Bejelentkezés Regisztráció

Opernglas, avagy operai távcső...


20079 telramund 2018-06-17 14:20:27

Volt szerencsém ehhez a Manon Lescaut előadáshoz.Mivel általában a rendezés nem szokta elvonni a figyelmem magáról az énekes produkcióktól itt sem befolyásolja a véleményem.Láttam ennél sokkal rosszabb rendezésket is.Említem a münchenit vagy a londonit.Azt ,hogy  Des Grieux visszaemlékezik és mindenütt ott van,igazán nem zavaró hiszen Prevost abbé könyvében is a lovag visszagondol a múltra.

Manon szerepe nekem drámai szoprán énekesnőkkel nem igazán tetszik-sem Callas lemezen, sem Caballe ,sem Guleghina stb.  Legfeljebb a 3. és 4 felvonásban fogtak meg.De az elsőben, mind a másodikban sokan nem tudják a szerep könnyed kislányos hangvételét hangi adottságaik miatt teljes mértékben közvetíteni.Tehát maradok a líraibb hangnál Manon Lescaut esetében ( nem véletlen).

Ludmilla Monastyrsca sem kivétel-(sőt a nem régen hallott olaszok által favorizált Anna Pirozzi sem.)

Tény Monastyrscának nagyon szép hanganyaga van ,jó a technikája,de játéka nem elegendő.Sokan el vannak ájulva tőle,engem igazán semmiben teljesen nem győzött meg.(Lady Macbeth ,Abigail).

G Kunde talán az egyik legjobb  drámai tenor napjainkban,fölényesen uralja hangilag a szerepet,de figurában jelentéktelen.(sajnos öregnek is néz ki .)Az ijfú hősszerelmest velem el nem hiteti.

Röviden a barecolnai Manon Lescout nem dobogós nálam ,ami persze semmit nem jelent,de aki ismeri a Manon Lescaut múltamat ne is csodálkozzon.Magasan a léc még senkinek nem sikerült levernie.


20078 Edmond Dantes 2018-06-17 14:15:26

off Magyar korhazban pl. nem is annyira groteszk ha nincs agy mellett ivoviz vagy barmi mas...inkabb tragikus.

on A barcelonai eloadas nem uj, koprodukcio a napolyi San Carloval, ahol mar tavaly bemutattak. Latnom kellene, akar erdekes is lehet a koncepcio, legalabbis ujszeru.

Hatvanas eveiben jaro enekestol nem kerheto szamon "kemia", foleg egy annyira erotikus toltetu operaban mint a Manon Lescaut. Talan epp o volt az igazi "ellenszel".  Elhizott hatvanas tenor pediglen ne enekeljen 2017-18-ban Des Grieux- t...max. Geronte-ot, basszus...fekvesben.


20077 Klára 2018-06-17 13:26:06 [Válasz erre: 20076 otello 2018-06-17 11:17:15]

Nem láttam ezt a "csodás"rendezést, de a szemléletes leírás alapjá tipikus példája annak, hogyan lehet elvenni a néző kedvét a további operalátogatástól és hogyan lehet lehetetlenné tenni egy egyébként igen jó énekest! Monastyrska ragyogó Santuzza volt a 2015. salzburgi Parasztbecsület előadáson, méltó partner egy Jonas Kaufmann mellett -ezt volt szerencsém látni, de ezen kívül igen sok felvétele található a yt-n is. Ha a rednező iskoláslánykának (?) véli és annak öltözteti, hát az nem az énekesnőt minősíti, viszont tényleg elveszítheti a talajt a lába alól. Nem is beszélve arról, hogy bármilyen jó és nagy énekesnő/énekes valaki, nem biztos, hogy a hangfekvésének megfelelő valamennyi szerepben fel kell lépnie - itt jön be hangszín, az alkat, az egyéniség, stb. kérdése, amire manapság nem sok gondot fordítanak! Legyen neve, hozzy be a közönséget, aztán slussz!   A siker a rendezőé, a bukás az énekesé, ez a kotta.

Kunde kétségkívül nagy hang és nagy egyéniség, és valószínűleg jobban sáfárkodik a tehetségével, mint egynémely ifjú titánok! Pár éve/évtizede nem volt csoda, ha egy nagy énekes úgy a hatidok x tájékán még énekelt.


