kovács Géza, hanem Kocsis Zoltán volt. Kocsis Zoltánt nem Kovács Géza alkalmazta, sokkal inkább fordítva. Egy szimfonikus zenekar hírnevét, rangját nem a rezsifőnök (ügyv. igazgató), hanem a művészeti vezetés adja.
Ebből az interjúból az derül ki, hogy Kovács Géza úgy gondolta, hogy egy 2 milliárdos költségvetésű, állami fenntartású intézmény jövőjét meghatározó művészeti vezetést most aztán ő, egy személyben fogja kinevezni. Az interjú tanúbizonysága szerint erről a kulturális kormányzattal nem konzultált, viszont elkötelezetten tárgyalt Eötvös Péterrel. Amikor ez a terve nem egyezett az intézmény fenntartójának tervével, akkor a dologból hiúsági kérdést csinált, és most, szintén az interjú tanúbizonysága szerint mindent elkövet, hogy az NFZ új vezetésének jó nehéz dolga legyen (’az igazgató az én emberem, a művészeti vezetés pedig ellenség”) Vacak egy dolog ez. Ha Kovács Géza igazán szívén viselné Kocsis Zoltán hagyatékát, akkor mos nem aknák elhelyezésével bíbelődne az együttes jövőjének gáncsolására. Érdemes meghallgatni a Bartók Rádió Új Zenei Újság márc 18.-i adását, Mácsai János zenetörténész kritikáját a 14.-i koncertről. Kicsit több köze van az együtteshez, annak kiemelkedő teljesítményéhez, mint ennek a hamis pátosztól átitatott fals interjúnak.
2228   tiramisu • előzmény2226 2017-03-21 13:30:15
Azt hiszem Tisztelt Dantes, Önnek kellene visszavonulnia!


2227   kétked • előzmény2226 2017-03-21 11:24:57
A sorok között olvasás művészetét gyakorold még üres óráidban.
2226   Edmond Dantes 2017-03-21 09:59:02
Kovács Géza (ő nevezi így magát!) "keresztapa" szavaival: meg kell a szívnek szakadni és (krokodil)könnyekre kell fakadni, mert "nem folytathatja ott tovább"...holott a sorok között olvasva világos: nincs egyébről szó mint arról, hogy rossz lóra tett, (be)bukta.
"...egyrészt át kell adnia a helyet valaki másnak, aki az életkoránál fogva az ő valamikori székéből segíteni tudja a következő két évtizedet" versus "...másrészt hogy ne terhelje az ő a furcsa, személyi elkötelezettsége az új zeneigazgatóval való kapcsolatot." Elég árulkodó ez az egyrészt-másrészt, mert nem valós alternatíva: vagy ezért-vagy azért. És talányos az említett "furcsa" jelző, de ez már tényleg mellékes.

A lényegről: minden tiszteletem Eötvös Péteré. El fogok menni pl. Kékszakállús koncertjére. Biztosan jó koncert lesz, borítékolom. NFZ-nek azonban most -és a későbbiekben- nem pusztán jó koncertekre van szüksége (arra is!), hanem egy zenekart -hogy ne mondjam: "csapatot"- építő, továbbépítő, továbbvivő színvonalas és továbbfejlődésre és továbbfejlesztésre képes karmesterre. Ki fog derülni: Hamar Zsolt alkalmas-e erre a felelősségteljes feladatra, a nagy lehetőséget megkapta. Eötvos Pétert remélhetőleg fel fogják kérni koncertvezénylés(ek)re és ő azt remélhetőleg el is fogadja majd, számtalan más koncert- és egyéb kötelezettsége mellett, ha másért nem, a zenekar és a magyar közönség iránti lojalitása, szeretete jeleként.
2225   Diva Plavalaguna 2017-03-21 09:35:37
Kivételesen jó előadás volt a premier, megvalósult a zene, a dráma, a látvány, a mozgás ..... egysége, azaz igazán sikerült a megcélzott összművészetiség.

Le a kalappal Kovácsházi István előtt, fantasztikusan végigénekelte a nagyon nehéz címszerepet, különösen a megerőltető első felvonást. Siegfried csaknem végig a színen van és folyamatosan szerepel. Wagner kíméletlensége, hogy ezek után a harmadik felvonásban egy igazán bonyolult kettőssel jön elő. Siegfried ezt a pihent Brünnhildével, a szintén csodás Sümegi Eszterrel adja elő. Hangsúlyoznám még Kovácsházi érzékeny színészi munkáját, amivel Siegfried fejlődését, változását mutatja be.

Minden szereplő nagyon jó volt, nekem különösen tetszett még Szemere Zita, jelmeze és "madársága". Javasolom, hogy aki teheti nézze meg az előadást, mert szerintem fentiek miatt elég ritkán lehet jó Siegfriedet kifogni.
2224   Apika • előzmény2223 2017-03-21 00:35:55
Kedves Momo! Köszönet a megosztásért! Különlegesen szép ez az interjú. Szinte megható az a szeretet, az az alázat, amit Kovács Géza minden sorából kiolvashatunk. Még egyszer köszönet érte!
2223   Momo 2017-03-20 23:36:15
Ez történt a Filharmonikusoknál Kocsis Zoltán halála után

"A Magyar Rádió Együtteseinek ügyvezetőjét, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar korábbi főigazgatóját kérdeztük a filharmonikusok élén történt változásokról és új feladatairól."


(inforádio.hu)
2222   macskás 2017-03-11 00:18:07
2222
2221   macskás 2017-03-11 00:17:18
Lawrence Foster csodálatosan emlékezett meg Kocsisról csütörtökön.
2220   macskás • előzmény2217 2017-03-11 00:14:15
De karmesterzseni volt. Talán hallgasd a zenekari felvételeit!
A legnagyobb koncertélményeimet NEKI köszönhetem!
2219   Edmond Dantes • előzmény2218 2017-03-10 12:47:48
Nem. 2213-2214 volt némi félreértés.
2218   miketyson • előzmény2216 2017-03-10 12:19:10
Nem keversz össze két Kovácsot? Jánost és Gézát?
2217   Edmond Dantes • előzmény2212 2017-03-10 11:43:23
Pedig ha jól emlékszem, még itt, a fórumunkon is felmerült a neve, kb Eötvös Péterrel hasonló esélyek említésével.

