vissza a cimoldalra
2017-09-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2272)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (59735)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3832)
Társművészetek (1196)
Haladjunk tovább... (121)
Milyen zenét hallgatsz most? (24970)
Momus társalgó (6046)
Kedvenc előadók (2796)
Kedvenc művek (141)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11086)
A csapos közbeszól (94)

Bánk bán (2928)
Bartók Béla szellemisége (171)
Kodály Zoltán (335)
Élő közvetítések (6580)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4043)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (628)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (219)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2307)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1106)
Ferencsik János (70)
Lehár Ferenc (565)
Operett, mint színpadi műfaj (3247)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1052)
Franz Schmidt (2888)
Momus-játék (5338)
Udvardy Tibor (140)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Hozzászólások a Momus írásaihoz (RM, 2002-11-15 12:47:11)

   
6410 • parampampoli Előzmény 6408 2017-09-13 15:48:32
Macht nichts! -:)
6409 • IVA Előzmény 6408 2017-09-13 07:58:56
Köszönöm, köszönjük!
6408 • -zéta- Előzmény 6407 2017-09-13 07:04:53
Hiába, a sajtóhiba a netet sem kerüli el... ezer bocsánat mindenkitől!!!
6407 • IVA 2017-09-13 04:59:30
Kedves Szerkesztők, legyetek szívesek elűzni a sajtó ördögét, és javítani az Iluska, az Éj királynője és Alfio a XIII. században, avagy Erkel Bánk bánja az Erkel Színházban című kritika szerzőjének nevét.
Köszönettel: IVA
6406 • Heiner Lajos 2017-09-04 17:31:39
Kedves Zsoly,

