vissza a cimoldalra
2018-08-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61025)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4053)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11286)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7350)
Pantheon (2247)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (987)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6683)
Alexandru Agache, a bariton (123)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (760)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1464)
Franz Schmidt (3166)
Birgit Nilsson (36)
Erkel Színház (9452)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (302)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (155)
A nap képe (2077)
Opernglas, avagy operai távcső... (20129)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4330)
Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (93)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Hozzászólások a Momus írásaihoz (RM, 2002-11-15 12:47:11)

   
6682   Edmond Dantes • előzmény6680 2018-08-16 14:37:22

Mecsoda különbség...

6681   tiberio 2018-08-16 07:59:39

Nem tudom, hogy az általam preferált (opera)karmestereknek milyen a zongoratudása, azt viszont igen, hogy a Déri Úr által felsoroltak közül - hangszeres tudás ide vagy oda - kiknek az előadásait kerültem jó messzire.

6680   eccerű • előzmény6679 2018-08-15 21:50:31

Győriványit.

6679   eccerű • előzmény6678 2018-08-15 21:50:03

Bocsánat, Kocsárt nem ismeri a telefonom.

6678   eccerű • előzmény6677 2018-08-15 21:49:15

Kesselyák, Gyurcsányi és Kocsár esetében azonban...

6677   eccerű • előzmény6669 2018-08-15 21:47:44

Egy apróság, úgy látom, elsikkadt. Déri András nem egyszerűen karmesterekről beszélt, hanem operakarmesterekről. Ott igenis racionális elvárás a zongoratudás, és bizony az általa leírt szamárlétra sem az ördögtől való. Ha valaki 30-40 évesen GMD lesz, sokszor csak a hatalommámor sugárzik belőle, a szakma és a műfaj iránti alázat nem. Egyébként a felsorolt három illető nem operaházi karmester, ezért megbocsájtható nekik a zongoratudásuk mértéke.

6676   Haandel • előzmény6675 2018-08-11 17:56:12

;-)

6675   Edmond Dantes • előzmény6667 2018-08-11 09:32:40

IVA szepen es vilagosan fogalmazta...az o velemenyet es talan igaza van...az o nezopontjabol talan masokebol is. En is -remelem- kristalytisztan megfogalmaztam az en velemenyemet 6643, 6653, 6665 majd 6671 es talan valamelyest nekem is igazam van egy masik nezopontbol...vagy nincs igazam. Alazattal vallalom mindig a tevedes lehetoseget. 

6674   IVA 2018-08-11 05:51:14

Piszkálta az emlékezetemet, és Déri András írásának egyik mondatáról – „Van egyáltalán az előadásban valami szépség, katar(k)tikus pillanat?” – most elő is jött: volt már a mi magyar Giovanninknak is rockosított változata, ugyancsak szemérmetlen címmel és műfaji meghatározással. Ha jól emlékszem, a Szegedi Szabadtéri Játékokon mutatták be, és lemezen is megjelent 1985-ben:
János, a vitéz - rockopera
https://www.youtube.com/watch?v=86GKrLSP5bI
Természetesen nem néztem meg annak idején, és természetesen a lemezt sem vettem meg. Most, hogy kb. „három centinként” belehallgattam, úgy gondolom, lehet(ett) megtapasztalás nélkül is elítélni valamit. Nemcsak Mozartért, de Kacsóh Pongrácért is.
Ám nem lehetett ez rosszabb annál a János vitéznél, amelyet viszont megnéztem a Pesti Színházban 2004 márciusában, Forgács Péter rendezésében:
https://port.hu/adatlap/szindarab/szinhaz/janos-vitez/directing-8099
Voltaképpen nem emlékszem rá, mitől volt annyira borzalmas, bár leírtam valahol annak idején, de nem ér annyit, hogy előkeressem. Azt viszont nem felejtettem el, hogy az Iluskát alakító (különben tehetséges) egyetemi hallgatót M. G. P. minden idők legpöszébb Iluskájaként értékelte.
A 2009-ben a Nemzeti Színházban, Alföldi Róbert rendezésében bemutatott János vitéz zenei, énekesi szempontból sokkal korrektebb volt ez előzőeknél. Csak az a vég, a III. felvonás megoldása ne lett volna!!! Talán Alföldi ötlete volt az előképe annak a divatnak, hogy számos, jobb erkölcsűnek megírt operai hősnőt kizavarnak strichelni a placcra. Hol is? A Magyar Állami Operaház rendezéseiben.

6673   IVA • előzmény6667 2018-08-11 04:52:11

Köszönöm szépen.

6672   IVA • előzmény6660 2018-08-11 04:50:31

Ezt a lapos vackot?

6671   Edmond Dantes • előzmény6668 2018-08-10 22:14:12

Már hogyne vettem volna észre, világosabb mint a Nap. Karmesterháború, ami eszkalálódik.

6670   tiramisu 2018-08-10 19:41:43

Antal Mátyás karvezetés szakot is végzett.      -                                                          A  Zeneakadémián és az Egyetemek Művészeti Karán  kötelező a zongoratanulás, vizsgakötes tantárgy. Komolyan veszik! - Sok karmester profi zongorista módon játszik, van aki kevésbé perfekt, de valamilyen hangszeren jól játszik, legalább középfokú, vagy felsőfokú végzettséggel.  A jó karmester elsősorban jól vezényeljen . 

6669   parampampoli 2018-08-10 19:02:45

Nem csak Kesselyák nem tud zongorázni, nem tudott Győriványi sem, és nem tud Kocsár sem. De tudtommal nem tudnak semmilyen más hangszeren sem. Ellenben Ligeti csodálatos hegedűs, Berkes Kálmán isteni klarinétos, Antal Mátyás nagyszerű fuvolás volt.

6668   parampampoli • előzmény6665 2018-08-10 18:57:24

Nem vetted észre, hogy Déri András írásának semmi, de a Földön semmi köze ahhoz, hogy látta-e a nevezett művet vagy nem?? Egyáltalán, ezt az érvnek vélt nem érvet felejtsük már végre el! Kovács János írása is önmagában értelmezendő volt, elvi szempontból, és nincs összefüggésben azzal, hogy látta-e a  rockGiovannit, vagy sem. És ez érvényes bárki másra is. Én pl. nem láttam, nem is érdekel, de lehet az a véleményem, hogy Mozart műveit semmilyen formában ne dolgozgassák át. És ne használják hátsó szándékkal reklámcélokra a nevét!

6667   Haandel • előzmény6665 2018-08-10 17:49:42

Szerintem IVA nagyon szépen és világosan fogalmazott:

6645 IVA
…’’Elsősorban azért, mert Kovács János nem egy előadásról mondott kritikát, hanem az eredetit meghamisító zenei átdolgozásokról, amelyek gyakorlata nem új keletű, és amely gyakorlat Mozart nagy művéhez érkezve verte ki nála a biztosítékot, aggódva azért, hogy innen a gyakorlat már nem fog határokat ismerni és tisztelni.’’ …

 

A 'kritizálók' nem ‘’latatlanban (es hallatlanban)‘‘  'kritizáltak', mert ahogyan írod,  látták/halloták a "vagolmanyt".
A 'kritizálók' nem a "vagolmanyt"  'kritizálták'.
A 'kritizálók' , egy kritikus pillantban, kristálytisztán fogalmaztak.

6666   tiramisu 2018-08-10 17:07:54

Kedves Déri  András!   Péter Szabó Anikó nevét kifelejteni az operaházi korrepetitorok  közül több, mint bűn hiba!   Kár, hogy nem tudtad, mennyit lehetett volna tanulni  tőle! 

6665   Edmond Dantes 2018-08-10 16:53:51

Kaptunk (nem teljes) korkepet es ismertetest az Opera karmestereirol, egyfajta nezopontbol. Koszonjuk. Megtudtuk (??), hogy Kesselyak Gergely (vagy masvalaki??) karmester letere nem tud (jol) zongorazni. Tovabba olvashatunk egy ujabb irast olyasvalakitol, aki nem latta a RockGiovannit, csak egy "vagolmanyat". Ez nekem igy nem all ossze. Allaspontom viszont valtozatlan: latatlanban (es hallatlanban) nem kritizalok. Es Mozartot nem feltem a RockGiovannitol. Es a kozonseget sem feltem tole.