Kocsis Zoltán zenei zseni volt. Kocsis Zoltán zongoristazseni volt. Kocsis Zoltán Bartók-kutatása és -felvételei felbecsülhetetlen értékűek. Kocsis Zoltán n e m volt karmesterzseni.

Hamar Zsolt előtt pedig most nyitva áll az út és a lehetőség a karmester Kocsis Zoltán "nyomdokaiba (fel)érni". Kiderül, mit képes megvalósítani e lehetőségéből.
2216   Edmond Dantes 2017-03-10 11:36:48
Kovács Jánost szerintem sehonnan se "távolították el", nagyon is jelen van a magyar zenei -operai és hangverseny- életben, ami igen üdvös és helyénvaló dolog.
2215   Edmond Dantes • előzmény2213 2017-03-10 11:34:26
Nekem úgy rémlik, hogy anno "szegény Kocsis" is el akarta távolítani "Kovácsot", aztán valahogy mégis maradt. Talán Kovács másvalakit képzelt NFZ (fő)zeneig. székbe és most emiatt cserél helyet Herbolyval.
2214   chenier • előzmény2213 2017-03-10 11:23:48
Én is Kovács Jánosra gondoltam, hiszen sokszor helyettesítette Kocsist, és Kocsis nagyon megbízott benne!
2213   lujza 2017-03-09 23:30:35
Egy korszak lezárult. De Kovácsot miért kellett eltávolítani? Szegény Kocsis!
2212   Búbánat • előzmény2209 2017-03-09 22:23:24
Nem Hamarra gondoltam... de mindegy; Kocsis Zoltán nyomdokaiba egyhamar senki nem ér (fel)...
2211   Edmond Dantes • előzmény2209 2017-03-09 20:09:01
Különösebben nem lepett meg, a városban keringő nevek közül az övé tűnt a legéletszerűbbnek + ha jól emlékszem, van-volt már "előélete" NFZ-nél.
Ami jobban meglep:
1) nem fő-, hanem zeneigazgató
2) Herboly Domonkos még át se ért Örkény Színházból a Rádió együtteseihez, máris tovább ejtőernyőzték mint mb. főigazgatót NFZ-hez, ahonnan...
3) ...és ez a nagyobb durranás, hogy Kovács Géza átkerül át a Rádióhoz, őt nemrég hosszabbították mint NFZ főigazgatót. Vajon mi ez a "helycserés támadás" és mi van az alagút végén?
2210   oberon • előzmény2209 2017-03-09 19:23:52
Az egyetlen értelmes választás volt. Pont ezért sose gondoltam volna, hogy meglépik.
2209   Apika • előzmény2207 2017-03-09 18:20:52
No felszállt: Hamar Zsolt az NFZ élén
2208   Búbánat • előzmény2207 2017-03-09 12:35:35
Nekem van tippem, remélem, bejön...
2207   Edmond Dantes • előzmény2205 2017-03-09 09:27:46
Nem, a fehér füst NFZ irányából szállhat fel...
(A linket mindenesetre köszönöm szépen.)
2206   IVA • előzmény2203 2017-03-09 05:18:10
Sajnos számos, az operaszínpadon hagyományosan honos műfajhoz tartozó előadást nem predesztinál művészi minősége az Operaházba és az Erkel Színházba...
A Billy Elliotot nem láttam, de feltehető, hogy azokat az operaházi művészeket (néhány balett-táncos, az énekkar és a gyermekkar egyes tagjai), akik részt vesznek az előadásban, alaposan felkészítettek. A darab felnőtt szereplői prózai és musicalszínészek, nem az Operaház művészei.
Mindenki tudja, hogy a Billy Elliot műfaja szerint csak vendég az Operaházban. Ha nem destruktív hatású az előadás, én örülök annak, ha az Operaház rendkívüli bevételre tesz szert belőle. Nagy sanzonénekesek fellépése, vagy a táncdalfesztivál előadásai sem voltak szentségtörések az Erkel Színházban. Azt sem bánnám, ha ma ott tartanák a tehetségkutatókat a dúsgazdag kereskedelmi tévék, de sajnos azoknak a stúdiói nyilván jobban megfelelnek ilyen típusú rendezvényekhez.
2205   lujza • előzmény2204 2017-03-09 00:55:53
Erre gondolsz?
https://www.mupa.hu/jegyek-berletek/berletek-2017-18
2204   Edmond Dantes 2017-03-08 19:44:58
Holnap vigyázó szemünket (és fülünket) a Komor Marcell utca felé vetjük. Talán fehér füst is felszáll...
