vissza a cimoldalra
2019-07-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8012)
A nap képe (2136)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6922)
Udvardy Tibor (208)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3307)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (984)
Balett-, és Táncművészet (5839)
Edita Gruberova (3086)
Operett, mint színpadi műfaj (3980)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1695)
Franz Schmidt (3372)
Társművészetek (1319)
Giuseppe Verdi (1390)
Opernglas, avagy operai távcső... (20253)
Elena Mosuc-drámai koloratúra (903)
Pantheon (2370)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Hozzászólások a Momus írásaihoz (RM, 2002-11-15 12:47:11)

   
6921   Heiner Lajos • előzmény6919 2019-07-16 18:52:57

Mi köze van ennek a hozzászólásnak a Café Momus szellemiségéhez, témáihoz?

De legyen.

Akkor bevallom, az itt használt nevem nick, ha úgy tetszik, írói álnév.

Valódi nevem, így anyakönyveztek:

Herm Afrodité.

6920   Búbánat • előzmény6919 2019-07-16 17:28:15

Most akkor Zéta ominózus cikke (annak tartalma), avagy Zéta személye kiléte (nemének ismerete)  okozott csalódást?  Vagy mindkettő - tényszerűen?...

6919   takatsa 2019-07-16 15:15:03

Számomra nagy csalódás volt Zéta cikke. Én eddig azt hittem, hogy Zéta egy nagyon értelmes, kulturált, csinos és ápolt középkorú hölgy. Es most rá kellett jönnöm, hogy Zéta férfi. Szegényebb lettem egy álommal...

6918   nizajemon • előzmény6917 2019-07-16 10:42:18

És hány milliárd-csilliárd vol. a sok rendezés?Fölöslegesen.

6917   nizajemon 2019-07-16 09:03:46

Fixa ideám,hogyha az egy nagy befogadóképességű Házban pár évig a 25 legnépszerűbb darab megy,random nem nyúlnak a jegyárhoz,nincs eszemen. újrarendezési láz,a közönség nem fogyna.

6916   IVA • előzmény6914 2019-07-16 08:47:10

Szerintem a publicisztika, bár lehet művészi színvonalú és művészi hatású, nem művészet. Nem lehet számon kérni rajta a múvészettől esetenként (műfajoktól, daraboktól fűggően) várható indulatokat, szenvedélyt, politikai indulatokat és szenvedélyt.
Zéta tanulmányának van határozott, de nem radikális célja. Nem kormányváltásért kiált, nem áll ki üvöltözni felelőtlenül, hogy ötbenhatot!negyvennyolcat!. Különben a cikk elveszítené komolyságát, szakmai tekintélyét és hitelét. Én úgy vettem ki, Zéta párbeszédet akar, széles fórum előtt, párbeszédet, amely az Operáról szól, az Operaház és a közönség sorsáról. Legkevésbé a hatalomról: hatalmi helyzetből, annak gőgös, flegma fitogtatásával nem lehet érdemi vitát folytatni.

6915   Matyus 2019-07-16 07:53:59

Kitűnő írás, és sajnos igaz!  Végre valaki megírta!!!  Az Operaház műkődésének a teljes tönkretétele, a szakma lezüllesztése, és a művészi erőkkel való erkölcstelen és embertelen bánásmód olyan mélységekbe taszította a magyar operajátszást, ahonnan egykönnyen nem lehet visszaút! Itt már nem arról van szó, hogy hozzák vissza ezt vagy azt a régi rendezést! A baj sokkal nagyobb és szerteágazóbb!

6914   joska141 2019-07-16 07:21:45

Tekintettel arra, hogy IVA fórumtársunk Zéta rendkívül alapos operaházi elemzésére ezeken a hasábokon reagált, úgy gondolom más is megteheti ezt, az erre létesített operavita.momus@gmail.com címen kívül.

IVA fórumtársunk első mondatában kiemeli a tanulmány legnagyobb erényét „politikai és indulati motivációktól mentes”-ségét, ami véleményem szerint a legnagyobb hibája is. Nincs művészet indulat nélkül és nincs művészet politika nélkül.

Feltétlenül szükséges indulatosan fogalmazni és nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a politikai közeget, melyben a művész él és alkot. Sajnos ez utóbbiról az olvasott, nagyon alapos tanulmány még érintőlegesen sem tesz említést.

Két apró megjegyzés:

A tanulmány nagyon sokszor úgy fogalmaz, hogy „voltak művek, amik…” és „voltak művészek, akik…”.

Több évtizedet átfogó időszakból jobb lett volna több konkrétumot ismertetni, hiszen a tanulmányt nem csak bennfentesek olvassák, hanem olyan abszolút laikus operarajongók, akik minden belső információ nélkül „csak” jegyet váltanak a különböző produkciókra.

Tipográfia szempontjából egy kicsit „fel kellett volna dobni” a tanulmányt. Nagyon nehéz, szemrontó számítógép képernyőn olvasni hosszú-hosszú egyformán tagolt, sehol semmi kiemelést tartalmazó bekezdéseket.

Egy lényegi megállapítása a tanulmánynak, amivel abszolút nem lehet egyetérteni: (idézem)

„E helyt is megemlíteném azt a káros tendenciát, hogy az Operaház vezetősége tulajdon közönségét, azt a valós tömeget, ami őt fenntartja,” Nem, nem, nem!!! Nem a közönség tartja fenn az Operaházat!!! Az Operaháznak ki kell szolgálni a közönségét, de a fenntartás az egy több lábon álló tevékenység, amelynek a közönségtől származó bevétel csak nagyon kis hányada.

Nagy köszönet és nagyon örülök, hogy végre összefoglalva is olvashattuk a sok fórumon, sok hozzászóló által említett, tapasztalt nagyon káros tendenciákat, amik sajnos a jelenlegi operajátszásunkat jellemzik.