Sok köszönet legutóbbi, "szokásos" nyári beszámolódért! Egyre többször érzem én is, hogy nem nagy operaházak ún. sztárjait kell nézni-hallgatni, hanem olyan kedves előadásokat, amit Te most (is) láthattál.
6405 • parampampoli Előzmény 6404 2017-09-01 21:35:29
Kiről van szó?
6404 • Cilike 2017-09-01 18:07:03
Érdekes, meghallgattam egy felvételt az Ezred lányából és eltérő volt a véleményem a tenorról. Nekem éppenhogy úgy tűnt, hogy szenvedett a felső váltóhangok területén. Az ária nagy részében konkrétan be volt szorulva, ahogy hallottam. A c-ket persze fölé tudta énekelni, ott nyílt megint, de a passaggioval nincs jóban. Az első részben is feltűnt, hogy elfalzettolgat frázisokat. Aztán lehet, hogy élőben jó volt, ez ugye csak felvétel.
6403 • parampampoli 2017-08-24 11:20:41
Nagy érdeklődéssel olvastam Zéta igazán alapos elemzését az 1990-es Végzet-premier új cd-kiadásáról. Megállapításaival teljesen egyetértve ajánlom mindenkinek, hogy vegye meg, érdemes.
6402 • parampampoli Előzmény 6401 2017-07-04 06:30:21
Mi a legtöbb énekest illetően általában egyet szoktunk érteni, van pár, akiben nagyon nagyon egyet, és sajnos van néhány, akikben nagyon nagyon nem. Ilyen az élet... (László Boldizsár a mi véleményünk ellenére, gondolom, nagyon jól elvan, és nem hinném, hogy különösebben zavartatná magát azzal, amit írunk róla.)
6401 • márta 2017-07-03 15:01:18
Hűha!
Nem irigylem szegény László Boldizsárt!
Én ugyan nem hallottam Gruberovával, de nem emlékszem,hogy a momus története során -ppp- és terlamund valamiben teljesen egyetértettek volna...
6400 • telramund Előzmény 6398 2017-07-03 13:32:39
Kivételesen egyetértek parampampolival, különösen az utolsó mondatot illetően.Zéta kritikájában, Gruberovát illetően van sok igazság,de nem teljesen.Nem hallottam azokat a problémákat,amikről,mint súlyos hiányosságokról ír.De hát vélemény és vélemény nem mindig egyezhet.Csupán Gruberova megítélésében nem egyezik a véleményünk.
6399 • Búbánat Előzmény 6398 2017-07-03 11:50:31
Bizony, László Boldizsár ugyancsak a kottához „ragadt”, pedig eleinte még reménykedtem, hogy csak „mankónak” van nála az iPad, és az éneklése mellé valamicske játszani-alakítani akarás társulni fog; amikor az első felvonásban megjelent Gruberova/Erzsébet királynő színe előtt, színpadiasan féltérdre ereszkedve hódolt előtte…, de aztán- csalódásomra - „visszamenekült” a kottához – végérvényesen lehorgonyozva annál…
6398 • parampampoli Előzmény 6396 2017-07-02 22:56:54
Én annyit fűznék, hozzá, hogy mikor Gruberova Varsóban énekelte Normát februárban, a lengyel mezzo és tenor egyetlen estéért megtanulta kotta nélkül Adalgisát és Pollionét HIBÁTLANUL, pedig sose énekelték előtte, és nem is volt rá semmi ajánlatuk későbbre se. László Boldizsár nem látta meg ebben az estében élete nagy eseményét, hogy micsoda megtiszteltetés a világ egyik legnagyobb énekesnőjének partnere lenni, és annak ellenére, hogy egy éve tudta, hogy énekelni fogja, helyette énekelt mindent össze-vissza, haknikat és egyebeket. Most kamaraénekes lett, megérdemelte, mert a hangjával fizet érte. De még felvételről is rossz volt nézni, hogy mennyire botrányosan nem tudja a szerepet. Nem a belcanto stílust: a szerepet. Nagy különbség. Gruberova oldalán ezt tenni: botrány és szégyen. A stílus ismeretének általános hiányát illetően egyetértek veled, de egyetértek azzal is, amit Zéta írt László Boldizsárról és Szegedi Csaba attitűdjéről is, hasonló jelenségeket korábban szóvá tettem velük kapcsolataban én is.
Hogy milyen volt Gruberova, arról nem nyilatkoznék, mert csak felvételek alapján nem lenne helyes, és ellenkezne elveimmel is. 150 előadás és kb 30 Devereux előadás+20 koncerten énekelt finálé után a felvételek alapján mondhatom, hogy a második felvonástól tökéletesen hozta csúcsformáját. Alakítása teljes egészében külön dimenziót képviselt, mondhatni, egy másik bolygóról érkezett ebbe a pesti előadásba. Nekem a mögötte ülő kórustag hölgyek megrendülése és látható könnyei többet mondtak, mint egy hatoldalas elemzés. Akár Gruberova hibáiról, akár erényeiről. Mert a lényeg szavakkal úgyse fejezhető ki. (Aki pedig egy 70 éves koloratúrszoprán hangi hibáin akar rugózni, hallgassa meg Sills 1977-es Luciáját a MET-ből, pedig ő nem volt 70 éves.)
6397 • takatsa 2017-07-02 22:23:26
Bocsánat, a "Mi újság az Államim Operaház" topicba írtam, de itt is megismételném:
Na, kijavították a hibát.
Gruberovával kapcsolatban maximálisan egyetértek (amint azt le is írtam, az előadással kapcsolatos első bejegyzésben). Minden pálya - legyen az bármilyen hosszú és diadalmas - véget ér egyszer. Lehetséges, hogy most hallottuk itthon utoljára Gruberovát teljes operában, és ha ez esetleg tényleg így van, akkor ez egy hozzá méltó és frappáns befejezés volt, egy olyan élmény, amelyre mindnyájan emlékezni fogunk. A hosszas ováció nem volt véletlen és egyáltalán nem volt túlzó.
És persze, az est csillaga Gruberova volt, - ki is lehetett volna más - ez így volt rendjén. Gruberova jött, Gruberova szerepet választott, a többiek pedig ebben közreműködtek - énekesek, zenekar, karmester. Ez az este eleve erről szólt és minden a papírforma szerint zajlott.
Amiben nem értek egyet Zétával, az, hogy a szereplőktől számon kéri azt, hogy miért nem nőttek fel Gruberovához. Miért nem voltak éppen úgy birtokosai a szerepüknek, miért nem játszottak úgy, mint Gruberova, miért vették elő az olvasószemüvegüket, miért volt bennük kevesebb átélés, stb. Számon lehet ezt kérni egy eleve "hangversenyszerű előadás"-ként hirdetett produkciónál? Amikor Gruberova az egyik nagy szerepét énekli, a többi szereplő viszont egy olyan operát, amelyet sohasem énekelt, és amelynek újbóli előadására kevés az esély? Én úgy gondolom, hogy ezt nem lehet számon kérni. Minden énekes tisztességesen felkészült erre az egyszeri előadásra, alázattal és odaadással asszisztált Gruberovának és mindenki hozzájárult az előadás sikeréhez. Ezen felül én örültem, hogy újra megcsodálhattam Shöck Atala szépséges hangját és élveztem László Boldizsárt vagy Fried Pétert is - nyúlfarknyi szerepében. Gruberova szerepformálása megindító volt, de bármelyik más szereplőtől egy hasonló színpadi produkció nevetséges lett volna.
6396 • Cilike 2017-07-02 22:17:44
Én annyit fűznék csak hozzá, a magyar művészek (többségének) védelmében, hogy valóban problémás egy koncertre megtanulni egy szerepet, amit utána nem biztos, hogy hasznosítani tudnak. Schöck Atalát én sokkal pozitívabban ítéltem meg, ő hozta az én fülemnek azt a belcanto stílust, ami másoknál fájón hiányzott. Nem tudják nálunk ezt a stílust, sokszor meg kell állapítanom. Mikor hallottuk a Puritánokban Demurot, akkor tudatosodik, hogy ez nálunk mennyire nem működik. Egy vonalban tartani a hangokat, ami a pozíciót illeti, levegőzés, legato, frazírozás, dinamika és akkor még ott van a dallamok érzelmekkel való megtöltése. Nincs meg a zenei életünkben ennek a kultúrája, sajnos. És ma már nincs Gardelli és Patané, még Morandi se -bár ő elvileg jön majd Requiemre -, akik legalább egy-egy produkció erejéig beleverték az énekesekbe a belcanto alapokat.
6395 • daunerni Előzmény 6394 2017-07-02 21:37:19
Bocsánat, javítottam!
6394 • takatsa 2017-07-02 19:54:34
Jó lenne végigolvasni Zéta legújabb írását, de valami hiba miatt csak Shöck Ataláig lehet a szöveget betölteni.
6393 • Edmond Dantes Előzmény 6392 2017-06-09 13:22:16
Attól tartok, időnként mindkét funkciót ellátja.
6392 • macskás Előzmény 6391 2017-06-09 12:33:04
Hatos számú kórterem lenne?:)
Mindent nem tudhatok:)
6391 • Edmond Dantes Előzmény 6390 2017-06-09 10:13:42
Sajnos már elfelejtettem ;-) és mi is az a 6-os stúdió?
És ugye az Offenbach Kékszakáll(ú)hoz írta Vajda Gergely a Barbie Blue-t?
6390 • macskás Előzmény 6388 2017-06-09 09:50:40
Még a zenekarral és a karmesterrel tartozol:)
6389 • Edmond Dantes Előzmény 6386 2017-06-09 08:24:18
Jól járt szerintem, aki egyben = (csúcs)bérletben megvette a Kaufmann-Damrau dalestet, Flórez áriaestjét és a Bartók-Eötvös koncertet. Például én :-)
Labda mostantól a vendég énekeseknél van = mind "ideérnek"-e..
6388 • Edmond Dantes Előzmény 6385 2017-06-09 08:20:16
Rend kedvéért: Érsek Dóra partnere a szellemes, kedves Barbie Blue-ban Rezsnyák Róbert.
6387 • IVA Előzmény 6386 2017-06-09 02:01:15
Köszönöm, ezt nem tudtam. A MÁO „tégla-műsorkalendáriuma” szerint 2018. május 27., június 1. és 8. napokon adják az Operaházban.
6386 • lujza Előzmény 6382 2017-06-09 01:42:24
A Kékszakállú és a Senza sanque a Müpában lesz jövő februárban, egyáltalán nem drágán.
6385 • macskás Előzmény 6379 2017-06-08 09:22:37
Vajda Gergelynek van egy remek egyfelvonásosa, Barbie Blue, amit éppen a Kékszakállú társításához írt. Lemezen is megjelent, és volt egy 6-os stúdióbeli koncert 2009-ben, ahol Érsek Dóra remek volt (a lemezen is).
6384 • Edmond Dantes Előzmény 6380 2017-06-08 08:49:26
Szerintem szinte ugyanazt írjuk, csak én az utolsó bekezdésemben hossza(sa)bban, te frappánsan, egy szóval összefoglalva: "széttartott".