20076 otello 2018-06-17 11:17:15

Manon Lescaut a barcelónai Liceuban (2018. június 16.)

Ha az ember jegyet vesz a Manon Lescaut-ra, általában a két főszereplő neve alapján dönt. Jelen esetben Liudmyla Monastyrska és Gregory Kunde neve állt a színlapon – meggyőző. Azonban ekkor még nem tudtam, hogy Davide Livermore rendező mennyire elbánt a darabbal…

A történet át lett helyezve az amerikai nagy migráció korába, az Ellis Islandre (Párizs neve legalább tízszer elhangzik a műben, sebaj…). Manon egy érkező bevándorló Livermore olvasata szerint, akit látva Des Grieux szerelembe esik. Az egész opera a lovag visszaemlékezése: az előadás legelején az öreg Des Grieux-t játszó színész megérkezik a bezárásra ítélt Ellis Islandre és visszaemlékezésbe kezd. A történet során gyakran meg-megjelenik, számomra a mű élvezetéhez/megértéséhez semmit se hozzáadva. Az igazi baklövések a második és negyedik felvonásban koncentrálódnak. Geronte villája gyakorlatilag elegáns bordélyház, míg a darab végén sivatag helyett egy kórházban (?) járunk, ahol több mint groteszk az ivóvíz keresése négy betegágy mellett. Egy szó mint száz, úgy tűnik a rendezőnek sajnos semmi koherens ötlete nem támadt, miért is lehet ma aktuális ez a történet.

Ilyen ellenszéllel kellett a szereplőknek megküzdenie. Azt hiszem, a címszerepet éneklő Monastyrska repertoárján nem Manon szerepe lesz az emblematikus alakítás. Különösen az első felvonásban érezhető, hogy az énekesnő (színészvezetés híján?) nem tud mit kezdeni a szereppel. Iskoláslánynak öltöztetve szökése a 64 éves Kundéval úgy hat, mint amikor egy ártatlan kislányt csal el a cukrosbácsi az iskola sarkán. A második felvonásban már-már magára talál, de Des Grieux viszontlátásakor ismét „leveti” magáról a szerepet. Az előadás második fele érezhetően jobban fekszik az énekesnőnek. Mégis az In quelle trine morbide kezdetű ária vésődött be leginkább néhány elegáns megoldás miatt alakításából. Ahogy az felvételekről sejthető, Monastyrska valóban nagy hang, gond nélkül „átjön” a sűrűbb zenekari kíséreten és piánói is élvezetesek (most hallottam először élőben). Ami meglepett és nem fedeztem fel korábban felvételein – bár lehet ez csak az adott nap/ állapot eredménye -, hogy magasságai néha túlzottan vibrátóssá válnak. Összességében szívesebben hallgatnám nagy Verdi szerepeiben, amik a statikusabb, kevésbé szenvedélyes jellemábrázolást jobban elbírják.

Lehet kedvelni vagy nem, de a férfi főszerepet ezen az estén éneklő Gregory Kunde egy hangi csoda: hatvan felett nagyobb gikszer és fáradás nélkül, biztos (bár fakuló) magasságokkal végigénekelni a lovag szólamát több mint megsüvegelendő teljesítmény. De Kunde nem csak egy helyben állva énekel és tartalékolja energiáit, hanem éli is szerepét. Számomra az est fénypontját a kapitányhoz való könyörgése jelentette, illetve a második felvonásbeli duettben is kifejezetten meggyőző volt. Azonban több „kémia” közte és a szoprán között mindenképp jót tett volna az előadásnak.

David Bizic Lescaut szerepében stabil pontja volt az estnek, míg Carlos Chausson remek választás Geronte szerepére. Az előadást Emmanuel Villaume vezényelte érzelmekkel dúsan, néha tán a kelleténél lassabb tempókat választva. 

A Liceu közönsége nem díjazta túlságosan ezt a Manon Lescaut "Light” előadást. A néhány perces taps és visszafogott bravók után (szerintem Verdi Attilája után áprilisban háromszor ennyi ideig tapsoltak, sokkal lelkesebben a nézők ugyanitt) mindenki hazafelé vette az irányt.