6913   IVA 2019-07-16 04:22:43

Nem tudom, lehet-e, szokás-e, elképzelhető-e válaszolni az elsősorban érintettnek ilyen – politikai és indulati motivációktól mentes, hiszen a művészeti eredménytelenség tényeivel alátámasztott – tanulmányra, mint amilyent Zéta írt az Operaház kétségtelenül válságos helyzetéről. A személyiség ismeretében persze elképzelhető és kiszámítható a válasz.
Valójában azonban tetteknek kellene következniük. Hihetetlenül sok, sokféle, kisebb és nagyobb tettnek, amelyek közül csak kevés példát mondok. Most lenne még idő elejét venni a Don Carlos és a Parsifal esetleges elbarmolásának. Lenne még idő visszahozni az előző Aidát és száműzni a Mohácsi-félét: biztos, hogy a bérlők és az elővételben vásárló nézők nem reklamálnák.

6912   lujza 2019-07-10 00:11:41

Már megint a szívemből szóltál, kedves Zéta! Nekem is Peter Brook jutott az eszembe a Don Giovanni nézése közben. Nagyon üde, élvezetes előadás volt, mégha nem is a kiváló énekesek miatt. De azt hiszem, Equadorban ezzel nagyon jól lehet népszerűsíteni az operát. 

Tényleg a Varázsfuvola volt Alföldi operarendezéseinek mélyponja, egyébként inkább visszafogott produkciókat láttam tőle.

6911   macskás • előzmény6904 2019-07-06 19:53:29

Minden szavad arany!

6910   macskás 2019-07-06 19:52:35

Kedves DNI, Téfőszerk Úr,

nagy szeretettel gratulálok a születésnapod alkalmával.

Baráti és harcostársi üdvözlettel,

macskás

6909   IVA 2019-07-06 04:01:52

Kedves DNI, Isten adjon továbbra is boldog magánéletet és teremtő örömet, miután összeszedted magad ama nagyobb dologhoz, aminek köze lesz a Café Momushöz.

6908   lujza • előzmény6907 2019-07-06 02:40:29

Én is csatlakoznék Búbánat jókívánságaihoz!

És érdekelne az a dinnyehéjból ördöglakat, nekem is vannak unokáim. :))

6907   Búbánat 2019-07-05 20:29:37

Legyenek itt is meg az "Olvasói levelek" rovatába írt köszöntő soraim: 

 

Kedves D.N.I.!  Kedves Főszerkesztő Úr!

Gratulálok a szép kerek évfordulódhoz és kívánok jó egészséget!  Reméljük mi, fórumozók, hogy ezen az internetes oldalon képviselt, felelős irányítói-szerkesztői munkára fordított időtöltéseddel ezután is bennünket szolgálsz, s mint  jó "gazdaként" illik, a színvonal megőrzésére, de további szellemi - technikai "innoválás",  a folyamatos megújulás érdekében a jobb, gyorsabb és értékes "kiszolgálásunkra" törekedsz Zétával együtt, hogy elképzeléseitek még hatékonyabban segítse elő a kitűzött célok minél teljesebb megvalósulását!

Ezt kívánja Tőled/Neked  barátaid, a Café Momus komolyzenei magazin olvasótábora - és fórumozói.

Üdvözlettel és köszönettel:

Búbánat

6906   Haandel 2019-07-05 19:51:42

DNI

Digital Network Interface?
Data Network Interface?

Dynamic Network Interface?
Direct Neural Interface?

Do Not Interrupt, rest:
Day of National Interest!

Dear DNI,
this is your day:

You opened a contemporary musical way
for human networking used by us everyday!

Thank you & Happy Birthday!

6905   smaragd 2019-07-05 19:09:01

 

Kedves DNI,

gratulálok születésnapodhoz, jó egészséget és sok örömet kívánok életed további szakaszához!

A sorsom valahogy idesodort engem is, és bevallom sokat tanultam, tapasztaltam a fórumozás során.

Érdekes, fordulatos életedről végre én is megtudtam valamit, nem is keveset, jó, hogy elmesélted. Tetszik a fiatalkori dokumentum is.

Csúzlit is tudsz  csinálni?

És még valami: köszönet sok fáradozásodért!

Ismeretlenül, 

szeretettel:

 

smaragd

6904   Héterő 2019-07-05 17:24:02

Kedves -zéta-, gratulálok az év legizgalmasabb cikkéhez: DNI 60 !
Kritikám: a cikk rövid.
Mint Colombo feleségéről, csupán olyan keveset tudunk meg DNI-néról, pedig biztosan megérne egy misét.
A technikai vonatkozások is lehetnének bőségesebbek, hiszen a szerény megjegyzések mögött nagy tudás és hihetetlen odaadás rejlik, nem vitás.

Alig várom DNI hasonló írását -zéta- -témában.   :-)

6903   Edmond Dantes 2019-06-27 09:32:55

Kirsten Flagstad bronzszobra, Joseph Grimeland norvég szobrászművész alkotása az oslói Operaház előtt. 1958-60 között a Norvég Nemzeti Opera első igazgatója volt. Vigyázó szemét a Házra veti. A síugró sáncot formázó tetőn járkálhatnak a látogatók, a gördeszkázók sincsenek kitiltva a környékről..

6902   Edmond Dantes • előzmény6901 2019-06-24 09:48:20

Bizonyára igen. Ilosfalvy itthoni fénykorában nagyon kisgyerek voltam, nem lát(hat)tam a 64-es, pl. Abody Béla által erősen lehúzott felújítást, a már említettet 73-ban Ferencsikkel (Simándyval) igen és a darab nálam azóta is dobogós helyen van a Verdik között. Nem ellentmondva a -ppp- kritikájában az Amelia-szólam igényességéről írottaknak, Az álarcosbál tenorközpontú opera és Simándy -hatvan felé pláne- nem sugározta azt a perzselő szenvedélyt, ami a királyt-grófot emészti...ahogyan -szintén Abody korábbi Manon-kritikájából kiolvashatóan- a Puccini-darabban sem sugározta, különösen Ilosfalvyhoz képest nem, akit mint Des Grieux-t sem láthattam.