2203   eccerű 2017-03-05 16:50:48
Ha mégcsak a média lenne, - és ne feledjük, a média mindenütt jelen van, régen volt a másfél tévécsatorna heti hat napban, meg a két és fél rádióadó, aminek műsorában kb. 10-20% volt a popzene, ma ez brutálisan más - de mindenütt ez van! Zaj-, és hangmérgezésben szenved minden városlakó, bemész egy ruhaboltba, ott is megy a tuc-tuc teljes nyitvatartási időben. Eljutottunk oda, hogy sok gyereknek még értő kezek alatt sem okoz örömöt az éneklés, mert tökéletesen kielégíti az a passzív zene(?)hallgatás, ami napi sok órában éri. Ez a tény már az egész Kodály-filozófia alapjait recsegteti, s bevallom, fogalmam sincs, mit lehetne ez ellen tenni. Innen nézve huszadrangú dolog, hogy a Billy Elliot szerepel-e az Operaház műsorán, bár valóban semmi keresnivalója ott. Nemcsak azért nem, mert a művészi minősége nem predesztinálja oda, hanem azért sem, mert az egy más műfaj, erre az Operaház művészei nincsenek felkészítve, (és ne is legyenek).
2202   Hangyász • előzmény2195 2017-03-05 11:35:48
Hah! Majdnem egyetértünk. Ez az általam korábban sohasem ismert Bicskei elfelejti, hogy bárzenésznek lenni egyáltalán nem sértő valami, ezen az alapon a kényszerűségből egy ideig ezt művelő Cziffra is megvetendő valami volna. Afelett is nagyvonalúan elsiklik, hogy a baj ott rejlik, hogy a kommersz média által nyomott kultúrszemét mindent eláraszt, a magas kultúra művelői pedig a maguk elefántcsonttornyába bezárkózva pedig nem jelentik ki, hogy a pop = fekália.
2201   musicus2 • előzmény2199 2017-03-05 01:44:48
Kedves Dantes, (off jön) saját tapasztalataim alapján írtam, amit írtam. Nekem a koncertrendezés és a rendezvényszervezés tendenciaszerűen szögesdrótként működött egész pályafutásom során (kivéve a rádiót, de csak Such-ig). Mióta MMA tag vagyok, három hatalmas balegyenest kaptam (egzisztenciálisan), holott semmi okot nem szolgáltattam rá. Off vége. Kodály írásait gyakrabban kellene olvasni, eredetiben, ma is aktuális. A Gyöngyösbokréta működik, korszerűsített formában, táncház és népdalkör néven. Azt hiszem, hogy abban egyet tudunk érteni Bicskeivel, hogy a műfajok és színvonalak elvtelen keverése a bevétel növelésének céljából nehezen tolerálható. A kontraszelekció mindig is létezett, és ha a rendszerváltás után valamiféle meritokrácia eljövetelében reménykedtünk, akkor ebben nagyon hamar csalódnunk kellett. A pártalapú diszkrimináció rövid illegalitás után visszajött, és a nepotizmussal és a pénzalapú protekcionizmussal karöltve, bizony, képes befeketíteni az eget, kormányfüggetlenül.
2200   macskás 2017-02-09 14:36:31
2200
2199   Edmond Dantes • előzmény2197 2017-02-09 09:54:27
Egy cikket olvastunk. Más kifejezéseket használunk. Ahány ember, annyi stílus. Én mennydörgésnek-világmegváltó hadovának becézem, amit te pesszimista írásnak. Én Savonarolát írtam, te Szabó elvtársat. Bicskei konkrét javaslata: némi túlzással max. annyi, hogy Kodály Kodály Kodály és valami Gyöngyösbokréta-féleség kellene mindenhol.
Hogy szögesdrót lenne a média, a koncertrendezők és rendezvényszervezők: számomra értelmezhetetlen. Igen, 1990 előtt az volt, 1990 óta meg nem az...m é g nem vagy még nem teljesen. MMA-tagság mint kilövési engedély-alap: elég érdekes vélelem. Várjuk meg az idei Kossuth- és más művészeti díjasok névsorát, majd aztán térjünk vissza az MMA-tagság kockázataira és mellékhatásaira...
Főigazgató úr -erős reagálása alapján érzem így- úgy vélhette (ld 2195): "jobbról előznék", ez újdonság lenne.

