vissza a cimoldalra
2020-08-05
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4026)
Régizene (3573)
A díjakról általában (1101)
Pantheon (2712)
Operett, mint színpadi műfaj (4419)
Ilosfalvy Róbert (939)
A MET felvételei (890)
A nap képe (2226)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4883)
Bartók Rádió (779)
Kimernya? (3739)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2008)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (137)
Jonas Kaufmann (2486)
Franz Schmidt (3656)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (625)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Johann Sebastian Bach (s.n., 2004-05-12 20:21:38)

   
303   Corvette 2020-06-13 23:30:04

Egy izgalmas histórikus lemez érkezik 1977 (!) -ből.

J.S: Bach: BWV 56 és 82-es kantáták

Előadók: Max van Egmond, Frans Brüggen és a Baroque Orchestra

Recorded in the "Lutherse Kerk", Haarlem, Holland, June 21-23, 1977.

Bach a kantátáit hétről hétre feszített tempóban írta, sokszor még arra sem volt ideje, hogy a templomi előadás előtt elpróbálja őket a zenészekkel. Amit tudtak leblattolták a helyszínen majd mise után mindenki ment tovább a dolgára. Öt perc múlva nagyjából már senki sem emlékezett a dallamokra, sem a közönség sem pedig az a pár muzsikus akik részt vettek ebben a hakni hangulatú performanszban. Innen nézve nem is értem igazán Harnoncourt heroikus erőfeszítését kantáta ügyben, hiszen akkor járt volna el "histórikusan" helyesen hogyha félvállról veszi a dolgot vagy minimum olyan körülményeket teremt a muzsikusainak mint amilyenben Bach kortársai is éltek és dolgoztak. :)

Hallgassunk bele a legemblematikusabb áriába amely a 82-es kantátából van és a címe "Ich habe genug"!

Ugyanez az ária itt hallható Jaroussky előadásban a 2016-os Bach-Telemann Sacred Cantatas lemezéről.

Volt lényegi különbség a kettő között? Felfogását tekintve alapvetően nem. Jaroussky kicsit lassabbra veszi a tételt de ennyi. A frazeálás, a központozás, a tétel értelmezése viszont egyforma és ha figyelembe vesszük, hogy a két kiadvány között eltelt 39 év akkor azt kell mondjuk, hogy Brüggenék fantasztikusan jó munkát végeztek és évtizedekkel megelőzték a korukat.

Brüggen lemezén két döbbenetesen nagy oboista játszik: Paul Dombrecht és Bruce Haynes. Az első pultban Haynes ül így a szólókat végig ő játsza. Azért Jarousskynak sem kell panaszkodnia mert őt  meg Ann-Kathrin Brüggemann kíséri - ha szabad egyáltalán ezzel a kifejezéssel élnem, hogy kíséri mert  itt az a fura helyzet állt elő, hogy a nagy  Jaroussky egyszerűen csak kullog az elképesztően nagyot játszó Brüggeman után. Ez, lássuk be, ritka jelenség. :)


Ami különösen furcsa a Brüggen féle albumon az a bariton szólista jelenléte. Egyszerűen nem illik a képbe sem hangi sem pedig technikai felkészültség tekintetében. Dombrecht és Haynes, meg úgy általában az egész zenekar túl nagy falat neki. A Schlummert ein, ihr matten Augen c. áriát pl. úgy énekli mintha azt Schubert írta volna. Mondjuk ez nem csoda mert van Egmond bár igyekezett 40 év alatt régizene specialistává válni mellette sok romantikus művet is énekelt. Csak hát olyan vicces egy Bach lemezen Schubertre asszociálni... Mert ha mondjuk ez az ária a Szép molnárlány ciklusból az a jelenet volna amikor a molnárlegény bánatában a patakba öli magát akkor az tök hiteles volna...na de itt? Ez mai füllel hallgatva egyszerűen stílustalan.

Aki tudja az hallgassa meg a lemezt, a zenekar és legfőképp Haynes miatt feltétlen érdemes. Ha Brüggen nem ragaszkodik van Egmondhoz akár még kult kiadvány is lehetett volna belőle. De így...

302   Corvette 2020-06-13 21:05:20

J.S. Bach: Concertos for Organ and Strings - Les Muffatti · Bart Jacobs

Az album 2019 februárjában jelent meg a Ramee gondozásában. Négy versenymű valamint három egyéb rövidebb mű átirata hallható a felvételen. Ez a kis video nagyon informatív a felvételi körülményeket illetően és aki megnézi nagyjából ki is pipálhatja az albummal való ismerkedést. :)

A műveket Bart Jacobs ( orgona ) rekonstruálta. Hurrá! Végre valami új amit eddig még nem hallottunk a lipcsei mestertől. Már bontanám is a pezsgőt amikor egyszer csak azon kapom magam, hogy ezt itt mind ismerem csak nem orgonán hanem valamilyen más billentyűs vagy fafúvós hangszeren előadva.

Sinfonia in D Major After BWV 120a and BWV 29 miatt azért megéri beszerezni a lemezt "valahogy". 

301   Corvette 2020-06-13 09:51:47

Ki hallott a Zenph Studióról?

Kár is őket keresni mert már rég bezárták a boltot, viszont volt egy nagyon érdekes projektjük amely - bár az ötlet üdvözlendő volt - gyorsan hamvába halt. Találtam a neten erről egy egész informatív cikket, érdemes elolvasni.

https://sg.hu/cikkek/tudomany/36681/ujj ... ra-nagyjai

Röviden összefoglalva a lényeg ez: " Számos felvétel van, amit soha nem adtak ki valamilyen hiba miatt, mint például a háttérzaj, vagy egy lehangolódott zongora. A Zenph reményei szerint a lemezcégek használni fogják az új technikát, hogy az ilyen jellegű anyagaikat kiadhassák, vagy a zajos felvélteket megtisztítsák"

Nemes gondolat, nem? Én szimpatizálok vele. Sikerült is újjáéleszteniük Rachmaninov, Oscar Peterson és Glenn Gould egy-egy legendás lemezét. Nekem a két komolyzenei album van meg és Glenn Gould előadásán már át is rágtam magam.

Infó a lemezről:
https://www.discogs.com/Bach-Glenn-Goul ... e/12157901
Ez meg itt egy fotó a hangszerről: https://www.nytimes.com/2007/03/12/arts ... 2conn.html
Aki többet szeretne tudni a hangszerről itt nézelődjön:
https://usa.yamaha.com/products/musical ... index.html

Zenetöri órán, 16 évesen hallottam először ezt az 1955-ben rögzített mono felvételt. A tanterem jó nagy volt. Egy tégla építésű régi zenedét képzeljünk el 4 méteres belmagassággal. Az akusztikára nem lehetett panasz mert úgy voltak a falak csillapítva, hogy zongoraórát is lehessen közöttük tartani. A lejátszó lánc a következő volt: egy Pioneer PL 600-as lemezgyalu, Videoton erősítő + 2 nagy Videoton hangsugárzó. 30 évvel ezelőtt ez jónak számított. És amikor szólt a zene mindannyian arra a megállapításra jutottunk, hogy nagyszerű hangja van a zongorának. Még a mellettem ülő zongorista srác is erősen bólogatott. Én azonnal beleszerettem az előadásba és rögtön megvettem kazettán. Akkoriban volt egy oda-vissza játszós Aiwa walkmanem, így amikor csak tehettem hallgattam. Utcán, buszon, suliban, mindenütt. A végén megnyúlt a szalag és ki kellett dobni.