Végezetül álljon itt két részlet a darabból:
Donna non vidi mai (G. Kunde)

Sola perduta abbandonata (L. Monastyrska)


20075 Haandel 2018-06-10 13:57:50

Oper aus Österreich: Neue Musiktheater-Produktionen in Wien, Linz und Innsbruck
10.06.2018 | 15:05 | Ö1


20074 Haandel 2018-05-30 19:30:47

Teatro alla Scala
Stagione 2018/2019

2018/2019 Season


20073 Haandel 2018-05-27 13:43:25

Das Wiener Staatsopernmagazin
27.05.2018 | 15:05 | Ö1 

Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper.


20072 Klára 2018-05-04 06:14:07 [Válasz erre: 20071 lujza 2018-05-04 02:04:30]

Kedves Lujza!

Köszönet az előadást méltató cikkért, sajnos lemaradtam róla, pedig terveztem. Megnéztem ezt a kisfillmet is az épület restaurálásáról - az is megér egy misét! Nem elég, hogy ilyen csodálatos ékszerdoboz-kincsük van, még hajlandóságuk és pénzük is egy többéves komplett felújításra.

Akit esetleg érdekel,  több kisfilm van fent a yt-n a restaurálás különböző fázisairól és egy UNESCO film, mely az épület keletkezéséről, a környzeteről és  a korszakról, ad érdekes áttekintést.

https://www.youtube.com/watch?v=F6z5r2WBpPk

 


20071 lujza 2018-05-04 02:04:30

https://www.youtube.com/watch?v=mLLfG2YUJxQ


20070 lujza 2018-05-04 01:26:28

https://fidelio.hu/zenes_szinhaz/2018/05/02/ha_en_az_egyszeru_ficko_szeretem_az_operat_akkor_te_is_szeretheted/


20069 Haandel 2018-04-29 09:42:21

Das Wiener Staatsopernmagazin
29.04.2018 | 15:05 | Ö1

Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper.


20068 Edmond Dantes 2018-04-25 21:48:31 [Válasz erre: 20067 tiramisu 2018-04-25 21:18:34]

Belerendezték.


20067 tiramisu 2018-04-25 21:18:34 [Válasz erre: 20066 Edmond Dantes 2018-04-24 17:01:01]

A zenekari próbán? :-)


20066 Edmond Dantes 2018-04-24 17:01:01 [Válasz erre: 20064 ladislav kozlok 2018-04-23 15:16:18]

Másnap kiderült, hogy a takarítónő a rendezés szerint a produkció része volt... ;-)

 

 

 


20065 tiramisu 2018-04-24 15:01:42 [Válasz erre: 20064 ladislav kozlok 2018-04-23 15:16:18]

Hahaha! :-)


20064 ladislav kozlok 2018-04-23 15:16:18 [Válasz erre: 20062 parampampoli 2018-04-22 14:33:01]

Kedves Parampampoli,

Nem a rendezés miatt dobták ki, a premier megtortént, valoszinuleg trágár szokkal illette a fuvost,harsonást - eztet hallhatta a színpadon a gyermekkorus.

Egyik barátom mesélte ezt a torténetet. Kovács János 15  évvel  ezelot Bartokot/Kékszakállú, Fábolfaragott/ vezényelt  a pozsonyi operában. A mi zenekarunkal sokat kell dolgozni, hogy valamit megtanuljanak. A proba 17 oraig volt tervezve, 17,15 kor beálított a takarítonéni és elkezdett  porszívozni. A maestro elkuldte a holgyet valahová. De az a  szo  szlovák nyelven is ugyanazt jelent/ P.....a/   Nagy rohogés a zenekarban, feloldodott az feszult légkor. 2 orát még probaltak. Azota se volt jobb premier Pozsonyban.


20063 Edmond Dantes 2018-04-22 15:49:36 [Válasz erre: 20062 parampampoli 2018-04-22 14:33:01]

Biztosan nem a mellekelt kep illetve a keszulo produkcio milyensege vagy minosege miatt bontottak vele szerzodest. Ha ugy lenne, az eleg "gaz" lenne, sot: szegyen vagy rohej, mindegy is. Csak futolag benezve ide-oda: ahany cikk, annyi magyarazat vagy magyarazkodas. Szoval ott valami nem volt/van kosher...