PS Szabadka tengerszint feletti magassága irreleváns.
2198   IVA • előzmény2194 2017-02-09 05:15:27
OFF: A röviden szocializmusnak nevezett időszakban megszoktuk, hogy a politikusok és az általuk irányított, őket kiszolgáló sajtó véleménye egybehangzik. Az összecsapások, leszámolások nem az állampolgárok szeme láttára, füle hallatára történtek, a médián keresztüli üzengetés ismeretlen volt. Ez az egység, akár látszólagos volt csupán, akár nem, nagymértékben hitelesítette a politikát a felszínen.
A rendszerváltás után kialakult színes politikai és kulturális életben hamar természetessé vált, hogy az ellentétes nézeteket valló (és főleg ellentétes érdekeltségű) politikusok és kultúrpolitikusok egymással szemben állnak, ami nyíltan kifejeződik a parlamentben és a sajtóban egyaránt. Meg kellett szoknunk, hogy a nézeteltérések tisztázásának színtere nemcsak a parlament, hanem a sajtó, az utca, a közélet, sőt a művészet szinte minden területe is. (Az ezt kifejező hangnemet nem lehet megszokni, és ez nagyban gátolja bármelyik oldal hitelességét). Hamar kirajzolódott, hogy a magát baloldaliként definiáló oldal politikusai hajlamosabbak belső ellentéteiket is a nyilvánosság előtt rendezni (vagy kavarni), hajlamosabbak a médián keresztül támadni egymást, a nyilvánosság előtt kiteregetni a családi szennyest. A másik oldalon feltűnően kiemelkedett egy fiatal párt: egységességében, az egységesség látszatának mutatásában feltétlenül. Mellettük vagy ellenük való állásfoglalás nélkül meggyőződésen, hogy ez azóta is politikai sikerük és népszerűségük egyik, lehet, hogy legfontosabb eleme.
ON: Két bekezdést sem szívesen szántam ezen a fórumon ennek az „országképemnek” az ismertetésére, elnézést is kérek érte – de másképp aligha tudnám kifejezni értetlenségemet, csalódásomat és megdöbbenésemet Bicskei Zoltán levelén. A szerző ugyanannak a Magyar Művészeti Akadémiának a rendes tagja (Film- és Fotóművészeti Tagozat), amelynek például Kocsár Balázs is (Zeneművészeti Tagozat). Mire való – többek közt – egy ilyen tekintélyes grémium, ha nem arra, hogy feltűnően kormányközeli tagjainak egyike ne a sajtón keresztül támadja hátba a Magyar Állami Operaházat, amelynek főigazgatóját maga a magyar kormányfő nevezte ki, a miniszterelnök közvetlen ellenőrzése alatt állt (lehet, hogy áll is még, nem tudom pontosan)?
Aki legalább Ókovács Szilveszter megjelenése óta olvassa véleményeimet ezen a fórumon (előadásokról, műsor- és fejlesztési politikáról), tudja, hogy a főigazgató intézkedései nagyjából tetszenek, azok megvalósításából azonban szinte semmi sem, sőt, azok erős indulatokat váltanak ki belőlem. A Billy Elliotot még nem láttam (érdekelne, hogy Bicskei Zoltán látta-e), de ahogyan ő a darab címét sem említve (tán elkárhozna, aki leírja, mondjuk, azért, mert nem biztos, hogy a Magyar Idők valamennyi olvasója alaposan ismeri a MÁO repertoárját?) minősíti, előítéletességre és rosszindulatra vall. Megkockáztatom, a „médiasztárocskák” minősítéssel elsősorban Stohl Andrásra céloz, aki csakugyan médiasztár, kicsinyítő képző nélkül, sőt celeb is, de teljes szakmai jellemzéséhez hozzátartozik az a nem elhanyagolható elem, hogy a magyar nyelvterület egyik legkiválóbb színésze is. (Azért így fogalmaztam, mert történetesen nézői tapasztalataim vannak két vajdasági színházi társulat nagyszerű és csodálatos színészfelhozataláról is.) Megjegyzem, a Székely fonó műsorba választásában nem találhat elvi kifogást a Kodály Zoltánra hivatkozó szerző, de ha látta volna az Operaház felújítását, lehet, hogy nosztalgikus érzései ébredtek volna az ismeretlen Billy Elliot után.
Az írás más kulturális intézményeket érintő részeire nem reflektálok, mert azokat nem követem olyan személyes figyelemmel, mint az Operaház életét. Legfeljebb annyit, hogy ebben az évadban jómagam a Jászok című táncestet láttam a Fesztivál Színházban, amelyet történetesen nem bárzenészek adtak elő, továbbá én is értetlenül szemlélem (hallgatom), sőt kínosnak találom Lajkó Félix presztízsét és népszerűségét, de ehhez nyilván csak az érzékelés szintjén értek.
2197   musicus2 • előzmény2195 2017-02-08 02:06:46
Mégis válaszolok erre a hozzászólásra.
Nem tudom, hogy egy cikket olvastunk-e?
Konkrét javaslat nincs a cikkben? hát a végén ott van, és a művészeknek szól. E javaslat nem új, nagyon sokan így élnek, élünk a művészvilágban, lehet, hogy neked ismeretlen ez a léthelyzet? Próbálunk eljutni a közönséghez, megkerülve a szögesdrótot: a médiát, a koncertrendezőket és rendezvényszervezőket, a lustaság, korrupció, begyepesedettség labirintusát. Tehát mi szervezzük a saját koncertjeinket, kiállításainkat. És néha bekopogunk az illetékeshez, néha érünk is el eredményt. Általában akkor, ha az illetékes is olyan idealista, mint a művészember, aki megkeresi. Aki ezt az életformát bírja, megmarad a szakmában, aki nem, az...
Világmegváltó hadova? hiszen ilyen pesszimista írást már rég olvastam. Ez nem világmegváltás, hanem a rögrealitás, de csillagtan éjszakán, egy sötét szemüvegen át.
Savonarolai mennydörgés? Kit-mit küldene-tenne máglyára Bicskei szerinted? Egyébként nem egy hálás szerep. Savonarolát felakasztották, és a holttestét máglyán elégették. Poszthumusz rehabilitálták, mégsem nem volt eretnek...
Hogy a MMA egy testületi tagjának bármi hatalma lenne, (ahogy Szabó elvtársnak a Szabad Népnél, vagy később a Kékfénynél)? Ahogy azt a kis Móricka elképzeli... Épp ellenkezőleg! Attól kezdve, hogy a MMA tagja lettem, úgy észlelem, hogy egyfajta kilövési engedély lett rám érvényes. A mószerembereket tehát ne errefelé keresd. És Bicskei "üzenete" különben sem fentről jön, mert Szabadka tengerszint feletti magassága lejjebb van, mint Budapesté.
Az Operaház e cikkben érintett műsorpolitikájával egyébként egyetértek, főleg, ha a produkció eléri az Operaháztól elvárt nívót, és nem az Operaházban, hanem az Erkelben van műsoron, ami a "könnyebb" műfaj játszóhelyeként is működött.
2196   Edmond Dantes • előzmény2195 2017-01-22 16:06:12
"Bicskai úr": vicces, de csak véletlen elírás: ..Bicskei úr..
2195   Edmond Dantes • előzmény2194 2017-01-22 16:01:00
Köszönet a belinkelésért, magamtól nem bukkantam volna rá. Ennyi szamárságot is ritkán olvasni így, egybefésülve mint Bicskei Zoltán írásában. Vagdalkozik, támad, elítél, megmondja a tutit = hogy mindenhol minden rossz, viszont:

1) Konkrét javaslat zéró, csak általános világmegváltó hadova meg savonarolai mennydörgések

2) az illető MMA rendes tagja: vajon nem egyfajta ü z e n e t-e ez az iromány valahonnan "fentről"?

Ez esetben valamelyest érthető (lenne) Főigazgató úr netán némi aggodalmat is tartalmazó éles visszavágása. Hátha mégsem olyan sziklaszilárd az a Szék? Nem én kiáltok, a föld (Bicskai úr) dübörög. Nem én aggódom...
2194   Búbánat 2017-01-21 14:56:18
ÓKOVÁCS SZILVESZTER: EGY KIS SZEPLŐ MINDIG CSINOSÍT

Magyar Idők, 2017. JANUÁR 21. SZOMBAT 08:50

„Nagyon örülök, hogy Bicskei Zoltán grafikus Kodályt olvas mostanában, cikkének alapvető irányával egyet is értek (Kodályt olvasok mostanában, Magyar Idők, január 20.). Azonban még jobb lenne, ha – mivel történetesen zeneszerzőről van szó – inkább hallgatná Kodályt. És persze a saját kontextusában értelmezné.”


Előzmény-cikk: Bicskei Zoltán: Kodályt olvasok mostanában

MAGYAR IDŐK, 2017. JANUÁR 20. PÉNTEK 08:00

„EGY ANYAGELVŰ CIVILIZÁCIÓBAN A KERESKEDŐI SZEMLÉLET VISZI A PRÍMET: MINDEN ELADÓ, ELCSERÉLHETŐ”

2193   Búbánat 2017-01-11 20:33:25
ÓKOVÁCS SZILVESZTER: „EGYSZERRE SZOCIÁLIS PROGRAM ÉS MISSZIÓS KIADÁS”

„Az ötödik éve tartó Az opera nagykövetei program létrehozásáról, célkitűzéseiről, várható eredményeiről beszélgettünk Ókovács Szilveszterrel, a Magyar Állami Operaház főigazgatójával.”

Magyar Idők, 2017. január 11.
B. Orbán Emese

MŰVÉSZEK TEREPEN

[…]
– Érezni már a nagykövetek tevékenységének a hatását?
– Könnyű kiszámolni, hogy 25 művész közel 40 hét alatt minimum 1000 előadást tart, tízezrek előtt – és a program ötödik éve tart. Mindez már olyan mennyiség, hogy ennek abszolút érezni a hatását, főleg hogy „elő- és utókezelést” is végeznek a nagykövetek az Operakaland programban. Rendszeresen hívnak csoportokat repertoár-előadásokra, amikre előzetesen felkészítik őket, aztán itt a helyszínen bemutatják a színház titkait, és együtt nézik meg a darabot a csoporttal. Nincs év, hogy ne írnánk felül a saját nézői rekordunkat. Egyértelmű a növekedés, és kizárt, hogy ennek az egyik motorja ne ez a program lenne.

[…]
– Jellemzően kik kerülnek be a programba?
– Alapvetően inaktív énekesek, de nem kizárólag. Az énekesi járadék és az énekesi közalkalmazás megszűnte miatt van ez így, de balettművész, volt kórustag, hangszeres művész és színpadi ügyelő is van a nagykövetek között. A feltételeket mindig a pályázati felhívás tartalmazza, a fizetés pedig minden évben tíz hónapon át a jelenlegi diplomás garantált bérminimum duplája, emellett az útiköltséget is álljuk egy bizonyos összegplafonig. Összességében komoly, évente bő 100 milliós nagyságrendű bruttó ráfordítást jelent mindez, amelyet az Opera saját költségvetéséből finanszíroz. Egyébként valóságos szociális hálót szőttünk, 30 örökös taggal és 22 mesterművésszel együtt csaknem 80 egykori művészünkről gondoskodunk, összesen csaknem évi félmilliárd forint értékben. Ez ma még megy, de holnap már nekünk is segítség kell, hiszen a forrásainkat alapvetően előadások létrehozására kapjuk, ám az alapító okiratból fakadó kötelezettségek sora olyan hosszú lett, hogy a latin ábécé összes betűjét elhasználja. Másfelől ez lelkiismereti kérdés is: nem „csak” 133 évért felelünk, de még az 1884-es alapítás előtti jogelőd tevékenységének fél évszázados emlékéért és ethoszáért is. Eszközeink közül pedig az egyik legfontosabb Az opera nagykövetei program, amelyben nagy egyéniségek szállnak ki „terepre”, virtigli vándorszínész-mentalitással is élő művészek, akik tudnak hangulatot teremteni: egy efféle operai előadás nagyon nem olyan, mint mikor valaki bejön helyettesíteni földrajzórán. Egyszerre szociális program és missziós kiadás is, amelynek eredményei most még csak csíraállapotban mutatkoznak meg, de opera volt és lesz is. Van időnk, az erőnk pedig a huzamos munkában rejlik.”

2192   Edmond Dantes • előzmény2190 2017-01-03 17:05:07
Neked is a "helyén" = Nemzeti... fogok válaszolni, de bocs, nem most. És Momótól is bocs, de nem most :-(
2191   Edmond Dantes • előzmény2187 2017-01-03 16:51:09
Átmegyek a helyemre ill. az ő helyére válaszolni.
2190   lujza • előzmény2182 2017-01-03 03:53:09
Bocs, hogy még reagálok, de:
Ezek szerint nem tudod, hogy az Erzsébet téren a metró miatt kellett az igen komoly zaj és rezgéscsillapítás. Ehhez képest a Müpa legalább megépült, és a befektetés nem veszett kárba. (Amúgy én se bántam volna, ha inkább az Erzsébet térre épül, dehát...)
Szerintem azt egyoldalúan gondolod, hogy csak a pénz számít. A Müpa elkészülte után olyan művészek és együttesek kezdtek szép sorban ott megjelenni, akik korábban soha nem léptek fel nálunk. Én ezt néhai Kiss Imre és csapata szervező munkájának tulajdonítom, akik utat találtak sokakhoz, nyilván nem kis munkával és szakértelemmel. Szerencsére az intézmény akkor kialakított nimbusza azóta se múlt még el, még mindig van kikkel megtölteni az épületet. Nem kétlem, hogy Netrebko vagy Kaufmann neve megtöltené az Arénát is, ahogy Domingoé is megtette, de a Müpa ennél azért gyakrabban megtelik, ezt tapasztalom.
Az Operát pedig azért rángattam elő, mert itt eleget van szó róla, és elég sok személyes tapasztalatom is van ahhoz, hogy össze tudjam hasonlítani a közönséggel való bánásmódjukat, valamint a gyerekeknek szóló programjaik színvonalát.
2189   Kokapu • előzmény2182 2017-01-02 22:40:16
A fémpénznek valóban van akusztikája, mégpedig elég erőteljes, amit volt szerencsém egyszer hallani a felújítás után újranyitott Erkel színházban, egy Carmen előadás alatt. Hátul ültem, mégpedig a sor szélén, a ruhatárban pedig valószínűleg a bevételt számolgatták.
"Remek" volt.
2188   Kokapu • előzmény2182 2017-01-02 22:39:43
A fémpénznek valóban van akusztikája, mégpedig elég erőteljes, amit volt szerencsém egyszer hallani a felújítás után újranyitott Erkel színházban, egy Carmen előadás alatt. Hátul ültem, mégpedig a sor szélén, a ruhatárban pedig valószínűleg a bevételt számolgatták.
"Remek" volt.
2187   Momo • előzmény2186 2017-01-02 15:13:56
"Az idő nagy úr és idővel kiderül, mi hová fejlődik fel vagy vissza."