Mikor már erősen tombolt nálam a hifis láz hozzájutottam egy 24/96-os Sony kiadásához és megdöbbenve tapasztaltam, hogy az mennyire zajos. Ez LP-én és kazettán nem volt ennyire nyilvánvaló, daccal és fejhallgatóval viszont már-már kellemetlen volt. Sőt, kiderült, hogy a zongorának nincs is mesés fémtőkés hangja hanem pont, hogy a pudvás fatőkésre emlékeztet.

Nagyon megörültem amikor hozzájutottam ehhez a Zenph kiadványhoz. Végre egy felvétel amelyen őt, a nagy Gouldot hallhatom egy nagyszerű hangú versenyzongorán - mert a Yamaha zongorák piszkosul jók - és nem kell többé szenvednem a sistergéstől és az előadó hangnembe nem illeszthető dudorászásától. :)

Hát hogyne. Ahogyan azt a kis nyúl elképzeli. A zongora tényleg mesésen szól. A felvétel nagyszerű még így, 16 bites kiadásban is. Sőt, binaurálisan is rögzítették az előadást (!), így aki fejhallgatós vonalat visz külön örömködhet mert az is rajta van a lemezen. Csak hát amit hallunk - függetlenül a 2 felvétel tökéletes időbeli egyezőségtől - mégsem Glenn Gould játéka. Hasonlít rá de mégsem az. Kb olyan ez mint a bonobó és az ember DNS állományának a hasonlósága. Papíron alig van eltérés de ha elmegyünk az állatkertbe a különbséget mégis látványosnak fogjuk ítélni. Az 1955-ös felvétel mikrodinamikája egy az egyben ugrott ahogyan az ujjak határozott billentése és a hangok közötti pillanatnyi megtorpanások is, vagyis mindaz ami Gould felvételét annyira szerethetővé tette. A Zenph valósággal kiherélte ezt a legendás előadást és miután elmaradt a várt siker ( ők a 16 bitre fogták, kevésnek találták utólag ) csak néztek értetlenül maguk elé.

A gépzongora régi találmány, lyukkártyás rendszerrel még ma is sokat találni belőlük a padláson. A digitális zongora lényegesen korszerűbb és állítólag azokat az előadásokat amelyeket élő személy játszott fel kísérteties pontossággal tudják visszajátszani bárhol és bármikor. Így fordulhat elő pl az hogy Herbie Hancock egyszerre 30 helyen is fel tud lépni ugyanabban az órában és bár a széke üres mégiscsak ott van. Csak hát itt most nem erről van szó. A program amit felhasználtak Gould játékának feltérképezéshez nem adott elég infót a zongorának. Először kielemezték a felvételt majd átültették zongorára. Sajnos túl nagy volt a hibafaktor hát nem is sikerült a projekt. Bele se kellett volna fogni. Utólag persze könnyű okosnak lenni.

Szívem szerint tiltanám a kiadvány terjesztését mert ez így, ebben a formában Gould művészi hagyatékának a megszentségtelenítése az alapvetően jó szándék ellenére is. Ebben a Zenph kiadványban nincs semmi említésre méltó. Kár. Nagy kár.

A felvétel meghallgatható itt.

 

300   macskás 2019-12-19 19:45:04

300

299   macskás 2019-12-19 19:44:55
298   Búbánat 2019-12-18 20:56:22

Az  M5 csatorna sugározza ma éjjel:

2019. december 18. szerda 21:50 - 00:00

MüpArt Classic

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Johann Sebastian Bach: h-moll mise BWV 232

Koncertfilm (2019) (130')

Vezényel: Vashegyi György

Közreműködők:

  • szoprán: Sunhae Im, Pintér Ágnes
  • kontratenor: Damien Guillon
  • tenor: Szigetvári Dávid
  • bariton: Peter Harvey
  • Purcell Kórus
  • Orfeo Zenekar

A zenetörténet egyik legnagyobb remekműve, Bach egyik legnagyobb szabású kompozíciója rejtélyes alkotás. Az, hogy a lutheránus zeneszerző teljes misét komponál a katolikus liturgia tételei szerint és ez a mű terjedelmével szétfeszíti egy egyházi szertartás kereteit, önmagában kérdéseket vet fel: milyen célra szánta Bach ezt az alkotást, melyet különböző időszakokban komponált tételekből állított össze. Bár életében teljességében ez a mű nem hangzott el, minden bizonnyal összegzésnek szánta, mintegy egész életművének legtökéletesebb esszenciáját, összefoglalását.

297   Ardelao 2018-07-28 00:40:34

 

268 éve hunyt el ezen a napon Johann Sebastian BACH a zeneművészet egyik legnagyobb alakja.

(1685.III.31. – 1750.VII.28.)

Emlékére:
 

― "Eisenach város lakói énekkel, zengő orgonaszóval, fúvós zenekarral köszöntötték az újesztendőt. Az utcákon végigvonultak a latin iskola (gimnázium, megj., A.) énekes diákjai. Meg-megálltak a tereken, hogy latin és németnyelvű karénekkel szórakoztassák a város közönségét. Kétszáz éves hagyomány volt már akkoriban Eisenachban, hogy a latin iskola növendékei ünnepnapokon énekelve járták végig a várost. A diákok nemzedékről nemzedékre örökölték ezt a feladatot s szívesen folytatták a hagyományt, mert számukra ez jó jövedelmet biztosított. A zenekedvelő eisenachiak ugyanis mindig megjutalmazták őket a műélvezetért. Most is, ezen a fagyos téli napon kendőkbe burkolózva, prémes kabátokban hallgatták a fiúk énekes térzenéjét. A kórusban a nagyobbak már komoly férfihangon, a kisebbek pedig üde gyermekhangon énekeltek. A latin iskolában a kántor szigorúan fogta őket zenei oktatás dolgában. Meg is látszott, azazhogy inkább hallatszott rajtuk a jó képzés: tisztán énekeltek, könnyed technikával. Bár látszólag fagyoskodtak – időnként körmüket, fülüket melengették, – mégis a jutalom reményében jókedvűen fújták műsorukat. Különösen feltűnt közöttük egy kisfiú áthatóan csengő, fényes szopránja. A gyermek erős volt, de jóval kisebb, mint a többi. Amikor befejezték éneküket, egy prémbundás férfi odament hozzá és megkérdezte tőle:

 Hát te hogy kerülsz ide a latiniskolás nagy fiúk közé?

Én is a latin iskolába járok! – felelte a gyermek önérzetesesen.

Ugyan hány éves vagy, fiacskám?

Már elmúltam nyolc!

A gyermek olyan öntudatos komolysággal mondta ezt, hogy a felnőtt férfi akaratlanul is elmosolyodott.

Dajkálni kellene még téged, te gyerek! – mondta, s kedveskedve végigsimította a hidegben kipirult arcocskát. Korai még neked a latin tudomány!

Pedig nagyon jól tanul szóltak közbe a fiúcska társai védelmezően.

No, jól van – mondta a prémbundás férfi. Most nem akarlak itt a hidegben vizsgáztatni a latin tudományból, inkább elhiszem, hogy kitűnő tanuló vagy. Hanem hogy énekelni igen szépen tudsz, azt magam hallottam!

A dicsérő szót tett követte: a kis énekes zsebébe csörömpölve gurult be egy maroknyi aprópénz. Az idegen férfi elmenőben még megkérdezte

Ugyan, ki fia vagy?

Johann Ambrosius Bach városi zenészé.

No, akkor azért vagy olyan ügyes, mert apádtól tanulod a muzsikát. És téged hogy hívnak?

Az énekkar ekkor már tovább vonult s egy fiú kézen fogva húzta maga után a legkisebb énekest, aki tovahaladtában emelt hangon kiáltotta vissza a kérdezőnek:

Johann Sebastian Bach a nevem. 