6664   tiramisu • előzmény6660 2018-08-10 16:40:29

Te jó Isten?  Ezt komolyan gondolták? Hihetetlen ízléstelenség!

6663   nizajemon 2018-08-10 12:55:16

Megváltozott az élet ritmusa,ma egy okostelefon mindent elénkpakol. Hol vagyunk már a gyerekkorom falusi, villanyoszlopra szerelt hangosbeszélőjétől :)))

6662   nizajemon • előzmény6658 2018-08-10 12:51:20

Azért,hogy megérjenek az emberek az eredeti élvezésére :) Nem gondoltam rád a műfaj gyalázásával,csak a véleményemet írtam.

6661   Edmond Dantes 2018-08-10 12:27:30

Végre egyszer valami jó(pofá)t is kaptunk az előttem szólótól, tüneményes: köszönet érte.

6660   Héterő • előzmény6658 2018-08-10 09:02:07

És ha EZT hallottad volna?

6659   IVA • előzmény6657 2018-08-10 07:49:03

Én nem mondtam, hogy műfajgyalázás történt. (Ljubimov rendezése az volt, de még sokáig nem mindenki meri elismerni.) Viszont úgy gondolom, a Don Giovanni zenéjének minősége és hatása fokozhatatlan. Elrontani ugyanakkor mindent lehet.

6658   IVA • előzmény6656 2018-08-10 07:46:47

De miért kellene lehozni a legmagasabb rendű műfajt a hétköznapok szintjére? Mozartot vagy mások kiváló zenéjét hallgatni: az élet ünnepi órái. Ha gyerekkoromban azt hallottam volna az Operában (Erkelben), ami a rádióból szólt (kiv. operarészletek) és amit az osztálytársaimmal énekeltünk az iskolában, azért sohasem törtem volna magam a fővárosba, ilyen színházakba.

6657   nizajemon • előzmény6656 2018-08-10 05:58:28

Csak bele kell gondolni,hogy mennyi inger ért egy 40-50 évvel ezelőtt volt fiatalt,és mennyi most.Gondolok itt mindjárt a telefonokra.Álláspontom szerint itt műfajgyalázás esete nem áll fent.Belefér a "korba".

6656   nizajemon • előzmény6654 2018-08-10 05:47:31

A műfaj sajátosságai okán,szerintem segíthet lehozni a mindennapok szintjére,lehántva róla a rárakódott elitpéncélt.

6655   IVA • előzmény6652 2018-08-10 04:43:53

Nemcsak a Győzikét nem nézed, de a Don Giovannit és társait sem. Azt vallod, hogy látatlanban nem szidalmazol semmit és senkit, meg gyengéden célozgatsz a pesti vattázásokra, az olvasónak viszont úgy tűnik, hogy egy sárkány ül a barlangjában és gyűlöletének lángjait szórja kifelé, nem feltétlenül művészeti indíttatásból.
A vattázás egy tetten érhető, talán nem kivételesen alkalmi jelenség, de mégsem általános gyakorlat az Operaház nagyon is kifogásolható közönségszervezésében. Te viszont általánosítasz: aki a hozzászólásaidat olvassa, mindennaposnak gondolhatja. Mert az lehet, hogy „lelkiismeretesen” figyeled a nézőtereket a jegyvásárlási oldalakon, de azt nem tapasztalod, hogy az Erkel Színház csaknem minden előadása után mégiscsak egy fizető tömeg ünnepel, tetszését nyilvánítva. Ez akkor is tény, ha az előadások nekem történetesen nem, vagy nem nagyon tetszenek.

6654   IVA • előzmény6650 2018-08-10 04:22:06

A Me Too-mozgalom is képes népszerűsítésre. Az a kérdés, hogy pozitív-e ez a hozam.

6653   Edmond Dantes • előzmény6650 2018-08-09 20:05:22

Végre egy nyitott, befogadó szemlélet. Lehetőséget ad. Esélyt ad. 

6652   Edmond Dantes • előzmény6649 2018-08-09 19:37:20

Erre könnyen válaszolok: nem nézek Győzike-showt :-) és amit nem nézek (nem láttam), azt viszont nem is ekézem. Ezzel visszaérkeztünk induló beírásomhoz = nem szidalmazok és nem dicsérek semmit, senkit látatlanban + bónuszként gyengéden céloztam a pesti vattázásokra.

6651   nizajemon • előzmény6650 2018-08-09 19:15:48

-ik-

6650   nizajemon 2018-08-09 19:12:51

Don Giovanni teltházas előadás mindkét Házban.Szerintem nem árt neki,ha átdolgozzák,népszerűsít vele.

6649   -zéta- • előzmény6648 2018-08-09 18:32:00

Miért nem lottózol?

Összehasonlíthatatlan tételeket hasonlítasz össze. Miért nem mindjárt Győzike-show nézettségével veted össze Az ember tragédiája előadásait?

6648   Edmond Dantes • előzmény6647 2018-08-09 18:19:44

Maskeppen fogalmazok: RockGiovannira tippem szerint fajlagosan (!) tobb jegyet adtak el mint sok, nagyon sok operahazi, erkel szinhazi eloadasra.Magyarul: amarra volt kereslet Miskolcon, Pesten meg gyakran nagy az operahazi, erkeles kereslet vagy meg inkabb kinalat: vattara.

6647   Franca • előzmény6646 2018-08-09 16:08:46

Ezt valóban csak tippelni lehet. Akiket én ismerek, környéken lakó operarajongókat, egy sem váltott jegyet a RockGiovannira. 

6646   Edmond Dantes 2018-08-09 14:06:24

Van egy tippem: tobb igazi operarajongo valtott igazi = teljes aru jegyet a miskolci RockGiovannira mint szamos vagy lassan mar szamtalan operahazi sot, erkel szinhazi be- es kivattazott eloadasra. Lehet, hogy ez ciki (nem tudom, igy van-e), de nem lennek meglepve, ha igazam lenne.

6645   IVA • előzmény6625 2018-08-09 05:27:50

Szüts Apor nyílt válaszlevelében meglepett, hogy nem védi munkájának eredményét tíz körömmel. A Kesselyák Gergelyében viszont az, hogy nem emlékszem rá, mikor találkoztam az önfényezésnek ilyen, mindenre kiterjedő, mámoros mértékével, amely saját személyére és az általa vezetett intézményre is irányul. Csak éppen arról nem győzött meg, hogy itt egy új alkotással van dolgunk. (Úgy gondolom, privát levélben szólíthat valaki egy szakmabelit akár Cicamicának is, de egy nyílt levél inkább a nyilvánossághoz szól, mint a címzetthez, ezért a becéző megszólítás többnyire hivalkodásként hat.)
Mindketten azt vetik Kovács János szemére, ami látszólag jogos: olyan darabváltozatról mondott nyilvános ítéletet, amelynek előadását nem látta. Miért tartom ezt a szemrehányást csak látszólag jogosnak?
Elsősorban azért, mert Kovács János nem egy előadásról mondott kritikát, hanem az eredetit meghamisító zenei átdolgozásokról, amelyek gyakorlata nem új keletű, és amely gyakorlat Mozart nagy művéhez érkezve verte ki nála a biztosítékot, aggódva azért, hogy innen a gyakorlat már nem fog határokat ismerni és tisztelni. Ha Kovács János az előadásra rábólintó kritika nyomán írt, nyilván meghallgatta az abban mellékelt részletet (amint tettem én is). Még ha a felvétel hangminősége különben rossz is, nem hiszem, hogy annak alapján bármi jó remélhető az egésztől.
A hivatkozott előzményben példaként említettem a magam több évtizedes rossz emlékét, mert úgy vélem, Jacobi Viktor zenéjének ugyanúgy jár a tisztelet, mint a Mozarténak. Vagy mint az ifjabb Johann Straussénak: a napokban akadt utamba A denevérnek ez az 1962-ben készült verziója: https://www.youtube.com/watch?v=2WYS_YPZUxU. Lehet szörnyűködni.
Ha nekem, aki nem vagyok muzsikus, voltak és vannak tapasztalataim a fölösleges és kiábrándító zenei feldolgozásokról, feltételezzük, hogy Kovács Jánosnak is voltak és vannak bőven: véleménye aligha elhamarkodott. Gondolom, abban nem tévedek, hogy Kovács János nem fizetett kritikát írt az Opera-Világba, a Café Momusre annál is biztosabban nem, tehát nem lehet számon kérni rajta a teljes előadás személyes élménye megszerzésének lelkiismeretességét. Rajtam sem, akinek szintén van véleményem: korábbi tapaszalataim, (bevallottan) előítéleteim és meghallgattam a részleteket. Micsoda kalandvágy kell(ene) ahhoz, hogy egy muzsikus vagy egy operarajongó jegyet váltson és Miskolcra utazzék egy RockGiovanni című előadáshoz!
Remélem, nem az történt, hogy a MÁO ezt a produkciót szándékozik beszerkeszteni a következő évad Primavera-sorozatába, mely esetben Kovács János nyílt levelével kezdődött volna el az esemény reklámkampánya – talán à la Billy Elliot.