Igen, arra gondoltam, hogy elmondhatnád, szerinted mire lehet számítani.
2186   Edmond Dantes • előzmény2185 2017-01-02 15:09:14
Na erre írtam már egyszer én :-) ld 2176, magamat kopizom:
"Nem. Az idő nagy úr és idővel kiderül, mi hová fejlődik fel vagy vissza."

Az Erzsébet térre amúgy akármi már nem épülhet. A minap államosították...hogy hamarosan privatizálják. Igen, az Erzsébet teret, szőröstül-bőröstül, na meg főleg létesítményestől...hogy aztán egy jól körülhatárolható csoport hitbizományaként nyíljanak ott, neeem, nem színház(ak), koncertterem, hanem Fröccsterasz és további fröccsteraszok.
2185   Momo • előzmény2184 2017-01-02 14:55:09
Na, ezért kérdeztem én. :-)))

Akkor bontsuk le, mint a Bastille-t...? Te milyen megoldást látsz? Elmegy tőle az embereknek a kedve, senki nem jár oda többé, és bezárják? Vagy építsünk egy újat az Erzsébet téren...?
2184   Edmond Dantes • előzmény2183 2017-01-02 11:38:43
Megállapításodra ("viszont nem lehet rajta változtatni") két választ tudok barátsággal adni.

a) Lujza felvetéseire muszáj volt reagálnom, ahogy a te előző kérdésedre is reagáltam 2174--->2176 éspedig legjobb tudásom és szándékom mellett észérvekkel.

b) Képzeld el, mi minden (n e m) történt volna, ha pl. 1789-ben a párizsi nép is így gondolta volna ("nem lehet rajta változtatni")? Például az (nem) történt volna, hogy ma nem állna az a szintén vitatott épület ott, ahol :-)
2183   Momo • előzmény2182 2017-01-02 11:09:35
"MüPa is ott, áll, ahol...de tudjuk, hol áll, csak valahogy nem akarjuk észrevenni. Miért nem?"

És, ha "észrevesszük", akkor mi van? Az ember megállapítja a dolgot, és túllép rajta. Alapvetően nem érdemes olyasmin elakadni, ami a lényeget tekintve mellékes körülmény, viszont nem lehet rajta változtatni.
2182   Edmond Dantes • előzmény2181 2017-01-02 09:55:45
-Bevezetés: a meg-nem-győzhetőség, attól tartok, kölcsönös. Érvek és érzelmek.

-Tárgyalás

--Zaj- (és rezgés)csökkentés: a) nem a MüPa és a "mellesleg" soha-meg-nem-épült Nemzeti (a Gödör) extra vastag extra zaj- és rezgéscsillapítási költségeit hasonlítjuk össze, hanem a MüPa költségeit ö n m a g á b a n = mennyivel drágult az épület csak és csupán amiatt, mert oda épült, ahová. b) ha MüPa netán a Gödör helyére épült volna (ami csak gondolatkísérlet): ugye nem teszel egyenlőségjelet a Bajcsy-Zsilinszky út/Erzsébet tér zajai és rezgései és a MüPa-helyszín (híd, vasút, közút, HÉV) zajai és rezgései és egyebei közé?

--N e m értékeltem le és n e m neveztem botfülűnek a közönséget. Olvasd el, mit írtam, azt fenntartom. A világ legnagyobb művészei pediglen mindig eljöttek Bp.-re, ha hívták őket és ha jöhettek, MüPa nélkül is: az állítólag tényleg rossz akusztikájú régi Vigadótól kezdve a még 3.000-es, nem túl elegáns, Tisza Kálmán téri Városi (ma Erkel) Színházon és a leégett BS-en (ma Papp László Aréna) és igen, a BKK-n keresztül a Népstadionig, mindenhová. A pénznek (gázsinak) nincs akusztikája. Pontosabban: a fémpénznek van akusztikája (azaz csengése), de a papírpénznek nincs. Mindenhol mindig mindenki ájultan dicsérte a csodálatos magyar közönséget és sehol nem sérelmezték a rossz (ha rossz) akusztikát vagy a szűk öltözőt vagy bármit. (1-1 kivétel lehetett.) Felléptek, elutaztak, gázsi utalva a számlára oszt'jónapot. Továbbá: m i n d e n t be lehet szorítani valahová. És mivel az ún. komolyzene nem a felszálló ágban van (MüPa sem fogja a magasba repíteni), a "beszorítás" -sajnos- egyre könnyebb lesz.

--Befejezés, az egyszerűsítés jegyében: hirdesd meg fórumunk (és a világ) két aktuális külföldi énekes kedvencét, Netrebkot vagy/és Kaufmannt az A r é n á b a. Az új Nép- azaz Puskás Ferenc- stadionba egyelőre ne, mert az már-még nem áll. Szóval hirdesd meg őket az Arénába és láss csodát: színültig tele lesz tomboló bot- és vájtfülű közönséggel és a művész/ek oda meg vissza lesz/nek a várostól, a közönségtől ÉS a létesítménytől is.