6901   nickname • előzmény6899 2019-06-23 12:51:28

Akkor neked Ilosfalvyval talán jobban bejött volna/bejött a darab. Van egy élőelőadás felvételem Ilosfalvyval is a darabból. Szerintem Simándy és Ilosfalvy is kitűnőek mindkét felvételen. Simándyiékkl rádiófelvétel is készült Az álarcosbálból. 

6900   macskás 2019-06-22 12:06:54

6900

6899   Edmond Dantes • előzmény6898 2019-06-22 08:56:03

Miksch Adriennt nemigen lattam szinpadon (fo)szerepben, oratoriumokban tobbszor. Kulturalt, kepzett hang, stiluserzek. Ugy latszik, podiumeneklesbol (foleg itthon) nem lehet megelni es nem talaltak meg szinpadi szerepkoret. Amire tole es rola emlekszem, az nem Verdi(k) fele mutat. A hivatkozott eloadast lattam annak idejen -Hankiss Ilona Oscarjaval kiegeszitve- Ferencsik varazslatosan vezenyelt, Komlossy szeduletes volt, Melis hangban jo, de osszessegeben nem kimagaslo, a tobbiekrol itt inkabb nem.

6898   nickname 2019-06-22 06:38:35

Örülök, hogy jelent meg cikk Az álarcosbálról.

Mikschről nekem is az már többedszer a benyomásom, hogy lírai szoprán. Bár nekem nem volt akkora problémám a hangerejével - egyszerűen csak nem szól olyan telten, olyan kifejezőervel a hangja ebben a szerepben sem. Oscar szerepével a legnagyobb gond, hogy akinek énekelnie kellene ezt a szólamot, az Gildát és Melindát kap.  

Az előadás előtt én egy magyar nyelvű rádiófelvételt hallgattam Az álarcosbálból Simándyval, Melissel, Déry Gabriellával, Komlóssy Erzsébettel - ez nekem nagy kedvencem. 

6897   Edmond Dantes 2019-06-21 15:44:51

Köszönet dr. Heiner Lajosnak az oslói koncertbeszámolóért. Apró aktuális kiegészítés az íráshoz: Vasily Petrenkot Budapesten láthatjuk az RPO élén, 2020. március 29-én a MüPában és arra a hgv.-re pár jegy még kapható. (A "Zenekari páholy" bérlet már elfogyott.)

6896   Haandel • előzmény6895 2019-06-09 21:33:57

Köszönöm és elhiszem:
nekem is nehezebb a szívem…

6895   ladislav kozlok • előzmény6894 2019-06-09 21:19:22

Nagyon nehéz szívvel azt kell írnom, hogy már nem. 

 

6894   Haandel • előzmény6893 2019-06-09 19:44:07

A mai kérdés legalább kétszer fogas:
említésre méltó-e Jolana Fogašová?

6893   ladislav kozlok • előzmény6892 2019-06-09 19:18:02

Majdnem elfelejtettem - Eva Bodorová, szoprán/Lehet, hogy Bodor Eva/.

6892   ladislav kozlok • előzmény6891 2019-06-09 19:04:33

Es még nem volt szo a legújabb tehetségekrol.  - Petr Nekoranec/ /konnyu lírai tenor, egyelore és  Boris Prýgl/baszbariton,  Peter Mikuláš novendéke/

A Tubuson szép felvételek láthatok, halhatok.

6891   Edmond Dantes • előzmény6888 2019-06-08 17:45:01

Plachetka nevét ismerem, ő még fiatal, de szépen lépked fölfelé. MET-ben például idén avanzsál Masettóból Leporellóba. Cernoch nevét még nem hallottam, de látom, őt is sokat, sok helyen foglalkoztatják, elsősorban a szláv = cseh-orosz repertoárban. 

6890   Haandel • előzmény6882 2019-06-08 17:36:17

:-)

Igazad van, kedves
Héterő:
- ‘Ez a NEVE a szereplőnek (beszélő név). Nem szerencsés melléknévként fordítani,…’ [ld. 6793]
- ‘beszélő NÉV, ami tartalmazza a tulajdonságot’ kellene ide…[ld. 6808]

https://slovnik.seznam.cz/cz-en/?q=bystr%C3%BD
+
http://szotar.sztaki.hu/

A fonetika, ill. a hangzás is nagyon fontos,
a jó hangzásért lehet kapni néhány pontyot:
Liška Bystrouška

A műfordítás néha öröm, néha átok,
mert a szavak néha-néha ravaszok.

Kiterítem tehát a kártyáimat simán,
következő az aktuális topless listám:

Bystrouška, a rókafruska
Bisztrouska, a rókafruska

Szemfüleske, a rókamenyecske
Buzgóska, a rókafruska

(Bocs, ma többre nem futotta ;-)

6889   Kati • előzmény6888 2019-06-08 13:34:13

Volt neki zenitje? Nem vettem észre. Jelentéktelen hang, jelentéktelen személyiség volt mindig, aki a férje nélkül a szlovák vidék sztárja lehetett volna maximum. Különben én a a férjét se szerettem sose.

6888   ladislav kozlok • előzmény6887 2019-06-08 05:36:48

Számított. Sajnos a holgy már túl va zeniten. Ha nem lenne Mrs.Rattle, akkor ..../Kožená Pozsonyban tanult éneket/. Plachetka és Cernoch , ok most a cseh sztárok.        lásd operabase.com   

   

6887   Edmond Dantes • előzmény6883 2019-06-07 22:25:13

Igen, igen, ismerosek mind (1-2 fiu nem), csak nem akartam forumtarsunkra tul sok nevet razuditani. Nincsenek jegyzeteim, de 100% biztosan emlekszem,hogy fiatal koromban lattam Dvorakovat Az istenek alkonyaban, valamiben talan (de nem biztos) Kniplovat is es a kolni opera pesti Titus kegyelmet Poppal es a fenykoraban levo Hamari Juliaval. Dvorskyt pl. sajnos soha. Ma Mrs. Rattle azaz M. Kozena szamit a fo cseh sztarenekesnek, nem?