6644   Haandel • előzmény6635 2018-08-08 19:26:16

... 
♫ ''Sáros úton egyre lépkedek, 
Körülöttem boldog emberek, 
Elmesélni nékik nem tudom, 
Milyen nagy a bánatom.'' 
♫ 
... 

6643   Edmond Dantes • előzmény6641 2018-08-08 09:36:49

Így igaz: tényleg nem a Janóval van a baj. A baj azzal van, amit én talán mindenkinél hamarabb felvetni bátorkodtam itt a RockGiovanni-ügyben: nem taposunk sárba valamit (semmit), amit nem láttunk, nem ismerünk. ("Félre": nem vezetek nyilvántartást, de emlékeim szerint buktatott ő már meg igazgató(ka)t, egyebet, ilyen-olyan stallum birtokában vagy "csak úgy". Talán okkal. Szóval a karnagy úr aztán igazán nem tartozik a "(le)győzöttek" közé. Ha rosszul emlékszem, elnézést kérek.

6642   Edmond Dantes • előzmény6640 2018-08-08 09:29:34

Én hiszek a karnagy úrnak (már ha a karnagy úrhoz van szerencsém), de az én  fülem közelében a "Janó" volt általánosan elterjedt :-)

off Eleve szinte senkit nem a becenevén szólítok meg, már ha lehetséges: bizonyos nevek, mondjuk "György" és mások, elég nehézkesen használhatók becézés nélkül nyelvünkben.

6641   Pristaldus 2018-08-07 17:47:52

Nem a Janóval van a baj! A sok lúd disznót győz effektus sokkal beszédesebb! 

6640   Déri András • előzmény6639 2018-08-07 17:40:58

A Kovács Jancsi a gyakoribb (Felesége, Sudlik Mária is így szólította). A Janó-t a magukat legbenfentesebbeknek gondolók használják.

6639   Edmond Dantes • előzmény6638 2018-08-07 15:59:38

Úgy tudom, a szakmában mindenki így hívja/szólítja meg őt, ettől függetlenül is javaslom elolvasni a levél többi részét.

6638   joska141 • előzmény6637 2018-08-07 15:49:59

Amikor Kesselyák Gergely a nyílt, mindenki számára elérhető levél megszólításában "lejanózza" a nála 20 évvel idősebb Kovács Jánost, akkor már nem is érdemes a levél többi részét elolvasni.

6637   Edmond Dantes 2018-08-07 12:10:22

Kesselyák Gergely nyílt levele RockGiovanni-ügyben itt.

6636   Hangyász • előzmény6635 2018-08-06 12:23:40

Tökéletes összefoglalás. Annyit tennék hozzá, hogy ez a fércmű még a rock kategóriájába sem fér bele. Az emberek általános elhülyülésének taglalására pedig kiváló fórum "A komolyzene jelene és jövője Mo.-on".

6635   Sipi 2018-08-06 11:50:44

Belenéztem az 5 perces ízelítőbe, jót mulattam rajta. Szeintem az az 5 perces részlet pont elég hozzá, hogy az ember lássa, miről van szó és akár véleményt is mondjon, nem kell végignézni az egészet.

Amúgy meg az operákat már évtizedek óta úgy adják elő, hogy a bemutatott cselekménynek sokszor jóformán köze sincs hozzá, miről szól eredetileg az opera (vagy ideológiai alapon át is írják - lásd Carmen). Miért kéne, hogy ebből az egész átírásosdiból, "értelmező" előadásosdiból (mintha a közönség nem tudná magától is "értelmezni"...) pont a zene maradjon ki?

A legjobb majd az lesz amikor kiírják a plakátra nagybetűvel, hogy "Mozart: Don Giovanni", majd alá apró betűkkel, hogy "című műve alapján írta és zenéjét szerezte: X.Y.. :-)

6634   macskás • előzmény6633 2018-08-04 09:51:09

Nem láttam-hallottam. 

Erről viszont itt a bizonyíték.

6633   nickname • előzmény6632 2018-08-04 09:39:08

Miért a Hábetler-féle Figaro jobb volt? Ráadásul ki tudja mikor kapunk helyette másik Figaro előadást az Operában. 

6632   macskás 2018-08-04 09:32:32

Hallgatom a RockGiovanni című át-, feldolgozást, és nem kapok levegőt.

Ez a mozarti zene megcsúfolása.

6631   Edmond Dantes • előzmény6629 2018-08-03 17:07:48

Előző beírásom után olvastam Szüts Apor (nyílt) válaszát Kovács János (nyílt) levelére. Talán vátesz voltam, amikor azt írtam: "Látni kéne, nem fogom." Szüts Apor is ezt tanácsolja.

6630   macskás • előzmény6626 2018-08-03 16:53:52

Szenvedő résztvevője voltam zenekari tagként jó pár ilyen koncertnek. Nem is hallgattam sokáig operát.

6629   Edmond Dantes 2018-08-03 16:53:24

Első Don Giovannimat még Don Juannak hívták, mindig nehezen jön a számra az olaszra átkeresztelt név/cím. Ljubimov hírhedt rendezése engem is taszított. Sosem tudom meg, hogyan állnék hozzá ma. Sokkal megengedőbb lettem útkereső, értelmező produkciókkal, ez eddig sem volt titok. Nem vagyunk egyformák -a produkciók sem azok- és nem egyformán öregszünk, nem egyformán öregszik vagy nem öregszik az ízlésünk sem. Ez a rock-izé elég gyanús, de bűncselekménynek nem nevezném. (Látni kéne, nem fogom.) Bűncselekmény az (lenne), ha Don megerőszakolja Donnát a nyitány alatt, de ez sosem derül ki 100% biztosan. Sokak szerint igen és Donna még élvezte is. Belefér a kép(zelet)be.

6628   Edmond Dantes • előzmény6626 2018-08-03 16:39:02

Magyarul: az "én" operagálám: jó operagála, a másoké: bűncselekmény. Szelektív.

6627   telramund 2018-08-03 09:22:52

Jó,hogy ismét leíratott,hogy nem illik belekontárkodni más műveibe.De mondjuk 4 vagy 5 alkalommal leírtam már a Momuson,hogy akár szeretnék ,akár nem az opera egy múzeum.Ezzel pedig semmi baj nincsen.Ahogy a XIX sz-i fesztészet alkotásait nem fogják firkálmányokká változtatni,mert a XXI. sz-ban élünk úgy a zeneműveken sem kellene erőszakot tenni.Ettől maga a műfaj nem lesz népszerűbb.Itt van a millió-zeneileg legtöbbször semmitjelentő musical az már a jelenkor terméke-írjanak még többet aztán,akit érdekel meghallgatja.De a  géniuszok alkotásainak átkoppintása,kifordítása,mai eszmei mondanivalóval meggyalázása bűntény.