Én is nagyon várom a Bartók-Eötvös "csúcstalálkozót" :-)
6383 • Edmond Dantes Előzmény 6381 2017-06-08 08:44:37
Köszönöm a pontosítást. Lényegen valószínűleg nem változtat, sőt talán még rá is erősít látatlanban (mert nem láttam a produkciót) a véleményemre: Frenák Pál(ék) nem "való(k)" az Operaházba. Nem rosszabbak: mások.
6382 • IVA Előzmény 6380 2017-06-08 04:06:15
Egyetértek a társítási koncepcióddal. Nem láttam azokat a Salome-előadásokat, amelyeket balettekkel „egészítettek ki”, csak színlapokról emlékszem a jelenségre. Amióta leszoktak a kísérődarabokról, nem szoktam kívánni más zenét, más drámát a Salome után.
Hogy melyik Bartók-darab képes erősíteni vagy gyengíteni egymás hatását, hogyan működik más zenékkel egy műsorban, az a megvalósítástól is függ. Mindhárom színpadi művét szokás koncertdarabként is adni. Elvileg a Táncszvittől sem vitatható el olyan erős látvány vagy szellemes ötlet, amellyel felépül egy hatásos est. Egy katartikus Mandarin után azonban nehéz lehet a dolga.
Kíváncsi vagyok, milyennek találod majd a Kékszakállút a Senza sangue társaságában, mert nem biztos, hogy személyesen is meg akarok győződni róla. Több szempont közt függ ez az újranyíló Opera meglepetés-helyáraitól is.
6381 • IVA Előzmény 6379 2017-06-08 02:39:13
A pontosság kedvéért: Frenák Pál ezúttal sem az „operabalettel” dolgozott, hanem saját társulatával és két táncossal (Dmitry Timofeev, Ricardo Vila Manzanares) az Operaház balett-társulatából.
6380 • lujza Előzmény 6379 2017-06-08 01:24:53
A három Bartók mű számomra a férfi-nő kapcsolatok végletességének ábrázolásával alkot egységet, nekem mindegy, hogy a témát eléneklik-e vagy eltáncolják. Sőt, mint mondtam, öreg vagyok, így olyanra is emlékszem, hogy egy időben a Salome ment a Mandarinnal, és az is csattanós párosítás volt. De ez a 3 mű most erősen széttartott, megközelítésben, stílusban, színvonalban egyaránt. A zeneszerző személye egymagában kevés volt összetartásnak.
Kíváncsi vagyok, jövőre milyen lesz a Kékszakállú a Senza sanque-vel együtt.
6379 • Edmond Dantes Előzmény 6378 2017-06-07 08:35:16
Próbálom megérteni az elvet: három táncjáték egységesebb, koherensebb produkció lehet, egyszerűbben kifejezve: egy (1) db. balett-este, szemben a klasszikus Fából faragott királyfi-Kékszakállú-Mandarin vegyes műfajú kiosztással.

Kékszakállúval, ami egyébként nagy kedvencem, az a "baj", hogy rövid = nem áll meg magában és nehéz mással társítani. Pár hete láttam mezzon, hogy pl. MET-ben Csajkovszkij Jolantájával párosították. Finoman fogalmazva nem volt szerencsés ötlet, max. Jolanta örülhetett, hogy nem jutott a régi asszonyok és Judit sorsára :-)
Nem tetszett a Vajda-operával (Mario és a varázsló) való párosítás sem, amit valószínűleg Bretz Gábor kedvéért hoztak össze, szerintem ez sem volt szerencsés dolog.
És nem tetszett pár évvel korábban az az ötlet sem, amikor egy furcsa "koncepció" (?) mentén egy este kétszer adták a Kékszakállút, valami "oda-vissza" alapon: "Kékszakállú nézőpontjából" és "Judit nézőpontjából". Fischer Ádám zeneileg a tőle szokott igényességgel és színvonalon vezényelt és nekem örömet szerzett a "repeta", de az az este sem volt "közönségbarát". Attól tartok, nincs tökéletes megoldás, aminek az az oka, hogy Bartók (sajnos) nem írt legalább még egy egyfelvonásos operát.