* 

Bach 23 éves korában Weimarba került, mint udvari orgonista és kamarazenész. Néhány év múlva koncertmesterré léptették elő, s ezzel nemcsak rangja, tekintélye, hanem fizetése is jelentősen emelkedett. Itt Weimarban fejlődik messze-földön híres orgonaművésszé, itt írja legszebb orgonadarabjainak és kantátáinak jó részét.

Weimari tartózkodásának kilencedik évében Cöthenbe hívták meg udvari karmesternek. A magasabb fizetés, az akkoriban muzsikusok számára elérhető legmagasabb rang, s egy kitűnő zenészekből álló zenekar vezetése olyan csábítóan hatottak rá, hogy minden habozás nélkül elfogadta a felajánlott állást.

A weimari nagyherceg azonban nem egykönnyen engedte el kitűnő udvari orgonistáját és koncertmesterét. Hiúságát is sértette, hogy Bach, anélkül, hogy az ő engedélyét kikérte volna, egyszerűen el akar távozni egy másik hercegi udvarhoz. Ezért, hogy megmutassa hatalmát, Bachot négyheti szobafogságra ítélte, s csak annak kitöltése után mehetett el Cöthenbe.

*

Kayserling gróf gyakran küldte el kamarazenészét Drezdából Lipcsébe Bachhoz, hogy tovább képeztesse a csembalójáték művészetében. Egy-ízben Bach Drezdában jártakor felkereste tehetséges tanítványát és gazdáját, Kayserling grófot. Beszélgetés közben megtudta, hogy a gróf szeretné, ha olyan zenedarabokat komponálna, amelyek szelíd, kellemes hangulatúak s mégis frissítőleg hatnak.

Bach hazatérve Lipcsébe egy variációs sorozatot készített zongorára. A darabnak különös rendeltetése volt. Kayserling gróf ugyanis sokat betegeskedett, s álmatlan éjszakáin, hogy elűzze unalmát, ezeket a variációkat játszatta kamarazenészével. Hogy sikere volt Bach variációinak, azt abból is megítélhetjük, hogy a gróf egy aranyszelencével jutalmazta meg a zeneköltőt, amelyben száz Lajos arany volt.

Az örökszép Bach-mű mégsem gavallér grófról, hanem a mű kitűnő előadójáról, Bach legtehetségesebb csembaló tanítványáról kapta nevét. Címe: Goldberg-variációk.

*

Bach nagyon szerény ember volt. Amikor egyszer megkérdezték tőle, minek köszönheti magas művészi tudását, így felelt:

«Szorgalmas voltam. Aki hasonlóan szorgalmas, épp annyira viheti!»"

 

Péterffy Ida

Kis történetek nagy zeneszerzőkről.

Móra Ferenc Könyvkiadó Budapest,.

1959.

 

296   Búbánat 2018-03-21 09:56:32

Játék a számokkal:

 

Ma 333 éve született Johann Sebastian Bach

295   Búbánat 2017-04-07 13:26:25
A Classica TV-csatornán épp most megy a Máté passió felvétele, de 20 órától a teljes oratórium ismétlésre kerül:

BACH: ST MATTHEW PASSION, BWV 244

Duration: 03:19:04

Conductor: Karl Richter

Soloist:
Peter Schreier (Evangelist)
Horst Laubenthal (Tenor-Arien)
Julia Hamari (Alt-Arien)
Helen Donath (Sopran-Arien)
Ernst Gerold Schramm (Jesus)
Walter Berry (Bass-Arien)
Siegmund Nimsgern (Judas-Pilatus)

Münchner Bach-Chor
Münchner Chorknaben

Münchner Bach-Orchester

Country, year of production:
D, 1971
294   Búbánat 2016-03-22 21:28:45
Ma éjjel a Duna televízió sugározza

2016. március 22. kedd 22:55 - 01:20

MüpArt Classic

J.S. Bach: Máté passió BWV 244 Mendelssohn 1841-es lipcsei változatában

(2015)

Előadják:

Baráth Emőke (szoprán)
Balogh Eszter (alt)
Bernhard Berchtold (tenor)
Megyesi Zoltán (tenor)
Christoph Pohl (basszus)
Cser Krisztián (basszus)

Purcell Kórus
Orfeo Zenekar

Vezényel: Vashegyi György

(145')

Bach legnagyobb szabású, drámai oratorikus művének témája Jézus Krisztus szenvedésének és halálának elbeszélése Máté evangéliuma alapján. A protestáns egyházzene csúcspontját jelentő alkotás ősbemutatója 1727. április 11-én a lipcsei Tamás-templomban volt. A Bach halála után feledésbe merült műve száz évvel ezután, 1829-ben szólalt meg újra Felix Mendelssohn vezényletével, aki Bach működésének egykori helyszínén, a lipcsei Tamás-templomban, 1841 virágvasárnapján is előadta. Ez a változat hangzik el a magyar historikus zene legavatottabb előadója, Vashegyi György vezényletével.

Rendezte: Gémes Katalin

Műsorvezető: Bősze Ádám

Időtartam: 145 perc
293   Búbánat 2015-12-25 14:29:21
A Bartók Rádió esti műsorsávjában hallhatjuk

19.35 – 20.52 Bach: Karácsonyi oratórium (I-III. kantáta)

Ea. a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar

Vez. Vashegyi György
Km. Szabóki Tünde – szoprán
Németh Judit – mezzoszoprán
Megyesi Zoltán – tenor
Kovács István - basszus

1. I. kantáta - Am ersten Weihnachtsfeiertage
2. II. kantáta - Am zweiten Weihnachtsfeiertage
3. III. kantáta - Am dritten Weihnachtsfeiertage

(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2010. január 8.)

(IV-VI. kantáta: január 6., 12.05)
292   Búbánat 2014-12-28 11:37:37
Bartók Rádióban délben hallható

12.05 Bravissimo!

Ez történt ezen a héten a világ hangversenytermeiben

Az első műsorszámként lesz hallható:

1. Bach: 110. kantáta - Unser Mund sei voll Lachens (Korondi Anna, Meláth Andrea, Megyesi Zoltán, Cser Péter - ének, MR Énekkara és szimfonikus zenekara, vez: Helmuth Rilling -

Zeneakadémia nagyterme, 2008. december 22.
291   Haandel 2014-05-28 15:40:03
All of Bach

All of Bach is een bijzonder en ambitieus project van de Nederlandse Bachvereniging. Het ensemble begon in september 2013 met het uitvoeren en opnemen van alle werken van Bach. De eerste concertregistraties zijn op 2 mei vanaf 20 uur beschikbaar via allofbach.com. Daarna volgt elke vrijdag een nieuw stuk van Bach. De opnames en andere inhoud zijn gratis beschikbaar, het project wordt gefinancierd met particuliere gelden en fondsen.
290   Búbánat 2013-12-24 12:19:02
Ma éjjel a Duna TV-ben

23.40-1.25:
MüpArt classic - Karácsony: Bach ünnepi kantátái és Magnificat

Elhangzik:

- J. S. Bach: Sehet, welch eine Liebe hat uns der Vater erzeiget, BWV 64
- J. S. Bach: Christen, ätzet diesen Tag, BWV 63
- J. S. Bach: Christum wir sollen loben schon, BWV 121
- J. S. Bach: Magnificat, BWV 243

Közreműködik: Vashegyi György, Orfeo Zenekar Purcell Kórus, Zádori Mária, Németh Judit, Raimund Nolte, Julien Podger.