6626   tiberio • előzmény6625 2018-08-03 08:20:42

Magam sem lelkesedem az általad említett esztrádműsorokért, amelyet szofisztikáltan operagálának is szokás nevezni, bár emlékszem ezek közül is jól sikerültre. Például a Három basszusra - Gregor-Polgár-Kováts -, amelyet éppen Kovács János dirigált.

6625   IVA 2018-08-03 04:57:20

Jó-e, ha a Don Giovannit rockosítják?
Kovács János nyílt leveléhez

Nem sokkal bemutatása után, 1981. május 18-án láttam a Fővárosi Operettszínházban a Leányvásár „felújítását”, amelyet Szinetár Miklós rendezett. Nem tudom, ő felelt e Jacobi Viktor zenéjének áthangszereléséért mint ötletgazda vagy mint aki keresztülvitte a nekem 37 éven túl sem gyógyuló testi-lelki sérülést okozó ötlet megvalósítását, mindenesetre Szinetár volt az, aki ezt a betegítő dolgot azzal indokolta, hogy az „in the American country” zajló cselekményhez az akkor a popzenében divatos country stílus (elektronikus) hangszerelése illik.
Utána alig másfél évet kellett „várni” az Erkel színházi Don Giovanni-„felújításra” Jurij Ljubimov „rendezésében”, amelyet későbbi időpontja okán csak 35 éven túl sem gyógyuló sérülésemként tartok számon. Ez esetben nem a zene, hanem az operajátszás meghamisítása miatt, noha – felhívom a figyelmet arra, amiről az avasi Don Giovanniról szóló kritika is beszámol – nagy sikerrel! Úgy értem, a sajtó, a pesti és a Nyugatról tóduló közönség sznobjai is csodájára jártak, átkerült az Operába, és műsoron tartották még hosszú évekig: ez volt a Magyar Állami Operaház Don Giovannija. Számos felelőse van ennek a sikernek.
Nem említem sok egyéb színházi, operai sérelmem, megsértésem, sérülésem példáit. Tudom, nem vagyok ezekkel egyedül, sem Magyarországon, sem Európában, a nagyvilágban sem. Hadd ugorjam egy nagyot!

A Magyar Állami Operaház jelenlegi Nabuccója Kesselyák Gergely rendezése. Volt szerencsétlenségem látni továbbá a miskolci Tosca Erkel színházi vendégjátékát is, ugyancsak Kesselyák értelmezésében. Ezeknek az operáknak van cselekményük – konkrét időben és helyszínen játszódó cselekményük –, és vannak jellemeik (a drámai személyek legtöbbjének még konkrét foglalkozása is van) – ezek megszólalnak a zenében is, benne van a művek partitúrájában. Mindezt meghazudtolta a két rendezés, amelyet különben egy zeneművész követett el, akinek a vezénylései többnyire megfelelőt, olykor élményszerűt is eredményeznek. Nem tudom, Kesselyák felel-e a Don Giovanni rockosításáért mint ötletgazda vagy mint aki keresztülvitte a Kovács Jánosnak láthatóan sérelmet okozó esetet, amelyen a Nabucco és a Tosca megrendezhetése és büntetlen megrendezése után én már nem csodálkozom.

Eszembe jut Kovács Jánosnak az a nyilatkozata is (talán a MUZSIKA folyóirat egy régi számába adott interjújában olvastam), mennyire ellenszenvesek számára az operaslágerekből szerkesztett esztrádműsorok, beleértve ama „Három tenor” munkásságát is. (Érdekes módon ők is a műfaj népszerűsítésére hivatkoztak mentségként.) Tiltani vagy büntetni kellene ezt a tevékenységet – már nem emlékszem, melyik szót használta az általam nagyra becsült karnagy úr, a szankcionálás mindkét módjával egyetértenék. A „gálák” és „szupergálák” azóta is, köszönik, remekül vannak – és rengeteg pénzt hoznak egyeseknek. Valószínűleg a rockosított klasszikus zene jövőjét is a pénz fogja meghatározni. Mint a bűncseleményekét általában.

6624   telramund • előzmény6622 2018-07-04 16:34:36

Nekem az egész gyűjteményem megmaradt és sokkal gyakrabban hallgatok és hallgattam a régi lemezeket,mint amik cd is később megjelentek.

6623   Edmond Dantes • előzmény6622 2018-07-04 08:59:18

Más irányból közelítve a dolgot: ez azt is jelentheti, hogy most kell/lehet túladni régi és használaton kívüli bakelitlemez-gyűjteményünkön? 

6622   -zéta- • előzmény6621 2018-07-04 07:53:42

Szerintem ezt mindenkinek magának kell eldöntenie. Nálam - igen hosszú és moccanatlan időszak (de persze történelmi léptékkel számolva alig néhány pillanat) után - komoly olvadás tapasztalható...;-)

6621   Sipi 2018-07-03 11:17:28

Érdekes -zéta- lemezismertetője az LP-kkel együtt. Ezek szerint a High Fidelityben mégsem állt be a jégkorszak? :-)

6620   Edmond Dantes 2018-06-28 08:01:03

Johiszemu, erzekenyen fogekony embernek megkiserelnem elmagyarazni, miert volt kituntetett jelentosege a Zsinagoga-beli koncertnek eppen es kimondottan ott, megismetelhetetlenul. Es vannak, akiknek hiabavalo probalkozas lenne elmagyarazni, pedig mar az eredeti beirasban is utaltam ra. Nem futok neki, kar lenne a helyert es idoert. (Akusztikaval egyebkent semmi kulonos bajom nem volt, inkabb a fullaszto meleg es a kemeny, kenyelmetlen ulesek zavartak.)

6619   IVA • előzmény6617 2018-06-28 04:08:17

Biztosan van különbség templom és templom akusztikája között. Talán nem véletlenül készített a Qualiton lemezfelvételeket a Mátyás-templomban.
Koncerteket is hallottam ott. A Szent Erzsébet legendája azért is különösen emlékezetes, mert akkor, ott hallottam legnagyobbnak Marton Éva különben sem kis hangját, 1984 nyarán.

6618   Héterő 2018-06-27 22:15:26

Az akusztikai problémák említése olykor kimarad némelyik lelkes beszámolóból.

6617   Edmond Dantes 2018-06-27 20:18:28

Nem megalapozatlan véleményem, hogy szabadtéri és templomi koncertek, előadások (szinte?) sosem lehetnek azonos értékűek egy koncertteremben vagy ahhoz hasonló színházteremben tartott produkcióval. A közönség szereti ezeket a helyszíneket, de azok -némely kivétellel- nem jók. Szabad tér: többnyire hangosítás kell, ami ugye máris problémás. Templom: gyakran rossz az akusztika. Szabad tér: forró (vagy elmossa az eső), jönnek a bogarak, olykor berepülnek az énekes szájába (konkrétan láttam már ilyesmit). Templom: hideg. Szabad tér: szeles, elfújja a hangot, olykor a kottát, egyebet. Templom: világítás rossz. Öltözők, mosdók, egyéb kiszolgáló helyiségek: többnyire alkalmatlanok, kicsik, hiányos a felszereltségük. 

6616   Búbánat • előzmény6615 2018-06-27 12:11:08

... és micsoda csodás Vig özvegyek és más nagyoperettek, daljátokok  sora ment  sok-sok éven át a ternészet zöldje és pompája övezte  margitszigeti színpadon! - a csillagfényes éjben (akkor még voltak "csillagok" égen - és földön...). 