20062 parampampoli 2018-04-22 14:33:01 [Válasz erre: 20061 ladislav kozlok 2018-04-22 08:10:59]

A mellékelt képet látva eltávolítása a leghelyesebb lépés volt, ami történhetett. Ennél már csak az lett volna helyesebb, ha meg se hívják, vagy viszi magával a mellékelt fertelmet is.


20061 ladislav kozlok 2018-04-22 08:10:59 [Válasz erre: 20060 Haandel 2018-04-21 17:57:50]

Konwitschny reagált, hogy a tapsrendprobán figyelmeztette egy fúvost, legyen csendben, ne zavajon. Este beállított a lakásába egy háromtagú bizotság és Konwitcshny meghallgatása nélkul kidobták a neves rendezot. Konwitschny ezt az inkvizicohoz hasonlította. 

 


20060 Haandel 2018-04-21 17:57:50

Director Konwitschny fired from operahouse


20059 ladislav kozlok 2018-04-21 00:53:58 [Válasz erre: 20057 Edmond Dantes 2018-04-20 17:32:03]

Igen, Laci vagyok.


20058 joska141 2018-04-20 18:55:22 [Válasz erre: 20057 Edmond Dantes 2018-04-20 17:32:03]

A STOP-ban a III.emeletre egy viszonylag jó hely, amiről látni és hallani is lehet 30-40 EUR, (ugyanez a II.emeleti páholysor hátsó székeinél, ezekről is lehet látni és hallani). Az Operától 15 percre gyalog a Josefstadt-ban van egy penzio, 2 főnek reggelivel 50 EUR, A vasúti jegy oda-vissza 1 főnek 26 EUR. Ha előre intézem (Culturall az interneten, nem számol fel kezelési költséget), gyakorlatilag bármelyik előadásra lehet jegyet biztosítani. Kb. 220 EUR egy előadás mindennel összesen.


20057 Edmond Dantes 2018-04-20 17:32:03 [Válasz erre: 20056 ladislav kozlok 2018-04-20 16:58:07]

Kedves Laci (ha szabad igy szolitani, masok is igy szoktak talan itt)!

Koszonom, igen, errol van szo. Nekunk Becsbe Pozsonyon keresztul eljutni dragabb es tovabb tart mint kozvetlenul es mint neked Pozsony-Becs-Pozsony + pozsonyi ejszaka szallodaban. Pestrol mondjuk Szekesfehervarra -foleg amiota gyorsabb a palya, rovidebb a menetido- sokkal gyorsabb az odaut es ami meg fontosabb: a visszaut mint Becsbe/Becsbol viszont Szekesfehervar az nem Becs...sajnos. Magyarul: te atugrasz Becsbe, eloadas utan pedig visszaugrasz Pozsonyba es a sajat agyadban alszol espedig ingyen es kenyelmesen :-) nekunk ez nem megy. Viszont vannak, akik ejszaka a becsi eloadas utan autoval jonnek haza, de annak is megvannak a koltsegei es a kenyelmetlensegei.


20056 ladislav kozlok 2018-04-20 16:58:07 [Válasz erre: 20054 Edmond Dantes 2018-04-20 16:00:42]

Kedves Edmond, 

Vonattal szoktam kozlekedni, Budapest-Bécs 3 ora, Budapest-Pozsony 2 ora 20, Pozsony - Bécs 1 ora vagy 50 perc.  A vasuti jegyek Magyarország-Szlovákia kozott olcsobbak mint Maggyarország-Ausztria. Pozsony-Bécs,retour, csak 14 euro.  

 


20055 Edmond Dantes 2018-04-20 16:07:44 [Válasz erre: 20052 telramund 2018-04-20 13:58:16]

Olyasmit neznek meg ott utazasi macera es koltsegek vallalasa mellett is, ami itthon nem megy es egyhamar nem varhato, es Becsben azert akadnak ilyenekbol jo eloadasok. Konkretan pl. az elobb mas topikban emlitett Hoffmann mesei ilyen, de vannak masok is.