Konkrétan (és megnézés nélkül) a Tánctriptichonról: talán önmagában nem a Kékszakállú leválasztása és a Táncszvit beemelése lehet a baj: így legalább létrejött egy egységes Bartók-balettest. A baj az egyes darabok színvonalával és/vagy a három koreográfia eltérő stílusa, kibékíthetetlen ellentéte lehet. Frenák Pál több alkotását láttam már, többnyire tetszettek, de talán nem az Operaházban és talán nem az operabalettel. A harmadik alkotót, Juhász Zsoltot egyáltalán nem ismerem, de belekukkantva eddigi munkásságába, ugyancsak nehezen képzelem el az ő koreográfiáját összebékíthetőnek Seregiével (bár utóbbi is a néptánc felől jött, na de az régen volt és különben is..), még kevésbé Frenákéval.
6378 • lujza 2017-06-07 02:43:46
Sajnos egyetértek a Tánctriptichonról írtakkal. Mindig eltűnődöm, hogy már ilyen öreg vagyok? Igen, az évadnyitó három Bartók mű! Sosem fogom megérteni, kinek a világrengető gondolata volt szétszedni ezeket, és miért? Bár más és más volt a keletkezésük időpontja, körülményei, mégis abszolút egységet alkottak, élmény volt végignézni-hallgatni őket egymás után! Most mással megy a Kékszakállú, és nem tudni, milyen logikát követve megy 3 táncjáték, de minek? Sajnos én is jobbnak tartom a Harangozó-féle Mandarin koreográfiát a mai napig is, igaz, akkor az előadók is különlegesek voltak. (Most úgy érzem magam, mint amikor régi, nagy énekesek emlegetését olvasom - ezek mind halottak, érjük be azzal, ami van!)
6377 • IVA Előzmény 6376 2017-06-07 00:55:26
OFF: A karaktert meg lehet találni a szövegszerkesztő programok szimbólumkészletében. De egyszerűbb a vágólapra „lopni” valamilyen szövegből, pl. az Operettszínház egyik színlapjáról, vagy az én hozzászólásomból, aztán bemásolni. (A kacifánt szóban mintha lenne némi áthallás.)
6376 • macskás Előzmény 6372 2017-06-06 23:47:08
Meg kell adni a módját:) Nem mindegy, hogy csak Kero, vagy KERO+ az a kacifánt, amit én nem tudok idetenni.
6375 • Héterő Előzmény 6374 2017-06-06 19:18:14
Koczó Endre tollából.

A Maddalenát éneklő tunéz-francia Leila Zlassi még jobban tetszett, különösen a " La mamma morta " ária bensőségesen szomorú előadása. Az operát Pál Sándor szokásos rutinjával vezényelte. A rendezőt Bodolay-nak hívták, csak így: Bodolay, keresztnév nélkül. A program füzet szerint, 22. oldal, idézem: "Főbb díjai: " Aranykecskedíj " - Közönség díj, a legjobb rendezőnek ( 2005. ), etc.." Tőlem semmilyen díjat nem kap. Az biztos.

Úgy tűnik, a szerző valóban hadilábon állt a keresztnevekkel. :-)
6374 • Héterő Előzmény 6369 2017-06-06 17:02:28
Én emlékszem: megbecsült színházi kritikus volt, már halott, sajnos; - nem írom ide a nevét.

Mezei néző is nehezményezte a névcsonkolást:
...Bodolay (aki egyébként Géza is, bár ezt saját maga szokta lefelejteni a színlapokról)...
6373 • parampampoli Előzmény 6372 2017-06-06 15:56:45
Így jobb?? -:)))
6372 • IVA Előzmény 6370 2017-06-06 03:55:56
Hogy pontosak legyünk: KERO®.
6371 • IVA Előzmény 6370 2017-06-05 17:14:01
Igen, az.
6370 • parampampoli Előzmény 6369 2017-06-05 10:09:22
És a KERO ? Utálatos elnevezés kezdetektől fogva.
6369 • IVA 2017-06-04 04:22:07
Heiner Lajos Zeneileg nagyszerű című kritikájához:
Legalább 15 éve annak (Bodolay Géza akkor talán még nem is rendezett operát), amikor egy kritikus (már nem emlékszem, melyik) szintén kifogásolta, hogy a rendező csak a családi nevét tünteti fel, mint valami márkát.
6368 • tiramisu Előzmény 6367 2017-05-28 13:28:27
:-)
6367 • bermuda 2017-05-28 09:53:01
Kedves Zéta! Nagy örömmel olvastam Puritáni írásodat,jómagam belcanto-fan lévén , ráadásul ez a legkedvesebb operám is,boldog vagyok , h láthattam ezt a különleges előadást. Az utolsó mondatoddal is mélységesen egyetértek Idézem:Jelen sorok írója négy évtizede jár operaelőadásokra, s még sosem élt meg ehhez foghatóan egységes bel canto produkciót Magyarországon.
6366 • IVA Előzmény 6365 2017-05-21 00:42:03
Egyetértésem bizonyítékául idézem a Mi újság a Magyar Állami Operaházban?-topicba 56083. számon bejegyzett hozzászólásom elejét:

Bánk bán (főpróba) – 2016. március 8.
Egyre ritkábban fordul elő velem, operaelőadáson annál is ritkábban. Az ember szégyenletesen elérzéktelenedik az évek során, vagy kiszámíthatatlanná válik az érzékenysége. A Bánk bán tegnapi, Medveczky Ádám vezényelte főpróbáján a II. felvonás 1. képének végén kicsordultak a könnyeim. Röviden: a gyönyörűségtől. Mindig is ez a részlet volt a legfőbb kedvencem a darabban. Ahogy Botos Veronika játszotta a viola d'amore-szólót!...”

Bizony örülnék annak, ha egyszer Botos Veronika A lombardokban eltáncolná a Jordán-parti jelenetet!
6365 • Héterő 2017-05-20 23:49:35
Hát - ez a kedves parampampoli igazán bírja a gyűrődést! :-)