6615   telramund 2018-06-27 12:01:39

Teljesen elmebaj  Salomét a Margitszigeten előadni.Tudnék mutatni egy műsorfüzetet,amit még anno adtak ki a szereplőkről ,előadásokról Csodás felvételek.Természetesen akkor még a természet lágy ölén mentek az előadások és nem a szörnyű sátor alatt.Kinek az agyament ötlete volt?.Ha eső van a nézőtérről úgy is kimennek,hiába kántálnak a sátor alatt.Igaz akkor még nem mikroportos rendszer volt,csak elől állt néhány kisebb mikrofon.Látható volt a csodás zöld környezet. Micsoda Aida,Carmen, Parasztbecsület ,Bajazzók világszám magyar énekesekkel.Felsorolni is lehetetlen.

Miután az előadáson nem voltam ott véleményt arról nem mondhatok.A Herodest éneklő tenort Gerhard Siegelt ismerem ,többször hallottam bécsi előadásokon ebben a  szerepben.Valóban  nagyszerű!Salomét Sass Sylvia. Saloméjához hasonlítani nem tudom fontos-e,mivel a művésznőnek nem a legjobb szerepe volt. Szokásos, saját elképzeléseinek tudatában számomra nevetséges figurát  állított ki a színpadra,hangi megvalósításról ne beszéljünk.Volt szerencsém itthon, külföldön az utolsó 5o év legjobb Saloméit hallani.Így magasan a mérce.Rost elképzelheteten,de Rálik Sylvia tökéletesen megfelelt volna,hiszen egyik legjobb szerepe volt.

6614   Klára • előzmény6610 2018-06-27 08:34:08

Nézem a Galéria aktuális képét, két ragyogó hajdani énekesünket. Nem írom ide, mikor láttam először a  Don Carlos-t akkor még Simándyval és Jámbor Lászlóval, majd később sok más ragyogó énekessel, hazai és külföldi sztárokkal, de nem emlékeszem, hogy valaha is valaki közülük mikroporttal lépett volna fel. Pedig eleinte a III.emelet utolsó soraiban ültünk, annyira futotta! És onnan is minden szót tisztán hallottunk és értettünk is.  Akkoriban még tudtak énekelni? Vagy operaházi  tag csak az lehetett, aki "be tudta énekelni" a nézőteret? Bocs, lehet hogy profán párhuzam, de az Operett Színházban láttam a klasszikus Csárádáskirálynőt, Honthy, Feleki, Németh Marika, Rátony Róbert, stb. Ők is a saját hangjukkal énekeltek. Az ember éppen azért megy el az Operába, és nem egy lemezt - bocs, ma már CD-t tesz fel otthon, mert élő zenét akar hallgatni,  nem mű micsodát! Majd még megérjük, hogy felmegy a függöny - ha lesz egyáltalán- láthatjuk a csodás díszleteket, majd valahonnan bejátszódik a zene, az áriák, mert már nem lesz szükség énekesekre sem?

6613   takatsa 2018-06-26 22:25:29

Köszönjük beszámolódat a Salome Margitszigeti előadásáról, kedves ppp. Én a vasárnapi előadáson voltam, ingyenjeggyel, amelyet feleségem révén kaptam, mivel a pedagógusoknak osztogattak ingyenjegyeket. Első benyomásom a hideg volt, bár pénteken talán még hidegebb lehetett. Ehhez kapcsolódott a sajnálat, ilyen hidegben biztosan nagyon rossz lehetett énekelni, különösen Sera Göshnek, aki félmeztelenül abszolválta a szűk két órát. Második benyomásom az volt, hogy pocsék a hangosítás. Valahogyan olyan dobozos és elkent volt minden, mintha egy régi-régi elektroncsöves Orion rádióból hallottam volna. Ezt most a fiatal és rettentően csinos Sera Gösh védelmében is mondom: nagyon kiváncsi lennék arra, hogy operaházban hogyan szólalna meg a hangja, amit azért nem hallottam annyira tragikusnak, mint ppp. Gerhard Siegel számomra is fantasztikus volt, a hangja és a színészi teljesítménye is lenyűgözött, érdemes volt érte kimenni a Szigetre. És igen, az 5 zsidó: telitalálat. Azért - ha nehezen is - megszólalt Strauss zenéje, de biztosan tévedés ezt a darabot szabadtérre kihozni. Oda közönségcsalogatóbb, tömeget-vonzó, egyszerűbben értelmezhető művek kellenek.

 

 

6612   Edmond Dantes 2018-06-11 16:32:06

Csak rögzítem itt is, -korábban volt már róla szó- hogy a MüPában is szünet (és/de taps) nélkül ment át az Eötvös-darab a Kékszakállúba és a 2x2 énekes szólista abban a produkcióban is más volt. 

6611   Edmond Dantes • előzmény6610 2018-06-11 16:24:32

Billy Elliot mikroporttal megy? Talán az adta az ötletet...

6610   Pristaldus 2018-06-11 15:45:47

Teljes mértékben igazat adok Zétának, mert bizony nagyon rossz irányt vesz az opera a mikroportozással! Nem is olyan rég, Ókovács még lépten- nyomon azt hangoztatta, hogy ne énekeljen hangvolumen problémával küzdő énekes az Operaházban, hozzáteszem, jelenleg a kitűnő akkusztikájú Erkel színházban! Úgy látszik, hogy az igazgató úr ezt az igényét mára jócskán lejjebb adta, mini hangú énekeseit mikroporttal szerepelteti! 

6609   IVA 2018-05-30 03:22:24

Akárhogy vesszük is, Pál Tamás A szegedi Ernani című írása tekinthető válasznak is, de egy másik kritikának (mondjuk ellenkritikának) is az előadásról. Hiszen a klasszikus kritikák fontos tartozékával indít. Az Ernani ősbemutatója és további bemutatói idején megesett történetek olyan érdekesek – ez nem meglepő Pál Tamás tollából –, hogy azok olvasása, úgy gondolom, mások számára is élvezetes, és ezért csak köszönet illetheti őt.
Nem kevésbé izgalmasak a szegedi produkció koncepciójának születéséről elárult információk. Ennek exkluzív értéke ellenére úgy gondolom, hogy az előadásnak a fórumok, közönségtalálkozók korában is a karmester első bevonulásától a függöny utolsó legördüléséig van lehetősége meggyőzni a nézőt. Azt is, akinek az estéje a tapsviharral teljesedik ki, azt is, aki leírja róla a véleményét.
Az írás harmadik egysége tekinthető az előadást dicsérő kritikának is, az előzőleg közölt, részben elmarasztaló kritika reklamációjában megfogalmazva. Nem megyek végig a konkrétan hiányolt részletek magyarázó kiegészítésén. Sőt, ha a tetszés / nem tetszésnek nem lenne az a makacs tulajdonsága, hogy rábeszélésre nem működik, a Pál Tamás iránti tiszteletem még a szaktekintély érveinek való behódolásra is rávenne. A feltételes mód azonban arra is vonatkozik, hogy ebben az ellenkritikában Pál Tamás személyeskedő megjegyzéshez és csattanóhoz folyamodott, ami mindig a meggyőző érvek hiányát jelzi.
A karmester tudni véli, hogy miután nekem nem tetszett az előadás, nem maradtam ott az ünneplésnél, inkább hazaindultam kritikát írni. Igazán nem lenne érdekes ennek kiigazítása részemről, ha Pál Tamás nem csak részben tévedett volna, és a valóság nem kötődne az ő munkásságához és a Primavera ’18-hoz. Elmaradásban voltam ugyanis néhány korábbi előadás beszámolójának megírásával a fórumra. A Sylvia áprilisi szériájának két estéjéről, igen, azok töretlen sikeréről, amely, még ha karmesterként most nem is, alkotóként örökre Pál Tamás dicsősége is; valamint a Győri Nemzeti Színház Sevillai borbély-vendégjátékáról. Most sem készültem el még ezekkel, mert az Ernani után kérés érkezett a Café Momustől: írhatnék róla beszámolót. Szándékosan nem felkérést írtam. Aki sejti ennek az internetes magazinnak a gazdasági viszonyait, azt is sejtheti, hogy itt nincs szerződéses felkérés, nincs avanzsálás; akinek a főoldalon jelenik meg írása, nem „közszereplőbb”, mint aki a fórum valamelyik topicjába ír. A magazin fóruma is világszerte olvasható, ha a vezércikket megosztják a közösségi oldalon, onnan is elérhető.
Ezzel nem azt akartam modani hogy a kérés nem megtisztelő. Pál Tamással ellenkezően viszont úgy gondolom, a hozzászólás írásának is vannak etikai követelményei, még ha azokat nem mindenki tartja is be mindig. A kritikaírásnak pedig nem etikai követelménye a negatív vélemény elhallgatása.