6886   tiramisu • előzmény6883 2019-06-07 20:20:55

Nagy énekesnők voltak!

6885   tiramisu • előzmény6884 2019-06-07 20:18:00

Igaza van, így van.

6884   ladislav kozlok • előzmény6878 2019-06-07 19:29:13

Janáček, ugyanúgy mint Bartok, már a  klasszikusok kozé tartoznak. Nemigen fognak lemenni a musorrol. 

6883   ladislav kozlok • előzmény6879 2019-06-07 19:25:20

Bizony nem, mert itt van még Nadežda Kniplova, Ludmila Dvořáková, Eva  Randová - nagy Wágner énekesnok voltak. /csehek/, Ne feledjuk Gabriela Beňačkovát  és Lucia Popot etc.

Jelenleg a férfiak sikeresebbek- Dalibor Jenis, Stefan Kocán, Pavol Breslik, Sefan Margita/szlov./ , Adam Plachetka és Pavel Cernoch/csehek/.

 

 

 

6882   Héterő • előzmény6881 2019-06-07 18:17:39

Műremek a rímek halma,
rím-maestro Haandel írta,
mert nevet kutat a róka,
és mi jó? Kutyánk se tudja...

Szép leányka és füleske?
Nem ravaszdi, ám Okoska?
Fogd komolyra, írd le végre,
Ján', a čzech vajh' hogy gondolta.

6881   Haandel 2019-06-07 18:07:31

Műverseny 

A komolyzene nem a nemzetek versenye:
a komolyzene a nemzetek közös eredménye!

6880   Edmond Dantes • előzmény6876 2019-06-07 17:09:58

A cseh/morva, kisebb mértékben a szlovák operaénekesek egész sora hódította meg Európa és az Újvilág operaházait, elsősorban szoprán és tenor fachban. Egy részük még a Monarchiában kezdte meg-élte le karrierje nagy részét és az etnikai keveredés miatt többen "vegyes" nemzetiségűek (osztrák-cseh, német-cseh stb.). Maria Jeritza kb. akkora operai sztár-celeb volt a maga idejében mint később Callas vagy napjainkban Netrebko, de Maria Müller, Jarmila Novotná sőt a 19.szd. nagy csillaga, Teresa Stolz is a mai Csehországban született. A koloratúra- és bel canto királynő, Edita Gruberová szlovákiainak számít, noha édesapja német, édesanyja magyar származású. A pesti opera egykori tenor-oszlopai, "Slezák Leó" és "Burián Károly" is morva illetve cseh származásúak, Kurt Baum, a Metropolitan egyik egykori vezető hőstenorja német-zsidó családban, de Prágában született és nagy karriert futott be a még most sem túl idős szlovák Peter Dvorsky is. A lista korántsem teljes :-)

6879   Edmond Dantes • előzmény6876 2019-06-07 17:09:12

A cseh/morva, kisebb mértékben a szlovák operaénekesek egész sora hódította meg Európa és az Újvilág operaházait, elsősorban szoprán és tenor fachban. Egy részük még a Monarchiában kezdte meg-élte le karrierje nagy részét és az etnikai keveredés miatt többen "vegyes" nemzetiségűek (osztrák-cseh, német-cseh stb.). Maria Jeritza kb. akkora operai sztár-celeb volt a maga idejében mint később Callas vagy napjainkban Netrebko, de Maria Müller, Jarmila Novotná sőt a 19.szd. nagy csillaga, Teresa Stolz is a mai Csehországban született. A koloratúra- és bel canto királynő, Edita Gruberová szlovákiainak számít, noha édesapja német, édesanyja magyar származású. A pesti opera egykori tenor-oszlopai, "Slezák Leó" és "Burián Károly" is morva illetve cseh származásúak, Kurt Baum, a Metropolitan egyik egykori vezető hőstenorja német-zsidó családban, de Prágában született és nagy karriert futott be a még most sem túl idős szlovák Peter Dvorsky is. A lista korántsem teljes :-)

6878   Edmond Dantes • előzmény6877 2019-06-07 15:19:21

A Janácek-reneszánsz kezdetét nem tudnám megmondani, talán mások segítenek. Nem volt mindig és talán (talán!) nem is lesz mindig ennyire trendi, de ez ma még nem jósolható meg. Erkel és Janácek nem összevethetők, ezt magam is ki merem jelenteni. Erkel Ferenc cseh megfelelője -ha egyáltalán van olyan- Smetana, a cseh nemzeti zene, benne a cseh nemzeti opera "atyja". Janácek zenéje és operáinak cselekménye -olvasás alapján vélem- a múlt század fordulójának és a 20.szd. első negyedének világát-lüktetését tükrözik, szemben Erkel Ferenc kifejezetten 19.szd.-i nemzeti-történelmi-romantikus stílusával.

6877   zenebaratmonika • előzmény6873 2019-06-06 18:58:04

A Janacek operákat mikor kapták így fel nemzetközileg? Elvileg ilyen alapon Erkel is ismert lehetne külföldon.

Te nézted a jegyeladásokat Amerikában? Úgy tudom a Sába királynője, a Bánk Bán és a Kékszakállú herceg vára operákból volt egy-egy előadás. Melyikre vitték és melyikre nem a jegyeket? Hogy fogadta a kinti közönség az egyes darabokat?

6876   zenebaratmonika • előzmény6874 2019-06-06 18:52:44

Őszintén szólva ő az egyetlen cseh énekes akit ismerek. Ti tudtok még valakit?