20054 Edmond Dantes 2018-04-20 16:00:42 [Válasz erre: 20053 ladislav kozlok 2018-04-20 15:07:16]

Az am, de nekunk mondjuk Pestrol elobb Pozsonyba is el kellene jutni es vissza = a kerulo ut plusz ido plusz penz ;-)


20053 ladislav kozlok 2018-04-20 15:07:16 [Válasz erre: 20052 telramund 2018-04-20 13:58:16]

Azért lehet kapni jo áron ulohelyet is, nekem megfelel 70-90 euro. Bécsbol Pozsonyba minden orában indul 1 vonat, utolso kb 1,30  éjfél után, és itt aztán lehet  igazán olcson megszálni. 

 


20052 telramund 2018-04-20 13:58:16 [Válasz erre: 20051 ladislav kozlok 2018-04-20 12:06:29]

Kb 2oox voltam a STOPban .Fantasztikus előadásokat láttam.Igazán egyik énekes sem  vonz,illetve már hallottam őket..Én már nem állok be az állóhelyre 2o éve és most már egy elfogadható jegy 160-170 euró plusz az út plusz a szálloda..És a 2oo-k Tosca már itthon sem hoz lázba.


20051 ladislav kozlok 2018-04-20 12:06:29 [Válasz erre: 20047 telramund 2018-04-20 09:52:01]

Es nekem elég, ha  1 jo énekes van - és már megéri hogy ott legyek. 


20050 ladislav kozlok 2018-04-20 12:03:05 [Válasz erre: 20047 telramund 2018-04-20 09:52:01]

Kedves Telramund,

hát menjél el legalább az  4-5 eoadásra. 


20049 Edmond Dantes 2018-04-20 10:45:25 [Válasz erre: 20048 Klára 2018-04-20 10:27:00]

Szerintem pedig idővel és többnyire  muszáj szerepkört váltani, szoprán-tenor fachban különösen. Az énekes/nő korban, kinézetben és hangban is többnyire és bizonyos idő után kinő eredeti szerepköréből, netán éppen később találja meg igazi szerepkörét, hangfachját. Manapság már ritka a "faltól-falig" = egész pályafutása alatt változatlan szerepkörben (és sikeresen!) maradni képes szoprán és tenor. Flórez is elütötte a 45-öt, nem énekelhet örökké Ezred lányát, Almavivát, lírai "koloratúr" szerepeket: a jelek szerint ráfordult a súlyosabb bel canto, sőt bizonyos spinto szerepekre. Ki fog derülni, melyik szerepben milyen sikerrel...

...mint ahogy tegnap este Natalie Dessay elbűvölő ária- és dalestje is ékesen bizonyítja: az énekes(nő)nek tudnia kell időben fachot -netán műfajt- váltani, már ha képes rá és tudnia kell időben és méltósággal viszavonulnia (legalább az operaszínpadtól)...már ha képes rá mint ő.


20048 Klára 2018-04-20 10:27:00 [Válasz erre: 20047 telramund 2018-04-20 09:52:01]

Manapság az embernek az az érzése, hogy a szinházak szereplőválogatásánál elsődleges szempontként a "ki nem énekelt még nálunk a nagy nevek (?) közül? Mert mi sem vagyunk sem rosszabbak, sem szegényebbeek mint a .....operaház. Peretyatko énekel szinte mindent, majd időnek előtte kiég és eltűnik, mint Poplavskaya. Diego Florez nagy énekes, de Edgart a Lammermoori-ban szerintem nem kellene énekelnie. 

Egyébként mióta a Wiener Staatsoper főzeneigazgatója felmondott, és ennek egyik okaként a szereplőválogatásoknál bekövetkezett tökéletes mellőzését rótta fel, és már sok mindenen nem csodálkozom!

 


20047 telramund 2018-04-20 09:52:01

Ez a műsor elég gyengécske számomra talán 4-5 előadás ami érdekelne.A szereposztásokban pedig majdnem mindehol szerepel egy énekes ,aki  tönkretenné az egészet.Hol van ez az évad a STOP nagy szezonjaitól?.Aztán  ebben  a színházban is nagyon eluralkodott,hogy mindent ugyanazok énekelnek.Nem rossz hangok,de nem is olyanok ,akikért egy vagyont elköltenék.