Megérdemelten emelte ki Botos Veronikát.
Nagy rajongója vagyok régóta. Ráadásul ugyanolyan jól táncol (!), mint amilyen csodálatosan játszik.
6364 • ladislav kozlok 2017-05-20 07:58:10
Nem volt nehéz bejutni. A jegyet telefonom rendeltem meg. Egy nagyon kedves holgy, a szervezési osztálybol, segített nekem.
En 1 szombati 11 orási eloadást láttam, allítolag a ballagások miatt félházzal ment. Az se volt még, hogy egymagam ultem az emeleten.
6363 • IVA 2017-05-20 00:18:22
Hacsak néhány törzs-hozzászólónk és -Ppp- nem középiskolás, két-három hozzászólás és recenzensünk hét alkalommal esett látogatása szerint mégiscsak be lehetett jutni a 20 előadásból álló Bánk bán-széria előadásaira, amire az internetes jegyértékesítés fikarcnyi lehetőséget sem kínált. (Noha Ungvári Tamás értelmezésében a demokrácia azonos a széles sávú internettel.)
A recenzens bejuthatása természetesen jogos, már azért is, mert így közvetíthette nekünk csaknem hét előadás fontos tanulságait, érdekesen.
Arról nem szóltak a beszámolók, hogy valóban totálisan telt nézőtérrel ment-e le a 20 előadás...
Husvét Dániel méltatása engem is némi nyomozásra késztetett. A táncos nem az Operaház tagja, a YouTube-on ezen a felvételen látható.
6362 • Pristaldus Előzmény 6361 2017-05-02 08:55:50
Az elejétől a végéig zeneellenes! Más baja nincs, de ez elég nagy baj!
6361 • IVA Előzmény 6360 2017-05-02 01:54:03
Gyönyörű! Sajnálom, hogy Kesselyák Gergely rendezését a nem létező tetejétől a talpáig nem bírja a gyomrom.
6360 • parampampoli 2017-05-01 18:55:51
Zenei illusztráció a Nabuccóhoz:

Nabucco áriája (Alexandru Agache)
https://www.youtube.com/watch?v=EocUROv0cec
6359 • Edmond Dantes Előzmény 6358 2017-04-03 09:53:50
Megnéztem: ha jól értem, Rimszkij-Korszakov eredetileg szimfonikus szvitet írt (1888) azaz nem színpadra szánta művét. A balettváltozatot csak jóval később, két évvel a zeneszerző halála (1908) után mutatta be az Orosz Balett a párizsi Nagyoperában, 1910 júniusában. Fokin készítette a koreográfiát, a férfi főszerepet Nizsinszkij táncolta, a színpadi változatban már Zobeidának nevezett címszerepet pedig Ida Rubinstein.
6358 • ladislav kozlok Előzmény 6356 2017-04-02 08:45:33
En hiszek Neked, de miert hivjak a fohosnot Zobejdanak ?
6357 • IVA Előzmény 6353 2017-04-02 02:06:20
Nem tudhatjuk, hányféle adottsággal szórakoztathatta Seherezádé a szultánt ezeregy éjszakán keresztül. Lehet, hogy csak a szalonképesebbek praktikák maradtak ránk: a mesék.
6356 • Edmond Dantes Előzmény 6355 2017-04-01 19:53:01
Utananeztem: ez a Seherezade = az a Seherezade, az 1001 ejszakabol, a mu teteleinek cimei is 1-1 mese cime(i) a mesegyujtemenybol. De ami igazan meglepett a balett vegen az az volt, hogy a zenekari változat (szvit) "bekesen" vegzodik, azt sugallja, hogy heppiend van vagyis a szultan megbocsatott a rabszolganonak. A szinpadi vegkifejlet viszont, amit en lattam eppen az ellenkezoje volt. Delutan kicsit rakerestem a temara es azt olvastam, hogy anno a zeneszerzo ozvegye tiltakozott az ellen, hogy a szinpadi valtozat elter Rimszkij-Korszakov eredeti zenei vagy zenedramaturgiai szandekatol.
6355 • ladislav kozlok Előzmény 6354 2017-04-01 12:37:01
Ugy tudom, hogy nem az 1001-ejszaka meseibol ismert Seherezaderol van szo. Zobejdarol van szo aki megoli
magat, latvan a szerelme holtestet akit a feltekeny szultan olet meg.
6354 • Edmond Dantes 2017-04-01 12:20:39
Színpadon (MÁO) csak kb. 15 éve láttam először (azóta sem)...csak néztem ki a fejemből, amikor a végén Seherezádé mégiscsak meghal, ellentétben gyerekkori mese-emlékeimmel és ellentétben a mű most (lemez)ismertetett zenekari változatával. Szóval hiába strapálta magát 1001 éjen át...
Kérem, ha valaki pontos infóval rendelkezik a hősnő színpadi ill. tényleges elhalálozásával kapcsolatban, ossza meg velem. Köszönöm.
6353 • Heiner Lajos Előzmény 6352 2017-04-01 08:27:49
Azért azúrkék, mert egy mai rendezésben S. egy leszbi lenne. Vagy még másabb, pl. Afrodite. A neves Hermelin családból.
6352 • IVA 2017-03-31 23:24:11
Amikor először hallottam–láttam a Seherezádét – 1960-ban, az Erkel Színházban, Kun Zsuzsa címszereplésével –, úgy éreztem, egész életemben semmi mást nem akarok csinálni, mint ezt a zenét hallgatni, reggeltől estig. Egy darabig úgy tűnt, meg is tudom valósítani e vágyamat, amikor – az első akkordok lekésésével – sikerült a Mambo magnetofonnal felvennem a szimfonikus költeményt a rádióból, mely késedelemnek köszönhetően ráfért a szalagra a vége is. Sok évet vettem el családtagjaim életéből a felvétel mindennapos hallgatásával. A kazettás magnó korában is a darabnak ama 46-47 perces hosszával lett gondom, mert ritkán ment olyan felvétel a rádióban, amely ráfért a kazettára.
Köszönet az érdekes lemezismertetőért! Ez az azúrkék szín sohasem jutott volna eszembe a Seherezádéról.
6351 • parampampoli Előzmény 6350 2017-03-30 20:34:33
Nem vitatkozom, Zéta nevében pedig nem beszélhetek, majd tisztázza álláspontját ő, ha akarja. A hagyományos operajátszásról nekem más fogalmaim vannak. És nem három kép alapján.
6350 • Edmond Dantes Előzmény 6349 2017-03-30 18:37:23
Nem nekem tűnik úgy. Nekem úgy tűnik, hogy -zéta-nak tűnik "úgy":