„Lenyűgöző nyitókórusok, a valaha volt legnagyobb Bach-zenekar négy trombita fényével, csillogásával, bensőséges recitatívók és áriák - különleges ünnepi program a MüpArt Classic műsorán. A korabeli hangszereken játszó zenekar, a stílusban kiemelt jártasságot szerzett szólisták és kórus művészeti koncepcióját az a magyar karmester alakítja, aki egész pályafutását a régmúlt ismert és mára ismeretlenné vált műveinek hiteles feltárására, népszerűsítésére fordítja.”
289   frushena 2013-10-01 17:44:14
csodaszép!
Johann Sebastian BACH: "Herr Gott, dich loben alle wir" - Cantata (BWV 130)

Montréal Baroque
Eric Milnes

-Monika Mauch, soprano
-David DQ Lee, alto
-Jan Kobow, tenor
-Stephen MacLeod, Bass

Choral: Herr Gott, dich loben alle wir
Recitativo (alto): Ihr heller Glanz und hohe Weisheit zeigt
Aria (bass): Der alte Drache brennt vor Neid
Recitativo (soprano, tenor): Wohl aber uns, daß Tag und Nacht
Aria (tenor): Laß, o Fürst der Cherubinen
Choral: Darum wir billig loben dich
288   Búbánat 2013-04-04 11:44:24
Ezt hallani kellett! (Herreweghe Bach Máté-passiójával a Műpában)

Momus, Varga Péter, 2013-04-04 [ Budapesten ]
287   kugli • előzmény286 2013-04-02 11:36:57
János passió egyik "kedvence" volt Vaszy Viktornak is. Érdekesség: egy egészen fiatal énekesre bízta az egyik szólamot, aki ebben mutatkozott be Pesten.
286   Búbánat 2013-04-02 11:14:51

Írás egy leírhatatlan koncertről (János-passió / Prégardien)

Momus, Johanna, 2013-04-02 [ Budapesten ]
285   zalbarna • előzmény283 2013-03-31 22:50:02
Tényleg nem ismertem, kösz...:)

284   Búbánat 2013-03-31 21:20:40
Vannak kötött előadóhelyek, és vannak hagyományos alkalmak, ahol, és amikor szükséges "meghúzni" a Máté-passiót; a templomi koncerteken jellemzően kimaradnak tételek, pld. az első részt lezáró korál. Általában, kihagynak recitativókat, egy-két áriát. Feltételezik: az "egyszerű hívő ember" tűrőképessége maximum 2 és fél óra. . (Emlékeim szerint egyetlen Wagner-zenedrámában nem hosszabb egy felvonás 150 percnél, míg a Máté-passió szünet nélkül, csonkítatlan formában való előadása több mint három óra időtartamot jelent.) Ennél hosszabb időt végigülni a kemény padban (esetleg nem fűtött körülmények között) az már-már a kínszenvedéssel lehet egyenértékű; ki lehet próbálni, milyen érzés - bárminő magasztos remekmű is az a passió – egy ültében maradni ilyen sokáig. Egy idő után a figyelem lankad, a koncentráló-készség, a befogadás csökken. Van egy befogadási küszöb, amire tekintettel kell(ene) lenniük a szervezőknek, előadóknak – de még a koncerttermekben is, ahol a legtöbbször a teljes, csonkítatlan mű elhangzik. Annyival könnyebb egy lemez lejátszása, vagy rádió-tévé mellett hallgatni bármely darabot, hogy közben felállhatunk, mozoghatunk, de akár közben ki is kapcsolhatjuk a készüléket…
Persze, kivételek is mindig adódnak; vannak, akik bírják, bírnák napestig, a végkimerülésig is. Végül is, a Máté-passió csodálatos remekmű, az egyházi zeneirodalom – a h-moll mise mellett – legnagyobb alkotása.
Magam példáját mondhatom: mondjuk, a XIX. századi korai romantikus operák (pld. a belcanto- szerzők alkotásai) a történet fordulatai és az ének-zene együttesen, inkább ébren tartanak, mint a barokk-zene olykor száraz, monoton recitálás-szerű részei, még akkor is, ha utóbbiak jelentősége a cselekmény követésében, megértésében megkerülhetetlen. Mégis inkább ezekből hagynak el, mert az állapotot tükröző, kifejező korál, ária önmagában kis ékszerdarabok, melyek szerintem kihagyhatatlanok – szemben az evangélista, vagy a „nép, a tömeg” szavaival, melyeknek számát lecsökkentve még mindig maradandó, emlékezetes zeneélmény és áhitat, megrendültség jut kifejezésre bennünk.
283   kugli • előzmény282 2013-03-31 20:30:59
Nem ismered a sztorit! Otto Strasser könyve a 171 és 178. oldalon tárgyalja az esetet. Következménye, hogy Furtwängler nem lépett fel 1950 után soha a bécsi "Gesellschaft der Musikfraunda" rendezvényein.
282   zalbarna • előzmény281 2013-03-31 20:08:08
Egyszer engem is kiélezett...:) Naqyon hosszú, mindenkit próbára tesz...
281   kugli • előzmény280 2013-03-31 19:50:47
Ez a ( csodálatos ) mű végsőkig kiélezte Furtwängler és Karajan közötti "ellentétet" 1950-ben.
280   Búbánat 2013-03-31 13:14:45
Ma éjjel az M1 csatornán (23:20) MüpArt koncertek

J. S. Bach: Máté-passió
(172 perc)

Bartók Béla Nemzeti hangversenyterem, 2010. október 26.

Operatőr: Homonnay Viktor

Rendező: Kecskés G. László

"Johann Sebastian Bach Máté-passiója az európai zenetörténet felmérhetetlen jelentőségű és súlyú kompozíciója, az egész bachi életműben is talán elsőszámú Opus Magnum. A Máté-passió mostani előadásában a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar partnere lesz két kiváló vendég-együttes is, a Debreceni Kodály Kórus és a szombathelyi Capella Savaria.

A magyarországi régizenei koncertek történetében e négy együttes közös fellépésére eddig még nem volt példa: e ritka találkozás remélhetőleg különleges inspirációt nyújt majd mindannyiunknak.” Vashegyi György

Közreműködik:

Zádori Mária
Németh Judit
Kálmán László
Megyesi Zoltán
Kovács István
Cser Krisztián

Valamint az Orfeo Zenekar, a Capella Savaria, a Purcell Kórus, a Debreceni Kodály Kórus

Vezényel: Vashegyi György

279   Orfeusz 2013-03-29 12:51:09
Keresnék jegyet a jövő szerdai, április 3-i bazilikai Máté passióra (Dohnányi bérlet); szeretnék elmenni, akinek van jegye kérem írjon mailt, köszönöm
szbzs82@gmail.com
278   Haandel 2013-03-29 08:40:41
Matthäus-Passion aus der Kirche Santa Maria degli Angeli, Lugano, 2012
29. März 2013 | 9.20 | 3sat / 3sat HD

Chor: Radiotelevisione Svizzera
Orchester: I Barocchisti, L'Orquesta Barroca de Sevilla
Musikalische Leitung: Diego Fasolis
277   Búbánat 2013-03-27 15:47:52
BELVÁROSI SZENT MIHÁLY TEMPLOM
(Angolkisasszonyok (CJ) temploma)
1056 Budapest, Váci utca 47/b.

2013. március 28. Nagycsütörtök 19.00

J. S. Bach: Máté-passió

Kriszta Kinga
Megyesi-Schwartz Lúcia
Molnár András
Cser Péter
Cser Ágoston

Sirák Péter - orgona

Budapesti Victoria Kamarakórus

Liszt Ferenc Kórus és Zenekar

Vezényel: Farkas Mária
276   Haandel 2012-04-06 08:53:15
Live aus der Thomaskirche Leipzig
Johann Sebastian Bach: "Matthäus-Passion"
06.04.2012 | 19:05 bis 22:00 Uhr | BR-Klassik | (Web/Astra 19.2°E)

BR Klassik überträgt am Karfreitag die Matthäus-Passion BWV 244 live aus der Thomaskirche, wo sie vor 285 Jahren zum ersten Mal aufgeführt wurde - als ein Werk, das in seiner doppelchörigen, mit Solisten und zwei Orchestern ausgestatteten Konzeption bis heute Seinesgleichen sucht.