6875   zenebaratmonika • előzmény6873 2019-06-06 18:45:39

Nem feldkeztem el Petrovics Emilről, korábbi hozzászólásomban említettem is a nevét, nem ismerem operáit, én csak arra emlékszem, hogy gyermekkoromban rengeteg tehetségkutatóban zsűrizett, de akkor még komolyabb személyek végeztek ilyen munkát, mint manapság.

Az a lista amit írtam, a wikipedia adatbázisa, tehát abba nem szerepel Petrovics Emil a magyar operaszerzők között, de ezeket a listákat lehet bővíteni. Elvileg van német nyelvü oldala, ha elég rövid is. Angol viszont nincsen, tehát ezért nincs benne a listában.

https://de.wikipedia.org/wiki/Emil_Petrovics

6874   Haandel • előzmény6873 2019-06-06 17:43:39

Hangosan teszem hozzá:
Škoda lásky
Beer Barrel Polka

;-)

6873   Edmond Dantes • előzmény6872 2019-06-06 11:20:19

A magyar opera, egy kis képzavarral megkockáztatom, sohasem törte át tartósan a nemzetközi repertoár ingerküszöbét. A Kékszakállút, ezt az egyetemes remekművet én pl. mindig is pódiumon (és nem színpadon) érzem-hallom élvezetesebbnek. Mindazonáltal jó, hogy külföldön is előadják színpadon. Kodály két dalműve enyhén szólva sem örvend a határokon túl sűrű játszottságnak és régóta MÁO sem a Háryt viszi külföldi vendégszerepléseire, mert a meghívók nem kérik/mást kérnek. Mondjuk nekem legjobban az a Háry-változat tetszett, amit lecsupaszítottak a sok prózai párbeszédtől, és a zene az "úr" + a nagyszerű Háry-szvit.  A Székelyfonót Failoni elvitte a Scalaba a 30-as években, ennyi. Dohnányi operái itthon is elég nyögvenyelősen mennek (ha mennek), a Sába királynője -bármilyen nyelven- vagy nyolcvan-száz éve kiment a divatból. Remélhetőleg a Bánk bánt sem fogják horribilis (magyar adófizetői forrásból finanszírozott) költséggel rátukmálni az amerikai (?) vatta-közönségre, és/mert remélhetőleg okultak a legutóbbi "turné" keserű anyagi-erkölcsi tapasztalataiból. Kortárs operáink jövöje ma még nem látható. Megjegyzem, kihagytad a felsorolásból Petrovics Emilt, csak pár éve láttam a C'est la guerre-t és a Lysistratét, mindkettő élvezetes, jól hangzó alkotás.

Csöndben teszem hozzá, hogy a cseh klasszikus zene nemzetközi népszerűsége sem elsősorban a cseh operákon nyugszik: Janácek ugyan divatba jött egy ideje, de ez a divathullám lefuthat és nem Az eladott menyasszony, még kevésbé a Ruszalka és még náluknál is kevésbé a többi cseh dalmű viszi el a vállán a cseh klasszikus zenét.

6872   zenebaratmonika 2019-06-05 20:37:11

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Hungarian-language_operas

Pages in category "Hungarian-language operas"

The following 10 pages are in this category, out of 10 total. This list may not reflect recent changes (learn more).

Hát itt összesen a Háry János és a Kékszakállú herceg vára szerepel az Erkel darabok mellett, igaz a Sába királynője az német nyelvű darab.

6871   zenebaratmonika • előzmény6869 2019-06-05 20:25:46

Köszi

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Hungarian_opera_composers

Z

Néhány operettszerző is ide került:Kálmán Imre, Ábrahám Pál, Huszka Jenő, Vincze Zsigmond, Jacobi Viktor, Erdélyi Mihály. viszont Lehár nem

6870   Héterő • előzmény6867 2019-06-05 19:46:01

Eötvös Péter: Az Aranysárkány - 2019. június 16., vasárnap 19:00 h
Miskolc, Bartók Plusz Operafesztivál - Miskolci Nemzeti Színház - Nagyszínház

                                         Eötvös Péter

6869   Haandel • előzmény6868 2019-06-05 18:41:20

Wikipedia:
Czech-language operas

6868   zenebaratmonika • előzmény6860 2019-06-05 18:27:30

Ezt az Jaromir Weinberger:Svenda a dudás c. operát két színházban játszák mostanában vagy a közeljövőben,  Németországban és Csehországban is egy-egy színházban. Őszíntén megvallva és soha sem hallottam róla.

Az is érdekes, hogy a wikipediában Ruszalka (Dvořák) és a Brundibár  c. gyermekoperán kívül egyetlen cseh darabnak sincs honlapja, szemben az olasz, német, orosz, francia operákkal, amelyekből még az ismeretlen műveket is részletesen ismerteti pl. Rossininak 38 operájáról készült honlap. Hát nem tudom mivel ismertebbek ezek, mint a Janacsek Jenufája, amit pár éve az operaház is játszott....

A Brundibar 1 helyen megy USA-ban, Bonn-ban és Kassel-ben Németországban, és Cardiff-ben az Egyesült Királyságban, tehát van még egy további jegyzett cseh operaszerző, ő már az 5. ha jól számolom.

6867   zenebaratmonika • előzmény6862 2019-06-05 18:19:16

Dohnányi operáiból külföldön egyet se ismernek, de még Magyarországon se igen játszák, bár pár éve feltették a Tenort és jövő évadban a Simona néni is lesz. Az ő operáiról tudtok valamit milyenek? Dohnányi inkább a szimfonikus műveiről ismert külföldön.

Kodálynak egy jegyzett operája/daljátéka van a Háry János, bár az se igen megy Magyarországon kívül esetleg Erdélyben. A Székelyfonót azt itthon néha előveszik pl. tavaly, egyszer én is láttam.

Kurtág György operáiról még semmit sem hallottam, csak annyit írt valaki a fórumon, hogy nemrég írt egyet és nagy sikerrel ment Olaszországban.