 


20046 ladislav kozlok 2018-04-20 07:29:36 [Válasz erre: 20045 parampampoli 2018-04-20 00:37:08]

Már hogyne lenne mit vagy kit megnézni a STOP-ban. Például Berlioz Les Troyens-Jovanovich, Plachetka, Antonaci, Di Donato, Gritskova.  Aztán a FROSCH - Nylund, Herlitzius, Stemme. Otello Antenenkoval és Bezsmertnával .

Erdekes lehet Kunde mint A.Chenier, Stemme mint Tosca, Monastyrska mint Abigaille, Garanča mint Santuzza, M.Rebeka mint Mimi vagy A.Garifullina mint Gilda.

.

 

 


20045 parampampoli 2018-04-20 00:37:08 [Válasz erre: 20044 Haandel 2018-04-19 20:29:50]

Peretyatko éppen most bukott egy hatalmasat a MET-ben Luciával -- hurrá, gyorsan meghívjuk rá Bécsbe is. Milyen jó, hogy már rég eszembe sincs Bécsbe menni operát nézni. KIT? (Erről szól a jövő évi program. Hogy nincs kit.)


20044 Haandel 2018-04-19 20:29:50

Die Saison 2018 | 2019 an der Wiener Staatsoper


20043 parampampoli 2018-04-17 17:50:55 [Válasz erre: 20041 Edmond Dantes 2018-04-17 16:27:17]

Tiltják, olyan értelemben, hogy az énekes hiába kéri, nem teszik meg. Az a Xerxes régen volt. Ahogy Tatjána mondja: "akkor minden más volt."


20042 telramund 2018-04-17 17:40:34 [Válasz erre: 20038 Edmond Dantes 2018-04-17 16:03:53]

Az eszmecsere nem Kaufmann miatt zajlik.Vannak énekesek akik önmagukhoz képest énekelnek gyengébben,de máshoz hasonlítva fantasztikusak.Tessék meghallgatni Antonia Palombi Chenierjét Barcelonában. Rögtön kiderül a gyenge és a gyengébb között mi a különbség.Kaufmann lemondása soha nem öncélú volt sajnos.Örülni kell,hogy énekel és sokaknakj (na nem a Momuson) örömet okoz.

Például a bostoni Tristant! Na az igen!


20041 Edmond Dantes 2018-04-17 16:27:17 [Válasz erre: 20039 parampampoli 2018-04-17 16:18:16]

Tiltják? Pár éve konkrétan egy Xerxes-matiné előtt bejelentették (ott voltam!), hogy XY gyengélkedik, elnézést kér/nek a közönségtől, de az előadás érdekében vállalja a fellépést. Más kérdés, hogy szerintem igen jól énekelt, mondtam is a végén: milyen lett volna, ha egészséges?!


20040 Edmond Dantes 2018-04-17 16:20:31 [Válasz erre: 20037 parampampoli 2018-04-17 16:01:17]

Köszönöm, azt hiszem, egyszer már elvétettem ugyanezt: itt is, ott is Leonóra :-) de az igazi bukta valószínűleg úgyis a Mimije volt, a már említett okból.

"Félre": egyszer régen -nem szó szerint így- azt olvastam, hogy egy korábbi nagy megbukó, Galli-Curci az első előadáson (Traviata) igen gyenge volt, megbukott, talán még ki is fütyülték. A másodikon (Rigolettó) nem is volt annyira rossz, de a közönség akkor már a rengeteg kiadott pénzéért nagy buktát = nagy balhét és nem szolid Gilda-produkciót akart..meg persze és mindenekelőtt: ott lenni, tüntetőleg és ez esetben a szó mindkét értelmében "tüntetőleg". Nem új jelenség.


20039 parampampoli 2018-04-17 16:18:16 [Válasz erre: 20038 Edmond Dantes 2018-04-17 16:03:53]

Többször nehezményeztem, hogy az indiszponáltság bejelentésének mellőzése sőt tiltása nagyon helytelen szokás az Operaházban. Többször fordult elő, hogy valaki betegen énekelt, mégse voltak hajlandók bejelenteni. Utána pedig az énekesnek kellett a rossz kritikákat zsebrevágni. Az igaz, hogy sokan visszaélnek vele, pl Neil Shicoff pályája utolsó éveiben rendszeresen betegnek mondatta be magát, akkor is, ha teljesen egészséges volt. Idegileg nem volt már teljesen rendben, és ha bemondták, tudta, hogy a közönség elnézőbb lesz, és ettől megnyugodott. Gyakran jól is énekelt, de egyre ritkábban.