Solisten: Christina Landshamer, Sopran; Stefan Kahle, Countertenor; Wolfram Lattke, Tenor; Klaus Mertens, Gotthold Schwarz, Bass
Thomanerchor Leipzig
Gewandhaus Orchester Leipzig
Leitung: Georg Christoph Biller
*****

Szövegkönyv
Bach-cantatas.com
Scores
275   pszí 2010-02-11 14:46:46
Partiták szólóhegedűre: I. (h-moll), II. (d-moll) és III. (E-dúr), BWV 1002, 1004 és 1006

Shlomo Mintz (DG)
274   Spangel Péter 2010-02-05 23:03:12
Vashegyiék remek Karácsonyi oratóriuma után már nagyon várom a márciusi János passiót a MÜPÁ-ban.
273   pszí 2010-02-05 19:49:32
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)

I. (g-moll), II. (a-moll) és III. (C-dúr) szólószonáta hegedűre, BWV 1001, 1003 és 1005

Shlomo Mintz

DG CDs | DDD Stereo 44 kHz 16 Bit | Rec.: 1983. I. | Studio
272   pszí 2010-01-24 13:57:04
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)

I(*). (a-moll) & II. (E-dúr) hegedűverseny, BWV 1041&1042
versenymű két hegedűre, vonósokra és csembalóra, d-moll, BWV 1043

Hilary Hahn, Margaret Batjer, Los Angeles Chamber Orchestra, Jeffrey Kahane

A fúga művészete(**), BWV 1080

Emerson String Quartet

DG CDs | DDD Stereo 96 kHz 24 Bit | Rec.: 2002. X. & 2003. I.(*); 2003. II.(**) | Studio
271   macskás • előzmény268 2009-06-07 23:43:03
Ez lemez? Érdekel a dolog:)
270   Búbánat 2009-06-07 23:11:33
A ma esti hangversenyen végül nem Wiedemann Bernadett énekelte az altszólamot, hanem az Operaház másik magánénekese: Várhelyi Éva.

Bach: h-moll mise

Belvárosi Szent Mihály-templom, 19 óra

Budapesti Victoria Kamarakórus, Liszt Ferenc Kórus és Zenekar
Szabóki Tünde, Várhelyi Éva, Molnár András, Cser Péter (ének)

Vez.: Farkas Mária

269   virius 2009-06-05 09:21:13
Ott voltam a h-moll misén, érdekes, hogy most először jutottam hozzá, hogy a Lutheránia előadásában halljam a másutt és másoktól már sokszor hallott művet.
Csak gratulálni tudok a nagyszerűen megszólaltatott műhöz. Bár elismerem, hogy annak idején Farkas Éva jobb levegővétellel tudta elénekelni az Agnus Dei-áriát, mint most Meláth Andrea, aki túl sokszor vett közben levegőt...
Megyesi Zoltán is inkább ebben a műfajban érvényesül igazán, operaelőadásokon elég gyengének érzem
268   Sesto 2009-03-06 11:01:31
J. S. Bach, "h-Moll-Messe" (BWV 232)



* KINCSES VERONIKA - soprano
* BOKOR JUTTA - alto
* Daróczy Tamás - tenor
* Fokanov Anatolij - baritone

MR Énekkar - Failoni Kamarazenekar - Jurij Szimonov



(live)



267   Hétszünyű Kapanyányimonyók • előzmény266 2009-01-24 11:19:08
Így van ez a fuvolánál is. A barokk (fából készült) fuvolának sokkal puhább, finomabb, felharmónikusokban dúsabb hangja van...
266   frushena • előzmény254 2009-01-24 10:36:49
netán mégis jobban tudják/ismerik az adott müvet a komponistánál?

Kedves Sesto! Talán valamelyest jobban beleássák magukat jelen esetben Bach művészetébe és megpróbálkoznak egy olyan hangzást elérni, ahogy anno - anno megszólaltak ezek a muzsikák. Valóban senki nem ismerhettem Bachot, viszont a ránkmaradt korabeli hangszereket még fellelhetik. Legyen az barokk hegedű, harántfuvola, blockflöte ... stb. Pl. mondjuk egy Brandenburgi versenyt blockflöte nélkül (ami ugye kimondottan barokk hangszer, vagy Vivaldi Blockflöte Concertoit) nem nagyon tudok elképzelni más esetleg modern hangszer (furulya) tolmácsolásában.
A régizenét tolmácsoló karmesterek és zenészek, szerintem igenis ragaszkodjanak egy olyan előadásmódhoz, ami a legközelebb áll mondjuk egy barokk zenekarhoz. Hallottam én is jó pár nem korhű előadást, ami tetszett. Viszont a magam részéről egy barokk oboa és egy romantikus oboán egészen másként szólalnak meg ezek a művek. Händel : Feltámadás oratóriumából láttam/hallottam részleteket még Ausztriában régebben teljesen mai hangszereken. Hát nem tudom! Ha már az oboát emlegettem, közel s távol nincs olyan puha és finom hangja a modern - hangosabb oboának, mint a barokk testvérének.
265   frushena • előzmény254 2009-01-15 08:57:13
Sextus! Látom bejegyzésed meg fogom válaszolni, de sztm. csak 7végén! 'Havazik'
264   Hétszünyű Kapanyányimonyók 2009-01-14 20:45:52
voilá:

http://www.greatjsbach.net/bachscore/bwv1048_af.pdf
263   partitúra 2009-01-14 20:02:28
Tisztelt Mindenki!

Bach: 3. Brandenburgi versenyének 3. tételét szeretném megszerezni. Még holnapra szükségem lenne rá. Egyszerűen elég lenne egy egyszólamú változatban, de még jobban örülnék partitúra változatban. Csak az első 35-40 másodperc kellene. Aki tud segíteni, az kérem írjon!
262   Sesto • előzmény261 2009-01-14 10:52:02
...és az oroszok, az általad ajánlott/emlegetett "Dido"-felvételen? (Gondolom ök inkábbb a "historikus/autentikus" besorolásnak örvendenek; de valóban kellemes meglepetés volt - vagyis a kivétel erösíti a szabályt?!?)
261   Hétszünyű Kapanyányimonyók 2009-01-13 18:56:35
Ők pl. szuperül játszanak régi zenét modern hangszereken:
http://www.youtube.com/watch?v=sF2L8PLkaBw
260   macskás • előzmény259 2009-01-13 18:55:52
Így igaz!
259   tiramisu • előzmény258 2009-01-13 16:24:02
Aki ügyes és az elsők között volt , annak bizony az.
No, jó nem kincsesbánya, de kincsesláda.
De tudod, kell némi tehetség is, Szünyűkém! Ha tudod,hogy mi az!
258   Hétszünyű Kapanyányimonyók • előzmény257 2009-01-13 15:27:03
Hú de nagyot mondtál, sütike, csak azt ne mondd, hogy egy kincsesbánya!
257   tiramisu • előzmény256 2009-01-13 14:25:12
Sztem nem mentes az üzlettől, és a nyereségtől a histórikus irányzat ily mértékű renaissance-sza.
256   Sesto • előzmény255 2009-01-13 10:20:23
...szó sincs róla Monyó, csupán annyi - ha már Te is ilyen sarkalatosan fogalmaztál - én meg nem hiszem (szintén sarkalatosan kifejezve!) hogy minden karmester dilettáns lenne, urambocsá - "az ujjából szopta ki" - hogy miként "kell"/lehet/szabad barokkot dirigálnia, ha esetleg mégsem az ún. "autentikus irányzatot" képviseli,...............nem abból a "sarokból érkezik",...........