Erkel pedig csak az operaház jóvoltából ment most Amerikában, őt sem játszák máshol, pedig megérdemelné.

Az igazat megvallva nem állunk jól nemzetközileg opera téren. Sőt már Goldmark Károly Sába királynőjét se igen veszik külföldön elő, annak ellenére, hogy régen ez egy nagy siker volt.

Ligeti Györgynek van egy külföldön is játszott modern operája, és Eötvös Péternek három is.

Petrovics Emil, Szokolay Sándor, Ránki György operái szintén sehol se szerepelnek a külföldi repertoárban, nem is ismerik azokat.

6866   macskás • előzmény6865 2019-06-05 12:55:00

Vagy fordítva. Ízlés szerint, Stanci fia:)

6865   Hangyász • előzmény6795 2019-06-05 12:17:53

Wagnernél azért - leginkább a Trisztán kivételével - érdekes dolgok történnek a színpadon, amelyek megkönnyítik a legtöbb néző által dögunalomként/üresjáratként értékelt jelenetek túlélését. (Gondolok pl. a Rajna kincse jelentős részére, a Valkűr Fricka-jelenetére, a Mesterdalnokok templomi gyűlésére.) A Cosiban az egyetlen változatosságot a 2 vőlegény maskarában való megjelenése hozza, oszt csókol anyád, Stanci.

6864   ladislav kozlok 2019-06-04 12:30:56

En is kíváncsi vagyok Lajos barátunk véleményére.Nagyon orulok, hogy újra itt van kozottunk.

Kedves Edmod, itt van még Bohuslav Martinů és Josef Suk. 20. század második felében át vették a stafétát a szlovák zeneszerzok.  Eugen Suchoň, Ján Cikker, Alexander Moyzes, Ladisav Holoubek- u.n. szlovák modern iskola./ Suchoň Krútňava cimu operáját Orvény címmel a MAO 1959 május 3.-kan mutatta be az  Erkelben. Katrena szerepében Házy E. remekelt./

6863   ladislav kozlok 2019-06-04 12:30:54

En is kíváncsi vagyok Lajos barátunk véleményére.Nagyon orulok, hogy újra itt van kozottunk.

Kedves Edmod, itt van még Bohuslav Martinů és Josef Suk. 20. század második felében át vették a stafétát a szlovák zeneszerzok.  Eugen Suchoň, Ján Cikker, Alexander Moyzes, Ladisav Holoubek- u.n. szlovák modern iskola./ Suchoň Krútňava cimu operáját Orvény címmel a MAO 1959 május 3.-kan mutatta be az  Erkelben. Katrena szerepében Házy E. remekelt./

6862   Edmond Dantes • előzmény6858 2019-06-04 08:48:56

A cseh trió, Smetana-Dvorák-Janácek "mintájára" Magyarország is kis spéttel ugyan, de kitermelte a maga nagy trióját, Bartókot, Kodályt és Dohnányit. Érdekes, de a cseh zene tudtommal ilyen kaliberű mestereket többé nem produkált az önálló cseh(szlovák) állam(ok) idején, de ezt pl. Heiner doktor úr erősítheti vagy cáfolhatja meg. E tekintetben mi szerencsésebbek vagyunk, mert a 20. szd. második felében -ha nem is teljesen egy időben- egy második zeneszerző triónk lett nemzetközi, sőt, világviszonylatban is elismert: Ligeti György, Kurtág György és Eötvös Péter és mindhárman, legutóbb immár Kurtág György is írtak nemzetközi érdeklődést kiváltó operát a nem túl gazdag, külföldön ismert és elismert magyar operatermés nagyobb dicsőségére.

6861   ladislav kozlok • előzmény6860 2019-06-04 08:06:57

Ez az opera nagyon népszeru volt a két világháboru kozott / kozel 2000 eloadást élt meg/. Brmutatták a Metropolitanban is - 1931. 

 

 

6860   macskás • előzmény6855 2019-06-03 23:04:34

Jaromír Weinberger. Az említett Svanda, a dudás az ő operája.

6859   zenebaratmonika 2019-06-03 21:47:49

https://www.youtube.com/watch?v=Ki3LXPA5qZI&t=4445s

Az operavision feltette Ábrahám Pál. 3:1 a szerelem javára c. operettjének német verzióját a Komische Oper Berlinből, ROXY UND IHR WUNDERTEAM címmel, pár napon belül pedig lesz hozzá automatikus magyar fordítás is. Ráadásul itt még a téma is magyar focicsapatról szól és tornász lányokról az angolok ellen.

Nemrég a Bánk Bán is fent volt az Erkel színházból, már azóta leszedték.

6858   zenebaratmonika • előzmény6857 2019-06-03 21:43:55

Jó de az még Trianon előtt volt.

Van nekünk is pár nemzetközileg játszott szerzőnk, ne elégedetlenkedjünk.

Bartók, bár nem tudom, hogy a Kékszakáll mellett játszák e balettjait.

Nagy néha Goldmark Károly Sába királynője, bár ez inkább csak múlt időben, az utóbbi időben csak egyszer ment Németországban.

Ligeti Györgynek is van egy operája amit játszanak

Eötvös Pétert is kedvelik külföldön

És hát az operettszerzők közül Lehár Ferenc, Kálmán Imre és Ábrahám Pál is játszott azokon a részeken, ahol van operett egyáltalán.

6857   Edmond Dantes 2019-06-03 21:26:46

Az eladott menyasszonyt MAO is bemutatta 1893-ban, Nikisch Artur vezenyelt, majd 1913-ban felujitottak, ifj.Abranyi Emil vezenyletevel. Sot, egy masik Smetanat, a Dalibort is bemutattak 1909-ben, annak a produkcionak Kerner Istvan volt a karmestere.

6856   Héterő • előzmény6855 2019-06-03 21:06:08

Bárcsak nekünk, magyaroknak lenne három olyan, mint akiket felsoroltál.