PS Nem vádollak azzal, hogy a Müpában/nak dolgozol, már csak azért sem, mert 1) nem tudom 2) nem (lenne) bűn, sőt. Vádolni csak bűn(cselekmények)ért szoktak + nem vagyok ügyész (sem). Továbbá sok zenei intézmény tesz sokat a komolyzene jövőjéért. MüPa és Opera összevetése itt és most erősen sántít: Opera ui. bő 130 éve áll ott, ahol: Budapest legnevesebb és a Ház építésekor már elkészült sugárútján. MüPa is ott, áll, ahol...de tudjuk, hol áll, csak valahogy nem akarjuk észrevenni. Miért nem? C s a k. Ez a válasz már egyszer valahol valakinek "bejött", alkalmazom én is.
2181   lujza • előzmény2180 2017-01-02 02:32:58
Semmivel se kellett többet költeni zajcsökkentésre, mint a Nemzeti gödrénél. Arra viszont kíváncsi lennék - ha már a közönséget úgy leértékelted, hogy botfülűek, és nem érzékelik a különbséget a BKK és a Müpa között - hogy mindazok akik örömest eljöttek a Müpába fellépni, ugyanúgy eljöttek volna a BKK-ba is?
Budapestnek szüksége van egy jól megépített, korszerű, sok igényt kielégítő, nagyméretű koncertteremre, nem lehet mindent beszorítani a Zeneakadémiára, és sem a BKK, sem az Erkel Színház nem megfelelő erre a célra. Engem nem lehet azzal vádolni, hogy a Müpában/nak dolgozom, viszont szeretem a Müpát, amely eddig annyi gyönyörű zenei élménnyel ajándékozott meg. Az Operába már több, mint ötven éve járok, a Müpába csak tíz éve. Ehhez képest az Operával nincs személyesnek nevezhető kapcsolatom, a Müpával van. Hogy a témánál maradjak, a Müpa sokat tesz a komolyzene jövőjéért is, míg az Opera kezdeményezései halványak. Eközben az Opera legalább akkora pénznyelő automata, mint amilyennek a Müpát lefested. És folytathatnám, de minek, úgysem győzlek meg.
2180   Edmond Dantes • előzmény2178 2017-01-01 20:12:47
Kedves -zéta-, én máris jelzem, sőt akár a MüPa életére is megesküszöm :-) hogy nem bántódom meg, már ha egyáltalán bárkinek lenne oka megbántódni..szerintem nincs oka.

HÉV vs MüPa: én is megírtam már itt, amit amúgy mindenki (?) tud: a MüPa építési költségét jelentős mértékben éppen az dobta meg, nem kicsit, hanem nagyon, hogy oda épült, ahová. A híd rezgéseit és zajait (vonatok+villamosok+négykerekűek áradata) valamint a HÉV által okozott rezgéseket és zajokat olyan speciális technikákkal, anyagokkal stb. kellett kiküszöbölni, amik csak ott, csak az említett okok miatt kellettek. Sarkos példával élve: valószínűleg az Etna tetejére is építhető (lenne) koncertterem, de egyelőre nem épül :-) nehéz (lenne) megközelíteni..

BKK rossz akusztikája -és annak vélt és/vagy valós okai- a zenész-szakma kedves toposza a ház megépülése óta, az én fülemig is eljutottak a hozzáértők hírei BKK rossz akusztikájáról (na meg MüPa világbajnok akusztikájáról): hidd el, hogy a közönség túlnyomó többsége távolról sem annyira érzékeny és kényes a kényes akusztikára és a pénzéért ugyanolyan lelkesedéssel tapsolta és tapsolná meg ugyanazt a produkciót amott mint teszi azt emitt, a fellépő vendégművészek pedig a pénzükért (azaz a gázsijukért) ugyanúgy szeretnék amazt mint emezt. Ezen állításom cáfolatát (ha lesz/nek ilyen/ek..lesznek!) készséggel tudomásul veszem, de akceptálni nem tudom.

Az alkalmat megragadva egyben boldog Újesztendőt kívánok a T. Szerkesztőknek,
ED
2179   macskás • előzmény2178 2017-01-01 20:09:32
:)
2178   -zéta- 2017-01-01 19:04:00
Nem akarok senkit megbántani, de a MÜPÁ-ban éppúgy nem lehet "behallani" a HÉV hangját, mint ahogy az Operában sem a földalattit. Körülbelül, ennyit is ér a téma felvetése.

Aki meg nem hallja a Kongresszusi Központ és a Bartók Béla Hangversenyterem közti különbséget, az nyugodtan járjon az előbbibe élvezkedni...;-)
2177   Momo • előzmény2176 2017-01-01 04:11:28
Nem a véleményem volt a kérdésben. :-)) Igazából arra voltam kíváncsi, hogy a kategorikus elutasításodból milyen konklúzió következik. Akkor mi lehetne a megoldás...?

Ami a MüPá-t, mint szerethető objektumot illeti: Bár van itt a fórumon, akinek állandó munkahelye, én csak több tucat alkalommal dolgoztam ott. Ehhez képest szeretem. Modern, jól funkciónál. Mivel új, rendben is van, nincs lepusztulva. Szeretem a nézőterén a sok fát. Ilyen játszóhelyekkel külföldön találkoztam. Szerintem szerethető, és nem csak azért, mert az ember onnan kapja a fizetését.