"Számomra viszont M. Tóth pont ezzel, a Ring nyolcadik-kilencedik órájában felbukkanó, mondhatni hiperrealista megoldássorral tette korábbi munkáját átláthatatlanul (és zavaróan) eklektikussá."
és
"...önmagában nem hiba a naturalizmus az operaszínpadon..." és 1-2 további. (Kiemelések tőlem. ED)
3 db.fotó alapján viszont nem lehet véleményt formálni.
6349 • parampampoli Előzmény 6345 2017-03-30 17:34:36
A képek alapján neked úgy tűnik, hogy a mostani Siegfried rendezése a klasszikus, hagyományos, realista hagyományokat követi??
6348 • IVA Előzmény 6344 2017-03-29 21:50:37
Ama sokértelműség viszont nem vonatkozik az előzményre, és nem is ennek a fórumnak a tárgya.
6347 • IVA Előzmény 6343 2017-03-29 21:49:52
Mivel a mondatból hiányzik a tárgy, nem értem, mire utal. Mindenesetre tisztázni szeretném: néha ráunok a szókészletből sokat használt jelzőkre, ezért kapóra jött, hogy -Zéta-, számomra igen tetszetős kritikájára abból idézzek egy szinonimát.
6346 • parampampoli Előzmény 6345 2017-03-29 12:40:00
Én úgy értettem, hogy a Kovácsdal markírozása a főpróbára vonatkozik, nem tudom elképzelni, hogy előadásra is érvényes legyen. Egyébként én is úgy gondoltam, hogy Kovácsházinak -- bár Lohengrinjének tisztelője és rajongója vagyok -- Siegmund után meg kéne állnia a Ringgel.
6345 • Edmond Dantes 2017-03-29 11:19:01
-zéta- kritikájából megértettem: a "klasszikus", "realista" és "hagyományőrző" operarendezés lelkes hívei most nagyjából megkapták a visszasírt múltat...Závodszky, Pilinszky Zsigmond vagy éppen Lauritz Melchior nélkül. (Windgassen már Wieland Wagner új világában énekelt jó 50-60 éve.) Kovácsházi Istvánnal kapcsolatos előzetes aggodalmam sajnos nem látszik alaptalannak. A két Siegfried (és Trisztán): m á s, több mint a többi Wagner-tenorszerep. Ha ez evidencia (evidencia), miért nem tudták az illetékesek? "...többnyire markírozott Kovácsdal": huh! "... inkább kényelmes, mint vadóc" Siegfried: huh! Siegfriednek a III. felvonásban szexuális vonzerővel muszáj rendelkeznie!

PS Az üllő a MüPa Siegfriedjében is valóságos, csak ott -horribile dictu- zenekari ütős "kovácsol".
6344 • Edmond Dantes Előzmény 6343 2017-03-29 10:58:41
Ó kedves Katalin, a "cuki(ság)" manapság nagyon sokértelmű szó lett!
6343 • Nagy Katalin Előzmény 6342 2017-03-29 09:58:43
A "cuki" alapján én inkább bakfisnak (ill. ahogy manapság mondanák "tinédzser lánynak") vélném.
6342 • IVA 2017-03-29 01:15:44
Ha nem tartanék attól, hogy idős olvasónak néznek, -Zéta- Siegfried-kritikájára azt mondanám, hogy cuki.
6341 • nizajemon Előzmény 6340 2017-03-22 12:12:45
Nagyon egyetértek! Olyan formátumú csapat énekelhetné,hogy kifogásoknak helye nem lenne,örvendezni kellene maximálisan.Pár év alatt világsikerre vinnék,ebben biztos vagyok.
6340 • ladislav kozlok Előzmény 6339 2017-03-22 10:39:02
Kezdhetnenek Pozsonyban. A szlovakiai magyarok es a pozsonyi operabaratok nagy oromere.
Kozvetito lehetne Laszlo B. muveszur, aki nelkul nem lehetne Pozsonyban Carment, Turandotot vagy Par-Bajt jatszani.

6339 • nizajemon 2017-03-22 07:47:10
Örömmel olvasom a beszámolót a Bánk előadásáról.Nem lenne itt az ideje megmutatni külföldön is ezt az eredeti verziót?
6338 • Heiner Lajos 2017-03-15 21:18:07
Aici Bucuresti programe douá!
6337 • miketyson Előzmény 6336 2017-03-10 16:15:08
Na de akkor is.
6336 • lujza Előzmény 6334 2017-03-09 23:12:29
vape kihívta a sorsot maga ellen, hiszen ő említi az írás elején a Tannhausert, szemben a Lohengrinnel.
6335 • Heiner Lajos Előzmény 6334 2017-03-09 17:00:10
Nem mindegy? Egyik is Mozart, meg a másik is...
6334 • miketyson 2017-03-09 16:20:32
Várom, egyre várom, hogy valakikijavítsa a Ticciatiról szóló írásban a Tannhausert, hiszen a Lohengrint vezényelte.
6333 • nickname Előzmény 6332 2017-02-22 15:57:39
Ami meg megmaradt azt a török rombolta le, a romokból meg újjáépítették az országot -elhordták a köveket az új épületekhez - a török kiűzése után, aztán ami középkori épület még megmaradt, azt meg a romantika korának restaurátori törekvései fosztották meg szinte teljesen eredeti, középkori mivoltától.
6332 • Momo 2017-02-22 11:18:48
Először is köszönjük a a beszámolót, kedves Lajos. Jó ilyesmit olvasni. :-)

Másodszor annyit szeretnék megjegyezni, hogy nem saját töketlenségünk miatt találunk oly kevés III. Béla korabeli építményt kedves kis Hazánkban, hanem mert Batu kán, (és az utána következő évszázadokban a többiek) sajnos végül sorra mind megérkeztek...

:-))
6331 • IVA Előzmény 6330 2017-02-16 01:03:44
Én is menekülnék, de már nem lehet: jegyem van rá.
6330 • parampampoli 2017-02-15 22:44:15
Csodálom operatikus lelkesedését, hogy a miskolci Hollandit végig tudta nézni, hallgatni. Leírása és a képek alapján futva menekültem volna.