Az ún. historikus elöadásmód létjogosultságát egy percig nem vontam kétségbe, ez evidens - csak számomra, mint mezei halandónak kissé sok a köd és a hókuszpókusz körülötte.
S ahogy említettem is, különösen egyes elöadók - lásd Harnoncourt - arroganciája ("spanyol viasz") kissé nevetséges...

(Mindegy - valóigaz az historikus irányzatot nem kötelezö szeretni - én egyáltalán nem szeretem, de elismerem: kétségtelen, hogy volt már kellemes meglepetésben is részem!)
255   Hétszünyű Kapanyányimonyók • előzmény254 2009-01-13 10:08:22
Sesto, úgy csinálsz, mintha az "autentikus irányzat képviselöi" mindent az ujjukból szopták volna (tudományos megalapozottság nélkül) és semmi alapja nem lenne annak, amit csinálnak. Lehet, hogy nem 100%-os a "korhűség", csak 90, de a historikus zenei gyakorlat létjogosultságát, objektív megalapozottságát tagadni nem lehet, legfeljebb valakinek nem tetszik.

254   Sesto • előzmény251 2009-01-13 09:36:04
(...)Véleményem szerint, igenis az egyik legfontosabb dolog, egy korabeli hangszeres előadásban a KORABELI HANGSZER!
(...)Nem értem, hogy a mai, modern zenészek, karmesterek miért képzelik azt, hogy a zeneszerzőnél jobban ismerik magát a művet és annak előadásmódját." - Frushena, itt és most lenne egy konkrét kérdésem EZZEL kapcs.:
DE akkor most hogy van ez(?) - netán azok a karmesterek, amelyek az ún. autentikus/historikus iskolát képviselik/ismerik/FORSZÍROZZÁK etc. netán mégis jobban tudják/ismerik az adott müvet a komponistánál? - minden esetre ez nagyon sokszor ilyen beállításba kerül (kissé anakronisztikus módon!) - elvégre ök nem csak állítják, hanem praktizálják ("ott a korabeli hangszer - az már elég?!") a - szerintük=a XX. vagy XXI. sz.-ban - autententikus hangzásnak/stilusnak vallott vmit., holott - speciell a topicnál maradva - Bach-ot már egyikük sem ismerheti/ismerhette,...............
Nem értem.....(!)

Jó, ez nem barokk - de analóg módon, ezért utálom bizonyos esetekben, ha pl. Harnoncourt Mozart-ot dirigál és szinte szószerint azt merészeli állítani, hogy kvázi "minden más xar, de legalábbis elvetendö, ahogy eddig és föként mások ezt v. azt dirigálják/dirigáltak - na de ö bezzeg!" - hááááát persze, biztos súgott neki MócART, amikor együtt homokoztak vagy urambocsá' összevesztek a kisszitán, vödrön és lapáton a homokozóban,............(?)

Szóval ez a fenanagy autentikus maszlag számomra esetenként legalább olyan gyanús, mint ahogy az ún. autentikus irányzat képviselöi "gyanakodva" figyelik a "másik irányzat" elöadóstílusát, irányzatait..........
253   Hétszünyű Kapanyányimonyók • előzmény252 2009-01-13 08:22:53
Én Vashegyi Györgytől olvastam valahol erről témáról, vagyis hogy miért is nem mindegy, hogy korabeli hangszer vagy nem és én neki hiszek. Pl. a barokk mesterek műveiket az akkori hangszerek hangzási és egyéb tulajdonságait figyelembe véve írták meg (röviden és egyszerűen ezekre a hangszerekre írták a zenét), vagy, vannak speciális effektusok a barokk zenében, amelyek modern hangszereken kivitelezhetetlenek. stb, stb...

252   Sipi • előzmény251 2009-01-13 08:03:41
Hát nem tudom. Szerintem nem véletlenül fejlesztették a hangszereket évszázadokon keresztül. Nem vagyok ugyan a témában annyira jártas, de úgy tudom, a régi hangszerek gyakrabban elhangolódtak, technikailag tökéletlenebbek voltak, nem lehetett rajta mindent előadni, amit szerettek volna. Így nem csoda, ha egy zenész ezt megtapasztalva azt mondja, hogy inkább előadom a művet modern hangszereken.

De úgy látom, sokan meg épp átesnek a ló túlsó oldalára; azt hiszik, ha korabeli hangszereken játszanak, attól már eleve jó lesz az előadás. Pedig nagyon sok olyan összetevője van a zenének, amit viszont már nem ismerünk, hogy hogyan is játszhatták akkor, így aztán hiába a korabeli hangszer. A remekmű pedig modern hangszereken is az marad. Nálam elsősorban inkább a tempó, az egyes részletek minősége és a zenei ívek a fontosak. Ha ez az ízlésem szerint való, mindegy milyen hangszeren játszanak.
251   frushena 2009-01-12 17:26:56
Johanna, Bach :

"A lemez remek bizonyíték arra, hogy nem a korabeli hangszerek használatától lesz autentikus egy előadás. Sokkal fontosabb a hangképzés milyensége, a frazeálások, a hangsúlyozások helyénvaló alkalmazása."

Azért szerintem ez sok esetben nem így van. Bach az akkori hangszereket használta, nem pedig mondjuk a romantikus hangszerek tárát. Véleményem szerint, igenis az egyik legfontosabb dolog, egy korabeli hangszeres előadásban a KORABELI HANGSZER!
Amúgy épp a minap beszélgettem erről egy kedves kollégámmal. Nem értem, hogy a mai, modern zenészek, karmesterek miért képzelik azt, hogy a zeneszerzőnél jobban ismerik magát a művet és annak előadásmódját.

Persze ettől még lehet kiváló előadás, de akkor sem 'korabeli, korához hű' előadást hallunk.

Köszi az írást Johanna!
250   frushena 2008-12-26 12:08:19
Újabb ismeretlen Bach-kéziratokat találtak

forrás : fidelio.hu
249   gl 2008-12-22 09:57:34
Van egy eladó jegyem - betegség miatt - a Müpába a ma esti Bach hangversenyre. A jegy az 1. emelet 1. sorába szól, ára 3600 Ft helyett 3500 Ft (még mielőtt valak jegyüzérkedéssel vádolna). Érdeklódni a kettőszázharminc-nyolcannyolc-huszonnyolc-as t-mobilos számon lehet.
248   virius 2008-12-21 23:10:05
Három év után újra eljutottam a Deák térre, meghallgatni a Karácsonyi oratóriumot, pontosabban annak első felét. Most nem volt tv-felvétel, viszont a tenorszólamot már nemcsak öt ember énekelte, s ez jó jel. A szólisták fele volt ugyanaz, fele új a 2005-ös előadáshoz képest: Zádori Mária és Berczelly István most is kitűnőek voltak. Anno Németh Judit jobban tetszett, mint most Bakos Kornélia, aki külsőleg hasonlít ugyan neves pályatársnőjére, a Schlafe, mein Liebster-áriát viszont nem tudja olyan meggyőzően indítani. Ellenben nagyon jó Megyesi Zoltán, aki Marosvári Pétert váltotta a tenorszólóban.
Kamp Salamon volt ezúttal is a dirigens és ismét megkockáztatom: jó lenne, ha az oratórium második felét (Újév, Vízkereszt) is műsorra tűznék egyszer...
247   Sipi • előzmény244 2008-12-18 08:20:37
Hát most, hogy néhányba belehallgattam, meg kell mondjam, hogy nem tetszenek éspedig azért, mert iszonyú gyorsak. Nem tudom élvezni a fantasztikus dallamokat, mert csak elhadarják. De ezt sajnos elég sok Brandenburgi verseny-felvételen tapasztalom.
246   Sipi • előzmény244 2008-12-18 08:08:45
Érdekesek ezek a korabeli hangszerek, sajnos élőben még sosem hallottam ilyeneket. (Kár, hogy a YouTube videóján elég torz a hang.)
245   frushena 2008-12-16 07:56:04
Bach-kantáták karácsonyra

December 22-én az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus lép színpadra, hogy Zádori Mária, Németh Judit, Julian Podger és Raimund Nolte közreműködésével három német nyelvű (a Bach-életműben páratlan módon négy trombitával hangszerelt 63-as, a 64-es, a 121-es) és a Magnificat néven ismertté vált, pompázatos latin nyelvű kantátával kápráztassa el a közönséget. Az est karmestere Vashegyi György lesz.