20038 Edmond Dantes 2018-04-17 16:03:53

Elég bevett szokás, hogy ha előadás napján/előtt X művész gyengélkedik/beteg, akkor az adott operaház illetékese -premier, rangos vendégművész és hasonló kiemelt események esetében lehetőleg az igazgató- kimegy a közönség elé és bekonferálja, hogy "X művész gyengélkedik, de az előadás megtarthatósága érdekében volt szíves elvállalni a fellépést". Mindenki jobban jár így: a közönség megbocsátóbb és még örül is, hogy nem marad/t el az előadás, a művész valamennyire felmentve és a Házat sem éri a vád, hogy rossz képességű művészt hívott meg. Természetesen mindezt túl gyakran nem lehet eljátszani.  

Ha jól emlékszem, az eszmecsere Kaufmann barcelonai Chénier-jével kapcsolatban zajlik: nos, éppen ő az, aki sajnálatos módon néhány egyedi fellépés lemondását követően hosszabb kényszerpihenőre szorult, komplett szériákat, premiereket mondott le. Mindez akkor elég kínos helyzeteket teremthetett azu érintett operaházak számára, de jelen állapot szerint Kaufmann szerencsésen túljutott hullámvölgyén vagy betegségén; a kettő nála egybeeshetett.


20037 parampampoli 2018-04-17 16:01:17 [Válasz erre: 20036 Edmond Dantes 2018-04-17 15:51:02]

Caballé Trubadúrt énekelt, nem Forzát. És biztos, hogy nem véletlenül nem hívták meg utána 19 évig. Tucci a pesti Traviata után soha többet nem énekelt sehol. Az első felvonás után szinte semmi taps nem volt, és a később megjelent cikkben is történt egy utalás, hogy már a szünetben készenlétben állt Horváth Eszter, hogy ha kell, be tudjon ugorni. Tucci azonban, valószínűleg félve, hogy a gázsiját elveszíti, ha legalább az előadás felét nem énekli el, azt mondta, nekivág. És akkor már végigcsinálta, csak a két nappal későbbi Aidát mondta le, és Annabelle Bernard énekelt helyette, csodálatosan. (Gách Marianne Tucci iránt nagy részvéttel és megbocsátással írt cikkében -- persze, ő ingyen jeggyel ment, nem ötszörös helyárakkal.)


20036 Edmond Dantes 2018-04-17 15:51:02 [Válasz erre: 20035 telramund 2018-04-17 12:59:46]

Tucci-kritikára nem emlékszem,az előadáson sem voltam ott, de a bukta híre azért elterjedt a városban, Várnai Péter Operalexikonja is megemlíti az eseményt. Tudtommal és emlékezetem szerint nem sokkal később bizony az éppen 85 esztendős Caballé is bukással felérő "sikert" aratott a Bohémekben és a Forzában. Valószínűleg az sem tett túl jót (főleg a Bohémekben), hogy a már akkor (mindig?) terjedelmes művésznő kb. 6 hónapos terhesen énekelt itt. 


20035 telramund 2018-04-17 12:59:46 [Válasz erre: 20034 joska141 2018-04-17 10:59:23]

Valóban ez így van!A néző a pénzéért jót szeretne hallani.De!Pontosan ezért páldául az Erkel Színházban számos olyan tomboló siker van(pl  új Bánk bán stb.stb),ami messze a középszintet sem éri el.Miért is?Mert a közönség a pénzéért jót akar hallani és ,ha nagy a siker akkor azt hiszi azt is kapta.Lehetne ezt még fokozni egyéb példákkal,de majd ezt más alkalommal teszem.

 Gabriella Tucci pocsékul,botrányosan énekelt a Traviatában,mégis megbravózták,mert 5.-szörös helyárral jött.Sőt Gách kritikusnő  a kritikájában még védőbeszédet is tartott.Persze a potyajegyes az mindig elnézőbb illetve udvariasabb a kritikát illetően.A kritikusok pedig anno(????) azok voltak!(Egyébként valamikor csodás Aida  volt.)