Azért itt találsz még párat.

Csodás például Josef Mysliveček, Il divino boemo.

6855   zenebaratmonika 2019-06-03 20:55:01

Milyen cseh operaszerzők vannak még?

Janacek, Smetana, Dvorak. Mahler is csehnek számít, bár nem írt operát.

Dvoraktől szinte csak a Rusalka megy, meg még 2 helyen az Ördög és Kata.

Smetana-tól pedig csak az Eladott menyasszony.

https://www.operabase.com/home/hu

Janacektől viszont sok operát játszanak:

Jenufa, Makropulosz ügy, Katja Kabanowa, The Cunning Little Vixen

https://www.operabase.com/home/hu

6854   Héterő • előzmény6853 2019-06-03 20:40:24

Nem vagy egyedül, mert például az alább emlegetett menyasszony is érthetőbb,
talán igazabb is ÍGY ..., a cseh tartalommal azonosan!

Pótolhatatlan Ladislav barátunk segítségével egyébként a rókás příchod-ra is fény derült, tehát helyesen:
příhoda _ (historka ap.) történet, (zážitek) esemény

Laco, köszönöm! :-)

6853   ladislav kozlok • előzmény6839 2019-06-03 20:26:13

No, ilyenféle eszement rendezések fogják eltemetni az operát. Rusalka legyen mese. Nem kell itt belemagyarázás, pszeudofilozofia, aktualizácio.

Ha van egy jo fordítás,  az opera nyugodtan mehet magyarul. De én mégiscsak a csehet preferálom. 

6845   Csákovics • előzmény6843 2019-06-03 19:08:35

Ami jó, minek bántani... De ez a színlap így félreveztő.

6844   zenebaratmonika • előzmény6839 2019-06-03 18:56:28

https://www.oper-leipzig.de/de/programm/rusalka/75646

Lipcsében pedig egy valódi sellő fetreng, ráadásul mellbimbóit is megcsodálhatja a nagyközönség.

A Rajnai sellőknél is valami ilyet vártam, de azért szép volt az Offenbach zene és a díszlet is.

6843   Héterő • előzmény6842 2019-06-03 18:53:35

Nem ismerek másik énekelhető magyar fordítást, hacsak te nem álltál neki titokban... Az angol feliratot emlegettem a magyarul-éneklés mellett.

Abban viszont nagyonis igazad van, hogy szeretik lefelejteni a fordítókat.

6842   Csákovics • előzmény6841 2019-06-03 18:45:21

Arra, hogy a linkelt YouTube videón a Blum-féle szöveget énekli a kórus, igaz egyedül a fordító nincs feltüntetve a színlapon. Ez Debrecenben már csak így szokás...

A miskolci előadás hirdetésén pedig ez olvasható:

Vígopera három felvonásban, magyar nyelven

Libretto: Karel Sabina

Fordítás: Jánszky Lengyel Jenő

 

6841   Héterő • előzmény6840 2019-06-03 18:38:15

Sajnos nem értem, mire gondolsz.

6840   Csákovics • előzmény6836 2019-06-03 18:23:52

A miskolci előadásra új magyar szöveget tanultak a debreceniek?! A YouTube-on még a Blum Tamásét éneklik.

6839   Héterő • előzmény6837 2019-06-03 18:15:46

                    Rusalka, mint az elrabolt Natascha Kampusch.
Rusalka, mint az elrabolt Natascha Kampusch.

                    Itt meg a papa
Itt meg a papa "kedvére tett", a napi haladagját dolgozta le éppen.

6838   zenebaratmonika 2019-06-03 18:02:59

Az opera iránti érdeklődés apadt úgy általában, pár kivétel van pl. Carmen, Porgy és Bess, Traviata, Hunyadi László,  Bánk Bán, Rigoletto, Álarcosbál, Turandot, Pillangó kisasszony, a Wagner darabok közüll talán a Bolygó Hollandi meg a Tannhauser.

A kevésbé ismert Puccini operákon is lézeng a közönség, de a mai Trichotonon sincs meg a félház, pedig abban is van egy nagy ária.

Nemcsak nálunk van ez így, hanem a németeknél is. Ott néztem az operaelőadásokat és az olasz darabok is üresek, sőt gyakran még Mozart is. Az operett viszont népszerű, Kálmán Imre Csárdáskirálynője vagy Ábrahám Pál Bál a Savoybanja, vagy Strauss Denevérje, Benatzky-Stolz: Fehér lója mindenütt telt vagy majdnem teltházakkal megy, és persze az ismertebb musicalak is, amiket szintén játszanak a nagy operaházak.

6837   zenebaratmonika • előzmény6827 2019-06-03 17:41:17

A Ruszalkát milyen nyelven kell énekelni, csehül vagy németül vagy magyarul? Lehet, hogy lenne rá közönség, mert Dvořák neve azért jól hangzik komolyzenei körökben. Kérdés milyen közönséget célozna meg a sellő mese, gyerekeket vagy felnőtteket?

 

6836   Héterő • előzmény6827 2019-06-03 17:36:26

Prodaná nevěsta  –  Magyarul... :-)     (Miskolcon angol nyelvű felirattal.)

                              Debrecen - 2007

                               Miskolc - 2008

6835   Klára • előzmény6832 2019-06-03 17:06:10

"most éppen a csah operák divatosak": Csak a die verkaufte Braut-ot ütöttem be a yt-ba, az alábiak jöttek fel: Fritz Wunderlich 1966, KomischeOper berlin 1985, Lucia Popp Wien 1982, Münster, 2014, Frankfurt 2006, stb. De van 1932-es felvétel is.

 

6834   tiramisu • előzmény6827 2019-06-03 15:20:38

Az eladott menyasszony koncertszerűen ment a Rádiózenekarral, Pál Tamás dirigált -  Gregor J., Kincses V., Kalmár M., Korondy Gy., Gáti I.  - cca.  25- 30 éve!  