2008. december 22. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest)

"Karácsony: Bach ünnepi kantátái és Magnificat" − Purcell Kórus, Orfeo Zenekar (korabeli hangszereken)


km.: Zádori Mária (szoprán), Németh Judit (alt), Julien Podger (tenor), Raimund Nolte (basszus); vez.: Vashegyi György; Bach: Sehet, welch eine Liebe hat uns der Vater erzeiget, BWV 64; Christen, ätzet diesen Tag, BWV 63; Christum wir sollen loben schon, BWV 121; Magnificat, BWV 243
244   frushena 2008-08-28 23:35:37
Kis üdítő sláger : Freiburg Baroque Orchestra és BACH : Brandenburg Concertos. DVD-n kiváló minőségben évezhető a Zenekar Bach felvétele. Nagyszerű!

BWV1046

BWV1047

BWV1048

BWV1051
243   frushena 2008-03-23 23:22:11
Nos milyen volt a János passió?
242   frushena • előzmény241 2008-03-22 18:12:41
Pont ezért akartam, hogy legyen ,,, hát akkor lecsúsztam róla!
241   zsoly • előzmény240 2008-03-22 18:10:13
Pár hónapja ment, de meg nem mondom melyik csatornán. Viszont így lett belőle egy VHS-m. :)
240   frushena • előzmény239 2008-03-22 18:05:15
Ahogy mondod! Igazán leadhatná a TV is!
239   zsoly • előzmény238 2008-03-22 17:56:20
Igen, ezt tudom. A filmből, ami szerintem jól sikerült egy alkotás.
238   frushena • előzmény237 2008-03-22 17:55:36
Testvére Riccardo ----> zeneszerző! Ő alakította testvére hangjához műveit!
237   zsoly • előzmény234 2008-03-22 17:53:17
Köszi!
236   frushena • előzmény235 2008-03-22 17:51:26
Csak nem ,,,, :)))
235   Hétszünyű Kapanyányimonyók 2008-03-22 17:49:13
Momo von Hofmannsthal (1961- )castrato coloratura soprano
234   frushena • előzmény233 2008-03-22 17:29:54
Broschi
233   zsoly • előzmény232 2008-03-22 17:29:03
Brosci
232   zsoly • előzmény231 2008-03-22 17:28:52
Ne legyél durci! :)
De legalább azt írd meg nekem, hogy Broschi vagy Borsci, mert ezt nem tudom.
231   frushena • előzmény230 2008-03-22 17:24:46
Direkt nem írtam ide! Minek? Mindenki csak őt ismeri!
230   zsoly • előzmény229 2008-03-22 17:21:01
És hol marad Broschi? :)) Vagy Brosci? Bocs, nem tudom pontosan, hogy írják, csak hogy ő volt Farinelli.
229   frushena • előzmény223 2008-03-22 17:17:03
Giovanni Battista Andreoni, (1720-1797), castrato soprano
Domenico Annibali, (1705-1779), castrato contralto
Antonio Maria Bernacchi, (1685-1756), castrato soprano
Matteo Berselli (1690 - ?), castrato soprano
Gaetano Caffarelli 1710-1783), castrato
Antonio Campioli (1685 - ?), castrato contralto
Giovanni Carestini (1705-1760) castrato mezzo-soprano
Gioacchino Gizziello (1714-1761), castrato soprano
Nicolò Nicolino (1673-1732) castrato soprano
Andrea Pacini, castrato contralto
Francesco Senesino (1680-1759) castrato contralto
Valentino Valentini, castrato contralto
Valeriano Valeriano, castrato soprano
Anton Hubert Porporino (1719 – 1783)

és nem folytatom :)
228   zsoly • előzmény227 2008-03-22 17:13:07
Igen-igen, a szemszín kapcsán még tényleg két hiteles képről írtak.
227   -krl- 2008-03-22 15:52:50
Az is érdekes, hogy ebben a cikkben egyetlen képmást említenek, mint alapot, pár héttel korábban meg kettőt írtak.
226   zsoly • előzmény225 2008-03-22 14:11:00
Jó, jó, rossz hatással volt rám az ujságíró. :) A cikkben is valami kísértetiesen hasonló mondat található. :)
225   sphynx • előzmény224 2008-03-22 14:04:40
Ez akkor is hülyeség.
224   zsoly • előzmény218 2008-03-22 13:54:21
Hehe. :)) Nem kinyitották, hanem megnyitották. :))
223   zsoly • előzmény221 2008-03-22 13:53:49
Sorolhatod, de természetesen csak azokat, akik sztárok is voltak, nem ám csak ilyen futottak még vásári castrati :))
222   Popriscsin • előzmény196 2008-03-22 13:03:19
J.S.Bach által meghatározott track-számokkal??
:-)))
221   frushena • előzmény219 2008-03-22 12:37:26
Soroljam? :-)
220   frushena • előzmény218 2008-03-22 12:37:05
JAJJJDEHÜLYEVAGY! :)))))))))))))))))))))

Hát szétröhögtem magam !!!!!!
219   zsoly • előzmény217 2008-03-22 12:36:30
A korszak sztárjait keressük pl. a castrato-k között. :))
218   sphynx • előzmény216 2008-03-22 12:34:19
\"Bach koponyája alapján készült arcmással nyitották meg az eisenachi Bach múzeum új tárlatát.\"

Hozzávágták az ajtóhoz, és az kinyílt?
217   frushena • előzmény216 2008-03-22 12:22:38
Ha már a barokk kor sztárjait emlegetik --- Akkor nem volt ilyen, nagyágyúk inkább. Bach, Händel, Vivaldi, Rameau! Csak, hogy a négy legnagyobbat mondjuk!
216   zsoly 2008-03-22 11:56:03
Bach koponyája alapján készült arcmással nyitották meg az eisenachi Bach múzeum új tárlatát.