6608   IVA • előzmény6606 2018-05-30 03:11:54

Kedves Héterő! Az idézett mondatra írt cáfolatodhoz, amelyet köszönök Neked, hadd fűzzem hozzá, én is tudok valakiről, aki paradox módon több szavamat is komolyan vette: Pál Tamás maga. Ha egy olyan (nem csak kitüntetés szerint) kiváló, szinte felfoghatatlan életművel büszkélkedhető művész és tudós reagált egy magamfajta „kritikus” írására, remélem, hogy azt komolyan is tette, sőt megtisztelt vele.

6607   lámpaoltogató • előzmény6606 2018-05-28 06:38:48

Kedves Héterő, az ominózus két mondat - "Zenei olvasatomban Elvira nemcsak tragikus, hanem tragikus alkatú nő is. Aki számkivetettet, törvényen kívülit (banditát, cigány dalnokot) szeret, általában az" - valóban megmosolyogtatóan sajátságos, mintha azt mondanám, akik szeretik a barátfülét, azoknak általában kék a szemük.  Egyébként különös az egész írás. Bombasztikusan negatív cím után pozitív okfejtés, három kiváló férfi főszereplő, jó zenekar, jó karmester, s a bírált színreállítás is elfogadhatónak találtatik végső soron. Mindez, s a primadonnáról leírt mondatok vállalhatatlansága azt sugallja, hogy talán maga IVA az, aki recenzióját a kritikusi túlzások, inkonzekvencia paródiájának szánta, s Pál Tamás fején találta a szöget: ezt az ópuszt nem szabad komolyan venni.

6606   Héterő 2018-05-27 17:46:20

" Legyen szabad megjegyeznem, kétlem, hogy akad valaki, aki e passzus elolvasása után IVA-nak akár egy szavát is képes komolyan venni."

Akad: rajtam kívül még sok fórumozó olvassa IVA rendszeres, érdekes beírásait. Néha tépjük a hajunkat, annyira nem értünk egyet érvelésével, de ez a ritka kivétel, többnyire érdemes a véleményén elgondolkodni.

Miután a fenti megállapítás nem csupán IVA cikkére, hanem személyére is vonatkozik, meglehetősen sértő és teljességgel érthetetlen olyan forrásból, mint maestro Pál, hiszen őt bölcs és megfontolt, érdekes és értékes írásai alapján tartjuk számon, bár a hajtépés nagyritkán az ő esetében sem kizárt... :-)

A Toronykőy rendező úrral kapcsolatos IVA-sorok értelmezésem szerint elsősorban a pozitív tendenciát emelik ki. Hozzáteszem saját meglátásomat: a rendező úr - úgy tűnik - olyan úton jár, ahol az újdonság és a klasszikus értékek egyaránt szerepelnek, ezért a jelen rendezői generáció egyik nagy reménysége lehet, ha az arányokat sikerül fenntartania. Kívánom, hogy így legyen, és ne villódzó képek kíséretében hallgassuk a bal bokájánál kötélen belógatott szerencsétlen főhősök áriázását, mint némelyik újdondász, félig hibbant, határontúli rendezésben.

A sértegetést nem indokolhatja lokálpatriotizmus. A cikk a fenti sor nélkül sokkal tetszetősebb lenne.

6605   Héterő • előzmény6604 2018-05-22 00:04:46

:-) Remélem, nem voltam túl szemtelen.

6604   Haandel • előzmény6596 2018-05-21 17:04:22

Kedves Héterő!

Hétezer  személ(y)es köszönet,
azért, hogy véded a szemünket!

Bevallom, hogy eddig sem voltam látnok,
de hála Neked, a sötétben jobban látok!

6603   Héterő • előzmény6601 2018-05-20 15:34:12

Rövid válasz sajnos nincs, mert a megoldás böngészőfüggő. Nézet / Stílus néven találhatsz esetleg megoldást.
A fekete háttér - fehér betűk nélkül már rég kigúvadt volna a szemem. :-)

6602   IVA • előzmény6599 2018-05-18 03:32:11

A jó énekesek szövegét általában meg lehet(ett) érteni. Véleményünk abban különbözik, hogy szerintem nem mindig, minden szavukat. De hányszor előfordul az életben is, hogy beszélgetünk valakivel, és egy-egy szavát valamilyen okból nem értjük egymásnak, olyankor vagy belekérdezünk – elnézést, nem értettem / tessék? – vagy nem, mert a lényeg megvan egy szó értése nélkül is. A színpadra nem kiálthatunk fel – bocsánat, hallhatnám még egyszer? –, de ha nagyon zavaró egy szó hiánya, utánanézünk, vagy a következő előadáson már értjük. A YouTube-on is előfordul, hogy visszalépünk a videóban, mert valamit nem értettünk.

6601   lujza • előzmény6596 2018-05-18 03:16:12

Ezt hogy csináltad?

6600   lujza • előzmény6595 2018-05-18 03:15:26

A vélemény elfogadást én csak arra értettem, amit személyesen te nem tapasztaltál, vagyis a bécsi opera szövegkijelzőjére.

Egyébként pedig gyerek voltam, amikor anyukám már bérleteket vásárolt, és elvitt minket az Erkelbe. Azok a felnőtt operák a bérletes előadásokon bizony időnként hosszúak és unalmasak voltak.

6599   bermuda 2018-05-18 00:10:34

Magyarul, v. eredetiben? Én a 60-as években kezdtem operába járni, amikor magyarul énekeltek. Igaz, csak kedvenceimet néztem meg (Ilosfalvy, Házy Melis), de MINDEN szavukat értettem.Igy tanultam meg egy életre a Bohém a Manon és aNyugat lánya operák szövegét...s azóta is tudom..persze mindegyiket annyiszor láttam ahányszor adták. Ma már nem nézem ezeket mert zavar, ha a feliratra nézek nem azt látom ami belém rögződött. lehet, h voltak kevésbé érthető előadók, arról nem tudok nyilatkozni.

6598   IVA • előzmény6596 2018-05-17 23:50:36

Nálam nem életlen. Ilyen szövegeket, ha el akarok ovasni, wordbe szoktam másolni.

6597   Edmond Dantes • előzmény6592 2018-05-17 15:03:20

Kedves Lujza, 6580 már letettem a garast az eredeti nyelvű + magyar feliratos operajátszás mellett. Csak annyit tennék hozzá itt, hogy jómagam nem is annyira unatkoztam a magyar nyelvű előadások alatt, inkább "szimplán" nem értettem egy csomó mindent aból, amit énekeltek és most olvasva élvezem azokat az apró (és nem-apró) részleteket, amiket anno magyarul nem hallottam, nem értettem, nem figyeltem (fel) rájuk stb. Némi egyéb privátban.

6596   Héterő • előzmény6594 2018-05-17 06:31:51

Tessék kipróbálni. :-)
A valóságban persze sokkal élesebb a kép.