6833   tiramisu • előzmény6827 2019-06-03 15:20:36

Az eladott menyasszony koncertszerűen ment a Rádiózenekarral, Pál Tamás dirigált -  Gregor J., Kincses V., Kalmár M., Korondy Gy., Gáti I.  - cca.  25- 30 éve!  

6832   macskás • előzmény6829 2019-06-03 15:15:34

Tendencia, hogy egy-egy nép  szerzőinek művei kapnak kiemelt figyelmet. Most épp a cseh stb operák a divatosak.

Különben a Svanda, a dudás remek opera!

6831   joska141 • előzmény6829 2019-06-03 14:35:52

Uránia MET közvetítések:

https://urania-nf.hu/esemenyek/1489/2019/10/12/metropolitan-opera-live-in-hd-kozvetitesek-2019-2020

6830   Edmond Dantes • előzmény6828 2019-06-03 14:17:07

A Janáčekekről már nem is szólva...bevallom, magam is gyalázatos elmaradásban vagyok -egyebek közt- a cseh operák terén.

6829   Edmond Dantes • előzmény6826 2019-06-03 14:13:28

Igen, az 1991-ben bemutatott produkciót újítják fel három előadás erejéig, természetesen cseh nyelvenúj szereplőkkel, a nemrég elhunyt Jiří Bělohlávek pálcáját Lothar Koenigs veszi át. A MüPa 2019/2020-as MET-közvetítési tervében jelenleg nem található a Káťa Kabanová. Az Uránia mozi MET-(köz)vetítési tervét még nem látom a honlapjukon.

6828   Klára • előzmény6827 2019-06-03 13:31:16

Annél is inkább, mert mindkét opera rendszeresen szerepel a Nyugat-európai színpadokon, sőt a MET -ben is előkerül időnként. Tehát az ottani vájtfülűek is látnak - bocs, - hallanak benne valamit!

6827   ladislav kozlok • előzmény6826 2019-06-03 09:41:04

Koszonom a választ. Azért az Eladott menyaszonyt /vígopera/ és Ruszalkát /meseopera/ elo lehetne adni, sot magyarul is. ( ; 

Janácsekot csehul kell énekelni. 

6826   ladislav kozlok • előzmény6821 2019-06-03 09:20:52

2020.májusában Kátya Kabanova bemutato lesz a Metropolitanban .Ha lesz mozikozvetítés, számolj be kérlek, hogy fogadta e remekmuvet a magyar kozonség. 

6825   Edmond Dantes • előzmény6824 2019-06-03 09:19:19

Kedves Laci, velem nem muszáj egyetérteni, de a tényekkel  muszáj egyetérteni és/vagy azokat elfogadni. A cseh operák itthoni csekély, majdnem semmilyen játszottsága, az irányukban megnyilvánuló közöny, csekély közönségigény nem okvetlenül e műveket minősíti, inkább az itthoni sajátos, beszűkült zenei ízlés következménye. Megjegyzem, nem látom sokkal jobbnak a cseh nem-operai zene iránti itthoni érdeklődést sem: Smetana Moldváján -és nem a komplett cikluson!-, Dvorák Csellóversenyén, Újvilág-szimfóniáján -jóval ritkábban a remek VII. és VIII.szimfónián-, és néhány -de csak néhány!- Szláv táncán kívül a közönség alig vagy nem ismer más cseh zenedarabot, olykor előadják Dvorák valamelyik oratorikus alkotását, nagyjából ennyi. A nagy cseh trió más műveinek előadása szinte missziónak számít nálunk, ha itt-ott előveszik valamelyiket.

PS Kiegészítés előzőmhöz: a Svandán kívül Radnai Miklós a zeneileg nyilván értékesebb Jenufát is tervezte, de a Janácek-mű bemutatásától is el kellett tekintenie politikai okokból.

6824   ladislav kozlok • előzmény6821 2019-06-02 20:50:40

.Edmondom, nagyon nem értek Veled egyutt. Vitába én most nem szálok, de kíváncsi lennék a tobbi forumtásaink véleményére. 

6823   Haandel • előzmény6822 2019-06-02 19:28:45

+
;-)

6822   Haandel • előzmény6808 2019-06-02 18:23:22

Amikor Bystřice környékén etimitomonológiai szónyomozás folytattam,
egy erdei bisztróban a bysztrouštól a következő feladványt előételként kaptam:

a) ‘’Szemfüleske avagy egy rókalány történetei’’
b) ‘’Szemfüleske, a rókalány’’
c) ‘’Szemfüleske, a rókakissaszony’’
’d) ’Okoska, a rókalány’’
e) ’’Okoska, a rókakissaszony’’
f) ‘‘Okoska, a  rókácska’’
...
Slussz-passz, nem lesz több fogás!

Azóta, eredeti magyar népdalokat dalolva, az eredeti morvai erdőket járom:
ilyen ravasz módon Bystrouška-t magyarul énekelni bysztosan megtanítom!

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Pesti Vármegyeháza Díszudvara

Hegedűs Endre (zongora)
"Holdfény Estek"
BACH: g-moll siciliano
BEETHOVEN: c-moll „Pathétique” szonáta, op.13
BEETHOVEN: cisz-moll „Holdfény” szonáta, op.27
GRIEG: Lírikus darabok
- Arietta - A tavaszhoz - Esküvő Troldhaugenben -
BACH-BUSONI: Chaconne
LISZT: XIV. magyar rapszódia

19:30 : Budapest
Fasori Református templom

Keith John (orgona)
A mai nap
történt:
1782 • A Szöktetés a szerájból bemutatója (Bécs)
született:
1858 • Eugene Ysaye, hegedűs († 1931)
1937 • Pál Tamás, karmester
1948 • Pinchas Zukerman, hegedűs
elhunyt:
1979 • Alfred Deller, énekes (sz. 1912)
1989 • Herbert von Karajan, karmester (sz. 1908)