Az írás érdekes, de ha már újságírásról volt szó, nem tudom szó nélkül hagyni, hogy talán nem kéne Bachot a barokk kor \"sztárjának\" titulálni. Voltak akkor is sztárok, Bach nem tartozott közéjük...
215   Sipi • előzmény210 2008-03-07 20:02:05
Persze, historikusra gondoltam, csak véletlenül modernt írtam.
Több életrajzból illetve zenei könyvből olvastam, hogy Bach vagy Mozart például mennyire szerette, ha alkalmasint nagyobb zenekar szólaltatta meg műveit. Biztos, hogy nagyobb erőkre vágytak, mint ami elérhető volt. Tehát hibás elgondolás a hűségre hivatkozva az akkori kis zenekarral előadni műveiket. Viszont ha úgy adják elő, természetesen fontos lenne az akkorinak megfelelő akusztikus környezetben (ha már hűséges előadásmód, akkor bizony ez is lényeges eleme lenne, szerintem inkább, mint a korhű hangszerek).
Ha viszont megnövelt zenekarral adják elő, akkor lényeges, hogy a hangszerelés egyensúlya megmaradjon. Mozartnál például a számomra annnyira jellegzetes fafúvós hangszín a szimfóniákban ha elvész, akkor egy fontos dolog vész el. Szóval én így látom.
214   tarnhelm2 • előzmény213 2008-03-07 14:42:47
Szerintem, ez messze nem ilyen egyszerű. A hangszereket nem véletlenül fejlesztették évszázadok folyamán. A bélhúr, a fafuvola könnyen elhangolódnak, a különféle archaikus rézfúvosokon szinte biztos a gixer. Bach számos művénél nem is jelöl hangszert, mert nem ilyen-vagy olyan \"hangszerre\", hanem \"ideális hangszerre\" komponált. Igen fontosnak tartotta a csemballó fejlesztését. Feltehetően szívesebben használt volna, ha lett volna, kalapácszongorát amin tényleges lehet is hallani a hangokat - míg a 3-4 csemballós (zongorás) versenyműveiből már csak nagy csörömpölés marad csemballón előadva.
A másik probléma, hogy ezek a hangszerek egyszerűen nem szólalnak meg egy nagyobb teremben, mert kis szobákra vannak tervezve. Ha historizálunk - akusztikai okokból - miért nem historizálunk a termekkel? Miért nem historizálunk a szituációkkal? (pl. egyházi művek esetén). Ezért mondom, hogy fából vaskarika a historizálás.
Ettől még érdekes, és persze, miért is ne lehetne meghallgatni ezeket a hangszereket. Na de követelményként állítani?! Modernnek tekinteni azt, ami avitt?!
Szivesen meghallgatok olykor-olykor egy historikus előadást, bár néha visítok a fájdalomtól, olyan hamis tud lenni egy-egy hangszer. Vannak kiváló művészek: Herreweghe például. Nála sose érzem, hogy pótcselekvés lenne a historizálás.
Bach előadásokban nagyon szeretem Rillinget, aki egyfajta kentaur-produkciót hoz létre a szűkebb aparátussal, és az archaikushoz közeli előadásmóddal, de jó minőségű, koncerttermekre alkalmas hangszerekkel.
A klasszikánál pedig alig tudok pozitív példát historikus előadásokra összevetve a bagy karmesterek (Furtwängler, Karajan, Solti, Thielamann stb.) előadásaihval bizony Gardiner, Harnoncourt vagy Norrington nagyon vérszegény tud lenni. (Norrington nemcsak vérszegény, hanem igen fura is.)
213   Hétszünyű Kapanyányimonyók • előzmény212 2008-03-07 12:53:33
Ami a hangszereket illeti. Ezeket a zenéket ezekre a hangszerekre írták. Persze a barokk játékmód, stílusos előadás fontosabb, mint maguk a hangszerek, de ha már vannak, miért ne használják őket? Így teljes. Személy szerint nekem jobban is tetszik a régi hangszerek hangja (mondjuk egy barokk fuvola puhább, dúsabb hangja), mint a modern hangszereké.
212   tarnhelm2 • előzmény211 2008-03-07 11:44:02
Csakhogy mi az eredeti? És közel kell-e állni egy elképzelt eredetihez? Ez-e a legfontosabb? Nem inkább a ma emberéhez kellene szólni egy előadással?
Van-e értelme misét koncertként előadni, mikor ilyen nem történhetett akkoriban? Ráadásul koncertteremben és nem templomban? Még ráadásabbul hatalmas koncertteremben (pl MüPa)szólhat-e jól kisteremre tervezett, halk hangszerek hangja. Érdemes-e csak azért kis kórust használni, mert esetleg az ősbemutatón is így volt, holott ennek az oka valójában anyagi természetű korlátokban keresendő, nem a koncepcióban? Tudjuk, milyen örömet jelentett Bachnak vagy Mozartnak ha olykor nagyobb kórust használhattak.
BAch rengeteget dolgozott azon, hogy jobbítsa a hangszereket, miért kényszerítjük rá a fizikiailag par excellence rosszabb minőségűeket?
Bach korában a egészen más volt a mindennapi élet zajszintje, az emberek idegrendszere, reagálása - előállítható ez a mai körülmények között? (Azaz hallhatjuk-e mi és érezhetünk-e úgy, hallgatóként, mint a közönség Bach korában?).
Az autenticitás illúzió. Érdekes kísérlet, miért is ne - de követelménnyé tenni szerintem nem sok értelme van.
A filológusi munka helyett egy koncertteremben sokkal többre tartom az előadói invenciót. (Hallottam már erre is példát historikus előadásokkor, de bizony nagyon sokszor érzem, hogy az autenticitás látszatával próbálják elfedni az ötlettelenséget, nem is beszélve a hibák tömegéről - amire azt lehet mondani, ez van, nehéz ezeken a hangszereken játszani.)
211   Hétszünyű Kapanyányimonyók 2008-03-07 10:23:16
Tudom, ez ízlés kérdése. Viszont ezek a az ún. histórikus előadások (nem kisfokú hibahatárral számolva is) közelebb állnak az eredetihez, autentikusabbak, mint a zsíros, elnyújtott massza, ahol a nagy hangtömegben az apró szépségek elvesznek.

Különben nem, nem minden korhű előadás jár együtt gyors tempókkal. Ismerek olyan h-moll mise felvételt, amin pl. a Kyrie-t klempereri tempóval adják elő.
210   tarnhelm2 • előzmény209 2008-03-07 09:34:15
\"Modern\" alatt ezesetben valószínűleg \"historikus\" felvételt kell érteni... :) Ez tetszik. Igen, a historikus felvételek általában gyorsabbak - mindenféle filológiai kutatásra való hivatkozással -, mint a korábban divatos \"romantikus\" előadásmód. Alapvetően én is kevéssé szeretem ezt az \"új-régi\" előadói stílust.
209   Sipi 2008-03-07 08:22:14
Minden modern felfogású Bach előadás ilyen iszonyatosan gyors tempójú? Nemrégiben vettem egy CD-n Brandenburgi versenyeket valami skót zenekarral és hát nem igazán tetszik. De ezt már más felvételeken is észrevettem.
Az eddigi legjobb Brandenburgi 1-2-3-at Karajan/Berliniek előadásában hallottam, ami csöppet sem korhű, de sokkal élvezhetőbb számomra.
208   frushena • előzmény207 2008-03-01 21:18:17
Öreg hiba!

\"könnyed kis kamaradarab lett belőle\"

pont olyan, amilyennek nem szabadna lennie egy h-moll misének! :S Talán elgközelebb! Most viszont lesz Húsvéti oratórium.
207   beeex • előzmény205 2008-03-01 21:06:57
Bizony kicsit el volt szúrva, az 5. sorban középen alig voltak halhatóak a szólisták, mivel a zenekar mögé tették szerencsétleneket.
„..a spirituális része kissé kevesebb figyelmet kapott” . Mondhatni semmit. H-moll mise a szombati teasütemény mellé, egy könnyed kis kamaradarab lett belőle sok finom részlettel.
206   frushena 2008-02-15 08:09:42
Belvárosi Szent Mihály Templom (Váci u. 47/B)

2008. március 23. Húsvét vasárnap este fél 8 órakor

BACH : Húsvéti Oratórium

1. Jesu, meine Freude - motetta BWV 22
2. Kommt, eilet und laufet - Oratorium Festo Paschali BWV 249



Közreműködők:

Andrejszky Judit - szoprán
Huszár Anita - alt
Szigetvári Dávid - tenor
Csizmár Dávid - basszus

ProFun Kamarakórus (karnagy: Énekes Katalin)
Diósdi Szent Gellért Vegyeskar (karnagy: Szabó Katalin)
Savaria Barokk Zenekar korhű hangszereken

Vezényel: Németh Pál
205   frushena 2008-02-06 07:46:44
h-moll mise kritika
204   zsoly • előzmény203 2008-02-03 22:37:27
Helyes! :)
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1890 • Erich Kleiber, karmester († 1956)