6595   IVA • előzmény6592 2018-05-17 02:59:08

Kedves Lujza, én úgy látom, Te nem fogadod el, hogy nem vagyunk egyformák. Mindjárt ott, hogy operába járásod kezdetén Te sokszor unatkoztál a magyar nyelvű előadásokon – én sohasem. Ha csak egyszer unatkoztam volna, nem megyek soha többé. Így azonban rajtam (lenne) a felelőssége (szerényebben: vágya) annak, hogy szenvedélyembe másokat is bevonjak, de olyan emereket, akik egyáltalán nem tudnak olaszul, franciául, már nem is hívok előadásra, mert rendre csalódottak voltak. Nem a darabokról szóló játékot nézni és olvasni tudnak otthon is.
Az én beszédem dallama az egyéniségemtől és a közlési szándékomtól függ.
Miért kellene meggyőződés híján elfogadnom más véleményeket? Szerintem a különböző vélemények itt is elférnek egymás alatt, fölött.

6594   IVA • előzmény6588 2018-05-17 02:53:37

Kedves Héterő, szemészeti, optikai kérdésekben nem vitatkozom, nem vagyok szakember. Ha igazad van, sajnos elkéstél.
Gondolom, Te fekete papírra fehérrel nyomtatott könyveket olvasol, és ehhez van beállíva a számítógéped is. A Café Momusön nem találtam ilyen színállást.
Kár a látásomért, de amíg látok, nem tudok csak fekete rózsákat nézegetni.

6593   IVA • előzmény6589 2018-05-17 02:50:37

Kedves Joska141, szerintem is érdekes lenne egy tanulmány erről a témáról, de – miután tapasztalataim csak a színpadról és a lemezekről származnak – nem én leszek az, aki megírja.

6592   lujza • előzmény6587 2018-05-17 01:27:59

Kedves IVA! Itt Te magad válaszoltál az általad vitatott nyelvi problémára. Valaha volt a magyarul éneklés. Igen, én is akkor kezdtem operába járni, és tudod, hányszor unatkoztam, amikor nem értettem azt se? Aztán jöttek a más nyelven éneklő vendég énekesek, majd egyszer csak az átállás, amikor már a magyarok is az eredeti nyelven énekeltek. Bizony, az ambiciózusabbak és a fiatalabbak jobb kiejtéssel, szerencsére a világ változik, a jó énekesek bárhol megállhatják a helyüket, nekünk pedig nem árt egy kis nyelvi továbbképzés. (Olaszt én csak az operákban hallok, de már sok mindent megértek.)

A szavaknak ne lenne dallamuk? A Te beszédednek is van (gondolom).

A kivetítő kérdésre Héterő már válaszolt. Nekem most akar kifolyni a szemem a képernyő előtt, Bécsben pedig szemüveg nélkül is tudom olvasni a szöveget. Legalább néha, a változatosság kedvéért fogadj el, kérlek, más véleményeket is! :))

6591   Haandel 2018-05-16 18:32:43

Összhang vagy 'összhatás'?

Összhang vagy 'összhatás'?
Az összhang az eredeti alkotás.

Az ‘összhatás’
gyakran szösz6ás.

A librettóra jóelőre nagyon jól fel kell készülni:
az eredeti  összhangot csak így lehet élvezni!

6590   Haandel • előzmény6587 2018-05-16 17:58:42

"Akinek van füle a hallásra, hallja!" 

Gräfin Mariza
Puskaj pogibnu ja

1515 Búbánat • előzmény1514
Korábban írtam, hogy "Pozsonyban anyanyelvi szinten magtanult magyarul, németül, szlovákul és csehül" (l. 241)

6589   joska141 • előzmény6587 2018-05-16 10:09:51

Tisztelt „IVA”! Köszönöm részletes kiegészítését az operaelőadás és nyelv kapcsolatáról. Előző írásai alapján nagyjából sejtettem jelen sorainak tartalmát. Érdekes lenne egyszer egy hosszabb írásban kifejteni az aktuális társadalmi berendezkedés, az ebből fakadó oktatási rendszer és előadási kultúra kapcsolatát. Természetesen mindenki saját maga szűrheti le, hogy egy régebbi relatíve zárkózott vagy egy mai nyitottabb rendszer milyen hatással bír az egyén fejlődésére, megélt élményeire. Ez valamilyen szinten eldönti az anyanyelvi vagy eredeti nyelvű operaéneklés hatásosságának egyéni megítélését is. Ismételten köszönöm.

6588   Héterő • előzmény6585 2018-05-16 05:17:31

Nehéz a puszta tényeket elutasítóknak érveket sorakoztatni, de ezúttal mégis megpróbálom, annyira elgondolkodtatott friss, szokás-alapon nyugvó, józan ésszel szinte követhetetlen, makacs szemléleted. (Pardon.)

Fekete alapon fehér betűket nézni - azt jelenti, hogy a fontos információt a 0,5 %-nyi fehér hordozza, a 99,5 % fekete pedig nem bántja a szemedet.

Képernyőn nézni az általad kedvelt módon, azaz fehér alapon fekete betűt nézni (esetleg éji félhomályban) - pedig azt jelenti, hogy értelmetlenül gyilkolod saját látásodat, hiszen a teljesen haszontalan, szemrontó önvakítás révén egy fikarcnyi többletinformációt sem nyersz. Csak nézed, nézed a nagy fehér semmit, a 99,5 %-nyi retinarongálást.

Persze - azt szoktad meg. De talán el kellene töprengened: nem kár a látásodért? Talán még a nagyítóra sem lenne szükséged. Bagolyoknak feltétlenül praktikus.  :-)

6587   IVA • előzmény6579 2018-05-16 04:44:31

Tisztelt Joska141! Előfordul, hogy egy különben sem rövid hozzászólásban már nem akarok tovább részletezni egy gondolatot, inkább keresek helyette egy arra utaló szót. Ez most nagyon nem sikerült, kérése és kérdése abszolút jogos. Figyelme megtisztelő.
Nem is annyira a mai és nem mai nemzedék felkészültségének különbségére gondoltam, mint a tegnapi és tegnapelőttiére. Amíg a magyar művészeket az ún. vasfüggöny elválasztotta a nemzetközi porondtól, és a legjobbak is csak ritkán, kivételes alkalmakkal mutatkozhattak be külhonban, mindent magyarul énekeltek. Függetlenül attól, hogy mennyire ismerték az idegen nyelveket, mennyire mélyültek el feladataikban, nem volt szükségük arra, hogy szerepeiket eredeti nyelven is tudják. Azokról beszélek, akik nem döntöttek az operaházi karrier feladása mellett, ami esetleg a haza elhagyásával is járt.
Hadd vegyek példámul két olyan nagyságot elfogultság nélkül, aki kedvenceim voltak: Házy Erzsébetet, aki jellemzően csak a német nyelvterületen, operettekben vendégszerepelt (németül), valamint a szocialista országokban, illetve Komlóssy Erzsébetet. Hallgassuk meg árialemezeiket, amelyeken eredeti nyelven énekelnek operarészleteket, mindketten több nyelven. A felvételek idején pályájuk delelőjén járhattak, vagy kissé az után. Mindkettőjük előadásán érződik, hogy az eredeti szövegeket a felvétel kedvéért tanulták meg: hogy addigi pályájuk, munkásságuk a magyar nyelvű éneklés jegyében telt el. Még Házy Tatjánáján is, akinek moszkvai fellépése előtt Darvas Iván csiszolta a kiejtését. Legsajnálatosabb, hogy noha az árialemezeket reprezentatív portrénak szánták, itthoni operaelőadásaikon általában varázslatosabban énekeltek, mint ezeken a lemezeken. Én mennyivel jobban sikerültek a portrélemez részleteinél a Házy Manon-alakítását megörökítő korábbi rádió- és lemezfelvételek Lamberto Gardelli, illetve Erdélyi Miklós vezényletével – horribile dictu! – magyar nyelven! Mennyivel jobb Amneris Komlóssy az Aida keresztmetszetén (magyarul), mint a portrélemezén (olaszul)! Mennyivel meggyőzőbb Amneris volt az Erkel Színházban, mint a Szegedi Szabadtéri Játékokon!
Amikor az Operaház átállt az eredeti nyelvű előadásokra, miközben a Hungaroton – szopránoknál maradva – Sass Sylviával, Kincses Veronikával, Tokody Ilonával kötött szerződést felvételeinek főszerepeire, illetve ezek az énekesek Nyugaton is vállaltak rendszeres vagy alkalmi fellépéseket, a példaként kiemeltek generációjának teljesítményét és hatását már nem befolyásolta, hogy eredeti nyelven énekelnek. (Hadd tekintsek el attól, hogy a szövegmondás Sass Sylviának egyik nyelven sem volt az erőssége.) Az ő előadásukban evidensebb az idegen nyelven való közlés, mint a „tegnapelőttiekében”. Valószínű, hogy tanulmányaik során eleve alaposabb képzést kaptak (vagy szereztek) a szerepek eredeti nyelvű tolmácsolásából, aminek a világ kinyílásával gyakorlati értelme is lett. Ugyanezt mondhatom el a ma aktív énekeseinkről is, még ha a kiejtési hiányosságok az én, tökéletesen egyik nyelvet sem beszélő személyem füleinek is rendre feltűnnek.
Tehát ilyen értelemben tartom az 1960-as, ’70-es évek aranykora utáni énekesek nemzedékét felkészültebbnek az idegen nyelvű előadásokra.