László Boldizsár vigyázzon magára. Túl sokat énekel, túlságosan sokfélét. Vigyázzon magára ő maga, ha más nem akar rá vigyázni. Egy most elsiratott nagy tenor legyen példaképe.
6329 • Marzimino Előzmény 6328 2017-01-26 14:04:10
Én is köszönöm az igényes recenziót! Még csak az elsőt olvastam. Így van! A régi élvonal sokkal jobb a mai élvonalnál. Az okokon, a magyarázaton egy ideig gondolkodtam, de mindig arra jutok, nem igazán tudom. Végső soron szellemi síkon kellene keresgélni, még akkor is, ha nagyon is anyagi dologgal állunk szemben, a hanggal. Van egy Rigoletto LP-m vele (EVEREST-CETRA kiadás) a napokban meghallgatom:).
6328 • chenier 2017-01-26 10:10:25
Köszönöm a megemlékezést Bastianniniról!
Sajnos elég keveset lehet olvasni róla, és sajnos a világban sem nagyon emlegetik már a földkerekség egyik legnagyobb baritonját!
Pedig bármelyik szerepében hallgatjuk őt, utána meg azokat, akik ma énekelnek, és akiket a mai nagyoknak kiáltanak ki, nem lehet nem meghallani az égbekiáltó különbséget!
Nála minden együtt volt. A gyönyörű hang, muzikalitás, tökéletes fraziálás, kifejezőerő és nem utolsó sorban a remek külső adottságok.


6327 • Edmond Dantes Előzmény 6326 2017-01-25 13:39:47
További érdekesség:
a végzetes Végzet-előadáson Warren partnere Tebaldi és Tucker volt, csakúgy mint Bastianinié a Chénier egyidejű szériájából néhányban. Továbbá a Warren halála előtti három Forzában Bastianini énekelte Don Carlo(s)t.
6326 • -zéta- Előzmény 6325 2017-01-25 11:32:53
Bastianini ott volt azon az előadáson, amikor Warren meghalt, hiszen másnap Gerardot énekelt ugyanott...

Döbbenetes a Sors összejátszása...
6325 • Heiner Lajos 2017-01-25 09:51:47
Oly sok köszönet a Bastianini-írásért! Az én bűnöm, hogy ha a múlt század közepének-második felének nagy baritonistáira gondolok, mindenekelőtt Warren jut az eszembe. Aztán Warren. Meg Warren. S persze Merrill, Gobbi, Svéd, Milnes. Bastianini kevésbé, talán a pálya rövidsége miatt.
Egyetlen apró korrekció. Rodzinski lengyel és nem orosz származású volt. Hogy a kép még tarkább legyen, Splitben született.
Gratula az íráshoz, izgatottan várom a folytatást!
6324 • bermuda Előzmény 6323 2017-01-10 00:02:12
Nekem is bántotta a szemem a "visitozás"... picit el is vette a kedvem a kritikától, bár a többi része tetszett.
Köszönöm Cilike.
6323 • Cilike 2017-01-09 19:04:38
Hmmm. "Visítozás". Márki úr, ez kicsit erős volt. Zenedráma. Könyörgöm, ki mondta, hogy a belcanto operák zenedrámák? Az Wagner. A belcanto az dallam, szép dallam, énekhang, szép énekhang, kedves kritikus kolléga úr.
6322 • -zéta- Előzmény 6321 2017-01-08 18:53:59
Ez miért csak most derül ki?
6321 • Heiner Lajos 2017-01-08 17:21:42
Pretre.
Nagynéném operaénekes volt. Énekelt vele Beethoven Kilencdiket.
6320 • Héterő Előzmény 6318 2017-01-08 14:42:37
Hajdu Endre: Szómúzeum
"Hát ez tematikailag igen vegyes katyvasz. Lehet, hogy szórakoztató, de elég bulvárnak tűnik... Bulvár, bulvár bulvár..."
6319 • -zéta- Előzmény 6317 2017-01-08 12:31:29
Egyszer írtam egy koncertbeszámolót archaikus nyelven, nagyon jól szórakoztam közben..;-)
6318 • Steff 2017-01-08 09:46:49
Szómúzeum...
6317 • Steff Előzmény 6316 2017-01-08 09:12:10
„Nyelvőr”…
Ott áll, és őrködik, nehogy a beavatatlan többség kárt tegyen a nyelvben. :D
Tömény röhej.
Elképzelem, hogy most egyszerre visszaállítanánk mindazokat a jelenségeket, amik 100-150 év alatt kikoptak a nyelvhasználatból. Kíváncsi lennék, mit szólnának a „nyelvőrök”. Pedig csak az történne, amire vágyakoznak: konzerválva lenne egy bizonyos nyelvállapot.
6316 • IVA Előzmény 6314 2017-01-08 02:23:33
Engem nem annyira az keserít el, hogy a fiatalabb nemzedék igénytelen a nyelv használatára, inkább az, hogy – és ez már nem is új keletű – némelyik nyelvőr, illetve nyelvész is. Az ikes igék helyes ragozása tekintetében már Grétsy László is gyakran nyilatkozott engedékenyen egy-egy ilyen vonatkozású kérdésben a televíziós műsorában, mondván, hogy a nyelvben megindult folyamatokat úgysem lehet megállítani; Nádasdy Ádám pedig mintha valósággal propagálná a szabályok mellőzését, sőt a trágár szavak felvételét is a köznapi beszédbe.
Én szívesen veszem, ha kijavítanak. Lehet, hogy nem mindig érint jól – de milyen jó, hogy azután mindig ügyelni tudok arra a hibára! Kijavítani csak azokat merem és szoktam, akiket szeretek. Azok fogadják el, akik tudják, hogy szeretetből, a javukra teszem.
Ha valaki nem kukkantott volna még oda: a Héterő által kifogásolt helyen megtörtént a javítás.
6315 • Steff Előzmény 6313 2017-01-08 01:21:16
Ja, az öregek még tudtak szépmagyarul beszélni, a fiatalok viszont már rútmagyarul beszélnek.
6314 • lujza Előzmény 6313 2017-01-08 01:04:45
Igen, én is azok közé tartozom, akik megtanulták, és szeretik is használni az ikes igéket, de gyakran szomorúan állapítom meg, hogy őskövület vagyok, mert ma már nem divat, a fiatalok mintha nem is ismernék, és mindenkit nem lehet kijavítani.
6313 • Héterő Előzmény 6310 2017-01-07 11:54:30
Kedves - lujza - , a Maestrot nem kell védened, hiszen sok szép és nyelvileg kifogástalan írását olvashattuk itt is, másutt is; ráadásul a tartalom is mindig megkapó volt.
Nem az öregség-fiatalság a döntő, hanem valami más. Lehet, hogy ebben az értelemben te is "öreg" vagy?
6312 • parampampoli Előzmény 6311 2017-01-07 10:13:45
Azóta rájöttem, bocsánat.
6311 • parampampoli Előzmény 6309 2017-01-07 10:12:59
Ez a felszólítás melyik beírásra válasz?
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