20034 joska141 2018-04-17 10:59:23 [Válasz erre: 20022 Klára 2018-04-15 09:59:03]

Tisztelt Klára!

Elnézését kérem, hogy csak most reagálok néhány nappal ezelőtt, itt ezen a fórumon megjelent írására, mely szerint:

„…De az is nyilvánvaló, hogy egy előadás az EGY adott este teljesítménye, és abból messzemenő konzekvenciákat nem lehet levonni…. Valamint hogy egy előadás teljesítménye alapján nem minősítünk senkit….”

Kiragadtam az írásából a fenti részeket, azt hiszem mondanivalója lényegét megfelelően adtam vissza.

Ehhez, az Ön által képviselt, kétségtelenül reális, felfogáshoz szeretnék néhány gondolatot hozzáfűzni.

Én egy néző-hallgató vagyok, aki az adott napra vásárol jegyet és elvárja, hogy a pénzéért – bármennyire is visszataszító így összekapcsolni a pénzt és a művészetet – maximális teljesítményt kapjon. Ennek alapján az adott művészt igenis az adott napi teljesítménye alapján minősítem, függetlenül attól, hogy előző napon vagy a következő napon milyen teljesítményt nyújtott vagy fog nyújtani.

Profán a hasonlat, de biztos tetszik nézni BL mérkőzéseket a televízióban. Tetszik hallani, hogy világsztárokat is kifütyülnek azonnal egy-egy rossz megmozdulásuk után, pedig ők biztosan tudnak magas szinten futballozni. Azonban „híc Rhodus, hic salta”, itt és most kell teljesíteni.

Furcsa ez a művészet. Gondolja el: könyvbe beleolvasok, lemezbe belehallgatok, festményt megnézek és így tovább. Ezekben az esetekben módom van vásárlás előtt információt szerezni és dönteni. De színpadi előadóművészek minden este a bőrüket viszik a vásárra és kiteszik magukat annak, hogy igen: egyetlen egy este, előadás alapján minősítsenek.

Még egy példa, Magyarországról: az elmúlt század 70-es éveiben itt lépett fel, Gabriella Tucci, aki addig egy nemzetközileg igen elismert szoprán volt. Csúnyán megbukott a Traviatában, utána már szinte nem is lépett fel. Pedig az „csak” egyetlen egy este volt, de annak alapján minősítették.

Természetesen nem kívánom, hogy megváltoztassa álláspontját, de kérem, értse meg azokat az embereket is, akik tényleg csak egy este hallgatnak élőben valakit és annak alapján formálnak véleményt a teljesítményéről.


20033 Haandel 2018-04-16 16:59:07

Oper aus Österreich
7 Tage Ö1 (15.04.2018) - Hangtár

Kostproben aus dem Repertoire der Volksoper Wien sowie aus Produktionen der Bundesländerbühnen. 


20032 zenebaratmonika 2018-04-16 10:05:25

https://www.youtube.com/watch?v=FCUYTlZFNqQ

Offenbach: Kékszakáll c. operettje a Komische Oper Berlnin előadásában teljes egészében


20031 zenebaratmonika 2018-04-16 10:00:39

A Komische Oper Berlin műsorterve 2018/19-ben

Korngold: Halott város c. operája is fog menni

Offenbach: Kékszakáll operettje

Bernstein: Candide c. operája

Ábrahám Pál: Viktória c. darabja koncert, és 3.1 a szerelem javára c. operettje előadás formájában, ami érdekesség, mert ez a darab már nem kerülhetett bemutatásra 1937-ben Németországban, de Budapesten és Ausztriában sikert aratott.

https://www.youtube.com/user/komischeoperberlin


20030 parampampoli 2018-04-15 20:55:31 [Válasz erre: 20023 otello 2018-04-15 10:09:36]

Kedves Otello, bármi történik, mindig a saját fülednek higgy, mindig annak, amit élőben hallottál, ne annak, amit a rádióban, youtube-on! Írjál mindig az élményeidről, én mindenkor örömmel fogom olvasni beszámolóidat.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.