6586   IVA • előzmény6579 2018-05-16 04:28:57

Az üzenet már nem aktuális.

6585   IVA • előzmény6582 2018-05-16 04:16:11

Kedves Lujza! A szövegnek nincs külön dallama. Ne mondd, hogy egy magyarul énekelt Wagner-előadásban megváltozik a zeneszerző szándéka. (Különben Te is megváltoztatott szándékú zenei világba szerettél bele.) Wagner szándékosan maga írta operáinak szövegét, megtehette azért is, mert értett hozzá, de ő sem gondolhatta, hogy az egész világon mindenki ért németül. Ne mondd, hogy egy magyarul énekelt Wagner-dallamot nem ismersz fel, ne mondd, hogy nem veszed észre, ha valaki hamisan énekel Wagnert magyarul.
Ezerszer meggondolom egy könyvesboltban, hogy elővegyem-e a nagyítóüvegemet egy sötét alapra fehér betűkkel nyomtatott borító elolvasásához, annyira irritál az ilyen írás. De csak olvassa, aki szereti, Bécsben.
Spontán ugyan nem vállalom a közös tábort Kovalik Balázzsal, de amíg csak mutatóban ment nálunk néhány jól ismert olasz opera eredetiben, feliratozó nélkül, addig az tetszett nekem.

6584   IVA • előzmény6581 2018-05-16 03:39:12

Kedves Nagy Katalin, érdekes és (részben) szomorú, amit leírt. Azért a számukra idegen nyelvű előadások tisztelete mellett megjegyzem, hogy az olaszoknak kisebb kunszt minden operát eredeti nyelven énekelniük, mivel a műfaj népszerű alkotásainak zöme – a barokktól az utóromantikáig – mégiscsak olasz, ráadásul Mozart is az ő nyelvükre írta legizgalmasabb operáit.
Kételkedés nélkül elhiszem, hogy a XIX. századi és még korábbi operaszövegek nehezen érthetők, ez nem is lehetne másképp. De az az olasz énekes, aki megtanulta a szerepét, mégiscsak jobban s mélyebbről tud közölni vele reflexiókat, érzelmeket, mint pl. a magyar. Hiszen a mi színészeink is élvezetesen adnak elő még (nem túl gyakran) Balassi-, Vörösmarty-, Arany-, Petőfi-költeményeket, a Bánk bán, a Hunyadi László szövege sem modern, mégis megráz bennünket.
Persze, hogy az eredeti librettók sem mindig irodalmi gyöngyszemek, ez még olvasva is feltűnik. De akkor milyen jogon várjuk el, hogy a magyar műfordítások remekművek legyenek, és miért kövessék pontosan az eredetiek hibáit? Állítom, hogy a librettók XX. században készült és használatos magyar műfordításai, bár szintén régies fordulatokkal élnek és olykor mosolyogtatók, teljesen érthetők, és nem hiszem, hogy egy énekesnek gondot okoz a megtanulásuk a zenével együtt, illetve az előadásuk.
Már „az én időmben” sem kezdte egy lány az élménybeszámolót barátnőjének azzal, hogy „mélységes, néma csend honolt fekete felleges éjen”, egy fiú sem mondott olyant, hogy „még meg sem ösmert”. Mégis értettük, lehet érteni ma is, s megérinti a hallgatót. Főleg az anyanyelvén.

6583   lujza 2018-05-16 01:14:04

Köszönet a Lucretia beszámolóért, irigylésreméltóan nagyszerű előadás lehetett!

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

"Organ & Choir"
11:00 : Kaposvár
Szivárvány Kultúrpalota

"Kaposfest"
Ránki Dezső koncertje
BACH: g-moll zongoraverseny BWV 1058
Ránki Dezső (zongora), Apollon Musagète Kvartett
BACH: A-dúr zongoraverseny BWV 1055
Ránki Dezső (zongora), Apollon Musagète Kvartett

15:00 : Tolcsva
Szirmay-Waldbott kastély könyvtára

Trüffel Kvartett:
Lajhó Barbara, Kristó-Varga Nikolett (hegedű), Kusz Viktória (brácsa), Kószás Ágnes (gordonka)
"Zempléni Fesztivál"
Kalandozás a slágerek világába, barokktól a filmzenékig


17:00 : Tolcsva
Oremus-szalon

Bogányi Gergely (zongora), Bogányi Tibor (gordonka)
"Zempléni Fesztivál"
CSAJKOVSZKIJ: Változatok egy rokokó témára, Op.33
CSAJKOVSZKIJ: Évszakok, Op.37/b – válogatás

19:00 : Kaposvár
Szivárvány Kultúrpalota

"Kaposfest"
SCHUBERT: B-dúr trió D.471
Kirill Troussov (hegedű), Veit Hertenstein (brácsa), Henri Demarquette (cselló)
BRAHMS: a-moll trió Op.114
Veit Hertenstein (brácsa), Henri Demarquette (cselló), Enrico Pace (zongora)
RACHMANINOV: Hét dal énekhangra és zongorára
Károlyi Katalin (alt), Würtz Klára (zongora)
FRANCK: A-dúr hegedűszonáta
Baráti Kristóf (hegedű), Würtz Klára (zongora)

19:30 : Kismarton
Esterházy-kastély, Haydn Terem

Avi Avital (mandolin)
Haydn Filharmónia
HAYDN: 45. (fisz-moll) szimfónia, Hob. I:45 (Búcsú)
PAISIELLO: Esz-dúr concerto mandolinra, vonósokra és csembalóra
ROSSINI: 1. (G-dúr) szonáta
VIVALDI: C-dúr concerto mandolinra, RV 425
WOLF: Olasz szerenád
HAYDN: Allegro a G-dúr hegedűversenyből, (mandolin átirat) Hob. VIIa:4

20:00 : Sárospatak
Basilica minor – Vártemplom

Ballabás Aliz, Kalafszky Adriána, Pintér Ágnes (szoprán), Bárány Péter (kontratenor), Gál József, Mészáros Péter (tenor), Melkovics Zoltán (basszus)
Purcell Kórus & Orfeo Zenekar
Vezényel: Vashegyi György
"Zempléni Fesztivál"
STRATTNER: Aus der Tiefe rufe ich Herr, zu dir
BUXTEHUDE: Das neugeborne Kindelein BuxWV 13
BUXTEHUDE: Mit Fried und Freud - Klaglied BuxWV 76
BUXTEHUDE: Befiehl dem Engel daβ er komm BuxWV 10
STRATTNER: Sehet doch, ihr Menschenkinder
BUXTEHUDE: Herzlich lieb hab ich Dich, o Herr BuxWV 13
A mai nap
született:
1750 • Antonio Salieri, zeneszerző († 1825)
1954 • Hollerung Gábor, karmester
elhunyt:
2004 • Lukin László, karnagy (sz. 1926)
2009 • Hildegard Behrens, énekes (sz. 1937)