(Ami azt illeti, hogy a HÉV, a híd, meg a Soroksári út közé építették, hát az szerintem is egy marhaság, de attól még szerintem az épülettel nincs baj. Ezek a modern cuccok mindenhol ilyenek.)
2176   Edmond Dantes • előzmény2174 2016-12-31 14:47:47
Nem. Az idő nagy úr és idővel kiderül, mi hová fejlődik fel vagy vissza.
Kérdésed félig-meddig felér egy egyetértés-szerűséggel, aminek ezúttal kivételesen nem örülök, mert ha úgy van, ahogy gondolom = hogy kérdésed szinte válaszol is önmagára, az nem jó. Nem nekem nem jó és nem neked nem jó, hanem senkinek nem jó...kivéve persze azokat, akiknek a Soroksári úti behemót a munkahelye azaz a megélhetési forrása. Én is (jobban) szeretném a MüPát, ha a munkáltatóm lenne, naná :-)
Ha rosszul értelmeztem válasszal felérő kérdésedet, akkor elnézést kérek, de részemről akkor is fenntartom a véleményemet, amit, hangsúlyozom, nem polgárpukkasztásnak vagy effélének szántam és benne van a tévedés lehetősége...meg az igazság lehetősége is.
2175   Heiner Lajos • előzmény2172 2016-12-31 14:40:52
Képzeletemben megjelenik Budapest mint olimpiai város. Csak a közlekedés: akkorra a 3-as metró már igazi túlélőkaland lesz, viszont részben modernizálják, értsd, összekötik a felcsúti kisvasúttal. Szigorúan maximalizálják a taxitarifákat (max. tízezer Ft/Km). Az elvétve felbukkanó BKV-buszokra való feljutási lehetőségre licitálni lehet.
Stadion, az viszont lesz.
2174   Momo • előzmény2173 2016-12-31 12:05:55
Na, és akkor mi legyen...? Bontsuk le...? :-))
2173   Edmond Dantes • előzmény2172 2016-12-31 11:46:31
Úgy észlelem, mindkettőnket bűvkörében tart Róma, nekem (is?) kedvenc városom. Eszük az tényleg van, de ez nem feltétlenül a koncertterem helyszínének kiválasztásában merül(t) ki. Egyszer majd felkészülök "Róma helyzete a kulturális intézmények elhelyezkedésének tükrében" c. toposzban és akkor tudok érdemben visszatérni erre a dologra.

A másik kérdésre rövidebb a válaszom: s e h o v á.

Lábjegyzet...néha hosszabb mint a válasz maga:
Az Erkel Színház és a Zeneakadémia a klasszikus zene magyarországi fénykorában is szépen kiszolgálta az igényeket, pedig az olcsó helyárak, az akkori szűkösebb kulturális kínálat és egyéb tényezők okán nagyobb volt a kereslet + folyamatosan nyíltak, nyílnak az új illetve felújított játszóhelyek: Vigadó, BMC, Aréna (!) és még sokan mások.
Másfelől a komolyzene bizonyos szakágai iránt többé-kevésbé drámaian csökken a kereslet mármint a valódi, fizető(képes) kereslet, a többnyire nyomott jegyárak mellett (ellenére) is. A kamarazenét szinte mindenestől elérte a keresletcsökkenés sőt, a kereslet hiánya, hasonlóképpen a kóruskoncerteket, az orgonakoncertek nagy részét (...amikre amúgy van egy jó pár templom) és még sorolhatnám. És most tessék kapaszkodni: a nagy hangversenytermi koncertek ékköve, a nagyzenekari koncert műfaja sem felszálló ágban van, mifelénk sem. Erkel és (a szintén nem túl szerencsés helyre épült, de meglévő) BKK bőven kiszolgálná a Bartók-termi igényeket. Fesztivál Színház profilját felszívná egy csomó más befogadó intézmény. Ludwig Múzeum pedig huss, átröppen a már tárgyalt Liget-projekt egyik új épületébe. Apropó, remélhetőleg már elkészültek a (program)tervek a MüPa megszűnő Ludwig-tereinek kihasználására.

Kurz: MüPa egy pénznyelő automata. Lehet, hogy szép (szerintem rút), lehet, hogy jó helyen van (szerintem nem), lehet, hogy eminens és pótolhatatlan szükség van rá (szerintem nem), de hogy pénznyelő automata, az tuti. És nagylelkű leszek: n e m teszem hozzá, hogy a futballstadionok még pénznyelőbbek. Nem teszem hozzá, bizonyára egyik-másik fórumtársunk nagy bánatára.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Belvárosi Főplébániatemplom

"Belvárosi orgonakoncertek"

19:00 : Budapest
Fészek Művészklub

Audur Edda (klarinét), Gellért András (zongora)
ALBAN BERG: Drei Stücke für Klarinette und Klavier Op.5
WITOLD LUTOSŁAWSKI: Dance Preludes op.25
JON THORARINSSON: Sonata for clarinet and piano (1947)
GELLÉRI ANDRÁS: Bridges (2017)
DEBUSSY: Premiere Rhapsodie (1910)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Rajk Judit (alt)
Pétery Dóra (orgona)
Budapesti Vonósok
A Zeneakadémia Egyházzene Tanszékének Kórusa
Vezényel: Alessandro Cedrone
KODÁLY: 114. genfi zsoltár
RESPIGHI: G-dúr szvit orgonára és vonósokra
KODÁLY: Mónár Anna
KODÁLY - ANGERER: Négy népdal a Magyar Népzene sorozatból – Egy kicsi madárka; Tücsöklakodalom; Zöld erdőben; Dudanóta
RESPIGHI: Trittico Botticelliano – 1. La Primavera (Tavasz)
KODÁLY: Ádventi ének
RESPIGHI: Trittico Botticelliano – 2. L’Adorazione dei Magi (A bölcsek imádása); 3. La nascita di Venere (Vénusz születése)
KODÁLY: Kádár Kata
KODÁLY: Két dal a Székelyfonó című daljátékból – Szomorú fűzfának; Rossz feleség

19:30 : Budapest
Óbudai Társaskör

Liszt Ferenc Kamarazenekar
TELEMANN: La Bizarre-szvit
GEMINIANI: g-moll concerto grosso Op.3/2
VIVALDI: g-moll versenymű két csellóra, RV 531
DUBROVAY LÁSZLÓ: Vonósszimfónia
HÄNDEL: h-moll concerto grosso Op.6/12

20:00 : Budapest
A38 Hajó

Martin Kohlstedt (zongora)
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)