Kürtösi István (fagott)
Foglakozásvezetők: Haraszti Rita, Liget Regina
"Liszt kukacok akadémiája"
Zenés beavató foglalkozás

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Razvaljajeva Anasztázia (hárfa)
FAURÉ: 6 Impromptu Op.86
DEBUSSY: La Fille aux cheveux de lin
SATIE: Gnossiennes
FAURÉ: Une Chatelaine en sa Tour, Op.110
RAMEAU: Pieces de Clavecin (részletek)
TOURNIER: Féerie

15:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Kruppa Vonósnégyes:
Kruppa Bálint, Osztrosits Éva (hegedű)
Kurgyis András (mélyhegedű), Fejérvári János (gordonka)
Műsorvezető: Kovács Sándor
HAYDN: D-dúr vonósnégyes, Op.20. No.4.

15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Christopher Maltman, José Fardilha, Laura Aikin, Lucy Crowe
Budapesti Fesztiválzenekar
Rendezte és vezényel:
Fischer Iván
MOZART: Don Giovanni

16:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Romeo Szmilkov (zongora)
SCHUMANN-LISZT: Widmung
BEETHOVEN: 29. (B-dúr) szonáta, Op.106 ('Hammerklavier') - 3. Adagio sostenuto
WAGNER-LISZT: A bolygó hollandi - ballada
LISZT: Szürke felhők
LISZT: Unstern!
LISZT: 18. magyar rapszódia
NENOV-SZMILKOV: Holy Mother
NENOV: Toccata
LISZT:Slavimo slavno, Slaveni!

19:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

Dolfin Balázs, Matuska Flóra, Tomasz Máté, Virág Mátyás (cselló),
Méri Péter, Molnár Marcell, Szilasi Dávid és Radnóti Róza (zongora)
"Belvárosi Művészeti Napok"
SCHUBERT: Arpeggione sonata D 821
MENDELSSOHN: B-dúr szonáta csellóra és zongorára Op. 45. No. 1.
DEBUSSY: Szonáta csellóra és zongorára
BARTÓK: 1. Rapszódia
KODÁLY: Adagio
JANÁČEK: Pohádka

19:00 : Budapest
BMC Koncertterem

Haja Zsolt (ének)
Nemzeti Énekkar (Somos Csaba)
Eckhardt Gábor (zongora)
Szokolay „Dongó” Balázs – népi hangszerek
Óbudai Danubia Zenekar
Vez.: Somos Csaba
KODÁLY ZOLTÁN: Magyar Rondó
KODÁLY ZOLTÁN: Kádár Kata balladája
KODÁLY ZOLTÁN: Túrót eszik a cigány
KODÁLY ZOLTÁN: Mátrai képek
KODÁLY ZOLTÁN: Magyar népdalok
a Kállai kettős eredeti dallamai
KODÁLY ZOLTÁN: Kállai kettős

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Várjon Dénes (zongora)
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
MOZART: 16. (D-dúr) zongoraverseny, K. 451
BARTÓK: 3. zongoraverseny, BB 127
BRUCKNER: 9. (d-moll) szimfónia

20:00 : Budapest
Duna Palota

Duna Szimfonikus Zenekar
a Budapesti Operettszínház Balettkara és szólistái
vez.: Deák András
"Budapest Gálakoncert"

20:00 : Budapest
Budavári Mátyás-templom

Solti Kamarazenekar

20:00 : Budapest
Trafó

Harjinder Pal Singh (Santur), Bhupinder Singh Chaggar (Tabla)
16:00 : Vonyarcvashegy
Kossuth utcai rendezvény tér

Zalai Balaton-part Ifjúsági Fúvószenekar

18:00 : Pusztaszabolcs
Római katolikus templom

Hock Bertalan (orgona)
SOTE orvos-zenekar
vez.: Tardy László

18:30 : Solymár
Római katolikus templom

Szokolay Bálint Női Kar - Solymár
Solymári Férfikar
Karnagyok: Blazsek Andrea, Mózes Krisztina, Fábián Attila
Kelemen Istvánné tanár-karnagy születésének 100 éves jubileuma alkalmából
"De Angelis" gregorián mise
19:30
GOUNOD: C-dúr mise

20:00 : Fehérvárcsurgó
Károlyi Kastély

Kállai Quartet:
Kállai Ernő, Szajkó Géza (hegedű),
Dráfi Kálmán (brácsa), Balázs István (cselló)
"Quartettissimo VIII- Európai Vonósnégyes Fesztivál"
SCHUBERT: d-moll vonósnégyes „A halál és a lányka”
CSAJKOVSZKIJ: Vonósnégyes No3, Op.30

20:00 : Pécs
Kodály Központ

Kolonits Klára (ének)
Pécsi Szimfonietta
Pannon Filharmonikusok
Vez.: Bogányi Tibor és Prof. Dr. Lakner Tamás
"XXI. Európai Bordalfesztivál - Gálakoncert"
A mai nap
született:
1973 • Ingrid Fliter, zongorista
elhunyt:
1835 • Vincenzo Bellini, zeneszerző (sz. 1801)
2006 • Pege Aladár, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1939)